ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 01/11/2016

הנחת דוח מבקר המדינה 67א

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 238

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שלישי, ל' בתשרי התשע"ז (01 בנובמבר 2016), שעה 14:15
סדר היום
הגשת דוח מבקר המדינה 67א
נכחו
חברי הוועדה: קארין אלהרר – היו"ר
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא

אלי מרזל - מנכ"ל משרד מבקר המדינה

צחי סעד - מנהל החטיבה הכלכלית, משרד מבקר המדינה

נדב עמיחי שי - יועץ בכיר למבקר לתפקידים מיוחדים, משרד מבקר המדינה
מנהלת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

הגשת דוח מבקר המדינה 67א
יושב-ראש הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין
צהריים טובים. אני, כהרגלי, ובצדק, רוצה להודות מקרב לב למבקר המדינה, למנכ"ל משרדו, לכל הצוות המסור שלו, על דוח נוסף שמשפר את המציאות סביבנו ומתייחס כרגיל לסוגיות מאוד רציניות וכואבות, בהן תשתיות לאומיות, חינוך, תחבורה וכן רשויות וגופים שיש להם חלק משמעותי בעיצוב חיינו ובשימור איכותם. בוודאי גם נאחל למבקר שלנו רפואה שלמה בקרוב ושתוכל להמשיך במלוא המרץ את עבודתך.

לגבי הדוח עצמו, ברור לגמרי שלא נספיק בדקות הספורות לעבור על כל התכנים, אבל אני הייתי מציין כמה דברים. הראשון שבהם המאבק בתאונות הדרכים. המבקר מתייחס לפעילות, גם של משרד התחבורה, גם של הרשות לבטיחות בדרכים, ואני אמרתי את זה כמה פעמים, אבל הלשון לא מסוגלת לומר את מה שאני בדרך כלל אומר, והנושא אכן אקטואלי. מה שאנחנו עוברים עם התאונות, אפילו בימים האחרונים, ביממה האחרונה, זה פשוט בלתי אפשרי לומר את זה, לא בבכי ולא בחיוך. אבל העובדות מדברות בעד עצמן, יותר מ-32,000 איש נהרגו במדינת ישראל בתאונות דרכים. כבר רבים לפניי אמרו שזה יותר מכל מלחמות ישראל, כל מערכות ישראל גם יחד, לכן אני חושב שחשוב מאוד, אדוני המבקר, שממשיכים לעסוק בנושא הזה. אין פה פתרונות פלא, רואים וחשים את השיפור, גם בתשתיות וגם בכבישים, אבל מה לעשות, כנראה אלף ואחד גורמים אנחנו צריכים לשקול ולהתייחס אליהם עד שנראה שיפור אמיתי במספרים.

הנושא השני שאני רוצה לציין, גם בהיותי לא רק יושב ראש הכנסת, אלא גם יושב ראש העמותה הפרלמנטרית לרווחת ניצולי השואה, זה כל ההתייחסות לניצולי השואה בדוח. הנושא הזה בנפשנו, נאמרו כבר כל המילים, נמצאו ליקויים באיתור מימוש של נכסים, ליקויים שפוגעים במנגנון הסיוע והתמיכה בניצולים. אני ארשה לעצמי, ברשותך, לצטט משפט אחד ואני מצטט 'לפעול ביתר נחישות ובזריזות לצורך מתן סיוע לניצולי השואה ויורשיהם ולהחיש את הטיפול בנכסיהם של נספי השואה כדי שהצדק ההיסטורי שאליו חתרה המדינה ייראה וייעשה'. אין הרבה מה להוסיף על הקביעה הזאת של מבקר המדינה.

משרד החינוך. ממש אתמול בנשיאות הכנסת היו הצעות לסדר היום סביב הנושא של הפערים בין התלמידים בפריפריה. אתמול התייחסו דווקא לנושא של הסטודנטים, פתיחת שנת הלימודים האקדמית, אבל המבקר מתייחס בדוח שלו גם לתלמידים הצעירים והפערים האלה, אני חושב שהם פשוט בלתי נסבלים, בוודאי במציאות, כשיש קיצור מרחקים ברור בין פריפריה למרכז, באמצעות תשתיות וכבישים, אסור שדווקא בחינוך הפערים האלה יישארו.

תשתיות הגז הטבעי, דוגמה בין מגוחכת לכואבת ביותר של בירוקרטיה מיותרת, של חסמים מיותרים, ואם כבר עשרות שנים סיפרנו בדיחות על כך שאין לנו אוצרות טבע במדינה הזאת, המקום היחידי במזרח התיכון, אז כשמגיעים לאוצרות טבע אנחנו טובעים בבירוקרטיה ובסיבוכים של עצמנו. ובאמת כל הכבוד על כך שעסקתם בנושא הזה והצעתם הצעות לשיפור.

אני כרגיל מקווה שהגופים המבוקרים ייקחו בחשבון ולא רק ישמיעו מן השפה אל החוץ דברים נכונים לגבי הדוח, אלא גם שנראה שיפורים מעשיים בשטח. אני עוד פעם מודה לך, לצוותך ומזמין אותך לומר כמה מילים.
מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף שפירא
כבוד יושב ראש הכנסת, כבוד יושבת ראש הוועדה לביקורת המדינה, מנכ"ל, תיכף נגיע לצחי והצוות היקר שלנו. אכן, כפי שציינת, הדוח הזה מכיל פרקים בשלל שטחים והוא באמת מאופיין בכך שחלק מהם מתייחס לציבור כולו וחלק מתייחס לתהליכים כלכליים שנעשים במדינה. אני תיכף אאפשר ליצחק סעד, צחי, שהוא קיבל על עצמו ונבחר להיות ראש החטיבה הכלכלית, ואני בהזדמנות זו מודה גם לצבי ורטיקובסקי שמילא את התפקיד הזה ויצא לגמלאות. צחי, בהצלחה. המנכ"ל, אולי תוכל להוסיף כמה מילים ואחר כך צחי, שזה הדוח הראשון שמוגש בראשותו, יאמר כמה מילים.
יושב-ראש הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין
אולי נשמע את יושבת ראש הוועדה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. אדוני יושב ראש הכנסת, חבר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין, אדוני מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, מנכ"ל משרד מבקר המדינה, אלי מרזל, מנהלת הוועדה, צוות מבקר המדינה.

אתמול פתחנו את מושב החורף של הכנסת, מושב שבאמת עתיד להיות עמוס בסוגיות שנויות במחלוקת, מאבקים יומיומיים לשמירה על החברה שכולנו רוצים לחיות בה ברווחה, חברה דמוקרטית ופלורליסטית. אני מאמינה שהדוח הזה, שיצא תחת ידי מבקר המדינה, מחזק את עבודת הכנסת, מחזק את היכולת שלנו, חברי הכנסת, לפקח על התנהלות הממשלה ומעודד ניהול תקין.

אדוני המבקר, אתה הבאת לפתחנו דוח עמוס וגדוש בנושאים רבים, דוח שהוא באמת קריטי, אם לציין את המאבק בתאונות הדרכים. הקטל בדרכים, אין יום שאנחנו לא מדברים בנושא, אבל כשמאגדים את כל הנתונים ואת הדברים שכן נעשו במשרדים הממשלתיים ומה עדיין ניתן לעשות, אני כמובן אקיים דיון כבר בשבוע הבא בוועדה. לתחושתי יש עוד הרבה מה לעשות, וכפי שאמר יושב ראש הכנסת, אנחנו נדאג בוועדה שהמשרדים הממשלתיים לא רק יבואו ויסבירו מה עשו, אלא מה הם מתכוונים להוסיף ולעשות על מנת לייתר את הצורך בדוח כזה בפעם הבאה.

גם בנושא התקציבים של המשרדים השונים, ניקח את תקציב משרד החינוך, שאליו התייחסת, אדוני המבקר, הדוח הזה נופל בתקופה שבה אנחנו עדים למאבקם של המורים, לשכר שהוא הוגן, ואני מוצאת קשר ישיר בין השטח, שזועק, לבין התנהלות תקציבית כפי שהיא עולה מהדוח. גם בנושא הזה נקיים דיון בקרב מאוד, בשבועיים הקרובים, ואני מוצאת לנכון להזכיר במיוחד את הנושא של דואר ישראל, שכולנו כבר התרגלנו לכך שהוא עובד פחות טוב. בסופו של דבר אזרחים רבים נתקלים בפערים עצומים, בקושי יומיומי לקבל את דברי הדואר לביתם. זו הבירוקרטיה במיטבה והגיע הזמן שאנחנו נמצא את הדרך, באמצעות הוועדה והדוח של אדוני, נשים סוף לסיפור הזה, סוף טוב.

אני מתכוונת להמשיך לקיים דיונים מקצועיים בוועדה על מנת שהדוחות האלה לא ייכתבו לריק. אלה דוחות חשובים שצריך לשים אותם במרכז העשייה ולא רק לקבל תשובות, גם לראות אותן מיושמות בשטח.

אני רוצה שוב להודות לך, אדוני המבקר, ולצוות ולמנהלת הוועדה, על העבודה הטובה, המצוינת, שתגרום, כך אני מקווה, לחברה הישראלית להיות טובה יותר ולאזרחי ישראל לחיות ברווחה גדולה יותר, תודה רבה.
יושב-ראש הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין
תודה ליושבת ראש הוועדה. מנהל החטיבה.
צחי סעד
תודה, אדוני היושב ראש ושאר מכובדיי. הדוח השנתי 67א, שאנחנו מגישים אותו היום, ביחד עם הדוח בנושא הפנסיה שהתפרסם לפני שבוע, זה חלק מרכזי ומשמעותי בתוצר של החטיבה הכלכלית ומשרד מבקר המדינה. צריך להודות לכלל עובדי החטיבה ולמנהלים שלה, שחלק מהם נמצאים כאן איתנו. הדוח כמובן חובק עולם ומלואו, הרבה מאוד נושאים, לא נפרט אותם כאן, נושאים חברתיים, כלכליים, משקיים, תשתיתיים.

דוגמה אחת הוזכרה כאן, הנושא של המאבק בתאונות הדרכים, אבל הנושא הזה מוקף בצורה מאוד מאוד מעמיקה בדוח הזה. אל"ף, נבדק נושא המאבק בתאונות הדרכים, שם נמצאו ליקויים מאוד מאוד משמעותיים, גם בתחום תשתית הכבישים הבין עירוניים, גם בתחום הטיפול בהולכי הרגל, גם בתחום בדיקות רכב לא מספקות שנעשות, בתחום אכיפה לא מספקת שיש היום, בתחום של אין הרתעה היום בכבישים מבחינת נוכחות ופיקוח, תפקוד הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שזה נושא בפני עצמו, הכשרת נהגים, מבחני הנהיגה וכל מה שכרוך בדבר הזה.

נבדק גם נושא תקציב משרד התחבורה, שהוא חלק משמעותי בפיתוח תשתיות התחבורה, שהן גם חלק מהנושא של המאבק בתאונות הדרכים ובטיפוח עולם התחבורה. תקציב התחבורה הוא התקציב הרביעי בגודלו של משרדי הממשלה, 15 מיליארד שקל בשנה פחות או יותר, זה הרבה מאוד כסף. בדקנו את התקציב הזה ומצאנו שנעשים בו הרבה מאוד שינויים במהלך השנה, חלקם שינויים מאוד מאוד משמעותיים, חלקם גם בניגוד לכללים, התוצאה היא שהתקציב עצמו לא יכול לשמש לתפקיד שהוא נועד להיות, כתכנית עבודה וככלי לפיקוח ובקרה על ביצוע הפרויקטים. כתוצאה מזה חלק מהפרויקטים נמצאים בחריגות, חלק מהפרויקטים לא עומדים בזמנים.

נושא חשוב נוסף שנבדק בהקשר הזה והוא מתקשר לפרויקטים של תחבורה זה נושא התחבורה הציבורית. כידוע אחד היעדים המרכזיים של משרד התחבורה כבר לא מעט שנים הוא לקדם את הנושא בפיתוח התחבורה הציבורית על חשבון הנסיעה ברכבים פרטיים. ההתקדמות בפרויקטים האלה היא מאוד מאוד איטית, בחלקה היא גם גוררת חריגות תקציביות, בסופו של דבר התוצאה היא שהפיתוח של התחבורה הציבורית נעשה בקצב איטי ולא מספק ביחס לצרכים ואת התוצאה אנחנו רואים מדי יום, גם בכבישים, גם בהיבטים של תאונות דרכים וגם בהיבטים של בזבוז כלכלי והדבר הזה גם בא לידי ביטוי בסקירה של ה-OECD על כלכלת ישראל לשנה האחרונה וניתן דגש לצורך המיידי בפיתוח תשתיות התחבורה כדי לקדם את כלכלת ישראל. עד כאן, תודה.
יושב-ראש הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין
תודה רבה, כרגיל, ונקווה ליישום מהיר של המלצות המבקר.

הישיבה ננעלה בשעה 14:53.

קוד המקור של הנתונים