ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 22/03/2017

מעקב אחר דיווח לוועדה על פי חוק: חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים(תיקון מס' 2), התשע"ו 2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 497

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום רביעי, כ"ד באדר התשע"ז (22 במרץ 2017), שעה 9:00
סדר היום
מעקב אחר דיווח לוועדה על פי חוק: חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים (תיקון מס' 2), התשע"ו 2016
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

עבדאללה אבו מערוף
חברי הכנסת
דב חנין
מוזמנים
ברק שפירא - פשע פרמצבטי, משרד הבריאות

רוני ברקוביץ - סגן מנהל אגף אכיפה ופיקוח, משרד הבריאות

אודי וולף - ר' מעבדה אנליטית, המשרד לביטחון הפנים

רעיה שטנר - עוזרת ליועמ"ש ביטחון הפנים

אסתר כהנא - ראש אגף אכיפה וחקיקה, המשרד לביטחון הפנים

שבתי גרברצ'יק - חטיבת הדוברות, המשרד לביטחון הפנים

עו"ד יפעת רווה - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

חן שמילו - עו"ד מדיניות ציבורית בהסתדרות הרופאים בישראל

זכריה יחיאל רייך - שדלן/ית
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהל/ת הוועדה
אתי שבתאי
רישום פרלמנטרי
חבר המתרגמים; לאה קיקיון

מעקב אחר דיווח לוועדה על פי חוק: חוק המאבק בתופעת השימוש בחומרים מסכנים (תיקון מס' 2), התשע"ו 2016
היו"ר אלי אלאלוף
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

(מספר דקות חסרות בשל תקלה בהקלטה)

- - - מנהל המזון של מנהל הבריאות או כחליטת עלים שנמכרת בצורה חוקית ולגיטימית לחלוטין בחנויות תבלינים וחנויות טבע, וכאלה דברים, או כתחליף לטבק לעישון, שאז לא חל על זה שום היטל, שום מגבלה, כי זה לא טבק. זה מגיע לארץ ביבוא מאושר בטונות. במקביל לזה מוברח החומר הפעיל, והוא מוברח. הוא מגיע בדרך כלל מסין. כל העולם סובל מהמכה הזו של הייצור הסיני. זאת אבקה שמגיעה הנה בשקיות של בערך קילו, מוברחת במשלוחי דואר, במטען. את האבקה הזו ממיסים באצטון – שגם, אפשר להשיג אותו בצורה מאוד פשוטה וחופשית, פה, בארץ, ואת זה מערבבים בעם החומר הצמחי. בית המשפט העליון נתן את המפתח להפצה הזאת, שקילו אחד של אבקה משמש בערך ל-50 קילו של חומר צמחי. את החומר הצמחי הזה, אחרי שהוא מעורבב עם החומר הפעיל מייבשים, אורזים בשקיות. כל שקית היא במשקל של 10 עד 15 גרם של חומר צמחי, ואת זה מכניסים לשקית, מוכרים ומזה מגלגלים סיגריות, ואת זה מעשנים.

כאשר אנחנו תופסים את המשקל הגדול, כלומר – של החומר בתפזורת, אז אנחנו שוקלים אותו, כמובן. אז השאלה היא: האם זה חומר שכבר מרוסס או שעדיין לא מרוסס. אם הוא עדיין לא מרוסס אין לנו מה לעשות כל כך נגד הדבר הזה, כי זה יבוא לגיטימי. כאשר אנחנו מקבלים את השקיות כשהן ארוזות ומוכנות לשיווק, אז אנחנו סופרים אותן ולא שוקלים אותן, כי אנחנו רוצים לתת לבתי המשפט איזשהו מדד כמותי על היקף התופעה. אז אם אני אומר לשופט – 200 גרם, מה הוא יעשה עם זה? אם אני אומר לו – 10 או 15 שקיות, אז משקית כזו אפשר 3 עד 5 סיגריות, הוא מכפיל את זה ב-10 או 15, והוא מבין מה היקף התופעה שיש כאן. זה לעניין הכמויות.

