ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/06/2017

במסגרת ציון יום הסביבה בכנסת: על סדר היום: זיהום אויר חמור כתוצאה משריפות פסולת בשרון ובמערב השומרון

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 553

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, ג' בתמוז התשע"ז (27 ביוני 2017), שעה 11:15
סדר-היום
במסגרת ציון יום הסביבה בכנסת: על סדר-היום: זיהום אוויר חמור כתוצאה משריפות פסולת בשרון ובמערב השומרון.
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – יו''ר

מאיר כהן – מ''מ היו"ר

יוליה מלינובסקי
חברי הכנסת
שרן השכל

תמר זנדברג

יעל כהן-פארן
מוזמנים
גדעון מזור - מנהל מחוז מרכז, המשרד להגנת הסביבה

אשי אביזמר - ראש ענף חומרים מסוכנים כב"ה, המשרד לביטחון פנים

בני אלבז - קמ"ט איכות סביבה מים, איו"ש, משרד הביטחון וצה"ל

נטלי גורל - עוזרת ראשית, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

דוד גילבר לוגסי - מנהל הגנת סביבה ארצי, שירותי בריאות כללית

ג'מילה הרדל ואכים - מנהלת, עמותת "אזרחים למען הסביבה"

כרמית לובנוב - מנהלת, האגודה לצדק סביבתי

גדעון ברומברג - עו"ד, מנכ"ל, ארגון אקופיס מזרח תיכון

נועם ביבי - ועד פעולה מרכזי, "אזרחים למען אוויר נקי"

יניב בלייכר - נציג, "אזרחים למען אוויר נקי"

מוטי גוטרמן - "אזרחים למען אוויר נקי", תושב כפר-סבא

מרים יעקוביאן - "אזרחים למען אוויר נקי", תושבת צופים

שמרית מלאכי - "אזרחים למען אוויר נקי", תושבת צופים

נאטוב סאאב - ועד פעולה, "אזרחים למען אוויר נקי"

בני סימן טוב - "אזרחים למען אוויר נקי", תושב צור יצחק

תהל מלאכי - תושבת צופים

שלום צארום - תושב הוד השרון

רוני קלינסקי - תושב אלפי מנשה
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
אתי שבתאי
רישום פרלמנטרי
הוקלט על-ידי "חבר"

רונית יצחק
במסגרת ציון יום הסביבה בכנסת
על סדר-היום: זיהום אוויר חמור כתוצאה משריפות פסולת בשרון ובמערב השומרון
היו"ר מאיר כהן
אני פותח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות במסגרת ציון יום הסביבה בכנסת: על סדר-היום: זיהום אוויר חמור כתוצאה משריפות פסולת בשרון ובמערב השומרון.
שלום צארום
- - - כולם מסוכנים לבריאות האדם, כולם יודעים את זה. שוב, אלה התופעות היומיומיות שלנו, זה מה שמתרחש מסביבנו ביום יום. מדובר פה לא באזור הנגב, מדובר פה באזור מאוכלס מאוד, הרבה יותר מאוכלס מאזור הנגב, ולכן הפגיעה היא בכמות אדירה של תושבים. אנחנו מדברים פה על מאות אלפי - - -
היו"ר מאיר כהן
מה זה כבר משנה אם נפגעים 1,000 או 10,000?
שלום צארום
אני חושב שכתופעה - - -
היו"ר מאיר כהן
עזוב, אל תשיב. התופעה היא נוראה בין אם היא פוגעת ב-100 איש או ב-1,000 איש. זאת תופעה שצריך למגר בלי שום קשר למספר.
שלום צארום
זה נכון שכל מקרה הוא לגופו של עניין, אבל אין ספק שבאזור מאוכלס כמות הנפגעים הרבה יותר גדולה. כאן יש לנו כמה המחשות לאזורים שלנו, כולל תל-אביב, מהאזור שלנו מגיעים ענני העשן עד תל-אביב, היא לא חסינה. דיברנו גם על זה שהחומרים האלה, בעיקר סוגי הפולימרים, אלה החומרים שהם הכי מסוכנים מבחינת מה שהם פולטים לאוויר. חומרים מאוד מסוכנים, אסבסט, פסולת בנייה, גם מכה שמפנים לאתר פיראטי ושורפים. במקום לפנות לאתרים מסודרים ולשלם עבור הפינוי הזה הם מדלגים על השלב הזה, חוסכים כספים על חשבון בריאות הציבור. צמיגים וכן הלאה.

שוב, השריפות גם לצורך מיצוי של מתכות, בעיקר נחושת, גם תופעה מוכרת, ואז כל החומרים הפלסטיים והסינטטיים למיניהם מסביב נשרפים. החומרים האלה משחררים לאוויר רעלים שחלקם מוכרים היטב, הדיאוקסינים, וכן אלה שהם גורמים ישירים למחלות סרטן וחלקיקים נשימים.
היו"ר מאיר כהן
היטבת להציג את התמונה. תודה רבה.
שרן השכל (הליכוד)
אני רוצה.
היו"ר מאיר כהן
בבקשה, גברתי.
שרן השכל (הליכוד)
תודה רבה. קודם כול ברוכים הבאים לכולם, אני שמחה שסוף כל סוף אנחנו מקיימים את הדיון הזה. אני ויניב עבדנו על זה כבר הרבה מאוד זמן על מנת שנקיים את הדיון הזה בכנסת, כי המאבק הזה לא התחיל לפני כמה ימים וגם לא כמה חודשים. התושבים, וזו קבוצה מאוד קטנה מתוך כמה אלפי תושבים שנמצאים בקבוצות ווטסאפ ובקבוצות פייסבוק ויוצאים להפגנות ונפגשים כבר הרבה מאוד זמן. הכרתי את הקבוצה הזו דרך יניב נדמה לי שבערך לפני שנה כבר, חצי שנה, כשהתחלתי באמת קצת להבין ופנו - - -לגבי דבר כזה נוראי. אמרתי: בסדר, שריפה פה, שריפה שם. מרגע שהם הראו לי את כל הפרטים, הסבירו לי מה בעצם מתרחש שם – אנחנו כמעט כל לילה חוזרים דרך כביש 6 מירושלים לכפר-סבא, אני והצוות שלי, נדמה לי שלא היה לילה אחד שעברנו שם ולא היה ריח של שריפות או שראינו עשן או דברים כאלו. ואז באמת נפל האסימון על גודל החומרה של מה שבאמת קורה שם. ואז התחלתי להפנות כל מיני מכתבים לכל מיני משרדים ולראות למה הדבר הזה לא מטופל. אפילו פעם אחת ניסיתי להתקשר למשטרה ולפיקוח העירוני, וכולם אמרו: אין מה לעשות. או שאמרו: אנחנו נטפל, ובסוף לא מטפלים בזה בכלל. אתה מתקשר אחרי זה, ואומרים לך: אנחנו נטפל. כאילו ממשיכים את זה הלאה. ועכשיו את מה שעשיתי התושבים האלו כבר מבצעים זמן לא מועט, כבר הרבה מאוד זמן. והם גם לא חברי כנסת, הם אזרחים, אז עוד מתייחסים אליהם – לפעמים זה מזל שעונים להם לפניות שהם מגישים.

אתן דוגמה אחת, העברתי מכתב למשרד הביטחון על הנושא של המשרפה מקלקיליה, כי זה היה משהו איום. תראה, התמונות לא מתארות את הריח וגם לא את הנזק שנעשה אחרי זה בדרכי הנשימה. יש לך פה ילדים קטנים, ההורים ששולחים אותם לגנים, עכשיו זה ילדים עם אסטמה ועם מחלות נשימתיות ודברים כאלו. ואתה מבין שאנחנו מגדלים דור שגדל על זה שזה נורמלי לשרוף אשפה באזור, והם אחר כך סופגים את הנזקים. מדובר פה פשוט בבריאות הציבור, באזרחים שלא מסוגלים לפתוח חלונות, שנגרמות להם מחלות נשימתיות.

פניתי בדוגמה אחת למשרד הביטחון בנוגע למשרפה בקלקיליה, קיבלתי מכתב חזרה, כל כך שמחתי. אמרו לי: טיפלנו במשרפה בקלקיליה, סגרנו, כיבינו. אני יכולה להראות לכם את המכתב הזה. אני פונה ליניב, מספרת לו שמשרד הביטחון עשה אופרציה, הוא נכנס לקלקיליה, סגר את המשרפה הזו. הם אומרים לי: תקשיבי, אנחנו מעלים מין עפיפון כזה, רחפן עם מצלמה, והוא מראה לי שזה עדיין עובד. כלומר, לא נעשה כלום. וככה עם כל המשרדים הממשלתיים. שריפת פסולת כזו זו עבירה על החוק, אסור להם לעשות את זה. איך זה יכול להיות שאף אחד לא מטפל בזה, והם נמצאים עם זה כבר שנים? זו פגיעה חמורה בבריאות הציבור, כבר לא בסביבה.

אז באמת אני שמחה שסוף כל סוף אחרי הרבה מאוד זמן שאנחנו מנסים לקיים את הדיון הזה אנחנו מצליחים לקיים אותו. ובאמת, אני רוצה לשמוע תשובות מהמשרדים, מה צריך לעשות – גם פה מבחינת חקיקה אם צריך – כדי שהדבר הזה יסתיים סוף כל סוף ואנשים יוכלו לחיות חיים נורמליים, וילדים לא יצטרכו לסבול ממחלות נשימתיות.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה. אני רוצה רק לציין שהחקיקה כמעט, אני לא בטוח, אבל כמעט רוויה. האכיפה היא הבעיה הגדולה מכל.
שרן השכל (הליכוד)
בדיוק. אז בשביל זה המשרדים צריכים לענות על השאלות האלה.
היו"ר מאיר כהן
אני רוצה לשמוע את המשרד לאיכות הסביבה.
גדעון מזור
אני מנהל מחוז מרכז.
היו"ר מאיר כהן
תגדיר לנו בבקשה את מחוז מרכז מבחינת גבולות.
בני אלבז
קמ"ט איכות סביבה, אני אדבר על הגבולות.
שרן השכל (הליכוד)
אתם מטפלים מראש העין עד חריש וקיסריה?
היו"ר מאיר כהן
מאיפה עד איפה?
גדעון מזור
מגדרה עד עמק חפר.
היו"ר מאיר כהן
כולל עמק חפר?
גדעון מזור
כולל עמק חפר. ומהים עד הקו הירוק. כאשר בכל מה שקשור לשטחי יהודה ושומרון יש פה איזושהי חלוקה, המינהל האזרחי ידבר על מה שקשור לפלסטינים.
היו"ר מאיר כהן
בסדר גמור.
גדעון מזור
קודם כול, הבעיה של שריפות באזור השרון היא בהחלט בעיה קשה ומורכבת, ואנחנו רואים אותה גם מתעצמת עם הזמן. בתקופה האחרונה המשרד לקח את זה כפרויקט, את כל הנושא של השריפות של פסולת בשטחים הפתוחים, והכניס את זה כקטגוריה בפני עצמה בקטגוריות זיהום אוויר העיקריות שאנחנו רואים. אם אנחנו מדברים על תעשייה ואנרגיה ותחבורה, אז היום אנחנו לוקחים את זה, את הנושא של השריפות בשטחים פתוחים כקטגוריה בפני עצמה. היא בהחלט הלכה והתעצמה והיא פוגעת באוכלוסייה מאוד רחבה.

אני אציין שאנחנו עושים לא מעט פעולות, ואני אתאר אותן בקצרה, אבל עדיין גם חסרים לנו חלקים מסוימים, ואנחנו כרגע עובדים על להשלים אותן. אין לנו את כל הכלים נכון להיום, ואנחנו מכינים תוכנית, אני אפרט אותה בהמשך.

קודם כול, אני רוצה להגיד שאחת הפעולות שעשינו, וזה מתייחס ליישובים של המשולש הדרומי, שבעה יישובים של המגזר הערבי בין כבר קאסם לבין זמר, שהתייחסו אליהם בכתבה כמזרח השומרון, בעיקר שם יש בעיה של איסוף פסולת.
היו"ר מאיר כהן
כן.
קריאה
מזרח השרון.
גדעון מזור
מזרח השרון, סליחה, נכון. יש שם בעיה של איסוף פסולת. ביישובים האלה אין איסוף מלא של פסולת. המשרד יזם וכבר מתניע בשלבים מתקדמים פרויקט שנקרא "סביבה שווה".
היו"ר מאיר כהן
אם אני הולך לכפר קאסם אין תהליך של איסוף פסולת?
גדעון מזור
יש תהליך של איסוף של פסולת, רק - - -
היו"ר מאיר כהן
אלא? אני לא מדבר על לאסוף את הפסולת בין הבתים, את זה כולם עושים. לאן הפסולת הזאת מגיעה?
גדעון מזור
קודם כול, לא כל הפסולת בכל היישוב נאספת, יש אזורים שלא מגיע אליהם איסוף של פסולת, או לא הגיע עד לא מזמן.
קריאה
גם לא כל הסוגים.
גדעון מזור
וגם לא כל הסוגים. הפרויקט שאנחנו מדברים עליו של "סביבה שווה", למעשה עשה תוכנית מיפוי מסודרת, שהולכים בית בית, עסק עסק, רואים איפה יש איסוף, איפה אין איסוף, ותוכנית של איך לעשות איסוף נכון. בהמשך, יחד עם הרשות המקומית, בנייה של מכרזים טובים יותר לאיסוף של פסולת, לטייב אותם עד כמה שניתן. ואחר כך זה - - - תפעולי שהולך אחרי המשאית רואה כן אוספת, לא אוספת, כל הדברים האלה. זה פן אחד של התוכנית.

הפן השני הוא נושא של הגברת הפיקוח - - -
היו"ר מאיר כהן
אני רוצה לשאול אותך משהו, סליחה שאני מתעקש. הייתי ראש עיר עשר שנים, ידעו לבוא אלי, ובצדק, פקחים של איכות הסביבה, לא רק לדאוג שנפנה את האשפה, גם משאית אשפה שלא שמה ברזנט ואשפה עפה. הנהג, לפני ראש העיר או במקביל לראש העיר, קיבל קנס של 700 שקלים. כלומר, איפה אתם בכפרים וביישובים?
גדעון מזור
הבעיה הוא לא הנהג.
היו"ר מאיר כהן
אלא?
גדעון מזור
הנהג הוא לא זה שמשליך את הפסולת. הבעיה היא - - -
היו"ר מאיר כהן
אבל אם הנהג לא שם את הברזנט – עזוב, הבאתי דוגמה. אני שואל - - -
גדעון מזור
הסיפור העיקרי זה - - -
היו"ר מאיר כהן
תראה, אני מתחיל להגיע למסקנה שיש רפיון לא קטן בכלים שכבר יש לנו. עזוב, יש אלף ואחד דברים שאנחנו צריכים לעשות, ותכף נשמע גם את חברי. אבל בכלים שיש לנו כמדינה, גם בחוקים שאנחנו לא יודעים לאכוף – אולי תגיד לי שאין לכם מספיק פקחים, ואולי תגיד לי שהדבר גדול קצת על המשרד או על חלקים מהמשרד – אבל הדבר האלמנטרי הוא שבמקום מוסדר כמו רשות מקומית אין שום סיבה שבעולם שאתר אשפה של רשות מקומית לא יהיה מוסדר. תאמין לי, אני מכיר את זה, תעיר אותי באמצע הלילה אני אגיד לך את כל המתווה איך מסדירים אזורי כינוס של אשפה.
גדעון מזור
אתה צודק לגמרי.
היו"ר מאיר כהן
אז מה קרה?
גדעון מזור
הבעיה העיקרית היא - - -
היו"ר מאיר כהן
כי חלק מזה זה היישובים האלה של המשולש.
קריאה
זה מעבר לקו.
היו"ר מאיר כהן
זה לא רק מעבר.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
זה גם במשולש.
היו"ר מאיר כהן
יעל, זה - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כן, אני יודעת, אני מכירה את הסיפור.
גדעון מזור
הבעיה זה לא מה שהרשות המקומית עושה, אלא המקומות שהיא לא מגיעה אליהם, ואז אם יש לך עסק שאין בו איסוף מסודר של פסולת - - -
היו"ר מאיר כהן
עזוב, זה באחריות הרשות המקומית. איזה מין דבר, מה זה היא לא מגיעה אליהם?
גדעון מזור
אני אגיע לשורה התחתונה. מתוך כל הפרויקט שעשינו, אחד הדברים שעולים וצפים, וזה משהו שצריך לקבל פתרון, זה שבין הכסף שהרשות המקומית צריכה להשקיע על מנת לטפל בכל הפסולת שבתחומה לבין מה שיש לה מוקצה בתקציב לצורך העניין הזה יש פער. אנחנו יודעים גם להגיד מה הפער בכל רשות ורשות. הפער הזה מתבטא בסופו של דבר - - -
היו"ר מאיר כהן
תעזרו לי, יעל, את זה באמת אני לא יודע. האם יש חוק שבו גוף מסוים יכול לבוא לראש עיר ולהגיד לו: אדוני, אתה מפנה ברחוב א', ב', ג', ברחוב ד' אינך מפנה, ולכן אתה עובר על החוק.
תמר זנדברג (מרצ)
זה הרבה פעמים פסולת בניין, זו פסולת שבכלל - - -
היו"ר מאיר כהן
בסדר, אז מה?
תמר זנדברג (מרצ)
זה לא אז מה, זה לא עניין של אי פינוי פסולת שלא עברה היום בבוקר המשאית או עברה רק פעמיים במקום שלוש.
שרן השכל (הליכוד)
זה רכבים וברזלים ששורפים.
תמר זנדברג (מרצ)
זה פריקה לא חוקית שמראש לא הייתה צריכה - - -
היו"ר מאיר כהן
על זה אני מדבר.
שרן השכל (הליכוד)
הנה, מטפה למכוניות או - - -
היו"ר מאיר כהן
אני יודע, כשליד העיר דימונה, כשנבחרתי לרשות העיר, הייתה מזבלה ישנה שהמשיכו לזרוק אליה אשפה, הגיעו אלי האנשים שלכם, כראש עיר, ואמרו לי: אם תוך שלושה חודשים אין הסדרה, אתה אישית, אישית, נתבע לדין פלילי. זה היה הדבר הראשון שעשיתי כראש עיר. פיניתי את המקום הזה ובניתי מט"ש. אבל יכולתם לבוא ולהגיד לי אישית: אתה, אתה. האם אתם עושים את זה עם כל ראשי הרשויות? בואו נתחיל עם מה שיש לנו. האם אתם הולכים לראש הרשות בכפר קאסם ואומרים לו: תקשיב, אם בשטח הכחול שלך יש אשפה שאתה לא מפנה תוך שלושה חודשים אתה מסתכן בכך שתקבל תביעה פלילית. האם זה קורה?
גדעון מזור
אין חוק שמחייב אותו לאסוף את הכול, לפחות לא חוק שהמשרד אחראי אליו. אולי בפקודת העיריות.
קריאה
בפקודת העיריות.
גדעון מזור
בפקודת העיריות, אבל זה לא חוק.
קריאות
- - -
היו"ר מאיר כהן
שימו לב, אני לא סתם מוביל לזה, כי יושבים כאן חברי כנסת, וזאת ההזדמנות לראות מהם תיקוני החוק. יש בפקודת העיריות - - -
קריאה
אין בעיה עם החוק.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אתה יודע שהייתה הצעת חוק של חברתך יעל גרמן?
שרן השכל (הליכוד)
יעל גרמן, נכון.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
והיא לא עברה ועדת שרים – שאומרת שאסור לשרוף פסולת. זה שאין חוק כזה, זה שצריך לחוקק חוק כזה.
קריאה
לא, לא, זה לא מדויק.
קריאות
- - -
תמר זנדברג (מרצ)
זה גם וגם, אפשר לשפר את החוק, אבל החוקים הקיימים רחוקים מאכיפה.
היו"ר מאיר כהן
מביצוע, מאכיפה. בבקשה, תסיים, אדוני.
גדעון מזור
אני רוצה להגיד ככה, תראו, קודם כול, אתרים כאלה, הרבה מהאתרים להערכתנו עובדים והמשטרה הירוקה עושה להם תיקים עם פעילות של רכבים ומשאיות וכל מיני דברים כאלה.
יעל גרמן (יש עתיד)
מה המשטרה הירוקה עושה? תראה לי דבר אחד שהמשטרה הירוקה עשתה בחודשים האחרונים באזור הזה, אני אשמח לקבל דוח.
גדעון מזור
למה? יש להם כמה וכמה – אין בעיה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני שומעת שרק מנסים לקרוא להם, ואף אחד לא בא.
שרן השכל (הליכוד)
היה איזשהו מבצע או משהו?
היו"ר מאיר כהן
שנייה, הוא יסיים את דבריו ואתן תוכלו לדבר. בבקשה, תסיים את דבריך.
גדעון מזור
אבל אני אומר ככה, כאשר מגיעים ויש לך היום שריפה, אז קודם כול, אם השריפה כשריפה היא לא עבירה על החוק, אתה צריך עכשיו להוכיח שמישהו עשה כאן זיהום אוויר בלתי סביר.
שרן השכל (הליכוד)
אבל, הנה, יש לך פה הוכחות. הם מראים לך פה צילומי אוויר של שריפה בלתי חוקית, מה אתה יכול לעשות עם זה? או מה אתה עושה עם זה?
גדעון מזור
עצם השריפה היא לא עבירה. זו בדיוק אחת הבעיות.
היו"ר מאיר כהן
ההשלכות של השריפה.
קריאה
זה בקלנסואה. אתר בקלנסואה.
היו"ר מאיר כהן
חבריה, אנחנו יכולים לשבת כאן עד מחר ולהביא דוגמאות, אבל זה לא.
גדעון מזור
אם תיתנו לי רגע טיפה להתקדם.
היו"ר מאיר כהן
שתי דקות, אדוני.
גדעון מזור
אני לא אפרט כי אני כבר אתייחס ל"סביבה שווה". ב"סביבה שווה" אנחנו משקיעים 300 מיליון שקל, רק באזור של הזה מעל עשרה מיליון שקל רק בנושא של הריסה של תשתיות ובדיקה של - - -
כרמית לובנוב
איזה תשתיות?
גדעון מזור
של מכלי איסוף וכל הדברים האלה. מתכננים שם פתרונות קצה, עושים שם הרבה מאוד עבודה, פלוס שישה פקחים שהכנסנו לעבודה עם רכבים עבור הרשויות המקומיות כדי שיוכלו לעשות פיקוח נאות. החבורה הזאת התחילה לעבוד. היא מתחילה לתת תוצאות, עדיין לא מספקות, ואנחנו עובדים על זה על מנת שיהיו יותר טובים. אנחנו גם מחברים אותם עם מפקחים של רשויות סמוכות, בחלק מהמקומות נוצר קשר ישיר עם תושבים, למשל, בצור יצחק יודעים בדיוק מי זה הפקח בטייבה כדי שיהיה ביניהם קשר.
שרן השכל (הליכוד)
אז אם היום התושבים בעצם יעשו טלפון לרשות המקומית כדי להתלונן הפעם על שריפה הם יפסיקו לשים אותם על ממתינה ויעבירו את זה מיידית לששת הפקחים האלה?
גדעון מזור
יצרו קשר עם הפקחים. כן, אנחנו גם יוצרים אצלם מצב שהם עובדים גם שעות מוגברות כדי שזה לא יהיה רק שעות האור.
קריאה
מה זה מוגברות?
היו"ר מאיר כהן
תודה, אדוני. תודה, תודה.
גדעון מזור
לפחות עד 12 בלילה.
שרן השכל (הליכוד)
לפחות עד 12 בלילה? אבל מה קורה אחרי 12 בלילה? כי אז יש את כל השריפות.
היו"ר מאיר כהן
שנייה, אני מאוד מבקש, תכף, יש כאן הרבה אנשים שהגיעו לכנסת בעיקר כדי שנשמע אותם.
כרמית לובנוב
שהם בעיקר באמצע הלילה.
גדעון מזור
מה שאני רק רוצה עוד להוסיף - - -
היו"ר מאיר כהן
דקה.
גדעון מזור
זה שיש לנו תוכנית כוללת כדי שתיתן מענה לפער בין מה שאנחנו - - -
היו"ר מאיר כהן
מה הלו"ז של התוכנית הזאת?
גדעון מזור
אנחנו מקווים להתחיל ליישם אותה בחודשים הקרובים.
היו"ר מאיר כהן
החודשים הקרובים זה דבר מאוד אמורפי.
גדעון מזור
תראה, התוכנית כרגע נמצאת בשלבים מאוד מתקדמים של אישור המנכ"ל, היא צריכה עוד לעבור ולהגיע אל השר. אני מניח שתוך חודש-חודשיים היא כבר תהיה מושלמת, אבל אז נצטרך סיוע ושיתוף פעולה של משרדים אחרים, אם זה בנושאים של חקיקה ואם זה בנושאים אחרים של סיוע, כמו למשל, לפתור את בעיית התקצוב.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
מה יש בתוכנית? אתה יכול לפרט?
גדעון מזור
קודם כול, נושא של חקיקה. אז חלק ממנה באמת מתחבר עם הצעת החוק של יעל גרמן, וקיבלנו הנחיה להביא את זה כהצעת חוק ממשלתית.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אז למה הממשלה התנגדה להצעת חוק פרטית? סתם בשביל העיקרון?
גדעון מזור
אלו היו משרדים בתוך הממשלה שבאספקטים שלהם לא הסכימו.
היו"ר מאיר כהן
בסדר, בבקשה.
גדעון מזור
אבל אני בהחלט מצפה ומקווה שיהיה כאן כרגע שיתוף פעולה כדי שנוכל לקדם אותה, ויהיו לנו הכלים לעשות את העבודה.
היו"ר מאיר כהן
תודה. אני מפסיק אותך, תודה רבה. ג'מילה הרדל, עורכת-הדין. בבקשה, גברתי.
ג'מילה הרדל ואכים
הנושא של שריפות פסולת, הדיון הוא היום על השריפות באזור של החבורה של הפעילים שעושים פעילות מאוד חשובה, וכל הכבוד להם על היוזמה ועל הפעילות הנחושה, אבל לא מדובר בבעיה מקומית. הבעיה שמדובר בתופעה ארצית שקיימת כבר המון שנים. יש לי פה פרוטוקול משנת 2009 של דיון דומה שישבנו והצגנו נתונים דומים, אבל מהצפון, מאזור הגליל. אז היו פחות או יותר 20 אתרי פסולת פיראטיים שנשרפים באופן תדיר רק בגליל המערבי. המצב לא השתנה מאז.

בעקבות הדיון ב-2009 הייתה החלטה להקים ועדה משותפת של כמה משרדי ממשלה: משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, משרד הפנים, ועוד כמה משרדי ממשלה. יש לי פה מכתב ממנכ"ל המשרד אז, יוסי ענבר, שאמר שמוקמת בזאת ועדה, הנה, מאוגוסט 2009. הוועדה הזאת הוקמה רק על הנייר, והיא עדיין קיימת על הנייר.
היו"ר מאיר כהן
לא היו כינוסים של הוועדה הזאת?
ג'מילה הרדל ואכים
לא היו כינוסים.
היו"ר מאיר כהן
כלום? מדהים.
ג'מילה הרדל ואכים
לא היו פרסומים, לא הייתה עבודה של הוועדה, כלום. וזה משקף את ההתייחסות של המשרד להגנת הסביבה לבעיה. הוא מתייחס לבעיה כאל בעיה שולית שבשוליים. בעיה של נודניקים.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה, גברתי.
ג'מילה הרדל ואכים
אני רוצה להגיד עוד משהו. הרשויות המקומיות - - -
היו"ר מאיר כהן
לא, את לא תוכלי להגיד עוד משהו. תיארת יפה מאוד. בבקשה, חברת הכנסת תמר זנדברג.
תמר זנדברג (מרצ)
תודה, תודה רבה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר מאיר כהן
אני לא כזה נורא, אבל אנחנו חייבים לשמוע יותר אנשים. סליחה, גברתי.
ג'מילה הרדל ואכים
כן.
היו"ר מאיר כהן
בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
תראה, קודם כול הבעיה הזו, אני חושבת שעלתה כבעיה לאומית לאחרונה. צריך להגיד את זה. מדינת ישראל כן חוקקה חוקים נגד שריפות, במיוחד שריפות לא חוקיות של פסולת, במיוחד פסולת בניין. יש דרך לטפל ואיך לפנות פסולת כזו. ולכן, להגיד שצריך חוק שאומר שאסור לשרוף פסולת או משהו כזה, אני חושבת שזה קצת – אני מרגישה פה גם עם משרדי הממשלה, ואני חייבת להגיד שגם השר - - -
קריאה
התיקון של החוק לא - - -
קריאות
- - -
כרמית לובנוב
הוא לא אומר את זה, הוא לא - - -
תמר זנדברג (מרצ)
כרמית, תודה, אני יודעת מה אני מדברת. גם השר התייחס לזה היום בבוקר בהתחלת הסקירה שלו. ונורא קל להגיד: אנחנו צריכים – ואנחנו כבר מכירים את זה פה בכנסת, אנחנו שומעים את המוסיקה ששרים, ומשרדי ממשלה אומרים: אין לנו חוק, אז רק כשיהיה לנו חוק שאומר שאסור לשרוף פסולת, רק אז נתחיל. תודה, כרמית, אבל תני לי, אני יודעת מה אני אומרת. רק כשיהיה לנו חוק שיתחיל, שיגיד לנו שאסור לשרוף פסולת, אז נוכל להתחיל לפעול. לא, חברים, יש כבר היום הרבה מאוד מה לעשות, וזה לא להגיד שלא צריך שיפורים בחקיקה, אבל קודם כול בואו נתחיל מהניטור.
היו"ר מאיר כהן
נכון.
תמר זנדברג (מרצ)
המשרד להגנת הסביבה, אתם יודעים מה רמות הזיהום במקומות האלה? או שאתם כל פעם מזיזים את התחנות ממפרץ חיפה, שגם שם צריך אותם, ואומרים לנו שאין מספיק תחנות. צריך תחנות ניטור לאורך כל אזור השרון וקו התפר המזרחי, צריך דיגומים. כרגע אנחנו אפילו עוד במצב של מסך הבערות, כי אנחנו אפילו לא יודעים. ובטח שכתוצאה מזה לא מפרסמים לציבור מה נתוני הזיהום במקומות האלה, מהאוויר, מהקרקע, מהמים. אנחנו אפילו בשלב שעדיין לא את כל הידע יש לנו. זה דבר אחד.

דבר שני, זה כן אכיפת החוקים הקיימים. נכון, אחת הבעיות, ואני אומרת גם את זה, יש פה גם כמה גורמים בכל מיני מקומות שמנסים לצייר את זה כבעיה פוליטית, כאילו, וואו, אלה שמעבר לקו הירוק וכל הדברים האלה. חברות וחברים, כמו שלאהבה אין מדינה גם לסביבה אין גבולות, והקו הירוק לא יודע איפה הוא עובר. כן, יש פה גם בעיה של הברחת פסולת לא חוקית מחוץ לגבולות מדינת ישראל, כי פה יש חוק ואין כיבוש, אלא זו מדינת חוק דמוקרטית; וגם בעיה של גורמים עברייניים בפאתי הרבה מאוד מהערים, מהיישובים והמועצות האזוריות, שכדי לחמוק מההתחייבויות ומהחובות של הרשויות המקומיות ושל קבלנים ושל כל בעלי המקצוע בטיפול בפסולת, מעבירים אותם לשטחים הפתוחים וב-No man’s land, שם מתקיימות השריפות האלה. וכן, המון פעמים אלו גורמים עברייניים ושל פשע מאורגן, שבגלל זה הקושי בהתמודדות.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה.
תמר זנדברג (מרצ)
ואחרי זה אפשר בהחלט וצריך להגיע לחוקים. והחוק של יעל גרמן שמטיל אחריות על בעל הקרקע, על הבעלים, הוא חוק מצוין, בין אם הבעלים פרטיים ובין אם הם ציבוריים. ואולי זה לא יפתיע אותנו לגלות שהבעיה של המדינה זה דווקא בקרקעות הציבוריות. כי להטיל אחריות על מישהו פרטי זה יפה, אבל קרקע של רמ"י או שלנו, של המדינה, אז כבר מה קורה? אחרי זה, חס וחלילה, האזרחים ילכו לבג"ץ ויחייבו אותנו לקיים את חובתנו כמדינה.

