ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 18/07/2017

התמודדות משטרת ישראל עם הפשיעה החקלאית דוח מבקר המדינה 67ב - ישיבת מעקב

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 259

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שלישי, כ"ד בתמוז התשע"ז (18 ביולי 2017), שעה 14:30
סדר היום
התמודדות משטרת ישראל עם הפשיעה החקלאית, דוח מבקר המדינה 67ב – ישיבת מעקב
נכחו
חברי הוועדה: איתן ברושי – מ"מ היו"ר
חברי הכנסת
ענת ברקו

חיים ילין
מוזמנים
יובל חיו - מנהל החטיבה לביקורת, משרד מבקר המדינה

לאה עוזיאל - החטיבה לביקורת משרדי ממשלה, משרד מבקר המדינה

עידית דניאל - החטיבה לביקורת משרדי ממשלה, משרד מבקר המדינה

אביב דוד - מנהל ביקורת, משרד מבקר המדינה

יאיר וולף - משרד ראש הממשלה

ערן שביט - מתאם OECD, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

עמיחי דוד - רפרנט בטחון פנים ותעשיות צבאיות, אגף תקציבים, משרד האוצר

אסף מיכאלי - סגן הממונה על שוק ההון, משרד האוצר

אוהד מעודי - מנהל צוות ביטוחי רכוש, חטיבת הביטוח, אגף שוק ההון, משרד האוצר

איתמר שוורץ - מנהל תחום אכיפה, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק אופיר לישנסקי - ראש תחום מחקר פשיעת אינטרנט, המשרד לביטחון פנים

מיכל הראל - קצינת ביקורת, מחלקת אסטרטגיה, המשרד לביטחון פנים

ניצב קובי שבתאי - מפקד מג"ב, המשרד לביטחון פנים

ניסים סער - רמ"ח ישובים, מג"ב, המשרד לביטחון פנים

נצ"מ דוד שריקי - קצין אח"מ, מג"ב, המשרד לביטחון פנים

אסנת חיטרון - מחלקת ייעוץ וחקיקה (פלילי) משרד המשפטים

נורית יכימוביץ' כהן - מרכז המחקר והמידע, הכנסת

ישראל נדיבי - מנכ"ל מרכז המועצות האזוריות

עמיר ריטוב - יו"ר מרכז המועצות האזוריות

אורי בן יהודה - מרכז את תחום החירום והביטחון, ארגון המועצות האזוריות

מנחם גרינברג - מנהל מחלקת ביטחון, המועצה האזורית מנשה

יהודה בן עזרא - מנהל אגף הביטחון, המועצה האזורית עמק חפר

אבשלום וילן - מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

דובי אמיתי - נשיא התאחדות האיכרים

גלית הרשקוביץ - דוברת התאחדות האיכרים

הגר יהב - קשרי ממשל, התאחדות האיכרים

גרונר בנבנישתי - מנכ"ל בית אריזה "רפקור", ראש פינה

ישראל קרניאל - יו"ר קואופרטיב חקלאי זכרון יעקב

אשר גרף - חקלאי, זכרון יעקב

חיים חבלין - התנועה הקיבוצית

מאיה אייזנברג - רכזת אסטרטגיה ועוזרת מנכ"ל, "השומר החדש"

עדי שורץ - מנהל מרחב דרום, "השומר החדש"

גילי ברנר - שדלן/ית (קונטקטי בע"מ)
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהל/ת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר תרגומים

התמודדות משטרת ישראל עם הפשיעה החקלאית דוח מבקר המדינה 67ב - ישיבת מעקב
היו"ר איתן ברושי
בוקר טוב לכולם. אני שמח לפתוח את הישיבה, שהיא ישיבת מעקב ביוזמתנו. נקבל בברכה את מפקד מג"ב ואת כל האורחים שאיתנו. מטרת הישיבה, והיא גם מוגבלת בזמן, היא לנסות ולראות בעקבות האירועים שאנחנו חווים, האם אנחנו עושים את הדברים הנכונים והאם לא הגיע הזמן לבחון דרכי פעולה נוספות, על מנת להחזיר את הביטחון לאזור הכפרי?

האירועים שאני רוצה להדגיש אותם, שהם לאו דווקא בתחומים של הדיווחים אני יכול לומר מהתקופה האחרונה, של השנתיים האחרונות היו לנו מקרי ירי במושב בית אלעזרי במועצה אזורית ברנר, היה מקרה ירי של אזרחים בחפץ חיים, במועצה האזורית נחל שורק, היה מקרה ירי במושב מולדת, במועצה האזורית הגלבוע ולאחרונה, ויש פה קב"ט שידבר תיכף על בית יצחק.

אנחנו רואים שבמדינה, עם כל הכוחות והעוצמות שיש לה, עוד מעט בת 70, אנחנו רואים ארבעה מקרים שהמשטרה גם קיבלה אותם, לפי מיטב ידיעתי גם אם היא בדקה ולקחה נשק, היא לא באה בטענות למשתמשים בנשק. המקרה האחרון תיכף יתואר, אדם מבוגר, ניצול שואה, שפתח באש והרג אחד הפורצים ואת השני הוא פצע. נשאלת השאלה, גם למפקד מג"ב ולכולם, האם אנחנו נמצאים בעידן שהכול בנוי על הגנה עצמית? האם אנחנו יכולים לומר שהיישובים במרחב הכפרי, גם אחרי שעשו בהרבה מקומות את הגדר, ואני מכיר את ההבדלים לפני ואחרי הגדר, האם אנחנו נמצאים בנקודה שבה אין ביטחון, שיש בעיה עד כדי צורך בשימוש בנשק חם של אזרחים? לשמחתי כולם החזיקו נשק ברישיון.

אם זו הנקודה ואם זה המצב, ולא דיברנו על נזקים ועל דברים שבטח עוד יתארו אותם פה, כולל דברים שלאחרונה קרו גם בתחום הפעילות של "השומר החדש", השאלה היא האם אנחנו עושים את הדברים הנכונים. דוח המעקב אחרי דוח של מבקר המדינה, הצביע, ובוודאי יגידו פה עליו מילה, על תמונה לא טובה, עם ההישגים שמפקד מג"ב בוודאי יאמר. לכן אנחנו יכולים לומר, במידה רבה של צער, כמעט כמו שאמרו לפני הרבה שנים, שכל הארץ חזית. כל הארץ חזית של הגנה על החקלאות וההתיישבות והמרחב הכפרי. זה לא מאפיין רק יישובים בקצה זה או אחר, אבל נוסף לזה מדברים על חבלות ונזקים כבדים, שחלק יתארו פה, כמו בבית האריזה בראש פינה, כמו נזקים נוספים, ולכן אנחנו הגענו לנקודה, ואני אומר את זה פה גם לראשי החקלאות וההתיישבות ולראשי המועצות, שצריך לטפל בהרתעה ובענישה ובאכיפה, אבל גם חייב להיות פתרון לביטוח. לא יודע אם יש פה נציג משרד החקלאות.
קריאה
יש.
היו"ר איתן ברושי
כשהייתי ראש מועצה בעמק יזרעאל קיבלנו ונעזרנו בסיוע של המדינה כדי למגן חצרות של חקלאים ומתקנים של חקלאים. אז עוד לא הייתה גדר הפרדה. צריך לדבר גם על הביטוח וגם על המיגון.

האם נמצא כאן אסף, המשנה של זלינגר? אנחנו ביקשנו להזמין את דורית זלינגר, הממונה על הביטוח. היא שאלה אותי למה, והיא לא פה, אז היא שלחה את אסף, היא לא יכלה להיות פה. אמרתי שזה לא יכול להיות שלא יבטחו חקלאים ומתיישבים. במציאות שנוצרה, אדוני מפקד מג"ב, ששורפים בית אריזה שלוש פעמים אין חברת ביטוח שתבטח אותו, יכול להיות שצריך להטיל את זה על קרן נזקי טבע, חברת הביטוח של החקלאות. לא יכול להיות שחקלאי בתחום מדינת ישראל לא יקבל ביטוח על הפעילות שלו ואנחנו מבקשים שהנושא הזה יטופל ותיכף תתייחס, גם רטרואקטיבית, למקרה של בית האריזה, שהמנהל שלו נמצא אתנו.

עם כל הכבוד ויש כבוד והערכה לכוחות הביטחון ואני מביע הערכה גדולה, אתם גם עוברים תקופה קשה עם פיגועים ונושאים אחרים, אנחנו מביעים דאגה למצב הביטחון במרחב הכפרי ולצורך במניעת הפשיעה החקלאית. אני מבקש לשמוע דבר ראשון, אחר כך כמובן נשמע את מפקד מג"ב, אבל קודם אני מבקש, שיהודה, הקב"ט של מועצה אזורית עמק חפר, יגיד שני משפטים על האירוע האחרון. זה שפעל והשתמש בנשק ביקש לא לבוא ולא להיחשף, אבל הקב"ט של המועצה יתאר את האירוע האחרון, בבקשה.
יהודה בן עזרא
שלום, אדוני היושב ראש, ממלא מקום יושבת ראש הוועדה. בעמק חפר אנחנו חיים בחשש לחיים של אנשים ולרכוש שלהם. המרחב הכפרי סובל בשנים האחרונות מהזנחה, כפי שאתה ציינת, אדוני. זה כבר הגיע למצב שבמושב אביחיל נרצח תושב לפני שלוש שנים. לפני שבוע, לצערנו הרב, צפינו גם את האירוע הזה ואמרנו שזה יקרה, רק לא ידענו באיזה סדר גודל, בשעה תשע בערב, בערך, אנשים היו בבית, אותה סיטואציה כמו באביחיל, רק שהאבא, כמו שאתם יודעים, במרחב הכפרי ההורים גרים בחלקה יחד עם הבנים, האבא היה בבית ואז הוא הלך לבית של הבן והלך לבית שלו. הוא שמע רעשים בתוך הבית, הוא לא הבין מה קורה בבית, אבל הוא שמע דפיקות. בדיעבד מתברר שהאנשים שפרצו לתוך הבית, נכנסו לתוך הבית, לקחו בלוק גדול, ניסו לפרוץ את הכספת, היה להם לום, הם לא הצליחו עם הלום, ניסו איכשהו לכופף את הדלת של הכספת ואז הוא שמע קולות של הלימה של אבן בתוך חדר הארונות של חדר השינה שלו. הוא צעק "מי זה?", שלף את האקדח שלו, הוציא אותו כי הוא חשש לחייו, כי הוא ידע בדיוק מהי הסיטואציה שיכולה לקרות. הוא נכנס לחדר השינה שלו, הוא רואה מולו במרחק של בערך ארבעה חמישה מטר, מישהו רץ אליו עם לום, במטרה להכות בו בראש ולהרוג אותו, אין שום סיטואציה אחרת מזו. תוך כדי שהאקדח ביד שלו, ירה לכיוון שלו. הוא אומר שהוא לא בהכרח התכוון להרוג אותו, אבל הוא ירה כדי לעצור אותו. פגע בו בראש, הבן אדם נהרג, נשכב על המיטה שלו. השותף של הפורץ היה בחדר השני, שמע את הירייה, יצא החוצה, צעק "מה זה? מה זה?", הוא ראה אותו שהוא רץ לכיוון שלו, ירה גם בו, למזלו הטוב או הרע הוא רק פצע אותו, הוא הצליח לצאת החוצה מהבית ואחרי בערך 20-30 מטר הוא נפל במצב קשה והוא צעק שיזעיקו אמבולנס.

זה בדיוק מביא אותנו לעניין שאנחנו במרחב הכפרי מרגישים - - - יש את משטרת ישראל ויש לנו שיתוף פעולה, אני חייב לציין, מצוין, גם עם מרחב שרון, גם עם מג"ב, גם עם משטרת שדות, עושים עבודה ימים כלילות, אבל הם עושים את מה שיש להם. אם מדינת ישראל לא תשים את המרחב הכפרי על סדר היום ותבין שבסוף המרחב הכפרי הוא ההגנה, הוא רצועת האבטחה של המדינה, אם היא לא תשים את זה בסדר עדיפות של המשרד לבטחון פנים ולא תשים את זה בסדר העדיפות של משטרת ישראל, אנחנו נחווה עוד אירועים כמו בבית אלעזרי, כמו באביחיל, כמו בבית יצחק, הרבה הרבה אירועים כאלה.

