ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/06/2017

בחינת הטענות לקיפוח והפקעת מחירי טיסות לחסידי ברסלב הנוסעים לאומן

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 60

מישיבת הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי

יום רביעי, י"ג בסיוון התשע"ז (07 ביוני 2017), שעה 9:50
סדר היום
בחינת הטענות לקיפוח והפקעת מחירי טיסות לחסידי ברסלב הנוסעים לאומן
נכחו
חברי הוועדה: מכלוף מיקי זוהר – היו"ר

יעקב אשר
חברי הכנסת
דוד ביטן

יגאל גואטה
מוזמנים
עו"ד, רשות ההגבלים העסקיים - יונתן צוויקל

עו"ד, מנהלת מחלקה בכירה, הרשות להגנת הצרכן - אילנה מזרחי

מנהל תחום בכיר, רשות התעופה האזרחית - דני מורג

חסיד ברסלב - משה אופיר

יו"ר המזכירות הכללית של חסידי ברסלב - נחמן בנשעיה

דרך צדיקים - יצחק משה גבאי

עו"ד, מייצג את עמותת איחוד "חסידי ברסלב" ואת "אומן אייר" - בצלאל עמואל

חסיד ברסלב - ניצן קפל

רשם טיסות, נתיבים טורס - משה הורוביץ

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את אל על - נועה גונן
מנהלת הוועדה
אריאלה אהרון
רישום פרלמנטרי
אור שושני

בחינת הטענות לקיפוח והפקעת מחירי טיסות לחסידי ברסלב הנוסעים לאומן
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני פותח את הדיון בוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי. הנושא שלנו היום הוא בחינת הטענות לקיפוח והפקעת מחירי הטיסה לחסידי ברסלב – וגם לאזרחים שהם לא חסידים – שנוסעים לאומן בראש השנה. אני נוסע כל שנה לאומן, אבל לא בראש השנה, אלא בראש חודש אלול. אני עושה את זה כבר הרבה מאוד שנים, ואני זוכה למחיר הוגן, כי אני נוסע בשלב שעדיין אין את הפקעת המחירים.

אבל אנחנו יודעים שיש נהירה ממדינת ישראל לאומן בראש השנה. מדובר בעשרות אלפי אנשים שנוסעים מדי שנה לבקר שם, מתוך אמונה חזקה שזה יום מאוד מיוחד. ולצערנו הרב נוצר מצב שביום הזה המחירים מאמירים ועולים בצורה מאוד משמעותית ולא פרופורציונלית ביחס למחיר הרגיל. אני שמעתי מספר טענות שלא כל כך מצאו חן בעיניי, שעוד נרחיב עליהן.

אני חושש שיש פה תיאום מחירים, אני חושש שמנצלים את הרצון של האנשים הרבים להגיע לאומן בראש השנה ומפקיעים את המחירים במכוון. אני חושש שהדבר הזה צריך להיבדק בצורה מאוד מעמיקה. תכף נשמע את הטענות של הגורמים הרלוונטיים, אבל קודם נשמע את הטענות של החסידים שהגיעו לכאן. נחמן, בבקשה.
נחמן בנשעיה
בוקר טוב. הדברים הם מאוד פשוטים, כפי שהגדרת בדרך הכי ברורה. אם אני טס מחר בבוקר לאומן יעלה לי כרטיס פחות מ-00 שקל. לעומת זאת, בראש השנה אין כרטיס בפחות מ-700 דולר, שזה מעל 3,000 שקלים. ההיגיון אומר שזה צריך להיות בדיוק להפך: כשיש לך קבוצה גדולה מגובשת שנוסעת הכרטיס אמור להיות זול יותר. אלה העובדות ועליהן אין אף אחד שחולק, והטענות הן רק לגבי השאלה למה זה קורה. העובדה הברורה היא שהמחירים הם פי שלושה מאשר כל השנה.

הבעיה העיקרית בכל העניין הזה היא שאין שקיפות של הדברים. היום הכול שקוף, היום אי אפשר לעשות כמעט שום דבר בלי שהוא מפורסם. אלא שבתחום הזה יש עדיין כמה חברות, שמנהלות את התעשייה הזאת בצורה... אני לא רוצה להשתמש במילה קרטל, כי אני לא יודע אם זה נכון במאה אחוז, אבל זה לחלוטין נראה כמו קרטל. יש שלוש-ארבע חברות, והמחירים לא זזים משנה לשנה - - -
דוד ביטן (הליכוד)
איזה חברות?
נחמן בנשעיה
אל על, ישראייר, סאן דור, שהיא חברה בת של אל על. וכל זה קורה מול האוקראינים. מטוס ישראלי צריך להתנהל מול מטוס אוקראיני. זאת אומרת, יש לך 12,000 מקומות מישראל ויש הסכם עם אוקראינה על 12,000 מקומות. זאת אומרת, יצרו סוג של שוק סגור מלאכותי, שבעצם אתה לא יכול להביא שחקנים נוספים - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
24,000 איש.
נחמן בנשעיה
בדיוק. - - ובתוך המשחק הזה יש מחיר אחיד. לצורך העניין, ההסכם של עכשיו, של ראש השנה הקרוב של חברת פי-אס האוקראינית עומד על 660 דולר, צבועים כבר. ואצל הישראלים זה קצת יותר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה, אדוני. יש עוד דוברים שרוצים לתאר את המצב? בבקשה, אדוני.
בצלאל עמואל
שלום, אני בצלאל עמואל, אני מייצג מספר סוכני נסיעות וחסידי ברסלב שרוצים לטוס בזול. אני בעצמי טס מדי שנה לאומן ואני אשתדל לדבר בשם האנשים הפשוטים ולאו דווקא בשם החברות.

