ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 30/03/2017

איתור ופתיחת קברים של הנעלמים בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 4

מישיבת הוועדה מיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן

יום חמישי, ג' בניסן התשע"ז (30 במרץ 2017), שעה 11:00
סדר היום
איתור ופתיחת קברים של הנעלמים בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן
נכחו
חברי הוועדה: נורית קורן – היו"ר
מוזמנים
הרב יעקב רוז'ה - חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, יו"ר ועדת כבוד המת, משרד הבריאות

מאיר ברודר - עו"ד, לשכה משפטית, משרד הבריאות

יצחק ישי - מנהל אגף, המשרד לשירותי דת

איגי פז - עו"ד, רפרנט דתות, משרד המשפטים

ליאת יעקובוביץ - עו"ד, משרד המשפטים

שמעון נבון - מנהל תחום קבורה, ביטוח לאומי

ציון מליחי - אמרכל, המרכז הלאומי לרפואה משפטית

ד"ר חיים כהן - אנתרופולוג משפטי, המרכז הלאומי לרפואה משפטית

אורית מסמי - סמנכ"ל, פורום חברות קדישא

יניב לוי - עו"ד, מנכ"ל חברה קדישא תל-מונד

שמשון גיאת - עמותת אחים וקיימים

מנחם מעצרי - עמותת אחים וקיימים

ג'קי גיאת - עמותת אחים וקיימים

הלל שמריהו - עמותת אחים וקיימים

ד"ר משה נחום - נשיא, הפדרציה העולמית ליהדות תימן

שלמה סמרה - מזכיר, הפדרציה העולמית ליהדות תימן

יהודית קרוה - נציגת משפחות הנעלמים

דורית גאון - נציגת משפחות הנעלמים

רחמים קרוה - נציג משפחות הנעלמים

יונה מוכתר - נציג משפחות הנעלמים

יגאל יוסף - חבר ועדת שלגי

יורם יזדי - פעיל חברתי

יהושע שלמה - שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את פורום חברות הקדישא הגדולות בישראל
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי רכלבסקי
מנהל/ת הוועדה
מירב שמעון
רישום פרלמנטרי
הדר אביב

איתור ופתיחת קברים של הנעלמים בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן
היו"ר נורית קורן
בוקר טוב לכולם, היום יום חמישי, ה-30 במרץ 2017, ג' בניסן התשע"ז. השעה 11:15. אנחנו ממשיכים את הדיון שפתחנו בשבוע שעבר בנושא: איתור ופתיחת קברים של הנעלמים בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן. הישיבה הקודמת התקיימה לפני שבוע, ואנחנו דיברנו על כך שאפשר לאתר את הקברים לפי מה שרשום לנו בפרוטוקולים, והיום אנחנו נתמקד יותר בנושא של פתיחת קברים.

כפי שציינתי כבר בפעם הקודמת, ועדת קדמי קבעה שמרבית הילדים נפטרו ורק 69 לא יודעים מה עלה בגורלם, ומרבית המקרים הם שגם אין חלקות קבר, המשפחות לא ראו חלקות קבר, ובעצם הם גם לא קברו, אז הם לא יודעים, אם באמת נפטרו הילדים, היכן הם נמצאים והיכן הם קבורים.

עם פתיחת הפרוטוקולים יש לנו חלק מהמקומות ציון של קבר, ואנחנו צריכים לנסות ולאתר, ובסופו של עניין, אנחנו רוצים לדעת אם יש לנו קבר ומי שקבור מתחת לציון קבר – ולא תמיד יש ציון קבר עם שם, לפעמים יש אלמוני, לפעמים יש קברים משותפים, ואנחנו רוצים לתת למשפחות קבר שעליו הם יוכלו להתאבל וזה בעצם חלק מהעניין של לסגור את הפרשה. כדי לדעת מי קבור שם, צריך לעשות בדיקות די.אנ.איי. לשרידי הגופות שיימצאו אם אנחנו נפתח.

שמענו בדיון הקודם את עידית בן-שימול שאח של אימא שלה נעלם, יש להם ציון של קבר, הם רוצים לפתוח את הקבר, והם כבר שלוש שנים מתעסקים בבית-משפט, ובית-המשפט לא מ אפשר להם והמדינה טוענת על כבוד המת. אבל אני שואלת – כבוד המת? מה עם כבוד החיים? וכבוד החיים גם הוא חשוב ביותר. יש עוד דוגמאות רבות, יש גם את אפרת יהושע שאחיה נעלם והם הגישו תלונה במשטרה והם ניסו לאתר את הקבר, גם הם רוצים להגיע לקבר, שלחו אותם לקבר שכתוב עליו: אלמוני, והם רוצים לדעת מי קבור באותו קבר כדי לדעת אם זה אח שלהם. יש עוד הרבה דוגמאות ונדבר עליהן בהמשך.

אני רוצה לחדד את הנושא עצמו מבחינת קברים, מה צריך לעשות ברגע שאנחנו פותחים, ואני אפנה לרב רוז'ה שהעיר את תשומת לבנו והיית מעורב בפעם הקודמת בפתיחת קברים. בוא נדבר על פתיחת קברים כדי להתחיל את הדיון – ברגע שקוברים, מתי קוברים, מתי יש מנהגי אבלות, מה שדיברנו בפעם הקודמת, ואם אנחנו פותחים, מה צריך לעשות, את כל השלבים האלה אם אתה יכול לתאר לנו. תודה.
יעקב רוז'ה
אני אחזור על הדברים.

אחת מתרי"ג מצוות היא קבורת המת. בתורה עצמה יש פסוק: "קבור תקברנו", יש מצווה לקבור כל אדם שמת או חלק מגופה של מת. זו מצווה בפני עצמה, לא קשורה לאבלות ולא לשום דבר, זו מצווה מן התורה. קבורה, פירושו של דבר, להטמין את הגופה או חלק ממנה באדמה, בעומק מסוים שההלכה דורשת, לפחות עשרה טפחים וכולי.

דיני אבלות חלים על בני המשפחה לאחר קבורה. באופן רגיל, אדם שמת, המשפחה יודעת שהוא מת, מלווה אותו, קוברת, ואחרי הקבורה יש דיני שבעה, 30 יום, שנה וכולי. יש מצבים שנוהגים דיני אבלות גם בלי לוויה, ברגע שיש הוכחות קבילות גם משפטית וגם הלכתית שאדם מת ואין גופה, ברגע שהמשפחה מקבלת את הידיעה, הידיעה הזאת נחשבת ליום קבורה ונוהגים כל דיני האבלות.

אבל אדם שנעלם ואין שום ידיעה לגביו, אין דיני אבלות וכמובן שגם אין קבורה. אני משרת גם כסגן אלוף בנושא הזה ברבנות הצבאית, וזה נקרא: מקל"ן, מקום קבורתו לא נודע.

שאלתם מתי עושים לוויה – אם יש גופה או חלק מגופה עושים לוויה, בכל מקרה. אני לא אזכיר שמות, זה קרה ב"צוק איתן". יש אדם שידוע שהוא מת ולא היתה לוויה כי אין גופה, ויש אדם שידוע שהוא מת והגופה שם אבל כן היתה לוויה כי חלק מהגופה שלו כן היה פה. "צוק איתן" זה מקרה קלאסי.

לגבי פתיחת קברים – אני מעדיף להסתמך על פסק הלכה של הרב עובדיה יוסף, הראשון לציון, ולא על פסק ההלכה השני כי הרב הראשי לישראל, הראשון לציון, זה חלק מהמדינה, הוא מוסד ממלכתי. והרב פסק באופן עקרוני שבמקרה של ילדי תימן מותר לפתוח קברים.
היו"ר נורית קורן
כלומר, זה תופס גם להיום ואנחנו לא צריכים לקבל פסק חדש?
יעקב רוז'ה
הנימוקים שיש שם בפסק תופסים גם היום. אבל, אני רוצה להדגיש – אין פסק גורף שמותר לפתוח קברים. כל מקרה לגופו. אם באתר מסוים יהיו הוכחות ברמה סבירה שיש שם קברים ואין מצבה, ולא יודעים מי קבור שם, כל מקרה נדון לגופו ויינתן פסק על אותו מקום.

פתיחת קבר הוא נושא מאוד רגיש, אז אני מעדיף להשתמש בגוף שיש לו ניסיון בזה, זה ארגון זק"א תל-אביב שטיפלו במבצע שנקרא "מנוחה בכבוד", הם טמנו בקברים את החלקים שהיו במכון לרפואה משפטית באבו-כביר, כל משפחה לפי הבקשה שלה, בערך שנתיים וחצי ארך התהליך, עבר בשלום ובכבוד, עם אנשי מקצוע, המנכ"ל שלהם הוא צבי חסיד, הוא מנוסה מאוד בעניין הזה. אני מעדיף שהם יפתחו את הקברים והם יהיו הנציגים של הרבנות בנושא הזה, יש להם גם ניסיון וגם יודעים את ההלכות ורובם אנשים בעלי הלכה.

אני אומר שוב, עקרונית, יש פסק הלכה, אבל צריך לשכנע אותי שאכן פה יש קבר שצריך לפתוח אותו. ולכן בכל מקרה ספציפי שצריך לפתוח קבר, תוגש בקשה עם נימוקים ואנחנו נעשה מה שצריך לעשות. תנאי נוסף – אם מוציאים ממצאים מן הקבר, יש להחזיר אותם לקבר בהקדם האפשרי, לזרז את הטיפול - - -
היו"ר נורית קורן
כמה זמן זה לקח בפעם הקודמת?
יעקב רוז'ה
בפעם הקודמת זה לקח הרבה זמן, כמה חודשים, וזה לא טוב. צריכים ליצור קשר עם מעבדה שתהיה פנויה רק לנושא הזה של הפקת די.אנ.איי. מהר ככל האפשר, ונחזיר את זה בחזרה.
היו"ר נורית קורן
המשפחה צריכה להיות שם כשפותחים את הקבר? מי צריך להיות שם?
יעקב רוז'ה
מי אמר שזה משפחה? אנחנו לא יודעים - - -
היו"ר נורית קורן
אתה צודק, אם אנחנו לא יודעים - - -
יעקב רוז'ה
אם יש חשד ברמה גבוהה, לי לא מפריע שמשפחה תהיה שם, אבל אני חושב שזה לא בריא מבחנה נפשית לראות שמוציאים עצמות של ילד מקבר. יש עוד מקרים שפותחים קברים, ואני מבקש ממשפחה לעמוד מרחוק.
היו"ר נורית קורן
הבנתי. אם יהיו נימוקים מבחינת הרבנות, מבחינת חברה קדישא - - -
יעקב רוז'ה
יש - - - ספציפי, בחוק ספציפית, אפשר לקבל את כל העזרה.
היו"ר נורית קורן
ואפשר יהיה לפתוח. ואחר-כך בעצם צריך להחזיר אתה חלקים לאותו קבר?
יעקב רוז'ה
כן.
היו"ר נורית קורן
ואם אנחנו נגלה שיש קבר משותף, ויש יותר משרידי גופות של שני אנשים, אז צריך להחזיר אותם חזרה או שאפשר לקבור אותם בנפרד?
יעקב רוז'ה
יהיה קשה מאוד להפריד חלקים. בדרך-כלל באותו קבר עצמו עושים איזושהי מחיצה קשיחה של עץ או בטון ומפרידים ככל האפשר.
היו"ר נורית קורן
כן צריך יהיה להפריד.
יעקב רוז'ה
זה רצוי, אבל מניסיון שלי זה קשה מאוד.
היו"ר נורית קורן
ועכשיו, כשזה קבורה מחדש, מנהגי האבלות הם גם כן אותו דבר כמו מנהגי האבלות הרגילים.
יעקב רוז'ה
קבורה מחדש נקראת בהלכה: יום ליקוט עצמות, וזה אבלות של יום אחד בלבד ביום הקבורה, דיני שבעה ביום אחד.
היו"ר נורית קורן
תודה רבה, כבוד הרב. אם נצטרך לקחת דגימות של די.אנ.איי., מי שישמש אותנו יהיה המכון לרפואה משפטית אבו כביר.

יהודית קרוה נמצאת כאן ואני רוצה שהיא תספר לנו את הסיפור שלה.
יהודית קרוה
היה לי בן בריא, הולך, אוכל, הגרון שלו היה קצת כואב והיה לו קצת חום. הלכתי לרופא משפחה, אמרתי, הילד לא מרגיש טוב, תבדוק, אולי הגרון, והוא אמר, אני לא בודק, אני לא עושה כלום, תיקחי אותו ל"שערי צדק". אמרתי, בשביל מה אני אקח אותו? תביא לי תרופה לבית, אני אטפל בו. לא, לא, לא, קחי אותו ל"שערי צדק". אמרתי, אני לא לוקחת אותו. הוא אמר, תחתמי שלא תיקחי אותו, ואם יקרה משהו אתם אשמים. אנחנו עוד לא ידענו שום דבר, היינו עולים חדשים.
היו"ר נורית קורן
איפה גרתם?
יהודית קרוה
באשתאול. בעלי אמר, טוב, בואי נראה מה הולך פה. לקחנו את הילד ונסענו. הגענו למחנה יהודה בירושלים, הבן רוצה לאכול: אבא, עוגה. הלך וקנה לנו עוגיות ואנחנו אוכלים יחד. אני מחזיקה ביד שלו והוא הולך איתי וגם עם אבא שלו. הגענו לשם – אני לא אשכח את היום הזה עד שאני אמות, לא אשכח. כשאני נזכרת בערב, אני לא ישנה בלילה.
היו"ר נורית קורן
אני מאמינה לך.
יהודית קרוה
- - - חטף לי את הילד מהיד ולקח אותו. הילד צועק, ואני צועקת ובעלי צועק: תביא את הילד, תביא את הילד – והוא אומר, תלכו מפה, תלכו מפה. תביא לי את הילד – תלכו מפה – תראה איך הוא בוכה, תביא לי את הילד – תלכו מפה. בעלי עמד במדרגות וצעק, תביא את הילד, תביא את הילד, כמעט גלגלו אותו מהמדרגות שילך מפה. הלכנו הביתה, שנינו בוכים, לא רוצים להביא לנו, הילד בוכה, מה נעשה? למי לפנות? עם מי לדבר? אני ילדה בעצמי, לא מבינה כלום. בעלי תמים, לא מבין שום דבר, אמר, טוב, נלך הביתה, אין מה לעשות, כבר לקחו את הילד, מה נעשה.

הגענו הביתה, מתפללים מנחה, אני צועקת מאז שירדתי מהאוטובוס עד לאשתאול, ואני צועקת. אבא שלי שמע אותי, הוא היה בבית-כנסת – מה קרה? מה קרה? איפה הילד? איפה הילד? אמרתי, לקחו לי אותו. מה קרה? אמרתי, לא רצו להביא לנו אותו, והוא בוכה ואנחנו בוכים, לא רצו להביא אותו.

למחרת בבוקר נסענו בשעה שבע לראות את הילד, מה איתו. לא רצו להראות לנו אותו. לכל המבקרים מראים מהחלון, ואני בתור. עד שאני מגיעה לתור שלי – לכי מפה, לכי מפה. תביאו לי לראות את הבן, תביאו לי לראות את הבן – תלכי מפה, תלכי מפה.
היו"ר נורית קורן
אבל הם לא אמרו לך למה ללכת? לא אמרו לך שום דבר?
קריאה
סילקו אותם בצורה ברוטלית.
יהודית קרוה
לא אמרו לי שום דבר.
קריאה
לכל המשפחות אותו דבר.
דורית גאון
ניסו להתייחס אליהם כאל מטומטמים – מה את עושה פה בכלל? תלכי מפה.
יהודית קרוה
הלכתי ואני בוכה. הייתי צועקת משם עד התחנה המרכזית, נכנסים לאוטו, אני צועקת, ושואלים אותי, גברת, מה יש לך? לא רציתי לענות. ואני בוכה ובוכה, עד שהגעתי למושב. כל יום, שבעה ימים, אותו דבר.
היו"ר נורית קורן
ואת הולכת לבית-החולים, את עולה למחלקה מסוימת? - - -
יהודית קרוה
אני הולכת בשבע בבוקר לבית-חולים, אני מתה לראות את הילד ומה איתו – לכי מפה, לכי מפה, אין לך פה כלום, לכי מפה – תנו לי את הילד – לכי מפה. אני אומרת לך, ה' לא ייתן להם מנוחה, אם הם מתים, בגיהינום, ואם הם בחיים, אלוהים יהרוס אותם, יישרפו.
היו"ר נורית קורן
אני רוצה לשאול אותך, יהודית, כשנכנסת לבית-חולים, הלכתם לחדר מיון? באיזה שלב בדיוק לקחו לך את הילד? כשנכנסת לבית-חולים היית צריכה להביא אותו למיון?
יהודית קרוה
ל"שערי צדק", למרפאה.
היו"ר נורית קורן
ולא אמרו לכם שהוא מת? פשוט אמרו לכם ללכת?
יהודית קרוה
שום דבר. בסוף אמרו, אין, אין ילד.
היו"ר נורית קורן
מה השם שלו?
יהודית קרוה
ישראל קרוה.
היו"ר נורית קורן
בן כמה הוא היה?
יהודית קרוה
שנה וחצי או שנה ושמונה חודשים. איזה ילד, לא אשכח את הילד הזה.
היו"ר נורית קורן
כן, זה כבר ילד גדול.
יהודית קרוה
לא אשכח אותו. למה לקחו אותו מהיד שלי? אני מטומטמת שעזבתי אותו.
היו"ר נורית קורן
אבל את לא צריכה להאשים את עצמך. היו דברים שאנחנו לא יכולים באמת לדעת.
יהודית קרוה
אני חולה. בעלי מת מצער על הילד, והוא כל היום אומר לי, איפה הילד? איפה הילד? וגם אני לא מרגישה טוב, עברתי ניתוח.
היו"ר נורית קורן
תהיי בריאה.
יהודית קרוה
קשה מאוד, קשה מאוד כשאני נזכרת בילד.
היו"ר נורית קורן
את צודקת. זה באמת מצער.
היו"ר נורית קורן
דורית, המשפחה התלוננה ונתנה עדות בפרוטוקולים?
דורית גאון
נתנה עדות והכול נרשם.
היו"ר נורית קורן
ועכשיו כשנפתחו הפרוטוקולים, אתם ראיתם מה כתוב?
יהודית קרוה
שם אמרו לנו שקברו אותו בקבר יחד עם - - -
היו"ר נורית קורן
קבר משותף עם עוד ילדים.
יהודית קרוה
אז הלכתי, אני ובעלי והילדים שלי אחרי שאמרו לנו ככה, בכל בית הקברות בירושלים, לא ראינו לא יחיד ולא יחד, לא שם, לא כלום, אין. הלכנו לחברה קדישא – שמעתם בתאריך כך וכל דבר כזה? ישראל קרוה נקבר פה? אמרו, אנחנו לא שמענו כלום.
היו"ר נורית קורן
דורית, עכשיו כשפתחתם את הפרוטוקולים, ראיתם משהו או שמעתם משהו?
דורית גאון
אני ניגשתי לארכיון המדינה, פתחתי את התיק ובתיק היה רשום שישראל היה משותק, חולה פוליו - - -
יהודית קרוה
הוא לא משותק, הוא לא משותק, שאלוהים ישתק אותם.
דורית גאון
לא היה לו שיתוק, לא היה לו כלום. זה מה שהם ציינו בדוח הרפואי, וגם שאבי היה חולה. אבי היה בריא, עד גיל 80 לא היה לו שום תיק רפואי.
יהודית קרוה
עבדו עלינו, כשאנחנו תמימים ולא מבינים כלום.
יעקב רוז'ה
באיזה תיק זה היה כתוב?
דורית גאון
בתיק הרפואי.
היו"ר נורית קורן
בתיק הרפואי בפרוטוקול.
יעקב רוז'ה
אה, יש תיק רפואי?
דורית גאון
כן, יש תיק רפואי. אני הייתי בארכיון המדינה, ביקשתי אישור לראות את כל הפרטים וזה מה שהופיע.
קריאה
נורית, תשאלי אותה אם הילד הגיע יחד איתה לארץ או שהוא נולד פה?
היו"ר נורית קורן
ישראל נולד פה בארץ? - - -
יהודית קרוה
בבית-החולים הזה, "שערי צדק".
היו"ר נורית קורן
הוא נולד פה בארץ, אז יש תעודת זהות והכול.
יהודית קרוה
היתה אומרת האחות הראשית, בואו, בואו, תראו את האישה הזאת, היא תלד הרבה ילדים. אני זוכרת – היא תלד הרבה ילדים זאת, היא צעירה. אני הייתי בגיל 16.
היו"ר נורית קורן
דורית, היה ציון של קבר או משהו?
דורית גאון
לא היה שום דבר. עד שהגיעו הוועדות לא ידענו על שום קבר ועל שום דבר. לפני שנה בערך, בזכות עורך-דין יוסי, הבנו שיש גוש וחלקה, ואמרתי, אני אגש לראות. ראשית, התקשרתי לבית העלמין בהר המנוחות, שאלתי אם יש קבר על שם כך וכך, אמרו לי, אין כזה דבר. כשניגשתי לבית-העלמין על-ידי יוסי שתיאם לי שם פגישה עם אחד הנציגים, אז פתאום יש כבר גוש ויש חלקה. והוא ליווה אותי לקבר, הראה לי ואמר לי, בואי תראי, אחיך קבור פה. אני אומרת לו, איפה? הוא אומר, פה מתחת, מישהו קבור מעל. אני אומרת לו, מה זאת אומרת, מתחת? באיזו זכות קברתם מישהו מעל? הוא אמר, תשמעי, אני לא יודע, אני עובד פה חצי שנה, אין לי תשובות בשבילך. אמרתי לו, תגיד, לפני 60 שנה ידעתם לקבור כל-כך עמוק כדי שתקברו כבר אנשים מעל? כבר אז ידעתם?
היו"ר נורית קורן
אני קצת אחדד את זה וכבר דיברנו על זה בשבוע שעבר. בהר המנוחות היתה חלקה של 400 קברים של ילדים, וחברה קדישא משום מה כיסתה בשני מטר עפר את כל החלקה וקברה אנשים אחרים.

יש לנו כאן מישהו מחברה קדישא ירושלים? לא, אין לנו.
דורית גאון
אגב, אני רוצה לציין עוד משהו. באותו מעמד שאלתי את הבחור, אלה שנקברו מעל יודעים שמישהו קבור מתחת? ולא היתה תשובה.
היו"ר נורית קורן
הרב רוז'ה, אתה מכיר את המקרה ואת הנושא הזה?
יעקב רוז'ה
אני שייך לתל-אביב. אין לי קשר לירושלים.
היו"ר נורית קורן
אורית, שלום לך. תרשמי לפנייך בבקשה, שאנחנו רוצים לשאול את חברה קדישא ירושלים ולדעת מי נתן את האישור לכסות את כל הקברים של הילדים? מי נתן אישור לקבור אנשים אחרים מעל? והאם המשפחות של אלה שנקברו מלמעלה ידעו שהם נקברים מעל קברים?

אני לא ראיתי בהלכה היהודית ולא ראיתי מקרה כזה שמכסים קברים בצורה הזאת, ועולה כאן שאלה אם בעוד מקומות קרו כאלה דברים. צריך לבדוק את זה. אלה דברים שאני מבקשת ממך לבדוק כי גם שלחתי שאילתה בנושא הזה ולא קיבלתי תשובה עליה.
אורית מסמי
למי שלחת?
היו"ר נורית קורן
שלחתי למשרד לשירותי דת.
הלל שמריהו
כשהיא אמרה עורך-דין יוסי, היא התכוונה ליוסי גמליאל, יושב-ראש עמותת "אחים וקיימים" שהגיש תביעה משפטית, ואת אחיו מחפשים באותה חלקה. היא דיברה על יוסי הזה. יש הרבה יוסי בשוּק. יוסי גמליאל הוא עורך-דין שהגיש תביעה וכבר היו דיונים, ולכן הוא גם מתמצא בקטע הזה.
יגאל יוסף
שמי יגאל יוסף, חבר ועדת שלגי לשעבר. אני רוצה לשאול את הרב רוז'ה – אותם מקרים שנטמנו בחלקת ילדים, זה לא בדיוק קבר משותף. זו חלקה שלכאורה שמו שם חלקי גופות וגופות.
יעקב רוז'ה
על איזו חלקה אתה מדבר?
יגאל יוסף
במחנה דוד בחיפה.
יעקב רוז'ה
אין לי מושג.
היו"ר נורית קורן
אנחנו עוד לא מדברים על מחנה דוד.
יגאל יוסף
אני שואל עקרונית מבחינת הרבנות, מבחינת ההלכה, מבחינת הנהלים של חברה קדישא, האם ילדים מעל 30 יום שנפטרו, האם מלכתחילה לא היתה החלטה לפי ההלכה לקבור בכל בתי העלמין? או שכל בית עלמין עשה מה שרצה.
יעקב רוז'ה
אני רב של חברה קדישא תל-אביב, ובשש השנים האחרונות יושב-ראש ועדת כבוד המת. לא מעבר לזה. מהן העובדות אני לא יודעת. מה ההלכה אומרת? ההלכה אומרת שיש חובה לקבור כל נפטר בנפרד. מה הרווח הדרוש בין נפטר לנפטר – יש דעות שונות. כולם מסכימים שבין נפטר לנפטר יש משהו קשיח, כמו בטון או בלוק, ומספיק רווח של 12 סנטימטר, ובזה מדובר על איברים מן המת. אם זה איברים מן החי שמגיעים, לא צריך שום דבר.
יגאל יוסף
דבר נוסף – יש בבתי-חולים את הניתוחים הפתולוגיים של נפטרים, גם תינוקות. האם חלקים מהם מגיעים לחברה קדישא עטופים והם בטח לא מזוהים ולא יודעים מי הם, והם קוברים אותם כאילו ילד? או שצריכה להיות לזה איזושהי זהות?
יעקב רוז'ה
אתה מדבר על ילדים שמתו בבתי-חולים ועברו ניתוח?
יגאל יוסף
עבור ניתוח פתולוגי - - -
יעקב רוז'ה
אז יש לוויה לכל דבר.
יגאל יוסף
אני מדבר על אותם ימים. לא היתה לוויה, אף אחד לא ידע, לא קיבלו הודעה - - -
אורית מסמי
צריך להפריד בין קבורה של חלקי גוף ושל נפלים לבין קבורה של תינוקות. אתה שואל על קבורה של תינוק שהוא ממש ישות?
יגאל יוסף
מעל 30 יום, ילד נפטר ונקבר בחלקת הילדים במחנה דוד, זה בעיקר קרה שם. אני מעריך תיאוריה מסוימת ואותה אני רוצה לבדוק. אני מעריך שילדים שנניח נפטרו והיו במכון הפתולוגי, אם מילד אחד יכול להיות שנהיו שניים.
אורית מסמי
למה.
יעקב רוז'ה
למה שיהיו שניים?
יגאל יוסף
אני אסביר לכם. כי עובדה שיש כאלה שקיבלו תעודת פטירה, רישיון קבורה, ואין כלום, ויש אישור ממשרד הפנים שהוא חי. האם יתכן מבחינת ההתנהלות של חברה קדישא שמקבלים שקית עטופה ממכון פתולוגי, ומצורף לזה שם של ילד, וקוברים אותו ומוציאים לו תעודת פטירה?
אורית מסמי
לא. יש איברים בנפרד ותינוקות בנפרד.
יגאל יוסף
ובודקים את זה שם?
יעקב רוז'ה
ודאי. ההלכה דורשת לפתוח את החבילה, לראות - - -
דורית גאון
ממתי קוברים ילדים בלי שההורים שלהם יהיו בהלוויות?
היו"ר נורית קורן
נכון. זאת השאלה הגדולה שלנו, של הפרשה הזאת, שקברו ילדים - - -
דורית גאון
זה רק מעיד על - - -
היו"ר נורית קורן
נכון, אנחנו יודעים. הדוגמה שלכם זו דוגמה חיה, שאימא תחיה שנים רבות והרבה בריאות, לכך שיש בן-אדם שלקחו לו את הילד וקברו אותו בלי להגיד לו שום דבר. ולכן הבאתי אתכם.
קריאה
יש תיעוד שהוא נפטר?
דורית גאון
בבית-החולים.
היו"ר נורית קורן
אתם מקרה שהבאתי כדוגמה, ולכן כל השולחן הזה צריך להתייחס גם למקרה הזה, מה אנחנו עושים, איך אנחנו מוצאים את הקבר, איך אנחנו נדע שאם מצאו את הקבר - - -
דורית גאון
קבר יש - - -
היו"ר נורית קורן
אבל לכם אין קבר.
דורית גאון
לנו אין קבר. אבל מבחינתם כן - - -
היו"ר נורית קורן
נכון, את צודקת. זה בדיוק העניין, איך הוועדה אמרה כזה דבר כשאתה לא יכול לראות בכלל את הקבר.
היו"ר נורית קורן
הנציגים של משרד הבריאות אמרו ששר הבריאות נרתם לעניין הזה, וגם המכון לרפואה משפטית, ואני שוב רוצה להודות לשר שנתן הוראה לשתף פעולה ולעשות ככל שניתן בפרשה הזאת ותודה רבה לשר ליצמן.

בעצם היום אין לנו שום חקיקה שמסדירה פתיחה של קבר לצורך זיהוי של גופה ולעשות בדיקה גנטית. האם חוק מידע גנטי זה החוק שאנחנו מסתמכים עליו? והיום, לפי מה שאני יודעת, נדרש צו של בית-משפט כדי לפתוח קבר. חשוב לנו לדעת מה הדעה של משרד המשפטים בנושא הזה, ואחר-כך אנחנו נרד לכך שבעצם יש משפחות שמנהלות הליך משפטי ומדוע המשרד מתנגד.
מאיר ברודר
אני עורך-דין מאיר ברודר, מהלשכה המשפטית של משרד הבריאות, וכרגע ממלא מקום של יועץ משפטי במכון לרפואה משפטית.

כפי שציינת, למעשה יש כמה חוקים היום שמסדירים את נושא פתיחת קברים, אבל לצרכים אחרים, לא לצורך הליך של זיהוי. יש תקנות בריאות העם, קבורה מחדש, כשמה כן היא, שזה רק לצורך העברת קבר ממקום אחד למשנהו, והיו לנו כבר מקרים בארץ שנדרשנו לפתוח קברים ולשנות מיקום. אבל זה לצורך כך בלבד. זאת אומרת, בבקשה צריך להגיד, הקבר נמצא במקום X, רוצים להעביר אותו למקום Y, וזה בסמכות רופא לשכת הבריאות. אבל זה לא לעניינו. זה רק לצורך קבורה מחדש.
היו"ר נורית קורן
שבעצם משרד הבריאות משתמש בחוק הזה כדי להעביר קברים?
מאיר ברודר
נכון.
היו"ר נורית קורן
משרד הבריאות גם צריך לתת אישור לפתיחת הקברים?
מאיר ברודר
רופא מחוזי. לדוגמה, בנושא העברת קברים בגוש קטיף זאת היתה הסמכות. אבל זה בדיוק העניין, זו היתה העברה ממקום X למקום Y. זה לא לצורך הליך של זיהוי. זה חוק אחד.

החוק השני הוא חוק חקירת סיבת מוות, כששופט חוקר יכול לבקש פתיחה של קברים, אם יש חשש שהמוות נגרם בעבירה, אבל המטרה שם היא פתיחה לצורך נתיחה. ושוב, זה לא לצורך הליך של זיהוי.
היו"ר נורית קורן
כן, זה הליך פלילי.
מאיר ברודר
נכון. וגם הפעולה הנדרשת היא לצורך ביצוע נתיחה. נתיחה זה לפי חוק אנטומיה ופתולוגיה. החוק הזה מגדיר מהן סוגי הנתיחות, ואין שם הליך של זיהוי. ולכן למעשה, היום בחקיקה במדינת ישראל אין חוק שמסדיר את נושא פתיחת קבר לצורך הליך של זיהוי, וזאת לא רק פרשנות שלי, זאת פרשנות של בית-המשפט העליון בבג"ץ 4225/01, ואני מצטט: סקירת החקיקה הרלוונטית מעלה כי קיימות מספר הוראות חוק המתייחסות לאפשרות לפתוח קברים או לעריכת בדיקות בגופות, אולם אין במסגרתה הסדר אשר - - - ישירות לסוגיה שבפנינו – והסוגיה שבפנינו עסקה בנושא של בקשה לפתיחת קבר לצורך הליך זיהוי. זו נקודה שהוועדה צריכה להכיר אותה, שבעצם היום אין לנו סמכות חוקית.

מה כן? ואני לא סוגר דלתות. אני חושב, ובית-המשפט אומר את זה, שלבית-המשפט יש סמכות טבועה לקבוע פתיחה של קבר, אבל אז הוא נכנס למערכת שיקולים שבהם, אל"ף, אם יש באמת איזושהי הצדקה או צורך, וזה מתחבר גם לדברים שהרב - - - אמר. זאת אומרת, אין פה משהו גורף אלא שכל מקרה ומקרה יצטרך להיבחן משפטית על-פי נסיבותיו. ולכן אני לא רוצה להיכנס פה לתיקים התלויים ועומדים, אבל אני כן אומר שהמדינה מתנגדת כי באותו מקרה על פניו לא נראה שיש הצדקה. וגם הרב רוז'ה במקרה הזה יאמר שאם אין הצדקה, אז גם ההלכה לא תאפשר את זה.
נירה לאמעי רכלבסקי
לאיזה הליך אתה מתייחס כשאתה אומר לפי איזה חוק? כשאתה אומר סמכות טבועה בהפעלה – לאיזה הליך של פנייה לבית-משפט, לדעתכם?
מאיר ברודר
יש פה בעצם שתי פעולות: אל"ף, פעולת פתיחת הקבר, ואחרי זה בדיקת קשרי משפחות די.אנ.איי., וזה מצריך בכל מקרה הליך של צו של בית-משפט. בעיניי, הדרך הנכונה תהיה באותו הליך. זאת אומרת, באותו הליך שמבקשים בדיקת די.אנ.איי. יצטרכו לבדוק קודם את הנושא של פתיחת הקבר.
נירה לאמעי רכלבסקי
ואז בעצם בית-משפט לדעתכם יוכל להפעיל את הסמכות הטבועה שלו, ואגב מתן צו לבדיקת קשרי משפחה ייתן גם צו - - -
מאיר ברודר
לא, במסגרת הדיון לבדיקת קשרי משפחה, בדיקת די.אנ.איי., יצטרכו קודם את השלב המקדים של פתיחת הקבר. ואז בית-המשפט בודק אם יש בנסיבות הצדקה. דבר שני, בית-המשפט בודק אם יש בכלל היתכנות להפיק די.אנ.איי., וזה השלב השני שנדבר עליו. אני רוצה שנסביר את זה מסודר, כרגע אנחנו בפתיחת קברים, ואחרי זה נעבור לנושא של בדיקת די.אנ.איי.

ודבר שלישי, בית-המשפט בודק אם מדובר בקבר שמוגדר קבר אחים, אז שיש הסכמה של כלל המשפחות שלכאורה - - -
היו"ר נורית קורן
איך אפשר לדעת פה? אי אפשר.
מאיר ברודר
זה מה שהיה בהליכים של בית-המשפט העליון. היו שם משפחות שהתנגדו, וברגע שיש אפילו משפחה אחת שמתנגדת, בית-המשפט בדרך-כלל נמנע מלתת. הוא אומר, הפגיעה בכבוד המת גוברת על הצורך בהליך הזיהוי.
היו"ר נורית קורן
ואני שואלת פה שאלה מאוד חשובה: מה עם כבוד החיים? אני רוצה לתת לגברת יהודית קרוה, שיהיה לה קבר, היא עדיין בחיים, היא רוצה לדעת אם הילד שלה חי או מת. אנחנו תמיד מדברים על איזונים, אז איפה האיזון? האיזון של כבוד המת מול האיזון של כבוד החי – אני חושבת שכבוד החי פה הולך לגמרי למקום אחר.

עורך-דין איגי פז, בבקשה. עולות כאן שאלות מאוד-מאוד קשות. קודם כל, אנחנו רואים את החוקים שכרגע יש לנו על השולחן שבהם אפשר להסתייע, ואני כבר אומרת לך שאני מדברת הרבה מאוד זמן על תיקון באחד החוקים האלה על-מנת שנוכל לבצע פתיחה של קברים ושלא תהיה לנו בעיה, ואני רואה שאנחנו כן יכולים ללכת לכיוון הזה. ואני רוצה שגם תאמר לי מדוע משרד המשפטים מתנגד עקרונית לפתיחת הקברים.
איגי פז
תודה רבה, יושבת-הראש.

קודם כל, אני רוצה לתקן. אין לנו אמירה עקרונית או עמדה עקרונית שאנחנו מתנגדים לפתיחה של קבר. כפי שאמר עורך-דין מאיר ברודר, כל מקרה נבחן לגופו על-פי נסיבותיו, מתקבלת החלטה ויש פה הרבה מאוד שיקולים שאפשר למנות אותם. את חלקם כבר מנו. יש את השיקולים המוסריים, את השיקולים האתיים, שיקולים רפואיים, שיקולים הלכתיים, וכל השיקולים האלה נלקחים בחשבון. מהי מידת הספק, מהי מידת האפקטיביות של ההליך, מה הם האינטרסים שעומדים משני הצדדים. כפי שאמרת, אין פה אמירה גורפת שכבוד המת יותר חשוב. לא, זה לא נכון. אנחנו בוחרים כל מקרה לגופו.

מה שכן צריך להיאמר, שהמגמה של בית-המשפט העליון היא לעשות את הפעולות האלה במקרים חריגים שבחריגים. זאת אומרת, כשיש אינטרס מאוד-מאוד-מאוד משמעותי, כשיש ודאות קרובה, ואנחנו מתבססים על פסקי דין שניתנו גם לאחרונה, ב-2014, בג"ץ טייב - - -
היו"ר נורית קורן
סליחה, זה מתייחס לפרשת ילדי תימן, מזרח ובלקן? או שזה שייך לפרשה אחרת לגמרי?

עורך-דין איגי פז, כשלי אומרים יש שיקולים – גם אני עורכת-דין, גם אני מבינה את זה. אתה אומר לי עכשיו, זה פשוט, אל תפתחו, ואנחנו לא ניתן לכם משיקולים כאלה. אם אתה רוצה לתת לי פסק דין מייצג עכשיו, אני שואלת אותך, 2014 זה משפחה שקשורה לפרשת ילדי תימן, מזרח ובלקן, שהיא ביקשה פתיחת קברים?
איגי פז
התשובה היא שמדובר בנושא שלא עסק בילדי תימן, אבל זה לא משנה - -
היו"ר נורית קורן
זה כן משנה. זה משנה מהותית.
איגי פז
- - כי העקרונות הם אותם עקרונות. לעמדתנו המשפטית, העקרונות הם אותם עקרונות. העקרונות הם כלליים. יש גם שיקולים אחרים. לצערי הרב, בעיקר נתקלנו בזה בפסיקה בפרשות של חללי צה"ל, לא עלינו - - -
היו"ר נורית קורן
אני מבקשת ממך, אתה מדבר על חללי צה"ל שכבודם במקומם מונח, זה דבר מאוד-מאוד חשוב. אני מדברת פה על פרשה אכזרית ביותר. שמעת, לקחו מהידיים שלה את הילד, מהידיים שלה לקחו את הילד. אני חושבת שהגיעה העת שהיא תדע אם הילד חי או הילד מת, והוא כבר לא ילד, הוא כבר אדם גדול, בוגר, ובטוח שיש לו משפחה.

אני מאתגרת אותך – בשבוע הקרוב אנחנו נגיש הצעת חוק שתאמר שכל מי שקשור לפרשת ילדי תימן, מזרח ובלקן, יוכלו לפתוח קברים על-מנת לבצע זיהוי של קרבת משפחה. אני רוצה לדעת שאתם לא תבואו ותגידו, אנחנו לא ניתן להצעת החוק הזאת לעבור מהשיקולים שאמרת כרגע. אמרת שיש שיקולים של כבוד המת, שיקולים כאלה ואחרים. בפרשה הזאת לא נראה לי שיש שיקולים כאלה.
איגי פז
כמובן, הכנסת היא סוברנית להחליט לחוקק חוק כזה או אחר. אנחנו כמשרד וכגוף מקצועי שמייעץ לממשלה, אנחנו כמובן נעשה את תפקידנו ונייעץ לממשלה. ושוב, גם במקרה שרוצים, השאלה פה היא לא שאלה של סמכות. מאיר ניתח פה את שאלת הסמכות, אבל בסוף, גם כשיש סמכות צריך להיכנס לכל מקרה לגופו. אם הצעת החוק תגיד שבאופן קטגורי אפשר לפתוח כל קבר, אז כנראה שהעמדה שלנו תהיה - - -
קריאות
- - -
איגי פז
כשתגיע הצעת חוק, בתוקף תפקידנו כייעוץ משפטי לממשלה אנחנו נעביר חוות דעת ביחס להצעת החוק. וכשתגיע הצעת חוק אנחנו נבחן אותה לגופה.
היו"ר נורית קורן
אני כבר מודיעה לך שכדאי מאוד שאתם תחשבו על זה. כאן אני אומרת לכם על השולחן הזה, שאני מתכוונת להגיש את הצעת החוק הזו, ואני מבקשת שתשקלו את כל הפרמטרים כי זו פרשה שהיה צריך מזמן לפתוח אותה, ועכשיו זו העת, ואנחנו צריכים להגיע לשקיפות וזה הזמן לשקיפות. נכון, אנחנו צריכים למצוא איך לא להתחיל להעמיס עכשיו על כל משפחה, לתת כל מיני דברים כדי שהם יוכלו לפתוח. אתם צריכים להבין שאין פה ניירת. אתם צריכים להבין שמאז קום המדינה לא היה דבר כזה, ואולי בעולם גם אין דבר כזה. ולכן אתם צריכים לאפשר למי שרוצה לפתוח קבר על-מנת לדעת מי נמצא שם. אתם חייבים לאפשר את זה.

דוקטור שמריהו, בבקשה.
הלל שמריהו
אני תמה על מה ששמעתי משני עורכי-דין. מדינת ישראל סוף-סוף הכירה בסוגיה הזו, וצורך זה יש יושב-ראש הוועדה וועדה. דבר שני, כבר היה לנו מקרה, 70 שנה חיסיון. אני מבקש שהמדינה תדאג שבנושא הזה תהיה פריבילגיה כי אין דבר כזה בעולם שהיה - - -
היו"ר נורית קורן
זו לא פריבילגיה. זה על-פי חוק.
הלל שמריהו
אלא על-פי חוק בצורה מסודרת. ולא לשים לי מקלות אחר-כך בכל מיני מקומות.
היו"ר נורית קורן
נכון, בגלל זה אמרתי את מה שאמרתי.
יגאל יוסף
אני לא מבין מה הדילמה בכלל. זה פשע ברמות כאלה מוגזמות, בעוצמות כאלה. ואני מניח, לא מכיר את התקדימים, שבשביל איזושהי הוכחת צדק וחקירה בעניין פלילי, אני מניח שהיו תקדימים של בתי-משפט לפתוח קברים, ולחפש גופות ולמצוא הוכחות פליליות. פה, עם פשע כזה בעוצמות כאלה – ואנחנו קוראים לזה: פשע, לנו זה ברור.
קריאה
פשע גדול.
יגאל יוסף
לכן צריך לבדוק, ובטח לא להתנגד - - -
הלל שמריהו
אני מתקן אותך: פלילי מאורגן.
היו"ר נורית קורן
חברים, נכון, היה פה פשע רציני נגד אוכלוסיה מאוד-מאוד גדולה. ולכן תמיד אני אומרת, זה תימן, מזרח ובלקן. זה לא רק עדה אחת, זה מכל העדות, וזה היה לאורך השנים וזה פשוט מזעזע.

היועצת המשפטית שלנו, נירה, בבקשה.
נירה לאמעי רכלבסקי
אני כמובן מבינה את עניין הסמכות החוקית, ובוודאי גם את השיקולים הרוחביים שיש בעניין הזה מכיוון שעבר זמן רב ומכיוון שלא כל המקרים הם clear cut או ברורים. אבל חברים, יש חוק במדינת ישראל, חוק חקירת סיבות מוות, מתשי"ח-1958: "מת אדם ויש יסוד סביר לחשש שסיבת מותו אינה טבעית או שמותו נגרם בעבירה - - - יכול רופא, או קצין משטרה או כל אדם מעוניין, לבקש מאת שופט של בית-משפט שלום שבתחום שיפוטו אירע המוות או נמצאת הגוויה, לחקור בסיבת המוות."
ואז אומר החוק
"שופט חוקר רשאי, אם הדבר דרוש לבירור סיבת המוות, לצוות על בדיקתה או ניתוחה של הגוויה, על דחיית הקבורה או על פתיחת הקבר". והחוק הזה מפנה לחוק האנטומיה והפתולוגיה, ושם מדברים על נתיחה, לא על לקיחת דגימת די.אנ.איי., שמבחינת פרשנות היא הרבה פחות מנתיחה. אני חושבת שאפשר לכתוב חוות דעת משפטית שאומרת שרק על סמך שני החוקים האלה אפשר לפעול, ועשו דברים עם אקרובטיקה משפטית הרבה יותר חמורה.
איגי פז
נירה, אבל חוק חקירת סיבות מוות - - -
נירה לאמעי רכלבסקי
כן, אבל כשיש את שתי הנורמות האלה על השולחן, קשה להגיד – אני מבינה, יש כאן שיקולים, מדברים על משפחות אחרות. אם אתה שואל אותי, זה יכול להיות חריג בחוק הזה, הנושא של משפחות אחרות כי יש כאן איזון. יש את העניין של ההוכחה, אני מבינה. אבל אני נכנסתי לוועדה הזאת רק ל פני שבועיים, ושמעתי עדויות מספיקות על אנשים שיש להם מסמכים שיכולים לספק ראיות ששופט יכול להסתמך עליהן. רק משתי ישיבות.

תן תחזית יותר אופטימית. אפשר לנסח את החקיקה הזאת בצורה מדויקת, שאולי לא תביא חוק חדש, אולי רק תתקן חוקים קיימים, רק תיקוני חקיקה.
איגי פז
נירה, אני יכול ללכת איתך ולהתווכח על הטיעון הפורמלי ולהגיד שסיבת מוות זה רק כשרוצים לבדוק את סיבת המוות. אבל אני לא רוצה ללכת לשם, אני בכוונה לא רוצה ללכת לשם, כי שוב, העמדה שלנו היא לא שהדבר בלתי אפשרי אלא שצריך לבחון כל מקרה, גם לפי החוקים שיש צריך לבחון כל מקרה לגופו.
נירה לאמעי רכלבסקי
זה ברור. אפשר ליצור נורמה שתיתן מספיק מענה.
איגי פז
תני לי לסיים, נירה. אני רק רציתי להגיד שגם אם רוצים לחוקק חוק חדש, החוק צריך להיות מאוזן.
היו"ר נורית קורן
ברור שהוא יהיה מאוזן.
נירה לאמעי רכלבסקי
ברור שהוא יהיה - - -
איגי פז
אז בסדר גמור. אז אנחנו צריכים לשבת ולחשוב מה בדיוק האיזון הנכון. אולי נשב בינינו - - -
נירה לאמעי רכלבסקי
נשב, בשמחה.
היו"ר נורית קורן
נשב ונתקן את החוק כי אני חושבת שזה חשוב ביותר. אם אתה שמעת כאן, שבעצם הם לא קברו את הילד, הם לא יודעים, תעודת הפטירה אומרת שהוא היה משותק, היה חולה פוליו. הילד היה בריא לחלוטין, האימא אומרת בפירוש, הוא הלך ברגל יחד איתה.
יהודית קרוה
לא היה לו כלום.
היו"ר נורית קורן
היה לו אולי משהו בגרון, משהו פשוט ביותר.
נירה לאמעי רכלבסקי
וכל הרישומים הכפולים של אנשים שקיבלו תעודת פטירה וגם רישומים אחרים. יש המון אנשים עם רישומים כפולים, של תעודת פטירה, ומצד שני, רישום ממשרד הפנים שהם יצאו מהארץ.
היו"ר נורית קורן
נכון.
נירה לאמעי רכלבסקי
זאת הוכחה שהמדינה צריכה להתמודד איתה.
איגי פז
זה חלק מהשיקולים שצריך לשקול. אני בכוונה לא נכנס לשם.
נירה לאמעי רכלבסקי
אבל להרבה אנשים יש את הרישומים האלה.
איגי פז
ברור שזה חלק מהשיקולים שצריך לשקול.
מאיר ברודר
את הקראת את הסעיף הזה, אבל כל מה שאני ועו"ד איגי פז אומרים זה לא פרשנות שלנו. זו פרשנות של בית-משפט העליון.
היו"ר נורית קורן
אין בעיה, הפרדת רשויות.
מאיר ברודר
בבית-המשפט העליון שמצטט הסעיף אומר שהצורך פה הוא רק לצורך הליך של נתיחה, לא לצורך הליך של זיהוי. יחד עם זאת, אני רוצה להתחבר לדברים שלך – באותו סעיף 25, אחרי שהוא קובע שאין בעצם הסדרה חוקית הוא אומר: אני נוטה שלא לקבל את העמדה שאין באמת שום סמכות ואי אפשר לעשות שום דבר, נוטה אני שלא לקבל עמדה זו ולקבוע שקיים בענייננו חסר ומודה שיש חסר אשר ניתן למלאו בדרך היקש מהוראות חוק קרובות.

אני שוב אומר, היום אין שום חוק שמסדיר את זה. יחד עם זאת, לבית-המשפט יש סמכות טבועה מהיקשים של חוקים אחרים - - -
היו"ר נורית קורן
בסדר, אז אנחנו נפריד פה את הרשויות ואני כמחוקקת יכולה לעשות את החוק, ואז אנחנו נאפשר למשפחות דרך החוק הזה ובית-משפט יצטרך להתייחס לחוק הזה.

עורך-דין פז, אני רוצה לשאול עוד שתי שאלות. אם אנחנו רוצים להקים מאגר של די.אנ.איי., הרי זה מאגר של די.אנ.איי. שיהיה משרידי גופות – האם אנחנו יכולים לעשות את זה משפטית או שאנחנו צריכים לעשות חוק בשביל זה? הרי יש לנו את חוק מאגר גנטי, והאם אנחנו יכולים גם כן מאגר לאנשים חיים?
איגי פז
רפרנטית של ענייני פרטיות לא נמצאת פה. אני לא יכול להשיב בשמה. אני מעריך שיצטרכו כן חקיקה בשבילה קמת מאגר כזה, ובכל מקרה נצטרך להביא את זה אצלנו עם רפרנטית פרטיות להתייעצות וזה טעון בירור.
נירה לאמעי רכלבסקי
יצוין שיש מאגרים, קיימים מאגרים, יש הוראות על איך שומרים עליהם. אני מסכימה שצריך הסמכה חוקית בשביל זה, מכיוון שמדובר במאגרים שבעיקר השמירה והניהול שלהם הם קריטיים. אבל יש את מאגר המשטרה שמכיל די.אנ.איי., יש חוק מידע גנטי שמדבר על איך שומרים דגימות די.אנ.איי.
ליאת יעקובוביץ
יש גם כל מיני שאלות במסגרת השיקולים שאת מעלה, מי ינהל אותו - - -
נירה לאמעי רכלבסקי
ברור, ברור.
היו"ר נורית קורן
ברור, ברור. אנחנו מדברים כרגע במעטפת הגדולה.
ליאת יעקובוביץ
- - - לקרבת משפחה, והבדיקות נערכות בישראל. יש היבטים - - -
היו"ר נורית קורן
ברור. אנחנו צריכים לשבת על זה.
יורם יזדי
שמי יורם יזדי, אזרח מודאג. הרגע אמרת שיש מאגרים משטרתיים שאפשר למצוא שם – יש אתנו בחור שנעצר כמה פעמים על-ידי משטרת ישראל כשניסה למצוא את אח שלו שנחטף, שנעלם. הוא קיבל תשובה שהמאגרים המשטרתיים נמחקו. איך אפשר לפנות ואיך אפשר להסתמך על זה בכלל?
נירה לאמעי רכלבסקי
זה מאגר יחסית חדש.
יורם יזדי
לא, מאגר מלפני – תספר את זה רגע, תגיד מה קרה.
היו"ר נורית קורן
מנחם מעצרי, בפעם שעברה סיפרת לנו שאחיך נעלם.
מנחם מעצרי
אחי נחטף.
היו"ר נורית קורן
ואתה מצאת במאגר המשטרתי - - -
מנחם מעצרי
שהוא מוצפן. הצלחתי - - - הייתי מתנדב במשמר אזרחי - - -
היו"ר נורית קורן
אבל מנחם, משטרת ישראל לא הגיעה, אז יהיה לנו קשה לענות לך.
מנחם מעצרי
במשטרה יודעים. מהמטה הארצי באו לתחקר אותי והייתי ארבע שעות בחקירה במשטרת כפר-סבא. אני התנדבתי במשמר אזרחי עם הבן שלי, חוץ מהשירות הצבאי ששירתּי והשתתפתי בשלוש מלחמות, 160 יום בתעלה, מלחמת יום הכיפורים. אמי עלתה אלמנה עם שני ילדים. אחי היה בגיל שש בשנת 1952, למד בכיתה א', ואני הייתי בגיל שלוש. במסגרת בית-הספר עשה טיול וחזר עם שריטה קלה. אימא לקחה אותו למרפאה בראש העין במחנה א', שמו לו יוד ורשמו את הפרטים שלו, והם הלכו הביתה. למחרת היא הלכה לעבודה ואנחנו היינו בבית. בני-הדודים שלי היו הבייביסיטר שלנו ושמרו עלינו. למחרת בצהרי היום באו וחטפו אותו שלושה אנשים. בני-הדודים שלי שזוכרים את השמות שלהם, הצוות של המרפאה - - -
היו"ר נורית קורן
היתה תלונה במשטרה על זה?
מנחם מעצרי
כן.
יורם יזדי
הוא נעצר, יש תלונות. הכול מתועד.
מנחם מעצרי
יש תלונה במשטרה, והמשטרה אמרה, מבחינתנו הוא חי אבל אין לנו סמכות לטפל בפרשה. הגישו נגדי תיק פלילי וכעבור חודש זימנו אותי לתחנה ואמרו שביטלו את התיק הפלילי נגדי. אבל מבחינתם הוא חי, אבל אין להם סמכות לטפל בפרשה.

אני הלכתי למשרד הפנים ואמרתי להם שיש לי בעיה בדירה, אני צריך להעביר את הטאבו. האדם שמכר לי את הדירה, מספר תעודת הזהות שלו זה וזה, קיבלתי תשובה שהוא עזב את הארץ בשנת 1963 - - -
יורם יזדי
על האח הנעלם הוא מדבר.
מנחם מעצרי
אתם מדברים על אנשים שהיו חולים באשפוז. אחי היה בריא, לא חולה. חטפו אותו מהבית. עדי ראייה ב-1994 וב-1995 היו חיים עדיין.
היו"ר נורית קורן
מנחם, אתם מופיעים בפרוטוקולים, נכון?
מנחם מעצרי
אני לא יודע איך אני מופיע בפרוטוקולים, ולא נתנו לי אפשרות להופיע ולדבר. כשהלכתי לוועדת שלגי שלחו את השטינקר הזה עמי חובב. עמי חובב צלצל אליי ואיים עליי בטלפון: אני מציע לך שתרד מהפרשה. זה עמי חובב בוועדת שלגי. ועדת שלגי סיימו את העבודה ולא רצו לקבל אותי. אמרתי שאני רוצה להופיע בפני יהודה כהן מוועדת חקירה ממלכתית. באתי עם שני העדים, האדם השלישי – ראש עיריית ראש העין מכיר אותו, יוסף עמיר שהיה מחלק תלושי אוכל, הוא היה סייען לחטיפת ילדים. ב-1994 אני הייתי אצלו בבית, אמרתי לו, יוסף, אתה השתתפת בחטיפה של אחי, אתה זוכר את המקרה? אמר, כן. מה עשית יחד עם השלושה שחטפתם את אחי? לפני בורא עולם תצטרך לתת דין וחשבון. הוא פחד. היתה אורה שיפריס יחד אתנו בבית, גבינו ממנו עדות, הוא אמר, אני הייתי פקיד קטן, תלכו לגדולים.
שלחתי מכתב רשום ליהודה כהן
אני מבקש ממך לזמן את יוסף עמיר, זרח ברנט 20, פתח-תקווה, להביא אותו למסור עדות. היינו אצלו והוא היה שותף - - -
היו"ר נורית קורן
אתה יודע אם הוא בחיים?
מנחם מעצרי
היום הוא כבר מת, אבל ב-1995 הוא היה חי. אחרי שני מכתבים, אחרי חודש אני מצלצל: יוסף, ועדת חקירה ממלכתית זימנה אותך למסור עדות? הוא אמר: לא, שיחפשו את הגדולים, אני הייתי פקיד קטן.

אז אני אומר לכם, אחי לא היה חולה, לא אין מה לחפש. אז בא עמי חובב מוועדת שלגי, ניסה להשתיק אותי, ואמר לי, תלך לרב אברהם גולדנברג ב"סגולה", מצאנו לך קבר. בהתחלה אמר, לא היו רושמים, לא מתעדים, היה בלבול גדול, המדינה היתה בקשיים. אחר-כך כשראה שאני לא מקבל את זה, אחרי שלוש שעות עמי חובב מצלצל אליי ואמר, תלך לאברהם גולדנברג ב"סגולה" והוא ימצא לך. ידעתי שאם אני הולך בתוך שבוע, הרמאות תהיה רמאות, לא נמצא אמת.
היו"ר נורית קורן
אבל יש קבר או אין קבר?
מנחם מעצרי
חיכיתי שלושה שבועות, הלכתי עם קרוב משפחה שלי שעבד ב"סגולה" והוא מכיר את החבר'ה בחברה קדישא – צדוק חתוקה ב"סגולה". אמרתי לו, שמע, עמי חובב אמר פתאום אמר שהוא מצא קבר, שורה ל' מספר 1 ב"סגולה", מה עושים? הוא אמר, אל תלך עכשיו, חכה שלושה שבועות, שהרמאים האלה ייצא להם העשן מהראש. אחרי שלושה שבועות אנחנו הולכים, אומרים לאברהם גולדנברג שאחראי על "סגולה", תשמע, כל שנה עלינו לקבר עם אימא ועשינו אזכרה, עכשיו אימא חולה ואין מי שיראה לנו את הקבר. בשנת 1952 שלמה חתוקה, מספר תעודת זהות. הוא אמר, אין בעיה, בואו, נפתח את הקלסרים ונחפש לכם. פתח ב-1951, דפדף, דפדף, דפדף, לא מצא, אמר, אדוני, אין פה.
היו"ר נורית קורן
אז בעצם אין קבר?
מנחם מעצרי
אין קבר. אמרתי לו, תבדוק עוד פעם. הוא בדק ב-1951, ב-1952, ב-1953, בכל הספרים האמיתיים של "סגולה" ואין אדם קבור ב"סגולה". אחר-כך אמרתי, אני רוצה לראות את הרמאות של עמי חובב, אז אני ראיתי שהוא אומר, אין, והוא כבר היה עצבני, זרק את הקלסרים על השולחן. כשאמרתי לו עמי חובב, נפתחו ארובות השמיים – אה, זה אתה שמחפש את אחיך, למה לא אמרתי לי קודם? פתאום הפנים שלו כמו עגבניה - - -
היו"ר נורית קורן
כלומר, אין שום קבר ב"סגולה"?
מנחם מעצרי
הוא שלף לי קלסר קטן של רמאות, כנראה שיש להם ילד בגיל שש שאין לו משפחה, אין לו אף אחד, והוא אמר, זה הקבר, שורה ל' - - -
היו"ר נורית קורן
כתוב עליו את השם?
מנחם מעצרי
פתחו את הקברים - - - אמר שלא הצליחו להפיק די.אנ.איי. מריקבון העצמות. ככה פסקו. הכול רמאות.
קריאות
- - -
היו"ר נורית קורן
מנחם, תודה רבה. יצחק ישי, מהמשרד לשירותי דת, בבקשה.
יצחק ישי
רציתי להציע משהו שהוא לא בתחום סמכותי, אבל אני גם ברקע של משפטן. אם אפשר, יש בתקנות של פקודת בריאות העם, בסעיף 9: "רשאי המנהל באישור שר הבריאות להתקין תקנות בנוגע לעניינים כדלקמן" – המנהל זה מנהל שירותי הבריאות או מנהל מחוז בריאות, והוא יכול להתקין תקנות וחלק מזה זה גם הובלת נפטרים, הוצאתם מקברותיהם וקבורה מחדש.
נירה לאמעי רכלבסקי
אתה מדבר על תקנות קבורה מחדש?
יצחק ישי
כן. שם כתוב שהמנהל באישור משרד הבריאות יכול להתקין תקנות בנוגע לעניינים כדלקמן. שוב, אני לא נכנס לבג"ץ ולא למלומדים הגדולים פה מסביבי ועורכי-הדין, אבל יכול להיות שהרחבה של תקנה בהוראת שעה בתקנות האלה של הובלת גופות לקבורה, הוצאה מקברותיהם, של שר הבריאות, במקום כל ההליך – זאת הצעתי.
נירה לאמעי רכלבסקי
בית-משפט קרא ואמר: תשתמשו בי, בסמכותי הטבועה, ובדרך של היקש אני אתן לכם את זה.
היו"ר נורית קורן
נכון. אפשר יהיה להשתמש בזה. אנחנו נשב על הצעת החוק הזאת ואנחנו נעביר אותה.

משרד לשירותי דת, בעצם בכל מקום כל חברה קדישא היא אוטונומית לעצמה. כלומר, אם אנחנו צריכים לפנות לחברה קדישא בירושלים או חברה קדישא במחנה דוד, אנחנו צריכים לפנות לבד לכל אחת, כי לכל אחת יש ספר בנפרד. ובעצם אין קשר ביניהם, נכון?
יצחק ישי
אמרתי את זה בדיון הקודם. המשרד שלנו הוא משרד צעיר, אין לנו מידע על מה שהיה. בזמנו, גם בפקודת בריאות העם, יש פה סעיף על פנקס קבורות וכתוב: פנקס קבורות בבית העלמין יקיימו אותו הרשות הממונה על בית העלמין, הרשות המקומית, מקום שאין בית העלמין נמצא בכפר, יש פה תקנות מתרפפ"ו, סליחה על הביטוי, אבל בזמנו זה היה בסמכות משרד הבריאות.

היום אנחנו נסייע לעזור, בכל פנייה אנחנו נפנה יחד עם פורום חברות קדישא, כפי שאמרנו, נלווה את המשפחות בלי שום עלות, בחפץ לב, מול הגופים ככל שנמצאים, כי יש גופים שכבר לא יודעים מי הם ומה הם. ככל שמשגת ידינו, אנחנו נעזור.
היו"ר נורית קורן
תודה. אני רוצה לפנות אלייך שוב, אורית, סמנכ"ל פורום חברות קדישא. אנחנו יודעים שגם קברו בבתים, ויש ספרי קבורה שהם נפרדים. היו מקומות שקברו לא בבית עצמו, אלא בחצרות. אתם לא יודעים על זה?
אורית מסמי
מעולם לא שמעתי על זה.
היו"ר נורית קורן
את חושבת שנוכל מאותה תקופה לקבל ספרי קבורה שלא הגיעו בכלל למי מהוועדות שחקרו?
אורית מסמי
כפי שיצחק אמר, כל מידע שיש בידינו, או שאנחנו יכולים לסייע, להגיש, להשקיף, כמובן שאנחנו נסייע בכל מקום שאנחנו יכולים לעזור להגיע לחקר - - -
היו"ר נורית קורן
יש לי בקשה נוספת – אם יש לכם ספרי קבורה שמדברים על אותן שנים, מקום המדינה עד שנת 1980, אם אפשר היה לסרוק אותם כדי שאפשר יהיה לפתוח אותם לעיון הציבור, כי כפי שאת יודעת, יש ילדים שנעלמו ומשפחות רוצות לראות בכל זאת אם אפשר לפי תעודת זהות לפתוח בספרי קבורה ולעיין בהם, ולראות אם הם נפטרו, כי יש משפחות שלא התלוננו עדיין, ואם יש להן תעודות זהות, אני חושבת שהם יכולים לבדוק את זה. יש אפשרות שאתם תפעלו בנושא הזה?
אורית מסמי
כפי שאמרתי, אנחנו נשתף פעולה.
היו"ר נורית קורן
אבל אני שואלת בנושא של סריקה – אפשר לסרוק את הספרים האלה?
אורית מסמי
צריך לבדוק את זה מבחינה טכנית.
היו"ר נורית קורן
אלה ספרים מאוד גדולים שיהיה קשה לסרוק.
אורית מסמי
צריך לבדוק את זה מבחינה טכנית.
יגאל יוסף
אני ראיתי במו עיניי בחברה קדישא בפתח-תקווה, יש להם את הכול ממוחשב כבר. השאלה היא אם בכל חברות קדישא יש סריקה של כל מה שיש בספרים.
היו"ר נורית קורן
השאלה היא מאיזו שנה הם סרקו.
אורית מסמי
אני לא יכולה לענות באופן כללי - - -
יגאל יוסף
- - - ב-1954 סרוק.
אורית מסמי
יכול להיות. איפה שסרוק, סרוק, ואיפה שלא, אפשר לפתור את זה טכנית.
היו"ר נורית קורן
אורית, יכול להיות שאת יכולה לראות אם יש סרוק – אנחנו מדברים על בתי קברות מאוד ספציפיים, אז אפשר לבדוק אם יש סרוק ואם יש מידע שאפשר להעלות אותו. אם יש משהו שסרוק כבר, אז מה טוב, ואם אין משהו שסרוק, אם יש אפשרות לסרוק ואם אפשר יהיה לפרסם את זה וזה יהיה נגיש לציבור, יכול להיות שכממשל זמין אולי אנחנו נביא את זה. תרשמי לך, כדי שנוכל לקבל תשובות לדברים האלה.
אורית מסמי
חשוב שתצמצמו את זה. יש 600 גופי קבורה, וצריך שתצמצמו את זה לאיפה אתם רוצים את המידע הזה, בתנאי שאנחנו כמובן יכולים.
היו"ר נורית קורן
בסדר. אנחנו נדבר, וגם פנינו לשר בבקשה של סריקה, ובטח הוא יעביר אליכם, בטח עוד לא קיבלת את זה אלייך.
שלמה סמרה
אני עורך-דין סמרה שלמה, ואני רוצה לציין שיש בכמה מקומות בארץ, ועל כך מתנהלת עכשיו באמצעות עורך-דין יוסי גמליאל תביעה משפטית - - -
היו"ר נורית קורן
כן, אבל אני לא רוצה להיכנס לעניין של - - -
שלמה סמרה
לא, אני לא נכנס לזה. רק להדגיש, ואני לא אציין את המיקום. בהר המנוחות בירושלים יש שני קברים על שם ציונה סאלם. בזמנו השם שלה היה שונה, אם אני לא טועה. נכון?
קריאה
ציונה סאלם הימן.
שלמה סמרה
ציונה סאלם שידוע שיגאל אלון לקח אותה לחברים שלו בקיבוץ גינוסר. יש שם שני קברים במרחק של 50 מטר אחד אחד מהשני על שמה, והיא חיה וקיימת היום בקיבוץ שדמות דבורה, ושמה ציונה הימן. זאת אומרת, יכול להיות שאם יש אישור בחברה קדישא, יכול להיות שבספרים שלהם יהיה מצוין השם שלה, שהיא קבורה ונקברה, אבל למעשה בפועל היא חיה וקיימת.
היו"ר נורית קורן
אני לא מכירה את הסיפור הזה.
משה נחום
אני חשפתי את זה, אבל לפני שאספר לך על החשיפה הייתי רוצה לשאול את חברה קדישא, איך תוכל להתמודד עם 1,550 קברים ב"סגולה", כש-775 מרצפות, 60 על 60, נטועות באדמה, כשהחל הרעש עם הרב עוזי משולם נלקחו המרצפות, נוסרו לחצאים, הפכו להיות 60 על 30, ושוב טמנו אותם באדמה. כשהחלה הפרשה להיות יותר רועשת, יצקו במקום המרצפות בטון באורך של 40, 50 ו-60 מטר, ואז ניסרו אותם חלקים-חלקים, האורך היה 80 והרוחב היה 40.
היו"ר נורית קורן
דוקטור משה נחום, אנחנו התייחסנו לזה בדיון בפעם שעברה.
משה נחום
זה ב"סגולה". תקעתם שם שמות שהם לא רלוונטיים כי הקברים היו ריקים. אז שמתם חתיכת אדמה - - -
יעקב רוז'ה
אל תגיד "שמתם" - - -
אורית מסמי
אנחנו לא שמנו - - -
משה נחום
שמו.
היו"ר נורית קורן
דוקטור משה נחום, בעצם אין לנו כאן מישהו מחברה קדישא "סגולה", אז אנחנו לא יכולים לשאול שאלה ממש ספציפית.
משה נחום
אז אני רוצה באופן כללי שהקהל יידע, יש קבר שני של 22 ילדים בעתלית, וראש המועצה אמר, יש לנו קבר יותר רציני, ויגאל יוסף היה עד באותו יום כשהוא התראיין – 200 ילדים עשו להם מסגרת לפני יציקה - - -
היו"ר נורית קורן
באיזו שנה?
משה נחום
בשנת 1988.
היו"ר נורית קורן
בעתלית?
משה נחום
כן. אבל 200 ילדים בקבר אחד.
קריאה
בכפר יונה.
משה נחום
בכפר יונה, בתל מונד.
היו"ר נורית קורן
דוקטור משה נחום, אנחנו נעשה דיון נוסף ואנחנו נרכז את כל השאלות שלנו לגבי כל בית קברות. אנחנו נעשה דיון מוקדם, נרכז, ואז נשאל שאלות ספציפיות לכל בית עלמין, ואז אני אזמין את חברה קדישא הספציפית כי כרגע אין מי שיענה לנו תשובה על זה.

אני רוצה להמשיך את הדיון ולבקש מהמכון לרפואה משפטית, דוקטור חיים כהן וציון מליחי, אנחנו נגענו ממש בקצה כשהתחלנו לדבר על נושא הדי.אנ.איי. עצמו, ואמרת לנו בדיון הקודם שלא נוכל אולי להפיק די.אנ.איי. מכיוון שהילדים היו בגיל מאוד-מאוד צעיר ויכול להיות שאי אפשר. דוקטור חיים כהן, תרחיב קצת, בבקשה, כי לא הרחבנו בפעם הקודמת בנושא הזה.
חיים כהן
יש פרמטרים אחדים שהם קריטיים בעניין הסיכוי להפקת די.אנ.איי. מעצמות. האחד, זה משך הזמן מאז המוות, מאז הקבורה. הפרמטר השני שרלוונטי לנו מאוד הוא עניין הגיל. פה מדובר על ילדים מתחת לגיל שלוש, ובאופן ספציפית אלה גילאים מאוד קריטיים שבהם הסיכוי הוא נמוך מלכתחילה כי יש מעט מאוד חומר סידני שמגן על החומר הקולגני שממנו מפיקים את הדי.אנ.איי., כלומר, אין לנו את השלד שמגן אז הסיכוי להפיק הוא נמוך יותר והעצם נשמרת הרבה פחות טוב מתחת לגיל שלוש. הפרמטרים האחרים הם סוג האדמה, עומק הקבורה, שגם הם קובעים את סיכוי ההפקה.

עם השנים הטכנולוגיות מתקדמות, המכשירים, הסיכויים, הניסיון גובר, ובסוף זה מבחן התוצאה. צריך לנסות עם הטכנולוגיות של היום כי ב-1997 זה היה עולם אחר לגמרי מבחינה טכנולוגית, והיום אנחנו במקום אחר עם ניסיון אחר. צריך לנסות ולעשות את המרב.

גם עניין ההפקה – זה תלוי באופן שבו אנחנו מחלצים אותן מהקבר, איך מחלצים אותן בצורה מסודרת, איך אנחנו מזהים אותן, איך אנחנו לא שוברים אותן בדרך החוצה, בחילוץ עצמו. את כל זה היום אנחנו יודעים טוב יותר לעשות, וכל זה יגדיל את הסיכוי.
היו"ר נורית קורן
אתה צריך לקבל חלקי גופה, משהו גדול או מספיק חלק קטן שממנו אפשר יהיה להפיק? במקרה הטוב, אני מדברת על מקרה שבו נוכל להפיק די.אנ.איי., צריך להוציא את כל החלקים או מספיק רק חלק מהגופה?
חיים כהן
אם יהיו הרבה חלקים ונצטרך להגיע למצב הזה שנצטרך לבחור זה יהיה מצוין.
היו"ר נורית קורן
ככל שיש יותר חלקים, זה מאפשר יותר?
חיים כהן
כן. אני מאוד מקווה שיהיו חלקים מספיק טובים כדי שנוכל להשתמש בהם. אבל כמובן שאזורים מסוימים בעצם טובים יותר, אותם נצטרך לבחור, אותם נצטרך לקחת, אבל נצטרך לבחון את כולם במקום שהם נמצאים כדי להבין בדרך זיהוי שאינה גנטית כמה פרטים יש לנו, מה היו הגילאים. אבל כן, חלקים גדולים יותר, מאזורים מסוימים טובים יותר, את זה נצטרך לבחון ולבחור.
היו"ר נורית קורן
ציון מליחי, אתה אמרכל של המכון לרפואה משפטית. אתה חושב שאם אנחנו נתחיל ויהיו בקשות, המכון יוכל לעמוד בזה? איך אפשר להתארגן לדבר כזה?
ציון מליחי
המכון יעשה כל מה שניתן לעשות כדי לסייע בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח ובלקן. הכול כמובן כפוף למה שאמר דוקטור חיים כהן, האנתרופולוג שלנו, אם העצמות הן ברות הפקה, כי כפי שהוא אמר, עצמות תינוקות מעצם היותן עצמות רכות, הן מתפוררות ומתכלות ולא נשאר שום דבר. אבל עצם שהיא ברת דגימה, אנחנו יכולים לעשות כל מה שאפשר כדי לנסות להפיק די.אנ.איי. אי אפשר להבטיח הצלחה מלאה, אבל אנחנו נעשה כל מה שניתן ונסייע לכל המשפחות להגיע לחקר האמת.
היו"ר נורית קורן
אני מבינה שבשלב הראשון אנחנו יכולים להתחיל, ואם נתחיל לפתוח קברים יהיה אפשר לקחת דגימות ולהסתדר עם זה. כשאנחנו ניקח דגימות, אם זה יהיה, את הדגימות האלה איפה צריך לשמור אותן?
ציון מליחי
יש לנו במעבדה מקפיאים וציוד ששומר על הדגימות, בוודאי.
היו"ר נורית קורן
וזה יכול להישמר לשנים רבות נוספות?
ציון מליחי
אפשר לשמור אותן שנים רבות.
היו"ר נורית קורן
אני רוצה לשאול את נציג ביטוח לאומי, שמעון נבון – אנחנו יודעים שקברו ילדים, יש ילדים שנפטרו וקברו אותם. אתם משלמים על הקבורה, ואני יודעת שב"סגולה" עשו מצבות חדשות. אנחנו נוכל לדעת מי שילם? לפעמים יש קבורה ואחר-כך חברה קדישא מבקשת תשלום. אם לא היתה פה המשפחה, אז לא היה מי שישלם על הקבורה. אנחנו נוכל לדעת מי שילם על הקבורה?
שמעון נבון
לא, אני אסביר. עד שנת 1976, רק אז התחלנו לשלם עבור הקבורה בישראל.
היו"ר נורית קורן
רק משנת 1976 ביטוח לאומי התחיל לשלם?
שמעון נבון
באוקטובר 1976, בעקבות איזשהו בג"ץ של חברות הקבורה נגד המדינה, והוחלט שביטוח לאומי יישא במימון מלא של הוצאות הקבורה.

לגבי המידע – לנו יש מידע ממוחשב, משהו מסביבות יוני 1999, כולל תינוקות בני יומם ועד 120. זה המידע שיש לנו שהוא מידע מדויק פחות או יותר עד לרמה של שורה איפה אדם נקבר. וזהו, זה המידע היחיד שיש לנו לגבי קבורות.

לפני כן, משנת 1976 עד יוני 1999, התשלומים שולמו באופן ידני על סמך טופסי תביעה ידניים, והם לצערי לא סרוקים.
היו"ר נורית קורן
אבל יהיה ניתן לסרוק אותם?
שמעון נבון
לא, הם לא סרוקים, הם לא קיימים, ונראה לי שגם לא קיימים לגמרי, שביערו אותם או משהו כזה.
היו"ר נורית קורן
איך ביערו אותם? איך יכול להיות?
נירה לאמעי רכלבסקי
אבל משנת 1956 אתם משלמים לפי חוק, והחוק ב-56' מציין את הנושא של התשלום.
שמעון נבון
לא, מ-56' עד 76' שולם תשלום חלקי, השתתפות חלקית קטנה ביותר כאשר מרבית התשלום היתה על חשבון משפחת הקבורה. ביטוח לאומי שילם סכומים פעוטים בהשתתפות חלקית קטנה.
נירה לאמעי רכלבסקי
ואת זה לא תיעדו?
שמעון נבון
הסברתי. התיעוד הזה הוא רק תשלומי דמי הקבורה לצורך תשלום אותה השתתפות, אבל אנחנו לא אמורים לתעד את מקום קבורתו של כל אדם בישראל - - -
היו"ר נורית קורן
לא, אני לא ביקשתי את זה. אני רוצה לדעת אם יש לכם אישורים ששילמתם על קבורה של מישהו - - -
שמעון נבון
האישורים האלה בטח לא קיימים, הם גם לא נסרקו - - -
היו"ר נורית קורן
למה אתה כל-כך בטוח שהם אינם?
שמעון נבון
כי אני בדקתי את הנושא הזה די לעומק. הרצתי תביעות, מסמכים, כבר פנו אליי פעם לפני עשרות שנים, עשינו את כל הבדיקה הזו, אבל אין לנו שום מידע בנושא הזה.
היו"ר נורית קורן
אין לכם גנזך? אין שום דבר שצריך היה לשמור את כל הדברים האלה?
שמעון נבון
על-פי החוק אנחנו מחויבים לשמור עד שמונה שנים. לא מעבר לזה.
היו"ר נורית קורן
לא נראה לי. אני חושבת שיש רשויות ציבוריות וזה לא שבע שנים. ממש לא.
נירה לאמעי רכלבסקי
אני אבדוק בתקנות הארכיונים.
היו"ר נורית קורן
לא מזמן בדקתי, וצריך יותר זמן.
שמעון נבון
מ-1999 רוב המסמכים שמורים אצלנו ממוחשבים. לפני כן לא נראה לי שקיימים המסמכים האלה, לא בגנזך, ובטח לא בסריקה.
היו"ר נורית קורן
יש לי שאלה נוספת. עכשיו כשאתם באופן כללי היום משלמים דמי קבורה, חייב להיות לכם השם של מי שנקבר, ציון של החלקה וגוש חלקה? זה מידע שחייב להגיע אליכם כדי שתשלמו?
שמעון נבון
נכון.
היו"ר נורית קורן
יש עוד מסמכים?
נירה לאמעי רכלבסקי
זה נראה מאוד מסודר. אני מחזיקה את ספר החוקים, חוק ביטוח לאומי מ-1956, חיפשתי אותו לפני כמה ימים. סעיף 10 מתייחס לדמי קבורה, וכמעט באותו לשון שהסעיף מנוסח היום, או החוק מ-95' אומר: נפטר אחד המנויים להלן, מבוטח, בן-זוגו של מבוטח, אלמנתו – אני בטוחה שבדקתם את הדברים האלה כי אתם לא משלמים סתם כסף לאף אחד – או ילדה לרבות ילד שמלאו לו 14 שנים, ישלם המוסד לרשות המקומית או למוסד הציבורי שטיפלו בקבורת המת דמי קבורה בסכום לפי השיטה שייקבעו בתקנות באישור ועדת הכספים של הכנסת.

נשמע לי הכי מוסדר שיש, ואני בטוחה שבדקתם גם כמה שילמו, מי נתן, ולכן אני תוהה היכן התיעוד.
היו"ר נורית קורן
כן, גם לי נראה שחייב להיות תיעוד. לא יכול להיות שאין תיעוד.
נירה לאמעי רכלבסקי
גם היו תקנות של הכנסת.
היו"ר נורית קורן
שמעון, אנחנו מבקשים שתבדוק אם אפשר יהיה לקבל תיעוד של הקבלות שביטוח לאומי שילם לחברה קדישא. אני חושבת שזה מסמך מאוד-מאוד חשוב, מהסיבה הפשוטה שאם שילמתם לילד – הנה, כמו שהם נתנו פה דוגמה, או גם מנחם, מה היה שם אחיך?
מנחם מעצרי
שלמה.
היו"ר נורית קורן
יכול להיות ששילמתם בשביל חלקה כזאת, וזה היה שופך קצת אור שבכל זאת מישהו שילם, מישהו העביר חשבונית, מישהו עשה משהו. או במקרה של ישראל קרוה, לפחות היה סוג של רישום שביטוח לאומי העברי כספים לחברה קדישא, אז אנחנו נוכל לדעת איפה הדברים האלה.
משה נחום
שילמו על קברים ריקים - - -
היו"ר נורית קורן
זה לא משנה אם הם שילמו על קבר ריק או לא קבר ריק, אבל יהיה לנו סוג של תיעוד - - -
משה נחום
זו בעיה.
היו"ר נורית קורן
הכול בעייתי.
משה נחום
יושב פה - - - ואשת אביו, איפה נעלמה אישה, אימא של הבחור שיושב כאן, לאן היא נעלמה? אבל יש 300 נשים כאלה.
היו"ר נורית קורן
נכון. אנחנו צריכים לטפל בנושא הזה שאימא שלך נעלמה בצורה אחרת לגמרי, אנחנו צריכים תעודת זהות שלה. הסיפור שלך מתאים לדיון הבא שלנו, שבו אנחנו רוצים להקים צוות בין-משרדי שייתן תשובות לשאלות ואולי אתה תישאר כדי שפה נוכל לתת איזושהי תשובה לאנשים, ואיזשהו צוות בין-משרדי שיוכל לתת תשובה לאן נעלמו האנשים האלה, ואני חושבת שזה יותר יתאים.
משה נחום
אחת נקברה על-ידי הבן ועל-ידי הבעל.
היו"ר נורית קורן
אנחנו צריכים לבדוק את זה, אבל זה ממש לא קשור כרגע.

עורך-דין יניב לוי, בבקשה.
יניב לוי
שמי עורך-דין יניב לוי, מפורום חברות קדישא, מחברה קדישא תל-מונד.

נירה הקריאה את החוק, ולמיטב הבנתי, ביטוח לאומי שילם רק מגיל 14 בשנים ההן. היום יש כבר תקנות אחרות שהוא משלם גם על עוברים וכולי. אם רק מגיל 14, אז כנראה זה לא יעזור לנו.
היו"ר נורית קורן
קודם כל, יש תיעוד. אם יש תיעוד אז יכול להיות שאנחנו נוכל משהו מפה, משהו משם, כי אתם מבינים שאנחנו צריכים להביא מסמכים ולראות יש מאין, כי אין לנו. וגם מה שיש בפרוטוקולים, גם המסמכים האלה, אני גם לא מאמינה בהם כי גם הם חלקם מפוברקים, אז אין לנו הרבה. ולכן אני מנסה לראות איפה אפשר לקבל עוד מסמכים כדי לדעת אם בן-אדם באמת נפטר. יכול להיות שבן-אדם לא נפטר ולא הוציאו.

אתה כמנכ"ל חברה קדישא תל מונד, והיתה מעברה באיזור, אתה יודע שיש קברים שם?
יניב לוי
אני יכול להגיד שאני ממרץ 1997 בחברה קדישא הזו, והקמנו אותה כי זה היה במסגרת הרשויות, ומעולם לא נעשתה אלינו אף לא פנייה אחת לאתר ילד.
היו"ר נורית קורן
אבל אתה יודע אם יש חלקות?
יניב לוי
כן אנחנו יודעים שיש תיעוד של חלקות ילדים שמתו במעברות, הובאו לקבורה ומצוינים. לא תמיד יש מצבות בגלל בעיות של סחף. בזמנו לא כולם עשו מצבות. מצבות בודדות שיש הן מצבות שעשו באופן פרטי מבטון, וכתבו רק שם של ילד, אבל היתה שם בעיה של הצפה - - -
היו"ר נורית קורן
יש אצלכם פלוני-אלמוני?
יניב לוי
בוודאי, בוודאי שיש פלונים-אלמונים.
אורית מסמי
גם מבוגרים מהתקופה ההיא יש פלוני-אלמוני, לא רק ילדים.
היו"ר נורית קורן
אני שואלת רק על ילדים. אתה חושב שנוכל לקבל מיפוי של קברים של פלוני-אלמוני ונוכל לנסות להגיע, אם יש משפחות שגרו באיזור שיאמרו שילד נעלם ואנחנו נוכל לבדוק את זה?
יניב לוי
אני מעריך שבמסגרת הוועדות היו פונים כנראה לברר, ומעולם לא פנו.
היו"ר נורית קורן
אליכם לא פנו?
יניב לוי
לא פנו, אפילו לא משפחה אחת.
היו"ר נורית קורן
במקומות אחרים פנו.
יניב לוי
אבל בוודאי שנשתף פעולה, וכל מידע שיש בוודאי שניתן. צריך להבין שזה לא מתועד ברישומים, יש שם איזשהו ספר ישן שלא הייתי בונה עליו הרבה, אבל מה שיש בוודאי שניתן. אם תהיה ועדה שתפנה, הם יקבלו - - -
היו"ר נורית קורן
אם אנחנו נבקש את ספרי הקבורה או העתק שלהם כדי שנוכל לדעת, אני חושבת שלא תהיה התנגדות לזה.
יניב לוי
ממש לא, להיפך.
קריאה
מעניין שלא פרסמתם עד היום.
היו"ר נורית קורן
יגאל, אני רוצה שתציג את המקרה שלכם כי זה חשוב.
יגאל יוסף
אני אדגיש את החלקים שקשורים לעניין הטיפול לכאורה במוות. אחותי, אסתר יוסף, נלקחה מביתנו בקרית-שמונה בזמנו, היא היתה בגיל חצי שנה ונלקחה לבית-חולים רמב"ם. כעבור הרבה זמן, כשהייתי חבר בוועדת שלגי, רק אז נפגשתי עם מסמכים שאותו עמי חובב הביא לוועדה ועל סמך זה קבעו שהיא נפטרה, מסמך מצולם בצורה מטושטשת. מסמך מצולם, זה סיכום רפואי, וקיבלתי אותו גם לפני כמה ימים כשפניתי לבית-חולים רמב"ם באופן אישי, וקיבלתי אותו מסמך שקיבלתי בוועדת שלגי עם רשימה ארוכה מאוד של מחלות שלא הגיוני בגיל חצי שנה, תינוקת יונקת ויש לה אבנים בכליות או שיש לה כל מיני תופעות שאפילו למוזלמנים לא היו להם אותן מחלות, זה בדף כזה קצר ועל סמך זה קבעו בוועדת שלגי שהיא נפטרה. קיבלנו שלושה צווי גיוס לפני זה.
יעקב רוז'ה
מי חתום על המסמך הזה?
יגאל יוסף
לא חתום אף אחד. כתוב שם של דוקטור פלק - - -
קריאה
שמות שלא תמצא אותם בכלל.
יגאל יוסף
זה מסמך מצולם על מסמך הפוך, אבל את המרכזי ראיתי ועל סמך זה קבעו שהיא נפטרה. היא נפטרה ב-16 באוגוסט 1953. אני לא מדבר על 1948 אלא על 1953, מבית-חולים, ואני מניח שמשרד הבריאות ומשרד הפנים מקבלים דיווחים מבית-חולים על זה שילד או ילדה נפטרים. הם לא קיבלו הודעה ובמזכירות היישוב לא קיבלנו הודעה, והתברר שרק שמונה ימים אחרי שנפטרה היא נקברה, היא היתה במכון הפתולוגי שמונה ימים. בשמונת הימים האלה יכלו להתקשר ולהגיד למשפחה מקרית שמונה, בואו, כי היתה מזכירוּת, ואף אחד לא אמר כלום.

בסופו של דבר, קיבלתי את המסמכים האלה בוועדת שלגי, ואמרתי, אני לא מוכן, זה כ-test case, ואני כנציג המשפחות לא הייתי מוכן שוועדה שלמה תגיד שילדים נפטרו על סמך נייר מצולם.
אורית מסמי
איך אתם יודעים מתי היא נקברה?
יגאל יוסף
הם כתבו במסמך. הביאו לי ועדת פטירה ב-1991 על סמך 1953, הביאו לי רישיון קבורה ב-1991 על סמך 1953 - - -
יעקב רוז'ה
מי קבר אותה?
יגאל יוסף
במחנה דוד קברו אותה.
יעקב רוז'ה
איזו חברה קדישא?
יגאל יוסף
של חיפה כנראה, אבל בחלקת הילדים, כאילו קבר אחים. אני לא מבין, על-פי ההלכה, מעל 30 יום קוברים בקבר נפרד. אגב, יש לי חשד – אחרי ששאלתי למה שמונה ימים, אמרו לי, המכון הפתולוגי. במכון הפתולוגי, שמונה ימים, ילדה בגיל חצי שנה, מה צריך כל-כך הרבה לעשות שם? אז או קציצות או ניסויים. זה מה שיכולים לעשות.

הדבר הכי מדהים הוא שאין על תעודת הפטירה המאוחרת שקיבלתי מספר זהות, ויש לילדה מספר זהות, והתיקונים על תעודת הפטירה וגם על רישיון הקבורה הם תיקונים בכתב יד. ובסופו של דבר, קיבלנו שלושה צווי גיוס. הוריי נפטרו וקיבלתי צו ירושה, והכנסתי בצו ירושה, לכאורה על-פי סיפורי ילדי תימן אין לי תעודת פטירה, ונישלו אותה מצו הירושה. לא משנה שאין כלום בירושה, אבל לא הכניסו אותה, נישלו אותה מצו הירושה.

אחרי זה הלכתי למשרד הפנים לראות מה הסטטוס שלה כיום, הלכתי למשרד הפנים ובגילוי לב אמרתי לה, יש לי צילום של תעודת פטירה מ-1991, תנו לי את הסטטוס הנוכחי. סילקו אותי פשוט. אמרו לי, תביא את התעודה המקורית, אחרת אנחנו לא נדבר. אבל אתם מקור המידע, מה אתם שולחים אותי להביא תעודה מקורית? זה היה ביום ראשון, ביום חמישי הגעתי וניגשתי לפקידה אחרת, התחכמתי ואמרתי לה, תני לי את הכתובת של אסתר יוסף ומספר תעודת הזהות שלה שיש לי מצווי הגיוס שקיבלנו. היא שאלה, בשביל מה אתה צריך? אמרתי לה, בשביל צו ירושה. טוב, שלם 15 שקלים, שילמתי 15 שקלים, והתברר ב-8 בדצמבר 2016 שאחותי חיה וקיימת מבחינת רישומי משרד הפנים. על אף שקיבלתי תעודת פטירה ורישיון קבורה, קיבלתי את הכול ויש לי סטטוס שהיא חיה וקיימת.

איפה היא חיה וקיימת? בכתובת שגרנו בה בעבר, בעמישב פתח-תקוה, ברחוב צאלח שלום 91. משם הלכתי – היא כבר בגיל 63, והיות ואני קיבלתי לא מזמן קצבת זקנה, אז הלכתי לבקש מביטוח לאומי מה הסטטוס, אז לא רצו לתת לי כי אני לא יורש שלה, ואין לי ייפוי כוח שלה כי היא איננה. אז ביקשתי, תגידי לי אם נשלחה לה רק הודעה שתמלא טפסים לקצבת זקנה, אז הדבר היחיד שהיא עשתה, הסתכלה במחשב ואמרה: כן, שלחנו אליה. אמרתי, נכון שהיא לא באה? אמרה, נכון שהיא לא באה. מה תעשו עכשיו? אנחנו שולחים כל שנה.

בקיצור, באותו רגע יצאתי משם ורצתי לכתובת צאלח שלום בפתח-תקווה, ואני הולך וחוזר ברחוב ואין מספר 91, יש רק עד 47. הלכתי לבנק הדואר וביקשתי שאם יבוא מכתב לכתובת שהיא לא מדויקת, אני רוצה שהמכתב יבוא אליי כדי שיהיה לי עוד מסמך של המדינה שאומר שהאישה הזו חיה. מתברר שצריך בית-משפט.
קריאה
היית צריך רק למלא טופס לשינוי כתובת.
יגאל יוסף
בשורה התחתונה, אני מקבל יותר מסמכים מהמדינה שהילדה חיה, ושום מסמך רציני שהיא מתה. אז מישהו במדינה צריך להגיד לי ולכל המשפחות מה קרה.

משפט אחרון – דוקטור שמריה, דוח החקירה של קדמי, הוא כותב בסוף הדברים שנעלמו ולא דיווחו ולא אמרו, אבל הוא לא מפנה אצבע מאשימה לאף אחד, והתפקיד של כולנו זה להפנות אצבע מגדירה מי אחראי, ואף אחד לא אחראי. כל נציגי משרד הממשלה פה מתחמקים. כל אחד מגן על המדינה בדרך אחרת, כן נסכים, לא נסכים. המדינה הזו היתה אחראית לקליטת האוכלוסיה הזאת, וכשהיא קלטה אותם היא יצרה מציאות שהיא בלתי הגיונית, היא לא נורמלית. הפשע אף פעם לא משתלם כי יש בו הרבה פרצות, ופה יש יותר פרצות מגבינה שוויצרית.
היו"ר נורית קורן
תודה רבה.
קריאה
אני רוצה לומר משהו - - -
היו"ר נורית קורן
כן, אבל אם אתה רוצה להתייחס לאימא שלך, עם כל הצער, זה לא הדיון כרגע. בוא ניתן את המקרה שלך בהקמת ועדה בין-משרדית ושם אנחנו נוכל לברר, לפי מספר תעודת זהות וכל מה שיש לך, ואנחנו נבקש מכל המשרדים הרלוונטיים לברר פרטים.
משה נחום
סליחה, איך אימצו את אביו? גנבו את אשתו.
היו"ר נורית קורן
בוא נדבר על זה בדיון הבא.
מאיר ברודר
אני רוצה לעשות סדר גם מבחינה משפטית וגם מבחינה טכנית לגבי נושא בדיקות הדי.אנ.איי.
היו"ר נורית קורן
אז אני אתן לעוד מישהו לדבר, ואז אתה תסכם. על מי רצית לדבר, רחמים?
רחמים קרוה
לי קוראים רחמים. גם על אשתו של אבי, אימא שלי, וגם על ישראל.
היו"ר נורית קורן
בסדר, אז אנחנו נעשה את זה בדיון הבא.
מנחם מעצרי
יש אחד בפתח-תקווה, קוראים לו מנחם שרעבי, הוא בתוך העשרה קברים. הוא היה קבלן ב"סגולה" והוא עשה את הקברים, הוא קיבל את העבודה שם והם לא ידעו שחטפו לו את אחותו. אז הוא יצק את הקברים האלה, והוא אמר שהאחראי של "סגולה" היה נותן לו כל יום שקיות של עצמות והוא היה מפזר אותם בקברים, ואחר-כך אמרו שזו חלקה של ילדי תימן.

אז היה רצוי לזמן את מנחם שרעבי מכפר אברהם מפתח-תקווה, הוא ימסור את העדות שלו.
קריאה
לפני שימות.
היו"ר נורית קורן
יונה מוכתר, סיפרת לנו את הסיפור בשבוע שעבר. והבנתי שהלכת לראות את הקבר שאתה חושב ששם נמצאת אחותך, ומה ראית?
יונה מוכתר
במקרה ביקרתי בבית-העלמין בעפולה, וראיתי שם בחלקות של הילדים קברים ממש פתוחים.
היו"ר נורית קורן
מה זאת אומרת, פתוחים?
יונה מוכתר
הקבר עצמו בעומק של 30 סנטימטר מפני האדמה. רואים ממש את הקברים.
יעקב רוז'ה
עצמות?
יונה מוכתר
לא, לא עצמות. אין עצמות, אין כלום שם.
קריאה
זה בור.
יונה מוכתר
אבל אנחנו פה רוצים ללכת ולפתוח קברים, ואני אומר, למה ללכת ולפתוח קברים? בואו, יש קברים פתוחים כבר היום.
היו"ר נורית קורן
למה אתה מתכוון? אני לא מבינה מה אתה אומר.
קריאה
שהכול שקר.
יונה מוכתר
יש תמונות שמעידות, אין פה שקר, תמונות שמעידות על הקברים עצמם, בורות-בורות נמצאים שם.
היו"ר נורית קורן
שזה בור ואין אפילו כיסוי של בטון?
יונה מוכתר
אין שום כלום. אני מעריך שהאדמה שקעה לתוך הקבר עצמו.
יעקב רוז'ה
האדמה שקעה.
יונה מוכתר
יש את האבנים שמעידות איפה הראש של הנקבר. הכול מתועד בתמונות.
היו"ר נורית קורן
אנחנו נאסוף את כל העדויות האלה.
קריאה
- - -
היו"ר נורית קורן
גם את הלכת והכול שם לא נראה טוב, אבל זה בטח מהגשם.
קריאה
אדמה שוקעת.
היו"ר נורית קורן
אני מציעה שנאסוף את כל ציוני הקבר שאתם אומרים, אנחנו נעביר לאורית, אפשר יהיה לבדוק את זה מקומית.
אורית מסמי
אני יכולה לעזור למי שקשור לפורום. מי שלא קשור לפורום – אין לי סמכות.
היו"ר נורית קורן
אז אנחנו נראה מי בפורום ומי לא, אנחנו נפנה, ניקח את הדברים - - -
יונה מוכתר
גברתי היושבת-ראש, מה קורה עם הנושא של אחותי? איך אני מצליח להגיע אליו? אחותי חיה וקיימת והאישה שגידלה אותה קיימת.
היו"ר נורית קורן
אז אנחנו נעשה דיון עם מ רשם האוכלוסין שהוא יצטרך, ואני חושבת שבמקרה שלך יש גם אימוץ, נצטרך את השירות למען הילד שגם יבואו וישמעו. אבל קודם כל נסכם את הדיון הזה, ואחר-כך יש לנו דיון נוסף על הקמת ועדה בין-משרדית. מאיר, בבקשה, סכם את הדברים אבל ממש בקצרה.
מאיר ברודר
אני אתמקד לנושא בדיקת די.אנ.איי. – הרי בסופו של דבר, התכלית של פתיחת הקברים היא לאפשר את אותה בדיקה. אז אל"ף, אני מוכרח לומר שבדיקה כזו מחייבת צו של בית-משפט לפי חוק מידע גנטי, גם לגבי החיים, כפי ששאלתי את משרד המשפטים. על-מנת להפיק דגימת די.אנ.איי., צריך צו של בית-משפט. הם יצטרכו אחרי זה לבוא למכון ולתת איזושהי דגימה כזאת, וכמובן דגימה מהנפטר. החוק מאפשר נטילה מנפטר, הוא לא מתייחס לגבי קברים וזה מה שדיברנו על המורכבות שבפתיחת הקבר.

דבר שני, כשבית-המשפט באמת בוחן בקשה כזאת של צו, הוא בוחן בכלל את ההיתכנות של הבדיקה. ואני מוכרח לומר, יושבים פה נציגים של המכון, אבל עם כל הכבוד להם ואני באמת מעריך אותם, הם לא הגורמים המקצועיים הנכונים. זאת אומרת, הגורם הנכון הוא מנהל המעבדות. ואני מוכרח לומר שהגורמים האלו, המקצועיים, באותם הליכים טוענים שהסבירות היא מאוד-מאוד נמוכה, אני יכול להקריא לכם.
נירה לאמעי רכלבסקי
- - -
היו"ר נורית קורן
לא, הוא מדבר על מנהל המעבדה במכון.
מאיר ברודר
הוא אנתרופולוג, הוא הציג את הדברים נכון, אבל אני מציע שתעשו דיון ספציפי ותזמינו את – היא עכשיו פרשה אומנם, אבל דוקטור מיה פרוינד, היא מנהלת המעבדות במכון. את דוקטור לוונטל מתל-השומר, את דוקטור גילה כחילה מאוניברסיטת ירושלים. חשוב לשים את הדברים על השולחן, אם בכלל יש היתכנות. שמעתם, והסקירה של דוקטור חיים כהן היתה נכונה מאוד. יש לנו גם ניסיון שהיה ב-1997.

זה נכון שהטכנולוגיות היום מאוד-מאוד השתפרו, אבל בסופו של דבר, מאוד-מאוד חשוב מה מצב העצמות. אם המצב יהיה כפי שהוא היה כשפתחנו ב-1997 שהם היו מפוררים, לא יעזרו שום אמצעים טכנולוגיים.
היו"ר נורית קורן
כלומר, אם מוצאים משהו שמפורר לגמרי, גם ממנו אי אפשר להפיק די.אנ.איי.?
ציון מליחי
אם הוא מגיע בצורה של אבקה, זה יהיה מאוד בעייתי.
מאיר ברודר
יש לי פה את הסיכום שהיה ב-1997. רוב המקרים היו אבקה, ולכן לא המעבדה פה בארץ ולא המעבדה באנגליה ששלחו, למעט מקרה אחד שהיה הפקה משן, לא הצליחו להפיק. גם היום, ואת זה אני אומר מבירור שעשיתי עם אותם גורמים, גם היום אם זה יהיה מצב העצמות, לא יעזרו אמצעים טכנולוגיים. אני מציע שנעשה דיון מסודר ותשמעו את זה מהגורמים המקצועיים, לא מאתנו שמפרשים את הדברים.
היו"ר נורית קורן
עוד שאלה למכון: ב-1995 אספו דגימות, איפה הן נמצאות היום? כפי שאמרת, היה רק מקרה אחד אפשרי?
ציון מליחי
הבדיקות של המשפחות נשארו במכון, ובדיקות שנשלחו חלק מהן לאנגליה נקברו.
היו"ר נורית קורן
אין שאריות?
ציון מליחי
לא, לא. זו קבורה מלפני המון-המון שנים.
היו"ר נורית קורן
כלומר, לא נשאר שום דבר.
רחמים קרוה
אני רוצה לומר משהו ברשותך, אני לא יודע מי מהנוכחים יהיה בדיון הבא - - - חברה קדישא, מדובר פה בנערה בת 16 או 17, איך קברו אותה, אם קברו אותה כמובן, בלי מישהו מהמשפחה?
היו"ר נורית קורן
זאת הטענה העיקרית שלנו.
רחמים קרוה
זה לא תינוק בן שנה - - -
היו"ר נורית קורן
נכון. אצלך יש היתכנות גדולה שאפשר יהיה למצוא אותה אם היא באמת נקברה, ונמצא לפי תעודת הזהות שלה שעשו לה קבר. זה באמת יכול להיות.
רחמים קרוה
יותר מזה, היא נעלמה ב-1949 ויש פה תעודת פטירה מ-1959.
היו"ר נורית קורן
היא קיבלה תעודת פטירה בעקבות מה?
רחמים קרוה
הוצאנו אותה.
היו"ר נורית קורן
אבל בעקבות מה? התלוננתם באחת הוועדות?
רחמים קרוה
הוועדה, ודאי. גם כן – הזכירו את עמי חובב, הוא אמר, יש לי פה כתבה, אנחנו לא יודעים מה עלה בגורלה. לאחר מכן, ראו שאין פתרון ושלחו אותי לאיזשהו קבר של משפחת עומסי. הנה, התמונה פה, שלחו אותי לקבר הזה וזה לא שלנו בכלל. - - - לא המשפחה ולא הגיל שלה.
היו"ר נורית קורן
אנחנו נמצאים עכשיו בתחילת הדרך, בבירור מה ואיך אנחנו יכולים לעשות, והוועדה קמה לצורך העניין הזה.
רחמים קרוה
אני מקווה שבחיים שלי, שאני אספיק לגלות משהו.
היו"ר נורית קורן
בעזרת ה', אני מאוד מקווה.

אני רוצה לסכם את הדיון. אנחנו צריכים לקדם תיקוני חקיקה ואנחנו נקדם את זה יחד עם משרד המשפטים ועם משרד הבריאות, גם בנושא של הקמת מאגר די.אנ.איי., פתיחת קברים וכל מה שמשתמע, ואנחנו נכנס את הוועדה ונמשיך בדיונים. צריך להגיד לחברה קדישא שיש לנו גם מקרה חטיפה משנת 1929, וברגע שיהיו לי הפרטים אני אעביר לכם גם את הפרטים של זה. ובעצם צריך לקחת בחשבון שיש לנו גם משנת 1945, של שולמית מנשה שהיתה בת שבעה חודשים. המקרים ששמעתם פה הם ממש מקרים שמשליכים על קרוב ל-1,053 מקרים שהוועדה מצאה, ואנחנו טוענים שאלה מספרים הרבה יותר גבוהים. ואני מקווה שאנחנו מצליח לאחד בין המשפחות כשעדיין אנשים נמצאים בחיים, ונצליח לתת להם למזור לכאב של כל השנים.

אני מודה לכולם. אורית, אני מקווה שבדיונים הבאים נוכל לקבל ממך תשובות לשאלות ששאלתי אותך, על הסריקה, ואולי נוכל לקבל בפורום חברה קדישה, איזה מאוגדות אצלכם.
אורית מסמי
נתתי לכם.
היו"ר נורית קורן
אה, אוקיי, כדי שאנחנו נדע בפעם הבאה לעבוד. אני מודה לכולכם, ומי שרוצה מוזמן להישאר לדיון הבא בנושא: הקמת צוות בין-משרדי שייתן מענה לכל המשפחות. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים