ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 05/06/2017

קשיים בהעברת נתוני כרטיס רב קו, בשינוי מעמדו של נוסע

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 101

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, י"א בסיון התשע"ז (05 ביוני 2017), שעה 14:04
סדר היום
קשיים בהעברת נתוני כרטיס רב קו, בשינוי מעמדו של נוסע
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
יער אמיר - מנהל הפורום, פורום התחבורה הציבורית

אליהו יצחק - מוזמנים נוספים

שלומית עמוס - מנהלת אגף תעריפים וכרטוס, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

יפעת סולל - עו"ד, יועצת משפטית, כן לזקן

גיל יעקב - מנכ"ל 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית

יער אמיר - מנהל פורום התחבורה הציבורית

אליהו יצחק - פעיל חברתי

סטיבן יעקב לוי - שדלן/ית (אימפקט (ל.א.ב) בע"מ), מייצג/ת את סיטיפס
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינוח-קואולמן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

קשיים בהעברת נתוני כרטיס רב קו, בשינוי מעמדו של נוסע
היו"ר ישראל אייכלר
שלום לכולם. היום יום שני, י"א בסיון התשע"ז, ה-5 ביוני 2017 ואני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה לפניות הציבור. על סדר היום קשיים בהעברת נתוני כרטיס רב קו, בשינוי מעמדו של נוסע. קיבלנו פנייה בנושא הזה. רק נתמצת ולא נדבר על כל הנושא.

הוועדה מתכנסת בעקבות פניות של אזרחים ותיקים שפנו לוועדה בטענה שהגיעו לגיל אזרח ותיק והיו צריכים לשנות את הסטטוס בכרטיס הרב קו שלהם, הכרטיס לא מתעדכן ולדבריהם תחולת הכרטיס, הערך הצבור בו, לא מופיעה במכונת התיקוף. זאת אומרת, הם מפסידים פעמיים.

ברשותכם, אני אומר משהו שעכשיו למדתי. כתוב במשנה מרבה נכסים מרבה דאגה. יש הלכה בערב פסח שאדם שלא מכר את החמץ, אחרי שהגיעה השעה השישית, החמץ כבר אינו שלו אבל עדיין ברשותו מבחינת האחריות שהוא מחזיק חמץ עד שהוא לא מוכר אותו או עד שהוא לא מבער אותו. למעשה החמץ כבר לא שלו כי אסור לו לאכול חמץ אחרי שש שעות אבל עדיין הוא נושא באחריות לעבירה הזאת. אותו הדבר, מרבה נכסים מרבה דאגה. יש לו הרבה נכסים אבל מה הוא יכול לעשות אתם? הוא יאכל את הבניינים? הוא יבלע את המכוניות או את הספינות שבים שיש לו? את המטוסים שלו? הוא לא יכול יותר מלאכול מה שיש על השולחן וקצת לשתות וקצת לישון. אם כן, לשם מה הוא צריך את כל הנכסים? הוא מרבה דאגה. הוא צריך לדאוג. שני אנשים יושבים ואוכלים ארוחת ערב – סלט, חביתה, ירקות, לחם. יושבים עם המשפחה. אחד נהנה ומספר ושואל את הילדים מה נשמע, איך היה, האישה מספרת מי עושה חתונה וכולי, והשני לא מסוגל לאכול. האישה שואלת אותו למה הוא לא אוכל, היא הכינה לו, והוא אומר לה ששלוש ספינות עם סחורה טבעו לו היום בים. נשארו לו עוד שלוש ספינות. היהודי השני, אין לו אפילו ספינה אחת בים עם סחורה אבל הוא אוכל ונהנה עם המשפחה. זה מרבה נכסים מכסה דאגה.
יפעת סולל
גם פישמן חושב כך.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא כבר אחרי. אני מדבר על האנשים שחושבים שעוד יש להם. למה נזכרתי בזה? כי אדם הופך לקשיש, מגיעה לו הנחה. מתברר שאת ההנחה הוא לא קיבל אבל את הערך הצבור הוא הפסיד.
שלומית עמוס
לא, הוא לא הפסיד. הוא צריך ללכת למרכז.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא לא יכול לנסוע עם זה. לא הולכים עם זה למכולת. אגב, שאלתי מישהו והתפלאתי על עצמי שאני שואל את השאלה. מישהו הגיע לגיל שישים – גם אני עברתי את גיל שישים אבל אני לא צריך אוטובוס – וצריך אוטובוס. הוא אמר לי שהוא לא יכול לקבל אבל נדמה לי שאשתי כן קיבלה.
שלומית עמוס
אישה מגיל שישים וגבר מגיל 65.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה הגברים עם האפליה הזאת? אמרתי לו שכנראה שגבר שונה. הוא אמר לי שזה לא נכון.

בסדר. יש לנו תשובה. גבר בגיל 65. לדברי הפונים מכשיר התיקוף לא מזהה את הסטטוס החדש של הנוסע ועליו להגיע בעצמו לעמדת ההנפקה של כרטיס הרב קו עם כל הבירוקרטיה שכרוכה בכך, למרות שיש כסף צבור בכרטיס.

משרד התחבורה אמר שהוא מודע לבעיה. יחד עם זאת ציין כי קיבלו פניות מעטות בנושא לגבי אובדן היתרה. משרד התחבורה מחייב את הנוסעים הוותיקים להגיע למרכז השירות ולא מחייב זאת במעבר מנוסע נוער לנוסע בוגר.
שלומית עמוס
יש כאן שני נושאים. פניתם גם בעקבות פניות של נוער שמגיע לגיל 18 או שנסתיימה שנת הלימודים, עולה לאוטובוס ולא יכול להשתמש בכרטיס כי הפרופיל כבר לא בתוקף. זה נושא אחד שהוא בעייתי כי הילד בלי כסף וצריך לרדת מהאוטובוס. הנושא השני הוא כאשר אזרח בוגר מגיע לגיל של אזרח ותיק, מגיעה לו הנחה ובעצם נשארת לו יתרה בפרופיל הרגיל וגם הוא לא יכול להשתמש בה. מצד שני הוא עדיין לא מקבל את ההנחה של האזרח הוותיק עד שהוא לא מגיע למרכז שירות.

היו"ר ישראל אייכלר

אם כבר לקחת את רשות הדיבור, תעני לנו ותפתרי לנו את שתי הבעיות.
שלומית עמוס
לגבי אזרחים ותיקים, אנחנו כרגע בפיתוח כדי שהפרופיל של האזרח הוותיק יתעדכן להם אוטומטית בלי להגיע למרכז שירות אבל את הסכום שנצבר להם בפרופיל של הבוגר, הם עדיין יצטרכו להגיע למרכז שירות כדי לשחרר אותו. אי אפשר טכנולוגית לעשות את זה מרחוק כי חייבים מגע עם הכרטיס. אלה מכונות התיקוף שקיימות היום. אין לנו דרך להתמודד עם זה. טכנולוגית זה לא אפשרי אבל היתרה לא הולכת לאיבוד. היא נשמרת בכרטיס של הנוסע וכשהוא מגיע לעמדת שירות - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
למה הוא צריך להגיע למרכז השירות?
היו"ר ישראל אייכלר
את מדברת על אדם קשיש.
שלומית עמוס
כרגע על קשיש. כן.
שלומית אבינוח-קואולמן
למה הוא צריך להגיע למרכז שירות?
שלומית עמוס
אם יש לו כסף בפרופיל של הבוגר, כדי לשחרר את היתרה לפרופיל הוותיק ולקבל יותר כסף, כי ותיק מקבל חמישים אחוזי הנחה, הוא יהיה חייב להגיע למרכז שירות אבל הכסף לא הולך לאיבוד אלא נשמר לו בכרטיס.
היו"ר ישראל אייכלר
את יודעת שללכת למרכז שירות על חמישים שקלים, אני הייתי אומר לכל קשיש, אם הוא לא עני מרוד, שלא ילך. המונית לשם ובחזרה תעלה לו יותר.
גיל יעקב
והזמן.
היו"ר ישראל אייכלר
הזמן, מילא. הוא כבר פנסיונר אולי. באמת, מה זה מבחינה טכנולוגית לא יכולים? אני בגיל שכבר לא כל כך טוב עם טכנולוגיה אבל יש לי עוזר שפתאום נכנס לפלאפון שלי. שאלתי אותו איך הוא נכנס והוא אמר לי שהיום אפשר להיכנס. הוא אמר שאני יכול לבלום אותו אבל כל זמן שלא בלמתי אותו, הוא נכנס. איך אי אפשר להיכנס למחשוב?
שלומית עמוס
כדי שזה יהיה על הכרטיס עצמו בפרופיל החדש, אני חייבת מגע עם הכרטיס עצמו. אנחנו לקראת מערכת חדשה שתהיה בכלל בלי כרטיסים, אבל זה לא לנושא עכשיו.
היו"ר ישראל אייכלר
מה קורה בעולם בעניין הזה? אני יודע שבריטניה חלוצה בנושא. מה קורה שם?
שלומית עמוס
עוד מעט לא יהיו כרטיסים. יהיה אפשר לתקף עם כרטיס אשראי או עם סלולרי.
גיל יעקב
הטכנולוגיה של הרב קו קיימת בעולם בעשרות רבות של מדינות.
היו"ר ישראל אייכלר
מה קורה שם?
גיל יעקב
מה שקורה למשל בבריטניה, בעצם בן אדם יכול לעשות פעולות עם הכרטיס שלו בכל מכולת, בכל סופר אפילו הכי קטן.
היו"ר ישראל אייכלר
קונים שם את הכרטיסים, ליד התחנות.
גיל יעקב
כן. יש פריסה מאוד מאוד רחבה שבן אדם יכול בשכונה שלו, באזור שלו, לבצע את הפעולות. בישראל לא מצאו לנכון לעשות את הפריסה הזאת לטובת הציבור וכרגע העמדות היחידות שיש הן בדרך כלל בתחנות מרכזיות.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לך הצעה מעשית מה לעשות?
גיל יעקב
כן. הטכנולוגיה של הרב קו גם מאפשרת לבצע דרך האינטרנט כל מיני פעולות ודרך הסלולר אבל עדיין לא פתחו את האופציה - זה משהו שמשרד התחבורה צריך לאפשר אותו – להשתמש ברב קו, גם באמצעים של אינטרנט וסלולר ולאפשר לרשתות מסחר שונות שפרוסות להכניס מכשירים כאלה שיכולים בעצם לעשות בהם שימוש.

אני גם רוצה להתריע בפניך אדוני היושב ראש, אני יודע שאתה מעורב בנושא החקיקה של כרטיס חכם, שבעצם משרד התחבורה הולך עכשיו למהלך של חקיקה שעלול לקבע את המצב הקיים עם כרטיס הרב קו בזמן שבעולם, כמו שכבר ציינתם נכון, עוברים לטכנולוגיה אחרת שהכסף לא נמצא על הכרטיס אלא הוא בעצם נמצא על חשבון ענן, כמו בכרטיס אשראי. הרי לכרטיס אשראי אין עליו כסף אלא זה רק כרטיס לצורך זיהוי והכסף מתנהל בחשבון ענן.

נחנו גם מתריעים מפני החקיקה שבעצם מנסה להדביק.
היו"ר ישראל אייכלר
החכם כבר הזדקן. כשאני הגשתי את הצעת הכרטיס החכם, הייתי חבר בוועדת הכלכלה, עברו כמה שנים טובות. מי שהיה היושב ראש היה כרמל שאמה ואז אמרה לי היועצת המשפטית של הוועדה שהכרטיס הוא בלתי חוקי כי עוד לא הסדרנו את הדברים. עכשיו אתה מספר לי שהכרטיס החכם כבר לא אקטואלי. זה רעיון מה שאתה אומר, אבל לא לבטל את הדברים.
גיל יעקב
לא לבטל. לאפשר את המעבר.
היו"ר ישראל אייכלר
להוסיף. למה לא עושים את מה שהוא אומר באינטרנט?
שלומית עמוס
לדעתי זה לא מגביל. כרגע הם חייבים להסדיר את זה והם מסדירים את זה אבל זה לא מגביל כניסה של אמצעים אחרים.
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר לטפל ברב קו באינטרנט?
יער אמיר
פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות. יש היום שני מוצרים בשוק שמאפשרים את הפעילות, גם באמצעות הסלולר וגם באמצעות האינטרנט על כרטיס הרב קו. כרגע הם מאפשרים רק רכישה והטענה. זאת אומרת, רק לרכוש חוזים בהתאם לפרופיל שמותאם בכרטיס. אנחנו מאוד רצינו לפתח מרכז שירות וירטואלי שיאפשר גם מתן שירות.
היו"ר ישראל אייכלר
ועדכון הגיל?
יער אמיר
עדכון גיל וכן הלאה. הבעיה שזה דורש תקציב לא קטן כי צריך לפתח את הטכנולוגיה הזאת לשליטה מרחוק.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל למה אתם. למה לא משרד התחבורה? אתם מוכנים להשתתף במימון?
יער אמיר
אף אחד לא מוכן לעזור לנו.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל למה אתם? משרד התחבורה צריך לעשות את זה.
גיל יעקב
יש סכנה שאם המפעילים יעשו את זה, זה יהיה אותו מצב שבעצם גרם לבעיה. כל מפעיל פיתח לעצמו את הטכנולוגיה ואז היה צריך פרויקט מיוחד כדי לסנכרן את הדברים.
יער אמיר
הטכנולוגיה היום משותפת לכולם.
גיל יעקב
היום, אבל לקח לא מעט שנים להפוך אותה לכזאת.
היו"ר ישראל אייכלר
אני הגשתי הצעת חוק על מרכז שירות של משרד התחבורה. הלך משרד התחבורה ועשה מזה חוק. שילבתי את החוק שלו בחוק שלו. בחוק הזה, מה הבעיה שמשרד התחבורה ישלם לאנשים שלו שיעדכנו את הרב קו באופן שאדם יוכל להיכנס ולעדכן את הגיל שלו ואם הגיל שלו מתאים לתעודת הזהות, אוטומטית הוא מקבל גם את הזיכוי וגם את הכסף הצבור. למה אני צריך את זה באוטובוס?
שלומית עמוס
אני לא יודעת. לגבי ההצעה של יער, אני לא מכירה אותה.
שלומית אבינוח-קואולמן
למה קשיש צריך להגיע למרכז שירות? למה?
היו"ר ישראל אייכלר
היא הסבירה לך למה. כי אין לה טכנולוגיה בשביל זה. אני רוצה לשנות את זה. כמה זמן צריך לעדכן מחשב?
שלומית עמוס
לגבי המעבר שלו לפרופיל ותיק כדי לקבל את ההנחה, אנחנו כן בפיתוח ותוך חודש-חודשיים הוא יקבל אוטומטית את ההנחה. אוטומטית יתעדכן לו הפרופיל אבל הכסף שכבר נצבר לו שהוא לא השתמש בו עדיין, הוא יהיה חייב להגיע למרכז שירות.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו הקושיה שלי עוד יותר קשה. אם כבר עשיתם ואפשר טכנולוגית לעדכן את הגיל שלו, מה הבעיה לזכות אותו בסכום? כמו שאת נותנת לו את הזיכוי של ההנחה, תני לו את הזיכוי.
גיל יעקב
יש מגע באוטובוס כך שהנהג ייתן זיכוי.
יער אמיר
לא. זה אי אפשר באוטובוס.
היו"ר ישראל אייכלר
זה נראה לי משהו מאוד טכני.
שלומית עמוס
זה טכני אבל לא מצאנו דרך להתגבר על זה. שוב, אם אנחנו באמת נשקול הקמת מרכז וירטואלי.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם מרכז שירות, על פי החוק.
שלומית עמוס
יש לנו מרכז שירות לא וירטואלי.
גיל יעקב
אגב, בתחום של רכב פרטי יש שירות וירטואלי. אתה רוצה לחדש רישיון, אתה לא צריך להגיע למשרד התחבורה. יש היום עמדות שאפשר להיכנס אליהן בסופרמרקטים ובאינטרנט.
היו"ר ישראל אייכלר
אני ממש מתבייש. היה לנו כאן דיון על רישיונות מפלסטיק ומשרד התחבורה רצה את זה והמנכ"לית התערבה. התברר לי שיש שני פקידים שהם צריכים לעשות את זה אבל הם עסוקים בפרויקט אחר. לקח כמעט שנה לעדכן משהו במשרד התחבורה, משהו שמשרד התחבורה רצה בו. לכן אני ממש מתבייש.
שלומית עמוס
כאן זה לא המקרה. לא ניתן לעשות את זה טכנולוגית. הכסף על הכרטיס. אם אני רוצה להעביר את הכסף לפרופיל אחר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא את הכסף בפועל. זיכוי.
גיל יעקב
אפשר לשלוח שובר זיכוי. יש היום, כאשר למשל מגישים תלונה ומקבלים זיכוי.
שלומית עמוס
אז אתה תגיד שכן קיבלו בדואר או לא קיבלו.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא זיכוי במחשב?
שלומית עמוס
כי אני חייבת לזכות את הכרטיס עצמו כדי שהוא יוכל לנסוע.
יער אמיר
זה לא מסובך.
שלומית אבינוח-קואולמן
למה בנוער זה מתעדכן?
שלומית עמוס
גם נוער צריך להגיע. אם יש לו יתרה, הוא גם חייב להגיע.
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי ילד ונוער.
שלומית עמוס
כשנוער מגיע לגיל 18 או לסיום שנת לימודים י"ב, לפי המאוחר מביניהם, הוא כבר לא זכאי להנחה של חמישים אחוזים.
שלומית אבינוח-קואולמן
איך יודעים את זה?
אליהו יצחק
כתוב בכרטיס.
שלומית עמוס
לפי הגיל שלו, המערכת מחשבת מתי הוא מגיע לגיל 18 או מתי הוא מסיים שנת לימוד, לפי המאוחר ביניהם.
היו"ר ישראל אייכלר
אותה מערכת תתחיל לפעול גם לגבי זקנים.
שלומית עמוס
כן. לגבי זקנים זה יתעדכן אוטומטית.
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי הזיכוי של הערך הצבור שהיה לו.
שלומית עמוס
הוא יצטרך להגיע למרכז.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב שאני לא טועה, למרות שאני לא מבין כלום במחשבים זאת פעולה של יומיים של טכנאי מוצלח. בכמה אתה מעריך את זה? בעשרים אלף שקלים? ב-10,000 שקלים?
יער אמיר
לא. מבחינת העלות, העלות לא גבוהה. היא כמה עשרות אלפי שקלים אבל ההפעלה של המערך דורשת אנשים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה התקציב של משרד התחבורה? עשרה מיליארד? עשרים מיליארד?
שלומית עמוס
אני לא זוכרת.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מיליארדים. באמת, אם אנחנו מדברים על פיתוח שעולה ארבעים אלף שקלים.
שלומית עמוס
אלה ארבעים אלף שקלים?
יער אמיר
הפיתוח, כן. ההפעלה של השירות הזה דורשת הרבה אנשים שייתנו את השירות וירטואלית.
היו"ר ישראל אייכלר
אם את יכולה להעביר למנכ"לית ולכולם שאנחנו מבקשים שזה ייעשה ולא נצטרך לדון בזה שוב כי נדמה לי שהעלות של החדר הזה, החשמל, המזגן והצוות עולה יותר.

לעמותת כן לזקן, בבקשה.
יפעת סולל
אני רוצה לומר שזה המשך של חלמאות על פני החלמאות הקיימת כבר בכל הנושא של הרב קו שמחייב אנשים זקנים, לטרטר אותם ולכתת רגליים ולהגיע למקומות ספציפיים שהם מועטים מאוד באופן יחסי. באמת יש כאן מצב אבסורדי של הנחות שקבועות בחוק, שמוגדרות על פי חוק ושעושים כאילו את כל המאמצים כדי שזקנים לא יקבלו את ההנחות שמגיעות להם.

כדי לקבל את ההנחות, הוא חייב שיהיה לו רב קו וכדי לקבל את הרב קו מלכתחילה הוא חייב להגיע לאיזושהי תחנה עלומה ועכשיו גם אם היה לו רב קו קודם, בשביל הזכות המינימלית של הכסף שהוא כבר שילם, גם בשביל זה הוא צריך לכתת רגליים. באמת, זה אבסורד על אבסורד על אבסורד של כל המערכת הזאת.

אנחנו בהליך משפטי בעניין הזה. אנחנו עדיין בעיצומה של עתירה שיש בה צו על תנאי. אני חושבת שהגיע הזמן שמישהו יעשה סדר בכל הנושא של הרב קו שעובד בצורה בלתי סבירה ובלתי מתאימה למאה ה-21 ויאפשר לאנשים לקבל את ההנחות שמגיעות להם בלי לטרטר אותם שוב ושוב.
יער אמיר
אנחנו פנינו למשרד, היום זה המשרד לשירותים חברתיים ובזמנו זה היה המשרד לאזרחים ותיקים, והצענו להם - הם שולחים הרי לכל אזרח ותיק תעודת אזרח ותיק – לשלוח בנוסף כרטיס רב קו.
יפעת סולל
בית המשפט העליון כבר הציע להם את זה.
יער אמיר
הם אמרו שהם לא יכולים כי הרב קו מחייב שתהיה תמונה ואין להם את התמונות של האזרחים הוותיקים. לכן הם לא יכולים לעשות את זה. הם אומרים שיש את זה במשרד הפנים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הבעיה להעביר את זה במחשב?

משרד התחבורה, הצלחנו לחבר בין המחשב של משרד הפנים למשרד התחבורה ורצינו פרס נובל על הדבר הזה אבל הם צחקו עלינו ואמרו שאין בעיה וכי בלחיצת כפתור כל פקיד יכול להיכנס ולקבל.
יפעת סולל
שופטי בית המשפט העליון הציעו את המודל הזה למדינת ישראל, למשרד התחבורה, ומשרד התחבורה החזיר תשובה שפשוט לא נתנה תשובה להצעה המפורשת של שופטי בית המשפט העליון.
היו"ר ישראל אייכלר
אגב, אם אני הייתי שר התחבורה, הייתי מדבר עם השרה לשוויון חברתי והייתי אומר לה שאני נותן לה את כל הרשות כי הרי זה קרדיט. לשר זה כבוד לתת לזקן את הכרטיס שהנה, יש לך כרטיס הנחה, הגעת לגיל. אני לא מבין למה המשרד לא רצה את זה. זה נראה לי מוזר.

אני רוצה לסכם את הישיבה כי אני חושב שכולנו מבינים את הצורך בדבר הזה.

הוועדה פונה לשר התחבורה לאפשר עדכון כרטיס רב קו מבלי להגיע למרכז שירות ולעדכן את יתרת הערך הצבור באופן טכנולוגי מתקדם. לפי מה שהועלה בוועדה, זה לא צריך לעלות כסף רב ולקחת זמן רב. אין שום סיבה לעכב את הדבר הזה.

תוך חודשיים אפשר לבצע את זה?
יער אמיר
אני לא איש טכני. אני לא יודע.
היו"ר ישראל אייכלר
אי המידע הטכני שלי מבקש שעד חודשיים זה יסודר. אני אעביר את זה כהחלטת ועדה. אני אעביר את זה גם לשר. הרעיון שהמשרד לאזרחים ותיקים ישלח את ההודעה הזאת, זה רעיון טוב. אני לא יודע מה משרד התחבורה יגיד אבל אם משרד התחבורה אינו מעוניין בכך, אנחנו נציע.
יער אמיר
למשרד לשירותים חברתיים אין את התמונות.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל לכם יש את התמונות, נכון?
שלומית עמוס
לא.
היו"ר ישראל אייכלר
על כרטיס הרב קו יש תמונה?
גיל יעקב
יש כמה סוגי רב קו. יש רב קו מזוהה שדרכו אתה זכאי להנחות ואז יש תמונה. גם זאת המצאה ישראלית.
היו"ר ישראל אייכלר
היות והיום עושים כבר ביומטרי במשרד הפנים, אני מבקש גם ממשרד הפנים להעביר את הקובץ של התמונות של הקשישים.
גיל יעקב
בעולם סומכים יותר על אנשים ולא דורשים תמונות.
יפעת סולל
זה בדיוק העניין. למה אי אפשר לקבל את כל ההנחות עם תעודת אזרח ותיק? למה צריך עוד כרטיס ועוד כרטיס? על כל דבר צריך כרטיס בנפרד.
היו"ר ישראל אייכלר
דיברנו על זה פעם. בארצות הברית הנחת היסוד של השלטון היא שהאזרח הוא אדם ישר אלא אם כן הוכח אחרת. במדינת ישראל, מאז הקמתה, מאז התחילו לחלק תלושים בצנע, כל אזרח הוא גנב עד שיוכח אחרת. אין מה לעשות, זאת הגישה הבירוקרטית השלטונית. זה לא יאומן. לפעמים זה מגיע לאבסורדים.

הוועדה מבקשת שתהיה אפשרות לעדכן פרופיל סטטוס כרטיס רב קו גם באינטרנט, גם בטלפונים וגם באופן ידני.

אני רוצה להודות לכם על שהייתם אתנו. אנחנו נעבור לדיון הבא. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:26.

קוד המקור של הנתונים