ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 13/06/2017

פיקוח על תקציב משרד התיירות על שינויו לשנים 2016-2017 - בהשתתפות שר התיירות מר יריב לוין

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 727

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, י"ט בסיון התשע"ז (13 ביוני 2017), שעה 10:00
סדר היום
פיקוח על תקציב משרד התיירות על שינויו לשנים 2016-2017 - בהשתתפות שר התיירות מר יריב לוין
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

דוד ביטן

איתן ברושי

מנואל טרכטנברג

מיקי לוי

חמד עמאר

רועי פולקמן

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
מיכאל מלכיאלי
מוזמנים
יריב לוין - שר התיירות, משרד התיירות

עמוס בן שאול - חשב, משרד התיירות

קרן שפר - מנהלת תחום תקציבים, משרד התיירות

ירון ארגז - מנהל אגף א מחקר סטטיסטיקה ומאגרי מידע, משרד התיירות

קרן זילברמן - מנהלת אגף א', משרד התיירות

ליאור פרבר - יועץ מקצועי שר, משרד התיירות

אלדר וקנין - סטודנט דוברות, משרד התיירות

ענת ורשיצקי - משרד התיירות

נועז בר ניר - מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, התאחדות המלונות בישראל

עמרי בן חורין - רפרנט תיירות, משרד האוצר

שימי דניאל - מנכ"ל חב' ממשלתית להגנת ים המלח

חני סובול - מנכ״לית, התאחדות משרדי הנסיעות

יעל טבק - יועצת משפטית, התאחדות משרדי הנסיעות
ייעוץ משפטי
שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח

פיקוח על תקציב משרד התיירות על שינויו לשנים 2016-2017 - בהשתתפות שר התיירות

מר יריב לוין
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. אני מקדם בברכה את השר יריב לוין, שר התיירות. אני מבקש, לפני שאני אומר כמה מילים בעניין הזה גם בשבחו של השר, אני מבקש להגיד משהו אחר: היה פה דיון בוועדה ביום רביעי לפני שבועיים, דיון מאד קשה ולא פשוט על הנושא של יועצי המשכנתאות בבנקים. אני מאוד התרגזתי אבל כל חברי הוועדה היו בכעס גדול על העובדה הזאת שאפשר ללכת עם עו"ד לבית משפט, אפשר ללכת לנושאים כלכליים עם רואה-חשבון או עם יועץ מס, ואי אפשר ללכת לבנק עם יועץ משכנתאות. הבנקים הערימו קשיים בעניין הזה ואנחנו מאוד דיברנו קשה עם בנק ישראל על העניין. אתמול הוציאה המפקחת על הבנקים חוזר שאנחנו כמובן לא נמצאים בו וכולי, ומורידים את הנושא הזה מסדר היום. כלומר, נותנים הנחיה לבנקים שיועץ משכנתאות יכול לבוא עם הלקוח, יכול לבוא בלי הלקוח, הוא צריך לקבל את כל האינפורמציה. הבנק לא יכול לעשות חשבון שעם היועץ הזה הוא ירוויח כסף ועם היועץ הזה הוא לא ירוויח כסף. החוזר הוא חד-משמעי. אני שמעתי עליו בתקשורת. הם אמרו שישלחו בכתב. על כל פנים, אני נשאר עדין בעניין שיש הצעת חוק שהגיש אותה רועי פולקמן, שאנחנו חתמנו עליה. לא הגשתי חוק נפרד אבל החוק הזה תלוי ועומד על המעמד של יועצי המשכנתאות. בנק ישראל הוציא את החוזר, אנחנו נעקוב אחרי זה ואני מברך על כך. אני חושב שזה נכון, כולנו סברנו שזה נכון. אם יהיו חריקות בעניין הזה, החוק תלוי ועומד.

אני גם מברך את המגמה הזאת אף על פי שאנחנו הופכים להיות יותר ויותר בכל הנושאים שעולים פה על סדר היום, אלה שנלחמים, אלה שעושים את העבודה השחורה. כשזה מסתדר, אנחנו בצד. בסדר, אז זה כנראה גורלנו ואתה מכיר, השר, דברים כאלה?
שר התיירות יריב לוין
כן.
היו"ר משה גפני
הנושא הזה יסתדר. נעקוב אחריו. אני מברך את בנק ישראל על כך. אני מברך את יועצי המשכנתאות על כך. אני קצת תמה עליהם, אם אני הייתי יועץ משכנתאות, הייתי מברך גם את הוועדה ולא רק את בנק ישראל. הם לא התנדבו לנושא הזה. זה היה מהלך - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה הרגלת את כולם שזה אפשרי.
היו"ר משה גפני
נכון. מה אני יכול לעשות?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לשנות.
היו"ר משה גפני
אוקי. רבותי, אני על כל פנים סבור שזה מהלך טוב של ועדת הכספים. הנושא הזה הוא נושא שצריך להסדיר אותו. כרגע - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אני לא מסכים למכתב הזה, סליחה שאני מתפרץ - בוקר טוב אדוני - על כל נושא יועצי המשכנתאות.
היו"ר משה גפני
אתה לא?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא. מה שהם עשו, הם עשו ככה..
היו"ר משה גפני
בסדר, נדבר על זה עוד. אנחנו פה. לכן אמרתי בהתחלה - -
מיקי לוי (יש עתיד)
הם יקבעו מי יכנס ומי לא?
היו"ר משה גפני
לא, לא. אני מברך על המהלך. נעקוב אחריו ונישאר עדין עם חקיקה בעניין. לא נתקדם אתה, נלמד את הנושא. אתה באמת היית – אתה מרגיש נוח הבוקר, אחרי שמוציאים מכתב ואתה בכלל לא בעניין? אבל בסדר, לא נורא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא משנה. צדיקים, מלאכתם נעשית על ידי אחרים וזה הכל.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור. רבותי, אני עובר לסדר היום. אני מברך את השר יריב לוין על ההופעה שלו כאן. זאת הפעם הראשונה, זה משרד ראשון שאנחנו מבצעים את הפיקוח על משרד. לקחנו משרד בינוני שיש לו חשיבות ושהוא גם נראה משרד מסודר, ואנחנו מתכוונים לעשות את זה עם כל משרדי הממשלה. משרדים גדולים יותר, אז יהיה אולי פעמיים בשנה. משרדים קטנים יותר יהיה פעם בשנה. זה למעשה התפקיד המרכזי של ועדת הכספים, זה הפיקוח על התקציב של המשרדים ואנחנו היום עם משרד התיירות.

אני רוצה להגיד לכם שברגע שפנינו ליריב לוין, לשר התיירות, מיד היתה הסכמה. הוא הכין גם את המשרד שלו ואני מברך אותו על כך, וזאת מבחינתנו פתיחה טובה.

אדוני השר, הבמה לרשותך.
שר התיירות יריב לוין
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני מודה לכם מאוד על זימון הדיון הזה, שבעיני הוא דבר חיוני. פשוט קשה להאמין שזו הפעם הראשונה שהדבר הזה קורה, באמת לא להאמין.
היו"ר משה גפני
לחבר הכנסת מיקי רוזנטל יש תרומה רבה בעניין הזה אבל כל חברי הוועדה. זה גם מופיע בנוהל של העברות. נשתדל לעשות את הדיון הזה.
שר התיירות יריב לוין
אני חושב שזה דבר חיוני - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה התנאי לתקציב דו-שנתי.
היו"ר משה גפני
לא קשור. גם תקציב חד-שנתי.
שר התיירות יריב לוין
ואגב, אני מוכרח לומר שזה חשוב מאוד גם למשרד עצמו. זה בעצם מאלץ אותך לעשות איזו שהיא בחינה לעומק, ואנחנו נראה את זה כאן. אנחנו גם עלינו תוך כדי התהליך הזה על דברים שאולי לא היינו מספיק מודעים להם או שגם אם היינו מודעים להם לא הגענו לטפל בהם והימים פשוט עוברים. יותר מזה, אני גם רוצה לומר, וזאת הזדמנות לומר תודה לוועדה על הגיבוי העצום שהיא נתנה לי בתחילת הדרך. היושב ראש זוכר שקיימנו ממש בתחילת הכהונה שלי ישיבה בסוגיית תקציב משרד התיירות, וכשדיברתי אז על כך שצריך להכפיל את תקציב השיווק כדי שאפשר יהיה לעשות משהו, באמת קיבלתי כאן גיבוי משמעותי והדבר הזה באמת קרה. בהחלט במה שאני אציג כאן, צריך לומר - בדרך כלל באים בטענות קשות למשרד האוצר ולאגף תקציבים. אני יכול לומר לכם שיש לי שם שיתוף פעולה מצוין. הרבה מאוד הבנה וגיבוי למהלכים שאנחנו עושים וגם אני חושב שיש להם גם חלק בתוצאות שישנן.

נמצאים כאן המנכ"ל עם הצוות המקצועי של המשרד ככה שאפשר יהיה להציג את השאלות. אני אתן איזו שהיא סקירה שמשלבת בין מה שאנחנו עושים אל מול השורות התקציביות, כשאני אתייחס יותר לפעילות וקרן תיתן את ההתייחסות הפרטנית לכל אחת מהשורות התקציביות. ומבחינת שאלות, היושב ראש, זו החלטה שלך. אני מוכן גם שתהיינה שאלות באמצע אם רוצים, לי בעניין הזה אין שום בעיה.

תראו, אני רוצה להתחיל מנקודת המוצא והיא צילום מצב של איפה אנחנו עומדים: ההחלטה הראשונה שאני קיבלתי כאשר נכנסתי למשרד היתה להציף את הסוגיה של הגדלת התיירות הנכנסת למדינת ישראל כדבר העיקרי והמרכזי שאנחנו עושים. נכון, אנחנו מעודדים תיירות פנים וזה חשוב, ועושים כל מיני דברים אחרים אבל בסוף בסוף אני חושב שהדבר שמחולל שינוי אמתי, מייצר צמיחה, מייצר תעסוקה וכן הלאה זה שינוי וגידול בתיירות הנכנסת.

כדי להגיד לתוצאה הזאת אנחנו עשינו באמת שינויים עמוקים מאוד בכל רובדי העבודה של המשרד, שתכף נסקור אותם אבל אני רוצה להציג בהתחלה את המצב שבו אנחנו נמצאים היום: היו לנו בחמשת החודשים הראשונים של השנה 1,432,000 תיירים, מספר שלא היה כמוהו מעולם. בחודש אפריל היו 350,000 תיירים בחודש אחד, שזה שיא של כל הזמנים. מחודש נובמבר ועד היום, קרי בשבעת החודשים האחרונים, כל אחד מהחודשים היה שיא של כל הזמנים לחודש המסוים הזה. ואנחנו נוקבים בהערכה של 3,300,000 תיירים בסוף השנה. אני חושב שההערכה שמרנית אבל אני מעדיף להיצמד אליה כרגע. הנחה שמבטאת גידול של 400,000 תיירים ביחס למה שהיה לנו בשנה שעברה, ואני רוצה לציין שמי שיסתכל על הטבלה יראה שאנחנו כבר היום עומדים על כמעט 300,000 תיירים יותר ממה שהיה לנו בשנה שעברה בתקופה המקבילה כך שההנחה שהסך הכל יסתכם ב-400,000 היא באמת הנחה מאוד מאוד שמרנית. היא מניחה שאנחנו נרד משמעותית בקצב הגידול בהמשך השנה, דבר שלא בהכרח יקרה אבל אני מעדיף לעמוד במקום הזה.
דבר נוסף שחשוב לומר
לישראל היתה תקרת זכוכית של 3,000,000 תיירים בשנה, שלא הצלחנו לשבור אותה אף פעם. עלינו, ירדנו, עלינו, ירדנו, הגענו ב-2013 ל-2,961,000, ב-2014 ל-2,926,000. אף פעם לא הצלחנו לשבור את הדבר הזה, ונראה שהשנה אנחנו הולכים לעשות את זה בפער גדול ומשמעותי. אגב, היקף גידול בתיירות שאין לו אח ורע באף מקום בעולם: אנחנו נמצאים, נכון לעכשיו, ב-25% עליה ביחס לשנה שעברה בחמשת החודשים האחרונים, מספרים גדולים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, אם כבר אתה במספרים האלה, יש לך גם נתונים על כמה התיירים האלה הוציאו בארץ?
שר התיירות יריב לוין
כן, כן. אנחנו בדיוק בשקף הבא, והשאלה מאוד נכונה ואגב, היא גם מעניינת. צריך להבין את המשמעויות הכספיות. 2,900,000 תיירים שהגיעו לכאן בשנה שעברה הכניסו כ-28 מיליארד שקל וייצרו 234,000 מקומות עבודה כאשר התוספת שאנחנו מדברים עליה, של 400,000 תיירים – אני אומר שוב: 300,000 מתוכם כבר קיבלנו, כבר יש לנו ביד, תביא עוד 2.2 מיליארד הכנסות למשק ותוספת של 16,000 מועסקים. אני יכול לעשות בדיוק את החשבון, סכום של 1,492 דולר בממוצע שמשאיר כאן כל תייר כפול המספר. כך אנחנו מגיעים למספרים האלה.
חשוב לציין דבר אחד
ישראל היא מהמדינות שההכנסה שלנו לתייר היא מהגבוהות. זאת אומרת, אני יכול לתת דוגמה: אנחנו נמצאים פחות או יותר באותם מספרים כמו קפריסין אבל עם הכנסה כוללת מתיירות נכנסת פי 2.5 יותר גדולה כי רמת המחירים פה הרבה יותר גבוהה ולכן גם - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
שכולם ייסעו לקפריסין מפה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
נכון. לכן גם היקף ההוצאות הוא יותר גדול - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
מאיפה עיקר הכניסות?
שר התיירות יריב לוין
כניסת התיירים מתחלקת באופן הבא: המדינה המובילה היא ארצות-הברית. אנחנו נגיע השנה, להערכתי, לאזור ה-750,000 תיירים מארצות-הברית, אולי אפילו קצת יותר. המקום השני אחריה רוסיה, שיש בה התאוששות דרמטית. כמעט 30% עליה מאז תחילת השנה מרוסיה. אנחנו מסתובבים שם באזור ה-300,000 תיירים בשנה. לאחר מכן, מספר מדינות באירופה: גרמניה, צרפת, איטליה, אנגליה שמסתובבות בטווח שבין 120,000 ל-190,000 תיירים. וכמו שאנחנו נראה בהמשך, פריצה גדולה לשוק הסיני שמצטרף השנה בפעם הראשונה למועדון ה-100,000, ולדעתי אנחנו שם עוד נראה תהליך שמואץ אבל אנחנו תכף ניכנס אליו.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
תרשה לי להעיר דווקא בעניין הזה של הפדיון הגבוה: הצד השני של המטבע זה שבארץ נורא קשה לתיירים זולים, בוא נקרא להם ככה, אלה שהם בעלי הכנסות נמוכות, המלונות יקרים מאוד, השירותים יקרים מאוד ויש תלונות גדולות על זה, וזה אחד מהגורמים שחוסמים מלמעלה את הגידול בתיירות ולכן, צריך לגוון בכלים שיש לנו כדי למשוך אלינו גם תיירות זולה יותר.
שר התיירות יריב לוין
אני מקבל ב-100%. אני חושב שזה ניתוח חד ומדויק של אחת מבעיות היסוד שלנו. אני גם בהמשך אתייחס לזה בצורה מפורטת. האבסורד הזה הוא אפילו עוד יותר חד מכיוון שבגלל הגידול בטיסות ה"לואו קוסט" נוצר מין מצב שאתה אומר לתיירים: תקנה טיסה ב-100 דולר ותשלם 50 דולר ללילה. אי אפשר למכור את הדבר הזה. לכן, כל המדיניות שלנו בנושא בתי מלון נוטה לכיוון של יצירת מלונות עממיים. אני אגיע לזה, אני אתייחס לזה, בצורה מאוד מאוד אגרסיבית. אני אתייחס, זו נקודה סופר נכונה אם רוצים באמת להגיע לצמיחה יותר מהירה ומשמעותית.

תראו, כדי לייצר את השינוי הזה, כפי שאמרתי קודם, היה צריך לבצע עבודה רוחבית בכל היבטי העבודה של המשרד, ואנסה לגעת בכותרות בדברים העיקריים שעשינו, ולשלב לתוך זה את השורות התקציביות הרלוונטיות שמימנו את הפעילויות האלה.

הנושא הראשון הוא סוגיית השיווק. תראו, אנחנו עשינו כאן כמה שינויים גדולים אבל בדבר אחד המשכנו – אני חושב שתמיד לבוא ולומר שכל מה שהיה קודם לא שווה, בוא נעשה הכל מחדש. לא, היו גם דברים מאוד טובים שנעשו - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כל השנים האחרונות זה שרים שלכם אז לא תעשו ביקורת עצמית.
שר התיירות יריב לוין
זה אתה צריך להגיד לחמד, לא לי.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אתה יכול להגיד לחמד אבל תסתכל ב-2014,2013 את הגדילה שהיתה. אני הייתי מעורב מאוד במשרד התיירות עם הסינים, ואני יודע את העבודה הטובה שעשו.
שר התיירות יריב לוין
לכן אני באמת אומר - -
היו"ר משה גפני
לא במישור הפוליטי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - - השאלות המקצועיות.
היו"ר משה גפני
הנושא הפוליטי הוא לא הנושא - - -
שר התיירות יריב לוין
אני גם אומר במפורש שנעשו הרבה מאד דברים טובים ולכן, אנחנו בהחלט המשכנו והעמקנו את פעולות השיווק שנעשו בשווקים הקיימים, שהביאו תוצאות יפות בשווקים האלה. אבל אחד הדברים היסודיים שבעיניי היינו מוכרחים לשנות היא העובדה שישראל לאורך כל השנים שיווקה את עצמה לשני קהלים בלבד: לקהל נוצרי-צלייני ולקהל יהודי. אין ספק שאלה שני סגמנטים שיש לנו בהם יתרון. כפי שאמרתי, נעשתה שם עבודה טובה והיא גם הביאה תוצאות טובות אבל אם אנחנו רוצים באמת להגיע למספרים אחרים ולמצות את הפוטנציאל, אנחנו מוכרחים לעבור לעבודה מול הקהל הכללי, מול האנשים שכמו כל מי שיושב כאן, בחדר הזה, באים בעיקר לחופש, לבילוי, לחופשה בהרים, מה שנקרא "city break" וכן הלאה. ואז אנחנו בעצם יצרנו מצב באירופה שנקרא: "two cities one break". כלומר, להגיד לאנשים: בואו תקבלו את כל היתרונות בכרטיס אחד, את הישן והחדש, תל-אביב וירושלים וכן הלאה, כשאנחנו אומרים להם תבואו לישראל, תיהנו מחופש, מים, ממזג אוויר מצוין, מקולינריה, מתרבות, מהרבה דברים נהדרים ומערך מוסף. אתם יכולים לראות כאן את כל המקומות הקדושים, את האתרים ההיסטוריים, והכל נגיש וקרוב.

איתרנו שווקים חדשים שיש בהם פוטנציאל גידול משמעותי – סין, הודו, רומניה. אנחנו עושים עכשיו תהליך של כניסה ופריצה לקהל ההיספאני במקסיקו, דרום ארצות-הברית, מתוך ראיה של הקהל הזה כקהל שיהיה ה"בום" הבא בעוד כמה שנים. עברנו לעשות הרבה שיווק הרבה יותר ממוקד במובן הזה שאם קודם השיווק דיבר על מדינת ישראל כאיזה משהו כללי, היום לקהל הצלייני אנחנו משווקים סיור צלייני בישראל אבל הקהל של הנופש והחופש, אנחנו משווקים אילת, אנחנו משווקים תל-אביב וירושלים כמו שעושים בכל העולם אגב. שלא משווקים: סע לספרד אלא סע לברצלונה או סע למדריד או סע לטנריף או למיורקה וכדומה. ומה שלא פחות חשוב מזה, שימוש בכלי שיווק חדשניים, ואני אתן כמה דוגמאות: תראו - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
הזכרת את הצליינות, אתמול כאן בכנסת דובר על זה. איך אתה מסביר את הקשיים שיש אל מול הסגמנט הזה?
שר התיירות יריב לוין
קודם כל, אני חושב שבסגמנט הזה כמו בכל הסגמנטים האחרים ואנחנו רואים דווקא עליה בניגוד למה שנאמר בלי שום בסיס בדיון שהיה אתמול על ידי חלק מהאנשים.
היו"ר משה גפני
מה היה אתמול?
קריאות
בוועדת הכלכלה - - -
שר התיירות יריב לוין
אבל אני אומר לך איפה הבעיה המרכזית בעיני - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
קודם כל מה העובדות?
שר התיירות יריב לוין
העובדות הן שיש עליה בצליינות. להערכתי, אם אני יכול לנתח את הקהל שמגיע, אנחנו עמדנו עד היום בסביבות שליש מהקהל שהיה קהל צלייני והיעד שלי, כפי שאמרתי קודם, היה לפרוץ לקהלים רחבים יותר ואני חושב שרוב הגידול מגיע מהם. הוא לא מגיע עדין מהעולם הצלייני, ואני אסביר גם את הבעיה: תראו, בצליינות יש כמה מרכיבים שמקשים על העניין הזה מאוד. הדבר הראשון הוא שצריך לעשות הפרדה ברורה בין הרצון לבוא לבין המימוש שלו בפועל. מספר האנשים בעולם שמוטיבציה שלהם לבוא היא צליינית נטו הוא כפי שאמרתי לא כל כך גדול. הרבה מאוד אנשים אומרים: אני רוצה חופש, אני רוצה ליהנות וכן, אני רוצה גם פעם בחיים לבוא לראות את ישראל רק את הפעם בחיים הזאת כל פעם דוחים כי החופש הוא בסוף יותר חשוב מהעניין הזה.

ב. הרבה מאוד מהאנשים שרוצים לבוא, אין להם את האמצעים הכספיים לבוא כי אנחנו בסוף – צריך לטוס לכאן מרחוק. קשה מאוד להשוות את זה למשל לרומא, שבכל זאת יושבת בלב אירופה ואתה יכול להיכנס לאוטו ולנסוע ולהגיע אליה או לעשות את זה ברכבת ודברים מהסוג הזה.

ג. הקהל הצלייני הוא קהל מאוד מאוד רגיש לנושא הביטחון כי רובו קהל מבוגר יותר. אנשים אומרים, איך אומרים? אני מחכה, יום אחד אני אגיע. אגב, גם השיווק שלנו – היום אנחנו משווקים גם לקהל הצלייני מעטפת הרבה יותר, הייתי אומר, שמחה של העניין. תבוא, תהנה וכן הלאה. אתה לא בא לפה כדי לסבול. קודם השיווק היה כזה: אתה מוכרח פעם בחיים, לפני המוות, לבוא קרוב לאלוהים, לסבול קצת - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
ויה-דולורוזה.
שר התיירות יריב לוין
כן. עדין הדבר הזה נתפס יותר כאיזה מסע שעושים יותר אנשים מבוגרים, ובמקרה הזה בדרך כלל הפגיעות של הקהל הזה לבעיות ביטחון היא פגיעות מאוד גדולה. אתה רואה שברגע שמתרחש אירוע ביטחוני הצליינות מיד מתבטלת ויורדת. אגב, אחד היתרונות בשיווק של פעולות של ה"city break" וכן הלאה, שהן פונות לקהל הרבה יותר צעיר, שכמו הצעירים שלנו, אני לא יודע כמה אנשים פה ייסעו לטרק בבוליביה עכשיו, החבר'ה הצעירים שלנו עושים את זה. אני חושב שזה נכון גם בהיבט הזה.
היו"ר משה גפני
סליחה, אני רוצה להגיד לך שהיה אצלי בשבוע שעבר שגריר אוסטרליה, הוא עומד לסיים את - -
שר התיירות יריב לוין
גם אצלי.
היו"ר משה גפני
הוא אומר שהם מתכננים טיסות ישירות מאוסטרליה, וזה מעלה את כל - -
שר התיירות יריב לוין
כן, תכף אנחנו נגיע לעולם התעופה - -
היו"ר משה גפני
וזה מעלה פה את כל - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, אם הוא הפסיק אותך אני גם אפריע - -
שר התיירות יריב לוין
אני תכף אגיע לכל הדברים - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה לשאול שאלה על - - - אבל מהבחינה המספרית, סעיף 3703 - -
שר התיירות יריב לוין
תן לי רק עוד משפט ואז נעבור לטבלה עם המספרים ואז נראה. תן לי רק עוד משפט להציג רגע ואז אין שום בעיה, נשמע את השאלות. אני רק רוצה לומר על כלי השיווק במקום הזה, לתת סתם דוגמה לשינויים הגדולים. תראו, אנחנו עברנו למשל לשיווק הרבה יותר משמעותי בתוך עולם הדיגיטל ממה שהיה בעבר, ואני אתן דוגמה: כשעבדנו על צליינות וקהל יהודי, אתה בדרך כלל עובד עם סוכני נסיעות קטנים שעובדים מול הקהילה או הכנסייה באותה עיר או אותה עיירה שבהם הם פועלים. כאשר אנחנו רוצים לפרוץ לקהלים הרחבים, אנחנו צריכים לעבוד עם הגורמים הגדולים: "אקספידיה", "בוקינג", כל הגורמים האלה למיניהם, ואז אתה נתקל בבעיה כי כדי לעבוד עם הסוכן הקטן אתה נותן לו כסף, הוא שם הודעה במקומון והוא שולח לך צילום של המודעה עם החשבונית, והחשב יודע לשלם. כאשר אתה רוצה לעבוד עם גורם כמו "אקספידיה", הוא אין לו מודעות בעיתון. הוא מקדם אותך בתוך האתר שלו, לזה נחשפים מיליונים אבל לזה אני לא יודע להביא צילום של המודעה ודברים מהסוג הזה. כלומר, היו פה אתגרים – אני מוכרח לומר שהחשבות טיפלה בהם בהסכמים פורצי דרך בהרבה מאוד מישורים שהם חריגים בשירות הציבורי בכלל כדי להגיע לתוצאה הזאת.

כאן אני עובר לשקף של המספרים: - -
היו"ר משה גפני
אז רגע, אולי קודם הוא ישאל?
שר התיירות יריב לוין
כן, אולי תציג רגע.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן, אני על הסעיף הזה.
היו"ר משה גפני
מי מסביר את זה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רגע, אני רוצה להגיד משהו עקרוני. תקשיבו: קודם כל, תודה על ההצגה עד עכשיו וכו' וכו'. אנחנו צריכים להפיק מזה לקחים כי זה פיילוט. אחד הדברים שחסרים לנו גם במידע שהבאתם לנו הוא הנתונים הנכונים ל-2017 או לחמישה חודשים ראשונים של 2017. ואלה, הנתונים האלה גם של קצב התקדמות הביצוע של התקציב. הנתונים האלה חסרים ולכן אנחנו יכולים לדבר על השנה הקודמת, על שנים קודמות. תפקידנו לפקח על המהלך השוטף של העניינים ולפיכך, לפעם הבאה - -
שר התיירות יריב לוין
יש לנו את הנתונים - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא שיתפתם אותנו.
שר התיירות יריב לוין
לא, נשתף עכשיו. ההערה היא נכונה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן, אבל אתה יודע, יש פה אנשים רציניים שקוראים את זה.
שר התיירות יריב לוין
לא, אתה מבין שאנחנו במין - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין לנו טענות. אני אומר לך באופן עקרוני שכדי לפקח על הביצוע השוטף צריך את הנתונים השוטפים.
שר התיירות יריב לוין
אגב, היושב ראש, הייתי מציע מהניסיון שלנו, כי עבדנו באמת קשה להתכונן לעניין הזה, אחרי שייצבר פה מעט ניסיון, כדאי שיהיה פשוט איזה שהוא פורמט. אז יהיה לנו הרבה יותר קל.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
רבותי, תרגיל רעידת אדמה.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:31 ונתחדשה בשעה 10:58.)
היו"ר משה גפני
אפשר להמשיך? אנחנו נשנה קצת בסדר היום, אנחנו נתמצת יותר, גם החברים. לאחר שמיקי רוזנטל אמר לי שהוא הביא את החלטות הממשלה שנוגעות למשרד התיירות, להגיד את העיקרים שבהם, שאתם תגידו אם ביצעתם או לא ביצעתם, תקצבתם או לא תקצבתם? בבקשה, את היית - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני חושב שזה צריך להיות חלק מהנוהל הכללי, אדוני.
היו"ר משה גפני
בסדר, אמרתי לשר. אנחנו לומדים מהישיבה הזאת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם אנחנו לומדים.
היו"ר משה גפני
בסדר, בבקשה.
קרן שפר
אני תקציבאית משרד התיירות. אני אציג קודם כל את מסגרת תקציב השיווק כפיש היא אמורה להיות, ואחר כך נצלול למספרים של ניצול תקציב אם תרצו. מסגרת תקציב השיווק מורכבת משתי תכניות: פעילויות שיווק המתבצעות בארץ, שזה כולל תיירות פנים, הפקת חומר פרסומי ופעולות אירוח שאנחנו עושים. מביאים לפה מובילי דעה מהעולם, ידוענים, מחליטנים, אילי תקשורת כדי שיחשפו אחר כך את המוצר הישראלי התיירותי בארצם.

התכנית השנייה, שזו ליבת הפעילות של המשרד זה פעולות שיווק המתבצעות בחו"ל. זה נראה על פניו שהתקציב לשנת 2016 נמוך מ-2017 אבל קיבלנו תוספת תקציבית של 100,000,000 שקל בשלהי 2016 שבעצם שימשו ליצירת קמפיינים בסוף שנה ונמשכו לתחילת - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
את מדברת על 16, על סעיף שיווק בחו"ל?
קרן שפר
כן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז רגע, בואי נדבר קודם על השיווק בארץ. שאלות: בשנת 2012 התקציב בפועל היה 40,000,000. למה הוא ירד ב - -
היו"ר משה גפני
למה הוא ירד? במה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
למה הוא ירד?
שר התיירות יריב לוין
אני אענה.
קרן שפר
לא, לא - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא ירד, אני בדקתי את זה שנים אחורה.
שר התיירות יריב לוין
אין בעיה, אני אענה. צודק. אין ויכוח על המספרים, אני אענה לך בצורה פשוטה מאוד: החלטת מדיניות שלי, חד-משמעית, שאמרה את הדבר הבא: אנחנו, ואמרתי את זה בפתח הדיון – אני הצבתי כיעד המרכזי של המשרד את הסוגיה של הבאת תיירות מחו"ל באמת בהיקפים אחרים. כדי להגיע לשם, צריך לאגם את המשאבים ולשים אותם שם. כשאתה מתפזר, אתה לא מגיע לשום דבר. יותר מזה, אגיד לך עוד משהו: אני הייתי מוכן לעשות, ואתה תראה שגם את התקציב שהקצינו לא ניצלנו - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זאת היתה השאלה הבאה.
שר התיירות יריב לוין
אז אני אומר, לא במקרה וגם אגיד לכם למה: כי אני, בתכנון התקציב שלי, ונמצא פה נועז שאפשר לברך אותו על המינוי שלו - -
היו"ר משה גפני
תכף נברך אותו.
שר התיירות יריב לוין
- - כמנכ"ל קופת חולים כללית אבל הוא עדין בכובעו כמנכ"ל התאחדות המלונות. אני רציתי לעשות מבצע עם התאחדות המלונות, שמטרה שלו היתה להנגיש את האפשרות של החופשה גם לאלה שבמצב רגיל קשה להם לממן אותה על ידי כך שבאתי למלונאים ואמרתי להם: רבותי, בואו ניקח שבוע או שבועיים בשנה, איזה שאתם רוצים, שאתם בתפוסות נמוכות ושהעסק ריק, ונעשה מבצע שבו נקים אתר שירכז כ-10,000 חדרים שאתם מעמידים לטובת השבוע הזה, וכדי שתהיה שקיפות ולא שאנשים יצלצלו למלון והמלון יגיד: לא, נגמר המבצע, יש לנו במחירים אחרים, ויהיו שם באמת מחירים שהם מאוד נמוכים ואנשים יוכלו לקנות את חבילות הנופש האלה, ובצורה הזאת לייצר מצב שאם השבוע או השבועיים האלה לא ימכרו את כל השבוע כחבילה אחת, אנחנו נוכל להגיע למצב שעשרות אלפי משפחות מקבלות נופש בזול. לא הצלחתי, לצערי, לקבל מהמלונאים הצעה שאני, כשר תיירות, יכול לומר לציבור שהיא הצעה שמצדיקה את זה שאני אוציא את הכסף הזה על קמפיין פנים ולכן, הקמפיין לא בוצע. אני חושב שטוב שלא בוצע כי להוציא את הכסף כדי לשווק את זה שאנשים אחר כך ישלמו מחירים גבוהים מדי, אני לא חושב שזה היה נכון.

עוד הערה אחת, וגם היא חשובה: תראו, יש מתח אינהרנטי בעבודה שלנו בין כמה וקטורים שעוברים אחד כנגד השני. אני רוצה מצד אחד להגדיל מאוד את התיירות הכנסת אבל בשביל להגדיל את התיירות הנכנסת, אמר בצדק חבר הכנסת טרכטנברג, שאני צריך לייצר בין היתר מחירים יותר נמוכים או אופציות יותר נמוכות אבל ככל שאני מביא יותר תיירים, ותבינו שהבאנו כאן 300,000 תיירים יותר בעיקר בעונת החורף, בעונות הריקות, אז התוצאה של המצב הזה היא שהמלונות מתמלאים, אז זה דווקא לוחץ את המחירים כלפי מעלה. אז לכאורה, אם אני רוצה להוריד את המחירים, מה שאני צריך לעשות זה - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה תקציב פיתוח...
שר התיירות יריב לוין
רגע, תכף נגיד לפיתוח אבל לפיתוח לא יהיה לי מחר בבוקר. אז אני צריך לכאורה לייצר מצב שבו אני לא מביא את התיירים כדי שיהיה ריק.

עכשיו, כשאני מעודד את תיירות הפנים, וזה אחד הדברים שניסיתי להחדיר בתעשייה, אי אפשר – באילת למשל, אתם תראו את בהמשך, הכל מבוסס על תיירות פנים. לא היתה תיירות נכנסת בכלל. ככה אי אפשר להתנהל לאורך זמן כי הדבר הזה בנקודה מסוימת יקרוס.

עכשיו, אני עשיתי מאמץ מאוד גדול פשוט לאלץ את התעשייה להתיישר עם הקו הזה של בוא נשים את המאמצים לשיווק בחוץ לארץ וכן הלאה, ולכן במדיניות מכוונת זה המצב של היום.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
מאה אחוז.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הבנתי.
אמיר הלוי
אם אפשר רק עוד מילה אחת: הקמפיינים שבעבר ביצענו, ונועז מכיר את זה טוב, עבור שיווק פנים, קמפיינים פנים, גרמו לעליית מחירים. קחו את זה בחשבון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אעיר על זה רק הערה אחת ונמשיך כי אין לנו איזה – העניין הוא כזה: אנחנו מדינה, שאנחנו יודעים את הסינוס הביטחוני שבה, וברגע שייעלמו התיירים מחו"ל חלילה, אז הענף כולו יקרוס כי לא תהיה תיירות פנים אבל זה מתח כזה שצריך לשמור עליו - -
אמיר הלוי
על זה אנחנו שומרים, שלא נגיע לזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מאה אחוז. אני רוצה רגע לשאול על תקציב פעולות השיווק בחו"ל: אתם לוקחים משנה לשנה וגם משנים קודמות סכומים עצומים לשיווק בחו"ל אבל הביצוע נמוך ואז מעבירים חלק ניכר מהסכומים בסעיפים אחרים שאינני יודע מהם. אבל אם אני מסתכל פה למשל רק על תקציב 2016 – התקציב המקורי היה 73. הגדילו אותו ל-535,000,000. הביצוע היה 247,000,000. כלומר, פחות ממחצית ואותו דבר קורה גם בשנה הזאת. התקציב המקורי 188, מגדילים את זה ל-402 ובפועל, אני לא יודע מה היה הביצוע כי לא הבאתם לנו נתונים בכלל אבל התהליך הזה חוזר על עצמו כל הזמן. אז אולי זה סעיף סודי - -
קרן שפר
אני אשמח להסביר.
שר התיירות יריב לוין
תקבל הסבר. קודם כל, אתה צודק. יש הסבר מסודר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מסתכל על המספרים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למדתם ממשרד האוצר, ככה הם עושים כל הזמן.
קריאה
חס וחלילה, ממש לא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למה לא? רואים בהעברות האוצר.
היו"ר משה גפני
איתן, אני מציע בוועדה הזאת, בדיון הזה, לא להזכיר את משרד האוצר. לא רלוונטי.
שר התיירות יריב לוין
אני רוצה להגיד לכם דבר אחד, ומיקי מכיר את זה מצוין מהתקופה שלו במשרד האוצר: אנחנו כולנו חיים על זמן שאול. אתה אף פעם לא יודע מתי יהיו בחירות וכמה זמן תהיה הקדנציה שלך. לנו, השרים, זה עוד אפקט הרבה יותר דרמטי מאשר לחברי הכנסת. אני אומר לך: אין לי עניין להשאיר שקל אחד ליורשי. אין לי עניין בזה, זה לא נותן לי כלום. אני, יש לי מטרה להגיע למקסימום התוצאות לתקופת הכהונה שלי. עכשיו אני אסביר, והדברים האלה מובאים גם מאירועים כמו שמיקי מתאר, וגם משיטת עבודה שבין היתר נבעה – אני רק אקדים במשפט לפני קרן: מכיוון שאמרתי קודם שהמטרה שלנו להביא יותר תיירים, ומכיוון שהזמן הנכון להביא אותם זה בעיקר בתקופת של החורף, שבה המלונות יותר ריקים והמחירים יותר נמוכים והטיסות יותר זולות, לכן עיקר המאמץ השיווקי מתבצע במחצית השנייה של השנה, אפילו הייתי אומר בשליש האחרון של השנה. זו אחת הסיבות שאתה רואה פערים כל כך גדולים בניצול. שוב, כתוצאה ממדיניות מכוונת שאתה תראה אותה גם השנה באופן - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה ריטואל שחוזר על עצמו.
שר התיירות יריב לוין
כן, כן. זו שיטה שהיא נכונה.
היו"ר משה גפני
תכף אתן לך, קרן היתה באמצע ואחרי זה איתן ברושי.
קרן שפר
אני רק אסיים להציג את המסגרת: אז שוב, תחת פעולות בחו"ל, תכף השר יציג את תכנית השיווק החדשה והחדשנית שעשינו ב-2016 ונמשכת לתוך 2017. זה מוקצה לקמפיינים, פעולות לשכות, OTA, שתכף השר יציג מה זה. נהלי תעופה, ירידי תיירות. המשרד משתתף בירידי תיירות המשמעותיים בחו"ל.
היו"ר משה גפני
כן, אבל שאל מיקי רוזנטל למה התקציב ירד.
קרן שפר
יפה, עכשיו אני אגיע בשקף הבא. רגע, אני רק אציג את המסגרת: המסגרת המתוכננת ל-2017 זה 440,000,000. ב-2016 היה 418,000,000 ששוב, זה כולל 100,000,000 שקיבלנו בסוף שנה, וזה כבר מסביר לך למה יש עודפים. אם קיבלנו 100,000,000 בסוף שנה, ברור שהתשלום יתגלגל ל-2017.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה ההוצאה בפועל ב-2017 על משהו שהתקיים ב-2016?
קרן שפר
שוב, זה פעילות - -
מיקי לוי (יש עתיד)
- - - הכסף יחזור לאוצר, היא חייבת לעשות הסכם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בדיוק. גם בתיירות, בניגוד לדברים אחרים, לא באו בשנה הזאת התיירים - -
שר התיירות יריב לוין
לא, מיקי תבין: ההסכם, אם אני למשל עושה עכשיו קמפיין שיווקי באיטליה. אז קודם כל, חלק מהדברים אני עובד כל השנה אבל יש לי את הפיקים, כמו שאמרתי, בעיקר מה שאני עושה בחורף. ואז, בדרך כלל א. אני מבצע הסכם שגולש לתוך ינואר, פברואר כי הוא הולך לאורך - -
היו"ר משה גפני
ברור, ברור.
שר התיירות יריב לוין
- - ב. גם מבחינת הביצוע בפועל של התשלומים, מה שקורה שלהבדיל מהחיוב, עד שמגיעות החשבוניות – תזכרו, זה הכל עבודה עם מדיות בכל העולם - -
היו"ר משה גפני
הבנתי אבל רק דקה: כמה כסף העברתם בעודפים שאנחנו אישרנו לכם?
קרן שפר
עכשיו, ב-2017?
היו"ר משה גפני
כן, עודפים מ-2016?
קרן שפר
באזור ה-150,000,000 בשנה.
היו"ר משה גפני
ולמה הם היו מיועדים, העודפים האלה?
קרן שפר
אז שוב, כמו שהשר ציין, לפי תנועת התיירות העולמית באמת יש גל של קמפיינים שמתחיל בסתיו, בחורף וממשיך ל-2017. כל התקציב הזה חויב, ויש פעילות מולו ופשוט התשלומים גולשים ל-2017. אני מזכירה שאנחנו עובדים הרבה מול יפ"מ – לשכת הפרסום הממשלתית - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היא עושה לכם את הקמפיינים בחו"ל?
קרן שפר
כן.
שר התיירות יריב לוין
אנחנו הלקוח הכי גדול שלהם.
היו"ר משה גפני
זה נאמר פה בדיון על תקציב משרד התיירות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני לא זכרתי את זה.
קרן שפר
כן, ההתחשבנות מולם גם אורכת הרבה זמן, גם הם צריכים להתחשבן עם הספקים שלהם וזה תהליכים שלוקחים זמן. כל תקציב שמחויב, יש מולו הזמנות פעילות, אין דבר כזה תקציב ש...
היו"ר משה גפני
טוב.
קרן שפר
וגם אחוז הביצוע – תחשוב, אם קיבלנו 100,000,000 בסוף - -
היו"ר משה גפני
הבנו. קרן, תעצרי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
קרן, יש סעיפים הרבה יותר מטרידים מבחינת - - - אנחנו נדבר עליהם.
היו"ר משה גפני
קרן תמתיני רגע. תודה רבה. איתן ברושי, בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בקיצור: אדוני השר, חברי הכנסת, יושב ראש הוועדה, זה דיון חשוב ואני קודם כל רוצה לשבח - עשיתי את זה גם אתמול בוועדת הכלכלה, את השר ואת המנכ"ל ואת הצוות. בכל זאת, יש לנו דיווחים ואנחנו גם רואים את זה. פוגשים בשטח, התיירות בפריחה וזה לא דבר מובן מאליו, בטח לא במציאות המורכבת באזור שבו אנחנו חיים.

אני רוצה מעבר לשבחים, ובהחלט צריך לומר את זה, להגיד פה איזה מילה שאם תוכל להשיב, אני מדבר על ים המלח. ים המלח זה אחד מאוצרות הטבע ונמצא פה גם ראש המנהלה שמשקיע הרבה. אני, כשהגעתי לכאן, העליתי מיד את שאלת הבולענים ואז הגעתי למסקנה בעזרת בני בגין, שהוא גיאולוג ידוע, שעל הבולענים אין מה לדבר, צריך לדבר על האנשים. ואתם הקצבתם לתיירות ששוקמה חלקית, ואני דאגתי ודואג לעין-גדי ומצפה שלם, שני ישובים שנשלחו על ידי המדינה ויצאו כתנועות הנוער, והגיעו למצב של אי-ודאות ביכולת להתקיים באותו מקום. המנכ"ל כבר בשלב מוקדם אמר שהוא לא חושב שזו משימה של משרד התיירות. הממשלה עוסקת בניסוח מחליטים לעניין הזה כרגע, בהתערבות של הוועדה של דודי אמסלם, שנרתם לפי בקשתי וגם מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

אני רוצה בתחום שלך לומר שני דברים: 1. ים המלח הוא אטרקציה. מיליון פעמים אמרנו שהמקום הכי מתוייר זה מצדה אם אני לא טועה או מהבולטים - -
שר התיירות יריב לוין
המקום הכי מתוייר זה הכותל.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מצדה זה אתר, ים המלח זה משאב.
היו"ר משה גפני
כן אבל זה מקומות מתויירים מאוד.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כן, והתיירות, כפי שאני מתאר אותה, במקרה הזה ים המלח, זה לא עסק פרטי של מישהו. זה משאב לאומי, והוא באיום גדול. ואם נוסיף את הבולענים אז יש פה איום ממש על האזור, על ההתיישבות ועל התיירות. אני חושב שהממשלה, ואני אומר את זה לצערי והייתי בתפקידים שונים, שר עוד לא אבל פקיד, עוזר מנכ"ל. הממשלה מתקשה בעבודה משותפת של המשרדים. ברגע שזה מגיע ליותר ממשרד אחד, הממשלה מגלה חולשה גדולה.

עכשיו, אני מבקש מהשר ומהמנכ"ל שהיה מעורב בפרטי פרטים, אני מבקש מכם לעמוד על כך: 1. שתהיה תכנית לאומית לשיקום ים המלח. זה לא דוחים בין קדנציה לקדנציה, זה פשוט מתרסק מול העיניים. דבר שני - הממשלה לא יכולה להתחמק מאחריות לגורלם של התושבים והישובים, ויש איזה שהוא חיבור בין הדברים. עם ההפרדה יש גם חיבור. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה איתן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רק רוצה סעיפים תקציביים - - - ים המלח.
היו"ר משה גפני
לא, לא. רגע. מיקי דקה. מה שהוא העלה זה נושא חשוב. הנושא הזה חשוב לכולנו אבל אני מבקש להתמקד במספרים. הנושא הוא לא דיון על משרד התיירות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז אני רוצה להגיד רק את המספרים של ים המלח. אני לא גוזל – אז דקה. הגנת ים המלח 2016, התקציב המקורי עם ה-159, אחרי שינויים 73, הביצוע בפועל 66.
העניין של קציר המלח
מתוך 90,000,000 השתמשו ב-1,000,000. לא יודע למה, צריך הסברים לעניין הזה.
מיקי לוי (יש עתיד)
כי חייבו את הבעלים להוציא את רוב הכסף.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - - פיתוח ים המלח, שזו נקודה מאוד משמעותית: בניתם טיילת, סבבה, כל זה אבל היתה לכם הרשאה להתחייב על 470,000,000, התחייבו על אחוז אחד. זאת אומרת, הביצוע בפועל היה אחוז אחד. זה מבטא את המועקה שלנו בעניין.
היו"ר משה גפני
על זה אנחנו נרצה תשובות אבל רגע. אחר כך תצטרכו לענות על המספרים האלה.

פרופסור טרכטנברג, בבקשה. מספרים ולהתמקד בעניין.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
הערה שנוגעת לתוכן והערה שנוגעת לפרזנטציה, גם זה חשוב: לגבי התכנים – קודם כל, אני רוצה לברך על העניין של הדגש על תיירות חוץ. זה הפוטנציאל הגדול ולא ארחיב, כל הכבוד. הדבר השני זה שאחד המכשולים הכי גדולים שאני רואה לפחות, כשאני נכנס לארץ אני מסתכל על הדברים האלה, זה חוסר הידידותיות, ה"פרנדלינס" של המפגש של התייר שבא מחו"ל עם מדינת ישראל על ההתחלה – שדה התעופה, מה שקורה שם, דיברנו על זה קודם, היעדר תחבורה ציבורית. התיירים לא יכולים להתנהל לבד כאן, זו מגבלה מאוד מאוד רצינית וכולי. כלומר, יש פה כמה רבדים אז הקמפיינים נורא חשובים אבל בסוף צריך "טו דליבר". צריך להנגיש את התיירות לתייר. דיברנו על התיירות היותר זולה וכדומה.

עכשיו, מה קורה פה? משרד התיירות לא אמון. לשר אין את האחריות על שדות התעופה אבל אתה היחיד שיכול ללחוץ, להתריע, לייצג – אתה יודע, אם לישראלי חוזר היה קורה מה שקורה לתייר מחו"ל, היינו מקימים פה זעקה בכנסת אבל התייר לא מגיע לכנסת. ולכן, אתה הקול שלהם, זו אחריות כבדה ויש לך סמכות. אז זה נורא חשוב.

מבחינת המצגות – תראו, אני רוצה לרגע - -
מיקי לוי (יש עתיד)
שדות התעופה היא רשות רווחית.
היו"ר משה גפני
מה זה רווחית? הלוואי על כולנו.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אנחנו, בוועדת הכספים, יש לנו קושי ואני רוצה לשתף אתכם בזה כי זה איך מציגים את הדברים: לאחר מכן, במהלך השנה, אנחנו לא יודעים להסביר את זה, בדרך כלל זה קורה מעלינו. אחר כך מגיע סוף השנה ואז מתחילים עם העניין של העודפים, של העברות, וגם זה כאילו לאחר מעשה, בקושי אנחנו יכולים לעקוף את מה שקורה. מה אנחנו אומרים? זה לא להקשות עליכם בשום אופן אלא להיפך. אנחנו צריכים להבין את התהליכים האלה, להבין את השינויים ולהבין בזמן אמת פה. עכשיו, ביוני, מה קורה? תראה, האוצר הרבה פעמים, ואני מבין גם את הצד שלהם, מנסים לדחות, לדחות, לדחות כדי לייצר רזרבה, ואז בחודש האחרון בום, ואז מתחילים את כל ההעברות האלה. כל זה אנחנו צריכים להבין כאן כדי לעזור לכם להתנהל יותר טוב.
קרן שפר
אז בדיוק בשביל זה הצגתי את המצגת של מסגרת השיווק - -
היו"ר משה גפני
קרן, היתה לנו תקלה בגלל הזמן שיצאנו לתרגיל של רעידת האדמה. אני מבקש שתהיי ממוקדת. זאת אומרת, בין היתר תגידי לנו ותעני על השאלות האלה, גם על ים המלח, שזה דבר חשוב להגיד את הדברים. תגידי מה התכנית שלכם. אנחנו אמורים לקבל העברה של משרד התיירות? אמור להגיע לפה? אם אמור להגיע, למה הוא אמור להגיע. מה קרה שאין אותו בתקציב? לדבר כללית על הדברים האלה. זה מה שנעשה עם כל משרד.
קרן שפר
בסדר גמור.
היו"ר משה גפני
אני מציע שתתחילי בים המלח, זה הדבר הכי פשוט לענות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן, כי הפערים או אי מימוש תקציב זה מטריד מאוד.
שר התיירות יריב לוין
יש כאן גם את שימי, שהוא מנכ"ל החברה להגנת ים המלח.
שימי דניאל
אני מנכ"ל החברה להגנת ים המלח.
היו"ר משה גפני
רגע, החברה היא של משרד התיירות?
שר התיירות יריב לוין
של משרד התיירות אבל כפי שתראה, האחריות לפעולות לא אצלינו - -
היו"ר משה גפני
שימי, תציג את עצמך ותגיד.
שימי דניאל
אני מנכ"ל החברה להגנות ים המלח. זו חברה שכל תכליתה היא לעסוק באגן הדרומי של ים המלח בשתי סוגיות מרכזיות: האחת זו סוגיית ההגנות שקשורה לברכה מספר חמש, והשנייה זה תכנית לפיתוח התיירות בים המלח. אלה שתי סוגיות - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
והשלישית זה הקציר.
שימי דניאל
כן, ההגנות זה הקציר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, ההגנה זה סוללה למלונות והקציר.
שימי דניאל
לא, התשובה היא לא. אמרתי ההגנות, שעניינן זה עליית מפלס ברכה מספר חמש, והשנייה תכנית לפיתוח ים המלח, שתיהן זה שתי החלטות נפרדות, לכל אחת מהן יש את ההחלטה שלה.
באשר לתכנית ההגנות
החברה פועלת ולמעשה עובדת בקצב יותר מאשר טוב. אנחנו עומדים בלוחות הזמנים, וכל מה שקשור בהקשר של ההגנות, שבאחריות משרד התיירות, שזה ההגנות החופיות שהן חלק מתכנית הכוללת של פתרון הבעיה של קציר המלח, אפשר לומר שאנחנו ממש בשלבים האחרונים של הביצוע. אני אתן מספרים מה עשינו - -
היו"ר משה גפני
למה יצא מעט כסף?
שימי דניאל
תראה, אנחנו בסך הכל בשנה קודמת 140,000,000 שקל ניצלנו. השנה אנחנו צפויים לעוד 95 מיליארד שקל, אולי קצת יותר - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
140מתוך כמה?
שימי דניאל
לתקציב ההגנות בסך הכל יש סדר גודל של כ-900,000,000 שקל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ואתם הוצאתם 140?
שימי דניאל
לא, לא. הוצאנו - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה תוקצב לשנה הזאת לבצע, השנה שאתה מדבר עליה שהוצאתם 140, כמה הייתם אמורים להוציא?
שימי דניאל
לא הבנתי.
היו"ר משה גפני
שימי, אני אסביר לך. אני אגיד לך מה אנחנו מבקשים לדעת: אנחנו ועדת כספים, אנחנו לא ועדת התיירות. אנחנו אישרנו תקציב.
שימי דניאל
150, עשיתי 140.1.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה על הקציר? זה על ההגנות?
שימי דניאל
שניה, אני חייב לומר שכשמדברים על הקציר - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תראה, כשמדברים על התיירות - -
שימי דניאל
תן להסביר, תאמין לי שאני אגיע - -
היו"ר משה גפני
תן לו מיקי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש סעיף - - -
היו"ר משה גפני
מיקי, הוא הבין את השאלה.
שר התיירות יריב לוין
השאלה פשוטה והתשובה עוד יותר פשוטה.
היו"ר משה גפני
בבקשה תענה, הבמה לרשותך.
שימי דניאל
כשמדברים על תכנית ההגנות של קציר המלח, יש לה שני מרכיבים: יש לה מרכיב אחד שאחראי עליה שר התיירות, משרד התיירות באמצעותי, זה ההגנות החופיות. ולצורך הדבר הזה, העמידו לי תקציב של 150,000,000 שקל. ביצעתי 140.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יופי, הלאה.
שימי דניאל
המרכיב השני של התקציב זה קציר המלח בפועל, עליו לא אחראי משרד התיירות, לא אחראי שר התיירות. המרכיב הזה כולו באופן מלא הוא באחריות של "מפעלי ים המלח". התפקיד של חלי פה הוא ללוות. אנחנו רק מלווים אותם בביצוע ושם, לצורך העניין, הביצוע הוא נמוך יותר. שם יש דחיה בביצוע, לא עיכוב דחיה, והיא דחיה מכוונת של "מפעלי ים המלח" כי אין צורך להשקיע את הכסף. חבל. הכסף הזה הוא מיותר - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הכסף נמצא בתקציב תחת סעיף 780303 – 118,000,000 לקציר המלח. אז הכסף הזה הוא סתם? תן לנו אותו, יש לנו מה לעשות אתו.
שר התיירות יריב לוין
האחריות למימוש ולעניין הזה היא כולה בידי החשכ"ל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בדיוק.
קרן שפר
- - - זה לא אצלנו.
קריאה
זה לא במשרד התיירות.
היו"ר משה גפני
רק רגע, עם הכבוד זו ועדת כספים, אם מישהו מדבר, הוא צריך להגיד את שמו ואת תפקידו ולא שכולם ידברו יחד. אני חוזר בפעם ה-16 על מה שאמרתי בתחילת הישיבה: יש תקציב ואנחנו אישרנו אותו. הממשלה ביקשה, משרד התיירות ביקש - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני הצבעתי בעד קציר המלח, אני רוצה שיבצעו אותו.
היו"ר משה גפני
רגע, אישרנו אותו. עכשיו אתם אומרים שיש אחריות על המפעלים שם, בסדר. הכסף אצלכם. אי אפשר להתעלם. תגידו, שנדע שהכסף הזה הוא כסף שלא באחריותכם בכלל, זו תופעה שנצטרך להתמודד אתה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז אפשר להעביר אותו אולי למשרד האחר - - -
עמוס בן שאול
אני חשב משרד התיירות. התקציב של הקציר לא מופעל על ידי משרד התיירות, הוא מופעל רק על ידי משרד האוצר. הוא בכלל לא בחזקתו של המשרד. זאת אומרת, התקציב הזה מופיע טכנית בתקציב המשרד אבל הוא לא משויך לנו.
היו"ר משה גפני
למה?
עמוס בן שאול
כל נושא הקציר מופעל על ידי החשכ"ל ישירות, ממטה חשכ"ל ולא אצלנו. זה לא באחריותנו בכלל.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
רגע, השר הממונה על קציר המלח זה שר האוצר? אני רוצה להבין.
עמוס בן שאול
את השאלה הזאת, אני לא...
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו מבקשים לזמן הנה נציג בכיר של החשב הכללי באוצר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא, זה בגלל שזה קשור לכי"ל - - -
היו"ר משה גפני
הבעיה שלנו, אני הבנתי. רגע, הבעיה שלנו היא שהתקציב הוא דו-שנתי. אם התקציב היה שנתי, אנחנו את הכסף הזה היינו מוציאים ממשרד התיירות ואומרים לשר האוצר שייקח את זה למשרד שלו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
וגם אי אפשר לקבל תשובה למה זה לב בוצע כי אין פה אחראי, וקציר המלח אולי תקוע ואנחנו לא יודעים את זה בכלל.
היו"ר משה גפני
יוזמן, יוזמן.
שר התיירות יריב לוין
חד-משמעית. עכשיו אני אוסיף לכם עוד קומה למבנה הזה, והיא מתחברת לשאלה ששאל ובצדק חבר הכנסת ברושי: א. אני יכול לעדכן שאתמול עשינו ישיבה עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה בנושא קידום הצעת המחליטים והצבנו לעצמנו יעד לגמור את זה בשלושה שבועות - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
פיקוח נפש.
שר התיירות יריב לוין
- - ואני מקווה שהדבר הזה יקרה. יש שם החלטה רוחבית על כמה נושאים כולל גם מרכיבים של תיירות אבל, וזה אני צריך לומר כאן בצורה ברורה: כאשר אני נכנסתי לתפקידי, אחד הדברים שהדהימו אותי היתה העובדה שמשרד התיירות בימיו של השר הרצוג כמדומני, קיבל על עצמו את המטלה של טיפול בסוגיית הבולענים על כל מרכיביה. הדבר הזה הוא בגדר בדיחה מסיבה פשוטה, שלמשרד התיירות אין אפילו מהנדס אחד אז הוא יכול לטפל בתופעה הנדסית מהסוג הזה? אני כבר לא מדבר שלא תקצבו את זה ואין תקנים ואין כלום. במסגרת - -
היו"ר משה גפני
איך החשכ"ל יכול לעשות את זה?
שר התיירות יריב לוין
אני לא יודע. אני לא - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
- - - הרצוג הוא בחור טוב.
שר התיירות יריב לוין
לא, שנייה. הדבר הזה הוטל על משרד התיירות, ואני במשך שנתיים כתבתי שורה ארוכה של מכתבים, שכתוצאה מהם הואץ, והלחץ של חבר הכנסת ברושי הפעיל מהכיוון של פתרון הבעיה שיש שם לתושבים. שניהם באמת הביאו לעובדה שהולכת לבוא החלטת הממשלה הזאת שבמסגרתה כל הטיפול בסוגיה הזאת יוצא מאתנו, כמובן למעט תשתיות תיירות, שלהן אנחנו אחראים ונטפל, ואגב גם נתקצב אותם. לכן, אני מסכים לגמרי, זה לא אצלנו, לא צריך להיות אצלנו. אני לא יודע לקצור מלח, אני משרד תיירות.
היו"ר משה גפני
טוב. משרד האוצר אמור להיות פה בסעיף הבא. אנחנו נשאל אותו - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה מבחינתי כתוב אחראי.
שר התיירות יריב לוין
לכן, אני מסכים לגמרי ואני אומר לך שזה לא צריך להיות אצלנו. בהחלט התכוונתי לזה שמהדיון הזה עלו דברים חשובים, זה למשל דוגמה טובה בהחלט.
עמרי בן חורין
אני מאגף תקציבים, אני רוצה להבהיר - -
היו"ר משה גפני
אתה מהאוצר? אבל אתה לא החשב הכללי. תגיד, יש לכם מהנדס בחשב הכללי? לא, אני מכיר שם כמה מהנדסים אבל מסוג שונה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מהנדסים אותנו.
עמרי בן חורין
אני אנסה להסביר לגבי הקציר: המדינה ומי"ה חתמו על הסכם, שמי"ה מתחייבת שהמפלס לא יעלה על מפלס מסוים, לצורך העניין 15.1. כל עוד המפלס לא מגיע לשם, לא צריך לבצע פעולות של קציר כי אין סכנה או לא ב-15.1 או קצת לפני.
היו"ר משה גפני
טוב, תתקדם.
עמרי בן חורין
המדינה לא שמה את הכסף, המדינה משתתפת ב-20% מהמימון. אם לצורך העניין בשנה מסוימת מי"ה באישור חשכ"ל ובליווי של חלי מגיעה למסקנה שלא צריך לבצע פעולות כי לצורך העניין המפלס עלה פחות ממה שציפו, אז הם לא משקיעים את הכסף ולכן גם ה-20% של המדינה לא יוצא. עכשיו, יש תכנון מראש. התכנון הוא בהתאם לקצב העלייה הצפוי ולביצוע של מי"ה.
היו"ר משה גפני
טוב.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, זה ממש לא טוב. זו ממש לא ראיה ממלכתית רחבה. אתה יודע, זה מתחיל מהזיכיון של ים המלח - -
היו"ר משה גפני
אבל מיקי למדנו, תאמין לי, אני לא נולדתי אתמול.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
והבולענים הרי גם שייכים לזה שאין מים.
מיקי לוי (יש עתיד)
בתפקידי הקודם לפני כחמש שנים הגיעו סנדות מחו"ל שנתקעו בסוללה לצד המלונות כדי להגן עליה. מה שהוא אומר, יש כסף בצד שאם המפלס יעלה על 15.1 - -
עמרי בן חורין
לא, עוד לפני.
היו"ר משה גפני
אל תלכו רחוק מדי. אני רק אומר לך, אדוני נציג משרד האוצר: התופעה הזאת, באמת אני עכשיו מבין למה רציתם שיהיה – האמתי היא שאני לא יודע בדיוק מי רצה. הנושא הזה הוא מחדל מבחינת ניהול תקציב המדינה. המציאות הזאת שבה אנחנו מדברים על קציר המלח, שאנחנו מדברים על הנושא של ים המלח, שזה בעצם לא משרד התיירות. לשים את התקציב במשרד התיירות ואחרי זה לבוא ולקחת אותו בגלל שלא הגיע לגובה שעליו מדובר, זה דבר שאסור שייעשה. אתם רוצים את הכסף? שימו את זה בתקציב שלכם. תהיו אחראים לזה. אתם קיוויתם כל הזמן, אני לא מדבר באופן אישי כמובן. אתם קיוויתם שהאחריות תהיה על שר התיירות, שהוא לא ידע גם להסביר את זה ואחרי זה, בסוף השנה תיקחו את הכסף. בסדר, אז אני מצטער שאני תולה כוונות זדון - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
חד-משמעית.
היו"ר משה גפני
- - אבל זה לא יהיה יותר. אני מודיע כאן, תיקחו את זה בחשבון: ברגע שיצטרכו לאשר תקציב או ברגע שיעשו שינויים בתקציב או ברגע שתבוא לכאן בקשה לשינויים בתקציב, הנושא הזה יהיה כאן על שולחן. זה הכל. אנחנו הבנו. אנחנו ועדת הכספים. היות ואני עוסק ביממה האחרונה ברמה האינטלקטואלית אז הרמה האינטלקטואלית של חלק מחברי הוועדה היא גבוהה יותר מאשר במשרד האוצר. לא, לא...
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
על כל פנים, הבנו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אצלנו אומרים ש-56 זה הקב"א, זה לא מספר הנעליים.
היו"ר משה גפני
זאת שיטה שאסור שהיא תימשך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה חלק מהמסקנות של הדיון הזה.
קרן שפר
רק רציתי להעיר שבהצגה כאן בהחלט רואים מה התקציב המקורי ומה השינוי, ובשביל זה אני פה.
היו"ר משה גפני
אין בעיה. אנחנו לא ואומרים שקרה פה משהו. זה לא צריך לקרות. מי שנושא באחריות, שיישא באחריות.
מיקי לוי (יש עתיד)
הוא לא לארג' בעצם העברה של 100,000,000 שקל ב-2016 תוספתית - - -
היו"ר משה גפני
הבנו.
שר התיירות יריב לוין
לא, זה לא שייך מיקי.
היו"ר משה גפני
זה חלק מהעניין.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, אדוני השר, בנוגע לביצועים של המשרד.
שר התיירות יריב לוין
מיקי, אני גם אומר וצריך להיות פה גם הגונים עם משרד האוצר בהיבט אחד: יש גם תופעות אימפריאליסטיות במשרדים. ככה מצאנו את עצמנו חולשים על כל מיני דברים שבינם לבין תיירות אין קשר. אני, תן לי גישה הפוכה: תן לי להתמקד במה שבאחריותי - -
היו"ר משה גפני
אני מעיד על כך.
שר התיירות יריב לוין
- - וקח ממני את מה שלא שייך. זה לא קורה בדרך כלל אבל זאת הגישה שלי, שאני חושב שהיא גם - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היתה החלטת ממשלה, זה כתוב אצלך, אני רוצה לשאול אותך.
שר התיירות יריב לוין
בוודאי, לכן אני אומר שיש לכם פרטנר טוב לבצע את ה - - - כי אני שם. אני בעד לעשות את - -
היו"ר משה גפני
אתה יכול בבקשה להגיד את החלטות הממשלה העיקריות?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בבקשה. יש החלטות ממשלה מהשנתיים האחרונות. אני מבקש לדעת מה מצב ביצועם ומה מצב תקצובם?
היו"ר משה גפני
בבקשה. מעלית הכותל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם את מעלית הכותל אני אשאל. הקמת מעלית הכותל זה החלטה 2609, עוד אין כלום. אז שהתשובות יהיו קצרות, עוד לא הספקנו - -
היו"ר משה גפני
כן, זה מלפני שבועיים, עוד לא עשו כלום.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שדרוג תשתיות שיפוץ, שימור והנגשה לציון קבר התנא בן עוזיאל. הוקצה לזה - -
היו"ר משה גפני
הוא עונה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
משרד התיירות יקצה 3,000,000.
שר התיירות יריב לוין
שם יש פעולות תכנון כרגע למיטב ידיעתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא הקציתם עוד?
שר התיירות יריב לוין
לא, זה בפעולות תכנון כרגע.
קרן שפר
לא, זה לא אנחנו מבצעים. זה העברה בבין - - -
היו"ר משה גפני
מה זה, זה נגב גליל? לא בוצע. מתוכנן.
שר התיירות יריב לוין
לא, לא, זה בתהליך ביצוע, זה לפי הלו"ז.
קרן שפר
אני רק רציתי להגיד לך שיש - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש פה רעש נוראי, אני לא שומע אותך.
היו"ר משה גפני
קרן, לא באריכות.
קרן שפר
יש לי קובץ מסודר שקיבלנו, ואנחנו מקבלים כל הזמן בקשות מראש הממשלה לעקוב ולעדכן איזה החלטות ממשלה מתבצעות, ואני יכולה להעביר לך בשמחה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מצוין.
היו"ר משה גפני
בסדר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
פיתוח כלכלי של מחוז הצפון וצעדים משלימים לעיר חיפה. זה גם בין-משרדי כמובן אבל סעיף ט' – פיתוח התיירות במחוז הצפון שייך למשרד התיירות, 50,000,000 שקל בהרשאה להתחייב. ביצעתם?
שר התיירות יריב לוין
זה בתהליכי ביצוע. צריך להבין: מיקי, בא אני אתן לך דוגמה, זו דוגמה טובה, אני רוצה שוב להסביר - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זו החלטה מינואר.
שר התיירות יריב לוין
ודאי, החלטה מינואר. עכשיו, איך ההחלטה הזאת מתבצעת? אני לא יכול הרי לשבת ולהגיד: רבותי, תביאו לי רשימה של פרויקטים, זה נאה בעיני וזה לא - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, זה החלטת ממשלה.
שר התיירות יריב לוין
רגע, מיקי. הממשלה הקצתה 50,000,000 שקל לפיתוח תשתיות. עכשיו, איך קובעים לאן ילך הכסף? אני אגיד לך איך זה נעשה: מה שהיה קורה פעם, כמו שהאגף קיים בהרבה מאוד משרדים אחרים, הולך השר, יושב בצהריים עם ראש העיר ומחלק לו, זה יקבל 2,000,000, זה יקבל 3,000,000. אני, כשנכנסתי למשרד אמרתי - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אצלנו זה לפי הפריימריז, לא לפי ראש עיר.
שר התיירות יריב לוין
אני לא רציתי להגיד את זה. אני, כשנכנסת לתפקיד אמרתי: לא יהיה. עשינו דבר שלדעתי הוא פורץ דרך: הקמנו צוות שנקרא צת"פ, שהוא משותף למשרד האוצר ולנו, שבו יושבים ארבעה חברים ומנקדים. יש קול קורא, מגישים את כל הפרויקטים עם הקול קורא. 70% מהכסף מיועד לערי הליבה התיירותיות, למקומות שאליהם מגיעה המאסה הגדולה של תיירות החוץ שוב, כהמשך לפעולה שאנחנו עושים לחזק את העניין. 30% למקומות האחרים. כל הפרויקטים האלה מוגשים על פי הקול קורא, ואחר כך נבדקים אחד, אחד, מקבלים ניקוד, ועל פי הניקוד שהם קיבלו בסופו של דבר מוחלט מי מקבל את הכסף ואיך. לכן, המשמעות של ההחלטה היא שמוקצים 50,000,000 שקל לטובת הצפון. קול קורא יצא. הבקשות כבר הוגשו - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הבנתי. - - - החלטות ישנות יותר. יש שתי החלטות מ-2016 לראות אם ביצעתם – 1. זה לחיזוק תכנית היובל לפיתוח הכלכלי של ירושלים.
שר התיירות יריב לוין
בוודאי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש שם סעיף תיירותי – 137,000,000 שקל. בוצע או לא בוצע?
שר התיירות יריב לוין
בוצעו בהיקף גדול.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בכמה בוצע?
שר התיירות יריב לוין
לא, תעשה אבחנה מיקי: יש כסף שהלך ישירות למשרד לענייני ירושלים ולעירייה. אנחנו כן ביצענו – אמרתי שבמסגרת הצת"פ של השנה הקודמת, בירושלים אנחנו מעבירים את רוב הפרויקטים לביצוע של - - -
היו"ר משה גפני
אדוני השר, תעבירו את זה. אין לנו את הזמן לזה. תעבירי את הביצוע של החלטות - -
קרן שפר
אדוני, אני אעביר את הרשימות - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, זה צריך להיות נוהל לגבי כל משרד, לקחת את כל החלטות הממשלה בשנתיים האחרונות ולראות איפה הן נמצאות היום.
שר התיירות יריב לוין
מיקי, אני רוצה להציע משהו: אני חושב שההסתכלות צריכה להיות קצת יותר אחורה כי בעולם התשתיות – הרי נניח שהחלטתי היום לתקצב פרויקט. צריך לתכנן אותו. ברור לגמרי שאם תמדוד שנתיים אחרונות, אתה תגלה כמעט לאורך כל הקו שהביצוע הוא נמוך יחסית כי הפרויקט לוקח זמן. הרי פרויקט של כביש למשל, לא תעשה אותו ביום - -
היו"ר משה גפני
אנחנו מדברים גם על החלטות שוטפות.
שר התיירות יריב לוין
- - לכן, אני חושב שהחלטות מהסוג הזה ששאלת, תשתיות, לדעתי הבדיקה צריכה להיעשות בחתך של 5,7 שנים אחורה כדי לראות באמת את התוצאה.
היו"ר משה גפני
תודה. אני לא יכול להמשיך אבל מיקי לוי וחמד עמאר ביקשו אז בבקשה ואנחנו עוברים לסעיף הבא.
מיקי לוי (יש עתיד)
קודם כל, הרעיון ל-45 יורו לאלה שיבואו לאילת הוא רעיון יפה מאוד. אני רק רוצה לקבל נתונים בבקשה.
שר התיירות יריב לוין
הנה, אז אני אתן לך את הנתונים מיד, בבקשה: תראו, בואו נקפוץ לשם, אני מדלג.
היו"ר משה גפני
אין לנו זמן, יש לנו חסר של זמן. הנה השר עונה.
שר התיירות יריב לוין
אני פשוט רציתי להראות לכם – רבותי, המצב היה כזה: כאשר נכנסתי למשרד היו לאילת ארבע טיסות שבועיות רק בתקופת החורף. קרי, הגעה של מאות בודדות של אנשים בשבוע או אלפים בודדים לאורך כל תקופת החורף. המשמעות של הדבר הזה – מחיקה של העיר לחלוטין ממפת התיירות העולמית. ואז עשינו את מה שדיברת עליו, אנחנו נותנים 45 יורו לכל תייר שנוחת פה. התוצאה היתה כזאת: בשנה הראשונה, במאמצים עצומים, הצלחנו להביא 12 טיסות שבועיות בממוצע. הגענו ל-70,000 איש. בחורף הקרוב כבר נרשמו 42 טיסות שבועיות. זה אומר שאנחנו נעבור בחורף הקרוב את ה-100,000 תיירים. יש לנו היצע מושבים שכבר מתקרב ל-200,000 תיירים לאילת.

עכשיו, נכנסו לאילת – צריך להבין: חברת RYANAIR, שהיא חברת ה"לאו קוסט" הכי גדולה באירופה, חברה שמטיסה הכי הרבה נוסעים באירופה מטיסה למעלה מ-110,000,000 נוסעים בשנה לא פעלה בישראל בכלל. הפעם הראשונה שהיא הסכימה לבוא לכאן היה בעקבות נוהל אילת. היא התחילה בשלושה יעדים, שש טיסות שבועיות. היא תפעיל בחורף הקרוב 12 יעדים ו-24 טיסות שבועיות לאילת ובפעם הראשונה תיכנס גם לנתב"ג עם שבעה יעדים מנתב"ג, ואני לא אסתכן אם אני אומר כאן שהיא תהיה אחת משלושת המובילים הגדולים לישראל בכלל, תוך שנה עד שנתיים.
היו"ר משה גפני
יפה.
שר התיירות יריב לוין
יותר מזה, אני יכול להגיד - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אני לא סיימתי.
שר התיירות יריב לוין
חשוב לי גם לומר עוד דבר: אנחנו מדברים על פריסה מאוד מאוד רחבה. הטיסות שתגענה לאילת - חזרו השבדים. תהיה טיסה משבדיה, מפינלנד, מליטא, מסלובקיה, מצרפת, מגרמניה, מאנגליה. הרשימה ארוכה ארוכה. כלומר, זה לא מקום נקודתי אחד אלא חזרה מאסיבית. עכשיו, מה קורה? כאשר רואים שהחברות האלה נכנסות אז הסוכנים פתאום באים ואומרים: אם החברות האלה נכנסות הן יודעות מה הן עושות אז גם אנחנו נתחיל למכור את אילת ואנשים מתחילים לבוא. כשאנשים מתחילים לבוא, הם חוזרים ומספרים: היינו באילת. פתאום כל העסק הזה מקבל תנופה.
מיקי לוי (יש עתיד)
למה שאלתי אותך בעניין הכותל? ושם הנשמה שלי בגלל התפקידים הקודמים: אם זה כל כך הצליח, ושאפו ענק על שבירת תקרת הזכוכית במספר התיירים וברעיון הגאוני הזה אפילו, בשדה התעופה צריך לתת וואוצ'ר למנהרות הכותל לתיירים בלבד ולגן הארכיאולוגי. לאור מה שקורה עכשיו עם הכותל והקשקושים של הרשות הפלסטינית בנושא הכותל ראוי שאנחנו נביא אותם אפילו מתל-אביב, שיכנסו למנהרות הכותל ולגן הארכיאולוגי. זה לא הרבה כסף בתקציב שלך, וזה יעשה מהפך בתפיסה כשהם יחזרו הביתה.
שר התיירות יריב לוין
מיקי, אני לגמרי לא מתנגד לזה אבל תבין שבנתב"ג נוחתים בסביבות כמעט כל התיירים, כל ה-3,000,000 תיירים כי התנועה היבשתית היא אפסית.
היו"ר משה גפני
בסדר. טוב.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם יבואו מיליון ויקבלו וואוצ'ר - - -
היו"ר משה גפני
אוקי. חמד עמאר, בבקשה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני אתחבר להחלטות ממשלה, ואני דיברתי גם עם השר אתמול על נושא התיירות במגזר הדרוזי בשנים האחרונות, זה התפתח בצורה בלתי רגילה, גם האירוח הכפרי. הרבה צימרים נבנו במגזר הדרוזי.

היתה לנו גם ועדה למעקב אחרי תכנית החומש של המגזר הדרוזי. התברר שיש 14,000,000 שקל של 2016, שאמור לבצע פיתוח במגזר הדרוזי על ידי חמ"ת – חברה ממשלתית לתיירות. ביצוע ל-2016 היה אפס. כסף נמצא, אין חברה שתבצע את זה.
היו"ר משה גפני
מה אמרת?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
14,000,000 שקל ב-2016 וביצוע אפס.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם לי יש את ההחלטה הזאת ורציתי לשאול.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אנחנו באמצע 2017. אם ב-2016 אפס ביצוע, ומה שהבנתי שחמ"ת, הבעיה אתה - -
שר התיירות יריב לוין
גם ב-2017 יהיה אפס.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
- - אז אנחנו מדברים על החלטת ממשלה. לכן הצעתי בישיבה: אם אין חברה שתבצע, למה לא להעביר את הכסף לרשויות המקומיות, שימשיכו לפתח את נושא התיירות?
היו"ר משה גפני
בקשה השר.
שר התיירות יריב לוין
אני מוכרח לומר שנגע כאן חבר הכנסת חמד עמאר באחת הנקודות הכי כואבות בעיני במצב של המשרד, ואני גם חושב שהוא צודק בפתרון שהוא מציע, ואני אסביר את הבעיה: תראו, למשרד התיירות יש בעצם שלוש חברות ביצוע. אחת זו החברה לפיתוח עכו העתיקה, האחראית על עכו ועושה שם עבודה מדהימה, יוצאת מן הכלל, נדמה לי שאפשר לראות את הפירות שלה, כל מי שהיה שם. החברה השנייה היא החברה להגנות ים המלח, גם היא עושה עבודה מדהימה. אני חושב שמי שלא היה בים המלח כדאי שיסע, יראה את הטיילת החדשה, מהפך מוחלט. אגב, נשלמת בימים אלה הקמה של מרכז מסחרי רציני, גדול, ראוי לשמו וישנה את פני כל המקום. כל השאר, כל המדינה, 240 פרויקטים, כולם נמצאים בחמ"ת. רובם ככולם אגב, כל מיני פרויקטים קטנטנים כאלה, סמטה קטנה פה ואיזה תאורת רחוב שם וכן הלאה.

החמ"ת, כפי שאני קיבלתי אותה כשנכנסתי לתפקידי, חברה לא מתפקדת בשום היבט.
היו"ר משה גפני
איזה חברה?
שר התיירות יריב לוין
חמ"ת – חברה ממשלתית לתיירות. חבר'ה, הנושא הוא מאוד כבד ומאוד חשוב, תנו לי כמה משפטים כדי גם להסביר אותו וגם אני חושב שהוועדה, חשוב שתהיה בתמונה של העניין הזה. המצב היה כזה שהחברה, לא היה לה מושג אפילו איזה פרויקטים יש לה, לא כל שכן מה מצבם. במשרד התיירות איש לא ידע מה קורה בחברה הזאת, לא איזה פרויקטים נמצאים ולא באיזה שלב הם נמצאים ולא מה קורה. נערמו על שולחני מכתבים ותלונות של ראשי ערים בזה אחר זה, מהמגזר הדרוזי ולא רק מהמגזר הדרוזי אלא כמעט כולם בלי יוצא מן הכלל, כולל בערי תיירות מרכזיות כמו אילת, נהריה ואחרות, שהודיעו לי חד-משמעית שהם מעדיפים לוותר על המימון של המשרד ועל הפרויקטים מאשר לתת לחמ"ת לשים רגל בתוך המקום שבו הם נמצאים. ובנוסף לכל זה גם התברר שמשרד התיירות שילם כספים לחמ"ת שלא הגיעו לייעדם. אני אומר את זה בצורה הכי ברורה.

נוכח המציאות הזאת, חשבתי שאני אקבל גיבוי מרשות החברות ונצליח ללכת לעשות סדר בדבר הזה. במקום זה, מצאתי מצב שבו דירקטוריון לעומתי בחברה פועל ועושה בה כבתוך שלו, כאילו משרד התיירות בכלל לא קיים. לא מוכנים להעביר מידע, לא שום דבר ובוודאי גם לא לפעול על פי איזו שהיא מדיניות של המשרד כאשר אתה עומד - ורק דבר אחד הם כן עשו: הם שכרו חברת יחסי ציבור מהכספים שיועדו לפרויקטים כדי שהיא תיזום תחקירים וכתבות נגד משרד התיירות, ובפרט כנגד מנכ"ל המשרד שנלחם כנגד הדבר הזה בנחישות לאורך כל הדרך.

אני אומר לכם, לקח לי במציאות בלתי נסבלת. כשאני אומר לא פעם, מיקי, על הממשק שבין שמירה על המינהל התקין ושבירת המצב, שלא תהיה פוליטיזציה של השירות הציבורי, הגענו לפחות בחלק מהמקרים לקיצוניות הפוכה, למצב שאתה חסר אונים. החברה היא לכאורה באחריותך, אתה פשוט לא יכול. הדירקטוריון, אתה אומר לו א', הוא עושה ג'. בכלל לא מעניין אותו.

אחרי תהליך של מאבק מאוד ארוך, חברי הדירקטוריון, כשהבינו שהם כפסע ממצב של תביעה אישית אחרי שלבקשתנו מבקר המדינה התערב בכל העניין הזה וכן הלאה, נוצר מצב שרוב חברי הדירקטוריון התפטרו, ואז כידוע היה צריך למנות חדשים. גם כן תהליך שלא קורה ביום. ברוך השם, מינינו דירקטוריון לבקשתנו בתיאום עם החשב הכללי. מונה מפקח פיננסי שמפקח עכשיו על כל הוצאה שהחברה הזאת עושה כאשר אנחנו מעבירים גב אל גב תשלומים כדי לדעת שהם מגיעים לספקים עם המפקח הפיננסי. יתחיל, אני מקווה, בעוד שבוע או שבועיים התהליך של איתור מנכ"ל חדש לחברה אחרי שהמנכ"ל הקודם, גם הוא הבין את המצב ועזב את תפקידו, ואני מקווה שאנחנו נשיב את החברה הזאת למקום יותר טוב. אבל גם אם התהליך הזה יצליח, הוא ייקח זמן ואין שום סיכוי להצליח בו כשהחברה צריכה לבצע 240 פרויקטים בו זמנית. בלתי ניתן לחברה, יש 35 עובדים, כדי שנבין את הפערים.

ולכן, אני חושב שהדרך היחידה לחלץ את הדבר הזה ושוב, בניגוד לגישה האימפריאליסטית הרווחת: רק החברות שלי יעשו הכל, אני כבר תקופה מאוד ארוכה מתנהל מול החשב הכללי כדי להוציא בטח ובטח את כל הפרויקטים שבכלל לא התחילו, מחוץ לחמ"ת, ולהעביר אותם לביצוע העצמי של הרשויות המקומיות הרלוונטיות. זה הצליח לי בכמה מקומות, זה לקח שנה בכל מקום כזה לפחות. זה חייב ללכת בקצב הרבה יותר מהיר. אני אתן דוגמה: יש בגו'ליס, שהייתי שם לפני שבועיים, פרויקט שממומן 50% אנחנו ו-50% המועצה. המועצה שכבר נואשה מההמתנות האלה לחמ"ת שנמשכות כבר שנים, לקחה קבלן, השלימה את כל התהליכים ותצא לדרך ותבצע חצי פרויקט עם הכסף שיש לו. אני לא רואה שום סיבה לא לתת את ה-50% הנוסף ולבצע את כל הפרויקט דרך הקבלן שהיא כבר בחרה ושהדבר הזה יקרה כי אני אומר כאן - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ואי אפשר לקבל אישור על זה מהחשב?
שר התיירות יריב לוין
דקה מיקי. לא, אני אומר סביב השולחן בצורה הכי ברורה, אחרת גם בהנחה ששיקום החברה ירוץ בקצב הכי מהיר בעולם, אנחנו נראה לא את הפרויקט ה-240, את הפרויקט ה-100 בעוד שלוש, ארבע או חמש שנים. ולכן - -
היו"ר משה גפני
אין דרך לסכם עם החשב הכלל שהכסף הזה יעבור - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה יודע שאין דרך. אם היתה דרך הם לא היו החשב הכללי.
שר התיירות יריב לוין
לא, אפשר. אפשר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - -
מיקי לוי (יש עתיד)
- - -
היו"ר משה גפני
רבותי, תנו לשר לענות.
מיקי לוי (יש עתיד)
מגנים על החשב.
שר התיירות יריב לוין
- - בחלק מהמקרים הצלחנו, בחלק מהמקרים עדין לא הצלחנו ובעיקר, התהליכים בעיני הם איטיים. אני לא חושב שבחשב הכללי אין שיתוף פעולה, להיפך. יש הבנה של העניין, עדין הקצב הוא איטי. אני בהחלט הייתי שמח גם למעורבות של הוועדה כי אני אומר שהמדיניות שלי היא ברורה: להוציא את הפרויקטים האלה מחר בבוקר לביצוע עצמי של הרשויות אחרת הם פשוט לא יקרו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
במה הוועדה יכולה לעזור?
שר התיירות יריב לוין
יש לכם כמה מהלכים...
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן, תפנו.
היו"ר משה גפני
אני אדבר עם החשב הכללי, אני אדבר בשמכם. הוועדה סגורה שצריך להוציא את הפרויקטים האלה מהחברה.
שר התיירות יריב לוין
לא את כולם. יש פרויקטים שנמצאים באמצע ביצוע, יש פרויקטים שנמצאים בקנה מידה גדול שהוא יותר בעייתי אבל יש כאן בוודאי עשרות רבות, לדעתי למעלה מ-100 פרויקטים שאפשר באופן מידי להוציא אותם, לשחרר אותם ולצאת לדרך. אגב, אני יכול לומר לכם שקיבלנו אוקי אחרי שנתיים לבצע מהלך כזה באילת. אנחנו השבוע, ממש השבוע מסכמים עם העירייה - -
היו"ר משה גפני
מי אחראי על זה בחשב הכללי?
קריאה
מוטי אלישע.
שר התיירות יריב לוין
כן. אני אומר שוב: רבותי, החשב הכללי בסך הכל עזר, ואני אומר עוד דבר: הוא בוודאי לא אשם במצבה של החברה, זה צריך לומר.
רועי פולקמן (כולנו)
גם לפני שלוש שנים או ארבע שנים ניסו לטפל בזה.
היו"ר משה גפני
הבנו.
רועי פולקמן (כולנו)
יש עשרות פרויקטים כאלה.
קריאות
חבל שהדבר הזה לא הוצף בעבר.
היו"ר משה גפני
נועז בר ניר, אני מבקש בקצרה בבקשה. מנכ"ל התאחדות המלונות, אני מברך אותך על בחירתך להיות מנכ"ל קופ"ח כללית. ייתן השם יתברך שתצליח בתפקיד שלך וזה מאוד מאוד חשוב. אנחנו יודעים שיש לך את היכולות להצליח. בהצלחה בשם הוועדה.
שר התיירות יריב לוין
עדיף להיפגש אתו במלונות ולא...
רועי פולקמן (כולנו)
אולי קופת חולים תיראה כמו מלון.
נועז בר ניר
תודה רבה על הברכות. אני רוצה להגיד ששר התיירות הציג תקציבים מצוינים לשיווק, הכי טובים מאי פעם ואנחנו מודים לו על כך. מיקוד שר התיירות בתיירות חוץ נכון וחשוב, ויש הישגים מאוד מאוד יפים ואני מקווה שהמגמה תמשך. יש לי בקשה אחת משר התיירות: היום משרד התחבורה משווק את הטיסות לחו"ל, ואני חושב שזה נכון בסיטואציה הנוכחית. אני חושב שזה טעות אבל ברגע שזה קיים - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה היה צריך לעבור למשרד התיירות.
נועז בר ניר
- - ברגע שזה קיים, אני מזכיר לכם ששר התחבורה משווק את השמיים הפתוחים ומעודד ישראלים לצאת לחו"ל. אני חושב שבתקופה הזאת מאוד חשוב שמשרד התיירות יסייע לשיווק תיירות הפנים כי תיירות הפנים זה הפריפריה. שוק התיירות מתחלק לשניים: פריפריה, גליל, נגב, אילת, ים המלח - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש נושאים שלא הספקנו לדבר עליהם כמו מלונאות.
נועז בר ניר
- - עכשיו, אם לא יגיעו ישראלים, תהיה לנו בעיה גדולה.

עכשיו, אני רוצה להגיד - פרופסור טרכטנברג אמנם הלך אבל יש לנו בעיית מחירי בתי מלון, זה לא סוד. הצגנו גם בפני הוועדה וגם בפני מרכז המחקר והמידע של הכנסת: להפעיל מלון, רשת "פתאל" מפעילה מלונות בארץ, ורוב המלונות שלהם באירופה. להפעיל מלון במדינת ישראל, מלון זהה, עולה פי שתיים מגרמניה, וגרמניה זו מדינה עם שכר מאוד גבוה ומדינה מאוד יקרה, והמחירים הם רק פי 1.5.
היו"ר משה גפני
למה?
נועז בר ניר
יש בעיה גדולה בעיקר של רגולציות, בעיות של פריון, בעיות של מחסור בעובדים שמייקרות את המחיר בארץ פי 2. ארנונה פי 5. יש לנו בעיות קשות מאוד של עלויות בארץ וצריכים לעזור לנו בזה, ושר התיירות עוזר לנו בנושא הזה והעביר החלטת ממשלה תקדימית מאוד אבל צריכים עדין לסייע לנו מאוד מאוד בנושא הזה. תראו, יש כאן איזה אבסורד: יש רגולציות שלא משרד התיירות אחראי עליהן. בכלל, כל משרד אחראי. הרגולציות גורמות לכך שהמחירים יקרים, הרגולציות גורמות לכך שאין כדאיות כלכלית לבנות מלונות ובסוף נותנים מענקי ממשלה. תבינו שיש כאן מערכת מעוותת, שהממשלה מפעילה מס נוסף שנקרא רגולציה, בגלל זה לא בונים בתי מלון ובגלל זה שר התיירות אחרי זה צריך לעשות מהלכים ולתת מענקים - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אז בשביל זה שר האוצר מביא עגבניות. על העגבניות הוא משתלט, על הרגולציה הוא לא משתלט. עגבניות הוא מביא.
היו"ר משה גפני
איתן.
נועז בר ניר
צריך לחזק את ידיו של שר התיירות בנושא ולעזור לו כי בסוף לא תישאר תיירות בפריפריה. תהיה לתיירים אבל לא בפריפריה לישראלים.
היו"ר משה גפני
תודה. חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות.
חני סובול
בקצרה. אני רוצה לברך את השר על העבודה הנפלאה שהוא עושה, ואני חושבת שהבשורה הגדולה ביותר מצד הסוכנים זה שסוכנים שעושים תיירות יוצאת נכנסים, רואים את ה"ווייב" הזה של התיירות הנכנסת ורוצים לעשות תיירות נכנסת כי גם הם מבינים שהכסף הגדול הוא בתיירות הנכנסת. יש לנו בעיה עם קרן השיווק, שהיא נותנת את הכסף לאלה שכבר בפנים ועושים את התיירות, ואנחנו היינו רוצים שגם אלה שמתחילים לעשות את התיירות הנכנסת ייהנו מאותה קרן שיווק, וזה נושא אחר אבל באמת ברכות ושאפו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. השר, בקצרה לגבי הנושא שהוא העלה. למה זה משרד התחבורה?
שר התיירות יריב לוין
אני אגיד ככה: קודם כל, בעניין של קמפיין משרד התחבורה אני מוכרח לומר משהו: צודק מנכ"ל התאחדות המלונות. אנחנו מדינה מיוחדת, באמת, היחידה בעולם שעושה קמפיין. אתם יודעים כמה הייתי משלם למשרד התחבורה הבריטי כדי שהוא ישים מודעות שיש טיסות זולות לישראל עם תמונות של ירושלים ותל-אביב וים המלח? זה הרי דבר מטורף. תחשבו על הדבר הזה. שמים מודעות של לונדון וכן הלאה מההוצאה הציבורית שלנו כדי לעודד את האנשים: סעו לשם. אגב, ככל שיותר ישראלים ייסעו לשם, הטיסות תהיינה יותר יקרות, המקומות יתמלאו ויהיה יותר קשה להביא גם עוד תיירים. זה פשוט עולם מטורף.

עכשיו, זה נכון, ואני אומר לכם את זה כאן בצורה ברורה: תראו, ענף התיירות היה נחשב כל השנים לענף זניח שאף אחד לא ספר אותו. צריך להגיד את האמת הזאת. הדבר הזה, למשל, בא לידי ביטוי בכל התפיסה של עולם התעופה. הרי כל נושא התעופה נמצא במשרד התחבורה. למה? כי הוא נתפס כשער היציאה של הישראלים לחו"ל בעוד שתפקידו קודם כל להיות שער הכניסה של התיירים לישראל. זה מה שכל מדינה נורמלית עושה כדי לייצר לה כלכלה הרבה יותר חזקה.

עכשיו, אנחנו הוכחנו עם הנוהל שעשינו באילת, שכשאתה מייצר והולך לחברות ומביא תיירות נכנסת, אתה יכול לעשות את זה. אתה צריך תמריצים, אתה צריך לתת אגרות יותר נמוכות, אתה צריך לעשות את כל הדברים. תראו, חברת תעופה שמגיעה לשדות תעופה באירופה מקבלת חבילה של אפס אגרות שלוש שנים, מקבלת משרדים בשדה, מקבלת שיווק, מקבלת אפילו בונוס על מספרים שהיא מביאה. מדינת ישראל היא המקום היחיד שבו אין הנחות באגרות. אתה מקבל - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל אתה יודע, זה שר ממפלגתך. אי אפשר להגיע להבנות? הרי כולנו רוצים בסוף את טובת העסק.
שר התיירות יריב לוין
מיקי, אני מדבר גלוי: אתה מקבל את ה"סלוטים" הגרועים ביותר כי ה"סלוטים" לא עובדים לפי מה כדאי למדינה להביא אלא לפי כל מיני מרכיבים אחרים.
היו"ר משה גפני
מה אתה מציע לעשות?
שר התיירות יריב לוין
דקה. צריך גם להגיד עוד דבר שצריך כן לומר: משרד התחבורה עשה דבר אחד: לא היינו מצליחים להביא את כל הטיסות האלה מאירופה בלי ההסדר של השמיים הפתוחים, שהוא באמת מהפכה ענקית שצריך לברך עליה אבל השמיים הפתוחים לבד לא מספיקים כי אם השמיים הפתוחים עובדים בלי תמריצים ליעדים שהם מוטי תיירות נכנסת, הם עובדים רק בהוצאת הישראלים. אני לא מכיר אף חברת תעופה שפתחה קו כי היא חשבה שהיא תביא אתו תיירים לארץ. היא פתחה רק קווים לאן שהישראלים רוצים לנסוע.
היו"ר משה גפני
ברור.
שר התיירות יריב לוין
ואז מה שאנחנו עשינו בעקבות ההצלחה של אילת, בנינו בבן-גוריון נוהל שעובד בצורה הבאה: אנחנו מיפינו את כל היעדים שמהם אנחנו רוצים לייצר טיסות שהן מוטות תיירות נכנסת. אנחנו נותנים מענקים של 750,000 יורו לכל חברה שפותחת קו כזה. התוצאה היא שנפתחו בפעם הראשונה קווים ממונטריאול החודש, מפולין – שבעה יעדים מפולין שכולם מוטי תיירות של פולנים שמגיעים. כל המהפכה בסין, שהשנה אנחנו נעבור מעל 100,000 תיירים אחרי שהיו רק 40,000 לפני שנתיים - -
היו"ר משה גפני
מאה אחוז. רק תגיד איך פותרים את הבעיה מול משרד התחבורה?
שר התיירות יריב לוין
דקה. טיסות מבייג'ין, ואני יכול לבשר כאן שב-12.9 יהיו גם טיסות ישירות משנחאי, שהן כולן מוטות תיירות נכנסת.
היו"ר משה גפני
הסיפור הזה עם אוסטרליה, אתם מטפלים בו?
שר התיירות יריב לוין
כן. עכשיו, אם אתה שואל על העניין של אוסטרליה - -
היו"ר משה גפני
לא, היה אצלי השגריר. 17 שעות בטיסה ישירה.
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - - הביטוח חדרים, הביטוח מלונות.
היו"ר משה גפני
לא, לא, רגע.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא נהנה פה, היה לו טוב.
שר התיירות יריב לוין
יש הרבה מה להגיד.
היו"ר משה גפני
חבר'ה, עם כל הכבוד, הישיבה היתה צריכה להסתיים ב-11:30. היא צריכה עכשיו להסתיים ב-12:00, אחרי זה יש לנו דיון שהוא לא קל.
שר התיירות יריב לוין
אתה בעל הבית. נשמח לענות.
היו"ר משה גפני
אנחנו ניערך אחרת ויכול להיות שנעשה עוד דיונים.

רבותי, אני מודה לשר התיירות, ליריב לוין. באמת היתה סקירה מקיפה. אני למדתי הרבה, אני מניח שהחברים האחרים גם למדו, ובאמת אני לא מבין איך המדינה התנהלה מבלי דיונים של מעקב של ועדת הכספים על משרדי הממשלה. יש דברים שהמשרדים לומדים, המשרדים נערכים לישיבה.
דוד ביטן (הליכוד)
למה לא עשית עד עכשיו? אתה 30 שנה יושב ראש ועדת הכספים. אתה בביקורת על עצמך?
היו"ר משה גפני
כן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הוא קיבל את ההצעה.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, אני מברך את הצוות ואת המנכ"ל, איך התפקיד הזה? חשב ותקציבאית.
דוד ביטן (הליכוד)
כל הכבוד לשר שרואים בתיירות התפתחות רצינית. כשמגיעה מחמאה צריך לתת.
היו"ר משה גפני
נכון מאוד. רואים את התוצרת של המשרד.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
נתנו מחמאות ביד נדיבה.
היו"ר משה גפני
אנחנו מברכים את המשרד על ההתפתחות של התיירות באופן דרמטי. אנחנו רואים את זה בכל התחומים. אנחנו למדנו כמה דברים. המשרד הבא שיבוא לכאן, אני אבקש שזה יהיה משרד החקלאות. אנחנו למדנו מהתכנית כאן כמה דברים: שיביאו לפני הזמן את - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן, זה לא יכול להיות שזה ינחת פה יום או יומיים לפני.
היו"ר משה גפני
ברור, שיביאו את החלטות הממשלה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם את התקציב.
היו"ר משה גפני
בסדר, אנחנו נדבר על העניין הזה, זה לא קשור עכשיו לעניין.

אני מודה לך אדוני השר. אני מודה למשרד, אני מודה לכל אלה שהשתתפו בדיון. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים