ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 11/07/2017

הצעת חוק שיפוט בתי דין דתיים (בוררות), התשע"ה-2015

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 433

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שלישי, י"ז בתמוז התשע"ז (11 ביולי 2017), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק שיפוט בתי דין דתיים (בוררות) התשע"ה-2015 (פ/1370/20) של חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב
נכחו
חברי הוועדה: ניסן סלומינסקי – היו"ר

ענת ברקו

מרב מיכאלי

מיכאל מלכיאלי

אורי מקלב

עודד פורר

אלעזר שטרן
חברי הכנסת
משה גפני

יעל כהן-פארן

עליזה לביא

רחל עזריה
מוזמנים
ד"ר יעקב שפירא - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד מוריה בקשי כהן - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד מיכאל ויגודה - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עמנואל נהון - מתמחה, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

רחל ספירו - מתמחה, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד רמי טרביה - יועמ"ש, בתי הדין הדתיים הדרוזיים, משרד המשפטים

עו"ד ניבאל חסנין - עוזר משפטי בכיר למנהל בתי הדין השרעיים, משרד המשפטים

עו"ד מרים זלקינד - מקדמת מדיניות חקיקה, שדולת הנשים בישראל, משרד המשפטים

עו"ד ישראל פת - היועץ המשפטי, המשרד לשירותי דת

הרב שמעון יעקובי - מנכ"ל, בתי הדין הרבניים, המשרד לשירותי דת

עו"ד רפי רכס - סגן היועמ"ש, בתי הדין הרבניים, המשרד לשירותי דת

רחלי סונגו - משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

עו"ד אור רוזנמן - משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

יובל טלר - אגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד בתיה כהנא דרור - מנכ"לית, מבוי סתום

עו"ד יפעה בלונדר - מבוי סתום

עו"ד קרן הורוביץ - ראש תחום חקיקה, מרכז רקמן לקידום מעמד האישה

עו"ד מוריה דיין - הוועדה המשפטית, קואליציית עיקר, יד לאישה

עו"ד ריקי שפירא רוזנברג - המרכז הרפורמי לדת ומדינה

אביה גולדין טשיל - מרכז צדק לנשים

עו"ד ישראל שמעוני - נשיא, מוסד יתרו לבוררות

עו"ד אבנר פורת - אחראי תחום חקיקה – חותם

תני פרנק - נאמני תורה ועבודה

פרופ' דב פרימר - עו"ד, לשכת עורכי הדין

עו"ד אורי צפת - פורום משפחה, לשכת עורכי הדין

עו"ד פנחס מיכאלי - לשכת עורכי הדין

ד"ר עמיר פוקס - חוקר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

ד"ר בני פורת - חוקר, המכון הישראלי לדמוקרטיה

דורון סלע - אחראית קשרי ממשל, המכון הישראלי לדמוקרטיה

שוקי פרידמן - המכון הישראלי לדמוקרטיה

עו"ד יסמין וירט - לשכת היועמ"ש, ההסתדרות הכללית החדשה

שגיא אהרון - ראש הדסק הפוליטי, מכון על משמר הכנסת
ייעוץ משפטי
גור בליי

אלעזר שטרן
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
יעקב סימן טוב

הצעת חוק שיפוט בתי דין דתיים (בוררות) התשע"ה-2015 (פ/1370/20)
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב. אנו פותחים את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט בנושא הצעת חוק שיפוט בתי דין דתיים (בוררות) התשע"ה-2015. הצעת חוק של שני חברי הכנסת – של אורי מקלב ומשה גפני, נכון?
אורי מקלב (יהדות התורה)
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק של שניכם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
חבר הכנסת משה גפני הוא הראשון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, אבל הוא לא נמצא, אז לכן קראתי לך קודם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הצעת החוק של חבר הכנסת משה גפני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בוקר טוב לכל חבריי חברי הכנסת, לאנשי הממלכה, לגופים המצטרפים, כל אחד לפי כבודו ומעלתו. אז בוקר טוב לכולם.
טוב. אז אנחנו נתחיל כדרכנו
קודם כל, אתה תציג את הצעת החוק שלכם ואחר כך נראה איך אנחנו מתקדמים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש.

הצעת החוק הזו, אני מניח שהיא ידועה למי שנמצא, אבל לצורך הפרוטוקול במשפט אחד: הצעת החוק הזאת מבקשת לאפשר לבתי דין רבניים לדון בסכסוכים ממוניים או בדיונים בענייני ממון בין שני מתדיינים או יותר בהליך של בוררות בלבד.

כפי שידוע, עד לפני כמה שנים בתי הדין דנו בסכסוכים ממוניים, ולאור פסיקה של בג"ץ הפסיקו לדון בעניין הזה בנושא של סכסוכים ממוניים או בוררות ממונית, והצעת חוק זאת מבקשת לחזור ולאפשר לבתי הדין לדון.

מעבר לכל, מעבר לנושא הזה שמדובר על בוררות בהסכמה בהליך של בוררות, מעבר לזה, כל המילים וכל המשפטים וכל הסיסמאות וכל הדיונים והכתבות ומה שנאמר – קילומטרים של דיבורים; ראיתי סרטונים בנושא הזה, שמעתי דיונים שלמים ופאנלים שלמים בנושא של החוק, אך כל זה fake news אמיתי. אין בזה שום בסיס לאמת, להצעת החוק הזו. הצעת החוק הזו לא מדברת: לא בדין האישי, לא של נישואים וגירושים, היא לא תפגע בתהליך של המזונות, היא לא תפגע בנשים יותר מאשר בגברים, ייתן עדיפות לבתי הדין הרבניים. זו שבירה. הסטטוס קוו יחזיק את חוק אמה עברייה, את העבד העברי. - - - את חוקי העבד: האמה העברייה והעבד העברי, משפטים שלמים, סופרלטיבים – הכול על בסיס שנמצא - - - בורות ורשעות ביחד. כשרק יש את ההזדמנות להכפיש ולהשמיץ את בתי הדין, הדבר נעשה מתוך, אני לא יודע מה – שנאה, קנאה, רדיפה. איך שלא יהיה, כל הדברים - - - יותר.

60 שנה בתי הדין דנו בסכסוכים ממוניים. אומרים דבר והיפוכו. מצד אחד, טוענים: אין צורך בבתי הדין. יש בתי דין פרטיים - - - ומצד שני באים וטוענים שבתי הדין האלה יגרמו לכך שהחזק יגבר על החלש, - - - מתדיינים להגיע. מה שקרה – מצד אחד אומרים: - - - יש שם בתי דין, למה צריך עוד להוסיף בתי דין ממלכתיים שידונו בנידון. מצד שני, יכולים להגיד שהתהליך של בתי דין רבניים שידונו בסכסוכים ממוניים יכולים להביא לכתבי סירוב. אני לא יכול לזכור את כל מה שנאמר, כשאף אחד מהדברים האלה לא נכון. מדברים על תהליך של בוררות מרצון של שני הצדדים ותהליך מוסכם בין שני הצדדים, תהליך שיהיה ברור לשני הצדדים שזה נעשה מרצון במסגרת שהיא מסגרת חוקית. אנשים שרוצים – אם זה מיליון איש, אם זה יותר ממיליון איש במדינת ישראל רוצים ליישב את הסכסוכים הכספיים ביניהם, מרוץ סמכויות בין בתי הדין – דברים שלא רלבנטיים לעניין. האפשרות הזאת והצורך הזה הוא צורך קיים, הוא צורך שנעשה בעם היהודי מתחילתו. כל ההקמה: הקמת בתי דין, הקמת שופטים, דיינים שידונו בדין ודברים, בין הדברים – זה הבסיס עוד לתהליך, עוד לפני שעם ישראל נכנס לארץ ישראל, המשיך לכל אורך השנים. זה שירות שמי שירצה להשתמש בו ישלם עליו.
הדיבורים
עומס בבתי הדין – דואגים לבתי הדין מאוד-מאוד. וככה, עוד לפני שזה נעשה, לפני שזה או אחרי, מיד אחרי שבית הדין, ובית המשפט, בג"ץ הפסיק ואסר וטען, וצריך גם לציין את זה: שטען שזה נעשה בחוסר סמכות – לא נכנס לגופם של דברים. בתי הדין יכולים - - -. וגם אם הוא היה אומר, אין לזה משמעות מבחינתי, אבל ודאי כשהנושא הוא שבית המשפט טען שאין סמכות לבתי הדין. והחוק הזה רוצה לאפשר, לתת את הסמכות החוקית לדון אנשים ואירועים בצורה, לא - - -, הצורה - - - לפי דין תורה כדרך ליישב ביניהם דברים, מרצון ודאי. אי אפשר בכלל להגיד: זה תהליך חדש ולהגיד שעוד לא קיים תהליך כזה ומצד שני אנחנו, מבחינתנו, זה גם יכול להיות תהליך שיפוטי. אין שום בעיה. אם זה דבר חדש, אפשר לתת לתהליך גם אפשרות לפי מסלול שיפוטי, שזה גם מקובל כדי לא להיכנס לוויכוחים על מה זה יחול ובמי זה ייפגע כשהדברים לא נכונים.

בהצעת החוק הזו בתי הדין לא ידונו בדברים שקשורים לסכסוך, כפי שאמרתי, בנושאי גירושים ונישואין. כל התהליך יהיה רק בתהליך של בוררות. לא מעבר לזה. וזה ייתן צורך וייתן מענה לצורך גדול מאוד שהדברים יתנהלו בצורה מסודרת. אם יש טענה ונשמעה טענה שיש עומס – לא ראיתי שמישהו הפסיק לטעון שאין עומס לאחר שבתי הדין לא דנו בעניין הזה. בתי הדין ייערכו, אם יצטרכו, להתאים את בתי הדין לתת מענה לאנשים. אני מניח שנשמע, ובתי הדין גם ייתנו את זה.
ככה שאני מסכם את הדברים
כל מה שנאמר מעבר לזה, אין בזה שום בסיס. החוק לא מדבר על דברים אחרים מעבר להסכמה מפורשת וברורה בין שני צדדים בדיונים וליישב או לבקש דין תורה על בירור דברים ממוניים בין שני צדדים.

תודה רבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה לך, אדוני.

היועץ המשפטי של הוועדה. אחר כך נרצה גם שהמנכ"ל של בתי הדין גם כן ייתן את הרקע שלו ואז חברי הכנסת ידברו – יהיה יותר קל. כרגע, אנחנו מדברים על רקע כולל. אז אחר כך - - -
גור בליי
אז אני אדבר בקצרה כי אנחנו כתבנו בעצם מסמך מפורט שמעלה את הנושאים השונים, שאני מניח שגם יעלו תוך כדי הדיון בסעיפים.

בעצם, רציתי רק לפתיחה להתמקד בשלושה עניינים עקרוניים: הדבר הראשון זו בעצם הסוגיה העקרונית שאנחנו העלנו אותה ושחשוב שהוועדה כמובן תיתן עליה את הדעת, וזה באמת עצם העיקרון העומד ביסוד הצעת החוק, שהוועדה צריכה בעצם לדון וללבן אותו, וזו באמת השאלה הבסיסית הערכית שקשורה במה שגם התייחס אליו חבר הכנסת אורי מקלב – כל מה שקשור בנושא של באמת הפלורליזם המשפטי בהקשר הזה. כי בהקשר הזה חשוב מאוד להבין שיש משהו בהצעה שהולך מעבר לרעיון הבסיסי של הפלורליזם המשפטי. כי באמת אין מניעה כיום – והיו גם בעניין הזה שאלות – לאדם ללכת לבית דין דתי פרטי לפי ראות עיניו, שפועל לפי דין תורה או ללכת לבורר אחר, בהקשרים עסקיים, לקבל את החלטתו ואחרי זה להתייחס לזה. כלומר, ללכת לזה כבוררות אם צריך לאשר את זה כפסק בורר. זאת אומרת, במובן הזה מי שרוצה ללכת לבתי דין מהסוג הזה, פרטיים, בין אם הם פועלים על פי דין תורה או בין על פי עקרונות אחרים, הוא יכול לעשות את זה. מה שההצעה הזאת מדברת, היא בעצם על משהו שהולך מעבר לכך או השאלה שעומדת פה בעניין זה האם המדינה בעצם צריכה לאפשר את זה במידה מסוימת בחסותה. זאת אומרת, במימונה, תחת סמל המדינה, תחת הממלכתיות שקשורה במערכת בתי המשפט ובתי הדין, לעשות את הבוררות הזאת, וזו שאלה עקרונית – שאלה עקרונית, ערכית, שהוועדה צריכה להידרש אליה, אבל שהיא הולכת מעבר לרמה של הפלורליזם הבסיסי. הפלורליזם הבסיסי שקיים במדינת ישראל, שצדדים יכולים ללכת לבורר כזה או לבית דין כזה וללכת שיפסוק על פי דין תורה או על פי דין אחר ולהביא את העניין הזה לאישור אם הם רוצים לאשר את זה כפסק בורר. במקרה הזה אנחנו הולכים בעצם, במידה מסוימת, מעבר לכך, וזה דבר שבהחלט צריך להידרש אליו. זה ברמה העקרונית.

ברמה המעשית יש פה הרבה מאוד נושאים, אבל אני חושב ששני הנושאים, אולי הכי מרכזיים שאני חושב שבאמת גם אליהם הוועדה צריכה לתת את הדעת, זה שאלת הסמכות קודם כל. הסמכות מוגדרת בהצעת החוק, בגרסה הטרומית שלה, על דרך השלילה. אנחנו חושבים שהיא צריכה להיות מוגדרת בצורה חיובית. כך מקובל להגדיר סמכות. זה יכול גם להביא לתוך הסמכות של בתי הדין דברים שבכלל לא קשורים ובוודאי גם אין כוונה להכניס אותם. פשוט בגלל שהם לא "נופלים" בקטגוריות של פלילי מנהלי או ההחרגה הנוספת שתיכף אני אדבר עליה: כמו נושאים משמעתיים או כל מיני נושאים שבכלל לא קשורים. זאת אומרת, בעניין הזה זה מאוד. אנחנו חושבים שזה בעייתי לעשות את זה בנושא הזה. יש לא מעט עבודה שצריכים לעשות: לנסות למפות במה מדובר, באיזה נושאים מדובר. זאת אומרת, במובן הזה ההצעה עדיין היא במידה מסוימת לא בשלה. אנחנו צריכים לשבת על הדבר הזה בצורה רצינית ולחשוב מהם הנושאים שהוועדה צריכה לתת עליהם. אז יש לבתי הדין סמכות - - - בהקשרים האלה, במידה ובאמת הוועדה תחליט שהיא רוצה לקדם את הנושא.

ודבר מיוחד בהקשר הזה או דגש מיוחד לנושא באמת של אי הרחבת הסמכות. התייחס לזה חבר הכנסת אורי מקלב וגם היוזמים התייחסו לכך בדברי ההסבר שהם לא רוצים להיכנס בהקשר הזה – כך לפי דברי ההסבר – לכל המחלוקות סביב הנושא של הרחבת סמכויות בתי הדין הדתיים בענייני נישואים וגירושין. אז אם כך הוא הדבר באמת ולא רוצים להיכנס, אלא רוצים - - - שהם נפרדים, אז אנחנו סבורים שצריך לעשות הגדרה הרבה יותר ברורה ומחודדת של הנושאים שלא נכנסים לפה בהקשר הזה. כי ההגדרה שקיימת היום היא בעצם לא תגשים את מה שנאמר בדברי ההסבר ומה שהתייחס אליו חבר הכנסת אורי מקלב, כי היא בעצם כן עלולה להכניס הרבה נושאים שהם בדיוק בהקשר הזה הנושאים השנויים במחלוקת שבמתח שסביב הנושא הזה. כך שעל פי ההצעה שלנו – אנחנו נדבר על זה בהמשך, אבל בעצם להגיד במפורש, שוב, בשביל להגשים את אותה תכלית, שכל עניין שנובע מהליך בבית הדין הרבני, שנובע מעניין שבסמכות ייחודית של בית הדין הרבני בנושאי נישואין וגירושין, לא יכול להתברר כעניין של - - -

וכשתלוי ועומד הליך של נישואין וגירושין, אי אפשר במקביל לעשות הליך של - - - כי זה מתחבר וזו הנקודה השלישית – זו סוגיית ההסכמה. סוגיית ההסכמה, ולכן אמרתי: יש את העניין העקרוני, יש את עניין הסמכויות ויש את עניין ההסכמה. וחבר הכנסת אורי מקלב וגם היוזמים פה ודאי מדברים, וזה הדגש המאוד מרכזי, שזה בא מרצון ובהסכמה, וזה ברור שזו הכוונה. וסוגיית ההסכמה היא סוגיה שגם בה אנחנו סבורים שיש לא מעט עוד לעשות בנושא הזה יחסית להצעת החוק. סוגיות שקשורות, למשל: למה אתה מסכים? כשאתה הולך לבית הדין הרבני, האם אתה מסכים? הרי במצב רגיל כשאתה מנסח הסכם בוררות, אתה יכול להחליט שיש לי ערכאת ערעור כזאת או ערכאה, אני בוחר את הבורר הזה או את הבורר הזה. האם ברגע שאתה מסכים ללכת לבית הדין הרבני, אתה מקבל איזשהו package סגור. זאת אומרת, x דיינים, זכות ערעור כזאת או אחרת או שאתה יכול לעשות איזושהי בחירה. אם ההלכה היא שזה איזשהו משהו סגור, איזושהי קופסא סגורה, אז, למשל, בטופס ההסכמה צריך לתת לזה את הדעת. בן אדם צריך להגיד: אני מאשר את זה ואת זה ואת זה. צריך להבהיר לו את זה בעל פה. צריך לעצב איזשהו מסמך שמגדיר את סדרי - - -. את כל הדברים האלה צריכים לעשות או בחקיקת משנה לדעתנו או בתוספת לחוק. הדברים האלה צריכים להיות מוגדרים. יש גם נושאים שקשורים בלוודא שההסכמה היא הסכמה חופשית. וגם פה העלינו - - - הדברים האלה כל מיני השגות בנושא הזה. האם אין הפעלה של לחץ כאשר מודיעים לצד אחד: תשמע, הצד ההוא הסכים, האם גם אתה מסכים? שאלה: כאשר דבר כזה מגיע עם סמל המדינה ומגיע עם כל הפורמליות של הדבר הזה, האם אין פה איזושהי הפעלת לחץ מסוימת? בן אדם, באופן טבעי, שהמדינה אומרת לו: מישהו אחר הסכים, אתה לא מסכים. השאלה אם הוא חופשי לגמרי להגיד: אני לא מסכים. אז יש פה שאלות: גם לגבי הנושא של ההיתר ללכת לבתי משפט אזרחיים וכהנה וכאלה וכמה נושאים בנושאים של חסוי וקטין וכן הלאה, שזה יורד לשאלת ההסכמה.

אז בגדול, אני חושב שפחות או יותר – אנחנו הגדרנו בפירוט, אבל אלה שלושת הדברים הבסיסיים: העניין העקרוני, עניין הסמכויות ועניין ההסכמה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נניח שאני מסכים איתך עם הכול, אבל מדוע מתן שירות - - - זו שאלה משפטית? זה אני לא מבין, למה זו שאלה משפטית? מתן שירות של בוררות מצד המדינה, למה זו שאלה משפטית?
גור בליי
היא לא שאלה משפטית. הנושא הזה של עצם הדבר הזה, היא שאלה ערכית, היא לא שאלה משפטית. היא שאלה שאנחנו - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
זכויות אזרחים היא שאלה - - -, אבל למה שאלה משפטית? אם אני צרכן כזה, אם אני צרכן - - - כזה, והעובדה - - - לא ממוסדים - - - משפטית זכות - - -
רחל עזריה (כולנו)
כי זה לא רק שירות, זה גם - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - הסכמה.
רחל עזריה (כולנו)
אמרת לי בהסכמה אחרי הדיון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הרב שמעון יעקובי. מנכ"ל בתי הדין, ממלא מקום או איך זה?
שמעון יעקובי
מנהל בתי הדין הרבניים בפועל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מנהל בפועל. כן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
נשמח אם בדבריך תתייחס גם לתקציב בתי הדין הרבניים.
שמעון יעקובי
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, אורחי הוועדה.

היום הזה אנחנו נמצאים בצום, אבל מבחינתנו הוא יום מאוד חגיגי. כי אם לאחר 11-10 שנים מאז שבתי הדין הרבניים פסקו לדון בבוררות, הכנסת, ועדת החוקה, חוק ומשפט דנה בהחזרת העטרה ליושנה. נראה לי שיש בכך התקדמות יפה וטובה וראויה.

בתי הדין הרבניים במשך כל שנות קיומם דנו בדיני בוררות. בתקופת המנדט הבריטי בתי הדין הרבניים דנו בבוררות - - -
רחל עזריה (כולנו)
איך תמיד הרבנות חוזרת למנדט הבריטי? זה הורג אותי. כאילו לא הקמנו מדינה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברת הכנסת רחל עזריה, אני מבקש.
רחל עזריה (כולנו)
אבל זה היה בפעם שעברה אצלך, זוכר? - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הרבנות קיימת בזכות המנדט הבריטי. היא קיימת בזכות המנדט הבריטי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - המסמך של היועץ המשפטי.
רחל עזריה (כולנו)
אבל הקמנו מדינה - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
היא חייבת לו את קיומה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל היועץ המשפטי. אבל היועץ המשפטי - - - במנדט הבריטי. זה מסמך. אבל היועץ המשפטי גם לא קשור - - -. מתקופת המנדט הבריטי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
המנדט הבריטי - - - בעבר הירדן המזרחי עד 1922.
רחל עזריה (כולנו)
יש לך רעיונות? אתה רק - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
דבר המלך - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עד 1922 המנדט היה גם בעבר הירדן המזרחי - - -
רחל עזריה (כולנו)
אתה רוצה - - - את הרבנות גם בעבר הירדן המזרחי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה אפשר לעשות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - מהמנדט הבריטי, כן. מ-1922.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אגב, בכלל להחזיר את המנדט זה לא רעיון גרוע.
רחל עזריה (כולנו)
לא, לא, לא, לא. לא יאומן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הם לא ירצו לחזור - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
ומה אפשר לעשות, היינו כאן קודם?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
- - -
רחל עזריה (כולנו)
מי זה "היינו כאן קודם"? אתה מתחרה בהם מי היה פה קודם?
אורי מקלב (יהדות התורה)
בבתי הדין היינו לפני זה.
משה גפני (יהדות התורה)
הרב שמעון יעקובי, - - - אל תתרגש מכל הדברים האלה, זה סתם פוליטיקה. אל תתרגש מזה. ליברליזם אלים.
שמעון יעקובי
הדיינים שמתמנים לבתי הדין מוכשרים למלאכתם: הן בדיני אבן העזר, הן בדיני חושן משפט, הן בדיני ממונות. הדיינים צריכים להיות בקיאים בכל שטחי המשפט ההלכתיים, לרבות ידיעות רקע על מה שקורה בעולם המעשה, כדי לפסוק ולדון דין אמת לאמיתו.

דובר על היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית ומספר פעמים הנושא של פלורליזם שיפוטי. נכון. יש בתי דין רבניים רבים, פרטיים, שעוסקים בדיני ממונות. יש גם הרבה שירותים פרטיים שאפשר להשיג אותם בדרך זו או אחרת. בעינינו, מתן השירות לשני אנשים שרוצים, מרצונם הטוב, ללא שום אלמנט של כפייה, להתדיין בדין תורה במוסד של המדינה – זהו דבר שעושה את מדינת ישראל למדינה יהודית ודמוקרטית במובן הכי עמוק של המושג. זה מעלה את מעמדה של מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי וזה מסייע לפיתוח המשפט העברי ולקידום ערכים חשובים מאוד שפזורים בכל עולם התוכן של המשט העברי.

יש גם כיום פלורליזם שיפוטי בתוך חוקי מדינת ישראל. הרי בתי הדין יכולים לדון על פי דין תורה גם בענייני רכוש בהסכמת הצדדים. בתי הדין הרבניים יכולים לדון בענייני ירושה על פי דין תורה בהסכמת הצדדים. זה לא שאין פלורליזם, אבל כשמדברים על פלורליזם זה בתוך שיטת המשפט. זה לא באמצעות המנגנונים שהם מחוץ למערכת השיפוטית, באמצעות אותו מוסד בוררות שיכול לעשות כל אדם פרטי. זהו העומק של הפלורליזם השיפוטי. אם טוענים שלא המחוקק הישראלי הוא זה שייסד את המשפט ויש פה איזושהי פגיעה בדמוקרטיה, אני רוצה להזכיר שמדינת ישראל מאפשרת ברירת דין, ואנשים שהתקשרו בהסכמים שונים יכולים להחיל ולהביא לתוך בית המשפט האזרחי דינים שלא הכנסת יצרה אותם. אז מה יותר יפה מכך ששני אנשים בהסכמה, לא אגב גירושין, יבואו לבית הדין ויתדיינו על פי דין תורה מאחר וכך הם רוצים.

כשאנחנו מדברים כשרוצים את בית הדין הרבני - - - האם האדם צריך להיות יהודי או לא יהודי, חברות?
ענת ברקו (הליכוד)
אז מה עושים?
שמעון יעקובי
מקובל עליי שיש לאפשר חופש בעניין הזה. לא חייבים להיות - - -. לחברה אין - - - יהודי או לא יהודי. אם האורגנים של החברה מסכימים להתדיין בבית הדין הרבני, למה לא לאפשר להם את זה כשזה נעשה בצורה מושכלת ומודעת?

כשאנחנו מדברים על הסכמה לבוררות, מדברים על הסכמה לבוררות, בואו נזכור שכל מנגנוני הבוררות שמדינת ישראל מאפשרת באמצעות חוק הבוררות – אין הגדרות חדות, אבל בית המשפט יודע לעצב את ההסכמה – כשאנחנו מדברים על הסכמה שניתנת לסמכות בית הדין הרבני על פי סעיף 9 לחוק שיפוט בתי דין רבניים. מעולם לא התעוררו בקשר לכך בעיות מיוחדות. כשאנחנו מדברים על הסכמה לדין הדתי לפי חוק יחסי ממון, לא התעוררו בעיות מיוחדות; כשאנחנו מדברים על הסכמה לפי חוק הירושה – חוק הירושה שכולנו יודעים שיש את הקושי של חוסר ירושה, כי אישה הרי לא יורשת את בעלה. ולמרות הכול, בתי הדין הרבניים דנים באלפי תיקי ירושה וצוואות במשך של שנה – דומני כ-5,000 או 6,000 תיקים – ואין בג"צים בעניין הזה, כי אין בעיה. כי בית הדין יודע לעשות את הדברים האלה בצורה מושכלת, להביא את הצדדים להסכמה. ומשעה שיש את ההסכמה, אז יש את התוכן של הדין הדתי. אנשים לא יודעים מהו התוכן של הדין הדתי. יש פה איזשהו חוסר ודאות? וכי מישהו יודע תמיד מהו הדין האזרחי? איננו רואים מחלוקות שופטים? איננו רואים מחלוקות בתוך בית המשפט? בבית המשפט העליון?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן, אבל לפחות הדבר הזה - - -. - - - פה גם הבסיס לא ברור.
שמעון יעקובי
כן, אז גם בדין תורה יש כל כך הרבה כתיבה: יש כתיבה תורנית, יש כתיבה אקדמית, יש כל כך הרבה ידע בעניין הזה. אדם מקבל על עצמו את העיקרון. הוא מקבל את העיקרון ואז הוא מקבל עליו גם את הדין. יכולות להיות מחלוקות, יכולות להיות מחלוקות בתוך הדין, אבל משעה שהוא קיבל על עצמו את העיקרון בהסכמה ללא שום כפייה; כשאני אומר ללא שום כפייה אני מדגיש, כפי שהמציעים העלו בהצהרתם: לא יהיו כתבי סירוב. שנים רבות שאין כתבי סירוב בבתי הדין הרבניים. לצערי, כבר כעשר שנים שאנחנו לא דנים בכלל בבוררות, אבל גם לפני כן בתי הדין הרבניים, לרוב, בדרך כלל, חוץ מדברים נקודתיים ביותר, לא הוציאו כתבי סירוב. המטרה שלנו זה לא לכפות – אני מדגיש: לא לכפות את הדין הדתי. המטרה שלנו זה לאפשר שירות טוב ומסור לאנשים שרוצים בעצמם בדין הדתי.

דובר כאן האם זו תהיה סמכות של בוררות או סמכות של שיפוט. הממשלה החליטה בעת הזאת שאנחנו הולכים למסלול של בוררות. המציעים כתבו בהצעתם שתישקל האפשרות בהסכמה רחבה להפוך את זה למנגנון של שיפוט. בעיניים המקצועיות שלנו, יש יעילות הרבה יותר גדולה והצדקה לסמכות של שיפוט, אבל אני ער לכך שזה נתון במחלוקת. ואז כשאנחנו מדברים שרוצים להציב כל מיני הגנות על אינטרסים חשובים של החברה, ומצד אחד זו בוררות – בבוררות רגילה אין את ההגנות הללו – ואילו כאן רוצים להכניס כל מיני הגנות: בנושא של זכויות של אוכלוסיות מוחלשות, הגנה על דיני עובדים – יש מה לדבר על כך.
רחל עזריה (כולנו)
מה? רגע, סליחה, זו המילה? אבל זה - - -. זה הסיכום שלי עם חבר הכנסת משה גפני. זה לא "יש מה לדבר על כך". זה האמירות בחוק. החוק עבר - - -
משה גפני (יהדות התורה)
היום כל הסיכומים בטלים בגלל סיבה מסוימת, אבל על מה את מדברת?
רחל עזריה (כולנו)
איזו סיבה מסוימת? - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא, לא, חברת הכנסת רחל עזריה, החוק לא מדבר על זה כרגע.
רחל עזריה (כולנו)
לא, לא, לא. היה לנו סיכום. החוק עבר ועדת שרים בקריאה טרומית בגלל הסיכומים שלנו. זה לא "יש מה לדבר".
משה גפני (יהדות התורה)
מה הסיכומים?
רחל עזריה (כולנו)
אין דיני עבודה, לא קשור לנישואים וגירושין. אחרת, החוק לא היה עובר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אמרו את זה, נו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
רחל עזריה (כולנו)
אז זה לא: יש על מה לדבר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יש לך שמיעה סלקטיבית?
רחל עזריה (כולנו)
זה בחוץ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל אמרו את זה, נו.
רחל עזריה (כולנו)
זה היה הסיכום. אז זה לא: יש על מה לדבר
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
רחל עזריה (כולנו)
זה בחוץ. אני מצטערת, אי אפשר שהקואליציה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברת הכנסת רחל עזריה, אבל אי אפשר שכל רגע תתערבי, נו.
רחל עזריה (כולנו)
מה זה "כל רגע"?
היו"ר ניסן סלומינסקי
את כל רגע מתערבת.
רחל עזריה (כולנו)
הוא אומר - - -. סליחה, היה לנו סיכום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב. חברת הכנסת רחל עזריה, אני - - - פעם ראשונה.
רחל עזריה (כולנו)
החוק עבר, החוק עבר - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
פעם ראשונה - - -
רחל עזריה (כולנו)
החוק עבר והגיע לדיון לפה בגלל הסיכומים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
קראתי לך פעם ראשונה. את לא יכולה להשתלט על דיון שלם.
רחל עזריה (כולנו)
יושבים פה שני חברי כנסת שהיו - - -.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל תהיה לך זכות דיבור.
רחל עזריה (כולנו)
אני מבקשת שיובהר ששני הנושאים האלה הם לא לדיון בכלל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את רוצה שאני אוציא אותך בכוח?
רחל עזריה (כולנו)
לא, ממש לא.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל את כל הזמן מתערבת.
רחל עזריה (כולנו)
איזה כל הזמן?
היו"ר ניסן סלומינסקי
את משתלטת על הדיון כל הזמן כאילו את היחידה פה.
רחל עזריה (כולנו)
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
יושבים כאן חברי כנסת שביקשו לדבר לפנייך.
רחל עזריה (כולנו)
נו, בסדר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש להם מה לומר גם.
רחל עזריה (כולנו)
כי יש להם סיכום. אבל לא יכול לשבת מנכ"ל בתי הדין הרבניים ולהתעלם מסיכומים קואליציוניים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוא אמר: במידה - - -. את לא שמעת מה שהוא אמר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברת הכנסת רחל עזריה, חברת הכנסת רחל עזריה. טוב, פעם שנייה אני קורא לך.
משה גפני (יהדות התורה)
לא, לא להיבהל - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר הכנסת משה גפני.
משה גפני (יהדות התורה)
אני רק מרגיע אותו.
רחל עזריה (כולנו)
אבל יש סיכומים קואליציוניים. סליחה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברת הכנסת רחל עזריה, את רוצה שאני באמת אוציא אותך.
רחל עזריה (כולנו)
אבל גם אותו, גם לו - - -, גם הוא - - -. מה זה?
משה גפני (יהדות התורה)
לא דיברתי מילה, מה את רוצה? אני לא אוכל, לא שותה, אני לא מדבר. מה את רוצה?
רחל עזריה (כולנו)
גם אני לא שותה ולא אוכלת, אז מה? מה - - -? י"ז בתמוז – היום המתאים לדבר על החוק הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר הכנסת משה גפני, אני מבקש. די. די. די.

חברת הכנסת רחל עזריה, מספיק, די. מספיק עם כל הדברים האלו.
רחל עזריה (כולנו)
אבל זה נכון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אולי באמת נדחה את הדיון ליום אחר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אני פשוט אוציא אותה החוצה, זה הכול.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתם רוצים שהאופוזיציה תצא ואתם תעשו את הדיונים קודם. אין לנו בעיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
היא לא אופוזיציה, היא קואליציה, לא?
רחל עזריה (כולנו)
נכון. כי היו לנו סיכומים. היו לנו סיכומים קואליציוניים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
שהאופוזיציה תצא, אמרתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אההה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חושב שי"ז בתמוז זה לא היום הכי מתאים. אני מסכים עם חברת הכנסת רחל עזריה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, הרב שמעון יעקובי.
שמעון יעקובי
היועץ המשפטי לוועדה העלה את שאלת ההגדרה של עניין אזרחי. ודאי שאין כוונה של החוק לאפשר לבית הדין הרבני לדון בעניינים שהם מוסדרים, עניינים מנהליים וכדומה. התוכן הוא בדיוק אותו תוכן שיש על פי חוק הבוררות. חוק הבוררות אומר שאין תוקף להסכם בוררות בעניין שאינו יכול לשמש נושא להסכם בין הצדדים. הצעת החוק הזאת תפנה לחוק הבוררות או תאמץ מחוק הבוררות. זאת הכוונה. הא ותו לא. לא מעבר לכך. כמובן, יש לפעמים שמוסד ציבורי, הן של המדינה והן של רשות מקומית, שהוא הולך לבוררות כי הוא חושב שהדבר הזה מתאים לו, הוא ראוי לו. אין שום סיבה למנוע את האפשרות הזאת בסיטואציה כזאת, לבוא ולהתדיין בעניין בפני בית הדין הרבני.

נשאלנו על עומסים בבית הדין הרבני. זו שאלה נכונה. הגענו לסיכום עם משרד האוצר שבשנות התקציב 2017 ו-2018 בתי הדין הרבניים יקבלו עוד שמונה תקנים חדשים של דיינים, ולקחנו בחשבון ששניים מתוכם – לא שניים ספציפית, אלא שעות העבודה של שני תקנים מתוך התקנים החדשים וכן תקנים - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כמה תקנים סך הכול יש היום?
שמעון יעקובי
לפני ההוספה הזאת יש 98, כולל שני הרבנים הראשיים. עם מנהל בתי הדין זה 99.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הם דיינים?
שמעון יעקבי
כן. על פי חוק - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הם אמורים לקבל את - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הם יושבים בדין, נו. גם הקודמים ישבו בדין.
ענת ברקו (הליכוד)
10% תוספת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני שאלתי אם הם דיינים, לא אם הם יושבים בדין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי: גם הקודמים עשו - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא. הקודם, לא הקודמים. קודם אחד היה דיין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר. אמרתי, קודמים. למה שנדבר - - -?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
למה שהם לא דיינים.
קריאה
הם לא דיינים.
שמעון יעקובי
מעבר לאותם שמונת תקנים חדשים אנחנו מתכוונים להפעיל, גם בהקשר של החוק של דיני הבוררות בהסכמה, דיינים עמיתים. דיינים עמיתים שהם דיינים בגמלאות. כבר היום קיימים בבתי הדין - - -
ענת ברקו (הליכוד)
בגלל המחסור בדיינים?
שמעון יעקובי
סליחה?
ענת ברקו (הליכוד)
בגלל המחסור בדיינים אתם מתכוונים להפעיל דיינים בדימוס?
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
שמעון יעקובי
יש מחסור תמידי. חוק הדיינים, כמו חוק בתי המשפט, מאפשר למנות דיין עמית ושופט עמית בשיעור של 15% מסך התקנים המלאים בבתי הדין.
משה גפני (יהדות התורה)
זה חוק שאני העברתי אותו.
שמעון יעקובי
נכון.
משה גפני (יהדות התורה)
בהתחלה הביאו רק בתי משפט.
שמעון יעקובי
הפוטנציאל של הכמות הזאת זה פוטנציאל של 13 דיינים. כרגע יש ארבעה מתוכם. אנחנו מתכוונים להוסיף. זה מתוקצב העניין הזה, וגם אנחנו אמורים לקבל תוספת של שובל לשופטים, לדיינים. ומבחינת העניין הזה אנחנו לא נבקש תקציב, אנחנו לא זקוקים לתקציב נוסף - -
משה גפני (יהדות התורה)
בלי נדר.
שמעון יעקובי
- - לצורך הפעלת החוק הזה כפי שהוא.
משה גפני (יהדות התורה)
בלי נדר.
שמעון יעקובי
אני מדבר כרגע.

לפני פסק הדין של סימה אמיר נידונו בבתי הדין הרבניים כ-700 - - -
משה גפני (יהדות התורה)
לא שמעתי אף פעם את מנהל בתי המשפט שהוא אומר: אני לא אבקש תקנים נוספים.
קריאה
כן, בדיוק.
משה גפני (יהדות התורה)
לא. מעולם לא. לא שמעתי. בדיוק הפוך.
שמעון יעקובי
אני מדבר על - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא. זה בסדר. נו.
שמעון יעקובי
כ-700 תיקי בוררות נידונו בבתי הדין הרבניים מידי שנה עד פסק הדין של סימה אמיר. זה פחות מ-1% מסך התיקים הנידונים בבתי הדין. כך שהמענה שאנחנו מקבלים בשנתיים האלה הוא מענה מספק לצורך העניין הזה.

עלתה פה שאלה של בלבול בין בית הדין כבורר ובית הדין כנושא משרה שיפוטית. זאת הערה, זאת הערה נכונה, אבל עקרונית זה קיים גם כן בבית משפט השלום בשבתו כבית משפט לתביעות קטנות שיכול לדון בסוגיה כבורר. אני מניח שככל שיהיה צורך, יפותחו מנגנונים שיעסקו בעניין.
ענת ברקו (הליכוד)
אבל הם לא כל כך מוגדרים כאן בחוק היום.
שמעון יעקובי
גם בבית המשפט לתביעות קטנות הם לא מוגדרים, ובכל אופן בית המשפט יכול לדון כבורר, כי נעשה את זה בצורה של תקנות, בצורה של הנחיות. לא כל דבר צריך להגיד בחקיקה ראשית, אבל ההערה הזאת היא באמת במקום. לכן, אנחנו מעדיפים שבאמת זאת תהיה סמכות שיפוט. אני לא רוצה לעורר שוב את חברת הכנסת רחל עזריה, אבל ככל שזו תהיה בוררות, נמצא את הדרך הנכונה. נמצא את הדרך הנכונה בעניין הזה.

סדרי הדין. יש סדרי דין. יש סדרי דין בתקנות הדיון. ובעזרת השם, אותן תקנות, תקנות הדיון, כולל התקנות שעוסקות בערעור, יופעלו. ומקובל עלינו ההערה שהועלתה על ידי הייעוץ המשפטי, שחייבים לאפשר זכות ערעור על פסק דין של בוררות גם אם הצדדים מראש הסירו מעל עצמם את האפשרות הזאת. אני אומר מניסיוני: ערב פסק הדין של סימה אמיר היו תיקים - - -
קריאה
זה לא היה קיים.
גור בליי
זה לא היה קיים בחוק.
שמעון יעקובי
סליחה?
אלעזר שטרן – הייעוץ המשפטי
זה לא מה שאמרנו.
גור בליי
זה לא מה שאמרנו.
שמעון יעקובי
טעיתי אולי באחד המסמכים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש פה גם נציג של הנהלת בתי המשפט חוץ - - -?
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - -
ענת ברקו (הליכוד)
אין?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני לא יודע, אולי. תיכף נראה.
שמעון יעקובי
יש לאפשר זכות ערעור על פסקי דין ולא לקבל מצב שאדם מוותר מראש על זכות הערעור שלו.

הנושא של האגרות. כבר היום האגרות מוסדרות בתקנות הדיינים (אגרות). יש שם אגרה לגבי בוררות. לאורך כל שנות קיומה של המדינה היו אגרות. בהחלט יהיו אגרות גם בנושא הזה. כל הסוגיה הזאת של הדינים שחלים על שופט או על דיין, יחולו אותם דינים, אותן מחויבויות, אותה ביקורת שיפוטית של בית הדין הגדול ושל ערכאה אחרת, כולל סמכות הביקורת של נציב תלונות הציבור על שופטים. אלה הנורמות שיש להחיל.

תראו, רבותיי, כמילות סיכום בהקדמה הזאת: יש איזשהו חשש – תסלחו לי על המילה. לא מצאתי שיש לזה תרגום לעברית – מקלריקליזם. מאיזה חשש שהנה יש איזשהו רצון להגביר את שלטון, את השפעת הדת בחיי המדינה. אבל המילה האחרת לעניין הזה זה פטרנליזם. האם באמת המתנגדים מתנגדים מטעמים של דמוקרטיה, מטעמים של ליברליזם או מטעמים של פטרנליזם? שחושבים שהם יודעים יותר טוב מאותם שני אנשים שבהסכמה מדעת באים לבית הדין הרבני.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מה זה הדיון הזה עכשיו? עכשיו הוא כבר מדבר כמו חבר כנסת?
שמעון יעקובי
לא.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
עד עכשיו הסברת, עם כל הכבוד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא מסכם. רגע, הוא מסכם.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זה לא סיכום.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר הכנסת אלעזר שטרן, הוא מסכם. תן לו עוד משפט.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - - את העניין.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - מה הבעיה?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מה הבעיה? אתה לא יודע מה הבעיה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא. לא. מה מפריע לך?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - - כדי להציג את המערכת בעמדה מקצועית - - - אחרים. זו הבעיה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה מפריע לך - - -?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברי הכנסת אלעזר שטרן ואורי מקלב, י"ז בתמוז, רבותיי. בואו נעשה את הדיון הזה - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני משתדל, אבל תשמור עלינו. זה לא הדיון עכשיו. זה לא הדיון עכשיו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, לדבר אחד לא התייחסת - - -
משה גפני (יהדות התורה)
- - - חבר הכנסת אלעזר שטרן, מה מפריע לך? אתה צריך את הפטרונות - - -?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא, שחבר הכנסת משה גפני ידבר על פטרונות.
משה גפני (יהדות התורה)
- - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה יכול לדבר על פטרונות, זה בסדר - - - עכשיו.
משה גפני (יהדות התורה)
גם הוא יכול לדבר. הוא כן יכול. הוא כן יכול.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אם ייתנו לו עוד פעם רשות דיבור הוא יכול לדבר. לא עכשיו.
רחל עזריה (כולנו)
- - -
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר. אתה הולך לעשות את הפטרונות עלינו?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא. לא, חס וחלילה, חבר הכנסת משה גפני.
משה גפני (יהדות התורה)
ליברליזם אלים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא התייחסת, לא התייחסת - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא, לא, חבר הכנסת אורי מקלב - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל הוא לא התייחס אם יש - - - להחלת דין אמה עברייה - - -. ככה כתוב פה במסמך שמונח בפני הוועדה. האם יש חשש להחלת דין עבד עברי ואמה עברייה? תתייחס לזה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר הכנסת אורי מקלב, אני לא מבין. אתם רוצים שיהיה דיון רציני או לא?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני קורא את המסמך שהגישה הוועדה. דין עבד עברי ודין אמה עברייה, שייפגעו בזכות לחירות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בבקשה, תמשיך.
שמעון יעקובי
בשנים האחרונות אנחנו עדים לפרסום פסקי דין רבניים רבים, מאות רבות בשנה. יש על זה הרבה-הרבה מינויים. ואנחנו רואים, בתוך פסקי הדין: הן את הפיתוח של המשפט העברי - - -
משה גפני (יהדות התורה)
תגיד, אני לא הבנתי: מה אמרת לגבי הפטרונות?
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
הוא אומר שאנחנו פטרונים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נו, זה נכון - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
לא, לא אתם.
שמעון יעקובי
אני מציע לכל הנאספים כאן לקרוא את פסקי הדין הרבניים שמתפרסמים, מתפרסמים בסמוך לנתינתם. יש שם שיח הלכתי, שיח משפטי, שיח אזרחי, שיח של זכויות – זכויות לבעלי דין על כל היבטיהם, בקשרים שונים ומגוונים. ואת התנופה הזאת של בתי הדין בכיוון החיובי ובכיוון הנכון, נראה שהגיע העת לעשות זאת כדי באמת להגשים את הרעיון של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

תודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה רבה.
עכשיו לפי הסדר
חברת הכנסת ענת ברקו בגלל שהיא צריכה ללכת. אחר כך לפי הסדר של אלה שהיו: אז יש לנו את חברי הכנסת עודד פורר, אלעזר שטרן - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
חבר הכנסת אלעזר שטרן לפניי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני גם באתי לפני חברת הכנסת ענת ברקו, אבל ויתרתי לה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
את זה אני יודע - - -
ענת ברקו (הליכוד)
תודה, חבר הכנסת אלעזר שטרן.
רחל עזריה (כולנו)
הוא ג'נטלמן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
יש כבוד בדיון הזה למרות שהיא אישה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, חברת הכנסת ענת ברקו.
ענת ברקו (הליכוד)
אדוני יושב הראש, קודם כל תודה על הסקירות שלכם ותודה לחבריי.

יש כמה דברים שלא ברורים לי בחוק הזה ואני בהחלט כאישה מאוד מוטרדת ממנו. אני מוכרחה לשתף אתכם. קודם כל, ההחרגה של נושא המשפחה – הוא לא הוחרג; הנושא של הגנה בדיני עבודה – כל חקיקת דיני העבודה נעלמת. למשל: נשים בהריון וההגנה על נשים בהיריון – אני גם לא רואה את הדברים האלה באים לידי ביטוי; וגם אנחנו יודעים שבחוזים הרבה פעמים אנשים מתחייבים: אוקיי, שמים איזו שורה בחוזה, נלך לבוררות, אולי בבית משפט רבני, בבית דין רבני, ובסופו של דבר הם לא כל כך מתכוונים לזה כשזה מגיע – מה רמת המחויבות שלהם. זה דבר שהוא מאוד חשוב; מעבר לזה, ההגדרות הן מאוד-מאוד רחבות ויעוררו הרבה מאוד שאלות בהמשך, לדעתי. מי הם הצדדים הנוגעים בדבר? האם תינתן הסכמה בכתב לעניין הזה? האם יכול להיות מצב שיהיה מרוץ בין בתי דין מדתות שונות כדי להגיע לכל מיני הסכמות ברגע שלא כולם הם בני אותה דת? מה בעניין של דיני משפחה, אפוטרופסות? והאם זה יהיה כפוף לאישור בית המשפט לענייני משפחה? זה נושאים שהם מאוד-מאוד חשובים. וגם, בכל מקרה, אם מישהו יחליט שהוא רוצה לפנות לערכאה אזרחית – האם זה אפשרי לעשות את זה בלא היתר מבית הדין? זה משהו שצריך להעלות.

