ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/05/2017

שילוב תלמידים ממוצא אתיופי במערכת החינוך

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 149

מישיבת הוועדה לזכויות הילד

יום שלישי, כ' באייר התשע"ז (16 במאי 2017), שעה 13:00
סדר היום
שילוב תלמידים ממוצא אתיופי במערכת החינוך.
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר
מוזמנים
משרד ראש הממשלה - טלל דולב

ס.מנהלת המינהל הפדגוגי, משרד החינוך - עירית בירן

מנהלת אגף קליטת תלמידים עולים, משרד החינוך - מאיה שריר

מפקחת ארצית, מינהל חברה ונוער, משרד החינוך - גילת דנה

מנהלת תחום לחינוך, משרד הקליטה - שרי פייר

חברת כנסת לשעבר - פנינה תמנו-שטה

מנהלת מהחלקה לעלייה ולקליטה, רמלה, מרכז השלטון המקומי - לירון כרמלי

מרכז המחקר והמידע בכנסת - מריה רבינוביץ

סטודנט לעבודה סוציאלית בהכשרה, שתי"ל - יער פליקסבורדט

ראש הקליניקה לרב תרבותיות ומגוון, האוניבסיטה העברית בירושלים - ענבר פלד

רכזת פניות ציבור ומנהלת תחום, המועצה הלאומית לשלום הילד - ישיאלם פקדה

מנכ"ל המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך - דן פוטרמן

מנהל פיתוח קהילה, המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך - מנברו שמעון

היחידה למחקר, ידע ומידע, אגודת יהודי אתיופיה - יצחק איתן

דוברות ושינוי מדיניות, אגודת יהודי אתיופיה - חנה אלעזר לגסה

אגודת יהודי אתיופיה - עפרי לוין

אגודת יהודי אתיופיה - שרה מאיר

האגודה לקידום החינוך, ירושלים - דוד מהרט

מנהל התיישבותי קהילתי - נתמר הלל

מנכ"ל הפרויקט הלאומי לקהילה האתיופית - רוני אקלה

מכון ברוקדייל - דגנית לוי

מנכ"ל עמותת "גדעון" - יעל סלע

עמותת "דור למדע" - סופיה עדי

עמותת "טק-קריירה" - נפתלי אברהם

יו"ר עמותת ע.ל.י.ה. לזכויות ילדים והורים - פרופ' אסתר הרצוג

מנכ"ל עמותת "פידל" - מיכל אברה סמואל

סמנכ"ל עמותת "פידל" - קרן אלדר

פנימיית אהב"ה - יואב אפלבוים

מוזמן/ת - קסאיי דמוזה פרנזמן

מוזמן/ת - עמית נהרי
מנהלת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
חפציבה צנעני

שילוב תלמידים ממוצא אתיופי במערכת החינוך
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צהריים טובים. ברשותכם, אני פותחת את דיון הוועדה בנושא: שילוב תלמידים ממוצא אתיופי במערכת החינוך. הדיון מתקיים במסגרת יום השוויון למען קהילת יוצאי אתיופיה. האמת היא שכבר לפני מספר שבועות, לפני קרוב כמעט לחודשיים, אני כבר פניתי לממ"מ, למרכז המחקר והמידע של הכנסת, כדי לקבל תמונת מצב עדכנית לגבי שילוב ילדי אתיופיה במערכת החינוך, לראות מה הן המגמות שחלו בשנים האחרונות, לוודא שהתלמידים בעצם לא נמצאים בריכוזים או אני קראתי לזה: בגטאות שאליהם מפנים אותם אלא שבאמת משלבים אותם בתוך הקהילה בצורה שמאפשרת את השילוב, מה הן המשאבים שעומדים לרשותם, איפה ההצלחות ואיפה האתגרים, מה הן המגמות מבחינת הזכאות שלהם לבגרות כולל הפילוחים השונים בתוך הקהילה עצמה, וכמובן להתייחס למי שמסיים את 12 שנות הלימוד ומי שבכלל משולב בתוך המערכת – המון-המון פרמטרים שחשוב היה לי לבחון אותם ולגעת בהם. הזדמן לנו היום המיוחד הזה שאני מאוד-מאוד מברכת עליו, וזו הזדמנות מצוינת להציג את הדוח. נמצאת אתנו מריה מהממ"מ. היא תציג את הנתונים, ואחר כך אנחנו נפתח את הדיון.
מריה רבינוביץ
צהריים טובים. כפי שכבר אמרת, אלו היו מטרות העבודה שלנו. בשנת הלימודים הנוכחית – יש לנו נתונים עדכניים של משרד החינוך – בשנת 2017 - - -
קריאה
לא שומעים אותך.
קריאה
תגבירי את הקול.
מריה רבינוביץ
סליחה, אני אגביר.

בשנת הלימודים הנוכחית, במערכת החינוך יש 43,293 תלמידים ממוצא אתיופי, שמתוכם יותר מ-22% הם תלמידים עולים ושאר התלמידים הם ילידי הארץ. אלה נתונים עדכניים נכון להיום.

על-פי אותם נתונים, בשנת הלימודים הנוכחית לומדים כמחצית מכלל התלמידים ממוצא אתיופי בזרם החינוך הממלכתי, כ-44% – לומדים בזרם החינוך הממלכתי-דתי, וכ-6% – לומדים בזרם החינוך החרדי. בעצם, בשנים האחרונות ניתן לראות מגמת ירידה של שיעור התלמידים ממוצא אתיופי במערכת החינוך בזרם הממלכתי-דתי, ויותר ויותר תלמידים לומדים בזרם הממלכתי. מגמה זו נכונה לא לכלל התלמידים, אלא רק לתלמידים שהם ילידי הארץ. התלמידים שהם עולים מאתיופיה עדיין רובם לומדים בזרם הממלכתי הדתי.

בעצם, אנחנו התבקשנו לראות האם יש איזה שהן מגמות מבחינת הריכוזיות של התלמידים במסגרות חינוכיות ומגמות של ההסללה בקרב התלמידים ממוצא אתיופי. מה שמצאנו הוא שהיום ניתן לומר שבשנים האחרונות חל שינוי מסוים, ויש פחות ריכוזיות של התלמידים במוסדות החינוך. אנחנו רואים את זה בנתונים של היום, שבהשוואה לנתונים משנת 2009-2010 שהם בידינו 42% מכלל התלמידים ממוצא אתיופי לומדים במסגרות חינוך שבהן שיעור התלמידים ממוצא אתיופי נמוך מ-10%. זה נכון להיום. כ-16% מכלל התלמידים ממוצא אתיופי לומדים במסגרות חינוך שבהן 30% או יותר מהתלמידים הם ממוצא אתיופי. להשוואה: בשנת 2009 יותר מ-30% מהתלמידים ממוצא אתיופי למדו במסגרות בהן היו יותר מ-30% מהתלמידים מהמוצא הזה.

יש היום 84 מוסדות לימוד, שבהם 78 גני-ילדים, חמישה בתי-ספר יסודיים ובית-ספר על-יסודי אחד, שבהם שיעור התלמידים ממוצא אתיופי במוסד הוא 50% או יותר. יש שני גני-ילדים – - -
קריאה
שהם לגמרי.
מריה רבינוביץ
- - הנתונים האלה כוללים גם גני-ילדים, כלומר בכלל כל הנתונים שאני מתייחסת אליהם הם מגיל 3 עד גיל 18 וזה כולל גני-ילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שני גנים שהם לגמרי.
מריה רבינוביץ
יש שני גנים שבהם יש 100% תלמידים ממוצא אתיופי. לצורך השוואה, בשנת 2010 היו ב-75 גני-ילדים, ב-17 בתי-ספר יסודיים ובארבע חטיבות ביניים, ובסך-הכל זה 96 מוסדות לימוד, שיעור התלמידים ממוצא אתיופי בהם היה יותר מ-50%. זאת אומרת, אנחנו רואים שיש היום פחות מוסדות לימוד בהם שיעור התלמידים ממוצא אתיופי גבוה מ-50%.

עם זאת, ישנם שטוענים שבעצם היום עדיין קיימת הפרדה סמויה, ואת זה אנחנו לא יכולים לראות בנתונים ספציפיים, אלא אם כן מתייחסים למוסדות חינוך. אני מדברת על בתי-ספר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז איפה אפשר לראות את ההפרדה הסמויה?

חברים, אני מבקשת לא לנהל שיחות צדדיות. נורא קשה לשמוע.
מריה רבינוביץ
הטענה שקיימת היא שהפרדה קיימת בתוך המסגרת הלימודית בתוך בית-הספר בכיתות. יש כיתות נפרדות שעדיין יש בהן רק תלמידים - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
מריה רבינוביץ
- - ויש מסלולים שעדיין מפנים אליהם רק תלמידים ממוצא אתיופי. כפי שאמרתי, בנתונים שלנו אנחנו לא יכולים לראות את זה.

לגבי ההסללה, בשנים 2014-2015, שיעור התלמידים בכיתות י'-י"ב ממוצא אתיופי שלמדו בנתיב הטכנולוגי היה גבוה יחסית לשיעור התלמידים היהודים שאינם יוצאי אתיופיה. בקרב תלמידים יוצאי אתיופיה 58% מהנערים ו-45% מהנערות מכלל התלמידים ממוצא אתיופי למדו במסלול הטכנולוגי, וזה לעומת 39% מהנערים ו-33% מהנערות מכלל התלמידים בחינוך העברי. בעצם, השיעורים האלה דומים גם לשיעורים שהיו בשנת 2010. זאת אומרת, כאן אנחנו לא רואים איזה שהוא שינוי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא רואים שינוי.
מריה רבינוביץ
מה שכן, אנחנו רואים שינוי בנתונים של תלמידי פנימיות. אם בשנת 2006 כ-21% מהתלמידים היו תלמידים ממוצא אתיופי, היום מדובר על 15%.

מבחינת ההישגים בלימודים, בידינו נתונים משנת 2007 עד שנת 2015. בשנים האלו אנחנו רואים יש עלייה הדרגתית גם בשיעור התלמידים שזכאים לגשת לבגרות, גם בשיעור התלמידים שזכאים לבגרות וגם בשיעור התלמידים שזכאים לבגרות איכותית, זאת אומרת הם עומדים בדרישות הסף של הכניסה לאוניברסיטה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הפערים לא מצטמצמים.
מריה רבינוביץ
הפערים כן מצטמצמים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצטמצמים במעט, מעט מדי.
מריה רבינוביץ
כן, הם מצטמצמים במעט, ועדיין השיעורים האלה נמוכים. אתן דוגמה: בשנת 2015 רק 31% מהתלמידים ממוצא אתיופי היו זכאים לתעודת בגרות איכותית שמאפשרת להם להיכנס לאוניברסיטה. בעצם, זה נתון בפני עצמו, וזה כשליש מהתלמידים.

בתוך הקבוצה של התלמידים ממוצא אתיופי יש פערים גבוהים בין נערים לנערות, ואנחנו מדברים על פערים גבוהים. למשל: זכאים לבגרות – 45% מקרב הנערים ו-61% מקרב הנערות. זו התמונה.

גם נתוני הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך, נתוני ראמ"ה, שעשו מחקר – בדקו נתונים משנת הלימודים תשס"ח, שזה 2007-2008, ועד 2015-2016, הם אומרים שגם שם יש שיפור בציונים, במבחני המיצ"ב, אבל עם זאת עדיין עולה שיש פערים בין התלמידים ממוצא אתיופי לכלל התלמידים.

יש את תכנית "הדרך החדשה".
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מ-2015.
מריה רבינוביץ
מ-2015, כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם מאוחר מדי. אנחנו ניתן למשרד להתייחס אליה.
קריאה
יש מידע על חינוך מיוחד?
מריה רבינוביץ
לא, אנחנו לא התייחסנו לחינוך מיוחד. זה מחקר בפני עצמו. אנחנו נשמח.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מריה, תודה רבה על העבודה הבאמת מעמיקה ומקיפה.

אני מוכרחה לומר שככה לאורך השנים, וגם יצא לי להתבטא על זה באקדמיה, ההתייחסות וההתנהלות אל מול יוצאי אתיופיה די הזכירה את ההיסטוריה של עולים אחרים במדינת ישראל. כתבתי מאמר שנקרא: "רבותי, ההיסטוריה חוזרת", וזו באמת הייתה התחושה האמתית. זה כאילו לא למדנו כלום ממה שהיה לנו כאן בעליות הקודמות, ודי מחזרנו את האפיונים, אם זה מבחינת הפריסה הגיאוגרפית, שאגב מספיק לראות את הפריסה של בתי-הספר. לכל אחד מכם יש את המחקר של הממ"מ, ותוכלו לראות. זו, בעצם, הפריסה הגיאוגרפית של התלמידים ולהיכן בעצם שלחו את יוצאי אתיופיה, ואיך הייתה ההתמודדות אתם, אם זה במערכת החינוך ואם זה במערכות אחרות, ויציאת הגטאות. אמרה כאן מריה, וזה נכון, שאנחנו אמנם רואים שיש אולי פיזור בין בתי-הספר, והפיזור הולך וגדֵל בין בתי-הספר, שזו בשורה טובה לכשעצמה, אבל הבשורה הטובה פחות או הרעה היא שבבתי-הספר עצמם הם נמצאים בכיתות נבדלות, בכיתות שהם בעצם מובחנות ככיתות אתיופים. נכון שיש קושי של השפה ויש התמודדות גם עם זה, אבל כולנו יודעים, וצריכים לומר ביושר, שאם אנחנו לא נשלב אותם באופן אמתי אז גם את השפה ייקח להם זמן ללמוד, וכמובן ללמוד גם את ההיבטים האחרים.

הדיון כאן הוא כדי פעם אחת לומר: נכון, יש תהליכים ויש תמורות, אבל זה מעט מדי ולאט מדי, וחלק מהדברים גם נעשים מאוחר מדי אבל עדיף שהם ייעשו, ואנחנו צריכים לעשות אותם. לפחות הם התחילו לפני שנה – אז שהפעם נעשה את זה כמו שצריך. בדוח אתם תראו שיש תהליכים שהתחילו ב-2004, ובכל זאת אנחנו מדברים על 13 שנים אחר כך ואנחנו לא רואים איזה שהם שינויים דרמטיים.

צריך לזכור שגם התפיסה החברתית היא משהו שמאוד משפיע גם על התהליכים שקורים במערכת החינוך וגם על התהליכים החברתיים האחרים. אני חושבת שחלק ממה שאנחנו צריכים לטפל בו הוא נושא התפיסה של יוצאי אתיופיה, כדי שזה יעזור לנו באמת לקיים שילוב אמתי ומלא.

הסיפור הוא לא מערכת החינוך. הסיפור הוא גם מול המערכות האחרות. אנחנו צריכים להתייחס לזה גם בראייה מערכתית. אבל אני אשת חינוך, ומה-לעשות, אני כן חושבת שבסוף הכל מתחיל ונגמר במערכת החינוך, ואני חושבת שאם שם אנחנו נדע לעשות את זה נכון אז אנחנו נוכל להצמיח את זה כלפי מעלה לכלל החברה.

ברשותכם, אפתח במשרד הקליטה – דוקטור שרי פייר, מנהלת את תחום החינוך. אני אשמח לשמוע ממך על תהליכים שהיו ומה עומד כרגע על הפרק כדי בעצם להיטיב את מה שקורה היום.
שרי פייר
אל"ף, אני מאוד-מאוד שמחה על הדיון הזה, על הדיונים ועל היום הזה, כי זה מאוד חשוב להעלות את הסוגיות האלה לשיח הציבורי.

בעצם, בשנים הקודמות, לפני "הדרך החדשה", משרד העלייה והקליטה נתן תגבור לימודי לילדים יוצאי אתיופיה גם ילידי הארץ וגם עולים חדשים במסגרת תכנית, פל"א (פעילות לימודית אחרת), וכמובן גם תכניות באמצעות הרשויות.

בהמשך להחלטת "הדרך החדשה", אנחנו העברנו, יחד עם הקולגות שלי ממשרד החינוך, את כל ילדי פל"א לגוף מתכלל אחד – לפרויקט הלאומי, לידידי רוני אקלה, כשבעצם הכוונה הייתה שכל ילד וילד, בין אם הוא עד 15 שנה ובין אם הוא מעל 15 שנה, יקבל מענה. זה היה אחרי שנת מעבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איזה סוג של מענה? כשאת אומרת "יקבל מענה", למה את מתכוונת?
שרי פייר
אני מדברת כי זה כל כך ביומיום שלי, אז סליחה. אנחנו מדברים על תכנית לתגבור לימודים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל זה מדובר על תגבורים לימודיים.
שרי פייר
את שאלת אותי על תחום החינוך. אחר כך אדבר גם על - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, בסדר גמור. זה רק כדי שנדע על מה אנחנו מדברים.
שרי פייר
בעצם, משרד החינוך הוא זה שמתכלל כרגע את התכנית. זה בתחום של ילדים בעל-יסודי.

משרד העלייה והקליטה, ככלל, מטפל בעת, בהמשך להחלטות "הדרך החדשה", רק בעולים יוצאי אתיופיה, זאת אומרת כאלה שהם 15 שנים בארץ. אם אנחנו מדברים על ילדים ובני-נוער, אז הם או אחד מהוריהם עלה ב-15 השנים האחרונה. יש לנו שיתופי פעולה מבורכים בהקשר הזה.

לגבי ילדים בבית-הספר היסודי, אנחנו, בימים אלה, במהלכו של מהלך משותף יחד עם מאיה, מנהלת אגף לקליטת תלמידים עולים במשרד החינוך, ועם עירית בירן. אנחנו פותחים איזו שהיא תכנית לתגבור לימודי לתלמידים בבית-הספר היסודי, וזה לכלל התלמידים העולים, כי, כמו ב"דרך החדשה", אנחנו בעד שיתוף ולא בעד סגרגציה. אני לא מפרטת יותר, כי אנחנו באמת כרגע בתהליך הבניה משותפת. אני חושבת שאחד הדברים הוא שאינטגרציה צריכה להיות גם בהיבט של ילדים וגם בהיבט של משרדי ממשלה, וזו דוגמה טובה לשיתוף ולאיגום משאבים.

יש לנו תכניות במסגרת תמיכה לפי סעיף 3(א) לחוק יסודות התקציב. אנחנו תומכים במוסדות ציבור, היינו עמותות, ארגונים וכו'. אנחנו כתבנו נוהל חדש בעל שבעה תחומי תמיכה, ואחד מהתחומים האלה הוא טיפוח מצוינות – לא הצטיינות אלא מצוינות – בקרב ילדים ובני-נוער גם יוצאי אתיופיה וגם עולים אחרים, ולא בתחומי הליבה של משרד החינוך כי על זה אמון משרד החינוך; אנחנו סבורים, ואמרתי את זה גם בוועדות קודמות, שמיצוי פוטנציאל של ילדים ובני-נוער בכל מיני תחומי דעת, גם אם הם לא תחומי ליבה, וגם אם הם בתחומי העשרה, מושכים את הילדים למעלה ומהווים איזה שהוא אספקט שנותן יותר מוטיבציה, יותר ביטחון עצמי ויותר העצמה.

אנחנו לא בבחינת בנות יענה, ואנחנו יודעים שיש גם ילדים שהם ילדים בסיכון. פה, בקרב יוצאי אתיופיה, אנחנו מדברים בעיקר על הדור השני. יוצאי אתיופיה, בהיבט הזה, באישור משרד ראש הממשלה, משולבים בתכנית "מחוברים" לבני-נוער מתגודדים יחד עם עולים בעיקר בני דור - - -
קריאה
דור שני.
שרי פייר
דור שני. אני אומרת: יחד עם עולים ובני עולים מחבר מדינות העמים ומכל המקומות האחרים, כדי להחזיר אותם חזרה לקהילה ולמנוע מהם חשיפה למצבים של פוטנציאל לסיכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה לשאול. את דיברת קודם על תגבורים, ואת נותנת פה פריסה של תכניות, והכל נחמד וטוב. מעניין אותי לדעת מה היקף הילדים שבעצם מקבל את השירות, - -
שרי פייר
אני אענה בשמחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - בעיקר של כל נושא התגבורים הלימודיים.

הדבר השני – איך זה מתבצע? זה מתבצע בתוך מוסדות החינוך? זה מתבצע מעבר לשעות הלימודים? איך זה ניתן?
שרי פייר
אני אענה בשמחה. הטריטוריה שלנו, המנדט שלנו, היא אחרי שעות הלימודים – בחינוך הבלתי פורמלי. בחינוך הפורמלי ובמסגרת שעות הלימודים הקולגות שלנו במשרד החינוך עושים את זה במומחיות רבה ובצורה נפלאה, וזה לא המנדט שלנו. לכן אנחנו עושים את זה אחרי שעות הלימודים, ובדרך-כלל בבתי-ספר: שבע שעות שבועיות ועוד שעתיים העצמה. בפרויקט הלאומי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כל הילדים משתתפים או שנבחרים ילדים מאזורים - - -?
שרי פייר
כשאנחנו מדברים על ילדים יוצאי אתיופיה, זה שהם ילדים יוצאי אתיופיה זה לא אומר שהם זקוקים לסיוע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אף אחד לא יצא מנקודת הנחה כזו. אני רק מבקשת לדעת את ההיקפים.
שרי פייר
אני אומרת שבעצם מכלל הילדים, בגדול, אנחנו עושים מיפוי ואנחנו רואים מי זקוק לסיוע. לצורך כך, אנחנו משתמשים במפקחים של משרד החינוך, במנהלי בתי-ספר, במנהלי מחלקות קליטה ברשויות המקומיות, ויש כאן כמה קולגות שלנו, ומנהלי מחלקות חינוך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זאת אומרת, אתם עושים מיפוי.
שרי פייר
כן. אנחנו נותנים להם את הדבר הזה.

מעבר למצוינות ולתגבור הלימודי ול"מחוברים", בעצם, אנחנו סבורים שמי שאחראי על הילדים, על העולים בכלל ועל הילדים העולים בפרט, זה הרשויות המקומיות. הם מכירים את הקליינטים, והם יודעים לתת להם את המענה הטוב ביותר, ולכן, באופן טבעי, הם גם השותפים שלנו. מעבירים תמיכות לרשויות המקומיות, ומאפשרים לתת חוגים כבר מהגיל הרך, כי זה מאוד-מאוד משמעותי להתחיל מלמטה כדי למנוע אחר כך...
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
שרי פייר
אני אשמח לענות על כל שאלה נוספת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. אני רק כן אעיר לגבי ההערה שעלתה קודם. אני כן חושבת שכל מי שהם עולים חדשים – אני יודעת שהתגבור ניתן גם למי שהוא מעל 15 שנה, והבנתי את הסוגיה, ושם המיפוי באמת נכון וחשוב. אבל אני חושב שאם כעולים חדשים אנחנו נדע לתגבר אותם בגלל קשיי השפה ונסייע להם, לא ממקום של נזקקות – לא כל מי שמקבל תגבור הוא נזקק – אלא ממקום של לתת להם עוד כלים ועוד קביים לצלוח בעצם את המשוכה, הרי הם מגיעים לארץ חדשה, לתרבות חדשה, לחברה חדשה, לשפה חדשה ולכל כך הרבה חדש והם צריכים להתמודד עם הכל ביחד, אני חושבת שזה חלק מהכלים והשירות שאנחנו יכולים לתת להם. זו הסיבה לכך ששאלתי מה היקף הילדים, בעיקר העולים, שמקבלים את השעות האלה.
שרי פייר
ברשותך, אני כן רוצה לענות לך על זה. כל מי שזקוק. "זקוק" – זה גם יכול להיות זקוק להצטיין יותר, וזה לא בהכרח בפעמון המוחלשים. זה כל מי שזקוק. כלומר, את לא יכולה לקחת ילד שאומר "אני לא רוצה". גם אם המורים לא הצביעו עליו והילד אומר "אני זקוק. אני רוצה. אני מוכן", אנחנו נותנים מענה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. אין לך נתון על כמה, בעצם, ילדים מקבלים את השירות של משרד הקליטה?
שרי פייר
סליחה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין לך נתון מספרי? כמה?
שרי פייר
במסגרת הילדים שהועברו מפל"א עד שזה היה אצלנו היו 2,100 ילדים, שכמחציתם, בערך 1,000, היו ילדים עולים חדשים, ואחרים – ותיקים. זה אחרי המיפוי. הילדים הועברו - - -
קריאה
- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. היא נתנה. היא אמרה: 2,000, ו-1,000 מהעולים החדשים. בסוף, זו נגיעה. אין פה משהו שהוא מערכתי.
שרי פייר
יש פה משהו הוא מאוד מערכתי, משהו בתחום החינוך הבלתי פורמלי. אל תשכחי, ובואו ולא נשכח כולנו, שלכל ילד עולה משרד החינוך נותן מענה - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נשמע גם ממשרד החינוך.
שרי פייר
- - באמצעות שעות עולים. אם ילדים צריכים מעבר לכך, אנחנו נותנים.

בנוסף לכך, גם במסגרת החינוך היסודי כוונתנו היא לתת לכמה אלפי ילדים מענה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
"הדרך החדשה" – היא לא מופיעה לי פה.

אוקיי. תודה רבה על הדברים.

טלל דולב, אשמח שתציגי את התכנית כדי שנקבל איזו שהיא פרספקטיבה רחבה. אחר כך אנחנו נחזור לצלול פנימה אל תוך המשרדים. בבקשה.
טלל דולב
באמת במסגרת – אני לא אוהבת את "הדרך החדשה" אבל זה כנראה תופסת – התכנית הממשלתית לשילוב יוצאי אתיופיה, ותכף אגיד למה לא. זו תכנית – אני חושבת שאנחנו 12 משרדי ממשלה וגופים, שהוקצה תקציב תוספתי עבור מתן מענה ליוצאי אתיופיה, בעיקר אלה שהם העולים אבל גם עולים וגם ותיקים, כאשר העיקרון המרכזי שמנחה את התכנית הזאת הוא העקרונות. יש שש אבני יסוד שפותחו וגובשו יחד עם קהילת יוצאי אתיופיה בתהליך מאוד מורכב שהוביל משרד העלייה והקליטה. אני לא אתן הרצאה על שש אבני היסוד, ואני אגיד שלוש עיקריות בעיניי שמשתלבות זו בזו וגם מתחברות במוזיקה לדברים ששרי התחילה להגיד ובטח אתם תשמעו מהמשרדים האחרים. אבן היסוד הראשונה היא השתלבות מיטבית, וההשתלבות המיטבית – אנחנו מאוד מקווים שאת הישיבה הזאת בעוד כמה שנים, ארבע שנים, ויכול להיות שזה ייקח קצת יותר עד שלא נצטרך לקיים את הישיבה הזאת, אבל שלא יהיה צורך לקיים את הישיבה הזאת, מפני שלא תעלה שאלה ביחס להשתלבותם של יוצאי אתיופיה לא במערכת החינוך ולא במערכות אחרות. חלק מדרכי הפעולה לדבר הזה הוא באמת: כמה שיותר להימנע מתכניות שמיועדות ליוצאי אתיופיה בלבד, ולנסות לשלב יוצאי אתיופיה בפעולות כלליות של המשרדים, כאשר בעצם כל אחד מהמשרדים תגבור תקציבי.
היו"ר היפעת שאשא ביטון
למה לנסות? למה המילה "לנסות"? זה כאילו משאיר אותנו שם איפה שהוא אחורה בתפיסה? למה לא להחליט שמשלבים יוצאי אתיופיה בפעולות הכלליות? אם אנחנו לא נעשה את זה, זה לא יקרה.
פנינה תמנו-שטה
זה כמו השתלה. יש דחייה של החברה הישראלית, וגם - - - יצרה המון בידול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פנינה, אנחנו ניתן לך את מקומך ואת זמנך. אחרי טלל את תוכלי.
טלל דולב
אחת המובילות של התהליך. יכול להיות שאתם אומרים על המילה "לנסות"; אני לא יודעת אם השתמשתי במילה בכוונה, אבל כן יש פה משהו שאני חושב שמאוד חשוש להדגיש אותו בשלב הזה של הדיון, וזה שהתכנית הזאת, מבחינה תפיסתית, מהווה שינוי מאוד גדול מדפוסי הפעולה של הממשלה, של הפילנתרופיה ושל הרשויות המקומיות שהיו נהוגים לפני כן, כי המדיניות הייתה כן סגירת פערים, אבל בואו עד כמה שניתן ניתן שירותים מיוחדים ליוצאי אתיופיה. המדיניות הזאת, היו לה כוונות טובות, אבל היא כן יצרה בידול. המשימה שלנו, וזה כל המשרדים ביחד וזה לא משימה שלי, וגם נציגי ציבור, היא בעצם להפוך את התפיסה. זה קל להפוך תפיסה, וזה יותר קשה להפוך את הפרקטיקה. לכן, עוד פעם, המטרה של התכנית היא לאפשר למשרדים איפה שהוא תגבור תקציבי כדי להטמיע פעילויות שיוצאי אתיופיה יהיו בעצם חלק מהפעילויות הכלליות. אם אנחנו נסתכל על התכניות, ומשרד החינוך יפרט, של המשרדים השונים, זו המטרה. לכן התכנית מאוד מסועפת. היא מפוזרת על פני הרבה פעילויות של המשרדים. יש בערך 90 שורות באקסל. הרעיון הוא שבכל דבר מהותי שהמדינה עושה, שהממשלה עושה, שהמשרדים עושים, תהיה הנוכחות של יוצאי אתיופיה, כאשר ארבע השנים האלה מתכוונות לתת איזה שהוא boost: בואו וניתן תגבור תקציבי ונעשה את זה, כדי שאחר כך זה יהפוך לדרך העבודה ודרך העבודה הרגילה של המשרדים.

העיקרון השני, שאני מאוד מתחברת אליו, - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תנסי להציג אותם בצורה קצת יותר מתומצתת, כי אחרת אנחנו נסיים להם פה את כל הזמן של הוועדה.
טלל דולב
- - אבל הוא מתחבר לגמרי לראשון, הוא: להתייחס לגיוון בתוך אוכלוסיית יוצאי אתיופיה. אנחנו מדברים הרבה על פערים. אנחנו מדברים הרבה על סגירת פערים, והמטרה הזאת מאוד חשובה. יוצאי אתיופיה נמצאים כבר הרבה מאוד שנים בארץ. אחד הדברים שהתכנית הזאת עושה, ושרי התייחסה וגם במשרדים אחרים, היא לא להתייחס רק למקומות של הפערים אלא לנסות לסגור פערים גם באמצעות עידוד מצוינות והצטיינות. אנחנו מדברים על תכניות למצטיינים, אנחנו מדברים על תכניות לסטודנטים, אנחנו מדברים על הלוואות לעסקים קטנים, אנחנו מדברים על שילוב במקומות עבודה בשכר גבוה בתעשיית ההיי-טק, ואנחנו מדברים על שילוב אקדמאים ושילוב במשרדי הממשלה. החינוך, ובזה את צודקת שמה שאת אמרת שהוא ראשון, זה התשתית לכל הדבר הזה.

הנקודה השלישית, שהיא השלמה חשובה, זו החברה הישראלית. חלק גדול מהשינוי התפיסתי צריך לעשות אצלנו. אצלנו, מבחינתנו, אנשי המקצוע בתוך משרדי הממשלה וגם בכלל האזרחים וגם ברשויות המקומיות. כדי לייצר את ההשתלבות המיטבית – אנחנו צריכים לראות את יוצאי אתיופיה כמו כל אחד, אנחנו צריכים לראות אותם כבעלי מגוון של צרכים. הובלה של תהליכים כאלה בתוך שירותים חברתיים, שהורגלו – "אני עושה תכנית על יוצאי אתיופיה, תדווחי לי רק על יוצאי אתיופיה" – דורשת שינוי חשיבתי מאוד גדול. היא דורשת מרשות מקומית לראות אותם ככלל האזרחים, דורשת מבית-ספר לראות אותם ככלל הילדים.

יש לנו פה פשוט משימה מאוד גדולה. כל אחד מהמשרדים שם באמת את מיטב הכלים שלו כדי לבצע את המשימה הזאת. אנחנו לא שם. אנחנו בהתחלה. אני מקווה שלאורך זמן אנחנו נוכל לבוא ולדווח גם על האפקטיביות של הכלים וגם על העובדה שהילדים במקרה הזה ובני-הנוער משולבים בכלל הפעולות שלנו של התכניות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. את רוצה רק לומר לפחות ברמה של כותרת? את דיברת על שש אבנים והצגת שלוש. את יכולה להציג את השלוש האחרות רק כדי שנבין?
טלל דולב
הם היו בתוך הדברים. - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אה, אוקיי. הבנתי.
טלל דולב
- - אחת האבנים היא באמת סגירת פערים, עידוד מצוינות. אני חושבת שאבן שהיא מאוד חשובה, ואני חושבת שגם משרד החינוך ידבר עליה, היא כל נושא חיזוק התא המשפחתי והקהילה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה חשוב מאוד, כי בסוף-בסוף - - -
טלל דולב
מדברים על שני הצדדים: החברה של יוצאי אתיופיה לחברה הישראלית הקולטת גם על להתמודד עם הקשיים, אבל גם היא מערבת את הקהילה באמת למעלה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. אני רק אומר – אני לא יודעת אם זה מה שהתכוונת או שזה יצא הפוך – שאני חושבת שקודם כל צריך לשנות תפיסה, והיא בסוף משנה את הפרקטיקה. את אמרת שיותר קל לשנות את התפיסה מאשר את הפרקטיקה. הרבה יותר קשה לשנות תפיסה, ואני חושבת שזה החלק שאנחנו עדיין תקועים בו. בסוף, כשמשתנה התפיסה, זה גם יוצר מציאות וכל ההתנהלות סביב זה משתנה. אני מקווה שהדברים ייעשו. בגלל שאנחנו כבר אחרי כל כך הרבה שנים, זאת אומרת הם לא חדשים פה באמת והם חלק מאתנו כבר הרבה מאוד זמן – שהדברים ייעשו במקביל כדי שיהיה אפשר שזה יקרה מהר. טלל, תודה רבה.

חברת הכנסת לשעבר פנינה תמנו-שטה, בבקשה.
פנינה תמנו-שטה
ראשית, יושבת-הראש, אני רוצה לברך אותך על הדיון, - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה.
פנינה תמנו-שטה
- - וכמובן את מי שעסקו במלאכה. אני רוצה לדבר דווקא על מה שאין. נכון שאנחנו במקום שהוא יותר טוב מלפני שלוש שנים ושיש באמת ניסיון, ברמה של המדיניות הציבורית, לנסות להטמיע חשיבה או שינוי תפיסה. זה ייקח זמן. ברור לי, וברור למי שהוא מבין במדיניות ציבורית, שזה לוקח זמן.

אבל יש בעיה אמתית ורצינית בכל מה שקשור למערכת היחסית המאוד סבוכה של השלטון המרכזי והשלטון המקומי. רבותי, מה שקורה בשטח מאוד מדאיג מהסיבה הפשוטה. את זה אני רוצה דווקא להפנות – אני לא יודעת אם יש פה נציגה של השלטון המקומי – לראשי ערים. מה שקורה עם השריפים בתוך הרשויות שלהם ועם ילדים יוצאי אתיופיה לא מתקרב לחזונות או לשיח המאוד יפה והממוזג ונעים שאנחנו נמצאים בו פה היום. לצערי, מחלקות חינוך ברשויות המקומיות – כמה שאתם לא תדברו אתם במשרד החינוך – עושות כרצונן. יבוא הלחץ הפוליטי ממפלגה כזו או אחרת, יבוא הלובי שיותר מקורב לראש העיר – ומי שנופל בין הכיסאות, וכנראה שגם בשעה הזאת יש בטח דיונים בסתר לעשות בזאר על כמה ילדים אתיופים יקבל בית-הספר הזה וכמה האחר. אני אומרת לךְ עובדות שקורות יום-יום ובמציאות. לא פלא שהנתונים והפערים זה לאט מדי. למה זה מעט מדי? דבר ראשון – ילדים ממוצא אתיופי, שהם דור שני ויכול להיות גם דור שלישי בישראל, הסיכוי שלהם להיפגע ולהיות מוסללים לבתי-ספר חלשים הוא פי כמה וכמה מילד שאינו ממוצא אתיופי. הדבר השני – הסיכוי שלהם למצוא את עצמם בתוך מסגרת ופרויקט, בזמן שבאותה שעה בבית-הספר יש יום לימודים ארוך או הפעלה של תכנית כזו או אחרת, הסיכוי שהם ימצאו את עצמם בתוך מסגרת כזו בעל כורחם ברור לנו שהוא גבוה יותר מכל ילד אחר. לדוגמה: אפילו צהרוניות הרווחה במדינת ישראל, ואני בטוחה שאף אחד לא בדק את זה – אני אגיד לכם שאני עושה את הדברים הכי פשוטים, למרות שעכשיו במאסטר שלי חקרתי סגרגציה, ואני יכולה להגיד שהדבר הפשוט זה הרגליים כלומר עבודת שטח. בפתח-תקווה, בבית-הספר של הבת שלי, אני רואה ילדים שעולים לאוטובוס, כולם יוצאי אתיופיה, ונוסעים למקום אחר. לאן אתם נוסעים? לוקחים אותם 200 מטר משם למתנ"ס "עמישב". אני שואלת: מה יש במתנ"ס "עמישב"? אומרים לי: צהרונית רווחה. אמרתי: נלך לשם. מי בצהרונית הרווחה? אוספים את כל הילדים האתיופים מכל העיר, שמים אותם בצהרונית הרווחה של הילדים המסכנים, במקום להשאיר אותם באותה שעה בצהרונים - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יחד עם כולם.
פנינה תמנו-שטה
- - של בית-הספר, כאילו צהרונית הרווחה לא משקיעים בה כספים. זה דבר אחד.
דוגמה שנייה
בשנת 2016, בקיץ הקודם, עדיין קייטנות לילדים יוצאי אתיופיה הן בנפרד מילידי הארץ. בושה וחרפה. בושה וחרפה. עברתי מתנ"ס-מתנ"ס, וניסיתי להבין איך קורה דבר כזה. בהגינותה של עובדת אחת שהרימה אלי טלפון, שמכירה אותי, היא אומרת לי: פנינה, מגיעה האוכלוסייה הוותיקה – מסלילים אותה ואומרים לה "לכו תירשמו במתנ"ס השני, של הלבנים". כל זה בגלל קבוצות לחץ בתוך החברה הישראלית. אבל בטח ובטח בגלל שראשי ערים מאפשרים לזה לקרות.

אז אפשר להילחם נגד תחנות רוח. אני לא חושבת שמישהו דן בזה. אני אומרת לךְ שזה קיים בהמון רבדים, כולל תנועות נוער. לא ייתכן שהבת שלי תגיע עם פתק ותגיד לי "הנה, אמא נתנו לי פתק לתנועת נוער בשעריה", ואז אני אצטרך לחשוב: "הנה, זה תנועת הנוער שנותנים רק לאתיופים". יש לךְ תנועות נוער רק ליוצאי אתיופיה. זה פשוט ביזיון. זה לא קיים כזה דבר שיש לנו פה בתי-נוער על-פי מוצא. אני אומרת לכם: זה פשוט לא יכול לקרות. זה לא יכול להמשיך.

מה שקורה עם הילדים האלה הוא שמראש – מעבר למערכת החינוך, ויש לי ביקורת גם על מערכת החינוך ובגלל זה הלכתי אתם לעבודה ממושכת והטמעת העקרונות – כל עוד לא יהיו מחקרים מקיפים פנים הרשויות שיש בהן ריכוז של יוצאי אתיופיה, אני לא חושבת שאנחנו בכלל נדגדג את הבעיה, כי אם יוצאות מתקשרות אלי ואומרות לי – בא לי להקיא. מנהלת בית-ספר אומרת "אני מוכנה עשרה אתיופיים". קודם כל, מחקרים בעולם מראים שאינטגרציה חיובית ונכונה היא בין 25% ל-30% ל-70%.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, והיא גם תורמת לכולם.
פנינה תמנו-שטה
אבל בטח ובטח שלא צריך לעשות את זה כמעין בזאר כאילו היינו באמת בשר בקר.

צריך להחליט איך עושים את זה, ואני לא חושבת שזה נתון רק לפקידים בדרג מסוים. זה נתון למקבלי החלטות. אני חושבת שאת, כיושבת-ראש הוועדה, יכולה לזמן מהממ"מ מחקר רציני שממוקד ופונה לרשויות המקומיות ולמחלקות החינוך ששואל: תביאו לי תמונת מצב של ילדים יוצאי אתיופיה, באיזה בתי-ספר הם נמצאים. אחר כך נצליח לעשות השוואה, לשים לנו נקודות, ולראות באמת האם הפערים נוצרים בגלל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש. אני מוכרחה לומר: את תקראי את המסמך, ואת תראי שיש שם פילוח לפי בתי-הספר.
פנינה תמנו-שטה
של בתי-ספר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
פנינה תמנו-שטה
מצוין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל - - -
פנינה תמנו-שטה
אני קראתי את הדוחות הקודמים, ואין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אם את נכנסת פנימה, וזה מה שאני אמרתי כאן קודם, אנחנו רואים שיש על פניו פיזור בין בתי-הספר, אבל בתוך כל בית-ספר הם נמצאים - -
פנינה תמנו-שטה
יש סגרגציה. אז, הנה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - בתא משל עצמם, וזאת הבעיה. פנינה, מה שאת מעלה פה – אנחנו יכולים גם להביא דוגמאות אחרות, ולא כדי שהם ינקו את השולחן אלא להפך, כלומר כדי שאנחנו נבין שהסיפור זה לא רק הנתונים ולא רק המחקר אלא זה לפעול נקודתית מול מי שמתנהל כך. אם את יודעת על מקומות שבהם יש מועדוניות נפרדות, קייטנות נפרדות, תנועות נוער נפרדות, אני רוצה לדעת עליהן. אני רוצה לדעת עליהן כאן בשולחן. אנחנו נטפל נקודתית מול אותן רשויות, כי יש רשויות שבאמת עושות את המאמץ לשילוב, בין אם זה בבית-הספר, ואני יכולה להעיד לפחות על המקום שממנו אני מגיעה. אני יודעת שהם הולכים לממלכתי-דתי, אני יודעת באיזה כיתות הם נמצאים, ואני יודעת שהם מעורבים, שלא כמו בשנים הקודמות, אגב, שהיו כיתות הומוגניות של עולים אתיופים. אני יודעת שהם משולבים בחינוך הבלתי פורמלי. אבל במקומות שאת יודעת שיש גטאות, בואי נקרא לזה בשם, - -
פנינה תמנו-שטה
מכוונות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - גטאות של אתיופים – בואי ותני לו לטפל בזה.
פנינה תמנו-שטה
דבר נוסף ואחרון – לאחרונה קראתי את מדד הסגרגציה דווקא של מחקר שבנק ישראל הזמין, של מכון טאוב. הם מראים באמת את מערכת היחסים ובכלל את הפיזור של סגרגציה בין בתי-ספר, כפי שאת אמרת, לבין זה שבתוך בית-הספר יש סגרגציה. אני חושבת שצריך לפנות לבנק ישראל, כי משום מה הדוח הזה, שהוא מ-2014, למרות כל הדיונים הרבים שעשינו, החביאו אותו, העלימו אותו. אני חושבת שקודם כל צריך לאסוף את כל המידעים שקיימים, בטח ובטח דוח חשוב שכזה. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פנינה, תודה רבה.

אני רוצה לעבור לנציגי משרד החינוך.
עירית בירן
צהריים טובים. אני עירית בירן, סגנית מנהל המינהל הפדגוגי, ומובילה במינהל הפדגוגי את הצוות שבעצם מטפל בשילוב המיטבי. אני רוצה להתחיל מזה שיצא חוזר מנכ"ל האוסר, כבר לפני כמעט שנה או עשרה חודשים, בצורה מוחלטת, קיום של הסללה או מבנים כאלה או אחרים לבני הקהילה. חשוב להגיד שגם פתחנו את הערוצים לתקשורת – לקבל אינפורמציה, והרבה מאוד מהפעילים מפנים אלינו מידע, ואנחנו גם מטפלים ישירות. זאת אומרת, אנחנו מקבלים מידע, ואנחנו מטפלים בזה, כי זה ממש חוזר מנכ"ל מאוד חד-משמעי וברור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איזו עוד דרך לאכיפה יש חוץ מפעילים שראו את זה באופן אקראי? הרי אנחנו - - - לדעת - - -
עירית בירן
כל המפקחים, בממלכתי ובממלכתי-דתי, שמגיעים לבתי-הספר, מכל המגזרים, בעצם, קיבלו את אותו מידע, וחלק מהתפקיד שלהם הוא באמת לעבור ולראות מה קורה בפועל. לא תמיד הם רואים הכל. לפעמים, אנחנו מקבלים מידע, ואז אנחנו מפעילים אותם כדי להיכנס לגופו של עניין ולטפל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עירית, מפקח שמגיע לבית-ספר יכול להיות אם יש כיתה שהיא הומוגנית.
עירית בירן
אני לא יודעת. לפעמים כן, ולפעמים לא. הוא לא עובר ופותח את כל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בביקורי נימוסין שהייתי בבתי-ספר יכולתי לראות.
עירית בירן
נכון, אבל אתה לא עובר ופותח דלת-דלת בכל כיתה. אתה מגיע לנושא מסוים. היום מפקחים גם לא עושים הערכה ישירה לכל מורה, אז הם לא נכנסים לכל הכיתות. לכן, אני אומרת: כל מידע שמגיע, אנחנו מטפלים ובצורה מאוד חד-משמעית. בכלל, בבעיות שמגיעות מהקהילה, כי הייתה החלטה שצריך להרחיב את הטיפול ולהגביר את הרגישות בטיפול, כי הרבה פעמים דברים לא הגיעו לטיפול.

הדבר השני שנעשה, וגם זה לפני סוף שנת הלימודים הקודמת, זה העברת הטיפול בבני הקהילה, מאחר ורובם כבר לא עולים, ורוב התלמידים הם כבר ילידי הארץ, לאגפי הגיל, והם בעצם אחראים על יצירת התכניות ועל הפעלת התכניות. אני חושבת שזה כבר נותן את אותותיו.

האגף לקליטת עלייה ממשיך לטפל בילדים העולים, ובהמשך מאיה גם תדווח.

את שאלת קודם בנושא תכניות וילדים מטופלים. כרגע, בתכניות, ממצטיינים ועד ילדים שמקבלים תכנית לסגירת פערים ודרך ילדים שמקבלים תכנית למניעת היגררות לתוך החינוך המיוחד – אנחנו מטפלים כרגע, ספורים, ב-10,000 תלמידים. כל הילדים האלה מטופלים בקבוצות הטרוגניות ולא הומוגניות. זאת אומרת, התכניות מבוקרות, ואנחנו בדקנו. יש מקומות שהקבוצה תהיה עם רוב ילדים שאינם בני הקהילה והם רק צורפו אל הקבוצה, ולפעמים זה קורה הפוך. זה תלוי באותה סיטואציה. הבעיה: יש לנו גנים ובתי-ספר יסודיים שיושבים בתוך שכונה מסוימת, ואז קשה מאוד לעמוד בכללים של שילוב 70%-30%. הוא קצת מורכב כי בבית-הספר יש אחוז גבוה של בני הקהילה, ואז אתה מחפש כי אתה בונה את הקבוצות לתגבור או לטיפוח או מצוינים וכו' לפי היכולות ולאן אנחנו מזניקים אותם. ואם אנחנו מזניקים קבוצה, לא תמיד אנחנו נספור בדיוק את האחוזים ונעמוד בהם. חשוב להגיד את זה. אנחנו משתדלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל, אז זה רק מחמיר את הבעיה ומנציח אותה, ואומר למה. אם יש לנו אזור רישום מסוים שיש בו רוב של קהילה אתיופית ואז גם בבית-הספר יש רוב קהילה אתיופית – הנה, מצאנו לעצמנו חברה נבדלת. השאלה היא: האם לא במקרים כאלה צריך לחשוב מחדש על אזור הרישום ועל בתי-הספר הקולטים, כדי שלפחות ברמת תכנון יישובית אנחנו נראה שיש שילוב?
עירית בירן
אנחנו עושים את זה, אבל הורים מאוד מתלוננים אם ילד צריך להיות מוסע משכונה מסוימת לשכונה אחרת, ואז הוא פספס את אותו אוטובוס בבוקר. אם זה באותו אזור מרחב של שלושה ק"מ או 2.5 ק"מ או שני ק"מ לפי הגיל, ילד יכול להגיע ואין בעיה. אבל אם אנחנו צריכים להקפיץ את הילד למרחקים של 15 ק"מ ולפעמים 30 ק"מ מהבית שלו, אז אנחנו כבר יוצרים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה? איך הגענו לשם? איך ל-15 ק"מ?
עירית בירן
זה מה שקרה עם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מזכירה את המרחב היישובי. זה לא - - -
עירית בירן
סליחה. בחיפה, שהיא עיר, אנחנו נאלצנו ילדים, ואני בכוונה שמה את זה כי שם נסגרו שני בתי-ספר בהחלטה של השר גדעון סער. אם הייתם מסתכלים על המרחקים שהילדים הוסעו, זה מצד אחד של העיר לצד השני בשעות הבוקר עם הפקקים. זה היה סיפור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא 30 ק"מ.
עירית בירן
זה לא 30 ק"מ, אבל עם פקקים של עיר זה לוקח הרבה שעות ויש עליות וירידות וכן הלאה. אני לא אכנס לזה.

אני רוצה לעבור לתכנית, אם אפשר.
חנה אלעזר לגסה
אין תכניות נבדלות ליוצאי אתיופיה?
עירית בירן
התכניות מפוקחות על-ידי משרד החינוך בצורה חד-משמעית. אנחנו סגרנו אותם. כל תכנית שעובדת בתוך בתי-הספר - - -
חנה אלעזר לגסה
אבל עובדה שיש תכניות שלא רק שהן קיימות, אלא הן אפילו תכניות שהתקציב שלהן גדל והפעילות שלהן גדלה. אז את לא יכולה להגיד שהן - - -
עירית בירן
הן לא מבודלות.
קריאה
הן כן מבודלות.
עירית בירן
הן לא מבודלות, אבל בסדר, אני מוכנה - - -
קריאה
יש מכסות.
קריאה
זה בדיוק מה שאת ניסית להסביר - - -
עירית בירן
ברגע שיש הדרגה ועכשיו נכנסו 20 ילדים לא בני הקהילה - - -
חנה אלעזר לגסה
הם מדברים על שילוב מיטבי של 80%-20% - - -
עירית בירן
לא. אמרתי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מי גברתי?
חנה אלעזר לגסה
אני חנה אלעזר מאגודת יהודי אתיופיה. מדברים על שילוב מיטבי כאשר זה 80%-20%. זה לא נקרא שילוב מיטבי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את תקבלי את רשות הדיבור, ואת תוכלי לדבר ולהציג את הדברים.

עירית, בבקשה.
עירית בירן
אני רוצה להיכנס יותר לעומק לאותן תכניות אנחנו מפעילים, כמו עבודה עם ההורים בגני-הילדים. כל ילדי הגן מקבלים את המפגש, וכל ההורים של ילדי הגן מקבלים את המפגש. הרשויות המקומיות יחד עם הפיקוח של אותו ישוב קבעו מי הם הגנים, כדי שגם לא יהיה מצב שאנחנו מסבסדים פעילות הורים וילדים בגן בשעות אחר-צהריים והצהריים במקום שיש ילד אחד. אנחנו מנסים להגיע למצב שיש לפחות שליש ילדים מהגן שהם בני הקהילה.

אנחנו תגברנו תכנית שנקראת "מעגן".
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה מהות הדרכת ההורים?
עירית בירן
תודה על החיזוק. הרעיון הוא לחזק - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אגיד לך למה. כשאני חושבת, כל ההורים צריכים הדרכת הורים.
עירית בירן
נכון, נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו קיימנו דיון שלם על הדרכת הורים בכלל, והקדשנו לזה. הבנו כמה זה חשוב ונחוץ במיוחד בעידן שלו. אז למה לעשות את זה רק לקהילת אתיופיה? למה להפלות את הלבנים?
פנינה תמנו-שטה
מה גם שנציגי הציבור אמרו להם שלא צריך את התכנית הזאת.
עירית בירן
לא. הם אמרו לנו על תכנית אחרת.
פנינה תמנו-שטה
את רוצה להגיד לי מה אני אמרתי. אמרתי שלא צריך תכנית שמלמדת את ההורים להיות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל, פנינה, לא בכעס. לא בכעס.
פנינה תמנו-שטה
עם כעס, עם כעס.
עירית בירן
סליחה.
פנינה תמנו-שטה
חבל שההורים שלנו צריכים ללמוד להיות הורים.
עירית בירן
פנינה, זה בסדר. אנחנו לא מלמדים אותם להיות הורים. אנחנו מחזקים את הקשר של ההורים עם המוסד החינוכי. אנחנו עושים את התכנית הזאת בעוד מקומות – במקומות שאנחנו מקבלים תקציב תוספתי. זה לא חלק מהמהלך הרגיל, כי אנחנו נותנים תכנית העשרה לילדי הגן ותכנית שעובדת עם ההורים כדי לחזק קשר הורה-המהלך החינוכי שהילד עובר.
חנה אלעזר לגסה
כל הורה צריך חיזוק - - -
עירית בירן
כשאני אקבל עוד מיליארד שקל לעבודה עם הורים, ואשמח אם תעזרי לי, אז אנחנו נעשה בכל גני ישראל.
חנה אלעזר לגסה
- - - בתפקיד שלהם כהורים.
עירית בירן
אנחנו לא מתעסקים בתפקיד שלהם. עוד פעם, אני חוזרת.
חנה אלעזר לגסה
- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, אנחנו לא נכנסים בדיון ככה. את תמצי את כל רשות הדיבור שלך.
עירית בירן
אני אשמח שתבואו לפגוש ולראות את התכנית לעומק, ותראו שאנחנו לא מתעסקים בהורות שלהם. אנחנו מתעסקים בקשר הורה-מסגרת חינוך ואיך אנחנו מחזקים את הקשר הזה. זה נכון. גם אני, כאמא, היו לי קשיים בעניין הזה. אני מסכימה אתךְ שכל הורה צריך את זה. אני לא מדברת על הורות, כי אנחנו כרגע לא מתעסקים בבעיות של הילד בבית.
חנה אלעזר לגסה
אתם צריכים לטפל בבתי-ספר, במנהלים ובמורים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה? את רוצה להישאר פה? באמת.
עירית בירן
התכנית השנייה, שמתעסקת בגני-ילדים, היא תכנית שנכנסת ועוזרת בנושא בעיות התפתחות בגני-הילדים – ילדים שלא סיימו נושאים מסוימים כמו דיבור לקוי או כשהם מוטוריים וכן הלאה. עוד פעם, אנחנו מטפלים בכל ילדי הגן, ונותנים הדרכה וליווי גם להורים של אותם ילדים שצריכים. אבל האיתור והליווי הוא לכל הגן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
של כלל הילדים או רק של הילדים האתיופים?
עירית בירן
כלל הילדים באותם גנים ששם נכנסנו לעבודה עם התכנית. אין שם ילד שלא יהיה מטופל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא מצליחה להבין. קודם כל, אני לא רוצה רשימת מכולת של כל התכניות שאתם עושים. הכל בסדר. מה שמטריד אותי זה שהסוגיות שעלו כאן הן סוגיות כלליות. הדרכת הורים זו סוגיה כללית. עיכובים התפתחותיים בגן זו סוגיה לכלל הילדים. נכון שבין הילדים יש שונות, ואגב לא רק כי זה בין אתיופים לבין לא-אתיופים אלא גם בין ילדים שהם ותיקים, שנולדו בארץ והם לא יוצאי אתיופיה. השאלה שלי היא: למה אנחנו צריכים לקרוא לזה תכניות ייחודיות להם, אלא אם כן נעשה שם משהו שהוא באמת ייחודי על-פי צרכים ייחודיים של הקהילה האתיופית, כי אולי זו שפה לאלה שרק הגיעו או משהו כזה ואז אני יכולה להבין? אבל אם אנחנו מדברים על ילדים שנכנסו למערכת החינוך, וחלקם אפילו נולדו כאן ויש להם עיכוב שפתי, הם צריכים להיות מטופלים יחד עם יתר ילדי הגן. למה אני צריכה תכנית מיוחדת בשבילם? למה אני צריכה תכנית מיוחדת להורים, להדרכת הורים,רק בשביל האתיופים?
עירית בירן
המשימה שלקחנו על עצמנו: להגיע למצב שהמיצ"בים והבגרויות של כל הילדים בני הקהילה יהיה דומה בפרופיל לכל דוברי העברית במדינת ישראל. כדי להגיע למטרה הזאת, וזו משימה שלקחנו והיא מורכבת, צריך להתחיל כמה שיותר מוקדם לסגור פערים, להגיע למצב שהכניסה לכיתה א' דומה לפרופיל הכללי ואחר כך להתרומם לגיל עד כיתה ה', למיצ"ב, שזה הסיבוב הראשון שאנחנו בודקים ברמה הישראלית, ולראות שלא פתחנו פערים: לא בשפה, לא במתמטיקה ולא באנגלית.
חנה אלעזר לגסה
זה תפיסה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה רגע. אני יודעת לנהל את זה. עירית, אני רוצה לשאול: זה כולל ילדים שנולדים בארץ?
עירית בירן
אנחנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא אישי אלייך. אני יודעת שזו תפיסה של משרד. אני שואלת אותך את השאלות רק כדי להבין את המכניזם.
עירית בירן
בהחלט, אנחנו לא ממיינים אם ילד נולד בחו"ל, באתיופיה, או בארץ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז פה יש לי בעיה. פה יש לי בעיה, ואני אומר אותה.
עירית בירן
אבל זו התכנית שהוגשה לממשלת ישראל ואושרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז ממשלת ישראל כשלה כאן באישור של התפיסה, כי אני רוצה לומר לך משהו. ילד שנולד כאן, ואני לא יודעת כמה שנים ההורים שלו היו, הוא דף לבן. ילד ממוצא אתיופי שנולד כאן הוא בדיוק כמו ילד אחר שנולד כאן.
פנינה תמנו-שטה
מה גם שזה סותר את אבני היסוד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, שנייה. הוא נכנס לתך המערכת כמו כולם. הוא מתחיל ללמוד את השפה כמו כולם. הוא מקבל את המענים החינוכיים כמו כולם. אז איך קורה?
עירית בירן
לא כולם מטופלים. זה רק מי שצריך להיות מטופל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שניה רגע.
עירית בירן
האם הפתרון הוא לא לטפל בהם עכשיו ולהגיד "כמו כולם"?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, בכלל לא.
עירית בירן
אז זה מה שאת מובילה כרגע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, ממש לא, עירית. את לא שומעת את מה שאני אומרת.
עירית בירן
סליחה.
חנה אלעזר לגסה
- - - לטפל - - -
עירית בירן
אנחנו מטפלים לפי צורך. אם ילד צריך עזרה כדי להתפתח בתחום מסוים – הוא יקבל. אם הוא לא צריך – הוא לא מקבל. אמרתי את זה כמה פעמים: רק לפי צורך של הילד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. עירית, אסביר לך. זה בדיוק מה שאני אמרתי קודם לטלל. קודם כל, זה בטח לא אישי אלייך. אגב, זה לא רק משרד החינוך, כי אני בטוחה שאם אנחנו נפנה עכשיו לרווחה, אנחנו נראה בדיוק את אותו דבר. מה שאני מנסה לומר, וזה בדיוק מה שאמרתי קודם לטלל על התפיסה: ברור שצריך לטפל. אם אנחנו מדברים על עולים חדשים שבאמת הגיעו, כן צריך לקחת אותם כקבוצה הומוגנית וללמד אותם את השפה, מעבר לשילוב שלהם, וצריך לעשות אתם דברים ייחודיים. אבל ילדים שנולדים בארץ, באמת, ונכנסים למערכת עם כולם ואמורים להתפתח עם כולם שם – נכון שחלקם מיוצאי אתיופיה יהיו להם עיכובים כאלה ואחרים כמו, אגב, שיש לילדים אחרים שהם לא יוצאי אתיופיה שיש להם עיכובים כאלה ואחרים. אנחנו נטפל בהם בנפרד. אבל למה אני צריכה להגיד שיש תכנית ייחודית ליוצאי אתיופיה לעיכוב שפתי? תכנית ייחודית להדרכת הורים ליוצאי אתיופיה שנמצאים כאן? אגב, יכול להיות שגם ההורים שלהם נולדו כאן, נכון, פנינה? אני לא טועה.
קריאה
לגמרי.
פנינה תמנו-שטה
מה זאת אומרת? הילדים שלי בגן. אולי אני אקבל זימון בשבוע הבא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני בכוונה - - -
עירית בירן
הילדים של פנינה לא יקבלו טיפול, כי הם לא צריכים כי המשפחה יכולה לתת. מי שצריך מקבל.
פנינה תמנו-שטה
למה? מה ההבדל ביני לבין אלה שנולדו בארץ?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. רגע, שנייה.
עירית בירן
ההחלטה היתה לתת העדפה מתקנת.
פנינה תמנו-שטה
בבקשה ממךְ. אמרנו להם את זה. אמרנו שזה לא מקובל. אלה תכניות שכשלו. היה את "פאקט". היו דברים שבאים עם נימה פטרונית, ואתם מחליטים להמשיך לעשות מה שאתם רוצים. זו בדיוק הבעיה.
עירית בירן
"פאקט" נסגרה. היא לא עובדת.
פנינה תמנו-שטה
עירית, אני יודעת כמה את עובדת קשה.
עירית בירן
"מעגן" היא שעובדת בכל מדינת ישראל.
פנינה תמנו-שטה
רגע. את עובדת קשה, אבל אתם לא תעבדו עלינו בעיניים, כי אמרנו לכם שזה לא בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
פנינה, פנינה, לא לצעוק.
פנינה תמנו-שטה
- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אצלי בוועדה זה לא ככה.
פנינה תמנו-שטה
לא, באמת. זה כבר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, לא. אנחנו גם צריכים לשמור על הכבוד בשיח.
פנינה תמנו-שטה
- - - הכמות של הילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אגב, תכנית "מעגן" היא לא לילדים אתיופים.
טלל דולב
לא ליוצאי אתיופיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, נכון.
טלל דולב
"מעגן" היא תכנית כללית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תאמיני לי שאני יודעת מה זה "מעגן". הסיפור של מעגן זה בדיוק העניין. זה לכל ילדי הארץ, נכון? אין שום סיבה שגם בתכניות האחרות - - -
טלל דולב
לצערי, לא. אני רוצה רגע - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילדים שמטופלים ברווחה - - -
טלל דולב
אני רוצה רגע שתי דקות, - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היא רוצה להגיד מה זה "מעגן".
טלל דולב
- - כי יש פה דילמה רצינית שאנחנו גם במשרד החינוך וגם במשרדים האחרים מנסים לראות איך להתאזן אתה, כי מצד אחד אנחנו נדרשים, ונדרשים ובצדק – השקיעה ממשלת ישראל סכום נכבד של כסף, מעל חצי מיליארד שקל, לארבע שנים, והמטרה של התקציב הזה היא לסייע ליוצאי אתיופיה. יחד עם זה, מטרת התקציב הזה זה לסייע ליוצאי אתיופיה באמצעות השתלבות מיוחדת. יש לנו כאן גם בעיה של שפה, כי מה בעצם עירית אומרת? עירית אומרת: למשרד החינוך אין תקציב לתת לכל הגנים בארץ קבוצות הורים. את עשית את זה בוועדה שלך, והיה על זה דיון.
היו"ר ניפעת שאשא ביטון
נכון.
טלל דולב
אין תקציב לתת לכל הגנים בארץ לקבוצות הורים. אז יש תכניות ספציפיות שבהן גנים בוחרים קבוצות הורים. פה נתנה ממשלת ישראל - - -
חנה אלעזר לגסה
למה לא לתת קבוצות הורים- - -?
טלל דולב
רגע, רגע, רגע. למה צריך קבוצות הורים? אני לא יודעת.
חנה אלעזר לגסה
לא. משותף עם הורים.
טלל דולב
משותף.
קריאה
לא. רגע, שנייה. למה? בגלל שהם רצו. זה לא נכון.
טלל דולב
אבל זו תכנית שקיימת. יש ישובים שבוחרים מתקציבם. יש ישובים - - -
חנה אלעזר לגסה
- - -
קריאה
חנה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עירית, אנחנו לא אומרים לא לעשות ואנחנו לא כופרים במה שנעשה. אנחנו מדברים על האיך ואנחנו מדברים על הלמי.
טלל דולב
אבל צריך - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין מה לעשות. נשמע פה משהו שלי הוא קשה. את אומרת: בעיה של שפה.
טלל דולב
אבל אני לא אמרתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני עוד פעם מחזירה אותך לשני ילדים שנולדו במדינת ישראל.
טלל דולב
אני לא אמרתי: בעיה של שפה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את אמרת קודם: - -
טלל דולב
לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- -יש פה גם עניין של שפה.
טלל דולב
לא, אני לא אמרתי "שפה" בכלל.
קריאה
שפה של מושגים.
טלל דולב
אני אמרתי שיש פה שפה של מושגים שאנחנו משתמשים בהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
טלל דולב
התכנית איננה ייחודית. מה שייחודי פה זה ההקצאה. זאת אומרת, מה שאנחנו באים להגיד זה כך: נתנה ממשלת ישראל תוספת תקציבית למשרד החינוך על מנת שיוכל, החל מהגיל הרך, לעסוק בפעילויות, ובמקרה הזה זה חיזוק המשפחה לפי אחת מאבני היסוד. לקח משרד החינוך תכנית שפועלת גם ביישובים אחרים – - -
פנינה תמנו-שטה
אז את אומרת: זו תכנית לאומית.
טלל דולב
- - תכנית שלא פזורה בכל הארץ כי אין משאבים, אבל שפועלת גם ביישובים אחרים, והקצה את האפשרות לבצע את התכנית הזאת לארבע רשויות מקומיות, 41 גנים, כאשר קריטריון ההקצאה היה היקף הילדים יוצאי אתיופיה באותן רשויות ובאותם גנים. זו לא תכנית מיוחדת. פועלות עוד קבוצות כאלה במגוון מאוד גדול של רשויות בהרבה מסגרות באמצעות תכנית לאומית לילדים ונוער בסיכון, באמצעות שיקום שכונות ובאמצעות תקציבים אחרים. במקרה הזה, ההקצאה הזאת של התקציב, שאני לא מסתכלת במצגת לראות, תקציב לא גדול – כמה מאות אלפי שקלים – הוקצתה לארבעה ישובים שבהם יש אחוז גדול של יוצאי אתיופיה, הוקצתה לגני-ילדים באותם ישובים כשדאגו שבאותם גני-ילדים יש אחוז גדול של יוצאי אתיופיה. הקבוצות לא נפרדות. הקבוצות הן מעורבות. זה פועל כאילו התכנית הזאת ממומנת מכל מקור אחר. אבל כּיוַונו למקומות שבהם יש יוצאי אתיופיה. לצורך השקיפות ולצורך הסבר לציבור לאן התקציב הזה הולך, אנחנו חייבים לבוא ולהגיד "זה נמצא תחת הכותרת של התכנית הממשלתית", ויבדקו אותנו שלא הלך לשכונת יוקרה בפתח-תקוה או לשכונת יוקרה באשדוד, אלא הלך לגנים שבהם יש אחוז גבוה של יוצאי אתיופיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. אני רוצה שזה ילך – כמו שאמרה עירית: "את, פנינה, לא תקבלי, כי את יכולה לתת" – למקומות שבהם המשפחות זקוקות לזה - -
טלל דולב
היישובים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - מתוקף המצב שלהן, ולא בגלל שהן יוצאות אתיופיה. יכול להיות שאנחנו נמצא שבהרבה מקומות יש ריכוז גבוה של יוצאי אתיופיה שנזקקים לזה, וזה בסדר גמור. אבל לא מלכתחילה אני קובעת את זה לפי המוצא שלהם. זה מה שאני מנסה להגיד לךְ. זו הבעיה שלי בתפיסה. אני מבינה מה את אומרת.
עירית בירן
אבל זו הבעיה כשמנסים מצד אחד לתת תגבור תקציבי, ומצד שני - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אפשר לתת - - -
עירית בירן
אין דרך לרבע את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
התגבור התקציבי חשוב, וזה היה מהלך חשוב הוא מתבקש. הניסיון לראות במערכת איך אנחנו באמת נותנים את כל הכלים למי שצריך הוא חשוב ומתבקש, אבל אנחנו צריכים לראות שבדרך, בגלל התפיסה שלנו, אנחנו לא בעצם חוזרים על טעויות ואנחנו לא משמרים או מנציחים מציאות שהייתה. זה הסיפור. זה נכון, אנחנו צריכים להיות מאוד עדינים איך שאנחנו גם מנסחים את זה, איך שאנחנו מביאים את זה ואיך אנחנו מקצים את זה. אבל, בסדר, זה דורש מאתנו אולי קצת יותר, אבל זה חשוב שנעשה את זה, כי אם לא – אנחנו נישאר שם, ולא הכסף יעזור וגם לא התכניות יעזרו.
טלל דולב
אני חושבת שאת צודקת לגמרי. אני חושבת שבגלל זה גם הרבה דברים ממה שפנינה אמרה בנושא רשויות מקומיות – גם פה באמת יש מקום לשינוי תפיסה. דרך-אגב, יהיה לך, מטעם התכנית, מיפוי של כל המענים ברשויות לא ליוצאי אתיופיה ואיפה משולבים בהם יוצאי אתיופיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
טלל דולב
כל העבודה הזאת – זו בדיוק העבודה של שינוי התפיסה ושינוי הפרקטיקה שצריכה להיעשות. אבל אנחנו צריכים גם לדעת מה השפה שמלווה אותה, ואנחנו גם צריכים לתת דין וחשבון שלא עברו 41 מיליון שקל לשנה לאוכלוסיות אחרות בשם השילוב, ואז נראה שהפערים לא נסגרו. יש פה היוון שאנחנו חייבים לעשות אותו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה לא זה. אפשר לבנות את זה, אבל בסדר. שוב, זה דורש אולי קצת יותר.

ממש במשפט, כי אנחנו צריכים לסכם. אשמח לשמוח נציג או נציגה של השלטון המקומי. את תאמרי במשפט, כי את כבר בזבזת את כל רשות הדיבור על-הדרך. נתחיל אתך. בבקשה.
דוד מהרט
קוראים לי דוד מהרט מהאגודה לקידום החינוך. אם את מדברת על משפט, אגיד כך: אני מדבר תקופה ארוכה על מה שנקרא: ואוצ'רים. שוברים הם דבר ששובר את המסגרות הסגרגטיביות והתכניות הסגרגטיביות, כי, בעצם, היום עושים אינטגרציה לכאורה של 20% שהם לא בני הקהילה עם 80% בני הקהילה. אני שואל את עצמי: מי הם 20% הילדים שבאים לשבת עם ילדים יוצאי אתיופיה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוא ולא נענה.
דוד מהרט
לא נענה. אנחנו יודעים בדיוק מה התשובה.
קריאה
אני יכול לענות.
דוד מהרט
ואז, אני שואל את עצמי: האינטגרציה הזאת, שהמהות של אינטגרציה היא שדווקא צריך לחזק את האנשים ולטפח אותם ולהעלות אותם – האם מה שאנחנו עושים פה זה, בעצם, הפוך, שזה דבר מדכא? אנחנו חלשים, ומצרפים לנו עוד יותר חלשים מאתנו, וביחד אנחנו צוללים למטה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה גם שבוי בזה. אנחנו חלשים, וצירפו לנו חלשים.
קריאה
זה לא נכון מה שאתם מדברים.
דוד מהרט
הסטיגמה שהתקבעה - - -
קריאה
- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אל תראי לי יוצאי דופן, כי אני יכולה להראות לך יוצאי דופן. גם אצלי במקום שאני גרה יש יוצאי דופן.
קריאה
לא יוצאי דופן. אני - - -
קריאה
אבל זה לא מה שמתואר. זה לא נכון.
דוד מהרט
המודל שאני מציע הוא, כפי שאמרתְ: שכל אחד יקבל שובר לפי הצרכים שלו ויתאימו לו ויאפשרו לו להשתלב בבתי-ספר מחוץ לאזור הרישום שלו ברחבי העיר, איפה שהוא מתאים ואיפה שהוא צריך להיות, ולהשתלב בחוגי העשרה לפי מה שהוא עושה ולא לפי מה שמישהו אחר קובע על-פי מוצא עדתי, ולתת לו שעות תגבור אישיות, ולא קבוצתיות, כי אם אתה מגיע לתיכון יוקרתי – הורה בעל אמצעים מוציא מהכיס הפרטי שלו, מביא מורה פרטי ונותן לו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה נכון לכל ילדי ישראל ולא רק לאתיופים.
דוד מהרט
אבל אני אומר שיש פה תקציב גדול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם פה צריך להגיד - - -
דוד מהרט
נכון, ברור, אבל פה המדינה החליטה להקצות מיליונים רבים בשביל לסגור את הפער הזה. אם לא נפעל בדרך אחרת, בסופו של דבר, אני חושש שכמו שהיו הרבה תכניות יעברו עוד איזה עשר שנים או חמש שנים ואנחנו עוד פעם נעשה מחקרים ונמצא שהפערים השתמרו. לדעתי, צריך לפעול בדרכים שונות והשאיפה צריכה להיות לכיוון של האינטגרציה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה – אנחנו מסכימים. אוקיי. תודה רבה.

מהאגודה ידברו במשפט, ואחר כך ידברו מהשלטון המקומי. מי כאן מהשלטון המקומי?
קריאה
אין - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין נציגות רשמית של השלטון המקומי? אוקיי. בבקשה.
חנה אלעזר לגסה
אני חנה אלעזר מאגודת יהודי אתיופיה. אנחנו נגד כל התכניות הנבדלות, ופועלים וממליצים לסגור אותן, כי התכניות האלה – בעצם, לאורך השנים, מה שהם עשו זה שמשרד החינוך, המשרד עצמו, לא רואה את התלמידים יוצאי אתיופיה כחלק מאוכלוסיית התלמידים שלו. התכניות המבזות האלה משאירות את התלמידים, כמו שאת ציינת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. את זה אנחנו יודעים. תוסיפי משהו שלא נאמר פה, כדי שאנחנו נוכל גם לסכם.
חנה אלעזר לגסה
אני חושבת שלגבי התקציב, במקום תכניות נבדלות גם להורים וגם לתלמידים, אפשר לעשות תקצוב דיפרנציאלי פרטני לכל הורה ושכל אחד יבחר באיזו תכנית להשתלב ואיפה להיות, ולא צריכות להיות התכניות האלה. זה מה שאנחנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.

עוד מישהו רוצה להתייחס במשפט?
קריאה
אני רוצֶה.
קריאה
אני רוצָה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. חברים, אני צריכה לסכם את הדיון.
שרה מאיר
אני מאוד מבקשת שיהיה פה דיון עם ראשי רשויות מקומיות על נושא האינטגרציה או שנקרא לזה: השילוב, ולא על הסגרגציה. אנחנו עשינו בירושלים פרויקט, ולא התחלנו עם החלשים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מי כבודה?
שרה מאיר
מהאגודה.

התחלנו במצוינים. גם את המצוינים לא רצו לקבל. שני ילדים הגיעו לבית-ספר יוקרתי, והילדים האחרים, הלבנים, מסביבם: "למה אתם שניים? אנחנו מקבלים רק אחד".
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל, אנחנו לא לבנים ושחורים. אנחנו ותיקים ועולים.
שרה מאיר
בכוונה השתמשתי בטון הזה ובדבר הזה. אני חושבת שראשי הרשויות המקומיות חייבים להתייצב פה ולהגיד איך הם תורמים לנושא הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.

יואב, משפט.
יואב אפלבוים
משפט אחד – אני רוצה להזכיר את אחת האבנים שאת ציינת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יואב, בוא לכאן.
יואב אפלבוים
לא, ישמעו אותי.
קריאה
תציג את עצמך, בבקשה.
קריאה
לא ישמעו אותך בהקלטה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יואב מפנימיית האהבה.
יואב אפלבוים
אני רוצה רק לחדד את אחת האבנים שטלל הזכירה, ובמשך כל הדיון מתעלמים ממנה ואני חושב שזה עיקר ועיקרים. את התקציב שנותנים לכל מיני תכניות מיוחדות צריך להפנות לטיפול דווקא – ואני אומר לבנים ואני אומר שחורים – לאותם אלו שאינם בני העדה, לעסוק בנושא אינטגרציה, בקבלת השונה, בקבלת הזר, איך חיים ביחד, פלורליזם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
יואב אפלבוים
ואני מציע לאגודה עצמה להעלות כך את הדרישות, - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
יואב אפלבוים
- - כי מה שאתם עושים הוא אתם מדברים שוב על: בואו נבטל את התכניות המיוחדות לנו. רבותי, יש פה אוכלוסייה גדולה. אותם 80%, חלקם הגדול לא חשוף לאיזו שהיא עבודה אמתית ומעמיקה של קבלת האחר, של החיים עם האחר ושל הבנת האחר. את זה בדיון הזה פספסו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מסכימה לגמרי. יואב, תודה רבה על ההערה החשובה הזאת.

משפט.
סופיה עדי
שמי סופי עדי מעמותת "דור למדע", ואנחנו נותנים העשרה מדעית לילדי עולים מאתיופיה מגיל הגן. כשאנחנו מדברים בעצם על השקעה של הרבה מאוד כספים שהולכים כדי לסגור פערים וחינוך מיטבי, בעצם איך עושים את זה ומה הם הכלים? בעצם, אנחנו רואים שבמשך ארבע שנים, שבהן אנחנו נותנים פעילויות מדע שהם חווייתיות, אנחנו גם מעשירים את השפה העברית והמדעית בכלל. כמו שהם לומדים מילים בעברית בכלל, כך הם לומדים גם מילים מדעיות וזה נשמע להם מאוד-מאוד טבעי ומאוד נכון. קודם כל, זה מקרב את הילדים בינם לבין עצמם. אני חושבת שזו דרך מצוינת לסגור פערים בחברה ולשלב אותם בצורה מיטבית. תודה רבה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה לך על הדברים.
תאמרי רק משפט. לא להגיד
"אנחנו", "הם". תתקרבי.
לירון כרמלי
אני לירון כרמלי מעיריית רמלה, ואני מנהלת המחלקה לעלייה וקליטה, ואגיד שני דברים. לגבי מה שאמרה חברת הכנסת לשעבר פנינה תמנו, שהרשויות צריכות להיות מעורבות ולקחת חלק ב"דרך החדשה". קיבלנו תקציבים, ואנחנו צריכים לפעול. נכון יהיה לעשות את השילוב של להגיד לרשות גם מה היא צריכה ואז תקציבים. לצורך העניין, אם קיבלתי רכז קידום נוער ואין ילדים - - - נוער, איבדנו את הרעיון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
לירון כרמלי
דבר שני – לגבי תכניות החינוך, אני רוצה להגיד משהו. הן קריטיות והן חשובות. הרעיון הוא שרשות צריכה לדעת מה לעשות עם זה. אתה מקבל פלטפורמה גדולה של תקציב ואפשרות לתת מענה ליוצאי אתיופיה פלוס אחוז מסוים של ותיקים. רשות שאכפת לה ורוצה מוסיפה תקציבים, קצת משלה, ואני רמלתית ומבינה שאין לי כל כך הרבה, או מתכניות אחרות של עולים – עושים ביחד, בונים קבוצות שהן קבוצות הומוגניות מבחינת רמה והטרוגניות מבחינת תכנית. וברגע שיוצרים כזה מצב, יש כמות של תגבור לימודי בכל בתי-הספר למגוון אוכלוסיות - -
קריאה
כולם מרוויחים.
לירון כרמלי
- - שכל אחד מתוקצב וכולם מרוויחים. אז במקום לסגור ולחפש איך לסגור ולקצץ, לקחת את זה ולהתייחס לזה כתקציב. שוב, זה פלטפורמה לרשות לעשות אתה הרבה דברים. לא צריך רק להגיד שהוא לא טוב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון. אגב, זו, בדיוק, המטרה. אמרתי שאפשר לעשות את זה גם בלי לסגור ובלי להגיד "לא עושים", אלא לפתח את זה ולהפוך את זה למשהו - -
לירון כרמלי
אלה תכניות מצוינות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
- - שבסופו של דבר הוא benefit לכולם.
לירון כרמלי
אני מכירה את התכניות האלה מעל שמונה שנים – גם את פל"א וגם את הפרויקט הלאומי. אלה תכניות מצוינות עם אחוזי הצלחה גבוהים, וחבל שלא בודקים את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. תודה רבה על הדברים.

אתה יכול במשפט? לא לחזור על דברים.
נפתלי אברהם
לא. אני חוזר רגע אחורה מספר שנים, הדיון הזה די דומה למה שהיה לפני הרבה שנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז מה אתה אומר? חבל שבזבזנו את השעה?
נפתלי אברהם
לא, לא. אנחנו לא משתנים. אני חושב שצריכים לעשות חשיבה מחודשת על כל העניין הזה. העניין שאני חושב עליו: כולנו פה עמותות וראשי ערים ומה שזה לא יהיה – לוקחים את התפקיד של ההורים, וההורים שם כאילו נמצאים באיזו שהיא פינה שאת הילדים שלהם צריכים לעשות... אני חושב שנורא חשוב לעסוק בהורים ולהביא את האחריות ההורית שלהם לשם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מסכימה אתך.
נפתלי אברהם
דבר שני שאני יכול להגיד – לא אמרתי, אבל שמי נפתלי, ואני מנהל עמותה בשם טק-קריירה שעושה הכשרה מקצועית ליוצאי אתיופיה בעולם ההיי-טק, ואני רואה את אותם האנשים האלה לכאורה, מדברים על בגרות או לא בגרות, עם איזה בגרות הם מגיעים אלי. אני, נפתלי, יושב עכשיו ומלמד את החבר'ה האלה שהשתחררו אחרי הצבא את המתמטיקה ברמה הבסיסית, כשיש להם שלוש יחידות וארבע יחידות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
נפתלי אברהם
על זה אני ממש- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
נפתלי אברהם
אבל זה עניין אחר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נפתלי, תודה.

ברשותכם, אני רוצה לסכם. אני אומר שההתגייסות גם של הממשלה, מבחינה תקציבית, מבחינת חשיבה, חשובה, נחוצה, וצריך לברך עליה. אבל צריך לראות שבתוך כל הכוונות הטובות האלה – ואת אמרת, שגם בעבר נעשו דברים מתוך כוונות טובות, ששמו אותם בנפרד כי חשבו שאולי יחזקו אותם זה היה מתוך כוונות טובות, ובסוף, אתם יודעים, הדרך לגיהינום רצופה בכוונות כאלה – שחלילה אנחנו לא הולכים לשם, אבל צריך לפקח שבדרך אנחנו לא ניפול באותן מלכודות.

הציגה את זה הנציגה של רמלה וגם זה ככה עלה לי תוך כדי דיון בראש: זה בסדר שיהיו דברים ייחודיים לאוכלוסייה האתיופית, וזה בסדר שאנחנו נאפשר להורים תגבורים, חוגים או טיפולים של עיכובים כאלה או אחרים – זה בסדר גמור – ושאותם אנחנו נתקצב ושאת האחרים לא כי אנחנו רוצים לעשות כאן אפליה מתקנת, ואני בכוונה משתמשת בכל מה שעלה כאן, אבל כשאנחנו נותנים להם את זה ושהם הולכים לקבל את המענה הם יקבלו את זה עם כלל האוכלוסייה שנמצאת באותו מצב כמו שלהם בלי קשר לזה שהם יוצאי אתיופיה או לא יוצאי אתיופיה. אני חושבת שזו הדרך הנכונה לנסח את הדברים – שהורים יוכלו להגיע להדרכת הורים כיוצאי אתיופיה, והם יקבלו אותה עם אוכלוסייה אחרת ותיקה שנמצאת שם וזה נעשה, ולא מתוך מקום שאנחנו מחפשים. שימי לב לאמירה מה אנחנו, בעצם, אומרים, בלי שאנחנו מתכוונים, והרי אנחנו לא שם: אנחנו צריכים לתת את זה ליוצאי אתיופיה – אז אנחנו ניתן הדרכת הורים איפה שיש ריכוזים של יוצאי אתיופיה כי לשם יועד התקציב. ואז, בלי שאנחנו התכוונו, אנחנו, חברתית, כאילו מסמנים אותם כמי שזקוק לזה יותר מאחרים. מהמקום הזה אנחנו צריכים להיזהר.

נכון שאנחנו כל כך עסוקים בשגרה וכל כך רצים על הדברים, ולא תמיד יש לנו את הזמן רגע לנתח את המשמעות של מה שאנחנו אומרים. אבל אולי זו הזדמנות מצוינת. התכנית "דרך חדשה" – אגב לי אין בעיה עם השם באופן כללי, וזה היה השם של הסיעה שלי כשהתמודדתי לראשות עיריית קריית-שמונה, וזה מבורך מאד.
עירית בירן
אני פשוט חושבת שהשם בינתיים גדול על התכנית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואי ואנחנו נעשה את זה גדול, כי אם אנחנו נשאף מאוד-מאוד למעלה, גם אם נגיע לחצי דרך נעשה המון.

אני חושבת שזה שיש תכנית חדשה, זו הזדמנות מצוינת לבחון את עצמנו בדרך מבחינת המשמעויות של מה שאנחנו עושים, ואולי גם, כמו שהיא אומרת, אנחנו נותנים את הכסף – אז להנחות גם את הרשויות המקומיות. נדמה לנו תמיד שהם יודעים. הם לא באמת יודעים תמיד מה לעשות. אני חושבת שגם שם זה צריך להיות, ואולי אנחנו נשיג תוצאות יותר טובות ממה שעשינו עד היום. זה ככה ברמה הכללית, ברמת התפיסה.

ברמה הקונקרטית, אני ממש מבקשת ממשרד החינוך: תפקחו, תוודאו, שאין לנו גטאות, שאין לנו גידולים לא בחינוך הפורמלי ולא בחינוך הבלתי-פורמלי. למשרד החינוך יש את הכוח גם מול המתנ"סים ומול החינוך הבלתי-פורמלי לעשות את העבודה. אנחנו מדברים על שילוב – בואו ונעשה את זה עד הסוף, ואת הכסף שיש שלנו ליוצאי אתיופיה בואו ונשקיע כד לחזק את אותן מסגרות שבהן באמת עושים את זה.

אני רוצה להודות לכולכם על הדיון. אני רוצה להודות לממ"מ על המסמך המעמיק והמקיף. אין שאלה שיש עוד הרבה היבטים. דיברתם על חינוך מיוחד, ודיברנו על חינוך בלתי-פורמלי, ויש עוד הרבה-הרבה נדבכים שאנחנו צריכים לבחון אותם, אבל אנחנו נעשה את זה צעד-צעד.

בהצלחה לכולם.
קריאה
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:18.

קוד המקור של הנתונים