ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 19/06/2017

בחינת האפליה של ספורטאים שומרי שבת בתחרויות רשמיות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 65

מישיבת הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי

יום שני, כ"ה בסיון התשע"ז (19 ביוני 2017), שעה 12:30
סדר היום
בחינת האפליה של ספורטאים שומרי שבת בתחרויות רשמיות
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר

יהודה גליק
חברי הכנסת
זוהיר בהלול

יגאל גואטה

רחל עזריה

שולי מועלם-רפאלי
מוזמנים
סגן ראש מינהל הספורט, משרד התרבות והספורט

דוד מלכאעוזרת ראשית ליועמ"ש, משרד התרבות והספורט

עופרה שרון, עו"דשחיין והורה לשחיינים שומרי שבת, נבחרת השבת

אלדד יקונטנבחרת השבת

גילה פיאטלינבחרת השבת

נועה מגנאג'ימנכ"לית, איגוד ההתעמלות

שרית שנעררכזת תחרויות, איגוד ההתעמלות

רוני דינמןרח"ט אבטחה, המשרד לביטחון פנים

אמיתי לויסגן יו"ר, התאחדות הקליעה בישראל

טל כהןמנכ"ל ההתאחדות, התאחדות ספורט הפוטבול

אהוד שרוןיושב ראש, איגוד הכדורסל
מנכ"ל, איגוד הכדורסל
נבחרת השבת
סמנכ"לית פיתוח, הוועד האולימפי




עמירם הלוי
יעקב בן שושן
איתן זליגר
ורד בוסקילהשחיינית, הפועל בית שמש

נעמי קירשנבויםאם לשחיינית, הפועל בית שמש

לאה קירשנבויםאב לשחיינית, הפועל בית שמש

יעקב קירשנבויםנציג המכון לאסטרטגיה ציונית

עדי יהודה ארבלאחראי תחום חקיקה, ארגון חותם

אבנר פורתפעיל, המשמר החברתי
ראש המועצה, מועצה מקומית אפרת
אחראית יחסי ציבור, נבחרת השבת
מייסד, נבחרת השבת
קלע, איגוד הקליעה
מנהל אגף ההסברה, ההתאחדות לכדורגל
נאמני תורה ועבודה







בני שדה
עודד רביבי
דניאל וייס
נחמן רוזנברג
גד סגל
שלומי ברזל
תני פרנק
מנהל/ת הוועדה
אריאלה אהרון
רישום פרלמנטרי
סיגל גורדון

בחינת האפליה של ספורטאים שומרי שבת בתחרויות רשמיות
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי. הנושא שלפנינו היום: בחינת האפליה של ספורטאים שומרי שבת בתחרויות רשמיות. אפשר לומר, שהנושא הזה עומד אצלי על הפרק מיום בחירתי לכנסת ואם אינני טועה, זאת הצעת החוק הראשונה שהגשתי עם בחירתי לכנסת. הגשתי הצעת חוק שאומרת, שכל מועדון ספורט במדינת ישראל יוכל לקבוע האם הוא רוצה להשתתף בתחרות בשבת או לא ויכבדו את בקשתו. זה עורר סערה גדולה שהביאה להתערבות השרה מירי רגב, שרת התרבות והספורט, על מנת לפתור את הסוגיה. בסופו של דבר הסיפור לצערי הרב התמסמס. הוחלט על המשך שמירת סטאטוס קוו בליגה הלאומית לגבי משחקי כדורגל בשבת. בליגת העל אין שינוי, לא מכבדים מועדוני ספורט. ובכלל, במדינת ישראל המגמה היום היא, שהאיגוד, כל התאחדות כלשהי קובעת את המועדים של התחרות בהתאם לנוחיות שלה וגם בהתאם לגחמות של אנשים כאלה ואחרים שיש להם מערכות יחסים בתוך האיגוד או בתוך המערכת. וכל מי שהוא ספורטאי שומר שבת, באופן אוטומטי סיכוייו להיות ספורטאי פוחתים פעם ראשונה, ופעם שנייה, הוא לא יכול להשתתף בתחרויות כאלה ואחרות ולכן הוא מאבד את החשק ואת העניין בפעילות הספורטיבית שלו. הדבר הזה הוא אבסורד. למה הוא אבסורד? כי לא באנו והצענו הצעה – לפחות אני בהצעת החוק שלי – לכפות על מישהו משהו. ביקשתי לאפשר חופש בחירה. חופש בחירה שאומר, כל אדם, אפילו כל מועדון, לא אדם פרטי, כל מועדון יחליט אם הוא לוקח חלק בתחרות בשבת או לא. מבדיקה שאני ערכתי אין שום בעיה לקיים תחרויות שלא בשבת. לא בכדי הזמנתי לכאן היום את נציגי איגוד הכדורסל, נמצא פה יושב ראש האיגוד עמירם הלוי, מנכ"ל האיגוד ינקל'ה בן שושן, ביקשתי מהם לבוא ולהראות לציבור איך אפשר לעשות אחלה ספורט במדינת ישראל, בעיני אולי הספורט המוביל במדינת ישראל, יחד עם כדורגל, מבלי לערוך תחרויות בשבת. אין שום בעיה, יש רייטינג מדהים, ראינו את הטורנירים האחרונים, גם את גביע המדינה וגם את הפיינל פור. אני חושב שההצלחה של הכדורסל בשנים האחרונות מוכיחה, כשלא עושים ספורט בשבת לפעמים זה יכול להיות אפילו ברכה, לאו דווקא משהו שלילי.

לכן אני אומר, ההתעקשות הזאת לקיים תחרות בשבת בניגוד לרצון של אנשים רבים מתוך המערכת זה דבר אבסורד שהגיע הזמן לעשות לו סוף ומכאן מתחיל הדיון הזה. אגב, אני יודע שהשרה מירי רגב תומכת בעיקרון הזה, היא בעד הפסקת התחרויות בשבת אבל מופעל הרבה מאוד לחץ מהתאחדויות שונות ובעיקר מההתאחדות לכדורגל שמונעות את השינוי המיוחל הזה.

חברים, מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. יש יתרון בדמוקרטיה ויש חיסרון, יש יתרון ביהדות ויש גם קצת חסרונות, צריך לדעת לשלב את הדברים - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
איזה חסרונות? קשיים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חסרונות היא לא המילה הנכונה, בסדר, אני מסכים – קשיים. עצם זה שיש פה ארבעה חברי כנסת שכיבדו את הדיון החשוב הזה רק מראה כמה הסוגיה הזאת בוערת וכמה הגיע הזמן לעשות לה סוף. את המשחקים אפשר לקיים ביום אחר, לא חייב לקיים אותם בשבת. לא יכולים להדיר שליש מהאוכלוסייה במדינת ישראל מספורט כי ספורטאים כישרוניים מאוד לא מגיעים בגלל שהם יודעים מראש שהם ייתקלו בבעיות אחרי זה להשתתף בתחרות. הרי מה זה ספורטאי בלי שתהיה לו תחרות בסוף כדי לראות אם הוא באמת טוב, לא טוב, הכי טוב?

הדיון היום הוא דיון חשוב, יש פה הרבה דוברים ולכן אני מבקש מכל אחד מהדוברים לדבר בקצרה ובתמצות כדי שנוכל לאפשר לכולם לומר את דברם. ברשותכם, את הדיון הזה יזמתי בגלל פנייה רשמית של חברי, ראש המועצה המקומית אפרת מר עודד רביבי ולכן אני רוצה לאפשר לו לומר כמה דברים בפתיח של הדיון. בבקשה.
עודד רביבי
חבר הכנסת מיקי זוהר, כל חברי הכנסת המכובדים, תודה רבה על הבמה, אתם יודעים שאני נמצא פה לעיתים תכופות אבל לא לעיתים תכופות החדר מתמלא בכל כך הרבה חברי כנסת וכל כך הרבה אזרחים שמגיעים בשביל לקיים דיון על דבר כל כך חשוב.

אני סומך את ידי על כל מה שאמרת, אני חושב שגם מבחינה כלכלית, בסוף, פתיחת תחרויות לא בשבת יגדילו את ההכנסות לאיגודים והגיע הזמן, שדווקא מהבית הזה תצא הבשורה. זה לא יבוא בדרכי נועם כנראה כי כל איגוד בנפרד יודע בסוף לעשות את המניפולציות ואת השרירים כנגד אותם ספורטאים מסכנים בודדים שנאלצים להתמודד ביום שישי על המקפצה חמש דקות לפני שבת ולקיים את הדילמה האם לחלל שבת או לממש את חלום הילדות כדי להיות אלוף ישראל באותו ענף שבו הוא מתחרה.

אם לא תצא מפה בסוף קריאה חד משמעית או הצעת חוק, שאיגודים רשמיים שמקבלים מימון ממדינת ישראל לא מקיימים תחרויות בשבת, זה לא יבוא לפתרון בשום דרך אחרת. יש את המתקנים, יש את הציבור שמוכן לעשות את זה, צריך בסופו של דבר למסד את זה ואז כולם יישרו קו. הקיץ הזה יש את אירועי המכבייה שמתנהלים בלי לחלל שבת. כלומר, אם מדינת ישראל רוצה להפיק אירוע הוא יודעת לעשות את זה, זה רק שאלה של רצון, כל היתר זה תירוצים וניסיונות להרוויח זמן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. איתן זליגר בבקשה.
זליגר איתן
חבל שעודד לא ציין, שיש לו ילדים שחיינים מצטיינים שנמנעת מהם הזכות להשתתף בתחרויות מסוימות, ואם לא נמנעת, הם צריכים לעשות שלושה מקצים ביום, מה שלא אפשרי לספורטאי מקצועני כמו הילדים של עודד וכמו ילדים אחרים.

אני איתן זליגר, יש לי שלוש בנות ספורטאיות מקצועניות, שתיים בהתעמלות אקרובטית ואחת בשחייה צורנית, אלופות ישראל, סגניות אלופות ישראל ומקום שלישי בישראל. זאת אומרת, מבחינה מקצועית מתאמנות שש פעמים בשבוע, בין שלוש לחמש שעות בכל יום, סופר סופר מקצועניות, אין פה שום בעיה ברמה המקצועית, במועדונים המובילים בישראל בתחומים שבהם הן נמצאות.

אני חייב להגיד ברמה האישית, היינו פה בכנסת לפני שנה ואיגוד השחייה האומנותית אמר, שאין לו מתקנים בשבת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הדיון התקיים פה? באיזה ועדה הדיון התקיים?
זליגר איתן
בוועדת החינוך, גם אתה וגם חבר הכנסת יואל רזבוזוב יזמתם את הדיון. מאותו הזמן נגמרו התחרויות בשבת כי הבינו שיש פנייה של אנשים. לא ייתכן שרק אנשים חזקים או אנשים שיכולים לפנות – ומאז שהקמנו את הארגון אנחנו כל הזמן מקבלים פניות של אנשים של בעיה פה ובעיה שם, רק ככה זה ייפתר. חייב להיות נוהל אחיד ותקין. אני מדבר אתכם ברמות הכי הבסיסיות. יש עכשיו תחרויות סיום שנה, יש הרבה מאוד אימונים, אני צריך להתחנן שהבנות שלי לא יתאמנו בשבת. אתם צריכים להבין, זה התמודדות יום יומית עם הדבר הזה. הכנסת הזאת לא היתה מחזיקה יום אחד אם היו מדירים 30% מהחברה הישראלית, אם כל הערבים בישראל לא יכולים להשתתף בתחרויות, אם נשים לא יכולות להשתתף בתחרויות, המושב הזה לא היה מתקיים יום אחד. מדירים פה 30% מהאוכלוסייה.

אחרי כל ההדרה אני פונה לאנשי הספורט כי אני מרגיש בעצמי איש ספורט. בעניין הזה אני איש ספורט כמוכם לפחות. אתם לא רוצים להעלות את הרמה הספורטיבית? אתם לא רוצים להגדיל מאלפים לאלופים? זה לא מה שאתם חינכתם אותנו שככה זה עובד? איך אתם מסוגלים לאבד כל כך הרבה אנשים שלא מגיעים? בכל התחומים אתם רואים שומרי שבת, בכל דבר, בכנסת, בתקשורת, בכלכלה ובכל מקום. בתחום אחד לא תראו בו שומרי שבת וזה הספורט. בואו אתי בימי שישי בצהריים ותראו שאין שם דתיים. הסיבה היחידה היא שזה בלתי אפשרי. אף הורה לא יכול לעמוד בלחץ הזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה, אני מסכים עם כל מילה והגיע הזמן לעשות שינוי. אני חושב, שיש הזדמנות אמתית, יש שרה עם הרבה מאוד אומץ ציבורי שלא חוששת לעשות פעולות משמעותיות וזאת פעולה היסטורית שאם היא תוביל אותה יחד אתנו חברי הכנסת, הדבר הזה ייזכר לה לנצח כדבר חיובי, גם בעולם הבא דרך אגב. חברי הכנסת רוצים להתייחס, נאפשר להם, סדר הדוברים, חבר הכנסת יגאל גואטה בבקשה.
יגאל גואטה (ש"ס)
תודה אדוני היושב ראש, בהחלט יום חשוב. תודה ליושב ראש המועצה שהעלה את הנושא הזה. הנושא הזה עולה מדי פעם ולאחר זמן שוקע, שוב פעם חוזר חלילה ואני חושב שהפעם צריך לעשות איזשהו מעשה. אני רוצה לדבר גם מההיבט שלנו, של האוהדים, של חובבי הספורט. גם אני חובב ספורט. יש לי בן שמשחק כדורגל, בינתיים הוא עולה לי הרבה כסף כי הוא לא יכול לשחק במקצוענים מאחר והם משחקים בשבת, אז הוא עולה לי כסף אבל כסף הוא לא מביא.
קריאה
הפסדנו מדלית זהב אולימפית פוטנציאלית?
יגאל גואטה (ש"ס)
אני לא יודע אם מדלית זהב אבל בוא נסכם שאת הנבחרת הוא לא היה משעמם, המצב של הנבחרת כל כך גרוע - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לך תדע, אולי איזה בחור ממאה שערים יכול להפקיע 100 שערים בעונה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני רוצה לספר בקצרה סיפור שהיה לי לפני ארבעה חודשים. התארחתי עם משפחתי בבית מלון קטן בכניסה לחיפה. סיימנו להתפלל, הגענו לחדר האוכל ואני רואה בחדר האוכל מלא גברים מסתובבים, כל אחד בגפו. אני אומר לאשתי, תשמעי, נראה לי שבאנו לאיזה שבת פנויים פנויות, אני לא רואה את הנשים, אני רואה רק גברים בודדים מסתובבים. לדעתי מעל 20 איש. ואז הבן שלי אומר לי – אני לא רוצה להגיד את שמות השחקנים – זה שחקן איקס ממכבי חיפה. ואז אותו שחקן ניגש אלינו ואומר, אני יכול להצטרף אליכם לקידוש? אני אומר לו, בוודאי, בשמחה. ואז הצטרף עוד אחד ועוד אחד. הצטרפו אלינו לשולחן איזה עשרה חבר'ה גברים, לשאר כבר לא היה מקום. מסתבר, שכל החבר'ה האלה הם חבר'ה שצריכים ביום שלמחרת, בשבת, לשחק באצטדיון עופר, זה קרוב לכניסה לחיפה. השבת יוצאת בשבע וחצי, המשחק מתחיל בשש וחצי, הם צריכים להיות שעתיים לפני המשחק וכל האנשים האלה הם אנשים שומרי שבת. הם לא הולכים עם כיפה ביום יום אבל שומרי שבת, הם לא רוצים לשחק בשבת. הם עזבו את המשפחות שלהם, היו שם שחקנים, היו שם מאמנים, היו שם מכל המקצועות שקשורים לעניין הזה, כולם עזבו את המשפחות שלהם בשביל שיוכלו לשחק כדורגל. זה נורא עצוב. אני שואל אותם, תגידו, כל שבת זה ככה? אומרים לי, כן, מה אני יכול לעשות, כל שבת אני צריך לחפש איזה מלונית. הוא אומר לי, יתרה מזאת, שתדע לך, שכל ההוצאות עלי, אני מממן את בית המלון מכיסי, הכול מכיסי כדי שאוכל ללכת ברגל ולהגיע לאצטדיון. זה נורא כואב, אנשים עוזבים משפחות, עוזבים ילדים, למה? למה הילדים לא יכולים להיות עם אבא שלהם שמשחק כדורגל בשבת?

אבל גם בהיבט של האוהדים, של החובבים, גם אני רוצה ללכת עם הילד שלי למשחקים, אבל כאשר משחקים מתקיימים בשבת זה מונע ממני לבוא לשם. אני אומר לכם, שזה מונע גם מהרבה הרבה אנשים אחרים. כמו שאמר ראש מועצת אפרת, אתם תראו שיהיה מזה רק יותר הכנסות, אין לי בזה ספק בכלל, ציבור גדול מאוד שחובב ספורט יגיע וימלא את האצטדיונים וזה אולי ירים את ההכנסות.

לכן אני חושב, שהפעם צריך לעשות איזה מעשה, כמובן בתבונה, בהבנה, בחוכמה על מנת כן לפתור את הסיפור הזה, כולל ליגת העל. עם כל הכבוד, המשחקים המרכזיים משודרים במוצאי שבת ובימי ראשון, זה לא כזה קריטי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. אני חייב לומר לך, יש נתון מאוד פשוט, משרד התרבות והספורט מתקצב ומפקח על הגופים, מעצם תקצוב ופיקוח לגיטימי יהיה שתהיה גם רגולציה. לכן, אין שום בעיה למשרד להיכנס לעובי הקורה. מפה הוועדה הזאת גם תקרא למשרד בסופו של דיון לתת פתרון לנושא או לקדם את הצעת החוק שהבאנו, שהיא הצעת חוק טובה שפותרת את הסוגיה בצורה חופשית, לא בצורת כפייה. כל אדם עושה בהתאם לאמונתו.
יגאל גואטה (ש"ס)
דרך אגב, בפעם הקודמת 600 שחקני כדורגל מכל הליגות השונות חתמו על כך שהם לא רוצים לשחק בשבת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברת הכנסת רחל עזריה בבקשה.
רחל עזריה (כולנו)
חבר הכנסת גואטה, מה שקורע לב בסיפור, ישבת בשולחן מלא של כדורגלנים ואפילו סלפי לא יצא לך מזה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אולי להם לא יצא סלפי.
רחל עזריה (כולנו)
זה היה בהומור, נחזור לענייננו. כבוד היושב ראש, אני רוצה לומר משהו, יש לנו הצעת חוק שמנסה להסדיר כמעט את כל הנושא של השבת. התרחשו פה שני תהליכים מקבילים. האחד, שהציבור החילוני הוא פחות חילוני הרבה פעמים, כמו שהם אומרים, הם לא חובשים כיפה אבל כן שומרים שבת. המהלך המקביל קרה, שהציבור הדתי מתעניין יותר בספורט. אלה שני מהלכים, מי שדתי לא מעניין אותו ספורט ומי שמעניין אותו ספורט לא מעניינת אותו הדת ויש פה אירוע שצריך לטפל בו. נטיית הלב שלי לומר, שזה חלק מההסדרה של כל נושא השבת. הקושי בעניין של השבת ואיך אנחנו מגדירים את יום המנוחה השבועי במדינת ישראל זה נושא שצריך טיפול עומק, זה חוזר גם לנושא של החנויות - - -
יהודה גליק (הליכוד)
או שתגידי בוא נחכה שיבוא המשיח.
רחל עזריה (כולנו)
לא, אני לא מסכימה. להפך, זה מסוג הדברים שאנחנו יכולים לפתור אותם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אגיד לך משהו, במקום שעד שיבוא המשיח, שיימצאו 61 חברי כנסת שיצביעו בעד החוק שלנו ופתרנו את הבעיה.
רחל עזריה (כולנו)
ויש יותר מ-61, יש הרבה יותר מזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש. רק שלא יטילו וטו - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
רק שהחוק שלך, שאוסר לכפות על אדם לעבוד בשבת גם אם הוא חילוני תקוע כמה חודשים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה יודע למה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני יודע למה, בגלל אינטל.
רחל עזריה (כולנו)
אבל זה בדיוק העניין של הסדרה רחבה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עם אינטל הגעתי לפשרה, זה שר הכלכלה מעכב עכשיו.
יגאל גואטה (ש"ס)
צריך להפעיל לחץ על זה.
רחל עזריה (כולנו)
יגאל, זה בדיוק עניין של הסדרה רחבה ואנחנו כל פעם חוזרים על זה, כל נושא השבת מצליח לפלג בינינו וכל פעם מגיע עוד נושא ועוד נושא שאנחנו לא יודעים איך להסדיר. אני חושבת שאי אפשר להתעלם משעות עבודה ומנוחה כשמדברים על הספורט כי אם אנשים בעבודה, הם לא יבואו לספורט, לכן הספורט נקבע לשבת. מצד שני אנחנו מבינים, שלשבת יש אופי הולך ומשתנה, אבל הפתרון הוא לגבש הצעה רחבה בכל הנושאים ולא רק בנושא של הספורט, אני חושבת שלשם אנחנו צריכים לחתור כי פתרון בנושא הספורט זה כמו כל דבר כזה שגם מתחיל וגם נתקע וגם אנחנו חוזרים לבעיה האמתית שיש לנו, איך אנחנו רוצים לחגוג את יום המנוחה השבועי ואנחנו לא מגיעים להסדרה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל לא אוכפים את זה. הרי כל שחקן כדורגל ששומר שבת, אסור להעסיק אותו, זה על פי החוק.
רחל עזריה (כולנו)
חבר הכנסת גואטה, אחד התפקידים שלך בעיני, לחזור לחברים בסיעה שלך ולומר להם, תקשיבו, זה הרגע שבו אנחנו צריכים להגיע להסכמות. כל כך הרבה אנשים נפגעים מזה שאנחנו לא מצליחים להגיע להסכמות לגבי השבת, כל כך הרבה אנשים, לא רק ספורטאים, ואנחנו צריכים לעשות את המהלך הזה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אנחנו לא יכולים להגיע להסכמה על חילול שבת. מה לעשות שהתורה אוסרת חילול שבת. מה זה הסכמה על חילול שבת?
רחל עזריה (כולנו)
מלכתחילה כאילו אין חילול שבת - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אני לא יכול להסכים על חילול שבת.
רחל עזריה (כולנו)
אל תסכים, תצא מהדיון בזמן ההצבעה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, זה דיון אחר, תודה. חברת הכנסת שולי מועלם בבקשה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לא משנה עמדתי ביחס להסדרה הכללית ביחס לשבת, אני כן רוצה להחזיר את כולנו לדיון פה. כי אני לא ממש הייתי רוצה, שבמהלך הכללי שכולנו חושבים שצריך לעשות ביחס לשבת, כל אחד מהמקום שלו, אז הדבר הזה שמונח פה בחדר ימשיך להתנהל בצורה שמקובלת על כולנו, שהיא לא יכולה להימשך.

אני רוצה להגיד שני דברים. אחד, מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית וככזאת, לשבת יש משמעות. יש כאלה שאוהבים את זה יותר, יש כאלה שאוהבים את זה פחות, ברור לי לחלוטין שהמציאות שבה אזרחים במדינה מודרים מלהיות מסוגלים להביא את הכוחות שבהם לידי ביטוי כספורטאים מצטיינים בלבל הכי עליון, זאת הדרה של ציבור שלם. אל תגידו לי, מה הם יעשו אחר כך? גם את זה כבר שמעתי כשניסיתי לטפל בפרייליך: מה הוא יעשה כשהוא יגיע לתחרויות בחוץ לארץ? חברים, בואו קודם נתקן בפנים, אחר כך נדבר מה הוא יעשה כשהוא יגיע לחוץ לארץ.
יגאל גואטה (ש"ס)
דרך אגב, שם משחקים בשבת פחות מאשר פה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
בסדר, כי השבת שלהם למזלנו היא ביום ראשון. אני מבקשת רגע להיות מרוכזים פה, פחות במה נעשה כשהוא יגיע לתחרויות בינלאומיות שמתנהלות בחו"ל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זו טענה הכי מטומטמת ששמעתי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
כיוון שגם אני מכירה את זה בעקבות פניות של אנשים בנושא הזה בכנסת הקודמת, ומשפחת פרייליך שהרימה את הדגל הזה כבר לפני כמה שנים, אני רוצה להגיד, שזה לא טיעון ודבר נוסף שהוא לא טיעון, זה ממש לא כייף למי שהוא ספורטאי מצטיין – מה שמעולם לא הייתי – ובניגוד לחלק ממי שיושב כאן, לא רק שלא הייתי בעצמי, אני גם לא מגדלת ילדים ספורטאים מצטיינים, זה ממש לא כייף שבסוף הוא עולה דרגה כי יוצרים איזה משהו טכני שבו הוא לא מתחרה. לא בשביל זה הוא בא להיות ספורטאי מצטיין. לא בשביל זה הבנות של האדון המכובד הזה מתאמנות בין שלוש לחמש שעות ביום, לא בשביל שיגידו להן, אין לנו מתי לעשות לכן את זה ולא ניצור איזה משהו טכני שבו תעברי לשלב הבא גם אם לא התחרית. זה לא מה שהן רוצות. הן רוצות את הדבר הבסיסי במדינה היהודית הזאת. אם הם אנשים שומרי שבת, יתכבדו האיגודים הרלוונטיים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה מדהים שאת במדינה יהודית ואת לא יכולה להשתתף. אם היית במדינה מוסלמית אולי היו מאפשרים לך.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
זהו, יתכבדו האיגודים הרלוונטיים שמתוקצבים, ובצדק, ואם צריך להעלות את התקצוב שלהם, הכנסת צריכה להילחם על זה, אבל אי אפשר לתקצב איגוד והאיגוד הזה יגיד, אותך כן, אותך לא, 70% כן, 30% לא. זה בעיקר נורא נורא זועק ברצון האמתי למצוינות. ואז אנחנו אומרים, טוב, מצוינות, אבל פה מצטערים, לא מסוגלים לספק לך את זה.

אני חושבת, שאנחנו לגמרי נמצאים במקום, גם מבחינת הכנסת ושיתופי הפעולה בתוך קואליציה-אופוזיציה ובתוך הקואליציה עצמה, שמבינה שהדבר הזה חייב להיפסק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חד משמעית. תודה רבה חברתי חברת הכנסת שולי מועלם. חבר הכנסת יהודה גליק בבקשה.
יהודה גליק (הליכוד)
אדוני היושב ראש, אני מברך אותך על היוזמה. לצערי אני לא יכול להצטרף לשמחה שלך על כך שבאו חברי כנסת לדיון מכיוון שיש לנו איזה בעיה מובנית במדינה הזאת, שכל אחד דואג לאינטרס של המחנה שלו. כלומר, אם יש דיון על זה ששוטרים הרביצו לאתיופים, אז יבואו רק האתיופים. אם יהיה דיון על זה ששוטרים הרביצו לחרדים, יבואו רק החרדים. אם יהיה דיון על זה ששוטרים הרביצו למתנחלים, יבואו רק המתנחלים. כאילו אין בעיה של אלימות שוטרים. אותו הדבר כאן. יש כאן סוגיה שבראש וראשונה עוסקת בחופש נגד כפייה. יש פה בכנסת עשרות חברי כנסת, שכל פעם שתהיה איזה שהיא תחושה של כפייה דתית יעמדו על הרגליים האחוריות, יצעקו, איראן זה פה, ישימו שלטים מדינת הלכה, הלכה המדינה, ישימו כל דבר. אבל כשיש כפייה חילונית נגד אנשים, פה נעלמים, הם לא פה, אני לא מוצא אותם. מה הדיון פה? לא נתתי נאום שלם על חשיבות השבת, על כבוד השבת, על קדושת השבת ששמרה על עם ישראל. מדובר פה על נושא פשוט של זכויות אדם, זכויות אדם של ציבור שהולך וגדל במדינת ישראל. איפה אותם אנשים שנלחמים על זכויות אדם? זכויות אדם זה רק לפלסטינים? מדובר פה לאפשר לאוכלוסייה, כיוון שרוב האוכלוסייה במדינת ישראל היא מסורתית, היא לא דתית והיא לא חילונית, היא מסורתית והיא רוצה את השבת. לנו כחברה יש אינטרס לשפר את הספורט, יש לנו אינטרס שלא יסתובבו וישעמם להם, אנחנו רוצים שכמה שיותר ייכנסו לספורט. כמו שלא אכפה על המוסלמי להתעמל במהלך חודש הרמדאן, לנו כמדינה יש אינטרס שכמה שיותר אנשים יעסקו בספורט ולכן המדינה היתה צריכה לצאת מגדרה כדי לאפשר את ההצטרפות לספורט.

ברשותך משפט אחד, אני מוכרח להעיר משהו לידידי חבר הכנסת גואטה. לפני 20 שנה הגיס שלי היה חבר כנסת, הוא ניסה לקדם איזה שהיא יוזמה בנושא השבת, הסכמה.
יגאל גואטה (ש"ס)
מי זה?
יהודה גליק (הליכוד)
נחום לנגנטל. אמרו להם חברי הכנסת החרדים, על גופתי המתה, אף קיוסק בישראל לא ייפתח. היום עשרות מרכזי בילוי פתוחים, מאות מרכזי קניות פתוחים כי אמרתם לא נוכל להסכים לחילול שבת. באי ההסכמה שלך לחילול שבת אתה מעודד חילולי שבת פי מיליארד ואתה תגרום לעוד ועוד חילולי שבת בשם זה שייקוב הדין את ההר.

אני רוצה שההצעה הזאת, שהיא הצעה שמוגשת על ידי אנשים לא דתיים, מנואל טרכטנברג מתחנן, מיקי זוהר, אנשים שאכפת להם מהשבת במדינת ישראל לא יכולים לקדם את השבת כי החרדים בשם כבוד השבת בעד שכמה שיותר יחללו שבת ובלבד שאני לא הצבעתי בעד עוד איזה מכולת שתיפתח.
יגאל גואטה (ש"ס)
מה לא ברור לך? אז לחתום על חילול שבת?
יהודה גליק (הליכוד)
כן, אני יכול לחתום.
יגאל גואטה (ש"ס)
תחתום אתה.
יהודה גליק (הליכוד)
"עת לעשות לה' הפרו תורתך".
יגאל גואטה (ש"ס)
זה לא עת לעשות לה' - - -
יהודה גליק (הליכוד)
חילולה זוהי קידושה. חילולה זוהי כבודה.
יגאל גואטה (ש"ס)
מה אתה פוסק הלכות? מה אתה מבלבל את המוח? איזה שטויות אתה מוכר פה. קשקוש.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, תודה רבה. דבר אחד אני יכול לאשר, חילול השבת במדינת ישראל הולך וגובר משבוע לשבוע.
יהודה גליק (הליכוד)
תודות לחרדים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא אמרתי תודות לחרדים.
יהודה גליק (הליכוד)
אני אומר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הולך וגובר משבוע לשבוע בצורה באמת מרחיקת לכת עד לכדי שיום השבת הפך ליום הגדול ביותר למסחר במדינת ישראל. במדינת ישראל היום הגדול ביותר מבחינת מסחר זה יום שבת. במדינה יהודית ודמוקרטית, במקום שזה יהיה היום עם הכי פחות מסחר, זה היום עם הכי הרבה מסחר.
יגאל גואטה (ש"ס)
כי לא אוכפים את החוק. לא אוכפים את החוק ואחרי זה הוא בא ואומר זה בגלל החרדים. אז לך אתה ותחתום על חילול שבת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
טוב. חבר הכנסת זוהיר בהלול בבקשה.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
אני מגיש את עצמי על מגש של זהב לתווך בין שני הצדדים כדי למצוא פתרון במלחמת היהודים ביהודים.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה אפילו גורם לך לחייך.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
חבר'ה, בקיצור נמרץ, ישראל לא בודדה במישור הבינלאומי, ישראל כפופה להתאחדויות ולארגונים בינלאומיים כמו וופא, פיפא, הוועד האולימפי הבינלאומי. אם יתחבר להם שכנסת ישראל במעמדה הרם מתערבת ברגל גסה באיגודים ובהחלטות של ארגוני ספורט בישראל, ישראל עלולה להיות מודחת, מורחקת מהזירה הבינלאומית.
יגאל גואטה (ש"ס)
אנחנו ממילא מודחים אחרי המשחק הראשון אז מה זה משנה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בעקבות הפנייה של יושב ראש ההתאחדות הפלסטיני, ג'בריל רגו'ב, הוא פנה וביקש להדיח את ישראל מסיבות כאלה ואחרות ולעשות לה סנקציות וכדומה. מה קרה בסוף? כלום. למה? חבר'ה, מי שלא מבין, מדינת ישראל היא מעצמה בכל התחומים, גם בספורט. למדינת ישראל יש ייחודיות מסוימות שבסופו של דבר אף אחד לא רוצה לוותר עלינו, אין מה לעשות, לא בסייבר, לא בהיי טק, לא בתרבות, לא בחינוך ולא בפנאי, תמיד רוצים אותנו בכל מקום, זו מדינה מיוחדת. עם כל האיומים האלה ששמעתי אותם כמפעילי לחץ, זה נעשה בעיקר על ידי ההתאחדות לכדורגל, אלה איומי סרק שאין בהם ממש. אנחנו לא ביקשנו לכפות שום דבר, ביקשנו לאפשר חופש. אם יש מועדון ספורט מסוים, זו הצעת החוק שלי, סתם מועדון ספורט שקוראים לו כפר קאסם, הם פונים להתאחדות ואומרים יום המנוחה שלי הוא יום שישי, אל תקבעו לי משחקים ביום שישי, תקבעו ביום ראשון, יום שני, גם יום שבת, בתנאי שהקבוצה היריבה גם מעוניינת, זה כל הסיפור.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
כן, אבל מיקי עוד לא סיימתי, אני עדיין במבוא ואתה וגואטה כבר התקדמתם. גואטה, אתה צריך להעמיד את עצמך לבדיקה על שימוש בחומרים אסורים, אתה נראה לי כל כך אנרגטי שאני חושד שהשתמשת בחומרים אסורים.
יגאל גואטה (ש"ס)
הלהט שלך לעשות שלום בינינו גרמה לי לכך.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
כדי להגיב למיקי זוהר, אני אומר לך יושב ראש הוועדה, הוועדה חשובה מאוד בעיני ובעיני אחרים, אחרי שג'בריל רג'וב התלונן כנגד ישראל לאותה ערכאה בציריך, אני פיניתי והצעתי את עצמי לתווך בין שני הצדדים כדי למצוא פתרון מוסכם. לכן אני אומר, לאט לאט השבת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה הצליח לך?
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
לא הצליח כי ההחלטה היתה לטובת ישראל. אני מציע לכם שלא תאבדו את הראש מכוח השררה. ישראל, עם כל הכבוד, היא לא מעצמה במישור הבינלאומי של הספורט העולמי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני חולק עליך.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
היא לא מעצמה מכיוון שלמשל בעניין חללי מינכן 1972 ישראל, עם כל מאמציה ועוצמתה ותעצומותיה, היא לא הצליחה להכניע את ההחלטה של אותם גופים בינלאומיים--
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שנת 1972 זה לא 2017.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
--של הוועד האולימפי הבינלאומי לערוך את הטקסים כפי שישראל ראתה ועד היום זה לא מתקיים כפי שבעיני רוחה ישראל רצתה לעשות את הדברים האלה.

לכן אני אומר, השבת לאט לאט מופקעת מפעילות ספורטיבית, אתם לא מבינים. למשל הליגה הלאומית של ההתאחדות לכדורגל מתקיימת בימי שני ובימי שישי. המשחקים המרכזיים בליגת העל מתקיימים במוצאי שבת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מצוין. בשביל ארבעה משחקי כדורגל בשבת אתם - - -
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
תן לי להשלים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הם מדברים על הילדים, נבנה להם מתקנים.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
מכיוון שטיפין טיפין השבת כבר איננה מחללת את קדושתה כפי שהרושם הזה נוצר בשל העובדה שרוב המשתתפים סביב השולחן הזה הם אנשים מכובדים וחשובים שמייצגים מיעוט חשוב ואני הרי חרדתי על מיעוטי, חרדתי על כל מיעוט במדינת ישראל, אני גם מבין את המצוקה שלכם שבוקעת מתוך לב אמתי וצודק, אבל למה לא להידבר? למה לא למצוא פתרונות בכל איגוד ואיגוד?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו מנסים. חבר הכנסת בהלול, אנחנו מנסים לעשות הידברות, לא מצליחים.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
תנו לי להשלים את המונולוג. מה יעשו הילדים המצטיינים של האנשים פה, שהם מצטיינים, אם יגיעו לגמר האולימפי והגמר האולימפי ייערך בשבת? לא תוכלו לעשות שום דבר. כל מה שעשיתם במהלך ארבע שנים של הפקעת השבת ואימונים במהלך ימי חול, בשבת לא תוכלו לשלוח את הילדים לאותה פסגת פסגות שלטשו עיניהם בחלומם ובמשאת נפשם להגיע לעדן של הפודיום, של הגביע, של המדליה האולימפית. לא תלכו לשם? אז באמת צריך למצוא את התמהיל האמתי בין חילוניות לבין דתיות, בין מיעוטים. נניח שהמוסלמים יתעקשו בדיוק כמוכם לא בימי שישי, והנוצרים יתעקשו כמוכם לא ביום ראשון, מתי תעשו את המשחקים?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הצעת החוק שלי - - -
קריאה
כמו שאני מכיר אתכם גם הגמר האולימפי יהיה בשבת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הגמר האולימפי, אם הוא יהיה בשבת אז נתמודד. בינתיים אנחנו לא יודעים מתי הגמר האולימפי.
יגאל גואטה (ש"ס)
אני לא מבין, כל ילד גדל על מכבי תל אביב בכדורסל ולא ראיתי אף פעם שהיתה בעיה בזירה הבינלאומית. 40-50 שנה אנחנו צמודים בימי חמישי למכבי תל אביב, איפה היתה בעיה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זו הצעת חוק שאומרת, שכל מועדון יוכל לקבוע את יום המנוחה שלו. אם המועדון הוא מוסלמי הוא יקבע שביום שישי הוא לא משחק. אם הוא מועדון נוצרי, הוא יקבע שבימי ראשון הוא לא ישחק. ואם הוא מועדון יהודי, הוא יקבע, הוא צריך להחליט, יכול להיות שהוא גם יגיד אין לי בעיה לשחק בשבת. אז אם יהיו שתי קבוצות שרוצות לשחק בשבת, המשחק יהיה בשבת, אבל המועדון יקבע.
זוהיר בהלול (המחנה הציוני)
מה שאני מציע קצת פשרות. דיברת על רמדאן, אתם פסלתם את ההקלה של שעה או שעתיים. אתם בקואליציה לא רציתם ללכת לקראתנו. אז באמת, אנחנו מוותרים, אתם תוותרו, תמצאו איזשהו תמהיל גם לתת כבוד לחילונים אבל גם לתת כבוד לדתיים, למצוא את הפתרונות ולא להכפיף את כל המוסדות הבינלאומיים לאותה גחמה של כנסת ישראל. כנסת ישראל עם כל הכבוד היא לא בקדקוד העולם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ההתאחדות לכדורסל בבקשה. האיגוד לכדורסל, יושב ראש האיגוד, עמירם הלוי בבקשה.
עמירם הלוי
לשמחתי איגוד הכדורסל מחוץ למשחק.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
להיפך, אני רוצה שתראה איך אתם עושים ספורט כזה טוב מבלי לשחק בשבת.
עמירם הלוי
אני חושב שאנחנו היום הענף כמעט הכי גדול – יש על זה ויכוח – והכי גבוה, למעלה מ-20% מקבוצות באיגוד הכדורסל הן קבוצות דתיות במוצהר. פעם שהיינו מרכז אליצור, היום מרכז אליצור כבר לא כל כך רלוונטי, לפחות בכדורסל הם לא קיימים כמרכז אבל האגודות קיימות. כל אגודה בעת רישומה לעונה הקרובה, במהלך חודש יוני האגודות רושמות את הקבוצות שלהן, כל קבוצה בוחרת אם היא רוצה לשחק בשבת או לא רוצה, שזה רק לגבי קבוצות של קט סל, כלומר, ילדים עד גיל 12. כל יתר המשחקים מתקיימים בכל ימי השבוע. קבוצה שמצהירה שהיא לא משחקת בשבת, יום המשחק שלה הוא יום שלישי. מעבר לזה, קבוצה שמודיעה בעת הרישום שיש לה ולו שחקן או שחקנית אחת שומרי מסורת, לעיתים קורה שצריך לשחק במוצאי שבת, עקב כל מיני שינויים ואילוצים, קבוצה כזאת המשחק שלה יתקיים רק שעה אחרי צאת השבת, שזה קורה מעט מאוד במקרים במהלך השבוע. ברוב השנה אין לנו בעיה. הבעיה היא של האיגודים עם הענפים האישיים. יש גם בנבחרות ישראל שחקניות - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
מה הבעיה להפוך את זה למודל?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה המודל. אני הייתי חבר הנהלת איגוד הכדורסל במשך שנים ומכיר את הנפשות הפועלות שם, הייתי גם חלק ממקבלי ההחלטות שם, אני חייב לומר, שזה באמת מודל שהייתי רוצה שיישמו אותו בכל הספורט במדינת ישראל.

ורד בוסקילה, סמנכ"לית פיתוח בוועד האולימפי, בבקשה.
ורד בוסקילה
גם כספורטאית אולימפית וגם כנציגה של הוועד האולימפי, קודם כל אנחנו כן בעד למצוא פתרונות וכן בעד הידברות. הרוח האולימפית מדברת על שוויון, זה משהו שחשוב לזכור ולזה אנחנו נצמדים. אני חושבת שזה ככל הנראה יצטרך להיות פתרון שהוא נקודתי לכל ענף וענף כי אנחנו רואים בענפים מסוימים אילוצים שכנראה לא בטוח יוכלו להתגבר עליהם אבל אני לא חושבת שזאת צריכה להיות הסיבה להתחיל את הדיון בלמה לא. אני חושבת שאנחנו צריכים לחשוב למה כן וזה כן חשוב להעניק את ההזדמנות הזאת. גם אני בתור שייטת צעירה שגדלה במשפחה מסורתית הייתי צריכה לקפוץ מעל כל מיני חומות כאלה ואחרות שקשורות לדת. זו המדינה שאנחנו חיים בה, זה העם שלנו ואני חושבת שאנחנו צריכים לעשות את המאמץ, זה מאמץ ראוי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני יכול לשאול אותך שאלה כספורטאית?
ורד בוסקילה
לגמרי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אם היו אומרים לך שיש ספורטאי דתי או ספורטאית דתייה, שיכול להיות שהיא טובה ממך או לפחות ברמה שלך, היית רוצה לדעת שאת אלופה בלי שהיא חלק מהתחרות?
ורד בוסקילה
חד משמעית, אגב, יש לנו ספורטאית אולימפית שנקראת בת אל גטרר, שהיא דתייה והתוצאות הטובות ביותר שלה היו תמיד בימי שבת, זה היה מעין צירוף מקרים שכזה.
יהודה גליק (הליכוד)
הכול מלמעלה.
ורד בוסקילה
ככל הנראה. כל אחד ייתן את התשובה שלו לעניין הזה, אבל היא מבחינתנו המודל כספורטאית אולימפית לכך שזה כן אפשרי. אני יכולה להגיד מניסיון אישי, שבשיט זה על הסף הבלתי אפשרי, אבל אני בטוחה שיש הרבה מאוד באמצע שאפשר כן לעשות ומאוד מאוד חשוב לנו גם להיות חלק מהדיון וגם חלק מהפתרון במידה וזה יתקדם לשלב הפרקטי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. דודו מלכה, משרד התרבות והספורט.
דוד מלכא
אני מעדיף, שעורכת דין עפרה שרון שעסקה בנושא, גם לאחרונה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
היא הדוברת הבאה.
דוד מלכא
אנחנו נדבר בקול אחד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בשמחה. בבקשה, עורכת הדין עפרה שרון.
עופרה שרון
קצת עובדות לגבי הסיפור שהתחלנו אותו דווקא בענף הכדורגל. השרה מירי רגב, מיד כשהיא נכנסה לתפקידה בשנת 2015, הוקמה ועדה מטעמה בנושא צמצום המשחקים בשבת, לבחון את האפשרות לצמצם את המשחקים בשבת. כל הסוגיה הזאת עלתה בעקבות הדיון של הליגה הלאומית של המשחקים בשבת ושמירת הסטטוס קוו. קמה ועדה רחבה מאוד שכללה גם את איגוד השחקנים, גם את נציגי המנהלות, גם נציגי הוועד האולימפי וכל הגורמים הרלוונטיים, כולם היו ביחד בשיח הזה, שהגיעו להבנות כדלהלן: ראשית, ספורטאי דתי או ספורטאי שומר מצוות – אגב, מבחינתנו לא חייב להיות דתי, מספיק שהוא גם שומר מסורת, כל עוד נושא שמירת השבת חשובה – הוא צריך לקבל מענה אם בנושא של הסדרי לינה. גם זה נעשה לשחקן כדי שלא יצטרך לחלל את השבת, זה לא משהו שהוא צריך לממן בעצמו.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל המציאות היא לא כזאת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
במציאות זה לא מתממש.
עופרה שרון
שחקן שמטעמי דת מבקש שלא להשתתף במשחק שמתקיים בשבת, יש לו את האפשרות לבקש שלא לשחק והדבר לא נחשב לו, לא עבירת משמעת ולא פוגע בשכר שמובטח לו. כלומר, אין לו בעיה לבקש שלא לשחק בשבת.
יגאל גואטה (ש"ס)
כן, אבל המאמן אחרי זה שם אותו על הספסל והוא לא בהרכב. את יודעת בדיוק איך זה עובד. בואו לא נהיה בת יענה.
עופרה שרון
אז ככה, חתומים על זה כל הגורמים הרלוונטיים, גם המינהלת. איגוד השחקנים שהיה גורם דומיננטי בשיח הזה חתם וגם בירך בכתב במסגרת הדוח. שנה לאחר שיצא דוח הביניים הזה אנחנו יצאנו מחוץ למשרד באופן יזום לבדוק מה הסטאטוס היום. קיבלנו הבהרות שכולם מרוצים, הסטטוס קוו מתקיים וכרגע ניתנים פתרונות. אני לא יודעת מה אתה פגשת, אם יש בעיה פרטנית אז אולי - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אני אומר לך, עשרות.
עופרה שרון
מעבר לנושא הזה, כי זה עוסק רק בענף הכדורגל, אולי נמשיך הלאה. לאורך שנים - - -
זליגר איתן
זה כולל את שחקני הנוער בכדורגל או רק את השחקנים הבוגרים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא, איתן, היא מדברת על ליגת הכדורגל.
זליגר איתן
כן, אבל אי אפשר להתפתח בכדורגל.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל זה לא בליגת העל.
זליגר איתן
אתה לא יכול להיות שחקן מקצועני אם - - -
עופרה שרון
שנייה, אני אתן לך מענה גם לנושא הפרטני אם רק תמתין. אמרתי, זה היה נקודתי כי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תנו לה להשלים.
עופרה שרון
מעבר לנושא הזה, לאורך השנים היו לא מעט הצעות חוק בנושא של הסדרת המשחקים, לא מעט פעמים עלו הצעות כאלה. העמדה של משרד הספורט לאורך שנים היתה, שצריך לתת מענה לכל הספורטאים. אנחנו חושבים שלכל אחד יש עניין של שוויון הזדמנויות, אנחנו רוצים לראות את כולם בספורט. לא בכדי משרד התרבות והספורט פועל לשלב גם חרדים, גם נשים, גם ספורטאים דתיים שמבחינתנו זה טריוויאלי. השאלה איך עושים את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אגיד לך משהו מאוד פשוט, מבחינתי, אם אני הייתי צריך לתת עצה לשרה, להוציא נוהל במשרד, חוזר לכל אגודות הספורט שאומר, שכל מועדון שמבקש לא להשתתף בשבת, אותו קונספט שיש היום באיגוד הכדורסל ייושם בכל ההתאחדויות ובזה נגמר הסיפור. אם הילדים של עודד הם חלק מאיגוד מסוים - - -
עופרה שרון
כשעשינו את הבחינה הזאת עברנו על מרבית האיגודים. צריך להבין שההסדרה היא לא הסדרה כוללת רחבה, לכל ענף יש את הייחודיות וצריך למצוא את הפתרונות המתאימים שלו, התחלנו את זה אחד אחד, עברנו כ-34 ענפים שנתנו להם פתרונות. כמובן שלפעמים יש זליגה של איגוד, שגם כשהגענו אתו להבנות פתאום רואים, שאם אף אחד לא מעיר לנו מהציבור אנחנו לא יודעים שזה פתאום לא מתקיים. חשוב שאתם תדברו עם המשרד.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה שלא תהיה אחידות?
עופרה שרון
במסגרת בג"ץ שהוגש עכשיו, הנושא הזה עלה בסייף וגם בשחייה, ביקשנו לבחון את הסוגיה הזאת לעומק לראות איך אנחנו נכיל את זה. אנחנו לא חושבים שזה יהיה בחקיקה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מירי למדה מביבי, היא מקימה ועדות. כל פעם שיש פה משהו מקימים ועדה במדינה. נוהל. הנחיה.
עופרה שרון
אנחנו צריכים לדעת את כל העמדה איך אנחנו צריכים לפעול בנושא ולכן אנחנו רואים בזה חשיבות מרבית, השרה במיוחד רואה חשיבות מרבית, אנחנו נציג את זה לבג"ץ, לוחות הזמנים היו משהו כמו אוקטובר, עד אז נתכנס למשהו מסודר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. נילי בלאק, אלופת העולם שלוש פעמים באגרוף תאילנדי.
נילי בלאק
אתחיל בכך שהגעתי למעמד כזה ולתוצאות כאלה על סמך זה שאנחנו לא מקיימים תחרויות בשבת. יש עוד איגוד למשל קיקבוקס שכן מקיים וכל הדתיים שמגיעים מנסים לדחוף את כל המשחקים בחמישי ושישי כך שיוכלו לחזור הביתה, אבל אנחנו האיגוד לאגרוף תאילנדי לא מקיימים תחרויות בשבת, יו"ר האיגוד הוא גם דתי אבל זו נקודה אחרת.

מעבר לכך, התחריתי גם בענף הפוטבול וחשוב לי להגיד, שבחו"ל כיבדו את זה שאנחנו לא משחקות בשבת וצמצמו לנו את המשחקים ליום שישי וראשון. אם בחו"ל כיבדו את זה אז על אחת כמה וכמה בישראל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הגברת הנכבדה נילי היא ההוכחה לכך, שבגלל שלא כפו עליה להשתתף בתחרויות בשבת הגיעה לאליפות עולם. יש מקומות שכן כופים לשחק בשבת ואנשים לא מתחרים. אנחנו מאוד מודים לך.
נילי בלאק
רוב הילדים כבר לא פה, אבל תחשבו על הילדים האלה שכן רוצים להגיע למשחקים. בזכות זה שנפתח את זה לעולם הדתי, יהיו לנו הרבה יותר ספורטאים ויהיו לנו יותר אפשרויות וסיכויים ליותר מדליות. זה רק לטובתנו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מאוד מקווה שהמסקנות של הוועדה יובילו את השרה לעשות פעולה ואני בטוח שהיא גם תעשה אותה. התאחדות לכדורגל, שלומי ברזל.
שלומי ברזל
להתאחדות לכדורגל אין עמדה בעד חילול שבת. יש כאן איזשהו רצף היסטורי אבל בהרבה מובנים חלק מהדיון כאן הוא לרתום את העגלה לפני הסוסים וזה לא נכון. אם אתם רוצים לתקן, אם אתם רוצים לשפר – אגב, אני מצטרף מאוד למה שורד אמרה – כל ענף הוא ענף ייחודי, לכל ענף יש לו את הכשלים שלו ואת האתגרים שהוא נמצא בפניהם. אני רק רוצה לסבר את האוזן לגבי הכדורגל. אני עוזב רגע את הליגות המקצועניות, אני עוזב את הבוגרים בליגה לאומית וליגת על. אני אדבר על ילדים ובני נוער. באיחוד לכדורגל יש לנו 170 קבוצות שהן קבוצות צו פיוס, זאת אומרת, קבוצות שעל פי התקנון שלנו הצהירו שהן מעוניינות לשמור שבת והן לא משובצות למשחקים בשבת. התקנון שלנו מאפשר לכל קבוצה – הוא לא יכול לרדת לרמה של פרט – כל קבוצה שלא רוצה לשחק בשבת - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ממתי זה קיים?
שלומי ברזל
שנים.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה קיים, הבן שלי משחק בקבוצה של צו פיוס.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז למה כשהגשתי את הצעת החוק שלי התנגדתם? זה אותו הדבר.
שלומי ברזל
אני אחזור למתקנים שלך. כי כשאתה מסתכל - - -
עופרה שרון
דיברנו על זה, שזה יהיה משהו הדרגתי, שעד שהוא יחול יהיה שלב ביניים.
זליגר איתן
עד שהוא יחול הילדות שלנו כבר לא יהיו פה. עד שהוא יחול, עד שהוא יחול, אתם מדירים פה אוכלוסייה שלמה. עד שהוא יחול נדבר על כולם.
שלומי ברזל
אני מספר לך על 170 קבוצות צו פיוס ואתה אומר לי מדירים אוכלוסייה?
זליגר איתן
אז אני יכול לספר לך על ילדים שגרים בערים מסוימות בכדורגל והכדורגל שאתה כל כך מציג, מה לעשות, הקבוצה שלהן ליד הבית היא לא קבוצת צו פיוס, הם לא יכולים לשכנע את כל הקבוצה לעבור לצו פיוס.
שלומי ברזל
אנחנו לא עובדים ברמה של פרט.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה לא פרט. אתה לא מצפה מילד שגר בפתח תקווה שילך לשחק כדורגל באשקלון אם אין צו פיוס.
שלומי ברזל
אם באה קבוצה ואומרת אני שומרת שבת, הדבר הזה מכובד.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל אין בעיר שלו קבוצה של צו פיוס, מה לעשות.
שלומי ברזל
אני רוצה להתקדם לעניין של החסמים. חבר הכנסת זוהר, אתה התרסת לגבי המתקנים. מה לעשות שמתוך 220 מתקנים שבהם משחקים כדורגל בליגות חובבניות ובליגות ילדים ונוער כ-45 בלבד, ניתן לקיים בהם משחקים למשל בשעות הלילה כי אין תאורה. הורים שמסיעים את הילדים שלהם – רוב הקבוצות מהפריפריה לא יכולות לממן הסעות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שההתאחדות לכדורגל תיתן התחייבות, שמרגע שתיפתר סוגיית המתקנים יופסקו המשחקים.
שלומי ברזל
ההתאחדות לכדורגל באה פעם ולא פעמיים ואמרה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שתיתן התחייבות כזאת, אני מבטיח לך שחבר הכנסת גואטה ואני נדע לגייס את הכסף.
יגאל גואטה (ש"ס)
בכמה כסף מדובר?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה עשרות מיליונים. אבל אין יותר ספורט בשבת, מתאים לך?
יגאל גואטה (ש"ס)
אני מביא את זה מאריה דרעי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אמרתי לך, רק שייתנו התחייבות.
שלומי ברזל
הכדור עובר אליכם, אני מבקש מכם דבר אחד מרכזי. קודם כל תכירו בבעיות הייחודיות, בחסמים שיש בכל ענף, אם תצליחו למצוא להם פתרונות אפשר יהיה להתקדם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. אנחנו קודם כל רוצים להעלות סוגיות לדיון, לעורר בעיות ולקוות שגם להביא להן פתרון. אימא שלי זיכרונה לברכה היתה אומרת, אם יש לך בעיה תדבר עליה, אם אתה לא מדבר עליה אל תצפה שהיא תיפתר מעצמה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל היא לא התכוונה רק לדבר כמו שעושים בכנסת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גם לעשות.
יגאל גואטה (ש"ס)
50 שנה מדברים, מדברים, מדברים על העוני, מדברים, מדברים ונהיים יותר ויותר עניים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
התאחדות הקליעה.
עופרה שרון
רגע, אני רק רוצה להגיד, שבמסגרת הוועדה, הוחלט להקצות לרובד רק של שדרוג מתקנים 100 מיליון שקלים שכבר יועברו היום לרשויות שמתקנות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בוא נראה שבכל המקומות שיש תאורה לא משחקים. בוא נתחיל מזה. המשרד מתנה את זה? תאורה בתמורה לא משחקים בשבת?
עופרה שרון
אנחנו נבחן את כל הכלים שיש לנו - --
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל הוא אומר שאתם רואים את זה עין בעין.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
התאחדות הקליעה פה?
טל כהן
קודם כל זה ספורט יחידני ולא קבוצתי. הפתרון כמו שנאמר על ידי עופרה חייב להיות בהתאם לכל ענף וענף ואי אפשר לתת נוסחת קסמים שתתאים לכל ענפי הספורט.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הבנתי שאתם אוהבים לעשות תחרויות בשבת.
טל כהן
אנחנו לא אוהבים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה היה רע לעשות תחרות בשישי למשל?
טל כהן
בוא אני אחכים אותך מעט. ליגה א' היא ליגה שמתקיימת כל השבוע. ליגה ארצית היא ליגה שמתקיימת מבחירה, בשישי או בשבת, חוץ מהמחזור האחרון.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נניח המחזור האחרון הייתם עושים בחול המועד פסח, או בחול המועד סוכות.
טל כהן
לקחנו החלטה והחל מהעונה הבאה היא לא תהיה ביום שבת.
זליגר איתן
זה מה שאמרתי לבית הדין לספורט לפני שנה בדיוק, היה לנו דיון בבית הדין לספורט, אמרתם שהשנה אתם כבר לא יכולים לשנות אבל אתם מבטיחים שהשנה, 2017, יהיה בסדר. את זה הבטחתם לשופטים בבית הדין לספורט, לא פה.
טל כהן
אני לא אכנס כרגע לדיון המשפטי אבל כשאתם נזכרים כל פעם יומיים לפני אליפות ישראל לפנות לבג"ץ, זה קצת להיזכר - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אל תגרום להם שיגיעו לבג"ץ.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יכולתם למנוע את זה מראש.
גד סגל
את המכתב לגבי התחרויות השנה אני כתבתי בתחילת השנה, שאני מבקש להעביר תחרויות משבת ליום חול וזה לא עזר.
טל כהן
אני רוצה לפנות לגד סגל, כמה קלעים פעילים מצהירים על עצמם כדתיים?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אחד זה מספיק.
יגאל גואטה (ש"ס)
סליחה, אבל יש כאלה שלא נכנסים לזה בכלל בגלל שזה בשבת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה יודע למה אחד זה מספיק? כי אם אני דתי ואני לומד בכולל ומחר ראיתי את הקליעה וזה מעניין אותי, אני לא אבוא מראש להתאמן בכלל. אם אני אבוא להתאמן, אני יודע שיש תחרות בשבת אז למה אני אבוא?
טל כהן
יש לנו קלע בן 15 וחצי מאוד מוכשר, שהוא משתתף בליגה ארצית. הוא מגיע להישגים מאוד מאוד טובים בגילו. נכון, הוא קלע, בא ממשפחה שומרת מסורת, דתייה. לא רלוונטי שבגיל 18 הוא אמר שהוא ייקח את ההחלטה ויחליט מה הוא עושה – אני מכבד אותו ואת הוריו – והוא מכבד את הוריו. כואב לי הלב שהוא עכשיו לקח החלטה לפרוש מכל מיני מניעים, לימודיים וכו'. בוא נגיד, זה אולי לא החזיק אותו מספיק. מה שכאב לו זה המחזור האחרון בליגה. העניין הזה ייפתר ולא ייקרה יותר, אבל עדיין אי אפשר כי כשאני מדבר אתו עם אותו עמיחי זיו, דיברנו ארוכות בלי קשר לוועדה הזאת, הוא מודע לזה שהוא לא רוצה להיות אלוף ישראל, הוא לא מחפש להיות אלוף ישראל, הוא מחפש להיות כמו סרגיי ריכטר, זה מה שהוא רוצה להיות, זו השאיפה שלו. אם תבדקו, התחרויות מתקיימות בימי שישי, שבת, ראשון, אין מה לעשות, זה תמיד בסופי שבוע, כל גביעי עולם, אליפויות אירופה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני רוצה לשאול שאלה, פעם פנית - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
הנה, גם היא אומרת, שהתחשבו בהן וכן עשו את זה ביום חול. מה אתה מדבר על מה יהיה, תן לו עכשיו את הצ'אנס.
טל כהן
אני אומר לך, הוא קלע בן 15 וחצי.
יגאל גואטה (ש"ס)
אבל אתה לא נותן לו צ'אנס, תן לו אחר כך שיחליט מה שהוא רוצה. הכול פתיר בכסף.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הטענה לא מתקבלת, למה? קודם כל תאפשר את החופש לאזרח, זה אחד, זה פעם ראשונה. פעם שנייה, אני לא חושב שאי פעם עשיתם פנייה להתאחדות העולמית כשהיה לכם איזשהו קלע דתי שאמרתם, יש בעיה, ביום שבת הוא יכול להתחיל בערב, הוא לא יכול בבוקר. או לא לקיים משחק בשבת.
טל כהן
ההיכרות שלך עם ענף הספורט, אתם חושבים הכול כדורגל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז לא לעשות בשבת, לעשות יום אחר.
טל כהן
יורים כתף אל כתף, אין מה לעשות, ואם הוא עולה לפיינל אז בכלל אין מה לעשות.
יגאל גואטה (ש"ס)
תן לו קודם כל את האפשרות להיות שווה בין שווים.
טל כהן
יש לו את האפשרות להיות שווה בין שווים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה אומר לי בעצם זה שהוא לא יוכל להשתתף בתחרויות הבינלאומיות אז עדיף שלא יבוא לתחרויות הבינלאומיות. ואם זה סתם ילד שלא רוצה להיות אלוף, הוא רוצה רק לקחת את הרובה ולקלוע עם החברים שלו?
טל כהן
אין כזה דבר, ההבנה שלכם את התחום - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה לא יכול לקבוע מחשבה של אחר. יש אנשים והורים שהיו רוצים לשלוח את הילד שלהם לקורס קליעה כדי לחדד לו איזה שהם איכויות אחרות. אתה יכול לדעת מה הסיבה?
טל כהן
אותו אדם, אם אתה היית יודע כמה הקליעה עוזרת לו בתחומים אישיים, זה נס, זה נפלא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אני רוצה לשלוח ילד חרדי לקליעה, מה הבעיה, אני לא יכול לשלוח אותו בגלל שהתחרות מתקיימת בשבת.
טל כהן
ממש לא, אין קשר. אם הוא מגיע לרמה של חבר בנבחרת ישראל, שם יהיה לו המעצור, אבל עד שם הוא הגיע.

כדי לקיים את כל התחרויות בשבת אנחנו צריכים – אנחנו תחת הפיקוח של המשרד לביטחון פנים – על פי חוק אנחנו צריכים מפקחי מטווחים, מנהלי מטווחים, שופטים, כל האנשים האלה הם אנשים שבהתנדבות, כולל אני. אני קלע פעיל, זכיתי השנה מקום שלישי באליפות ישראל. הכול בהתנדבות, אבל חוץ מזה אני עובד למחייתי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בימי שישי בדרך כלל אנשים בחופשה.
טל כהן
יום שישי זה יום הסידורים והקניות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה יודע כמה פעמים אני ויתרתי על סידורי הקניות בשביל - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אני לא מבין מה הדיון פה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תראו, הנושא הכספי לא עומד כרגע על הפרק מבחינתנו ואם יש סוגיה כספית שעומדת על הפרק אפשר לנסות לפתור אותה.
יגאל גואטה (ש"ס)
למה נראה שאין לך עניין שזה לא יהיה בשבת? אתה כל הזמן מחפש למה לא. תן לנו סיבה אחת למה כן.
טל כהן
יש לי שלושה ילדים, אני מאוד אשמח ליהנות אתם ביום שבת. ההנאה שלך ושלי היא כנראה שונה.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה לא נראה שאתה מוכן לעשות אפילו חצי צעד קדימה.
טל כהן
שחקני הכדורגל המקצועניים מוכנים לא לשחק בשבת כי את המשכורת הם מקבלים ממילא ואם המשחק יהיה ביום חמישי אז הם חסכו להם את יום השבת, יש להם יום חופש.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה שאני רוצה לומר, שהנושא הכלכלי לא צריך להיות בשמיים, אפשר לתת לו פתרון. אני סבור, שהתאחדות הקליעה אוהבים לעשות תחרויות בשבת. יש איזה משהו כמו 70%-80% מהמתחרים שזה יוצא להם נוח, כולל ראשי ההתאחדות. אני מבין את זה, אבל לי למשל, אני אגיד ככה, לחרדי שהוא מיעוט לא תמיד כל גחמותיו מתגשמות. יש הרבה חרדים שלא רוצים שיהיו בתי קולנוע בשבת בתל אביב, אבל זה קורה על אפם וחמתם, למה? כי יש רוב גדול שרוצה את זה והם כמיעוט מתמודדים עם זה. גם אתם, הרוב, לפעמים צריך גם להקריב למען המיעוט. אז יכול להיות שרוב האנשים בהתאחדות הקליעה נוח להם שיהיו תחרויות בשבת, אבל אם יש מיעוט צריך להתחשב גם פה ולפעמים המיעוט כופה על הרוב, זה גם קורה. אתה יודע כמה חרדים, עם המיעוט שלהם, מה הם עושים לנו בקואליציה? אנחנו לא יכולים לזוז בלעדיהם, מה לעשות. זאת הדמוקרטיה. זו דמוקרטיה ובדמוקרטיה זכות המיעוט יש לה ערך עליון כי בלי זכות מיעוט בדמוקרטיה אין משמעות לדמוקרטיה. ולכן זכות המיעוט היא חשובה. תתחשבו במיעוט שלכם, לא היינו צריכים לעשות את השיח הזה כי הרבה בעיות מגיעות מהתאחדות הקליעה. הגיע הזמן לכבד את זכויות המיעוט. אנחנו מחויבים לזה.
יגאל גואטה (ש"ס)
דרך אגב, אני חושב שהציבור המסורתי במדינת ישראל הוא קצת יותר מ-30%.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון. שלטון הרוב יש לו משמעות, חד משמעית, זה גם חלק מהדמוקרטיה. אבל לזכות המיעוט יש ערך לא פחות חשוב. בגלל זה הם הלכו לבג"ץ כי תפקידו של בג"ץ להגן על המיעוט כשהרגולטור לא עושה את זה. וכשאנחנו לא עושים פעולות כאלה ואחרות, מגיעים לבג"ץ ובג"ץ פוסל החלטות של הכנסת כי אנחנו לא הגנו על זכויות מיעוט. מה לעשות, זה חלק מהדמוקרטיה, תתחילו להשתלב בזה, זה מה שאני אומר.
טל כהן
משום מה סומנו אצלך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתם פשוט עושים בכל פעם את אותו הדבר, אתם חוזרים על אותו שטנץ.
טל כהן
הייתי אומר שלפחות הגענו לפה, יש איגודים שלא הגיעו היום.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הם גם מגיעים וגם ממשיכים לעשות תחרויות בשבת, הכול בסדר, אבל הגיע הזמן לשנות את זה. המכון לאסטרטגיה ציונית, אם אפשר בקצרה.
עדי ארבל
אנחנו עשינו מחקר בנושא של השבת והספורט, התמקדנו בנושא של הכדורגל אבל זה לא רק. יש הבחנה בין הספורט המקצועני לספורט החובבני. אני רק אגיד, מדברים פה על שחקנים, בדרך כלל מדברים גם על קהל, אבל צריך להבין שהעניין הוא הרבה יותר רחב. אני אתן דוגמה מאוד ספציפית. בקיץ לפני שלוש שנים בא אדם אמריקאי, ראסל גלבוט שמו, רצה לקנות את קבוצת הכדורגל של הפועל תל אביב ובתנאי שהיא לא תשחק בשבת. בניגוד למה שזוהיר בהלול אמר, ההתאחדות אישרה לו שהפועל תל אביב לא תשחק בשבת ובתנאי שזכיין השידור יאשר את הדבר וזכיין השידור לא הסכים. לכן אותו אדם לא קנה את הפועל תל אביב ומכאן אנחנו מבינים שהבעיה היא אפילו ברמת השחקן הבודד.
יגאל גואטה (ש"ס)
ולכן זכיין השידור עשה הרבה כסף מהפועל תל אביב השנה.
עדי ארבל
בשנה הבאה הפועל תל אביב תשחק ביום שישי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
היא תשחק ביום שישי ואז המשקיע יכול לחזור.
עדי ארבל
בכל מקרה, המשחקים בשבת, אנחנו יודעים, לא צריך לעבור על כל ההיסטוריה. ברור גם הנושא של משחקים בערב, הם מושכים יותר קהל, פחות חם, לאנשים יותר קל לבוא, אבל צריך גם להבין את הנתונים. מה שבדקנו במשך עונה שלמה, מתוך 240 משחקים, בסך הכול 57 משחקים נערכו בזמן השבת עצמה, השבת ההלכתית.
יגאל גואטה (ש"ס)
על מה אתה מדבר, איזה משחקים?
עדי ארבל
כדורגל בליגת העל. פחות מרבע נערכו בזמן השבת. ברוב המחזורים נערכו חמישה משחקים בשבת מתוך שבעה, שניים נערכו בראשון ובשני, ובחלק מהמחזורים, ברבע מהמחזורים נערכו שלושה, בימים ראשון ושני. מה שמוכיח שאפשר לעשות יותר משחקים שהם לאו דווקא בשבת. כולל אגב בחמישי בערב, תלוי כמובן בענייני נבחרת, וויפא וכו'.

