ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/03/2017

פניות ציבור בנושא תמיכת משרד הרווחה קמחא דפסחא לשנת תשע"ז

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 97

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, כ"ב באדר התשע"ז (20 במרץ 2017), שעה 14:08
סדר היום
פניות ציבור בנושא תמיכת משרד הרווחה קמחא דפסחא לשנת תשע"ז
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
מוזמנים
יוכי אילוז - מנהלת מחלקת עזבונות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

אייל מדן - רפרנט ביטוח לאומי, אגף התקציבים, משרד האוצר

חנן ארליך - עו"ד, משרד המשפטים

מאיר מושקוביץ - יו"ר אהבת חסד בארץ הקודש

יוסף גרוס - מזכיר אהבת חסד בארץ הקודש

יוסף ויטמן - אהבת חסד בארץ הקודש

ניסים ציוני - מנכ"ל פתחון לב

גבי ועקנין - מנהל פתחון לב

ישראל זילברגרג - מנהל לב העם
מנהלת הוועדה
שלומית אבינוח-קואולמן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

פניות ציבור בנושא תמיכת משרד הרווחה קמחא דפסחא לשנת תשע"ז
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו פותחים את ישיבת הוועדה לפניות הציבור בנושא תמיכת משרד הרווחה, מבצע קמחא דפסחא לשנת תשע"ז. היום כ"ב באדר התשע"ז, ה-20 במרץ 2017.

הוועדה מקיימת את הדיון בעקבות פניות של ארגוני חסד וצדקה ועמותות חסד נוספות שעד כה אנחנו שלושה שבועות לפני חג הפסח ועדיין לא פורסמו הקריטריונים של משרד הרווחה לגבי מועד ההגשה לתמיכה לקמחא דפסחא.

היום בשעה 11:00 בטרם קיום הדיון קיבלנו עדכון ממשרד הרווחה לפיה משרד האוצר העביר 13 מיליון שקלים לקמחא דפסחא וחג נוסף. כמו כן יש עוד מיליון שקלים נוספים מקופות הצדקה ועיזבונות. בסך הכול 14 מיליון שקלים.

בשנה שעברה התקציב היה 17 מיליון ו-650 אלף שקלים. משרד הרווחה עומד להוציא פרסום לעמותות בהקדם אבל עדיין זה לא נעשה.

אני רוצה לציין בחיוב את הצעד החשוב והמבורך והוא שהיום הועברו 13 עד 14 מיליון שקלים. אני מקווה שזה לא יהיה מאוחר מדי לגבי ההיערכות של העמותות אבל האיחור בפרסום עלול לפגוע בהן ואנחנו רוצים לשאול שאלה אחת בדיון. קודם כל, מדוע השנה הסכום נמוך לעומת שנים קודמות? בשנים עברו הסכום היה 18 מיליון שקלים, בשנה שעברה, לפני שנתיים הסכום היה 38 מיליון שקלים, בשנת 2013 הסכום היה חמישים מיליון שקלים והשנה הסכום עומד על 14 מיליון שקלים. זה לא מובן לי כי מספר העניים לא פחת. כי לא יחדל אביון מקרב הארץ. מדוע הסכום השנה נמוך לעומת שנה שעברה? זה נושא ראשון לדיון.

לגבי הקריטריונים. נשמע אם הקריטריונים דומים לקריטריונים של שנה שעברה ומה קורה עם זה.

אני רוצה לציין שהמדינה שולחת נזקקים להסתייע בעמותות. זה לא משהו וולנטרי שהעמותות באות כאשר העני רוצה לקבל והעשיר רוצה לתת. המדינה שולחת עובדות סוציאליות בכל הארץ שמקבלות משכורת – לא גדולה אבל משכורת בכל ימות השנה - וכשהן באות לעזור, אין להן תקציב לעזור ולכן הן שולחות חלק גדול מאוד מהאנשים לעמותות. לכן המדינה חייבת לעזור לעמותות האלה כדי שיוכל לעזור לנזקקים שראויים לכך.

יש עוד נקודה שהפרוטוקול חייב לדעת אותה וגם בתקשורת. משרד הרווחה מחייב את ארגוני הצדקה לחלק סל מזון בערך של 150 שקלים. אני מסכים עם זה כי פחות מ-150 שקלים, זה לעשות צחוק. אבל ההשתתפות של משרד הרווחה עומדת בקושי על עשרה אחוזים. איך אפשר לחייב עמותה שתשעים אחוזים מהתקציב שלה היא נותנת? זה דבר בלתי סביר. אני בעד שיחייבו לתת מינימום 150 שקלים, אבל אני בעד שלפחות חמישים אחוזים המדינה תיתן. זה נקרא שותפות. אם המדינה שותפה בקביעת הסכום, היא צריכה להיות שותפה במימון.

כבר ציינתי את הקיצוץ שהיה. אני רוצה לציין שבכ"ד בטבת התשע"ו, 5 בינואר 2016, קיימנו דיון דומה ואז הייתה תלונה על הקשחת הקריטריונים. לא אפשרו לעמותות לקבל דוחות שגויים כדי שיוכלו לתקן אותם. לקראת הדיון הנוכחי קיבלנו עדכון שאכן בוצע שינוי בתוכנה ובעמותה קיבלו את כל ההפרשים. אם כן, יישר כוח על התיקון הזה. השנה גם ילווה רואה חשבון את הבקשות ויסייע לעמותות במילוי הבקשה. זה חשוב מאוד כדי שלא יהיו כשלים בפרוצדורה.

אני רוצה לציין דבר נוסף. יש נוהל לפיו צריך לתת אתת כל הפרטים של הנתמכים. לעתים חסרים פרטים בתעודת הזהות והעמותה לא זוכה לסיוע עבור הנתמך. הדבר הזה יוצר חור תקציבי כי קודם כל היא כבר חילקה את הסל לנזקקים ולא תמיד הנזקקים העבירו את כל הפרטים, חלק מתביישים, חלק לא רוצים, לחלק אין.

הנקודה האחרונה והחשובה ביותר היא שבשנה שעברה דיברנו על כך שיש משפחות גדולות, נותנים סל מזון למשפחה בין אם יש לה ילד אחד ובין אם יש לה חמישה או שמונה ועשרה ילדים. זה לא פרופורציונאלי. זה צריך להיות לפי נפש. שמענו שבוצע שינוי בין סלי המזון שניתנים למשפחות גדולות. זאת אומרת, יש שינוי לטובה ויש הגדרה של סל מורחב. אנחנו לשמוע על כך יותר פרטים.

יש כאן סעיף אחד שאני חייב לשאול את מנהל הוועדה מה זה אומר כי לא הבנתי. כתוב כאן שבכל מקרה קיבלנו עדכון שמשרד הרווחה ישתתף עד שבעים אחוזים מההוצאה ולא יותר מגובה התמיכה. אני רוצה להבין גם את הסעיף הזה.

אנחנו כוועדה לפניות הציבור נותנים זכות דיבור ראשונה לפונים. נתחיל עם יוסף ויטמן.
יוסף ויטמן
הנקודה הראשונה היא שמשרד הרווחה מפנה ארגונים לעמותות שיתמכו בהם. הנה דוגמה של מכתב שקיבלנו. אתם יכולים לראות אותו. המכתב אומר: הופנינו אליכם על ידי משרד הרווחה. משרד הרווחה רוצה לדעת שתמכתם בנו.

אנחנו נמצאים עשרים ימים לפני פסח, משרד הרווחה מפנה אלינו אנשים, דבר שהוא אמור לעשות, לעזור לאנשים האלה. הוא אומר תתמכו בהם אבל עדיין לא פורסמו מבחני התמיכה. עכשיו מדברים על כך שזה כן יפורסם. 13 מיליון שקלים, סכום שכל שנה יורד ויורד ולעומת זאת מספר הנזקקים עולה. משהו כאן לא הגיוני. זה משהו חוצה מגזרים, זה חוצה אוכלוסיות. מדובר גם על ערבים שמקבלים סיוע לחגים שלהם. אנחנו עומדים ימים ספורים לפני פסח ועדיין לא פורסמו מבחני התמיכה ואין תקציב. זה דבר שהמדינה צריכה לקחת על עצמה.

נקודה מאוד מאוד חשובה. כמו שדברים אחרים מופיעים בבסיס התקציב כך שלא צריך כל שנה לבוא ולהילחם עליהם, גם זה דבר שיצטרך להיכנס לבסיס התקציב. זה לא דבר שאפשר כל שנה להתחיל לשחק על חשבון אנשים רעבים. מה אני אגיד לבן אדם הזה ששלח את המכתב? משפחה בת תשע נפשות, מגיע פסח ואני אגיד להם שאין כסף, הפסח הזה תצומו. זה מה שהמדינה מצפה מהארגונים לומר?
היו"ר ישראל אייכלר
הדברים שלך מספיק ברורים וחדים.

מר גבי ועקנין, מנהל תפעול, עמותת פיתחון לב, בבקשה.
גבי ועקנין
אני אספר על פיתחון לב. אנחנו עמותה שקיימת 19 שנים. קצת נתונים לסבר את סדר הגודל. פיתחון לב עובדים ב-12 מיליון שקלים בשנה בתחום המזון. מחלקים כ-6,500 סלים מדי חודש במשך כל השנה ולא רק קמחא דפסחא אלא גם סלי מזון במשך כל השבוע. כל שבוע יש חלוקת מזון.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה המרכז שלכם?
גבי ועקנין
אנחנו נמצאים בראשון לציון אבל חולשים על כל אזור המרכז ובכרמיאל חולשים על כל אזור הצפון. אנחנו מחלקים סלי מזון. 12 מיליון שקלים. אנחנו מקבלים ממשרד הרווחה שעושה עבודה קשה. שמונים אחוזים מהאנשים מופנים אלינו מלשכות הרווחה. אנחנו לא ממציאים את האנשים האלה אלא אנחנו מקבלים מכתב הפניה מהעירייה, מאותה לשכת רווחה בעירייה שמפנה אלינו ואנחנו נותנים להם סיוע.
היו"ר ישראל אייכלר
מה-12 מיליון שקלים, כמה אתם מקבלים ממשרד הרווחה?
גבי ועקנין
300 אלף שקלים מתוך 12 מיליון שווי סיוע בשנה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה אפילו לא חמישה אחוזים.
קריאה
זה כולל שווי תרומות.
גבי ועקנין
בוודאי. אבל שווי תרומות הוא גם סיוע. זה בדיוק העניין.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה שווי תרומות?
יוכי אילוז
שווי תרומות, תרומות מזון שהעמותה מקבלת.
שלומית אבינוח קואולמן
מפעלים שתורמים מזון.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה משנה? זה אותו הדבר.
גבי ועקנין
נכון. אנחנו מפעילים צוות שלם.
היו"ר ישראל אייכלר
מה סכום הכסף שאתם מוציאים?
גבי ועקנין
בערך כשני מיליון שקלים.
יוכי אילוז
המשרד הרי לא יכול לתת החזר על שווי.
היו"ר ישראל אייכלר
הבנתי. זה מאוד משמעותי. זאת אומרת, עשרה מיליון זה שמפעלים נותנים לכם כתרומות.
גבי ועקנין
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
בתרומות של מוצרים. לא בכסף.
גבי ועקנין
מוצרים. שווי הכסף היוצא הוא 12 מיליון שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. חשוב מאוד.
גבי ועקנין
משרד הרווחה מעביר לנו כ-300 אלף שקלים בשנה. משהו כזה. הצוות עצמו, יש צוות בכירים שעוסק, כדי להביא - - -
שלומית אבינוח קואולמן
בניירת. דיברנו על זה בדיון.
גבי ועקנין
הוא עוסק בהבאת עשרה מיליון נוספים. חוץ מזה יש לנו גם קניות מזון, יש גם תרומות בחשבון שווי כסף ויש גם תרומות עם חשבוניות וכן הלאה.

מחזור של כלל העמותה הוא סביב ה-34 מיליון שקלים כי עוסקים בדברים אחרים בתחום החינוך כל מיני דברים כאלה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. אבל אנחנו רוצים להיות ממוקדים.
גבי ועקנין
אני רק אומר שיש כמה דברים חורים בהמשך למה שאמר הרב ויטמן. האחד, התקציב הולך ויורד משנה לשנה. היחס בין הסכום שאנחנו מוציאים או הסכום שאנחנו נותנים לבין מה שמקבלים הוא זעום. בתהליך מול משרד הרווחה והפרוצדורות שם הוא מתיש. היה שלב שכבר התייאשנו ולא הגשנו יותר כי כדי להביא מאתיים אלף שקלים, אנחנו היינו עוסקים בשתי משרות כל השנה על הדבר הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה צריך להביא 6,000 תעודות זהות בשביל זה?
גבי ועקנין
ודאי. 6,000 סלים.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתה צריך תעודת זהות.
גבי ועקנין
ודאי. יש לי. אני מביא. אני מספק את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
עוד מעט אני אגיד שהעלות של אחזקת צוות לארגן את הפרוצדורה של 6,000 אנשים, כבר לא שווה 300 אלף שקלים.
גבי ועקנין
בוודאי שלא. זה מה שאני בא לומר. הפרוצדורות וההתעסקות לקבל את 300 אלף השקלים האלה, היא לא שווה את זה.

אנחנו חייבים לחלק ב-12 מיליון שקלים כי אחרת מה, נחלק רק שני מיליון שקלים? נחלק לאלף נזקקים?
היו"ר ישראל אייכלר
כן. זה ברור.
גבי ועקנין
אנחנו צריכים לחלק ל-6,000 נזקקים.
היו"ר ישראל אייכלר
הנקודה בדברים שלך, אני מסכים, היא שהפרוצדורה והבירוקרטיה כבדה מדי. מעבר ליחס הבלתי אפשרי, יש כאן צורך להכין משהו שהוא יקבל.
ישראל זילברגרג
אני מעמותת לב העם. לגבי הפרוצדורה הקשה, אני דווקא כן רוצה לשבח את האגף בראשות גברת יוכי אילוז. יש שם נשים שמאוד מנסות לעזור, משתדלות מאוד מאוד לעזור ועוזרות לעמותות כדי שכן קבלו את מה שמגיע להן.
היו"ר ישראל אייכלר
אני יודע. כולנו יודעים.
ישראל זילברגרג
הייתה לי שיחה עם אחד הפקידות שם והיא אמרה, איך אתם עושים דבר כזה. היא אמרה לי שהם מרגישים הרגשה שזה מגיע רק לחגים. אמרתי לה, מה פתאום? זה מגיע וכאן אני חייב להדגיש ולומר שכולם מקבלים. אנחנו מקבלים פניות רבות מכל המקומות ומכל המגזרים ואנחנו מחלקים. משרד הרווחה מפרסם באתר ויש אנשים שמתקשרים ומבקשים שנשלח להם. משרד הרווחה מפרסם את כל רשימת העמותות וכל הזמן אנשים פונים אלינו. יש לי כוכבית 811 וכל הזמן פונים אלינו אנשים וכל אחד מקבל תו על סך מאתיים שקלים. אנחנו מחלקים מאתיים שקלים. זה פשוט צחוק. ה-300 אלף שקלים שאנחנו מקבלים בשנתי, זה לא למנה. זה לא מה שמחלקים.

יש עוד נקודה שאני חייב להעלות. יש הרבה תורמים מחוץ לארץ שמאוד חשוב להם, והם שואלים את זה. יש לנו תורמים בחוץ לארץ ומאוד מעניין אותם לראות מה משרד הרווחה נותן. זה מדבר אליהם שגם מדינת ישראל תומכת בעמותות האלה. זה מאוד חשוב כדי שהתמיכה לא תאבד כי אז נפסיד גם את התרומות. הם רוצים נהלים תקינים, הם רוצים לראות, הם מסתכלים באתר משרד הרווחה כדי לראות כמה קיבלת ומה קיבלת. הם מסתכלים לראות מה קיבלת בשנה שעברה, כמה אתה צריך השנה וכולי. אם הם רואים שהמדינה לא נותנת, זה מדבר אליה. אלה אנשים שרוצים לעזור לארץ.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. הם אומרים שאם המדינה לא רואה את זה כדבר חשוב, אולי זה לא חשוב.
ישראל זילברגרג
נכון. אני ממש רואה את זה. חשובה להם התמיכה שהמדינה נותנת. הם נותנים מול תמיכת המדינה.
מאיר מושקוביץ
אנחנו צריכים לדעת לפני פסח מה קורה. יש אלינו עשרות ומאות טלפונים כל יום ושואלים מתי מחלקים.
ישראל זילברגרג
אני חייב להגיד משהו. קרה כאן איזשהו אבסורד. איפה נמצאים כל מנהלי המוסדות? כולם עכשיו מתגייסים ועסוקים בחנוכה. אני מתקשר למנהלי מוסדות ושואל אם הם יודעים שבשנה הבאה הם לא מקבלים. הם המומים. הם לא מודעים לכך. הגענו לכאן שבועיים לפני החג וכולם מסתובבים בחוץ ובטוחים שזה הולך להגיע. הם לא מעודכנים. מנהלי המוסדות הגדולים לא יודעים. דיברתי אתמול עם מנהל מוסד גדול ושאלתי אותו אם הוא מעודכן שהשנה אין לו את התקציב. הוא שואל האם יש איזה שינוי ולמה הוא לא ידע על כך. הם לא מעודכנים שהסכום יורד להם. לפי ה-13 מיליון שקלים שהולכים להיכנס, הסכום יורד.
שלומית אבינוח קואולמן
נמצא כאן נציג האוצר ונציגת משרד הרווחה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה שאייל יתייחס לצד הכספי.
אייל מדן
אני שמח שהבקשה היום יצאה והועברה והכסף אמור לעבור. לפי מה שאני מכיר, אני יכול לבדוק את זה, דווקא הכספים, בשנה שעברה, לפי מה שהועבר לי מהמשרד, ניתנו כ-14.6 מיליון שקלים והשנה אנחנו החלטנו לתקצב את זה ביותר. בסך הכול ניתן 14.6 מיליון שקלים והשנה אמורים להיות בסך הכול 18 מיליון שקלים מתקציב המשרד ומתקציב משרד האוצר. זה מה שאני מכיר מהנתונים.
היו"ר ישראל אייכלר
תגיד עוד פעם את המספר, שנבין.
שלומית אבינוח קואולמן
לא הבנתי כלום.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הסכום שיגיע השנה?
אייל מדן
בשנה שעברה, לפי מה שאני מכיר, הסכום היה 14.6 מיליון שקלים שניתנו לכך.
שלומית אבינוח קואולמן
לקמחא וחג נוסף.
אייל מדן
כן. לכלל הסיוע לעמותות שנותנים סלי מזון.
היו"ר ישראל אייכלר
והשנה?
אייל מדן
השנה אנחנו אישרנו לתת עוד 15 מיליון שקלים משלנו ועוד שלושה מיליון שקלים שמגיעים מהמשרד. כרגע עברו 14 מיליון שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
אם כן, הסכום יהיה 18 מיליון שקלים.
אייל מדן
הסכום אמור להיות 18 מיליון שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
כי גם בשנה שעברה הסכום היה 18 מיליון שקלים.
אייל מדן
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, הסכום יישאר אותו סכום.
אייל מדן
זה מה שאני מכיר. כן.
שלומית אבינוח קואולמן
איך העמותות אמורות לחלק?
היו"ר ישראל אייכלר
איך אתה מסביר שלפני שנתיים הסכום היה 35 מיליון שקלים ולפני שלוש שנים הוא היה חמישים מיליון שקלים?
אייל מדן
לקמחא דפסחא?
היו"ר ישראל אייכלר
כן.
אייל מדן
אלה לא נתונים שאני מכיר.
יוכי אילוז
כשהשר כץ נכנס לתפקידו, הוא השיג תוספת של 15 מיליון שקלים ועוד 15 מיליון שקלים לסלי מזון עם עמותות גג. זאת הייתה תוספת מיוחדת מאוד יוצאת דופן שהיא לא שגרתית.
היו"ר ישראל אייכלר
ב-2013?
יוכי אילוז
ב-2015.
אייל מדן
נכון. לפני שלוש שנים.
היו"ר ישראל אייכלר
בשנת 2015 הסכום היה שלושים מיליון שקלים.
יוכי אילוז
כנראה אתם מחשבים את כלל התמיכה בנושא סלי מזון כי לא מפרידים בין קמחא דפסחא לסלי מזון. אם אנחנו מדברים רק על קמחא וחג נוסף, בעצם השנה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
יש כאן קמחא דפסחא וחג נוסף.
אייל מדן
וסלים חודשיים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה קורה עם הסלים החודשיים?
יוכי אילוז
עם הסלים החודשיים השנה עדיין אין פרסום. סלי מזון חודשיים בעמותות גג. עדיין המשרד לא קיבל לכך תמיכה.

בנושא של בסיס התקציב, זה כמובן לא סכום שאני יכולה לענות עליו.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה נכון מה שאומר האוצר, שיהיו לך השנה 18 מיליון שקלים?
יוכי אילוז
הסכום ששלחתי למנכ"ל לחתום מדבר על 14 מיליון שקלים, על 13 מיליון שקלים.
אייל מדן
כרגע הסכום הוא 14 מיליון שקלים.
יוכי אילוז
מהאוצר.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי הסכום יהיה 18 מיליון שקלים?
יוכי אילוז
מיליון שקלים הוא מכספי עיזבונות וקופות הצדקה.
שלומית אבינוח קואולמן
משרד המשפטים?
יוכי אילוז
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
ביחד הסכום הוא 14 מיליון שקלים.
יוכי אילוז
כן. כאשר ה-13 מיליון שקלים מתחלקים בין חג נוסף לקמחא. המיליון שקלים של קופות הצדקה והעיזבונות, הוא רק לקמחא כי בזה אסור לי להשתמש אחר כך למשהו אחר. זה 14 מיליון שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
איך מגיעים ל-18 מיליון שקלים?
אייל מדן
אנחנו הוספנו עוד מיליון מהעיזבונות.
יוכי אילוז
מיליון שקלים נוספים קיבלנו למסגרות הזנה. מסגרות הזנה זה הנושא של בתי תמחוי, מנות חמות. בשנה שעברה המנכ"ל הקודם פרסם מודעה לתמיכה והייתה כבר הגשה ובדיקה. כשהגענו לשלב התקציב, השופטת שפירא שמעבירה את התקציב של העיזבונות, העבירה לנו סדר גודל של 400 אלף שקלים לסכום הזה, שזה אולי עשר אגורות למנה, והשר ביקש שנקצה מהסכום של התוספת מיליון שקלים כדי לאזן.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל הוא מוריד את זה מקמחא דפסחא.
יוכי אילוז
זו הייתה ההחלטה כי זה כבר פורסם לציבור, העמותות הגישו, במרכבה עשו פרוצדורה ואנחנו חייבים לתקצב אותן. אני לא יודעת על השלושה מיליון שקלים עליהם אייל מדבר. אני החתמתי את המנכ"ל על הסכום שיפורסם וזה הסכום.
שלומית אבינוח קואולמן
הוא מדבר על עוד ארבעה מיליון. זה 14 מיליון ועוד ארבעה מיליון שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
חסרים לי ארבעה מיליון שקלים כדי להגיע ל-18 מיליון.
יוכי אילוז
זה הסכום שאנחנו נוכל לפרסם ואותו לחלק. הנוהל מדבר על כך שבמודעה צריך גם לפרסם את הסכום. אני לא יודעת על השלושה מיליון הנוספים.
ישראל זילברגרג
ה-14 מיליון כוללים חג נוסף וקמחא.
קריאה
הביטחון התזונתי לקח ארבעה מיליון?
יוכי אילוז
הביטחון התזונתי הוא כעשרים מיליון שקלים ועמותת אשל ירושלים העמידה עשרים מיליון שקלים. זה פיילוט שרציתי להזכיר אותו, שהוא בעצם נעשה ב-36 ישובים ל-10,850 משפחות שמקבלות אחת לחודש כרטיס נטען של 500 שקלים לרכישת מזון במרכולים ושובר. לפיילוט נבחרו ישובים על פי איזושהי נוסחה מגדרית לכל ישוב וגודל.
היו"ר ישראל אייכלר
בני ברק ברשימה?
יוכי אילוז
היא כנראה תהיה ברשימה הבאה.
היו"ר ישראל אייכלר
למה לא ברשימה הזאת?
יוכי אילוז
זה מה שנבחר לפיילוט.
היו"ר ישראל אייכלר
את לא שמה לב שיש כאן אפליה?
יוכי אילוז
אם אני אומרת בני ברק, כישוב דתי נבחרה ירושלים, ביתר נבחרה, רכסים נבחרה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. בני ברק כבני ברק. היא עיר ענייה בפני עצמה. אם עושים פיילוט על משהו שנקרא הזנה, היא צריכה להיות שם. זאת פשוט אפליה בוטה. אני חייב למחות על זה. אני אשלח מכתב לשר הרווחה.
קריאה
זה רק למשפחות שמופנות על ידי משרד הרווחה.
מאיר מושקוביץ
לחרדים מאוד קשה לפנות ללשכות הרווחה ולכן יפה מאוד שהם תומכים בפיילוט וזה יפה מאוד שנותנים כרטיסים מגנטיים, אבל דווקא בבני ברק שם אין הרבה לשכות רווחה, עוזרים פחות ושם יש כל כך הרבה משפחות עניות שצריכות את העמותות.
יוכי אילוז
הפיילוט מדבר על משבר כרוני חמור של משפחות שנמצאות בתחתית והן נבחרו על ידי מנהלי אגפי הרווחה בישובים.
היו"ר ישראל אייכלר
מנהלי אגפי הרווחה בדרך כלל הם לא אנשים חרדים, עד כמה שאני מכיר. אני חושב שיש כאן אפליה על רקע עדתי חרדי. אני לא רוצה להגיד מלים יותר חריפות אבל אני אגיד את זה לשר הרווחה באופן אישי.
יוכי אילוז
אני אוכל להגיש את הרשימה של הישובים.
היו"ר ישראל אייכלר
ודאי שזאת לא את.
יוכי אילוז
אני אוכל להגיש את רשימת הישובים שוועדת המכרזים בחרה בהם על פי קריטריונים ועל פי איזה שהן אמות מידה ויהיה ניתן אולי לבדוק אחר כך את הטיעון. אני אוכל להגיש את הרשימה לוועדה.
היו"ר ישראל אייכלר
בוודאי. בכלל, עצם הלקיחה לפרויקט חשוב מאוד של ההזנה, לקחת מקמחא דפסחא, לקחת מהעניים האלה ולתת לעניים אחרים בשעה שתקציב משרד הרווחה הוא עשרות מיליארדי שקלים, כמה, שבעים מיליארד?
יוכי אילוז
אני יודעת על שמונה וחצי מיליארד.
היו"ר ישראל אייכלר
אני כולל את תקציב הביטוח הלאומי ומשרד האוצר.

כמה התקציב של משרד הרווחה?
אייל מדן
תקציב משרד הרווחה הוא סביב השמונה מיליארד. משהו כזה. כולל ביטוח לאומי, אני יכול לבדו לך.
היו"ר ישראל אייכלר
תבדוק. תגיע לסביבות שבעים מיליארד שקלים. בשבעים מיליארד האלה, לעשות פרויקט הזנה – וזה חשוב וצריך לעשות את זה דרך הביטוח הלאומי – אני חושב שעצם הדבר שלוקחים מקמחא דפסחא מעניים כדי לתת להזנה לעניים אחרים, זה עוול. להוציא את בני ברק מהרשימה, זאת ממש אפליה ולא הייתי רוצה לומר מילים חריפות יותר. ממש עוול. אני אדבר על זה עם שר הרווחה. זה לא יעבור. פשוט רואים שמדירים את הציבור החרדי בכוונה. בני ברק היא עיר ענייה ואין שום סיבה שהיא לא תהיה במפעל ההזנה, חוץ מזה שאני חושב שההזנה וקמחא דפסחא אלה שני דברים.
יוכי אילוז
אתה מתכוון למיזם.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. ודאי.
שלומית אבינוח קואולמן
בפיילוט.
היו"ר ישראל אייכלר
אם עושים מיזם ומוציאים את בני ברק, זאת אפליה על רקע עדתי חרדי ואנחנו חייבים למחות על כך. לא רק למחות אלא אנחנו לא נשלים עם זה. זה יותר חושב מנושא התאגיד ושידורים בקול ישראל. על זה מפרקים ממשלה וכאן אנחנו צריכים כיהודים שמייצגים את עניי ישראל במקסימום, ואין הבדל בין עני כזה או עני אחר. לקחת ולהפלות ציבור עני כמו בני ברק, אני חושב שזה עוול גדול מאוד.

לעצם הדבר שמורידים מ-18 מיליון ל-14 מיליון, אומר כאן נציג האוצר שיש 18 מיליון, ואני רוצה לשמוע איפה הם.
אייל מדן
בעיקרון אנחנו העברנו את החלק שלנו וחלק אמור להגיע ממקורות המשרד. חלק כבר נמצא בבסיס התקציב במקורות המשרד.
שלומית אבינוח קואולמן
אבל היא אומרת שהיא פרסמה 14 מיליון, כי זה מה שהעברתם.
יוכי אילוז
13. אני פרסמתי 13 ועוד מיליון של השופטת וקופת הצדקה.
אייל מדן
מיליון וחצי כבר יש בבסיס לקמחא דפסחא ועוד 13 מיליון נוספים. זה מה שיש בקמחא דפסחא. יש גם עודפים.
איוכי אילוז
אני הבנתי שנשארו 280 אלף שקלים בסעיף. זה מה שיש לי בבסיס.
אייל מדן
יש לי כאן פירוט אחר. אני יכול לבדוק.
ישראל זילברגרג
משרד הרווחה מפרסם שהתמיכה היא רק 150 שקלים. זה משהו מאוד משמעותי. אנחנו מחלקים תלושים של מאתיים שקלים ואין לכם מושג מה זה מאתיים שקלים לפסח. אנשים מוכנים לנסוע אלינו לבני ברק, למשרדים, לקבל. מאתיים שקלים לפסח למשפחה, זה המון. זאת תמיכה יפה. אין לנו בעיה שיגדילו את הקריטריונים לתקופה יותר ארוכה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מבין. אני עכשיו בנושא של ארבעה מיליון שקלים שנעלמו לי כאן בין משרד הרווחה למשרד האוצר. אני רוצה לדעת היכן ארבעת מיליון השקלים האלה. תנו לי תשובה.
אייל מדן
אני בודק את זה. זה אמור להגיע ממקורות המשרד.
שלומית אבינוח קואולמן
אבל יוכי לא יודעת על זה.
היו"ר ישראל אייכלר
היא הייתה שמחה לקבל את זה ממקורות המשרד.
אייל מדן
אני אבדוק איפה זה עומד.
יוסף ויטמן
יש גם שינוי שנוצר בשנה האחרונה, של החשב הכללי. ברגע שפורסם סכום, אי אפשר להגדיל אותו. בשנים קודמות כן היו הגדלות אחר כך. אם היא פרסמה סכום, אנחנו בבעיה.
שלומית אבינוח קואולמן
את זה אני אומרת.
היו"ר ישראל אייכלר
היא יכולה להוסיף. את לא יכולה להוסיף?
שלומית אבינוח קואולמן
לא. היא חייבת חד פעמי., הפרסום הוא חד פעמי.
יוכי אילוז
למחר פספסנו.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי טוב שפספסנו כי תוכלי לצרף.
יוכי אילוז
ליום רביעי אנחנו מקווים, או ביום שישי, יהיה פרסום.
היו"ר ישראל אייכלר
אני שמח מאוד. אולי תוכלי לצרף את ארבעה מיליון השקלים.
יוכי אילוז
אם הם יהיו, בוודאי, בלי כל ספק.
אייל מדן
אני אבדוק ואחזיר תשובה.
היו"ר ישראל אייכלר
כן. תשתדל כי היא צריכה לפרסם את זה כי אנשים מחכים.
ישראל זילברגרג
אני לא מבין למה אי אפשר להעביר את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה צודק.
יוכי אילוז
לקמחא מגישות יותר עמותות.
יוסף ויטמן
בסלי מזון, התקציב עמד על 2.5 שקלים לסל. היינו צריכים להוכיח.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מדבר על החודשיים.
יוסף ויטמן
החודשיים. היינו צריכים להוכיח ביצוע של 5,400 מיליון, של 3,000 סלים בחודש, 36 אלף סלים בשנה, ועל זה קיבלנו 112 אלף שקלים שזה 2.5 שקלים לסל.
היו"ר ישראל אייכלר
גברת אילוז, עד מתי הם יוכלו להגיש את הבקשות כדי שיוכלו לקבל השנה?
יוכי אילוז
אחרי פסח הם יאפשרו להם, בין חודש ליותר. יהיו גם השלמות. אחרי המועד ניתן יהיה לקבל השלמות. בקטע הזה אנחנו מאוד גמישים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה שמגביל אותך זה רק הפרסום. אם את מפרסמת, אסור לך להוסיף יותר.
יוכי אילוז
אם מוסיפים, צריך לעשות פרסום נוסף כדי להיות שוויוניים.
שלומית אבינוח קואולמן
זה עוד 45 אלף.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי נחכה עד יום חמישי כדי שתוכלי לעדכן את הסכום.
יוכי אילוז
בסדר.
היו"ר ישראל אייכלר
לפחות ה-18 מיליון. אתה תברר.
אייל מדן
כן.
יוכי אילוז
הייתה לי שיחה עם המנכ"ל לפני שהגעתי לכאן והוא אמר לי שזה הסכום. שאלתי אותו. אמרתי לו שעל זה אני מחתימה אותו והוא אמר לי כן, זה הסכום.
אייל מדן
אבל זה כולל את מה שיש בבסיס?
יוכי אילוז
לגבי הבסיס אני ביררתי בוועדת התמיכות, יש לנו 280 אלף שקלים.
אייל מדן
בעיקרון בבסיס יש מיליון ו-360 אלף שקלים. יש גם עודפים שאמורים לעבור של עוד שמונה מיליון ו-645 אלף שקלים. לתקנה הזאת. אלה הנתונים שיש לי.
היו"ר ישראל אייכלר
לפי החשבון שלך שמונה מיליון ועוד 14 מיליון.
אייל מדן
כן. אני אומר שזה סך כל מה שיש בתכנית. יכול להיות שיש גם התחייבויות משנה שעברה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל האוצר יוציא 22 מיליון שקלים?
אייל מדן
האוצר הוסיף עכשיו 13 מיליון שקלים תקנה הזאת. יש עודפים שאמורים להגיע משנה שעברה שהם אמורים להיות מאושרים בוועדת הכספים, של עוד 8.645 מיליון שאמורים להיות לתקנה הזאת.
שלומית אבינוח קואולמן
לא הבנתי.
יוכי אילוז
העודפים האלה, אני יודעת על חג נוסף. אנחנו אפשרנו לעמותות להגיש עד סוף ינואר 2017 בגין שנה קודמת.
אייל מדן
כנראה שזה זה.
יוכי אילוז
ההתחייבויות נשמרו. לא החזרתי אותן לאוצר כלא מנוצלות הן נשמרו ואלה העודפים שלנו. מדובר על עמותות שכרגע בהליך סיום דיווח לקבל תשלום.
היו"ר ישראל אייכלר
זה כסף שכבר לא יהיה ב-2017.
אייל מדן
התחייבויות. כן.
היו"ר ישראל אייכלר
מה הסכום עליו את מדברת? השמונה מיליון עליהם הוא דיבר?
אייל מדן
כן. זה הסכום. שמונה מיליון.
יוכי אילוז
היו כאלה שלא ניצלו. אני מצרפת אותה ל-17, אבל זה לא משמעותי.
היו"ר ישראל אייכלר
כי זה כסף שאנשים כבר הוציאו בשנה שעברה.
יוכי אילוז
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
אם ה-8,645 מיליון זה סכום שאנשים הוציאו, עם כמה את נשארת בסוף? ב-14?
יוכי אילוז
כן. בעיקרון, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
לא יודע. יש לנו עוד מעט ישיבת סיעה ואני חושב שזה יותר חשוב מהתאגיד. לבוא לעניי ישראל בערב פסח עם קמחא דפסחא ב-14 מיליון שקלים במקום הסכום שהיה לפני שנתיים שעמד על 38 מיליון שקלים, זאת שערורייה.
אייל מדן
אני לא מכיר את הסכום של 38 מיליון שקלים לפני שנתיים. אני מכיר שאנחנו דווקא הבאנו תקציב שהוא גדול יותר מזה שהיה קודם לכן.
היו"ר ישראל אייכלר
תראה. כתוב לי כאן ב-2015.
יוכי אילוז
היו 15 מיליון לחג נוסף. היו שלושים מיליון שקלים שקיבלתי לקראת סוף שנה כתוספת, עת השר נכנס. עת השר נכנס למשרד שלנו, היינו כבר אחרי. אז הוא אמר שהוא מתגבר אותי לסלי מזון וחג נוסף והוסיף שלושים מיליון שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
צריך לבקש ממנו שגם הפעם יעשה דבר כזה.
אייל מדן
אני אגיד משהו כללי על קמחא דפסחא. כל שנה ניתן על שינוייו כתוספת בהתאם ליכולות התקציביות של אותה שנה. יש סיכום תקציב כל שנה מול המשרד לפי העדפות המשרד, לפי סדרי העדיפויות שלו, ובהתאם ליכולות יש את התוספת הזאת. השנה אני מכיר שהתוספת כן ניתנה. אני צריך לגבות את זה כמובן בנתונים אבל היא כן ניתנה לפחות מעבר למה שניתן בשנה שעברה.

