ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/03/2017

תקנות הביטוח הלאומי (דמי קבורה) (תיקון), התשע״ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 495

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, כ"ג באדר התשע"ז (21 במרץ 2017), שעה 9:30
סדר היום
תקנות הביטוח הלאומי (דמי קבורה)(תיקון)(העברת נפטרים לשמירה בקירור לאחר שעות העבודה), התשע"ז 2017
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר
חברי הכנסת
מרב מיכאלי
מוזמנים
אלעד טובי - מנהל תחום הסדרה, המשרד לשירותי דת

אופירה מדמון - מתמחה בלשכה המשפטית, המשרד לשירותי דת

ארז מלול - יועץ מנכ"ל, המשרד לשירותי דת

יגאל עם פז - עו"ד במחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

לבנה עזרא - מנהלת אגף זקנה ושארים, המוסד לביטוח לאומי

קובי רחמים - מרכז בכיר באגף זקנה ושארים, המוסד לביטוח לאומי

דנה צרפתי - מרכזת בכירה באגף זקנה ושארים, המוסד לביטוח לאומי

שמעון נבון - מנהל תחום דמי קבורה, המוסד לביטוח לאומי

יהודה הריס - מתמחה, המוסד לביטוח לאומי

שלמה מור - עו"ד, ביטוח לאומי

מזל נייגו - ממונת חקיקה, לשכת עורכי הדין

זאב רוזנברג - מנכ"ל פורום חברות קדישא

אורית מסמי - סמנכ"ל, פורום חב' קדישא

אריאל מואב - רכז מחקר, המחלקה למדיניות ציבורית ומשפטי, מכון עתים

אלישבע קובארי-לוי - רכזת פניות, מכון עתים

שמואל סלוטקי - נציג ארגון צהר
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהלת הוועדה
אתי שבתאי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר המתרגמים

תקנות הביטוח הלאומי (דמי קבורה)(תיקון)(העברת נפטרים לשמירה בקירור לאחר שעות העבודה), התשע"ז 2017
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו היום ה-21 במרץ 2017, כ"ג באדר תשע"ז, אנחנו מדברים על תקנות הקבורה של הביטוח הלאומי, דמי קבורה וזכות, לבקשתה של חברת הכנסת מירב בן ארי - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מרב מיכאלי.
היו"ר אלי אלאלוף
הן שתי אחיות שלי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
חד משמעית.
היו"ר אלי אלאלוף
ובאמת, מרב, תודה על העקשנות שלך לפתור את הבעיה ואני מקווה שהיום נוכל לסיים את הדיון הזה ולהביא את זה לאישור.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן, אני חייבת להגיד שאני ממש מתרגשת.
היו"ר אלי אלאלוף
אז בבקשה, נשמע מהיועצת המשפטית שלנו כמה הערות שיש לתקן.
ורד קירו-זילברמן
מונחות על שולחן הוועדה לאישורה תקנות הביטוח הלאומי (דמי קבורה) (תיקון) התשע"ז-2017, שעוסקות למעשה בקביעת תעריף אותו ישלם הביטוח הלאומי בעבור העברת נפטר ממקום הפטירה לקירור.
היו"ר אלי אלאלוף
בשבת ובחגים.
ורד קירו-זילברמן
גם, בשבתות ובחגים ובשעות הלילה. אני מציעה שנציג הביטוח הלאומי יציג את התקנות ואחר כך אני אתייחס לאור ההערות שהיו והתקבלו על ידי - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ככה פינג פונג בין יועצים משפטיים ברמה כזאת, מותר לכם.
שלמה מור
בוקר טוב, אדוני. עורך דין שלומי מור מהמוסד לביטוח לאומי.
היו"ר אלי אלאלוף
תעשו משהו פעם שאני אכעס עליכם. כולם אומרים לי 'למה אתה מסתדר עם הביטוח הלאומי?', אז זה נכון שיש לי היסטוריה משפחתית מאוד יפה, אבל זה גם לזכותכם.
שלמה מור
אני מקווה שלא נצליח, לא היום לפחות. אדוני, התיקון היום לתקנות הביטוח הלאומי הוא תחילתה של דרך שנועדה לפתור בעיה באמת מאוד כאובה ומוזרה שאני לא חושב שהאזרחים במדינת ישראל מודעים לה והיא שמי שלצערו ולצער משפחתו נפטר אחרי שעות העבודה או בשישי-שבת או בחגים, המדינה או חברות הקדישא לא מפנות או לא מובילות את הגופה של הנפטר לבית קירור עד אשר הוא ייקבר. המצב הזה מחייב משפחות היום לשאת בעלות של אלפי שקלים לפעמים או יותר, באמת סכומים ניכרים, על מנת לפנות את הגופה, אלא אם כן הם רוצים להותיר אותה בבית, סיטואציה שברור לכולנו שהיא בלתי נסבלת. הכול התחיל מהצעת החוק של חברת הכנסת מיכאלי, שעסקה אמנם בחוק שירותי הדת, אבל למעשה הובילה ליום הזה ולתיקון הזה.

אז התיקון שאנחנו מבקשים היום לעשות בתקנות הביטוח הלאומי (דמי קבורה) נועד לקבוע את תנאי הזכאות ואת הסכום שישולם לחברות קדישא שיעסקו בקבורה שנעשית בשישי, שבת, בחגים או אחרי שעות העבודה. התקנות גם מתייחסות לכמה כללים של מתי הם יקבלו את התוספת הזאת, דרך אגב, מדובר ב-1,100 שקלים, ומתי הם לא יקבלו אותה, כשבעיקרון מדובר על זה שלא תתקבל התוספת הזאת פלוס תוספת אחרת שנקראת תוספת קבורת לילה, שכבר היום מופיעה בתקנות. אז אמרנו, וגם כל החברות שעמדנו איתן בקשר הסכימו על כך, שלא תשתלמנה שתי התוספות אם השתלמה תוספת קבורת לילה לא תשתלם התוספת הזאת, אבל אם לא השתלמה או בנסיבות חריגות, כפי שמצוין פה בתקנות, כן תשתלם התוספת הזאת בסך 1,100 שקלים. מקרה קלאסי הוא מקרה שבן אדם נפטר ביום שבת בבוקר וקוברים אותו במוצאי שבת מאוחר בלילה. חברת קדישא תקבל גם 1,100 שקלים עבור ההובלה בשבת בבוקר וגם תוספת בלילה בגין הקבורה בלילה.

מטבע הדברים הפתרון הזה הצריך פה שיתוף פעולה עם לא מעט גורמים, לרבות כמובן המשרד לשירותי דת ומשרד הבריאות ופורום חברות קדישא, שהוא לא פה בשום מעמד פורמלי, אבל כיוון שהוא מאגד לא מעט חברות ובערך 60% משוק הקבורה וכבר לפני מספר שנים עמד בקשר עם המשרד לשירותי דת על איזה שהוא מנגנון שיאפשר את הפרוצדורה הזאת, אז גם איתו באנו בדברים.

אמרתי שזו תחילת הדרך כיוון שתיקון התקנות הוא רק פלטפורמה, פלטפורמה שתאפשר לנו, אל"ף, לשלם, בי"ת, לתקן את ההסכמים שיש לנו עם חברות הקדישא, אבל זו רק תחילתה של דרך שאנחנו נצטרך כדי לסיים אותה לפחות חצי שנה, כיוון שבתווך עוד המשרד לשירותי דת, ואני אשמח לשמוע את עמדתו בהקשר הזה, יצטרך להקים מוקד טלפוני.
היו"ר אלי אלאלוף
נתב.
שלמה מור
נתב או מוקד טלפוני, כוכבית 120, על מנת שכל האזרחים במדינת ישראל יוכלו להתקשר לטלפון אחד והנתב הזה יצטרך להיות בקשר עם כל חברות הקדישא שהביטוח הלאומי יעמוד איתם בהסכם כדי שהשיחות יגיעו 24/7 לאותה חברת קדישא באזור שבו נפטר הבן אדם. זה דבר שאנחנו חייבים את סיועו של המשרד לשירותי דת בהקשר הזה, אחרת זה לא יעבוד. יש גם את הנושא המאוד פרובלמטי בעינינו כרגע של חדרי קירור.

מסתבר שאין מספיק חדרי קירור בארץ לנפטרים וזו סיטואציה מאוד פרובלמטית. חדרי הקירור הם ככל הנראה שייכים לחברות קדישא או לכל מיני גופים כאלה ואחרים, והם לא פתוחים לכולם, בבתי חולים לפעמים גם יש מצוקה. המשמעות של הדבר הזה היא שיכול להיווצר מצב אבסורדי שבו בן אדם נפטר, באמת הובילו אותו בשבת בבוקר, אבל מדימונה הובילו אותו לבאר שבע ואז ביום ראשון בבוקר, כשירצו להחזיר אותו אז עוד עלולים לבקש מהמשפחה כסף. אנחנו כמובן לא נוכל להסכים למצב כזה ואנחנו נצטרך פה גם את ההתערבות של המשרד לשירותי דת, כדי שימפה את כל חדרי הקירור בארץ. מבחינתנו זה דבר שהוא באחריות מקצועית שלהם, שיוודא שיש מספיק, שידרוש מחברות הקדישא שיממנו עוד חדרי קירור. אנחנו נצטרך גם שהפורום יעשה כל מאמץ כדי שלא ייווצר מצב שיש חוסר בחדרי קירור והכול כדי שמשפחה בסופו של יום, סך הכול מה אנחנו רוצים לעשות? שהנפטר שלה יובל כדי שהוא לא יישאר בבית ובבוקר המחרת יובא לקבורה.

כמו שאמרתי, זאת תחילתה של הדרך כיוון שאחרי התקנות יעברו אנחנו נצטרך לפנות לכל חברות הקדישא לבקש לתקן איתם את ההסכמים על פי התקנות. יש לנו הסכמים עם כל חברה וחברה, אנחנו נצטרך לתקן את ההסכמים עמם, על מנת לוודא, שהם עומדים בתנאים הבסיסיים והתנאים הבסיסיים מבחינתנו, אל"ף, שיש להם מוקד טלפוני או מישהו שיכול לענות בתוך כמה דקות לכל שיחה ושיחה, שהם מתחייבים שתוך איקס זמן הם מגיעים לבית הנפטר ומובילים אותו, שהם מתחייבים שהם עושים את זה 24/7, בלי שום חריגים, כל יום בשנה, שהם מתחייבים שיש להם את האישור ההלכתי הנדרש כדי שחלילה לא נעבור על דיני ההלכה בהקשר הזה, שהם מתחייבים שיש להם את האישורים הנדרשים מבחינת חוקי העבודה או העבודה בשעות העבודה ומנוחה. כל התנאים האלה, הבסיסיים, צריכים להתקיים ודבר נוסף זה שהם מתחייבים שאם הם ביום שבת בבוקר העבירו מישהו מדימונה לבאר שבע, אז בבוקר המחרת הם לא ידרשו כסף מהמשפחה כדי להחזיר אותו לדימונה, הם ייצרו קשר עם חברת הקבורה של אזור דימונה, יעבירו אותו לגבול כדי שחברת הקבורה של דימונה תיקח אותו לקבורה.

אלה, אני חושב, חמשת העקרונות האלמנטריים הבסיסיים. מעבר לזה זה משהו עסקי של החברות שאנחנו לא רוצים להתערב בהם. אנחנו כמובן היינו רוצים לראות יותר פיקוח והכוונה מטעם המשרד לשירותי דת שאני מבין שגם הוא בקושי של תקציבים ושל כוח אדם בכלל לפקח על הנושא הזה. אבל חשוב לנו להבהיר, הביטוח הלאומי לא באמת מפקח - - -
היו"ר אלי אלאלוף
מי קבע את ה-1,100 שקל ולא 900 ולא 1,300?
שלמה מור
אנחנו העסקנו משרד רואי חשבון, כלכלן, שעשה בדיקה בשיתוף חברות הקדישא והגיע לסכום הזה ונראה לי שזה סכום שפלוס מינוס גם חברות הקדישא הגיעו אליו.
אורית מסמי
קצת פחות, אבל הסכמנו לעמוד בסכום הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא הבנתי. שם ותפקיד, גברת.
אורית מסמי
אורית מסמי, פורום חברות הקדישא. אמרתי שאנחנו הגענו לסכום מעט גבוה, אבל הסכמנו לסכום שהם הציעו.
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי עוד שאלה, ברשותכם. מה קורה עם הדתות האחרות?
שלמה מור
ההסכם הזה, מבחינתנו, אדוני, פתוח לכל חברות הקדישא, לכל מי שיש לו רישיון לעסוק בקבורה, בין אם זה בן הדת היהודית, הנוצרית - - -
קריאה
אבל זה לא תחת שירותי דת, זה משרד ה - - -
אורית מסמי
לא חשוב, לנו אין התנגדות לפנות כל מי שצריך פינוי.
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, אני רוצה להבין. זה נחמד מאוד לראות פקיד בכיר שאני מכבד בנוסף, קופץ, 'זה לא אני'.
קריאה
לא, אמרתי, זה משרד ה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
קודם כל המטרה היא חשובה. מי עכשיו בנושא הזה?
קריאה
משרד הפנים והרשויות.
היו"ר אלי אלאלוף
נציג משרד הפנים פה?
קריאה
לא.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו מצטערים שהוא לא פה, אנחנו נעביר את זה לידיעת משרד הפנים ונבקש להתעדכן. בבקשה, הביטוח הלאומי, תעדכנו אותם.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לכן אני עושה הבחנה בין האחריות של המשרדים לבין הביטוח הלאומי. מבחינת ביטוח לאומי, שלומי, אמרת חברות קדישא אבל התכוונת בעצם בעלי רישיון קבורה.
שלמה מור
נכון.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה משמעותי, כי רישיון קבורה הוא לא תלוי דת והוא לא חייב להיות חברת קדישא, והמכרז והקריטריונים שביטוח לאומי מדבר עליהם הם אחידים לכולם בעצם. אני מסכימה עם אדוני ש - - -
קריאה
הבעיה היא יותר אצל היהודים בגלל שלא עובדים ב - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בשבתות.
קריאה
אנשים שאינם יהודים - - -
אורית מסמי
אבל אין לנו התנגדות לפנות כל מי שצריך פינוי. אני לא מבינה מה הבעיה, אנחנו נפנה את כל מי שצריך פינוי.
קריאה
המצווה היא אותה מצווה.
אורית מסמי
מי שביטוח לאומי ישלם עליו אנחנו נפנה.
היו"ר אלי אלאלוף
גם לדתות האחרות יש עקרונות דתיים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
ברוך ה' לא חסרים עקרונות דתיים, יש בלי שפע.
היו"ר אלי אלאלוף
לאור ההערה של ידידנו שלומי, הנושא של חדרי קירור, זו לא פעם ראשונה שזה עולה. לדעתי, כדאי שמשרד הדתות או המשרד לשירותי דת ומשרד הבריאות יעשו עבודה ויגישו לוועדה את המלצותיהם ואת הצעדים שהם נקטו. אני מציע שנעשה את זה לקראת חודש יוני. אנחנו נקיים דיון בנושא הזה, קצר אמנם, כי בעצם אנחנו נחכה לדיווח ביצוע שלכם, כדי שתתמודדו עם הסוגיה הזו.
קריאה
שוב, אני לא מסיר אחריות, אבל זה בעיקר משרד הבריאות, חדרי הקירור.
היו"ר אלי אלאלוף
בערבית המרוקאית שלי (בערבית), אתה פה. אתה הקיר הנמוך שכולנו נטפס עליו. אז היום תהיה הקיר הנמוך שנטפס עליך כדי לקדם. זה מאוד חשוב, תעשו את זה עם משרד הבריאות. אמרתי, תעשו ביחד עם משרד הבריאות. אם אתם רוצים את התערבות היושב ראש או חברי הכנסת - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
נשמח לעבוד אצלכם.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נעזור לכם, זה נושא מאוד כאוב ומיותר. הטרטור, זה גם מבחינת ההלכה, זה תפקידכם ולא נעים לטרטר וזה לא רצוי לטרטר אנשים. יש לי סיבות אישיות להרגיש שצריך להתמודד עם זה, לצערי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדוני, שאלות, ברשותך. קודם כל הקריטריונים. שלומי, תן רגע את התהליך, שעכשיו ברגע שנאשר את התקנות, מה עומד לקרות.
שלמה מור
ברגע שהתקנות תאושרנה הביטוח הלאומי יפנה לכל חברות הקדישא ויאמר להם 'חברים, אלה התנאים הנוספים שאנחנו מבקשים להוסיף להסכמים'. זה מעין נספח - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה חמישה התנאים שהזכרת.
שלמה מור
כן, בגדול. יכול להיות שיהיו עוד מעט נוספים, אבל 'אלה העקרונות ואנחנו מבקשים לקבל את התגובה שלכם, אם אתם מסכימים לכל התנאים כפי שהוצגו כאן בואו תאמרו לנו'. כל חברה שתסכים אנחנו נחתום איתה על ההסכם. להבנתנו באופן הזה אנחנו נכסה חלק ניכר משטחי המדינה, להבנתנו ותקוותנו גם יוקמו מספר מוקדים, לא מוקד אחד. כשאני אומר מוקד אני מתכוון מוקד טלפוני שיטפל בדרישה שלנו, שמישהו ירים טלפון לכמה חברות שקיבלו רישיון לקבורה.

אנחנו נפנה ואנחנו נקבל, אני מניח, הסכמה של לא מעט מהן. מצאנו שיש אזורים שבהם חברה אמרה 'אני לא נכנסת לזה', נאמר אזור יוטבתה, 'יש לי שני נפטרים בשנה, אני בשביל זה לא אעסיק מישהו'.
היו"ר אלי אלאלוף
כדאי לגור שם.
שלמה מור
כן, זה אריכות חיים. בסיטואציה הזאת אנחנו נצטרך לראות מי נמצא בסביבה הפיזית של האזור הזה, או מי לא רק בסביבה הפיזית, או מי מהמוקדים או מי מחברות קדישא האחרות במדינה יגידו 'אנחנו לוקחות על עצמנו גם את ההעברה של האזורים האלה', ואז אנחנו נוסיף להם את האזורים האלה כדי שלא יימצא שטח משטחי המדינה שיהיה בלי השירות הזה. כך אנחנו רואים את ה - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
דבר איתי בזמנים. כמה זמן אתם נותנים לסיבוב הראשון, שבו אתם תפנו לכל חברות הקדישא?
שלמה מור
אנחנו ביקשנו שישה חודשים, אבל מבחינתנו כמובן שאנחנו תוך שבועות ספורים נפנה לכולם ואני מניח שהם יקבלו לפחות חודש להשיב לנו. צריך לזכור שהם יצטרכו להיערך, הם יצטרכו אולי להתאגד, הם יצטרכו להקים איזה שהם מנגנונים משותפים. מבחינתי תוך חודשיים אנחנו נדע פלוס מינוס מיפוי ראשון של מה שיש לנו ברחבי הארץ, ואז הסיבוב השני בוודאי ייקח עוד איזה שהוא חודש. שוב, יש גם את האלמנטים הטכניים שהם בצד הפניות שלנו וגם יש את המוקד ואת הנתב הטלפוני שהוא סוּפר חשוב, שיקום, אני לא יודע אם הוא קיים היום, אבל יש פה אספקט טכני שגם צריך להיסגר.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
תיכף נדבר על זה. הפורום, מבחינתו, אורית, כמה זמן ייקח לכם להיערך ברגע שהתקנות קיימות.
אורית מסמי
אנחנו מקדימים, אנחנו עומדים ומחכים.
זאב רוזנברג
ייקח לנו כחצי שנה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לְמה?
זאב רוזנברג
להיערך, לבצע את הפינויים. להיות מסוגלים לבצע את הפינויים בשטח.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אם אתם כל כך מקדימים, אז למה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
למה שישה חודשים?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בדיוק, כרגע אורית אמרה 'אנחנו מקדימים, אנחנו מחכות', מה?
זאב רוזנברג
אל"ף, אני לוקח לעצמנו את זמן הביטחון, אנחנו לא רוצים להתחייב ולאחר בזמנים.
היו"ר אלי אלאלוף
מה יקרה לאנשים שזקוקים לשירותים שלכם בשישה חודשים הקרובים?
זאב רוזנברג
60 שנה לא נמצא פתרון וברוך ה' אנחנו עכשיו מוצאים פתרון, אנחנו מאוד שמחים, אני לא רוצה לתת הבטחות שאנחנו לא יכולים לעמוד בהן.
היו"ר אלי אלאלוף
זה ברור שהכנסת לא תאשר את הבקשה שלך. אנחנו ניתן שלושה חודשים מקסימום להיערכות, אבל תוך כדי מציאת פתרונות מידיים לנזקקים.
זאב רוזנברג
היושב ראש, אתם חייבים להבין, אנחנו צריכים לחתום על חוזים, אנחנו חייבים לחתום על חוזים עם כל המפנים, עם כל החברות, אנחנו מחכים למוקד. כל התהליך הזה, אני לוקח זמן ביטחון.
היו"ר אלי אלאלוף
אדון רוזנברג, אני כל כך מעריך את הכנות שלך וודאי את המקצועיות, יש לי בקשה, באמת תשתדלו לעמוד בשלושה חודשים, ולא, אני רוצה לקבל מול מי אתה עובד, מי יעבוד מול מר רוזנברג?
זאב רוזנברג
אורית.
היו"ר אלי אלאלוף
מי זו אורית?
זאב רוזנברג
אורית תהיה בקשר עם ביטוח לאומי ותעדכן - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אז אני מבקש מהביטוח הלאומי להעביר אלינו בקשה בכתב, אם תוך שלושה חודשים לא הולך, כדי שנאריך את התקופה.
זאב רוזנברג
אנחנו ניתן דוח מפורט אם היו עיכובים, מדוע היו עיכובים. אני מקווה שלא יהיו.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי, לא, אנחנו לא נעשה מיד בית משפט. אני מבקש, במידה שאתם רואים שתוך שלושה חודשים לא הולך תודיעו לנו.
שלמה מור
אדוני, תאריך התחולה קבוע בתקנות מראש. אז אנחנו נעשה מאמצים, אבל אם התקנות, או לפחות בנוסחן דהיום, זה שישה חודשים, אנחנו נודיע תוך שלושה חודשים איפה אנחנו עומדים, זה בהחלט.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אני מקבל את הנוסחה שלך. שמעתם את הנוסחה של הביטוח הלאומי? היות שמראש קבעו שזה שישה חודשים, במידה שירגישו תוך שלושה חודשים שיש עיכוב הם יודיעו לנו על כך. בסדר, מקובל?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן, אבל אני מציעה שבכל מקרה נקבע לחודש הראשון של כנס הקיץ ישיבת מעקב, אדוני, ברשותך.
היו"ר אלי אלאלוף
הכנס הראשון זה ארבעה חודשים.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן, יש לנו שישה שבועות פגרה ועוד - - - כן, סדר גודל של שלושה חודשים נקבע ישיבה.
היו"ר אלי אלאלוף
היות שנתתי הרבה התחייבויות, אז תרשי לי - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
יחד עם המקררים, באותו יום של המקררים. אני לא צוחקת. באותה ישיבה שאתה רוצה לקבוע על המקררים, כי בלאו זה חלק - - -
היו"ר אלי אלאלוף
חדרי קירור.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתה צודק, אדוני, חדרי קירור. באותו יום, באותה ישיבה, בלאו הכי הציבור הזה תצטרך לבוא לפה, אז כבר אפשר יהיה לעשות מעקב על היישום של ההיערכות.
היו"ר אלי אלאלוף
נעשה מעקב של חצי שעה, נקבל בשורות טובות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אמן כן יהיה רצון. גם חדרי הקירור הם חלק מההיערכות גם לעניין הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
כן. יש אנשים שישמחו להרוויח, לצערי, גם על זה, אז למה לא ללכת על מכרז?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
של חדרי קירור? אם צריך, אדרבא.
היו"ר אלי אלאלוף
לא חסר מחסנים, להפוך אותם לחדרי קירור.
לבנה עזרא
שלום. עזרא לבנה, מנהלת האגף.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מנהלת איזה אגף?
לבנה עזרא
אגף אזרחים ותיקים ושארים ודמי קבורה.
היו"ר אלי אלאלוף
נהיינו ותיקים?
לבנה עזרא
אזרחים ותיקים, השם שונה בחוק, זה כבר לא קצבת זקנה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חדש.
לבנה עזרא
אני כבר מיישמת. בוועדה הקודמת עלתה גם בעיה של משרד הבריאות, של ההיערכות של משרד הבריאות לחדרי הקירור. אם אפשר שכבוד הוועדה יזמינו לישיבת המעקב שתהיה בעוד שלושה חודשים גם את נציגי משרד הבריאות.
היו"ר אלי אלאלוף
כן.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
חד משמעית.
היו"ר אלי אלאלוף
הם חברים שלנו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בכל זאת, אתם צריכים לעשות התקשרויות, אם יורשה לי להבין, אדוני, להבין מה נדרש בחודשים האלה. אתם צריכים לעשות התקשרויות עם קבלנים ולעשות להם הכשרות? עוד משהו?
אורית מסמי
לא, כי את המוקד אנחנו סיימנו להכין.
היו"ר אלי אלאלוף
בראבו, אני מברך אתכם.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדוני, משרד הדתות צריך להפעיל את הנתב הזה, את המוקד 120 הטלפוני. אז אם תוכלו להגיד לנו איפה זה עומד.
אורית מסמי
אולי אני אגיד למה הכוונה בנתב. כדי לאפשר את הניתוב למוקד הנכון צריך שיהיה נתב, כאשר האזרח יתקשר ישאלו אותו האם הוא צריך פינוי, האם הוא צריך מידע או צריך פינוי. אם הוא צריך מידע הוא יועבר למוקד 120 שנותן מידע, ואם הוא צריך פינוי המערכת תדע לזהות את היישוב שבו הוא צריך פינוי ולהעביר למוקד הנכון. אנחנו חשבנו שזה לא נכון שהנתב הזה יושב אצלנו, כי הוא אמור לנתב בינינו לבין מוקדים אחרים, זה קצת נשמע לי לא הגיוני.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
חד משמעית.
אורית מסמי
אין לי בעיה לעשות את זה, אם תבקשו, אבל נשמע לי לא הגיוני, פשוט. לכן פנינו לשני הגופים האלה ואני מבינה שהמשרד לשירותי דת התנדב שהנתב הזה יישב אצלו פורמלית.
היו"ר אלי אלאלוף
הוא הרגיש אחריות, אל תיתני - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הוא הרגיש אחריות לעשות את תפקידו.
אורית מסמי
זה רכיב אלקטרוני שהוא לגמרי פורמלי, הוא מזהה דיבור והוא יודע לנתב למוקד הנכון.
קריאה
זה לא משהו לא מורכב, בד בבד עם ה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זאת האחריות שלכם.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז אני רוצה לוודא. אני חושבת שהנתב הזה, הכוכבית 120 הזאת, צריכה לתת גם את המידע וגם את הניתוב.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שתשאירי להם.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אותי לא מעניין מי מהם עושה את זה, אני רוצה להגיד מה אני רוצה שיהיה שם, אדוני. אחר כך מי עושה, זה לא אכפת לי. אני רוצה שאני, האזרחית, מצלצלת לכוכבית 120, אני רוצה לקבל שם גם מידע וגם העברה של חלילה נפטרת וגם אם הנפטרת איננה יהודייה, חלילה, וכל זה צריך להיות בכוכבית 120, למרות שזה 120 שזה יהודי. לא יכול להיות שהמוקד יהיה ליהודיות וליהודים בלבד, זה צריך להיות ברור.
קריאה
זה לא באחריותנו. אנחנו לא יכולים לקחת אחריות - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אז אתן צריכות לעשות שיתוף פעולה עם המשרד - - -
אורית מסמי
אני בשלבים של קשר עם משרד הפנים כדי לאפשר את המידע. מידע שיש לנו, למה לא לתת? מה אכפת לי להכניס לתוך מוקד המידע - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא, זה מאוד יפה שאת כפורום חברות קדישא לוקחת אחריות - - -
קריאה
זה לא יהיה, כי האנשים שלנו לא יודעים לטפל בלקבור - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתם לא צריכים לדעת - - -
קריאה
לכל הדתות, לכל המינים, לכל הגזעים, לכולם. כל מי ש - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתם לא צריכים לדעת לטפל בהם, אתם צריכים לדעת לחבר ולהפנות למי שכן יודעת, כאילו לגורמים האלה, וזה, אני רוצה לקוות, שהמשרד לענייני דתות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
היות שמדובר בשירותי קבורה - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
משום שאתם אפילו באותה מפלגה, אפילו בישיבת - - -
קריאה
ופה, הוא אמר את זה בדיון הראשון, זה דיון ענייני, לא פוליטי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני חושבת שמשרד הדתות צריך להיות מסוגל לשבת עם משרד הפנים ולחבר את הדבר הזה, זה לא יכול להיות שיהיו מוקדים נפרדים, זה דבר לא סביר.
אורית מסמי
לא, זה רק מידע. למה יש לנו בעיה לתת מידע? משרד הפנים ייתן לנו את המידע ואנחנו נעביר את המידע.
יגאל עם פז
אפשר גם שמישהו שמתקשר ומגיע למספר נכון וכשמפנים אותו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני, שמך לפרוטוקול.
יגאל עם פז
עורך דין איגי פז ממשרד המשפטים. אני חושב שאפשר גם ל - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל רגע, בואו שנייה, אני לא יכולה במקביל, אני מצטערת.
יגאל עם פז
אין בעיה גם אם מישהו מתקשר בטעות למוקד הלא נכון, אומרים לו 'סליחה, אדוני, אתה צריך להתקשר למספר 1, 2, 3, 4, 5' והוא יתקשר למספר הרלוונטי. אני חושב שאם עיקר המידע על גופים ממשלתיים שהם - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
למה אי אפשר להעביר אותם - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני מציע שהחלק הטכני, שהוא מאוד מהותי, אני מסכים, כי זה לא אנשים שהם במצב רגיל, הם במצב סוער, אז להגיד לו 'לא פה, לך לשם', זו כבר הרגשת טרטור, אז תתאמו ביניכם שהשירות יינתן בצורה יעילה והאנושית ביותר. אני בטוח שתמצאו את הנוסחה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני רק רוצה לפרוטוקול, ברשותך, אדוני, שהמשרד לענייני דתות יתחייב שהוא ישקיע גם את ההשקעה הכספית של הנתב ולוקח על עצמו את האחריות להתחבר עם משרד הפנים.
קריאה
לא, עם משרד הפנים, אני לא יודע איך זה, אני לא רוצה להתחייב על משהו, ואם הם לא יסכימו? לא יודע.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אנחנו מהוועדה - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אתה לא יכול להתקשר למשרד הפנים לצורך עבודה משותפת?
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נוציא מהוועדה מכתב למשרד הפנים כדי שהוא ימלא את תפקידו בנושא הזה.
יגאל עם פז
חשוב לי להגיד עוד הערה אחת בעניין הזה, אם אפשר. השירות הזה של מידע וניתוב הוא שירות שבעצם השלטון צריך אותו לתת למדינה ועם כל הכבוד לפורום, אנחנו חושבים שגוף פרטי בסוף הוא גוף שיש לו גם אינטרס. אז אנחנו יכולים לבוא ולהיות מעורבים ובשיתוף כזה או אחר אבל בסוף זה שירות שהמדינה צריכה לתת והשלטון אמור לספק.
קריאה
לגבי הנתב, אתה מדבר?
יגאל עם פז
כן.
קריאה
בסדר.
היו"ר אלי אלאלוף
אז אנחנו גם נוציא מכתב ברוח זו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדוני, רק עוד שאלה אחת.
היו"ר אלי אלאלוף
אני חייב להגיע לקריאת החוק ולאישור.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל התחלנו מאוחר. שלומי, האם אתה לא חושש שהעניין הזה שאתם אומרים, שלא יהיו שתי תוספות, האם אתה לא חושב שזה עלול להיות מוטיבציה להלנת המת או המתה, חלילה, בגלל שמובילים ירצו, יגידו 'אוקיי, לא שווה לנו לקבור היום, אז נחכה למחר ונקבל גם וגם'.
שלמה מור
זו נקודה שאנחנו בחנו לעומק והתקנות כן מאפשרות בסיטואציות רבות לשלם את שתי התוספות. זו בדיוק הדוגמה שנתתי, כי אם אני לוקח את הדוגמה של מי שנפטר ביום שבת בבוקר, אז אם חברה אומרת לעצמה 'אני ממילא אקבל במוצאי שבת תוספת בגין קבורת לילה אז מה לי לפנות בבוקר?' כדי למנוע את המצב הזה, בסיטואציה כזאת לדוגמה, אני כן אשלם בכפל. אז בכל סיטואציה בה עלולה להתעורר הקושיה אנחנו כן משלמים בכפל, אבל סיטואציה סטנדרטית הם ממילא מקבלים - - -
קריאה
במצב רגיל כל מי שנפטר בלילה ורוצה לקבור לא מפנה לחדר קירור, כך שלא תהיה התעקשות כזאת. יכול להיות חריגים, לזה יש פתרון.
ארז מלול
אני רק רוצה להעיר משהו. ככה, פרסמת ולא עשית לא עשית. מרב עשתה פה עבודה באמת מקצועית לטובת הכלל, הביטוח הלאומי, הפורום, אני מכבד והיה פה - - - אני אומר, זה החוק, שנתיים וחצי אני בשירות הציבורי, זה החוק שהכי נהניתי לעבוד עליו, והפורום, אורית והרב רוזנברג, אבל הפורום צריך לדעתי לצאת בפרסום רציני על ה - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה לא הפורום, זה, שוב, המשרד לשירותי דת שצריך לצאת - - -
אורית מסמי
הפורום לא ייצא בפרסום.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
הפורום לא צריך לצאת בפרסום, זה לגמרי המשרד לשירותי דת, חד משמעית. אתם צריכים שנעזור לכם להביא כסף לזה?
היו"ר אלי אלאלוף
אדון מלול, זה שירות ממשלתי, הפרסום צריך לבוא וזה כבוד למשרד שלך ש - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
גם מוזר לי שהמשרד לענייני דתות לא רוצה לקחת קרדיט על זה. עכשיו אנחנו רבים מי תפרסם? זה באמת חזון אחרית הימים.

אבל צריך להיות פרסום כזה. רק דבר אחרון, האם הדברים שציין היועץ המשפטי של הביטוח הלאומי, שלומי, הדברים שאתם צריכים לוודא שיהיו ברישיונות של בעלי רישיונות הקבורה, ההתחייבויות שלהם לעשות את הדברים, אתם מודעים לאחריות שלכם לפקח על זה ולוודא שזה קורה?
קריאה
ודאי.
אורית מסמי
לא, אני שומעת משמעון שלא. למשל להחזיר את הנפטר לשטח שיפוט - - -
שמעון נבון
תחליטו, אם תרצו תיקחו את זה.
אורית מסמי
זה לא תחליטו, זה אתה יודע שרוב החברות עושות את זה. איפה שיש בעיה תטפלו, אל תבקשו מאיתנו לשאת ב - - -
שלמה מור
אלה שני דברים נפרדים. קודם כל - - -
קריאה
אנחנו מדברים על ההובלה לקבורה.
שלמה מור
רגע, אני הבנתי שדובר פה על משהו אחר. קודם כל דובר על זה שאישורים הלכתיים או הכשרות, ככל שישנן, כמובן יצטרכו להיות בפיקוחכם, כדי שזה יהיה פתוח לכולם. עם זה לא תהיה בעיה, כל מי שירצה יקבל ואתם תסייעו בהקשר הזה. עכשיו דובר פה על משהו אחר, כל אותה סיטואציה שבן אדם הובל מחוץ לשטח ולמחרת בבוקר ירימו טלפון למשפחה ויגידו 'את תממני את החזרה לשטח', זה לא הגיוני. מבחינתנו חברה שהוציאה מחוץ לשטח מחר בבוקר היא לפחות תיסע את הקילומטר הנוסף לגבול השטח חזרה כדי שהחברה קדישא של אותו שטח תיקח אותו ותביא אותו לקבורה.
אורית מסמי
לא, לא מקובל עליי. והדוגמה ששמעון נתן, למשל לגבי ערד, אם סורוקה לא נמצא בשטח השיפוט של ערד שהיא צריכה לפנות ממנו, אז מה פתאום שהחברה המובילה תצטרך לשלם הלוך וחזור? תסדרו אתם מול החברות מה שטח השיפוט שלהן. כמו שהרצליה מביאה ממאיר למרות שזה לא בתוך שטח השיפוט שלה, אז שערד תביא מסורוקה.
קריאה
בדיוק. הסיטואציה שציינת, שלומי, זה שתי חברות שיצטרכו ל - - -
אלעד טובי
שלומי, במישור הזה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רגע, לא מכירים אותך בפרוטוקול.
אלעד טובי
עורך דין אלעד טובי מהמשרד לשירותי דת. כל הנושא של ההובלה וההחזרה והתשלומים זה במישור ההסכמי בין הביטוח הלאומי לבין החברות. המשרד לשירותי דת אחראי על הנושא של הרישיונות, הוא מפקח על זה שהחברות מיישמות את תנאי הרישיון וכמובן במסגרת זו זה גם ההסכמים עם חברות הקבורה. אבל כל הנושא של להחזיר בתשלום או לא בתשלום, זה במישור ההסכמי מול ביטוח לאומי. למשרד לשירותי דת אין נגיעה בעניין הזה מבחינה נורמטיבית.
שלמה מור
שוב, מבחינתנו מצב שבו אני עושה שירות למשפחה וביום שבת בבוקר אני מפנה בן אדם, רק כדי ביום ראשון בבוקר להגיד למשפחה, או שהפורום, מצד אחד יקבל ממני 1,100 שקל כדי לפנות בשבת בבוקר וביום ראשון בבוקר יבקש עוד 3,000 שקל מהמשפחה, אז לא עשינו שום דבר.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
לא, זה בוודאי - - -
אורית מסמי
לא, התיאור הזה לא היה מדויק. בעוד שאנחנו מוכנים לקחת על עצמנו פינוי במקומות הבעייתיים כמו ערד למשל, אז אם אנחנו נפנה באמת לסורוקה ואנחנו אחר כך צריכים להחזיר מסורוקה עד גבול ערד, כאשר לא תמחרנו את זה, זה קצת לא הוגן. אנחנו גם לוקחים על עצמנו את המקומות הפריפריים וגם אתם רוצים להטיל עלינו את זה שאתם לא יכולים לפקח על חברות הקדישא הבעייתיות האלה לקיים את מה שנדרש מהן בסל השירותים?
שלמה מור
לא, אני אומר כך - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל, שלומי, יכול להיות שצריך להיות פה תעריף אחר במקרה שצריך להסיע ולהחזיר, מה לעשות? אבל זה, אנחנו חוזרות שוב לעניין מיפוי חדרי הקירור שאתם צריכים - - -
אורית מסמי
אין בעיה, במקומות האלה - - -
שלמה מור
עם חדרי קירור כל הסיטואציה הזאת לא תתעורר בכלל.
אורית מסמי
אבל אתם יודעים שאין להם חדרי קירור במקומות האלה. אנחנו יודעים את זה.
שלמה מור
יש לנו חצי שנה להיערך לזה.
קריאה
משרד הבריאות אמור להיערך לזה.
שלמה מור
הסיטואציה הזאת יכולה לקרות גם בלי קשר למישהו שנפטר שלא בשעות העבודה הרגילות. זה יכול לקרות גם במצב שבו מישהו שרוצה להיקבר בערד והוא נפטר, מה לעשות, בבאר שבע וצריך לפנות אותו, או שהוא נפטר בתל אביב, ואז צריך להעביר את הנפטר מאזור שהוא מחוץ לתחום הטיפול של חברה קדישא בערד ואז התקנות אומרות שניתן במצבים כאלה לגבות, תתקנו אותי אם אני טועה, תוספת על האקסטרה מרחק הזה. מה השוני בסיטואציה הזו? שהבן אדם כבר נפטר בערד ואנחנו הוצאנו אותו, אבל בכל זאת יש בתקנות האלה חידוש, למה? כי במצב היום המשפחה הייתה צריכה לשלם פעמיים, למה פעמיים? פעם אחת על ההעברה מערד לבאר שבע - - -
אורית מסמי
לא, בכל מקרה אין מצב ש - - -
שלמה מור
ופעם שנייה על ההעברה מבאר שבע לערד - - -
אורית מסמי
אז מה אתה אומר לי? המשפחה הזו תשלם רק פעם אחת? מה פתאום?
שלמה מור
אנחנו לא פותרים את כל הבעיות בשירותי קבורה.
קריאה
למקרים החריגים האלה צריך למצוא פתרון כמו שמצאנו פתרון לכל הבעיות, צריך למצוא פתרון תקציבי גם לבעיה הקטנה הזאת של הפינוי הלוך וחזור.
שלמה מור
אם אנחנו חוזרים לשולחן התקציבים אז אנחנו יכולים להתכנס פה בחורף 17', אני אומר לך. אם עכשיו אני צריך לחזור עוד פעם למשרד האוצר ולחזור למנהלת המוסד לביטוח לאומי ולהגיד להם שזה לא 10 מיליון אלא 20 מיליון, אז אנחנו בבעיה.
אורית מסמי
אבל זה לא 20 מיליון. אני מתעקשת שאתם צריכים לטפל ברגולציה. חברה קדישא, צריך להיות לה תחום שיפוט, אי אפשר להטיל עלינו את חוסר ה - - -
שלמה מור
רגע, אבל אולי אנחנו לא מדברים על אותו דבר. אם החברה העבירה לבית חולים שנמצא בתחום השיפוט של החברה הקוברת, ודאי וודאי שזו אחריותה של - - -
אורית מסמי
אבל זה לא מה שאני הבנתי. שמעון דיבר על למשל ערד, דוגמה, לערד אין להם חדר קירור, הכי קרוב הוא בבאר שבע, אנחנו נפנה לבאר שבע, שערד תואיל בטובה לקחת את הנפטר מסורוקה אליה, זה בתוך סל השירותים, אלא אם כן יש לכם מנגנון אחר. ככה אני מכירה את זה עובד בכל מקום אחר. אם יש לכם נקודות בעייתיות אז תפעילו רגולציה.
שמעון נבון
הכוונה שלנו כאשר אדם נפטר ביישוב כלשהו ואין יחידת קירור בתחום הטיפול, זו הכוונה שלנו, שאין יחידת קירור פנויה. אדם שנפטר בטבריה, בית חולים פוריה מפוצץ, חדרי הקירור בטוהר רחל מלאים, צריך להעביר אותו לעפולה, בסדר? מי מחזיר אותו מעפולה לטבריה?
קריאה
מי שהחזיר אותו עד היום, שמעון.
שמעון נבון
אף אחד לא החזיר, המשפחה שילמה. לכן אני בא ואומר, הסיפור הזה של פינוי והעברה לשמירה בקירור והחזרה, צריך להיות כולו בסל אחד ולא צריך להיות מחולק ל - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אבל זה עולה כפול.
אורית מסמי
אז הייתם צריכים להגיד לנו את זה לפני כן, היינו מכניסים את זה.
שמעון נבון
רק שנייה. התחלנו לעשות את הנושא של המיפוי של כל חדרי הקירור במדינת ישראל. במידה שחלק מחברות הקדישא לא שיתפו פעולה ולא יכולנו להמשיך ולנתח את המצבים בהם אנחנו צריכים להעביר נפטרים מחוץ לתחום הטיפול כאשר יחידות הקירור לא זמינות, ואז - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אדון נבון, אתה יכול להגיד לי מה כמות המקרים שפעמיים הסעה?
שמעון נבון
אז זהו, אני לא יודע, כי - - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אורית, את יכולה להגיד?
היו"ר אלי אלאלוף
יש לי הצעה, בבקשה.
אורית מסמי
אנחנו לא יודעים. גם אני יכולה להגיד, אם הייתי יודעת שזה פעמיים-שלוש אנחנו נספוג את זה, אבל - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני חייב להגיד, אם נמשיך ככה אז החוק הזה יעבור בעוד מאה שנה. אז אל"ף, אנחנו עומדים על זה שכרגע יש פתרון כפי שמוגדר היום בחוק ואנחנו נקרא את זה. שתיים, אני מבקש שתתחילו לרשום, לשלושה חודשים הקרובים, את המקרים החריגים ובעוד שלושה חודשים אנחנו נדון בהיבט התקציבי אם זה יידרש.
אורית מסמי
איך אתם יכולים לדעת? אין דרך לדעת את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו נבדוק כמה ערד יש, אחד? כמה טבריה יש, אחד?
קריאה
אנחנו נתחיל ליישם את התיקון הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש לעבור לקריאה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני רוצה להגיד יותר מזה, אדוני. אני חושבת שהתיקון כרגע צריך לכלול בדיוק את הדוגמה שאיגי נתן, אתה נתת דוגמה, שאם מישהו נפטר בבאר שבע והוא רוצה להיקבר בקרית שמונה נניח - - -
היו"ר אלי אלאלוף
לא בבאר שבע, לא נפטרים, אני גר שם.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
נכון, אם מישהו נפטר בערד, המסכנה, אבל רוצה להיקבר בקרית שמונה, אז יש תוספת נסיעה, תוספת פר קילומטר, אז אני חושבת שאנחנו צריכים את החריגה הזאת להחיל גם על מצב שבו צריך להחזיר את הגופה מבאר שבע לערד. פשוט צריך להחיל את הדבר הזה, זה צריך להיות כאחת הקטגוריות שמאפשרת לשלם את התוספת הזאת. זה כרגע הפתרון ה - - -
אורית מסמי
המשפחה משלמת את התוספת.
שמעון נבון
היום הביטוח הלאומי לא משלם את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
חבר'ה, אני חושב שמיצינו את הנושא. אני שוב חוזר, תעשו את הבדיקות והעלויות ובסטטיסטיקה של שלושה חודשים ואנחנו נדון באותו דיון על שאר הנושאים. אבל תרשמו, שביטוח לאומי ירשום את זה כדי שנבדוק. לא תהיה ברירה, אני חושב שאנשים יגידו שלא יזיזו את הגופה עד שתזיזו אותה לכיוון הסופי האחרון שלו.

אני מבקש לקרוא את הצעת החוק.
ורד קירו-זילברמן
הצעת התקנות. אני אגיד ואומר שבעקבות הערות שלי, של הייעוץ המשפטי של הוועדה, גם מול ביטוח לאומי ומול משרד המשפטים ואני רוצה לחרוג ממנהגי ולהודות להם על שיתוף הפעולה ועל העבודה המקצועית והיעילה. אנחנו ביקשנו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
למה את חורגת? את לא מודה בדרך כלל?
ורד קירו-זילברמן
אני לא, אני קטנה מדי, אבל פה זה באמת היה ראוי לציון ומגיע להם ואני מודה להם מאוד. יש לנו כמה הערות וההערות האלה נכנסו, אני אבקש מאיגי, הנציג של משרד המשפטים, ברגע שאני אגיד לנקודה, שרק יציין את זה, היות שהתקנות של הממשלה הניסוח בסופו של דבר יהיה מה שמקובל עליהם, בעקבות ההערות שלנו.

תקנות הביטוח הלאומי (דמי קבורה)(תיקון) התשע"ז-2017

בתוקף סמכותי לפי סעיפי ם266 ו-400 לחוק הביטוח הלאומי (ניסוח משולב) התשנ"ה-1995 (להלן – החוק), בהתייעצות עם מועצת המוסד לפי סעיף 12 לחוק, בהתייעצות עם השר לשירותי דת ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

הוספת תקנה 6ב

אחרי תקנה 6א לתקנות הביטוח הלאומי (דמי קבורה), התשל"ו-1976 (להלן – התקנות העיקריות) יבוא:

"תוספת 6ב העברה

העבירה חברה או מי מטעמה נפטר ממקום הפטירה לשמירה בקירור לאחר שעות העבודה הרגילות, ישלם המוסד
ופה אני ביקשתי להכניס תוספת
נוסף על דמי הקבורה לפי תקנה 5 ותוספת חציבה לפי תקנה 6 - - -
יגאל עם פז
פה אנחנו מוסיפים הוספת הבהרה, 'אם נדרש תשלומן', שזה מתייחס לדמי החציבה. כדי להבהיר שלא בכל מקרה משולמת התוספת לדמי החציבה אלא רק במקרים שבהם נדרשת התוספת הזאת, למשל בקרקע שיש קושי לחצוב, בהתאם לתקנה 6.
ורד קירו-זילברמן
אני אמשיך.

תוספת בעד העברת הנפטר בשיעור הקבוע בלוח ד' שבתוספת (להלן – תוספת העברה) ובלבד שלא תשולם בעד אותה פטירה תוספת העברה וכן התוספת האמורה בתקנה 6א;
יגאל עם פז
עכשיו יש עוד תוספת מסוימת, שאנחנו מבהירים שהתשלום של התוספת ישולם לחברה שטיפלה בהעברת הנפטר. זאת אומרת זה אמנם יכול להיות שיש כאלה שיגידו שזה מובן מאליו, אבל אנחנו חושבים שבכל מקרה יש מקום ואפשר להבהיר את זה בנוסח, שאם חברה א' טיפלה בקבורה וחברה ב', היא טיפלה בהעברת הנפטר שלא בשעות העבודה הרגילות, אז התוספת הזאת של 1,100 שקל תשולם לחברה שבפועל העבירה והיא אחרי זה תוכל להעביר את התשלום הזה לחברה שהתקשרה איתה, למי מטעמה, וככה התשלום בסוף יגיע למי שביצע את ההעברה בפועל ולא לחברה אחרת.
אורית מסמי
לא היינו שם. מי שהעביר לא יילך לרדוף אחרי מי שקיבל דמי קבורה. יש הפרדה בין ההובלה לדמי קבורה.
יגאל עם פז
זה רק מחזק את מה שאני אומר.
אורית מסמי
הפרדה בין הובלה לקבורה.
יגאל עם פז
כן.
ורד קירו-זילברמן
אני אמשיך.

לעניין תקנה זו, "שעות העבודה הרגילות" – ימים ראשון עד חמישי בין השעות 08:00 עד 16:00 ובימי שישי וערבי חג בין השעות 08:00 עד 13:00.

על אף האמור בתקנת משנה (א), תשולם תוספת העברה בנוסף לתוספת שלפי תקנה 6א במקרים שבהם ההעברה ממקום הפטירה לשמירה בקירור בוצעה לאחר שעות העבודה הרגילות וכן אם נתקיים אחד מאלה:

ההעברה בוצעה בימים שישי, שבת, ערב חג וחג;

הקבורה בוצעה אחרי השעה 18:00 אך לא ביום שבו בוצעה ההעברה".

גם כאן יש לנו הברה לעניין התוספת, תוספת קבורת לילה. אנחנו רוצים להבהיר שהתוספת הזו תינתן במידה שאותה חברה אכן קברה בלילה וזכאית לקבורת לילה.

תיקון תקנה 8

בתקנה 8 לתקנות העיקריות, במקום "ו-ג'", יבוא "ג' ו-ד'".

תיקון התוספת.

בתוספת לתקנות העיקריות, אחרי לוח ג' יבוא:

"לוח ד'

תחילה ותחולה.

תחילתן של תקנות אלה בתום שישה חודשים מה-1 בחודש שלאחר יום פרסומן (להלן – יום התחילה); והן יחולו על פטירה שאירעה ביום התחילה או לאחריו.
היו"ר אלי אלאלוף
אוקיי. הייתה בקשה של חברה עורכת דין - - -
מזל נייגו
שלום לכולם, אני מטעם לשכת עורכי הדין, שלום היושב ראש. אני רוצה לברך על הצעת החוק, כמו שבירכו לפניי. אין לי מה להוסיף, אלא הדברים הפרוצדורליים שנאמרו כאן, ודאי יושב הראש נתן את שיקול דעתו המקסים והנהדר והיועצים המשפטיים ואני בטוחה שהחוק הזה יכול להביא באמת ברכה לכל אדם באשר הוא. זה חוק הומני, נכון, רצוי וראוי. אלה הדברים שהתבקשתי למסור מטעם לשכת עורכי הדין, אז תודה רבה באמת לכל שיתופי הפעולה בין כל המשרדים.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה לך.
זאב רוזנברג
בסדרי התודות, אני מבקש לומר בשם חברות הקדישא - - -
היו"ר אלי אלאלוף
רק שתדע, עוד לא קיבלת כלום, לא הצבענו.
זאב רוזנברג
אני לא רוצה לקבל כלום, אני רוצה לתת. אז אני באמת רוצה לומר שזה אירוע כמעט היסטורי. הנושא הזה, היושב ראש אמר, נושא קשה וכואב, אבל בכאב הזה זה רגע משמח. זה חסד של אמת, עזרנו כאן למשפחות במצב הכי קשה שלהן, הושענו אותן מאנשים שניצלו אותן, שהתנהגו באופן מחפיר. באמת עשינו מעשה גדול ותודה לכל השותפים ובראש ובראשונה לחברת הכנסת מרב מיכאלי שהובילה את המהלך. היינו שותפים ואנחנו נמשיך להיות שותפים. ותודה לאנשי הביטוח הלאומי ואנשי משרד הדתות ולכל מי ששותף לעניין הזה. אמרתי ליושב ראש ש-60-70 שנה חיכו לזה, זה באמת כך, ואני חושב שזה ראוי לציון, הרגע הזה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. אז את רוצה שאני אגיד גם לך תודה?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אני אמרתי לך - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אבל בואי נצביע קודם. אז מי בעד התקנות? מי נגד? עבר ללא התנגדות.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – אין

נמנעים – אין

תקנות הביטוח הלאומי (דמי קבורה) (תיקון) אושרו.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
מזל טוב וסימן טוב.
היו"ר אלי אלאלוף
זה לא צריך להגיע למליאה.
ורד קירו-זילברמן
לא, לא צריך.
היו"ר אלי אלאלוף
אני רוצה להודות ליועצת המשפטית שלנו, למנהלת הוועדה, ממלאת המקום, ולמנהלת גם, ותודה, מרב.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן, פתחתי ואמרתי, אדוני, שאני ממש מתרגשת וזה באמת טפו טפו, אני מקווה שזה יום שבו אנחנו יוצאות לדרך, אבל לקח שנתיים וחצי עבודה של המון המון אנשות ואנשים, תודה לשלומי, תודה באמת גם לשר אזולאי, צריך להגיד, ולשר דרעי ולאורית, שבאמת אין עלייך. אז יאללה, תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
בראבו. תודה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:15.

קוד המקור של הנתונים