פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

יום שלישי, ט"ז באדר התשע"ז (14 במרץ 2017), שעה 11:15
סדר היום
הצעת חוק הגליל (תיקון מס' 12) (הארכת התקופה למתן עדיפות למשק הלול במרום הגליל), התשע"ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

נאוה בוקר

דוד ביטן

איתן ברושי

יהודה גליק

יצחק וקנין

מכלוף מיקי זוהר

מיקי לוי

רחל עזריה

מיקי רוזנטל
חברי הכנסת
יפעת שאשא ביטון
מוזמנים
אביטל שטרנברג - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עמרי בן צבי - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

שירה ברגמן - רכזת מים וחקלאות, אג"ת, משרד האוצר

צפניה שאילקר - מנהל מחוז, יו"ר מועצת הלול, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אסף לוי - סמנכ"ל גורמי יצור, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אסתר זנזורי פריאל - עו"ד, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אפרת ורד - עו"ד, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

שמואל לויט - מנכ"ל, המועצה לענף הלול

תומס מנור - יועץ משפטי, המועצה לענף הלול

שלמה סויסה - עובד לול, מושב צוריאל

דוד אוחנה - מועצת הלול, זרעית

דובי אמיתי - נשיא, התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל

שלמה שטרית - חבר הנהלה, ארגון מגדלי העופות

יוסף אדוני - חבר הנהלה, ארגון מגדלי העופות

חיים ריבלין - חבר הנהלה, ארגון מגדלי העופות

מרדכי אלקבץ - מנכ"ל, ארגון מגדלי העופות

יעקב טויטו - חבר הנהלה, ארגון מגדלי העופות

מיכאל לסר - מגדל ומשווק ביצים

עו"ד נילי אבן חן - סמנכ"ל כלכלה ומחקר, התנועה לאיכות השלטון

עו"ד מאיר רובין - פורום קהלת

מיכל שמעון - רכזת קשרי ממשל, פורום קהלת

אביבה ברעם - שדלן/ית "פוליסי" בע"מ
ייעוץ משפטי
איל לב ארי

שיר שפר
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
לאה קיקיון

הצעת חוק הגליל (תיקון מס' 12) (הארכת התקופה למתן עדיפות למשק הלול במרום הגליל), התשע"ז-2017
היו"ר משה גפני
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הדיון. על סדר היום: הצעת חוק הגליל (תיקון מס' 12) (הארכת התקופה למתן עדיפות למשק הלול במרום הגליל), התשע"ז-2017.

קיימנו מספר דיונים. רציתי להצביע בשבוע שעבר. האמת היא שרציתי להצביע בגלל שהתעצבנתי, לא בגלל ההיגיון. באמת, אנחנו מדברים כבר הרבה זמן, מדברים על הדבר הזה. ביקשנו חודשיים קודם, אולי חודש וחצי, שיגיעו להסכמה ויגיעו לניסוח שיפתור את הבעיה. בסוף אנחנו מגיעים לכאן, ואז אמר נציג משרד האוצר שהיה כאן, לנציג משרד החקלאות – בוא נשב. אלי בין, למה הוא לא בא?
שירה ברגמן
הוא קודם להיות רכז ביטחון.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
עכשיו אתה מודאג יותר?
היו"ר משה גפני
אני לא מודאג בכלל, רק אלי בין אמר לנציג משרד החקלאות – בוא נשב - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ראיתי את קלות הדעת שלו, עכשיו אתה מדאיג אותנו.
היו"ר משה גפני
לא, הכל בסדר.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אם הוא טיפל בביטחון כמו שהוא טיפל בביצים אז כדאי שנתחיל לדאוג.
היו"ר משה גפני
ואז הוא שאל אותו – מתי נשב, שאלתי אותו כמה זמן צריך והוא אמר 3 חודשים. זה עצבן אותי. לכן, חבר הכנסת וקנין, רציתי להצביע בניגוד לדעתך. אי אפשר להתנהל ככה. אי אפשר. אנחנו, המחוקקים – בסופו של דבר הממשלה עומדת מן הצד והיא לוקחת קרדיט רק על מה שהיא לא עושה, כמו על הנושא הזה של אינטל, מובילאיי. אני בעד לקחת קרדיט, העיקר שתהיינה הצלחות. לכן אנחנו היום צריכים להתקדם עם העניין הזה ואני מקווה שנוכל להצביע, אחרת זה יהיה כישלון.

אז אני מבקש לדעת – שלחתי לעשות שיעורי בית ולהגיע לפה עם ניסוח חדש ועם פתרונות. מי מתחיל?
יצחק וקנין (ש"ס)
קיימנו ישיבה אתמול במשרד החקלאות שנכחו כל הגורמים שנוגעים בדבר: משרד המשפטים, משרד האוצר, גם הייעוץ המשפטי של הוועדה היה. בעצם, כל הגורמים, כולל מועצת הלול וגם יפעת שאשא-ביטון היתה בדיון. רק כדי להחזיר אותנו למה היתה המחלוקת – המחלוקת היתה בחלף הפטם שניתן לחקלאים שלא מגדלים. על זה היה ויכוח קשה ואני ביקשתי לא להצביע כדי לנסות ולהגיע למתווה שיכול להביא אותנו לפתרון. הטענה שאותם מגדלים שמקבלים את הסובסידיה במשך שנים ולא מגדלים, וזה יוצר מצב שיש מגדלים אחרים בגליל שלא מקבלים סובסידיה – יוצר עיוות, ויש הצדקה בדבר הזה. לכן אני הצעתי הצעה אתמול שלדעתי יכולה להביא לפתרון. דרך אגב, לא אני הצעתי את הזמן או את הטווח, מי שהציע זה דווקא משרד המשפטים. משרד המשפטים בא ואמר שלגבי חלף הפטם יינתנן שב של הסתגלות עד שנת 2020, היינו, לעוד 3 שנים, ובעוד 3 שנים מי שיחזור לגדל בפטם יקבל את הסובסידיה. מי שלא יגדל לא יקבל סובסידיה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
וזה יהיה רק אחרי 3 שנים? מה אתה מציע? אני מצטער שלא הייתי, אבל זה מאוד חשוב.
יצחק וקנין (ש"ס)
לא. משרד המשפטים הציע שלגבי חלף הפטם – grace של 3 שנים הסתגלות לאותם חקלאים שעד היום קיבלו ולא גידלו, כדי לסבר את האוזן – מתוך 591 בעלי מכסות חוק גליל שקיבלו בפטם, לא מגדלים היום 473 ומקבלים חלף פטם, מתוכם 118 מגדלים שגם הם יורדים. גם הם, לאט לאט, בגלל המשבר הענק שיש בפטם. אני באתי בהצעה שתפתור גם את המשבר, את הכל ביחד. אמרתי שאני הולך לכיוון של מה שאומרים משרד המשפטים – עד 2020 לאפשר את ההסתגלות. במקביל, אי אפשר להשאיר את זה. אם אנשים ירצו לחזור לגדל בפטם נאפשר להם איזשהו מתווה שיכול לתת להם איזושהי שאיפה לעשות את המהלך. אם לא – אין שום שאיפה. אני מודיע לך שגם ה-118 שקיימים היום יתאיידו מהעולם וייכנסו לשם אותם בעלי לולים גדולים, ענקיים, שהם לא חקלאים בכלל ואני אחראי למה שאני אומר, וישתלטו על הענף הזה.

אמרתי את הדבר החשוב ביותר אתמול: לו כל המהלך הזה של ביטול התכנון בענף הפטם היה גורם להורדת המחירים, שווה לעשות את כל המהלך הזה. זה לא הוריד מחירים, ההפך הוא הנכון. באותם שנים שהתקיים ויסות בענף המגדלים ביניהם היגיעו להסכמות, המחיר ירד. שימו לב היום – אין את הוויסות הזה, המחיר עלה למעלה. באחריות, אני מוכן להביא את כל המחירונים של כל השנים האחרונות, מה שאני אומר זו האמת. מאחר ואי אפשר להתעלם, אדוני, אני אומר את הדברים פה. הדברים ידועים, אני חושב, גם לחברי הוועדה. יש בעיה גם בענף ההטלה. ענף ההטלה, מתוך כ-2,000 מגדלים, חוק גליל, יש קרוב ל-750 שמשכירים את המכסות. לכן, אי אפשר להחיל משהו פה שמישהו יגיד – אנחנו לא רואים כלום, על הפטם אתה מחיל משהו ועל ההטלה אתה לא מחיל כלום. הצעתי הצעה שלדעתי תפתור את הבעיה, תיתן לכולם, כולל לאלה שבנו לולים גדולים בהטלה ובפטם, להסתגל למציאות. מה זה אומר? עד 2021-2020 לאפשר את המשך השכרת המכסות - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
4 שנים, למה?
יצחק וקנין (ש"ס)
כי ענף ההטלה הוא ענף אחר, רבותי. משך הגידול הוא שנתיים, 24 חודש. זה לא ענף הפטם שהגידול שלו הוא 45 יום עד 50 יום. לכן הצעתי הצעה שלדעתי היא פתרון. אני יודע שהאוצר לא כל כך, אבל משרד המשפטים באיזשהו מקום מסכים אתי, יודע שאני נוגע בנקודה החשובה. אני אומר: מי שלא מגדל, מ-2020 לא יקבל חוק גליל. אין מציאות כזו, אין מציאות שמי שלא מגדל יקבל חוק גליל. אפשר לקחת את זה לכל מקום. על מנת להציל את הענפים ולתת לאותם משקים בגליל, קו עימות, גם את הסובסידיה בחוק ובדין, אני בא ואומר: בואו נאפשר בענף הפטם את האפשרות של חוק המועצה, כן? אפשר יהיה לווסת את הענף. זה אחד. מי שלא יגדל אחרי 2020 לא יקבל סובסידיה יותר. נגמר החלף, גמרנו את הבעיה המרכזית, שזו הצעת משרד המשפטים.

לגבי הטלה, אמרתי – 2021, כי אני חושב שזה יכול להביא פתרון צודק גם לבעלי הלולים הגדולים וגם לכולם יחד, ואני חושב שהפתרון הה מקובל על 90% מהאנשים שנמצאים בחדר הזה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חברת הכנסת שאשא ביטון, בבקשה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
תודה רבה. אכן הייתי שותפה בדיון אתמול וגם בכלל בשיחות שהתקיימו. אני אהיה מאוד עניינית. אכן, הסיפור הגדול שהיה כאן של חלף הפטם שיצר את כל המהומה ובצדק – אני חושבת שהגענו למתווה שהוא הוגן ונכון כלפי כולם, כולל כלי אלה שקיבלו את חלף הפטם. הרעיון ב-3 השנים האלה הוא לעודד את מי שירצה לחזור לענף כדי שהוא כן יהיה זכאי לסובסידיה – שיוכל לעשות את זה, ומי שיחליט שלא מתאים לו יותר אז זה גם בסדר. אנחנו נמצא במושב הבא את הדרך ואת המסלול שבו אנחנו ננהג כלפי אותם אנשים, אם זה פיצוי או כל דבר אחר.

לגבי הסיפור של ההטלה אני מוכרחה לומר – היה פה שיח מאוד מאוד ברור סביב השולחן, ומה שאנחנו רוצים לעשות כדי שיהיה צדק בסיפור הזה הוא להכניס את כל אלה שמגדלים היום ולא נמצאים תחת חוק הגליל. אמת? דיברנו על כאלה שהם רשימה סגורה, דיברנו על אנשים צעירים שצעקו כאן מהצד הזה – איך אנחנו מעודדים חקלאות - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
הוספנו, הוספנו את כל בעלי המכסות שמגדלים ואין להם חוק גליל. הוספנו את כולם בהתאם לדרישה של חבר הכנסת מיקי רוזנטל – גם את זה הוספנו.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
הוספנו אותם כדי שיהיה שוויון, וכו'. משום מה, כבוד היושב-ראש, יש סעיף אחד שבכל הדיונים שקיימתי גם בוועדה וגם אתמול – לא הובא לידיעתי וזה הסיפור של ההטלה, השינוי בהטלה. כל הזמן דיברנו שההטלה נשארת כמו שהיא, אנחנו רק מוסיפים עליה את מי שמגדל ולא נכנס בתוך החוק, וזה הסיפור של מי שמייצר את הביצים במשקו או במשק אחר, ביישוב בו מצוי משקו במתחם, וכו'.

היום יש מציאות בגליל שבה אנשים בעצם מגדלים במשקים אחרים שהם לא באותו יישוב. היתה לי אתמול שיחה לא פשוטה עם אסף. דיברנו על כל אותם אלה שסורחים, שכביכול משכירים את המכסה שלהם ועושים כל מיני שטיקים מול המדינה. אבל אתם יודעים, שוטרים וגנבים יש בכל מקום – גם במס הכנסה וגם בהרבה מאוד תחומים. אי אפשר שקבוצה שלמה של אנשים תשלם מחיר רק בגלל שיש כמה סורחים בתוכה. ניהלתי שיח גם עם המגדלים. אפשר למצוא פתרון בדמות מה שאומר חבר הכנסת וקנין. אני אתמול שמעתי שזה רק עד 2019, אבל אם אנחנו ניקח 5 שנים מהיום כדי לווסת – אני אומרת 5 שנים ואני אגיד לך גם למה : כדי שמי שכן מגדל היום במשקים אחרים וכן יחליט שהוא לוקח ומחזק בחזרה את המשק המשפחתי שלו, כי זה מה שאנחנו רוצים בעצם לעודד, בתוך היישוב שבו הוא גר או בתוך המשק שלו באופן אישי – תהיה לו תקופת זמן מספיק ארוכה כדי לעשות את זה, ואנחנו לא נחבל באפשרות הזו. אני חושבת שהכשרה של 5 שנים תהיה מקובלת גם על המגדלים, אבל פחות מזה, בעיניי – קודם כל זה לא הוגן, כי זה לא הונח על השולחן. זו פעם ראשונה אתמול בערב ששמעתי על הסיפור הזה. פעם שנייה – אני חושבת שאם בפטם אנחנו הולכים על תהליך הדרגתי אז גם כאן חשוב שאנחנו נלך על תהליך הדרגתי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה לומר משפט אחד. אני חושב שהדבר העיקרי שאמרת בראשית דבריך, ואני אומר את זה גם לגנותם של המשרדים - - -
היו"ר משה גפני
אל תתקוף את המשרדים - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני לא תוקף את המשרדים, כבר תקפתי מספיק. זה לא יעזור, רק כשתתקוף הם יתנו לך. בטובות לא תצא מהם.

אני אומר משפט אחד: ההזנחה של הדיון הזה, כמו שראינו אותה פה, לא יכולה ליפול על הגב של החקלאים. אי אפשר להמשיך באי ודאות. אני מציע לחלק את זה לשני חלקים: אחד, צריך לקבל היום החלטה. השאלה השנייה היא איזו החלטה בדיוק לקבל. אי אפשר בגלל כמה מקרים, ויש כאלה, להטיל סימן שאלה על כל ענף הלול, הביצים וההטלה בצפון.
מיקי לוי (יש עתיד)
אבל זה מספרים לא בודדים, מה ששמעתי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מיקי, אתה בא ממקום שלא מאשימים את כולם. ותראו, לאנשים האלה אין פנסיה ואין ביטוח לאומי, הם עצמאיים. לאן אתם זורקים אותם בדיוק, לכלבים? אי אפשר לבצע מהלך בלי אלטרנטיבות. עכשיו, זה לא התפקיד של החדר הזה. עם כל הכבוד, יש כאן נציגים של הממשלה. הם היו צריכים להכין את הדיון. עכשיו מביאים חרב לצוואר ואומרים: תחליטו עכשיו, כי אחרת אתם פוגעים. כן, מה את מסתכלת, שירה?
שירה ברגמן
אנחנו - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
חבר הכנסת ברושי, אנחנו נשב לגבי החלף פטם, נשב במושב הבא ונקבע את המסלול. אף אחד לא ייזרק לכלבים.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל החקלאים האלה – החוק הזה נגמר בסוף 2017. אם היינו צריכים לשאול חלק מהמשפטנים הם היו אומרים: מה בכלל אתם מביאים, זה לא מוכן. מה הטענה? הממשלה צריכה לשלם את המחיר ולא החקלאים. אתם לא טיפלתם נכון, ועכשיו אתם אומרים – חכו, יש פה עוד ח"כים שתומכים בכם. הנקודה היא שהחקלאים לא יסבלו יום אחד עיכוב. לכן אני אומר: צריך להחליט - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
חבר הכנסת ברושי, מדברים על חקלאים שבמשך 20 שנה מקבלים סובסידיה על משהו שהם לא מגדלים, בכלל. אז לא באנו ואמרנו לזרוק אותם לכלבים - - - אני נלחמתי עליהם אתמול - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל אם לא מקבלים החלטה זה פוגע בכולם. אין תקדים כזה שעכשיו הכנסת תעכב החלטה שהיא הקיום של ה - - -
היו"ר משה גפני
תכף נראה, אנחנו לא בסיכום הדיון. משרד המשפטים, לגבי מה שאמר חבר הכנסת וקנין – האם מקובל עליכם?
מיקי לוי (יש עתיד)
משרד המשפטים למיטב הבנתי אומר 3 שנים.
קריאות
- - -
קריאה
חברים, אתם מדברים על שני סעיפים שונים.
מיקי לוי (יש עתיד)
לא, אני רוצה לאחד את הסעיפים. אל תגיד לי שני סעיפים שונים.
שירה ברגמן
אני רכזת מים וחקלאות באגף תקציבים. כמו שחברי הכנסת שאשא ביטון ווקנין ציינו – אתמול ישבנו, כל נציגי הממשלה יחד עם חברי הכנסת, ונכון – רבנו מרות. אני אגיד את עמדתי כפי שגם הבעתי בדיון: חלף הפטם הוא נושא מאוד בעייתי.
היו"ר משה גפני
רגע, קצה נפשי בעניין הזה.
שירה ברגמן
אבל הגענו להסכמות.
היו"ר משה גפני
רגע. רגע. אמרו לי שהגעתם להסכמות. אם אפשר בבקשה, אני מבקש ממך, שירה: תגידי מה ההסכמה שהגעתם אליה.
שירה ברגמן
אני אתחיל ואסף ימשיך, וכיוון שהגענו להסכמה, אין שום בעיה. בהיבט של חלף הפטם שאמרתי שמבחינתנו זה בעייתי, אבל אני ממשיכה הלאה, ההסכמה היתה כזו – מכיוון שאמנם ההסדר לא היה בחוק והיה הסדר מנהלי והיה - - -
קריאה
איזה הסדר מנהלי? אין כלום, אין כלום. זו התשובה שקיבלנו מכם וזה מה שמופיע בדוח.
קריאה
כבוד היושב-ראש, אפשר להתפרץ? היא מתפרצת, היא מפריעה לדיון.
שירה ברגמן
ההסכמה היתה לאפשר בחסות החוק - - - חלף פטם למשך 3 שנים?.
קריאה
או. נכנס ביטן, נכנס שופל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אם אתם חושבים שאתם תצביעו על החוק הזה ככה כמו שהוא עכשיו אז אני אטען עכשיו נושא חדש ואפזר את הישיבה. אם אתם רוצים להידבר, כדי לשמוע את הפרטים אז אין שום בעיה.
היו"ר משה גפני
למה צריך את ה - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני אסביר לך למה. זה לא נראה לי הדבר הזה. אני לא יכול אפילו להקשיב למה שנאמר.
היו"ר משה גפני
לא, לא קורה דבר כזה, אנחנו מקיימים דיון. בבקשה.
שירה ברגמן
תראו, אני אנסה להיות קצרה, ואז, אם אוכל לדבר, אם אני אצליח - - -
דוד ביטן (הליכוד)
- - - ודאי שלא. אכפת למפלגת העבודה מה קורה עם המתיישבים שם מול החיזבאללה? לא מעניין אותם. מעניין אותם רק תאגיד השידור. לא חקלאות, לא חיזבאללה, לא כלום.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
את זה אתה אומר לידי?
דוד ביטן (הליכוד)
- - -
היו"ר משה גפני
דוד, דוד, דוד. אני רוצה לסיים את הסאגה הזאת. אני מבקש לאפשר למשרדים לדבר. אתה יושב-ראש הקואליציה - - -
דוד ביטן (הליכוד)
- - - יורדים בסקרים. כל הזמן מאיימים עלינו פה.
היו"ר משה גפני
על מה, על השידור הציבורי?
דוד ביטן (הליכוד)
לא. באופן כללי. אני מרגיש מאוים.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אצלכם הכל נמדד לפי "ארץ נהדרת"?
קריאות
- - -
דוד ביטן (הליכוד)
- - - כל אחד שולח אותי לקרב אחר.
קריאות
- - -
דוד ביטן (הליכוד)
כל אחד שולח אותי לרב אחר. איך אפשר ככה?
קריאות
- - -
שירה ברגמן
אני אחזור לאיפה שהייתי כדי שנהיה באותו קו – מבחינת חלף הפטם, אמרנו, יש כאן הסדר או היה כאן הסדר שהוא בעייתי גם במישור הכלכלי וגם במישור המשפטי. משרד החקלאות התחייב, אגב, בדבריו בדוח המדינה להפסיק את ההסדר כפי שהוא היה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ביטן, אתה מפריע לי לשמוע. הנושא הזה חשוב לי.
דוד ביטן (הליכוד)
- - -
היו"ר משה גפני
הממשלה מסבירה עכשיו את ההסכמות אליהן הגיעו, וראוי שגם אתה תשמע.
קריאות
- - -
שירה ברגמן
לכן, על אף הבעייתיות, ההסכם שהגענו אליו אתמול – אפשר לחיות אתו כיוון שהוא קצוב, ולכן משפטית אפשר גם – ככל הנראה, ואת זה יגיד משרד המשפטים – לעמוד מאחוריו. זה הסכם שקוצב את חלף הפטם ל-3 שנים בלבד. כלומר, בסך הכל הסדר חלף הפטם יהיה 26 שנים מאז שבוטלו המכסות. הדבר מוסכם גם עלינו ולכן אפשר מבחינתנו להתקדם.

בנושא בעלי המכסות החדשות, כיוון שסוגיית השוויון כאן היתה כל כך מקוממת, אנחנו, במשרד האוצר, הסכמנו להכניס לחוק גם את בעלי המכסות החדשות כדי לאפשר - - - זו היתה המהות של חוסר השוויון בתוך החוק הזה. אנחנו מבינים שהמצב הזה הוא בלתי - - -
היו"ר משה גפני
כמה כסף?
שירה ברגמן
זה 4 מיליון שקלים, והולך וגדל עם השנים.
היו"ר משה גפני
אוקיי, אז מוסיפים גם את אלה שהם נמצאים בתוך העניין, שזו היתה אחת הבעיות הקשות.
שירה ברגמן
ה-בעיה ה-קשה.
היו"ר משה גפני
מצוין. הלאה.
קריאה
כן, כן. זה לא בתוך התקציב הקיים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא הצלחתי לקרוא בחוק. מה ההגדרה עכשיו של מי שיקבל סובסידיה?
שירה ברגמן
"בעל מכסה – אחד משניים: או בעל מכסה בענף ההטלה, או יצרן פטם", כאשר יש את הסייג של ה-3 שנים הראשונות שגם חלף פטם נכנס - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כל מה, מרחק מהגבול? מה ההגדרה?
שירה ברגמן
משרד החקלאות יסביר בדיוק. יש קו שמשרטט את - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תסבירו את זה אחר כך. תודה.
מיקי לוי (יש עתיד)
כל מה שייקבע לשני הנושאים - - - אותו תאריך? יש הבדל? - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה לשאול שאלה אחת – את הזכרת את העניין המנהלי. אני, בדוח מבקר המדינה, קורא: "לא הומצאה לביקורת אסמכתא בדבר ההחלטה המשותפת של משרד האוצר והחקלאות משנת 1998 ליצור את מסלול החלף פטם ולא ניתן היה לאתר את פרוטוקול ההחלטה. לא ברור לצוות ה - - - מי הגורם המאשר ומאיזה תוקף, ומה ההחלטה כוללת". את אומרת שזה מסמך על החלטה מנהלית. את יכולה לצטט לי איזה?
שירה ברגמן
לא החלטה מנהלית, הסדר מנהלי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
על הסדר מנהלי. איפה התקבל ההסדר המנהלי הזה?
היו"ר משה גפני
משרד החקלאות יגיד.
אסף לוי
בוקר טוב, אני סמנכ"ל גורמי הייצור במשרד החקלאות. אין לי הרבה להוסיף. כל הסייגים שהעלינו בדיון הראשון ב-17 בינואר, שבעצם מפריעים לנו לאשר את החוק as is, זה גם בעלי המכסות החדשות, זה גם להכניס את היישובים החדשים וגם להסדיר את חלף הפטם – אנחנו חיים עם הפשרות שהועלו.
היו"ר משה גפני
על איזו הסדרה אתם מסתמכים, מה ששאל חבר הכנסת רוזנטל?
אסף לוי
כמו שעורך הדין ורד מהייעוץ המשפטי אצלי במשרד אמרה – יש החלטה מנהלית, הסכם מנהלי של הגורמים – משרד האוצר ומשרד החקלאות - - -
קריאה
שקרן.
היו"ר משה גפני
מה זאת אומרת שקרן?
קריאה
אם אנחנו שולחים בקשת חופש מידע וזה - - -
היו"ר משה גפני
צאי החוצה.
יצחק וקנין (ש"ס)
באיזו זכות? באיזו זכות את קוראת לו שקרן?
היו"ר משה גפני
יצחק, מה זה הדיון הזה? לצאת החוצה.
יצחק וקנין (ש"ס)
שקרן? מה זה, איפה אנחנו חיים?
היו"ר משה גפני
זה לא יכול להיות שאת קוראת לנציגי הממשלה שקרנים.
קריאה
אני נרגשת, כי אני מקבלת מהם תשובה א' והם אומרים תשובה ג'.
היו"ר משה גפני
נרגשת.
קריאה
אני מצפה ממשרד ממשלתי - - -
היו"ר משה גפני
- - -. עוד מילה אחת את בחוץ. מה זה הדבר הזה?
אפרת ורד
אני אשיב. קודם כל, מדובר בהחלטות שהתקבלו עוד הרבה לפני שאנחנו היינו במשרד, אבל מ-2005 - - - מדובר בהחלטות שהתקבלו במסלול מנהלי, בהבנות בין משרד החקלאות למשרד האוצר. ב-2005 יש הסדר כולל שמגובה במסמך שנשלח לחקלאים, הוא נמצא פה למי שרוצה לעיין. לגבי תקופה קודמת לכן יש לנו רק מסמכים שמעידים על הסכמה כזו. נכון, אין לנו את ההסכם המקורי, אבל יש התנהלות ויש מסמכים שמדברים על ההסכם המקורי, וזה מה שיש בידינו. בכל מקרה, מ-97 יש מסלול מנהלי ש - - -
היו"ר משה גפני
אגב, מיקי, אני רוצה להגיד לך משהו. אני גם ער לעניין הזה של מבקר המדינה, אבל ברגע שיש החלטה שזה מעוגן בחוק, הביקורת הזו יורדת. אנחנו מקבלים אותה פה, בחקיקה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - - מבקר המדינה, שלא מצאו מסמך כזה. אני בעד, אגב, לחוקק. יש לי כמה הערות, אבל - - -
אסף לוי
אדוני, בגלל זה התעקשנו שייכנס בחקיקה הסמכה לעשות את החלף.
שירה ברגמן
הסיבה שאנחנו התעקשנו שהחלף יהיה מנגנון זמני זה כיוון ש- - - נשים בצד שיהיה הסדר מנהלי כן או לא. ההסדר עצמו מעורר קשיים מהותיים. אנשים שאינם מגדלים פטם מקבלים סובסידיה מהמדינה על אי גידול פטם. לכן הפשרה הזו נראית לנו בגבולות הסביר.
אסף לוי
רק שכחתי לציין על המפה איך נקבעו הזכאים. בעצם, בחוק הקודם היתה רשימה של מועצות אזוריות, חלק במלואן וחלק בחלקן. פשוט שרטטנו קו וזה מצורף כנספח לחוק. בעצם, כל מה שנמצא במתחם של הסימון - - -
היו"ר משה גפני
איך קבעתם את הקו הזה?
אסף לוי
הוא נקבע בהתאם למועצות אזוריות שהיום קיימות בחוק הגליל, וכל מה שבאמצע. היום זה היה ספורדי, אני יכול להראות לכבודו את המפה. שתי מועצות אזוריות, פה ופה, ובאמצע – גוש לבן של מועצות מקומיות ובני מיעוטים שהיו מחוץ לחוק. בעצם, לקחנו והכללנו את כל המובלעת וכל מה שבפנים, למעט 7 או 6 יישובים עירוניים שהחרגנו, שהזכרנו אותם גם בהצעת החוק, שהם לא ייכללו.
עמרי בן צבי
אין לי הרבה מה להוסיף על ההערות של האוצר והחקלאות אבל אני רוצה להגיב לעניין של המסלול של החלף פטם – זה ברור, כמו שהמציעים גם אמרו, שיש בעיה עם המסלול הזה בצורה המנהלית שלו, ולכן היה צריך להכניס אותו בחוק. זה ברור באותה מידה גם שאי אפשר להפסיק מהיום למחר. זה קשה מבחינה משפטית וגם מבחינת מדיניות. היה צורך באיזושהי תקופת מעבר. היה רצון להתחשב באנשים שמקבלים כמה שיותר, ותקופת מעבר של 3 שנים זה מה ש - - -
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ראשית, למה 3 שנים? למה לא שנתיים? על סמך מה התקבלה ההחלטה שזה יהיה 3 שנים? אולי יש צורך לצמצם את התקופה הזו כי ברור לכולנו שאנשים שלא מקבלים מקבלים כסף ולכן ראוי שהתקופה הזו - - -
קריאה
כן, אבל הם לא חיים בתל אביב.
קריאות
- - -
קריאה
אולי בסוף נצביע לגפני?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אל תצביע לי. אם אתה רוצה שאני אתן יד לשחיתות, אל תצביע בשבילי.
קריאה
בוא תגור שם שנה אחת. שנה תגור שם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה לשאול את משרד המשפטים, אבל אני רוצה תשובה על כל שאלה: איך הגעתם ל-3 שנים, ולמה לא שנתיים, למשל? הרעיון של חבר הכנסת וקנין שתהיה תקופה של הסתגלות – זה מקובל עלי, אבל למה 3 שנים?
עמרי בן צבי
אז התשובה שהיא שיש איזשהו מתחם שכל תקופה שהיינו בוחרים בתוכו היה סביר, גם אם היינו בוחרים שנה היה אפשר להגן על זה, ואולי אם היינו בוחרים גם קצת יותר מ-3 שנים היה אפשר להגן על זה. חברי הכנסת ביקשו מתוך הכרת המציאות של האנשים האלה - - -
קריאה
אל"ף, זה לוקח זמן להקים לול, ובי"ת, זה גם מתכתב עם מה שחברת הכנסת שאשא ביטון אמרה שאם אנחנו רוצים את הסעיף הקודם 5 שנים אז החלף זה בדיוק 3 שנים, הם צריכים לחזור לגדל. הם צריכים לחזור לגדל אחרי שהם הפסיקו, ואלה צריכים לעבור מלול אחר ללול במשקם. יש את אותה אנלוגיה.
יצחק וקנין (ש"ס)
רבותי, שמתם לב – לא סתם קראתי את המספרים. 400 ומשהו יצאו מהענף, לא מגדלים. גם ה-118 עם חרב על צווארם. זאת אומרת, אם אני רוצה לאפשר מציאות, למה באתי בהצעה של לעשות הסדר שיהיה בתוך מועצת הלול שיהיה אפשר לווסת את הענף הזה ב-3 השנים הקרובות? על מנת שתהיה שאיפה למישהו להיכנס או לגדל, בכלל, כי מה שכרגע נוצר – למה נתנו 3 שנים? שזה פרק זמן עד שהם יקימו בחזרה לולים, אבל זה לא אותם לולים סטנדרטים שאנחנו מכירים. חברה', הם כבר שנים לא מגדלים ומקבלים סובסידיה.

אותו הדבר – למה אמרתי להטלה 4 שנים, יותר זמן? כי גם שם, עד שיקימו את הלולים, ועד שיחזרו לגדל – כל אלה שהשכירו את המכסות גם בהטלה זה ייקח להם לפחות שנתיים-שלוש שנים. לכן ביקשתי בפטם לעשות ויסות של הדבר הזה למשך 3 שנים ובהטלה לאפשר את זה ל-4 שנים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני לא מסכים לתקופה, היא ארוכה בעיניי, אבל אני רוצה לעבור לשאלה השנייה: מתוך מאות האנשים שמקבלים, ואתם יודעים את הרשימה, ברור לכם שיש אנשים שכבר לא חיים. הבנים שלהם ירשו את הזכות הזאת, הצאצאים שלהם. למה צריך גם לתת להם?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אנחנו ביטלנו את הירושה בחלף פטם.
קריאה
אי אפשר לבטל, אי אפשר.
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני שאלתי שאלה ואני רוצה תשובה: למה צאצאים של אנשים שכבר נפטרו ממשיכים לקבל את החלף פטם. גם להם עומדת האופציה להקים עוד פעם לול?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כן, אם הם ירצו - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כן? זה נראה לכם הסדר סביר?
דובי אמיתי
יש הגדרה של בן ממשיך בהתיישבות. כל עוד הוא בן ממשיך על פי כל הכללים של ההתיישבות מגיע לו לקבל את הכל. זו ההגדרה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבא שלו עסק בחקלאות, אבל - - -
דובי אמיתי
המטרה שלנו היא להביא את הבנים הממשיכים כהגדרתם - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין לי בעיה עם בן ממשיך.
דובי אמיתי
אז תן להביא אותו.
קריאה
- - -
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אתם, אל תפרשו את מה שלא אמרתי. אני לא צריך שיסבירו אותי. אני שאלתי כדלקמן: ההורים נפטרו, ההורה נפטר. הבן עוסק היום בהוראה, הוא לא עוסק בחקלאות, בכלל.
דובי אמיתי
אם הוא בן ממשיך במשק הוא יקבל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל יש גם כאלה שאינם עוסקים בחקלאות.
יצחק וקנין (ש"ס)
חברים, יש איזו תפיסה לא נכונה - - -
קריאה
מרבית החקלאים עוסקים בעוד משהו.
יצחק וקנין (ש"ס)
רבותי, יש איזושהי תפיסה לא נכונה שמי שמגדל פטם לא מגדל גם אפרסקים, תפוחים - - - זאת אומרת, זה שהוא הפסיק לגדל את הפטם כי זה לא משתלם לו, הוא ממשיך לגדל תפוח ואגסים. הוא בן ממשיך. לא דיברו פה על איזה יורש ערטילאי, מדובר פה על מי שרשום בסוכנות היהודית, רשום במנהל, בכל הגורמים – כולל במועצת הלול. רבותי, זו המציאות. הוא חקלאי, הוא חקלאי לכל דבר. אין דבר כזה שמישהו מקבל סובסידיה והוא לא חקלאי.
קריאה
הוא חקלאי, הוא לא מגדל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אוקיי, אז אני מתפרץ לדלת הפתוחה שפתחת ואני שואל כדלקמן: בתוך המאות אנשים האלה, האם יש הבדל, האם עשיתם בידול בין אנשים שהם חקלאים בגרסת ידידי, חבר הכנסת וקנין, ואין לי שום בעיה שהוא יקבל את תקופת ה grace הזו, ובין אנשים שלא עוסקים בחקלאות יותר? ויש כמה עשרות כאלה שאני יודע שיש להם מקצועות אחרים. הם לא עובדים יותר בחקלאות. אתם מוכנים לתת יד לזה שהם יקבלו כסף?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
3 שנים, אם הם רוצים לחזור לייצור - --
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל הם כבר לא עובדים בחקלאות.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כי לא השתלם להם. ואם הם עכשיו רוצים – אנחנו רוצים להיות הוגנים אתם, לאפשר להם לחזור.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני יודע מה זה להיות הוגן ומה זה להיות - - -
היו"ר משה גפני
מה התשובה?
אסף לוי
מה הוא חקלאי? כולם בעלי נחלות, כל מי שיש לו מכסה יש לו גם נחלה א' ונחלה ב'. אם עכשיו הם עושים גידול משותף במטע האבוקדו, חקלאי או לא חקלאי – לרובם יש 1,220, אף אחד לא יוותר על - - -
היו"ר משה גפני
שאל חבר הכנסת רוזנטל – האם יש כאלה שהם בכלל לא חקלאים, הם לא קשורים עכשיו בכלל לעניין?
אסף לוי
ולכן שאלתי – מה זה "בכלל לא חקלאי". אם יש לו את הנחלה שלו - - -
היו"ר משה גפני
רגע, האם יש כזה אחד שאתם מכירים ש - - -
דובי אמיתי
התשובה היא: לא.
אסף לוי
אל"ף לא עשינו את הבדיקה. אם נעשה את הבדיקה אני מאמין שכולם יהיו חקלאים כי כולם בעלי נחלות, כולם יראו פעילות חקלאית. לכולם 1,220 הכנסות מחקלאות. אם זה מישהו אחר שמעבד להם את השטח של האבוקדו – לכולם יש תשומות, כולם יראו לנו מסמכים לרשות המסים שהם חקלאים, כי אף אחד לא יוותר על הנכס שלו שזה המשק, גם אם יש לו את חלקה א' יש לו את ה-30 דונם, את ה-60-50 דונם, מישהו מעבד אותו. זה לא באוויר. יש לו הכנסות מחקלאות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה לשאול: זה חוק שבא לעודד את הגליל, ואני מאוד בעד לעודד את החקלאים בגליל, בניגוד לכל מה שאנשים אומרים פה, אבל בגלל שקיבלתי את החוק לפני זמן קצר - - -
קריאה
מי זה היועץ המשפטי בישיבה הזו?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מאחר וקיבלנו את החוק רק עכשיו - - -
היו"ר משה גפני
קודם ישבו, צריך לשבח אותם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני לא רוצה לחזור על זה. אני בעד העיקרון של לתמוך בחקלאים, ודאי בקו העימות, אבל זה חוק, ואנחנו צריכים לחוקק ברצינות, ואני קורא בסעיף 2(2(א) ש "הממשלה תשקוד על פיתוח הגליל ויישובו..." שזה אחלה – "במסגרת תקציבי הפיתוח העומדים לרשותה, ותקצה משאבים לפיתוחו". והנגב – לא?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
עכשיו אנחנו בגליל. יש סייבר בנגב, והכל.
היו"ר משה גפני
למה לא שאלת את השאלה הזו מתי שבאו עם תוכנית לפיתוח הצפון?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כבר פיתחו את הנגב.
קריאה
אני יכול לענות לו?
היו"ר משה גפני
לא, לא. זו שאלה פוליטית, ציבורית מהמדרגה הראשונה, היא לא שאלה חקלאית. גם בדרום יש חקלאים. גם באמצע. הממשלה באה בגלל שהצפון היה במצב יותר רע, הממשלה באה עם תוכנית לפיתוח הצפון. אני לא אוותר על העניין הזה שתהיה גם תוכנית – ברגע שיהיו בעיות שיתברר שהן נמצאות בנגב או בדרום, אני לא אוותר על העניין הזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
חוק הגליל הוא חוק הגליל.
היו"ר משה גפני
אתה צודק - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני יודע שאני צודק ואני גם יודע שכשמחוקקים – מחוקקים לכלל האזרחים, לא לכאלה שהם במרכז פוליטי כזה או אחר, או - - - באים מאזור מסוים.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אני אמרתי לפרוטוקול, אמרתי גם בשמך וגם בשם כולם – אנחנו לא נוותר על העניין הזה. יש מצב עכשיו שבו, בצפון – וזה חוק הגליל. לא קשור בכלל לעניין שאנחנו נעשה למען הנגב. הלאה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני - - - טוב, אתם רואים שיש לי הרבה שאלות, אבל יש לי שתי הסתייגויות. אני מבקש לקבל אותן: אחת, שהאדם הנפטר לא יקבל, וגם לא צאצאיו. זו הסתייגות ראשונה שלי. ההסתייגות השנייה היא לגבי התקופה. התקופה של 5 שנים לא מקובלת עלי.
קריאה
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, זה 3 ו-5.
יצחק וקנין (ש"ס)
לא. 3 לפטם, 4 להטלה. זו ההצעה.
היו"ר משה גפני
לא 5.
יצחק וקנין (ש"ס)
3 לפטם ו-4 להטלה כי הטלה היא - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא כולם פושעים שם. יש כאלה שבאמת מגדלים במשותף עם משקים אחרים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אין להם בעיה לקבל.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אבל הם אומרים – רק מי שמגדל בתוך המושב במשותף עם מישהו מהמושב שלו.
היו"ר משה גפני
אנחנו נצטרך להגיע להסכמה. אם אנחנו נצטרך להתפצל בהצבעה אז לא יהיה כלום. נצטרך להחליט אם זה 4 או 5. הוא מציע הסתייגות של פחות.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני חושב שאמרתי את מה שאמרתי כמגדל. אני אומר את זה: זה פרק זמן ארוך מדי. 4 שנים זה סביר.
מיקי לוי (יש עתיד)
גם ה-4 שנים שלו עושה לי כאב בטן אבל אני מוכן לקבל את חוות הדעת המקצועית שלו, כאחד שגר כל חייו שם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה להגיד את הדבר הבא. אני רוצה להגיד את זה, זה חשוב שהדברים ייאמרו: אני בעד סיוע לחקלאים וחקלאות, בוודאי ביישובי הצפון והגבול אלא שאי אפשר ואסור שהכנסת תיתן יד למשהו שהוא הסדר לא חוקי, ודאי לאנשים שהם לא חקלאים. אז מבקשים פה grace של תקופת בינים ואם לא היה מביא את זה חבר הכנסת וקנין גם לזה לא הייתי נותן יד, אבל בגלל ההגינות והיושר שאני מייחס לאיש הזה אז אני מוכן בקושי גדול להעביר, אבל אני אומר לכם: אחד, לא יכול להיות שאנשים שנפטרו ממשיכים לקבל סובסידיות. לא יכול להיות, זה מקומם שבעתיים. שתיים – משך התקופה שאנחנו מבקשים פה להאריך הסדר שהוא גם כן – לצורך בדיקתו, אנחנו לא מדברים על סוף ההסדר - - -
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, שמעת? רוצים פיצוי, לא יהיה פיצוי - - -
היו"ר משה גפני
מה שיש בחוק – בסדר.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לכן אני אומר: אני, תחת מחאה, מוכן להתגבר על היצר שלי להפיל את החוק הזה, ויש אפשרות - - -
היו"ר משה גפני
לא, לא. יש בו דבר טוב ממש - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני יודע שיש בו גם דברים טובים. העובדה שנעשה פה שוויון בין כלל החקלאים מאפשר לי לעזור, זו היתה אחת הדרישות שלי בישיבה הקודמת, ונמצא פתרון. לכן אני מבקש, כאמור, לעשות את ההסתייגות – להגביל את זה ודאי לא להסדר של 4 שנים, אני מזדעזע מזה, זה הסדר בעייתי מאוד. צריך לצמצם את התקופה ולא לאפשר למי שנפטר לקבל - - -
היו"ר משה גפני
טוב, אנחנו נצביע על זה. אני מבקש לקרוא את הסעיפים.
קריאות
- - -
אסף לוי
אני יכול להסביר את הנושא הזה? בקצרה. קודם כל נושא החליף, הירושה. אכן עצרנו את נושא החליף בהצעה הזו מעכשיו קדימה. מה שחבר הכנסת רוזנטל מבקש שגם נסתכל אחורה – שמי שבהיסטוריה קיבל בירושה את החלף – גם אותו לעצור.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני לא רואה את זה ככה, אני אומר לך למה. אנחנו עוצרים את החלף פטם, אנחנו עוצרים בעצם את התשלום למי שלא מגדל, נקודה. בין אם זה משהו שהיה בעבר ובין אם זה משהו עתידי.
קריאות
- - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה מה שהוא אומר. הוא אומר – הם ירשו את החלף פטם.
היו"ר משה גפני
יפעת, לא לזה הוא מתייחס.
קריאות
- - -
שירה ברגמן
אי אפשר לרשת. מה-15 למרץ אי אפשר יהיה להעביר את חלף הפטם. מי שירש - - - כרגע - --
קריאות
- - -
שירה ברגמן
בואו נצמצם את הדיון רק על חלף. חלף הפטם אמרנו - - -
היו"ר משה גפני
אם אנחנו מדברים על מי שירש קודם, שהחקלאי נפטר והבן שלו ירש, והוא עכשיו בעל החזקה, הוא מגדל, או לא חשוב מה הוא עושה. הוא ודאי נמצא לא בגלל אבא שלו, הוא נמצא בגלל שזה הוא. הוא נמצא בתוך המסלול. מי שגר בסביון, ואבא שלו גר בצפון ונפטר - - -
קריאות
- - -
קריאה
לא, הוא לא מקבל.
יצחק וקנין (ש"ס)
הוא חייב לגור, יש תנאי.
שירה ברגמן
אני רוצה להגיד מי כן מקבל – בעולם חלף הפטם זה גם אנשים שירשו את הזכות להיות חלף פטם ב-3 השנים הקרובות, זה מה שכתוב בחוק. כלומר, גם אם לא אתה היית המגדל אלא ירשת את החלף פטם, ב-3 השנים הקרובות, כרגע, מה-15 למרץ, כרגע זו ההצעה – לא ניתן יהיה להוריש את זה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
מדובר על אדם שחי במשקו, חד משמעית.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אפילו אני שאני מבין הכי פחות פה, בוועדה, הבנתי.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שיהיה לך קל להשיב – אני יודע את המצב החוקי. יש אנשים שיש להם חלקה, ויש להם צימרים עליה. הם גרים בה והם מקבלים חלף פטם. למה? הם לא עוסקים בחקלאות. אני מבקש את הדבר הזה להפסיק.
שירה ברגמן
כמו שד"ר אסף לוי ממשרד החקלאות הסביר קודם, אין לנו פילוח תעסוקתי. בהגדרה, כל מי שיש לו משק חקלאי יכול מחר בבוקר לחזור ולעסוק בחקלאות, גם אם הוא היום לא עוסק בחקלאות. בהגדרה, הוא יכול. את האפשרות הזו אנחנו חושבים שנכון לאפשר, לדברי גורמי המקצוע. כשאנחנו מסתכלים על יורשים אז נכון שיש לי יורש אחד מפני שנה, אבל גם יש לי יורש אחד, תיאורטית, שיכול להיות גם לפני 15 שנים, ואותו יורש לפני 15 שנים יכול להיות ש-10 שנים הוא כן גידל ואחרי 10 שנים אני אתמול שמעתי שהיה משבר בפטם ולכן הוא הפסיק, ולאותו אחד גורמי המקצוע חשבו שנכון לאפשר לחזור. זו הסיטואציה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
בכל מקרה בעוד 3 שנים ייגמר לכולם. גם אלה שירשו, זה מה שחשוב.
שירה ברגמן
בעוד 3 שנים ייגמר לכולם ובכל מקרה לא נותנים את האפשרות הזו ממחר בבוקר והלאה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה לשמוע את הייעוץ המשפטי. אני מסתייג מהדבר הזה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש קודם לקרוא את הסעיפים, נראה על מה יש הסתייגויות ואז הייעוץ המשפטי יסביר. בבקשה.
אסתר זנזורי פריאל
אני קוראת:

חוק הגליל (תיקון), התשע"ז-2017

תיקון סעיף 1.

בסעיף 1 לחוק הגליל, התשמ"ח-1988 (להלן: "החוק העיקרי) –

1. אחרי הגדרה "הגליל" יבוא: "המנהל" – המנהל הכללי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר או מי שהוא הסמיך לעניין חוק זה".

2. במקום ההגדרה "מרום הגליל" יבוא: "מרום הגליל – יישובים באזור המסומן במפה שבתוספת, שניתן לפי כל דין להקים בהם לול לגידול תרנגולות או פטמים, לפי העניין, למעט: חצור הגלילית, כפר ורדים, כרמיאל, מעלות תרשיחא, נהריה, עכו, צפת, קצרין, קרית שמונה ושלומי".
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הסבר.
אסתר זנזורי פריאל
במקום פירוט היישובים שהופיע בנוסח הקודם צירפנו מפה. במפה מסומנים היישובים באזור שנכלל בהגדרת "מרום הגליל". בנוסף, הוספנו סייג שיהיה מדובר ביישובים רק שניתן לפי כל דין להקים בהם לול, אנחנו לא רוצים לאפשר הקמה של לולים או מתן סובסידיה לאנשים שגרים ביישובים עירוניים, וציינו למען הסר ספק מי הם היישובים שאנחנו לא מעוניינים להעניק בהם סובסידיה כי יש בהם אפשרויות תעסוקה אחרות.
היו"ר משה גפני
אני רואה את המפה ועשיתם דבר נכון מבחינה משפטית וגם מבחינה מעשית. לא עשיתם כפי שאסף הסביר שבמפה יהיו כתמים לבנים ששם זה לא יהיה. ואז אתם אומרים – זו המפה, להוציא את היישובים שעליהם אנחנו מדברים: חצור הגלילית, כפר ורדים – יישובים עירוניים. במפה הזו יש יישובים ערביים - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הוא מתכוון למשל לסכנין. סכנין זו עיר. למה היא לא כתובה?
אסף לוי
עוד פעם – אנחנו כתבנו- - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
ככה זה נראה. זה הכל בקלות דעת.
היו"ר משה גפני
לא עוד פעם. ההחלטה לפי ה - - - שלך, אתה צריך לענות לי בפעם הראשונה. אם אתם אומרים שזו המפה, וזה בסדר, בגלל שלא עשיתם פה אפליה – המפה כולה כלולה בתוך העניין הזה לפי מרחק גיאוגרפי. הוצאתם את היישובים העירוניים – כרמיאל אתם לא מסכימים שירכיבו שם לולים, בסדר. חצור הגלילית – אתם לא מסכימים.
אסף לוי
אז אני אסביר.
היו"ר משה גפני
תסביר מה?
אסף לוי
אני אתן לך תשובה למה אין יישובי מיעוטים - - -
היו"ר משה גפני
ואז אתם מעודדים הקמת לולים ביישובים עירוניים ערבים? זאת השאלה שלי.
אסף לוי
לא, לא.
היו"ר משה גפני
אז למה זה לא מופיע?
אסף לוי
נסביר, עוד פעם. היום, להקים לול ביישובים עירוניים גם של בני מיעוטים – יש קרקעות פרטיות שאם יש להם תב"ע ויש להם היתר הם יוכלו להקים לול באזורים כאלה או אחרים. מה שאנחנו מחריגים פה, בחוק – את היישובים היהודים העירוניים בגלל שאמרנו שכרגע המגדלים יכולים – ודאי בתקופה של שנתיים, שלוש, ארבע – הם יכולים לגור בכל מקום. אנחנו רוצים שהם יגורו בכל מקום חקלאי. אנחנו לא רוצים שהוא יקבל את המכסה שלו במקום X, במשק בזרעית, וילך ויגור בקרית שמונה. ביישובים של בני המיעוטים – לפי התב"ע, ויש להם קרקעות פרטיות, הם יכולים גם בעיר. לא בטוח שיתנו להם – כתוב: "...שניתן על פי כל דין להקים לול" – לא תהיה אפשרות אחרת.
קריאה)
אתם מדברים על בעלי מכסות. אתם לא מדברים על סתם אזרחים.
היו"ר משה גפני
אני עשיתי כמה חוקים, ביניהם – הטבות מס ביישובים, ועוד דברים ברמה יותר נמוכה מאשר הרמה הזו. מעולם לא עשיתי אפליה בין ישובים יהודים לישובים ערבים. מעולם לא עשיתי אפליה. אני שואל – האם פה לא מונחת אפליה בעליל? אתה אומר ששם לא איכפת לך. זאת אומרת, היות ואתה גר בכרמיאל, כרמיאל זה יישוב יהודי – איכפת לך שלא יקימו שם לולים, שזה יהיה יישוב עירוני.
קריאה
זה טעות.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה טעות בגלל שאתם מעכבים את ה- - -. אתם רוצים שלאיש תהיה נחלה, הוא יוכל לגור במקום אחר, לקבל סובסידיה מהמדינה. זה הבלוף שאתם עושים פה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
החוק הזה יכול לחול רק על מי שקיבל מכסה. מי שקיבל מכסה זה לפי כללים של המדינה. משרד החקלאות מקצה מכסות.
יצחק וקנין (ש"ס)
לי יש פתרון. לא צריך לכתוב לא חצור הגלילית ולא - - - צריך לכתוב: מי שהוא בעל נחלה חקלאית, חבר אגודה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
השאלה היא מה זה חקלאי.
אסף לוי
חבר הכנסת וקנין, אבל טווח ההסתגלות שעדיין לא הוחלט אם זה יהיה 3,4,5, או 7 שנים – שביקשנו שיהיה במושבו. אנחנו לא חושבים שנכון שהם יגורו בערים, הם צריכים לגור במושב חקלאי. לכן היחרגנו את היישובים האלה.
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - - זה מה שאני אומר כל הזמן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
- - -, לא, על דרך החיוב.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
על דרך החיוב, מי שלא גר בנחלה שלו – לא מקבל סובסידיה. אני דורש שייכתב בחוק.
קריאות
- - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אסף, השאלה היא מי הוא בעל המכסה. הוויכוח הוא על המכסה, לא על חוק הגליל. חוק הגליל חל על מי שיש לו מכסה חוקית, ומי שיש לו מכסה זה כללים שלא קשורים לחוק הגליל.

קריאות

- - -
אסף לוי
לא, סליחה. היה כתוב בחוק שהוא צריך לגור בכל היישובים שכתובים בחוק. כרגע הוא לא חייב לגור במושבו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
- - - חוק הגליל הוא יכול להקים לול בכרמיאל? בכרמיאל אפשר להקים לול, בלי חוק הגליל?
היו"ר משה גפני
מי הייעוץ המשפטי פה?

אסף, החוק הזה לא יחול על יישובים עירוניים אלא אם כן היתה נחלה בעבר שאושרה כדין, רק אז זה יהיה, וייכנס לתקופת המעבר.
אסף לוי
אדוני, אני רק אחדד. אנחנו לא מדברים על איפה הנחלה, אנחנו מדברים איפה מקום מגוריו של הזכאי. אם דיברנו קודם שיש אפשרויות של גידול משותף - - -
היו"ר משה גפני
לא הבנתי. כתוב "חצור הגלילית". מה זה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה להסביר לך. הנקודה היא כדלקמן – יש שני חקלאים, אחד גר בזרעית פעם, והשני גר בעולש. עכשיו הם, בגלל הסובסידיות – אחד לא כדאי לו לגדל. הוא חבר לשני והם מגדלים רק בזרעית עכשיו. ההוא מעולש עבר לגור ב - - - אבל הוא שותף. הסובסידיות שלו - - -
קריאות
הוא לא יקבל.
קריאה
הוא לא מקבל אם הוא לא גר פיזית ביישוב.
קריאה
הוא לא יקבל, גם אם הוא יביא מכסה מבחוץ הוא לא יקבל.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
מפריע לי בסעיף הזה החלוקה. או שדופקים את הערבים או שנותנים להם מנת יתר.
יצחק וקנין (ש"ס)
מנת יתר, לדעתי. לא דופקים אותם.
אסף לוי
אנחנו נעשה עוד פעם. נכניס גם את היישובים של בני המיעוטים גם לחזקה הזו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אל תזכיר שמות. לך על העיקרון בדרך החיוב.
היו"ר משה גפני
אז למה היישובים העירוניים? אני לא הבנתי. היישובים העירוניים. אלא מה? אתם טוענים שיש ישובים ערבים שבהם יש נחלות קודם.
אסף לוי
לא נחלות. אין משטר נחלות ביישובים של בני המיעוטים.
היו"ר משה גפני
אז מה יש שם?
אסף לוי
קרקע פרטית. קרקע פרטית שהייעוד שלה יכול להיות חקלאי.
היו"ר משה גפני
הם מקבלים חוק הגליל?
אסף לוי
אם יהיה להם לול הם יוכלו לקבל.
היו"ר משה גפני
אם הם יקבלו אישור היום – לא.
אסף לוי
כן, זה החדשים. זה התיקון הגדול.
היו"ר משה גפני
אז צריך להכניס שלא.
קריאה
למה לא?
היו"ר משה גפני
אתה רוצה לעודד בסכנין הקמת לולים?
אסף לוי
אף אחד לא ייתן להם, כתבנו: "על פי דין".
היו"ר משה גפני
בסכנין יש להם על פי דין.
אפרת ורד
אנחנו לא מחליפים.
היו"ר משה גפני
אוקיי. אז היישובים העירוניים.
אפרת ורד
אני אחדד עוד פעם: אנחנו לא מחליפים את חוק התכנון והבנייה ואת הוועדות. לפי חוק המועצה לענף הלול והתקנות שהותקנו יש כללים מתי אתה יכול לקבל מכסה ומתי לא. אם יש לך קרקע בנחלה - - -
היו"ר משה גפני
בסדר. אני מבקש שיהיה כתוב - - -

המציאות היא שזה לא יחול על יישובים עירוניים אלא אם כן קיבלו על פי דין. בסדר? תגידו. תחדדי עכשיו.
אפרת ורד
הבנו את הרציונל. אני חושבת שיהיה נכון אם אחר כך נשב עם הלשכה המשפטית - - - ההגדרה המתאימה.
היו"ר משה גפני
בסדר, תגידי מה אתם מסכימים.
אפרת ורד
שהרעיון הוא באמת להוציא את היישובים העירוניים. כן.
אסף לוי
ומה מועצה מקומית?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
יש נחלות חקלאיות ביישובים ערבים שהם עירוניים.
היו"ר משה גפני
שאינם עיריה.
אפרת ורד
אבל אם אפשר באמת שיאשרו לנו לשבת אחרי זה עם הייעוץ המשפטי ולראות את ההגדרה הנכונה.
היו"ר משה גפני
כן. אבל על העיקרון נצביע. הלאה. ההגדרה "משק לול".
אסתר זנזורי פריאל
(3) ההגדרה "משק לול"" – תימחק;

(4) במקום ההגדרה ""בעל מכסה"" יבוא:
""בעל מכסה" – אחד מאלה
(1) בעל מכסת הטלה;

(2) יצרן פטם;

(5) אחרי ההגדרה "בעל מכסה" יבוא:

"בעל מכסת הטלה" – בעל מכסה אישית לייצור ביצי מאכל לשיווק לפי חוק המועצה לענף הלול";

"בעל משק לול לייצור פטימים" – "חקלאי או אגודה שיתופית חקלאית שבתקופה מיום י"ד בניסן, התשמ"ח (1 באפריל, 1988) עד יום כ"ד באדר ב', התשמ"ט (31 במרץ, 1989) היו בעלי מכסה לייצור פטימים לפי חוק המועצה לענף הלול ואינם מייצרים פטימים";

"יצרן פטם" – מגדל פטימים לשיווק.

(6) ההגדרות "מכסה אישית", "מכסה ארצית" ו"ועדת מכסות" – יימחקו;

(7) במקום ההגדרה ""השרים"" יבוא:

""השרים" – שר החקלאות ופיתוח הכפר ושר האוצר;".
איתן ברושי (המחנה הציוני)
למה לא שר החקלאות?
אסתר זנזורי פריאל
זה מה שמופיע כיום בחוק.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
נו, אז מה? קחו גם את זה, תביאו יבוא, קחו את הכל. שר החקלאות חייב להיות פה.
קריאות
- - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
השתלטות עוינת.
היו"ר משה גפני
לא, לא. זה פגיעה בי.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מי היום אחראי על החוק?
היו"ר משה גפני
אני לא יודע מה יש היום. נגמר הסיפור. מה שיהיה כתוב פה – יהיה כתוב "שר החקלאות ושר האוצר". הלאה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מפלגת כולנו השתלטו על החקלאות.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
חברים, בואו לא נשכח מי מוביל את זה, טוב? בואו לא נשכח. אנחנו לא מדברים פה בפרוטות.
אסתר זנזורי פריאל
החלפת סעיף 2

2. במקום סעיף 2 לחוק העיקרי יבוא:

"עדיפות לגליל 2. (א) הממשלה תשקוד על פיתוח הגליל ויישובו ובמסגרת תקציבי הפיתוח העומדים לרשותה, היא תקצה משאבים לפיתוחו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה זה שייך לסעיף הזה?
אסף לוי
הסעיף הזה סעיף קיים, רק הכנסנו את המילה "חקלאות" כי עד היום לא היתה חקלאות.
שירה ברגמן
משרד האוצר מתנגד להכנסת שר החקלאות.
היו"ר משה גפני
התנגדותך נרשמה.
אסתר זנזורי פריאל
(ב) לגליל תינתן עדיפות בפעולות משרדי הממשלה, לרבות בפיתוח ההתיישבות, החקלאות, החינוך, הבריאות, התיירות, התעשייה, התחבורה, התקשורת, הקליטה והעלייה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
פה יש לי הסתייגות. "מבלי לפגוע בהשקעות בנגב", אחרת זה יוצר שם - - -אם אתה אומר עדיפות הגליל על הנגב, אני לא מוכן.
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אדוני, אני מבקש או למחוק את סעיף (ב), כי 2ב(ב) אומר שמשרדי הממשלה יתנו עדיפות לגליל בכל עניין – או שזה יוצא מהחוק הזה או שנוסיף "...ולא על חשבון הנגב"., או - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מה זה קור לנגב? החוק הזה לא קשור לנגב בכלל. מתנהל כחוק כללי. למה כל מה שניתן כבר לגליל צריך להתחלק אחר כך עם כל האזורים? תעבירו חוק הנגב, עם כל הכבוד. אי אפשר שהגליל כל פעם ישלם את המחירים של כולם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
טוב. זה לא שייך לחוק הזה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה בדיוק שייך. החוק הזה מ-88. יש פה תרנגולות, פטמים, ביצים - - -
קריאות
- - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
חברה' יש פה עניין סמלי שזה חוק הגליל. מי שרוצה להעביר משהו נוסף - - -
אסף לוי
חבר הכנסת רוזנטל, זה אותו סעיף שהיה בחוק הקיים, רק הוספנו את המילה "חקלאות" כי מה שנשאר מחוק הגליל זה רק חקלאות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה היה כל השנים, הסעיף הזה?
אסף לוי
כן, כל השנים, למעט המילה "חקלאות".
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה בדיוק מה שמפריע לי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בסדר, זו לא סיבה לעצור את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תעיפו את זה. למה צריך את זה בכלל? אם זה לא שייך – אנחנו עכשיו פה באים לטפל בחוק הפטם, הלול, ההטלה, מה זה בכלל שייך לחוק הזה, ההצהרה?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כי זה חלק מלחזק את הגליל.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז אם זה הצהרה, אני רוצה שההצהרה תהיה גם על הנגב.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אז תגיש הצעה לנגב. אני הגשתי את ההצעה הזו.
היו"ר משה גפני
מה ההסתייגות?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
או שהסעיף נמחק - - -
היו"ר משה גפני
הסעיף לא יכול להימחק, הוא היה גם קודם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, הם הוסיפו פה את המילה "חקלאות".
היו"ר משה גפני
מה ההסתייגות שלך?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בגליל ובנגב. החקלאות בגליל ובנגב.
היו"ר משה גפני
הוא הגיש הסתייגות, נצביע עליה. הלאה.
אסתר זנזורי פריאל
(ג) לבעל מכסה במרום הגליל תינתן סובסידיה בגין ייצור ביצים או פטימים, לפי העניין, בשנים 2018 עד 2027; גובה הסובסידיה לייצור ביצת מאכל או טון פטימים יהיה בגובה הסובסידיה הממוצעת שניתנה לייצור ביצת מאכל או טון פטימים, לפי העניין, לשנת 2017, לפי חוק זה.

(ד) לבעל משק לול לייצור פטימים במרום הגליל או למי שהוא חליפו המתגורר מגורי קבע במרום הגליל תינתן סובסידיה בשנים 2018 עד 2020. גובה הסובסידיה לפי סעיף קטן זה - - -
קריאות
- - -
יצחק וקנין (ש"ס)
רבותי, בחוק, כשמציינים שנה – זה שנים מלאות. תאמינו לי, תסמכו עלי.
אסתר זנזורי פריאל
אני ממשיכה:

גובה הסובסידיה לפי סעיף קטן זה יהיה בהתאם לגובה הסובסידיה לייצור טון פטם לשנת 2017, בהיקף של עד 50 טון פטימים, ואם הוא קיבוץ – בהיקף של עד 500 טון פטימים או בהיקף המכסה שנקבעה לו לשנת 1992 לפי הגבוה מבינהם.

סובסידיה לפי סעיף קטן זה לא תעלה על תשלום סובסידיה לה היה זכאי בעל משק הלול לייצור פטימים בשנת 2017 בגין ייצור בפועל.

לעניין סעיף קטן זה "חליף" – מי שהיה זכאי לתשלום סובסידיה לפי החוק החליף עד ליום י"ז באדר, התשע"ז (15 במרץ, 2017).
איתן ברושי (המחנה הציוני)
סליחה, אדוני היושב-ראש, מאיפה המספר 50 ו-500?
יצחק וקנין (ש"ס)
זה תמיד היה בחוק.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אבל אם בפועל מייצרים ומקבלים תמיכה - - -אני שואל מה היה בפועל.
קריאות
- - -
יצחק וקנין (ש"ס)
היה בחוק הקיים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה שלוש הסתייגויות: 1. שההסדר הזה מסתיים בכל מקרה בשנת 2020 ולא תשולם סובסידיה לפי חוק זה. זאת אומרת, ההסדר הזה לא יוארך.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זהו, זה מה שסיכמנו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה שזה ייכתב.
יצחק וקנין (ש"ס)
מקובל עלי. אין לי בעיה.
קריאות
- - -
יצחק וקנין (ש"ס)
חלף פטם לא יוארך.
היו"ר משה גפני
הוא אומר בצדק. אחת משתיים: אם לא מאריכים, אז זה לא יוארך. אם הכנסת מחליטה להאריך, - - - אומר לכנסת ב-2020 מה אתה מאריך ומה אתה לא מאריך?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כל הרציונל של החוק הזה שב-3 שנים ימצאו הסדר סביר להמשך החקלאות. אם ההסדר יהיה שממשיכים את הסובסידיות עוד 20 שנה אז אני לא מוכן. לגבי החלף פטם – בשום מקרה לא יהיה. הסדר חלף הפטם מסתיים סופית, אי אפשר להאריכו. אם זה לא כתוב, אני לא מצביע בעד.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד)
כתוב: עד 2020 סיכום הסדר - - -
איל לב ארי
אפשר להציע שבעצם שהממשלה תגיש עד שנת 2020 הסדר חלופי לסעיף הזה. שהממשלה תגיש הצעת חוק שתחליף את הסעיף הזה.
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כל הרציו של החוק הזה אומר – אנחנו רוצים לתת להם להתרגל. הכל אני מוכן לאכול, אבל אחר כך, אחרי 3 שנים יגידו – אוקיי, ההסדר ממשיך?
היו"ר משה גפני
הבנו. המצב הוא כזה – המצב הוא שאף אחד לא מתווכח אתך. כולם אומרים שהחוק הוא כזה, נקודה, הוא מסתיים איפה שהוא מסתיים ונגמר העניין. אי אפשר לנסח – החוק לא יוארך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני לא אמרתי לנסח שהחוק לא יוארך. ההסדר של הסובסידיות. ההסדר של החלף. אני רוצה שמי שעוסק בחקלאות יקבל סובסידיה מהמדינה. אני הרצון שרוצה את זה. אני אומר שההסדר של החלף לא יוארך בשום אופן - - -
היו"ר משה גפני
אפשר לכתוב.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ההסדר של החלף נגזר מהסובסידיה. הסדר לא חוקי.
היו"ר משה גפני
לגבי הנושא הזה שיש הסכמה לגביו אפשר לכתוב בחוק – הסדר הפטם הוא אך ורק ל-3 שנים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
חלף פטם.
יצחק וקנין (ש"ס)
חלף פטם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הסדר החלף פטם לא יהיה יותר, נקודה. לא יהיה.
היו"ר משה גפני
צריך לנסח את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תנסחו לי ככה שאי אפשר יהיה להאריך את זה. אחרת – מה עשינו?

עוד לא גמרתי את ההסתייגויות. אני עדיין חושב ש-3 שנים זה יותר מדי. אני מציע 30 חודש.
היו"ר משה גפני
הסתייגות – 30 חודש. הלאה. מה עוד? נקרא הלאה.
אסתר זנזורי פריאל
(ה) סובסידיה כאמור בסעיף קטן (ג) תינתן לפי אחד מאלה:

(1) לבעל מכסת הטלה – בשל ביצי מאכל שיוצרו במסגרת מכסתו ועד כמות של 500,000 ביצי מאכל, ואם הוא קיבוץ – עד כמות של 5 מיליון ביצים כאמור;

(2) ליצרן פטם – בשל פטימים שיוצרו עד לכמות של 50 טון פטימים, ואם הוא קיבוץ – עד כמות של 500 טון פטימים או עד לגובה המכסה לייצור פטימים שנקבעה לו לשנת 1992, לפי הגבוה ביניהם.

(ו) לא תינתן סובסידיה לפי סעיף קטן (ה) אלא בהתקיים כל אלה:

(1) בעל המכסה מתגורר מגורי קבע במרום הגליל ומייצר שם את הביצים או הפטימים, לפי העניין;
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רגע, מה זה מרום הגליל?
יצחק וקנין (ש"ס)
זה לפי המפה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז הייתי אומר – בהתאם למפה המצורפת, כי אפשר בטעות להבין - - -
קריאות
- - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
ואיפה ההתייחסות שנותנים גם כאן תקופת התארגנות?
קריאה
בתחולה, בסוף. סעיף 5.
מיכאל לסר
אני מגדל ומשווק ביצים. לצערי, הכניסו פה דברים שגורמים לאי שוויון מסוים ולא בטוח - - -יש פה דיון בוועדה ליד שדנים כבר 10 שנים איך לגדל מכסת ביצים. הכללים הם מאוד ברורים. אומרים שמגדל מגדל את מכסתו במשקו, אלא אם הוא מגדל בלול שמתקיימים לגביו תנאים מסוימים על פי החוק – רישוי עסקים, צער בעלי חיים – צריך לעמוד בכמה דרישות. יש הרבה מגדלים ששמעתי כל מיני אמרות שאומרים קודם - - -
היו"ר משה גפני
על איזה סעיף אתה מדבר?
מיכאל לסר
2, שאומרים שלא מגדל במשקו, לא מגדל במושב, מקבל שכירות ולא באמת מגדלים. יש הרבה מגדלים שהלכו ונכנסו לשותפויות כאלה ואחרות בגידול משותף, לא במושב שלהם, במושב סמוך, עדיין בתחום מרום גליל. המכסה לא יכולה לנדוד למרכז הארץ, היא חייבת להישאר בגליל. יש הבחנה ברורה בתקנות של המכסות של המועצה לענף הלול איך מותר לגדל את המכסות האלה. כל אלה שעשו, ועומדים ברישוי עסקים ועובדים לפי חוק - - -
קריאות
- - -
מיכאל לסר
כל אלה שעומדים ומגדלים בלולים מאושרים ועברו את כל רישוי העסקים והדרישות של החוק, לא יכול להיות שאתה עכשיו תלך ותעניש אותם, תגיד להם – יש לכם תקופת זמן לחזור ללול הישן, שהם נטשו לפני כמה שנים. יש פה משרד שרוצה לעודד את זה ואתם הולכים ופוסלים את זה.
יצחק וקנין (ש"ס)
אתה משווק?
מיכאל לסר
אני משווק ובעל מכסה, מגדל גם. אני מגדל במושב נטועה. המכסה שלי לא מגודלת בנטועה ולכן אני לא מקבל סובסידיה. אני, אישית, לא מקבל סובסידיה.
יצחק וקנין (ש"ס)
תקשיב, אדוני. אני לא אתן לך לחסל את ענף ההטלה. מספיק מה שיש לי בפטם. אתה רוצה לחסל גם את ענף ההטלה. אני נותן לך 4 שנים. אני לא אתן לכם. חברה', אתם רוצים לחסל את ענף ההטלה. אני אומר לך – אתה רוצה לחסל. חברה', מה שקרה בפטם הולך לקרות בהטלה. לא תוכלו להסביר את זה בבג"ץ למה לפטם אתם אומרים – חלף פטם לא, ולהטלה – כן.
מיכאל לסר
לא תוכלו להסביר בבג"ץ למה אתה עכשיו רוצה לפגוע ב-750 מגדלים על פי חוק.
יצחק וקנין (ש"ס)
יש גבול להפקרות.
מיכאל לסר
סליחה. אני לא מתגורר במגורי קבע ולכן אני לא מקבל סובסידיה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, קיבלנו מה שאמרת, נכריע בהצבעה.
מיכאל לסר
אם אתה רוצה לפתור את זה תעשה – בעל מכסה אחר, או – מרום הגליל. לא על פי תקנות המועצה לענף הלול.
קריאות
- - -
יצחק וקנין (ש"ס)
ככה יתחסל הפטם.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כבוד היושב-ראש, אני מכירה מציאות מהגליל העליון שבעלי לולים קטנים חברו – ביישובים הקטנים, כל היישובים שלנו הם בכלל יישובים מאוד קטנים, עם מאות בודדות של תושבים. הם חברו ביחד ומגדלים ביחד בחסות המדינה, בעקבות זה שלא שידרגו את הלולים, וכו'. שוב אני אומרת – אי אפשר להעניש את כולם.
יצחק וקנין (ש"ס)
- - - 4 שנים - - - יותר מדי.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אני לא חושבת.
קריאה
לאן הם יחזרו, אדוני?
יצחק וקנין (ש"ס)
הם יחזרו לגדל, אל תדאגו.
קריאה
שנים הם לא מצליחים לבנות לול.
יצחק וקנין (ש"ס)
מה אתה תסביר על הסובסידיה? הוא לא מגדל. הוא לא מגדל.
קריאה
אבל הוא הלך על פי חוק, למה אתה רוצה לפגוע בו?
יצחק וקנין (ש"ס)
למה על הפטם אתה אומר – אל תיתן סובסידיה.
יצחק וקנין (ש"ס)
- - - מכסות, זו הפקרות. אני רוצה להגיד לך משהו, אדוני. אני פה אומר את הדברים. לפני 17 שנים אני בתוך ועדת הכלכלה – מנכ"ל מועצת הלול, שר החקלאות ג'ומס, שלום שמחון, אנחנו יושבים בתוך הוועדה ומביאים לנו השכרת מכסות הטלה. אני שואל, הפרוטוקולים קיימים – רבותי, על כמה מכסות מדובר? אומרים לי – יש אלמנות ונכים כ-20 מכסות כאלה, אין לנו ברירה, הם מסכנים, לא יכולים לגדל. מתוך הרחמנות שלנו אמרנו – 20 מכסות, בואו נאפשר את זה. הפרוטוקולים קיימים. רבותי, 780 מכסות מושכרות. איזו הצדקה יש לזה?
קריאה
אותן 780 היו ב-2012 וצילמת מצב אז.
קריאות
- - -
יצחק וקנין (ש"ס)
תחסלו את ענף ההטלה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, נכריע בזה.
אסתר זנזורי פריאל
אני ממשיכה בקריאה:

(2) אם הוא בעל מכסת הטלה – הוא מייצר את הביצים במשקו, במשק אחר ביישוב שבו מצוי משקו או במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר בתחום אותו יישוב;

(3) בעל המכסה לא מקבל סובסידיה לפי סעיף קטן (ד);
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תסבירי את סעיף 3.
אסתר זנזורי פריאל
הכוונה היא שהוא לא מקבל חלף פטם.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא מקבל סובסידיה – או הטלה או פטם.
אסתר זנזורי פריאל
לא. הוא לא מקבל חלף פטם.
קריאה
אי אפשר גם את זה וגם את זה.
היו"ר משה גפני
אי אפשר חלף פטם וגם מה?
אסתר זנזורי פריאל
ייצור בפועל.
היו"ר משה גפני
זה צריך להיות כתוב בחוק? מה, זה מובן מאליו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בחוק הזה כלום לא מובן מאליו.
אסתר זנזורי פריאל
אני ממשיכה בקריאה:

(ז) הסובסידיה כאמור בסעיף זה תשולם בידי המועצה ישירות לבעל המכסה או לבעל המשק לייצור פטימים או באמצעות הקבלן המורשה ששיווק את הפטימים או הביצים, לפי העניין.

תיקון סעיף 2א 3. בסעיף 2א לחוק העיקרי, ברישה, במקום "מכסה אישית" יבוא "מכסת הטלה".

הוספת סעיפים 2ב עד 2ד 4. אחרי סעיף 2א לחוק העיקרי יבוא: - - -

בכותרת השוליים ביקשנו להוסיף עוד תיקון: "ביטול סובסידיה עקב מידע שגוי או אי מסירת ידיעות או מסמך. זה מתכתב עם הסעיף האחרון של מסירת ידיעות ומסמכים ולכן הכנסנו את זה פה.

(א) ניתנה סובסידיה על יסוד מידע שגוי או לא מולאה דרישת המנהל לפי סעיף 2ד, רשאי המנהל להחליט אחד מאלה, לאחר שניתנה למגדל הזדמנות סבירה בנסיבות העניין להשמיע את טענותיו בטרם ההחלטה:

(1) להתלות או לבטל את תשלום הסובסידיה, כולה או חלקה, לעתיד או למפרע;

(2) לעכב תשלומי סובסידיה עד לבירור העניין;

(3) לדרוש השבת סובסידיות שניתנו;

(4) לקזז מתשלומי הסובסידיה שיגיעו לו לפי חוק זה כל סכום שניתן על יסוד מידע שגוי שמסר המגדל או מי מטעמו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הסתייגות. מאחר ואין סנקציה נגד מי שמרמה מלבד נטילת הסובסידיות, אני חושש – כאמור, רוב החקלאים הם הגונים וישרים, גם את זה אני רוצה מיד להגיד, כי תיכף יקפצו עלי, אבל אני רוצה שתהיה פה שנת מאסר למי שמוסר מידע שגוי במכוון.
היו"ר משה גפני
מה החוק הוום אומר?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני דורש שנת מאסר למי שמוסר מידע שגוי.
איל לב ארי
זה קבלת דבר במרמה – לפי חוק העונשין.
היו"ר משה גפני
מה העונש?
איל לב ארי
אני אבדוק לך.
היו"ר משה גפני
יכול להיות שהחוק קיים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
פה לא כתוב. הסנקציה הגדולה, העיקרית, היא ביטול הסובסידיה. אני חושב שבגלל הבעייתיות שהצגתי כאן אני רוצה שיהיו דיווחי אמת.
היו"ר משה גפני
הוא בודק את זה, נראה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני רוצה שיהיו דיווחי אמת ושתהיה סנקציה בחוק ש - - -אתה יודע מה? אני רוצה שיהיה קנס כספי. אם אתה אומר שיש מאסר, אני רוצה קנס כספי.
מיקי לוי (יש עתיד)
קנס כספי הוא יכול להכניס, כי זה לא קשור לחוק העונשין.
היו"ר משה גפני
כמה?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
50 אלף שקל על דיווח שגוי. כדי שלא ירמו וישקרו.
היו"ר משה גפני
כמה הוא מקבל, סובסידיה?
יצחק וקנין (ש"ס)
כל חודש בערך 3,000 שקל. 2,800 שקל לחודש.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז בגובה הסובסידיה לשנה.
היו"ר משה גפני
בסדר.
יצחק וקנין (ש"ס)
מקובל עלי.
אסתר זנזורי פריאל
(ב) על החלטת המנהל לפי סעיף זה ניתן לערער לפני בית המשפט המחוזי בתוך 45 ימים מיום שנמסרה הודעה על ההחלטה. הגשת הערעור לא תעכב את ביצוע ההחלטה.

(ג) מי שקיבל סובסידיה לפי חוק זה על יסוד מידע כוזב שמסר למנהל, דינו – קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז–1977.

החזרת סובסידיה 2ג. (א) נדרש בעל מכסה בהודעה בכתב להשיב סובסידיה כאמור בסעיף 2ב יקיים את הדרישה תוך 60 ימים מיום ההודעה, או במועד מאוחר יותר, כפי שנקבע בהודעה, בצירוף ריבית והפרשי הצמדה מיום קבלתה, בשיעור המקסימלי המותר על פי אותו חוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961, ואולם, הממונה רשאי מסיבות מיוחדות שירשום לוותר על הריבית והפרשי ההצמדה כולם או מקצתם.

(ב) הוראות סעיף זה אינן גורעות מכל דין אחר.

בסעיף הבא הנוסח קצת שונה, לבקשת משרד המשפטים. אני אקרא את הנוסח המתוקן:

דרישת ידיעות ומסמכים 2ד. המנהל רשאי לדרוש מבעל מכסה ומבעל משק לייצור פטימים למסור לו כל ידיעה או מסמך הנדרש לו לשם בירור הזכאות לפי חוק זה; בסעיף זה, "מסמך" – לרבות פלט, כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה–1995.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני רוצה להוסיף פה את ההסתייגות לגבי הפטם, מה שאמרתי. שבחוק המועצה לענף הלול, ייצור ושיווק, התשכ"ד-1963, בסעיף 56, אחרי פסקה (4) יבוא: "להתקשר עם קבלנים ומגדלים מורשים לשם ויסות הייצור והשיווק של תוצרת הלול בענף הפטם".
שירה ברגמן
לא, לא. זה להחזיר תכנון.
יצחק וקנין (ש"ס)
אתם הרי יודעים שגם ה-118 מתאדים. מה שקורה כרגע, אם אתם רוצים לתת לאנשים לחזור למעגל הייצור – זה הפתרון, הסעיף הזה.
שירה ברגמן
זה להחזיר תכנון בענף הפטם, זה דבר שלא יעלה על הדעת.
יצחק וקנין (ש"ס)
בסדר. את אומרת את זה, אני חולק על דעתך, ואני אומר יותר מזה: המחירים, מאז שביטלתם את ההסדר בין החקלאים עלו, לא ירדו.
קריאות
- - -
קריאה
הוא נותן לך פה פתרון, להוריד את יוקר המחייה - - -
שירה ברגמן
לא, זה יעשה בדיוק את הדבר ההפוך.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש לי שאלה, אדוני היושב-ראש.
קריאות
- - -
אסתר זנזורי פריאל
תחילה 5. (א) תחילתו של סעיף 2(ו)(2) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 2 בחוק זה, ביום י"ד בטבת התש"פ (1 בינואר 2020) .
אסף לוי
זה השלוש שנים, בעצם. מדובר על ענף ההטלה, שאמרנו שאנחנו מדברים כרגע, בהצעה – וחברת הכנסת שאשא ביטון ביקשה 5 שנים, וחבר הכנסת וקנין אמר 4 שנים, כרגע זה 3 שנים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אני מבקשת 31 בדצמבר, 2022.
אסתר זנזורי פריאל
אני אחדד – מדובר על סעיף 2(ו)(2), התנאי שהתווסף שבו נאמר – אם הוא בעל מכסת הטלה הוא מייצר את הביצים במשקו או במשק אחר ביישוב בו מצוי משקו או במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר בתחום אותו יישוב. תנאי זה ייכנס לתוקף בעוד מספר שנים.
קריאות
- - -
יצחק וקנין (ש"ס)
אני הצעתי 4 שנים, לא סתם הצעתי את זה, אני חושב שזה פרק זמן מתאים להטלה. לא צריך להאריך את זה יותר מדי.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מחצית התקופה זו פשרה טובה.
היו"ר משה גפני
בואו ניקח בחשבון קודם שאם לא נגיע להסכמה עכשיו, אין חוק לפני הפגרה. ניקח את זה בחשבון.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אתה לא יודע להתעקש. מחצית התקופה – אני חושבת שזה הוגן.
היו"ר משה גפני
יש כמה מחלוקות שצריך להחליט לגביהן: אל"ף, לגבי הנושא של התקופה. חברת הכנסת שאשא ביטון אומרת 5 שנים, הממשלה אומרת 3 שנים - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
איזה ממשלה? המשרדים אומרים 3.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מבקש מכולכם להתכנס ל-40 חודש, החוק לא יעבור. זה בינו לבינו.
היו"ר משה גפני
יש הצעה של יפעת שאשא ביטון של 5 שנים. יש הצעה שמדברת על פחות מ-4. בין היתר זה גם הממשלה, וגם אחרים. מה אתם מציעים?
אסף לוי
כל תקופה תהיה מקובלת עלינו.
היו"ר משה גפני
הבנתי. אז הממשלה לא צד בעניין הזה.
קריאות
- - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
את יודעת מה אורך חיי תרנגולת? זה 24 חודש, זה לא עושים ביומיים.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא מקיימים עכשיו דיון, אני רוצה עובדות. הממשלה מסכימה 20 שנה? אני מציע 20 שנה.
קריאות
- - -
אסף לוי
החוק עצמו הוא ל-10 שנים.
היו"ר משה גפני
אני מציע 20 שנה. מה אומר משרד המשפטים?
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אי אפשר, זה כסף ציבורי.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כן, אבל אתם מאשימים פה אוכלוסייה שלמה, שבדיוק - - -
קריאות
- - -
יצחק וקנין (ש"ס)
בסופו של יום זה יוצא 5 שנים כי השנה כבר נגמרה. יש לזה 4 שנים. זה 5 שנים בסופו של יום.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
זה לא, כי 17 כבר ככה בחוק הקיים, אם נרצה או לא, אם נעביר או לא.
קריאות
- - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה אתם אומרים?
מיכאל לסר
כל יום פחות מתקופת החוק – זה ייצור אפליה בין שכנים שמתגוררים מושב קבע במגורים. רק מי שמגדל על פי חוק. כל יום פחות מזה אתם פוגעים באוכלוסייה, וזה ילך לבג"ץ.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה נושא חדש, אנחנו נפיל את החוק על זה.
היו"ר משה גפני
משרד המשפטים, כמה שנים אתם אומרים?
מיקי לוי (יש עתיד)
אמרתם 3 שנים, אל תחזרו בכם.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אני מבקש לדעת מה עמדת הממשלה ומי עונה לי עליה – מה עמדת הממשלה לגבי המועדים? גם זמן ההטלה וכמה זמן חלף פטם?
אסף לוי
הסעיף הזה לא מתקשר לחלף פטם. חלף פטם – 3 שנים כמו שהצענו בסעיף הקודם. הנושא הזה של ההטלה מדבר רק על לגדל במושבו, במשקו, או במשק אחר במושבו. העמדה על הצעת החוק הפרטית של הממשלה כפי שהוסכם אתמול בישיבה היתה – שנת 2017 - - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא הוסכם אתמול, לא דיברנו על זה אתמול.
קריאה
זה מופיע.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא דיברנו על זה אתמול, זה לא עלה בשיח.
קריאות
- - -
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
קודם כל – מי שלא מגיע לו לא צריך לקבל. הסיפור של אנשים שחברו ונמצאים משק ליד משק, גדר ליד גדר ומגדלים ביחד, לא כולם רמאים. זה קצת מזכיר לי את הסיפור של הטבות המס. אתה חושב שכל מי שרשום בקרית שמונה ומקבל הטבת מס באמת נמצא שם? התפקיד של המדינה לתפוס את מי שגונב ממנה. אנחנו לא יכולים להעניש קבוצה שלמה בגלל שאנחנו יודעים שיש סוררים שם. שיעשו את התפקיד שלהם ויפקחו על מי שצריך. בגלל זה אני אומרת. בשביל להיות שקטה, מצפונית גם – אמרנו 10 שנים? אז 10 שנים לא, נחתוך את התקופה בחצי, ונאפשר לאנשים להתיישר. זה מה שאני מציעה.
דובי אמיתי
אפשר להתייחס? אני לא קיבלתי רשות דיבור כל הישיבה. אני חושב שחברת הכנסת יפעת שאשא ביטון תיארה את המצב הכי נכון. חבר הכנסת וקנין חשב על 5 שנים - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
לא חשבתי. אל תדבר בשמי בכלל. באתי בצורה ברורה - - - 2021, זה מה שאני רוצה. תקיים הצבעה וזהו.
דובי אמיתי
אני חושב שהתהליך הזה הוא תהליך שצריך לתת לו את הזמן הטבעי. יש פה מהלך שאנחנו צריכים לעבור אותו בצורה ראוייה, והזמן שצריך להקציב לזה זה 5 שנים - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
ולמה לא 4? אתה לא מנמק.
דובי אמיתי
ניסו להסביר לך. אתה בעד החקלאים, אז יושבים פה החקלאים ומבקשים לקחת ולעשות את השינוי הזה בצורה מושכלת. מחזור גידול אחד זה 24 חודש, ולוקח זמן, לוקח זמן.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא שכנעת אותי. אני בעד לתת את הזמן - - -
היו"ר משה גפני
נכריע בהצבעה.

אומר חבר הכנסת וקנין – הרי אם יהיה פיצול בהצבעה זה לא יהיה נוח, לא יהיה טוב.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
יש עמדה לקואליציה. הקואליציה קובעת עמדה - - -
היו"ר משה גפני
אומר חבר הכנסת וקנין – בלאו הכי זה כמעט 5 שנים.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אז למה להתעקש על ה - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
אתמול דיברו על 2020. אתמול דיברו על 2019 אפילו.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני, אני מודיע לך שחבר הכנסת מיקי רוזנטל ואני נטען לנושא חדש ונפיל את כל החוק. אל תעשו 20 שימוש. 20 שנה, למדתי ממנו, שנעשה שימוש לא נכון בכסף ציבורי. יש גבול לעניין הזה. אני אומר לך – אם אני אתפשר על 40 חודש תגידו תודה.
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
עמדת הקואליציה היא 4 שנים כמו שמציע חבר הכנסת וקנין, יחד עם חלף פטם בתוך החוק, שלי שום שינויים אחרים, בהתאם למה שסוכם עם וקנין, ואנחנו רוצים להצביע על זה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אתה הולך על 4 שנים, לא 5?
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
4 שנים וחלף פטם.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מה זה קשור? חלף פטם הסכמנו בכל מקרה. אתה הולך על 4 במקום 5?
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
רבותי, אנחנו עוברים להצבעות. בסעיף 1 יש הסתייגויות?
איל לב ארי
סעיף 1 אין הסתייגויות.
היו"ר משה גפני
מי בעד סעיף 1 והשם, שאין עליו הסתייגויות? ירים את ידו.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – מיעוט

נמנעים – אין

סעיף 1 התקבל.
היו"ר משה גפני
הסעיף עבר.

סעיף 2. מה ההסתייגויות?
איל לב ארי
סעיף קטן (ב)- יש הסתייגויות לחבר הכנסת רוזנטל. הסתייגות ראשונה: "מבלי לגרוע מהשקעות המופנות לנגב".

לחילופין – למחוק את סעיף קטן (ב).
היו"ר משה גפני
הוא ירד מזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אבל גפני, אני לוקח את המילה שלך בעד החקלאים בנגב.
היו"ר משה גפני
אין לי מה לחפש פה אם אני לא דואג לנגב. הלאה.
איל לב ארי
סעיף קטן (ד) – במקום 3 שנים, 30 חודשים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זו הסתייגות שלי.
היו"ר משה גפני
אבל אנחנו נפיל את זה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אז אנחנו עושים רביזיה על החוק כולו. אמרנו 4 שנים להטלה, 30 חודש ל - - -
קריאות
- - -
איל לב ארי
מכניסים את מה שהוועדה ביקשה – שלא יוארך ההסדר של החלף פטם.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור סעיף 2? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – רוב

נגד – מיעוט

נמנעים – אין

סעיף 2 התקבל.
היו"ר משה גפני
הסעיף אושר.

סעיף 3. אין הסתייגויות. מי בעד סעיף 3? ירים את ידו.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – מיעוט

נמנעים – אין

סעיף 3 התקבל.
היו"ר משה גפני
הסעיף אושר. סעיף 4 אין הסתייגויות. מי בעד אישור סעיף 4? ירים את ידו.

הצבעה

בעד – רוב

נגד – מיעוט

נמנעים – אין

סעיף 4 התקבל.
היו"ר משה גפני
סעיף 4 אושר.
איל לב ארי
עם השינויים.
מיקי לוי (יש עתיד)
עיצום בגובה הסובסידיה השנתית.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה עם שר החקלאות במקום שר הכלכלה?
איל לב ארי
זה נכנס, זה נכנס.
אביטל שטרנברג
לעניין הוספת הקנס – זה נראה לי מיותר. אנחנו הולכים במסלול בדרך המלך שהיא חוק העונשין, ונראה לי שלא מתאים להוסיף פה את הקנס כי בסופו של דבר נמצא את עצמנו מטילים על אותם אנשים רק את הקנס מבלי שנוכל לקחת אותם להליך הפלילי הרגיל. נראה לי שהתוספת כאן היא מיותרת, חבל. יש את דרך המלך, היא זמינה לנו וצריך לטפל באנשים הללו באמצעות דרך המלך.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
כמה בדיקות עד היום נעשו - - -
אביטל שטרנברג
אני מציעה לשמוע ממשרד החקלאות על ההקצאה של כוחות פיקוח שניתנה להם.
אפרת ורד
כן. לא דין. הגענו להליכים אזרחיים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מבקש שאפשר יהיה לקנוס את מי שמדווח לא נכון.
קריאה
או לחילופין, תגיד.
מיקי לוי (יש עתיד)
משרד המשפטים – אפשר להגיד "או לחילופין", ואז אני משאיר לך שיקול דעת מבלי להיכנס לסדר הדין הפלילי.
אביטל שטרנברג
קנסות גרידא, חלופות הליך משפטי, אי אפשר בסכומים שאתם מדברים עליהם. אלה סכומים גבוהים מדי. דרך המלך היא חוק העונשין. למה להוסיף את ההוראה הזו שספק אם בכלל תופעל?
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מדובר פה בשדה פרוץ.
אביטל שטרנברג
הבנתי. חוק העונשין זמין לכל עבירה ועבירה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
- - - לא העמדת עד היום אף אחד לדין פלילי - - -
היו"ר משה גפני
מה עשה משרד החקלאות עם דיווח שקרי בעניין הזה, במהלך כל השנים?
אסף לוי
שללנו סובסידיות ואנחנו בתחילת הליכים של תביעות השבה. יש לנו בעיה גם כשאין לנו הצגת מסמכים וביקשנו את הסעיף הזה של אכיפה ש - - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
הם לא עשו כלום, בקיצור.
אסף לוי
לא היו לנו את הכלים.
מיקי לוי (יש עתיד)
איזה כלי אתה רוצה? ניתן לך.
קריאות
- - -
יצחק וקנין (ש"ס)
מספיק כבר. אני יותר מדי סותם את הפה שלי. אל תעברו לי את הגבול.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
את כל המהלך של החוק הזה, בינתיים – מי שמחוקק זו אני.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מבקר המדינה טען שמשרד המשפטים ומשרד החקלאות לא עשו דבר וחצי דבר כדי לאכוף את החוק הזה ולאכוף בכלל את הנתונים.
אסף לוי
זה לא נכון.
קריאה
זה לא נכון.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
זה מה שקבע מבקר המדינה. אתה רוצה שאני אקרא?
קריאות
- - -
יצחק וקנין (ש"ס)
עברתם כל גבול.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
בבקשה, גברתי ממשרד המשפטים. תקשיבי. אני קורא לך מדוח של החשב הכללי של האוצר: "נמצא כי יש 38 מגדלים שזכאותם לסובסידיה נקבעה על ידי משרד החקלאות. נכון להיום לא הוגשה תביעה להשבת הכספים נגד אף אחד מהמגדלים. בבירור שערך צוות הביקורת הסיבה שטרם הוגשו תביעות הינה שינויים בכוח האדם במחלקה המשפטית". אז כל מה שאמרת פה הוא קשקוש, סליחה.
היו"ר משה גפני
לא, לא. היא חשובה מאוד במשרד המשפטים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני ביקשתי מראש סליחה על פיסת מידע לא הכי מדויקת. נסתפק בזה.
אביטל שטרנברג
אני לא רוצה לדבר על האופן של המימוש. אני מדברת כרגע – אנחנו מנסחים חקיקה ואנחנו הולכים לעשות ברירת משפט - - - ברירת קנס, היא לא יכולה להיות בסכומים האלה. אם אנחנו גם נשאיר את המסלול הזה בחוק, במסלול הפלילי אתה לא תראה אותם כי הברירה תמיד תהיה ללכת בכיוון הזה, ואני חושבת שייצא שכרך בהפסדך. לכן אני אומרת: לכו על חוק העונשין, עזרו לנו בעניין הזה.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
מדובר ב-3 שנים. אחר כך החלף פטם הולך לעולמו, בחוק.
קריאות
- - -
קריאה
אכיפה זה על הכל. גם על מי שמייצר וגם על ההטלה בהמשך, זה לא רק על חלף.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
תאמין לי, אני יודע על מה אני מדבר. היום עמד לכם הכלי הפלילי ולא השתמשתם בו ולו גם פעם אחת. לא רק זה, אפילו את הסובסידיות שקיבלו שלא כדין לא ביקשתם. אני מציע, ההצעה שלי אומרת "לחילופין". אפשר להשתמש הן במנהלי והן בזה. זה לא מונע ממך, יש לך - - -
אביטל שטרנברג
יש בעיות פנימיות בהסדר הזה כפי שמוצע כאן, כרגע, אני לא בטוחה שנצליח לסדר אותו ב-2 ורבע דקות שיש לנו.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא, תקשיבי. אני בכל מקרה מגיש רביזיה על החוק כולו, עד שאני רואה אותו מודפס, כתוב וראוי. יש לכם זמן, תעשו בו כמה שימוש שאתם צריכים. הרביזיה מחכה לכם, תסיימו את הניסוחים המשפטיים, ולא בחאפ-לאפ.
איל לב ארי
בסעיף 5 – לגבי המועד. האם, בעצם, 2020, כפי שמוצע בנוסח, או 2021 כפי שהציע חבר הכנסת וקנין – צריך להחליט בעניין הזה, או כפי שהציע חבר הכנסת לוי – 40 חודשים.
קריאות
- - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
יש 4 שנים או 5.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד)
רגע, אנחנו בחודש מרץ. - - -
היו"ר משה גפני
4 שנים, כפי שמציע חבר הכנסת וקנין. יפעת, את הסכמת לזה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
דצמבר 2021. הנה, אני מסכימה.
קריאה
זה 5 שנים.
היו"ר משה גפני
4 שנים, כפי שהציע חבר הכנסת וקנין.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אבל שיהיה כתוב דצמבר, 2021.
היו"ר משה גפני
מי בעד 4 שנים, כפי שהציע חבר הכנסת וקנין? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד ההצעה– רוב

נגד – מיעוט

נמנעים – אין

הצעת חבר הכנסת יצחק וקנין התקבלה.
היו"ר משה גפני
התאריך אושר.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד)
חבר הכנסת גליק טוען לנושא חדש. אני מבקש שיירשם בפרוטוקול.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, לא, גליק. תחזור בך. תחזור בך, זה יפיל את החוק. חבר הכנסת גליק, אנחנו עובדים קשה מאוד ואני גם הייתי מוכנה לפשרות בשביל שלא נפיל את הדבר הזה ונעביר אותו כבר עכשיו.
קריאה
אתה מפיל את החוק, חבל.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
גליק, אתה לא יכול להדליק מדורות. עזוב את זה. לא היית פה כל הדיונים, עזוב את זה.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
רבותי, תדעו דבר אחד. ממה שאני מכיר במהלך התקופה האחרונה, אם החוק לא יאושר היום, הוא לא יאושר, טכנית. הוא לא יאושר עד סוף המושב ואני לא יודע לאן זה הולך להתפתח. מאוד יכול להיות לאור המצב הזה שיכולים, גופים שונים שאני לא יודע מה מטרתם, לשנע חברי כנסת ולטעון טענות, אחרי שאנחנו מקיימים דיונים כבר הרבה זמן, לטעון טענות חדשות מבלי ללמוד את העניין הזה, ולגרום לכך, בסופו של דבר, שתהיה פגיעה קשה מאוד בחקלאי הצפון. למה תהיה פגיעה קשה? בגלל שהחוק מסתיים. אני לא בטוח מה הולך לקרות בהמשך.
יאיר רובין
מקיום דיונים תהיה פגיעה קשה?
היו"ר משה גפני
צא החוצה, מיד. כאילו פה זה שוק הכרמל.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
חברים, שקט.
היו"ר משה גפני
כל מי שידבר עכשיו, אני מוציא אותו. מה זה, איזו פגיעה בוועדה. מביאים חבר כנסת, הוא לא מכיר את העניין, עומדים ומשכנעים אותו.
קריאה
פורום קהלת.
היו"ר משה גפני
אני אינני חבר ליכוד, ואני אעשה את מה שהתקנון מחייב. אני הצבעתי עכשיו על המועד. אם בא חבר כנסת וטוען נושא חדש – הוא היה צריך לטעון את זה קודם, הוא לא יכול לטעון את זה עכשיו. אם הוא היה טוען נושא חדש הייתי עוצר את הדיון ולוקח את זה - - -
יהודה גליק (הליכוד)
ניסיתי לטעון לפני ההצבעות - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אתה רק רוצה לעלות להר הבית, מעניין אותך פתאום החקלאות?
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
יש לנו עוד סעיף, אתה יכול לטעון עליו נושא חדש. אני רק אומר לך: אתה חבר במפלגת השלטון. אם אתה תטען נושא חדש, אני לא מביא את החוק הזה יותר. מספיק, יש גבול להתבזות שלי. תטען נושא חדש, אתה ממפלגת השלטון.
יהודה גליק (הליכוד)
אני לא מבין - - - איומים - - -
מכלוף מיקי זוהר (הליכוד)
מה יש לנו לאיים עליך? אנחנו יכולים רק להבטיח לך. לא לאיים עליך, יהודה, אנחנו רק מבטיחים לך שבגישה הזו בעוד שנתיים אתה תחזור הביתה, לא תהיה בכנסת.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אני רק מבקש – השרים, מה שאמרנו – שר האוצר ושר החקלאות. בחוק המקורי כתוב "שר הכלכלה".
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
רוצים לשנות.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
- - - ככה זה יישאר. אנחנו לא יכולים לשנות את כל החוק המקורי, באמת, יש גבול.
היו"ר משה גפני
אבל אמרתם שר האוצר.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
שר האוצר ושר הכלכלה.
היו"ר משה גפני
שר האוצר לא מופיע.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אבל שר האוצר הוא היחיד שנתן פה תמיכה. שר החקלאות יודע להביא את הכסף?
היו"ר משה גפני
אנחנו, איפה שנותנים תמיכה, אנחנו עושים לו "מי שבירך". מוסיפים אותו לחוק.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה זה חשוב לשר האוצר החוק הזה? במילא אתם עושים הכל יבוא.
קריאות
- - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה לא קשור למפלגות. זה התפקיד שלו.
היו"ר משה גפני
להפיל את החוק.
יצחק וקנין (ש"ס)
שיפיל את החוק, גם ככה הפטם חוסל – אין מגדלים כבר. על מה הוא מדבר, הוא יודע? הרי ההסדר הזה היה 3 שנים ברציפות. הם הפסיקו אותו. מה אני בא ואומר? אתם רוצים לתת, להפסיק את החלף פטם בגלל תקווה שיחזרו לענף. איך הם יחזרו בלי ויסות הענף?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
כבוד היושב-ראש, אנחנו אתמול בדיון דיברנו ארוכות על הסיפור הזה. יש הרבה מאוד דרכים לעודד ייצור. לא חייבים לקרוא לזה "ויסות" ולא "תכנון", וללכת לערוצים כאלה. כבוד היושב-ראש, אני רוצה לעזור לך.
דובי אמיתי
הם מנהלים אותו. צריך לבדוק איך הם מתנהלים. זו פשוט בושה וחרפה, איך אתם מתנהלים.
קריאה
אתם התנועה לאיכות השלטון? ככה עושים איכות שלטון? בושה וחרפה.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
אבל אנחנו לא רוצים תכנון, אנחנו רוצים עידוד. מה הבעיה לעשות עידוד? אתמול אנחנו סיכמנו. הסיפור הוא שאנחנו אתמול סיכמנו שאנחנו נמצא מסלול של עידוד, עידוד לייצור פטם. אנחנו אמרנו את זה.
דוד ביטן (הליכוד)
במקום להילחם על הצפון, את נלחמת על שר האוצר?
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
לא, אני נלחמת בדיוק על הצפון. אני יודעת בדיוק מה קורה גם מאחורי הקלעים, דוד, ואנחנו לא נפתח את זה פה. אז אתמול דיברנו על עידוד ייצור הפטם.
היו"ר משה גפני
די. סעיף 5.
יצחק וקנין (ש"ס)
אני מבקש את ההסתייגות שלי למליאה.
דוד ביטן (הליכוד)
אין הסתייגויות של הקואליציה במליאה. מה, נתווכח שם? עזוב, אם ככה לא נצביע.
היו"ר משה גפני
אני מחליט. דוד, זה לא בסדר.
דוד ביטן (הליכוד)
תקשיבו, אתם תלכו להסתדר ביניכם.
יפעת שאשא ביטון (כולנו)
מה הבעיה? סיכמנו שיהיה עידוד.
דוד ביטן (הליכוד)
אנחנו לא מוכנים לוויכוחים האלה. לאיפה הגענו? כל הזמן מדברים על פרסטיג'ה פה?
קריאות
- - -
דוד ביטן (הליכוד)
לא, אני לא מוכן. מה, זה המלחמה שלנו? זאת המלחמה של הליכוד? אנחנו צריכים לגבות אתכם – על מה? תגמרו עניין כבר, נמאס לי.
היו"ר משה גפני
מי בעד ההסתייגות של חבר הכנסת וקנין? ירים את ידו. ההסתייגות של התכנון.

הצבעה

בעד ההסתייגות – רוב

נגד – מיעוט

נמנעים – אין

ההסתייגות של חבר הכנסת יצחק וקנין התקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות עולה למליאה.
קריאות
- - -
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
אני מגיש רביזיה. מגיש רביזיה כדי להבטיח שכל התיקונים שביקשנו נמצאים בתוך החוק.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להודיע כדלהלן: אנחנו אישרנו את חוק הגליל לקריאה שנייה ושלישית. יש רביזיה כדי לראות את הנוסח, בסדר גמור. כל מה שיעלה למליאה – יעלה למליאה, יש הסתייגויות שנפלו. אני, על כל פנים מודיע – אם זה לא היה נגמר עכשיו לא היה חוק.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אפשר שזה יעלה היום?
היו"ר משה גפני
לא.

אתם רואים על כל דבר, על כל סעיף – איזה דיון, כמה אמוציות יש בעניין הזה. לכן אני מברך את החברים שחלקם התפשרו באופן דרסטי. אם לא היו הפשרות הללו לא היה חוק.
מיקי לוי (יש עתיד)
בסוף נתת 4 שנים ו-9 חודשים. זה מה שנתת.
היו"ר משה גפני
לכן אני מברך את החברים על אישור החוק.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אני מודה ליו"ר הקואליציה ולרכז הקואליציה בוועדת הכספים. אני מודה לחברים. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:05

קוד המקור של הנתונים