ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 28/06/2017

מעקב אחר התקנת תקנות משרד הבריאות:

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 556

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, ד' בתמוז התשע"ז (28 ביוני 2017), שעה 10:00
סדר היום
מעקב אחר התקנת תקנות משרד הבריאות
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
חברי הכנסת
עבדאללה אבו מערוף

רחל עזריה

עודד פורר

עפר שלח
מוזמנים
עו"ד-לשכה משפטית, משרד הבריאות - נילי דיקמן

יועצת משפטית, משרד הבריאות - שרון גוטמן טרודלר

עו"ד, שירות המזון הארצי, משרד הבריאות - מרינה אוספלד

רפרנטית בצוות תמ"ס באג"ת, משרד האוצר - שירה דימניק

רפרנטית בריאות באג"ת, משרד האוצר - ליאור קוטלר

מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - שי גלברג-סומך

עו"ד, משרד המשפטים - טלי שטיין

מנהלת מחלקת חברה, מרכז שלטון מקומי - רות דיין מדר

מנהל ענף, התאחדות התעשיינים - הדר מרלי

יו"ר משותף, התאחדות התעשיינים - ד"ר נורית הראל

מנהלת אגוד תעשיות המזון, התאחדות התעשיינים - גליה שגיא

יו"ר ענף התמרוקים, התאחדות התעשיינים - יואב גזית

מנהלת תחום ענפי, איגוד לשכות המסחר - חנה לאידרשניידר

מנהלת ענף המזון והמשקאות, איגוד לשכות המסחר - יפה חובב

יו"ר חטיבת הקוסמטיקה בלשכת המסחר, איגוד לשכות המסחר - ראובן בילט

קשרי ממשל, קעליטה – ארגון גג למען עולים מצרפת - אסתר בלום

ראש מחלקת ליטיגציה, פורום קהלת - אריאל ארליך

יו"ר הפודיאטרים בישראל - קרולין צמח פורת

הסתדרות הרוקחים בישראל - אפי להב

יו"ר העמותה הישראלית לפודיאטרים והכירופודיסטים - אריאלה מילר

נשיא העמותה, העמותה הישראלית לפודיאטרים והכירופודיסטים - דניאל וייס

נציגת פורום קהלת - מיכל שמעון

מנכ"ל שפיר טכנולוגיות
- מיכאל שפיר

שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את איגוד לשכות המסחר-חטיבת התמרוקים, המרכז לתזונה אחראית מחטיבת תוספי התזונה בלשכת המסחר (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: אסותא, לקט ישראל, מכבי שרותי בריאות, פרוקטר אנד גמבל ישראל) - עידית שבתאי סידיס

שדלן/ית (פוליסי בע"מ), מייצג/ת את איגוד לשכות המסחר-חטיבת התמרוקים, המרכז לתזונה אחראית מחטיבת תוספי התזונה בלשכת המסחר (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: אסותא, לקט ישראל, מכבי שרותי בריאות, פרוקטר אנד גמבל ישראל) - ארז גילהר
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהל/ת הוועדה
אתי שבתאי
רישום פרלמנטרי
הילה מליחי

מעקב אחר התקנת תקנות משרד הבריאות
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. היום ה-28.6.2017, ד' בתמוז התשע"ז. השעה 10:10. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. היום התכנסנו למעקב אחר התקנת התקנות במשרד הבריאות. ברשותכם, אני אגיד בכמה מילים מה מטרת הפגישה הזאת. אנחנו עובדים קשה מאוד, המחוקקים, כדי להכין חוקים. אנחנו מבקשים מהמערכות השונות שהחוקים האלו אמורים לחול עליהן להתכונן באופן אופטימלי ועד סוף המהלכים הנדרשים. אנחנו מבקשים להשלים את עבודת החקיקה באמצעות תקנה. לפעמים יש עוד מהלך, של נהלים אחר-כך. הנהלים הנדרשים נקבעים על-ידי המשרדים השונים. אנחנו עשינו בדיקה לגבי כל התקנות שקשורות למשרד הבריאות.
נעה בן שבת
אני רק אגיד, לא כולן. עשינו לגבי השנים האחרונות. יחסית לשנים האחרונות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא כולן, זה עוד יותר גרוע. אני אמרתי עשר, למרות שיש אחת שהיא מ-2005. זה לא נעים. זה מראה איך מערכת שאחראית על הביצוע של החוקים מתייחסת למחוקק. אני לא רוצה להגיד שזה זלזול, כי אני אצטרך להוכיח אולי יום אחד לבית משפט. אבל אני אומר שזו הזנחה. הזנחת המערכת. עבדנו קשה מאוד – אני רק שנתיים פה. אני מרגיש נבגד מזה שביקשתי מהחברים שלי ומנציגי הציבור למיניהם לבוא, לעבוד קשה, שעות לילה לפעמים, ובסוף התקנות – זה לא מעניין את מערכת הביצוע, את המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים, ובמקרה הזה, משרד הבריאות, שאני מצטער שהמנכ"ל שלו לא פה. אני חושב שזה דבר שאני לא אתן לו לעבור. אני אצעק, אני אפעל, אני אפעיל, אני אגיד את זה בכל המקומות. התהליך הזה של זלזול בחקיקה גורם לכך שדברים לא מושלמים כמו שאמורים להיות.

ואני יודע שזה לא רק המשרד הרלוונטי. אני גיליתי שיותר בירוקרטיה נמצאת במשרד המשפטים. הצורך הרוחבי בניסוח, כל מיני מושגים שלמדתי, כאילו כל מילה תהפוך אותה למהלך בירוקרטי כבד, גורם לכך שחוק המזון – אל תתעסקו בזה. חוק התמרוקים, אל תתעסקו בזה. חוק הרוקחים – כל הנושא הרוקחות, שעבדתם כל כך קשה במשרד, אל תתייחסו לזה. זה נורא. אז זו גם פגיעה במערכת. אל תשכחו שלוועדה הזאת יש שלושה תפקידים. שניים קשורים אליכם. אחד הוא החקיקה, והשני הוא הפיקוח על ביצוע המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים. ואני חייב להגיד שזו ישיבת הזעם הגדולה ביותר בעיני היום אצלי מאז שאני פה. אני חושב – ויתקנו אותי החברות הנפלאות שלי שמלוות את הוועדה הרבה שנים – שזו פעם ראשונה שעושים מה שאני עושה, ישיבת נזיפה. אני אומר את זה מראש למשרד הבריאות. כרגע זה משרד הבריאות, נגיע למשרד הרווחה ונגיע לכל אחד ואחד. כי פה זה גם פגיעה בשירות, גם פגיעה בכבוד הכנסת, ובעיקר באזרחים.

אני מבקש שנתייחס ברצינות מאוד, ותודה שנתתם לנו את הדוגמה של החוק מ-2005 שלא התייחסו אליו, שלא הכינו אותו. קיבלתם את רשימת החוקים והתקנות שהעברנו לכם. אני מבקש, חברי חברי הכנסת, שיביעו את דעתם ואחר-כך נעבור בראשית הדיון על כל אחד מהחוקים ונלמד מה המצב שלהם.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני, אנחנו עוסקים לא מעט בענייני העלייה והקליטה. עסקנו גם בוועדת העלייה והקליטה וגם בוועדה הזו בנושא הפודיאטרים והפתולוגים. גם בתפקידי הקודם מצאתי את עצמי עוסק בעניין הזה כמנכ"ל משרד העלייה והקליטה. כשהייתי מגיע למשרד העלייה והקליטה גיליתי שב-2008 החליטה הממשלה, עם הסדרת מקצועות הבריאות, שהיא תתקין תקנות בנושא הפודיאטרים והפתולוגים. בנובמבר 2014 קיבלנו החלטת ממשלה נוספת כדי להסיר חסמים בתעסוקה לעולים. בין היתר, יש שם מספר משימות שמשרד הבריאות קיבל על עצמו. אחת מהן הייתה התקנת התקנות הזו לפודיאטרים והפתולוגים בתוך 90 יום. אגב, הייתה שם עוד משימה. הסעיף הראשון של המשימות שהטילה החלטת הממשלה ב-2014 על משרד הבריאות היה להקים ועדות ערר בתוך משרד הבריאות על החלטות המנהל לעניין רישוי רופאים בתוך 120 יום. כמובן שגם החלטת הממשלה הזו לא בוצעה. העניינים התגלגלו כך שנבחרנו לכנסת והצלחנו בסיוע שלך לקחת את החלטת הממשלה הזו ולהפוך אותה לחוק. חוקקנו פה לא מזמן את החוק שהכריח את משרד הבריאות לעשות את מה שהיה טריוויאלי ויכול היה לעשות לפני כן בלי חקיקה.

אותו דבר, אדוני, לגבי פתולוגים ופודיאטרים. אמרתי לחברים – אני לא זוכר אם זה היה בוועדה הזו או בוועדת הקליטה כשהיה דיון על זה – שאם הם לא יביאו את התקנות כדי להסדיר את כל הנושא של הפתולוגים עם פתרון כל הבעיות, לא תהיה לנו ברירה ואנחנו נידרש לחקיקה. הצעת החוק הזו גובשה והיא מונחת במזכירות. אדוני, באמת אני אומר, מעבר לישיבות הנזיפה, ככל שהם לא יתקדמו, נתקדם אנחנו. מה שהם לא יודעים לעשות תעשה ועדת העבודה והרווחה ונחוקק את החוק הזה כדי לעשות סדר בעניין הזה ולהפסיק את העוול הזה. יש פה אנשים עם הרישיון שלהם תלוי מעל הראש. העבודה שלהם תלויה מעל הראש בגלל כל מיני בירוקרטיות כאלה ואחרות. תודה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אין לי הרבה מה להוסיף, אלא לחזק את דברי היושב-ראש בפתיחה שאכן, צריך שהעניינים יבוצעו, מה שיש לבצע. אחר-כך לחשוב על משהו חדש. מה שצריך לעשות, צריך לעשות, לבצע. אין לי מה להוסיף הרבה. לא לזלזל. זו לא התנהגות.
היו"ר אלי אלאלוף
מישהו ממשרד הבריאות רוצה להגיד הערה כללית או שנלך ישר? גם משרד המשפטים פה. חוק החולה הנוטה למות מ-2005. איפה זה עומד? לא מתים מאז? אני שמח.
נעה בן שבת
אנחנו מדברים על אותו מכשיר – התקנות ביקשו לקבוע איזושהי הוראה לגבי טיפול שניתן בצורה מחזורית ומאפשר חידוש פעולת המכשיר במקום הפסקה של הפעולה שלו, ובזה מתן מענה להוראות שנתן החולה כשהוא ביקש לא לחדש את פעולת ההנשמה שלו.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
תחזרי על זה עוד פעם.
נעה בן שבת
בזמנו דובר על כך שחולה נוטה למות יכול לתת הנחיות לא לקבל טיפול רפואי מסוים. הם ניסו ליצור מכשיר שאפשר להפסיק את פעולתו בלי הפסקה אקטיבית של פעולתו, אלא הפסקה פאסיבית, שהוא מתחדש במחזורים ואפשר לא לחדש את אותו מחזור של טיפולים. התקנות האלה, שנקבע מועד להתקין אותן, נועדו להסביר איך יפעל מכשיר כזה, או מה תהיה הפעולה של מכשיר כזה. אלה התקנות שהתבקש משרד הבריאות להתקין. לא יודעים אם יש בפועל כאלה דברים, אם אין. מדוע לא הועברו תקנות?
היו"ר אלי אלאלוף
מה אומר משרד הבריאות בעניין?
נילי דיקמן חיון
בוקר טוב. אני נילי חיון דיקמן מהלשכה המשפטית. אני מייצגת כאן את המשרד גם בנושאים שאינם בטיפולי. אני אומרת את זה כי המידע שנמסר לי הוא המידע שאני יכולה לפרט באוזניכם. בנושא של חוק החולה הנוטה למות נעשה הליך של פיתוח מכשיר דוגמה, שזה רעיון שעלה במהלך הליכי החקיקה של החוק, זה נכנס לחוק. הניסוי הזה פותח בשיבא. פותח אבטיפוס ובוצע ניסוי. הניסוי לא הבשיל לכדי מכשיר שנמצא היום ונעשה בו שימוש בפועל. לכן כל עוד אין מכשיר מהסוג הזה, אין למעשה צורך בתיקון של תקנות. התקנות צריכות לאפשר שימוש במכשיר. יש צורך קודם לפתח אותו.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
יש בחו"ל מכשיר כזה?
נילי דיקמן חיון
לא, זה פטנט ישראלי. הרעיון הזה היה רעיון שנועד לגשר על - - -
עפר שלח (יש עתיד)
עם כל הכבוד, הפטנט הוא לא כל כך מסובך. הסיבה שאין מכשיר היא לא בגלל שאי-אפשר לפתח אותו טכנולוגית. הסיבה שאין מכשיר היא כי לא רוצים שיהיה מכשיר.
נילי דיקמן חיון
אני יכולה רק להגיד שאנחנו לא יכולים לתקן תקנות מבלי שיש מכשיר שאפשר לעשות בו שימוש, וכיום אין מכשיר שאפשר לעשות בו שימוש. מעבר לזה, אין לי מידע, אני מצטערת.
עפר שלח (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, מכיוון שאני עסקתי בחוק החולה הנוטה למות לא מעט – אגב, בממשלה הקודמת שרת הבריאות יעל גרמן הקימה ועדה שעסקה בצורך לחדש את חוק החולה הנוטה למות. זה שיח משמעותי מאוד בכל העולם, ובוודאי גם בישראל. הוא מתחזק בגלל הזדקנות האוכלוסייה והתקדמות הטכנולוגיה הרפואית. הדבר הזה מעוכב בגלל שחוק החולה הנוטה למות – בואו נגיד את האמת – הוא לא פשוט בעיקר מבחינה דתית. ולכן הדבר הזה, שאמור לתת מענה להרבה מאוד אנשים – אני לא יודע אם אתם יודעים, אבל על הטפסים של עמותת ליל"ך, ואחר-כך כשאוחדו עם משרד הבריאות, חתומים היום עשרות אלפי אנשים, והיו יכולים להיות חתומים עוד יותר. פשוט לא מקודם מפני שיש חוסר רצון פוליטי לקדם אותו. זה לא שאי-אפשר, שמ-2005 התעשייה הישראלית המופלאה לא יודעת להמציא מכשיר שיעבוד באינטרוולים ולכן אפשר יהיה לא לחדש אותו כדי למנוע את זה שזה יהיה אקטיבי. מקובל עלי שלא תהיה פה הפסקת חיים אקטיבית. אבל פשוט לא רוצים לקדם את זה, ואני חושד שיש הסכמה בשתיקה שלא יפתחו מכשיר ולא יתקינו תקנות, והחוק יישאר חוק ריק.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
דווקא בחוק החולה הנוטה למות – חוק שלא קודם או קודם – הייתי בעד שהמצב יישאר כמו שהוא עכשיו. אני חושב שזה חוק פרדוקסלי, חוק בעייתי מאוד. כל העניין הזה הוא עניין שצריך להיכנס אליו מבחינה פילוסופית, אתית, רפואית, משפטית, הלכתית, דתית, הכול. הייתי מעדיף גם בתור בן אדם, בתור רופא, בתור מחוקק, שהמצב יישאר בסטטוס-קוו.
עפר שלח (יש עתיד)
לא ניכנס עכשיו לוויכוח על חוק החולה הנוטה למות בכלל.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
נכון. לא הייתי בזמנו, אני עכשיו. חובתי וזכותי להביע את דעתי. אני בעד שהמצב הזה, הסטטוס-קוו יישאר סטטוס-קוו. מסתדרים עד עכשיו כך, ואני חושב שנסתדר עוד מאה שנים ככה במצב הקיים הזה.
עפר שלח (יש עתיד)
אני לא מתווכח על הצורך - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זו דעתי, גם כרופא, גם כבן אדם וגם כמחוקק.
עפר שלח (יש עתיד)
מאה אחוז. אני לא מתווכח על הצורך, על השקפתי, שהיא שונה משלך, זה לא הסיפור. הסיפור הוא שכבר נחקק חוק. תחת החוק הזה היו אמורים לקרות דברים גם במישור הטכנולוגי וגם במישור החקיקתי. והדברים האלה לא קורים. אנחנו מדברים על מה שקרה, לא על מה שיקרה. אין לך ולי ויכוח על מה שצריך לקרות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אם המשרד או השר רוצים לעצור חוק או לבטל חוק, יש לו את הדרך לעשות את זה בצורה אחרת.
עפר שלח (יש עתיד)
כן. החוק קיים.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש, אנחנו לא ניכנס כרגע לחלק הפילוסופי.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
כרגע אני רוצה לדעת, אם החוק לא יטופל בגלל מה שאת אומרת, בבקשה, תודיעו לוועדה שהחוק לא מטופל על-ידי המשרד בגלל הסיבות האלה. תכתבו את זה. תודיעו, זה ירד מהרשימה שלנו. אני מציע לך, עפר - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כן, זה לא מונע שייתנו דיווח. זה לא מונע שייתנו דיווח וייתנו דין וחשבון.
נילי דיקמן חיון
צריך להבהיר שרק החלק של המכשיר לא מבוצע כרגע, כל יתר החוק מתפקד ופועל.
היו"ר אלי אלאלוף
פועל ללא התקנות?
נילי דיקמן חיון
אנחנו לא מדברים על מצב שבו אנחנו מאיינים את החוק.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לו תקנות?
נילי דיקמן חיון
כן, יש לו את כל התקנות שנדרשות. אין שום תקנות שצריך להתקין כדי להפעיל אותו מעבר לנושא של הציוד, של המכשיר הספציפי הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
עוד יותר טוב. אם כך, תודיעו שלגבי עניין המכשיר, לאור זה שאין מכשיר אין מקום, ואז נמחק אותו מהרשימה. קרה שאנחנו מסכימים, אני לא בעד להפעיל מכשיר כזה או אחר. עד הדקה ה-90 אני אוהב ליהנות מנוכחות של מישהו, גם אם הוא נוטה למות.
עפר שלח (יש עתיד)
היות וכבר אמרת את זה – כל אחד מדבר מחוויותיו האישיות. יש מצבים – ומדובר בעשרות אלפי אנשים – שבהם החולה שואל את נפשו למות והסביבה שלו שואלת את נפשה שהוא ימות. אז אם כבר נחקק משהו, ואם כבר יש כוונה שהמשהו הזה ייצא לפועל – עכשיו אני לא מתווכח על הדיון לאן צריך לקחת את זה הלאה. אני אומר לא לעשות את הדבר הזה ולתלות אותו בזה שלא פיתחו מכשיר, זו בריחה.
נעה בן שבת
השאלה אם בפועל לא עושים. יכול להיות שבפועל זה המצב בבתי החולים.
היו"ר אלי אלאלוף
יש פתרונות. לצערי, יש פתרונות שלא באמצעות המכשיר.
נעה בן שבת
השאלה גם מה המצב בפועל. אומרים שיש פתרונות גם בלי המכשיר הזה.
נילי דיקמן חיון
כן, בוודאי, החוק מתפקד. האפשרות להתקין תקנה - - -
נעה בן שבת
לא החוק. השאלה מבחינת האפשרות לא לתת המשך טיפול, למשל נשימתי, במצב כזה אם בן אדם ביקש לא לקבל המשך טיפול. השאלה אם עושים את זה בלי שיש הוראות כאלה בחוק, או שלא עושים את זה כי אין מכשיר. מה המצב בפועל.
עפר שלח (יש עתיד)
את רוצה לדעת מה עושים באמת? שזה ייאמר בחדר הזה? מדי יום – ואני אומר את זה באופן הכי ברוטלי שאפשר – רופאים הורגים חולים בבתי החולים במדינת ישראל בלי לדבר על זה. המצב האפור הזה, שהוא איום לכל הסביבה, כולל לרופאים עצמם, שעומדים לא רק בדילמות אתיות, אלא אפילו לוקחים על עצמם אחריות שהיא מעבר לחוק ולוקחים על עצמם כמעט סיכון פלילי, הדבר הזה מתקיים מפני שהמצב האפור הזה מתקיים ולא פותרים אותו. אז זה לא מן מצב שבו אנחנו מנהלים פה רק דיון פילוסופי בשאלה מה צריך לקרות ומה לא. יש פה דברים מעשיים קשים מאוד שקורים, אבל בסדר. בורחים מזה כבר 12 שנה, יברחו מזה עוד.
היו"ר אלי אלאלוף
עפר, אני כל כך – במיוחד שיש רמז למשהו אישי.
עפר שלח (יש עתיד)
מזה למדתי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שנקיים דיון עקרוני בוועדה. אני בעד לקיים דיון עקרוני בוועדה. ברשותכם, בואו נעבור לנושא הפודיאטרים למיניהם. איפה זה עומד? נעבור הלאה.
עפר שלח (יש עתיד)
קשה מאוד.
נילי דיקמן חיון
אני מצטערת, אם אפשר לחזור לזה בסוף הדיון. זה לא היה ברשימה שאני קיבלתי. אני אצא לברר.
היו"ר אלי אלאלוף
מישהו רוצה להתייחס לנושא?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא הגיע לפה מישהו שרלוונטי לפודיאטרים ממשרד הבריאות?
היו"ר אלי אלאלוף
למשרד הבריאות אין תשובה. שלח נציגים שאין להם תשובות בעניין הזה. במשרד המשפטים יש תשובות לנושא הזה?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני אחזור למה שאמרתי קודם, אדוני.
היו"ר אלי אלאלוף
הם ביקשו זמן ללכת לבדוק, אז אנחנו בנושא של פקודת בריאות העם. מי רוצה?
קריאה
אפשר בנושא המזון?
נעה בן שבת
היא יצאה לרגע לבדוק את הנושאים, והיא צריכה לתת מענה לשני הסעיפים הבאים – פקודת בריאות העם וציוד רפואי.
קריאה
היא גם רוקחים.
קריאה
הכול משרד הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
זו שיטה לטרפד ישיבה. אני כועס מאוד על משרד הבריאות היום. אז נדבר על מה שיש לנו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הם יודעים לבוא לפה בהרכב מלא על דברים אחרים.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, שירות המזון במשרד הבריאות.
שרון גוטמן טרודלר
עורכת דין שרון גוטמן טרודלר. שירות המזון נדרש כאן לשני נושאים. אחד הוא נושא סעיף 13 לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון). הנושא של תקנות לעניין ייחוס סגולות ריפוי. שלחנו בסוף חודש מאי העתק ליושב-ראש הוועדה. לפי סעיף 13 לחוק, תקנות בעניין של איסור ייחוס סגולות היו צריכות להגיע לוועדה בחודש נובמבר בתוך 12 חודשים מיום פרסום החוק. מאחר והנושא מורכב מאוד מבחינה מקצועית, משום שמדובר בנושא שמוסדר באופן שונה באירופה ובאופן שונה בארצות-הברית, וישראל מייבאת משני הגושים האלה בעיקר. טיוטת התקנות יצאה להערות הציבור בחודש אפריל. כעת אנחנו בשלב של קבלת הערות הציבור ועושים מאמצים לסיים בשבועות הקרובים את הטיוטה במטרה להביא אותה למושב הכנסת.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא אוהב את המושגים האלה – בשבועות הקרובים, בקרוב. תמחקו את המושגים האלה בשולחן הזה. להוריד את זה מהלקסיקון שלנו. אני רוצה תאריכים מדויקים, ותעמדו בתאריכים. אין יותר בערך. בואו נפסיק עם השיטה, גם אצלכם וגם במשרד המשפטים. הגיע הזמן שתתחייבו. תנו שעות, ותגידו לנו מתי אנחנו מקבלים את התקנות שלכם.
שרון גוטמן טרודלר
מושב החורף.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, זה לא תאריך.
שרון גוטמן טרודלר
תחילת מושב החורף.
היו"ר אלי אלאלוף
לא, זה לא תאריך. אני רוצה תאריך – יום ושעה.
שרון גוטמן טרודלר
אני לא יודעת מתי מושב החורף מתחיל, מיד אחרי החגים.
נעה בן שבת
אני מבינה שהחשש היה שאיסור על ייחוס סגולות מרפא וגם חיזוק - - -
שרון גוטמן טרודלר
זה לא חשש.
נעה בן שבת
כתוב אלא אם כן הדבר הותר. היום לכאורה שום דבר לא מותר, ולכן נוצר פה - - -
שרון גוטמן טרודלר
נכון. אנחנו נדרשנו לסוגיה הזאת. קיבלנו פנייה מאיגוד לשכות המסחר, והתייחסנו לפנייה הזו. יכול להיות שהמענה לא הובן כראוי. המענה שלנו היה שמבחינתנו יש תקנות. התקנות קיבלו הוראת מעבר בהוראות המעבר שבחוק. התקנות הקיימות הן המצב המשפטי. אנחנו מאמצים אותן לתוך הסיפה של סעיף 13, ולכן מבחינת היבואנים והיצרנים אין החמרה עד להתקנת תקנות חדשות. צריך לקחת בחשבון שגם תקנות חדשות – יש תמיד מוצרים בשיווק, יצטרכו הוראת מעבר, כי מדובר בהוראת סימון. אז תמיד יישארו בתקופת מעבר מוצרים שמסומנים לפי הדין הקיים. לכן מבחינתנו אין הרעה לגבי היצרנים והיבואנים עד לכניסה לתוקף של תקנות חדשות.
היו"ר אלי אלאלוף
אם חוקקנו חוק חדש והוא דורש תקנות חדשות, זה אומר שהעבר לא צריך להימשך. אל תעשו גם את זה וגם את זה.
שרון גוטמן טרודלר
לכן יש הוראות מעבר בחוק.
היו"ר אלי אלאלוף
יש הוראות מעבר, אבל הוראות הן כמו שנאמר – מעבר. לא להפוך אותן לקבועות. אני רוצה שכשתביאו את התקנות בתאריך שאני אתן לך בדיוק – אנחנו ניתן לך את התאריך, השבוע הראשון אחרי ה-22.10.2017 – אני רוצה שתבואי עם תכנית שמפרטת את היישום של התקנות עם לוח הזמנים הנדרש. כי זו לא חוכמה רק לקבל את התקנות, צריך גם ליישם אותן, ובלי סיפורים שנציבות שירות המדינה לא סיפקה לנו תקנים וכל השטויות האלה. כי המדינה הזאת מלאה בקירות נמוכים שכל אחד מטפס על השני. זה בערבית מרוקאית שלי. אני אומר לכם מספיק. תנו את האפשרות להיות מדויקים. השלטון הזה, שלטון מדינת ישראל מקבל פחות מציון ממוצע באמינות שלו כלפי האזרח והמערכות השונות. הגיע הזמן שנתחיל להתמודד עם זה. אני חוזר, התקנות הקשורות לחוק המזון יידונו אחרי שהחומר יגיע בזמן. כל התהליכים לא מעניינים אותי. המשרד האחראי, משרד הבריאות, יביא את זה ב-22.10 ובאותו יום יתקיים דיון, כולל תכנית העבודה ליישום התקנות. כן בבקשה.
גליה שגיא
תודה על האפשרות להתייחס. גלי שגיא, מנהלת איגוד תעשיית המזון, התאחדות התעשיינים. המצב הוא אף יותר מורכב. החוק אוסר לגמרי לציין סגולות מרפא כלשהן כל עוד יתירו התקנות לציין משהו. התקנות שקיימות היום גם הן אוסרות. זאת אומרת שהמצב היום, לא רק שיש לנו תקנות שאנחנו יכולים להמשיך לאמץ אותן כל עוד החוק נכנס לתוקף, הסעיף הזה של 18 חודש מיום הפרסום נכנס לתוקף. עכשיו היצרנים הם בגדר עבריינים? איך אנחנו יכולים להתנהל מהיום עד שהתקנות ייכנסו לתוקף? על כן ההצעה שלנו היא שהסעיף לא יכנס לתוקפו כל עוד לא יהיו תקנות שיאפשרו. כי אם אפשר להמשיך לחיות עם התקנות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אין פה אפשרות להתערב בזה?
נעה בן שבת
דחיית כניסה לתוקף צריך לעשות בתיקון חקיקה. החוק כבר נכנס לתוקף. ההוראות האלה כבר נכנסו לתוקף. ביקשו שהתקנות יובאו בתוך 12 חודשים מיום הפרסום ודחו את התחילה בשישה חודשים נוספים מעבר לאותו מועד כדי לאפשר מספיק זמן, ובכל זאת אנחנו מגיעים עכשיו וזה כבר נכנס לתוקף והתקנות עדיין לא הובאו.
גליה שגיא
השאלה היא מה אנחנו עושים כרגע.
קריאה
ממשיכים.
שרון גוטמן טרודלר
אבל התקנות הקיימות הן לא אותו לשון, הן מצומצמות יותר. מה שאני אמרתי, שעל דרך הפרשנות אנחנו מפרשים את התקנות הקיימות כדין הקיים, שהוא מצומצם יותר.
היו"ר אלי אלאלוף
אם הפרשנות הזאת מאפשרת להם להמשיך לעבוד לפי תקן כלשהי, אפשר לקבל את זה בכתב?
שרון גוטמן טרודלר
אני מסרתי להם בכתב.
גליה שגיא
אדוני, בבית משפט, לצערנו, גם בכתב הדברים האלה לא עוזרים. לצערנו הגדול. ומשרד הבריאות הרבה פעמים מנסה לסייע לנו בפרשנות כשמגיעים לבית משפט ובשיתוף פעולה. לצערנו, זה לא תמיד עוזר. השאלה מה אנחנו עושים בתקופה הזאת – מיוני כשזה נכנס לתוקפו עד אוקטובר שיהיו לנו תקנות. איך אנחנו מגנים על היצרנים ועל היבואנים?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני, אני חושב שלאור העובדה שמשרד הבריאות מתעכב עם התקנות, הנכון הוא – גם מבחינת האחריות שלנו כמחוקקים – נגיש הצעה לדחיית יישום הסעיף. המשרד שהביא את החוק לא מיישם אותו, לא מביא את התקנות שהוא התחייב להביא. נדחה את היישום עד שיהיו תקנות.
נעה בן שבת
הפקעת תוקף הסעיף. הוא כבר נכנס לתוקף, אז צריך להפקיע את תוקפו לתקופה מסוימת עד שיהיו תקנות.
יפה חובב
סליחה אדוני, אפשר מילה? יפה חובב מאיגוד לשכות המסחר, מנהלת ענף המזון. אני מצטרפת לדברים של גליה בעניין ההחמרה במצב. אנחנו חושבים שהתקופה שניתנה לשים את התקנות החדשות היא ארוכה מדי. כרגע המצב הוא לא ודאי. היבואנים לא מוגנים במאת האחוזים. יש טיוטה שהעברנו אליה הערות, ואני חושבת שאפשר לקצר את הזמן.
היו"ר אלי אלאלוף
אין לכם אפשרות להקדים? אני מוכן אפילו בהתחלת הפגרה להתכנס.
שרון גוטמן טרודלר
משרד הבריאות עושה את מה שהוא יכול. זה לא רק משרד הבריאות, יש פה גם אישור של משרד המשפטים. אני יכולה לדבר רק בשם משרד הבריאות, לא בשם כל הממשלה. לכן ביקשנו את התקופה הזאת מתוך ידיעה – לא רק ההערות שהתקבלו על-ידי איגוד לשכות המסחר, קיבלנו הערות ממספר גורמים, מספר לא מצומצם של הערות.
היו"ר אלי אלאלוף
אז מה הפתרון שלהם? מה את אומרת להם?
יפה חובב
המצב לא ודאי כרגע.
שרון גוטמן טרודלר
ראשית, יש דין קיים. יש גם תקנות קיימות, זה לא שאין תקנות וזה לא שיש איזשהו ריק. יש הסדרה. הטענה שלנו, הפרשנות היא שההסדרה תחול בעוד חודשיים עד שיהיו תקנות. אומרים לכם שהחוק הקודם מאפשר לכם להמשיך לתפקד בחסות משרד הבריאות. אני לא מבין מה הבעיה.
יפה חובב
אנחנו נוכל לקבל את העמדה של היועצת המשפטית על העניין הזה?
שרון גוטמן טרודלר
שלחנו לכם.
קריאה
- - - היועצת המשפטית - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא היועצת המשפטית. משרד הבריאות, תנו לנו בבקשה מכתב שמבטא את מה שאמרת עם פנייה ליושב-ראש. אני אפיץ לכל המשתתפים. בואו נחזור לנושא של הפודיאטרים.
גליה שגיא
אדוני, אני יכולה עוד משפט בבקשה בנושא? מה שחשוב לנו, יחד עם לוחות הזמנים, שיהיה את השיח מול היצרנים, מול בעלי העניין. יש הרבה מאוד ניסיון בתעשייה, שרוצים לתרום לתקנות. העניין פה הוא לא רק המהירות שהטיוטה תיכנס, כי יש הרבה מאוד בעיות עם הטיוטה, שאנחנו העברנו הערות, אבל רוצים דו-שיח.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בטוח שהתקנות יופצו לפני כן להתייעצות אתכם. בדרך כלל זה מה שהם עושים.
גליה שגיא
הן הופצו. פעם ראשונה הן הופצו. הן הופצו להערות הציבור.
היו"ר אלי אלאלוף
אז ימשיכו בזה, אני מקווה. אנחנו לא עושים סדרי בראשית חדשים.
שרון גוטמן טרודלר
אם נפיץ לעוד סבב, זה דוחה. אנחנו לא יכולים להפיץ עוד פעם להערות וגם לעמוד - - -
גליה שגיא
לכן חשובה לי ההערה, להבין שבנוסף למהירות, מה שחשוב לנו, שיהיה הטיב שלהן. הן חייבות להיות חדשניות ומותאמות לעולם. ועל כן הסעיף לדחות את 18 נראה לי הפתרון הכי נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שכרגיל, משרד הבריאות אמור להפיץ את זה, ויעשה. תנו לנו לגשת לעוד נושאים בבקשה. יש לך תשובות בשבילנו בבקשה? נושא הפודיאטרים.
נילי דיקמן חיון
כן. תודה. נמסר לי שאכן חוק הסדרת העיסוק קבע את הפודיאטרים כמקצוע ונדרשת התקנת התקנות שיעסקו בפעולות המותרות, בהכשרה המעשית ובפרטים של יישום החוק. הוועדה המייעצת שעסקה בנושא הזה, שהכילה חברים מתוך המקצוע, התעכבה עם ההמלצות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תכלס, תכלס, מתי יש לנו תקנות?
נילי דיקמן חיון
אני רק רוצה לסיים את העמדה. היה דיון בחודש זה בבית המשפט העליון גם בנושא הזה, בעתירה שתקפה את אי התקנת התקנות, ושם בית המשפט קבע זמן של 60 יום למסירת התקנות למשרד המשפטים לאישור נוסח, ובמקביל להפצה לציבור. אנחנו נעמוד בהוראות בית המשפט ונעביר את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
מתי זה 60 יום?
נילי דיקמן חיון
עד אמצע אוגוסט זה יועבר לידי משרד המשפטים.
היו"ר אלי אלאלוף
ומתי זה יגיע לפה?
נילי דיקמן חיון
שוב, אני יכולה לדבר רק בשם משרד הבריאות. משרד המשפטים נמצא. אנחנו מקווים שזה יתועדף.
היו"ר אלי אלאלוף
עורך הדין סומך, בבקשה, יש לך אינפורמציה?
שי סומך
אני צריך לראות את היקף התקנות. אולי אני אעיר הערה כללית בשם מחלקת הנוסח ומחלקת הניהול, ייעוץ וחקיקה. יש במחלקת הנוסח של חקיקת משנה עומס חריג שנובע מנסיבות אישיות, מסיום המושב, מגידול עקבי בעומס.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה זה גידול טבעי בעומס? זה משהו שאני חייב להבין.
שי סומך
בכל שנה יש יותר ויותר תקנות שמחייבות את הטיפול של המחלקה. יש שינוי של דרכי העבודה במחלקה, יש גיוס של כוח אדם חדש שנעשה עכשיו. יש תגבור של כוח אדם ממחלקות אחרות, ממחלקת החקיקה. יש מחלקת חקיקת משנה ומחלקה של חקיקה ראשית, אז יש תגבור של כוח אדם. יש גם גיוס של כוח אדם חיצוני. אנחנו מקווים שבתוך כמה חודשים העומס החריג הזה יפחת. בכל מקרה, גם בתקופה הזאת של העומס החריג אנחנו מנסים לתת טיפול כמה שיותר מהיר לתקנות. יש תקנות שהן במסלול מהיר יותר, שאנחנו נותנים להן עדיפות. אנחנו מקווים, כמו שאמרתי, שבתוך כמה חודשים העומס החריג הזה יפחת. אני אישית לא עובד במחלקה הזאת, אבל אני רואה את הדברים האלו.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי בקשה ממשרד המשפטים. המהלך שלכם הוא רק כוח עזר למי שמכין את התקנות. זה לא תקנה חדשה שהכול מתחיל מאפס. ההרגשה היא שאתם מתחילים הכול מאפס, וזה מעכב את הדיונים, וזה מנטרל את הדיונים המהותיים שאמורים להתקיים במשרד הרלוונטי. אני חושב שאני הייתי רוצה ישיבה אתכם, עם אנשי משרד המשפטים שאחראיים על כל הניסוחים והתפקידים השונים שאני מגלה בכל פעם בישיבה חדשה, כדי שנתכנן את זה. כי כרגע ההרגשה היא שמשרד המשפטים לא עומד בהתחייבויות שלו ומעכב בצורה דרסטית את הדברים שלו. לא לשכוח שפה החקיקה היא על מנת להסדיר דברים לא מסודרים שמסכנים את הציבור. עוד מעט נדבר על הצהרונים, וצהרון זה ב-1 בספטמבר. תמיד ב-1 בספטמבר, לא ביום - - -
שי סומך
אדוני, אנחנו מדברים על תקנות של תשע שנים. תשע שנים.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נמצאים במצב – ותעבירו הלאה, ואני אעביר באופן אישי גם לשרה – שהיום כבר אי-אפשר לדבר עם משרד הבריאות כי הוא אומר זה תלוי במשרד המשפטים, וכן הלאה. עד שסוגרים את החוק, ועם האוצר, והמהות, ועם הציבור, פתאום יש לנו בוס חדש – משרד המשפטים. אז אני מבקש שתיקחו את האחריות שלכם כמו שצריך, או שתוותרו. גם להם יש ייעוץ משפטי. לא צריך שתבדקו בצורה רוחבית אם הקנס פה מתאים לקנס של הסבתא שלי. זה מתחיל להיות כאילו חכמי חלם התכנסו ולא יודע כמה שעות ביום הם עובדים. זה הפסטיבל שאנחנו חיים אותו. עכשיו אתם מגלים שצריך כוח אדם חדש? אני שנתיים בכנסת שומע את הצרות שיש לנו ממשרד המשפטים. אי-אפשר לעשות את זה. בשביל מה מחוקקים? אני הייתי מכריז עכשיו שלא יעבור שום חוק בשולחן הזה עד שכל התקנות ייגמרו. אתם רוצים את זה? זה מה שיכול לקרות כדי שנעמוד ציבורית מול ההתקפות המוצדקות עלינו. אנחנו מרגישים רע, חברי הכנסת שמחוקקים ובסוף יש עיתונאי – ובצדק, הוא עושה את עבודתו – חוק שלא ניתן לביצוע, חוק שלא מתבצע. מספיק, חבר'ה, קחו קצת אחריות. תוסיפו לעצמכם שעות נוספות, או שתזהירו – אל תדונו בחוק אם לא ניתן יהיה ליישם אותו. לא לשכוח שיש מאחורי זה מדינה שצריכה לרוץ.
רחל עזריה (כולנו)
ויש ציבור, תושבים. בסוף זה ילדים, אנשים.
שי סומך
אני מבקש להתייחס לדברים. אני לא מהמחלקה, אבל אני רואה את העבודה של המחלקה. יש שם עובדות מסורות מאוד שעובדות בעומס עצום. אנחנו מקבלים כל הזמן תקנות דחופות מאוד, ואני רואה עד כמה הן משתדלות לקדם את התקנות. אנחנו מודעים לקושי הזה. גיוס כוח אדם זה לא מהיום למחר. מודעים בוודאי לא מאתמול לקושי הזה, ונעשית עבודה רצינית מאוד של מחלקת הניהול כדי לשפר את המצב. כוח האדם גדל בצורה משמעותית מאוד. אנחנו מודעים לזה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
שמענו את זה, כבר אמרת לנו. זה הדבר שלא מרגיע. אני רוצה לחזור לדברים שקשורים לבני אדם שמחכים. בנושא הרוקחות, תקנות הרוקחים בנושא פקודת הרוקחים, מה קורה שם?
נילי דיקמן חיון
תיקון 26. לי דווח שהתקנות תוקנו על-ידי המשרד והועברו למשרד המשפטים לפני שלושה חודשים. שוב, אנחנו בסוגיה שכעת דנו עליה, אבל אני מבינה שיש עדכון מהבוקר שאומנם לא כלל את משרד הבריאות, אבל יש עדכון ממשרד המשפטים.
נעה בן שבת
אני הבנתי מהבוקר שמחלקת נוסח החוק עדכנה את עורך דין שי סומך שיש בעיה מהותית. צריך להגיד על כל הנושא של עבודת מחלקת חקיקת משנה שהיא לא רק העבודה הטכנית, היא גם מזהה כשלים ובעיות. דרך הבדיקה הראשונית, היא מזהה כשלים ובעיות בחקיקת המשנה שיכולים לפגום גם ביכולת לחוקק אותה, בתקפות שלה. הם העירו על בעיה של מהות בנוסח שהועבר. אני מבינה שעורך הדין שי סומך כבר הבוקר ישב וניסה למצוא פתרון לבעיה הזאת. אני מקווה שזה יוכל להיפתר בעזרת המעורבות שלו בהקדם.
עבדאללה אבו מערוף
הם היו מעורבים בחקיקה, הם לא שמו לב?
נעה בן שבת
דבר ראשון, לפעמים באמת לא שמים לב. לפעמים כשיורדים לדרך ניסוח החקיקה – יכול להיות שהכול בסדר, פשוט ניסחו את זה בצורה שהיא לא תואמת את מה שאומרת ההוראה הראשית, וצריך לתקן את זה. נראה לי שזה סוג הבעיה. זה משהו שהוא ניתן לתיקון, משהו שניתן לטיפול. אני חושבת שהמעורבות מהבוקר תוכל לעזור מאוד ולקדם את זה. אני מקווה מאוד.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם רואים מה זה בירוקרטיה בצורה גלויה. פסיק, ותוקעים משהו. עורך דין שי סומך, יש לך עוד משהו להגיד בנושא?
שי סומך
לא. אנחנו מטפלים בזה ממש בימים האלה. אני רק רוצה להעיר שיש אצלנו נוהל מהיר. המשרד מדווח לנו באיזה תקנות הוא רוצה להתמקד כדי שנוכל לתת עדיפות. כאן, כשהוגשו התקנות, לא נאמר לנו שהתקנות בנוהל מהיר, ולכן זה הגיע עכשיו לטיפול. אני אישית אכנס לזה ואעשה כל מאמץ כדי לקדם את זה כמה שיותר מהר.
היו"ר אלי אלאלוף
לא רואים בתקנות שכתוב שיש מועד להגשה? בחוק לא כתוב? אלו תירוצים.
שי סומך
אדוני, יש נוהל שהמשרד - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אתם מכירים את הנוהל, משרד הבריאות?
נילי דיקמן חיון
אני רוצה להגיד, קודם כל, דווקא את התקנות האלה דחפנו חזק מאוד. פרופסור שוורץ באופן אישי היה מעורב בפתרון של מכשול אחר ביחס לתקנות האלה, שרצו שנעשה תהליך של RIA, אם שמעת על זה. אנחנו הצלחנו, למזלנו, להתגבר על המכשול ולקבל פטור מ-RIA. זה היה מכשול ראשון. לגבי הנוהל המהיר, אני מוכנה להגיד שאפילו אני כעובדת בכירה בלשכה המשפטית שמעתי עליו לראשונה רק אגב ה - - - לפני כמה שבועות. לא היה דברור מתאים של זה, ולכן כרגע אנחנו עושים תעדוף. אבל, לצערנו, יש לנו הרבה מאוד תקנות שיש לתעדף אותן, וקשה מאוד להגיד איזה תקנות אנחנו רוצים ראשונים. גם המזון, גם התמרוקים וגם פודיאטרים – על פני מה?
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שמשרד הבריאות יפסיק לעבוד, לא יחוקק חוקים ולא - - -
נילי דיקמן חיון
אני רק רוצה - - - את מה שבתעדוף.
היו"ר אלי אלאלוף
הנושא של הרוקחים בבקשה.
נילי דיקמן חיון
תיקון 24, התמרוקים?
נעה בן שבת
לא, בתיקון 24 אנחנו מדברים על תקנות שנועדו להיות בתיאום עם משרד הביטחון. הן אמורות להיות מתוקנות בעתיד אבל - - -
נילי דיקמן חיון
נכון. יש הרבה מאוד תקנות על פני חמש שנים שאנחנו צריכים לתקן, אבל יש לנו שנתיים לתקן את התקנות שנועדו להחיל את הוראות החוק על מערכת הביטחון. כתוב בחוק שאם לא נתקין תקנות, החוק בכל מקרה יוחל עליהם.
נעה בן שבת
נכון.
נילי דיקמן חיון
שנתיים יפקעו באוקטובר 2018, אבל אני חייבת להגיד שאנחנו כבר התחלנו לעבוד, ויש לי טיוטות. ישבתי גם עם אנשי שב"ס וגם עם אנשי המשטרה. אנחנו עדיין צריכים לשבת עם אנשי צה"ל. אנחנו מגבשים קודם כל ברמה המקצועית את ההחרגות והשינויים המתאימים.
היו"ר אלי אלאלוף
לא נוכל להמשיך. סליחה, אני מתנצל בפני החברים שעושים עבודה אדירה לטובת הרוקחים ולטובת כל המקצועות. אבל, אתם רואים, יש לי חברה בכנסת, חברה בסיעה שלא יודעת לרדת ממני. בבקשה, בואו נדון בנושא הצהרונים. מה קורה בצהרונים? אנחנו ב-1 בספטמבר.
רחל עזריה (כולנו)
תודה רבה, אני מעריכה את זה. אני חייבת לומר לך שזה מה שחברים שלי גם אומרים, אז אתה בחברה טובה. תודה, אני מעריכה את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה, נושא המזון בצהרונים.
מרינה אוסטפלד
בוקר טוב, עורכת הדין מרינה אוסטפלד, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות. אני טיפלתי בתקנות מכוח חוק איכות המזון ותזונה נכונה בצהרונים באופן אישי. התקנות האלה היו בתיאום עם משרד המשפטים בתעדוף הגבוה ביותר. אנחנו קיבלנו בתחילת השבוע אישור של משרד המשפטים לנוסח. נוסח שעבר מספר סבבים של הערות, בעיקר לגבי הסוגיות של התאמה בין החוק לפיקוח על המזון לבין חוק המזון, חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), מכיוון שספק מורשה, יש עליו חובות מכוח חוק המזון, זה ברור. מפעיל הצהרון, הוא עוסק במזון והיה צריך לבדוק באופן מדוקדק איזה חובות חלות עליו. הנוסח מאושר ומועבר לאישור ולחתימתו של שר הבריאות. אני אדאג שזה יוגש לוועדה בתחילת השבוע.
היו"ר אלי אלאלוף
להזכיר לכם, ב-30 ביולי יש פגרה. אני מוכן ברגע שתביאו את זה, להתמודד עם אישור מידי.
רחל עזריה (כולנו)
תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נמצא את הזמן לעשות את זה. ברגע שזה אצל השר, תודיעו לי גם, יש לי קצת השפעה עליו, אבקש שיחתום במקום.
מרינה אוסטפלד
בסדר גמור.
רחל עזריה (כולנו)
תודה רבה. תודה, כבוד היו"ר.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא אוכל לעבור יותר כי בעוד דקה אני אהיה עבריין שמקיים דיון במועד המליאה, אסור לי. אני רוצה להגיד, כל מה שקשור ליעדים התקציביים של הממשלה לשנת 2018-2017 – אני חייב לפתור את הבעיה. אני חייב. כי זה יוקר המחייה, ולא רק בגלל הפוליטיקה, שאני לא אוהב, אלא בגלל הציבוריות ובגלל החשיבות אצל האזרח, בדרך כלל האזרח הפשוט. אני מבקש, ואני קובע, אם יש בזה איזו פגיעה כלשהי או עיכוב כלשהו, אני מבקש לקבל הודעה אישית מכם שהתקנות נתקעו פה או שם, ולמה. אני חייב להתמודד עם זה. אני מודיע לכם שלפני הפגרה הזאת, דהיינו לפני סוף יולי, אנחנו נקיים דיון מיוחד בזה. תתכוננו. תביאו גם אם התקנות לא מוכנות. אני רוצה לדעת. תביאו את זה, בהשתתפות נציגי משרד המשפטים. אני רוצה שיתקיים דיון פה. אם נאשר, הנה מה טוב. אם לא, אני רוצה שנדע מה הסיבות כדי שנתמודד עם העניין הזה. דבר שני, אני אקיים את הדיון לגבי הרישוי של הרוקחים. הסתיים הנושא של רופאי השיניים?
נילי דיקמן חיון
אני מצטערת, אני לא יודעת - - -
היו"ר אלי אלאלוף
הגיעו התקנות? אישרנו? הכול בסדר? אוקיי, אז הרוקחים. כל מה שקשור לרוקחים, כולל התמרוקים, כולל השינויים הנדרשים שביקשתי, אני לא זוכר בצורה ספציפית מה בנושא חוק הרוקחות, אנחנו גם כן נקיים דיון מיוחד. אני יודע שביקשתם שנדחה את זה. הפגרה, לצערי, היא כמעט שלושה חודשים. זה אומר שזה כולל מה שאישרנו לכם עכשיו. אני רוצה מיד אחרי הפגרה, דהיינו, בהתחלת נובמבר, בשבוע הראשון של נובמבר, לקיים דיון בעניין הזה.
ראובן בילט
ראובן בילט, לשכת המסחר. בחוק של ההתייעלות הכלכלית נקבע שהתקנות תוגשנה לוועדה הזו עד 31 במרץ. אנחנו התבקשנו להגיש את ההערות שלנו בתוך שבוע, במרץ, כי אמרו מיד להגיש. אנחנו כבר ארבעה חודשים אחרי, וכלום לא קרה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא מספיק מה שנזפתי?
ראובן בילט
אתה אמרת פה עוד משפט אחד שמדאיג אותנו מאוד. יש הארכה של החוק, נתתם הארכה עד 30 בספטמבר. אין שום סיבה שלא יגישו את התקנות בחודש הזה, בשבועות הקרובים. יש תקנות, כבר עובדים עליהן. מחפשים כל סיבה לדחות את זה. אני אגיד לך על מה זה משפיע – היום המצב הוא שבגלל שהחוק איננו ובגלל שצריך את הרישיונות, כשצריך למשל קרם הגנה נגד שיזוף בקיץ, מקבלים את הרישיון בחורף. מוצרים של החורף מקבלים בקיץ. המצב הוא בלתי נסבל. מחכים חצי שנה. התקנות האלה באות לפתור את המצב הזה. אחר-כך יצעקו יוקר המחייה, התייעלות, בירוקרטיה. אדוני היושב-ראש, אין שום סיבה בעולם שמה שהיה צריך להגיש – וכתוב פה, רק את התקנות הראשונות היה צריך להביא עד מרץ, יש עוד תקנות אחרות. שיביאו אותן בימים הקרובים. אם אתה אומר בנובמבר – החוק הזה קיבל ארכה עד 1 באוקטובר.
היו"ר אלי אלאלוף
את רוצה לתת לו תשובה?
ראובן בילט
לא יכול להיות שיתחילו לדון בתקנות אחרי – ואז שוב סחבת ושוב סחבת.
נילי דיקמן חיון
ביום שני הוועדה אישרה את הצו שקובע שהחוק ייכנס לתוקף ב-29 בספטמבר, והתקנות יהיו מוכנות למועד הזה. אני חייבת להעיר שאנחנו ישבנו עם כל בעלי העניין אחרי מרץ והיו הרבה מאוד ישיבות עבודה אתם - - -
ראובן בילט
סליחה, לא ישבתם אפילו פעם אחת. שלחנו לכם – אנחנו מתחננים. פנינו לשר. פנינו ליושב-ראש. פנינו לפרופסור איל, לכולם. עד היום לא זכינו לתשובה. ביקשנו. נתנו את ההערות שלנו, ביקשנו – שבו אתנו. כלום. מה התירוץ היה? מה היה התירוץ? משרד המשפטים. משרד המשפטים.
נילי דיקמן חיון
צריך להבין שאחרי שאנחנו מקבלים הערות, אנחנו חייבים להתקדם לשלב הבא. אם לא נתקדם לשלב הבא, לא נוכל לעמוד ביעדים, ולכן אי-אפשר לערוך סבבי התייעצות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני נאלץ להפסיק.
ראובן בילט
אדוני היושב-ראש, שיגידו מתי הם מניחים את התקנות בפני הוועדה.
נילי דיקמן חיון
אנחנו מניחים בסוף יולי.
ראובן בילט
מה זה סוף יולי? אז בקיץ שוב לא יהיה פה דיון.
נילי דיקמן חיון
התקנות תועדפו על-ידי משרד המשפטים. יש לנו ישיבה ראשונה ביום חמישי הזה. שי ואני מקווים שזה יוכל להסתיים באמצע יולי וזה יונח פה בוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. אני מתנצל. בבקשה, האוצר.
אסתר בלום
אפשר לקבל לו"ז לגבי הרוקחים והפודיאטרים בבקשה, אדוני היושב-ראש?
שירה דימניק
שירה דימניק, משרד האוצר. לנו חשוב מאוד שהתקנות יוגשו כמה שיותר מהר לוועדה ונתחיל את הדיונים. לדחות את זה לנובמבר זה מצב שהוא בלתי נסבל מבחינתנו. הדיונים צריכים להתחיל כמה שיותר מוקדם. משרד המשפטים צריכים להגיש את התקנות לוועדה ולסיים את התהליך הזה.
ראובן בילט
שיגידו, אדוני היושב-ראש, תאריך. שיגידו תאריך. למה הם מורחים את זה?
היו"ר אלי אלאלוף
בסוף יולי יש דיון.
ראובן בילט
בסוף יולי יש דיון?
היו"ר אלי אלאלוף
כן.
ראובן בילט
דיון. זאת אומרת, התקנות יהיו לפני סוף יולי בפני הוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
התקנות במצב שהן יהיו באותו יום. שתיים, אם יש צורך, אני אקיים ישיבות מיוחדות בפגרה, שיהיה ברור. כל מה שיבוא כתקנות, אני מתחייב לדון בהן גם בפגרה. אני מבקש שנקבל את הנושא של הבהרה בכתב בנושא של ציוד רפואי, בעיקר בנושא החיסונים.
נעה בן שבת
בנושא מאגר המידע של החיסונים.
היו"ר אלי אלאלוף
בנושא מאגר המידע של החיסונים. אני ממש מתנצל, זה מבחינה מנהלית, בנוסף יש לי גם נאום במליאה, שאנחנו סוגרים את הישיבה.
אסתר בלום
אפשר לקבל לוח זמנים, כבוד היושב-ראש, גם לגבי הפודיאטרים וגם לגבי הרוקחים?
היו"ר אלי אלאלוף
לא עכשיו.
נילי דיקמן חיון
הם ניתנו – 60 יום למשרד המשפטים בנושא הפודיאטרים.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם יכולים גם לקבל - - -
אסתר בלום
זה לא קשור.
היו"ר אלי אלאלוף
הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:05.

קוד המקור של הנתונים