ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/03/2017

חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 53), התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 479

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שלישי, כ"ג באדר התשע"ז (21 במרץ 2017), שעה 10:15
סדר היום
הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 51) (שינוי תכנית הטבות לצרכן או סיומה), התשע"ז-2017 פ/1359/20)(כ/684), של חה"כ איתן כבל, דב חנין, עיסאווי פריג', איציק שמולי, מנואל טרכטנברג, יואל חסון, נחמן שי
נכחו
חברי הוועדה: איתן כבל – היו"ר

יעקב אשר

עבד אל חכים חאג' יחיא

איילת נחמיאס ורבין
מוזמנים
אגם דניאל - עוזרת ראשית חקיקה מכרזים ואזרחי, משרד הכלכלה והתעשייה

נעם דשא - סטודנט בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה והתעשייה

נעמי היימין רייש - ראש תחום רגולציה וחקיקה בסוכנות לעסקים קטנים, משרד הכלכלה והתעשייה

חנה וינשטוק טירי - יועמ"ש, הרשות לצרכנות וסחר הוגן, משרד הכלכלה והתעשייה

אילנה מזרחי - מנהלת מחלקה בלשכה המשפטית הרשות להגנת הצ, משרד הכלכלה והתעשייה

הילה דוידוביץ- בלומנטל - עו"ד, משרד המשפטים

ואיל גיגיני - לשכה משפטית, משרד התקשורת

דור קלינסקי - מתמחה בלשכה משפטית, משרד התקשורת

חיים ניר - ס' ר' אגף, משרד הביטחון

נמרוד הגלילי - מנהל תחום רשתות שיווק המזון, איגוד לשכות המסחר

רונן סולומון - מנהל תחום פיננסים ושוק ההון, איגוד לשכות המסחר

שרון כ"ץ - יועצת משפטית, איגוד לשכות המסחר

הדס מרמלשטיין - עורכת-דין כרטיסי אשראי לישראל, איגוד לשכות המסחר

זהבה כהן - רואת חשבון, מחסני השוק, רשתות שיווק

אליסיה מימוני - עורכת דין, מחסני השוק, רשתות שיווק

שלום נעמן - מנכ"ל ובעלים, מחסני השוק, רשתות שיווק

ענבל סיידוף בראשי - יועצת משפטית, רמי לוי, רשתות שיווק

עמית רגב - מנהלת מועדון לקוחות, רמי לוי, רשתות שיווק

לילך דחוח - יועצת משפטית, מגה, רשתות שיווק

נופר טל - היועצת המשפטית, חצי חינם, רשתות שיווק

תומר כהן - יועץ משפטי, המשביר לצרכן מועדון 365, רשתות שיווק

מיכל כהן עובדיה - יועצת משפטית, חצי חינם, רשתות שיווק

טניה צ'רניס - עורכת דין - לשכה משפטית, רמי לוי, רשתות שיווק

שי פניני - יועץ משפטי, קשת טעמים, רשתות שיווק

גיא פוקס - יועץ משפטי, לאומי קארד, חברות כרטיסי האשראי

עודדה פרץ - פיקוח על הבנקים, בנק ישראל

אופירה וייס - פיקוח על הבנקים, בנק ישראל

רונן ניסים - עו"ד, בנק ישראל

רן מלמד - סמנכ"ל, עמותת ידיד

ירון לוינסון - מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, ארגוני צרכנים

אלעד מן - יועץ משפטי, הצלחה התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית, ארגוני צרכנים

וגיף אליאב - יועץ ברשות ההסתדרות לצרכנות, ארגוני צרכנים

מיטל נעים - עורכת דין, חברת יס

ניר יוגב - מנהל מחלקת קשרי ממשל, סלקום, חברות טלפונים סלולריים

הראל עמית - מנהל תחום רגולציה, סלקום, חברות טלפונים סלולריים

עידית גילאור - יועץ משפטי, בנק הפועלים, הנהלות הבנקים

עירן פאר - רגולציה, בנק הפועלים, הנהלות הבנקים

יעקב לנגה - יועץ משפטי של חב' קרנות השוטרים, מועדוני לקוחות

ריאן פרנציסקו - עוזר ומסייע לאדם נכה, מועדוני לקוחות

רון אייזנברג - מנכ"ל קרנות השוטרים, מועדוני לקוחות

לבנת קופרשטיין דאש - עו"ד, איגוד הבנקים

טיבי רבינוביץ - מנהל קשרי חוץ, איגוד הבנקים

גל אגוזי - מנהל פיתוח עיסקי, אל על, חברות התעופה

ליבנת לאוה - פיתוח עיסקי, חברת אל על, חברות התעופה

אלי פרנקל - עו"ד בלשכה המשפטית, אל על, חברות התעופה

הילה שטרן אטיאס - עו"ד בלשכה המשפטית , אל על, חברות התעופה

מיכל לב-שבתאי - שדלן/ית

מנחם צבי-כץ - שדלן/ית (כהן-רימון-כהן) מייצג/ת את חברת ישראכרט

עופר קיבש - שדלן/ית (עצמאי/ת), מייצג/ת את ה. שטרן ישראל תכשיטים ואבני חן בע"מ

נועה גונן - שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את אל-על

רחל וידל - שדלן/ית

מירב שמולי - שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את כ.א.ל בנקאות ופיננסים (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: התאחדות המלונות)
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר

איתי עצמון
מנהל/ת הוועדה
לאה ורון
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 51) (שינוי תכנית הטבות לצרכן או סיומה), התשע"ז-2017 פ/1359/20)(כ/684), של חה"כ איתן כבל, דב חנין, עיסאווי פריג', איציק שמולי, מנואל טרכטנברג, יואל חסון, נחמן שי
היו"ר איתן כבל
הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 51) (שינוי תכנית הטבות לצרכן או סיומה), התשע"ז-2017. זו הכנה לקריאה שנייה ושלישית. הרצון של הצעת החוק הזאת הוא לעשות סדר בשוק, להסדיר את שוק מועדוני הלקוחות. אנחנו בעדו, שאף אחד לא יטעה. אני בעד מועדוני לקוחות, אני לא מתנגד למועדוני לקוחות. אני בעד שעוסקים ינסו לקדם את המכירות שלהם, שינסו להביא כמה שיותר לקוחות, ש"יפתו" בכל מיני דברים ועניינים, הכל בתנאי שהם ידבקו בהתחייבויות שלהם. אנחנו לא מתכוונים למצב שבו ברשת כזאת או אחרת עושים אירוע נקודתי, מבצע נקודתי: אם תקנה שניים, תקבל שלושה. יש היום מועדוני לקוחות כמעט בכל רשתות המזון. בביגוד והנעלה זה נהפך להיט. אין מקום בארנק מרוב הכרטיסים. מה קורה? העוסק בא וקובע איתי את הכללים שלו. העניין של מועדוני לקוחות מאוד מפותח בחלק מהמקומות. בחלק הוא מתפתח על גבם של הלקוחות. מה קורה כשאני רוכש ממך מוצר כתוצאה מזה שאתה אומר לי שאני אקבל כך וכך, אבל אז אתה מחליט לשנות את הכללים? היה הסיפור עם הכוכבים של ישראכרט. כשאותה חברת אשראי דיווחה לבורסה, היא דיווחה שלכוכבים האלה יש ערך כספי. כשבוקר אחד הלקוח התעורר, הסתבר לו שעפו לו הכוכבים.
אתי בנדלר
נתנו לא התראה, אבל היכולת לממש את הכוכבים האלה בתקופת ההתראה הייתה מאוד מוגבלת.
היו"ר איתן כבל
בוודאי. אני צריך לגור בחנויות, או להזמין בטלפון את כל הדברים המצ'וקמקים.
אתי בנדלר
המבחר של הדברים היה מאוד מצומצם.
היו"ר איתן כבל
ככל שהזמן עבר, כך זה הלך והצטמצם. זה לא הוגן. לזה צריך לקבוע כללים. באתי בדברים עם החברה. אמנם ניתנה אורכה, שזה לא כל כך עזר, אבל זה היה יותר טוב ממה שהיה. אני לקוח של רשת שופרסל. יש לי את כרטיס המועדון שלהם. נאמר לי שככל שאני אקנה יותר אצלם, כך יהיו לי יותר נקודות. כשזה הגיע לכמות מסוימת, שלחו לי זיכוי. אלא מה? הם מודיעים לי שאם עד ה-28 בפברואר אני לא אממש את הכסף שלי, הם ייקחו לי אותו. ואני אומר, סליחה, מה החוצפה הזאת, מה כללי המשחק בינינו. אם לא הייתי באובססיה על ה-28 בפברואר, בוודאות היית שוכח. כשהייתי חושב על החוק, תמיד הייתי נזכר שיש לי את זה בארנק. מספיק להם ש-10%,20% שכחו, לא הספיקו. זה קורה. אנחנו באנו להסדיר את השוק הזה. אני אעשה מאמץ שכמה יותר גופים ייכללו בתוך התהליך הזה. החוק יעבור. אני מבקש שנעשה אותו בהבנה, בהסכמה, כי אני בטוח שגם אתם רוצים שהשוק הזה ישתכלל.
רונן סולומון
אדוני ביקש מהפיקוח על הבנקים לתקן את הנוהל הבנקאי כך שיותאם לרוח הצעת החוק. אני זוכר שאדוני אמר שהוא יוסיף הערה שאומרת שהצעת החוק תחול על התאגידים הבנקאיים,.
היו"ר איתן כבל
אני ביקשתי להחיל על כולם. נפגשתי עם המפקחת. המפקחת ביקשה שאני אסתפק בתקנות שלהם. היועצת המשפטית נזכרה באירועים אחרים שביקשנו להחיל. עודדה אמרה שהיא לא מצאה את הסיפור המדובר.
רונן סולומון
האינטרס של כולנו הוא אינטרס משותף. אני מבין שאנחנו נהיה במצב של כפל רגולציה, כי על תאגידי העזר הבנקאיים, על חברות כרטיסי האשראי יחול נוהל בנקאי 403 שתואם את רוח הצעת החוק, ועכשיו יש את הצעת החוק שיכול שתשתנה טיפה.
היו"ר איתן כבל
ממה אתה מפחדים?
רונן סולומון
אנחנו לא מפחדים. להיפך, אני אפילו מברך. הנוסח של אדוני מחייב כמה וכמה תיקונים. חברת כרטיסי אשראי, בניגוד לכל מועדון פרטי, לוקחת מכלול שלם של הטבות שהיא נותנת לצרכן, ממגוון רחב של עסקים קטנים, בינוניים וגדולים. הצרכן נהנה מכך. אין שום ספק שהוא מקבל הנחות, הטבות כאלו ואחרות, בהנחה שיש לו את אותו כרטיסי אשראי. היה והחוק יוחל כפי שהוא כרגע, יש כאן חשש שאותה חברת כרטיסי אשראי לא תוכל להציע את אותו מכלול שלם של הטבות לצרכנים.
היו"ר איתן כבל
לא באתי ואמרתי שאני רוצה לפגוע, לא באתי ואמרתי שאני רוצה לגרוע, לא באתי ואמרתי שאני רוצה להקטין. סך הכל רציתי שאם אתה משנה את מערכת היחסים ביני לבינך, אני אקבל הודעה בזמן, אני ארצה שתינתן לי האפשרות לממש את מה שנתקעתי איתו. מה ביקשתי? לאן הגעת? קח את עצמך כדוגמה.
רונן סולומון
גם אני צרכן.
היו"ר איתן כבל
ביקשתי ממך לשנות? ביקשתי ממך להקטין?
ואיל גיגיני
בהצעת החוק, לפחות בנוסח שהוצע, עושים שימוש במונח "הטבות". כפי שאדוני פתח ואמר בהתחלה, זה מכוון לחברות אשראי ומועדוני לקוחות. המונח שאנחנו משתמשים בו שונה מהמונח שמשתמשים בהצעת החוק, התכלית היא שונה. ההטבות שאנחנו מתייחסים אליהן הן הטבות שנותנות החברות, בין אם זה מחיר מוזל, חודשים בחינם. זה שונה בצורה מהותית ממה שמוגדר בהצעת החוק.
היו"ר איתן כבל
אני לא עוסק במבצע נקודתי. אני מדבר איתך על יצירת מערכת יחסים. ברשתות המזון אני ממלא טופס שבו אני מוסר פרטים. יש כאלה שמכינים לי כרטיס מיוחד. יש רשתות שהכרטיס משמש גם ככרטיס בנקאי לכל דבר ועניין. לזה אני מכוון.
ואיל גיגיני
רצינו שיהיה ברור שלא משתמשים היום במונח שמופיע בהצעת החוק.
אתי בנדלר
המילה "הטבות" היא לא מילה שניתן לעשות בה שימוש חד-פעמי למטרה מסוימת. גם בחוק הגנת הצרכן יש שימוש במילה "הטבות", רק בהקשר אחר. ניסינו לאפיין את סוגי ההטבות שבהם מדובר לצורך התיקון הזה.
יעקב לנגה
אולי צריך להבחין בין מועדון צרכנות, כמו למשל רשתות מזון, ביגוד וכו', לבין מועדוני חברים. כי מה יקרה? אם הגענו להסדרים עם רשת מזון מסוימת או רשת הלבשה, יתבעו אותנו על כך שהצהרנו ונתנו פרסומת לחברים להצטרף לעמותה. צריך שיהיה ברור שזה לא יחייב רשת של חברים. נתקלנו לא פעם בתביעות שהוגשו נגדנו על ידי מועדון צרכנות או הרשות להגנת הצרכן: אם פרסמת הטבה לחברים, אתה נחשב למועדון צרכנות. אולי היה צריך להוסיף הגדרה. מועדון כשלנו הוא לא עוסק. צריך להכניס איזו שהיא אבחנה.
אתי בנדלר
אני הבנתי מיושב-ראש הוועדה, וכך השתדלנו לנסח את הצעת החוק, שהצעת החוק תחול על מועדוני לקוחות כמו "חבר", קרנות השוטרים, מועדון טוב לעובדי המדינה וכו'. יש הרבה מועדוני צרכנות. הרעיון הוא שהצעת החוק כן תחול על מועדונים כאלה. אם יש הוראות בתוך הצעת החוק שנראה לך שקשה להתמודד איתן, תפנה את תשומת לב חברי הוועדה. או שיקבלו את עמדתכם בהצעה לתיקונים, או שלא יקבלו.
היו"ר איתן כבל
אני מבין את עמדתך, עו"ד לנגה. אתם מועדון לקוחות לכל דבר ועניין. יש לכם חברים, יש לכם דמי חברות. מישהו צריך להיות אחראי לזה שהרשת שאיתה אתה עובד לא עומדת בתנאים. צריך לבחון את זה. אם הרשת לא עומדת בתנאים שהתחייבת כלפי הלקוחות שלך, תתבע אותה. אם אתה מבטיח לי שתיתן לי דירה במקום כזה וכזה אבל אחר כך אתה בא ואומר לי שזה כבר לא תופס, למי אני אמור לבוא? אני חבר אצלך בגללך, לא בגללו.
יעקב לנגה
מי שנותן את ההנחה זו הרשת עצמה, זה לא מועדון החברים. אם אני הולך לרשת ביגוד, הנעלה או מזון, היא נותנת את ההנחה הכספית והכרטיסית, לא מועדון החברים.
היו"ר איתן כבל
אני מבין את מה שאתה אומר. אנחנו נשתדל לייצר את האיזון הנכון במקומות שעליהם אנחנו מדברים.
טיבי רבינוביץ
השימוש במילה "הבטחת" לא נכונה, כי לא הבטחת, אמרת שתשקול לא לכלול התייחסות בחוק הבנקאות. הפיקוח על הבנקים הוביל את הבנקים להתנהלות מאוד מהירה, כדי לעמוד בהבטחה שניתנה לך לתקן את ההוראה כך שתבטא דברים שרצית. אנחנו נגררנו לתהליך מאוד מאוד מהיר. לא הספקנו לעשות את כל ההליכים שבדרך כלל אנחנו רגילים לעשות. לא רצינו שיקרה מצב שהיועצת המשפטית החרוצה של ועדת הכלכלה תגלוש בגוגל ותמצא כל מיני הפרות של תיקונים לחוק הוראת ניהול בנקאי תקין. הפיקוח על הבנקים נענה לבקשתך, אדוני היושב-ראש, במאה אחוז. נראה לי שכדאי שתשקול בחיוב את אמירתך. היא אמנם לא הייתה הבטחה, אבל היא הייתה אמירה די נחרצת לגבי כך שכאשר יובא לידי הפיקוח תיקון שיביא לידי ביטוי את כל הבקשות שלך, לא יצטרכו לתקן - -
היו"ר איתן כבל
המפקחת על הבנקים לא לבד. זה כמו שאני אקח על עצמי התחייבות כשיש פה חברי ועדה נוספים.
הילה שטרן אטיאס
בדיון הקודם חבר הכנסת כבל ביקש מאיתנו לבוא עם איזה שהוא פתרון, עם איזו שהיא הצעה לעניין ה-8 חודשים. אנחנו הבענו את הדאגה שלנו מכך ש-8 חודשים זה פרק זמן ארוך שיקשה עלינו לעניין שיתופי פעולה והטבה עם הצרכן. בצד כל שינוי יש גם שיפור, כמו למשל אם מעלים את מספר הנקודות ליעד אחד ומורידים ליעדים אחרים, מה שבעצם שומר על איזה שהוא איזון.
אתי בנדלר
הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס' 51) (שינוי תכנית הטבות לצרכן או סיומה), התשע"ז-2017.

הוספת סעיף 16א

1.

בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א–1981 (להלן – החוק העיקרי), אחרי סעיף 16 יבוא:

"שינוי תכנית הטבות לצרכן או סיומה

16א.

(א) בסעיף זה –

"שינוי" – צמצום בהטבות או בזכויות הניתנות לצרכן במסגרת תכנית הטבות, בערכן, באפשרות מימושן או במשך התקופה שבה ניתן לממשן;

"תכנית הטבות" – התקשרות מתמשכת בין צרכן לבין עוסק, שבה הצרכן מוסר את פרטיו לשם הצטרפות לתכנית מסוג מועדון לקוחות שמפעיל העוסק, ומהותה היא קבלת הטבות או צבירת זכויות, מהעוסק או מעוסק אחר, בין שההצטרפות לתכנית כרוכה בתשלום ובין שאינה כרוכה בתשלום.

ההערה הראשונה מתקשרת להערה שהועלתה על ידי נציג משרד התקשורת. אנחנו מדברים כאן על התקשרות מתמשכת בין צרכן לעוסק, שבה הצרכן מוסר את פרטיו לשם הצטרפות לתכנית מסוג מועדון לקוחות שמפעיל העוסק. זו לא התקשרות שאני קונה בסופר 2 פלוס 1, שזה מבצע נקודתי או חודשי. ההצטרפות היא לא לקבלת שירות של סלולר, היא הצטרפות למועדון לקוחות, ככל שהוא מופעל על ידי העוסק או עוסק אחר. המהות של ההצטרפות למועדון היא בשם קבלת הטבות או צבירת זכויות, לא לשם קבלת השירות העיקרי.
היו"ר איתן כבל
זה בא מקום של הסדרה, לא ממקום של לפגוע.
אתי בנדלר
מה שמקבלים במועדון הלקוחות זה או הטבות, דהיינו 10% הנחה על כל קנייה, 3% הנחה על כל קנייה, או צבירת זכויות, דהיינו שאחרי שאתה מגיע ל-x רכישות, אתה רשאי לקבל כך או אחרת, תלוי בהצעה של מפעיל תכנית ההטבות. ההטבות האלו ניתנות על ידי עוסק או עוסק אחר. רוב מועדוני הלקוחות נותנים הטבות באמצעות עוסקים אחרים, בין שההצטרפות לתכנית כרוכה בתשלום, בין שאינה כרוכה בתשלום. זאת תכנית ההטבות. השקענו הרבה מאוד מחשבה בהגדרה הזאת, זאת כדי לאפיין את תכנית ההטבות מהטבות אחרות שניתנות בחיי המסחר הרגילים על ידי עוסקים, שאלו הטבות נקודתיות. השינוי בתכנית ההטבות עושה אחת מהפעולות המנויות כאן: או שהיא מצמצמת בהטבות ובזכויות, בערך שלהן, באפשרות של המימוש שלהן, או במשך התקופה שבה ניתן לממשן.
יעקב לנגה
עוסק מוגדר כמי שמוכר נכס או נותן שירות דרך עיסוק, כולל יצרן. הגוף שאני מייצג אינו מוכר נכס.
אתי בנדלר
אתם נותנים שירות.
יעקב לנגה
אולי אפשר לתת פטור לכוחות הביטחון.
אתי בנדלר
למה?
יעקב לנגה
זה יגביל את חברת קרנות השוטרים.
היו"ר איתן כבל
כל מה שאתה צריך זה שהמילה שאתה נותן אל מול הלקוח שלך תהיה מילה. אם אותו עסק לא עומד במה שסיכמת איתו, אתה זה שצריך לעשות את העבודה, לא שהלקוח שלך יתרוצץ בבתי משפט.
אתי בנדלר
מה מאפיין אותך לעומת מועדון לקוחות של חברות כרטיסי האשראי?
היו"ר איתן כבל
אני רוצה להמשיך את תשובתי לטיבי רבינוביץ. אם הייתי יודע שהמפתח נתון בידיה של המפקחת על הבנקים הנוכחית, הייתי הולך על זה, אבל כיוון שלא בטוח שאני אשאר בתפקידי, ובטוח שגם היא לא תישאר בתפקידה, יהיה מצב ששנינו נרדוף אחרי הרוח. יבוא ממונה אחר, יבוא יושב-ראש ועדת כלכלה אחר. כל אחד יכול לעשות את הפרשנויות שלו. מה יקרה? בוועדה המייעצת יש אנשים עם אינטרסים. כיוון שאנחנו לא מסיימים את זה עכשיו, אני ארצה שתביאו בפניי את מה שאתם הולכים להעביר.
אתי בנדלר
הם יכולים להעביר את זה בנוסח הצעת החוק.
טיבי רבינוביץ
זה כבר נעשה.
היו"ר איתן כבל
אני לא הולך איתכם.
עודדה פרץ
כמו שטיבי אמר, העברנו נוסח זהה לנוסח שהונח בפני הוועדה בוועדה המייעצת שלנו.
היו"ר איתן כבל
זה אושר?
עודדה פרץ
הוועדה היא ועדה מייעצת. לא היה בכלל פתח לדיון. אמרנו שמה שיהיה בחוק, זה מה שיהיה בנוסח של הוראת ניהול בנקאי תקין, אין פה שום סטיות. אנחנו לא יכולים לסיים את התהליך של הוצאת ההוראה עד שלא יסתיים הנוסח של החוק. יכול להיות שבחוק יהיו כל מיני שינויים.
היו"ר איתן כבל
אני אחשוב על זה.
עודדה פרץ
דברים לא עולים במייעצת מיוזמה של הוועדה המייעצת, הם עולים רק מיוזמה של המפקח על הבנקים.
היו"ר איתן כבל
נכון, והם מתחלפים.
עודדה פרץ
נכון. החשש שלך הוא מכך שיבוא מפקח אחר שיחשוב אחרת.
היו"ר איתן כבל
הקונצרטינות שיכולות להיות בדרך הן לאין שיעור יותר רבות וגדולות. אני אחשוב על זה. אני לא רוצה להתחייב, יכול להיות שיש נימוקים נוספים.
הילה שטרן אטיאס
לעניין ההגדרה של שינוי, רצינו ליצור איזו שהיא אבחנה בין צבירה למימוש. אנחנו לא רוצים לפגוע בנקודות שנצברו לטובת הלקוח. אם באפשרות הצבירה אנחנו מודיעים מראש שכשתטוס ליעד מסוים תצבור פחות נקודות, יש לך את הבחירה.
היו"ר איתן כבל
לא מקובל עלי שיש לי לו"ז למימוש. זה עומד לזכותי כל עוד אני חבר שלכם ואני צובר.
אתי בנדלר
הנקודות נמחקות אם אתה לא מממש אותן עד תאריך מסוים.
היו"ר איתן כבל
נכון. זה כמו ששופרסל אומר לי שאם אני אקנה אני אצבור, ומצד שני הוא אומר לי שאם עד ה-28 אני לא אממש את זה הוא ייקח לי את זה.
אתי בנדלר
הצעת החוק לא מציעה לאסור עליהם הגבלת התקופה שאפשר לממש. עדיין תהיה מחיקה של נקודות שנצברו אם לא מימשת. הוויכוח הוא על פרק הזמן שבו ניתן לממש.
היו"ר איתן כבל
נכון. זו כברת דרך.
גל אגוזי
הצעת החוק שאדוני מציע באה כדי לשמור על הזכויות של מי שכבר צבר את הנקודות, כדי שאי אפשר יהיה לעשות בהן הרעות. אנחנו מדברים על הטבות שאנחנו נותנים לך קדימה. אם אנחנו רוצים לתת לך פחות נקודות על טיסה שאתה הולך לקחת, אתה יכול לקבל את ההחלטה אם אתה רוצה את הטיסה הזאת או לא רוצה את הטיסה הזאת. אתה לא לקוח שבוי שלנו, אתה יכול לקבל את ההחלטה בצורה מושכלת.
היו"ר איתן כבל
במנעד שאתם חיים בו מותר לכם לבצע שינויים. אני רוצה שתינתן הודעה בכל דבר. אנחנו רוצים שיהיו כללי משחק. נכון לרגע זה, גם במועדון המתמיד של אל-על אין כללי משחק.
מיכל לב-שבתאי
היינו רוצים שכאשר יש איזה שהוא גוף שנותן צבר של הטבות במספר בתי עסק, לא כל שינוי בהטבה ספציפית ייחשב לשינוי. בתכנית של לאומי כארד אפשר להזמין מספר הטבות בבתי קולנוע, באטרקציות , בבתי קפה וכו'. אם בית קפה קרמל ברחוב הפרחים בנתניה מחליט לצאת, אני לא חושבת שזה יעניין את הצרכן וצריך להתייחס אליו כאל שינוי.
היו"ר איתן כבל
אני חושב שמה את מעלה לא מופרך. נצטרך לתת לו את התייחסות.
אתי בנדלר
זה לא לעצם ההגדרה.
רונן סולומון
בהגדרת "שינוי" ביקשנו להוסיף את המילה "משמעותי".
אתי בנדלר
מי יקבע מה זה שינוי משמעותי?
רונן סולומון
אנחנו מציעים צמצום משמעותי בסוגי ההטבות, או סוגי זכויות שניתנות לקהל של צרכנים במסגרת תכנית ההטבות - -
היו"ר איתן כבל
אני מקווה שבדיון הבא נסיים את ההקראה. כל מי שנמצא פה מבין לאן אנחנו מכוונים. שמנו את הדברים על השולחן. עודדה, הדבר היחיד שאני צריך להחליט זה בעניין שלכם. נטיית הלב שלי היא לא להיענות. זה לא עניין אישי מולך או מול המפקחת, זה עניין עקרוני של איפה מקומה של החקיקה, האם מדינת ישראל צריכה לסדר לעצמה גופים כך שכל אחד יחוקק לעצמו לצד המחוקק הראשי. אין לי בעיה אם תרצו להוסיף על החקיקה הזאת, אבל צריך להיות סטנדרט קבוע לכל מקום ומקום. זו כוונתי. כל הגופים צודקים, כולם מראים לי באותות ובמופתים שזה הוסכם ואושר. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:10.

קוד המקור של הנתונים