פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקולים מס' 723, 725

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, י"ח בסיון התשע"ז (12 ביוני 2017), שעה 10:15
סדר היום
תקנות הדרכונים (תיקון מס' 2), התשע"ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

איתן ברושי

מכלוף מיקי זוהר

עבד אל חכים חאג' יחיא

אחמד טיבי

מנואל טרכטנברג

מיקי לוי

בצלאל סמוטריץ'

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
יוליה מלינובסקי

מיכאל מלכיאלי

אוסמה סעדי
מוזמנים
מנהל אגף מרשם ומעמד, רשות האוכלוסין וההגירה - עמוס ארבל

מנב"ט, רשות האוכלוסין וההגירה - עירית ויסבלום

מנהל תחום מרשם ודרכונים, רשות האוכלוסין וההגירה - אליהו לוי

מנהל, רשות האוכלוסין וההגירה - אמנון שמואלי

עו"ד-מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - עמרי איתן בן צבי

רכז ממ"י ותכנון, משרד האוצר - אריאל יוצר

מנהל מחלקת מלכ"רים, משרד האוצר - ארז אורעד

עו"ד, משרד הפנים - רעות פרקש

מ"מ מנכ"ל, המועצה להשכלה גבוהה - גד פרנק

סמנכ"ל כלכלה, מרכז שלטון מקומי - איתי חוטר

יו"ר אהב"ה, ארגוני נכים - אבנר עורקובי

מנכ"ל ארגון נכי הפוליו בישראל, ארגוני נכים - דורון יהודה

מוזמן/ת - יהונתן קלינגר

מוזמן/ת - בנימין למקין

מוזמן/ת - הילה זהבי

מוזמן/ת - לאה לאורה בנימינוב

מוזמן/ת - אופיר קציר

מוזמן/ת - יגאל מסיקה

שדלן/ית - אירדה קריימר
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
הילה לוי

תקנות הדרכונים (תיקון מס' 2), התשע"ז-2017
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אנחנו עוברים לדיון בתקנות הדרכונים (תיקון מס' 2), התשע"ז-2017. מי מציג את תקנות הדרכונים?
עירית ויסבלום
בוקר טוב, אני מרשות האוכלוסין וההגירה. אנחנו מביאים לרשות הוועדה תיקון לתוספת של תקנות הדרכונים כדי לבצע התאמות שנדרשות מתקופת המבחן לתקופה שבה החוק יחול על כלל התושבים. אני רוצה לתת פה איזושהי סקירה קצרה כרקע.
היו"ר משה גפני
לא "איזושהי" ולא "קצרה" אלא סקירה ממשית. אנחנו צריכים לאשר את זה. בוועדת הכספים בקדנציה הנוכחית, ואני מניח שגם בקדנציות אחרות, לומדים את הנושא לפני שמצביעים. רוצים לדעת את כל הפרטים.
עירית ויסבלום
אני אציג את האופן שבו החוק יחול על כלל התושבים וזה משהו שהתחיל כבר ב-1 ביוני. השר בדק את נושא תקופת המבחן טרם שהסתיימה תקופת המבחן, עדיין ב-2016, וקיבל החלטה לגבי אופן החלת החוק על כלל התושבים.

תקופת המבחן נמשכה ארבע שנים. בתקופת המבחן קיבלו דרכונים ותעודות זהות ביומטריות תושבים שבחרו בכך, לפי הוראות הצו שהסדיר את תקופת המבחן. מי שהסכים והצטרף בתקופת המבחן, גם טביעות האצבע וגם תמונות הפנים נשמרו במאגר הביומטרי. בתקופה הנוכחית, מה-1 ביוני המצב משתנה. ההחלטה של השר הייתה שלא כל המידע שנשמר בתקופת המבחן יישמר בתקופת החובה. אני אסביר איך החוק יחול על כלל התושבים.

כל תושב שיגיע ללשכות מה-1 ביוני ומבקש הנפקה של מסמך נסיעה או תעודת זהות, יקבל את זה במסלול הביומטרי, הנפקה ביומטרית ומסמך זיהוי ביומטרי.
היו"ר משה גפני
כולם, כל האזרחים מקבלים.
עירית ויסבלום
כולם, למעט מקרים חריגים מאוד של דרכונים זמניים ותעודות זהות זמניות, אבל אלה באמת החריגים.
היו"ר משה גפני
מה הם המקרים החריגים?
עירית ויסבלום
אני אשלים את זה ואז אדבר על החריגים.
היו"ר משה גפני
טוב, בבקשה.
עירית ויסבלום
הנפקה ביומטרית פירושה שבשבב תעודת הזהות והדרכון ייכללו טביעות האצבע ותמונות הפנים של התושבים ואילו במאגר הביומטרי ייכללו תמונות הפנים של כל תושבי המדינה שמנפיקים ביומטרי. טביעות האצבעות לא ייכללו כהסדר שבחובה. יש הוראת שעה לחמש שנים שאומרת שמי שמסכים לשמור טביעות אצבע במאגר, טביעות האצבע יישמרו במאגר הביומטרי, ואפשר, כמובן, שלא להסכים. ההבדל בין מי שמסכים לבין מי שלא מסכים הוא שתעודות הזהות והדרכונים של מי שלא מסכים לשמירת טביעות אצבע יהיו בתוקף עד חמש שנים ומי שמסכים לשמירת טביעות האצבע במאגר יקבל תעודות זהות ודרכונים עד עשר שנים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
נאמר לי גם שאתם מבקשים מהם אגרה.
היו"ר משה גפני
מי שלא נותן טביעות אצבע ישלם קנס כפול.
עירית ויסבלום
לא, זה לא קנס כפול.
היו"ר משה גפני
לא, אני לא התכוונתי. אני רק דיברתי עם טיבי. הוא ישלם פעמיים בעשר שנים ומי שייתן טביעות אצבע ישלם פעם בעשר שנים. לא קנס.
עירית ויסבלום
כי התשלום הוא על הנפקת דרכון. זה תשלום עבור שירות.
שגית אפיק
למה לא להנפיק לעשר שנים גם אם הוא לא משאיר את טביעות האצבע?
היו"ר משה גפני
הוא לא רוצה להשאיר טביעות אצבעות.
עירית ויסבלום
ההבדל בין תוקף של חמש שנים לתוקף של עשר שנים זה בגלל עניין שבשפה המקצועית קוראים לו אייג'ינג. זה לא תחום המומחיות שלי אבל אני אסביר. מומחים שהשר שמע הסבירו שהמאגר מתבסס על תמונות פנים ותמונות פנים זה דבר שמשתנה לעתים קרובות יחסית. שינויים של גיל, השמנה או הרזיה קיצונית, חשיפה לשמש, מחלות וכו' – כל אלה גורמים לשינוי בתמונות הפנים. לכן המאגר הביומטרי, כשהוא מסתמך רק על תמונות פנים, יכול לתת תשובות טוב, מענה טוב יחסית למניעת הרכשות כפולות, כשהתמונה שהוא מקבל היא תמונה של אחת לחמש שנים. אז הוא יכול להשוות תמונה כל חמש שנים לתמונה הקודמת של אותו אדם.

לעומת זאת, טביעות אצבע שנשמרות במאגר טובות לתקופה ארוכה. החל מגיל הבגרות טביעות האצבע אינן משתנות ואז המאגר יכול לתת תשובות טובות גם כשזה אחת לעשר שנים. זה ההבדל בין תמונות פנים שמשתנות לטביעות אצבע שאינן משתנות. זה ההסבר המקצועי לכך.

עוד דבר שחשוב להגיד במתווה השר הוא שתושב שהסכים לשמירת טביעות אצבע במאגר, יכול בכל עת לבוא ללשכה לרשות האוכלוסין ולהגיש בקשה למחיקת טביעות האצבע שנשמרו במאגר. אז למעשה מבטלים את מסמכי הזיהוי התקפים שבידו ומנפיקים חדשים בתוקף עד חמש שנים.
שגית אפיק
ואז הוא צריך לעשות הנפקה מחודשת וזה יעלה לו. זאת אומרת, הוא עשה לעשר שנים, הוא בא אחרי שנתיים ואומר: אני רוצה למחוק את טביעות האצבע ואז הוא נותן את תווי הפנים ועושה לחמש שנים ומשלם את האגרה מחדש.
עירית ויסבלום
נכון. כל הדברים שאמרתי כרגע הם דברים שנקבעו בחקיקה, תיקון של חוק החלת אמצעי זיהוי ביומטריים. זה תיקון שעבר בכנסת בסוף פברואר 2017. התיקון לתקנות כהשלמה לכך נעשה במרס 2017 ואנחנו התחלנו ליישם את החקיקה החדשה ב-1 ביוני 2017.
מיקי לוי (יש עתיד)
ואם מישהו מתחתן ומשנה את שם המשפחה או שלא בא לי על השם שלי, מיכאל, ואני רוצה להיקרא בשם מיקי.
עירית ויסבלום
אנחנו באמת ניכנס לפרטים ואלה השינויים שאנחנו מציגים היום.
מיקי לוי (יש עתיד)
ואז הוא גם צריך לשלם?
קריאה
90 שקל, רק את העלות של התיקון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חצופים.
היו"ר משה גפני
למה אתה אומר את זה? תהיה איש מנומס.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חצופים. מנצלים את ההזדמנות שמשלמים את הביומטרי.
היו"ר משה גפני
רגע, עוד לא התחיל הדיון. היא אפילו לא הציגה – אל תתרגשי.
עירית ויסבלום
אני למודת ניסיון.
היו"ר משה גפני
מה, בוועדה כזאת את למודה?
עירית ויסבלום
לא, בוועדות אחרות.

לאחר שסקרתי את המתווה של השר אנחנו נתחיל להציג את התיקונים. נמצאים פה ממלא מקום המנכ"ל וגורמי המקצוע שישלימו את הדברים ויענו על השאלות.

התיקון הראשון שאנחנו מבקשים לא קשור בהכרח לעניין של המעבר לתקופת החובה של ההנפקה הביומטרית, וזה התשלום של אגרה מופחתת בחורף. כרגע המצב בתקנות הוא שמי שמשלם את האגרה המופחתת בחורף יכול לממש את הבקשה עם אותו תשלום עד שלושה חודשים מיום שבו בוצע התשלום. האגרה בחורף היא אגרה מופחתת לתשלום באינטרנט וכבר היום היא מוסדרת בתקנות.
היו"ר משה גפני
לי אין אינטרנט, מה אני אעשה?
אלי לוי
יש עמדת שירות בלשכה ואפשר לעשות את זה בלשכה.
עירית ויסבלום
במקום תשלום באינטרנט אפשר לבצע גם בעמדת שירות שמוצבת בלשכה.
היו"ר משה גפני
יש בלשכות עמדת שירות? ברשות המסים גם עשו את זה ובשבוע שעבר קיבלתי תלונה שלעובד עצמאי אמרו שאם אין לו אינטרנט, שלא יהיה עצמאי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מי היה שם בשנים האחרונות? אתה מחכה בתור שבע שעות.
אלי לוי
ב-2011 הבטחנו ליושב-ראש הוועדה שיהיו בכל הלשכות ואכן, כבר כמה שנים יש בכל הלשכות עמדות שירות שאפשר לשלם בהן, למי שאין אינטרנט בבית.
היו"ר משה גפני
איפה, ברשות האוכלוסין?
אלי לוי
כן, בכל לשכות רשות האוכלוסין.
עירית ויסבלום
אותה אגרה מופחתת, שאפשר היה לממש אותה עד שלושה חודשים מיום ביצוע התשלום באינטרנט, אנחנו מבקשים שינוי שאפשר יהיה לממש את התשלום המופחת הזה עד ה-15 במרס. מה שקרה בשטח הוא שאנשים שילמו באינטרנט בסוף פברואר בתשלום מוזל והגיעו עד סוף מאי במצב שהלשכות עמוסות כי זה כבר קיץ. למעשה נעשה שימוש שלא התכוונו אליו. הכוונה הייתה לעודד את האנשים להגיע בחורף ואלה אנשים שהגיעו למעשה בקיץ. לכן אנחנו רוצים שהתשלום באינטרנט יתבצע כמו שהוא מתבצע היום – אותם חודשים, אותה תקופת זמן – אבל שההגעה ללשכה כדי לקחת את הדרכון בפועל תהיה עד ה-15 במרס.
היו"ר משה גפני
זה בחורף, כלומר זה תהליך שיימשך גם בחורף.
שגית אפיק
היום יכולת לקבל את התעריף המופחת, לשלם באינטרנט או בלשכה ולבוא שלושה חודשים לאחר מכן. לכאורה יכולת לבוא גם במאי. עכשיו הם אומרים שאם שילמת בתעריף מופחת, אתה חייב להגיע לקחת את הדרכון עד ה-15 במרס.
היו"ר משה גפני
למה?
עירית ויסבלום
כדי שזה עדיין יהיה בחורף, כאשר הלשכות לא עמוסות. הרעיון של האגרה הוא לתמרץ את האנשים להגיע בחורף ולא כשהלשכות מפוצצות מאנשים. כדי לשמור על הרעיון והתמריץ הזה, אנחנו רוצים שאנשים יגיעו בתקופת חורף ולא יגלשו לתוך הקיץ.
שגית אפיק
למה זה שינוי שקשור בביומטרי?
עירית ויסבלום
זה לא שינוי שקשור בביומטרי. זה שינוי שרצינו גם בפעם הקודמת שהיינו פה ובסופו של דבר לא הגענו להסכמות על כל החבילה, לא בגלל השינוי הזה. הנגיעה של זה להנפקה הביומטרית היא שעד היום אפשר היה לשלוח את הדרכון בדואר ולעשות חידוש באופן הזה בלי להגיע ללשכה בכלל. היום, עם המעבר לביומטרי, כולם חייבים להגיע ללשכה כדי לעשות הרכשה ותשאול. לכן, לא יהיה מצב שאפשר לשלוח בדואר וכולם מגיעים ללשכה. העומס עוד יותר קשה ועוד יותר משמעותי בגלל זה וגם מכיוון שהתהליך לוקח זמן ארוך יותר. לכן יש עוד יותר עניין היום לצמצם את התקופה הזאת כדי שאנשים באמת יגיעו ללשכות בתקופת החורף.
שגית אפיק
אם התורים כאלה ארוכים ואת אומרת שטביעות האצבע נשארות לשנים רבות, למה לא להנפיק דרכון לשנים ארוכות יותר?
אלי לוי
לא ניתן מעבר לעשר שנים בחוק הבינלאומי.
עירית ויסבלום
זאת תקינה שקיימת בכל העולם.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להגיד לכם משהו ואני לא יודע אם אתם ערוכים לעניין הזה. יש התנגדות גדולה מאוד לביומטרי. החוק הזה עבר בלחץ קואליציוני. אילולא הלחץ הקואליציוני החוק לא היה עובר. זה לא קשור דווקא אליכם. בנושא בכלל, נושא הביומטרי, אנשים לא מקבלים אותו טוב. אבל גמרנו, אנחנו אחרי זה. ב-1 ביוני כל אזרח חייב בתעודה ביומטרית. ברגע שאתם באים עכשיו עם תקנות האגרות ויוצא מזה כאילו מנוצל הנושא הביומטרי כדי להעלות מחירים, אני לא בטוח שהוועדה תוכל להסכים לזה.

אמר חבר הכנסת מיקי לוי והייתי אומר את זה בעצמי. במצב רגיל, עד היום, כאשר יש לי דרכון ואני רוצה לשנות פרט מסוים, אני הולך ללשכה ומבקש לשנות את הכתובת אם עברתי דירה והיו משנים לי את זה בכתב יד. בזה נגמר הסיפור. היום אני בא ללשכה, כמו שאתם מבקשים שנעשה, ואני מבקש לשנות כתובת. אני צריך לעשות הכול מחדש.
אלי לוי
לא, שינוי כתובת אתה יכול לעשות אפילו מהבית ואתה לא חייב להגיע ללשכה. בשינוי מען לא מחליפים תעודת זהות או דרכון, רק את הספח של תעודת הזהות.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת שגם אם יש לי תעודה ביומטרית ואני רוצה לעשות שינוי, שינוי שם.
אלי לוי
שינוי שם זה משהו אחר. הפרטים שרשומים בתעודת הזהות, אם אתה משנה בהם משהו אתה צריך להחליף את תעודת הזהות. אבל אם זה פרט שרשום בספח, אתה לא מחליף.
שגית אפיק
אנחנו מדברים עכשיו על הדרכונים ולא על תעודות הזהות.
היו"ר משה גפני
אם אני רוצה לשנות שם בדרכון, יש לי בעיה?
אלי לוי
אתה צריך להחליף את הדרכון.
היו"ר משה גפני
לא, לפני הביומטרי.
אלי לוי
היו משנים את השם בתוך הדרכון, שמים מדבקה עם שם חדש. אבל זה היה אותו דרכון. היום אתה מקבל דרכון חדש לחמש או לעשר שנים, תלוי אם אתה נותן טביעת אצבעות או לא.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת שמה שעושה הביומטרי, מעבר לבעיות העקרוניות, הוא שאם אני רוצה לשנות משהו בתוך הדרכון אני אצטרך לשלם על דרכון חדש.
אלי לוי
האגרה שהצענו היא לא אגרה רגילה אלא שליש מחיר.
שגית אפיק
אם לא עברה מחצית התוקף, כלומר אם יש לו מעל חמש שנים.
היו"ר משה גפני
למה? למה?
אלי לוי
לקחנו רק את עלות הייצור של המסמך. חישבנו רק כמה עולה לנו לייצר בלי שעות עבודה ועוד דברים. חישבנו כמה עולה לנו לייצר את הדרכון, כשאפילו הפחתנו את זה לקטין.
היו"ר משה גפני
ואם זה יותר מחצי מהזמן?
אלי לוי
הוא ישלם רגיל.
היו"ר משה גפני
למה? למה לא אותו דבר?
שגית אפיק
קודם זה היה פטור, נכון?
אלי לוי
לפני כן היו עושים את זה באותו דרכון.
היו"ר משה גפני
רגע, שלא נתבלבל בעניין. אנחנו מדברים על דבר חדש כתוצאה מהביומטרי. אם אני בא לפני מחצית הזמן, גם אני צריך לשלם וזאת החמרה כלפי האזרחים. אם שיניתי את שם המשפחה או שאני רוצה לשנות משהו בדרכון, עד היום לא שילמתי. הייתי בא, היו משנים בתוך הדרכון ולא שילמתי. היום אם אדם בא לפני מחצית הזמן, הוא צריך לשלם שליש מהדרכון. למה שליש? כי זאת עלות הנפקת הדרכון. לא בדקנו את זה, אבל אנחנו סומכים שמה שאתם אומרים הוא נכון. אבל אם אני בא לאחר מחצית הזמן, אני צריך לשלם דרכון שלם ולא את העלות שלו. למה? למה לא את העלות?
עמוס ארבל
כי ממילא רוב הזמן עבר ואוטוטו תצטרך להנפיק דרכון חדש בכל מקרה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, אני יכול להגיד מילה? תודה. הביומטרי יצר מצב חדש. האזרחים לא ביקשו את הביומטרי, הממשלה החליטה ביומטרי. אני לא נכנס לנושא השנוי במחלוקת כי זה בכלל לא שייך. המדינה החליטה שהיא רוצה ללכת למהלך ביומטרי, זה עולה לה הרבה כסף ועכשיו אתה אומר: אני משית את העלויות האלה על האזרחים.