אני יכולה להגיד שאני מאוד מוטרדת, ועובדה – הסיכום הזה לא התקיים בשנים האחרונות ומצאו פתרונות. והדברים האלה היו. אז אם אפשר יהיה לספק את ההגנות האלה – אני מדברת עם חבריי כאן, משה גפני ואורי מקלב, חברי הכנסת הנכבדים - - -
משה גפני (יהדות התורה)
מה השאלה? מה? זה לא עומד לדיון בכלל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
ענת ברקו (הליכוד)
אני אומרת שאם ההגנות לגבי הזכויות הללו של דיני העבודה ונשים ושמעמדן גם לא ייפגע כתוצאה מהליך הבוררות, אז אנחנו חייבים - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא צריך - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו רק - - - שאנחנו מקבלים את זה.
ענת ברקו (הליכוד)
היום, כפי שזה בחוק, זה לא בא לידי ביטוי, נכון?
משה גפני (יהדות התורה)
- - -
ענת ברקו (הליכוד)
זה לא בא לידי ביטוי. הדברים הללו לא באים לידי ביטוי, ואני חושבת שהחוק הזה - - - במתכונתו הנוכחית, בדיוק על הנקודות האלה, הוא מהווה פגיעה חמורה בנושאים שהעליתי. אז אם אנחנו מתכוונים לקדם חוק מהסוג הזה, אלה הנושאים שצריך להתעכב עליהם.

תודה רבה, אדוני היושב ראש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקיי, תודה.

חבר הכנסת אלעזר שטרן ואחר כך חבר הכנסת עודד פורר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תודה.
משה גפני (יהדות התורה)
הכול בהסכמה. אישה שמבקשת ללכת ולדון בדין תורה – למה את לא מאפשרת לה? לאישה. שתי נשים - - -
ענת ברקו (הליכוד)
- - -
משה גפני (יהדות התורה)
- - -
ענת ברקו (הליכוד)
- - -
משה גפני (יהדות התורה)
אז אפשר - - -
ענת ברקו (הליכוד)
- - -
קריאות
- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בוקר טוב.
משה גפני (יהדות התורה)
מה, עכשיו תגיד על הליברליזם, הליברלים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני מבטיח לך שאני אענה על כל מה שאתה מצפה.
משה גפני (יהדות התורה)
לא, לא - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לצערך, אני אענה על כל הציפיות.
משה גפני (יהדות התורה)
אה, באמת?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
ועוד יותר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה תראה.

קודם כל, אני רוצה לומר שבתי הדין הרבניים – יכול להיות שגם אני אבחר ללכת לדון שם לעיתים. יושבים שם גם אנשים טובים. דין תורה זה דבר שבאופן פרטי ואישי, לעיתים קרובות נראה לי. אנחנו, כולנו, מכירים את הפרשנויות ואת העולם, אבל מתק השפתיים על ההסכמה ועל החשיבות, צריך להוליך אותנו. לדוגמה: אם הם רוצים עוד סמכויות, שייוותרו על הכריכה או על המרוץ לסמכויות.

אנחנו מכירים כמה המערכת של היום, עקב המרוץ שקיים, מעודדת גירושין בעם ישראל - -
רחל עזריה (כולנו)
נכון.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - בחסות התורה, - -
רחל עזריה (כולנו)
נכון.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - בחסות בתי הדין.

אנחנו מכירים דיונים שנמשכים שם שנים על גבי שנים, בין השאר גם על עומס. האם אנחנו, למערכת כזאת, צריכים להוסיף עליה עומס? אני לא בטוח.

סטטוס קוו. אני לא חסיד של הסטטוס קוו. אני חושב שסטטוס קוו יש רק בדיונים כאן. הציבור בישראל כבר מזמן לא מתנהג לפי הסטטוס קוו: יש טלוויזיה בשבת, יש הקמות של תאי משפחה לא לפי ההלכה, יש גיורים. רק בסטטוס קוו זה קיים ואנחנו משחקים פה את המשחק הזה.

אני חושב שבפלורליזם הקיים או בהיעדר הפטרנליזם, האם יכול להיות שבמדינת ישראל, על פי חוק, נשלח אנשים למקום שאישה לא יכולה לשבת שם בהרכב? אני לא רואה את הדבר הזה שהמדינה צריכה להרחיב את הסמכות של הדבר הזה.

אני זרקתי פה גם כהערת אגב, ואנחנו אחרי דיון על בית המשפט העליון – איזו השכלה דיינית, איזה אישור דייני יש לראש אבות בתי הדין? אנחנו נמצאים עכשיו במצב שיש שם ראש אבות בתי דין, אחד אחרי השני, שאין לו תעודת דיינות של המדינה.
רחל עזריה (כולנו)
כן, אין להם תעודת דיין. נכון. זה נכון.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
האם אנחנו צריכים להעצים מערכת כזאת שהמדינה עוד לא גמרה להגיד את דברה באשר אליה, באשר לדברים הכי בסיסיים?
משה גפני (יהדות התורה)
חבר הכנסת אלעזר שטרן, אתה עומד בציפיות שלנו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני אמרתי לך.
משה גפני (יהדות התורה)
אתה עומד בציפיות שלנו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
כמיטב, אני אמשיך לעמוד בציפיות.
משה גפני (יהדות התורה)
אולי תמשיך?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני אמשיך לעמוד. עכשיו אתה תראה.
משה גפני (יהדות התורה)
כן, כן, אתה צודק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נו, חבר הכנסת משה גפני, תהיה לך את הזכות אחר כך.
משה גפני (יהדות התורה)
הוא רק שאל אם הוא עומד בציפיות שלנו? עומד בציפיות שלנו. הוא עוד לא אמר רק על התורה משהו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חכה, לאט-לאט. לאט-לאט.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
עכשיו אני אגיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לאט-לאט.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
עכשיו אני אגיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לאט-לאט.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
עכשיו אני אגיד.
משה גפני (יהדות התורה)
דיינות, כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לאט-לאט.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
עכשיו אני אגיד.
משה גפני (יהדות התורה)
כן, כן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
האם בהמשך למתווה הכותל, בחצר האחורית של בתי הדין הרבניים, לא נידרש להקים בתי דין רפורמיים וקונסרבטיביים שייעשו בהסכמה? האם מדינת ישראל לא תהיה חייבת לאפשר את זה וחבר הכנסת משה גפני לא יתנגד לזה בגלל שיש מילים כאלה שקוראים להן רפורמים וקונסרבטיבים? אני לא מוצא שום סיבה בעולם, בפלורליזם הזה שמדובר כאן, בחופש הבחירה הזה, אנחנו באמת נותנים פה מקום – עוד לא. קצת הוצאנו, אבל אני מניח שנחזיר לבתי הדין השרעיים והדרוזים והנוצרים, אם הם יסתדרו, למרות שכרגע באמת יש בעיה של עצם המיסוד הזה; האם אנחנו צריכים להביא על עצמנו, במתח הנוראי הזה שבין יחסי דת ומדינה, ביחסים האלה שהיום מרחיקים אנשים מיהדות? האם אנחנו צריכים עכשיו להביא לבית המשפט העליון עוד עבודה למה הרפורמים והקונסרבטיבים לא יקימו גם לעצמם בתי דין?

את הדיונים האלה בבית המשפט העליון אני לא רוצה לראות. אני לא חושב שהם תורמים לזהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אני אומר שאף אם באמת אנחנו כל כך חרדים לא רק ליהדותה של מדינת ישראל אלא גם לדמוקרטיה שבה, כמו שלשמחתי ציינת כאן, אז באמת תסביר לי למה בחיבור הזה, בתי דין אחרים, אם אנשים ירצו ואם אנשים יסכימו – הכול בהסכמה מלאה – למה לא יוקמו גם בתי דין רבניים לרבות קונסרבטיביים או רפורמיים?

חבר הכנסת משה גפני, תגיד לי אם אני כבר עונה על הציפיות שלך או שאני צריך לעזוב?
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, נאום מתאים לשבעה עשר בתמוז. קלאסי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
כמו כל החוק הזה.
משה גפני (יהדות התורה)
תיכף נדבר על החוק הזה. בינתיים לא מדברים עליו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אני רק רוצה לומר גם היום, ואני אסיים פה באמת: אני חושב שמי שרוצה ללכת להידון היום בפני בתי דין רבניים, ויכול להיות שזה גם אני – זאת פריבילגיה ששמורה לכל אזרח במדינה נורמלית שיכול לבחור את הבוררים, את המגשרים, את מה שהוא צריך לעשות בהסכמה.

אני באמת לא מבין למה מדינת ישראל, במתח שקיים גם היום, במיוחד בממשלה הנוכחית, צריכה המדינה להוסיף עומס על המתח הזה ולהמשיך להרחיק אנשים מיהדות. בגלל שבסוף זה מה שזה עושה. אדוני היושב-ראש, אני מקווה שאף אחד לא שומע: בסוף בא להם להקיא מהיהדות שלנו, לצערנו הרב.

תודה.
משה גפני (יהדות התורה)
זה משפט מחוזי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה.

חבר הכנסת עודד פורר, ולאחריו חברת הכנסת מרב מיכאלי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה, אדוני היושב-ראש.
ראשית ובלי ציניות
באמת, אני חושב שלקבוע את הדיון בנושא הזה, ספציפית, בשבעה עשר בתמוז – עדיין אני חושב שאולי כדאי לדחות אותו.
רחל עזריה (כולנו)
כן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מוכן לוותר על רשות הדיבור שלי ונקיים את הדיון הזה ביום אחר במובן הזה, גם מתוך התחשבות בקהל.
רחל עזריה (כולנו)
אני גם נוטה לחשוב את זה. באמת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל יש דיון, אז אנחנו גם נתייחס לעניינו, לעניין הצעת החוק.
עליזה לביא (יש עתיד)
וזה עוד החלק הקל של היום - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הצעת החוק הזו, לדעתי באה לתקן איזשהו מצב שמישהו הרגיש שהוא נפגע ממשהו אחד בזה שעכשיו הוא עושה פגיעה שהיא פגיעה הרבה יותר קולוסלית ופורץ למקומות שאסור לפרוץ אליהם. אני חושב שלהפוך את בתי המשפט לבתי בוררות, זה איזשהו מדרון שהוא לא ברור. אגב, הוא בסוף גם עושה זילות בבתי הדין הרבניים. בית דין הוא בית דין, והמעמד של בתי הדין במובנים מסוימים כשהם מקבלים את הסמכות מהמדינה, הוא כמובן כמעמד של בית משפט. עכשיו, כל הרעיון של בוררות הוא לא בית משפט. הרעיון של הליך בוררות הוא הליך שאנשים אומרים: יש את המערכת המשפטית ואנחנו רוצים הליך שהוא הליך מהיר יותר, קצר יותר, שאנחנו יכולים לזרז תהליכים בתנאי שאנחנו הגענו אליהם כמובן בהסכמה והם לא הליכים ממלכתיים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם זה הליך משפטי תסכים?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עכשיו, ברגע שמייצרים מוסד בוררות שהוא מוסד בוררות ממלכתי – זו המשמעות; אומרים: עכשיו יש מוסד. למי שילך לבתי הדין הרבניים, יש לו מוסד בוררות ממלכתי. אז אפשר לייצר עכשיו. כל ציבור ירצה מוסד בוררות ממלכתי. אז גם מישהו שרוצה לפי הדין; הרי כשאני הולך לבית משפט, בא השופט בדיון הראשון – יש עומס בבתי המשפט – ואומר: אולי יש לכם סעיף בוררות? אולי. מחפש איכשהו "לזרוק" את התיק מבית המשפט. תלכו לבוררות.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תעשו גישור.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אז מעכשיו בתי המשפט יהפכו בכלל להיות בוררות. אני אגיד: אני רוצה את בית המשפט, אבל בבוררות. אני לא רוצה אותו במשפט, אני רוצה אותו שידון לפי דיני הבוררות. או כמו שאמר חבר הכנסת אלעזר שטרן. מחר יקומו קבוצות אחרות בציבור ויגידו: אנחנו גם רוצים בית משפט שיידון לפי ההלכות שלנו. התנועה הרפורמית או הקונסרבטיבית יגידו: גם אנחנו רוצים שבתי המשפט האזרחיים ידונו לפי ההלכה שלנו. ואני חוזר לזה שבוררות היא לא ערכאה שיפוטית.

עכשיו, אם יש לנו איזשהו תקציב מסוים שרוצים להקצות לעניין הזה כדי לאפשר לציבור שאומר: תשמע, יש ציבור שרוצה ללכת לבוררות דתית. בוררות עולה כסף. ויש איזשהו מחסום. ואני אומר לכם את זה בשיא הכנות, חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב. יש ציבור שרוצה ללכת לבוררות על פי הדין הדתי, ומגיע לו והוא זכאי שתהיה לו את האפשרויות האלה, ואין לו את האפשרויות הכלכליות כי צריך לשלם להליך הזה. יש נתיבים אחרים שאפשר לבחור: אפשר להגיד שעושים איזושהי תקנת תמיכה, אפשר לתמוך בלשכת עורכי הדין או במוסדות שונים, כאלה או אחרים, לבוררות, שיאפשרו בוררות להליכים כאלה ואחרים, ופה אני לא רואה את הבעייתיות, אבל כשפורצים את העניין הזה ומוסיפים עוד 10% בתקנים לבית הדין הרבני. כנראה בשביל זה; עכשיו, אני לא יודע – יש גם עומס בבתי המשפט האזרחיים. יש עומס אדיר של תיקים בבתי המשפט האזרחיים. אני לא יודע. אני שאלתי קודם: אין פה נציג של הנהלת בתי המשפט, אני מניח, לפי זה שאף אחד לא הרים את היד, - -
אסף פרידמן
לא, אין. אין.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
- - אבל האם נוספו גם 10% בתקנים לבתי המשפט האזרחיים?
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה ירד עכשיו וזה יהפוך לבית דין רבני. זה ירד - - - ויהפוך לבית דין רבני.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
האם אנחנו - - -? כל הרעיון בהליכי הבוררות הוא להוריד עומס, וכל פעם באים בתי הדין הרבניים ואומרים: אצלנו אין עומס, הכול מצוין, אנחנו לא צריכים לשחרר דברים לבוררות. אנחנו נהיה, אגב, לא רק בתי משפט, אנחנו נהיה גם בוררים. עכשיו, זה כמובן במובן הזה בלתי אפשרי, ולכן אני כבר אומר: אנחנו נתנגד לחוק הזה, ובין ההסתייגויות, אחת ההסתייגויות תהיה באמת: אם רוצים להוסיף סמכויות כאלה או אחרות לבתי הדין הרבניים, אנחנו נבקש בהסתייגות לגרוע סמכות, כמו סמכות הכריכה בענייני נישואים וגירושין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אוקיי, תודה רבה.

חברת הכנסת מרב מיכאלי. לאחריה, חברת הכנסת יעל כהן-פארן.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני לא יודעת איך לספר לכם את זה, אני רוצה להניח את דעתכם: להרחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים זה יותר מופרך, יותר שערורייתי, באמת, מכל הדברים האלה שאתם עכשיו כאילו עושים פה צחוק מהם. באמת. הרבה יותר הזוי, הרבה יותר מטורף, באמת, בלתי מתקבל על הדעת, לא יכול להיות, לא הגיוני.

עכשיו, אמר פה חבר הכנסת אורי מקלב, חברי, כרגע: לא צריך עוד תקנים לבתי המשפט. הכול יעבור, הרבה – איך אמרת? הרבה מזה יעבור לבתי הדין הרבניים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יוריד מהעומס. יוריד מהעומס.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כן, יוריד מהעומס - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אין את כל העומס. הכול יעבור. זה נהדר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
על שני דיינים. כן.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תראו, אני לא יודעת אם אתם – חלקכם פה לא צופות וצופים בטלוויזיה בכלל, אבל אני ממליצה ממש-ממש לכולם ולכולן לצפות בסדרה שזוכה עכשיו להרבה פופולריות, שקוראים לה "סיפורה של שפחה". וזה, איך נגיד? נותן תמונה מאוד מוחשית בצורה מאוד מפורשת לעולם שבו באמת אנשים - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אם הטלוויזיה משדרת את זה, אז באמת זה - - -, ובאמת אסור להביא את החוק הזה. חברת הכנסת מרב מיכאלי היא אישה חכמה. היא מביאה טיעונים למה שהיא הולכת להגיד מסדרה בטלוויזיה. כל הכבוד.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תנוח דעתו של אדוני – הסדרה מבוססת על רומן של - - -
משה גפני (יהדות התורה)
כן, מבוססת על רומן. כל הכבוד.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל בסדר גמור. ספר - - -
משה גפני (יהדות התורה)
זה באמת עכשיו שכנע אותי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
חבר הכנסת משה גפני, אחרי ששחררנו קצת - - - אתה יכול לעבור לטלוויזיה ואתה יכול לעבור לקרוא את מרגרט אטווד. אני רציתי לדבר על מרגרט אטווד שכתבה את הספר. אגב, אתה יודע, ברצינות עכשיו: נכון שאדוני לא סבור שכל מי שהם לא דיינים בבתי דין הם אנשים שאין מה לשמוע להם ואין מה להחשיב אותם?
היו"ר ניסן סלומינסקי
את מרימה לו להנחתה. אל תעשי את זה. אל תעשי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז אני דיברתי על יצירה שמדברת על השתלשלות אנושית.
משה גפני (יהדות התורה)
את רוצה שאני אדבר על שופטים? לא עשיתי את - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא, אני לא דיברתי על שופטים.
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא יודע על מה דיברת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יצירה ספרותית.
משה גפני (יהדות התורה)
יצירה ספרותית.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אם תיתן לי אני אגיד. אני דיברתי על זה שזה נותן תמונה מאוד-מאוד ברורה למה קורה באמת בעולם שבו נשים הן נטולות זכויות או יותר נכון: יש להן רק זכויות מאוד-מאוד מסוימות.

עכשיו, רוצה חברי, חבר הכנסת אורי מקלב, להעביר באמת כמה שיותר התדיינויות מכל הסוגים למקום, למוסד, שבו לנשים אין מעמד, - -
משה גפני (יהדות התורה)
הוא לא רוצה את זה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
- - שבו נשים לא יכולות לשפוט, הן לא יכולות לשבת בכלל בכס, הן לא יכולות להיחשב סמכות, הן לא יכולות להיחשב סמכות משום סוג. ובמידה מאוד רבה ומתוקף המקור שממנו שואב המוסד הזה, הן פסולות לעדות במהות. אז זה שיש פה ושם דיינים שמאפשרים אולי לאיזשהן נשים שעונות על, אני לא יודעת לאיזה קריטריונים שלהם להעיד – באיזה עולם – אני חוזרת ואומרת לכם את זה, חבריי, ואני אצטט בהקשר הזה את השר אריה דרעי; אני יודעת שהוא אמנם לא נמצא כאן, בדיון הזה, אבל אני אצטט אותו במה שהוא אמר בריאיון בתחנה חרדית, והוא אמר: אנחנו מדינה יהודית, אבל מדינה חילונית. ואנחנו מדינה דמוקרטית. ובמדינה דמוקרטית כל האזרחיות והאזרחים שווים, אפילו שאלה זכרים ואלה נקבות. ולכן הדבר הזה שיש מוסד שלא מכיר בדבר הכול כך בסיסי הזה של שוויון בין בני אנוש, פשוט כי הם בני ובנות אנוש, ואומר: לא, לא, לא, בני אנוש שנולדו עם אשכים שווים יותר מבנות אנוש שנולדו עם שחלות – זה פשוט דבר שהוא לא יכול להמשיך ולהיות נסבל. אז אנחנו באות ובאים עכשיו להרחיב את הסמכויות של הדבר הזה? לתת לו יותר - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה לא מה שההלכה אומרת - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה לא מה שההלכה אומרת?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה לא, לא, לא, לא.
רחל עזריה (כולנו)
אבל זה המצב.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, לא, לא.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה מה שקורה. זאת המציאות בבתי הדין. סליחה, חבר הכנסת עודד פורר, זאת המציאות בבתי הדין. אני בטח לא מסכימה שזאת ההלכה, מה שההלכה אומרת. אני אומרת שההלכה אומרת: "זכר ונקבה ברא אותם". חד משמעית, זכר ונקבה ברא אותם. ולכן מבחינתי חד משמעית זה אותו דבר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, אני לא יכול להדליק נרות.
משה גפני (יהדות התורה)
למה אלוקים ברא אותם זכר ונקבה? למה? מה האפליה הזאת?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
השאלה היא לא על שונות - - -
משה גפני (יהדות התורה)
- - - למה זכר ונקבה?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
השאלה היא לא על שונות - - -
משה גפני (יהדות התורה)
נתנה לי את זה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר. אמרתי לה: זה בדיוק הטיעון נגדך. "זכר ונקבה ברא אותם" - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
חבר הכנסת משה גפני, אתה יותר אינטליגנטי - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אבל אל תביאו את הפסוק הזה. הפסוק הזה נגדכם.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הפסוק הזה בעדנו כי הוא מדבר על שונות ולא על שוויון.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר. בסדר.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
שונות לא מייצרת אי שוויון.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה הדבר הכי-הכי בסיסי בעולם – שוויון.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אבל חבר הכנסת משה גפני, אני נגדכם. אתם בעדנו או נגדנו?
קריאה
מה זה "בעדנו"?
עליזה לביא (יש עתיד)
- - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה נכון, יש שונות. היא לא מדברת על אי שוויון. זה לא אותו - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - - בעדנו או נגדנו - - -? בעדכם, נגדכם.
משה גפני (יהדות התורה)
אני אחרי זה אגיד מי זה בעדנו ונגדנו. אתה מיצבת את עצמך במקום מסוים - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
של הנשים?
משה גפני (יהדות התורה)
לא, נשים - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - - לא, הן אנדרטה.
משה גפני (יהדות התורה)
מנשים לא אכפת לך. אכפת לך שלא תהיה פה מדינה יהודית.
קריאות
- - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תראה איך הוא נהנה מהדיון בשבעה עשר בתמוז - - -
משה גפני (יהדות התורה)
נהנה מהדיון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מי שנהנה שייצא.
משה גפני (יהדות התורה)
למה? בגלל הצביעות שלי שאני - - -?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה, בעיניי, אדוני, הדבר באמת המרכזי.

עכשיו, יש פה דברים נוספים, כמובן. גם ככה יש בעיה במדינת ישראל שהיא מייצרת לעצמה מרוץ סמכויות בין שתי סמכויות שיפוט שהיא מסמיכה. עכשיו, כל פעם צריך לחזור ולהגיד: אין בעיה של מקומות ללכת ולעשות בהם בוררות לפי הדין הדתי. מי שעולה על דעתו, שבא לו, שזה מה שבא לו או לה במקרה בא לה טוב, יש באמת מבחר של בתי דין פרטיים שעושים את הדבר הזה. אבל לקחת חד משמעית, חבר הכנסת אורי מקלב, את סמל המדינה ולשים אותו ולקבל זימון ממקום שהוא מקום, הוא סמכות שיפוטית של מדינת ישראל, אז שאלת ההסכמה כבר מצטמצמת. אנחנו יודעות ויודעים שהסכמה חופשית היא במקום שאין; חופשית יכולה להיות רק במקום שיחסי הכוח הם שוויוניים. כשבא מוסד של המדינה אל האזרח או האזרחית, כבר יצרת סוג של הפעלת כוח. כבר האופציה לא להסכים היא, איך להגיד? הרבה יותר מצומצמת. שלא נדבר על זה שגם אם לא מוציאים כתבי סירוב, עדיין זה נרשם. זה נרשם באופן, גם אם לא פורמלי, ויש חוגים שבהם זה בוודאי נרשם ברשימות. וכשאני אגיע לבית הדין בסיבוב אחר, כשלא תהיה לי ברירה, בגלל הסמכויות הייחודיות שכבר מוקנות לבתי הדין, שגם הן שערורייתיות, אז זה יחזור אליי מכאן או משם. אי אפשר לדעת אף פעם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם את הולכת לפרטי, שם זה לא נרשם? אם מישהו - - -
משה גפני (יהדות התורה)
גם הזלזול שלה בנשים, שהן מפחדות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הן לא יקבלו הגנה בממלכתי - - -. את שולחת אותן לפרטי - - - איפה הן יקבלו הגנה יותר טובה? אי אפשר לקחת, מצד אחד, ולהגיד - - - תלכו לפרטי. - - - לממלכתי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כבר עכשיו אנחנו רואות בכל הסוגיות שנוגעות לנישואין וגירושין, אנחנו רואות את מרוץ הסמכויות במרעו.
רחל עזריה (כולנו)
זה משהו נוראי. נוראי. משהו נוראי. נוראי. מחסל משפחות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן, כן, נוראי.

את הזוועות שמייצר לנו מרוץ הסמכויות. את העובדה שמדינת ישראל לא יודעת להגיד: המשפט מתנהל במקום אחד, יש סמכות אחת, לשם באות ובאים ושם מקבלים החלטה. מוצא חן? לא מוצא חן? זה לא משנה. אלא יש שתי ערכאות שאפשר להתרוצץ ביניהן ולייצר כמה שיותר - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
זה הרבה יותר גרוע מלהתרוצץ, חברתי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
יש מי שמתרוצץ, יש מי שנגרר ונגררת, אבל לייצר עינוי דין באמת במכפלות, בריבוע. איך אומרים את זה? בחזקות.
רחל עזריה (כולנו)
ממש.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
עכשיו אנחנו רוצים להרחיב את האופציה הזאת, לעשות את זה בעוד תחומים, להגדיל את הבלבול, להגדיל את חוסר המשילות הריבונית של מדינת ישראל כמדינה, להגדיל את הבלבול בין מה זו מדינה של העם היהודי לבין מה זו מדינה שהולכת ונעשית מדינת הלכה. זה דבר שהוא בלתי נסבל, אדוני, ולכן החוק הזה לא היה צריך בכלל לבוא אל העולם, חבריי היקרים. לא היה צריך לבוא אל העולם. ולכן אנחנו צריכות לוודא שאם חלילה הוא באמת יעבור במסגרת ההסכמות המאוד לא קדושות של הקואליציה הזאת, אז באמת אנחנו צריכות לוודא שמתקיימות שם הגנות חד משמעיות: כן על נשים שלא יכולות לקבל מעמד שוויוני בבתי הדין, כן במקומות שבהם יחסי כוח יכולים להיות מנוצלים לרעה, בטח ובטח לא לתת דריסת רגל ביחסי העבודה. אנחנו חייבות באמת לשמור מכל משמר לא רק על הנשים, לא רק על הציבור. כל הציבור שאין לו מושג, אגב. הרוב המכריע של הציבור הרי אין לו מושג. הוא באמת לא מבין למה הוא נכנס כל כך הרבה פעמים, כמו שאגב רוב הציבור בישראל לא מבין למה הוא נכנס כשהוא מתחתן בנישואים יהודיים, במדינה שבה יש מונופול לבית הדין הרבני.

אנחנו, באמת, חייבות וחייבים, אם כבר מתקיימת ההרחבה הזאת, שתהיה מצומצמת ככל האפשר, שיש בה הכי הרבה הגנות שאפשר להשיג ובתמורה לביטול המרוץ.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה רבה.

חברת הכנסת יעל כהן פארן ולאחריה חברת הכנסת רחל עזריה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הלוואי והיה פה משא ומתן בתמורה למשהו, חברתי.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אז קודם כל אני מצטרפת לכל מה דבריה של חברתי, חברת הכנסת מרב מיכאלי, שאמרה את הדברים בצורה באמת חדה וברורה.

אני יושבת כאן ונדהמת מהשימוש של מנהל בתי הדין הרבניים בפועל, הרב שמעון יעקובי, במושג פלורליזם: תנו לנו פלורליזם שיפוטי. אני בחיים לא שמעתי מכבסת מילים יותר הזויה מזאת. מצטערת לומר את זה בצורה כל כך בוטה. אתה יודע מה? בסדר, בואו נלך על פלורליזם שיפוטי ובואו נפתח בתי דין לגירושין ונישואין שהם לא רבניים. יאללה, עד הסוף. אתם רוצים להרחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים? בסדר. תפתחו גם בתי דין לענייני נישואין וגירושין שהם לא. בואו נעשה, אם אנחנו כבר מדברים, על פלורליזם שיפוטי – יאללה, עד הסוף.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם כבר, אז כבר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אם כבר. בדיוק. אם כבר ניתן לכם, אז תתנו – תקבלו. כמו שאמרו, לא זוכרת כרגע מי.

בקיצור, אתם רוצים שינוי? יאללה, בואו נדבר על שינוי.
משה גפני (יהדות התורה)
לשמחתי, אתם לא בשלטון. אתם לא צריכים לתת ולקבל. לכם יש - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אי אפשר לדעת. אולי מעכשיו הם כן יהיו בשלטון.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר, שיהיו בשלטון - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה החילופין עכשיו.
משה גפני (יהדות התורה)
מעניין אם מר אבי גבאי גם אומר את הדברים האלו.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אז עכשיו אני רוצה שנתייחס - - - חברתי, חברת הכנסת רחל עזריה, ואני בטוחה שיהיה לך מה לומר על ההסכמות, אבל אני רוצה לומר לך, חברת הכנסת רחל עזריה, חברתי, באמת חברתי: אני לא יכולה להבין איך אתם נכנסים בכלל להסכמות לשרץ הזה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
היא במפלגה אחרת, חבר הכנסת משה גפני.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כן, אבל הם באו להסכמות.

חברתי, חברת הכנסת רחל עזריה, אני שמעתי אותך כאן ואת תיכף תדברי על מוסכמות ואיך כבר מפרים אותן בדיון ראשון ועוד בי"ז בתמוז. אני לא יכולה להבין איך אתם נכנסים בכלל להסכמות על החוק הזה שהוא פשוט לא לעניין מתחילתו ועד סופו, הוא לא היה צריך לקום, לא היה צריך להגיע פה לדיון, ולא משנה איזה הסכמות ואיזה החרגות קיבלתם. זאת הבעיה של הקואליציה הזאת, אבל כאן אני לא נכנסת לכם לשיקולים קואליציוניים.

עכשיו, מה שהדבר הזה ייצר זאת התחלה של מערכת משפט מקבילה למשפט הישראלי, שהוא כפוף לדיני – כל דין וחוק של בית המחוקקים הישראלי, וזה לא. עכשיו, זאת התחלה. אנחנו מדברים על הרחבת סמכויות לענייני בוררות. כבר שמענו כאן: בואו נגדיר את זה כמו בית משפט אזרחי. אנחנו בדרך. זאת התחלה. זה מדרון מאוד-מאוד חלקלק ואנחנו צריכים לעצור את זה כאן. ואנחנו, כאן – אני יכולה להגיד, בטח בשם כל סיעת המחנה הציוני, ואני חושבת שכל האופוזיציה: לא ניתן לזה יד, לא ניתן. ואני קוראת גם לסיעות הלא חרדיות בקואליציה לא לתת לזה יד, כי זה בדיוק המדרון החלקלק לקראת מדינה שדין התורה ומדינת הלכה יהיו בה הדין השלט, שהוא לא דמוקרטי. זאת מדינת ישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית. בל נשכח את הצד השני של המשפט יהודית ודמוקרטית.

כמובן, הנושא של אפליית נשים – דיברה על כך חברתי, חברת הכנסת מרב מיכאלי. לא יכול להיות שאין, ואפילו בבית דין שרעי כבר הכתירו קאדית. בבית הדין הרבני בישראל – אולי מתוך שמונת הדיינים הנוספים שאתה הולך לקבל תגדיר ששניים יהיו דייניות. אתם הרי לא מוכנים לקבל אפילו מנכ"לית ויש על זה דיון בבג"ץ. זה לא ייאמן. אז אתם מראש באים לפה להרחיב סמכויות של בית דין שמראש אין לו אפשרות להכניס נשים לתוך סמכויות ההחלטות. איזה מין דבר זה?

יש פה את העניין שהעלה היועץ המשפטי לגבי ההסכמה – איך בכלל אנחנו יודעים שיש הסכמה ברצון ובנפש חפצה ואיך מוודאים את זה שאין כאן יחסי מרות, שאין כאן מצב של חוסר ברירה ואני מסכימה. כי אחרת, הוא לא ייתן לי גט. ופה בדיוק העניין – הקישור הזה. הקישור הבלתי ניתן להפרדה, שהסמכויות של בתי הדין הרבניים בדיני הגירושין הן בלעדיות, הן מונופול, ועכשיו כל מי שרוצה שניתן לה גט יותר מהר, אז בואי ותיכנסי גם לבוררות אצלנו.

טוב, אני אסיים. יש פה הרבה דברים, אבל באמת, את החוק הזה כמו שהוא אנחנו לא צריכים לקבל בכנסת ישראל.

תודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה.

חברת הכנסת רחל עזריה ולאחריה חבר הכנסת משה גפני.
רחל עזריה (כולנו)
בניגוד לעמיתי חבר הכנסת אלעזר שטרן אני לא אוהבת את החוק הזה, אני לא הייתי רוצה ללכת לבוררות בבתי הדין הרבניים. יכול להיות שהייתי הולכת לדין תורה, וזה כבר קרה ברב שמוסכם, שאני יודעת מראש אצל מי, שאני והצד השני יודעים מי הוא – זה יכול לקרות. זה כבר קרה. אבל בטח ובטח לא הייתי הולכת לדבר כזה, ואני חושבת שהחוק הזה לא טוב.

הגיעו עמיתיי מהקואליציה ומאוד מאוד רצו את החוק הזה. ואני הייתי המתנגדת בתוך הקואליציה, ומתנגדת חריפה. אתם זוכרים את זה טוב מאוד. ובסופו של דבר כשישבנו אמרתי שיש כמה דברים שהם מאוד חשובים. אתם אומרים פלורליזם? אני לא בטוחה שזה פלורליזם. אני חושבת שזה סוג של אובדן משילות, כמו שאמרה חברת הכנסת מרב מיכאלי, אפילו על גבול האנרכיה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
נכון.
רחל עזריה (כולנו)
אנחנו רואים מה קורה במרוץ הסמכויות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
נכון.
רחל עזריה (כולנו)
כולכם יודעים שזה מפרק משפחות. כי ברגע שאחד מבני הזוג אומר מילה שמתחילה באות גימ"ל כשהם בסכסוך או מישהו "תופס" איזה ווטסאפ שמישהו כתב למישהו ששוקלים להתגרש, מיד מתחיל מרוץ הסמכויות – או לבית הדין הרבני או לבית הדין לענייני משפחה כדי לתפוס את כל הסמכויות, רק כדי להגיע למצב טוב יותר בשלב הגירושין. במקום שבני הזוג ישבו וידונו ויימצאו פתרון, אנחנו עושים בדיוק הפוך. ואני מאוד חוששת, אגב, שזה מה שיקרה גם פה. כל סכסוך, ירוצו לתפוס סמכות, ירוצו לתפוס את ההזדמנות, כדי לקבל את הדיון במקום טוב יותר. ואז כשכבר מישהו הגיע לבוררות ובא ואמר לצד השני: הנה, אז זה הרבה פחות נעים לומר: לא, אני רוצה במקום אחר. ולכן אני חושבת שזה לא טוב, זה פשוט לא טוב, זה לא בריא לנו כחברה. אבל אתם מתעקשים שזה טוב, ואני אמרתי: בואו, תשאירו את כבשת הרש, את החלקים החשובים, נוודא שזה לא קשור לעובד מעביד. אין שום דיון בתוך יחסי עובד מעביד, בטח לא הם חתמו בהסכם מראש, בחוזה העבודה, שכל סכסוך ייפתר בבוררות בבית הדין הרבני. גם לא בזמן הסכסוך. המעביד תמיד חזק יותר מהעובד, תמיד יש לו יותר כוח מאשר לעובד. הוא יתנה את זה לבוא לבית הדין הרבני לבוררות? נראה עובד שמסרב. זו לא סיטואציה שיכולה לקרות.

דבר שני, הנושא של נשים. דבר שלישי, הנושא של כל מה שקשור לנישואים וגירושים. לא יכול להיות שתהיה כריכה של שום דבר בתוך הבוררות. ואני מבינה שאפילו יש דיון סביב בעלי מוגבלויות. אני כל כך מתביישת שאני אפילו לא רוצה להעלות את זה, שזה לא יירשם בפרוטוקול שיש בכלל דיון סביב זה.

עכשיו, לזה הסכמנו, ולכן החוק עבר ועדת שרים, ולכן הוא עבר בקריאה טרומית. חבר הכנסת משה גפני, אתה אמרת את זה במליאה, על הדוכן. אלה היו ההסכמות.

סליחה, חבר הכנסת משה גפני, אני מדברת איתך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. את מדברת עם כולם.
רחל עזריה (כולנו)
נכון, אני מדברת עם כולם. חשוב לי שזה ייצרב בתודעה.

כשאתה אמרת את זה, אתה אמרת: ואני מוודא שיושבת פה חברת הכנסת רחל עזריה. זה היה הסיכום.
משה גפני (יהדות התורה)
אז אמרתי, אז מה? רק אני אמרתי את זה. מה - - -. מה, את מביאה אותי עכשיו למשפט שדה? אני לא אמרתי כלום.
רחל עזריה (כולנו)
אוי, ממש. אני לא חוששת.

עכשיו, לא יכול להיות שההסכמות האלה מופרות. ואתה יודע מה, עזוב, עזוב מופרות.
משה גפני (יהדות התורה)
איך הן מופרות?
רחל עזריה (כולנו)
שעכשיו שמביאים את החוק, אז זה פתאום לא מופיע בשום מקום. ואתם פתאום אומרים שזה יהיה לדיון.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל זה מה שהיה בקריאה הטרומית. לא הבנתי.
רחל עזריה (כולנו)
שזה מה שיהיה לדיון.
משה גפני (יהדות התורה)
טוב, נו, באמת. פעם ראשונה את נמצאת בחקיקה? לא הבנתי.
רחל עזריה (כולנו)
ממש, פעם ראשונה. לא, פעם ראשונה שאני רואה דבר כזה קורה בחקיקה.
משה גפני (יהדות התורה)
אז מה הבעיה? - - -
רחל עזריה (כולנו)
כי תמיד כשיש אירוע כזה, זה שכתב את החוק, המציג, מציג ואומר שאלה ההסכמות שהגיעו אליהן. ולצערי אתם מתעלמים מההסכמות, והייעוץ המשפטי של הוועדה צריך להביא את ההסכמות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא מבין, לא שמעת את המנהל - - -?
רחל עזריה (כולנו)
הוא אמר שזה נתון לדיון וזה לא המציג של החוק. הוא אמר שלא, סליחה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
להיפך. הוא אמר: נתון לדיון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בהסכמה, אם תהיה הסכמה - - -. לא סתם המילה בוררות - - -. גם המילים האלה הן דומות.
רחל עזריה (כולנו)
אז שיהיה ברור שהנושאים האלה חייבים להיות בפנים. לא יכול להיות שאנחנו נפגע: לא בנשים ולא בעובדים ולא בעובדות ולא בעובדות של רשת גני הילדים, שעד היום לגננות לא אפשרו להן בכלל להתאגד. והשלב הבא יהיה שזה יופיע להן בתוך ההסכם שהן חייבות להגיע לבוררות, ובבוררות יגידו להן שאסור להן להתאגד, ויגידו להן בדיוק איך הן צריכות לעבוד, באיזה תנאים, ולא יפרישו להן: לא פנסיה ולא קרן השתלמות ולא - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אתן דאגתן לגננות - - -
רחל עזריה (כולנו)
בטח שכן.
משה גפני (יהדות התורה)
בטח שכן.
רחל עזריה (כולנו)
בטח שכן. וגם לבלניות.
משה גפני (יהדות התורה)
- - - שקל אני לא אקבל מכם.
רחל עזריה (כולנו)
כן. נו, באמת
משה גפני (יהדות התורה)
- - -
רחל עזריה (כולנו)
אני לא אדבר על זה. אני הייתי איתך - - - לגננות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - - החוק יגיע והם יסתדרו והכול יהיה בסדר.
רחל עזריה (כולנו)
לא, לא נכון. לא הכול יהיה בסדר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
נראה.
רחל עזריה (כולנו)
לא. אתה יודע מה, חבר הכנסת אלעזר שטרן? לא הכול יהיה בסדר. אנחנו לא ניתן לזה לעבור ככה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
נראה. בסדר - - - נראה.
רחל עזריה (כולנו)
אוקיי. בסדר. בסדר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
רחל עזריה (כולנו)
ואני רוצה לסיים ולומר: י"ז בתמוז, הכול כך סימבולי. כשראיתי את התאריך – הרי בהתחלה זה מתפרסם רק בתאריך הלועזי. ועד שאת בודקת מתי את צריכה לצום, את מגלה שזה "יוצא" בדיוק על הדיון הזה. כמה סימבולי. תקשיבו, שלוש פעמים: גם ממלכת ישראל, גם ממלכת יהודה וגם בית המקדש השני – הכול חרב על מאבקים פנימיים, הכול חרב על מצבים שבהם פגעו באלמנות וביתומים. והיום, בעיניי, האלמנות המודרניות הן הגרושות והן המתגרשות. אנחנו לא ניתן לכם בי"ז בתמוז לעשות דבר כזה. אנחנו לא ניתן אף פעם לעשות דבר כזה. ואם יהיו אנשים שנרדמו בשמירה לאורך הדרך, בסיפור הזה זה לא יקרה. זה לא יחול: לא על נישואין וגירושין. לא ניתן להוציא את חוק שוויון זכויות נשים מהחוק הזה. אנחנו לא נגביל את זה. אנחנו לא ניתן לכם. לא נפגע בבעלי מוגבלויות ולא ניתן לזה להיות חלק מהנושא של דיני העבודה.

תודה רבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה.
רחל עזריה (כולנו)
ואני יוצאת לחוק שלי. מזון בריא וצהרונים גם מתאים לי"ז בתמוז.
משה גפני (יהדות התורה)
לא, לא צריך לשמוע את מה שאני - - -. את הנאום הפוליטי שלך גמרת, את יכולה ללכת לצהרונים.
רחל עזריה (כולנו)
מה אני אעשה? החוק שלי צריך לעבור. אתה לא רוצה שהילדים שלך יאכלו אוכל בריא? יש לנו ילדים בני חמש שסובלים מכולסטרול גבוה.
משה גפני (יהדות התורה)
- - - אני רגוע.
רחל עזריה (כולנו)
טוב. אני אראה את ההקלטה.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר. מאה אחוז, את יכולה לצאת. זה בסדר. בלאו הכי, מה שאת אומרת אין לו שום ערך.
רחל עזריה (כולנו)
וואו, וואו. אני מבקשת - - - לסדר.
משה גפני (יהדות התורה)
הרי אני משיב לך. אני הרי משיב לך.
רחל עזריה (כולנו)
- - - פעם שנייה.
משה גפני (יהדות התורה)
אני משיב לך.
רחל עזריה (כולנו)
טוב, אז אני אשאר פה עוד שלוש דקות.
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, אני לא קבעתי את הישיבה בשבעה עשר בתמוז. קבע אותה היושב ראש. אני הבנתי שמשום עומס שיש בוועדה. אני לא נכנס לעניין הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה? רציתי לבנות חורבה מחורבות. חשבתי שנבנה חורבה מחורבות ירושלים.
משה גפני (יהדות התורה)
כן, כן, מאה אחוז.

כששאלת אותנו, אמרנו שאנחנו מסכימים. אנחנו חושבים שהחוק הוא חשוב. ואם יש עומס בוועדה, שבעה עשר בתמוז – שבעה עשר בתמוז, מה לעשות. אנחנו חושבים, כמו שאתה אמרת – אנחנו לפחות עושים איזה משהו בכיוון חיובי.

אני מבקש להיכנס לפרופורציות. אנחנו, חבר הכנסת אורי מקלב ואני, הגשנו את החוק. אגב, הבית היהודי גם היה בעבר שותף לחקיקה הזאת. הוא דווקא יותר קיצוני מאיתנו. העמדות שלו – לא של שרת המשפטים – - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
למה "דווקא"? זה ברור שהוא יותר קיצוני.
משה גפני (יהדות התורה)
- - אבל העמדות של הבית היהודי זה לא המפלגות החרדיות. זה כל מי שמעניין אותו העניין הזה.

עכשיו, אני רוצה לספר לכם את הסיטואציה – איך התחיל החוק הזה. החוק הזה התחיל על ידי שתי נשים שפנו אליי, שתי נשים, שהיה ביניהן סכסוך כספי. בין נשים דתיות. הן אומרות הלל ביום העצמאות. והן מבקשות שבמדינת ישראל – הן, בהסכמה ביניהן – הן מבקשות לא לדון בבית דין פרטי. הרי אפשר ללכת לבית הדין של הרב ניסים קרליץ. אפשר לדון שם. הן לא רוצות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
למה?
משה גפני (יהדות התורה)
מכיוון שהן אומרות הלל ביום העצמאות והן אומרות - - -
קריאה
זה "ארץ חמדה" ויש הופעה. "ארץ חמדה" - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, זה אותו רעיון. אותו רעיון. הוא מדבר על משהו ממלכתי. את לא היית.
קריאה
הם אומרים ביום העצמאות.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז הם רוצים משהו ממלכתי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - - על הממלכתיות?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז הוא רוצה ממלכתי.
רחל עזריה (כולנו)
אני לא מבינה, בחוק הלאום מסרבים שיכירו במדינת ישראל.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
- - - שני חילונים הולכים לבורר, זה כנגד המדינה?
רחל עזריה (כולנו)
בחוק הלאום אתם - - -
משה גפני (יהדות התורה)
הם נגד הלל ביום העצמאות?
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא, אבל אולי בארץ "חמדה" יש דיינות.
משה גפני (יהדות התורה)
- - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא - - -
רחל עזריה (כולנו)
ב"ארץ חמדה" יש דיינות. מה הבעיה?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא - - - זה רלבנטי. שני חילונים שהולכים לבוררות פרטית זה נגד המדינה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני לא מבין את - - - שלך - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא לא דיבר על זה. הוא רצה לדבר על ממלכתיות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, יכול להיות - - - תפילה לשלום המדינה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא רצה לדבר על ממלכתיות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא, הוא - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לאט-לאט.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
חבר הכנסת משה גפני - - -
רחל עזריה (כולנו)
- - - הלל שלם בערב יום העצמאות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
- - - ששני חילונים מגיעים לבורר, זה נגד המדינה?
משה גפני (יהדות התורה)
אני מודיע לכם: לא תצליחו לבלבל אותי. - - - את הנאום כבר 16 שנה.
רחל עזריה (כולנו)
16 שנה?
משה גפני (יהדות התורה)
16.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אז הוויכוח של שתי הנשים הוא מלפני 16 שנה?
משה גפני (יהדות התורה)
לא, לא. - - - התחיל עכשיו, הנאום היה קודם.
רחל עזריה (כולנו)
- - - נו, מאז הן התפכחו.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
חבר הכנסת משה גפני, תגיד משפט: "אבינו שבשמיים, צור ישראל וגואלו". - - -. "- - - ברך את מדינת ישראל, ראשית צמיחת גאולתנו - - -".
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - מספר בראשית זה - - -
משה גפני (יהדות התורה)
חבר הכנסת אלעזר שטרן לא רוצה שאני אדבר, אני גם מבין למה. זה ברור.

שתי הנשים הללו ביקשו ממני, כמו שביקשו מחברים אחרים בכנסת. הן ביקשו. הן רוצות לדון בסכסוך ממוני ביניהן. בהסכמה ביניהן הן רוצות לדון בבית הדין הרבני הממלכתי. זה מה שהן מבקשות. בהסכמה.