אם אנחנו לא נדאג שביעדים של המדינה, המרחב הכפרי יהיה חלק בלתי נפרד מרצועת האבטחה של מדינת ישראל, אנחנו נסבול עוד יותר קשה. עמק חפר זה הרשות היחידה בכל מדינת ישראל שהיא מהקו הכחול ועד הקו הירוק. אין עוד רשות כזאת. אז כל מי שרק נוסע על כביש 2, כביש 4, כביש 6 וחומד לצון, נכנס לעמק חפר ו"יאללה, נגנוב". אני חושב שבסוף, כמו שאמרת אדוני היושב ראש, אם המדינה לא תדאג לביטוח ולא תדאג למגן אותנו - - - אני תושב בת חפר, בבת חפר אין פריצות, אבל היישוב מגודר °360, שמירה 24 שעות ביממה. אין פריצות, אבל האם אנחנו רוצים שכך כל היישובים שלנו יתנהלו? אני חושב שהתשובה היא בגוף השאלה.
היו"ר איתן ברושי
תודה. אורי, אחר כך חבר הכנסת ילין, עמיר ואחריו מפקד מג"ב.
אורי בן יהודה
תודה, חבר הכנסת ברושי.
היו"ר איתן ברושי
תציג את התפקיד שלך בבקשה.
אורי בן יהודה
אורי בן יהודה, אני מרכז את תחום החירום והביטחון במרכז המועצות האזוריות. בישיבה הקודמת של הוועדה, שהתקיימה בעקבות פרסום דוח מבקר המדינה, התבקשתי על ידי חבר הכנסת ברושי להכין רשימה של המלצות, על מנת לשפר את ההתמודדות עם הפשיעה החקלאית. המסמך הזה הוגש לוועדה. אני אגע פה בחלק ממנו, אנחנו לא נעבור על כולו, אבל אני חושב שברקע הדברים, עוד לפני שנכנסים לזה, צריך לומר עוד שני דברים מאוד מאוד מרכזיים. האחד, ויהודה נגע בעניין הזה, שהדיון התחיל מהפשיעה החקלאית, אבל חייבים לדבר על הביטחון במרחב הכפרי, כי זה משהו שהוא הרבה יותר רחב. אותם שני פורצים שנכנסו לבית בבית יצחק, הם לא באו תחת הכותרת של פשיעה חקלאית, הם באו תחת הכותרת של פשיעה רגילה. הדבר השני שחשוב להגיד אותו זה שקיים היום פער בהגדרות של ממשלת ישראל ושל מדינת ישראל, על איך היא בכלל תופסת את המרחב הכפרי. אני לא צריך להזכיר במקום הזה שמי שקבעה את גבולות המדינה וקובעת עד היום את גבולות המדינה זו ההתיישבות החקלאית. מי שמחזיק את רוב השטחים של מדינת ישראל זה ההתיישבות החקלאית ואם מזניחים אותה ואין מדיניות מסודרת כלפיה, זה משפיע על כל המהלכים.

מתוך ההמלצות אני מבקש לגעת במספר נקודות. אני בניתי את ההמלצות בחלוקה לשלושה מישורים. האחד זה מישור האכיפה, השני זה מישור הענישה והשלישי זה מישור משלים, תיכף אני אסביר מה זה. אולי עוד משפט אחד על הרקע. אין לנו, ואני אומר את זה באחריות, אין לנו באף אחת מהמועצות האזוריות, טענות כלפי מג"ב. מג"ב עושים הכי טוב שהם יכולים במסגרת האמצעים שמדינת ישראל העמידה לרשותם.

בתחום האכיפה וההרתעה אני מבקש לציין את הנקודות הבאות. אחת, אנחנו חושבים שנכוֹן לבחון מחדש את אותו מהלך שאנחנו נמצאים בתוכו כבר כמה חודשים, תחת הכותרת של שינוי המענה המשטרתי למרחב הכפרי. ההגדרה של המפכ"ל על אחריות טריטוריאלית היא נכונה, אבל שאיבת כוחות מג"ב מהמרחב הכפרי, במקום שהם ימשיכו לעסוק בצורה משימתית ובצורה שהם יודעים לעשות הכי טוב, אין אף אחד שיודע לעשות את זה יותר טוב מהם, פוגעת בה. אנחנו לא מזלזלים בצורך לתגבר את ירושלים במצבי חירום, בטח לא אחרי מה שהיה פה ביום שישי האחרון, אבל באותה נשימה צריך לומר שפלוגות השיטור הכפרי של מג"ב, הן אלה שאמורות לתת את המענה היומיומי בפעילות במרחב הכפרי, כבר לא נמצאות במרחב הכפרי כמעט שלוש שני, גם אם מפעם לפעם משחררים אותן לאיזה שבוע שבועיים. אני ארשה לעצמי גם לומר שהן לא אלה שלוקחות את משימות הליבה בירושלים, בלי לזלזל בדברים אחרים. צריך גם לקבוע להן תקני ברזל. בתחנות הכחולות יש תקני ברזל, יש כמות שוטרים שלא יורדת. זה לא קיים היום בכוחות מג"ב. ושוב, הטענה היא לא לקובי, יש לו מנהלים שמגדירים את הדברים.

הנקודה המרכזית השנייה שאני רוצה לשים על הפרק, היא עלתה גם בדיון הקודם, אדוני היושב ראש, זה שיטת המדידה של העבירות במרחב הכפרי. אי אפשר להשוות גניבה של רכב פרטי שלי מהבית לגניבה של טרקטור, שמשמידה לאותו בן אדם את הפרנסה שלו. בסטטיסטיקה המשטרתית היבשה, זו גניבה רכב וזו גניבת רכב. אני לא מתייחס רגע לשאלת המאמצים שמשקיעים יותר או פחות בלהגיע לאותו מקום.
קריאה
הטרקטורים מופרדים מכלי רכב.
היו"ר איתן ברושי
בוא נמשיך.
אורי בן יהודה
בהקשר של המשרד לבטחון פנים, נאמר בישיבה הקודמת ואנחנו כמובן מברכים על זה, שבתקציב 18'-17' פעם ראשונה נמצא סכום כסף שחולק ל-17 מועצות על מנת לסייע בתגבור מרכיבי בטחון, בגלל הסוגיות של הביטחון במרחב הכפרי. אנחנו מברכים על העניין הזה, אנחנו רק מבקשים שהעניין הזה ייכנס לבסיס התקציב בצורה קבועה ולא כמהלך חד פעמי, שאין לו שום המשכיות.
היו"ר איתן ברושי
סליחה, האם יש פה נציג של בטחון פנים?
קריאה
מה זה רק 17?
אורי בן יהודה
אם זה ייכנס לבסיס התקציב כמשהו שאפשר יהיה להמשיך אז אפשר יהיה להמשיך לטפל במועצות, זה נכון.
היו"ר איתן ברושי
אפשר כל פעם ל-17 אחרות.
אורי בן יהודה
בתחום הענישה וההרתעה, שתי נקודות להדגשה. האחת, חלק גדול מהבעיה היום בענישה ובהרתעה זה שרוב העבירות מסווגות כעבירות מסוג חטא ועוון ומדיניות התביעה בעניין הזה היא יחסית מקלה. הרבה מאוד תיקים נסגרים. אנחנו חושבים שהפתרון הוא ללכת למנגנון של ברירות קנס, שיאפשר גם להעניש עבריינים וגם אחר כך להגיע אליהם בצורה יותר משמעותית, למי שכבר עובר עבירה פעם שנייה או שלישית. התחום השני הוא לפתחו של בית המחוקקים וזה לבחון אם לא צריך להחמיר את רף הענישה, בתחום של עבירות חקלאיות.

בתחום המענה המשלים, שלוש נקודות. אחת, נגעת בה, חבר הכנסת ברושי, זה הסוגיה של קרן ביטוח לחקלאים. החקלאים היום לא מסוגלים כבר לבטח את עצמם ואם כבר מישהו מוכן לבטח אותם אלו פרמיות מטורפות.

התחום השני, וגם הוא עלה בישיבה הקודמת, זה הסוגיה של הקמת מאגר DNA לראשי בקר וצאן, על מנת להקל בסוף את השיוך של בעל החיים הגנוב לבעליו. כל גנב מתחיל יודע שהדבר הראשון שעושים זה שחותכים את האוזן, אין מספר ועכשיו תוכיח שהפרה הזאת היא שלי ולא שלך.

הנקודה השלישית, שאני מבקש להמליץ עליה בתחום הזה של הפתרון המשלים, זה להקים ועדת משנה משותפת של הוועדה לענייני ביקורת המדינה יחד עם ועדת הפנים, שאחראית על הפיקוח על המשרד לבטחון פנים ועל משטרת ישראל, שהם השחקנים המרכזיים, על מנת להמשיך לעקוב איך מתקדמים בעניין הזה.

בשורה התחתונה, אדוני היושב ראש, אני אשמח מאוד אם הוועדה תאמץ את המסמך שהכנו כבסיס לעבודה של משרדי הממשלה ולאיזושהי תכנית מעקב. עד כאן.
היו"ר איתן ברושי
חבר הכנסת חיים ילין.
חיים ילין (יש עתיד)
כבוד היושב ראש, תודה. לפני כשנתיים הייתה לנו הצעה לסדר בוועדת הכלכלה, ששם התחיל הדיון על הפשיעה החקלאית בעקבות גניבת עדר במושב עידן בדרום. שמענו על המשפחה, בעצם כל הפרנסה שלה הלכה והתחלנו את הדיונים בוועדת הכלכלה. אני אגיד משהו שאתם לא אוהבים לשמוע, אבל זו האמת, אני בא מהשלטון המקומי, הכנסת לא מזיזה כלום, שיהיה ברור. הכנסת יכולה אולי ללחוץ על השרים בשביל לתת תשומת לב, אין פה ביצוע מדיניות. הונח דוח לפני שנה וחצי ברוח הדברים שאתה שמת, הופץ לכולם, תשאל אם משהו זז, רק עכשיו אולי מתחילים לדון בנושאים האלה. אולי. בסדר, אני לא אמרתי אבל ה-delay הוא מאוד רציני ואני שם את זה פה על השולחן.

לגבי מג"ב, אני תמיד מחבק ואני חושב שאתם עושים עבודה בלתי רגילה. יש איזושהי תרבות שאנחנו מאוד אוהבים אותם, אתם חלק מהקהילה והקהילה היא חלק מכם, אבל עדיין, כשאני שומע מהשר ארדן שהשמיכה קצרה וכשצריכים אתכם בירושלים אז העדיפות היא בירושלים, אז ברור לחלוטין שעכשיו נשאלת השאלה, האם האחריות והסמכות שמפוזרות בשני מקומות, מצד אחד מהשר ומהצד השני במג"ב, האם לא צריך פעם אחת ולתמיד להקים את הפיצו"ח במשרד החקלאות, להגדיל אותו בצורה שתתמקד אך ורק בטרור החקלאי? כי פה יש ערבוב וצריך להבין את זה. יש פה ערבוב מאוד גדול שאנחנו עלולים לאבד בו את עצמנו. זאת אומרת כשמדברים פה על פשיעה מן הסוג הזה אל מול הטרור החקלאי שאתה יודע איך הוא מתחיל ולעולם אתה לא יודע איך הוא נגמר. הרוב בדרום מגיע מהגדר המזרחית. זאת אומרת כל ההברחות בסוף יוצאות משם. כשהמחבלים מבינים שהציר הזה הוא ציר שאפשר להוציא ממנו 200 כבשים, מה הבעיה להכניס שם מחבל עם חומר נפץ? אין שום בעיה.

לכן אני אומר שבסופו של דבר אנחנו חייבים פה לעשות הפרדה מוחלטת ולשים את האחריות ואת הסמכות באותו שולחן. כמו שאני אומר לשר התחבורה, מי אחראי על תאונות הדרכים? אז הוא אומר לי, ארדן, מתנ"א. אתה מבין מה קורה? מתנ"א אחראית על תאונות הדרכים או הוא? ברגע שהכול יהיה במקום אחד אי אפשר לזרוק אחד על השני את הכדור של האחריות והסמכות. זה משהו שהוא במהות.

כמה נקודות. לא יכול להיות שיש אפליה בביטוח, שבדרום ובצפון אי אפשר לבטח, אי אפשר לבטח. כל ביטוח שאתה תרצה עולה לך כמעט 50% משווי העדר או ממה שאתה צריך לבטח, אם רוצים בביטוח פרטי ולכן הכנסנו שם סעיף. עכשיו שר החקלאות מטפל בזה, אני לא יודע לאן הוא ייקח את זה, זה קנט. האפשרות היחידה היא שקנט - - - כמו שיש ביטוח לרכב, שהוא אחיד בכל מקום במדינה, כך צריך להיות אותו הדבר. בסוף, תסלחו לי, המדינה הזו כולה 600 ק"מ. נכון שהפוליטיקאים מנסים לפצל אבל אם לא תהיה לנו ערבות הדדית, לפחות בזה, לא תהיה לנו חקלאות, לא בדרום, לא בצפון ולא יהיה מי שישמור על הגבולות.

אני לא רוצה בסיסי צה"ל שם, לא רוצה. בסיסי צה"ל נמצאים שם בגלל שהם באים לשמור על ההתיישבות. זו תפיסה שאף אחד בעולם לא יודע אותה. את הגבול אני יודע לשמור עם שתי מצלמות וכמה חבר'ה מ-8200 יודעים לעשות את זה מצוין, לא צריך יותר מזה. אנחנו שומרים על ההתיישבות, צריך לדעת את זה, וההתיישבות חיה מחקלאות. אם לא נבטח אותה ואם לא יהיה ביטוח לא תהיה חקלאות שם. אלה דברים שהולכים יחד.

אין ואקום, איפה שלא מצליחים להיכנס נכנס "השומר החדש" יחד עם מתנדבים. תמיד הם ייכנסו, כמו ש-30,000 עמותות נכנסות לתוך מדינת ישראל בדיוק איפה שמשרד הרווחה והחינוך וכולם לא יכולים לעשות. מצד אחד אני מאוד שמח על המעורבות הקהילתית של מדינת ישראל ועל האכפתיות, מצד שני זה כשל ממשלתי, לא יעזור. זה לא הממשלה הזאת, אלא לדורותיה, זה כשל ניהולי, זה לא כשל פוליטי.

מרכיבי ביטחון. הדיון על מרכיבי ביטחון, כבוד היושב ראש, היה בוועדת פנים. הוא לא היה פה, היה בוועדת פנים, שם היה דיון מצוין. בעקבות הדיון בוועדת הפנים קיבלתם את ההחלטות. אנחנו פה בביקורת המדינה, בסוף אנחנו נצטרך כח"כים להילחם על מי יתחזק את אותם 17 יישובים שאתם שמתם, כי זה לא בבסיס התקציב, ואז תגידו, "רגע, אתם רוצים גם אחזקה, אז אם יש אחזקה אז אני לא יודע להמשיך להשקיע". אני יודע כבר את התשובות, אני כבר אוכל אותן עשר שנים. לא תשנו. חייבים לשים הרבה כסף. לא יעזור כלום. זה יוריד גם את השיטור בצורה מסוימת, כי יהיה מוקד אחוד על כל האזורים או לפי אזור, אפשר יהיה לתפקד יותר טוב וזה ייתן תחושת ביטחון יותר טובה לחקלאים ולאנשים שנמצאים בתוך היישובים.

לבסוף, גם כשמג"ב תופסים, למחרת הפושע בחוץ. בחוץ. השיטה צריכה להיות מאוד פשוטה, צריך פרקליט שמטפל בפשיעה החקלאית בצפון ופרקליט שמטפל בדרום. כמו שיש בתי משפט שהם ייעודיים והם יודעים להעניש ולהבין מהי הפשיעה עצמה ומה המשמעות של הדבר הזה, כך אנחנו צריכים להקים. אני בקשר כבר שנה עם הפרקליט, זה לא זז.
היו"ר איתן ברושי
יש פה מישהו ממשרד המשפטים?
אסנת חיטרון
כן.
היו"ר איתן ברושי
טוב, תיכף תגיבו.
חיים ילין (יש עתיד)
אנחנו חייבים פרקליט בצפון. השרה רוצה את זה. הפרקליט לא מוכן לפגוש, לא אותה ולא אותי בנושא הזה. אני אומר לָך את הדברים כמו שהם. אם יהיה פרקליט בצפון ובדרום ויתפסו - - - הרי מה הם עושים? הם תופסים ובסוף משחררים אותם, כי הם אומרים, "מה, גנב שני אבטיחים. מה? בשביל שני אבטיחים?" לא מבינים שעל שני אבטיחים, מחר זה כבש ובסוף זה עדר שלם, כך זה עובד, זה לא עובד אחרת.
היו"ר איתן ברושי
חיים, תודה.
חיים ילין (יש עתיד)
רגע, שנייה. אני חייב לקרוא לזה בשם. אני לא רוצה יותר לקרוא לזה פשיעה חקלאית, אני רוצה לקרוא לזה טרור חקלאי, כי כבר הרימו ראש לחלוטין. לא מפחדים משום דבר ולכן אם אנחנו לא נשים נחישות במלחמה הזאת, אז היא תאכל אותנו, היא תאכל אותנו מבפנים. לא יהיו חקלאים, לא יהיה מי שיתיישב בגבולות מדינת ישראל ובסופו של דבר כולם יצטערו. בדיעבד יבואו ויסתכלו אחורה ויגידו, ואללה, איך לא היינו שם. אז אנחנו מתריעים, אבל זה הכוח של הכנסת, זה מה שקשה לי. איפה שהייתי היה לי הרבה יותר כוח מאשר בכנסת. הייתי יכול להילחם יחד עם מג"ב, יחד עם מתנדבים, לצאת עם 16 ג'יפאים בלילה ולכסח את הצורה לכל מי שיתקרב לאזור. בכנסת אי אפשר לעשות את זה.

אז אני אומר את הדברים כמות שהם. אם לא כולנו ביחד נשתף פעולה, יחד עם השר, וזו לא צריכה להיות פחיתות כבוד, שייקח השר את כל הקרדיטים, אני אומר לך את זה בשיא הרצינות, רק שיגמור את הפשיעה הזאת, כי בסוף זה ייגמר בחיי אדם.
היו"ר איתן ברושי
חברים, אנחנו בלוח זמנים. גרונר, בבקשה, תסביר מי אתה.
גרונר בנבנישתי
אני מנהל ב-12 השנים האחרונות את בית האריזה "רפקור" בראש פינה, בית אריזה ששייך לחקלאים, כ-200 משפחות מתפרנסות ממנו. בבית האריזה הזה, מה שקורה כרגע, ברגעים אלה קוטפים אגסים ועד תום השבוע הבא יהיו כ-8,000 טון אגסים בקירורים של "רפקור". החקלאים קיבלו ממני הודעה שאני מצטער, אין להם ביטוח על נזק בזדון לפרי שלהם. זה אומר שבן אדם שעבד כל השנה, ויש ביניהם גדולים ויש קטנים, יש משפחות צנועות של 100 טון, שהן כרגע מרגישות שאם מחר בבוקר, מאיזושהי סיבה, מגיע אותו אחד ששרף שלוש פעמים בשנתיים האחרונות את בית האריזה הזה, הן איבדו את הפרנסה של כל השנה.

אני שואל את עצמי והם שואלים אותי, כמה זמן הם עוד יביאו את הפרי, כי זה שלהם, בית האריזה, הם מכבדים אותנו, את האנשים שעובדים בשבילם, אבל זה לא יכול להימשך. יש פה סיטואציה אבסורדית. אני מצטער שאני לא אגיד מלים יפות, כפי שאמר הבחור מעמק חפר או אחרים, על העבודה של מג"ב. אגב, אני לא יודע, כי אנחנו, ראש פינה, זה לא אזור כפרי, הוא לא מוגדר, ומג"ב לא עובדים אצלנו. זה נשמע לי מאוד מוזר, לא ידעתי שראש פינה זה תל אביב.
חיים ילין (יש עתיד)
יש לך תחנת משטרה.
גרונר בנבנישתי
יש לנו תחנת משטרה וראו איזה פלא, קיבלנו מכתב נחמד מאוד מהשר לבטחון פנים, שאומר מה מספרי התיקים ושמטפלים בהם. חברים, שקט אָיִן. לפני חודשיים, השריפה האחרונה, 4 מיליון שקל נזק, לא מבוטחים. אני לא יודע מאיפה נספוג את זה. אתם יודעים כמה עשירים הם בתי אריזה ששייכים לחקלאים ואיך מתפרנסים מחקלאות. השקענו למעלה ממיליון שקל במיגונים. שמנו חברת שמירה 24/7 בְּמקום שקודם היה שומר רק בלילה. היום כבר יש לנו שני שומרים בלילה. בשבוע הבא יתקינו גדר אלקטרונית נוספת, כדי שיהיו גם מצלמות עם אנליטיקה וגם גדר אלקטרונית. אני אמרתי, אולי נשים איזו מצלמה מעופפת, שכחתי מהתרגשות איך קוראים לה.
קריאה
רחפן.
גרונר בנבנישתי
רחפן, תודה רבה.
חיים ילין (יש עתיד)
יש בעוטף עזה 'רואה יורה'.
גרונר בנבנישתי
אולי רחפן שיהיה כל הזמן באוויר. תראו, המציאות היא כזאת, אם המדינה לא תתערב, מה זה תתערב? היא לא יכולה להקנות ביטחון, לא מצליחה להקנות. כולם אנשים נהדרים ועובדים קשה, המשטרה, הימ"ר, אנשי משמר הגבול, אין ביטחון. אנחנו בוחנים את זה במבחן התוצאות, לא במבחן ההסברים. אני אומר לאנשים שלי, כשהתחילו להסביר, הפסידו במערכה. יש תוצאות אין הסברים. כשיש הסברים זה אומר שאין תוצאות. אין לנו ביטחון. אם היו נותנים לנו ביטחון הכול היה בסדר.
היו"ר איתן ברושי
מי ביטח אותך בשלב שהיה ביטוח?
גרונר בנבנישתי
בשנה הראשונה, ב-2015, כשהיו שתי שריפות, הייתי מבוטח בחברת כלל. לצערה הרב היא נאלצה לספוג בערך 8 מיליון שקל באותה שנה, שתי שריפות בהפרש של חמישה חודשים. השקענו מאמצים וקיווינו שבא לציון גואל, שנה שלמה היה שקט, לא באו וראה איזה פלא, 16 למאי עכשיו, חדר מישהו, בא, הצית וגרם לנזק של 4 מיליון שקל. באה חברת כלל, אמנם בדחילו ורחימו ואמרה, אנחנו מחריגים את כל הנזק בזדון ב"רפקור". פעם אם היה נשרף כל בית האריזה, הייתה לי השתתפות עצמית של 6 מיליון שקל ואת השאר הם מכסים. היום אין לי גם השתתפות עצמית, זאת אומרת, כל נזק בזדון מוחרג, בין אם זה פרי, חדרי קירור, מערכת מיון, כל מה שיש.

חברים, זה מקום של 45 שנות היסטוריה של חקלאים, אני לא צריך לספר לכם מתי החקלאים האלה הגיעו ארצה, 130 שנה של חקלאות בראש פינה ועוד יישובים נוספים בסביבה. אנחנו בחרדה מתמדת. אין ביטחון ואין ביטוח. אם המדינה לא גורמת לכך שתהיה חברת ביטוח מטעם המדינה אז לא יהיה ואני לא בטוח שהפתרון של קנט יעבוד כי כבר שמעתי את התגובות. יש ענבל, יש אפשרויות נוספות.
היו"ר איתן ברושי
גרונר, תודה. אסף, בוא תתייחס, אחר כך עמיר ידבר.
אסף מיכאלי
קודם כל שלום, צהריים טובים. אני אתייחס לכמה נקודות שעלו כאן. ראשית, הרשות פועלת בהתאם לסמכותה ורק בהתאם לסמכותה. במקרה הזה של "רפקור", היינו בקשר עם האנשים, ניסינו,בזכות היכולות והקשרים שלנו למצוא להם פתרון ביטוחי. הדבר הזה אינו קל, מדוע? מכיוון שגם במקום שאפשר היה למצוא פתרון ביטוחי הפרמיות היו מאוד מאוד גבוהות, כי כמו שאתם רואים, והוא תיאר את זה בהגינות, הסיכונים הם עבור גוף פרטי לשאת על עצמו סיכונים של מיליוני שקלים, שרואים שהם מתממשים שנה אחר שנה, אז היכולת למצוא פתרון ביטוחי בשוק הפרטי היא מאוד מאוד מוגבלת.

אני אגיד מילה לגבי הפתרון של קנט, אנחנו שמענו אותו רק בימים האחרונים. בהקשר של קנט צריך לזכור שצריך כמה אנשים לטנגו הזה וגם את משרד האוצר בכובעו כאגף תקציבים, משום שקנט היא גוף שממומן על ידי אגף תקציבים, מכיוון שהוא זה שנותן לה את ההון לצורך הפעילות וגם מממן חלק ניכר מתוך הפרמיה לחקלאים, שוב, על מנת לעודד את הפעילות החקלאית החשובה ולכן צריך שיתוף פעולה של מספר גורמים, לא רק של רשות שוק ההון. רשות שוק ההון תעמיד את כל המשאבים שלה על מנת לייצר את הפתרון הביטוחי, אבל צריך יחד איתנו גם את אגף תקציבים ואת משרד האוצר וגם את משרד החקלאות, שהוא הגורם המפקח כאן. זה בהחלט פתרון שאפשר לשבת עליו ולבחון אותו על מנת לייצר פתרון ביטוחי במחיר שהוא יהיה מחיר נגיש לחקלאים כי אנחנו מבינים את הסיכון.
אבשלום וילן
הקרן מבטחת מתחת ל-33%, בעולם המערבי אנחנו מדברים על ביטוחים - - -
היו"ר איתן ברושי
אבו, תדבר מסודר, תדבר למיקרופון, עם השם.
אבשלום וילן
אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל. הביטוח שקרן נזקי טבע מעמידה דרך המדינה לא עובר את ה-33%. ברוב מדינות המערב היום הביטוח הוא כפול, 70% וזה ביזיון - - -
אסף מיכאלי
אתה מתייחס להשתתפות.
אבשלום וילן
כן ואני מדבר על זה. אנחנו כבר שנים אומרים למדינה. זה יכול לשנות את כל תמונת המצב, ושמעת פה את "רפקור", שלוש פעמים. זו שערורייה. פנינו, יש ממונה על הביטוח במדינת ישראל, לא יכול להיות מצב שסדרי גודל כאלה לא מבוטחים ובאנו פה לוועדה לגלגל עיניים לשמים. מצב בלתי אפשרי, בלתי נסבל ואני מצפה מהפורום המכובד הזה - - - תפקידה של הכנסת לבקר את הממשלה. כאשר יש כשלים כל כך ברורים, צריך להתערב ולעשות מעשה. אם זה יישאר רק ברמת דיבורים, נעים מאוד, אבל לא נוכל להתקדם.
חיים ילין (יש עתיד)
אבו, אנחנו מטפלים, אני מקווה שנגיע לעמק השווה.
היו"ר איתן ברושי
חברים, רק שנייה, אסף.
אסף מיכאלי
אני רוצה להתייחס לנקודה הזו.
היו"ר איתן ברושי
תתייחס ונעבור הלאה.
אסף מיכאלי
מה שאדוני התייחס אליו זה היבטים תקציביים. רשות שוק ההון, אין לנו כמובן התנגדות לא להיבט תקציבי כזה ולא להיבט תקציבי אחר, זאת אומרת ככל שהמדינה תרצה להשתתף בפרמיות של חברת הביטוח קנט, על מנת לעודד את החקלאות ולסייע לחקלאות, כמובן שברשות שוק ההון אין לנו שום התנגדות לדבר הזה, אולי אפילו להיפך. יש פה שאלה שהיא שאלה תקציבית ולכן התייחסתי לדברים ואמרתי שצריך לשבת כולם ביחד - - -
היו"ר איתן ברושי
אמרת ששמעת על קרן נזקי טבע לאחרונה, אבל רק עדכון, האם היה לכם רעיון אחר? האם דיברתם על זה? עסקתם בזה?
אסף מיכאלי
אנחנו התייחסנו, אנחנו ניסינו לאורך השנים, כי זו לא פעם ראשונה שאנחנו נתקלים בקושי בהשגת פתרון ביטוחי ובכל פעם שאנחנו נתקלים בבעיה הזו אנחנו נרתמים לה באופן אישי על מנת לייצר פתרון שהוא פתרון נקודתי לאותו אדם שלא הצליח למצוא את הפתרון הביטוחי, אבל אין ספק שבהיבט החקלאי, ככל שאנחנו מבינים שיש פה בעיה רוחבית, צריך לכנס את הגורמים השונים, על מנת לייצר פתרון שהוא פתרון רוחבי. היכולת שלנו היא לייצר פתרונות נקודתיים, כאשר חקלאי או גורם עסקי כזה או אחר מבקש את הסעד.
היו"ר איתן ברושי
עמיר ריטוב.
עמיר ריטוב
צהריים טובים. אני נמצא כאן כיושב ראש מרכז המועצות האזוריות, אנחנו אחראים על כל המרחב הכפרי, על 85% משטח מדינת ישראל, אבל, ברשותכם, אני רוצה לפתוח במקרה הפרטי. גם אליי פרצו, אני מתקשה להכיר כאלה במרחב הכפרי שלא פרצו אליהם ובפריצה האחרונה, חוץ מהרגיל, מחשבים, לאפטופים וכו', אני נשוי לאלמנת צה"ל, הם גם לקחו את כנפי הטיס שלו ואת הדרגות שלו, של בעלה הקודם. אני יודע שזה נמצא היום בטול כרם, לפי האיכון של המחשבים. זאת אומרת התחושה, ברור שאם קובי יגיד על סטטיסטיקה וכו', אז עובדים, יש ירידות וסטטיסטיקה וכו', אבל כל מקרה הוא מאה אחוז, החיים לא ממשיכים אותו הדבר כמו שהיו קודם. זאת אומרת מסתגרים, מצלמות, שערים, יש פחד, חיים בחרדה. הילדים לא מסתובבים, ברגע שיורד החושך לא מסתובבים חופשי בחוץ. אין להם פחד, הם לא מפחדים מכלום, הם מסתובבים חופשי, הם גם לא מתרגשים אם אתה רואה אותם.

כל בוקר של יום ראשון, שאני מתחיל אצלי במועצה האזורית שלי את ישיבת הבוקר, קב"ט המועצה מוסר, כך וכך עגלים, כך וכך פריצות לבתים, כך וכך ביישובים האלה, כך וכך ביישוב הזה, כך וכך, כל שבוע. זה לא מצב שיש לנו התקפות כאלו ואחרות, חיים עם זה, במרחב הכפרי ביומיום. ברור שיש מועצות ליד קו התפר קצת יותר ויש קצת פחות, כולנו חיים עם זה ביומיום. נכון שבעקבות בית יצחק זה קצת עלה לכותרות, אז היו כמה תכניות טלוויזיה, קצת דיברו על זה, דוח מבקר המדינה התייחס לזה, מחר בבוקר זה יישכח, נחזור חזרה לבעיות שלנו.

תראו, ודרך אגב, אני חייב להעיר הערה דרך קובי לדוברת של משטרת ישראל, מכיוון שהיא עלתה הרבה כדי להתייחס מה עושה המשטרה, איך אנחנו מגיבים, מה אנחנו עושים כדי לטפל בפשיעה במרחב הכפרי, אז היא הרבתה להזכיר את זה שמסיעים שב"חים ומלינים שב"חים – לא תקין. מי שמסיע שב"חים, תכניסו אותם לכלא. לא להקל עם אף אחד כזה. אבל אי אפשר מזה להשליך שכאילו מצד אחד אנחנו מסיעים שב"חים ומצד שני באים לבכות, שזו התמונה שבה דוברת המשטרה ניסתה להציג את המרחב הכפרי.

אני רוצה להתייחס למה שאמרו לפניי, לגבי היחסים של המרחב הכפרי ומג"ב. אנחנו ביחד. זאת אומרת, אני באותן בעיות יחד עם קובי, בשיתוף פעולה מלא. לא יכולים להגיד מילה אחת על מג"ב. זה שראש פינה, מועצה מקומית, שייכת למשטרת ישראל ויש שם כחולים אז הנה, הכחולים פה, תפנה אליהם בתלונות. אנחנו, הבעיות שיש לנו עם מג"ב ויש לנו, זה כמו במשפחה, אני לא מעלה אותן פה, אם יש לנו אחידות הפיקוד אנחנו רבים אתם בבית. אנחנו ביחד לגמרי, אבל מה שקורה, שכאשר יש בעיה בירושלים, כבר כמה זמן זה אינתיפאדת הסכינים? שלוש שנים. כאשר באים אלינו למרחב הכפרי ואומרים, חבר'ה, אין מה לעשות, היחידים שיודעים להתייחס לזה זה משמר הגבול, לא צבא ולא משטרה, אז אין ברירה, צריכים לקחת לכם את הכפריות. שלוש שנים אין לנו כפריות. זאת אומרת לא רק שאנחנו לא מקבלים יותר בעקבות המצב, אין לנו כלום. יש לנו רק את המעט שנשאר, פלוס כמובן ה"מתמידים", אלה שמתנדבים, הצוותים שלנו. אין מצב שזה יכול להימשך.

אני מודה, שלחתי מכתב למפכ"ל לגבי הכפריות יום לפני הפיגוע בהר הבית, כבר למחרת שמעתי את הפיגוע הצטערתי ששלחתי את המכתב, איך אני יכול להשוות בין הצרות שלנו לבין הבעיות שיש בירושלים, אבל אני יכול, אין לי ברירה. בתפקיד שלי כיו"ר מרכז מועצות אזוריות, הדרישה שלי היא ממשטרת ישראל. אם הסיפור הזה בירושלים, דרך אגב, אם מישהו נדמה לו שעם כל הבעיות בהר הבית זה הולך להיגמר בזמן הקרוב ושבעוד חודשיים שלושה אפשר יהיה להחזיר את הכפריות חזרה, אין מה לעשות, צריכים להחזיר לנו, לא רק להחזיר לנו, לתגבר. כמובן, כל הסיפור פה הוא תקציבים. צריך יותר חיילים למשמר הגבול. זה לא עניין שלנו להיות בתוך התקציבים ולהגיד מה להעדיף, אבל ברור שאנחנו חייבים יותר אמצעים.

כמובן שחייבים לעזור לחקלאים. החקלאים מתמוטטים. מישהו שמורידים לו את העגלים שלו ואין לו ביטוח, זהו, יכול ללכת ללשכת האבטלה לרשום אבטלה. אנחנו חייבים לראות מה עושים. משרד המשפטים פה, מה עושים עם הענישה? לא יכול להיות שזו דלת מסתובבת, שתופסים אחד שגונב, לא מישהו, לא יודע למה הזכירו כאן מילונים, אחד שגונב, אחד שנתפס בעבירות רכוש, הוא מקבל כמה ימים וכמה ימים לאחר מכן הוא כבר חזרה בעבודה.

אני רוצה להגיד לכם שהם מתוחכמים. הם כמו סיירת, עם תצפיות, עם עיקובים ואנחנו, מצד שני, אין לנו את הכוחות, אין לנו את הכוחות להתמודד. לכן הבקשה שלי, קובי שומע ויודע, הבקשה שלי מכבוד היו"ר של ועדת הביקורת היא לבוא ולראות איך עוצרים את העניין הזה. איך לנצל את זה שעכשיו כולם מודעים לבעיה שלנו ולהגיד, אוקיי, הנה התכנית, יש תכנית למשמר הגבול שאנחנו מכירים אותה איך לשפר ואנחנו צריכים עוד הרבה מאוד כוחות בשטח.
היו"ר איתן ברושי
תודה, עמיר. אשר, משפט קצר.
אשר גרף
אשר גרף, זכרון יעקב. אני רוצה לספר סיפור פשוט. שבת, שתים עשרה וחצי בצהרים, אני מגיע לשטח, תופס - - -
היו"ר איתן ברושי
תגיד מאיפה אתה, לכולם, למיקרופון.
אשר גרף
זכרון יעקב. תופס ג'יפ בשטח, בן אדם עומד, ממלא שקיות, נתפס בשטח עם 70 קילו בתוך האוטו.
היו"ר איתן ברושי
של מה?
אשר גרף
של מנדרינות אודם. זה היה בחודש מרץ. אם הייתי בא שעתיים יותר מאוחר יכול להיות שהיה לו חצי טון. הוזמן מג"ב, הגיע מג"ב מהר מאוד, בצורה יפה, נלקח לחקירה, שלושה חודשים אחרי כן, לפני שבועיים אני מקבל תשובה, אין עילה פלילית. מפה בואו תסבירו לי, אם אין עילה פלילית כשבן אדם נכנס עם רכב לשטח ונתפס עם הפרי, מצולם עם הפרי בתוך השטח, איש מג"ב היה, ראה אותו, אם לזה אין עילה פלילית אז זה אומר שאני יכול היום להיכנס לכל חנות של רמי לוי, לקחת בקבוק מים כי אני צמא ולצאת בלי לשלם, אני רוצה לראות שייתנו לי לצאת בלי לשלם.
היו"ר איתן ברושי
מפקד מג"ב.
קובי שבתאי
קודם כל, צהריים טובים, אדוני היושב ראש. תראו, עם תחושות אי אפשר להתווכח, אני מתחיל בזה. לבי עם החקלאים. יושבים פה לא מעט אנשים שמכירים אותי מספיק שנים, אין גניבה חקלאית של ראשי בקר או טרקטור שנגנבים, ולא משנה באיזו שעה בלילה, שלא מעירים אותי אם אני ישן ומעדכנים אותי על הגניבה וישר נכנסים לנוהל קרב, שאנחנו כבר מתורגלים בו. זה ברמת המעורבות והאכפתיות, כי הנזק לחקלאי, תאמינו לי שאני מכיר את זה די מקרוב ובחלקת האלוהים שלי אני מנסה לעשות את מה שאני יכול הכי טוב, במסגרת משטרת ישראל.

פה אני רוצה קצת לדבר, בוועדה הקודמת אני הגעתי, ישבתי, דיברנו על כל מיני דברים, תכלס, בתחום הוועדה שום דבר לא זז מהחלטות, אבל בתחום שלנו, בתור משטרת ישראל, אני כן יכול להציג את הצעדים שבוצעו ואחר כך נדבר על התוצאות. לא שאני מתכחש כרגע לבעיות שציינתם, אני בסוף אגיד מה אני חושב שצריך לעשות, במסגרת מה שמותר לי.

קודם כל משמר הגבול עבר רה ארגון בכל מה שקשור לנושא החקלאי ועבירות במגזר הכפרי. אני אעשה את זה קצר. אחר כך, אם ראש הוועדה ירצה להביא איתו פורום ולראות את זה בעין, אז אנחנו נשמח להראות. נתחיל קודם כל עם מרכז סיגנטי. עד היום מג"ב נשען על גורמים אחרים במשטרה הכחולה, בכל תחום הסייבר והסיגנט. כמו שציינו פה, הכנופיות היום הן לא הכנופיות של פעם, זה לא אותו רועה צאן שמגיע עכשיו, לוקח שני עגלים ומוביל אותם ברגל. היום אלה תצפיתנים, היום זה נטרול אזעקות, זה הובלה, זה טשטוש, אלה רכבים שמבלבלים, כל מה שאתם מכירים מתחום עולם הפשע הכי מתקדם קיים היום במגזר החקלאי. אני מגדיר את זה כמגזר הכפרי כי זה פריצות נוספות.

היום, מתוך מג"ב ועם סיוע קטן של המשטרה, יש לנו מרכז סייבר עם 28 תקנים בסכום אפס, רבותיי, לא קיבלנו תקן אחד לנושא. יש מרכז סייבר וסיגנט שנותן ישירות את כל האינפורמציה ואת כל הצרכים שלנו, החקירתיים, תוך כדי, לכלל יחידות הימ"ר של מג"ב, לטובת הנושא הזה. במרכז הזה עבדנו במודל דרך הכחולה, אבל עוד, אני מקווה, שלושה שבועות, המחשבים מגיעים, זה הדבר היחיד שנשאר שנרכש, ויושב פה מפקד מרכז הבינה, איש ימ"רים בהווייתו, שמנוסה בהקמה של התחומים הללו ושגייסנו אותו לטובת הנושא, על מנת לשפר את היכולת החקירתית שלנו, לדעת לזהות דברים ולהגיע יותר טוב בצורה נקודתית.

במקביל, בנינו חטיבה טקטית, שזה כוח מבצעי עם יכולות, עוד פעם, אני לא אכנס פה יותר מדי, אבל זה סדר גודל של חטיבה בתוך מג"ב, בסכום אפס, בלי תקן אחד שקיבלנו מבחוץ, עם האמצעים הטכנולוגיים המבצעיים הכי מתקדמים שאתם יכולים לדמיין לעצמכם ועם יכולות מבצעיות גבוהות. היחידה, בשבועות האחרונים, מסיימת את אימון ההקמה שלה, היא כבר התחילה לפעול תוך כדי ובכל מקום שהיא עובדת אנחנו מרגישים את נחת זרועה ואת היכולת שלה, בגלל היתרונות המבצעיים שיש לה. שני האלמנטים האלה, של החטיבה הטקטית ומרכז הבינה, משנים את פני המערכה. אני אומר את זה ואתם יכולים לבוא לבדוק אותי. אם תרצו ביום מן הימים, גם נבוא עם מצגת מסודרת, להציג את הדברים האלה בפורום מצומצם.

במקביל, אני יכול להגיד ששינינו גם את תפיסת החשיבה. לגבי תוצרת חקלאית, עד היום היינו מחפשים את אותו גנב שגונב לך את הקלמנטינות ובאים, תופסים אותו באותו רגע. התחלנו לעבוד בשיטה קצת שונה, אנחנו הולכים אל החנויות ואל המרכולים, יש לנו פה מספר תיקים כאלה שכבר לקחנו אותם בתור פיילוט, הגענו לאותו מוכר ודרכו הגענו לגנבים.

מעבר לסוגיות האלו, אני אומר עוד פעם, אנחנו עובדים היום, עם כל ההפעלה של הכוחות, עובדים יותר ממוקד. אם עד היום עבדנו כמו דייגים בפריסה של השיטור הכפרי בגזרות, אז היום אני עובד כמו צייד, אני לא עובד כמו דייג. היום אני מתמקד בכנופיה, במחוללי פשיעה ועליהם אנחנו יושבים. עד היום התוצאות מדברות בעד עצמן. מה זה התוצאות? תראו, יש לנו ירידה של 56% בגניבת ראשי בקר, סליחה, 60%. אם שנה שעברה ישבתי פה והייתה לנו גניבה של 2,592 ראשי בקר נכון לאותה תקופה המקבילה לעכשיו, אנחנו ירדנו ל-1,033 ראשים, שזה גם הרבה, הלוואי וגם את זה היינו יכולים להוריד. זה לא בא out of the blue, אני יכול להצביע בדיוק על אותם מחוללי פשיעה, אותן כנופיות מתוחכמות, שישבנו עליהן עם כל האמצעים שאתם יכולים לדמיין ולא יום ולא יומיים, אלא שבועות, אספנו מספיק ראיות ובסוף גם נתפסו בשעת מעשה.
היו"ר איתן ברושי
קובי, תגיד לי רגע, השאלה שנשאלת בעקבות הדברים שנאמרו פה היא האם יש לך אמצעים לעמוד במשימה? אנחנו, לצורך העניין, חלק מהיכולת שלך לקבל את המשאבים. אני זוכר את זה כשהייתי ראש מועצה, אלי כהן היה מפקד המחוז, הקימו את יחידת "ארז", כל פעם שהיה אירוע בירושלים העסק הזה התרוקן. מה שאומרים פה האנשים הוא שהאירועים בירושלים ואולי גם במקומות אחרים שואבים את הכוחות ואתה נשאר ללא כוחות במרחב הכפרי.
קובי שבתאי
אדוני היושב ראש, אני אענה לך, אבל, ברשותך, אני רוצה רק להשלים את תמונת המצב.
קריאה
אני רק רוצה להגיד שהוא לובש מדים אז יש לו, הוא אמר את זה בצורה מרומזת, ללא תקן.
היו"ר איתן ברושי
הוא לא צריך עזרה.
קובי שבתאי
חבר'ה, שנייה אחת, תנו לי, רגע, אני ילד גדול, תאמין לי, מסתדר יופי. אני רוצה להתייחס לגניבת הטרקטורים. גניבת הטרקטורים, שהייתה מכת מדינה, רבותיי, כולכם מבינים את המשמעות של גניבת טרקטור, אז אם בשנה שעברה נגנבו 48 טרקטורים, השנה נגנבו 20 טרקטורים בלבד כש-9 מתוכם הוחזרו. אתם יכולים לבדוק אותי בנתונים, כל תיק ותיק. אין גניבת טרקטור שאני לא יודע עליה. אם היינו צריכים להיכנס לשטחים, לכל המקומות הכי מסוכנים, נכנסנו גם לשם והוצאנו משם את הכלים. זו עבודה ממוקדת. אי אפשר לבוא ולהגיד, אוקיי, מחר לא תהיה פשיעה בכלל במגזר הכפרי - - -
עמיר ריטוב
רק שאלה, כשאתה אומר "השנה" כל פעם, זה עד יולי?
קובי שבתאי
זה עד עכשיו, עד התאריך נכון להיום.
קריאה
ואת זה אתה משווה לחלק עד יולי של שנה שעברה?
קובי שבתאי
כן, לתקופה המקבילה אשתקד. אני יכול לדבר על גניבות תוצרת. תראו, הרבה גניבות לא מדווחות כי החקלאים בעצמם לא יודעים שגנבו להם. נכנס מישהו, גונב שק, שניים, החקלאי לא יודע על זה, יוצא החוצה ואם לא נראה שרידים - - -
קריאה
כי לא מתייחסים לזה ברצינות.
קובי שבתאי
מי לא מתייחס, אנחנו?
קריאה
לא, לא מדווחים.
קובי שבתאי
רבותיי, תיכף אני אתייחס להתייחסות של משטרת ישראל. אני יכול לדבר על הגניבות הקטנות האלו, 20% מתוך הגילויים, אנחנו עומדים בגניבות התוצרת, 108 מול 108 אירועים בדיוק, שנה מול שנה, אבל 26% מתוך זה הם גילויים שלנו. זה מצב שמצאנו תוצרת, החקלאי דיווח או מישהו דיבר או שהסיור קלט את זה, ישבנו על אותם מקרים עם מה שאנחנו יכולים ובחלק מהמקרים גם תפסנו את הגנבים, בחלק.

אני לא אפתח פה את הכול, אבל גם בנושא הציוד, גם בנושא התוצרת, גם בנושא ההיזקים, יש ירידה. יש תופעה לאחרונה, בדרום בעיקר, נכון, מכלי דישון, אנשים כבר לא מדווחים, אבל לְמה הם משמשים? כנראה שיש איזו לגיטימציה כזו או אחרת, שניתנה לגידול המריחואנה. היום יש שטחים עצומים של גידול, כל מיני חממות, בעיקר באזור הדרום, בכל הארץ אבל בדרום זו מכה, ופתאום עלינו על חממות שאנחנו ביוזמתנו מאתרים. פתאום אתה מגלה שיש שם מכל דישון. בואו אני אתן לכם דוגמה, אשתף אתכם בהוויה היומית שלי. אני שומע שגנבו את מערכות ההשקיה של תרנגולים מהלולים, אמרתי, ריבונו של עולם, מי גונב דבר כזה, לְמה? גניבה ראשונה, גניבה שנייה, זהו, נדלק פרוז'קטור, משהו פה לא בסדר, זה משמש למשהו, ואז התברר לנו שזה משמש להשקיה בחממות הידרו שהם מייצרים.
קריאה
בשטחי האש של צה"ל.
קובי שבתאי
חלק בשטחי האש של צה"ל. אז הם צריכים רשתות והם צריכים גם את מתקני ההשקיה והם צריכים גם את מכלי הדישון, הם לא משלמים על חומרים. אני לא אכנס למספרים, אין שבוע שאנחנו לא חושפים בין 4 ל-8 מקרים כאלה בשטחים. ואלו יוזמות מקומיות.
דובי אמיתי
קובי, אתה מכיר את הנתון, ש-94% מכלל התיקים שנפתחו בגין הפשיעה החקלאית נסגרו?
קובי שבתאי
לא.
דובי אמיתי
רק 4.5% - - -
קובי שבתאי
לא.
דובי אמיתי
אז אני מציע שהוועדה תעביר לך את הנתונים.
היו"ר איתן ברושי
יושב פה משרד המשפטים. יש לנו מגבלה של זמן וצריך לסכם. תנו למפקד מג"ב, תיכף נגיע אליך, דובי.
קובי שבתאי
רגע. תראה, אני יכול להגיד לך, אם תרצה שניכנס גם לכמות כתבי האישום, אז יש לנו עלייה בכמות התיקים. שתבין, בחציון הראשון, עכשיו, 12 כנופיות, כנופיות, זה לא גנב ולא שניים, 12 כנופיות נתפסו מתחילת השנה עד עכשיו וקיבלו "תום ההליכים". אני לא יודע להגיד לך כמה הם יקבלו בסופו של דבר אבל "תום הליכים" מבחינתי זה הישג משפטי.
היו"ר איתן ברושי
קובי, תרשה לי רגע, אני חייב לנהל את הזמן. אני שואל אם אתה יכול להתייחס לשאלה - - -
קובי שבתאי
תראו, הייתי מאוד שמח שאם קורה אירוע בירושלים יגידו שבשיטור הכפרי לא נוגעים ומשאירים אותם בשטח, כי יש מספיק כוחות אחרים שיעלו לירושלים. אני לא יכול להגיד את זה, לא היום, לא בשמי ולא בשם משטרת ישראל, כי אתם מבינים את המצוקות. אני לא יכול לתרץ את זה, אבל הייתי מצפה בישיבה הקודמת, שבאו, וכולם הקשיבו, דיברנו על הסימון, סימון לעגלים ודברים נוספים, גם דיברו על מעבדות DNA, מעבדות זיהוי בתחום החקלאי ואמרו, "תגיד מה אתה צריך שנעזור לך", חוץ מניירות לא ראיתי כלום.
קריאה
השר לבטחון פנים מתגאה בימים האחרונים השכם והערב בכמות התקנים שמוסיפים למשטרת ישראל, אף אחד לא - - -
היו"ר איתן ברושי
אני בכל זאת מציע שנאפשר למפקד מג"ב לסיים, כן.
קובי שבתאי
אני אומר עוד פעם, תראה, הייתי מצפה שאם אני מגיע למקום כזה עוד פעם, אני מצפה, אני בסך הכול זרוע מבצעת, אבל יש את הזרוע המחוקקת. דיברת גם על אבטיחים, בן אדם עם שני אבטיחים באוטו, הגשנו נגדו כתב אישום, זו המדיניות. מה יעשו אחר כך בתביעות, אם כן יגישו או לא יגישו או שינזפו בי בבית משפט על הדבר הזה, זה כבר עניין אחר. אני מבחינתי עושה את מה שאני יכול. ביקשנו לעשות ברירות קנס. אחד שנתפס, שיוצא עם שק מתוך מטע, הרי הסיכוי שהוא יגיע לכתב אישום הוא נמוך, אבל אם נגיע לברירות קנס באירועים מן הסוג הזה, אני מניח שזה ייתן לנו איזה כלי בפעם הראשונה ובפעם השנייה הוא יגיע לכתב אישום.
היו"ר איתן ברושי
חבר'ה, בואו נתקדם, אני אתן לך עוד איזה משהו בסוף.
קובי שבתאי
אני אשמח מאוד אם מכל הוועדות האלו תצא בסופו של דבר איזו קריאה לתת לנו את האמצעים, לתת לנו את הכלים לטפל במה שצריך.
היו"ר איתן ברושי
אנחנו תיכף נראה איך עושים את זה. משרד המשפטים ואחרי כן דובי. נחתור לסיכום. שם ותפקיד.
אסנת חיטרון
אסנת חיטרון ממחלקת ייעוץ וחקיקה פלילי. אין כאן בדיון נציג של הפרקליטות, לכן אני לא יכולה להתייחס להערות בנוגע למספר כתבי אישום ובנוגע לצורך בפרקליטים מיוחדים, אבל אני כן יכולה להתחייב להעביר את הנושא הזה לפרקליטות ולהגיד שלפני הדיון הבא נעביר את הנתונים שהועדה תבקש שיועברו.
היו"ר איתן ברושי
יש פה טענה על בעיית הענישה ושהרבה מאוד תיקים נסגרים או שהאכיפה היא מוגבלת. לא פעם היה מקרה הפוך שהחקלאי הגיב ובסוף הוא נענש, כי הוא נתן למישהו אולי איזו מכה או משהו. אני יכול לציין בסיפוק שארבעה מקרים של ירי היו מקרים שהיה צריך להגן על החקלאי ובסופו של דבר לא העמידו אותם לדין, שלא לדבר על המקרים שירו - - -
אסנת חיטרון
חוק העונשין נותן הגנה ומעבר להגנה העצמית יש הגנה שמתייחסת באופן מיוחד למקרים שמתרחשים בבית - - -
היו"ר איתן ברושי
האם את חושבת, אם מותר לשאול, אולי את לא הכתובת, שצריך לחוקק חוק מיוחד של הגברת הענישה על פריצה ועל פגיעה במרחב הכפרי?
אסנת חיטרון
לעניין הזה אני כן אגיד, כמובן שכל דבר צריך לבדוק, אבל חשוב מאוד, לפני שמדברים על החמרת ענישה, לבדוק איפה הבעיה, כי אם אנחנו מתפזרים ומתחילים לדבר על החמרת ענישה כשהבעיה היא אולי בהפניה של תקציבים – אני לא יודעת אבל אני רק אומרת שצריך לבדוק קודם – אז להפנות תקציבים לאכיפה ולבדוק איך הרשויות האוכפות מתמודדות. צריך לבדוק את הדבר הזה לפני כן ולראות שאנחנו מתמודדים עם הבעיה איפה שהיא נמצאת. אנחנו יודעים והמחקרים מראים שבשביל ליצור הרתעה, אם מחמירים ענישה זה לא מה שיוצר הרתעה. מה שיוצר הרתעה זה הסיכוי שהעבריין יודע שהוא ייתפס וייתן את הדין. לכן, לפני שאנחנו מדברים על החמרת ענישה צריך לראות ולבדוק קודם כל מהם העונשים שנגזרים. זה משהו שאנחנו יכולים לבדוק אותו - - -
היו"ר איתן ברושי
אין לך בשבילנו איזושהי בשורה?
אסנת חיטרון
לא.
היו"ר איתן ברושי
לא הייתה התייעצות במשרד המשפטים ואמרו לך שאתם נוקטים באיזשהם צעדים חדשים.
אסנת חיטרון
לא.
היו"ר איתן ברושי
לא הייתה הכנה. תודה. דובי.
דובי אמיתי
אדוני היושב ראש, אני חשבתי שאחרי הדיון הקודם נגיע לפה ונהיה אנשי בשורה. אנחנו באותו מקום שבו היינו לפני חודש וחצי ולצערי המצב הולך ומחמיר. אני רוצה לחזור על מה שאמרתי לקובי מפקד מג"ב. אני לא הולך להיכנס לסוגיה המקצועית, קובי, כן עושים, מהם האמצעים, אין אמצעים, אני רק אומר לך במישור העובדתי, אני ממליץ לקחת שוב את המחקר של הכנסת, שהוא בנוסף לדוח מבקר המדינה, כי הוא מצביע במישור העובדתי על נתונים מאוד מדאיגים במבחן התוצאה. הנתון הכי מדאיג בדוח הזה אומר ש-94% מהמקרים לא הגיעו לכתב אישום אז הם יכולים - - -
קריאה
כמה, 5,000 - - -
דובי אמיתי
יש לי פה את הממ"מ, יש פה נציג.
קובי שבתאי
יש לי נתונים, אני אומר עוד פעם, אני מוכן - - -
דובי אמיתי
אני קורא מהדוח - - -
קובי שבתאי
ידידי, בפעם הקודמת הוועדה התבססה על נתונים שהגיש "השומר" על הערכות, כשאני, עוד פעם, אני מתבסס על מספרים. דיברתם על תלונה בזכרון, ההנחיה היום ועוד פעם, זו יוזמה שלנו, כל גניבה חקלאית שיש, גם בערים, שמגיעה לתחנה, תלונה שמגיעה לתחנה יש לה מה שנקרא "שדה ירוק". גניבה חקלאית מופיעה ב"שדה ירוק", אז באופן אוטומטי אנחנו נדע מזה ונמשוך את התיק משם. לבוא ולהגיד על אחוז כזה שלא טופל, הנתונים שלך, ידידי, אינם מבוססים. אני עומד פה עם מספרים - - -
דובי אמיתי
אני מבקש שהדברים ייכתבו בפרוטוקול, שהנתונים של הממ"מ לא מבוססים - - -
קובי שבתאי
אתה אמרת אחוזים כרגע - - -
דובי אמיתי
לא אני, אני לא מביא נתונים.
קובי שבתאי
יש לי 590 כתבי אישום.
היו"ר איתן ברושי
אני מחזיק דוח, אני מבקש - - -
היו"ר איתן ברושי
יש פה נציגות של הממ"מ.
דובי אמיתי
בבקשה.
היו"ר איתן ברושי
רגע, חכה, תסיים את הדברים שלך.
דובי אמיתי
אני מבקש שהנתונים יונחו על השולחן. אני אומר שברגע שאין הרתעה אז אנחנו נמצאים במצב שכולנו מפוחדים. שמעתי את יושב ראש המועצות האזוריות, אני המום, "לא יוצאים בלילה החוצה, הילדים". זו אמירה לא פשוטה. זו אמירה לא פשוטה שקשה לי לקבל אותה, כמי שמשרת עדיין בצבא ועומד מול אויב מהצד השני של הגדר, שבתוך הבית לא נוכל להסתובב, שאומר את זה יושב ראש המועצות האזוריות. אז אני אומר לכם, חבר'ה, קרה פה משהו.

אני רוצה לומר לכם, פתרונות לא חסרים, קובי, אתה יודע את זה, אני סומך עליך, הייתי אצלך, פתרונות לא חסרים, השאלה היא האם אנחנו רוצים לפתור ונראה לי שאנחנו לא רוצים לפתור. הגענו הנה עם סל תירוצים וכל אחד מגיע עם כתב הגנה. זה לא הפתרון. הפתרון הוא שנבוא נגיד שאנחנו רוצים לפתור וביחד נוכל לפתור את זה. אי אפשר להשאיר את המצב כמו שהוא היום. קשה לנו להסתכל על החקלאים בשטח, קשה לנו לראות מה קורה בשטח.

למשרד המשפטים אני אומר, כדאי לבחון, והצענו את זה וחשבתי שתבואי עם תשובות, להפוך את הגניבה החקלאית לעבירה מנהלית, שבאופן אוטומטי יוכלו להטיל קנס, בלי להתחיל את כל התהליכים מפה ועד הונולולו. ביקשנו שתבואי עם תשובות, שתבחנו את זה, אמרתם שתבואו עם תשובות, אמרנו שנבוא עם תשובות ואנחנו שוב באותו מקום. אני מצטער, אני אומר לכם, אני בדרך כלל לא אוהב להטיח ביקורת, לא בפורום כזה רחב, אבל, חבר'ה, זה העניין.
היו"ר איתן ברושי
דובי, תודה. אני רוצה לשאול נציג של בטחון פנים. יש מה לומר?
איתמר שוורץ
אנחנו, כמו שאורי אמר, התחלנו השנה פעם ראשונה - - -
היו"ר איתן ברושי
שם ותפקיד.
איתמר שוורץ
איתמר שוורץ.
דובי אמיתי
משפט אחרון, ברשותך, סלח לי. אני רוצה רק משפט אחד לקרוא. "באירועים האחרונים שהיו בבית מאיר ובהר חלוץ הייתה הודעה של רשות המסים מס רכוש, לפי מסקנתם מדובר באירועים של הצתה מכוונת ובניסיון של כוחות הביטחון לאתר מציתים. אירועים אלו יוכרזו כנזק הזכאי לפיצויים לפי חוק מס רכוש". אני חושב שחלק גדול מהמקרים של החקלאים זה טרור וניתן לפתור את זה על ידי קרן הפיצויים המיוחדת של מס רכוש. אני מבקש ממךָ באופן אישי לבדוק את הסוגיה הזו. כשרוצים אז הממשלה יודעת להחליט ולפצות את כולם. סליחה.
היו"ר איתן ברושי
בטחון פנים.
איתמר שוורץ
אני איתמר, מהמשרד לביטחון פנים, מנהל תחום אכיפה. המשרד התחיל בשנה האחרונה תכנית לחיזוק הביטחון האישי במרחב הכפרי, נכון לעכשיו זה ב-17 מועצות. חשוב להבין שזה מתוך תקציב המשרד. השר הקצה תקציב על חשבון דברים אחרים. נכון לעכשיו זה 2017-2018. אני מקווה שאנחנו נצליח ונוכל להביא תקציבים נוספים. שוב, זה מתקציב המשרד השוטף.
היו"ר איתן ברושי
למיגון?
איתמר שוורץ
גם מרכיבים טכנולוגיים - - -
היו"ר איתן ברושי
אתמול דיברתי על זה בכנסת באיזו מסגרת והשר היה במליאה כשר שנכח. הזכרתי את הדיון הזה אז הוא שאל אותי אם הזמנו גם את צה"ל לדיון, אמרתי לו שהממשלה אחראית על התיאום שבין המשטרה לצבא. ניסינו להזמין את הצבא, אני אומר למפקד מג"ב, בסופו של דבר אין פה, אבל נאמרה על ידי השר הערה תוך כדי דבריי, האם הזמנו את הצבא, ואני אומר את זה פה, כי זה נשאר פתוח, ההערה לגבי הצבא. מפקד מג"ב, המשרד לבטחון פנים, זו הערה שצריך לדון בה במסגרות הנכונות.

מיהו נציג משרד החקלאות? מה התפקיד שלך? אתה רוצה לומר משהו לפני שאני אתן לחברת הכנסת ברקו?
ערן שביט
למעשה, במה שדובר פה, היו שני דברים שהיו קשורים למשרד, אחד הוא הנושא של "רפקור" ונערך בשבוע שעבר דיון, אנחנו מנסים איכשהו להזיז, הבעיה די ברורה, גם ברשות ההון גם העירו על זה נכון, כי יש לנו בעיה והבעיה היא כנראה - - -
היו"ר איתן ברושי
יש לכם דרך לפצות אותם בנסיבות המיוחדות?
ערן שביט
בנסיבות המיוחדות מתקציב משרד החקלאות אין לנו שום דרך לפצות וכרגע הם לא מכוסים על ידי אף אחד. זה לא נמצא במגרש של משרד החקלאות, לצערנו הרב, אלא במקומות אחרים. הפיצוי היחיד הוא אם נצליח להגיע לאיזשהו פיצוי מיוחד מאגף תקציבים. אני לא יכול לומר שאנחנו אופטימיים או פסימיים, אבל אנחנו בגישה של ללכת לכיוון הזה.
היו"ר איתן ברושי
הדבר השני?
איתמר שוורץ
הדבר השני היה לגבי הנושא של מאגר ה-DNA. הוקמה ועדה שתפקידה לעסוק בדיוק בנושא הזה, בחינה של מאגר DNA. הישיבה האחרונה והשלישית נערכה בחודש מאי השנה והוחלט למעשה על פיילוט, רק לבַּקָר. זה לא כל כך פשוט הנושא הזה, הוא גם יצריך תקציבים לא מעטים בשביל לייצר מאגר DNA ואנחנו מקווים להיות אנשי בשורות בנושא הזה כשהפיילוט יתחיל. שוב, אנחנו עדיין לא יודעים את גודל הפיילוט, אבל אנחנו נתחיל עם הפיילוט הזה.
היו"ר איתן ברושי
אוקיי. אנחנו נשמע את חברת הכנסת ברקו, אחר כך את המבקר, שהדיון הזה הוא בעקבות הדיון הקודם ונסכם. בבקשה, ענת.
ענת ברקו (הליכוד)
תודה, אדוני יושב הראש. כידוע לך אני העליתי את הנושא לראש הממשלה, יש משבר בחקלאות היום. אנחנו מתהדרים בחקלאות ובחקלאים ובבשורה שהבאנו לעולם בתחום הזה, אבל יש בעיה. אני לא רוצה לעבור על כל הנושאים שאנחנו דיברנו בהם רבות, על הביטחון התזונתי, על העברת קרקעות, על גזלת קרקעות, על רפורמות שונות ומשונות ועל כך שאנחנו רואים בדברים מסוימים בעיות ביטוח, רפתות נטושות וכו' ובנוסף אי-התייחסות ליישובים צמודי גדר. זו הזדמנות טובה כי הנושא עלה גם לשר החקלאות, אבל פה אנחנו מדברים על חיי אדם, אנחנו מדברים על מניעה ואנחנו מדברים על כך שנתיבי הפשיעה החקלאית הם נתיבי הטרור ואין בלתם. אלה בדיוק אותם נתיבים.

מי שחושב שמישהו נכנס אליו הביתה, באותה אנרגיה שהוא בא לגנוב מפתחות של כלי חקלאי הוא באותה מידה יכול לרצוח מישהו ואף אחד לא יוכל לעשות את ההבחנה הזו. אני יודעת שיש כאלה שמתעקשים לעשות את ההבחנה הזו, "כן, הוא רק בא לגנוב, אבל הוא לא בא לרצוח" ואני לא חושבת שמישהו יגיד, "אהלן וסהלן, בוא נשאל אותך למה בדיוק, למה התכוון המשורר" כשעומד מולו חקלאי בן 80 ניצול שואה ויורה או במקרה של בית אלעזרי, בן 63 מול שניים שלושה פלסטינים, שודדים שבאו לגנוב והם לא מורתעים. צריך להגיד את האמת, הם לא מורתעים, הם לא חוששים כי הם יודעים שלא יעשו להם כלום. צריך למצוא את הדרך.

קודם כל אני בעד לתת לחקלאים לשאת נשק. שיישאו נשק, שיידעו שחקלאים נושאים נשק והם גם יכולים להשתמש בו על פי התקדים של דרומי. הדבר השני, אני גם בעד שיהפכו את זה לעבירה מנהלית ואפשר יהיה לעשות שיפוט מהיר, כי היום גם כשעוצרים גנבים מהסוג הזה, קשה לטפל בזה. כל הסחבת הזו היא לא לעניין. צריך להגיע למצב של שיפוט מהיר ולכבד את תחושת הביטחון של החקלאים. חייבים לעשות את זה.

קרקעות שמשתלטים עליהן זו גניבה חקלאית. קרקעות שלא מעבדים כי לא משתלם למשרד החקלאות ואחר כך משתלטים עליהן ובונים עליהן ולא מפנים ואחר כך עוד מלבינים את זה, זאת גם גניבה וגם לזה צריך להתייחס. מי שלא מבין שכל קרקע שאנחנו לא מעבדים ולא עוזרים ויש השתלטות בלתי חוקית, זו גם גזלת קרקעות. חבל, זה הביטחון שלנו והחקלאות הייתה פאר היצירה במדינת ישראל, חבל לנו ללכת לאחור כשאנחנו, בכל מקום בעולם ואני יודעת מכל כנס שאנחנו עושים כחברי כנסת, מתהדרים בחקלאות שלנו. צריך לחשוב יותר, גם המשרד לבטחון פנים, ואני אדבר עם השר, אבל הקטע הוא של סמיכות הענישה בתהליכים מהסוג הזה והבנה שזה לא שונה מכל טרור אחר, כי אנחנו אף פעם לא יודעים מה הכוונה של אותם אנשים. אנחנו לא יודעים, ברגע שיש כאלה שהם חוצי גבול, פורצי גדרות או כל מיני פרצות שמכינים להם, צריך להבין שהמחיר יכול להיות בחיי אדם. הוא היה בחיי אדם ולכן אנחנו צריכים לקחת את זה בשיא הרצינות. תודה רבה.
היו"ר איתן ברושי
תודה, ענת. שתי דקות לממ"מ, ואת המבקר.
נורית יכימוביץ' כהן
תודה רבה, שמי נורית יכימוביץ כהן, חוקרת במרכז המחקר והמידע של הכנסת. אני רק בקצרה רוצה להעמיד דברים על דיוקם. בעניין שיעור התיקים שהוגש בהם כתב אישום, את הנתונים אנחנו קיבלנו ממג"ב, מסגן ניצב מירה קליין פאר, כאשר שיעור התיקים שהוגש בהם כתב אישום במחוז מג"ב הוא 5.7% ובשאר מחוזות המשטרה הוא הרבה יותר נמוך. זה נע בין 3.8% במחוז יהודה ושומרון, 1.4% במחוז הצפון, 3.1% במחוז הדרום, 0.3% במחוז המרכז של המשטרה והשאר זניח. תודה רבה.
קובי שבתאי
לאיזו שנה הנתון?
נורית יכימוביץ' כהן
נתונים של חמש השנים שבין 2011-2015.
דובי אמיתי
אז לא טעיתי, נכון?
קובי שבתאי
לא, זה 5.9%, שזה יותר גבוה מכל מקום אחר בארץ.
נורית יכימוביץ' כהן
יותר גבוה מכל מקום אחר בארץ, אבל עדיין 5.7%.
קובי שבתאי
בכללותו. רגע, חבר'ה, אנחנו רוצים לשים דברים על דיוקם.
דובי אמיתי
נו, באמת.
קובי שבתאי
מה נו באמת? תביאי לי בבקשה את הנתונים.
נורית יכימוביץ' כהן
אלה הנתונים כפי שהגיש מג"ב.
קובי שבתאי
אני מסכים עם הנתונים של 2015, אנחנו מדברים על 2016-2017, על השנה. רבותיי, ב-2017 אנחנו עומדים על 14% כתבי אישום.
נורית יכימוביץ' כהן
למיטב ידיעתנו, ההגדרות של - - -
קובי שבתאי
ב-2016 14% כתבי אישום כשהאחוזים בכלל משטרת ישראל עומדים על 7%. גם ב-2016 עמדנו על 14% נכון לאותה תקופה.
נורית יכימוביץ' כהן
האם נכון הדבר שההגדרות שלפיהן הנתונים האלה הופקו השתנו?
קובי שבתאי
אותם נתונים - - -
היו"ר איתן ברושי
תראו, הזמן קצר. הוויכוח הוא לא על הנתונים אלא על מציאות שבכל מקרה חייבים לשנות אותה. חבריי מהמבקר.
יובל חיו
אדוני היושב ראש, אני קודם כל מבקש לומר בפתח הדברים שזוהי ישיבה שנייה שנערכת בנושא הזה ולנו, כמשרד מבקר המדינה, מפריע שאין נוכחות של נציג משטרת ישראל. סלח לי, מפקד מג"ב, שאני עוצר - - -
קובי שבתאי
אני מייצג גם את המשטרה.
יובל חיו
בסדר.
קובי שבתאי
אני חלק מהמשטרה.
יובל חיו
לצורך העניין מג"ב הם חלק מהמשטרה אלא שדווקא ממצאי הדוח מצביעים על כך שחלק מהתשובות צריכות להגיע מגורם במשטרת ישראל שמתייחס גם לדברים שנוגעים למג"ב, לא בהכרח כביקורת. אני תיכף אפרט ואני אומר לך במה מדובר. גם כשנאמרים פה משפטים כמו, "אנחנו מפתחים עוד אמצעים" ויכול מאוד להיות שאתם צריכים אמצעים, אז במעגל הראשון האמירה הזו נאמרת למשטרת ישראל ובמעגל הרחב יותר היא נאמרת לממשלת ישראל. אני חושב שבהיבט הזה חשוב שהיה גם נציג של המשטרה, אבל אני אתייחס רגע לאותם נושאים שאנחנו נעמיד אותם על נתיב המעקב אצלנו.

האחד זה הנושא של התקינה וזו דוגמה להבחנה שאני מדבר עליה. התקינה היא אותה תקינה מיוני 2012 ואנחנו רוצים לעקוב אחר הדבר, שהיא מתמלאת. מבחינתנו זה התקן שקבעה משטרת ישראל למג"ב לצורך הנושא הזה. התקינה הזו, בדוח שאנחנו מצאנו, אולי הדברים השתנו מאז, היא תקינה חסרה ואם זו התקינה שהמשטרה קבעה אז היא צריכה לדאוג למלא אותה, כי זה באופן עקרוני התנאי לקיום המשימות.

אני שם דגש בתחום התקינה לנושא של איוש אח"מ מג"ב. איוש אח"מ מג"ב נמצא בחסר מאוד משמעותי. ושוב, את כל מה שאני אומר אני מסייג לתום עבודת הביקורת. יכול מאוד להיות שחלו שינויים ואני כבר שמח לשמוע על דברים ששמעתי ממך פה לגבי 2017. אני אומר שכל נושא התקינה מחריף הרבה יותר לאור מה שנאמר פה על הסטות כוח אדם שנעשות. אנחנו לא נבקר את המשטרה על הסטות כוח אדם, כי השמיכה היא קצרה והמשטרה שוקלת שיקולים שמשרד מבקר המדינה לא ייכנס לדברים הללו, אבל מרגע שיודעים שאנחנו במציאות של הסטות כוח אדם שהן דרמטיות, אז נושא התקינה הוא קריטי הרבה יותר.

נושא נוסף הוא הליוויים. נושא הליוויים של מתקני שב"ס הוא דבר שפוגע ביכולת לעשות את המשימה גם במרחב הכפרי. אנחנו עמדנו על זה בצורה מפורטת. האמנה בין משטרת ישראל לשב"ס בנושא הזה מזה שנים ארוכות טרם נסגרה. אני בטוח שאתה, כמפקד מג"ב, מכיר את הבעיה הזו ואתה יודע גם איזה מחירים משלמים בעבודה השוטפת ובסיורים בנושא הזה.

נוכחות יחידות הסיור, נתוני 2015 נמוכים בעשרות אחוזים מהרף של משטרת ישראל. אני מדבר רק על מה שהמשטרה קבעה. ככל שזה עלה מאז, אנחנו, שוב, נשמח לשמוע אבל אלה המדדים שהמשטרה קבעה.

אנחנו חושבים שצריך להכניס את המניע של פשיעה כלכלית למערכת המחשוב של המשטרה. פשיעה כלכלית, כי כל האזור המטושטש הזה משפיע בסוף גם על מרחב הנתונים. ברגע שתהיה גם פשיעה חקלאית אנחנו נוכל לעקוב אחרי הפעולות, התשומות והתפוקות בתחום הזה. אגב, המשטרה אמרה לנו שהיא תבחן את הנושא הזה. אם זה כבר תוקן אז מאה אחוז.

אנחנו כן חושבים שצריך למדוד ולנטר את הנזקים הכלכליים בכסף, לא רק במספרים של גניבות אלא בכסף, כי יש פה מספר עבירות נמוך שיכול לגרום למשמעות כלכלית אדירה והכנסת מרכיב כלכלי- כספי תאפשר לעקוב אחרי היכולות שלנו בנושא הזה.

כן יש מקום לקדם את הנושא ושוב, אני אומר את זה למשטרת ישראל, של סקר אמון הציבור. יש לנו פה כנראה גם תופעה של תת-דיווח וצריך לעקוב אחרי סקר אמון הציבור בנושא הזה. המשטרה מתכוונת לעשות את זה ושוב, אני לא יודע איפה עומד הדבר הזה - - -
קריאה
הסקר בוצע, בוצע סקר.
יובל חיו
כל מה שאתם אומרים לגביו "בוצע" אני שמח, אנחנו נקבל את זה בכתב מהמשטרה ונעקוב אחרי הדברים.

אני אסיים בדבר האחרון. בכוונתנו לעקוב אחרי תפיסת ההפעלה החדשה של ההכפפה לתחנות המשטרה. אנחנו עוד לא עמדנו על קנקנה של התפיסה הזו, אנחנו עוד לא מבינים מהן התובנות המבצעיות- האג"מיות שלכם מהתפיסה הזו. אתם תצטרכו קצת זמן כדי לעקוב אחרי הדברים. זה מרכיב קריטי לעניין. התפיסה הזו משנה תפיסת עבודה, משנה תפיסה מבצעית, יש לה משמעויות אג"מיות ואנחנו נבוא לעקוב תוך שנה שנתיים, כדי לראות מהן המסקנות שלכם, אנשי המקצוע, לא אנחנו, אתם, ביישום התפיסה הזו.
היו"ר איתן ברושי
תראו, חברים - - -
קובי שבתאי
היו"ר, אני יכול?
היו"ר איתן ברושי
אני אתן לך משפט כי אנחנו צריכים לסיים. הזמן יוצר קושי לסכם את הכול אבל, בלי לפגוע באף אחד, אני גדלתי עם מג"ב עוד בתור ילד, בעמק הירדן, אין לנו טענה, אבל המציאות מחייבת התנהגות אחרת. אי אפשר לומר ש"כל מה שעשינו זה בסדר אבל התוצאות לא מספיק טובות". אנחנו במבחן התוצאה ובטח שבכוחות הביטחון יודעים מהו מבחן התוצאה, לרבות ההערות שנאמרו.

חבריי מהממשלה, משרד החקלאות, קודם כל, לפי דעתי, אם כל מה שאמרת זה ה- DNAאז לא הבנת את המהות של הדיון. שר החקלאות אחראי על החקלאות בישראל, יש עליכם אחריות יותר גדולה מאשר לעשות מאגר DNA שלא קורה בו כלום. צריך לבנות תכנית לאומית לצמצום ומניעת הפשיעה החקלאית והקניית הביטחון למרחב הכפרי. שר החקלאות, שלא מצא לנכון להיות פה ולא שלח גם את המנכ"ל, למרות שיכול להיות שזה היה לא צפוי, הוא שר החקלאות ופיתוח הכפר, הוא, מטעם ראש הממשלה והממשלה אחראי על המרחב הכפרי וצריכה להיות, כמו בנושאים אחרים, תכנית לאומית. אנחנו נמצאים במשבר, צריכה להיות תכנית חירום לאומית לפתרון השאלות בנושא הביטחון במרחב הכפרי. לא תהיה התיישבות ולא תהיה חקלאות אם העסק הזה לא ישתנה. אתם לא אחראים רק על ה-DNA, אתם אחראים על כל המרחב הכפרי. לכן נדרשת פה היערכות אחרת וזה בא לידי ביטוי גם בנוכחות בישיבה.

משרד המשפטים, לא באתם לכאן כדי להגיד שאין לכם מה להגיד. אני מבקש שעד מחצית אוגוסט, תהיה תגובה ואם צריך תלכי גם לשרת המשפטים, אני אראה אותה, נאמרו פה דברים גם על אכיפה, גם על שיפוט, גם על פרקליטות, דובי פעם הציג בישיבה שהייתה פה פרקליט שישב במחוז הצפון, שטיפל בפשיעה החקלאית. אנחנו חושבים שצריכה להיות פה היערכות משפטית אחרת. ראיתי שאתם עוסקים במיליון דברים, משרד המשפטים, ואני לא מזלזל בזה, אבל יש לנו בעיה ואין פה פתרון.

ואני אומר לך, המשרד לביטחון פנים, תראו, הייתי ראש מועצה ושאלתי פעם את השרים הקודמים, מה הגדרת המשימה שלי כראש מועצה. במגדל העמק יש תחנת משטרה, יש כמות שוטרים, יש כמות כלי רכב, למרות שאני מכיר את זה כשהייתי ראש מועצה, עמק יזרעאל יותר גדול ממגדל העמק, אז מה? בגלל שאנחנו צבור יותר ממושמע אז בגלל זה אנחנו צריכים לקבל במקרה הטוב שוטר קהילתי על קטנוע שלא נוסע? איפה החלוקה הצודקת של המשאבים של המשרד לבטחון פנים בין המרחב הכפרי למרחב העירוני? 85% משטחי המדינה הם בתחום השיפוט של המועצות האזוריות.

צריך להקל על קבלת הנשק. תראו, אני אמרתי גם בפעם הקודמת, אדוני מפקד מג"ב, כשאני הייתי ראש מועצה, להיות מתנדב ב"המתמיד" זה היה יותר קשה מאשר להתקבל ל-CIA. לשבת שלישי בג'יפ היה יותר קשה מאשר להיות בארגון ביון חשאי, משום שרצו דברים שאי אפשר לעמוד בהם. היינו צריכים למלא טפסים ובקשות, יותר קל להיות מתנדב במשמר האזרחי או במשמר עירוני מאשר ב"המתמיד", כשבכלל 50% שם זה לוגיסטי. כלומר אין משאבים ויש קושי להיות מתנדב וקושי לקבל נשק ואני שמח שכל המקרים של שימוש בנשק היו מקרים נכונים, פעלתי יחד עם חבר הכנסת אוחנה בעבר בעניין, אבל צריך להקל במתן נשק. צריך להקל באמצעים. אפשר להגדיל את ההתנדבות אם לא הופכים אותה לסיוט. מתנדבים עשו הרבה למרות שזה גם לא הדבר הכי זול.

אסף, אני מבקש שעניין הביטוח לא ייגמר בזה שאולי יש פתרון. תעשו דיון אצלכם ותיכף נדבר פה על התכלול. תעשו דיון אצלכם על הביטוח. תשמע, ראיתי את זה עם הבולענים. עובד מדינה, תשמעו טוב, עובד מדינה שנופל לבולען בעין גדי יש לו ביטוח, אבל אם חבר קיבוץ עין גדי נופל לבולען הוא יכול למות שם. זו ההתייחסות של המדינה למי שגר בעין גדי. זאת אומרת שאם פקיד מתל אביב יגיע לעין גדי וייפול לבולען יש לו כיסוי, אבל מי שנולד שם וחי שם יכול למות שם. זו ההתייחסות של המדינה. תראו למה הגענו.

המשרד לבטחון פנים חייב גם, לפי דעתי - - - אני יודע והייתי אצל השר בישיבה בתחילת התקופה, שהיו פרוטוקולים עם הרבה התלהבות, הביצוע פחות, אבל אי אפשר להתעלם מהמציאות הזו, שהשיא שלה בימים האחרונים. האירוע בבית יצחק היה יכול להיגמר באסון גדול. תראו, אם חס וחלילה, יהיה מחר הרוג באחד היישובים, לא מהחיזבאללה ולא מהחמאס אלא באירוע פח"ע כזה, זה יגרום לזעזוע וְועדת חקירה, אז בואו נקים את הוועדה מראש, למה רק אחרי אסון?

עמיר, יושב ראש מרכז המועצות, אורי, אבו יצא, דובי מייצג פה, אני מציע שכדי שלא יחזרו ויגידו שעוד פעם דיברנו ולא קרה כלום, אני מציע על בסיס המסמך שלך, יחד עם מרכז המועצות שאתה מייצג אותו, יחד עם המועצות ויחד עם התאחדות חקלאי ישראל שדובי מייצג גם אותם פה, יחד איתך, בואו נהפוך את זה למסמך שיוצג לשר לבטחון פנים ולמפקד מג"ב ומשם גם לראש הממשלה. ראש הממשלה קיבל מאיתנו, גם מענת וגם ממני, הוא יודע שהחקלאות במשבר והוא יודע גם את האיום הזה על הביטחון. אני חושב שאנחנו נמצאים בנקודה שממנה לא נוכל להמשיך יותר.

לכן אני מצד אחד מודה לכל מי שעוסק בזה וכמובן למשטרה ולכוחות הביטחון ומג"ב, מצד שני אי אפשר להסתפק בזה. אי אפשר להסתפק בזה. תעבירו את התחושה הזו גם למשרדים. משרד החקלאות לא אחראי רק על DNA, הוא אחראי על החקלאות וההתיישבות. השר לבטחון פנים נבחן בתוצאה ואז אני שואל את עצמי מהי הגדרת המשימה ומי בוחן את התוצאה, מהו הגבול שאם לא עמדנו בו אז נכשלנו ומהו היעד שאם נעמוד בו אז התקדמנו. אין הגדרה כזו.

לכן אני מבקש, אדוני נציג המבקר, שאנחנו נקבע, אני ממלא מקום של היושבת ראש שאיננה, אני מציע בתחילת המושב הקרוב, שייפתח אחרי החגים, שאנחנו נקבע ישיבה נוספת. אני מקווה שגם המנכ"ל ימצא לנכון לבוא, גם שר החקלאות וגם השר לבטחון פנים. אני מציע, עמיר ואוֹרי, יחד עם משרד החקלאות, שעד סוף אוגוסט יונח מסמך על שולחנם של ראש הממשלה, השר לבטחון פנים, שר החקלאות, שר האוצר וכל מי שהעניין מתחייב מהגדרת תפקידו. אנחנו צריכים לעלות מדרגה ולהביא בידי מקבלי ההחלטות את תחושת החירום שאנחנו חשים, למרות ההישגים והמאמצים שהיו. אני אראה את ראש הממשלה, אני מניח, בימים הקרובים בכנסת, כי יהיו הצבעות והוא מגיע לחלק מההצבעות ואני אבקש גם מענת וגם מאחרים להירתם.

אני מציע, עמיר ואוֹרי, שלא נבוא רק עם הנקודות שהכנת אלא גם על סמך הדיון שהיה פה והפרוטוקולים והשאלה היא אם מפקד מג"ב יכול גם, או מישהו מטעמך בסופה של עבודת המטה או איתך, יחד איתי, לקיים איזושהי התייעצות.
קובי שבתאי
אני אשמח.
היו"ר איתן ברושי
נרשום את זה לפרוטוקול, שההתייעצות האחרונה תהיה עם מפקד מג"ב וכוחות נוספים שתזמין או אנשים נוספים שתזמין, עם נציגות וננסה לעשות משהו שמתכלל את כל מה שהיה פה בדיונים ואת מה שהיה, עם נציגי המבקר, אם זה מותר, יכול להיות שאני פה עובר איזשהם גבולות, אז תגידו לי, אבל בסופו של דבר, בואו נהיה מסוגלים, בפתיחת המושב הבא של הכנסת, או קודם לכן, להציג על השולחן נייר, שיש בו את כל המרכיבים כולל ביטוח, כולל מיגון וכולל מה שנאמר פה. אדוני, קובי, קודם כל הערכה גדולה ומשפט אחרון שלך.
קובי שבתאי
הוועדה הזאת היא לענייני ביקורת המדינה. אני בכניסה לתפקיד קיבלתי את הדוח שהגשתם, התייחסנו אליו בכובד ראש. אני יכול להגיד שאנחנו במאה אחוז, במאה אחוז, מילאנו את כל הסעיפים של הדוח ואני אתייחס לשני סעיפים. כוח אדם, ממצב של חוסר אנחנו עם תוספת של 35 תקנים לטובת מערך האח"מ, למעלה מ-50% מזה כבר מאויש וזה מסכום אפס. אני מזכיר, לא קיבלנו שום מקור נוסף. סוגיית תאי השהייה, זה הרי מפריע לנו יותר מאשר לכל אחד, אנחנו כבר בהליך, כבר יש שניים מותקנים, שניים כרגע בתהליך של בנייה, תהליכים סופיים של - - -
יובל חיו
כל דבר כזה אני בהחלט שמח לשמוע.
קובי שבתאי
יש לך פה את הדוח. גם אפשר לשבת עכשיו כמה דקות, לעבור סעיף סעיף ולהראות את הנתונים. אני מתנצל אם פגעתי בכבודך אבל התייחסתי לנתונים של 2016 ו-2017 ואני עומד מאחורי מה שאני אומר, אנחנו עומדים על 14% - - -
היו"ר איתן ברושי
קובי, חייבים לסיים, יש לנו שעון, אבל אנחנו נשמח לקבל את התמצית של ההתייחסות לדוחות, גם בכתב. זה גם חלק מהבקשה של המבקר לתיקון ליקויים. תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 15:55.

קוד המקור של הנתונים