הכנסת העשרים
מושב שלישי
פרוטוקול מס' 411
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, כ"ו בסיון התשע"ז (20 ביוני 2017), שעה 15:00
ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/06/2017
חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון - שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשע"ז-2017
פרוטוקול
סדר היום
הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשע"ז-2017 (מ/1135) - הכנה לקריאה שנייה ושלישית
מוזמנים
¶
הממונה על העזרה המשפטית, משרד המשפטים - תומר עמר
מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - ליאת טפירו
מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - איה דביר
ק' ייעוץ ממדור ביטחון פלילי, משרד הביטחון - בנימין ווינסטון
ממונה יו"ש, משרד הפנים - אבנר כהן
משנה ליועמ"ש משטרה, המשרד לביטחון פנים - נצ"מ אלעזר כהנא
מוזמן/ת - אלדד פרחי
מוזמן/ת - סורין זיסמן
רישום פרלמנטרי
¶
הדר אביב
הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשע"ז-2017 (מ/1135)
היו"ר אורי מקלב
¶
שלום, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט, בנושא: הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשע"ז-2017.
איה דביר
¶
מדובר בהצעת חוק ממשלתית שמונחת מעת לעת בפני הממשלה. התקנות המקוריות הותקנו ב-1997, מיד אחרי מלחמת ששת הימים, ומאז תוקפן מוארך באמצעות חקיקה ראשית של הכנסת מעת לעת. בשנים האחרונות, בחמש שנים בכל פעם. גם חיים ישראלים רבים באיזור והצורך בהן רק הולך וגובר. המטרה המרכזית של התקנות האלה היא בעצם לסנכרן בין דיני מדינת ישראל להסדרים שחלים באיזור שם הדין הישראלי איננו חל. הן מחילות מגוון הסדרים שמעניקות זכויות פרסונליות לאנשים שחיים באיזור, מעניקות סמכויות ביצוע לרשות המבצעת, לחוקרים, לבעלי סמכויות אחרות. במהלך השנים מעת לעת, כשנעשתה עבודת מטה והצביעו על צורך מהותי בתיקון ההסדרים לגופם אגב הארכת התוקף, גם תוקנו ההסדרים לגופם. הפעם, לאחר הפצת התזכיר לא קיבלנו שום הערות לתקנות האלה, ולכן מוצע רק להאריך את תוקפן מחדש בחמש שנים.
איה דביר
¶
כן, בעצם התוספת היא תקנות שעת חירום, כפי שהנוסח היום עודכן בשנים העוקבות. הטכניקה החקיקתית שבה התחילו את הדבר הזה - - -
היו"ר אורי מקלב
¶
יש לנו פילוח על כמה אנשים אנחנו מחילים את זה? לא בפרסונלי, על כמה אנשים זה חל - - -
בנימין ווינסטון
¶
השאלה היא פחות כמה אנשים בסוף הוחל עליהם, כי זה בסוף מסדיר את תחומי החיים כולם, גם בהיבטים של הישראלים שגרים שם, במספרים, פחות או יותר במאות אלפים, וגם בהיבט של האפשרות להעמיד לדין, פלסטינים בישראל, האפשרות לכלוא אותם בישראל. זאת אומרת, יש תחולה כללית שבעצם מסדירה את כל הסנכרון הזה שבין שני האזורים.
היו"ר אורי מקלב
¶
פלסטיני שגר ביהודה ושומרון, הוא לא תושב מדינת ישראל, וחלים עליו החוקים הפרסונליים, נניח חוקי מס הכנסה?
איה דביר
¶
לא, החוקים הפרסונליים הולכים אחרי אזרחים ישראליים, ובעצם במרבית המקרים יש כלל של תושבות שדרוש כדי להקנות זכויות מסוימות כמו ביטוח לאומי, ביטוח בריאות ממלכתי, ובעצם התקנות האלה קובעות שלגבי רשימת חיקוקים שמנויה בתוספת לתקנות תנאי התושבות יתקיים - - - שהאזרח הישראלי חי באיזור.
