ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 24/07/2017

א. הערכות האגף למעונות יום לשנת הלימודים תשע"ח בנושא דרגות סבסוד. ב. משפחתונים - מחסור במסגרות ונוהל תמהיל הילדים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 110

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, א' באב התשע"ז (24 ביולי 2017), שעה 15:05
סדר היום
א. הערכות האגף למעונות יום לשנת הלימודים תשע"ח בנושא דרגות סבסוד. ב. משפחתונים - מחסור במסגרות ונוהל תמהיל הילדים
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
מיכל צוק - משנה למנכ"ל והממונה על התעסוקה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

מוריה ברוט - לשכת הממונה על התעסוקה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

אלכסנדר בלונוגוב - מנהל תחום מוקד, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

חגי פורגס - מנהל מטה, אגף מעונות יום ומשפחתונים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

איטה עטיה - סגנית מנהלת האגף למעונות יום, משרד התמ"ת

ליאור גבאי - מנכ"ל, רשת נאות מרגלית

יעל שמרגד - מנכ"ל העמותה, ארגון נשי חרות בישראל

עדן קנובסקי - שדלן/ית (פוליסקי בע"מ), מייצג/ת את מעונות יום-נעמ"ת, ויצו, אמונה, נאות מרגלית, נשי חירות
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינוח-קואולמן
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר המתרגמים

א. הערכות האגף למעונות יום לשנת הלימודים תשע"ח בנושא דרגות סבסוד. ב. משפחתונים - מחסור במסגרות ונוהל תמהיל הילדים
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו פותחים את הישיבה של הוועדה לפניות הציבור בעניין היערכות האגף למעונות יום לשנת הלימודים תשע"ח בנושא דרגות סבסוד. ב, נוהל תמהיל הילדים במשפחתונים.

האמת היא שהנושא של המשפחתונים הוא הרבה יותר כאוב כי המעונות, כבר הגענו להתקדמות גדולה מאוד.

אני רוצה לציין שהנושא כולו היה פעם במשרד הכלכלה ועבר במשרד העבודה ולפי פניות הציבור שקיבלנו אני לא רואה שום חריקות ביחס עם ההעברה הזאת, אז אני רוצה לציין את זה לשבח כי אני חשבתי שיהיה עכשיו תוהו ובוהו בעצם העברה לשני משרדים. גם במשרדים עצמם יש בירוקרטיה אבל העברת משרדים, חשבתי שזה עניין של שנה, שיפגע באנשים.

אני רוצה לעשות סקירה קצרה שהכינה לנו המנהלת בעניין הנושא הזה, כי זה נושא כל כך רחב שאי אפשר לגעת נקודה כזאת או אחרת.

הוועדה שלנו דנה בנושא ב-2010 מתחילת פעילות מוקד טלאול לקבלת דרגות סבסוד. היו הרבה שינויים ושיפורים בפעילות המוקד, אבל היו הרבה תלונות על הסחבת והבירוקרטיה שכרוכה בקבלת דרגת הסבסוד למעונות ולמשפחתונים. עדיין ממשיכות להגיע לוועדה גם היום בעיות ואנחנו מעבירים את זה לטיפול המסור של אלכס בלונוגוב, מנהל תחום מוקד, אז תדע לך שהמילה טיפול מסור כתבה המנהלת. בחינם היא לא עושה את זה, אז כשראיתי את זה סימן שזה בסדר. מדובר בזוגות צעירים שברוב המקרים הפרוטה אינה מצויה בכיסם. דרגת הסבסוד מוענקת לזוגות אלה על מנת שיוכלו לצאת לעבודה לפרנס את משפחתם.

אני רוצה לציין שמערכת החינוך כבר קיימת שבעים שנה כמעט. המערכת הזאת של המעונות והמשפחתונים היא יחסית חדשה. היום כשאני רואה את המספרים של הילדים שנרשמים שם, 135,000 ילדים, זה כבר מערך שלם. הייתי כבר מקים משרד חינוך לנושא הזה עצמו. זה כבר לא איזה סניף של עבודה. מדובר בכספי מדינה שמחולקים לפי קריטריונים אחידים והקפדה עליהם. האגף למעונות יום ומשפחתונים עבר מאחריות משרד הכלכלה למשרד העבודה והרווחה ברשות השר חיים כץ. אגב, השר חיים כץ בכנותו ובפתיחותו הודיע מעל במת הכנסת משהו מדהים שאף שר בחיים שלו לא יודה, שהרבה כספים והרבה דברים שהיו מוכנים ומתוקצבים פשוט לא בוצעו.
מיכל צוק
לא מוצו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא מוצו, לא בוצעו והכסף חזר לאוצר. אנחנו נלחמים פה על כל פרוטה לפרוטה לאנשים עניים ולאנשים משכבות הביניים ומטה ופה הכסף שמונח לא בוצע. הוא מאשים את העיריות כמובן אבל אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו עושים את זה שזה לא יקרה.
מיכל צוק
כן, אבל זה לא כספי סבסוד.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, הוא מדבר על בניה.
מיכל צוק
כבר נעשו פעולות.
היו"ר ישראל אייכלר
"אין לנו מעונות, אין לנו משפחתונים". אנשים צועקים "געוואלד" ופה מונח כסף, מונחות תכניות.

טוב, בדיונים הקודמים דובר על 135,000 ילדים, כבר אמרתי. הזכאות לדרגה נקבעת לפי עבודת האם. אני אומר את זה לצורך הפרוטוקול כי אתם מכירים את זה בעל פה, לטובת 24 שעות שבועיות. במקרה שלאם יש שלישיה מספיק 20 שעות. הזכאות של משפחה לשלישייה על דרגה 5 היא לזכאות נמוכה יותר בהתאם להכנסות המשפחה. אני רוצה לציין לשבח או לטענה שנשים ערביות מקבלות גם 20 מספיק, נכון?
מיכל צוק
24.
קריאה
קריאה:

24 נחשב כמו משרה מלאה.
מיכל צוק
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
זה אותו דבר כמו היהודיות.
מיכל צוק
לא. יהודיות, מינימום זה 24 עד משרה מלאה ו-24 זה משרה חלקית. לאור נתוני התעסוקה והפערים שיש בתעסוקת נשים ערביות ביחס ליתר האוכלוסיה, ממשלת ישראל החליטה ואנחנו מבצעים וזה כבר מספר שנים מבוצע, מתייחסים ל-24 שעות כאל משרה מלאה בכל הנוגע לנשים ערביות.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אין לי טענה לזה, אני בעד. אני רק רוצה שגם נשים חרדיות שגם הן נמצאות במצב קשה סוציולוגית וגם להן יש משפחות גדולות וכל הבעיות שיש לנשים ערביות, למרות שיש הרבה מורות, אבל האופי הסוציולוגי מצדיק שגם פה ואולי עוד קבוצות אוכלוסיה חלשות, שנהיה יותר גמישים. אני לא יודע אם צריך חקיקה לזה.
איטה עטיה
זה בחקיקה.
היו"ר ישראל אייכלר
רק חקיקה, אז נחשוב על חקיקה לשנה הבאה.
קריאה
קריאה:

החלטת ממשלה.
היו"ר ישראל אייכלר
רק תרשמי שאנחנו צריכים לפנות לממשלה, אם לא לשנה הזאת, לשנה הבאה. צריך לעשות פה שינוי. לא יתכן שרק קבוצה מסוימת תקבל את הפריבילגיה הזאת.

יש בעיה נוספת שעלתה וזה לא רשום פה, שלמשל במשפחתונים שהסתיימה ההרשמה באיזשהו תאריך, אז לאחר מכן אפילו אם יש מספיק ילדים שרוצים להירשם, שעוד לא נרשמו, אימהות שרוצות לרשום ומנהלות משפחתונים שמוכנות לעשות את זה, בגלל העניין של התאריך הן לא מקבלות, באשדוד למשל, אז צריך לבדוק את האפשרות הזאת שיהיו יותר גמישים כשיש צורך ויש ילדים שצריכים את זה, אז לא צריך לעמוד על התאריך של סיום הרישום.
יעל שמרגד
זה רק נכון לגבי מקומות שצריך ועדת קבלה.
להיו"ר ישראל אייכלר
לא, אני מדבר על משפחתונים קטנים של חמישה ילדים.
מיכל צוק
אנחנו תיכף נתייחס כדי לראות שאנחנו מבינים.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אתן עוד נתונים. התקבלו השנה עד 20 ביולי 2017 33,735 שאלונים. נקבעו דרגות של 23,500. 55% קיבלו דרגה 12. 3,700 שאלונים ממתינים להשלמת מסמכי חובה. מעניין שאתם כבר ויתרתם על מסמכי חובה רבים. אישרתם רק בקשה, מינימום, אז למה 3,700 ילדים?
איטה עטיה
זו רק התחלה. רק התחלנו. יש לנו זמן להשלים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אבל חבל ששליש מהשאלונים לא יהיה. סך הכל מה שמבקשים זה תעודת זהות.
מיכל צוק
תיכף נתייחס לכל.
היו"ר ישראל אייכלר
בדיונים הקודמים היו הישגים ושינויים לטובת הזוגות שמבקשים דרגות סבסוד, אחד, ביטול אוטומט. ישנה זכאות לדרגה שהיה נהוג עם יציאת האם לחופשת לידה וברוך השם כבר זה סודר. הזכאות לסבסוד תינתן עבור 15 שבועות של חופשת לידה בתשלום. עדכון ילד נוסף שמצטרף למשפחה, שהוא משפר את הזכאות לסבסוד יתבצע החל מחודש הלידה, גם זה הישג, כך שדרגת הזכאות לתקופה של חופשת לידה בתשלום תאושר לפי מספר הנפשות החדש במשפחה.

חישוב זכאות במקרים בהם הורה עבד חודש חלקי. אם הורה החל לעבוד - - - 15 בחודש יקבע זכות זכאות לחודש עבודה שאינו מלא ויהיו שלושה תלושי שכר של חודשי עבודה. מה ההישג בזה?
קריאה
קריאה:

הוא לא מקבל.
היו"ר ישראל אייכלר
כל החודש הוא לא היה מקבל.
קריאה
קריאה:

כן, בדיוק.
היו"ר ישראל אייכלר
עדכון דרגה במהלך השנה חלק רטרואקטיבית ממועד השינוי. השקת אפליקציה חדשה להגשת בקשות בנייד, רישום מעון. לא זכרתי את זה ואפילו יש אפליקציה כשרה למגזר החרדי.
קריאה
קריאה:

נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
הקפדה על משך הטיפול בפניה בתיק על ידי מוקדן אחד. החלטת המשרד להקדיש טפסים מקוונים בלבד, אז יש בעיה של הורים שמתקשים לקבל הכוונה מהמוקדנים.

מותר להגיד גם שבחים. אני אקריא גם שבחים. אגף תקציבים לבינוי מעונות יום ניסח נוהל חדש, נגיש ומהיר יותר שמאפשר מימון ממשלתי בהיקף של 90 עד 100 אחוז מעלות הבינוי, הסרת חסמים בירוקרטים, מסלול תקצוב מקוצר. אחריות להגשת בקשות ותקצוב קצב הבניה תלויים באושיות המקומיות וזו כבר בעיה.

היועצת המשפטית, מה אנחנו יכולים לעשות כדי שרשויות מקומיות לא יוכלו לעכב את זה? אולי צריך בחוק, בתקנה עצמה, כי יכול להיות רשות מקומית שהוא לא אוהב ילדים, הוא אוהב אולי קשישים.

ההקצאות בוצעו במנגנון כל הקודם זוכה תוך שינוי תקציבים למגזרים ייעודיים, חרדי, ערבי, פריפריה. בשנה שעברה ועדות הקבלה החלו להתכנס מאוחר מאוד, מה שהותיר ילדים רבים ללא מסגרות. אני מבין שעכשיו זה יהיה יותר טוב. ועדות קבלה מקבלות החלטות על פי קריטריונים שקבע משרד הכלכלה.
נתונים שהתקבלו לקראת הדיון הנוכחי
נרשמו 22,627. כבר אמרנו, מתקבלים 15,666. נדחים כמעט 7,000 ילדים. מה הסיבה?
מיכל צוק
נכון. אם מישהו נרשם למקום ויש מספר מקומות מסוים ונרשמים יותר, אז אנחנו עושים ועדת קבלה, מדרגים.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, למרות שהאימא זכאית.
מיכל צוק
בסוף למעון יש תכולה מסוימת של ילדים. נדבר על זה.
היו"ר ישראל אייכלר
כשאמרת "נדחים" חשבתי שהם לא זכאים.

השגות התקבלו 3,000. צפי סיום הדיון בסוף יולי. יש בעיה שהורים רבים רושמים את ילדיהם למספר מקומות. כשמתקבלים לאחד מהם לא טורחים להימחק מהמקומות האחרים. גברת צוק, אני חושב שפה הבעיה, שאנשים נרשמים להרבה מקומות.
מיכל צוק
נכון. זה גם בעייתי וגם בעיה של היצע שאנחנו עובדים עליה בצורה מאוד משמעותית. אנחנו תיכף נרחיב.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר.
מיכל צוק
יש ממש דגש מאוד גדול בעשייה שלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אלה שנרשמים בהרבה מקומות, זה לא משהו משמעותי ב-7,000 האלה?
מיכל צוק
תראה, קודם כל, כל מקום, ברגע שיש מצוקה כזאת הוא משמעותי ואנחנו בהחלט גם עכשיו עדכנו אתכם. הרישומים הכפולים זה משהו שאנחנו כבר מטפלים בו גם בנוהל וגם בפרקטיקה וגם מפרסמים נכון כבר מידע להורים, פועלים לביטול רישומים כפולים מול המנהלות מעון כדי שכמה שיותר ילדים כדי שכמה שיותר ילדים, כי כל ילד, יש כמה מקומות כאלה. כל ילד אנחנו נוכל להכניס.
היו"ר ישראל אייכלר
במחשבה ראשונה הייתי מחייב, מי שנרשם למקום מסוים לא יכול לעבור.
מיכל צוק
אז מי שנרשם לשני מקומות, ברגע שאנחנו מזהים את זה ומצליבים את הנתונים אנחנו פונים למנהלות המעון ואומרים לה. זה גם אינטרס שלהם, זה גם עניין שלנו, נא לפנות להורים ולהגיד האם הם נרשמים פה או מבטלים וברגע שאנחנו אוספים את המידע אנחנו בעצם מפנים מקומות לבאים בתור.
שלומית אבינוח-קואולמן
אם זה לא קורה, אז לא תמיד יודעים.
מיכל צוק
איפה שאנחנו יודעים.
שלומית אבינוח-קואולמן
איפה שלא תמיד זה קורה, כי הפניות שהגיעו אלינו, שאימא אחת לתינוק ראשון רשמה במקום אחד. היא לא ידעה שהיא צריכה להירשם לכמה מקומות והיא לא התקבלה למעון, אז היא בלי מסגרת. יש הורים שהגיעו מאוחר כי לא ידעו שיש ועדת קבלה, אז גם אין להם מקום. הם מלכתחילה לא יכולים להירשם.
היו"ר ישראל אייכלר
את תמיד תראי בתורים, יש כאלה שעומדים בשני תורים.

אם מישהו נרשם בפריימריס לשתי מפלגות, נדמה לי הוא פסול בשתיהן, נכון? כך נדמה לי.

המשרד לא מטיל סנקציה של מחויבות על הורה שאינו מבטל רישום במעונות אחרים. בעצם הבעיה נוצרת עבור המעונות שפותחים שנה ללא תפוסה מלאה, מחד, וילדים שנותרים ללא מסגרת, מאידך. לפיכך בדיון האחרון ביקשה הוועדה שמשרד הכלכלה יצליב מידע מהמסגרות השונות ויעדכן הורים על מקומות פנויים באזור מגוריהם. מתשובת המשרד לקראת הדיון הזה עולה כי המשרד ביצע הצלבה של המקרים בהם ילד התקבל ליותר ממעון אחד, פנה להורים בדרישה למימוש זכות הקבלה למעון אחד בלבד. בהתאם לנוהל ועדת הקבלה, הורים אשר לא ישתפו פעולה, המשרד יכריע באיזה מעון יממש ההורה את זכות הקבלה, בהתאם לשיקול דעת המשרד בלבד. צעד זה צפוי לאשר כניסה של חמש מאות ילדים נוספים.

המלצת הוועדה, המשרד צריך לקבוע בנוהל מחייב להציע מקומות אלטרנטיביים במסגרת מגורי המשפחה.

משפחתונים - אני לוקח מכם עוד שתי דקות על העניין של משפחתונים. קיים מחסור חמור במקומות למשפחתונים, מחסור חמור במטפלות, סחבת באישור של סמלי מעון. בשנת הלימודים תשע"ז מוכנים 3,700 משפחתונים בפריסה ארצית. אין שום תכנית לתוספת בשנה הקרובה, אם כי בתקציב המדינה הצליח המשרד להגדיל את תקציב המשפחתונים וכך יצטרפו 100 משפחתונים חדשים בעתיד. ב-24 במאי 2017 פרסם המשרד הודעה לרשויות מקומיות על הרחבת מערך המשפחתונים המוכרים ברשויות המקומיות, הוראת מנכ"ל 9.6.

בישיבות הקודמות הועלתה הצעה על ידי הוועדה לקצר משך הכשרת מטפלות, וזה דבר שביקשנו באמת.
מיכל צוק
אנחנו עושים את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, בעיקר בכאלה שבאו מרקע של חינוך. ההצעה היתה לפשט הליכים, להסיר חסמים על מנת - - - .

עלות הקורס להכשרת מטפלות, 4,500 שקל. אני חושב שזה הרבה כסף אבל משרד הכלכלה מממן קורסים של מטפלות עבור דורשי עבודה.

לקראת הדיון הנוכחי קיבלנו מענה מהמשרד, כי המשרד החליט להקים תכנית חדשה, מענה לבקשת הוועדה לקבוע תכנית לימודים חדשה של 450 שעות לימוד לתעודת גמר, מחנכת, מטפלת במעונות יום ותעודת מקצוע מטפלת במעונות יום, סיווג 1. התכנית הזו מיועדת למטפלות בעלות תעודת הוראה במסלול גננות ומסלול גיל הרך. 450 שעות במקום מה?
קריאה
קריאה:

במקום 635.
היו"ר ישראל אייכלר
במקום 800.
מיכל צוק
זה תלוי במסלול. זה יכול להגיע עד 800. זה תלוי ברקע של - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמו כן הוחלט לקבוע מסלול נוסף, קצר יותר עבור עובדות הוראת גננות של התמחות בגיל הרך בהיקף של 200 שעות. הקורסים טרם נפתחו אבל הם יפתחו בשבועות הקרובים. יש בעיה של תמהיל ונדבר על זה יותר מאוחר, של איזה גילאים. לגבי סמלי מעון, אושרו 147 מתוך 205. סבסוד צהרונים גם שייך לעניין הזה? התקבלו 30,000 שאלונים.
קריאה
קריאה:

לא, זה שנה שעברה.
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי שנת הלימודים תשע"ח אין החלטה לגבי מתכונת להפעלת צהרונים בשנה הבאה. אין קריטריונים בגלל תכנית להוצאה "נטו משפחה".

אני רוצה עכשיו לברך קודם כל את המשנה למנכ"ל, הממונה על התעסוקה, הגברת מיכל צוק שהגיעה לוועדה הזאת. אני יודע שבוועדת העבודה והרווחה זה כבוד גדול להגיע אבל הוועדה לפניות הציבור אני חושב שזה כבוד יותר גדול. זו ועדה קטנה באופן טבעי, אז יש משרדים ששולחים לנו פקידים טובים מאוד אבל לא תמיד יש להם את הסמכות לבצע שינויים, אז אני מודה לך שהגעת לפה.

אנחנו ניתן את רשות הדיבור לגברת מיכל צוק, בבקשה.
מיכל צוק
אוקי. אנחנו בהחלט מלווים באמת את הנושא של מעונות היום בפתיחת שנה וגם באופן שוטף בצורה מאוד אינטנסיבית. השר רואה בזה חשיבות גדולה, המנכ"ל ואנוכי, הן בהרחבת ההיצע, בהנגשה של השירות, בפישוט תהליכים, במתן הסבסוד. אנחנו רואים בזה ערך מאוד משמעותי הן בתחום העבודה על מנת לקדם ולתמוך בתעסוקה של משפחות עם ילדים צעירים, הן באמת בראיה גם הכלכלית וגם החברתית, באמת לסייע איפה שנדרש הסיוע, ואנחנו גם עושים פעולות נוספות על מנת באמת לקדם לא רק את ההיצע ואת הסבסוד, גם את נושא איכות הטיפול והטיפול בשטח שאותו מקבלים אותם ילדים רכים בשנים.

לעניין פתיחת השנה, אני חושבת שבאמת נגעתם במספר נקודות כחלק מהכנה שערכנו במשותף לדיון, שאלות שאתם שאלתם ומידע שאנחנו ענינו ואני חושבת שהעלית כמה נקודות שאתם מעוניינים לקבל התייחסות ואני אתן התייחסות ונרחיב כאן עם אנשי המקצוע לפי הצורך.

דבר ראשון, אני חושבת שהוא הרלוונטי, זה ועדות הקבלה. אני חושבת שהשנה, בפרספקטיבה ביחס לשנים קודמות חל שינוי גדול ומרכזי בהיבט של המועדים. אנחנו נמצאים היום בשלב שבו עכשיו עוד לא סוף יולי, בעצם סיימנו כבר את כמעט כל התהליך של ועדות הקבלה. בעצם אנחנו סיימנו את החלק הראשון. כל מה שנשאר לדון בו זה מתבצע וצפוי להסתיים בעצם עד סוף החודש הזה, עד סוף יולי, הטיפול בהשגות. אני חושבת שבראייה ארוכת שנים זה המועד הכי מוקדם מזה שנים רבות שאנחנו הגענו ובכך יש בהחלט שיפור שירות להורים. כל ההורים קיבלו תשובות, בין אם הם התקבלו ובין אם הם נדחו. כל מי שכבר רצה להגיש איזושהי השגה או ערר, כבר עבר הזמן של הגשת העררים וכבר כל העררים שהוגשו, כ-3,000 במספר נמצאים כבר עכשיו בטיפול ובבחינה. אנחנו צופים שעד סוף החודש הזה כבר גם הטיפול בעררים, כלומר בכל מקרה מרבית ההורים כבר קיבלו תשובות. חלקם שבחרו לערער יקבלו עד סוף החודש את התשובות. אני חושבת שבראייה ארוכת שנים זה הישג מאוד משמעותי בשירות שלנו להורים. כל השנים הקודמות שאני מכירה את התהליך היינו מגיעים לאמצע אוגוסט ולפעמים לסוף אוגוסט ולפעמים גם קצת אחרי, לא בבודדים, במסות מאוד גדולות. השנה באמת היה מאמץ מאוד גדול באגף להקדים את מועדי פתיחת השנה.
היו"ר ישראל אייכלר
איך אתם יכולים 3,000 ילדים לענות תוך כמה ימים?
מיכל צוק
אני מייד אסביר את התהליך אבל אני חושבת שאם אנחנו מסתכלים לא אפילו על אותם 3,000 ילדים אלא על יתר ההורים שפנו וקיבלו ויש להם עכשיו ודאות שהיא מאוד חשובה, בין אם התשובה היא חיובית שזה המקרים שכולנו מעדיפים אותם, אבל גם אם התשובה שלילית, מה הם צריכים לעשות ולא להיגרר ממש לרגע האחרון. זה משהו שהוא פחות נכון ואני מברכת את כל העוסקים במלאכה באגף. היה כאן שיתוף פעולה מלא בתוך האגף, חגי ובמוקד עם איטה, גם אלכס, ממש עבודה משמעותית ויפה.

לגבי מי שקיבל תשובה שלילית, קיבלו מתוך הנרשמים כ-7,000 אנשים תשובה שלילית, מתוכם 3,000 וקצת הגישו בקשות. בעצם הנוהל היה מאוד מהיר ומאוד ברור, מה הקריטריונים שלפיהם אנחנו בודקים את השאלונים כי אנחנו צריכים להיות באמת מאוד שוויוניים ומאוד שקופים לציבור. אנחנו לא יכולים לעשות איפה ואיפה. הנושא הזה הוא מאוד משמעותי. בסופו של יום אם אתה מתקבל למעון יש לזה משמעות מאוד גדולה. אנחנו מודעים לזה ועוסקים בזה מאוד בזהירות.
היו"ר ישראל אייכלר
ה-3,000 יורדים מה-7,000 את מתכוונת להגיד?
מיכל צוק
ה-3,000 זה מתוך ה-7,000, קצת פחות, 6,961 אם אנחנו רוצים לדייק קיבלו תשובות שליליות, מתוכם כ-3,000 הגישו השגה. היתר כנראה גילו את דעתם שאין צורך מבחינתם.
היו"ר ישראל אייכלר
ויש לנו אפשרות לענות בחיוב?
מיכל צוק
מה שאנחנו בודקים, כי הרי מה המשמעות של ועדות קבלה? ועדות קבלה זה כשהורה רוצה להתקבל למעון מסוים וההיצע שיש לנו בעצם הוא יותר נמוך מהביקוש באותו מעון ואז מה שאנחנו עושים כדי להיות באמת הגונים, אנחנו עושים את הדבר הבא, אנחנו מסתכלים על המעון. בתוך אותו מעון נניח שיש חמישים מקומות, אנחנו מודיעים תשובות חיוביות למרבית הילדים ושומרים עוד מספר מקומות לטפל בהשגות. אם מישהו השיג השגה והשגתו תימצא מוצדקת, נניח שלא בדקנו את הנתונים כמו שצריך, שלא הבנו, שיש כאן מקרה שונה על אחד הקריטריונים כדי שלא ייפול בין הכיסאות ואז מסתבר שמגיע לו, אז יש לנו מקום להכניס כבר אותו.

אנחנו אפילו לא מעכבים את כל התשובות לכל ההורים עד אז. יש לנו יכולת לטפל בזה. במצב כזה אם הוא מקבל תשובה חיובית הוא מתקבל ואם הוא מקבל תשובה שלילית, גם אז, וזה מאוד פרטני ולא פשוט, אנחנו היום כבר נמצאים במצב שאת כל המקומות הפנויים שאספנו מהארגונים, שאנחנו יודעים שיש מפרסמים להורים כשמתקשרים אלינו, לא משנה מאיפה מגיעות פניות, לטלפונים של כולנו, אנחנו משתדלים כן לנסות להציע מקומות אחרים. גם מפנים את ההורים להסתכל לבד, לפנות לארגונים, לפנות למעונות וגם מנסים לעזור ברמה הפרטנית הרבה פעמים דרך המחוזות שלנו כשיש מידע, להגיד להורה יש כאן בסביבת המגורים שלך עוד מספר מעונות שיש להם מקומות פנויים, ככל שישנם. יש מקומות בארץ שהביקושים יותר גבוהים ויש פחות. אנחנו מפנים לכל המסגרות, גם מעונות שמוכרים על ידנו וגם משפחתונים שמוכרים על ידנו. אני חושבת שבהקשר הזה באמת יש כאן מאמץ מאוד גדול לתת כמה שיותר מענים חיוביים. אנחנו לא נוכל בהינתן זה שההיצע עדיין הוא נמוך יותר מהביקוש, לתת מענים חיוביים לכולם.

מה שכן, וזה הדבר השני שחשוב לי לומר, זה שבאמת גם קודם ידענו את החשיבות אבל בשנה האחרונה נעשה מאמץ ממוקד מאוד ברוח גבית בהובלה של השר בכל מה שנוגע להרחבת ההיצע. זה מתחיל גם בכך שיש לנו תקציבים הרבה יותר גדולים לבינוי. התקציבים שלנו שיש ל-2017 ו-2018 בסיכום התקציבי בתקציב שאושר בהובלת השר כץ הורחב משמעותית. יש לנו 350 מיליון שקל לבינוי השנה, 350 מיליון שקלים לבינוי בשנה הבאה.
שלומית אבינוח-קואולמן
לכמה מעונות זה יכול להספיק?
מיכל צוק
אנחנו מדברים על סדר גודל של כמאתיים מעונות. כיתה בקירוב זה סדר גודל של מיליון שקלים בעלויות שבהם אנחנו מכירים. אני חייבת שכבר בשנת 2017 מתוך כוונה להרחיב את ההיצע כמה שיותר מהר, נעשה מאמץ. כל התקציבים הוקצו בתחילת השנה. עכשיו כבר הקצנו חלק מהתקציבים שכבר השר אפשר לנו וקיבל אישור של כל הועדות להקדים כבר מ-2018 על מנת שבאמת אנחנו נקצה כמה שיותר מהר ונעודד כמה שיותר מהר את הרשויות לבנות. באמת תופעה שנתקלנו בה, קודם כל בעבר הנהלים היו מאוד בירוקרטיים ומאוד מסורבלים. היום הנגשנו אותם ופישטנו אותם, אתה ציינת את זה, ובנוסף היום במאמץ מאוד ממוקד עובדים בצורה מאוד אינטנסיבית מול הרשויות המקומיות על מנת שהן כן תנצלנה את התקציבים ויבנו, שלא יהיה מצב שאנחנו מקצים ואחר כך הכסף חוזר. זה לא מה שאנחנו מעוניינים בו. יש מאמץ מאוד ממוקד של האגף, של הנהלת המשרד, של השר, ממש ככה בצורה מאוד צמודה בנושא הזה אבל לשאלתך קודם, בסופו של יום אנחנו לא אלה שבונים. אנחנו יכולים באמת לעודד ולתמרץ ולהקל ולהנגיש ואפילו לשבת על הוריד, סליחה על הביטוי הלא יפה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להתמקד שנייה ברשותך בשנה. כל מה שאמרת לגבי הבינוי זה לא יהיה לשנה, נכון?
מיכל צוק
חלק מהדברים כבר כן. חלק ניתן נתונים פה של מה שנפתח כבר השנה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש מעונות שהיה צריך רק להשלים?
מיכל צוק
א', יש לנו תקציבים מהעבר שישבו באוויר ויש כבר בינוי.
היו"ר ישראל אייכלר
ויש מבנים שאפשר להשלים אותם?
מיכל צוק
יש כבר בינוי, כן. אנחנו מייד ניתן פרטים. יש לכם את זה. את הנתונים נתנו לכם גם, על כמה מעונות חדשים נפתחו כבר השנה, חלקם מבינוי, חלקם בדרך נוספת שמרחיבים היצע ואני אדבר עליה, וכבר עכשיו לקראת פתיחת השנה הקרובה, כרגע בימים האלה עדיין יש לנו מעונות שכבר נמצאים מולנו בתהליך של לקבל את הסמל לשנת הלימודים הקרובה. במאמץ מרוכז אנחנו מנסים שכבר בפתיחת השנה כמה שיותר מהם יגיעו לשלב של הבשלה. האגף מרוכז בזה כדי באמת לעשות שינוי כבר בנקודת הזמן הזאת. יש כמה עשרות כאלה. זה מאוד משמעותי, מודעים לזה וממש יד ביד מלווים את הפונים. גם שנה שעברה באותה תקופה עשינו מאמץ גדול והצלחנו באמת להרחיב את ההיצע ואני מאמינה שגם השנה אנחנו נראה את הדבר הזה. זה גם מאמץ שהוא מבחינתנו במדיניות והוא מרוכז. זה גם נוגע להקצאת הכספים בשלב יותר מוקדם במהלך השנה. זה גם נוגע לליווי יותר צמוד של הרשויות כדי לוודא ובאמת אפילו לנדנד להם כדי שיתחילו לבנות ויעמדו בלוחות זמנים שקבענו, וגם נוגע בעצם לעבודה הפנימית באגף שברגע שכבר מגיעים לשלב של קבלת הסמל, כלומר של תום הבניה או אם זה מקום פרטי שרוצה להיכנס לתוך המערכת המוכרת, אנחנו עושים מאמץ ממש לסגור כמה שיותר מהר את כל האישורים הנדרשים, בוודאי כל מה שתלוי בנו אבל גם עם תזכורות למה שנוגע לאישורים שצריכים להביא מגורמים אחרים מתוך הבנה באמת שאם יש לנו היום 7,000 ילדים שנדחים ואנחנו רוצים שיידחו כמה שפחות, ולהיפך, שככה נוכל להדביק את הביקושים. זה נושא שהוא חשוב לנו.
היו"ר ישראל אייכלר
מה קורה עם אותם הורים שלא הגיעו בחמישה ימים שהיתה להם אפשרות להגיש ערעור? הם יכולים עוד להגיש?
מיכל צוק
לא, המועד של הערעורים נסגר בסופו של יום וצריך לזכור את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה עושים כל ההורים? זה 3,000 הורים לפחות.
מיכל צוק
חלקם, יכול להיות שיש להם סידורים אחרים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה אחרים, משפחתונים?
מיכל צוק
קודם כל יש מערכת פרטית. אנחנו מדברים כרגע רק על המערכת שהיא מוכרת על ידנו, כלומר היא גם מסובסדת, עובדת בסטנדרט שאנחנו קובעים. מחילים עליה את צו הפיקוח על המחירים וסבסוד. אני מניחה שיש כאן שונות גדולה. חלקם מוצאים מסגרות פרטיות, חלקם אולי בבית, חלקם אולי יכולים גם ללכת למעון אחר שבו אין ביקוש כזה גדול גם אם זה במערכת המסובסדת ולהיכנס אליו.
היו"ר ישראל אייכלר
ויש מעונות שיש עוד מקום?
מיכל צוק
בוודאי.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אולי תכוונו אותם?
מיכל צוק
זה מה שאמרתי שאנחנו עושים. אנחנו כבר פרסמנו. אספנו כמה שיותר ואנחנו מעדכנים את זה, את המקומות שאנחנו יודעים שהם פנויים. זה בוודאי לא כל הרשימה כי אנחנו כאן ניזונים בעצם מתוך המעונות. אם המעונות מעדכנים אותנו שיש מקום פנוי, אנחנו מפרסמים את זה לכל ההורים וההורים יכולים לדעת. לא כל מעון אנחנו יודעים שיש בו מקומות פנויים בשלב הזה של השנה, כי אם לא היו שם ועדות קבלה ולא ניתן לנו מידע, אז כרגע אין עוד את הרישום הזה, אז אנחנו לא יודעים, אבל גם כאן כל הורה שמגיע אלינו, בין אם זה עכשיו ובין אם זה בהמשך השנה ומבקש סיוע, אנחנו מפנים אותו בעצם לכל המסגרות אנחנו יודעים שיכול להיות להם פוטנציאל. זו הרי מערכת חיה ודינמית. נולדים ילדים במהלך השנה וכו'. אנחנו מנסים לסייע לכל הורה. במצב הנתון לא כל ההורים יוכלו להתקבל למערכת שלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
כשאני רואה פה את הרשימה, זה לא במקומות שיש ביקוש גדול.
מיכל צוק
יש מקומות שבאמת הביקושים עולים על ההיצע באופן כללי.
חגי פורגס
זו הרשימה שהדפסתם מתי? כי מאז יש עוד רשימה. יש שם לדעתי בסביבות הארבעים מעונות.
קריאה
קריאה:

121 מקומות.
מיכל צוק
כבר יש יותר.
אחגי פורגס
אז הצטרפו עוד וחלקם באזורים מאוד מבוקשים, במכרז הארץ, בירושלים.
מיכל צוק
זו רשימה מהבוקר. רשימה אחרי הצהריים כבר מעודכנת יותר. אמרתי, המערכת היא דינמית וחיה.
שלומית אבינוח-קואולמן
לא שלחת לי.
חגי פורגס
זה מתעדכן כל הזמן.
מיכל צוק
הדיון הוא אחרי צהריים אבל אין שום בעיה. הנתונים מפורסמים באתר האינטרנט לכולם, כל מי שצריך, בין אם הוא נרשם וקיבל דחייה ובין אם הוא שכח להירשם או לא ידע או עבר עיר או כל דבר אחר. הנתונים גלויים. אנחנו נעביר לכם את הנתונים העדכניים בהמשך היום או עד מחר בבוקר אבל כל הזמן צריך לעקוב. יש עוד רשימות אז אנחנו נעביר לכם את הנתונים המעודכנים. פשוט צריך לעקוב. אנחנו עושים מאמץ כל הזמן שהמערכת תהיה כמה שיותר דינמית ועם נתונים מדויקים ותשקף באמת את המצב כפי שהוא ידוע לנו.

אז דרך נוספת באמת של הרחבת היצע זה סמלים שלא מגיעים מתוך הבינוי אלא מעונות שרוצים להיכנס לתוך המערכת. גם כאן אנחנו מטפלים.

הדבר השלישי שחשוב לציין זה באמת המשפחתונים. אתה התייחסת. המשפחתונים באמת הרבה שנים היו קפואים מבחינת היקף התקציבים שניתנו לנו ואנחנו בסוף פקידי ציבור שכפופים לחוק. אנחנו לא חורגים ממסגרת התקציב. השנה, במאי כבר התפרסם הנוהל מאחר שהצלחנו לקבל תוספת תקציב מסוימת לטובת העניין, תאפשר לנו לפתוח סדר גודל של קצת יותר ממאה משפחתונים חדשים. זה בערך חמש מאות ילדים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז הילדים האלה שאין להם מקום במעונות יוכלו ללכת למשפחתונים?
מיכל צוק
ברגע שאנחנו נפתח את המשפחתונים, תיכף ניתן לכם עדכון איפה הסטטוס עומד, כולם יוכלו להירשם, אלה או אחרים.
היו"ר ישראל אייכלר
איך את מסבירה למשל שבערים כמו בני ברק ואשדוד אין אפשרות לפתוח משפחתונים?
מיכל צוק
קיבלנו מכם פניה על אשדוד וניתן כאן הסבר למקרה הנקודתי שהצפתם, אז אני אסביר רגע את המקרו ואחר כך אם תרצה, ניגע גם במקרים הנקודתיים.

באופן כללי פורסם נוהל של משפחתונים. הנוהל בסוף בכספי ציבור. אנחנו צריכים למצוא דרך להקצות אותם בצורה שוויונית ומקצועית ולכן יצרנו נוהל שפורסם לרשויות למעשה, שאמר להם, כל רשות שחושבת שיש לה צורך או מעוניינת, ואנחנו גם הנגשנו את המידע הזה לארגונים שהם מפעילים משפחתונים על מנת שיציפו צרכים ונעשה את הקישור גם עם הרשויות, ברגע שרשות אמרה, יש לי צורך במשפחתונים, שלחה לנו את הבקשה והיא תדורג לפי הנוהל. התקציב למעשה שיוקצה מתחלק כמו בנוהל הבינוי למגזרים, גם למגזר הכללי אבל גם יש התייחסות למגזרים הפרטניים, לאוכלוסיה הערבית, לאוכלוסיה החרדית ולפריפריה. מדרגים כרגע את הבקשות לפי הקריטריונים כפי שהם פורסמנו. זה יעבור, אני מקווה שממש בימים הקרובים לצורך הוועדה שבוחנת ומאשרת את ההקצאה ואז אנחנו נוכל בעצם לתת לרשויות. ככל שאנחנו נוכל להקצות לרשויות חדשות שביקשו בהתאם לנוהל ולתקציב שיש לנו, יהיה להם עוד מספר משפחתונים לפתוח ובכך נרחיב את ההיצע.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד נקודה אחת שקיבלנו בבני ברק, ששינו שם את התמהיל, זאת אומרת משפחתון ששוהים בו חמישה ילדים, לא יהיה יותר משני ילדים מתחת לגיל שנה. שמעת על הסיפור הזה?
מיכל צוק
כן, אפילו ענינו לכם. הנוהל הוא לא חדש. הנוהל הזה הוא מ-2008, כלומר ההנחיות לא השתנו כבר בסדר גודל של עשר שנים והם קבעו את התמהיל שבו פועלים ההנחיות שלנו לכל המשפחתונים שנמצאים בהסדר שלנו.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אבל כל השנים לא כל כך הקפידו על זה וגם היה בזה כזה היגיון - - -
מיכל צוק
אז אני אגיד ככה, כל עוד זו המערכת ואלה הכללים ואנחנו פועלים לפי הכללים כי היה רציונל כלשהו שעומד בבסיס. בדרך כלל כל הפעילות וכל ההנחיות אמורות לתת מענה לטובת הילד.
היו"ר ישראל אייכלר
לפי מה שהיא כותבת, ראית את זה, מטפלות רבות נשארו ללא פרנסה כי זמן הרישום כבר הסתיים - - - שתינוקות הולכים למשפחתון וגדולים למעון.
מיכל צוק
אני מבינה מה זה אומר אבל האמת שאני לא כל כך מבינה את האמירה הספציפית הזאת, בוודאי לא בעיר כמו בני ברק שבה באמת יש ביקוש כל כך גדול למשפחתונים ולמעונות ויש דווקא ביקושים מאוד משמעותיים. אני אגיד שכן קיבלנו פניות בנושא. ככל שיהיה שינוי מדיניות אנחנו כמובן נודיע עליו. התקבלו עוד פניות ואנחנו מסתכלים על הנושא הזה, אבל כן אני מבהירה כאן כדי שלא תהיינה אי הבנות, כל עוד אלה ההנחיות, אלה ההנחיות, שני תינוקות ושלושה פעוטות.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך רשויות שאת יודעת שהם לא משתפים פעולה עם בינוי המעונות?
חגי פורגס
מה הכוונה לא משתפים פעולה? שלא בונים? לא מגישים?
היו"ר ישראל אייכלר
לא בונים, לא מגישים. אתם הקצבתם כסף והם לא זזים.
מיכל צוק
תראו, הרשימות קודם כל של מי שאנחנו מאשרים, הרשימות תמיד הן גלויות. אחרי שמקבלים את כל האישורים אנחנו מעלים את זה לאתר, זה הקצאה של כספי מדינה.
היו"ר ישראל אייכלר
ואיפה יש בעיה?
מיכל צוק
יש רשויות מסוימות שבאמת קצב הבניה בהן בעבר לא עמד ביעדים. אנחנו נתנו בחודשים מאוגוסט שנה שעברה המון קריאות ונתנו אפילו בהסכמה עם האוצר הארכת מועדים, עד סוף שנה שעברה וכל מי שלא עמד במועדים האלה, כי חלק מהסיכום התקציבי עם האוצר ולפי מה שהוא ביקש מאיתנו, ההרשאות הישנות בוטלו.
היו"ר ישראל אייכלר
מי הן העיריות האלה?
מיכל צוק
אני לא זוכרת להגיד בעל פה. אנחנו יכולים אם יש בקשה כזאת מהכנסת לקבל פירוט. אני לא רוצה להטעות.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נבקש רשימה כי אנחנו צריכים לדעת את זה, מי הן העיריות שלא בנו או שלא יבנו.
מיכל צוק
אין בעיה, אם יש בקשה כזאת אז אנחנו נשלוף את החומרים. אני לא רוצה סתם לזרוק מהזיכרון.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נצטרך רשימה כי אנחנו צריכים להעמיד את ראשי הערים על החומרה של הדברים.
מיכל צוק
בסדר גמור.
היו"ר ישראל אייכלר
קודם כל תודה רבה על הסקירה. עכשיו נשמע את הארגונים, בבקשה. רשת נאות מרגלית, ליאור גבאי.
ליאור גבאי
תודה רבה. אני ברשותכם צריך להגיד ככה, קודם כל אני שמח שהסיטואציה שבה אנחנו נמצאים ערב תחילת שנת הלימודים היא שונה מהותית ממה שהיה בעבר. בעבר המפגשים היו דחופים מול אנשי המשרד גם בעבודות השונות ואני שמח שאנחנו לא נמצאים במסגרת הזאת. היה שלב שבו הרגשנו שכאילו מאבדים, כמו שאבא אבן אמר מה מצב האומה, אז אמרו לו, שנה שעברה היינו על פי תהום, השנה התקדמנו שני צעדים קדימה, אז פחות או יותר זו היתה התחושה בעבר והיום אנחנו רחוק מכאן. צריך לציין גם את המאמצים המרובים שמיכל עושה במעורבות שלה, גם האגף. אני חייב לציין גם שהסיפור של המוקד שהיה בעבר קטסטרופה השתפר פלאים, כלומר זה לא באותו יחס של - - - וזה יאמר לזכותם.

אחרי כל המחמאות האלה אני צריך להגיד גם דברים מהותיים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, כן, אנחנו מתעסקים בבעיות.
ליאור גבאי
בדיוק. לא התכנסנו פה בשביל לחלק תעודות.
יעל שמרגד
גם. בסוף שנה מחלקים תעודות.
ליאור גבאי
גם. ראשית, כמו שאמרתי, הדברים ברורים.

אני רשמתי לעצמי שלושה נושאים שאני מעורב בהם. הראשון זה הנושא של הבינוי. אכן המשרד השיג תקציבים בעבר גם מהאוצר וכו'. אני, בתור מישהו שמפעיל כמעט כמאה מעונות יום יכול להגיד לכם שזה הדבר האחרון בשרשרת המזון שמעניין את ראשי הרשויות. זה לא נמצא שם. גם אם הגישו בקשות, הרשויות, המשרד מודע לכך שבפועל זה לא מתנהל, ודאי לא בקצב שנדרש.
היו"ר ישראל אייכלר
איזה רשויות אתה יודע שלא - - - ?
ליאור גבאי
אני מדבר על זה ברמה של עשרות. השר עשה פעולה כרגע שאכן יהיה אם נמשוך את הכסף בחזרה. בשם כל הארגונים גם ביקשנו בעבר. היתה לנו ב-2013 יכולת לסייע בתהליך הזה. ב-2013 הארגונים יכלו להיות שותפים בתוך התהליך הזה. כמו שרשות מקומית בנתה, גם הארגונים, נתנו להם לבנות ואמרו, כמו שהמדינה נותנת לך, הרשות המקומית, היא תיתן לארגונים.
ורד קירו-זילברמן
אם ביטלו את האפשרות הזאת, אז בטח יש פה ענייני מדיניות.
ליאור גבאי
ביטלו בגלל היבט של נוהל תמיכות והקצאות וכו'. המשמעות של זה, שמישהו יצטרך לעשות עבודה יותר קשה ולהכין נוהל תמיכות. לא שזה לא היה. היה, רק המשרד בצדק רצה מבחינתו לפשט תהליכים ולרדת מנוהל תמיכות, אבל אני אומר, לצד הפעולות של הרשויות יש היום כל כך הרבה ארגונים שרוצים ומוכנים לפעול, יודעים לגייס כסף מתרומות בחוץ לארץ וכו', להביא שיהיו שותפים בתוך הפרוייקט הזה. ב-2013 נאות מרגלית שקיבלה את האפשרות, בנתה שני מעונות יום. זה לא קורה ואנחנו מבקשים שהמשרד ישקול את זה עוד פעם, את הנושא הזה של הבינוי באמצעות הארגונים.
היו"ר ישראל אייכלר
איזה רשויות אתה יודע שלא בנו או שלא הזיזו?
ליאור גבאי
יש לי במשרד רשימה שאני מעורה בה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה שאני אעשה תחקירים? יש בכנסת מרכז מידע ומחקר.
קריאה
קריאה:

אם תהיה פניה, אז אנחנו מתייחסים לכל הבקשות שלכם תמיד ברצינות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה את כל הרשימה של הרשויות שקיבלו אפשרות לעשות והם לא עשו.
ליאור גבאי
דבר שני שצריך לשים עליו את הדעת ולצערי הרב המשרד עדיין מפגר בעניין הזה, זה נושא של ההכשרה. כל הסיפור של הכשרת מטפלות לוקה בחסר. זה לא מתקיים בפועל הלכה למעשה.

אני גם אציין שתי דוגמאות פשוטות. לא יתכן שמישהו שסיימה בסמינר גננת, אומרים לה, עכשיו תלכי ללמוד 400 שעות. אין שום היגיון בזה בגלל שיש כובע אחר שמטפלת יכולה ללכת בכלל בלי ללמוד. היא יכולה להיבחן באופן אקסטרני וללכת להיבחן, אז מה ההיגיון שאישה מהשוק יכולה ללכת ללמוד בבית ולהיבחן באופן אקסטרני ולקבל תעודה ומי שלמדה גננת שלוש שנים בסמינר, אומרים לה, עכשיו תעשי 400 שעות. אין בזה שום היגיון. לא יצליחו לשכנע אותי. אני דיברתי גם עם מנהל האגף להכשרה מקצועית.
היו"ר ישראל אייכלר
אני אשאל אולי את הגברת מיכל. מה הרעיון לרדת מ-800 ל-400 ולא ל-200?
מיכל צוק
אני אגיד כזה דבר, השאלה באמת של גננות, גם אנחנו הסתכלנו ואמרנו רגע, הן לומדות, אז למה אי אפשר ישר? עשינו התייעצות עם כל אנשי המקצוע מתוך כוונה, גם לנו יש עניין שכמה שיותר נשים או גברים לצורך עניין שמוכשרים בתחום הזה ויש להם את הידע והניסיון המתאים, יכנסו אליו. זו מטרה משותפת. מהצד השני, צריך לזכור וזאת חוות דעת של כל אנשי המקצוע, שבסופו של דבר הטיפול בגיל הרך של לידה עד 3 הוא לא זהה לטיפול בגילאים יותר גדולים.
ליאור גבאי
מיכל, את מתעלמת מהאפשרות של אותה אחת להיבחן באופן אקסטרני. היא בכלל לא לומדת.
שלומית אבינוח-קואולמן
רק הקטע של עבודה מעשית, אולי זה הדבר היחיד.
מיכל צוק
אני בדיוק אומרת, העובדות שהן הוראה, העובדות שהן גננות או שיש להן התמחות בגיל הרך יש יכולת בעצם וזו אני חושבת השאלה, לעשות קורס קצר יותר.
היו"ר ישראל אייכלר
400 שעות זה הרבה.
מיכל צוק
לא, זה 200 שעות כשהדגש בו בהחלט הוא על הנושא המעשי ופחות על הנושא העיוני, בהיבט על ההיבטים היותר טיפוליים של הגיל הזה. זה משהו חדש שאנחנו ממש בזמן המאוד קרוב אמורים לצאת גם איתו, אז אנחנו כאן מעדכנים שזה חלק באמת, וגם כתבנו לכם את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, של 200 שעות.
מיכל צוק
נכון, שבאמת הדגש כאן הוא על ההיבט היותר מעשי-טיפולי. אי אפשר להתעלם מזה שיש צרכים אחרים.
היו"ר ישראל אייכלר
למי זה ה-400 שעות?
מיכל צוק
450 שעות זה למי שאין ניסיון קודם, שהיא באמת למדה גיל 3 עד גיל 6, שיש להם תעודת הוראה.
היו"ר ישראל אייכלר
גננות היא למדה.
ליאור גבאי
אני רוצה פשוט למקד את זה. יש היום אפשרות, גם המשרד מאפשר למישהי שלא למדה בכלל, ללכת להיבחן באופן אקסטרני. היא לא חייבת ללמוד אפילו שעה. היא יכולה להיבחן באופן אקסטרני ולקבל תעודה. עזבי עכשיו את המימון. אנחנו לא מדברים על מימון.
היו"ר ישראל אייכלר
וגננת לא יכולה לעשות את זה?
ליאור גבאי
אתם אומרים שהמבחן הוא מדד חשוב לאור זה, אז אותה גננת, מה הצורך שלה ללכת וללמוד 200 שעות?
היו"ר ישראל אייכלר
היא יכולה להיבחן גם?
ליאור גבאי
תיאורית היא תלך למסלול רגיל.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, כמו אותה אקסטרנית.
ליאור גבאי
כן, כן, אקסטרנית.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, אז מה הבעיה?
מיכל צוק
בעצם מה שאנחנו מנסים לעשות זה לקצר עוד יותר את היקף השעות האלה לעובדות הוראה שהן לא מורות אלא - - -
ליאור גבאי
אתה שאלת שאלה נכונה. היא גם תעשה את הבחינה. אני אספר סוד שהוא די גלוי, שהבחינה לנשים שנבחנות בצורה של האקסטרני והבחינה של נשים שלומדות במסגרות השונות הן שתי בחינות שונות מתוך מגמה של מישהו רוצה להגיד, שמע, כמה שפחות יבחנו אקסטרני ולכן המבחן יהיה יותר קשה. הצפתי את זה גם למיכל.
היו"ר ישראל אייכלר
נו, ואז?
ליאור גבאי
זה חמור לכשעצמו.
היו"ר ישראל אייכלר
אז זה לא פשוט שהיא תיבחן.
ליאור גבאי
לכן אני אומר, זה לא להגיד את זה בצורה פשוטה, היא יכולה להיבחן. הבחינה יותר קשה. היא שונה.

הדבר השלישי שאני רוצה להתייחס אליו, ברשותכם, זה הנושא של תמהיל. התמהיל כמו שאמרת חבר הכנסת הרב אייכלר או כמו שמיכל ציינה יותר נכון, זה נוהל שקיים כבר תשע שנים. מעולם לא נאכף. אני בתור אחד שמפעיל כ-550 משפחתונים, עשיתי בדיקה אצל אנשי המקצוע אצלי ובדקתי וראיתי שאותם היבטים שמדברים על סכנה או יכולת טיפול יותר למטפלת עם תינוקות, יש גם היבטים אחרים שמראים שאם יש ילדים בוגרים יותר במשפחתון, אז לכאורה יש יותר סכנה לאותם תינוקות וכו'. כלומר, זה לכאן ולכאן. זה לא ברור. בסיטואציה הקיימת שבה עדיין יש חסרים במסגרות כמו מעונות יום ומשפחתונים, מה שאני מבקש שהמשרד ישקול בשנית האם נכון לאכוף את ההנחיה הזאת או האם נכון לבוא ולהגיד שכמו שתשע שנים, מעולם ההנחיה הזאת לא נאכפה כתוצאה מזה שהמשרד רצה להמשיך להרחיב את השירות הזה ולשמר את המסגרות הקיימות, אני מבקש לשקול את זה בשנית.
מיכל צוק
התייחסנו לסוגיה הזאת עוד קודם ואמרנו שאלה ההנחיות כרגע אבל קיבלנו מספר פניות ואנחנו בוחנים אותם.

רק כן להגיד כי זה עלה כאן באמת בכמה דיונים ואני חושבת שכן חשוב גם להגיד את זה כי כן צריך להגיד מילה טובה גם איפה שבאמת היה שיפור. אני חושבת שכולנו ראינו בשנים האחרונות את הקשיים שחוו ההורים אל מול המוקד ובמאמץ מאוד גדול של הצוות שיושב כאן, של איטה, של אלכס, באמת הנושאים האלה, אנחנו עוקבים כל הזמן. גם המספרים עכשיו מראים כמה השירות הזה, הוא התחיל יותר מוקדם ויותר ידידותי להורים. גם כמות התלונות שגם אנחנו מקבלים וגם שאתם מקבלים, ירדה, ואני חושבת שחשוב לציין את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, לא דומה בכלל.
ליאור גבאי
אמרתי. פתחתי ואמרתי.
היו"ר ישראל אייכלר
מילה אחרונה לגברת יעל שמרגד.
יעל שמרגד
אני רוצה רק להעלות את הנושא כוח האדם. כוח האדם באגף במיוחד לאחר חוק טרכטנברג, שוועדת טרכטנברג החליטו להוסיף את כיתות הגן לגילאי 3, מה שקרה, כל המטפלות הטובות אצלנו הלכו להיות שם סייעות בגני הילדים וכל כוח האדם המשופר שהיה לנו עבר הלאה. מה שאני בכל אופן מציעה ואני אעלה את זה אצל השר בשבוע הבא, לעשות את המקצוע כמקצוע מועדף, שמשתחררת מהצבא תבוא אלינו לשנה וגם היא תקבל את השכר שנותנים למתדלקת בתחנת דלק ואז אולי גם יישאר לנו חומר אנושי טוב יותר שאולי אחר כך ישאר בענף.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה השכר של מטפלת?
יעל שמרגד
אצלנו טיפה מעל המינימום.
ליאור גבאי
קצת מעל המינימום ועוד 400 שקל של תוספת.
היו"ר ישראל אייכלר
ומתדלקת כמה מקבלת?
יעל שמרגד
לא, אני מתכוונת, יש איזה מענק שבחורה משתחררת מצה"ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כשאת אומרת מתדלקת, נראה לי שהמתדלקת לא מקבלת יותר מהמטפלת.
יעל שמרגד
היא מקבלת מענק מהמדינה למקצוע מועדף. להכניס את נושא המטפלות כמקצוע מועדף ואז אמנם אולי לשנה אבל חלק מהן תישארנה.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, זה רעיון. את יכולה לכתוב אלינו או לשר ואנחנו נעביר את זה גם.
יעל שמרגד
נכון, אני אעשה את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לסכם את הדיון. קודם כל אני רוצה לשבח את משרד העבודה, לשעבר משרד הכלכלה ואת כל אנשי הצוות, את האגף ובראשם הגברת מיכל צוק והגברת איטה, אלכס וכל האנשים שממש אין דומה השנה לשנה שעברה, אם כי אני לא מוותר על 7,000 ילדים שנשארו. אפילו לא על 3,000.

אנחנו נפנה לשר העבודה והרווחה לשנות החלטת ממשלה לגבי הצורך להכיר. אני רוצה שיכירו ב-24 שעות כמשרה מלאה שמזכה בדרגת סבסוד גם לנשים שבמצב סוציו אקונומי ואינן ערביות ואינן מוסלמיות.

דבר שני, אנחנו נבקש ממשרד העבודה והרווחה לקבל רשימה של ראשי רשויות שלא משתפים פעולה ולא מזדרזים לגבי בינוי מעונות. אם אכן אנחנו נראה את הדבר הזה, אולי נבקש לאפשר שוב את הנוהל שעמותות יוכלו לבנות. אני יודע את זה מנושאים אחרים לגמרי.

אני רוצה להגיד משהו לפרוטוקול. יש שתי מערכות סיוע לחולים במדינת ישראל. יש מערכת בריאות הנפש של משרד הבריאות ויש אגף מש"ה, כל מיני אגפים של משרד הרווחה. משרד הרווחה, בגלל שיש אפשרויות לארגונים וולונטריים לנהל עניינים, אז יש הרבה יותר מקומות ופתרונות לילדים שזקוקים, מאוטיסטים, על כל הספקטרום האוטיסטי ועד אחרון המפגרים. לעומת זאת במערכת בריאות הנפש, בגלל שאף אחד לא נוגע בזה, עמותות פרטיות והכל ממשלתי, הכל בחסר מדהים במצב קשה מאוד. בוועדה שלנו עלו נושאים של מצבם של חולי הנפש. זו באמת מצווה, למה? כי אין את המוטיבציה של המגזר השלישי מה שנקרא, הארגונים, אז יכול להיות שאם ראשי ערים לא רוצים לבנות מעונות, צריך לאפשר גם לעמותות שכן רוצות לבנות מעונות עם אותם תנאים, כמובן בביקורת ממשלתית ורגולציה.

לגבי הכשרת מטפלות, אנחנו מבקשים פישוט נוסף לגבי גננות ולהוריד את סף שעות ההשלמה מ-400 שעות כדי באמת להתאים את הגננות האלה גם לגילאי 0 עד 3 שעדיין אני כהורה עוד לא יודע את ההבדלים הגדולים, הפסיכולוגים וההתפתחותיים בין 0 ל-3 ל-3 עד 6. לא רואה שיש כזה הבדל במקצועיות. אותה אימא שטיפלה בילד בגיל 0 עד 3, היא מטפלת ב-3 עד 6 והיא לא השתנתה כל כך הרבה. אני מכיר אימהות כאלה שיש להן כמה וכמה ילדים.

דבר נוסף, אני מבקש לאפשר תמהול גמיש יותר של גילאי ילדים במקום שיש מחסור במשפחתונים. איפה שאין מחסור, אין בעיה.

אני רוצה לגבי ועדת הקבלה. להודיע לכל הורה ולכל מעון, אם מישהו מחזיק שני מקומות צריך ללכת בכל התקיפות שיחליטו איפה הם נמצאים כי זה על חשבון ילדים אחרים. אני מברך את האגף שכבר עוסק בזה. אני מקווה שבדברים האלה אנחנו נועיל במשהו.

אני מודה לכם שהקדשתם זמנכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:56.

קוד המקור של הנתונים