יותר מזה, יש דוגמה נוספת שהיושב-ראש לא נתן. בעבר היית מאריך את תוקף הדרכון לעשר שנים. אוטומטית זה היה לעשר שנים אלא במקרים מיוחדים. עכשיו אתם אומרים ככה: יש עונש ביומטרי – אם אתה נותן טביעת אצבעות וצילום פנים, זה לעשר שנים. אם אתה נותן רק צילום פנים, זה לחמש שנים.
עמוס ארבל
לא אני אומר, החוק אמר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה עונש ביומטרי ואין לו שום משמעות אחרת. למה?
עירית ויסבלום
זה לא עונש ביומטרי. אני רוצה להגיד עוד דבר שאנחנו מכירים וזה לא משהו שמונח על השולחן. תיעוד ביומטרי עולה למדינה באופן יקר לאין ערוך מתיעוד רגיל. לכן יכולנו להעלות את אגרות הבסיס בכלל, אבל את זה אנחנו לא עושים. לא אמרנו שנעלה את כל אגרות הבסיס כי התיעוד הזה מאוד יקר. אגרות הבסיס נשארות באותו סכום ואת ההפרש הזה, המדינה סופגת.
מיקי לוי (יש עתיד)
אין שינוי בתשלום של האזרח?
עירית ויסבלום
אין שינוי באגרות הבסיס.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מה זה אגרות הבסיס? אבל אתם משנים את הכללים. אם נכון מה שאת אומרת, למה העובדה שאתה מוכן לתת רק צילום פנים, בלי טביעת אצבעות זה לחמש שנים ואם אתה עושה את שניהם זה לעשר שנים.
עמוס ארבל
אנחנו כבר אחרי זה. החוק קבע כך.
עירית ויסבלום
הסברתי את זה קודם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה משית על אדם בתקופה של עשר שנים להנפיק דרכון פעמיים. למה?
עמוס ארבל
תמונת הפנים לכשעצמה לא מאפשרת לתת דרכון לעשר שנים מבחינת הזיהוי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ההסבר שלכם לא קביל כי השר הבטיח שלא תהיה סנקציה נגד מי שלא רוצה לעשות דרכון ביומטרי. הוא הבטיח את זה ומה שאתם עושים את זה פה עכשיו, זה שאתם מטילים עליו קנס.
שגית אפיק
מה שאומר לכם חבר הכנסת מיקי רוזנטל הוא שאפילו שהחוק עבר – אגב, זה לא החוק. השר קבע מכוח החוק שזה יהיה לחמש שנים.
עמוס ארבל
השר קבע מתווה מאושר בחקיקה.
שגית אפיק
לדעתי עניין חמש השנים לא בחקיקה. זה בצו של השר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה לא יעבור, אנחנו לא נאשר את זה.
שגית אפיק
חבר הכנסת מיקי רוזנטל אומר לכם שבהנפקה הנוספת, בחמש השנים הנוספות, תעשו פטור וזה בתקנות האלה וזה בידיכם. זה כאן, בלי אישור הוועדה. שזה לא יעלה לו, כמו שאמר חבר הכנסת גפני, פעמיים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ההמצאה של חמש השנים היא לא התפתחות חדשה במדע של האנושות. למה תעודת זהות כן?
עמוס ארבל
ההחלפה של תעודת הזהות היא כל עשר שנים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל אין חובה להחליף תמונה בתעודת הזהות כל עשר שנים.
עמוס ארבל
אם אתה נותן רק תמונה, אתה מקבל לחמש שנים ולא לעשר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא, במהדורה הקודמת.
עמוס ארבל
במהדורה הקודמת זה היה רשות. הייתה תקופת פיילוט. בעבר הרחוק לא היה תוקף בכלל לתעודת הזהות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתם הגעתם פה למסקנה מרחיקת לכת ולכן יש פה סרבנות.
עמוס ארבל
היא לא מרחיקת לכת. עלות הדרכון הביומטרי, הספרון לבד, עלותו כ-80 שקל יחסית לכ-10 שקלים של דרכון רגיל. אלה מכפלות של 800%. אלה עלויות הייצור שלו עוד לפני קבלת הקהל ועבודת הפקיד. אתה מגיע לעלויות מאוד גבוהות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
המדינה ויתרה על דפוס בארי והמדינה השקיעה סכומי עתק בלי דפוס בארי.
עמוס ארבל
אני לא נכנס לזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מיקי, הם ויתרו על דפוס בארי ולא היה חסר כסף. לקחתם מכרז שהוא הרבה יותר יקר מדפוס בארי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא לא שייך. המדינה החליטה על זה, אבל אי אפשר להעלות לאנשים את האגרות.
עמוס ארבל
אבל לא מעלים, לא מעלים. הבסיס של האגרות נשאר אותו דבר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בעבר יכולתי לחדש דרכון לעשר שנים ועכשיו, בעקבות הביומטרי, אתם רוצים פעמיים. זה לא יעבור פה, עזוב, לא תשכנעו אותי.
היו"ר משה גפני
תודה. בצלאל, ביקשת לדבר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רוצה לשאול שאלה, יש לי פריבילגיה שאני יכול עדיין להגיד שאני חדש פה ואני שואל שאלות תם. כשמדברים על אגרות בכלל, איך זה נקבע? איך יכול להיות שנייר אחד עולה לי 70 שקל, נייר אחד עולה לי 140 שקל ונייר אחר עולה לי 500 שקל. הרי אני משלם מס הכנסה, אני משלם מע"מ ובסוף גם אגרת נשימה עוד יבקשו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה לא הולך לפי העלות אלא לפי הצרכים. בצלאל, אל תהיה תמים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רוצה להבין מה העלויות האמיתיות שהדבר הזה עולה למדינה. בעיניי לא צריך בכלל לקחת אגרות על הדברים האלה, אבל נניח שרוצים השלמת הכנסה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כל שינוי עולה לך כסף.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני חדש פה ואני שואל על הכול. זה שחמישים שנה עושים שטויות במדינת ישראל, אנחנו כאן כדי לשנות את זה. אין שום היגיון שאזרח שקורס תחת הנטל ומשלם סכומים מטורפים כמסים למדינת ישראל – הוא פוקח את העיניים בבוקר ונשם, לוקחים לו מס – עכשיו הוא צריך דרכון אז עוד פעם הוא ישלם מס. ועכשיו הוא ישלם מס פעמיים אם הוא רוצה להחליף דרכון כי החלטנו שאנחנו רוצים ביומטרי.
עמוס ארבל
זה עדיין בין הזולים במדינות המערב.
היו"ר משה גפני
גברתי ורבותי, אני מבקש אורך רוח וסבלנות. חבר ועדה יכול להביע את דעתו.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גפני, גם לך אחרי שלושים שנה מותר לחשוב מחוץ לקופסה.
היו"ר משה גפני
להפך, אמרתי להם שיאפשרו לך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שלושים שנה אתה מאשר כאן כל בוקר שוד של אזרחים. מותר לך גם לחשוב על זה אחרת.
היו"ר משה גפני
מה שנכון, נכון. אני אפילו מעביר כסף לחטיבה להתיישבות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רוצה לתת דוגמה. לוקחים עמלה של כמעט 1,000 שקל לאדם שצריך להוציא דרכון דחוף בהתראה של יום-יומיים לפני הנסיעה. מתי זה קורה בדרך כלל? אם יש למישהו מקרה רפואי דחוף, חס וחלילה. הוא צריך לטוס למקרה רפואי דחוף, צריך לחלץ מישהו שנשאר, בן משפחה. אתה תופס את האדם ברגעים הכי קשים של החיים. מי צריך הסדרה של דברים כאלה בהתראה של יום-יומיים? מי שיוצא לחופשה ונזכר יומיים קודם, תיקח לו.
עמוס ארבל
זה לא נכון. זה ממש לא נכון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אם חלילה מישהו צריך לצאת לעניין רפואי דחוף, הוא יגיע לנתב"ג לעשות דרכון וייקחו לו 1,200 שקל. אתה תופס אותו ברגע הכי קשה של החיים שלו, איזו סיבה יש לזה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא צודק. אני לא אומר את זה הרבה על סמוטריץ אבל במקרה הזה הוא צודק.
היו"ר משה גפני
אוסמה סעדי, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, חברי חברי הכנסת, אנחנו התנגדנו לחוק של הביומטרי וחשבנו שזה באמת חוק גרוע מאוד. קודם כל הערה, אדוני היושב-ראש וחברי חברי הכנסת, אנחנו מקבלים המון המון פניות מאנשים בגלל התורים הארוכים בלשכות משרדי הפנים. אנשים ממש אחד על השני. אם משרד הפנים עדיין לא התארגן ליישם את החוק הביומטרי ואנשים צריכים לחכות שעות על גבי שעות על מנת לקבל את הדרכון או תעודת הזהות הביומטריים, אנחנו מבקשים ממשרד הפנים – אנחנו בקשר טוב עם משרד הפנים ולא יכול להיות שזה המצב. יש תמונות קשות מאוד של מאות אנשים כמעט בכל הלשכות. כנראה זה תהליך שלוקח זמן, הוצאת הדרכון הביומטרי. שיתארגנו כי אנחנו מקבלים המון המון פניות ותלונות של אנשים.

לגופן של התקנות, אדוני היושב-ראש, אני אומר שאם משרד הפנים החליט שהוא רוצה את החוק הביומטרי הזה ומדינת ישראל רוצה ומשרד האוצר רוצה, לא יכולים מצד אחד להגיד לאנשים: אתם יכולים לקבל דרכון לחמש שנים, אבל אם אתם רוצים דרכון לעשר שנים, תשלמו פעמיים. אם המדינה רוצה לעודד את זה, שתספוג את התקציב הזה ולא תטיל את זה על האזרח הפשוט.
היו"ר משה גפני
תודה. אחמד, בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני אהיה קצר, אדוני, הערתי כבר לגבי התשלום הכפול למי שלא מעוניין שטביעת האצבעות שלו תיכלל במאגר הביומטרי. התנגדנו עקרונית לביומטרי ועכשיו מתגלות עוד סיבות למה ההתנגדות הזאת הייתה במקומה. אנחנו גם מתנגדים לתביעה של תשלום כפול. חבר הכנסת סעדי הזכיר את התורים הארוכים והמשפילים שיש בלשכות מסוימות והבעייתית ביותר לאחרונה היא הלשכה בירושלים המזרחית.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
תוסיף גם את נתניה ואני אדבר על זה. הייתי שם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
גם נתניה. יש גם בעכו. מאז העניין של הביומטרי התור התארך ובמיוחד עכשיו, בחודש הרמדאן, התורים האלה נוראיים. קשה מנשוא. לכן צריך למצוא פתרון.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לעניין התשלום הכפול, מכיוון שזאת הארכה אני לא חושב שיש מקום לבקש תוספת. אני רוצה לספר איך מתייחסים לאזרחים שמגיעים ללשכה. ביום ראשון שעבר הייתי בלשכה בנתניה. הגענו בתשע וחצי וקיבלנו מס' 415. בשעה 11:30 אמרו לנו שיכול להיות שנוכל להיכנס בשעה שתיים וחצי-שלוש, אבל הודיעו שמי שלא יהיה בפנים בשעה 12:00, גם אם יש לו מספר, לא ייכנס. מה רוצים? האזרחים שמגיעים לשם הם בני ערובה? יכול להיות שיש לאדם סידורים אחרים אם הוא צריך לחכות כמה שעות, אבל הוא צריך להישאר בפנים. אם הוא לא שם ב-12:00, הוא לא מקבל את השירות. ב-13:15 נכנס מס' 218. הודיעו: אנחנו לא מקבלים עוד. אפילו שבאת, הפסדת יום עבודה, אתה לא יכול להיכנס. אנחנו נתחיל לקרוא מספרים כדי לבוא ולקבל תור למחר.

שאלנו מי נתן את ההוראה הזאת ואמרו שקיבלו את ההוראה מירושלים, מלמעלה. הם לא יכולים לקבל עוד. שאלתי והתברר שזה קרה לא רק באותו יום. ביררתי שם. אתה בא עם המספר שלך, הוא רושם אותך, נותן לך חותמת ואחרי ארבע הוא יקבע את השעות מתי תגיע. אם לא תגיע, לא תקבל שירות.

אם הם לא מוכנים, בואו נדחה עד שהם יהיו מוכנים או שיפתחו סניפים אחרים. כשאני מגיע לנתניה, מבחינת השטח שהם צריכים לכסות הם לא יכולים לעמוד בזה. אנשים באים ושורפים ימים שלמים לפעמים, או שחוזרים הביתה ולא ממשיכים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שתבררו את העניין הזה. אני רוצה תשובות. גם מה שנאמר על הלשכה בירושלים המזרחית וגם על נתניה, למה זה קורה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
נתתי את התאריך, את היום ואת כל הנתונים כדי שיבדקו.
היו"ר משה גפני
תבדקו את זה, אני מבקש תשובה. יכול להיות שיש גם במקומות אחרים אבל אין מי שיתלונן על זה. מי אדוני?
יהונתן קלינגר
אני מהתנועה לזכויות דיגיטליות.
היו"ר משה גפני
בקצרה, בבקשה.
יהונתן קלינגר
מאוד בקצרה. אני רוצה לדבר על שני דברים בתקנות שצריכים, לטעמנו, תיקון. הראשון הוא אגרת סרבנים. אדם נתן את טביעת האצבעות שלו למאגר והתחרט. מותר לו היום, לפי החוק החדש, לבקש את מחיקת טביעת האצבעות, אלא שבמצב כזה רוצים לגבות ממנו אגרה מלאה כאילו הוא מנפיק מסמך חדש. אנחנו מבקשים שהמינימום שיינתן לאדם כזה הוא הנחה.

הדבר השני שצריך לזכור הוא שאלה תעודות אלקטרוניות. בתור תעודות אלקטרוניות אפשר לכתוב מחדש על הצ'יפ, לשנות אותו ולהשמיש אותן מחדש במקרים מסוימים, במיוחד אם מדובר בתעודה לאותו אדם. כלומר, השמשה מחדש של תעודה כזאת יכולה לחסוך הרבה כסף ולכן, כשאומרים שהתעודה עולה כסף, אם האלקטרוניקה שעליהן עובדת לעשר שנים, אפשר להשתמש בהן ולא צריך לזרוק אותן לפח. כך האגרות בוודאות יכולות להיות יותר נמוכות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מבקש שתעשו סדר, מה אתם מבקשים בסך הכול הכללי. אולי נתחיל עכשיו במה שלא אישרנו בפעם הקודמת. נעבור על התקנות אחת-אחת, אבל לפני זה אני רוצה לדעת כמה אני משלם אם אני צריך דרכון בדחיפות משום שהוא אבד או נגנב. כמה זה עולה? על זה עצרנו את הדיון בפעם הקודמת.
עירית ויסבלום
לגבי הדרכונים שמונפקים באופן דחוף, השינוי הוא זה: עם המעבר להנפקה ביומטרית חובה, הדרכונים שהונפקו במסגרת מצבי חירום או מצבים דחופים יהיו דרכונים זמניים והם יינתנו לשנה במקום לעשר שנים, כמו שהיה עד עכשיו.
היו"ר משה גפני
אם הדרכון אבד לי ואני צריך לנסוע בדחיפות. מה אני צריך לעשות?
עירית ויסבלום
יש שתי אפשרויות: או להגיע לנתב"ג, כמו שהיה עד היום, אבל ההבדל יהיה שבמקום דרכון לעשר שנים, כפי שניתן עד עכשיו, תקבל דרכון זמני לשנה ללא שבב. אני אגיד בסוגריים שבמדינות אחרות המצב אחר לגמרי. הרבה מדינות נותנות דרכון חירום כזה, דרכון זמני, לתוקף לנסיעה אחת בלבד ולא לשנה. האופציה היותר זולה מבחינת האזרח וגם העדיפה, היא להגיע לאחת משבע הלשכות ברחבי הארץ, שהוחלט שהן ינפיקו דרכונים זמניים לפי הקריטריונים שנקבעו בתקנות. שם תהיה אגרה נמוכה יותר מהאגרה בנתב"ג. גם דרכון זמני כזה יינתן לשנה בלבד. הרצון הוא להנפיק כמה שפחות דרכונים ללא שבב, כי אלה הדרכונים שיכולות להיות בהם הפרצות של המרמה, של עקיפת צווי עיכוב יציאה מהארץ ושל התחזויות. מתוך כך שמזהים שזאת יכולה להיות הפרצה של הניסיונות והתחזויות, השאיפה היא לצמצם את זה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כמה זה עולה?
היו"ר משה גפני
רגע, עוד לפני התשלום. אם אני צריך דרכון דחוף אני מקבל דרכון זמני במקום? אני צריך לנסוע בדחיפות ואבד לי הדרכון. לאן אני הולך כדי לקבל את הדרכון במקום?
אמנון שמואלי
יש שני מסלולים: אם זה בנתב"ג או בשעות שאין קבלת קהל במקום אחר, אתה מגיע לנתב"ג, מקבל דרכון רגיל, לא ביומטרי, וטס איתו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
צריך להגיד שזאת הרעה לעומת המצב הקיים.
עמוס ארבל
זה לא נכון.
היו"ר משה גפני
מיקי, אני לא מדבר עכשיו על הדרכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם בלי לדבר על התשלום, הדרכון הזמני הזה מונפק היום לשנה. הוא היה מונפק לעשר שנים וזאת הרעה.
עמוס ארבל
אבל יש חוק ביומטרי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
התירוץ לא מעניין. לא הבנתם? אתם מעלים את האגרות לאנשים.
עמוס ארבל
את האגרה הורדנו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הורדתם את זה מעשר שנים לשנה.
היו"ר משה גפני
מיקי, אמרת את דבריך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה שינוי לרעה. שבעים שנה זה עבד ככה, מה קרה?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
השירות ניתן 24/7?
אמנון שמואלי
השירות 24/7 למעט יום שבת, החל מכניסת השבת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
למה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כי זאת מדינה יהודית, מה זה "למה"?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אבל יש מטוסים שטסים, יש אנשים שהם לא יהודים, אפשר שערבים יעבדו בלשכה בשבת. יש אפשרות כזאת?
היו"ר משה גפני
אחמד, יש לנו פה מספיק בעיות גם בלי זה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני רציני, אני רציני. יש פיקוח חיים, אנשים רוצים לטוס. בשביל מה אתם עושים משהו שהוא חירום? תגלה הבנה לאחרים, יש אנשים שהם לא יהודים. לא דתיים. יהודים חילוניים. שיעבדו ערבים בלשכה.
היו"ר משה גפני
רגע, שנייה. את כל הבעיות האחרות פתרנו כבר?
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא צודק.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אחמד, אם אתה רוצה יש במשרד החוץ מוקד לחירום אם יש חירום באמת, לא כי בא לך לצאת לחופשה בשבת.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מי מבקש לשלם 800 שקל בחירום? מי שצריך.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יכול להיות שגם מישהו שטס לחופשה ואיבד את הדרכון.
היו"ר משה גפני
בצלאל, אנחנו לא בדיון הזה. אחמד יעלה את השאלה הזאת ואנחנו נבדוק אותה. אנחנו לא בסוגיה הזאת עכשיו. אנחנו עוד הרבה קודם.
אמנון שמואלי
אני אסיים לתאר את המסלול הראשון. כשיש מקרה חירום כמו ניתוח, פותחים בנתב"ג ומנפיקים. לא לאלה שהיו רשלנים והגיעו בדקה התשעים. לגבי הלשכות – כרגע קבענו 7 לשכות וככל הנראה אנחנו נרחיב את זה לכל הארץ.
היו"ר משה גפני
7 לא מספיק.
אמנון שמואלי
כנראה נרחיב את זה לכל הארץ. ביתר הלשכות, בימים רגילים, כשאתה מגיע למצב שאתה צריך להוציא מעכשיו לעכשיו, אתה מגיע ללשכה ומוציאים לך במקום דרכון זמני.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
בביקור שלי שם אנשים ישבו וסיפרו לי, אפילו בכו, כי הם היו צריכים לנסוע. הם היו ביום ראשון והיו צריכים לנסוע ביום שישי, אבל הם לא היו יכולים לקבל. אמרו להם: 14 ימי עסקים.
עמוס ארבל
שבועיים זה הביומטרי.
שגית אפיק
ביומטרי דחוף. אבל שיניתם מ-24 שעות לשני ימי עבודה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הם ביקשו כל דרכון כדי שיוכלו לצאת. אמרו להם: אתם חייבים רק ביומטרי וזה 14 ימי עסקים.
אלי לוי
בנתניה לא עושים, זאת לא אחת משבע הלשכות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
הם ביקשו לצאת.
היו"ר משה גפני
אם הוא רוצה לנסוע, הוא יכול לקבל מיד במקום בלשכה, בנתניה.
אמנון שמואלי
לא בנתניה. היא לא אחת משבע הלשכות.
היו"ר משה גפני
סליחה, בשבע הלשכות. סליחה. אתם אומרים שתרחיבו את זה לכל הארץ.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הם לא אמרו את זה.
היו"ר משה גפני
הם אמרו, אמרו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא לכל הארץ. הם אמרו שישתדלו להרחיב את זה.
אמנון שמואלי
אנחנו נרחיב את זה בהדרגה.
היו"ר משה גפני
אתם מתכוונים להעביר את זה לכל הלשכות?
אמנון שמואלי
מתכוונים להעביר את זה למרבית הלשכות. בלשכות הקטנות בהן יש שני אנשים, לא נרחיב.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אל תגזימו, כמות האובדנים לא מחייבת את כל הלשכות. צריך לטפל ברוב ולא במיעוט. צריך לתת מענה אנושי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
יש לי שאלה דחופה.
היו"ר משה גפני
לא, אי אפשר. לא יתנהל ככה הדיון הזה. איתן, מספיק.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
סליחה, משפט אחד.
היו"ר משה גפני
לא, לא, לא. אני לא מסכים עכשיו. כמה זה עולה?
אלי לוי
בנתב"ג 825 לעומת 1,125 שזה היום. בלשכה זה יעלה חצי – 415.
היו"ר משה גפני
למה 825? למה הסכום הזה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כמה עולה רגיל?
אלי לוי
רגיל עולה 275. זה פי שלוש מרגיל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה מבין איזה עונש? גם קיצרו לשנה במקום לעשר. תן את זה בעשירית מחיר. זה עלה 1,125? תן את זה ב-125.
עמוס ארבל
או שיש דרכון ביומטרי או שאין דרכון ביומטרי.
עירית ויסבלום
זה דרכון שכל הרמאים ינצלו אותו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה דרכונים זייפו עד היום בשבעים שנה?
עמוס ארבל
אלפים. הדרכונים הישראלים הם בין המזויפים ביותר בעולם. את הדרכון הישראלי הכי פשוט לזייף.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז אנחנו צריכים להעניש עכשיו את האזרחים? אתה מעניש אותם.
עמוס ארבל
אנחנו שומרים עליך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה מנפיק את הדרכון לשנה במקום לעשר שנים ואתה מוריד את המחיר ב-20% במקום ב-90%. זה הכול.
עמוס ארבל
שיוציא ביומטרי ולא בשנייה האחרונה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
ואם יש לו מקרה רפואי דחוף?
אלי לוי
זה משהו אחר. יש בתקנות אפשרות.
אמנון שמואלי
במקרים הומניטריים דחופים, כמו ניתוח, אנחנו לא גובים את זה אלא את המחיר של הלשכה. לא זכור לי מקרה אחד הומניטרי שמישהו טס ולקחנו לו אגרה מוגדלת. לא זכור לי.
היו"ר משה גפני
רבותי, תודה. תקרא בבקשה את האגרות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל צריך להבין איך הגיעו לסכום של למעלה מ-800.
היו"ר משה גפני
בסדר, שיסבירו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הם אומרים שזה בגלל העלות.
היו"ר משה גפני
מיקי, נעבור אגרה-אגרה והם יסבירו. תודה רבה, בבקשה תקראי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הרב גפני, יש פה אמירה שאפשר שתגיד אותה בקול? שבמקרה הומניטרי כשבאים ללשכה, לא משלמים את התעריף הגבוה אלא את התעריף הרגיל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בצלאל, זה בתקנון.
היו"ר משה גפני
בבקשה, תקראי את האגרות.
עירית ויסבלום
אני אתחיל מהתחלה.

"בתוקף סמכותי לפי סעיף 10 לחוק הדרכונים, התשי"ב-1950 (להלן – החוק), באישור שר האוצר לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, תשמ"ה-1985, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת לפי סעיף 1ב לחוק יסוד: משק המדינה, אני מתקין תקנות אלה:

1. בתוספת לתקנות הדרכונים, התש"ם-1980 –

(1) בכותרת הטבלה, בטור ד', במקום "בתוך שלושה חודשים ממועד התשלום" יבוא: "עד 15 במרס באותה שנה".
שגית אפיק
תסבירי.
עירית ויסבלום
הנושא של מימוש הנחת חורף יוכל להתבצע כאשר התושב יגיע בפועל ללשכה לצורך הגשת הבקשה עד 15 במרס של אותה שנה, כדי להישאר עם הרציונל של אגרה מופחתת שמנוצלת בתקופת החורף.
שגית אפיק
במקום תוך שלושה חודשים ממועד התשלום, כפי שהיה עד עכשיו. אמרנו שזה לא קשור לחלוטין לביומטרי אבל רציתם לעשות את זה עוד קודם.
עירית ויסבלום
נכון.
הסעיף הבא
"(2) פרטים 3א, 3ב, 5א ו-5ב – יימחקו".
היו"ר משה גפני
מה זה?
עירית ויסבלום
אלה פטורים שהכנסנו לתקנות לקראת תקופת המבחן ואפשר לעבור עליהם אחד-אחד. הרציונל שלהם היה שבתקופת המבחן, כמו שהסברתי בהתחלה, אנשים שביקשו להשתתף בתקופת המבחן יכלו לבקש הנפקה ביומטרית.

ההבנה הייתה שגם אנשים שיש להם דרכון בתוקף ירצו להחליף אותו גם כשהוא עדיין בתוקף. כדי לא למנוע מהם את הרצון להשתתף בתקופת המבחן, ניתן פטור, לדוגמה, לדרכון שיש לו תוקף לפחות עוד שנתיים. הם קיבלו דרכון ביומטרי שמחליף את הדרכון הישן ופטור מאגרה. הרציונל היה, כמו שאמרתי, הפקת מסמכים ללא עלות – אם הדרכון מינימום שנתיים בתוקף – בתקופת המבחן.
שגית אפיק
הדרכונים בתקופת המבחן היו לתקופה קצרה?
עירית ויסבלום
לא, לתקופה מלאה של עשר שנים. כשאנחנו עוברים עכשיו לתקופת החובה, אנחנו לא מבקשים שאנשים יבואו להחליף את מסמכי הזיהוי שלהם לפני שפג תוקפם. אנחנו אומרים לאנשים שמי שיש לו דרכון ותעודת זהות בתוקף, לא צריך לבוא ולהחליף עכשיו ויכול לחכות עד תום התוקף. לכן האנשים האלה לא ייפגעו כי אנחנו לא רוצים שהם יבואו להחליף מסמכים טרם הזמן. לכן אנחנו מחזירים את המצב לתשלום אגרה כרגיל, כמו שהיה לפני תקופת המבחן. זה הפטור הראשון.
שגית אפיק
זאת אומרת שבתום התוקף של הדרכון שהם קיבלו בפטור בתקופת המבחן, הם ישלמו אגרה להנפקה חדשה.
עירית ויסבלום
לא רק מי שקיבל את הפטור אלא גם תושבים רגילים. מי שלא החליף בתקופת המבחן ויש לו עוד שבע שנים, תשע שנים או כמה שזה, אנחנו לא אומרים לו לבוא עכשיו ולהחליף. אנחנו אומרים לו לחכות, להגיע לקראת תום התוקף ולשלם אגרה רגילה.
שגית אפיק
ותקבל או לעשר שנים או לחמש, בהתאם למה שתהיה מוכן לתת.
עירית ויסבלום
נכון. זה הפטור הראשון. הפטור השני היה לאנשים שקיבלו בתקופת המבחן דרכון ביומטרי לתקופה שקצרה מחמש שנים. אם הייתה נדרשת הארכה, הם קיבלו אותה בפטור. למעשה זאת לא הארכה אלא הנפקה חדשה כי דרכון ביומטרי אי אפשר להחליף. הם קיבלו הנפקה חדשה בפטור כדי לא להרע את מצבם יחסית לאנשים שקיבלו דרכון רגיל לתקופה קצרה וההארכה שלהם הייתה נעשית ללא תשלום אגרה. זאת השוואת מצב של אנשים שהצטרפו בתקופת המבחן לאנשים שלא הצטרפו בתקופת המבחן ועכשיו אנחנו מציעים לבטל את הפטור הזה משום שעכשיו המצב יהיה שוויוני לגבי כולם. כל אדם שיצטרך הארכה, זה לא יהיה בפטור. לכן אנחנו מציעים לבטל את הפטור הזה, שהיה פטור מיוחד והוכנס לקראת תקופת המבחן.
שגית אפיק
כמה עלו לכם הפטורים בתקופת המבחן?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
את רוצה לתת להם שיפוי?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הם רוצים לגבות את זה עכשיו בחזרה.
עמוס ארבל
הכסף לא הולך אלינו, אדוני.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא אמרתי אתם. המדינה.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה הייתה העלות כשהביומטרי לא היה חובה ומה העלות עכשיו?
שגית אפיק
הוא היה פטור כשהוא לא היה חובה. נתנו פטור כדי לעודד.
עירית ויסבלום
אגרות הבסיס, כמו שאמרתי בהתחלה, לא השתנו. המדינה יכלה להגיד שמכיוון שכל התיעוד הביומטרי עולה באופן משמעותי יותר מהתיעוד הרגיל, בואו נעלה את כל אגרות הבסיס פי שתיים, פי שלוש או פי ארבע. זה לא נעשה. אנחנו לא באים להעלות את אגרות הבסיס והן נשארות אותו דבר, למרות שהדרכונים עולים עכשיו הרבה יותר. המדינה כן סופגת את העלויות ואנחנו לא אומרים לאזרח: קיבלת דרכון ישן שעלה לנו הרבה פחות ולכן תשלם עכשיו אגרת בסיס גבוהה יותר. כל אגרות הבסיס, ואני מדגישה שוב, נשארות אותו דבר.
היו"ר משה גפני
כמה עלו הפטורים?
אלי לוי
כ-20 מיליון שקל בארבע שנים.
יהונתן קלינגר
אלה לא המספרים שהעברתם בדוח המבחן לגבי ההעתקה.
היו"ר משה גפני
לא, לא, לא. אתה לא יכול לדבר בלי רשות.
עירית ויסבלום
שני הפטורים שציינתי, 3א ו-3ב, באופן מקביל נקבעו גם פטורים כאלה לגבי תעודות מעבר. הפטורים שניתנו באופן דומה לגבי תעודות מעבר, גם אותם אנחנו מבקשים לבטל כעת.
שגית אפיק
שזה 5א ו-5ב שאתם מוחקים.
עירית ויסבלום
התקנה הבאה: "(3) במקום פרט 6 יבוא:"

אנחנו מדברים על החלפת פרט 6 שמטפל בהנפקת דרכונים ברגע האחרון, מה שאפשר היה לעשות עד עכשיו רק בנתב"ג.

"6(א) דרכון זמני או תעודת מעבר זמנית לפי סעיף 2(ב)(1) לחוק, לבגיר, המונפקים בתחנת גבול עד שני ימי עבודה לפני מועד יציאת המבקש מישראל – תוספת של 550 שקלים, תוספת על אגרת הבסיס."
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תוך כמה זמן מחויבים לתת לו את הלשכה, כשהוא בא ללשכה?
עירית ויסבלום
מיד.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אין תור ואין המתנה?
עירית ויסבלום
תחכה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בגדול יש תור נפרד לחירום?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא, בגדול יש תור רגיל. אתה מחכה שש שעות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש חירום, לוקחים ממנו הרבה כסף ובארבע יגידו לו שהרשימה נסגרה? אם יש מצב חירום, אתה משלם על זה קנס או אגרה גבוהה, צריך לתת את הדרכון תוך שעות אחרת זה לא חירום ושיגידו לו: תעמוד בנתניה עם כולם.
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני אומר שאם יש מצב חירום ולוקחים סכום משמעותי, ויש שבע לשכות, שיהיה מסלול ירוק מיוחד.
היו"ר משה גפני
אז יש מסלול ירוק כשאתה בא לנתב"ג.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא, התשובה היא לא.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
יש בנתב"ג אבל לא בלשכות.
היו"ר משה גפני
אם יש מישהו שצריך לנסוע בחירום, הוא לא מקבל העדפה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
התשובה היא לא.
שגית אפיק
מה זה חירום לפי ההגדרות שלכם?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רוב הפקידים לא זוכרים שגם הם עומדים לפעמים מהצד השני של החלון. כשאני הייתי בתפקידים הייתי אומר לחברים שלי: תזכרו שגם אתם עומדים בצד השני, אולי לא פה אבל כן בקופת חולים. לא יכול להיות שככה אתם מתעלמים. אתם אומרים שזה חירום? תנו לו מסלול מיוחד. שישלם עוד 100 שקל אבל שיטפלו בו. לא יכול להיות שככה מתנהגים. לא מבין את העניין הזה.
עמוס ארבל
90% ממקרי החירום הם אנשים שקנו אתמול כרטיס בדקה התשעים ובאים לך לחירום.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה זה מעניין אותך בכלל? אם אין לי דרכון ואני בא יומיים קודם.
עמוס ארבל
זה לא מעניין אותי, אבל אני מסביר לך מה זה חירום.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה זה משנה? אני בא יומיים קודם ואני לא מציע שתשלחו את כולם לבן-גוריון.
עמוס ארבל
זה לא חירום.
היו"ר משה גפני
כמה הוא משלם?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כסף הם לוקחים, שירות לא נותנים.
עירית ויסבלום
יש תוספת של 550 שקל על אגרת הבסיס.
שגית אפיק
זאת אומרת 825. אגרת הבסיסי ועוד 275.
היו"ר משה גפני
אני לא יכול לשמוע שום דבר. אם אפשר, בבקשה, רק את מדברת. אם הגעתי לבן-גוריון, כמה אני משלם?
עירית ויסבלום
825 שקלים.
היו"ר משה גפני
ומה עוד?
שגית אפיק
זהו. זה 550 פלוס אגרת הבסיס שהיא 275. היום שילמת 1125 אבל קיבלת דרכון לעשר שנים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זאת לא העלאה? זאת העלאה דרמטית.
עירית ויסבלום
הרצון הוא לצמצם ככל האפשר את ההנפקה של הדרכונים הזמניים מסיבה שאלה דרכונים ללא שבב ומסיבה שזה מזמין פרצה שיכולה לקרוא לגנב. לכן הרצון הוא שהציבור ידאג באופן שגרתי לזה שיהיה לו תמיד דרכון תקף וגם אם אני אמצע דיל ב-100 דולר, האזרח לא ירוץ ללשכה וירצה דרכון דחוף.
היו"ר משה גפני
כמה אני משלם, 825 לשנה? מה קורה אחרי שנה?
עמוס ארבל
חייב לבוא ללשכה ולהנפיק דרכון ביומטרי.
היו"ר משה גפני
וכמה אני משלם אז?
עמוס ארבל
275 שקלים.
היו"ר משה גפני
אני לא מתכוון לאשר את הסכום הזה. זה פשוט.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מודה לך, אדוני. באמת.
היו"ר משה גפני
אני לא הולך לאשר סכום כזה. לא התכוונתי לאשר את זה בפעם הקודמת ואני לא מתכוון לאשר את זה עכשיו. זאת אומרת, אדם קנה כרטיס ערב קודם, כמו שאתם אומרים, במקרה הכי מזלזל. הוא בא עכשיו לבן גוריון, מגיע חירום – כל אחד והצרכים שלו – הוא מקבל דרכון לשנה במקום לעשר שנים והוא ישלם על השנה הזאת 825? אני לא מסכים לזה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה יותר חמור, אדוני. כשהוא בא אחרי שנה הוא משלם 1,125.
היו"ר משה גפני
אמרנו הכול, אמרנו הכול. אני לא אאשר סכום כזה.
מיקי לוי (יש עתיד)
בקיצור, המחיר נשאר 1,100 שקל כמו שבאתם בהתחלה כי אחרי שנה הוא משלם 275.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אפשר לקבל תשובות? אמרת שזה עלה למדינה כ-20 מיליון שקלים בארבע שנים. כמה דרכונים ביומטריים הונפקו בארבע השנים האלה?
אמנון שמואלי
כמיליון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה עולה דרכון ביומטרי?
עמוס ארבל
275 שקלים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תחלק מיליון - - -
עירית ויסבלום
לא, לא כולם קיבלו פטור.
עמוס ארבל
ה-20 מיליון זה עם הפטור, כאלה שלא שילמו בכלל, כי הדרכון שלהם היה בתוקף מעל שנתיים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה אומר שהמדינה השקיעה בזה 20 מיליון.
עמוס ארבל
הפטור עלה 20 מיליון.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
יש לי שאלה ואני רוצה תשובה. היה מקרה באפריל, לפני כחודשיים, שמישהו נגנב הדרכון שלו בטורקיה. הוא הגיע לקונסוליה – אני הייתי איתו ועזרתי לו – הוא קיבל דרכון לשנה ואמרו לו: אתה משלם 550 שקל. אמרו לו שבתום השנה יגיע לו פטור מאגרה כדי לקבל לעוד תשע שנים. עכשיו הוא יעשה את הביומטרי כי שם לא עשו. הוא ישלם 275 או שמה שהודיעו לו בקונסוליה הוא יקבל?
אלי לוי
אם הוא יגיע לפני התקנות החדשות, זה יעלה לו 60 שקלים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ואז הוא יקבל לעשר שנים.
היו"ר משה גפני
רבותי, אני מבקש להמשיך. זה לא יאושר ותחליטו על כמה אתם מדברים. אם זה לא יהיה סכום סביר, אנחנו לא מדינה אוכלת יושביה. הדבר השני, אני מבין שזה עד שני ימי עבודה לפני מועד יציאת המבקש מישראל.
עמוס ארבל
כן, זה בשביל לסגור את שישי-שבת. אם הוא בא ביום שישי ויש לו במוצאי שבת נסיעה.
היו"ר משה גפני
ואם אני חירום והזמנתי כרטיס אתמול?
עמוס ארבל
זה קורה בפועל היום.
היו"ר משה גפני
אני צריך את החירום הזה בזמן שהלשכות עובדות. אני הולך ללשכה בתל אביב, שהיא אחת משבע הלשכות. כמה אני משלם שם?
עמוס ארבל
415.
היו"ר משה גפני
ואני מקבל במקום?
עמוס ארבל
כן.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת שזה כמו בנתב"ג.
עמוס ארבל
רק ששם אתה יכול לבוא שבוע קודם ולהסביר ולא בשנייה האחרונה.
שגית אפיק
לא שבוע קודם, יומיים קודם.
עמוס ארבל
בנתב"ג יומיים קודם, בלשכה שבוע קודם.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, נשאלה פה שאלה וחשוב לי לציין. אם אני בא ללשכה בתל אביב ויש תור ארוך מאוד ומה לעשות, לא מטפלים בי עד לסגירת הלשכה. אני נשאר בלי דרכון.
היו"ר משה גפני
בסדר, בסדר.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני בא, מקרה חירום כמו שתיארת. בתל אביב יש תור ארוך, הלשכה נסגרת ואין לי דרכון.
היו"ר משה גפני
מה עושים?
עמוס ארבל
מה-1 ביוני, כשהתחלנו עם הדרכון הביומטרי, אני לא מכיר מקרה אחד כזה. אין מסלול ירוק לאלה שרוצים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מה זה? אני הסברתי בדיוק מה שקרה לפני שבוע.
עמוס ארבל
בנתניה לא נותנים דרכוני חירום.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
יש הבדל בין זה שנותנים לי מסלול ירוק ועדיפות לבין זה שאומרים לי: אתה תצא היום עם דרכון, גם אם תהיה אחרון. יש הבדל בין שני הדברים האלה. בפרוצדורות רפואיות זה קורה. כשיש פרוצדורה שאתה חייב לעשות אותה באותו יום, לא נותנים לך עדיפות, אבל אתה תצא עם הפרוצדורה עד סוף היום. אני חושב שזה מה שצריך להבטיח.
עמוס ארבל
אם הבקשה מאושרת, באותו יום תקבל את הדרכון.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני חוזר על זה. הפרוצדורה צריכה להיות כמו בפרוצדורה רפואית שמתבקשת לאותו יום. אין לך עדיפות ויכול להיות שתחכה שם עשר שעות, אבל תצא עם דרכון. האמירה הזאת צריכה להיאמר כאן.
עמוס ארבל
אנחנו אומרים.
אמנון שמואלי
אנחנו אומרים שכל מי שיגיע ויצטרך דרכון חירום, יקבל אותו. אנחנו לא אומרים שלא. אנחנו רק אומרים שנקפח את האזרחים הנורמטיביים לטובת אלה שאינם נורמטיביים.
היו"ר משה גפני
אתם יודעים לעשות את ההבחנה הזאת?
אמנון שמואלי
אנחנו יודעים לעשות את ההבחנה הזאת.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לא נתת מענה למה שאמרתי.
אמנון שמואלי
אתה תצא עם דרכון חירום באותו יום.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אם אתה לא מצליח להגיע לדלפק – אני מסביר לך שזה מצב שקרה. יש תור והמספר שלך הוא 257. ב-256 הדלפק נסגר ואתה לא מגיע להסביר שאתה מקרה חירום.
אמנון שמואלי
אתה צריך להצהיר - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
להצהיר בפני מי אם אתה לא מגיע לדלפק?
אמנון שמואלי
אתה תתקבל, קיבלת מספר.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, אני מבקש שבנקודה הזאת נצא מפה עם החלטה. אני מקבל את העובדה שלא צריך לתת עדיפות בתור למי שבא במקרה דחוף לאחת משבע הלשכות, אבל צריכה להיות הבטחה שעד סוף היום מקבלים. יש מצב שאתה לא מצליח לדבר עם הפקיד ולהסביר לו שאתה מקרה חירום. זה מה שאני אומר. לא יכול להיות שתצא משם בלי דרכון.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שתהיה פה החלטה שלכם יחד אתנו, וזה מה שאומר פרופ' טרכטנברג. אתם אומרים שאם בא מישהו למצב חירום אמיתי, לא מצב חירום שאנחנו מדברים עליו, לא משלמים אגרה, נכון?
אמנון שמואלי
במקרה חירום משלמים את אגרת החירום. כשאדם מגיע הוא לא ימתין בלשכה.
עירית ויסבלום
בתקנה 8 יש כבר היום, כבר שנים, מתשע"ב סמכות לתת פטור לאנשים האלה. מהבחינה הזאת אין הבדל ואין שינוי. מי שנקלע למצב חירום, יש סמכות לפי שיקול דעת לשמוע את המקרה שלו ולתת פטור.
היו"ר משה גפני
מי שנמצא במצב חירום, כמו שכתוב גם בסעיף 8, אתם יודעים את הכללים שמישהו צריך לנסוע בגלל מצב חירום רפואי, התקנות מאפשרות לכם לפטור אותו מהתשלומים שעליהם אנחנו מדברים.
אמנון שמואלי
זה מה שנעשה.
היו"ר משה גפני
יש עוד בעיה, כאשר אדם הולך ללשכה ויש שם הרבה אנשים. למשל בנתניה. הוא לא מגיע לפקיד כדי להגיד לו שהוא במצב חירום ואז יכול להיות שהוא לא מקבל דרכון בכלל. איך אתם פותרים את הבעיה הזאת?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לפני שהם עונים אני רוצה להגיד משהו, סליחה. יצא לי לטפל בדבר כזה, לא בתור חבר כנסת, וזה סיפור ענק להגיע לדרכון. לא חירום ולא שום דבר. סתם, רשלנות. איבדתי. צריך לפתור את זה כי כשיש מקרה חירום אנחנו עם רחמן, אבל יש מקרה רגיל שבו אדם איבד את הדרכון או לא חידש אותו. יש לו כרטיס שהוא השקיע בו הון תועפות והוא נוסע לחו"ל אפילו לטייל. אין לו דרכון והוא הולך לאחת משבע הלשכות והוא רוצה ומוכן לשלם כי יש לו בעיה. כל מה שמתבקש זה מסלול מיוחד, שבו הוא ישלם 500 או 600 שקל, לא בשדה התעופה, יקבל דרכון וייצא בסוף היום עם דרכון. הוא אזרח נורמטיבי שלא עשה פשע והוא רוצה לטוס. ביום הזה באחת משבע הלשכות הוא צריך לקבל שירות שבו הוא משלם יותר ומקבל משהו חריג, אבל הוא מאפשר לו לטוס. לא עושים לו טובה, הוא אזרח המדינה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אזרח נורמטיבי צריך לדאוג שיהיו לו תעודת זהות בתוקף ודרכון בתוקף. זה אזרח נורמטיבי. האחריות היא עליו. לא במקרה לוקחים מחיר יותר גבוה בנתב"ג או בשבע הלשכות. בצדק לוקחים, אבל עדיין יש מקרים שבהם אתה מאבד את הדרכון. יש לא מעט מקרים כאלה. אנחנו צריכים לדאוג שהשירות הזה יעלה יותר אחרת אתה מקפח את האזרחים הנורמטיביים שבאים לחדש בכל פעם. חשוב מאוד להגיד את זה, אבל הכול עניין של משקל ומידה בחיים.
היו"ר משה גפני
מיקי, הבנתי. אני מסכים אתך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
המחיר הוא גם פונקציה של התקופה. בעבר היו קונסים אותך, אבל היית מקבל את הדרכון לעשר שנים. עכשיו אתה מקבל את הדרכון לשנה וצריך להתחשב בזה במחיר שקובעים.
היו"ר משה גפני
תנו תשובות לגבי זה. יכול להיות שיש אצלכם סדרים כאלה והם בסדר ויכול להיות שלא, אז תעשו אותם. הדברים שעלו כאן לא לגבי התשלומים אלא לגבי זה שאדם נמצא במקום שהוא חירום אמיתי, לדאוג לכך שיהיה נוהל שהוא יוכל להגיע לקבל את הדרכון ולא שהוא ייסחב שם בתור. דבר שני, גם אדם שהוא נורמטיבי ואבד לו הדרכון, זה לא חירום רגיל. יש לו כרטיס ואבד לו, נגנב לו. צריך למצוא לו פתרון. הדבר שיהיה הנושא שעליו תישאל השאלה האם מצביעים או לא מצביעים, זה הסכום. בגמרא יש מאמר שלפעמים אתה הולך יותר מדי רחוק. זה מדי רחוק. פתאום תפסת מישהו, אתה מתיישב עליו ואתה מחמיר בתקנות. אתה אומר – זה לא לעשר שנים, זה לשנה. החמרה בלתי רגילה לעומת מה שהיה קודם ואתה מבקש ממנו את הסכום הגבוה הזה. הסכום הזה יצטרך להיחתך ואותו דבר גם לקטין, באופן יחסי וגם לסעיף השלישי. תקראי בבקשה.
עירית ויסבלום
"(ב) דרכון זמני או תעודת מעבר זמנית לפי סעיף 2(ב)(1) לחוק לקטין, המונפקים בתחנת גבול עד שני ימי עבודה לפני מועד יציאת המבקש מישראל." אני רוצה להבהיר שהתקנות קובעות שאפשר תוך 24 שעות מהטיסה ופה הטבנו את מצבו של התושב כי יש נושא של שבתות וחגים, שאין הנפקה בנתב"ג. לכן הוא לא חייב להגיע באותו היום של הטיסה אלא אפילו שני ימי עבודה קודם ועדיין הוא יקבל את הדרכון. זה מאפשר לו טווח פעולה רחב יותר יחסית לזמן הטיסה.
שגית אפיק
אפשר להגיע לנתב"ג גם בזמן ששבע הלשכות פועלות?
עירית ויסבלום
כן, בכל שעות היום חוץ משבתות וחגים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לכם עדיף שיגיעו ללשכות.
עמוס ארבל
גם לאזרח עדיף.
עירית ויסבלום
עדיף שיגיעו ללשכות ולכן המחיר בנתב"ג יותר גבוה.

כשהתייחסתי לקטין אני רוצה שוב להדגיש שלמרות שהדרכון של הקטין עולה למדינה כמו הדרכון של הבגיר, יש מחיר נמוך יותר למסמך נסיעה לקטין.
היו"ר משה גפני
כן, אבל מדובר על תוספת.
עירית ויסבלום
גם התוספת נמוכה יותר וגם אגרת הבסיס של הקטין נמוכה יותר.
היו"ר משה גפני
בסדר, זה גם צריך לרדת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
עניין התקופה חל אותו דבר, למרות שקטין היה מקבל לחמש שנים. עכשיו נותנים לו לשנה. קיצרת את התקופה ב-20% ואת המחיר רק - - -
עמוס ארבל
אנחנו רוצים שיהיה ביומטרי. וגם אתה רוצה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני גם רוצה.
היו"ר משה גפני
מיקי, אני מציע שלא נקיים דיון על מה החמרה ועל מה הקלה. כבר הבנו. גם הסתומים שבינינו, אני למשל, גם הבנתי כבר. בסדר, צריך להוריד את המחיר של הקטין ואת הסעיף השלישי. צריך להוריד. יש פה החמרה בלתי רגילה. הלאה.
עירית ויסבלום
"(ג) תעודת מעבר זמנית לפי סעיף 2(ב)(2) לחוק המונפקת בתחנת גבול עד שני ימי עבודה לפני מועד יציאת המבקש מישראל" – תוספת של 280 שקלים.
היו"ר משה גפני
מה יש לו?
עירית ויסבלום
זאת תעודת מעבר לאזרח.
אלי לוי
זה סוג אחר של מסמך.
היו"ר משה גפני
למה הוא מבקש את זה?
אלי לוי
כי יש אנשים שאינם זכאים לקבל דרכון.
היו"ר משה גפני
אז גם עליו הלבשתם תוספת של 280? תורידו, תורידו.
שגית אפיק
וזה גם לשנה.
היו"ר משה גפני
כולם לשנה, כל הכבוד. בסדר.
עירית ויסבלום
תעודת מעבר תמיד הייתה לשנה. אני מדגישה שבחו"ל אנשים משלמים יותר לדרכון זמני.
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל אני לא מכיר את חו"ל בכלל. לא הייתי שם. חו"ל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו עושים השוואה כללית של האגרות לחו"ל? מקובל עלינו. גם את אגרות הרכב אנחנו רוצים להשוות לחו"ל.
היו"ר משה גפני
יש לנו רשימה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בואו נעשה השוואה של כל האגרות כמו בחו"ל – סבבה. נאשר לכם את זה כמו שזה. תורידו את כל האגרות.
עירית ויסבלום
התקנה הבאה היא להוסיף לתקנות את 6(א), שמסדירה את כל הנושאים של הדרכון הזמני ותעודת המעבר הזמנית בלשכות, כמו שדיברנו קודם. אלה תוספות על אגרת הבסיס אבל הן פחות גבוהות מנתב"ג.
היו"ר משה גפני
זאת תוספת של 140 שקל?
שגית אפיק
כן. זה יהיה 420 שקלים בלשכות במקום 275.
עירית ויסבלום
"(א) דרכון זמני או תעודת מעבר זמנית לפי סעיף 2(ב)(1) לחוק, לבגיר, המונפקים בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה – תוספת של 140 שקלים.

(ב) דרכון זמני או תעודת מעבר זמנית לפי סעיף 2(ב)(1) לחוק, לקטין, המונפקים בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה – תוספת של 70 שקלים.

(ג) תעודת מעבר זמנית לפי סעיף 2(ב)(2) לחוק, המונפקת בלשכת רשות האוכלוסין וההגירה – תוספת של 70 שקלים".
שגית אפיק
זה או 555 לבגיר או 420 לקטין.
עמוס ארבל
לא, ממש לא.
שגית אפיק
סליחה. לקטין בלשכה – 210 ו-420 בנתב"ג.
עירית ויסבלום
"(5) בפרט 7, בסופו יבוא: "ללא שבב בנציגויות בחוץ לארץ".

בנציגויות ישראל בחוץ לארץ, עדיין במצב הנוכחי, אי אפשר לקבל בקשות להנפקה ביומטרית, אי אפשר לבצע הרכשות, ולכן שם גם מנפיקים דרכון ללא שבב וגם אפשר לעשות את השינויים. לכן אנחנו רוצים לסייג את פרט 7 ולקבוע בו שהוא יחול רק בנציגויות בחוץ לארץ.
שגית אפיק
פרט 7 היה תיקון שינויים והארכת תוקף וזה היה פטור בדרכון מנייר, נכון? מעכשיו הפטור יחול על נציגויות בחו"ל שממשיכות לקבל דרכון נייר. בארץ לא יהיה שינוי פרטים והארכת תוקף, תהיה רק הנפקה חדשה בתשלום אגרה חדשה.
עמוס ארבל
נכון מאוד, כי עדיין אין ביומטריה בחו"ל.
היו"ר משה גפני
אם אני משנה את השם בתוך הדרכון, אני לא אצטרך לשלם באופן מיוחד?
שגית אפיק
אתה כן תצטרך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בטח. בדרכון ביומטרי כן. זאת הבעיה.
שגית אפיק
הנפקה חדשה, זה מה שאמרנו.
עמוס ארבל
אתה צריך להחליף את הדרכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה לא סביר.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא נאשר את זה. אם יש שינוי בשם המשפחה בדרכון, הוא לא יצטרך לשלם על זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדם נישא, הוא צריך לשלם גם קנס? הוא משלם אגרה ברבנות.
שגית אפיק
אגב, כל שינוי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה כלול באגרת הנישואים ברבנות.
היו"ר משה גפני
לא ישלמו, תורידו את זה. גברתי ורבותי, אנחנו מדינה שיש בה גם חמלה. באתי לפני חודשיים והייתי צריך לשנות שם בדרכון או משהו אחר. הייתי משנה את זה בלי כסף. החליטה מדינת ישראל, באמצעות הכנסת, שהולכים על תעודה ביומטרית. הרוב בכנסת לא רוצה את זה, אבל הרוב הצביע בעד.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כמו הרבה הצבעות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ועכשיו האזרחים ישלמו על זה קנס.
היו"ר משה גפני
יפה. יש גבול למה שאנחנו מוכנים לספוג. עם כל הכבוד, צריך להגיד למשרד האוצר שיחפשו את הכסף במקומות אחרים. בן אדם בא ורוצה לשנות שם משפחה או איזשהו שינוי בדרכון – הוא לא ישלם על זה כסף. תמחקו את הסעיף הזה אם אתם רוצים שנצביע. אם אתם רוצים שלא נצביע – אל תמחקו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, יש לי איזו תיאוריה. כל הזמן אומרים לי שלא השתניתי ולעומת זאת, הם אומרים עכשיו שהשתנית גם אם אתה לא חושב שהשתנית. הוא אומר שאחרי חמש שנים התמונה לא בתוקף. אני חושב שהוועדה צריכה לבקש חוות דעת מקצועית. מאיפה פקידים של רשות האוכלוסין קובעים שאדם צריך תמונה חדשה כל חמש שנים? אנחנו לא קיבלנו חוות דעת.
היו"ר משה גפני
אפשר להמשיך הלאה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
האזרחים לא ישלמו קנס על הגחמות של השלטון.
היו"ר משה גפני
לא, השינויים בדרכון לא יהיו. רבותי, אתם לא נדרשים להצביע על שינויים בדרכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו מאחוריך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מיקי לא השתנה עשרים שנה.
מיקי לוי (יש עתיד)
פעם זה היה בכתב יד וזה היה נגמר בלי תשלום ובלי כלום.
עירית ויסבלום
"(6) פרט 8 – יימחק".

פרט 8 מסדיר היום את האגרה על הארכת תוקף של דרכון או תעודת מעבר בגבול, וזו אופציה שלא תהיה יותר כי אין יותר הארכות תוקף אלא דרושה הנפקה ביומטרית לכל מקרה שתוקפו של מסמך הנסיעה הסתיים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה אי אפשר לשנות דרכון ביומטרי? זה עניין טכני?
עירית ויסבלום
צריך לייצר שבב חדש שיתאים לפרטים שיש על גבי הדרכון.

"(7) בפרט 9, בסופו יבוא: "ללא שבב בנציגויות בחוץ לארץ".

כמו שהסברתי קודם, פרט 9 מדבר על הכנסת שינויים בדרכון או בתעודת מעבר והיום בדרכון ביומטרי אי אפשר להכניס שינויים ונדרשת הנפקה חדשה. לכן הפטור יחול רק על נציגויות בחו"ל.

"(8) אחרי פרט 9 יבוא:"

אני מבינה שעל זה יש הסכמה לוותר על האגרה, אבל אני אגיד שזה אומר שאנחנו בעצם נייצר דרכון חדש עם השינוי או עם ההארכה. הדרכון החדש יינתן עם אותו תוקף של הדרכון הקודם. זאת אומרת שאם קודם האדם קיבל דרכון לעשר שנים והיום, אחרי ארבע שנים הוא בא ושינה שם, הוא יקבל דרכון עם השלמה לשש שנים. זה כדי שאנשים לא יתחילו לשנות שמות רק כדי ליהנות מדרכון חדש לעשר שנים בלי אגרה.
שגית אפיק
פרט 9 מדבר רק על דרכונים שניתנו לתקופות קצרות? את נותנת את ההקלה הזאת גם לדרכונים שניתנו לתקופה מלאה?
עירית ויסבלום
אנחנו מדברים על שינוי פרטים בדרכון ועל הארכה.
שגית אפיק
יש לי דרכון ביומטרי לעשר שנים. כעבור שבע שנים אני רוצה לשנות את שם משפחתי. אתם נותנים לי את השינוי לשלוש שנים בלי אגרה.
עירית ויסבלום
נכון, כי ממילא בעוד שלוש שנים היית צריך לחדש דרכון ממילא והיית צריך לשלם אגרה.
היו"ר משה גפני
גבירותי ורבותי, קבענו בשעה 11:30 ישיבה משותפת של ועדת הכספים עם ועדת המדע בנושא מלגות המחקר. אני עושה הפסקה בדיון הזה ואני מבקש מכם לחזור עם תשובות.

מה לגבי התחילה?
עירית ויסבלום
נבקש עוד שבוע מהיום.
שגית אפיק
אתם תספיקו לפרסם ברשומות בתוך שבוע? זה קצר מאוד.
עירית ויסבלום
כן.
שגית אפיק
ועד אז תיתנו פטור?
עירית ויסבלום
עד אז התשלומים של היום ממשיכים. מתי יתחדש הדיון?
היו"ר משה גפני
אני מבקש תשובות תוך חצי שעה-שלושת רבעי שעה.

(הישיבה נפסקה בשעה 11:40 ונתחדשה בשעה 12:40.)
היו"ר משה גפני
אני פותח את הישיבה.

אנחנו עוסקים בתקנות הדרכונים. מה ההסכמה שהגעתם אליה? תגידו, אל תפחדו.
עירית ויסבלום
אני לא יכולה לתת הסכמה בשם האוצר.
היו"ר משה גפני
בסדר. תגידו בשם משרד הפנים.
מיקי לוי (יש עתיד)
משרד הפנים מסכים?
אמנון שמואלי
כן.
מיקי לוי (יש עתיד)
שיירשם בפרוטוקול שמשרד הפנים מסכים.
היו"ר משה גפני
אם שר האוצר לא יסכים, אנחנו נחזור לדון בזה. אתם יודעים מה? אני מציע הצעה אחרת. אני מציע שנאשר את מה שהסכמתם ואני אגיש רביזיה. אם שר האוצר לא יסכים, אני חוזר לדיון.
נילי ברושי
אני מציעה שנתכנס שוב ביום רביעי בבוקר כדי לעשות סגירה סופית, שנביא משהו הכי מבושל שיש.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גפני, מה שאתה רוצה. אני חושב שאתם עושים טעות.
היו"ר משה גפני
איך שאתם רוצים.
נילי ברושי
אנחנו לא צריכים את ועדת האגרות בוודאות?
עמוס ארבל
האוצר מתנגד מראש.
היו"ר משה גפני
מה זה ועדת האגרות? ודאי שלא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם הוועדה קיבלה את ההצעה, לשר האוצר שמורה הזכות. תאמינו לי, שמורה לו הזכות.
נילי ברושי
אם הם יקראו למה שאישרנו עכשיו 40 מיליון שקל, מה אני עושה? אני מפחדת.
היו"ר משה גפני
מה האלטרנטיבה?
נילי ברושי
האלטרנטיבה היא ללכת הביתה, לעשות שיעורי בית. אני רציתי לאשר את התקנות היום, הרב גפני.
היו"ר משה גפני
מה האלטרנטיבה של 40 מיליון? האלטרנטיבה היא הרבה יותר מ-40 מיליון כשזה לא יאושר עדיין.
נילי ברושי
כשזה לא מאושר, האזרחים משלמים יותר. זה רע מאוד.
היו"ר משה גפני
בסדר, בסדר.
נילי ברושי
היום משלמים בנתב"ג על דרכון לשנה, חבר הכנסת רוזנטל, 1,100 שקל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני יודע.
היו"ר משה גפני
אבל על דרכון בראשון לציון כמעט ולא משלמים.
נילי ברושי
כן, אבל החגיגה הזאת גם תפסיק.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אנחנו מתחילים שוב את הוויכוח? קחו עצה, הרי לשר האוצר שמורה זכות הווטו על ההחלטה שלנו בפועל.
מיקי לוי (יש עתיד)
בואו נצביע ואני אגיש רביזיה.
היו"ר משה גפני
הצעתי לה את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם שר האוצר יגיד שהוא לא מקבל את זה, ההחלטה בטלה.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה את פוחדת? זאת לא בעיה שלך.
היו"ר משה גפני
אני לא יכול להצביע אם אין הסכמה של משרד הפנים.
מיקי לוי (יש עתיד)
נעשה רביזיה.
היו"ר משה גפני
הצעתי לה את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
המצב האחר יהיה שזה לא יאושר בכלל ויהיה בלגאן, ועוד אנשים יבואו ללחוץ ולהתערב.
מיקי לוי (יש עתיד)
נילי, תקשיבי רגע אליי. כשאנחנו עושים רביזיה, יש חזרה מההצבעה ואם יש הסכמה, ההצבעה ממשיכה הלאה. זה לא עניין שלך, זה עניין של חברי הכנסת.
עמוס ארבל
אתה מדבר על הפחתה רק לאגרה דרך האינטרנט או גם לבסיס?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לכולם.
מיקי לוי (יש עתיד)
תסמכי עלינו. נעשה הצבעה ונעשה רביזיה. אם תהיה אי-הסכמה, אנחנו מושכים את הרביזיה וההצבעה מבוטלת.
היו"ר משה גפני
מה שאתם אומרים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חברים, תחליטו מה שאתם רוצים. אנחנו יש לנו עבודה.
היו"ר משה גפני
אני אומר לך שוב שהתפוצץ העניין של הדרכונים לא בקדנציה שלכם, אבל התפוצץ על זה. אם אנחנו מעבירים את זה עכשיו, הפתרון יהיה הפתרון הזה, מה שהם הציעו עכשיו, פחות או יותר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה לא עולה בקנה אחד עם הרצון שלכם לצמצם את התקופה שבה יש לאנשים דרכון רגיל ואתם רוצים לדחוף לביומטרי. אם אתם אומרים: השנה-שנתיים הקרובות אנחנו מוזילים את המחיר ובואו תעשו מהר, זה עולה בקנה אחד עם המדיניות שלכם. בעוד שנתיים אתם יכולים להעלות שוב את האגרות.
נילי ברושי
אם אנחנו עושים עכשיו הפחתה של 20 שקלים מהתעריף של הקיץ, מה אנחנו עושים עם כל האנשים שהיו אתמול ושלשום בלשכות, ששילמו 270?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה תמיד בשינוי מס.
היו"ר משה גפני
מה הבעיה שלך עכשיו?
נילי ברושי
זה משאיר טעם רע מאוד.
שגית אפיק
עירית, אלה שהיו אתמול ושלשום לא היו אמורים לקבל פטור? זה לא מה שדיברנו?
עירית ויסבלום
מי שבנתב"ג קיבל פטור.
היו"ר משה גפני
רבותי, אני הולך אתכם. יש גבול למה שהוועדה הזאת יכולה לעשות אחרי שהיה פה דיון לפני כמה שנים והכול התפוצץ על זה. יש הצעת פשרה והצעת הפשרה הזאת היא הצעה טובה. אם האוצר לא יסכים – בסדר, הוא יצטרך להתמודד עם הוועדה, לא אתכם. אם הוא יסכים, נמצא את הזמן עוד השבוע. פה יש אופוזיציה אחראית, דרך אגב, ואין פה אף אחד מהקואליציה, ואנחנו מצביעים על זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני חוזר על הנקודה הקריטית שזה לא לכל החיים, זה לעודד עכשיו את האזרחים להחליף לדרכון ביומטרי, מה שאתם רוצים.
היו"ר משה גפני
מה שהממשלה רוצה, לא המדינה. המדינה לא רוצה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתם רוצים שכמה שפחות אנשים יישאו דרכונים רגילים. אם זה מה שאתם רוצים, תעודד אותם.
היו"ר משה גפני
תעשו את זה. תודה רבה, אנחנו נמשיך את הישיבה הזאת ונשלח הודעה, אבל אני רוצה שכמה שיותר מהר תגידו לנו.
נילי ברושי
מבחינתי מחר בבוקר.
היו"ר משה גפני
מצוין, מצוין. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים