ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/05/2017

תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל) (תיקון), התשע״ח-2018

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 709

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ"ו באייר התשע"ז (22 במאי 2017), שעה 12:30
סדר היום
תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל) (תיקון), התשע"ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מיכל בירן

מיקי לוי

מיקי רוזנטל
מוזמנים
הראל שרעבי - סגן בכיר לממונה על שוק ההון, משרד האוצר

רונית כהן - מנהלת תחום רכז בכיר, רשות המסים, משרד האוצר

שלי סבן - מנהלת מחלקת ביטוח חיים, משרד האוצר

ליאור זהר - מחלקת ביטוח חיים, משרד האוצר

מיה פרי אלתרמן - יועמ"ש לאגף הפנסיה בהסתדרות, ההסתדרות החדשה

ענת יהב - עו"ד באגף הפנסיה בהסתדרות, ההסתדרות החדשה

חני חורש - יועמ"ש לאגף הפנסיה בהסתדרות, ההסתדרות החדשה

ירון חתם - סמנכ"ל כספים, איגוד לשכות המסחר

גיל סלומון - סמנכ"ל רגולציה ותקשורת, איגוד חברות הביטוח

ירון אליאס - התאחדות חברות הביטוח

אילה אבני - יועצת פנסיונית
ייעוץ משפטי
אייל לב ארי
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפה קרינצה

תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל)(תיקון), התשע"ז-2017
היו"ר משה גפני
שלום לכולם, אני פותח את הישיבה. אנחנו עוברים לסעיף האחרון בסדר-היום: תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל) (תיקון), התשע"ז-2017. בבקשה, הראל.
הראל שרעבי
התיקון שמונח בפני הוועדה הוא תיקון תקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופות גמל). בהצעת התיקון יש שני נושאים; הנושא הראשון קשור להגדלת שיעורי ההפקדות שהוסכמו בין ההסתדרות לבין התאחדות התעשיינים. אני מזכיר שבאוגוסט בשנה שעברה, אם אינני טועה, היתה הגדלה של שיעורי ההפרשות לפנסיה, ובינואר האחרון היתה עוד הגדלה, כל פעם של 0.5% - 6% עובד, 6.5 מעביד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
6.5% זה בפעימה הבאה.
הראל שרעבי
כבר נגמרו הפעימות, היו שתי פעימות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בסדר, אבל עד 6.5%.
הראל שרעבי
התקנות הקיימות היום קובעות ביחס לחלק מהמוצרים הפנסיוניים – פוליסות ביטוחי מנהלים ישנות בעיקר – שהחוסך לא יכול להגדיל את ההפקדות שלו בתוך אותה פוליסה, כי זה פוליסה עם תנאים מאוד מאוד ישנים - הבטחת תשואה או מקדם מובטח – אבל בנוסף התקנות אומרות שאם במקרה יש לו הגדלת שיעורי הפרשות, הוא מחויב לבצע אותן באותה חברת ביטוח. זאת אומרת, גם את ההגדלה הוא חייב לבצע באותה חברה. המשמעות היא שביחס לאותה הגדלת הפרשות הוא לקוח שבוי, הוא לא יכול להתמקח, כי החברה יודעת שבהתאם לתקנות הוא חייב לחסוך את ההגדלה הזאת אצלה. כמובן, היא יכולה לגבות ממנו דמי ניהול מקסימליים ולקבוע לו תנאים ככל העולה על רוחה – כמובן, בהתאם לרגולציה, אבל את העלויות המקסימליות – כי אין לו שום יכולת ללכת למקום אחר.

בתיקון שאנחנו מניחים בפני הוועדה אנחנו מציעים לאפשר לחוסך לשים את אותה הגדלה בכל מוצר שהוא מעוניין בכך, כי נכון שהמוצר הבסיסי שלו סגור והוא לא יכול להוסיף אליו, אבל אין סיבה שהוא יהיה נעול גם לגבי התוספת, שהוא לא יוכל לבחור איפה לשים אותה. זה תיקון אחד.

התיקון השני נוגע ליכולת להפקיד פיצויי פיטורים במנותק ממרכיב התגמולים. אני מזכיר שבהפרשות לחיסכון פנסיוני יש לנו שלושה מרכיבים: תגמולי עובד, תגמולי מעביד ופיצויי פיטורים. תקנות מס הכנסה – תקנה 19 – קובעות מאז ומעולם שבקופת גמל לקצבה, אם מעוניינים להפקיד פיצויים, הפיצויים יכולים להיכנס רק אם מפקידים לאותו חשבון גם את התגמולים. זאת אומרת, לא ניתן לנתק את הפיציים מהתגמולים; לאותו מקום שמופקדים התגמולים צריכים להיות מופקדים הפיצויים.

אני מזכיר שעד 2008 היו לנו קופות גמל לקצבה וקופות גמל לתגמולים, כשקופות הגמל לתגמולים היו קופות גמל הוניות. החובה להפקיד פיצויים יחד עם התגמולים היתה בקופת גמל לקצבה, היא לא היתה בקופת גמל לתגמולים. תיקון 3 שנעשה ב-2008 קבע שכל הכספים הפנסיוניים מ-2008 וצפונה מופקדים בקופת גמל לקצבה, וכתוצאה מכך החובה להפקיד פיצויים יחד עם התגמולים חלה על כל אפיקי החיסכון הפנסיוני. זאת היתה התוצאה של תיקון 3. אגב, הרציונל של תיקון 3 היה שלא יהיו אבחנות בין מוצרי הקצבה השונים, בין הכספים הפנסיוניים השונים, לכן קבעו שכולם קצבתיים, איחדו את כללי המס על כולם, וממילא הרגולציה שצריכה לחול על הכספים היא אותה רגולציה.

כתוצאה מכך שיש לנו מוצרים פנסיוניים שהם מוצרים מעולים ואי אפשר להוסיף לתוכם עוד כספי פיצויים, היה צורך לאפשר להפקיד בסיטואציות מסוימות כספי פיצויים בנפרד מהתגמולים. איפה, לדוגמה? בדרך כלל בקרנות ותיקות. בקרנות הוותיקות שיעורי ההפרשה היו גבוהים – 7% עובד, 7.5% מעביד ו-6% פיצויים. אין שום היגיון כלכלי בהכנסה של ה-2.33% של הפיצויים הנוספים לתוך הקרן הוותיקה, ולכן היו חייבים לאפשר להפקיד את אותם 2.33% בקופת גמל אחרת. לכן עודכנה הוראת שעה שאומרת, למרות התקנה שמחייבת פיצויים עם תגמולים, שבקופת גמל לא משלמת קצבה - שהיא סוג מסוים של קופת גמל לקצבה - כן להפקיד את הפיצויים בנפרד מהתגמולים. הוראת השעה הזאת התחדשה מעת לעת עד 2012, ואז אמרו: מחדשים אותה כל הזמן בשביל הסיטואציות האלה, אז נהפוך אותה להוראה קבועה ונאפשר בשביל אותם 2.33% שאי אפשר להפקיד אותם במוצר הבסיס להפקיד למוצר בנפרד, בלי בסיס של תגמולים.

ב-2015 העברנו פה חקיקה שעשתה רפורמה בכל מה שקשור לקופה הלא משלמת והקופה המשלמת. קבענו קטגורית שכל הקופות נקראות "קופת גמל לקצבה", והן מתחלקות לשלוש קבוצות: קרן פנסיה, קופת גמל לחיסכון וקופת ביטוח, שאלה המוצרים שאנחנו מכירים בעולם הפנסיוני וכולם נקראים קופת גמל לקצבה, אין יותר קופת גמל משלמת ולא משלמת. באותו היגיון של תיקון 3, אנחנו רוצים שכל העולם הזה יהיה שטוח ואחיד.

כתוצאה מכך, הפרשנות המשפטית של תקנה 19 היא שכיום לא ניתן להפקיד פיצויים בנפרד מתגמולים בכל המוצרים הקצבתיים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לפי הפרשנות שלכם, שיש עליה חילוקי דעות.
הראל שרעבי
כן, אני מודע. אני מציג כרגע את הפרשנות המשפטית שלנו. אני מודע לעובדה שיש דעות אחרות, אבל זאת הפרשנות המשפטית שלנו וכך גם כתבנו לוועדה – לא ניתן להפקיד פיצויי פיטורים בנפרד מכספי התגמולים.
היו"ר משה גפני
מה היה נהוג עד עכשיו?
הראל שרעבי
זה תלוי אם הפרו את הוראות הדין או לא.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
נהגו כך וכך. ההסתדרות חושבת שהפרשנות היא הפוכה.
הראל שרעבי
אגיד מאיפה נולד התיקון; התיקון נולד מפניות של גופים שאמרו שהסיטואציה לא מאפשרת.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל לא תבעתם אף אחד שפירש - - -
הראל שרעבי
עוד לא תבענו אף אחד.
איל לב ארי
זה אומר, אם ככה, שפרשנות לא היתה. אם היתה מחלוקת - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש אי-בהירות לגבי הפרשנות, וזאת המסקנה שלי.
איל לב ארי
אם יש אי-בהירות בפרשנות זה כבר - - -
היו"ר משה גפני
אני יכול לדעת מה אתם רוצים מאתנו עכשיו?
הראל שרעבי
התיקון שלפנינו מציע לאפשר להפקיד פיצויים בנפרד מהתגמולים בשתי סיטואציות: 1. כשהבסיס של העובד לא מאפשר לו להפקיד לשם את התוספת של הפיצויים, כי זה מוצר סגור או שאין לזה תועלת כלכלית. אגב, כמו התכלית המקורית שהיתה בכל הוראת השעה - לצורך העניין, קרן ותיקה. האופציה השניה, אם לאותו עובד כבר הפקידו עד כניסת החוק לתוקף פיצויים בנפרד, להמשיך את זה. אם כבר התחילו – לא לגעת בזה.
היו"ר משה גפני
אז אתם מבקשים שנאשר את התקנות האלה.
הראל שרעבי
כן, אלה שתי התקנות. ביחס לתיקון הראשון, אנחנו מקבלים המון פניות של עובדים שכבולים לחברת הביטוח שבה הם נמצאים ולא יכולים לעבור, כי אלה התקנות. תיכף נעבור על הנוסח, אני מניח שיקראו אותו פה - - -
היו"ר משה גפני
אם נגיע להסכמה - נקריא אותו; אם לא – בישיבה הבאה.
הראל שרעבי
זה להחלטת אדוני היושב-ראש. הסיטואציה ביחס לתיקון הראשון היא כרגע שלקוחות שהגדילו להם את שיעורי ההפרשות – שזה המון אנשים - הם לקוחות שבויים מול חברות הביטוח, על כל המשתמע מכך, ואנחנו מציעים לאפשר להם להפקיד את זה איפה שהם רוצים כדי שלא יהיו לקוחות שבויים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יש מישהו מבין האורחים שמתנגד לתקנות האלה? בבקשה.
חני חורש
אני יועצת משפטית באגף הפנסיה בהסתדרות. גם אנחנו נחלק את ההתייחסות לתיקון שמבקשים - - -
היו"ר משה גפני
אתם מתנגדים לתקנות האלה.
חני חורש
רגע, אני מפרידה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הם לא מתנגדים לחלק של הפיצויים.
חני חורש
לחלק של התגמולים אנחנו לא מתנגדים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לחלק של התגמולים הם לא מתנגדים, לחלק של הפיצויים הם מתנגדים.
חני חורש
בדיוק. גם אני רוצה לחלק את ההתייחסות שלנו לשני חלקים: אנחנו לא מתנגדים לחלק שמבקש לתקן את התיקון המתבקש לעניין התגמולים; כל מה שנוגע לעניין הפיצויים – לזה אנחנו מתנגדים באופן מוחלט, ואסביר.

תיקון 13, שקרה לפני שנתיים, אפשר לראות מדברי ההסבר שלו שהיה תיקון טכני. אגף שוק ההון אמר שיש שתי הגדרות בחוק: קופה משלמת לקצבה וקופה לא משלמת לקצבה, והמונח "לא משלמת לקצבה" הוא מונח לא טוב, שהחוסכים לא מבינים אותו ומשתמע שהיא לא משלמת קצבה. לכן דובר על האחדה של ההגדרה. איחדו את ההגדרות. אף אחד לא כיוון, אין לי ספק בעניין הזה, לשרשור שאנחנו מדברים עליו היום, שגם אגף שוק ההון, לדעתנו, התוודע אליו רק לאחרונה כי לראיה, כל קופות הגמל המשיכו להתנהל על בסיס אותה התנהלות שחלה שנים. בעניין הזה המציאות היתה כזאת, ואני רוצה להציג אותה, אם אפשר, וגם להתחיל את הפריסה כי אני רואה אותה קצת אחרת.
היו"ר משה גפני
אם את יכולה להציג את התמונה כולה, אבל בקצרה.
חני חורש
אשתדל. תיקון 3 שקרה ב-2008, מטרתו לא היתה האחדת כל הקופות; מטרתו היתה להפוך את כל הקופות לקופות משלמות קצבה. זה היה השינוי המהותי שהוא בא לעשות.
הראל שרעבי
זה לא נכון. היה לא משלמת - - -
חני חורש
אדוני, לא הפרעתי לך. אתייחס לכול.
היו"ר משה גפני
תגיבו אחרי זה.
הראל שרעבי
סליחה.
חני חורש
תיקון 3, המטרה המהותית שלו היתה להפוך את כל הקופות לקופות משלמות לקצבה, כולל הקופות ההוניות. תיקון 3 בהתחלה קבע הגדרה שהיא קופת גמל לקצבה, היות שהמציאות היתה שיכולת להפקיד למרכיב הפיצויים בכל קופה. זה נכון שהתקנות מאז ומעולם דרשו שבקופת גמל לקצבה, אם יש מרכיב פיצויים חייב להיות מרכיב תגמולים, אבל לא ההפך הוא הנכון. כלומר, יכולת להיות בקופת גמל לקצבה עם תגמולים בלבד והפיצויים יכלו להיות בקופות אחרות. חופש הבחירה שאגף שוק ההון עצמו מדבר עליו לא פעם ולא פעמיים אפשר לכל עמית לבחור איפה הוא רוצה לשים את הכספים. בהתאם יצאה הוראת שעה, שחלה עד שנת 2012, שהבהירה שלעניין התקנה הזאת מדובר על קופת גמל משלמת לקצבה בלבד. לא הסתפקו בהוראת שעה, יצאה הוראה מתקנת לחוק מיד אחר כך שהנציחה את זה וקבעה את ההגדרות "קופה משלמת לקצבה" ו"קופה לא משלמת לקצבה", כדי לשמר את אותו מצב.

במסגרת ההצעה הנוכחית לתיקון התקנות אגף שוק ההון מציג כאילו נפלה טעות טכנית באותו תיקון 13 לפני שנתיים שדורשת תיקון קטנטן, אבל למעשה הם הופכים את כל המציאות. מה הם אומרים? הם אומרים: אנחנו משאירים מצב אחד ויחיד, שבו עובד יוכל להמשיך לבחור אם להפקיד את מרכיב הפיצויים מחוץ לקופה שבה נמצא הביטוח הפנסיוני. מעבר לפטרנליסטיות שבעניין, מעבר לזה שזו פגיעה בחופש הבחירה, שביד השניה אגף שוק ההון יודע לדבר עליו בצורה מאוד יפה, זה שינוי מהותי מאוד שלא ראוי לדבר עליו כשינוי טכני וקטן. מדובר פה בשינוי מהותי של המציאות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
את יכולה לתת לנו דוגמה איך פוגע בעובד בתכל'ס?
חני חורש
כן. מה שרציתי להגיד זה שאחד הדברים שקורים לא פעם זה שאגף שוק ההון חותך מלמעלה, אבל יש יחסי עבודה שלמים ומציאות שמתנהלת בשטח, שדורשים התאמות, שדורשים את הגמישות הזאת.
היו"ר משה גפני
תני דוגמה.
חני חורש
לדוגמה, הסכם פנסיית חובה קבע הפקדות בסיס לפיצויים 6%, שבאים במקום תשלום פיצוי פיטורים. לגבי ה-2.33% קבע ההסכם שהמעסיק רשאי להפקיד אותם לקופה, אבל הוא יכול להודיע אם יחול עליהם סעיף 14 או לא, אם הם יבואו על חשבון או במקום.
הראל שרעבי
אין בעיה, שיפקידו את זה באותה קופה.
חני חורש
רגע, סליחה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תן להקשיב. נפש חפצה, אנחנו רוצים לשמוע. תן להקשיב. אין לי עמדה.
היו"ר משה גפני
ברגע שיש דוגמה טובה הם נגד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
גם אני חשבתי, אבל לא רוצה לחשוד בכשרים.
חני חורש
הדרך שנקטו לא מעט מעסיקים – ולא בכדי, בגלל שהכי קל לתפעל את ההפרדה בין זה שיש כספי פיצויים שלא צריך להשלים עליהם לבין ה-2.33% - היתה הפרדה. הדרך הזאת גם היתה הכי ראויה מבחינת העובד, כי הוא יכול היה בעצמו לדעת ולבצע את החישוב בצורה נקיה ולא אם כן צבעו לו את התקופות בתוך קרן הפנסיה שהוא מבוטח בה או לא צבעו לו את התקופות, ואם לא צבעו לו את התקופות אז יש בעיה לבצע את החישוב, ואף מעסיק לא יודע לבצע את החישוב ואז גם העובד לא יודע מה מגיע לו. זו רק דוגמה קטנטנה. אני לא מדברת על דיון נוסף, שהוא הסוגיה של תשלומי השלמת פיצויים, שמעסיקים יכלו באופן שוטף – ויכולים עדיין - לבצע השלמות פיצויים לתוך הקופות. גם הרכישה עד סעיף 14 היא דבר אפשרי. ההוראה הזאת, משתמע ממנה שהיא מונעת את כל הדברים האלה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתה תקשיב. תנו לשמוע. אחר כך אומרים שאין דיונים רציניים בוועדת הכספים. אתם באים – המדינה, האוצר – לבית המשפט העליון ואומרים שאין דיונים רציניים.
שלי סבן
אנחנו כבר לא אוצר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כשאנחנו מנסים לקיים דיון רציני, אתם מפריעים.
חני חורש
אם אפשר, להגיד משפט לסיכום.
היו"ר משה גפני
מה שהם אמרו לבית-המשפט זה פשוט שטויות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה היה שקר.
היו"ר משה גפני
שקר מוחלט.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
התקוממתי כשהייתי שם.
הראל שרעבי
לא אנחנו.
שלי סבן
אנחנו רשות עצמאית.
היו"ר משה גפני
לא אמרנו שאתם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
פרקליטות המדינה.
היו"ר משה גפני
גברת שמואלי מדברת נגדי על חקיקה. אתה רוצה שאתחיל לדבר על החקיקה של הממשלה? ראינו את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תסיימי בבקשה.
היו"ר משה גפני
הבנו את העיקרון.
חני חורש
לשיטתנו, התיקון שהיה צריך להתבצע פה הוא אותו תיקון טכני שבוצע במהלך השנים כהתאמה למצב הזה. בסך הכול צריך להוסיף להוראות התקנה שמדובר בקופת גמל לקצבה שאינה קופת גמל לחיסכון. זה התיקון הטכני והקטן שנדרש, לא דבר אחר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מסכם את ההצעה שלכם: שהתיקון יהיה רק לגבי התוספת לקופת גמל.
חני חורש
שהתיקון בתקנה 19)ג)(2) – אם אני לא טועה - שאחרי המילים "קופת גמל לקצבה" יבוא "קופת גמל לקצבה שאינה קופת גמל לחיסכון". בכך יישאר המצב הקיים על כנו, כפי שצריך היה להיות.
היו"ר משה גפני
תודה. בבקשה, בקצרה.
אילה אבני
אני יועצת פנסיונית. אני מברכת את משרד האוצר שמקדם את החלק הראשון - - -
הראל שרעבי
לא משרד האוצר.
אילה אבני
רשות שוק ההון. אני ממש בעד; כל העובדים הם בעד וכל המעסיקים, זה מבורך. החלק השני: אם כבר מתקנים את העניין של הפיצויים, אז למה רק ספציפית לקופה שכבר הפקידו בה פיצויים בעבר? יש מעסיקים שרוצים לבצע השלמת פיצויים, רוצים לבצע לפני עזיבת העובד השלמת פיצויים לקופת גמל שזה רק לפיצויים, בלי התגמולים. למה זה מתוקן שרק אם כבר הפקידו בה בעבר? למה לא מתקנים את זה - - - ?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני היועץ המשפטי, אתה צריך להבין שיש פה נקודות שאני צריך הבהרה לגביהן.
אילה אבני
אני חושבת שהתיקון של הפיצויים צריך להתבצע עד הסוף. למה רק לקופה שכבר היתה קודם לפיצויים?
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יש עוד מישהו שמתנגד? בבקשה.
ירון אליאס
אני מהתאחדות חברות הביטוח. קשה לומר שאנחנו מתנגדים באופן נחרץ. אנחנו לא כופרים בעיקרון שלפיו לא ניתן יהיה להפקיד כספים למרכיב הפיצויים בלבד. הראל נקב בשני סייגים לעיקרון הזה, שקיבלו ביטוי בתיקון המוצע לתקנות. אנחנו חושבים שיש להוסיף עוד שלושה מצבים נוספים שבהם רצוי לאפשר הפקדה רק למרכיב הפיצויים. המצב הראשון הוא המצב שנזכר פה, שהוא אכן מצב רווח, שבו יש למעביד חוב ותק פיצויים. כלומר, למשל מצב שבו השכר של העובד עלה והמעביד מעוניין להשלים את אותו פער, ולכן מבקש להפקיד כספים לפיצויים בלבד. הסיטואציה הזאת לא קיבלה ביטוי בתקנות.

מצב שני הוא מקרה שבו יש פער שהוא כדין בין מרכיב הפיצויים לבין מרכיב התגמולים. לדוגמה, מקרה שבו מבוטח או עובד קוטן בדין את מרכיב התגמולים, לדוגמה עד פי 2.5 מהשכר הממוצע, עד 24,000 שקל, כי זה הסכום שבגינו הוא זכאי להטבות מס, בעוד שמרכיב הפיצויים אינו נקטן באותה נקודה. למשל, הוא מפריש בגין סכום של 32,000 שקלים. גם בנקודה הזאת התיקון המוצע הוא לא מספיק גמיש להכיל את הסיטואציה הזו.

המצב השלישי הוא מצב שבו לעובד יש פוליסת פיצויים בלבד והוא מבקש לנהל אותה. לדעתנו גם המצב הזה לא מקבל ביטוי בתקנות וראוי שיקבל. זה בהקשר לנושא הראשון שהועלה כאן.

אני רוצה גם להתייחס בקצרה, ברשותך, לנושא השני - אותו ביטוי אצל אותו מבטח שנשמט מהתקנות. הווי אומר, היום ברירת המחדל היא שאם יש הגדלה מעבר ל-5%, הרי שההגדלה מתבצעת אצל אותו מבטח שאצלו מתנהלת הפוליסה.
הראל שרעבי
זו לא ברירת מחדל, זו חובה.
ירון אליאס
נכון, זו חובה. התיקון מבקש להסיר את המגבלה הזאת, כשהמטרה ביסוד הסרת המגבלה, כמו שנאמר פה, היא לעודד גמישות ותחרות. אנחנו חושבים שבסך הכול, אם אנחנו משקללים את היתרונות והחסרונות של המהלך, יש לו יותר חסרונות מיתרונות כי היתרון התחרותי הוא לא יתרון משמעותי. מדובר למעשה רק בזנבות, רק בשברי אחוזים שמעל ה-5% ולא - - -
היו"ר משה גפני
אם אני מבין אותך, אתם תומכים בתקנות, אבל רוצים שיהיה שינוי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הם תוספת לתקנות.
היו"ר משה גפני
תודה.
ירון אליאס
אני רוצה להעיר עוד כמה הערות.
היו"ר משה גפני
אבל בקצרה.
ירון אליאס
אנחנו לא חושבים שזה אינטרס של המבוטח שיתנהלו שני חשבונות קצבה – אחד חשבון עיקרי אצל מבטח אחד וקצבה נוספת, שהיא מזערית, אצל מבטח אחר. לבסוף, אני מתקשה לראות איך זה עולה בקנה אחד עם מדיניות משרד האוצר עצמו; בתחום הפנסיה ראינו מדיניות של איחוד חשבונות, מתוך הנחה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
זה שונה לחלוטין, עם כל הכבוד. אני מעוניין שהוא יאחד.
הראל שרעבי
אגב, כל האנשים האלה שהחברות מדברות עליהם, בהגדרה יש להם עוד חשבון, כי המוצר הבסיסי שלהם סגור.
היו"ר משה גפני
מדיניות האוצר היא שמתי שהם מקבלים כסף הם בעד, מתי שהם נותנים כסף - - -
הראל שרעבי
לא, זה לא נכון.
היו"ר משה גפני
סתם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בדוגמה הזאת דווקא היה היגיון רב לאחד את החשבונות.
שלי סבן
אבל יש בחירה. פה אין בחירה.
היו"ר משה גפני
אדוני, בבקשה.
גיל סלומון
אני סמנכ"ל איגוד חברות הביטוח. אני רק מעיר שרוב ההערות שהוצגו כאן על-ידי היועץ המשפטי שלנו הועברו כבר ביולי 2016 ועדיין לא קיבלו ביטוי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל קיבלו מענה?
מיקי לוי (יש עתיד)
ביטוי הם לא חייבים לקבל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הם לא חייבים לקבל את עמדתכם.
הראל שרעבי
התקיים דיון.
ירון אליאס
לא היה דיון מקדים.
גיל סלומון
שלחנו מכתב לוועדה ביום חמישי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, שלח אותם לדבר. חבל על הזמן שלנו, חבל על הזמן של הדיון. יש לי עמדות, אני לא רוצה אפילו להגיד אותן.
היו"ר משה גפני
הראל שרעבי, בבקשה, סגן הממונה על רשות ההון.
הראל שרעבי
ההערות של התאחדות חברות הביטוח התקבלו על ידינו כשהתקנות הופצו כטיוטה.
היו"ר משה גפני
ישבתם אתם?
הראל שרעבי
כן.
היו"ר משה גפני
מתי?
הראל שרעבי
אני לא זוכר מתי. אני מוכן לבדוק ביומנים.
היו"ר משה גפני
לפני שלוש שנים?
הראל שרעבי
לא. היינו שמחים להעביר את התקנות - - -
היו"ר משה גפני
למה הם אומרים שלא ישבתם?
הראל שרעבי
אני לא יודע. אני מוכן לבדוק.
ירון אליאס
למען הגילוי הנאות, התקיימה שיחה. לא היתה ישיבה.
גיל סלומון
שיחת ועידה אחת לפני יותר משנה. לא היו פגישות.
היו"ר משה גפני
מה זה אומר שיחה ומה זה אומר פגישה?
ירון אליאס
שיחה שבה שטחנו את הערותינו לגבי - - -
גיל סלומון
לא היו פגישות.
היו"ר משה גפני
שיחה זה בטלפון?
ירון אליאס
שיחת טלפון, כן.
הראל שרעבי
רק צד אחד של השיחה נמצא פה, נכון?
ירון אליאס
אנחנו לפחות נמצאים כאן.
הראל שרעבי
היית בשיחה?
היו"ר משה גפני
הראל, תגיד את הדברים. אמרת שהיתה פגישה, אבל היתה שיחה. בסדר. יש כאלה שמכחישים את זה - - -
גיל סלומון
הוא לא אמר שהיתה פגישה.
הראל שרעבי
אגיד איך אנחנו נוהגים כשאנחנו מפיצים רגולציה. התקנות מופצות להערות הציבור. מתקבלות הערות, אנחנו מדברים עם הגורמים שמעירים הערות, אם הם רוצים לבוא לפגישה – בדרך כלל אנחנו לא סוגרים את הדלת. לפעמים מוותרים על פגישה כי אפשר לדבר על זה בשיחת טלפון.
היו"ר משה גפני
יש יותר מדי הרבה פעמים שאנשים פונים אלי – אני אומר את האמת – שהם פונים אליכם. אני לא מדבר על הציבור, שאזרח פונה ויכול להיות שאתם מדברים אתו בטלפון או שאתם עונים לו בכתב. יש גופים מרכזיים בתוך התקנות או בתוך חקיקה שאתם עושים, שפונים אליכם ומבקשים לשבת, ובסוף אתם מתלוננים שהם לא ישבו ודיברו בטלפון.
הראל שרעבי
זה, למיטב הבנתי, לא קורה. מקרים חריגים, אולי.
היו"ר משה גפני
מישהו מכם משקר.
הראל שרעבי
אז אשמח לדעת.
היו"ר משה גפני
או אתם, או הם, או אני.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
השאלה היא מה המנגנון הראוי.
היו"ר משה גפני
בדיוק. זה גופים מרכזיים, זה לא אזרח שפונה, שגם לו צריך להשיב.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
השאלה היא אם היה ראוי לשבת אתם ועם ההסתדרות, לשמוע את הטענות ולענות לטענות.
הראל שרעבי
אני לא יודע להכריח - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לקיים דיאלוג. המילה "דיאלוג" חשובה, כמו שאנחנו עושים פה מפעם לפעם.
היו"ר משה גפני
העברתי חוקים מאוד קשים – ששינסקי, ששינסקי א', ששינסקי ב'. ישבתי עם הטייקונים כאן, לאור היום, שכתוצאה מהחקיקה הזאת נפגעו פגיעה מאוד מאוד קשה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן. ניר גלעד הלך הביתה בגלל זה.
היו"ר משה גפני
והמציאות היתה שבאתי לפה בידיים נקיות. ישבתי עם האנשים, שמעתי את כל הצדדים והבעתי עמדה. אני מייעץ גם לכם עצה חברית: תשבו עם הגופים המרכזיים - -
הראל שרעבי
אנחנו לא חלוקים שכך ראוי.
היו"ר משה גפני
- - גם כשהתקנות הן לא טובות.
הראל שרעבי
למיטב זיכרוננו, ודאי שוחחנו. יכול להיות שהם לא רצו פגישה, יכול להיות שהם העדיפו שיחת טלפון.
גיל סלומון
אנחנו לא רצינו פגישה? הרי - - -
הראל שרעבי
אני לא יודע.
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, אתה לא יכול להביא לפה תקנות שלא דיברת עם אף אחד.
הראל שרעבי
אני לא רוצה.
היו"ר משה גפני
אני לא הולך לברר את זה. ייעצתי, הכול בסדר.
הראל שרעבי
אני מקבל את עצת היושב-ראש.
גיל סלומון
אתם הייתם לא בסדר אז אתה אומר שאנחנו לא בסדר?
היו"ר משה גפני
די, די.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, שלח אותם לפגישה. חבל על הזמן.
הראל שרעבי
לגופם של דברים: הסוגיה של הגדלת שיעורי ההפרשות היא דבר שברור שחברות הביטוח לא אוהבות, כי זה לוקח להם לקוחות שהיום הם שבויים אצלם ומחר הם לא יהיו שבויים אצלם. המדינות של רשות שוק ההון בעניין הזה היא שהלקוח יכול לבחור תמיד. כמובן שאנחנו מעדיפים ברירות, לקבוע כשהוא לא מחליט מה לעשות. אבל לקוח, צריך שתהיה לו היכולת לבחור איפה הוא רוצה לנהל את הכסף ולהתמקח על הזכויות שלו.
חני חורש
אלא אם כן מדובר בפיצויים.
הראל שרעבי
זה בעניין הזה, באופן חד-משמעי.

עכשיו לגבי הפיצויים ולהערות של ההסתדרות: קודם כול, תיקון 13 לא היה תיקון טכני. תיקון 3 קבע שכל הכספים הפנסיוניים מיועדים לקצבה, הם קצבתיים. תיקון 3 לא קבע שכולן משלמות לקצבה; הוא קבע שכל הקופות הן קצבתיות, חלקן יכולות לשלם וחלקן לא יכולות לשלם. תיקון 13 היה נדבך נוסף שאמר שלא רק שכולן קצבתיות, הן כולן יכולות לשלם. זה תיקון מהותי, זה לא תיקון טכני. את ההצעה של ההסתדרות אנחנו לא יכולים לקבל, כי בעולם שבו על כל המוצרים הרגולציה זהה – מבחינת מיסוי, מבחינת יכולות – אין סיבה שבקופה אחת יהיה אפשר להפקיד פיצויים בנפרד ובקופה אחרת לא יהיה אפשר להפקיד פיצויים בנפרד. אם בן אדם רוצה קופה אחרת – הוא מוזמן לקחת את התגמולים ואת הפיצויים ולהעביר; הוא רוצה לחתוך באמצע – שיחתוך באמצע. אני לא אומר לו איך, אבל הפיצויים והתגמולים מאז ומעולם היו יחד בקופות הקצבה, וכך צריך שיהיה גם בעתיד.

לגבי המצבים הנוספים שבהם מבקשים שאפשר יהיה להפקיד פיצויים בלי תגמולים. דיברו פה על השלמת חור ותק. השלמת חור ותק, למיטב הבנתנו, לא אפשרי גם היום כי תקנה 19 קובעת במפורש שפיצויים אפשר להפקיד בתשלומים חודשיים רצופים שוטפים. זאת אומרת, אי אפשר להפקיד סכום חד-פעמי באופן שרירותי - יכול להיות שהדברים האלה קורים, אני לא רוצה לדעת עליהם כרגע. אני לא אומר שזה משהו שלא צריך לאפשר אותו - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
קודם כול, זה קורה בפועל. אני אומר לך.
הראל שרעבי
שאלת אותי קודם אם אתן להם עונש – אני לא יודע.
חני חורש
כי זה מוסדר בחוק, לא בתקנות.
הראל שרעבי
התיקון שאנחנו עושים בתקנה הזאת הוא תיקון קוסמטי נקודתי כדי לפתור את הבעיה שלהבנתנו יש. לא רוצים לתקן אותו – לא נתקן אותו. אבל אני אומר שוב, להבנתנו קיימת בעיה, אנשים לא יכולים להפקיד את הפיצויים בנפרד. לא רוצים – זה בסדר.

בלי קשר, אנחנו מתכוונים להביא לוועדה תיקון רחב של תקנה 19, כי זו תקנה מאוד ישנה. צריך להתקין תקנות חדשות מכוח חוק קופות גמל, אני מקווה שנביא אותן תוך כמה חודשים. שם גם נטפל בסיפור של חור ותק פיצויים, אבל זה לא לעכשיו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מיקי, לפני שנסכם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
צריך לשלוח אותם, כאמור - - -
הראל שרעבי
אבל אני חושב שזה יפגע בצרכנים לא להעביר את התיקון.
היו"ר משה גפני
אנחנו, התפקיד שלנו זה לפגוע בצרכנים.
הראל שרעבי
לא לא, חס ושלום.
היו"ר משה גפני
התפקיד שלכם זה לתקן.
הראל שרעבי
אני רק רוצה להסביר, אדוני היושב-ראש, שזה לא - - -
היו"ר משה גפני
עם כל הכבוד, זו ועדת כספים שמעבירה איזה 80 חוקים בחצי שנה. בסדר, אבל לא כל דבר צריך להיות בישיבה אחת. התרגלתם אצלי שזה כמו מכונת ירייה, בסוף אתם הולכים לבג"ץ – לא אתם, הם. הולכים לבג"ץ ואומרים שאני לא יודע לחוקק. אז אעשה את זה מתון יותר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש פה מחלוקת משפטית מהותית שנוגעת להרבה מאוד אנשים שגורלם לא ברור בכלל. לכן הייתי מבקש שאולי היועץ המשפטי של הוועדה יחווה את דעתו העקרונית לגבי המחלוקת הזאת. לא עכשיו אפילו, אלא חוות דעת מנומקת, כי יש פה עניין מאוד דרמטי שנוגע להרבה מאוד אנשים. האוצר טוען איקס, וההסתדרות טוענת ההיפך. אני חושב שצריך להידרש לעניין, כי אם המצב החוקי הוא כמו שהאוצר מתאר אותו, אז יש אנשים שפועלים בניגוד לחוק היום, הרבה מאוד אנשים.
היו"ר משה גפני
זה לא חד-משמעי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
היא הנותנת. לכן אני חושב שצריך לבדוק את העניין.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מבקש לסכם, אנחנו לא מסיימים את הכול. בעקבות העובדה שאמרו עלי בבית-המשפט, המשרד שאתה נמצא בו, שאני לא יודע לחוקק ולכן ישלחו לי את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שילמד אותי איך מחוקקים, אז אני ממתן קצת את העבודה.
שלי סבן
זה תקנות, זה לא חוק.
היו"ר משה גפני
זה לא מְשנה. זו חקיקת מִשנה. הראל, עכשיו אני מדבר ברצינות: חשבתי שאין מחלוקת, אז הייתי מאשר.
הראל שרעבי
לגבי התקנה הראשונה אין מחלוקת, והיא החשובה מביניהן.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני מבקש לשבת עם חברות הביטוח שהעלו את הטענות וגם את הבקשה לתוספת, לשבת גם עם ההסתדרות. הועלו טענות, אני לא יודע מי צודק בעניין הזה. עוד לא בדקתי. אני מבקש שתעשו את זה. ברגע שאתם אומרים לי שמיציתם את התהליך ואתם לא יכולים להגיע להסדרה או שאתם כן יכולים ורוצים לשנות את הדברים כי זה הגיע להסכמה - - -
הראל שרעבי
אז אולי אפשר להצביע על התיקון.
היו"ר משה גפני
הוא אומר שלא.
איל לב ארי
אי אפשר לפצל.
היו"ר משה גפני
זה תקנות.
הראל שרעבי
למה? זה שני סעיפים נפרדים.
שלי סבן
זה שני דברים שונים מהותית.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ועל סעיף אחד יש הסכמה.
הראל שרעבי
והוא גם החשוב יותר.
איל לב ארי
תקנות, בעיקרון, אי-אפשר לפצל - או שהוועדה מאשרת או שהיא לא מאשרת.
היו"ר משה גפני
הבנתי, אמרת לי את זה. אני שואל אותך האם אפשר שהם יגידו – אני באמת לא יכול לעשות שום דבר, או שאני מאשר או שדוחה, זוהי סמכותה של הוועדה בתקנות. הם יכולים למחוק את הסעיף השני, להשאיר רק את הסעיף הראשון. נצביע על הסעיף הראשון ואת הסעיף השני יביאו בנפרד.
איל לב ארי
להביא בנפרד תקנות מחדש - כן.
הראל שרעבי
כן.
איל לב ארי
מחדש.
הראל שרעבי
זה לא מה שהיושב-ראש אמר.
היו"ר משה גפני
הוא צודק.
הראל שרעבי
רק מחדש? אי אפשר עכשיו?
היו"ר משה גפני
זה בידיים שלך. אתה אומר שמחקת את הסעיף השני ומצביעים רק על הראשון.
איל לב ארי
רק את הנקודה - - -
היו"ר משה גפני
לגבי הסעיף השני, אתם צריכים להביא תקנות חדשות חתומות על-ידי השר.
הראל שרעבי
אין בעיה. כן. אני חושב שאפשר להעביר את הכול.
היו"ר משה גפני
אפשר לעשות את זה, איל. אנחנו מצביעים רק על סעיף 1.
הראל שרעבי
זה סעיפים 1 ו-3.
איל לב ארי
אם ככה, צריך להצביע - - -
ירון אליאס
אפשר להעיר לגבי הפיצול הזה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שמתם לב מה קורה פה?
חני חורש
אנחנו חלוקים על הפרשנות שלו. אנחנו לא חושבים שרשות שוק ההון יכולה לפרש את החוק כפי שהיא מפרשת אותו. אנחנו חושבים שזה לא עולה משום חקיקה קודמת, וצריך להבהיר מה שנדרש הבהרה.
ירון אליאס
למה לעשות את זה בחיפזון?
חני חורש
אי אפשר להזיק באמצעות התקנות האלה. עדיף לא להזיק ושיגישו תקנות חדשות ויבהירו את מה שצריך להבהיר באופן מלא. הצענו גם תיקון טכני אחד קטן, שאפשר להכניס.
היו"ר משה גפני
הראל, אני מציע כדלהלן: מבחינה חוקית אפשר שנוציא את הסעיף השני, נקריא את סעיף 1 ואת סעיף 3 ונצביע עליהם. אני לא מציע לעשות את זה. אני מציע שתשבו אתם, יכול להיות שאז יידחה בכלל הסעיף השני שאתם מעוניינים בו מהרבה זמן, מכיוון שהסעיף הראשון אושר. אני מציע: שבו אתם, אם תראו שאתם נתקלים בקשיים גדולים, תביאו רק את הסעיף הראשון ואז נצביע עליו. אני מציע לא לעשות את זה. לו אני במקומך, בתור יועץ לסגן מנהלת הרשות לשוק ההון - שבו אתם, תעשו את זה מהר, בזריזות, תגידו מה אתם לא מסכימים ומה אתם כן מסכימים ויכול להיות שתגיעו להסכמה ונצביע על הכול יחד. במידה שלא – נצביע על הסעיף הזה.
הראל שרעבי
הדבר היחיד שמטריד אותי זו העובדה שבינתיים המבוטחים תקועים בחלק הראשון.
היו"ר משה גפני
תאר לך שהייתי יושב-ראש ועדה נורמלי והייתי מביא את זה עוד שלושה חודשים, כמו שאתם אומרים בבג"ץ – הם אומרים בבג"ץ.
הראל שרעבי
אם זה עניין של שבוע-שבועיים – בסדר, אבל - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אפשר לעשות משהו שהאזרחים לא ייפגעו?
היו"ר משה גפני
לא, שום דבר. אני איש אחראי, בניגוד למה שהם אומרים בבג"ץ; ברגע שתהיה הסכמה – אביא את זה, לא תהיה הסכמה – אז נביא רק חלק ראשון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש פה בעיה של פרשנות משפטית - - -
הראל שרעבי
זה הסעיף השני.
היו"ר משה גפני
במקביל, אני מבקש את מה שחבר הכנסת מיקי רוזנטל ביקש – אני מבקש חוות דעת משפטית של הלשכה המשפטית לגבי העניין הזה. אני אומר לך: אם לא יקרה משהו בדרך, אביא את זה מיד. תלכו על העניין הזה, נסו להגיע להסכמה עם ההסתדרות ועם חברות הביטוח. אם אתם מגיעים להסכמה – טוב. אני לא שבוי, גם לא בידיים שלהם. ובכלל, מחר יש בחירות להסתדרות אז אף אחד מאתנו לא יודע מי ייבחר, אבל מי שייבחר – נמשיך לתמוך בהסתדרות שמגנה על העובדים, וגם אתם צריכים לשבת אתם ולכבד אותם, וגם עם חברות הביטוח, שהן הצד החזק בעניין הזה של התקנות. אשתדל, בעזרת השם, להביא את זה מהר.
הראל שרעבי
בסדר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:21.

קוד המקור של הנתונים