ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/05/2017

התמודדות הורים לילדים עם מום לבבי מול המוסד לביטוח לאומי

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 151

מישיבת הוועדה לזכויות הילד

יום שני, ד' בסיון התשע"ז (29 במאי 2017), שעה 12:00
סדר היום
התמודדות הורים לילדים עם מום לבבי מול המוסד לביטוח לאומי
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
מוזמנים
יועץ רפואי, תחום ילד נכה, המוסד לביטוח לאומי - יעקב יהב

הרופא הראשי, ביטוח לאומי - ישי אוסטפלד

המוסד לביטוח לאומי - אילת כהן קלוזנר

מ"מ סגן ראש מינהל רפואה, משרד הבריאות - עידית סגל

מנהל יחידת לב בי"ח קפלן, איגוד הקרדיולוגים בישראל - אברהם מתתיהו

אורח, עמותה "עבודת הלב" - ארינה סילברינה ברבא

מנכ"ל עמותת "עבודת הלב" - עמי נחום ברבר

מנהלת עמותה, עמותה "עבודת הלב" - עמית זאבי ברבר

חברת עמותת "עבודת הלב" - רחל דובינובסקי

מנהלת עמותה, עמותת סיכוי - מיכל שעיה

אורח, עמותת סיכוי - יון ברבא

אורח, עמותת סיכוי - אורטל גליל

אורח, עמותת סיכוי - סורין מנדל

אורח - דוד פרנק

אם - פנינה חרר
מ"מ מנהלת הוועדה
איל קופמן
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

התמודדות הורים לילדים עם מום לבבי מול המוסד לביטוח לאומי
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צהריים טובים לכולם. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת הוועדה לזכויות הילד. אני מתנצלת. אני מגיעה מדיון אחר חשוב. היו שם ילדים, והיה חשוב לי לשמוע אותם. אני פותחת את דיון המעקב בנושא התמודדות הורים לילדים עם מום לבבי מול המוסד לביטוח לאומי. אנחנו קיימנו סדרה של דיונים, ובין לבין התקיימו ישיבות מקצועיות. אני מוכרחה לומר בפתח דברי שלמן הרגע הראשון הייתה התגייסות אמתית של כל הגורמים השותפים כדי למצוא מענה נכון. בדרך היינו צריכים מדי פעם לדבר על הדברים כדי לראות שאנחנו הולכים לכיוון הנכון. אנחנו, למעשה, נמצאים כאן היום כדי לוודא שמה שסיכמנו במהלך הדיונים, כולל החוזר שנכתב אכן מתקיימים בשטח. לכולם יש רצון טוב. אנשים השקיעו הרבה מאוד שעות, הרבה מאוד זמן כדי להביא לתוצאה הטובה ביותר. חשוב לי לוודא שבשטח כשהורים מגיעים לביטוח הלאומי הם באמת פוגשים את המציאות שאותה אנחנו ביקשנו.

ברשותכם, נתחיל עם המוסד לביטוח לאומי, איתך, ד"ר אוסטפלד, כדי לשמוע קצת על מה שהיה. בשיח שלנו הבנתי שיש גם שינויים לטובה, ואני אשמח שתפרט על הכול.

לפני כן אני רק אקרא משפטית כי אני קובעת, כי לפי סעיף 120 לתקנון, "ככל שתהיה בקשה או יעלה הצורך, יימחקו מהפרוטוקול המפורסם לעיון הציבור פרטים מזהים של דוברים או של קטינים שעליהם דובר בדיון או חלקים מסוימים מתוך הדברים שנאמרו לפרוטוקול ככל שהדבר נדרש כדי להגן על עניינם של קטינים".

בבקשה, ד"ר אוסטפלד.
ישי אוסטפלד
צהריים טובים. תודה רבה שהזמנתם אותנו. אנחנו מאוד מעריכים את שיתוף הפעולה. מה שאני אציג עכשיו נעשה, בעיני, בשיתוף פעולה גם עם העמותה, גם עם הורים לילדים חולים וגם עם הקרדיולוגים לילדים. עשינו לא מעט דיונים. יושב פה לידי ד"ר מתיתיהו, ועשינו לא מעט דיונים איתם.
צריך לדבר על שני שלבים
בשלב הראשון, לפני כשלושת רבעי שנה נכתב חוזר בתיאום עם הקרדיולוגים. לדעתי, זה חוזר טוב מאוד שעשה הסדרה של הטיפול במומי לב מולדים מול הביטוח הלאומי, והתחלנו להפעיל אותו.

כמה חודשים מאוחר יותר נכנס תיקון חדש שלא קשור דווקא למומי לב מולדים. נכנס תיקון חדש שמדבר על מחלות קשות, ואפשר להעניק להורים של ילדים שחולים במחלות קשות קצבה נוספת שמכונה 188%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ילדים מתחת ל-188% - גם בזה אני "אשמה" בעוונותי – במירכאות.
ישי אוסטפלד
לא מתחת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מתחת לגיל שלוש. זה התיקון שעשינו. היו זכאים ילדים מעל גיל שלוש, ואנחנו תיקנו שגם ילדים מתחת לגיל שלוש יקבלו.
ישי אוסטפלד
התיקון הזה נועד לאוכלוסיות אחרות. לפי ההקדמה לחוק, הוא נועד לילדים אונקולוגיים, נועד לילדים בדיאליזה, נועד לילדים עם TPM. אבל הוא נתן לנו פתח. הייתה שם אפשרות להכניס גם מחלות קשות. אמרנו, חלק ממומי הלב עשויים להתאים גם למחלות קשות. הוצאנו תיקון לחוזר. אפילו לא דיברנו איתכם. עשינו את זה בעצמנו בלי שמישהו יצטרך להחיש בנו. עדכנו את הרופאים שיש גם תיקון נוסף, וכתבנו מה הכללים, שלפיהם אפשר לדון ב-188%. אלו כללי החוק. כך אנחנו מתנהלים כבר כמה חודשים. זה השלב השני.

השלב השלישי – בשבועות האחרונים קיבלנו תלונות שלפיהן בחלק מהסניפים ייתכן שלא נוהגים לפי החוזר. ראשית עשינו בירור אצלנו. אתם חייבים להבין שאנחנו עובדים ב-23 סניפים ועם עשרות רופאים. יכול להיות שלוקח זמן עד שמפנימים דרך פעולה אף על פי שאנחנו מדריכים אותם, כותבים, מדברים. יש לנו קרדיולוגים שמדריכים את הרופאים בסניפים. קיבלנו טענות, ועשינו כמה דברים. ראשית ביקשנו להזמין תיקים לבקרה כדי שנראה אם זה אירוע אנקדוטלי או שיש פה משהו סיסטמי. שנית, פניתי לממלא מקום המנכ"ל, קיבלתי את הגיבוי שלו, ובגיבויו הוצאתי מכתב שאומר, שהחוזר תקף, ככה עובדים, ואין בלתו. לא יודע אם מישהו עבד בלתו, אבל שיהיה ברור שלא עובדים בלתו. ברגע המנכ"ל אישר לי את המכתב הזה, וכך הוצאנו מכתב שאומר שהחוזר תקף, ואין בלתו. דבר שלישי שאנחנו שוקלים לעשות לאחר התייעצות בינינו – יכול להיות שנגייס רופא מומחה קרדיולוג, מומחה במומי לב, כדי לעזור לנו לעשות את הבקרה; לקבל את התיקים ולראות האם הקביעה בוועדות באמת תואמת את המצב של הילד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה יהיה מדגמי?
ישי אוסטפלד
אני מניח שכן. בדרך כלל אנחנו עושים בדיקות מדגמיות. אנחנו לא יכולים לבדוק את כולם.
יעקב יהב
או אם יש בקשות לערעור.
ישי אוסטפלד
כמובן. ערעור זה לא הגדרה נכונה כי אני לא דרג ערר. אבל אני דרג בקרה.

הדבר האחרון – בשיח יש בקשה לשנות כמה משפטים ולהבהיר משהו בקשר לפונטיין. זה בסדר גמור. אין עם זה בעיה. אני מניח שהיום או מחר נוציא עוד הבהרה נוספת כי אומרים לי פה שהדברים של פונטיין שאין להם ליקוי משמעותי אולי לא ברור שצריכים לקבל 50%. זאת לא בעיה. נסדיר את זה. בעיני, זה goes without saying, אבל נסדיר את זה.

שורה תחתונה – עשינו פה כברת דרך מאוד גדולה. עשינו הסדרה שהיא בעיני הסדרה מאוד נכונה שנותנת מענה במסגרת החוק. לא פרצנו את החוק. חלק מהדברים עשינו בלי שהאיצו בנו, אלא בעצמנו. ה שנשאר לנו לעשות זה לוודא את ההטמעה של החוזר. נכון להיום אני לא מכיר תקלות סיסטמיות. אני מכיר בעיות נקודתיות – נטפל בהן. תודה רבה. תודה גם על העזרה של עמי ברבר שעוזר לנו מאוד ומביא לנו מידע וגם כמובן לקרדיולוגים ילדים שעוזרים לנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, ד"ר אוסטפלד. זה נכון, אנחנו יצאנו לדרך במשותף, ואחר כך המשכתם ואימצתם את הרוח באופן עצמאי, ואני בהחלט מברכת על כך.

אני רוצה לשאול לגבי ההתנהלות של הוועדות. באחד הדיונים ניהלנו שיח על כך שילדים לא יהיו חייבים להגיע לוועדה. זאת אומרת לא יעברו את כל המבחנים אם הם יכולים או לא יכולים. לא צריך להוריד להם חולצה כדי לראות שהגוף שלהם נחצה מתישהו – סליחה על התיאור. יצאנו עם זה לדרך. מבחינתנו רופאים או קרדיולוגים יכלו למלא טפסים, מסמך שאתם הכנתם ובזמנו גם שלחתם לוועדה, וכך זה היה אמור להתנהל. בפועל זה קורה? כי אני עדיין שומעת על ילדים שמוזמנים לוועדות עצמן.
ישי אוסטפלד
צריך להבדיל בין שני דברים: לעולם תהיינה ועדות בנוכחות ילדים. רפואה טובה עושים על ידי זה שלוקחים אנמנזה מחולה, בודקים אותו, שולחים אותו לבדיקות מעבדה, אם צריך, ומעריכים אותו. לעולם אין רפואה אוטומטית. לא תהיה אחת כזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ברור.
ישי אוסטפלד
לכן אנחנו חושבים שיש מקום לוועדות לא נוכחות, אבל אנחנו מעריכים שהן לא תחלפנה את כל הוועדות. יש מקרים שהם clear cut, ובהם אפשר לעשות אותם, ויש מקרים שהם לא clear cut. אנחנו מעודדים ועדות ללא נוכחות, ולא רק שמעודדים אותם – פתחתי מסלול מהיר לוועדות ללא נוכחות שמתגמלת את הרופאים תגמול כספי נוסף אם הם עושים ועדה ללא נוכחות.

בשנה האחרונה עלינו ל-12 אלף ועדות ללא נוכחות לא רק של ילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
במקרים שיש מובהקות רפואית, ורופא יכול להעיד, ובזה זה מסתיים.
ישי אוסטפלד
לא, ועדה רפואית על סמך מסמכים. במקרה שבו הרופא מסוגל להחליט על סמך מסמכים אנחנו אפילו מעודדים אותו בתגמול כספי. אנחנו מעבירים את הנטל לכיוון אחר. פתאום יש לנו שוורים דוהרים שצריך לרסן אותם. זאת אומרת יש לנו מערכת בקרה שנועדה לבדוק שלא דחפנו את המרחק רחוק מדי. אז אנחנו מעודדים אותם להחליט על סמך מסמכים, ואפילו נותנים להם בונוס. עשינו 12 אלף ועדות כאלה. אבל תזכרו שכדי לעשות את זה צריך לעשות שני דברים: א', לעולם נעשה את זה בהסכמתו של החולה שמעורב. אף פעם לא נעשה פעולה בלי שההורה יסכים לכך. זאת אומרת יש להורים אפשרות לבקש ועדה. אם לא יבקשו, אני אוסר על הרופאים. במקרה כזה אני אפילו מבקש מהרופא להתקשר להורה ולהגיד, החומר מול עיני, וייתכן שאני יכול להחליט בלי נוכחות – האם אתם מסכימים? אחרת זאת עבירה אתית. התנאי השני הוא שהרופא יעשה את זה בתנאי שיש מספיק מידע שעומד בפניו כדי להחליט החלטה מושכלת. תזכרו, זה לפעמים ככה, ולפעמים ככה. אם המידע לא מלא יכול להיות שהוא מקפח את הילד. זאת אומרת בכל פעם שהרופא חושב שיש לפניו מידע מלא הוא יכול לעשות את זה.

לגבי השאלה שלך על בדיקה גופנית. פה את מתייחסת לסעיף קונקרטי שמדבר על 188% בעקבות פגיעה ב- ADL. כדי להעריך את הסעיף הזה אנחנו צריכים מידע על ADL שזה תפקודי היום-יום. אני מניח שאנשים יודעים על מה מדובר. אי אפשר לקבוע ADL כמעט לעולם על סמך מסמכים. לכן כשאנחנו מדברים על מתן הוראה לילד שיתפשט או יתלבש, כמובן, צריך לעשות את זה בצורה הרבה יותר עדינה ואמפתית מאשר התיאור כאן. אבל בסופו של דבר יכול להיות שנדע לקבוע 50% ו-100% ואולי אפילו 188% על מחלה קשה. היכולת לקבוע 188% בגלל תפקודי ADL היא מאוד קשה לנו. לכן יכול להיות שיזומנו ילדים וינסו לבדוק את ה-ADL שלהם. צריך לעשות את זה, כמובן, בשום שכל, בעדינות וברגישות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שיקול דעת לגופו של מקרה. ברור לי שגם מקרים כאלה צריכים להיות.
ישי אוסטפלד
מי שעושה את הבדיקות האלה זה רופאי ילדים. זאת אומרת זה הרופאים שלכם שאתם רואים בבוקר בבית החולים ואחר הצהריים בקליניקה. אנחנו דורשים מהם חמלה ורגישות כפי שאנחנו דורשים מהם גם בבוקר בבית החולים. לכן הסיפור הזה של ADL יימשך, אני מניח. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה, ד"ר אוסטפלד. ד"ר מתתיהו, רצית לומר משהו?
אברהם מתתיהו
אני מקווה שמה שד"ר אוסטפלד אומר זה בעיות של חבלי לידה. אבל אני רק רציתי לתאר מה קורה מבחינתנו. אני הרמתי טלפון לקרדיולוגים ילדים מ"סורוקה", "רמב"ם" ו"שניידר". אני מ"קפלן" וגם מ"הדסה". קיבלתי ידיעות שהדברים לא מתבצעים כמו שצריך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
קרי?
אברהם מתתיהו
קרי, דברים פשוטים וברורים, כמו למשל, ילד שהחליפו לו מסתם ומקבל "קומדין" ונוגדי קרישה, לא תמיד מקבל את אחוזי הנכות שמגיעים לו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מי קובע את זה בסופו של דבר? ביטוח לאומי על סמך מה שהרופא כותב?
אברהם מתתיהו
יש לנו משהו כתוב במפורש, וזה לא מתבצע. אני מדבר על מקרים ספציפיים עכשיו: ילד שיש לו הפרעה בתפקוד של הלב לא מתייחסים לזה; ילד אחר שמגיעים לו 100%, לפי זה, שולחים מישהו שיבדוק איך הוא מתפקד. העסק לא מתבצע כמו שצריך. יכול להיות שאלה חבלי לידה, יכול להיות שחלק מהוועדות לא מכירות מספיק את החוק; יכול להיות שיש שם אי הסכמות בתוך הביטוח הלאומי. אני לא יודע. אבל זה לא מתבצע כל כך טוב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לנו רשימה של מקרים.
אברהם מתתיהו
אני יכול להעביר רשימה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה חשוב כי גם ד"ר אוסטפלד אמר שהוא מוכן לטפל באופן אישי ולבדוק את המקרים שהם חושבים שיש בהם השגות. לדעתי, זה חלק מתהליך של ביסוס מהלכים חדשים. אז אם יש רשימות, ואם יש מקרים קונקרטיים – גם אני מוכנה לטפל בזה.
אברהם מתתיהו
נכון. אבל מה שמטריד אותי זה שיש סעיף שכתוב במפורש – לא משהו לא ברור – שילד כזה צריך לקבל מאה אחוז, והוא לא מקבל. אני לא מבין את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ד"ר מתתיהו, אני רוצה לומר משהו בעניין הזה.
אברהם מתתיהו
אני לא יודע כמה מקרים יש שקשורים למחלות לב בילדים. אבל הצעתי שיהיה קרדיולוג ילדים שמועסק על-ידי הביטוח הלאומי, ויעבור על המקרים האלה. אז הוא יאשר את הדברים, אם צריך, לפי הטפסים כי אולי הוא מבין טוב יותר את מה שכתוב פה, ובזה נפתרה הבעיה.
ישי אוסטפלד
גם לזה כבר אמרנו, כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין קרדיולוג ילדים היום שעובר על הדברים?
עמי נחום ברבר
אין קרדיולוג ילדים.
ישי אוסטפלד
גם לזה אמרנו כן. אי אפשר שקרדיולוג אחד יבדוק את כל המקרים בארץ, אבל אין לנו שום בעיה - -
קריאות
כמה כאלה יש?
ישי אוסטפלד
800 בשנה.
עמי נחום ברבר
כמה? 188% יש 50 בשנה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו מדברים בכלל. ד"ר מתתיהו מדבר פה על מקרה שילד צריך לקבל על-פי מה שכתוב בצורה ברורה, 100%. מישהו שם שוגה בהחלטה שלו, ולא נותן 100%. ד"ר אוסטפלד, אם אנחנו נחזיק את החבל קצר בשלבים הראשונים כשכל התהליך הזה נמצא בהתהוות, ומישהו שם יידע בסניפים שאנחנו עם היד על הדופק, ואנחנו בודקים כל מקרה, ובמקרים שלא נותנים מה שצריך אנחנו מחזירים חזרה ומתקנים, בסופו של דבר הם יתחילו להתנהל לפי מה שאנחנו דורשים מהם. אבל אם הדברים יעברו ככה אז אתה יודע – שיטת מצליח.
ישי אוסטפלד
לכן אמרתי שמיד כשהגיעה אלינו שמועה הוצאתי מכתב, והמנכ"ל מאחורי גבי. זאת אומרת אני מדבר עכשיו בשמו של המנכ"ל. לא ניתן לאף אחד לעשות אחרת מאשר מה שכתוב בחוזר. אני מעריך שיש תקלות אנקדוטליות. אם נגלה שיש משהו סיסטמתי נפעל בכל הכוח. הכוונה שלנו שהחוזר הזה יקוים. אנחנו לא מדברים בשתי שפות. אני לא מדבר וקורץ. הכוונה שהחוזר יקוים. מי שלא יקיים אותו – ננקוט את כל האמצעים שיש לנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מתי ייכנס קרדיולוג ילדים, להערכתך?
ישי אוסטפלד
אני מניח שבשבועות הקרובים, אבל זאת שאלה של בקרה. מה שיותר חשוב זה להדריך את הרופאים שוב ולקבל את התיקים. יש כ-800 מקרים בשנה, ואנחנו מכירים שניים-שלושה מקרים שעמי ומתי העבירו לנו. אם יש מקרים בואו נבדוק אותם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה, גם ד"ר מתתיהו וגם ד"ר אוסטפלד.

עמי, אתה רוצה להתייחס?
עמי נחום ברבר
כן, בבקשה.

הוועדה הזאת כונסה בגלל שיבושים ותקלות בקיום המזכר על-ידי הביטוח הלאומי הנוגע לילדים הסובלים ממומי לב. דוגמאות:

שני ילדים בערך באותו גיל שסובלים מאותו מום לבבי וגרים באותה עיר, ולכן שייכים לאותו סניף של ביטוח לאומי. שניהם הגישו תביעה בפני אותם רופאים כשהם מצוידים במכתבים זהים לחלוטין מהרופאים המטפלים בהם. האחת קיבלה זכאות לנכות, השני נדחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, היא קיבלה 188%, ואחד 100%. הוא לא נדחה לגמרי.
עמי נחום ברבר
אבל אם הוא עומד בקריטריונים של 188 והוא קיבל 100, אז אפשר להיות לשכנע אותו להיות מרוצה מאותו 100 או להגיד לו לעמוד על הזכויות שלו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר. אני רק רוצה שנהיה מדויקים שלא יהיה מישהו שיחשוב שהוא נדחה לגמרי.
עמי נחום ברבר
דוגמה נוספת: ילד כבן 8 הסובל מהפרעת קצב לב מסכנת חיים עד כדי כך שארבעה מבני משפחתו של הילד נפטרו מאותה הפרעה בדיוק – הוועדה קיבלה אישור מרופא מטפל על הימצאות הפרעת הקצב הזאת אצל הילד. תשובה והחלטה אין כבר כמה חודשים.
דוגמה נוספת
ילד הסובל ממום לבבי בשם "טרונקוס", ועצם המום מחייב השתלת השלמה לעורך חסר בשם "קונדוויט". כמובן, מצורף מכתב המתאר בצורה מפורטת את מהלך הניתוח שעבר הילד, אבל הרופא בוועדה לא ידע להתייחס ל"קונדוויט" כעורק מושתל לפי הנחיות המזכר, והיה לו רק מאוד חשוב לדעת אם הילד מחייך או מחזיק בקבוק.

מזכר זה הנוגע למומי לב בילדים מתחיל בהסבר וירטואלי לחלוטין בשם "עומס טיפולי". נאמר לי מפורשות על-ידי הרופא הראשי של הביטוח הלאומי ועוזרו כי לא רק שאין להם דרך למדוד עומס טיפולי, אלא הם הזכילו להקים ועדה שבעתיד תקבע להם כללים בקביעת עומס טיפולי. לכן בזמן שילדים לא יכולים לצאת מביתם – ואחד ההורים חייב להישאר בבית – ילדים שנוטלים תרופות באופן קבוע וחייבים השגחה של אדם מיומן, הוריהם לא יצליחו להוכיח עומס טיפולי מול הביטוח הלאומי. לדוגמה, ילד שיש לו חדר יחיד – לפי המלצת הקרדיולוגים, עד ניתוח ע"ש גלן שייערך בסביבות גיל 8 חודשים לא יוכל לצאת מביתו ולהיות עם ילדים אחרים. הביטוח הלאומי לא יודע למדוד את המציאות הזאת כעומס טיפולי.

למרות בקשתה של יושבת-ראש הוועדה חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון, במספר רב של ועדות שבהן הייתי ביקשה הוועדה לבדוק מסוגלות כמו: ניגוב טוסיק, שטיפת פנים, לבישת תחתונים, שליטה על סוגרים והחזקת בקבוק.

אני לא קורא את הסעיף הבא שכתבתי כי לפי דעתי הוא סתם ייצור אנגוניזם.

לסיכום, הילדים שלנו עומדים בפני כמה משוכות שעליהם לעבור: 1. רופאים שלא יודעים לקרוא מכתב מרופא מטפל; 2. עומס טיפולי שלא מתאפיין רק באשפוזים; 3. בדיקת מסוגלות שאין לה שום קשר למחלה שממנה סובל הילד; 4. ישנה המלצה לא מיושמת לקבוע נכות לצמיתות. זה כתוב במזכר. גם אני שותף מלא לתפילתו של הביטוח הלאומי כי משי, דוד, יוסף ואפרת יצמיחו מחדש את מחצית הלב החסרה להם ולא יזדקקו לנכות קבועה.
המלצות העמותה
1. ימונו קרדיולוגים ילדים כדי להחליט על אחוזי הנכות תוך התייחסות נכונה למכתב מרופא מטפל; 2. תילקח בחשבון המעמסה הטיפולית מחוץ לכותלי בית החולים כך שהתקופה שתהיה בה הנחיה כי הילד לא רשאי לצאת מביתו למסגרת שבה נמצאים בני גילו, יחושבו ימים אלו כימי אשפוז; 3. ביום סיום תקופתה של נכות זמנית תוארך תקופה בתגמול מנהלתי בשנה, ובזמן זה תישקל התביעה מחדש.

רציתי להוסיף משהו מעבר למה שכתבתי. היו לי שתי פגישות: פגישה אחת טלפונית של 58 דקות עם גברת קלוזנר, ופגישה אחת בשש עיניים עם ד"ר ישי אוסטפלד ועם פרופ' יעקב יהב.
ישי אוסטפלד
אתה מתכוון לאחרונה. היו לנו הרבה פגישות קודם לכן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא ניתן לספור אז הוא מתכנס לסוף.
עמי נחום ברבר
אני אתן לחברת הכנסת דוגמה לאופי הפגישות. לפי המזכר טיפול קשה בילד מותנה בשלושה ימי אשפוז בשבוע למשך שלושה חודשים ברצף. בפגישה עם ד"ר אוסטפלד אמרתי שיש ילדים שנמצאים שישה חודשים בבית, ואסור להם להיות עם ילדים אחרים – איך מתרגמים את זה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אני הבנתי את הנקודה הזאת. אני תכף אתייחס לזה.
עמי נחום ברבר
אז ד"ר אוסטפלד אמר שזה חוק – שלושה ימי אשפוז בבית חולים למשך שלושה חודשים ברצף.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה נכון.
עמי נחום ברבר
כשאני דיברתי עם איילת כהן קלוזנר בטלפון ואמרתי לה שיש מום לבבי בשם חדר יחיד או שמאל או ימין. הילדים האלה עד גיל 8 חודשים בערך מקבלים איסור מהקרדיולוג המטפל שלהם להיות מעורבים עם ילדים בני גילם. לא הספקתי להשלים את המשפט, גברת קלוזנר אומרת לי, זה ילד של 188%. אז אני לא הולך לעשות שולם בתוך הביטוח הלאומי, אבל אני רוצה לדעת שהאוטופיה שצייר קודם ד"ר ישי אוסטפלד זה היה פשוט מדע בידיוני – שבאיזשהו מקום זה ייאכף, שזה באמת יקרה. כשיישב קרדיולוג בנתניה ויקרא שילד עבר ניתוח להשתלת "קונדוויט" הוא יידע על מה מדובר. אני הייתי בוועדה הזאת. הרופא לא ידע על מה מדובר, לא היה לו מושג. כדי להשלים את אי הנעימות הוא שאל את ההורים אם הילד אוחז את הבקבוק. את מי זה מעניין אם הוא אוחז את הבקבוק? יש לו מום לבבי. הושתל לו חלק מעורק – מה אכפת לי שהוא אוחז את הבקבוק? זה לא פוגם בצורת התסרוקת המום הלבבי שלו. יש סעיף מיוחד שאומר שילד שהושתל לו עורק זכאי לכך וכך אחוזי נכות. קונדוויט זה עורק. אם הוא לא יודע שקונדוויט זה עורק הוא לא צריך להיות בוועדה שבודקת ילד עם מום בלב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. הבנתי את הסוגיה של 188%, וזה נכון. בהתייחסות בחוק – ואני מכירה אותו כי הייתי בסיפור הזה – אנחנו מדברים על לפחות שלושה ימי אשפוז או שלושה ימים שבהם ההורים נדרשים להגיע לטיפול. אבל באמת עולה פה סוגיה. הרי ממה נבע הצורך להוריד את הגיל ולאפשר גם לילד מתחת לגיל שלוש לקבל 188%? לא בגלל התפקוד שלהם כי הרי התפיסה ההיסטורית הייתה שילד עד גיל שלוש הוא תלותי גם אם הוא בריא. אבל הילדים האלה דורשים שאחד ההורים יישאר צמוד אליהם. זה גם מה שהיה בדיון בוועדה.
ישי אוסטפלד
אנחנו איתכם. בעיני, זה מה שצריך לעשות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם צריך לעשות הבהרה אנחנו נעשה את זה מול מי שצריך. אנחנו תיקנו את התקנות בוועדת העבודה והרווחה, ואם צריך נגיע לשם שוב. שיהיה ברור שאם הורה נדרש להישאר עם הילד שלו ולסעוד אותו שמונה חודשים כי הילד לא יכול לצאת החוצה – לא שלושה ימים בשבוע, אלא שבעה ימים בשבוע – שזה ייכנס גם כן תחת הגדרה של 188%.

איילת, יש לך פתרון?

אני מבינה אותך, עמי. חצי משפט, ואני יודעת להשלים אותך קדימה.
עמי נחום ברבר
זה טוב. משהו קטן. ד"ר ישי אוסטפלד צייר כאן כאילו יש משא ומתן בינינו לבין הביטוח הלאומי לנצח. אנחנו יכולים להגיד לביטוח לאומי, טעית, בוא תבדוק. זה לא עובד ככה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תמיד יש טעויות. להפך, אני שמחה שיש פה אוזן קשבת שעל כל טעות שתהיה יש לנו למי לפנות.
עמי נחום ברבר
יש טעויות זה בסדר, והן יכולות להיות מתוקנות – זה גם בסדר. לי יש תביעה. אחרי התביעה יש לי ערעור, ואחרי הערעור אני מקבל מכתב מביטוח לאומי שהדיון הבא יהיה בבית הדין לעבודה. אין אינטראקציה ביני לבין הביטוח הלאומי. זה לא שזה נמשך חודש ימים של משא ומתן, ואומרים, אולי טעית, ואני רואה שטעיתי ואני אתקן. זה לא עובד ככה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נטפל בזה. נתייחס גם לסוגיה הזאת.

איילת, בבקשה, לגבי 188%.
אילת כהן קלוזנר
קודם כול כמו שאמר ד"ר אוסטפלד – בכל נוהל חדש יש לפעמים קשיים ביישום, ובשביל זה אנחנו פה. לפעמים מהמקרים הפרטניים אנחנו לומדים את הבעיה ואיזו הבהרה צריך. יש 23 סניפים, ויש הרבה רופאים, ולא תמיד כולם נתקלים בזה הרבה.

לגבי מה שאמרתם, וזה מתחבר לעניין של 188%. קודם כול מבחינת התקנות, 188% זכאית לקבל משפחה שהילד מקבל טיפול בבית חולים. דיברתי גם עם עמי שיכול להיות שאנחנו צריכים לבדוק איך אנחנו סוגרים את הפינה הזאת כי במקרים אחרים אם רופא מטפל מעביר לרופא שלנו, והוא מקבל שהילד מנוע מלצאת מהבית ולהשתתף בחברת ילדים בתקופה מסוימת, לפחות של שלושה חודשים וברוב השבוע, ולא רק לדיאליזה - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה חייב להיות בפנים.
אילת כהן קלוזנר
- - הוא אמור להיות בפנים. מה חסר לנו? שני דברים: אני מבינה שלא כולם מקבלים טיפול רפואי קבוע בבית-חולים, וגם לזה יש לנו כבר יוצא דופן; ושנית, מה המסמכים. המסמכים, לדעתי, הם נקודת המפתח פה. כי כדי שדברים יעבדו טוב – וזה הכיוון שלנו בתהליך שעשינו עם חולי "בקר", "דושן" ומחלות ניווניות. צריך להגדיר איזה מסמכים צריכים; מה יקרה אם הרופא שלנו יקבל את המסמכים האלה ויגיד, אכן, זה המצב. אז אפשר לקבוע לפי המסמכים אם זה 50%, 100% או 188%; לזכור שיש שלוש רמות זכאות לקצבה, וחלק יהיו פה, חלק פה וחלק פה.

במקרים הלא ברורים, כנראה, יצטרכו להגיע לוועדה. אבל היום בעניין של ילד נכה הדגל שלנו הוא שכמה שיותר לעשות אישורים על סמך מסמכים טובים.
עמי נחום ברבר
אבל הם לא יודעים לקרוא את זה.
אילת כהן קלוזנר
היום בלמעלה מ-60% מהאישורים אנחנו עושים את זה.

לעניין הלא נוכחות אני רק אגיד שאם המסמכים טובים קובעים את הזכאות, ואם המשפחה מבקשת בכל זאת להגיע אין בתקנות של ילד נכה משהו שמחייב הסכמת הורים בניגוד לנכות רפואית - -
ישי אוסטפלד
אבל בכללים שלי יש כלל שרופא לעולם לא יעשה את זה ללא הסכמת הורה.
אילת כהן קלוזנר
בסדר, אני אומרת לפי התקנות.
ישי אוסטפלד
אלה כללים פנימיים שלנו שרופא לא יעשה את זה לעולם ללא הסכמת הורה.
אילת כהן קלוזנר
אין בתקנות משהו שמחייב הסכמת הורים כל עוד אנחנו נותנים. אם אנחנו לא נותנים בית הדין אסר עלינו לדחות על סמך מסמכים. המשפחה יכולה לבקש להיבדק בוועדה. לכן גם ל-188% וגם ל-50% שאתה אומר שהילדים לא קיבלו, צריך להגדיר מה המסמך הנדרש. אנחנו יכולים גם לפרסם את זה באתר של הביטוח הלאומי.
עמי נחום ברבר
אבל הרופא לא יודע לקרוא אותו. אתם ביקשתם מכתב מקרדיולוג מטפל. אתם קיבלתם מכתב מקרדיולוג מטפל - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עמי, רגע.
אילת כהן קלוזנר
בעניינים הרפואיים קטונתי מלהסביר. יסביר ד"ר אוסטפלד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תכף נשאל את השאלה הזאת בצורה רשמית לפרוטוקול.
אילת כהן קלוזנר
- - ולוודא שהנוהל מיושם כמו שצריך, זה מה המסמך, מה הזכאות, ומי המקרים שיצטרכו בכל זאת להגיע לוועדה. 188% זה מגיל 0 עד גיל 18. מגיל שלוש היה לנו פעם רק ADL. אני רוצה לומר משהו בהקשר הזה: גם מי שנדרש להגיע לוועדה כי הוא חושב שמגיע לו, ואולי יגיע לו, ואולי לא יגיע יותר, מכיוון שהיו לנו הרבה מאוד תלונות למה שואלים ילד חירש איך הוא מתלבש - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ברור שהעניין של 188% זה עניין תפקודי ובגלל שההורים לא עובדים.
אילת כהן קלוזנר
התהליך הוא שההורים נשאלים אם הם רוצים או לא. אם הם מוותרים וחותמים על זה הם לא אמורים להיבדק בדיקה תפקודית מעל גיל 3.
עמי נחום ברבר
אבל יש ארבעה סעיפים ב-188%. העומס הטיפולי הוא רק סעיף אחד. זאת אומרת ביטוח לאומי יקפוץ אחרי זה ויגיד - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, הוא תנאי. ב-188% מתחת לגיל שלוש הורה שצריך ללוות ילד - -
עמי נחום ברבר
אם הוא ארבעה חודשים בבית הוא צריך, לדעתך, לקבל 188%?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מעל שלושה חודשים הוא צריך לקבל. כן.
עמי נחום ברבר
אני יכול לקבל מסמך חתום שאומר שהוא לא צריך להיות - - - ולא פלסטיק ברונכיטיס - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה רוצה לנהל? תן לי, אני יודעת לנהל את זה. סמכת עלי עד היום. הכול יהיה בסדר.

אנחנו נבקש את כל מה שצריך לפרוטוקול כהמלצה של דיון כדי שהדברים יהיו ברורים. אנחנו נשתדל להשאיר מינימום של שטחים אפורים. בסיכום תהיה אתי, ואם אתה מרגיש שאנחנו לא סגרנו עד הסוף נשלים את זה.

איילת, את אומרת בעצם שההצעה היא להגדיר מפורשות מהם המסמכים, ומהי הזכאות לגבי כל דבר. ד"ר אוסטפלד, אתה אומר שהסיפור שקרדיולוג שלא יודע לקרוא מסמכים - -
ישי אוסטפלד
אל תזלזלו ברופאי הילדים. רופאי ילדים הם רופאי ילדים. יש פה אירוע אנקדוטלי. עמי, שיש לי הרבה מאוד שעות עבודה אתו, ואני מעריך אותו מאוד – הוא עושה מלאכת קודש – ואני לא יודעים אם ההורים מבינים פה איך הוא מייצג את העמדה שלהם. מאוד נעים לי לעבוד אתו,אבל הוא לוקח מקרה אחד או שניים - -
עמי נחום ברבר
שלושה או ארבעה, חמשה או שישה.
ישי אוסטפלד
- - אגב שקראו בסניף אחד אצל רופא אחד, והוא עושה מהם אידיאולוגיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז נטפל בסניף האחד נקודתית.
ישי אוסטפלד
לא עושים מאנקדוטה אידיאולוגיה. תנו לנו תיקים, נראה על מה מדובר.
אברהם מתתיהו
זה יותר מאנקדוטה.
קריאות
- - -
אברהם מתתיהו
אני מקווה שזה ישתנה, אבל כרגע יש בעיות בכל בתי החולים.
ישי אוסטפלד
לידיעתי, הובאו ארבעה מקרים. תביאו – נטפל בהם.
עמי נחום ברבר
הרבה יותר מארבעה. את הבן שלי בדק בביטוח לאומי לפני 6-5 שנים פסיכיאטר ילדים. בסיכום הדוח שהוא רשם הוא כתב, הילד חמוד. אז עכשיו תדבר כדי שיבחן רופאים - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אולי הוא באמת חמוד.
עמי נחום ברבר
זה לא מעניין אותו. אני נותן לו את הקומפלימנטים האלה.
ישי אוסטפלד
זאת ועדת כנסת לזכויות הילד ולא ועדה להיסטוריה. אתה מדבר איתי על היסטוריה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
והילד חמוד, וזה בסדר.
ישי אוסטפלד
מאז צעדנו כברת דרך. אנחנו באמצע מהפכה, אנחנו עושים מהפכה בשירות הרפואי של ביטוח לאומי. תעזרו לנו.
עמי נחום ברבר
אני מקווה שבפעם הבאה הילד שלי יהיה פחות חמוד.
ישי אוסטפלד
אני גם בטוח שהוא היה חמוד, ואני בטוח שהוא יישאר חמוד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עמי, תקבל את זה כמחמאה.

ארינה, בבקשה. תשתדלי בלי שמות של ילדים.
ארינה סילברינה ברבא
אני כאן עם הבת שלי ובשם הבת שלי שהיא בת 4.5 חודשים. מותר לי להגיד מה יש לה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא בטוחה שכולנו נבין, אבל את יכולה לנסות.
ארינה סילברינה ברבא
היא נולדה עם "טטרלוג'י הופלו" ועם "פולמונריה טרזיה". בשבילי זה עדיין סינית. אני הגשתי את כל המסמכים שיש ברשותי בזמנו לביטוח הלאומי. קיבלתי הארכה של 20 ימים לחופשת הלידה שלי. אני מרותקת לבית עם הילדה. אחד מאתנו חייב להיות איתה – או אבא שלה או אני – ולפעמים בן אדם אחד זה לא מספיק כי הילדה מקבלת תרופות מסביב לשעון. חוץ מהיותה תינוקת רגילה אני יוצאת איתה פעם בשבוע לפיזיותרפיה, פעם בשבוע לבדיקות ב"תל-השומר", פעם בשבוע לרופאת ילדים. זאת אומרת יוצא שכמעט כל השבוע אני איתה בטיול רפואי אחר למקום כזה או אחר. אנחנו גם מגיעים מיוקנעם. אבל זה לא משנה. פשוט עד ל"תל-השומר" זאת נסיעה לא פשוטה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כשאני נמצאת בחדר לא מדברים על מרחקים. הכול נכנס לפרופורציות.
ארינה סילברינה ברבא
אני פשוט אומרת שעם תינוקת קטנה לא פשוט להיטלטל גם אם הייתה תינוקת בלי שום מום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
ארינה סילברינה ברבא
אני מניחה שמבחינת העומס הטיפולי בביטוח הלאומי החליטו שלהאריך את חופשת הלידה בעשרים ימים זה מספיק אף על פי שקרדיולוג הילדים כתב שהיא זקוקה להשגחה צמודה ובכל מסמך רפואי כתוב את כל מה שהיא עוברת. אז עכשיו אני בין הכיסאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מבחינה רפואית היא לא יכולה להשתלב בשום מסגרת, אלא נדרשת להשגחה של הורים.
ארינה סילברינה ברבא
לא, כי פתאום היא מפילה סטורציה, וצריך לעזוב הכול ולרוץ איתה לבית חולים, וצריך לאשפז אותה. הניתוח הבא בתור שהוא עוד אחד מיני רבים שתצטרך לעבור בחיים שלה, הוא כרגע כמו עננה מעל הראש. גם קרדיולוג הילדים אומר שנחכה למעקב הבא ונראה מה יהיה. זאת אומרת זה יושב לנו פה. הוא צריך להיות מתישהו, אנחנו לא יודעים מתי. עד אז אני לא יודעת אם לחזור לעבודה או לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לפי התגובות שלכם, אני מבינה שיש משהו שנדרש לבדיקה כאן.
ישי אוסטפלד
המחלה מוכרת, היא מופיעה כאן. הילדה עושה סְפֶּלים. היא בוודאי נכנסת לתוך 100%, אין ספק בכלל. אנחנו יודעים היטב מה המחלה שיש לה.
עמית זאבי ברבר
בת כמה הילדה?
ארינה סילברינה ברבא
4.5 חודשים.
יעקב יהב
מה הסטורציה שלה?
ארינה סילברינה ברבא
נכון לעכשיו היא בתקן.
ישי אוסטפלד
היא עושה ספלים. היא מכחילה.
ארינה סילברינה ברבא
היא קצת מעל 75%.
יעקב יהב
אבל לפי זה מגיע לה 100%.
ישי אוסטפלד
בוודאי.
ארינה סילברינה ברבא
אז אני קיבלתי 20 ימים תוספת לחופשת הלידה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את לא מקבלת קצבת נכות?
ארינה סילברינה ברבא
לא, שום דבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש פה גם הסיפור של קצבת הנכות. אבל מה עושים במקרה שקרדיולוג אומר שמישהו מכם צריך להישאר בבית כי הילדה לא יכולה להשתלב במסגרת?
ישי אוסטפלד
קודם כול המחלה הזאת מוגדרת היטב במאה אחוז.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בתוך ה-100%?
ישי אוסטפלד
אין בעיה. השאלה של 188% - את יודעת. תגדירו את 188% אחרת – נשמח. אין בעיה, זה הגדרה. הכדור אצלכם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה צריך להגדיר אחרת ב-188%?
אילת כהן קלוזנר
אני רק רוצה לשאול, האם הגשת תביעה לילד נכה? יש לי תחושה שיש בלבול, ואני אקח ממנה פרטים אחר כך. 20 ימים הארכה של חופשת לידה זה בגלל אשפוז. זה לא קשור למצב הרפואי של הילד.
ארינה סילברינה ברבא
אני הגשתי הכול דרך האינטרנט. סרקתי הכול ושלחתי.
עמי נחום ברבר
יש פה גברת שניסתה אין-ספור פעמים להגיש טפסים, והביטוח הלאומי איבד אותם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
משום שאנחנו לא דנים במקרים פרטיים, אלא רק לוקחים אותם כדוגמה למשהו שאפשר ללמוד ממנו, אני רוצה לסכם שני דברים מהסיפור הזה: ראשית ברמה האישית תהיי בקשר עם איילת - -
ישי אוסטפלד
א', להגיש תביעה. זה לקח ראשון.
אילת כהן קלוזנר
אנשים פונים לביטוח לאומי, וחושבים זה הכול. זה אולי גם בעיה שאנחנו צריכים להפנות למקום הנכון, אבל זה נשמע לי על-פניו שלא נבדקה זכאות לילד נכה. זה שני דברים שונים – החופשה זה 120 ימים שמגיעים לך, וזה לא קשור לקצבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דבר נוסף זה 188%. אנחנו צריכים להסדיר שגם ריתוק בבית דינו כדין טיפול; כי אנחנו יודעים שבתי חולים לא מחזיקים את כולם חודשים על גבי חודשים כשאפשר להחזיק את הילד בבית עד לניתוח, ואז בעצם צריך להקיש גם לזה.
רחל דובינובסקי
אבל זה לא רק הריתוק לבית. לי יש ילדה שנולדה עם חצי לב.
קריאה
מה המום?
רחל דובינובסקי
חדר שמאל היפופלסטי.

בסופו של דבר גם אם היא תהיה במעון לבוא לביקורת פעם בשבועיים – מי ייקח אותי לעבודה כשאני צריכה להיעדר 24 ימים בשנה על כלום?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
החוק של 188% אומר בצורה מפורשת: שלושה ימים של טיפולים בשבוע. זה החוק. אנחנו יכולים להתווכח אתו, אבל זה החוק. פה יש מקרה קלסי של מישהי שצריכה כל יום להגיע למרפאה אחרת או לא יכולה בכלל לצאת כי אסור לה לשלב.
עמי נחום ברבר
רחל קיבלה הנחיה מהרופאה שלה לא לשלב את הבת שלה עד הניתוח הבא עם בנות גילה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז זה נכנס לאותו סיפור. אתה מציג פה עניין של ביקורת פעם בשבועיים, והיא אומרת שגם אם היא הייתה נכנסת למעון. פה אנחנו מדברים על מציאות אחרת, לפחות ממה שעולה, שהיא בכלל לא יכולה לשלב ילד. זה סיפור אחר.
רחל דובינובסקי
כרגע אני צריכה להיות איתה בבית.
ישי אוסטפלד
ראוי להגיד שעכשיו הכול מוסדר, והילד אמור לקבל 100%. עשינו הסדרה בעניין הזה. בחודשים האחרונים נוצרה גמלה חדשה. פתאום תראו איזה יופי – 100% הפך להיות הבייס ליין שעליו כבר אין ויכוח. עד לפני חצי שנה זה לא היה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הוא לא היה בכלל.
ישי אוסטפלד
100% הפך להיות goes without saying.
רחל דובינובסקי
אבל צריך להבין שגם 100% לא מספיק, כי הילדים האלה הם נכים לכל דבר. זה שהם לא בכיסא גלגלים זה לא אומר שהם לא נכים.
עמי נחום ברבר
אני אבא של הילד החולה. אני צריך לקבל את הדברים בזכות, לא בחסד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה ברור. זה בזכות.
עמי נחום ברבר
אם אני לא מסוגל לעבוד שנה - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל על זה אנחנו מדברים. תעשה רגע הפרדה.
עמי נחום ברבר
אבל ד"ר אוסטפלד מושך ב-188% וב-100%, ואומר, תהיה מרוצה מה-100%, ותוותר על 188%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ממש לא. הוא לא אמר את זה. יצא לי לומר לך את זה גם בשיחת טלפון. עד לפני כמה חודשים בכלל לא היה שיח, הם לא היו חלק מכל הסיפור הזה. זה לא בגלל שמישהו צריך לקבל כפיים או להגיד תודה, אלא כעובדה הם לא היו, ונעשה פה תהליך של הרבה מאוד שותפים עם הרבה מאוד רצון טוב, והצלחנו להביא את זה לכדי כך שילדים עם מומי לב בהגדרות שהוגדרו והוסכמו על כולם יוכלו לקבל עד 100% קצבה. זה הישג, זה לא היה לפני כן.
עמית זאבי ברבר
זה הישג אדיר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בחודשים האלה קרה משהו שאפשר לקבל קצבה של 188% גם לילדים מתחת לגיל שלוש. אבל בתנאים מאוד מסוימים, לא רק לגבי מומי לב, אלא לגבי כל מחלה בכלל. אפשר לקבל 188% בתנאים מסוימים. עכשיו פורטים את התנאים. אז אם מדברים אתי על עבודה סדירה ועל ביקורת פעם בשבועיים זה מעיק וקשה, וההתמודדות היומיומית מתישה – הכול אני מקבלת. אני לרגע לא נכנסת לנעליים האלה. אני מבינה את הקושי. אבל פעם בשבועיים כשהילדה נמצאת במסגרת סדירה החוק אומר שלא מגיע. אבל אם מדברים על השבתה של הורה כי הוא מחויב להיות ליד הילד או בבית חולים - -
עמי נחום ברבר
שמונה חודשים היא לא יכולה לצאת לעבוד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - או אם בית חולים אומר להם שהם יכולים לעשות אותו דבר בבית בהשגחה - -
יעקב יהב
עדיף בבית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - ועדיף בבית, אומר כאן ד"ר יעקב יהב – אז אנחנו צריכים לוודא שזה יימדד גם כן. עכשיו זאת משימה שלנו.
אברהם מתתיהו
סך הכול זה מעט מאוד מקרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, אבל אנחנו צריכים להתייחס אליהם.
אברהם מתתיהו
אני פה רוצה להילחם על הבייסיק. - - - זה מה שמטריד אותי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
על ה-100%. נכון, נילחם בשתי החזיתות.

אורטל גליל, בבקשה.
אורטל גליל
אני אימא לשלושה ילדים. הילד האמצעי שלי בן 9.5 הוא חולה לב. יש לו היפופלסטיק חדר שמאלי, ויש לו גם פלסטיק ברונכייטיס.
אברהם מתתיהו
מגיע לו 188%.
אורטל גליל
זה יפה מה שמגיע לו.
עמי נחום ברבר
זה יפה, רק הוא לא קיבל.
אורטל גליל
אני אגיד לכם מה קורה בפועל. בתחילת חודש מרס הייתה לנו ועדה רפואית. הגענו לוועדה הרפואית עם הילד, הגשנו את כל המסמכים כמו שצריך. קיבלנו תשובה שאנחנו זכאים ל-117% נכות.
קריאה
זה לא בסדר.
אורטל גליל
הגשנו בקשה. שלחנו את הבקשה בפקס, ושלחנו את הבקשה בדואר. קיבלנו אישור סמס שהמסמכים התקבלו. קיבלנו מכתב במייל שהמסמכים התקבלו, ומחכים לתשובה. אחרי חודש ראינו שאין תשובה, פנינו לביטוח לאומי – אין להם מושג על מה אנחנו מדברים.
אברהם מתתיהו
זאת דוגמה שכתוב משהו במפורש, ולא מתקיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש פה שני דברים. יש פה הסיפור של מה שהיא זכאית לו, שאת זה צריך לבדוק. זה יהיה חלק מהתיקים שאנחנו נעביר, ד"ר אוסטפלד. אם אנחנו כבר עושים מדגם אנחנו נעביר כבר את כל התיקים שאנחנו יודעים שהם בעייתיים כדי שתוכלו לבדוק אותם בצורה יותר מדוקדקת; ויש פה סיפור של שירות שזה משהו אחר. כי היא יכלה גם להגיש תביעה על לידה, והטפסים היו נעלמים. צריך לבדוק מה קורה בביטוח לאומי שהטפסים נעלמים.
אורטל גליל
העניין הוא שהגשנו עשר פעמים. יש לי אישורים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז צריך לבדוק מה קורה שם.
אורטל גליל
בעלי הגיע פיזית למשרדים בביטוח לאומי בכפר-סבא, והיא אמרה לו שבחיים הם לא קיבלו תביעה כזאת. אין להם מושג.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא הסיפור של מומי לב.
עמי נחום ברבר
שזה לא יעמעם את העובדה שהיא זכאית ל-188% - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, זה אמרנו.
עמי נחום ברבר
- - מגיל 0, והיא קיבלה 100%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל זה שני ערוצי טיפול שונים: יש סיפור המחלה שצריך להיבדק, ויש גם ההתנהלות של ביטוח לאומי, וצריך לראות למה דברים שם נופלים בין הכיסאות. אני מבקשת שגם המקרה הזה ייבדק. כדי שלא נטפל פה במקרים פרטיים כי זה לא לעניין, אני רוצה להציע משהו. יש כאן רופא או מומחה שרוצה להוסיף?

מה שאני מציעה זה שכל התיקים שעמי מכיר ושאחרים מכירים, ד"ר מתתיהו או פניות שהגיעו אלינו, אנחנו נפנה לד"ר אוסטפלד לבדיקה מדוקדקת כדי שאפשר יהיה לראות אם הם קיבלו את מה שמגיע להם או לא קיבלו את מה שמגיע להם. אני מברכת על כך שיש אוזן קשבת עד שהדברים ילכו חלק. אני מקווה שבקרוב מאוד זה יתחיל להסתדר. אנחנו נהיה עם היד על הדופק לגבי כל מקרה.

שנית, אני מבקשת שתצא הנחיה מסודרת חדשה לכל הסניפים לגבי החוזר, לגבי ההתנהלות. אפילו להציע לרופאים שבמקום שיש ספק שיתייעצו עם דרג בכיר או מישהו שיכול לתת את התשובה. עדיף לנו גם להתעכב בעוד שבוע מאשר לקבל החלטה לא נכונה.

לגבי מה שאיילת הציעה – להגדיר בדיוק איזה מסמכים נדרשים לכל זכאות כדי שהדברים יהיו ברורים. במקביל אני אבקש בוועדה עבודה ורווחה לשנות את התקנות. אבל אני לא אוכל לשנות את זה בלי שיהיה לי גיבוי מכם; שילד שמצבו מאלץ הורה לשהות אתו שמונה חודשים או שמאלץ הורה לשהות איתו בבית, כמובן, בהנחיה של רופא ולא מכיוון שההורה חושש לקחת אותו לגן – אני מחדדת גם את זה - -
עמי נחום ברבר
ודאי. זה ברור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם יש הנחיה של רופא שצריך להישאר צמוד לילד כי הילד לא יכול להשתלב בקבוצת השווים זה יהיה אותו דבר. לי לא משנה אם הוא נמצא בין כותלי בית החולים או בין כותלי ביתו.
ישי אוסטפלד
אנחנו מוכנים לכתוב את ההתוויות במקרים שיש סכנה של זיהומים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז נסכם שאני מחכה להתוויות מכם. ברגע שזה מוכן אני הולכת יחד איתכם לוועדת עבודה ורווחה?
אילת כהן קלוזנר
מכיוון שהיינו לפני התיקון של התקנות, ומכיוון שאין הכוונה פה ש-3,000 הילדים שמקבלים נוכחות קבועה של הורים יקבלו 188% - במקום ללכת לתיקון תקנות שיאמרו אלה שהעניינים התקציביים מעניינים אותם שפתאום אנחנו פורצים ל-3,000, ואז נצא בלי כלום זה גם מה שעשינו בנוהל שלנו. יש קבוצות שהגדרנו את המצבים שלמרות שהם לא טיפול רפואי בבית חולים - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הכי טוב. אם אתם יודעים לתקן את זה בלי שנעבור את הפרוצדורה זה הכי טוב.
אילת כהן קלוזנר
- - תיקון תקנות יהיה, להערכתי, סאגה - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איילת, אם אתם יודעים לתקן את זה בפנים באותם מקרים בודדים בלי לעבור את הסאגה של תיקון תקנות מבחינתי הללויה.
אילת כהן קלוזנר
אני יכולה לומר אישית שבזמנו דיברנו בתיקון החקיקה על ילדים עם כשל חיסוני חמור, ובאופן מפורש נאמר – וגם כתוב בחוזר שלנו של 188% - שאלה ילדים שאמנם לא מקבלים כי אין טיפול לתת להם בבית-חולים, ועדיין הם עונים מבחינתנו על התקנות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אפשר לעשות את זה פנימי?
ישי אוסטפלד
אני לא יודע מה המשמעויות של זה. את החלק הקליני אני יודע לעשות; אני יודע לכתוב מי נדרש להישאר בבית.
עמי נחום ברבר
אתה - - - מכתב מקרדיולוג מטפל. הוא יודע לכתוב.
יעקב יהב
לא. הוא ימליץ על זה.
ישי אוסטפלד
אני יודע לכתוב מה ההתוויות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תוך חודש אפשר יהיה להשלים תהליך כזה? בואו נסכם שתוך חודש אנחנו מקבלים השלמה של ההתוויות, ומשם נראה איך מתקדמים. אם אפשר לתקן את זה בתוך הביטוח הלאומי יופי; ואם אנחנו נדרשים לפרוצדורה חקיקתית אחרת אז תעדכנו אותי. אנחנו נהיה בקשר כדי להשלים את התהליך הזה.
ישי אוסטפלד
נכתוב התוויות ונראה מה המשמעות לגודל האוכלוסייה.
אברהם מתתיהו
ואולי בסיכום בקרה של קרדיולוג ילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, רגע. עוד לא סיימתי.
עמי נחום ברבר
בעניין מה שדיברת עד עכשיו יש לי שתי שאלות. קודם כול, איילת, אם אני מפנה תיק בעייתי לד"ר אוסטפלד, התיק הזה מועבר ממך אליו?
אילת כהן קלוזנר
התיק הזה מועבר מהסניף בדרך כלל למשרד הראשי לנכויות ואליהם.
ישי אוסטפלד
שאלת שאלה לא טובה. אם אתה מעביר אלי תיק תעביר אותו אלי.
אילת כהן קלוזנר
אין לו התיק. הוא לא יכול להעביר.
עמי נחום ברבר
ממך אליו. אין מעצור בדרך בינך לבין ד"ר אוסטפלד?
אילת כהן קלוזנר
ממש לא.
עמי נחום ברבר
מצוין.

בעניין תרופות – מדובר על ילד תרופתי שמערכת החיסון שלו פגומה. האם התרופות יהיו כמו עד עכשיו, תרופות ששייכות לקרדיולוגיה כמו "פוסיד" ולא תרופות של תומכי לב מעבר ל"קומדין"? יש כאן טריקיות כי במדד - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עמי, הכרנו כבר לפני שנה. אני אשת חינוך, לא רופאה. אין לי מושג מה אמרת.
עמי נחום ברבר
במדד של ילד תרופתי תכתיבו את סוגי התרופות. אם הוא לא מקבל כימותרפיה אז אין לו מום בלב? זאת השאלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא הסיפור. הסיפור הוא לא התרופה. אתה פספסת פה.
עמי נחום ברבר
הם עושים מזה סיפור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הסיפור של 188% זה לא הסיפור של התרופה - -
עמי נחום ברבר
עומס טיפולי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן. אם הוא משבית אחד מההורים - -
עמי נחום ברבר
אבל אז אני אגיד שהבן שלי תרופתי, והקרדיולוגיה - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא מה שאתה אומר. לא רלוונטי מה אתה אומר, אלא מה הרופא אומר.
עמי נחום ברבר
לא אני. הקרדיולוג שלי. הקרדיולוג יגיד שהבן שלי תרופתי, ולכן לא יכול להיות בסביבת ילדים רגילה בני גילו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל בוא נשאיר את זה להתוויות של רופאים.
עמי נחום ברבר
- - יבוא הביטוח הלאומי, ויגיד לי, תגיד "פוסיד" הוא מקבל? אני אגיד להם, לא, רק "אפטופרין" הוא מקבל. אז הביטוח הלאומי יגיד לי שזה לא נקרא שהוא מרותק לבית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עמי, בוא נשאיר קצת לאחר כך. בוא ניתן להם. הם יבנו את ההתוויות החדשות ל-188% שמותאמות לילדים עם מומי לב. נראה במה מדובר.
עמית זאבי ברבר
אותה משפחה שקיבלה מכתב לגשת לבית דין לעבודה, והתשובה לגביה היא תשובה שגויה, מוטעית ולא נכונה – איך אני מחבר בין אותה משפחה לבין ביטוח לאומי ולא הולך, כמו שביטוח לאומי ביקש, לבית דין לעבודה.
אילת כהן קלוזנר
אני אחזור שוב על התהליך. אחרי ועדת עררים לא לי, לא לראש הממשלה, לא לד"ר אוסטפלד ולא לחברי כנסת יש אפשרות לשנות את ההחלטה שלה.
עמי נחום ברבר
אבל הם היו שם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו צריכים לוודא שבוועדת ערר לא יהיו טעויות.
אילת כהן קלוזנר
גם ניסיתי להגיד לך בטלפון – צריך להיות בהתחלה, לא צריכים להגיע בסוף. אנחנו לא רוצים שההורים יגיעו לוועדות עררים. זאת לא המטרה שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, עמי, לכן אנחנו מתקנים את זה.
עמי נחום ברבר
יש לי משפחה שקיבלה מכתב שהתקשורת הבאה שלה עם ביטוח לאומי יהיה רק דרך בית דין לעבודה - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אם זאת משפחה שאנחנו מכירים אני אדבר איתך אחר כך כי לא בטוח שהם עומדים בסיפור הטיפולי שאנחנו מדברים עליו. אתה מדבר על 188%? על אחד משני הילדים?
עמי נחום ברבר
פר-אקסלנס הם עומדים ב-188%. שישה חודשים הם לא יכלו לצאת מהבית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
העניין הוא למנוע עכשיו תקלות עתידיות כדי שלא נגיע בכלל לסיטואציה הזאת.
עמי נחום ברבר
נכון. זה תקלות שצריך לתקן אותם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אנחנו עושים. אני לא יכולה לשנות את מה שהיה פעם. אני יכולה לנסות להשפיע על מה שיהיה בעתיד. מה לעשות, זה הכוח שאלוהים נתן לי.
עמי נחום ברבר
אז משפחה שלא מדדו אותה נכון פעם – אז זהו – לא מדדו אותה נכון?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. יכול להיות שיש תהליך שאפשר לעשות בבית הדין. אם לנו אין הסמכויות, ולהם אין הסמכויות אנחנו לא יכולים להתווכח על זה. אנחנו יכולים להצטער על זה. אנחנו עכשיו רק צריכים שלא יהיו לנו עוד סיפורים כאלה.
עמי נחום ברבר
מתי אני יכול להגיד למשפחות שילכו שוב לביטוח לאומי?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לפני ועדת ערר. אם יש כשל בתיק לפני שמגיעים לוועדת ערר נפנה את זה לאיילת ולד"ר אוסטפלד.
אילת כהן קלוזנר
אם יוגדר מסמך כמו שאתה אומר – אתה בעצם אומר שיש מסמך שלהבנתך היה צריך לתת 50%, והילד הזה לא קיבל כלום. אם זה מסמך ברור והזמינו את הילד לוועדה, אז יכול להיות שפה צריכה להידלק נורה אדומה ראשונה. לא צריכים לחכות לעררים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מה שאמרתי. אנחנו נטפל בזה במהלך הדרך, לא בסוף הדרך.
אילת כהן קלוזנר
אבל גם סבלנות. כמו שנאמר פה, יש תהליך הפנמה של נהלים חדשים, בוודאי כשזה אוכלוסיות קטנות יותר. יש יתרונות, ויש חסרונות באוכלוסיות קטנות יותר. זה לא עומד על השולחן של הרופאים והפקידים שלנו על בסיס יומי. זה תהליך.
עמי נחום ברבר
מי שכבר הגיע להודעה של בית דין לעבודה, מצד הביטוח הלאומי אין לו מה לפנות אליכם?
אילת כהן קלוזנר
אפשר לחזור לדרג ראשון, אבל הרטרו שלו עלול להיפגע. אפשר גם ללכת לבית הדין, ואפשר לנהל את התהליכים במקביל. מבחינת התהליכים הוא יכול לבקש לבדוק מחדש, ואז הביטוח הלאומי מוגבל לשנה רטרואקטיבית, ולהגדיר עד שנה רטרואקטיבית. אם המשפחה אומרת, שאת התביעה הם הגישו לפני שנה, והתהליך לוקח שנה, ולכן מגיע להם שנה מהתביעה ההיא – זה רק בבית הדין לעבודה. זה העניין – הרטרואקטיביות.
ישי אוסטפלד
אם תרשו לי להמליץ: ראשית אני מבקש, עמי שלא תמצא לכל פתרון בעיה. אתה דיברת על תרופות. התרופות מופיעות פה – גם - - - מופיעים בתוך הטופס; שנית, הרבה פעמים אנחנו נמצאים בקשר אתך או עם המשפחה. הם ילכו לבית הדין, ואם בית הדין יראה שהוועדה פעלה שלא לפי החוזר, אני מקווה שהם יחזיר אותם חזרה לוועדת ערר. ואז יש לי זמן לבוא לוועדת ערר, להניח להם על השולחן את החוזר, ולהגיד להם, חברים, ככה אתם צריכים לנהוג. זאת אומרת הדרך במקרה הזה היא להודיע. אתה הרי מכיר את הטלפון שלנו. דברו אתנו. אנחנו מחזיקים אישה שעוסקת בפניות הציבור. אנחנו נדע לגרום לכך שכשבית הדין יחזיר את זה לוועדת העררים נשים על השולחן של ועדת העררים את החוזר. היא תדון שוב לפי החוזר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את המקרה הפרטי תמשיכו לנהל אחר כך. אני רוצה שתי נקודות נוספות לסיכום: א', עניין קרדיולוג ילדים שדיברנו שיהיה משולב. אז אני מבקשת לקבל גם תוך חודש עדכון סטטוס אם הוא נקלט או לא נקלט; בקשה אחת שלא עלתה כאן, אבל אני מרגישה שחייבים לומר אותה – יושבת כאן גברת שהגישה את מה שקשור לחופשת הלידה שלה. לא היה לה מושג שיש משהו הרבה יותר רחב. אני מציעה שתהיה איזושהי הנחיה – ותגידו לי אם זה בסמכות שלכם או שנפנה למשרד הבריאות – שברגע שיש ילד שנולד עם מום לבבי שיידעו להפנות אותו לביטוח הלאומי לקבלת קצבה, לפי מה שמכירים. זאת אומרת לא רק אם היא פתאום מגלה שהיא זכאית לדבר כזה או אחר אז היא תפנה. במקרה היא גילתה עכשיו שהיא זכאית לקצבה. היא אפילו לא הגישה. היא בכלל התעסקה עם חופשת הלידה שלה. אז אם צריך אנחנו נפנה למשרד הבריאות להעביר את המידע הזה להורים לילדים חולים.
קריאה
מי שמכיר את עמי או את ד"ר מתתיהו הוא מסודר כי יש לו דרכי גישה. אבל מה עם כל אלה שלא מכירים?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז עכשיו את רואה? בלי שביקשתם. אני רוצה שרופאים יידעו לעדכן את ההורים על הזכאויות שלהם בביטוח לאומי במקרים של מחלות קשות.
ישי אוסטפלד
הפתרון זה הדרכה לקרדיולוגים לילדים. אני באתי לכנס השנתי שלהם לפני כשנה, ונתתי להם הרצאה. צריך שוב לדבר, כנראה, עם הקרדיולוגים לילדים. הם נקודת הקשר. קרדיולוג ילדים צריך לדעת, והוא שולח אותך אלינו. נעשה את זה בשמחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין.
אילת כהן קלוזנר
גם לעובדים סוציאליים. אגב, באמת לא הוגשה תביעה. מכיוון שהם ב"תל השומר" אז כדאי לדעת שב"תל השומר" יש לנו יש לנו פרויקט שירות ייחודי של ביטוח לאומי של מחלקה ראשונה. אנחנו מממנים את העובד הסוציאלי שעוזר שם ופונה לאנשים שהם בעלי פוטנציאל.
קריאה
צריך להפנות אותם אליו.
אילת כהן קלוזנר
יכול להיות שבמחלקות הקרדיולוגיה מכיוון שאין הרבה ילדים, לא מגיעים אליהם. אז גם מפה לקחתי שיעורים לרענן בכל בתי החולים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ד"ר אוסטפלד הציע משהו נכון - - -
אילת כהן קלוזנר
עובדים סוציאליים בדרך כלל עוזרים להגיש תביעות.
עמי נחום ברבר
נקודת ההתחלה שלה היא לא אצל הקרדיולוגים, אלא בפגייה. כשנולד ילד עם מום בלב בכל בית חולים הנקודה הראשונה שהוא יפגוש זה הפגייה שהיא טיפול נמרץ לילודים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם אם זאת תהיה הנקודה השנייה שהיא תפגוש, דיינו. רק תסתכל, היא יושבת כאן, ואין לה אפילו מושג. אם היא לא הייתה מגיעה לוועדה, היא בכלל לא הייתה יודעת שהיא זכאית. אז גם בזה נטפל.

אני רוצה לומר תודה לכל מי שיושב כאן ומלווה את התהליך. נכון, תמיד יש בעיות, ואנחנו כאן. אני מרגישה שיש כאן אוזן קשבת ולב פתוח כדי לטפל בכל מה שצריך בדרך. תודה רבה לכולם וגם לביטוח הלאומי. ממש לא מובן מאליו.
קריאות
תודה לך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10.

קוד המקור של הנתונים