ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/03/2017

פריצה למחשבי הרבנות

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 110

מישיבת ועדת המדע והטכנולוגיה

יום שני, כ"ב באדר התשע"ז (20 במרץ 2017), שעה 11:00
סדר היום
פריצה למחשבי הרבנות, של חה"כ עליזה לביא
נכחו
חברי הוועדה: אורי מקלב – היו"ר
חברי הכנסת
עליזה לביא
מוזמנים
ליאור אשכנזי - מנהל אגף מערכות מידע, המשרד לשירותי דת

גדעון קונפינו - מנהל היחידה להגנת הסייבר בממשלה, רשות התקשוב הממשלתי, משרד ראש הממשלה

אברהם זרוק - מנהל אבטחת מידע ממשל זמין, משרד האוצר

לביא אובנת - מנהל מחלקת אכיפה, הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע, משרד המשפטים

צילי נאה - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אילן יום טוב - רמ"ח הגנת סייבר, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ ינון בטאט - רמ"ד סייבר טכנולוגיות סיגנט, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק ירון שטרן - ראש חוליית סייבר חקירות, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק ליאת קלינר פדן - עוזרת משפטית סייבר להב, המשרד לביטחון פנים

מושיקו כהן - מנהל תחום יישום אבטחת מידע, המשרד לביטחון פנים

גיא שטרן - מנחה סייבר, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

אורן צרור - מנחה סייבר, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל

יורם ביטון - מנהל חטיבת הסייבר, המוסד לביטוח לאומי

עלי קלדרון - עורך דין, הממונה על הפיקוח, הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע

שחר כ"ץ - מנמ"ר, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

שי אמיר - הרשות הלאומית להגנת הסייבר

שרון כהן - ראש תחום מערכות יישומים, כנסת ישראל

רועי גולדשמיט - מרכז המחקר והמידע של הכנסת

שגיא אהרון - מכון על משמר הכנסת

אריאל מואב - אחראי מחקר, מכון עתים

הרב שאול פרבר - מנהל העמותה, מכון עתים
ייעוץ משפטי
אייל לב ארי
מנהלת הוועדה
ענת לוי
רישום פרלמנטרי
ר.כ., חבר תרגומים

פריצה למחשבי הרבנות, של חברת הכנסת עליזה לביא
היו"ר אורי מקלב
צהריים טובים או בוקר טוב, כל אחד לפי ההשכמה שלו, של הבוקר. אני מתנצל על העיכוב מה בפתיחת הישיבה. שבוע אחרון של הכנסת, שינויים בזמנים של ועדות אחרות. ועדת הכנסת הוקדמה מהשעה 12:00 ל-11:00, הייתי צריך לצאת לשם לכן התעכבתי. אני מתנצל. שם מצאתי לי ממלא מקום להמשך הדיון.

אם כך אנחנו יכולים לגלוש לדיון מיוחד במסגרת בקשה לדיון מהיר של חברת הכנסת עליזה נביא, שנשיאות הכנסת אישרה אותה. על סדר יומנו הפריצה למחשבי הרבנות.

היום יום שני, כ"ב באדר תשע"ז, 20 במרס 2017, דיון מיוחד של ועדת המדע והטכנולוגיה בנושא פריצה למחשבי הרבנות.

בבקשה גברתי, ברשותך.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה אדוני יושב הראש. כמו כולם גם אני נחשפתי לידיעה שפורסמה על פריצה של קבוצת האקרים למחשבי הרבנות הראשית בירושלים, ב-23 בפברואר. המחשבים האלה זה מחשבים של מדינת ישראל, אבל בשונה ממשרדים אחרים, ואני יודעת שקיימת פה דיונים בנושא הרחב הזה, אבל את בדיון המהיר שאני מבקשת לייחד, אנחנו מדברים על משרד שיש בו מידע רגיש. מידע רגיש מאד על מעמד אישי של אזרחי מדינה.

אני רוצה לבוא ולראות איך קורה דבר כזה ומה עושים כדי שזה לא יקרה בשנית. אנחנו כולנו ערים, שומעים על הכנות שצפויות לנו, אם זה במקום הביטחוני, ואני גם חברה בוועדת חוץ וביטחון. אנחנו ערים להגנות הנוספות. רק ביום שישי חזרתי מצ'כיה. עמדתי בראש משלחת של הכנסת – p to p, שעיקר הנושאים שלנו היה בהגנה של הסייבר ובהתמודדות עם טרור. מדינות עולם נושאות עיניהן ורוצות ללמוד מניסיוננו, ופה בבית פורצים לנו למחשבים שלנו.

ובמקום הזה של הפריצה, המידע הזה כולל רשימות שחורות. רשימות שחורות ידועות, שאותן מנהלת הרבנות הראשית לישראל, וברשימות הללו מחזיקים בתי הדין הרבניים משנת 1979 מידע גם על פסולי חיתון וגם על ממזרים וגם על עוד קטגוריות כאלה ואחרות, שהמידע הזה, אם הוא מגיע לידי מי שהוא לא צריך להגיע, יש בו כדי לאיים על חיים של אנשים בהרבה מאד מובנים.

ביום חמישי שעבר, בתענית אסתר, קיימתי כאן דיון בכנסת על הנושא של הממזרים במדינת ישראל. לצערי הרב אנחנו ערים לרשימות שחורות שמנוהלות כאן. וכשאני רואה את הפריצה הזאת, אני לא מסתכלת עליה רק כפריצה טכנולוגית, שאני מבקשת כמובן שניתן עליה את הדעת, את המענה ואת הידע שקיים, ומה עושים כדי למנוע; אלא מה עושים במקרה שכזה, שהרשימות הללו יוצאות החוצה, זולגות וכל הכשרות יוחסין ועוד ועוד מצויה בידי ידיים לא כשרות.

אז אני אעצור כאן. אני רוצה לשמוע גם איפה אנחנו עומדים, מה אנחנו הולכים לעשות, מה ההתמקדות הנקודתית של הרבנות הראשית, עם הפריצה האחרונה שהייתה, גם לגבי השאלות שלי ואני אמשיך אחר כך. תודה אדוני.
היו"ר אורי מקלב
תודה רבה על הדברים. אני בטוח שהדברים מגיעים באמת ממקום של דאגה ובכל אופן כל משרד ממשלתי, ודאי גם הרבנות הראשית, מחזיקה לעצמה חומר מסווג שצריך להיות שמור. זה נכון שאנחנו כוועדה מאד מודאגים מהעניין הזה ועוקבים אחרי הדברים. אנחנו גם הגורם המפקח. גם אין לנו את הפריבילגיה לא לטפל בעניין הזה.

אנחנו היכינו על חטא בדיון הקודם שהיה לנו בשבוע שעבר, שאנחנו עדיין לא מספיק עשינו בעניין הזה וגם מצאנו לעצמנו תירוץ, בגלל שלא היה לנו ברור גם מי הרשות במדינה שאחראית לכך. היו כמה גופים. לאחרונה הממשלה התכנסה לגוף מתכלל וגופים נלווים אליו ואנחנו קיבלנו את כל הפרישה לפני שבוע, בדיון ש - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אז אולי תציג לנו?
היו"ר אורי מקלב
אני אציג את הדברים.
עליזה לביא (יש עתיד)
או מי שאמור להציג את הדברים.
היו"ר אורי מקלב
ודאי. לא היינו מקיימים את הדיון הזה בלי שגוף, איש מוסמך ועובדים מוסמכים שמייצגים, יגיעו לפה והייתה הסכמה וסיכום שמגיעים לפה בתיאום עם הזמן, ומי שיציגו את הדברים זה גדעון קונפינו, מרשות התקצוב הממשלתית. אתה הסגן של יאיר, נכון?
גדעון קונפינו
אני מדווח ליאיר.
היו"ר אורי מקלב
אתה הסגן של יאיר?
גדעון קונפינו
אני מנהל היחידה להגנת הסייבר בממשלה.
עליזה לביא (יש עתיד)
מנהל היחידה להגנת הסייבר בממשלה, שבאחריותה הגנה על המשרדים?
גדעון קונפינו
כן.
היו"ר אורי מקלב
לא רק זה, חברת הכנסת לביא. לא רק שזה באחריותה, היא גם זאת שמנחה, היא הגוף המנחה. היא הוציאה את ההנחיות, היא עוקבת אחרי יישום הדברים. יש שינויים ואנחנו הצגנו כאן לא את כל המשרדים, אבל באופן כללי שבוע שעבר הייתה באמת הצגה מרשימה מבחינתם, מקצועית מאד, שגם עמדה למבחן ציבורי, אנשים שמבינים בזה, כדי לתת את המענה שכל כך חשוב לשמירת מידע.

אני מציע ככה: בואו נראה לגוף המעשה ומשם נלמד מה נעשה ברבנות או מה נעשה בכלל במשרדים הממשלתיים ואיפה הרבנות חורגת מזה, או אם היא באותם סטנדרטים או לא באותם סטנדרטים. האם אתם מסווגים משרדי ממשלה בסיווגים גבוהים יותר, נמוכים יותר. האם לכל משרד אתם נותנים סיווג יותר וסיווג משרד. שהרי זה יכול להיות ככה, כי בכל משרד מכילים חומר יותר מסווג, פחות מסווג. איזה עדיפות, איזו משמעות או איזו הבחנה אתם נותנים לכך, כדי שלפי זה הדרישה שלכם כמובן תהיה בהתאם.

אני לא רוצה להיכנס לדברים שלך. בוא תציג את הדברים שלך. אני מציע להתחיל קודם כל עם המקרה הזה, על הפריצה שהייתה, של האקרים למחשבי הרבנות ואחרי זה נמשיך הלאה.
גדעון קונפינו
תודה רבה אדוני יושב הראש. צהריים טובים, חברת הכנסת עליזה לביא.
היו"ר אורי מקלב
הצליחו או לא הצליחו?
גדעון קונפינו
שמי גדעון קונפינו, אני מנהל היחידה להגנת הסייבר.
היו"ר אורי מקלב
אבל הצליחו או לא הצליחו? הצליחו לפרוץ או לא?
גדעון קונפינו
אז אני אגע באספקטים הטכניים. אני בתפקידי מנהל היחידה להגנת הסייבר בממשלה, ברשות התקשוב הממשלתי במשרד ראש הממשלה.

אז כדי שיהיו דברים מדויקים, לא הייתה פריצה למחשבי הרבנות. הייתה פגיעה בתפקוד. בואו נלך לעולם הפיזי ונבין מה זה פריצה בעולם המחשבים, לפי העולם הפיזי. פריצה זה אומר שמישהו נכנס למערכת, יכול לעשות בה כרצונו, הוא נמצא בתוך המערכות, יכול לצאת עם מידע. זה לא מה שהיה לנו במקרה הקונקרטי, ב-22 בחודש מרס - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
בפברואר.
היו"ר אורי מקלב
פברואר.
גדעון קונפינו
אלא הייתה פגיעה בתפקוד של מחשבי הרבנות, כתוצאה מווירוס שנכנס על ידי עובד שגלש באינטרנט לאתר להנאתו. אתר אופנה שהיה נגוע. הוא גלש - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
כלומר זה לא היה יזום?
גדעון קונפינו
זה לא היה יזום, לא היה מכוון לרבנות ולא היה קשור וגם לא הייתה חדירה, אלא - - -
היו"ר אורי מקלב
עובד או עובדת של הרבנות?
גדעון קונפינו
אלא מה שקרה, עובד ברבנות לחץ על לינק מסוים כדי לראות אתר אופנה מסוים וכתוצאה מזה ירד אותו ווירוס, שיכול היה להשפיע על הצפנה במידע שיש לו גישה אליו. לא יכל לדלוף מידע, בגלל שהווירוס הזה זה לא ווירוס כזה והוא גם לא היה מכוון לכיוון הרבנות בגלל שהעובד עשה דברים להנאתו הפרטית. הוא לא עשה משהו שקשור לעבודתו וזה לא הגיע במייל. הוא פשוט לחץ על לינק מסוים.

ברגע שהפעולה הזאת קרתה, מערכות ההגנה שראו את זה, מערכות ההגנה שנמצאות ברשות התקשוב הממשלתי ביחידת ממשל זמין ראו שנכנסה אותה נוזקה למערכת, והיה קשר עם המשרד לשירותי דת, שהוא נותן שירותי הגנת סייבר ברבנות הראשית, כדי לטפל באירוע ולהכיל אותו והאירוע טופל.
עליזה לביא (יש עתיד)
כלומר אם ניקח את זה באיזו שהיא מעטפת – היה איזה צפצוף ואתם איתרם, נתתם הנחיה להתמודד.
גדעון קונפינו
נכון. אבל זה לא נקרא פריצה. כלומר פריצה זה אומר שמישהו יכול היה לקחת מידע. זה לא מה שהיה באירוע הזה – אפשרות לקחת מידע ממחשבי הרבנות.
היו"ר אורי מקלב
אז קודם כל ירד לנו המתח. זאת אומרת לא מדובר באירוע דרמטי או יזום.
עליזה לביא (יש עתיד)
גם לא יזום וגם לא פריצה.
היו"ר אורי מקלב
אלא משהו בתוך המערכת, שקורה לכם במשרדי הממשלה עם ווירוסים, או שזה נדיר גם כן ואיך מונעים את זה. וסתם מעניין עכשיו מה קרה. ניקח את המקרה הזה, עובד נכנס, גולש לאתר – ואני מבין שגם בזה יש לכם איזה הנחיות חדשות, בגלישות לאתרים לעובדים, שגם בזה אתם מכוונים אותם. אני גם חושב שבמשרדי ממשלה עובדים באים לעבוד, לא באים לגלוש באתר אופנה, עם כל הכבוד לעובד.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל גם בכנסת אנחנו לא יכולים להיכנס לכל האתרים שאנחנו רוצים.
גדעון קונפינו
נכון.
עליזה לביא (יש עתיד)
אז למה זה לא קורה במשרדי ממשלה?
היו"ר אורי מקלב
באים לעבוד, לא באים לגלוש.
גדעון קונפינו
כן אדוני.
היו"ר אורי מקלב
אני זוכר שהייתי - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
לא, לא, גם פה בכנסת. אנחנו לא יכולים.
היו"ר אורי מקלב
בהיותי בתפקיד הקודם שהייתי בעיריית ירושלים, בכל אופן מקום עם 6,000 עובדים, וראש העיר גם לקח יוזמה ואמר אפשר לגלוש לכל האתרים, לא היו שום מגבלות. הוא אמר רגע, אנחנו עובדים. ואז היה הרבה יותר סחף לדבר הזה, זה היה הדבר הראשון, אנשים נחשפו לזה מאד וכשהייתה להם האפשרות. הרי לא לכל אחד הייתה בבית את האפשרות.

הוליכו שם החלטה שחשבו שיהיה לזה איזה קול צעקה. בכל אופן מגבילים. הורידו, הסירו או חסמו אתרים שהיום זה כבר נהפך ודאי לנורמה שלא גולשים לשם, וכולם הבינו שעושים מעשה טוב. הפוך. יש לך יותר איכות עבודה ובאמת כך צריך להיות הנוהל. אבל לא ניכנס לזה.

כשקורה מקרה כזה, כמו שאתה אומר, אתר שהוא נגוע, מה זה יכול לעשות למשרד עצמו? האם יש לכם מה שנקרא הגנות, שאם קורה בפנים, בתוך הגלישה, האם זה לא קורה להכל? האם העובד עצמו, בגלל שהוא נחשף שהוא יכול להסתכל בעוד דברים, הרי גם שם זה. אז בבקשה.
גדעון קונפינו
אני אסביר קצת. יש שכבות הגנה לגישה לאינטרנט, שגם תקפות בכנסת. אתרים שידועים בתור אתרים פוגעניים נמצאים ברשימות וחסומים להגיע אליהם. האתרים שגם האזרח יכול לבקש באופן אישי לחסום אותם דרך ספקיות האינטרנט. יש אתרים כמו אתר האופנה הזה, שהוא אתר לגיטימי. רק ההגנה על אותו אתר כנראה הייתה נמוכה ומישהו כבר השתלט על האתר וגרם שיהיה עליו קוד עוין. כאשר מישהו ניגש לאותו אתר לגיטימי לגמרי, שהוא לא היה מוגן ועשה פעולה אקטיבית, אפילו לחץ ואמר אני מאשר לקבל מהאתר חומר והתקין אותו, נוצר אותו אירוע במשרד, ברבנות הראשית.

הדברים האלה הם נדירים, אבל קורים גם במשרדים אחרים. מעטפות ההגנה שאנחנו נותנים, ויושב לידי מנהל אבטחת המידע של ממשל זמין ברשות התקשוב הממשלתית, שנותן מעטיפות הגנה לגלישה לרוב משרדי הממשלה ביחידות הסמך, והוא יכול להרחיב.

מערכות הניטור שנמצאות ביחידת ממשל זמין, באמת עלו על האירוע וכתוצאה מזה קיבלנו והיכלנו אותו.
היו"ר אורי מקלב
תוך כמה זמן?
ליאור אשכנזי
מיידית.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, ברשותך, יש היררכיה ברמה של האבטחה של המשרדים? חוץ ממשרד הביטחון, אבל במשרדים הקיימים.
גדעון קונפינו
האחריות על משרדי הממשלה וההגנה שלהם נמצאת על שולחן המנכ"ל של כל משרד. כלומר כל מנכ"ל משרד, כחלק מהחלטות הממשלה אנחנו גורמים לו לעשות סקר סיכונים ולעשות היררכיה פנימית במשרד על חומרים שצריכים אבטחה.
היו"ר אורי מקלב
הוא מגדיר מה החומרים היותר מסווגים, מה פחות מסווגים?
גדעון קונפינו
הגורמים העסקיים במשרד קודם כל. הגורמים העסקיים במשרד צריכים להפנות. אנחנו נותנים מעטפת לניהול סיכונים מרכזית לממשלה, אבל באותה מעטפת הזאת אנחנו מראיינים את הגורמים העסקיים במשרד, לא רק את הגורמים הטכנולוגיים, כדי שיגידו שאותו מאגר, אותו מידע צריך הגנה מיוחדת.
היו"ר אורי מקלב
כמה דרגות?
גדעון קונפינו
יכול להיות במשרד מסוים שיש דברים שהם בהגנה מאד גבוהה ויש דברים שהם פומביים.
היו"ר אורי מקלב
כמה דרגות יש בהגנות? חוץ ממשרד הביטחון. להוציא את משרד הביטחון, שלא ניכנס לזה.
גדעון קונפינו
משרד הביטחון לא - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
כן, הוא עובד בנפרד. יש לו את הרשות שלו.
היו"ר אורי מקלב
אני יודע. יש החלטת משנה. אני מדבר רק על דברים אפשר להגיד, לא מעבר. משרדים אזרחיים רגילים, סטנדרטיים. אני לא חושב שיש משרד אחד שאין לו מידע מסווג, אבל נשאיר את זה.
גדעון קונפינו
בואו נחליט – מידע מסווג - יש מידע מסווג ביטחוני ויש מידע רגיש עסקית או רגיש בנושא פרטיות. סיווג ביטחוני שיש גם במעט משרדים אזרחיים, כמו שהסברנו פעם קודמת שהיינו כאן, לפני שבוע ביום שלישי. אם הסיווג הוא סודי ומעלה, מונחה לפי הנחיות שב"כ דרך הגורמים המתאימים במשרד. ברוב משרדי הממשלה מדברים על דברים שרגישים הן מבחינת חוק הגנת הפרטיות והן מבחינת תפקודו של המשרד. מרבית החומר הממשלתי הוא כזה. הם מונחים על ידי רשות התקשוב ויהב, כאשר ההנחיה המקצועית מגיעה מהרשות הלאומית להגנת הסייבר.

אנחנו מנחים שיש חמש רמות סיווג, כאשר זה יכול להיות בין חסוי ביותר, חסוי, חסוי אישי, שגם מוגדר בחוק הגנת הפרטיות. חוק הגנת הפרטיות מדבר על חומר חסוי וחסוי אישי, אם זה חומר רפואי, אם זה נתונים על אימוץ, נתונים על ילדים, זה מוגדר בחוק. יש חומרים פנימיים ויש חומרים שהם פומביים. בכל מקרה אבטחת המידע צריכה לתת גם לחומרים פומביים מעטפת, כדי שגם אותם המשרד צריך לתפקודו היום יומי. כלומר אבטחת מידע מדברת על - - -
היו"ר אורי מקלב
מה אתה כן יכול להגיד לוועדה לגבי הפריצות שהיו למשרדי הממשלה. היו כאלה שהצליחו בשנה האחרונה, או שהצלחתם להתגבר על כל הניסיונות? מה שאתה יכול להגיד.
גדעון קונפינו
היו לנו מספר אירועים, אבל אירועים ספורים. בכל האירועים אנחנו נתנו מענה והחזרנו את המצב לקדמותו בעבודה מהירה של המשרד.
היו"ר אורי מקלב
ללא שנגרם נזק.
גדעון קונפינו
ללא שנגרם נזק.
היו"ר אורי מקלב
עוד שאלה אחת בעניין הזה ואני תיכף ארצה באמת לשמוע את המשרד לשירותי דת עצמו, איך אתם מסווגים את הדברים. ליאור אשכנזי נמצא פה, הוא מהמשרד. ליאור, אתה המנמ"ר של המשרד וגם נפגשנו בחלק הזה.

כתרגיל זה היה. נניח הפריצה הזאת הייתה לא מכוונת, יש לכם מסקנות בעקבות האירוע הזה? תוך כמה זמן ראיתם את זה? אולי באמת אני אתן לליאור בעניין הזה. חוץ מזה שאתה תגיד איך אתם מסווגים, תגיד גם אם נניח היה ניסיון לעשות את זה כתרגיל ניסיוני, איך זה עבר. איך עברתם את זה.
ליאור אשכנזי
אז אני אספר טיפה על התהליכים.
היו"ר אורי מקלב
רק למיקרופון. הקול שלך בסדר, אבל אולי בכל אופן למיקרופון. זה גם טוב לפרוטוקול, לא רק לכאן.
ליאור אשכנזי
אני אשב ליד לביא.
היו"ר אורי מקלב
תציג את עצמך.
ליאור אשכנזי
ליאור אשכנזי, מנהל אגף מערכות מידע וסייבר במשרד לשירותי דת. בין חלקו של המשרד לשירותי דת, הרבנות הראשית לישראל משמשת כיחידת סמך שלה.

אני רק חייב לתקן את חברת הכנסת לביא לגבי מאגרי המידע של הרבנות הראשית לישראל. הרבנות הראשית לישראל אין לה מאגרי מידע. רוב החומר שנמצא שם הוא חומר תורני, שהרבנים הראשיים משתמשים בו. החומר שעליו דיברת – מעוכבי החיתון – אנחנו לא אוהבים לקרוא בשם של פסולי חיתון, את מייפים את זה. מעוכבי החיתון נמצאים בבתי הדין הרבניים, שהם גם יחידת סמך של המשרד לשירותי דת, אבל הם מתנהלים באופן עצמאי לגמרי, עם כל הנתונים והניטורים שנמצאים בתוך בית הדין הרבני. אז זה רק תיקון.
עליזה לביא (יש עתיד)
מי מגן על בית הדין הרבני? באיזה קטגוריה שכרגע - - -
ליאור אשכנזי
בית הדין הרבני גם מונחה על ידי מטה הסייבר, אבל בית הדין הרבני מתנהל באופן עצמאי לגמרי. הוא היה חלק ממשרד המשפטים בהחלטת הממשלה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל הוא הועבר אליכם, למשרד הדתות.
ליאור אשכנזי
הוא הועבר אלינו, אבל המאגרים - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
האחריות אבל בסופו של דבר, כי נניח שהייתה פה פריצה, באחריות של איזה משרד זה? כרגע זה באחריות משרד הדתות. זה שהיו פה שיקולים קואליציוניים כאלה ואחרים. אם זה היה משרד המשפטים, הייתי פונה למשרד המשפטים, אבל היום אתם אחראים. זו הייתה דרישה שלכם. לא שלך, אבל של - - -
ליאור אשכנזי
מאגר המידע של בתי הדין הרבניים יושב בבית הדין הרבני ברבנות הראשית לישראל, ששם קרתה התקלה הזאת.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל הם שייכים למשרד הדתות.
ליאור אשכנזי
הם שייכים לממשלת ישראל. כולנו גולשים - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
לא, לא, לא. אני רוצה רגע להבין, אדוני יושב הראש. לאיזה משרד שייכים בתי הדין הרבניים מבחינתך?
ליאור אשכנזי
המשרד לשירותי דת. יחידת סייבר.
עליזה לביא (יש עתיד)
אוקיי, אז אני לא מבינה מה הייתה ההערה.
ליאור אשכנזי
לא, אני אומר על המאגר של הרבנות הראשית לישראל. זה לא - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אני מדברת על המאגר תחת אחריות משרד הדתות.
היו"ר אורי מקלב
אבל לא ככה אמרת. את אמרת - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, אני ציטטתי את הידיעה בעיתון.
היו"ר אורי מקלב
בסדר, לא משנה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני באתי ואמרתי שנחשפתי בתקשורת. לא קיבלתי על זה לא תזכיר ולא דו"ח. נחשפתי כמו כל אזרחי מדינת ישראל. אני חברת כנסת, התפקיד שלי לשאול את השאלות. יש פה מידע לקוי בעיתונות, כנראה, אבל מצד שאני הוא מצביע פה על תופעה.

אני לא יכולה לנתק, אדוני יושב הראש, את הרגישות של המשרד הזה, ואתה יודע על מה אני מדברת בדיוק. ולכן התכנסנו.
היו"ר אורי מקלב
אני לא אתן לך להוביל את זה לכיוון שאת רוצה להוביל את זה, אני כבר אומר לך. אנחנו נישאר - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אני לא מובילה את זה לשום כיוון, אדוני.
היו"ר אורי מקלב
אז אם את חושבת ש - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אני רוצה לדעת - - -
היו"ר אורי מקלב
פופוליסטי, אז אני מודיע לך שלא. יש פה מספיק ועדות.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל אני - - -
היו"ר אורי מקלב
כל מה שענייני, אני נותן את כל האפשרויות ואני אהיה סבלן מאד, אבל - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אני מדברת ענייני.
היו"ר אורי מקלב
ברגע שאת מנסה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אם הוא עושה פה אבחנה בין משרד הדתות - - -
היו"ר אורי מקלב
עדיין לא הייתה לך אפשרות ללכת על מסלול של לתקוף את הרבנות הראשית, לתקוף את ה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל אדוני, הוא ביקש להגיד שאני לא מדייקת. אני רוצה להבין במה לא דייקתי.
היו"ר אורי מקלב
הוא אמר לך שזה לא נמצא - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
במה לא דייקתי? הוא אמר לי שבתי הדין הרבניים - - -
היו"ר אורי מקלב
שהמידע הזה לא נמצא ברבנות הראשית, הוא נמצא בבתי הדין. מה הוא אמר?
עליזה לביא (יש עתיד)
אז מבחינתי זו אותה אחריות.
היו"ר אורי מקלב
מבחינתך זה בסדר, אבל זה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אוקיי, זה מה שהבנתי מגדעון. פה לא הבנתי.
היו"ר אורי מקלב
מבחינתו, שהוא איש פורמאלי והוא האיש שמתעסק, שיש לו אחריות - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אני אחראי גם על בתי הדין הרבניים - - -
ליאור אשכנזי
כן.
עליזה לביא (יש עתיד)
מבחינת הסייבר?
ליאור אשכנזי
לא.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, אז מי אחראי על בתי הדין הרבניים?
היו"ר אורי מקלב
הוא אמר. הוא אמר שזה - - -
ליאור אשכנזי
מונחים על ידי ראם, מונחים על ידי מטה הסייבר.
עליזה לביא (יש עתיד)
ישירות? אז מי המקביל שלך?
ליאור אשכנזי
יש איש בבתי הדין הרבניים, קוראים לי אורי אהרונסון, בבתי הדין הרבניים האחריות היא שלו לגבי אותו מעגל.
היו"ר אורי מקלב
אם היא יחידת סמך שלכם, אז למה היא באמת לא - - -
ליאור אשכנזי
יחידת הסמך נבנתה עקב הסכמים קואליציוניים. יחידת הסמך הזאת מתנהלת באופן עצמאי לגמרי. זאת אומרת שהשר שלנו בגדול הוא השר גם שלהם. חוץ מהמטרייה של השר, כל ההתנהלות של בתי הדין הרבניים מתנהלים באופן עצמאי לגמרי עם מנכ"ל משלהם וסמנכ"ל משלהם ותהליך ארגוני משלהם ובנייה ארגונית משלהם, שאני מאמין שבתהליכים קואליציוניים כאלה או אחרים הם יחזרו למשרד המשפטים - - -
היו"ר אורי מקלב
ליאור, צריך להגיד כאן, שהרי כל ההנחיות עד עכשיו, כשהם היו תחת משרד המשפטים, ודאי נשארו.
ליאור אשכנזי
אותו דבר. אין שום הבדל.
היו"ר אורי מקלב
אין שום הבדל מהבחינה הזאת. זה שהם פורמאלית עברו - - -
ליאור אשכנזי
בדיוק. הכובע השתנה. זה כמו שמינהל הגיור עבר למשרד ראש הממשלה ואחרי זה הוא חזר ל - - -
היו"ר אורי מקלב
אבל הדברים שהיו וכל ההנחיות במיוחד בנושא מחשוב ונושאים אחרים, נשארו אותו דבר, ואת אותה הגנה שמשרד המשפטים נתן לבתי המשפט, אני מניח שהוא נתן גם לבתי הדין, אותן הגנות שיש - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
- - - אנחנו מבקשים לקבל תשובה. גדעון הוא הבן אדם לענות לנו.
גדעון קונפינו
האחריות נמצאת בבתי הדין הרבניים, אבל ברור שמבחינה טכנולוגית, עצם זה שיחידה עוברת ממשרד למשרד, כל הנושא הטכנולוגי נשאר אותו דבר. כלומר אין שינוי ביחידת סמך. המשרד מחליט בעצמו אם הוא לוקח את האחריות על כל יחידות הסמך, או יחידות הסמך פועלות באופן עצמאי ואז האחריות אצל יחידת הסמך. מבחינה טכנולוגית זו אותה רשת.
היו"ר אורי מקלב
ליאור, תסיים את הדברים.
ליאור אשכנזי
לגבי אירוע ווירוס הכופרה ברבנות הראשית. כמו שגדעון הזכיר, פשוט אותו עובד או עובדת גלשה באתר של צלם כזה או אחר ואותו אתר היה נגוע ובסופו של תהליך ירד אותו וירוס באופן אוטומטי למחשבי הרבנות. התהליכים ברבנות הראשית היו במבנה היררכי של הרשאות. אנחנו מנהלים מבנה היררכי של הרשאות במיוחד אצלנו ביחידה, באגף שלי. כל עובד רואה את אותן הרשאות בלבד שלו. אין לו הרשאות טוטאליטריות למערכת. זאת אומרת שאותו וירוס לא יכולה היה להתפרץ גם מבחינת ההרשאות שנמצאות באותו מערכת.

הניטור של ממשל זמין הגיע לדעתי מיידי. אני אומר מיידי, כי אני בא באמת להגיד מילה טובה. המערכות שלהם זיהו שיש התנהגות חריגה במחשבים שמנוטרים ומחוברים לרשת הממשלתית. כולנו גולשים באותה רשת, באותה רשת בדיוק, סליחה, ואותה רשת גם מנטרת לנו גם את אתרי האינטרנט שגם פה בכנסת אנחנו רואים אותם. גם אצלנו במשרדי הממשלה יש אתרים שאנחנו לא יכולים להיכנס אליהם ולא יכולים לגלוש אליהם. אני מדבר על משחקי פייסבוק או כל מיני דברים כאלה שהם מנוטרים ובלתי אפשרי להיכנס אליהם כמובן מתוך האתרים.

לדעתי יש עכשיו מהלך בכלל לבצע ניטור גם לתכנים בתוך הרימון, אתרוג, שהם הולכים במשא ומתן מאד מתקדם איתם.

ברגע שזיהינו את זה קיבלנו טלפון מממשל זמין. הצוות שלי יצא באופן מיידי לשטח, לתוך משרדי הרבנות. איתרנו את הנתונים האלה. שמנו לב שאותו מחשב כופרה נתקע, המחשב עצמו, של אותה עובדת וההרשאות התיקיות רשת שלה, שהן היו הרשאות בתיקיות רשת מינוריות. כמובן מחשבי הרבנות מגובים. יותר נכון שרתי הרבנות מגובים.

באותה שנייה זיהינו את הבעיה, ניטרו וניתקנו ממש את המחשב מהרשת. חזרה העבודה. לאחר כמעט שעתיים ביצענו שחזור לנתונים והעבודה חזרה. אני רוצה להגיד שבשום רגע הרבנות הראשית לא הפסיקה לעבוד, אלא הפסיק לעבוד אותו מחשב ספציפי שהיה מחובר לרשת. לצערי הרב העיתונות לקחה את זה לקצה וזה תפקידה ואנחנו מאד שמחים גם בדברים שהם פחות טובים, אבל לשים את הכותרות - - -
היו"ר אורי מקלב
כן, אתם צריכים להודות לנו עכשיו, שאנחנו נותנים לכם את ההזדמנות להראות שבאמת האירוע הזה היה אירוע מינורי. וזה שהוא מינורי זה בסדר, אבל גם שהמערכות עבדו באמת כהלכה, דהיינו שיש לכם את ההגנות שלכם. כל אחד נמצא במקום שלו, זה לא גרם נזק קודם כל מערכתי ולא חצי מערכתי וגם מבחינת הכופרה לא היה שום צורך להגיע למשא ומתן, לא היו שום חומרים שהיו שם ומעבר לכך שהם היו גם מגובים. ככה שזה עבר. אפשר להגיד שזה היה תרגיל על באמת, אז זה עבר בהצלחה מרובה.
ליאור אשכנזי
כמו שאמרת, זה היה תרגיל רטוב לצורך העניין ואנחנו גם מאד מאד משתפים מידע. היכולות שלנו כאגף הן לשתף מידע. אנחנו מיד שיתפנו את כל המידעים. אנחנו עדכנו את חברות האנטי וירוס העולמיות באותו וירוס שהגיע, בזיהוי החתימה שלו ובאמת מספר דקות אחרי זה אותו אתר כבר נחסם ואותו וירוס גם נחסם בתוך הרשת.
היו"ר אורי מקלב
הגיבוי הוא מיידי כל הזמן?
ליאור אשכנזי
הניטור הוא מיידי.
עליזה לביא (יש עתיד)
הם אומרים שכן. הוא נפרץ ישר.
היו"ר אורי מקלב
לא, זה הניטור. אני אומר הגיבוי.
ליאור אשכנזי
מערכות הניטור הן מיידיות.
היו"ר אורי מקלב
דהיינו בחומר שכן נכנס. לא נלך עכשיו על פריצות מכוונות עכשיו, ממשלתיות או גופים גדולים. נלך על כופרה ועל דברים כאלה, שזה בהחלט יכול להיות שיהיו ניסיונות, כמו שהם נעשים גם לגבי אזרחים. אתה רוצה להוסיף בעניין הזה?
אברהם זרוק
הגיבוי הוא - - -
היו"ר אורי מקלב
ליאור, אתה רוצה להוסיף משהו או שאני יכול לעבור הלאה? אז רק את השם והתפקיד.
אברהם זרוק
שמי אברהם זרוק, אני מנהל את מערך ההגנה בסייבר בממשל זמין. בנושא הזה הגיבויים דווקא מתבצעים לוקאלית, מקומיים במשרד. רוב המשרדים מבצעים את הגיבויים האלה אחת ללילה. גיבוי במהלך היום מאט את העבודה, אז זה מקסימום עיבוד מידע של מסמך, שניים, גם לא בהכרח, אבל ברמה העקרונית - - -
ליאור אשכנזי
עיבוד המידע הוא גג 24 שעות. לשמחתי הרבה אנחנו מבצעים ספנט-שוטים של שלוש שעות, אז עיבוד המידע הוא שלוש שעות.
היו"ר אורי מקלב
ואם יש היום איזה משהו שהוא יותר נפרץ, הנושא של - - -
ליאור אשכנזי
שלוש שעות.
היו"ר אורי מקלב
זאת אומרת אני שואל, לא צריך לחשוב על איזה סוג של גיבוי יותר אמצע? יש חומרים מאד מסווגים.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל אני מבינה שהם מעבירים את האחריות למנכ"לים. זה מה שאני למדה מהדיון.
היו"ר אורי מקלב
נכון, אבל אם נניח, הרי במשך היום נעשית עבודה רבה וביום אחד יכול להיות חומר מאד חשוב ומאד הכרחי, ואם אין לו גיבוי איך אתם יודעים להתגבר? אפילו יום אחד, זה גם יכול לעשות נזק. איך היום המערכות יכולות להתגבר גם על כופרה, על יום אחד, או איבוד חומר של יום אחד?
אברהם זרוק
בחלק מהמקומות ובמערכות שהן מערכות רגישות, הגיבוי מתבצע כל הזמן, און ליין. זאת אומרת שגם יש שרידות וגם יש יתרות למידע בצורה מסודרת. שרידות זה שרידות מקומית, יתרות זה לאתרים אחרים, בצורה מסודרת. אנחנו מתמודדים עם הדברים האלה קבוע.

במחשבים אישיים, אנחנו צריכים לדעת כמה אנחנו משקיעים, כי כל דבר זה גם הרבה מאד כסף. לקנות דפי גיבוי ומערכות גיבוי זה עולה. ככל שאתה מגבה יותר, תשלם יותר. אז אנחנו במקרה כאן, של המשרד זה שלוש שעות, בחלק מהמקומות זה שש שעות, בחלק מהמקומות זה 24 שעות. לפי הצורך.
עליזה לביא (יש עתיד)
רק מילה על התקציב. זה תקציב של כל משרד או שאתה - - -
אברהם זרוק
תקציב של כל משרד.
ליאור אשכנזי
כל משרד. החוסר תקציב של כל משרד, כי התקציב של מערכות המידע הוא פרומיל מהתקציב המשרדי.
היו"ר אורי מקלב
יש מישהו שמבקש להוסיף בעניין הזה?
גדעון קונפינו
אני אוסיף מילה מבחינה טכנולוגית. הגיבוי העתי, שהוא גם בחברות פרטיות, ששם זה נעשה פעם בלילה, יש גם גיבוי בריל-טיים, שהוא נעשה מיידית, אבל הדבקה לפעמים, בגיבוי שהוא בשתי מערכות שמסונכרנות בצורה של ריל-טיים, יכול להיות שהסנכרון מבצע הדבקה בשני הפיילים, גם במחשב אחד וגם במחשב השני ולפעמים הסנכרון המידי לא פותר תמיד את כל הבעיה של ההדבקות.

הגיבוי הלילי, שהוא בעצם אוף-ליין, לא מחובר לרשת, אלא יש לך גיבוי במערכת גיבוי חיצונית, תמיד נותן לך אפשרות לחזור.
היו"ר אורי מקלב
אבל זו שאלה של אמצעים וכמה משאבים.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני שמחה מאד שזאת התשובה שאנחנו מקבלים, שזה לא היה יזום ולא זדוני, אבל בהיערכות שלך, מהדמיון הפרוע, כמה פריצות שכאלה זיהיתם לגבי שאיבת מידע ממשרדי ממשלה? זה משהו שקורה?
גדעון קונפינו
נושא וירוס הכופר, לא שאיבת מידע, אלא וירוס כופר שהיה - - -
היו"ר אורי מקלב
היה אז כופרה.
גדעון קונפינו
כופרה, נכון.
עליזה לביא (יש עתיד)
כן, בסדר, כופרה. כופר זה הרי רנדומאלי, הם שולחים וזה קורה. אנחנו מכירים את זה גם ברמה האישית, זה קורה. אני שואלת ואני חוזרת על השאלה שלי – באופן יזום שאיבת מידע ממשרדי ממשלה – עד כמה התופעה הזאת קיימת, ניסיונות לפריצה.
גדעון קונפינו
מאז שאני בתפקיד, היא לא מוכרת לי. היא לא הייתה.
היו"ר אורי מקלב
אוקיי. אפשר לשאול את המשרד לביטחון פנים נפתחה חקירה בעקבות האירוע הזה, או שזה עבר בשלום? רק שם ותפקיד.
ליאת קלינר פדן
ליאת קלינר, יחידת הסייבר, משטרת ישראל. אני לא אתייחס למקרה הספציפי הזה. אני כן רוצה להתייחס לנושא של תכנות כופרה, כי בסך הכל מדובר בעבריינים ובעבירה פלילית.
היו"ר אורי מקלב
זה לא רק משרדי ממשלה. זה בעצם מעניין את הציבור. הציבור סובל מזה.
ליאת קלינר פדן
כן, כן, כולם, כל הציבור, נכון. אנחנו רואים שגם באירוע הזה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
מה, הכופר?
ליאור אשכנזי
הציבור הגלובאלי.
היו"ר אורי מקלב
גלובאלי יכול להיות, כן, אבל אני מדבר על - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אנשים מנהלים מולם באופן אישי, כי אתם עונים אין לנו מה לעשות. אני מכירה את זה בפניות הציבור שאנחנו - - -
היו"ר אורי מקלב
אם כבר התכנסנו, אז אני - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
בדיוק. פניות ציבור שאנחנו מקבלים.
היו"ר אורי מקלב
הרבה.
עליזה לביא (יש עתיד)
המשטרה שולחת אותנו להתמודד לבגד.
היו"ר אורי מקלב
נגרמים נזקים מאד גדולים לאנשים. הם עומדים לפעמים חסרי אונים בעניין הזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אין מה לעשות, אדוני, אין מה לעשות.
ליאת קלינר פדן
יש מה לעשות.
היו"ר אורי מקלב
אפשר לשלם.
עליזה לביא (יש עתיד)
נכון.
היו"ר אורי מקלב
לגבות.
עליזה לביא (יש עתיד)
או לשחזר.
היו"ר אורי מקלב
כן, בבקשה, בבקשה, סליחה.
ליאת קלינר פדן
אז אני רציתי להגיד שיש מה לעשות.
היו"ר אורי מקלב
התלהבנו, הייתה כאן התלהבות יותר.
עליזה לביא (יש עתיד)
אז בוא נשמע. אולי יש פה איזו כותרת – יש מה לעשות.
ליאת קלינר פדן
לא, יש מה לעשות וזה באמת אכן בעיה גלובאלית. זה לא משהו שהוא ייחודי למשטרת ישראל. מדובר בקבוצות ובבודדים, עברייני סייבר, שבאמת פורשים רשת מאד מאד רחבה ואנחנו רואים שמספיק אזרח שעובד בגוף ממשלתי, או אזרח שעובד בחברה פרטית ובעצם הוא מאפשר בתמימות ומחוסר הבנה למערכות להידבק בתוכנות הכופרה.

אנחנו הצטרפנו למיזם בין לאומי, מיזם שנקרא נו-מור-אנזם, שבעצם אמור לטפל בשני המישורים. גם במישור של האכיפה במובן של איתור אותן קבוצות עבריינים, לא משנה איפה הם יושבים. הם בדרך כלל לא יושבים במדינת ישראל, מאחר שמדובר באמת באינטרס גלובאלי. הנזק הוא פה, אז זה לא משנה לנו בעצם אם העבריינים יתפסו פה או במדינה אחרת. בעצם יוזמה שבמסגרתה אנחנו מאפשרים לאזרחים לדווח באתר ישראלי, משטרתי של משטרת ישראל ואנחנו נוכל לאסוף בעצם את כל הפרטים שיכולים בסופו של דבר להוביל לזיהוי של אותם עבריינים, תוך שיתוף פעולה עם גופי האכיפה בעולם.

פרטים כמו ארנקים דיגיטאליים, כתובות מייל, גרסאות, כל מיני דברים כאלה, במישור הזה בעצם אנחנו מצטרפים לכוחות משימה רב לאומיים, במטרה לעשות את התפקיד הקלאסי שלנו, שהוא בעצם איתור עבריינים והבאתם לדין בארץ או בחו"ל. אז זה במישור של האכיפה.

בנוסף, יש לנו גם את המישור של המניעה המצבית, במסגרתו באותו מיזם אנחנו בעצם מנגישים לציבור בישראל, בעברית ובצורה לא מתחכמת ולא טכנולוגית מדי, מידע שיאפשר להם להתגונן איך להיזהר מאותם קישורים זדוניים, איך לגבות.
היו"ר אורי מקלב
יש הנחיות?
ליאת קלינר פדן
כן, הנחיות ספציפיות.
היו"ר אורי מקלב
איפה זה?
ליאת קלינר פדן
בימים הקרובים יושק המיזם הזה.
עליזה לביא (יש עתיד)
טוב שעשינו את הדיון, אדוני. הנה, יש לך פה - - -
היו"ר אורי מקלב
אפשר להגיד את זה שבימים הקרובים המשרד, המשטרה תוציא הנחיות לציבור איך להימנע.
ליאת קלינר פדן
במסגרת המיזם הזה, שכוללות גיבוי, להוסיף, פעולות מאד מאד פשוטות שמוסברות ברמה הכי הכי פשוטה, של איפה ללחוץ, על איזה כפתור במחשב, בלי להבין ובלי ידע טכנולוגי. איזה סיומות לשים לב. ובנוסף, המישור השלישי הוא מישור המה לעשות אחרי ההדבקה.

המטרה שלנו היא שכל הכלכלה הזאת של הכופר הזה, לפגוע בה. אנחנו לא מעוניינים שאזרחים ישלמו את התוכנות האלה. אנחנו רוצים להנגיש לציבור את אותם כלים שכבר קיימים היום בשוק.
עליזה לביא (יש עתיד)
איך אתם אמורים והולכים להנגיש?
ליאת קלינר פדן
שוב, באותו אתר יש ממש כלים ומובהר - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל איך הציבור יידע שיש את המידע באתר?
ליאת קלינר פדן
כי אנחנו גם - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אתם מפרסמים את זה? תפרסמו את זה?
היו"ר אורי מקלב
זה פרסום. קודם כל אנחנו נעשה את ההתחלה.
ליאת קלינר פדן
אנחנו נפרסם את זה. בוודאי שנפרסם את זה.
היו"ר אורי מקלב
קודם כל אנחנו נפרסם את זה. אנחנו נעשה את ההתחלה. אנחנו נפרסם.
ליאת קלינר פדן
אנחנו לא נשמור את זה בסוד. המטרה היא - - -
היו"ר אורי מקלב
מתי את חושבת שזה יעלה?
ליאת קלינר פדן
אנחנו מדברים על תחילת אפריל. היה לנו עיכוב מסוים, מאחר שהאתר שודרג ונוספו עוד כלים ודברים טכנולוגיים.
היו"ר אורי מקלב
עד ה-1 באפריל?
ליאת קלינר פדן
התאריך כרגע זה 4 באפריל.
עליזה לביא (יש עתיד)
טוב. הנה, יש לנו כבר.
ליאת קלינר פדן
אז יהיו כלים. אנחנו גם מבהירים שהרבה פעמים תשלום הכופר לא פותר א הבעיה. אנחנו זיהינו עכשיו תופעה חדשה שבמסגרתה גם מי שמשלם מתחילים לסחוט אותו שוב, משחררים רק חלק מהקבצים. מאחר שהנושא הזה של תכנות כופרה גם הפך להיות כזה שכבר לא צריך להיות איזה האקר מומחה בשביל להיות עבריין סייבר. מוכרים את זה כשירות ואז אתה בלי להבין יותר מדי יכול להפיץ תוכנות כופרה. מה שקורה זה שלפעמים יש תקלות בתוכנות האלה ואז אתה לא באמת יכול לשחרר את הקבצים.
היו"ר אורי מקלב
אתה מוריד איך אפליקציה, מלמדים אותך איך להיות - - -
ליאור אשכנזי
מי שרוצה להגיע, אדוני יושב הראש, יכול להגיע לכל המקומות.
היו"ר אורי מקלב
שודד כופרה.
ליאת קלינר פדן
כן. כבר לא צריך להיות מומחה.
היו"ר אורי מקלב
מה ההיקפים? יש לכם היקפים במדינת ישראל?
ליאת קלינר פדן
יש היקפים בעולם. במדינת ישראל אנחנו יודעים, ואני חייבת לומר שאחת הסיבות שבעצם אנחנו גם נצא בקמפיין, כי אנחנו מעוניינים בדיווח. העבירות האלה הן עבירות שבדרך כלל אין נטייה לדווח עליהן מכמה סיבות. קודם כל הרבה לא מזהים את זה כאירוע פלילי. אומרים אוקיי, נדבקתי. אני עשיתי טעות. לא מרגישים שזה משהו שצריך ללכת בשבילו למטרה, לדווח. מה המשטרה תעשה - - -
היו"ר אורי מקלב
בשונה מפריצה לבית, אז אתה לא מתבייש בזה, אבל באיזה שהוא מקום זה משהו שהוא לא נעים לך.
ליאת קלינר פדן
הפן השני הוא באמת פגיעה במוניטין של חברות, חשיפה אולי לתביעות פליליות. יש איזה שהוא חשש. במיוחד אפשר לשים את זה על השולחן, שגם חברות שלא אמורות או חברות שמתעסקות בעולם הזה, גם הן ספגו לפעמים פגיעות ומבחינת הפגיעה במוניטין זה - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
כן, אבל איך יכול להיות מידע, אם כשאנשים באים להתלונן, אתם לא לוקחים את התלונה. כלומר, אתם רואים אנשים - - -
ליאת קלינר פדן
אנחנו בהחלט לוקחים את התלונה. זה מטופל כתופעה. מה זה אומר?
עליזה לביא (יש עתיד)
זה נרשם?
ליאת קלינר פדן
הפרטים הרלבנטיים, אותם פרטים שאני התייחסתי אליהם, כשבאמת יש בהם כדי לקדם איזה שהוא-. הפרטים פר תיק אין להם משמעות. מתי יש להם משמעות? כשאפשר להצליב מידע מכמה אירועים.
עליזה לביא (יש עתיד)
כי הפניות שאני מקבלת זה אנשים שכותבים לנו ומבקשים סיוע. המשטרה אומרת שאין לה מה לעשות – זה מה שאנחנו מקבלים.
היו"ר אורי מקלב
המשטרה לא עוזרת. חוץ מלהגיד לא לתת כופר אתם לא יכולים לעזור לאנשים האלה.
ליאת קלינר פדן
שוב אני אומרת, פר אירוע אנחנו יכולים ל - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל מה שהיא אומרת זה שהם רושמים.
היו"ר אורי מקלב
כן, אבל מבחינת ההיקפים.
ליאת קלינר פדן
אנחנו כן יכולים ועשינו את זה גם לא באירוע אחד ויותר. עשינו את זה שככל שקיימים הכלים שעוזרים להגיש את הקבצים בחזרה, לפתוח אותם, האזרח יקבל אותם.
עליזה לביא (יש עתיד)
כן, הבנתי.
ליאת קלינר פדן
ברור שאנחנו נהיה חלק מ - - -
היו"ר אורי מקלב
אנחנו שאלנו על ההיקפים. אנחנו נמצאים עד השעה 12:00, יש לנו עוד חמש דקות.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני גם רוצה להגיד משפט.
היו"ר אורי מקלב
בבקשה, שם ותפקיד.
שי אמיר
שי אמיר מרשות הסייבר, ראש המרכז להכוונת המגזרים.
היו"ר אורי מקלב
אתה יכול להתייחס למה שדיברנו?
עליזה לביא (יש עתיד)
רק אולי מה זה התפקיד?
שי אמיר
בפברואר 2015 הייתה החלטת ממשלה שמסגרתה הקימו את הרשות, החליטו איך לטפל בכל המגזרים במשק. אחד המגזרים זה המגזר לשירותי דת, אותם בתי דין רבניים. אני בעצם מנחה את היחידות האלה, במקביל לעבודה של גדעון במשרדי הממשלה.

קצת נתונים על הכופרה. הנתונים שיש לנו באים בעצם מחברות אזרחיות, חברות אבטחת מידע, שהן בעצם מזהות וכל הזמן חותמות בעצם עוד ועוד קופרות. מדינת ישראל נמצאת במקום ה-29 בעולם מבחינת תקיפות כופרה. זה מקום גבוה ביחס לגודל שלנו. זאת אומרת מקום 29 אבסולוטית.

נכון להיום אנחנו יודעים על כ-130 תקיפות כל חודש. כל חודש 130 תקיפות של כופרה, לאו דווקא אלה שמדווחים. לרשות עצמה מגיעים בדרך כלל בודדים. זאת אומרת מקרים מאד בודדים מתוך אותם 130 שמבקשים סיוע.

נכון להיום כבר באתר הרשות יש שני מסמכים איך להתגונן. אני יכול להשאיר אותם אם אתם רוצים.
יו"ר אורי מקלב
אז אתם יודעים שיש 130? איך אתם יודעים את הנתונים האלה, אם לא באים להתלונן?
שי אמיר
חברות אבטחת המידע, שבסופו של דבר, כמו במקרה הזה. ליאור דיבר עם חברת אבטח המידע, היא בעצם מחתימה את האירוע הזה, היא יודעת שיש עוד אירוע כזה.
היו"ר אורי מקלב
אבל זה רק במשרדים הממשלתיים, או בהכל?
שי אמיר
לא, לא, במדינת ישראל.
היו"ר אורי מקלב
למה אתה חושבת שהאחוזים יותר גבוהים במדינת ישראל. יכול להיות שאלה שעושים את זה הם תושבי מדינת ישראל?
שי אמיר
לא, לא. במקרה זה זה בכלל בא מאוסטרליה. הכופרה הזאת הגיעה מכיוון אוסטרליה, היא לא שייכת בכלל למדינת ישראל.
היו"ר אורי מקלב
אני מדבר באופן כללי.
שי אמיר
מדינת ישראל מתנהלת על הרבה מאד מחשבים, הרבה מאד ציוד, אז אנחנו נתקפים כנראה יותר. מה שהתחלתי להגיד, שכרגע רשות הסייבר כבר פרסמה שני מסמכי המלצות איך להתגונן. אותם דברים שדיברה ליאת. אז כבר היום באתר הרשות יש מידע נגיש לכל אזרח איך להתגונן מפני קופרות. אנחנו אמורים לצאת בקמפיין, לשווק את כל המידע הזה באמת.
עליזה לביא (יש עתיד)
קמפיין ציבורי, במדיה?
שי אמיר
קמפיין ציבורי, כן. הרשות כרגע בונה את עצמה לצאת עם כל הדברים האלה. נכון להיום הסטטיסטיקה אומרת שכ-35% מהקופרות, במהלך של כחודש וחצי-חודשיים, מפתח ההצפנה נפרץ. ולכן ההמלצה שלנו, וזה גם המלצתי ליניב אצל ליאור, תשמרו את הקבצים שהוצפנו. מאד יכול להיות שבעוד חודש וחצי-חודשיים-שלושה חודשים, יהיה לנו את המפתח, אנחנו נוכל לתת לכם לשחרר את ההצפנה. ואז בעצם את מעט הפגיעה שנוצרה, אנחנו מעלימים.
היו"ר אורי מקלב
זה מידע מאד חשוב. אני חושב שהציבור לא יודע. הציבור אולי ממהר לשלם וממהר.
שי אמיר
נכון. וכרגע הרשות פועלת ואני מניח שזה יקרה בשבועות הקרובים, שאת אותם 35%-40% שכן ניתן, יהיו ברשות כלים שבסוף האזרח יוכל לפתוח לבד את ההצפנה הזאת.
היו"ר אורי מקלב
זו בשורה. אני לא ידעתי את זה וזה דבר חשוב מאד. אני חושב שזה יוריד גם את המוטיבציה, כשאנשים יודעים שיש אפשרות להגיע להצפנה וחוץ מזה גם יכולים לעזור. אם אנחנו נוכל לעזור ל-40-50% מהאנשים, אנחנו עשינו דברים גדולים.

מעניין אותי סתם בשביל הסקרנות, באיזה סדרי גודל של כסף מדובר כאן כל חודש, שהציבור במדינת ישראל משלם על כופרה?
שי אמיר
זה תלוי בגודל הארגון.
היו"ר אורי מקלב
בסך הכל אני מדבר. איך אתם מעריכים את זה, באיזה סדרי גודל?
שי אמיר
אני חושב שעשרות אלפי שקלים ומעלה, זה סדרי הגודל. ביטקוין 1 זה אם אני לא טועה 1,000 דולר או משהו כזה. זאת אומרת זה סכומים לא מבוטלים.
עליזה לביא (יש עתיד)
מתי ההערכה של הקמפיין הממשלתי?
שי אמיר
אני לא יודע להגיד את זה, כי זה ראש הרשות מטפל בזה, אבל אני יודע שמדובר ממש בשבועות, חודשים הקרובים.
היו"ר אורי מקלב
החכמת אותנו, תודה רבה. הארתם את עינינו בסך הכל.
עליזה לביא (יש עתיד)
כן, למדנו.
היו"ר אורי מקלב
לפני שאני מסכם, יש עוד מישהו? אנחנו כאן עד שתיים עשרה. בבקשה, הגעת באיחור.
שאול פרבר
הרב שאול פרבר ממכון עתים. ראשית כל אני מתנצל. יש פקקים נוראים בחוץ.
היו"ר אורי מקלב
אם היית מגיע עוד דקה, כבר לא היית - - -
שאול פרבר
ברוך השם.
עליזה לביא (יש עתיד)
אנחנו עשינו פה שיעור מתקדם בטכנולוגיה. הרווחנו.
היו"ר אורי מקלב
עתים - צריכים לשמור על הזמנים.
שאול פרבר
כן, נכון. אני מודאג מהסיפור הזה, במיוחד בגלל שיש לנו הזדמנות עכשיו, לפני שיהיה - - -
היו"ר אורי מקלב
לא, אז אני רוצה לעצור אותך - - -
שאול פרבר
אני קיבלתי עדכונים עד הסוף במה מדובר.
היו"ר אורי מקלב
אז לא מדובר בשום נתונים ושום דבר. אם אתה רוצה להתייחס למקרה הזה, לתוכנת הכופרה, בבקשה.
שאול פרבר
אז אני אתייחס. דובר כאן לפני כן שהמאגרים המהותיים לא נמצאים בידי משרד הדתות וזו פשוט טעות, כי יש את תכנית שירת היום שכיום כן נמצאת גם ברבנות וגם בשירת הים.
ליאור אשכנזי
אני חייב להגיב לך, אני מתנצל.
שאול פרבר
בבקשה.
ליאור אשכנזי
תוכנת שירת הים לשירותי הדת היהודיים היא תוכנה שעבדכם הנאמן אמון עליה והמוציא שלה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אז קודם כל ברכות, כי זו תכנה מאד חשובה.
ליאור אשכנזי
זו תוכנה חשובה מאד. זו תוכנה בסופו של דבר שנותנת את כל שירותי הדת במדינת ישראל. היא מותקנת עכשיו ב-46 מועצות דתיות.
עליזה לביא (יש עתיד)
אתה המצאת אותה? כל הכבוד, אז אני חושבת שצריך קודם כל לברך אותך בפרוטוקול.
ליאור אשכנזי
אני היום מקבל את פרס החדשנות של מדינת ישראל בעקבות זה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אז קודם כל לפרוטוקול אנחנו רוצים לברך אותך על העבודה הנהדרת. ברכות.
היו"ר אורי מקלב
באת לפה היום ואתה גורף פה היום הרבה פרסים.
ליאור אשכנזי
נכון.
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מרגישים מיותרים פה.
ליאור אשכנזי
לא, לא, חס ושלום.
עליזה לביא (יש עתיד)
חכה, אני עוד לא סיימתי. יכול להיות שאני - - -
ליאור אשכנזי
תוכנת שירת הים נמצאת במאגרי מידע שונים לגמרי, בחוות שרתים שונה לגבי. תוכנת שירת הים מנוטרת וממודרת ואתה מוזמן לבוא לבקר במשרד לשירותי דת ואני אישית אעשה לך סיור. ברוך הבא. מתי שאתה רוצה.
שאול פרבר
אני אשמח.
היו"ר אורי מקלב
הרווחת סיור.
ליאור אשכנזי
באהבה.
שאול פרבר
בסדר, אבל אני מודאג גם מבחינה משפטית, גם מבחינה הלכתית וגם מבחינה פלילית. כיום, בניגוד להרבה הזדמנויות בוועדות הכנסת, שמאוחר מדי, כיום אנחנו לפני. אז נכון שהסיפור הזה, ברוך השם לא לקחו את המידע הספציפי ואני אפרט משפט אחד על כל נושא.

בשנת 2003 היועץ המשפטי לממשלה הוציא הנחיה. אני מדבר על אליקים רובינשטיין, שבעצם שאלה בטיבה מי נתן את הזכות לרבנות או לממסד הדתי לאסוף מידע כזה. זה מבחינה משפטית.

שנית, מבחינה הלכתית, גם שירת הם, גם המאגרים האחרים, גם הרשימות השחורות ואנחנו בעתים מוצאים את עצמנו מפעם לפעם מוצאים גם כן בפרוטוקולים של הרבנות הראשית, שיש שם מידע שנמצא בתוך מאגרים שהם לא חשופים לציבור ברוך השם, אבל הם לא צריכים להיות שם בכלל. מבחינה הלכתית זה בעצם שורף את שיקול הדעת ההלכתי של דייני מדינת ישראל. ודאי וודאי מבחינה פלילית.
היו"ר אורי מקלב
כל הכבוד על נאום שהכנת לבוא לכאן.
ליאור אשכנזי
חוק שירותי הדעת משנת 1978 אומר שמוסד נישואין חייב לקבל את כל מאגרי המידע על מנת לאשר את הנישואים - - -
שאול פרבר
והיועץ המשפטי לממשלה והשופט אליקים רובינשטיין גם כן מכיר את הדבר הזה.
היו"ר אורי מקלב
אני לא יכול לתת לך לקחת את ה-. תודה רבה אדוני. אתה לוקח את זה למקומות שאנחנו לא - - -
שאול פרבר
לפני שזה מאוחר מדי, חבר הכנסת מקלב. לפי שזה מאוחר מדי אני מנסה להעלות את זה.
היו"ר אורי מקלב
בסדר. אנחנו שמענו כאן את ההגנות שיש למשרד הזה כמו לכל המשרדים. אני לא יכול לקחת את הדברים עכשיו, כשאתה מנותק מהדיון. אני מודה לך על הדיון. בבקשה.
עליזה לביא (יש עתיד)
קודם כל תודה על הלימוד המחכים שבאמת הרחיב דעת ובכלל בבית הזה תמיד המחוקק יהיה בפיגור אחרי ההתקדמות של הטכנולוגיה. גם בחקיקה ובניסיונות שלנו כאן, לא נדביק את הקצב וככל שנלמד ונחכים עוד יום, גם המענה כאן יהיה הרבה יותר טוב.

הסיבה שביקשתי את הדיון המהיר, אני שמחה לשמוע שזה לא מה שאני קיבלתי מבחינת מידע לגבי פריצה יזומה. אני סומכת על חוות דעתך המקצועית וגם שמחה לראות את הטיפול המידי שהיה. אבל אני כן מבקשת – ועל זה לא קיבלתי עדיין תשובה – והיה ויש פריצה ויש רצון לגבי מידע, גם ההערה שלך ליאור, למרות הברכות שאני חוזרת עליהן גם בדברי הסיכום שלי, כן יש רשימות. דיברת על שירת הים וקיבלתי תשובה, אבל הרשימה של הגרים ושל גיור נמצאת - - -
ליאור אשכנזי
במשרד ראש הממשלה.
עליזה לביא (יש עתיד)
בסדר, אבל אני - - -
ליאור אשכנזי
מאגרי מידע ממשלתיים.
עליזה לביא (יש עתיד)
הדוקטורט שלי הוא בתחום אחר. הדוקטורט שלי הוא לא בדיוק במיקום של מי ומה. אז גם משרד החוץ פועל היום בחמישה משרדים, אבל אני כנבחרת ציבור, התפקיד שלי הוא לבוא ולבדוק את האחריות ואני רוצה לקבל תשובה מדויקת ואני יודעת על מידע רגיש שנמצא. אז תגיד לי משרד ראש הממשלה, תגיד לי - - -
ליאור אשכנזי
ממשלת ישראל.
עליזה לביא (יש עתיד)
אוקיי, אז בסדר, אז אני פונה אליך, גדעון, כי אתה מבחינתי הכתובת לכל ההצלבות. ולכן אדוני יושב הראש, אני רוצה לקבל תשובה אחת ואם אין לך את המידע, אז תן לנו את זה לאחר מכן.
היו"ר אורי מקלב
תוכל לתת לה, אני מבקש.
עליזה לביא (יש עתיד)
אבל מבחינתי פריצה יזומה לרשימות רגישות, לא רק ביטחוניות, אלא אני מדברת על מעמד אישי במקרה הזה, אני מבקשת לראות איך אנחנו, וגם כשאתה אומר שזו אחריות של מנכ"ל, אבל איך מדינה נותנת את המעטפת של ההגנה הראויה.
היו"ר אורי מקלב
אוקיי, תודה רבה חברת הכנסת עליזה לביא.
עליזה לביא (יש עתיד)
תשובה של - - -
היו"ר אורי מקלב
הוא ייתן לך. הוא יבדוק את זה ויעביר את התשובות בעניין הזה על השאלות שנשאלו, באופן כללי, לא על המקרה הזה. על המקרה הזה קיבלנו.
עליזה לביא (יש עתיד)
אולי יש לו עוד משהו להגיד.
היו"ר אורי מקלב
אומר שהוא רוצה - - -
גדעון קונפינו
לא נרד לרזולוציה של שכבות הגנה שקיימות במערכות הטכנולוגיות של הממשלה. יש מספר שכבות הגנה. מבחינת הודעה על גניבת מידע, יושב כאן גם נציג רמו"ט שאני יודע שהם מקדמים שתי הצעות חקיקה בנושא, תקנות. אתה רוצה להרחיב על זה? זה כדי להודיע למשתמש. יש מחויבות להודיע לאזרח במקרה ומידע עליו נגנב ממאגר. אני יודע שלא קיים חוק כזה, אבל - - -
היו"ר אורי מקלב
אבל עכשיו מקדמים. יש קידום של הצעת חוק כזאת. יש דיונים שלמים. מחר גם יש דיון.
לביא אובנת
מחר הדיון הסופי, אנחנו מקווים בוועדת חוקה.
היו"ר אורי מקלב
בוועדת חוקה.
לביא אובנת
שמי לביא אובנת, מנהל מחלקת האכיפה ברמו"ט, הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע.
היו"ר אורי מקלב
אתם יושבים במשרד המשפטים.
לביא אובנת
במשרד המשפטים. מחר יש דיון שאנחנו מקווים שיהיה סופי בתקנות אבטחת מידע, שזה בעצם - - -
היו"ר אורי מקלב
קודקס שלם שנותן - - -
לביא אובנת
נכון, שנועד להסביר את נושא מדיניות, אבטחת מידע.
היו"ר אורי מקלב
מי חייב, איך עושים את זה.
לביא אובנת
- - - כמובן בנושא של מידע אישי.
עליזה לביא (יש עתיד)
שאיך זה בעצם יעזור לנו, אם חוק כזה עובר?
לביא אובנת
קודם כל עד עכשיו בעצם אין הסדרה מבחינת חקיקה של נושא של הגנה על מידע אישי. אנחנו אמונים, אנחנו הגוף שאמון על הגנת המידע האישי במדינת ישראל. עמיתנו אמונים יותר על אבטחת מידע ביטחוני, טרור סייבר, כופרות וכדומה. אנחנו גם במקרה הספציפי הזה מתעניינים בנושא של הגנת המידע האישי.

פנינו גם לרבנות הראשית, פתחנו תיק אכיפה מנהלי אצלנו, בדרישה לקבל פרטים על איזה מידע נחשף, אם נחשב, איזה מאגרי - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
מי זה אצלנו, עוד פעם? אני פספסתי, משרד המשפטים?
היו"ר אורי מקלב
רמו"ט.
לביא אובנת
הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים.
היו"ר אורי מקלב
אוקיי, תודה רבה. אני רק מציע ואני בטוח בזה שחברת הכנסת עליזה לביא, אחרי שהיא טעמה קצת מהטעם של הדיונים פה, תבוא אלינו יותר.
עליזה לביא (יש עתיד)
אדוני, אני מגישה קבוע דיונים בוועדה.
היו"ר אורי מקלב
כן, לא רק זה, תבואי גם למה שאנחנו יוזמים ואז תראי את הדברים האלה.
עליזה לביא (יש עתיד)
אני אשמח. תעדכן אותנו. תוציא - - -
היו"ר אורי מקלב
אנחנו מוציאים כל הזמן. אנחנו צנועים קצת, אבל - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
כמו שאתה יודע ידינו מלאות.
היו"ר אורי מקלב
על כל מה שטוב בטכנולוגיה. הבעיה היא שהישיבות עולות אחת על השנייה על פי רוב, אבל לנו זה לא חידוש ואנחנו שומעים כאן דברים מאד מרתקים בוועדה, בפיתוחים, בהתמודדויות שונות. אנחנו גם הגורם המפקח במקרה הזה, של - - -
עליזה לביא (יש עתיד)
כן, אבל אני ראיתי שגם היום חידשו לך הרבה דברים, אז אני שמחה שהבאנו בדיון הזה לחידוש והרחבה של המידע.
היו"ר אורי מקלב
חודשו, כל הזמן מתחדשים דברים. זה ועדה של חדשנות כל הזמן.
עליזה לביא (יש עתיד)
יפה מאד.
היו"ר אורי מקלב
היא כל הזמן מתחדשת בכל הדברים החדשים. רק הדיון האחרון, בו דיברנו באופן כללי, זה היה על הנושאים שאנחנו דיברנו פה, אבל הנה, דיברנו שאנחנו נרד לרזולוציות יותר נמוכות במשרדים. ניקח משרדים, כל משרד מורכב. לגבי המשרד לשירותי דת אנחנו קצת הקדמנו את הדברים, אבל גם בחלקו עדיין לא קיבלנו את המענה. גם לזה נגיע.

אני בטוח שהתשובות, ואפשר להגיד אולי ככה: חיפשנו אתונות ומצאנו מלוכה. חיפשנו לראות איך גנבו לנו את האתון ובסוף מצאנו מלוכה. ראינו התמודדויות וראינו ממלכה שלמה של טיפולים בנושא הסייבר, בנושא ההתמודדויות וההגנות.

אני כבר יודע מראש, לצערי זה התחיל בקול רעש גדול ונגמר בקול ענות חלושה. כשזה פריצה – כולם כותבים על זה. אחרי שהתברר שבמקרה הזה לא הייתה פריצה אלא היה ניסיון לכופרה, זה כבר פחות יעניין.
עליזה לביא (יש עתיד)
זה עדיין מחייב אותנו לתוכנה - - -
היו"ר אורי מקלב
אבל עדיין אנחנו שמחים שבסופו של דבר זה היה, לא באופן מודע, אבל היה כאן תרגיל של ניסיון לבדוק את התפקוד במשרדי הממשלה בתחום ההגנה, בתחום התפקוד בכל הנושא של התקשוב הממשלתי ועמדתם בזה בכבוד. גם הגילוי וגם הטיפול אחר כך וגם מתברר שכל המערכות נותנות תשובה.

אני רק ברשותך אקריא את זה בצורה יותר מסודרת, את המסקנות האלה:

ועדת המדע שמעה בעניין על החשיפה של מחשבי הרבנות לתוכנה כופרה והטיפול של הממונים על הגנת הסייבר ביחידה ובממשלה בנושא ואנחנו באמת מעריכים את הטיפול המקצועי, המהיר והיעיל בעניין, ללא שנגרם נזק.

הוועדה רואה בחיוב את ההיערכות הממשלתית הכוללת להגנת הסייבר במשרדי הממשלה ובמשק, בכל היחידות שממונות על כך.

הוועדה רואה חשיבות רבה, וזה גם דבר שיצא מתוך הוועדה עצמה, בחיזוק הידע, במוכנות האזרחית להגנה על המידע האישי שלו ולהגנת פעילות במרחב הסייבר הכללי.

גם אנחנו וגם אתם במיוחד וכל מי שאחראי על כך, צריכים ליידע את הציבור שיש אפשרות להתגונן, מה הוא צריך לעשות וכשזה קורה, גם איך הוא צריך לטפל בזה.

תודה רבה לכולם ויום טוב.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה אדוני יושב הראש.

הישיבה ננעלה בשעה 12:11.

קוד המקור של הנתונים