ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/07/2017

הצעה לסדר-היום בנושא: "מחויבותה של ממשלת ישראל להוביל להקמת אולם התכנסות במרכז ההנצחה בטרבלינקה"

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 787

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, ג' באב התשע"ז (26 ביולי 2017), שעה 10:15
סדר היום
הצעה לסדר-היום בנושא: "מחויבותה של ממשלת ישראל להוביל להקמת אולם התכנסות במרכז ההנצחה בטרבלינקה"
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מכלוף מיקי זוהר – מ"מ היו"ר

עודד פורר
מוזמנים
יוסי גביר - מנהל יחסים בינלאומיים וקשרי ממשל, ארגון "יד ושם"

משה טלמור - התאחדות עולי יוגוסלביה

שאול גטניו - מוזמן/ת
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון
הצעה לסדר-היום בנושא
"מחויבותה של ממשלת ישראל להוביל להקמת אולם התכנסות במרכז ההנצחה בטרבלינקה", של ח"כ עודד פורר, אורן אסף חזן (מס' 191)
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנו עוברים לנושא הבא: הצעה לסדר-היום בנושא: "מחויבותה של ממשלת ישראל להוביל להקמת אולם התכנסות במרכז ההנצחה בטרבלינקה". זו היא יוזמה של חברי הכנסת עודד פורר ואורן אסף חזן. מדובר בישיבת מעקב.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה, אדוני היושב-ראש. אנחנו ניהלנו פה דיון בוועדת הכספים, אחרי דיון שהיה במליאה על העניין הזה. היה פה נציג של מזכיר הממשלה ושל ראש הממשלה שאמר שהממשלה מחויבת, ושהם התחילו בפעילות מול הממשלה הפולנית. ביקשנו לקבל מהם עדכון. בינתיים קיבלנו עדכון מ "יד ושם". העדכון שקיבלנו זה שהם התחילו בפעולות מול משרד התרבות הפולני. אני כן מוטרד בהקשר הזה, כי אני קיבלתי פניות אחרות על כך שהפולנים מנסים קצת לשכתב את ההיסטוריה בתוך מה שיהיה שם, ב "יד ושם". לכן ביקשתי שיהיה נציג פה מ "יד ושם". כיוון שהוא הגיע, אני חושב שהכי טוב יהיה שהוא יעדכן לפרוטוקול איפה אתם עומדים בעניין הזה.

יוסי גביר

מרכז ההדרכה המוצע בטרבלינקה אמור לשמש הרחבה, שיפור על פני המתקנים או השירותים שיש להם שם היום. העניין הוא שעד עכשיו, מבחינת הרשויות הפולניות – הם לא יכלו, כך הם טוענים, לפתח ולעשות יותר, לשפר, משום שה-jurisdiction, השייכות המשפטית של אתר טרבלינקה היתה של הממשל האזורי של מזוביה. לאחר הרבה ביורוקרטיה פולנית הם לאחרונה, ממש בימים האחרונים אפילו, הם מציינים שהם חתמו על מזכר הבנות בין הממשל הארצי – הלאומי ובין הממשל הלאומי, שיהפוך את האתר לאתר באחריות משותפת של האזור ושל משרד התרבות הלאומי של פולין, מה שאמור לאפשר להם גם יותר פיקוח מבחינת תכנים, וגם להזרים יותר אמצעים מבחינת כספים, מבחינת כוח אדם כדי לעשות את האתר יותר מתאים למבקרים וגם לנרטיב המשופר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הטענת מוצדקות. לצערי הרב, משרד ראש הממשלה לא יכול היה להגיע לדיון מסיבות של בריאות, כך הבנתי. אנחנו פונים למשרד ראש הממשלה לקבל התייחסות מפורטת לסוגייה שלפנינו, כולל פתרונות.

יש עוד דוברים שרוצים להתייחס?
שאול גטניו
זה משהו אישי לחלוטין – יש הרבה התייחסות להרבה מאוד מוקדים של מה שקרה בשואה. אין הרבה התייחסות למה שקרה ליהדות מקדוניה, ואני אהיה נציג של כל אלה שלא קיימים. ב-1941 הגרמנים פלשו ליוגוסלביה, יצרו איזושהי ברית עם הבולגרים, והבולגרים בשלב מסוים, ב-11 במרץ, 1943, אספו את כל יהודי מקדוניה –למעלה מ-7,300 אנשים, ואני ביניהם, אספו אותם בתוך מחנה "מונופול", מחנה זמני של טבק, כדי לשלוח אותם לטרבלינקה. למזלי הייתי בן שנתיים וחצי, שרדתי ונשארתי בחיים. הייתי בשני מנזרים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה מתוכם נשלחו?
שאול גטניו
כולם. היו שלושה משלוחים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז כל יהודי מקדוניה נכחדו.
שאול גטניו
בדיוק. ב-22 במרץ, 25 ו-29 למרץ, בשלושה משלוחים כולם נשלחו לטרבלינקה. איש מהם לא שרד. היו לפני זה כמה משפחות של יהודים שהיו או רוקחים או רופאים או שהיה להם איזשהו נייר שמקשר אותם לאיטליה, במיוחד לספרד, הם שוחררו. 200-150 אנשים, שאחות של סבתא שלי היתה ביניהם עם בעלה, ולכן אחרי המלחמה הם לקחו אותי והביאו אותי לארץ. אני היחידי ששרדתי. מה שאני מבקש כרגע פה, שאם תהיה איזושהי התייחסות לדבר הזה בטרבלינקה, שיצוין מה שקרה, כי איש לא שרד. איש לא שרד. שתהיה התייחסות מיוחדת ליהדות מקדוניה – למעלה מ-7,300 אנשים.
היו''ר מכלוף מיקי זוהר
אני מצטרף לדרישה ומעביר את זה לבדיקה אצל משרד ראש הממשלה. זה באמת נדרש.
משה טלמור
אני מייצג את התאחדות עולי אקס יוגוסלביה, שלא קיימת, למעשה. היא התפרקה למספר מדינות. מקדוניה אכן היתה מקרה יחודי כי היא היתה תחת שליטה בולגרית, ואל העניין של החלק הבולגרי בהשמדה לא ניכנס כרגע. על כל פנים, כנציג של התאחדות אקס עולי יוגוסלביה, שהיום שרידי מקדוניה שותפים בה, אנחנו אכן מבקשים שככל ש "יד ושם" יוכל להשפיע, משרד ראש הממשלה או כל גורם אחר, וכמובן גם לתקצב, שקודם כל – בטריבלינקה, שזה האתר שהכי הרבה אקס יוגוסלבים נרצחו, שאכן תתקל איזושהי התייחסות מיוחדת לעניין הזה.

(היו"ר משה גפני, 10:41)

יחד עם זאת אני מבקש שבמידה ומשרד ראש הממשלה או "יד ושם", או איזשהו גורם ממלכתי אחר יפתח את הלב והכיס לגבי קהילות אחרות בסדר גודל של מדינות היום – סרביה, קרואטיה, וכמובן מקדוניה, שכבר אמרנו, שאכן גם שם תינתן איזושהי התייחסות ספציפית לקהילות כמדינות, לאו דווקא כערים אלא כקהילות שנשמדו. ביוגוסלביה היו כ-75,000 יהודים, נכחדו משהו כמו 65,000. אז זו בקשתנו כהתאחדות עולי אקס יוגוסלביה.
היו"ר משה גפני
אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:42

קוד המקור של הנתונים