ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/04/2017

ישיבת הוועדה בנושא ההיערכות להילולת הרשב"י במירון - 2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 98

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום רביעי, ל' בניסן התשע"ז (26 באפריל 2017), שעה 10:30
סדר היום
ישיבת הוועדה בנושא ההיערכות להילולת הרשב"י במירון - 2017
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר

מנחם אליעזר מוזס
מוזמנים
השר לשירותי דת דוד אזולאי

אלברט אסרף - רמ"ח מו"פ אגף התנועה, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

מיכה טובול - ראש ענף רישוי ואבטחה, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

אנדרי בובנובסקי - סמב"צ מתנ"א, משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים

יאיר אלקיים - סגן מפקד כיבוי גליל גולן, הרשות הארצית לכבאות והצלה, המשרד לבטחון פנים

יוסף שוינגר - מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, המשרד לשירותי דת

רומן טביקמן - סגן מתכנן מחוז הצפון, משרד האוצר

מאיר חן - מנהל רשות ארצית לתחבורה ציבורית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

צביקה דן - משנה למנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

דוד קריספיל - מנהל אגף מבצעים, ארגון איחוד הצלה

האני דעקה - מנהל, חברת נתיב אקספרס

מיכאל רסקין - מנהל מרחב צפון, נתיבי ישראל

אלי אשר - ממונה בטיחות, נתיבי ישראל

יצחק עייש - בטיחות, נתיבי ישראל

אברהם יצחק רוזנטל - אחראי חניון ההתרעננות בצומת מגידו

יצחק רודיך - מתאם מגזר חרדי, חברת אגד

שגיב מועלם - אחראי קשרי קהילה, 'דן בדרום'

צחי נווה - מנהל תפעול, חברת סופרבוס

אוהד בן אליהו - מנהל סניף, חברת סופרבוס

אלרן כהן - מנהל הסעים, חברת סופרבוס

זאב פרוינד - מנהל אגף מבצעים, ארגון עזר מציון

אהרון לוי - חבר הנהלת ארגון עזר מציון

רונן בשארי - מנהל אגף מבצעים, מגן דוד אדום

צבי רוזן





אריה גמליאל
מנהלת הוועדה
שלומית אבינוח-קואולמן
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

ישיבת הוועדה בנושא ההיערכות להילולת הרשב"י במירון - 2017
היו"ר ישראל אייכלר
ברוכים הבאים. אנחנו פותחים את הישיבה של הוועדה לפניות הציבור בנושא ההיערכות להילולת הרבי שמעון בר יוחאי, זכותו תגן עלינו, במירון, תשע"ז. הישיבות האלה כבר הפכו למסורת לקראת ההילולה בל"ג בעומר, התחיל אותה, נדמה לי, חברי שר הדתות, הרב דוד אזולאי, שתיכף ייכנס גם לדיון, כשהוא היה יושב ראש הוועדה לפניות הציבור, הוא המשיך את המסורת וזה היה מועיל מאוד כי אין לך דבר שקורה אחרי היערכות שדומה למשהו שקורה בלי היערכות. ולכן מאוד חשוב לי שבאתם לכאן, גם קציני המשטרה, גם בכירי משרד התחבורה, גם חברות התחבורה, גם נציגי ציבור ובראשם יושב ראש הסיעה שלנו, הרב מנחם אליעזר מוזס.

השנה תחול ההילולה במירון בעזרת ה' במוצאי שבת וביום ראשון י"ז ו-י"ח באייר, ה-13 וה-14 במאי 2017. אני רוצה לגלות לכם סוד, רבי שמעון בר יוחאי לא נפטר לפני שנתיים. הסיפור הזה של מוצאי שבת ל"ג בעומר זה כבר הרבה הרבה שנים אחורה, אולי אלפיים שנה, כל כמה שנים זה יוצא במוצאי שבת. השנה, היות שההילולה חלה במוצאי שבת צריכה להיות היערכות מיוחדת והרבה יותר מורכבת, כי בדרך כלל בל"ג בעומר אנשים באים יום לפני ויום אחרי. אם יש לנו את השבת אי אפשר לבוא לפני, אז יש לחץ גדול מאוד בתחילת האירועים, אבל הקדוש ברוך הוא עזר לנו שבקיץ השעון מאוחר יותר ואפשר להגיע הרבה יותר מאוחר. אולי כדאי באמת שהמשטרה תהיה ערוכה במוצאי ל"ג בעומר יותר מאשר כל שנה במוצאי ל"ג בעומר.

בשנה שעברה למדתם משנים קודמות, שאני עוד זוכר, שהמשטרה הייתה עוזבת ברגע שנגמר ל"ג בעומר, ואז היו בעיות במוצאי ל"ג בעומר. אז השנה נדע מראש שמוצאי ל"ג בעומר, כל הלילה, בגלל מה שקורה במוצאי שבת אנשים יגיעו ביום ראשון בלילה.

מבצע ההילולה מבחינה משטרתית ומבחינת ההיערכות יחל ביום שישי בבוקר עד ליום שני בבוקר, כך מסרה לנו המשטרה. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בכמות המבקרים והשנה, בגלל שההילולה תימשך כמה ימים זרם המבקרים יהיה גבוה יותר משנים קודמות. אגב, יש תופעה נוספת שלא הייתה כשאנחנו היינו ילדים, הרב מוזס, כל המושבים באזור הגליל העליון התמלאו בצימרים. פעם היו להם לולים, גידלו תרנגולות, חקלאות, היום יש צימרים באזור, הצימרים האלה מאפשרים להרבה אנשים להקדים ולבוא לשבת, כך שמוצאי שבת, עם רגע צאת שלושה הכוכבים כבר ישנם באזור, לפי הערכת המומחים בלשכה שלנו, כ-50,000 איש, כולל צפת וכרמיאל - - - בשבת כדי להיות מוקדם.

אבל לפי בקשת שר הדתות, הרב דוד אזולאי, שתיכף ייכנס, חברות התחבורה ומשרד התחבורה, אני מבין, תקנו אותי אם אני טועה, יתחילו רק שעתיים אחרי צאת השבת להפעיל את התחבורה הציבורית, כך שבעניין הזה עניין השבת יהיה מסודר בעזרת ה'.
מאיר חן
מהיעדים הרחוקים שעתיים מצאת השבת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כמובן, אנחנו מדברים על האזורים שבהם הנהג לא יוכל - - - שכל נהג וכל נוסע יוכל לשמור שבת כהלכתה ואף אחד לא יהיה חייב לחלל שבת, חלילה, בגלל הנסיעה. אז בנושא השבת גמרנו, כי בעיקרון השבת זה נושא של רבנים, זה לא הנושא של כנסת, אנחנו רק צריכים להכין את ההיערכות הלוגיסטית כדי שנוכל לשמור על השבת.

ב-2014 גם חל ל"ג בעומר במוצאי שבת וכל הגורמים המעורבים, משרד התחבורה, משרד הדתות, המשרד לבטחון פנים, המשטרה, כבאות, ארגוני הצלה, המועצה המקומית, כולם נערכים לזרם מבקרים גבוה ממה שהיה בשנים קודמות. אחת הסיבות היא סיבה טובה, יש הוזלה של מחירי התחבורה הציבורית לציבור, זו ברכה גדולה מאוד שהייתה בשנה האחרונה, נדמה לי 20% - - - וכל הדברים האלה הטובים שהוועדה נלחמה הרבה זמן להשיג את זה, אבל מי שעשה את זה בסוף זה הרב דרעי שלקח את ההסכמים הקואליציוניים והכניס את התחבורה הציבורית.
קריאה
רפורמה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז נתחיל בראשון, ראשון ראשון אחרון אחרון. הראשון, שר התחבורה ששם 150 מיליון שקל בשביל הרפורמה בתחבורה. השורה התחתונה היא שיש הנחה של 20%.

אני מקדם בברכה את יושב ראש המרכז הארצי למקומות קדושים - - -
קריאה
המפיק הראשי של האירוע.
קריאה
אין מפיק.
קריאה
מתכלל.
היו"ר ישראל אייכלר
השנה לא יהיה דיון מי האחראי על האירוע. השנה, אנחנו יודעים, לכל אחד יש את תפקידו.
קריאה
זו המשטרה והיא עושה את זה בהצלחה לא מבוטלת.
היו"ר ישראל אייכלר
בהצלחה, כבר התחלת. בשנה הקודמת הוועדה קיימה שלוש ישיבות בנושא ההיערכות ואני לא אפרט פה את התאריכים והייתה ישיבה מיוחדת בנושא תוספת חניונים בי"ז בשבט, ועל זה אני רוצה להתעכב במשך הדיון. אני רוצה לשמוע איך אפשר לעשות שתהיה סירקולציה במשך כל ה-24 שעות, שכל האוטובוסים שישנם יוכלו להיכנס ולצאת בלי שום הפרעות. זה התפקיד של כולנו, כי ברגע שיש זרימה אפשר להביא אנשים כמעט לאין סוף.

אני עושה הפסקה לברך את השר לשירותי דת, הרב דוד אזולאי. ברוכים הבאים. אני עושה עכשיו דקה בדיוק, לא יותר, פסק זמן הומוריסטי קצת. היה פעם נשיא ארצות הברית, אני לא זוכר, לא קראו לו טראמפ, לפני הרבה שנים. כולם בירכו אותו על כניסתו. הברכה הראשונה שיצאה, מועדון הגולף בשכונת איקס במדינת וואי מברכת את חבר המועדון שנהיה לנשיא ארצות הברית. עכשיו אני אומר כך, אנחנו כוועדה לפניות הציבור מברכים את שר הדתות שהיה יושב ראש הוועדה לפניות הציבור. אני מסיים את דברי הפתיחה ונותן לך את רשות הדיבור, כבוד השר.

בישיבת הערכה שהייתה בשנה שעברה דובר על היערכות לכמות אוטובוסים שתספיק לכולם, תגבורים ושאטלים, קביעת מקומות חדשים להעלאה והורדת הקהל, אני מקווה שנשמע בשורות מהמשטרה על מקומות נוספים. אופן ההתחשבנות בין המפעילים למשרד התחבורה, זה היה הדיון בפעם הקודמת, אני מקווה שעכשיו זה כבר מסודר. מכירה מוקדמת של כרטיסים, נשמע מה אתם עושים בעניין. הקצאת חניונים לבאים ברכבים הפרטיים ושאטלים בשבילם. תאורת חניונים, תאורה בכביש 89, ביקשנו להתקין תאורה קבועה ונדמה לי שהוקצב תקציב לזה, נשמע אם זה נעשה. התקנת ספסלים בהר, זה הרב מוזס, שירותים. קישור בין דרך בורמה א' לבורמה ב', שילוט והכוונה בולטים, נדמה לי שאת זה עשו כבר, תיכף נשמע. ניוד בעלי המוגבלויות, הכשרת חניון צבעון מבעוד מועד. הייתה בקשה לפתיחת חניון מאחורי קבר האר"י, לא רק בתחנה המרכזית, כדי שהאוטובוסים לא יצטרכו לעבור את כל העיר בשביל לקחת את האנשים, רק מהחניון שליד בית החולים, ליד קבר האר"י, ישר למירון.

בשנה שעברה דובר על עלויות של כ-20 מיליון שקל, דובר על 600,000 אנשים שישתתפו. היה ויכוח האם המספר הוא בדיוק או בערך. לדברי משרד התחבורה היה גידול של 25% בהיקף של הנסיעות בתחבורה הציבורית בשנה שעברה לעומת שנים קודמות, בוצעו 500,000 נסיעות של אנשים. בירושלים בשנה שעברה משעה 11 עד אחת, רבותיי, אני רוצה את הקשבתם, לא יצאו מירושלים אוטובוסים בשנה שעברה וזו הייתה פשלה גדולה מאוד, דיברנו על זה, בגלל שהבריזו חברות פרטיות, אנחנו רוצים בכל מחיר שזה לא יקרה. אגב, אנחנו נשאל בדיון הזה האם החברות האלה שהבריזו בשנה שעברה, האם חתמתם איתם בשנה הזאת, כמובן שאי אפשר לחתום עם אנשים כאלה חוזים, אם הם עושים דבר כזה. קבלנים שלא התייצבו אז, אני לא סומך עליהם שיתייצבו השנה.

המטרה העיקרית של כל המארגנים זה להגיע, שאנשים יוכלו לרווח בין הבאים והנוסעים. אני רוצה להציע עצה פשוטה, להודיע לציבור, אם וכאשר אחרי הדיון יתברר פה שיש בעיה במספר האוטובוסים, האם אפשר שמשעה אחת, שתיים בצהריים, כשכבר משתחררים כל האוטובוסים שתפוסים למערכות השונות, של החינוך ושל האחרים, שמאז יהיה תגבור מסיבי של עוד אוטובוסים מכל רחבי הארץ, שאנשים יידעו מראש, שמשעה אחת, שתיים, אני לא יודע מתי יש, מאיר חן יגיד שיש לו כבר אוטובוסים תהיה זרימה כפולה ואז אנשים לא יידחפו בלילות כשאין אוטובוסים, או בבוקר, בתחנות, אלא יידעו שביום ראשון אחר הצהריים אפשר לצאת ואז צריך גם להאריך את התחבורה הציבורית לכל הלילה של בין ראשון לשני כדי שאנשים יוכלו לחזור ואז חסכנו. זה הפתרון שאני מציע.

אני רוצה לאפשר, בבקשה, ל - - -
השר לשירותי דת דוד אזולאי
בוקר טוב לכולם, אדוני היושב ראש, מכובדיי, כל אחד כאן לפי כבודו ולפי מעלתו. ראשית אני רוצה לברך על היוזמה לקיים כאן את הכינוס הזה, אני חושב שזה הפך להיות מסורת שהוועדה לפניות הציבור וועדת הפנים מקיימות דיונים על ההילולה במירון ועל כך יבורכו כל היוזמים העושים במלאכה הזו.

אני רוצה בפתיחת דבריי להגיד שאנחנו קיימנו כמה וכמה דיונים, גם במשרד וגם במירון, יושב פה מנכ"ל המרכז הארצי למקומות קדושים, הרב שוינגר, שמלווה את ההילולה במירון כבר כמה שנים וניסיון רב לו. אחד הדברים שהתרשמתי בדיון שקיימנו ביום חמישי במירון, עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, הדבר הכי חשוב לפי דעתי זה שיתוף הפעולה בין כל הגורמים שעוסקים בנושא של ההילולה במירון, זה המקומות הקדושים, זה משרד התחבורה, זה המשטרה, זה הקהילה המקומית. כל המקומות, ללא יוצא מן הכלל, אני רוצה להגיד לך, אדוני היושב ראש, שיתוף פעולה מלא וזה הדבר החשוב ביותר, כשיש שיתוף פעולה אפשר להגיע לתוצאה טובה ואני מאוד מקווה, לפחות אם לשפוט לפי ההתרשמות מאותו דיון, אני מתרשם שיש היערכות ראויה.

נכון שאנחנו כרגע באיזה שהיא בעיה ואני מרשה לעצמי לשים אותה על השולחן. הבעיה המרכזית שלנו בעיקר זה הנושא של התחבורה. לצערי הרב ישנם גורמים שפועלים על מנת לדחות את ההדלקות והכול מתוך כוונות טובות, שיהיה ברור, הכוונה לשמור את השבת וכאן כולם רוצים לשמור את השבת, אף אחד לא מעוניין שיהיה חילול שבת. אני שמעתי את זה גם באותו דיון, הנושא של שבת הוא בראש דאגתנו, שאם יהיה חילול שבת אחד, אף אחד לא לוקח על עצמו את חילול השבת הזה, ולכן גם באותה ישיבה וגם בישיבה הזאת הפנייה בראש ובראשונה היא למנוע את חילולי השבת.

ואכן באותו דיון הנושא עלה כאשר הוחלט לדחות את יום הלימודים מיום ראשון, להעביר את החופשה של ל"ג בעומר לתלמידים מיום ראשון ליום שני, כבר נוצרה בעיה. לא סוד הוא שחלק גדול מהתלמידים משתמשים במערך ההסעות של החברות האחרות ונאמר לנו בפירוש שזה יבוא על חשבון ההילולה, לפחות בסדר גודל של 25%. אנחנו מנסים לפעול בכל מיני דרכים כדי להחזיר את המצב לקדמותו כי מבחינתנו הדבר הטוב ביותר זה שהתלמידים באותו יום יהיו בחופשה ולא יהיו בלימודים, כי אז באמת זה יוצר בעיה.

אני מנצל את הבמה הזאת ואני פונה לכל אלה, שלא יהיה ספק לאף אחד, כולם מעוניינים וכולם עושים הכול למען שמירת השבת. כאשר בדקתי גם עם המשטרה, גם עם משרד התחבורה, נאמר לי שהאוטובוסים מהמקומות המרוחקים ובריכוזים הגדולים של הציבור, שמעוניין להגיע להילולה במירון, האוטובוסים יצאו כשעתיים, שעתיים וחצי, אחרי צאת שבת. זה אומר שגם אם מגיעים מאשדוד, בוודאי שם לא יהיה חילול שבת, גם לאותם נהגים שמגיעים למקום.

דבר נוסף, גם המקומות הקרובים, שם מדובר על שעה אחרי צאת שבת ולכן את ההדלקות, ההדלקה הראשונה הייתה אמורה להיות בסביבות השעה שמונה וחצי-תשע, ביקשנו לדחות את ההדלקות. ההדלקה הראשונה, נכון לרגע זה, ואנחנו משתדלים לשמור על זה, שהיא תהיה בשעה 12 בלילה. אם יהיה ב-12 בלילה, אני רוצה לקוות שזה לא יגרור חילול שבת. בכל אופן גם פניתי באותו יום למשטרה, פניתי פה למיכה, שנמצא פה, שהוא באמת עושה עבודה יוצאת מן הכלל עם שיתוף פעולה מלא עם המקומות הקדושים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי לצורך הפרוטוקול השר יגיד מה התפקיד שלו.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
מיכה טובול הוא ראש ענף רישוי ואבטחה במחוז צפון. אני חייב לציין את שיתוף הפעולה ואני מקווה ששיתוף הפעולה הזה יימשך עד לסיום חגיגות ל"ג בעומר. ביקשתי ממנו לבדוק כל מיני אופציות, אם דוחים את ההדלקה לשעה יותר מאוחרת או שעתיים יותר מאוחרות, אז בכל מקרה זה יוצר איזה שהן בעיות כי אז אנחנו נכנסים לשעות הבוקר, לתפילת הנץ, שם כבר אי אפשר לעמוד בזה, אני מניח שהוא ייתן את הדעת על כך.

רבותיי, לסיכום הדברים ואני מניח שהנושא הזה עוד יעלה, אנחנו עושים הכול על מנת שלא תהיה פגיעה במקום מבחינת חילולי השבת ואני פונה ואני מבקש מכל אלה שעוסקים בנושא של ההילולה במירון, רבותיי, השבת היא מעל הכול, השבת היא על ראשנו, נעשה הכול על מנת שלא יהיה חילול שבת. אנחנו מבחינתנו, גם מבחינה תקציבית השנה, ברוך ה', לשמחתי הרבה, גם שר האוצר וגם סגן שר האוצר נענו לפניות שלנו ואני מניח שהרב שוינגר יפרט בנושא של התקציב. הגדלנו את התקציבים על מנת לעשות שיהיה נוח וטוב לציבור. אין ספק, אירוע בסדר גודל כזה, סדר גודל של 400,000-500,000 איש במהלך של 24 שעות הוא לא פשוט, הוא לא קל, ועוד יותר קשה כאשר זה מתחיל במוצאי שבת, על כל המשתמע מכך. מי שמכיר את העסק הזה יודע שההיערכות מתחילה כבר ביום חמישי בלילה וביום שישי על מנת למנוע כל מיני תקלות באמצע האירוע הזה.

לכן אני מבקש, אנא מכם, עשו הכול על מנת שכולנו נעשה אירוע מוצלח למען עם ישראל. האנשים מגיעים ממקומות מרוחקים ואני רואה את זה במשך שנים, אנשים שמגיעים, קשישים, חולים, צעירים, מבוגרים, עם ישראל, על גווניו, מגיע למקום הזה, אנשים משלמים ממיטב כספם כדי לבוא, להתייחד במקום הזה, להתפלל במקום הזה, על מנת שרשב"י יהיה מליץ יושר על עם ישראל. לכן אני גם מנצל את הבמה הזאת ואני מבקש מהמשטרה, אני ביקשתי את זה בשנה שעברה ואני מבקש גם השנה, רבותיי, האנשים האלה באים להתפלל, הם לא באים להפגין, תשכחו מזה, הם באים להתפלל במקום הזה, הם באים לבוא לכמה דקות, תאפשרו להם את זה.

ואני מבקש לא להכניס בעלי חיים למערכת הזאת, על מנת להתגבר על התקלות שלכם. כל אחד יודע למה אני מכוון. לפני כמה שנים הביאו סוסים לאזור מירון, דבר שגרם אי נעימות רבה. לכן אני מאוד מבקש בעניין הזה, תימנעו מהדבר הזה. אני חוזר ואומר, אנשים באים להתפלל, כולנו עושים הכול על מנת שתהיה גישה נוחה, גישה בטוחה, ולאפשר לכל הציבור להגיע בבטחה בצורה המהירה והראויה ביותר. אנחנו השקענו, כפי שאמרתי, השקענו ומשקיעים, זה לא רק אנחנו מבחינת השקעה פיזית, גם אנחנו, גם משרד הנגב והגליל, גם הוא השקיע במקום הזה, יש מקומות שהם קבע, יש מקומות שהם זמניים מבחינת ההשקעה, אבל השאיפה היא שיהיה נוח, שתהיה גישה טובה לכולם.

אני מאוד מקווה שבעזרת ה' זכות הרשב"י תסייע בידינו על מנת לעבור את האירוע הזה בצורה המוצלחת והראויה ביותר. אני בכל אופן אמשיך להשתתף בדיון ואני אשמח להיות איתכם, ואם יש שאלות, בוודאי שאני פה. אני אבקש מהרב יוסי שוינגר, אדוני היושב ראש, גם לאפשר לו ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
שינסה מישהו לא לאפשר לשוינגר לדבר. אבל מה שאמר השר על המשטרה, במקום סוסים תביאו אוטובוסים, ואז כשיש אוטובוסים אין צורך בסוסים.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
למשטרה אין אוטובוסים.
היו"ר ישראל אייכלר
זהו. אחרי הרב מוזס, חברי, אז אחרי הרב מוזס ידבר מאיר חן.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
אין דבר כזה מירון בלי הרב מוזס. הא בהא תליא.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב מוזס, בבקשה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תודה, אדוני היושב ראש, כבוד השר - - - המקום החשוב הזה של מירון, יוסי שוינגר, אנשי המשטרה, יישר כוח לבאים, אני לא רואה פשוט את כולם - - - בכל אופן כל אחד לפי מעלתו.

אין חכם כבעל הניסיון, ב-2014 היה לנו במשרד החינוך את שר החינוך פירון, הוא החליט אז, מה שקורה עכשיו, להעביר את ל"ג בעומר ליום ל"ד בעומר, זה יהיה ביום שני ולא בל"ג בעומר, וכתוצאה מזה 30% ממערך האוטובוסים היו משובצים לבתי ספר וגם ההסעות הפרטיות למוסדות חינוך פרטיים. כתוצאה מזה כל מערך ההסעות למירון התחיל בשעה שתיים-שלוש אחר הצהריים ובשעה שמונה בערב נשכרו לפי החברה של כפר ורדים, שהמשטרה השתמשה בשירותיהם - - - חברה מכפר ורדים שהם שכרו את כל האוטובוסים לאנשים שנכנסים למירון, מצומת גולני וכדומה. אתה זוכר את זה, שהיו קרוב ל-70,000 איש על ההר בשעה שבע או שמונה בערב. בתשע בערב נשפכו כל הציבור הזה כי כל אחד חשב שלא יהיו מספיק אוטובוסים, כולם נשפכו ממש בגלים מההר, פרצו את כל המחסומים, על הכביש, השתבש כל מערך התחבורה ואז המשטרה נאלצה להכניס את הפרשים, שהם גם לא עזרו. אני מכיר אנשים שהם בטראומה עד היום מהמעשה הנוראי הזה. גם אני הייתי שם ולא היה לאל ידי לעשות שום דבר, זה היה בוקה ומבולקה.

הדבר הזה נוצר כתוצאה של החופשה, אדוני השר, קח את זה לתשומת לבך. כל העומס הגדול ביותר שפעם היה בהדלקה הראשונה, היום כשזה מוצאי שבת ולא תהיה תחבורה מסודרת לצהריים הכול יעבור לאחר הצהריים, זה סיפור של פיקוח נפש. צריכים לשבת עם השר בנט, שהוא היום עסוק בפריימריז, אבל מחר הוא עובר את זה, ולהביא לתשומת לבו, שיידע שמדובר בפיקוח נפש ממש, שהיה אז בשטח, קרה מה שקרה. אחר כך היה דיון כאן על זה ומה אמרו? שהסיפור הזה של החופשה היה בעוכרינו וידענו על זה קודם, אז אנחנו חוזרים על אותו משגה היום? אנחנו צריכים עוד עכשיו, אדוני השר, בכל פורום שלא יהיה, אנחנו ניפגש עם השר בנט, להזכיר לו מה שקורה. זה היה ב-2014, סך הכול לפני שלוש שנים.

הדבר השני הוא נושא השילוט. ידוע לכם שהציבור שלנו לא משתמשים בטלפונים או ב - - - אז אין להם את הווייז, הם מגיעים לצומת גולני - - - מר בובנובסקי, הבאתי את זה כבר לפני שנה, הבאתי את זה לפני שנתיים, למי מעניין היום בצומת קדרים האם בדרך לכרמיאל השילוט הוא כרמיאל או קרית שמונה, רוצים להגיע לכרמיאל או לקרית שמונה? אין ולו שלט אחד מירון.
קריאה
יש, בצומת גולני יש.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני מדבר על צומת קדרים. בצומת גולני שמתם שלט בגודל רבע מזה במקום שהיה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש עוד שלט.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
רגע, תן לי לדבר. אני הייתי שם, מתי היית? אני הייתי שם השבוע, אז אתה אומר לי מה שמו? ואז תשמע מה המחדל הגדול, יש שלושה מסלולים, על המסלול הקטן הזה מראה לך חץ למירון, הרשב"י, ימינה. זה שאין לו וייז נכנס מיד לכביש עפולה וליד סג'רה הוא תופס את עצמו, 'רגע, אני בכיוון ההפוך'. הוא עושה שם את הסיבוב הזה וככה עשו את זה מאות ואלפי מכוניות פרטיות, אלה שבאים לחניונים הפרטיים. זה עניין של פיקוח נפש, ממש. מסוכן, סכנה, דיברנו על זה בשנה שעברה. בובנובסקי, אתה איתי?

אמיתי, מירון זה לפני הכול, אפילו לפני התאגיד. זה התאגיד שלנו, מירון. תודה. קוראים לי להצביע באיזה ועדה.
קריאה
חבר הכנסת - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מי?
קריאה
נתיבי ישראל.
אנדרי בובנובסקי
השנה אנחנו קיבלנו את ה - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
כן? עוד לפני ל"ג בעומר? בשורה טובה. הדבר השלישי, אדוני השר, זו רק הערת ביניים, אבל זה מאוד חשוב לנו. אני מבקש מאנשי המשטרה שתורידו לשטח לרענון ההנחיות מה שיש נושא לחברי הכנסת. אני והרב אייכלר מסיירים בכל הל"ג בעומר במירון. יש כל הזמן פקקים, מה לעשות, הרבי מקרלין, אחד מחשובי האדמו"רים, בא עם אלפי אנשים, הוא הגיע למטה, עצרו אותו שני הטנדרים עם כל המשפחה בערב שבת ולא נתנו לעלות. ואז אני ירדתי לבד לשטח והתחלתי לאתר מישהו מהחבר'ה, זה היה עוד צ'יקו, ואמרתי 'תשמע מה שקורה', בסדר, עד ש - - - בכל אופן התוצאה הייתה שהוא עלה בחזרה והייתה איזה שוטרת - - - בובנובסקי, אתה זוכר? 'אתה לא עולה. תסלח לי, אתה לא עולה', אמרתי 'מה זאת אומרת? אני בא מלמעלה, אני רוצה לחזור, אני שליח ציבור, בדיוק כמו שאת שליחת ציבור', וזה התפקיד שלנו, לראות מה קורה. אנחנו מסיירים כל היום בשטח, אני בא למאיר חן לבודקה שם, אנחנו רוצים לראות מה קורה.
היו"ר ישראל אייכלר
חפ"ק, אוהל.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני זוכר עוד את הבודקה. אני רוצה שתרעננו לכולם, עד אחרון השוטרים והשוטרים, שהתעודה הזאת, מה שכתוב כאן, תעודת חבר הכנסת, זה חופש התנועה בתחום המדינה, אין שום הוראה האוסרת או המגבילה את הגישה לכל מקום במדינה שאינו רשות היחיד. אפשר להוריד את הרענון הזה?
קריאה
בסדר.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
יפה. הרב אייכלר, נסייר כבר כל היום וכל הלילה. זה תפקידנו.
קריאה
אדוני חבר הכנסת, אם יורשה לי להתייחס. מעבר לרענונים, לך ולכל הדיונים המוקדמים, פותחה אפליקציה שתימצא בכל טלפון של שוטר, באמצעותה הוא יידע לאן עליו להגיע, לאיזה ציר עליו לגשת, תינתן הכוונה מאוד מסודרת וטובה מאוד. זה דבר מתורגל ומתופעל, כבר עשינו ניסויים - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אבל למה הם לא נותנים לזוז בשטח? נותנים לי רק לעלות פעם אחת ואני רוצה לרדת עם הרב אייכלר לכל המקומות ולא נותנים לנו לעלות ולחזור.
קריאה
האפליקציה מאפשרת לך בהתאם לאישורים שאתה רשאי לבצע על פי ההרשאה שמחוז צפון יאשר ואנחנו נכבד אותה כלשונה וככתבה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני מבקש לכבד את האפליקציה הזאת. תודה רבה. גם עם אייכלר.
היו"ר ישראל אייכלר
הדיון הוא לא בנושא הזה, אנחנו נדבר, אני אגיד לך שגם האפליקציה לא עבדה, אבל לא משנה, אנחנו נתמקד בצרכי - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לרענן את הנהלים, זה מה שאנחנו מבקשים.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב מוזס, אתה - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
עד מתי יושבים כאן?
היו"ר ישראל אייכלר
מחכים לך בוועדת הכלכלה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אבל אני חוזר. עד מתי זה?
היו"ר ישראל אייכלר
עד 12. תודה לרב מוזס, אני רוצה להעביר את ה - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
תתייחס לפגישה עם השר בנט, להציל את המצב.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה, הרב מוזס, אני רוצה להגיד לך שכל 120 הח"כים יסכימו שאין ח"כ כמוך.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
ברוך ה', אני מאוד שמח. ה' יעזור שנתראה אחרי ל"ג בעומר ונוכל ככה לחייך כמו עכשיו.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. אני רוצה לבקש ממנהל רשות ארצית לתחבורה ארצית, מר מאיר חן, שעליו עכשיו מוטל משא כבד מאוד, במיוחד כשהשר נמצא בחוץ לארץ, אז כמעט אתה השר התחבורה לעניין מירון. השר יגיע עד ל"ג בעומר?
מאיר חן
כן, ביום שישי הוא חוזר.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא חוזר, אבל אתה עושה את המלאכה ועליך המלאכה לגמור, לכן אנחנו מבקשים ממך לעדכן אותנו קודם כל בדברים שכן יהיו, אחרי זה בבעיות.
מאיר חן
טוב, אני רוצה לומר שלמעשה ההיערכות לל"ג בעומר השנה התחילה כבר מאז סיום ל"ג בעומר הקודם, ב-2016 ובחצי השנה האחרונה אנחנו, יחד עם משרד הדתות והמקומות הקדושים ומשטרת ישראל, באמת הפקנו את כל הלקחים. אתם ותיקים בעניין הזה, אני יכול להגיד לכם שיש את ניהול ל"ג בעומר עד 2013 ומ-2014 ומעלה זה מנוהל בצורה שונה, לפחות בהיבט של התחבורה. היו הרבה שנים בעבר שדיברו על זה שהכול קרס או - - - אבל אני חושב שהיה פה תהליך של הפקת לקחים.

בחצי השנה האחרונה אנחנו הכנו תכנית שלדעתי היא הטובה ביותר שהייתה, כי כל שנה מצטברים לקחים, והשנה אני רתמתי את כל מפעילי התחבורה הציבורית, גם אם זה לא ברישיון שלהם, כולל 'דן בדרום' ודן באר שבע וקבענו תחומי אחריות מכל מוקד יציאה. בסוף יש שני מוקדים מרכזיים, כל מוקדי היציאה בכל רחבי הארץ, בית שמש, ירושלים, אשדוד, חיפה, כל המוקדים וכל מה שקורה סביב ההר ובתוך ההר. הפקנו לא מעט לקחים.

הנחת יסוד מאוד בסיסית זה של"ג בעומר לא משבית את התחבורה הציבורית במדינת ישראל, כי המדינה עובדת ומתנהלת והתפקיד שלנו זה לאזן ולגייס את מיטב האוטובוסים האפשרי לטובת האירוע הזה של מירון. אנחנו מתייחסים לזה כמו אל מבצע צבאי לכל דבר, אם זה הבודקה, שדיבר עליו הרב מוזס, ואם זה חמ"ל וכל הנציגים משתתפים שם ועם אמצעים אלקטרוניים וטכנולוגיים, שם אנחנו יודעים בזמן אמת מה קורה בכל עמדה וכדי לאפשר את המשך ההתנהלות של התחבורה הציבורית בארץ יחד עם הפניה של מקסימום האוטובוסים שאנחנו יכולים, אז המצב האידיאלי זה שמיד לאחר ערב ל"ג בעומר, ביום למחרת, הנחת העבודה שיש חופשה, שיש חופשות מבתי ספר, אז אנחנו יכולים להרשות לדלל חלק מהפעילות של התחבורה הציבורית, להוריד פעילות בחלק מהמקומות בארץ ואז יותר אוטובוסים מופנים לטובת המבצע.

השנה, עם כל ההיערכות, הגענו לסדר גודל של בין 1,800 ל-2,000 אוטובוסים שרתמנו לטובת המבצע. עד לפני שבועיים הנחת העבודה הבסיסית שביום ראשון יש חופשה. במוצאי שבת זה גם ככה תאריך שהוא מורכב. יש הבדל בין מה שקרה ב-2014 למה שקורה היום. דבר ראשון היו 30% נוסעים פחות, היום יש יותר מ-30% נוסעים בשנים האחרונות ממה שהיה ב-2014, וגם היו פחות אוטובוסים בגלל הסידור הזה שהיה יום פעילות רגיל באמצע ונדחה יום החופשה וראינו את המשמעויות של העניין הזה. היום הביקוש הוא הרבה יותר גדול, אז היו כמה עשרות אלפי אנשים פחות שהגיעו למירון ואנחנו יודעים שהיום יש הרבה יותר. לכן כדי להגיע להיערכות מיטבית ההנחה הבסיסית הייתה שקודם כל התחבורה הציבורית בארץ ממשיכה לעבוד, דבר שני, אנחנו מורידים מדרגה כי יודעים שיש יום חופשה, לכן זה מאפשר לנו להפנות יותר אוטובוסים.

כדי לאפשר את המהלך הזה אנחנו מגייסים גם קבלני משנה. בסוף התחבורה ממשיכה לעבוד והדחייה של יום החופשה גם מקשה עלינו לגייס קבלני משנה כי חלק גדול מקבלני המשנה מחויבים בהסכמים לכל מיני מוסדות להסעות תלמידים. זה מעצים יותר את הבעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
עד איזה שעה הם קשורים ל - - -
מאיר חן
זה לא קשור. להערה שלך קודם, זה לא קשור. בסוף זה אוטובוס ונהג, אנחנו מכירים את הבעיה הקשה שיש היום עם הנהגים. הנהג נניח מסיים את עבודתו בבתי הספר, עם כל הכבוד יש תקנות, יש חוק, הוא לא יכול עכשיו מירושלים לנסוע למירון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אפשר להחליף נהג.
מאיר חן
אתה יודע כמה חסר נהגים היום בתחבורה הציבורית?
היו"ר ישראל אייכלר
זו בעיה אחרת.
מאיר חן
בסדר, זה לא פותר את הבעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מנסה למצוא פתרון.
מאיר חן
הרב אייכלר, זה לא פותר את הבעיה, כי בסוף הנהג, יש גם תקנה שמחייבת את החברה לתת לו את שעות המנוחה וברגע - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה ברור, לא צריך להגיד את זה, אז לא אותו נהג. אני לא מקבל את זה שהאוטובוס צריך להיות מושבת 24 שעות בגלל 8 שעות שהוא עובד.
מאיר חן
לא, אם במשך היום מסיעים תלמידים, אתה לא יכול לבנות על זה שאותו אוטובוס בערב יהיה במירון, כי בסוף - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אותו אוטובוס גומר באחת בצהריים.
מאיר חן
אבל זה אותו נהג.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לכם רק נהג אחד לאוטובוס אחד?
מאיר חן
עוד מעט תשמע את המצוקה של החברות. אם היה לנו פתרון קסם, אדרבא. אם היה לכל אוטובוס כמה נהגים אז יכול להיות שהיינו פותרים את הבעיה, אבל זה לא. לכן אין פה הרבה ברירות בעניין הזה. זה ככה במעטפת, לאור כל הדברים שקרו. אני בסוף אתייחס ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מנהלת הוועדה ביקשה לשאול אותך האם החברות שהבריזו בשנה שעברה - - -
מאיר חן
אנחנו לקחנו את אותן חברות - - - אני לא יודע להגיד כרגע אם זה אותן חברות או חברות אחרות, אבל כדי להפעיל את כל המערך הזה אנחנו בנויים על הסכמה של אותן חברות קבלניות שהן רוצות לעבוד איתנו. הם לא חייבים.
השר לשירותי דת דוד אזולאי
מאיר, בשנה שעברה עיקר הבעיה הייתה עם חברת נתיבי חן, שהם לא ידעו איך לעבוד.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא רוצה להגיד חברות, כבוד השר.
מאיר חן
כלקח מהאירועים שהיו עם הקבלנים, היום למעשה היינו צריכים להיות בסיור במירון, ודחינו אותו, אנחנו נעשה אותו מיד אחרי יום העצמאות, אנחנו מביאים גם לתדרוכים המוקדמים את כל המנהלים של החברות הפרטיות. זה לא היה בשנה שעברה.
קריאה
אתם מסבירים - - - אתם כבר ישבתם איתם פעם, נכון?
מאיר חן
אנחנו נביא אותם גם לסיור בחברון ואז גם נדגיש את המחויבות ההסכמית לעמוד בלוחות הזמנים ולתת לכל חברה את מה שהם התחייבו. ונכון, היו תקלות כאלה בשנה שעברה, במיוחד בקטע של הקבלנים הפרטיים.

לגבי מכירה מוקדמת של כרטיסים, אנחנו נמכור באותה מתכונת, זה גם ייתן לנו אפשרות לקבל נתונים לקראת האירוע כמה כרטיסים נמכרו.
היו"ר ישראל אייכלר
ומה עם מכירה מרוכזת?
מאיר חן
לא תהיה מכירה מרוכזת. אני חושב שהספסרות שהייתה בשנה שעברה בחלק מהמקומות, בלי להזכיר שמות, כשבא אדם כזה או אחר ואמר 'אני קונה את כל האוטובוסים' ואחר כך אנשים בודדים, פרטיים, לא היה להם איך לעלות, אנחנו לא ניתן לזה. לא תהיה מכירה מרוכזת. כל אדם באופן פרטי, ירצה יבוא. היה לנו לקח לא טוב מהעניין הזה בשנה שעברה ולכן כל אחד, כמו שהוא נוסע היום באופן פרטי. אם ראש עיר רוצה לעשות הסעות פרטיות או הסעות משלו, שיעשה, אין שום בעיה, אבל בתחבורה הציבורית לא תהיה קנייה מרוכזת של כרטיסים, נקודה, זה הכול. אנחנו צריכים לראות את טובת כולם. אני לא נכנס פה לעניינים פוליטיים, הוא רוצה לקנות לאנשים שלו ואלה לא, אין דבר כזה, זה חד משמעית.

מבחינת החניונים, גם עם משטרת ישראל וגם המקומות הקדושים, הוספנו עוד חניון גדול, הקימו חלק מהמתווה של החניונים, גם כלקחים שהיו, והניסיון שיש לנו עם ההפעלה של החניונים יאפשר את אותה זרימה שאתה מדבר עליה כל הזמן, בלי שהדברים ייתקעו, כולל חסידות בויאן, שמגיעה לחניון ירוק 6, לאזור מסוים, והתנועה שם. זה גם במסגרת הלקחים. לכן אני אומר, השינוי הבלתי צפוי ברגע האחרון יוצר פה קשיים ובעיות.

גם מצפת הפקנו לקחים ואנחנו נפעיל ארבעה מוקדים של יציאה, אנחנו מבינים שחלק גדול מהאנשים יהיה כבר בצפת. אתה זוכר את אותה מוצאי שבת, בתחנה המרכזית בצפת, לא ראו אוטובוסים, ראו רק אנשים שהגיעו עד לכביש וסגרו את הכביש ואני הייתי צריך לחלץ את האני שם, נתיב אקספרס, לכן יהיו יציאות מארבעה מוקדים, שהם גם יפורסמו, כי אנחנו מבינים שהרבה יגיעו לצפת ואז בצאת השבת - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ביקשנו שתעשו חניון גדול מאחורי האר"י הגדול, חניון ענק. אני לא יודע אם הוא חלק מארבעת המוקדים, אבל זה מוקד שלוקח מיד החוצה.
מאיר חן
לא, יש ארבעה מוקדים - - -
קריאה
אור חיים ו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אור חיים זה קרוב, אבל מה שיותר סמוך לכביש הראשי, זה עוזר לך שהאוטובוסים לא יצטרכו לרדת בסמטאות צפת ואנשים יחסמו אותם כי לא היה מקום על האוטובוס.
מאיר חן
אנחנו רצינו להסיט את הלחץ רק מהתחנה המרכזית ולכן קבענו ארבעה מוקדים, זה גם יפורסם. בחזרה, כדי לא לבלבל ולייצר ארבעה מוקדים חזרה אז אנחנו יוצרים קו אחד שמוביל לצפת ועושה סיור. יש לקחים, תסמכו עלינו, שלמדנו אותם, שאנחנו רוצים שהעסק הזה יתנהל טוב.
היו"ר ישראל אייכלר
תחשבו גם על האופציה הזאת, יש לכם עוד אפשרות לעשות את זה.
מאיר חן
ולכן אנחנו גם נכנסנו לעניין הזה. אמרתם נכון, מהמוקדים הקרובים יותר האוטובוסים ייצאו שעה אחרי צאת השבת, מהמוקדים הרחוקים, שעתיים אחרי צאת השבת, זה ברור לכל המפעילים, הגדרנו את זה בצורה ממוקדת. יהיו לנו גם נציגים בכל הנקודות.

אני הוצאתי מסמך הבוקר, גם למשרד החינוך וגם למשרד לשירותי דת וכו', כרגע המצב נכון לעכשיו שיש לנו באמת, אחרי שבדקנו בציציות כל מפעיל ומפעיל מה המשמעויות של העניין הזה, יש לנו סדר גודל של בין 500 ל-600 אוטובוסים פחות. זה 25%, כמו שנאמר פה על ידי השר. מבחינתנו יש פה, אני גם כתבתי, או שפוגעים באוכלוסיית הסעות התלמידים במדינת ישראל, או שפוגעים באוכלוסייה שרוצה לנסוע למירון, אין פה איזה פתרון אמצע כזה. לכן בעניין הזה, אם באמת רוצים שהאירוע הזה יהיה מוצלח, אחרי הכנות של כמעט חצי שנה, אחרי סיורים, המשטרה השקיעה הרבה והמקומות הקדושים, הרב שוינגר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הוא כבר הולך לדבר אחריך.
מאיר חן
הרב שוינגר עשה את זה בצורה טובה עם כל הלקחים של השנה ולבוא ולשנות את זה, יש לזה כרגע משמעות. מבחינתנו, אני לא נכנס פה לשיקולים פוליטיים וענייניים - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
- - -
היו"ר ישראל אייכלר
הרב מוזס, אני לא מוכן שכל הנושא של ההיערכות, באו פה קציני משטרה וחברות תחבורה מכל הארץ, הנקודה הזאת שמאיר חן העלה היא מאוד חשובה, אבל הבנו אותה, בואו נלך הלאה.
מאיר חן
אני רוצה לומר, אם רוצים שזה יהיה מוצלח יש שתי אפשרויות, או שמחזירים את יום החופש ליום ראשון ואז המשמעות היא שאנחנו מפנים את אותם אוטובוסים לטובת כל מי שרוצה להגיע למירון, או שדוחים את זה ליום ראשון בערב ואז מצמידים את זה. החלופה השלישית הפחות טובה זה שעושים את זה במוצאי שבת והחופשה נשארת ביום שישי, אבל עם פחות 500-600 אוטובוסים, ואז יש פה את אותם סיכונים שראינו ב-2014, יהיה לחץ על המוקדים. בסוף כדי להוציא 20 אוטובוסים מירושלים יבואו לשם 10,000 איש ויתנפלו על האוטובוסים ויצטרכו כוחות משטרה לתגבר, יהיה לחץ על החניונים, ביציאה חזרה, כי הביקוש הוא גדול והיצע האוטובוסים הוא קטן ואז יש פה סיכון בטיחותי ועוד דברים נוספים שאנחנו לא רוצים להגיע אליהם.

זה המצב נכון להרגע, אם בסוף זה ישתנה זה יאפשר באמת את ההיערכות שנעשתה פה חצי שנה עם שלושת המשרדים, זה המשטרה, המשרד לבטחון פנים, משרד הדתות ואנחנו, משרד התחבורה. צריך לקבל החלטה בעניין הזה. זהו, אלה הדברים. אנחנו נעשה בהתאם למה שיוחלט. ההשקעה שלנו השנה בתחבורה הציבורית למירון, ההשקעה המתוכננת היא סדר גודל של כ-12 מיליון שקל. זה גידול משמעותי. רק כל הפעלת מערך ההיסעים והבקרים והסדרנים וכו' כמעט 12 מיליון שקל, בלי לגעת בכל סוגיית התשתיות וכו'. זה גידול לעומת שנה קודמת, ולכן אני אומר, הייתה פה היערכות מיטבית.
היו"ר ישראל אייכלר
נקווה שזה גם יצליח.
מאיר חן
צריך להוציא אותה לפועל ואז אני מניח שזה יהיה הדבר הטוב ביותר.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה לך, מר מאיר חן, אני מקווה שהנושא הזה ייפתר באיזה שהיא דרך, אבל אני רוצה שהאוטובוסים שכן יש לך, שיזרמו וטוב שאתה אומר שלקחת עוד חברות כמו 'דן בדרום' ואחרים כדי שיהיו לך מספיק אוטובוסים כמה שאפשר, כדי שאלה האוטובוסים שישנם, שלא ייתקעו, כי זה גם לקח המון זמן, להגיב ל - - -

עכשיו אנחנו רוצים לתת למנהל המרכז הארצי למקומות קדושים, הרב יוסף שוינגר, ואני מבקש ממנו, שלא תיפול למלכודת של כולנו, שבמקום לדבר על כל מה שעבדת שנה שלמה להכין נדבר עכשיו על נקודה אחת שלא תלויה בנו בכלל, שזה אם יהיה חופשה או לא תהיה חופשה. תן לנו את שאר הדברים, מה נערכתם, איך נערכתם ומה צפוי לעשות.
יוסף שוינגר
שלום לכולם. בגדול אנחנו מקבלים כל שנה, בעקבות ל"ג בעומר הקודם, שורה של הפקות לקחים, דרישות, חלקן חדשות, חלקן ליישום, ואנחנו לוקחים משרד הנדסה, אחד הגדולים בארץ, שהוא מכמת לנו את הדרישות לפי התקציבים ובשביל זה גם היו לנו את הבעיות בהתחלה עם נושא התקציב ובאמת, בעזרתו של השר לשירותי דת וחבר הכנסת יצחק כהן, סגן שר האוצר, ועוד שורה של גורמים, אני חושב שמבחינה תקציבית, אולי לא קיבלנו את כל מה שצריך, אבל קיבלנו את המינימום ההכרחי, אולי פלוס נוסף.
היו"ר ישראל אייכלר
בשורה של הגורמים תזכיר את שר האוצר.
יוסף שוינגר
כן, בהחלט, גם את שר האוצר.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
ושר הפנים.
יוסף שוינגר
אני מדברים ספציפית עכשיו על - - - אני מציע שלא נתבלבל, שר הפנים עזר ועוזר בשוטף ויש פרויקט פיתוח עכשיו של מושב מירון, ציר עלייה, שעוזר. אנחנו מדברים כרגע, היה 13.5, העלינו ל-15.5, היו אנשים שטרחו. ברור ששר הפנים, רוחו שורה ומלווה אותנו בכל עת ובכל שעה, הרב מוזס, מיותר להזכיר את זה כמובן.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
- - -
יוסף שוינגר
והפריפריה, הרב מוזס. אתה רוצה לדבר על זה? בוא, בבקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
תמשיך, הזמן רץ.
יוסף שוינגר
בהחלט. השנה, בעקבות הלקחים אנחנו הוספנו חניון חדש, החניון הירוק, שמפריד למעשה את העומס על הטרמינל המרכזי שלמול המושב. קיבלנו ונענינו לדרישת משרד התחבורה בעניין, שהייתה דרישה נכונה וצודקת, לא היה לנו תקציב, זה היה חלק מהבעיות, זה הסתדר, מי שיגיע בימים אלה למירון יראה עבודה אינטנסיבית של הרחבת משטחי הדלקה. מי שיבוא בכל עת, זה מהשעות המוקדמות של הבוקר עד השעות המאוחרות של הלילה, ותאמינו לי שזה לא פשוט, על כל סנטימטר אתה צריך לדאוג שחס וחלילה לא תפגע במערת קבורה, או שלא תיגע חס וחלילה באיזה עצם לא מזוהה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
בעץ הזית.
יוסף שוינגר
או בעץ זית. איך אפשר שלא? והכול נעשה בפיקוח של רשות הטבע והגנים ומהנדסי רישוי ופיקוח. נמצא איתנו פה מיכה, שבאמת אני כל פעם מחמיא לו, אני מקווה שאני לא עושה לו נזק, אבל הוא באמת מלווה אותנו אפשר להגיד 24/6, בוקר ערב וצהריים. גם אם יש לנו לפעמים ויכוחים, אני מאחל לכל אחד שהוויכוחים שלו יהיו מול מיכה ולא מול מישהו אחר.

השנה יהיו 22 הדלקות, אנחנו חייבים להבין שכל הדלקה, זה נראה משהו כזה ערטילאי, אדמו"ר מגיע, או איזה רב מגיע או איזה מקובל מגיע, כל הדלקה כזאת מצריכה הכנה של ימים רבים, של קציני בטיחות ורישוי ומד"א וכב"א והכול ממש הולך על הקשקש. אני לא רוצה להיכנס פה להשלכות של כל אלה שאומרים שנדחה את הכול ליום ראשון, כי אם נדחה את כל ההדלקות ליום ראשון אז גם מה שאנחנו חושבים שיכול להתקיים לא יתקיים וזה מביא לאנדרלמוסיה שאין כדוגמתה. אני מציע לכל אלה שכל כך מבינים בנושא השבת ובנושא הדלקות ובנושא הכמויות, לא לשכוח שגם אם נבטל את ההדלקות, נניח ביטלנו חס וחלילה את נושא ההדלקות, עדיין נמצאים בהר מיום חמישי ושישי ושבת, כשאני אומר הר זה ההר וסביבתו, שזה יכול להיות ליד - - - וספסופה ושפר ופרוד, עשרות אלפי איש, ואני לא מדבר כרגע על צפת ועל טבריה ועל כל המושבים הסמוכים, והמשטרה תוכל לתקן אותי, כבר אז צריך נוכחות מסיבית של משטרה בהר. אני חייב להגיד את זה בנימה אישית, אני חושב שעושים פה עוול חמור מאוד כלפי חסידות כזו או אחרת, שזה תלוי בשעה כזו או אחרת, ומתעלמים מכך שכבר בהר נמצאים מרביעי, חמישי, שישי ושבת עשרות אלפי איש ומשפחות. כדאי שניקח את הדברים האלה בחשבון.

באשר לנושא התחבורה, אני חייב להגיד מהניסיון שלנו. אני לא איש מקצוע, אני לא מהנדס תחבורה ולא תעבורה וכדומה, אם יתברר, וכנראה זה מה שעולה, הרב אייכלר וכבוד השר, מהדברים שאין מספיק אוטובוסים, אחת משתיים, או שקוראים לציבור להתכונן ושלא יבוא בטענות. בכל מקרה אם יבואו בטענות, יושב מולכם הבן אדם שחוטף את כל הבליסטראות כל שנה. גם אם איזה אוטובוס נתקע בטעות בקרית צאנז', אני קיבלתי טלפון באמצע ל"ג בעומר, למה אני לא משחרר את האוטובוס באמרי בינה. קורה, קורה, מקבלים את זה באהבה. אבל, רבותיי, אחת משתיים, או שנודיע לציבור שיידע שהוא לא יכול להגיע ובתנאים הנוחים או המתבקשים, או שנקבל החלטה, זה כמובן המשטרה, שבמידה, כמו שהיה בשנים עברו, אין תחבורה ציבורית נגיע למכוניות פרטיות להגיע, אבל שיגיעו לחניונים מרוחקים, אולי נצטרך לאתר עוד חניון, אבל מי שחושב שבגלל זה ציבור יישאר בבית הוא טועה, ייווצר פה עומס, תיווצר בעיה וחייבים לתת על זה את הדעת.

אני חושב שזו קריאה גם לכל החברים פה, כבוד השר. זה לא יכול להיות ששר החינוך עובד לבד, כאילו אין אירוע של מירון, בזמן שזה האירוע הכי מורכב והמסובך, המשטרה תגיד את זה לבד ו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני חייב להעיר, כי ביקשתי ממשרד החינוך שיגיעו והטענה של משרד החינוך, ואני חייב להביא אותה פה, שהרב הראשי לישראל, הרב לאו, הוא ביקש את העברת התאריך.
יוסף שוינגר
הוא כבר ביקש ליום חמישי.
היו"ר ישראל אייכלר
זה כבר אחרי - - -
יוסף שוינגר
הטעות הייתה שלא הכנסנו את ההדלקה באסרו חג של פסח.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל שוב נפלת לאותה מלכודת שכולנו נופלים, אתה מדבר על משהו שהוא לא בשליטתך ולא בשליטתנו. בואו נדבר על חניונים שאפשר להכין.
יוסף שוינגר
לגמרי, אבל הרב אייכלר, אנחנו כתובת שמנקזת את כל הפניות ולכן חייבים לדעת, ובעיקר אני מוטרד מאוד בנושא התחבורתי, אבל אני חושב שאם לא תהיה ברירה, או שצריך לחזור לפתרונות של כלי הרכב מפעם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני טענתי כבר מהתחלה שאסור לאסור או להכניס לאסור, מלשון אזיקים, אסורים בנחושתיים, ציבור של חצי מיליון אנשים רק לתחבורה ציבורית, צריך לאפשר גם מחניונים לרכבים פרטיים. ואז המשטרה וכולם אמרו לי 'לא, בשום אופן לא, אנחנו לא נאפשר רכבים פרטיים, כל רכב פרטי תוקע - - - ', עכשיו אנחנו אוכלים את זה, בגלל שאין לנו אלטרנטיבה. עכשיו בא הרב שוינגר ואומר, ובצדק, בואו נכין עוד חניונים לרכבים פרטיים כדי להוריד קצת מהעומס על התחבורה הציבורית.
יוסף שוינגר
אני מציע, אם אפשר.
היו"ר ישראל אייכלר
זה רק מוכיח לך כמה אסור להיות תלויים בקו אחד, כך בכותל המערבי, שכולם תלויים באוטובוסים וכמה אנחנו - - - בגלל זה. חייבים למצוא פתרונות נוספים, אבל זה כבר לא יקרה בשנה הזאת. אולי המשטרה - - -
יוסף שוינגר
רגע, עוד משפט אחד. אני באמת רוצה להגיד מעומק הלב, באמת, תודה לכולם. מה שאמר הרב אזולאי, כבוד השר, בתחילת הדברים זה אמיתי, אנחנו תלויים אחד בשני ואנחנו יודעים שהאלטרנטיבה, שאם לא נהיה אחד בשני נהיה תלויים אחד ליד השני, אז תודה לכולם באמת. נמצאים פה אנשי מע"צ וחברות ההסעה והמתנדבים ומד"א וכב"א, אני לא רואה פה את איחוד הצלה, זו תקלה חמורה - - -
קריאה
נמצאים.
יוסף שוינגר
נמצאים? כבר נלחצתי, ועזר מציון, שבאמת עושים עבודת קודש. ואם שכחתי מישהו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יהיו לך מספיק הזדמנויות להזכיר את זה. אני מבקש עכשיו מהמשטרה, למשטרה יש פה שני חלקים באירוע, יש את האירוע עצמו, שזה, אני מבין, מיכה טובול ממונה על זה, ויש את העניין של התחבורה והתנועה אל המקום ומהמקום, שזה לפחות 50% מהפעילות. בבקשה, שזה מר אלברט אסרף. בבקשה, רשות הדיבור, תענה על כל השאלות שאתה מבין - - -
אלברט אסרף
כן, בהחלט. ראשית, אנחנו נציין שכמשטרה אנחנו נקיים את ההיערכות שלנו כל עוד האירוע מתקיים, אנחנו לא נעזוב בסיום כזה או אחר עד אשר נחזיר את החיים למסלולם התקין והכול יבוא על מקומו. זה ברמת ההיערכות המשטרתית.

מבחינתנו, אנחנו יישמנו לקחים של שנת 2016 על מנת להיטיב גם את מערך הטרמינלים וגם את מערך המעגל, על ידי הפחתת תנועות במסגרת המעגל, על ידי תוספת טרמינל הירוק שנמצא סמוך למעגל ויאפשר הגעה של אוטובוסים וצעידה קרובה לעלייה להר, הסטה של קווי הסעה בשיתוף התח"צ לכיוון חניון פרוד והעלאה באמצעות אוטובוסים וכמובן תוספת של כוח שיטפל ויסייע לנוסעים בטרמינלים, גם בהסדרת הסדר וגם בעלייה בטוחה לאוטובוסים. הכוח הזה הוא כוח מקצועי, הוא כוח איכותי, בפיקוד קצין, שיעשו את העבודה.

במערך העוטף אנחנו הקמנו כוח שיסייע במעגל השלישי, המעגל החיצוני, ובמידה שיהיה צורך לבצע הסטות בטווחים רחוקים אנחנו בהחלט נהיה ערוכים לתת את המענה הנדרש לעניין הזה, לרבות הוספה של כוח עתודה, כוח זמין, שיושב בצירים המובילים בשלוש נקודות מוצא לתוך המעגל, כוח אופנועים דינמי שיודע לנוע בתוך עומס ולתת פתרונות.

נקודות חילוץ, חלילה, לאוטובוסים, שייתקעו במעגל, נבחרו נקודות שאליהן אנחנו נסיט, אנחנו מקווים שלא נגיע לאירוע הזה, וכמובן שיתוף פעולה מצוין, גם עם מנהלת התח"צ ועם כל הגורמים העוסקים, נתיבי ישראל וכל העניינים שנדרשים מסביב.

צריך להדגיש מבחינתנו אנחנו שומרים על עקרון הגעה לאירוע בתחבורה הציבורית. זה העיקרון שמנחה אותנו. החניונים שהוסדרו הם חניונים שיהיו לטובת כאלה שלא יישמעו להוראות שאנחנו ממליצים לקיים אותן ולממש אותן.
היו"ר ישראל אייכלר
לא הבנתי, החניונים ש-?
אלברט אסרף
החניונים שהוכשרו הם חניונים שהוכשרו לטובת רכבים פרטיים לאנשים שיעדיפו שלא לעלות בתחבורה ציבורית ולא יישמעו להוראות שאנחנו מציעים שיקוימו.
היו"ר ישראל אייכלר
ההוראה שלכם זה?
אלברט אסרף
להגיע ועדיף באוטובוסים.
היו"ר ישראל אייכלר
גם אחרי מה ששמעת פה?
אלברט אסרף
גם אחרי ששמענו פה, להגיע באוטובוסים, מאחר שלא יימצאו פתרונות שהם מעבר לפתרונות שנמצאו.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תחשבו על עוד חניונים?
אלברט אסרף
כרגע, בנקודת הזמן הזאת, אין לנו שום אפשרות לאתר, הדבר גם יכניס את המשטרה למשמעות ולהיערכות שיפרט אותה המחוז הצפוני בהיבטים של השקעות וכוח אדם שהם בהכרח יהוו פגיעה משמעותית בשגרה במדינת ישראל, בתפקידי משטרה אחרים, כי המדינה תמשיך להתנהל ואנחנו נצטרך להידרש לתת את המענים.

נושא של הורדת 500 אוטובוסים בקירוב, כפי שהעלו מנהלת התח"צ, כתוצאה מדחיית החופשה, יכול גם להוות בעיה בעומס בהגעה בצירים, עומס שיכול להיווצר או מהתנהגות הקהל בטרמינלים בהיעדר אוטובוסים להסיע אותם הביתה, חוסר סבלנות, עייפות, שלא לדבר על יותר רכבים פרטיים בצירים וההסתברות להיפגעות בתאונות דרכים כתוצאה מעייפות, היסח הדעת ואנחנו חרדים לעניין הזה. עד כאן, תודה.
מאיר חן
רק הערה, כדי להבהיר את הדברים שנאמרו קודם. כל ההתייחסות שלי היא לתחבורה הציבורית, כלומר יכולה להיות חסידות כזו או אחרת או גוף כזה או אחר, או רשות, שבסוף הם הולכים ושוכרים אוטובוסים פרטיים במחירים, שאני לא נכנס להם, ואז הם יכולים לתת מענה. אבל אני לא מארגן את זה, התפקיד שלי להיות אחראי על התחבורה הציבורית.
היו"ר ישראל אייכלר
ברור.
מאיר חן
זאת אומרת אם רוצים עכשיו באופקים, לצורך העניין, לדאוג ל-20 אוטובוסים, הולכים למפעיל פרטי ומשלמים לו סכום מסוים, אני מניח שהוא ידרוש הרבה, אז אין בעיה להסיע באוטובוסים. זאת אומרת יש חלופה, אבל היא כנראה יותר יקרה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אמרת שאין לכם כבר אוטובוסים לשכור, אז איך פתאום - - -
מאיר חן
לא, אני לא שוכר בכל מחיר. אני שוכר במחיר מסוים מקבלנים. אם מחר תלך לקבלן פרטי ותציע לו פי שלושה ממה שאני מציע לו אני מניח שהוא יסכים. יש גם חניון, אני מזכיר, בעין הודים כל ההיסעים של המאוגדות מגיעים לשם. יש עדיין כאלה שמגיעים בהיסעים פרטיים וכו'.
היו"ר ישראל אייכלר
הייתה לי שאלה אחת נוספת למר אסרף, לגבי הכוונה בצמתים, שהזכיר הרב מוזס, כמו צומת גולני. אני מספיק בדרך הזאת, כל פעם אני כמעט נוסע ל - - -
אלברט אסרף
אני אחזור שוב. אם מדובר בנושא השילוט, או באחריות חברת נתיבי ישראל, משרד התחבורה, הם נמצאים פה, הם יגיבו על זה והם נערכו וידוע לנו, גם דרשנו מהם את גודל השילוט, את אופן ההצבה שלו והם בהחלט ערוכים לעניין. לגבי פריסת ניידות וצירים, כל הצירים במירון, אנחנו מסתכלים על האירוע כמכלול שלם ובטח ובטח שהפריסה יותר מסיבית, ככל שאתה מתקרב למעגלים הפנימיים של מירון תהיה נוכחות של ניידות. יש הכוונות בצירים המרכזיים, אנחנו ערוכים לאירוע.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. אנחנו נעבור למיכה טובול, ראש אגף רישוי ואבטחה.
מיכה טובול
שלום לכולם, אדוני השר, חבר הכנסת אייכלר, קודם כל אני רוצה, ברשותכם, להתחיל להודות לכל הפורום. אדוני השר, אני כבר אמרתי לך את זה בישיבה ביום ראשון, אבל באמת לברך על שיתוף הפעולה המצוין שיש לנו פה עם כלל הגורמים, בראש ובראשונה עם המקומות הקדושים, עם הרב שוינגר ועם הרב ישראל דרעי, ועם כל הגורמים שנמצאים פה מסביב לשולחן ועם עוד המון המון גורמים שלא נמצאים פה ושיתוף הפעולה לטעמנו, לטעמי, זה בעצם המתכון המנצח ויביא אותנו בעזרת ה' להצלחת ההילולה.

חשוב לי להתחיל ולומר שמבחינת משטרת ישראל, שבמחוז הצפוני, מפקד מחוז צפון שהוא מפקד על כל האירוע בכללותו, התקיימו בשבוע שעבר אישורי תכניות, התכנית של הילולת הרשב"י אושרה על ידי הממ"ז. צריך להבין, מבחינת משטרת ישראל אנחנו שומעים, במיוחד בשבוע האחרון, כל מיני דיבורים על כל מיני שינויים, החל בשינוי של חופשת התלמידים, שכבר אני אגיד שהמשמעויות שלה רבות, רבות מאוד, וכלה בנושא של שינוי זמני ההדלקות. צריך להדגיש, מבחינת משטרת ישראל כל שינוי שנעשה מאישור התכניות של מפקד המחוז, מבחינתנו מהווה איזה שהיא נקודה שאנחנו אמורים לעצור, לעשות חשיבה מחודשת, לעשות הערכת מצב, להבין את כל המשמעויות והמשמעויות רבות.

זה שיש פחות אוטובוסים, לכן אנחנו נצטרך לחשוב מה יכול להיות ולהתרחש בנקודות היציאה, מה יכול להתרחש בזמן פיזור כשיש פחות אוטובוסים. מבחינת נושא של זמני הדלקות, מה קורה אם דוחים את ההדלקות או את השאטלים, כל הדברים האלה, כל הנושא של העומס, כל הנושא של הצירים שאנחנו אמורים לשמור ולאבטח. נמצא פה אלברט, ומבחינתנו אם כל צירי התנועה בהר מירון לא יהיו בשליטת משטרת ישראל, בשליטה מוחלטת, וייחסמו על ידי אלפי כלי רכב אזרחיים, זו בעיה. הצירים ייחסמו ובעצם אנחנו מפסידים את ההילולה ובעצם עם ישראל בגדול יפסיד.

מבחינתנו, מה שאני רוצה להגיד זה שברגע שיהיו החלטות סופיות, וזה נכון לכל שעה, אנחנו שומעים כל מיני שמועות, החופשה תזוז, החופשה תחזור, ההדלקות יידחו, ההדלקות לא יידחו, ברגע שמשטרת ישראל, המחוז הצפוני, מקבל החלטות סופיות, אנחנו נדע להיערך בהתאם למה שייקבע.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להודות לך, אבל אני שומע בדברים שלך משהו שמתחיל להטריד אותנו. בסוף היום, אחרי החזרה, כמו שסיפר הרב מוזס לפני כמה שנים, אני מתאר לעצמי שיהיה מצב שלא יהיו מספיק אוטובוסים, אנשים יגיעו ונניח שבנקודות היציאה למירון תהיה לכם שליטה בערים השונות, בתוך המקום יורדים 70,000 איש, אני עכשיו רואה את השעה, 11 בלילה מוצאי ל"ג בעומר, 70,000 איש רוצים להגיע הביתה ואין אוטובוסים. זה קטסטרופה ידועה מראש של פיקוח נפש.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
ככה זה יהיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני הייתי מבקש מהמשטרה חוות דעת בכתב, כמו שעשה משרד התחבורה, תודיעו לנו מה הסיכום במקרה כזה שיש עומס של ציבור שאין אוטובוסים, ואז אנחנו נעביר את זה לממשלה, לשר הדתות, שיעביר את זה לממשלת ישראל - - - שיחליטו על פי שאלות של פיקוח נפש.
מיכה טובול
אנחנו נתייחס למה שהעלית, נעביר תשובה מסודרת. יחד עם זאת הייתה לי שיחה הבוקר עם - - - מתח"צ ואנחנו בעיקרון נשתדל שכל מה שקשור לשאטלים במעגל התנועה ולחניונים, אנחנו נשתדל בנקודות הקריטיות האלה לא לצמצם. מה שכן ייפגע, אני מאמין, זה כל הנושא של ההיסעים הרחוקים, שזה הבאת מתפללים ממקומות רחוקים להר.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מיכה, רק שאלת ביניים, ממי אתה מקבל את התשובות האלה כשאתה אומר על ההדלקה ועל ההסעות ועל האוטובוסים, מול מי אתה עובד?
מיכה טובול
אנחנו נקבל את התשובות הסופיות, כרגע אנחנו עובדים מול המשרד לשירותי דת והמקומות הקדושים, ברגע שנקבל מהם תשובה סופית אנחנו נצטרך לשבת ולעשות היערכות.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אתם תהיו מתואמים ותהיו ערוכים, כי אנחנו כבר מודיעים לכם שאחרי ל"ג בעומר יהיה דיון. הרב שוינגר, אתה מאוד אוהב את הדיון שלאחר ל"ג בעומר, כשבאים עם כל הטענות של הציבור ומביאים אותו בוועדה. אז אנחנו מקווים שלא יהיו הרבה.
יוסף שוינגר
הרב אייכלר, אם אתה יכול רק להקדיש יומיים לאותו דיון אני אודה לך, שנספיק.
היו"ר ישראל אייכלר
חברות התחבורה הגיעו והם צריכים לעשות את העבודה. מכבי אש והמשטרה באים אחרי האירוע.
קריאה
אנחנו בסוף.
שלומית אבינוח-קואולמן
אגד.
היו"ר ישראל אייכלר
מי מדבר בשם אגד? רב יצחק רודיך, בבקשה.
קריאה
אני הייתי נותן למי שאחראי על כל האירוע, נתיב אקספרס, להתייחס.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה, ברשותך, נתיב אקספרס, האני.
האני דעקה
שלום לכולם. אני באמת רוצה לחזק את מה שאמר ראש הרשות, מאיר, המבצע הזה הוא הגדול ביותר במדינת ישראל, אם לא הגדול במזרח התיכון. עם סיום המבצע ב-2016 משרד התחבורה הוביל הפקת לקחים והיערכות מחודשת ל-2017. התחלנו להיערך יחד עם כל מובילי התחבורה הציבורית במדינת ישראל, לסגור את כל הקצוות. לצערי הרב שלושה שבועות לפני האירוע כולנו נדהמנו מהחלטת השר לשנות את המועד של החופשה. זה פשוט מאוד - - - כבוד השר התייחס ל-25%, אני יכול להגיע לכם, רבותיי, בפה מלא ובאחריות מלאה, זה יהיה מעבר ל-30% ירידה בכמות האוטובוסים כי אולי אתם לא יודעים שגם במגזר הערבי המיעוטי ביום ראשון אין לימודים, משם אנחנו צריכים לגייס אוטובוסים. ברגע שהכול עובר ליום שני, כל האוטובוסים האלה שאנחנו מגייסים אותם - - -
השר לשירותי דת דוד אזולאי
רק שגם אתם לא תחליטו להזיז את יום החופשה - - -
האני דעקה
אני קטונתי מלהחליט. אנחנו בסך הכול אחראים על המבצע האדיר הזה יחד עם כל הפורום המכובד הזה ואנחנו רוצים שהמבצע הזה כן יצליח, אבל השינוי הזה ממש יגרום לכאוס ולא ייתן לנו לתפקד בצורה הטובה ביותר. צריך לקחת בחשבון שלאור הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית יותר אנשים ישתמשו בתחבורה הציבורית, אם זה ביעדי המוצא, שאנחנו מתחילים מירושלים, מביתר, מבית שמש, מבני ברק, מאשדוד, מקרית גת, נתניה, עפולה, כפר חסידים, צפת וכל המעגלים הקרובים והרחוקים של השאטלים, פשוט מאוד כמות האוטובוסים היא קריטית.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה יש לך אוטובוסים יש לך לחינוך כל יום? כמה אחוז מהאוטובוסים שלך - - -
האני דעקה
זה לא רק אנחנו. היום אני אגיד לך, ואגד ידבר בטח בקטע הזה, יש לנו כמות אדירה של אוטובוסים ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כל יום במערכת החינוך שלכם?
האני דעקה
במערכת החינוך שלנו, כי כל מערכת החינוך שלנו בנויה על יום ראשון שיהיה יום חופש. כל התכנון שלנו, שזה כמעט מלפני שישה חודשים, יחד עם משרד התחבורה, אנחנו עושים סיעור מוחות, מתכננים, מסיירים, מדברים, מנסים לסגור קצוות, וזה לא יכול להיות מצב ששלושה שבועות לפני האירוע הכול משתבש לנו והכול מתחיל מחדש. אף אחד מהמפעילים האלה כאן לא יהיה מסוגל לתת את הכמות, ואנחנו מתחילים לקבל את המכתבים של החברות שמהם גייסנו אוטובוסים שהם לא מסוגלים לתת לנו את כמות האוטובוסים שלהם התחייבו, גם לפי דרישת משרד התחבורה, שכל קבלן משנה יחתום על הסכם. הדרישה שלנו באמת, אם אפשר, בטח שקטונתי מלחשוב על חילול שבת או לא - - -
היו"ר ישראל אייכלר
האני, הנושא של השבת כבר מוצה - - -
האני דעקה
אולי אני גוי, לא מבין בזה הרבה, אבל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
קודם כל לגוי של שבת יש תפקיד חשוב מאוד בשבת.
האני דעקה
אני בצבא הייתי גוי של שבת, זה בסדר.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל הנושא שאתם לוקחים עכשיו אחריות הוא גדול מדי בשביל שאנחנו נעסוק גם בנושא של השבת. אני יודע, יחסרו לך 25%-30% אוטובוסים, תגיד לי איך אתה נערך עם ה-70% שיש לך, מה אתם הולכים לעשות, השאטלים וכל הדברים האלה, איך נערכתם.
האני דעקה
רק לסבר את האוזן, עם השאטלים אנחנו מפעילים, בהוראת משרד התחבורה, 320 אוטובוסים לשאטלים, שזה רק מחברות התחבורה הציבורית, שגם להם עכשיו, לאור השינוי, תהיה להם בעיה. אני בספק אם הם יצליחו לספק את הכמות הזאת. אנחנו היום נותנים שאטלים מכרמיאל, מעין הוזים, מצבעון, מפרוד, מחצור, מצפת. היום בפיק הראשון בצפת אנחנו מפעילים 100 אוטובוסים לשאטלים, וזה לא בא ברגל. זה מחייב מחשבה. כשיורדת כמות של 30% או 40%, חבר'ה, יש לנו כאוס. זה הורס לנו את כל המבצע וכולנו אחר כך נצטער על זה. זה גם יגרום לאנשים שיגיעו יותר לחניונים ואז אי אפשר להשתלט עליהם וכולנו למדנו את הלקח הזה ומאיר ציין את הנקודה הזאת, שבצפת אתה רואה רק את החבר'ה, אי אפשר להכניס אוטובוס, אי אפשר להוציא אוטובוס. כנ"ל היה בחניון 2, אחרי ההדלקות אלפי אנשים יורדים לחניונים, אי אפשר להכניס לא אוטובוס ולהוציא אוטובוסים, אבל אנשים ימשיכו להגיע לחניונים ואז תארו לעצמכם את המצב הזה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
זה קרה ב-2014.
האני דעקה
כן. גם לאור הדבר הזה הייתי מבקש ממשטרת ישראל היערכות רצינית גם במוקדי היציאה, אם זה במוקדים הרחוקים יותר, כי תהיה לנו בעיה עם זה שיש להם את המכירה המוקדמת ורכשו, ומהניסיון שלנו גם אלה שלא קנו באים ברגע האחרון וירצו לעלות על האוטובוס ולנו היום אין שליטה על זה, רק כוחות הביטחון, משטרת ישראל יכולה להשתלט על הדבר הזה. כנ"ל גם בחניוני היציאה בהר.
היו"ר ישראל אייכלר
כמה אוטובוסים במגזר הערבי עוסקים בחינוך ביום יום?
האני דעקה
קשה לי לתת, אני לא רוצה לשלוף מן המותן, אבל כמות די רצינית וגדולה ביותר.
מאיר חן
הוא מתייחס רק לאשכול שלו. אני מתגבר אותו מכל החברות בכל הארץ.
היו"ר ישראל אייכלר
נהגים יש לכם מספיק, למשל להחליף נהגים באוטובוסים?
האני דעקה
חברים, אולי אתם - - - יש 3,500 נהגים חסרים במדינת ישראל. כל עם ישראל, ממשלת ישראל, כנסת ישראל, כולם מכירים את הבעיה הזאת. לא מצליחים לגייס נהגים, למרות שהעלינו את שעת הנהיגה ל-39 שקלים. תחשבו את זה ל-125% ו-150% ובמבצע הזה הכול יעבור את ה-150%, אין נהגים לדבר הזה. אין נהגים.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב, אז אני כבר לא שואל אותך על התלונה של המתארחים באזור שהשאטלים מגיעים מלאים ואין להם מקום לעצור במושבים.
האני דעקה
יש עוד נקודה אחת, ברשותך, שאני רוצה להתייחס אליה. תיקחו גם בחשבון שאנחנו מתחילים את ההסעות מהיעדים הרחוקים ברביעי, חמישי, שישי, והאנשים האלה גם ירצו לחזור עם סיום - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ביום ראשון בערב, כן.
האני דעקה
אז חבר'ה, זו הבעיה, אני שם את זה על השולחן, אולי לכם יש פתרונות, במצב כזה אין לנו אפשרות להצליח במבצע.
היו"ר ישראל אייכלר
אגד.
יצחק רודיך
צהריים טובים. אני רוצה בהזדמנות הזו קודם כל לברך על ההחלטה שהפעם אפשרו לצאת מהמעגל לאוטובוסים שממלאים את החניונים, שייסעו דרך עכברה. אני חושב שזו החלטה מקצועית מאוד מאוד טובה, זה יקל על כל הסירקולציה.
היו"ר ישראל אייכלר
ספר לנו על זה, כי הוועדה לא שמעה.
יצחק רודיך
בשנה שעברה, במסקנות של שנה שעברה עלה והיה גם ויכוח עם קצין המשטרה, מדוע ואיך הסירקולציה צריכה לעבוד ואז בשעתו העלו, זה כבר כמה שנים שזה עולה, בעצם למה האוטובוסים שיוצאים מהחניונים עושים שוב את המעגל ויורדים לכיוון 866, לכיוון צומת חנניה. השנה אישרה המשטרה, היא קיבלה החלטה ואני באמת חושב שזו החלטה - - -
מאיר חן
זה לא רק השנה. בשנה שעברה, בפעם הראשונה כשנפגשנו במעגל, תוך כדי קיבלנו החלטה לווסת, שלא כולם צריכים להגיע ל - - -
יצחק רודיך
ברור, אבל אני מדבר על כך שההחלטה הגיעה מראש הפעם.
מאיר חן
בסדר, ולכן אמרנו שעדיף לווסת את כל התנועה, שלא כולם יצטרכו להגיע למעגל. חלקם ייסעו עוד עשר דקות ויפנו לעכו.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל כולם יוצאים דרך צומת אליפלט.
יצחק רודיך
כל האוטובוסים שעוזבים את החניונים בעצם יוצאים דרך צומת אליפלט, אני חושב שזו החלטה מאוד מאוד נכונה שהגיעה אחרי פגישות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בכמה זה מאריך את זמן הנסיעה של הנוסע?
יצחק רודיך
מאריך? אני חושב שזה לא מאריך, אני חושב שזה רק מקצר את זמן הנסיעה בפועל.
מאיר חן
עכשיו זה גם מקצר, כי זה - - -
יצחק רודיך
בנושא של הצפי שמאיר דיבר עליו וגם האני וכולנו יודעים מה שאמור להיות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
על זה לא צריך לחזור, זה ברור.
יצחק רודיך
לא צריך לדבר, אני רק אומר שאנחנו בירושלים ובבני ברק וגם באשדוד, שאנחנו מוציאים כמות הכי גדולה, אני חושב, למירון, ביקשנו כוחות סדר של המשטרה כבר במקומות כי כידוע אגד היא הראשונה שהתחילה בעצם לעבוד במירון על פי הזמנת מקומות. אלה שיזמינו מקומות, ככל שיישארו אוטובוסים יימכרו המקומות, ייגמרו האוטובוסים, אנחנו לא נגיע למצב של שנה שעברה שאנחנו נמכור אוטובוסים ברגע האחרון. זו גם החלטה טובה שמשרד התחבורה קיבל וצריך לברך על כך שאנחנו מסיימים את מכירת המקומות ביום רביעי, לא יהיה מצב כמו בשנה שעברה שאנשים קנו עד הרגע האחרון ואז כמה אוטובוסים פרטיים שלא הגיעו בעצם גרמו לנו לשיבוש של שעות שאנשים המתינו בירושלים. אנחנו צופים בהחלט שבירושלים ובמוקדים שאנחנו מוציאים מהם יגיעו אלפי איש שלא ייקנו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני ממש מתקומם, הרב רודיך, לא עליך, לא על אגד, אלא על המציאות. לא כאזרח, כנציג ציבור, אני לא מוכן לקבל שאנשים לא יוכלו לקנות כרטיס, שאתם לא תמכרו כרטיסים כי לא יוכלו לעלות לאוטובוסים כי אין אוטובוסים, כי מישהו החליט לעשות כך או אחרת. אני פשוט אקרא לציבור שיידע שכולם מתנערים מאחריות, הממשלה, הכנסת וחברות התחבורה, כמובן הן לא אשמות, אבל הם עושים את זה ,'אנחנו לא אשמים. לא נמכור כרטיסים, לא יהיו לנו אוטובוסים' והם כבר מודיעים לנו מראש. וגם המשטרה אומרת, אני אהיה ערוכה כדי לעשות סדר, איך אמרת? סדר בתחנות, תביאו לנו פרשים, תכניסו אותנו לבתי סוהר וגמרנו.
יצחק רודיך
לא, אבל פה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה? זה חוצפה שאני לא מקבל.
יצחק רודיך
אתה לא היית רוצה, ראש הוועדה, שנמכור כרטיסים מעבר ליכולת להסיע. כי אז מה שיקרה, יבואו אנשים ולא יהיה איך להסיע אותם.
היו"ר ישראל אייכלר
בשנה שעברה לפני ל"ג בעומר כבר לא היו כרטיסים ברוב הארץ ואם זה המצב - - -
יצחק רודיך
והשנה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא נותנים לאנשים לנסוע ברכבים פרטיים, אומרים רק תחבורה ציבורית ולא מוכרים כרטיסים. אז אין לכם אוטובוסים, אתם לא תיתנו לנו, אנחנו נצא לרחובות ותביאו שוטרים ותהיה מלחמה. מה זה?
קריאה
אל"ף, יש חניונים לרכבים פרטיים. אלה שיגיעו לכיוון חצור או כרמיאל וכו' יכולים להגיע עם רכב פרטי, הם לא יעלו מכרמיאל צפונה.
יצחק רודיך
אני מצטער שאני הפעם זה שאולי מחדד את הנקודה הזאת, אבל אני לא רוצה ש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ברור, אל תיקח את זה אישי.
יצחק רודיך
לא, אני מחדד את זה, כי כולם אומרים, טוב, התחבורה כבר שמענו, בואו נראה מה עוד התכוננו. אז אני אומר, זה מה שעומד לעמוד על סדר היום שלנו ובעיקר בעיקר בחזור. בחזור מגיעים לחניונים אנשים שלא הזמינו בהלוך והם עולים בחזור.
היו"ר ישראל אייכלר
אמר את זה האני.
יצחק רודיך
ומה שהמשטרה עושה כל פעם בחזור, שהיא מנסה להשליט סדר, אמנם בשנים האחרונות הם גם שמים גדרות שלא נותנים לציבור להגיע לחניונים וזה מיטיב מאוד את היציאה, שהיא יחסית מאוד מכובדת, הפעם זה אמור להיות בצורה שונה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
בקיצור, זה יהיה אם כל הקריסות.
קריאה
לא - - - החלטה של משרד החינוך והכול יהיה בסדר.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מבחינת תחבורה זה מה שיקרה. שמעת, 30%-40% פחות אוטובוסים.
מאיר חן
רבותיי, הכנו תכנית שזה יהיה ל"ג בעומר הכי מוצלח, אבל אם לא ישתנו אותם דברים שקבענו - - - אז תעשו משהו שישתנה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
שר החינוך עסוק בפריימריז.
מאיר חן
אז אני צריך ל - - - זה לא ענייני.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אין ביום ראשון ישיבת ממשלה.
היו"ר ישראל אייכלר
למה אין ביום ראשון ישיבת ממשלה?
קריאה
זה יום הזיכרון.
מאיר חן
חבר'ה, אנחנו גורמים מקצועיים, הכנו את התכנית הכי טובה שהייתה עד היום, אתם רוצים שהיא תיושם? תעזרו לנו ליישם אותה. אני לא יכול יש מאין, אני גם לא אפגע בתחבורה הציבורית בכל מדינת ישראל, זו אחריות שלי לעניין הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש מושג שנקרא הפיל הלבן, מי שלא נמצא בחדר. כל אלה שנמצאים פה בחדר לא אשמים.
מאיר חן
אז תדאגו להביא אותו.
היו"ר ישראל אייכלר
אני חושב, אדוני השר והרב מוזס, אנחנו כחברי כנסת נישא באחריות, לא כל האנשים שיושבים פה, אנשים שעשו ימים ולילות כדי להצליח. אנחנו נישא באחריות והציבור יפנה את זעמו נגדנו והוא יהיה צודק, על זה שאין אוטובוסים למירון. יש עניין של חופש הדת במדינה, אם לא מאפשרים לנסוע במכוניות פרטיות, בסוסים, בחמורים, בפרדים ובגמלים, רק בתחבורה ציבורית, אז צריך להשאיר את התחבורה הציבורית. אין לכם תחבורה ציבורית? תנו לנו לנסוע במה שנוכל, נלך ברגל.
קריאה
החניונים רחוקים.
היו"ר ישראל אייכלר
חניונים רחוקים וקרובים. אי אפשר להסיר אחריות מאיתנו, כחברי הכנסת ושרים, על זה שהציבור, אנחנו חונקים אותו. אחר כך אנחנו נבוא בטענות שהציבור אלים.

אני רוצה לעבור לסופרבוס. בבקשה, בקצרה אחד אחד.
צחי נווה
אני לא רוצה לחזור על דברים כדי לא לעכב את כולם. באמת נערכנו במשך שנה עם הרשות.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה אתם נוסעים?
צחי נווה
אנחנו בעיקרון מטבריה. אם יותר לי להתייחס ליום ראשון - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אל תתייחס, הלאה.
צחי נווה
כולם מדברים על קווי התלמידים, יש דברים מעבר לקווי התלמידים. יש נוסעים יוממים שדוחים את החופש שלהם ליום שני ואנחנו לא נוכל לדלל שירות. כמו שמאיר אמר, אנחנו רוצים להוריד רמה, יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי להוריד רמה כי יהיו נוסעים שיחכו לאוטובוסים ואם ניקח גם את האוטובוסים האלה לא יהיה להם איך להגיע למקומות העבודה או יעדים אחרים. ההערכה שלנו, ואנחנו בין המפעילים, מאז שקיבלנו את הבשורה, אנחנו בקשר עם כולם, הרבה יותר מ-30% מבחינת כמות, לדעתי ולדעת מפעילים שדיברתי איתם, חבל שהם לא נמצאים פה. זו באמת בעיה קשה. ההיערכות, כמו שכולם ציינו, הייתה מיטבית, היינו ערוכים ומוכנים כולם וזה טורף את כל הקלפים.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. אני רוצה לבקש ממשרד האוצר, המהנדס רומן טביקמן, שהוא סגן מתכנן מחוז הצפון, לגבי הנקודה שהועלתה פה, כמעט לא היינו אמורים לדבר על זה, שזו הסעה פרטית, כי אני רואה שהסעה ציבורית לא תהיה. אתם יכולים לתכנן חניונים פרוביזוריים לטובת האירוע הזה, או מה קורה עם המעגל עצמו, שאתם דיברתם עליהם ודיברנו על זה עם שר האוצר, כדי שהסירקולציה תוכל לזרום.
רומן טביקמן
אנחנו לא עוסקים בעניין של תכנון - - - אני רוצה להתייחס יותר להקמת מתקנים זמניים בתוך המתחם עצמו. למתקנים הזמניים צריכים להוציא היתרי בנייה. בגלל המצב התכנוני הקיים והמצב התכנוני העתידי - - - מה השלב - - - המצב התכנוני הקיים והעתידי לא מאפשר בפרק זמן כזה קצר להוציא היתרי בנייה להקמת מתקנים.
היו"ר ישראל אייכלר
על איזה מתקנים אתה מדבר?
רומן טביקמן
מתקנים בתוך המתחם עצמו. לא ניתן להוציא היתרי בנייה לזה. במצב התכנוני הקיים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני ביקשתי ממשרד האוצר ושר האוצר ביקש מכם להכין חניונים כדי שהסירקולציה תהיה, הכנתם חניונים?
רומן טביקמן
האישור על חניונים ניתן מדי שנה והוא ניתן לפני מספר שנים לשימושים חורגים לתקופה, על כן האישורים הנדרשים מרשויות התכנון ניתנו, רק מה? היה צריך להשלים את כל התנאים וכל ההליכים כדי להוציא את זה לפועל. אני מדבר על האישורים עצמם, על ההיתרים, וזה לא נעשה.
היו"ר ישראל אייכלר
מי אמור לעשות את זה?
רומן טביקמן
מי שאחראי על האירוע. מי שהגיש תכנית להסדרת מתחם הקבר זה המשרד לשירותי דת, אבל אני בכל זאת רוצה להשלים ולהגיד שלמתקנים הזמניים אנחנו מצאנו פתרון כרגע כדי לאפשר הקמת המתקנים הזמניים והשירותים גם. זה לפנות לשר האוצר, בהתאם לסעיף 266ה לחוק התכנון והבנייה שיכול בסמכות הבלעדית שלו ליתן פטור מבקשות להיתרים ולאפשר הקמת מתקנים חריגים במתחמים בלי היתרים.
היו"ר ישראל אייכלר
טוב ששר הדתות יושב פה.
רומן טביקמן
אנחנו לא אמורים לעשות את זה, המשרד לשירותי דת צריך להגיש.
היו"ר ישראל אייכלר
השר פה, הוא כבר יתאם עם הרב שוינגר - - -
רומן טביקמן
אנחנו הנחינו את ישראל דרעי בעניין הזה, אבל טרם קיבלנו תכניות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה עכשיו לאפשר לחניון מגידו, אברהם יצחק רוזנטל, בבקשה. תגיד לנו מה הסיפור של החניון הזה ומה הפתרון.
אברהם יצחק רוזנטל
אנחנו כבר מקימים את החניון 18 שנה. היות שהייתה תאונת דרכים בדרך למירון לפני 18 שנה, שנהרגו שם שתי נשים והיו עוד תאונות בדרכים, מחוסר התרעננות של הנהגים ושל הציבור, בגלל שגם כשהציבור לא מתרענן והוא יוצא מאוחר מהתחנות הראשונות והוא חושב מה יהיה במירון, כן פקקים, לא פקקים, כל מה שמדברים פה, הציבור כל הזמן חושב על זה ואז הוא נכנס ללחץ והוא מבקש מכל נהג שיעצור בתחנת דלק, בתחנות דלק אין מקום, עוצרים בשולי הכביש, ילדים יורדים, המצב נהפך להיות גרוע מאוד. ראינו את המצב, הקמנו חניון, התחלנו להקים את הנושא של החניון באמצע הדרך, גם המשטרה קלטה שבמקומות האלה היא יכולה לעשות בדיקות, גם כשיש לחץ במירון היא מגיעה לחניון, היא עוצרת את התנועה, לא תמיד זה עוזר, בגלל שהאוטובוסים לא נכנסים, אז רואים שהמשטרה סוגרת את החניון, או כמו שבשנה אחת המשטרה עשתה בדיקות לרכבים בחניון, אז ישר באים - - - זרקו אחד לשני על חברות התחבורה והחניון התרוקן ונשאר רק האוטובוס שתפסו אותו לא תקין והכול נגמר ברגע אחד. אבל בכל אופן החניון הזה גורם לסדר גדול ולשליטה גם - - -
היו"ר ישראל אייכלר
איפה החניון הזה מוקם? פעם זה היה ליד יקנעם, איפה זה היום?
אברהם יצחק רוזנטל
פעם זה היה ליד יקנעם, גם היה עוד חניון מקביל במגידו ואז תחזק את זה הקיבוץ, אבל הוא היה מוכר שם דברים והוא פשט את הרגל, הוא לא הצליח אפילו לכסות את עצמו, אז פנו אלינו שאנחנו ניקח את זה. אנחנו עושים את זה שם, לא לוקחים כסף מאנשים על הכיבוד והכול כדי שלא ייהפך להיות מסחר וזה כן מקבל וזה יש לו כסף וזה אין לו ואנשים נעצרים, אז לא, הכול דופק, שירותים אנחנו מביאים, מאות שירותים, מעל ל-100 שירותים, אוטובוס מגיע, שני אוטובוסים, שלושה אוטובוסים, יש איפה ללכת לשירותים, הציבור טועם משהו, מתרענן, נוסע הלאה. הנהגים מקבלים ערכות, מקבלים פינה חמה, כל פעם זה היה בצורה אחרת, מה שהם צריכים, הם יכולים להתרענן ואז אנשים נוסעים קצת יותר רגוע.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה להגיע לנקודה, מי מממן אתכם?
אברהם יצחק רוזנטל
זה התחיל בהתנדבות, בשנה האחרונה קיבלנו מימון קטן של הרב שוינגר, שהתחילו להביא את השירותים ועוד - - -
קריאה
מה סדר הגודל שקיבלתם, 'מימון קטן'?
אברהם יצחק רוזנטל
זה היה 60,000-70,000 שקל.
היו"ר ישראל אייכלר
זה באמת לא הנושא.
אברהם יצחק רוזנטל
ההוצאות הן גדולות. כל התכנית המלאה - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
מה סך ההוצאות?
אברהם יצחק רוזנטל
סך ההוצאות, ואנחנו צמצמנו את כל ההוצאות כדי שיהיה המינימום שאפשר, 400,000 שקל. חברות התחבורה גם עזרו בשנה שעברה וכל אחד נתן 15,000 שקל, אבל זה לא מכסה כזה פרויקט. הפרויקט הוא מוצלח, אין שם עיכובים, אין לאף אחד כמעט טענות היום, היות שכל כך הוא דופק והוא מאורגן, אבל זה היה כדאי שזה ייכנס לבסיס תקציב מסודר ובצורה מסודרת.
קריאה
זה חלק ממערך מירון.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, בהחלט. אני מבקש עכשיו מנתיבי ישראל, כי זו פינה שעדיין לא סגרנו. אני רוצה להודות לך, הרב רוזנטל. נתיבי ישראל, שממונים על הכבישים ועל השלטים. מי מייצג?
מיכאל רסקין
מיכאל רסקין, מנהל מרחב צפון בנתיבי ישראל.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה.
מיכאל רסקין
קודם כל ככה. אנחנו קיבלנו את התכנית של המקומות הקדושים, ישבנו עם ישראל דרעי, סיכמנו את כל העבודות שאנחנו נבצע יחד עם משטרת ישראל. למעשה כל החלק שלנו אנחנו מקיימים ונקיים. בנושא של שילוט, קיבלנו פניות מחברת ינון, את כל השילוט שקיבלנו אנחנו נבצע. בקשר לגולני, לא היה מתוכנן שם שום דבר וגם משטרת ישראל לא דרשו שם שילוט, אני חייב לציין.
היו"ר ישראל אייכלר
מר אסרף, לא שמעת את ההערה של נתיבי ישראל.
מיכאל רסקין
אז אני מוכן לחזור על זה. לא משטרת ישראל, לא מקומות קדושים, לא דרשו שילוט בצומת גולני.
יוסף שוינגר
אנחנו מעלים את זה כל שנה בדיון. אני אישית, אם תסתכל בפרוטוקולים, אם אתה רוצה, אני אתקשר אליך היום בלילה בשתיים, אני אזכיר לך.
מיכאל רסקין
אין לי שום בעיה. קודם כל יש שם שני שלטים בצבע כתום שהם מכוונים את התנועה לרשב"י, מעבר לזה לא קיבלנו שום דרישה נוספת, אתם יכולים לבדוק - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז עכשיו יש לכם דרישה שחוץ מהשלטים האלה, בהמשך, כשאני כבר יורד לפי השלט ימינה, שלא אגיע לעפולה, שיהיה עוד שלט להפנות אותם - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
למשל הקודם שהיה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הרי יש שינויים בכביש. כשאנחנו נסענו לצומת גולני עם הרמזור ידענו איפה אנחנו נוסעים, עשיתם מחלף מאוד יפה, אתם מורידים את הנוסעים גם לעפולה וגם לצפון, לקרית שמונה, באותו מחלף, שם זה מתפצל. אני, יהודי כמוני, שהוא לא נהג מקצועי, רק 40 שנה על הכביש ונוסע למירון רק 60 שנה כמעט, 59 שנה, בגיל 3 נסעתי פעם ראשונה, אז אני תמיד מוצא את עצמי בדרך לעפולה וצריך לעשות סיבוב מסוכן.
מיכאל רסקין
לא, בגלל זה בשלט, שהוא מכוון למירון כתוב שלמירון סע לכיוון קרית שמונה, זה מה שכתוב בשלט. לפי דעתי זה כתוב רק בעברית, לא באנגלית.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
זה החדש שעשיתם עכשיו, הכתום.
מיכאל רסקין
כן.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אם יש רכב ושלושה מסלולים, כשאני עוקף, אוטו מסתיר, אני לא רואה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הבעיה להוסיף שני שלטים.
מיכאל רסקין
אין שום בעיה להוסיף, אבל קודם כל המקום הוא מאוד מצומצם. אם עברת שם לאחרונה ראית שיש גם פרויקטים, אם נעשה הרבה מאוד שילוט זה גם מבלבל. יותר מדי זה גם פוגע. אין לי בעיה, אני אזמין עוד שלטים כאלה, אבל זה עלול לבלבל גם את הנהגים.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לא קטנים, משהו גדול.
היו"ר ישראל אייכלר
הרב מוזס, אני ממשיך הלאה.
מיכאל רסקין
לא תמיד ריבוי שלטים עוזר.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
כשמגיעים מכיוון כרמיאל - - -
קריאה
קדרים.
מיכאל רסקין
בקדרים יש שלטים חדשים נוספים, יש שלטים בכביש 85, ב-65 הוספנו.
היו"ר ישראל אייכלר
למירון?
מיכאל רסקין
כן.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
לא, בקדרים, שוב - - -
מיכאל רסקין
לא, יש שילוט חדש, גדול מאוד.
קריאה
כשמגיעים מכיוון - - - אין שילוט לחניון כרמיאל.
מיכאל רסקין
כל השילוט הזה עד ה-10 במאי יהיה במקום, הוא עדיין לא הותקן.
היו"ר ישראל אייכלר
בצומת אחיהוד גם צריך לחניון כרמיאל, להפנות לחניון כרמיאל. יש שם חניונים.
מיכאל רסקין
אני לא זוכר. בכביש 85 יש - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נשלח לך בכתב בקשה בשביל הוועדה.
מיכאל רסקין
אבל יש שילוט אצל יוסי, תשאל את ישראל.
יוסף שוינגר
הרב אייכלר, צריך להגיד מילה טובה לנת"י שפתחו מצומת גולני עד חנניה, עד קדרים, את הכביש, ארבעה נתיבים, אין את הפקקים הידועים. צריך להגיד להם גם מילה טובה, כל הכבוד.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה לכולם בעניין הזה. עכשיו שירותי כיבוי אש, כב"א, הצלה אחרי זה.
יאיר אלקיים
שלום לכולם, שמי יאיר, אני קצין אג"מ של מחוז צפון. המשימה שלנו שההילולה תתקיים ונאפשר לכל מי שרוצה להגיע לרשב"י להגיע בשלום, להתפלל, לזכות במצווה ולחזור הביתה בשלום. אנחנו בהתאמה מלאה, התפיסה המבצעית שלנו בהתאמה מלאה למשטרה, שיתוף פעולה מלא עם המשטרה, מחוז צפון. על ההר אנחנו נשים גם כוח חילוץ לחילוץ והצלה, לכיבוי, לכל המשימות שאנחנו צריכים לטפל בהן. לאור העניין שאנחנו מבינים שיכול להיות שיהיה קצת עומס בצירים ויהיה לנו בעיה לצבור כוח אנחנו שמים גם כוח אורגני על ההר, על ההר יהיו אמצעים וציוד לחילוץ מהיר ולכיבוי. סך הכול יש לנו שת"פ עם מחלקת חילוץ של פיקוד העורף שתהיה על ההר ואנחנו גם נעשה סיורים מקדימים לפני יום שישי כדי לאתר מוקדי סיכון וכל מיני מתנחלים מסביב כדי שנוכל באמת לראות שאנחנו לא נכנסים לאזורים ומכירים אזורים אחרים שהם בעלי סיכון מבחינת שריפות. בנוסף יהיו לנו מטוסים בכוננות וכל מה שצריך כדי לטפל באירוע כזה אחר, נקווה שלא יהיה.

בתחום בטיחות האש אנחנו נתנו הנחיות, גם למתחם הקבר, שאגב יש שם את כל אמצעי הכיבוי שצריך והוא באמת עומד בכל הדרישות וגם לאזור המושב, לצימרים, לכל המעטפת מסביב. אנחנו מבינים שחסידות בויאן מגיעים ביום שישי ועוצרים לישון ב - - - ואני אומר את זה פה, שאנחנו - - -
קריאה
זה לא לפי ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
ההוראות?
יאיר אלקיים
אז יש קצת דרישות לדבר הזה כדי שנוכל לאפשר את זה.
קריאה
להכין הכול, 2 מטר מסביב נקי. לפי מה שביקשתם.
יאיר אלקיים
כן, לא ניכנס לעניין, אבל בסוף חשוב לי להיפגש עם מי שאחראי על זה כדי שנסגור קצוות, תיאום ציפיות, כדי שלא נגיע ליום שישי ולא נוכל לאפשר - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
- - -
יאיר אלקיים
אוקיי, מצוין.
היו"ר ישראל אייכלר
רק לגבי השביתה שאתם אמורים לשבות.
יאיר אלקיים
אנחנו לא שובתים, מה זאת אומרת שביתה.
היו"ר ישראל אייכלר
קיבלנו ידיעה שיש סכסוך עבודה במכבי אש.
יאיר אלקיים
כן, יש סכסוך עבודה של הוועדים בשירותי הכבאות, אבל לוועדים אין סמכות לפגוע במערך המבצעי, זה אומר שמבצעית אנחנו נטפל בכול, נצא לשריפות, נאבטח, כל מה שצריך נעשה. יכול להיות שיהיו לנו הגבלות בתחום המנהלי, אבל בתחום האחר אנחנו לא נאפשר את זה.

בנוסף יש את החניונים, כל שנה אני מעלה את זה, אנחנו מעלים את זה בכל פורום, אנחנו נותנים הנחיות לחניונים מבחינת בטיחות אש ואף שנה בסוף אין אישור לחניונים, אנחנו לא נותנים את האישור כי לא עומדים בדרישות, אין אבא ואין אמא, ואמרתם לא לדבר על מפיק, אני כן רוצה לדבר על מפיק, כי בסוף צריך מישהו שיהיה אחראי על כל האירוע הזה.
יוסף שוינגר
אני לא מבין איך זה קשור אליך וחבל שאתה מעלה את הנושא - - -
יאיר אלקיים
זה קשור אליי כי אני צריך לחתום בסוף, זו אחריות שלי.
יוסף שוינגר
יש דרישה אחת שאתה ביקשת ממקומות קדושים שהם לא עשו? אני לא מבין אותך פשוט.
היו"ר ישראל אייכלר
זה לא הנושא, אמרתי לך שזה לא הנושא.
יוסף שוינגר
פשוט אני לא מבין. לא לחזור סתם על דברים ש - - -
יאיר אלקיים
אני אומר את זה שוב, כל שנה אנחנו מדברים על החניונים וזה לא נפתר. אני מעלה את זה שוב.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה.
יאיר אלקיים
דבר נוסף, אני מסיים. בעניין של ההדלקות, אנחנו לוקחים את כל לוחות הזמנים, אני מבקש שאם יהיה שינוי בזמני ההדלקה, לדעת מראש, כי אנחנו צריכים צוותים לכל הדלקה כדי לאבטח, כדי שנוכל להתארגן על זה. בנוסף אם יש תוספת של הדלקות, אז גם כן.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה, מגן דוד, ארגוני הצלה.
רונן בשארי
צהריים טובים. רונן, ראש אגף המבצעים של מד"א. אני אעשה את זה בקצרה, כי בכל שנה אנחנו נערכים רפואית, לאבטח רפואית את ההילולה, יחד עם כלל גורמי ההצלה, בשיתוף פעולה ביחד כמו כל שנה. ההיערכות שלנו מתחילה מתחילת השבוע ומתגברת לקראת שישי, לפני כניסת שבת וביציאת השבת. יש את האבטחה בהר והיא כוללת מערכי כוננות מתוגברים בכלל הארץ, במעגלים הקרובים והרחוקים. עד כאן.
היו"ר ישראל אייכלר
עזר מציון, מי מייצג?
זאב פרוינד
כמדי שנה אנחנו מעלים את החולים.
היו"ר ישראל אייכלר
לא צריך להגיד לפרוטוקול מה עזר מציון עושה כל השנה, כולם מכירים, כולם יודעים. במירון יש להם תפקיד מעניין, שהם לוקחים כבר שנים הסעת מוגבלים. יש לנו הרבה תלונות על הרבה בעיות עם המוגבלים, אבל אני רוצה לשמוע איך אתם נערכים באמת שאנשים מוגבלים יוכלו להגיע.
זאב פרוינד
אנחנו מודעים לעומס שעתיד להיות בגלל מוצאי שבת וכל מה שדובר פה, הגברנו גם את מצבת הרכבים שלנו וגם הרחבנו את שעות הפעילות שלנו. אם כל שנה סיימנו בשעה עשר, השנה אנחנו נסיים בשעה 12 בלילה. חשוב לציין שאנחנו צריכים גם לחזור, הנהגים עובדים למחרת, אנחנו גורעים בעצם את כל האמבולנסים ביום ראשון מהשגרה, אנחנו עובדים על שגרה מצומצמת, אבל יום למחרת החולים צריכים אותנו. חשוב לומר שלקחים שדובר בהם, ישיבת הפקת הלקחים הקודמת, ישבנו בישיבות עם כלל הגורמים, היו הפקות לקחים ונקווה באמת שהשנה הכול יזרום טוב יותר לטובת החולים והנכים.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מתואם עם המשטרה? כי פעם היו בעיות בתיאום.
זאב פרוינד
אנחנו בקשר הדוק עם מיכה ויש רצון מדהים, באמת, לתקן את הדברים. דבר אחד שאנחנו תמיד ביקשנו ואנחנו מבקשים, במידה שיש אישיות חשובה שעולה ועוצרת את התנועה, נרצה לדעת את זה קודם כדי לעדכן את אותם חולים ונכים שיש עיכוב כלשהו. חשוב, לסיום, מבחינתי, לומר תודה למקומות הקדושים שהם נכונים לכל דבר, לכל בקשה, שהיא בעצם בקשה לטובת החולים והנכים. תודה רבה.
יוסף שוינגר
הרב אייכלר, אני חייב להגיד לך נקודה אחת לגבי הארגון הזה, הם לא מתאימים למגזר שלנו ואני לא מבין איך הם עוד עובדים איתנו כי הם היחידים שלא דורשים מאיתנו גרוש על כל הפעילות שלהם. תתעוררו.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
הארגונים האחרים - - -
יוסף שוינגר
אין תגובה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא פותח את הנושא, אני רק רוצה לציין דבר מעניין, שהזכיר עכשיו הרב שוינגר. כל מי שעוסק בשירות הציבור מקבל משכורת מלאה כל השנה, כולל רכב, משרדים. הארגונים המתנדבים הם הארגונים היחידים שהמתנדבים באים על חשבונם ועל זמנם ועל הדלק שלהם ונותנים מזמנם ולכן צריך להעריך ולהעריץ את כולם, אבל יותר את ארגוני המתנדבים.

אנחנו עכשיו באיחוד והצלה, בבקשה.
דוד קריספיל
קודם כל אני רוצה באמת לפתוח בתודה גדולה למקומות הקדושים, גם לרב שוינגר וגם לרב דרעי, שעוזרים לנו בצורה בלתי רגילה להיערכות ומובילים את הפרויקטים הגדולים ביותר בהר, כמובן בשיתוף פעולה עם כל הגופים שנמצאים כאן.

ההיערכות שלנו כוללת שני חלקים מרכזיים, החלק הראשון זה סיוע לאבטחה הרפואית כשאנחנו נערכים בדיוק כמו בשנה שעברה, עם כ-450 אנשי צוות. השינוי היחיד השנה הוא שיש לנו רופא בשבת כדי שהוא יוכל לתת מענה לאנשים שנמצאים בהר ולא יצטרכו לנסוע במיון, מה שאפשר לטפל במקום, מחזיקים רופא נוכרי, גוי, אצלנו במרפאה בשבת. אפשר גם לפרסם לציבור. המרפאה שתפעל בשבת זו מרפאת גברים, מתחת לציון, הקרוואן, ליד תולדות אברהם יצחק.

שני פרויקטים נוספים. פלאייר הסברה לציבור מודפס ב-100,000 עותקים, כמובן פרויקט של המקומות הקדושים בשיתוף פעולה עם כל הגופים. יש אישור של משרד התחבורה ושל המשטרה. פלאייר לציבור כדי שיעזור לציבור להגיע לחניונים הנכונים כשהם יורדים וקצת יסייע בעומס וכמובן את כל מספרי הטלפון של מרכזי המידע. פרויקט נוסף שאנחנו עושים כל שנה, שלטי התמצאות לכל הציבור, 800 שלטים כאלה שנמצאים בכל ההר ומסייעים לכל בן אדם שמתקשר למוקד חירום להתמצא במהירות. זה פרויקט שעובד בצורה מאוד יפה. אני חייב להגיד שהשנה היה שיתוף פעולה יוצא דופן עם כל הגופים בהובלה של מיכה וזה ישודרג השנה. תודה רבה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. אנחנו חרגנו ב-20 דקות מהאישור שקיבלנו לדיון ולכן אני מגיע לסיכום.
צביקה דן
היושב ראש, רק דבר אחד. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. גם לנו יש תכנית מיוחדת, תכנית היערכות שבנינו להילולה, היא כוללת בעיקר בעיקר פעילות לפני, פעילות הסברה ענפה שאנחנו עושים ברדיו, בעיתונים, דרך הרבנים, כדי להעלות את המודעות של מי שמגיע להר לנושא הסיכונים בדרכים, בכבישים. יש פעילות ענפה שאנחנו עושים בחניונים ובדרכי ההגעה להר כדי למנוע תאונות ובחזור יש לנו שתי תחנות רענון שאנחנו מבצעים.

רק נקודה אחת, אין ספק שהפער שיהיה פה באוטובוסים שיעצים את העלייה להר עם רכבים פרטיים יגביר את הסיכונים, בעיקר של תאונות, של הסח דעת, של שול - - -
השר לשירותי דת דוד אזולאי
אתם מתואמים עם המרכז למקומות קדושים?
צביקה דן
אנחנו מתואמים עם המשטרה היטב, אנחנו מתואמים עם הרשות ואנחנו נתאם את הדברים עכשיו גם מי שציינת.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה. אתם עושים דבר חשוב מאוד כי כל תאונה שאתם מונעים היא עולם מלא.
צביקה דן
בהחלט.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לסכם את הדיון. קודם כל להודות לשר הדתות ולכל המשתתפים, המשטרה וכל הגורמים שהיו פה, משרד התחבורה, מאיר חן, שהגיעו לכאן. כל מה שאמרתי הוא בשם הציבור, למען הציבור ולנבחרי ציבור. אתם עובדי ציבור, אני לא בא אליכם בשום טענה, אתם פועלים לפי החלטות של הדרג הפוליטי, הדרג המדיני ולכן אנחנו אחראים וכל הצעקות זה עלינו ועל עצמנו.

דבר שני, אני מבקש ממשרד הדתות, אחת הבעיות שהועלו פה, זה לא הדבר הכי חשוב, אבל זה נרשם ראשון, זה הסדרת אישורים להקמת מתקנים זמניים, הרב שוינגר, פנייה לשר האוצר לקבל את האישור הנדרש למשרד הדתות.

שילוט. נתיבי ישראל, דיברנו בכל הדברים שצריך לעשות. אנחנו ביקשנו חוות דעת מקצועית מהמשטרה מה המשמעויות מבחינת פיקוח נפש, אני מדבר על פיקוח נפש שעלול להיגרם במצב שנוצר שלא יהיו מספיק אוטובוסים. לדעתי זה עניין של פיקוח נפש, לא שאלה של נוחות, זו לא שאלה של מחיר, שכבר שמעתי שהחברות הפרטיות מעלות את המחירים בהנחה שלא יהיו מספיק אוטובוסים, אבל שאלה של פיקוח נפש, של אנשים שיידרסו בתחנות, חס וחלילה, אם בתחנות המוצא ובעיקר בתחנת היציאה ובמקומות האחרים.

שר הדתות, הרב אזולאי והרב מוזס ביקשו שאנחנו נפנה לממשלה, לרבנות הראשית ולשרי הממשלה, שר החינוך, שר הבט"פ ושר הדתות, שישקלו מחדש את העניין הזה של העברת החופש של בתי הספר מיום ראשון ליום שני. המטרה הראשונה שלנו היא שהשבת תישמר מכל משמר, והגמרא אומרת וחז"ל קבעו והלכה פסקה שפיקוח נפש דוחה שבת, לא רק כדי לבטל את השבת אלא ההיפך, כדי לקיים את השבת אז פיקוח נפש דוחה שבת. כשאנחנו מגיעים למצב של פיקוח נפש אנחנו צריכים לדאוג, בפרט שיום ראשון, כפי שידוע לי, אינו שבת, מוצאי שבת עוד אפשר לומר, דוחים את ההדלקות כדי לא לגרום למישהו לחלל שבת, אבל יום ראשון זה לא שבת ולכן העניין של יום ראשון או יום שני, אתם תפעלו מול השרים שלכם כדי לשקול מחדש, אולי אפילו לראש הממשלה, אם אתה רוצה להגיע, אני לא נוקט עמדה בעניין הזה כי קטונתי להחליט בנושאים של שבת. אלה דברים שקשורים לרבנים, אבל כוועדה לפניות הציבור, קודם כל הסכנה של פיקוח נפש, ודבר שני, הציבור יסבול מזה.

בעצם אני צריך להגיד לכם תודה על זה שהעליתם את הדברים לפני ל"ג בעומר ולא אמרתם פה 'אנחנו נסתדר ויהיה בסדר' ואחר כך הייתי מוצא את עצמי בתוך קריסה. באתם, שמתם את זה על השולחן, זה נמצא על שולחננו ועכשיו אחריותנו, של שנינו, לקום ולהעביר למחליטים שיידעו מה המשמעות של הדברים שאתם הבאתם אלינו.

אני רוצה להודות, אני לא יכול להודות לכל אחד באופן פרטי, אבל באמת אני מודה לכל אחד באופן פרטי שהיה פה, תרמתם את תרומתכם, בעזרת ה' ניפגש אחרי ל"ג בעומר והלוואי שיהיה מסיבת תודה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 12:25.

קוד המקור של הנתונים