ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/06/2017

תקנות הדרכונים (תיקון), התשע״ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 734

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ"ה בסיון התשע"ז (19 ביוני 2017), שעה 11:15
סדר היום
תקנות הדרכונים (תיקון מס' 2), התשע"ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיקי לוי

מיקי רוזנטל

מנואל טרכטנברג
מוזמנים
יעל לינדנברג - רפרנטית תעסוקה, משרד האוצר

אורי שיינין - אגף התקציבים, משרד האוצר

שרה ונסו-פרץ - רכזת, משרד האוצר

נדב שיינברגר - יועץ השר, משרד האוצר

עמוס ארבל - מנהל אגף מרשם ומעמד, רשות האוכלוסין, משרד הפנים

אלי לוי - מרשם ודרכונים, רשות האוכלוסין, משרד הפנים

אמנון שמואלי - מנהל, רשות האוכלוסין וההגירה

עירית ויסבלום - לשכה משפטית, רשות האוכלוסין וההגירה
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
סיגל גורדון

תקנות הדרכונים (תיקון מס' 2), התשע"ז-2017
היו"ר משה גפני
אני ממשיך את הישיבה, הסעיף האחרון על סדר היום: תקנות הדרכונים (תיקון מס' 2), התשע"ז-2017. קיימנו דיון אחד בישיבה הקודמת ולא סיימנו. אני מבקש לחזור על הדברים שנאמרו בישיבה הקודמת ואני אומר אותם גם עכשיו.

המציאות הזאת שבה עוברים לתעודות ביומטריות היא לא לרוחי, אני לא אוהב את זה. אני הייתי נגד גם כאשר הנושא הזה עלה, ניהלתי ישיבה גם בוועדת המדע כשהייתי באופוזיציה, אבל לגופו של עניין, בסופו של דבר התקבלה החלטה ומ-1 ביוני חייבים לקבל תעודות ביומטריות. זו החלטה שהחליטה הכנסת, על פי בקשת הממשלה, וזה נכפה על האזרחים. הרוב לא רוצה את זה אני יודע כמעט בוודאות, אבל גם אם אני לא יודע, אני לא רוצה ביומטרי ואני חייב לקחת ביומטרי.

העלינו כל מיני נושאים שאני רוצה רק לסכם אותם, אני החלפתי את שם המשפחה, אני בא למשרד הפנים ואני מבקש לשנות את שם המשפחה. בתקנות שהובאו לכאן אני צריך לשלם על תעודה חדשה. אמרנו, לא יקום ולא יהיה, לא יכול להיות דבר כזה. אתם רוצים ביומטרי? בבקשה. יש מדינות בעולם ששנה שלמה על התעודות הביומטריות לא משלמים כסף, מקבלים את זה בחינם כדי לעודד את התושבים - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מזכיר לאדוני, שבתעודות הקודמות שינוי שם לא היה כרוך בתשלום בכלל.
היו"ר משה גפני
אמרתי את זה, זה דבר אחד.
עירית ויסבלום
נתנו על זה פטור במשך ארבע שנים.
היו"ר משה גפני
כל הכבוד לכם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תודה באמת, תודה.
מיקי לוי (יש עתיד)
עכשיו תתנו ארבע שנים נראה אתכם.
היו"ר משה גפני
אם אפשר לא להפריע לי בגלל שהשבוע אני עצבני. על כל פנים, אין מציאות כזאת שבה אנחנו נגיד לאישה שהתחתנה או גבר שמבקש להחליף את שם המשפחה שלו, שהוא יצטרף לשלם על זה, זה לא בא בחשבון, צריך למחוק את זה ואני חושב שגם סיכמנו שזה יימחק מהתקנות. המדינה לא יכולה לבוא ולהכריח מישהו ולהגיד לו, אתה חייב לעבור לביומטרי, אין לך אופציה אחרת, אתה לא יכול להחזיק תעודת זהות מנייר ולכן עכשיו כשאתה רוצה לשנות שם או כל שינוי אחר, כתובת, או דברים פשוטים שאזרחים עושים, פתאום הוא ישלם על דרכון חדש. לא בא בחשבון.

עוד דבר שלפי דעתי לא בא בחשבון, להכריח אנשים לתת טביעות אצבעות. אני לא רוצה לתת טביעות אצבעות, לא אתן, בלי נדר ובעזרת השם לא אתן, מה פתאום טביעות אצבעות? הכרחתם אותי עם התמונה, בסדר, אבל אני לא אשים טביעות אצבעות. אתם לא יכולים לקנוס אותי. הרי מה שאתם אומרים, שאני לא אוכל לקבל דרכון לעשר שנים אלא רק לחמש שנים, אולי בחמש שנים אני אשנה את דעתי. גם זה אני מסכים, אבל אם אני לא משנה את דעתי, אני לא אשלם פעם נוספת כשהחבר שלי שנתן טביעות אצבעות משלם על עשר שנים. זאת אומרת, אני אצטרך לשלם כפול בעשר שנים, אצטרך לשלם פעם נוספת על העניין.

ואז התחיל הדיון של נתב"ג. אמרו לי ששר הפנים מתנגד להפחית בתשלום של נתב"ג בגלל שהוא לא רוצה את המסלול הזה. זאת אומרת, הוא לא רוצה לעודד אנשים שיבואו במהירות לנתב"ג, ששם זה יותר בעיה. זה צריך להיות שהבן אדם יידע שרק אם אין לו ברירה הוא הולך לשם ואז הוא משלם יותר. אני לא אהבתי את זה, על זה התפוצצה הישיבה בפעם הקודמת, על המחיר המופרז של נתב"ג, אבל בסדר, אמרתם שזה מה שאתם רוצים, שזה דבר חיוני. אמרנו, בסדר. אבל אז כדי לעודד אנשים להוציא דרכון בזמן ובמקום שמוציאים את הדרכונים, נאמר על ידכם שהתחנות האלה יהיו כמעט בכל הסניפים של משרד הפנים. אז אמרנו, או-קיי, אבל כדי לעודד את האנשים ללכת לביומטרי וללכת למסלול כזה שהוא מסלול נורמאלי ולא נתב"ג, אנחנו מבקשים שהמחיר יהיה זול יותר.

אז לגבי הפחתה של 40 שקלים בחורף זה בסדר, לא היינו צריכים לבקש את זה, אתם עושים את זה לבד. אנחנו ביקשנו שתהיה הפחתה אמתית, שההפחתה היא 20 שקלים בזמן הקיץ. בזמן הקיץ לא רציתם להפחית, אנחנו רואים בזה דבר חיוני מצד העניין הזה וזה פחות או יותר היה הדיון.

אני מבקש שתסכימו לכך, אם תסכימו לכך לפי דעתי אנחנו נצביע על זה פה אחד, זו היתה הצעה שבאה מהאופוזיציה ואני מבקש את ההסכמה. אם מישהו מחברי הוועדה רוצה להוסיף, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו מצטרפים למה שאמרת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם אנחנו הצענו את זה בישיבה הקודמת ואנחנו רוצים תשובה. רוצים תשובות חיוביות.
עירית ויסבלום
אפשר לסכם את ההצעות שהוועדה מציעה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אסכם:

1. שינוי שם לא יהיה כרוך בתשלום בכלל. כלומר, גם אם צריך תעודה חדשה. כלומר, כל שינוי לא יהיה כרוך בתשלום בכלל, לא בתשלום מופחת ולא בתשלום בכלל.

2. תינתן הנחה של 20 שקלים לדרכון ביומטרי בקיץ בנוסף להנחה שניתנת בחורף.

בנוסף, הייתי גם ממליץ לכם – את זה היושב ראש לא דרש - כדי להפחית את התורים במשרד הפנים, שהיום הם בלתי נסבלים, תעשו הנחה נוספת באינטרנט, תעודדו אנשים להשתמש באינטרנט.
עירית ויסבלום
יש הנחה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל לא מספיק. תקשיבי, אתמול היתה כתבה, אני מניח שראית אותה, מאות אנשים עומדים בתור במשרד הפנים. הרי אם הם היו אומרים, עולה לי רק 10 שקלים באינטרנט, חלקם היו הולכים לאינטרנט.
עמוס ארבל
בכל מקרה הוא צריך לבוא ללשכה אדוני.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בסדר, אבל הוא צריך לבוא לדקה במקום לבוא לשעה, זה כל ההבדל. תעודדו את זה, זה אינטרס שלכם.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה שמיקי לא אמר זה כל מה שסיכמנו לגבי הדרכונים שמונפקים בשדה התעופה, כי אם זה לא ייכנס עכשיו, יחזרו עוד פעם ל-1,200 וכו'.
היו"ר משה גפני
אז בוא נסכם. הסיכום הוא, שכל שינוי בדרכון – שינוי שתמיד עשו אותו בלי בעיה - לא ישולם עליו כסף, שזה: שינוי כתובת, שינוי שם וכל מה שנלווה לעניין הזה.

הדבר השני, כאשר אדם לא רוצה לתת טביעות אצבעות, אתם יכולים לתת לו דרכון רק לחמש שנים אבל הוא לא ישלם אחרי חמש שנים. הוא לא יכול לקבל קנס על זה שהוא לא רוצה לתת טביעות אצבעות. זה תשלום כפול בעשר שנים. לזה אמרנו שאנחנו לא מסכימים.
עמוס ארבל
זה לא תשלום כפול, היה על זה דיון בפעם שעברה.
היו"ר משה גפני
היה דיון והחלטנו. עם כל הכבוד, אתם לא תכריחו אותנו דרך הכסף לתת טביעות אצבעות.

דבר נוסף, שאנחנו לא מתווכחים אתכם והתשלום יורד מ-1,200 שקלים בנתב"ג ל-825 שקלים. אנחנו לא נעמוד על הפחתה נוספת, אנחנו חושבים שזה הרבה כסף. הנושא הזה פוצץ את הישיבה בפעם הקודמת ולא היה אישור על הדרכונים. זה המקרה היחיד, שמכיוון שלא היה אישור החמרנו עם האנשים, בגלל שזה לא 825 שקלים אלא 1,125 שקלים כפי שנקבע אז. אמרתם, חשוב שלא יהיה את העניין הזה, הסכמנו.

בנוסף למה שאתם מציעים אמרנו, שתהיה הפחתה של 40 שקלים בחורף.

אין לי פתרון ולכן המציאות היא, שאם אני לא הולך לנתב"ג, אני מקבל את מה שאנחנו אומרים פה – אני אזרח רגיל, אני הולך ללשכה של משרד הפנים ואני מוציא שם דרכון מהר, אני צריך לנסוע. יש מציאות שאני חייב לנסוע ואני צריך את הדרכון מהר, אני שוב משלם קנס. למה אני משלם קנס? כי אני מקבל דרכון לשנה, לא לעשר שנים - - -
עירית ויסבלום
זה גם בנתב"ג.
היו"ר משה גפני
נתב"ג הסכמנו.
אורי שיינין
זה לא קנס.
היו"ר משה גפני
אחרי שאני מאשר את זה פה אני הולך לבית הכנסת ואחרי התפילה באים אלי חמישה חסידי ויזניץ, שם אני מתפלל, ואומרים לי, בשביל מה שלחנו אותך לכנסת, בשביל שתעלה את המחירים עם הדרכון הביומטרי? זה מה שהם יגידו לי.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
הם לא שלחו אותך, אין פריימריז אצלכם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, הם הצביעו בשבילו.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, אני הולך היום בלי הביומטרי, הולך ללשכה, מקבל דרכון, זה לוקח יותר זמן, לא חשוב. היום זה לא קורה. לא שאני הולך לנתב"ג, אני הולך ללשכה, אתם אומרים לכו לשם. אני הולך ללשכה ואומרים לי שם, אתה מקבל דרכון לשנה ואתה משלם עליו, אחרי זה, בעוד שנה אתה בא ואתה מקבל דרכון קבוע, דרכון ביומטרי ל-10 שנים ואני משלם מחדש. זה לא קורה היום. אנחנו מקשים על האזרחים, זו עובדה. יש דברים שאנחנו צריכים להסכים, אין ברירה, וזה הדרכון הביומטרי. אבל הוויכוח עכשיו הוא על ה-20 שקלים הנחה בקיץ ועל כל הדברים שאמרתי.
מיקי לוי (יש עתיד)
אתם מסכימים? כדאי לכם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תעשו ככה עם הראש ונגמור עם זה, נו חאלס.
היו"ר משה גפני
אני מצביע.
אורי שיינין
יש כאן שתי סוגיות. יש כאן סוגיות שהן סוגיות מקצועיות, שלרובן אנשי הרשות נתנו את המענים לגביהן ואני לא אחזור.
היו"ר משה גפני
תיקח בחשבון, לא למדתי ליבה, כל דבר שתגיד יהיה צודק עלי. אבל אל תגיד – אני כשבאתי לכנסת לפני 28 שנים היו אומרים לי יש דעות מקצועיות, האמנתי. תגיד לי מה זה דעות מקצועיות. מה לא מקצועי במה שאמרתי?
אורי שיינין
יש סוגיות שהן רלוונטיות לתקנות - - -
היו"ר משה גפני
הסיפור של 20 שקלים הנחה כדי שאנשים ירצו לעשות את הדרכון הביומטרי הזה מהר, מה מקצועי בזה? זה כסף. זה בסך הכול 5 מיליון שקלים.
אורי שיינין
זו בדיוק הבעיה, יש כאן סוגיה אחת שהפער בינינו הוא בסך הכול שאלה, קודם כל, האם הדרכון הביומטרי בהשוואה לעולם הוא יקר? האם הוא יקר ביחס לעלויות שלנו?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, אבל על זה דיברנו. אמרתי לך, אנחנו עושים השוואת אגרות בעולם לכל רוחב החזית, של רכב, של דרכונים. אתה רוצה?
היו"ר משה גפני
גם על רכב.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא רק על רכב. יש אגרות במדינת ישראל שהן מאוד יקרות.
היו"ר משה גפני
יש פער של שמיים וארץ.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה יודע מה זה התוקע בישיבה? שמעת פעם את המונח הזה?
אורי שיינין
לא. אני מכיר תוקע מימים נוראיים, אני לא מכיר "התוקע".
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה רוצה שנסביר לו מה זה?
אורי שיינין
בכל אופן, הדרכונים, כשאני מסתכל על זה נטו בהשוואה עולמית אנחנו נמצאים בשליש התחתון של המדינות המפותחות. מבחינת העלות, האגרה היום היא הפסדית, היא לא מכסה את כל העלויות שלה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן, אבל עניתי לך על זה אדוני. אם אתה רוצה לעשות משק סגור של אגרות, אין לי שום בעיה. אבל אנחנו אמרנו, אנחנו לא משווים אגרה לאגרה אלא את סך האגרות. אתם רוצים ליישר את קו האגרות כולו ל-OECD או לעולם? אין שום בעיה.
אורי שיינין
אני לא אמרתי שאני רוצה, אמרתי שזה המצב.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה לא רוצה כי זה נוח לכם.
אורי שיינין
כמו שאמרתי, האגרות האלה לא יקרות בהשוואה לעולם, הן הפסדיות ביחס לעלויות שלהן. לעצם הטענה, האם עכשיו נפחית את מחיר האגרה? זו יכולה להיות אמירה לגיטימית, כמו שחבר הכנסת רוזנטל אומר, יש פה איזשהו רצון להוזיל אגרות באופן כללי, אנחנו רוצים לגעת בדרכונים. אבל החלטות של 20-30 מיליון שקל הן החלטות שצריכות להתקבל במסגרת תקציבי התאמות. יש עוד חודשיים, שלושה, ארבעה, אנחנו צריכים להגיע לוועדה הזאת לדיון על התאמות וזה המקום של החלטות על הפחתה של 20 שקלים הפחתה רוחבית.
היו"ר משה גפני
אל תדריך אותנו לאן ללכת. גם על העלאת גיל הפרישה נלך להתאמות?
אורי שיינין
העלאת גיל הפרישה יש חוק מפורש בעניין הזה, זה לא בתחום שלי אבל אני חושב שזה טיפה שונה.
היו"ר משה גפני
זה שונה?
מיקי לוי (יש עתיד)
אורי, אגרות רכב זה בתחום שלך?
אורי שיינין
לא.
היו"ר משה גפני
אתה יודע, אין בעיה, נאשר את תקנות הדרכונים כשנגיע להתאמות.
אורי שיינין
בסדר, זו החלטה לגיטימית. מבחינתי זו החלטה לגיטימית.
היו"ר משה גפני
אתה שולח אותנו להתאמות, מה אתה עושה צחוק? אני לא מסכים עם ההערכה שלך, זה לא יכול להיות, אני יודע כמה עולה דרכון, אין מציאות כזאת שזה מגיע לסכומים האלה.
אורי שיינין
בואו נשאל את רשות האוכלוסין כמה אנשים מוציאים דרכון?
היו"ר משה גפני
אל תשאל את רשות האוכלוסין. רשות האוכלוסין שולחת לאוצר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היה מכרז, תגיד לנו את המספר במכרז.
אורי שיינין
מיליון אנשים בשנה מוציאים דרכון, זה מקובל? יש מחלוקת על הנתון הזה? כשאתה מפחית 20 שקלים, זה 20 מיליון שקל הפחתה. יש פה שאלה? מיליון אנשים מוציאים דרכון בשנה, זה מוסכם הנתון הזה? הוועדה מבקשת להפחית 20 שקלים רוחבי לכל השנה.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע אם זה מוסכם. כמה מוציאים דרכון בשנה?
עמוס ארבל
ב-2016 – מיליון וחמישים.
אורי שיינין
והמספרים גדלים. קח את המספרים של 2016, אנחנו מדברים על מיליון וחמישים, כפול 20 שקלים הפחתה רוחבית בכל השנה, שזה מה שהוועדה מבקשת, המשמעות היא 21 מיליון שקלים הפחתה. הוועדה מבקשת עוד הפחתה בחורף של 20 שקלים, המשמעות היא 300,000 דרכונים שמוצאים בחורף, זה עוד 6 מיליון שקלים. אלה המשמעויות, זה 20-30 מיליון שקלים, באגרה שהיא כיום יותר זולה מהעולם, היא הפסדית. אפשר לקבל החלטה להפחית, זו החלטה לגיטימית אבל היא לא קשורה לתקנות.
היו"ר משה גפני
רק שלא יגידו שחברי הוועדה סתם - - -
אורי שיינין
חס וחלילה.
היו"ר משה גפני
יש כאלו שיגידו, אלה שמטפלים בנושא של העלאת גיל הפרישה. ה-300,000 של החורף זה כלול בתוך המיליון, אל תוסיף.
אורי שיינין
ביקשת שם הנחה של עוד 20 שקלים.
היו"ר משה גפני
אין 1 מיליון ו-300,000 דרכונים בשנה.
אורי שיינין
יש מיליון דרכונים, לכולם ביקשת 20 שקלים הנחה, זה 20 מיליון שקל.
היו"ר משה גפני
מי שבא בחורף אנחנו מבקשים – בעצם גם אתם נותנים הנחה.
אורי שיינין
אתה רוצה, נעשה את זה אחרת. בקיץ יש 700,000, כפול 20 שקלים, 14 מיליון שקל. בחורף יש 300,000 כפול 40 שקלים זה 12 מיליון שקלים, אנחנו מגיעים לאותו מספר.
היו"ר משה גפני
אתם הצעתם להפחית בחורף.
אורי שיינין
אני לא הצעתי.
עירית ויסבלום
לא, אין הפחת בחורף. כבר היום יש הנחת חורף.
אורי שיינין
היום יש הפחתת חורף. אגב, אמירה הגיונית של הרשות זה לבוא ולומר, אני רוצה לתמרץ עוד את החורף, זו אמירה שהיא סבירה, גם אמירה סבירה לבוא ולהגיד אני סתם רוצה להפחית, זה בסדר.
עמוס ארבל
זה קיים היום.
היו"ר משה גפני
לא היתה הצעה שלכם על חורף?
עירית ויסבלום
לא. כבר היום יש הפחתת חורף.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זאת היתה הצעה שלי.
היו"ר משה גפני
אורי, אז אתם לא מסכימים להנחה?
אורי שיינין
אני מציע אולי הצעה פרקטית כי אמרת לי שאתה זורק אותי לתקציב התאמות.
היו"ר משה גפני
אני זורק אותך לתקציב התאמות? לא. אתה זרקת אותי.
אורי שיינין
אמרת לי, שאני זרקתי אותך.
היו"ר משה גפני
נכון, זה אפילו מעליב.
אורי שיינין
לא לזה התכוונתי.
היו"ר משה גפני
מה זה משנה, אבל אני נעלב בכל מקרה.
אורי שיינין
אז אני מתנצל. אני מציע הצעה, אני אגיד בכנות, היא לא בהכרח טובה לי, אבל אם היושב ראש רוצה, יכול לבוא ולומר, אני מעביר את התקנות אבל עושה להן תוקף של עד סוף שנה, תקציב ההתאמות בדרך, כשיהיה הדיון על תקציב ההתאמות נצטרך לעשות חידוש. אני מעריך שגם רשות האוכלוסין לא יאהבו את זה אבל מכיוון שהבקשות של הוועדה הן לסכומים שאי אפשר לעכל אותן מבחינה תקציבית אז אני חושב שזה פתרון פרקטי - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תגיד, כמה עלה לנו הפרויקט הביומטרי, אתה יכול להגיד לנו?
אורי שיינין
מה זה כמה הוא עלה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה עלה למדינת ישראל להחליף את הדרכונים לדרכונים ביומטריים?
אורי שיינין
אל"ף, זה לא רק הדרכונים, זה גם תעודות הזהות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם תעודות הזהות, כמה זה עלה למדינת ישראל?
אורי שיינין
אני צריך לבדוק, אני לא יודע לשלוף.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הערכה גסה, לא נתפוס אותך במספר.
אורי שיינין
מאות מיליונים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמעט מיליארד שקל. כמעט מיליארד שקל כולל המאגר זה עלה למדינת ישראל. אז עכשיו אנחנו באים ואומרים זה עולה מיליארד ו-20 מיליון, אתם אומרים לא. מיליארד שקל עלתה הגחמה המטורפת של הביומטרי. אז עכשיו אתם באים ואומרים לנו על 20 מיליון, אתם לא מתביישים? נו באמת. אין לכם פרופורציות לשום דבר.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להסביר למה אני נעלב. הנושא של תקציב ההתאמות נעשה – מה הסודות בחברה?
אורי שיינין
היא מחדדת את הפער.
היו"ר משה גפני
אני כל הזמן מחודד, היא לא צריכה לחדד.
אורי שיינין
זה עלות בבסיס לעומת עלות חד פעמית, זה לא באמת מיליארד אל מול 20 מיליון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מדבר אתך על נושא - - -
היו"ר משה גפני
הנושא של תקציב ההתאמות הוא תקציב אחר לגמרי, הוא נאמר על דברים אחרים. אתם הבאתם לפה דברים שעלותם ענקית. אנחנו אישרנו את זה, אף אחד לא אמר נלך לתקציב התאמות, אף אחד לא אמר את זה. ההתנהגות של משרד האוצר, של אגף התקציבים ושל אגפים אחרים היא התנהגות מבזה. בישיבה הקודמת לא היית, בישיבה הזאת אתה מגיע ואתה אומר לי תקציב התאמות כאילו נולדתי אתמול. אם זה היה תלוי בכם, לא היה מאושר אפילו הסעיף האחד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מוכן להתערב אתכם, אם זה עלה גרוש פחות ממיליארד שקל, אנחנו מאשרים לכם את זה בלי הנחה. אם זה עלה מיליארד שקל ומעלה, כל סכום שזה עלה יותר אתם עושים הנחה, בסדר? מקובל עליך? פעם אחת תנקבו מספרי אמת. נמאס, נמאס. אני אומר לך, זה עלה יותר ממיליארד שקל.
נדב שיינברגר
אבל לפני שנייה הוא אמר לך אל תתפוס אותי במספרים כי אני לא מכיר ואמרת שאתה לא תופס אותו, ועכשיו אתה תופס אותו על המספר שהוא אמר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, אני רק אומר, אם זה עלה פחות אנחנו מוותרים לכם על ההנחה. אם זה עלה יותר ממיליארד אז אתם עושים את ההנחה בהתאם. בסדר? עסקה נהדרת.
היו"ר משה גפני
המדינה השקיעה בזה הרבה כסף. אתם רוצים שהתקנות יהיו עד סוף השנה? שהתקנות יהיו עד סוף השנה.
אורי שיינין
בסדר.
היו"ר משה גפני
אבל עם הנחה.
אורי שיינין
התקנות מגלמות הנחה.
היו"ר משה גפני
נו באמת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתם לא רוצים לסגור את זה?
אורי שיינין
מה זה לסגור?
היו"ר משה גפני
מאיפה להביא את זה אתה שואל?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הבאתם מיליארד שקל לפרויקט המיותר הזה, מיליארד זה עלה לתושבי המדינה סתם, אף אחד לא חושב שזה נחוץ.
עירית ויסבלום
מישהו חושב שתיעוד ביומטרי זה פרויקט מיותר?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, אבל בוודאי המאגר. לא חשוב, אנחנו כבר לא בוויכוח הזה. אם עכשיו אתם אומרים זה עולה כסף, אז זה עולה כסף, נכון, אבל זה עלה הרבה יותר.
היו"ר משה גפני
אני חושב, אני מתנגד לביומטרי ואני מקבל עלי את הדין.
אורי שיינין
אולי אתה מתנגד למאגר אבל לא לתיעוד.
היו"ר משה גפני
גם בלי מאגר, אני נגד.
אורי שיינין
אנחנו מדברים פה על תיעוד.
היו"ר משה גפני
זה כבר דיון שלא קיים.
אורי שיינין
נכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל זה עלה הרבה כסף, זה יעלה עוד טיפה ולפחות האזרחים ייהנו.
היו"ר משה גפני
הממשלה החליטה - והכנסת אישרה את זה – שזה ביומטרי. היא לא החליטה על טביעות אצבעות אבל על ביומטרי היא החליטה. לגבי הנושא הזה אנחנו אומרים, שלפחות השנה המחיר יהיה זול יותר באותן לשכות. אמרנו, בחורף יהיה 40 שקל פחות, בקיץ 20 שקל פחות. אתם אומרים שזה הרבה כסף? אז בואו נעשה את זה עד סוף השנה, אנשים כבר עוברים לביומטרי וזה ייכנס למסלול רגיל. את זה אתם צריכים לקבל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
עד שאתם חושבים אני רק רוצה לוודא משהו שאמרתם בישיבה קודמת. יש סמכות לפקיד או למנהל לשכה של משרד הפנים, במקרים הומניטריים לתת פטור לאדם וזה מה שאתם עושים בפועל, מחלות וכו', נכון? למען הסר ספק.
עמוס ארבל
את זה אמרנו בישיבה קודמת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אמרתם את זה בישיבה קודמת, אני רק רציתי לוודא.
שגית אפיק
כן, אבל יש להם נוהל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש להם נוהל אבל בפועל הם נותנים לאנשים עם מחלות, עם עניינים הומניטריים?
עמוס ארבל
כן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רק רציתי לוודא.
היו"ר משה גפני
אגב, לגבי האינטרנט, דובר על העניין הזה, הם אמרו את זה בישיבה הקודמת, שאם למישהו אין אינטרנט, יש עמדות בלשכות משרד הפנים והבן אדם יכול לבוא ולעשות את זה בלשכה.
עמוס ארבל
אדוני היושב ראש, הנושא של זימון תורים באינטרנט נעשה דרך המייל, שולחים מייל ומקבלים מענה אחרי שלושה ימים. לגבי זימון תורים דרך המייל זה לא קשור לדיון הזה, השר הנחה לפעול על מנת לאפשר זימון תורים לאנשים דרך טלפון ולא רק דרך מייל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אי אפשר לשגע את הציבור, די, תביאו את הכסף הזה.
אורי שיינין
יש מחלוקת יותר כבדה, זה עניין הדרכון לחמש שנים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, על זה אין מחלוקת.
אורי שיינין
מחלוקת בין עמדת השר לעמדת הוועדה.
עמוס ארבל
כרשות אוכלוסין, החלטה לארבעה חודשים היא לא טובה עבורנו. כגוף שנותן שירות לציבור זה מחייב התאמות מחשוביות, זה מחייב עבודה מול הציבור, הדרכות וכן הלאה. בעניין הזה, זה לא טוב, בלשון המעטה, ללכת להחלטה של תשלומים לארבעה חודשים. גם אם החלטה קשה ואולי נצטרך להתכנס עוד פעם, בעניין הזה טוב ונכון שנחליט לשנים קדימה ולא עכשיו לארבעה חודשים. גם אם קשה, צריך לשבת ולהחליט החלטה טובה.
היו"ר משה גפני
ולכן מה אתה מציע?
עמוס ארבל
בכל מקרה לא לתת החלטה לארבעה חודשים. מה שאני מציע, נשב עם עצמנו עד שייצא עשן לבן ובסוף נסכם.
היו"ר משה גפני
אם למשל נחליט היום על הנחה ונבוא בינואר ונגיד שאנחנו מעלים את האגרות, מה זה נוגע אליכם?
עמוס ארבל
זה נוגע. כל שינוי שכזה הוא שינוי מהותי - - -
היו"ר משה גפני
אני שואל טכנית. אז הפקיד של משרד הפנים שנמצא בלשכה, בדצמבר הוא גובה סכום מסוים ובינואר הוא גובה סכום אחר.
עמוס ארבל
פקיד הוא לא עציץ, הפקיד עובד מול ציבור והציבור שואל שאלות - - -
היו"ר משה גפני
הבנתי, אבל אני שואל טכנית. אני שואל אותך, אדם בא ללשכה של משרד הפנים, עד ינואר אומרים לו אתה מוציא דרכון, זה עולה כך וכך. זהו, נגמר העניין. מגיע בינואר מישהו אחר, אומרים לו, הכנסת החליטה על העלאה, אז אתה גובה במקום 100 שקלים, גובה 120 שקלים. למה זה מפריע למשרד הפנים טכנית?
עמוס ארבל
זה בסדר גמור אבל - - -
היו"ר משה גפני
אני גם בעד לקבל החלטה גורפת.
עמוס ארבל
לכנסת מותר להחליט מה שצריך, אבל בסוף הוויכוח הוא בין הפקיד לאזרח. האזרח חושב שהפקיד לוקח את הכסף וזה שלו והוא מייצג את הממשלה ומייצג את הכנסת, זה נכון וזה בסדר.
היו"ר משה גפני
אני לא רואה את הבעיה, צריך לקבל החלטה. רבותי, אני מכריז על הפסקה עד השעה 13:00, אם תגידו שאין פתרון אז נדחה.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:40 ונתחדשה בשעה 13:25.)
היו"ר משה גפני
חברים, אני מחדש את ישיבת ועדת הכספים בנושא הדרכונים, מאחר ולא הגענו להסכמות ואין החלטה, אני דוחה את הדיון לשבוע הבא. אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:30.

קוד המקור של הנתונים