עכשיו, אני לא מכיר מציאות כזאת שבה רוצים כך לפגוע בנשים. לא, אני לא מכיר מציאות כזאת. הנשים הללו רוצות, מבקשות, חותמות לדון. שתי חברות, יש להן סכסוך – הן רוצות לדעת את האמת על פי דין תורה. ולכן הן לא רוצות ללכת לבית דין פרטי. הן רוצות ללכת לבית דין ממלכתי. חינכו אותן בבית הספר ואחרי זה בתיכון ואחרי זה איפה שהן המשיכו הלאה שצריך לדון כאשר יש סכסוך ממוני בדין תורה, וזה צריך להיות בבית דין ממלכתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חינוך טוב. חינוך טוב.
משה גפני (יהדות התורה)
בא החוק הזה ואנחנו כתבנו אותו והסכמנו מה שהסכמנו – לא נחזור בנו. כל דבר אנחנו נעשה בהסכמה. אנחנו לא באים ואומרים שצריך לעשות את זה שיפוטי או צריך לעשות את זה בדיני עבודה. אנחנו לא אומרים את כל הדברים האלה. הכול צריך לעשות בהסכמה. אנחנו ננסה לשכנע לקריאה השנייה והשלישית, אולי שזה יהיה שיפוטי. אני לא עומד על זה ולא חבר הכנסת אורי מקלב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר הכנסת משה גפני, אולי אני אשכנע, אבל זה משהו אחר.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר. אמרתי שאתה יותר קיצוני מאיתנו, אבל אנחנו לא עומדים על זה. ההסכמות – מה שיש הסכמות, את זה צריך לעשות.

עכשיו, יש פה נשים ויש פה גברים שהם אנשים ליברליים. הם אנשים שנותנים שאנשים יוכלו להתנהל כמו שהם רוצים. באים אנשים ואומרים – בעיקר נשים – אומרים ואומרות: אנחנו רוצים לדון פה. באים ואומרים: בשום אופן. התחילו פה דיונים, אפשר לחשוב על איזו מפלצת, מה הולך להיות בחוק הזה – סמכויות של בתי הדין הרבניים.

רוצים להגיש חוק של לבטל במדינת ישראל את הנושא של נישואין וגירושין ברבנות? אפשר להגיש חוק. לא רלבנטי לכל - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
- - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הוא כבר מוגש.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
- - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הוא כבר מוגש.
משה גפני (יהדות התורה)
- - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתה מוזמן לתמוך בו. הוא כבר מוגש.
משה גפני (יהדות התורה)
לא רלבנטי לכל העניין הזה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לגמרי רלבנטי.
משה גפני (יהדות התורה)
לא רלבנטי לכל העניין הזה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברת הכנסת מרב מיכאלי, אני לא בטוח שיושב הראש החדש שלכם יסכים להגיש את זה. אז תבדקי קודם.
משה גפני (יהדות התורה)
כן, בדיוק. אז בואו נניח את זה רגע.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תבדקי. זה היה שייך לקודם, לא לזה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתה יודע איך זה במפלגה דמוקרטית – לא מקבלים אישור מהיושב ראש בשביל להגיש או לא להגיש.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אם הוא יהיה בכנסת, תעדכנו אותו בטח.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - בכולנו ובישראל ביתנו - - -
קריאה
בדיוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
והם מדברים על דמוקרטיה.
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, איזה נאומים אני צריך לשמוע כשאני מגיש חוק רך מבחינת העניין הזה שדואג לקבוצה באוכלוסייה שהיא מבקשת לדון בדיני ממונות בהסכמה על פי דין תורה. הם יכולים גם ללכת – אותם גברים ואותן נשים – לבתי דין פרטיים. הרי אפשר לעשות את זה. על פי החוק, אפשר לעשות את הבוררות היום בכל מקום שרוצים ומסכימים עליו, רק לא בבית הדין הרבני.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
נכון.
משה גפני (יהדות התורה)
יש לי חשד, יש לי חשד - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני יכול לעשות בוררות בבית משפט מחוזי?
משה גפני (יהדות התורה)
לא.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בבית דין אני לא יכול?
משה גפני (יהדות התורה)
הוא יכול, הוא יכול - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
השופט - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר הכנסת עודד פורר, אבל דיברת ואמרת את זה ושמענו את זה. זה נכון, מה שאתה אומר. זה חריג, נו. בשביל זה יש חוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
בבית משפט השלום אתה יכול. בבית משפט השלום אתה יכול. בתביעות קטנות - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בתביעות קטנות אפשר.
קריאה
זה לא בוררות.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
לא. תביעות קטנות זה לא בוררות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תביעות קטנות זה לא בוררות.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
זה גם בוררות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה כן בוררות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תביעות קטנות זה בית משפט לכל דבר ועניין בסוף - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. הוא עושה את זה בבוררות.
קריאה
- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז תהליך שיפוטי. אתה לא רוצה בוררות? תהליך שיפוטי.
משה גפני (יהדות התורה)
יש לי חשד. החוק הזה – הציבור החרדי יוכל לחיות בלעדיו. הציבור החרדי רוצה - - -. גם גברים וגם נשים, יכולים ללכת לבית דין פרטי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
נכון.
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, הם יכולים ללכת לבתי דין פרטיים. בסדר. הציבור החילוני המיליטנטי גם לא צריך את החוק הזה. בגלל שמה הוא צריך? הוא ילך לבית דין רבני? מה פתאום. ילך, אני יודע, לבית המשפט או אני לא יודע מה יעשה. למי זה כן נוגע, החוק הזה? וזו הדרך אצלנו – גם של חבר הכנסת אורי מקלב וגם שלי – אנחנו לא דואגים, לעצמנו ואנחנו לא באים ואומרים: אנחנו רוצים לעשות דברים לטובתנו. אחרת, היינו עושים משהו אחר. אנחנו רואים את הציבור המסורתי במדינת ישראל, הציוני דתי – אלה שבאמת רואים במדינת ישראל ראשית צמיחת גאולתנו. שהם חושבים שבדיני ממונות, שאנחנו מסכימים; כל תנאי שייקבע בעניין הזה מקובל עלינו: צריך בהסכמה בכתב? הסכמה בכתב. צריך שמישהו יתבע ושהשני יביע את עמדתו? כל מה שיוחלט בעניין הזה מקובל עלינו. אנחנו מבקשים שהציבור הגדול הזה יוכל לקבל את השירות הזה שהוא שירות ברור לחלוטין, שאין לו אותו במסגרת מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

מה החשד שלי? החשד שלי, מכיוון שאני מכיר את חברי הכנסת שדיברו לפניי והם חכמים וחכמות והם יודעים ויודעות שבחוק הזה אין כלום. יש בוררות, שהבוררות הזאת נעשית באופן ממלכתי ורק בהסכמה מוחלטת. אין בכלל בעניין הזה שום דבר שהיה צריך. אני הייתי בטוח שזה יהיה דיון בשבעה עשר בתמוז – יבואו שניים-שלושה חברי כנסת ועוד שניים-שלושה אנשים מבחוץ והחוק יעבור בקריאה ראשונה. הרי מה יש בחוק הזה? יש לי חשד, אדוני היושב ראש, שהנושא הוא בכלל לא החוק הזה. הנושא הוא מלחמת תרבות – האם בכלל צריך בתי דין רבניים בישראל? מה שאמר הרב שמעון יעקובי על שמונת המשרות, על שמונת הדיינים, ואני אומר לכם: בדיונים בוועדת הכספים, גם בזמן שלך וגם בזמן שלי, האפליה של התקנים ושל העוזרים המשפטיים; האפליה בין בתי המשפט לבתי הדין הרבניים זועקת לשמיים. יושבים פה בוועדה ואומרים: הם קיבלו תקנים. אתם יודעים מה קיבלו בתי המשפט? בית הדין הרבני בחיפה נמצא על מקום שעובר נחל מתחתיו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מקווה. יש מקווה שם. יש שם מקווה באמצע.
משה גפני (יהדות התורה)
לבית המשפט באשדוד בנו בניין חדש, את הישן נתנו לבית הדין הרבני.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בבתי המשפט באשדוד התקבלו עשרה תקנים בין 2016 ל-2017. עשרה תקנים. זה ההבדל בין - - -
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר. בסדר, הכול בסדר. אני יכול להביא את הנתונים על האפליה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל סוף כל סוף גם מחשבו אותו. זה לקח מלחמה, מלחמת עולם.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר, בסדר, בסדר.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו גם מחפשים את מנהלות בתי המשפט. אנחנו מחפשים את מנהלות בתי המשפט - - -. עוד לא מצאנו.
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, כי ניסו לשכנע אותי להעביר את בתי הדין הרבניים למשרד המשפטים – אני אז התנגדתי, לפני הרבה שנים. אז באו אליי והסבירו לי – אנשים שהם מוכרים היום, חלקם כבר לא כאן – שאם זה יהיה במשרד המשפטים, יושוו התנאים בין בתי הדין הרבניים לבין בתי המשפט. אכלנו את הדגים הסרוחים ועפנו מהעיר. הלכנו למשרד המשפטים, אבל קיבלנו קדחת.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא - - -
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר. אני יודע בדיוק את הנתונים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עם טומי לפיד אפילו, הגענו להסדרים עוד לחמש שנים תכנית.
משה גפני (יהדות התורה)
עם טומי לפיד זה היה. לא רציתי להגיד. אתה אומר הכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל תכנית של חמש שנים על שיפורים - - -
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר. כן, כן, הכול היה בסדר. בסדר.

אכלנו את הדגים הסרוחים ועפנו מהעיר. זו הייתה התוצאה בגלל שיש פה מלחמת תרבות. אין פה מאבק על החוק.

מה יושבת חברת הכנסת רחל עזריה ואומרת: הסכמנו? עוד לא אמרנו מילה. הרי לא התבטאנו בכלל. אנחנו מסכימים. ומה שיוסכם אנחנו מסכימים. אנחנו רוצים את הרעיון לאפשר לשני אנשים – גברים או נשים או גבר ואישה או אישה וגבר. הם מבקשים. הם אנשים דתיים או אנשים מסורתיים. זה סכסוך שלהם. לא נוגע בכלל לכל המערכת הציבורית. הם רוצים לדעת את האמת: האם אני חייבת לחברה שלי או החברה שלי חייבת לי? אני לא סומכת על בית המשפט בעניין הזה? למה לא לאפשר לה את זה? למה לא לתת את זה ממלכתית?

אז אם אתם רוצים להכניס אותנו לגטו, לקונכייה, שחבר הכנסת אורי מקלב ואני נציע הצעות שנוגעות רק לציבור החרדי – בסדר, תגידו את זה.
קריאה
- - - אותנו לגטו ולקונכייה - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זאת הצעה - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו לא נקבל - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל אתה מסביר לי ששתי נשים חרדיות רוצות את המרוץ, אבל זה ישליך על כולנו. סליחה.
משה גפני (יהדות התורה)
זה לא ישליך על שום דבר. באמת.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדרבה, בואו ניקח את המונופול של בתי הדין הרבניים ואז - - - מה שאתה רוצה.
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא רוצה - - -

אנחנו לא נכנסים, אנחנו כבר בעידן אחר. הפעילות שלנו: גם שלו כיושב ראש ועדת המדע והטכנולוגיה וגם שלי כיושב ראש ועדת הכספים – אנחנו דואגים לכלל הציבור. לא יקנו אותנו בזה שיגידו: לציבור החרדי יהיה פתרון. לא רוצה פתרון לציבור החרדי. אני רוצה פתרון לשתי נשים שאומרות הלל ביום העצמאות ורוצות בסכסוך ממוני לדון בבית דין ממלכתי רבני. מה הבעיה בזה? אם אנשים הם ליברליים, הם רוצים לתת לכולם את הפתרונות שלא מפריעים לאף אחד; אם לא מלחמת התרבות הזאת, שהמגמה לבטל את בתי הדין הרבניים; היעד שהכול יהיה בהסכמה לנישואין וגירושין לא יהיו על פי ההלכה. אגב, אני נמצא פה הרבה שנים. לפי מה שמתקדם כל הזמן, בסוף גם יהיה אסור לנו נישואין וגירושים במדינה, על פי היעד שלהם, על פי ההלכה. גם זה יגיע.
קריאה
- - -
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו עדיין לא שם, אבל היום כבר מתערבים בחיים שלנו עם כל מיני; לא רוצה לדבר יותר מדי. יש לי דיון אצל היועץ המשפטי לממשלה בשבוע הבא.
קריאה
הקוזק הנגזל.
משה גפני (יהדות התורה)
לא נותנים לנו לחיות.
קריאה
ולנו?
משה גפני (יהדות התורה)
שלא תהיה טעות. כל הליברליזם האלים הזה. אני לא יכול לעשות הפרדה בין גברים לנשים?
קריאה
למה לא?
משה גפני (יהדות התורה)
הנשים אצלנו דורשות את זה. באים כל הזמן ארגוני הנשים - - -
קרן הורוביץ
- - - אין חברות כנסת.
משה גפני (יהדות התורה)
באים ארגוני הנשים והם באים בטענות אלינו.
קריאה
החוק אוסר עליך.
משה גפני (יהדות התורה)
לא נותנים לנו לחיות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן. אתה צודק – מדינה דמוקרטית ולא מדינת הלכה. כל פעם צריך להזכיר את זה. חבר הכנסת משה גפני, זה בדיוק העניין. זה בדיוק העניין.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברת הכנסת מרב מיכאלי, אי אפשר.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אי אפשר מה שהוא אומר, אי אפשר להשאיר את זה ככה, זה מופרך. זה פשוט מופרך.
משה גפני (יהדות התורה)
אני מבקש, אדוני היושב ראש, אני לא רוצה שתהיה כאן מדינת הלכה. לא רוצה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתה צודק. זה לא טוב לך יותר מאשר לי.
משה גפני (יהדות התורה)
אני רוצה שתהיה כאן מדינה דמוקרטית שתאפשר לכל אחד במקרה הזה - - -
קריאה
להדיר.
קריאה
לכל אחת.
קריאה
לכל אחד להדיר - - -
משה גפני (יהדות התורה)
לכל אחת ולכל אחד לחיות בעניין הזה כפי שהוא מבקש. מבקשות שתי הנשים הללו, הן מבקשות לדון בבית דין רבני בסכסוך ממוני ביניהן.
קריאות
- - -
משה גפני (יהדות התורה)
עכשיו, יש פה, על כל נושא שנעלה, כל נושא, תהיה התקפה בגלל שלא רוצים שמדינת ישראל תהיה מדינה יהודית. הם לא רוצים את זה. ומה שמסתתר מאחורי ההתנגדות לחוק הזה, אם אנחנו מדברים על ההיגיון, זה רק למחוק את מדינת ישראל כמדינה יהודית.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אההה - - -
משה גפני (יהדות התורה)
זו האמת.

אנחנו, החרדים, לא ניתן את זה. אנחנו נילחם שמדינת ישראל, חוץ ממה שהיא תהיה מדינה דמוקרטית, היא גם תהיה מדינה יהודית. כל מה שאנחנו מביאים, כל מה שאנחנו מדברים, מה שאנחנו מבקשים לשמור על הסטטוס קוו, זה כדי שהילדים שלכם והנכדים שלכם יידעו שהם חיים במדינה יהודית.
קריאה
אוי - - -
קריאה
לא צריך - - -
קריאה
- - - לו תודה.
קריאה
- - - תודה.
משה גפני (יהדות התורה)
אחרת, לא יהיה הבדל. לא יהיה הבדל בינם לבין כל מיני אנשים שחיים בצרפת ובארצות הברית.
קריאות
הסתדרנו בלעדיכם - - -
קריאה
- - -
משה גפני (יהדות התורה)
זה מרגיז אותם בגלל שהם יודעים את האמת.
קריאה
אוההה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה רבה.

עכשיו ניתן לאנשי הממלכה ואחר כך ניתן לארגונים. עורכת הדין מוריה כהן בקשי.
מוריה כהן בקשי
כן. שלום לכולם. עורכת הדין מוריה כהן בקשי, משרד המשפטים.

אנחנו דנים היום בהצעת חוק מורכבת שהרבה קולמוסים נשברו עליה, ואני יכולה לומר שעוד לפני "סימה אמיר", שאני חושבת שזה יותר מעשר שנים; אני זוכרת את הדיונים סביב הסוגיה הזאת: במתווה של סמכות שיפוט, במתווה של בוררות, בפרטי ההצעה הזאת, עם דעות שונות, עם עמדות שונות – גם משפטיות וגם עקרוניות.
משה גפני (יהדות התורה)
אז מי שהוביל את הצעות החוק; - - - את צודקת. מי שהוביל את הצעות החוק היה הרב וחבר הכנסת יצחק לוי וחבר הכנסת זבולון אורלב. הם הובילו בכנסת. אחרי הבג"ץ.
מוריה כהן בקשי
היו הרבה, אני יודעת. היה פרטי והיה ממשלתי והיה ואני מכירה.
משה גפני (יהדות התורה)
רק שלא יגידו שזה החרדים. זה לא החרדים. החרדים הצטרפו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
חבר הכנסת זבולון כלפה.
משה גפני (יהדות התורה)
כן.
מוריה כהן בקשי
אני מכירה את הכול: מכירה גם את הממשלתיות וגם את הפרטיות ואת כל הדיונים שהיו סביבם והיו חילוקי דעות גדולים, אני יכולה לומר.
משה גפני (יהדות התורה)
גם אז לא הבנתי את זה.
מוריה כהן בקשי
אני אתייחס לכותרות שאמר היועץ המשפטי: שאלת האם, הפלורליזם השיפוטי, שאלת היהודית והדמוקרטית שאלה עקרונית, שאלת הסמכויות, שאלת ההסכמה, ואני אוסיף גם את שאלת התקציב בכותרות קצרות.

שאלת האם. אני חושבת שמדובר בראש ובראשונה באמת בשאלה ערכית, אידיאולוגית, שכוללת גם עמדות ערכיות לגבי תפקיד המשפט; לגבי כן פלורליזם שיפוטי, לא פלורליזם שיפוטי; וגם שאלות לגבי השאלה העקרונית: האם נכון להמשיך את אותו נוהג שהיה קיים לפני "סימה אמיר", שבתי הדין פעלו כבוררים. בשאלה הזאת עמדת הממשלה הייתה שהמתווה העקרוני של בוררות לבתי הדין הרבניים הוא מתווה שהיא תומכת בו. בהינתן הדבר הזה, אנחנו בחנו, בהרבה מאוד דיונים, את השאלה אם משפטית אפשר לאפשר מודל כזה. ואנחנו סבורים, למרות שיש שאלות על עצם הרעיון, שבמתווה זהיר ובאמת שיעמוד על כל ההיבטים הנדרשים, ניתן לקיים מודל כזה, וזה לא מייתר את הדיון העקרוני שהתקיים פה על שאלת האם, שהיא באמת שאלה מהותית ששווה את הבחינה שלה, אבל אני מדברת עכשיו דווקא בהיבטים המשפטיים.

יש קשיים משפטיים שעולים סביב ההצעה הזאת וצריך לנסות לתת להם מענה. החלטת ועדת השרים, אני רוצה להדגיש שהיא הייתה שהצעת החוק הזאת תקודם רק בהסכמת משרד המשפטים ומשרד האוצר, ובהיבטים של קטינים – גם במעורבות של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. גם לפני הדיון בהחלטה של ועדת השרים וגם לאחריה אנחנו קיימנו הרבה מאוד דיונים עם הנוגעים בדבר, בעיקר מול בתי הדין הרבניים. אבל לא רק מול בתי הדין הרבניים, אלא גם מול גורמים שונים שעוסקים בענפי המקצוע שרלבנטיים לדבר הזה.

ההצעה כפי שהיא מונחת כאן איננה ההצעה המוסכמת, ויש לנו הרבה הערות להצעה הזאת שנביא אותן הדיונים. יש סוגיות שעוד לא לובנו עד הסוף ואני רוצה להגיד באופן כללי שאני חושבת שצריך להיזהר פה ממשהו מהיר. צריכה להיעשות פה עבודה יסודית בוועדה סביב ההצעה הזאת. כי דווקא מי שתומך במתווה הזה – חשוב שהמתווה הזה ייעשה בצורה נכונה וזהירה.
משה גפני (יהדות התורה)
אתם העברתם את ההערות שלכם בקשר - - -?
מוריה כהן בקשי
אנחנו לא העברנו אליכם, אבל ישבנו עם בתי הדין. רובם מגובשים. יש סוגיות שעדיין לא סגורות עד הסוף. אפילו בימים האחרונים קיבלנו עוד ועוד הערות.
משה גפני (יהדות התורה)
אז אפשר לקריאות השנייה והשלישית - - -
קריאה
לא.
קריאה
לא. מה פתאום.
מוריה כהן בקשי
אנחנו לא סבורים שזה נכון לקריאות - - -. אני גם אגיד עוד משהו.
משה גפני (יהדות התורה)
- - -
מוריה כהן בקשי
אולי אני אגיד משהו חדש. אנחנו באמת סביב ההצעה הזאת עם הרבה מאוד ישיבות - - - עם חבריי וגם לפעמים חילוקי דעות.

אני כן רוצה לומר, קודם כל, שהחלטת ועדת השרים הייתה שהצעת החוק תובא לוועדת השרים טרם הקריאה הראשונה לאישור. היא לא תובא - - - הראשונה לפני שיש אישור של ועדת השרים, וזה בהינתן שגם הגענו להסכמות בדברים האלה כגורמי מקצוע.

אני אתייחס לנושאים בכותרות. נושא הסמכויות עצמן. אנחנו בהקשר הזה, כבר בהצעה שמדברים על הגבלות, אנחנו סבורים שצריך להוסיף הגבלות מסוימות. ישבנו עם בתי הדין ואני אעיר על הדברים האלה: בין אם דיני עבודה, אנשים עם מוגבלויות, שוויון ועוד. נושאים של קטינים. כל מיני נושאים שאנחנו נדון בהם לגבי הסמכויות עצמן.

נושא ההסכמה הוא נושא מאוד משמעותי שנכון לדון בו. הצורך בהסכמה ברורה מראש של הצדדים בעיניים פקוחות למתווה הזה והניסוח שיביא לידי ביטוי את ההסכמה הזו, צריך להיכלל בהצעה הזו. גם לעניין הזה אנחנו ישבנו גם על נוסחים בדבר הזה.

והנושא האחרון זה הנושא באמת של התקציב. נושא התקציב חייב להיות שזה לא יבוא על חשבון בני הזוג המתדיינים בעניינים שבסמכות בתי הדין היום, בפרט לאור העובדה שהסמכויות של בתי הדין, לא תמיד הן בבחירת הצדדים, ולאור רגישותן של הסוגיות כמובן של דיני משפחה - - -
משה גפני (יהדות התורה)
למה התקציב נוגע למשרד המשפטים? כל דבר - - -
מוריה כהן בקשי
אני אומרת שהצורך בכך שלא תצומצם הפעילות והיעילות של בתי הדין בדונם בענייני משפחה, הוא נושא מאוד-מאוד משמעותי בתוך המתווה הזה.
משה גפני (יהדות התורה)
אתם גם מגבילים את בתי המשפט בגלל שיש שם חוסר תקציבי?
מוריה כהן בקשי
יש כאן הרחבה - - -
משה גפני (יהדות התורה)
לא יודע מה זה נוגע למשרד המשפטים - - -
מוריה כהן בקשי
יש כאן הרחבה של סמכות במשהו שהוא בהסכמת הצדדים כעוד אפשרות לתת להם בבחירה. חשוב שלא יבוא על חשבון הדבר שהוא לא בא - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אז הוא אמר שזה לא יבוא.
מוריה כהן בקשי
אמרתי.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר.
מוריה כהן בקשי
אני לא אמרתי שיש בכלל - - -. כי צריך לשים לב.
משה גפני (יהדות התורה)
למה משרד המשפטים צריך להגיד את זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר הכנסת משה גפני.
משה גפני (יהדות התורה)
אני רוצה לדעת את - - -
מוריה כהן בקשי
כי זאת עמדה מהותית שלנו - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אם רוצים לתת כוח למשרד האוצר שהוא יצטרך להוסיף כסף כדי שחברת הכנסת רחל עזריה תוכל להתנגד, אז זה בסדר.
מוריה כהן בקשי
לא. אני אסביר, כי זה בא מתוך המקום שכשאנחנו פותחים משהו חדש - - -
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר. בסדר. יש לי עוד כמה דברים. אני אביא לכם עוד כמה דברים שחסר תקציב והשירות לאזרח נפגע. בסדר. אני אביא לכם.
מוריה כהן בקשי
ועוד אולי דבר אחרון, כי את הדברים הפרטניים אנחנו נגיד בתוך המתווה עצמו.

בנושא שבו שופט דן כשופט, לא נכון לערב את התחומים ולתת סמכות לדון כבוררות. זאת עמדה רוחבית שלנו, גם לגבי בתי המשפט, וזה מובא בנוסח. כללית זה מובא בהצעה. אנחנו חושבים שצריך לשפר את הנוסח במובן הזה שבענייני המשפחה שיש לבית הדין סמכות לדון בהם כסמכות שיפוט, לא נכון לתת להם את הסמכות לדון כבורר. זה גם דבר שהוא עקרוני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אלא מה? אז מה כן?
מוריה כהן בקשי
כל נושאי המשפחה עצמם לא יהיו בדבר הזה. בהם יש לנו את סמכות השיפוט הקיימת. יש לנו נזיקין, יש לנו חוזים, יש לנו את כל הנושאים האחרים שבהם אין את הערבוב הזה בין הבוררות לבין השיפוט. אני חייבת לומר שבמסגרת הדיונים והטיעונים שהיו, יש טענה עקרונית: איך יכול להיות שבית משפט, בכלל, קונספטואלית, יהיה בורר? אנחנו סברנו שבמתווה זהיר אפשר ללכת על הדבר הזה ובלבד שלא יהיה עירוב תחומים בתוך הדבר הזה.
בתיה כהנא דרור
את אומרת שלסימה אמיר זה לא היה - - -?
מוריה כהן בקשי
כן.
בתיה כהנא דרור
זאת עמדת משרד המשפטים?
מוריה כהן בקשי
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עורכת הדין מוריה כהן בקשי, את מכירה איך אנחנו עובדים. אם הייתי יודע שזה כך, לא הייתי מביא את הנושא הזה עכשיו לדיון. כי זה לא יכול להיות מצב שאנחנו מקבלים וכבר מעלים את זה לדיון ועדיין הוויכוחים, ועוד לא בפרט קטן או לא שאני יכול להכריע בו, אלא בנושאים העקרוניים עוד לא נגמר ביניכם. זה לא יכול להיות דבר כזה. אז אתם חייבים הייתם לגמור את הוויכוחים ואת הדיונים לפני. כי ברגע שזה הגיע לפה אנחנו נכריע. זאת אומרת, לא אתם תכריעו, אנחנו כבר נכריע. אני נותן לכם תמיד את האופציה להגיע להבנות ולהסכמות לפני כן ולהביא לנו דבר כשולחן ערוך ואני מוכן לזה. גם אפשר לשנות אז, אבל אם אתם נמצאים במחלוקת – בסדר. כמו שבג"ץ אומר: אתם נמצאים במחלוקת, אז אני אחליט. אז הפעם אני אומר ככה: אם אתם במחלוקת ולא מסוגלים להגיע להבנות, אז אנחנו נחליט כאן ברגע שיגיע לוועדה. אז אני אכריע. אביא לחבריי ונכריע את הדברים.
מוריה כהן בקשי
אני לא אמרתי שאנחנו לא מסוגלים - - -. אמרתי שאנחנו לא נמצאים היום - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מתי זה כן? מה פירוש היום לא?
מוריה כהן בקשי
המועד של הדיון הזה נודע לנו בזמן מאוד קצר ובתוך הימים האלה עשינו את המקסימום שאפשר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה פירוש? מה זה "מאוד קצר"?
מוריה כהן בקשי
שבוע? פחות משבוע.
אלעזר שטרן - הלשכה המשפטית
בשבוע שעבר.
קריאה
בשבוע שעבר.
מוריה כהן בקשי
פחות משבוע. פחות משבוע ימים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נו? בסדר. בסוף מושב זה נקרא קצר?
מוריה כהן בקשי
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד מעט את תראי חוקי יסוד שמגיעים לך מעכשיו לעוד שעתיים. לעוד שעתיים. לעוד שעתיים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, אני מציע לתשעה באב. אולי עד תשעה באב? עד תשעה באב תהיו מוכנים. זה דיון מתאים לתשעה באב.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר הכנסת אלעזר שטרן.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
גם אם זה בפגרה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר הכנסת אלעזר שטרן, בבקשה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
למה? תעשו את זה בתשעה באב.
מוריה כהן בקשי
יש לנו הרבה הסכמות. יש הרבה מאוד הסכמות. יש לנו דברים. אנחנו לא ברמה מוגמרת היום לבוא ולהביא את זה לדיון ולהצבעה, אבל לא נראה לנו - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אבל היושב ראש צודק: זה אושר בוועדת השרים מזמן. אנחנו ביקשנו להביא את זה מהר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנחנו נתקדם. נשמע אותם, את המשך נציגי הממשלה, אחר כך את הנציגים האחרים. אם הזמן יספיק, אנחנו נתחיל להקריא ולהתקדם, ובמה שנצטרך נכריע.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - - אני לא מבין, החוק הזה – מה בוער? מה בוער? יש לך - - -?
משה גפני (יהדות התורה)
אבל אני לא יכול לסבול את זה. בגלל שאם הייתי הולך איתם לקואליציה, הייתי מקבל את זה, לא רק בוררות – שיפוט וכל מה שהייתי מבקש הייתי מקבל.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נכון. מסכים. נכון. בקדנציה הבאה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בטח, בטח. סחטנות. בטח.
משה גפני (יהדות התורה)
הכול הייתי מקבל. ואם אני הייתי הולך איתם לקואליציה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בקדנציה הבאה - - -
משה גפני (יהדות התורה)
לא, אני לא אמרתי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
קיבלת קדחת. קדחת קיבלת.
משה גפני (יהדות התורה)
הכול הייתי מקבל.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
תנסה.
משה גפני (יהדות התורה)
תנסה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - -
משה גפני (יהדות התורה)
מישהו היה שואל אותך בכלל אם לקבל - - - לממשלה? היו שואלים אותך? היית נסחט - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הכול היית מקבל. התרגלת, אה? הכול.
משה גפני (יהדות התורה)
הכול הייתי מקבל - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
נכון ,הכול, הכול.
משה גפני (יהדות התורה)
אותך היו זורקים - - - מישיבת ממשלה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הכול היית מקבל.
משה גפני (יהדות התורה)
איזו צביעות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עורכת הדין מוריה כהן בקשי, הרב שמעון יעקובי והאחרים, אני אומר עוד פעם: מהרגע שזה מגיע לפה, אז הוועדה מכריעה. אני נותן לכם את הזמן, ואתם מכירים אותי – אני נותן לכם מספיק זמן, מבחינתי. כדי לגבש הצעות, להביא דברים מוסכמים, שגם אז אפשר לשנות אותם. לפחות אני נותן לכם את הצ'אנס הזה. אחרת, אנחנו נכריע.

אני אומר שוב: אם אנחנו נספיק, אני לא יודע - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
למה בכלל אתה עושה את הדיון, אדוני היושב ראש? תכריע. באמת, התרגלת. יש משרד משפטים, מה זה משנה? תכריע, אתה יכול הכול.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה אני אמרתי עכשיו?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מה, לא שמעת מה אמרת? אני אגיד לך מה אמרת?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן. כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרת שלא משנה אם תעשו את הדיון או לא. אם לא, אנחנו נכריע. מה בוער לך?
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא.
משה גפני (יהדות התורה)
הוא לא אמר את זה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תסלח לי, אמרתי בדיוק את ההיפך.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
חבר הכנסת משה גפני, אני לא צריך את העזרה שלך.
משה גפני (יהדות התורה)
הוא אמר את ההיפך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי בדיוק את ההיפך.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא צריך את העזרה שלך.
משה גפני (יהדות התורה)
הוא אמר את ההיפך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי בדיוק את ההיפך, אמרתי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא.
משה גפני (יהדות התורה)
ההיפך.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי בדיוק את ההיפך.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
עזוב, אדוני היושב ראש. כמו שאמרת, אתם כבר מכירים אותי. אנחנו מכירים אותך כבר, חבל על הדיון.
משה גפני (יהדות התורה)
ההיפך הוא אמר. ההיפך.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
חבל על הדיון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עזוב, עזוב. די, חבל על הזמן. באמת, נו. חבר הכנסת אלעזר שטרן, לפעמים אתה - - -
מוריה כהן בקשי
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה שאני מבקש, אני אומר עוד פעם: אם נספיק היום ונתחיל להתקדם? בסדר. סביר שלא נספיק כי אנחנו עד 11:30, אז יהיה לכם עוד צ'אנס, אבל תנצלו. אני לא רוצה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בלילה. בלילה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, בלילה. אנחנו לא יושבים ועובדים בלילה לפעמים עד - - -. עם היועץ המשפטי גור בליי לפעמים אני מדבר איתו ב-22:00 בלילה והוא עוד עדיין במשרד. נכון?
גור בליי
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה קורה. בסדר - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, נו, באמת.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, למה החיפזון?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אמרתי חיפזון?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא. אז מה אמרת?
משה גפני (יהדות התורה)
איזה חיפזון? מה חיפזון? על מה מדובר, ריבונו של עולם? חיפזון.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שניסיתי להגיד שמהרגע שחוק מגיע, אני אתן להם זמן להגיע להסכמות.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא יודע, אתה מנצל את זה שמהקואליציה כולנו וישראל ביתנו יצאו והם אמרו לך דברים אחרים - - -
משה גפני (יהדות התורה)
למה אתה דואג, לרוב? למה אתה דואג, לרוב?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אמרתי כשלא היית: אני אחכה שחברי הכנסת ילכו כדי שאני אצביע. מה, אתה עושה צחוק? באמת, נו. אל תדאג.
משה גפני (יהדות התורה)
כן, בדיוק. ומה, אתה דואג לרוב?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה לא שמעת מה הם אמרו לך?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אל תדאג.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
שזה בניגוד להסכמות איתם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עזוב, נו, זה בסדר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
כן? מה פירוש "בסדר"?
משה גפני (יהדות התורה)
אני מתרגש מהרעיון של חבר הכנסת אלעזר שטרן שהוא דואג להסכמות שלנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מה שאני מבקש, אל תעשו את זה עוד פעם. תשבו ותגיעו להבנות. אם לא תגיעו להבנות זה בסדר. תבואו לוועדה, תגידו: רבותיי, יש לנו חילוקי דעות – אנחנו נכריע. בסדר. אבל תגיעו כי אני רוצה ואני בלחץ. אני אומר: ללחוץ אתכם שכן תשבו וכן תגיעו להבנות. אין אינסוף זמן.
מוריה כהן בקשי
יש לנו הבנות, אני גם יכולה להביא אותן בדברים שהם מוסכמים כיום, אבל יש עוד דברים שיש פשוט השלמות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, בדברים העקרוניים שדיברת. אז בהם אני מבקש. אבל אם את יודעת שאני מעלה את החוק, תשתדלו לגמור את כל ההבנות בכל. כי אחרת, את יודעת מה יקרה. ויכול להיות שלפעמים אתם לא מצליחים וזה בסדר. אז תביאו לפה ותגידו: רבותיי, יש חילוקי דעות בממלכה. זה גם בסדר, ואז הוועדה תחליט. אבל אני נותן לכם את הצ'אנס ואני מבקש ואתם מכירים אותי בדיוק הפוך. אני לוחץ תמיד שתגיעו להבנות והסכמות.
מוריה כהן בקשי
זה לא רק - - -. לפעמים זה - - - של דברים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, אל תיקח את זה לפינה הזאת תמיד.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא, אני לוחץ.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - אמרה: אפשר להצביע בקריאה ראשונה. אין שוני ממה שהוחלט בוועדת השרים ואל תיקח את זה לשם. אל תיקח את זה לשם - - -
קריאה
- - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, אתה יודע מה ההבדל? תגיד, למה לגיור אתם צריכים חצי שנה, למה לגיור צריכים חצי שנה, ואת זה אתה אומר: בשנייה אני כאילו מביא את זה? מה בוער לך?
היו"ר ניסן סלומינסקי
איזו שנייה אני מביא את זה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה הבעיה?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
כשאין גיור יש התבוללות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איזו שנייה?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מה קורה פה? מה קורה פה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
איזו שנייה אני מעביר את זה? באמת.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
וזה מה שאתה אומר להם.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא. אני אומר להם שאני רוצה שהם - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא. אז תעשה דיון המשך בתשעה באב. נגמר המצב הזה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא, אי אפשר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
נו, בטח שאני אעשה דיון המשך.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
כן.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדוני, אי אפשר להצביע על הנוסח הזה, סליחה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אי אפשר להצביע על נוסח שהוא לא נוסח, עם כל הכבוד.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
באמת. אתה משווה את זה - - -? ולמה לגיור צריך חצי שנה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני אמרתי שאני הולך להצביע?
אלעזר שטרן (יש עתיד)
למה אתה לא אומר להם: יש לכם חצי שנה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן? אני אמרתי שאני הולך להצביע? כרגע עוד אתם כאן, רק - - - פה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
היא לא אמרה שאי אפשר להצביע. היא לא אמרה שאי אפשר להצביע, וגם היא אמרה שאם לא סטינו משום דבר ממה שאושר בוועדת השרים, אז צריך להצביע עליו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא, בשום אופן. אין פה נוסח בכלל. זה לא נוסח סגור.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
מוריה כהן בקשי
בואו נתחיל להתקדם, אבל אנחנו במקביל צריכים לסגור כמה דברים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, בסדר. בסדר.

יש כאן עוד מי מהממלכה שקשור לעניין שרוצה לומר?
רמי טרביה
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מי?
רמי טרביה
עורך הדין רמי טרביה, היועץ המשפטי של בתי הדין הדתיים הדרוזים.

הצעת החוק מחילה את החוק על בתי הדין הדתיים הדרוזים גם כן. הרב שמעון יעקובי הציג עיגון הלכתי למוסד הבוררות, הציג צרכים, וצריך לזכור ולהבין, ובאמת זה קורה בהרבה נסיבות שבתי הדין הדתיים הדרוזים הם טיפה דחוקים הצידה. ויותר מכך, הדין הדתי הדרוזי איננו מוכר גם לבעלי זכות ההצבעה כאן ובאמת יש צורך לחדד אותו בהזדמנות זו כאשר כולם נמצאים כאן ולהסביר - - -
משה גפני (יהדות התורה)
הם נמצאים בגלל סיבות אחרות.
רמי טרביה
מובן לי.

מדוע אין להחיל את החוק הזה על בתי הדין הדתיים הדרוזים? מה שכן משרת את בתי הדין הרבניים ובאמת מסייע ובאמת יכול להקל, לתרום לבתי הדין הרבניים וגם לשרעיים, אם יש מצב כזה, אינו במקרים מסוימים יכול לתרום לבתי הדין הדתיים הדרוזים וגם אינו מסתדר ועולה בקנה אחד עם הדין הדתי הדרוזי.

הדת הדרוזית היא סודית. בתי הדין הדתיים הדרוזים פועלים במסגרת חוק בתי הדין הדתיים הדרוזים שקובע סמכות שונה מהסמכות של בתי הדין הדתיים הרבניים בחלק מהעניינים.
משה גפני (יהדות התורה)
אתם - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר הכנסת משה גפני, לא, לא, לא.
משה גפני (יהדות התורה)
שנייה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא. תן, נשמע אותו.
משה גפני (יהדות התורה)
אני רוצה לדעת האם הם לא מסכימים שהחוק הזה יחול? זו גם העמדה שלכם, אני חושב. נכון?
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שנייה. נשמע אותו.
רמי טרביה
אז סמכויות בתי הדין הדתיים הדרוזים הן קבועות בחוק בתי הדין הדתיים הדרוזים. יש את הסמכות הייחודית בגירושין, נישואין והקדשים, ויש את הסמכות בהסכמה בעניינים הנלווים לגירושין הקבועים בסימן 51 - - -

אין בבתי הדין הדתיים הדרוזים מרוץ סמכויות, אין הוראת כריכה בחוק בתי הדין הדתיים הדרוזים, ובדת הדרוזית, בדין הדתי הדרוזי אין מושג של בוררות. בחוק המעמד האישי של העדה הדרוזית בישראל יש מושג דומה – שעטנז גישור. אני - - -. קשה גם לקרוא לזה במונח מתאים ומדויק בשפה העברית, אבל גם הדין הדתי הדרוזי מונע ואוסר השתתפות של בעל דין בין כתלי בתי הדין הדתיים הדרוזים שהוא אינו דרוזי. הסמכות הייחודית וגם זאת שבהסכמה קובעת שרק דרוזים תושבי או אזרחי המדינה יכולים להתדיין בין כתלי בתי הדין - - -

ישנם נושאים אחרים, שכן הצעת החוק לא נדרשה אליהם והיא לא הותאמה לדין הדתי הדרוזי ולסמכויות בתי הדין הדתיים הדרוזים.
כשמו כן הוא
בית דין דתי דרוזי. העמדה הזאת היא גם מייצגת את עמדת הרשות הרוחנית של העדה הדרוזית, של השייח מואפק טריף, ושל הקדים מדה'ב בבתי הדין הדתיים הדרוזים. הם באמת מתנגדים להכנסת – מה לעשות? גם אם זה בבורות – לבעלי דין שאינם דרוזים לבין כתלי בתי הדין. זאת העמדה של בתי הדין הדתיים הדרוזים.

בשונה מהרבנים גם, ישנו הבדל אחד שיושב בשני בתי דין דתיים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
- - - אני שומע אותך ואני מנסה כל פעם להבין בדיוק. הבנתי מה - - - אבל לגבי החוק הזה. זאת אומרת, איפה עמדתכם? שאני אבין.
רמי טרביה
אנחנו גם באנו בדברים עם - - -. אנחנו הרי חלק ממשרד המשפטים. משתייכים למשרד המשפטים. אנחנו התדיינו ושלחנו עמדה גם לעורכת הדין מוריה כהן בקשי והיה חשוב לי להסביר את הדין הדתי הדרוזי כדי שבעלי זכות ההצבעה כאן יבינו על מה הם מצביעים. הם מכלילים בית דין דתי שהוא כפוף לדין דתי שהוא שונה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זאת אומרת במילים פשוטות: אתם מבקשים לא להיכלל בחוק הזה?
רמי טרביה
כן. להוציא - - -
מוריה כהן בקשי
זאת הייתה ההחלטה. אחד הדברים זו הייתה החלטה של ועדת השרים לקבל ושזה יחול רק על בתי הדין הרבניים, ובמובן הזה - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה בסדר. זה מה שדובר.
משה גפני (יהדות התורה)
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן, בסדר.
מוריה כהן בקשי
זו החלטת ועדת השרים.
רמי טרביה
אני אומר את זה כי עיקר הדיון כאן הוא נוגע לבתי הדין הרבניים. רק רציתי - - - לסייג ולהסביר ובאמת להביא את זה בחשבון בדיונים מתקדמים יותר.
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, מאה אחוז. הבנו. טוב.
קריאה
תודה רבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
תודה רבה.

חברת הכנסת עליזה לביא.
עליזה לביא (יש עתיד)
תראו, חברים, הנושא של בתי הדין לא מתחיל בהצעה הזאת. 15 שנים לפני שהגעתי לכנסת ניסינו לבקש את הדבר הפשוט של ארבע נשים בוועדה למינוי דיינים. נשים בוועדה למינוי דיינים. עוד לא נשים דיינות. אני לא ראיתי את ההתלהבות ואת שינוס המותניים - -
קריאה
את הפלורליזם.
עליזה לביא (יש עתיד)
- - סביב הצעת החוק שלי, של נשים בוועדה למינוי דיינים. זה היה כנגד והרבה מאוד טענות ומענות שנשמעו מהסובבים בחדר. והפלא ופלא, הפלא ופלא – תראו את רמת האנרגיה, את העניין. הרי זאת לא הפעם הראשונה שאתם מנסים להביא את ההצעה הזאת.
משה גפני (יהדות התורה)
למה? אבל יש היום חברות בוועדה למינוי דיינים.
עליזה לביא (יש עתיד)
ברוך השם, יש היום ארבע נשים.
משה גפני (יהדות התורה)
- - - אפילו לא אחת חרדית. אפילו לא אחת חרדית.
עליזה לביא (יש עתיד)
קודם כל, בוא נתחיל עם נשים חרדיות.
קריאה
כן. אתם לא - - -
משה גפני (יהדות התורה)
- - - פוליטי.
עליזה לביא (יש עתיד)
בוא נתחיל עם נשים חרדיות.
משה גפני (יהדות התורה)
- - - נשים, פוליטי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אז אתה רוצה לדבר על זה? אתה רוצה לדבר על זה? בוא, נביא חברות כנסת חרדיות.
משה גפני (יהדות התורה)
הנשים זה רק הכותרת, הגיגים.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה הזמן, הגיע הזמן שתהיינה חברות כנסת חרדיות שתדאגנה לא רק לנשים חרדיות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
משה גפני (יהדות התורה)
לא, באמת – לנשים הן דואגות.
עליזה לביא (יש עתיד)
אתם לא נותנים להן. אתם פוחדים מהנשים החרדיות שלכם.
משה גפני (יהדות התורה)
מקום לנשים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברת הכנסת עליזה לביא, תחזרי לחוק. נו, עזבו את זה. אל תתחילו להתפרס לכל הצדדים.
עליזה לביא (יש עתיד)
- - - נו, באמת.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל זו האמת. נו, מה אם אני אגיד על החוק?
עליזה לביא (יש עתיד)
מה האמת? מה האמת?
אורי מקלב (יהדות התורה)
הוועדה למינוי דיינים זה החוק - - -? למה התכוונת? הוועדה למינוי דיינים - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
מה האמת?
אורי מקלב (יהדות התורה)
כמה אפשר למחזר את אותן סיסמאות? - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
כן, אני מזכירה לך שיש פה הצעת נגד לוועדה הזאת. אני מזכירה לכם. אז קודם כל תתקנו את העובדה שאין נשים חברות כנסת מטעם המפלגות שלכם ואחרי זה תבואו להאשים אותנו. אנחנו חיים במדינה יהודית ודמוקרטית, אם עדיין אתה עוד לא יודע את זה.
משה גפני (יהדות התורה)
לא, אני עוד לא יודע.
עליזה לביא (יש עתיד)
אוקיי. אז כדאי שתדע.
משה גפני (יהדות התורה)
כשאני רואה אותך, אני לא יודע.
עליזה לביא (יש עתיד)
אתה לא יודע. גם אני כשאני רואה אותך.
משה גפני (יהדות התורה)
נכון. - - - לא נמצאים באותו מקום.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה לעשות? הנשים שלנו - - - מה שאצלכם זה לא.
משה גפני (יהדות התורה)
נשים - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
הצעת החוק הזאת שמבקשת לבוא ולהרחיב במקום פוצע ומדמם, פוצע ומדמם. יותר מדי שנים, אבל יותר מדי שנים אנחנו, לצערי הרב, נלחמים במציאות הקשה בבתי הדין, וחלו ניסיונות בשיפורים שבאו אחרי כאב וזעקה מהשטח. לא ראיתי איזושהי יוזמה שהתחילה בבתי הדין אל זעקה של נשים. אנחנו כל שנה, פה, בתענית אסתר נפגשות, כבר שנה חמישית, בכנסת ישראל. מאז שהגעתי מיסדתי את היום הזה. אתם לא טורחים אפילו להגיע לחלק מהימים. לבוא ולשמוע, לבוא ולראות איך אפשר לקדם. אנחנו מדברים פה על מספר עצום של עגונות, של מסורבות גט, במקום שאת האנרגיה הזאת הייתי רוצה לראות איך פותרים בעיות. איפה האומץ ההלכתי שהיה לאורך הדורות? אז אתם רוצים ובאים לבקש סמכויות נוספות? אז בואו נפתח את הכול. מרוץ הסמכויות הארור שקיים כאן במבנה שלנו במדינת ישראל. אנחנו, במו ידינו, מביאים להתעמרות ולכעסים בתוך בני זוג ברגעים היותר קשים והמורכבים שלהם. המרתון הנוראי הזה. אז אם רוצים לבוא ולפתוח, למה רק באופן נקודתי שכזה? למה לא לבוא ולראות איך את המערכת כולה אנחנו משנים מהבסיס? למה הטלאים הללו?

אז יש אולי צדק בחלק מהדברים ואתה אומר: אני רוצה לבוא ולתת. אבל אם לבוא ולתת, אז למה לא לבוא ולראות איך נותנים לכולם ולכולן? איך משנים? איך עושים את זה? ואפשר לעשות את זה. למה על טלאים?
משה גפני (יהדות התורה)
הייתם בקדנציה הקודמת בשלטון. למה לא עשיתם את זה?
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל אני הבאתי את מרוץ הסמכויות.
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו היינו באופוזיציה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אתה יודע שאני קידמתי ומקדמת - - -
משה גפני (יהדות התורה)
צבועים. הייתם בשלטון.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל איזה סיכוי יש לי - - - את מרוץ הסמכויות?
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו היינו באופוזיציה.
עליזה לביא (יש עתיד)
ומה אתם עשיתם?
משה גפני (יהדות התורה)
צבועה.
עליזה לביא (יש עתיד)
כל דבר שנוגע לדת ומדינה - - -
משה גפני (יהדות התורה)
צבועה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברת הכנסת עליזה לביא, את רוצה שאני - - - אותך? לא, אני לא רוצה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, הוא מפריע לי. מה אתה רוצה שאני אעשה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, אבל אל תיכנסי. אל תיכנסי.
עליזה לביא (יש עתיד)
מה זה "אל תיכנסי"?
היו"ר ניסן סלומינסקי
את נכנסת לנושאים שזה לא החוק.
עליזה לביא (יש עתיד)
מה זה "לא החוק"? מה זה "לא החוק"?
היו"ר ניסן סלומינסקי
בדוכן, בכנסת את יכולה לדבר על מה שאת רוצה. פה תדברי על הנושא עצמו.
עליזה לביא (יש עתיד)
מה זה "לא החוק"? אתה רוצה לומר לי שמרוץ הסמכויות זה לא חלק מהעניין הזה? לבוא ולפתוח עכשיו את הדיון להגדלה של סמכויות של בתי הדין. אז קודם כל שבתי הדין - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - אחוז הגירושין הגבוה.
משה גפני (יהדות התורה)
וגם - - - העגונות והגירושין זה אנחנו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - אנחנו אשמים בגירושין.
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו אשמים בגירושין.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
משה גפני (יהדות התורה)
אתם חייבים להגיע בסוף לזה שאנחנו אשמים ברצח ארלוזורוב.
עליזה לביא (יש עתיד)
אתה יודע למה אתה כועס? כי אתה יודע שאני מדברת דברי אמת.
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא כועס. אני לא כועס. אני ככה משתעשע.
עליזה לביא (יש עתיד)
הנשים שמתעמרים בהן זה גם נשים חרדיות והגיע הזמן שתעזור להן.
משה גפני (יהדות התורה)
די, תעשי לי טובה. היינו באופוזיציה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אז אדוני, תראה, כשאנחנו באים ומבקשים סיוע ועזרה, אז אנחנו שומעים: תראי, יש תורים כי אין מספיק דיינים ואין לנו תקציב ולא מסייעים בידינו והמערכת לא נותנת מענה. אז איך אפשר – אני שואלת אתכם – לבוא במציאות הקיימת שנוצרה ולהגדיל את המערכת? להביא ולהוסיף עוד סמכויות? עוד אנשים? מי ייתן את המענה? מי יסייע? מי יעזור? על חשבון מי זה יהיה? ואל תגיד לי שזה לא שייך לכל מה שאמרתי עד עכשיו. כי עגונות, מסורבות גט – אם היו אנשים שהיו מוצאים את הפתרונות והיה להם לכאורה יותר זמן ולא היה עינוי דין, מכל הסיבות שעכשיו אמרתי ועוד שלא אמרתי, אז איך אפשר לבוא ולהגדיל משהו שהוא לא שוויוני, שהוא בעצם מורכב מאוד מבחינה בירוקרטית, שאין תקנים – אומרים האנשים? אז לבוא ולהגדיל?

ואדוני, אני באה ואומרת ומבקשת, פה, במשמרת שלך - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אבל את לא שמעת, את לא היית פה כשדיברו על התקנים שכן נותנים, הדברים שנותנים.
עליזה לביא (יש עתיד)
מה זה "התקנים שכן נותנים"? לצורך העניין הזה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אז מה עשינו? מה עשינו?
היו"ר ניסן סלומינסקי
שום דבר, אבל אנחנו מדברים כרגע על החוק הזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, זאת המשמרת שלך. זאת המשמרת שלך. אם אתה חדור אמונה ולהט ואתה רוצה לסייע, בוא תעשה את זה בצורה מושלמת.
משה גפני (יהדות התורה)
מה, את אומרת לו מה לעשות?
עליזה לביא (יש עתיד)
כן, אני אומרת לו מה לעשות. אתה תגיד לו מה לעשות?
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא אומר לו.
עליזה לביא (יש עתיד)
תראה לאן אתה גורר אותנו.
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא אומר לו. הוא יותר קיצוני ממני בחוק הזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אתם הרי אמרתם שאתם לא נוגעים בדת ומדינה בכנסת הזאת. נכון?
משה גפני (יהדות התורה)
נו, באמת. באמת.
עליזה לביא (יש עתיד)
אז למה לבוא ולפתוח את זה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - - לא ידעתי שסכסוך עם אנשים - - -. לא ידעתי - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, אני רק מבקשת שבמציאות שנוצרה, ואני מבינה ואני רואה את הלהט ואני יודעת את הכוחניות פה של הקואליציה, אבל אנחנו צריכים לעמוד כאן על המשמר כדי שלא נמצא את עצמנו בעוד מקום שמתעמר במוחלשים ובעיקר במוחלשות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה.
משה גפני (יהדות התורה)
אני עכשיו מבין למה עשית את זה בשבעה עשר בתמוז. אני צריך לשמוע בצום את כל הדברים האלה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אנשי הממלכה, הבנתי שאתם רוצים עוד לומר - - -. אנשי הממלכה, כי אני רוצה לתת לה, אנשי הארגונים. אז בבקשה.
רפי רכס
רק נקודה קצרה. רפי רכס מהייעוץ המשפטי של בתי הדין.

דבר ראשון, זה לא חוסר הסכמות. אין בינינו מחלוקות עם משרד המשפטים. זה נקודות שאנחנו רוצים ללבן, נקודות שאנחנו מסכימים - - -. הזדרזנו כדי שלא לעכב את הישיבה הזאת, אבל זה נקודות שאנחנו נלבן אותן ונסיים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אז מה שאני מבקש: תעשו את זה בדחיפות.
רפי רכס
כן.
מוריה כהן בקשי
- - -
רפי רכס
רק נקודה אחת שלא ציינו עד עכשיו, אני חושב שזה ייתן ממד נוסף: זה מה לדעתנו יקרה בעקבות המהלך הזה, מעבר לעניין של שני אנשים פרטיים שיש להם את האפשרות לדון כדין תורה וחלקם אפילו לא יכולים, מבחינת הדרך שלהם, לדון בדרך אחרת, זה מה יקרה באותם פסקי דין. אז אני רוצה רק להפנות את אלה שמכירים למה קרה בחוק הירושה. חוק הירושה מאפשר, בצורה המבנית שלו, הראשונה, זה דין תורה, ובכל זאת פסקי הדין של בתי הדין הרבניים – אפשר לקרוא אותם – משלבים בין החוק ובין ההלכה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא מאפשר להם לדון גם בדין האזרחי.
רפי רכס
למרות שבית הדין היה יכול להחליט רק לפי ההלכה ולא לפי החוק, והוא משלב ביניהם.

אותו דבר גם כן צריך לראות מה שקרה בענייני רכוש. ענייני רכוש – בית הדין בעיקרון יכול לפסוק רק לפי ההלכה, במה שהוא מאמין. ובכל זאת, כל פסקי הדין שלו מתואמים בין החוק ובין ההלכה, ויוכיחו את זה עשר השנים של כל הבג"צים שנדחו עד היום.
משה גפני (יהדות התורה)
עוד לא היה בג"ץ שהתקבל בעניין הזה.
רפי רכס
לא היה בג"ץ. תיקח את 2016 – לא היה בג"ץ אחד שהתקבל כנגד בתי הדין הרבניים. ואני חושב שזה מה שאמור לקרות, כך אני מקווה, גם כן במקרה הזה. זה יצור, להערכתנו, להבנתנו, דווקא קירוב, יצור דווקא איזשהו מקף מסוים בין מה שהוזכר פה – היהודית - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אז זה דווקא לא טוב - - -
רפי רכס
לא, לא, לא, לא, לא התכוונתי למקף ברמה הפוליטית.
משה גפני (יהדות התורה)
לא הפוליטית.
רפי רכס
אני מדבר מבחינת המבנה של פסקי הדין בהלכה. פסקי דין גורמים להתפתחות ולדיון הלכתי, כולל הנושאים הקונקרטיים, וזה מה שיקרה, להערכתנו.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב. אוקיי, תודה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רק נזכיר לך שהחוק הזה כבר בכנסת ה-16 הוצע על ידי חברת הכנסת גילה פינקלשטיין. בכנסת ה-16 זה כבר היה אצלכם. זה לא דבר - - -. אין כנסת שזה לא הועלה או עולה. רק להזכיר.
מוריה כהן בקשי
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד נציג, נציג של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, עורך הדין אור רוזנמן.
אור רוזנמן
תודה, אדוני.

אנחנו מבקשים להתייחס באמת רק בקצרה לסוגיה של הכללת דיני עבודה וסכסוכי עבודה בתוך הצעת החוק. לסכסוכי עבודה יש היבט שהוא היבט שונה מאוד מהדין האזרחי. זו גם הסיבה שהמדינה הקדישה להם מערכת נפרדת. הן בעובדה, שכפי שהרב שמעון יעקובי ציין קודם, רוב חוקי העבודה הם קוגנטיים ולכן למעשה אין אפשרות לפסוק בהם בדרך בוררות, מכיוון שההלכה קובעת, גם בג"ץ קבע וגם חוק הבוררות עצמו קובע שלא ניתן לפסוק בבוררות בדינים קוגנטיים, ולכן יש להם היבט שהוא היבט שונה. גם מבחינת ההסכמה, שהוא נושא שדובר עליו לפני כן – ההסכמה בדיני עבודה היא תמיד, כמעט תמיד בחוסר שוויון כוחות בין העובד לבין המעסיק, ולכן נושא ההסכמה, גם אם שני הצדדים מחליטים בהסכמה שהם מבקשים לדון בבוררות, הוא מאוד-מאוד בעייתי. זו הסיבה כמובן שהמדינה הקדישה מערכת נפרדת, מומחית לדיני העבודה – בתי הדין לעבודה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
על - - - מה מבקש - - - הבוררות? אבל על - - - מה? צמוד לחוק הבוררות.
אור רוזנמן
ולכן אנחנו מבקשים שהנושא של דיני העבודה ידון כאן. אנחנו נדון בו גם. כמובן, משרד המשפטים גם מעורב בפנים, אבל אנחנו גם מבקשים שיינתן לו את הדיון בפני עצמו כאן כדי לראות איך אנחנו - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו - - - אנחנו מסכימים. מסכימים - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל סוכם שהוא מחוץ לחוק, מה יש לדון בזה? סוכם שזה מחוץ לחוק. אדוני, באמת, הנה, זה בדיוק מה שחזרנו. סוכם אפריורית שזה מחוץ לחוק – יחסי העבודה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חברת הכנסת מרב מיכאלי, בסדר.
משה גפני (יהדות התורה)
אמרתי שאנחנו מסכימים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז - - - לדבר על זה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
עוד נציג? נגמר? אוקיי. אז אני אעבור לעמותות, ולפי מה שרשם לי מר אסף פרידמן את הבקשות, אז המכון הישראלי לדמוקרטיה. ושוב, אני רואה שאתם נדבקתם ממדינת ישראל, אני לא יודע, מהקואליציה – אתם מדברים בשני קולות. אז הראשון דוקטור בני פורת ואחריו דוקטור עמיר פוקס.
בני פורת
בני פורת, הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית והמכון הישראלי לדמוקרטיה.

על השולחן בעצם מונחות שלוש אופציות: האופציה הראשונה היא השארת המצב כפי שהוא לאחר "סימה אמיר" ללא סמכויות של בתי הדין בדיני ממונות. האופציה הקיצונית ההפוכה היא של מודל סמכות השיפוט. ואופציית הביניים היא של מודל הבוררות. ואני רוצה להסביר מדוע אני תומך באפשרות הביניים. בעוד שלאפשרות הקיצונית האחת של מודל השיפוט, אני חושב שהיא לא רצויה. המחירים שנשלם עבורה יהיו מחירים גבוהים מדי. אני חושב שגם השארת המציאות הנוכחית על כנה – גם עליה אנחנו נשלם במחירים גבוהים מדי. אני רוצה לחדד את הנקודה הזאת ולהסביר מדוע האופציה שקיימת בהצעה הזאת היא למעשה מאפשרת לייצר מהלך מאוזן, זהיר ומרוכך שמאפשר לתפוס שתי ציפורים במכה אחת: גם לחזק את אופייה היהודי של מדינת ישראל ובו בזמן לשמר את אופייה הדמוקרטי.

שאלו כאן ובצדק מה המחיר? מדוע יש בעיה במצב הנוכחי שבו שתי נשים שמעוניינות בדין תורה לא יכולות ללכת ולקבל את השיפוט בבתי דין פרטיים? למה כל כך חשוב שזה ייעשה בבתי דין רבניים? ואני חושב שפה - - - החמיץ את הנקודה - - - שחשוב - - - אותה. אכן מנקודת המבט של הצרכן של דין תורה קשה להסביר איזה מחיר יש כאן, אבל המחיר הוא מחיר אחר. כיום בבתי הדין הרבניים הממלכתיים יושבים טובי הדיינים. אלה שעומדים בפסגת המערכת, בעלי ההכשרה הגבוהה ביותר. מדינת ישראל מתאמצת כדי ללקט את טובי הדיינים לתוך המערכת שלה. נוצר מצב אבסורדי בעקבות בג"ץ "סימה אמיר" שבו טובי הדיינים, אלה שעומדים במרכז הפירמידה, אינם יכולים להמשיך ולפתח את מבוע היצירה של המשפט העברי, ודווקא הם מנועים מלהמשיך ולעסוק בדיני ממונות.

נוצר כאן מצב אבסורדי שבו בשונה מ-2,000 שנות יצירה או 3,000 שנות יצירה של משפט עברי, דווקא במדינת ישראל, אותם דיינים, טובי הדיינים שעוסקים בנישואין ובגירושין אינם יכולים לתרום משלהם לפיתוח דיני ממונות, ולכן יש חשיבות מבט מערכתית של המשך יצירת התרבות הישראלית, המשך יצירת המשפט העברי, להחזיר את הדיינים הללו אל דיני הממונות. ומבחינה זאת, ההצעה לעשות את זה בדרך של מודל בוררות היא הצעה זהירה ומידתית. זה לגבי הטיעון, אני חושב הכללי, מדוע חשוב להחזיר את המצב לקדמותו.

כמה הערות ספציפיות, ואני לא אדבר על כל ההערות הנקודתיות.
משה גפני (יהדות התורה)
למה לא שיפוט? מה שיש כאלה שטוענים. אנחנו לא הצענו את זה, אבל למה לא שיפוט?
בני פורת
כי אני חושב שמודל השיפוט הוא מודל כוחני.
משה גפני (יהדות התורה)
הם טוענים שבשיפוט יש יותר יעילות בגלל שאפשר לעשות הרבה דברים שאי אפשר לעשות פה.
בני פורת
מודל השיפוט הוא בעייתי בעיקר מהטעם שהוא מפרק את הממד הצנטרליסטי הממלכתי של מערכת המשפט. מערכת המשפט בשונה מערכות אחרות, אמורה לדבר בקול אחד, אמורה להיות אחידה, ויש לנו פלורליזם משפטי כמובן בתחום דיני הנישואין והגירושין בגלל הסיבות המיוחדות למצב הספציפי הזה - - -
קריאה
אין פלורליזם - - -. אין פלורליזם.
ריקי שפירא רוזנברג
לא, יש קול אחד.
קריאה
- - -
בני פורת
פלורליזם בין-דתי.
קריאה
תגיד לנו איפה הוא.
ריקי שפירא רוזנברג
בואו נגיד: אין פלורליזם, יש קול אחד.
בני פורת
פלורליזם בין-דתי.
קריאה
הוא הלך לאיבוד.
בני פורת
פלורליזם בין-דתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
דוקטור בני פורת, מה שאנחנו מדברים זה כמו בדיני ירושה, אבל שזה יהיה בהסכמה. אותו דבר זה דיני ירושה, שיהיה בהסכמה של שני הצדדים. זאת אומרת, שיפוט – כן, כדי לחסוך את כל מה שדיברו פה, את כל הבעיות שיכולות בבוררות וכולי, אבל בהסכמה של שני הצדדים, כמו שהיום יש את הנושא של ירושה. אבל לא חשוב. בואו, כרגע אנחנו מדברים על ההצעה הזו. על ההצעה הזו. לשלב הבא יכול להיות. כרגע מדובר על ההצעה הזו.
משה גפני (יהדות התורה)
כרגע מדובר על בוררות - - - אנחנו הסכמנו - - -
ישראל שמעוני
על פי חוק הבוררות.
היו"ר ניסן סלומינסקי
כן.
ישראל שמעוני
על פי חוק הבוררות.
בני פורת
על פי חוק הבוררות.
ישראל שמעוני
בהחלט.
בני פורת
שלוש הסתייגויות שהן יותר נקודתיות לתוך החוק הזה: אחת, ההצעה הזאת מדברת על איזשהו צורך בשיוך דתי שבו אחד לפחות מהמתדיינים יהיה בן דתו של - - -. לא כל כך ברור לנו מדוע זה כך ומה זה קשור - - -
משה גפני (יהדות התורה)
אם ישנו את זה אנחנו מסכימים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר הכנסת משה גפני.
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו מסכימים - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
בסדר, אבל אני לא רוצה שניכנס עכשיו לדון בפרטים. נדבר רק על העקרונות אם יש.
בני פורת
ונקודה אחת – סייג עקרוני: ההצעה הזאת כוללת את האפשרות שבית הדין ייתן היתר הלכתי לפנות לבתי המשפט האזרחיים, שזה גם כן סעיף בלתי רצוי מבחינתנו במובן הזה שהוא מתווה את בתי המשפט כערכאות של גוים. אני חושב שזה לא עניינו של החוק לעסוק בכך וזה דבר שמן הראוי למחוק אותו.
עליזה לביא (יש עתיד)
עוד פעם: ערכאות של גויים וההגדרה לפנייה ל-?
בני פורת
בהצעה הנוכחית, בית הדין הרבני בשבתו כבורר ייתן היתר - - -
קריאה
יתיר.
בני פורת
יתיר לפנות לבית משפט אזרחי, והמשמעות המקובלת כאן היא שבתי המשפט האזרחיים - - -
משה גפני (יהדות התורה)
לא לגויים – לערכאה אזרחית.
בני פורת
ערכאה אזרחית.
משה גפני (יהדות התורה)
לא גויים.
קריאה
זה לא כתוב.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל זה מה שכתוב. - - - מה שכתוב.
בני פורת
זה לא כתוב. המשמעות היא שבעצם הוא רואה את בתי המשפט כערכאות של גויים שצריך - - -
משה גפני (יהדות התורה)
מפני שמדובר באנשים דתיים, הם לא רוצים. הם רוצים רק בהיתר של בית הדין.
בני פורת
זה לא עניין - - -
קריאה
- - - בערכאות של גויים - - -
ריקי שפירא רוזנברג
אז בחסות המדינה הם צריכים להכיר - - -
משה גפני (יהדות התורה)
לא, לא הייתה ערכאה של גויים, בגלל שאני את הגויים מאוד מכבד. מה שיש לי פה עם היהודים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
למה יהודים? על יעקב. גם על יעקב אמרו: "גוי אחד בארץ".
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר. אני מתכוון על הגויים-הגויים בגלל שהוא אמר. לא "גוי אחד בארץ". אני עם היהודים פה לא מסתדר. לא עם כולם, עם חלק.
היו"ר ניסן סלומינסקי
איתם יותר קל.
בני פורת
אם אני חוזר לנקודה העקרונית: כאשר מדובר בשאלות של מעמד בתי הדין הרבניים, אנחנו בדרך כלל רואים עמדות אוטומטיות של בעד ונגד: אמור לי מי אתה וישר אדע אם אתה בעד או נגד. אנחנו מבקשים להציע כאן את האפשרות למחשבה פתוחה ומורכבת. ומבחינה זאת שני המודלים הקיצוניים של השבת המצב לקדמותו ומודל השיפוט הם מודלים בלתי רצויים. המודל הנוכחי של מודל הבוררות נראה מודל מאוזן וזהיר וראוי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
רק שאני אדע, מאחר ורגל אחת שלך היא באוניברסיטה העברית והרגל השנייה זה במכון הישראלי לדמוקרטיה. אז כשאמרת אנחנו למה התכוונת?
בני פורת
פרופסור ידידיה שטרן ואנוכי שכתבנו ביחד את - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
למכון, למכון. טוב. בסדר.
משה גפני (יהדות התורה)
זה יפה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
מאה אחוז.
משה גפני (יהדות התורה)
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב. עכשיו, כדרכם של - - - עכשיו המכון בחלקו השני.
עמיר פוקס
תודה רבה.
משה גפני (יהדות התורה)
אם אפשר רק להגיד מי הדובר ואת מה הוא מייצג.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא יגיד כי צריכים לפרוטוקול, אבל אני אמרתי קודם. כן.
משה גפני (יהדות התורה)
מה?
היו"ר ניסן סלומינסקי
דוקטור עמיר פוקס.
עמיר פוקס
דוקטור עמיר פוקס, גם כן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הוא חבר ותיק אצלנו.
עמיר פוקס
כן.

במקרה הזה, וזה לא מצב מאוד תדיר, זה קורה, ואני חושב שזה מכובד וזה בסדר שיש לנו שתי עמדות שונות. אני מייצג פה חוות דעת שאני ופרופסור מרדכי קרמניצר כתבנו. כן. שתי עמדות שונות.
משה גפני (יהדות התורה)
אתם בעד העמדה הקיצונית של שיפוט?
עמיר פוקס
לא. תודה שעזרת לי. קודם כל, אני מסכים עם חברי, דוקטור בני פורת, שהאופציה של סמכות שיפוט היא בעייתית יותר ואני מצטרף למה שהוא אמר לגבי המונוליטיות שיש מסר מאוד בעייתי בסמכות שיפוט מבחינת האחידות בדין שחייבת להיות. עכשיו, אני אגיד למה אני מתנגד להצעה הזאת. והאמת שרוב הטיעונים כבר נאמרו, אני רק אחדד כמה מילים.
משה גפני (יהדות התורה)
מה שנאמר עד עכשיו היה פוליטי, תגיד מקצועי.
עמיר פוקס
בסדר, אבל גם אנשים פוליטיים יודעים לטעון טענות מקצועיות נכונות.

בכל חוק אנחנו צריכים לצאת קודם כל מהשאלה של התכלית, ולמרות המקרה המעניין שהציג חבר הכנסת משה גפני, - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
על שתי הנשים?
עמיר פוקס
כן.

- - אנחנו לא רואים שיש פה בעיה באמת חמורה. זאת אומרת, ככל ששני אנשים רוצים ללכת לבוררות על פי דין תורה, קיימים בתי הדין הפרטיים. אמר את זה גם ידידי, דוקטור בני פורת, אבל הוא הוסיף תכלית אחרת שפחות נאמרה פה, שזה פיתוח המשפט העברי, שאני מסכים שהיא אכן תכלית ראויה, אני לא חושב שהיא תכלית פסולה וכולי, אב אני לא חושב שהיא תכלית מספיק חשובה שבזכותה אנחנו מוכנים לפגוע בזכויות אדם, וזו הבעיה עם החוק, שעכשיו אני מגיע אליה, שהיא כבר נאמרה: יש פה בהחלט פגיעה חמורה בשוויון בגלל העניין שלא יכולות להיות דיינות, ברור שהגישה של בתי משפט רבניים כלפי נשים היא לא גישה שוויונית.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל הנשים רוצות את זה. למה אתה פטרון עליהן?
עמיר פוקס
כי אני עוד לא הגעתי לנקודה האחרונה.
משה גפני (יהדות התורה)
הן רוצות את זה, מבקשות.
בתיה כהנא דרור
כי זאת מדינה דמוקרטית שדואגת לאזרחיה. במדינה דמוקרטית, לא כל מה שאדם מבקש. אם אדם רוצה להזיק לעצמו - - -
עמיר פוקס
זה מביא אותי לנקודה של ההסכמה. אי אפשר לייחס למצב שבו אדם מקבל זימון מבית דין: האם אתה מסכים? כן או לא? כאילו זו הסכמה חופשית מדעת וכולי.
קריאה
נכון.
עמיר פוקס
זה בהגדרה יביא למקרים שאנשים או טועים לגבי האפשרות האמיתית שלהם לסרב ועד מקרים שנאמרו פה, שברור שזה אכן בפועל ולא רק בדמיון שלהם עלול להיחשב כנגדם. ובוודאי שכשאנחנו מדברים על נשים ועל ציבור דתי וכשאנחנו מדברים, כמו שנאמר פה על דיני עבודה. בכלל. אני מבין שיכול להיות שזה יוחרג. לא משנה. המקרים האלה, בפירוש יש פה לפחות חשש כבד שמא היו מקרים שאין הסכמה אמיתית. לא יעזור. וכשאנחנו גוררים אנשים שלא בהסכמה אמיתית להידון על פי די דתי, זה פוגע בחופש שלהם מדת, זה עלול להפלות אותם מבחינת פגיעה בשוויון ולכן אנחנו מתנגדים לחלוטין להצעה הזאת.

אמרתי לגבי האלטרנטיבה של סמכות השיפוט. אני רוצה גם כן לחזק את מה שאמר דוקטור בני פורת. הטענה שאפשר לתת, זאת אומרת שיהיה כתוב בחוק של מדינת ישראל שבתי הדין יתנו היתר ללכת לתבוע; זה לא נאמר שם "ערכאות של גויים", אבל זה מה שכתוב בין השורות, שכאילו אדם צריך היתר ללכת ולתבוע בבית משפט אזרחי. המסר פה הוא מזעזע, לדעתי. לכן, אנחנו - - -
משה גפני (יהדות התורה)
דווקא אני לא הזדעזעתי.
עמיר פוקס
בסדר. לכן, אנחנו יכולים לא להסכים.

תודה רבה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה.

אני פשוט אגיד לפי הרשימה: פרופסור דב פרימר ואחר כך עורך הדין אורי צפת מלשכת עורכי הדין. פרופסור דב פרימר, בבקשה.
דב פרימר
תודה רבה.

רוב הדברים שרציתי להגיד כבר נאמרו. אני חושב שיש אי התאמה ברורה בין דברי ההסבר לבין הניסוחים של החוק וצריכים לעבוד על הדברים האלו. אני חושב שהניסוחים של החוק אומרים אל"ף, למרות שדברי ההסבר אומרים בי"ת וזה מאוד-מאוד בעייתי, ואני מוכן לשבת איתך לאחר מכן.

אני רוצה להתמקד רק בשתי נקודות ובקיצור.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה אחר כך, כשאתה מדבר, חבר הכנסת משה גפני, על חוסר תום לב. כן.
משה גפני (יהדות התורה)
מה? מה? מה? מה?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתה מאשים בחוסר תום לב כלפי - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
דב פרימר
אני רוצה להתייחס לשתי נקודות עקרוניות ובקיצור. דבר ראשון: כשאנחנו מדברים על הסכמה, באמת יש שני אלמנטים שצריכים להסכים עליהם. האלמנט הראשון זה המוסד. האלמנט השני זה הדין הרלבנטי. כלומר, בהחלט יכול להיות שיסכימו שהפורום הנכון יהיה בית הדין הרבני ושהצדדים יבקשו מבית הדין הרבני שהוא ידון לפי הדין האזרחי ולא לפי דין תורה. שתי ההסכמות האלו צריכות הסכמה מפורשת. אני בהחלט רואה, במיוחד בציבור הציוני דתי שירצו לדון בפני בית הדין הרבני, אבל שבית הדין הרבני יחיל את הדין האזרחי, וזה צריך להיות ברור שצריכים הסכמה לשני האלמנטים האלו ולאפשר לצדדים להסכים לאחד בלי השני, שהוא גם כן לפי דין תורה. אין בעיה מבחינה הלכתית, אבל אני חושב שיש בהסכמה הדו-שלבית הזאת להקהות חלק גדול מההתנגדות ואני חושב שהדברים צריכים להיות ברורים בחוק.

הנושא השני זה הנושא שאני לא יודע אם התכוונה לזה או לא התכוונה, חברת הכנסת עליזה לביא, אבל באמת הנושא של סמכות בית הדין הרבני, כולל הנושא של סמכות בית הדין הרבני בענייני ממונות, כבר נידון בהרחבה במסגרת ועדת דייכובסקי. ועדת דייכובסקי ניסתה לטפל במכלול הנושא של הסמכות בצורה מערכתית, כאשר אני חושב שאם אכן אפשר לעבוד בכיוון של ועדת דייכובסקי, אפשר שוב לענות לחלק גדול מההתנגדויות אשר הועלו כאן: של מרוץ הסמכויות והאפליות וגם כן הנושא של הממונות. לדעתי, עכשיו יש לנו שעת כושר בכדי לטפל בשורש של כל הבעייתיות של מרוץ הסמכויות בין בית הדין הרבני לבין המשפט האזרחי ולפתור את הבעיה של מרוץ הסמכויות תוך כדי מתן סמכות לבית הדין הרבני גם בדיני ממונות.
ריקי שפירא רוזנברג
היא תהיה בהסכמה?
דב פרימר
כן, כן. זה במסגרת ועדת דייכובסקי - - -
בתיה כהנא דרור
- - - בתי הדין.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתם מסכימים לזה, חבר הכנסת משה גפני? אתם מסכימים? אתם מסכימים לזה?
משה גפני (יהדות התורה)
על מרוץ הסמכויות אמרתי את דעתי. אמרתי את דעתי שאני מסכים במרוץ הסמכויות: הכול יעבור לבית הדין הרבני, שלא יהיה מרוץ.
קריאה
בהסכמה, בהסכמה.
דב פרימר
- - - ועדת דייכובסקי. כן.
קריאה
- - -
דב פרימר
בידי עורכת הדין מוריה כהן בקשי, כחברה בוועדת דייכובסקי, יש את מלוא המידע בקשר לנושא הזה, ואני הייתי מבקש מהיושב ראש להיפגש עם עורכת הדין מוריה כהן בקשי. אני גם כן מוכן להשתתף בישיבה הזאת בכדי לקיים פתרון כולל ולא רק פתרון פרטני.
היו"ר ניסן סלומינסקי
טוב, תודה.
משה גפני (יהדות התורה)
פגישה חשובה.
היו"ר ניסן סלומינסקי
עורך הדין אורי צפת, לשכת עורכי הדין, ואחריו עורכת הדין בתיה כהנא דרור מ"מבוי סתום".
אורי צפת
תודה על רשות הדיבור, ואני מבקש להתמקד בשני נושאים. הנושא האחד: גם אתה אמרת, חבר הכנסת משה גפני, סיפרת על הנחל בבית הדין הרבני בחיפה. אני כמובן בא מהשטח, מופיע בבית הדין הרבני, וחסרים לנו מתקנים כמו שצריך. בית הדין ברחובות זה מקום מזעזע או בתי דין אחרים.
משה גפני (יהדות התורה)
נכון.
אורי צפת
אי אפשר להוסיף פה עוד דיונים ולהוסיף פה עוד רבנים בענייני ממונות - - -
משה גפני (יהדות התורה)
כישלון מוחלט של הנציגות הדתית בכנסת לדורותיה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן. באופן כללי, אני חושבת.
משה גפני (יהדות התורה)
- - - לגמרי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
ממש.
אורי צפת
אני רוצה לומר רק: התביעות האלה של דיני ממונות הן לא תביעות פשוטות. אני כבר הייתי נוכח. אני 40 שנה עורך דין ונתקלתי בבתי הדין כשלפניי היו דיונים של ועד בית כנסת זה מול ועד בית כנסת זה, החזן הזה, וזה דיונים שלוקחים שעות על גבי שעות והרבה נוכחים. הרבה נוכחים. זה לא בעל ואישה. מופיעים המון בעלי דין וזה לוקח איתם את המזכירות - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
- - - שתי נשים. שתי נשים.
אורי צפת
סליחה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה שתי נשים. במקרה של החוק הזה הוא מדבר - - -
אורי צפת
אצלו זה שתי נשים, אבל הכוונה היא לדיני ממונות.

אז הנושא הזה שאני מדבר עליו – לשכת עורכי הדין מאוד-מאוד-מאוד מודאגת בנושא של מחסור במתקנים, מחסור במזכירות וכמובן כמובן מחסור בדיינים. היום יש מחסור בדיינים. בית הדין ברחובות לא מתפקד, דיינים אמיתיים לא ממונים למרות שהרב שמעון יעקובי אמר שיש 13. יש דיינים בבית הדין הרבני הגדול שגם יושבים בבית הדין האזורי ומתחלפים. שיאשרו את זה, הנהלת בתי הדין. זה בלתי נסבל. זה לא יכול להיות שאתה בא לדיון והוא נדחה כי אין הרכב או יש הרכב. אז בבקשה, קודם תדאגו לבית הספר שלנו. קודם תמנו דיינים מספיקים שידונו במרוץ הסמכויות מי הקדים את מי. אחר כך אנחנו נדון בדיני ממונות. כלומר, זאת בעיה קשה ביותר ונורא יפה לדבר פה על הכול, אבל קודם תדאגו לכלים לפני שמגיעים לכך.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
נוותר על הסמכות הייחודית של המנכ"ל.
אורי צפת
אז ללא מינוי דיינים נפרדים, דיינים טובים, שמבינים בדיני ממונות, שיבואו ויעסקו בדיני ממונות ומתקנים אחרים. לא במתקנים של בתי הדין. שייבנו בתי דין אחרים לממונות. אבל אי אפשר לקחת את המקום של דיוני הגירושין. שמענו פה על 5,000 תיקים של דיני ירושה. איפה הם ידונו אם יתחילו דיני ממונות? זה בלתי אפשרי. זה נושא אחד.
הנושא השני
שמעתי פה ואני רוצה להגיד לכם שפה מדובר על שיפוט ולא מדובר על בוררות. מה זו בוררות? כשאני הולך לבוררות אני מסכים לא רק מי יהיה הדיין, אני מסכים איזה דין הוא ידון, אני מסכים אם הוא ייתן נימוקים לפסק הדין או לא ייתן נימוקים, אני אחליט על סדרי הדין ואני אחליט על דיני הראיות. אם אתם אומרים שאני יכול להגיש תביעה לבית הדין הרבני, זה מובן מאליו שאני מקבל package deal שבו יהיו דיני ראיות, שבו יהיה כתוב שאישה פסולה לעדות או קרוב פסול לעדות, ואני אגלה לכם סוד שכמעט בית הדין לא נותן פסקי דין על סמך דברי העדים. כי אמר לי אב בית דין אחד: אני לא מצאתי עד אחד כשר. ויאמר פה הרב שמעון יעקובי אם יש עד כשר במדינת ישראל. עד כשר זה עד שאינו מחלל שבת, עד שהוא שומר מצוות - - -
שמעון יעקובי
תבחן את כל פסקי הדין שפורסמו במשך כל השנים האחרונות ותראה אם יש אפילו קצה קצה של בעיה בקשר לעדות נשים, בקשר לעדות קרובים, בקשר לעדות פסולים. תראה.
אורי צפת
יש הרבה.
שמעון יעקבי
בבקשה.
אורי צפת
אני אמציא - - -
שמעון יעקובי
אנחנו מפרסמים את כל פסקי הדין ותראה את הכול.
אורי צפת
אז אני אמציא לבית הדין - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
איך אתה רק דואג מאוד לעומס בבתי הדין? מה עם העומס בבתי המשפט? לסחבת בבתי המשפט?
אורי צפת
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
לא, לא, רבותיי, באמת, נו. בואו לא ננגח אחד את השני.
אורי צפת
אני מדבר על בית משפט - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל - - - את סעיף 9.
אורי צפת
- - -
משה גפני (יהדות התורה)
- - - אתה לא מדבר על בית המשפט, אתה רוצה שזה יישאר שם. כמה זמן עובר פסק דין בבית דין רבני? כמה זמן עובר בבית משפט? בוא נבדוק.
קריאות
- - -
אורי צפת
רק לאחרונה, בתיק שלי, ניתן פסק דין בבית הדין הרבני הגדול שהאישה, אותה אישה שבאה להעיד בבית הדין, לא יכולה להעיד בבית הדין, היא פסולה לעדות - - -
רפי רכס
בית הדין הרבני הגדול לאחרונה הוציא פסק דין שמאפשר עדות של אישה. אני אשלח לך. והוא קיבל אותה כראיה. כן.
קריאה
כן, אבל - - - מה ההיתממות?
בתיה כהנא דרור
חלק מהדיינים לא מקבלים. אתם יודעים את זה.
אורי צפת
עדות של אישה מתקבלת בבית הדין כאשר מדובר בבעל מקצוע: כאשר מדובר בעובדת סוציאלית, כאשר מדובר ברופא, אבל לא מדובר כאשר אישה יכולה - - - על קטטה שהייתה בעזרת נשים. אני לא צריך ללמד אתכם דין תורה, - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
זה הרשב"ם בסימן א' - - -
אורי צפת
- - אבל מה שאני בא לומר: אנחנו מדברים פה על package deal. כאשר אני מגיש תביעה בדיני ממונות, אז אני מקבל גם את סדרי הדין, דיני הראיות והכול. לכן, מדובר על סמכות שיפוטית. לכן, צריך לקבוע בחוק שיהיה אפשר להתנות על הכול, כמו שאמר גם מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. בואו נגיד שידונו דין אזרחי ויהיה אפשר לדון מה שרוצים. בבקשה. זה נקרא בוררות.

עכשיו, אני גם חייב לומר שבתי הדין הרבניים דנים לפי חוק יחסי ממון, לא בגלל שהם רוצים את זה, אלא בגלל שבג"ץ "בבלי" אמר את זה, והם אומרים: יש "בבלי" או הבבלי. אז יש הבבלי – זה דין תורה, ויש "בבלי" – זה בג"ץ בבלי. והשיטה בבית הדין הרבני היא פשוטה. הם אומרים לבעלי הדין: אנחנו נקבע שתהיה סמכות לדון אם אתם תקבלו עליכם, מרצונכם, לדון לפי חוק יחסי ממון. לא שאנחנו דנים לפי חוק יחסי ממון, אלא שאתם מבקשים לדון לפי חוק יחסי ממון. כך יהיה גם כן פה.

אז במילים אחרות – אני לא רוצה להיכנס: יש פה הרבה בעיות עם החוק, עם ההסכמות. חברת הכנסת ענת ברקו אמרה הרבה בעיות שקיימות פה, כמו ההסכמה שצריכה להינתן בכתב. אלה דברים קטנים שבאמת צריך לשבת איתם ולתקן אותם. אבל באופן מהותי, כאן מדובר בשפיטה וכאן מדובר במצב שאין לנו את המתקנים ואין לנו את הדיינים, והאזרחים שצריכים לבוא לבית הדין הרבני בענייני נישואין וגירושין; ואני רוצה לגלות לכם עוד סוד: גם מי שמתחתן בנישואים אזרחיים בקפריסין, בארצות הברית, חייב לבוא לבית הדין. שני יהודים שנישאו בנישואים אזרחיים חייבים לבוא לבית הדין. אין להם לאן ללכת. ועוד סוד גדול: חוק שיפוט בתי דין רבניים קובע שיש למדינת ישראל סמכות לדון בכל ענייני הגירושין של כל היהודים בעולם. תקן אותי אם אני טועה. זאת אומרת, גם יהודי שיושב באיזשהו מקום באפריקה, כשהוא מגיש תביעה - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל הוא צריך להסביר למה זה מרוץ סמכויות אם זה - - -? - - - אתה עורך דין. איך ניצור? איך זה ירוץ? איך יהיה מרוץ סמכויות?
אורי צפת
מדינת ישראל התחייבה לתת שירות לכל העולם בענייני גירושין. את זה אמר הרב שמעון יעקובי, ואני נכחתי בדיון, פה, בוועדה.
משה גפני (יהדות התורה)
אז מה העמדה שלך?
אורי צפת
שום בית דין בעולם, בית דין רבני, לא יכול לחייב יהודים להתגרש. רק במדינת ישראל. ולכן אנחנו נותנים שירות לכל העולם, לכל היהודים בעולם.
משה גפני (יהדות התורה)
אז מה העמדה שלך? לא הבנתי. אתה בעד? נגד? מה?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הלוואי היינו כאלה. הלוואי.
אורי צפת
הגשנו עמדה - - -
רחל עזריה (כולנו)
זה לכל היהודים בעולם - - -
קריאות
- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
איך זה יצור מרוץ סמכויות?
משה גפני (יהדות התורה)
אבל לא הבנתי מה העמדה שלו.
רחל עזריה (כולנו)
זה לכל היהודים בעולם חוץ מאשר ליהודיות בישראל.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם זה בהסכמה איך זה יצור מרוץ סמכויות? אני לא יודע. איך מרוץ סמכויות אם זה בהסכמה? - - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
עורך הדין אורי צפת, די, אתה חייב לסיים. תגיד רק את עמדתך כי אתה צריך לסיים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
חבר הכנסת רחל עזריה, זה ליהודיות בכל מקום.
רחל עזריה (כולנו)
זה לכל היהודים בעולם, רק לא ליהודיות בעולם, ובטח לא ליהודיות בישראל.
קריאה
בדיוק.
משה גפני (יהדות התורה)
- - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
בבוררות הזאת אפשר גם לא יהודים.
אורי צפת
לשכת עורכי הדין לא נכנסת אם היא בעד או נגד החוק. אנחנו אומרים: אתם רוצים? תעבירו מה שאתם רוצים, רק אל תפגעו בשירותים שניתנים לאנשים שנאלצים לבוא מכל העולם לבוא להתדיין בבית הדין הרבני.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר גמור.
היו"ר ניסן סלומינסקי
הבנתי. בסדר. טוב. אוקיי.
משה גפני (יהדות התורה)
ללשכת עורכי הדין אין עמדה לגבי החוק, אבל היא מלינה על זה שמדינת ישראל לא נותנת מתקנים לבתי הדין הרבניים - - -
אורי צפת
היא לא נותנת דיינים - - -
משה גפני (יהדות התורה)
לא דיינים - - -
רחל עזריה (כולנו)
רגע, זו העמדה? זו עמדת לשכת עורכי הדין?
משה גפני (יהדות התורה)
כן, כן, כן, כן, כן.
רחל עזריה (כולנו)
כן? זו עמדתכם? באמת? זו העמדה של לשכת עורכי הדין? אין לכם שום עמדה לגבי החוק? החוק טוב? החוק טוב? כן? מעולה. גם אם זה ייפגע ביחסי עובד מעביד אתה מסנגר על זה?
אורי צפת
זה פוגע - - -. לא, אני - - - עובד מעביד. נו, באמת.
רחל עזריה (כולנו)
אני מנסה להבין מה זה. אתה העמדה הרשמית של לשכת עורכי הדין? מה זה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא ייאמן, הא.
רחל עזריה (כולנו)
כן? זה הכול בסדר? טוב, נבדוק את זה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
זו הפוליטיקה של לשכת עורכי הדין.
רחל עזריה (כולנו)
מה זה הדבר הזה?
אורי צפת
אין לנו פוליטיקה.
רחל עזריה (כולנו)
מה, יש לכם פוליטיקה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
משה גפני (יהדות התורה)
- - -
רחל עזריה (כולנו)
אין לכם בעיה אם זה ייפגע ביחסי עובד מעביד? תגיד לי, אתה בסדר?
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - -
אורי צפת
- - -
רחל עזריה (כולנו)
מה, זה ברור, זה הכול פוליטיקה. אני לא מאמינה שאתה אומר - - -
אורי צפת
מה פוליטיקה? מה פוליטיקה פה?
משה גפני (יהדות התורה)
אתם במשרד האוצר מפלים לרעה את בתי הדין הרבניים לעומת בתי המשפט.
רחל עזריה (כולנו)
איפה משרד האוצר? רק תגיד לי שאני אראה אותם.
משה גפני (יהדות התורה)
אתם במשרד האוצר. נטו משפחה תגידו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נטו - - -
משה גפני (יהדות התורה)
כן.
היו"ר ניסן סלומינסקי
יש לי עכשיו את חוק ההמתה ב-11:30.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בסדר. גם לנו יש דברים אחרים.
היו"ר ניסן סלומינסקי
אני יודע, אז לכן אני אומר: אני צריך להתנצל. עורכת הדין בתיה כהנא דרור, הגברת אביה גולדין טשיל, עורכת הדין מרים זלקינד – כל אלה שעכשיו בתור, אני צריך להתנצל שאני לא יכול לתת להן. הישיבה היא עד 11:30. אז אנחנו נעצרים פה ואנחנו נראה איך אנחנו מתקדמים. קודם כל, אני אחכה לכל הסיכומים שלכם.
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, אני מציע - - -. אנחנו המתנו. אמרת שיש עומס בוועדה – המתנו. אני דיברתי עם שרת המשפטים, אני הסכמתי לקבל את מה שוועדת השרים החליטה. לא אהבת את זה. שמעת את זה ממני, ואת השיחות בינינו אני משאיר לעצמנו. לא צריך לספר לכולם, אבל הסכמתי. יכול להיות שאני אצטרך לחזור על זה בתשובה, אבל הסכמתי ואני אומר את זה גם פה בוועדה.
רחל עזריה (כולנו)
הדיון הראשון או השני בוועדת השרים?
משה גפני (יהדות התורה)
גם פה בוועדה. הסכמתי. סתם צעקו עליי. הייתה פה איזו חברת כנסת שצעקה עליי, והיא צריכה לבקש ממני סליחה בגלל שהסכמתי לכל התנאים שעליהם דובר.
רחל עזריה (כולנו)
עובד מעביד?
משה גפני (יהדות התורה)
הכול.
רחל עזריה (כולנו)
כן? טוב, נוודא. אמרת שזה בטל.
משה גפני (יהדות התורה)
אני הסכמתי.

אני הבנתי שבעקבות ועדת השרים מגיעים נציגי המשרדים להסכמה על העניין הזה, לפחות לקריאה הראשונה. זה לא קריאות שנייה ושלישית. עכשיו, אני לא יודע, ועדת החוקה, חוק ומשפט היא ועדה עמוסה מאוד. אתה יכול לקבוע את זה רחוק - - -. אני לא חושב שזה נכון.
מוריה כהן בקשי
אפשר לקבוע קרוב.
משה גפני (יהדות התורה)
אני עם שרת המשפטים סיכמתי? איתך סיכמתי.
היו"ר ניסן סלומינסקי
חבר הכנסת משה גפני, אנחנו רק נוודא שאתם תגיעו לסיכומים כמה שיותר מהר ואנחנו נקדם את זה.
משה גפני (יהדות התורה)
מה זה "כמה שיותר מהר"?
קריאה
מתי אנחנו נוכל להביע את עמדתנו – הארגונים - - -?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אי אפשר להצביע לפני ששמענו את כולם, אדוני.
רחל עזריה (כולנו)
נכון.
קריאות
- - -
היו"ר ניסן סלומינסקי
אפשר להצביע.

טוב, רבותיי, הישיבה נעולה. תודה רבה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:33.

קוד המקור של הנתונים