ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 08/05/2017

תיקון התקנון האחיד (תיקון 10) (שינוי התקנון של קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 504

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, י"ב באייר התשע"ז (08 במאי 2017), שעה 10:05
סדר היום
תיקון התקנון האחיד (תיקון 10) (שינוי התקנון של קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

עבדאללה אבו מערוף

מאיר כהן
מוזמנים
הראל שרעבי - סגן בכיר לממונה על שוק ההון, רשות שוק ההון, משרד האוצר

שלי סבן - מנהלת מחלקת הפנסיה, רשות שוק ההון, משרד האוצר

אמיר קופרשטוק - רשות שוק ההון, מחלקת ביטוח חיים, משרד האוצר

מיכל היימן - רשות שוק ההון, מחלקת ביטוח חיים, משרד האוצר

אורית גרוס - רשות שוק ההון, מחלקת הפנסיה, משרד האוצר

אסף רוזנברג - ממונה על המשמעת, משרד האוצר

עפרי גופר - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

יגאל-עם פז - עו"ד, משרד המשפטים

רחל סונגו - עו"ד, המחלקה המשפטית, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

שלומי מור - עו"ד, הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי

זהר פורת אליעזר שוורץ - מרכז המחקר והמידע, הכנסת

אלי יריב - עו"ד, ההסתדרות החדשה

חני חורש - עו"ד, יועצת משפטית, אגף הפנסיה, ההסתדרות החדשה

ענת יהב - עו"ד, אגף הפנסיה, ההסתדרות החדשה

עמי כהן - יועץ לאגף הפנסיה, ההסתדרות החדשה

רות פרמינגר - עו"ד, ארגון נפגעי פעולות איבה

גדעון כהן - אפוטרופוס ואח יתום

זכריה יחיאל רייך - שדלן/ית (פרילוג בע"מ), אינו/ה מייצג לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נו ספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופף ישיר: ארגון נפגעי פעולות איבה)
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהל/ת הוועדה
אתי שבתאי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים

תיקון התקנון האחיד (תיקון 10) (שינוי התקנון של קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב. שהחיינו וקיימנו והגיענו למושב הקיץ הזה. אני כל כך שמח שמתחילים עם הרבה צעירים שנוכחים כאן מהמכינה הקדם צבאית של דרום רמת הגולן. ברוכים הבאים לכולם.

היום ה-8 במאי 2017, י"ב באייר התשע"ז, השעה 10:05 ואני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

אנחנו ממשיכים בתיקון התקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר.

קיימנו הרבה מאוד דיונים בנושא הזה ויש עוד כמה השלמות שנשמח לסיים אותן היום. לפי ההכנה שעשינו הבוקר יחד עם נעה, היועצת המשפטית שלנו, ועם הראל, אפשר לסיים אותן. אני חושב שהגענו לסיכומים ולהבנות.

אתם לא קשורים לפנסיות האלה אבל הסבים והסבתות שלכם כן. גם ההורים לא אלא יש להם קרנות פנסיה יותר חזקות. אנחנו מדברים על קרנות הפנסיה הוותיקות שכוללות כמיליון אזרחים שיתקשו לקבל פנסיה בשלבים יותר מאוחרים, אם הקרנות יתקשו. אם יהיו לכם שאלות, נמצאים כאן המומחים מספר אחד של האוצר, של הלשכה המשפטית, חבר כנסת מאיר כהן ואנכי וגם כאלה שטוענים נגד התקנון שאנחנו מביאים, וזאת זכותם המלאה. זה הביטוי של הדמוקרטיה שלנו שלא רק בין חברי כנסת ועובדי מדינה, פקידים, עם כל הכבוד שאני רוחש להם ואני מעריך אותם מאוד. נמצאים כאן נציגי הביטוח הלאומי שאני מברך אותם. הם תמיד כאן ותמיד עם תשובות שלא תמיד אנחנו אוהבים אבל תמיד הן ענייניות ואמיתיות, דבר שהוא מאוד חשוב כדי שהמסר יימסר בצורה אמינה.

ברשותכם, נפתח.
נעה בן שבת
אולי משרד האוצר יוכל להסביר את הנושא בכללותו, את המהות של הנושא של היתום שאינו עומד בפני עצמו ושל ההורה שאינו עומד ברשות עצמו.
הראל שרעבי
סגן הממונה על שוק ההון, רשות שוק ההון. קרנות הפנסיה הוותיקות, כמו גם קרנות הפנסיה האחרות, משלמות - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
מה כפוף לקרנות הפנסיה הוותיקות?
הראל שרעבי
קרנות הפנסיה הוותיקות שאנחנו עוסקים בהן, למעשה קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, זאת מבטחים, מקפת, אגם, מדסה, אגד, נתיב, חקלאים.
מאיר כהן (יש עתיד)
מה ההגדרה שלהן?
הראל שרעבי
מבטחים.
קריאה
זאת למעשה קופה ישנה.
הראל שרעבי
כן. כולן קרנות פנסיה ותיקות, נסגרו להצטרפות עמיתים חדשים ב-1995. למעשה קרנות שנמצאות ב-רן אוף כי לא מצטרפים אליהן יותר עמיתים חדשים. העמיתים הקיימים ממשיכים לצבור שם זכויות והקרנות כמובן מחויבות לשלם להם קצבאות בהתאם לתקנון עד אחרון השאירים בקרנות.

בתקנון קרנות הפנסיה יש זכות במקרה פטירה של עמית או של פנסיונר, זכות לקצבה לשאירים. בדרך כלל זה בן זוג וילדים עד גיל 21. בנוסף, בתקנון יש סיטואציה חריגה בה אם עמית שנפטר או פנסיונר שנפטר יש ילד או הורה שאינו עומד ברשות עצמו, בהתאם להגדרה בתקנון – שזה למעשה נושא הדיון שלנו היום – יש זכאות לאותו ילד או הורה שאינו עומד ברשות עצמו לקצבה בגין פטירת אותו מבוטח או פנסיונר. הדבר הזה הוא חריג כי למרות שבדרך כלל הורה לא מקבל קצבה בגין פטירה של המבוטח או הפנסיונר וילד מקבל עד גיל 21, בסיטואציה הספציפית הזאת, בגלל שאותו נתמך – ילד או הורה – אינו עומד ברשות עצמו, בגלל התפיסה הסוציאלית הקרנות מזכות את אותם שאירים בקצבה לכל ימי חייהם או כל עוד הם באמת אינם מסוגלים לכלכל את עצמם ואינם יכולים לעמוד ברשות עצמם.

ההגדרה הקיימת היום בתקנון הוא הגדרה מאוד קצרה, חדה וחד ממדית, נקרא לזה כך. היא אומרת את הדבר הבא. אני אקריא אותה לפרוטוקול. ההגדרה של אינו עומד ברשות עצמו בתקנון הקיים היום היא: "מי שאינו מסוגל לכלכל את עצמו מחמת מצב בריאותו ואין לו הכנסה מעבודה או מכל מקור אחר, למעט קצבת נכות כללית של המוסד לביטוח לאומי או קצבת זקנה של המוסד לביטוח לאומי".

זאת אומרת, לפי ההגדרה הקיימת היום, אם יש לאותו שאיר נתמך או שאיר שאינו ברשות עצמו הכנסה מעבודה או מכל מקור אחר, למעט קצבת נכות וקצבת זקנה של הביטוח הלאומי, אם יש לו הכנסה מכל מקור אחר, הוא לא זכאי לאותה קצבה והוא מסתמך על אותה הכנסה מעבודה שיש לו. אגב, מבחינת ההגדרה, אפילו אם יש לו הכנסה של שקל מעבודה או מכל מקור אחר, הוא מאבד את הזכות מבחינה מהותית. זאת אומרת, ההגדרה היום בתקנון היא אפס עד אחד. יש לך הכנסה, לא משנה מה סכומה, אתה מאבד את זכותך לקבלת קצבה מהקרן. אין לך הכנסה, אתה נכנס לתוך הקטגוריה ואז התקנון קובע כמה יקבל אותו שאיר שאיננו ברשות עצמו.
מאיר כהן (יש עתיד)
לדייק. אם יש לך קצבת זקנה או נכות כללית.
הראל שרעבי
זה מחוץ לסיפור. את זה מחריגים. נכות כללית או קצבת זקנה של המוסד לביטוח לאומי.

המוטיבציה שהביאה אותנו לתקן את ההגדרה כאן בתקנון נובעת מהעובדה, בעיקר מהשאלה מה המשמעות של הכנסה מכל מקור אחר. מכל מקור אחר, זאת מילה מאוד עמומה. הדבר הזה גם הגיע לפתחם של בתי הדין, מה זה מכל מקור אחר. למעשה בית הדין, בפסק דין שניתן אי שם ב-2014, ביקש מהממונה לקבוע כללים. נניח שאין לו הכנסה מעבודה כי הוא לא עובד אבל הוריו הורישו לו נכסים פיננסיים או אחרים שנותנים לו תשואה יפה. מה נחשב הכנסה מכל מקור אחר? בואו נגדיר. מאיפה מתחילים היכן מסיימים. זה מאוד מאוד סתום כדי להתמודד עם זה ולכן ביקש בית הדין מהממונה שתקבע כללים ברורים כדי שבמקרים האלה יהיה ברור מי זכאי למה.

הדבר הזה הוביל אותנו לכך. אגב אותו תהליך, כבר בחנו את כל ההגדרה וניסינו להביא הגדרה שלדעתנו היא יותר מאוזנת, יותר מסתכלת בעיניים הסוציאליות כי ההגדרה הקיימת היום של אפס או אחד, יש בה טעם לפגם. אם בן אדם משתכר מאה שקלים בחודש, הוא מאבד את כל הזכות שלו לקצבת שאירים ולכ9ן תקזז או תעשה משהו שהוא טיפה יותר הגיוני. אגב זה נעשתה הבחינה.

היינו כאן בדיון אחד, הוועדה שלחה אותנו לעשות חשיבה נוספת. בסיוע רב של היועצת המשפטית של הוועדה מוגש הנוסח שבפניכם.
היו"ר אלי אלאלוף
לפני שנעבור, אולי נציין שתיים-שלוש נקודות בהן דנו בדיון הקודם.
נעה בן שבת
ההערות העיקריות שעלו בעקבות הדיון הקודם, היו כמה הערות. נושא אחד הוא כאשר הקצבאות לא הוצאו מתוך הסכומים וכאן אפשר לראות שיש פירוט של שורה ארוכה של קצבאות, כל קצבה אחרת שבמהותה החזר הוצאות מיוחדות בשל מצב נכות ועוד שורה ארוכה של קצבאות שלא מובאות בחשבון. זאת אומרת, אנשים שזכאים לקצבה, בדרך כלל אנשים במצב חלש יותר והקצבאות לא יובאו בחשבון.

מצד שני מה שמוצע כאן זה לגבי הסכום. אם קודם על עד סכום של שכר מינימום בתוכו תיכנס גם הקצבה וגם ההכנסה האחרת של אותו אדם, כרגע מדובר על סכום של שישים אחוזים משכר המינימום. עדיין יכול להיות שיש כאן קצבאות שההצטברות שלהן עולה על אותו פער.

הנושא השני היה הנושא של אדם שמתגורר במעון או במקום כלשהו על חשבון המדינה. בנוסח הקודם הוצע לראות בהשתתפות של המדינה כהכנסה שלו. כרגע אנחנו מדברים על כך שהוא בכל זאת יקבל חלק מהקצבה. אנחנו יודעים שההשתתפות של המדינה יכולה להיות בסכומים שעולים על הסכומים בהם מדובר כאן, כך שלפחות נשאיר לו חלק מהקצבה.
מאיר כהן (יש עתיד)
עד היום הוא לא קיבל.
נעה בן שבת
לי לא היה ברור מה המצב היום לגבי אדם כזה.
הראל שרעבי
עשינו בדיקה. הנושא הזה היה במחלוקת גם בהקשר עובדתי. בדקנו הבוקר שוב עם המשנה ליועץ המשפטי של הקרנות שהוא למעשה הסמכות המשפטית העליונה בקרנות ושלמעשה הוא זה שנותן את הפרשנות לתקנון. הוא אמר לנו באופן חד משמעי שאדם שנמצא במוסד, נחשב הכנסה. קרי, בנוסח הקיים היום, זה מאיין את זכותו של אותו נתמך לקצבה מהקרן.
מאיר כהן (יש עתיד)
הוא לא קיבל.
הראל שרעבי
לא מקבל.
היו"ר אלי אלאלוף
לא קיבל, אבל יש תיקון.
הראל שרעבי
אגב, זאת גם העמדה שהגשנו לבית המשפט באותו פסק דין שהביא אותנו לכאן.
היו"ר אלי אלאלוף
יש תיקון.
מאיר כהן (יש עתיד)
אנשי הביטוח הלאומי, מי שקיבל שר"ם, זאת הכנסה?
קריאה
שר"ם היא לא הכנסה.
נעה בן שבת
אני רוצה להבהיר שאנחנו מדברים כאן על קצבאות מסוימות שיוצאות שקשורות למצב הנכות.

עלה נושא נוסף שהיה בדיונים, גם בדיון הקודם, וזה הנושא של דמי שכירות רעיונית. מדובר בהכנסה משכירות, כאשר יש הכנסה משכירות, אבל לדעת הקרן אפשר היה לקבל יותר מהסכום הזה כדמי שכירות. בניגוד למנגנון שהוצע קודם, כעת מוצע שיוכלו להתחשב בדמי השכירות הרעיונית, זאת אומרת, בסכומים שאפשר היה לקבל.
מאיר כהן (יש עתיד)
מה זאת אומרת? להביא שמאי?
הראל שרעבי
אני אסביר מהיכן זה בא. אין לנו כוונה להפנות את הקרנות לשמאי מקרקעין. זאת ממש לא הכוונה. אף על פי כן, כך נשתדל לסייע את זה בסיועה של נעה, צריך לאפשר לקרנות כי הרי לא היינו רוצים שמישהו ינצל לרעה את נוסח התקנון ולשחק כנגד הקרן. אנחנו משאירים לקרן אפשרות, במקרים בהם היא רואה שבאמת מישהו מנסה לעקוף את התקנון - - -
מאיר כהן (יש עתיד)
סעיף כזה יקשה על שוכרי דירות. אם יש איזה סטודנט בתל אביב שמישהו כזה משכיר לו דירה ב-1,500 שקלים, אתם באים ואומרים, לא, שיעלה את הסכום.
הראל שרעבי
בכוונה שמרנו כאן על פער משמעותי, פער של 25 אחוזים. אני לא חושב שמישהו מאתנו מתנדב להשכיר את דירתו במחיר נמוך ממחיר השוק ב-25 אחוזים. שוב, אנחנו לא יכולים להשאיר סיטואציה בה הקרנות חשופות כי בסוף אלה לא הקרנות אלא אלה העמיתים האחרים שחשופים לכך שמישהו יעשה עליהם מניפולציה כדי לקבל קצבה.
שלי סבן
יותר חמור מכך. משהו נוסף שיכול להיווצר. לצורך העניין לאותו יתום תלוי יש כסף שהוא מחזיק בבנק ואת הכסף הזה שהוא מחזיק בבנק, הקרן כן רואה כהכנסה, כן רואה דיבידנדים ופירות. לעומת זאת, אם זאת דירה, יש כאן הטעיה כי אם הוא יקנה בכסף הזה דירה, למעשה הוא יוכל לעקוף את ההכנסות.
מאיר כהן (יש עתיד)
תפסיקו לחשוד.
היו"ר אלי אלאלוף
תעזבו אותם. יש להם את כל המכות בעולם. הם יתומים, לבד, הם נכים. אם יצליחו לעשות משהו לטובת עצמם, אתם תוקעים אותם באיזו פינה. מספיק.
שלי סבן
להפך. זה דוחף אנשים להצליח.
נעה בן שבת
לא מביאים בחשבון נכס מגורים שהוא עומד ריק אלא מביאים בחשבון רק את ההכנסה בפועל שיש מדמי שכירות.
היו"ר אלי אלאלוף
רק המנגנון שיידרש כדי לפקח על זה, יעלה הרבה כסף.
הראל שרעבי
לכן הסרנו את האפשרות ולא חייבנו.
היו"ר אלי אלאלוף
נגיע לסעיף ונחליט בהתאם.

הערות.
חני חורש
יועצת משפטית של אגף הפנסיה בהסתדרות. אני מבקשת להתייחס קודם כל להערה שנאמרה כאן לגבי שהות במוסד במימון המדינה. נאמר שהעמדה היא שזה נלקח בחשבון כהכנסה. מבדיקות שאנחנו ערכנו, דה פקטו, בפועל, זה לא לקח בחשבון והתוצאה של מה שכתוב כאן כרגע היא בפירוש הרעה של מצב קיים.
היו"ר אלי אלאלוף
תיקנו. את תראי את זה עת נגיע לסעיף. תיקנו את זה.
חני חורש
העברנו שורה של הערות לגבי התקנות. מעבר לזה שאנחנו באמת חושבים שגם ההגבלה של השישים אחוזים שכר מינימום כי הרי נקודת הפתיחה של התקנות הייתה שבהתחלה התחשבו בקצבאות והתקרה הייתה גבוהה יותר אבל בסופו של דבר משכו את היריעה אחרת ואמרו שהקצבאות לא יילקחו בחשבון אבל הורידו את התקרה. אנחנו באים ואומרים שבסופו של דבר השאירו את המצב מבחינה כלכלית, מבחינת אותו יתום תלוי, אותו מצב גם בתיקון הזה מבחינה כלכלית.
היו"ר אלי אלאלוף
כשנגיע לסעיפים, תתייחסי. נתייחס לזה עת נגיע לסעיפים. קיבלנו מכם הרבה הערות, כולל הערות של סמנטיקה או של מלים כאלה ואחרות והתחשבו בזה.
רות פרמינגר
ארגון נפגעי פעולות איבה. אני רוצה לשאול שאלת הבהרה. כתבתם כאן הכנסות וכללתם רק את קצבאות הנכות של הביטוח הלאומי וניידות. מה קורה עם נפגעי פעולות איבה ועם נכי צה"ל? מה קורה עם הקצבאות שלהם?
נעה בן שבת
כאשר מדובר על קצבת ניידות, את מדברת על סעיף קטן (ב), יש את הסיפא שאומרת כל קצבה אחרת שבמהותה היא החזר הוצאות מיוחדות בשל מצב נכות.
רות פרמינגר
זאת הבעיה. בדיוק. נכי צה"ל ונכי פעולות איבה, יש כל מיני תשלומים.
היו"ר אלי אלאלוף
איך הייתה ההתייחסות אליהם עד היום?
הראל שרעבי
אני רוצה להבין את הסיטואציה. את מתייחסת למצב שבו השאיר הוא מוגבל והוא גם נכה צה"ל.
רות פרמינגר
נכון. זה יכול לקרות.
הראל שרעבי
אפשר לבדוק את זה אפילו בשיחת טלפון, אבל אני מזכיר שההגדרה היום בתקנון היא כזאת שהיא מאיינת כל זכות לקצבה בקרן אלא אם כן זאת קצבת נכות של המוסד לביטוח לאומי. קראנו קודם את ההגדרה. קצבת נכות כללית של המוסד לביטוח לאומי, קצבת זקנה של המוסד לביטוח לאומי. זאת אומרת, המצב היום הוא כזה, כך בכל אופן לפי הנוסח, ככל שבן אדם יש לו הכנסה מכל מקור אחר, לרבות הקצבה שאת מתארת, אין לו זכות.
היו"ר אלי אלאלוף
לדעתי מה שקשור לצה"ל, זה לא רלוונטי. מדובר בשאירים שהם נכים מוגבלים לפני גיל 21.
רות פרמינגר
ופעולות איבה?
היו"ר אלי אלאלוף
תבדקו את הנושא הזה של פעולות איבה לגבי ילדים שנפגעו.
רות פרמינגר
יש כאן גם הורים. יש כאן גם התייחסות להורה. יכול להיות שזה גם צה"ל.
היו"ר אלי אלאלוף
יבדקו את זה.
גדעון כהן
אני מנהריה. אני אפוטרופוס של יתום.
היו"ר אלי אלאלוף
אתה מדבר בשמך?
גדעון כהן
לא. בשם יגאל כהן.
היו"ר אלי אלאלוף
בשם מקרה ספציפי.
גדעון כהן
כן. נקודתי אבל אני מדבר באופן כללי. אני טוען שההגדרה של אינו ברשות עצמו, על פי פסקי דין, היא לא חוקית. שנית, אני טוען שצריך להסתמך על המועד הקובע לעניין גיבוש הסכום לקצבת שאירים במועד שהוא פרש ואסור לשנות אחרי כן על פי חוק החוזים וכל מיני דברים.
נעה בן שבת
היית מעדיף שהתקנון יישאר כפי שהוא היום?
גדעון כהן
לא. אני טוען שהוא צריך להתבטל. בתי המשפט אומרים שזה לא חוקי.
נעה בן שבת
אם אתה אומר שאי אפשר לשנות, אדם שנפטר לו קרובו, אתה בעצם טוען שצריך להשאיר את התקנון כי בעת הפטירה היה התקנון כפי שהוא היום. אם אתה מדבר על אדם שנניח נפטר ב-2010 והתקנון היה במצבו הנוכחי היום בלי תיקונים, אתה אומר תשאירו את זה כפי שהיה במועד הפטירה והתקנון יישאר כפי שהוא ואז יתגבשו הזכויות.
גדעון כהן
לא. אני טוען אחרת. התקנון התקף עכשיו, אני רוצה לבטל אותו כי הוא לא חוקי ולהסתמך על התקנון הישן.
היו"ר אלי אלאלוף
מה אתה בינתיים עושה עם האנשים שזקוקים לקצבאות?
גדעון כהן
התקנון הישן הוא יותר מאנשים. בתי המשפט אמרו שהוא לא חוקי. יש לי פסקי דין שאומרים שזה לא חוקי.
היו"ר אלי אלאלוף
תחזור לנימוק הזה בסוף הקריאה.
גדעון כהן
זכות לקציבת שאירים הינו במועד שבו פרש החבר לגמלאות. אחרי כן אסור לשנות את זה. לכן, בהסתמך על זה, גם החוק פותח. חוק החוזים, אסור לשנות חוק חוזים.
נעה בן שבת
קצבת השאיר השתנתה במהלך השנים מהתקנונים הישנים, אבל היה שינוי ב-2003 עת קבעו את התקנון האחיד ובעצם מינו מנהל מיוחד לקרנות כולן ואז נקב גם התקנון האחיד. זה מהלך שנעשה בחקיקה ראשית ואושר גם בפסיקה, המהלך הזה של התקנון האחיד.
גדעון כהן
הפרשנות שלו. פסקי הדין אומרים שהפרשנות שנותן משרד האוצר היא לא נכונה. זה לא תקני וגם לא חוקי. זה מפר את חוק החוזים. ברגע שמישהו פרש לגמלאות, זהו, נקבע. אני אתן לך פסקי דין בנושא.
נעה בן שבת
השאלה שלי היא האם בנקודה הזאת של יתום שאינו עומד ברשות עצמו, אתה טוען עובדתית שהיה שינוי בתקנון במועד הפרישה של המוריש או של העמית.
גדעון כהן
יכול להיות.
נעה בן שבת
אני שואלת אותך האם אתה טוען שהיה שינוי בנושא הזה בתקנון.
גדעון כהן
לא.
נעה בן שבת
אני מבינה שיתום שאינו עומד ברשות עצמו, זה משהו היסטורי.
גדעון כהן
כבוד היושב ראש הפנה אותי לסעיף השני. זה קשור לסעיף הראשון ואני אתייחס. בשנת 2012 אמרו לאוצר שזה לא טוב וזה לא מתאים.
נעה בן שבת
אמרו להם לתקן את התקנון.
גדעון כהן
ב-2012 אמרו להם לבטל את המסמך הזה.
נעה בן שבת
הם אמרו להם לתקן את התקנון האחיד וזה מה שאנחנו רואים, אמנם באיחור.
גדעון כהן
ב-2012 כבר התייחסו לזה. היה פסק דין של אהרוני.
קריאה
זה היה ב-2014.
גדעון כהן
הדיון התחיל ב-2012.
קריאה
25 לאוקטובר 2013.
גדעון כהן
אמרו לכם לתקן. אמנם זה של גמלאות אבל זה משליך.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שנעבור להקראה ואם אתה לא מוצא את התשובה, נשמע אותך.
נעה בן שבת
תיקון התקנון האחיד

בפרק א' -

בגדרה "אינו עומד ברשות עצמו", במקום הסיפא החל במילים "ואין לו הכנסה" יבוא "בהתאם להחלטת רופא הקרן – זה נוגע למצב הבריאותי - ולפי בחינה שתיערך אחת לתקופה שלא תפחת משנתיים, ואין לו הכנסה העולה על שישים אחוזים משכר מינימום לחודש".

זאת אומרת, אנחנו מדברים על בדיקה. אי אפשר לעשות את הבדיקה בתכיפות העולה על אחת לשנתיים. רף ההכנסה כאן הוא שישים אחוזים משכר המינימום כאשר הסכום יהיה 3,000 שקלים. זה רף ההכנסה ממנה הוא כבר לא נחשב יתום שאינו עומד ברשות עצמו.
רות פרמינגר
שאלה עקרונית. השישים אחוזים זה קבוע? מה זה 3,000 שקלים?
היו"ר אלי אלאלוף
הגענו לסיכומים. אם נתחיל על כל דבר לשים סימן שאלה, לעולם לא נצא מזה.
נעה בן שבת
אחרי ההגדרה " הורה" יבוא: ""הכנסה", לעניין שאיר שהוא הורה שאינו עומד ברשות עצמו או יתום שאינו עומד ברשות עצמו – כל אחד מאלה:

כל הכנסה מעבודה או מכל מקור אחר, פרט למקור כאמור בפסקאות (2) ו-(3) – בהן יש הסדרים מיוחדים לנכסים מיוחדים - לרבות קצבאות שמשולמות על ידי מוסד אחר, ואולם לא יראו כהכנסה כל אחד מאלה:

קצבת נכות כללית של המוסד לביטוח לאומי.

מבקשים להבהיר כאן שזה גם כולל את הקצבה החודשית הנוספת שלתפיסתנו מהווה חלק מקצבת הנכות. זה לא שר"ם אלא קצבה חודשית נוספת. זה אותו מרכיב שעכשיו דנים בתכנית להעלאת קצבאות הנכות, מתכוונים להעלות אותו.

קצבת זקנה (שמה אמור להשתנות בעוד כמה חודשים לקצבת אזרח ותיק) של המוסד לביטוח לאומי וקצבת שאירים של המוסד לביטוח לאומי המשולמת למי שמתקיים בה האמור בסעיף 261(ב) לחוק הביטוח הלאומי.

זאת אותה קצבת שאירים שמשולמת למי זכאי לקצבת הזקנה.

קצבת ניידות, קצבת שירותים מיוחדים, קצבת סיעוד או כל קצבה אחרת שבמהותה היא החזר הוצאות מיוחדות בשל מצב נכות.

כאן עלתה השאלה לגבי הנושא של נכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה.
הראל שרעבי
בדקנו. היום ברגע שיש זכאות לקצבה מכוח חוק נפגעי פעולות איבה או חוק התגמולים (נכים), אין זכאות לקצבה.
היו"ר אלי אלאלוף
נכי צה"ל.
הראל שרעבי
כן. גם נכי צה"ל וגם נפגעי פעולות איבה – אין זכאות.
שלי סבן
כלומר, זאת הכנסה.
רות פרמינגר
אנחנו רוצים לבקש שחברי הכנסת יתנגדו לזה. אדוני היושב ראש, אני מאוד מבקשת, אם אפשר, לא להחשיב את זה כהכנסה אלא לכלול את זה במסגרת מה שאיננו נחשב הכנסה. נכי צה"ל ונכי פעולות איבה. אני לא חושבת שיש מקום להחריג אותם על פני מי שמקבל נכות כללית של הביטוח הלאומי, שזה ראוי ונכון שזה לא נחשב הכנסה.
נעה בן שבת
כאן המערכת מתייחסת רק לנושא של הביטוח הלאומי. אני מדברת על פסקה (א). פסקה (ב) אומרת כל קצבה אחרת שבמהותה היא החזר הוצאות מיוחדות במצב נכות. הטענה שלך היא שלא תמיד הקצבה היא החזר הוצאות מיוחדות אלא יש מצב נכות.
רות פרמינגר
נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
מה אתם אומרים?
הראל שרעבי
היום התקנון מחריג, בכל, לאו דווקא בסיטואציה. אמרתי קודם שאנחנו עסוקים בסיטואציה חריגה אבל התקנון היום מחריג באופן קטיגורי קצבאות שאירים למי שזכאי לקצבה לפי חוק תגמולים לנפגעי פעולות איבה. אי אפשר להגיד שהשאיר הזה יהיה זכאי וכל האחרים לא זכאים.
היו"ר אלי אלאלוף
מה קורה היום בקרנות החדשות? איך לקחתם בחשבון את שתי האוכלוסיות האלה בקרנות החדשות?
הראל שרעבי
יש הפרדה מאוד ברורה בין הקרנות החדשות לקרנות הוותיקות. המנגנונים עובדים אחרת לגמרי.
היו"ר אלי אלאלוף
גם בנושא הזה.
הראל שרעבי
ודאי. התקנון האחיד – ואגב, למיטב זיכרוני הדבר הזה היה קיים גם בתקנון עוד לפני התקנון האחיד – בא לתת מענה למצב שבו לשאיר אין הכנסה. בסיטואציה שהוא זכאי לקצבה מכוח חוקים אחרים, הקצבה לא משולמת לו מהקרן. אגב, זה נכון לאו דווקא לגבי השאיר הזה אלא בכלל שאירים. לכן אי אפשר להגיד שדווקא השאיר הזה כן יהיה זכאי בעוד שכלל השאירים לא זכאים.

לכן אנחנו מתנגדים להצעה שעלתה כאן.
רות פרמינגר
אדוני, אני רוצה לומר משפט אחד. בנושא של מס הכנסה למשל, הכנסות, קצבאות לא נחשבות כהכנסה. לא יכול להיות שאתם תעשו הסדר חדש שאיננו קיים במשק. אני חושבת שזאת אפליה שהיא לא ראויה.
מאיר כהן (יש עתיד)
אגב, ההסדר הזה כן קיים במשק. קצבאות לחד הוריות נחשבות להכנסה.
רות פרמינגר
אתה לא מכליל כהכנסה את קצבת הנכות של הביטוח הלאומי.
שלומי מור
אני רוצה לחדד. יכול שנפגע פעולות איבה יקבל שני סוגי קצבאות. סוג אחד בגין היותו יתום. הוא יקבל איזשהו שיעור קצבה ואני מבין בהקשר הזה שהאוצר אומר, לא, זאת הכנסה כמו כל הכנסה. חבל, אבל אני מבין את זה. שונה המצב לעניין יתום או הורה שהם בעצמם נכים ומקבלים בגין נכותם קצבה, כי אז באמת אני לא רואה איך להבחין בינו לבין נכה כללי שמקבל קצבה. שניהם מקבלים קצבה בגין נכותם. דרך אגב, אותו נכה איבה לא יקבל קצבת נכות כללית מהביטוח הלאומי כי הוא כבר מקבל כנפגע פעולות איבה. לכן, לעניין הנכות, הקצבה היא אותה קצבה. לא מדובר על קצבאות בגין היותו יתום או בגין היותו הורה שכול, שאני מבין שאתם אומרים שזאת הכנסה. אבל תתייחסו בבקשה לקצבה בגין נכותו של נפגע האיבה.
הראל שרעבי
אמרתי את עמדתנו. אני מציע שנמשיך לקרוא והסוגיה תישאר פתוחה. נעשה חשיבה נוספת ונקבל החלטה בעניין הזה.
חני חורש
אני רוצה להוסיף הערה שיש לנו בעניין הזה. אנחנו חושבים שגם הכנסה מעבודה שיקומית, צריך שתוחרג מההגדרה של הכנסה.
היו"ר אלי אלאלוף
נגיע לזה. התחשבנו בזה.
נעה בן שבת
יש הסכמה של האוצר לכלול גם הכנסה שיקומית ברשימת החריגים.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרנו שהכנסה שיקומית ועבודה במערכת שיקום לא תילקח בחשבון.
נעה בן שבת
לדוגמה מפעלים מוגנים.
היו"ר אלי אלאלוף
כן.
רות פרמינגר
איפה את רואה את זה בניסוח?
נעה בן שבת
זה לא מופיע בניסוח. זאת תוספת.
היו"ר אלי אלאלוף
אבל היא תהיה. סיכמנו את זה.
הראל שרעבי
זה בסדר. בדיון עלתה האפשרות להגביל את זה בסכום.
היו"ר אלי אלאלוף
לא בסכום. כל מי שעובד במפעל שיקומי ויש לו הכנסה מעבודה במפעל שיקומי, אנחנו לא ניקח את ההכנסה הזאת בחשבון.
מאיר כהן (יש עתיד)
אני יודע מה אתה עומד לומר, להגביל את זה בסכום. המפעלים השיקומיים, שכר שעה שם הוא מצחיק, הוא שמונה-תשעה שקלים. זה לא שאנשים במפעלים שיקומיים מרוויחים הון תועפות.
היו"ר אלי אלאלוף
הוצאנו את כל ההכנסה ממפעל שיקומי.
הראל שרעבי
רק חידוד אחד. אנחנו לא רוצים ליצור פערים בין מנגנוני קצבאות במקומות שונים. מי שמקבל קצבה לפי חוק הגמלאות, לא מכירים בהכנסה שיקומית עד אלפיים שקלים ולמיטב הבנתנו בטח בסכומים שמזכיר חבר הכנסת מאיר כהן.
היו"ר אלי אלאלוף
הם לא מגיעים לזה.
הראל שרעבי
אני מציע שגם כאן, רק כדי להיצמד למנגנון, כדי שלא ייווצרו פערים שיאמרו שכאן שונה מכאן, נאמר עד אלפיים שקלים. להבנתנו הסכום לא מגיע לשם כך שאין בעיה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא הייתי נוקב במספר. כל הכנסה מעבודה במפעל שיקומי, לא נלקחת בחשבון.
הראל שרעבי
אני אומר את השיקול. כולנו מבינים שזה לא מגיע לשם, אבל כדי לא ליצור פערים בין מנגנוני קצבאות במדינה לומר אלפיים שקלים כמו שבחוק הגמלאות. אם אדוני מתעקש, אנחנו לא נתעקש על זה.
נעה בן שבת
אני רוצה לתת דוגמה. אני חושבת שיכולה להיות שאלה לגבי אדם שעובד בשכר מינימום מותאם. הוא עובד לכל דבר אבל שכר המינימום מותאם בגלל המוגבלות שלו. השאלה היא אם אז אנחנו נראה בזה הכנסה שיקומית או לא. אנחנו מדברים על אדם שעובד אבל שכר המינימום שהוא מקבל, הוא יותר נמוך בגלל המוגבלות שלו. יש מנגנון כזה לפי תקנות. הוא עובד בשוק החופשי והמעסיק שלו לא משלם לו את שכר המינימום מלא אלא משלם לו רק שכר מינימום מותאם.
היו"ר אלי אלאלוף
גם אם הוא הולך למפעל.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה שכר שיקומי.
היו"ר אלי אלאלוף
ודאי. הלוואי שיהיה משולב.
רות פרמינגר
השאלה איך אתה מגדיר את זה כי במציאות ביום יום הקושי של האנשים האלה הוא להוכיח, וככל שהחוק לא ברור, יש להם קושי מאוד מאוד גדול להילחם מול הממסד הזה. בסופו של דבר האנשים לא מממשים את הזכות שלהם. לכן אני ממש מבקשת. זה הרעיון וכך צריך לנסח אותו, בצורה שלא תהיה פתוחה לפרשנות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מוכן לתקן את המילה מפעל שיקומי ולהגיד מערכת שיקומית.
מאיר כהן (יש עתיד)
הכנסה.
הראל שרעבי
הכנסה שיקומית.
היו"ר אלי אלאלוף
הכוונה היא שנכה שהולך לעבוד במפעל שיקומי או בכל הפניה שמערכת השיקום מפנה אותו, לא לוקחים בחשבון את ההכנסה שלו.
הראל שרעבי
הצענו לכתוב הכנסה שיקומית. זה מקובל עלינו.
היו"ר אלי אלאלוף
בבקשה. זה לא קשור למפעל אלא זה יכול להיות בכל מקום.
רות פרמינגר
יש לזה הגדרה? איך אתה מגדיר את זה?
הראל שרעבי
מצב שבו הבן אדם נשלח לעבוד כחלק מתהליך השיקום שלו.
היו"ר אלי אלאלוף
על ידי מערכת השיקום.
מאיר כהן (יש עתיד)
זה מצוין ולא צריך לפרט.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רואה אנשים באים למפעל שיקומי בבאר שבע. ליוויתי דברים כאלה וראיתי שאחר כך העבירו אותם לבית חולים סורוקה, שמגיע לו בהזדמנות זאת כל הכבוד על הגישה הנפלאה הזאת, והוא שילב אותם בעבודה. היחס של אותו מטופל מדהים והתרומה שלו גדולה יותר וכך גם ההרגשה, אבל הכסף הוא לא החלק המרכזי.
נעה בן שבת
השתתפות בתשלום שכר דירה של משרד הבינוי והשיכון.

הכנסה שיקומית.

אנחנו משאירים את השאלה של קצבת הנכות של נכה צה"ל או נפגע פעולות איבה?
היו"ר אלי אלאלוף
לא. אנחנו נבדוק עד הסוף. אני הייתי מציע שנבדוק גם מספרית, אם יש לנו נתונים. אפשר לקבל החלטה שתעלה הון תועפות בלי שיהיה לנו איזשהו בסיס ידע. תבדקו את זה. תבדקו את הסוגיות שעלו על ידי גברת רות פרמינגר.
נעה בן שבת
סך הנכסים הבנקאיים וניירות ערך שבידי השאיר, מוכפלים בריבית השקלית השנתית לפי תקנה 3 לתקנות פסיקת ריבית והצמדה (קביעת שיעורי ריבית ודרך חישובה), התשס"ג-2003".

אנחנו מדברים על אדם שיש לו נכסים בבנק שהם כרגע לא מניבים הכנסה. מכפילים אותם בריבית השקלית השנתית. כמובן שהחישוב הזה צריך להביא בחשבון, לא בכל חודש יכפילו בריבית השנתית, שהריבית היא באמת ריבית שנתית. לכן הוספה כאן הבהרה שאנחנו מדברים על ריבית שקלית שנתית.
היו"ר אלי אלאלוף
החישוב ייעשה פעם בשנה.
נעה בן שבת
יצטרכו להביא את זה בחשבון בדרך בה מחשבים אותה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שפעם בשנה, זה מספיק. זה גם מכביד עליו.
הראל שרעבי
אמרנו שבודקים אחת לשנתיים.
היו"ר אלי אלאלוף
אחת לשנתיים. עוד יותר טוב.
רות פרמינגר
לא תפחת משנתיים.
מאיר כהן (יש עתיד)
אתם יכולים להגיד לנו כמה כאלה היו נניח בשנת 2015?
הראל שרעבי
כמה מקרים כאלה? אין הרבה.
שלי סבן
אנחנו מדברים על סך הכול מלאי של פחות מאלף לא כולל קרנות.
נעה בן שבת
יכול להיות שיצטרפו עכשיו.
שלי סבן
חשוב ליצור כאן רק תמריצים מאוזנים.
עמי כהן
אגף הפנסיה בהסתדרות. לגבי הסעיף הזה, צריך להיות ברור. הואיל והמגבלה היא חודשית, שישים אחוזים משכר המינימום החודשי, צריך לשים לב כאשר בוחנים את ההכנסות, שהכול יהיה באותה שפה, או ברמה שנתית או ברמה חודשית. כאשר כתוב מגבלה ברמה חודשית ואחרי כן בודקים מול ריבית שנתית, זה יכול ליצור עיוות בבדיקה. צריך שתהיה הבהרה, בין אם בנוסח ובין אם בהערת שוליים שהבדיקה היא או ברמה שנתית של הכול או ברמה חודשית של הכול.
מאיר כהן (יש עתיד)
אם אנחנו אומרים אחת לשנתיים, מה אתה אומר?
עמי כהן
אין בעיה. צריך שזה יהיה שכר מינימום.
רות פרמינגר
אדוני, רק חידוד אחד בנושא של החודשי. עכשיו כשהוא מדבר, אני חושבת שאם בוחנים את זה באמת, השאלה היא אם בחודש אחד או בחודשיים אתה מקבל משכורת ואחר כך אתה לא עובד כל השנה, אז בודקים את זה שנתית. נכון? לא בודקים את זה לחודש. אני אישית נתקלתי במצבים של ביטוח לאומי שבן אדם עובד חודשיים, משנים לו את כל הקצבה או את הקצבה של זכאות בין בני זוג ולא לוקחים בחשבון שבסופו של דבר בעשרת החודשים הבאים הוא בכלל לא עבד. השאלה איך מחשבים את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה כבר במס הכנסה וביטוח לאומי.
רות פרמינגר
לא. לגבי הקרן.
היו"ר אלי אלאלוף
אתם יכולים להביא אותנו להרבה מאוד נישות שלא נצליח לצאת מהן.
רות פרמינגר
רק לשאול איך מחשבים את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
ודאי שזה שנתי. תמיד יודעים שזה שנתי. גם מס הכנסה וגם ביטוח לאומי חייבים לעשות חישוב שנתי כי אחר כך מי ירוץ אחרי הבן אדם כדי לקבל את הכסף או להחזיר את הכסף.
נעה בן שבת
אולי אפשר לומר את הדברים האלה, שיש תנודתיות, שההכנסה לחודש או הכול ייבחן בבחינה שנתית.
היו"ר אלי אלאלוף
אני בעד זה.
רות פרמינגר
חידדו כאן לחודש ולכן העליתי את השאלה.
היו"ר אלי אלאלוף
החישובים הם תמיד שנתיים.
אליעזר שוורץ
בנושא הזה של אפס לאחד, לפי מה שאת אומרת, אם בן אדם הרוויח שקל בשנה, צריך לשלול לו את כל השנה, אם אתה עושה חישוב שנתי.
רות פרמינגר
נכון, אבל שישים אחוזים, אותו הדבר. אם אתה ב-61, הפסדת.
אליעזר שוורץ
אני אומר שכבר היום יש את הסעיף של ההכנסה, הכנסה כלשהי. איך זה עובד היום ולהמשיך באותו מנגנון, כלומר, שנתי או חודשי. את לא רוצה להרע את המצב.
רות פרמינגר
ממש לא.
נעה בן שבת
אתה רוצה להבהיר לגבי מה נעשה היום ואיך זה נבדק היום.
הראל שרעבי
אני לא יודע להגיד אבל אני חושב שבסוף בהתנהלות לא נצליח לסגור כאן את כל הפינות הקיימות ואת כל הסיטואציות. בסוף מפעילים כאן שכל ישר ופועלים לפיו.
רות פרמינגר
אבל זה לא נכון. במבחן החיים האמיתיים זה לא נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אסתפק בהודעות שלי לפרוטוקול. תשתמשו בהן במידת הצורך בתביעות, אם יהיו. אני חושב שהתביעות של הביטוח הלאומי ושל מס הכנסה הן שנתיות. החישובים של הקרנות גם הם שנתיים. כרגע יש כאן סעיף מיוחד שמתייחס לחישוב החודשי. שישים אחוזים. אנחנו נחיה עם זה.
נעה בן שבת
דמי שכירות שמשולמים בעבור נכס שבבעלותו, למעט דמי שכירות שאדם מקבל בעד השכרת דירתו ששימשה למגוריו, ובלבד שהוא שוכר דירה אחרת למגוריו בסכום שאינו עולה על סכום דמי השכירות שהוא משלם בעד הדירה ששכר.

הרישא מתכוונת להגיד שדמי השכירות הם סכומים שמובאים כהכנסה למעט דמי השכירות שאדם משכיר או שוכר. לקחנו כאן את הנוסח שנמצא בתקנות הבטחת הכנסה לעניין המצב הזה. כמובן שאנחנו מדברים רק על ההפרש. זאת אומרת, אם דמי השכירות שהוא מקבל עולים על דמי השכירות שהוא משלם עבור הדירה שהוא שוכר, רק החלק הזה יובא בחשבון כהכנסה.
ענת יהב
אגף הפנסיה של ההסתדרות. הערה נוספת שלא העברנו בכתב לגבי הביטוי "ששימשה למגוריו". אנחנו מבינים שהרעיון הוא שאם יש לשאיר דירה, הרעיון הוא שאם הוא משכיר אותה ומשתמש בדמי השכירות לצורך שכירת דירה אחרת, כל עוד זה אקוויוולנט , כל עוד יש שוויון בשכר דירה, לא רואים זאת כהכנסה.
נעה בן שבת
לא כל עוד. אותו חלק.
ענת יהב
התנאי שהיא שימשה למגוריו הוא לא רלוונטי כי יכול להיות שהוא קנה דירה והוא מעולם לא גר בה, כך שזה לא משנה. זה תנאי שיכול להקשות.
היו"ר אלי אלאלוף
לא. זאת דירה לשימוש עצמי. לא מדובר בהשקעה. אם זאת השקעה, זאת הכנסה.
ענת יהב
הוא יכול להשכיר את הדירה ולגור בדירה אחרת. זה הרעיון, עד כמה שאני מבינה. התנאי הוא שאם הוא בעבר גרר בדירה והיום הוא גר בדירה אחרת. הסיטואציה מדברת על מצב שהיום הוא גר בדירה אחרת והוא לא גר בדירה שהיא שלו. אין טעם לראות אם הוא גר בה חודש או חודשיים, שנה או מעולם לא גר בה.
רות פרמינגר
המבחן הוא הדלתה. אם הדלתה קיימת, הוא ישלם עליה.
מאיר כהן (יש עתיד)
ההערה של ההסתדרות אומרת שבעצם אני לא גרתי בדירה הזאת אבל יש לי דירה אחת. לא גרתי בה, היא לא שימשה אותי למגורים.
עמי כהן
הבן אדם היה במוסד.
מאיר כהן (יש עתיד)
הוא היה במוסד, יצא החוצה וההורים קנו דירה כדי שהוא יתגורר בה אבל הם קנו לו דירה בבאר שבע והוא רוצה לגור בתל אביב, ולכן הוא משכיר את הדירה בבאר שבע ושוכר בתל אביב.
רות פרמינגר
על הדלתה תשלם.
נעה בן שבת
אנחנו כאן לקחנו את הנוסח במדויק מתוך תקנות הבטחת הכנסה.
מאיר כהן (יש עתיד)
ששימשה למגורים. השאלה מה זה שימשה למגורים.
ענת יהב
אני מכירה את הנושא הזה מהאגף לסיוע משפטי.
מאיר כהן (יש עתיד)
החשש שלך הוא שאם יהיה עורך דין ממולח ויגיד לו שהוא לא גר בדירה.
ענת יהב
נכון. אין שום סיבה שהביטוי הזה יישאר.
מאיר כהן (יש עתיד)
יש בזה משהו.
נעה בן שבת
אנחנו העתקנו את הנוסח מתקנות הבטחת הכנסה.
מאיר כהן (יש עתיד)
ההסתדרות, עשיתם משהו טוב היום.
נעה בן שבת
שלא יתברר שיש לו כמה דירות.
ענת יהב
זאת דירה יחידה.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר. נמשיך הלאה.
עמי כהן
אם תסתכלו על הנוסח, כתוב ובלבד שהוא שוכר דירה אחרת למגוריו בסכום שאינו עולה על דמי השכירות שהוא משלם. כתוב כאן את אותו הדבר פעמיים.
נעה בן שבת
אני אקריא מתקנות הבטחת הכנסה. "הכנסה מדמי שכירות שאדם מקבל בעד השכרת דירתו ששימשה למגוריו ובלבד שהוא שוכר דירה אחרת למגוריו בסכום שאינו עולה על סכום דמי השכירות שהוא משלם בעד הדירה ששכר". התקנו את הנוסח כדי שהדברים יהיו אחד לאחד. מה החשש שלך?
היו"ר אלי אלאלוף
בואו נמשיך. אני רוצה לסיים את כל התיקונים בעוד עשר דקות.
נעה בן שבת
אדוני, אם אתם רוצים שננסה לבחון לסטות מהנוסח של התקנות ולהבהיר, כל עוד העיקרון מובהר, שאותם סכומים שבהם עולה הסכום שהוא מקבל בעד השכרת דירתו על הסכומים שהוא משלם עבור הדירה האחרת שהוא שוכר למגוריו, אם זה יהיה מה שברור, ננסח את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה מה שאמרנו. אם יש בהמשך תיקון כזה או אחר, תקנו בהתאם.
נעה בן שבת
אני ממשיכה בהקראה.

סברה הקרן כי דמי השכירות שמשולמים לשאיר נמוכים מדמי השכירות הראויים בנסיבות העניין, תהיה רשאית שלא להתחשב בדמי השכירות שמקבל השאיר אלא להתחשב בדמי השכירות הרעיוניים אם מצאה כי הפער בין דמי השכירות בפועל לדמי השכירות הרעיוניים עולה על 25 אחוזים.

לעניין פסקה זו –

דמי שכירות רעיוניים – שווי הנכס בהתאם לשומה או לקביעה האחרונה שנעשתה לפי חוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961, או בהתאם להערכה של שמאי מוסמך, כשהוא מוכפל בריבית השקלית השנתית לפי תקנה 3 לתקנות פסיקת ריבית והצמדה (קביעת שיעורי ריבית ודרך חישובה), התשס"ג-2003".

זה אותו מנגנון בדיקה במקרה שיש חשש שדמי השכירות לא מייצגים את שווי הנכס.
היו"ר אלי אלאלוף
מי הולך לעשות את הבדיקות האלה?
הראל שרעבי
יעלה חשד. לא מעבר לזה.
מאיר כהן (יש עתיד)
מי עושה את זה? הקרנות.
הראל שרעבי
הקרנות.
קריאה
על חשבונן.
הראל שרעבי
יש להן חובת נאמנות והן צריכות לדאוג לכך. זה לא בחלל ריק.
היו"ר אלי אלאלוף
לא קל לקבל כסף במדינה הזאת. רק לתת כסף זה קל.
רות פרמינגר
זאת באמת שאלה טובה. בהתאם לשומה, לשומה שהם מוציאים? כתוב שזה לפי החוק אבל לא על ידי מי.
נעה בן שבת
הקרן. באה הקרן ואומרת שדמי השכירות לא ראויים. בנוסח המקורי דובר על כך שסברה הקרן והוא היה צריך להוכיח אחרת. כאן מדובר על כך שהקרן צריכה לבוא ולהראות בשומה שהיא עורכת.

בסעיף 19 -

אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

"(ג) יתום שאינו עומד ברשות עצמו או הורה שאינו עומד ברשות עצמו ושהכנסתו בצירוף קצבת השאירים שהוא זכאי לה לפי התקנון, עולה על התקרה, יופחת מסכום קצבת השאירים המשולמת לו עבור אותו החודש, הסכום העולה על התקרה.

לעניין סעיף זה –

התקרה – סכום הגבוה מבין שישים אחוזים משכר מינימום לחודש או קצבת השאירים לה הוא זכאי בהתאם לתקנון.
רות פרמינגר
נלקחת בחשבון להכנסה קצבת השאירים שהוא זכאי לה. למה? לא כל כך ברור לי. אם הקצבה היא קצבה שעומדת בפני עצמה, למה מכניסים אותה בתוך כלל ההכנסה שלו ואז מחזירים אותו לאותו מצב. אם זה כך, מה עשינו? אני חושבת שזה ללכת קדימה ולעשות רוורס.

המבחן של ההכנסה שלו. אמרנו מה הדברים נחשבים כהכנסה. אמרנו מה נחשב הכנסה ומה לא נחשב הכנסה. מכניסים עכשיו את מה שמגיע לו בעקבות ההגדרה שלו כזכאי, את מה שעכשיו ייתנו לו, את הקצבה, ואז היא נכנסת לתוך סך ההכנסה שלו. למה? למה הוא לא זכאי לקצבה והיא בצד ולא נחשבת כהכנסה? או שאני טועה במה שאני קוראת.

כתוב כאן הכנסתו בצירוף קצבת השאירים שהוא זכאי לה לפי התקנון.
נעה בן שבת
מה שקבוע כאן, זה מנגנון קיזוז שאומר בתוך אותם 3,000 שקלים, צריכה להיכנס גם ההכנסה האחרת שהיא לא אותן הכנסות שהוחרגו וגם הקצבה. ככל שההכנסה ואותה קצבה מהקרן עולות על שישים אחוזים משכר מינימום, הקצבה לא תשולם. אותו חלק של הקצבה לא ישולם. זאת המשמעות של הדברים שלך?
רות פרמינגר
יש לי הרגשה שכאן עשו רוורס להטבה.
נעה בן שבת
באיזה מובן?
רות פרמינגר
במובן שאם המבחן אחרי הקצבה, שיש לו כבר שישים אחוזים משכר המינימום, מורידים לו את מה שהוא זכאי לו, או שאני לא קוראת את זה נכון.
נעה בן שבת
בסך הכול הוא צריך להגיע לפחות לשישים אחוזים משכר המינימום או לסכום הקצבה, לפי הגבוה ביניהם. הוא צריך להגיע ל-3,000 שקלים. אם יש לו הכנסה יחד עם הקצבה באותם סכומים עליהם דיברנו, יש לו הכנסה שעולה על אותם 3,000 שקלים, יורידו לו את הקצבה מעבר ל-3,000 שקלים.
רות פרמינגר
זה כאילו לחזור אחורה. זה לחזור אחורה.
היו"ר אלי אלאלוף
מבטיחים לו קצבה של עד 3,000 שקלים. במידה והקצבה הנוספת מעבירה אותו - - -
הראל שרעבי
לא קצבה נוספת אלא הכנסה נוספת. זאת הכנסה ועוד קצבה מהקרן. לא הקצבאות שהוא מקבל ממקומות אחרים.
רות פרמינגר
לא. הקצבה של הקרן. אתה אומר שאתה לא תיתן לו את כל הכסף אלא אתה תיתן לו רק עד שישים אחוזים.
הראל שרעבי
לא נכון.
רות פרמינגר
זה מה שזה אומר.
הראל שרעבי
כתוב הגבוה ביניהם. זאת אומרת, הוא לפחות יקבל את הקצבה בקרן. לפחות. בסיטואציה בה הקצבה בקרן פלוס ההכנסה הנוספת נמוכים משישים אחוזים משכר מינימום, הוא יקבל גם וגם. בכל מקרה, זה לא יפחת מהקצבה שלו. אין סיטואציה שהוא יקבל פחות מהקצבה שלו.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לא. זה יפחת מהקצבה שלו.
הראל שרעבי
זה לא יכול לפחות מהקצבה שלו.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אתם שוללים ממנו את הקצבה של השאירים.
הראל שרעבי
לא.
רות פרמינגר
נכון.
נעה בן שבת
זה לא יפחת כי ההגדרה של שאיר שאין לו הכנסה שעולה על שישים אחוזים. סעיף 19 הוא כבר מנגנון הקיזוז, איך אנחנו מקזזים ואחרי כן זה חוזר על עצמו בסעיפים אחרים. הגדרה של שאיר שאין לו הכנסה העולה על שישים אחוזים.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
למה לקזז את קצבת השאירים?
הראל שרעבי
אני מקריא.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
עזוב את ההקראה. למה כתוב בצירוף קצבת השאירים?
הראל שרעבי
תראה מה כתוב.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
למה כתוב בצירוף קצבת השאירים?
הראל שרעבי
כי זה המבחן.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זאת זכותו, לא?
הראל שרעבי
אם תיתן לי להסביר, אני אוכל להסביר.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
מכניסים לו לכיס אחד ולוקחים לו מכיס אחר.
הראל שרעבי
לא לוקחים לו מכיס אחר. בכל מקרה, זאת ההגדרה. התקרה זה הגבוה ביניהם.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני לא מדבר על התקרה. למה אומרים בצירוף קצבת השאירים?
הראל שרעבי
לא מעניין מה שכתוב.
רות פרמינגר
אבל אתה כותב כי אתה רוצה לכתוב.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
תן דוגמה במספרים. בן אדם שמגיעה לו קצבת שאירים, זה כסף שלו?
הראל שרעבי
כן.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
למה אתה גוזל ממנו?
הראל שרעבי
אני לא גוזל. הוא מקבל. כתוב, הגבוה מבין.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
למה הגבוה? זה כסף שלו. למה אתה גוזל ממנו?
מאיר כהן (יש עתיד)
אומר חבר הכנסת אבו מערוף שקצבת שאירים היא לא הכנסה.
רות פרמינגר
זה סטנד אלון.
הראל שרעבי
זאת קצבה מהקרן. זאת קצבת השאירים. כמה הוא יקבל כקצבת שאירים מהקרן. אומרים שזה לא יפחת מהקצבה שהוא זכאי לה ואם הסיטואציה - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
זאת קצבה מהקרן. שיהיה ברור.
הראל שרעבי
כתוב. קצבת השאירים שהוא זכאי לה לפי התקנון.
היו"ר אלי אלאלוף
לפי התקנון של הקרן. אם צריך לדייק, נדייק בנוסח.
הראל שרעבי
אני אתן דוגמה. אם קצבת השאירים שלו היא 5,000, הוא יקבל 5,000. הוא יקבל לפחוות 5,000. אם נניח קצבת השאירים שלו היא רק 1,500 שקלים ויש לו עוד הכנסה של אלף שקלים, לא יקזזו לאחד כזה אלא יאמרו שבגלל שהוא לא הגיע ל-3,000 שקלים, השישים אחוזים משכר מינימום, תקבל גם את האלף שקלים כהכנסה נוספת וגם את ה-1,500 שקלים כקצבת שאירים. זה הגבוה ביניהם.
נעה בן שבת
צריך אולי להבהיר בנושא של ההכנסה. הכנסה מעבודה או מקום אחר.
הראל שרעבי
אלה הכנסות שלא הוחרגו. הגדרנו הכנסה.
נעה בן שבת
בגלל ההגדרה של שאיר שאומרת שאין לו הכנסה העולה על שישים אחוזים משכר מינימום לחודש, כדי להסיר את החשש שמדברים עליו, אנחנו נגיד שההכנסה לא מביאה בחשבון את אותה קצבת שאירים שאנחנו מדברים עליה. כל מקור אחר, אנחנו לא מתכוונים. במנגנון אנחנו אומרים שההכנסה בצירוף הקצבה.
הראל שרעבי
זה ברור שההכנסה היא בלי. כשרצינו לכתוב, כתבנו בצירוף.
נעה בן שבת
אני חושבת שצריך להבהיר שזאת הכנסה ממקור אחר שאינו הקרן.
הראל שרעבי
את זה הגדרנו. הכנסה למעט.
היו"ר אלי אלאלוף
את יכולה לומר מה את עומדת לתקן?
נעה בן שבת
אני חושבת שצריך אולי להבהיר. הדברים אמנם כתובים כאן במנגנון הקיזוז. כשאנחנו מדברים על התקרה, מדובר על הגבוה מהתקרה, או שישים אחוזים משכר מינימום לחודש, או קצבת השאירים לה הוא זכאי. זה נכון, אבל אני מבינה שהחשש שלך הוא מההגדרה האומרת שאינו עומד ברשות עצמו וגם שאין לו הכנסה העולה על שישים אחוזים משכר מינימום לחודש. את אומרת שאת רוצה לוודא שההכנסה הזאת לא הביאה בחשבון את הקצבה עצמה.
רות פרמינגר
נכון.
נעה בן שבת
אני רוצה לבקש לבדוק את זה ברמת הנוסח כדי לוודא שברור לנו.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר.
נעה בן שבת
אני מבינה את הטענה שלהם שאומרת שרצינו להגיד בצירוף ואמרנו במפורש שזה בצירוף.

(ד) הקרן תבדוק את התקיימות התנאי האמור בסעיף קטן (ג) מעת לעת, ובלבד שלא תיזום בדיקה כאמור יותר מפעם בשישה חודשים.

זאת אומרת, אנחנו מדברים על אדם שבגיל 21 היה תלוי בהורים שלו ועכשיו הוא כבר בן ארבעים וכרגע בוחנים אותו. אומרים שנבחן את ההכנסות שיש לו. רוצים לוודא שהקרן לא מטרטרת בן אדם כזה אלא באמת בוחנת אותו אחת לאיזושהי תקופה.
היו"ר אלי אלאלוף
מה התקופה שבחרתם?
נעה בן שבת
כאן מציעים שישה חודשים אבל יש הערה של ההסתדרות לגבי זה.
חני חורש
ההערה שלנו אומרת שהתקופה היא קצרה מדי.
היו"ר אלי אלאלוף
מה אתם מציעים?
חני חורש
אנחנו מציעים לפחות שנה, בדיוק כמו שמס הכנסה עושה.
היו"ר אלי אלאלוף
קיבלנו.
נעה בן שבת
כמובן הוא יכול ליזום את הבדיקה גם בתקופה יותר קצרה.
היו"ר אלי אלאלוף
בסדר? מקובל עליך?
הראל שרעבי
כן.
נעה בן שבת
(ה) יתום שאינו עומד ברשות עצמו או הורה שאינו עומד ברשות עצמו ששהותו במוסד, בדיור מוגן או במסגרת לשיקום חוץ ביתי היא במימון המדינה, לא יראו במימון המדינה כאמור הכנסה לעניין ההפחתה הקבועה בסעיף קטן (ג), והקצבה לה יהיה זכאי לא תעלה על עשרים אחוזים מקצבת השאירים לה הוא זכאי בהתאם לתקנון".

כאן זה הנושא של אותו אדם שמתגורר במעונות.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו הצענו 25 אחוזים. הביטוח הלאומי קבע שאצלו זה עשרים אחוזים. נכון?
שלומי מור
כן. היום כשיש חלוקת קצבה, עשרים אחוזים מהקצבה נשארים בידי המבוטח ושמונים אחוזים הולכים לביטוח.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו הצענו כאן 25 אחוזים.
רחל סונגו
המחלקה המשפטית של משרד הרווחה. אני לא הבנתי את הסיפא של הסעיף. הכוונה היא שהשתתפות המדינה לא תיחשב כהכנסה.
נעה בן שבת
לא. זה לא אומר שהשתתפות המדינה לא תיחשב כהכנסה. זה אומר שלא מביאים בחשבון את השתתפות המדינה בהכנסה אבל כן מניחים שרוב צרכיו של האדם מכוסים על ידי אותו מימון של המדינה. אנחנו מדברים על אדם לא שהמדינה משתתפת בסכום מאוד קטן אלא באמת את ההוצאות הבסיסיות היא זאת שמשלמת. לכן אומרים שהוא יוכל לקבל רק חלק מהקצבה כאשר לפי המוצע כאן זה רבע מאותה קצבת שאירים מהקרן.
היו"ר אלי אלאלוף
לצרכים אישיים שלו.
נעה בן שבת
לצרכים האישים.
רחל סונגו
אני עדיין לא הבנתי. השתתפות המדינה היא 12 אלף שקלים.
נעה בן שבת
לא מתייחסים לעלות.
היו"ר אלי אלאלוף
אם הוא נמצא במוסד והמדינה משלמת את אחזקתו במוסד, למרות זאת אנחנו מציעים שמקצבת השאירים נשאיר לו כ-25 אחוזים לצרכים האישיים שלו. כשהוא נמצא במוסד, לא כל הצרכים מכוסים.
רחל סונגו
נכון, אבל למה רק 25 אחוזים?
היו"ר אלי אלאלוף
להשאיר לו את הכול? בכל מקרה, שני הסכומים בסוף משולמים על ידי המדינה. בשני המקרים זה כסף מדינה. לקרנות יש רשת ביטחון של המדינה. אישרנו כאן רשת ביטחון של עשרים מיליארד שקלים. אני חושב שיש כאן הצדקה. בכל מקרה, גם קצבת שאירים היא על מנת שהוא יתקיים אבל רוב הוצאות הקיום שלו מכוסות על ידי המדינה בזכות זה שהוא נמצא במוסד שאמור לספק את כל צרכיו. אנחנו יודעים שזה לא המצב ולכן אנחנו מבקשים להשאיר לו מקצבת שאירים 25 אחוזים. למה 25 אחוזים? כי זה דורש מכם לעשות חוות דעת ולהגיד לנו למה אתם משלמים 12 אלף שקלים לאחזקתו ואתם לא תהיו מסוגלים לעשות זאת כי זה תלוי בכל מוסד ומוסד, במיוחד במוסדות הפרטיים. אני לא רוצה לעשות תיאוריה כוללת ולהסביר את כל התיאוריות שאני מכיר על אחזקת אנשים במוסדות. במקרה יש לי ניסיון רב בזה.

אני מציע שנשאיר לכם קצבת שאירים כאשר במקום מה שעושה הביטוח הלאומי שנותן עשרים אחוזים, אנחנו מבקשים להעלות ל-25 אחוזים. זה נותן קצת יותר כסף גמיש בידי אותו אדם.
חני חורש
אדוני, אני עדיין רוצה להעיר שזה בכל זאת הרעה של מצב קיים. נכון להיום בקרנות, גם אם הוצגה עמדת היועץ המשפטי, המצב דה פקטו הוא שהקרנות לא התייחסו לשהות במוסד במימון המדינה כהכנסה. זאת הרעת מצב שאני חושבת שצריך להתייחס אליה.
הראל שרעבי
חשוב לומר לפרוטוקול. עמדתנו הברורה, כפי שנבדקה עם היועץ המשפטי של הקרנות, שהדבר הזה נחשב היום הכנסה בקרנות. כך גם הגשנו עמדה לבית המשפט בתיק של אהרוני. ניתנה עמדת בית המשפט שאומרת אותו הדבר. חבל שההסתדרות אומרת אחרת, אבל בסוף מי שמנהל את הקרנות, אלה הקרנות.
היו"ר אלי אלאלוף
חברי הכנסת הנוכחים כאן מסכימים לנוסחה שהוצעה על ידי.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
25 אחוזים.
היו"ר אלי אלאלוף
כן.
נעה בן שבת
בסעיף 23 -

אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:

"(ג) יתום שאינו עומד ברשות עצמו או הורה שאינו עומד ברשות עצמו, שהכנסתו בצירוף קצבת השאירים שהוא זכאי לה לפי התקנון עולה על התקרה, יופחת מסכום קצבת השאירים המשולמת לו עבור אותו החודש, הסכום העולה על התקרה.

לעניין סעיף זה –

התקרה – הסכום הגבוה מבין שישים אחוזים משכר מינימום לחודש או קצבת השאירים לה הוא זכאי בהתאם לתקנון.

(ד) הקרן תבדוק את התקיימות התנאי האמור בסעיף קטן (ג) מעת לעת ובלבד שלא תיזום בדיקה כאמור יותר מפעם בשנה.

(ה) יתום שאינו עומד ברשות עצמו או הורה שאינו עומד ברשות עצמו ששהותו במוסד, בדיור מוגן או במסגרת לשיקום חוץ ביתי היא במימון המדינה, לא יראו במימון המדינה, כאמור, הכנסה לעניין ההפחתה הקבועה בסעיף קטן (ג) והקצבה לה יהיה זכאי לא תעלה על 25 אחוזים מקצבת השאירים לה הוא זכאי בהתאם לתקנון".

אדוני, הערה אחת. אני רואה עכשיו שאנחנו אומרים "ינוכה מסכום קצבת השאירים המשולמת לו עבור אותו החודש". אולי אנחנו כן צריכים לעשות איזושהי הבהרה לגבי המנגנון. שוב, אנחנו לא רוצים שבעניין אחד זה יהיה חודשי ובעניין שני ההכנסה תהיה שנתית.
הראל שרעבי
אולי אפשר להוריד את אותו החודש.
נעה בן שבת
בסעיף 24 -

אחרי סעיף קטן (ג) יבוא סעיף קטן (ד) -

"(ד) יתום שאינו עומד ברשות עצמו או הורה שאינו עומד ברשות עצמו, שהכנסתו, בצירוף קצבת השאירים שהוא זכאי לה לפי התקנון עולה על התקרה, יופחת מסכום קצבת השאירים המשולמת לו עבור אותו החודש, הסכום העולה על התקרה.

אנחנו נוריד את המלים האלה, הסכום העולה על התקרה.

לעניין סעיף זה –

התקרה – הסכום הגבוה מבן שישים אחוזים משכר מינימום לחודש או קצבת השאירים לה הוא זכאי בהתאם לתקנון.

ה) הקרן תבדוק את התקיימות התנאי האמור בסעיף קטן (ד) מעת לעת ובלבד שלא תיזום בדיקה כאמור יותר מפעם בשנה.

(ו) יתום שאינו עומד ברשות עצמו או הורה שאינו עומד ברשות עצמו ששהותו במוסד, בדיור מוגן או במסגרת לשיקום חוץ ביתי היא במימון המדינה, לא יראו במימון כאמור הכנסה לעניין ההפחתה הקבועה בסעיף קטן (ד) והקצבה לא יהיה זכאי לא תעלה על 25 אחוזים מקצבת השאירים לה הוא זכאי בהתאם לתקנון".

בסעיף 27(ב) – במקום המלים "שרופא הקרן קבע כי הוא אינו עומד ברשות עצמו" יבוא "שאינו עומד ברשות עצמו".

העברנו את רופא הקרן להגדרה, זה מתוקן כאן.
רות פרמינגר
תיקון אחד לגבי הנושא של שישה חודשים. להגדיר את זה כשנה.
קריאה
היא אמרה.
נעה בן שבת
תחולה

שאיר של מבוטח או פנסיונר, שנפטר

אנחנו צריכים לדעת מתי מועד הפטירה. אנחנו מדברים כאן על תחולה שהיא בעצם רטרואקטיבית. התיקון עצמו ייכנס לתוקף לפי הוראות החוק שלושים ימים אחרי מועד האישור. השאלה כאן היא לגבי התחולה, על מי זה חל, מאיזה מועד.

הייתה כאן בקשה שלך.
קריאה
אני חושב שעד 2012, זה סביר.
היו"ר אלי אלאלוף
אמרנו שלוש שנים אחורה.
עפרי גופר
הלשכה המשפטית במשרד האוצר. אני כן רוצה להגיד שכל הנושא של החלה רטרואקטיבית הוא בעייתי ומורכב. אחר כך כל תיקון של התקנון האחיד, יבואו וידרשו זכויות רטרואקטיבית. בהרבה תיקונים לא עשו את זה ואני מבקשת שהוועדה כן תיקח בחשבון את זה.
נעה בן שבת
הכוונה היא בכל מקרה שלא משלמים.
עפרי גופר
זה לא מובן מאליו.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו מדברים על המקרים אבל לא על התשלום. מועד המקרה הוא שבע שנים אחורה אבל התשלום עם הוצאת התיקונים האלה לביצוע. זה ההבדל המהותי.
נעה בן שבת
ההצעה שדובר עליה הייתה יוני 2014 ואילך. המועד הזה נקבע בגלל שבפסק הדין דרשו עד אליו לתקן את התקנון.
עפרי גופר
כלומר, זה מועד הזכאות. הזכאות לקבל כסף בגינו?
נעה בן שבת
המועד שבו נפטר ההורה.
עפרי גופר
זה המועד בו זכאים לקבל את הכסף אבל היושב ראש אמר משהו אחר.
נעה בן שבת
לא. לא המועד בו זכאים לקבל את הכסף. אנחנו שואלים על מי זה יחול. יש אנשים שעד היום לא היו מקבלים בגלל שהייתה להם הכנסה של אותו שקל בודד. הם לא היו מקבלים תשלום. יכול להיות שהם הגישו בקשות ודחו אותן. האם אדם כזה יוכל להיכנס, להגיש עכשיו בקשה ולהיות מוכר? האם תחול עליו ההוראה? אנחנו שואלים עד איפה נפתח את הדלת. אני לא חושבת שצריך לפתוח יותר משבע שנים אחורנית. בשום אופן אנחנו לא מדברים על תשלום לתקופה הקודמת כי אז זאת ממש רטרואקטיביות וההוראות תמיד חלות מכאן ואילך. אנחנו מדברים על מי יוכר. מה שאמר כאן האוצר, יוני 2014, זה המועד בו הוא היה צריך לתקן את התקנון לפי פסק הדין. זה יוני 2014. אז המקרה עליו דיבר אדון כהן לא נכנס.
רות פרמינגר
למה לא לפי מה שאמר היושב ראש, שבע שנים אחורה?
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו אמרנו שבע שנים לבוא בתביעות אבל התשלומים יהיו בהתאם למועד בו יהיה יישום התקנון.
הראל שרעבי
מכאן ואילך.
היו"ר אלי אלאלוף
שיהיה ברור. אנשי האוצר בצדק אומרים שבמקום שבע שנים נלך לשלוש שנים. זאת פשרה שאין לה בסיס. כאן אנחנו אומרים שבע שנים, זה מה שמקובל היום בתקדימים בדרך כלל בכל מערכת המשפט. אז עמדנו בקריטריון והתשלומים יהיו עם כניסתו של התקנון לתוקף.
הראל שרעבי
ברשותך היושב ראש, אני אחדד. אנחנו מתייחסים לסיטואציה הזאת כמקרה חריג גם בגלל שאנחנו מניחים שיש מיעוט מקרים. לא היינו רוצים שילמדו מהמקרה הזה לדברים לא אחורה ולא קדימה. צריך לזכור שבעולם קרנות הפנסיה, בדרך כלל אירוע המזכה, מה שקובע לגביו, זה התקנון שבתוקף באותו מועד. יש על זה פסיקות רבות. אנחנו למעשה עושים כאן שינוי בקונספט המשפטי בגלל הרגישות של הסיטואציה וחשוב לי שהדבר הזה יהיה ברור.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה לציין נקודה מאוד חשובה. יכולנו להתבסס על מועד המשפט או פסק הדין של בית המשפט. אנחנו הלכנו עוד יותר לטובת המבוטח אחורה. אני חושב שזה מספיק מוכיח את הרצון שלנו לעזור.
רות פרמינגר
אדוני, מתי זה נכנס לתוקף?
נעה בן שבת
שלושים ימים ממועד האישור.
היו"ר אלי אלאלוף
לכן אני מעוניין לסיים את זה היום, אם אפשר.
חני חורש
לעניין של התחולה למפרע. רק לוודא שנדרשת הבהרה שאין כוונה לגריעת קצבאות. זאת אומרת, אם נוצר מצב שיכול להביא לגריעת קצבאות, שלא תהיה כזאת. אדוני, בדרך כלל גם אין תחולה למפרע של חקיקה ולכן ההערה הזאת חשובה.
הראל שרעבי
הזכירה עפרי את המורכבות של הרטרואקטיביות. אני אחדד ואדגיש. הזכאות של אותו אחד שהיה לו אירוע מזכה בשבע השנים האחרונות היא בתנאי שהוא מגיש תביעה. זאת אומרת, לא חלה על הקרן חובה לפנות אליו. האקטיביות נדרשת ממנו. לקרנות אין יכולת לרודף אחרי האנשים האלה וזה בלתי אפשרי, אבל בן אדם שיבוא ויגיש תביעה, למרות שזה קרה בשבע השנים האחרונות, יהיה זכאי מכאן ואילך. לכן בהגדרה אדם שהדבר הזה פוגע בו והוא לא מגיש תביעה, לכן החשש הזה לא קיים. אני אומר לפרוטוקול שאין שום כוונה. מי שמקבל קצבה היום, לא יקבל פחות.
רות פרמינגר
אדוני, למה לא יכתבו להם?
גדעון כהן
לעניין הזכות לגיבוש לקצבת שאירים. אדם פרש לגמלאות. יש פסק דין - - -
נעה בן שבת
אתה יכול לגשת לבית המשפט ולטעון כל מה שאתה רוצה. מכניסים שבע שנים אחורה. כל אדם שיכול היום להגיש תביעה על פטירה שהייתה לפני שבע שנים, כולם נכנסים כאן. כשקובעים שבע שנים אחורה, כל האנשים האלה שהולכים לבית משפט נכנסים.
גדעון כהן
אתם באמת באתם לקראתי.
רות פרמינגר
אדוני, אנשים לא ידעו על זה. למה שלא יכתבו להם על זה?
היו"ר אלי אלאלוף
למגזר השלישי יש תפקיד.
רות פרמינגר
נכון, אבל שלפחות יכתבו את זה לעמיתים.
היו"ר אלי אלאלוף
תעבירו הנחיות לקרנות שיפרסמו לעמיתים.
נעה בן שבת
מבוטח או פנסיונר שנפטר החל – אולי צריך באמת לציין מועד, נגיד ה-1 ביוני או מתי שתקבעו, שבע שנים אחורנית. אנחנו צריכים לכתוב כאן תאריך.
הראל שרעבי
שיהיה תחילת חודש.
נעה בן שבת
שביקש לקבל קצבת שאירים לאחר יום תחילתו של תיקון זה לפי סעיף 78י(ג) לחוק, או שבקשתו לקבלת קצבת שאירים הייתה תלויה ועומדת ביום תחילתו של תיקון זה – זאת אומרת, הוא הגיש בקשה ועדיין לא החליטו בה - תבחן הקרן את בקשתו לפי התקנון כנוסחו בתיקון זה, אף אם בקשתו נדחתה בשל גובה הכנסתו לפי התקנון בנוסחו ערב תיקון זה, ואולם לא יהיה הוא זכאי לתשלומים בעד התקופה שלפני יום תחילתו של תיקון זה.

כמובן לא ישולמו תשלומים בעד התקופה באופן יותר גורף.

אני חושבת אדוני שאפשר לקבוע כאן לגבי אנשים שקיבלו, לפי הבקשה שהייתה כאן, עד היום קצבת שאירים שממשיך לחול עליהם התקנון הקודם, אם זה המצב. זאת אומרת, זה לא הטוב מביניהם אלא המצב הקיים ממשיך לחול לגבי מי שקיבל בעבר קצבת שאירים.
הראל שרעבי
מה שכתוב.
היו"ר אלי אלאלוף
שיהיה ברור, אנחנו לא רוצים להרע את המצב.
הראל שרעבי
כן. בסדר. זה רק מי שלא זכאי לקבל.
נעה בן שבת
אם משנים את התקנון, מי שלא זכאי, גם כן חל עליו התקנון החדש.
רות פרמינגר
ובלבד שלא ייגרע. היה לנו על זה דיון ולא הייתה לנו על זה מחלוקת. זאת אומרת, שתינו אמרנו אותו הדבר. אנחנו רואים את זה כברור מאליו.
נעה בן שבת
מי שערב תחילתו של תיקון זה לפי סעיף 78י(ג) שולמה לו קצבת שאירים ליתום שאינו עומד ברשות עצמו ולהורה שאינו עומד ברשות עצמו, יוסיפו לחול כל הוראות התקנון כנוסחן ערב תחילתו של תיקון זה.

זה לא אומר הטוב ביניהם. זה אומר שמה שהיה, חל.
הראל שרעבי
נכון. מה שהיה.
היו"ר אלי אלאלוף
זה עונה להערות שלך?
גדעון כהן
סביר. כן. בהחלט. קיבלתי יותר ממה שרציתי.
היו"ר אלי אלאלוף
אני לא יודע אם אתם יודעים להעריך מה קורה כאן.
גדעון כהן
לא. אני מאוד מעריך ומודה לך.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אומר לכם, יש לנו מדינה מדהימה שמסכימה לחשוב כך. זה לא ברור מאליו שהמדינה דואגת לפנסיונר שעבד והשאיר שלו בסכנה והוא חלש. זה פשוט מדהים. זאת מדינה מטורפת לטובה. לא כל יום קורים דברים טובים.
רות פרמינגר
אדוני, לגבי נכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי בקשה. אני בעד לאשר את התקנון כפי שהוא אבל אנחנו נעשה בדיקה לגבי נכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה. נעשה בדיקה ואם נשתכנע שהבדיקה מחייבת השלמת התקנות, נחזור לדיון על זה.
נעה בן שבת
התקנון הוא לא בידי הוועדה. הוא לא נשאר בידי הוועדה. צריך יהיה שוב שהממונה תביא את ההצעה לתיקון התקנון. זאת פרוצדורה שהיא לא נשארת בידי הוועדה וכאן השאלה אם אתם לא רואים כאן היום איזשהו מצב.
הראל שרעבי
אנחנו מבקשים לאשר את זה באופן הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אם תהיה בדיקה, בהתייעצות אתנו. אני מכניס את עצמנו לתמונה. אנחנו מבקשים, אחרי שתעשו את הבדיקה שלכם, לעשות התייעצות עם הוועדה, לא בישיבת ועדה אלא בישיבה עם יושב ראש הוועדה שיזמין חברי כנסת נוספים אם ירצו להצטרף. נעשה התייעצות פנימית ואז נחליט אם נחזור לדיון בוועדה.
נעה בן שבת
נשאר פתוח על שולחן הוועדה.
היו"ר אלי אלאלוף
כן. לא על שולחן הוועדה. בינתיים הוא לא על שולחן הוועדה אלא רק בין היושב ראש לבינם.

אני בעד לאשר כפי שזה.
נעה בן שבת
השאלה היא איך אתם יכולים להצדיק אפליה כזאת כאשר מדובר על קצבת נכות ונפגעי פעולות איבה.
הראל שרעבי
גם במצב הקיים היום בתקנון, זה המצב. התקנון היום למעשה מחריג קצבת נכות כללית של הביטוח הלאומי וקצבת זקנה. הוא מתעלם מקצבאות אחרות. לכן לא היינו רוצים עכשיו לפתוח את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה את זה בכתב. תנתחו את המצב. אנחנו נתייעץ אם יש צורך גם עם אנשי הביטוח הלאומי כדי לראות את הגישה. לאחר מכן נחליט אם לקיים את הדיון או לא לקיים אותו בסוגיה הזאת.
רות פרמינגר
אדוני, זאת אפליה לנכי צה"ל ופעולות איבה ואני חושבת שזה לא נכון.
היו"ר אלי אלאלוף
אני האחרון שאסכים לזה.
רות פרמינגר
אם הם מתקנים, למה לא להחשיב אותנו? למה אנחנו שונים מאחרים?
היו"ר אלי אלאלוף
כרגע אין מספיק נתונים כדי לקבל החלטה בעניין זה. החלטה פזיזה היא לא החלטה נכונה.
שלומי מור
אולי חברינו באוצר יסכימו לדבר הבא. שלכל הפחות קצבאות של נכי איבה ונכי צה"ל בגובה קצבת נכות כללית, לא יובאו בחשבון. לכל הפחות זה. אם הם חוששים שהקצבאות של נכי איבה כל כך גבוהות שהם דואגים מכך, לכל הפחות שסכום שהוא שווה לסכום של קצבת נכות כללית. כי אחרת אני לא רואה מקום להבחנה.
הראל שרעבי
בנקודת הזמן הזאת, זאת עמדתנו. אנחנו רוצים לגעת אלא להשאיר את זה כפי שזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש לקבל את זה בכתב.
הראל שרעבי
אנחנו נתייחס כפי שהיושב ראש מבקש.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אקבל את זה תוך שבוע ובעקבות התגובה בכתב נתכנן את המשך דרכנו.

אנחנו אמורים לאשר את התקנון.

מי בעד אישור התקנון האחיד (תיקון 10) (שינוי התקנון של קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר)? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

התקנון האחיד נתקבל.
היו"ר אלי אלאלוף
התקנון אושר. ברכות לכל מי שעשה, כולל מי שלא קיבל את מלוא תאוותו בעניין הזה. תודה לכם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:25.

קוד המקור של הנתונים