ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/04/2017

חוק העמותות (תיקון מס' 16), התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 373

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום רביעי, ל' בניסן התשע"ז (26 באפריל 2017), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק העמותות (תיקון מס' 16), התשע"ז-2016
נכחו
חברי הוועדה: אורי מקלב – מ"מ היו"ר

ענת ברקו
מוזמנים
לימור תוסייה כהן - ייעוץ וחקיקה כלכלי פיסקאלי, משרד המשפטים

אייל גלובוס - ראש רשות התאגידים, רשות התאגידים

אביטל שרייבר - סגנית ראש רשות התאגידים, רשות התאגידים

גלי גרוס - יועצת משפטית, רשות התאגידים

שלמה ברילנט - מנכ"ל איגוד מנהלי הישיבות
ייעוץ משפטי
ניצן רוזנברג
מנהל/ת הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

הצעת חוק העמותות (תיקון מס' 16), התשע"ז-2016, מ/1086
היו"ר אורי מקלב
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה בנושא: הצעת חוק העמותות (תיקון מס' 16), התשע"ז-2016, הכנה לקריאה שנייה ושלישית. אין ספק שזה צעד גדול מאוד, צעד חשוב מאוד, ממשק מאוד חשוב לציבור. אתם מבקשים לאפשר לציבור להגיש מסמכים, טפסים בצורה מקוונת. אנחנו רואים את זה באהדה רבה, בשמחה רבה.
אייל גלובוס
אנחנו חושבים שזה צעד חשוב מאוד. אנחנו צועדים בכיוון הזה גם בתחומים אחרים. עשינו את המהפכה הזאת בתחום החברות. ניתן להגיש היום חלק מהתהליכים בתחום החברות, לא את כולם, בצורה מקוונת. צריך לומר שזה שירות וולונטרי. אנשים בוחרים את השירות הזה, כי הוא ייחודי והוא טוב יותר עבורם. הכוונה היא לא להקל עלינו, היא להקל על הציבור. אם עשינו את זה בתחום החברות ששם המעורבות של הגורמים המקצועיים יותר מאסיבית - עורכי דין, רואי חשבון, על אחת כמה וכמה אנחנו רוצים לעשות את זה בתחום העמותות. פה אנחנו רוצים להיות עוד יותר נגישים לציבור. אנחנו מציעים כאן הסדר קצת יותר גמיש, קצת יותר נרחב. בתחום החברות העיסוק הוא בעיקר על ידי גורמים מקצועיים, לכן נעזרנו באמצעים טכנולוגיים של כרטיס חכם. אנחנו עוד לא יודעים לאיזה כיוון אנחנו הולכים כאן, אנחנו כן יודעים שאנחנו רוצים ללכת לכיוון יותר ליבראלי, קרי מעבר לשתי החלופות שהיו קיימות בתחום החברות - כרטיס חכם או נייר, לא משנה אם אתה מוסר את זה פיזית או דרך הדואר. הכוונה כאן לאפשר דרכים אחרות. יש דרכים שונות, כמו קוד מתחלף, כמו קוד קבוע שיישלח לחברה וכו'. הרעיון כאן הוא לאפשר לעמותה יותר גמישות מאשר בתחום החברות. העמותה היא גוף שונה, היא גוף שיש בו שני חברים. אנחנו רוצים להקל בעניין הזה, אנחנו לא רוצים לשנות את הדרישות המהותיות. עדיין מדובר כאן בשני אנשים שחותמים, שמתחייבים. אנחנו רק מקלים בתהליך, בדרך, לא במהות. אנחנו לא משנים שום דבר במהות העמותה, באורגנים שצריכים להתחייב בשם העמותה, במהות הספציפית של הדברים. במקום איזו שהיא חתימה, אנחנו רוצים דרכים טכנולוגיות יעילות ונוחות יותר.

