ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/05/2017

גימלאות לראשי רשויות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 407

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, כ' באייר התשע"ז (16 במאי 2017), שעה 13:34
סדר היום
גימלאות לראשי רשויות
נכחו
חברי הוועדה: נאוה בוקר – מ"מ היו"ר

עבדאללה אבו מערוף

יואב בן צור

יעל גרמן
חברי הכנסת
שרן השכל

יוליה מלינובסקי

נורית קורן
מוזמנים
פזית יצחק - מרכזת בכירה, אגף ההון האנושי ברשויות המקומיות, משרד הפנים

מרב אמיר - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הפנים

שי גלברג סומך - עו"ד, משרד המשפטים

אריאל צבי - עו"ד, משרד המשפטים

דיאא אסדי - סגן הממונה על השכר, משרד האוצר

אילן גבריאלי - יו"ר פורום ראשי רשויות לשעבר, מרכז השלטון המקומי

בנימין כהן - לשעבר ראש מועצה אזורית מטה יהודה, חבר פורום ראשי רשויות

יאיר חזן - עו"ד, לשעבר ראש עיריית אופקים, פורום ראשי רשויות לשעבר

גלעד אבני - עו"ד, לשעבר ראש מועצה אזורית שוקת, פורום ראשי רשויות לשעבר

ד"ר גדעון נאור - לשעבר ראש מועצת קריית גת, פורום ראשי רשויות לשעבר

עבדאלה סייד - אנרגיה סולרית
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהל/ת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

גימלאות לראשי רשויות
היו"ר נאוה בוקר
צהרים טובים. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. הנושא בו אנחנו עומדים לדון הוא החלה רטרואקטיבית של סעיף 2(ב) להחלטת הרשויות המקומיות (גמלאות לראש רשות וסגניו), תיקון מספר 2, התשנ"ט-1999.
תומר רוזנר
זה לא הנושא שמופיע על סדר היום.
היו"ר נאוה בוקר
אני מסבירה מאיפה זה בא. איך הגדרנו את הנושא באופן רשמי? גמלאות לראשי רשויות. בסדר. זה הנושא.
תומר רוזנר
שעל סדר היום.
היו"ר נאוה בוקר
כן. החלטת הרשויות המקומיות קובעת למעשה את הזכויות הפנסיוניות שראשי רשויות וסגניהם רשאים לקבל. בחודש ינואר 1999 עודכן סעיף 2(ב) להחלטת הרשויות המקומיות. הסעיף הזה ביטל את מגבלת גיל הפרישה שהייתה קיימת עד אז וקבע שראשי רשויות וסגניהם זכאים לקבל פנסיה תקציבית כשהם מגיעים לגיל 45 ללא קשר לגיל שבו הם פרשו. התיקון הזה פורסם ברשומות ביוני 1999. זאת אומרת שכל ראשי הרשויות והסגנים שפרשו אחרי יוני 1999 היו זכאים לקבל פנסיה תקציבית אחרי שהגיעו לגיל 45.

בינואר 2017, בתחילת השנה הנוכחית, ועדת הפנים תיקנה את הוראות סעיף 2(ב) וקבעה שהוא יחול רטרואקטיבית, כך שראשי הרשויות והסגנים שלהם, הסגנים שפרשו בשנת 1998, גם הם יהיו זכאים לקבל פנסיה תקציבית כשהם מגיעים לגיל 45.
יעל גרמן (יש עתיד)
מגיל 45.
היו"ר נאוה בוקר
מגיל 45. ההחלטה התעלמה מכל אותם ראשי רשויות וסגנים שפרשו לפני 1998 ולכן המשמעות היא שנכון להיום הם מופלים לרעה ובלי סיבה.

בדיון הזה אנחנו נעסוק בשאלה האם להחיל רטרואקטיבית את סעיף 2(ב) כך שהוא יחול לפחות שתי קדנציות אחורה כי היום אותם אנשים כבר בני שישים, אם מחשבים את הגיל נכון.

אני מזמינה את עורך דין יאיר חזן, ראש עיריית אופקים לשעבר, להסביר את הדברים ויפתח את הדיון.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא כדאי שקודם היועץ המשפטי של הוועדה יתייחס?
תומר רוזנר
לא.
היו"ר נאוה בוקר
אנחנו נשמע את האנשים. הוא יביע את דעתו בסיום הדברים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני רוצה קודם כל להבין את מה חוקיות העניין.
היו"ר נאוה בוקר
תנו לי לנהל את הדיון בבקשה. אני רוצה לשמוע קודם כל את האנשים ולאחר מכן תוכלי לשאול כל שאלה שתרצי. תודה.
יאיר חזן
קודם כל, תודה רבה על רשות הדיבור. אני כיהנתי כראש עיריית אופקים - הייתי ראש מועצת אופקים ואחר כך ראש עיריית אופקים – בשתי קדנציות, פעם אחת משנת 1989 עד 1993 ופעם אחת מ-1998 עד 2003. בקדנציה הראשונה שלי, מה לעשות, הייתי מאוד צעיר ופרשתי בגיל 36. אמרו לי שלא מגיע לי פנסיה. בסדר, לא מגיע לי פנסיה, יש גיל מינימום – ארבעים. תודה רבה, הלכתי הביתה. בשנת 1998 נבחרתי עוד פעם להיות ראש עיר. היה מותר לי לרכוש זכויות. פניתי למשרד הפנים, אישרו לי לרכוש את הזכויות של הקדנציה הראשונה ופתאום עבר חוק ההסדרים במשק, ב-15 לפברואר 1999, ואמרו שמעכשיו כולם עוברים לפנסיה צוברת. יושבת כאן חברת הכנסת יעל גרמן שהייתה ראש עיריית הרצליה והבנתי קודם שהיא הפרישה לצוברת כי מ-1998 זה עבר לצוברת.
יעל גרמן (יש עתיד)
לפי החוק.
יאיר חזן
כן. אז אמרו לי שאני לא יכול לקבל את הזכויות שלי כיוון שכולם עברו לצוברת. אמרתי, בסדר, מעכשיו עוברים לצוברת אבל רכשתי את הזכויות הקודמות שלי. לא, אתה לא יכול, אתה לא יכול, אתה לא יכול.

אני בחור טוב. הלכתי הביתה ואמרתי תודה רבה, אין לי פנסיה. יצאתי פראייר. עשר שנים הייתי ראש רשות, אין לי פנסיה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אבל קיבלת מענק של 18 אחוזים.
יאיר חזן
עם כל הכבוד לך, אל תשווי מענק לפנסיה תקציבית.
יעל גרמן (יש עתיד)
קיבלת את המענק?
יאיר חזן
קיבלתי את המענק. הכריחו אותי לקבל את המענק. אמרו לי שאין לי ברירה, אני חייב לקבל מענק.

אני פותח עיתונים ב-1 לפברואר, משהו כזה, מיד אחרי ה-30 בינואר ואני רואה שוועדת הפנים של הכנסת החליטה לקחת – על חוק שבכלל לא ידעתי על קיומו, שעבר ב-20 לינואר 1999, אחרי הבחירות - ועדת הפנים התכנסה, כנראה לפי בקשת משרד הפנים, וביטלה את מגבלת גיל הפרישה. אמרה שלא צריך להיות גיל פרישה יותר. סעיף 2(ב) אומר שכל מי שפרש, לא משנה באיזה גיל, בגיל 45 יקבל פנסיה תקציבית.

אתם יודעים מה? לדעתי זה רעיון מצוין. מה זה משנה באיזה גיל בן אדם פורש? כולם מתחילים לקבל פנסיה תקציבית בגיל 45. זה אחלה דבר אבל לא ידענו על כך. אני רואה מכתב של שר הפנים לוועדת הפנים של הכנסת, ליושב ראש הוועדה, ושר הפנים כותב בו – ואתם מכירים את זה - שבטעות שילמנו לחמישה אנשים פנסיה במשך שנים, בטעות, ועכשיו, מה נעשה, אנחנו לא יכולים לקחת להם את הכסף. אתם לא יכולים לקחת להם את הכסף? תעצרו את התשלומים. לא לקחו להם את הכסף בחזרה, לא עצרו להם את התשלומים מ-2005 עד 2017, ניסו פעמיים להגיע לוועדת הפנים לתקן את החוק כדי שזה יחול עליהם ולא הצליחו. ב-2013 זה הגיע למירי רגב והיא דחתה אותה. בשנת 2017, ב-30 בינואר, לפני שלושה וחצי חודשים, ועדת הפנים הזאת המכובדת קיבל את בקשת שר הפנים ואישרה להחיל את החוק מ-1 בנובמבר 1998 כדי להכשיר את התשלומים הלא חוקיים שקיבלו אותם חמישה אנשים, ואני לא אנקוב בשמות, אתם כבר מכירים אותם לבד.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, אנחנו לא מכירים אותם עד היום.
יאיר חזן
אתם לא מכירים אותם? אני מכיר אותם.
יעל גרמן (יש עתיד)
קדימה, תן לנו את השמות כדי שגם אנחנו נדע.
יאיר חזן
אני ממש מתפלא עליכם שאתם לא מכירים אותם. אתם לא עושים עבודה יסודית, חברים.

רבותיי, מי שהוביל את כל המהלך הזה זה בחור בשם צביקה כהן שהוא סגן ראש עיריית ירושלים היום מש"ס. הוא פרש בשנת 1998 בגיל 38. אני פרשתי בגיל 36 והוא פרש בגיל 38. לא מגיעה לא פנסיה תקציבית ולא מגיעה לי פנסיה תקציבית. הכול בסדר. רק מה? ב-30 לינואר אתם החלטתם שלו מגיע ולי לא מגיע וזה עיוות וזה עוול. זה מה שניסיתי לומר לך לפני כן. אם הוא לא מקבל, גם אני לא צריך לקבל, אבל למה אתם כוועדת הפנים של הכנסת מתכנסים ובגלל שעשינו טעות ושילמנו לו במשך 15 שנים מחליטים החלטה? חבל שלא עשו גם במקרה שלי טעות ושילמו לי. אבל אני הייתי בחור תמים, ישבתי בבית והשלמתי עם גורלי שלא מגיע לי.
יעל גרמן (יש עתיד)
קיימת את החוק.
יאיר חזן
רבותיי, זה לא הוגן לבוא ולהגיד היום שהישיבה הקודמת עברה, אין מה לעשות, זה עבר לנו מתחת לרדאר. רבותיי, עכשיו אני מבקש ואני פונה אליכם. אז גילינו שיש עוד חבר אחד - גלעד אבני שידבר אחרי ואני - שהוא בכלל פרש בשנת 1965, היה עשר שנים ראש רשות, היום הוא בן 88, הוא כבד ראייה והוא אחרי עשר שנות כהונה כראש רשות, לא מקבל פנסיה תקציבית. אני נחרדתי מהדבר הזה.
היו"ר נאוה בוקר
הוא נמצא כאן היום?
יאיר חזן
כן. מישהו ניסה לצייר את זה בצבעים פוליטיים, ליכוד, אבל ממה שאני הספקתי להכיר הוא איש מפלגת העבודה. זה לא רלוונטי מאיזו מפלגה אתה. יש כאן עניין אנושי שבן אדם בן 88, עשר שנים היה ראש רשות, אין לו שקל אחד פנסיה. זה נראה לכם הגיוני הדבר הזה? אני קצת יותר צעיר ממנו, אני רק בן שישים בשבוע הבא, ואין לי שקל אחד פנסיה והייתי עשר שנים ראש עיר. איפה ההגינות כאן?

אם יש הגינות, שאף אחד לא יקבל. ברגע שעברה ההחלטה ב-30 בינואר, ברור לכם שאם אני אלך לבג"ץ, בג"ץ לא יסכים לקבל את האפליה הזאת. או שכולם מקבלים או שאף אחד לא מקבל.

אני מגיע אליכם לפני שאני הולך לבג"ץ ואני אומר לכם, אני מבקש מכם, אי אפשר לעשות חקיקה פרסונלית. מה שהיה כאן ב-30 בינואר, זאת הייתה חקיקה פרסונלית. עשו חוק לחמישה אנשים מסוימים, מאוד מסוימים, ואני לא ארחיב על זה את הדיבור.
יעל גרמן (יש עתיד)
תרשום על פיסת נייר את השמות.
יאיר חזן
גברתי, במקום סתם להתנגד, אם היית שואלת אותי, הייתי מסביר לך ואני בטוח שהיית מסכימה אתי שמה שקורה עכשיו, זה לא רק שאנחנו לא רוצים לעשות משהו לא טוב אלא אנחנו רוצים לתקן את העוול שנגרם לנו ותאמינו לי שנגרם לנו עוול גדול. נעשה כאן משהו מאוד פרסונלי ואם לא היינו רואים את זה בעיתון – ואני גם מודה לעיתונות – לא היינו יודעים. מישהו אמר לי שהולכים למבקר המדינה, אני מבקש שכל מי שהולך למבקר המדינה יבקש ממני לבוא. אני רוצה לבוא אתו. אני רוצה ללכת למבקר המדינה כדי להבין למה עושים עוול ולמה עושים אפליות. לא רק שאני לא האיש הרע בכל הסיפור הזה אלא אני האיש הנפגע בכל הסיפור הזה וגם גלעד נפגע וגם דוקטור גדעון נאור נפגע. שלושתנו נפגענו מזה שעשו כאן חקיקה פרסונלית ויש לכם הזדמנות יוצאת מן הכלל היום לתקן. לא לבוא ולדחות אותנו ולהגיד, חבר'ה. אם אתם תלכו ותפסלו את החוק הזה שהיה לפני שלושה חודשים, אני מוותר על הפנסיה שלי. הנה, אני אומר לכם כאן. אבל זה לא הוגן לבוא ולהגיד שזה עבר ועכשיו אתה לא תקבל. זה לא הוגן. ההגינות היא שוויון בפני החוק, מניעת אפליה, כל המלים היפות, הליברליות, ולא לבוא ולהגיד, סליחה, לא מגיע להם. הם מקבלים בפועל כבר 15 שנים פנסיה ואנחנו אלה שנדפקנו מכל הסיפור הזה.

אני רוצה לומר שחבל שמנסים כאן בכל מיני תרגילים – ויסלח לי גם היועץ המשפטי של הוועדה, עם כל הכבוד – וכולם פתאום צדיקים. לפני שהגענו לכאן פנינו למשרד הפנים ואמרו לנו, לא, זאת לא החלטה שלנו אלא החלטה של הכנסת. זה נכון. הסמכות היא של ועדת הפנים של הכנסת. סעיף 2 לחוק הרשויות המקומיות (גמלאות) קובע שסמכות גמלאות היא סמכות של הכנסת שתמנה ועדה והיא מינתה את ועדת הפנים. ברור שזאת סמכות של הכנסת.

בא היועץ המשפטי של ועדת הפנים ובמקום להגן על הכנסת הוא אומר, לא, אם אין פנייה של שר הפנים, אנחנו לא יכולים לדון. הכנסת עובדת אצל שר הפנים? אני זוכר בדמוקרטיה ששר הפנים עובד אצל הכנסת ולא להפך.
היו"ר נאוה בוקר
אחרי כן היועץ המשפטי יגיב על הדברים.
יאיר חזן
אני מתקומם על ההתנהלות הזאת, אני מתקומם על העניין הזה, לא צריכה להיות פנייה של אף אחד. הכנסת מוסמכת לדון בעניין הזה, מוסמכת לקבוע גמלאות ואם נעשתה טעות לפני כמה חודשים, היא מוסמכת לתקן את ההחלטה שלה היום.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. דוקטור גדעון נאור, לשעבר ראש מועצת קריית גת. אתה מעוניין לומר כמה מלים לפני שחברות הכנסת יאמרו את שלהן?
גדעון נאור
כן. אתם שמעתם תקציר אבל אני קצת יותר אתיש אתכם בעוד כמה דקות נוספות. אני בשנת 1955 – יש כאן כאלה שעוד לא נולדו – כחבר קיבוץ גבים ומייסדי גבים ומפקדו במלחמת השחרור, נבחרתי לראש מועצת שער הנגב השלישי, היום זה נקרא עוטף עזה. אני לא רוצה להאריך מה עשינו כמועצה אזורית, אבל העברנו את המפעלים, לקחתי את המשרד מחדרון קטן בקיבוץ דורות והבאתי אותו למרכז המועצה האזורית, ופתאום הוקמה שדרות ובן לילה הפכתי למנהל שדרות מיומה הראשון למשך כשנתיים כאשר עוד לא היה שם לא ועד מקומי ולא מועצה מקומית.

סיימתי את העבודה במועצה האזורית שער הנגב ונבחרתי לוועד המקומי של קריית גת שהייתה בהתחלה.
היו"ר נאוה בוקר
דוקטור נאור, בגלל שאנחנו מוגבלים בזמן, אני אשמח אם תגיע לעיקר.
גדעון נאור
הגעתי למועצה המקומית קריית גת, בהתחלה ועד מקומי, אחר כך מועצה מקומית ממונה, אחר כך מועצה מקומית נבחרת והפכתי בעצם לראש העיר הראשון – היא עדיין לא הייתה עיר אלא בפועל – מהיום הראשון של קריית גת.

תוך כדי כך יזמתי את הקמת גוש ערי הפיתוח במפא"י.
היו"ר נאוה בוקר
דוקטור גדעון נאור, בבקשה תגיע לעיקר כי לא נספיק לשמוע את כולם.
גדעון נאור
כמה דקות ואני אגיע. שישים שנים אני מחכה לישיבה הזאת ואני אומר את זה ברצינות.
היו"ר נאוה בוקר
נגד הטיעון הזה, אין לי מה להגיד.
גדעון נאור
יש לי חברים שיודעים שאני מחכה שישים שנים לישיבה הזאת, אז בבקשה, עוד כמה דקות.

הקמנו את גוש ערי הפיתוח בתוך מפא"י והפכתי לנציג הראשון של הגוש הזה בתוך הנהלת מרכז השלטון המקומי בישראל.

סיימתי את תפקידי בקריית גת אחרי כמעט שבע שנים יחד עם מועצה אזורית שער הנגב. בהחלט מילאתי את התנאי של עשר שנות שירות. לא מילאתי את התנאי – וזו הייתה שגיאתי וחטאי הגדול, רחמנא ליצלן – שלא הגעתי לגיל ארבעים. סיימתי את שתי המועצות האלה, ובנוסף שדרות, בגיל 36. זה לא אפשר לקבל פנסיה ואמרו לי שאין פנסיה אלא יש פיצויים. אני מודיע לכם שהפיצויים הספיקו בדיוק לכרטיס דרך אחת לארצות הברית, לי ולמשפחתי, שני ילדים ואישה, ללימודים אקדמיים ולקבלת דוקטורט אחרי ארבע שנים. אלה הפיצויים. כרטיס לכיוון אחד בלבד.

אחרי קריית גת לא עסקתי יותר בבעיה הזאת. אני ידעתי שאין אפשרות שאני אקבל פנסיה כי החוק לא מאפשר זאת. הצטערתי מאוד אבל זה הכול. הפיצוי הגדול של נסיעה אחת של המשפחה לארצות הברית הוא באמת היה ללא כל פרופורציה עם מה שהיה קודם בקריית גת ובשדרות.

לא נגעתי יותר בבעיה, אבל פתאום ראיתי את מה שאמר חזן אבל הרבה יותר באינטנסיביות והרבה יותר במשך הזמן והרבה יותר בהדרגה. כל כמה זמן קרה משהו בחוקי, תקנות והחלטות לגמלאות לראשי ערים וסגניהם. כל פעם קרה משהו. הורידו ימים, הורידו גילאים, אפשר היה לקחת כסף שקיבלת ולהחזיר אותו ולהמיר אותו בזכויות. אני כל הזמן בלי פנסיה. זה הרגע – אחרי 32 שנים – שהחלטתי שגם אני רוצה פנסיה.
היו"ר נאוה בוקר
בן כמה אתה היום?
גדעון נאור
בן 88 וכמה חודשים.
היו"ר נאוה בוקר
שתהיה בריא, עד 120.
גדעון נאור
תודה רבה. אני רוצה להזכיר שני דברים שקרו לי במיוחד. אני אישית דיברתי על הנושא הזה עם שבעה שרים והסברתי וכולם החליטו לעזור. לפחות אמרו שיעזרו. עם ארבעה-חמישה לא יצא שום דברר. הגעתי לשר אלי ישי, כאן בכנסת בכנס ראשי ערים. אמרתי לשר, כבוד השר, אני רוצה להכיר לך ראש עיר יחיד במדינת ישראל שאין לו גרוש אחד פנסיה משתי קדנציות, גם בקריית גת וגם בשער הנגב. הוא שאל מי זה. אמרתי לו, זה אני. הוא לקח את היד וכמו הרב עובדיה כתב על היד, תכתוב לי רק מכתב, כמה מלים ואני מסדר את העניין.
היו"ר נאוה בוקר
וזה לא צלח.
גדעון נאור
וזה לא צלח, אבל - - -
היו"ר נאוה בוקר
באיזו שנה פרשת?
גדעון נאור
ב-1965. מה שבעיקר חורה לי שרק השבוע ראיתי את המכתב של אלי ישי לעגן ולהכשיר ולהסדיר חמישה-שישה ראשי ערים שכמוני לא היו בגיל 45. תוך כדי כתיבת המכתבים שבגלל סעיפים אלה ואלה אני לא יכול לקבל, תוך כדי כך – אני בדקתי את התאריכים ואני יכול להוכיח – בזמן שפניתי, בזמן שדיברתי עם השר אלי ישי, סודרו תוך כדי ימים אלה אותם חמישה-שישה ראשי ערים.
היו"ר נאוה בוקר
ולך לא נתנו.
יאיר חזן
כנראה לא שייך למפלגה הנכונה.
היו"ר נאוה בוקר
הוא ממפלגת העבודה.
גדעון נאור
דבר אחרון. מתוך כל הפניות האלה, הייתה פנייתי לא מזמן לשר אריה דרעי וקודם כל בכתב ואחר כך בשיחה אישית בכנס ראשי ערים לשעבר, בפורום שלנו שאילן גבריאלי שיושב כאן מרכז אותו. פגשתי שם את השר, הסברתי לו את העניין, אחרי שהוא כבר היה חודשיים עם המכתב שלי והוא אמר לי שלהסדיר הוא לא מבטיח אבל לטפל ולענות לי, הוא מבטיח. אחרי כשבועיים – התפעלתי, מאוד מהר – קיבלתי מכתב מהאדון מוני מעתוק שלו יכולתי, הייתי מקריא לכם אבל תאמינו לי, שישה סעיפים מנומקים שבמנומקים מדוע אני לא יכול לקבל. בין הסעיפים סעיף אחד אומר שאין הסדרים פרסונליים. האגודה לאיכות השלטון - - -
היו"ר נאוה בוקר
אדוני, אתה חייב לסיים.
גדעון נאור
אני מסיים. האגודה לאיכות השלטון פנתה, היה צו על תנאי ואין עניינים פרסונליים.
היו"ר נאוה בוקר
יש באפשרותך להעביר אלינו את המכתב?
גדעון נאור
בהחלט. עוד ארבע שניות. מה אני רואה אחרי כמה ימים, בזכותם של שני החברים האלה שטוענים אתי כאן? אני רואה מכתב של אריה דרעי, שבועיים אחרי שפניתי אליו בכתב וחודשיים אחרי השיחה בה אמר שהוא יעשה מאמץ, ושוב הוא מתעסק כאן בוועדה הזאת עם הבעיה של החמישה-שישה ראשי ערים. נדמה לי שזה הכול.

לבסוף אומר שעין אחת הלכה לי לפני 22 שנים, עין שנייה כמעט איבדה את כל הראייה לפני 14 שנים, יש לי תעודת עיוור והקמתי עמותה – חברת הכנסת יעל גרמן יודעת כי היא הייתה שרת הבריאות מהטובות שהכרתי – וניהלתי אותה בהתנדבות 18 שנים עם אלפיים חברים, שבעה סניפים וכולי וכולי.

אני אודה לכם אם תשחררו אותי, וכך כתבתי לאריה דרעי, מהתואר הבלתי מכובד הזה של ראש עיר כמעט יחיד במדינה ללא פנסיה אחרי שתי קדנציות. תודה רבה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה. אני מבקשת מהדוברים הבאים לקצר. עורך דין גלעד אבני, לשעבר ראש מועצת שוקת. בנימין כהן, לשעבר ראש מועצה אזורית מטה יהודה. לאחר מכן נשמע את חברות הכנסת ואת חברי הכנסת שהצטרפו אלינו, יואב בן צור ועבדל אל חכים חאג' יחיא.
גלעד אבני
אני לא אחזור על דברים שאמרו הדוברים לפני. אני פונה אל חברי הכנסת בקריאה נרגשת להפעיל שיקול דעת. אני פונה אל חברת הכנסת יעל גרמן ואל חברת הכנסת המכובדת שיושבת לידה. אם טרחתי לבוא לכאן, לפחות תשמעו אותי. אני פונה אליכן לא כעומד כעני בפתח אלא כאזרח מן השורה שעל פי עיקרון השוויון מגיעה לי פנסיה כי אני נשלחתי מטעם המדינה להיות ראש מועצה ממונה. הקמתי מועצה למגזר הבדואי בנגב, השקעתי את עתידי הפנסיוני בשליחות וכאשר סיימתי, לא באתי בטענות. אמרו לי, אתה פורש בגיל 32, לא שאלו אותי, לא קראו לי, לא אמרו לי שיש אופציה אחרת אלא אמרו לי שלא מגיעה לי פנסיה, הביתה.
היו"ר נאוה בוקר
היועץ המשפטי שואל באיזו שנה פרשת.
גלעד אבני
ב-1992.
יאיר חזן
הכוונה לפני 1998.
גלעד אבני
כן.
יעל גרמן (יש עתיד)
ההחלטה היא מ-1991.
גלעד אבני
אני רוצה לומר משהו למי שחסר ידע. אני חושב שצריך לבוא עם קצת נתונים לפני שמחליטים לכאן או לכאן, ואני לא מחליף חלילה את חברי הכנסת. עד שנת 1987, למיטב זיכרוני, שכר ראשי הרשויות היה מוצמד לפי הדירוג האחיד. משנת 1987, בעקבות ועדה שהוקמה בראשות מנכ"ל משרד הפנים לשעבר דב קהת, אני מקווה שאני לא מטעה את הוועדה, הוצמד שכרם של ראשי הרשויות לשכר השרים וחברי הכנסת. אני באתי ואמרתי להם, חבר'ה, גם לי מגיע. הגעתי למרגלית בוטרמן ואמרתי לה שאם ועדת הפנים קיבלה החלטה לביטול רטרואקטיבי, רטרוספקטיבי, לא משנה מה, לא יתכן שאני שירתי, עשיתי, זכות פנסיה היא זכות יסוד, זה לא דבר בעלמא, אני לא בא לבקש מתנות או נדבות, אף אחד כאן לא עושה לי טובה, אל תפעילו שיקול דעת של טובה, אל תפעילו שיקול דעת לקוי של מניעים פוליטיים, אלא תפעילו שיקול דעת הגיוני של עיקרון השוויון לממש זכות יסוד לפנסיה.

לי אין היום פנסיה, לא לי ולא לחמשת ילדיי. יכול להיות שבאותה תקופה, במקום ללכת להיות ראש מועצה, יכולתי לקבל תפקיד אחר ולצבור פנסיה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
פרשת בגיל 32.
גלעד אבני
אז מה?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אחרי כן לא עבדת?
גלעד אבני
מה זה משנה? זה לא מעניין.
יאיר חזן
אותם החמישה לא עבדו? את פשוט לא יודעת על מה את מדברת וסליחה שאני אומר לך את זה.
גלעד אבני
גם חברת כנסת מקבלת פנסיה.
יאיר חזן
את ממש לא מבינה על מה את מדברת. אני עכשיו רואה שאת לא מבינה על מה מדובר.
גלעד אבני
אני חלילה לא מתווכח עם חברת הכנסת המכובדת. אני מכבד אותך. אין לי עניין אישי ואני מבקש שלא ניגרר לפסים אישיים. ההחלטה צריכה להיות החלטה עקרונית על פי עיקרון השוויון, ללא שיקול דעת זר כזה או אחר. ראיתי הבוקר כותרת בעיתון בשם: ליכוד, שומו שמים. אני מקבל פנסיה בגלל מפלגת הליכוד? אני צריך לקבל פנסיה בגלל השירות שלי. אני לא מקבל פנסיה בגלל שאני מזוהה בצבע פוליטי כזה או אחר. גדעון נאור נמצא כאן והוא ממפלגה אחרת.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, אני מבקשת לשמור על שקט. מי שלא ישמור על שקט, יצא מהדיון.
גלעד אבני
חברי הכנסת, תפעילו שיקול דעת לא פרסונלי. אין לנו ויכוח פרסונלי. שיקול הדעת צריך להיות על פי עיקרון השוויון, אחידות בהחלטות שלכם. אם נותנים פנסיה תקציבית לאיקס, צריך גם לתת ל-וואי. אם המשרדים הייעודיים לא עמדו קודם והסכימו, צריך גם להסכים לזה. אי אפשר להפלות אותי לרעה. זה לא עומד בשום מבחן מוסרי, זה לא עומד בשום מבחן משפטי, כותרות בעיתונים לא יפחידו ופניות למבקר המדינה לא יפחידו. האמת היא אמת לאמיתה. רבותיי, אתם צריכים לקבל החלטה להעניק פנסיה למי שלא מקבל פנסיה. אלוהים אדירים, כשאתם לא מקבלים משהו, אתם צועקים. להגיד לי קיבלתי פנסיה או לא קיבלתי, זה לא עניין אישי, גברתי חברת הכנסת, אלא זה עניין עקרוני. תפעילי שיקול דעת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אתה יודע כמה אנשים היום במדינת ישראל בלי פנסיה?
גלעד אבני
סליחה גברתי, את באה בלי נתונים. אני לא יודע ואני לא יכול לענות לשאלתך. אם תגידי לי נתונים, כמה בלי פנסיה, אי אפשר לזרוק הצהרה באוויר סתם. בואו נהיה רציניים, בואו נקיים דיון ענייני, בואו נקיים דיון ללא פניות פוליטיות, בואו נקיים דיון בלי השלכות רוחב כאלה ואחרות, בואו נקיים דיון מוסרי על פי עיקרון השוויון, בואו תקיימו דיון ענייני, תתקפו אותי עניינית ולא תתקפו אותי לגופי. אני לא עומד מולך, קטונתי מלהיות חבר כנסת, לא אהיה חבר כנסת אבל אני עומד על זכותי לשכנע אתכם להצביע בעד. אני מאמין שזה עומד בכל מבחן מוסרי ומשפטי. שומו שמים, שהאמת תהיה לעיניכם וההצבעה תהיה אמת לאמיתה ולא משיקולים זרים פוליטיים בגלל שאני מזוהה עם הליכוד, אז להכות בו. זה אסור שיהיה בשיקול שלכם. זה שיקול זר. תודה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. בנימין כהן.
בנימין כהן
אני מציע שידבר יושב ראש פורום ראשי הרשויות לשעבר.
היו"ר נאוה בוקר
בבקשה.
אילן גבריאלי
שלום לכולם. אני מצדיק את החברים. בסך הכול היה בהתחלה חוק עד שנה מסוימת וברגע שרצו להחריג, ועדת הפנים אישרה. גם לחבר'ה האלה מגיע. זה עוול וצריך לתקן אותו. הפנסיה היא זכות יסוד. אנחנו כארגון פורום ראשי רשויות לשעבר שמונה בסביבות 600 אנשים תומכים בתביעה.
היו"ר נאוה בוקר
הארגון עומד מאחורי אותה תביעה.
אילן גבריאלי
אנחנו עומדים מאחורי התביעה. תומכים בה. צריך לתקן את העוול.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. חברי הכנסת, חברת הכנסת יוליה מלינובסקי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
תודה גברתי. קודם כל, שאלות הבהרה ליועץ המשפטי ואחר כך אני אומר את דבריי. מה המעמד החוקי של הדיון הזה ומה ההשלכות המשפטיות? זאת אומרת, זאת הצבעה על החלטה וזאת החלטה?
תומר רוזנר
לא. הנושא שעל סדר היום הוא נושא גמלאות לראשי רשויות. עוד אין על סדר היום הצעה להחלטה ולכן לא יכולה להתקיים הצבעה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זאת אומרת, היום אין הצבעה על החלטה.
תומר רוזנר
נכון. לא יכולה להתקיים הצבעה.
היו"ר נאוה בוקר
את זה אני אחליט. אני יושבת ראש הדיון הזה.
תומר רוזנר
אני אומר שאת לא יכולה. זה כמו שתחליטי שחוק יעבור בקריאה אחת. את יכולה להחליט הרבה דברים אבל אם תתקיים הצבעה, מי שצריך לחתום על ההחלטה ולשלוח אותה לפרסום ברשומות זה יושב ראש הוועדה ואנחנו ננחה אותו לא לעשות זאת.
קריאה
כרגיל אתם רוצים לטרפד כל דבר.
יאיר חזן
על ההחלטה הראשונה לא אמרת את זה. כרגע זה מתאים לך.
תומר רוזנר
דווקא כן אמרתי.
היו"ר נאוה בוקר
בואו נתקדם. כל חבר כנסת שלוש דקות כי אנחנו קצרים בזמן.
יאיר חזן
כנראה ניפגש בבג"ץ.
יעל גרמן (יש עתיד)
אי אפשר לתת לחברת כנסת שלוש דקות כאשר נתת לכולם יותר.
היו"ר נאוה בוקר
אני אחליט כמה זמן. בינתיים אני מנהלת את הדיון הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
את בהחלט מנהלת את הדיון אבל אני פונה אליך ואני מבקשת לתת זמן שווה.
היו"ר נאוה בוקר
אני אשתדל לתת יותר זמן. אנחנו מוגבלים בזמן, עד 2:30 ולכן הזמן צריך להתחלק באופן שווה בין כל חברי הכנסת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
עכשיו משהבנתי את המעמד החוקי של הוועדה הזאת, אני אקצר בדבריי. אני יושבת ומזדעזעת מהדברים אותם אני שומעת. פרשתם בגיל 32, 36, היו לכם המון שנים. ראשית כל, נבחרתם כנבחרי ציבור וידעתם את התנאים וידעתם אותם מראש. זאת לא הייתה הפתעה. פרשתם בגיל מאוד צעיר כשהיו לכם עוד המון שנים לעבוד במקומות עבודה אחרים ואני מאמינה שעבדתם.
יאיר חזן
מה הקשר?
קריאה
גם אותם חמישה אנשים שאישרתם להם פרשו בגיל צעיר.
גלעד אבני
את תוקפת אותי אישית?
היו"ר נאוה בוקר
חברים, מי שיפריע לחברי הכנסת, לא יוכל להשתתף בדיון.
גלעד אבני
תפעילו שיקול דעת. זה לא עניין אישי.
יאיר חזן
הדברים שלך נכונים גם לגבי אותם חמישה אנשים?
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מבקשת מהיושבת ראש שיאפשרו לחברת הכנסת לדבר.
היו"ר נאוה בוקר
אני מבקשת להפסיק לתת לי הוראות. אני מנהלת את הדיון ואני יודעת מה אני עושה. אני מבקשת ממך לא להתערב.

יאיר חזן, אני מבקשת, זה לא דו שיח. תנו לחברי הכנסת להביע את דעתם.
גלעד אבני
מה לגבי אכרם חסון שקיבל בהחלטה הקודמת?
היו"ר נאוה בוקר
עורך דין גלעד אבני, אני קוראת אותך לסדר פעם ראשונה. מספיק.
גלעד אבני
אבל גברתי, תגני עלי בהתקפה האישית שהיא תוקפת אותי.
היו"ר נאוה בוקר
אני מבקשת לא לתקוף אותם באופן אישי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני ישבתי והקשבתי לדברים. אני אפילו לא נקבתי בשמות.
גלעד אבני
את נגועה. יש לך נגיעה.
היו"ר נאוה בוקר
עורך דין גלעד אבני, אני לא רוצה לקרוא לך לסדר פעם שנייה. אני מבקשת.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אתם הלכתם לשליחות ציבורית ופרשתם בגיל מאוד צעיר. סביר להניח שאחרי שעזבתם את התפקידים כראשי רשויות, אף אחד מכם לא עבד בעבודת כפיים שם לא הייתה פנסיה. אני רק מזכירה לכם שחוק פנסיה חובה חוקק בשנת 2008. יש המון אנשים במדינת ישראל שעבדו בעבודות כפיים, במפעלים, שהמעסיקים לא הפרישו להם פנסיה כי זאת לא הייתה חובה והם הגיעו לגיל שישים-שבעים, היום הם קשישים, והם יושבים על קצבת זקנה והבטחת הכנסה. זאת אומרת, 3,000 שקלים בחודש כי בכלל אין להם פנסיה כי הם עבדו במקומות כאלה שלא הפרישו להם פנסיה. הם לא עבדו בחברת חשמל והם לא עבדו במקורות. הם לא עבדו במקום כלשהו בו הייתה פנסיה. אני מאמינה שאתם שהלכתם לשליחות ציבורית, הייתם בעלי מעמד.
יאיר חזן
תדברי על עובדות.
גלעד אבני
בתקופה ההיא את בכלל לא היית בארץ. דברי על עובדות. את תוקפת אותי על דברים שאת לא יודעת.
היו"ר נאוה בוקר
יש לך עוד דקה לסיום.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
הלכתם לשליחות ציבורית, סיימתם את השליחות הזאת בגיל מאוד מאוד צעיר, סביר להניח שאחר כך עבדתם במקומות מסודרים עם פנסיה שהפרישו לכם. אני מאמינה שגם עכשיו אתה עובד וגם אתה עובד.
היו"ר נאוה בוקר
אני לא מבינה מה זה קשור לעניין, אבל אני נותנת לך לדבר.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני מביעה את דעתי.
היו"ר נאוה בוקר
בבקשה תסיימי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא מדובר כאן על מעמד של קשי יום ולא על אנשים נזקקים אלא זה סיפור אחר לחלוטין.

באשר להחלטה שעברה כאן לפני מספר חודשים, לצערי הרב איכשהו היא עברה ולא שמתי לב בגלל עומס בדברים האחרים. זאת שערורייה. לתקן 15 שנים אחורה משהו שהוא לא חוקי, לעשות את זה רטרואקטיבית, להכשיר את זה רטרואקטיבית – זאת שערורייה.
יאיר חזן
אולי תגידי את זה ליועץ המשפטי. הוא פרסם את זה ברשומות.
היו"ר נאוה בוקר
איפה את היית לפני שלושה חודשים?
גלעד אבני
הוא אישר לאכרם חסון מהמפלגה שלך.
יאיר חזן
היועץ המשפטי שאמר שהישיבה הזאת לא חוקית, פרסם את זה ברשומות.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני יכולה לסיים את דבריי? אני לא מצליחה לסיים את הדברים. אני אגיש נגדך תלונה למשמר הכנסת על שאתה פותח נגדי באופן אישי.
היו"ר נאוה בוקר
חזן, מספיק.
יאיר חזן
זה לא אישי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
גם ההחלטה הקודמת, בעיני היא שערורייה. להכשיר חמישה אנשים שעד היום אנחנו לא מגלים את השמות, לאשר משהו רטרואקטיבי שהוא לא היה חוקי. מדובר על 15 מיליון שקלים שהלכו לא ברור לאן אבל להוסיף חטא על פשע? להכשיר עוד משהו בגלל שאצל השכן הדשא יותר ירוק?

אני מבקשת מהיושבת ראש, ואני כמובן אפנה בכתב, לבטל את ההחלטה הקודמת וכמובן אם היום תהיה הצבעה כזו או אחרת או משהו, אני כמובן אתנגד. אני מצטערת גברתי היושבת ראש שנגררת לעניין הזה.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. אני מודה לך.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני מאמינה שאת ישרה.
קריאה
תגידו לאכרם חסון שיחזיר את הכסף.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
יש לי הרגשה שזה בא מכיוון לא נכון.
היו"ר נאוה בוקר
אני מאמינה בשוויון. כבר עברו חמש דקות ואני חייבת לתת את זכות הדיבור לחברי הכנסת הנוספים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אתמול היה דיון בוועדת הכלכלה על נושא העובדים של חברת החשמל, שם היו תשלומים לא חוקיים לעובדים, לא למנהלים אלא לעובדים.
היו"ר נאוה בוקר
יקירתי, אין לזה קשר כרגע.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
תשלום לא חוקי הוא תשלום לא חוקי. הממונה על השכר החליט לקחת מהם בחזרה ועכשיו אותם עובדים מחזירים כסף.
שרן השכל (הליכוד)
אלה לא העובדים אלא המנהלים.
היו"ר נאוה בוקר
חברת הכנסת יעל גרמן, בבקשה. שלוש דקות לרשותך.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני באמת לא רוצה לפנות לאנשים שיושבים כאן מול השולחן.
היו"ר נאוה בוקר
בהחלט. דברי לגופו של עניין.
יעל גרמן (יש עתיד)
כן. אין לי עניין אתם. אני רוצה לדבר אליך כיושבת ראש ועדה בכנסת, כנסת שממונה על חוקים ואם היא תזלזל בחוקים של עצמה, חוקים שהיא חוקקה או שמישהו אחר חוקק, לפעמים זה בצורה של תקנות, אנא אנחנו נבוא.

אני רוצה לדבר על כך שהעוול שנעשה הוא העוול שנעשה לפני מספר חודשים כאשר אישרו, בניגוד לחוק, בניגוד לדעתו של היועץ המשפטי לוועדה, בניגוד לדעתו של היועץ המשפטי לממשלה ובניגוד לדעתו של משרד המשפטים - - -
היו"ר נאוה בוקר
למה אז לא פנית למבקר המדינה? למה דווקא עכשיו?
יעל גרמן (יש עתיד)
די, כבר אי אפשר היה יותר לסבול את זה.
היו"ר נאוה בוקר
אז קיבלת את זה ועכשיו פתאום את לא מקבלת את זה?
יעל גרמן (יש עתיד)
אני אשמה בזה?
היו"ר נאוה בוקר
לא. אני שואלת אותך. את פנית אלי אישית ואני עונה לך אישית. למה איפה ואיפה?
יעל גרמן (יש עתיד)
אני אענה לך. אמרו לי ששתקתי. בוועדה אני הייתי היחידה שהתנגדתי. היחידה. אמרתי: הטענה שלי היא שאסור לנו לקבל את ההצעה הזאת, זה בזבוז של כספי ציבור, זה מעשה שהוא בניגוד לחוק ואסור לנו לקבל. כן צריך לקבל את ההצעה כפי שתומר ניסח אותה ותומר ניסח הצעה שאם היא הייתה מתקבלת, היא הייתה הנכונה.
עוד אמרתי
אני לא מבינה, אנחנו יושבים כאן לחוקק חקיקה פרסונלית רטרואקטיבית, שני דברים שאנחנו לא נוהגים לעשות ובניגוד לנוהל המקובל.

ההחלטה שהתקבלה אז הייתה החלטה שמקורה בחטא. אני יכולה להזכיר לך גברתי, ואני משערת לעצמי שקראת, שמספר שנים קודם, ב-2012, כאשר זה הגיע לוועדה הזו ובראש הוועדה עמד אמנון כהן, הוא סירב לקבל את הנושא. הוא גם בא ואמר: אני לא הולך להכשיר את הדבר הזה, אני לא יכול לעשות דבר כזה. עם כל הכבוד, כל אלה שקיבלו כסף - - -
היו"ר נאוה בוקר
אם האישור תקף, הוא צריך להיות תקף לכולם.
יעל גרמן (יש עתיד)
כשאני אסיים את דבריי, את תביני מדוע הוא לא תקף לאף אחד. לאף אחד הוא לא תקף. כל אלה שקיבלו כסף שלא כדין, שיחזירו את הכסף. מי שלא פעל שהם יחזירו והוא צריך לדאוג לכך בעצמו, צריך להעמיד אותו לדין. כך אני רוצה לומר לך.
היו"ר נאוה בוקר
תודה. את מדברת כבר ארבע דקות.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, לא סיימתי. החוק מדבר במפורש שמי שכיהן לפני שנת 1998, יותר נכון לפני שנת 1999, שהוא התחיל את כהונתו, הוא ידע יפה מאוד שאם הוא מתחת לגיל ארבעים ויפרוש מתחת לגיל ארבעים, הוא יקבל פיצוי של 18 אחוזים מענק על כל חודש. אם את תכפילי את זה בארבע או בחמש שנים, את מגיעה ללמעלה מ-900 אחוזים מהמשכורת, שזה בהיוון משהו כמו 350 עד 400 אלף שקלים. אי אפשר אולי לחיות מזה הרבה שנים אבל מי שנכנס, ידע.

את החוק שינו רק ביוני 1999. כל מי שיושב כאן סביב השולחן וכל מי שביקש את זה קודם פרש ב-1998. אי לכך החוק לא תקף לגביהם.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא, אני לא סיימתי.
היו"ר נאוה בוקר
אני לא יכולה לתת לך יותר. את מדברת כבר חמש דקות. יש חברי כנסת נוספים שרוצים לדבר. עוד רבע שעה אנחנו מסיימים את הדיון. נמצאים כאן נציגי ממשלה שלא שמענו אותם.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני אסיים את דבריי. אני רוצה לומר לך שאם אנחנו היום נאשר דבר כזה, היום או מחר, אם לא נבטל גם את ההחלטה הקודמת, זה שוד של הקופה הציבורית. זה לקחת כספי ציבור ולתת לאנשים שלא מגיע להם על פי חוק.

אז אני רוצה לומר לך שכל מי שרק כיהן לפני 1998 וגם מי שכיהן מ-1999 ואילך, יכול לבוא ולומר שגם הוא רוצה פנסיה.
תומר רוזנר
גם את יכולה לומר שאת רצה.
יעל גרמן (יש עתיד)
גם אני יכולה לומר. רק כדי שיהיה ברור לי שזאת פנסיה צוברת ולא פנסיה תקציבית. למה? גם אני רוצה פנסיה תקציבית.
יאיר חזן
את כבר נכנסת לגדר של חוק.
יעל גרמן (יש עתיד)
גם אתה היית בגדר חוק.
יאיר חזן
לא. מ-1998 זאת כבר חקיקה ראשית.
יעל גרמן (יש עתיד)
אתה היית בחוק, אתה ידעת את החוק ואתה לא יכול עכשיו לבקש לשנות חוק רטרואקטיבית. אתה עורך דין ואתה יודע.
יאיר חזן
זה לא חוק אלא זאת החלטה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אין דבר כזה. אתה צודק שההחלטה הקודמת היא פגומה. היא פרסונלית. אתה צודק. אותה צריך לבטל.
יאיר חזן
אז תבטלו.
יעל גרמן (יש עתיד)
לא עכשיו להגדיל חטא על פשע.
יאיר חזן
אם אתם לא מבטלים את ההחלטה הקודמת, אתם צריכים לאשר את ההחלטה הזאת.
היו"ר נאוה בוקר
תודה. חבר הכנסת עבד אל חכים חאג' יחיא, אתה רוצה לומר משהו?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כל מי שנכנס לעבודה הזאת, ואני הייתי ראש רשות, ידע את הכללים. אבל לא יכול להיות שיהיה מצב של איפה ואיפה. זה מקורב לזה וזה רחוק מזה. או שיש החלטה לכולם באותה קטגוריה או שמבטלים לאלה שקיבלו.
יאיר חזן
נכון.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
זו העמדה הברורה שלי. אני חושב שצריך לבדוק מי משלם את הסכומים האלה ומאיזו קופה.
היו"ר נאוה בוקר
מקופת הרשות המקומית.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
תאמיני לי שאני יודע. שילמתי משכורות לנבחרים שהיו לפני והיו עם פנסיה. ידעתי בדיוק כמה משלמים. אני אומר שדין שווה צריך להיות לכולם. אין מיוחסים יותר ולא מיוחסים. או שמשאירים את ההחלטה הקודמת ואז מאשרים לאלה, שאני גם לא יודע מה מספרם.
היו"ר נאוה בוקר
שלושה. עד כה יש שלושה שידועים לנו.
יעל גרמן (יש עתיד)
חכי, עוד יבואו הרבה. כל מי שאין לו פנסיה תקציבית, יבוא.
יאיר חזן
נניח שיש מאה, אז מה? מה הבעיה?
יעל גרמן (יש עתיד)
מה עם כספי ציבור? מאיפה משלמים את זה?
יאיר חזן
גברתי, אם אני אשב אתך - - -
היו"ר נאוה בוקר
חברים, זה לא דו שיח כאן.
יעל גרמן (יש עתיד)
אלה כספי ציבור.
יאיר חזן
מה את מדברת? אני אראה לך כמה כספי ציבור את חילקת.
היו"ר נאוה בוקר
עורך דין חזן, מספיק.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כספי ציבור, אם היה נבחר או ממונה מישהו שעבר את גיל ארבעים, אותם כספי ציבור היו משולמים. לכן העניין של הגיל, או שזה חוק שחל על כולם ואז מבטלים את ההחלטה הקודמת, או שמבטלים לאחרים.

אני יודע ששר הפנים לא ילך לביטול ההחלטה הזאת.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. חברת הכנסת שרן השכל.
שרן השכל (הליכוד)
אני רוצה להתייחס לדברים שנאמרו על ידי חברת הכנסת יוליה, נשיאת ישראל ביתנו. נחמד מאוד להציג את מה שהיא אמרה מבחינת התשלומים, החזרת התשלומים אבל מי כן מחזיר? אם מסתכלים על מי מחזיר ומי לא מחזיר, מי מחזיר? הדיון שהיה לנו אתמול על חברת החשמל, המדינה ויתרה על 350 מיליון שקלים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
על 450 מיליון שקלים.
שרן השכל (הליכוד)
על 450 מיליון שקלים לפנסיות של המנהלים והכריחה ב-150 מיליון שקלים עובדים זוטרים שהם כן יצטרכו להחזיר את הכסף. כאן הפגיעה בעניין של השוויוניות. כאן מתחיל עניין של מקורביזם, מי כן מקבל ומי לא מקבל חלק מהעוגה. צריך להתחיל לפעול כאן על פי עיקרון השוויון. אם העובדים הזוטרים בחברת החשמל צריכים להחזיר את הכספים האלה, גם ההנהלה צריכה להחזיר אותם ולא משנה אם זה מהפנסיה או מהשכר שלהם. יעל גרמן, אני לא הפרעתי לך. המנהלים לא מחזירים את הכספים האלו. הם לא מחזירים.
יעל גרמן (יש עתיד)
העובדים מחזירים.
שרן השכל (הליכוד)
העובדים מחזירים מאה אחוזים מהכספים. שניהם קיבלו כספים.
יעל גרמן (יש עתיד)
את רוצה שהם לא יחזירו?
שרן השכל (הליכוד)
אני רוצה ששני הצדדים יחזירו. אם מוותרים על כספים, שיוותרו לעובדים על חמישים אחוזים ולמנהלים על חמישים אחוזים. לא למנהלים כן ולעובדים לא.
היו"ר נאוה בוקר
זה לא הדיון חברת הכנסת השכל.
שרן השכל (הליכוד)
אבל יוליה העלתה את זה ומבחינתה היא יכולה גם להחליט מי צריך לקבל פנסיה ומי לא צריך לקבל פנסיה. מי שאמור לקבל פנסיה בגיל 35, כנראה יכול לעבוד עוד הרבה שנים ומי שמקבל את הפנסיה הזו בגיל שישים, כנראה שלא. ההיגיון הזה הוא פשוט הגיון עקום וזה גם הגיון לא מובן מבחינת המפלגה שלה.
יעל גרמן (יש עתיד)
סליחה שאני שומרת חוק.
שרן השכל (הליכוד)
אבא שלי היה צריך להתחיל לעבוד בגיל 14 כדי לפרנס את המשפחה שלו. שקל פנסיה הוא לא קיבל. הוא עבד כל החיים שלו. אבל המפלגה שלה אומרת שכן, עולים שהגיעו ולא עבדו מספיק במדינת ישראל, אולי הגיעו לכאן לפני עשר שנים, עשרים שנים, הם כן צריכים לקבל פנסיה. על פי איזה קריטריונים היא קובעת מי יקבל פנסיה ומי לא יקבל פנסיה? תאמינו לי שהאינטרס שלי הוא לשמור על הקופה הציבורית ולא לחלק את הפנסיות, בטח ובטח שלא פנסיות תקציביות. אבל כשאני רואה גם היום שעוד הפעם מי שמקורב לעוגה, בדיוק אותו דבר כמו אלו שיושבים כאן, יעל, הם בדיוק אותו הדבר, אבל לגבי חמישה החליטו כן לתת על פי הקריטריונים האלה, ולאלו לא נתנו על פי הקריטריונים האלה.
יעל גרמן (יש עתיד)
זה לא בסדר. תבטלי את ההחלטה הקודמת. ההחלטה הקודמת היא פגומה.
שרן השכל (הליכוד)
אני אומרת שאם אפשר, יש לנו שתי אופציות. או שאנחנו מבטלים לכולם או שאנחנו מכשירים גם את החמישה האלה. נגמר העניין הזה של מי שקרוב לצלחת, מקבל, ומי שלא, לא יקבל.
קריאה
מדובר בשלושה.
שרן השכל (הליכוד)
הדמות שלנו בעיני הציבור כשאנחנו מכשירים החלטות כמו שהיו ההחלטות הקודמות, זה מה שיוצר את התדמית השלילית שלנו.
יעל גרמן (יש עתיד)
הדמות שלנו כי אנחנו לא שומרים על החוק היא הדמות המכוערת.
שרן השכל (הליכוד)
זה מה שיוצר את התדמית השלילית.
יעל גרמן (יש עתיד)
התדמית השלילית היא שאנחנו מצפצפים על חוק קיים.
שרן השכל (הליכוד)
אנחנו צריכים לפעול על פי שוויוניות. או שכולם מקבלים או שכולם לא מקבלים.
יעל גרמן (יש עתיד)
אנחנו צריכים לפעול על פי חוק.
היו"ר נאוה בוקר
תודה. חבר הכנסת יואב בן צור.
יואב בן צור (ש"ס)
תודה. אנחנו נמצאים בימים האלה בימי ספירת העומר וקוראים בשבועות האלה את פרקי אבות. פרקי אבות היא מסכת שהיא מסכת דרך ארץ ושם המשנה אומרת כמה דברים. אני לא רוצה להגיד מה המשנה אומרת למי שאומר גם לי, גם לך לא יהיה.

אני חושב שזה מעשה לא נכון וזה מעשה לא טוב. לפני מספר חודשים ישבה כאן ועדת הפנים ודנה בגמלאות של סגני ראשי ערים והחליטה מה שהחליטה. צריך לכבד את ההחלטה של ועדת הפנים שגובתה בהסכמת משרד הפנים. אני אומר שגם במקרה הזה לא יכול להיות שנפלה מישהו לרעה ולא משנה באיזה גיל הוא סיים את העבודה שלו. אנחנו רואים אנשי קבע שמסיימים בגילאים צעירים ומקבלים פנסיה לכל החיים ועושים קריירה נוספת ואין לנו שום בעיה עם זה ואף אחד לא מלין על הדברים האלה. הגיל לא משחק כאן תפקיד. תפקידו של אדם לאחר שסיים את העבודה שלו ולא חשוב לאף אחד גם אם הוא יעבוד ויהיה מנכ"ל בנק ישראל או יושב ראש בנק הפועלים וזה בכלל לא משנה. אם הוא עשה את עבודתו ומגיע לו, הוא צריך לקבל.
יעל גרמן (יש עתיד)
תן לכל האנשים פנסיה. למה רק להם?
יואב בן צור (ש"ס)
אם הוא עשה את עבודתו ויש לזה מקבילים שמקבלים - - -
יעל גרמן (יש עתיד)
גם אם זה בניגוד לחוק?
יואב בן צור (ש"ס)
אין ניגוד לחוק.
יעל גרמן (יש עתיד)
בוודאי שזה בניגוד לחוק. החוק אוסר על כך.
שרן השכל (הליכוד)
יש שם שאלה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אין שאלה. יש יועצים משפטיים ותכף תשמעי אותם. היועצים המשפטיים התנגדו. זה התקבל בניגוד לדעת היועצים המשפטיים.
יאיר חזן
הם פרסמו את זה ברשומות.
יעל גרמן (יש עתיד)
בדלית ברירה.
יואב בן צור (ש"ס)
אני מבקש לא להפריע לי.
היו"ר נאוה בוקר
תנו לחבר הכנסת בן צור לומר את דבריו.
יואב בן צור (ש"ס)
אני אדם רגיש וכשמפריעים לי, אני מתרגש ויכול להתבלבל. בבקשה. סליחה, במיוחד כאשר חברת הכנסת גרמן מדברת, אני בכלל מתרגש. יש עתיד היא מפלגה שאני מאוד אוהב, את רוב אנשיה. סליחה, את כל אנשיה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
כבר התחלת להתבלבל.
יואב בן צור (ש"ס)
אתם הערבים אף פעם לא מתקזזים אתי, אבל היחידים שנותנים לי קיזוז, אלה הם.

אני רוצה לומר לסיכום. אני חושב שאנחנו בסך הכול מדברים על השוליים שבשוליים, על שלושה אנשים. למה שהם יצאו מתוך הרשימה הזאת? אני חושב שצריך להיות שום שכל.
יעל גרמן (יש עתיד)
איך אתה יודע שאלה שלושה אנשים?
יואב בן צור (ש"ס)
אני חושב שזה יהיה קטנוני מבחינתנו היום לא לאשר אחרי שאישרנו את הסגנים. אם מישהו חושב שהחוק הזה הוא לא חוקתי, והוועדה מאשרת בניגוד לחוק, כבר ראינו שיש אפשרות לפנות לבג"ץ. פונים לבג"ץ ואם בג"ץ יחליט שזה חוק לא טוב, הוא יבטל אותו כמו שהוא עשה לגבי התאגיד.
היו"ר נאוה בוקר
אתה מציע שנעלה את זה להחלטה היום?
יואב בן צור (ש"ס)
אני מציע שנעלה את זה להחלטה. אני לא יודע מה אמר יושב ראש הוועדה אבל אני מציע כן להעלות את זה להחלטה.
היו"ר נאוה בוקר
נציגי הממשלה. משרד הפנים. אני אשמח לשמוע קודם כל מה הייתה הסיבה לתיקון אותו סעיף 2(ב) כך שיחול רטרואקטיבית רק על אלה שסיימו את הכהונה שלהם ב-1998.
פזית יצחק
הסיבה הקודמת הייתה בעצם על אותה טעות שנפלה. כל הסיבות מצוינות באותו מכתב שנשלח.
תומר רוזנר
תפרטי.
היו"ר נאוה בוקר
אני מבקשת לפרט.
פזית יצחק
המכתב כרגע לא לידי אבל הכול כתוב במכתב ועל זה התבססה ההחלטה.
היו"ר נאוה בוקר
את מגיעה לדיון לא מוכנה?
פזית יצחק
אני מגיעה לדיון מוכנה לגבי ההחלטה הזו.
היו"ר נאוה בוקר
ההחלטה הזו קשורה בהחלטה קודמת.
פזית יצחק
בכל מקרה, לא קיבלנו פנייה רשמית לגבי הבקשה הזו.
היו"ר נאוה בוקר
סליחה? את הגעת לכאן כתוצאה מפנייה רשמית. את הוזמנת לדיון הזה. את צריכה לבוא מוכנה לדיון עם כל הנתונים וכל הרישומים שקשורים לדיון.
פזית יצחק
אנחנו קיבלנו זימון לפני בערך יומיים.
היו"ר נאוה בוקר
לפני שבוע.
פזית יצחק
זה לא היה שבוע. זה היה פחות, אבל זה לא העניין.
היו"ר נאוה בוקר
את קיבלת זימון לפני שבוע.
פזית יצחק
קיבלנו זימון. את המכתב קיבלתי רק אחרי שביקשתי והמכתב לא הופנה למשרד. המכתב הופנה לוועדה. לכן אין לנו עמדה.
היו"ר נאוה בוקר
מה זה אין לכם עמדה בנושא כל כך חשוב שאתם טיפלתם בו לפני שלושה חודשים, אז הקציתם מיליוני שקלים? על מה את אומרת שאין לכם עמדה? אתם הכשרתם איזושהי טעות והיום אנחנו כאן דנים בתוצאות של אותה הכשרה של הטעות שלכם ולך אין מה להגיד? אם זה כך, למה באת?
יאיר חזן
משרד הפנים לא מתנגד.
פזית יצחק
את קצת לא נותנת לי לדבר.
היו"ר נאוה בוקר
את לא עונה לשאלות ששואלים אותך.
פזית יצחק
תני לי לסיים את המשפט ואני אומר את הכול.
היו"ר נאוה בוקר
תסיימו ונראה אם ענית.
פזית יצחק
אנחנו לא קיבלנו פנייה רשמית לגבי ההחלטה הזו. המשרד מניח שיש משמעויות תקציביות רבות. אנחנו לא יודעים בכמה נבחרים מדובר, אנחנו לא יודעים בכמה רשויות, יכול להיות שגם מדובר ברשויות חלשות.
היו"ר נאוה בוקר
למה לא בדקתם לפני הדיון במה מדובר? בכמה אנשים מדובר? קיבלתם פנייה. אגב, נמצאת כאן מנהלת הוועדה והיועץ המשפטי לוועדה ששלחו את הפנייה באופן מסודר.
פזית יצחק
היא לא הגיעה אלי.
היו"ר נאוה בוקר
אני יודעת איך הם עובדים ואני גם יודעת איך אתם עובדים. חוויתי אתכם מספיק.
פזית יצחק
אני יכולה להראות לך את המייל שנשלח לוועדה כשאני ביקשתי לדעת על מה הנושא. שלחו לי את זה בדיוק לפני יומיים.
היו"ר נאוה בוקר
קיבלת.
פזית יצחק
את מבינה שביומיים אי אפשר לעשות בדיקה כזאת.
היו"ר נאוה בוקר
זאת התשובה שלך? זאת התשובה אתה הגעת לדיון הזה?
פזית יצחק
זאת התשובה שלי. אנחנו יודעים שיש משמעויות תקציביות. אנחנו יודעים שלתת חוק רטרואקטיבית זה רק במקרים חריגים וגם כך הסמכות היא לא של המשרד אלא של הוועדה.
יעל גרמן (יש עתיד)
גברתי היושבת ראש, הערה לגבי מה שהיא אומרת. אני רוצה לומר לך שכבר ב-2012 – בוודאי את לא היית כאן אבל היה כאן נציג של משרד הפנים – הוועדה הזו ביקשה, ב-2012, שמשרד הפנים יעביר לה רשימה מפורטת של מי שקיבל מענק ואולי עכשיו, בעקבות התיקון, יתחיל לקבל את הקצבה.
היו"ר נאוה בוקר
והם לא עשו את זה.
יעל גרמן (יש עתיד)
מ-2012 עד 2017 היה לכם מספיק זמן לדעת כמה באמת יבואו מעבר לשלושה שיושבים כאן.
פזית יצחק
אבל בתיקון דובר על 1998. גם אז דיברו על תיקון מ-1998.
היו"ר נאוה בוקר
אבל גם את זה לא נתתם.
יעל גרמן (יש עתיד)
אתם ביקשתם בקשה והתבקשתם על ידי הוועדה הזו בראשותו של אמנון כהן לספק ולתת נתון ולומר כמה באמת ראשי ערים קיבלו מענק ולא קיבלו פנסיה, ואולי בעקבות הבקשה של שר הפנים שלא אושרה אז אבל אושרה עכשיו, יבואו עוד אנשים כמו שהגיעו ויבקשו פנסיה. זאת אומרת, הבקשה הזאת הייתה מונחת לפניכם מ-2012.
פזית יצחק
אני יודעת שאנחנו עשינו את כל החישובים שצריך לגבי ההחלטה של 1998.
היו"ר נאוה בוקר
את הגעת לכאן בלי תשובות. אני מצטערת לומר לך.
תומר רוזנר
ממש בושה.
היו"ר נאוה בוקר
זאת ממש בושה. מאוד מאכזב. תודה.

משרד האוצר.
דיאא אסדי
סגן הממונה על השכר. אני מוסר התנצלות חבריי באגף התקציבים שנבצר מהם להגיע לדיון.

העמדה שלנו, כפי שעלתה בדיונים. הוזכר הדיון מ-2012 והתקיים דיון גם ב-2013, עת עלתה הסוגיה הזאת. העמדה שלנו הייתה שאם הייתה טעות ויש כמה ראשי רשויות שקיבלו בטעות, צריך לתקן את הטעות בצורה הזאת שלפחות להפסיק את התשלום מכאן והלאה. היו גם דיבורים על השבה רטרואקטיבית. זה המתווה שהיה ב-2012.
היו"ר נאוה בוקר
זאת הייתה העמדה שלכם.
דיאא אסדי
העמדה שלנו. אם הייתה טעות והיו כאלה שקיבלו בטעות, צריך להפסיק את התשלום הזה ולא להכשיר את התשלום עצמו. זו הייתה העמדה שלנו ועדיין העמדה שלנו. זאת גם עמדת אגף התקציבים.
תומר רוזנר
כאן לא מדובר על אנשים שקיבלו בטעות.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אולי במקום המילה בטעות, צריך לומר בניגוד לחוק.
דיאא אסדי
אני מבהיר את הנקודה. בהחלטה שהייתה בינואר 2017 הכשירו תחולה רטרואקטיבית לקבוצה מסוימת כאשר הטענה הבסיסית הייתה שהם קיבלו בטעות ואי אפשר לתקן את זה. זאת הייתה טענת משרד הפנים שטען שאי אפשר לתקן את זה, אבל כן אפשר לתקן את זה באופן שמי שקיבל בטעות, מפסיקים את התשלום מכאן והלאה.
היו"ר נאוה בוקר
זאת ההחלטה הקודמת. מה עכשיו? מה דעתך לגבי הדיון הזה?
דיאא אסדי
גם לגבי הדיון הזה, לא צריך להמשיך באותו מתווה ולא צריך להכשיר את זה. צריך לחשוב על ההחלטה של ינואר, לבטל אותה.
היו"ר נאוה בוקר
הבנתי. אדוני היועץ המשפטי, בבקשה.
תומר רוזנר
קודם משרד המשפטים.
שי גלברג סומך
אנחנו מתנגדים לתקנות האלה, כפי שהתנגדנו לתקנות הקודמות, ואני אסביר. בכנסת ה-14, זה היה ב-1996, נקבע שחברי כנסת שפרשו לפני גיל ארבעים זכאים לפנסיה תקציבית. בפועל כנראה חבר כנסת אחד קיבל בעקבות ההחלטה הזאת. בעקבות ההחלטה הזאת, ב-1999 אם אני לא טועה, נעשה תיקון דומה לגבי ראשי רשויות מקומיות. אז נעשתה אותה טעות לגבי מי שפרשו ב-1998.

אנחנו ככלל מתנגדים לתשלומים רטרואקטיביים בעולם הזה של הפנסיה התקציבית והתנגדנו גם להחלטה הקודמת אבל בכל מקרה, בהחלטה הקודמת היו שני מאפיינים. ראשית, הייתה טעות של הרשות, ושנית, הייתה איזושהי השוואה למה שהיה בכנסת. למרות זאת התנגדנו. כאן אנחנו מדברים על מי שפרשו עוד לפני 1996. אני באמת שומע את כל הסיפורים כאן, אבל אפשר היה למלא אולם או אולמות בעובדי מדינה ובעובדי רשויות מקומיות ובחברי כנסת - - -
היו"ר נאוה בוקר
אנחנו מדברים על ראשי רשויות וסגנים.
שי גלברג סומך
אף אחד אז לא זכה לפנסיה לפני גיל ארבעים, לא חברי כנסת, לא שרים, לא עובדי מדינה ולא עובדי רשויות מקומיות. אף אחד לא זכה.
יאיר חזן
אבל עכשיו תיקנו את זה וכן זכו.
שי גלברג סומך
לא. רק ראשי רשויות.
יאיר חזן
אותם חמישה אנשים.
שי גלברג סומך
רק ראשי רשויות.
יאיר חזן
אנחנו ראשי רשויות. אנחנו מדברים על ראשי רשויות.
שי גלברג סומך
אתה יכול לדבר על מי שאתה רוצה.
יאיר חזן
סליחה, לפני שלושה חודשים אישרו לראשי רשויות, לאנשים שסיימו בגיל 38. על מה אתה מדבר? אתה מטעה את האנשים.
שי גלברג סומך
אתם מדברים בשם אפליה.
יאיר חזן
ברור. אפליה חמורה.
שי גלברג סומך
אתם מדברים בשם אפליה אבל התיקון הזה יוצר אפליה הרבה יותר גדולה.
יאיר חזן
ממש לא.
שי גלברג סומך
הוא יוצר אפליה כלפי חברי כנסת, עובדי מדינה ועובדי רשויות מקומיות שאף אחד מהם ב-1992 לא היה זכאי לקבל פנסיה אם הוא פרש לפני גיל ארבעים, אם הוא פוטר או התפטר לפני גיל ארבעים. לכן אנחנו מתנגדים לזה.

אני רוצה לציין עוד משהו. ב-1992 היו גם ארבעה אחוזים לשנה. ב-1998 כבר היו שני אחוזים.
יאיר חזן
פנסיה צוברת.
שי גלברג סומך
לא. שני אחוזים למי שפרש ב-1998.
יאיר חזן
צודק. אבל גם המשכורות היו חצי מהמשכורות אחר כך. למה ירדו מארבעה אחוזים לשני אחוזים? תגיד את כל התמונה. הגדילו את המשכורת פי שתיים והקטינו את הפנסיה. תשלים את כל התמונה. אם כבר אתה מספר, תגיד את האמת.
היו"ר נאוה בוקר
תודה רבה. היועץ המשפטי.
תומר רוזנר
תודה גברתי היושבת בראש. אני אכן אתייחס קודם כל להליך. כפי שאמרתי בתחילת הדיון, הנושא על סדר היום הוא גמלאות לראשי רשויות. אין על סדר היום הצעה לתיקון ההחלטה. כך קבע יושב ראש הוועדה את הנושא ולכן כפי שאמרתי בתחילת הדברים, לא ניתן לקבל כרגע החלטה בעניין הזה.
היו"ר נאוה בוקר
אם בכל זאת נחליט לקיים הצבעה ולקבל החלטה, היא לא תהיה תקפה?
תומר רוזנר
בהחלט. היא לא תהיה תקפה מכיוון שזה כמו לקבל חוק בקריאה אחת ולא בשלוש קריאות. אין בו את סימני ההיכר הבסיסיים.
יאיר חזן
אנחנו אחרי כן נדבר בבג"ץ. נראה אם זה יהיה תקף או לא.
תומר רוזנר
אין בעיה.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
יש לי עוד הערה חשובה. יש מקומות שרוצים לשלם אבל צריך להסתכל גם על המצב של הרשות עצמה, אפילו לגבי החמישה או לגבי אלה שמבקשים היום. כשאנחנו באים לבקש לשלם פנסיה למי שהוא מתחת לגיל ארבעים ברשות מקומית שהמצב הסוציו אקונומי שלה הוא אולי שתיים ואולי פחות – ואני מדבר על הנגב במיוחד, הישוב שהקימו לו ועדה קרואה, ישוב בנגב אותו פיצלו לשניים ורק לאחרונה עשו בו בחירות – זה אומר לשלם משכורת של ראש רשות ברשות שפי המצב הסוציו אקונומי שלה היא בקושי חיה ולא יכולה להתקיים במינימום של המינימום.
יאיר חזן
זאת לא משכורת של ראש רשות. זאת פנסיה לכל היותר של 5,000 שקלים.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני לא בטוח.
יאיר חזן
קדנציה אחת.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
מדברים על שתי קדנציות. אבל אפילו גם קדנציה אחת.
יאיר חזן
הרשות המקומית שלי לפחות נתנה לה אישור , אתם יכולים לקרוא אותו, שהיא מוכנה לשלם לי פנסיה אם אתם תחליטו על כך.
תומר רוזנר
היא חייבת, מה זה היא מוכנה?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
ראש הרשות הוא מאותה מפלגה שלך?
תומר רוזנר
מה זה קשור?
יאיר חזן
מה זה קשור?
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
אני שואל. זה כן קשור.
יאיר חזן
לא, הוא לא מאותה מפלגה שלי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
גם ההחלה הקודמת קשורה בזה.
יאיר חזן
אני אגלה לך סוד. אני התמודדתי מולו בבחירות לראשות העיר. הוא לא מהמפלגה שלי.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לכן שאלתי.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, תנו ליועץ המשפטי לסיים את דבריו.
תומר רוזנר
עוד לא התחלתי. לגופו של עניין. ההנחה המונחת בבסיסו של הדיון הזה היא שקיימת זהות ושוויון בין נשואי ההחלטה הקודמת מינואר לנשואי ההחלטה כאן. ההנחה הזאת לדעתנו שגויה.

אבל מעבר לכך, אני קודם כל אציין עובדה לגבי ההחלטה שהתקבלה בינואר. אנחנו הבענו עמדה המתנגדת להצעה מהטעמים שפורטו בדיון הקודם והם בין היתר החלה רטרואקטיבית, פרסונלית, בעייתית ביותר של ההחלטה.
שרן השכל (הליכוד)
האם לוועדה יש אפשרות לבטל את ההחלטה הקודמת?
תומר רוזנר
בהחלט.
שרן השכל (הליכוד)
היום.
תומר רוזנר
לא היום. היום לא. זה לא על סדר היום.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
את יכולה לזמן ישיבה אחרת ולבקש את הביטול.
תומר רוזנר
יחד עם זאת, כפי שאמר עורך דין סומך ממשרד המשפטים, יש הבדל גדול בין הנושא שאנחנו דנים בו כאן לבין הנושא שנדון בהחלטה הקודמת.

באמצע שנות ה-90 החל מהלך גדול שהוביל אותו משרד האוצר והוא להעביר את כל נושאי המשרה שבוטחו עד אז בפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת. המהלך הזה התחיל בשנת 1996 בכנסת והסתיים בשנת 1999 ברשויות המקומיות. לגבי עובדי המדינה, עובדי הציבור, זה נכנס לתוך שנות ה-2000 ולגבי הצבא ושירותי הביטחון זה התמשך עד אמצע שנות ה-2000, 2007 ו-2008, כך שלמעשה אין יותר פנסיה תקציבית במגזר הציבורי למעט אלה שכמובן התחילו לפני כן.

לכן המהלך הזה שבו בוטל הגיל המינימלי לפרישה היה קשור קשר בל יינתק למהלך הגדול הרבה יותר של ביטול הפנסיה התקציבית. כך היה בכנסת, כך היה בשלטון המקומי וכך בגופים אחרים. כמובן שלפני שהיה המהלך הזה בתחילת שנות ה-90, אנחנו לא מדברים על מהלך כזה. כפי שנאמר כאן, תנאי הפנסיה היו שונים לחלוטין. היה מדובר בארבעה אחוזי פנסיה לשנה, גם לחברי כנסת וגם לראשי רשויות, גם לשופטים. היו נהוגים תנאי פנסיה אחרים לחלוטין. לכן הייתה הקפדה מלאה על שני תנאי סף לפרישה והם השלמת עשר שנות עבודה והגעה לגיל ארבעים. התנאים האלה קוימו לגבי כל מי שפרש.

לגבי אלה שעמדו בתפר, בשנת 1998 היה התפר במעבר בין הפנסיה התקציבית לפנסיה הצוברת ושם הייתה כוונה, כחלק מאותו מהלך גדול של המעבר מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת, לעשות את השינוי הזה במקביל לאותם אנשים שהיו בתפר.

יחד עם זאת, ההחלטה התקבלה באמצע 1999 לגבי ראשי רשויות ומשרד הפנים הבין אותה לפי גישתו כחלה על אותם אנשים שפרשו בנובמבר 1998 וכך הוא נהג לגבי רובם. בשנים האחרונות ביקש להכשיר את ההחלטה כפי שהוא הבין אותה והטענה של משרד הפנים הייתה שמלכתחילה הוא התכוון לכך בעת שהוא הביא את ההחלטה המקורית לפני הכנסת ועקב טעות טכנית זה לא נעשה כך. כך הייתה הטענה של משרד הפנים. כך שיש הבדל גדול מאוד בין שני המקרים האלה.

שמענו כאן שאנחנו מדברים גם על ראש רשות שסיים את כהונתו בשנת 1965. אפשר לחשוב גם על אנשים שסיימו את כהונתם בתקופת המנדט ואולי גם על פחות תורכיות שכיהנו כראשי רשויות ואולי גם להם ניתן פנסיה תקציבית. אני אומר את זה בגיחוך כמובן.
יאיר חזן
חבל שאתה צוחק על אנשים מבוגרים. אני מקווה שגם אתה תהיה פעם בן 88.
תומר רוזנר
מכל מקום, החלטה שתהפוך את העניין הזה למותר בהקשר הספציפי הזה חייבת להתבסס על נתונים עובדתיים. צריך לקבל ממשרד הפנים את הנתונים. הוועדה לא יכולה לקבל החלטה לפני שיש בידיה מידע על ההשלכות התקציביות של העניין הזה. מדובר במיליונים, אם לא עשרות מיליוני שקלים. אם אנחנו מדברים על שנת 1965, אני מניח שבחמישים השנים האחרונות פרשו קצת יותר משלושה אנשים מתחת לגיל ארבעים ואגב, יש להם גם שאירים שזכאים, אם הם זכאים לפנסיה תקציבית.

ההשלכות צריכות להיות לפני הוועדה לפני שהיא מקבלת החלטה. כמובן שלגבי סבירותה של ההחלטה, זה צריך להיות מבוסס על אותם נתונים שיוצגו בפני הוועדה ולכן אפשר לבקש ממשרד הפנים את הנתונים, אם רוצים לקדם את העניין הזה במסגרת אחרת, אם יושב ראש הוועדה ישים את הנושא על סדר היום.

מכל מקום, כפי שאמרתי, בהיעדר נתונים כאלה, קבלת ההחלטה היא בעייתית מאוד.
היו"ר נאוה בוקר
בכל מקרה, אני חושבת שהמטרה כאן היא לעשות צדק ולתקן עוול.
תומר רוזנר
יושב ראש הוועדה אמר שאם את רוצה להחליט, דברי אתו לפני כן.
היו"ר נאוה בוקר
עכשיו?
תומר רוזנר
כן.
יאיר חזן
ברור שעם החזרת המענק. אין ספק. יחזירו את המענק. אנחנו מתכוונים שההחלטה היא גם שאנחנו נחזיר את המענק. אף אחד לא רוצה לקבל גם מענק וגם פנסיה.

אתה ראית את הנוסח הקודם שעבר בוועדה? לא כדאי לך שהוא יגיע לבג"ץ. הגיע נוסח אחד ופורסם נוסח אחר. ראית את הנוסח ששר הפנים הגיש והצביעו עליו?
נורית קורן (הליכוד)
גם לגבי השופטים עכשיו יש את אותה בעיה. גם אתם יושבים עכשיו כדי לראות מה קורה עם הפנסיה. אני חושבת שזה מאוד ראוי לתקן גם כאן.
היו"ר נאוה בוקר
חברים, אני מעלה להצבעה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מבקשת להעיר הערה. אני רוצה שיעמוד בפניך, גברתי היושבת ראש, וגם לפנינו חברי הכנסת, שהיועץ המשפטי של הוועדה אומר שאין להצביע על זה.
יאיר חזן
הוא אמר את זה גם בפעם שעברה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אין להצביע על זה פרוצדורלית.
יאיר חזן
יש לי הקלטה של הדיון בוועדה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אין לקבל את ההחלטה. אני רוצה להסב את תשומת לבם של חברי הכנסת ושל יושבת ראש הוועדה שגם משרד המשפטים, גם היועץ המשפטי לממשלה, כולם נגד ההחלטה. אני רוצה להסב את תשומת לבה של גברתי שאתם עומדים לקבל החלטה מבלי שעומדות בפנינו אותן עובדות ואותם פרטים שאת ביקשת ממשרד הפנים ואין לדעת לאן ההחלטה הזאת תיגרר.
היו"ר נאוה בוקר
אבל ראית מה קרה בפעם שעברה עת ביקשת נתונים.
יעל גרמן (יש עתיד)
תעמדי על כך. זאת זכותך.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לא לקבל את ההחלטה כל עוד אין לך את הנתונים.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני רוצה להעיר עוד הערה. אם הם רוצים להשוות, בפעם הקודמת הם קיבלו פנסיה מגיל 45. מי יודע אם כולם לא יבקשו עכשיו פנסיה מגיל 45 ואת מכניסה את אוצר המדינה להוצאות של עשרות ואולי מאות מיליוני שקלים שאלה כספי ציבור שהולכים לאנשים פרטיים שידעו שלא מגיע להם, שהחוק אומר שלא מגיע להם, שהיועצים המשפטיים אומרים שלא מגיע להם, ואת מבקשת מהוועדה להצביע בניגוד לכל זאת.
היו"ר נאוה בוקר
תודה. אני מבקשת מנציגת משרד הפנים להעביר לנו את כל הנתונים שביקשנו.
פזית יצחק
אני לא מבינה על מה הבקשה. על 1991?
היו"ר נאוה בוקר
את לא מבינה על מה הבקשה? ישבת כאן כל הדיון ואת לא מבינה מה אנחנו צריכים?
פזית יצחק
את קצת תוקפת אותי.
היו"ר נאוה בוקר
אני לא תוקפת.
פזית יצחק
את קצת.
היו"ר נאוה בוקר
זה לא לעניין. אני לא צריכה שתחלקי כאן ציונים, לא לי ולא לאף אחד מחבריי.
פזית יצחק
אני לא מחלקת.
היו"ר נאוה בוקר
את הגעת לכאן כי זימנו אותך. היית אמורה לבוא עם נתונים ועם רישומים מסודרים וזה לא קרה. אני מבקשת, ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה. בפעם הבאה, בדיון ההמשך שכנראה נאלץ לקיים, אני מבקשת שתבואי מסודרת ועם תשובות לשאלות שלנו. תודה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אני מבינה שיש דיון המשך.
היו"ר נאוה בוקר
אני אעביר למשרד הפנים פנייה מסודרת מהלשכה שלי.
תומר רוזנר
מצוין. שיהיה ברור מה אנחנו רוצים.
היו"ר נאוה בוקר
היא תקבל דרישה אחת לאחת וכל דרישה תהיה ממוספרת כדי שתראי בדיוק מה אנחנו רוצים.
פזית יצחק
מעולה.
היו"ר נאוה בוקר
כדי שלא נשמע טענות שלא העבירו לך מהוועדה כי זה לא נכון.
שרן השכל (הליכוד)
כמה שאלות ליועץ המשפטי. אותי מעניין איך העבירו את זה בדיון הקודם. אתה אומר שאתה בעצם התנגדת לזה. אומרים כאן שהתנגדו אבל איך יכול להיות שזה עבר בדיון הקודם?
שי גלברג סומך
אז הייתה פנייה של שר הפנים.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
בפעם הקודמת זה לא הוצג כמו הפעם.
שרן השכל (הליכוד)
מה זאת אומרת לא הצג?
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני אומר לך שזה לא הוצג בצורה הזאת.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
העמדה לא הייתה חד משמעית.
תומר רוזנר
לא. העמדה הייתה חד משמעית.
שרן השכל (הליכוד)
אני שואלת למה היום אנחנו בעצם לא מתקנים את זה.
תומר רוזנר
אני אסביר. גם זה לא נמצא על סדר היום. אם רוצים לבטל את ההחלטה הקודמת, צריך גם את זה לשים על סדר היום בצורה מסודרת עם נוסח של החלטה מוצעת ולבטל את ההחלטה הקודמת.
היו"ר נאוה בוקר
אני רוצה לומר לכם כמה דברים לסיכום. לא תהיה כאן איפה ואיפה. המטרה היא לתקן עוול לכאן או לכאן.

אני רוצה להביא להחלטה שאנחנו נקיים דיון נוסף עם כל הנתונים הרלוונטיים.
שרן השכל (הליכוד)
שמשרד הפנים יאמר למה הם הכשירו את ההחלטה הקודמת.
היו"ר נאוה בוקר
בהחלט. עם כל הנתונים הרלוונטיים. אנחנו נקיים דיון נוסף. נקבל את הנתונים ונדע מי הם אותם אנשים שאנחנו מדברים עליהם.
שרן השכל (הליכוד)
ובכמה אנשים בעצם מדובר.
תומר רוזנר
את צריכה להגיד להם מאיזו שנה את רוצה את הנתונים.
היו"ר נאוה בוקר
אני אשלח לה את זה מסודר.
יעל גרמן (יש עתיד)
אם הגיעו ל-1965, אפשר ללכת ל-1948.
יאיר חזן
למה לא?
היו"ר נאוה בוקר
בואו נתייחס ברצינות לנושא הכאוב הזה.
יעל גרמן (יש עתיד)
זאת אומרת שאת מעלה בדעתך שאנחנו גם נעלה להצבעה את ביטול ההחלטה הקודמת.
היו"ר נאוה בוקר
הכול. אני רוצה לקיים דיון נוסף וכמובן אני מצפה ממשרדי הממשלה לקבל נתונים רציניים ומסודרים.
שרן השכל (הליכוד)
ולמה אפשרו את המצב הזה. למה פתאום הכשירו את החמישה.
היו"ר נאוה בוקר
זאת הצעת ההחלטה שלי.

מי בעד לקיים דיון נוסף? מי נגד?

הצבעה

בעד – פה אחד

ההחלטה על קבלת דיון נוסף נתקבלה
יעל גרמן (יש עתיד)
בעד לקיים דיון נוסף, בהחלט.
עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת)
לרשום שאני מצביע במקום...
שרן השכל (הליכוד)
אני מצביעה במקום דוד אמסלם.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אני מצביעה במקום חמד עמאר.
היו"ר נאוה בוקר
יתקיים דיון נוסף.

אני שוב חוזרת ואומרת שאני מצפה ממשרד הפנים להגיע מוכנים לדיון.

תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:28.

קוד המקור של הנתונים