כמו שהזכרת, חסידי ברסלב יעשו כל מחיר כדי לטוס לאומן, והחברות יודעות את זה ולכן לא אכפת להן להפקיע מחירים. גם אם זה יעלה 1,000 דולר, חסיד ברסלב ימסור את הנפש שלו ויעבוד בעבודות נוספות כדי לממש את זה. מחיר של כרטיס הלוך ושוב לשבוע נכון להיום זה בסביבות 200 דולר, בעוד שבשבוע של ראש השנה זה בסביבות 980 דולר, כאשר אותה טיסה באותם תאריכים מניו-יורק לאומן עולה 1,100 דולר – כאשר זמן הטיסה מניו-יורק הוא עשר שעות, לעומת שלוש שעות מכאן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אין בכלל שאלה שיש פה קרטל ויש פה תיאום מחירים. וכל טענה שלא תיטען אפשר להפריך אותה בארבע שניות. זה פשוט ברור מאליו; מגיע מועד שיש לו ביקוש ונעשה פה תיאום מחירים. אני יכול להתחבר לכך שמבחינה עסקית מנצל יתרון – אבל עד גבול מסוים. יש רצון עז לנסוע במועד מסוים ואמנם רוצים להרוויח קצת יותר, אבל הייתי יכול לחיות עם 10%, 20%, אפילו 30% תוספת מחיר. אבל 400% תוספת מחיר? 500% תוספת מחיר? זה משהו ש - - -
דוד ביטן (הליכוד)
השאלה מה אנחנו יכולים לעשות כדי להשפיע.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תכף ניכנס לפתרונות.
בצלאל עמואל
רציתי לדבר על הטיסות הסדירות. גם בזה מדברים על היצע וביקוש, אבל זה לא נכון, כי יש היצע מאוד גדול, ועובדה שכל ההיצע הולך לצ'רטרים, שזה הטיסות השכורות. לגבי הצ'רטרים, ההסכם "שמיים פתוחים" לא עובד בימים של ראש השנה. הוא עובד כל השנה, אבל בראש השנה אין סיכוי לאף סוכן... אני לא בא לפגוע בחברים שלי פה, אבל יש רק שלושה סוכנים שיכולים לארגן צ'רטרים בראש השנה, שהם "דרך צדיקים", "נתיבים" ו"רביבוס"; ואף סוכן אחר, גדול ככל שיהיה, כולל חברות כמו "דיזנהויז", לא יכול לקבל צ'רטרים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אגב, הבנתי שיש עוד פתרון, קונקשנים, שגם אותו לא מאפשרים.
בצלאל עמואל
מרשי, מי שאני מייצג אותו, חברת "אומן אייר", השיג קונקשנים מטורקיה, השיג כבר אישורי נחיתה, אבל אנשים התקשרו אליו ואמרו לו "אתה לא תצליח לעשות קונקשנים מאורגנים", והוא באמת לא הצליח: יום לפני הטיסה ביטלו לו את אישורי הנחיתה בקייב. עכשיו, כל אחד מאשים את השני – ישראל אומרים שזה קייב, קייב אומרים שזה ישראל – אבל בתכלס - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אף אחד לא חושב שקייב, חלילה, מתנהלים בצורה מושחתת, אנחנו לא אומרים את זה. אבל אנחנו כן חושבים שלשלטונות שם באוקראינה ולשדה התעופה בקייב יש חלק חשוב בעניין הזה, וגם הם יידרשו להיכנס לסוגיה הזאת בצורה מסוימת, זה ברור.
נחמן בנשעיה
זה בעצם הכוח העיקרי של הבית הזה – העלאת הנושא הזה. כי בסופו של דבר הכול נסגר עם הרגולציה והיחסים בין המדינות. אוקראינה, כידוע, היא לא מדינה כמו ישראל מבחינת היררכיה ושלטון, אבל בסופו של דבר כל הצדדים נהנים מהבלגן שקורה. ואם תהיה החלטה שרוצים לסדר את השוק הזה ולהפוך אותו לשוק משוכלל, אז ברגע שמשרד התחבורה, ביחד עם רשות שדות התעופה, ייכנסו לעניין הזה, הדבר הזה ייפתר בתוך יום.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה. אני חושב שהמסר ברור ואני חושב שהאינפורמציה ברורה. כדאי לשמוע את משרדי הממשלה ואת הגורמים הרלוונטיים שעוסקים בזה. אני רוצה לשמוע קודם כול את אילנה מזרחי, מנהלת מחלקה בכירה ברשות להגנת הצרכן. מה עמדתך לגבי הסוגיה שלפנינו.
אילנה מזרחי
עד היום הרשות להגנת הצרכן מבצעת אכיפה על הוראות אופרטיביות שקבועות בחוק הגנת הצרכן, שמתבטאות יותר ביחסים שבין הצרכן לעוסק. בתקופה האחרונה הרשות להגנת הצרכן כן התחילה לבחון את הסוגיה של סחר הוגן, בשונה מהגנה על הצרכן – שאלה שני תפקידים שונים שיש לרשות. בנוסף, לאחרונה הרשות החלה לגבש ישיבות שהמטרה שלהן לבדוק אינדיקציה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רק שנייה, יש לי שאלה. אמרת שהמחירים ירדו ל-660 דולר, או שזה עדיין אותם מחירים כמו שנה שעברה?
נחמן בנשעיה
לא ירדו, זה עדיין אותם מחירים.
דוד ביטן (הליכוד)
אני לא מבין מה התפקיד של הרשות להגנת הצרכן בסיפור הזה.
אילנה מזרחי
זה בדיוק מה שאני מנסה להסביר. עד היום הרשות להגנת הצרכן יותר התעסקה בהגנת הצרכן ופחות בסחר הוגן, ועכשיו הרשות מתחילה לבחון אינדיקציות לקיומו של מסחר בלתי הוגן.
דוד ביטן (הליכוד)
למה רק עכשיו? הרי זה כבר כמה שנים הסיפור הזה.
אילנה מזרחי
זה לא מדויק להגיד שזה רק עכשיו, כי במהלך השנים היו כל מיני סיטואציות שבמהלכן הרשות עשתה פעולות של תיקונים בחוק הגנת הצרכן שכוללות טיפול במקרים של סחר בלתי הוגן. יש לכך כל מיני דוגמאות, שאחת הבולטות שבהן היא התיקון שנעשה בעניין של יחידות הנופש. כך שהרשות כן התייחסה במשך השנים למקומות שבהם התעורר איזשהו קושי והיא נתנה לזה מענה ספציפי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה עשיתם במקרה דנן?
אילנה מזרחי
זה דברים שעדיין לא נבחנו, אלה דברים שעכשיו מתחילים להיבחן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עד עכשיו לא בחנתם את הסוגיה של הטיסות לאומן בראש השנה?
אילנה מזרחי
לי לא ידוע שהדבר הזה נבחן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז הגיע הזמן שלא רק תבדקו אלא שגם תיכנסו לעובי הקורה ותגיעו למסקנות. אני כבר אומר שהוועדה דורשת שעד לראש השנה הקרוב, כלומר בחודשיים הקרובים, נקבל מסקנות ברורות שלכם לגבי הסוגיה הזאת, כולל בדיקה מעמיקה של הפרטים, ואם צריך, גם נעשה דיון המשך, כדי שתבואו להציג כאן את הנתונים שיש בידכם.

רשות ההגבלים העסקיים, יונתן צוויקל, בבקשה.
יונתן צוויקל
בוקר טוב. אני מאוד אשמח לקבל את הנתונים המדויקים שהבאתם עכשיו. אנחנו נסתכל על הדברים, נבחן אותם ונחשוב אם אנחנו יכולים לסייע באיזושהי דרך. אני לא בטוח... נטענו פה טענות... המילה קרטל היא מילה מאוד חמורה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אדוני, הנתונים פשוטים: טיסה בזמן רגיל עולה 200 דולר, ובראש השנה – 1,000 דולר. אלה פערים של כמעט פי חמישה, כאשר המחיר אחיד כמעט לכולם והפערים הם קטנים בין כל החברות שמטיסות. הצדקה לזה ברור שאין, כי הרי עלות הטיסה לא משתנה. גם הטענה ששמעתי, שהטיסה הולכת מלאה וחוזרת ריקה, לא מצדיקה הכפלה בחמש, אולי רק פי שניים. כך שברור שיש פה בעיה.
דוד ביטן (הליכוד)
אני רוצה להבין מה היכולת שלנו להשפיע על האוקראינים. יש לנו בכלל יכולת כזאת?
יונתן צוויקל
אני חושב שזו שאלה שיותר מכוונת לרשות התעופה האזרחית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תכף נשמע גם אותם.
קריאה
אם חברת אל על תטיס ב-400 דולר אז לאוקראינים לא תהיה ברירה והם יהיו חייבים להוריד את המחיר גם ל-400 דולר.
דוד ביטן (הליכוד)
בצורה הזאת?
קריאה
בוודאי. כי אז יש תחרות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אנחנו נבקש גם מהרשות להגבלים עסקיים לנסות להיכנס לעובי הסוגיה עד ראש השנה ולנסות להשיג ממצאים כמיטב יכולתכם. אני יודע שאתם לא יכולים לעשות דברים בן רגע ואני יודע שהבדיקות שלכם הן מאוד מעמיקות, אבל עדיין חשוב לנו - - -
דוד ביטן (הליכוד)
יש פה נציג של משרד התחבורה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בטח.
דוד ביטן (הליכוד)
למה אתם לא עושים כלום בעניין הזה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רשות תעופה אזרחית, דני מורג, בבקשה.
דני מורג
בוקר טוב. רשות התעופה האזרחית היא יחידת סמך במשרד התחבורה והיא אחראית על מתן היתרי הפעלה לחברות התעופה.

לגבי הטיסות לאומן, נתנו היתרי הפעלה לשבע חברות – ארבע חברות אוקראיניות ושלוש חברות ישראליות. אז אמנם הזכירו פה קרטל ותיאום מחירים - - -
בצלאל עמואל
אבל זה לא בראש השנה, זה כל השנה.
דני מורג
תן לי לסיים. הזכירו פה קרטל ותיאום מחירים, אבל לדעתי ככלכלן זה די מסובך לעשות קרטל כשיש שבע חברות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
סליחה, רגע, מה זאת אומרת מסובך? מה מסובך בזה? לא הבנתי את הטענה.
דוד ביטן (הליכוד)
מה פתחתם בעצם? שיותר אנשים ייסעו - - - ?
דני מורג
אם תיתנו לי להסביר - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש יותר אנשים שרוצים לנסוע, אבל המחיר לא משתנה, כלומר, התחרות לא קורית בפועל. ואתה יודע מה, אני גם שמעתי שכל שנה כמות הנוסעים גדלה וגם אם תפתחו עוד שבע, לא בטוח שזה יספיק. לכן הטענה שהפתיחה שלכם מנעה תיאום מחירים או מחיר אחיד, היא לא טענה נכונה.
דוד ביטן (הליכוד)
אז תבטלו להם את היתר ההפעלה – גם לאוקראינים וגם לישראלים – עד שיפתרו את הבעיה. זאת הסמכות שלכם.
דני מורג
תנו לי בבקשה לסיים את ההסבר ואחר כך אני אשמח לענות על שאלות. כמו שאמרתי, יש שבע חברות – ארבע אוקראיניות ושלוש ישראליות.
קריאה
מה השמות שלהן?
דני מורג
רשות התעופה האזרחית לא קיבלה שום פנייה ושום טענה על תיאום מחירים או על מחירים שהם לא הוגנים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא קיבלתם טענה עד עצם היום הזה?
דני מורג
שום דבר.
דוד ביטן (הליכוד)
מה, אתם לא רואים את זה מתרחש בפועל? זה רק אם טוענים טענות?
קריאה
זה כנראה חברות קש, כי אין שמות. יש שתי חברות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שנייה, רגע, אנחנו רוצים לפתור עכשיו את הבעיה, רוצים מחיר הוגן לציבור שלנו. ולא מדובר בציבור קטן, מדובר ביותר מ-24,000 איש שטסים לשם. 25,000 איש ממדינת ישראל שטסים לשם – אנחנו רוצים בשבילם מחיר הוגן.
דני מורג
קודם כול, טסים יותר מ-25,000 איש.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כמה טסים?
דוד ביטן (הליכוד)
העיקר שנוסעים ללונדון ב-70 דולר. אני בחיים לא נסעתי ללונדון ב-70 דולר. מעניין איך נוסעים ללונדון ב-70 דולר.
דני מורג
- - - 70,000 נוסעים במשך כל השנה, כאשר 30,000 נוסעים בטיסות מיוחדות - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בראש השנה. 30,000 איש במדינת ישראל משלמים את המחיר הזה.
דוד ביטן (הליכוד)
ולא חשבתם שצריך לפתור את הבעיה הזאת?
דני מורג
בואו נבדוק אם יש בעיה - - -
דוד ביטן (הליכוד)
יש בעיה. בעיה של מחיר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
יש בעיה, מה יש לחשוב? רוצים ממך 1,000 דולר. מה לא ברור בבעיה?
דוד ביטן (הליכוד)
לי יש הצעה: בואו נעכב את ההעברות התקציביות למשרד התחבורה עד שיפתרו את הבעיה הזאת. אז נראה בכמה זמן תעשו את זה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
רעיון טוב.
דוד ביטן (הליכוד)
יותר לא תקבלו תקציב, עד שתפתרו את הבעיה. איפה הייתם עד עכשיו? אתם רואים 30,000 איש שנוסעים במחיר מופקע ואתם מחכים לתלונה? מה העניין הזה? לאיזה תלונה אתה מחכה בכלל?
דני מורג
סליחה, סליחה, עדיין לא הוכיחו כאן שיש מחיר מופקע.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה? אתה אומר את זה ברצינות? טיסה לארצות הברית עולה 1,000 דולר. אני משלם על שלוש שעות טיסה לאומן 1,000 דולר – אז אתה אומר לי שאין כאן הפקעת מחירים?
יעקב אשר (יהדות התורה)
בצ'רטר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ואני גם לא חושב שזה אפילו כולל מזוודה. תגידי לי, אתה רציני כשאתה אומר לי שזה לא הפקעת מחירים?
דני מורג
אם יש הפקעת מחירים ואם יש קרטל, נא לפנות לרשות ההגבלים העסקיים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אה, אז אתה אומר "אותי זה לא מעניין" - - -
דני מורג
לא אמרתי שזה לא מעניין - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה אחראי על הפקעת מחירים, זה המהות שלך.
דני מורג
מי שאחראי על קרטלים והפקעת מחירים זה רשות ההגבלים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה אומר, בואו נגלגל את הבעיה.
דני מורג
לא. אני אומר שלא קיבלנו אף נתון ואף טענה ואף פנייה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז הנה, יש עכשיו ועדה בכנסת שדנה בזה. אדוני מוכן לפתור את הבעיה?
דני מורג
אם נקבל נתונים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה נתונים? סליחה, אדוני, עם כל הכבוד, זה לא נשמע טוב בכלל.
דוד ביטן (הליכוד)
אתם הייתם צריכים להביא נתונים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה לא נשמע טוב בכלל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הייתם צריכים לבקש נתונים מהחברות.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לא צריך לבקש נתונים, אפשר פשוט להיכנס לאינטרנט, לרשום את התאריך של ראש השנה ולראות את המחיר.
דוד ביטן (הליכוד)
אני אומר דבר מאוד פשוט: חברה שמפקיעה את המחיר בראש השנה, בטלו לה את ההיתר. פשוט מאוד, בטל את כל ההיתרים לנסיעות לאוקראינה, גם של הישראלים וגם של האוקראינים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון מאוד.
דוד ביטן (הליכוד)
תעשה פעולה אחת ותראה שצ'יק-צ'ק הדברים ייפתרו.
דני מורג
ומה יקרה אם נבטל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שלא ייסעו. אחרי שנה אחת תראה מה יקרה – הכול יסתדר.
דוד ביטן (הליכוד)
הכול יסתדר טוב מאוד, אין לך מה לדאוג. יש לכם סמכות ביד. העיקר אתם מתגאים שיש "שמיים פתוחים". "שמיים פתוחים" למי? לאלה שנוסעים ללונדון?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני אומר לך בכנות רבה – אתם לא עושים את תפקידכם נאמנה למען הציבור. הרי זה התפקיד שלכם, דני, ואתם לא עושים אותו.
דוד ביטן (הליכוד)
באמת הגזמתם הפעם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
30,000 איש משלמים 1,000 דולר. מדובר ב-30 מיליון דולר בשנה לחברות התעופה, על הגב של האזרחים שלנו.
דני מורג
אני אתן לכם עוד נתון. כל הבקשות של החברות לפני ראש השנה נענו על ידינו. כך שיש פוטנציאל - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
איזה בקשות?
דני מורג
בקשות להיתרי הפעלה.
דוד ביטן (הליכוד)
אל תיתן היתרי הפעלה, אתה צריך לבטל אותם. לכל השנה תבטל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שיהיו מחירים סבירים.
דוד ביטן (הליכוד)
מה אתם רוצים? להתגאות שיש לכם קו לקייב? זה קו לקייב? בחייך.
דני מורג
אם אתם מציעים - - -
דוד ביטן (הליכוד)
כן, כן, אנחנו מציעים לבטל את היתרי ההפעלה, זה ההצעה שלנו. בטל לאוקראינה את כל היתרי ההפעלה. לישראל ולאוקראינה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
לכולם.
דוד ביטן (הליכוד)
שיהיה משבר, אין בעיה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
ואתה יודע מה? שיביאו תכנית כלכלית להפעלת הקו, ואתה תגיד להם, חבר'ה, תראו כמה אנחנו לארג'ים, קחו 60% רווח מהעלות שלכם, תרוויחו 60%. שיביאו תכנית כלכלית. ואם הם יראו לך בתכנית כלכלית שיש 60% רווח ב-1,000 דולר, אני אומר לך שאני מוותר. אבל אם יש 1,000% רווח אז זה לא הגיוני שאתה בכלל תאפשר קו כזה.
קריאה
הוא עדיין חי בהכחשה שיש קרטל.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה חלק אלמנטרי שלנו כרגולטור - - -
דוד ביטן (הליכוד)
רק אם תבטל יהיה פתרון. יהיה משבר ואז יהיה פתרון. בטל לא השנה, פשוט תבטל. שלא יהיה לאף אחד קו הפעלה, זה הכול. זו בושה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מבקש לקבל מכם בחודש הקרוב הבהרה מה נעשה בנדון.
דוד ביטן (הליכוד)
לא, אני מבקש שתעשה ישיבה בעוד שבועיים. שתוך שבועיים הם יביאו... גם הרשות להגנת הצרכן. טוב שנזכרתם שיש בעיה. איזה מין דבר זה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חבר הכנסת יעקב אשר, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מודה לך על הישיבה הזאת, אני חושב שהיא - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אני הולך לוועדת החוקה, אני מקווה שאתה תקבל החלטות... שתוך שבועיים כולם יבואו לפה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם יש תפקיד של הוועדה הזאת, זאת אחת הדוגמאות היותר טובות של דברים שצריך לטפל בהם בוועדה. אני רוצה לחדד את העניין, כדי שנבין – אנשים פה משלמים יקר בצורה ללא שום פרופורציה רק בגלל דבר אחד: בגלל האמונה שלהם. אנשים עוזבים את ביתם, אנשים שיש להם בית יפה ומרווח, והולכים וישנים שם בתנאי פנימייה בראש השנה. הם עוזבים את משפחותיהם ובאים, בגלל שהם מאמינים שהתפילה שם חשובה. וקורה מצב שמאן דהוא אומר, אתם יודעים מה, יש אנשים מאמינים, הם צריכים להגיע למקום מסוים, בואו נעשה על זה קופה.

עכשיו, בוא נחשוב על הכותל המערבי. בחגים, בחול המועד, מאות אלפי אנשים מגיעים לכותל המערבי. תחשבו מה היה קורה אם היה מחיר נפרד לחול המועד, שבמקום חמישה שקלים שמשלמים באוטובוס פנימי בתוך ירושלים היו משלמים 25 שקלים. איך זה נראה?

עכשיו, זה לא מעניין אותי אם תקרא לזה קרטל או משהו אחר, לא צריך להיות כזה כלכלן גדול כדי להבין מה קורה שם. ולכן צודק היושב-ראש וצודק ידידי דוד ביטן – צריך לעשות פה פעולה אגרסיבית.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אנחנו נעשה, אנחנו לא נוותר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יושבים כאן אנשים שבאמת זה מעניין אותם, ואומרים לך "תבטל את הטיסות, תיצור משבר". כי אחרי המשבר הזה יגיע הפתרון. אם יביאו שהולכים פה בצורה אגרסיבית, הם לא ינצלו את האמונה של האנשים כדי לעשות כסף.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מדובר פה על 30,000 איש, לא 100 איש וגם לא 1,000 איש. 30,000 איש ממדינת ישראל.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אם זה היה 1,000 איש הם לא היו מעלים את המחירים. אבל הם יודעים שזה 30,000 איש.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה פשוט לא הגיוני.
קריאה
סליחה, אפשר לדעת מי שבע החברות? יש להן שמות? אפשר לקבל את הרשימה?
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אדוני, אני יכול לומר לך שאני מופתע שהדיון הזה לא קרה עד עכשיו בכנסת. זה באמת משהו מהותי. אני אומר לכם שאנחנו לא נירגע עד ראש השנה אם לא יחול שינוי משמעותי בעניין הזה, שבמסגרתו חברות התעופה יצטרכו להיפרד מכמה עשרות מיליוני שקלים. אם לא, אנחנו ניפרד מחברות התעופה, ויכול להיות שאתם תיתנו היתר לחברות תעופה אחרות, דווקא חברות אחרות מאלו שעושות היום את השירות הזה, שיעשו קונקשנים. כל חברת תעופה שרוצה. אולי החבר'ה האלה יצטרכו להמתין שעתיים-שלוש בשדה התעופה, אבל הם ירוויחו 700-600 דולר כל אחד. תאמינו לי שכולם יסכימו לזה.

חבר הכנסת גואטה, בבקשה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, תודה לך על הדיון הענייני והפורה הזה. נכון שמפליא שזה הגיע רק עכשיו, אבל בשביל מה היינו צריכים אותך אם לא לטפל בנושאים האלה? הנושא הזה כל הזמן מדובר, במיוחד כשמתקרבים לתקופות החגים, ואני רוצה להתעסק בנקודה שחברי חבר הכנסת יעקב אשר אמר ב"קצירת העומר".

לכאורה יבואו אנשים ויגידו, תשמעו, יש היצע וביקוש, ובכל העולם מקובל ככה, גם באוגוסט המחירים של הטיסות לאילת עולים. אבל העניין של היחס הוא הנושא המהותי פה. זה נראה ממש עושק וגזל, כאילו החליטו להתלבש עליהם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה לא רק נראה, זה אכן עושק וגזל.
יגאל גואטה (ש"ס)
הרי ברור שאם באוגוסט יעלו את הטיסות לאילת פי חמישה או פי שישה אז יקום קול זעקה בכל הארץ. אבל פה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל יש הבדל אחד בין אילת לבין אומן: שמי שצריך להגיע לאומן על בסיס האמונה שלו ישלם גם 3,000 דולר כדי להיות שם, לעומת אילת, ששם זה פנאי ובילוי, שאני יכול לנסוע לטבריה או לדרום או לצפון. אבל פה אין לו ברירה, כובלים אותו.
יגאל גואטה (ש"ס)
נכון. ולכן צריך לתת את הדעת על זה ולגמור את הסיפור הזה במהרה, כדי שכבר בשנה הזאת אנשים יוכלו ליהנות מכרטיס במחיר סביר ונורמלי. ודרך אגב, לפחות ממה שאני מכיר, אלה שנוסעים לנופשים הם אנשים שבדרך כלל הפרוטה מצויה בכיסם. לעומת זאת, במקרה שלנו רוב האנשים שאני מכיר זה אנשים מעוטי יכולת, אנשים שממש מקוששים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון מאוד. מוסרים את הנפש בשביל להגיע לשם.
קריאה
אז אולי שהמדינה באמת תסבסד את זה...
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זה לא יקרה, אנחנו לא נסבסד את זה, אבל אנחנו לא ניתן לדבר הזה להימשך.

ועכשיו נשמע את חברות התעופה. בואו תסבירו מה פשר המחיר הזה. מי רוצה לדבר ראשון? אל על, בבקשה.
יגאל גואטה (ש"ס)
ובבקשה אל תגידו לנו היצע וביקוש, כי אנחנו מעבר לזה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בבקשה, בואו תסבירו למה אנחנו צריכים לשלם בראש השנה 1,000 דולר לכרטיס.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מי נמצא? איזה חברות?
אריאלה אהרון
אל על.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ומי עוד?
קריאה
רק אל על.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רק אל על הגיעו? אז קודם כול צריך להגיד להם מילה טובה על זה שהם היחידים שהגיעו ובאו. ועכשיו תעזרו לנו להבין מה עושים עם כולם.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
שלומי מאל על, תסביר לנו למה אנחנו צריכים לשלם 1,000 דולר בראש השנה במקום 200 דולר ביום רגיל.
שלומי זפרני
אני אגיד כמה דברים. אחד, אל על מהווה לכל היותר 20% מהפעילות לאומן.
קריאה
כולל סאן דור?
שלומי זפרני
כולל סאן דור.
קריאה
אז היא יכולה להיות 80% אם היא תוריד את המחיר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
נכון, ואנחנו גם נוודא את זה. אם אל על תעשה מחיר הוגן היא תקבל את הרישיונות, לא צריך אף אחד אחר, שרק אל על תטיס. יש לכם הרבה מטוסים.
שלומי זפרני
אני לא מדבר על הכמות שאנחנו מטיסים, אנחנו מטיסים את הכמות שאנחנו מסוגלים, כאשר יש פה גם מגבלות תפעוליות.

אנחנו לא חלק מקרטל. המחירים נקבעים אצלנו בהתאם לשיקולים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה השיקולים, תסביר. למה 1,000 דולר לכרטיס? כמה אנשים יש במטוס?
שלומי זפרני
רק נציין דבר אחד - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תענה לי לשאלות.
שלומי זפרני
אני נותן לך נתון אחד ומשם אני אענה לך על השאלה. מרבית המושבים של אל על סביב ראש השנה נמכרים לסיטונאים ומשם זה עובר ללקוח הסופי.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
זאת אומרת שהסיטונאים מפקיעים את המחירים?
שלומי זפרני
אנחנו לא מגדירים את המחירים ללקוח הסופי ואני לא יודע לענות לא על 1,000, לא על 800 ולא על 600.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז אתה אומר שאתם מוכרים לו ב-200 דולר נגיד, והוא מוכר את זה ב-1,000?
שלומי זפרני
אנחנו מוכרים במחיר המסוכם מול הסיטונאי - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
מה המחיר?
שלומי זפרני
אנחנו לא נציין הסכמים מסחריים מול - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
למה?
שלומי זפרני
אלה הסכמים מסחריים סגורים מול לקוחות שלנו, אנחנו לא מפרסמים את המחירים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בחייך, נו, הרי אתה לא יכול לומר כי אתה מוכר יקר.
קריאות
- - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הנה, גואטה הבריק פה בשאלה: האם מחיר הכרטיס שאתם מוכרים לסיטונאי ערב ראש השנה זהה למחיר הרגיל בשאר ימות השנה, או שהוא יקר יותר?
שלומי זפרני
המחיר הוא - - -
יונתן צוויקל
אני חושב שזה לא רעיון טוב לדבר על מחירים במצב כזה. אחד המקרים שבהם נוצרים תיאומים זה כשמתחרים נותנים את המחירים שלהם - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בסדר, אז לא נדבר על המחירים.
יגאל גואטה (ש"ס)
כן, בדיוק בגללנו יעשו את הקרטל הזה...
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
הוא כבר קיים, חביבי.

תראו איזה ג'נטלמן אני. שלומי, אתה באת לפה ואני מכבד אותך על זה. כל הכבוד שבאת. אני לא אמשיך לשאול אותך שאלות, כדי לא לסבך אותך יותר. כי הרי כל שאלה שאני אשאל אותך, לא תהיה לך תשובה טובה עליה. כי אין תשוב. אין תשובה למחיר של 1,000 דולר. גם הטענה שהטיסה נוסעת מלאה וחוזרת ריקה, זה יכול במקסימום להכפיל את המחיר הרגיל, 400 דולר במקום 200 דולר. אבל לקפוץ מ-200 דולר ל-1,000 דולר – אין לזה תשובה. אין, פשוט אין, חוץ מתאוות בצע ורצון לנצל את הכוח.
יגאל גואטה (ש"ס)
אם תקבילו את זה לכל טיסה בטווח השעות שנוסעת לאומן, תראו שזה לא דומה לשום דבר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
עזוב, הוא בא, היה גיבור, ואנחנו לא נעשה לו את זה יותר קשה. כל הכבוד שבאתם, אל על, למרות שאין לכם הרבה מה לומר.
שלומי זפרני
חשוב לי לציין שוב שאנחנו לא קובעים את המחיר הסופי ללקוח, ולכן הפער הוא לא - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כן, אבל אתם מתחילים גבוה, אתם לא מתחילים מהמחיר הרגיל. אגב, סתם שאלה: כמה נוסעים נכנסים במטוס ממוצע?
שלומי זפרני
זה בין 180 מושבים לבין 400 מושבים, תלוי בסוג המטוס.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז בוא נגיד שזה ממוצע של 300 מושבים.
שלומי זפרני
קשה לעשות ממוצע של מושבים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אז בוא נגיד שזה 200 מושבים למטוס קטן. 200 מושבים בימים כתיקונם - - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אין בעיה לשים מטוסים גדולים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
בימים כתיקונם אתם מטיסים מטוס כזה לאוקראינה ב-40,000 דולר הלוך ו-40,000 דולר חזור. זה מה שאתם מרוויחים, 40,000 או 50,000 דולר הלוך וחזור. זאת אומרת שהעלות של טיסה כזאת בימים כתיקונם זה בערך 100,000 דולר בשביל לייצר רווח, כי הרי אתם לא טסים בהפסד, אתם טסים ברווח. ואז מגיע ראש השנה, יום מיוחד, הרבי נחמן מזמין את כולם אליו - - -
קריאה
על חשבונו.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אבל בסוף זה הולך בדרך עקיפה לחברות התעופה... אתה יודע כמה זה עולה? 200,000 דולר. 200,000 דולר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בראש השנה נגזרת הפרנסה לאנשים הפרטיים – וכנראה גם לחברות התעופה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, עוד שאלה קטנה שאני חושב שכדאי להציג אותה לחברת התעופה. בואו ניקח מדינה דומה מבחינת המרחק, למשל צ'כיה, פראג, שזה שלוש שעות טיסה. עכשיו בואו ניקח את המחיר הכי גבוה לצ'כיה במהלך השנה.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
350 דולר, 400 דולר, 500 דולר.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה לא דומה בשום צורה ל-1,000 דולר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
גם ל-500 או 600 דולר פראג מגיעה.
יגאל גואטה (ש"ס)
אין, לא מגיעה. קח את העונה הכי חמה, את הטיסות הכי יקרות. שהוא ייתן לנו את הנתון כמה אל על מטיסה לצ'כיה הכי יקר.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני חושב ש-600 דולר.
שלומי זפרני
בין 800 ל-900 דולר, זה המחיר המקסימלי לצ'כיה, ואתם מוזמנים לבדוק אותנו.
יגאל גואטה (ש"ס)
זה רק אם הרבי מאומן יגיע בראש השנה לצ'כיה. הרי אין מחיר כזה של 900 דולר לצ'כיה.
קריאות
- - -
יגאל גואטה (ש"ס)
אני חייב לספר לוועדה סיפור שקרה לי. אדוני היושב-ראש, לפני שעה הייתי בדרך למשכן וקיבלתי טלפון מאדם שהשם שלו שמור במערכת. הוא אומר לי, אתה חבר הכנסת גואטה? תקשיב, רק אתה יכול לעצור את הסיפור הזה וכולי וכולי וכולי... אני לומד בישיבת המקובלים... ותדע לך שהרב שלי אמר חד-משמעית שהוא היה שותף למבצע חשאי מלפני 30 שנה שהביאו את רבי נחמן מאומן לפה והוא קבור פה.
קריאות
- - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אתה עכשיו רוצה לעשות לנו בלגן? עזוב אותך עכשיו מהשטויות האלה...
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני רוצה להציע הצעה פרקטית. אני חושב שמיצינו את הדיון של היום. אבל לא מיצינו אותו אם לא תקבע היום שבעוד חודש יהיה דיון נוסף, שבו יבואו עם כל התשובות – גם החברות, גם רשות ההגבלים, גם משרד התחבורה, גם שדות התעופה. אל תסתכל אחורה, תסתכל קדימה. יש פה 30,000 איש שנוסעים בגלל אמונה, לא בשביל שמש ולא בשביל ים ולא בשביל כלום, רק בגלל האמונה שלהם. אם מדינת ישראל תנצל את האמונה הזאת כדי שהחברות יעשו כסף, זה יהיה עוול שאנחנו לא יכולים לתת לו לקרות. אז בואו ניקח את החודש הזה, יהיה דיון נוסף, שבו תבואו עם כל התשובות.

ואני אומר עוד פעם, שאפו לך על הדיון הזה. תחזקנה ידיך. אתה יודע, ככל שאתה תטפל באנשים שמרוויחים הרבה כסף, ינסו לטפל בך. אבל תהיה רגוע - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני חי עם זה, אני כבר כל היום בתחקירים, אתה לא רואה את החדשות? מהבוקר עד הערב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בשביל זה אני אומר את זה. אנחנו איתך, תחזקנה ידיך, כי אתה איש ישר, הגון ואכפת לך מהאזרח הקטן.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
תודה רבה. אבל אני אגיד לך איפה הבעיה של כל הטייקונים האלה שינסו לרדוף אותי: שכל מה שכבר יכלו להוציא, הוציאו. וזהו, נגמר.
יגאל גואטה (ש"ס)
אז יוציאו גם מה שלא קיים.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
חברים, אני רוצה לסכם את הדיון. הוועדה למדה כי מדובר בכ-30,000 איש שנוסעים לאומן מדי ראש השנה. הוועדה מזועזעת מהעובדה שעד עצם היום הזה אף גורם לא נתן את הדעת לכך. הוועדה קובעת כי מדובר בניצול ציני של אוכלוסייה שנוהרת לאומן מתוך אמונה וציווי מדי שנה. הוועדה למדה כי בסוגיה זו מדובר בשוק מלאכותי של עלות הטיסות, ויש מחיר אחיד וקבוע. הוועדה מזועזעת מהעובדה שבראש השנה המחיר מופקע פי חמישה וכי אין כל הצדקה לכך. גם אם מדובר בטיסה שיוצאת מלאה וחוזרת ריקה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה עד פי חמישה. גם אם זה פי שלושה זה לא טוב.
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אוקיי. הוועדה תפנה למנכ"ל הרשות להגנת הצרכן ותדרוש לפעול באופן מידי לבחינה מעמיקה ויסודית של סוגיית מחירי הטיסה לאומן בראש השנה בהשוואה לשאר ימות השנה, ולהעביר לוועדה את המסקנות בתוך שבועיים מהיום, לקראת דיון נוסף שתקיים הוועדה בנושא.

הוועדה רשמה לפניה את התחייבות הרשות להגבלים עסקיים לטפל בפניות שיתקבלו בסוגיה הנ"ל ודורשת לבחון את כלל הפניות ולהעביר לוועדה הצעות לפתרון בתוך שבועיים מהיום.

הוועדה תקיים דיון המשך בעוד חודש מהיום. הוועדה קובעת כי נדרשת פעולה אגרסיבית ונקיטת אמצעים וסנקציות לביטול עסקות של טיסות עם החברות המפעילות, על מנת למצוא פתרון פעם אחת ולתמיד. תודה רבה.
אילנה מזרחי
אפשר רק הבהרה אחת אחרונה? אני רק רוצה לציין שעד היום הפעילות של הרשות להגנת הצרכן בעצם התבצעה בכל ההגנות הנדרשות סביב ההגנה לצרכן, מבלי להתעסק במחיר. אנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי לסייע לוועדה לפתור את הבעיה, אבל לשים את הרשות להגנת הצרכן במקום שבו היא נושאת את הנטל של לפתור את הבעיה - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
כולנו בחדר הזה, ללא יוצא מן הכלל, נושאים בנטל, כולל הרשות להגנת הצרכן.
יונתן צוויקל
אני רוצה עוד הערה קטנה. אנחנו נעשה מאמץ לעשות בדיקה ראשונית - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מודה לך וסומך עליך.
יונתן צוויקל
- - אבל כפי שאמרת בעצמך, בדיקות אצלנו אורכות זמן ואני לא יכול להתחייב שיהיו לנו תשובות עוד שבועיים - - -
היו"ר מכלוף מיקי זוהר
אני מבין את זה. תבואו עוד חודש ותגידו מה עשיתם בינתיים. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30.

קוד המקור של הנתונים