ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 29/05/2017

שיווק וחלוקה בחינם של סיגריות בארועים ע"י חב' טבק, בעקבות המקרה בהילולה בל"ג בעומר בהר מירון

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 82

מישיבת הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול

יום שני, ד' בסיון התשע"ז (29 במאי 2017), שעה 12:00
סדר היום
שיווק וחלוקה בחינם של סיגריות באירועים על ידי חברות טבק, בעקבות המקרה בהילולת ל"ג בעומר בהר מירון
נכחו
חברי הוועדה: תמר זנדברג – היו"ר

יהודה גליק
מוזמנים
אפי שפר - סגן מנהל אגף אכיפה ופיצוח, משרד הבריאות

לידור צברי - מינהלת תחום עישון ואלכוהול, משרד הבריאות

חיים גבע הספיל - קידום בריאות, משרד הבריאות

רפ"ק מיכה טובול - ראש ענף רישוי ואבטחה, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ משה ברקוביץ - יועץ משפטי, מחוז צפון, המשרד לביטחון פנים

אבנר כבל - מנהל מתחם לוינסקי, הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול

קרן רוט איטח - מנהלת היחידה למניעת סמים ואלכוהול, משרד החינוך

שרי פינץ - מדריכה במגזר החרדי, משרד החינוך

רבקה זלצר פרויליך - מנהלת הסברה, דוברות וקידום בריאות, האגודה למלחמה בסרטן

עמוס האוזר - עו"ד, יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון

איילת שבתאי - יועצת לגמילה מעישון, המועצה הישראלית למניעת עישון

ד"ר מרק לוריא - המועצה הישראלית למניעת עישון

צבי הרציג - מנהל עמותה נגד טבק

אביגיל קופשטיין - מעורבות

ליטל סעדה - מעורבות

ענת יום טוב - רכזת תחום גמילה מעישון, שירותי בריאות כללית

שירה כסלו - מנהלת ההקמה, מיזם מיגור העישון

ד"ר לאה רוזן - ראש חוג לקידום בריאות, אוניברסיטת תל אביב

יאיר קראוס - עיתונאי, כתב צפון ואיכות סביבה NRG

הרב יחזקאל אסחייק - מחבר הספר חיים ללא עישון

אהרון יעקב - מפיק תכניות מגזית "רפואה והלכה"

צבי הרציג - עמותת ובחרת בחיים

גיא אהרונסון - שדלן/ית
מנהל/ת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

שיווק וחלוקה בחינם של סיגריות באירועים על ידי חברות טבק, בעקבות המקרה בהילולה בל"ג בעומר בהר מירון
היו"ר תמר זנדברג
שלום לכולם. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול. הנושא בו אנחנו דנים עלה בוועדה בדיונים קודמים, בתחום השיווק והחשיפה, במיוחד באירועים מיוחדים של ציבור שמגיע לאירועים החל מימי סטודנטים, שבוע פתיחת שנה, אירועים המוניים כאלה ואחרים. הטריגר לדיון הזה הוא אירוע מאוד מאוד ספציפי שהתרחש לפני כשבועיים בהילולת ל"ג בעומר בהר מירון, אירוע מאוד מאוד גדול שאוסף מאות אלפי אנשים שבתוך 24 שעות מגיעים להילולה מאוד גדולה והמונית, ומה חיכה להם שם? דוכן חלוקת סיגריות.

אני חושבת שהאירוע הזה מקפל בתוכו שתי תופעות שקשורות לצורך שלנו לעבוד במניעת עישון כאשר האחת, כמו שאמרתי, תופעה הרבה יותר רחבה של איתור אירועים המוניים, במיוחד לצעירים, במיוחד לאנשים שאולי אפשר לשווק להם או למכור להם את הסיגריות כדבר רצוי, כדבר נחמד, כדבר כיפי, לפחות כדבר לא מזיק כשאנחנו יודעים שלא כך הדבר. הדבר השני, אלה אוכלוסיות מיוחדות שמועדות להיות קהל יותר קשוב למסר הזה.

כרגע סיימנו – חלק מהמשתתפים השתתפו גם בדיון הקודם – דיון בנושא עישון בחברה הערבית וראינו עד כמה שם כל גורמי המניעה, איסור פרסום ושיווק וכולי שקיימים בחברה היהודית, שם זה נוח להעלים עין. כאן אנחנו מדברים על אירוע שהוא מיועד בעיקרו לחברה החרדית ויכול להיות שיש מישהו שחושב שאוכלוסיות מיעוט, אוכלוסיות מוחלשות או אוכלוסיות שהן קצת פחות בפוקוס הציבורי, הן הפקר ושם אפשר לשווק או לדחוף – וסליחה על המילה – את הדבר המזיק, ואפילו הייתי אומרת ההורג הזה, באופן קל ובאופן ישיר.

נתחיל אתך יאיר קראוס. אתה עיתונאי. אני חייבת להגיד שבזכותך זה נודע ואני התוודעתי לתופעה הזאת דרך הרשתות החברתיות. תציג לנו את מה שקרה ומשם נמשיך בדיון.
יאיר קראוס
תודה על הדיון החשוב הזה. אני חושב שהוא מאוד מאוד חשוב גם כי מדובר באוכלוסייה שהיא מאוד מאוד קלה לשכנוע לעישון סיגריה ובכלל המודעות לנזקים בנושא הזה היא כמעט ולא קיימת. זה מאוד מאוד מקובל לעשן ודווקא הצומת הזאת במירון על הכניסה – אם אתם זוכרים או מכירים את מושב מירון, ממש בכניסה לפני ה-ש.ג. של הישוב – אוהל ענק עם שתייה, מאפים, הזמנה, סיסמאות של קחו אתנחתא, בואו לשאוף נשימה טובה ודברים בסגנון הזה של בואו למקום הזה.
היו"ר תמר זנדברג
נשימה טובה?
יאיר קראוס
זה המקום לנוח, להתרווח, לקחת את ההפסקה של החיים כאן במירון ולבוא לקחת סיגריה. יש שם חבר'ה צעירים בגילאי 18-19. לפי מה שאני הבנתי מדובר בצעירים.
עמוס האוזנר
וודסטוק לחרדים.
יאיר קראוס
כן. את הסיגריות מחלקים בחינם ללא כל התניה. פשוט, תבוא, שב, שתה קפה, קח סיגריה, תכיר, תטעם, אולי יהיה לך נחמד ותוכל להמשיך אתנו שנים ארוכות.

מצולמת כאן הכניסה. שלושים שניות של סרטון שמראה את מה שאני נחשפתי אליו לראשונה. הגעתי למקום כי זה עניין אותי מאוד. במירון, בכל מקום שמחלקים משהו בחינם, כולנו מאוד אוהבים להיכנס ולראות מה מחלקים בחינם. במקרה הזה מחלקים סיגריות בחינם כך שזה בכלל נהדר להתנסות להבין מה קורה שם.

זאת הכניסה. אנחנו רואים מצד שמאל את המבנה הזה שהוקם.

(הקרנת סרטון).

זה מה שמשמח אותם. זה מה שעושה להם טוב על הלב ולכן שווה לפנק ולדאוג לעולים לרגל למירון. אלה התמונות שאני נחשפתי אליהן. פרסמנו את זה באתר NRG בחדשות וזה גרר לא מעט תגובות. אחרי לא מעט לחצים שגם אני אישית עשיתי על אנשי משרד הבריאות בניסיון להבין, חבר'ה, אלה העובדות, זאת המציאות, מה אתם עושים בנדון, אחרי מספר שעות הם שלחו נציגים שהוציאו דוח של משרד הבריאות, דוח ראשוני לנושא, כאשר בדוח נכתב כי הגיע למקום פקח, ראה שהפעילות שנעשית שם היא כשורה למרות שמשרד הבריאות לא רואה אותה עין בעין, וכי אין כל בעיה בפעילות הזאת. כנראה שאלמלא חברת הכנסת זנדברג, לא היינו נדרשים לסוגיה הזאת, לפחות לא עד השנה הבאה.

בהמשך למתחם במירון יש עוד מתחם נוסף של אוהל של חברת סיגריות מתחרה. הם נלחמים ומתחרים על ליבותיהם של מאות אלפי החוגגים במירון.

הדבר המעניין אולי הוא שכאשר הפקח הגיע והכתבה עלתה לרשת, פתאום מצאו בחברות הסיגריות – ואני מתאר לעצמי שגם צריך לדבר בנושא הזה – לקונה או דרך חדשה. אם החוק אוסר לחלק סיגריות ללא הגבלה ובחינם לכל מי שחפץ, בתמורה מותר לתת סיגריות ולכן כל מי שממלא שאלון עם שתיים-שלוש שאלות כמו איזה יום היום ומה שלומך ואיך אתה מרגיש, נהדר, בתמורה למילוי השאלון הזה תקבל את הסיגריות. הכול מותר לפי החוק ובואו נמשיך עם זה.

אלה הדברים שאני ראיתי ובאתי להציג אותם כאן.
היו"ר תמר זנדברג
תודה רבה. חיים, הפעם נתחיל אתך. עולות כאן שתי תופעות. האחת, נושא השיווק הישיר. זה לא פרסום קנוי, זאת לא מדיה קנויה, אלה לא יחסי ציבור, זה פשוט שיווק ישיר. מה שנקרא בדרך הישנה והטובה, להגיע למקום שנמצא בו קהל, ראשית שבוי ושנית רגיש, שני המאפיינים שלו, ופשוט שם לבצע את פעילות השיווק.

אני רוצה קודם לשאול אותך, כי באמת נחשפנו כאן למקרה שצולם, אבל בעבר שמענו בעיקר על ימי סטודנטים ושבוע פתיחת שנה, אז חברות הסיגריות מקימות חברת סיגריות ליד הבנק, ליד החברה הסלולרית וליד הפיצה.