אנחנו הולכים לשני תהליכים במקביל. אנחנו רוצים כמה שיותר מהר לקדם את שני התהליכים - גם את תהליך החקיקה שאנחנו כאן מביאים בפניכם, גם את העניין המחשובי. אנחנו לא יודעים על איזו דרך אנחנו הולכים בתחום המחשוב. אנחנו לא רוצים להחליט בלי שהחקיקה סגורה. אנחנו רוצים להשאיר פתח בחקיקה שיאפשר לנו גמישות מסוימת. זה לא במהות. כמובן שלאנשים שיבחרו ללכת בתהליך המקוון אנחנו גם נחזור בצורה מקוונת. מי שיגיש לנו באמצעות הדואר, יקבל את זה באמצעות הדואר.
היו"ר אורי מקלב
האם לא נדרש היום שום אמצעי זיהוי לאדם ששולח באמצעות הדואר?
אביטל שרייבר
אנחנו מבקשים לראות חתימה מקורית.
היו"ר אורי מקלב
איך אתם יודעים מה החתימה המקורית? לי יש כל פעם חתימה אחרת.
אייל גלובוס
הטענה של הזייפנים היא שאם החתימה זהה זה כנראה זיוף.
היו"ר אורי מקלב
מה קורה עם חברות שהן לתועלת הציבור?
אביטל שרייבר
הכוונה להחיל את אותו הסדר.
גלי גרוס
אנחנו מבקשים לאפשר תהליכים מקוונים של דיווח לרשם העמותות. מדובר במסמכים לצורך אישור ניהול תקין, בבקשות לרישום עמותה, בדיווחים נוספים שהם דיווחים בשוטף. אנחנו נמצאים פה במן מלכוד. אנחנו לא יכולים לפתח מחשובית לפני שאנחנו יודעים שיש לנו אישור של ועדת חוקה לתקנות. כמו שאייל הדגיש, אנחנו לא מדברים על הדרישות המהותיות של הדיווח שזה באחריות השרה לקבוע בתקנות לפי חוק העמותות, לפי חוק החברות, תלוי אם זה חברות לתועלת הציבור או עמותות. חלקן קבועות בדין עצמו, חלקן גם נמצאות לפתחה של ועדת חוקה בתיקון לדוח המילולי שהעברנו ואני מקווה שיידון בהקדם. אנחנו מדברים על איך מדווחים, על איך מגישים את זה. ביקשנו שהרשם יוסמך לקבוע כללים לגבי אופן הזיהוי של הגורמים שמגישים, לקבוע כללים לגבי איך מגישים, לגבי המבנה של הטפסים והמסרים האלקטרוניים. כללים מקבילים רשם ההקדשות יכול לקבוע לחברות לתועלת הציבור. רשם ההקדשות ורשם העמותות הוא אותו בן אדם. צריך לעשות התאמות מסוימות. ניצן הציעה שנפצל כי בכל זאת יש שוני מסוים בין שני הגופים. נעשה את הכללים. הכוונה היא לייצר מערכת מחשובית אחת שבה גם עמותות וגם חברות לתועלת הציבור יוכלו לדווח. כללי הזיהוי ואופן הגשת המסמכים יהיו לפי הכללים שהרשם קובע.
היו"ר אורי מקלב
אביטל, איזה דברים חייבים להגיש היום עם שתי חתימות?
אביטל שרייבר
דוח מילולי ודוח כספי.
היו"ר אורי מקלב
דוח כספי הוא של רואה חשבון?
אביטל שרייבר
יש רף של מיליון 200 אלף שקל שממנו צריך רואה חשבון לחתום בנוסף לשני חברי ועד. יש פרוטוקול אסיפה כללית שאמור לאשר את הדוח הכספי והניהולי. גם הוא צריך להיות בשתי חתימות. חמשת מקבלי השכר זה נספח לדוח הכספי. איזה שהוא גורם מוסמך צריך לחתום. אם העמותה שינתה תקנון או שינתה מטרות, היא צריכה להגיש בקשה בפרוטוקול שחתום בשתי חתימות. אני מדברת על הדיווחים השוטפים.

לפני כמה חודשים התחלנו באפיון מפורט של מערכת חדשה. היא אמורה להרחיב את המערכת שפותחה עבור רשם החברות. זה אומר מערכת חדשה לחלוטין מבחינת רשם העמותות. אנחנו נפסיק לעבוד עם המערכת שלנו. זה הליף די מורכב. התחלנו באפיון שלו. החשיבה כרגע היא שניתן כמה שיותר אופציות. אנחנו רוצים להשאיר את קביעת הכללים פתוחה לרשם העמותות, כדי שאם יסתבר לנו במהלך האפיון שיש טכנולוגיות מתקדמות יותר, נוכל לאפשר גם אותן. אחת האופציות היא ששניים מחברי הוועד יוכלו לעשות איזה שהוא זיהוי חכם, כמו טלפון סלולרי, ספרות אחרונות של כרטיס אשראי, מועד הנפקת תעודת זהות. אחרי שהם מזדהים באופן הזה, הם מקבלים קוד חד פעמי אותו הם מכניסים למערכת. הכוונה היא שחבר הוועד הראשון יאשר את הדיווח וינעל אותו. הוא יודיע לחבר ועד נוסף להוסיף את הקוד שלו. בהוספת הקוד השני הדיווח יישלח באופן מקוון אלינו. הכוונה היא להקל במובן שלא על כל אחד ואחד מהטפסים יצטרכו לחתום שניים. אם הם רוצים להגיש בקשה לאישור ניהול תקין, הם יראו את רשימת הטפסים שהם צריכים למלא. כשהם ירצו להגיש את הבקשה, יחתמו שניים. החתימה של השניים תאשר את כל הטפסים הרלוונטיים שהם מגישים.
היו"ר אורי מקלב
קוד הכניסה צריך להיות בצורה נגישה לכולם.
אביטל שרייבר
לרזולוציות האלו עדיין לא נכנסנו.
היו"ר אורי מקלב
אם תרצו לעשות את זה לא באופן וולונטרי, זה יגיע לכאן חזרה?
גלי גרוס
כן. החוק מסמיך אותנו לקבוע אך ורק אפשרות נוספת למסלול הרגיל. הכוונה לבוא בדברים עם הגורמים הרלוונטיים. הדרישה של הכללים תאפשר לקבל פידבק מהציבור, לעדכן ולשכלל. ככל שהטכנולוגיות יתפתחו, כך זה יאפשר לכלול עוד שכלולים ועוד התאמות.
היו"ר אורי מקלב
רשם התאגידים ורשם העמותות הוכיחו ייעול בולט מאוד בשנים האחרונות. הוא מאפשר שקיפות ונגישות הרבה יותר גדולות. במה שיוצא לגופים זרים אנחנו רואים שכל אחד עושה דין לעצמו, נוהל לעצמו.
אביטל שרייבר
אנחנו נמצאים בתהליכים מול משרד ראש הממשלה ביחד עם רשות המיסים והחשב הכללי. אנחנו מנסים לתאם דרישות באופן שמי שמגיש מסמכים יוכל להגיש אותם פעם אחת.
ענת ברקו (הליכוד)
איך מונעים דרך המהלך הזה הסתתרות של עמותות, זיוף של עמותות?
היו"ר אורי מקלב
מה שמבקשים עכשיו יותר מזוהה ממה שהיום. היום אפשר לשלוח בדואר.
ענת ברקו (הליכוד)
אם זה נעשה באופן מקוון, יכול להיות מצב של זהויות בדויות שעובדים איתן.
גלי גרוס
הכוונה לייצר תהליך זיהוי בסטנדרטים הגבוהים ביותר. יש תהליכים בממשלה שיוצרים היום זיהוי חזק מאוד של הגורם שעומד מאחורי הדיווח. מדובר בזיהוי הרבה יתר חזק ממה שקיים היום במסמך הידני. דווקא אמצעי הזיהוי הטכנולוגיים שקיימים היום הם הרבה יותר מתקדמים, הם מאפשרים זיהוי חד-חד- ערכי ברמה הרבה יותר חזקה.
אייל גלובוס
כולל הצלבה מול נתונים אחרים.
ענת ברקו (הליכוד)
אתם יכולים לעשות את זה?
אייל גלובוס
כן. אנחנו עושים את זה כבר בתחום החברות.
ענת ברקו (הליכוד)
זה משהו שיכול למנוע זיופים?
אייל גלובוס
זה יכול בהחלט למנוע. זה לא סותר את המעקב והבקרה האחרת שיש לנו. אנחנו בגישה של פחות להתערב, בגישה של שיתוף פעולה. התחלנו פיילוט שאביטל מובילה אותו. במקום לעשות ביקורת אחת, נעשית הביקורת המשותפת. גם את זה אנחנו מנסים להרחיב ולייעל. אנחנו הם אלה שצריכים להתרוצץ עבור הציבור, לא הציבור צריך להתרוצץ בין עובדי הממשלה, בין עובדי המדינה על מנת לקבל את השירות שהוא זכאי לו בדין.
שלמה ברילנט
אנחנו מברכים על שיתוף הפעולה שיש לנו עם הרשם. הרשם עדכן אותנו על השינוי ועל הכל. אנחנו תומכים שהרשם יוכל לקבוע את הדרכים. הדרכים להזדהות היום הרבה יותר פשוטות. אנחנו תומכים בחלופה ב'. כל עמותה שתכתוב את המייל שלה לרשם, תקבל כבר השנה, עוד לפני התהליך הדיגיטלי הזה, את הפידבקים על ניהול תקין. זו בשורה מאוד גדולה.
היו"ר אורי מקלב
רוב העמותות מתנהלות היום באופן ממוחשב?
שלמה ברילנט
הכל היום דיגיטלי.
היו"ר אורי מקלב
אתם מייצגים המון עמותות קטנות.
שלמה ברילנט
הן עדיין יוכלו להגיש ידני. הניהול התקין שלהן לא קריטי במובן שהן מפסידות כספים. אני חושב שלפני שמוציאים המלצות של הוועדה, צריך לשבת עם המגזר השלישי על מנת לראות שההחלטות האלו עובדות במציאות. לפעמים רואי החשבון בשטח רואים דברים אחרים ממה שרואים בחשב הכללי.
ניצן רוזנברג
הכרעה אחת שנותרה לתיקון החוק היא בשאלה מי יהיה בעל הסמכות לקבוע את הכללים, לקבוע איזה סוג של בקשות ניתן יהיה להגיש באופן מקוון. כמו שהציגו פה נציגי הממשלה ורשות התאגידים, הרצון שלהם הוא לאפשר לגורם המינהלי - במקרה הזה רשם התאגידים - לקבוע את הכללים. הרצון שלהם הוא רצון ברור. ניתן להבין את הרצון שלהם לעשות את זה, רק צריך לזכור שלא נוהגים לתת את הסמכות להתקין תקנות בחקיקה ראשית. בדרך כלל נותנים את הסמכות לשר. אחר כך יש את השאלה אם מביאים את זה לאישור ועדת חוקה, לא מביאים את זה לאישור ועדת חוקה.
היו"ר אורי מקלב
בדברים האלה אנחנו מבקשים.
ניצן רוזנברג
השאלה הזאת היא שאלה של היחסים בין הרשויות. זה תלוי במהות הנושא. יש כאן עיקרון של כיצד מתנהלת החקיקה, למי אתה נותן את הסמכות לקבוע את התקנות - האם למחוקק המשני, או שאתה הולך ישירות לגורם המינהלי. יש את השאלה של עד כמה אתה רוצה לראות את זה בוועדה לפני האישור הסופי.
היו"ר אורי מקלב
יתרון אחד שיש להם זה שהם משרד המשפטים. אנחנו לא רוצים להגיד להם עד איפה יהיה זיהוי. אני מבין שאתם הולכים על הזיהוי הקל. הנקודה המנחה אתכם היא לא המתחזים. נקודת המוצא לגבי תעודות זהות היא מתחזים, זהות כפולה.
אביטל שרייבר
אצלנו יש שקיפות. אם מישהו יחתום בשם מישהו אחר, המסמכים יימצאו באינטרנט.
היו"ר אורי מקלב
במוקדם או במאוחר יעלו על זה.
לימור תוסייה כהן
צריך לקחת בחשבון שהאלטרנטיבה היא בעצם אותו קשקוש.
אייל גלובוס
גם בביטוח לאומי וגם במס הכנסה הסמכות היא של הרשות עצמה.
היו"ר אורי מקלב
הם מביאים את זה בחוק ההסדרים. אתם זה משהו אחר.
גלי גרוס
אפשר לקבוע שהכללים בעניין הזיהוי יהיו באישור שרת המשפטים. כן היינו רוצים את הגמישות - -
ניצן רוזנברג