אז יש המון מה לעשות. ואני מציעה להתחיל ממה שאפשר במסגרת החוק הקיים, ותוך כדי לחוקק גם חוקים, ולהתקדם תוך כדי תנועה. תודה.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה, גברתי. מרים יעקוביאן, בבקשה, גברתי, ואת תדברי אחריה. מרים, בבקשה.
מרים יעקוביאן
תודה רבה. אני תושבת צופים, אני גרה ממש – האמת שדי בפנים, זה נראה לי בפנים. אין לנו מחסום שאנחנו עוברים, אבל אני נחשבת למערב השומרון.
היו"ר מאיר כהן
אלו המושגים שלכם? בפנים? בחוץ? מה זה בפנים? זה בתוך הרשות?
מרים יעקוביאן
זה לא משנה מבחינת אוויר, כולנו נושמים את אותו אוויר. בלילה זה מגיע אלי מקלקיליה, ביום זה מגיע אליהם, ולהפך. זה לא משנה, כולם נושמים את אותו אוויר. מי שאחראי על בריאות התושבים באזור של כולנו פה זה מר אלבז שיושב פה ואומר לי כל הזמן, ואומר לכל התושבים, כל הזמן שקלקיליה לא בוערת, אבל בפועל הצד הצפוני של ההר כל היום בוער. כל היום בוער.
היו"ר מאיר כהן
מי זה אלבז?
בני אלבז
אני לא אמרתי את זה.
היו"ר מאיר כהן
כן, בסדר.
מרים יעקוביאן
יש מכתבים וגם - - -
בני אלבז
אני לא אמרתי. אני אתן הסבר למה שאמרתי - - -
היו"ר מאיר כהן
חברים. בבקשה.
מרים יעקוביאן
וגם לשכת שר הביטחון שהחזירה לי תשובה מאוד מפורטת, זה היה העתק הדבק של בני אלבז. אז שהמדינה קצת תיקח אחריות על בריאות הציבור, ולנו מגיע לנשום אוויר נקי. והמצב הוא קטסטרופה ברמה שאף אחד לא רוצה להגיד את האמת.
היו"ר מאיר כהן
תגידי את.
מרים יעקוביאן
אף אחד לא רוצה להגיד את האמת על הנזקים הבריאותיים של חצי גן בצופים עם בעיות של נשימה ואסטמה. הבן שלי עם קשיי נשימה, ותהל פה עם אסטמה, כל היום מסתובבת עם המשאפים, וזה כלום. יש את הסרטן שתוקף אותנו, ויש פה הרבה סרטן באזור שלנו, וזה לא רק באזור שלנו. זה כי המדינה לא לוקחת אחריות. וועדת הבריאות שצריכה לקחת אחריות על בריאות הציבור צריכה לקחת את זה, ולהסתכל לאזרחים בעיניים ולהגיד: אנחנו אוכפים, אנחנו לא מדינת עולם שלישית, אלא אנחנו מדינה מתקדמת ואנחנו אוכפים את החוקים, ויש מספיק חוקים. והחוק של יעל גרמן הוא מצוין, הוא כאילו מקדם אותנו, אבל יש מספיק חוקים, וזה שהם לא אוכפים זה תרוץ. זה תרוץ. ושהוא יסתכל לכולם בעיניים, מר הגנת הסביבה, ויגיד לנו שהוא אוכף, כי הם לא עושים כלום.
היו"ר מאיר כהן
אז זה לא תרוץ, הם לא עושים את זה.
מרים יעקוביאן
בפועל אנחנו נחנקים. נחנקים.
היו"ר מאיר כהן
מרים, אני רק יכול להקדים ולהגיד לך שבשיחה עם אלי אלאלוף יש הבטחה שתהיה מייד עוד ישיבה הרבה יותר גדולה שבה אנחנו נבקש, לא נוכל לחייב, אנחנו נחייב את מנכ"לי כל המשרדים להגיע לכאן לישיבה הזאת. אני חושב שאם ב-2009 הוקמה ועדה של מנכ"לים והיא לא התכנסה פעם אחת זה צריך להדליק אור אדום אצל האנשים. אני יכול להגיד שבצד ככה בשקט בשקט נעשים דברים יוצאים מן הכלל ביישובים שאני מכיר עם החלטות של ראשי רשויות, חלקם וולונטריות שהם החליטו, התעוררו בבוקר, וחלקם בגלל שמישהו החליט לעשות להם נו-נו-נו, וכשעושים את זה יש שינוי מהותי. צר לי שבסוגיה הזאת שום דבר לא התקדם. אני מבקש לשמוע את חברת הכנסת יעל כהן-פארן. אני רק רוצה להגיד משהו, לפעמים באים האנשים הטובים וחוטפים את הדברים. יושבים כאן במקרה גם יעל וגם תמר וגם שרן.
מרים יעקוביאן
אנחנו מכירים אותן, הן נהדרות.
היו"ר מאיר כהן
הבנות שעושות הכי הרבה בכל מה שקשור לאיכות הסביבה בכנסת.
מרים יעקוביאן
לגמרי.
קריאה
נכון.
היו"ר מאיר כהן
וטוב שהן באות לכאן. אז את יודעת, כשאומרים: אתם אחראים - - -
מרים יעקוביאן
לא, לא, בסדר, אני רק אומרת שמי שצריך לעשות שיתחיל לאכוף.
היו"ר מאיר כהן
מזל שהם קיימים כאן.
מרים יעקוביאן
שתהיה פה אכיפה. אנחנו מדינה מתקדמת כזאת, כולם באים לפה, הייטק הכול.
היו"ר מאיר כהן
מסכים אתך לגמרי. אין ויכוח.
מרים יעקוביאן
אבל, באמת, בתכלס, אי-אפשר לפתוח חלון. אתה מבין מה הולך פה, זו ממש קטסטרופה.
היו"ר מאיר כהן
אין ויכוח, מרים. בבקשה, יעל.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תודה רבה. אז קודם כול אני מברכת על הדיון במסגרת יום הסביבה, שאני יחד עם חברת הכנסת תמר זנדברג ודב חנין ורחל עזריה כראשי השדולה הסביבתית יזמנו כאן. ואני מברכת את כל המצטרפים מאזור השרון, מערב השומרון, ובאמת אני רואה שהבעיה שאנחנו מדברים עליה כאן היא לא נקודתית, היא ארצית, היא כשל מערכתי בטיפול בסוגיות ובמפגעים סביבתיים, וצריך לשים את זה על השולחן. זה לא רק אצלכם.

אתם יודעים, אני נפגשת ומקבלת פניות מכל הארץ, וזה ביבנה ובאשדוד השריפה הענקית שיש עליה דיון גם עוד שבועיים, ובאמת בצפון. אין מקום בארץ, אתם יודעים, יושבים אתי תושבים ואומרים: נעבור מכאן. אני אומרת להם: לאן? בכל מקום בארץ, לאן שאתה זורק אבן יש מפגע סביבתי.
קריאה
לים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
וזה בדרך כלל חמור, בדרך כלל הריחות שהם תוצאה של זיהום סביבתי וזיהום אוויר. ואנשים, אנחנו חיים פה בעננת עשן, סירחון, שריפות פיראטיות בכל הארץ, וגם מעבר לקו הירוק, זאת סוגיה בפני עצמה שצריך לטפל בה אחרת. אבל זה גם בתוך תחומי מדינת ישראל לא מעבר לקו הירוק. אנחנו חייבים לשים את זה על השולחן. יש כאן כישלון, ועד שלא נכיר בזה, והמשרד צריך להכיר בזה כבעיה לאומית, ככשל מערכתי, וצריך לטפל בו. יש כאן גם באמת כמה גופים, גורמים, בכל אזור יש את הגורמים המקומיים, איגודים שמאגדים כמה רשויות ואת הממשלה, ולפעמים יש תחושה שאין טיפול כי כל אחד זורק את זה לשני.

ופה אני גם חייבת להגיד תודה לג'מילה מאל"ה, שאנחנו עובדים בשיתוף פעולה, ושהסבה את תשומת לבי לעניין, בדיוק הנקודתי הזה. יש כאן, כל אחד, לזה הסמכויות, וזה הוא, וזה ההוא, ורק לא לקחת אחריות, וכאן זאת בעיה מהותית. מישהו צריך לקחת אחריות, והרשויות המקומיות, לפחות בחלק מהיישובים לא יכולות לקחת אחריות, בין אם זה לא רוצות ובין אם זה לא יכולות, ולפעמים מדובר בגורמים עבריינים. ומי שמכיר את הסיפור באזור יבנה, גורמים עבריינים שהמשרד הכניס כבר לכלא אנשים ולקח קנסות של מיליונים, ועדיין זה ממשיך. אז מה שאני אומרת זה שצריך לבוא ברמה לאומית הכי גבוהה, והטיפול צריך להיות פה, בוודאי באזור שלכם, בכל דרך. אני רואה פה כשל רציני מאוד באכיפה.

עכשיו רק לגעת בנושא שמעבר לקו הירוק. ראינו במפחמות, אני גרה גם באזור צפון השומרון, בפרדס חנה, סובלים מכל סיפור המפחמות באזור יעבד שהשתפר מאוד לאחרונה, אני חייבת להגיד, בזכות פעילות המינהל האזרחי, ואנחנו מקווים מאוד שעכשיו עם סיום החגים לא נחזור לסיטואציה הקודמת, אנחנו ממש מתפללים.

אבל אנחנו סומכים עליך, כרגע הכול יחסית בסדר. אבל השאלה היא, כמו שנקטתם אמצעים שלא היו בארגז הכלים שלכם לפני כן, כי החלטתם שיש פה סוגיה מספיק בוערת, תרתי משמע, אז אני חושבת שגם בכל האזור הזה יש מקום לבחון את זה. זה לא קורה. היום השריפות שקורות באזור קלקיליה הן בלתי מטופלות, להבנתי, על-ידי המינהל האזרחי. תודה רבה.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה, גברתי. אדוני, אלבז.
בני אלבז
צהריים טובים, אני מעריך את הפעילות שלך בלי קשר. אני רוצה להגיד משהו בקשר ל"אסף קלקיליה", תנו לי שתי דקות. חבר'ה, הפלסטיני הממוצע מרוויח 2,300 דולר לשנה, זה התל"ג שלו, שתדעו. התל"ג הישראלי הוא כמעט 39,000 דולר בשנה. אלו הפערים שיש, פי 16 או פי 17.
מרים יעקוביאן
מה הקשר? - - -
היו"ר מאיר כהן
אלבז, אתה אומר את זה לאימא שבן שלה - - -
בני אלבז
אני אגיע, אני אגיע.
קריאות
- - -
היו"ר מאיר כהן
סליחה, הייתי מורה בבית-ספר, אני אדאג שלא תצא לטיול.
בני אלבז
אני אגיד במדויק, אני מעריך את הפעילות שלהם ומעריך אותה באופן אישי.
היו"ר מאיר כהן
אלבז, תעצור. סליחה, סליחה שאני מפריע לך, אני מכבד אותך. תעצור, תחשוב על פתיחה אחרת. זה לא מעניין את הסבתא.
בני אלבז
לא, זה פוגע בה.
היו"ר מאיר כהן
סליחה, לא מעניין את הסבתא של אף אחד. אימא לילד חולה, אל תבלבל את המוח.
בני אלבז
אתן תשובה מדויקת איך אני מגיע לזה.
היו"ר מאיר כהן
עזוב, אתה איש מכובד. עזוב, לא מעניין אף אחד שזה מהרשות אלינו. אנחנו יודעים שאם אנחנו באותה נחישות של ללכת ולתפוס מפגע, ואנחנו יודעים לעשות את זה ברוך השם, אנחנו מתייחסים לבעיות של איכות סביבה שגורמות – אני גר בדימונה, ניהלתי מאבק גדול מאוד כנגד הכור בדימונה. לא היו מוכנים לפתוח כלום. היום, מעל לראשו של ראש עיריית דימונה יש מכשיר ניטור שהוועדה לאנרגיה אטומית התכופפה ואמרה לי את כל הסיבות, בסוף אמרתי להם שאני רוצה. אתה מכיר את זה, אלבז, אתה מכיר את זה מצוין. ואתם עשיתם את זה בניגוד, במשך 50 שנה לא היו מוכנים, תמיד סיפרו לי סיפורים. עזוב, תן תשובות איך אתם, אתה מתמודד עם השריפה הזאת בקלקיליה. בבקשה, אדוני. גברתי, את תדברי אחרי זה, בסדר? לא נעלמת מעינינו.
בני אלבז
אני רוצה לתת תשובה. אני רוצה לתת את התשובה המדויקת. קלקיליה מונה כ-51,000 תושבים.
היו"ר מאיר כהן
היא אמורה לגדול עכשיו באיזה 14,000.
בני אלבז
אל תכניס אותי לזה.
היו"ר מאיר כהן
שידעו האנשים האלה מה המשמעות.
בני אלבז
היה שם אתר סילוק פסולת הרבה הרבה שנים, מדובר על כמות אדירה של פסולת. סגרנו את האתר הזה, לא נתנו לשפוך באתר הזה יותר שום דבר.
היו"ר מאיר כהן
כשאתה אומר סגרנו, אלבז, יש שם אנשים.
בני אלבז
זאת אומרת שיש סגירה, ויש קיר ענק שלא יכולים לשפוך שם פסולת.
היו"ר מאיר כהן
וכל כמה זמן באים כדי - - -
בני אלבז
דקה, אני אסביר. תנו לי ממש דקה, לא יותר.
היו"ר מאיר כהן
בבקשה.
בני אלבז
האתר הזה סגור, אבל כשהוא סגור מדובר פה על כמות פסולת שנכנסה עשרות שנים. הפעלנו לחצים על העירייה, על הכול, והאתר הזה סגור.
היו"ר מאיר כהן
אין שם פינוי?
בני אלבז
אי-אפשר לפנות. הגשנו בקשה, עכשיו היו פה ה-UNDP בשיתוף השר והמתפ"ש, 25 מיליון שקל עולה לפנות את האתר הזה ולשקם אותו ולעשות שם מרכז ספורט.
היו"ר מאיר כהן
אתה יודע שאני עכשיו ב-2013 פניתי אתר ב-60 מיליון שקלים והקמתי עליו שכונה. מה הבעיה לעשות את זה?
בני אלבז
אז גם פה הפלסטינים רוצים לעשות מרכז ספורט. 25 מיליון שקל. היו UNDP לפני כחודש פה.
היו"ר מאיר כהן
תוציאו מכרז בקלקיליה שכל מי שרוצה תמורת סכום קטן יכול לבוא לאתר ולהתחיל לקחת לשם חומרי מחזור. אתה לא תעשה כלום, הם יבוא ויעשו את הכול.
בני אלבז
אגיד לך מה עשינו, השקענו 100,000 שקל - -
היו"ר מאיר כהן
עזוב, עם 100,000 לא תצליח.
בני אלבז
- - עם קבלן כדי לסגור את ה"אסף" הזה, והיום יש שם תחנת מעבר שהפלסטינים מפנים את הפסולת לזהרת אל פינג'אן גם באובך קשה ביותר.
היו"ר מאיר כהן
איפה זה?
בני אלבז
זהרת אל פינג'אן זה באזור ג'נין, אתר מוסדר שהקים הבנק העולמי דרכנו בהשקעה של כמעט 11 מיליון יורו.
היו"ר מאיר כהן
מצוין.
בני אלבז
נכנסים לשם היום 1,100 טון פסולת פלסטינית - -
היו"ר מאיר כהן
וואוו.
בני אלבז
- - שמגיעה לזהרת אל פינג'אן, כאשר גם "אסף קלקיליה" עובר לשם. לאתר הגדול הזה יש כל הזמן בעירה קבועה, כי לא סגרנו ושיקמנו אותו. אי-אפשר להגיע, אין לי סכומים כאלה, לבוא להשקיע 25 מיליון שקל באתר הבוער הזה.
היו"ר מאיר כהן
זה מה שצריך?
בני אלבז
הוא לא בוער כל הזמן, יש לו בעירה קטנה קבועה בתוך האתר. יש שם ביו-גז ויש שם מערכת שלמה - - -
קריאות
קטנה. קטנה.
קריאות
- - -
היו"ר מאיר כהן
אלבז, זה נורא.
מרים יעקוביאן
יש לך זמן. בינתיים אנחנו חולים, אתה יודע.
בני אלבז
אני אתך לחלוטין. אמרתי מה עשיתי.
היו"ר מאיר כהן
אלבז, אלבז, סליחה. עכשיו אמרת את זה בהגינות גדולה, אמרת: אין לי כסף, אני צריך 25 מיליון. כלומר, אני רושם לפני שבדיון הבא של הוועדה מה שאנחנו דורשים מהשר לאיכות הסביבה שנזמין, או - - -
בני אלבז
זה לא בסמכות השר.
היו"ר מאיר כהן
לא משנה, זה מתחיל מאיזה מקום. סמכות השר זה הכול. אז יכול להיות שהוא צריך לנהל שיח - - -
בני אלבז
באיו"ש אין לו סמכות בנושא הזה.
היו"ר מאיר כהן
יכול להיות שהוא צריך לנהל - - -
בני אלבז
זה סמכות של - - -
שרן השכל (הליכוד)
שר הביטחון.
היו"ר מאיר כהן
אבל יש לו סמכות.
מרים יעקוביאן
שר הביטחון.
היו"ר מאיר כהן
סליחה, יש לו סמכות עליהם והוא יכול לעשות את ההקשרים. אנחנו גם רוצים להזמין את מנכ"ל משרד הביטחון. אתה אומר ש-25 מיליון שקלים - - -
בני אלבז
אני יכול לפנות את האתר. אני לוקח את זה עלי.
היו"ר מאיר כהן
אתה יכול לפנות. תודה. יש קידום. בבקשה, גברתי.
כרמית לובנוב
תודה. תודה גם על הדיון. בחרנו לעבוד באזור, לא רק השרון, המשולש, משולש דרומי מתוך עניין לקדם באמת גם מעורבות פעילה של התושבים, וצריך לדעת שגם תושבים ערבים סובלים, ולקדם פתרונות של מדיניות. העובדה שבסוף 2011 הועלה תיקון לחוק הניקיון כדי להשית את האחריות על בעלי הקרקע, וזה בעיקר בקרקעות פרטיות, דווקא לא ציבוריות, הייתה חוסכת את התחלואה של שני הילדים האלו, כי לפני חמש שנים הם לא היו. וחבל שאז עצרו את זה, כי זה חמש שנים של איכות אוויר נקי אולי היו.

מה שאני רוצה להגיד גם ביחס לנציג של המשרד להגנת הסביבה. תוכנית "סביבה שווה" יצרה איזשהו חלון הזדמנויות באמת גם לצמצם פערים בתשתיות וגם להוביל מהלך רחב יותר בכל הארץ, בעיקר ביישובים הערביים, אבל היא מסתיימת בסוף 2017. אז כשאתה מדבר על תוספת פקחים, ואנחנו יודעים מהמשולש הדרומי מפקח אחד שהיה עד לפני שנתיים, פקח אחד על 100,000 תושבים, כשנעשית עבירה סביבתית אולי בכל שנייה או דקה - - -
היו"ר מאיר כהן
הוא אומר שיש שישה פקחים היום.
כרמית לובנוב
נכון.
היו"ר מאיר כהן
ומעירה חברת הכנסת הערה אולי הכי הכי חשובה, היא אומרת: האם הם הולכים בלילה כשהשריפות הן - - -
כרמית לובנוב
הם עובדים סביבה השעון, אבל הם מתוקצבים עד 2017.
שרן השכל (הליכוד)
הוא אמר שהם עובדים עד 12 בלילה.
היו"ר מאיר כהן
הם מתוקצבים עד 2017.
כרמית לובנוב
עד 2017 התוכנית. זאת אומרת, מה יהיה אחרי זה? אז הם צמצמו פער.
היו"ר מאיר כהן
המשרד, הפקחים עובדים שלכם?
גדעון מזור
הם עובדים של איגודי ערים.
כרמית לובנוב
שזה מתוקצב.
היו"ר מאיר כהן
הבנתי.
גדעון מזור
אבל אנחנו בהחלט מכוונים אותם.
היו"ר מאיר כהן
איך התקצוב? הוא 50%-50%?
גדעון מזור
לא, לא, תקצוב מלא של התוכנית, של "סביבה שווה".
כרמית לובנוב
של תוכנית "סביבה שווה". אבל היא מסתיימת בדצמבר 2017. אז מפארים על משהו שלמעשה מחר - - -
היו"ר מאיר כהן
אם יש משהו טוב אצלנו במדינה - -
כרמית לובנוב
אז הוא נגמר מהר.
היו"ר מאיר כהן
- - ברגע שקולטים עובדים, נשארים עד לפנסיה.
כרמית לובנוב
לא.
היו"ר מאיר כהן
התוכנית נגמרת אבל העובדים נשארים.
כרמית לובנוב
ממש. הלוואי שזה יהיה המצב.
היו"ר מאיר כהן
תודה.
כרמית לובנוב
ועוד דבר אני רוצה להגיד לסיום.
היו"ר מאיר כהן
בבקשה.
כרמית לובנוב
הפלטפורמה הזאת היא פלטפורמה מצוינת ומראה כמה אפשר לתקוף נושא באמת מכל ההיבטים כולם: בריאות, תחלואה, פנים, סביבה, כל הרשויות הממשלתיות. זה נכון בכנסת, זה לא נכון לעבודת ממשלה. היינו בפגישה אצל גידי מזור לפני כמה שנים עם סטודנטים למשפטים, כשהעירו על אותה הצעת חוק מקדמית וכשדיברנו על דברים שקשורים בעבירות של חוק תכנון, הוא אמר: זה לא המשרד שלנו. זו לא יכולה להיות תשובה. גם משרד ממשלתי חייב לעבוד בשיתוף פעולה. תודה רבה.
היו"ר מאיר כהן
תודה, גברתי. תודה רבה. משרד הביטחון, צה"ל.
בני אלבז
אני הנציג.
שרן השכל (הליכוד)
מה זאת אומרת?
אשי אביזמר
כבאות והצלה.
היו"ר מאיר כהן
מאיפה אתה, אשי?
אשי אביזמר
מראשון לציון.
היו"ר מאיר כהן
בבקשה, אדוני.
אשי אביזמר
נציבות כבאות והצלה. אני ראש ענף חומרים מסוכנים, ובגלל איזשהו הקשר לזיהום אוויר איכשהו שלחו אותי לפה, אבל אני מבין בזה ומתעסק בזה.
היו"ר מאיר כהן
תפגוש את הקולגות שלך מברמינגהם.
אשי אביזמר
כן.
היו"ר מאיר כהן
באמת, שמעתי פעם הרצאה. בבקשה, אדוני.
אשי אביזמר
אני אקח את ההצעה שלך. קודם כול, אני רוצה להדגיש ולהבהיר שכבאים לוחמי אש הם הראשונים שמסתכנים, מסכנים את החיים שלהם לכבות שריפות באופן כללי.
היו"ר מאיר כהן
גם פה אתה מסתכן.
אשי אביזמר
זה ברור, כדי להציל חיי אדם ורכוש.
היו"ר מאיר כהן
אח שלי כבאי, אני מתעורר עם זה, ישן עם זה. אני אומר לו: בוקר טוב. הוא אומר לי: אתה יודע שאנחנו מצילים חיי אדם.
אשי אביזמר
כן, נכון, יש הרבה גורמים שמצילים חיי אדם, אבל כבאים מסכנים את החיים שלהם כדי להציל חיי אדם.
היו"ר מאיר כהן
אני מלא הערכה אליכם, באמת, מכל הלב.
אשי אביזמר
בנוסף לכל זה, כדי להציל חיי אדם אחרים, וגם כדי בסופו של דבר למנוע סיכונים לסביבה, הם גם מסתכנים ונושמים את אותו עשן בריכוזים הרבה יותר גבוהים ממה שנושמים התושבים. ולכן, אנחנו הראשונים שנעמוד בצד של התושבים כדי למנוע את השריפות האלו.

הבנתי שיש הצעת חוק פרטית. הרשות הארצית לכבאות והצלה תומכת, לא בהצעה הפרטית, אולי בהצעה הפרטית גם, אבל ברעיון שמפורט בה של איסור הבערת שריפות בשטחים פתוחים.
היו"ר מאיר כהן
שתחיל הטלת אחריות.
אשי אביזמר
הטלת האחריות. אנחנו לא מתעסקים כל כך על מי תוטל האחריות, אבל בוודאי שאנחנו רוצים למנוע את השריפות האלו, והבענו את התמיכה בהסתייגויות קטנות.
היו"ר מאיר כהן
אנחנו לא דנים בהצעה, אנחנו עוסקים בגדול, בבקשה.
אשי אביזמר
לא דנים בהצעה, אז אני לא אזכיר עכשיו את ההסתייגות. זהו.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה. אתה יכול בדקה להגיד את הדברים שלך? דקה.
גדעון ברומברג
עורך-דין ברומברג מנכ"ל אקופיס מזרח תיכון.
היו"ר מאיר כהן
איך? לא משנה. אתה יודע, אצלנו המרוקנים קשה קצת. ברומברג. בבקשה, אדוני.
גדעון ברומברג
אצלנו הפולנים גם קשה. אנחנו ארגון אזורי ישראלי-פלסטיני, יש לנו משרדים בתל-אביב, משרדים גם ברמאללה, בבית-לחם.
היו"ר מאיר כהן
לא ידעתי שיש ארגון כזה.
גדעון ברומברג
יש לנו גם משרד ברבת-עמון. אנחנו ישראלים, ירדנים, פלסטינים יחד 23 שנה.
היו"ר מאיר כהן
בחצי דקה תגיד, האם אתם בצד הפלסטיני, האם - - -
גדעון ברומברג
התושבים הפלסטינים סובלים כמו שהתושבים הישראלים.
היו"ר מאיר כהן
עזוב סובלים. האם השלטונות בצד השני שבמקומות הסוברניים העצמאיים - - -
גדעון ברומברג
לא עושים מספיק.
היו"ר מאיר כהן
בדיוק, לא עושים מספיק.
גדעון ברומברג
לא עושים מספיק.
היו"ר מאיר כהן
מה הגוף שלך עושה בכדי להעיר אותם?
גדעון ברומברג
אז אני חושב שיצא דוח של מבקר המדינה לפני חודשיים בנושא "זיהום מים חוצה גבולות" והעיר המון על הכישלון משני הצדדים. 15 שנה ועדת איכות הסביבה הישראלית-פלסטינית לא נפגשה.
בני אלבז
לא, מ-2010.
גדעון ברומברג
אבל גם אז הפגישה הרצינית הייתה ב-2005 אולי.
היו"ר מאיר כהן
אלבז, גם 2010 זה המון.
בני אלבז
אבל עכשיו הם נפגשו, כבר התקיים מפגש, והשתתפנו שם.
גדעון ברומברג
ההמלצה היא להכניס פה שוב את משרד מבקר המדינה פעם ולתמיד לחקור לגבי ביוב, לגבי מים חוצי גבולות, המלצות מאוד קשות על המדינה, כמובן גם על הפלסטינים, אבל אנחנו יכולים לעשות הרבה יותר טוב.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה. מנהל המחוז, אתה עונה בדקה וסיימנו. סליחה, חברים, אני מבקש את סליחתכם, לא נוכל. בבקשה.
גדעון מזור
לא היה פה זמן מכל פעולות הפיקוח והארגון שלנו העתידי, אבל אנחנו עושים הרבה. לגבי התוכנית, נשמח להציג אותה בכל פורם שיבקשו מאתנו, בצורה מפורטת ומסודרת.
היו"ר מאיר כהן
אני רוצה לשאול את האנשים. והיה, אתה אומר תוך חודשיים, נניח מייד עם פתיחת המושב הבא, אני אבקש מיושב-ראש הוועדה הקבוע להזמין אתכם, תהיו מעוניינים לשמוע על התוכנית הזאת? מרים?
מרים יעקוביאן
כן.
קריאות
כן, כן.
גדעון מזור
דרך אגב, עשינו לחלק מהנציגים את המצגת הראשונית של השבוע שעבר.
היו"ר מאיר כהן
מאה אחוז.
גדעון מזור
היא עוד עברה מאז שינויים, היא תעבור עוד שינויים נוספים. אני רק רוצה משהו אופטימי לקראת הסוף. בתוך התוכנית הזאת אחד הדברים שיש לנו זה יחידת פיקוח ארצית שתתמקד ותתמחה אך ורק בנושא של השריפות. קליטת כוח-האדם של היחידה הזאת כבר התחילה.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה. שרן, דקה. אני מצטער, יש פה עוד אנשים.
שרן השכל (הליכוד)
בסדר גמור. קודם כול, שלום ליושב-ראש ועדת הבריאות. באמת, אלי, תודה רבה שהחלטת לקיים את הדיון.
אלי אלאלוף
תודה לחבר שלי שתמיד מציל אותי לדברים אחרים.
שרן השכל (הליכוד)
אלי גם כן מודע לכל התופעה הזו, והוא מבין את החומרה של המצב. תראו, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הביטחון, אני יודעת שגם עם המפחמות עשיתם עבודה נהדרת גם של הסגירה שלהן, ומענה מיידי על-ידי התושבים. למשל, התושבים בחריש יכולים להתקשר אוטומטית לקצין שנמצא בצד השני והם ביחד מוצאים את המפחמות - - -
בני אלבז
גם היום הם מתקשרים - - - עונה.
שרן השכל (הליכוד)
רגע, רגע.
היו"ר מאיר כהן
רגע, אלבז.
שרן השכל (הליכוד)
אני מקבלת תגובות אחרות.
היו"ר מאיר כהן
חצי דקה.
שרן השכל (הליכוד)
יש עשרות שריפות שמשפיעות פה על כל אחד ואחד, הן משפיעות על עשרות מאות אלפי תושבים בכל האזור הזה.
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה.
שרן השכל (הליכוד)
שנייה.
היו"ר מאיר כהן
אנחנו מסיימים.
שרן השכל (הליכוד)
רגע, משפט אחד.
שרן השכל (הליכוד)
אני רוצה שנקיים איזשהו דיאלוג, משהו שהם יוכלו לפנות אליכם ישירות כדי לטפל בבעיה הנקודתית שקורית כל לילה. אם אתם אומרים שהפקחים עובדים, אבל הם לא עובדים משעה 12, זה לא עוזר להם. כל השריפות מתבצעות באמצע הלילה כדי לרדת מתחת לרדאר שלכם. איפה הם? עם מי הם יכולים לתקשר בצורה ישירה על מנת שלא יתבצעו העבירות האלו עוד הפעם?
היו"ר מאיר כהן
תודה רבה
שרן השכל (הליכוד)
זה מה שאני רוצה.
היו"ר מאיר כהן
אני רוצה לסכם במשפט אחד. תודה רבה לכם שאתם באים. המון דברים קורים בכנסת, אבל אילולא אתם שמשמשים מן איזה אור שמאיר את הפינות אלה שלא תמיד עסוקים בהם, אנחנו לא יכולנו לעשות את הדיון הזה.

הפרוטוקול יעבור ליושב-ראש הוועדה. המלצתי, ואני אעמוד בזה, שנבקש מיושב-ראש הוועדה כנס גדול מאוד שבו יגיעו – סלח לי, אדוני, אני מאוד מכבד אותך כמנהל המחוז, ואני מעריך את עבודתך – יגיעו המנכ"לים של המשרדים לכאן ליושב-ראש הוועדה, כי הנושא הזה, ברגע שאנשים נפגעים בנפשם ואין ניטור, ואי-אפשר לאמוד את זה, זה דבר שצריך לגרום לנו – אם מכל האמוניה גרם להרעדה של הספים, אין שום ספק שהסוגיה הזאת בדיוק באותה מסה.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים