ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 16/03/2017

חוק שינויים בהסדר תקופת הלידה וההורות (תיקוני חקיקה), התשע"ז-2017, הצעת חוק עבודת נשים (תיקון - הארכת חופשת לידה), התשע"ה-2015

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 108

מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצ"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הצ"ח התכנון והבנייה (הוראת שעה) ובהצ"ח שירותים פיננסיים חוץ מוסדיים

יום חמישי, י"ח באדר התשע"ז (16 במרץ 2017), שעה 11:45
סדר היום
1. הצעת חוק עבודת נשים (תיקון – הארכת חופשת לידה), התשע"ה-2015

2. הצעת חוק שינויים בהסדר תקופת הלידה וההורות (תיקוני חקיקה), התשע"ז-2017
נכחו
חברי הוועדה: רחל עזריה – היו"ר

דוד ביטן
מוזמנים
עוזרת ליועמ"ש, משרד הכלכלה והתעשייה - מאיה טאוסיג

עו"ד בנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, משרד הכלכלה והתעשייה - נועה נאמן

מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - איה דביר

הלשכה המשפטית, משרד האוצר - שירה אוחיון

יועץ מנכ"ל, ביטוח לאומי - אלעד אליהו זכות

מנהלת אגף גמלאות משפחה, המוסד לביטוח לאומי - עליזה ברלזון

הלשכה המשפטית, המוסד לביטוח לאומי - מיכל מזוז

מנהלת תחום אימהות, המוסד לביטוח לאומי - אסתר נמרודי

מנהלת תחום בכיר מחקר, המוסד לביטוח לאומי - מרים שמלצר

יועצת משפטית, נעמ"ת - מאירה בסוק

ראש אגף עבודה, התאחדות התעשיינים - מיכל וקסמן-חילי

מנהלת אגף יחסי עבודה, איגוד לשכות המסחר - סיגל סודאי
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
אריאלה מלכה
רישום פרלמנטרי
אור שושני

הצעת חוק עבודת נשים (תיקון – הארכת חופשת לידה), התשע"ה-2015, פ/1135/20, הצעת ח"כ דב חנין

הצעת חוק שינויים בהסדר תקופת הלידה וההורות (תיקוני חקיקה), התשע"ז-2017, פ/3781/20 כ/698, הצעת ח"כ רחל עזריה
היו"ר רחל עזריה
בוקר טוב. אני מתכבדת לפתוח את הישיבה של ועדת הרפורמות בנושא הצעת חוק שינויים בהסדר תקופה הלידה וההורות (תיקוני חקיקה), התשע"ז-2017. אני אעדכן שיש עדיין הרבה עבודה מאחורי הקלעים, ומה שאנחנו נעשה זה קודם כול נסיים את כל ההקראות וגם את השינויים של הנוסח שהוטמעו, ואז נראה איך אנחנו מתקדמים. אנחנו במגעים מאחורי הקלעים. ענת, בבקשה.
ענת מימון
אתמול התקדמנו עם הנוסח, הקראנו כמעט את כולו. אני רוצה לחזור לכמה עניינים שמאז הישיבה אתמול תיקנתי בנוסח בעקבות הערות שהיו. דבר ראשון, סעיף 1(1), שזו הפסקה שהוספנו לגבי עובדת שאין לה תקופת אכשרה של 12 חודשים אצל אותו מעסיק. היום חוק עבודת נשים קובע בסעיף 6(ב)(5) שהיא זכאית לתקופת לידה של 14 שבועות, ועכשיו שינינו את זה ל-15 שבועות. זה התיקון הראשון.

בסעיף 6(ח), פסקה (1)(א) נשארת כמו שהיה אתמול, מה שהסברנו בנושא של עובדת עצמאית, שלא היה שיקוף של זה בחוק עבודת נשים מבחינת הזכות של בן זוגה לקחת חופשת לידה, ולכן זה התיקון שמופיע ב-(2)(א) וכנ"ל ב-(2)(ב). שימו לב, ב-(2)(ג) מדובר בתיקון של 14 ו-15 שבועות לעניין גבר שאין לו תקופה של 12 חודשים אצל אותו מעסיק. זה התיקון לגבי עצמאית באותו מצב; שגם אותו גבר שאין לו תקופה של 12 חודשים אצל אותו מעסיק לפני תקופת הלידה, אז גם אם אשתו לא רק עבדה אלא גם עצמאית, יש לו את הזכות לקחת את התקופה.

7(ד)(1) זה הסעיף שמתייחס לאפשרות להאריך בחל"ת. מדברים שם על כמה שבועות יקוזזו. בגלל שהארכנו את זה ל-15 שבועות אז יהיה 15 שבועות, ככל שהיא לקחה את 15 השבועות כמובן. וכמו שנאמר בישיבה הקודמת-הקודמת, ככל שהיא מגיעה לתקופה של החל"ת ההנחה היא שמן הסתם השבוע ה-15 נמצא כבר במהלך התקופה ולכן צריך לקזז אותו מאותה תקופה שהיא זכאית להוסיף כחל"ת.

לגבי פסקה (4), סעיף 7א זה הסעיף שמדבר על ההפרשות, וזה מה שהתעורר אתמול. בגלל שאנחנו נמצאים במצב שמשולמת גמלה מהביטוח הלאומי ובעבור הגמלה הזאת כן מופרשות הפרשות לפי סעיף 7א, שמחייב להפריש לקופת גמל בתקופת לידה... בנוסף, ככל שעובדת תחליט לחזור בשבוע ה-15 ותקבל שכר, כמובן שהמעסיק מחויב להפריש הפרשות לקופת גמל גם מהשכר שלה, שזאת בעיה שעלתה פה מאיגוד לשכות המסחר. ולכן מה שהוספנו בנוסח, זה שסעיף 7א יגיד שהמעסיק מחויב לשלם תשלומים לקופת גמל – "ימשיך המעסיק לשלם תשלומים כאמור בעד התקופה שבעדה שולמו דמי לידה או גמלת שמירת היריון, לפי העניין, וכל עוד העובדת נעדרה מעבודתה". ולכן, ככל שהיא תחזור מהשבוע ה-15 לעבודה אז כמובן שאין כבר את החובה מכוח הרישה להפריש את ההפרשות, אלא רק על השכר.

אנחנו עוברים לחוק הביטוח הלאומי. בחוק הביטוח הלאומי יש שינוי אחד, בסעיף 49(ב), שמדבר על האפשרות של גבר לקחת חופשת לידה במקום אשתו. זה הפנה לדמי לידה לפי 50(א)(1), שזה מי שיש לה תקופת אכשרה מלאה, ועכשיו אנחנו מפנים ל-50(א), שזה יכלול גם את מי שיש לה תקופת אכשרה חלקית. זה תיקון שביקשו מהביטוח הלאומי, והוא מתבקש.

הדבר שבו נתקענו אתמול הוא בפסקה (2), שמתקנת את סעיף 50(א). זה הסעיף שקובע שמעתה ואילך דמי לידה ישולמו בעבור 15 שבועות, ואמרנו שלעניין השבוע ה-15 ישולמו דמי הלידה בין אם חזרה לעבודתה ובין אם לאו, על אף הכלל שאומר שדמי הלידה הם אם היא לא עסקה במשלח ידה או לא עבדה. ואז עלתה השאלה מה קורה לגבי הגבר במצב כזה. כי החוק מאפשר 15 שבועות, כאשר הגבר יכול להיכנס בנעלי האישה החל מהשבוע השביעי, ותהינו מה קורה במצב שהגבר מחליט לקחת את חופשת הלידה בשבוע ה-15 עצמו; לכאורה לפי הנוסח שהיה בפנינו. כלומר, גבר היה יכול להודיע שהוא לוקח את השבוע ה-15, ואז הוא היה זכאי לחזור לעבוד וגם לקבל את דמי הלידה. אבל הוועדה סברה שזה היה מצב אבסורדי ולא זאת הייתה הכוונה, ואנחנו רוצים לאפשר את החזרה לעבודה במקביל לקבלת דמי הלידה רק לאישה. אתמול זה נקטע באמצע הדיון, וחשוב לשאול האם לדוגמה במצב שגבר לוקח שלושה או ארבעה שבועות, אנחנו רוצים לאפשר בתקופה מסוימת כן לממש את השבוע הזה בחזרה לעבודה ובתשלום דמי לידה. זו שאלה שצריך עוד להכריע לגביה. כרגע הנוסח שניסחתי הוא שרק בתקופת הלידה וההורות של האישה אפשר לחזור לשבוע ה-15.
היו"ר רחל עזריה
שנדון בזה עכשיו או שקודם תסיימי?
ענת מימון
נשאר לי רק התחילה והתחולה, אז אפשר לפתוח את זה עכשיו.
היו"ר רחל עזריה
חשבתם את זה?
נועה נאמן
אני נועה נאמן, מנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה. יש לנו פה מטרה גם לעודד חופשת הורות, כלומר, אנחנו רוצים לעודד גם גברים לקחת חלק בחופשת הלידה. יש טעם למה שאמרה עכשיו ענת, לתת את האפשרות של השבוע ה-15 בתנאי שיהיה איזשהו מינימום שבו הגבר משתתף בחופשת ההורות. אני מאוד בעד זה.
היו"ר רחל עזריה
זה מצחיק, כי אני שיניתי את השם מ"חופשת לידה"; רציתי לשנות ל"תקופת הורות" ונדמה לי ששדולת הנשים התנגדו, כי הן אמרו שצריך לשים - - -
מאירה בסוק
אנחנו לא שדולת הנשים וגם היא לא שדולת הנשים.
היו"ר רחל עזריה
אמרו שזה צריך להתייחס ללידה, ולכן זה נקרא "תקופת לידה והורות".

נועה, ומה המינימום?
נועה נאמן
אני לא רוצה שהמינימום יהיה ארוך מדי, כי אנחנו כן רוצות לעודד גברים לקחת - - -
היו"ר רחל עזריה
לא, אבל הוא כן יכול לקחת, הוא פשוט לא יכול לחזור ולנצל את ה - - -
נועה נאמן
בדיוק. אנחנו לא רוצות שהן ינצלו את הסעיף הזה לרעה, אבל אנחנו כן רוצות לעודד אותם לקחת חופשת הורות. לכן "בין שלושה שבועות לחודש" נשמע לי סביר.
מאירה בסוק
אבל הגברים לא ייקחו.
נועה נאמן
למה? שלושה שבועות או חודש - - -
מאירה בסוק
- - - במשך כמה שנים, והם לא לוקחים - - -
היו"ר רחל עזריה
מאירה, תקשיבי שנייה. אנחנו לא אומרים שהם צריכים לקחת מינימום של שלושה שבועות, אלא אנחנו אומרים שאת האופציה של לחזור לעבודה ולקבל את הכסף, בשביל זה אתה צריך להראות שבאמת היית בבית ולא שביום האחרון התחלפת.
מאירה בסוק
אני מסכימה לחלוטין.
היו"ר רחל עזריה
ביטוח לאומי, מה עמדתכם? אל תהיי כל כך מיואשת.
מיכל מזוז
דנו בזה אתמול ואני חושבת שזה פשוט לא עומד בקנה אחד עם אותו רעיון שבא ואומר שבן הזוג יכול להחליף את האישה; שבעצם נאפשר לו לצאת לחופשת לידה, גם אם הוא חוזר לעבודה.
היו"ר רחל עזריה
גם אם הוא היה חודש קודם היה בבית? לדעתי אם הוא היה חודש זה לא ניצול לרעה.
מיכל מזוז
ואז הוא יחזור בשבוע האחרון ויקבל דמי לידה - - -
נועה נאמן
או שהוא לא יחזור, זה להחלטתו. אבל אם הוא יעשה את זה אז הוא נתן חודש בבית והוא השתתף ו - - -
מיכל מזוז
תראי, הקושי שלנו הוא גם עם הרעיון הבסיסי שאישה תעשה את זה, אז בוודאי ובוודאי גם כשבן הזוג עושה את זה. קשה לי לתת פה עמדה אחרת לעומת אתמול.
היו"ר רחל עזריה
ומשרד המשפטים? האם זה צריך להיות בכלל לא הגבר, האפשרות של לחזור לעבודה ולקבל את ה... או שבכלל לא, או שיהיה מינימום זמן.
איה דביר
מבחינת תמרוץ לעידוד הגבר, כלומר, לקדם את האינטרס שגברים יתחילו להשתתף – אנחנו חושבים שזה תהליך של סוציאליזציה ארוכה, של שינוי הרגלים חברתיים, ואז המכשירים האלה מקדמים בטווח הארוך שוויון והם ראויים.

מבחינת השוויון יש את השאלה שהצפתי אתמול, שהיא שאלה שעומדת - - -
היו"ר רחל עזריה
אבל זה דווקא מתלכד.
איה דביר
להפך, הם בעצם שני טיעונים סותרים. או שאנחנו באים ואומרים, בראייה הפורמליסטית הנקייה, שאם אישה - - -
היו"ר רחל עזריה
הדיון עכשיו הוא האם בכלל לא לאפשר לגבר, או האם לאפשר לו לקבל את הגמלה כשהוא חוזר לעבודה רק אם היה, נגיד חודש, עם התינוק.
ענת מימון
כלומר, היה תקופת מינימום.
איה דביר
אם כך אמרתי הסבר נכון. בעצם מה שאמרתי אתמול זה שמתעוררת שאלת שוויון נקייה: אם אישה יכולה שבוע אחד לנתק אז למה לא הגבר? והשאלה השנייה - - -
היו"ר רחל עזריה
אלא אם כן את אומרת לו שלושה או ארבעה שבועות, ואז זה דומה לאישה - - -
איה דביר
אבל אם אני אומרת את השלושה/ארבעה שבועות ולא גורעת מהזה, אז בעצם אני אולי קצת מצמצמת את הפגיעה בו לעומת החלופה השנייה, וגם מקדמת את התכלית של לתמרץ את הזה. יש להניח שאפשר יהיה לטעון טיעוני הגנה טובים על המודל הזה.
היו"ר רחל עזריה
בסדר, אני חושבת שאנחנו כן נעשה... ביטוח לאומי זה... לא נראה לי שהדיון הזה הוא שבעייתי. אז אני חושבת שכדאי להיצמד לעניין של שלושה שבועות.
ענת מימון
אז אני מסכמת - - -
אסתר נמרודי
אבל ייתכן מצב שהוא יֵצא לשלושה שבועות, יחליף אותה, אחרי זה יחזור לעבודה, ואז הוא ייקח את השבוע הזה?
ענת מימון
זה השבוע הראשון שהוא חוזר לעבודה.
אסתר נמרודי
לא, אני שואלת לגבי השבוע האחרון. נניח שהוא בוחר לקחת 21 יום, אחרי זה הוא חוזר לעוד שבועיים עבודה. האם הוא יכול לקחת עכשיו את השבוע האחרון?
ענת מימון
איך יכול להיות שהוא חוזר לעבודה? מי נמצא עם הילד בשבוע ה-12 וה-13?
אסתר נמרודי
מטפלת שתהיה איתו כשכולם בעבודה בשבוע ה-15.
ענת מימון
אבל הרי אי אפשר לחזור לפני ה-14?
מיכל מזוז
למה? הרי בנוסח של התיקון כתוב שזה בסוף פרק הזמן שבעדו משולמים דמי הלידה ובטרם סיומו.
ענת מימון
נכון, ולכן אני אומרת שזה חייב להיות בסוף של ה-14, זה לא יכול בשבוע השביעי השמיני, ואז הוא חוזר לעבודה בתשיעי, העשירי, ה-11 וה-12 - - -
מיכל מזוז
הוא יכול ממינימום שבעה ימים ולהגדיל את התקופה.
אסתר נמרודי
אתם לא יורדים לסוף דעתי.
ענת מימון
אנחנו יורדים לסוף דעתך. מה שהיא משיבה לך זה שזה לא יכול להתקיים לאור הנוסח.
היו"ר רחל עזריה
בואי תגידי את זה שוב.
אסתר נמרודי
היום הוא יכול לבחור לקחת 56 ימים. או 42 יום או 56 ימים. אז נניח שהוא לקח 21 יום, אחרי זה חזר לעבודה ואשתו חזרה לחופשה - - -
ענת מימון
לא, היא לא יכולה לחזור לחופשה.
היו"ר רחל עזריה
לא, הוא יכול לקחת רק בסוף התקופה, בלי קשר לדיון הנוכחי.
ענת מימון
זה אישה-גבר, אין לסירוגין.
היו"ר רחל עזריה
אין אישה-גבר-אישה.
איה דביר
שאלה שצריך לחדד: אם הוא יכול לקחת את שלושת השבועות ונניח שהאישה לא צברה בעצמה את תקופת האכשרה. יולדת שלא צברה תקופת אכשרה, יש לה רק שבעה שבועות דמי לידה - - -
היו"ר רחל עזריה
הוא לא מקבל - - -
איה דביר
הוא עדיין יכול להאריך בחופשה ללא תשלום, יש לו את הזכות הזאת.
היו"ר רחל עזריה
הוא יכול להחליף אותה, כן.
איה דביר
הוא יכול לבחור לקחת את השבוע ה-15 ולהיות בו בעבודה ואז לקחת את 21 הימים הנוספים בחופשה ללא תשלום, מתוך יתרת 26 השבועות שבעדם לא משולמים דמי לידה.
היו"ר רחל עזריה
לא, את זה אי אפשר.
מיכל מזוז
הוא לא זכאי בכלל, זה בחוק עבודת נשים.
קריאות
- - -
היו"ר רחל עזריה
הוא, מותר לו להחליף אותה. אבל אם היא זכאית רק לשבעה, אז לשבוע הזה אין את החֶלֶף - - -
ענת מימון
מי שזכאית רק לשבעה - - -
היו"ר רחל עזריה
היא פשוט מקבלת עוד שבוע.
איה דביר
זה שמונה לגביה?
ענת מימון
כן, העלינו לשמונה וזהו.
איה דביר
ובשבוע השמיני אנחנו לא נותנים את האופציה של לוותר?
היו"ר רחל עזריה
לא, אסור לה לעבוד עד השבוע ה-14. יש לה עוד הרבה שבועות לחכות בבית.
ענת מימון
אני מסכמת. איכשהו אני אנסח את זה שלעניין האישה בשבוע ה-15 ישולמו דמי הלידה בין אם היא חזרה לעבודתה ובין אם לאו, ולעניין הגבר – רק ככל שהוא ניצל שלושה שבועות כתקופת לידה והורות הוא יוכל לקבל את השבוע ה-15, בין אם הוא חזר לעבודה ובין אם לאו, ואחרת זה רק אם הוא שהה בבית.
מאיה טאוסיג
איזה סעיף את מתקנת?
ענת מימון
אני אשים את הכול ב-50(א).
מאירה בסוק
אם הוא שהה בבית אז הוא יכול לקחת רק שבוע. שלא תהיה הבחנה - - -
היו"ר רחל עזריה
כן, אם הוא בבית אז מותר לו שבוע - - -
מאירה בסוק
צריך שזה יהיה כתוב, כי אחרת אנחנו מאבדים את ה - - -
ענת מימון
זה נמצא בסעיף שמעל, שפרק הזמן לא יפחת משבעה ימים.
מאירה בסוק
זה יהיה כתוב?
ענת מימון
כן.
מאירה בסוק
המטרה שהוא לא יקבל כסף אם הוא רק לקח שבוע.
היו"ר רחל עזריה
בסדר.
ענת מימון
יש תיקון נוסף שמופיע בנוסח ולא היה אתמול. יש את סעיף 32 לחוק הביטוח הלאומי, שמדבר על ההתחשבנות, על השיפוי של המוסד. מסתבר שלכסף הזה, מן הסתם יש לו עלות, ולכן האוצר צריך להעביר סכום לביטוח הלאומי בנוסף לסכומים שהיום מעודכנים. אני אומרת לפרוטוקול שהאוצר אמור להעביר לי את האחוזים הנכונים ואנחנו עוד מחכים לזה. מה שקיבלתי מהביטוח הלאומי מתייחס רק לשנה אחת.

מה שעשינו בחוק ההסדרים האחרון, בחוק ההתייעלות, זה שתיקנו וקבענו הוראות שעה לגבי 2017, 2018 ו-2019, וקבענו הוראת קבע לגבי 2020. התיקון שאנחנו צריכים לעשות עכשיו הולך להיגרר על פני כל ארבע השנים האלה, ולכן אני צריכה את האחוזים לכל השנים. לא מספיק לי שאומרים לי 0.5 והלאה. אז על התיקון הזה אנחנו נצביע כשיהיה לי את המספרים.

עכשיו לגבי שאלת התחולה והתחילה - - -
נועה נאמן
רגע, את יכולה להסביר מה זה האחוזים האלה?
ענת מימון
מיכל, אתן רוצות להסביר את סעיף 32?
מיכל מזוז
זה הסעיף שצריך בו לתקצב את העלות של התיקון הזה. זה משהו שצריך להסדיר אותו ואנחנו ממתינים לנתונים לגבי כמה אחוזי תוספת צריכים.
איה דביר
אבל זה לא נוגע לזכויות של הפרטים, אלא לפן התקצובי בתקציב המדינה, כן?
מיכל מזוז
כן.
קריאות
- - -
איה דביר
מיכל עוררה בעיה נוספת שצריך להידרש אליה.
מיכל מזוז
עלתה כאן שאלה מה קורה בלידות רב-עובריות או באשפוז או במקרים האחרים של ההארכות. קודם כול, ביחס לגבר, לפני הנוסח שקבענו עכשיו הוא יכול לקחת את זה רק בסוף פרק הזמן שמדברים עליו בסעיף 50(א), שזה התקופה הבסיסית. ואז מה קורה אם הוא רוצה בעצם להחליף את בת הזוג בתקופה שלאחר מכן, שלעתים זה גם יכול להיות פרק זמן של 20 שבועות. זה יכול להיות עד 20 שבועות.
ענת מימון
אבל זה לא מה שעשינו ב-(ה)?
איה דביר
זה מופיע רק בתיקון של חוק הביטוח הלאומי.
קריאות
- - -
ענת מימון
צריך להבין קודם כול מה אנחנו רוצים שיהיה ההסדר במצב כזה. האם גם אז אנחנו רוצים לגרור את הכול לתום תקופת הלידה?
אסתר נמרודי
כן. גם לאישה, לא רק לגבר.
מיכל מזוז
כי אז בעצם במצב שנוצר, למשל בסיטואציה הכי קיצונית, שתינוק אושפז 20 שבועות וזכאים להארכה של 20 שבועות חופשת לידה והורות, לא בטוח שהגבר ירצה לקחת... בעצם לפי הנוסח, אם הוא רוצה להחליף אותה הוא יהיה חייב לקחת את זה מהשבוע ה-13, 14, 15 וגם להמשיך את זה קדימה, כי אשתו ככל הנראה לא תוכל להחליף אותו.
נועה נאמן
אבל אז אולי השבוע ה-15 צריך להיות - - -
קריאות
- - -
היו"ר רחל עזריה
אני ממש מבינה שהעניין של לחלוק את הזמן בין הגבר לאישה, בעצם כל מי שרצתה באיזשהו אופן להאריך, אז הגבר היה... יש פה חסם משמעותי.
מיכל מזוז
לא, כיום הוא כן יכול להחליף אותה.
היו"ר רחל עזריה
אבל אז היא לא יכולה להאריך - - -
מיכל מזוז
לא, לא הייתה מגבלה, היא יכלה אחר כך לחזור לחופשה.
היו"ר רחל עזריה
אה, היא יכלה אחר כך לחזור?
ענת מימון
הם דווקא ביקשו שלא.
דוברת
אי אפשר לעשות זגזוג.
מיכל מזוז
אצלנו זה לא מופיע, ומבחינתנו בסיטואציות מסוימות - - -
קריאות
- - -
נועה נאמן
יש לכם נתונים כמה נשים מאריכות את חופשת הלידה?
היו"ר רחל עזריה
כן, לפי כל מה שאת רוצה: גילאים, מספר ילדים, רמה סוציו-אקונומית, ערים. הכול.
קריאות
- - -
סיגל סודאי
נועה, את התכוונת להארכה על בסיס לידות או אשפוז.
נועה נאמן
לא, כמה מאריכות לחל"ת. כמה לוקחות חל"ת.
קריאות
- - -
היו"ר רחל עזריה
רגע, אנחנו בישיבה עם פרוטוקול. 50 ומשהו אחוזים חוזרים מיד בתום 14 השבועות, ואחר כך יש איזשהו מדרג, כאשר בערך 17% מאריכים מעבר לחצי שנה. סליחה, 8%.
נועה נאמן
אז אנחנו מדברים על 50% אפשרות לגברים לחלוק עם הנשים שלהם את חופשת הלידה בעצם, כי זה רק לנשים שחוזרות ב-14 שבועות.
איה דביר
אני מבינה שזו הפרקטיקה, אבל זה לא לגמרי חד בנוסח. כשמתסכלים על סעיף 6ח, על (1)(א), לא ברור שאי אפשר לזגזג את חופשת הלידה.
ענת מימון
אבל היא הגיעה בחזרה לעבודה. לפי 6(ב).
איה דביר
היא הודיעה על הסכמה לוותר על חלק מתקופת הלידה שלה.
ענת מימון
אבל היא כבר חזרה לעבודה, היא כבר לא - - -
איה דביר
אני מסכימה איתכן שההיגיון התפעולי למעסיק הוא לא נכון, אבל הנוסח לא חסם את האפשרות הזאת.
ענת מימון
אני מסכימה שהנוסח לא אומר את זה מפורשות, אבל כל פרשנות אחרת היא פשוט לא סבירה.
איה דביר
היא פוגעת יתר על המידה במעסיקים.
מיכל מזוז
איה, אבל במבחן המציאות חשוב להגיד שזה מתקיים, יש מקרים כאלה.
איה דביר
של זגזוג?
מיכל מזוז
כן.
איה דביר
אה, אז זה חשוב, זה לא רק דיון תאורטי.
סיגל סודאי
אני כמעט ולא נתקלתי בדבר כזה.
דוברת
אבל ביטוח לאומי אומרים שיש.
קריאות
- - -
מיכל מזוז
אני מתכוונת שיש מקרים שהיא חזרה לעבודה, הוא החליף אותה, ואז לאחר מכן היא חזרה לחופשת הלידה.
דוברת
איך אתם יודעים את זה? אה, לפי דמי הלידה.
מאירה בסוק
אם היא שכירה אז אין בעיה, אתם יודעים את זה.
אסתר נמרודי
גם עם עצמאים אנחנו יודעים.
איה דביר
היה עוד סעיף של החל"ת, שדווקא תמך בפרשנות הזאת. אני צריכה למצוא אותו, אני לא זוכרת איפה ראיתי את זה. 7ד(2), לא?
היו"ר רחל עזריה
מיכל, היו גברים שהיו מחליפים את האישה ואחר כך האישה הייתה חוזרת?
מיכל מזוז
כן.
היו"ר רחל עזריה
כמה?
מיכל מזוז
זה לא קורה הרבה, אבל יש.
היו"ר רחל עזריה
500 גברים בשנה לקחו את התקופה הזו, כך שמדובר בבודדים. למה הם עשו את זה? זה עצמאיות או מה?
אסתר נמרודי
היו מקרים של עורכת דין שהייתה צריכה לחזור לייצג איזשהו תיק ולכן הם התחלפו.
מיכל מזוז
לדעתי גם היה לנו תיק משפטי.
היו"ר רחל עזריה
שמה?
סיגל סודאי
היא הייתה שכירה, או עצמאית?
היו"ר רחל עזריה
לא, הסיפור הוא לא היא, כי אם המעסיק שלה רצה שהיא תחזור, אפילו אם היא שכירה... השאלה זה הוא – איך הוא זגזג. כנראה שהוא עצמאי.
סיגל סודאי
אבל יכול להיות, מנקודת המבט של המעסיק, שאם יש כאן את הזגזוג אז קשה לנהל כאן - - -
היו"ר רחל עזריה
אני מבינה, אבל אני חושבת - - -
אסתר נמרודי
לעצמאים הכי משתלם - - -
היו"ר רחל עזריה
לעצמאי משתלם לעשות את הזגזוג. כששניהם עצמאים. אבל אין כאן הבחנה בין עצמאית לשכירה.
ענת מימון
כרגע לא.
היו"ר רחל עזריה
כרגע לא.
אסתר נמרודי
אבל אצל עצמאים הכי משתלם לגברים לצאת.
היו"ר רחל עזריה
לגברים העצמאים?
אסתר נמרודי
חלק ניכר מהם ממשיכים גם לעבוד וגם לקבל את דמי הלידה.
מיכל מזוז
בהנחה שאנחנו לא יודעים.
היו"ר רחל עזריה
בכל מקרה, אנחנו לא מאפשרים את הזגזוג, זה נראה לי יותר מדי...
איה דביר
הוא קיים בעצם בנוסח ה... התיקון הזה לא ישפיע עליו, אבל תסתכלו על 7ד(2) בחוק עבודת נשים, שמדבר על הארכת התקופות: מלשונו ממש נראה שאפשר זגזוג. זה סעיף שעוסק באפשרות להאריך לחל"ת – שהיא לא חופשת לידה ללא תשלום אלא חופשה ללא תשלום – והוא אומר כך: נעדר אחד מבני הזוג מהעבודה, יחולו הוראות אותם סעיפים קטנים שמאפשרים את אותו חל"ת על בן הזוג השני; אולם אם נעדר אחד מבני הזוג תקופה קצרה מהאמור בסעיפים קטנים (ד) או (ד)(1), לפי העניין, רשאי בן זוגו להיעדר מהעבודה על פי הוראות אותם סעיפים קטנים למשך יתרת התקופה. אז זה אומר שאולי אחד יהיה ברצף לחופשת לידה, אבל השני בטוח לא בתוך הרצף.
דוברת
זה חל"ת.
איה דביר
חל"ת לאחר חופשת לידה, אבל הוא עדיין משמר את אותה שאלה של זגזוג באותה חופשה ארוכה שנעשית לשם טיפול בתינוק. המעסיק בעצם נראה לי קצת עיוור לשאלה אם זה חופשת לידה ללא תשלום או חופשה ללא תשלום - - -
סיגל סודאי
אבל המעסיק לא יכול לחיות עם זגזוג - - -
היו"ר רחל עזריה
אני עושה הפסקה קצרה בדיון. אני סוגרת את הדיון לחמש דקות. הדיון יתחדש ב-12:20.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:10 ונתחדשה בשעה 12:20.)
היו"ר רחל עזריה
אנחנו חוזרים לדיון. אני אספר את המקום שבו אנחנו נמצאים מבחינת הדיון. בעצם היו ארבעה סעיפים לחוק, מתוכם שניים - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אני יכול?
היו"ר רחל עזריה
בבקשה.
דוד ביטן (הליכוד)
תודה, כבוד היו"ר. קודם כול אני רוצה להגיד לך כל הכבוד על הצעת החוק, על הרעיון. אולי אין לנו הסכמות לגבי תוכן ההצעה, אבל כל הכבוד על הרעיון. זה גם דבר שעוזר לנשים וגם יש לזה תקציב מאוד גדול, ולא קל להשיג תקציבים גדולים מאוד לגבי חוקים, ואני מודה לך על זה.

אבל אני חייב להגיד לך שיש כמה דברים שהם בעייתיים, גם מבחינת משרד הרווחה, וכבר קיבלתי פנייה מהשר בעניין הזה. אנחנו לא נוכל לתמוך בחוק בנוסח שלו, ואם צריך להילחם על זה אנחנו נילחם על זה. אז חבל מאוד. צריך לנסות להגיע לפשרה.

אני רוצה להגיד לך דבר כזה. אני יודע שבמהלך הדיונים אולי התחייבת על דברים, אבל לפעמים הצעת חוק מגיעה לוועדה ובוועדה היא משתנה. אני מבקש ממך להיות ערה להתנגדות הזאת ולטענות על השינויים שצריך לעשות בחוק.

תקופת הלידה וההורות הינה תקופה משמעותית ואנחנו צריכים לעזור גם לאישה, גם לגבר וגם למשפחה.
היו"ר רחל עזריה
נכון. אנחנו כל הזמן דיברנו על זה, זו תקופת הורות.
דוד ביטן (הליכוד)
הבעיה הכי גדולה היא שדמי לידה ניתנים כקצבה מחליפת שכר ולא ניתן לקבלם בזמן עבודה. הביטוח הלאומי מעניק קצבאות ביטוחיות בעבור אובדן היכולת לעבוד. במקרה זה – לאור הצורך לטפל בילד. כך שלא ניתן לשלם קצבאות מחליפות שכר בזמן שניתן שכר. זה יוצר שינוי, זה דבר עקרוני מבחינת הביטוח הלאומי, מבחינת היחסים של ביטוח לאומי מול כל תושבי המדינה, ולכן צריך למצוא פתרון שגם לא יפגע בעיקרון הזה אבל גם יעזור לנשים בחופשת הלידה ובעצם יגיע לאותו עיקרון שאת רוצה להגיע אליו, אבל בדרך אחרת. לכן אני מבקש מהאוצר – יש פה נציגי אוצר?
היו"ר רחל עזריה
לא, אין פה נציגי אוצר.
דוד ביטן (הליכוד)
ומשרד המשפטים? משרד הכלכלה? קחו את זה בחשבון. אני מאמין שחברת הכנסת עזריה תצליח להגיע לאיזשהו ניסוח שיהיה מקובל גם על משרד הרווחה, גם על הביטוח הלאומי, וגם שלא יפגע בשני העקרונות. אם לא, אם את לא תצליחי להגיע, אז לצערי הרב החוק לא יוכל לעבור בשבוע הבא, זה פשוט בלתי אפשרי. לכן אני מבקש ממך שלא ייווצר מצב שהקואליציה תהיה נגד הצעת החוק שלך, כי אנחנו בעד העיקרון. אנחנו בעד העיקרון, אבל אם לא תהיה לנו ברירה אנחנו נצטרך לעכב את החוק. ולאוצר אני אומר - - -
היו"ר רחל עזריה
אתה מבין שעיכוב זה אומר שהרבה מאוד נשים יפסידו?
דוד ביטן (הליכוד)
יש לי הפתעה בשבילך: לא חייבים לקבל את מה שהאוצר אומר. אנחנו נצביע נגד האוצר ונעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית והאוצר ימשיך הלאה. זה מה שאני מציע לך. אבל מכיוון שאני יודע שאת לא יכולה ללכת נגד האוצר באופן מנטלי, אז אני אומר לך ללכת למשא ומתן כאשר זו עמדת הקואליציה.
היו"ר רחל עזריה
אז אנחנו נעצור שוב את הישיבה, נצא ונעשה איזושהי התדיינות, ואנחנו נחדש את הישיבה בעוד עשר דקות.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:25 ונתחדשה בשעה 12:38.)
היו"ר רחל עזריה
אני פותחת את הישיבה.
דוד ביטן (הליכוד)
לצערי הרב, גברתי היו"ר, אני נאלץ בשלב הזה להגיש הסתייגות. אני מקווה שתגיעי להסכמה עם משרד האוצר ומשרד הרווחה.
היו"ר רחל עזריה
משרד הרווחה, כן. והביטוח הלאומי.
ענת מימון
אני אציג את ההסתייגות שחבר הכנסת הגיש לוועדה. חבר הכנסת ביטן הגיש הסתייגות לנוסח שהצגנו בפני הוועדה ביומיים האחרונים. על פי הנוסח שהוצג בפני הוועדה אמרנו שהשבוע הנוסף יהיה בין אם האישה חזרה לעבודה ובין אם לאו, בעוד שחבר הכנסת ביטן מבקש להאריך בסעיף 50(א) את תקופת הלידה וההורות ל-15 שבועות, הארכה מלאה, כאשר האישה תקבל דמי לידה בעד 15 שבועות, שבהם היא תהיה בבית ותטפל בילד. המעסיק לא יוכל להעסיק אישה בתקופה הזאת. כמו שיש היום לגבי 14 שבועות, אותה הגנה תהיה לגבי 15 שבועות. מה שחבר הכנסת מבקש להוסיף זה אפשרות לגבר לקחת שבוע אחד של תקופת לידה והורות במקביל לאישה, כלומר, במהלך 14 השבועות שהיא נמצאת בבית. במצב כזה הגבר יקבל דמי לידה בעד אותו שבוע שהוא נמצא בבית עם אשתו, והאישה תקבל רק 14 שבועות דמי לידה במצב כזה. כלומר, ההארכה ל-15 שבועות זה רק אם הגבר לא יממש שבוע נוסף במקביל אליה.

בסך הכול חשוב להעיר שתקופת הלידה תישאר 26 שבועות לפי חוק עבודת נשים, וזה מבלי לגרוע כמובן... כבר היום יש בחוק אפשרויות לגבר לקחת תקופות לידה והורות לא חופפות לאישה. ההסדר של השבוע המקביל, הבקשה היא שזה לא יגרע מהאפשרות של הגבר לקחת תקופת לידה והורות לפי 6ח או היעדרות לפי ימי מחלה וימי חופשה, כמו שקיים היום בשבוע שסמוך לאחר הלידה. זה הנוסח שמבקשים להצביע עליו.
איה דביר
שאלה: בסך הכול זה לא מאריך את 26 השבועות?
ענת מימון
בסך הכול זה 26 שבועות.
היו"ר רחל עזריה
אנחנו... שנייה, רגע, שנייה, סליחה.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:40 ונתחדשה בשעה 12:50.)
דוד ביטן (הליכוד)
את סוגרת את הישיבה?
היו"ר רחל עזריה
לא, אני צריכה לסיים את ההקראה.
ענת מימון
התחילה והתחולה. זה לא נוגע ל - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אפשר ללכת?
ענת מימון
כן.
דוד ביטן (הליכוד)
אז את לא עושה עוד הצבעות, נכון?
היו"ר רחל עזריה
לא.
ענת מימון
הסעיף האחרון שנשאר יהיה עכשיו סעיף 5, והוא הסעיף של התחילה והתחולה. אני אנסה לפרק את זה, זה טיפה מורכב. יש לנו כמה נושאים בהצעה. דבר ראשון, הארכה בשבוע. הדבר השני זה העצמאית, שבחוק עבודת נשים הבהרנו שבן זוגה יכול לקחת במקומה. והדבר הנוסף זה התיקונים שעשינו בחוק ביטוח לאומי לגבי האפשרות של הגבר לקחת שבוע תקופת לידה והורות וליהנות מדמי הלידה. לגבי ההארכה בשבוע אמרנו לקריאה הראשונה שאנחנו רוצים שזה יחול על מי שנמצאת, בעת שהחוק ייכנס לתוקף, במהלך אותם שבועות שיש בגינם דמי לידה, ואנחנו נצטרך לנסח את זה מבחינת התאריך כשנדע מתי החוק עובר. אבל הגיעה בקשה מהביטוח הלאומי שאמנם היא תהיה זכאית, אבל מבחינת התפעול, התשלום של זה יתבצע רק מ-1 ביוני. בנוסף, לגבי התיקון של העצמאיות – זה יחול מכאן ולהבא מן הסתם, ואין צורך... אלא אם כן צריך להרחיב את זה למי שכבר נמצאת בתקופת לידה? לא. אלא לגבי מי שמתחילה את תקופת הלידה וההורות החל מיום תחילתו של החוק, נכון?
איה דביר
את מדברת על הרטרואקטיביוּת?
ענת מימון
לא, אני מדברת על מה שביקשו העצמאיות. כלומר, ברגע שהחוק יעבור, יכול להגיע בן זוג של עובדת עצמאית ולהגיד שהחוק מעניק את הזכות לצאת עכשיו לתקופת לידה והורות במקומה. רגילה.

ולעניין האפשרות של הגבר לקחת תקופת לידה רק של שבוע ולא של שלושה שבועות – לגבי זה הגיעה בקשה מהמוסד לביטוח לאומי שהם צריכים זמן היערכות. כלומר, זה לא יכול להיות מידי, אלא הם ביקשו בסביבות יוני אם אני לא טועה.
מיכל מזוז
היישום יהיה מיוני אבל אפשר שזה יחול על לידה שהתרחשה קודם לכן. אני חושבת שמבחינת החישוב שלנו מבחינת פרקי הזמן המינימליים שצריך, זה ה-19 באפריל.
היו"ר רחל עזריה
מה זה ה-19 באפריל?
ענת מימון
האפשרות של הגבר לקחת רק שבוע ולא שלושה שבועות. כלומר, החל מ-19 באפריל, גבר שיעמוד בתנאים באותו מועד, יוכל לקחת שבוע אחד בלבד, בתנאי שזה בסוף. אבל התשלום יתבצע, כמו לגבי האישה, החל מיוני.
אסתר נמרודי
לא, 1 ביוני יהיה המועד הראשון שהוא יכול לגשת עם התביעה, מפני שחלפו 42 הימים הקבועים בחוק.
ענת מימון
בסדר.

אז זה הנוסח. אנחנו לא מצביעים, נכון?
היו"ר רחל עזריה
לא. זהו, סיימנו את ההקראות - - -
איה דביר
את ההערה הנוספת הכנסת?
ענת מימון
סליחה, תיקון נוסף: בסעיף 50(א) אמרנו שהיום פרק הזמן הוא של 15 שבועות ודמי הלידה ישולמו בעד השבוע בין אם היא חזרה לעבודה ובין אם לאו, לגבי האישה. מה שנכון יותר לעשות מבחינת הנוסח זה לא להכניס את זה ל-50(א)(1), כמו שזה מופיע היום, אלא לעשות פשוט סעיף קטן חדש בתוך 50, אולי 50(א1), ולהגיד שדמי לידה בעד השבוע האחרון לפי התקופות שמנויות לעיל - - -
איה דביר
זה מטפל בלידות מרובות עוברים, באשפוזים - - -
ענת מימון
בדיוק. לגבי האישה – בין אם היא עבדה ובין אם לאו, ולגבי הגבר – רק אם הוא שהה בתקופת לידה והורות של לפחות ארבעה שבועות. בסדר?
היו"ר רחל עזריה
בסדר, אז סיימנו את שלב ההקראה ונסגור את הישיבה. אנחנו נחדש את הדיון ביום ראשון, תצא הזמנה מסודרת עם השעה.
אריאלה מלכה
אבל אנחנו נדרשים להגיד להם את השעה, כי מחר יום שישי.
היו"ר רחל עזריה
תצא הודעה מסודרת לגבי הישיבה. הישיבה נעולה, תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:55.

קוד המקור של הנתונים