הפתרון של שחקן ספציפי, צריך להבין, אנשים מדברים על פתרון ספציפי. פתרון של שחקן ספציפי לכאן או לכאן הוא פתרון בעייתי כי אנחנו מדברים על קבוצות שעולות ליגה, יורדות ליגה, שחקנים שרוצים לעבור בין מועדונים. הפתרון הספציפי הוא לא פתרון שעובד במקרה המקצועני.
עופרה שרון
הבעיה של כדורגל דווקא בתחום של דיני עבודה בנושא של היתר בשבת לא אותו מוקד של בעיה, זה שני דיונים שונים.
עדי ארבל
לכן יש אפשרויות להגיע להסדרים של פחות משחקים - - -
עופרה שרון
הסדרים שונים לגמרי. בגלל זה התחלתי ואמרתי, יש את הכדורגל - בוא נשים אותו בצד כי העולם שאתה מדבר עליו הוא עולם של דיני עבודה והיתר שנמצא בבג"ץ היום בדיון בפני החלטת של ועדת שרים – ויש את הנושא של משחקים בשבת של כל הספורטאים, שהם לא בהכרח הגיעו להיות מקצוענים. אגב, בניגוד לכדורגל הם בדרך כלל גם לא מקבלים שכר, הם חיים ממלגות, במקרה הטוב ההורים שלהם עוזרים להם וכל מיני גופים אחרים, אבל זה דיון אחר. שם אם הם רוצים להעפיל למקום כלשהו, הם מדברים על כל הדרך שהם צריכים לעשות, איך הם יעשו את זה. שלך הוא דיון יותר צר.
עדי ארבל
הוא יותר צר בהיבט של הכדורגל המקצועני בניגוד לענפים המקצועניים האחרים. נאמר שרוצים לפתור ענף ענף, אז הנה, אפשר להראות שבתחום הכדורגל, שזה התחום הפופולארי בישראל מבחינת כמות הקהל שמגיעה - - -
עופרה שרון
דווקא ענף הכדורגל הוא הראשון שקיבל את הזרקור וקיבל מענה.
עדי ארבל
עדיין רבע מהמשחקים משחקים בשבת.
עופרה שרון
אני חושבת שרוב האנשים שיושבים פה לא באים מעולם הכדורגל בכלל.
עדי ארבל
בסדר, עכשיו נעבור לסיפור של הספורט העממי. בספורט העממי, הרבה מהתחרויות מתקיימות ביום שבת בבוקר ובצהריים בגלל שבישראל יש שישה ימי לימודים בשבוע. זאת אומרת, מערכת החינוך עובדת שישה ימים, בניגוד למקומות אחרים בעולם ששם מערכת החינוך עובדת חמישה ימים בשבוע. הפתרון פה, להתאים את התחרויות למערכת החינוך ולהתאים את מערכת החינוך לתחרויות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה.
יגאל גואטה (ש"ס)
דרך אגב, חייבים לשבח את הנוכחות של חברי הכנסת שנשארו פה עד סוף הדיון.
תני פרנק
רציתי רק להגיד משהו כללי מאוד, אני לא רוצה להיכנס לכל הכירורגיה של הדברים שנאמרו, אני לא נכנס לנושאים האלה. אני רק אגיד, לפני כשלוש שנים היתה יוזמת חקיקה כזאת בכנסת, גם לפני כן היתה יוזמה כזאת. לפני שלוש שנים אני מקבל מכתב נזעם מאוד מאלכס גלעדי נגד יוזמת חקיקה בכנסת התשע-עשרה, שאמר, אני חבר ועד אולימפי, אתם לא מבינים את ההשלכות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה הסיפור של הוועדה בעניין של הצעת החוק שלי.
תני פרנק
הצעת החוק שחבר הכנסת שטרן הגיש בכנסת הקודמת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אה, חשבתי הצעת החוק שלי. גם אצלי הוא כתב.
תני פרנק
אני יודע שהוא כתב גם אצל חבר הכנסת אורי אריאל. מה שאני אומר, בוודאי שיש כאן בעיות כבדות משקל שאפשר וצריך להתמודד אתן, אגב, גם אינטרסים מסחריים. תמונת מראה של הדיון למשל תחבורה ציבורית בשבת. מה שקורה, כשמגיעים לדיונים האלה יש הרבה חסמים, יש הרבה בעיות ויש גם הרבה פתרונות יצירתיים, יש ועדות וכו'. אבל אם לא מגיעים מתוך כוונה ומתוך מוטיבציה להסדיר את הנושא, אני חושבת שזאת הבעיה הראשונה. לפעמים אנחנו נכנסים כל אחד מהמגזר שלו, לנו יש את הבעיות שלנו אז נכפה את זה על המגזר השני, להם יש את הבעיות שלהם, נכפה את זה שם. אני חושב שצריך לבוא אל השולחן ולנסות למצוא את הפתרון להסדרה כוללת, כפי שאתה עושה חבר הכנסת זוהר, וגם זה צריך להיות שם אם זה בפתרון של יום ראשון שאולי פחות טוב, אם זה בפתרון של יום שישי יום חופשי ואנחנו כמובן נתמוך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה.
גד סגל
גד סגל, קלע.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
באיזה מקום סיימת?
גד סגל
עליתי השנה לגמר בגמר אליפות ישראל, לא השתתפתי בגמר, באקדח אוויר ובאקדח טוטו, עד כמה שאני זוכר גם באליפות הפועל באקדח אוויר, בשלושת הדברים האלה לא הגעתי לגמר בגלל השבת. כל נושא של ירי כתף אל כתף, זה רלוונטי בגמרים, בגמר יש את העניין הזה. בליגות, הדבר הזה, בקליעה כל אחד בא ויורה, נותן את הטוב שלו רק בסוף בסוף, בפיינל, עושים תשובה בין כולם. את כל הדברים האלה אפשר להעביר לימי שישי, לפתוח עוד אפשרות, כמו שקיים היום בליגה הארצית. מה שנשאר זה שתי תחרויות בשנה. בקיץ אפשר לעשות את זה ביום שישי בבוקר או בצהריים ויש מספיק זמן לאחר מכן, אני גר בערד, יש לי מספיק זמן להגיע מהרצליה עד ערד. אותו הדבר אפשר במוצאי שבת. בחורף אפשר לקיים את זה במוצאי שבת. יש פתרונות אם רק רוצים.
רוני דינמן
רוני דינמן מאיגוד ההתעמלות, אני רכזת התחרויות. כל האמירות ברומו של עולם שנאמרות פה בסופו של דבר צריכות לרדת לרמות אופרטיביות. כמו שרבים וטובים אמרו לפנינו, הסדרה כוללת זה דבר שהוא מאוד בעייתי, צריך לרדת לרזולוציות של כל ענף וענף והאילוצים שלו. אנחנו כאיגוד מצאנו פתרון ביניים לשומרי השבת, שזה דבר נהדר וטוב, אבל אם ייצאו מפה עם איזה שהיא הצהרה שאומרת שאין לקיים תחרויות בשבת, אנחנו כאיגוד לא יכולים לקיים תחרויות. אין אף מתקן במדינת ישראל שעומד לרשותנו באמצע שבוע, זה עניין דתי. יש מתקן אחד שאנחנו משתמשים בו במדינת ישראל שהוא ראוי לקיים תחרויות בענף ההתעמלות, יש לנו שישה ענפי התעמלות שונים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
איפה?
רוני דינמן
בהדר יוסף.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ביום שישי הוא לא פנוי אף פעם?
רוני דינמן
אני אומרת, אנחנו מקיימים ביום שישי אבל ברוב הענפים מספר המשתתפים בתחרות מחייב אותנו לקיים תחרויות שנמשכות על פני יומיים או יותר. בגלל ריבוי המשתתפים אנחנו הענף האישי הגדול ביותר במדינת ישראל - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
צריך עוד מתקנים.
רוני דינמן
אם יעמידו לרשותנו מתקן שפנוי לנו בכל ימות השבוע ייתכן ונוכל להתגבר על כל המצוקות האמתיות של שיפוט, של כוח אדם, שזה לא דבר שהוא זמין לנו. בפועל לבוא ולומר אין לקיים תחרויות בשבת מבחינתנו זה אומר, ששישה ענפי ההתעמלות לא יוכלו לקיים תחרויות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה.
אהוד שרון
אהוד שרון מהפוטבול. המצב שלנו מאוד פשוט כי אנחנו מלכתחילה לא פועלים בשבת, הליגות שלנו מתקיימות אך ורק במהלך השבוע, המשחקים הרשמיים מתקיימים בשישי בבוקר ובשבת בערב, מאפשרים לכל שומרי המסורת לשמור על השבת.

אני אגיד שני דברים, אל"ף, הבעיה בתחרויות אירופאיות נכון להיום, שאנחנו נתקלים באיזה שהיא בעיה, אנחנו נלחמים בהם, זה משהו ששמנו לעצמנו קו אדום, אנחנו לא ניתן לספורטאים שלנו להתחרות בשבת, אם כן, אנחנו מוצאים את הדרך. מה שאני כן ממליץ לוועדה, זה רק לעניין הכספים. אם תמליצו על תמריץ כספי לאלה שלא משחקים בשבת, תראו פתאום איזשהו שינוי לגבי הדבר הזה, פתאום תראו איך שהאיגודים עובדים גם אחרת.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה.
מסקנות הדיון
1. הוועדה טוענת כי מתוקף היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית יש לפעול לשילוב ספורטאים שומרי שבת בכלל הפעילויות ללא פגיעה בערך השבת ובאופן שוויוני. לא יעלה על הדעת הדרה של שליש מאוכלוסיית הספורטאים במדינת ישראל שהם שומרי שבת. על אף שמדובר במיעוט, זוהי זכות המיעוט בדמוקרטיה.

2. הוועדה מברכת את שרת התרבות והספורט, חברת הכנסת מירי רגב, על תמיכתה בסוגיית הפסקת התחרויות בשבת וקוראת לשרה להקים ועדה בין משרדית שתקבע המלצות אחידות לאיגודי הספורט ולהתאחדויות לעניין מתן אפשרויות לכל הספורטאים בכל תחום להשתתף בתחרויות ספורט באופן שוויוני.
עופרה שרון
יש ועדה לעניין הכדורגל, זה נמצא בבג"ץ.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש שם המלצות אחידות?
עופרה שרון
המשרד בוחן את זה כרגע לעומק עם כל הגורמים הרלוונטיים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל יש שם המלצות אחידות? אם יהיו אז יישמתן את ההחלטה בדיעבד.

3. הוועדה קוראת לשרת התרבות והספורט לפעול להנחיית האיגודים וההתאחדויות לפעול להתאמות לכל שחקן שומר שבת או שחקן דתי בתחרויות ספורט.

4. הוועדה קוראת לשרת התרבות והספורט לפעול לרגולציה בסוגית הפריבילגיות של איגודי הספורט לבחירת המועדים לתחרויות ספורט באופן עצמאי. הוועדה קוראת לשרה האמונה על תקצוב האיגודים והפיקוח עליהם לפעול לרגולציה הזאת.
יגאל גואטה (ש"ס)
הוא רק קורא לשרה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני קורא לה, היא לא חייבת.

5. הוועדה קוראת לשרת התרבות והספורט לפעול ליצירת נוהל אחיד במשרד באמצעות חוזר לכלל איגודי הספורט, כך שכל מועדון ספורט בישראל יוכל לקבוע אם לקיים פעילות ספורטיבית בשבת או לא, כפי שמקיים איגוד הכדורסל.
עופרה שרון
נוהל שיסדיר את הנושא.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקי, נוהל שיסדיר את הנושא, קיבלתי.

אגב, הצעה זו מתייחסת ורלוונטית להצעת החוק שאני הגשתי בתחילת הקדנציה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אתה מקדם פה עניינים אישיים שלך.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה כבר אמרו עלי בדה-מרקר.

6. הוועדה קוראת לממשלת ישראל לפעול להקצאת תקציבים לכלל סוגיית המתקנים הנדרשים.

הוועדה מודה למשתתפים, תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:55.

קוד המקור של הנתונים