ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/06/2017

מעקב אחרי תכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי, מעקב אחרי תוכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי, מעקב אחרי תכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי, מעקב אחרי תכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי, מעקב אחרי תכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי, מעקב אחרי תכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי, מעקב אחרי תכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 716

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, י"א בסיון התשע"ז (05 ביוני 2017), שעה 13:00
סדר היום
מעקב אחרי תכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי
נכחו
חברי הוועדה: חמד עמאר – מ"מ היו"ר

יוסף ג'בארין
חברי הכנסת
עבדאללה אבו מערוף

יוסי יונה
מוזמנים
מגיד מסאלחה - ר' תחום בכיר פיתוח כלכלי, המשרד לשיתוף פעולה אזורי

גונן ירום - מנהל בכיר תחום עיר ללא אלימות, המשרד לביטחון פנים

אדי בית הזבדי - מנהל האגף לשימור אנרגיה, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

הדר וינטר גולן - מרכז בכיר ארגון ופיתוח, משרד הכלכלה והתעשייה

ראסם נאטור - פיתוח תעשיה, מיגזר מיעוטים, משרד הכלכלה והתעשייה

סיון ינקוביץ' - מנהלת תחום תקציבים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

איה חיראדין - מנהלת אגף חינוך דרוזי וצ'רקסי, משרד החינוך

ואיל כיוף - מנהל אגף תיירות כפרית, משרד התיירות

עאמר רשרש - ראש מינהלת הגליל והנגב, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

מונל אברהם - מנהל אגף בכיר מהנדס ראשי, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

ורוניקה מילר - מנהלת תחום פיתוח בכירה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

מעין ארד לוזיה - תקציבאית מחוזית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

ויקטור פתאל - מרכז המחקר והמידע בכנסת

דנה דקו מדנס - עוזרת יו"ר מרכז השלטון המקומי

והיב אחביש - ראש מועצת ירכא

מופיד מרעי - ראש מועצה מקומית חורפיש

ביאן קבלן - ראש מועצה מקומית בית ג'אן

סלים טריף - מוזמן/ת

עמאר רשרש - מוזמן/ת
ייעוץ משפטי
שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון

מעקב אחרי תכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי
היו"ר חמד עמאר
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את הדיון. הנושא – מעקב אחרי תוכנית החומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי, שאני ביקשתי, וכן ביקשו חבר הכנסת איתן ברושי, חבר הכנסת מיקי לוי, חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ, חברת הכנסת טלי פלוסקוב וחברת הכנסת נאוה בוקר.

אנחנו ביקשנו את הדיון הזה. קודם כל אני באמת רוצה לבקש את סליחתכם. אני יודע שהוזמנתם לשעה 11:30 ואנחנו באיחור של יותר משעה וחצי. אין מה לעשות, זו ועדת הכספים ומתחילים בדיון ולא יודעים מתי הוא מסתיים. בטוח שדנים בדברים מאוד חשובים כמו שאנחנו דנים עכשיו בדבר הזה החשוב. אני ביקשתי מהיושב-ראש שהדיון שלנו יהיה האחרון כי אני לא רוצה לחתוך אותו באמצע, למרות שלפי הנתונים שעברתי עליהם אני לא בטוח שנצליח לסיים את זה. בטוח יהיה דיון מעקב בנושא הזה.

מטרת הדיון היא באמת לדעת איפה אנחנו עומדים. עברה יותר משנה מאז החלטת הממשלה 959 שהיתה ב-10.1.2016.
קריאה
ב-7.6.15.
היו"ר חמד עמאר
הראשונה. אני מדבר על התוכנית הראשונה שעברה, תוכנית 59, ב-7.6.2015. היא אותה תוכנית כמעט אך היא אושרה שוב על ידי הממשלה ב- 10.1.2016. עברתי כמעט על כל הסעיפים. בדיון היום אחרי שנשמע את חבר הכנסת עבדאללה אבו מערוף, שהיה אחד מחברי הכנסת שהגישו את ההצעה לסדר בדיון מהיר, ארצה לעבור משרד משרד, לעבור על השנה של 2015, כשיש משרדים שב-2015 היו צריכים להעביר כספים. האם הכסף עבר? אנחנו נעבור גם ל-2016, מתי עבר הכסף? כמה עבר לכל משרד ומשרד? אנחנו נשמע נציגי ממשלה ואחר כך ראשי רשויות שיגיבו לגבי כל משרד ומשרד. יהיה נציג של הרשויות שייתן לנו תמונה כללית ואחרי זה נסכם. אני רוצה להגיע למצב שאנחנו יודעים בדיוק איפה אנחנו עומדים. אני אומר לכם – אני, כחבר כנסת שאמור לפקח, רוצה להגיע למצב שאנחנו יודעים בדיוק איפה אנחנו עומדים, כי אני אומר לכם: כחבר כנסת שמפקח על עבודת הממשלה ניסיתי יותר מפעם אחת לקבל מסמך קטן – מה בוצע, מה לא בוצע. שלחתי מכתבים, ביקשתי ישיבות, ולא הצלחתי להגיע לזה. אפילו ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנמצא כאן, גם הוא ניסה, וגם הוא לא הצליח לקבל את הנתונים. הוא אמר לי שהוא רוצה להגיע לדיון כי אולי מהדיון הוא יצליח לצאת עם נתונים ואז הוא יוכל את המסמך. אני ביקשתי מהמ.מ.מ מסמך. הוא לא הצליח לעשות את זה, גם אני לא הצלחתי. אולי בוועדה כאן נצליח להבין איפה אנחנו עומדים.

היתה לי שאילתה לשר האוצר בכנסת וקיבלתי ממנו תשובה ברורה של סגן שר האוצר, שמשתמע ממנה שאנחנו נמצאים בבסיס תקציב. אני רוצה להבין אם אנחנו נמצאים בבסיס התקציב. אני רוצה תשובה של האוצר איפה אנחנו עומדים – איזה סעיף נמצא בבסיס התקציב? להגיד לכם את האמת – אני נמצא בוועדת הכספים כמעט 8 שנים. עברתי סעיף סעיף על התקציב, ראיתי במשרד הרווחה ב-2018. 18 מיליון שקל. חוץ מזה לא ראיתי שום דבר. מבני דת – עוד איזה 4 מיליון שקל, גם בשנת 2018. ב-2017 לא ראיתי שום סעיפים שנמצאים בבסיס התקציב. לכן אני רוצה לשמוע מהנציגים של האוצר, כדי שאנחנו נהיה יותר ברורים גם לאנשים שנמצאים כאן, גם במשרדי הממשלה: מתי עבר הכסף? כשאני אומר בסיס תקציב – התקציב מועבר באופן אוטומטי ברגע שעובר תקציב בכנסת, ובהתחלת שנה. כשזה לא בבסיס התקציב, ואתם תשמעו את זה עכשיו, חלק גדול מהמשרדים העבירו את הכסף בסוף השנה, וחלק גם לא העביר. אז אנחנו נעבור משרד משרד, אחרי שנשמע את חבר הכנסת מערוף, ואני לא מקפח אף משרד. אני אתחיל לפי התוכנית של הממשלה. נתחיל עם משרד החינוך ונעבור משרד משרד.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
תודה רבה לכולם. הדיון הזה לא בא סתם. אנחנו דנים על זה מתחילת השנה. מה שעבר מאז 1 לינואר, 2014 – התוכנית נעשתה, תוכנית אחת, ב-17.1.2016, וזה 959. אמרנו – בסדר, זה יתחיל ב-2016 עד 2019, סך הכל שלוש שנים. אמנם היתה תוכנית של ארבע שנים וכמובן שהתוכנית הזו, 959, צריכה להיות עד שנת 2020.

חיכינו, לא נעשה כלום. היתה שאילתה ממני לכבוד ראש הממשלה מה הלאה. השאילתה היתה ב-18.7 בשנה שעברה. התברר שראש הממשלה אפילו לא יודע על התוכנית. זה מה שעלה בכנסת. ראש הממשלה נבהל ושאל אותי על איזה תוכנית אני מדבר – תוכנית של 922 או תוכנית מיוחדת, 959. אמרתי לו שכמובן 959. הוא אמר: לא ידוע לי. אחרי חודשיים קיבלתי תשובה ממשרד ראש הממשלה על השאילתה שהיגשתי לכנסת. התשובה ממשרד ראש הממשלה היתה: החלטה לשנים 2019-2016 מספר 959 אכן היתה ב-10.1.2016 ועל פי הרישומים, בגלל זה הגשנו את הבקשה לדיון הזה – משרדי האוצר וכל משרדי הממשלה –יש עוקבים. מה העוקבים האלה? אנחנו לא יודעים. אז ביקשנו, התכתבנו עם משרד ראש הממשלה על מנת לתת את האפשרות שאכן המשרדים ייקחו את הזמן שלהם ויתחילו להעביר כספים. אז המסמך הזה היה ב-6.9.2016. עד ה-1 לינואר לא נעשה כלום כמעט. לכן החלטנו בתחילת ינואר עם חבר הכנסת חמד עמאר לבקש את המשך הדיון. לצערנו הרב הדיון הזה עכשיו מתקיים בגלל סיבות שלא קשורות אלינו – חבר הכנסת היה חולה, וגם ועדת הכספים לא נענתה לדרישות שלנו בזמן, ולכן הדיון מתקיים עכשיו.

הערה לעניין של בסיס התקציב. אני לא אגיד מילה גסה. מאוד לא אתי, לא הגיוני ששר האוצר על במת הכנסת, כאשר הוא יודע שזה לא נמצא בבסיס התקציב, הוא אומר בדיון בחודש נובמבר שהתקציב בתוכנית החומש של הכפרים והיישובים הדרוזים נמצאת בבסיס התקציב. אחריו קם יו"ר ועדת הכספים, גפני, וחבל שהוא איננו כאן. ניגשנו לשניהם ואמרתי – אנחנו יודעים שזה לא בבסיס, למה אתם אומרים שזה בבסיס התקציב? אנחנו דרשנו, היתה לנו ישיבה מיוחדת עם יושב ראש ועדת הכספים, אני וראש מועצת ירכא ודרשנו שזה אכן יהיה בבסיס התקציב. זה הובטח. כמובן שאנחנו לא חיים באשליות. ההבטחה הזו לא יושמה, והאוצר התנגד.
והיב אחביש
בישיבה עם שר האוצר הוא אישר. הוא ביקש את עמיר לוי, אחראי תקציבים. הוא גם אישר. חיכינו שזה ייכנס. אחרי זה היו 40 תיקונים בחודש הראשון של התקציב – גם לא הופיע.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
הוא התנגד. בישיבה אתו הוא אמר שכן.
והיב אחביש
עבדו עלינו, פשוט.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
שר האוצר התנגד להכניס את זה לבסיס התקציב. היו כאן דיונים בוועדת הכספים, ודיברנו עם גפני. גפני אמר – אני בעד, אבל האוצר מתנגד.
היו"ר חמד עמאר
אני בעצמי הגשתי הצעת חוק שדנו בה בוועדת השרים לפני פחות מחודש והאוצר שם אמר באופן ברור שהוא מתנגד להצעה שלי להכניס את תוכנית החומש. לא ביקשתי להרחיב את תוכנית החומש, להכניס את תוכנית החומש לבסיס התקציב.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
מה המשמעות – המשמעות היא שהכסף הזה יכול להגיע או לא להגיע בשיקול דעת שנתי.
היו"ר חמד עמאר
זה תקציב תוספתי וזה אומר שהוא יכול להגיע ויכול לא להגיע.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני רציתי שהדברים יהיו שקופים וברורים, איפה אנחנו עומדים, שלא יהיו אשליות. לכן הדיון הזה, אני מקווה שייצא ממנו משהו, ונשמע את הדיווחים ממשרד האוצר, משאר המשרדים. בטח נשמע את ראשי המועצות.
היו"ר חמד עמאר
אני רוצה להתחיל קודם כל במשרד החינוך. משרד החינוך אמור להעביר בתוכנית החומש 180 מיליון שקלים לחינוך הפורמלי והחינוך הבלתי פורמלי והנגשת ההשכלה הגבוהה למגזר הדרוזי, ועוד 110 מיליון שקל לבינוי ותשתיות של מוסדות חינוך – 140 מיליון שקל. מה שהיה אמור לעבור בשנת 2016 לחינוך, מחולק לשניים – 17.5 מיליון שקל משרד החינוך, ו-27.5 משרד האוצר. בסעיף זה, כמה טופל וכמה הועבר? בסעיף הראשון של הגברת החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי?
איה חיראדין
בתוכנית של התקציב של ה-27.5 מיליון שקל כל התקציב הועבר ובביצוע, העניין הוא שזה הועבר - - -
היו"ר חמד עמאר
מתי הועבר הכסף?
איה חיראדין
ב-27 לנובמבר, 2016.
היו"ר חמד עמאר
זה אומר שהתקציב אמור להתבצע ב-2017, ובעצם - - -
קריאות
- - -
קריאה
אמור להתבצע ב-2017 על מה שהיה אמור להיות ב-2016.
והיב אחביש
כולל תקשוב?
איה חיראדין
כולל תקשוב שבעצם סחבנו אותו מהחלטת ממשלה 2332 ועכשיו רק נכנס לפנייה התקציבית.
והיב אחביש
עד אתמול זה לא היה אפילו בתקציב של 15. עד אתמול.
איה חיראדין
זה עבר בפנייה התקציבית שנמצאת עכשיו - - -
והיב אחביש
את מאשרת שעד אתמול זה לא היה?
איה חיראדין
הכסף עבר לתקנות ב-27 בנובמבר. חלק מהתקציבים, כדי לא לפספס אותם, בגלל שנשאר לנו עוד חודש עד סוף השנה עשינו אותם בוועדת התקציבים לשנת לימודים ואז יכולנו לנצל אותם עד סוף אוגוסט. הפנייה התקציבית שיוצאת עכשיו היא בעצם לתקציב של 2017.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו עכשיו בחודש יוני. עוד לא סיימנו את 2016 כי גם לא נתת לי נתון על 17.5 מיליון שמשרד החינוך - - -
איה חיראדין
זה בבסיס.
היו"ר חמד עמאר
אז זה לא בתוכנית ה - - -
איה חיראדין
התוספתי זה 27.5.
קריאה
זה תוכנית בלוף - - - שגם ה - - - לא מועברים.
איה חיראדין
יש דוחות ביצוע על כל סעיף וסעיף. כל רשות יודעת ומקבלת דיווח מלא על כל ה - - -
היו"ר חמד עמאר
לפי הניסיון שלך – עד מתי נגמור את התקציב של 27.5 מיליון שקל של 2016?
איה חיראדין
אנחנו אמורים עד סוף אוגוסט לנצל את כל התקציב.
היו"ר חמד עמאר
ואז בעצם – 2017 עוד לא נגענו בו ועוד אין העברה תקציבית.
והיב אחביש
אני חייב להתערב. הכסף הזה, מלגות לסטודנטים – עכשיו פרסמו. אין שום סיכוי לנצל את זה עד אוגוסט. אני מדבר על 2016. המלגות של 2016 עכשיו פורסמו, לקראת דצמבר תהיה תוצאה. אני מדבר על כסף 16.
איה חיראדין
לא, לא. המלגות יחולקו ביולי. ממש אתמול נסגרה ההרשמה.
היו"ר חמד עמאר
בסדר, אנחנו מדברים על 2.5 מיליון שקל. מה שחשוב, אנחנו מתחילים לקבל כיוון בדיון הזה, וגם שמשרדי הממשלה יידעו ונציגי הממשלה – אנחנו נקיים את הדיונים האלה אחת לרבעון. אנחנו רוצים לדעת בדיוק מה קורה ומה מתקדם.
והיב אחביש
זה לא יעזור. יש לי בקשה אליך. אם אתם, חברי הכנסת, רוצים לעזור לדרוזים יש לנו בקשה אחת. אנחנו לא רוצים להתחנן, לא לפקיד, לא לראש אגף, לא למנכ"ל ולא לשר. אנחנו צריכים את בסיס התקציב. תיקון תקציב מדינת ישראל שמה שנקבע בתוכנית – אנחנו לא רוצים שקל אחד יותר. מה שנקבע שיהיה בתוך התקציב. אם אתם לא יכולים, אני, אישית, אעזוב את הדיון, אני אומר לך. אם החוק לא מאפשר לכם לעשות את זה, זה מיותר. היא אומרת לך על התקשוב של 2015 שהוא טרם התקבל. אתה יודע מה זה תקשוב? זה שאין אינטרנט בבית הספר. אתה מדבר ב-2017 על תשתית אינטרנטית? אתה יודע על מה אתה מדבר? אתמול עושים יום הצדעה לחייל הדרוזי. למה להצדיע לחייל הדרוזי? מי ביקש מכם להצדיע לחייל הדרוזי? תצדיעו לילדים שלהם, לתושבים שלהם, לאימהות, לאחיות. לא רוצים דיונים יותר.
היו"ר חמד עמאר
בואו נקיים דיון שנבין בדיוק איפה אנחנו עומדים. כל מה שאתה אומר – חבל שאנחנו לא דנים בזה גם לפני שאנחנו מגיעים לוועדה. חבל שאנחנו לא יושבים ודנים לפני שאנחנו מגיעים לוועדה, כדי שתהיה לנו עמדה וגם נדע. התחננו בפני האוצר לקבל נתונים, בפני כולם – גם בפני ראשי רשויות. גם לראשי רשויות לא היו נתונים מדויקים.
והיב אחביש
אין נתונים. הכל חרטה ברטה למעט שלושה משפטים.
היו"ר חמד עמאר
אז הסעיף הראשון של תגבור החינוך הבלתי פורמלי והנגשה, מה שהבנתי עכשיו ש-2016 הועבר בסוף שנת 2016, לא בוצע שום דבר מהתוכנית ב-2016.
איה חיראדין
- - -
היו"ר חמד עמאר
אני מדבר על 2016 – לא בוצע. התוכנית מדברת על 2016, ב-2016 לא בוצע. אנחנו מנסים לעשות את זה ב-2017.

בינוי ותשתיות. מי יכול לתת לי נתונים? בינוי ותשתיות אמורים להית 140 מיליון שקל, 80 מיליון ממקורות משרד החינוך ו-60 מיליון תקציב תוספתי של האוצר. אנחנו צריכים לקבל 16 מיליון עד ה-31.1.2016. אני לא יודע כמה קיבלנו מזה, ואנחנו צריכים לקבל עוד 40 מיליון שקל ב-2016. כמה הושקע ב-2016? מתי הועבר הכסף של 2016?
תמיר בן משה
זה מחולק לכמה הרשאות אבל אני יכול להגיד שכל התקציבים שהובטחו ב-2016 ויותר מזה – 50 מיליון, 257 אלף שקל – כלומר מעבר - - -
היו"ר חמד עמאר
כולל ה-16 מיליון של עד ה-31.1.2016? יש לך 56 מיליון שקל, לא 50 מיליון.
תמיר בן משה
כי זה 16-15.
היו"ר חמד עמאר
כמה עבר עד עכשיו, וכמה בוצע?
תמיר בן משה
66.5 מיליון כמעט.
היו"ר חמד עמאר
אז מבחינת התשתיות של בתי הספר – אנחנו עומדים בזה?
תמיר בן משה
החלוקה בין שיפוץ בתי ספר ובין בינוי היא ביחד עם הרשויות, היא מוסדרת אתם, גם באופן החלוקה, ויש תוכנית לכל ה-4 שנים. אנחנו עומדים בה. אנחנו נותנים בשבוע-שבועיים הקרובים את ההרשאות לשיפוץ בתי הספר, כאשר הרשאות הבינוי כבר יצאו, הן בדרך לרשויות. אנחנו, מבחינתנו, עומדים בתוכנית של הבינוי באופן מלא ובזמנים סבירים. הביצוע – היות והשיפוצים מבוצעים בחופש הגדול בבתי הספר, אז אנחנו נוכל לקבל את התמונה היותר מלאה לקראת סוף השנה, בתקופה הזו של יולי-אוגוסט, של החופש הגדול. מרבית השיפוצים מיועדים לתקופה הזו, וזה מנותב לכך. לכן, על הביצוע בפועל – נוכל לתת תמונת מצב לקראת סוף השנה.
היו"ר חמד עמאר
ה-28 מיליון שקל שאתה אמור לקבל אותם ב-17, נמצאים אצלך?
תמיר בן משה
עוד לא, אבל אני לא מעכב. אני בינתיים מוציא הרשאות מתוך התקציב של משרד החינוך. אני לא מעכב, והחברים פה יודעים את זה שגם בשנה שעברה הוצאנו על חשבון תקציב משרד החינוך. גם השנה אנחנו לא נעכב, נמשיך להוציא. משרד החינוך יתחשבן עם האוצר.
והיב אחביש
זו ההזדמנות להגיד. אין ספק שתמיר בן משה והצוות שלו עושים עבודה נהדרת, אבל זה לא אומר שמשרד האוצר לא יעביר לו את המינוי לתחילת השנה. זה לא קשור אחד בשני. אם היה לו את הכסף הזה בתחילת השנה היה לו הרבה יותר קל, אחרת הוא לא צריך להגיש בקשה להגדיל מימון, ודברים כאלה.
היו"ר חמד עמאר
גם בסעיף הראשון, אם האוצר היה מעביר להם את הכסף ב-1 או בתחילת 2016 לא היינו מגיעים למצב ששנת 2016 מתבצעת בשנת 2017, ו-2017 עדיין לא הועבר אפילו שקל אחד.
והיב אחביש
אין ספק שהיה עושה עבודה נהדרת אבל התקלה שלנו עם המשרד, עם החשבות – בלי איום לשביתה באוגוסט שעבר לא היו מעבירים 13 מיליון. גנבו לנו עוד 13 מיליון שקל. כל פעם, השיטה הזו כבר אי אפשר לעבוד אתה יותר.
היו"ר חמד עמאר
אני רוצה להודות לאגף בינוי והתשתיות של משרד החינוך. שמעתי את נציג ראשי הרשויות, ראש מועצת יכרכא, שגם הוא שיבח את העבודה של האגף. גם אני משבח את העבודה של האגף, אני מקווה שנמשיך. אני בטוח שגם בנושא של תגבור חינוך פורמלי וחינוך בלתי פורמלי והנגשת הסטודנטים – אני מקווה שיהיה לחץ של משרד החינוך על האוצר בנוסף ללחץ שאנחנו נבצע שהתקציב יועבר בהתחלת השנה. תקציב 2017 עבר בהתחלת השנה, עבר בסוף 2016. אנחנו כבר ביוני 2017. עדיין אין העברות תקציביות, אין הרשאות. זה אומר שעד שאנחנו נראה את הכסף של 2017 אנחנו נראה אותו באוקטובר-נובמבר ואנחנו לא רוצים להגיע לזה. אנחנו רוצים לראות אותו בינואר-פברואר.
והיב אחביש
תמיד נותנים לך את ההרשאה בנובמבר ואומרים לך: עד סוף השנה תסיים.
היו"ר חמד עמאר
דבר חיובי שאני יכול להגיד על האחראית על החינוך הדרוזי שהיא ביקשה שהשנה תהיה שנה מספטמבר עד ספטמבר, שנת לימודים, וככה לא פספסנו את הכסף 2016, אחרת היינו מפספסים אותו כי העבירו אותו בסוף השנה.

משרד השיכון היה אמור להעביר ולדאוג ש-10 מיליון שקל שעברו אליכם לתוכניות מפורטות לאבו סנאן, ג'וליס ובית ג'אן – אני רוצה לדעת איפה אנחנו עומדים. 2.5 מיליון שקל 2016-2015, ו-2017 עוד2.5 מיליון, האם הכסף הועבר?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה הכל, 10 מיליון שקל?
היו"ר חמד עמאר
לא, לא. זה רק ל-3 ישובים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני יודע, אבל רק תוכנית אחת צריכה 5 מיליון.
קריאה
- - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אז אם זה עובר זה בסדר.
היו"ר חמד עמאר
בנושא של פיתוח שכונות ותיקות, ב-2016 היה צריך לעבור סכום של 32 מיליון שקל. כמה עבר בשנת 2016? האם יש העברות כספיות ל-2017? היו אמורים לעבור 16 מיליון ואנחנו ביוני. אני רוצה להזכיר לכולם, כל פעם אני אחזור על זה שאנחנו ביוני. מוסדות ציבור – גם שם יש תקציב של 28,4 מיליון שקל שאמורים לעבור ב-2016 – כמה עבר מזה? אני רוצה לדעת האם 14,2 מיליון של 2017 עברו, או עדיין לא עברו? בנושא של חסמים בתכנון בניה- גם כאן למשרד הבינוי והשיכון יש לו 95 מיליון שקל שהוא אמור כל שנה להעביר 7.5 מיליון ממשרד השיכון ו-16,250 ממשרד האוצר. כמה עבר ב-2016 וכמה ב-2017?
יוסי חדד
ממלא מקום יושב ראש ועדת הכספים, הנחתי על שולחנך את תוכנית העבודה שמוצגת אחת לחצי שנה בפני ראשי הרשויות הדרוזיות. היא אושרה בתיאום אתם, גם מבחינת תנאי הסף וגם מבחינת הקריטריונים. התוכנית מובנית, סדורה, ומבחינתנו התקדמנו בתוכנית נכון לרגע זה. מבחינת שיתוף הפעולה יש שיתוף פעולה יוצא מן הכלל עם הרשויות. לשמחתי הרבה, גם התקציבים, מבחינת משרד הבינוי והשיכון, מועברים בזמן. לצורך השאלות שנשאלתי, מתוך תקציב החלטה 959 משרד הבינוי והשיכון אמור להעביר עד 2019 317 מיליון שקל. זאת אומרת שזה מתחלק: שיקום שכונות חברתי – 16 מיליון שקל, פיתוח שכונות ותיקות – 80, פיתוח מוסדות ציבור – 71, הסרת חסמים ותכנון פיתוח – 95, סבסוד פיתוח למשרתי כוחות הביטחון – 40, תכנון קרקע פרטית -10, השלמת הקמת שלוחות לבנים – עוד 5 מיליון. סך הכל בשנת עבודה 2016 המשרד העביר את כלל התקציב לרשויות, יש הרשאות. 100% הועבר תקציב. סדר גודל התקציב שהועבר – 91.9 מיליון, נמצאים ברשויות, שזה מתחלק – שיקום שכונות חברתי, פיתוח שכונות ותיקות, פיתוח מוסדות ציבור, הסרת חסמי תכנון, השלמת שלוחות יד לבנים. תכנון בקרקע פרטית, לגבי השאלה שלך – מתוך 10 מיליון שקל הועברו 2.5 מיליון שקל. כלומר, כלל התקציב הועבר, כולל חסמי תכנון 23,75.

כלומר, אם אני מסתכל על כלל התוכנית, מה שתכננו לשנת העבודה 2016, בהמשך לשנת 2015 והחלטת ממשלה, התקציב נמצא מול הרשויות. אני רוצה גם לציין שלפני כ-3 שבועות מונתה ועדת היגוי בראשות המשרד לפיתוח אזורי. המנכ"ל, אשר, הוביל את זה. הצגנו גם את התוכניות. אני לא אפרט פה – מתוך התוכנית שהצגתי לפניך ירדתי לפרטים, כולל סעיף סעיף תקציבי, מה כל יישוב קיבל. כלומר, יש פה שקיפות מלאה. מעבר לזה, התוכנית נמצאת גם באתר של משרד הבינוי והשיכון, על מנת שיהיה ברור. כל מי שרוצה יודע בדיוק כמה מגיע לו, אין לנו פה נושא שלא מוכר לרשויות.

לגבי שיקום שכונות חברתי – גם פה, סך הכל עיקר העיסוק של המשרד והרשויות זה בגיל הרך. כל שנה אנחנו מעבירים כ-4 מיליון שקל. אני יכול להגיד לך שהתרשמתי בצורה יוצאת מן בכלל ממרכזי נוער שהוקמו ביישובים הדרוזים, יישר כוח על העשייה. יש פה שיתוף פעולה יוצא דופן. לגבי שנת העבודה 2017 – גם פה חלקו של התקציב עבר. כלומר, הועברו 34מיליון שקל סך הכל לכלל הרשויות, נכון לרגע זה. שני סעיפים שעדיין אמורים להתבצע במהלך יולי זה 4 מיליון שקל לשיקום שכונות חברתי ועוד חסמי תכנון שכרגע ליושב-ראש הפורום להתעסק עם הנושא הזה, אחרי שהיה איזשהו סיכום בין המועצה לבין המשרד. יש פה נושא שרוצים להעביר חלק מהתקציב במת"ש. אנחנו כרגע לא נעסוק בזה, אני יודע שיושב-ראש הפורום עוסק בזה, אבל בכל מקרה שאנחנו יד ביד עם הרשויות. מבחינתי אני יכול להגיד שאני עומד בתוכנית שהצבנו לעצמנו יחד עם הרשויות – התוכנית הוצגה בפניך ואם יש שאלות אשמח מאוד לענות.
מופיד מרעי
לגבי העבודה עם משרד הבינוי והשיכון – כן צריך לציין את העבודה הנכונה. אין בעיה של תקציבים, להפך. חוץ משיקום שכונות ותקציבים לשיקום שכונות הם שותפים אתנו בתכנון, גם בתכנון בשטחים, בחלקות פרטיות. כמעט חוצה את כל היישובים – בחורפיש, לדוגמה, משקיעים כמעט חצי מהתקציב בתכנון המפורט. בנוסף, בשכונת החיילים החדשה שהם גם מובילים את התכנון שלה, וזה חוצה את כל היישובים. לחברה' האלה מגיע כל הכבוד, יש שקיפות מלאה, אנחנו יודעים מה יש לנו.

לגבי הסרת חסמים – סוגיה שהיא בינינו לבין משרד האוצר ומשרד השיכון, אנחנו חוזרים על המתווה שנקבע קודם, בגדול – מגיע למשרד השיכון, ליוסי וכל מי שעוסק במלאכה – שאפו, ושימשיכו ככה ויביאו עוד יותר תקציבים.
והיב אחביש
אל"ף, אני מצטרף לכל מילה. משרד השיכון, החל מהשר ועד לפקיד הזוטר עושים עבודה נהדרת. פה זה הזמן להגיד לך, באמת. ביקרו 80 עובדים מהמשרד. באו, למדו יום שלם וזה היה מצוין. אבל יש בהחלטת הממשלה – למשל, בית יד לבנים. אתה לא יכול לבנות אותו ב-4 שלבים. כולו 2.5 מיליון שקל. אתה לא יכול לקבל 700 ועוד 700 ועוד 700. אי אפשר לצאת למכרז. לכן יש סעיף בהחלטת הממשלה סעיף שאומר – "משרד ממשלתי רשאי בפרויקט פיתוח המחייב זאת להתחייב בסכום העולה על התזרים השנתי המתוקצב לו וזאת בהרשאה להתחייב בהסכם אגף התקציבים במשרד האוצר ובתיאום עם משרדים לשיתוף פעולה אזורי". סעיף כזה נותן למשרד לפנות לאוצר ולהגיד לו – אי אפשר לבצע מבנה של 250 מ' ב-4 שלבים, ולכן לא תהיה הרשאה אחת. אנחנו הצענו שזה יהיה כל שנה לפחות ליישוב אחד. שנה אחת – יישוב אחד מקבל, שנה שנייה יישוב שני, ושנה שלישית יישוב שלישי. כל שנה אנחנו מקבלים חלק.
היו"ר חמד עמאר
מה התשובה של משרד השיכון?
יוסי חדד
זה הכל תלוי - - - ברגע שתהיה החלטה אצלכם בפורום. מבחינת תקציב יש הגדרה כמה מגיע בסך הכל לשלושת השלוחות של יד לבנים. אם תחליטו, או נחליט ביחד - - -
והיב אחביש
חילקת, יוסי.
יוסי חדד
חילקתי על פי התוכנית שהוגדרה מראש, אבל אם - - -
מופיד מרעי
אתה אומר שאם יש שינוי צריך לעדכן אתכם, אבל אין שינוי.
והיב אחביש
כתוב בהחלטה: הפנייה למשרד האוצר - - -
קריאות
- - -
והיב אחביש
האמת – יישר כוח, אבל הסעיף הזה – אי אפשר לחלק את המבנה לשלבים. צריך לקיים ישיבה עם האוצר שההרשאות לתקציב, אם כבר יש לך חלוקה ואתה יודע לאיזה פרויקטים לתת, שנקבל - - -
היו"ר חמד עמאר
נציג משרד השיכון אמר דבר פשוט – ברגע שתגיעו להסכם ביניכם איפה מתחילים, אז הוא יכול לעשות את זה ב-2017 כבר, להקצות את הכסף.
יוסי חדד
אני אומר עוד פעם – זה מתחלק ל-5 שנים וזה התקציב שאני אקבל באוצר. אם תחליט שהמיליון וחצי הולכים לבית ג'אן, אז כל המיליון וחצי יילכו לבית ג'אן, הכל בהסכמה. לא צריכה להיות עם זה בעיה.
מופיד מרעי
אם - - - ליד לבנים, יש לך תקציב? שיהיה מראש לירכא, כי הוא לא יכול לבנות - - - לזה הוא התכוון.
קריאה
זה מחייב דיון במשרד האוצר, אני חושב.
היו"ר חמד עמאר
אני חושב שבנקודה הזו צריכים לקיים דיון מיוחד עם האוצר ולהגיע למצב של לפחות הקמת שלוחות ליד לבנים שלא ייארך 4 שנים ל-5 שנים. אנחנו לא מדברים פה על תקציב ענק. אנחנו מדברים על 5 מיליון שקל שאני חושב שהאוצר יכול לעשות את זה בשנה אחת ולבנות בית של 250 מ'.
אריאל יוצר
מה ההחלטה קבעה?
היו"ר חמד עמאר
ההחלטה קבעה לחלק את זה ל-4 שנים אבל להתחיל לבנות יד לבנים ב-4 שנים? אתה לא יכול לצאת למכרז.
והיב אחביש
יש סעיף בהחלטה שאומר שבפרויקט מתמשך אפשר לפנות לאוצר לקבל הרשאה לכל הפרויקט.
היו"ר חמד עמאר
אני מבקש שבנקודה הזו עם האוצר, עם משרד השיכון ועם פורום ראשי הרשויות דיון מיוחד בנושא, איך אנחנו מנצלים את הכסף לשנת 2017.
יוסי חדד
ברשותך – העברנו כבר 2.5 מיליון שקל. נשארו עוד 2.5 מיליון ל 2019-2018. אין שום בעיה, אני אומר עוד פעם. אם האוצר יידע להעביר לי את כל התקציב ב-2017, תקבל את כל התקציב ב-2017 על פי החלוקה, אבל אני בסוף מקבל את התקציב מהאוצר בחלוקה של 4 שנים.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, מהדיונים שאנחנו מקיימים כאן נראה שדברים פועלים, באמת – יוסי חדד וגם איה חיאדין נתנו נתונים, ועליהם לא היתה המון מחלוקת, אבל כמו שחברי והיב אומר, הבעיה שאתה אנחנו מתמודדים – ולכן הביקורת תופנה לאוצר, זה מדוע התקציב הזה, שמיועד לדרוזים, הוא כזה שהוא לא נכנס לבסיס התקציב, וצריך כל שנה לברר איפה הוא עומד, ויתרה מכך – ברגע שהוא לא בבסיס התקציב ישנה איזושהי תחושה שהתקציבים האלה הם טנטטיביים - יכולים להגיע ויכולים לא להגיע. לכן הדרישה היא באמת מאוד לגיטימית, ברורה וחד משמעית, שהיה וממשלת ישראל החליטה על תוכנית שמיועדת לעדה הדרוזית, הרי שזה יהיה כמו כל אזרח אחר במדינת ישראל. כל אזרח יודע שיש בתקציב המדינה סעיפים והכסף מועבר. מדוע? כי זה יוצר עכשיו את הרושם, כשזה לא בבסיס התקציב שיש כאן איזשהו צורך תקופתי של שתדלנות, שאתה צריך לבוא, ראשי הרשויות צריכים לבוא - - -
מופיד מרעי
אבל זה מה שקורה.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
- - - ואז זה ייתפס כדבר שמותנה בזכות, בחוק, ולא בחסד, שמופיד צריך לבוא לשר האוצר או מישהו אחר ולהגיד לו :אנא בטובך העבר לי את התקציבים. זה לא ראוי, זה לא נכון, וזה יחד שהוא לדעתי בעייתי.

עכשיו אני רוצה להראות – תראו, בכל סיעה של הקואליציה יש חבר כנסת דרוזי. צריכים להתאחד יחד ולהגיד – חברה', אנחנו לא בתוך הקואליציה אם הסיפור הזה לא נכנס בבסיס התקציב. יש את איוב קרא שמונה שלשום לשר. אז בבקשה, שיגיד - - -
קריאה
שלושה יש לנו.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
נכון, אכרם חסון, אצל כולנו, ואתה, אדוני. צריכה להיות עמדה נחרצת מצדכם לבוא ולומר – אנחנו חברי כנסת בקואליציה - -
קריאה
יש גם ברשימה המשותפת.
יוסי יונה (המחנה הציוני)
נכון. תראו איך אנשים שמקדמים אג'נדות סקטוריאליות בבית היהודי ובמקומות אחרים, תראו איך הם יודעים לעבוד טוב שכל גרוש שמגיע להם הוא בבסיס התקציב. אז סליחה, השולחן מתרעם על כך. לכן אני בא ואומר באופן חד משמעי: צריכה להיות פעילות. אנחנו, אני מדבר בשם סיעת המחנה הציוני – נתמוך בכל מהלך שיש בו משום קריאה לכך שהתוכנית למגזר הדרוזי תהיה חלק מתקציב המדינה. זה הדבר הכי נכון - - -
מופיד מרעי
איך אפשר לעשות את התיקון הזה?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
קודם כל, הדבר שאפשר לעשות אותו זה שסיעות הקואליציה - - - שעמאר יגיד לליברמן ואיוב קרא יגיד לביבי – תודה רבה על תפקיד השר, אדוני ראש הממשלה, ואכרם חסון יגיד לשר האוצר שלו - תודה, אדוני, על כך שאני ברשימה שלך, עכשיו אני רוצה בהמשך לפעילות שיתוף הפעולה שאתה מראה אכן שאתם נאמנים להצהרות שלכם ולרצון שלכם, שתכניסו את כל הנושא הזה של תקציבים לעדה הדרוזית לבסיס תקציב המדינה. זה פשוט.
והיב אחביש
האם אדוני מוכן להיות אחד המגישים של ההצעה הזו, אם נכין אותה?
יוסי יונה (המחנה הציוני)
בוודאי.
היו"ר חמד עמאר
אם הקשבת, אמרתי שהגשתי את ההצעה לפני פחות מחודש והיא הגיעה לוועדת השרים. משרד האוצר התנגד להכנסת תוכנית החומש לבסיס התקציב.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
למה התנגדו?
היו"ר חמד עמאר
תודה לנציג משרד השיכון. קיבלנו סקירה מעניינת ממך וגם ראשי הרשויות שיבחו אותך, זה מעיד על עבודה טובה שאתם עושים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
למה התנגדו? התחלת להגיד.
היו"ר חמד עמאר
התנגדו. הם טענו שיש תוכנית חומש. נשמע את זה ממשרד האוצר. הוא הגיע, הוא התאמץ להגיע עם נתונים. אני מקווה שנשמע נתונים מפתיעים. לפני כן נשמע את נציג משרד הרווחה. לפני שאתה מתחיל, לפי מה שרשום בתוכנית, יש לבינוי תשתיות ורווחה 80 מיליון שקל, 20 – ממקורות משרד הרווחה, 60 ממשרד האוצר. 4 מיליון שקל שהיו צריכים לעבור ב-2015 – אני רוצה לשמוע אם הם עברו עד 31.1.2016.

תגבור שירותי הרווחה – יש לך 50 מיליון שקל, 10 שקל רווחה, 40 מיליון משרד האוצר. שר האוצר אמור להעביר 10 מיליון שקל ב-2016, ואתם 2.5 מיליון. שיקום חברתי יש 16 מיליון שקל, 10 מיליון שקל בכל שנה משרד האוצר צריך להעביר. מרכז נעורים גם שייך לכם? אני מבין שלא שייך. אז נשמע אחר כך על מרכז נעורים, ממי שיכול לתת לי את הנתונים.

אני רוצה להתחיל בבינוי ותשתיות רווחה. לפי התוכנית שלפני צריכים לעבור ב-2016 28 מיליון שקל ועד 31.1. עוד 4 מיליון שקל. זה אומר 32 מיליון שקל עד 31.12.2016. האם הכסף עבר? וכמה עבר?
מונל אברהן
משרד הרווחה הקצה את כל ה-80 מיליון שקל מראש לכל היישובים. מאחר ואי אפשר לעשות בינוי כל שנה רבע מהתקציב, הקצנו את כל ה-80 מיליון שקל. עד היום, עד אמצע 2017 חילקנו מתוך הסכום של 80 מיליון שקל 49 מיליון שקל, זאת אומרת – 61% מהתקציב. לא סיימנו את כל ה-80 מיליון שקל לא באשמתנו. מספר יישובים עדיין לא הגיעו אלינו עם הדרישות שלנו. יש לנו עכשיו דיונים עד סוף השנה עם כל יתר היישובים. אני מקווה שעד סוף השנה אנחנו ננצל את כל התקציב ה-4 שנתי כך שנאפשר ליישובים הדרוזים להקים את הפרויקטים האלה, כי אם רבע מהתקציב יינתן רק בשנת 2019 אף אחד לא יוכל להקים פרויקטים במשך שנה. לכן לקחנו החלטה כזו והחלטנו מראש לתת את כל התקציב.
היו"ר חמד עמאר
מאיפה השגת 80 מיליון שקל?
מונל אברהן
התקציב שלנו, המשרד. אין לנו בעיה עם האוצר. מה שאנחנו מבקשים מהאוצר אנחנו מקבלים, אין לנו בעיה. היישובים לא נפגעו. כל יישוב יודע מה שהוא קיבל. חצי מהיישובים קיבלו כבר 100% מהתקציב. יתר היישובים עדיין - - - לאט לאט.
היו"ר חמד עמאר
תגבור שירותי רווחה?
מונל אברהן
זה לגבי הבינוי. לגבי יתר התחומים – יש נציגה שלנו שתסביר.
מעין ארד לוזיה
אני תקציבנית מחוז חיפה והצפון. התחלנו להפעיל כבר בשנת 2015 תוכניות, מהחלטה 2332. בכל שנה הפעלנו תוכניות בהיקפים של 5 מיליון שקלים. כעת אנחנו עובדים על פיתוח תוכניות בהיקף נוסף של כ-10 מיליון שקלים כאשר ערכנו הסכמים על כל היתרות שנשארו משנים קודמות על מנת לאפשר לגופים להשתמש בהם כבר בשנה הזו.
והיב אחביש
אבל תגידי, ב-2016 לא היה לכם כסף?
מעין ארד לוזיה
היו 5 מיליון שקלים.
היו"ר חמד עמאר
בתוכנית כתוב 12.5 מיליון שקל.
מעין ארד לוזיה
נכון. מתוך 12.5 מיליון הוקצו 5 מיליון שקלים. שאר הכספים היו לתוכניות הקמה. מאחר והתחלנו לעבוד בינואר 2016 על המשך התוכניות הכספים הנוספים, 7.5 מיליון שקלים – התחלנו באיזשהו תהליך של כתיבת תוכניות. זה לא משהו שאנחנו יכולים להחליט על מבנה ולהתחיל להקים אותו מיד.
והיב אחביש
כל התוכניות מאושרות מ-2015, 2016 לא היה להם כסף - - -
אריאל יוצר
לא היתה מוכנות לתוכנית.
והיב אחביש
לא, היו תוכניות מאושרות והכל – היא יודעת על מה אני מדבר – ואמרו לנו: המנכ"ל לא חתם. אחרי זה החליפו מנכ"ל ואחרי זה האוצר לא העביר לנו. לפני 3 שבועות היא אמרה – האוצר טרם העביר את הכסף. מה זה? מגיעים לוועדת הכספים והכל ורוד?
אריאל יוצר
זה המצב.
והיב אחביש
זה לא המצב, זה לא נכון.
היו"ר חמד עמאר
מה שאני מבין עכשיו, שמתוך 12.5 מיליון שקל שהיו אמורים להעביר ב-2016 עברו רק 5 מיליון שקל. אנחנו באמצע 2017. כמה עבר מ-2017?
והיב אחביש
תחדד את השאלה: מתי היא קיבלה מהאוצר את ה-7.5?
מעין ארד לוזיה
5 מיליון של התוכניות הועברו. 7.5 מיליון - -
והיב אחביש
מתי? אני שואל שאלה פשוטה: מתי?
מעין ארד לוזיה
- - הועברו בחודש אפריל.
והיב אחביש
איזה אפריל?
מעין ארד לוזיה
השנה. 2017.
והיב אחביש
16- 5 מיליון עברו באפריל 17. מתוך 12.
מעין ארד לוזיה
2016, 5 מיליון שקלים עברו במאי 16. 5 מיליון שקלים מתוך ה-12.5 מיליון תוקצבו בינוי 2015 לרשויות, במאי 2016 ובאפריל 2017. ה-5 מיליון שקלים. יש לנו 7.5 מיליון של תוכניות נוספות. הבשילו התוכניות רק בשנת 2017. ב-2016 לא עבדנו בכלל על הכספים האלה כי הם לא אושרו, עדיין.
והיב אחביש
סליחה שאני אומר לך – זה לא נכון. יש תוכניות מוסכמות עם אישורים של המשרדים שלכם, שאמרתם 10 פעמים: התקציב לא עבר, אחרי זה – המנכ"ל איננו - - -
היו"ר חמד עמאר
מה שהוא אומר שבשנת 2017 אתם אמורים להעביר 20 מיליון שקל למועצות המקומיות הדרוזיות. 7.5 על חשבון 2016 ועוד 12.5 מיליון על 2017.
מעין ארד לוזיה
התוכניות הן שנתיות. זאת אומרת שאנחנו מחכים ל-2017 לכספים מהאוצר בגין ה-7.5 מיליון שביקשנו, ומה שדיברנו - - -
קריאות
- - -
מעין ארד לוזיה
של 17. את הכספים של 16 – הוצאנו אליכם קול קורא והבטחנו - - -
והיב אחביש
מתי?
מעין ארד לוזיה
לפני 3 שבועות.
והיב אחביש
לפני 3 שבועות ל-2016.
מעין ארד לוזיה
נכון. 2016 – לא נוצלו תקציבים, לכן הוצאנו לכל הרשויות קול קורא על כך לניצול תקציבים נוסף. מאחר והתוכניות שלנו הן שנתיות- אנחנו לא יכולים להריץ את אותה תוכנית פעמיים בשנה אחת, הוצאנו קול קורא נוסף, כל הרשויות קיבלו לפני 3 שבועות עד למועד ההגשה, 18.6, יכולים להגיש לנו תוכניות נוספות לבקשה לניצול עוד בשנה זו.
היו"ר חמד עמאר
זה אומר שאתם מוכנים עם 20 מיליון שקל לשנת 2017?
מעין ארד לוזיה
במידה והאוצר יעבירו לנו - - -
והיב אחביש
אתה מדבר על רווחה? שנה שלמה בלי תוכניות ובשנה השנייה ניתן להם את שני התקציבים באותו זמן. איך אפשר? כאשר יש תוכניות מאושרות, בהגדרה שלהן.
היו"ר חמד עמאר
תגבור שירותי הרווחה – מה שאני מבין שעברו 5 מיליון שקל בשנת 2016 שחלק מהם עבר רק בשנת 2017.
מעין ארד לוזיה
אנחנו, התוכניות שלנו – שנתי 12.5 מיליון. 5 מיליון עברו ב-16 - --
היו"ר חמד עמאר
מתי עברו, במאי?
מעין ארד לוזיה
במאי, 2016.
היו"ר חמד עמאר
אמרת חלק במאי וחלק באפריל.
מעין ארד לוזיה
אפריל ב-2015. אנחנו העברנו לאורך שלושת השנים של התוכנית, כל שנה 5 מיליון.
היו"ר חמד עמאר
אני לא מדבר על 15. אני מדבר על תקציב של 12.5 מיליון שקל של 2016.
מעין ארד לוזיה
5 מיליון עברו.
והיב אחביש
מערבבים לך 2332 עם 595. זה לא נכון. זה לא נכון. פשוט משקרים אותנו.
אריאל יוצר
למה שהיא תשקר? מה, היא באה לפה, היא אומרת - - -
והיב אחביש
כן, כן. לפני 3 שבועות היא אמרה את זה. - - - טענת המנכ"ל למה הוא לא חתם, היא אמרה - - -
היו"ר חמד עמאר
שיקום חברתי. יש 16 מיליון שקל. צריך להעביר 4 מיליון שקל כל שנה.
מעין ארד לוזיה
להערכתי זה משרד הכלכלה. אני לא יודע אם יש להם נציג כאן.
קריאה
זה שיכון.
חמד עמאר
המשרד לביטחון פנים, עיר ללא אלימות.
והיב אחביש
אדוני היושב-ראש, אם בכל משרדי הממשלה היה אחד כמו מונל אברהם לא היינו פה היום.
גונן ירום
אני מנהל תחום בכיר "עיר ללא אלימות" במשרד לביטחון הפנים. אנחנו מתקצבים במסגרת החלטת הממשלה מ-2015 את כל הרשויות. זה מחולק אצלנו לשני סעיפים מרכזיים – אחד, זה ההפעלה השוטפת של התוכנית "עיר ללא אלימות" בכל הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות, כאשר אני יכול להגיד שכל הרשויות הדרוזיות שלא היו בתוכנית "עיר ללא אלימות" מכוח החלטת הממשלה הכנסנו אותם לתוך התוכנית כבר ב-2015, ולמעשה כולן פעילות בתוכנית. כל רשות מקבלת את ההתחייבות התקציבית לכל שנה, ובהתאם לביצוע מועבר אליה כסף בפועל.

החלק השני של התקציב זה תקציב לפרויקט הטכנולוגי. זה פרויקט רב שנתי וזה פרויקט תשתיתי מתמשך, למעשה, כאשר הכספים חויבו – לצורך העניין מ-2015 לכל הרשויות. גם פה, כל רשות מושכת את התקציב בהתאם לביצוע. מתקינה מצלמה, פורסת כבלים, מקימה תשתיות, מדווחת ומקבלת את התקציב מהמשרד.
היו"ר חמד עמאר
יש לך 22.5 מיליון תקציב לנושא הזה. היית צריך להעביר ב-2016 5,1 מיליון שקל. כמה עבר?
גונן ירום
6.1 אדוני, זה הנתון. כל התקציב מחויב לטובת הרשויות.
חמד עמאר
הכסף הועבר לרשויות?
גונן ירום
כשאתה אומר הועבר- אני עושה את ההבחנה: אני מחייב תקציב. זה אומר שאני נותן הרשאה לרשות, לצורך העניין – לדלית אל כרמל או עוספיא, אני משריין כמה מאות עלפי שקלים לפי החלוקה. התקציב הזה שייך לה. קיבלה אותו, אני משכתי אותו מהאוצר. ברגע שהרשות מתקינה מצלמה או פורסת מחשב או שמה תשתית – היא מגישה לי חשבונית ותוך שוטף פלוס - - -
היו"ר חמד עמאר
מתוך ה-6,1 כמה נוצלו עד עכשיו?
גונן ירום
זה מחולק לשניים. מבחינת התקציב השוטף – רובו נוצל באופן מלא.
היו"ר חמד עמאר
כמה זה, בכסף?
גונן ירום
אין לי פה את הנתונים.
היו"ר חמד עמאר
אתה מגיע לוועדת הכספים, תגיע עם נתונים מדויקים.
גונן ירום
אני אענה על השאלה. הניצול התקציבי כרגע ש "עיר ללא אלימות" ב-2016, לפני שסיכמנו את השנה, כי אנחנו עדיין - - -

אני אומר – מבחינת הפרויקט הטכנולוגי, בפרויקט הטכנולוגי היה לנו עיכוב בנושא של חברות הטכנולוגיה. רק בתחילת 2017 סיימנו מכרז מסגרת שדרכו הרשויות יכולות להקים את הפרויקטים. לכן, בנושא הטכנולוגי הניצול התעכב. למעשה עכשיו, ב-2017 הרשויות מבצעות ומתחילות להגיש דיווחים ולמשוך את התקציבים. בכל מקרה מבחינתנו – 100 אחוז מהתקציב שאושר לרשויות האלה שייך לרשויות. צריך להבין את זה. אף רשות פה לא מאבדת שקל ובעצם כל רשות שמבצעת ומדווחת בהתאם לעבודה שלה מול החברות שאנחנו העמדנו לרשות הרשויות, תוכל לקבל את התקציב באופן מלא. אנחנו ביצענו – כמו שאמרתי, המכרז הטכנולוגי שביצענו בעצם מאפשר לרשויות לקבל ליווי מקצועי של המשרד עם אותן חברות. בנוסף לחברות המתקינות יש לנו גם חברה - - -
היו"ר חמד עמאר
אם הרשויות יעמדו בדרישות שאתה מעלה לי עכשיו, שלא הצלחתי להבין מ-6.1 כמה הולך לטכנולוגי וכמה לפעולות אחרות, כי אין לך את הנתונים - - -
גונן ירום
יש לי את הנתונים. 2,2 הולך ליישום התוכניות בשוטף של "עיר ללא אלימות". השאר, כ-3,9 - - -
היו"ר חמד עמאר
כמה נוצל מ-3,9?
גונן ירום
רוב ה-3,9 עדיין ממתין לטובת הרשויות. אני אומר עוד פעם: הכסף הזה באופן מלא – משכנו אותו מהאוצר. מבחינתנו - - -
היו"ר חמד עמאר
גם של 17 כבר נמצא אצלכם?
גונן ירום
ודאי, ודאי. לנו אין בעיה, גם מ-2015, גם 2016 וגם 2017 – כל התקציבים מחויבים לטובת הרשויות. הרשויות לא הפסידו שקל בכל שנות התקציב האלה, בהתאם לביצוע - - -
היו"ר חמד עמאר
אז מה שאתה אומר שהכסף הוא תלוי בביצוע ברשויות.
גונן ירום
הוא תלוי בביצוע. הוא התעכב בגלל המכרז של המשרד, לא באשמת הרשויות. אנחנו יצאנו למכרז גדול, ואתה יודע, הליך מכרזי לפעמים נמשך המון זמן. אנחנו סיימנו אותו בתחילת 2017. קיבלנו אישור ממשרד הפנים לפטור לרשויות המקומיות כדי שיוכלו להשתמש במכרז במסגרת שלנו. יש לנו חברה נוספת שתלווה את הרשויות. יש רשויות שיש להן קושי להקים פרויקט טכנולוגי מורכב ולכן יש חברה שמסייעת לחברות שמתקשות. ילוו את הפרויקט גם בפיקוח, גם בבקרה, וגם בשלבי הביצוע השונים – התכנון ועד היישום, ולמעשה ב-2017 אנחנו צופים שזו תהיה שנה שבה כל הפרויקטים שהמתינו למכרז או לביצוע יתחילו להתקדם בצורה משמעותית ועם ההתקדמות הביצוע אנחנו נראה גם את הכספים מועברים לרשות.
היו"ר חמד עמאר
אני רוצה לשמוע את האוצר. היתה כאן נציגה של משרד החינוך שאמרה שב-27 בנובמבר, 2016 הועבר לה 27.5 מיליון שקל על חשבון 2016. בסוף השנה. איך היא יכולה לנצל תקציב של 2016? כאשר ממשלת ישראל מחליטה על תוכנית ומקצה ל-2016 תקציב היא רוצה שהוא יבוצע ב-2016, לא שהאוצר יעביר את הכסף בסוף 2016 ואז, בעצם, שהיא עד היום מבצעת והיא לא הספיקה לבצע אפילו חלק קטן מאותו תקציב, ועדיין לא העבירה הרשאות תקציביות ל-2017. כך שבעצם או שנה או שנתיים התוכנית לא תיושם, ואז אני אשב כאן או מישהו אחר יישב כאן בשנת 2020 ויגיד שהתוכנית של 2017 עדיין לא יושמה, אבל ממשלת ישראל החלטה בשנת 2016 על תוכנית חומש למגזר הדרוזי.

בנוסף שמענו גם את משרד הרווחה, ואתה היית נוכח כאן, שרק 5 מיליון שקל עברו, כאשר הממשלה החליטה על 12.5 מיליון שקל ל-2016. ה-7.5 – אני לא יודע איפה הלכו, למה לא הועברו, למה לא ביצעו אותם. זה אומר אותו הדבר, שה-12.5 מיליון שקל שאני אמור לבצע ב-2017 – אני לא אבצע אותם ב-17 כי רק עכשיו היא יוצאת עם קול קורא ל-7.5 מיליון שקל, וה-12.5 מיליון שקל לא ייצא הקול קורא, אני מבין.
והיב אחביש
גם אם לא תנצל אותם עד סוף השנה, הם לא יעברו לשנה הבאה.
היו"ר חמד עמאר
אז אנחנו רק בהתחלת הדיון, וטוב שהגעת. גם קיבלתי מהמ.מ.מ שהוא מתקשה מאוד, והנציג שלהם יושב כאן. הוא מתקשה מאוד לקבל מכם נתונים על ביצוע. חבל מאוד. גם אני ניסיתי, שלחתי מכתב בבקשה לקבל נתונים על הביצוע. אני מקווה שמשרד האוצר ישתף פעולה עם הכנסת, במיוחד עם המ.מ.מ שצריך לתת את הנתונים לחברי הכנסת, שיגיעו יותר מוכנים לוועדה. אתה יודע שכאשר אנחנו יושבים בוועדת הכספים אנחנו באמת מכינים את עצמנו לפני שאנחנו מגיעים לישיבה. אם אנחנו לא מצליחים לקבל את החומר מכם לפני, אז אני אבוא, אציג את התוכנית, ואחכה לתשובות שלכם כאן. חבל. הייתי רוצה לשמוע את התשובות לפני שהגעתי ואז אני מגיע יותר מוכן לוועדה.

על שתי הנקודות האלה אם אני יכול לקבל תשובה. שמענו את משרד הרווחה וגם ראשי רשויות שיבחו ואמרו שהוא עושה את העבודה, הוא מעביר את הכסף בזמן, אפילו את כל הכסף. אני חושב שמשרדים אחרים יכולים לעשות את זה, וזה לא תלוי בראשי רשויות. משרד הרווחה אומר – אני מעביר לראשי הרשויות והם צריכים לבצע.
אריאל יוצר
ביטחון הפנים שהלך, גם לא שמעתי עליו תלונות, ואני גם הייתי פה.
מופיד מרעי
עוד לא התייחסנו.
היו"ר חמד עמאר
לא התייחסו. ביטחון פנים הבנתי ש-4 מיליון שקל כמעט עדיין לא עברו לרשויות על 2016.
אריאל יוצר
לא, זה לא מה שהוא אמר.
היו"ר חמד עמאר
אמרתי שלא עברו. לא אמרתי מה הסיבה. עדיין לא עברו עד עכשיו.
אריאל יוצר
עברו, מבחינתו זה עבר.

ברשותכם, אני אתייחס. התוכנית למגזר הדרוזי עומדת על 2 מיליארד שקל בחומש, שהוא סכום חסר תקדים, גדול, משמעותי, שהמטרה שלו היא באמת לבצע ולייצר שינוי מהיסוד ביישובים הדרוזים ובחברה הדרוזית, ואנחנו היינו שותפים להחלטת הממשלה וגם עוקבים אחר היישום שלה, שותפים לביצוע שלה, מתקצבים אותה ככתבה וכלשונה. אני לא עסקתי בהחלטה אחת או שתיים. אין בעיניי הרבה דוגמאות לרמת יישום ולשיעורי ביצוע כמו שיש בהחלטה הזו.

דבר שני, מהזמן שאני יושב כאן, ויש לי גם את הנתונים לפני – קצבי הביצוע ושיעורי הביצוע להחלטה הזו כפי שהיא נכתבה ונקבעה ברמת התזרים שלה, הם מאוד מאוד גבוהים. אנחנו עוקבים אחרי זה ומתעסקים בזה, ואני חושב שאפשר היה לשמוע. אם לא שמעתם, אז על כל סעיף בהלטה אני יכול לתת סטטוס. לדעתי מהסתכלות מהירה, ואין לי בעיה לרדת סעיף סעיף, כ-90% מההחלטה הזו מבוצעת אחד לאחד.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
90%?
אריאל יוצר
לפחות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בלוח הזמנים המקורי?
אריאל יוצר
עכשיו בוא נדבר על לוח הזמנים וזה גם מתקשר לשאלה. קודם כל, באופן אינהרנטי, כל החלטה מורכבת מכסף של המשרד ומכסף מתוגבר שבו האוצר מתגבר. אז כל מה הוא כסף משרדי – נמצא בבסיס התקציב. אין על זה בכלל מחלוקת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
נכון.
אריאל יוצר
מדובר על חצי מיליארד שקל שאף אחד לא מתווכח – הוא נמצא בבסיס התקציב, זה כסף של המשרד והוא מוציא אותו.
היו"ר חמד עמאר
תפקידה של התוכנית - - - לא תפקידה לדון כמה בבסיס התקציב ומה לא בבסיס התקציב.
אריאל יוצר
אמת. אני אני חושב שזו שאלה לא רבלנטית בכלל אנבל אני מוכל לענות עליה.
והיב אחביש
אם אנחנו עכשיו ביוני, 2017, שיגיד לנו האדון המכובד – כמה העברת ל-2017. אם תגיד לי למי העברת, אני אשלח לך תעודת הערכה.
היו"ר חמד עמאר
אחד התפקידים שלנו זה לסגור פערים בין המצב הקיים ולהרים את המצב. אז מביאים כסף תוספתי וזה מה שהאוצר עושה עכשיו. אנחנו מדברים על כסף תוספתי. אני לא מדבר על בסיס התקציב. איפה זה עומד עם כסף תוספתי.
אריאל יוצר
אני אסביר את המדיניות: כסף תוספתי שבו יש בשנה מסוימת בתחילת השנה 100% ודאות שהכסף יוצא, והוא לא מותנה בשום דבר, נכנס פנימה, מתוקצב. אין על זה שום מחלוקת, אפשר לבדוק את זה. לדוגמה – כסף שהולך כתקציב שוטף לרשויות המקומיות ממשרד הפנים 200 מיליון שקל – תוקצב, הגיע, אין עליו שום מחלוקת, שום עוררין, לא לכם, לא לי ולא למשרד הפנים. הכסף הזה הוא כסף שהולך ללא התניות. מאחר והוא הולך ללא התניות גם אין שום ספק לגבי הביצוע שלו. הוא לא מותנה בשום פעולה שמחייבת את המשרד למשהו, ולא מותנה בשום פעולה שמחייבת את הרשות במשהו, ולכן אין טעם, מבחינתי, להגיד – רגע, אולי הוא לא יבוצע. אני שם אותו, אני גם לא חושב שמישהו כאן – ואני, במקרה, מתקצב את השלטון המקומי – מישהו כאן מראשי הרשויות יגיד שאת הכסף לשוטף הוא לא קיבל, לא ראה והוא עוכב.

את מה שאני אומר אני אומר באופן גורף: התקציב לא מהווה חסם לביצוע, בכלום. יכול להיות שמדובר בתקציב שהוא בשולי שוליים, אבל בכלום, בפעולות שהן ודאיות. בפעולות שהן לא ודאיות, שמצריכות פעולה של הרשות – תכנון, מכרז, פעולות ביצוע מקדימות – אני חושב שזה דבר ראוי, בסיסי, ומחויבותנו הבסיסית להגיד: לכשתבצע את הפעולות, מבחינתי – חודש לפני שאתה מסיים לבצע את הפעולות – תפנה - - -
והיב אחביש
זו פגיעה באינטליגנציה.
אריאל יוצר
אתה יכול לא לקבל את זה.
והיב אחביש
עכשיו היה נציג משרד החינוך. הוא אומר לך: 27 מיליון שקל בינוי, לא העברת שקל. תענה לו.
היו"ר חמד עמאר
תן לו לסיים, והיב, ואחרי זה אני אתן לכם לדבר, ראשי רשויות.
אריאל יוצר
עכשיו היה נציג המשרד לביטחון פנים והסביר הרשאה מהאוצר לחייב את כל הכסף, ולא הוציא את כולו - - -
והיב אחביש
תענה על השאלה שלי. תענה
היו"ר חמד עמאר
והיב, והיב.
והיב אחביש
תגיד לי כמה העברת.
היו"ר חמד עמאר
ניתן לו לסיים ואחר כך תדבר - - -
אריאל יוצר
מה לעשות שהתשובות הן פה, לשמחתי - -
והיב אחביש
אז תן לי תשובה.
היו"ר חמד עמאר
והיב, והיב. בוא נקיים דיון. בוא נשמע את האוצר.
והיב אחביש
יש לי שאלה פשוטה: כמה האוצר העביר מתקציב 17. יגיד לי כל משרד כמה העביר. אני רוצה לבדוק. כי אני פונה למשרדים והם אומרים לי – לא העבירו.
אריאל יוצר
לא שמעתי אפילו משרד אחד - -
והיב אחביש
הנה, עכשיו משרד החינוך אמר לך.
אריאל יוצר
- - לא הייתי בקטע של החינוך, אני יכול לבדוק את זה.
אריאל יוצר
אז תגיד לי כמה העברת לחינוך. תגיד לי מה אתם, כרשויות, לא ביצעתם, כדי - - -
והיב אחביש
אני אגיד לך.27.5 מיליון שקל של בינוי משרד החינוך – לא הגיע. 35 מיליון שקל של משרד החקלאות – שקל לא הגיע. 15 מיליון שקל - - -
היו"ר חמד עמאר
והיב, והיב. אם אתה רוצה שנקיים את הדיון ככה, בוא תצעק כמה שאתה רוצה, ואז אנחנו נצא החוצה אחרי זה ונלך. אנחנו רוצים אנחנו רוצים להגיע לתוצאה, בסוף. הבאנו את האוצר, ולהגיד לכם את האמת – ביקשתי את תמיר, וידאנו שהוא מגיע, חיכינו שהוא יגיע, כי אני רוצה לשמוע את האוצר. אני שמעתי את משרד החינוך שהעבירב-27 בנובמבר. שמענו כולנו ש-27 מיליון שקל עברו ב-27 בנובמבר, רק הגיע הכסף למשרד החינוך. אנחנו רוצים לשמוע את האוצר בדיוק מה קורה עכשיו עם התוכנית.
קריאות
- - -
אריאל יוצר
מה לעשות שהתשובות אולי מסתדרות עם הניסיון לייצר איזושהי אווירה בדיון - - -
קריאות
- - -
והיב אחביש
לא, לא. להפך. אני רוצה אווירה חיובית. אני רוצה תוצאה טובה.
אריאל יוצר
אני חושב שנתתי תשובות מצוינות, ואני אומר עוד פעם: הבדיקות שאנחנו עשיתי בשנת 2016 עד סופה – ההחלטה מבוצעת בשיעורים מאוד מאוד גבוהים, ובשנת 2017 – צעדים שבהם יש בתחילת השנה ודאות של 100%, אין עליהם שום התנייה – הכסף מתוקצב בתחילת השנה. נתתי דוגמה שעליה 200 מיליון שקל – לרשויות המקומיות, לשלטון המקומי נתנו את כל הכסף. כסף קטן, מה שנקרא. עובדה שהכסף עובר, עובדה שנציגת הרווחה פה הסבירה בדיוק מה היא מתקצבת ומה היא לא מתקצבת, מה היא דורשת מהאוצר ובאיזה תנאים, ומה היא לא דורשת. אם יש משהו, תוכנית שהיא עוד לא בשלה להעביר את הכסף, אז היא לא מבקשת את זה, וזה בסדר גמור. אתם כחברי כנסת אמורים לדרוש ממני לא להשכיב כסף סתם, שאין לו יכולת להתבצע. ברגע שיש לו יכולת לצאת לביצוע הוא יוצא, והתקציב לא מהווה חסם.

עוד מילה – בדיוק את אותו הדבר אמר נציג הבט"פ. הוא אמר: אני קיבלתי אישור לחייב את כל הכסף ולהגיד לרשויות המקומיות : צאו לעבודה. ברגע שהם מסיימים את התנאים שהם צריכים לעשות, הכסף גם עובר אליהם. עכשיו לנושא החינוך. אני לא מכיר באופן פרטני את נושא - - -
והיב אחביש
למה? תסתכל ב - - -
אריאל יוצר
רק רגע.
היו"ר חמד עמאר
אחרי זה, אחרי שהוא יסיים.
והיב אחביש
יש לך נתונים, תגיד. תעביר לי - - - 2017 - - -
אריאל יוצר
אני אגיד לך על 2016.
היו"ר חמד עמאר
אני אגיד לך מה אמרה נציגת האוצר. היא אמרה ש-27 מיליון שקל שהאוצר היה אמור להעביר להם ב-2016 עברו אליה ב-27 בנובמבר, 2016.
אריאל יוצר
למה? כי לא רצו להעביר? נשמע לי מאוד תמוה. אתה יודע מה? אני אבדוק. אני לא חושב שזה סתם. לא נראה לי, בשום פנים ואופן.
היו"ר חמד עמאר
זה מה שאמרה לי נציגת משרד האוצר.
והיב אחביש
גם לה אתה לא - - -
אריאל יוצר
אני לא שמעתי אותה, בניגוד אליך.
והיב אחביש
כולם שמעו אותה. היא אמרה: ב-27 לנובמבר קיבלתי את הכסף של 27.5 מיליון - - -
אריאל יוצר
אולי היא לא דרשה אותו עד ה-27 בנובמבר?
קריאות
- - - בדיון הזה איזו אמירה לא נכונה - - - ומה לעשות שזה לא המצב?
היו"ר חמד עמאר
היא אמרה עוד דבר - שהרשאות לשנת 2017, עוד לא מדברים על זה. אנחנו מדברים על שנת 2017 כשאנחנו ביוני. חצי שנה. כשאני מדבר על 2016 – אין לי ביצוע בכלל, כי עכשיו היא אמרה שיצא קול קורא למלגות שיחולקו באוגוסט על 2016. אז אני אוכל שנה כאן, לפחות, אם לא שנתיים.
אריאל יוצר
אני מבקש, למען הפרוטוקול ולמען ההבנה של מי שיושב כאן. שים רגע בצד את נושא החינוך, מיד אתייחס אליו. מהבדיקה שאני עשיתי, הביצוע בהחלטה הזו הוא מאוד מאוד גבוה.
מופיד מרעי
מה זה גבוה? אתה יכול להגיד את זה באחוזים? אתה יכול להגיד את זה בסכום? שנדע על מה מדובר.
אריאל יוצר
כן. כן: תכנים, פדגוגיה ותגבור פעילות חינוכית – בשנת 2016, 27.5 מיליון שקל. סטטוס של שנת 2016- תוקצב במלואו, מבוצע לפי תוכנית עבודה מפורטת של הגורמים המקצועיים במשרד החינוך - - -
והיב אחביש
שקל אחד לא בוצע ב-16.
אריאל יוצר
מה זה בוצע? אני תקצבתי.
והיב אחביש
אני אומר לך – תקצבת בנובמבר.
אריאל יוצר
אני לא אחראי על להעביר את הכסף מהאוצר לרשות. אני אחראי לתקצב.
היו"ר חמד עמאר
היא דיברה שהכסף הגיע אליה ב-28. מה שאני מבקש – קודם כל - - -
והיב אחביש
אדוני היושב-ראש, אנחנו נחזיר את התלמידים של י"ב שכבר בגרו את בית הספר, נגיד להם: נחזיר אתכם לספסל הלימודים, ניתן לכם את התגבור.
היו"ר חמד עמאר
ראשי הרשויות יש להם טענות קשות. כשהוא אומר לך שהתקציב של 2016 מתקבל בסוף נובמבר, הוא לא יכול לבצע שום דבר. משרד החינוך מקבל את זה בסוף השנה ואומר לך – אני גם לא יכול לבצע שום דבר, ואני לא ביצעתי שום דבר ב-2016. סימן שכל שנת 2016, שקל אחד לא נוצל.
אריאל יוצר
אני אומר עוד פעם – שימו בצד את נושא החינוך, אני אבדוק אותו. אני מכיר אחרת. אני מכיר בשנת 2016 שהנייר הזה מוכן עוד לדיון מאז, הרבה לפני ה-27 בנובמבר. אני מכיר שתוקצב במלואו - - -
היו"ר חמד עמאר
מתי תוקצב?
אריאל יוצר
אני אבדוק, תאריך מדויק. זה אחד.

שתיים, נשים בצד את נושא החינוך, כי בו, עכשיו - - - אני אבדוק אותו - - -
היו"ר חמד עמאר
מבחינתי זה הנושא הכי חשוב.
אריאל יוצר
הכי חשוב, אבל בשנת 2016 בלבד יש 400 מליון שקל. 27 מיליון של זה ה-5% בערך מזה. האם 400 מיליון שקל שהם למיטב ידיעתי מתוקצבים, עובדים, מועברים – האם על זה אפשר לסכם שזה עובר כמו שצריך? כי לפחות מהדברים ששמעתי כאן - - -
באין קבלן
אני ראש מועצה אזורית בית ג'אן. אני אומר כך – כל עוד לא מקבלים - - - אתה לא יכול לתכנן. בלי הרשאה תקציבית ראש רשות לא יכול לצאת - - -
אריאל יוצר
אבל הוא אמר לך שהוא נתן הרשאה תקציבית. נציג הבט"פ אמר: נתתי הרשאה תקציבית.
מופיד מרעי
אבל אתה נדבקת לבט"פ. יש עוד דברים אחרים.
אריאל יוצר
מה? מה? תגידו מה.
באין קבלן
- - - את הכסף הם לא נתנו.
אריאל יוצר
למה הם לא נתנו?
באין קבלן
כי הכסף מועבר אליהם. זה מה שהם אומרים.
אריאל יוצר
אבל לי כתוב אחרת. שהכסף ניתן. אני רוצה שנציגי המשרדים ידברו, אני תקצבתי אותם.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
קודם כל אני בחלט מעריך את המאמצים שראשי הרשויות משקיעים. אני רואה אותם כל הזמן כאן. אני יכול להגיד לך, אריאל – אם המצב היה טוב הם לא היו מגיעים. אני גם רואה את הכעס והתסכול, אז כנראה האופטימיות שלך סותרת את מה שקורה במציאות.
אריאל יוצר
זה הסטטוס שיש.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אז אני אומר לך. האופטימיות, הייתי מקווה שבאמת היא במקומה. אתה מדבר על 90%, אתה שומע את הכעס ואת התסכול, אז כנראה שיש כאן משהו בעייתי בהתנהלות.

אני לא חושב שראשי הרשויות צריכים לחכות עד הדיון המהיר של ועדת הכספים כדי שנגיע למשא ומתן הזה על הפרטים האלה. יש משהו בליווי של יישום התוכנית שלדעתח הוא פגום, וכנראה הוא בעיקר ביחס עם משרד האוצר. הרפרנט צריך אולי לבקר בוועד ראשי הרשויות פעם בשלשה חודשים, לעבור על התוכנית, לעבור על המספרים, לראות איך זה מתקדם. למה לא עושים את זה? התחושה שלי היא שמה שצריך לעשות כדי להתגבר על הפער הזה זה בדיוק בעניין היישום. אולי אחת המסקנות צריכה להיות שלא נחכה עוד חצי שנה. הדיון הבא לא יהיה לפני חצי שנה. אז פשוט להקים ועדה כזו - - -
מופיד מרעי
יש מנהלת, מנהלת חוקית.
היו"ר חמד עמאר
אני רוצה לשמוע את משרד התיירות, כי שמעתי טענות קשות על משרד התיירות.
ואיל כיוף
אני מנהל אגף תיירות כפרית במשרד התיירות. ההחלטה מדברת על 56 מיליון שקל ל-4 שנים, תקצוב שנתי של 14 מיליון, 11 מיליון נוספים ועוד 3 מיליון מתקציב המשרד.

ב-2016 חייבנו 12,730,000 שקל, כש-11,700,000 מתוך זה – לתשתיות תיירותיות-ציבוריות ביישובים. פה אני מודה כבר שיש בעיה עם גוף הביצוע שלנו. אנחנו מחייבים את התקציב, מעבירים - - -עבודה לגוף הביצוע, וזה לא יוצא לפועל. אני בקשר עם ראשי המועצות, מכיר את המועקה שלהם וזו בעיה שאנחנו מנסים לפתור.
היו"ר חמד עמאר
החסם נמצא אצלכם, במשרד התיירות?
ואיל כיוף
החסם נמצא בגוף הביצוע של משרד התיירות. אנחנו עכשיו פנינו - - - עכשיו עשיתי אפילו שיחת טלפון כדי לוודא שזה יוצא לפועל בקרוב – לרשות לפיתוח הגליל, שהם יואילו בטובם להיות הגוף המבצע את משרד התיירות בפרויקטים האלה. עדיין זה כרוך בעוד החלטות.
מופיד מרעי
זה תקציבים שעומדים 3 ו-4 ואפילו 5 שנים, חברים.
והיב אחביש
מ-2016 מדברים על ההחלה הזו.
ואיל כיוף
אתה קיבלת את הכסף של 16. קיבלנו אותו, עשינו פנייה תקציבית בתחילת 2016, קיבלנו אותו לקראת אמצע 16. אנחנו מקבלים כל שנה מהאוצר 11 - - -
והיב אחביש
האם חילקת את הכסף ליישובים?
ואיל כיוף
זה מה שאני אומר - - -
והיב אחביש
על הנייר הדרוזים קיבלו את הכסף לתיירות.
היו"ר חמד עמאר
הנושא שהכסף עבר ממשרד האוצר למשרד התיירות. כאן הבעיה שלנו היא במשרד התיירות. מה שאני מבין שיש חסם במשרד התיירות. יש לי כסף והוקצה כסף. מתי אני אתחיל לראות אותו ביישובים?
ואיל כיוף
מגיעות בקשות מהיישובים, אנחנו דנים בכל הבקשות, מתקצבים את הבקשות שמוצאים אותם עם פוטנציאל תיירותי ומעבירים את ההזמנה לביצוע לגוף ביצוע. שם אכן יש בעיה.
היו"ר חמד עמאר
גוף הביצוע זה אתם?
ואיל כיוף
זה החמ"ת – החברה הממשלתית לתיירות.
קריאות
- - -
ואיל כיוף
2017 – פרסמנו חוזר מנכ"ל. קיבלנו בקשות ב-34 מיליון שקל. אנחנו צריכים לדון בבקשות האלה, לטייב את התקציב לרשויות ואני מקווה מאוד שיהיה לנו עד אז גוף ביצוע לנתב אליו את ההזמנות לביצוע.

בנוסף לזה פרסמנו חוזר מנכ"ל לפני חודש ליזמים ביישובים הדרוזים. כל יזם שרוצה להקים יחידות אירוח יכול לקבל מענק מנהלי של 24%. אנחנו מתחילים לקבל את הבקשות ולזה אין גוף ביצוע, אז אנחנו מבצעים ולא אמורה להיות עם זה בעיה.
היו"ר חמד עמאר
לנושא המיתוג אתם אחראים?
ואיל כיוף
אנחנו משקיעים כל שנה מיליון שקל, השנה השקענו בזה מיליון שקל ב "כפר ביקרתם" – בפסטיבלים שהיו ברוב היישובים. זה כסף שהוצאנו כבר. השנה הוצאנו מיליון שקל, זה המיליון הנוסף מעבר ל-11 של התשתיות. רואים את זה ביישובים. רואים את הפסטיבלים, את תנועת התיירים שנכנסת, אנחנו אפילו מתקצבים מורי דרך בחינם כדי ללוות את התיירים שפוקדים את היישובים. מהבחינה הזו אנחנו מיישמים את ההחלטה, למעט, לצערי, התשתיות, שאני גם מחכה לתשובות לראות איך אנחנו מתגברים על העניין של - - -
מופיד מרעי
למה אי אפשר להעביר את התקציב לרשויות, שהרשויות יהיו הגוף ביצוע? כי גופי הביצוע של משרד התיירות הם אלה שמטרפדים את כל הנושא.
ואיל כיוף
זה גם אחד מהנושאים ש - - -
והיב אחביש
מי אמור להחליט אם מעבירים את זה - - -
קריאות
- - -
היו"ר חמד עמאר
הכסף מהאוצר יצא. ברגע שהכסף מהאוצר יצא, זה נמצא במשרד התיירות. זו החלטה של שר התיירות.
והיב אחביש
האוצר מתנגד שהכסף יעבור ישירות למועצות. הנה, תשאל את האוצר מי מתנגד.
ואיל כיוף
כל החלטה אחרת להעביר את הכסף – כרוכה, אכן, באישור האוצר.
היו"ר חמד עמאר
יצאה פנייה ממשרד התיירות למשרד האוצר להעביר את הכסף ישירות למועצות?
ואיל כיוף
לא. יצאה קריאה לראות אם אנחנו יכולים לקחת גוף ביצוע אחר ואם לא גוף ביצוע אחר – אז להעביר לרשויות. כל האופציות האלה עכשיו נדונות מול האוצר לראות איך אנחנו באמת יכולים - - -
היו"ר חמד עמאר
אני מקווה שנקבל תשובות בנושא. בבקשה, משרד החקלאות.
והיב אחביש
תשאל אותו עוד פעם מי התנגד, הוא יגיד לך שהחשב התנגד. עוד שיטה איך לא להוציא את הכסף.
סיון ינקוביץ'
אני מנהלת אגף תקציבים במשרד החקלאות. על פי ההחלטה האמורה לטפל ב-3 סעיפים שונים, אחד מהם זה דרכים חקלאיות, בשנת 2016 חויבו 2.4 מיליון לטובת הנושא הזה. בשנת 2017 צפויים להיות מחויבים עוד כ-4 מיליון שקל לטובת הנושא של דרכים חקלאיות.

נושא של תיעול פנימי ביישובים – מדובר פה על תקציב של 35 מיליון שקל ובהחלטה משותפת של מנכ"ל משרד החקלאות ומנכ"ל המשרד לשיתוף פעולה אזורי הוחלט שהנושא הזה יועבר ממשרד החקלאות למשרד לשיתוף פעולה אזורי משום שאין למשרד החקלאות ידע מקצועי ויתרון יחסי של תפעול של ניקוז בתוך יישובים. התקציב הזה זה תקציב שנמצא במשרד החקלאות ואנחנו הגשנו פנייה למשרד האוצר יחד עם המשרד לשיתוף פעולה אזורי להעביר את התקציב הזה אליהם כדי שהם יוכלו - - -
היו"ר חמד עמאר
בעצם ב-2016 לא בוצע - - -
סיון ינקוביץ'
ב-2016 לא בוצע שום דבר, והתקציבים של 16 ו-17 ביחד יועברו השנה למשרד לשיתוף פעולה אזורי.
היו"ר חמד עמאר
כמה התקציב?
סיון ינקוביץ'
זה חצי מ-35, זה 17.5 מיליון שקל לשנתיים יועברו השנה למשרד לשיתוף פעולה אזורי והנושא של ניקוז בנחלים ותעלות אזוריות זה נושא שמתוקצב ב-15 מיליון שקל לשלוש שנים. ב-2016 לא בוצע כלום וב-2017 יבוצע 10 מיליון שקל, על שתי השנים. כבר פורסם קול קורא, הגיעו הבקשות, עכשיו הם בהליכי שיפוט, וכתבי אישור ייצאו בשבועות הקרובים לאחר סיום הליכי השיפוט.
מופיד מרעי
זה מותנה בהשתתפות הרשות ב-50%.
והיב אחביש
ב-20%.
היו"ר חמד עמאר
אז בשני הסעיפים, בעצם, לא הועבר אפילו שקל אחד עדיין, ל-2016, לנושא הניקוז והנושא של תיעול פנימי.
סיון ינקוביץ'
לא הועבר לרשויות.
היו"ר חמד עמאר
ודרכים חקלאיות – כמה עבר?
קריאות
- - -
היו"ר חמד עמאר
דרכים חקלאיות – כמה הושקע ב-2106 מתוך ה-2.4?
סיון ינקוביץ'
2,4 זה מה שבוצע ב-2016, זה כתבי אישור שיצאו. הרשויות צריכות לבצע את הדרכים החקלאיות ואז מגישים דוחות ביצוע והמשרד משלם. כתבי אישור יצאו בסכום של 2,4 מיליון - - -
היו"ר חמד עמאר
מתוך כמה, של 2016?
סיון ינקוביץ'
מתוך 3.
היו"ר חמד עמאר
ו-4 ל-2017 יצא משהו או עדיין לא יצא?
סיון ינקוביץ'
לא, הוגשו כבר הבקשות, זה בהליכי בידוק של בדיקה של מהנדסים, וזה יבוצע בזמן הקרוב.
מופיד מרעי
יש פה בעיה טכנית וחשוב לציין אותה כאן. בנושא של דרכים חקלאיות. הם דורשים היתר כשמרבית היישובים נמצאים - - - הם דורשים היתר. מחייבים אותנו בהיתר. שמרבית הדרכים שלנו חוצות שטחי שיפוט של מועצות אזוריות ושל שמורות הטבע, יוצא כאן מצב של win win – אנחנו לא מצליחים להביא היתר, לא עומדים בקול קורא, הם לא נותנים כלום ואנחנו לא מפתחים דרכים. זו האמת.
והיב אחביש
65 מיליון שקל במשרד החקלאות, יש הרשאות ל-2,4 מיליון שקל. זו העובדה. אין נתונים אחרים.
אדי בית הזבדי
שלום לכולם. משרד האנרגיה הצטרף לפרויקט ב-2016. ביוני-יולי כבר היינו מוכנים. היה צורך לבצע סקר אנרגיה בכל יישוב, ועם תום הסקר לקבל את המסקנות, להגיש בקשה לאישור הפרויקט, ואנחנו נאשר. לדאבוני רק בתחילת השנה הזו - - - הכסף עבר כבר, הוא נמצא במשרד הפנים ואפשר כבר לנצל אותו. לדאבוני רק בתחילת השנה הזו, משהו בסביבות חודש ינואר-פברואר התחילו לבצע סקרים. יש כאלה שעדיין בתהליך. עם 6 יישובים אין שום קשר, אני יכול למנות לך אותם ואחר כך לתת לך סיכום. 6 יישובים - - -
היו"ר חמד עמאר
אז תעביר את זה לוועדה, בבקשה.
אדי בית הזבדי
5 יישובים ביצעו סקר אנרגיה והגישו בקשות בשבוע שעבר לביצוע פרויקט. אני, בשבוע הבא אהיה אצלם. יש עוד 2 יישובים שביצעו סקר אנרגיה, אבל הם לא הגישו שום בקשה. אני, אגב, כתבתי לכולם.
היו"ר חמד עמאר
הם מקבלים תקציב על סקר אנרגיה?
אדי בית הזבדי
זה חלק מהתקציב הזה.
היו"ר חמד עמאר
הם צריכים לצאת ואחרי זה יקבלו את הכסף.
אדי בית הזבדי
אני חייב לציין שאני כמעט כל חודשיים כותב תזכורת לראשי רשויות.
והיב אחביש
אז תגיד לו מה הקשיים. תגיד לו שחייבו אותנו ב-50% matching.
אדי בית הזבדי
אבל ה-matching הזה נפתר יחד עם משרד הפנים.
והיב אחביש
לא כתוב בהחלטה matching. כתבו לנו – אתה רוצה לקבל שקל? אתה חייב לגייס שקל.
אדי בית הזבדי
אני אומר לך – דרך משרד הפנים, אנחנו סגרנו את זה.
מופיד מרעי
אבל משרד הפנים לא נותן, מה זה משנה?
והיב אחביש
אבל משרד הפנים – את כל תקציב 2017 עדיין לא נתן לנו. איך אני יכול לקחת?
אדי בית הזבדי
בכל אופן, 6 מיליון שקלים, 3 כבר נמצאים אצל משרד הפנים ו-3 יועברו בזמן הקרוב. מזה לא תוקצב כמעט כלום, חוץ מכפר קמה, שהם סיימו את הפרויקט וקיבלו מאיתנו מחצית המענק, ומחצית הם יקבלו בהמשך. אני מאוד מאוד מקווה שהיישובים ישכילו לנצל את הכסף הזה, כי אם אני מבין נכון הפרויקט הוא רק לשנתיים.
הדר וינטר גולן
אני מאגף אסטרטגיה ממשרד הכלכלה. יש לנו בעצם שני נושאים מרכזיים בטיפול במסגרת ההחלטה. הראשון זה תמיכה בעסקים קטנים ובינוניים, באמצעות - - - וגם מרכז עסקים שיוקם כמו בירכא. בסך הכל בהחלטה זה 10.5 מיליון שקלים. ב-2016 הניצול התקציבי הוא של 3.6 מיליון. כלומר- יש ביצוע מעל לתכנון בגלל דרישה שבאה מהשטח. מבחינה תקציבית אין בעיה, כל התקציבים הועברו, גם ב-2017, כאשר הפעילות השוטפת גם השנה מתבצעת מעבר למתוכנן, ותמשיך להתבצע. זה באמת עובד טוב, גם מבחינת שיווקים, גם מבחינת כמות היזמים ובעלי העסקים שטופלו וגם הקורסים שהתבצעו – הכל מתבצע שם מעל למתוכנן.

הנושא השני זה פיתוח של אזורי תעשייה. יש שם 4 סעיפים מרכזיים. האחד – תכנון וביצוע של עבודות פיתוח וגם הרחבה של אזורי תעשייה קיימים. ב-2016 בוצעו 20 מיליון שקלים, שזה כולל גם תמיכה ב-3 מנהלות של אזורי תעשייה, גם בירכא, בג'וליס ובכסרא-סמיע. ב-2015 היו 15 מיליון שקלים בביצוע, והתכנוןל-2017 זה 20 מיליון שקלים.
היו"ר חמד עמאר
הכסף –מתי הוער אליכם, מהאוצר?
בסאם נטור
הועבר. כל הכסף שהושקע הועבר. 15,16,17 – הועבר אלינו והוא נמצא עכשיו. כל יישוב יודע כמה קיבל.
היו"ר חמד עמאר
לפני שנציג האוצר ייצא, יש נקודה חשובה, לפני שהאוצר יוצא – נושא החינוך. נושא החינוך מאוד חשוב לנו. אנחנו לא יכולים להגיע למצב שתקציב משרד החינוך לא יועבר. שמענו את זה גם ממשרד הרווחה. גם 7.5 מיליון שקל של 2016 גם לא עבר.
אריאל יוצר
אני אבדוק את שתי הסוגיות האלה.
בסאם נטור
רק בקשה מנציג האוצר. יש בסעיף 1 בהחלטת הממשלה על אזורי התעשייה, מה שנקרא – תשתיות נילוות. אנחנו התקדמנו עם כמה אזורי תעשייה ויש לנו עכשיו רשימה של 20 מיליון שקל שאנחנו אמורים לדרוש אותם – כסף שאנחנו מושכים אותו לפי התקדמות אזורי התעשייה. הרשימה הזו הועברה למג'יד ואנחנו מצפים למפגש משולש - - -
היו"ר חמד עמאר
זה תשתיות תומכות ב-58 מיליון שקל.
בסאם נטור
אז מהם אנחנו מבקשים השנה - - -
היו"ר חמד עמאר
כמה קיבלתם מהכסף הזה?
בסאם נטור
עכשיו אנחנו מבקשים 20 מיליון שקל בנוסף ל - - - כי זה על פי התקדמות של אזורי תעשייה. יש טבלה שהועברה למג'יד.
מופיד מרעי
אני רוצה להגיד משהו לאוצר. איך אנחנו בכלל הגענו לכל הבלבול? יושבים כאן הרבה אנשים ברמה הכי גבוהה, וכולם מבולבלים מתוכנית החומש. אנחנו שומעים כאן שיש תוכנית חומש, 2 מיליארד שקל כדי לגשר על הפערים במגזר הדרוזי. אנחנו לא מצליחים לדעת מה השוטף, כלומר, איפה השוטף. כמעט כל המשרדים לוקחים את השוטף שצריכים לתת אותו ליישובים הדרוזים ומעמיסים אותו על תוכנית החומש. אף אחד לא אומר לנו את הדלתא בין השוטף ובין תוכנית החומש. זה מבלבל את כולנו. אז הוא מדבר על תקציבים שהם עוברים, על תקציבים שהם בשוטף, שאמורים לקבל אותם עם תוכנית חומש או בלי תוכנית חומש, אלה דברים שצריך לקבל. נציג שר האור לא ידע להגיד לנו מבחינת ניצול תוכנית החומש, ומפה נובע הבלבול. זה הצליח לבלבל את כולנו.

אנחנו ישבנו לפני חודש בחוף התמרים יחד עם המנהלת שקמה, יחד עם כל משרדי הממשלה. אדוני היושב ראש, כל נציג משרד ממשלתי בא והציג את הנתונים שלו. גם אז וגם אחרי אנחנו עדיין לא מצליחים להבין באמת מה הגיע לנו ומה לא. הנתונים שלנו מדברים על ניצול מינימלי של תוכנית החומש. אני לוקח לדוגמה את חורפיש – 10%. מדברים אתי פה על ניצול גבוה. בחורפיש, לדוגמה, זה 14 מיליון שקל מתוך נתח תקציבי של 60 ומשהו שצריך להגיע. הבלבול הזה נוצר בגלל דבר אחד, בגלל סיבה אחת שנאמרה פה קודם על ידי והיב. כל עוד תוכנית החומש לא מופיע ביסוד התקציב כנתח תוספתי, אנחנו נמשיך לרדוף אחרי מוסדות הממשלה כדי לקבל את הכסף. אני מקווה מחברי הוועדה. נאמר כאן על תיקון חוק. אם תקום יוזמה של תיקון חוק תקציב המדינה על מנת לקבע את תוכנית החומש של המגזר הדרוזי בתוך תקציב המדינה, אנחנו לשם צריכים לכוון, אחרת נמשיך להתרוצץ מהצפון לירושלים. הצעתי בתחילת הדרך, ככה, בהזדמנות – תעשו את הדיונים האלה, ואני מזמין את ועדת הכספים, תבואו ותראו את הדברים בשטח. מה אמר נציג משרד האוצר, ואני מכבד את מה שהוא אמר? – שינוי מהיסוד בכפרים הדרוזים. אין שינוי ביסוד בכפרים הדרוזים. אלה העובדות, אלה העובדות שבשטח. 2 מיליארד שקל יכולים לעשות לנו שינוי מהיסוד. הבעיה היא ש-2 מיליארד השקל האלה התפזרו.
היו"ר חמד עמאר
אני אחדד את השאלה שלו, ואני רוצה לשמוע ממך תשובה – כשאנחנו מדברים על 2 מיליארד שקל של תוכנית חומש, ניקח את משרד החינוך שמדבר על 17.5 מיליון שקל שזה מקורות של משרד החינוך, ו-27.5 מקורות של האוצר. האם ה-17.5 מיליון שקל של משרד החינוך הם תקציב תוספתי של משרד החינוך - - -
מופיד מרעי
ממש לא. זו בדיוק הבעיה.
היו"ר חמד עמאר
אז בעצם, כשאנחנו מדברים על 2 מיליארד אנחנו יכולים להוריד את כל הבסיס התקציבי - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זה נשאר 700 מיליון. זה אולי, אולי.
היו"ר חמד עמאר
בואו נשמע את האוצר.
אריאל יוצר
אומרים למשרד – הממשלה אומרת – עכשיו אתה, משרד ממשלתי, קח מהמקורות שיש לך. חלקך הוא X. אתה מביא - - -
היו"ר חמד עמאר
ואם לא היתה לי תוכנית. 17.5 מיליון שקל היו נמצאים בתוך - - -
אריאל יוצר
לא. את זה אתה אומר. אני לא אמרתי את זה. אמרתי שהמשרד לוקח את המקורות שלו ומשקיע אותם ביישובים הדרוזים.
היו"ר חמד עמאר
השאלה שלי – אותו יישוב דרוזי - - -
אריאל יוצר
אתה שואל את זה האם הוא שם את זה בנוסף על מה שיש לו – אז צריך לשאול.
קריאות
- - -
אריאל יוצר
תראה. יש דברים שמשרד החינוך נותן מכוח חובה לכל בית ספר. זה לא קשור אם יש תוכנית. ברור שהוא לא סופר את זה בתוך ה-17.5. על כל בית ספר משרד החינוך מחויב להשתתף ב-85%. ברור שזה לא חלק מה-17.5. איך הוא תגבר את התוכנית ממקורותיו? אני בטח לא אמור או יכול לענות את זה. הוא צריך לבוא ולהודיע.
היו"ר חמד עמאר
אם אתה יכול לתת לנו תשובה, ככה נבין יותר טוב את תוכנית החומש. תודה רבה לך.
מופיד מרעי
אני הייתי מבקש לפחות שתיתן לו שבוע היו כדי שיכין - - -
היו"ר חמד עמאר
אני ביקשתי ממנו, אנחנו נקבל את הנייר שיש לו, הוא יעביר את זה לוועדת החינוך. יש לו נייר מסודר של כל ה - - - הוא יעביר את זה לוועדת הכספים ונקבל את זה ממנו.

אני רוצה לשמוע את נציגי משרדי הממשלה שהגיעו. אני רוצה לשמוע את משרד הבריאות, בבקשה.
עמאר רשרש
לנו יש 14.2 מיליון. 12 הולכים לבנייה ו-2 הולכים - - -השיטה שבה אנחנו עובדים, אנחנו נותנים לרשות לבנות את המבנים. - - - תחנה לבריאות המשפחה. סיכמנו אתם כל אחד כמה כסף הוא יקבל. כל ה-9 האלה התחילו לתכנן, 7 סיימו. אנחנו בתהליך של חתימה על חוזה אתם. כרגע שתי רשויות לא עשו כלום. דיברנו אתם בשבוע שעבר בפגישה שהיתה בעכו. אני מקווה שהם יסיימו. מבחינתי אין לי בעיה של כסף, יותר מ-50% מהכסף נמצא אצלנו בתקציב וברגע שיחתמו עם הרשות על ההסכם נוכל - - -
והיב אחביש
אין בעיות.
היו"ר חמד עמאר
אין בעיות עם משרד הבריאות.
עאמר רשרש
היקף התוכנית לתשתיות העירוניות – 175 מיליון שקל. בכל שנה 35 מיליון שקל, פרוס ל-5 שנים. בשנה הראשונה תוקצבו פרויקטים וחויבו בסך 38 מיליון שקל במקום 35 מיליון ב-2016. לגבי 2017 אנחנו נמצאים בתהליך עכשיו של תכנון הפרויקטים. אנחנו בסך הכל עובדים בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות. הפרויקטים מתואמים לפי סדר עדיפות, ואנחנו מתכננים עכשיו את הפרויקטים מתוך כוונה לתקצב את זה ולחייב את זה כבר בחודשים הקרובים.
היו"ר חמד עמאר
האוצר, מתי העביר לכם את הכסף של 2016?
עאמר רשרש
זה הגיע באמצע השנה. כל התקציב של 2016 בוצע, אפילו מעבר לזה. לא ביצוע, חיוב.
היו"ר חמד עמאר
מתי יבוצע הכסף של 2016?
עאמר רשרש
2017.
היו"ר חמד עמאר
ואז אנחנו כמו בכל המשרדים - - -
עאמר רשרש
אבל מה שהחשוב זה החיוב. ברגע שהפרויקט מחויב, הביצוע שלו זה עניין של - - -
והיב אחביש
האוטו יכול לנסוע על כביש מחויב. אין בעיה.
היו"ר חמד עמאר
אבל עצם העובדה ש - - -אני יודע, אני מכיר את זה, החיוב הוא המשמעותי. למה התעכבנו בתחילת הביצוע של הפרויקטים?
עאמר רשרש
ברגע שיש את החיוב אז אפשר להוציא צו. בלי זה אתה לא יכול.
היו"ר חמד עמאר
ועל 2017 יש לנו כבר תקציב?
עאמר רשרש
2017 אנחנו היינו אמורים לקבל, עוד לא קיבלנו. אמורים לקבל בשבועות הקרובים.
היו"ר חמד עמאר
יש העברה תקציבית, או עדיין לא?
עאמר רשרש
היתה פנייה.
והיב אחביש
איך אתה יודע? איך אתה יודע שבשבועות הקרובים תקבל אותו?
עאמר רשרש
כי היתה פנייה - - -
היו"ר חמד עמאר
אם היתה פנייה תקציבית זה צריך להופיע אצלנו, בוועדת הכספים. נכון?
באין קבלן
יורד 46% מהתקציב לחברות זכייניות של משרד התחבורה והמועצות לא - - -אנחנו מבקשים שהתקציבים יינתנו לרשויות על מנת - - -עשינו את זה בעבר. כל מועצה שעושה, עושה פי 3 ממה שחברה זכיינית עושה.
היו"ר חמד עמאר
לפי מה שידוע לי – אני לא יודע אם השתנו דברים. מועצה שיכולה לבצע, יכולה לקבל את הכסף. או שאני טועה.
עאמר רשרש
לא. הביצוע הוא ב-100% דרך חברות מנהלות. רשויות בודדות שקיבלו אישור לבצע באופן עצמאי, בית ג'אן היתה אחת מהן בשני פרויקטים – משלמים - - - 10%.
והיב אחביש
אנחנו מוכן לשלם את ה-10%.
באין קבלן
כולנו מוכנים לשלם את ה-10%.
היו"ר חמד עמאר
היתה פנייה של פורום ראשי הרשויות למשרד התחבורה שהנושא יתחיל לעבור דרככם?
עאמר רשרש
היתה פנייה פרטנית בדיונים עם חלק מראשי הרשויות. הם העלו את זה והנושא נמצא בבחינת משרד התחבורה.
היו"ר חמד עמאר
נציג משרד הפנים? אין נציג.
מגיד מסאלחה
לא דיברתם על נושא תעסוקה.
היו"ר חמד עמאר
אני רוצה לשמוע גם על מרכז נעורים. אני רוצה לשמוע על הפרויקט הזה ואני רוצה לשמוע על העבודה של המנהלת.
מגיד מסאלחה
קודם כל, את הסעיף של תעסוקה – נדמה ליש יש שם 34 מיליון שקל. זה תקציב רציני שאפשר לממש אותו בקלות, יחסית. נושא מרכז נעורים זה בטיפול של נגב וגליל היום. אני יכול להעביר לך במייל עדכון סטטוס של מה שקורה בנעורים. זה פרויקט של חינוך בלתי פורמלי ביישובים דרך גוף שנקרא "מרכזי נעורים", סביב 10 מיליון שקל בשנה. אני יכול להעביר לך מצגת שהיתה לנו לפני שבועיים בוועדת ההיגוי של הפרויקט הזה.
מופיד מרעי
וזה תקציב שלא מועבר לרשויות. זה ישירות לפרויקט וזה חייב להיות דרך הרשויות.
מגיד מסאלחה
אני לא רוצה להיכנס לדיון על זה.
היו"ר חמד עמאר
פשוט עברתי על ה- - - וכתוב שם למרכז נעורים – 10 מיליון שקל כל שנה.
מגיד מסאלחה
בגדול, המנהלת כרגע בשלבי הקמה. אני העובד היחיד כרגע במנהלת. אני כל המנהלת. אני המנהלת והמנהלת זה אני.
היו"ר חמד עמאר
אני שמעתי שהוקמה מנהלת ושהיא מלווה את התוכניות. מה היא אמורה לעשות?
מגיד מסאלחה
מודל ההפעלה שלה הוא בדומה לרשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי, אם אתה מכיר. זה ללוות את הפעילות הממשלתית ביישובים, אבל זה לא התפקיד היחידי שלה. גם צריך לחשוב ברמה האסטרטגית איפה אנחנו רוצים לראות את הקו הזה של היישובים הדרוזים בעוד 10-5 שנים, הן ברמה הכלכלית והן ברמה ה - - - . זה הייעוד של המנהלת.

בקשר להחלטת ממשלה 959 – אני, כשנכנסתי לתפקיד באופן רשמי בתחילת פברואר, רציתי לראות איזושהי תמונת מצב. עד שכל הטיפול עבר ממשרד רוה"מ למשרד לשיתוף פעולה אזורי זה לקח זמן. בזמן הזה היה בלבול גם במשרדי ממשלה וגם בשטח בקרב ראשי רשויות. למעשה, היום, אחרי שמיפינו תמונת מצב יש פה איזשהו delay של שנה בביצוע. זה בא לידי ביטוי בטענות המוצדקות של בעיקר ראשי רשויות שאומרים – תוקצבנו בנובמבר 2016 על 2016.

עשינו כנס לפני 3 שבועות כדי להבהיר את התמונה ולייצר שקיפות. יש לנו עוד הרבה עבודה בנשוא הזה. אני חושב שהתפקיד שלנו כמנהלת, היום – אנחנו צריכים להתמקד בכל מיני חסמים שמונעים ביצוע בפועל של הכסף. יש כל הזמן בלבול במושגים. כשמשרד ממשלתי אומר "נוצל", האדם הפשוט חושב שהעבודה בוצעה, נסלל כביש. כשמשרדי ממשלה אומרים "נוצל" זה אומר שהם פתחו הרשאה להתחייב. ההרשאה הזו יכולה להתבצע בפועל רק עוד 10 שנים. התפקיד שלנו כמנהלת, בעיניי, לבוא ובאמת למצוא פתרונות יחד עם הרשויות המקומיות, יחד עם אגף תקציבים, איך אנחנו באמת מזרזים את הביצוע בפועל של הכסף הזה. זה אחד.

שתיים, יש פה חסמים. ישב פה נציג משרד התשתיות. כל הנושא של ה - - - הוא כלכלי פרופר. כל מועצה מקומית צריכה לקחת - - -
היו"ר חמד עמאר
אתה שומע שראש רשות אומר שצריך matching של 50%, ואנחנו יודעים - - - אז איך יבצעו את זה?
מגיד מסאלחה
אתה צודק. אז אני נותן את זה כדוגמה. זה פרויקט שכל ראש רשות ייקח בשתי ידיים כי זה חוסך - - בתקציב, בהוצאות החשמל שהוא משלם. אבל מה? אני גיליתי את זה רק בכנס, שרשות מקומית צריכה לשלם 50% matching על תקציב פיתוח שהיא צריכה לקבל. אני חושב שפה המנהלת צריכה להיכנס ולמצוא את הפתרונות מול משרד הפנים ומול הרשויות או להוריד ב-matching הזה או לקחת חלק מהתקציבים. זה, בגדול, התפקיד של המנהלת. חשוב שאנשים שיידעו – המנהלת היא הכתובת ליישום החלטת הממשלה הזו. בסדר?
והיב אחביש
עוד פעם. תגיד להם – בהחלטת הממשלה לא מוזכר matching. מאיפה הביאו לנו את זה? אתה יודע למה הביאו? כדי להכשיל את התוכנית.
היו"ר חמד עמאר
תודה רבה.

להגיד לכם את האמת – ישבתי כאן ויצאתי המום. קודם כל, האוצר בא ומציג נתונים על הנייר, אבל כשאתה בודק ונכנס לדברים אתה מבין שב-28 לנובמבר, 2016 עבר תקציב של משרד החינוך וכשאתה יושב עם משרד התחבורה ואומר- יש הרשאה התחייבותית של 38 מיליון שקל על 2016 ובעצם ביצוע אפס ב-2016.

לכן אני קודם כל קורא לשר האוצר. שמעתי אותו מעל דוכן הכנסת כשהוא אמר שתוכנית החומש למגזר הדרוזי היא בבסיס התקציב. גם שמענו את זה באופן ברור מנציג האוצר שאנחנו לא בבסיס התקציב וגם מבדיקה שאנחנו עושים – אנחנו לא בבסיס התקציב. בוא נכניס תקציב תוספתי למגזר הדרוזי לבסיס התקציב, שלא יעבור בנובמבר, אלא יעבור בינואר-פברואר לרשויות ולמשרדים לביצוע.

דבר שני, אני מנסה לקבל פירוט. גם נציג המ.מ.מ של הכנסת מנסה, על ביצוע - -
מגיד מסאלחה
הם לא היו בקשר אתנו.
היו"ר חמד עמאר
- - תוכנית החומש. אנחנו לא הצלחנו לקבל את הפירוט. אני קורא למשרד האוצר להעביר לנו את הפירוט. הוא בא והחזיק אותו בידו ואמר שזו הפתעה של ביצוע. אני מבקש גם להוציא מכתב רשמי שוועדת הכספים תקבל פירוט מהאוצר על ביצוע של שנת 2016 ועל ביצוע של 2017 – איפה אנחנו עומדים.
והיב אחביש
אם מעבירים לך בדצמבר יגידו לך – העברנו באותה שנה.
היו"ר חמד עמאר
אנחנו רוצים לקבל פירוט על העברות של 2016 – פירוט מתי עבר.
מופיד מרעי
עזוב אותך מ-16. תתמקד ב-17. תגיד כמה העברת ב-17.
היו"ר חמד עמאר
אני מסכם את הדיון, זה מה שיונח בפני הכנסת. אני יודע ואתה יודע שב-2017 לא הועבר אף לא שקל אחד לשום משרד ממשלתי, חוץ מאשר משרד הרווחה, חוץ מאשר - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אז נבקש העברות מיידית ל-2017.
מופיד מרעי
נבקש גם שיעלה בכנסת שכל התוכנית תהיה תוספתית, שלא יעמיסו את התוכנית הזו על השוטף.
היו"ר חמד עמאר
זו המטרה, שזה יהיה תוספתי.
מופיד מרעי
אבל הם לא נותנים תוספתי.
היו"ר חמד עמאר
בשביל זה קראנו להכניס את זה לבסיס.

דבר שלישי שאני רוצה – לקרוא למשרד התחבורה. משרד התחבורה מתוקצב בהרבה תקציבים בתוכנית החומש. ראשי הרשויות עומדים כאן וכבר עשו את זה וביצעו את הפרויקטים בעצמם. אני קורא למשרד התחבורה ושר התחבורה לאפשר לראשי הרשויות הדרוזיות לבצע את הפרויקטים בעצמם. למה שתהיה חברה מנהלת בדרך, כי מה שנטען על ידי ראשי הרשויות – שבדרך יורד 40% מהתקציב לחברות מנהליות. למה שהאזרח הפשוט לא ייהנה מאותה תוכנית?

דבר אחרון, אני קורא למשרד התיירות ושר התיירות. הבעיה אצלכם היא שאין לכם חברת ביצוע. בואו נעביר את התקציבים לרשויות שהם יבצעו את הפרויקטים של משרד התיירות. אתם לא מצליחים לבצע את זה ואתם מודים בפני הוועדה. תעבירו את התקציבים למועצות ושהן יבצעו. אני מבקש לקיים דיון המשך לדיון הזה. שיהיה מעקב רבעוני.
באין קבלן
צריך להדגיש בעניין הכסף התוספתי את ה - - - של המשרדים. יש משרדים כמו משרד הרווחה שהוא נותן כסף גם מהתקציב שלו לרשויות. ואז במשרד החינוך, תוכנית של 45 מיליון שקל ו- 17.5 מילי שקל – אף שקל אנחנו לא מקבלים. ה-27.5 מיליון שקל התוספתי אנחנו מקבלים 60-50% מהכסף ושאר הכסף, אף אחד לא - - -
והיב אחביש
פשוט כדור. בועטים בנו מפינה לפינה.
היו"ר חמד עמאר
טוב שעשינו את הדיון הזה. הבנו איפה אנחנו עומדים. אני מודה לכם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:59.

קוד המקור של הנתונים