ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 17/05/2017

בלימת הקטל בדרכים - סיכום שנת 2016 והתכנית לשנת 2017 של משטרת ישראל

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 502

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, כ"א באייר התשע"ז (17 במאי 2017), שעה 9:30
סדר היום
בלימת הקטל בדרכים - סיכום שנת 2016 והתכנית לשנת 2017 של משטרת ישראל
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

יעקב אשר

דב חנין

איילת נחמיאס ורבין

חמד עמאר

יעקב פרי

נורית קורן

ענת ברקו
חברי הכנסת
אחמד טיבי

חיים ילין

מסעוד גנאים

יוסף ג'בארין

אוסאמה סעדי
מוזמנים
השר לביטון פנים גלעד ארדן

דורון ידיד - ראש אגף התנועה, המשרד לבטחון פנים

צביקי טסלר - ראש אגף התכנון והארגון, המשרד לבטחון פנים

דני קריבו - ראש אגף תקציבים ובקרה, המשרד לבטחון פנים

חיים אמיגה - עוזר יועמ"ש, המשרד לבטחון פנים

שבתאי גרברצ'יק - חטיבת הדוברות, משטרת ישראל, המשרד לבטחון הפנים

אבנר פלור - מנהל אגף הרכב, משרד התחבורה

מוריה מלכה סיד - דוברת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה

מירב רפאלי - מנהלת תחום חקיקה, משרד התחבורה

מיטל הומינר - מנהלת תחום תקציבי פיתוח, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

יאיר נתיב - שומרי הדרך, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

עמיחי דוד - רפרנט בטחון פנים, משרד האוצר

דן להב - סמנכ"ל פנים, תכנון ופיתוח, משרד ראש הממשלה

כפיר מצוינים - ראש תחום פרויקטים בכיר, משרד ראש הממשלה

מקס אבירם - מנהל אגף זהירות בדרכים, משרד החינוך

אריה גורן - מנהל בטיחות ארצי, אגד, מפעילי התחבורה הציבורית

יוסף אנשל זיסקינד - מנהל בטיחות בתעבורה והדרכה ארצי - חברת קווים, מפעילי התחבורה הציבורית

טל כהן - מנכ"ל דן בדרום, מפעילי התחבורה הציבורית

שי סעדו זדה - מנהל בקרה - אפיקים, מפעילי התחבורה הציבורית

אמנון שדלצקי - מנהל מחלקת בטיחות, דן תחבורה ציבורית, מפעילי התחבורה הציבורית

צחי ליטבק - קצין בטיחות, דן תחבורה ציבורית, מפעילי התחבורה הציבורית

נחלה שקר - מהנדס תנועה ראשי, חברת נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה

יצחק עייש - מנהל מחלקת בטיחות, חברת נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה

אלעד אלוני - מנהל מחלקת תקציבים, חברת נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות תחבורה

אורי חדד - ראש תחום קציני בטיחות עצמאים, איגוד לשכות המסחר

יעקב סודאי - נציג לשכת המסחר, איגוד לשכות המסחר

יניב יעקב - מנהל תחום מדיניות ציבורית, אור ירוק, ארגונים למאבק בתאונות דרכים

יוחאי ואג'ימי - ראש מנהל הביטחון, מרכז השלטון המקומי

עמי גור - מנכ"ל SaverOne Ltd

דן מיכאל קדרון - נכים למען נכים

אריה אשד - מנכ"ל, איגוד המוסכים

אליהו יצחק - פעיל חברתי

אלי חני

מוזמן/ת

ענת אלון - שדלן/ית (עו"ד גויסקי קשרי ממשל ייעוץ ושירותי חקיקה), מייצגת את איגוד המוסכים
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון

בלימת הקטל בדרכים - סיכום שנת 2016 והתכנית לשנת 2017 של משטרת ישראל
היו"ר איתן כבל
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הדיון. היום יום רביעי, גברתי, מנהלת הוועדה, אדוני השר, ברוך הבא בצל קורתנו. אתה מכובד כאן, אהוד כאן, גם היית אחד מיושבי הראש היותר מוצלחים של ועדת הכלכלה, וגם ביני לבינך יש חברות רבת שנים. חברי חברי הכנסת, אורחים נכבדים.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
בנדלר לא פה?
לאה ורון
זה לא ענייני חקיקה, אבל אנחנו נמסור לה ששאלת.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
איך ההרגשה לחזור לחדר ועדת הכלכלה?
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
האמת? מעולה. אני מאוד מתגעגע.
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
ניצב דורון ידיד, שאני רוצה לומר לך בשמי, בשם חברי הוועדה ובשם אזרחי ישראל – אין ספק שעם כניסתך לתפקיד ניכר שינוי משמעותי בשטח, שא ברכה, אלה לא מילים מן הפה ולחוץ. דרכי ודרכך לשוטרים המעטים בניידות המעטות – מכל הלב, יישר כוח. אנחנו מאוד מעריכים את זה, ואנחנו גם יודעים באיזה תנאים אתם עובדים וזה רק מייצר את הצורך לומר לכם את התודה הזו.

אתם יודעים שוועדת הכלכלה לקחה על עצמה כבר בשנה שעברה להוביל ובאמת לעשות כל שביכולתנו בעניין המאבק בקטל בדרכים. מנקודת המבט שלי זה הנושא בה"א הידיעה. אני לא אתן כאן את ההרצאה שנהגנו לתת, כי חשוב לי לתת את הבמה לשר ולאנשי המקצוע שלו כדי להציג בפנינו את העבודה שלהם ומה שהולך להיות. הבעיה המונחת לפתחנו, ואי אפשר להתעלם ממנה, אדוני השר, היא עניין האכיפה. היינו רוצים לראות אותה במקום אחר לגמרי. גם אדוני יודע את זה, וגם אדוני, בשל כך, התחייב בדיוק לפני שנה וקצת, מרץ 2016, כשעשינו את השימוע ואדוני התארח כאן אצלנו, ונמצא כאן חבר הכנסת יעקב אשר שהוא גם יושב-ראש של ועדת משנה. הקמנו ועדת משנה מיוחדת כי אנחנו רואים את החשיבות הגדולה של העניין הזה. חבר הכנסת חאמד עמר היה יושב-ראש ועדת המשנה בכנסת הקודמת והיום הוא גם ראש השדולה שעוסקת בעניין, וחברי הכנסת שנמצאים כאן שהם פעילים באופן אמיתי – חבר הכנסת אחמד טיבי שעושה את כל אשר לאל ידו, ודאי במגזר הערבי, ששם יש את אחת הבעיות היותר דרמטיות שאנחנו צריכים לשים עליהן את הדעת, למה זה קורה. זה בלתי אפשרי שזה יקרה. חברי חברי הכנסת, ודאי יעקב פרי שהוא נשיא הוועדה שמלווה אותנו - - -מה שמגיע – מגיע.

מה שאני מנסה לומר לכם, הכנתי לעצמי אדוני השר שבו כתוב מה התחייבת ואיפה אנחנו עומדים. אני מעדיף לעשות את זה אחרת. לתת לך להתחיל הכל, דף חלק, שאתה תציג את הדברים כפי שאתה רואה אותם, איך אתה מתכוון להתמודד, איך אתה מתמודד עם המציאות התקציבית, עם המציאות המתקיימת בימים אלה, שלצערנו אין שינוי במגמה. שנת 2017 מבחינת הקטל בדרכים הולכת להיות במקרה הטוב כמו השנה האחרונה שהיתה רעה מאוד. זה נע, אבל בסך הכל המגמה של העלייה מאז 2012 נמשכת, לצערנו, וגם לצערי נשמרת. כשאנחנו מדברים על מגמה נשמרת זה מצב קטסטרופלי מבחינתנו, מהבחינה של איפה אנחנו עומדים, אדוני השר, מבחינת ההתמודדות.

אני מסיים כאן, אני רוצה לתת לשר לתת את הדברים שלו. זה לא יהיה התנגחות כי אנחנו באים באמת ממקום שכל דבר שאפשר, שאנחנו יכולים להיות בו לעזר כדי לקדם את הנושא החשוב הזה – אנחנו כאן.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אם אדוני יוכל להכווין אותי – מה הוא רוצה לשמוע?
היו"ר איתן כבל
זה לא מה אני רוצה לשמוע – אתה מבחינתנו השר לביטחון הפנים, משטרת ישראל, אני רוצה לשמוע מנקודת המבט של האכיפה, איך אדוני מתייחס לדברים אל מול עבודת בתי המשפט מצד אחד, מצד שני התשתיות, מה היחס של אדוני לנושא המצלמות. אולי שני הנושאים המרכזיים: הגדלת מספר הניידות ומספר השוטרים. זה לא שלוקחים שוטר ואומרים לו: אתה שוטר תנועה. יש כאן תהליך, צריך להכשיר אותו למצב של שוטר תנועה שזה משהו אחר לגמרי משוטר מקוף או שוטר במחלקת החקירות. אתה יודע את זה. אני רוצה את ההתייחסות שלך, את התפיסה שלך בעניין הזה, וכמובן שבהמשך נשאל שאלות.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
בוקר טוב, אני מודה לך על ההזמנה ואני תמיד שמח להיות כאן. אני מניח שאתם זוכרים שכאשר כיהנתי כחבר כנסת אחד הנושאים המרכזיים שעסקתי בו זה המאבק בתאונות הדרכים. אני חייב לומר שאני מכיר את המאבק הזה לפני ולפנים. כמו שהיו לי בעבר טענות קשות לממשלה על כך שניתן לעשות יותר, גם היום אני חושב שאנחנו, כממשלה, יכולים וצריכים לעשות הרבה יותר. אבל אדוני היושב-ראש, בדבריך ביקשת שאני אפרוס את תפיסתי והזכרת הרבה מאוד נושאים שהם לא תחת אחריותי. אז אני חייב לומר שאין לי כוונה להתחיל ולומר מה אני חושב שניתן לשפר במשרד החינוך ובדרך שבה הוא מכשיר או מנחיל לנוער במדינת ישראל את המודעות לצורך לנהוג בזהירות בדרכים, למשל, כי הולכי רגל בישראל הם בין המקומות שבהם אחוז ההיפגעות הוא הגבוה ביותר בעולם, בכלל – צריך לדעת שמדינת ישראל היא אחת המדינות הכי אורבניות בעולם – 92% מהאוכלוסייה מתגוררים במרחב עירוני. אני מזכיר את זה כי זה קשור גם לכך שבשנה האחרונה יש עלייה משמעותית במרחב העירוני, אבל הנושא של חינוך, או הנושא של תשתיות או נושאים אחרים – ולצערי גם תחום החקיקה בבטיחות בדרכים – הם לא תחת אחריותי. הדבר היחיד והמרכזי שהוא תחת אחריותי זה היקף האכיפה של משטרת ישראל, הנוכחות בכבישים, ולצערי הרב – אפילו רמת הענישה על עבירות שהמשטרה אוכפת, גם היא לא תחת אחריות משרדי. זה חלק מהבעיות, בעיניי, של המאבק בתאונות הדרכים, כי אם המשטרה נתקלת, וגם אם יהיה שוטר בכל 2 מ', אבל אם המשטרה נתקלת בעבירה שלדעתה הוא היא משמעותית וחמורה אבל בסופו של דבר את העונש על אותה עבירה קובעת או הכנסת, כאן, הוועדה, או משרד העבודה, או בקצה – שופט או שופטת בבית המשפט ואם העונש הזה הוא בעינינו מגוחך, אז אני לא חושב שההרתעה של משטרת ישראל, גם אם יהיה שוטר בכל 2 מ' ברחוב, תהיה קיימת, אלא אם כן תהיה תפיסה שאומרת שרמת הענישה – אין לה שום קשר בסוף להתנהגות של הנהג.

אם זה כך, ושמעתי כבר תיזות כאלה, אז צריך לשאול את עצמנו – מה החשיבות של המשטרה? כי אי אפשר ביד אחת לאחוז את המקל ולומר – צריך הרבה אכיפה, כי צריך להרתיע ולשנות את התנהגות הנהג, ובקצה השני, כשמביאים ענישה מחמירה על עבירות חמורות לומר שלא מאמינים שענישה מחמירה היא מרתיע. בעיניי זה תרתי דסטרי. אתה מניח שלא בכדי אני אומר את הדברים. יש המלצות של המשטרה בתחומי הענישה והאכיפה שלא מתקבלות. הן לא מתקבלות פעם אחת על ידי משרד התחבורה – למשל, כשהמשטרה מביאה את המלצותיה על כלי רכב חדשים שמתחילים להיות נוכחים בעשרות ואולי מאות אלפים על המדרכות והכבישים, בין אם זה אופניים חשמליים או כלים אחרים, או כשהממשלה ממליצה על חוקים שמביאים ענישה פשוטה יותר וברורה, כמו למשל פסילת רישיון לתקופה ממושכת על עבירות חמורות, וההמלצות האלה לא מתקבלות כאן, לצערי, בוועדה. אז מה שנותר לי לנסות ולקדם, כי זה אך ורק בתחומי אחריותי, אני לא צריך לשם כך אף אחד אחר, אולי אני צריך את משרד האוצר אבל אף אחד אחר מהגורמים החיצוניים, זה את הנוכחות של המשטרה, כי אני כן מאמין שהנוכחות של המשטרה בכבישים וברחובות היא חשובה, ואני כן חושב שיש לה אפקט שמשפיע על התנהגות הנהג. בהקשר הזה, מבלי שאף אחד נתן לי את הכלים או הבטיח להעמיד לרשותי את המשאבים, אמרתי כאן בוועדה שאני מתכוון להכפיל את מתנ"א – את משטרת התנועה הארצית, את הסיור. זה בדיוק מה שאני עושה מאז שהתחייבתי כאן בוועדה, בשנת 2016 – להביא להכפלת אגף התנועה בשנת 2017.

כיוון שאני רואה כאן חברי כנסת ותיקים ומנוסים, גם הם יודעים שכדי לעשות צעד כמו שאמרתי – צריך להביא לכך שזה יהיה בתקציב המשרד, צריך להביא לכך שיגויסו שוטרים, כפי שאמר אדוני – שהם יוכשרו, שזה תהליך של חודשים, כי אם אנחנו לוקחים ממקום אחר במשטרה ומזיזים לשם, זה לא דבר הגיוני. זה דבר שפוגע בסוף באכיפה או בציבור, במקום אחר. זה בדיוק התהליך שאנחנו מובילים מאז במשטרה, תהליך מאוד קשה ומורכב שחייב גם הסטות פנימיות של כוח אדם, נמצא כאן גם ראש אגף התכנון של המשטרה, הוא יפרט לגבי הפעולות שנעשות. אני אומר שוב – אחרי שנים שבהן אגף התנועה סבל מהזנחה, אחרי שנים שבהן הוא קוצץ, והכוח שלו, או הנוכחות שלו בכבישים ירד, לדעתי בהיקף של 60-50%, המגמה התהפכה. החל מלפני שנה האגף הזה מתחזק. לפני שבועיים – זו בשורה בעיניי – נחנכה והתחילה לפעול היחידה לאכיפת כלי רכב כבדים, אוטובוסים ומשאיות, התחילה לפעול – עוד לא בהיקף מלא, אבל כבר התחילה לפעול. ראש אגף התנועה יפרט. כבר מגויסים סטודנטים, כבר נוספו מאות תקנים, לא בהבטחות ולא בעתיד, התקנים האלה כבר קיימים, כבר נעשות פעולות הגיוס, כבר יש שוטרים בהכשרה, כבר יש סטודנטים בהכשרה. עד לסוף שנה זו אני מקווה – עוד פעם, זה קשור בהליכי גיוס – אבל מבחינת התקנים התקנים קיימים ואני מאמין שעד סוף שנה זו מספר הניידות במשמרת – שכאשר אני אמרתי כאן את האמירה שלי – עמד על 75 ניידות, במהלך היום, כשרוב עם ישראל נמצא בכבישים – יוכפל ויגיע ל-15 ניידות במשמרת. כשאנחנו משווים את זה להחלטות ממשלה מהעבר רחוק שמעולם לא תוקצבו ומעולם לא התייחסו אליהן, גם פה אפשר להתחיל ולפרשן – האם הכוונה היתה שבמצטבר מספר הניידות שייצאו - - - כי יש הרי שלוש משמרות, אנחנו מדברים הרי על 24 שעות וכדי לאייש ניידת כזו יש תקן כמה שוטרים צריכים להיות סביב אותה ניידת - - - כדי שהניידת הזו תהיה מאוישת. אז אם אנחנו מדברים על 150 ניידות זה לא אומר 150 ולא 300 או 500, זה יותר קרוב לאלף שוטרי תנועה שבאמת צריכים אותם כדי לאייש, כי תמיד יש שורטים שהם בקורסים או במחלה, וכן הלאה.

אז אנחנו הולכים לתהליך של התעצמות שהוא גדול ומשמעותי אבל אני חייב להזהיר, וזו תפיסת עולמי: מי שחושב שמדינה שנמצאת בצמיחה כלכלית בין הגבוהות במערב, שזה כמובן מתבטא ברכישה של רכב פרטי בהיקפים הכי גדולים בעולם המערבי – מי שחושב שבסוף, אם יש על אותו כביש, והכבישים מתארכים, זה נכון, אבל אי אפשר שלא להשוות בין כמה גדל מספר כלי הרכב הפרטיים וכמה ק"מ כביש יש לנו – אז מי שחושב שכשנעים 100 כלי רכב על אותו כביש או 200 או 300 – אז ההסתברות של תאונה, ויש אכיפה, יש הכשרה והשתלמויות – אבל יש גם, אני לא מפיל את האחריות על הנהג, אבל נהגים גם עושים טעויות. ברור שכשיש מסיחי דעת שלא היו בעבר, וכל אחד מאתנו מבין בדיוק על מה אני מדבר, אז ההסתברות שתקרה טעות בשיקול הדעת של הנהג או בהיסח הדעת – האחוז הזה גדל. הפתרון לא יהיה רק משטרה. זה לחפש את המטבע מתחת לפנס – זה הכי קל. יש כחולי מדים, הם ברחוב, ואותם אנחנו רואים, אז בואו נדבר עליהם. זה לא הדבר היחיד. הפתרון האמיתי שהולכות רוב המדינות בעולם זה להשקיע בתעדוף התחבורה הציבורית והכוונת הציבור להפסיק ולנסוע ברכב פרטי. כשהיום אנחנו מסתכלים על המדיניות הכלכלית שאומרת מי מקבל החזקת רכב? – מי שמראה לאוצר שיש לו בעלות על כלי רכב. יש השקעה גדולה מאוד ברכבות בינעירוניות, זה נכון, אבל בואו נשאל את עצמנו האם המדינה מסבסדת קווים או זמינות של קווים במרחב העירוני, כי כשאדם מנסה להגיע מאשקלון לתל אביב, הוא שואל את עצמו גם איך הוא מגיע מביתו לתחנת הרכבת באשקלון, ומתחנת הרכבת בתל אביב ליעד הסופי. אם אוטובוס עובר פעם ב-20 דקות - כשאנחנו מסתכלים בוול סטריט על אנשים עם חליפות ועניבות שמשתמשים בתחבורה הציבורית, זה מה שאנחנו צריכים לשים כיעד ממשלתי בישראל, כי זה באמת מה שיוריד אנשים מרכב פרטי ויעביר אותם. מה לעשות שעל כל אוטובוס - במקום 25 או 30 כלי רכב נע אוטובוס אחד –ברור לכם שהסיכוי שתתרחש תאונה בסופו של דבר פוחת. בעיניי זה הפתרון האמיתי ארוך הטווח שאליו אנחנו צריכים לכוון. ללכת ולהגיד – אנחנו נדביק את ההצטיידות בכלי רכב פרטיים, וצריך להבין שבישראל יש סדר גודל של 400 כלי רכב לאלף נפש. באירופה וארצות הברית אנחנו מדברים היום על 700-800 כלי רכב. אם אנחנו חס וחלילה נגיע לזה – לא רק שישראל היום היא המדינה הפקוקה ביותר במדינות ה-OECD, אנחנו נהיה בקטסטרופה כוללת, גם בהקשר של הפקקים, וגם במתח ועצבים והפסד שעות עבודה. כתוצאה מכך, כמובן, תרבות הנהיגה שגם כך היא לא הכי רגועה במדינת ישראל רק תלך ותידרדר עוד יותר. אז אני את חובתי מקבל לחלוטין – להכפיל, וגם מעבר לכך, וגם לדאוג לכך שתהיה התמקצעות. דרך אגב, זה לא נגמר במרחב הבין עירוני, שגם עליו שמנו את הפוקוס, אבל לא בהכרח זה דבר היחיד החשוב. היום כל תחנת משטרה במדינה והאחריות הפנימית שלה על מה שקורה במרחב העירוני, מפקדי התחנות נמדדים במה קורה באותו יישוב או במרחב של אותה תחנה ברמת האכיפה ובהיפגעות מתאונות דרכים. זאת למרות שאני אומר עוד פעם שלצערי אין מחקר שאומר אחד לאחד שרמת האכיפה משפיעה על ההיפגעות בתאונות הדרכים - - -
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לבדה ודאי שלא.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
נכון, אבל אני מקבל שזה אחד הדברים החשובים כי זה משפיע על ההתנהגות של הנהג כאשר הוא רואה את השוטר בעין. השאלה כמה זה משפיע לאחר מכן, בהמשך הנהיגה – על זה עוד לא קראתי אף מחקר שמוכיח את זה, אבל כפי שאמרתי, יש חשיבות לנוכחות ולהתעצמות של אגף התנועה, ההכפלה תתבצע ב"ה עד סוף השנה הזו. הקמנו כבר את יחידת הרכב הכבד ואנחנו גם נמשיך ונבוא עם המלצות שמצטברות מהשטח של המשטרה מה יכול לעבוד אולי יותר טוב, כי בסוף מי שנמצא הכי הרבה בשטח זה השוטרות והשוטרים. אבל אם הגורמים שהסמכויות בידיהם, קרי משרד התחבורה או ועדת הכלכלה או בתי המשפט שנותנים עונשים מגוחכים לעבריינים רצידוויסטים – ואני יכול להציג לוועדה כמה דוגמאות שהיא תרצה לנהגים עבריינים סדרתיים, לא אדם נורמטיבי – אדם שנוהג בפסילה, אדם שנוהג בלי רישיון, שבית המשפט, במקום להכניס אותו למאסר בפועל או לפחות לשלול לו את הרישיון לפחות למשך עשר שנים אם לא לכל חייו – נותן לו עונש של מאסר של חודשים בודדים. זה לא בידי המשטרה ואכיפה לבד לא תספיק אם בקצה אין הרתעה וענישה מחמירה.
היו"ר איתן כבל
תודה, אדוני השר. אני רוצה לברך 25 סטודנטים ממכללת אריאל שנמצאים כאן וסטודנטים מהאוניברסיטה העברית – שיהיה לכם סיור מוצלח.

אני אאפשר לראש אגף התנועה לתת את ההשלמה המקצועית לפתיח של השר, ואחרי זה נעבור לחברי הכנסת ולאורחים.
דורון ידיד
בוקר טוב, אני אציג נתוני תאונות דרכים ולאחר מכן את העשייה. אנחנו מדברים על 130 מול 128 בשנה קודמת, אך הנתונים לא מעודכנים כי מסונכרנים כאן גם נתונים של היום בבוקר, אז 11 במאי 2017 מול 15 – אנחנו מדברים על 2 יותר. בעירוני-בין עירוני אנחנו מדברים על 17 הרוגים יותר בתחום העירוני ומינוס 15 בבין עירוני. יש כאן קשר לאכיפה וסוג האכיפה. יש פה את היעד לתחנות, כשהמפכ"ל והשר חייב את התחנות בירידה בסך החמורות – שזה כולל גם הרוגים וגם פצועים קשה.

מבחינת מעורבות של רכב כבד יש ירידה בקטלני של 29% ויש לנו עליה של 18% באכיפה. מבחינת אוטובוסים – 25% ירידה בקטלני ועלייה של 30%. אני רוצה לומר שהימ"ר שלנו עולה לאוטובוסים – יש לנו את הסרטון? חשוב שנראה. סרטון על פעילות סמויה של הימ"ר באוטובוסים. נהגי אוטובוסים מרשים לעצמם דיבור בסלולארים.

(מוקרן סרטון)

כשהתחלנו את הפעילות באוטובוסים התלבטנו איך יגיבו הנוסעים. אז כולם בשלוות נפש ובאהדה רבה לשוטרים על הפעילות שלהם כי הם עדים לעבירות האלה. אז בסך הכל יש לנו ירידה במעורבות של האוטובוסים ועליה משמעותית באכיפה. מבחינת דו גלגלי אנחנו בעלייה בקטלני, 62% יותר בתחום העירוני, ועלייה באכיפה של 9%. אנחנו מפתחים עכשיו מודלים של אכיפה בדו גלגלי. יש פה קצת בעייתיות.
היו"ר איתן כבל
אתה יכול ברשותך להגיד לנו – שמתם לב, יש מצב וזה בולט מאוד מאוד השנה, יש מגמה של התמתנות ואז בפברואר יש עליה – האם זה מקרי? האם אתם יודעים לאפיין את זה?
דורון ידיד
אנחנו מנתחים על תאונה . אין לנו איזה מאפיין או צירוף של נסיבות. קשה לנו להצביע, אבל בכל מקום שאנחנו מזהים איזה שהוא מכנה משותף שאותו יש יכולת לתקוף- אנחנו תוקפים. ניתחנו גם, בצירי המיקוד שלנו, את בעיות הלקיטה בפלאפונים – מתוך הנחה שכשיש בעיות קליטה אז מתעסקים יותר עם הפלאפון, כי אין שום סיבה שבכבישים ללא בעיות תשתית תהיינה תאונות. אז מצאנו איזשהו קשר שם, נטפל בעניין הזה.

אופניים חשמליים – כרגע המצב הוא עם אפס הרוגים לעומת 3 בתקופה המקבילה, עם עלייה משמעותית באכיפה.
היו"ר איתן כבל
רק תאמר, אם אתה יודע לומר, האם נכון שהאכיפה עלתה מאוד כי - -
דורון ידיד
בתחום מחוז תל אביב, בעיקר.
היו"ר איתן כבל
- - ועדת הכלכלה, המשרד לביטחון הפנים והמשטרה הלכו יד ביד בעניין של שינוי חקיקה, בניגוד לעמדת משרד התחבורה, בתחילת הדרך. האם העובדה שהירידה – או יותר נכון העלינו את זה מגיל 14 לגיל 16 – האם זה חלק מהשינוי, לדעתך? ובכל זאת כמה לדעתך עדיין נוסעים מתחת לגיל 16?
דורון ידיד
אנחנו מניחים שנוסעים מאות ואלפים. אין ספק ששינוי החקיקה הוסיף להרתעה, זה עלה לשיח הציבורי ולסדר היום. מחוז תל אביב מוביל באכיפה. גם שם מובילים בתאונות, בעבר, והפעילות שם של מחוז תל אביב בהובלה של מפקד המחוז הובילה לשינוי. השיח הציבורי, שינוי האכיפה והסמכויות – הובילו לשינוי. במסגרת שינוי החקיקה פקחים ברשויות יוסמכו ביוני. אנחנו העברנו את החומרים ואנחנו בתיאום אתם, ביוני הם יוסמכו. כשתתחיל האכיפה של הפקחים אני מניח שהשינוי יהיה הרבה יותר מורגש, זה לא מקרה כי הפלוס-מינוס 3 זה - - -היו לנו ימים כאלה של פלוס 3, מינוס 3, זה עניין של שעות וזה משתנה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני מבקש רק להזהיר – אני לא אופטימי לגבי כלי הרכב החדשים, במיוחד האופניים החשמליים. הוועדה בהחלט עזרה לנו וקידמה, כולל את נושא הסמכת הפקחים העירוניים – ודרך אגב, הכל אושר אבל זה עוד לא התחיל. כרגע הרשויות הן בתהליך ההכשרה וההסמכה וצפוי שהאכיפה תגבר, אבל בואו נבין מה זה אומר – שיותר פקחים יאכפו על יותר נערים לרדת לכביש.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
לא רק נערים, גם מבוגרים.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
נכון. אני מצפה מהמשטרה – אחד, שנערים שירכבו והם פחות מגיל 16, תתבצע אכיפה להחרמת האופניים ושההורים ילמדו לקח. המשטרה צריכה לייצר את הפתרון מה לעשות עם האופניים האלה בינתיים ואם חסרים לה כלים – אז שיהיו כלים. אבל צריך לזכור שאלה שהם מעל גיל 16 ומורידים אותם לכביש – וזה המקום שעל פי חוק הקיים הם חייבים לנהוג בו, הם לא מכירים את חוקי התנועה, את התמרורים – פה יש לנו מחלוקת עם משרד התחבורה. אנחנו חושבים שצרי לדרוש מהם איזשהו מבחן ידע בסיסי בדומה לתיאוריה.
היו"ר איתן כבל
כבר אני אומר לאדוני שיש 3 נקודות שאנחנו חייבים להשלים אותן, ואני התחייבתי בזמנו שאנחנו כוועדה נשלים אותם, זה העניין של הרישיון – מספר הרישוי, לטפל בעניין הביטוח וידע מינימלי - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
צריך הכשרה.
היו"ר איתן כבל
אני אביא את זה לוועדה כהצעת חוק, שנניח אותה כוועדה.
דורון ידיד
נעבור לנתוני אכיפה – כמו שהשר אמר, כל העניין של כלי רכב חשמליים מהווה בעיה. אנחנו רואים שבקלנועיות קפצנו ל-5 הרוגים לעומת אפס בשנה הקודמת.
היו"ר איתן כבל
קיימנו דיון על זה. צריך לזכור שכולם נסעו בכבישים בין עירוניים.
דורון ידיד
שאסור להם לנוע בהם.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
איפה מותר להם לנהוג?
דורון ידיד
מותר להם רק במדרכות ובמקומות שאין יכולת עלייה וירידה מהמדרכה לכביש. אסור להם בבין עירוני. היו פה נהגים בני 100 ליד עראבה שנהרגו. בגיל 100 נהרג אדם על קלנועית. זה הזוי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה דוח התנועה שמקבל מישהו שנתפס - - -
דורון ידיד
אין לנו אכיפה בתחום הזה. זה אנשים מבוגרים, נכים. רק לקחת אותו מהכיש הבינעירוני, להוביל אותו, לסייע לו להגיע לתחום העירוני. אין לנו סמכויות אכיפה שם. מדובר בנכים, באנשים מבוגרים מאוד. אפס אכיפה בתחום הזה. יש לנו בעיה עם העניין הזה, בעיה קשה מאוד.
היו"ר איתן כבל
חלקם הגדול זה אפילו לא קלנועיות רגילות, זה הרכבים - - -איך זה נקרא? גולף קאר. זה אפילו לא הקלנועית. זה בכלל אסור.
דורון ידיד
מפאת קוצר הזמן אני אדלג לאכיפה. אנחנו מדברים על אכיפה ממוקדת כנגד עבירות מסכנות חיים וביריונות, יצירת הרתעה תוך שימוש באמצעים גלויים וסמויים ואומרים – נסעתי מ - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
יש לך את הנתון כמה העלינו את האכיפה בעניין של סלולאר?
דורון ידיד
כן, כן. ודאי. מייד אוציא אותו. אומרים – נסעתי מנקודה X לנקודה Y, לא ראיתי ניידת תוך כדי – לא חייבים לראות ניידת. אנחנו משתדלים לראות את כל מי שלא רואה אותנו.
קריאות
- - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אנחנו מזמינים את הוועדה לבית דגן לספור את הניידות.
דורון ידיד
איך זה בא לידי ביטוי? זה בא לידי ביטוי במיקוד באכיפה בצירים מרובי תאונות דרכים. הגדלנו שם את האכיפה ב-93%, זאת אומרת – מרבית האכיפה שלנו מתבצעת רק בצירים האלה ולא במקומות אחרים. יש לנו מודלים לאכיפה המפורטים כאן – אכיפה סמויה באוטובוסים, ראיתם את הסרטון, הגברת האכיפה כנגד משאיות, על אחת כמה וכמה עכשיו, עם הקמת היחידה שהיא בשלבי הקמה, טיפול ברצידיוויסטים – היחידה המרכזית של אגף התנועה, הבלשים שלנו, ניתחנו רצידיוויסטים, כאלה שיש להם 80,100 דוחות – כשהם מתעוררים בבוקר צוות סמוי יושב עליהם. יש לנו 16 פיצוחים מתחילת השנה של רצידיוויסטים עם מעצרים עד תום ההליכים או פסילות עד תום ההליכים. לפני כן היינו מתמקדים בפסולים – עכשיו גם בפסולים וגם ברצידיוויסטים. שינינו את מדיניות דוחות האזהרה. היו שם 4 עבירות , שחל איסור על שוטרים לרשום דוחות אזהרה, הגדלנו את זה ל-9 עבירות, ביניהן – הסלולר, שגם אסור לרשום בגינו, כולל עבירות בריונות.

מדיניות הספים ב-א'3 – כל הספים ב-א'3 הם ספים ריאליים. אין שם כבר את הדוחות האלה של 250 קמ"ש, כל הספים הם ספים ריאליים 25-16 חריגה במהירות או 36 קמ"ש. כל הספים הם ריאליים. זה הביא לנו לעלייה. שיפוט מהיר, מדיניות הענישה, פעילות מניעה מצבית – אני אעבור לנתונים שיושב הראש ביקש: האכיפה של כלל היחידות, אנחנו רואים עלייה של 25% בגלל היחידות, בעירוני ובבין עירוני. בטל"סים אנחנו רואים עלייה של 39% בכלל הארץ. טלפון סלולרי. בתחום הבין עירוני שאנחנו מתעסקים אתו במשטרת התנועה אנחנו רואים שיש לנו עלייה של 41%. כאן אנחנו מצהירים שזה עבירות מסכנות חיים ובריונות, ולא כלל הדוחות. מהירות ידנית, לא אכיפה אלקטרונית – עלייה של 75%, עם המכשור שיש לנו בניידות.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
צריך לזכור שזה יחד עם המהירות המותרת בישראל שעלתה משמעותית בשנים האחרונות על פי החוק. אף אחד לא ביצע מחקר האם זה קשור גם לעלייה בנפגעים, אבל אני רק אומר.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אולי הגיע הזמן לעשות את המחקר.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
יש פה את הרשות לבטיחות בדרכים, אולי כדאי לשאול אותם. היא מרכזת את העניין המחקרי.
דורון ידיד
טלפונים סלולאריים – וזה נתון מדהים שהוא משפיע מרכזי, מבחינתנו – עלייה של 73% באכיפה, 8,000 דוחות יותר בטלפונים סלולאריים. אנחנו משתמשים פה באמצעים שהמשטרה נהגה להשתמש בהם בתחום הפלילי ובתחום הפח"עי – תצפיות, סמויים, על גשרים, על גגות, בתוך כלי רכב סמויים – לפעמים חושפים אותם, לפעמים לא, ואלה התוצאות. הירידה בפסילות בזכות צו עבירות הקנס, עם הדוחות של ה-1,500 – אנחנו נותנים יותר דוחות של 1,500, ואז צמצמנו את הפסילות ואת ההזמנות ל - - -
היו"ר איתן כבל
ועדת הכלכלה - - -
דורון ידיד
ועדת הכלכלה. הערכה רבה על הקידום של צו עבירות הקנס כמו גם התוספת השישית שמסייעת, באמת, בהרתעה, עלייה בהשבתות ועלייה במעצרים. למטה יש את הנתון שבאמת צריך לעניין את הוועדה, עם הקידום של צו עבירות הקנס, 8,127 דוחות של 1,500 שקלים. בפוטנציאל אלה הזמנות לדין או פסילות.

עומסים בבתי המשפט – יש עליה בעומסים בבתי המשפט כתוצאה מ-א'3 ושינוי המדיניות שלנו. יש לנו בתי משפט ללא מועדים, בגלל עומס.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני חייב לומר פה משהו. המשטרה שילמה מחיר תדמיתי בדוח מבקר המדינה, כי מה קרה? היא ראתה שהמצלמות מצלמות ואין מספיק שופטים ולא נקבעים דיונים והדוחות מתבטלים. הלך ראש האגף הקודם בתום לב – ואמר: אני מעלה את הספים, כדי שלא יהיו כל כך הרבה דוחות שיתבטלו אחר כך כי אין שופטים. במקום שהדגש של מבקר המדינה יהיה על השאלה למה אין מספיק שוטרים – מתחו ביקורת את המשטרה. אמרתי לראש האגף: שים את זה שיצלם כל היום. עם כל הכבוד, אני מצפה שגם יבדקו את מערכת המשפט כמה מועדי משפט היא נותנת. המשטרה לא תבטל מראש את הדוחות בגלל שאין מועדי משפט.
היו"ר איתן כבל
אדוני השר, אין ספק שזו אחת מנקודות הכשל היותר גדולות בשרשרת.
דורון ידיד
אף פעם לא אמרו לנו לא לעצור סוחרי סמים או פורצים כי יש עומס בבתי משפט. בעבירות תנועה כנראה קל יותר, וכאן יש הרוגים ולא פגיעה הרכוש.
היו"ר איתן כבל
גם התייחסנו לזה בצורה מאוד בוטה בדוח שלנו.
דורון ידיד
לגבי יחידת המשאיות – הזכרתי אותה. יחידת רכב כבד שהתחילה לעבוד, הסד"כ שלה גדל, ועד כאן.
היו"ר איתן כבל
תודה לך. אין ספק שחל שינוי ורואים שינוי. הוא ניכר, ניכר גם בעין, ואני בטוח שהעניין רק ילך ויתעצם.

אנחנו עכשיו נפתח את הדיון – חבר כנסת אל מול אנשי המקצוע והאורחים שנמצאים כאן.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אדוני השר, בוקר טוב לכולם. אני רוצה לברך את השר, את ראש אגף התנועה על הסקירה שקיבלנו, אני גם רוצה לברך את מנכ"לית המועצה לבטיחות בדרכים. אני פוגש אותה בפעם הראשונה, שיהיה לך בהצלחה. אני לא אחזור על הדברים שנאמרו כאן, אנחנו בעלייה מאז 2012, וב-2017 רואים שהמגמה נמשכת, אין שינוי. קיבלנו סקירה מהשר לגבי הניידות, של 75 ניידות במשמרת. אני מצפה שיהיו עד סוף השנה 150. אני רוצה לקבל מהשר נתונים – אנחנו היום באמצע שנת 2017, כמה יש עלייה בניידות עכשיו, כמה שוטרים נוספים יש עכשיו, וכמה נהיה בסוף השנה. כבר עברנו חצי שנה, אני מאמין שיש שינוי, יש מספר ניידות רב יותר במשמרת. לכן, לא קיבלנו את הנתון הזה ואני מבקש לקבל אותו.

הנקודה השנייה שאני רוצה להעלות – אני חוקקתי חוק אלכוהול אפס. קיימנו כאן דיונים בוועדה – ינשופים, תקן, לא תקן – הובטח לפני יותר משנה שזה ייכנס לפעילות וזה עדיין לא נכנס לפעילות. מהנתונים שאני קיבלתי 4.5% מהמעורבים בתאונות דרכים – מבדיקה שעשו להם הם נהגו תחת השפעת אלכוהול. לכן, גם את הנתון הזה אני מבקש, אדוני השר. הנקודה השלישית, כשאנחנו מדברים על עלייה במספר ההרוגים בבין עירוני אנחנו מדברים גם על הולכי רגל – במעברי חציה ולא במעברי חציה. מה האכיפה של נהגים שחוצים את מעבר החציה? כשאני מדבר על 45 הרוגים בשנה במעבר חציה, בטוח שצריך להיות טיפול נקודתי בנקודה הזו וטיפול נקודתי במספר של הולכי הרגל. השר ציין את זה, אנחנו מספר 1 במדינות המתקדמות. לכן אני רוצה לשמוע גם על האכיפה בעניין הזה, ומה קורה בעירוני. אנחנו במגמה של עליה בעירוני ורואים שמ-42 לפני יומיים, עליה אדירה ל-58. אני רוצה לקבל התייחסות בנושא הזה של השר וגם של ראש אגף התנועה.

רוכבי אופנועים – לגבי העלייה במספר במספר ההרוגים של רוכבי האופנועים, והנושא של קסדה, קסדה מלאה - - -
היו"ר איתן כבל
זה לא שלהם.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני יודע שזה לא שלהם. מה העמדה של המשטרה? איפה זה - - - להתקדמות בנקודה הזו?
היו"ר איתן כבל
זה אם כל הפאדיחות, העניין הזה, של קסדת חצי.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני הגשתי הצעת חוק ואתם התנגדתם. אמרתם לפני שנה וחצי שזה יהיה בתקנות, ועד היום – אין.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני מצטרפת אליך בתקנה שתאסור מכירת חצי קסדה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
השר הבטיח לפני שנה וחצי שנה שהוא יתקין תקנה. שנה וחצי עברה ואין תקנה.
היו"ר איתן כבל
אני לא רוצה לפתוח את זה כי הצעת החוק התחילה אצלי, אחרי המוות של אבי כהן, כשהוא נהרג. אחר כך הגיע חבר הכנסת בועז טופורובסקי ואחריו גם אתה הגשת, וכל הזמן אנחנו מחכים לתקנות, אבל אלה תקנות שקשה לכתוב אותן.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הנקודה האחרונה, שאני חושב שהיא מאוד קשה – כל מה שקשור למגזר הלא היהודי. אנחנו בעלייה. אתה מסתכל על המספרים ואומר – מתי זה ייעצר? שליש מההרוגים מתחילת השנה זה במגזר הלא יהודי. זה נתון מזעזע.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מה זה המגזר הלא יהודי?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
המגזר הערבי – עלייה במספר ההרוגים. אתה רוצה להגיד "מגזר ערבי", אז אני אגיד, למי שלא הבין: במגזר הערבי יש עלייה דרסטית במספר ההרוגים. יש 40 הרוגים מתחילת השנה כבר וזה נתון מזעזע, שצריך לעורר את כולנו. אני רוצה לשמוע מה נעשה בנושא הזה, ואם אנחנו מקשרים אותו לעלייה במספר ההרוגים במגזר העירוני, מה מספרם של המגזר הערבי בעירוני, האם גם שם היתה עלייה? אם יש לכם את הנתון הזה.
היו"ר איתן כבל
קודם כל תודה לך. אנחנו נשמע את רחל טבת ויזל, ברכות עם היכנסך לתפקיד. כל אשר אני מבקש – להיות ממוקדת בנושא האכיפה, אם אפשר. כמה מילים על פרויקט "שומרי הדרך", גם, אם אפשר. בכל מקרה – שיהיה לך בהצלחה, מכולנו.
רחל טבת ויזל
אני רק רוצה להקדים ולומר שאנחנו נמצאים בשיתוף פעולה מצוין עם אגף התנועה. מה שאנחנו עושים – אנחנו עושים ביחד. נציגים מאגף התנועה נמצאים גם בוועדות שנמצאות אצלנו, אם זה פורום בטיחות, ומעלים נושאים שונים. אנחנו יוצאים לדרך אתם, עובדים בשיתוף פעולה שהוא מבחינתי מאוד חשוב.

אני רוצה להתייחס לגבי נקודות שעלו פה – לגבי החברה הערבית, לגבי אופנועים ואז אתייחס גם לפרויקט "שומרי הדרך". לגבי אופנועים אנחנו כן מזהים את הסיפור של הרבה מאוד מתוך הקבוצה הזו של פגיעות עצמיות – נהגי אופנוע שמתהפכים, שעושים כל מיני החלקות. זה חלק מהעניין. למרות שזו לא היתה תוכנית הליבה שלנו השנה, גם בגלל שהמספרים הם יחסית לא גבוהים, אנחנו, יחד עם המשטרה נכנסנו עכשיו לסבב מאוד משמעותי של הדרכה ברשויות שונות. יש שיתוף פעולה מאוד יפה עם הרשויות המקומיות לגבי הדרכה ספציפית לאופנועים. אנחנו עולים עכשיו עם קמפיין ברשתות השונות. יש גם קמפיין לגבי האופנוענים עצמם. לגבי החברה הערבית – לפני חודש התחלנו, וגם דיווחנו על זה בהרחבה בוועדת המשנה, בקמפיין, בתוכנית נרחבת לחברה הערבית, שזה לא תרגום של תוכניות בחברה היהודית, כי זו טעות – אלא עם אסטרטגים, עם אנשים מתוך החברה הערבית. היינו כבר ב-32 רשויות מקומיות, התחלנו לגייס את ראשי הרשויות, ישנה תוכנית משמעותית מאוד בחברה הערבית. אני רואה כבר איזושהי בלימה במספרים, בחברה הערבית. עדיין המספרים הם עצומים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני חושב שיש עלייה, לא בלימה. מ-32 הרוגים ל-40 הרוגים, עד עשיו.
רחל טבת ויזל
יש עלייה במשך השנים, אנחנו מתחילים לראות שזה עומד.

שאלת לגבי עירוני ובין עירוני – זה גם וגם. זה לא רק בתוך הכפרים והערים הערביות עצמן אלא זה גם במרחב ה - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
יש מספר, כמה רשויות?
רחל טבת ויזל
כן – 32 רשויות, ששם זיהו - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
בגלל שזה דבר חשוב, ואת רואה שאנחנו מאוד מעוניינים, מאוד עוקבים אחרי הדימום שקורה אצלנו כל יום. אז ישבתם עם הוועד הארצי לראשי הרשויות – אני מזמין אתכם גם לשבת אתנו, חברי הכנסת הערבים, כדי שנשתף פעולה, לעזור לכם.
רחל טבת ויזל
אז ישבנו, אנחנו כבר אחרי זה. אולי אדוני לא היה אבל ישבנו עם חברי הכנסת הערבים, עם אנשי הדת, עם אנשי החינוך. אני חושבת שכל - - -
היו"ר איתן כבל
בדיון הקודם הזכיר את זה היושב-ראש, שנבצר ממנו היום להשתתף, ההאלוף במילואים גיורא רום. היתה התייחסות מאוד משמעותית לשת"פ. הוא תיאר בהרחבה את האינטרקציה המתקיימת מול ראשי רשויות, חכמי הדת - - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בנושא הזה - - -
רחל טבת ויזל
אני אתן לך דוגמה : כנס הצופים האחרון בטייבה, המצעד שם כולו היה בסימן בטיחות בדרכים. בכל הערים הערביות, כל המצעדים של תנועות הנוער - זה הכיוון. אנחנו הולכים על כל המישורים בחברה הערבית.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
השאלה היא אם גם יש השקעות בתשתיות, בנוסף ל - - -
רחל טבת ויזל
השקעות בתשתיות זה לא אצלי.
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להזכיר לח"כים שלא נכחו בתחילת הדיון – הדיון הוא ממקום של אכיפה, גם השר לביטחון הפנים פתח ואמר: ההתמקדות היא בנושא האכיפה. אני לא רוצה לפתוח את זה למרחבים נוספים. היו דיונים נוספים ש - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
היה דיון ארוך לפני שבועיים, של שלוש שעות, על המגזר הערבי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תאמין לנו שכואב לנו כמו שכואב לך. 40 צעירים ערבים נהרגים - - -
היו"ר איתן כבל
בינתיים מי שמקיים את הדיונים האלה זה ועדת הכלכלה, אז תנו לנו להתקדם.
רחל טבת ויזל
בנושא הזה אני אשמח להרחיב בנפרד. אנחנו נמצאים בכל המפגשים עם ראשי הערים, אנחנו מעורבים גם בנושא הזה.

לגבי הקלנועיות, זה לא רק הסיפור של קלנועיות, זה גם הסיפור של גיל 65 ומעלה. הזכרת פה את נושא הולכי הדרך, יש עלייה משמעותית בנפגעים שהם מעל גיל 65, בקרב הולכי הדרך. ישנה פעילות שמתבצעת ספציפית לאוכלוסייה הזו, אם זה מול הרשויות המקומיות, אם זה בבתי הקולנוע שאליהם הם מגיעים במסגרת "שלישי בשלייקס", וכו'. זאת אוכלוסייה שאנחנו מתמקדים בה וצריך לתת לה משקל, זו תוכנית נפרדת.

בנושא הסמארטפונים – חיפשנו בעולם האם יש איזשהם סקרים על סמארטפונים. באופן מפתיע אין איזשהו משהו ממש מוגדר. אנחנו יצאנו באיזשהו סקר, שכרגע הקיף 500 איש. אנחנו בתוצאות ראשוניות. 50% מהאנשים אומרים שיש איזשהו משהו שקשור לסמארטפון במהלך נסיעה. רק 10% מעידים על עצמם שהם באמת באמת מתעסקים בסמארטפון. לדעתי, אנשים או לא אומרים אמת או לא שמים לב מה הם עושים תוך כדי. אני חושב שהיושב-ראש גיורא רום כבר הזכיר בפעם הקודמת - - -
יעקב פרי (יש עתיד)
תבדקו את התוצאות, הן לא אמינות.
רחל טבת ויזל
לא, אני לא בונה על זה. כל אחד שיסתכל על עצמו כמה פעמים יצא לו להסתכל על הסמארטפון במהלך הנהיגה. זה ברור לכולם. לא צריך בשביל זה סקר. השבוע פורסמו כתבי המינוי לוועדה בראשות האלוף נמרוד שפר, ראש אג"ת לשעבר. בוועדה שהוא יושב הראש שלה נמצאים גם אנשי טכנולוגיה, יהיו גם אנשי משטרה, גם יזמים צעירים ותוך 4 חודשים אנחנו רוצים לראות כבר מסקנות ראשוניות של פתרונות בנושא הזה. אנחנו מאוד מאוד הולכים על פתרונות מהכיוון של החדשנות, היזמות והטכנולוגיה, לא בונים רק על אכיפה. זה קריטי, זה חשוב, והסברה וחינוך זה מאוד חשוב, אבל אנחנו מחפשים גם את הפתרונות האלה. אנחנו נפגשים עם אנשים. יושב פה מישהו שהתחלנו להיפגש אתו. אנחנו נפגשים עם אנשים מהתחום הזה כדי לראות איך אנחנו פותרים את הבעיה, שהיא בעיה קריטית.

לגבי שומרי הדרך אני חייבת להקדיש שתי דקות – הרעיון הוא, למי שלא מכיר, זה אזרחים מתנדבים שיש להם אפליקציה שנמצאת בתוך הרכב. האפליקציה מצלמת כל הזמן וברגע שהאזרח שמותקנת לו האפליקציה ברכב רואה שמתבצעת עבירה, אבל עבירה קריטית – מישהו חוצה פס לבן בעקיפה, הוא אומר, אפילו בלי ללחוץ: נא להתחיל להקליט. האפליקציה מקליטה כמה שניות אחורה וכמה שניות קדימה, עד שהוא אומר: מסתיימת ההקלטה, וההקלטה כמו שהיא עוברת לשרתים ברשות. לא צריך לנגוע, לא צריך להתעסק, ורואים אצלנו ברשות. אתה רואה צילום של העבירה עצמה ממש על המסך. יושבות ברשות בנות של השירות הלאומי ועושות מעבר ראשוני על האפליקציה הזו. ישנה קבוצת בקרים נוספת של למעלה מ-35 בקרים, רובם אנשי משטרה לשעבר בכירים מאוד. הם נמצאים אתנו, מוודאים שאכן מדובר בעבירות משמעותיות שהן חלק מהעבירות שהמשטרה הגדירה, והתצלומים המשמעותיים עוברים למשטרה, עוברים לאגף התנועה. יש לנו בערך 2,000 מתנדבים שיש להם את המצלמות, יש לנו עוד 20 אלף מתנדבים ברשימת המתנה שמעוניינים להתנדב. האפליקציה עוברת לאגף התנועה והם, מבחינתם, אמורים להעביר.

אנחנו ערוכים, כמובן, להגדיל בצורה משמעותית. היום, בהסכם מול המשטרה אנחנו מעבירים 400 בלבד. יש לנו הסכמות בינינו שהמספרים יעלו בצורה משמעותית כך שאפשר יהיה להעביר יותר. היתרון בדבר הזה הוא כפול. קודם כל המתנדבים עצמם, אנחנו בונים על זה שהם לא עושים עבירות. היתרון המשמעותי הוא שכל אזרח במדינה יידע שיש מצב שמישהו מימינו או משמאלו הוא מתנדב שומר דרך ואז יכול להיות שמצלמים אותו עכשיו. אז זה מגביר - - -
היו"ר איתן כבל
פרויקט חשוב, אני אבקש לקבל ממך נתונים בכתב במובן הזה של כמה עבירות נאכפו - - -
רחל טבת ויזל
עכשיו, יש לי פה. כל הנתונים קיימים, בסוף הישיבה - - -
היו"ר איתן כבל
אני אודה לך, אני אבקש לקבל אותם. יושב-ראש ועדת המשנה, שאני מודה לו ולחברי הוועדה על העבודה היוצאת מן הכלל שהם עושים, יעקב אשר, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אדוני השר, מאחר ואתה נמצא פה עכשיו בישיבה – נערכו המון ישיבות בוועדת הכלכלה ובוועדת המשנה. אנחנו בהחלט מתמקדים בכל הזרועות – אנחנו לא באים למשרד אחד בלבד. היו פה דיונים על הנושא של החינוך התעבורתי, מה שדיברת עליו קודם, עם הרבה מאוד שינויים שהולכים להיעשות בזמן הקרוב. היו פה הרבה מאוד דיונים על תשתיות. ואכן אנחנו כרגע מדברים על הנושא האכיפתי ואני אמקד אותם בתחום הזה.

קודם כל, באמת – הרבה מילים טובות. מאז כניסתו של דורון ידיד יש שינוי, ולא רק שינוי בתפיסה אלא שינוי שאומר שגם אם אין לך כרגע את כל האמצעים כרגע ביד, תשתמש במה שיש לך יותר טוב ויותר יעיל, יותר בקטע האכיפתי. אנחנו רואים את התכתובות שיש עם ההוראות שיוצאות והשינויים בהן. אנחנו בהחלט חושבים שאם זה ימשיך ככה הלאה ועם יותר אמצעים נוכל להגיע הרבה יותר רחוק. כמו שאמרתי מקודם בתוך הדברים – יש נראות יותר גדולה. זאת אומרת, אותה הבטחה שבזמנו ניתנה להכפיל, מתבצעת, בקצב שלה, ומדובר עד סוף שנת 2017 ככה שזה בסדר. אני אומר לך כאדם שנוהג בכביש – יש הרבה יותר נראות בכבישים הבינעירוניים ולדעתי גם ראינו את זה בנתונים. בשנת 2017 יש ירידה בחלק הבינעירוני ועלייה בעירוני – יכול להיות שיש קורולציה בין הדברים. אני כמעט בטוח שכן. לכן, נושא האכיפה, ובעצם – האכיפה וההרתעה, הוא נושא מאוד מאוד חשוב.

עלו פה בוועדה נושאים – אגב, חלק מהזרועות שדיברנו אתם זה גם משרד המשפטים ובתי המשפט. היתה התחייבות של הנהלת בתי המשפט לתוספת של 6 תקנים ב- 2018-2017. היו צריכים להכניס 4 שופטים, נכנסו בינתיים 2. פניתי וביקשתי שיקדימו גם את 2018 כדי שכל ה-6 ייכנסו כבר עכשיו. אין ספק שקצה הדרך הוא מאוד מאוד חשוב. בנושא שאנחנו רואים אותו כקריטי בנושא אכיפה, זה שני נושאים – יש עליהם מחלוקת. בניידות אין מחלוקת שצריך יותר וכמה שיותר שאפשר, כמובן – עד גבול מסוים. אני בטוח שגם אתה רוצה שיהיו יותר. אם נגיע להכפלה הזו ונמשיך אתה גם הלאה, כמגמה להמשך הדרך, אין ספק שזה מרתיע, זה נותן, זה עוזר. אנחנו כולנו בני אדם וכשרואים את האור הכחול מרחוק כל אחד עושה לו את החשבון שלו.

נןשא נוסף הוא נושא המצלמות. היתה החלטת ממשלה על 300 מצלמות וזה לא דבר שהוא רק בתחום האחריות שלך. בסוף אתה משתמש הקצה של זה אבל זה היה דבר שהוא בין משרדי, באותה החלטה. 300 מצלמות. בפועל עובדות היום 100 מצלמות. זה נכון, ואמרת לי גם בדרך לישיבה – שתהיה בעיה אם יהיו עודף קנסות ועודף דוחות ואז, ואין שופטים, וכו' – אז יש בעיה. אבל עדיין, ההרתעה, ועדיין זה שאנשים יודעים וב-WAZE אומרים לו שיש מצלמה כי היא פועלת וקיימת, עדיין זה נכון וגם בואו נעביר את הלחץ לבתי המשפט. כמו שאמר קודם – במקום לצמצם ולשחק עם הדוחות, בואו נעמיס. שהלחץ יעבור אליהם ולא אלינו.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
הבעיה היא שהם לא נלחצים. הדוחות פשוט מתבטלים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז אנחנו נלחיץ אותם. אדוני, אנחנו נלחיץ אותם.

נושא נוסף – דובר פה על שינוי השיטה של המצלמות. יש שיטה שהיא שיטה שמדברת על קטע דרך. זאת אומרת, לא כמה עברת באותה שנייה אלא קטע דרך. זו שיטה שעובדת היום בעולם. .
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
מהירות ממוצעת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זו שיטה נכונה שצריך להכניס אותה לכאן ונאנחנו נשמח שיקודם העניין הזה.

נקודה אחרונה. נעשית פה חקיקה גם בהעלאת קנסות וגם בניסיון של להוריד דוחות – להפוך אותם לדוחות שלא צריך להגיע אתם לבית המשפט ולברירת קנס גם את זה הוועדה חוקקה רק בשבועות האחרונים, כמה חוקים כאלה. כך שאני חושב שאמצעים אלקטרוניים – היום אנחנו יודעים שתופסים גנבים בזכות הרבה מאוד מצלמות וכל מיני אמצעים אלקטרוניים כאלה ואחרים. גם בתאונות הדרכים אפשר להילחם עם אמצעי הרתעה אלקטרוניים. זה כמעט כמו אדם, כמו שוטר, כאשר אתה יודע שיש או מצלמה או סוג אחר של אמצעי אלקטרוני. זה מרתיע. יש התקדמות גדולה בדברים הללו. אנחנו רק אומרים שניתן רוח גבית לכל דבר כזה. אם יהיו פקקים – ויש פקקים בהנהלת בתי המשפט, אנחנו נדבר על זה, כמו שאנחנו עושים עם משרד החינוך וכמו שאנחנו עושים בנושא תשתיות משרד התחבורה.
היו"ר איתן כבל
תודה, אדוני. אני שוב מוצא לנכון בשמי ובשם כל החברים להודות לך על עבודתך כיושב-ראש ועדת המשנה. חבר הכנסת טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
תודה, אדוני. אני נמצא היום אחרי שאתמול הייתי בשתי לוויות – אחד בדיר אל אסד, תאונת דרכים שאמנם לא היתה בארץ, אבל השתתפו אלפים. אחר כך היתה עוד תאונה של שני סטודנטים ערבים בג'נין שנהרגו, ונסעתי לאבו סנאן. באותו יום הודיעו שנפטרה הגברת הודאם בריקי שהיתה מעורבת בתאונה בצפון לפני שבוע. כמו שהחברים אמרו – עשרות אזרחים ערבים נהרגו בחודשים האחרונים מתחילת השנה בתאונות דרכים. אנחנו אמנם 20% מהאוכלוסייה, 16% מהנהגים, אבל אנחנו 42% מההרוגים, ובקבוצת גיל של תחת 24 – מההרוגים אנחנו 48%, חצי מההרוגים. יש לזה כל מיני סיבות. זה קשור גם באכיפה. אל"ף, נהיגה לא זהירה בקבוצות גיל מסוימות, ובי"ת – תשתיות. במיוחד ביישובים הערבים יש בעיה של כבישים, של תשתיות, של היעדר מקומות חניה, חניונים וכדומה. יש בעיה של נהגי משאיות שמעורבים בתאונות דרכים. הם נוסעים לעתים עד אילת, מהדרום לצפון, ללא שעות שינה מספיקות, ולכן הם מאבדים את הריכוז. הסיכוי הוא גדול יותר להיות מעורב בתאונת דרכים.

כולנו כאן מסכימים על עקרון האכיפה כנגד נהגים מופרעים או נהגים מועדים לפורענות. אני מכבד את ערך האכיפה, וכולנו מסכימים. אבל יש נקודה שאני רוצה להעלות כאן – אנחנו רוצים להמשיך לכבד את עיקרון האכיפה, אבל כאשר אתם שולחים ניידות כדי להעניש משתתפים באיזה אירוע שהוא לא קשור, בתוך חורשה, למשל – כמו שהיה איתי, שהייתי עם צעירים של תע"ל ליד נבי שועיב בהפגנה. ניידת עמדה מחוץ לחורשה, כי לא אהבו את הנושא של ההפגנה והתחילו לתת דוחות על חגורות בדרך עפר. הם הזיזו את הניידת עד שביקשנו לדבר עם מפקד בכיר באזור. זה מיותר לחלוטין. אגב, זה קורה בהזדמנויות אחרות. לכן, כדי לכבד את האכיפה כדי שהיא תהיה מיועדת אך ורק למטרות שלה, לא צריך לשחק משחקים. אכיפה היא לא עונש על דברים אחרים.
קריאות
- - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
זה תסביר. אני דיברתי עם מישהו בכיר וההוא הזיז את הניידת,
היו"ר איתן כבל
בואו לא ניקח את זה למקומות בבקשה.
נורית קורן (הליכוד)
זה לא משנה, סליחה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני לא יודע אם אתם מכירים את התופעה – אצלנו, ביישובים הערבים יש את התופעה הזו. דוחות חנייה כעונש על משהו אחר. למשל, אנחנו תובעים ששוטרים ייכנסו כדי לאסוף נשק. אנחנו רוצים שהם ייכנסו ליישובים כדי לאסוף נשק, כמה שיותר. אבל לא דוחות כענישה.
קריאות
- - -
היו"ר איתן כבל
עורך הדין יניב יעקב, ושוב – זו הזדמנות להודות לה על העבודה הנפלאה שהיא עושה.
יניב יעקב
אני רוצה בהתחלה להצטרף לדברים שלך ולברך את השר על החיזוק של אגף התנועה ותוספת הניידות. השר גם ציין שהאחריות הכוללת של הובלת המאבק בתאונות הדרכים היא לא האחריות הכוללת שלו בלבד, אבל כן צריך לציין לטובה את העובדה שהמשרד והשר טרחו וגם בתוכנית העבודה של המשרד הציבו יעדים להפחתה במספר התאונות, של תוספת ניידות – זה דבר שצריך לציין אותו לטובה. זו ראיה של שר שלוקח אחריות על התחום שלו, התחום שתחת טיפולו.

יחד עם זאת יש מספר נושאים שאני רוצה לציין שיש מקום לשפר ולקדם. הנושא של מספר הניידות – לעניות דעתנו, דווקא השר עם היכולות שלו יכול לבוא ולהציב רף יותר גבוה של תוספת ניידות וכן לקדם את הנושא כמו שגם השר והמפכ"ל הציגו בכנס האחרון. יש מקום לתוספת והגעה לאותן 450 ניידות. לגבי מערך המצלמות – האפשרות שלנו לעלות ל-300 ניידות ולפתרון החסמים שאינם תחת המשרד – זו הזדמנות לחזק את האכיפה בתוספת הרבה יותר פשוטה מאשר ניידות ושוטרים, אלה שני דברים שצריכים להיות במקביל. נושא שלישי, לפני שאני מסיים – יש פרויקט שנקרא "מתנדבים בתנועה". זה פרויקט שהחל בשנת 2007 בשותפות של הרבה גורמים, פרויקט שלצערנו שצפוי להיסגר השנה כתוצאה מבעיית מימון וצפוי לגרוע כ-100 ניידות מתוך האגף. זה עוד נושא שנשמח אם תוכל לתת אליו התייחסות.

נושא אחרון – עלה הנושא של הסמארטפונים והדיווח, וחבר הכנסת פרי התייחס לכמות. מחקר שאנחנו ערכנו הצביע על כך שבקרב נהגים צעירים, בזמן נהיגה נוהגים בממוצע להביט פעמיים בדקה בטלפון הנייד. זה נותן סדרי גודל של התופעה הזו.
היו"ר איתן כבל
תודה, אדוני. חברת הכנסת איילת נחמיאס, בבקשה.
איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני)
אני גם אשתדל לדבר ממוקד – למי מאתנו חברי הוועדה שעוסקים באופן שוטף בנושא הזה יש את העניין הפרטי, לכל אחד מאתנו יש את מה שאנחנו מאוד מאוד סוערים ביחס אליו וחלק מהמחויבות המתמשכת שלך, אדוני היושב-ראש, לנושא הזה גם מייצר פניות מהציבור אלינו בנושאים שרואים שאנחנו מדברים עליהם הרבה. אני, באופן אישי, באופן קונסיסטנטי כבר שנתיים מדברת פה על המדרכות ועל הולכי הרגל. אנחנו רואים בדוחות האלה רואים מהדוחות האלה שמצב הוא פשוט קטסטרופלי. אנחנו חייבים לשנות את המחשבה שלנו. אנחנו, בנושא של האופניים החשמליים נרתענו כל הזמן מהעניין של רישיון. אני חושבת שחששנו מאיך שזה נראה ציבורית, גם וגם לא ידענו, אני חושבת, שזה ייהפך לכלי פופולרי בצורה מטורפת ובחלק מהמובנים אפשר לברך על זה ובמובנים אחרים זה נורא ואיום. אני מספרת לך, אדוני הניצב. אני באופן אישי כל הזמן נדרסת על המדרכה עם הילדים שלי. זה עניין יום יומי. זה לא רק על ידי אופניים חשמליים, אלא על ידי רכב דו גלגלי. אני מנסה להגן על הילדים שלי ומהר להזיז אותם הצידה ואני לא מספיקה לצלם את העבירה עצמה. זה גם, אגב – עוד מעט אנחנו נצטרך מתנדבים בתנועה גם על המדרכות, לא תהיה לנו ברירה. גם על זה היה לנו דיון אתמול בוועדת הכלכלה. אני עוד צועקת עליהם והם כמובן צועקים עלי, בדרך. הם בורחים. אני אומרת לכם שהבעיה הזו היא – בכנות, אני אומרת – אני אפילו לא יודעת איך אוכפים דברים כאלה. הרכבים הדו גלגליים שמנסים לחסוך לעצמם 20 מ' במקרה הטוב והקיצוני, זה פשוט דבר הזוי. לדעתי לא נוכל להתחמק מהעניין של רישיון אופניים חשמליים. כשאני אומרת רישיון – כולנו מבינים שזה אולי דרגה אחת יותר נמוכה מרישוי רכב, למשל, או דברים מהסוג הזה, אבל לא יהיה ביטוח מבלי שיהיה רישיון. אם אנחנו רוצים לבטח את מי שרוכב על הדו גלגלי הזה אנחנו צריכים לרשיין.

השבוע דיווחתי על אוטובוס שנהג בפראות על כביש מספר 1, אבל מה? כדי לראות את מספר הטלפון שאליו צריך להתקשר – היה צריך להתקרב יותר מדי. אני מדווחת סדרתית על עבירות תנועה. אני שומרת דרך לא רשמית. חייבים לראות מה עושים עם העניין הזה. תודה תודה לחגית אורין שכל הזמן עוקבת אחרינו.
עמי גור
אני מהדס תוכנה בהכשרתי, מגני תקווה, מייסד ומנכ"ל של חברת "סייבר וואן". אין ספק שכולם כאן בחדר מאוחדים בדעה שהיסח דעת כתוצאה משימוש מסכן חיים בטלפון סלולארי זו מגיפה קטלנית ואחת הסיבות העיקריות לריבוי של תאונות דרכים, הרוגים ופצועים. האתגר שלנו זה למצוא חיסון או פתרון מניעתי, אני קורא לו – מוחלט ותמידי, דטרמיניסטי, לבעיה, שיגרום למיגורה המוחלט של התופעה הזו. הטכנולוגיה שאותה אנחנו מפתחים תאפשר לנו להעמיד בראשית הקיץ מערכת מניעתית שחלק הנוכחים פה בחדר מכירים אותה, שהיא למעשה תיתן את הפתרון ותשמש כיפת ברזל לבעיה. התקופה שבה מספר תאונות הדרכים - - -
קריאה
מה היא עושה?
היו"ר איתן כבל
אני כבר אומר – אין לנו יותר מדי זמן. אמרנו שלאחר מכן נפנה אותך לפגישה עם הצוות של רחלי.
עמי גור
התקופה שבה מספר תאונות הדרכים עולה – אני מאמין שאכיפה וחינוך אלה דברים שחייבים, כמובן, להשתמש בהם, אבל בצד זה, והזכירה את זה גם רחל בדבריה, אנחנו זקוקים לטכנולוגיה שתאכוף, דוגמת חגורות בטיחות, בסיוע ושילוב של רגולציה, חברות ביטוח ויבואני כלי רכב. הנחת העבודה היא שאנחנו רוצים להגיע אתך למחוז חפצנו. אנחנו צריכים לצייד את הרכבים שלנו בטכנולוגיה ידידותית שלא תלויה בשיתוף פעולה וברצון של המשתמש. על זה אנחנו עובדים בלהט. איך עושים את זה - - -
היו"ר איתן כבל
אני חייב לעצור אותך. אתה תסביר הלאה בוועדה שנשב בה. יש טכנולוגיות כאלה שמפתחים אותן, וזה מה שחשוב לרגע הזה. אני מצטער, אנחנו בלוח זמנים צפוף.
יעקב פרי (יש עתיד)
קודם כל אני רוצה לברך גם את השר וגם את ראש אגף התנועה. אין לי ספק שנעשים מאמצים ראויים ובאמצעים הדלים אני מקווה שגם נגיע להישגים. אבל זה לא משחרר את כולנו, בוודאי לא את משטרת ישראל מהכרזת מלחמה על תאונות הדרכים. אנחנו התבשרנו לפני כחצי שנה, אם אינני טועה, שהוקמה ועדת שרים לעניין הזה. בפעם האחרונה שאני שאלתי הוועדה לא התכנסה. אני חושב שוועדת השרים היא המקום הנכון, אדוני השר, לנסות ולתאם את אותם נושאים שהם באמת לא באחריותך, ואי אפשר לדרוש ממך גם הסברים עליהם, כמו משרד החינוך, משרד המשפטים וכיו"ב.

דבר שני, מכל הדיבורים פה- הכפלה או לא הכפלה, 450 – לא הבנתי: העלינו את מספר הניידות? הן הולכות להגיע ל-450? כן או לא? שאלה שלישית – נושא המצלמות. אני מבין שבאיזה שהוא מקום – אני הגשתי שאילתה וענית לי, אדוני השר – שאתה שוקל לכנס מחדש את ועדת קמה, אם אינני טועה. דובר גם על הגדלה וגם על הגדלה של מצלמות רמזור. אני מבין שיש בעיה עם האכיפה בגלל העומס בבתי המשפט. הייתי רק מבקש לדעת איפה זה עומד.
ענת ברקו (הליכוד)
אני קודם כל מודה על הדברים ששמענו כאן ובהחלט ניכרת התקדמות, אבל אני רוצה לקשור את העניין לתחבורה הציבורית שכולנו שואפים שתהיה טובה יותר. יש היום מחסור בנהגים. יש הרבה מאוד תאונות דרכים עם רכב כבד כתוצאה משעות נהיגה ממושכות. יש לנו כאן הנתונים של "אור ירוק", של דוח מבקר המדינה, ולמרות שיש חשיבות לאומית לדברים הללו אנחנו גם במחסור של 4,000 נהגי אוטובוס, כשצה"ל מייצר 2,500 נהגים של רכב כבד מדי שנה, ובגלל שלא נותנים להם עבודה מועדפת ובגלל שלא מחברים אותם – כשיש לנו נהגים מוכשרים עם ניסיון בנהיגה, ואנחנו יכולים לאפשר להם גם להשתלב בשוק הזה, ובעצם להקל על העומסים - - -
היו"ר איתן כבל
אני כבר מודיע לך שהולך להתקיים דיון אצלנו בנושא הזה של המחסור הדרמטי. הנושא הולך לעלות כאן בדיון בוועדה.
ענת ברקו (הליכוד)
אז אדוני היושב-ראש, יש לי הצעת חוק שהצגתי אותה לשר האוצר ולשר התחבורה ושר הביטחון בנושא של נהגים של רכב כבד. ההסבות הללו לא יעלו הרבה כסף. החברות מוכנות לקחת על עצמן, בגלל שיש כאן באמת אינטרסים - - - לכן זה מאוד חשוב.
היו"ר איתן כבל
תודה, גברתי, ואנחנו נאפשר לך להציג את הדברים. חבר הכנסת מסעוד גנאים, בבקשה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
תודה, אני מברך את הוועדה, מברך את הרשות על העשייה, במיוחד החינוכית והתודעתית החשובה ביותר. חברי הקדימו ואמרו בקשר לטרגדיה שאנחנו חווים – אנחנו כל יום בלוויה. כל שבוע אנחנו בלוויה של צעיר שקיפח את חייו בתאונת דרכים וכולם שואלים אותנו עד מתי. גם אנחנו שואלים את עצמנו. אין לי צל של ספק שהעניין האנושי הוא המדרגה הראשונה, לכן ההשקעה בחינוך, בהעלאת התודעה, בהכנת הנהג – כל אלה חשובים אבל האכיפה גם חשובה מאוד מבחינה התרעתית. צריך להרתיע את הנהגים הפרועים. חברי, במיוחד חבר הכנסת טיבי, בקשר לאכיפה. העניין – שאנחנו רוצים שכולם יכבדו את האכיפה אבל לא להשתמש בה לפעמים לדברים שימעיטו מהערך שלה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כבוד השר, כבוד היושב-ראש, חברי הכנסת. הנתונים מדהימים. מתחילת השנה 40 אזרחים ערבים מצאו את מותם בתאונות דרכים, לעומת 31 בשנה הקודמת – עלייה של 29%. בכל מדינת ישראל מתחילת השנה נהרגו 129. 40 מתוך 129 זה מדהים, זה קטסטרופה. כמו שאמרו חברי – אנחנו באמת מכתתים את הרגליים מלוויה ללוויה. נכון שיש בעיה עם החינוך ואנחנו חייבים גם לדבר על זה כל הזמן. יש בעיה עם אכיפה, דיברו על זה, אבל אני חושב שאנחנו צריכים לקחת את העניינים לידיים. זו קטסטרופה לכל מדינת ישראל, במיוחד לחברה הערבית.
היו"ר איתן כבל
אנחנו נבקש את התשובות, בכתב. אנחנו נפיץ את התשובות לחברי הוועדה כי באמת לוח הזמנים הוא צפוף. אני רק רוצה לומר כך: תודה לך, קודם כל שבאת. אנחנו מתעסקים במשרדים האחרים אף יותר ממה שהתעסקנו בעניין הנוגע לאכיפה. אני רוצה שתדע – אנחנו מקיימים קשר רציף עם משרד התחבורה ולא חסרים שם עניינים ונושאים שבהם אנחנו מטפלים, כמו אל מול בתי המשפט ומשרד החינוך – כולם. ועדת המשנה באמת עוסקת בזה באופן מאוד מאוד אינטנסיבי.

לגבי החקיקה אני רוצה שתדע. הבנתי מה אדוני אומר. יש ויכוחים מאוד מקצועיים בנושא.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
- - -
היו"ר איתן כבל
התכוונתי לומר שבסך הכל הכללי ועדת הכלכלה נותנת להצעות שמונחות על ידי משרדך רוח גבית.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
לא רק משרדי, משרד התחבורה.
היו"ר איתן כבל
לא, אני אומר – את העמדות שמייצג משרדך ומייצגת המשטרה – אתם מקבלים בדרך כלל רוח גבית. נכון, יש ויכוחים מקצועיים ענייניים - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
הבעיה היא שמה שנמצא בוויכוח לא מגיע לוועדה. זו הבעיה.
היו"ר איתן כבל
נכון.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
יש פה את תיקון 112 שמשרד המשפטים ואנחנו תומכים בהחמרה משמעותית בפסילות לטווח ארוך על עבירות חמורות. כרגע אתם לא תומכים.
היו"ר איתן כבל
אני לא רוצה לפתוח כאן כרגע את הדיון. אנשים מוזמנים לדיון בוועדה. אנחנו לקראת סיום של 112 ואישורו. ויכוחים לגיטימיים. איך אומרים? גם כשמשה רבנו ירד עם הלוחות חלקו עליו, קל וחומר גם על העמדות שלכם מותר לחלוק. יש ויכוחים גם בתוככם. תמיד אנחנו מעדיפים שמשרדי הממשלה יגיעו עם עמדות פחות או יותר מוסכמות. אני אף פעם לא מבקש לבוא - - - אבל יש פערים גדולים מדי שלפעמים הוועדה מתקשה להכריע, בין עמדות מקצועיות שמונחות לפנינו. אנחנו באמת מצפים ותובעים מאדוני שעד סוף השנה הזו, עם המגבלות – וכבר היינו אמורים למצוא את עצמנו במרץ 2017 אחרי כל העניינים שאדוני התחייב. אני מקבל לחלוטין ולכן פתחתי ואמרתי – אני לא רוצה להתעמת ולהגיד "אמרת, לא אמרת, כן אמרת". אני יודע שאדוני עושה את כל שלאל ידו כדי לקדם, ואנחנו רוצים ללכת אתך, אבל אנחנו גם לא רוצים לייצר מצב שבו קסדת החצי – גם כן, התיקון יהיה - - - כבר 8-7 אנחנו עוסקים – שאם אדוני אומר שבסוף 2017 נעמוד פלוס-מינוס ביעדים שהוא הציב לעצמו והוועדה ביקשה, כולנו נתכוונן וגם אם צריך שאלך לשר האוצר, ראש אגף התקציבים, ונזמן אותם לדיון סביב העניינים האלה – נשמח לתת לך את כל הרוח הגבית בעניין הזה. זה היום המיקוד המרכזי שלנו במאבק בקטל בדרכים. תודה, אדוני. בבקשה תסכם.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אז קודם כל – שוב, תודה על הדיון החשוב. אני חייב לומר שאז, כשהשתתפתי פה בדיון, האמירה של הכפלת אגף התנועה, משטרת התנועה הארצית – היתה יעד שאני הצבתי לעצמי. הייתי יכול להגיד שאני אחזק בעשרות אחוזים, אף אחד לא הכריח אותי להגיד מה שאמרתי, רק הבנתי שהיתה כאן הזנחה של שנים ובסדרי העדיפויות של משרדי, כי לדבר זה קל – וגם לכתוב תקנות זה יותר פשוט מאשר לייצר בני אדם, בני אדם שהוכשרו והוסכמו להיות שוטרים. בסוף זה תלוי בעוד הרבה גורמים אחרים. אין בעיה של כסף או תקנים. השגתי את הכסף והתקנים להכפלת אגף התנועה. הנקודה היחידה זה קצב היישום, כי כשאתה מסתכל על משטרת ישראל אתה מבין שאנחנו הצלחנו להשיג לשלוש השנים הבאות עוד כ-3,000 שוטרים חדשים שמתוכם 1,200 מיועדים ספציפית להקמת תחנות במגזר הערבי. אתם לא סופרים לי את זה בתחום התחבורה והאכיפה, אבל ברור שברגע שקמות 11 תחנות משטרה חדשות ביישובים הערבים, אתה מקבל התעצמות אדירה. אני מקווה שחברי הכנסת הערבים יאשרו לי את העבירות שהם מרשים לנו לאכוף, או לא – כי אני שומע כאן שהם מחליטים מה עומד מאחורי כל דוח שהמשטרה - - -
קריאה
- - - סלקציה באכיפה - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
זה חלק מהבעיה המרכזית – האמירות האלה. במקום לגבות את משטרת ישראל ולהזמין אותם לעשות אכיפה, הם מחליטים - זה נובע מזה שהם לא אוהבים את האירוע הזה, וזה נובע – מזה. עם כל הכבוד לא מתפקידי ולא מתפקידכם להחליט למה המשטרה נתנה דוח. כשמדברים על לגבות את שלטון החוק – זה לגבות את שלטון החוק.

אז הממשלה משקיעה מעל מיליארד שקלים בהקמת תחנות משטרה ובגיוס של 1,200 שוטרים – אתם תראו גם שלטי חוצות בחודש הקרוב, בכל הצפון, שקוראות גם לצעירות ולצעירים הערבים להצטרף למשטרה. פתחנו גם מסלולים מיוחדים, ראש אג"ת יכול גם על זה להסביר לכם – כשמדברים על הכפלת אגף התנועה זה אמנם מאות שוטרים, אבל זה עוד מתגמד לעומת ההשקעה בחברה הערבית.
היו"ר איתן כבל
התמונה תהיה עם השר כץ או אתך? של הגיוס.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אף אחד. אנחנו לא עושים פרסונליזציה של השלטים.
קריאות
- - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אנחנו לא עושים מהשלטים משהו אישי. יש כבר היום תשדירים בערבית, יש פרסום בפאנל, ובקרוב יהיה קמפיין רדיו ברדיו א שאמס וברשת ד'. אנחנו מבינים היטב את האחריות שלנו והרבה שנים ממשלות לא השקיעו שם מספיק, אז זה נתקל בהרבה מאוד קשיים שלא אפרט היום, אבל הכסף והתקנים קיימים - - -
היו"ר איתן כבל
זו בשורה גדולה, לפחות באמירה.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
לא באמירה. אתה יכול לבדוק אתי, במשרד – בהיקפים שלא היו מאז קום המדינה.

שתיים, לגבי מהירות – אני חושב שיש הכרח לקיים מחקר מקיף על ההשלכות שלה, כי אם אתה מסתכל על 2016, השנה שעברה, יש פחות תאונות ויותר הרוגים. פחות תאונות, יותר הרוגים. אז זה מחייב גם את הממשלה וגם את הכנסת לבדוק מה היו ההשלכות של העלאת המהירות. צדקה חברתי – מהירות היא לא גורם לקרות התאונה, אבל היא גורם משמעותי בתוצאות של התאונה, לקטלניות של התאונה. פה, משטרה כן או משטרה לא – אלה נתונים חיצוניים שהם לא בסמכות המשטרה והמשרד לקבוע מה המהירות המותרת בכבישי המדינה.

מהירות ממוצעת – אנחנו תומכים להרחיב את האכיפה, מה ששאלו חברי הכנסת פרי ואשר. גם אכיפה שמבוססת על המהירות הממוצעת. נדמה לי שזה גם קיים בבריטניה, אבל צריך להבין שגם בנושא הזה זה לא בסמכות המשטרה. כדי שאפשר יהיה לתת דוח לאדם ולהגיד לו – יצאת מתל אביב הגעת לאשקלון ב-20 דקות, סימן שבממוצע עברת על החוק – זה שינויי חקיקה שהם באחריות משרד התחבורה ומשרד המשפטים. המשטרה היא הרגל המסיימת, בקצה, שיכולה לקחת את פקודת התעבורה ומה שהיא מסמיכה ולאכוף את החוק על הנהג. זה לא בסמכותה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
היום אין לך את הכלים לזה. היום המצלמות לא מכוונות - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
זו לא הבעיה. כשתיתן לי את הסמכות אני אחראי להביא את הכלים. מה, אני אלך לרכוש עכשיו כלים כשאין עוד סמכות בחוק ואולי גם לא יהיה?

דבר אחרון שהעיר לי ראש אגף התנועה, והוא צודק, וזה אגב האלכוהול אפס, שחבר הכנסת חמד עמאר אמר. אז קודם כל – יש בשורה בעניין הזה.
דורון ידיד
- - - שתיית אלכוהול במשרד הבריאות לא מעט זמן. אנחנו לא המתנו, הכשרנו 15 שוטרים – המכשיר נרכש, והשוטרים הוכשרו, זה רק תיאום בין משרד הבריאות והתחבורה. כמו שאמר השר, לא הכל בסמכותנו.
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אז איפה זה עומד עכשיו?
דורון ידיד
כרגע זה בין הבריאות לתחבורה. אני מאמין שסיימנו. עכשיו - - -
השר לביטחון הפנים גלעד ארדן
אני הצעתי לאיתן – מה שאתם עשיתם בתחום של יוקר המחיה אפשר גם לעשות, עם כל הכבוד, בתחום של תאונות הדרכים, קרי – מכשיר שעובד בעולם במדינות האיחוד האירופי ומאושר שם – חזקת אמינות אוטומטית. אם המשטרה אומרת שזה עובד באיחוד האירופי, מראה הוכחות, וחזקת אמינות. אחרת לפתח כל פעם תקן ישראל – 5-3 שנים, אחרי זה ערעורים משפטיים. בשביל מה? אחרי זה עורכי דין מתפרנסים מזה שנים רבות, יופי. אם נהג אחרי זה מוכיח שהמכשיר לא אמין – בסדר, אבל לא יכול להיות שהחזקה היא הפוכה, כלומר, שהמכשיר הוא לא אמין למרות שהוא עובד במדינות אחרות, עד שלא יקבל תקן ישראלי. זה מאוד מקשה על האכיפה. אם זה יעוגן בחקיקה זה יהיה הרבה יותר פשוט ומהיר להכניס מכשירי אכיפה שקיימים בעולם בלי כל התהליך הזה של - - -
היו"ר איתן כבל
אנחנו נלווה את העניין. אדוני יגיד לנו מה צריך לעשות כאן.
יעקב פרי (יש עתיד)
שר הכלכלה יכול לפתור את זה.
יניב יעקב
היתה הצעה - - - לפני כמה שנים של חזקת אמינות, שלצערנו לא עברה.
היו"ר איתן כבל
תודה לכם, הישיבה נעולה. סעו בזהירות.

הישיבה ננעלה בשעה 11:10

קוד המקור של הנתונים