ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 18/07/2017

חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 117 - הוראת שעה), התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 131

מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצ"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הצ"ח התכנון והבניה (הוראת שעה) ובהצ"ח שירותים פיננסיים חוץ מוסדיים

יום שלישי, כ"ד בתמוז התשע"ז (18 ביולי 2017), שעה 12:53
סדר היום
הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 110 - הוראת שעה) (פיצול דירות), התשע"ז-2016

הצעתו של חבר הכנסת רועי פולקמן
נכחו
חברי הוועדה: רחל עזריה – היו"ר

דוד ביטן

יואב בן צור

חיים ילין

רועי פולקמן
חברי הכנסת
איתן ברושי

שולי מועלם-רפאלי

נורית קורן
מוזמנים
נועה עמירב פטאל - עו"ד, משרד המשפטים

אורנה נידם - מנהלת אגף קשרי ממשל, משרד האוצר

אפרת ברנד - עו"ד, מ"מ היועץ המשפטי, מינהל התכנון, משרד האוצר

יובל טלר חסון - רפרנט שיכון, אגף התקציבים, משרד האוצר

פנינה קפלן - תכנון מדיניות, המשרד להגנת הסביבה

אל"מ גולן ואך - רמ"ח מיגון, משרד הביטחון

קלרית גרבי - קצינת ייצוג, מדור יעח"ק, משרד הביטחון

גילי ויליאן - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הפנים

נאוה אושר - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הפנים

ראובן שלום - מזכ"ל ההנהלה הציונית, הסוכנות היהודית

עמיר שקד - עו"ד, סגן היועץ המשפטי, רשות מקרקעי ישראל

אסף זנזורי - מתכנן סביבתי, החברה להגנת הטבע

חזקיה העצני - יו"ר ועדת חקיקה, לשכת שמאי המקרקעין

עמיר ריטוב - ראש מועצה אזורית לב השרון, יו"ר מרכז המועצות האזוריות

אלי אסקוסידו - ראש מועצה אזורית נחל שורק

ישראל נדיבי - סמנכ"ל מרכז המועצות האזוריות

שלום זינגר - עו"ד, יועץ משפטי לתכנון ובנייה, פורום ה-15

שרגא ווילק - רכז אגף משק וכלכלה, התנועה הקיבוצית

מיכה דרורי - עו"ד, מרכז המחלקה המשפטית, התנועה הקיבוצית

עמית יפרח - עו"ד, יו"ר אגף קרקעות, תנועת המושבים

אוהד דהאן - עו"ד, עוזר היועץ המשפטי, עיריית ירושלים

דודו קוכמן
יעל בן יפת


-

מזכ"ל האיחוד החקלאי
הקשת הדמוקרטית המזרחית

סיגל הרוש יהונתן - דוברת הקשת הדמוקרטית המזרחית

אבי פרחן - ועד יישובי מפוני גוש קטיף

אליהו יצחק - פעיל חברתי

דוד מימוני - מוזמן/ת

יוסי ברבי - מוזמן/ת

יואב פרגו - מוזמן/ת

אברהם חן - מוזמן/ת

אביגדור אפטבי - מוזמן/ת

יונה מוכתר - מוזמן/ת

רחל יעל וידל - שדלן/ית (עמיר גורן יועצים בע"מ), מייצג/ת את פורום ה-15, הערים העצמאיות

יובל אלגד - שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג את לשכת שמאי מקרקעין בישראל
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר

גלעד קרן
מנהל/ת הוועדה
אריאלה מלכה
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 110 - הוראת שעה) (פיצול דירות), התשע"ז-2016, של חה"כ רועי פולקמן
היו"ר רחל עזריה
צהרים טובים. אני שמחה לפתוח את ישיבת הוועדה. אנחנו דנים בהצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 110 - הוראת שעה) (פיצול דירות), התשע"ז-2016, פ/3044, כ/673.

אנחנו נציין את יום הדיור. אני חושבת שאולי זה אתגר מאוד גדול שנפל לפתחנו בשנים האחרונות. לדעתי כשחושבים על זה, יש כאן בעצם שני נושאים כאשר האחד הוא שבגלל ריבית אפס מ-2008, יש אוכלוסייה שלמה שנולדה לתוך עולם שבו אין איך להרוויח כסף מהכסף שיש לך. בעבר אנשים שמו כסף בבנק כדי לחסוך, חיכו שהכסף יקבל קצת ריבית ואז הלכו לקנות דירות. בעולם של ריבית אפס, אתה לא יכול לצבור איזשהו הון ראשוני ולחסוך לאט לאט. הדבר השני הוא שאתה בעצם מתחרה מול אנשים שלהם כן היה הרבה שנים לשים את הכסף בבנק ואז כשהם באים לקנות דירה, הם קונים עם ההון שכבר צבר הון, מה שלצעירים לא הייתה הזדמנות כזאת.

שני דברים שקרו בעקבות זה הוא שקודם כל מחירי הדירות עלו, והדבר השני פתאום העניין הזה של הזכות הבסיסית לדיור, מאז גלי העלייה מרוסיה, אז באמת היה אתגר אחר, בעצם אנחנו מבינים שזה נושא שצריך טיפול.

אני שמחה מאוד שיש את יום הדיור. אני אומר עוד מילה. אני חושבת שאנחנו עוברים תקופה לא פשוטה של בוקה ומבולקה פוליטית, ציבורית וכולי. נכון, ביטן?
דוד ביטן (הליכוד)
מה שאת אומרת, אני תומך.
היו"ר רחל עזריה
כי אתמול היה לנו דיון על זה, לגבי הפרשיות שנחשפות. אני חושבת שתמיד יש לנו איזו הרגשה בחברה שלנו שיש משימות שלא נוכל לעמוד בהן. אבל אנחנו עם עם הרבה מאוד כוחות פנימיים וכל פעם שיש איזשהו אתגר, הוא נראה בלתי אפשרי. כשחושבים על זה, לכל דור בחברה הישראלית היה אתגר, היה את הדור שהיה צריך להקים את המדינה, מי חשב שנצליח, ערב לפני בן גוריון שאל מה הסיכוי שנצליח להקים מדינה ואמרו לו חמישים-חמישים. בדיעבד התכוונו לומר לו את האמת, שזה היה שמונים-עשרים אבל פחדו שאם יאמרו לו את האמת, הוא לא יכריז על הקמת המדינה. הדור השני הוא המלחמות הגדולות, מלחמת ששת המים ויום כיפור. מי חשב שנצליח, אבל עמדנו בזה. הדור השלישי, שנות ה-80 ושנות ה-90, המשבר הכלכלי הגדול, כאשר היה צריך להמציא מחדש את הכלכלה הישראלית. שוב, מי חשב שנצליח, אבל הצלחנו. אני חושבת שעכשיו אנחנו נמצאים בתקופה בה אנחנו עוסקים בצמצום פערים שזה אתגר שרק לפני כמה שנים היה נראה משימה בלתי אפשרית ואני חושבת שגם בדיונים בוועדה הזאת עוסקים בזה הרבה מאוד. כל הכנסת מלאה בזה. זה לא היה לפני עשור. זאת אומרת, זה חלק מרוח תקופה וניסיון לפתור את העניין. אני חושבת שיום הדיור הוא חלק מאותו דבר. קשה לי להאמין שלפני עשור היה יום דיור, קשה להאמין שמישהו הבין שזה נושא שצריך לטפל בו בהקשר הזה של צמצום פערים.

באמת ביום ראשון האחרון הממשלה אישרה את התכנית של שר האוצר שהוא יושב ראש המפלגה שלי, למיליארד שקלים לדיור הציבורי כחלק מאותו מהלך של איך אנחנו מסייעים לאנשים בהקשר של הדיור, במיוחד כאשר פתאום יש את האירוע של הריבית אפס במשך עשור וקניית דירה או רכישת דירה או מגורים בדירה הפכו להיות משימה מאוד משמעותית.

עד כאן לגבי יום הדיור. נעבור להצעת החוק. יש כמה נושאים שנשארו פתוחים. נושא אחד הוא הנושא של גוש קטיף. היו לי מספר דיונים ואני אשמח לשמוע היכן אתם עומדים. מינהל מקרקעי ישראל רוצה להתייחס או מינהל תכנון?
עמיר שקד
סגן היועץ המשפטי, רשות מקרקעי ישראל. לגבי הדיון הקודם, נאמר על ידי יושבת הראש שאנחנו הגענו להסכמות כאלה ואחרות לגבי החוק ואכן הגענו. אנחנו עומדים מאחוריהן.

מבחינה מעשית ומבחינת הטמעה בחוק לגבי מפוני גוש קטיף, אנחנו לא רואים כיצד ניתן לעשות את זה. לא שאנחנו אומרים שאנחנו לא ניתן את זה, אלא אנחנו מבקשים – אנחנו גם מצהירים לפרוטוקול שאנחנו נעשה את כל מה שאנחנו יכולים מבחינה זאת.
תומר רוזנר
מה אתה יכול להצהיר בשם הנהלת הרשות?
עמיר שקד
דיברתי גם עם מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל וגם עם היועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל, להמליץ למועצה, ככל שאנחנו נוכל להמליץ למועצה, להיטיב ם מפוני גוש קטיף ככל הניתן.
היו"ר רחל עזריה
עכשיו תנסה לומר את זה במילים אחרות.
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו לא בשלים לקבל החלטות שיכול להיות שלא נתפסות משפטית כדין.
קריאה
12 שנים עברו ואין החלטות.
היו"ר רחל עזריה
אדוני, שלום, ברוך הבא לוועדה, אבל יש כללים בוועדות בכנסת.
חיים ילין (יש עתיד)
לא השתיקו אותו בסיני, אז לא ישתיקו אותו גם כאן.
היו"ר רחל עזריה
אני לא מבקשת להשתיק. אני מבקשת שתכבד את הכללים בוועדה. יש כללים והכללים הם שמצביעים או מבקשים רשות דיבור ובשמחה ניתן לך לומר את כל אשר על נפשך.
עמיר שקד
רשות מקרקעי ישראל בכלל ובפרט עבדך הנאמן מכבדים את המעמד ומכבדים את ההצהרות ואת האמירות. להגיד שאנחנו אומרים רק לפרוטוקול, לא. אני לא יכול להגיד כרגע מה בדיוק המשפט שיירשם אבל אני כן יכול להגיד שרשות מקרקעי ישראל כן קידמה וכן מקדמת וכן נותנת פטורים למפוני גוש קטיף, ולכן גם בנושאים האלה אנחנו נפעל לייצר, להקים, לפעול, להמליץ על החלטה כזאת או אחרת שתיטיב אתם.
תומר רוזנר
אני אשאל אותך מספר שאלות. אתם היום נותנים הטבות למפוני גוש קטיף במסגרת סמכויות הרשות, בין היתר בפטורים במכרזים, בדמי היוון וכולי. אני מנסה להבין. אתה מתכוון שהנהלת הרשות תביא בפני המועצה המלצות להטבות נוספות מעבר לזה?
עמיר שקד
כן.
היו"ר רחל עזריה
היועץ המשפטי שואל שאלות וחשוב לשמוע.
תומר רוזנר
מה לוח הזמנים שאתה מעריך שהמלצה מהסוג הזה תובא בפני המועצה?
עמיר שקד
קשה לי להאמין שפחות משלושה חודשים.
תומר רוזנר
מה שאתה אומר כאן, זה בשם ההנהלה.
עמיר שקד
כן.
תומר רוזנר
הנהלת הרשות בעצם מתחייבת להביא בפני המועצה המלצה בתוך שלושה חודשים, המלצה למתן הטבות נוספות מעבר לאלה הקיימות למפוני גוש קטיף.
היו"ר רחל עזריה
בין היתר בנושא פיצול דירות?
עמיר שקד
אני אומר שוב, לגבי פיצול דירות - - -
היו"ר רחל עזריה
אנחנו שואלים כדי לשמוע תשובות.
עמיר שקד
זאת לא שאלה שהיא תשובה אלא שאלה שהיא שאלה. אנחנו מבחינתנו, אני חושב שתומר הגדיר את זה בצורה הכי ברורה ונכונה, המלצות והטבות נוספות. אני לא רוצה לדבר ספציפית לגבי פיצול יחידות דיור כי כמו שכולם יודעים, ואני לא מסתיר את זה, יש עוד היבטים מעבר לרשות מקרקעי ישראל במובן של תכניות קיימות.
אלי אסקוסידו
זה לא יעזור.
תומר רוזנר
בוא נאמר שאם לא תימצא הדרך לתת את ההטבות בנושא של פיצול דירות, אתם תמליצו על הטבות אחרות.
עמיר שקד
כן. הנה, אני אומר לפרוטוקול כן.
היו"ר רחל עזריה
איפה מינהל תכנון באירוע?
אפרת ברנד
למעשה זה לא נוגע לחוק הזה אלא להיבטי התכנון. האמירה כפי שאנחנו אומרים היא שחוק התכנון והבנייה הוא למעשה עיוור לשיקולים של מי הוא הקונה. זאת אומרת, גם השיקולים שגברתי הציבה בבסיס של החוק הזה הם שיכולים תכנוניים. לכן גם אם נכון לתת הטבות כלשהן, האכסניה הראויה היא לא חוק התכנון והבנייה. אומר נציג רשות מקרקעי ישראל שבאכסניה שלהם, שזה כבר נעשה גם בעבר, ישקלו מתן הטבות למפוני גוש קטיף. זה מבחינתנו בסדר גמור. זה לא נוגע לחוק הספציפי הזה וזה בסדר גמור.
אלי אסקוסידו
אבל פיצול הם לא יכולים לתת. זה לא עניין של המינהל.
תומר רוזנר
אני אסכם את מה שאתה אומר ונראה אם זה כך. מתחייב כאן מר שקד בשם הנהלת רשות מקרקעי ישראל שבתוך שלושה חודשים תביא ההנהלה בפני המועצה המלצות למתן הטבות למפוני גוש קטיף כאשר תישקל האפשרות של מתן אפשרות של פיצול דירות. אם זה לא יתאפשר מסיבה כזאת או אחרת, ההמלצה תהיה להטבות אחרות.
אפרת ברנד
מה זאת אומרת תישקל ההמלצה להטבות אחרות?
תומר רוזנר
הם צריכים לבוא אתכם בדברים ולראות אם יש פתרון.
אפרת ברנד
אנחנו רוצים להוציא את זה מהזירה התכנונית כי זו לא הזירה הראויה.
תומר רוזנר
לא מדויק, כי זה לא מנותק אחד מהשני. יכול להיות שבסופו של דבר אתם תבואו ותטילו על זה וטו במובן התכנוני ותגידו שתכנונית זה לא אפשרי, זה לא זה, זה לא עומד במבחני שוויון, זה לא עומד במבחני לא יודע מה. יכול להיות שזו תהיה התוצאה הסופית, אבל כרגע אנחנו משאירים את זה לשיקול הדעת שלכם.
אלי אסקוסידו
הם לא יכולים.
תומר רוזנר
קודם כל, זה לא מדויק. יכול להיות – אני אתן לך דוגמא – שיזמו תכנית בהליך מואץ במסגרת הוותמ"ל או במסגרת אחרת בה ייתנו במסגרת תכנית אפשרות לפיצול דירות באותם ישובים עליהם אנחנו מדברים.
אלי אסקוסידו
זה בלתי אפשרי מבחינה תכנונית.
תומר רוזנר
אני סתם נתתי דוגמה. אז בוועדה המחוזית. זה לא משנה.
אלי אסקוסידו
ועדה מחוזית, תהליכים של שמונה עד 12 שנים. זה לא יהיה.
היו"ר רחל עזריה
יש שתי גישות לחיים. אפשר לומר מהתחלה לא יהיה. יש לי התחייבות מראש מינהל מקרקעי ישראל. הנושא הזה יקר ללבי וחשוב. אנחנו פועלים כדי לייצר פתרון. הפתרון של פיצול דירות, פתרון בצורה הפשוטה של להכניס לחקיקה, הוא מורכב ואנחנו מחפשים פתרון אחר. יש לי התחייבות מראש מינהל קרקעי ישראל שהוא יותר טוב מהחוק.

אנחנו מיד בתחילת המושב נעשה דיון ונבדוק היכן נמצא מינהל מקרקעי ישראל ומה ההחלטות שהתקבלו ונוודא. זה יוצא בדיוק שלושה חודשים. הם התחייבו שתוך שלושה חודשים הם מביאים החלטה. אנחנו נקיים כאן דיון לוודא שזה קרה כפי ההתחייבות. אם הם אומרים שהם לא יכולים בפיצול דירות, זה ייעשה בדרך אחרת.
אלי אסקוסידו
גברתי היושבת ראש, אני מודה שנתת לי לדבר למרות שהתפרצתי ולא ביקשתי. יחד עם זאת, כיוון ש-450 משפחות יצאו מגוש קטיף ואני לא מפונה, יש לי לפחות קבלות שעשיתי בצורה הכי טובה עבור מדינת ישראל ואני מכיר את חוק התכנון והבנייה על בוריו כי אני יושב בעשרות ועדות תכנון ובנייה כבר 19 שנים. אין אפשרות מבחינת מינהל מקרקעי ישראל. חוק פיצול שאתם מביאים אותו היום לכאן, רובו ככולו הוא עניין תכנוני ולא עניין קנייני למעט אם נוריד את הסיפור של רצף דורי. כל היתר זה עניין תכנוני נטו. רק הכנסת רשאית לתקן חקיקה בחוק ושום גורם אחר לא יכול לעשות זאת. כל שינוי בעניין תכנוני, הוא רק ועדות תכנון ובנייה. כיוון שוועדות תכנון ובנייה בהליכים הכי מזורזים שלהן, לוקח בין חמש לעשר שנים, הדבר הזה כרגע לפתרון מצוקת הדיור לא יפתור את הבעיה, ולא למפונים. לכן אין ברירה. המינהל לא יוכל לעזור לך גם אם הוא רוצה כי זה לא חונה בשולחנו.
תומר רוזנר
הוא לא יכול ליזום תכנית?
אלי אסקוסידו
הוא יכול ליזום תכנית.
עמיר ריטוב
אני מבין מה שאת אומרת. מה שניתן לעשות בדרך הנכונה והישרה ביותר זה שישוב שמעוניין בכך, ישוב שיש בו מפונים, יפנה למועצה הארצית והמועצה הארצית היא לא ארבע וחמש שנים אלא 11 שנים זה מתעדכן ובמקרה שלנו זה ספטמבר. ככל שיבוא ישוב מסוים, כל הדברים שעלו כאן בישיבה הקודמת ייבחנו. לדוגמה, אם יש ישוב של אלי אסקוסידו שאלה רק מפונים, אין בעיה, אבל אם יש גם מפונים וגם לא מפונים, המועצה הארצית שיש בה עשרה ראשי רשויות, עשרה נציגי ציבור, עשרה משרדי ממשלה, תשקול כאשר לנגד עיניה תעמוד, אם אתם תחליטו בוועדה, לפנות למועצה הארצית ולבקש לבוא לקראת העניין.
היו"ר רחל עזריה
אני חושבת שזה בשילוב מינהל מקרקעי ישראל ייתן מענה. אנחנו נכחה להתייחסויות.
תומר רוזנר
צריך לשמור את עמדת מינהל התכנון.
אפרת ברנד
רק כדי לדייק את העמדה. המנגנון שלפיו אפשר לשנות את לוח 2 ללא החלטת ממשלה הוא מנגנון שקיים כבר היום. כפי שציין עמיר, ישוב רשאי לפנות אם הוא רואה צורך בכך ולבקש לשנות את לוח 2. כאשר לוח 2, ככל שהמועצה הארצית תחליט שיש מקום לפתוח את לוח 2, אני פחות רואה מצב שבו הוא ייפתח רק פרסונלית לאנשים כאלה ואחרים.
היו"ר רחל עזריה
ישובים שיפנו.
תומר רוזנר
בהחלט אפשר להצדיק שתהיה תשומת לב מיוחדת לישובים בהם נקלטו מפונים. בהחלט יש הצדקה מיוחדת להתייחס אליהם בצורה מעט שונה בגלל ההיסטוריה ובגלל מה שקורה שם עכשיו. גם בגלל העירוב של הקהילות החדשות והישנות. הרבה מאוד סיבות שלא קיימות בישובים אחרים.
אפרת ברנד
נכון. גם כאן צריך להבחין. אנחנו צריכים לזכור שיש ישובים במרכז הארץ ויש ישובים פריפריאליים.
תומר רוזנר
לכן הרזולוציה לא תהיה כאן על השולחן הזה אלא כשתהיה פנייה פרטנית. אנחנו נבקש שתבררו את עמדת מנהל מינהל התכנון לגבי האמירה של מר ריטוב שהייתה אמירה מאוד חיובית ואני מניח שהוא בא מתוך רצון לעזור למפונים. לבדוק את האפשרות שתהיה הצהרה שתאמר שאם תהיה פנייה של ישוב של מפונים, תינתן לה תשומת לב מיוחדת.
היו"ר רחל עזריה
אז ביחד אנחנו מייצרים איזושהי מעטפת.
תומר רוזנר
המינהל ייתן אתך הקניין. אם זה מסתדר.
אפרת ברנד
שזה ייבחן במסגרת השיקולים?
תומר רוזנר
בוודאי. הכול במסגרת השיקולים אבל שתינתן תשומת לב מיוחדת.
היו"ר רחל עזריה
העניין הזה יילקח בחשבון. תבדקו את זה.
חיים ילין (יש עתיד)
להתייחס רק לגוש קטיף. אמרתי בישיבה הקודמת שאני מעריך שלמרות כל ההשלכות שיש, זה לא חוקתי ולא מידתי, ואני תכף אנמק את זה. אי אפשר לקחת את יוצאי גוש קטיף בלבד בלי התייחסות לישוב גם אם זה ישוב ישן, שקולטים אותם וגם אם זה ישוב חדש.
היו"ר רחל עזריה
אבל עכשיו נתנו מענה לזה.
חיים ילין (יש עתיד)
רגע. אני אסביר. אני מתייחס לזה כי אני עדיין חושב, ואני אומר לך, שאנחנו כבר מחוקקים וכשבאת ואמרת רק על גוש קטיף, אמרתי לך שאי אפשר לחוקק דבר כזה. אני אומר לך עכשיו שאם אנחנו נחוקק שבכל הישובים שהתיישבו חדשים ונקלטים, אין שום בעיה משפטית ואפשר להכניס את זה לחקיקה ולא צריך לחכות להם וגם לא לפתוח את לוח 2 במקומות האלה. למה? יש כאן בעצם משהו שנעשה לכל הישוב. זה לא רק לאנשים מסוימים.
היו"ר רחל עזריה
ואם יש שלושה מפונים?
רועי פולקמן (כולנו)
מדובר כאן על לפני 2011. מה אתה מחדש? כל האירוע עם מפוני גוש קטיף הוא בגלל התאריך שכתבנו 2011. זה כל השינוי.
היו"ר רחל עזריה
לא. זה לא 2011.
רועי פולקמן (כולנו)
הם לא נכללים כי חלק מהבתים נבנו אחרי 2011.
חיים ילין (יש עתיד)
זה לא קשור לזה.
היו"ר רחל עזריה
הם בתמ"א 35.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אתן דוגמה. נווה ובני נצרים נבנו עד דצמבר 2010, כולם עברו לשם.
רועי פולקמן (כולנו)
כי זה לא לוח 2.
היו"ר רחל עזריה
זה כן לוח 2. הם לא נכללים. לוח 2 לא נכלל.
חיים ילין (יש עתיד)
אלא אם הסתייגות שלי עוברת. אם ההסתייגות שלי עוברת לגבי קיבוצים ומושבים, אין בעיה לישובים האלה.
רועי פולקמן (כולנו)
כשבצלאל דיבר אתי על גוש קטיף, הוא אמר בגלל התאריך.
חיים ילין (יש עתיד)
לא נכון.
היו"ר רחל עזריה
בצלאל טעה. חל בלבול.
חיים ילין (יש עתיד)
הוא לא הבין.
תומר רוזנר
ההצעה שמונחת בפני הוועדה מחריגה באופן מוחלט כל ישוב שיש לו מכסה. למיטב הבנתי כל הישובים המוכוונים, לא אנשים שהלכו ועברו לגור בירושלים מרצונם, אלא הישובים המוכוונים, שומריה וזה שהם הלכו כקבוצה, כקהילה, אלה כולם בישובים שיש בהם מכסות בלוח 2. כך שזה לא רלוונטי לכאן.
חיים ילין (יש עתיד)
אין שום חשש ושום פחד אם אנחנו מסתכלים לא רק על מפוני גוש קטיף אלא מסתכלים על מפוני גוש קטיף שנקלטו בתוך הישוב ומסתכלים על כל הישוב כשלם. אמרתי, ואני ממשיך להסביר, שאם קלטתי 42 משפחות, לא 450, אבל הגיעו בעקבות ה-42 האלה עוד 150, אני לא יודע להסביר למה הם כן ולמה הם לא. לא יודע להסביר את זה, גם משפטית זה לא נכון. בעקבות פינוי גוש קטיף הוקמו ישובים. כל מי שהגיע לישוב הזה, הוא צריך להיות בחקיקה ולא רק להחריג אותם. הישוב מוחרג מתוך זה שהתיישבו שם מפוני גוש קטיף ואין לנו שום פחד לחוקק את זה. לכן, תומר, אנחנו כאן. אם אתה תחכה להם, לא יהיה כלום.
תומר רוזנר
אתם תחליטו מה שאתם רוצים. אני חושב שזה בעייתי.
אבי פרחן
ממפוני סיני, חבל ימית, וגם מגוש קטיף.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מבטיח לך שיותר לא תפונה.
היו"ר רחל עזריה
איפה גרת בגוש קטיף?
אבי פרחן
אני מוביל קהילה לקיבוץ נווה ים שעדיין שליש מהקהילה באתר זמני שאנחנו בנינו מאותו כסף של פיצוי-ביזוי ושני שליש מהקהילה במעברת ניצן, באתר זמני בקיבוץ כרמיה וביישובי עוטף עזה.

מכובדיי כולכם, כל אלה שהציעו הצעות מתוך רצון לעזור, עם כל הכבוד לכם ההצעות האלה רק יסרבלו את התהליך שכבר נמשך 13 שנים וזה יימשך כך לדורי דורות. הישובים לא יפנו. אני כבר אומר לכם. הישובים לא יפנו מרצונם. בגין זכרונו לברכה, את ההעתקות הקהילתיות שהוא עשה, הוא בנה את הישובים גם באשכול, מושב דקל, קיבוץ סופה, חולית, עין הבשור, נתיב העשרה וכולי, נבנו בחקיקה. כשיש חוק, הפקיד מצביע ומבצע. כשנותנים לו שיקולים ופילוסופיה, הם יודעים איך לסרבל ואיך לתקוע את העסק, וכשהם רוצים, הם יודעים גם לקדם את העסק.

במקרה הזה צריכה להיות חקיקה של הכנסת. גוש קטיף נבדל בגלל המצב שהוא נמצא בו. מדברים היום על דיור ציבורי, אני אומר לכם שיש מאתיים משפחות שתקועות במעברת ניצן וצריכים לדאוג להן לדיור ציבורי היום. הם לא יצאו משם. לנצח זאת תישאר מעברה. אמרתי, הישוב לא יפונה ואני מבקש שכל ההעתקות הקהילתיות של אנשי גוש קטיף, לאפשר להם בחקיקה מיוחדת – כן, מיוחדת מתקנת, אפליה מתקנת וזה המקום כאן בכנסת לעשות אפליה מתקנת שגם ישמש להם גם לפרנסה, כאלה שהיו חקלאים ואיבדו את פרנסתם. הם העסיקו עובדים והיום הם אוכלים את הבלטה ואת החרסינה ונגמר להם הכסף.

תודה גברתי היושבת ראש.
חיים ילין (יש עתיד)
מה שהוא נתן, זה קלאסי. קיבוץ פלמחים קלט אחרי שנים.
היו"ר רחל עזריה
נכון. עכשיו, לאחרונה.
חיים ילין (יש עתיד)
לאחרונה. על חשבון התב"א, על חשבון הכול. אי אפשר להפלות.
היו"ר רחל עזריה
אני רוצה לשמוע התייחסות לגבי טענת האפליה ואז אני רוצה להציע איזושהי הצעה.
מיכה דרורי
גברתי, אם יורשה גם לתנועה הקיבוצית להתייחס.
היו"ר רחל עזריה
כן. נשמע קודם את מינהל התכנון.
אפרת ברנד
אנחנו מבררים עם מינהל התכנון לגבי ההצעה.
מיכה דרורי
יש שני קיבוצים, פלמחים ונווה ים שקלטו מפונים. אם ההצעה היא שרק למפונים יהיה ניתן לפצל דירות, זה אחוז מבוטל. יש את התחושה של השוויון, התחושה של הקולטים שנותנים משהו. יש בעיה יותר חמורה, כיוון שלישוב יש יחידות דיור לפי לוח 2 - - -
היו"ר רחל עזריה
אבל זה אמרנו שזה לא לפי המגבלה של לוח 2.
חיים ילין (יש עתיד)
אם אנחנו מחוקקים, המשמעות היא.
היו"ר רחל עזריה
לא רק אם אנחנו מחוקקים. הסיפור כאן הוא לא לפי מגבלת לוח 2. זזה הרעיון. הבנתי מה אתה אומר וחשוב לי לעשות את הדיוק הזה מול המשרדים הרלוונטיים. הדיוק הוא שהפיצול שאנחנו מאפשרים עבור מפוני גוש קטיף הוא לא במכסה.
אפרת ברנד
זו ההצעה של גברתי. אנחנו חולקים עליה.
היו"ר רחל עזריה
איפה מינהל מקרקעי ישראל באירוע?
חיים ילין (יש עתיד)
רחל, אנחנו המחוקקים. זה מידתי.
היו"ר רחל עזריה
אתם לא יכולים כן ולא.
אפרת ברנד
גברתי, אני רוצה לדייק. בסוף הדיון הקודם גברתי באמת הציעה הצעה שככלל הישובים הכפריים יוחרגו, כלומר, כל ישוב שיש לו מגבלת יחידת דיור יוחרג מהצעת החוק למעט פרסונלית מפוני גוש קטיף. להיבט הזה התייחסנו ואמרנו שאנחנו חושבים שחוק התכנון והבנייה צריך להכיל את מלוא השיקולים.
היו"ר רחל עזריה
כלל הישוב שקיבל את מפוני גוש קטיף.
אפרת ברנד
אבל גם זה לא נכון.
היו"ר רחל עזריה
בסדר. מה אתם מציעים? איפה זה ביחס לתמ"א 35?
אפרת ברנד
זה יכול להיות בהמשך להצעה של עמיר. גם להחיל על ישוב באופן קטיגורי שיש בו מפונים, זאת לא הצעה נכונה כי יש היום יישובי גוש קטיף שנמצאים לצורך העניין בפריפריה ושם יש מכסה מאוד גדולה של יתרה של יחידות דיור.
היו"ר רחל עזריה
אז תגדילי עוד.
אפרת ברנד
לא. זה לא נכון להגדיל. הבחינה כמו שהציע עמיר צריכה להיות בחינה קפדנית.
חיים ילין (יש עתיד)
לא. המפונים הם לא אקסל. אני לא מקבל את מה שאת אומרת כי אני יודע מה יקרה. יבואו לפתוח את לוח 2, יגידו להם שאת כל הפרגולות ואת כל הבנייה הבלתי חוקית, עכשיו תסדירו כדי שהם יקבלו. זה מה שיקרה אצלכם בדיור. עמיר, אתה יודע שזה מה שיקרה. אולי לא בארצית אבל במחוזית או במקומית. די לשחק עם זה.
עמיר ריטוב
למה אמרתי שדרך המלך היא דרך המועצה הארצית, כי מה שקורה זה שהמועצה הארצית מספיק אינטליגנטית, גם אני חבר במועצה הארצית, אנחנו עושים את זה כל שבוע. אנחנו יכולים לשקול. אם תבוא אלינו בקשה שרק ישוב שיש בו רק מפונים, תהיה לנו התייחסות אחת. כבוד היושבת ראש, יגיעו אלינו ואנחנו מספיק אינטליגנטים כדי לשאול האם יש מקרה שבו קיבוץ הסכים. יש לנו את היכולת וגם זה בסמכותנו לאשר את זה. אתם רק תפנו אלינו ואנחנו נבוא בנפש חפצה.
היו"ר רחל עזריה
אבי פרחן אמר קודם שאתה הערכת שלא יבוצעו פניות. מה תפקידך המדויק?
עמיר ריטוב
אני יושב ראש מרכז המועצות האזוריות.
היו"ר רחל עזריה
מעולה. יושב כאן יושב ראש מרכז המועצות האזוריות וחבר מועצה ארצית ואומר שאנחנו כן נבקש. אני רק רוצה לעשות את הבדיקה הזאת.
אבי פרחן
עם כל הכבוד ליושב ראש המועצות האזוריות, אני אומר שהישוב עצמו לא יפנה.
היו"ר רחל עזריה
למה?
אבי פרחן
שמעתי כאן על עיקרון השוויון.
עמיר ריטוב
לא אמרתי.
אבי פרחן
נציג התנועה הקיבוצית דיבר על עיקרון השוויון. איפה הייתה התנועה הקיבוצית עם עיקרון השוויון כשהבן שלי משלם 91 אחוזים היוון והבן של הקיבוצניק צריך לשלם 33 אחוזים? איפה עיקרון השוויון?
היו"ר רחל עזריה
אנחנו לא בדיון הזה. אני רק שאלתי למה להערכתך הם לא יפנו. אומר יושב ראש המועצות האזוריות שהם כן יפנו. אני מנסה לראות אם יש לך עוד מידע שחשוב לנו לדיון. מה הנימוק?
אבי פרחן
מלחמות יהודים.
רועי פולקמן (כולנו)
אני חושב שהלכנו קצת לנתיב צדדי. ברור שעדיף שיהיה עכשיו כמו שחיים אומר, רשימה מדויקת, אבל ברור שאי אפשר לעבוד כך. אנחנו לא יכולים עכשיו בחוק שהמטרה שלו היא אחרת להתחיל להגדיר איזה ישוב כן וכמה מפונים ייחשבו כהגיוני והאם הוא בפריפריה ויש לו מכסות. השונות בעולם התכנון היא גדולה. רוצים לתת כאן הקלה מובנת ובוודאי רוצים לעזור אבל אנחנו לא יכולים לתקן שורה בחוק שתפתור את הבעיה הזאת.
אפרת ברנד
אנחנו מבררים מול מנהלת מינהל התכנון.
היו"ר רחל עזריה
אנחנו נחכה לתשובה. זה לא דיון אין סופי.
חיים ילין (יש עתיד)
אם יהיה בחוק, אני אהיה שמח. אם לא, אני אכניס את זה כהסתייגות.
תומר רוזנר
תנסח את ההסתייגות.
היו"ר רחל עזריה
כן. תנסח את ההסתייגות.
רועי פולקמן (כולנו)
זה ייעשה דרך המועצה הארצית. יהיה איזשהו מנגנון שהמועצה תוכל לאשר הקלות.
היו"ר רחל עזריה
זכותך להגיש הסתייגות. תכין אותה. אני עוד רוצה לשמוע את הפרטים המדויקים.

לגבי הממ"ד. אני אשמח להתייחסות של פיקוד העורף.
גולן ואך
ראש מחלקת מיגון, פיקוד העורף. אנחנו נפגשנו לפני הדיון בוועדה עם היושבת ראש והבנו את האילוצים שהמציאות הנוכחית או שהחוק המסתמן מציב בפני הפתרון שבעינינו הוא הפתרון הטוב ביותר וזה הפתרון של הממ"ד. הפתרון של הממ"ד הוא נכון לא בגלל שהוא ברגולציה נכון אלא נכון בגלל שהאזרחים מרגישים בו בטוח. זה פתרון שהוא מגן על האזרחים ואני יכול לציין שחבר הכנסת ילין, למרות שההתנגדות הגיעה ממנו, הוא בוודאי יכול לומר שהממ"ד כפתרון הוא פתרון טוב.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אמרתי שלא יהיה חוק בגלל שאתם דורשים ממ"דים.
גולן ואך
זה מה שאני אומר.
רועי פולקמן (כולנו)
הוא לא אמר משהו לא נכון.
גולן ואך
אני מסביר שהממ"ד הוא הפתרון.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אמרתי שבעוטף עזה לא יהיה מצב כזה שאני הייתי מאשר שלא יהיה ממ"ד.
גולן ואך
השיקולים למה כן ממ"ד, זה בגלל שהממ"ד מאפשר שהייה משפחתית ואנחנו מדברים לא רק על זמן של הסלמה או של מלחמה שתרחיש הייחוס מדבר על זה שתהיה ארוכה, אלא גם במקומות כמו עוטף עזה שיכולים להיכנס לתוך החדר המוגן ממש בעוד אנחנו מדברים עכשיו לאור התרעות ואזעקות.

קיימת אצלנו הבנה שהממ"ד בחוק המסתמן הוא לא פתרון מיטבי. מנגד, הוועדה הציעה בפעם הקודמת פטור מלא ממיגון. כאשר מדובר על צמצום פערים - - -
היו"ר רחל עזריה
לא. אני לא זוכרת פטור מלא ממיגון.
גולן ואך
אני אשלים את דבריי. הנושא של דלת מקשרת, בעיני כאיש מקצוע היא לא פתרון אמיתי. זה פתרון שאולי יהיה טכני או הנדסי שקיים על הקיר, אבל הוא לא פתרון אמיתי כיוון שאנחנו – ציינתי את זה בפני היושבת ראש – עסוקים מדי יום בניסיונות פשרה בין אזרחים שמתוקף חוק יש להם מקלט פרטי משותף וההוא לקח וההוא לא לקח ועכשיו השוכר לא שילם לו את שכר הדירה והדלת כן תהיה או לא תהיה פתוחה. חבר הכנסת ילין מכיר את מה שאני אומר. עכשיו אותו אדם שוקל האם להכניס את הילדים שלו לממ"ד או שהוא נמצא יחד אתם בצפיפות והוא ישן בחוץ, היינו בסיור ביחד בממ"דים הקטנים שציינת למה כן או לא ממ"ד, אז בוודאי שדלת מקשרת שהיא בעצם תלויה ברצונו הטוב של האזרח, לא ניתן באמת לאכוף את זה מתוקף חוק, היא לא פתרון.
היו"ר רחל עזריה
מה אתם מציעים?
גולן ואך
רגע. כאשר מדובר על צמצום פערי מיגון היא לא פתרון. לכן אנחנו סבורים שפתרון שהוא בצורת פטור גורף, מבחינתי דלת מקשרת נמצאת שם, הוא פתרון שהוא פותר בעיה אחת של צמצום פערי הדיור אבל הוא מגדיל את פערי המיגון.
היו"ר רחל עזריה
הוא לא מגדיל. הוא לא מקטין.
גולן ואך
הוא מגדיל. מדינת ישראל השקיעה מיליארד ומאה מיליון שקלים בעוטף עזה לעשות 10,300 יחידות דיור ביתיות, ממ"דים, וכרגע בעוטף עזה המשפחה תקלוט משפחה נוספת אלא שהמשפחה הנוספת תהיה ללא מיגון בעוד שמי שכן קיבל מהמדינה ממ"ד, יהיה עם מיגון. לכן עמדת פיקוד העורף, משרד הביטחון, היא לרדת לעמדה של שיפורי מיגון, של חיזוק חדר קיים, שהיא הפתרון הנכון. חיזוק חדר קיים, גם מבחינה כלכלית מדובר על עלות של בין שלושים לארבעים אלף שקלים. מדינת ישראל השקיעה מיליוני שקלים כדי להגדיל את ארסנל פתרונות המיגון. יש היום הרבה מאוד סוגים של פתרונות מיגון מבטון, פלדה, חיזוק קירות כאלה ואחרים. אני חושב שהפתרון הזה הוא פתרון ישים, הוא פתרון כלכלי, הוא מגדיל את ההגנה על האזרח ובסופו של דבר בעיני הוא גם מאפשר את המיגון בצורה מלאה.
היו"ר רחל עזריה
אחת הפניות שאני קיבלתי מהציבור הייתה שלפי החוק שעבר בתקופתו של אלי ישי הם עשו הסכמה עם כל הדיירים וזה בית משותף שיש בו מקלט. זה לא קשור לחוק הזה כי אנחנו כאן לא בבנייה רוויה.
גולן ואך
מקלט פרטי משותף.
היו"ר רחל עזריה
כן. אז אמרו לו שהוא צריך לעשות ממ"ד או שיפורי מיגון כי הוא מפצל.
דוד ביטן (הליכוד)
אם יש מקלט חיצוני לבית, אפשר ללכת למקלט הזה.
היו"ר רחל עזריה
אם לבית יש ממ"ד, אפשר לדבר על שיפור מיגון. אם לבית אין ממ"ד אלא יש מקלט ציבורי, אי אפשר להטיל שיפור מיגון.
דוד ביטן (הליכוד)
זה הגיוני.
היו"ר רחל עזריה
הם מנסים להוסיף עוד מיגונים ומשתמשים בשביל זה בפיצול דירות. אני אומר לך, חבר הכנסת ביטן, היה אפשר לעשות את הדלת בקלות. עכשיו, מה יקרה? יהיה את השיפור בצד האחד ולא יהיה בבית עצמו כי הם יצטרכו ללכת למקלט, ואז יגידו שצריך דלת כדי שהם ייכנסו אליהם כי להם יש את השיפור. הרי ברור לי שלשם אתם הולכים. כל מה שאתם מנסים זה להוסיף עוד מיגון על חשבון התושבים דרך החוקים שאנחנו מעבירים.
דוד ביטן (הליכוד)
כבוד יושבת ראש הוועדה, אני מציע שנתקדם. עם כל הכבוד להם, אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים.
היו"ר רחל עזריה
רק במקרה שיש ממ"ד בבית, בפיצול צריך שיפור מיגון. במקרה שאין ממ"ד בבית, הם פטורים.
דוד ביטן (הליכוד)
זה מה שאנחנו רוצים.
קריאה
מה שהיושבת ראש אמרה והיא מבינה בנושא.
היו"ר רחל עזריה
בסדר. נמשיך.
תומר רוזנר
אני רוצה להבהיר משהו. במצב שמדובר בבית ישן שאין בו מקלט. מה המצב אז?
היו"ר רחל עזריה
המקלט הציבורי אליו הוא צריך לרוץ.
רועי פולקמן (כולנו)
המצב לא משתנה. לא נקשה עוד יותר.
גולן ואך
אין כאן איזשהו אינטרס של פיקוד העורף להעמיס על האזרח מיגון כי זה עושה לנו טוב. אנחנו עמלים למען האזרחים כדי שבשעת חירום יהיה לאזרח לאן להגיע. יש כאן לפחות שלושה אנשים שיושבים בחדר הזה, לפחות שלושה, שביום יום עוסקים בצמצום פערי המיגון. להגיד שאזרח שיש לו פתרון מוסכם או בצורה של מקלט פרטי משותף או בצורה של ממ"ד בביתו, זה בסדר גמור, אבל אזרח שאין לו פתרון מיגון ואפשר להגיד מקלט, מקלט ציבורי לא מהווה פטור לשום דבר. להגיד שהאזרח שעכשיו נכנס פנימה, הוא מועמס על המינוס שקיים בו עכשיו, זה כאילו להגיד שאני - - -
היו"ר רחל עזריה
תשמע, אתם עמלים על שיפור המיגון של כלל אזרחי מדינת ישראל. זה נכון. אני הצעתי את ההצעה של הדלת המקשרת. אתם אמרתם שאתם לא בטוחים שהדלת המקשרת תיתן מענה ראוי.
גולן ואך
אנחנו בטוחים שהיא לא.
היו"ר רחל עזריה
אתם בטוחים שהיא לא. אני בטוחה שהיא כן. אתם אומרים שאתם רוצים שיהיה שיפור מיגון, אתם טוענים שזה יעלה שלושים אלף שקלים. אני בדקתי עכשיו בכמה מקומות – המחירים גבוהים יותר. מה שאנחנו לא מוכנים, אנחנו אומרים שאם אתם אומרים שיש כבר, אם כבר יש ממ"ד בדירה - ואני הצעתי את הרעיון של הדלת – אני חושבת שהיה אפשר לתת להם לעבור, אבל בסדר, אז אפשר לומר שיהיה להם שיפור מיגון בדירה המפוצלת. אם זה משהו שצריך לפתור לכל השכונה או לאוכלוסייה נרחבת, אל תעמיסו את זה על העניין של פיצול הדירה. אם כולם רצים, אני מבינה שלא נחה דעתכם מזה שכולם רצים למקלטים. אני מבינה את זה.
דוד ביטן (הליכוד)
בדרך כלל יש מקלט חיצוני.
היו"ר רחל עזריה
זה מה שיש.
גולן ואך
בוא נסכם שבמידה ויש פתרון מיגון אחר שהוא לא ממ"ד, וזה בסדר גמור - - -
היו"ר רחל עזריה
מה ההגדרה של פתרון מיגון?
גולן ואך
פתרון מיגון כלשהו שהוא תקני.
היו"ר רחל עזריה
לא. אז הוא יגיד שמקלטים בחוץ הם לא תקניים.
חיים ילין (יש עתיד)
לא. גולן, תן לי לעזור במשהו. הממ"ד שאני קראתי לו הפרטת המקלט, למה קראתי לזה הפרטה? כי אנחנו כבר לא יכולים להיות בקומונה בתוך מקלט כי לא נותנים לנו זמן. יש לנו 10-15 שניות ואי אפשר להגיע למקלט. בעוטף עזה, גם כחבר כנסת וגם כראש מועצה, לא יהיה פיצול בלי ממ"ד. את זה אמרתי. כנראה שגם בקו עימות צפון לא יהיה. במרכז הארץ, כאשר גם יש בין דקה לדקותיים ממעוף הטיל, גם מהצפון, גם מהדרום, ובאותו פרק זמן אפשר להגיע למקלט ציבורי או למקלט שכונתי של אותה שכונה, הם לא צריכים את הממ"ד. גולן, לא נתת את הממד של הזמן.
גולן ואך
אני שומע את מה שחבר הכנסת ילין אומר ואני לזה התכוונתי. בשעה שיש פתרון מיגוני כלשהו. יש היום שיטות לבדוק כמה זמן על פי מרחק ההתרעה הניתן שהאזרח יגיע לפתרון מיגון כלשהו שיכול להיות מקלט ציבורי, מקלט פרטי משותף, לפי האזור בו הוא גר. אני רק לא חושב שנכון שמקום שבו אין מקלט בכלל ויש היום הרבה מקומות - - -
דוד ביטן (הליכוד)
גם לדירה הקיימת.
היו"ר רחל עזריה
אז תגדירו שאסור לגור שם.
דוד ביטן (הליכוד)
פיצול דירה, באותה דירה שקיימת.
רועי פולקמן (כולנו)
הוא אומר שזה מגדיל את פער המיגון.
היו"ר רחל עזריה
הפתרון הוא שבמקומות בהם יש ממ"ד, בבית פרטי בו יש ממ"ד, בפיצול יצטרכו לעשות עבור הפיצול את שיפור המיגון. במקומות שבהם אין ממ"ד, הם יסתמכו בפיצול על הפתרונות הקיימים והמוצעים למי שגר בבית ממנו נעשה הפיצול.
דוד ביטן (הליכוד)
יש לי בקשה מסוימת. יש את הנושא הזה של המרתפים. רוב הפיצולים נעשים במרתפים. חלק גדול מהמרתפים נחשבים כשטח שירות ולא כשטח רגיל ואז יש בעיה לעשות את הפיצול. רוב הפיצולים נעשים גם במקום הזה. אני רוצה כן לתת פתרון לעניין הזה. אם המרתף ראוי למגורים, אין שום בעיה לעשות פיצול במרתף. אם הוא ראוי למגורים.
רועי פולקמן (כולנו)
למה להיכנס לרזולוציה?
דוד ביטן (הליכוד)
ככה. כי רוב הפיצולים נעשים שם.
היו"ר רחל עזריה
כי עכשיו אי אפשר. הפיצולים נעשים שם והיום אי אפשר לעשות שם פיצולים.
תומר רוזנר
נוסיף ברישא של הפסקה.
דוד ביטן (הליכוד)
אם זה ראוי למגורים. אם יש חלונות וכולי.
רועי פולקמן (כולנו)
כן. נעשה הגדרות. בסדר.
תומר רוזנר
ההקלה יכולה להפוך שטח שירות.
היו"ר רחל עזריה
מצוין.
רועי פולקמן (כולנו)
רק אם זה ראוי למגורים.
היו"ר רחל עזריה
כן. בסדר גמור.

בואו נסגור את הנושא של מפוני גוש קטיף.
יעל בן יפת
אני מהקשת הדמוקרטית המזרחית ופורום הקרקעות. בעניין של ההטבות למפוני גוש קטיף.
דוד ביטן (הליכוד)
איך הגענו לזה?
היו"ר רחל עזריה
הם ביקשו לדבר.
יעל בן יפת
אנחנו לא מתנגדים. העניין הוא שכן צריך לחשוב על ההטבות כאשר הן זולגות לשאר הישוב ואנחנו יודעים שמושבים מהמגזר החקלאי מקבלים הטבות כולל דירה שלישית בנחלה במקרה של המושבים ולגבי הקיבוצים אנחנו בכלל מקבלים על דמי היוון שנעים בין שלושה אחוזים עד 33 אחוזים וועדות קבלה בהן מדובר. אני חושבת שאוכלוסייה שגם כך מקבלת כל כך הרבה הטבות מהמדינה, הטבות מפליגות על חשבון הקופה הציבורית, לא יכולות לקבל הטבות על חשבון מפוני גוש קטיף.
סיגל הרוש יהונתן
בדיוק.
היו"ר רחל עזריה
אני רוצה לומר שבעיני יש כאן כמה ערכים שנמצאים אחד מול השני. אלה ערכים שייבדקו ויישקלו על ידי הוועדה הארצית ועל ידי מינהל תכנון ורשות מקרקעי ישראל. יש את העניין של הקהילה שאני חושבת שזה כן חשוב. יש כאן קהילה שקלטה לתוכה את מפוני גוש קטיף.
יעל בן יפת
גם הקהילות העירוניות קולטות לתוכן תושבים עניים כמו דיור ציבורי. לא שמעתי את ראש עיריית תל אביב דורש עכשיו הטבות ותושבי השכונה שקולטים מקבלים.
היו"ר רחל עזריה
דווקא כן.
יעל בן יפת
אני לא מקבלת הטבות בגלל שיש לנו שישים אלף פליטים בשכונה. למה שהם יקבלו את זה?
היו"ר רחל עזריה
ראשית, ראש העיר דורש ומקבל. אם את רואה את זה בשכונה שלך או לא רואה את זה בשכונה שלך, זה בדיון במועצת העיר ולא בדיון כאן.
יעל בן יפת
הטבות בדיור.
היו"ר רחל עזריה
זה שאנחנו חושבים שיש משמעות לקהילה ובטח בישוב קטן - - -
יעל בן יפת
אנחנו לא קיבלנו בדרום תל אביב.
היו"ר רחל עזריה
בוודאי שכן. אבל אני אומרת לך שזה לא הדיון הזה. ראש העיר מבקש. יש כאן את עיקרון השוויון. יכול להיות שאנחנו לא נסכים וזה בסדר, אבל חשוב לי לומר את הדברים ואני מבקשת שתקשיבו. אחר כך אם תרצו, אני אתן לכם עוד הזדמנות אחת אחרונה להתייחסות ואחריה אני מבקשת לשמוע את מינהל תכנון.

היום ערים, גם על כל בנייה ועל כל קליטה של קהילות חדשות, בין אם קהילות שעברו טראומה ובין קהילות שלא עברו טראומה, מקבלים – אם זה לא הריבוי הטבעי - ויש תכנית.

חברים, אתם רבים. זה לא הזמן. תודה רבה. מינהל תכנון, בבקשה. אני מבקשת שתיקחו את הוויכוח שלכם החוצה. אם אתם רוצים להמשיך להתווכח, זה רק בחוץ. מינהל תכנון, בבקשה.
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו קולטים באמת בכיף במושבים ובקיבוצים.
יעל בן יפת
גם אנחנו קולטים.
היו"ר רחל עזריה
גברתי, את לא תוכלי להישאר. זה לא לעניין.
יעל בן יפת
הבטחת לנו עוד משפט.
היו"ר רחל עזריה
אני אמרתי שאתם תתנו לסיים לדבר ואז אני אתן לכם להתייחס. במקום זה אתם התחלתם להתווכח עם עמיתיכם. זה לא רלוונטי. זאת לא התנהלות.
חיים ילין (יש עתיד)
תהיו בשוויון אצלנו מול הקסאמים. בואו נראו מה זה שוויון.
היו"ר רחל עזריה
זאת לא התנהלות לוועדת כנסת. תודה רבה.
אפרת ברנד
שני דברים. קודם, אם אפשר להתייחס להצעה של חבר הכנסת ביטן. להצעה יש למעשה שני רכיבים, לאחד אני מבינה שניתן מענה אבל השני מבחינתנו הוא בעייתי. קודם כל, מרתף, יכול להיות קושי האם הוא ראוי לשמש כיחידת דיור ובהיבט הזה יש בעיה.
דוד ביטן (הליכוד)
רק אם הוא ראוי.
אפרת ברנד
בעיה נוספת שאנחנו מוצאים קושי היא העובדה שיש לו בעצם המרה של שטח שירות לשטח עיקרי. היום המרה של שטח שירות לשטח עיקרי הוא ודאי לא יכול לקבל הקלה כיוון שתקנות סטייה ניכרת קובעות שזו סטייה ניכרת. הוא אפילו לא יכול לעשות בתכנית בסמכות ועדה מקומית. סעיף 62א(8) אומר. אפילו לא בתכנית. זאת אומרת, אפשר להוסיף יחידות דיור ולכן ההצעה הזאת היא שינוי משמעותי.
דוד ביטן (הליכוד)
שינוי דרמטי אולי אבל היא לא דרמטית כל כך.
אפרת ברנד
אנחנו לא חושבים שנכון שוועדה מקומית תעשה את זה.
חיים ילין (יש עתיד)
פיקוד העורף ישמח מאוד כי זה המקלט הכי טוב שיש.
אפרת ברנד
זה שינוי משמעותי. אנחנו חושבים שאם ועדה מקומית לא רשאית לאשר את זה במסגרת תכנית, ודאי לא נכון לאפשר לה לעשות את זה.

אם זה שטח עיקרי, אין בעיה. אבל אם זה שטח שירות, במסגרת הצעת חוק, יש בעיה.
דוד ביטן (הליכוד)
אני מבין את הבעיה שלך. באמת שאני מבין אותה. לא עכשיו משנים את החוקים ולא עושים משהו מיוחד. זה שטח בנוי ורוב הפיצולים בבתים פרטיים נעשים דווקא בחלק של המרתף והלאה ולא על חשבון הסלון ולא על חשבון הדירה מלמעלה ולא על חשבון החדר מלמעלה. לכן אנחנו כן צריכים לתת מענה בעניין הזה. גם אם את אומרת שצריך תב"ע, עדיין מכיוון שהשטח בנוי כבר, אני חושב שאפשר לעשות את זה בתיקון לחוק ואין שום בעיה. אם הוא לא היה בנוי, את צודקת.
תומר רוזנר
אני אוסיף לדברים של חבר הכנסת ביטן. אני חושב שהתיקון שמציע חבר הכנסת ביטן הוא חיוני. במענה לבעיה שהעלתה אפרת ברנד בנושא של הסמכות, כיוון שמדובר כאן בתכניות ישנות, ברוב רובן של התכניות הישנות לא נקבעו בכלל שטחי שירות.
דוד ביטן (הליכוד)
נכון. הרוב הוא מעורבב.
תומר רוזנר
זה נתון לשיקול דעת הוועדה המקומית במליאתה אמנם אבל הוועדה המקומית במליאתה היא זו שקובעת את הפרופורציות של שטחי השירות.
דוד ביטן (הליכוד)
נכון. תוספת נכונה. רוב השטחים הישנים הם מעורבבים שירות ועיקרי.
תומר רוזנר
והוועדה המקומית קובעת את היחס.
דוד ביטן (הליכוד)
לא בונים כאן משהו חדש.
שלום זינגר
מרכז השלטון המקומי. אנחנו מתנגדים למה שמציע חבר הכנסת ביטן. אני חושב שמה שאתה מציע, זה לא פיצול. אתה מציע לקחת מרתפים ולאפשר בהם מגורים. כיום במרתפים לא מתאפשרים מגורים. אם הכוונה היא לפצל שם מרתף ומה שמותר כיום יהיה מותר גם אחר כך, אין בעיה וזה בסדר גמור. תחצה את זה למעלה. אבל זה לא יכול להיות פיצול. זה יהיה בכל מקום. מה שחבר הכנסת ביטן מציע - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אמרנו ראוי למגורים.
שלום זינגר
ראוי למגורים, זאת הגדרה. אתם מציעים לקחת שימוש שכיום הוא לא למגורים - - -
דוד ביטן (הליכוד)
תגיד לי, אתה רציני?
שלום זינגר
לגמרי.
דוד ביטן (הליכוד)
הרי המרתף הזה הוא חלק מהבית. על מה אתה מדבר? בתשעים אחוזים מהמקרים זה חלק מהבית.
שלום זינגר
אם זה חלק מהבית, אין בעיה. אם זה שטח עיקרי, זה ימשיך להיות עיקרי. אם זה שירות, זה שירות.
דוד ביטן (הליכוד)
לא. זה בדיוק העניין.
שלום זינגר
מה שאתה רוצה היום זה להפוך - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אם זה עיקרי, אין בעיה. על מה אתה מדבר?
שלום זינגר
זאת חריגה מכל מה שהוסכם אתנו.
דוד ביטן (הליכוד)
מה זה שייך? על כל דבר אנחנו צריכים להסכים אתכם?
שלום זינגר
היה לנו הסכם וזאת חריגה ממנו.
דוד ביטן (הליכוד)
זה לא דבר שעלה ולא דבר שדנו בו.
שלום זינגר
לכן אי אפשר להעלות את זה עכשיו.
דוד ביטן (הליכוד)
למה אי אפשר?
שלום זינגר
כי זה לא הוגן.
דוד ביטן (הליכוד)
אז בוא תחליף אותנו כאן.
שלום זינגר
אתה יכול להצביע כפי שאתה רוצה. אני אומר לך.
היו"ר רחל עזריה
אנחנו צריכים את מינהל תכנון. אפרת, יש לך תגובה?
אפרת ברנד
צריך להגיד שהקלה כזאת בהכרח תחייב עוד היתר. זאת אומרת, כל הרעיון כאן היה ליצור בהליך של הקלה רק לצורך הפיצול. כאן בהכרח זה יחייב עוד שינויים חיצוניים.
דוד ביטן (הליכוד)
לא. לא הבנת.
אורנה נידם
ירידה למרתף מבחוץ. לא עומדים בהוראות של החוק.
דוד ביטן (הליכוד)
אני אתן לך דוגמה. פותחים דלת חיצונית, נכנסים פנימה, יש עשרה מטרים למעלה ויורדים למטה. מה לא בסדר בזה?
אורנה נידם
פתיחת דלת.
היו"ר רחל עזריה
חברים, אני רוצה קודם לגבי גוש קטיף בואו נסגור את הסיפור הזה.
דוד ביטן (הליכוד)
אני אתן לך דוגמה ניצחת.
היו"ר רחל עזריה
רגע. דוד, בוא נסגור את מפוני גוש קטיף. סיימנו את עניין המיגון.
אפרת ברנד
לאחר בירור עם מנהלת מינהל התכנון וממלאת מקומה, ככל שתוגש בקשה על ידי אחד מיישובי גוש קטיף למועצה לפי סעיף 18(4) לתמ"א 35, העובדה שמדובר בישוב של מפוני גוש קטיף, תילקח בחשבון במסגרת השיקולים שיישקלו.
אבי פרחן
ומה עם ההעתקות הקהילתיות?
היו"ר רחל עזריה
רגע. אנחנו נקיים דיון בעוד שלושה חודשים, דיון מעקב. אני אומרת שאם אנחנו נראה שזה לא קורה בפועל, אנחנו נביא את זה לחקיקה, כחברי הוועדה.
חיים ילין (יש עתיד)
לא. אני מבקש משהו אחר.
אפרת ברנד
המועצה מגיבה לבקשות שמוגשות אליה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני אומר אחרת. הפוך. זה יהיה בחקיקה. הרי יש לזה תוקף. אם תוך שלושה חודשים אין תקנה, זה ממשיך.
תומר רוזנר
זה לא מקובל.
היו"ר רחל עזריה
תודה על ההצעה. ריטוב, אתה תיקח על עצמך לפנות בשלושת החודשים הקרובים. אתה תעבוד עם הישובים בהם יש מפוני גוש קטיף כדי לעשות את הפנייה. בסדר?
עמיר ריטוב
אני אפנה לכל המועצות בהם יש מפונים. אלי יפנה אלי.
אלי אסקוסידו
אני אפנה. אל תדאגו.
היו"ר רחל עזריה
בסדר. אנחנו נעשה דיון מעקב בעוד שלושה חודשים, בתחילת המושב.
תומר רוזנר
אני אסכם כדי שיהיה ברור, ושהם יאשרו בבקשה, נציגי מקרקעי ישראל ומינהל התכנון. המועצה הארצית תשקול כל פנייה של ישוב שיש בו מפוני גוש קטיף, שהיה במסגרת התכנונית של מפוני גוש קטיף.
היו"ר רחל עזריה
לא סתם משפחה עברה.
תומר רוזנר
משפחה שעברה לירושלים למשל.
חיים ילין (יש עתיד)
קהילה שנבנתה בתוך קהילה.
תומר רוזנר
תיתן לה תשומת לב מיוחדת אם תבוא פנייה כזאת. מר ריטוב מטעם מרכז המועצות האזוריות יידע את הישובים ויעודד אותם במקרה הצורך כמובן לפנות בבקשות מהסוג הזה למועצה הארצית.
עמיר ריטוב
מצוין.
אבי פרחן
אני גם מתחייב להעביר את זה.
חיים ילין (יש עתיד)
אני מציע לא רק המועצות. אני מבקש. אם יש ראש מועצה שלא רוצה לקדם את הישוב, ויש כאלה, מה תעשה? עמיר, אנחנו לא תמימים.
תומר רוזנר
גם לא ייתנו להם הקלה.
היו"ר רחל עזריה
חבר הכנסת ילין, אנחנו רוצים לדייק את השלבים האלה.
תומר רוזנר
הנהלת רשות מקרקעי ישראל תביא בפני מועצת מקרקעי ישראל הצעות למתן הטבות למפוני גוש קטיף שטרם נקלטו כראוי בישובים החדשים, כאשר האפשרות הראשונה שתישקל היא ייזום תכניות של פיצול דירות במקרה שתהיה פנייה של הישובים והמועצה הארצית תאפשר את הגדלת המכסות וכולי, או שלא צריך אם זה בפריפריה. שהמינהל יתמוך בזה. אם זה לא אפשרי או יש סיבה אחרת שלא לעשות את הדברים במתכונת הזאת, יביאו הטבות אחרות שישפרו את מצבם.
היו"ר רחל עזריה
שלושה חודשים.
תומר רוזנר
כן. תוך שלושה חודשים.
היו"ר רחל עזריה
ובעוד שלושה חודשים נקיים דיון.
תומר רוזנר
בעוד שלושה חודשים תקיים הוועדה דיון בו יתבקשו הגורמים הממשלתיים לדווח על התקדמות הטיפול בנושא. בעוד שלושה חודשים, זה בתחילת המושב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מי שפונה, זה הישוב?
תומר רוזנר
כן. הישוב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אם בקיבוץ יש מספר משפחות, מי שפונה זה הקיבוץ ולא המשפחה.
היו"ר רחל עזריה
כן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לפיצול דירות.
היו"ר רחל עזריה
זה תמ"א 35.
חיים ילין (יש עתיד)
ברושי, תשלח עכשיו לפלמחים את ההודעה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הם כבר דיברו אתי.
היו"ר רחל עזריה
אנחנו אומרים שבעוד שלושה חודשים, אם אנחנו רואים שאין התקדמות, אנחנו כוועדה נגיש הצעת חוק בנושא.
חיים ילין (יש עתיד)
אני רציתי הפוך.
היו"ר רחל עזריה
אני יודעת. בסדר, אבל הנה, הגענו לזה.
סיגל הרוש יהונתן
אני אהיה קצרה אבל בבקשה, ננסה להיות ממוקדים.
היו"ר רחל עזריה
תסתכלי עלי ודברי אתי.
סיגל הרוש יהונתן
אני הדוברת של הקשת. מה שמקומם אותנו בעיקר, אנחנו לא באים להתקטנן על דירה אחת, אין לנו התנגדות, אנחנו מברכים על היוזמה לאפשר למפונים אבל העניין הוא שהקיבוצים, מכיוון שאנחנו מכירים את ההתנהלות שלהם לאורך השנים, ואנחנו יודעים שהם מתנהלים מתוך כוונה אך ורק של עשיית רווח. אין כאן שום עיקרון של שוויון כאשר שלושה אחוזים או ארבעה אחוזים מהאוכלוסייה מחזיקים ב-85 אחוזים מהקרקעות. כל הטבה שאנחנו נותנים להם, גם אם היא נופלת בשק הטבות גורפות לאוכלוסייה אחרת, היא הגזמה והיא מיותרת.

מה הם עושים. הם באים בדלת האחורית. היום זה קיבוץ שיש בו שני מפוני גוש קטיף שיקבל את האישור הזה. מחר הם יגידו, רגע, סליחה, הקיבוץ הזה, אמנם היו בו רק שני מפונים והוא קיבל אישור לפיצול דירות, אבל אנחנו קיבוץ וגם לנו מגיע. תעבור עוד שנה ועוד שנתיים והם יבואו ויאמרו שהם רוצים כמו הקיבוץ ליד למרות שמלכתחילה הם בכלל לא קלטו מפונים אלא רק הקיבוץ ההוא. יש כאן ניסיון להיכנס בדלת האחורית, לעשות עוד רווח ואין כאן שום עיקרון של שוויון. שוויון זה לא כאשר שלושה או ארבעה אחוזים מהאוכלוסייה מחזיקים ב-85 אחוזים מהקרקע של המדינה. זה לא שוויון. זה מנוגד לכל עקרונות הצדק החלוקתי.
היו"ר רחל עזריה
לא מדובר במצב של שני מפונים. אמרנו שמדובר במצב שבו הקהילה קלטה קהילה. קהילה שנקלטה. בהקשר הזה אני חושבת שיש מקום לשקול את ההקשר הרחב יותר של הקהילה ואני סומכת על מינהל תכנון ועל רשות מקרקעי ישראל ועל המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שאגב, הם יותר שמרנים מהמתדיינים כאן בוועדה. לכן אני חושבת שמי שיכול להיות רגוע סביב השולחן, זה דווקא אתם.

עוד דבר. כל עוד היום שבונה מעבר לריבוי הטבעי, בדרך כלל מקבלת הסכם גג. הסכם גג הוא בדיוק דרך לאפשר לכלל הקהילה ליהנות מהטבות על כך שהצטרפו עוד בני קהילה לתוך העיר או לתוך הקהילה המורחבת. זה בעיר. זה לא רק במושבים ובקיבוצים.
חיים ילין (יש עתיד)
לא. אין במושבים.
היו"ר רחל עזריה
אנחנו לא חוזרים עכשיו להיסטוריה של עשרים השנים של המאבקים ההדדיים.
דודו קוכמן
זה לא יכול להיות. לפרוטוקול את נותנת לאנשים להגיד דברי בלע.
היו"ר רחל עזריה
אני אתן לכם את רשות הדיבור.
סיגל הרוש יהונתן
אל תתרגם אותי. לוקחים סרגל ומודדים. האמת נמצאת בקרקעות.
היו"ר רחל עזריה
שמעתי אותך.
דודו קוכמן
לא, לא שמעת אותי.
היו"ר רחל עזריה
אני שמעתי שאתה מבקש להתייחס ואני מבקשת שתכבד את ההתנהלות בוועדה. תודה.

הדבר האחרון. אני רוצה לומר לכם חברי הקשת הדמוקרטית המזרחית, שהקיבוצים לא רצו את ההסדר הזה. את אומרת שזאת הדלת האחורית.
מיכה דרורי
על אפקה זה חל. כל המיליונרים של תל אביב, לא אכפת לך שמותר להם ואת באה ושופכת כאן על הקיבוצים כשביקשנו שזה לא יחול עלינו. למה את באה לכאן ושופכת את זה?
סיגל הרוש יהונתן
מאיפה אתה יודע שאנחנו לא כועסים על המיליונרים של תל אביב?
היו"ר רחל עזריה
די. רצית להתייחס, בבקשה. בואו ננסה לסגור את זה. שלושה-ארבעה משפטים. אני באמת חושבת שכולם הבינו את האירוע.
דודו קוכמן
מזכ"ל האיחוד החקלאי. אני רוצה להגיד קודם כל שאת באת מתוך רצון טוב להציע הצעת חוק שבמקום לייצר סוס, יצא ממנו חמור. הדברים שכאן, בכל הרגולציה, לא יתבצע שום דבר במרחב הכפרי ככל שזה נוגע למינהל מקרקעי ישראל ומינהל התכנון. לא יקרה כלום ואני כבר אומר לך. לא בעוד שלושה חודשים וגם לא בעוד שנה.
היו"ר רחל עזריה
אז תהיה חקיקה.
דודו קוכמן
תדעו שזה לא יקרה מכל מיני סיבות שאין לך זמן לשמוע אותן.
היו"ר רחל עזריה
אם לא, נעשה חקיקה.
דודו קוכמן
אני אומר לך שזה לא יקרה כי הפקידות תהרוג את זה.

דבר שני. לא יכול להיות שבמסגרת ישיבה מכובדת של הכנסת יושבים כאן אנשים שמשקרים במצח נחושה. היה דיון על ההחלטות שהם מצטטים, חלקן, בבית המשפט העליון במסגרת בג"ץ שנתן לזה תוקף שאנחנו נדרשים על כל דבר שמדברים עליו לשלם מחיר מלא ומשלמים יותר מאשר משלמים בעיר בכל מקום. בחלק מהמקומות בעיר שילמו אפס ולא ארבעים אחוזים. הם כל הזמן ממשיכים ומסיטים והם לא רוצים שיאמרו להם את העובדות. אנשים משלמים. אי אפשר להמשיך להתעסק עם הנושא הזה.
היו"ר רחל עזריה
תודה רבה. נפסיק כאן.
סיגל הרוש יהונתן
אני לא מקבלת כסף.
היו"ר רחל עזריה
אנחנו נפסיק כאן עכשיו, ברגע זה. אנחנו נפסיק את הדיון הזה. חשוב לי לומר שמותר לאנשים לבוא ולומר מה שהם רוצים. זה לגיטימי בוועדה. לאף אחד אין ערבות על מה שאנשים אומרים. תנוח דעתך.
אבי פרחן
אני מבקש להבהיר לכולם. סך הכול מדובר בשני קיבוצים שקלטו העתקה קהילתית, סדר גודל של שלושים, חמישים, ארבעים משפחות. נווה ים קלט ארבעים בתי אב, פלמחים קלט 25 בתי אב. לא מדובר על אחד או שניים בקיבוץ כזה או אחר.

אני מבקש. הקיבוצים לדעתי, הישוב עצמו לא יפנה. לצערי אני מסופק אם ראש המועצה יפנה. לכן זה צריך לקבל חקיקה מתקנת למפוני גוש קטיף.
נאוה אושר
משרד הפנים. אני רוצה להתייחס להצעה של חבר הכנסת ביטן לעניין המרתפים ובהמשך גם לדבריו של עורך דין שלום זינגר. משרד הפנים כמובן מתנגד. מבחינתנו זה להרחיב עוד פעם.
היו"ר רחל עזריה
למה כמובן?
נאוה אושר
מאחר שלכתחילה היו לנו קשיים רציניים עם החוק הזה, שבעצם הוא חוק מכתיב תכנון ולא תכנון שנולד - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אתם התחלתם בזה שבעלי הבית שלכם יהיו הרשויות המקומיות.
היו"ר רחל עזריה
חבר הכנסת ביטן, עכשיו אני קוראת אותך לסדר. תעזוב. בוא נשמע מה יש להם לומר.
דוד ביטן (הליכוד)
נבטל את משרד הפנים ונעשה את יושב ראש מרכז השלטון המקומי שהוא יהיה משרד הפנים ונגמר הסיפור.
היו"ר רחל עזריה
נראה לי שיושב ראש מרכז השלטון המקומי ישמח.
דוד ביטן (הליכוד)
אולי נעשה את זה כך.
נאוה אושר
זה נכון שמרכז השלטון המקומי הוא לא משרד הפנים אבל יש פעמים שמן הסתם - - -
היו"ר רחל עזריה
יש פעמים שלא?
דוד ביטן (הליכוד)
יש לי הפתעה בשבילך.
היו"ר רחל עזריה
עוד לא מצאתי את הפעמים שלא, אבל בסדר. תגידי את הדברים.
חיים ילין (יש עתיד)
חבר'ה, אתם הורגים את השליח.
דוד ביטן (הליכוד)
למשרד הפנים אין שום אחריות על מינהל התכנון. בתור מה אתם מתנגדים?
היו"ר רחל עזריה
בתור מה אתם מתנגדים? אנחנו נשמח גם להבין בתור מה את מביעה עמדה. כל הנושא של תכנון ובנייה כבר לא באחריותכם.
נאוה אושר
נכון, אבל כל מה שקשור לרשויות מקומיות.
תומר רוזנר
איך זה משפיע על הרשות המקומית?
דוד ביטן (הליכוד)
נעביר את זה למשרד החינוך. נגיד שזה לא חינוכי לפצל דירה. נביא את מירי רגב, אולי נעשה פעולות תרבות בדירה הנוספת.
חיים ילין (יש עתיד)
ואפילו בממ"דים. בצוק איתן עשינו.
היו"ר רחל עזריה
תודה רבה. עכשיו אנחנו נשמע את נאוה, את כל דבריה.
נאוה אושר
אני קושרת את זה גם להצעה שזה יחול גם על בנייה רוויה.
דוד ביטן (הליכוד)
אני לא הצעתי את זה.
חיים ילין (יש עתיד)
איין בנייה רוויה. אל תיכנסי לזה.
היו"ר רחל עזריה
את מדברת אתי. תשלימי את הדברים.
נאוה אושר
אני רק אומרת שכפי שגם הבענו את ההתנגדות שלנו לעניין בנייה רוויה כי בכל זאת ראינו בהצעת החוק הזאת כבעייתית, כחוק שמוסיף תכנון, ואמרנו שאין כאן באמת תכנון אמיתי מבחינת ראיית התשתיות וכולי. מבחינתנו זאת הרחבת הזירה כרגע עם המרתפים ואין לנו אלא להתנגד לכך.
היו"ר רחל עזריה
אתם רוצים שנכניס את הבנייה הרוויה?
נאוה אושר
אנחנו לא רוצים בנייה רוויה ולא רוצים מרתפים.
דוד ביטן (הליכוד)
אני רוצה מילה אחת לומר. אין לכם עניין וקשר למעט דבר אחד. נושא הצפיפות שמשפיע על רשויות מקומיות.
היו"ר רחל עזריה
לכן הבנייה הרוויה הייתה רלוונטית.
דוד ביטן (הליכוד)
בדיוק.
היו"ר רחל עזריה
אבל כאן זה לא רלוונטי.
דוד ביטן (הליכוד)
הנושא הזה של הצפיפות נפתר מול מרכז השלטון המקומי במסגרת הסכם שעשינו אתם והכנסנו את זה לחוק. הכנסנו שאי אפשר לפצל את כל הדירות אלא רק עשרים אחוזים והוועדה המקומית היא זאת שתקבע היכן ובאיזו שיטה. לכן אני חושב שההתנגדות שלכם היא ממש לא רלוונטית.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גברתי יושבת הראש, חברים, אני מתנצל שהייתי במקום אחר ולכן איחרתי. המשפחות הבודדות, אפילו עשרות, שנקלטו בתוך קיבוצים, נקלטו לטוב ולרע.
דוד ביטן (הליכוד)
אנחנו מתחילים את הנושא הזה עוד פעם?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ביטן, זאת לא שבת תרבות עכשיו. אני אומר גם לחבריי שההחלטה להחריג את הקיבוץ חלה על כל מי שגר בקיבוץ. מי שגר בקיבוץ הוא חלק מהתב"א וחלק מהתמ"א וחלק מהיתרונות ולעתים גם חסרונות. אין שום כלל שיכול עכשיו להפר את העיקרון שדין אחד לכולם. בכלל תמוה איך הגעתם למצב שהטבע למפונים היא דרך פיצול דירות. יש מיליון דרכים לתת הטבות. איך הגעתם לשטות הזאת?

שלא יהיו אי הבנות. גם לא ראש מועצה, שום גורם, לא יכול לפנות בשם הקיבוץ ולא ייווצר מצב שבתוך קיבוץ מרוב רצון לשיתוף ושוויון, תהיה קבוצה מועדפת.
היו"ר רחל עזריה
זה כבר לא על השולחן. אתה בדיון אחר.
חיים ילין (יש עתיד)
פוליטית הוא צריך להגיד את זה כי הוא צריך להתקשר לפלמחים. כך זה עובד.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
חיים, אל תיתן לי עצות. אני מכיר אותך. תירגע.
חיים ילין (יש עתיד)
לא נותן עצות. זה סוכם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גם לא ראש מועצה אזורית ולא הקיבוץ.
היו"ר רחל עזריה
סוכם שגם בני הקהילה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גם לא המועצה וגם לא הקיבוץ.
היו"ר רחל עזריה
הפתרון הוא אחיד לכל הישוב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני אומר בכל זאת. התשובה שאני מציע, היא שלילה מוחלטת. על הקיבוץ לא חל.
היו"ר רחל עזריה
הם יכולים לפנות ואז זה לכל הקהילה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מי זה הם? את רוצה עכשיו מלחמת עולם בתוך קיבוץ?
היו"ר רחל עזריה
למה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בקיבוץ פלמחים או אחר, יהיה משאל בקיבוץ. אם יהיה משאל בקיבוץ, תהיה מלחמת עולם. אם זה לא חל, אני חושב שבחדר הזה אני מבין על מה אני מדבר יותר מנותני העצות כאן, זה לא חל על הקיבוץ. נקודה. אל תעמידו את הקיבוץ במבחנים שהוא לא צריך לעמוד בהם. זה לא חל, אז זה לא חל. לא יארגנו עכשיו הצבעות פנימיות. זה לא חל על הקיבוץ, נקודה. מי שגר בתוך הקיבוץ, אין לו פיצול דירות. תפסיקו עם זה.
היו"ר רחל עזריה
אבל גם היום ישוב יכול לפנות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא נכון. אם החוק לא חל על הקיבוץ, גם קיבוץ לא יכול לפנות.
היו"ר רחל עזריה
לא. הוא יכול.
תומר רוזנר
הוא יכול.
היו"ר רחל עזריה
ברושי, אתה לא היית כאן. אני מבקשת מהיועץ המשפטי להסביר לך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני הבנתי שמחריגים את הקיבוץ.
היו"ר רחל עזריה
היינו כאן בדיון ארוך והגענו להסכמות שגם יושב ראש המועצות האזוריות הסכים להן. גם אבי פרחן הסכים. הגענו להסכמות.
תומר רוזנר
קיימת החרגה מורחקת של הישובים שיש להם מכסות. יחד עם זאת, התכנית קובעת, והיא כבר קובעת את זה היום, שכל ישוב שיש לו צרכים כאלה ואחרים, יכול לפנות ולבקש הגדלת המכסה. זה קיים כבר היום. או לבקש את שינוי המכסה. אמרנו שאם תהי הפנייה כזאת של ישוב שיש בו גם מפונים, תינתן לזה תשומת לב מיוחדת בגלל שזאת קהילה שקלטה קהילה שלמה ולא בודדים. במקרה כזה, אם תהיה פנייה כזאת של הישוב, המועצה הארצית תיתן לפנייה הזאת תשומת לב מיוחדת. זה הכול.
אפרת ברנד
משהו אחד למען הסדר הטוב. חשוב לציין שהפנייה היא בהתאם לסעיף 18(4) לתמ"א 35.
תומר רוזנר
שזה אומר?
אפרת ברנד
אני מסבירה. לרבות מי רשאי לפנות ולרבות שצריך להציג. זאת אומרת, כדי שהמועצה תשנה את לוח 2, שאני מזכירה לכולם את הדיונים הראשונים, זאת תמ"א שאושרה ממש עכשיו, בספטמבר, צריך להציג נימוקים תכנוניים שמצדיקים.
היו"ר רחל עזריה
לא. הנימוקים הם - - -
אפרת ברנד
זה לא נימוק שעומד בפני עצמו.
תומר רוזנר
לא בפני עצמו. ברור.
היו"ר רחל עזריה
אבל מה זה מי מציג?
תומר רוזנר
מי רשאי לפנות?
אפרת ברנד
אני אקריא לכם. משרד ממשלתי או גוף ממשלתי החבר במועצה הארצית, בקשה מנומקת לתיקון.
תומר רוזנר
רשות מקרקעי ישראל תפנה. אם הישוב יפנה אליה ויבקש, היא תפנה.
היו"ר רחל עזריה
הישוב יפנה אליכם ואתם תפנו? למרות שגם ריטוב יכול לפנות בשם הישובים כי הוא חבר הוועדה הארצית.
אפרת ברנד
לא. הוא לא גוף ממשלתי שחבר במועצה. לצורך העניין, ועדה מקומית יכולה לפנות.
היו"ר רחל עזריה
בסדר.
אפרת ברנד
שוב, חייבת להיות בקשה מנומקת תכנונית.
היו"ר רחל עזריה
בסדר. אנחנו נציג את שני השינויים.
דוד ביטן (הליכוד)
מעבר לשינויים שכבר עשינו.
תומר רוזנר
מעבר לנוסח שמופיע בפניכם חברי הכנסת, ייכנסו להצעה שני שינויים. האחד, בעקבות הערתו של חבר הכנסת ביטן בפסקה הראשונה, תיכנס האפשרות של הפיכת שטח שירות לשטח עיקרי לצורך הפיצול וכולי.

אני רוצה רק להבהיר נקודה אחת מול מינהל התכנון, שהיא הדאיגה אותי בהערה שנאמרה באמירת אגב כביכול. לפי הצעת החוק, כפי שהיא כרגע, נדרשת יצירת כניסה נפרדת לדירה המפוצלת. כלומר, שינוי חיצוני. יש דרישה כזאת בחוק. זה היתר נפרד?
אורנה נידם
למה חיצונית?
תומר רוזנר
איך ייכנסו? מאיפה ייכנסו?
אפרת ברנד
מה שהתכוונתי לומר זה שזה שינוי שהוא יותר משמעותי, השינוי שמתבקש עכשיו על ידי חבר הכנסת ביטן.
תומר רוזנר
אתם הערתם שאם נדרש לעשות כניסה נפרדת. דלת בקיר החיצוני של הבניין. אתם רואים את זה כדורש היתר נפרד?
אפרת ברנד
לא. זו הקלה. התכוונתי לומר שהשינוי כאן הוא משמעותי כי הוא לוקח שטח שירות והופך אותו לשטח עיקרי.
דוד ביטן (הליכוד)
שטח קיים. שטח שירות קיים. בנוי.
תומר רוזנר
הערתי שברוב התכניות הרלוונטיות, זה נעשה בהחלטה של מליאת הוועדה המקומית.
נאוה אושר
אפשר להבין איך ההצעה הזאת חורגת מהשטח הקיים? לעניין המרתפים.
תומר רוזנר
יהיה כתוב בפסקה הראשונה, כפי שכתוב שאפשר יהיה לעשות את ההקלה הזאת בתקן החניה וכולי, או על הוראה בתכנית שאומרת סטייה ניכרת וכולי. יהיה כתוב שגם הנושא של הפיכת שטח שירות לשטח עיקרי, יתאפשר במסגרת ההקלה הזו.
נאוה אושר
יושבת הראש, אני מתנצלת שאני חוזרת על דבריי. אני רק רוצה לומר למה זה כן נוגע למשרד הפנים. כשיש הגדלה במספר יחידות דיור, יש גם הגדלה במספר התושבים.
היו"ר רחל עזריה
זה לא משנה כי הגבלנו את זה לעשרים אחוזים.
נאוה אושר
זה בתוך העשרים אחוזים?
תומר רוזנר
ברור.
שלום זינגר
זה עניין חדש. מבחינתנו זו הפרה של כל ההבנות.
היו"ר רחל עזריה
למה? זה בתוך העשרים אחוזים.
שלום זינגר
זה דרמטי. זה לא קשור לעשרים אחוזים. לא מדובר על פיצול. מה שמוצע עכשיו, זה לא פיצול.
היו"ר רחל עזריה
למה? זה פיצול?
שלום זינגר
לא. מה שמוצע כאן זה לאפשר שטח שירות לשטח עיקרי.
היו"ר רחל עזריה
כך הפיצולים היום בפועל.
שלום זינגר
זה לא הסיכום.
דוד ביטן (הליכוד)
הורדנו את זה לעשרים אחוזים. אני לא מבין מה הם רוצים.
היו"ר רחל עזריה
חבר הכנסת ביטן, אני קוראת אותך לסדר פעם שנייה. אני מבקשת להפסיק את הדיון הפנימי.
דוד ביטן (הליכוד)
אתם רוצים להפוך אותי נגדכם? אני אהיה בסוף נגדכם.
היו"ר רחל עזריה
תודה. חבר הכנסת ביטן, אני לא רוצה לקרוא לך לסדר פעם שלישית. בבקשה, די.
דוד ביטן (הליכוד)
רק אתם מבינים?
היו"ר רחל עזריה
ביטן, מספיק.
דוד ביטן (הליכוד)
המשפחה תגור במרתף או למעלה. זה משנה משהו? היא הולכת לאותו בית ספר.
תומר רוזנר
השינוי השני. בנוגע המיגון, גלעד יקריא את הנוסח כפי שהוועדה ביקשה.
גלעד קרן
על אף האמור בכל דין, מתן ההקלה לפי סעיף קטן זה לא יותנה ובעל הדירה הקיימת או המפוצלת לא יחויב בבניית מקלט או מרחב מוגן בדירה שתפוצל מהדירה הקיימת, אולם אם קיים מרחב מוגן בדירה הקיימת, רשאית הרשות המוסמכת לדרוש שיפורי מיגון באחד מחדרי הדירה המפוצלת. בפסקה זו – בעל מקלט, הרשות המוסמכת, כהגדרתם בסעיף 11 לחוק ההתגוננות האזרחית תשי"א-1951.
דוד ביטן (הליכוד)
בנוסף לזה אני מדגיש שהמינהל יודע או נציג המינהל יודע שאין תשלומים למינהל.
תומר רוזנר
זה כתוב.
היו"ר רחל עזריה
הכול בפנים.

הסתייגויות, בבקשה.
תומר רוזנר
יש לנו הסתייגויות שהוגשו בכתב. הסתייגויות של חבר הכנסת ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
אם כולם מסכימים לגבי גוש קטיף, אני מוריד את הסתייגות מספר 4 למרות שאני חושב שזה צריך להיות הפוך. קודם כל עדיף שזה יהיה בחוק.

תיקון סעיף 1(3) להצעת החוק.
היו"ר רחל עזריה
למה אתה משאיר את זה?
חיים ילין (יש עתיד)
אני רוצה להגיד לך שני דברים. מאחר ואני מאוד מכבד אותך, אני מאוד מכבד את אלי כהן אתו התחלתי את הדרך. אתם תחליטו מה אתם רוצים.
היו"ר רחל עזריה
הוא אמר לי שלא צריך. הגענו להסכמות.
חיים ילין (יש עתיד)
אני לא מוריד את ההסתייגות הזאת. אני שם את ההצבעות. תצביעו ואחרי כן יש לי זמן להוריד אותה, עד ההצבעה במליאה.
תומר רוזנר
אתה רוצה שזה יחול על הקיבוצים ועל המושבים.
חיים ילין (יש עתיד)
כן.

לחילופין, תיקון סעיף 1(3) להצעת החוק, הסעיף יבוטל. זאת אומרת, לא להשאיר במצב הזה.
תומר רוזנר
אתה מבין שההסתייגות שלך כרגע היא שזה יחול על הקיבוצים והמושבים אבל הפיצול יבוא במכסה.
חיים ילין (יש עתיד)
כן. אני אומר לחילופין. אני מבין בדיוק מה אני אומר. לחילופין הסעיף יבוטל או לחילופין (3), הוספת סעיף 7(ג): על אף האמור בכל דין לא תידרש הסכמת רשות מקרקעי ישראל להפקעה של יחידות דיור במקרקעי ישראל ולא ייגבה על ידי רשות מקרקעי ישראל כל תשלום בשל השכרה.
תומר רוזנר
זה בנוסח.
חיים ילין (יש עתיד)
זה לא קיים בנוסח.
תומר רוזנר
פסקה 7(ג).
קריאה
זה לא קיים בהשכרה.
תומר רוזנר
ממתי המינהל גובה כסף על השכרה?
חיים ילין (יש עתיד)
הוא לוקח. אני אומר לך את זה.
דוד ביטן (הליכוד)
אמרנו שאין תשלום. על מה אתה מדבר?
חיים ילין (יש עתיד)
גם על השכרה, יש. ברגע שהם לא חברי אגודה והם חיצונים, עבור ההשכרה, זו הכנסה חייבת.
תומר רוזנר
המינהל לוקח על זה כסף?
חיים ילין (יש עתיד)
כן. אתה לוקח חלק מיחידות הדיור, אתה לוקח את זה כהיוון כי זה עסק לכל דבר.
היו"ר רחל עזריה
היא רוצה בלי היוון.
דוד ביטן (הליכוד)
כתבנו. המינהל לא משלם כסף על פרצלציה.
היו"ר רחל עזריה
אין פרצלציה. את זה הורדנו. הכול הורדנו. את כל הסכומים הורדנו.
דוד ביטן (הליכוד)
אתה מדבר על המושב.
חיים ילין (יש עתיד)
על המושב ועל הקיבוץ.
דוד ביטן (הליכוד)
זאת הערה אחרת. זאת הסתייגות אחרת.
חיים ילין (יש עתיד)
תצביעו נגד ההסתייגות שלי.

על אף האמור, לא תידרש הסכמת רשות מקרקעי ישראל על הפקעה של יחידת דיור ולא יגבה על ידי רשות מקרקעי ישראל כל תשלום. הוראות סעיף קטן זה לא יחולו על ישוב שנקבעה לגביו מגבלה על היקף יחידות דיור בתכנית מתאר ארצית.
דוד ביטן (הליכוד)
תשמע מה תומר אומר לך.
תומר רוזנר
ההסתייגות שלך קיימת. היא בתוכו. אבל לא משנה, אתה רוצה, נצביע עליה.
היו"ר רחל עזריה
כבר הטמענו אותה.
דוד ביטן (הליכוד)
אתה יודע מה? תביא לי את כל החוק כהסתייגות.
חיים ילין (יש עתיד)
ביטול הסעיף יאפשר פיצול דירה בכפוף.
תומר רוזנר
הסברת. אפשר להצביע.
היו"ר רחל עזריה
מי בעד ההסתייגות הראשונה של חבר הכנסת חיים ילין?
דוד ביטן (הליכוד)
אפשר להצביע על שתי ההסתייגויות יחד?
חיים ילין (יש עתיד)
אפשר. אבל במליאה, כל אחת לחוד.
היו"ר רחל עזריה
מי בעד שתי ההסתייגויות של חבר הכנסת חיים ילין? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – 5

ההסתייגויות לא נתקבלו.
היו"ר רחל עזריה
תודה.
תומר רוזנר
הסתייגויות של חבר הכנסת ישראל אייכלר וחברת הכנסת תמר זנדברג לנושא הפעלת החוק על בנייה רוויה.
היו"ר רחל עזריה
מי בעד ההסתייגויות של חברי הכנסת ישראל איכלר ותמר זנדברג? מי נגד?

הצבעה

בעד – אין

נגד – 6

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר רחל עזריה
ההסתייגות לא נתקבלה.
תומר רוזנר
הסתייגותו של חבר הכנסת סמוטריץ לעניין החלת החוק על כל הישובים באזור.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
תצביעו בעד ונפיל את זה במליאה.
דוד ביטן (הליכוד)
אני אסביר לך מה הבעיה. שלא תחשבו שאנחנו נגד. אנחנו בעד.
חיים ילין (יש עתיד)
דרך הפיצול רוצים להסדיר את התכנון בכל המדינה.
דוד ביטן (הליכוד)
חוקי התכנון והבנייה לא חלים כרגע.
תומר רוזנר
הם גם שונים לחלוטין.
דוד ביטן (הליכוד)
הם שונים.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
היועץ המשפטי המופלא של הוועדה הזאת אומר. הסביר ברוב חכמתו היועץ המשפטי המופלא של הוועדה את הדברים החשובים שהוא אמר וגם אתה אמרת. יחד עם זאת, מה שאנחנו ביקשנו זה שבואו נצביע עכשיו בעד ההסתייגות הזאת ומקסימום נפיל אותה במליאה.
תומר רוזנר
אם אתם רוצים להעביר אותה למליאה, אתם צריכים להצביע נגד.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בסדר. נצביע נגד ונביא אותה למליאה.
דוד ביטן (הליכוד)
אז תגידי שהליכוד הצביע נגד.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא, חס וחלילה. אז כולנו נהיה מחויבים. מה שאומר סגן השר זה שיכול להיות שהם יביאו את זה בדלת הזאת של השינויים בחקיקה ביהודה ושומרון.
קריאה
ביהודה ושומרון אין לנו הקלה.
היו"ר רחל עזריה
שולי, אין לנו איך.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זאת הייתה ההצעה שעלתה אתמול עם סגן שר הביטחון. כיוון שהדבר עכשיו נמצא בתוך משרד הביטחון, אני מציעה להצביע נגד כאן בוועדה ולהביא את זה למליאה.
היו"ר רחל עזריה
באמת, מה המטרה?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
המטרה היא לראות האם באופן שהייתה עליו את ההתכנסות כאן בכנסת עם היועץ המשפטי לש הכנסת לגבי הרצון האמיתי לעשות חקיקה שתהיה טובה גם ליהודה ושומרון, אנחנו מבינים שכמו שהסביר תומר, אין את המסד. אבל יכול להיות שאפשר להביא את זה בדרך אחרת וזה הדיון עכשיו בתוך משרד הביטחון.
תומר רוזנר
מה תעזור לך ההסתייגות?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
ההסתייגות תעזור כי שר הביטחון ידע. זו הייתה המטרה.
היו"ר רחל עזריה
עד ההצבעה במליאה?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
יהיה מצבור של זמן.
תומר רוזנר
יהיה מתווה שהוא כאילו פתרון.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בדיוק. זו הבקשה שלי.
דוד ביטן (הליכוד)
אנחנו נצטרך להצביע נגד.
היו"ר רחל עזריה
אנחנו נצביע נגד. בסדר.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
באחריותו שכמובן סיעת הבית היהודי לא תצביע נגד החלטת הקואליציה במליאה.
דוד ביטן (הליכוד)
אבל אל תוציאו הודעה שהליכוד נגד.
היו"ר רחל עזריה
גם שולי תצביע נגד. שולי, גם את תצביעי נגד?
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
נכון.
היו"ר רחל עזריה
גם שולי מצביעה נגד.
חיים ילין (יש עתיד)
מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת סמוטריץ? מי נגד?

הצבעה

בעד – אין

נגד – 6

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר רחל עזריה
ההסתייגות לא התקבלה.
דוד ביטן (הליכוד)
עכשיו צריך להצביע על כל החוק.
חיים ילין (יש עתיד)
רגע. יש אי הבנה. על (3) לא הצבענו כי אמרתם שזה בתוך החוק. בתוך החוק לא כתובה המילה השכרה. זאת הקלה.
תומר רוזנר
נכון.
חיים ילין (יש עתיד)
אני רוצה השכרה.
תומר רוזנר
אני לא מבין. אמרנו השכרה. זה בחוק.
עמיר שקד
לאיזו החלטת מועצה מתכוונים?
דוד ביטן (הליכוד)
היא לוקחת את נושא פרצלציה. אם אין, אין לה והיא לא לוקחת כלום.
היו"ר רחל עזריה
כבר הורדנו את זה. עשינו את זה. אין דמי כלום.
חיים ילין (יש עתיד)
אני רוצה להסביר. אני מבקש שהסתייגות הזאת של (3), נצביע גם עליה. לא על (1) ו-(2). מדובר לא על הקלה אלא מדובר על השכרה.
דוד ביטן (הליכוד)
אני רוצה להסביר. תראה מה אתה עושה מבחינה משפטית. אנחנו אומרים שהם לא משלמים כלום על כלום. עכשיו אתה מכניס בהסתייגות את ההשכרה ואז אנחנו נצביע נגד ואז יוצא שאולי בהשכרה כן מגיע.
חיים ילין (יש עתיד)
לא. ממש לא נכון.
דוד ביטן (הליכוד)
כך אני מבין.
חיים ילין (יש עתיד)
לא נכון. זה לא בחוק.
דוד ביטן (הליכוד)
אם אני הייתי עורך דין, הייתי טוען את זה בבית משפט.
היו"ר רחל עזריה
עזוב. שחרר.
חיים ילין (יש עתיד)
בסדר. אני מקש להצביע על (3).
היו"ר רחל עזריה
אין בעיה. זכותך.
דוד ביטן (הליכוד)
אתה עוסק נזק.
חיים ילין (יש עתיד)
לא.
היו"ר רחל עזריה
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה

בעד – 1

נגד – 5

ההסתייגות לא נתקבלה.
היו"ר רחל עזריה
ההסתייגות לא נתקבלה.

כל ההסתייגויות לא התקבלו. לפיכך אני מביאה להצבעה את נוסח החוק לאישור לקריאה שנייה ושלישית על כל השינויים שהתקבלו בכל הדיונים. מי בעד אישור הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 110 - הוראת שעה) (פיצול דירות), התשע"ז-2016 כנוסח הוועדה? מי נגד?

הצבעה

בעד – 6

נגד – אין

נמנעים - אין

הצעת החוק נתקבלה.
היו"ר רחל עזריה
הצעת החוק נתקבלה. תודה רבה על כל העבודה ותודה מיוחדת לאריאלה המדהימה שהובילה אותנו ביד רמה וליועץ המשפטי על כל העבודה הגדולה והקשה. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:28.

קוד המקור של הנתונים