לגבי תוספות אחרות. אני מכיר 14.6 מיליון שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
בשנה שעבה.
אייל מדן
כן. זה מה שהועבר למשרד.
היו"ר ישראל אייכלר
גברת אילוז, בשנה שעברה הסכום היה 14 או 18 מיליון שקלים?
יוכי אילוז
בשנה שעברה היו לי 17,650 מיליון שקלים לחג נוסף וקמחא דפסחא כולל עיזבונות וכולל מקומות קדושים.
אייל מדן
אני אוודא את הנתונים שיש לי.
היו"ר ישראל אייכלר
תתאמו את המספרים כי אני צריך לפנות גם לשר כחלון.
יוכי אילוז
אני לוקחת מטבלת ההתחייבויות שלי שאני מעבירה כספים.
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תשלחי לנו את הדף עם הפרטים?
שלומית אבינוח קואולמן
היא שלחה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה תעדכן אותנו.
אייל מדן
אני אעדכן.
היו"ר ישראל אייכלר
כדי שאני אוכל להשוות. כץ וכחלון, שניהם אנשים מאוד רגישים לעניי ישראל ואני לא צריך לבוא ולהטיף להם אבל המציאות שנוצרה היא מציאות בלתי אפשרית.
יוכי אילוז
בנושא הפרוצדורה, לא סיימתי. בנושא הפרוצדורה אני מדברת על פרוצדורה של להגיש. זה לא בשליטה שלנו. יש את הכללים של תוכנת המרכבה שנכנסה לתמיכות וזה לא רק בקמחא אלא גם עובדות ציבור וכל תמיכות המדינה הן היינו הך. מבחינת פרוצדורה, להגיש דוח ביצוע. זאת הפרוצדורה הכי קלה שיכולנו להגיע עם החשב הכללי כאשר העמותה מגישה לנו הוצאות והכנסות שלה, אנחנו מקבלים קובץ של הנתמכים, בודקים אותו מול מרשם התושבים ובודקים אותו מול סף העוני. עמותות שנותנות למשל צ'קים דחויים ולא מגישות לי חשבונית, אנחנו לא יכולים להתחשב בזה כהוצאה. לפעמים זה יוצר בעיה שהעמותה להביא עד שייפרע הצ'ק זה אבל מבחינת ההקלות הכי אפשריות שאנחנו יכולים, אנחנו מקלים ומסייעים לעמותה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מעביר את הכדור הזה עכשיו למשרד המשפטים, לעורך דין חנן ארליך. מה ששמענו כאן מהגברת אילוז שעובדת קשה מאוד כדי לבצע את הפרוצדורות, שאלה הם הכללים. אני מבין שהאוניברסיטה או ארגון שמקבל חמישים מיליון שקלים או עשרים מיליון שקלים, שווה לו להביא 10,000 חתימות או מסמכים מהסטודנטים שלומדים בו, או בישיבות. ברגע שאתה נותן 2.5 שקלים לסל ועל זה אני צריך להביא מסמכים, אני אתן לך משל. רק השבוע הגשתי הצעת חוק. יש חוק במכס במשרד האוצר שכאשר המכס מחליט לבדוק מכולה, וזה נמצא כשר לחלוטין, העלות של הבדיקה וההסעה של המכולה למקום הבידוק, על בעל הטובין. כך אומר החוק. מה קרה? בזמן האחרון יש אינטרנט ויש קניות באינטרנט, אנשים קונים מוצרים בחמישים שקלים, במאה שקלים, בסין ובטייוואן, וזה מגיע אליהם הביתה. מה לעשות, הבודק החליט לבדוק את הקופסה הזאת והוא מטיל על הקונה, על בעל הטובין, לפי החוק, את העלות של הבדיקה במאות שקלים כאשר כל המוצר לא שווה את הסכום הזה. אני הגשתי השבוע הצעת חוק שעד חמישים אלף שקלים, למשל מי שמייבא מכוניות, אני מבין שהמדינה אומרת שייבאת מכונית, בבקשה, זה עולה לי לבדוק, המחיר יהיה עליך, אבל מי שמביא כמה סיכות ראש? הגשתי הצעת חוק שעד חמישים אלף שקלים, הבדיקה תהיה על חשבון המדינה.

עורך דין ארליך, אני רוצה לשאול האם אפשר להשוות בין אדם שמקבל עשרים או חמישים או מאה אלף שקלים, הדרישות הפרוצדורליות, לבין מי שמקבל 2.5 שקלים? אולי אפשר להקל.
חנן ארליך
הכללים של הבדיקות, של המסמכים, של דרישות הדיווח, הדרישות של הנוהל הכללי של התמיכות, הוא נוהל שבאחריות שר האוצר והוא חולש על תחומי התמיכה במדינה. חלקם נובעים במבחני תמיכה ספציפיים. התכלית של הכללים, של ההנחיות האלה, היא כמובן לוודא שהכספים מגיעים למי שהם צריכים להגיע ושלא יהיו רמאויות. בחלקן הן דרישות שנקבעו על ידי החשב הכללי שהיה שותף בכיר להכנת הנוהל הכללי וחלקן דרישות שהוצעו על ידי המשרד עצמו, זה שנדרש לקבל את המבחנים. כמי שמבחני התמיכה והכללים מובאים אלינו לאישור, זה נקרא הליך התייעצות, חשבנו שאלה דברים שהם נכונים וראויים ולא ראינו לנכון לדרוש מהמשרדים לוותר עליהם מתוך הבנה שיש צורך לשמור על כספי הציבור ולוודא לאן הם מגיעים. בגלל שבסופו של דבר הם מגיעים לצרכן הקצה, לנזקקים שבסוף, חוזרת השאלה התקציבית שהיא בתחום שלי. זאת אומרת, ברור שאם היה מדובר על חלוקה של עשרות מיליוני שקלים, המצב היה שונה ואז אולי ההצדקה הייתה ברורה יותר. אני מסכים שבסופו של דבר הנזקק עצמו שהסל שהוא מקבל יש בו השתתפות זעומה של המדינה, על סמך זה לדרוש ממנו דיווח, זה לא משהו שהוא רצוי אבל לא בלתי נמנע. אני אומר שוב, אם התקציב היה גדל. בסופו של דבר המעמסה הזו לא אמורה להיות מוטלת על הנזקק עצמו. לא הוא זה שצריך להביא את כל הדיווחים אלא זה מוטל יותר על התאגיד, על מוסד הציבור שכן מקבל כספים. כל אחד בסוף מקבל סכום השתתפות, אמנם קטן, פר אדם אבל בסך הכול הסכום עצמו מהווה עשרות מיליוני שקלים.
היו"ר ישראל אייכלר
יש עמותה שמקבלת מעל מיליון שקלים?
יוכי אילוז
עמותת לתת קיבלה ארבעה מיליון שקלים כעמותת גג.
חנן ארליך
יש מיליונים אבל בעמותות גג. אלה סכומים נכבדים ובסופו של דבר רוצים לראות שהסכומים מגיעים ליעד ולא נמצא את עצמנו מחלקים מאות אלפי שקלים לעמותה ובסוף יסתבר שהכספים נעלמו או חולקו באופן פיקטיבי. זאת תכלית הכללים האלה ואני חושב שהיא סבירה. אני מסכים שבסוף מתמחרים את זה פר אדם, זה נשמע קצת.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, כל התמיכות במדינה צריכות את אותן פרוצדורות. אין הבדלים.
חנן ארליך
יש פרוצדורות שנוגעות לכלל המדינה. למשל, מה שמוסד הציבור עצמו נדרש להגיש ואלה הם אישורים, יש לו אישור ניהול תקין ואישור מהבנק שאפשר במקרה הצורך לקבל נתונים ורשימה לא מבוטלת של מסמכים וזה נוגע לכלל הגופים הנתמכים במדינה, מוסדות תורניים, גופים שמחלקים סלי מזון, מוסדות תרבות, מוסדות להגנה על בעלי חיים, גופי ספורט. הכללים האלה קבועים בנוהל הכללי של התמיכות. במבחני התמיכה הספציפיים שנוגעים לתחום מסוים כזה או אחר, יש לעתים הוראות נוספות. למשל, במקרה כמו זה שאומרים שאנחנו רוצים לדעת, מוסד ציבורי בא ואומר שהוא מחלק לאלף נזקקים ותנו לי בבקשה כך וכך עשרות אלפי שקלים או מאות אלפי שקלים, תראה לנו שאתה מחלק אותם לנזקקים ולא שחילקת למקורביך ולאנשיך. לכן נדרשים מסמכים נוספים והוכחות נוספות שהדבר הזה אכן מתקיים. אני מניח שהרצון להקל, ודאי שלא הנזקק בסוף יצטרך לטרוח בדבר הזה. בדרך כלל המוסד עצמו.
היו"ר ישראל אייכלר
פרט אחד לא קלטתי. מה בדיוק צריכה העמותה להביא חוץ ממה שמנית? רשימה?
חנן ארליך
דוח ביצוע.
היו"ר ישראל אייכלר
שם, כתובת ותעודת זהות?
יוכי אילוז
הם מקבלים מאתנו תקליטור אותו הם מעלים על קובץ אקסל והם מציינים את שמות הנזקקים שקיבלו, ראשי בתי אב עם מספר תעודת זהות, כתובת, מספר נפשות והכנסה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה זה הכנסה?
יוכי אילוז
הכנסה של המשפחה.
היו"ר ישראל אייכלר
תלושי משכורת?
יוכי אילוז
לא. אנחנו סומכים עליהם שיש בדיקת עומק.
היו"ר ישראל אייכלר
בעצם זאת שורה אחת.
יוכי אילוז
שורה אחת. כל הקובץ הזה נבדק בתוכנה אצלנו. כמו שאמרנו, עם ההקלות של מספר זהות מול משפחה, מול שם נעורים, כדי לא להסתבך עם שלמה סלומון ולהפיל אותם וכולי.
קריאה
גם דוח ביצוע. כל החשבוניות.
היו"ר ישראל אייכלר
למה צריך חשבוניות? לגבי קניית המוצרים?
קריאה
איך נוכיח שחילקנו מיליון שקלים?
היו"ר ישראל אייכלר
הרשימה של הבן אדם והוא קיבל.
יוכי אילוז
טבלה, רשימה של הספקים שהם רכשו מהם את המזון.
היו"ר ישראל אייכלר
לגבי ה-150 שקלים.
יוכי אילוז
כן.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת, להבטיח שהם נתנו 150 שקלים.
יוכי אילוז
כן. גם את ההכנסות, את הקבלות מהתרומות.
היו"ר ישראל אייכלר
אם הוא מקבל תרומה ממפעל בלי לשלם לו?
יוכי אילוז
שיביא קבלה.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא נותן לו מוצרים בלי כסף.
קריאה
יש תעודת משלוח.
יוכי אילוז
הוא נותן לו תעודת משלוח שהוא נתן לו עם הערכה כספית.
קריאה
אתם לא מכירים בזה במאה אחוזים.
יוכי אילוז
אנחנו מכירים בזה במאה אחוזים אם יש פירוט של המוצרים. אם יש סתם משלוח שאתה לא יודע מה זה, יש לנו בעיה. אבל אם יש פירוט של המוצרים שהתקבלו עם הסכום, אנחנו לוקחים הוצאות פלוס הכנסות ולפיה מקבלים.
קריאה
מוצרי מזון בלבד.
יוכי אילוז
כן. אנחנו מעדיפים שלא יתנו כהלוואות. אנחנו מעדיפים שה-150 שקלים אלה, יהיו שווי מזון לפחות.
גבי ועקנין
זה הכי חשוב לי. יש לנו מיליוני תרומות ללא תעודות משלוח. חקלאים מביאים לנו ירקות ופירות או תורמים כאלה. הם אומרים שאם הם יעשו תעודת משלוח, הם יצטרכו לשלם על זה מע"מ. יש להם איזושהי התחשבנות כספית שאני לא מבין בה. איך אפשר להכיר בדבר הזה?
יוכי אילוז
רואה החשבון שלכם מכיר עד עשרים אחוזים מהעלות.
גבי ועקנין
למה הוא מכיר בעשרים אחוזים ולא בשלושים אחוזים?
יוכי אילוז
זה סוג של דבר שהוא הסכים לקבל. זה לא תלוי בנו. זה עניין של נוהל.
יוסף ויטמן
אם עמותה תגיש תצהיר של העמותה ויבואו לבדוק.
יוכי אילוז
תכינו פנייה. אני יכולה להעביר את זה לייעוץ המשפטי.
גבי ועקנין
זה האבסורד הכי גדול בעניין. אנחנו מביאים תרומות, משקיעים מאמצים להביא תרומות.
יוכי אילוז
כן, אבל אתה צריך להבין שאם אני לא אדע את היקף התרומה, איך אני אדע שבאמת קיבלת בסדר הגודל הזה?
גבי ועקנין
תצהיר חתום על ידי עורך דין ורואה חשבון שאכן מה שאנחנו מדווחים זה כך.
יוכי אילוז
תכינו פנייה. אני מוכנה לבדוק את זה.
גבי ועקנין
המע"מ שהעמותות משלמות למוצרים, לסלי המזון, הוא הרבה יותר מכפי שמקבלים. העמותות תורמות למדינה הרבה יותר מאשר הן מקבלות.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם לא מקבלים החזרי מע"מ.
גבי ועקנין
ודאי שלא. זה מגיע למשרד האוצר.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רוצה שיהיה פטור ממע"מ?
גבי ועקנין
שלא ייתנו ולא יקבלו. לא לתת ולא לקחת. שעל הסלים האלה שאנחנו מחלקים, לא נשלם מע"מ ואנחנו לא צריכים תקציב לכך.
היו"ר ישראל אייכלר
בחוק יש מקבילה על משהו שלא משלמים עליו מע"מ?
קריאה
יש מושגים כמו למשל רכישת אמבולנס פוטר ממע"מ. כל מיני צרכים הומניטריים שפטורים ממע"מ.
היו"ר ישראל אייכלר
אם יש משהו דומה, אני יכול לפנות למשרד המשפטים, אבל אתה מביא לי אמבולנס כדוגמה, אתה מבין שזה לא המקרה.

לגבי משפחות, רצית לומר לגבי ההרחבה. היום אתם נותנים לפי נפשות או תוספת מיוחדת?
יוכי אילוז
במבחן התמיכה של סלי מזון, אנחנו מאפשרים למשפחות מעל חמש נפשות הגשה של יותר מסל אחד. להגיש בתצהיר של הדיווח. זה מעוגן במבחן התמיכה. במבחן התמיכה של קמחא, לא רצינו לעכב את הפרסום ולעשות שינויים ואז בכלל היינו חורגים, לכן השארנו את זה כמו שזה.
היו"ר כישראל אייכלר
מה זמן לוקח להוסיף שורה?
יוכי אילוז
זה לא להוסיף שורה. זה סיפור קצת יותר מורכב.
היו"ר ישראל אייכלר
משנה שעברה הייתה לנו שנה שלמה.
יוכי אילוז
בזה הם לא עשו את השינוי.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו מבקשים גם את השינוי הזה, כמו שביקשנו בשנה שעברה.
יוכי אילוז
לדעתי זה צריך להיות עם פרופורציה של תקציב.
היו"ר ישראל אייכלר
לתקצב את זה.
יוכי אילוז
אם יהיה לי תקציב של 14 מיליון, בשנה הבאה הוא יגיד לי שאני נותנת לו שקל.
היו"ר ישראל אייכלר
הבנתי.

ברשותכם, אני רוצה לסכם את הישיבה. הוועדה לפניות הציבור דנה בנושא קמחא דפסחא והיא קוראת למשרד האוצר ולמשרד הרווחה לפרסם מיד בעיתונים את הסכום המקסימלי לסיוע לקמחא דפסחא ולחג נוסף על מנת שהעמותות יוכלו להגיש את הבקשות. אנחנו נבקש לפרסם את הסכום עליו הודיע כאן נציג משרד האוצר של 18 מיליון שקלים ולא 13 מיליון שקלים כפי שידוע כאן.

אנחנו נפנה במכתב לשר האוצר ולשר הרווחה לגבי הקיצוץ שנעשה בתקציבי סלי המזון עבור פיילוט ההזנה. לקחת מעניים ולהעביר לעניים, זה עוול גדול מאוד ואנחנו חושבים שאם רוצים לעשות פיילוט הזנה, זה מאוד חשוב, אבל לקחת תקציב אחר ולא מכספי העניים.
שלומית אבינוח קואולמן
אתה מדבר על ה-400 אלף.
יוכי אילוז
זה לא פיילוט.
היו"ר ישראל אייכלר
פיילוט ההזנה.
יוכי אילוז
זה לא פיילוט. זה פרויקט קבוע שאנחנו עובדים אתו שנים. יש לנו שלושה תחומים: קמחא דפסחא, סלי מזון חודשיים ומסגרות הזנה. אלה שלושת התחומים של הסיוע במזון. במסגרות הזנה, תמיד זה היה מתוקצב רק מהשוטף ומוועדת העיזבונות. בגלל הסכום הנמוך, ביקשנו שיהיה סביר, אחרי שכבר הגישו עמותות. אנחנו לא יכולים להגיד להן שאין תקציב, הגשתן לחינם, לא יהיה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא. המשרד יוסיף תקציב ולא ייקח מקמחא דפסחא. זה מה שאני מבקש.
יוכי אילוז
זה מה-18.
היו"ר ישראל אייכלר
בטח.
שלומית אבינוח קואולמן
לקחו 600 אלף.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו מבקשים שלא יהיה הקיצוץ הזה.

אנחנו רוצים לקבל את רשימת 36 הישובים ולברר האם בני ברק נמצאת ברשימה, ואם לא, מדוע היא הוצאה מהרשימה.

אנחנו גם מבקשים לתת את סלי המזון לפי גודל המשפחה ומספר הנפשות ולהוסיף תקצוב כדי לאפשר למשפחות גדולות יותר לקבל יותר מסל מזון אחד.

אני רוצה להודות לכם. את העבודה האמיתית אתם עושים בשטח. אנחנו רק מנסים לסייע.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:02.

קוד המקור של הנתונים