ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/06/2017

מוכנות בטיחותית במתקני הילדים בחופשת הקיץ

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 158

מישיבת הוועדה לזכויות הילד

יום רביעי, כ"ז בסיון התשע"ז (21 ביוני 2017), שעה 10:00
סדר היום
מוכנות בטיחותית במתקני הילדים בחופשת הקיץ
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר

אורי מקלב

איילת נחמיאס ורבין
חברי הכנסת
ג'מעה אזברגה

עבד אלחכים חאג' יחיא

מסעוד גנאים

חנין זועבי

ג'מאל זחאלקה
מוזמנים
בוריס סולטנוביץ - מנהל תחום בכיר בניין, משרד הכלכלה

יותם שדה - אגף תכנון ומדיניות, משרד הפנים

רות דיין מדר - מנהלת מחלקת חברה, מרכז השלטון המקומי

טל כהנא - ראש ענף מתקני משחקים, מכון התקנים הישראלי

ורד אורן - מנהלת תקשורת וקשרי חוץ, מכון התקנים הישראלי

אביטל אפל פנקס - דוברת ומנהלת קשרי ממשל, ארגון בטרם

לירון אשל - עו"ד, המועצה הלאומית לשלום הילד

זאב גולדבלט - מנכ"ל פורום ועדי ההורים היישוביים

פז כהן - יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים

יעקב בן יששכר - התנועה למען עתיד ילדנו

זהר הלוי - אקטביסט חברתי

אבישג שחם חדד - שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את בטרם
מנהל/ת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
חבר המתרגמים

מוכנות בטיחותית במתקני הילדים בחופשת הקיץ
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוקר טוב, אני מתכבדת לפתוח את ישיבת הוועדה לזכויות הילד בנושא מוכנות בטיחותית במתקני הילדים בחופשת הקיץ. הגיש אותו כדיון מהיר חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה. ראשית, אני רוצה להודות לחבר הכנסת על העלאת הנושא. זה אחד הנושאים היותר בוערים ומדוברים כאן במסגרת הוועדה לזכויות הילד. אני מאמינה, כמו שאני אומרת תמיד, שככל שאנחנו נרבה לעסוק בכך ולהעלות את זה על סדר-היום, כך אנחנו נעלה את זה למודעות, ואולי, בתקווה, נצליח למנוע לפחות את חלק מהאסונות או המקרים שבהם הילדים שלנו נפגעים. אני אתן לחבר הכנסת זחאלקה לפתוח. בבקשה.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
תודה גברתי. האמת היא שאני מעלה במשך שנים את הנושא הזה, של מתקני השעשועים והספורט, הבטיחות שלהם, במיוחד בתקופת חופשת הקיץ כאשר הילדים בחופשה והם משתמשים בהם בצורה אינטנסיבית יותר מאשר בזמנים אחרים. הנושא הזה תמיד נפל בין הרבה כיסאות, נושא הבטיחות והתחזוקה של המתקנים – בין הרשות המקומית, בין משרד הכלכלה, ובנוגע למתקני ספורט, יש את היחידה למתקני ספורט במשרד התרבות והספורט. דוח מבקר המדינה על מתקני הספורט היה ברור. הוא הציב בעיות מבניות באשר למתקני הספורט. הוא בדק חמש עיריות, שתי מועצות אזוריות ומועצה מקומית אחת. בכולן מתקני הספורט פועלים ללא רישיון עסק. זה נתון מדהים, אין מתקן אחד שיש לו רישיון עסק. רישיון עסק, במיוחד במתקנים גדולים, הוא חשוב מאוד. החוק קובע שמתקן שיש בו יותר מ-500 מושבים של צופים מצריך אישור של משרד הכלכלה. אין. משרד הכלכלה לא אוכף, העיריות, שאחראיות על התחזוקה, לא אוכפות. אין תחזוקה שוטפת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא לא אוכפות, לא ממלאות את תפקידן.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
אין את מה שהמבקר ביקש שיהיה כבר מזמן, מאגר בכל רשות מקומית של מתקני ספורט ומתקני שעשועים, תחזוקה שוטפת ומסודרת. לא נקבעו כללים מסודרים בעניין הזה. התוצאות לא מאחרות לבוא. אני רוצה, ברשותך, לצרף לעניין הזה של בטיחות הילדים במתקנים ציבוריים גם את עניין הטביעה והחופים בכנרת ובחופים. בכל השנה טובעים עשרות ילדים במתקנים האלה. אלינו מגיעים בדרך כלל אותם מקרים של ילדים שמתים מטביעה. אבל גם ילד שטובע ולא מת זו חוויה מאוד מאוד מאוד קשה לילד. אנחנו יודעים גם על הרבה ילדים שנפצעים, וזה לא מגיע למודעות ולתקשורת, ואפילו אין רישום לעניין הזה בכל מיני מתקני ספורט. אחד המראות המזעזעים מבחינתי האישית, כשאני עובר ליד מתקן ספורט לילדים ואני רואה שהוא מוזנח. אני רק חושב שילדים יכולים לשחק שם, במקום כמעט נטוש, וזה אסור. אני מקווה שנגיע למסקנות – לסגור מתקנים. פשוט לסגור אותם ולמנוע גישה אליהם. לא יכול להיות שיש מתקן שמסיבה כלשהי לא רוצים להפעיל אותו, או שהוא מוזנח, הוא עזוב, ילדים נכנסים לשם, רואים מתקן משחקים, משחקים – בכפר שלי קרה דבר כזה – במקום שהוא לא פעיל. פשוט מתקן עמד, ילדים נכנסו ושיחקו בו וילד מת. לא מתקן פעיל. העירייה אומרת שהמתקן הזה – רק זרקנו את המשחקים באיזשהו מקום וילדים נכנסו ושיחקו בהם. אני חושב שגם על זה צריך לתת את הדעת.

אחת הבעיות, גם מניסיון אישי, שתמיד זה נופל בין הכיסאות. אני חושב שצריך לקבוע הוראות ברורות – גם אם נצטרך שתהיה חקיקה בעניין הזה – מי אחראי. הבדיקות של התמ"ת הן לא סדירות, הבדיקות הן של אחוזים קטנים מאוד מהמתקנים שיש בארץ. אני חושב שצריך להפעיל את החוק בנושא הזה, לכפות את החוק, לשמור על החוק. לא יכול להיות שיפעל מקום ללא רישיון, לסגור מקומות ללא רישיון. אני לא יודע אם זו המשטרה או התמ"ת, יש סמכויות כאלה. מה זה רישיון? רישיון זה שאתה עמדת בכללי הבטיחות, זה בעיקר הרישיון. אם אין לך רישיון, סימן שלא עמדת בכללים, זה כל העניין. מדובר בחיי אדם. זה לא עניין טכני, אלא עניין מהותי ובטיחותי. אני מקווה שנוכל בוועדה, בישיבה הזאת, לתרום ולו במשהו כדי לשפר את תנאי הבטיחות במתקנים, מתקני הספורט, גני השעשועים ומקומות שחייה. יש הרבה מה לעשות בנושא הזה, וכל פעולה שנעשית בכיוון תציל חיים, תרתי משמע. חיי ילדים בעיקר. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לך, חבר הכנסת זחאלקה. אני רק רוצה לחדד, גם רשות שתקבל רישוי לגן חדש, לגנים חדשים, זה בסדר גמור. אבל מה קורה אחרי מספר חודשים, כמו שאתה אומר? העניין של התחזוקה השוטפת הוא חובה. הוא חובה. הוא חובה על המערכת, ואנחנו צריכים לראות איך אנחנו מוודאים שגם זה נעשה ונאכף. לגבי הנושא של שחייה וטביעה של ילדים, לצערי הרב – חשוב שגם זה ייאמר – זה קורה לא רק בחופים ולא רק בבריכות שחייה ציבוריות. זה קורה גם בבריכות פרטיות בבתים. זה קורה אפילו במאגר מים – בגיגית שמשאירים ללא השגחה בחצר ובטוחים שזה משהו תמים לחלוטין. לפני רגע שטפו עם זה את הבית, ילד יכול - - -
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
אני חושב שצריך להפריד את זה. את התאונות בספירה הפרטית צריך להפריד לדיון מיוחד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מפרידה לגמרי, אבל חשוב לי שגם זה ייאמר. אם אנחנו כבר מעלים את זה, שזה ייאמר עד הסוף. תודה רבה על העלאת הנושא. חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני אעשה את זה קצר. קודם כל, אני בהחלט מסכימה עם הדברים של חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה. אני מגיעה בסוג של ייאוש למאבק הבלתי נגמר בנושא הצללת גני המשחקים, שכבר היו אמורות להיחתם התקנות, כמו בנושא הבריכות שלך, שכבר היו אמורות להיות התקנות. בכל פעם אנחנו אומרות לעצמנו הנה, זה עוד רגע. בגלל זה אני סביב היזמה לשינוי מנגנוני החקיקה, או תהליכי כמות החקיקה שמוגשת. אני אמרתי אין מה לעשות, עם כל הבעיה של ערבוב הרשויות, צריכה להיות כאן מחלקה שמטפלת בנושא של תקנות. לא יכול להיות שחברי הכנסת יידרשו להגיש חוקים במקומות שהם מבינים בעצמם שהיה יותר ראוי שזה יהיה בחקיקת משנה. אבל אז, כשאנחנו מגישים מה שראוי שיהיה בחקיקת משנה בחקיקה ראשית, לא נותנים לנו להעביר אותה.

קיבלתי אתמול פנייה שבאופן די מדהים ביקשו ממני להישאר בעילום שם. אחת הערים במרכז – אחת הערים החזקות במרכז, אגב, זה דבר מדהים. אני הרבה פעמים מדברת על הפער בין הפריפריה למרכז, אבל גיליתי לתדהמתי שבעיר עשירה במרכז אין גני משחקים מוצללים. זה דבר מטורף. עכשיו אני מנסה להגיע לדין ודברים עם ראש העיר שיעשה איזשהו מהלך מרוכז, שבכל שכונה תהיה לפחות גינת משחקים אחת מוצללת. אני אומרת לך שזה פשוט נורא ואיום. ואני, שניסיתי ללכת ולחבר – יש פה מישהו מהשלטון המקומי היום? לא. הלכתי וניסיתי לחבר את זה עם השלטון המקומי, שאני מעריכה את העלויות שמוטלות עליהם בכל מיני דברים ובכל מיני רגולציות. היום חברתי ואני מעבירות הצעת חוק חשובה בנושא הצהרונים. אני משתדלת להיות מחושבת ברגולציה שאנחנו מעבירות. אבל פה לא יכול להיות שרק אנחנו רואים את הסכנה שיש לילדים של כולנו באי-הצללה, באי-גידור של בריכות. שלא נדע, לצערנו, אסונות קורים לא רק בגנים ציבוריים, אלא גם בגני ילדים.

בסופו של דבר אנחנו לא יכולות למצוא את עצמנו מגיעות שוב לדיון בשנה הבאה כשאנחנו נמצאות באותו מצב. אנחנו צריכות להחליט מה אנחנו עושות בעניין הזה. את יודעת משהו, גברתי, בטיחות הילדים שלנו, בעיני – לפעמים זה מצריך שביתה. אנחנו צריכות להחליט איזה סוג של שביתה. האם אנחנו נשבות בגן משחקים פה בירושלים שאינו מוצלל? אני לא יודעת מה, אבל המחאה הציבורית חייבת להישמע בקול רם וברור. אני לא רוצה לראות ילד של אף אחד מאתנו נכווה ממגלשה חמה מדי, מנדנדה רותחת, וגם, לצערי, מתקרב לאיזושהי בריכה ופתאום מוצאים ילד ללא רוח חיים. אני חושבת שכולנו, כל מי שיושב סביב השולחן הזה, עשינו משהו בשנתיים האחרונות במובן הזה שזה מהדהד. יש קול, מתעסקים עם זה, אבל עדיין האסונות קורים, עדיין אנחנו קוראות הצילו. אני מוכרחה להגיד, ואני מודה לכל מי שנמצא כאן היום, אני מרגישה טיפה פחות לבד גם כשאני אתך וגם כשאני עם החברים שסביב השולחן הזה. הדעת אינה נותנת שאנחנו נמשיך באותו מצב. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין. אני רוצה להתחבר לדברים שלך ואפילו להוסיף. אני חושבת שהסיפור של ההצללה, שאני יודעת שהוא בנפשך, ואני יודעת שאת לא מרפה, צריך להיות באינטגריטי הפנימי של כל ראש רשות. ראשי הרשויות לא צריכים לחכות לחקיקה כדי להגן על הילדים שלהם במקום הכי פשוט. אנחנו דיברנו על צל טבעי. אמרנו שיעשו את זה איך שהם רוצים – שיעשו את זה בצורה טבעית, בקירוי מלאכותי, איך שהם רוצים. אני רוצה להגיד לך שאני מסיירת בהרבה מקומות, בגלל הרגישות לנושא, ואני רואה שיש מקומות שבהם כן בחרו לעשות הצללה, אף אחד לא חיכה שמישהו יכפה את זה עליו. אני מקווה שבדיאלוג הזה, עד שאנחנו נשלים את כל ההליכים – ואני מקווה שיתאפסו על עצמם גם במשרד המשפטים וגם במינהל התכנון, וכבר יעשו את הצעד הזה – שראשי הרשויות ייקחו אחריות על הילדים גם בגני השעשועים ויקדמו את הנושא. אנחנו נעבור לארגון בטרם ואחר-כך נמשיך עם חברי הכנסת. בבקשה.
אביטל אפל פנקס
תודה רבה. קודם כל, תודה רבה. אנחנו מרגישים שהוועדה הזו היא בית לבטיחות ילדים, לא רק ארגון בטרם. תודה רבה, חבר הכנסת זחאלקה, גם על זה ששנה אחרי שנה אתה מעלה את הנושא הזה. כשאנחנו מסתכלים על נתוני הקיץ, מבחינת היפגעויות קשות ותמותה, אנחנו רואים ששני הגורמים העיקריים הם תאונות דרכים וטביעות. בשנה שעברה 25 משפחות איבדו את היקר להן מכול בחופשת הקיץ, בין ה-21 ביוני עד סוף אוגוסט. 25 משפחות – 11 כתוצאה מתאונות דרכים, 10 כתוצאה מטביעות. כמו שנאמר פה בנושא הטביעות, היו עוד כמעט 40 מקרים של טביעות באותה שנה שלא הסתיימו במוות, אבל הרוב אנחנו יודעים שזו היפגעות שהתוצאות שלה הן חמורות מאוד. הרבה מהילדים נותרים במצב שמוגדר צמח בעקבות הטביעות הללו.

בקשר לגני שעשועים – גני שעשועים הם מקום חשוב מאוד להתפתחות של הילד. במקום שהילדים יהיו ברחוב ויפגעו מרכבים, הם אמורים למצוא מקום שבו הם יכולים ליפול באופן בטוח, לנסות שיווי משקל ולשחק באופן שמפתח אותם. אנחנו יודעים שהחקיקה שנעשתה בנושא היא חקיקה מקיפה מאוד מבחינת ההקמה על-פי תקן וגם התחזוקה. מ-2008 יש צו שמורה לרשויות המקומיות לעשות הליך משמעותי מאוד וסדור של תחזוקה של המתקנים האלה. הן מחויבות על-פי חוק. עוד מעט מכון התקנים יציג את הנתונים. אותן רשויות שאינן עומדות באותו תו תקן – אנחנו רואים את זה בצורה חמורה מאוד, כי אותו מקום של מתקני משחקים, שהוא כל-כך חשוב, חייב להיות מקום בטוח לאותם ילדים. הרבה פעמים כשאנחנו מסתכלים על התאונות האלה, הורה לא יודע בעין אם המתקן הוא בטוח או לא בטוח. למשל מרווח של לכידת ראש – אני לא יודעת להגיד שזה מקום מסוכן, מה שממומחה ממכון התקנים ומי שעבר אצלם את הקורסים יודע לומר. לכן אנחנו מצטרפים לקריאה מול אותן רשויות שאינן עומדות בחוק לוודא איך יכול להיות שמאז 2008 עדיין הן לא עומדות בחוק, והנתונים כאן הם לא טובים.

בקשר למתקני ספורט – אני יודעת שהיה הליך מול משרד הספורט כדי שגם הם יכנסו לאותו הליך סדור כמו מתקני המשחקים. אני לא יודעת מדוע, אבל לפי דעתי זה לא נמצא באותו מקום, וחבל, כי אנחנו רואים בשנים האחרונות יותר מקרים של תמותה ממתקני ספורט כמו עמוד כדורסל או שערי כדורגל שנופלים מאשר תמותה במתקני משחקים, ששם ההליך הוא כבר הרבה יותר סדור. אני רוצה שאנחנו נשים לב לטרנדים חדשים. מבתי החולים פונים אלינו המון על כל נושא מתחמי הטרמפולינות. במתחמי הטרמפולינות, וגם בטרמפולינה בבית – אגב, אנחנו רואים היפגעויות קשות יותר בטרמפולינות בבית, אבל יש גם מתחמים. בכל קיץ פונים אלינו מבתי החולים בקריאה לעשות משהו בנושא.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
של פציעות במתחמים?
אביטל אפל פנקס
על המתחמים. שניידר למשל, עכשיו, אחרי פסח, פנו אלינו ואמרו לנו היה אפשר להעביר אוטובוס ישר מאותו מתחם טרמפולינות אלינו. צריך לשים לב גם לנושא הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - - של ילדים שקופצים, זה ראשים שמתנגשים אחד עם השני.
אביטל אפל פנקס
בעיקר זה מה שקורה, שילדים על אותו מתחם קופצים ביחד ופוגעים אחד בשני. זו הפגיעה הכי שכיחה. עוד דבר אחד אחרון, אני יודעת - - -
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
- - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
טרמפולינה בבית זה גם לא בטיחותי.
אביטל אפל פנקס
זה גם לא בטיחותי.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
שלא תנוח.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
לא נחה דעתי, אני דווקא מודאג.
אביטל אפל פנקס
דבר אחרון, אם אנחנו מדברים על האחריות של אותן רשויות מקומיות – אני יודעת שעכשיו, לקראת חופשת הקיץ, יש רשויות מקומיות שמקימות מתחמים זמניים של פארקים, מתחמי טרמפולינה. בשנה שעברה היו לנו תלונות, גילינו על מקום אחד שלא פועל על-פי רישוי עסק.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
אל תשכחי את הקייטנות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
והם מחויבים ברישוי, נכון?
אביטל אפל פנקס
הם מחויבים, נכון. פנה אלינו הורה שהבת שלו נפגעה באותו מתחם ואמר לנו שהמתחם לא עומד ברישוי עסק. אחרי בדיקה ראינו שהוא צודק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לפנות להורים שלא יחכו שהילד יפגע ואז יבדקו אם יש רישוי או אין רישוי, אלא שמראש לא ייכנסו למקומות שבהם אין רישוי.
אביטל אפל פנקס
הבעיה היא שהורה לרוב לא יודע אם יש רישוי או לא, וזה המקום של הרשות המקומית לקחת אחריות. אנחנו לא רואים את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, זה גם וגם וגם. אבל אני רוצה שאנחנו לא נשאיר את זה רק לגוף אחד, אני רוצה שכולנו נהיה עם יד על הדופק.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
זה רעיון, מה שבשיח עלה. כשדיברת, עלה לי הרעיון להציב שלט במקום ברור, שלמקום הזה יש רישיון. אני חושב שזה יכניס את המקומות שאין להם רישיון – שכולם יודעים, זה מעלה את זה. במקום בולט, בכניסה למתקן, שיוצב שלט שיש לו רישיון. כמו שעושים במעליות – המעלית נבדקה בתאריך כך וכך. שיהיה גם את השלט הזה. אני מבטיח לכם שאם יוצבו שלטים כאלה, אם תהיה תקנה כזאת, תהיה כפייה של החוק בנושא הזה ותקנה, זה יכול לשנות את המצב באופן יסודי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה. רשמתי.
אביטל אפל פנקס
אני רק אסיים. במתקני משחקים יש חובה בגני השעשועים לשים שלט, והרבה פעמים זה עוזר. הרבה הורים שפונים אלינו, אנחנו אומרים להם שימו לב אם עברה שנה מאז הבדיקה, כי ברשויות שבהן תו התקן פועל כהלכה הם עושים את זה. הבעיה היא כל אותן רשויות שלא פועלות על-פי חוק.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
מי שבדק שם שלט, מי שלא בדק לא שם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש פה מישהו ממשרד המשפטים? זה פלילי אם הם לא אוכפים את זה? אם הרשויות לא בודקות בכל שנה? מה אומר החוק? יש נציג של משרד המשפטים, מישהו שמכיר? צריך לבדוק את זה. מעניין לבדוק אם זו עבירה פלילית, איזה סנקציות יש. יש נציג של משרד הכלכלה? אתה יודע מה אומר החוק, אם רשות מקימה מתקן?
בוריס סולטנוביץ
בתקן לא מוגדרת אחריות, כתוב מה צריך להיות. צריך להיות היתר לתו תקן בכל שנה, חידוש תו התקן, בדיקה שנתית, בדיקה חודשית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואם הם לא עושים את זה?
בוריס סולטנוביץ
אז אנחנו עובדים מול אותה מועצה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה ברמה של המלצה או ברמה של סנקציה?
בוריס סולטנוביץ
אנחנו דורשים לסגור את המגרש אם אנחנו יודעים שהמגרש לא עבר בדיקה שנתית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
והיה והרשות לא סוגרת ומגיעות תלונות? אין אכיפה של זה ברמה של סנקציה כזו או אחרת?
בוריס סולטנוביץ
עד היום אני לא נתקלתי שאם אנחנו פונים לעירייה או למועצה לסגור או לתקן לא קיבלנו לפה או לשם – או שסוגרים ומפרקים את המתקן. אם זה בלתי אפשרי לתיקון לא מתקנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז איך יוצא שאם אנחנו נסתובב, נצא עכשיו לסיור, לאו דווקא בירושלים, בעוד מקומות, אנחנו נראה הרבה מאוד גנים שבלי להיות מומחים לדבר, אין שאלה שהם לא מתוחזקים ואין שאלה שהם לא תקניים? בלי שאנחנו מומחים.
בוריס סולטנוביץ
התשובה פשוטה מאוד, שיש רק מהנדס אחד שלנו שאחראי על כל המתקנים בארץ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש מהנדס אחד בארץ שאחראי על כל המתקנים? אפשר לוותר עליו. באמת אני אומרת, חבל על הכסף שמשלמים לו. הוא בחיים לא יגיע לבדוק את כל המתקנים.
בוריס סולטנוביץ
זה יותר טוב מכלום, אבל אלה הנתונים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה כלום. אחד זה כלום.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
מה תפקידו של אותו מהנדס?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
תפקידו לכתוב את הדוח אחרי התאונה.
בוריס סולטנוביץ
הוא מפקח אחראי על מתקני - - -
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
הוא המפקח?
קריאה
הוא אפילו לא יכול להסתכל על הדוחות אם הוא בן אדם אחד.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא, הוא רק בודק את הדוח אחרי שיש את התאונה עצמה. זה הזמן שיש לו.
בוריס סולטנוביץ
לא, הוא גם יוצא לשטח, הוא עושה הזמנות.
קריאה
הוא עושה הכול חוץ מלפקח. איך הוא יכול לפקח? אם הוא יקבל דוח של אפילו 20 גנים ביום, הוא לא יצליח לעמוד בזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עזוב, חבל על הזמן שאנחנו מבזבזים בוועדה על זה. הרי ברור שהוא לא יכול לעשות את זה.
קריאה
אולי לבקש להביא את אותו מהנדס.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לו צוותים שיוצאים ומפקחים, או שהוא אמור לצאת ולפקח?
בוריס סולטנוביץ
לא, הוא ומפקח נוסף מתחום אחר.
תמי ברנע
הוא אמור לצאת לכל גן שעשועים בארץ?
בוריס סולטנוביץ
אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם מכון התקנים. אם לא, הוא לבד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מכון התקנים יוצא לשטח לעשות בדיקות?
בוריס סולטנוביץ
התשובה היא כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כמה? הוקם גן בקריית שמונה – יסלח לי ראש העיר של קריית שמונה. אגב, הגן אצלנו חודש והכול בסדר, לא יאשימו אותי בכלום. בכוונה אני אומרת – קריית שמונה זה רחוק. בכל כמה זמן הוא מגיע לשם לראות שהכול תקין?
קריאה
אני אחלק את התשובה אחרת.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
לפני שאתה מתחיל, אתה אמרת שיש מהנדס אחד.
בוריס סולטנוביץ
אחראי תחום.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
אמרת שיש אתו אדם נוסף. מיהו?
בוריס סולטנוביץ
המנהל שלו, זה אני.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
אתה האדם הנוסף?
בוריס סולטנוביץ
כן.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
ומה תפקיד כבודו?
בוריס סולטנוביץ
אני מנהל תחום בנייה, כולל מתקני משחקים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא משנה, שניים זה טיפה בים. חשוב לי לשמוע ממכון התקנים, חבר הכנסת זחאלקה. אני מחפשת את הישועה. אולי אני אמצא אותה.
טל כהנא
שלום, שמי טל כהנא, אני אחראי על התחום של מתקני משחקים במכון התקנים. אני אתן רקע, ואני אגע עוד רגע בנושא עצמו. החוק, למעשה הצו, תקף בערך עשור. הוא מחייב שמתקני משחקים יהיו תחת פיקוח של מכון התקנים. במסגרת הצו הזה יש את החובה של מי שמחזיק את המתקנים לתחזק את המתקנים שנמצאים ברשותו בצורה יעילה. נכון להיום, לאחר עשור, יש כ-118 רשויות בתו תקן מתוך סדר גודל של 250 רשויות.
קריאה
253.
טל כהנא
סך כל האתרים שנמצאים בתו תקן – יש למעלה מ-10,400 ומשהו אתרים בתו תקן. על אותם אתרים אנחנו יכולים להגיד בבטחה שהתהליך שקיים שם הוא תהליך של פיקוח, וידוי ומניעת שימוש במידה שיש ליקויים שאי-אפשר לתקן אותם מידית.
קריאה
אבל זה לא דורש הצללה. הצללה זה לא חלק מזה.
קריאה
זה לא קשור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה חלק מהמפרט, אם אתה רוצה, תשים, אם אתה לא רוצה, אל תשים. לרוב הם לא מבזבזים על זה את הכסף, שמים עוד נדנדה.
טל כהנא
מתוך הנתונים שאני ליקטתי לקראת הוועדה – אחר-כך אני אעביר אליכם את הריכוז הזה – התמונה מצביעה על דבר כזה: בתקופה שבין 2016-2012 באותם אתרים שהיה תו תקן, אחוז ההתאמה, הבטיחות של הגן, שהוא מתאים לדרישות, זה סדר גודל של 90% ומשהו. בערך 9%-8% היו ליקויים שאינם מסכנים את המשתמש באופן מידי. וגם כאשר היו, באו וטיפלו בדבר הזה באופן מידי. באותן שנים, באותם מקומות שאנחנו התבקשנו לעשות בדיקות על-ידי משרד הכלכלה – לדוגמה, בשנת 2015 עשינו כ-120 בדיקות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רק במקומות שהם בתקן, או בכלל?
טל כהנא
בכלל. זה כלל גם כאלה שבתקן וגם כאלה שלא בתקן. באותם מקומות שהיו – בעיקר אלה שלא היו בתקן – התמונה היא הפוכה, סדר גודל של 90% עם ליקויים שמסכנים חיים מידית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני רוצה שתסביר לי. אני רוצה להבין מבחינת החוק, מה קורה עם הרשויות שהן לא בתקן? אנחנו פשוט מקבלים אותן כחלק מאיזשהו פילוח בטבלה – יש מי שבתקן, מי שלא, וכולם חיים עם זה בשלום? זאת שאלה אחת. שאלה שנייה, כבר ראיתם בגנים האלה שהם לא בתקן, שהם בעלי סכנת חיים מידית מבחינת השימוש בהם. מה עושים – מסמנים אותם כמסכני חיים, מעבירים את הדיווח וממשיכים הלאה, או שהחוק מפעיל איזושהי סנקציה כלפי אותן רשויות?
טל כהנא
אני אתחיל קודם כל עם מידע, מידע נגיש לציבור. באתר של מכון התקנים יש את האפשרות בשתיים או שלוש פעולות קצרות לקבל את המידע – אם הרשות שלך נמצאת בתו תקן, ואם הגן שנמצא ליד הבית שלך הוא בתו תקן. נכון, תהליך הפיקוח דורש שיהיה את השלט של האתר. שלט האתר כולל, בין היתר, את הסמל של תו תקן בגודל של 10X10. ברוב המקרים אנחנו יודעים שבמקומות שיש תו תקן יש שלט, ולכן במקומות שאין תו תקן לא יהיה שלט ולא יהיה את הלחץ הציבורי. לגבי מידע, כאשר אנחנו יודעים על גן שאנחנו בדקנו והוא לא נמצא בתו תקן ויש את הליקויים, אנחנו מעבירים את המידע באופן מידי למשרד הכלכלה, ומשרד הכלכלה פועל עם הצעדים שלו לתהליך. עד כמה שאני יודע, יש שם תהליך שנקרא זימון לקראת נקיטת שימוע. בוריס אמור לתת הסבר רחב יותר מה נעשה. בזה המידע שלי על מה שננקט שם מסתכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוריס, כמה שימועים נפתחו?
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
הוא אמר נתון מזעזע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, ש-90% מאלה שהם לא בתקן הם מסכני חיים.
קריאה
איזה צעדים ננקטו נגד אלה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא ננקטו. עכשיו אני פונה לבוריס. תאמינו לי, אני עוקבת אחרי כל מילה שיוצאת, עם הנשימות באמצע.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
מה אחוז המתקנים בארץ שבתו תקן? מה האחוז?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא אמר, זה יוצא כ-50%. אמרת 100 ומשהו אל מול 253.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
לא, זה הרשויות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, 50%.
טל כהנא
קשה לי להגיד לך כמה מתקנים יש, כי אני לא יודע כמה מתקנים יש בכל רחבי הארץ. אני יכול לתת נתון שלדעתי לחלק מחברי הוועדה תהיה את התשובה כאן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נקבל את זה כתוב במפורש.
טל כהנא
אפשר לדעת כמה מוסדות חינוך יש בארץ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אנחנו רוצים לדעת על מתקני שעשועים ציבוריים.
טל כהנא
כרגע במוסדות חינוך יש רק 5,200 בתו תקן. אני מעריך שיש - - -
קריאה
5,000 מוסדות חינוך?
טל כהנא
גני ילדים, כך שאם יש אשכול של שלוש חצרות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בקיצור, לא כולם.
קריאה
יש עוד 4,000 בתי ספר.
טל כהנא
זה כולל גם בתי ספר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לשאול את בוריס, אני לא רוצה שאנחנו נוותר על זה. בוריס, כמה שימועים היו כנגד רשויות? חשוב לי לדעת.
בוריס סולטנוביץ
בכל מקרה שקיבלנו הודעה שקיימת מועצה או עירייה בלי היתר לתו תקן שנתי, מיד אנחנו מפעילים את השימוע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כמה היו?
בוריס סולטנוביץ
לא הכנתי את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אני מבקשת ממשרד הכלכלה לקבל - - -
קריאה
מה היו התוצאות?
בוריס סולטנוביץ
התוצאות היו חד משמעיות – או שהעירייה סוגרת את המתקן, מפרקת - - -
קריאה
יש סנקציות, כמו שחברת הכנסת אמרה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין סנקציות.
קריאה
או קנסות, או משהו. אז צריך לעשות איזשהו משהו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבקשת ממשרד הכלכלה – אני אומר את זה גם בסיכום – להעביר לי נתונים כמה שימועים היו בשנים האחרונות בפילוח של השנים כדי לראות מה המגמה אל מול הרשויות. אני מבקשת, אפס סובלנות כלפי רשויות שלא מוודאות שהמתקנים שבשטחן תקינים. תקינים לפי מכון התקנים, לא לפי מכון התקנים – אני רוצה שהמתקנים יהיו בטיחותיים. עכשיו שמוליק הולך עם הילד שלו, ראה גן שעשועים, הוא לא ייכנס למחשב ויחפש באתר של משרד הכלכלה אם יש לו תקינה או שאין לו תקינה. הרשויות מבחינתי חייבות לקחת אחריות על מה שנמצא בשטחן, ואני באה משם אז אני מרשה לעצמי לומר את זה. אני רוצה לדעת כמה שימועים נעשים אל מול הרשויות האלה. תודה רבה. חבר הכנסת ג'מעה ואחר-כך עבד אלחכים.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
תודה, גברתי. קודם כל, אני שמח שזה מתחבר לנושא שאני התעסקתי בו בוועדה הקודמת. זה עושה לי טוב, לכיוון שאני רוצה להגיע למצב שתהיה היפגעות של ילדים אפס. זו החתירה שלי. טוב שהעלה ד"ר ג'מאל זחאלקה עכשיו את הנושא, טוב שעשה כך בזמן החופש. אני חושב שדווקא התזמון מתאים מאוד. לגבי המועצות והפיקוח על הנושא – הייתי חבר מועצה, ואני אומר לך, אין פיקוח. באחריות. העניין של ההצללה, אם תיקחי את המועצות למשל בנגב, מה שאני מכיר, אפילו למתקן אחד אין הצללה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עומד לי על הלשון לשאול אותך אם אתה הצללת כשהיית ראש מועצה.
ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת)
לא הייתי ראש מועצה, הייתי חבר מועצה. הייתי באופוזיציה. לדעתי המהנדס של המועצה צריך להיות האחראי הישיר. גם המתקנים שהוא דיבר עליהם, ברוב המועצות שלנו הם לא תקינים, לא לפי תקן. השאלה הכי חשובה – האם יש קריטריונים ברורים היום מהו מתקן תקני ומהו מתקן לא תקני? אנחנו בוועדה צריכים לקבוע מה הקריטריונים ולאן אנחנו רוצים להגיע. אם החתירה שלנו היא להגיע להיפגעות אפס, צריך להיות ברור שגם המהנדס צריך לתת תשובות וגם איש הבטיחות. היום יש כמעט בכל מועצה איש בטיחות. מה הוא עושה בכיוון של המתקנים, או מה הוא לא עושה? לדעתי זה דבר חשוב מאוד וחשוב לעשות את הדבר עם ההפעלה של המתקנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה על הדברים. אני מסכימה עם כל מילה – גם המהנדס, ובכלל, יש ראש רשות, כולם צריכים לקחת אחריות. תודה רבה לחבר הכנסת ג'מעה. חבר הכנסת עבד אלחכים חאג' יחיא.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני אתחיל מזה שאני בשני כובעים – חוץ מזה שאני חבר כנסת, אני הייתי ראש עיר ואני מהנדס.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא יודעת אם זה טוב שאמרת את זה. עכשיו אתה תגיד – אתה הצללת? אתה בדקת את גני השעשועים?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
רגע. לפני יותר מעשר שנים הייתי ראש עיר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא פטור.
קריאה
אז לא היו גני משחקים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
עזוב, זה כבר משהו אחר. אני אדבר יותר מהמצב של האחריות. קודם כל, האחריות בתוך הרשות בראש ובראשונה היא אחריות של מהנדס העיר וראש העיר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חד משמעית.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זו אחריות חד משמעית של מהנדס העיר, ולכן הייתי רוצה לראות את אנשי השלטון המקומי. אני חושב שאת זה צריך להדגיש. העניין של הבדיקה התקופתית – לרוב לא עושים בדיקה תקופתית. ביישובים הערביים יש משהו שהוא חמור יותר. בתקופה האחרונה שלי כמהנדס ניהלתי פרויקטים, ובין היתר, היה הקמת גני משחקים וחידושם. כל הנושא של הגומי במקום החול ומתקנים חדשים. לרוב, במקום לזרוק את המתקנים הישנים ולשלם עליהם, היו מעבירים אותם ליישובים הערביים כי אין להם משחקים. אז משחק שהוציאו משימוש עובר ליישוב הערבי, אף אחד לא בודק אותו. כשפירקו אותו לא בודקים אם הוא היה בסדר או לא היה בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שראש הרשות יגיד לא בבית ספרי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כי אין לו מקום אחר ואין לו תקציב, אבל אני לא אדון בזה. אני דן היום בבטיחות. לכן לפחות ביום שמביאים אותו, מישהו בתקן צריך להוציא חוזר לכל היישובים, לחייב אותם ולהסביר להם את האחריות האישית עליהם. יש עוד נקודה. בשעה טובה, בשבוע הבא יש לנו חג. בחגים יש את אלה שמביאים מתנפחים ומשחקים, הם זמניים. אף אחד לא בודק אותם. לפני כשלושה חודשים, אם אני לא טועה, שני תושבי טייבה נפגעו במקום כזה, במשחקים מתנפחים ונפצעו קשה. למה? כי הוא קפץ ונפל במקום אחר. יש נקודה אחרונה שאני אעלה אותה, גם האחריות של המשפחה, של ההורים, של הבוגרים שמלווים את הילדים. יש הרבה מתקנים שרשום שאסור שהילד יהיה לבד, שהוא צריך להיות בליווי מבוגר. גם בזה מזניחים. אנחנו צריכים לפנות למשפחות שייקחו את האחריות שלהן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חד משמעית. תודה רבה.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
יש נוהל השמדה של מתקנים? אני העליתי את הנושא זה. אני רוצה לשמוע ממנו אם יש נוהל השמדה של מתקנים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא, זה צו סגירה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת זחאלקה, אני רוצה להגיד לך משהו. הוא אומר שהרשות מקבלת כי אין כסף. אם המחיר הוא שלא יהיה מתקן בכלל או שיהיה מתקן שמסכן חיים, שלא יהיה מתקן בכלל.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זה בדיוק מה שאמרתי. זה בדיוק מה שאמרתי. זה בדיוק מה שאמרתי.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
אני העליתי טענה שזורקים בכל מיני מקומות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה היה ברור, ואז ילדים רואים את זה וחושבים שמותר להם לשחק.
זאב גולדבלט
שמים את זה כדי לצאת ידי חובה, שמים מתקן, ואז ילדים נהרגים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לתת לכולם להספיק לדבר. בוריס, אני מיד אחזור אליך. זאב, בבקשה. אחר-כך חבר הכנסת מסעוד גנאים.
זאב גולדבלט
זאב גולדבלט, מנכ"ל פורום ועדי ההורים היישוביים. המוכנות הבטיחותית של מתקני משחקים בכלל, ובפרט לפני היציאה לחופשת הקיץ, היא חובה מוסרית, ערכית וקריטית כי אי-הקפדה על כך עולה בחיי אדם. ולא סתם חיי אדם, אלא חיי ילדים תמימים. המשמעות של זה היא הרס משפחות שלמות. זה לא שרק הילד נהרג, שזה חמור בפני עצמו, כל המשפחה נהרסת כתוצאה מזה כי אותם הורים שהביאו את הילד לאותו מתקן ורואים את זה קורה לנגד עיניהם – אי-אפשר למחוק את זה. זה אבוד. אחרי זה הם נושאים את האשם כי הם הביאו את הילד הקטן למקום. אני קורא לוועדה בפרט ולכנסת ישראל בכלל להפוך את חובת הרשויות בנושא זה לחלק מהחוק הפלילי. להגדיר את ראשי הרשויות עצמם – לא את המהנדס, את ראש הרשות עצמו – כבעל חובה פלילית לבטיחות המתקנים במרחב הרשות שלו. אין לי ספק שברגע שתעשו את זה הדברים ישתנו. כי כל זמן שאיזה מהנדס אחראי ויש לו חובה, הוא פקיד. ברגע שראש הרשות ירגיש את זה על בשרו זה ישתנה. בבתי ספר אחת לשנה חייבים לבדוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בודקים? לא חשוב כי זה לא הנושא של הדיון.
זאב גולדבלט
לפחות בגבעתיים – איפה שאני הייתי יו"ר וידאתי שבודקים לפחות אחת לשנה, כולל בחינה של עומסים על מתקני הכדורסל למיניהם. בתל אביב אני יודע שגם התחילו אחרי שקרה אסון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא חשוב, אני רוצה שנתכנס לציבוריים כי שם זה לגמרי פרוץ. אם בבית ספר אנחנו שואלים את השאלה, אז שם זה פרוץ.
זאב גולדבלט
נכון מאוד. בדיוק מה שאמרתי, אני מבקש שאותה חובת בדיקה – איטית, אחת ל- – שקיימת במוסדות חינוך תתקיים גם בפארקים ובגנים ציבוריים. בזה אני מכוון לדעתך. אני חושב שהפיכת החובה הזאת לחובה שיש בה ענישה פלילית עשויה לשפר את המצב בצורה דרמטית. ותזכרו, אנחנו מדברים על ילדים קטנים, וזה לא משנה מאיזה דת, גזע או לאום, אלו ילדים קטנים וחובתנו להגן עליהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מסכימה עם כל מילה.
פז כהן
תרשי לי עוד מילה בשם הפורום. אנחנו מבקשים שהוועדה תפנה למרכז השלטון המקומי בבקשה שיוציא הנחיות לכל ראשי הרשויות שיעשו בדיקה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יהיה. תודה רבה.
זאב גולדבלט
מי שדיבר הוא פז כהן. הוא יושב-ראש הפורום.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
גברתי יושבת-הראש, אני לא אאריך בדבריי. אני מודה לחברי, חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה על הנושא שהוא חשוב מאוד משום שאנחנו עדים לכמות ולאחוז הגבוה של היפגעות ילדים – אם זה בתאונות, אם זה בלי כוונה. לכן צריכים לוודא שכל מרחב שבו נמצא ילד יהיה מרחב בטוח לו ולשלמותו הגופנית, הנפשית והכול. העניין של המתקנים והמשחקים הוא חשוב מאוד, במיוחד בתקופת החופש הגדול או החגים. לכן, לפי דעתי, צריך לוודא שכל המתקנים האלה אכן תקינים ובטוחים. אני מצטרף לאלה שדיברו על חיוב ראשי הרשויות בעניין הזה משום שבתחום שיפוטו, בתחום העירייה או הכפר שלו, הוא צריך לוודא שאכן כל מתקן שהוא מציב שם כדי שהילדים ישחקו יהיה בטוח כדי שהם לא יפגעו. כפי שאמרת, מתקנים שהם לא תקינים ולא בטיחותיים, עדיף שלא יהיו שם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לך, חבר הכנסת מסעוד גנאים. חבר הכנסת מקלב, תרצה להתייחס?
אורי מקלב (יהדות התורה)
רק בדקה, אני יודע שהזמן קצר. אני לא יודע את הנתונים, אבל אין לי ספק שאנחנו לא יודעים את כל הנתונים על פגיעות במספרים שיש ממתקני משחקים. יש הרבה פגיעות, אני לא יודע מי אוסף אותם, כמה, ואם הנתונים כתובים או מצוינים. אין לי ספק שהרבה מהפגיעות לא ידועות.
קריאה
רק מה שמגיע לבתי החולים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
או לחדרי מיון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
עד לבתי החולים יש הרבה פגיעות. אני יודע מנכד שנפגע ממתקן שהוא סבל הרבה, אבל זה לא הגיע – משך זמן, ועוד פעמים שהחליפו ועוד פעם בקופת חולים, ועוד פעם זיהום. בסופו של דבר מה שצף בינינו, אנחנו רואים פגיעות גם ממתקנים שהיו תקניים. מתקן שהגיע כמתקן תקני, אבל הוא הפך עם הזמן, עם המשחקים, עם בלאי מסוים – עד שהרשות המקומית יודעת מזה, אני מדבר על מתקנים במקומות ציבוריים, לוקח זמן. לא כל מי שנפגע, עוד ילד נפגע ועוד ילד נפגע, מיד יש טלפון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל הרשות צריכה לסייר. היא צריכה לעבור ולראות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה נכון שהיום הרבה רשויות ערות יותר לדבר הזה וגם יש יותר אחריות. את רואה שאת מגיעה לגן משחקים והוציאו מתקן. ברגע שיש רק תקלה קטנה, יש דיווח, הוא לא רוצה אחריות, מי שאחראי לכך, מנהל המחלקה, והוא מוציא את זה. אתה רואה קרחות כאלה במתקנים, מתקנים תקניים, הם לא מתקנים זולים, הם מתקנים יקרים. לא ידעתי שמדובר במאות אלפי שקלים. מתקן שהיה נראה לי מתקן כיבוי אש שנקרא כבאית, מתקן כזה עולה 750,000 שקל. אני אומר נכון? אתם לא מתמצאים, אבל סכומים גדולים מאוד. לכן נכון לעשות סנכרון בין המתקנים שמתבלים, חוץ מאשר מתקן לא תקין – וזה דבר נורא, שמתקן תקין עובר לרשות ענייה יותר ושם הוא הופך לשמיש. גם במקומות שיש, צריך לדעת שיש פער ולעקוב בעניין הזה. צריך לראות מי הגופים שאחראיים לזה, גם מבחינת הביקורת, גם מבחינת האחריות על הפיקוח השוטף. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, חבר הכנסת מקלב, על הדברים. יעקב, אבל במשפט. אחר-כך השלטון המקומי, שנמצא כאן, ואני אתן לבוריס לסיים.
יעקב בן יששכר
יעקב בן יששכר מהתנועה למען עתיד ילדנו. אני מציע שתי הצעות – אחת, עניין של מצלמות. כיום יש את פרויקט "סלע". עיריית תל אביב, העיריות החזקות, הכול אצלן מרושת. לא יכול להיות שבשעות הלילה יהיה ונדליזם, יהרסו את המתקנים, ויבואו הילדים בבוקר ויסבלו. דבר נוסף, עיריית תל אביב לדוגמה החליטה שהיא הופכת את זה גם למתקן משחקים וגם מתקנים לכלבים. למה? היא שמה מתקני שקיות. מי שבא עם הכלב ורוצה להוציא שקית כדי להשתמש בה צריך להיכנס עם הכלב לתוך המתקן, שיש בו ילדים. זה דבר שהוא גם לא תקין. אני חושב שבזה אפשר לעשות שינוי. כמו שגברתי אמרה, לבקש מהרשויות להביא מהנדסים או נציגי רשויות, לא נציג השלטון המקומי, דווקא מהרשויות החזקות, ולראות מה הם עשו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נציגי השלטון המקומי זה כולם.
יעקב בן יששכר
אבל את רואה שמגיעים גם ממכון התקנים ואומרים זה כולם ואין להם נתונים, ומגיע מהנדס אחד, אז הוא לא יכול לפקח. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לך, יעקב. עורכת דין לירון, בבקשה.
לירון אשל
גברתי, בקצרה. אני רק אגיד שזה לא פחות ממתסכל. בדומה לגברתי, אנחנו נודדים לאחרונה בדיונים ואנחנו נחשפים לכך שהמקומות שאמורים להיות גן העדן של הילדים – בתי ספר, בריכות וגני משחקים – הופכים – אני אקצין ואגיד – למלכודת מוות, למקום של סיכון גבוה עבורם. אנחנו במהלך השנים – גם ד"ר קדמן עמד בקשר עם מכון התקנים, והעלינו את זה גם בוועדות, בדומה לגברתי. לא יתכן שכיום בנוגע להצללה, עניין ההצללה יהיה נתון לשיקול דעת הרשות. כמובן שיש כל מיני שיקולים תקציביים כאלה ואחרים. מבחינתנו אין מנוס אלא בהסדרה בחוק. אני מקווה מאוד שהדיון הבא בנושא לא יהיה, חלילה, דיון חירום, אחרי שכבר נגרם אסון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. השלטון המקומי, בקצרה על מה שהיה כאן. בסופו של דבר אנחנו דיברנו על חקיקה בנושא של הצללה, ואמרתי שמבחינתי זה צריך להיות באינטגריטי האישי של מי שמוביל את הרשויות. דיברנו על זה גם בעבר ויצא מכם מסמך שמבקש מהרשויות כחלק מהמפרט של גני השעשועים לקחת בחשבון את ההצללה, גם אם מוותרים על נדנדה או שתיים. אנחנו דיברנו כאן על מי עוקב ומפקח, כמו שאמר חבר הכנסת מקלב, על כך שהמתקנים נשארים תקינים. כי גם אם הם יקבלו רישוי והכול יהיה טוב, מה קורה אחרי כמה חודשים, שנה, שנתיים, חמש? מי דואג לשלמותם של המתקנים, בטיחותם? בבקשה.
רות דיין מדר
מכון התקנים לא ענה על זה? טל, לא ענית?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מכון התקנים ענה שהם עוברים - - -
רות דיין מדר
יש תקן על הבדיקה, שמדי שנה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון. האם זה מנקה את הרשות המקומית ואת האחריות של ראש הרשות?
רות דיין מדר
לא, זה לא מנקה. הרשות משלמת לבודקים האלה שיבואו ויבדקו אותה, ואם יש לה ליקוי כזה או אחר, הרשות מיד מתקנת.
חנין זועבי (הרשימה המשותפת)
את בטוחה שזה פעם בשנה?
פז כהן
פעם בשנה. ופעם בשנה אין שחיקה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל זה לא הסיפור, של מכון התקנים.
רות דיין מדר
תנו לי להסביר. יש את המתקנים שצריכים להיות על-פי התקן. זה אחת. שתיים, יש את החובה שתהיה בדיקה אחת לתקופה. בטח טל יכול להגיד לכם בדיוק - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא ענה.
רות דיין מדר
ענה כמה לתקופה. מעבר לזה, מכון התקנים בודק את הבודקים כדי לראות שאכן המתקן תקין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יופי. מי שומר בשוטף?
רות דיין מדר
הרשויות המקומיות – זה האינטרס שלהן לשמור, פעמיים. פעם אחת – הן אלה שמקבלות את התביעה ראשונות, ופעם שנייה, אלו הילדים שלה. אולי קודם כל אלו הילדים שלה ואחר-כך הן אלה שמקבלות את התביעות. אני רוצה לומר לכם שמהנתונים שיש לנו, נתוני ההיפגעות הם לאו דווקא על המשחקים הישנים. דווקא במשחקים החדשים, שהם יותר אתגריים, כמו הסקייטפארק, ששם הילדים נופלים יותר ומתחככים – אנחנו מכירים את זה – שם יש יותר היפגעות של ילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לומר, את יודעת כמה ילדים נפגעים מכוויה בגלל שהם התיישבו על נדנדה רותחת, על מגלשה, או שהם הכניסו את הראש לאיזשהו מתקן שזזו בו הסורגים?
רות דיין מדר
כל הזמן יש. אם הייתם מנהלים את השיחה הזאת לפני שש שנים-שבע שנים, היינו במקום אחר לגמרי. היום אנחנו בגן עדן לעומת מה שהיה לפני שש או שבע שנים. תמיד יש מה להשתפר, תמיד יש מה לעשות, תמיד יש רשויות שהן יותר וחושבות קדימה, ואולי הן חושבות יותר מדי רחוק ושמות את השקית של הכלב במקום לא מתאים. צריך לפנות לעיריית תל אביב, אני אשמח לסייע לך בעניין. המערכת כבר מתפקדת. צריך לראות בשוליים מי לא מתפקד, איזה רשות לא מתפקדת?
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
איזה שוליים? 50% מהרשויות.
רות דיין מדר
מה שקרה, בגלל התקן, רשויות שלא עומדות בתקן הורידו מתקני משחק. זה מה שקרה במגזר הערבי ובמועצות האזוריות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה עדיף מאשר מתקן שהוא לא תקין.
רות דיין מדר
בסדר, אבל את יודעת לאן הם הולכים, למגרש הבנייה, ששם זה עוד יותר מסוכן. אבל זה דיון אחר.
פז כהן
או שהם הולכים למקומות אחרים.
רות דיין מדר
אני רוצה לומר מילה לגבי הצללה. עברה חקיקה, אם אני לא טועה. עברה חקיקה שמחייבת לשים הצללה בכל מתקן חדש, כך שמכאן קדימה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עוד לא עברה.
רות דיין מדר
עוד לא עברה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עוד לא עברה. אני התלבטתי אם להגיד את זה בגלל היושר או לשתוק ולתת לכם לחשוב שיש חקיקה כדי שזה יקרה. אני בקונפליקט.
פז כהן
שתהיה הצללה, זה הכי חשוב.
רות דיין מדר
אני רואה רשויות שעושות את זה במתקנים חדשים גם בלי לדבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, וזה מה שאני רוצה שיקרה, שבאינטגריטי הפנימי הם ירגישו שהם חייבים.
רות דיין מדר
זה נכנס לתפיסת העבודה. אני בדקתי בחברה למשק וכלכלה וביקשתי מהם נתונים בכמה פארקים שנבנים, שהם עושים, יש הצללה. הם אמרו לי שב-95% יש הצללה כי הם גם אלה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במה שנבנה חדש.
רות דיין מדר
בחדש, כן. נכון שמה שאחורה אנחנו לא יכולים לחייב. אנחנו יכולים להעביר את הרוח ואולי להוציא שוב מכתב בעניין לקראת הקיץ, נשמח לעשות את זה, אפרופו סרטן העור, ושוב לדבר על הבדיקה. אבל אני אומרת לכם, יש הרבה דברים לא בסדר, אבל פה הרשויות המקומיות עשו כברת דרך והטמיעו את החשיבות ואת האחריות שלהן לכך שהמתקנים יהיו תקינים. ואיפה שלא, תגידו לנו, נעזור, נרים טלפונים ונראה מה ניתן לעשות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. בוריס, משפט סיכום ואז אני אסכם את הדיון.
בוריס סולטנוביץ
אני רוצה להוסיף רק שני דברים. א', ביזמתנו, כבר מספר שנים אנחנו פונים בינואר ופברואר בכל שנה לכל המועצות והרשויות עם הסברים גם אישית וגם בכתב. לכן אין מועצה שיכולה להגיד שהיא לא יודעת על דרישות התקן או דרישות החקיקה. כבר מספר שנים. לכן אנחנו רואים את השיפור בשטח. משנה לשנה השיפור הוא גדול מאוד. הגענו כבר ל-60% או 70% מועצות עם תו תקן. דבר אחרון שרציתי, כנראה שלא הבנתם נכון, מינהל התקינה לא חייב להגיע לכל גן וגן. אנחנו פועלים רק במידה שיש לנו חשש שמועצה או גן לא תקין, ואז אנחנו מחילים את הסמכויות שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת, רק בדיווח?
בוריס סולטנוביץ
לא רק בדיווח, גם בסיור בפיקוח. אם אנחנו יודעים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל מי מסייר? בן אדם אחד שמסייר זה - - -
בוריס סולטנוביץ
זה מה שיש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש גבול ליכולת של בן אדם אחד, שיהיה גם סופרמן.
קריאה
המדינה צריכה עוד מפקחים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, חד-משמעית. תודה רבה, בוריס. תודה רבה לכולכם. אני רוצה, ברשותכם, לסכם. ראשית, אני רוצה לפתוח דווקא עם ההורים והמשפחות. אנחנו מדברים עכשיו על חודשי הקיץ. אני חושבת שגם ההורים צריכים לקחת אחריות על הנושא הזה, לדעת מתי נכון ולא נכון ללכת לגן שעשועים. יש את שעות הצהריים שהן חמות מאוד, ואם מגיעים אחר-הצהריים, לבדוק את המתקן לפני ששמים את הילד ומאפשרים לו לשחק כדי לראות עד כמה הוא חם ואם אפשר לשחק בו. בכלל, להיות ערניים לגבי מקומות שהם כן ברישוי אל מול מקומות שהם לא ברישוי.
פז כהן
אם יהיה משהו מוכן, נוכל להפיץ אותו בכל רחבי הארץ לכל ועדי ההורים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני חושבת שאתם יכולים לנסח מסמך ברוח הדברים שנאמרים כאן, שההורים יפקחו, ייקחו את זה לידיים שלהם, קצת אחריות בעניין הזה.
ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת)
תשתפו פעולה עם בטרם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מכוון אותי לשלטון המקומי. אנחנו רוצים שיהיה שילוט. מי שמקבל מכם רישוי זמני, כמו לונה-פארק שמגיע לשלושה שבועות או כל מיני מתקנים אחרים, להם יש חובה של התקנת שלט שהמקום נמצא ברישוי?
רות דיין מדר
הם לא מקבלים אישור לשים את המתקנים אם העסק הוא לא ברישוי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, אבל אני רוצה שיהיה שלט. אנחנו רוצים בוועדה שיהיה שלט, כמו שיש בגני השעשועים העירוניים, שלט שזה עובר טיפול וכל כמה זמן. שיהיה שלט או סימן שהמקום נמצא ברישוי כי יש גם אנשים שבאים בצורה פיראטית, במיוחד למקומות הגדולים, ולא אוכפים את זה.
רות דיין מדר
נעשה בדיקה ונעדכן אותך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נשמח שיצא מכתב לקראת הקיץ גם לגבי הנושא של הצללה וגם לגבי הנושא של הפיקוח, שהרשויות המקומיות יעשו סיור, יראו שהמתקנים תקינים כדי שנוכל לאפשר לילדים להיות במקום שהוא בטוח.
רות דיין מדר
יש לנו בקייטנות, הכול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין. מינהל התכנון, אני מבקשת לעדכן את התקנות של נושא ההצללה והנושא של הבריכות לאלתר. אני יודעת שהנושא של הבריכות מתקדם מאוד, אני מבקשת שיהיה כך גם לגבי הנושא של ההצללה. משרד הכלכלה – להגביר את הפיקוח ולאכוף את מה שצריך. עם פקח אחד אי-אפשר לעשות כלום. כלום. שיבטלו אותו, זה בדיוק אותו דבר. שיגבירו את הפיקוח כדי שאנחנו נוכל להיות בשליטה לגבי מה שקורה ברשויות. אני מבקשת לדעת ממשרד הכלכלה כמה שימועים היו כדי להבין מה נעשה באופן אמתי מול הרשויות, ועד כמה הרשויות יודעות שאנחנו באמת מתכוונים ולא רק אומרים שאנחנו רוצים שזה יהיה בטוח. תודה רבה לכולכם, שיהיה לנו קיץ נטול אסונות. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:10.

קוד המקור של הנתונים