המקום היותר מתאים להסתכל, להקיש, לראות משהו דומה זה בחוק החברות. ההסמכה בחוק החברות לקבוע את הכללים ואת כל הדברים שקשורים לדיווח מקוון ניתנת לשר המשפטים. כל התקנות מכוח סעיף 366 לחוק מגיעות לאישור ועדת חוקה. כך זה נעשה שם.
היו"ר אורי מקלב
מה הבעיה באישור שר הפנים?
ניצן רוזנברג
זה מה שעשיתם ב-2015. ב-2015 עשיתם את הפיתוח של המערכת האלקטרונית. תוך כדי זה הגעתם לפה עם התקנות.
היו"ר אורי מקלב
זו שאלה של עיכובים?
לימור תוסייה כהן
הבעיה היא שתמיד צריך לרדוף את הפרקטיקה הנוהגת ואת הטכנולוגיה. הטכנולוגיה מתקדמת הרבה יותר מהמשפט. הכוונה והשאיפה של כולם פה היא להנגיש לעמותות, לאפשר נגישות כמה שיותר פשוטה, קלה ומהירה. ברגע שאנחנו מסרבלים את מנגנון הקביעה, אנחנו תמיד נהיה בפיגור. האלטרנטיבה של לתת לרשם העמותות ולרשם ההקדשות לקבוע כבר קיימת בהסדרים.
גלי גרוס
אפשר שזה יהיה באישור שרת המשפטים.
ניצן רוזנברג
יש מרחק די גדול בין מה שקיים היום בכל חקיקת המשנה למה שהם מבקשים כאן. זה סוג של דבר חדשני.
לימור תוסייה כהן
אנחנו מבינים את מה שאת אומרת. ועדת חוקה היא אחת מהוועדות הכי עמוסות. להגיע לפה בכל תיקון חקיקה זה לא דבר פשוט.
ניצן רוזנברג
זה לא תיקון חקיקה, זה תיקון תקנות. כשבאתם עם תקנות ב-2015 ואמרתם לנו שיש לכם מערכת שאתם רוצים להפעיל, ועדת חוקה ידעה לתעדף.
היו"ר אורי מקלב
את צודקת.
ניצן רוזנברג
התוספת של הזמנים היא לא כל כך משמעותית. כשאתה מדבר על פיתוח של מערכת ממוחשבת, אתה לוקח את זה בחשבון במסגרת התהליך.
אביטל שרייבר
יש תקנות שרק אחרי 4 שנים הגיעו לוועדה, אם בגלל בחירות, אם בגלל לשכת השרה.
גלי גרוס
אפשר לחכות 5 חודשים לקביעת דיון.
ניצן רוזנברג
הטיעון הזה נכון לכל סוג של כללים, לכל סוג של תקנות. עדיין אנחנו לא נותנים לרשות המינהלית לקבוע כללים באופן קבוע.
לימור תוסייה כהן
גבולות הגזרה קבועים בחוק. רשימת המסמכים קבועה בחוק. העובדה ששני חברי ועד צריכים לחתום קבועה בחוק.
היו"ר אורי מקלב
בואו נקבע שבעוד שנה נקיים דיון, נראה מה עשיתם, איך התקדמתם. ניצן צודקת, אבל בואו נראה איך אנחנו יכולים לתת לכם להוכיח את עצמכם.
ניצן רוזנברג
זה משהו שפותח פתח לדברים אחרים.
היו"ר אורי מקלב
העניין של הזיהוי יהיה באישור שרת המשפטים.
ניצן רוזנברג
זה עדיין לא תקנות שהיא מתקינה.
לימור תוסייה כהן
לגבי אופן הפרסום, לנו ברור שהכללים האלה יפורסמו כמו חקיקת משנה.
גלי גרוס
הדין מחייב שהם יפורסמו ברשומות כמו כל תקנה אחרת. השאלה פה היא לגבי מי קובע אותם, לא לגבי המעמד הנורמטיבי שלהם.
היו"ר אורי מקלב
אתם מפרסמים את הכללים לכל העמותות?
גלי גרוס
ברור.
היו"ר אורי מקלב
אתם ממוקדים בתוך קהל היעד שלכם?
שלמה ברילנט
צריך שהם ידווחו פעם בשנה על ההסדרים שקורים כל שנה.
היו"ר אורי מקלב
סיכמנו שבעוד שנה נשמע מה נעשה, איך זה התקדם.
ניצן רוזנברג
הוספת סעיף 64ב. 1. בחוק העמותות, התש"ם – 1980, אחרי סעיף 64א יבוא: "הוראות לעניין הגשת בקשה לרישום עמותה או דיווח, באופן מקוון.

64ב.(א) הרשם רשאי לקבוע כי בקשות ומסמכים שיש להגיש לרשם לפי סעיפים 2,10 ו-28, ניתן יהיה להגיש גם באופן מקוון, מבלי להגיש את המסמך המקורי או העתקו המאושר כדין.

סעיף 2 לחוק העמותות עוסק בהגשת בקשה לרישום עמותה, סעיף 10 עוסק בהגשה של תקנון, וסעיף 38 זה כל הדיווחים השוטפים.

הסעיף שהקראתי אומר שהרשם יהיה רשאי לקבוע, מתוך כל הבקשות והדיווחים שרשומים בסעיפים בחוק העמותות, איזה מתוך הבקשות ניתן יהיה להגיש באופן מקוון. הכוונה שלהם, אם הבנתי אותה נכון, לעשות את זה באופן מדורג, לפי ההתפתחות של המערכת האלקטרונית.
היו"ר אורי מקלב
החלק הבעיתי הוא רק עניין הזיהוי?
ניצן רוזנברג
הזיהוי הוא לא משהו שנכון לתת לרשם. מה שיש לך היום זה חוק חתימה אלקטרונית. בחוק חתימה אלקטרונית עשו חשיבה מאוד גדולה על מה קורה אם רוצים חתימה בנייר. אמרו שצריך חתימה אלקטרונית מאושרת. מה שמבקשים ממך לעשות היום זה "להתגבר" על חוק חתימה אלקטרונית. חוק חתימה אלקטרונית זה משהו שעשו עליו איזו שהיא חשיבה מגובשת ומרוכזת. עכשיו הם באים ומבקשים לחרוג מזה.
היו"ר אורי מקלב
על זה אני מציין אותם לטובה.
ניצן רוזנברג
עד היום היית צריך חתימה אלקטרונית מאושרת, עכשיו רוצים לדבר על איזו שהיא דרישה פחותה מזה. הם באים ואומרים שהם לא יודעים. יותר נכון שהסדר חדש כזה ייקבע על ידי השר ויגיע לוועדת חוקה או לוועדה אחרת. צריך לחשוב איך אתה חורג מהקונספט של חוק חתימה אלקטרונית. יותר נכון שהפיילוט יהיה מפוקח יותר. כשאתה רואה לאן זה הולך, רק אז אתה נותן לגורם המינהלי אפשרות לרוץ עם זה קדימה.
אביטל שרייבר
זה לא בדיוק הכיוון שאנחנו הולכים אליו. אנחנו לא אומרים שאנחנו רוצים לעשות הסדר חדש שמחליף את חוק חתימה אלקטרונית, אנחנו אומרים שהחתימה שנדרשת היום היא דרישה יותר מידי קשה מבחינתנו. אנחנו נותנים דרישה שהיא פחותה מבחינת הקושי. אנחנו אומרים שאפשר להגיש בחתימה ידנית. אם היינו מתעקשים על כך שחייבים חתימה ידנית, את צודקת. אולי לגבי הסדרים אחרים עדיין חתימה ידנית זה הסף הנדרש. אמרנו שהסף הזה הוא גבוה מידי, שאנחנו מסתפקים בסף נמוך יותר.
היו"ר אורי מקלב
בהגשת מסמכים לא צריך בכלל חתימה, היא לא נותנת לי שום דבר. כאן זו התנהלות שוטפת וארוכת טווח.
אביטל שרייבר
האנשים שבאים ומייסדים את העמותה חייבים לחתום על תצהיר. עורך דין חייב לזהות אותם. אז דרישת הזיהוי היא מעבר לחתימה רגילה.
היו"ר אורי מקלב
הרבה מאוד מסמכים נשלחים היום דרך האינטרנט. אני רוצה לקחת ריזיקה בעניין הזה. נעקוב אחרי זה. מדובר פה באמצעי זיהוי ברובד הנמוך, המינימאלי שנדרש. אנחנו באים כאן להקל, לא באים להוריד מהתוקף של מה זה נקרא חתימה מאובטחת או חתימה מאושרת.
ניצן רוזנברג
(ב) רשם רשאי לקבוע כללים לגבי הגשה באופן מקוון, בעניין אלה: (1) הליכי הזיהוי של מגישי הבקשה או הדיווח; כללים לפי סעיף קטן זה ייקבעו באישור השר; (2) אופן ההגשה; (3) מבנה הטפסים והמסרים האלקטרוניים שיש להשתמש בהם לצורך ההגשה;

(ג) על אף האמור בסעיף 2(א) לחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001, יראו בקשות ומסמכים שהוגשו באופן מקוון בהתאם לכללים שקבע הרשם לפי זה, כאילו נחתמו.

2. תיקון חוק החברות. בחוק החברות, התשנ"ט-1999, בסעיף 345כד(ב), אחרי "לחוק העמותות" יבוא "וכן הוראות סעיף 64ב לחוק האמור.

המשמעות של הסעיף זה שיהיו שני סטים של כללים: כללים לעמותות וכללים לחברות.
גלי גרוס
אנחנו לא נפתח 3 מערכות מחשוב שונות.
היו"ר אורי מקלב
כמה עמותות יש?
גלי גרוס
סביב האלף.
אייל גלובוס
קצת יותר מאלף.
אביטל שרייבר
יש לנו בין 15 ל-20 אלף עמותות שמדווחות.
היו"ר אורי מקלב
מדובר על כ-5% מתוך כל המערכת. זה לא החלק העיקרי.
ניצן רוזנברג
גם בעניין הזה היה עדיף לתת את הסמכות לשר. מאחר ונותנים את זה לרשם, זה באמת יהיה לשני רשמים שונים.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו רוצים להודות לך על העבודה. אני מבין את מה שאת אומרת. אני רואה בזה עוד ייעול, עוד התמקצעות. מי בעד הצעת חוק העמותות ( תיקון מס' 16), התשע"ז-2016, ירים את ידו?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים – אין

הצעת חוק העמותות (תיקון מס' 16), התשע"ז-2016, אושרה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים