ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 27/06/2017

סטאטוס קידום ופיתוח תשתיות כבישים ומעברים ביו"ש

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 46

מישיבת ועדת המשנה של חוץ וביטחון לענייני איו"ש

יום שלישי, ג' בתמוז התשע"ז (27 ביוני 2017), שעה 14:30
סדר היום
סטאטוס קידום ופיתוח תשתיות כבישים ומעברים ביו"ש
נכחו
חברי הוועדה: מרדכי יוגב – היו"ר

אברהם דיכטר
מוזמנים
קובי בליטשטיין - המשנה למנכ"ל וסמנכ"ל תשתיות, משרד התחבורה

איתן טי - מנהל תחום תקציבי פיתוח, משרד התחבורה

ישראל אפריאט - קמ"ט תחבורה איו"ש, משרד התחבורה

סנ"צ נאג'י סאלימן - קצין אגף התנועה, מחוז ש"י, המשרד לביטחון פנים

רפי אביטל - יועץ ראש המועצה האזורית שומרון ואחראי תחבורה

אבי רואה - ראש מועצת מטה בנימין

רועי סלע - עוזר סגן ראש מועצת מטה בנימין

אלון קרקובסקי - רמ"ט מועצה אזורית הר חברון

אבי נעים - ראש מועצת בית אריה

אפרת אלפסי - מועצה מקומית בית אריה

רות פרמינגר - ארגון נפגעי פעולות איבה, בית אריה

מתניה שפירא - מועצת יש"ע

שלמה ועקנין - מועצת יש"ע

יעל בן ישר - בית אל

יהושע בירוקטר - צוות תוכנית אב לתחבורה, ירושלים

זאב פורקוש - מנהל מרחב יו"ש, נתיבי ישראל

עמית רפואה - ממונה רשויות מקומיות, נתיבי ישראל

יואל אבן - סמנכ"ל הנדסה, מוריה, החברה לפיתוח ירושלים

אבנר מרקוביץ - ראש מנהלת כבישים ורק"ל, מוריה, החברה לפיתוח ירושלים
מנהל/ת הוועדה
שמואל לטקו
רישום פרלמנטרי
שלומית כהן

סטאטוס קידום ופיתוח תשתיות כבישים ומעברים ביו"ש
היו"ר מרדכי יוגב
צהריים טובים. תודה לכל מי שהגיע. היום הכנסת מציינת את יום התמיכה במערך המילואים. פה כבר היו ישיבות, היו באודיטוריום, עכשיו רצנו לישיבה אחרת של ועדת החינוך, אז אני מתנצל על איחור של שתיים-שלוש דקות.

אני רוצה לומר דבר אחד בכללי, ולא להתייחס לגורמים שכן נמצאים או לא נמצאים. אנחנו בוועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון, ואני אומר פה גם לגורמי משרד התחבורה וגם לאחרים, אנחנו מתקדמים התקדמות יפה בכמה דברים ששייכים לתוכניות אב. זה לא רק אנחנו, זה גם בזכות אנשי המנהל האזרחי, בראשם ציינתי אתמול את ראש המנהל האזרחי בן-חור, שיש לו התפיסה הזאת. זה עם רשות המים במים לשתי האוכלוסיות, ל-2040 ואולי גם יותר, ל-2050, זה עם רשות החשמל שכבר יוזמת את זה עם מועצת יש"ע ועם אחרים לקדם תוכנית אב לחשמל. אני לא סתם אומר את זה. זה עם משרד איכות סביבה, שמקדם תוכנית אב לטיהור שופכין, בהבנה שזאת ארץ אחת ואיך שלא תגזור אותה, השופכין שפה פוגעים במים שפה, ולהפך. אנחנו קצת בפיגור, ואנחנו שם עכשיו סוף-סוף, בתוכנית אב לכבישים. זה מתוך ראייה שהאזור הוא האזור, ומרקם החיים נדרש פה לשתי האוכלוסיות. זה נכון שיש המורכבות של יותר מוודאות, וכולל סטטיסטיקות לא נכונות שהוצגו פה בוועדה של תשתיות המים. אני אומר גם לכם, מתניה ואבי, אני עומד על זה, אבל הם הציגו תשתיות של 4.6 מיליון פלסטינים ב-2040 ו-560,000 יהודים יהיו פה ב-2023 לפי הסטטיסטיקה שלי, בגידול של 5%. לא עשיתי את החשבון לגבי הערבים, אבל זה בוודאי מחייב גם. זה כלי רכב, זה כבישים. אני מיד עושה את ההסטה, אני מיד עושה את התפיסה, ומזה אני אומר תודה לכך שמשרד התחבורה, באיחור מסוים ביחס לתשתיות האחרות, חושב עכשיו על תוכנית אב לתחבורה ביהודה ושומרון. להבנתי, עד מקום שדעתי מגעת, ונשמע פה מאנשים, ניתן בידי תוכנית אב לתחבורה מטרופולין לירושלים לאבחן את אותם צרכים עתידיים ולצקת לתוך האבחון הזה תוכנית אב לתחבורה. כל זה יצטרך להיות יחד עם המענה לצרכים הנוכחיים, כי אי אפשר לחשוב שרק בעוד שנתיים תהיה תוכנית ורק בעוד שלוש שנים יתחילו לסיים את הכבישים, כי כבר היום אנשים נתקעים כמו במקומות נוספים. זאת הקדמתי. לכן היה חשוב לי להתחיל דווקא בהצגת הסטטוס של תוכנית האב לתחבורה, עם כל מי שיוכל לתרום לזה בתמצות ובקצרה. מקמ"ט תחבורה איו"ש, דרך החברה, דרך מנהל המחוז או מי שיש בידו פרטים על הסטטוס של תוכנית האב, כולל בלוחות זמנים, כולל בתקצוב, כי זה מה שעושה את זה מרצונות לתוכנית עבודה. אחר כך נעבור על הסטטוס של הפרויקטים שבפועל, לפי רשימה שנתבקשנו. נשמע לפני כן את נציגי הציבור, כדי שאתם תוכלו לתת את המענה לסטטוס של הנושאים לביצוע. זה יהפוך להיות הנושא המרכזי שבו נעסוק. כך גם במים, כך גם באיכות סביבה, כך גם בחשמל, תוכנית אב. ככל שנוכל להגיע לרגע שממנו לגזור לפני תקציבי 2019-2018, אז חשוב שזה יהיה שם. 2018 כבר שייך ל-2017, אבל אפשר לעשות הסטות כדי לאפשר את התחלת התכנון והאבחון.
ישראל אפריאט
אני אתחיל בחלק המקצועי, איתן ישלים אותי. בהיבט המקצועי התחלנו את החלק הראשון של תוכנית האב, מטרות, יעדים. מי שיוביל את התוכנית בכותרת זו לשכת התכנון המרכזית במנהל האזרחי, כי היא נועדה לתת מענה משפטי, מקרקעין עם סטטוטורי במהותה. ולהפך גם.
היו"ר מרדכי יוגב
כבר אני אומר, שבפעם הבאה אנחנו מבקשים לזמן לכאן את נטליה, ראש לשכת התכנון במנהל האזרחי.
ישראל אפריאט
התוכנית עלתה לאישור המשנה למנכ"ל, כי לכל יעד כזה יש עלויות. בשלב ב' היא אמורה לעלות גם לראש המנהל האזרחי. הרעיון הוא שהדבר הזה ייתן מענה לכל האוכלוסיות, ייתן מענה לכל מהלך עם בסיס משפטי ואין אפשרות לעשות תב"ע. כי כמו שאתם יודעים, יש לנו תב"ע מוכנה לרכבות, אבל היות שהכביש מגיע גם לצד של הרשות הפלסטינית, חייבים את ההתייחסות שלהם ויש פה עניין של היתכנות מאוד נמוכה שמישהו שם ייתן תגובה בכלל. לכן עברנו לתוכניות אב. זה מהלך נכון, כי להיות תגובתיים זה לא נכון. כל הרעיון להוביל תכנון הוא כדי לא להיות תגובתי, כי זה מה שקורה. אנחנו עובדים באיחור ותושבים בינתיים סובלים. המוטו של ראש המנהל האזרחי לפחות הוא לא לעבוד בתגובתי אלא ליזום. כמובן יש בזה סיכון, כי תוקפים אותנו, אבל לראות מערכתי ולראות לכלל האוכלוסייה, כולל הישראלים. כי לא לעשות ולהיות תגובתיים, כולם כולל כולם נפגעים. הנושא הזה עלה למשנה למנכ"ל לבחינה. איתן טי ישלים אותי בחלק הזה, כי מכאן הוא מוביל את הסיפור בתחום התקציבי.
היו"ר מרדכי יוגב
כשאתה דיברת אתי על שלב א' ושלב ב', כמובן תצטרך להשתלב פה גם תוכנית אב לתחבורה. באיזה לוחות זמנים אתה רואה את זה?
ישראל אפריאט
בתוכנית אב יש מתודולוגיה של כל שלב. השלב הראשון הוא אישור היעדים והמטרות. שלב ב' יהיה איסוף נתונים. כך עושים תוכנית אב. שלב ג' ניתוח נתונים. שלב רביעי יהיה חלופות, הצגת חלופות. כל שלב כזה הוא כמה חודשים, כי רק איסוף נתונים זה לעשות סקירות נוהל, לעשות סקרים. לכן אני לא יכול לדבר בשם המשנה למנכ"ל בתחום התשתיות שהוא אומר שאין לו תקציב. לכן ביקשתי שאיתן ישלים אותי, כי אני לא יודע את הסטטוס בהיבט שלו.
היו"ר מרדכי יוגב
אז יכול להיות שאנחנו צריכים להתחיל כרגע בקובי, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה ומנכ"ל תשתיות. בעצם החלפת את קרן.
קובי בליטשטיין
נכון.
היו"ר מרדכי יוגב
אמרנו שמעכשיו בוועדת המשנה הזאת, הנושא של תוכנית האב לתחבורה יו"ש, עם המרקם המורכב של שתי האוכלוסיות והחיבור שלו, נקודה שלא ציינתי ובעיני היא נקודת יסוד, זה החיבור לתוככי הקו הירוק – הרי זה לא יכול להיגמר בקו הירוק, אלא זה צריך להיות מעברי – הוא יהיה אבן הפינה לדיונים של הוועדה במקביל לקידומם של הכבישים שממשיכים בעבודה. זו צריכה להיות גולת הכותרת. בעניין הזה אמרתי, וקח את זה כהערה בונה, שהצלחנו בוועדה לדחוף לתוכניות אב, גם בזכות משרד התשתיות, השר שטייניץ, סמנכ"ל חזי ליפשיץ, משה גרזי ברשות המים ואחרים, וכך ברשות החשמל כרגע וכך באיכות הסביבה שהמנהל האזרחי דחף והוא ראוי גם לציון. ראייה של צורך להפסיק לשחק פה בטלאי על טלאי והבנה שיש פה מרקם שנמשיך לנוע אתו, ואיך בזה עושים את הכי טוב ל-2040 או ל-2050 ומה גוזרים מעבר לפתרון הבעיות הקשות שיעלו פה אנשים אחרים. אני מעביר את השרביט אליך, וממך לחברה של ירושלים, ואחר כך לאיתן.
קובי בליטשטיין
אני אדבר על שני נושאים. האחד לגבי הנושא של תוכנית האב. אנחנו הטלנו בוועדת היגוי בראשותי על חברת צת"ל להכין תוכנית אב לתחבורה באיו"ש. זה נושא טיפה יותר מורכב. מה שנעשה בעבר, או מה שהתחיל להיעשות בעבר, היה תוכנית לאזור גוש עציון לכיוון ירושלים ואזור מעלה אדומים. מכיוון שהנגישות באיו"ש משתנה, כלומר הזיקה של תושב צפון השומרון לעפולה היא יותר גבוהה מאשר לירושלים, והזיקה של תושב אריאל לתל-אביב יותר גדולה מאשר לירושלים, למרות זאת החלטנו להטיל על צת"ל להכין את כל תוכנית האב של איו"ש, ולזה הם כרגע נכנסים. לא רצינו לחלק את איו"ש בין כמה גופי תכנון, למרות נושא הזיקות, ולכן הטלנו על צת"ל להכין את התוכנית. הכול נעשה במשותף עם המנהל האזרחי ועם ישראל אפריאט, שהוא גם מח"ט אצלנו והוא גם קמ"ט תחבורה באיו"ש, הוא הדמות המחברת בין שני הגופים האלה.

הנושא השני זה נושא של תוכנית הכבישים. אנחנו כרגע נמצאים בגיבוש סל התכנון. אני לא יודע מה היה בעבר, אבל נכון לעכשיו אנחנו מתייחסים לכלל הכבישים במדינת ישראל, כולל הכבישים באיו"ש, והם נמצאים מבחינתי באותה תוכנית. התוכנית הזאת היא בשלבי גיבוש מול משרד האוצר, ואנחנו גמרנו את כל הדיונים המקצועיים אצלנו. אנחנו יודעים היום מה אנחנו רוצים שייכנס לסל התכנון. בדרך כלל מה שאנחנו עושים בסל התכנון אנחנו רוצים שבעתיד גם יבוצע, אבל אני מדבר כרגע על סל התכנון. אנחנו כרגע מגבשים את זה עם משרד האוצר. הדיונים האלה להערכתי זה סדר גודל של חודשיים מהיום לגבש סופית את סל התכנון, ושם אנחנו נמצאים.
היו"ר מרדכי יוגב
תן לי את הסטטוס, איפה עומדים. ואולי איתן יוסיף תקצוב מינימאלי, כדי שנדע שזה אכן יצא לדרך. שלא רק שרקנו ואיש לא יצא לדרך, אלא תוכנית האב לתחבורה יצאה לדרך.
קובי בליטשטיין
יש שני פרויקטים שהם מובילים, שכרגע אנחנו רוצים לסגור את סוגיית התקצוב. גם האוצר באופן עקרוני במגמה חיובית, אבל צריכים לסגור את הנושא הזה. האחד זה נושא של שיפוע קלנדיה, שהוא פרויקט מאוד חשוב מבחינתנו.
היו"ר מרדכי יוגב
אבל זה כבר למענה הנוכחי. אני רוצה לראות את משרד התחבורה כמו משרד התשתיות, כמו המשרד לאיכות הסביבה, שחושב כרגע רחוק על תוכנית אב לתחבורה. אני מבין שהטלתם עליהם מג'נין ועד חברון.
קובי בליטשטיין
נכון.
היו"ר מרדכי יוגב
כולל כל המשמעות של החיבורים והזיקות.
קובי בליטשטיין
נכון.
היו"ר מרדכי יוגב
ובעצם הם צריכים גם אולי צוות משנה שייתן את המענה גם לאוכלוסייה הפלסטינית. כך אני רואה את זה. תוכנית אב כוללת. זאת אומרת שצריך כבר להתחיל לשים אבני דרך של כמה זה עולה לנו, לשים פה תכנון בסיסי, מה לוח הזמנים שאנחנו שמים על המתכנן ואבני דרך בתוך הבניין הזה.
איתן טי
אני רוצה להפריד בין שני חלקים בתוכנית האב הזאת. יש האזורים שהם יותר עם אוריינטציה לירושלים. שם המצב יותר מתקדם ולזה יש כבר תקצוב. מעבר לזה קיבלנו דרישה לתקציב בהשלמות שנדרשות. זה לא מספר סגור, כי זה מאוד תלוי בכמה משרד הביטחון יכול לתת לנו. אני חושב שאין להם פה נציג, וחבל.
היו"ר מרדכי יוגב
הערה לפרוטוקול. אין פה נציגים. זו פגיעה בעבודתה של הכנסת.
ישראל אפריאט
קמ"ן תחבורה הוא נציג המנהל האזרחי. לא באתי פה ליופי. דבר שני, אני לא מכיר שום בעיה של נתונים.
היו"ר מרדכי יוגב
ישראל, אל תתנפל בכיוון הלא נכון. אני לוקח את הערתי אחורה. אני גם אומר פה משהו שלא אמרתי בהתחלה, לפי סעיף 20ב הישיבה פתוחה. תמשיך, איתן.
איתן טי
זה תלוי בכמה נתונים נצליח לקבל וכמה נצליח לייצר בעצמנו. אפשר להרחיב על זה. אנחנו כרגע פנינו לאוצר לקבל תקציב. אני כרגע לא יודע לעדכן מה עמדתם.
היו"ר מרדכי יוגב
חשוב לשמוע קודם גם את יהושע. אבל לפני שיהושע ידבר, אני רוצה לומר, קובי, שאין דרך אחרת אלא גם בעניין הזה להסתכל קדימה חזונית. אני אומר לך, ואבי היה עד, לא נתנו לחשוב קדימה, אלא רק את השנה הבאה. כתוצאה מזה שמו בצומת אדם 80 מיליון בלי להסתכל על המרחב הזה. בהסתכלות על המרחב הזה יכול להיות שהיו שמים את ציר המחצבות, כמו שקוראים לו, והיו פותרים בדרך אחרת שלא הייתה יוצאת הרבה יותר יקרה. בהסתכלות הרבה יותר רחבה של השטח, לא רק מטרופולין ירושלים, של כל השטח הזה, עד בקעת הירדן ועד הקו הירוק ופנימה לתוך השפלה, ולהסתכל גם חשיבה חזונית וגם במענה לשתי האוכלוסיות, הערבית והיהודית, במרחבים יותר פתוחים, במרחבים יותר סגורים. קיבלתי בעניין הזה הערה נכונה מקמ"ט תחבורה, כי אנחנו לא תמיד בוודאות יודעים איך כל מרחב יתנהג, ולשים שם את החזון ולגזור ממנו. גם אם זה ייקח שנה עכשיו. במקביל לעשות את כל יתר השיפורים לפי מרב הדעת שבסדר העדיפות שבני-אדם יודעים.
קובי בליטשטיין
אני מניח שאנחנו פונים לדעת גדולים. לשם אנחנו מכוונים, זאת הכוונה בתוכנית האב.
היו"ר מרדכי יוגב
הפעם האחרונה שעשו תוכנית אב כזאת לתחבורה ביו"ש, לפי מיטב ידיעתי, הייתה בשנת 90. מאז הכול השתנה, אפילו הסכמי אוסלו.
קובי בליטשטיין
אנחנו חיפשנו תוכנית אב ולא מצאנו.
היו"ר מרדכי יוגב
אני מכיר את תוכנית האב עם כבישים 45 ו-39, כי עשיתי עליה עבודה במכללה לביטחון לאומי, על מטרופולין ירושלים, ואז הם היו חלק מתוכנית אב, עם הטבעת המזרחית. פורקוש אולי יכול להעיד, הוא מזקני הדור.
איתן טי
כל הנושא ייבחן בצורה הכי מקצועית.
היו"ר מרדכי יוגב
נשמע את יהושע, ואם לא יהיה לו מה להוסיף בעניין תוכניות האב נבקש לעקוב אחרי ההתקדמות של זה, כי זה בעיני הדבר החשוב. אתם שם, נדמה לי, אתם עושים עכשיו תמ"אות, מאשרים בכל הארץ. על יהושע הוטלה המשימה על-ידי משרד התחבורה להוביל תוכנית אב לתחבורה יו"ש.
יהושע בירוקטר
צוות לתחבורה ירושלים אחראי על מטרופולין ירושלים. מטרופולין ירושלים מוגדר ככל היישובים שיש להם נגישות או זיקה לירושלים. ליישובים בשומרון יש פחות זיקה לירושלים, ולכן הם לא כלולים במטרופולין ירושלים. פה התקבלה החלטה ממשרד התחבורה והחליטו להרחיב את תחום האחריות שלנו לטובת תוכנית האב לכל יהודה ושומרון. כלומר, שתהיה תוכנית אחת כוללת לכל יהודה ושומרון.

נזכיר מה זה בעצם תוכנית אב. תוכנית אב זה להניח לרגע לשוטף, לבעיות היום-יומיות, ולהסתכל בנחת הרבה שנים קדימה, עד 2040, 2045, ולראות מה אנחנו צריכים שיהיו הצרכים. לאחר שהבנו מה תהיה האוכלוסייה ומה התחזיות, מה יהיה היקף התנועות, מה יהיו הרגלי הנסיעה של האנשים, מה יהיו הצרכים של האנשים, מה יהיו היעדים של האנשים, אפשר יהיה לבנות תוכנית שממנה גוזרים אחר כך תוכניות לשלב הבינוני ולשלב הקצר. השלב הקצר הוא השלב שכבר צריך להתחיל לתקצב, כלומר איזה פרויקט מקדמים, מה סדר העדיפויות ואיך מממנים את זה.

התוכנית תתייחס כמובן לכל האוכלוסייה ביהודה ושומרון. גם לישראלים וגם לפלסטינים. הקושי הגדול שלנו הוא שנתונים על האוכלוסייה הישראלית יש לנו, יש לנו קושי עם הנתונים של האוכלוסייה הפלסטינית ואנחנו עושים מאמצים לאסוף נתונים.

כמו שאמר ישראל, השלבים בעבודה הוגדרו כבר. לוח הזמנים הוגדר. זה פרויקט שיימשך בין שנה וחצי לשנתיים, תלוי באיך נצליח להתקדם.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה יכול לתת לנו בגדול איך אתם רואים את זה?
יהושע בירוקטר
ישראל הזכיר קודם. יש שלב אחד שנקרא איסוף נתונים, שזה השלב הכי מסובך והכי קשה. השלב הבא יהיה ניתוח הנתונים, כולל הבנת הצרכים, הכשלים, הבעיות, המצעים והיעדים שאותם אנחנו צריכים לספק. אחרי שהבנו על איזה צרכים אנחנו צריכים לענות, אנחנו עוברים לשלב השלישי, שהוא שלב החלופות. מתחילים לבחון חלופות של כבישים. דרך אגב, תוכנית האב היא לא רק לכבישים, היא גם לתחבורה ציבורית, היא גם ל"חנה וסע", היא גם לתחנות ולמסופים. אם נראה שיש אפשרות לשלב שבילי אופניים, אז גם שבילי אופניים ורכבות.
אבי נעים
ושדות תעופה.
יהושע בירוקטר
שדות תעופה לא.
אבי נעים
ונמלי ים.
יהושע בירוקטר
נמלי ים גם לא.
היו"ר מרדכי יוגב
למה שדות תעופה לא?
יהושע בירוקטר
אנחנו לא כללנו בזה שדות תעופה.
אבי נעים
כי הוא חי בשבלונה שאנחנו מבחוץ.
קובי בליטשטיין
מתוקף תפקידי אני מתעסק עם התשתית היבשתית, אני לא מתעסק עם התשתית האווירית והימית.
היו"ר מרדכי יוגב
קובי, הייתם שם. הרי שר התחבורה הוא זה שמביא את השדה האלטרנטיבי בעמק יזרעאל, ברמת ישי. הוא זה שבודק את הדברים בחוץ לארץ, הוא זה שעובד מול חיל האוויר. הוא המוביל, לא משרד הביטחון. שר התחבורה בעבר היה זה שכאשר כביש 45 היה אמור ללכת משדה התעופה לוד עד רבת-עמון, היה אמור להאריך את קלנדיה ולעשות אותו שדה תעופה בין-לאומי לירושלים. שר התחבורה היה זה בשלב מסוים שהגה שדה תעופה לירושלים בנבי-מוסא. רוצה לומר, תחשבו חזון. קח עוד אדם אחד או שניים או שלושה או ארבעה של חזון, וגם לשאול צרכים, כדי להיות שם. לא אמרתי לעשות שדה תעופה בשכם. אמרתי לחשוב חזון, כי ייתכן שיש צורך כזה.
קובי בליטשטיין
כרגע ההנחיה שאני הנחיתי היא להתעסק בתשתיות היבשתיות. את הנושא הזה שהעלית כרגע אנחנו צריכים לשקול, ואני אשוב אליך בדיון הבא.
היו"ר מרדכי יוגב
שווה לשים מישהו אצלך שיקרא חומר של אנשים שקדמו לנו וכבר נתנו לזה תשובות, אלא שמסיבות כאלה ואחרות, כולל הסכמי אוסלו, קברו הרבה מאוד תוכניות שכבר השקיעו בהן הרבה כסף. קברו אותן במגירה, ויש מאחוריהן חכמה של הרבה אדריכלים או של הרבה אנשי חשיבה וביצוע. כדאי לשים מישהו במשרד שיוציא קצת חומר. יכול להיות שיש דברים שכבר השקיעו בהם חשיבה כזאת.
אבי דיכטר (הליכוד)
מה שיהושע אמר, שייקח שנה וחצי או שנתיים, שזה לא יהפוך להיות עכשיו אחרי הבחירות של 2024. אני מסכים עם קובי, המנדט שלך הוא מנדט יבשתי.
קובי בליטשטיין
אנחנו מתרכזים בנושא הזה באופן מקצועי, כמו שאנחנו עושים עם תוכנית האב למטרופולין כזה או אחר. אנחנו רוצים לנהל את זה בצורה הזאת מבחינה מקצועית, שלא יהיה שם אחר כך חשש למשהו שהוא לא מקצועי לחלוטין. לכן אנחנו הולכים בפן המקצועי. המנדט שהם קיבלו לעשות תוכנית אב לירושלים הוא לא שונה ממה שכרגע איתן אמר. זה בדיוק אותו דבר. לא הייתי רוצה לסטות מזה.

לגבי הסוגיה האווירית, אנחנו שמענו את הדברים. נשקול את זה ונחזור לוועדה.
היו"ר מרדכי יוגב
כמו רכבות. אתם יודעים שאתם הרי שוקלים כן או לא וכמה לפתח את שדה התעופה מחניים, ראש-פינה, ביחס לתחבורה בצפון, וכך גם בדרום. את כל האינפוטים האלה תכניסו פנימה.
יהושע בירוקטר
השלב המתקדם יהיה לצורך חלופות. את החלופות האלה אנחנו בוחנים בכלים מקצועיים, אחד מהם נקרא מודל תחבורתי. זו תוכנה ייעודית שעושה בחינות של תנועה ושימוש בתחבורה ציבורית וכו'. מתוך זה נגזור את החלופה שאנחנו חושבים שהיא החלופה הטובה.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה מסוגל לנסות לאמוד את זה בתקציב, לפחות בסיסי, של איסוף הנתונים, ניתוח הנתונים, חלופות ולוח זמנים? מה השלב הזה ידרוש ממך? כי כבר עשית לגבי אזורים מסוימים. יש לך ניסיון.
יהושע בירוקטר
האומדן התקציבי כבר הועבר, הוא נמצא כרגע בטיפול.
היו"ר מרדכי יוגב
אני למשל שמעתי שרציתם 10 מיליון לתכנון, ולהערכתי זה מעט מדי.
קובי בליטשטיין
אנחנו כרגע בדין ודברים מול משרד האוצר בנושא הזה. אני מציע לא להרחיב אותו פה.
היו"ר מרדכי יוגב
אני בעד שזה ייעשה כמה שיותר מהר. אבל אני בעד שזה ייעשה גם יסודי. רוצה לומר, אם אתה אומר שדרושה לך שנה לתכנון, זה מאוד לגיטימי לתוכנית אב. דרוש לי יותר כסף לתכנון – אתם יודעים כמה עולה לכם לתכנן את הגליל או את הנגב, בוודאי אזור מורכב שכזה. נוכל ללחוץ על הדבר, נוכל לדבר עם השר ונוכל לדבר עם האוצר. אבל אני חושב שראוי שההתייחסות תהיה כדרך של כל הארץ, ולא לקבל עוד טלאי. כי הטלאי הזה ישפיע בראש ובראשונה על ירושלים. הוא כבר משפיע.
קובי בליטשטיין
אני מקווה שהצלחתי לשכנע אותך ואת הוועדה שהמטרה שלנו היא לעשות את זה בצורה המקצועית ביותר, שהתקציב ייתן מענה לצרכים המקצועיים כפי שאנחנו עושים בכל מקום.
אבי דיכטר (הליכוד)
האם כל התוכנית הזאת נעשית במעמד צד אחד, או שהרשות הפלסטינית היא משהו שנלקח בחשבון? הרי הם הולכים להשפיע הרבה מאוד, בין במעשה ובין במחדל, על איך תיושם התוכנית שלכם, שלא לומר איך היא תיראה.
ישראל אפריאט
בצוות ההיגוי, שני הראשים הם ראש המנהל והמשנה למנכ"ל. אין ספק למישהו שלפולי או לבן-חור אין הקשר המתאים כדי לנהל דבר כזה, או להגיע למי שצריך לקבל את הנתונים. כך שאם תהיה מבוססת גם על נתונים אמיתיים ברשות הפלסטינית, על אף שאנחנו יודעים שיש להם כושר מדיני להגיד זה אנחנו, אנחנו מאשרים. בחלק של הקשר בין פולי ובן-חור לבין הרשות, כראש צוות ההיגוי של תוכנית האב זה ראש המנהל בעצמו, אני לא צופה בעיה.
היו"ר מרדכי יוגב
המשמעות היא פעם אחת לחשוב חזון, פעם שנייה לשתף, ודרך המנהל אין בעיה לשתף את הצרכים של הפלסטינים. הרי הם מדברים אתם. דרך הרשויות, ונמצא פה יו"ר מועצת יש"ע, והרשויות, גם לדבר אתם.
אבי נעים
מועצת יש"ע לא מייצגת את כל הרשויות. אותי הוא לא מייצג. את אורנית הוא לא מייצג ועוד הרבה.
ישראל אפריאט
מועצת יש"ע לא מעורבת בתוכניות.
היו"ר מרדכי יוגב
אבי, אין לך זכות דיבור כרגע. תכף תקבל. אנחנו נעשה עצירה בסיפור הזה. השיתוף של הכוחות מהשטח, הן בשביל הטווח הבינוני ובוודאי בשביל לראות רחוק, הוא חיוני לשני הצדדים, ומתוך כך גם הייתי אומר אחת לשנה לתת עדכון בדבר. כי הרי זו תוכנית שתיקח אותנו רחוק, היא לא תבוצע גם לפני עשר שנים קדימה. חומש ועוד חומש, כמו תר"ש בצה"ל.

אנחנו עוברים לחלק השני, והוא החלק של ההתייחסות לפרויקטים והסטטוס שלהם, שמבוצעים בפועל. ניתן ללקוחות שביקשו ממני עוד אתמול גם להיות מיוצגים, גם לומר וגם נדרשים ללכת. אבי, אתה רוצה לומר עכשיו משהו כיו"ר מועצת יש"ע על הפרויקטים, על תוכנית האב בכלל?
אבי רואה
אנחנו עובדים בשיתוף, נקבעו אבני הדרך, כולם נרתמו.
אבי נעים
מוזר, כי אתי למשל לא ישבו, עם אורנית לא ישבו.
היו"ר מרדכי יוגב
עוד לא י שבו.
אבי נעים
גם בתוכנית הקודמת. יש פה דברים שהם עקומים ברמה הלאומית.
היו"ר מרדכי יוגב
אני מסביר לך עכשיו, שאני כבר באתי בדברים עם האנשים, וכבר מראש אמרנו שחייבים לשבת עם האנשים. אני לא רוצה להגיד שזה תנאי, אני לא מתנה תנאים, אלא חכמת חיים שמבינה שעושים סבב עם ראשי רשויות, מבינים גם בראייה כוללת. אם מישהו אומר: סדר לי את הכביש לבית שלי, אומרים לו שיחכה בצד. אבל אם מישהו נותן ראייה כוללת לטווח הרחוק ולטווח הבינוני או לטווח הפרקטי, אז רושמים ומכניסים את זה לתוך האינפוט של הראייה הכוללת של הדבר.
קובי בליטשטיין
לצורך הדיוק, אני התארחתי אצל אבי לפני חודש או חודשיים, אולי הוא שכח.
אבי נעים
מי שכח? זאת לא הייתה היוזמה של מועצת יש"ע. אני לא צריך את העזרה שלכם.
היו"ר מרדכי יוגב
אני מבקש התייחסות או צרכים של המועצה המקומית בית-אריה עופרים, שכבר בפעם הקודמת ביקשה את זכות הדיבור, ואחר כך בית-אל. אם יש פה עוד מישהו שרוצה להביע את הצורך, נתקדם עם זה ונעבור חזרה לסדר של התשובות. בעיקר ישראל ומשרד התחבורה, מטרופולין ירושלים, פורוקוש וכל מי שתחליטו שיהיה זה שייתן את התשובות.
אבי נעים
אני מבקש שלוש-ארבע דקות, אשתדל בקצרה כמו שביקשת. קודם כל, אני מודה לך, יושב-ראש הוועדה דיכטר, ויושב-ראש ועדת המשנה מוטי. אמר לי השבוע שר, שדברים קורים בסוף רק בגלל שאתה לא מרפה מהם. אז קודם כל יישר כוח על זה. אסטרטגיה לא הייתה ביו"ש, אין ביו"ש.

אני רוצה להזכיר לכולם שהייתה רפורמה בוועדות תכנון ובנייה, דילגה על יו"ש חרף ההבטחות של שר הפנים ושל בינת שוורץ וכל מי שהיה שם. לא תוקן ביו"ש, עד היום לא קיבלנו את המשאבים ואת כוח האדם, הגם שידוע כמה אנחנו זקוקים לנושא הזה.

אני רוצה להראות סרטון של 30 שניות, שיראה פיגוע דריסה שהיה בכפר לובן בכביש 465, כביש בין-עירוני. מיד אחרי הפגיעה הקשה שאנחנו רואים של אותו פלסטיני עם הרכב בחיילים של פיקוד העורף, ארבעה פצועים שם, אחד מהם מאוד קשה, שתמכנו בו אחר כך הרבה מאוד זמן – הסרטון עובר לכביש העוקף של מערב השומרון. גם אבי דיכטר נסע על הכביש הזה וגם קובי בליקשטיין נסע על הכביש הזה וגם ניסים פרץ נסע על הכביש הזה, וגם רוב שרי ממשלת ישראל נסעו על הכביש הזה. מדובר בכביש אסטרטגי שמחבר את כביש 5 לכביש 443, שנותן מענה למועצה אזורית בנימין. היום טיפלנו בשלושה פצועים, שניים מנווה-צוף, אחד מחשמונאים, בגלל שהכביש הזה לא קיים. כל תושבי לשם שמתפתחת, כל מועצה אזורית שומרון. כל מי שנוסע מערבה דרך מה שנקרא 465 חוצה-בנימין, נזקק לכביש הזה. לכביש הזה יש משמעות אסטרטגית. הוא שונה מכבישים אחרים בעובדה שמדינת ישראל כבר השקיע בו רבע מיליארד שקלים. רובו סלול כאוטוסטרדה. חסרים שני קילומטרים להשלמה שלו. אין שום בעיה משפטית. אנחנו נתחיל עם הסרטון ואחר כך נמשיך במצגת.

(מציג סרטון)

זאת הפגיעה בתוך הכפר לובן. קובי אלירז, יועץ שר הביטחון לענייני התיישבות, נוסע על הכביש. תראו איך הכביש סלול, אוטוסטרדה גמורה, עם אספלט, מוכן מבחינת התשתיות לתאורה. נשארו שני קילומטרים וכיכר בשביל שהכביש הזה יהפוך להיות עורק חיים עבור כל תושבי מערב השומרון.

(מציג מצגת)

מ-2007, עשר שנים אני מחזר אחרי כל הפתחים. הכביש הזה, גם בתוכנית הקודמת שהציגו משרד התחבורה, לא נכלל משום מה. לא בגלל שזה לא חשוב לנו, אלא בגלל שמי שהציג את הצרכים לא התייחס לכביש הזה. הוא מעולם לא ייצג אותו, מעולם לא טיפל בו.
היו"ר מרדכי יוגב
אבי, אני מציע שתוריד קצת את הכעס, כי זאת המטרה כרגע של הישיבה פה. גם אני מודע לכך שלא הייתה חשיבה, הבעתי את זה בביקורת, אבל עכשיו יש סוף-סוף. אז ננוע קדימה.
אבי נעים
אני לא כועס. אני מדבר מתוך אמוציות.
היו"ר מרדכי יוגב
אני שמח שמשרד התחבורה סוף-סוף לקח את המושכות בידיים, ואפילו מתכוון לצרף לזה חשיבה חזונית וחשיבה פרקטית.
אבי דיכטר (הליכוד)
רק בשביל זה היה שווה לבוא לדיון, לשמוע את מוטי יוגב מבקש מאבי נעים להוריד את הווליום.
אבי נעים
אני מדבר מתוך הבטן. אני רוצה להגיד שזה שונה מדברים אחרים. פה לא צריך אסטרטגיה, פה צריך טקטיקה.
היו"ר מרדכי יוגב
יש לך עוד כבישים סלולים ביהודה ושומרון.
אבי נעים
לא במצב הזה. אין שום כביש עוקף.
היו"ר מרדכי יוגב
ענתות, ויש עוד כמה.
אבי נעים
לא במצב הזה, שהושקעו בו רבע מיליארד שקלים.
אבי דיכטר (הליכוד)
ממתי הכביש הזה מעוכב ותקוע?
אבי נעים
ב-2005 התחילו לסלול את הכביש הזה. מ-2007 הוא תקוע. עשר שנים בדיוק הכביש הזה לא התקדם. תסתכלו על המפה האזורית.
אבי דיכטר (הליכוד)
הבעיה היא תקציבית?
אבי נעים
כרגע הבעיה היא תקציבית. אין שום בעיה משפטית, אין שום בעיה תכנונית.
אבי דיכטר (הליכוד)
מי יכול לתת תשובה מהצד השני של המתרס?
קובי בליטשטיין
מי שיזם והשקיע ובנה את הכביש הזה הוא משרד הביטחון. ברק, שהיה ראש הממשלה, החליט לעצור את הכביש הזה באיזשהו שלב.
אבי נעים
נכון. זה כביש שהיה אמור לבוא לנתיבי ישראל כשהוא מושלם, גם את זה צריך להגיד, וכרגע משרד הביטחון אומר: אם אתם לא נותנים לי משאבים כמדינה להשלים את כל המכלול של מכשול קו התפר, אני לא בונה כבישים אזרחיים. משרד התחבורה כן בונה כבישים אזרחיים, ולכן פנינו בבקשה לסיוע. אנחנו מאוד מעריכים את העובדה שקובי בא, ראה והבין את גודל האבסורד. רוב הכביש סלול, חסרים שני קילומטרים.

זה הקטע שחסר, בין שני החיצים האדומים. כל השאר סלול. זה מדלג על רנטיס, זה מדלג על לובן. רק לסבר את האוזן, מעבר לפיגוע דריסה, ארבעה פיגועי ירי לאחרונה שפוענחו.
היו"ר מרדכי יוגב
מה המספר שלו?
אבי נעים
465/446.
היו"ר מרדכי יוגב
זה השלמת 465. 446 זה הכביש מצפון לדרום.
אבי נעים
לא. זה שני הכבישים.

בית אריה. מה שנקרא, להגיע לארץ ולא לבוא בה. עוד 100 מטר אנחנו מגיעים ל-446 ואפשר כבר להשמיש אותו. באף כביש בין-עירוני במדינת ישראל לא היו נותנים שמצב כזה יתקיים.
המשמעויות הנגזרות
שיקול כלכלי, שיקול ביטחוני, שיקול בטיחותי, אינטרס לגמרי של המדינה. תעברו על זה. זה לא רק מתנחלים, זה אלעד ומודיעין עילית, זה תנועה לירושלים, זה פתח-תקוה וראש העין ומודיעין, זה צומת שילת, זה אלפי יחידות. מדברים על אסטרטגיה של לבנות עכשיו בלשם ובבית אריה. עכשיו אני מתחיל לבנות 1,000 יחידות בבית אריה. בואו ותראו את מחסום רנתיס, המחסום הכי מוזנח בכל רחבי יהודה ושומרון. המחסום הצבאי.

אני מבקש מאוד מכל מי שיכול לפנות בצורה מקצועית ועניינית למשרד התחבורה, אין כתובת אחרת, למצוא פתרון ולהשלים את הכביש הזה.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו מוסיפים את הכביש הזה לכבישים שנבקש עליהם אחר כך את התשובות.
אבי דיכטר (הליכוד)
מה העלות המוערכת של השלמת הכביש?
קובי בליטשטיין
מה שלי נאמר פה, שבהנחה שהכביש הזה ייפתח, יהיה צריך להעתיק את המחסום.
אבי נעים
משרד הביטחון יעתיק את המחסום. אם הוא רוצה אני אעזור לו.
קובי בליטשטיין
אני לא יודע אם הוא רוצה, אם הוא מוכן. צריך גם לממן.
אבי דיכטר (הליכוד)
איזה מחסום?
אבי נעים
מחסום רנתיס, הצבאי.
אבי דיכטר (הליכוד)
אני שואל על הערכה מקצועית של אנשי המקצוע במשרד התחבורה.
אבי נעים
אני עשיתי אומדן.
אבי דיכטר (הליכוד)
אבל אתה לא איש משרד התחבורה.
אבי נעים
אני עשיתי אומדן עם מתכנן הכבישים. זה 35 מיליון שקל.
קובי בליטשטיין
- - -
היו"ר מרדכי יוגב
מה שאנחנו מבקשים ממך, קובי, שתיכנסו להערכת עלות של משרד התחבורה. דהיינו, תעשו גם אתם את הסיור. אני לא קובע סדרי עדיפויות, אבל אני מודע לכך ששר הבינוי אישר שם בנייה, אני מודע לכך שיש קו רציף למשל של החרדים בין זיקות, בין קריית-ספר, מודיעין עילית ואלעד. אני מודע לכך שיש זיקות בין לשם שנבנית אל תוך הכביש הזה ממעבר נחל שילה. אני מודע לעומסים שגדלים בעוטף נתב"ג הזה. בעניין רנתיס, אנשי קו התפר לא נמצאים פה ואנשי מנהלת המעברים לא נמצאים פה.
אבי נעים
אנשי משרד הביטחון לא נמצאים פה.
היו"ר מרדכי יוגב
עזוב את זה עכשיו. זה לא ייכנס בישיבה הזאת, זה ייכנס בישיבה הבאה. אנחנו מודעים לתורפות שלנו ולא נדון כרגע במעברים. רנתיס לא היה בסדר העדיפות שלהם כרגע. הם מדברים על העברת מעברים מצה"ל למשרד הביטחון, סדרי עדיפויות בעוטף ירושלים ואחר כך רנתיס. זה לא יקרה מחר, זה בעוד שנתיים-שלוש, המינימום הנדרש.
אבי נעים
למה?
היו"ר מרדכי יוגב
ככה, עד שיגמרו את העשייה.
אבי נעים
לא הבנתי. למה בעוד שנתיים-שלוש?
היו"ר מרדכי יוגב
אבי, הישיבה היא לא רק על הכביש הזה. לכן אני מבקש ממך כרגע, תעצור, כי יש לנו פה עוד 17-16 כבישים. אם לא תוכל לראות בראייה כוללת, לא תוכל להיות בצוות הזה. מה אני יכול לעשות? אנחנו כן רוצים לתת את המענה לכביש הזה, אבל לא רק להתעסק בו. זאת לא ישיבת מעבר רק לכביש הזה. יש לנו פה מערכת של 17 כבישים, אנחנו צריכים לגעת ב-40 אתרים סלולריים בישיבה של שעה וחצי. בזכות זה שאנחנו רצים ולא בזכות זה שאנחנו נעצרים. אנחנו מבקשים לדעת מה ההערכה התקציבית שלכם. צריך לשבת יחד, משרד התחבורה ומשרד הביטחון. בשבוע שעבר ישבו יחד מנכ"ל תקשורת, מנכ"ל משרד הביטחון ומנכ"ל האוצר כדי לפתור איך הם מממשים בתוך 30 מיליון גם תקורות של תקנים להעמדת 40-30 עמודי תקשורת. רגולציה כזאת בין שלושה מנכ"לים או בין שני מנכ"לים, תן לי ותן לך, היא משחק קבוע בדברים הללו.
יעל בן ישר
אני דוברת בית-אל. יש לנו כמה נקודות עיקריות של בעיה בנסיעה מבית-אל לירושלים. קודם כל, יש כיכר פוקוס, שהמעבר שם התחיל כמעבר VIP למעבר של פלסטינים, והיום הוא בעצם מעבר פתוח. עוברות שם כל יום אלפי מכוניות. הכביש שנבנה עבור תושבי בית-אל מבית-אל לצומת אסף, והיה אמור להכיל 6,000 תושבים של בית-אל, בעצם משמש היום לעשרות אלפי משתמשים מרמאללה. לרמאללה יש עוד כניסות, לבית-אל אין עוד כניסה. זאת אומרת שאנחנו ממש במצור ולא יכולים להיכנס ולבוא ליישוב. קטע הכביש שאמור לקחת שלוש או חמש דקות, מבית-אל לגבעת אסף, עשוי להתארך, וזה קורה כמעט כל יום.
היו"ר מרדכי יוגב
מכיוון שהנושא מאוד ברור לאנשים, עוד מעט נשמע את התשובות או את ההתייחסויות.
יעל בן ישר
בכלל, הכביש משם עד לגבעת אסף, יש עליו איזשהו תכנון, אבל צריך לתעדף אותו כי יש בעיה תקציבית. מדובר על 60-50 מיליון שקל שאמור לעלות הדבר הזה, עד כמה שאנחנו יודעים. לכן צריך איזושהי דחיפה, אולי שלכם, לקבל את התקציב הזה.

כמו כן אנחנו מבקשים מאוד שכשלב ביניים, עד שיבנו את הכביש הזה, מגבעת אסף לכיוון ירושלים יהיה איזשהו נתיב גלישה, שמי שצריך לנסוע מבית-אל לירושלים יוכל לברוח.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור.
יעל בן ישר
בצומת אדם כבר שלושה-ארבעה חודשים שהעבודות נפסקו והמצוקות מאוד גדולות בשטח. אם אפשר לגרום לזה שיחדשו את העבודות שם וימצאו קבלן חדש להמשיך את העבודות.

דבר נוסף זה סגירת כבישים בלי הודעה. ב-6 ביולי קיבלנו הודעה שבשעה 22:30 סגרו את הכביש מירושלים לבית-אל בגלל עבודות. לא נתנו הודעה. אנשים התקשרו גם לחמ"ל של בנימין, גם הם לא ידעו את זה. אנשים נתקעו ארבע שעות, מ-10:30 עד 02:30, עד שהם הגיעו הביתה. מדובר בדרך שאמורה לקחת פחות מחצי שעה.
היו"ר מרדכי יוגב
על כביש 60?
יעל בן ישר
כן. אז אם אפשר איזשהו נוהל של הודעה למועצות, שידעו שיש חסימות ובאילו שעות.
היו"ר מרדכי יוגב
למיטב ידיעתי הכלל אומר שסוגרים ל-20 דקות. הייתה תאונה?
יעל בן ישר
זאת לא הייתה תאונה, זה היה עבודות בכביש. ביום שישי הייתה תאונה קשה, זה דבר אחר.
היו"ר מרדכי יוגב
עוד מישהו מהרשויות שרוצה לומר את דברו? אז נרוץ על הפרויקטים.

בסיכום הישיבה הקודמת עסקנו ביותר דברים. עסקנו גם בנושאי חניוני "חנה וסע", במוקדי סיכון, בפרויקטים בהנגשה לירושלים, בתאורת כבישים, בדברים שמשרד הבינוי והשיכון לקח על עצמו לתכנון ובעוד תוכנית "מזרח קרוב", תוכנית מעברים לפלסטינים ותוכנית מעברים ליהודים. עסקנו גם בסטטוס של כבישים נוספים. אנחנו בישיבה הזאת נעסוק בפחות. נעסוק רק בפרויקטים, כפי שביקשנו מכם להיות ממוקדים בהם, בסטטוס שלהם. בישיבה הבאה, שתהיה כפי הנראה רק בעוד כשלושה חודשים, תוכנית האב תעמוד כראשונה, וקידומם של אותם פרויקטים בסטטוס הקידום שלהם הוא גם בתקצוב שלהם, בתכנון של בסוף למה יש כסף ואיפה וכמה. גם אם זה בראייה רב-שנתית, זה לגיטימי וזה בסדר. אבל שנראה מה מתוך התוכניות גם עובר לביצוע בסדרי עדיפויות, מתוך הידברות עם השטח ועם הצרכים.
ישראל אפריאט
אני אתן סטטוס של הכביש לבית-אל. בכביש של בית-אל עשו ספירות תנועה. גם עכשיו בצומת גבעת אסף עשינו ספירות תנועה. כמו שאת יודעת, אצלנו גם אם תצעק זה לא ישנה הרבה. תחבורה זה דברים ברורים. יש קיבולת לכביש, אתה יכול להניע בכביש כזה 1,400 כלים, חצית עומד, לא חצית, לא מכיר מישהו שיבוא ויתרום לי. זה לא עובד כך. גם המשנה למנכ"ל, אתה בא אליו, אתה חייב לקבל נתונים. אצלנו זה מקצועי, אין פה עניין של מי שצועק מקבל.

ספירות התנועה אמרו מאוד פשוט, ויש מצלמות שם אז לא הייתה לנו בעיה. עשינו ממש עבודה טרומית בעניין הזה בעקבות בקשה של ראש מועצת בית-אל. מה שיצא מכל הקומפלקס הזה, שהבעיה העיקרית היא בצומת גבעת אסף. הפוקוס הזה, ברגע שאתה פותח אותו, חיילים היו בבוקר וסוגרים נתיב אחד.
היו"ר מרדכי יוגב
צומת גבעת אסף הוכר כמוקד סיכון?
ישראל אפריאט
גבעת אסף מוגדר כמוקד סיכון. בהנחיית פולי ובן-חור תוקצב מיליון שקל לתכנון. כמו שאמרתי, המדיניות שלהם, גם אם זה גובל בסיכון שיתקפו אותנו, היא ליזום ולא להיות תגובתיים. לצורך העניין, למנהל יש תקציב של מיליון שקל.
היו"ר מרדכי יוגב
זה גם היציאה של המנהל האזרחי.
ישראל אפריאט
התוכנית זמינה לביצוע. כמובן שמי שהוביל את זה בכדי שזה יהיה גם מקצועי זה מרחב שלנו ביהודה ושומרון שהוקם לאחרונה, שזה גם כן מהלך מכונן. הוקם מרחב יו"ש בין נתיבי ישראל. מי שהוביל את הפרויקט הזה הוא מנהל המרחב. עבר ועדת שיפוט שלישית בנתיבי ישראל. מפה כרגיל, כל דבר כזה עולה לאישור משנה למנכ"ל.
היו"ר מרדכי יוגב
קובי, זה באמת צומת ראשי על כביש 60.
קובי בליטשטיין
לנו יש סל. יש סיכום בינינו לבין - - - רק לפני זמן קצר הוא הוכר כדרכי ציבור. אגב, הייתה שם התגברות של תאונות דרכים. כרגע מייצרים עבורו את התוכנית. יש תוכנית ואנחנו הולכים לנושא של התקצוב - - -
היו"ר מרדכי יוגב
איזה לוחות זמנים אתה רואה לזה?
קובי בליטשטיין
אני רואה את זה ברמה של חודשים.
היו"ר מרדכי יוגב
ביצוע ב-2018? מתכננים כבר יש?
קובי בליטשטיין
התכנון הסתיים.
היו"ר מרדכי יוגב
ראש מועצת בית-אל וראש מועצת בנימין ראו את התכנון?
ישראל אפריאט
כולם ראו את התכנון.
היו"ר מרדכי יוגב
זה כיכר?
ישראל אפריאט
מה פתאום? זה רמזורים.
היו"ר מרדכי יוגב
רמזור ראשון על כביש 60.
קובי בליטשטיין
התוכנית מוכנה, מאושרת על-ידי קמ"ט תחבורה.
היו"ר מרדכי יוגב
בכמה מוערך הביצוע?
ישראל אפריאט
12 מיליון שקל, פלוס מקורות ביקשו על הצבה של צינור. 15 מיליון בסך הכול.
היו"ר מרדכי יוגב
בעוד שלושה חודשים נדע לוחות זמנים, מכרזים לביצוע.
קובי בליטשטיין
נכון.
היו"ר מרדכי יוגב
תודה. נעבור על הסדר שנאמר פה, כדי שנוכל לקבל תשובות וגם להתייחס אליהן. מי שהדבר נוגע לו, שיקוע קלנדיה. זה דבר חשוב.
איתן טי
שיקוע קלנדיה מקדים את לוחות הזמנים. כרגע מסתיים שיפוט 3. יואל אבן צריך לקחת את הנושא של מוריה. שיפוט 3 הגיע לבקרה, עם התקצוב שלו.
היו"ר מרדכי יוגב
מה העלויות?
איתן טי
30 מיליון.
היו"ר מרדכי יוגב
אתם רואים אותו הולך לביצוע ב-2018?
איתן טי
מבחינתי ההתחלה הכוונה לפרסום מכרז. זה בסוף שנה.
היו"ר מרדכי יוגב
זאת אומרת, סדר גודל של כשנה. סיום בסוף 2018.
יואל אבן
לא. הפרויקט הוא ארוך.
היו"ר מרדכי יוגב
תן צפי.
יואל אבן
רבעון ראשון של 2020.
היו"ר מרדכי יוגב
סוף 2019 אם תהיו רציניים.

הרחבת כביש 437. אפשר להתחיל בתשובה של ישראל אפריאט לנושא צומת אדם, כי היא כרגע תקועה.
ישראל אפריאט
צומת אדם הקדים את זמנו. היא עבדה יפה וכולם ראו. גם עכשיו אנחנו בשלבי ביצוע.
היו"ר מרדכי יוגב
לזכותו של ישראל, שהוא לפחות לא שם לנו מצגת שמוכרת את כולם.
ישראל אפריאט
יש בג"צים שם. זה הגיע מההוא שגר בבית ממול. הילדים שלו עברו בתוך תעלת הניקוז בקוטר מטר, הגיעו לבית-ספר. עכשיו לקחנו לו את תעלת הניקוז של המים. עיזים אסור להכניס לשם, הוא הכניס לשם את הילדים שלו. על זה הוא הרים אותנו בבג"ץ. היו שם שניים או שלושה בג"צים. כמובן הוצאנו אותם, אבל כשאתה קובע בג"ץ, בינתיים אתה מעכב. כמו שאתה יודע, קבלן נערך גם בהזמנת חומרים. ברגע שאתה מתחיל לשגע אותו גם בג"צים ועוצר אותו ומתחיל לשנות לו את לוחות הזמנים, עשינו כל ורסיה של שינוי שלבי הביצוע.
היו"ר מרדכי יוגב
אם יש סכנת חיים, תאונות, תטפל.
סנ"צ נאג'י סאלימן
יש שישה הרוגים בתאונה. זה בין אסף לעפרה. ביום שישי לצערי גם בגבעת אסף הייתה תאונה קטלנית.
היו"ר מרדכי יוגב
נשמע בשורות טובות.
ישראל אפריאט
הייתה בעיה עם הקבלן. הקבלן הגיש שם תשומות שאי אפשר היה להשאיר אותן. זה הגיע למנכ"ל נתיבי ישראל בעצמו שניהל את הדבר הזה. יש שם מנכ"ל תא"ל לשעבר שיודע לנהל דברים כאלה. כמובן שנתנו הוצאה גם לקבלן, זה מה שיש. תוך שבוע אמורים לדעת, או נשאר קבלן או מחליפים קבלן. להערכתי יישאר הקבלן ויחזרו לעבוד בימים הקרובים.
היו"ר מרדכי יוגב
בקיצור, אתה מעריך שעד סוף יוני או עד תחילת יולי יודעים אם הקבלן נשאר או שבוחרים קבלן חדש, וחזרה לעבודה. עכשיו השאלה היא ההמשך. לכן הקדמתי את אדם. כביש 437, ידוע לכולם, ואתה צריך לתת פה גם את התשובות של המקרקעין. אם הסיפור הזה לא נפתר, הרי שכל הכיכר הגדולה הזאת של אדם לא נותנת כלום. 50 מטר אחריה כולם תקועים.
ישראל אפריאט
לגבי אדם, 437, אתה גר שם.
היו"ר מרדכי יוגב
אני לא גר שם. תשאל אותי על ג'נין, אני גם אענה לך.
ישראל אפריאט
כל האזור הזה, כל מי שרואה בראייה כוללת – אני לא מקבל את זה, וזה גם לא הוגן.
היו"ר מרדכי יוגב
זה טוב דווקא לקובי. אם עוסקים בהצלת חיים, זה באמת חשוב. אני לא בא לסתור. אני רוצה להגיד לקובי, שכאשר רוצים לראות ראייה כוללת את כל תא שטח הזה, אז הראייה הייתה: אם אתם לא שמים שם עכשיו את הכסף, אתם מאבדים אותו, לא יהיה לכם. אני לא רוצה להגיד שמות. סמנכ"לים ומנכ"לים.
ישראל אפריאט
לפעמים זה קצת פוגע, שכאילו אין ראייה כוללת ביו"ש. ביו"ש יש ראייה כוללת.
היו"ר מרדכי יוגב
במשרד התחבורה, לא ביו"ש. היה, עכשיו אנחנו בעולם חדש. לכן אני שמח.
ישראל אפריאט
המרחב הזה, מי שעשה סימולציות, כשאני בכמה שנים בוחן פרויקט, אני לא בוחן לפתור את השלב הבא אלא רואה את התוצאה הסופית. כשהתחילו את אדם - - -
היו"ר מרדכי יוגב
תעבור ל-437, לוחות זמנים.
ישראל אפריאט
אני עוזר לך. 437 מתחיל באדם. שאלו אותי באדם מה זה יעשה, אמרתי 66 תאונות. בשלוש שנים עם הרוגים ופצועים לא יהיה. אדם במהות שלו זה מוקד סיכון, אחד הגדולים במדינה. הוא לא נבע בגלל פקקים, הוא נבע יותר בגלל צורך מוקד סיכון. שתי כיכרות בטווח של 20 מטר – אני לא יודע מי אישר את זה.

לגבי 437, צריך לקדם לו תב"ע. חלקו הוא בכלל מחיזמה, הוא בירושלים ותוקצב. במוריה מקדמים את זה. כבר הגיע אלי לקבל התייחסויות ומקבל התייחסויות, ונע על מהלך סטטוטורי. כמו שיודעים, לקדם תב"ע זה לוקח זמן. אז זה נמצא כבר בטיפול וזה נע קדימה. סמנכ"ל מוריה שנמצא פה יעיד שהחבר'ה שלו נעים בעניין. תב"ע זה לא תכנון מפורט ועולים בשבוע הבא.
היו"ר מרדכי יוגב
האם לשכת התכנון יודעת לתת עדיפות לתב"ע כזאת?
ישראל אפריאט
אני לא צריך את העדיפות. בחלק שלי, ברגע שאנחנו נהיה מוכנים לתב"ע זה לוקח זמן. זה לבדוק קרקע, זה לבדוק מיליון דברים, כי אתה לא רוצה שזה ישקע לך בסוף.
היו"ר מרדכי יוגב
בכל זאת אני מקשה עליך. לפני שנה אמרתם שנתיים. האם בעוד שנה יש תב"ע?
ישראל אפריאט
בהיבט שלי, בתעדוף שלי, לדעתי שכל בנימין, ויגידו פה כולם – השיפוע בקלנדיה שעכשיו מגיע לשם אגף התקציבים לראות בעצמו, הוא החלק המכונן של כל המרחב. שיקוע קלנדיה מוכן לביצוע כמעט, הוא בשלבים אחרונים לתכנון ולביצוע. זה עניין של תקציב לביצוע.
היו"ר מרדכי יוגב
על זה כבר נתנו לנו תשובות. נרגענו. סוף 2019 מוכן.
ישראל אפריאט
בחלק הזה הפתרון לטווח הקצר. שיקוע קלנדיה זה הפתרון לטווח הקצר לכל המרחב, כולל ל-437. היות של-437 אין סטטוטוריקה וצריך שם גם הבקעות, נכנס להליך יותר ארוך, שהוא גם מקודם, שדורש תב"ע, ואנחנו מקדמים גם תב"ע.
היו"ר מרדכי יוגב
נשמע מכם. אתם מקדמים את כל התב"ע מאדם לחיזמה?
יואל אבן
בדיוק.
היו"ר מרדכי יוגב
באיזה סטטוס זה?
יואל אבן
כמו שאמר ישראל, זה בתהליך. בשבוע הבא אנחנו נקבל מהלשכה את ההרשאה הטכנית. קבענו כבר ישיבה אצלם בעוד כשבועיים. אבל התהליך, כמו שישראל אמר, הוא תהליך שמתקדם.
היו"ר מרדכי יוגב
זה יושב בוועדה העליונה או בוועדה המחוזית?
ישראל אפריאט
בוועדת משנה לדרכים.
היו"ר מרדכי יוגב
גם אותה סוגרת נטליה בסוף?
ישראל אפריאט
אני חבר ועדת משנה לדרכים. אני לא מעריך שתהיה בעיה.
היו"ר מרדכי יוגב
אז בעוד שלושה חודשים נוכל לדעת מתי יש תב"ע?
יואל אבן
כמו שאמר ישראל, זה תהליך.
איתן טי
בתוכנית העבודה זה מופיע בסוף 2019.
היו"ר מרדכי יוגב
רק אז תהיה תב"ע? איתן, אני מסביר לך ומסביר לקובי, אתם מדברים על בעיה שמאובחנת כבר 10 שנים. אני זוכר את אבי ואת קודמו עושה שם שביתות שבת ושביתות רעב.
ישראל אפריאט
אנחנו מאיצים בכל הכוח, יותר ממה שאנחנו עושים במקומות אחרים. בארץ זה יכול לקחת חמש שנים. ביו"ש זה שנתיים.
היו"ר מרדכי יוגב
נת"צ חיזמה, פסגת זאב. זה חלק מהפרויקט הזה. זה אצלכם, מוריה.
קריאה
- - -
היו"ר מרדכי יוגב
מה צפי סיום הביצוע?
יואל אבן
יש ישיבה עם הקבלן בשבוע הבא ואנחנו מתחילים לעבוד.
היו"ר מרדכי יוגב
אז מה צפי סיום הביצוע? זה עד דוכיפת, עד למעלה, עד משה דיין?
יואל אבן
כן, זה מתחבר לשיפוע.
ישראל אפריאט
שאף אחד לא יגיד אחר כך שזה עזר לפקקים. זה לא כל כך יעזור לפקקים, כי מדובר על נת"צ רק לאוטובוסים.
היו"ר מרדכי יוגב
גם זה לטובה ולברכה. זה גם יעזור לפרויקט הבנייה של ירושלים, פסגת זאב. יש שם כמה מאות יחידות דיור.
ישראל אפריאט
הרעיון של משרד התחבורה הוא לעודד תחבורה ציבורית.
היו"ר מרדכי יוגב
אני בעד, בוודאי. זה מתחבר גם לפרויקט "חנה וסע" של שער בנימין, אז זה בוודאי נותן תשובות לעניין. אנחנו רואים את זה בראייה כוללת. מה צפי סיום הביצוע?
יואל אבן
סוף 2018. כבר באמצע 2018 אנחנו רוצים לחבר אותו לעבודות על השיפוע.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור לכם שאתם צריכים להוציא משם את כל הרכבים למכירה.
יואל אבן
כן.
היו"ר מרדכי יוגב
נת"צ קלנדיה.
איתן טי
בביצוע מתקדם.
היו"ר מרדכי יוגב
זה של הפלסטינים, נכון?
איתן טי
כן. מתקדם בצורה טובה.
היו"ר מרדכי יוגב
כל מי שמגיע לקלנדיה וצריך משם תחבורה ציבורית. מי משתמש בזה?
ישראל אפריאט
זה פתרון מצוין והוא משתלב יפה מאוד עם תוכנית שדרוג המעברים ביהודה ושומרון. זה מתקדם מאוד יפה. לדעתי ה"ברוך" שקורה בקלנדיה מקבל פתרון.
היו"ר מרדכי יוגב
מה צפי הסיום?
יואל אבן
מת"צ קלנדיה יסתיים ברבעון שני של 2018.
היו"ר מרדכי יוגב
למה אתה קורה לו מת"צ ולא נת"צ?
יואל אבן
מת"צ זה מסלול תחבורה ציבורית. יש מסלול נפרד. השיפור למעשה הוא בשלב א' של השיפוע.
היו"ר מרדכי יוגב
רמפת הזיתים, חיבור 437.
ישראל אפריאט
זה לתחבורה ציבורית ישראלית ופלסטינית.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור לי.
יואל אבן
זה בביצוע. כמו שאמרתי פה בוועדה בעבר, זה צריך איכות סביבה - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אני רוצה להסביר פה מילה אחת ליושב-ראש הוועדה. אני מסביר את זה, משום שזה מטרופולין ירושלים. אני מניח שאתה מכיר. יש כביש שהושקעו בו כ-150 מיליון, בין ענתות למשמר הגבול על כביש הירידה מגבעה צרפתית לים המלח. הכביש לא נפתח, בעיקר בגלל התנגדויות של בני כשריאל, ראש עיריית מעלה אדומים. משום שהוא אמר, שאם הכביש ייפתח הוא יוסיף לפקקים שלו, שבבוקר מחכים גם הם חצי שעה או שעה בשביל לעבור את המחסום ולהיכנס לירושלים. לו זה לא יעזור, כי הוא מהכביש הזה יוצא לתוך התקיעה של חיזמה, לתוך התקיעה של 437, ולא יכול לצאת לשום מקום. אבל אם בראייה כוללת היו רואים את זה כמטרופולין ירושלים ובני כשריאל היה יכול גם לצאת דרך הכביש הזה ולראות את 437 מתפתח כמו 45 לשעבר ויוצא אל המחצבות, יוצא לבגין ויוצא ל-443, אז המטרופולין ירושלים הזה היה מקבל נשימה, וגם משחרר את ירושלים מהמון תנועה. כל מעלה אדומים שצריכים לתל-אביב היו יוצאים דרך הכביש הזה ומקבלים פתרון דרך כביש המחצבות, המכונה 45 לשעבר. זו כבר מתחילה להיות ראייה כוללת של מטרופולין ירושלים. טבעת ירושלים, זו הטבעת הצפונית המזרחית שממשיכה מהכביש הזה, מענתות. פה, קובי, עדיין אין תכנון. אולי פורקוש יכול להעלות רעיונות, אולי ישראל יכול להעלות רעיונות, איפה הטבעת המזרחית הזאת ממשיכה גם דרומה. האם באזור קידר, האם באזור מעלה אדומים, האם באזור אחר. היא מתחברת למה שהיה פעם 39.
קובי בליטשטיין
אם תתנו לנו להציג את כל התמונה, ברצף.
היו"ר מרדכי יוגב
בשמחה. אז רמפת הזיתים בביצוע. מה הצפי לסיום?
איתן טי
הפתיחה של 9437 זה בערך עוד שנתיים.
היו"ר מרדכי יוגב
למיטב הבנתי, ואני אצטרך לבדוק את זה, יש פה, כמו שאתם רואים, פער של נציגי המשרד לביטחון פנים בגלל תאונות, נציגי משרד הביטחון מסיבות אחרות. אנחנו נשלים את הדבר הזה ונתגבר עליו.

כביש המנהרות, בגזרת גוש עציון.
יואל אבן
זה כרגע נמצא ב - - -
היו"ר מרדכי יוגב
זה גם מוריה?
יואל אבן
כן.
היו"ר מרדכי יוגב
צפי סיום ועלות?
איתן טי
אנחנו מדברים על כביש - - - הצגנו את זה פה. מדובר בעצם על תוספת של שני רכיבים פלוס - - -
היו"ר מרדכי יוגב
מה שבארץ עוד אין, ובחוץ לארץ יש ניסיון טוב? בין ועדה לוועדה אלי שני חכמים ודיברו על קומות בגשר. ניצול הגשר, ניצול החלל בשתי קומות, צפון-דרום.
קריאה
- - -
היו"ר מרדכי יוגב
אני לא מנסה להמציא גלגל. אני שואל מחכמים.
איתן טי
יש תמ"א מאושרת על תוספת - - -
היו"ר מרדכי יוגב
צפי סיום תכנון מפורט.
ישראל אפריאט
בהנחיית משנה המנכ"ל המנהרות ימשיכו עד אלעזר, והרעיון זה לא לחזור. הכביש יימשך עד אלעזר. זה היה אמור להיות רק במנהרות, ועכשיו המשנה למנכ"ל אמר לסיים את זה עד אלעזר.
היו"ר מרדכי יוגב
בתוכנית הנוכחית, ובהנחה שזה גם אחד מהכבישים החשובים למטרופולין ירושלים שיהיו ראשונים בתוכנית הכוללת, מתי אתם רואים צפי לתקצוב, קרי לתוכנית עבודה?
איתן טי
בדיוני התקציב של 2019.
היו"ר מרדכי יוגב
כביש טבעת מזרחית, נגענו בו.
יואל אבן
בכביש הטבעת המזרחי התחלנו ב-437. אני כן אציין שגם בתוך כל ההמשך שלו דרומה מתוכנן כביש אמריקאי. יש חלק בביצוע כבר, החלק המרכזי בצור באכר בביצוע. יש עוד שני קטעים - - - שמתחבר ל-437.
היו"ר מרדכי יוגב
צור באכר לאן?
יואל אבן
זה הקטע המרכזי של הכביש האמריקאי. היופי של הפרויקט הזה יהיה בחיבורים, כלומר בקטע הדרומי הוא מתחבר להר חומה. יהיה תכנון מפורט מבחינה תקציבית. אנחנו ממש בסוף הבקרות של משרד התחבורה.
היו"ר מרדכי יוגב
הוא מתחבר מזרחית לצור באכר רמת-רחל להר חומה?
יואל אבן
הוא מגיע להר חומה, זה הקטע הראשון. הוא עוד לא הסתיים. הקטע הצפוני, שהוא כרגע בתכנון, שהוא יחבר את אזור רמפת הזיתים. כלומר, אנשי מעלה אדומים יוכלו לצורך העניין, וגם מטה בנימין.
היו"ר מרדכי יוגב
לצורך העניין, זה יקצר לשר הביטחון את הדרך לקריה?
יואל אבן
זה יקצר לכולם את הדרך לכולם, כי זה ציר שמלעשה יעקוף את כל מרכז ירושלים.
היו"ר מרדכי יוגב
תמכרו לו את זה.
יואל אבן
זה ציר שיגיע מאזור רמפת הזיתים, יוכל להגיע להר חומה ולכל האזור.
היו"ר מרדכי יוגב
ברור לי. לכם יש כבר קו של מתווה שלו בין א-זעים לצור באכר, מתארי?
יואל אבן
זה הצפוני. יש תב"ע מאושרת. כרגע אנחנו ממש בתהליך של תכנון מוקדם, סיימנו תכנון מוקדם ואנחנו מקווים שנקבל תקציב ונוכל להתקדם.
היו"ר מרדכי יוגב
הוא יתחבר למחלף א-זעים?
קריאה
נכון.
היו"ר מרדכי יוגב
זה חידוש יפה. אתם מכירים?
קריאה
זה כביש מאוד חשוב, כיוון שיש לו השפעה גם על התנועה לירושלים.
היו"ר מרדכי יוגב
אני יודע. זו מבחינתי גאולה. זה חידוש.
קריאה
זאת אחת הסיבות שבנינו בגין מזרחי.
ישראל אפריאט
בהיבט האסטרטגי של המדינה זה לדעתי ברמה גבוהה, כביש מאוד חשוב. זה לקחת את הכביש, את הטבעת המזרחית, ולהשלים אותו לא-זעים.
היו"ר מרדכי יוגב
זה חשוב מאוד, כי ירושלים הייתה בעצם בלון על חוט על כביש אחד. עם מקל של 443. למעשה כעיר בירה היא תקועה. מתן וילנאי, לפני תשע שנים, רצה לחתום על זה כעוזר שר הביטחון. לפני שאתה החלפת אותו. מתן וילנאי היה נלהב מאוד מהסיפור הזה, אבל לא היה לנו עוד קו מתארי לטבעת המזרחית, איפה היא עוברת.
איתן טי
זה מחובר לכביש האמריקאי. יש שלב הבא.
היו"ר מרדכי יוגב
בואו לא ניתקע בו עכשיו. מתניה, אם אתם עובדים, אנחנו שמחים. אנחנו נבקש בפעם הבאה שתציגו אותו במצגת. אני רואה את הראייה הזאת של מטרופולין ירושלים.
ישראל אפריאט
יש לו עוד המשך לעזריה, ללא מחסום. זה חשוב גם למערכת הביטחון.
היו"ר מרדכי יוגב
מרקם חיים לפלסטינים ללא מחסום. בהחלט.
ישראל אפריאט
הוא ימשיך את הכביש לכיוון עזריה ויאפשר נסיעה לפלסטינים.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו נשמח לראות גם את התשובה למטרופולין ירושלים וגם את התשובה לפלסטינים כמרקם חיים. נא תיערכו לפעם הבאה להציג את זה במצגת. אני חושב שזאת פעולה גדולה. אנחנו נזמין גם את בני כשריאל, כי מבחינתו זה אחד הדברים החשובים. אני לא יודע אם הוא יודע.
איתן טי
הוא יודע. זאת אחת הסיבות שהוא נותן לנו להיות שם בכל המרחב.
היו"ר מרדכי יוגב
כי הוא ראה שזה יוצא לעבודה. אתם חייבים לזוז, כי אחרת הוא ישב על הכביש ולא יאפשר לעבור.
איתן טי
כביש 3 מלטרון למחסום מכבים נמצא כרגע בסל התכנון שקובי ציין קודם במסגרת הסל הארצי כולו. אנחנו עדיין מדברים עם האוצר.
היו"ר מרדכי יוגב
מה הצפי שלו? הוא בתכנון?
קובי בליטשטיין
אני אומר עוד פעם, אנחנו מגבשים את הסל. הוא נמצא בתוך הסל - - -
אבי דיכטר (הליכוד)
הוא עובר מערבית-מזרחית למכבים?
היו"ר מרדכי יוגב
פחות או יותר תחשוב על התוואי של דרך הביטחון של מכבים.
אבי דיכטר (הליכוד)
מזרחית למכבים.
היו"ר מרדכי יוגב
נכון. לכיוון מבוא חורון, לכיוון לטרון.
אבי דיכטר (הליכוד)
מתחת לגשר.
היו"ר מרדכי יוגב
כן. מה שנקרא עוטף מודיעין מזרח.
איתן טי
הכוונה שמ-443 אתה תוכל לצאת דרומה.
היו"ר מרדכי יוגב
כביש בית סירה, כביש 3.

כביש מודיעין עילית 4.
איתן טי
4431. אני מבין שאתה מתכוון לכביש שלא קיים היום.
היו"ר מרדכי יוגב
נכון. אני חושב שפה אבי הוא המוביל, יחד עם שלושה ראשי רשויות, עם גוטרמן וביבס וסיסו.
איתן טי
האמת שזה מתוכנן במשרד השיכון. זה נמצא כרגע - - -
היו"ר מרדכי יוגב
מי המתכנן, אבי?
אבי רואה
משרד השיכון - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אני חייב להגיד, אם זה יעמוד בקריטריונים של כביש של משרד התחבורה - - -
ישראל אפריאט
כל נושא התכנונים הגיע לראש המנהל האזרחי, הוא קבע את התעדוף, בדק את המקרקעין, בדק את התוכנית הסטטוטורית ומה יהיה בזמן הביצוע בהיבט של השלכות של התנגדויות תושבים. כל הדבר הזה נעשה.
היו"ר מרדכי יוגב
כביש 60.
איתן טי
שלושת הכבישים הבאים, כביש 60 ו-465 ו-446 נמצאים בסל התכנון שדיברנו עליו - - -
היו"ר מרדכי יוגב
זאת אומרת שבישיבה הבאה, בהנחה שהיא תהיה באוקטובר, כבר תדעו להגיד לנו שנכנס לסל התכנון. גם 465, שאני קורא לו חוצה בנימין, בסל התכנון.
ישראל אפריאט
כביש 465 עד 444, כולל העוקף שהמנהל מדבר ברשות הסטטוטורית.
היו"ר מרדכי יוגב
וגם 446 דו-נתיבי, דו-מסלולי, או שהוא כבר אושר?
ישראל אפריאט
446 לשלב הזה לא.
קריאה
- - -
היו"ר מרדכי יוגב
2.5 ק"מ של הפיכתם מחד-נתיבי לדו-נתיבי במסלולים.
איתן טי
זה נמצא בסל התכנון - - -
היו"ר מרדכי יוגב
בגלל החלק של החשיפה באזור חשמונאים?
איתן טי
לא - - -
היו"ר מרדכי יוגב
זה קטע מסוים שתוקע שם את העניין.

אני הוספתי פה, וזה יופיע בסיכום, את מה שאמר פה אבי נעים, השלמת כביש 465, 446, עוקף רנתיס. ביקשנו מכם שתעשו הערכה תקציבית של משרד התחבורה, דהיינו שלא להשאיר רק את משרד הביטחון מחד עם החומות שלו. להיות מקצועי.
קובי בליטשטיין
אני אומר עוד פעם, הוא באחריות משרד הביטחון, הוא על צו תפיסה.
היו"ר מרדכי יוגב
אבל הוא יהיה לשתי האוכלוסיות.
ישראל אפריאט
אני לא בטוח שהיועמ"ש יאשר לנתיבי ישראל לבצע אותו, כי זה ביטחוני, זה במסגרת העוקפים על בסיס צו תפיסה. גם הכביש עצמו.
היו"ר מרדכי יוגב
אנחנו נבקש תשובות משני הגורמים. גם נבקש תשובות ממשרד הביטחון, אבל גם נבקש מכם לבצע הערכה, לפחות כללית. פה עמדנו על שתי הערכות, שאחת אמרה 35, אחת אמרה 90.
קובי בליטשטיין
- - -
היו"ר מרדכי יוגב
קובי, אנחנו נבקש את זה ממשרד הביטחון. אני מבקש ממך, בין אם זה אתה, בין אם זה המנכ"לית שלך, שבתוך הפ"ע שלה עם מנכ"ל משרד הביטחון, ויש כאלה, כי יש לכם הרבה דברים על הנגב ועל הגליל, לשים גם את הכביש הזה בתוך הנקודות. אני מניח שיש 15 נושאים, שזה יהיה ה-16.

קובי, גם אני יודע שהרכבת והכביש הנוסף המקביל לכביש 6 ממזרח לקריית המודיעין הוא יותר חשוב עתידית. גם אני יודע שלצורך העניין שדה התעופה וההתקדמות שלו בצפון הוא אולי יותר חשוב. אבל גם את זה לשים שם בפ"ע, כי זה החיבור מה עושים עם זה, ולשים אותו על סדר היום.
אבי דיכטר (הליכוד)
הוא אומר לך פעם שלישית שהוא לא מתעסק בשדה התעופה.
היו"ר מרדכי יוגב
הוא מתעסק. הם מובילים אפילו. בראש השולחן יושב משרד התחבורה בשדה התעופה של רמת ישי, ונלווה אליו מנכ"ל משרד הביטחון. הוא הרגולטור.
שלמה ועקנין
אני חושב שלא בכדי גם קובי וגם ישראל נמצאים בהיבט הביטחוני של הכביש, בגלל צו התפיסה. ההיגיון אומר שהיו צריכים להשלים את העבודה, ומשרד התחבורה יאמר מה ההנחיות לקבלת האחריות. כי אחרת באותו רגע שזה עובר אליהם, יכולת הביצוע לא תתקיים.
היו"ר מרדכי יוגב
אני אגיד בחיוך, יש פה כרגע פגיעה ביכולת עבודת הכנסת על-ידי מאן דהוא, ואנחנו נשאל את עוזר שר הביטחון איפה הדברים עומדים, ובישיבה הבאה אני מקווה שנגיע שם כבר לתשובות. אין כרגע מה להאריך.
איתן טי
סעיף י"ג, כביש לאלעזר. סיכמנו שזה בתוך תכולת כביש המנהרות.

כביש גבעת אסף בית-אל, אני לא יודע בדיוק מה הכוונה.
היו"ר מרדכי יוגב
יש שם שלושה דברים, בשביל שתדעו, והנציגה איננה פה. ישראל מבין את זה מצוין. האחד, נפתחה תנועה חופשית לפלסטינים מבית-אל ומהכפר דיר ג'בואן. שני הדברים האלה גם יחד גרמו לעומסים בלתי רגילים בשעות מסוימות על כביש אחד, שלפני כן היה כביש פרטי של יישוב. מרגע שכביש 60 זז ממקורו הטבעי ברמאללה לעוקף. במוצאים ומובאים בשעות מסוימות של בוקר ואחר הצהריים מחכים ועומדים שם גם 30 ו-40 דקות. זה שם המשחק. והפקק הוא בסוף בצומת שהיא אפשר לצאת ממנו. הוא בעייתי מבחינה בטיחותית. אני לא רוצה לכוון שדווקא שם הייתה התאונה, אני עוד לא יודע מי הנפגעים. הפקק הוא בסוף בצומת, איך יוצאים ממנה. אני לא קובע, יש פה פורקוש, יש פה מתכננים. אמרתם רמזורים.
ישראל אפריאט
המשנה למנכ"ל אמר לך שהוא פועל לתקצב את זה במיידי.
היו"ר מרדכי יוגב
בנוסף, איתן, למה זה בסדר עדיפות? כי זה גם כביש 60, זה משפיע גם צפון-דרום, זה משפיע על הרבה תאונות שם בשתי האוכלוסיות, וזה גם המוצא של צה"ל, של האוגדה, של החטיבה ושל המנהל האזרחי, ושל קובי שבא אליו. כל זה ביחד נותן לזה מענה של סדר עדיפויות.
קובי בליטשטיין
בגלל שהזמן קצר, אני רוצה להעלות שלושה פרויקטים.
היו"ר מרדכי יוגב
ברשותכם, אני לא נוגע בדבר. חייבים להגיע בעוקף חווארה, אבל עוד אחד נותר פה, כביש מחבר גוש טלמונים דולב ל-446, שהיה בתכנון. אהוד ברק תכנן, אהוד ברק ביצע.
ישראל אפריאט
לא ביצע.
היו"ר מרדכי יוגב
יש שם פריצה.
ישראל אפריאט
הוא ירד בבג"ץ - - -
היו"ר מרדכי יוגב
אז אנחנו מבקשים לחזור לסקר. אני יודע שצריך לעשות עכשיו סקר. אתה מדבר על גוש שיש בו היום למעלה מ-1,200. אני לא שם אותו בסדר עדיפות על פני צומת 60, אני שם אותו על סדר-היום, לא בסדר עדיפויות.
ישראל אפריאט
אתה מדבר על הסקר שלפני ארבע שנים.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה מדבר היום על גידול של פי שניים בחלק מהמקומות שם, בנריה ובמקומות אחרים. ואתה מדבר שכל זה משפיע על 446, שיורדים היום לצומת שילת.
ישראל אפריאט
אתה התחלת את הדיון בתוכנית אב. לזה היא נועדה.
היו"ר מרדכי יוגב
אני יודע, לגמרי.
ישראל אפריאט
בוא נשים לך תוכנית אב, ואז אני יודע להסתדר גם עם בתי משפט וגם עם בג"ץ.
היו"ר מרדכי יוגב
שימו לכם את זה על סדר-היום. זה היה שם.
קובי בליטשטיין
מבחינתי זה אגב לא נמצא בסדר היום, בשביל להיות מדויקים.
היו"ר מרדכי יוגב
לא ביקשתי שיהיה בסל התכנון של 2018 לפני דברים אחרים חשובים. אמרתי שים אותו על סדר היום בתוכנית רב-שנתית.

אנחנו לא נתייחס כרגע לחניון "חנה וסע" אלא לארבעת הפרויקטים הגדולים של עוקף חווארה, עוקף אל-ערוב וכביש נבי אליאס. בוא נתחיל עם כביש נבי אליאס, סטטוס, צפי סיום הוא בדצמבר 2017?
עמית רפואה
דצמבר 2017.
היו"ר מרדכי יוגב
עומדים במשימה. כביש אל-ערוב.
קובי בליטשטיין
- - -
היו"ר מרדכי יוגב
תכנון מפורט. מוכנות למכרז. תקציבית הוא מתוקצב?
קובי בליטשטיין
אל-ערוב - - - זה בוצע על-ידי מת"י - - -
היו"ר מרדכי יוגב
באנלוגיה התקצוב לא יהיה על-ידי משרד הביטחון צה"ל, אלא גם המוסד והשב"כ. מכיוון שאנחנו פה בשולחן עגול באמת, מכיוון שהתכנון המפורט אומרים שהוא הסתיים, אז באמת כרגע הנקודה התקציבית היא כרגע החוליה החסרה, או היא הצעד הבא.
עמית רפואה
יש נושא של קידום זמינות. קידום זמינות זה כל נושא ההפקעות, תפיסת שטח - - - לדוגמה הפקעות אני יודע כרגע להעריך לפי - - - אני צריך להעביר למנהל האזרחי התנגדות והם צריכים להתחיל לעשות - - -
היו"ר מרדכי יוגב
האם הערכה תקציבית של 40 מיליון עומדת בעינה?
מתניה שפירא
אנחנו לא מנצלים הפקעות.
היו"ר מרדכי יוגב
תדע שלהפקעות צריך עוד 7 וכל הנלוות, צריך 50.
מתניה שפירא
7 הוא בתוך ה-40.
היו"ר מרדכי יוגב
בסדר. עם נלוות, מה שיעלה. מה שאני מבקש ושואל לשקול, מכיוון שיש פה לוחות זמנים ארוכים, האם לא לגזור ולחלק את מרחב צומת גוש עציון לפרויקט בפני עצמו? כי הוא יפתור הרבה בעיות בלוחות זמנים מעט יותר קצרים, של שנתיים קדימה, במקום של ארבע שנים קדימה. לגזור אותו, לחלק אותו ולעשות אותו בפני עצמו, כשליש פרויקט בפני עצמו.
קובי בליטשטיין
זה פרויקט אחד שנמצא בתכנון - - -
היו"ר מרדכי יוגב
הדברים ידועים. מתניה, טוב שאתה נמצא פה. עוקף חווארה. הדקות שלנו ספורות לסיום הדיון, לכן אני מדלג על חניון "חנה וסע". אני מבקש מכם כבר, אם תוכלו בכתב, להעביר אלינו סטטוס חניוני "חנה וסע" לוועדה. אנחנו נסתפק בזה, כי ניאלץ לסיים את הישיבה עוד כמה דקות. גם ביתר הדברים ניגע בישיבה הבאה. אני חושב שהתקדמנו פה צעד משמעותי. נעבור על עוקף חווארה, הוא באמת הפרויקט היותר מורכב.
ישראל אפריאט
אנחנו מדברים על - - - משרד הביטחון - - -
היו"ר מרדכי יוגב
תכנון מפורט. זאת אומרת סוף יולי 2017 אתה בתכנון מפורט עומד בזמנים.
ישראל אפריאט
- - -
היו"ר מרדכי יוגב
במה מוערך כרגע עוקף חוואה, צפי? אתה לא יכול לדעת.
ישראל אפריאט
סדר גודל כמו באל-ערוב, אבל עד שאני לא רואה סיום תכנון סופי, אותו מספר, בסביבות 260.
היו"ר מרדכי יוגב
מה, מיליון? אל-ערוב אמרת לי 40 ונראה לי זול.
מתניה שפירא
הם מדברים על 238, מתוכם ניתנו 6.5.
היו"ר מרדכי יוגב
אז זה לא דומה לאל-ערוב. איך אתם באל-ערוב עומדים על 40?
קובי בליטשטיין
אתה טועה. אל-ערוב זה 220 - - - 250 כאשר 40 מיליון זה על קידום זמינות - - -
היו"ר מרדכי יוגב
בתוך ה-250?
קובי בליטשטיין
בתוך ה-250.
היו"ר מרדכי יוגב
40 ו-7. הבנתי, בסדר. כי באל-ערוב זה גם גשר, זה יותר מורכב.
מתניה שפירא
גם בחווארה מעל המעבר - - - יהיה גשר.
ישראל אפריאט
זה בערך אותו סדר גודל, חווארה קצת פחות. זה יותר בעייתי.
היו"ר מרדכי יוגב
קידום תקציבים, משרד ראש הממשלה.

מה אתם רוצים להגיד לנו לגבי כביש המחצבות?
ישראל אפריאט
כביש המחצבות יקודם במסגרת מוקדי סיכון. יש שם מחצבות, עכשיו באתי משם.
איתן טי
הוא מדבר על - - -
היו"ר מרדכי יוגב
שער בנימין לשיקוע קלנדיה.
ישראל אפריאט
אה, כביש תל-ציון של אבי רואה.
היו"ר מרדכי יוגב
יש פה שפה משותפת. אמרו כביש אמריקאי, הבנו. בישיבה הקודמת אמרו שקוראים לו כביש המחצבות. זה שמו.
קריאה
כביש הטבעת הצפונית.
ישראל אפריאט
בעיקרו הוא נמשך עד קלנדיה. השיפוע למעשה הוא חלקו. השיפוע הפחית ממנו את הבעיה העיקרית, ואני מקווה שהוא יתוקצב. בגדול במקום להתחיל ב - - -
היו"ר מרדכי יוגב
ישראל, אנחנו מבינים אחד את השני. מתי קראת למתכנן שיציג לך?
ישראל אפריאט
התב"ע מקודמת על-ידי משרד השיכון. הגיש את התב"ע לבדיקה, קיבל הערות וזה מתקדם.
היו"ר מרדכי יוגב
אתה כבר ראית את התכנון שלו?
ישראל אפריאט
ברור.
היו"ר מרדכי יוגב
טוב. יש לך לו"ז לזה?
ישראל אפריאט
עוד פעם, זו תב"ע. אנחנו נכניס את זה לוועדה.
אבי דיכטר (הליכוד)
בכבישים ובפרויקטים שמדובר בהם, אתה יכול מיד לזהות שיש שלושה כבישים אסטרטגיים, ויש הרבה כבישים רגישים. האסטרטגיים זה עוקף ירושלים ממזרח, מה שנקרא הכביש האמריקאי, העוקף הצפוני, שבסוף יגיע לשיפוע של קלנדיה. ויש הכביש הדרומי, שהולך להיות עד אלעזר. אלה שלושה כבישים אסטרטגיים שאני חושב שצריך להיזהר מאוד כשאנחנו עוסקים בשאר הכבישים. יש כבישים מאוד רגישים מבחינת הנושאים הבאים.
היו"ר מרדכי יוגב
בעבר, כמו שזה היה 45 ופה הטבעת המזרחית, פה היה 39, שהיה מתוכנן מאשדוד דרך בית-שמש, דרך ביתר עילית אל הטבעת הזאת, ואולי גם לים המלח.
אבי דיכטר (הליכוד)
את זה תשים בסל עם שדה התעופה. לא שאני מקל ראש בדברים האלה, אבל אנחנו חושבים ביותר מדי רמות חשיבה. כדאי להתמקד בדיאלוג בינינו, גם כדי לעשות את חלוקת ההבנה בין איפה זה משרד הביטחון, איפה זה משרד התחבורה ואיפה נדרשת מעורבות של ראש הממשלה. אני מניח שכל מה שקשור בנושא עוטף ירושלים, זו סוגיה ששלושת המשרדים יהיו מחוברים. גם משרד הביטחון, גם משרד התחבורה וגם ראש הממשלה. אלה הכבישים האסטרטגיים שצריך לשים אותם במגירת קשב אחת. הכבישים האחרים הם לא פחות חשובים, העניין הוא שהם פחות יקרים, הם יותר זמינים בביצוע, והתעדוף שם יכול להיות יותר פשוט. לטובת הדיונים שלנו, כדאי שנסתכל על זה בשתי פריזמות. כך יהיה לנו יותר קל גם לדבר בפורום הזה, גם להבין מה צריך לדבר עם השרים הרלוונטיים, ביטחון, תחבורה וראש הממשלה. נדמה לי שבחלוקה הזאת יהיה יותר קל גם להתקדם בדיונים הלאה, כדי שאם אתה מתחיל לזרוק פנימה את הכביש ממרוקו לעמן, שעובר דרך ישראל כמובן, זה בסדר גמור, זה כביש חשוב, אבל הוא לא מהסגנון הזה, כמו שדה התעופה, לא רק בגלל בעיות תשתית. בשדה התעופה בעיית התשתית היא הבעיה הכי פשוטה. אבל יש דברים ארציים שאני חושב שבחלוקה אנחנו גם נדע לעשות תיעדוף הרבה יותר חכם. כי כשאתה מתחיל לעשות משני הקילומטרים החסרים ובאחריות מי זה, ועד שאתה מגיע לכביש עוטף ירושלים, זה לא מאותה משפחה בכלל.
היו"ר מרדכי יוגב
אסכם בשתי מילים. אני לא רוצה להוריד את החשיבה הראשונית של חזון, כי אם לא נפתח רגע את הראש אז יכול להיות שנפספס. מהמקרו הזה למיקרו כדוגמה, אם אנחנו לא מסוגלים ליצור את 39, איתן, אז החלופה של 39 היא מה שמחבר את אשדוד לל"ה ולים המלח. זה העוטף הדרומי. לשם אתה צריך לקחת אותו אם אתה לא מסוגל לקיים אותו על הדבר האחר. לחשוב חזון, ומתוך זה לשתף גם את הגורמים בשטח, את המנהל לאוכלוסייה הפלסטינית, את האוכלוסייה היהודית, ונתקדם בעזרת השם. אני חושב שאנחנו בכיוון נכון, ואני אומר תודה לכל המשתתפים. נמשיך לעקוב אחרי הדברים. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 16:06.

קוד המקור של הנתונים