לעניין שיטות השיווק והמכירה – כבר לא רואים ברחובות מסוימים בעיר גדולה מסוימת במרכז הארץ שלטי ניאון שמבשרים על זה שזו חנות המפעל לנייס גאי ולחומרים אחרים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
היו כאלה?
אודי וולף
היו כאלה, ועוד איך היו כאלה, ונסגרו. אבל ממשיכה להתבצע מכירה. המכירה מתבצעת או במחסנים שליד החנויות האלה, או בסמטאות שליד החנויות האלה, או בדירות שמעל החנויות האלה, או בכל מיני מתחמים, או שזו הפצה דרך רשת האינטרנט, בפייסבוק, עם שליחים, עם רצים, בקטנועים, באופנועים, כל מיני כאלה דברים. התופעה קיימת. מי שרוצה לראות את התופעה במו עיניו מוזמן ללכת לגינת לוינסקי בדרום תל אביב, ויראה שם את המוכרים ואת הקונים, והמשטרה עושה שם מאבק אין סופי מתמשך, ואנחנו נרתמים גם כן בהיבט שלנו לזיהוי החומרים האלה כמה שאנחנו רק יכולים, אבל התופעה קיימת. התופעה קיימת בכל הארץ.
היו"ר אלי אלאלוף
בבאר שבע יותר?
אודי וולף
לא, אמרתי קודם, ועכשיו אני אגיד את זה גם לפרוטוקול – בבאר שבע יש פעילות מאוד אינטנסיבית של יחידות המשטרה כדי למגר את התופעה – במתחם ביג, במקומות אחרים. כמות התפיסות רק מעידה על כמות הפעילות המשטרתית. היא לא בהכרח מעידה על היקף התופעה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז מחמאות לבאר שבעיים.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
לפי הסעיפים – איסור יצור, איסור מכירה, מתן חומר לקטין ושידול – אין סעיף מיוחד של איסור פרסום, אפילו באינטרנט, במדיה, ובמקומות אחרים.
אתי כהנא
הסעיפים בחוק מתייחסים למעשה להפצה של החומרים האלה, כשיש סעיף נפרד ומיוחד עם עונש מוחמר לגבי הפצה ומכירה לקטינים, בהקבלה לאותה החמרה שנמצאת גם בפקודת הסמים המסוכנים, שהעונש המקסימלי על הסחר הוא 20 שנה, ועל שידול קטין ומכירה לקטין – 25 שנה. אז את אותו מודל, אותו רעיון של החמרה לגבי קטינים אנחנו גם הכנסנו למעשה גם בחוק החומרים המסוכנים. דרכי ההפצה, זאת אומרת – הדרך שבה החומר מגיע אל המשתמשים זה בדרך כלל לא הדברים שמפורטים בחקיקה. זה נסיבות, אבל זה לא משהו שהוא חלק מיסודות העבירה אם זה הגיע דרך שליח, דרך האינטרנט או קנו את זה בפינת רחוב מסוחר סמים.

מה שכן – בנושא הזה של האינטרנט יש הרי היום דיון בכנסת בנושא של הצעת חוק להגבלת השימוש במקומות שמהם מתבצעות עבירות, ואולי תזכירי לי את השם המדויק יפעת?
יפעת רווה
חוק הגבלת השימוש במקום.
אתי כהנא
חוק הגבלת השימוש במקום, שהיום כבר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
באיזה ועדה זה - - -?
אתי כהנא
בוועדת החוקה. אז החוק הזה פוצל לשני רכיבים – האחד, על המקומות הפיזיים, שזה כבר התקבל ואושר ובעצם כבר נכנס התיקון הזה לתוקף, שגם בו הוכנסו העבירות, הוכנסה העבירה לפי חוק חומרים מסכנים כאחד מהעבירות שמקימות את אותה סמכות להגביל את השימוש במקום הזה, לסגור מקומות, וכו'. היום מתנהל בכנסת הדיון לגבי הגבלת השימוש באתרי אינטרנט, למעשה – חסימה של אתרי אינטרנט, ועל פי הצעת החוק הממשלתית - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
משהו כללי ש - - - אני מדבר ספציפית.
אתי כהנא
רק רציתי להגיד שבנוסח המעודכן של הצעת החוק הזו גם מופיע חוק חומרים מסכנים כאחד מהעבירות של חוק חומרים מסכנים, כעבירות שמקימות את אותה סמכות לחסום אתרי אינטרנט שמוכרים את החומרים המסכנים האלה. בחוק הזה אין עבירה ספציפית של אתרי אינטרנט. טוב, כל הנושא – אדוני ודאי יודע – של אתרי אינטרנט הוא גם ככה נושא מורכב. לא בכדי גם הדיון בוועדת החוקה בנושא הזה הוא דיון מאוד מעמיק ומעלה הרבה סוגיות משפטיות.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אם היה משהו ספציפי בעניין הסמים וכל הדברים האלה, אז אני חושב שהדיון לא היה - - - והיה בסדר, אבל אם רצו להכניס הכל בסל אחד, לכן זה מעוות מאוד, עם כל הכבוד.
אתי כהנא
הנושא הזה של פרסום – יש בו הרבה מאוד בעיות, הנושא של חופש ביטוי, וכו'. כולנו יודעים.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
כן. אם אנחנו מתייחסים לעניין של הסמים והחסימה - - - גם לסיגריות יתייחסו עוד מעט, כבר התחלנו בוועדת הסמים לדבר על זה בעניין של הפרסום, אז אפשר גם משהו ספציפי- - - מאתנו גם להתייחס ל - - -
אתי כהנא
אולי משהו בנושא של פרסום, באמת, של אתרים שמפרסמים. יש לפעמים מגבלות גם על דברים כאלה, שאפשר להטיל.
אודי וולף
נעשו בעבר חסימות של קווי טלפון בעקבות פרסום של מוצרי צריכה כאלה, של נייס גאי. נסגרו עשרות קווי טלפון שהיוו מוקד מכירה.
אתי כהנא
ויותר מזה, אנחנו עשינו פרויקט שהרשות מימנה אותו יחד עם משטרת ישראל, שבו פנינו לאותם ספקי אינטרנט לחסום, להוריד למעשה, לסגור את האתרים שבהם נמכרו אותם חומרים מסכנים. זה היה באמת בעיקר בתקופה שבה היו - - -
היו"ר אלי אלאלוף
ונענים לזה, לבקשה הזו?
אודי וולף
ב-2016-2014.
אתי כהנא
ב-2015-2014 כשהתופעה הזאת היתה בשיאה אנחנו עשינו פרויקט כזה יחד עם פנייה לאותם ספקי אינטרנט להסיר את אותם אתרים, בהתאם לאמנת השירות שלהם, של אותם אתרים, שאוסרת, למעשה, פעילויות בלתי חוקיות, וזה היה מאוד מאוד מוצלח, הדבר הזה. הבעיה עם האינטרנט היא שהיום נסגר אחד ומחר יכול לקום אחר. אבל עדיין, הרעיון הוא בכל החקיקה הזו ובכל ההתמודדות הזו – להקשות, להכביד, לגרום לכך שזה יהיה יותר מסובך.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
להרתיע יותר, בטח.
אתי כהנא
זו בעצם המגמה.
היו"ר אלי אלאלוף
לא הכל רע, כי אפשר לעקוב אחרי תקשורת אינטרנטית. יותר קשה לעקוב אחרי תקשורת בין בני אדם.
אתי כהנא
אני רוצה לומר שאם פעם, בעבר, למשל, הייתי מקישים "נייס גאי משלוחים" או כל דבר שהוא שזה באינטרנט, הייתם מקבלים שורה ארוכה של אתרי אינטרנט עם מספרי טלפון, והיום זה פחות. היום הם עברו - - - מתחכמים, כמובן, הם מנסים לעקוף את המגבלות, אבל היום זה פחות - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אפשר לשאול שאלה מערכתית? הרשות עברה למשרד הפנים?
קריאה
ביטחון הפנים.
אתי כהנא
לא, אדוני, עדיין לא, ואנחנו מקווים שגם לא יהיה.
היו"ר אלי אלאלוף
אז כשתדעו תדווחו לנו.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
- - - שלא תעבור בקשה. בואו נעשה ביחד שלא תעבור. את יודעת מה העמדה שלי.
אתי כהנא
אני יודעת, אני יודעת את העמדה.
רעיה שטנר
אני חייבת להגיד לפרוטוקול, בתור נציגה של המשרד לביטחון הפנים, שיש כרגע מהלך. יש הצעת חוק. לא אני היא זו שמטפלת בזה, וזה טוב, כי ככה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זו הצעת חוק ממשלתית? היא פרטית?
קריאה
זה עבר ועדת שרים ועבר קריאה ראשונה. כרגע זה - - -
היו"ר אלי אלאלוף
זה עבר מהמשרד?
קריאה
מהמשרד לביטחון הפנים, כן.
קריאות
זה עדיין לא עבר.
רוני ברקוביץ
אני ממשרד הבריאות. אני אגיד למיקי לבוא לדיון הבא לפה, שתוכל להיפרד ממנו.
היו"ר אלי אלאלוף
בשמי, אישית, ובשם הוועדה. מאוד נהנינו משיתוף הפעולה.
רוני ברקוביץ
תודה רבה. רק נוסיף שבאתרי אינטרנט, מה שצוין קודם – שנסגרו יותר מ-100 אתרי אינטרנט שמכרו את כל סמי הפיצוציות. נעזרנו כמובן גם בחברה חיצונית מומחית למחשבים של תנאי השירות, כלומר – הרבה אתרים שמכרו נסגרו. נכון שיש ירידה, אבל כן עבדנו בתחום הזה.
אתי כהנא
כמובן גם משרד הבריאות היה שותף. סליחה אם לא אמרתי את זה, כמובן.
נעה בן שבת
אפשר להגיד שהתופעה היא בסך הכל בירידה, אמרת ש - - - שותפה בעשייה - - -
אתי כהנא
אני מרכזת ברשות למלחמה בסמים את הוועדה לבחינת חומרים פסיכו-אקטיביים, שהיא זו שממליצה לשר הבריאות על הכללת חומרים חדשים בפקודת הסמים המסוכנים. אני גם מהווה גורם מייעץ למנכ"ל משרד הבריאות להכרזה על החומרים לפי חוק - - -
היו"ר אלי אלאלוף
תופעה הזו הולכת ומתפתחת?
אתי כהנא
קשה מאוד, אדוני, להגיד את זה. קודם כל, לפי הדיווחים העולמיים זה עדיין עומד כאחת הבעיות המרכזיות שמעסיקות את העולם. קשה לי להגיד שמדינת ישראל, עם כל הכבוד לעשייה שנעשתה בדבר הזה הצליחה למגר את התופעה.
ברק שפירא
אני מהאגף לאכיפה ופיקוח של משרד הבריאות. אנחנו בעצם הגוף שמעריך את החומרים, בודק אותם, אם הם מתאימים בכלל להיות מוכרזים לאור התכונות שלהם – התכונות הפרמקולוגיות, תכונות המסוכנות של החומרים. אני גם אתייחס למה שאמרת לגבי באר שבע, אולי זה יעניין אותך. אנחנו רואים את התופעה מצד האשפוזים, לפעמים, ואנחנו מקבלים דיווחים מבתי החולים, "סורוקה" לצורך העניין בבאר שבע. היה כאן דיבור לגבי סוג החומרים והתמורות בשוק סמי הפיצוציות, אז אני יכול להגיד כמובן שבהמשך לדברים של אודי, באמת – הנושא של הקנבינואידים הסינתטיים, הנייס גאי, עדיין קיים, אבל כמו שאודי ציין, ה - - - הגנריות אכן גרמו לחלק מהחומרים האלה להיכנס לפקודה. מה שאנחנו כן רואים במגמה עולמית כרגע, ואנחנו לא יודעים אם הדברים האלה עדיין הגיעו לישראל, אבל זו מגמה עולמית, היא קיימת באירופה וארצות הברית. זו העלייה בשימוש באופיאטים הסינתטיים, חומרים שהם חומרים דמויי הירואין, פנטניל, חומרים שהם הרבה יותר מסוכנים מסמי הפיצוציות שמוכרים לנו כרגע, שמעשנים אותם. פה מדברים על חומרים או לבליעה או להזרקה, לרוב הזרקה, והם גרמו להרבה מאוד מקרי מוות ואשפוזים.

אני גם רוצה לייצג פה רציונל קצת שונה של החוק. הדאגה שלנו היא, כמובן, לבריאות הציבור. אנחנו כן חושבים שהחוק הזה לא רק מיועד לטפל בפן האכיפתי של נושא הסמים המסוכנים וסמי הפיצוציות, אלא גם למנוע את כניסתם לארץ, בסופו של דבר. אולי כאיזושהי רשימה שמרתיעה, כמובן, יבואנים, ספקים, וכו'. לצערי אני אגיד שלא היתה לנו הכרזה תכופה מאז דצמבר 2015, אם אני לא טועה, מהסיבות שאודי פרט – יש היעדר - - -
היו"ר אלי אלאלוף
שלום לחבר הכנסת דב חנין. הוא בא לחזק את הסיעה המשותפת. הייצוג הוא מעולה. התגבור הוא רק מספרי.
ברק שפירא
אני רק אומר שיש ירידה, האמת, בדרישות המשטרה, כמובן, להכנסה של חומרים חדשים – בדיוק מאותם טעמים שציין אודי, וכמובן – השימוש בהחלה הגנרית, אבל אנחנו כן חושבים שיש מקום, עדיין, להשתמש בחוק הזה למטרות של התרעה וכמובן שמירה על בריאות הציבור, ולא רק למטרות אכיפה.

לגבי באר שבע – באר שבע הוא מקום שמבחינת הפרופיל של האשפוזים אנחנו רואים שימוש בסמים קלסיים של לפני כמה שנים, ולא דברים חדשים וחדשניים שנמצאים בשוק.
היו"ר אלי אלאלוף
אנחנו בפיגור, בכל דבר. במה שקשור לאופנה. אין בעיה, שנמשיך כך.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני רואה שבאמת המשרד עושה עבודה טובה, למאבק ומיגור התופעה. אם אפשר – בבקשה, נתונים למשל בערים. הוא דיבר על כל היישובים בצפון ובמשולש, הערבים. אבל האם יש לכם נתונים – למשל בעיר טייבה? בנצרת? באום אל פאחם? בעיר סכנין? שלא לדבר על יישובים קטנים. יש נתונים כמה מקרים יש שם? לא ראיתי פשוט.
רוני ברקוביץ
הנתון כאן הוא נתון מסכם.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אני יודע. לפי מחוזות.
היו"ר אלי אלאלוף
אני מבקש מכם באמת לנסות לספק לנו בחודש הקרוב – תנסו לנתח ותעבירו לוועדה. אנחנו נדאג להפיץ את זה בין חברי הוועדה.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
- - - כמה דוגמאות, העיקריות, וכמה יישובים - - -
היו"ר אלי אלאלוף
אני חושב שהנתונים שמאפשרים זיהוי חלקי או כללי של מקומות שבהם יש פעילות, או הערה כמו שאמר החבר החדש - - -אבל זה בהחלט דבר שלפי דעתי כדאי להעביר גם לרשות המקומית, שתדע להתמודד עם זה. יש ברשות למלחמה בסמים יחידה מצוינת, לדעתי, נכון? אני מכיר את הדברים הטובים. גם הלא טובים. בהחלט אני חושב שכדאי שהנתונים האלה, עם מפקד התחנה - להעביר את זה לרשות המקומית, זה ידע חשוב למערכת.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
יש לכם אפשרות שפיצוציה או קיוסק שמוכר - - - לסגור אותו? החוק מאפשר לכם?
רוני ברקוביץ
אני יכול להגיד שרופאת המחוז היתה סוגרת לחודש ימים על סכנה לבריאות הציבור. כלומר, יש את הפן המשטרתי של התחום הפלילי ויש את הפן של משרד הבריאות, של בריאות הציבור. יש סמכות לא רק על הנייס גאי, גם על תרופות מזויפות וחומרים מסוכנים, אם מוכרים את החומרים הללו, יש סמכות לרופא או רופאת המחוז לסגור את המקום ל-30 יום, וכבר עשו את זה כמה פעמים.
קריאה
יש סמכויות בכמה חוקים – גם רישוי עסקים - - -
יפעת רווה
ספציפית לזה – יש.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
וזה מבוצע? יוצא לפועל?
אתי כהנא
היום המכירה פחות מתבצעת באותן פיצוציות, שזה היה בעצם הכלי הכי הכי חשוב - - -
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
באים לקיוסק, לוקחים סנדוויץ של נקניקיה וקופסת סיגריות, ראיתי את זה בעצמי כמה פעמים, ושקית קטנה.
אתי כהנא
גם סמים, סמי פיצוציות כאלה, ודאי שסמכות יש.
היו"ר אלי אלאלוף
אני גם רוצה לציין את העובדה שכמה עומדים למשפט וחלקם אפילו אסורים. אני חושב ש- - - אל תרחמו על אף אחד שם.

אני מודה לכם, גם על האווירה. תעבירו פורמלית לשר. ישיבה זו נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:39

קוד המקור של הנתונים