פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 682

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ"ט באדר התשע"ז (27 במרץ 2017), שעה 10:10
סדר היום
שינויים בתקציב לשנת 2017
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

דוד ביטן

איתן ברושי

מכלוף מיקי זוהר

אורן אסף חזן

מנחם אליעזר מוזס

בצלאל סמוטריץ

רועי פולקמן
חברי הכנסת
ישראל אייכלר

יהודה גליק

מיכאל מלכיאלי

סתיו שפיר
מוזמנים
רע"ן מב"ל, צה"ל, משרד הביטחון - יאיר אדרי

רע"ן תקציבי אג"מ והסדרים, צה"ל, משרד הביטחון - אמיר ברגר

אגף התקציבים, משרד האוצר - עמיחי דוד

רכז ממ"י ותכנון, אגף התקציבים, משרד האוצר - אריאל יוצר

הלשכה המשפטית, משרד האוצר - אביעד נימקובסקי

הלשכה המשפטית, משרד האוצר - אייל בן ישעיה

רפרנט ביטוח לאומי, אגף התקציבים, משרד האוצר - אייל מדן

מנהל תחום בקרה ותקצוב, משרד הפנים - ששי דקל

מנהל אגף תקצוב, משרד הרווחה - חנן פריצקי

חבר עמותת "להחזיקם ולהחיותם" - יוסף ויטמן
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

שיר שפר (עוזרת ליועצת המשפטית)
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אור שושני

שינויים בתקציב לשנת 2017
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. היות שהצטייר ביומיים האחרונים שכאילו המפלגות החרדיות נגד הליכה לבחירות, אני רוצה להודיע שאנחנו לא נגד הליכה לבחירות. אנחנו לא נגד, אנחנו לא הופכים להיות השעיר לעזאזל. כפי שאמרנו, אנחנו סבורים שבמדינה כמו שלנו, שנמצאת באתגרים כל כך גדולים ובעיות כל כך קשות, ללכת לבחירות על הנושא של רשות השידור והתאגיד הציבורי – אנחנו חושבים שזה מעשה חסר אחריות.

אבל שלא תהיה טעות; אני שמעתי ביומיים האחרונים כאילו אנחנו נעמוד כאבן נגף. אנחנו לא נעמוד כאבן נגף. ברגע שתהיה החלטה אנחנו רק נצטער עליה, על החלטה חסרת אחריות, אבל אנחנו לא נתנגד לזה. אנחנו האחרונים שמפחדים מבחירות - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני לא מבין למה לא להתנגד. אנחנו, למרות שבסקרים אנחנו מרוויחים מאוד מבחירות, נתנגד. אנחנו חושבים שזה רע למדינה ולכן אנחנו מתנגדים.
היו"ר משה גפני
רק תן לי לסיים. אנחנו האחרונים שמתנגדים לעניין הזה, אין לנו בעיה ללכת לבחירות, ואפילו להפך – אולי זה ייטיב איתנו, לפי הסקרים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ממתי אנחנו מאמינים לסקרים?
היו"ר משה גפני
נכון. על כל פנים, דעתנו היא שמדינה כמו שלנו איננה צריכה ללכת לבחירות באמצע הקדנציה בגלל מהלך שאפשר להגיע בו לפתרון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש עודפי גבייה, רוצים להוציא את זה על בחירות.
היו"ר משה גפני
אבל משעה שיוחלט שהולכים לבחירות, לא אנחנו נהיה אלה שמכשילים את זה. שמעתי הבוקר את יושב-ראש הקואליציה אומר: אנחנו נוכל להביא בחירות גם בלי המפלגות החרדיות. הוא לא צריך להתאמץ; אם יחליטו ללכת לבחירות זה בסדר גמור מבחינתנו, לא נתנגד לזה, הוא לא צריך לעשות חשבון עלינו.

ועוד מתחילים לעשות חשבון מה אנחנו הולכים להפסיד. אנחנו לא הולכים להפסיד שום דבר, אנחנו האחרונים שחוששים מזה. אבל כנראה שאנחנו הממלכתיים ביותר מבין המפלגות שנמצאות, ובכל מקרה לא נהיה מכשול ולא נהיה אבן נגף בעניין.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אפשר תגובה?
היו"ר משה גפני
רק שנייה, סתיו ביקשה. את רוצה לדבר על דברים אחרים?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מבקשת הצעה לסדר בעניין הדיון.
היו"ר משה גפני
אז תמתיני, כי האחרים רוצים לדבר על הבחירות. בצלאל, בבקשה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מוכרח לומר שאני מתקשה להבין את עמדתך. אנחנו סבורים שבחירות - - -
היו"ר משה גפני
לא הבנתי.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אמרתי שאני מוכרח לומר שאני מתקשה להבין את עמדתך - - -
היו"ר משה גפני
זה נורא פשוט, אני אסביר לך. אנחנו דיברנו נגד הליכה לבחירות, זאת עמדתנו. אבל פתאום התחילו לדון למה המפלגות החרדיות מתנגדות לבחירות, "בטח הן מפחדות". אז הודעתי את מה שהודעתי, שאין לנו שום בעיה עם העניין הזה. אנחנו נצטער, אבל לא נהווה מכשול לעניין. זה הכול. אנחנו לא מפלגת שלטון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הבנתי. אני שותף לעמדתך שבחירות היום זה חוסר אחריות, וגם אין על מה. אם היו מתגלעים בקואליציה חילוקי דעות מדיניים, חברתיים או כלכליים, שעליהם לא מצליחים להגיע להבנה וצריך ללכת לציבור ולקבל מחדש את אמונו, אז זה בסדר גמור. אבל לפרק ממשלה על כלום וללכת כל שנתיים לבחירות זה חוסר אחריות משווע. ומכיוון שכמוך, אני חושב שזה חוסר אחריות, אז שלא כמוך, אנחנו כן נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי למנוע את זה, כי אנחנו משתדלים לעשות את מה שטוב למדינת ישראל ולאזרחי ישראל. ואני קורא גם לכם, אם אתם חושבים כמונו, שמה שטוב למדינת ישראל זה לא לקחת אותה לבחירות, אז לא להסכים שנלך לבחירות. ושוב פעם, לא כי אני חושש מזה, אלא כי זה יהיה רע למדינת ישראל. אם ראש הממשל ילך להרפתקאות מדיניות וכו' ויהיו כאן חילוקי דעות מהותיים, אז אולי על זה נלך בחזרה לציבור ונבקש לקבל מנדט. אבל ללכת על הדבר הזה לבחירות?

אגב, אני קורא גם לחבריי ממפלגתו של שר האוצר קצת לרדת מהעץ בעניין הזה ולגלות אחריות, כדי שנוכל להמשיך להעביר הרבה מאוד כסף להתיישבות, כפי שנעשה עוד רגע. יש לנו עוד הרבה תכניות בשנתיים הקרובות.
היו"ר משה גפני
איתן, בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, לא חשבתי שעל זה הדיון אבל דווקא יותר טוב לדבר על זה מאשר להעביר כסף ליהודה ושומרון.

קודם כול, אני רוצה לשבח את ההתנהגות האחראית שלך, גפני, ושל החלקים שאתה מייצג. אני גם חושב שבסופו של דבר יש מדינה... כמי שגדל עם המורשת של רבין, הוא תמיד היה אומר שאין לנו מדינה ספייר. גם אני חושב שלא צריך בחירות, אבל צריך להחליף את הממשלה בממשלה אחרת. וזה כן תלוי בכם. אם אתה רוצה למנוע מגורמים כאלה ואחרים להיכנס לממשלה, הדרך היא להקים ממשלה חלופית, ואין ממשלה חלופית בלעדיכם. הדרך לא לעשות בחירות היא לשנות את ההרכב של הקואליציה בגורמים יותר אחראים. זה פשוט יהיה מדהים שאחרי עודפי הגבייה וההכנסות של הממשלה, היא תוציא שני מיליארד שקל על בחירות, כדי לקבל את אותה תוצאה. זה באמת חוסר אחריות שאי אפשר להסביר אותו. לכן אני קורא לך, גפני, לגלות את הנחישות שאתה מגלה, כדי למנוע מבחירות.

מצד שני, אם מישהו איבד את העשתונות אז יכול להיות שהוא לא יכול לשבת ליד ההגה. אבל צריך להחליף את הנהג ולא את המכונית, ולכן אני חושב שבחירות זה לא דבר נכון. להוציא את המדינה לתהליך כזה זה לא אחראי. מצד שני, אנחנו יודעים שיש יותר מ-61 ח"כים שרוצים ממשלה חלופית, הרצוג עוסק בזה, ויש היתכנות לממשלה אחרת בלי בחירות.
היו"ר משה גפני
סתיו, על הבחירות?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כן. גפני, אנחנו מדברים פה על עלויות הבחירות, אבל כל יום שהממשלה הזו ושראש הממשלה הזה עומד בראשות הממשלה, עולה לנו בביטחון שלנו ועולה לנו במחירים כבדים לכלכלה שלנו ולחברה שלנו, ומה שקורה פה עכשיו בוועדה זה רק הוכחה קטנה לזה. במקום לדאוג היום לקצבאות הנכים, שכל הזמן אומרים שאין בשביל זה כסף, ובמקום לדאוג לדיור הציבורי, שאומרים שאין בשביל זה כסף, מה עושה הממשלה? מעבירה עוד קומבינה להתנחלויות, במקום לדאוג לחברה הישראלית. וכולנו יודעים שהסיבה לבחירות האלה היא לא שום דבר חוץ מהחשש של ביבי מהחקירות שמתנהלות נגדו והפחד שלו. וכרגע כל מה שעושה ראש הממשלה הזה זה לקבל החלטות אך ורק לפי האינטרס האישי שלו, כפי שאנחנו רואים עכשיו בסחרחרה המטופשת הזאת שכל הממשלה נכנסה לתוכה. במקום לדאוג לצרכים של החברה הישראלית יש פה ראש ממשלה שמסתכל ודואג אך ורק לעצמו. כל יום שלו בשלטון זה סכנה לכולנו, ואתם, גפני, בתור מפלגה אחראית, צריכים להבין שצריך לפרק את הממשלה הזו במהרה, אם בבחירות ואם בממשלה חלופית. כמה שיותר מהר יותר טוב.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רועי, בבקשה.
רועי פולקמן (כולנו)
א', אני מציע לפנות לאגף תקציבים ולשאול מה דעתם על הבחירות. להביא חוות דעת מקצועית בעניין. אני יודע שזה ישפיע כאן על דעתכם...
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בדרך כלל הם עושים מה ששר האוצר אומר להם.
רועי פולקמן (כולנו)
לא, ממש לא, יש להם עמדה מקצועית.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
נו באמת, אתה עוד מאמין בזה?
רועי פולקמן (כולנו)
אבל גפני, אני באמת תמה קצת על הדברים שלך. בהחלטה אם הולכים או לא הולכים לבחירות, זה לא שאתם חסרי דעה טכנית, כלומר, "טוב, אם יחליטו אז נתמוך".
היו"ר משה גפני
זה לא מה שאמרתי.
רועי פולקמן (כולנו)
אבל האמירה שלך "לא נהיה אבן נגף", אני מפרש אותה כאילו אתה אומר שאחרים יחליטו, ואם יחליטו שכן אז נלך.
היו"ר משה גפני
כנראה לא היית אף פעם חרדי, אז אתה לא יודע איפה אני נמצא. כבר מתחיל הדיון מה אנחנו מסתירים. אז שיהיו בחירות, אין בעיה.
רועי פולקמן (כולנו)
אדוני היושב-ראש, אני חושב שאף אחד בממשלה ובקואליציה לא מבין מה הסיפור ולמה בכלל מדברים על בחירות. אף אחד לא מבין. ולכן האמירה אומרת, בצדק - - -
היו"ר משה גפני
את דעתנו אמרנו.
רועי פולקמן (כולנו)
אנחנו לא פיונים, יש לנו פה מדינה שלא מתנהלת כמו עסק פרטי. ולכן אנחנו באים ואומרים שאם יש הצדקה ללכת בחירות, נלך לבחירות. אבל ללכת כל שנתיים לבחירות, אין ספק שזה רע למדינה, ולא משנה מי נמצא בשלטון. זה רע למדינה ללכת כל שנתיים לבחירות. ולכן צריכה להיות סיבה לכך. ולכן אני הייתי מצפה שהאמירה תהיה שאין בעת הזאת סיבה ללכת לבחירות, נקודה. לדעתי, להגיד "כן נתמוך/לא נתמוך, כן יציעו בחירות/לא יציעו בחירות" – אין לכך סיבה, בטח לא אירועי רשות השידור והתאגיד. זו לא עילה לצאת לבחירות. ואם רוצים שלא יהיו בחירות אז לא יהיו בחירות.

לכן אני חושב שכל הדיבורים מסביב הם לא במקום; את המדינה הזאת צריך לנהל באחריות. אתה יו"ר ועדת הכספים, מי כמוך יודע מה המשמעות של לפרק ממשלה. אני לא מדבר רק על העלויות הישירות, אלא גם על כל המסביב. ראינו את תקציב 2015 וכמה נזקים גרמה העובדה שהיה תקציב שיורי ושאי-אפשר היה לקיים מדיניות. כך שאם אין סיבה, האמירה צריכה להיות שאין סיבה, ולא "לא נהיה אבן נגף". כי המשמעות של "לא נהיה אבן נגף" היא שאם מישהו יחליט מחר בבוקר, מכל סיבה שהיא, שצריך ללכת לבחירות, אז יאללה, אז נתמוך בזה, אז נלך לבחירות. תודה.
היו"ר משה גפני
אני מבהיר וחוזר ומבהיר: את דעתנו אמרנו. אמרנו אותה ברור. כל כך ברור אמרנו אותה, שבעצם אנחנו אמרנו הכי ברור. ואז התחילו פרשנויות. אז אני לא רוצה את הפרשנויות האלה. אז אני לא אהיה אבן נגף. אתה לא היית אף פעם חרדי. תהיה פעם חרדי ותראה מה זה שאני מתחיל להסביר פתאום בראיונות מה אני מסתיר, מה אני מקדם וכו'.
רועי פולקמן (כולנו)
אתה לא נגד, אתה לא תומך באף צד - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גפני, אתם רוצים להחזיר את יאיר לפיד? השתגעתם?
היו"ר משה גפני
הוא לא יחזור, זה סתם שטויות. לא משנה, זה לא עומד לדיון. את דעתנו אמרנו. דעתנו, כמו שרועי אמר, כמו שבצלאל אמר, כמו שאחרים אמרו. זו דעתנו ואמרנו אותה מספיק. זהו. אנחנו לא מפלגת שלטון, אנחנו מפלגה קטנה, שאמנם תגדל בבחירות. אבל שלא יתחילו לדון עלינו כאילו אנחנו מפחדים מבחירות. אנחנו לא מפחדים מבחירות ואמרנו את זה יותר ברור מכל אחד אחר. כנראה שאמרנו את זה יותר מדי ברור.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ואתם לא מפחדים מזה שנתניהו ימשיך להיות ראש הממשלה וימשיך להפקיר את ביטחון ישראל ואת החברה הישראלית?
היו"ר משה גפני
לא, לא, אנחנו לא מפחדים. אם היינו מפחדים לא היינו הולכים איתו לקואליציה. אנחנו לא מפחדים. אנחנו לא סבורים שצריך ללכת לבחירות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
תראה מה מתרחש פה, תראה על מה אתה צריך לכנס ועדה עכשיו בתחילת הפגרה: כדי להעביר כסף להתנחלויות במקום להעביר כסף לעניים ובמקום להעביר כסף ל - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, בסדר, בסדר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גם זה, אגב, היה בהסכמים הקואליציוניים.
היו"ר משה גפני
אבל היות שאת ואני היינו בקדנציה הקודמת באותו צד של המתרס ופעלנו יחד, את זוכרת מה עבר אצל יאיר לפיד להתנחלויות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אנחנו עדיין באותו צד של המתרס.
היו"ר משה גפני
זה נכון. אבל עכשיו את אומרת "ביבי, האוצר - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
- - - אנחנו חרדים לגורל המדינה וגם אתם צריכים להיות חרדים לגורל המדינה.
היו"ר משה גפני
טוב, אנחנו עוברים לסעיף הראשון. הסעיף שעומד על סדר היום זה שינויים בתקציב לשנת 2017. אני רוצה להקדים ולומר שיש פה שלוש העברות שנמצאות על סדר היום, והגיעו עוד שתי העברות, אבל אני ביקשתי אפילו לא לשים אותן באתר, מכיוון שאין להן בכלל דברי הסבר. יש העברה של החינוך. אני מתכוון להוציא מכתב לאגף התקציבים; לאמיר לוי וליעל מבורך, שאני איתם ביחסים טובים היום. מה, עושים צחוק מהעניין? הרי סיכמנו משהו.

לגבי ההעברות הקיימות נדבר עם החברים, אני אגיד את דעתי בעניין, נשמע את היועצת המשפטית וכו'. אבל להעביר אתמול העברה של משרד החינוך בלי מילה אחת של דברי הסבר? מה אתם רוצים? להכשיל אותי? אני הוריתי אפילו לא לשים את זה באתר. אני מקווה שלא תגידו למשרד החינוך שאני מעכב את זה. אתם מעכבים את זה. היה סיכום בשבוע שעבר, אז למה אין דברי הסבר?

אני אוציא היום מכתב לאגף התקציבים, בידידות ובהכול, ואני אגיד שאני מציע לחזור למה שאני הצעתי בהתחלה, לגבי הנושא של דברי הסבר. הדבר הכי חשוב מבחינתי, מבחינת הוועדה, זה שדברי ההסבר יהיו ברורים, בהירים, מובנים. חזרנו לנוהל הרגיל, שבו לא מעבירים כאלה העברות, שתי העברות שאין בהן מילה אחת של דברי הסבר, שאני לא יודע בכלל על מה מדובר.

סתיו, בבקשה. אבל לא באריכות, אם אפשר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, נחשפה הסיבה מדוע זירזו אותנו לערוך דיון על הנוהל לפני שבועיים: מסתבר שיש העברות להתנחלויות שנעצרו. יש פה הסכמים פוליטיים ועוד קומבינה פוליטית שעוכבה בגלל שהיא לא עמדה בנהלים, ועכשיו, אחרי כל הבלגן הזה שהובילו את הוועדה - - -
היו"ר משה גפני
כנראה את לא זוכרת - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני זוכרת היטב.
היו"ר משה גפני
- - אז אני אזכיר לך. בסוף דצמבר הייתה פה על השולחן ההעברה הזאת. ההעברה הזאת עמדה על השולחן - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
והיא לא קיבלה אישור משפטי.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני לא נתתי להביא אותה. המשפטי זה גם אני.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
היא לא קיבלה אישור משפטי בהתאם להנחיית היועץ המשפטי - - -
היו"ר משה גפני
ההעברה הזאת של הרשויות הייתה פה בסוף דצמבר ואני לא נתתי להביא את זה. זה לא שזה בא עכשיו באיזה נוהל... אני פשוט לא נתתי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הרי הסיבה היחידה שנערך פה דיון על הנוהל אחרי שהוא כבר הוחלט ואחרי שכבר עבר בבית המשפט ואחרי שמשרד האוצר כבר השתמש בנוהל הזה כדי לנסות לעצור את השינויים שצריכים להתרחש במנגנון של ההעברות התקציביות – אחרי כל זה, כל הדיון ההוא נערך כדי להעביר פה עוד העברה להתנחלויות, על חשבון כל הכסף שכרגע הממשלה ממציאה שאין לה כדי לדאוג לצרכים האמתיים בחברה הישראלית.

לגופן של ההעברות האלה, קודם כול הן לא עומדות בנוהל - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, אז נעבור העברה-העברה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אתמול הגיע מידע חדש לגבי העברה אחת, ומעבר לזה, בכל ההעברות הנוהל חסר. גם ככה הנוהל הוא מאוד מינימלי, אז לא להצליח לעמוד בפרטים הקטנים האלה זה דבר מאוד משונה.

אבל נושא אחד חורה יותר מכל הנושאים האחרים, וזה המענקים שעוברים פה להתנחלויות. קודם כול אני חייבת לציין שאני קוראת פה את החלטת הממשלה ויש פה שורה מאוד מעניינת שאני לא חושבת שמופיעה בהחלטות ממשלה אחרות על העברות לרשויות - - -
היו"ר משה גפני
לא, רגע, זה לא הצעה לסדר, סתיו, שנייה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זאת הצעה לסדר.
היו"ר משה גפני
לא, לא, זה לא הצעה לסדר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יתחיל תכף הדיון ואז - - -
היו"ר משה גפני
בצלאל, אל תעזור לי. סתיו, עד עכשיו דיברת כללית, וזה בסדר. אבל אם את יורדת לגופה של העברה אז אני אאפשר לך להביע את דעתך בהעברה עצמה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בסדר. אז אני אגיד באופן כללי שיש בהעברות האלה העברה של כסף לא חוקי שעובר לגופים - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
נו, מה? תתחיל את הדיון, אני לא מבין מה קורה פה.
היו"ר משה גפני
סתיו, תגידי את זה בהעברה עצמה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, אני חושבת שהיום, בעיקר לקראת פסח - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
"תנו למסכנים כסף", הדמגוגיה הידועה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
סליחה, אל תפריע לי.
היו"ר משה גפני
טוב, תשלימי את הדברים ונעבור העברה-העברה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
היא בפייסבוק, תן לה רגע, אתה מפסיק אותה באמצע השידור הישיר בפייסבוק, אתה כל פעם עושה את זה מחדש, גפני, זה לא יפה.
היו"ר משה גפני
די, בצלאל.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
איזה פופוליסט, איזה פופוליסט מסכן שאתה.
היו"ר משה גפני
סתיו, אני אאפשר לך לדבר בהעברה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
סליחה, מפריעים לי פה באמצע הדברים.
היו"ר משה גפני
לא, אני לא מסכים שהוא יפריע.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אז תוציא אותו החוצה. סליחה, אני אומרת פה דברים רציניים, ומישהו מנסה להפריע בצורה פופוליסטית - - -
היו"ר משה גפני
אבל תגידי את זה בהעברה עצמה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל יש פה עניין שנוגע לכל ההעברות האלה. אנחנו נמצאים רגע לפני חג הפסח, ובשבוע הקרוב יתחיל הדיון באותם אזרחים שאין להם ושלא מקבלים את הזכויות שמגיעות להם מהמדינה. ובכספים הנדרשים כדי לשקם - - -
קריאות
- - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מצטערת, אבל אם זה מצחיק את הוועדה והכול פה זה עניין טכני ואין פה באמת תשומת לב לאן צריך להעביר את הכספים האלה, זה עצוב לי מאוד.
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל זאת אמירה שאת צריכה להגיד אותה בהעברות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אז אם אתה רוצה, אפשר לשאול שאלה ישירה: מה קיבלה פה הוועדה כדי להעביר את הכסף הזה? מה קרה פה? כי לי לא נראה שאתה, גפני - - -
היו"ר משה גפני
שאלה טובה, אני אענה עליה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא נראה לי שאתה היית מסכים שהדברים האלה לא יועברו.
היו"ר משה גפני
אני אענה על זה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ואני אזכיר דבר אחרון. אתה הזכרת פה את ההסכמים הקואליציוניים ואת העמידה בהם. גפני, בתוך ההסכמים הקואליציוניים אתה יודע מה עוד הופיע? הופיע שם למשל יישום מסקנות אלאלוף, הוועדה למלחמה בעוני. לא נעשה צעד אחד כדי ליישם אותן. גם זה מופיע בהסכמים הקואליציוניים, אבל הכסף לא עבר.
רועי פולקמן (כולנו)
מאיפה את מביאה את זה, סתיו?
דוד ביטן (הליכוד)
נעשו הרבה דברים.
רועי פולקמן (כולנו)
הועלו קצבאות זקנה. על מה את מדברת?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
או למשל בנושא שיקום וטיפול – הקמת ועדה מיוחדת. אנחנו במקרה עשינו על זה דיון, ומה שהועבר זה פחות מעשירית מהכסף - - -
רועי פולקמן (כולנו)
50 מיליארד - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא נכון, זה פשוט לא נכון.
רועי פולקמן (כולנו)
- - -
היו"ר משה גפני
סתיו, רועי, זה לא מקובל הדבר הזה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
רועי, תבדוק את הנתונים, זה לא מה שעבר.
היו"ר משה גפני
סתיו, את זה את יכולה להגיד - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מנסה לסיים.
היו"ר משה גפני
אז תסיימי. לא להפריע לה.
דוד ביטן (הליכוד)
- - - להם כסף - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה פשוט לא הנתונים, תבדקו את זה בתוך התקציב.
דוד ביטן (הליכוד)
תבדקי את.
היו"ר משה גפני
תסיימי בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הובטח להקים ועדה מיוחדת כדי להתמודד עם הבעיות של הקשישים ועם הקצבאות של הקשישים וגם זה לא קם ולא קרה. הרפורמה בסיעוד – גם היא לא קרתה. וכל זה מעוגן בתוך ההסכמים הקואליציוניים. אבל הממשלה הזאת לא הולכת ולא חלמה ללכת לבחירות על הדברים החשובים והמשמעותיים האלה. ועכשיו כל מה שקורה פה זה שמגיעה הקואליציה כדי שיהיה לכם רוב כדי להעביר פה איזה הסכם קואליציוני מפוקפק עם הבית היהודי - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שישמור על חיי אנשים שנרצחים בגלל שהחברים שלה הביאו לכאן אלפי מחבלים באוסלו עם מאות אלפי נשקים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אל תשקר, אל תשקר.
היו"ר משה גפני
בצלאל, זה לא תורם לעניין.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
עכשיו החברים שלי ואני נטבחים באוטובוסים - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בתור בן אדם ש - - - אל תשקר.
היו"ר משה גפני
בצלאל, זה מעצים, אתה לא מבין?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אל תשקר, אל תשקר, אם מישהו דואג פה לחיי אדם זה אנחנו. אתה זה שקורא להשתמטות, אתה זה שקורא להשתמטות מהצבא. אתה מדבר פה על חיי אדם? אתה מדבר על ביטחון? קורא לאנשים להשתמט ואז מדבר על חיי אדם? חצוף, ממש דואג לחיי אדם. לא מוכן להילחם אם יש נשים בצבא ועוד דואג לחיי אדם - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אלפי הרוגים ופצועים החברים חסרי האחריות שלה הביאו עלינו מאז אוסלו - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
- - תתבייש לך.
היו"ר משה גפני
מספר פנייה 10 לוועדה, מי מסביר אותה?
עמיחי דוד
אני עמיחי דוד, מאגף התקציבים.
היו"ר משה גפני
מי המשרד שמטפל בזה?
עמיחי דוד
משרד הביטחון.
היו"ר משה גפני
הם פה? אוקיי. עמיחי, בבקשה.
עמיחי דוד
הפנייה מיועדת להעברת סך של 15 מיליון ש"ח בהרשאה להתחייב עבור פרויקט מיגון הניוד למיגון אוטובוסים ביהודה ושומרון. הפנייה מיועדת ליישם את החלטת ממשלה 2177 מיום 18 בדצמבר 2016, שעיקרה שמירה על מסגרות פיסקליות לשנים 2018-2017 ויישום הסכמים קואליציוניים.
היו"ר משה גפני
משרד הביטחון, בבקשה.
אמיר ברגר
מה השאלה?
היו"ר משה גפני
השאלה היא מה הצורך בכסף הזה? אתם יודעים בכלל למה באתם? אין לי שאלה, אני רוצה שתסבירו, כדי שהחברים ידעו אם הם בעד או נגד.
רועי פולקמן (כולנו)
אתם יכולים להסביר מה התפקידים שלכם?
היו"ר משה גפני
בבקשה, שם ותפקיד והסבר.
יאיר אדרי
שמי יאיר אדרי, אני ראש ענף מרכיבי ביטחון להתיישבות בפיקוד העורף. אני אחראי על פרויקט מיגון הניוד. יש לנו צורך להחליף כמות של אוטובוסים ישנים באוטובוסים ממוגנים. האוטובוסים מהווים סכנה בטיחותית וחלק מהתקציב נועד להחליף אותם באוטובוסים חדשים. זו בגדול המטרה. היא במסגרת פרויקט שהוא הרבה יותר גדול, בתקציב מאושר של 120 מיליון. זה חלק מהתקציב - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בעוטף עזה לא צריך להחליף אוטובוסים?
יאיר אדרי
בעוטף עזה אין צורך באוטובוסים ממוגנים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
איפה זה כתוב? אתה רוצה להגיד לי שכשנוסעים מנחל עוז לבית ספר בשער הנגב אז נוסעים באוטובוס לא ממוגן, אחרי שנכנס שם טיל? אני מכיר הפוך – שממגנים את האוטובוסים בשער הנגב. לא רק זה, מגיעים מיישובים שהם לא חשופים לקו... אמנם שתלנו עצים שם, אבל עד שהם יגדלו כבר יכבשו את עזה, למרות שאני מקווה שלא. אז למה זה רק יהודה ושומרון?
יאיר אדרי
כרגע ההגדרה היא רק באיו"ש. אין כרגע איום ביטחוני מעזה - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה מוכן לתת את זה בכתב? שאין איום ביטחוני מעוטף עזה?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תגיד לי, מה אתה רוצה ממנו? זו התפיסה של הצבא היום. מה הקשר בין אחד לשני? איך אתם עם הדמגוגיה הזאת - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא רוצה ממך עצות, בטח לא בנושא הזה. אני יכול ללמד אותך כמה דברים, תירגע. אני שואל עכשיו מה קורה בעוטף עזה, ועוד לא שאלתי על הגליל העליון.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אחרי שהם ברחו מעזה והביאו את החמאס לשלוט בעזה, עכשיו הם גם - - -
היו"ר משה גפני
בצלאל, אתה תורם לדיון משהו לא רגיל. את זה תגיד במליאה, אבל פה אנחנו דנים על ההעברה. אומר נציג הצבא ש - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא, פשוט תושבי עוטף עזה ותושבי הנגב לא מעניינים אותו, אלא רק ההתנחלויות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
הם מעניינים אותי ולכן אני התנגדתי לגירוש מגוש קטיף.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
רגע, אני בסך הכול שאלתי שאלת הבהרה.
היו"ר משה גפני
אני אסגור את הדיון, בצלאל, אני לא יכול ככה. איתן, עונה לך נציג הצבא, שהוא לא איש פוליטי. הוא אומר לך שמבחינת האיומים - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מכיר את החבר'ה האלה.
היו"ר משה גפני
הוא אומר לך שמבחינת האיומים מדובר על איו"ש. אני רק רוצה להזכיר שבכנסת ה-18 הייתי יושב-ראש ועדת הכספים ואני עצרתי דיונים של משרד הביטחון בגלל שלא היה מיגון – ואני לא כזה ימין קיצוני – לאוטובוסים באיו"ש, כי טענתי שזה פיקוח נפש. ואז באמת התווספו למעלה מ-15 מיליון שקל, על פי דרישה שלי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא פוסל את זה.
היו"ר משה גפני
אם הצבא בא ואומר שהמיגון הזה הוא מחויב המציאות וצריך לעשות את זה, כחלק מפרויקט גדול - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, זה באמת מאוד חשוב, אבל השאלה למה זה בא בהסכם קואליציוני וזה לא תוכנן בתקציב. למה שמירה על חיי אדם - - -
היו"ר משה גפני
איתן, בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מכיר את הנושא ועסקתי בו - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אז תתנגדי לזה בגלל שזה בהסכם הקואליציוני?
היו"ר משה גפני
זה לא בהסכם הקואליציוני.
דוד ביטן (הליכוד)
לא, פשוט היא אומרת שאם זה בהסכם אז זה לא צריך להיות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
חבר'ה, קודם כול, חיי אדם זה לפני הכול - - -
דוד ביטן (הליכוד)
בקובה יש מיגון? למה אתה לא שואל על קובה? תשאל על קובה. צריכים ביהודה ושומרון. תשאל על קובה, אולי צריך מיגון גם שם.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הרי יכול להיות שבעוד שבוע יבואו עם העברה אחרת, אני מכיר את הנושא. לכן אני שואל האם צריך למגן אוטובוסים רק ביהודה ושומרון או שהיה צריך לבוא עם סעיף יותר רחב ולמגן אוטובוסים גם במקומות אחרים. הרי בסך הכול אנחנו בתחילת השנה, ואוטובוסים ממוגנים – אני מכיר את הנושא היטב – הם לא דבר חדש וגם לא גילו את זה פתאום. יש תכנית שנתית של החלפת אוטובוסים ויודעים כמה אוטובוס חי ומה המגבלות של אוטובוס כזה. האוטובוס האחרון שהתהפך, לפני כמה חודשים, היה אוטובוס ממוגן, בדרך לאריאל בלילה. עם הרוגים. כך שיש פה המון בעיות.

אני לא פוסל, אני רק שואל. יושבים פה גורמים מוסמכים, גורמים במדים, שנקלעו בעל כורחם לדיון פוליטי. עכשיו אתם דנים בבקשה להעביר כסף למיגון, ואני שואל האם זה כל המיגון, האם אין עוד מיגון של אוטובוסים במקומות אחרים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זאת שאלה נכונה מאוד.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הוא אמר שצריך עוד אוטובוסים, הוא אמר שזה חלק. הוא ענה על זה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני שאלתי אותם; מאיפה אתם מומחים בכל דבר?
היו"ר משה גפני
טוב, רבותיי, זו העברה תקציבית, זה לא דיון. בבקשה תשובה לשאלה הזאת ואז אני הולך להצבעה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
סליחה, אבל עוד לא שאלנו שאלות.
היו"ר משה גפני
מה עשינו עד עכשיו?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ברושי שאל שאלה מאוד נכונה ולי יש שאלות נוספות.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני גם מבקש רשות דיבור.
יאיר אדרי
קודם כול, אני מכיר את האירוע שהיה בנחל עוז, והפתרונות שהצבא נתן שם זה לא פתרונות של מיגון האוטובוסים, אלא דרך חלופית של נחל עוז וייעור ממוגן - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בסדר, אבל אני מדבר על כל האזור.
יאיר אדרי
זה הפתרון שהלכנו עליו בעוטף עזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ולא צריך?
יאיר אדרי
לא צריך, באמת. גם סללנו דרך חלופית לנחל עוז כדי למנוע את הבעיה הזאת. הבעיה של אוטובוסים ממוגנים היא ייחודית לאיו"ש, זה המקום היחיד שבו יש באמת איום כזה לפי ההערכות של הצבא.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
תאמר לי, הרי זה עניין שנוגע לשמירה על חיי אדם – שעל זה אנחנו כולנו מסכימים – אז למה זה צריך לעבור בהסכם קואליציוני?
היו"ר משה גפני
תשובה בבקשה.
עמיחי דוד
הייתה שאלה מה יהיה המקור ומה יהיה הצורך במהלך השנים 2018-2017, וגם רשמנו בדברי ההסבר לתקציב - - -
דוד ביטן (הליכוד)
- - -
היו"ר משה גפני
רבותיי, שקט.
עמיחי דוד
- - - רשמנו בחוברת הכחולה, בדברי ההסבר להצעת התקציב של 2018-2017, שעשויה להיות פנייה בהתאם לצרכים שיועברו בהמשך - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מה זה "בהתאם לצרכים"? הרי אם ידעתם מלכתחילה שמדובר במיגון של אוטובוסים שהולכים להחליף ולמגן – ושוב, זה צורך שכולנו פה נסכים עליו – אז למה זה לא בבסיס? למה זה צריך לעבור בהעברה תקציבית?
עמיחי דוד
היו מספר שאלות, כגון כמה אוטובוסים ימוגנו ומה תהיה התכנית במהלך 2018-2017, ובהתאם לזה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אלה הדברים שמתכננים כשכותבים תקציב.
עמיחי דוד
רשמנו שזה צפוי להגיע, באמצעות פניות תקציביות, במהלך 2017.
היו"ר משה גפני
תודה. בצלאל, בבקשה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
קודם כול אני מצטרף להערות הנכונות והחשובות: תקציב כזה לא אמור לבוא בהסכם קואליציוני. אנחנו מנהלים את הקרב הזה במשך הרבה מאוד שנים מול מערכת הביטחון. זה צריך להיות בבסיס התקציב; זה קשור גם למשרד האוצר וגם לתעדופים של מערכת הביטחון. העובדה שכביכול אומרים לבית היהודי "חבר'ה, אתם לא רוצים שיטבחו את המתנחלים כמו מטווח ברווזים? אז תשימו מהכסף הקואליציוני שלכם למיגון אוטובוסים" – בעיני זה דבר חמור מאוד. זה היה צריך להיות בבסיס התקציב, וזה סיפור שחוזר על עצמו כל שנה.

אני רוצה פה לשאול משהו את אנשי מערכת הביטחון. אני קורא מתוך כתבה שהתפרסמה וגם בדקתי את נכונותה על החלטה של שר הביטחון לקצץ מ-400 מיליון ל-20 מיליון – אני חוזר על המספר: מ-400 שתוקצבו במשרד הביטחון - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בצלאל, זה העוזר שלך מצלם עכשיו? אתה מצלם לפייסבוק? זה הכול בשביל הפייסבוק?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
לא, לי אין פייסבוק.
היו"ר משה גפני
חבר'ה, אני לא אתן יד לדבר הזה. אנחנו בפגרה ואני כינסתי את הוועדה בגלל שיש צרכים חיוניים, ואנחנו לא הולכים לנהל פה עכשיו דיונים כאלה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
למה אתה מפריע לה ליהנות? תן לה ליהנות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
נראה לי שאתה מאוד נהנה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
שר הביטחון קיבל החלטה לקצץ מסכום של 400 מיליון שקלים שאושר בתקופת קודמו בוגי יעלון לצורך מרכיבי ביטחון ביהודה ושומרון, למשל שב"מים ועוד, לסכום של 20 מיליון, כאשר הוא מצוטט פה כמי שמסביר את זה בדיון פנימי כך: שהמתנחלים כבר ידאגו לתקציבים לעצמם. אז לוקחים עכשיו תקציב, בעוד שאתם יודעים מצוין שאתם צריכים היום 45 מיליון שקלים באופן מידי כדי לתקן פרצות בשב"מים ביישובים כדי למנוע חדירות מחבלים שהיו. אני מבקש התייחסות לזה.
אמיר ברגר
אני אמיר ברגר, מאגף תקציבים של משרד הביטחון. אני לא מכיר שום קיצוץ כזה. ההפך – משרד הביטחון תגבר מרכיבי ביטחון בשנת העבודה 2017 בכ-50 מיליון שקלים נוספים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. דוד ביטן, בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יש לי שאלה נוספת.
דוד ביטן (הליכוד)
אני לא הבנתי את הלוגיקה של סתיו שפיר. מה, אם זה כתוב בהסכם הקואליציוני אז לא צריך מיגון ואם זה כן כתוב אז המיגון הוא פוליטי?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא, לא זאת הייתה האמירה.
דוד ביטן (הליכוד)
את המיגון צריך כי צריך אותו, וזה לא משנה אם זה כתוב בהסכם הקואליציוני או לא כתוב בהסכם הקואליציוני.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא, האמירה שלי היא שאם יש צורך ביטחוני אמתי אז זה צריך לעבור בתקציב ולא בהעברה תקציבית ולא בהסכם פוליטי, נקודה. מאוד פשוט.
דוד ביטן (הליכוד)
בסדר, שמעתי את כל מה שאמרת. אמרת שזה כתוב בהסכם הקואליציוני ושזה מיגון פוליטי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מיגון פוליטי?
דוד ביטן (הליכוד)
זה לא מיגון פוליטי, המיגון הוא צורך אנושי שמחויב מבחינה ביטחונית. אנשים חיים שם ולכן הם צריכים הגנה, כמו בכל מקום אחר. ואני מציע שנעזוב את הפוליטיקה בעניין הזה וניתן את המיגון הזה, כי האנשים זקוקים לזה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני רוצה לשאול שאלה נוספת. שוב, בהנחה שמדובר במיגון, כולנו שותפים לזה. אבל אני רוצה לשאול כמה כספים הועברו למיגון של האוטובוסים בחמש השנים האחרונות וכיצד אתם מוודאים שהכסף הזה אכן מגיע למיגון אוטובוסים ולא לכל מיני מטרות אחרות, כמו שראינו בהעברות אחרות למועצות האזוריות ביהודה ושומרון, שהועברו בסופו של דבר לכל מיני עמותות פוליטיות ולא לביטחון.
דוד ביטן (הליכוד)
אני מוסיף לשאלה הזאת את השאלה כמה הועברו למיגון ב-30 השנים האחרונות וב-40 השנים האחרונות. וכמה הועבר לשמירה על הקיבוצים בצפון ב-40 השנים האחרונות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
חבל על חוסר הרצינות וחוסר העניין, זה לא מתאים לדיון.
דוד ביטן (הליכוד)
אני לא מבין מה העניין הזה, את שואלת שאלות - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אתם בשלטון ב-40 השנים האחרונות - - -
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
מספיק, רבותיי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
איך אתם מפקחים שהכסף באמת הולך למיגון?
היו"ר משה גפני
בסדר, סתיו, כבר שאלת. הם לא עונים על חמש שנים, הם יענו על שלוש שנים. עמיחי, בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
אני גם רוצה לשמוע על - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
פשוט לא אכפת לכם מכסף ציבורי.
עמיחי דוד
בשנת 2015 - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כאילו זה הכסף של אימא שלכם.
היו"ר משה גפני
די, סתיו, עונים לך.
עמיחי דוד
בשנת 2015 היו 25 מיליון - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אם מגיע אז מגיע. אבל היא אומרת שלא מגיע, מה אני אעשה.
היו"ר משה גפני
לא שומעים, עמיחי, דבר למיקרופון.
דוד ביטן (הליכוד)
גם אני שאלתי שאלות, אני מבקש שתגיד להם לענות גם על שאלות שלי.
היו"ר משה גפני
על 30 שנה הוא לא חייב לענות. רק על שלוש שנים.
דוד ביטן (הליכוד)
גם על 30 שנה, וגם כמה עולה השמירה של החיילים על הקיבוצים בצפון ובדרום.
היו"ר משה גפני
הם לא יודעים את זה. בבקשה.
עמיחי דוד
בשנת 2015 היו 25, בשנת - - -
דוד ביטן (הליכוד)
בגלל זה אני גם שאלתי, כדי להראות לך שהשאלות האלה הן סתמיות, שאין להן שום משמעות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
רגע, לא שומעים, אני לא יכולה לשמוע שום דבר כשביטן צועק.
היו"ר משה גפני
רגע, עמיחי, תמתין.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
די לצווח.
דוד ביטן (הליכוד)
וגם לא עזבתי את השאלה על קובה, גם את זה אני רוצה לדעת. אני רוצה לדעת מה המצב בקובה, כדי להחליט מה יהיה - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, אני אבקש להביא נציג של משרד החוץ כדי שיענה לך על קובה.
דוד ביטן (הליכוד)
למה לא? צריך או לא צריך שמירה? צריך או לא צריך אוטובוס? במה אנחנו מתעסקים פה, תגידו לי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מתעסקים בכסף ששייך לציבור ולא שייך לך.
דוד ביטן (הליכוד)
אנשים חיים שם וכל עוד הם חיים שם - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה כסף של הציבור ואנחנו בודקים שהכסף הזה מגיע באמת ליעדים הנכונים ולא ליעדים פיקטיביים. אז תהיה לרגע בשקט ותקשיב לתשובות של אנשי המקצוע.
דוד ביטן (הליכוד)
את סתם שואלת.
היו"ר משה גפני
די. עמיחי, בבקשה. מי שיפריע יצא.
עמיחי דוד
בשנת 2015 25 מיליון - - - וב-2017 30 מיליון.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא שומעים כלום.
עמיחי דוד
25 בשנת 2015, 23.9 ב-2016, ו-30 ב-2017.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. היועצת המשפטית של הוועדה, בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כמה אוטובוסים זה?
דוד ביטן (הליכוד)
סליחה, לא קיבלתי תשובה על 30 השנים האחרונות.
היו"ר משה גפני
אני אחרי זה אתן לך תשובה. היועצת המשפטית, בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
מה, אתה לא רוצה שיענו לי?
היו"ר משה גפני
אני רוצה, אבל צריך להביא את נציג משרד החוץ.
דוד ביטן (הליכוד)
בסדר, לך תביא.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שאלתי כמה אוטובוסים זה.
היו"ר משה גפני
סתיו, מספיק. היועצת המשפטית, בבקשה.
שגית אפיק
אני רק רוצה להגיד לעניין הנוהל, שההעברה הספציפית הזאת עומדת בנוהל; צורפו אליה דברי הסבר מטעם משרד הביטחון עצמו, ואלה דברי הסבר מפורטים ודי ברורים, וצורפה גם חוות דעת משפטית מטעם משרד הביטחון לגבי יישום הסכמים קואליציוניים, וגם צורפה החלטת הממשלה והכול הופץ יומיים לפני. לכן אני חושבת שזאת העברה שעומדת בנהלים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא, רק אתמול הגיע ה - - -
שגית אפיק
ההעברה הזאת הגיעה לפני יומיים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מי בעד אישור ההעברה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד אישור הפנייה – רוב

פנייה מס' 10 אושרה.
היו"ר משה גפני
ההעברה אושרה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אפשר הערה קצרה בעניין הזה?
היו"ר משה גפני
נו?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בדוח מבקר המדינה על "צוק איתן" – אני אומר את זה לחברים במשרד הביטחון – נשמעה ביקורת קשה על צה"ל ומשרד הביטחון על כך שפגעו בתקציבים של הגנת היישובים. אתם אמרתם פה, הגורמים המוסמכים, שאין בעיה. גפני, אני מתכוון לבדוק את ה - - -
קריאות
- - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אי אפשר לדבר ככה. אני מתכוון לפנות לגורמים בעוטף עזה - - -
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
רבותיי, לא לדבר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מבקש שיירשם בפרוטוקול שנאמר פה שאין בעיה של מיגון אוטובוסים בעוטף עזה. אני רק מבקש שתזכרו שבדוח מבקר המדינה הייתה ביקורת חריפה על פגיעה במרכיבי הביטחון של היישובים לאורך עוטף עזה, בעיקר במושבים ובקיבוצים. אני אבדוק את זה, ואני ארשה לעצמי לפנות אליך, גפני, אם נמצא טענות שונות ממה שנאמר פה.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז. תודה רבה. מספר פנייה לוועדה 5, 6 - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, סליחה, היו פה הפרעות של חברי הקואליציה ולא קיבלתי תשובה ברורה לשאלה ששאלתי.
היו"ר משה גפני
בסדר, מה אני אעשה, אני יכול לספק את כל התשובות?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
סליחה, הם צריכים לספק תשובות. כל שנה מחדש - - -
היו"ר משה גפני
הם ענו תשובה מפורטת לחלוטין, גם על שלוש שנים האחרונות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
איך מפקחים שהכסף עובר באמת למיגון האוטובוסים ולא למטרות אחרות?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
איך מפקחים? מה, משרד הביטחון יגנוב את זה כדי לקנות - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא, אתה תגנוב את זה. אתה תיקח את זה לצרכים אחרים.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
מה, זה עובר אליי? זה עובר למשרד הביטחון למיגון אוטובוסים. בוא'נה, הפרנויה הזאת זה פשוט מטורף.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אתה זה שתגנוב את זה. כמו שעשית עם השטח שקיבלת ומשכנת אותו כדי לבנות בית על שטח לא חוקי. אתה תגנוב את זה. על משרד הביטחון אני סומכת, עליך אני לא סומכת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אז הנה, הכסף עובר למשרד הביטחון, לא אליי. מאוד רציתי, אבל זה לא עובר אליי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
האם משרד הביטחון הוא הגורם הישיר - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יאללה, גפני, עוברים לפנייה הבאה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
למה אתה מפחד שהם יענו על השאלה הזאת? למה אתה מפחד שהם יענו על השאלה הזאת?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
גפני, אפשר לעבור לפנייה הבאה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
פיקוד העורף, מי הגורם האחראי על רכישת האוטובוסים והמיגון שלהם? זה עובר ישירות - - -
היו"ר משה גפני
אדוני, אתה רוצה להגיד משהו? סתיו, אני מאפשר לו להגיב ובזה סיימנו את העניין הזה.
יאיר אדרי
רציתי להתייחס למה שחבר הכנסת איתן ברושי אמר. אני אמרתי שהפתרון של המיגון שניתן בעוטף עזה הוא שונה ממה שניתן באיו"ש. הוא ניתן על ידי ייעור ביטחוני ועוד כל מיני דברים. אבל לא אמרתי שאין איום בעוטף עזה או דברים כאלה.
היו"ר משה גפני
בסדר גמור, תודה רבה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל הוא לא ענה על השאלה שלי.
היו"ר משה גפני
מספר פנייה לוועדה 5, 6 - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני זה חלק מהנוהל, שאנחנו מקיימים על זה דיון. ואם חברי הקואליציה מפריעים לדיון זה לא אומר שמפסיקים את הדיון, זה אומר שיושב-ראש הוועדה מתעקש על זה שהדיון יתקיים.
היו"ר משה גפני
חברי הקואליציה שאלו שאלות ולא קיבלו תשובות.
דוד ביטן (הליכוד)
מה זאת אומרת מפריעים? אני לא קיבלתי תשובה לשאלות שלי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אם ביטן רוצה לדבר על קובה אז שידבר על קובה, אבל אני מחכה לשמוע תשובות לשאלות שלי. אם לא אני אגיש רביזיה.
דוד ביטן (הליכוד)
לא, אם אתם שואלים שאלות לא רלוונטיות אז אפשר לשאול גם על קובה, מה ההבדל, גם זו שאלה לא רלוונטית.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אז להגיש רביזיה?
היו"ר משה גפני
את יכולה להגיש. אבל רביזיה על מיגון? נו, באמת.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אז אני מבקשת שיענו לי. אני רוצה לוודא שבאמת - - -
היו"ר משה גפני
הם ענו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הם לא ענו לי. אני רוצה לוודא שזה מגיע למיגון ולא לצרכים האחרים שלהם.
היו"ר משה גפני
סתיו, אני היושב-ראש, אני מבקש שתתייחסי אליי. אני רוצה לעשות סדר בנוהל. הנוהל לא אומר שמקיימים דיון על ההעברה כל היום. לא מתחילים פה דיון עכשיו כאילו אנחנו דנים על תקציב המדינה. אנחנו דנים על ההעברה. ונמצאים פה שלושה ממשרד הביטחון, בעוד שלפי הנוהל מספיק רק אחד. נמצא - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אני שאלתי מה היו הוצאות הביטחון ב-30 השנים האחרונות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מה קשור הכמות של האנשים שנמצאים פה? לא היה צריך לטרטר שלושה אנשים - - -
היו"ר משה גפני
לא יעזור ההסבר שלי, את רוצה לדבר – תדברי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל גפני, לא נראה לך מוזר - - -
היו"ר משה גפני
אני מדבר אלייך. נמצא פה נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, עם שלושה ממשרד הביטחון - -
דוד ביטן (הליכוד)
לא קיבלתי שום תשובה לשום דבר. והפייסבוק שלי גם מצלם אותי - - -
היו"ר משה גפני
- - ועל כל השאלות שנשאלו היו תשובות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא נכון.
היו"ר משה גפני
ולא רק זה, הייתה גם תשובה על ההיסטוריה של שלוש השנים האחרונות, וגם הגיעו כל הניירות - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אני גם רוצה להיות בפייסבוק. תעשה הפסקה בבקשה, אדוני, אני גם רוצה להיות בפייסבוק.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה לא נשמע לך מוזר שכל שנה עובר אותו סכום למרות שבכל הסכום קונים אוטובוסים?
היו"ר משה גפני
מוזר מאוד... מבחינת ההעברה זה הנוהל.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, אני אגיד לך למה אני שואלת את זה - -
היו"ר משה גפני
לא, אני לא רוצה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
- - כי בעבר היו מקרים ועלו חשדות - - -
היו"ר משה גפני
סתיו, אני לא רוצה. אני הבנתי ואין לי יותר זמן, אנחנו כבר מתקרבים ל-11:00.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מבקשת תשובה לשאלה איך הם מפקחים שהכסף הזה באמת מגיע למיגון. למה זה קשה לענות על השאלה הזאת?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני מציע שנלך על זה לבג"ץ.
היו"ר משה גפני
פנייה 5, 6, אריאל יוצר, בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל הם רוצים לענות ואתה לא נותן להם.
דוד ביטן (הליכוד)
אריאל, תענה על השאלות שלי.
היו"ר משה גפני
אריאל, אתה תסתכל עליי, בגלל שעושה לי רושם שמדברים פה ערב בחירות עכשיו. אז תסתכל רק עליי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כשיהיה אחר כך עוד דוח של מבקר המדינה על איך כסף שהיה אמור ללכת לביטחון הלך בסוף - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אנחנו בונים עליך שלא יהיו בחירות.
היו"ר משה גפני
לא, אני, בגלל מה שאמרת הבוקר ברדיו, אמרתי שאני לא נגד בחירות. אתה אמרת על המפלגות החרדיות שיש רוב בלעדיהן. אז אנחנו לא נפריע לכם ללכת לבחירות.
דוד ביטן (הליכוד)
החוק הזה... אתה יודע למה? כי האופוזיציה מחויבת להצביע בעד. אלא אם כן המחנה הציוני יברחו לחו"ל כולם. הם צריכים להצביע בעד בכל מקרה, כי ככה מצופה מהאופוזיציה.
יהודה גליק (הליכוד)
אנחנו באנו פה להצביע היום על בחירות?
היו"ר משה גפני
לא, לא, אתה צודק.
יהודה גליק (הליכוד)
הביאו אותי מעתניאל כדי להצביע - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אז תצביע. עד עכשיו לא עשית כלום בשביל יהודה ושומרון, אז תצביע בשבילם פעם אחת, לא יקרה כלום.
יהודה גליק (הליכוד)
תודה על האישור שלך.
היו"ר משה גפני
בגלל בצלאל סמוטריץ וסתיו שפיר תכננתי שיהיו בעיות, אבל זה שדוד ביטן וגליק יהיו יחד עכשיו – זה נראה לי עוד יותר גרוע.
דוד ביטן (הליכוד)
לא, הוא בא ומתלונן שהוא מחכה חמש דקות להצבעה. הוא נציג יהודה ושומרון פה, אז שיחכה בסבלנות ויצביע בשבילם. על מה יש לו להתלונן? ויש לכם מזל שאני צרוד.
היו"ר משה גפני
אריאל יוצר, לפני שאתה מסביר אני רוצה להבהיר לחברי הוועדה שההעברה הזאת הגיעה לוועדה בסוף דצמבר. היא הגיעה לוועדה ביום מאוחר וביקשו ממני לכנס את הוועדה ואני לא הסכמתי בשום אופן. אני ראיתי בזה דבר שהוא חריג, שהוא לא נכון על פי מה שקבענו בסוף שנת 2016, ולכן ההעברה הזאת לא הגיעה והיא מגיעה עכשיו. זאת העברה שהייתה פה על שולחן הוועדה כבר בסוף 2016, ותצטרך להסביר את זה, אריאל יוצר. באריכות בבקשה.
אריאל יוצר
בוקר טוב, אני אריאל יוצר, רכז פנים ושיכון באגף תקציבים. הפנייה שמונחת לפניכם היא פנייה בעקבות החלטת ממשלה 2238, שמנחה למעשה לתקצב את משרד הפנים ב-27 מיליון שקל לטובת העברת תקציב שיסייע לרשויות מקומיות ביהודה ושומרון - - -
היו"ר משה גפני
למה לא העברתם את החלטת הממשלה, כמו בהעברה הקודמת?
אריאל יוצר
בוודאי שהעברנו, גפני, אני עמדתי פה בנוהל על קוצו של יו"ד.
דוד ביטן (הליכוד)
למעט זה שאתה לא נותן לי תשובות...
אריאל יוצר
לא שאלת.
היו"ר משה גפני
אריאל, היום תהיה רציני.
אריאל יוצר
אני לא יכול.
שגית אפיק
בהתחלה היו בדברי ההסבר שתי החלטות ממשלה והם צירפו אחת, ואחר כך הם שינו את דברי ההסבר ונצמדו להחלטה אחת בלבד, שאותה הם צירפו מלכתחילה.
אריאל יוצר
החלטת הממשלה כמובן הועברה. היא מנחה את משרד האוצר לתקצב את משרד הפנים ב-27 מיליון שקל שנועדו לסיוע לרשויות מקומיות ביהודה ושומרון. צירפנו את רשימת הרשויות, צירפנו כמובן את ההסבר איך משרד הפנים מקצה את - - -
היו"ר משה גפני
תגיד, תגיד עכשיו.
אריאל יוצר
הכול צורף לפנייה - - -
קריאות
- - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
איפה ההסבר איך מקצים את הכסף?
היו"ר משה גפני
יש הסבר, אתה קיבלת אותו.
אריאל יוצר
ההסבר נשלח לוועדה והוא כולל את כל המשקולות.
שגית אפיק
לא צירפתם משקולות, צירפת רק קריטריון.
אריאל יוצר
בוודאי שצירפתי. צירפתי את זה כנספח וגם כתוב פה שזה נספח. המשקולות צורפו. ואם תרצה הסבר על המשקולות - - -
היו"ר משה גפני
אני רוצה הסבר.
אריאל יוצר
אוקיי, אז אני מציע לכולם להתרכז עכשיו, כי זו נוסחה מסובכת מאוד. נמצא פה ששי דקל, שהוא המאסטר של הנוסחאות במשרד הפנים - - -
דוד ביטן (הליכוד)
מה, הוא לא החשב של יהודה ושומרון?
אריאל יוצר
לא, לא, אין כזה דבר.
דוד ביטן (הליכוד)
סמוטריץ, אתה לא מתפקד...
אריאל יוצר
אם אתם רוצים הוא ייתן הסבר מדויק. אבל קודם רק עוד מילה. הקריטריונים הרלוונטיים הם גודל האוכלוסייה, האשכול החברתי-כלכלי, דרגת האיום הביטחוני שניתנת על ידי משרד הביטחון - -
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
למה אתם לא מקשיבים?
דוד ביטן (הליכוד)
מקשיבים.
אריאל יוצר
- - המרחק הפיזי, כלומר, אורך הכבישים של היישוב מהקו הירוק, והמרחק בקו אוויר מהקו הירוק. לכל קריטריון ניתנה משקולת, ובסוף נעשה - - -
היו"ר משה גפני
רגע, אני רוצה להעיר משהו. מה שהיה צריך להיות וכנראה זה מה שיהיה בסוף... ההסבר פה לא מושלם.
אריאל יוצר
מה? אתה יודע כמה אני הזעתי עליו?
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל אתם לא בנויים לעניין הזה, זה מה שטענו מלכתחילה. אתם לא בנויים לזה, אתם אגף התקציבים, מי שבנוי לזה זה המשרד הייעודי. את מה שששי דקל ילך עכשיו להסביר היינו צריכים לקבל בכתב. הוא יודע לתת את זה בכתב, אתם לא יודעים לעשות את זה.
אריאל יוצר
אני העברתי את זה בכתב.
היו"ר משה גפני
אתה לא העברת את המשקולות בכתב.
אריאל יוצר
בוודאי שכן.
היו"ר משה גפני
ששי דקל, בבקשה. אריאל, התוצאה תהיה שאתם תצטרכו לאפשר למשרדים לתת הסבר, זה הכול.
רועי פולקמן (כולנו)
רגע, גפני, לפני הנוסחה המדויקת יש לי שאלה אחרת בהקשר הזה.
היו"ר משה גפני
רגע, אבל תן לו שיסביר.
רועי פולקמן (כולנו)
הוא כבר הסביר את הרציונל של זה. אבל לי יש בעיה יותר עקרונית. כאן מדובר על 27 מיליון שקלים למיגון יישובים, שזה חשוב ומצוין.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא, לא, זה לא למיגון, זה מענקים להתנחלויות.
רועי פולקמן (כולנו)
למרכיבי ביטחון.
אריאל יוצר
לא, לא, עברנו לפנייה אחרת. זה 27 מיליון שקל שנועדו ל - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה פיצוחים, זה תוספת לפיצוחים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אלה מענקים להתנחלויות.
רועי פולקמן (כולנו)
לְמה זה?
אריאל יוצר
אלה מענקים שנועדו לסייע לרשויות מקומיות במימון פעולות שוטפות, וזה לא קשור למרכיבי ביטחון.
רועי פולקמן (כולנו)
וזה לא קשור למרכיבי ביטחון?
אריאל יוצר
לא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה קשור לסדר העדיפות. מה הם שונים ממועצות אחרות?
רועי פולקמן (כולנו)
יוצר, אני הבנתי שזה הוצאות ביטחון עודפות.
אריאל יוצר
זה נכון, אבל הכסף לא צבוע על - - -
רועי פולקמן (כולנו)
רגע, רגע. היה משהו שנפל בין יישובי קו התפר. האמת שאנשי פיקוד העורף יצאו עכשיו, אבל יוצר, היה תקציב למיגון יישובי קו התפר. אני מלווה את הסיפור, ומול בית"ר, שמופיעה כאן, יש את היישוב צור הדסה, שהוא פרוץ לחלוטין, בלי גדר ובלי כלום. לאורך חודשים יש מלחמות בין משרד הפנים, משרד הביטחון ובט"פ על מי אחראי, והייתה תכנית תקציבית... אני רוצה להבין איך אתם מחשבים נוסחה ליישובי קו התפר. מי שנמצא באיו"ש – אוקיי, בניתם נוסחה בשבילו. אבל יישובי קו התפר, צמודי דופן, שהם בדיוק באותה רמת איום כמו... בבית"ר ההגנה סופר חשובה, והיא אכן מצוינת. אבל ביישוב צמוד דופן 500 מטר בקו אווירי, יישובי קו התפר, אין כלום. כלום. יישובים במטה יהודה באו אליי ואמרו שאין כלום; יש גדרות פרוצות, יש שערים שאין אותם - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אתה לא זוכר שעשינו דיון על זה בוועדה?
רועי פולקמן (כולנו)
ברור שאני זוכר. והיה איזה ויכוח שמשרד האוצר הקצה איזה תקציב בנוסחה לא ברורה... איך יכול להיות הברדק הזה? למה אותה נוסחה לא חלה על יישובי קו התפר? מי שהוא צמוד דופן צריך לקבל מיגון, ולא משנה אם הוא בתוך הקו הירוק או מחוצה לו.
אריאל יוצר
ההעברה שמונחת כאן היא העברה שבאה בעקבות החלטה מפורשת ופרטנית של הממשלה לתקצב סיוע לתקציב השוטף עקב הוצאות מיוחדות שנבעו ביהודה ושומרון.
רועי פולקמן (כולנו)
ביטחוניות בעיקרן.
אריאל יוצר
עקב הוצאות מיוחדות, בין היתר גם - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
איזה עוד הוצאות?
רועי פולקמן (כולנו)
מה עם יישובי קו התפר?
אריאל יוצר
רגע, אני יכול לענות רק ל - - -
היו"ר משה גפני
לא, אי אפשר ככה. אריאל, תן תשובה לרועי. הוא שואל מה על קו התפר.
אריאל יוצר
לגבי קו התפר לא הייתה החלטת ממשלה ולכן לא - - -
רועי פולקמן (כולנו)
התשובה היא שכן הייתה.
אריאל יוצר
אם הייתה אז היא מתוקצבת, בהגדרה. את מה שהממשלה מנחה אותנו אנחנו מבצעים.
רועי פולקמן (כולנו)
איך אתם מביאים מתווה נוסחתי ומשרד הפנים אומר שיישוב אחד כן בעוד שקילומטר לצד השני לא? איפה יישובי קו התפר מתוקצבים?
דוד ביטן (הליכוד)
אל תדאג, ההעברה התקציבית הבאה של משרד הביטחון, לא קשורה ליהודה ושומרון, אנחנו נעכב אותה עד שיפתרו את הבעיה בצור הדסה. הכול ברור והכול פשוט, יש קריטריונים גם לקואליציה, אתה יודע.
רועי פולקמן (כולנו)
למה הפער הזה? אני מדבר מתודולוגית.
דוד ביטן (הליכוד)
לא יהיה פער. בהעברה הבאה - - -
היו"ר משה גפני
רועי, הייתה החלטת ממשלה על קו התפר?
רועי פולקמן (כולנו)
למיטב ידיעתי כן. הייתה החלטה על מיגון קו התפר.
היו"ר משה גפני
ומה עשו עם ההחלטה הזאת?
רועי פולקמן (כולנו)
אני לא יודע, בגלל זה אני שואל.
אריאל יוצר
אם הייתה אני לא מכיר. אבל אם הייתה החלטה אז אני מניח - - -
רועי פולקמן (כולנו)
אבל זה לא משנה אם הייתה, טכנית. כי השורה התחתונה היא זאת: מה ההבדל בין בית"ר עילית לצור הדסה מבחינת המיגון. אם צריך כאן גדר ומצלמה אז גם שם צריך גדר ומצלמה.
דוד ביטן (הליכוד)
שמה הסיכונים הביטחוניים יותר גדולים - - -
רועי פולקמן (כולנו)
למה? זה בסך הכול קו אווירי 500 מטר.
היו"ר משה גפני
בסדר, רשמתי את עניין קו התפר. אריאל, אני רוצה שתבדוק את זה ותגיד.
דוד ביטן (הליכוד)
תרשום, אריאל, כדי שהקואליציה לא תצביע נגד.
היו"ר משה גפני
מר דקל, מה הנוסחה בבקשה?
דוד ביטן (הליכוד)
אריאל, תפתור את הבעיה, או שאנחנו הולכים נגד העברה תקציבית למשרד הביטחון בפעם הבאה.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
אתה אחראי על תקציב משרד הביטחון?
אריאל יוצר
לא.
דוד ביטן (הליכוד)
אז מי האחראי? שאני אאיים עליו.
היו"ר משה גפני
ששי, בבקשה.
ששי דקל
אני ששי דקל, עובד באגף בקרה ותקצוב, משרד הפנים. בהקצאה יש למעשה חמישה קריטריונים. אחד, אשכול חברתי-כלכלי, שיש לו מקדם שנע בין 1 ל-0, כאשר סוציו-אקונומי 1 זה 1 וסוציו-אקונומי 10 זה 0. יש מקדם של רמת האיום של היישוב, שזה נתון שלמעשה מתקבל מפיקוד מרכז - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
למה יישובים בעוטף עזה לא יכולים להיות חלק מהקריטריונים האלה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לא, זה לא קשור.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הם לא ברמת איום?
היו"ר משה גפני
רגע, תני לו להשלים ואז תשאלי אותו. זו שאלה טובה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מכיר את זה, זה לא קשור.
היו"ר משה גפני
תמשיך בבקשה.
ששי דקל
רמת האיום הביטחוני זה גם מספר שנע בין 0 ל-4 והמקדם שלו הוא בין 0.01 ל-1. יש משתנה נוסף שמתקבל מפיקוד מרכז – דרגת הנגישות של היישוב, שזה למעשה מידת הנגישות הפיזית של היישוב, כלומר, בכמה קלות ניתן להגיע ליישוב הזה. גם זה מדורג בין 0 ל-4 והמקדם הוא בין 0.25 ל-1. מקדם נוסף מבטא את המרחק מהקו הירוק, והוא גם נע בין 0 ל-40, והמקדם שלו הוא - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ככל שאתה יותר רחוק אתה מקבל יותר?
ששי דקל
כן.
היו"ר משה גפני
ככל שאתה רחוק יותר מהקו הירוק או מליבת יהודה ושומרון?
ששי דקל
אני אחזור על זה. ברמת האיום, ככל שהרמה יותר גבוהה אז המקדם יותר גבוה, וכנ"ל לגבי רמת נגישות ומרחק מהקו הירוק. בכל - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בקריית שמונה אפשר להתחרות על הכסף הזה?
היו"ר משה גפני
רגע, תכף אני אאפשר לך לשאול.
ששי דקל
לא, כי זה רק ליישובים ביהודה ושומרון.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
למה?
אריאל יוצר
כי זה מה שהחלטת הממשלה אומרת.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יש יישובים אחרים שנמצאים בסיכון, אז למה הם לא צריכים להיות - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כי את המחבלים שהם הביאו באוסלו עם עשרות אלפי כלי נשק הם לא שמו בקריית שמונה.
היו"ר משה גפני
אתה מועיל לי לדיון המעצבן הזה הרבה מאוד.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
תוציא אותו, אני לא מבינה למה אתה משאיר אותו בדיון.
היו"ר משה גפני
בגלל שלא הוצאתי אף אחד, אז למה שאני אוציא דווקא אותו?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בגלל שהוא משקר פה - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אותי צריך להוציא? היא הרי מנהלת פה את הדיון ומתפרצת כל שלוש שניות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
- - - תוציא אותו מהדיון. וגם, יש לו פה עניין אישי בהעברה הזאת.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
בטח שיש לי עניין אישי, נכון, ההתיישבות ביהודה ושומרון היא בלב האג'נדה שלי. לך יש רק אג'נדה לצעוק ולהתנגד ולשפוט אחרים, אין לך שום אג'נדה, את לא בעד שום דבר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בינתיים אתה זה שקיבל קרקע בחינם ומשכן אותה כדי ללכת לבנות על קרקע לא חוקית. על זה הגבת כבר?
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
את לא בעד שום דבר, את רק נגד-נגד-נגד.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כן, בן אדם שקורא להשתמטות נותן פה הטפה. קורא להשתמטות, לא אכפת לך מביטחון, לא אכפת לך מכלום, חצוף.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
תשמרי את הדמגוגיה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
חצוף, פשוט חצוף.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הדמגוג היחיד זה אתה, בצלאל.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
קורא להשתמטות ולא מתבייש לדבר פה על ביטחון.
אורן אסף חזן (הליכוד)
בזה היא צודקת, צביעות יותר גדולה משלך אין.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל תנו לקיים דיון.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל צביעות יותר גדולה משלך אין. חסיד ארץ ישראל, אבל לפרק את הצבא מבפנים? אתה צריך להתבייש. שב בפינה שלך בבית ואל תפתח את הפה בכלל, חצוף.
היו"ר משה גפני
סיימנו את החלק האמנותי?
אורן אסף חזן (הליכוד)
שותקים לו כולם כאילו זה בסדר איך שהוא התנהג.
היו"ר משה גפני
החלק האמנותי הסתיים? אני מבקש לא להפריע לו עכשיו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני עוד לא התחלתי עם החלק האמנותי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הוא מתאמן לשבת תרבות עכשיו.
היו"ר משה גפני
ששי, בבקשה. אני מבקש לא להפריע, אני באמת אוציא, כי אי אפשר ככה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל יש לנו שאלות.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני אאפשר את השאלות, אבל קודם כול שישלים. את נכנסת באמצע, תעזבי אותו, תני לו קודם להסביר. בבקשה.
ששי דקל
לגבי המרחק מהקו הירוק, המרחק הוא במדרגות שבין 0 ל-40 והמקדם הוא בין 0 ל-1, כאשר הרחוק יותר מקבל מקדם גבוה יותר. מקדם נוסף הוא גודל האוכלוסייה של היישוב; ככל שהיישוב גדול יותר - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זאת אומרת שאם היישוב קטן אז הוא עוד יותר דפוק והוא גם יקבל מעט.
ששי דקל
לא, ההפך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה לא? אז איך נתתם כל כך מעט לבקעת הירדן וצפון ים המלח? נתת להם כלום.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כי המצב הביטחוני שלהם פחות חמור מאלון מורה ואיתמר. מדובר בשיפוי על הוצאות ביטחון - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מכיר את החלוקה לארבע קבוצות של ביטחון - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
חמש.
ששי דקל
גודל האוכלוסייה של הרשות הוא מקדם שנע במדרגות של 1 עד 15,000, כאשר היישוב הכי קטן, שהוא עד 5,000, מקבל - - -
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
תגידו, אתם לא צריכים לעזור בבית לפסח?
אורן אסף חזן (הליכוד)
אצלנו הספרדים נקי לפסח כבר מחנוכה, נשמה.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
ששי דקל
והמקדם הוא בין 1 ל-0.45. זאת אומרת שככל שהיישוב גדול יותר המקדם שלו קטן יותר, שזה מבטא כמובן איזשהו יתרון לגודל.
היו"ר משה גפני
יש עוד מה להסביר?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יש שאלות.
היו"ר משה גפני
את השאלות אני אאפשר, אבל יש עוד משהו להסביר? זה בסדר?
אריאל יוצר
בעיניי כן.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מה אתה כל כך משועשע מהם?
היו"ר משה גפני
קודם אני אאפשר שאלות ואחרי זה אני אגיד מה אני חושב. סתיו שפיר - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
רגע, הוא הצביע יפה, תיתן לו. סוף-סוף הוא מתנהג כמו בן אדם.
היו"ר משה גפני
תגידו לי, אתם לא רוצים לחזור הביתה היום? יש לנו עוד סעיפים. סתיו, שאלות. תנסי לרכז את כל השאלות, כדי שהם יענו יחד.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, יש לי מספר שאלות ואני אפנה אותן - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, תשאלי את השאלות, בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ששי, בעבר מענקים שהועברו ליהודה ושומרון באמתלה של מענקים ביטחוניים התגלגלו בסופו של דבר בדיל שהיה בין הרשויות לבין עמותת מועצת יש"ע - - -
דוד ביטן (הליכוד)
- - -
היו"ר משה גפני
דוד, לפחות תדבר יותר בשקט, זה מפריע.
דוד ביטן (הליכוד)
לא, אני כותב משהו לעיתון.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הוא מכתיב.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
טוב, אז נחכה שביטן יסיים את מסיבת העיתונאים ואז אני אשאל את השאלות. אין בעיה, לי יש סבלנות. אני מכבדת אותך, ביטן, תסיים לכתוב את ההודעה לעיתונות - - -
דוד ביטן (הליכוד)
מה את רוצה - - -
היו"ר משה גפני
דוד, אחר כך.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אין בעיה, אין שום בעיה, באמת.
דוד ביטן (הליכוד)
אם את צריכה שידור ישיר לפייסבוק, אני לא מציע לעשות את זה.
היו"ר משה גפני
אבל אתה נמצא בתקשורת יותר ממנה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה כי הוא לא נכנס בפריים של המסך של הפלאפון.
דוד ביטן (הליכוד)
אני מוכן רק דרך עיתונאים מבוגרים. מה אתם רוצים ממני? אני מפרגן לה.
היו"ר משה גפני
טוב, סתיו, תשאלי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לשדר אותך בפייסבוק כדי שתרגיש טוב?
היו"ר משה גפני
יא-אללה, מה שפה הולך. סתיו, תשאלי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה חייב גננת עכשיו, גפני.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, גם אותי זה מעציב שבמקום שנעשה פה דיון רציני זה מה שקורה.
היו"ר משה גפני
נכון. בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ששי, שאלה כזאת: אתה גם נכחת בדיון בוועדת השקיפות בנושא של המענקים. הסתבר שחלק מהמענקים האלה הועברו בדיל פוליטי לעמותת מועצת יש"ע, בניגוד לחוק. זה מה שקרה. ב-2014 נכנס התחקיר של החשבת הכללית ומאז לא התגלו תוצאות התחקיר הזה. ואני גם פניתי אליך, גפני, בבקשה שתקבל אותן.
היו"ר משה גפני
נכון.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא התגלה שום דבר והובטח שמפסיקים המענקים האלה עד שהאמת תצא לאור, אבל לא נעשה שום דבר והמענקים ממשיכים. אני לא מבינה אם אתם עשיתם את הבדיקות שלכם, של איך מוודאים שלא עובר עוד פעם כסף - - -
דוד ביטן (הליכוד)
- - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
סתיו קוראת אותך לסדר.
היו"ר משה גפני
דוד, דוד, זה מפריע.
דוד ביטן (הליכוד)
לא, המצלמה שלה עכשיו זה כמו בתאגיד.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה של ערוץ הכנסת.
היו"ר משה גפני
תן לנהל דיון נורמלי, זה לא קשור. סתיו, אני שומע אותך וגם הם. אין מה לעשות, מה את רוצה שאני אעשה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יש מה לעשות; יש דיונים בוועדות שהם רציניים, שמי שמפריע לדיון, מוציאים אותו החוצה, נורא פשוט.
היו"ר משה גפני
טוב, בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אז אני רוצה להבין האם משרד הפנים ערך את הבדיקה שמוודאת שהמענקים האלה, שהם כביכול ביטחוניים אבל אין באמת שום קשר בינם לבין ביטחון, כי ברגע שהם מועברים לעמותה פרטית, פוליטית, שלפעמים משתמשת בכסף כדי להוציא אוטובוסים להפגין נגד החלטות ממשלה כשהן לא מתאימות לה... איך אתם מוודאים שהכסף הזה לא מתגלגל לאותה מטרה, באופן לא חוקי?

שאלה שנייה. בדיון אחר בוועדת השקיפות, שגם בו נכחת, ששי, הסתבר שחלק מהתב"רים של אותן רשויות מקומיות הועברו למימון של פעילות לא חוקית – מבנייה של מאחזים לא חוקיים ועד למימון של פעולות "תג מחיר" נגד הצבא ונגד חיילי צה"ל. למעשה, 11% מהתב"רים של מועצת בנימין הועברו בצורה לא חוקית. האם אתם ביררתם את זה ואתם מוודאים שהמענקים האלה לא מתגלגלים גם הם לפעולות נגד חיילי צה"ל באמצעות הרשויות המקומיות? ואגב, אני חוששת שגם במשרד הפנים - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
פעולות נגד חיילי צה"ל אמרת?
היו"ר משה גפני
לא, אורן.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני רק רוצה להבין שזה מה שהיא אמרה.
היו"ר משה גפני
זה לא משנה, תן לי להתקדם בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
משרד הפנים ניסו לכסת"ח את עצמם - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, רק שנייה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אורן, אני אסביר לך אם תרצה.
היו"ר משה גפני
לא, אל תסבירי לו.
אורן אסף חזן (הליכוד)
- - -
היו"ר משה גפני
אורן, אני לא הולך להאריך את הדיון כל כך הרבה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני חושבת גם שבמשרד המשפטים אולי חששו בדיוק מסיטואציה כזאת ולכן הם הוסיפו בתוך החלטת הממשלה שיובהר לרשויות המקומיות ביהודה ושומרון, למען הסר ספק, כי השימוש בכספים האמורים על ידם ייעשה בכפוף לכל דין ולפעילות חוקית בלבד. תגיד לי, גפני, אתה ראית שאיזושהי רשות בארץ מקבלת כסף בהחלטת ממשלה ומודיעים בתוך ההחלטה שדורשים מהרשות הזאת להשתמש בכסף רק למטרות חוקיות?
היו"ר משה גפני
מה השאלה, למה קבעו את זה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
למה צריך להגיד את זה? האם יש חשש שהרשויות ישתמשו בזה לפעילות לא חוקית, כפי שהוכח?
היו"ר משה גפני
תרשמו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ודבר אחרון, בניגוד לנוהל, לא מופיע פה פירוט של שש ספרות במקור של ההוצאה התקציבית הזאת, ומשרד המשפטים בכלל נעלם פשוט מהטבלה. מאוד משונה. וגם התשובות לשאלות האחרות שהעליתי פה לא מופיעות בתוך הנוהל.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בצלאל, ביקשת לדבר? איפה הוא? יצא.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל שיענה קודם.
היו"ר משה גפני
לא, הוא יענה לכולם. בצלאל לא פה? אז שיהיה בריאיון, אני לא חוזר לזה. איתן, ביקשת שאלה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה לשאול שאלות. השאלה הראשונה: אם היישוב היהודי בחברון הוא חלק מהמועצה המקומית קריית ארבע, למה הוא לא מוזכר פה? דבר שני, אני חושב ש - - -
דוד ביטן (הליכוד)
- - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
- - -
היו"ר משה גפני
דוד, אורן, זה מפריע.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני מרגיע לך אותו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בכל זאת, צריכים להיות איזה נוהלי עבודה גם בינינו.
היו"ר משה גפני
איתן, בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
שאלה שנייה. גפני, אתה עסקת בהטבות המס, ובחלק מהמקרים שאנחנו דנים פה יש לזה ביטוי במפות עדיפות לאומית, בהטבות המס. אלא שיש פה הרבה נתונים סותרים. למשל, יש אזורי ביטחון שהם דווקא לא רחוקים מהקו הירוק, וגם הפוך – מי שלאורך הירדן נחשב... אי אפשר לדעת פה את השקלול, אבל אני רוצה לומר הערה. בקעת הירדן, יש לנו שם גם מושבים וקיבוצים. למי שלא יודע, הראשונים שהגיעו להתיישב ביהודה ושומרון – בבקעת הירדן ובצפון ים המלח – זה התנועות של המושבים והקיבוצים. בקעת הירדן ואזור מגילות הם האזורים הכי רחוקים מהקו הירוק, הכי קשה לחיות שם, בעיקר בגלל שאין פרנסה, והם גם הכי רחוקים מבחינת קווי תחבורה - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
ברושי, סליחה, אני רוצה להבין – למה הם מנסים לשכנע את ה - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אתה מוכן לא להפריע לי? אני טוען - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא, אנחנו מבזבזים פה זמן יקר בדיבור, בזמן שאתם פונים לגוף הלא רלוונטי. הם בסך הכול באים לעשות את העבודה שלהם - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא מכיר תרבות כזאת.
אורן אסף חזן (הליכוד)
- - -
דוד ביטן (הליכוד)
- - -
היו"ר משה גפני
אורן, אורן, אורן - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, יש פה חברי כנסת - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה לומר - - -
היו"ר משה גפני
אורן, חבר ועדה שואל שאלה ומצווה לתת לו תשובה.
דוד ביטן (הליכוד)
אבל הם מסכימים ל - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, אז שהם יגידו את זה. בבקשה, איתן, תסיים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני אומר שהיישובים האלה מקופחים - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
יש מלא כסף - - -
דוד ביטן (הליכוד)
מה הוא מבקש ממך? שתגיד שאתה לא רוצה העברה? אני לא מבין.
היו"ר משה גפני
דוד.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גפני, אמרת שאין לך בעיה ללכת לבחירות?
היו"ר משה גפני
אין לי בעיה, זה נכון, אמרתי את זה פה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
יש להם את המנדטים שלהם.
דוד ביטן (הליכוד)
הוא לא רוצה בחירות, אבל הוא תומך. אתה יודע למה הוא תומך? ככה מקבלים תקציב לבחירות ולו אין בעיה לחלק לכל - - - כי את אותה תוצאה הוא מקבל בכל מקרה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כמה מנדטים - - - ?
אורן אסף חזן (הליכוד)
גפני, אתה זוכר שגם אני אברך - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אתם מקבלים אותה תוצאה תמיד ואפילו מוסיפים מנדט - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גפני, כמה אתם משלמים לפעיל היום?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אפשר תשובות לשאלות ששאלתי?
היו"ר משה גפני
איתן, בבקשה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אבל סתיו, אתם שואלים את השאלות במקום הלא נכון.
היו"ר משה גפני
אני לא אעשה יותר ישיבות אלא בשעה שיש גם ועדות אחרות ואז דוד ביטן יהיה שם.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל זו בושה שאת הקואליציה לא מעניין מה קורה פה. כסף של הציבור.
היו"ר משה גפני
איתן, בבקשה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא מעניין אותי מה קורה? זה כסף שאנחנו רוצים שיעבור - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אתם צריכים להתעניין בשאלות האלה כפי שאנחנו מתעניינים.
היו"ר משה גפני
איתן, בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא מתכוון לדבר ככה, יש לי סבלנות. תעשה הפסקה חמש דקות.
דוד ביטן (הליכוד)
אני חושב ש - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אתה לא חייב להסכים, אבל לפחות שתרצה לשמוע תשובות לשאלות.
דוד ביטן (הליכוד)
קשה להבין שחייבים מיגון לאוטובוס ביהודה ושומרון?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ביטן, אתה בכלל לא בהעברה הזאת. ביטן, כבר עברנו העברה מאז, תתקדם.
אורן אסף חזן (הליכוד)
- - -
דוד ביטן (הליכוד)
אבל אתם חוזרים לזה כל הזמן.
היו"ר משה גפני
דוד, אני אקרא לך לסדר, אני לא יכול יותר להמשיך ככה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אפשר לא להסכים, אבל לפחות להתעניין בדיון.
דוד ביטן (הליכוד)
או שהעברתם או שלא - - -
היו"ר משה גפני
דוד, אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
דוד ביטן (הליכוד)
כבוד היו"ר - - -
היו"ר משה גפני
לא, מספיק, אני אוציא אותך. איתן, בבקשה. דוד, אני רוצה לסיים את החלק הזה. איתן, בבקשה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני טוען - - -
יהודה גליק (הליכוד)
אני מבקש זכות דיבור.
דוד ביטן (הליכוד)
אני הולך לבחירות בגללך.
יהודה גליק (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אני מבקש זכות דיבור.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה לומר - - -
היו"ר משה גפני
אין זכות דיבור, יש שאלות.
יהודה גליק (הליכוד)
אני רוצה להתייחס לשאלה שהיא שאלה, זה הכול.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה לומר שבקריטריונים שהוצגו פה, אם התוצאה של מגילות היא 168,000 שקל ושל בקעת הירדן זה 780, אז יש פה בעיה עם הקריטריונים למקומות כאלה, משום שהם קטנים ורחוקים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
למה, אבל בית"ר עילית שלושה מיליון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני חושב שהיה צריך להיות איזשהו רף מינימום. אם אתה נותן למגילות 168,000 שקל זה כאילו לא נתת כלום. ובקעת הירדן מקופחת כתוצאה ממה שנוצר פה בקריטריונים - - -
קריאות
- - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מבקש, מיקי, די.
היו"ר משה גפני
באמת אתם מגזימים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עוד רגע אני אראה לכם כמה אני יודע להפריע. מספיק עם זה, יש איזה גבול, די.
דוד ביטן (הליכוד)
תפריע, למה לא?
היו"ר משה גפני
לא, אני לא מסכים.
דוד ביטן (הליכוד)
תגיד לי, זה מה שאתם עושים בבוקר? שואלים כל כך הרבה שאלות?
היו"ר משה גפני
כן, שואלים שאלות, זה התפקיד שלהם.
אורן אסף חזן (הליכוד)
מה תשאלו בפסח עוד שבועיים?
דוד ביטן (הליכוד)
במיוחד כשהולכים לבחירות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה מה שעושים בכנסת, מפקחים על התקציב, מוודאים שכספי ציבור מגיעים ליעדים שלהם.
היו"ר משה גפני
די, סתיו, תני לו לשאול.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני מדבר על שני אזורים שאני הנציג גם שלהם בכנסת, בקעת הירדן וצפון ים המלח, אזורים שהנוסחאות האלה פוגעות בהם. כתוצאה מהנוסחאות שאתם הצגתם יש כאן קיפוח של מקומות רחוקים, קטנים וחלשים, שלא מאוימים ביטחונית, למרות שהם על הגדר של הגבול.

דבר נוסף. בהחלטה הקודמת של הממשלה, שהייתה בשנה קודמת, היה סעיף שהתייחס לבולענים. באזור מגילות יש תופעה של בולענים שמוטטה... אתה מקשיב? זה התפקיד שלך עכשיו.
אריאל יוצר
כן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש תופעה של בולענים, ופעם קודמת הממשלה התייחסה לבולענים. אנחנו מזניחים את התושבים שם ופוגעים ביכולת שלהם להתקיים. מצפה שלם לא יכולה להתקיים כרגע, ויש צורך להתייחס לזה. ופה בקריטריונים לא הכנסתם את העניין של אסון טבע.

אז אני מבקש לטפל בשתי הסוגיות: דבר ראשון, היישוב היהודי בחברון, למה הם לא מוזכרים, ודבר שני, מה קורה עם מגילות ועם בקעת הירדן, שיצרתם מציאות מעוותת שכתוצאה ממנה הם מקופחים.
היו"ר משה גפני
תודה. דברים שלא תוכלו לענות עליהם, שהם לא בסמכותכם, אני מבקש שתעבירו אותם לממונים עליכם. חבר הכנסת גליק, בבקשה. בקצרה אם אפשר.
יהודה גליק (הליכוד)
באופוזיציה מתלוננים על ביטן? אנחנו בקואליציה... אתם סובלים אותו רק מדי פעם בוועדות, אז אל תתרגשו.
דוד ביטן (הליכוד)
מה זה? מה אמרת?
יהודה גליק (הליכוד)
כלום.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הוא אמר שהאופוזיציה מתלוננים על ביטן אבל הוא בעצמו גם סובל ממנו.
היו"ר משה גפני
הוא לא אמר את זה, הוא לא אמר - - -
דוד ביטן (הליכוד)
תגיד לי, מה, כל עשר דקות אתה כותב נגדי ציוץ? תכתוב פעם ברבע שעה, תן מנוחה, בחייך.
היו"ר משה גפני
גליק, בבקשה.
יהודה גליק (הליכוד)
מישהו יכול לדבר בלי שתפריע, אדון דוד ביטן? תודה.
היו"ר משה גפני
גליק, תעשה לי טובה.
יהודה גליק (הליכוד)
אני מנסה.

חברת הכנסת סתיו שפיר העלתה פה, כאילו ברמז, שיש איזה חשש בדבר השימוש בכספים.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא ברמז, אמרתי מפורשות.
יהודה גליק (הליכוד)
אז אני רוצה להקריא משפט ממכתב של היועץ המשפטי של משרד האוצר, שבדק את הדבר הזה. הוא כותב ככה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ממה את חוששת, סתיו?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אם היית מקשיב היית שומע.
היו"ר משה גפני
מה הוא כותב?
יהודה גליק (הליכוד)
אני מנסה לקרוא, אם יהיה פה שקט אני אשמח לקרוא.
היו"ר משה גפני
הוא כותב שמה?
יהודה גליק (הליכוד)
"לא נוכל לסיים בלי להתייחס שהועלה בין השיטין בדבר השימוש שאפשר שייעשה במענק הביטחוני לצרכים שאינם בגדר תפקידה של הרשות המקומית. בבדיקות אלה, שנמסרו לגברת דינה זילבר, לא נמצאה אף לא רשות מקומית אחת שלא נהגה בעניין הזה בהתאם לדין". כותב את זה יואל בריס, היועץ המשפטי של משרד האוצר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה סותר מכתב אחר, של היועץ המשפטי לממשלה, בדיוק בעניין הזה, חבר הכנסת גליק, שאני מעריכה ומכבדת מאוד. זה סותר - - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מיקי, בבקשה. אבל בקצרה, כי אני רוצה תשובות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אדוני, ההצגה הזו שאנחנו עדים לה כרגע מצד חברת הכנסת שפיר היא משהו שאנחנו מורגלים בו בוועדה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
סליחה, אני מבקשת שתוציא אותו.
יהודה גליק (הליכוד)
אוי, נו באמת, מיקי, די, באמת.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני בין היחידים שהגיעו לפה - -
היו"ר משה גפני
הוא עושה טעות גדולה, בגלל שהוא מגדיל אותך מאוד.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
- - מוכנים לדיון, אחרי שהם קראו את החומרים, בדקו לאן הכסף עובר ושואלים שאלות רציניות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רוצה להגיד את דבריי.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
חברי הקואליציה, בפופוליזם ובטיפשות, מנסים למנוע שאלות רציניות ופיקוח פרלמנטרי על עבודות הממשלה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני קורא לך לחזור בך, את לא יכולה לקרוא לחבר הכנסת זוהר טיפש.
דוד ביטן (הליכוד)
רגע, אני לא מבין - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מספיק, פשוט מספיק, תכבדו את הוועדה ותכבדו את עבודתם של חברי הכנסת.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, היא לא יכולה לקרוא לחבר הכנסת זוהר טיפש, זה לא בסדר.
דוד ביטן (הליכוד)
"קראתי את החומר". בסך הכול מדובר בעמוד וחצי, זה בעיה לקרוא את זה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מציעה שנבחן את זה בכלים מדעיים לפני שנכריע.
דוד ביטן (הליכוד)
עמוד וחצי זה "קראתי את החומר"?
היו"ר משה גפני
אני כל הזמן חושב מי נגד יהודה ושומרון.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אסיים את דבריי, לא יעזור כלום.
היו"ר משה גפני
בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אנצל את כל השלוש דקות.
היו"ר משה גפני
בבקשה, תגיד.
דוד ביטן (הליכוד)
כבוד היו"ר, אני הצבעתי.
אורן אסף חזן (הליכוד)
היושב-ראש, היא לא יכולה לקרוא לחבר כנסת טיפש, זה לא "ארץ נהדרת" פה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
- - -
היו"ר משה גפני
אני לא הייתי נותן לך להגיד את זה? מה, את לא אמרת קודם דברים יותר חמורים? תני לו להגיד - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אמרתי רק דברים ש - - -
היו"ר משה גפני
אבל את גדלה מזה, את לא מבינה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מספיק, זה לא מעניין אותי, אנחנו בדיון על השימושים בכספי ציבור. מתי תבינו שמה שמעניין פה זה לא אתם ולא התקשורת שתקבלו, אלא הכסף של הציבור? מתי תבינו את זה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
ליהודה ושומרון אין ציבור? אני לא מבין - - -
היו"ר משה גפני
סתיו, תני לו להשלים, אני רוצה שיענו לך על השאלות.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אדוני, אם אני לא אסיים את דבריי - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יושבים פה פקידי ממשלה שבחלקם רוצים להעביר את הכספים למטרות ראויות, ובמקום להתייחס ברצינות אז כל מה שמתעסקים פה זה הכפשות ושטויות.
היו"ר משה גפני
סתיו, עד עכשיו היה בסדר, תעזבי את זה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה לא בסדר, גפני, לא, כי יש פה אנשים שרוצים לעשות פיקוח פרלמנטרי ורוצים להילחם בקומבינות של הממשלה הזאת ורוצים לוודא שהכסף של אזרחי ישראל יגיע לאזרחי ישראל ולא לפוליטיקאים - - -
דוד ביטן (הליכוד)
הקומבינה היחידה שיש פה - - -
היו"ר משה גפני
סתיו, מספיק, אני מאפשר לו להגיד את זה.
דוד ביטן (הליכוד)
הקומבינה היחידה היא של המחנה הציוני לא ללכת לבחירות, זו הקומבינה היחידה. למה אתם בורחים מבחירות?
היו"ר משה גפני
בבקשה, מיקי, ותשתדל לעשות את זה בקצרה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אדבר את כל השתי דקות שלי.
אורן אסף חזן (הליכוד)
כל הסיפור זה שהיא רוצה את הכיסא שלך, וזה לא יקרה. זה לא יקרה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יש לך שאלות לפקידים על ההעברה התקציבית?
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
בשביל זה התכנסנו כאן. יש לך שאלות? או שלא טרחת לקרוא לאן הכסף עובר?
היו"ר משה גפני
סתיו מספיק.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
היא לא נותנת לי לדבר, היא מפריעה לי.
היו"ר משה גפני
מספיק.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לי אתה אומר מספיק?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
לאיפה השיח התרבותי נעלם?
היו"ר משה גפני
תני לו להשלים את הדברים, הוא לא פונה אלייך.
דוד ביטן (הליכוד)
חבר כנסת יכול להגיד מה שהוא רוצה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתם דוגלים בשיח תרבותי?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אם יש לו שאלה למשרד הפנים או לאוצר - - -
היו"ר משה גפני
תני לסיים את הדיון.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
תראה איך יוצר משתעשע מהסיפור הזה. יש לו שאלה למשרד הפנים או למשרד האוצר?
דוד ביטן (הליכוד)
כבוד היו"ר, רק תדע שאני יכול להחליף אותך אחרי הבחירות.
קריאות
- - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני אדבר את כל השתי דקות שלי, אדוני.
היו"ר משה גפני
אריאל - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אותי זה מאוד מעציב שככה הכנסת מתנהלת.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גברתי, את מפריעה לי.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מאוד מעציב אותי שככה הכנסת מתנהלת.
דוד ביטן (הליכוד)
הרב גפני, היא רוצה את הכיסא שלך אחרי הבחירות?
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני רוצה להבין, היא עברה בכולל שהיא יכולה לקחת את הכיסא שלך?
היו"ר משה גפני
לא מעניין אותי, אני רוצה שהוא יסיים את הדברים שלו.
יהודה גליק (הליכוד)
תגידו לי, באתם לפה בשביל ההצגות?
אורן אסף חזן (הליכוד)
אנחנו הצגות? זאתי באה מ"הבימה", אז אנחנו הצגות?
יהודה גליק (הליכוד)
אז למה - - -
דוד ביטן (הליכוד)
באת בגלל שביקשו ממך להגיע. יהודה ושומרון ביקשו ממך להגיע, אז באת.
יהודה גליק (הליכוד)
לא ביקשו ממני להגיע - - -
דוד ביטן (הליכוד)
כן, אל תגיד שלא.
יהודה גליק (הליכוד)
סליחה?
דוד ביטן (הליכוד)
אנחנו באנו כי תמיד אנחנו מגיעים.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
בוועדה הזאת יש שיח תרבותי, ואני אאפשר - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כשאין מה להגיד וכשאין איך להסביר העברות מושחתות אז הולכים לפינות אישיות ולהכפשות - - -
היו"ר משה גפני
גליק, סתיו, מספיק.
דוד ביטן (הליכוד)
העברה למיגון אוטובוסים - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל אנחנו כבר לא בהעברה הזאת, ביטן, תתעורר.
דוד ביטן (הליכוד)
לא, לא, לא - - -
היו"ר משה גפני
דוד, אני קורא לך לסדר פעם שנייה, אני הולך להוציא אותך, מספיק.
דוד ביטן (הליכוד)
לא חייבים לשאול על כל דבר - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אנחנו לא שם, אנחנו במענקים פוליטיים - - -
דוד ביטן (הליכוד)
סתם אתם שואלים - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אנחנו לא בהעברה הזאת, אתה לא מקשיב, תעקוב אחרי מה שקורה בדיון.
היו"ר משה גפני
דוד, אני אוציא אותך.
דוד ביטן (הליכוד)
על מה את שואלת? כי אני רוצה פעם אחת להבין.
היו"ר משה גפני
אתה לא תבין.
דוד ביטן (הליכוד)
מה, לא יודעים שצריכים אוטובוסים ממוגנים - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה לא על אוטובוסים, על מה אתה מדבר? כמה אפשר לשקר, כמה?
דוד ביטן (הליכוד)
זה מלמד שסתם אתם שואלים - - -
היו"ר משה גפני
אני עושה הפסקה בדיון.

(הישיבה נפסקה בשעה 11:25 ונתחדשה בשעה 11:30.)
היו"ר משה גפני
רבותיי, אני מחדש את הישיבה. אם מישהו מפריע אני פשוט אוציא - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
- - -
היו"ר משה גפני
אורן, אני מבקש להפסיק. מיקי זוהר, בבקשה. תדבר בקצרה. לא לדבר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כפי שאמרתי קודם, אדוני היושב-ראש, אני כמוכן משמש - - -
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
רבותיי, לא לדבר, מספיק. אני פשוט אוציא עכשיו אורחים בלי אזהרה וחברי כנסת עם אזהרה. בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
כמו שאתם יודעים היטב, כמרכז הקואליציה בוועדת הכספים, אין חומר שמגיע לוועדה שאני לא יודע אותו לא בקיא בו. ולכן הנושא שמופיע כאן היום הוא נושא מאוד ברור. יש פה קריטריונים ברורים, שמדברים גם על מצב סוציו-אקונומי, שמדברים גם על מיקום ואזור, שמדברים על מספר תושבים באותו יישוב, ואותם קריטריונים הביאו מספרים מאוד ברורים ומעניינים. אגב, יש רשויות שלא היו בתקציב הקודם ונכנסו בתקציב הנוכחי.

עכשיו אני חוזר למה שאמרתי בתחילת דבריי. חברת הכנסת סתיו שפיר - -
היו"ר משה גפני
אתה לא צריך להתייחס לחברת הכנסת סתיו שפיר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - ידועה כמי שמגיעה להציג הצגות פה בוועדה. היא באה לפה ומנסה לשדר לציבור כאילו היא לוחמת צדק אמתית, בעוד שבפועל כולנו עדים לכך שבערך משנת 2013, עוד בזמן המחאה - - -
היו"ר משה גפני
אני אתן לענות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
למה לענות? מה, אנחנו בדיון פה על חברי כנסת? אנחנו בדיון על כסף ציבורי. זה שאתה מאפשר למישהו להכפיש - - -
היו"ר משה גפני
סתיו, אני לא מסכים לזה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה כי אין לו תשובות והוא לא יודע איך להסביר שממשלה שאתה חלק ממנה - - -
היו"ר משה גפני
סתיו, אני קורא לך לסדר פעם ראשונה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לי אתה קורא לסדר?
היו"ר משה גפני
כן.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
תקרא לסדר למיקי זוהר.
היו"ר משה גפני
אל תתערבי, תבקשי ממני רשות כדי להגיב.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא, כשמדברים עליי באופן אישי - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, אמרתי לך שאני אאפשר לך אחר כך.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
וכשמתייחסים ככה לכספי ציבור אני ועוד איך אתערב.
היו"ר משה גפני
אני קורא לך לסדר פעם שנייה, אני מבקש להפסיק להפריע.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
מעניין שלי שאתה קורא לסדר ולא לא.
היו"ר משה גפני
כן, גם לדוד ביטן קראתי פעמיים. הלאה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אנחנו יודעים היטב, יש איזה נתון, שמשנת 2013, עוד מתקופת המחאה - -
היו"ר משה גפני
בקצרה בבקשה, הנושא הוא לא סתיו שפיר.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - היא לא הסכימה להיכנס לחדר שאין בו מצלמות. הסיבה לזה היא, כנראה, שהיא יושב-ראש ועדת השקיפות והיא רוצה שהכול יהיה מתועד וחשוב לה שיצלמו אותה כל הזמן כשהיא מדברת.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, תודה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני רק משלים את דבריי, אדוני. אז לכן מה שאני רוצה לומר, חברים, זה שבוועדה הזו יודעים היטב על מה מצביעים ומה עושים ואנחנו לא צריכים טיפים מאף חבר כנסת - - -
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים לדבר הזה. יושבת פה חברת הכנסת סתיו שפיר ואתם כל הזמן תוקפים אותה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני לא תוקף אותה.
היו"ר משה גפני
אתה כן תוקף אותה. כל הזמן אתם תוקפים אותה, כאילו זה הדיון.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אני לא תוקף אותה, אני רק מסביר לציבור את ההתנהלות שלה.
היו"ר משה גפני
זה פשוט לא בסדר, זה לא תרבות דיון, אני מתנגד לזה ואני נותן לסתיו שפיר את מלוא הגיבוי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
תרבות הדיון קובעת שהיא לא צריכה להפריע לי בדבריי ואתה כבר קראת אותה לסדר פעמיים.
היו"ר משה גפני
כי אתה מדבר עליה, כאילו היא הדיון. אני נותן לה את מלוא הגיבוי.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
והיא מייצגת תרבות, היא מייצגת משהו נאור, משהו מכובד, משהו ראוי. בינתיים הפעילות שלה לא כך ראויה, אלא להפך, היא ראויה לגנאי. הפעילות שלה ראויה לגנאי לדעתי. זו עמדתי וטוב שבדמוקרטיה מישהו יביע את עמדותיו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני נותן לה את מלוא הגיבוי. בכלל, אתם מפלגת שלטון ואתם אופוזיציה, אז עם כל הכבוד... אז היא אומרת. היא שואלת שאלות. תשובות בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
אולי היא יכולה לתת לי סדרת שאלות, כדי שאם נפסיד בבחירות אז יהיה לי מה לשאול.
היו"ר משה גפני
אני אלמד אותך, אופוזיציה זה התחום שלי. בבקשה, תשובות לשאלות.
ששי דקל
לגבי היישוב היהודי בחברון, יש לו תקציב ייעודי נפרד והוא לא נכלל פה.
היו"ר משה גפני
הוא לא מקבל מפה כסף?
אריאל יוצר
הוא מקבל ממקום אחר.
היו"ר משה גפני
אני שואל האם לא הוא לא מקבל מההעברה הזאת?
ששי דקל
לא, הוא לא מקבל, הוא לא נכלל בהקצאה הזאת. לגבי בקעת הירדן ומגילות, זה בהתאם לנתונים שלהם, שמבטאים גם את זה שהן רשויות יחסית קטנות וגם את רמת האיום והנגישות. הם בציונים יותר נמוכים לפי הקריטריונים האלה.

לגבי הנושא של התקציבים - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אתה יכול להראות לנו איזה ציונים הם קיבלו מבחינת רמת האיום?
ששי דקל
אין לי את זה פה כרגע.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אז תעביר לנו את זה בבקשה.
אריאל יוצר
אני אעביר.
היו"ר משה גפני
בסדר. הלאה.
ששי דקל
המענקים האלה עוברים לרשויות עצמן, הם לא עוברים לשום עמותה, וזה נודע לתקציב השוטף של הרשויות.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
איך אתם מפקחים שזה נשאר אצל הרשויות ולא עובר אחר כך לאחת העמותות, כפי שקרה בפרשה של מועצת יש"ע?
ששי דקל
אני לא מכיר את הפרשה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני סיפרתי לך על זה מספר פעמים וגם פניתי אליכם רשמית. אתה מכיר את זה היטב, תפסיק להגיד שאתה לא מכיר.
היו"ר משה גפני
סתיו, הבנתי. איך אתם מפקחים על זה?
ששי דקל
זה עובר לתקציב המאושר הרשות, והיא פועלת במסגרת התקציב המאושר של הרשות.
היו"ר משה גפני
ואתם מפקחים על תקציבה של הרשות?
ששי דקל
אנחנו מאשרים שהתקציב השנתי של הרשות מאושר, והיא אחר כך פועלת בהתאם לתקציב.
ששי דקל
זאת לא הייתה תשובה. אתה גם אמרת לי - - -
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת גליק הקריא... מפקחים על זה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
סליחה, גפני, אני חיכיתי פה בסבלנות כשנאמרו דברים שממש לא קשורים לוועדה.
היו"ר משה גפני
טוב. בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
ששי, אתה אמרת לי בוועדת השקיפות שאין לכם יכולת לפקח על זה. שינית את דעתך או שמשהו השתנה בפיקוח? זה נמצא בפרוטוקול.
ששי דקל
לא שיניתי שום דבר. אני דיברתי על אישור התקציב, לא דיברתי על... את שאלת לגבי צעד אחרי אישור התקציב. אני לא אמרתי - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
נכון, איך אתם מוודאים שהתקציב אכן הגיע ליעדים.
ששי דקל
זה אותו דבר, התשובה נשארה אותו דבר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
שאחרי שהתקציב מאושר אתם רואים מה קורה עם התקציב?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
היא מנהלת פה את הדיון הזה.
ששי דקל
אנחנו רואים בהתאם לדיווחים שמגיעים אלינו בדוחות רבעוניים - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
תענה לי גם לשאלת התב"רים - - -
היו"ר משה גפני
לא, אני אחליט למה הוא עונה. תמתין רגע. הקריא קודם חבר הכנסת גליק חוות דעת של היועץ המשפטי. מה זאת חוות הדעת הזאת? הוא הקריא חוות דעת שזה לא עובר לעמותות.
ששי דקל
אני לא מכיר את זה, אני לא יודע מה זה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
כתוב פה "בבדיקות אלה לא נמצאה רשות מקומית כלשהי - - -
היו"ר משה גפני
ממה אתה מקריא?
יהודה גליק (הליכוד)
ממכתבו של היועץ המשפטי יואל בריס, שהוגש ליועץ המשפטי לממשלה - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
זה הוגש לוועדה הזו בפנייה הזו, זה חלק מהחומר.
שגית אפיק
לא, לא קיבלתי את זה כחלק מהחומר.
היו"ר משה גפני
אני שואל את גליק.
יהודה גליק (הליכוד)
זה מכתב שהוגש ליועץ המשפטי לממשלה קודם, יהודה ויינשטיין, ספציפית על הנושא של מענקים ליישובי יהודה ושומרון.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להגיד משהו. אני לא צריך להביא את זה להצבעה היום, ואני אגיד גם למה. כי חסרים פה דברים שבסיכום של הנוהל הייתם צריכים להביא אותם.
אריאל יוצר
אפשר לדעת מה?
היו"ר משה גפני
כן, למשל מה שאמר ששי, את כל הפירוט הזה. היה צריך להביא את זה בכתב.
אריאל יוצר
אבל שלחנו את זה.
היו"ר משה גפני
לא, לא שלחתם את הפירוט. וגם לא עברו יומיים ממה ששלחתם. שלחתם תוספות... היות שלא ניהל את זה אף אחד אלא אני בעצמי, אני יודע שאתם התאמצתם והוספתם דברים, כך שכבר אין יומיים. הפעם, לשם שינוי, וזאת תהיה פעם ראשונה ופעם אחרונה... אבל אם לא תעמדו בנוהל באופן ברור, אני פשוט לא אביא את זה להצבעה. אלא שבגלל שיש פה נסיבות, שאנחנו נמצאים בפגרה, שזה סעיף שכבר היה בסוף דצמבר... מאשימים אותי בזה שלא הבאתי את זה אז להצבעה. לא הבאתי את זה אז להצבעה בגלל שגם אז התנהלתם ככה. אז אני מודיע לאגף התקציבים שאנחנו בכיוון של מה שדרשתי בהתחלה: שגם המשרדים ייתנו את הזה שלהם. אבל אני לא רוצה להפר את זה, 30 יום אנחנו נמתין.

אבל אני בבעיה גדולה עם ההעברות האלה. אני לא רוצה לעכב את זה פעם נוספת, אני לא רוצה לעשות מזה בלגן, אבל תדע שזו פעם ראשונה ופעם אחרונה. הדיונים על ההעברות יהיו בהתאם לנוהל. אם אתם רוצים לעשות את זה בעצמכם, תעשו. אבל אם 30 יום נראה שאתם לא יכולים לעשות – ולפי דעתי אתם לא יכולים לעשות את זה, ולא בגלל שאתם לא רוצים, אתם כן רוצים, אלא שהמשרדים הם אלה שחיים את זה יום-יום. לכן אני היום אצביע על זה, אבל זו תהיה פעם אחרונה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
למה להצביע על זה? יש פה חלקים אחרים בנוהל שחסרים ולא הצבענו עליהם - - -
היו"ר משה גפני
מי בעד סעיף 5, 6, שירים את ידו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
רגע, גפני, אני לא קיבלתי תשובה לחצי מהשאלות ששאלתי פה.
היו"ר משה גפני
מי נגד?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מבקשת את הייעוץ המשפטי של הוועדה. אני נגד ואני גם מבקשת רביזיה.
היו"ר משה גפני
מי נמנע?

הצבעה

בעד אישור הפנייה – רוב

פנייה מס' 5 ו-6 אושרה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מבקשת את הייעוץ המשפטי של הוועדה - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
- - - אתה תיתן לה במה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מבקשת מהייעוץ המשפטי של הוועדה שיסביר - - -
היו"ר משה גפני
אני מבקש לעבור לסעיף הבא - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
היא תעשה לך רביזיה ואתה תיתן לה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
סליחה, אני רוצה שהייעוץ המשפטי של הוועדה יסביר לנו איך הדבר הזה עכשיו עובר. ואתה גם לא אפשרת לענות לכל השאלות ששאלנו.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
גפני, בכלל שאתה מכבד אותה קיבלת רביזיה. התשובה שלה לכבוד שאתה נותן לה היא רביזיה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני מבקשת את הייעוץ המשפטי - - -
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
טמיר, אתה מוציא הודעה על הרביזיה לעוד חצי שעה?
דוד ביטן (הליכוד)
אנחנו מבקשים שלכל החלטה על יהודה ושומרון יהיה מצי'נג עם מפלגת העבודה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
גפני, כשמבקשים את חוות הדעת של הייעוץ המשפטי אז צריך לתת, זה נורא פשוט.
היו"ר משה גפני
בסדר. מספר פנייה לוועדה 11.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אי אפשר לעבור על כל הכללים בוועדה הזאת.
היו"ר משה גפני
מספר פנייה לוועדה 11, מי מציג מהרווחה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
משהו אחד תשאיר בכל זאת בשביל הכבוד של הוועדה, משהו אחד.
היו"ר משה גפני
אדוני, בבקשה. שם ותפקיד לפרוטוקול.
אייל מדן
אני אייל מדן, רפרנט רווחה באגף תקציבים. מדובר בפנייה שנועדה להעביר 15 מיליון שקלים שהתווספו לעוד שני מיליון שקלים - - -
אריאל יוצר
- - -
היו"ר משה גפני
ממש לא, תאמין לי. ולא בגלל שאתם לא רוצים אלא בגלל שאתם לא יודעים.
שגית אפיק
כל פעם אתה מוסיף עוד משפט ועוד משפט, זה לא שאתה מביא הכול ביחד.
היו"ר משה גפני
אריאל, בוא - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אפילו לשאלה הלא פוליטית, של המקור התקציבי, הם לא הצליחו לענות וזה לא נמצא בתוך הדפים שהם הביאו. פעם ראשונה שאני רואה טבלאות שיש בהן רק שתי ספרות ולא את הפירוט של השש ספרות, שהוא גם ככה מינימלי.
היו"ר משה גפני
משרד הרווחה, אגף התקציבים, בבקשה.
אייל מדן
מדובר על פנייה להעברת 15 מיליון שהתווספו לעוד שני מיליון שקלים שנמצאים בבסיס התקציב, לטובת מבחן תמיכה לעמותות שהעניקו סלי מזון לפסח לכ-500,000 בתי אב ברחבי הארץ.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חנן פריצקי, משרד הרווחה, בבקשה. אם אתה יכול, תן פירוט יותר גדול בבקשה, כי יש פה חברי כנסת שנמצאים רק בשביל העניין הזה.
חנן פריצקי
לקראת פסח המשרד נוהג לצאת במבחני תמיכה לגבי סלי מזון. כרגע אנחנו מדברים על שני מיליון שיש בבסיס - - -
היו"ר משה גפני
לפני זה, יש לי שאלה אליך: בדברי ההסבר שיש פה אתה עזרת לאגף התקציבים?
חנן פריצקי
כן, זה נעשה בשיתוף פעולה.
היו"ר משה גפני
רואים. הלוואי שהם היו עושים את זה עם משרדים אחרים, אולי היינו מקבלים הסבר נורמלי.
דוד ביטן (הליכוד)
הם ידעו שזה קשור אליך, כבודו.
היו"ר משה גפני
מה זה קשור אליי? זה קשור אליי?
דוד ביטן (הליכוד)
זה מועצות דתיות.
היו"ר משה גפני
אגף התקציבים מתעקש לא לעבוד עם המשרדים ואז דברי ההסבר יוצאים דפוקים. אני לא יודע למה. חנן, בבקשה. אגב, אני משבח את אגף התקציבים על כך שהוסיף פה שני מיליון שקל.
חנן פריצקי
אנחנו כרגע נמצאים בתוספת של 15 מיליון שקל ועוד שני מיליון שקל בבסיס התקציב, דהיינו, 17 מיליון שקל יחולקו לטובת מבחן תמיכה, שעיקרו חג הפסח וחגי תשרי. אנחנו יוצאים במבחן תמיכה אחד לשתי התקופות האלה. העמותות שמגיעות ועומדות במבחן התמיכה מקבלות בסופו של יום תוספת לסל שהן מציגות באופן שוויוני. הן צריכות לעמוד בשני קריטריונים מרכזיים – אחד, שהם נותנים לפחות 150 שקל בסל, במוצרים ובדברים אחרים, והשני, שהפעילות שלהם היא לטובת רווחה וזה חלק מהמהות שלהן.
היו"ר משה גפני
אני קיבלתי הרבה תלונות שיש קיצוץ השנה לעומת שנה שעבר.
חנן פריצקי
א', אין קיצוץ. גם שנה שעברה ניתנו 15 מיליון שקל. מה שקרה בשנה שעברה זה שלקראת סוף השנה היו מספר עמותות שלא עמדו בקריטריונים והן לא קיבלו את התמיכה שלהן משנים קודמות, ולכן מחקנו את ההתחייבויות שהיו משנים קודמות למספר עמותות שלא עמדו בקריטריונים וכתוצאה מזה נצברו 2.5 מיליון שקלים נוספים לקראת סוף השנה, שהצטרפו ל-15 מיליון השקלים שנתנו בשנה שעברה, ולכן בסופו של יום חולקו 17.5 מיליון שקל. אבל לא היה קיצוץ, במקור ניתנו 15 מיליון שקל. גם השנה, במידה שיהיו עמותות שלא יעמדו בקריטריונים... אנחנו בודקים בפינצטה את כל העמותות וגם רואה חשבון בודק את כל העמידה בקריטריונים. במידה שיתגלה שיש עמותות שלא עמדו בקריטריונים, הכספים האלה יוחזרו ויחולקו מחדש.
היו"ר משה גפני
הרב אייכלר, אתה ניהלת דיון בוועדה לפניות הציבור ואתם הגעתם שם למסקנה שהיה קיצוץ. אני גם חתמתי על מכתב, יחד עם חברים אחרים, על הנושא הזה - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני רוצה לומר בקצרה - - -
היו"ר משה גפני
רגע, הרב אייכלר, אני קודם רוצה לדבר על העובדות. אני דיברתי עם חנן והאמת היא שמה שהוא אמר לי עכשיו הוא גם אמר לי בטלפון. אבל אני לא הסתפקתי בזה, אני לא הסכמתי שבסופו של דבר תהיה הרגשה שלמרות שהצרכים גדלים נותנים פחות. משרד האוצר הסכים להוסיף 12 מיליון. בפנייה המקורית היה 13 מיליון ועכשיו יש 15 מיליון, פלוס שני מיליון שיש בבסיס התקציב, כמו שחנן פריצקי אמר עכשיו. בבקשה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני רוצה לעדכן. בוועדה לפניות הציבור האוצר בא ולא רק אמר, אלא גם העביר באותו היום 14 מיליון שקל למשרד הרווחה לצורך סלי מזון, והוא יבורך על כך. הבעיה היא ששנה שעברה היה כמעט 18 מיליון והשנה רק 14 מיליון. אז אמר משרד האוצר שהרווחה ייתן משלו. דא עקא? שב-2013 היו 50 מיליון לסלי מזון. אחר כך בא משרד הרווחה והתחיל לקחת מזה לכל מיני צרכים חשובים אחרים, ולפני שנתיים כבר היה רק 38 מיליון. שנה שעברה עוד ירדו ל-8 מיליון, שזה כולל את מה שאתה אמרת. אני חושב שהיה אפילו יותר, עכשיו העבירו כסף שטענה שם נציגת הרווחה שזה עבר לחובות מתשרי, שגם שם לקחו ארבעה או שישה מיליון. מה שנשאר השנה נטו, מה שקפלן, מנכ"ל משרד הרווחה החדש אמר זה "אני מאשר רק 4 מיליון, כי זה מה שקיבלתי מהאוצר". והאוצר אמר שמשרד הרווחה צריך להוסיף עוד ארבעה מיליון.

אדוני היושב-ראש, זאת תהיה שערורייה עם יהיה פחות משנה שעבר.
היו"ר משה גפני
חנן, תשיב על זה.
חנן פריצקי
אני חוזר ואני אומר עוד פעם, בשנה שעברה באמת חולקו בסופו של יום 17.5 מיליון שקל, אבל זה היה משני מקורות. מקור אחד היה 15 מיליון שקל שנוספו, כמו שנוספו השנה. ואמרתי, לקראת סוף שנה שעברה התגלה שמספר עמותות לא עמדו בקריטריונים של שנים קודמות ולכן ההתחייבות נסגרה והצטרפו עוד 2.5 מיליון שקל לתוספת שהייתה שנה שעברה. זה קרה בסוף השנה. לגבי הסכומים שאתה מציין, אתה בכלל מציין את כל שהמשרד מעביר לטובת ביטחון תזונתי - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
לא, סלי מזון.
חנן פריצקי
לא, חד-משמעית לא. הסכומים שאתה נוקב הם סכומים גדולים שלא עוכבו לטובת... יש סלי מזון בכמה אופנים - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני מדבר על החגים – פסח ועוד חג.
חנן פריצקי
זה בדיוק מה שהיה בשנה שעברה. יש סכומים נוספים שחולקו במהלך השנה ואנחנו בכלל בוחנים את כל שיטת העבודה שלנו מול משפחות במצוקה. אנחנו בודקים את זה בכל מיני כיוונים, אנחנו מוסיפים גם כרטיסי מזון, בנובמבר שנה שעברה יצאנו לפיילוט של יותר מ-20 מיליון שקל תוספת של המשרד, שהצטרפו לעוד 30 מיליון ששם הגוף הנוסף, אנחנו הולכים על פיילוט של 10,000 משפחות, כאשר מדובר על כרטיסי מזון ממוקדים לסלי מזון - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אבל למה אתם לוקחים את הכסף הזה מסלי המזון, הרי יש לכם תקציב של 90 מיליארד כולל הביטוח הלאומי. לאיפה נעלמו ה-50 מיליון של 2013 שאמרתי? בכל התכניות האלה שהם עושים. הם לקחו מסלי המזון, עושים פיילוטים, שאגב, אדוני היושב-ראש, אני רוצה לשאול למה בני ברק לא נמצאת בפיילוט הזה - - -
היו"ר משה גפני
זה דיון אחר.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני לא רוצה שייקחו מהכסף של העניים, של סלי מזון - - -
חנן פריצקי
אף אחד לא לוקח מכסף של סלי מזון ומעביר לדברים אחרים. אם כבר, אז תוספות שהיו בעבר והתקבלו למבחני תמיכה לדברים אחרים – לעתים עצרו אותנו מבחינה משפטית כי זה היה בסוף השנה ואי אפשר היה לחלק רטרואקטיבית, אז נתנו את זה לסלי מזון. נהפוך הוא, אנחנו מוסיפים לסלי מזון, מעולם לא לקחנו כסף שהיו מיועד לסלי מזון וחתכנו ממנו לטובת דברים אחרים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
יש לי שאלה נוספת. כמה שקלים אתה נותן על אותם 150 שקל שאתה מחייב את העמותה לתת בסל? כמה ההשתתפות של משרד הממשלה?
חנן פריצקי
זה תלוי מאוד במספר הסלים - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כמה היה בשנה שעברה?
חנן פריצקי
אנחנו מדברים כרגע על סדר גודל של 35 שקלים לסל, בהנחה שיהיו 500,000 בתי אב, שזה המקסימום - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
35 שקלים? כי לי נודע שזה 15 שקלים.
חנן פריצקי
הכול תלוי במספר הסלים שיהיו. בתחשיב שלקחנו על 500,000 סלים, 17 מיליון שקל – אנחנו נותנים 34 שקל לסל ומחלקים את זה באופן שוויוני.
היו"ר משה גפני
הרב אייכלר, תודה. יש עוד מישהו שרוצה להתייחס?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
למה הכסף הזה לא תוקצב בבסיס? בדצמבר לא ציפיתם שפסח יגיע?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
השאלה של סתיו מאוד נכונה. למה בבסיס התקציב - - -
היו"ר משה גפני
הרב אייכלר, בסדר, סתיו כבר שאלה את זה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני רוצה לחזק את השאלה שלה. אתם יודעים שיש 500,000 אנשים שצריכים את זה, אבל כל שנה יש בבסיס רק כשני מיליון שקלים ואחר כך צריך להוסיף.
היו"ר משה גפני
חנן, למה זה לא בבסיס?
חנן פריצקי
אני אסביר. א', אנחנו יודעים שפסח מגיע. הדבר המרכזי שאנחנו - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
ברור למה זה לא בבסיס – בגלל שיותר קל לסחוט אחר כך מהאוצר 15 מיליון שקל, כי לא נעים לאוצר להגיד לא במה שקשור לעניים.
היו"ר משה גפני
זה לא בסדר. למה באמת לא שמים את זה בבסיס?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
הסברתי לך למה. כי קל לסחוט את האוצר ב-15 מיליון שקל לטובת נושאים מאוד רגישים, מאשר לעשות את זה בבסיס התקציב וזה יצטרך - - - על משאבים אחרים.
חנן פריצקי
גם זה נכון, אבל האמת היא שיש הרבה מאוד התלבטות - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
אתה רואה מה זה, יש חברי כנסת שגם מבינים פה קצת משהו בוועדה.
חנן פריצקי
יש הרבה מאוד התלבטויות מה הדבר הנכון והממוקד להעביר לטובת סלי מזון. אנחנו ניסינו הרבה מאוד ניסיונות בקטע הזה, כי בסופו של יום קצבאות ביטוח לאומי הן אלה שאמורות להעביר כספים לטובת נזקקים, בעוד שמשרד הרווחה נותן שירותים. אנחנו כל הזמן מתחבטים בשאלה איפה נכון לתת זה מבחינה ממוקדת. למשל, כמו שעניתי לרב אייכלר אתמול, שנה שעבר בנובמבר דווקא הלכו על פיילוט שחשבנו שהוא מאוד נכון, על משהו יותר ממוקד, על כרטיסי מזון, שאפשר להשיג משם גם מזון מוצל. הלכנו שם ל-10,000 משפחות, בתכנית ממוקדת, שיש בה הרבה מאוד בדיקות מי המשפחות, איזה משפחות - - -
היו"ר משה גפני
לא פשוטה התכנית הזאת.
חנן פריצקי
זאת תכנית מאוד יפה שלטעמנו אמורה לספק - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אבל היא בנויה על אפליה.
חנן פריצקי
אנחנו מנסים כל הזמן לבדוק - - -
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אבל אדוני היושב-ראש, אי אפשר לעשות תכנית פיילוט שבנויה על אפליה - - -
היו"ר משה גפני
הרב מוזס, בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל הייתי באמצע שאלה.
היו"ר משה גפני
אני אתן לך לסיים. הרב מוזס, בבקשה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני חושב שאין דבר שיותר מבזה את המשפחות הזקוקות האלה מאשר לתת להם 34 שקל לכבוד החג. מה אפשר לרכוש ב-34 שקל? אפילו לא קילו מצות. מה זה 34 שקל? בו בזמן שאנחנו יודעים ש-90 מיליארד שקל מסתובב סביב משרד הרווחה.
חנן פריצקי
זו רק התמיכה של המדינה?
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה מהתקציב של משרד הרווחה? זה הולך לדברים טובים. יש 15 מיליארד עודפי גבייה, אז מה אתה רוצה ממשרד הרווחה?
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אז נלך לאוצר, אני לא יודע מאיפה.
חנן פריצקי
אני רק מזכיר שזה מבחני תמיכה, שהמשרד מעביר תמיכה בעמותות שמחלקות סלי מזון. בפועל סלי המזון הם הרבה יותר גבוהים, אנחנו נותנים את התמיכה שלנו לסלי מזון - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אתה עונה לי שהממשלה מסכימה לתת 34 שקל לעמותה, שתביא מהמקורות שלה 150 שקל. זו בושה וחרפה - - -
היו"ר משה גפני
מה אתה רוצה ממנו? זה אתם אשם. הרב מוזס, זה אתה ואני אשמים, מה אתה רוצה ממנו?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
נכון, לכן אנחנו יושבים פה עכשיו.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אתם מעבירים 27 מיליון שקל למענקים פיקטיביים להתנחלויות ואחר כך אין כסף לאנשים רעבים.

אבל אני רוצה להבין, אתם בדצמבר ידעתם או לא ידעתם על זה שהולכת להיות העברה תקציבית?
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מלכיאלי, בבקשה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
גפני, למה לה אתה נותן - - -
דוד ביטן (הליכוד)
כבוד הרב, היא יכולה לדבר ו - - - ?
היו"ר משה גפני
לא, לא, היא לא יכולה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
למה לה אתה לא מעיר? זה לא בסדר.
היו"ר משה גפני
אני מעיר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
למה כל שנה ההעברה - - -
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מלכיאלי, בבקשה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אבל לא סיימתי - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, תמתיני.
דוד ביטן (הליכוד)
היא מדברת מתי שהיא רוצה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
היא קופצת כמו אני לא רוצה להגיד מה, בראש.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מלכיאלי, בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
את לא יכולה לדבר מתי שאת רוצה.
היו"ר משה גפני
לא, היא לא יכולה, אף אחד לא יכול.
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני מזכיר שהיא בקריאה שנייה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
רק אתם יכולים.
דוד ביטן (הליכוד)
לא, אני מוכן לא לדבר גם כן. אבל אם את מדברת אז גם אני מדבר.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אתה מוכן לא לדבר?
דוד ביטן (הליכוד)
כן .
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כמה זמן?
דוד ביטן (הליכוד)
כמה זמן שאת תתאפקי, אני אתאפק.
היו"ר משה גפני
מה הדיאלוג הזה?
אורן אסף חזן (הליכוד)
הנה, יש פה אתגר, הוא אמר לה "את תשתקי – אני אשתוק".
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת מלכיאלי, בבקשה. בקצרה.
דוד ביטן (הליכוד)
אני רק מחכה שתיתני לי 100 שאלות, שכשאני אני אהיה באופוזיציה - - -
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
הנה, לשנייה לא הצלחת לעמוד בזה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
לא היה סיכום, לא הייתה לחיצת יד.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
כמו ילדים, באמת.
היו"ר משה גפני
כן, מלכיאלי.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הנה היא רצה לצייץ.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
שנה שעברה היו עמותות שנמנעו מלקבל את הכסף של משרד הרווחה - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
הנה היא רצה לצייץ. ביטן אמר "אני אשתוק - - -
היו"ר משה גפני
אורן, תעשה לי טובה, אני חייב לסיים את הישיבה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
הכול זה טוויטר.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אורן, למה אתה מפריע לי?
אורן אסף חזן (הליכוד)
אני לא מפריע לך, היא מפריעה לך, מפריעה לכולנו.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
שנה שעברה היו עמותות ש - - -
אורן אסף חזן (הליכוד)
עכשיו אמרתי לאייכלר שאני מרחם עליהם - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כפרה עליך, זו כבר פעם שלישית.
דוד ביטן (הליכוד)
השאלה אם אנחנו יכולים לתקן את המהות של ההעברה?
היו"ר משה גפני
לא, אתה יכול לאשר או לא לאשר.
דוד ביטן (הליכוד)
אם לא נאשר אז לא ייתנו בכלל.
היו"ר משה גפני
אני תיקנתי את זה לפני כמה ימים, דיברתי עם משרד האוצר ואמרתי שזה לא מספיק. דיברתי גם עם חנן פריצקי, והוסיפו עוד שני מיליון שקל. זה עומד עכשיו על 17 מיליון. טוענים החברים שהכסף הזה לא מספיק. עכשיו יש לנו ברירה להצביע בעד או נגד. אנחנו יכולים להצביע בעד אבל גם לדרוש ממשרד האוצר דיון נוסף. אתה רוצה ישיבה ביום רביעי הבא? אני כנראה אכנס את הוועדה.
דוד ביטן (הליכוד)
יום רביעי הבא יש ישיבת מליאה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
צריך ישיבת מליאה ולפני זה צריכים לקבוע ישיבה של הוועדה.
היו"ר משה גפני
אמנם אתה ממלא מקום שלי, אבל יש עוד כמה שיקולים האם לכנס את הוועדה ביום רביעי הבא. אם אין תוספת לקמחא דפסחא אז על מה נכנס את הוועדה? על הצו על הזהב?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
הרב גפני, אני חייב תיקון. מה שאמר חנן, 34 שקל, זה לשני חגים, לפסח ולתשרי. כלומר, זה 17 שקל לסל מזון לפסח.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
כן?
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
כן.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
או, איזה - - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת מלכיאלי, בבקשה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
בערים רבות הרשויות לא ממהרות להקצות שטח לטובת חלוקה של קמחא דפסחא. הדבר הזה מקשה על הרבה עמותות להשיג מקום עם הנגשה למוגבלויות. שנה שעברה היו כמה עמותות שנפסלו בגלל שלא הייתה להם הנגשה לבעלי מוגבלויות. אומרים אותם בעלי עמותות, אוקיי, אם יש לי כמה אנשים שזכאים, אני אביא להם את זה הביתה. אלא שמשרד הרווחה לא אישר להם את זה, בגלל שהמקום שמחלק לא מונגש לבעלי מוגבלויות. ואני שואל למה. מה ההבדל בין מקום, שאדם ברשות לא יכול לקבל כזה מקום, והוא מקבל שטח שהוא לא נגיש לבעלי מוגבלויות, ואומר בעל עמותה "אותם אנשים שזכאים אצלי, אני אתן להם את זה לבית", וזה גם עונה לאותם קריטריונים?
חנן פריצקי
אני חייב להגיד שאני לא מכיר את הסוגיה של הנגישות - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה חלק מהקריטריונים אצלכם.
חנן פריצקי
אני יודע שאנחנו מאוד בעד זה כמובן ומי שאמונים על העניין צריכים לטפל בעניין - - -
היו"ר משה גפני
חנן, קח את ההערה הזאת - - -
חנן פריצקי
אנחנו נבדוק אותה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. סתיו, אמרת שיש לך עוד שאלה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
אני ביקשתי מענה לשאלה ששאלתי קודם, האם בדצמבר אתם ידעתם שהולכת להיות ההעברה הזאת. כי אם כן, זה היה צריך להיכנס לתוך בסיס התקציב.
חנן פריצקי
אני חוזר ואני אומר, אנחנו בוחנים את עצמנו כל הזמן. למשל, אחד הדברים שחשבנו עליו זה הפיילוט של סיוע ממוקד, עם כרטיסי מזון, במהלך 12 חודש. זה ייתר חלק מהעניין. אנחנו כל הזמן חושבים לאן אנחנו יכולים להפנות את הכסף כדי שזה יגיע למשפחה בקצה שצריכה את הסלים האלה.
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
יש לי בקשה, כי הבנתי שאין ממש תשובה לשאלה הזאת. אני רוצה להבין את העמדה המקצועית שלכם. מה אתם חושבים צריך להיות היקף של סל מזון כזה ומה הדרך האפקטיבית להעביר את זה? את כל הדברים האלה ראוי לעשות במסגרת הדיון התקציבי, כדי שלא נעשה פה את הדבר הזה שאנחנו צריכים לעשות עכשיו.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אבל את מסכימה ש-17 שקל זה - - - ?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
זה נשמע לי הזוי לחלוטין שזה 17 שקל. ולכן אני שואלת מה החישוב התקציבי שלכם וכמה מגיע לכל משפחה.
היו"ר משה גפני
חנן, אני מבקש שתבדוק את העניין הזה. השנה זה עלה בסדר גודל מאוד גדול, ויש פה גם חברים מהעמותות שעוסקות בעניין הזה, ולכן אני מבקש לבדוק את הדבר הזה באופן אמתי. אנחנו חברה שעוזרת לחלש, לפחות מתיימרת לעשות את זה, וערב פסח זה הדבר הכי מרכזי ביהדות שעוזרים למי שאין לו את היכולת להכניס את החג. משרד הרווחה הצטיין בעניין הזה, אבל כנראה הצרכים נהיו גדולים יותר וכנראה נעשו שינויים בתוך המשרד. לכן אני מצטרף לבקשה שתבדוק כמה להערכתכם צריך לשים בתקציב, ואני גם אדבר עם משרד האוצר לנסות להגדיל את זה. אני מבקש לבדוק את עמדתכם המקצועית בשאלות כמה כסף צריך בשביל זה ואיך זה צריך להתנהל. יכול להיות שבאמת הגיע הזמן לעשות מזה דבר קבוע ולא כל הזמן לנהל - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל בטח לא פחות משנה שעברה.
אורן אסף חזן (הליכוד)
זה סיפור הרבה יותר מורכב - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
בערב ראש חודש העמותות לא יקבלו.
היו"ר משה גפני
עכשיו אני מודיע עוד דבר. הפנייה הזאת מושלמת. אלא מה? שדיברו איתך מאוחר מדי ולא הביאו את זה בזמן. שינו את זה ארבע או חמש פעמים, וזה בסדר, זה מעיד על רצון טוב, זה מעיד על כוונה כנה. אם היינו מדברים איתך לפני שבוע לא היינו צריכים לחיות את המהלך הזה, כי כולם תומכים בהעברה הזאת ולא צריך לעשות אותה באופן כזה שכל הזמן... אם אתה היית מכין את דברי ההסבר לא היו שאלות. זה כול.

מי בעד אישור פנייה מס' 11? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד אישור הפנייה – פה אחד

פנייה מס' 11 אושרה.
היו"ר משה גפני
הפנייה אושרה. סתיו, את מוותרת על הרביזיה?
סתיו שפיר (המחנה הציוני)
לא.
היו"ר משה גפני
אז ב-12:10 תהיה הצבעה על הרביזיה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:55.

קוד המקור של הנתונים