ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 10/07/2017

חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 43), התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 543

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שני, ט"ז בתמוז התשע"ז (10 ביולי 2017), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 43) (זמן שידור מרבי לתשדירי פרסומת בשידורי רדיו), התשע"ז-2017 (פ/2609/20)(כ/700) של חה"כ מכלוף מיקי זוהר, חה"כ יעקב מרגי, חה"כ איציק שמולי, חה"כ יואב בן צור, חה"כ שרן השכל, חה"כ נאוה בוקר, חה"כ מרדכי יוגב, חה"כ אברהם נגוסה
נכחו
חברי הוועדה: רועי פולקמן – מ"מ היו"ר

דוד ביטן
חברי הכנסת
מכלוף מיקי זוהר
מוזמנים
רמ"ט לשכת השר, משרד התקשורת - רן שיטרית

מנהל מחלקה בכיר יעוץ משפטי, משרד התקשורת - רועי ברית

עו"ד יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - מיכל אלבז

מנכל בפועל, הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו - ניר שויקי

עו"ד, הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו - גילה ורד

עוזר ליו"ר, התאחדות תחנות הרדיו האזוריות - יגאל הררי
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט

הצעת חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 43) (זמן שידור מרבי לתשדירי פרסומת בשידורי רדיו), התשע"ז-2017 (פ/2609/20)(כ/700)של חה"כ מכלוף מיקי זוהר, חה"כ יעקב מרגי, חה"כ איציק שמולי, חה"כ יואב בן צור, חה"כ שרן השכל, חה"כ נאוה בוקר, חה"כ מרדכי יוגב, חה"כ אברהם נגוסה
היו"ר רועי פולקמן
בוקר טוב, אני מחליף בדיון הזה את חבר הכנסת איתן כבל, יושב-ראש הוועדה. אני מאחל לו רפואה שלמה, מניח שיתאושש במהלך היום. על סדר-היום: הצעת חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 43) (זמן שידור מרבי לתשדירי פרסומת בשידורי רדיו), התשע"ז-2017.

ראיתי את ההצעה. היא די פשוטה – רק אשמח לשמוע מהצוות. משרד התקשורת, קודם כל נשמע אתכם. יש לכם הערות מאז הקריאה הראשונה - שיטת החישוב של זמן הפרסום, הערות? יש סוגיות שעלו? אני מבין שההחלטה היתה לעבור מחישוב שעתי לחישוב חודשי. למה חודשי, נגיד, ולא שבוע? למה דווקא חודשי זו יחידת הזמן ולא שבועי?
רועי ברית
כך החליטה הממשלה בוועדת שרים לענייני חקיקה על סמך בדיקת ועדת הרדיו.
היו"ר רועי פולקמן
מי בדק את זה?
גילה ורד
זו היתה המלצת ועדת הרדיו של הרשות השנייה. אני עו"ד גילה ורד מהרשות השנייה.
היו"ר רועי פולקמן
כלומר היתה בדיקה, וההמלצה המקצועית היתה שיחידת הניתוח היא חודשית?
ניר שויקי
ניר שויקי, מנכ"ל הרשות השנייה בפועל. היו דיונים בנושא הזה. היתה בקשה בהתחלה, לעבור לחישוב רבעוני. הוחלט בסופו של דבר, בשביל לאזן בין הצרכים מצד אחד, של פיקים בשוק הפרסום, ומצד שני, שלא יהיה עומס רב מדי של פרסומות - לקבוע חודשי. זו המלצת ועדת הרדיו של הרשות השנייה, שיהיה מודל חודשי. אפילו הוועדה אמרה שלאחר תקופה מסוימת, שנבחן את זה במודל החודשי, אולי יהיה מקום אפילו לעבור לחישוב רבעוני, אבל בשלב זה – בשם ההגנה על האינטרס הציבורי - אנחנו חושבים שיהיה נכון חודשי, ושוב – לאפשר להתמודד עם פיקים בשוק הפרסום, שלא כסף ילך לאיבוד.
היו"ר רועי פולקמן
עוד שאלה בעניין הזה: יש מחקר בין-לאומי – איך זה עובד במקומות אחרים, תחנות אזוריות? איך נראה העניין הזה? התייחסתם לזה בבדיקה במקומות אחרים?
ניר שויקי
לא יודע לענות על זה.
היו"ר רועי פולקמן
האם יש לזה צפי לשנות את עוגת הפרסום בשוק הרדיו הישראלי?
ניר שויקי
אני לא חושב שבאופן מהותי. אני חושב שזה כן ייתן בתקופות שיא של ביקושים בשוק הפרסום, ייתן יותר גמישות לתחנות הרדיו, אבל לא רואה פה משהו דרמטי, שעשוי לשנות את עוגת הפרסום במדינת ישראל.
היו"ר רועי פולקמן
כי לכאורה אתה אומר: אני נותן יותר סלוטים לרדיו האזורי, כי היום הם נחסמו. אם היה לי סלוט של פרסום, בשעה 24:00 בלילה זה ריק כאילו, אז לכאורה אתה אומר: אני נותן לך יותר סלוטים, אז אני מאפשר לך לפרסם יותר.
ניר שויקי
כן, רק אני חושב שהניצול של ההיתר הזה החודשי יהיה בעיקר בביקושי שיא בשוק הפרסום, שזה לפני חגים, ביום העצמאות, כל מיני תקופות כאלה, ולא שעכשיו יגדל באופן שוטף מהותית.
היו"ר רועי פולקמן
כל הזמן יש פה דיון על המציאות הקשה בעולם הפרסום הישראלי, שבו באמת הפרסום עובר לדיגיטל, והכלים האחרים מתקשים למלא אפילו את הסלוטים שלהם.
ניר שויקי
אני בטוח שזה יעזור בהיבט הזה.
היו"ר רועי פולקמן
כלומר להעביר מהדיגיטל למשודרת. אגב, איך זה עובד לעומת תחנות אחרות, שהן לא רדיו אזורי? מה קורה, נגיד, עם כאן?
ניר שויקי
לא יודע לדבר על כאן.
היו"ר רועי פולקמן
משרד התקשורת, האם אנחנו מפלים את הרשתות הציבוריות האחרות, קרי גלי צה"ל? גלי צה"ל זה מקרה מיוחד.
רועי ברית
לא יודע לומר לך לגבי מספר הפרסומות שמותר לשדר בשעה בערוצי הרדיו.
היו"ר רועי פולקמן
אני שואל על הרדיו. קצת הזיה שמנהלים דיון כזה, ואנשי המקצוע שממליצים על זה – ואם מחר זה הולך להוריד פרסומות מכאן, אז מה? או מתחנות רדיו אחרות? למה, נגיד, רשת ב' צריכה להיות מופלית מהרדיו האזורי? מאיזה טעם?
ליאור חריש
אני עו"ד ליאור חריש, היועץ המשפטי של התאחדות תחנות הרדיו. מידיעה אישית – בתחנות של רשות השידור, לפי חוק תאגיד השידור הציבורי, כמות הדקות בשעה היא אותה כמות דקות שמותרת כמו לתחנות הרדיו האזורי.
היו"ר רועי פולקמן
אבל היא מחושבת לפי שעה.
ליאור חריש
אני לא יודע אם יש להם אפשרות ניוד, אבל אני רק מבקש להדגיש שהנושא של ניוד בין פרסומות בלילה – העברה של זמן פרסום מהלילה ליום ממילא כבר קיים בתחנות הרדיו האזוריות מזה שנים. את הקטע הזה של העברת פרסומות משעות שהן לא מבוקשות- - -
היו"ר רועי פולקמן
אבל לא מעבר לזמן שהוגדר בחוק, אז מה אנחנו מחדשים פה בחקיקה?
ליאור חריש
את הבדיקה לאורך חודש – הרי הרשות היתה בודקת תמיד – החוק קבע שאסור לך לעבור מקסימום של זמן מרבי, והשאלה אם אתה בודק את המקסימום של הזמן המרבי של תשדירי הפרסומת על בסיס יומי או על בסיס שונה.
רועי ברית
שינינו את זה מבסיס יומי- - -
היו"ר רועי פולקמן
הבנתי, אבל בסוף מה זה אומר – שאני בשעה אחת יכול לשדר שלושים דקות פרסומת. יש לי חג, פריים טיים, שעות הצהריים. אני יכול לעשות חצי שעה, וזה על חשבון שעות אחרות או שבוע לאחר מכן, שהוא שבוע מת. הרציונל מאוד ברור. איילה, אני מבקש שתבדקי מול וסרצוק ומול שיטרית ממשרד התקשורת, מה המצב בתחנות הרדיו הציבוריות שהן לא האזוריות. כי בסוף, קודם כל - אם זה חל על האזורי, שיחול על כל תחנות הרדיו במדינת ישראל.
רועי ברית
הרגולציה שחלה על השידורים הציבוריים בישראל היא שונה. אני לא בטוח שנכון להשוות את זה.
היו"ר רועי פולקמן
אז מה? עם כל הכבוד, אם זה חל על רדיו אזורי, שיחול גם על רשת ב'. מה ההבדל?
מרב תורג'מן
אני רוצה לבדוק את זה.
היו"ר רועי פולקמן
הרציונל של החישוב מובן לי, אבל אני רוצה להבין מה קורה עם תחנות רדיו אחרות במדינת ישראל, והאם הן לא יוצאות פה מקופחות. דוד, החוק הזה מאוד פשוט, ברור, אני לא רואה שיש פה בעיה. יש המלצה של הרשות השנייה. רק שאלתי, מה קורה עם תחנות הרדיו האחרות, כי אם אתה מאפשר ניוד דקות, למה שגם בכאן לא יוכלו לעשות את זה? למה בכל תחנה- - -
דוד ביטן (הליכוד)
אתה מדבר על רשת ב'?
היו"ר רועי פולקמן
למשל. אם גם הם רוצים לנייד זמן פרסום- - -
רועי ברית
אני יכול לבדוק את הנתונים. רק אומר שההצעה הזאת רק מתייחסת לתיקון חוק הרשות השנייה. אם צריך לעשות הסדרה שנוגעת לתאגיד כאן- - -
לאה ורון
תאפשר לחבר הכנסת ביטן לדבר, בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
מכיוון שכאן מקבלים תקציב – 700 מיליון שקל מהמדינה – הרי כל הנושא של הפרסומות הוא בשביל לסייע לרשתות.
היו"ר רועי פולקמן
אבל גם הם אמורים להתפרנס.
דוד ביטן (הליכוד)
זו תוספת שולית לתקציב שלהם. הם מקבלים 700 מיליון, ויש להם תוספת שולית של פרסומות ברדיו. מה שחשוב הוא לסייע דווקא לסקטור הפרטי פה ולא לזה הציבורי.
היו"ר רועי פולקמן
אילו עוד רשתות ציבוריות? זה הרדיו האזורי – איזה תחנות רדיו החוק הזה לא מכיל?
רועי ברית
גלי צה"ל.
דוד ביטן (הליכוד)
הפרסומות שם זה סיוע.
היו"ר רועי פולקמן
ההערה היחידה שהיתה לי היתה על הסוגיה, שיטרית, אם מאפשרים את ניוד הדקות, למה רק לרדיו האזורי ולא גם, נגיד, לכאן? הרי מה יקרה – גם אנחנו מצפים מרשת ב', לצורך העניין, לפרסם כדי להכניס כספים, זה חלק מהמודל שלהם. בסוף מה אתה אומר – לרדיו האזורי יש עוגת פרסום, אני יכול את כולה לרכז בימי שיא, לפני חגים או בכל מועד אחר. לעומת זאת אני משאיר את אותה הגבלת דקות – 9 דקות – שלום, מיקי. היתה לי רק שאלה אחת – למה להפלות רשתות אחרות? אם אתה נותן, תן לכולם.
דוד ביטן (הליכוד)
כי זה חוק מסוים. עכשיו ניכנס לחוק השני – לא נצא מזה. אני מזכיר לך שהחוק השני גם בבג"ץ.
היו"ר רועי פולקמן
לא, את אותו תיקון, את ניוד הדקות. את החישוב. זה פשוט.
דוד ביטן (הליכוד)
פה מדובר ברדיו אזורי, סקטור פרטי, עם זיכיונות פרטיים. אנחנו רוצים לעזור לו.
היו"ר רועי פולקמן
אני בעד.
דוד ביטן (הליכוד)
שם הם מקבלים 700 מיליון שקל- - -
היו"ר רועי פולקמן
אבל גם הם צריכים להרוויח כסף.
דוד ביטן (הליכוד)
והנושא של הפרסום הוא שולי לתקציב שלהם. לכן יש הבדל.
היו"ר רועי פולקמן
לא כזה שולי. בבקשה.
רן שיטרית
קודם כל, ההצעה הזאת, כפי שאתם יודעים, חלה על רדיו אזורי- אנחנו התכוננו אך ורק לעניין הרדיו האזורי. יש הבדל מהותי בין רדיו אזורי לבין רדיו ארצי, שהוא ציבורי וממומן על-ידי הציבור ישירות. פה מדובר על רדיו שכל מהותו הוא מסחרי. שידוריו הם מסחריים. לא מקבלים כספי ציבור. הם אמורים לחיות מפרסומות.
היו"ר רועי פולקמן
התדר הוא ציבורי. אחרת אתה יכול לומר להם שיפרסמו בלי הגבלה פרסומת.
רן שיטרית
אבל יש להם עניין של רווח והפסד. הדבר היחיד, שההכנסות שלהם נובעות מפרסומות, בניגוד – אני חושב שכבוד יו"ר הקואליציה אמר את זה – שם מדובר בהכנסות שוליות יחסית לתקציב הציבורי הגדול שיש לו בתאגיד השידור הציבורי. שוב, גם ההצעה הזאת לא דנה מלכתחילה בתאגיד השידור הציבורי או בהכנסותיו מפרסומות. לכן אין גם נתונים, כבוד יו"ר הוועדה.
היו"ר רועי פולקמן
לכן שאלתי למה אלה מחשבים לפי שעה, ואלה מחשבים לפי חודש. אם הרציונל שהעלה חבר הכנסת מיקי זוהר בהצעת החוק, שמבוסס על המלצות הרשות השנייה – אם הרציונל הוא נכון, שצריך לחשב לפי חודש, אני חי עם זה. אז שגם- - -
דוד ביטן (הליכוד)
זה לא דומה. שני דברים שונים.
מרב תורג'מן
אין מגבלה על הרדיו הציבורי. אני צריכה לבדוק את הסעיף, אך לדעתי, הם צריכים לקבוע כללים בעניין הזה. הם עדיין לא קבעו כללים.
רן שיטרית
הם לא כפופים לחוק הרשות השנייה.
מרב תורג'מן
זה ברור, אבל לדעתי גם אין מגבלה בחוק לגבי מקסימום השידורים בשעה. הם צריכים לקבוע כללים.
דוד ביטן (הליכוד)
זה פרסום שולי מבחינת התקציב שלהם.
היו"ר רועי פולקמן
שולי זה עניין יחסי. המטרה היא שהם יצליחו.
רן שיטרית
עשרות-מיליונים.
היו"ר רועי פולקמן
חבר הכנסת זוהר, עוד הערות שלך? הנוסח שהוועדה הפיצה מקובל עליך? יש לך עוד הערות?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
דיברנו על זה כבר בעבר. ברמת העיקרון, בהצעת החוק הזאת אנחנו יכולים להרוויח דבר אחד – שתחנות הרדיו פשוט ישרדו. המצב הכלכלי לא פשוט. השוק הזה הוא מאוד-מאוד בעייתי. זה תחנות מאוד חשובות, כי הרבה מאוד מאזינים, מאזינים להם, ורוצים ליהנות משידורים מסוימים, וגם רוצים לתת מנעד רחב של סוגי תקשורת לציבור. העניין הזה פשוט יעזור להם להמשיך להתקיים בכבוד. היקף הפרסום יישאר אותו היקף, רק יוכלו לנייד.
היו"ר רועי פולקמן
עוד הערות? יש עוד תיקונים? מבחינתך יש עוד דברים שהם בעייתיים בנוסח?
מרב תורג'מן
הנוסח שכרגע הסעיף מנוסח, התאמנו אותו לנוסח הקיים. אנחנו חושבים לשנות את הנוסח לקראת הקריאה השנייה והשלישית – לאחר שהוועדה תאשר את הצעת החוק. זה ענייני ניסוח בלבד, כדי שהנוסח יהיה בהיר יותר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה שיסכימו במשרד.
מרב תורג'מן
כמובן שזה יהיה בתיאום עם משרד התקשורת.
היו"ר רועי פולקמן
תקריאי את הנוסח בבקשה.
מרב תורג'מן
הוועדה כבר הכינה את ההצעה לקריאה ראשונה.
דוד ביטן (הליכוד)
אם אתם רוצים להכין את זה היום, אין לי בעיה להעלות את זה היום להחלטה. יש סיכוי?
מרב תורג'מן
לא, אדוני. ייקח לנו, אני מניחה, כמה ימים לנסח את הצעת החוק.
דוד ביטן (הליכוד)
השבוע הבא זה גם בסדר.
מרב תורג'מן
בחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן–1990‏, בסעיף 85 – (1) אחרי סעיף קטן (א) יבוא: "(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א)(2), בעל זיכיון לשידורי רדיו רשאי להקצות הקצאה שונה של זמן תשדירי פרסומת, ובלבד שמכלל זמן השידורים בחודש העומד לרשותו, לא יעלה זמן השידור לתשדירי פרסומת על החישוב החודשי הכולל של זמן השידור המרבי לתשדירי פרסומת שהוא רשאי להקצות לפי סעיף קטן (א)(2)."

זה אומר שעל אף ההוראה שקובעת שהוא רשאי להקצות לתשדירי פרסומת בשעת שידור תשע דקות, הוא יהיה רשאי לחשב את זמן השידורים לפי יממה. כלומר החודשי.

(2) בסעיף קטן (ב), במקום "להתיר למורשה לשידורים" יבוא "להתיר לבעל רישיון לשידורי טלוויזיה או לבעל זיכיון לשידורי טלוויזיה", במקום "של מורשה לשידורים" יבוא "של בעל הרישיון או בעל הזיכיון כאמור", ובמקום הסיפה החל במילים "פרסומת על" יבוא "פרסומת על עשרה אחוזים".

במסגרת שינויי הנוסח, ככל הנראה, נחליף את כל סעיף קטן (ב), ונתאים אותו לנוסח שנקבע לסעיף קטן (א1) המוצע.
היו"ר רועי פולקמן
מה זה פרסומת על 10%?
מרב תורג'מן
סעיף קטן (ב) מסמיך את המועצה להתיר לבעל רשיון גם ברדיו וגם בטלוויזיה לקבוע הקצאה שונה של זמן תשדירי פרסומת. מכיוון שאנו קובעים הקצאה שונה לתשדירי הרדיו, נותרה ההסמכה למועצה, לקבוע לגבי טלוויזיה. לכן מה שאנו עושים בסעיף קטן (ב) – אנו מוציאים את ההסמכה לגבי הרדיו, ומשאירים את ההסמכה לגבי טלוויזיה, ולכן משנים את הנוסח של הסעיף הקיים. זו התאמה ל-(א1), אבל אנחנו לא נוגעים בסמכות המועצה, לקבוע הקצאה שונה לטלוויזיה.
היו"ר רועי פולקמן
טוב. עוד הערות לנוסח?
רועי ברית
אנחנו נתאם את הנוסח.
מרב תורג'מן
כמובן.
לאה ורון
חבר הכנסת מיקי מכלוף זוהר יצביע במקום חברת הכנסת נורית קורן.
היו"ר רועי פולקמן
מי בעד לאשר את הצעת החוק כפי שהוקראה לקריאה שנייה ושלישית?

הצבעה

בעד – פה אחד

הצעת חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (תיקון מס' 43) (זמן שידור מרבי לתשדירי פרסומת בשידורי רדיו), התשע"ז-2017, אושרה.
היו"ר רועי פולקמן
ההצעה אושרה פה אחד.

אתה תדבר, מן הסתם, במליאה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים