ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/06/2017

חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 241), התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 731

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ"ה בסיון התשע"ז (19 ביוני 2017), שעה 10:00
סדר היום
סעיף 163 - מתוך פרק י' (תשתיות להולכה ולאחסון של נפט), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 2017 ו-2018), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיקי לוי

מיקי רוזנטל

מנחם אליעזר מוזס
חברי הכנסת
עפר שלח
מוזמנים
רויטל רז - מנהל תחום בכיר תקינה חשבונאית, מחלקה מקצועית, רשות המסים, משרד האוצר

גיא גולדמן - ממונה חקיקה, רשות המסים, משרד האוצר

שרית פלבר - משפטנית, משרד המשפטים

גלית כהן - סמנכ"לית בכירה תכנון ומדניות, המשרד להגנת הסביבה

אייל יוניאן - סמנכ"ל כספים, תעשייה אווירית

נבו ברנר - חשבונאי ראשי, תעשייה אווירית

דוד דהאן - נציג הארגונים החברתיים

עדן קנובסקי

שדלן/ית (פוליסי בע''מ) מייצג/ת את התעשייה האווירית

זכריה יחיאל רייך

שדלן/ית (פרילוג בע''מ) אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: רצין חיפושי נפט)

אירדה קריימר

שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע''מ) אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: חברת החשמל)
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שלומית ארליך
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
סיגל גורדון

סעיף 163 - מתוך פרק י' (תשתיות להולכה ולאחסון של נפט), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 2017 ו-2018), התשע"ז-2016, מ/1083
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים, הצעה לסדר של חבר הכנסת מיקי רוזנטל. אחריו - חבר הכנסת מיקי לוי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בוקר טוב אדוני. אני הופתעתי לקרוא הבוקר בעיתון כלכליסט, ששר האוצר מקדם רעיון לעשות חוק הסדרים נוסף בשנת 2018 ללא הגשת תקציב בהיקף של 30 מיליארד שקל. מדובר בלא פחות מעזות מצח. ראשית, כי אין תקציב אז אין שום סיבה להביא חוק הסדרים. שנית, אני מסופק אם זה נכון. שלישית, הרי כבר נוכחנו בכנסת הזאת, שדריסת הנוהל והדיון המעמיק היא שיטה של המדינה שממהרת להוציא חוקים תחת ידה וחוקים רעים.

לפיכך, אני מבקש מאדוני, ראשית, חוות דעת האם זה בכלל חוקי? שהייעוץ המשפטי של ועדת הכספים ייתן את דעתו על כך, האם זה בכלל חוקי? האם אפשר להגיש חוק הסדרים ללא תקציב? שנית, אני מבקש שהוועדה תקרא לשר האוצר להעביר החלטות תקציביות רחבות היקף ומשמעות בנוהל מסודר ובדיון רציני ולא בחאפ-לאפ. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת מיקי לוי בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד)
נזעקנו שנינו לכל הנושא הזה של עצם הידיעה ועזות המצח לחשוב אפילו להגיש חוק הסדרים. הרי צעקנו, כולל אתה אדוני, שתקציב דו שנתי הוא תקציב רע לישראל, הוועדה הזאת התנגדה לכך ומי שכופף את כולנו ובסוף עקב אילוצים קואליציוניים – ואני מכיר את הצד השני של האילוצים - העברנו תקציב דו שנתי שכולנו התנגדנו אליו. אמרו, תקציב דו שנתי יהיה כאן שקט גם מחוק ההסדרים למשך שנתיים. אי אפשר לנתק את חוק ההסדרים מהתקציב עצמו כי נוח למישהו. אתה רוצה לחוקק חוקים עכשיו בתקופה הזאת שיש תקציב דו שנתי? תביא חוקים תקציביים ותעביר אותם בדיוק כמו שעובר כל חוק רגיל במליאה. לתפיסת העולם שלי וביצעתי הבוקר כמה התייעצויות משפטיות, אין שום אפשרות להגיש חוק הסדרים חדש. הדבר היחידי, לבוא ולבטל את התקציב הנוכחי ויש לזה משמעות אדירה מבחינה פוליטית של משילות ולהעביר את הכול מחדש. נראה את הממשלה עושה את זה. זוהי עזות מצח, זו יריקה בפרצוף לוועדת הכספים על אחת כמה וכמה לכנסת.

אני מבקש את בדיקתה של היועצת המשפטית של הוועדה, ייתכן עם גורמים נוספים, כי זה נושא כבד משקל. אנחנו הולכים להילחם בזה, אני לא יודע מהי עמדתך, אנחנו הולכים לדבר עם שאר חברי הוועדה, לא יקום ולא יהיה חוק הסדרים נוסף בתוך התקופה הזאת.
היו"ר משה גפני
טוב, אני שומע את זה לראשונה, אני לא מכיר את זה, הדבר הראשון שאני אעשה, אני אבדוק אתו אם זה נכון. אני מאוד מקווה שזה לא נכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אגב, הידיעה לא מוכחשת, היא מפורסמת פה היום ב"כלכליסט" והאוצר לא מכחיש אותה, הוא ממש לא מכחיש את העניין.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה יכול להיות בגלל שאתה אדוני לא נותן להעביר בלי הסברים מנציגי המשרדים אז אולי הם באו ככה לגרד את האוזן השמאלית עם היד הימנית.
היו"ר משה גפני
אבל גם את זה הם צריכים להעביר פה.
מיקי לוי (יש עתיד)
בוודאי, איזה שאלה.
היו"ר משה גפני
כל חוק ההסדרים נולד בשעתו לשנה או שנתיים שהוא באמת הועיל, מה שהיה קשור יחד עם התקציב. לאחר מכן חוק ההסדרים הפך להיות כלי נדוש, שכולם כאן בכנסת ללא יוצא מן הכלל התנגדו לו ואמרו שצריך לצמצם אותו רק לחוקים שנמצאים בחוק ההסדרים שהם באמת תלויי תקציב באופן מוחלט במישרין ולא בעקיפין. זו המצאה חדשה. זאת אומרת, זה יכול להיות דבר חדש, שמביאים חוק הסדרים בלי שמביאים תקציב.
עפר שלח (יש עתיד)
אני לא מצליח להבין. הכוח של חוק ההסדרים הוא, שאם לא מעבירים אותו, לא מעבירים את התקציב, נופלת הממשלה. עכשיו יש תקציב. נגיד שזה לא יעבור, מה המשמעות של זה?
היו"ר משה גפני
אין לו שום מעלה, רק חסרונות. אגב, זה גם דבר שהוא לא נכון בגלל שגם אם לא עובר חוק ההסדרים, התקציב יכול לעבור. חוק ההסדרים לא תלוי בהפלת ממשלה או בהליכה לבחירות, אין לזה שום קשר. אבל ממה שאני רואה פה בתקופה האחרונה, שמנסם לעקוף את ועדת הכספים בכל מיני אופנים, או באופן כזה שמעבירים את זה לוועדה אחרת, או באופן כזה שבאים בטענות שאני לא מעביר את מה שהם רוצים, או שהם באים בטענות על כל מיני דברים אחרים. הפליק הכי חזק שקיבלתי השבוע זה לא זה אלא אתמול בוועדת שרים, הנושא של העלאת גיל הפרישה. משרד האוצר התנהג מתחת לכל ביקורת. אילולא השר כץ, אפילו הסעיף האחד של הביטוח הלאומי גם לא היה עובר. כשישבתי אתם ואמרתי להם אני מוכן לדבר על העלאת גיל הפרישה, לשתף את החברים, בעיקר את החברות בוועדה כדי לנסות להגיע לפתרונות, אני יודע שיש עם זה בעיות. אני לא מדבר אתם יותר על העלאת גיל הפרישה, אנחנו הולכים לשדה הקרב. אני מביא את החוק ביום רביעי בעזרת השם למליאת הכנסת בין אם הקואליציה תאשר אותו ובין אם הקואליציה לא תאשר אותו וכנראה הקואליציה תאשר אותו. אם היא לא תאשר אותו אני גם אביא אותו להצבעה, יהיה רוב הוא יעבור, לא יהיה רוב, הוא לא יעבור, אז יעלה גיל הפרישה. לא יכול להיות ששר האוצר לא מעלה את גיל הפרישה, מי שיעלה את גיל הפרישה זה יהיה אני. אבל לא יכול להיות דבר כזה, זה לא הגון.

אני סבור, שהידיעה הזאת היא מצוצה מהאצבע, זאת ידיעה הזויה, ידיעה שאין לה מקום בהליכי החקיקה, אין למה מקום בדיוני ועדת הכספים, אין דבר כזה. מה זה, יביאו לפה חבילה של חוקים ויבקשו שנדון על זה בחבילה? אולי יש להם תכנית להחליף אותי בוועדה, זה בסדר. אם לא, אני צריך להגיד לכם אם אני בעד או נגד.
מיקי לוי (יש עתיד)
רצינו להביא לתשומת לבו של אדוני.
היו"ר משה גפני
בסדר. עוד בחוק ההסדרים הקודם יש חוקים שעדיין לא חוקקנו אותם כי הם חוקים רעים. על כל פנים אני אדבר עם שר האוצר, אני לא רוצה לטפל בדבר שהוא איננו. אני רק אמרתי לכם בדרך אגב, שאוכזבתי אתמול בוועדת השרים לחקיקה. אני מאוד לא אוהב את זה בגלל שמה שהם עשו, הם בעצם אומרים שהטבלאות של הביטוח הלאומי יוצמדו, גם לא מהר, תחזור לוועדת שרים – אני לא מתכוון לחזור לוועדת שרים, אני חוזר להיות גפני של פעם, לא ממוסד כזה, אני דוהר עם החקיקה הזאת. אם החקיקה הזאת לא תעבור, כל העולם יידע מי העלה את גיל הפרישה. החקיקה תעבור אז אנחנו נתנהג באחריות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו מאחוריך בעניין הזה.
היו"ר משה גפני
לא הבעתי עמדה. אמרתי, שר האוצר צריך להמליץ לוועדת הכספים לאחר שהוא הקים ועדה, הוא לא המליץ, כבר פעם שלישית שהוא כותב לי מכתב ואומר, שוועדת הכספים תדון, הוא לא רוצה להביע עמדה, אומר שוועדת הכספים תדון.
עפר שלח (יש עתיד)
זה יברח לו בסוף, כמו שבורח לראש הממשלה.
היו"ר משה גפני
אני לא מדבר על הפוליטיקה שבעניין, הוא כנראה לא רוצה להביע עמדה, זה בסדר, ככה הוא כותב. אז ישבתי אתם הרבה זמן, הם אמרו מה התכניות שלהם, אמרתי, בסדר נדון על התכניות כאן בוועדה. אבל בינתיים שלא יהיה חרב תלוי על צווארנו אני מבקש שיישמר הסטטוס קוו, שהגיל לא יעלה כל עוד שאנחנו לא מקבלים החלטה. זה הגיע לוועדת שרים, ביקשתי משגית שתכין את הצעת החוק בשם הוועדה, זה בא לוועדת שרים, בוועדת שרים הם התנגדו. מה אני אעשה? נעביר את זה בעזרת השם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה יעבור.
היו"ר משה גפני
אני לא מתכוון להפעיל שום מרות בעניין הזה, אני מביא את זה ביום רביעי, נביא את זה בוועדה, נקדם את תהליך החקיקה הזאת, אין בה הרבה חוכמות, היא משמרת את הסטטוס קוו עד שתתקבל החלטה. זו תמונת המצב. אז עכשיו הבוקר אתם מביאים לי גם את כלכליסט על חוק ההסדרים?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מאוד יצירתיים שם באוצר.
היו"ר משה גפני
זה לא יכול להיות הדבר הזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה נשמע לא הגיוני אבל זה לא מוכחש. אם זו היתה שטות היו אומרים לא נכון.
היו"ר משה גפני
אולי סתם זורקים בלון ניסוי ממשרד האוצר.
מיקי לוי (יש עתיד)
תבדוק כדי שלא נופתע.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אנחנו מתחילים עם פרק י' מחוק קצא"א. חוק קצא"א זכור לטובה אצלנו בוועדה, במיוחד בישיבות החסויות ובמיוחד אחרי זה עם הסיורים באילת גם של ראש הממשלה וגם של שר האוצר. זאת אומרת, עשינו פה דברים, ייאמר לזכותו של ראש עיריית אילת שהוא הזמין אותנו לאילת לסיור. זה מה שקרה עם החוק.

פרק י' תשתיות להולכה ולאחסון של נפט – החוק הזה פוצל מקצא"א, הוא לא היה קשור לחוק של קצא"א.
שגית אפיק
רק סעיף 163.
היו"ר משה גפני
כן, כן. אנחנו פיצלנו את זה למגינת לבם של התעשייה האווירית, שהם כנראה היחידים שזה נוגע אליהם, תיכף נשמע. אמרנו שנביא את זה בנפרד, זה לא קשור לחוק קצא"א והנה אנחנו מביאים את זה בנפרד. מי מסביר את הסעיף?
ברוך משולם
ברוך משולם, רשות המסים, בוקר טוב. מדובר בעצם בסעיף שפוצל מחוק ההסדרים - - -
היו"ר משה גפני
לא חוק ההסדרים, חוק קצא"א.
ברוך משולם
זה מתוך הצעת חוק התייעלות כלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), 2017-2018.
שגית אפיק
קצא"א פוצל מחוק ההסדרים.
ברוך משולם
נכון, פוצל והסעיף הספציפי עוסק בניהול פנקסי חשבונות במט"ח.
היו"ר משה גפני
למה קצא"א היה בחוק ההסדרים?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא היה, לא היו הסכמות בממשלה ואז הם הוציאו את זה.
עפר שלח (יש עתיד)
הכניסו אותו כי עד פברואר היה את עניין הזיכיון והם היו בלחץ.
היו"ר משה גפני
שהם היו בלחץ ראינו. רק שנעשה סדר, חוק קצא"א כולו פוצל מחוק ההסדרים ואנחנו מדברים על סעיף לאחר שדנו בחוק קצא"א, שפוצל מחוק קצא"א, שפוצל מחוק ההסדרים.
שגית אפיק
ועבר גם ועדה. פוצל איזה שלוש פעמים והועבר מוועדה. להעביר ועדה זה גם פיצול.
היו"ר משה גפני
פוצל מחוק ההסדרים והלך לחוק קצא"א. הסעיף הזה פוצל מחוק קצא"א שפוצל מחוק ההסדרים. ועכשיו אתם רוצים בכלל להביא תכנית כזאת שלא יהיה לנו תקציב שנשתעשע עם חוק הסדרים? אם זה לא היה שלנו היינו צוחקים.
ברוך משולם
הסעיף בעצם מבקש לתקן את סעיף 130א' לפקודת מס הכנסה, שעוסק בניהול פנקסים במטבע חוץ וקביעת חוץ. הסעיף היום מאפשר לגורמים מאוד מצומצמים שמנויים בסעיף, לנהל פנקסים במטבע חוץ. הוא מדבר על שותפות, הוא מדבר על חברה בהשקעת חוץ, הוא מדבר על יהלומנים ואנחנו מבקשים להוסיף חריג נוסף לפיו חברה ממשלתית תוכל גם היא, לאחר שאושרה על ידי מנהל רשות החברות הממשלתיות ומנהל רשות המסים, תוך כדי התייעצות, לנהל גם פנקסים במטבע חוץ. אלא שהשיקולים העיקריים לאשר חריגה ספציפית במתן ניהול פנקסים במטבע חוץ זה קושי מבני בגיוס השקעות של חברות ממשלתיות בגלל סוג הפעילות שלהן והמבנה שלהן.
היו"ר משה גפני
איזה חברות שעכשיו זה משנה להן, חוץ מהתעשייה האווירית, שתיכף נשמע אותן?
ברוך משולם
אני לא מכיר את הרשימה של כל החברות אבל יש רשימה באינטרנט של חברות שעוסקות בכל מיני תחומים, חלק מהן אני מניח גם בתחום הביטחון והפנייה תיעשה באופן ספציפי. זאת אומרת, האישור הזה הוא לא מסלול ירוק שכולם נכנסים בו ומחילים על עצמם אלא צריכים לפנות ולקבל אישור לאחר בדיקה פרטנית.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מי בכל זאת ייתן לנו רשימה מי נהנה מהדבר הזה? אני מנהל התחשבנות במטבע זר, ההתחשבנות היא בעיקר כלפי מס הכנסה, חשבון דולרי כל אחד יכול להחזיק, רק ניהול הספרים הוא במטבע זר.
ברוך משולם
כן.
עפר שלח (יש עתיד)
למה ניהול הספרים של חברות ביטחוניות מול מס הכנסה הוא במטבע זר?
ברוך משולם
הקריטריון של מטבע הפעילות שלה יהיה כמשמעותו בכללי החשבונאות המקובלים, זה קריטריון שנקבע בכללי החשבונאות.
עפר שלח (יש עתיד)
ובשפה של בני אדם?
ברוך משולם
בשפה של בן אדם זה אומר, שיש כללי חשבונאות, כללים איך לדווח.
עפר שלח (יש עתיד)
זה בגלל שרוב העסקאות שלהן במט"ח. יש קריטריון כמה - - -
רויטל רז
המטרה שאנחנו לא נקבע כללים משל עצמנו. עצם החשבונאות קובעת מה המטבע העיקרי של הפעילות שלפיו צריך לנהל את הספרים, את הדוחות הכספיים. המטבע העיקרי של הפעילות זה בעצם המטבע העיקרי שאליו אני חשופה, בדרך כלל ההכנסות וההוצאות שלי נגזרות ממנו. אם עיקר המכירות שלי בשווקים באירופה, ככל הנראה מטבע הפעילות שלי יהיה אירו. המבחן הזה הוא מבחן שכל חברה עורכת - - -
עפר שלח (יש עתיד)
יש הרבה חברות שהן יצואניות, שההוצאות שלהן בארץ הן בשקלים וההכנסות שלהן במטבע זר. כל אלה מתנהלות מולכם על מטבע זר?
רויטל רז
לא. ככל שחברה לא נכנסת לחלופות שנמצאות בסעיף 130 - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כאן מדובר רק על חברות ממשלתיות.
עפר שלח (יש עתיד)
זה להחיל על חברות ממשלתיות מה שחל על אחרים. אני מנסה להבין קודם מה חל על אחרים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
נכון, רק ניסיתי לחדד את העניין.
רויטל רז
באופן עקרוני החברות האלה בדוחות הכספיים שלהן הן הולכות לפי כללי החשבונאות. השאלה שנשאלת, האם הן מגישות לנו את הדוחות לצורך מס, האם הן צריכות להתעלם מהדוחות הכספיים, להתחיל לעשות תרגום פר פעולה? כלומר, כל הכנסה והוצאה ללכת ולתרגם את שער החליפין באותו יום, או שהן מצליחות להיכנס למסלול של 130א' רבתי, שזה אומר, שהן יכולות לקחת את ההכנסה הדולרית שלהן בדוחות הכספיים, להכפיל אותה בשער החליפין, לעשות עליה התאמות לצורך מס, וההכנסה הדולרית הזאת להכפיל בשער חליפין סוף שנה. עד היום בעצם יש לנו את הרשימה הסגורה שנמצאת ב-130א'. מי שיכול היה להיכנס זה אותן חברות בעיקר בהשקעות חוץ כמשמעותו לפי חוק עידוד, שזה בעצם חברות ששיעור המשקיעים הזרים בהן הוא 25% ומעלה. למעשה ראינו הרבה חברות בתעשיות שונות, ברגע שנכנס בין אם מדובר במשקיע בודד ובין אם מדובר בחברה שנסחרת בנסד"ק ויש בה שיעור משקיעים זרים גדול, נכנסת בעצם לאותו מנגנון. זה פשוט שומר על יציבות מבחינת הוצאות המסים שלה.

העניין הוא, שאותן חברות ממשלתיות לא יכולות להכניס משקיע זר בשיעור של 25% ולכן בניגוד לחברות אחרות הן לא יכולות להיכנס לסעיף 2, הן לא יכולות להיחשב חברה בהשקעת חוץ וזאת הסיבה שרצינו לפתוח להן את הפתח עכשיו בתיקון הזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן, אבל יש הבדל. כאן אומרת יש קריטריון ברור, 25% בעלות מאפשר לך ניהול כספים בדולרים. פה אתם לא מניחים את הקריטריון בחוק אלא אומרים, רשות המסים תאשר והיה אם. למה אתם לא שמים קריטריון ברור? למה זה לשיקול דעת? למה צריך אחר כך להתווכח עם רשות המסים, כן/לא? תשימו את הקריטריון הברור - - -
רויטל רז
זה נמצא.
שגית אפיק
זה בכללי.
רויטל רז
לא, זה לא בכללי. זה נמצא פה, שעיקר הפעילות שלה על פי כללי החשבונות המקובלים הוא דולר או אירו. כלומר, אם הפעילות שלה בדוחות הכספיים הוא לא דולר או אירו, היא בכלל לא נכנסת לסעיף.
ברוך משולם
המבחן הוא בהתאם לכללי החשבונאות המקובלים.
היו"ר משה גפני
אולי תסבירו לי, אני לא מצליח להבין.
עפר שלח (יש עתיד)
אני הקמתי חברה פרטית עכשיו ואני מייצר בארץ ומוכר רק בחו"ל. אני אוכל להתנהל מולכם בצורה שאת מדברת עליה?
רויטל רז
לא.
עפר שלח (יש עתיד)
אז למה שהתעשייה האווירית או רפא"ל יוכלו?
רויטל רז
בעצם הרעיון הוא, ככל שמדובר בחברה פרטית או חברה ציבורית אבל לא חברה ממשלתית, זו החלטה של בעלי המניות או של החברה האם היא רוצה הכניס משקיע זר, כן או לא?
עפר שלח (יש עתיד)
לא הבנתי, זה לא שייך למשקיע זר. אני מבין שלא ייכנס משקיע זר ב-25% תעשייה אווירית.
רויטל רז
נכון להיום זה לא אפשרי.
עפר שלח (יש עתיד)
מאה אחוז. אני יושב ראש ועדת המשנה שמתעסקת בתעשיות בוועדת החוץ והביטחון, אני מכיר את זה היטב, את זה אני מבין. אבל למה לאפשר לחברות הממשלתיות האלה את ההטבה הזאת שאתם לא נותנים לאנשים פרטיים? על פי איזה קריטריון?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתם מייצרים אפליה בחוק. מה פתאום, איזה מן דבר זה, למה לייצר בחוק שני קריטריונים? אם אתם לא אוהבים את העניין הזה שמנהלים חשבונות בדולרים או במטבע חוץ – ואתם לא אוהבים – זה בסדר, מותר לכם. אבל אם אתם רוצים לאפשר לזה סייגים, אז שהסייגים יהיו ברורים וחדים ולא: המנהל יאשר. אין דבר כזה המנהל יאשר.
היו"ר משה גפני
מה מפריע לכם שאנשים מגישים דוחות בדולרים? מה הבעיה בזה?
ברוך משולם
הנקודה היא, שיכולה להיות חשיפת מס יחסית גדולה. התקציב של המדינה עובד בשקלים, הוא לא עובד בדולרים וככל שינהלו פנקסי חשבונות, בסוף שנה יעשו המרה וישלמו בדולרים, יכול להיות שסך גביית המסים תעלה או תרד בהתאם לשער הדולר או מטבע אחר שהם מדווחים לפיו.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, שאתם חוששים שחשבון המס שתקבל החברה הזאת, אם היא מגישה בדולרים יכול להיות לא נכון.
ברוך משולם
לא. החשבון יהיה נכון אבל בגלל שזה מוצמד לשער הדולר, שער הדולר יכול לעלות ויכול לרדת. סך השקלים שנקבל ישתנה.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, אתם חוששים אחרת מה זה מפריע לכם. אתם חוששים, שמא הדולר ירד, הדולר יעלה ואז יהיה תשלום שונה.
ברוך משולם
שינויים במטבעות.
היו"ר משה גפני
למה כל אלה שמופיעים בחוק – זה חוק נכון, לא תקנות?
שגית אפיק
פקודת מס הכנסה.
היו"ר משה גפני
למה אתם מאפשרים גם לאחרים? אני בעד, אבל אחד מהשניים, אם יש בעיה אז יש בעיה גם לאחרים, אם אין בעיה, תתנו לכולם.
ברוך משולם
החריגים, המחוקק נתן עליהם את הדעת והחליט שלקבוצות מאוד מסוימות יש לתת את ההקלות האלה.
היו"ר משה גפני
למה?
ברוך משולם
מדובר ביהלומנים. יהלומנים הם בדרך כלל קונים את היהלומים בחו"ל, מתנהלים במטבע חוץ, החשבונות שלהם בדרך כלל בחו"ל ועושים איזשהו עיבוד וגם מייצאים. ולכן המחוקק אמר, במקרים כאלה מאוד מיוחדים, לאחר שנתן עליהם את הדעת, אפשר לאשר חריג. זה כמובן גם תוך שיקולים כלכליים, כלומר, בדקו את החשיפה לפני שעשו את זה.

אנחנו אומרים פה, שהחברות הממשלתיות יש להן שוני, הן שונות מכל חברה רגילה שיכולה לגייס משקיע חוץ ולהתנהל במט"ח אם היא תרצה.
עפר שלח (יש עתיד)
זו לא מטרה של חברה להתנהל במט"ח. אף חברה, בין אם היא מסוגלת לזה או לא, לא תגייס משקיע חוץ רק בשביל להתנהל במט"ח. אתה עכשיו מדבר על חברות שהפעילות שלהן היא לא שונה. אגב, אם הבעיה שלך זה התחשיב של הכנסות המדינה ממסים, החברות האלה הן חברות שמייצרות במיליארדים. זה הרבה יותר נכון לגביהן שהתנודות יכולות לשנות את התחזית - - -
היו"ר משה גפני
מה שאתה אומר, אתה אומר, אין לי ברירה, יש לי חברות שמנויות על פי שלושת הפרמטרים שמנויים בחוק, אין לי ברירה, אני חייב לאפשר להן את זה ולתת להן את ההקלה הזאת מאופי פעילותן, על אף שאם זה היה תלוי בי נטו, בלי להיכנס לכל הפרטים, הייתי רוצה שזה לא יהיה אבל אין ברירה וצריך לתת להן. עכשיו אתם באם ואומרים, יש עוד אחת שאם היא חברה ממשלתית, שהיא גם תוכל להגיש את חשבונותיה בדולרים, במקרה שאנחנו יודעים עליו זה התעשייה האווירית. אז תיכף נחזור אליך. מי פה מהתעשייה האווירית?
אייל יוניאן
אני אייל יוניאן, סמנכ"ל הכספים. זה אולי לא כתוב בחוק אבל התעשייה האווירית בהגדרה, כפי שאמר חבר הכנסת שלח, בגלל היותה חברה ביטחונית, לא תוכל להגיע גם אם היא תהיה חברה פרטית כנראה, להגיע למצב, שיהיו 25% בעלי מניות זרים. למרות שאנחנו אחד היצואנים הגדולים במשק, 80% ומוכרים כ-4 מיליארד, בהגדרה, בגלל היותנו ביטחוניים, יש לך עוד שלייקס של ממשלתי, לא נוכל להיות ב-25%. המחוקק כבר בשנות השבעים לדעתי סייג - - -
היו"ר משה גפני
אבל לא זה לא הדיון. למה שלא תגישו בשקלים?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אייל, אתם עושים היום מאזן דולרי?
אייל יוניאן
חד משמעית, אני חייב.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתם עושים את זה בלי החוק.
אייל יוניאן
הדוחות הכספיים הם דולריים. לצורך מס הכנסה אני מתחשבן שקלי ולכן זה גורם לי להפרשי שער מאוד גדולים שאני לא יכול לצפות אותם ופוגע לי בדוחות הכספיים. כתאגיד מדווח שיש לי בעלי אג"ח, אני לא יודע לצפות את המספרים שלי, זה גם משהו שאני לא יודע לגדר אותו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו לא רוצים לפגוע בתעשייה האווירית. חס וחלילה לא רוצים לפגוע.
אייל יוניאן
לרגע לא חשבתי כך.
היו"ר משה גפני
אני רוצה למצות את התהליך הזה. זה שאתה תעשייה ביטחונית אנחנו יודעים. זה שהייצוא שלך הוא בהיקף גדול, אנחנו גם יודעים. אנחנו מברכים על כך וזה בסדר גמור. כל הדיון הוא אחר לחלוטין. הדיון הוא, איזה דוח אתה מגיש למס הכנסה, לרשויות המס?
אייל יוניאן
היום - שקלי.
היו"ר משה גפני
לא היום. היום אני יודע שקלי. זה הדיון שעומד פה על סדר היום ואז באים החברים ושואלים, אם הם לא יכולים לקבל דוח דולרי, למה אתם מקבלים את זה? אם יכולים לקבל, אז למה לא חברה פרטית שמייצאת נניח 5 מיליארד, היא רוצה להגיש את הדוח, היות והיא מייצאת הרבה מאוד, היות וחלק גדול מפעולותיה הן פעולות דולריות או פעולות של מטבע חוץ, למה שלא יגישו דוח על פי זה? זאת השאלה, למה אתה שונה?
אייל יוניאן
זו שאלה בבסיס החוק, האם בסיס החוק צריך להתייחס לעובדה שהמטבע שלך דולרי בדוחות הכספיים וזהו, בלי להתייחס לבעלי המניות. אבל זה בסיס החוק. אתה שואל אותי למה זה בא כדי לגדר את החשיפה למדינה ולא לפתוח את זה ביריעה רחבה כי אז הם יאבדו הידיים והרגליים.
היו"ר משה גפני
תודה. משרד המשפטים, יש לי חברה שאני מייצר 5 מיליארד דולר, הדוחות שלי הם בדולרים. אני מגיע למס הכנסה, אני איש חוק, אומרים לי, עם כל הכבוד לדוחות שלך, פה אתה תמסור דוחות בשקלים. אני אומר להם, אבל אז זה ייצור לי בעיה עצומה גם בדוחות שלי ובכל ההתנהלות שלי מול רשות המסים. הם אומרים לי, לא, החוק אומר שאתה תמסור דוח בשקלים. אני אומר להם, אבל יש חברות שמופיעות בחוק שהן כן יכולות למסור דוחות דולריים. אומרים לי, אתה שונה. שאלתי את הפקיד ברשות המסים, האם משרד המשפטים מודע לזה שיש פה אפליה לרעה? מה אומרת נציגת משרד המשפטים?
שרית פלבר
ההסבר השוני שהוסבר לנו, שיש לחברות ממשלתיות קושי או יש איזה שהן נקודות בחוק שמאפשרות לנהל את הפנקסים במטבע חוץ, אחת מהן, שתהיה חברת השקעת חוץ בשיעור של 25% ושלחברות ממשלתיות - - -
היו"ר משה גפני
את זוכרת שלי יש חברה כזאת שעומדת בכל הפרמטרים האלה.
שרית פלבר
אני אומרת, חברה ממשלתית יש לה חסם. לך יש חברה ואתה לכאורה יש לך את הפוטנציאל לגייס השקעות חוץ. אתה תעשה את זה או לא תעשה את זה. לחברה ממשלתית על פי רוב יהיה קושי מבני, איזשהו חסם מבני מלגייס את ההשקעות חוץ. כלומר, מלכתחילה היא לא יכולה לנסות להיכנס לסעיף. זה ההבדל בינה לבין החברה שלך ולכן בנסיבות - - -
עפר שלח (יש עתיד)
אתם בעולם כל כך תיאורטי. מה את חושבת, שהוא ילך לגייס משקיע של 25% רק בשביל לדווח בדולרים? איזה עולם מעשי מתנהל כך? מעשית אתם יוצרים פה אפליה. אני לא חושב שיש פה מישהו שהוא נגד שהתעשייה האווירית תוכל לדווח ככה, אבל אתם יוצרים אפליה בין חברה ממשלתית לחברה פרטית על פי - - -
היו"ר משה גפני
היא לא שלחה אותי לגייס, היא אומרת שבאופן תיאורטי אני יכול לעשות את זה. אני יכול לא לרצות ולכן אני לא אעשה את זה אבל אם אני רוצה אני יכול מה שהוא לא יכול. זה ההבדל שטוען משרד המשפטים.
ברוך משולם
אולי אני אוסיף, החברות הממשלתיות זה לא תמיד חברה עסקית רגיל לכל דבר ועניין. חברה ממשלתית יש לה לפעמים גם שיקולים אחרים, לא רק של עלות תועלת, יש לה שיקולים של אספקה של אינטרסים חיוניים, יש לפעמים מגבלות מכוח חוק שמטילות עליה ולכן בגלל כל אופי מבנה הפעילות שלה שיש לה מגבלות נוספות שאין על חברה רגילה, לכן לאחר בדיקה פרטנית אנחנו מבקשים לשקול לאפשר לה לנהל ספרים במט"ח.
מיקי לוי (יש עתיד)
פר כל פעולה ופעולה והיא תהפוך את המט"ח לשקלי באותה פעולה?
רויטל רז
כן, זה המשמעות של הניהול השקלי.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא בסוף שנה שהוא יהפוך להיות ספקולנט בין מכירה וקנייה.
אייל יוניאן
לא, אני לא יכול להיות כי בתחילת השנה אני מודיע אם אני לוקח או לא, לא משנה מה תהיה התוצאה. אני לא יכול לבחור בסוף השנה. בתחילת השנה אני בוחר אם אני מדווח להם דולר או שקלי.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה בסדר, אבל כל פעולה ופעולה.
אייל יוניאן
לא, היום אני עושה כל פעולה ופעולה וזה בעייתי. אם אני עובד לפי התקנות הדולריות, בסוף השנה יש לי רווח דולרי, אני מתרגם אותו פעם אחת לפי שער סוף שנה ומשלם שקל. היום אני חשוף לפי כל פעולה ופעולה. אם אתה לפי תקנות דולריות כמו אמדוקס שנסחרת, היא ממירה לפי שער חליפין סוף שנה ומשלמת שקלי. אני לא משלם בדולר, אני ממיר שער סוף שנה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה ברור.
אייל יוניאן
אני מקטין חשיפה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תראו, החשש שלכם די ברור. אתם פוחדים שחברות גדולות יעשו ספקולציות לשערי המטבע בפעולות שונות, אבל את הדבר הזה אפשר למנוע בקלות. אם אתם מוסיפים בחוק הזה, שזה חל על כל חברה, הן פרטית, הן ממשלתית, אבל בתחילת השנה היא צריכה להודיע אם היא עושה את זה דולרית או שקלית ואז היא לא יכולה יותר להמר ולא יכולה לעשות יותר ספקולציות, נגמר העניין ואז אתם גם לא עושים אפליה בחוק.
ברוך משולם
גם אם היא תהמר, בכל מקרה זה יפגע בהכנסות ממסים כי או לפחות בבסיס של גביית מסים כי אם שער הדולר ירד - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ואם שער הדולר יעלה?
ברוך משולם
מאוד יכול להיות אבל אנחנו רוצים יציבות. אנחנו מעדיפים את היציבות על פני השינויים. לכן, גם אם זה יעלה ויהיה לנו עוד קצת, אנחנו מעדיפים מלכתחילה בסיס יותר קבוע שעל בסיסו נקבע תקציב המדינה.
היו"ר משה גפני
שאלה אחרונה לפני שתקריאו את החוק ונצביע. הרי אם יש כלל, למה צריך שהמנהל, בהתייעצות עם מנהל רשות החברות הממשלתיות, למה צריך את זה? בחוק עצמו לא צריך את זה.
ברוך משולם
אנחנו באמת רוצים לבדוק שהכללים מתקיימים, שכללי החשבונאות מתקיימים ואנחנו לא רוצים לפתוח את זה לכולם אלא בחינה ספציפית פרטנית.
היו"ר משה גפני
אז שיהיה כתבו, שייבדקו על ידי המנהל בהתייעצות. שייבדקו.
ברוך משולם
הכלל הוא בחוק.
היו"ר משה גפני
בסעיף הזה אתה כאילו נותן שיקול דעת למנהל ולמנהל רשות החברות הממשלתיות. זה מנהל רשות המסים ומנהל רשות החברות הממשלתיות. יוצא מהחקיקה הזאת כאילו שאתה אומר, יש כלל שאנחנו קובעים בחוק, חברה ממשלתית וכו', אבל זה לא נגמר שם, למנהל רשות המסים יש עוד שיקול דעת. אם אתה מדבר על זה שהוא רק יבדוק את זה, אז תכתוב את זה, אחרת מה הכנסת אותם במשחק הזה, לאיזה צורך?
שגית אפיק
יש גם חוק, יש כללים של שר האוצר באישור ועדת הכספים והוספתם פה שלייקס מספר שלוש, שזה מנהל רשות המסים ומנהל רשות החברות הממשלתיות, למה זה דרוש?
היו"ר משה גפני
עוד הפעם. ברוך, יש את החוק שעליו אתם שמים את הסעיף הזה, זה בסדר. בחוק נקבעים כללים ששר האוצר קובע אותם באישור ועדת הכספים. למה יש את הסעיף הזה? הסברתם. אנחנו לא כל כך מבינים למה זה רק זה, אבל בסדר, נקבל את עמדתכם. אבל אז, למה צריך את המנהל? יש כללים, אתה רוצה שהמנהל יבדוק? שהמנהל יבדוק.
שגית אפיק
ממתי התחלתם את התהליך עם התעשייה האווירית, שהם ביקשו את המעבר הזה?
רויטל רז
2015.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אגיד לך מה אני מעדיף. במקום לחוקק חוק מפליא, בוא ניתן לתעשייה האווירית, אנחנו.
היו"ר משה גפני
אבל אז יבואו חברות אחרות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
איזה חברות? אין חברות אחרות. זה מה ששאלנו, לא קיבלנו תשובה. בוא ניתן לתעשייה האווירית, כדי לא לפגוע בתעשייה האווירית ולא לחוקק חוק מפלה.
היו"ר משה גפני
זה ממש מפלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה בעייתי עם חוק, בוא נעשה הוראת שעה, לא בחוק. זה בעייתי עם חוק.
ברוך משולם
נראה לנו שהקריטריון מבחינת התעשיות האלה זה ודאות.
אייל יוניאן
כבר היום יש שני סייגים בחוק, לאל על ולצים יש שני סייגים.
רויטל רז
הכללים שמדבר פה סעיף 130א' רבתי זה לא מגבלות לכניסה, אין שם מבחני כניסה, מבחני הכניסה מנויים בתוך החוק עצמו, הכללים זה רק איך ליישם את אותן תקנות דולריות. לכן אין פה מבחן על מבחן על מבחן. אגב, הדבר היחיד שכן יש שם זה עניין היציאה, אי אפשר כל שנה לשנות את הבחירה.
היו"ר משה גפני
לא נוגע בזה. מה אתם רוצים פה ממנהל רשות המסים?
רויטל רז
הרעיון הוא בעצם, שתיבחן כל חברה וחברה, שלא יהיה מסלול ירוק לכל 160 חברות - - -
היו"ר משה גפני
תכתבו שאתם בודקים. הניסוח לא נכון.
ברוך משולם
אז שיבדוק ויאשר, מבחינת ניסוח? אנחנו גם רוצים שיוכל להתייעץ עם מנהל רשות החברות.
היו"ר משה גפני
המנהל יבדוק ויתייעץ עם מנהל רשות החברות הממשלתיות. זו חקיקה לא נכונה. משרד המשפטים בבקשה.
שרית פלבר
אני יכולה להציע, אם אני מבינה נכון, הכוונה לומר, שהוא יאשר לאחר שהוא בדק שיתקיימו התנאים.
היו"ר משה גפני
הוא לא צריך לאשר. הוא לא עומד בעניין של האישור, גם אתם לא מבקשים את זה. אתם מבקשים שהוא יבדוק בגלל שהאישור, יש את הכללים שקבעתם בחקיקה, זה בסדר. אתם צריכים את מנהל רשות המסים רק שיבדוק שהוא עומד בכללים. אז לנסח את זה בצורה הזאת.
שגית אפיק
בתוך כמה זמן תאשרו את התעשייה האווירית - - -
היו"ר משה גפני
רגע, רגע, אני רוצה לדעת לגבי זה. אני אבקש לנסח את זה באופן הזה: שהמנהל יבדוק אם הוא עומד בכללים לאחר התייעצות עם מנהל רשות החברות הממשלתיות.
שגית אפיק
אז: והמנהל יבדוק את עמידתם בכללים כאמור. המנהל בהתייעצות עם מנהל רשות החברות הממשלתיות יבדוק את עמידתם בכללים כאמור.
רויטל רז
יש פה קושי בסיסי.
היו"ר משה גפני
רק שתדעי דבר אחר, את באה מהממשלה עם נוסח מסוים, את צריכה להיערך לעניין שפה הולכים לשנות את הנוסח.
רויטל רז
כן, אבל השאלה אם זה לא פוגע בי בסעיפים אחרים?
היו"ר משה גפני
במה?
רויטל רז
סתם לצורך העניין, כדי להיכנס לתקנות דולריות, חברה צריכה להיות חברה בהשקעת חוץ, הגם שלא רשום שם שאני באופן אקטיבי צריכה לאשר שהיא חברה בהשקעת חוץ, אני כדי להיכנס לה צריכה להוכיח שהיא חברה בהשקעת חוץ.
היו"ר משה גפני
את רוצה לתת סמכות למנהל רשות המסים בלי שיהיה כתוב פה?
רויטל רז
לא, להפך, מה שאני באה לומר, שהסמכות הזאת היא סמכות ריקה, ממילא אם אני אגלה אחר כך שהן לא עמדו בכללי החשבונאות ולפי כללי החשבונאות לא מגיע להן - - -
היו"ר משה גפני
אז בשביל מה את צריכה את מנהל רשות המסים? אתם אמרתם שצריך שהוא יבדוק.
רויטל רז
האישור צריך להיות אישור שלא סתם הם עמדו בכללים, זה אישור שאמור להיות - - -
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים לזה. אין לו מעמד בעניין הזה בגלל שאז באמת אנחנו נותנים שיקול דעת מיותר לחלוטין, אלא אם כן אין ברירה. אנחנו לא מסכימים לתת שיקול דעת. אם אתם רוצים לתת לחברה הממשלתית את האפשרות הזאת, תתנו לה. היא צריכה לעמוד בכללים? זה אני מבין. אז אומרים, שמנהל רשות המסים, בהתייעצות עם מנהל רשות החברות הממשלתיות יבדוק האם הן עומדות בכללים. אבל אם הן עומדות בכללים הוא לא צד.
רויטל רז
אני אתן דוגמה. אם לצורך העניין יש לי חברה ממשלתית כלשהי – הרי לא כל החברות הממשלתיות הן בתעשיות הביטחוניות ויש בעיה להביא משקיע זר – ואותה חברה כדי לעמוד בהגדרה של חברה ממשלתית היא רק צריכה 51% אחזקה, הולכת ומנפיקה בבורסה את כל ה-49%. האם אני צריכה לתת לה אישור כזה?
היו"ר משה גפני
מה החוק אומר?
רויטל רז
החוק מאפשר למנהל להפעיל שיקול דעת.
היו"ר משה גפני
מה החוק אומר? לא, לא, שיקול דעת, אני רוצה להחליט. המנהל שם יהיה חבר שלו אז הוא ייתן לו אישור? מה הכלל?
רויטל רז
חס ושלום. המנהל יכול רק לצמצם, לא להרחיב.
היו"ר משה גפני
בסדר, לצמצם עוד יותר גרוע. לגבי העניין הזה של מה שכתוב כאן, אנחנו רוצים לאשר את זה. אנחנו רוצים לאשר את זה, לא לתת שיקול דעת חדש. אם הוא עומד בכללים, בסדר. מה זה עומד בכללים? תהיה סמכות למנהל לבדוק בהתייעצות אם הוא עומד בכללים. לא לתת לו שיקול דעת, 49% ו-51%, אסור להגיד דבר כזה. בשביל מה שיקול דעת? בסדר, אנחנו נאשר את הסעיף ככה עם הניסוח הזה.
ברוך משולם
ברשותך עוד הערה קצרה. אנחנו רוצים להכניס הערה גם לגבי חברת בת של חברה ממשלתית ואז אנחנו מציעים לעדכן את הנוסח המוצע כפי שאקריא אותו כעת, שגם חברת בת תוכל ליהנות מזה מלמעלה, חברת בת של חברה ממשלתית.
היו"ר משה גפני
יש משהו כזה?
ברוך משולם
כן.
אייל יוניאן
אצלנו יש את אלתא בע"מ, היא חברת בת.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני מציע לחברים לקבל את זה.
שלומית
רק צריך להגיד את זה, שאנחנו מתקנים את זה ולכן כיוון שהסעיף פוצל אז יהיה בעצם תיקון סעיף 130א' לפקודת מס הכנסה וזה יהיה בפקודת מס הכנסה, בסעיף 130א'(ג).
ברוך משולם
כמובן. חברה ממשלתית - - -
היו"ר משה גפני
בבעלות מלאה של הממשלה.
ברוך משולם
חברה ממשלתית כהגדרתה בחוק החברות הממשלתיות, או חברה שמלוא זכויותיה מוחזקות על ידי חברה ממשלתית כאמור.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
טוב, מלוא זכויותיה, מאה אחוז.
שלומית ארליך
ברוך, למה לא לכתוב חברת בת? אמרת חברת בת ממשלתית, אז למה לא לציין את זה במפורש?
ברוך משולם
חברה שמלוא זכויותיה, דיברנו על הנוסח גם עם משרד המשפטים - - -
היו"ר משה גפני
לא חשוב, תסביר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הבעיה היא, שהיא יכולה חברה פרטית. הממשלה מחזיקה גם חברות פרטיות.
היו"ר משה גפני
שלומית, מה זה משנה?
רויטל רז
יש חברה בת ממשלתית, אבל אז מספיק 51% שהחברה הממשלתית מחזיקה ואנחנו רוצים יותר מזה.
ברוך משולם
אנחנו רוצים את מלוא הזכויות ולא אחזקה חלקית.
היו"ר משה גפני
בסדר.
ברוך משולם
"שמטבע הפעילות שלה, כמשמעותו בכללי חשבונאות מקובלים הוא דולר או אירו, והמנהל, בהתייעצות עם מנהל רשות החברות הממשלתיות, אישר אותה לעניין סעיף זה".
היו"ר משה גפני
לא, לא. אישר – אנחנו מורידים. יהיה כתוב: יבדוק אם הם עומדים בכללים לעניין סעיף זה.
שגית אפיק
יבדוק את עמידתם בכללים כאמור.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור הסעיף כפי שהוקרא וכמו שהוספתי את העניין? מי בעד, מי נגד, מי נמנע.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

סעיף 163 - מתוך פרק י' (תשתיות להולכה ולאחסון של נפט), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 2017 ו-2018), התשע"ז-2016, נתקבל.
היו"ר משה גפני
הסעיף אושר, אני מודה לכם, תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:04.

קוד המקור של הנתונים