היו"ר אורי מקלב
¶
נניח בדין הפלילי אזרח יהודה ושומרון, הוא לא אזרח ישראלי, נשפט בטח בבית-דין הצבאי, במינהל האזרחי, נכון?
בנימין ווינסטון
¶
פלסטיני שעובר עבירה באיזור יהודה ושומרון נשפט כמעט תמיד בבתי-המשפט הצבאיים באיזור, אבל פלסטיני שעובר עבירה, למשל, מבצע פיגוע ששטח ישראל, יש אפשרות להעמיד אותו לדין או בבתי-המשפט בישראל או בבתי-הדין הצבאיים באיו"ש.
היו"ר אורי מקלב
¶
אבל רק אם הוא עבר את העבירה בישראל. יש אפשרות שהוא עבר את העבירה, הוא רצח ישראלי בתוך יהודה ושומרון, ויהיה אפשר להעמיד אותו לדין? - - -
בנימין ווינסטון
¶
על עבירה מהסוג הזה לא. זה עבירות של פגיעה. יש סמכות בעבירות שפוגעות בביטחון המדינה.
אפרת חקאק
¶
לא, גם על כל אדם שנמצא בישראל. פלסטיני שנכנס לארץ רשמית, אני לא אומרת שזה אסור, אבל רשמית יש לכם סמכות גם להעמיד אותו לדין על אף שהעבירה כולה בוצעה - - -
ענת ברקו (הליכוד)
¶
אני לא כל-כך הייתי, אבל אני רק יכולה להגיד שהדוגמה הטובה היא ברגותי שעשה עבירות באיו"ש והוא נשפט בשטח מדינת ישראל. אני חושבת שאנחנו נמצאים במצב כזה שהתקנות האלה הן צורך הכרחי, וראוי להאריך אותן.
היו"ר אורי מקלב
¶
אני חושב שלא רק הוא עבר, אבל לחלק מהעבירות שלו יש דרבון לעשות - - - פשע שנעשו בישראל.
ענת ברקו (הליכוד)
¶
כן, ברור. אבל לכן זה גם לא בדיוק הדוגמה שאנחנו שאלנו אותו. הוא אזרח יהודה ושומרון שעבר את העבירה ביהודה ושומרון, והאם הוא יכול להישפט בישראל, אז למעשה זה אל נעשה אבל סמכות יש. עכשיו את מביאה להם את ברגותי שעשה את העבירות שם, אבל חלק מהעבירות של ברגותי שהוא שלח שליחים לתוך מדינת ישראל לעשות עבירות. זאת אומרת, העבירות שלו נעשו בישראל.
ענת ברקו (הליכוד)
¶
למדינת ישראל יותר קל לשפוט בבית-משפט ישראלי, אבל במקרה הזה בחלק ממקרים בסוג כזה של מנהיגים, האמירה היא כזאת שבעצם גם בית-משפט מחוזי כפי ששפט אותו הוא מראה שיש מספיק ראיות, הצורך לנופף באמירה שהוא נשפט בבית-משפט צבאי, ויש צורך כזה. אני שמעתי את למשל את חבר הכנסת ג'בארין אומר, אה, ברגותי נשפט, אחרי כל הסיפורים של שביתת הרעב הוא נשפט בבית-משפט צבאי, וזה לא נכון כי הוא ניסה להטעות. זאת אומרת שיש גם טרוריסטים, בעיקר כבדים ביותר, שיש משהו סימבולי בשיפוט שלהם בבית-משפט בתוך שטח מדינת ישראל שהם בהרבה מאוד מקרים כופרים בקיומו. אז לכן, אני חושבת שזה על אחת כמה וכמה חשוב.
היו"ר אורי מקלב
¶
אבל בעצם אנחנו הלכנו ממש לקצה. במהות אנחנו רוצים להחיל את כל ההתנהלות הרגילה, בין אם זה במישור הפרסונלי, בין אם זה במישור הפלילי או הכללי.
איה דביר
¶
זה לא ההתנהלות הרגילה, כי שוב, הדין הישראלי אינו חל שם במישרין, אבל זה החוט המקשר בין הדין הישראלי והסמכויות הנרחבות שיש לרשות בישראל כאשר אירועים מתרחשים באיזור. זה מטפל בכמה רבדים, גם בדין האזרחי, גם בשאלה איך מטפלים באוכלוסיה הפלסטינית וגם איך מטפלים במתיישבים הישראליים ביהודה ושומרון.
היו"ר אורי מקלב
¶
הייתי חבר בוועדה, אולי גם בוועדת משנה של חוץ וביטחון שמדברת על העברה של תקנות לשעת חירום לחוקים, להטמיע אותם. יש כאן ועדה שעמד בראשותה חבר הכנסת מיכאלי בזמנו, ואחרי זה אולי מישהו אחר, כמו שאריה דרעי עמד בראש הוועדה. אני כבר לא זוכר את הדברים, אבל במקרה הזה - - -
איה דביר
¶
אנחנו לא מצויים שם. יש על זה חוק. יש שריד היסטורי, התקנות הותקנו תחילה כתקנות שעת חירום, אבל לפי סעיף 39(ו) לחוק יסוד: הממשלה, הממשלה יכולה להפוך את אותן תקנות שעת חירום לחקיקה ראשית בדרך של הארכת תוקף בחוק - - -
היו"ר אורי מקלב
¶
זו חקיקה ראשית בתקנות לשעת חירום, נכון. ואנחנו יודעים גם שהאלטרנטיבה - - - בתקופה האחרונה יש הארכות תוקף, אז באים חברי כנסת מכל צדדי הבית, כל אחד רואה את זה בצורה כזו או בצורה אחרת. יש כאלה שרוצים להחיל באופן מעשי, יש כאלה שרוצים להחיל באופן מעשי, יש כאלה - - - יש אלטרנטיבה שאפשר לעשות חוק ישראלי ממש, ועל זה גן אין הסכמה. במצב הקיים אין ספק שזה הדבר הרצוי שממשיך את ההסדרים שבאמת הוכיחו את עצמם.
אנחנו במסורת קוראים בקיץ, בין פסח לראש השנה, בתקופת הקיץ, אנחנו קוראים פרקי אבות, כל שבת פרק אחד משישה פרקים שיש בתוך משנה של אבות, ושם יש אמירה שמאוד מתאימה לפי דעתי לנושא הזה. שם האמירה אומרת שאלמלא מורא של מלכות איש את חיים בלעו. מה הפירוש? אין דבר כזה לחיות בחברה בלי שיש מישהו שמתקן תקנות, מחוקק חוקים, מחויבים למשהו. אין דבר כזה, חיים בהפקר, שאתה אומר, תשמע, אנחנו חיים ביחד. חייב להיות מורא של מלכות. מה זה מורא של מלכות? הפירוש הוא חקיקה של הסדרה, של חוקים, של התנהלות, של פרסונלי ולא פרסונלי. אז - - - אם לא, איש את רעהו חיים בלעו. הסדר חייב להיות, ואנחנו רואים את זה כחלק שבא להסדיר את הדברים האלה.
את רוצה להקריא?
אפרת חקאק
¶
"הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשע"ז-2017
הארכת תוקף
1.
תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה ושומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשכ"ז-1967, כפי שהוארך תוקפן ותוקן נוסחן בחוק, מעת לעת, מוארך בזה עד יום א' בתמוז התשפ"ב (30 ביוני 2022)."
היו"ר אורי מקלב
¶
מי בעד?
הצבעה
בעד – פה אחד
הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשע"ז-2017, אושרה.