יש לי כמה שאלות. האם ידוע לכם כמשרד על עוד מיקומים כאלה שהם רגישים, מגודרים ומהווים בעצם טרף קל לחברות הטבק? מה מבחינתכם חוקי, מה לא חוקי? אני מדברת על חוקי במובן הרחב של כוונת החוק, לרבות העניין הזה של הסקר, ההגרלה או כל הדברים האלה שהם באמת בדיחה וממש ישראבלוף. במלים אחרות אני אומרת, אל תשלחו אותנו עכשיו לתקן את החוק אלא בואו נראה קודם במסגרת החוק הקיים מה חוקי ומה אפשרי מבחינתכם. השאלה השלישית היא מבחינת המדיניות שלכם. מה אתם עושים כמדיניות, כמשרד, בהסברה. אלה אירועים שיודעים עליהם, אלה אירועים שחוזרים על עצמם כל שנה והם מוכרים. כמו שהמשטרה צריכה להיערך מבחינת הסעות כדי שלא תהיה קריסה כמו שקרה לפני כמה שנים. דרך אגב, הכנסת כאן כל שנה, מאז היה אירוע האסון לפני כמה שנים, עושה גם היערכות וגם הפקת לקחים בכנסת. יכול להיות שאנחנו מעכשיו צריכים בוועדה הזאת לעשות לפני פתיחת שנת לימודים במוסדות החינוך - - -
משה ברקוביץ
המונח אסון לא היה במקום.
היו"ר תמר זנדברג
סליחה. איך אתה מגדיר את זה?
משה ברקוביץ
היו עיכובים משמעותיים במעגל התנועה. יש כאלה שיכולים להגיע לקריסה.
היו"ר תמר זנדברג
סליחה. אני אתקן. חס וחלילה. קריסה או שיבושים, בוא נקרא לזה, קשים. יכול להיות, ואני בהחלט נרתמת להרים את הכפפה, שאנחנו נערוך כאן לפני כל ל"ג בעומר, לפני כל פתיחת שנת לימודים, או תכף נשמע באיזה עוד אירועים זה תוקף אותנו, אבל מבחינת גורמי העניין, גם משטרה ומשרד הבריאות, אלה אירועים שהם ידועים. איך אתם רואים את התופעה הזאת ומה אתם עושים בנדון?
חיים גבע הספיל
הבסיס שלנו מבחינה זאת הוא חוק הגבלת הפרסום והשיווק של מוצרי טבק. זה חוק משנת 1983. בתפיסה של החוק מלפני 34 שנים, החוק הגדיר באופן מאוד מדויק מה הם אמצעי הפרסום שבהם אסור לעשות פרסומת לעישון והוא הגדיר טלוויזיה, רדיו, עיתונים לבני נוער ודברים כאלה. בנוסף הוא הגדיר כל מיני הגבלות על שילוט והוא קבע גם את הנושא של חלוקת סיגריות בחינם. לפחות בזמנו דובר על לא להפיץ מוצרי טבק ללא תמורה.

עם השנים אנחנו מכירים את העניין הזה של חסויות לימי סטודנטים שחברת פיליפ מוריס למשל באופן קבוע התקשרה עם אגודות סטודנטים גם בתל אביב וגם בירושלים על מנת להקים מתחמי VIP וכל מיני אטרקציות שמיועדות רק למעשנים כתנאי כניסה לאטרקציה הזאת או מתחמי עישון. תחת מגבלות החוק שלא אוסר את זה ניסינו לעבוד מול אגודות הסטודנטים ובכל מיני אפשרויות למנוע את הדברים האלה אבל לא תמיד בהצלחה.
היו"ר תמר זנדברג
מה קורה במתחמים האלה?
חיים גבע הספיל
זה פתוח. או שאלה נקודות מכירה של טבק או שאלה חדרי עישון שמיועדים למעשנים. הייתה אטרקציה שמעלים מסעדה עם מנוף לשמים. כל מיני דברים שנועדו לתת למעשנים ערך מוסף.
היו"ר תמר זנדברג
כלומר, זאת לא חלוקה.
חיים גבע הספיל
לא חלוקה בחינם.
היו"ר תמר זנדברג
המטרה היא לייצר איזושהי תדמית חיובית של תראו, אנחנו בטכנולוגיה, של האטרקציות ודברים כאלה.
חיים גבע הספיל
כן. לגבי חלוקת סיגריות בחינם, החוק אוסר. הוא אומר חלוקה ללא תמורה וחברות הטבק מכירות את זה. מה שהן עשו לאורך השנים, ואנחנו מדברים על הרבה שנים כולל דיילות בעמדות התנסות כאלה, ברציפי רכבת, מחוץ לבסיסי צבא, במקום להגיד ללא תמורה – ההתנהלות המקובלת בחברות הטבק, כדי להתמודד עם האיסור הזה, הן אומרות תן לי סיגריה אחת שלך ואני אתן לך חפיסה חדשה של המותג שלנו. או למשל עכשיו החדרת הסיגריה החדשה של פיליפ מוריס, יש להם על הדוכן כוס והם אומרים, תן לנו סיגריה רגילה ואנחנו ניתן לך התנסות בסיגריה החדשה, כך שזה לא יהיה ללא תמורה.

מה שקרה במירון או קורה גם עם דיילות ברציפי רכבת בשנים האחרונות זה שבתמורה להשתתפות בסקר צרכנים – במירון זה היה סקר מותג – כמה שאלות של איזה מותג אתה מעשן או האם אתה מעשן את המותג הזה, הנאה, שביעות רצון, לא משנה איך הם הגדירו את זה, או בתמורה להצטרפות לרשימת דיוור, שזה גם איזשהו ערך לחברה ששווה מבחינתה איזשהו משהו, כך שאי אפשר להגיד שזה ללא תמורה. למעשה בצורה הזאת הם מתיישרים עם החוק. הם אומרים שזאת לא חלוקה ללא תמורה אלא זה בתמורה למילוי סקר צרכנים שבאופן רגיל החברה הייתה משלמת לחברת סקרים אינטרנטית כדי לעשות את זה או בתמורה לסיגריה חלופית או כל מיני דברים כאלה, העיקר כדי שזה לא יהיה ללא תמורה.

מתוך הכרות שלנו עם ההתנהלות הזאת לאורך שנים, אנחנו תיקנו במסגרת הצעת החוק הממשלתית. הייתה הצעה לתקן את החוק ולהגדיר במפורש שזה לא סתם ללא תמורה אלא גם ללא תמורה סמלית ובוודאי שלא השתתפות בסקר צרכנים או דברים כאלה, כדי לשלול את האפשרות של התופעה הזאת. באותה הצעת חוק ממשלתית גם רצינו לטפל בכל הנושא של חסויות על ימי סטודנט.
היו"ר תמר זנדברג
איך למשל טיפלתם בזה בנושא של חסויות?
חיים גבע הספיל
האיסור בחוק היה איסור מוחלט על פרסומות, חסויות, קידום מכירות כולל למשל מתחמים כאלה של בעצם חסות לאירועים.
היו"ר תמר זנדברג
אני רוצה לעצור בנקודה הזאת ושוב, זה גם בהמשך לדיון הקודם וגם בהמשך להרבה דיונים שמתקיימים כאן בכנסת. יש לנו איזושהי תחושה שבמדינת ישראל החוק צריך להיות עם חורים כל כך קטנים במסננת, כך שאם נתקלנו בתופעה של תמורה סמלית, אז נכתוב תמורה סמלית, ואם נתקלנו בתופעה של סקר, נכתוב סקר, נכתוב בחוק סקר ואז ימציאו משהו אחר. כלומר, אני באמת שואלת האם נעשתה והאם פניתם לאיזושהי בחינה משפטית, בין אם באמצעות היועצת המשפטית של המשרד שהיא מוכרת לנו בוועדה ומוערכת על ידינו או בין אם זה אותגר בבית המשפט - - -
עמוס האוזנר
זה אותגר.
היו"ר תמר זנדברג
תכף אתה תוסיף לנו מידע. אי אפשר לשים ללעג ולקלס את החוק בצורה כזאת שכתוב בפירוש ללא תמורה והתמורה היא שלא רק אני אתן סיגריה אחת תמורת חפיסה, שזאת התמורה שאני נותן, אלא אנחנו בעצם מביאים למצב שאנחנו גם נותנים לאנשים משהו מזיק ובתמורה הם מקבלים משהו מזיק. כלומר, אנחנו גם נותנים להם את הזכות להיכנס למאגר מידע שפוגע להם בפרטיות וממשיך להפיץ דבר שמזיק לבריאות שלהם והורג אותם, ובתמורה אנחנו נותנים להם סיגריה. אין בזה שום הגיון. אני לא רואה באיזה רוח חוק זה עומד. אני לא רואה איך זה עומד בלשון החוק. החוק לא צריך לצמצם את החורים של המסננת למקומות כאלה קטנים אלא הוא צריך לתת איזושהי קריאת כיוון. הרי ברור שזה אסור. ברור שזה חולק בצורה שהיא בניגוד לרציונל ולהגיון של החוק.
חיים גבע הספיל
הנקודה הבסיסית היא שהחוק חוגג היום 34 שנים והתיקונים מאז היו מאוד מינוריים.
היו"ר תמר זנדברג
אז מה?
חיים גבע הספיל
זה חוק שתאם אז תפיסה מסוימת והיום המחויבות שלנו כשותפים לאמנה הבינלאומית לצמצום העישון, לאמנת המסגרת הפיקוח על הטבק, אנחנו מחויבים בהוראות אחרות לגמרי מכפי שקיימות היום, שהן הרבה יותר מקיפות ומשנות את התפיסה ואומרות שלמעשה כל פרסומת, כל חסויות, כל קידום מכירות, שזה בעצם הפעילות הזאת, הכול אסור למעט אם יש אולי איזה שהם חריגים. אם מישהו למשל רוצה להתקשר באופן אישי ישירות מול החברה, שתשלח לו למיילים שלו הודעות דואר אלקטרוני, אז שיחתום שהוא מאשר ויצטרף. ניתן ליצור עדיין קשר מסחרי שיווקי בין החברה אבל באופן פרטני וזה לא משהו שצריך להיות ציבורי. זה השינוי שניסינו להוביל ולעדכן את החוק בצורה משמעותית אחרי 34 שנים כי החוק היום כמו שהוא, הוא ישן ולא רלוונטי ולא זאת רוח החוק. הוא פשוט חוק ישן ולא טוב שלא עונה על התפיסה המקובלת בעולם ולא על המציאות של היום.

הייתה יוזמה ממשלתית והיא התקדמה ובאופן ספציפי הסעיפים האלה אושרו בוועדה להכנה לקריאה שנייה ושלישית אבל זה נפל יחד עם כל החוק כך שהיום אנחנו עדיין נמצאים עם חוק מיושן שהרוח שלו ישנה, שהתפיסה שלו מיושנת, שהוא מחייב תיקון כדי שיהיה אפשר להתמודד אתו.

דבר נוסף שנוגע לאכיפה של החקיקה שכן קיימת. כל הסעיפים בחוק, למעט מכירה לקטינים, כולם נמצאים באותו מדרג של חומרה שזה 61(א)(4), שזה נחשב לחומרה גבוהה יחסית. בנוסף, אין בחוק שום מנגנון של אכיפה. לא מצוין מי מוסמך לאכוף את החוק. זאת אומרת, לצורך העניין הרשות המקומית לא קשורה לאכיפה של החוק הזה ולמשרד הבריאות גם אין פקחים שמוזכרים בחוק ומוסמכים לעשות אכיפה של החוק. למעשה הגורם היחידי שנשאר כאחראי לאכיפת החוק הזה, זאת המשטרה. לאורך השנים היו מספר ניסיונות להגיש תלונות למשטרה על סעיפים שונים של החוק שהיו עבירות אבל זה נסגר מחוסר עניין לציבור או דברים כאלה.

בשיחות עם המשטרה גם הובהר שאנחנו נתקן את החוק וניצור איזשהו מדרג של אכיפה ונקבע מנגנון של אכיפה עם פקחים של משרד הבריאות ובמקרים מסוימים יהיה מקום שהמשטרה גם תפתח בחקירה ויהיו הליכים פליליים מעבר להליכים של קנסות. שוב, הכול הוא פלילי ואנחנו צריכים אכיפה שהיא אולי יותר בכיוון של אכיפה מינהלתית עם עיצומים כי בסוף יש כאן עבירות שמהותן כלכלית.

כל הדברים האלה היו אמורים איכשהו להתבשל בתוך התיקון הממשלתי שכידוע נפל ונעצר. לכן כרגע אנחנו נמצאים במציאות שבה החוק ישן, הסעיפים השונים או לא מתאימים למצב וגם אלה שכן מתאימים, קשה מאוד לאכוף אותם. אנחנו רואים את תעשיית הטבק שיודעת לנצל את זה בצורה מאוד טובה, רק ב-2015 עם 63 מיליון שקלים שהיא הקדישה לפעילות של קידום מכירות, חסויות, דיוור ישיר ופרסומות בעיתונים ובאינטרנט. אני לא אומר את זה בהשוואה לכמה שמשרד הבריאות משקיע או לא משקיע בקמפיינים הפוכים, אבל הם משקיעים 63 מיליון שקלים שחלק גדול מהסכום הזה הולך בדיוק לאירועי קידום מכירות וכל הדברים האלה.
היו"ר תמר זנדברג
אגב, כמה ממנו הולך לאירועי קידום מכירות? יש לכם את הנתון הזה, נכון? יש חובת דיווח של החברות.
חיים גבע הספיל
יש חובת דיווח. חלק מקידום המכירות הוא דיילות בכל מיני נקודות אבל זה בין השאר גם סוג של סבסוד של המיסוי. זאת אומרת, לחסוך בעלויות למעשנים. יש את החלוקה והיא מופיעה.
היו"ר תמר זנדברג
אם אתה יכול לומר לי בנושא דוח הפיקוח שהוצג בפנינו על ידי יאיר קראוס. הצבעת על בעיית האכיפה אבל בעצם זה מקרה שכבר קרה, כבר הוזעק פקח למקום. קודם כל, מי היה הפקח ואיך זה עובד? איך עובד מערך הפיקוח הזה, אם הוא קיים? שנית, איך יכול להיות שכל כך בקלות הם מתחמקים מזה? ראינו דוכן, הוא נקרא אתנחתא, יש שם קפה נמס ותה פשוט כזה וסיגריות.
חיים גבע הספיל
אני יכול להראות לך עוד תמונות שלהם עצמם שהם העלו בחדרי חדרים, כתבה שיווקית של דובק בשיתוף ועד מירון. יש שם תמונות של אנשים ממלאים את הסקרים. לנו אין פקחים שמוסמכים לאכוף את החוק ועדיין נשלח פקח מלשכת הבריאות לעשות שם איזשהו סיבוב ולראות מה קורה, למרות שזה לא משהו שהוא מתעסק אתו בשוטף, הוא לא מכיר את זה והוא גם לא מוסמך.
היו"ר תמר זנדברג
מי זה? איזה פקח זה? זאת אומרת, לא מי זה ברמה האישית.
חיים גבע הספיל
הוא פקח של לשכת הבריאות שמתעסק בבריאות הסביבה, במה שקשור לבתי עסק, לתקינה. שוב, החוק הזה לא רלוונטי כי בחוק הזה אין פקח של משרד הבריאות שמוסמך לאכוף את החוק הזה. משרד הבריאות לא מצוין בחוק כגורם שיש לו פקחים שמוסמכים לאכוף את החוק הזה או שזה חוק שניתן לקנוס בגינו או משהו כזה. כל המנגנון של האכיפה הוא דרך המשטרה, על ידי הגשת תלונה למשטרה.
יאיר קראוס
סליחה על ההתערבות. גם לאורך כל השעות של הבוקר עד הזמן שהערתי את תשומת לבם, לא הייתה שום הפניה. זאת אומרת, חלוקת הסיגריות הייתה ללא הפניה.
היו"ר תמר זנדברג
אתה אומר שבעצם הסקר נולד אחר כך.
יאיר קראוס
כן. רואים את זה בסרטון.
חיים גבע הספיל
המשמעות היא שכדי שאנחנו לאכוף את זה, לצורך העניין עת יגיע לשם פקח שזה לא עיסוקו וזה לא בסמכותו, עדיין אנחנו נצטרך להגיש תלונה למשטרה ואז יהיה צריך לבחון את זה בעיניים משפטיות, האם יש כאן מקרה והאם זה יעמוד במבחן בית המשפט. אז חברת דובק במקרה הזה מראה את התמונות, הנה, היו סקרים, יכול להיות שבאותו רגע תפסתם שנגמרו הסקרים או הוא הלך, הוא לא אמר להם למלא, אבל יש לה תיעוד שזה נעשה תמורת מילוי סקר ואז את מסתכלת על זה בעיניים משפטיות ואומרת האם נגיש תלונה, תיפתח חקירה, האם זה בשל לכתב אישום ותהיה כאן הרשעה סבירה והאם יש סבירות להרשעה. לא. יש להם את כל התיעוד שהם צריכים כדי להראות שזה כן נעשה ויכול להיות שפה ושם הייתה חריגה. האם בית המשפט יתעסק בזה? האם המשטרה תתעסק בזה? האם הפרקליטות תתעסק בזה? החוק כמו שהוא, המתכונת היום, לא יודע להתמודד עם הדברים האלה.
היו"ר תמר זנדברג
יש ספר שהפך עכשיו להצגה, אישה בורחת מבשורה. זה נשמע שאתם בורחים ממילוי החובה. ממש בכוח. תכף נשמע את המשטרה. תשמע, יש חוק, הייתה כאן הפרת חוק ברורה, היא מצולמת, יש כאן עשרות אלפי עדים בעלי העניין בדבר.
יהודה גליק (הליכוד)
אם הם היו מורשעים, מה היה העונש?
חיים גבע הספיל
הקנס הוא עד 220 אלף שקלים. כפל בתאגיד, זה 450 אלף שקלים.
היו"ר תמר זנדברג
בסדר. בוא נתחיל ממשהו.
חיים גבע הספיל
זה המקסימום.
היו"ר תמר זנדברג
הם מוכנים עם הסקר בכיס ושולפים אותו. ישראבלוף.
חיים גבע הספיל
צריך להגיע לבית המשפט ושהשופט יהיה משוכנע שבאמת זו הייתה ההתנהלות.
היו"ר תמר זנדברג
מישהו משוכנע שלא?
קריאה
תשכנע את המשטרה שיש מקום להגיש כתב אישום, תשכנע את הפרקליטות ואחר כך תשכנע את השופט.
עמוס האוזנר
קודם כל, לגבי הרקע הכללי של החוק הזה. החוק הזה הוא פשרה. ההצעה המקורית הייתה לאסור לגמרי פרסומת לסיגריות, כולל כל מוצרי הטבק. מה לעשות, דווקא חברי הכנסת הם אלה שניסו לדחוף את החוק הזה עם האיסור המוחלט. זה התחיל בחייקה גרוסמן ב-2973, אחר כך היה ויקטור שם טוב, אחר כך זה היה מרדכי וירשובסקי ואחר כך זה היה מוסי רז. בקיצור, חברי כנסת, אחד אחרי השני ניסו להעביר איסור.
היו"ר תמר זנדברג
אני תמיד גאה להיות חוליה בשרשרת מכובדת.
עמוס האוזנר
אבל לצערנו זה לא עבר ומשרד הבריאות נאלץ להתפשר על נוסח החוק הזה. זה נוסח של פשרה. כמו כל הפשרות, פשרות הן בעייתיות. פעם אחת, רק פעם אחת אותגר החוק הזה בבית המשפט ולא אותגר החלק השני של הסעיף אלא החלק הראשון של הסעיף – המילה לא יפיץ. דובק טענה, כאשר הוגש כתב אישום, שהמילה יפיץ זה משהו מסחרי. כאשר מחלקים סיגריות סתם, זאת לא הפצה אלא זה משהו אחר. הפצה זה כשיש לך קמעונאי וסיטונאי. בקיצור, השופט החליט לא לדון בנושא הזה.
היו"ר תמר זנדברג
מתי זה היה?
עמוס האוזנר
בשנות ה-90. המקרה היחיד בו הנושא הזה אותגר בבית המשפט.

אני אומר משהו חמור יותר מזה. החוק הזה מאפשר למשרד הבריאות להוציא תקנות. אין תקנות. תקראו את הסעיף שמסמיך את שר הבריאות. שר הבריאות מוסמך להוציא תקנות לביצוע החוק.

מה קרה כאן? קרה משהו מדהים. אני בשעתו ישבתי עם היועצת המשפטית של משרד הבריאות להכין תקנות. שלחנו אותן למשרד המשפטים. לא שמעתי תגובה. לימים התפרסמו המסמכים הסודיים של חברות הסיגריות, ומה אני מוצא? אני מוצא את הנוסח הזה של התקנות יחד עם תגובה של עורך דין מחברות הסיגריות שהוא כותב למשרד המשפטים למה התקנות המוצעות אינן טובות. מקרה מדהים. התוצאה הסופית היא שאין היום תקנות.
היו"ר תמר זנדברג
מתי זה היה?
עמוס האוזנר
מיד כשהחוק נעשה, בשנות ה-80. אבל לגלות את זה, זה רק עם מסמכי הסיגריות כי זה היה הרבה יותר מאוחר, בשנת 1998 כאשר המעברים נפתחו לציבור. הנה יש לנו מקרה מדהים שפתאום אנחנו מגלים מה קרה, מה היה גורלן של אותן תקנות שהוצעו בשעתו. השורה התחתונה, אין היום תקנות ביצוע. כלומר, החוק הזה עומד ללא תקנות ביצוע למרות שחובתו של שר הבריאות לעשות אותן.

לגבי הנושא של חלוקת הסיגריות. הנושא של החלוקה מלמד על אופיו של המוצר. זה מוצר ממכר. כאשר מחלקים אותו חינם, זה כדי שאנשים יתמכרו לו. על האופי הזה עמד חתן פרס ישראל חיים טופול. כששאלו אותו איך הוא הפסיק לעשן, הוא אמר שהוא היה באנגליה, שם הוא שיחק את לו הייתי רוטשילד, ופתאום הוא ראה את חברות סיגריות שמחלקות את הסיגריות. הוא אמר שעכשיו הוא מבין מצוין מה הולך כאן. מדובר במוצר ממכר שמחלקים אותו כדי למכר את האנשים ולכן ברור שהוא יפסיק.

הבעיה היא שכאשר נותנים את זה לילדים ולצעירים, ההיגיון לא בדיוק עובד כך. נותנים להם את המוצר חינם, הם משתמשים בו, הם מתמכרים לו. חברות הסיגריות מכוונות במיוחד את הסיגריות כך שילדים יוכלו להתמכר להן כי הניקוטין באופן בסיסי, הטעם שלו, הוא רע ומר ומאוד לא נעים, כפי שגילה מי שניסה לקחת את המסטיק ללא עישון וללעוס אותו. מה עושות חברות הסיגריות? הן מכניסות חומרים שמסווים את הטעם המגעיל של הניקוטין. מכניסים סוכר, מכניסים שוקולד, מכניסים קפה שכשסורקים אותם הם מזיקים כשלעצמם.
קריאה
חרובים.
עמוס האוזנר
כן. חרובים. יש לנו כאן מוצר שיש לו התמכרות מכוונת. לא סתם התמכרות אלא התמכרות מכוונת מצד חברות הסיגריות. זה הנושא של החלוקה חינם. תודה.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. החוק המתוקן מיום חקיקתו, נכון? מה הדברים שנכנסו אליו במהלך השנים? בשנים האחרונות.
עמוס האוזנר
העלאת הפיקוח למשל, כמה מושקע בפרסומת של חברות הסיגריות. לא עבר הסעיף שמחייב את חברות הסיגריות לגלות את תוכן הסיגריות שזה דבר כל כך אלמנטרי. על כל מוצר, אנחנו רואים מה יש בו אבל הסעיף הזה לא עבר.
היו"ר תמר זנדברג
מה עוד תוקן בשנים האחרונות?
עמוס האוזנר
אסור להשתמש בתמונות של בני אדם, מה שקודם היה מותר.
חיים גבע הספיל
הייתה התייחסות לפרסומת ופרסומת עקיפה. היה איזשהו תיקון לגבי היכן מותר או אסור. אני לא אלך על תיקון ב-2001 למשל, הנושא של הקרנה פומבית, דברים שמיועדים בעיקר לילדים. היה וידאו ומשחקי מחשב שעודכנו בשנת 2001.
עמוס האוזנר
אבל לא אינטרנט. גם פרסומת באינטרנט?
חיים גבע הספיל
לא. אינטרנט לא. הנושא של בריינד סטרצ'ינג, פרסומת למוצר או לשם מסחרי של מוצר. למשל אופנה תחת שם של מותג סיגריות כזה או אחר.
עמוס האוזנר
מותג שהיה בתוקף עד שנה מסוימת, זה מותר.
חיים גבע הספיל
נושא של פרסומת עקיפה. היה איזשהו תיקון לגבי דברים חוצי גבולות שנעשים פה בישראל ומשודרים גם בעולם. הייתה הגבלה לעשות שם פרסומות. היה את הנושא של מכונות אוטומטיות, שזה משנת 2011. בשנת 2008 הנושא של מוצרים שמשמשים לעישון ולא רק מוצרי טבק עצמם והשכרה, כל מה שקשור בעיקר לנרגילות עם בתי הקפה האלה שמשכירים נרגילה או מאפשרים שימוש בנרגילה, שם היה העניין הזה של לא רק למכור טבק אלא גם להשכיר מוצר לעישון טבק וזה כדי למנוע השכרת נרגילות בבתי קפה כאלה. הכוונה לקטינים. רק לקטינים. הנושא של האזהרות הותקן ובמקום אזהרה אחת נקבעו 12 נוסחי אזהרה שיופיעו על מוצרי הטבק. היה איזשהו עדכון בענישה אבל הקנסות עדיין זהים. בסך הכול הענישה נשארה שני מדרגים.
עמוס האוזנר
היה עדכון שעזר לחברות הסיגריות והוא אומר שפרסומת שהוכנה בחוץ לארץ ולא הייתה בכוונה מסוימת, יש הגנה למי שהראה את הפרסומת.
היו"ר תמר זנדברג
בסדר. משטרה. תציג את עצמך.
משה ברקוביץ
אני היועץ המשפטי של המחוז. נמצא אתי רב פקד מיכה טובול שהוא הקצין שעל ההר, שאחראי לתכלל את כל האירוע.

אני כן רוצה לומר שתי מלים על הטיפול המשטרתי באירוע ואיך אנחנו רואים את האירוע בכללותו כי אנחנו כל שבוע בוועדה אחרת שמאירה מנקודה אחרת את האירוע.

מבחינתנו בהיבט המשטרתי זה אירוע בין המורכבים, אם לא המורכב ביותר. אנחנו מדברים השנה על משהו כמו 24 שעות, אולי טיפה יותר, מאות אלפי אנשים שמגיעים בו זמנית ברמה כזו או אחרת, עשרות אלפי אנשים מגיעים ועשרות אלפי אנשים יוצאים, 18 הדלקות, חסידויות שונות, מקומות אחרים, אלפי שוטרים, וכשאני אומר שוטרים אני מדבר על הרבה אלפי שוטרים. אלפי אוטובוסים, מעל 10,000 הסעות, חניונים. צירים בעייתיים, השטח הגיאוגרפי מורכב ביותר כאשר יש שם גם ישוב, גם השטח מצומצם. מפקד על האירוע מפקד המחוז אישית ועוזר לו ראש אגף התנועה. כל המטרה שלנו היא אחת בלבד: למנוע אסון. בהיבט שלי למנוע אסון זה שכל מי שרוצה להגיע, יגיע בשלום ויחזור בשלום. אם היו עיכובים והוא התעכב בתנועה, אפילו אם היה צפוף, זאת המטרה שלנו וכך אנחנו נוהגים.

לגבי האירוע הזה. אני שאלתי את כל המפקדים שאני מכיר האם הם ראו את הדוכן, אפילו שהם עברו שם אלף פעמים, ואף אחד לא ראה את הדוכן עצמו ואף אחד לא נכנס. מרוב משימות ומרוב מורכבות, אנחנו אפילו לא מכירים את ההיבטים האלה.

מה שאני רואה, יש שלוש רמות לגבי הדוכן. קודם כל, לפני. כל דוכן מחויב אישור של הרשות המקומית, אישור רוכלות. אנחנו גם נגלה להבא יותר מודעות. זה דוכן שאושר ולא ראינו מניעה כי התפיסה שלנו היא שכל דוכן הוא על פי חוק. אנחנו גם לא באים ואומרים לדוכן שלא ימכור אלכוהול אם אסור ושלא ימכור לקטינים אם אסור. החזקה היא שהדוכנים פועלים על פי חוק.
היו"ר תמר זנדברג
מה זאת אומרת החזקה היא שהם פועלים על פי חוק?
משה ברקוביץ
בן אדם פונה לרשות המקומית ומבקש לפתוח דוכן. הוא חייב לקבל רישיון מהרשות. אנחנו מקבלים את הבקשה, אנחנו בודקים שבהיבט שלנו אין מניעה ואנחנו מאשרים.
היו"ר תמר זנדברג
לדוכן הזה היה רישיון?
מיכה טובול
מדובר בדוכן שעובד כמעט עשר שנים. כמעט עשר שנים הוא ממוקם שם, שנה אחרי שנה באותו מקום. הדבר שאני בודק מבחינתי כאשר מוגשת בקשה לרשות זה ראשית אם יש להם מקום, אם המקום שהם הולכים להציג את הדוכן אכן לא מפריע למשטרה או שהוא פועל שם באישור בעל השטח, ושנית, את חוקיות מבקש הבקשה. אם מדובר בגוף חוקי, אין לנו שום בעיה. מבחינתנו, ברגע ששני התנאים האלה מתמלאים הוא ניגש וממלא בקשה ברשות והוא גם מציין בבקשה שלו מה הוא מבקש.
היו"ר תמר זנדברג
מה הוא ביקש? מה מופיע ברישיון שלו? תוך כדי אני חושבת. אנחנו לפעמים בתור מפלגה במערכות בחירות רוצים לשים איזה שולחן באיזשהו מקום לחלק חומרי הסברה ולשכנע את הציבור להצביע למפלגה כזו או אחרת ובמה אנחנו נתקלים, איזה רישוי צריך להוציא מהעירייה ומהמשטרה. אני אף פעם לא שמעתי שכך זה אם הגוף חוקי – ומפלגה ללא ספק היא גוף חוקי וזה גוף שמתמודד בבחירות ומפלגה שמתמודדת לכנסת, חזקה עליה שהיא חוקית – אלא אחרי עשר דקות מופיע הפקח וסוגר את השולחן. פתאום כאן שעות ארוכות - - -
מיכה טובול
אותו מסלול.
היו"ר תמר זנדברג
אותו מסלול אבל יש כאן פעילות שהיא לא חוקית.
מיכה טובול
אני מדבר על לפני.
היו"ר תמר זנדברג
מה לפני? מה הם ביקשו?
מיכה טובול
אני מדבר על הרישיון.
משה ברקוביץ
הוא ביקש להקים את הדוכן ולא הסביר בדיוק למה. הוא לא הסביר.
היו"ר תמר זנדברג
אז איך אתה יודע שזאת פעילות חוקית?
משה ברקוביץ
הוא פונה לרשות. אנחנו, משטרת ישראל, בתחום שלנו בודקים שאין חריגה בהיבט שלנו, בהיבט המבצעי, ואם כמובן זה יהיה דוכן שעל פניו בשם שלו הוא לא חוקי, אנחנו יודעים. אם לא, אנחנו גוף שממליץ.
היו"ר תמר זנדברג
אבל עכשיו אתה לא יודע כי הוא לא פירט מה הוא רוצה לעשות שם. אם הוא היה מוכר סמים?
יהודה גליק (הליכוד)
אם הוא היה מחלק שם מריחואנה, הייתם שמים לב?
היו"ר תמר זנדברג
מה זה הייתם שמים לב? איך הייתם יודעים מראש? אם הוא היה מוכר סמים, אם הוא היה מוכר נשק, אם הוא מחלק אלכוהול לקטינים.
משה ברקוביץ
כמובן.
היו"ר תמר זנדברג
מה זה כמובן? איך היית יודע? לא כתוב לך בבקשה מה הוא רוצה לעשות.
מיכה טובול
כמובן שהיינו פועלים. קודם כל, כל הנושא הזה הוא קידום מכירות.
היו"ר תמר זנדברג
של מה?
מיכה טובול
קידום מכירות של סיגריות.
היו"ר תמר זנדברג
לפי החוק זה אסור.
מיכה טובול
אתם צריכים להבין שזה לא עניין של חלוקה. אתם צריכים להבין שמוגשת בקשה, אני אתן לך דוגמה. יש לנו המון מתחמים שהם מתחמי הסעדה. כשאדם מגיש בקשה, אני לא יורד אתו לכל מה שאסור. חזקה עליו שאם הוא מקים מתחם שהוא מחלק אוכל, לדוגמה אסור לו לחלק אלכוהול, אסור לו לחלק אלכוהול לקטינים והוא יודע. זאת אומרת, אני לא צריך להגיד לו שאסור לך זה וזה, אסור לך לפי החוק למכור מריחואנה וכולי. חזקה עליו שהוא אמור לדעת.
היו"ר תמר זנדברג
אבל אתה אפילו לא יודע.
יהודה גליק (הליכוד)
אם הוא היה שם שלט ואומר שהוא מחלק מריחואנה, היית שם לב? אתה אומר שאפילו לא שמתם לב. הבן אדם שם שלט ענק שאומר אני מחלק סיגריות, זאת אומרת אני פושע. אתה אומר שעברו שם עשרות אלפי שוטרים ואף אחד לא שם לב לזה.
משה ברקוביץ
אנחנו אומרים עוד הפעם. בשבוע האחרון משטרת ישראל הוציאה צווי סגירה ללא מעט מסעדות שמכרו אלכוהול לקטין. אף אחד ברישיון העסק שלו לא רשמנו לו ברישיון כתנאים שאסור לו למכור אלכוהול לקטין ולעבור על החוק. אנחנו מדברים על הלפני ופתאום זה עבר למשטרה.
היו"ר תמר זנדברג
אבל בלפני, לפי הרישיון שהקראתם כרגע, לפי הבקשה, לא כתוב מה הוא מבקש. לא כתוב בכלל. זה לפי מה שהקראתם. אם זה לא כך, תקנו אותנו. אני מסתמכת על מידע שאתם נותנים.
משה ברקוביץ
חוק רישוי עסקים קובע מי אחראי על נושא רישוי עסקים. משטרת ישראל היא זאת שמחליטה וממליצה לגבי הדברים שמעניינים אותה בהיבט המבצעי. אם יעבירו את כל חוק רישוי עסקים למשטרת ישראל, אנחנו בדיון אחר. הרשות המקומית היא זאת שאחראית, היא גם פונה לעוד משרדים והיא מגבשת עמדה. היא הממונה וגם הפקחים שלה בסוף אוכפים את זה. בלא מעט רישיונות בכלל לא צריך אישור משטרת ישראל ויכול להיות שגם שם נעברות עבירות פליליות ובכלל לא צריך לפנות למשטרת ישראל. הוא רשאי לפתוח עסק, לא פונים אלינו ואנחנו בכלל לא יודעים על כך כי זה החוק.
היו"ר תמר זנדברג
מה מופיע בבקשה הספציפית הזאת? סתם שנדע.
משה ברקוביץ
אין כאן אף אחד מהמועצה המקומית?
היו"ר תמר זנדברג
יש כאן מישהו מהמועצה המקומית? לא. מבחינתם אין בעיה.
משה ברקוביץ
הם הגוף האחראי על הרישוי.

זה הלפני. אני אחפש את הרישיון.
היו"ר תמר זנדברג
כן. כדי שנניח בפנינו את בקשת הרישיון הזו. אגב, מדובר בדוכן לא קטן. לא איזה שולחן.
משה ברקוביץ
מי שהיה שם, יש שם לא מעט דוכנים וזה לא שמחלקים רק סיגריות אלא מחלקים שם אוכל, מחלקים שם מים ובאמת יש שם הרבה פעילות של חלוקת דברים.
היו"ר תמר זנדברג
תבין עד כמה זה שווה לחברות הסיגריות שמוכנות לחלק אוכל ומים.
משה ברקוביץ
לא. לא הן.
קריאה
הפרסומות כתובות גם ביידיש.
עמוס האוזנר
בישיבה הקודמת דיברנו על נרגילות. סגרתם פעם עסק שיש בו נרגילות? בית אוכל שיש בו נרגילות? סגרתם פעם?
יהודה גליק (הליכוד)
יש שם סמכות רבנית שמפעילה את המקום הזה?
משה ברקוביץ
משטרת ישראל סוגרת עסקים? תלמדו אותי.
עמוס האוזנר
אתה הסמכות, בוודאי. כאשר אתה בא ואומר על אלכוהול לקטינים.
משה ברקוביץ
יש חוק ספציפי.
היו"ר תמר זנדברג
מה זאת אומרת? מי סוגר? מי אוכף את החוק במדינה הזאת?
משה ברקוביץ
משטרת ישראל אחראית על הכול, זה ברור. אנחנו אחראים על שלום הציבור.
יהודה גליק (הליכוד)
מי בעל הבית על כל העניין?
משה ברקוביץ
על שלום הציבור אחראית משטרת ישראל ואין חולק על כך לגבי האירוע בכללותו.
יהודה גליק (הליכוד)
מי אחראי על האירוע בהר מירון? האירוע הזה של ל"ג בעומר שמתקיים כל שנה במירון, מי אחראי עליו? מי האבא של הדבר הזה?
משה ברקוביץ
ועדת הפנים של הכנסת קיימה כמה דיונים וגם תעשה סיור.
יהודה גליק (הליכוד)
לא ענית לי על השאלה. יש בעל בית לאירוע הזה?
משה ברקוביץ
אם יש לכם שעה, אני ארצה לכם.
היו"ר תמר זנדברג
זה הוגדר כאירוע ספונטני. לא ידוע של"ג בעומר מגיע ב-ל"ג לספירת העומר ושכל שנה מגיעים לשם מאות אלפי אנשים.
יהודה גליק (הליכוד)
מפכ"ל המשטרה טוען ששבועיים קודם הוא ישב, עם מי?
היו"ר תמר זנדברג
הוא ישב כדי להתכונן לאירוע ספונטני.
משה ברקוביץ
עם ועד מירון. יש דבר כזה?
היו"ר תמר זנדברג
לא משנה. זה לא הדיון כרגע. אם נלך לשם, לא נצא מזה.
יהודה גליק (הליכוד)
אני שואל שאלה פשוטה. אם היו מחלקים שם בשר חזיר, הרבנים היו מאפשרים את הדבר הזה?
משה ברקוביץ
אני אענה על הכול. משטרת ישראל קודם כל אחראית על חקירת עבירות פליליות. מוסכם? תודה. יש לנו סמכויות מינהליות בחלק מהחוקים. חוק רישוי עסקים מעניק לנו מספר סמכויות מינהליות להוציא צו סגירה למקום שמסכן את שלום הציבור. חבר'ה, לא אני חוקקתי את החוק אלא אתם חוקקתם. החוק הזה אומר שמי שמוכר אלכוהול לקטין, יש לי סמכויות מסוימות לסגור. אין לי סמכות מינהלית לסגור אם מישהו מחלק סיגריות בחינם, וגם לא הבנתי אם זו עבירה פלילית. אבל גם אם כן, ויובהר שכן, עדיין אין לי סמכות לסגור.
היו"ר תמר זנדברג
מה זאת אומרת לא הבנת? אתה היועץ המשפטי.
משה ברקוביץ
יש כאן יועץ משפטי של משרד הבריאות. דרך אגב, היועץ המשפטי, תפקידו לאו דווקא לתת תשובה על עבירות פליליות אלא יש גורמי מקצוע אחרים שאמורים להתברר וזה עובדתית אמור להתברר. אסור להפיץ על פי החוק והשאלה היא האם מדובר בהפצה כן או לא. זה צריך להתברר. אם תהיה תלונה - - -
היו"ר תמר זנדברג
מה זאת אומרת? כתוב כאן. אתה טוען - - -
משה ברקוביץ
אני לא טוען כלום, גברתי. אני אמשיך בדברים כי אנחנו לא מגיעים למה שקורה אחרי.
היו"ר תמר זנדברג
רגע. אני עוד בשלב הזה. אתה משטרת ישראל, אתה אחראי באופן כללי על אכיפת החוק במדינה. הדבר היחיד שאמר נציג משרד הבריאות זה שיתכן שצריך לנסח את החוק החדש בצורה כזו שתהיה הסמכה ספציפית לפקחים אבל כל עוד אין דבר כזה, זה לא פוטר אותך מאכיפת החוק. אתה טוען שאתה נמנע מאכיפת החוק - - -
משה ברקוביץ
לא. לחלוטין לא.
היו"ר תמר זנדברג
רגע. הנושא הזה נדון כבר בכנסת הרבה פעמים. אנחנו עכשיו בנקודה ספציפית. אתה טוען שאכיפת החוק הזה והסעיף לא יפיץ אדם לצרכן מוצרי טבק ללא תמורה, למה אתה לא אוכף את זה?
משה ברקוביץ
לחלוטין לא נכנס לשם. אני אשמח לענות. עוד לא הגעתי לזה. אני לחלוטין לא נכנס לשם. לגבי הלפני, אמרתי שאנחנו צריכים לגלות הרבה יותר רגישות לדוכנים בשנה הבאה. האמת, לא הקמנו ברמה הזאת אבל בפעם הבאה נגלה יותר רגישות.
היו"ר תמר זנדברג
מצאת את הבקשה?
מיכה טובול
הם הגישו בקשה לדוכן לדובק, סיגריות.
היו"ר תמר זנדברג
למה? אתה יכול לתת לי בבקשה את הבקשה?
מיכה טובול
כן.
עמוס האוזנר
דובק עושה משהו חוץ מסיגריות?
מיכה טובול
קודם כל, הם הגישו שתי בקשות. בקשה אחת למתחם להנחת תפילין.
היו"ר תמר זנדברג
של דובק.
מיכה טובול
של דובק. את צריכה להבין שמדובר במתחם שעובד כמעט עשר שנים ואף פעם לא הייתה תלונה כלשהי.
יאיר קראוס
זו הייתה השנה החמישית.
מיכה טובול
את צריכה להבין שאני באופן אישי לא איש חקירות אלא איש מבצעים שהיה במקום. אני באופן אישי אמרתי גם לחברי שאם הייתי יודע שהם מחלקים שם סיגריות, לא הייתי מודע לזה שמדובר בעבירה פלילית. אני אומר לך את האמת ואת זה אני שם על השולחן.
יהודה גליק (הליכוד)
תגיש המלצות בשנה הבאה לא לקיים את האירוע הזה?
מיכה טובול
בשנה הבאה כשהם יבואו, הם יבואו להגיש את הבקשה, אני כמובן, בעקבות האירוע הזה אומר להם שאני מזכיר להם שהם חייבים לכבד את החוק אותו הזכרנו כרגע ויחד עם זאת להדגיש שחלוקת סיגריות לא תתבצע בחינם.
היו"ר תמר זנדברג
מה תעשה דובק בדוכן הזה בשנה הבאה?
יהודה גליק (הליכוד)
יניחו תפילין.
מיכה טובול
יחלקו קפה, יחלקו תה. אני אומר לכם שאם מדובר בגוף חוקי, אסור לי למנוע פעילות שלו.
היו"ר תמר זנדברג
איזו פעילות?
מיכה טובול
אם משרד הבריאות ייגש לבית המשפט, בית המשפט יקבע.
היו"ר תמר זנדברג
למה? סליחה. בית משפט אחראי על פרשנות החוקים אחרי שכבר סוגיה מגיעה אליו?
מיכה טובול
מדובר בגוף חוקי לגמרי. חברת דובק היא גוף חוקי.
היו"ר תמר זנדברג
לא, סליחה, זו פעילות לא חוקית. אני מצטערת. זאת פעילות לא חוקית.
משה ברקוביץ
אם אני אוכל להשלים את המשפט שלי, אני אומר לגברתי. אנחנו רוצים לבדוק האם הפעילות חוקית כן או לא. צריכה להתקבל תלונה במשטרת ישראל ולא משנה באיזה דרך נודע למשטרה על עבירה.
היו"ר תמר זנדברג
למה צריכה להיות תלונה? נודע לך על קיום עבירה.
משה ברקוביץ
נודע למשטרה על עבירה, תועבר לגורמי החקירות, יפתחו בחקירה, ימשיכו הלאה, יועבר לפרקליטות, תתקבל החלטה. הכנסת תרצה לעקוב, תעקוב ותקבל תשובות. זאת הדרך הנכונה. כאן אני אומר בשוליים כי גם ראיתי את הסרטון שלדעתי חבל. כלומר, הסרטון הוא מאוד יפה וכולי. מאוד חסרה עדות. ישבתי עשרים דקות וכל האנשים ראיתי באו ולא מילאו שום שאלון, לקחו סיגריה, קיבלו חינם. אולי זה יוסיף לראיות ואולי לא. אני לא יודע מה יהיו התוצאות.
היו"ר תמר זנדברג
זאת העבודה שלכם. עבודת חקירה היא עבודה. אם קיבלתם שביב מידע מהתקשורת, מאיזו הדלפה, מכאן אתם נכנסים לתמונה. היו שם מאות אלפי אנשים, חיפשתם עדים כאלה שיבואו ויעידו? שאלתם מסביב? אתם גורמים במחוז, אתם מכירים את המקום הזה, יודעים מאיפה מגיעים האנשים.
יאיר קראוס
העדים חתומים על הסקרים.
רבקה זלצר פרויליך
אם אפשר להוסיף משהו מאחורי הקלעים.
היו"ר תמר זנדברג
רגע. אני אתן לך. נפתחה חקירה בנושא הזה?
משה ברקוביץ
לא נפתחה.
היו"ר תמר זנדברג
תיפתח? עכשיו משידוע לכם, תיפתח?
משה ברקוביץ
יועבר לגורמי החקירות.
היו"ר תמר זנדברג
סמכות מי לפתוח בחקירה בנושא?
משה ברקוביץ
גורמי החקירות. יש קצין אגף חקירות מחוזי. החקירה תיפתח כי זאת חובתנו.
היו"ר תמר זנדברג
למה היא לא נפתחה עד עכשיו? כבר עברו שבועיים.
משה ברקוביץ
לא נפתחה. לא קיבלנו את זה בצורה מסודרת.
היו"ר תמר זנדברג
למה אתם צריכים לקבל בצורה מסודרת?
משה ברקוביץ
לא נפתחה חקירה בצורה מסודרת. משטרת ישראל, אני אומר עוד פעם, בסוף העבירה הזאת היא עבירה מסוג חטא. לא אני קבעתי אלא הכנסת קבעה. לנו נודע על קיומה של עבירה, זה יועבר לגורמי המקצוע והם יקבלו החלטה. יכול להיות שבסוף ההחלטה שלהם תהיה לא לחקור, ואולי גם על זה תהיה ביקורת. אני לא נכנס לשיקול הדעת המקצועי. נבדוק.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. רבקה.
רבקה זלצר פרויליך
אני רוצה להוסיף משהו שקשור גם להתקשרות מול המשטרה וגם למשרד הבריאות, וכאן היו לנו הרבה שיחות. אני חושבת שאפשר להשתמש באירוע הזה כדוגמה קיצונית שמראה איך חברות הסיגריות עושות צחוק מהחוק וכל פעם הולכות צעד קדימה. אני אתן עוד דוגמאות אבל לגבי האירוע הספציפי הזה, אני קיבלתי פנייה מיאיר וישר בזמן אמת הוא שלח לי את הסרטון וביקש – אני מנהלת הסברה באגודה וגם הדוברת - תגובה. הוא שלח לי את הסרטון ובסרטון רואים בבירור שאין כלום על השולחן. הוא דיבר שם עם האנשים - דיברתי עם יאיר גם על זה – והוא עד ממקור ראשון. יש לך כאן עד שראה איך מחלקים סיגריות. אמרתי לו שאני לא יודעת לגבי גיל הילדים, אבל בדיוק על הנקודות האלה בתשאול של שתי דקות פתחנו את החוק כדי להיות בטוחים ואז הוצאנו את התגובה שפונה גם למשרד הבריאות וגם למשטרת ישראל שיש כאן עבירה ברורה על שני חוקים, האחד של חלוקה בחינם של סיגריות.
עמוס האוזנר
חוק הגנת הצרכן.
קריאה
גם חלוקה לקטין.
רבקה זלצר פרויליך
זה מהעדות של יאיר. זה אירוע מוצף שוטרים שאמונים על שלום הציבור. זאת אומרת, ברור שהמטרה המיידית שלכם, ולכך נערכתם, להגן מפני תאונות ואסונות. אבל השוטרים כבר שם. ממש בזמן אמת התקשרתי לדובר המשטרה בצפון, ליקי אוחנה, ודיברתי אתו והוא ביקש לראות את הסרטון. שלחתי לו את הסרטון, יאיר אישר לי, וביקשתי שישלחו בזמן אמת. במקביל ביקשתי ממשרד הבריאות שישלחו. ממשטרת ישראל לא קיבלתי תשובה בזמן אמת. בהמשך קיבלנו דיווח שמשרד הבריאות הוציא דוח.
היו"ר תמר זנדברג
שלח פקח שאמר שהכול בסדר.
רבקה זלצר פרויליך
כן. הוא עשה נו, נו, נו. הנה, הם הוציאו שאלונים. יש כאן בן אדם שהיה וצילם וזה התפקיד שלו, הוא כתב, הוא מדווח והוא מדווח שהדברים האלה לא היו על השולחן. הם הוציאו אותם ברגע שהגיעו הפקחים. הם מכירים את החוק, הם לא טיפשים, ואם יאיר לא היה שם, לא היינו יודעים על זה עד היום. הם כל הזמן נעים בגבולות החוק.

יש לי עוד שאלה שעומדת על השולחן של הלשכה המשפטית של משרד הבריאות כי החוק באמת נתון לפרשנויות לגבי הסיגריה החדשה של פיליפ מוריס שמפרסמים. הם הכניסו בעקבות החלטת בג"ץ את האזהרות על סיגריות, אבל אז פתאום נולדה להם שורה חדשה בפרסומת שאומרת שהם עושים 1, 2, 3 בשונה מסיגריות. אז למטה כתוב סיגריות גורמות להתקפי לב.
עמוס האוזנר
זו עבירה על חוק אחר. זו עבירה על תקנות לפי חוק הגנת הצרכן שתוקנו במיוחד. כתוב שם שאסור לקבוע שמוצר טבק אחד פחות מסוכן מאשר מוצר טבק אחר.
רבקה זלצר פרויליך
בדיוק, אבל הם עושים את זה בעקיפין. הם כל הזמן נעים על הגבול האפור ומחכים שלא יתפסו אותם.
עמוס האוזנר
מחכים שמישהו יתלונן.
רבקה זלצר פרויליך
בדיוק. המקרה הזה הוא כל כך קיצוני כי יש כאן עדות, יש תמונה. היה אירוע מלא שוטרים, הגיעו כבר פקחים של משרד הבריאות ואם בזה מוותרים להם, אם המדינה מוותרת להם בזה. החוק מלא לקונות וחורים ובאמת הם מוציאים את השאלונים, זה כאילו עונה על החוק, אבל יש כאן מקרה קיצוני שאפשר לתפוס אותם על זה ואני מתפלאת שלא מבצעים את זה.
איילת שבתאי
צהרים טובים. אני חברה בוועד הרפואי למניעה וגמילה מעישון במועצה אבל מעבר לזה אני מנחת סדנאות כבר שנים, בעיקר במגזר החרדי וגם הערבי. הדיון הקודם היה על המגזר הערבי ואני רואה המון דברים, דפוסים מאוד מאוד דומים.

אני מאוד מתחברת למה שאמרת חברת הכנסת לגבי הקהל השבוי ואני רוצה מעט לפתוח את המנעד של החשיבה של הישיבה הזאת. יושב כאן גם כבוד הרב אסחייק שדיבר על קהל שבוי, שגיל התחלת העישון הוא גיל הטיפש עשרה, שלנער עוד אין דעת.
עמוס האוזנר
הוא לא רק דיבר אלא הוציא ספרים.
איילת שבתאי
הוא הוציא ספרים ואני מצטטת אותו הרבה. מעבר לזה שכתוב ונשמרתם לנפשותיכם וכולי, אני כבר לא נכנסת לפן הדתי של העישון, אבל בואו רגע נראה מה קורה כאן בל"ג בעומר במירון לאותם המעשנים או הלא מעשנים. אם כל שנה תמיד התמודדתי בסדנאות בפורים, שמבחינתם ילדים צעירים מעשנים. יש לי אחיין בישיבה, בן 13, שראה את הרב שלו מעשן, חטף התקף לב, בא ובכה אצלי ואמר לי שהוא אמר לרב שלו שהדודה שלי גומלת, בבקשה לך אליה. הוא חטף התקף לב והוא בכה בכי מירורים. הוא אמר לי שמחצית מהחברים שלו בישיבה מעשנים ובגלל שהדודה שלי גומלת, אני לא מעשן.

הראיתי לחברת הכנסת את התמונה של שלוח מנות בפורים. משלוח המנות בפורים בעדה החרדית, זה סיגריות ואלכוהול. מה מקבל כאן ילד? על זה נוסף גם מירון כאשר אותם ילדים צעירים שמגיעים, תחת אמתלה של כמובן הילולה, רב זכר צדיק לברכה שנפטר, נותנים להם סיגריות. גם אם יש כאלה שהפסיקו לעשן, בואו נחשוב כאן גם על הישנות, שזה מאוד חשוב מהפן של החברה הרפואית שלא רק אנשים חדשים נכנסים למעגל העישון אלא גם המון אנשים שאנחנו עמלים יום ולילה לנסות ולסייע להם בגמילה מעישון, והאמינו לי, זה בכלל לא פשוט בעדה החרדית לסייע להם, בטח לא במגזר הערבי, אז עד שאנחנו עמלים כל כך קשה ועד שנפתחת סדנה, הם מגיעים לאירוע כזה, סיגריה אחת והם חוזרים לעשן. יש כאן גם הישנות, וגם התחלה בגיל מאוד צעיר של ילדים שמתחילים לעשן.

הדבר האחרון שאני רוצה לומר הוא שאם ברמדאן, שזה בדיוק הזמן, הקהל הערבי מגיע להיגמל מהעישון בגלל הרמדאן, הקהל היהודי החרדי בפורים, ועכשיו ל"ג בעומר, מתחיל לעשן. זה כאילו באמתלה שזאת מצווה, זה משמח את הלב וכולי. ברמדאן מתקיימות הסדנאות כי אסור לעשן, אבל בפורים ובל"ג בעומר, אנשים במגזר הדתי-חרדי מתחילים לעשן.

אני מאוד אשמח אם תחשבו גם על הפן הזה ובמיוחד כמובן על האכיפה ובטח על המודעות שיש שם חוסר מודעות בגיל צעיר.

רבנים מעשנים ועדיין מעשנים בתוך הישיבות. הם מעשנים בתוך הרכבים ולא רק הרבנים אלא בכלל. יש שם חוסר מודעות משווע שלפעמים כשאני מעבירה סדנה, אני משתגעת כשאני צריכה לדבר על הבסיס.

ביעור חמץ. כשאני רואה את ביעור החמץ בל"ג בעומר, אני עוברת בשכונות החרדיות, שומו שמים. מדורות בכניסה לבתים ליד מכוניות, מבעירים מדורות גם של ביעור חמץ, גם ל"ג בעומר, ילדים קטנים עומדים על המדורה, נושמים את הכול. גם כאן יש חוסר מודעות. אם אפשר גם לתת את הדבר הזה מבחינת ביעור החמץ שהוא בפתח של הבתים וליד מכוניות. התחלת העישון בגיל מאוד צעיר, זה נראה כאילו דבר שהוא לא קול, ממש לא. בחברה החרדית זה לא נראה קול אלא זה אפילו משמח.

הדבר האחרון הוא ההישנות. המון חוזרים לעשן גם בגלל האירועים האלה. גם יו הסטודנט. תודה רבה.
היו"ר תמר זנדברג
תודה. צבי הרציג.
צבי הרציג
רציתי להעלות משהו שאני מאמין שהוא מאוד מאוד חשוב. בשכונה שלי ובשכונות אחרות שאני מכיר – אני לא מכיר הרבה – יש בעיה של מכונות סיגריות. בשכונה שלי, כמה מאות מטרים ממשרד הבריאות, יש מכונת סיגריות שמוכרות חינם לילדים. אני שולח תלונות.
היו"ר תמר זנדברג
מה? מה זאת אומרת?
צבי הרציג
יש מכונות של סיגריות.
היו"ר תמר זנדברג
איזה מכונות?
צבי הרציג
אוטומטים.
היו"ר תמר זנדברג
בחינם?
צבי הרציג
לא בחינם. בכסף.
היו"ר תמר זנדברג
זה מותר?
קריאה
זה יצא מהחוק ב-2014.
עמוס האוזנר
החוק של אורי אריאל. רשום על שמו.
היו"ר תמר זנדברג
אתה אומר שזה עדיין קיים.
צבי הרציג
כן. אני שלחתי כמה פעמים במשך השנים תלונות לאגף אכיפה במשרד הבריאות. בפעם הקודמת, לפני שבוע, התקשרו אלי מאגף אכיפה ואמרו לי שיש להם בעיה לאכוף כי הוא בא למקום ואסור לו להחרים את המכונה. זאת מכונה שמוכרת לילדים וכל ילד יכול להכניס כסף ולקנות.
היו"ר תמר זנדברג
למה אסור לו? למה אסור לו להחרים?
צבי הרציג
כי זו גניבה.
רבקה זלצר פרויליך
אין תקנות בחוק.
חיים גבע הספיל
אין לו סמכות בחוק. הוא לא מוגדר לאכיפה ואין לו סמכות כזאת. הוא לא יכול לקחת לעצמו סמכות.
היו"ר תמר זנדברג
אתה אומר לי שסעיף 7(ב) לחוק - - -
חיים גבע הספיל
כמו כל סעיף אחר בחוק.
היו"ר תמר זנדברג
שכותרתו איסור הצבת מכונת מכירה ותוכנו, לא יציב אדם מכונה למכירת מוצרי טבק.
חיים גבע הספיל
אני יכול להגיש תלונה למשטרה. את זה אני יכול לעשות, להגיש תלונה למשטרה או שאני יכול לנסות לפעול מול גורמי העירייה ולנסות דרך רישיון העסק, אם יש רישיון עסק לפריט הזה או שהוא נסמך על רישיון עסק אחר.
עמוס האוזנר
לא פריט. חפץ שבוצעה בו עבירה, מחלטים אותו. מחלטים חפץ שבוצעה בו עבירה. זה הדבר הכי פשוט בעולם.
צבי הרציג
אמרתי לו שלפחות ייתן קנס. הוא אמר לי שהוא הולך לבעל המקום וההוא אומר שהוא לא הציב את המכונה. לך תמצא מי שם אותה שם. זה משהו תמידי והילדים מסתובבים שם.
היו"ר תמר זנדברג
איפה זה נמצא?
צבי הרציג
בכמה מקומות. אני לא מכיר הרבה מקומות בארץ אבל אני שלחתי למשרד הבריאות שבעה מקומות בירושלים, בבית שמש ובבני ברק.
היו"ר תמר זנדברג
עם מיקומים ספציפיים.
צבי הרציג
כן. אחד מהם הוא ממש ליד משרד הבריאות.
היו"ר תמר זנדברג
כאן, בירושלים?
צבי הרציג
כן.
היו"ר תמר זנדברג
ליד התחנה המרכזית?
צבי הרציג
כן.
אפי שפר
משרד הבריאות. אני מאגף פיקוח. אנחנו קיבלנו את התלונה של האדון ובאמת הלכנו לכל מקום שהוא אמר.
היו"ר תמר זנדברג
אתה מדבר עכשיו על המכונה.
אפי שפר
כן.
צבי הרציג
הבוקר עדיין ראיתי את המכונה.
אפי שפר
יש לנו באמת בעיה להסיר את המכונות האלה. אנחנו פועלים יחד עם הרשויות המקומיות כדי להסיר אותן.
היו"ר תמר זנדברג
למה אי אפשר להזמין את המשטרה כדי שתפנה אותן?
אפי שפר
כמו שחיים אמר קודם, זה נסגר כתוצאה מחוסר עניין לציבור.
היו"ר תמר זנדברג
הם ממחוז צפון אבל אני שואלת באופן כללי למה אי אפשר להזמין משטרה לפנות את המכונה? מה זאת אומרת מחוסר עניין לציבור.
אפי שפר
אנחנו פועלים יחד עם הרשויות המקומיות כדי להסיר אותן. גם לרשויות המקומיות יש סמכויות להוציא את המכונה. כרגע בבית שמש אנחנו עושים פעולות יחד עם הרשות המקומית ואנחנו באמת עושים מאמצים כדי להוציא אותן אבל זה לוקח לנו זמן רב.
היו"ר תמר זנדברג
מה יש כאן כל כך הרבה מאמצים? יש שבעה מיקומים שהועברו אליכם במדויק. מה הבעיה שהרשות המקומית, כמו שאתה אומר, תזמין משאית ותפנה את המכונה?
אפי שפר
אין לנו סמכות. למשרד הבריאות אין סמכות.
היו"ר תמר זנדברג
אבל אתה אומר שלרשות המקומית יש סמכות. אז מה הבעיה? למה זה מצריך כזה מאמץ? למה לא בא טרקטור או משאית של הרשות המקומית ומפנה את המכונה?
לידור צברי
הוצאו צווים לגבי כל המכונות בבית שמש.
היו"ר תמר זנדברג
צווים של מי, של מחלקת הפיקוח במשרד הבריאות?
לידור צברי
לא. בעיריית בית שמש הוצאו צווים.
היו"ר תמר זנדברג
של העירייה?
לידור צברי
כן. הוצאו צווים להוציא את המכונות.
היו"ר תמר זנדברג
מתי זה היה? 22 במאי.
לידור צברי
זה אמור לצאת השבוע.
היו"ר תמר זנדברג
איך זה יצא? אתה מייצג את העירייה?
לידור צברי
משרד הבריאות.
היו"ר תמר זנדברג
אתם פניתם לעיריית בית שמש, עיריית בית שמש ב-22 למאי הוציאה צווים. אתה רואה, הקריאה שלך נופלת על אוזן קשובה. עכשיו אנחנו מה יקרה עם הצו הזה. כמה זמן אמור לעבור עד שהמכונה תתפנה? יגעת ומצאת, תאמין. אחרי כמה שנים זה קרה. מה קורה עם המכונות בירושלים?
אפי שפר
אנחנו נעשה סיור בכל המקומות. אנחנו נמצאים בקשר עם הרשויות המקומיות ומה שנצטרך, אנחנו נעשה. אם נצטרך להגיש תלונה במשטרה, אנחנו נגיש תלונה במשטרה. נסיר את המכונות האלה.
היו"ר תמר זנדברג
תוך כמה זמן?
אפי שפר
בהקדם האפשרי.
היו"ר תמר זנדברג
כי מה הבעיה? מוציאים צו. זה שם בניגוד לחוק.
אפי שפר
נכון. אני מסכים אתך לגמרי. בדרך כלל כשיש מכונת סיגריות, אנחנו מגיעים או למפעיל או לבעל המקום ומוציאים לו מכתב התרעה ומבקשים ממנו להסיר את המכונה. אחרי זמן מה, אנחנו עוקבים ורואים. אם הוא לא הסיר את המכונה, אנחנו פועלים יחד עם הרשות המקומית. יש רשויות מקומיות שמשתפות פעולה ויש כאלה שלא.
היו"ר תמר זנדברג
יש לכם מיפוי, כמה מכונות כאלה קיימות ברחבי הארץ?
אפי שפר
לא.
היו"ר תמר זנדברג
איך אתם יודעים?
אפי שפר
אנחנו פועלים בהתאם לפניות ציבור.
צבי הרציג
על רוב המכונות יש מספר טלפון.
היו"ר תמר זנדברג
כן, אבל מישהו צריך להטעין את הסיגריות ולאסוף את הכסף. זה לא משהו סודי.
צבי הרציג
כשהוא התקשר אלי לפני שבוע ממשרד הבריאות, שאלתי אותו אם אפשר לעשות חקירה של מי מספר הטלפון כי הייתי פעם שהיה שם צוות. אני רואה טיפה בים. אם מישהו יכול לגרום לכך שהמשטרה תחקור כי זאת בעיה מאוד רחבה.
היו"ר תמר זנדברג
לכם זה מוכר? באזור שלכם מעולם לא שמעתם ולא ראיתם?
משה ברקוביץ
באזור שלנו, אני לא יודע. גם במירון לא היו מכונות.
עמוס האוזנר
לא צריך. מחלקים בחינם.
היו"ר תמר זנדברג
נכון. זה מחולק חינם.

יש לנו עוד גורם שרוצה להתייחס? לא. נסכם את הדיון. קודם שאלה אליכם לגבי הדיון הקודם שהיה לנו כאן בנושא עישון בחברה הערבית, בנושא בתי נרגילות. שמענו כאן שיש תופעה יחסית חדשה – יחסית אבל בת כמה שנים – של בתי נרגילות. מדובר במין בתי קפה אבל בהם לא שותים קפה אלא מעשנים נרגילות, דבר שהוא בניגוד לחוק. זה חוק יחסית חדש, חוק מניעת עישון במקומות ציבוריים, במסגרתו יש רק שטח מסוים ומגודר ומאוורר וכולי שיוכל להיות מוקצה לעישון. מכיוון שמדובר בעיקר בחברה הערבית, מן הסתם הרבה מזה זה בצפון. זה אצלכם במחוז.
עמוס האוזנר
אמרו במפורש שזה בצפון.
היו"ר תמר זנדברג
כן. זה קיים בצפון. מוכר לכם? שמעתם? ידוע לכם?
משה ברקוביץ
לא התכוננו לנושא אבל אני יכול לדבר עליו. אני אישית לא מכיר. אני מניח שכן. חלק אצלנו.
היו"ר תמר זנדברג
בסדר. אני חוזרת לנושא השיווק והחלוקה. אני רוצה לסכם את הדיון. קודם כל, אני רוצה להודות לכל המשתתפים וספציפית ליאיר ולאלה שפנית אליהם מיד באותו יום והרימו את הכפפה והפנו תשומת לב לתופעה.

ראינו כאן שבעצם אפילו לגורמי אכיפת החוק עצמם, החל מהמועצה המקומית שלא טרחה להגיע לדיון, ועד המשטרה שהעידה כאן ביושר ובכנות, ואני מודה לכם על כך, נציגי המשטרה, הגם שראו את התופעה מול עיניהם, לא ידעו שהיא לא חוקית. אני מדברת על השוטרים בשטח ועל הנציגים. קודם כל, אנחנו באמת רוצים להפנות זרקור לתופעה שהיא תופעה חמורה ומסוכנת, לעידוד פעיל באמצעות חלוקה בחינם של סיגריות במטרה מוצהרת ומאורגנת ומכוונת לפתח התמכרות בקרב קהל שהוא קהל מוחלש ושבוי. או כמו שהוגדר כאן, טרף קל. פשוט טרף קל. למה לא, נשלח אנשים, נחלק להם סיגריות בחינם ומשם הם כבר ימשיכו לבד לעשן ולקנות את הסיגריות ובעצם להרוס לעצמם את הבריאות, ויותר מזה, לחתום על צו המוות המוקדם שלהם.
עמוס האוזנר
שישים אחוזים ימותו. לא מאה אחוזים.
היו"ר תמר זנדברג
זה חותם על כרטיס הגרלה לשישים אחוזים סיכוי למוות מוקדם מנזקי העישון.

הדבר הזה מבחינתנו הוא בניגוד לחוק. הוא בניגוד לחוק. החוק הקיים היום כפי שהוא מונע שיווק, הפצה וחלוקה של מוצרי טבק או מצורפים אליו בתמורה לפרס, מתנה, זכות להשתתפות בהגרלה, תחרות או ללא תמורה. אנחנו עם כל הכבוד לא רואים בסקר מפוברק, שהוא בעצם לא סקר ושבכלל הוצא רק אחרי שמישהו שם לב שקורה שם משהו, לא רואים בזה, עם כל הכבוד, משהו שחורג מדרישות החוק הזה. זה ברור, זה אפילו לא ישראבלוף אלא זה סתם בלוף. זאת פשוט עבודה בעיניים והחברות אפילו לא מתאמצות יותר מדי. אנחנו עשינו כאן דיונים קודמים איך חברות הטבק מתאמצות לעקוף את האיסורים אבל כאן אפילו לא מתאמצים.

זאת פשוט הפרה בוטה של החוק והסיבה היחידה שהיא מתאפשרת מורכבת משתי סיבות: האחת, שהחוק הזה לא נאכף ושמענו כאן על פער או על הנפילה בין הכיסאות או הייתי קוראת לזה יותר הזריקה בין הכיסאות, למשרד הבריאות אין סמכות, המשטרה לא יודעת בדיוק, ופעם בשנות ה-90 היה מקרה אחד שבית המשפט לא פירש נכון את זה ומאז נמנעים מלתקוף את התופעה כי כנראה שזה לא יבשיל לכתב אישום ובטח לא להרשעה.

אני חושבת שהחוק הזה, הגם שאנחנו – ואני כבר מצהירה – נגייס לזה חברי כנסת ויש כאן קואליציה של חברי כנסת שלקחה על עצמה לעסוק ועוסקת בנושא הזה, ביניהן אני יכולה לציין את יהודה גליק שהיה כאן ואת חברת הכנסת יעל גרמן שרת הבריאות לשעבר שבתקופתה אותו חוק מפורסם הובא והתפוצץ וחברים נוספים. אנחנו נגיש את התיקונים האלה לחוק אבל הקריאה שלנו היא לקואליציה של משרד הבריאות שצריך להוביל את זה עם המשרד לביטחון פנים, ספציפית המשטרה, ועם משרד המשפטים, להביא לאכיפה אפקטיבית של החוק כפי שהוא היום. אם צריך להתקין תקנות, משרד המשפטים ומשרד הבריאות יתקינו תקנות. אם צריך ליידע את השוטרים באירועים האלה על הסמכות שלהם, כן יהי. אם צריך לא לקבל רישיונות עסק כאלה שכתוב בהם דובק, בית תפילין בכניסה למירון או דובק מול הלפרין ואפילו לא כתוב מה הולך להיעשות שם, כאשר אנחנו יודעים – ואתה אומר שהדוכן הזה נמצא שם כל שנה וזה לא דוכן קטן אלא זה דוכן גדול מאוד שלא נחבא אל הכלים - - -
יאיר קראוס
ולא רק דובק.
היו"ר תמר זנדברג
ולא רק דובק. צריך פשוט לחקור ולשאול יותר. יש בהחלט אפשרות וסמכות לעשות את זה. לדעתי החוק הזה עד היום לא נאכף לא כי אין סמכות ולא כי ניסינו ורדפנו אבל בסוף הם הצליחו להתחמק מציפורני בית המשפט וגורמי אכיפת החוק, אלא כי עוד לא הגענו למצב הזה בכלל. עוד לא ניסינו ועוד לא הפעלנו את כל מה שיש לנו. רק אז הגענו לכך שאנחנו חסרי אונים ועשינו אבל העבריינים התחמקו ברגע האחרון כי בית המשפט עמד חסר אונים מול לשון החוק, ואז נחזור לכאן ונתחיל לתקן את החוק. העובדה שאין סמכות והחוק הוא לא מספיק טוב, לא יכולה פעם אחר פעם להוות מפלט מקיום החוק.

זה בנוגע לחלוקה ולשיווק בחינם.

בדברי הסיכום אני רוצה להתייחס למכונות. אני מברכת את משרד הבריאות על מה שדווח כאן, על הפעילות בנושא פינוי המכונות בסיוע הרשות המקומית.

אני מבקשת בעוד חודשיים מהיום דיווח לוועדה. כאן הוזכרו על ידי האזרח שבע מכונות. אני מבקשת דיווח מכם על כמה מכונות ידוע למשרד הבריאות כתוצאה מתלונות ציבור, מה נעשה במקרים האלה, לאיזה רשויות מקומיות פניתם, תוך חודשיים כמה מהמכונות באמת פונו והאם יש איזושהי תכנית מה עוד על הפרק כדי שנדע פחות או יותר היכן הדברים עומדים. כאן זה דבר שהוא נכנס באופן מפורש לחוק. לא קיבלנו את הנושא הזה של היעדר סמכות. אמרתם שיש סמכות. נדאג שיפעילו אותה. הנושא הזה של חוסר עניין לציבור במקרה של ההרגל ההורג והמזיק הזה, הוא לא מקובל עלינו. בסוף כשנגיע למבוי סתום, אז אנחנו נרים כולנו ביחד קול צעקה עם משרד הבריאות עם הכנסת ועם המשטרה ונתקן מה שצריך. אבל אנחנו עוד לא שם ויש עוד דרך.

אני רוצה מאוד להודות לכולם על השתתפות, על הדיווח. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:22.

קוד המקור של הנתונים