ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/03/2017

מיגור תופעת שכחת ילדים ברכב

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 138

מישיבת הוועדה לזכויות הילד

יום שלישי, ט' באדר התשע"ז (07 במרץ 2017), שעה 9:30
סדר היום
מיגור תופעת שכחת ילדים ברכב
נכחו
חברי הוועדה: יפעת שאשא ביטון – היו"ר

אורי מקלב
חברי הכנסת
מסעוד גנאים

יעל כהן-פארן
מוזמנים
עינת סגל - מנהלת אגף הנדסה ותקינה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אורה גולדהירש - מרכזת באגף חינוך קדם יסודי, משרד החינוך

פדיל סאלח - מנהל, משרד המדע והטכנולוגיה

מיכל כרמל - אגף מעונות יום, משרד הכלכלה

אודי גל - דובר כבאות והצלה מחוז ירושלים, המשרד לביטחון פנים

מירי כהן - מנהלת תחום בכיר שירותי הצלה ועזרה ראשונה, משרד הבריאות

אליהו מורגנשטרן - רפרנט תחבורה באגף תקציבים, משרד האוצר

רות דיין-מדר - מנהלת מחלקת חברה, המרכז לשלטון מקומי

ליאת קרביץ-דיין - מנהל אגף הסברה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

כרמית פולק כהן - עורכת דין, יועצת משפטית, המועצה הלאומית לשלום הילד

גלית גלעד - סמנכ"ל אגף מדיניות ממשל וקשרי חוץ, בטרם - המרכז הלאומי לבריאות ובטיחות ילדים

לילי פוקמונסקי - מנהלת המחלקה לגננות, הסתדרות המורים - מחלקת גננות

שרה דורות - עוזרת מנהלת המחלקה לגננות, הסתדרות המורים - מחלקת גננות

רות ברק - סגנית מנהלת המחלקה לגננות, הסתדרות המורים

מאיר אסרף - עורך דין, לשכת הקשר הסתדרות המורים

עדי חן - עורכת דין, חברת ועדת זכויות הילד, לשכת עורכי הדין

חאלד דגש - לשכת עורכי הדין

מזל נייגו - ממונה חקיקה, לשכת עורכי הדין

חנן דגן - מנכ"ל, איחוד גני הילדים

קובי זפרני - איחוד גני הילדים

שוקי שדה - מנכ"ל, ארגון חברות ההסעה בישראל

קרן איוס - יו"ר, חיבה - איגוד הגנים הפרטיים

אסנת מלול - מנהלת משרד, חיבה - איגוד הגנים הפרטיים

טל אלוביץ - שדלן/ית (פוליסי בע''מ) מייצג/ת את איגוד חברות הביטוח בישראל (שמות לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: מעונות יום – נעמ''ת, ויצ''ו, אמונה, נאות מרגלית, נשי חרות)

צח בורוביץ

שדלן/ית (ח.ב הקבינט ישראל בע''מ) מייצג/ת את איגוד חברות הביטוח בישראל

איתן אלון - שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג) מייצג/ת את בטרם

מאיר אסרף

שדלן/ית (מאיר אסרף משרד עו''ד) מייצג/ת את הסתדרות המורים

מתן צדיק

שדלן/ית (מאיר אסרף משרד עו''ד) מייצג/ת את הסתדרות המורים
מנהלת הוועדה
תמי ברנע
רישום פרלמנטרי
ר.כ. חבר תרגומים

מיגור תופעת שכחת ילדים ברכב
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בוקר טוב לכולם, אני ברשותכם פותחת את דיון הוועדה בנושא מיגור תופעת שכחת ילדים ברכב, נושא שבעצם התחלנו לעסוק בו בצורה מאד מאד אינטנסיבית בקיץ האחרון, בעיקר בסוף חודש יולי, עם ריבוי המקרים שזעזעו את כולם והבנו שמדובר באמת במגיפה ולא באיזה שהוא אירוע חולף.

הבנו מה שהיה לנו קצת קשה להפנים אולי במקרים שלפני כן, או בכלל בשנים שלפני כן, שזו תופעה שיכולה לתפוס כל אחד. היא לא שייכת למגזר מסוים ולא לפלח אוכלוסייה מסוים, אלא באופן באמת בלתי נתפס, עדיין בלתי נתפס, זה יכול לקרות לכל אחד.

ישבנו בצוות מקצועי, כששר הבריאות בעצם ליווה אותנו בתהליך והסכים גם שהמשרד ייקח וירכז את כל הנושא. החלטנו שאנחנו הולכים למהלך שהוא מערכתי. בהתחלה נגענו בסוגיה של מערכת החינוך, אבל הבנו שהיא לבדה לא תוכל לעשות את העבודה ואנחנו באמת צריכים ללכת למהלכים מקיפים, שכוללים את משרד התחבורה וכוללים את משרד הבריאות מבחינת ההסברה בטיפות החלב וכל מי שיכול לשים ידו בנושא הזה, כדי שאנחנו נוכל למנוע את האסונות הבאים – ישב סביב השולחן.

הגענו לכמה החלטות, חלקן כבר יצאו לדרך בתחילת השנה, אבל אנחנו רגע לפני הקיץ והתחושה שלי שיש דברים שעדיין לא סגורים עד הסוף, בעיקר בכל מה שקשור למשרד התחבורה ותיכף אנחנו נרחיב על זה. ולכן אנחנו כאן, לפני שמגיע הקיץ, כדי לנסות ולהיות ערוכים ואני מקווה – אני אומרת את זה כבר בראשית דבריי, שהדיון הזה הוא לא לשווא, אבל הוא יהיה זה שימנע בעצם את האסונות הבאים של הקיץ ושאנחנו נעבור קיץ שקט ונגיד שאולי, בקצת, זו גם התרומה של מי שיושב כאן סביב השולחן.

אנחנו נתחיל עם מירי. מירי, תתני לנו קצת סקירה על מה שהיה, כדי שאנחנו נכניס את כולם לתוך המסגרת ואחר כך אנחנו נמשיך. בבקשה.
מירי כהן
בוקר טוב. אז כפי שאמרה יושבת ראש הוועדה, אכן שנה שעברה, בעקבות ריבוי המקרים והזעזוע של כולנו מכל המקרים והתובנה, כפי שנאמר, שזה יכול לקרות לכולנו, להורים נורמטיביים, ולכן אנחנו לא מדברים כאן על איזה שהוא סוג של ענישה וכו', אלא בעצם לעזור להורים, לעזור לכולנו כדי למנוע את אותם מקרים טרגיים.

לכן גייסנו ושילבנו כוחות, כולם כל משרדי הממשלה, ואני באמת מודה ומציינת כאן לחיוב את כל שיתופי הפעולה, גם של הגופים וגם של הגופים החוץ משרדיים, שעבדו איתנו והייתה נכונות מאד רבה גם מצד המעונות וגופים נוספים, כדי לבוא ולנסות לטפל בבעיה הזאת, לצמצם אותה ולמנוע אותה ככל שניתן.

אנחנו כמשרד הבריאות, מטבע הדברים, התמקדנו בנושא של ההסברה, כי שם בעצם נמצאת היכולת שלנו, כי סמכויות רגולטוריות, חוקיות, אין לנו ממש בנמצא. כלומר משרד התחבורה יכול לקבוע תקנים וכו', אנחנו לא שם. לכן אנחנו מיקדנו מאמץ בנושא ההסברה שעשינו את זה בשיתופי פעולה עם כל משרדי הממשלה וכל הגופים הנוספים. היה פה באמת שיתוף פעולה, שיתוף של ידע וניסיון וכו' ועבדנו יחד עם לשכת הפרסום הממשלתית וגופים נוספים, כדי להביא את הידע ולהגיע ככל שניתן לפלחים ולקבוצות, שוב אני אומרת, בתוך הממשלה ומחוץ לממשלה ואנחנו קוראים כאן לכולם לגייס כוחות ולשלב ידיים ולהגיע לכולם.

אנחנו נתנו גם את הדגשים והפצנו את דפי המידע והתובנות שלנו לכל מי שניתן ואנחנו כמובן מתכוונים להמשיך בזה גם השנה. אצלנו בבית עשינו את זה בטיפות החלב. אני חושבת שטיפות החלב הן גורם מאד מרכזי שבעצם נמצא בממשק מאד חשוב ונכון בשלבים הראשונים בעצם של החיים וההורות, ויש להן בעצם איזו שהיא יכולת להעביר את המסרים בצורה נכונה. אבל זה לא מספיק טיפות חלב, צריך בעצם את כולם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
צריך מעונות וצריך גנים.
מירי כהן
נכון. את כולם ואנחנו באמת קוראים גם השנה להמשיך בשילוב ידיים גם בנושא ההסברה וכפי שציינה יושבת ראש הוועדה לא מספיקה ההסברה לבד, צריך לעשות את כל התהליכים, גם הטכנולוגים, גם הדברים הנוספים. גם השנה אנחנו מתכוונים להמשיך בזה, בכל המהלכים. אנחנו השנה מתחילים בתכנית הלאומית למניעת היפגעות ילדים וזה אחד הנושאים המרכזיים שהתכנסו לזה. אנחנו ניתן דגש כבר לקראת הקיץ הקרוב. אבל שוב אני אומרת, כל משרדי הממשלה, כל הגופים, גם המעונות, גם הגנים וכו', ללא שיתוף הפעולה, ללא כל אחד שיעשה את כל מה שאפשר ויותר מזה אפילו, אז אנחנו לא נצליח לעשות את הפעולה הזאת כי היא פעולה משולבת. אז אנחנו נראה את זה לקראת הזמן הקרוב.

שוב אני אומרת, אני קוראת לכולם להמשיך עם זה, לעשות יותר ממה שנעשה עד עכשיו. תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה מירי, וכן, אנחנו צריכים להיכנס להילוך גבוה בכל נושא ההסברה בדיוק בתקופה הזו, רגע לפני שמתחיל הקיץ. גם האביב שלנו הוא מספיק חם כדי שאנחנו נערך לקראתו וזה באמת כולל גם את טיפות החלב, גם מעונות, גם גנים ובכל מקום שבו אנחנו יכולים. ואגב, אנחנו זיהינו גם בשנה הקודמת שגם הסברה בקרב הציבור הרחב מצילה חיים, כי אנחנו זיהינו שיש אזרחים שמגלים ערנות כשהם עוברים ליד כלי רכב ומסתכלים שאין ילד ברכב ואני חושבת שזו באמת משימה לאומית של כולנו.

אני רוצה לפנות לעינת ממשרד התחבורה. עינת, תראי, הסיפור שהיה שנה שעברה הוא כזה: אנחנו הצגנו בפני משרד התחבורה את הדרישה שלנו לתקינה של עזר טכנולוגי, שבעצם ימנע שכחת ילדים ברכב. היה דיון שלם סביב הנושא, שהוא לגיטימי ונכון לחלוטין, את מי מחייבים, האם זה נכון לחייב את כולם ודיברנו על כך כולם בשלב כזה או אחר לוקחים ילדים. לא משנה. בסופו של דבר הצטמצמנו לנקודה שכל רכב שיש בו כיסא בטיחות של ילדים, יצטרך - - -
עינת סגל
כיסא בטיחות וילד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל אני אומרת עוד רגע, אני שמה את הילד בצד לצורך העניין. יש בו כיסא בטיחות, צריך להיות בו עזר טכנולוגי. זאת אומרת שאנחנו לא דורשים מכל אחד שמסיע ילדים, אלא באמת מי שאנחנו יודעים בוודאות שיש לו פוטנציאל להסיע ילדים ואז זה גם ניתן לאכיפה, כי שוטר לצורך העניין עוצר, פותח רכב, רואה שיש כיסא בטיחותך, בודק אם יש עזר טכנולוגי, יש – יופי. אין – סימן שיש פה כשל. כשהמטרה היא בסוף לא העניין של האכיפה, אלא באמת לעשות הכל כדי לשמור על הילדים.

משום מה הסיפור תקוע. אני יודעת שהייתה איזו שהיא התנגדות במשרד התחבורה, שאני לא מצליחה לזהות אותה. לא יודעת מי בעלי האינטרסים שם, אבל בסוף בסוף אני אומרת לך, החיים של הילדים האלה על הראש שלנו. על הראש שלנו. כי אם אנחנו יודעים שיש בידיים שלנו את היכולת – ולו הקטנה – לנסות ולמנוע את המקרים האלה ואנחנו לא עושים את זה - החיים שלהם על הראש שלנו.

אני רוצה שתתני איזו שהיא סקירה איך מתקדמים, מה הצפי לסיים את התהליך הזה ואחר כך נחשוב איך לקיץ הקרוב אנחנו נותנים איזה שהוא מענה כדי שאנחנו לא נצטרך לחכות עוד שנה ולהגיד טוב, שנה הבאה נציל אותם ולא השנה הזאת. בבקשה.
עינת סגל
טוב, אז אני אתחיל קודם כל בבשורות הטובות. קודם כל תחנה לחיוב רכבי הסעות תלמידים. היו בעצם שלוש סיבות לשכחת ילדים. סיבה אחת זה ילדים שנכנסים תוך כדי משחק ונכלאים ברכב; סיבה שנייה זה היה הורים שוכחים; וסיבה שלישית, אם אני לא טועה, הייתה הנושא של - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שכחה במסגרת הסעות של תלמידים.
עינת סגל
כן, נכון. אז אני מדברת בעצם על השכחה במסגרת הסעות. את זה בעצם אנחנו כבר חייבנו. התקנה פורסמה ב-28 בפברואר ברשומות, היא נכנסת לתוקף ב-1 באפריל. לצערי יש רק יצרן אחד, מפתח אחד שעמד בדרישות של התקן הישראלי 6400 חלק 1, שזה איתוראן. למעשה מתחילים להיערך על מנת באמת לייצר את אותם מתקינים מורשים, שיוכלו עכשיו להתקין בכל רכב כזה. יגיע רכב כה של הסעת תלמידים למכון הרישוי כדי לעבור טסט, אם הוא לא מציג שיש לו מערכת כזו מותקנת, הוא לא עובר טסט.

זה אומר שבשנה הקרובה כל הרכבים האלה בעצם יותקנו בהם מערכות התראה. אז זו הבשורה החיובית.

עכשיו, תוך כדי שבעצם עסקנו לחייב הסעות תלמידים ונכנסנו קצת יותר לקרביים ובנוסף התחלנו לנסח את הקול הקורא, תקצבנו, אפילו ממש שמנו חצי מיליון שקלים לטובת הנושא כדי לעשות את הבדיקות, כי אמרנו אולי לא ניגשים לזה כי הבדיקות יקרות. הבדיקות עולות בין 50,000 ל-60,000 שקלים למערכת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אתם בעצם מתמרצים את מי שירצה לבוא.
עינת סגל
רצינו לתמרץ קודם כל שיהיו לנו מערכות כאלה, כי אין מערכות. אני לא יכולה לחייב אם אין מערכת כזו. אני לא יכולה לחייב על דבר שהוא לא קיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את מדברת על רכב פרטי?
עינת סגל
כן, לרכב פרטי. זאת אומרת במקביל עשינו את שני הדברים. למעשה גילינו שיצרנים מפתחים לא ניגשים לא בגלל שהבדיקה יקרה, אלא בגלל שהאחריות היא מורכבת מאד. הם באו ואמרו גם אם עכשיו תשלמי לי את הבדיקה, אני לא נכנס לזה בכלל. איתוראן – אני אומרת לו יש לך כבר מערכת, מה הבעיה עכשיו לעשות הסבה לרכב פרטי? זה כלום מבחינה טכנולוגית, זה אפס זמן ואפס כסף, למה אתה לא עושה את זה?

הוא אומר אני לא אכנס לזה משתי סיבות. אחת האחריות שלו, המורכבות של האחריות שלו כיצרן, שאם המערכת הזו לא תעבוד, שאם לא ישתמשו בה כראוי, שאם יתקינו אותה ויוכלו לנטרל אותה כי מעצבן אותם צפצוף, או מאלץ אותם לעשות איזו שהיא פעולה וכו'. הוא לא יכול לקחת אחריות על אדם פרטי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל אם אדם פרטי מנטרל את המערכת ומזהים שהוא נטרל אותה, אז זו כבר אחריות של האדם הפרטי.
עינת סגל
בדיוק, אבל בשביל לזהות שהוא נטרל אותה את צריכה איזו שהיא מערכת בקרה וזה אומר שאת צריכה עוד מערכת ברכב. ברכב הסעות תלמידים יש מערכת קיימת, איתוראן, שמזהה כל הזמן איפה הוא נמצא. יש קצין בטיחות של החברה, יש ביטוח, יש בעצם מישהו שאחראי על כל הצי הזה ויודע לאכוף את זה, ואם קורה דבר כזה יודע להתקשר אל הנהג ויודע איפה הנהג ותשמע, לך תבדוק, לך תראה וכו' וכו'. אין כאן שום גיבוי, שום דבר - - - ומה לעשות, אין מאה אחוז בשום דבר מבחינת אמינות המערכת.

כשאת מכניסה את כל הדברים האלה למשוואה, הוא אומר אני פשוט לא מעוניין להיכנס לזה. המערכת תהיה יקרה בכל מקרה, גם אם אנחנו נייצר את התחרות. היא לא תרד בשום אופן מ-1,000 שקלים וזה רק החד פעמי, אחרי זה יש גם לשלם למערכות תקשורת.

בעקבות כל הדברים האלה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא הדברים שדיברו בהם לפני כן.
עינת סגל
דיברנו על 1,000 שקלים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
דיברו בין 500 ל-1,000 שקלים, תלוי בהיקף התחרות שתהיה.
קריאה
זה עולה הרבה יותר.
עינת סגל
דיברנו על 1,000 שקלים מינימום, שזה מה שאנחנו מכירים. אמרנו בואו נייצר תחרות כדי להוריד. קיווינו שזה יוריד. אחרי שנכנסנו לתוך זה והתחלנו באמת גם להיפגש עם מפתחים יצרנים כדי לעודד אותם, אף אחד לא מעוניין. בשוק קיימות בו מערכות, הם לא עומדים בתקן 6400.

יש מערכות ובאופן וולונטרי כל אחד יכול לבוא ולהתקין, מהדבר הפשוט ביותר שזה השרוך, הרצועה מצילת החיים, שזה עולה כלום כסף ועושה את העבודה ועד מערכות מאד משוכללות של חיישנים וכו', וזה באופן וולונטרי כל אחד יכול לבוא ולקנות ולא סתם לא חייבו בעולם. אין בעולם מדינה אחת שחייבה התקנה של הדברים האלה. לא קיים. זה לא סתם כנראה לא קיים. לצערי אני אומרת את זה, אבל הדברים מדברים בעד עצמם.

הבנו שגם אם אנחנו עכשיו נותנים להם כסף - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
הכוונה שזה בגלל העלות או האחריות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, בגלל שהיצרנים לא רוצים לקחת אחריות. אבל השאלה, מה, אנחנו מרימים ידיים? כי התשובה היא שאנחנו לא מרימים ידיים.
קריאה
בגלל שהתקן הוא מחמיר מאד. פשוט תקן מחמיר מאד.
עינת סגל
לא, אלף לא מרימים ידיים. מה שאנחנו אומרים, עשינו גם הגבלה לנושא של בייבי סנס, שאף אחד לא מחייב את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, דיברנו גם על זה.
עינת סגל
נכון, ובכל זאת אנשים קונים. נולד הילד הראשון, קונים. זה משמש אחרי זה לכל הילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אגב, ששם באמת הם קונים ומשתמשים ויש סוגים שונים וגם אף אחד לא מבטיח שיש שם מאה אחוז של ביטחון.
עינת סגל
נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואנחנו צריכים לחתור למקום הזה, שאנחנו ממקסמים את היכולת שלנו לשמור עליהם.
עינת סגל
כן, את יכולה למקסם, אבל את יכולה להציע וליידע ולהגיד, אבל לחייב? מי מחייב מישהו לשים בייבי סנס?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה מחייבים לשים אפוד זוהר? למה מחייבים לשים חגורה.
עינת סגל
זה משהו אחר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה מחייבים נהג חדש? את מי מעניין שאני נהגת חדשה? אוקיי? זאת אומרת למה במקומות נוח לנו אנחנו מחייבים ואנחנו עושים את זה, וכשיש פה חיים של ילדים, אז עכשיו אנחנו מתחילים לחשוב כמה זה עולה ומי לוקח אחריות.
עינת סגל
אין לי בעיה, שיעלה גם 2,000 שקלים, אני יכולה לחייב, אבל זה פשוט לא יהיו - אין את המוצרים בשוק - המוצרים שעומדים בתקן. אני לא יכולה לחייב משהו שלא עומד בתקן. לא יכולה. למה בייבי סנס לא מחייבים? התופעות של ילדים שנהרגים – ושוב, אני לא באה להצדיק, ממש לא – אני בעד לעזור, אבל אומרת בואו נעזור איפה שזה הגיוני ואיפה שזה נכון.

אז אם עכשיו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה הגיוני וזה נכון. עכשיו צריך למצוא את הדרך. צריך לחשוב איך אנחנו עושים את זה. שנייה אני עוצרת, עינת. יש לי פה נציג של משרד המשפטים? מישהו שיכול לתת את הצד המשפטי של הסיפור הזה?
לילי פוקמונסקי
רק שהגננת לא תהיה הפתרון, כן?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הגננת היא חלק מהפתרון. לילי, אני לא אחזור לדיון הזה. חכי, אנחנו תיכף נגיע אליכן, בזהירות ובנחישות.
לילי פוקמונסקי
לא, אמרתי לא חלק מהפתרון, שהגננת לא תהיה הפתרון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היא לא, אבל היא חלק מהפתרון. אני שמחה על החודשים שעברו מאז הסערה הגדולה, שבסופה אמרתי לכם תודה כי בזכותכן זה הוצף וגם בסוף הגענו לפתרון, אבל אני דיברתי עם הרבה מאד גננות ומטפלות במשך כל החודשים האלה. סתם, דברים שלא בהכרח קשורים ותמיד זה הגיע לשם והם אמרו מה, אנחנו גם ככה מתקשרות. מה, כאילו גננות לא עושות טלפונים במשך היום. מה, כאילו גננות לא יוצאות להפסקה חמש דקות.

אז אנחנו תיכף נגיע גם אליכן. הכל בסדר. אל תדאגי. אתם פקטור מאד משמעותי וחשוב בתוך הסיפור הזה.

משרד התחבורה, אנחנו - - -
עינת סגל
אני רוצה להוסיף. לא סיימתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, בסדר. אני רק רוצה לומר שרציתי לשמוע נציג של משרד המשפטים. אנחנו חייבים למצוא איזה שהוא פתרון, אולי גם משפטי, שייתן הגנה, אולי גם ביטוחי. אני לא יודעת. צריך לחשוב יצירתי כדי לראות איך פעם אנחנו מרוויחים כן עזר כזה ופעם שנייה באמת מגנים על מי שבסופו של דבר לא עליו צריך להפיל את האחריות, בטח לא במלואה. בבקשה.
עינת סגל
אז קודם כל ההצעה שלנו מעבר לפעילות הענפה שעושה פה – ושמעתי גם בפעם הקודמת בוועדה, שזה מדהים – כאילו להעלאת תודעת הציבור, ששם אני חושבת זה צריך להיות. אז להעלות גם את הציבור לתודעת האביזרים הקיימים בשוק. העזרים שבעצם יכולים לעזור לו למנוע את השכחה הזאת, כי בסוף האחריות היא של ההורה, נקודה. ההורה או הנוהג, כי איפה שזה קורה זה דווקא בשבירת שגרה, שפתאום האבא מסיע, או הסבתא, או הדודה וכו', שם בדרך כלל הדברים האלה קורים.

אז גם אם אני אחייב את המערכת הזו ובסוף בשעת לחץ אני אתקשר לאחותי, רגע, קחי לי את הילד מהגן ולה אין המערכת באוטו, אז ברור שהיא בסוף תיקח את הילד מהגן. ובסוף שם זה גם יכול לקרות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אבל הסיפור הוא שהיא צריכה את הבוסטר שלו, את הכיסא, ואם זה מחובר לכיסא אז זה כבר נמצא בילד אין.
עינת סגל
לא קיימות כאלה מערכות היום לגבי הכיסאות, יש למושבי הרכב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אנחנו צריכים לעודד, שזה מה שיהיה.
עינת סגל
בסדר, ברור. אז מה שאני אומרת יש דברים שהם ניידים, כמו למשל החגורה מצילת חיים. יש דברים שאפשר לנייד מרכב לרכב, אבל זה משהו ששוב, את לא יכולה. את מחייבת, אבל איך את גם בודקת את הדבר הזה? זה בעייתי מאד לאכיפה. אני אומרת להעלות את המודעות של האנשים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא בעיה של אכיפה, אגב. כאשר פתח שוטר את הרכב, ראה ילד, שואל – יש לך עזר? זה לא בעיה. עזבי, הכל פתיר.
עינת סגל
אבל סליחה, איך הוא בודק שהעזר הזה עומד בתקינה? אני לא יודעת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני לא מדברת עכשיו על עומד בתקינה. אני אומרת שאם אנחנו נקבל החלטה כלשהי, אנחנו יכולים לאכוף אותה.
עינת סגל
כן, אבל אם זה בסוף - - - לא עשיתי כלום, אז בוא תשמשו במה שקיים בשוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תשמעו, אנחנו יכולים על הכל להגיד למה לא. אני יכולה גם לשכנע אותך עכשיו למה החגורה לא רק שהיא לא מצילה את החיים שלי, היא יכולה להרוג אותי. כי אם אני אלכד בתוך הרכב ולא אוכל לצאת וזה, מהיום אני לא שמה חגורה. אני יכולה להראות לך את הכל להכל.
עינת סגל
אז יש סטטיסטיקה ובסוף מוכיחים גם את זה. הכל מוכיחים במספרים. אין בעיה. כרגע השר החליט שלא לחייב ברכב פרטי. כרגע. בעקבות כל העבודה שעשינו וכל הדברים שהצפנו הוא קבע, הכריע שלא לחייב ברכב פרטי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אגב, זאת החלטה. כי אני הייתי מצפה - - -
עינת סגל
עם זאת אני אומרת, להעלות את המודעות של הדברים - - -
לילי פוקמונסקי
הם התחייבו למשהו אחר במשרד התחבורה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון. לא, לא, רגע, אנחנו נעלה את המודעות, עזבי. עם משרד התחבורה ובלי משרד התחבורה. אני לא צריכה את משרד התחבורה בשביל זה.
עינת סגל
לא רק את המודעות, רגע. אני מדברת מעבר למודעות של זה יכול לקרות, גם לאביזרים שקיימים. אני חושבת שהרבה לא מכירים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני עכשיו התכתבי פה, כמו שראיתם, עם חבר הכנסת מקלב ואנחנו נקיים דיון משותף עם ועדת המדע ואנחנו נציג, נחשוף, את מה שלא עשינו, אגב בצורה יזומה, כי רצינו לשמור על איזו שהיא סטריליות, אבל אם אין ברירה וכשלב ראשון אנחנו נצטרך לעשות את זה, אנחנו נזמן את כל מי שאפשר - - -
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
לא חשפנו, אבל נתנו קדימות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כדי לחשוף את הכל.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
אין בעיה של פתרונות. יש פתרונות טכנולוגיים פשוטים ביותר. יש כמה וכמה פתרונות.
קריאה
נכון מאד.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
פתרונות שגם יכולים לעמוד בתקנים שמבקשת - - -
קריאה
למה חייבתם רק את איתוראן?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הבעיה שהתקן של משרד התחבורה הוא מאד מחמיר וזה בסדר. אין לי בעיה עם זה שהוא מחמיר.
קריאה
התקן הוא לא של משרד התחבורה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
של מכון התקנים.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
הכדאיות. זה גם מחמיר. מה זה מחמיר? מחמיר זה אומר - - -
קריאה
יש מונופול ואי אפשר ככה.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
סליחה שנייה, אני רק רוצה להבהיר את העניין הזה. מה זה מחמיר? המחמיר הזה יש לו פתרונות שיש מחלוקת מה העלויות שלו ומה העלות לבנות אותו, כיחידה אחת. אבל אין ספק שברגע שתהיה דרישה ויהיה ביקוש גדול מאד והייצור יהיה רב, העלות תרד ותרד למשהו שהוא הרבה פחות מהכיסא עצמו. דברים של מאות שקלים ולא דברים מיוחדים ולא כל אחד גם יצטרך לרכוש את זה.

אם נניח פתרון כפי שאת אמרת, פתרון שנמצא בכיסא הבטיחות, אז זה רק מי שמשתמש בכיסא הבטיחות. אדם שאין לו ילדים, שלא מסיע ילדים, אז הוא לא צריך את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, הוא לא צריך את זה. אנחנו דיברנו על זה.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
אז בסופו של דבר יגידו כן, אבל איך נאכוף את זה. הכל נכון. אלף ואחד תירוצים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה לא נכון, אפשר לאכוף את זה, חבר הכנסת מקלב.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
אלף ואחד תירוצים יש, אבל איך להוריד את האחריות, ואני אומר בקריאת ביניים, תרשי לי, האחריות אצלכם. לא תינקו מאחריות. אנחנו עשינו את הכל, הוועדות ישבו, אני לא חושב שיש עוד הרבה נושאים שישבו כל כך הרבה פעמים. הוועדה לזכויות הילד, וועדת המדע, הוועדה המשותפת ומשרד הבריאות. יש מודעות. על מה את מדברת מודעות? איזה מודעות? יש פחד, לא רק מודעות. את מדברת על מודעות? להורים יש פחד להסיע את הילדים מהיסח הדעת למה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון.
עינת סגל
אם יש פחד, אז למה לא משתמשים באביזרים?
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
למה? אל תשאלי למה. זה לא התפקיד שלך לשאול למה. תתני פתרונות. למה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אגיד לך למה, כי באינסטינקט הבסיסי - - -
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
משרד התחבורה הוא אבי המוסר של הילדים.
עינת סגל
סליחה, אם אני אקבל את התשובה למה, אני אדע גם לתת פתרון. ומה זה לא התפקיד שלי?
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
אל תחפשי למה. אל תחנכי את ההורים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אגיד לך למה. שנייה רגע, חבר הכנסת מקלב.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
אל תחנכי את ההורים. למה ולמה ולמה. תנו פתרונות ישימים. אל תברחו מאחריות.
עינת סגל
נתנו כבר פתרונות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת מקלב - - -
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
זה שאתם לא רוצים לחייב זה בגלל שאתם מסירים אחריות. זה לא פעם ראשונה אצלכם.
עינת סגל
לא, זה ממש לא בא משם.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
אתם לא מחייבים חיישני רברס - - -
עינת סגל
זה לא בא משם.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
עשרה ילדים כל שנה נהרגים מרברס ואתם לא רוצים לחייב. יש תקינה, אין תקינה, אתם לא יודעים מה לעשות. אתם לא רוצים להיות אחראי. ככה, במגזר הערבי 10 ילדים כל שנה. שש שנים אתם גוררים רגלים. 60 ילדים נהרגו בגללכם. בגלל שאתם לא נותנים פתרון, לא מחייבים עלות של שום דבר. אתם רק יודעים דבר אחד – להסיר אחריות מכם. אתם לא רוצים לחייב ולא רוצים לחייב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת מקלב, תשמע, זו קריאת הביניים? מה יקרה כשתהיה ברשות דיבור?
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
נכון, כבר לקחתי, כבר נסחפתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת מקלב, אני רוצה רגע לעזור לך, למרות שאתה לא צריך עזרה, אבל רגע קצת לחדד. שאלת למה? כי באינסטינקט הבסיסי שלנו, ובואי נעבור פה אחד אחד, כולם יגידו שלי זה לא יקרה. אנחנו מודעים, ולי זה לא יקרה. אנחנו נגיד שזה יכול לקרות לכל אחד, גם לנו, אבל לי זה לא יקרה. ולכן אנחנו חייבים להתערב כאן בסיפור הזה.

עכשיו אני אומר לך מה לי הפריע בכל הסיפור של משרד התחבורה. אם שר התחבורה היה בא ואומר אנחנו מחויבים, אנחנו נפעל בתקופה של X זמן כדי למצוא את הפתרונות, כדי לחשוב יצירתי, כדי להתייעץ עם גופים משפטיים – אני לא יודעת – כל תשובה שהוא היה נותן של אנחנו בפנים ואנחנו נעשה הכל כדי שתוך שנה יהיו לנו תשובות – הייתי יכולה לחיות עם זה בשלום. אבל להגיד לי אני עכשיו מחליט שאני לא בתוך הסיפור הזה, אז אני אומרת לך, תגידי לשר התחבורה שהחיים של הילדים האלה על הראש שלו. לא רק על הראש שלנו, על הראש שלו.

כי אני מצפה שכולם ירתמו. את יודעת מה, לפחות ברמת ההצהרה, כדי שאנחנו נבין שאנחנו מגויסים. אבל אפילו את זה אני לא מסוגלת לקבל עכשיו.
עינת סגל
שנייה, אבל רגע, אני רוצה להזכיר שעשינו כבר עבודה מחודש יולי. אנחנו עושים עבודה. אז זה לא נכון להגיד - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שמה? שבסופה אנחנו אומרים הורים, תהיו מודעים, אנחנו לא במשוואה.
עינת סגל
רגע, לא. סליחה, סליחה, עשינו עבודה ובתור עובדה גם יש תוצאות. אתם מתעלמים מהתוצאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אולי מכון התקנים מחמיר?
עינת סגל
יכול להיות. אני לא יודעת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אולי אנחנו יכולים ללכת לעזרים שהם באמת פשוטים יותר, זולים יותר ושאנחנו כן יכולים לאפשר את השימוש בהם? אנחנו נבדוק מבחינה משפטית איך אנחנו מסירים אחריות מהיצרן לצורך העניין - - -
עינת סגל
אז בדקנו גם מבחינה משפטית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כדי שלא כל האחריות תיפול עליו, בדיוק כמו שדיברנו בהקשר של הגננות. הן תהיינה מגויסות, הן תעשנה את מה שצריך, אבל האחריות היא לא עליהן. אין להן לא אחריות פלילית ולא שום דבר. הן בסך הכל רצועת ביטחון או עוד איזה שהוא בסיס שעליו אנחנו נוכל להישען כדי למנוע את האסונות האלה. מה הבעיה?
עינת סגל
שנייה רגע. מבחינה משפטית כן התייעצנו ואז ההנחיה שקיבלנו היא שאפשר. קודם כל יש את חוק העונשין שאסור להשאיר ילד ללא השגחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נו, ו-?
עינת סגל
אמרנו בואו נחדד את העניין, גם בשביל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא צריכה משרד התחבורה בשביל זה.
קריאה
לא, אבל יש החלטה של הפרקליט לפני חודש.
עינת סגל
זה לא רלבנטי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, עינת, יקירתי, אני אסביר לך משהו. אני אגיד לך בצורה בוטה ואני לא זוכרת אם ישבת אצלי בדיונים. אני בדרך כלל לא בוטה, אבל אני אגיד לך את זה הכי ישר. אני לא צריכה אתכם בשביל זה. אני לא צריכה את משרד התחבורה בשביל חוק ההזנה.
עינת סגל
אבל לא גמרתי לדבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא צריכה את משרד התחבורה בשביל המודעות. אלא אם כן אתם רוצים להשתתף בקמפיין, אז אתם יכולים לתמוך גם בזה.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
את לא צריכה לגמור לדבר, כי - - - כולם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה תקינה שתחייב הורים להשתמש בעזר טכנולוגי או כל עזר שהוא, כדי שננסה למנוע את האסונות האלה. זה מה שאני רוצה.
עינת סגל
למה אי אפשר לחייב את זה דרך מקום אחר, לא דרך הרכב? סתם דוגמא שאני אשאל.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
עונש 10 שנים.
לילי פוקמונסקי
אבל הילד - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איפה הם שוכחים?
לילי פוקמונסקי
לא שוכחים אותו בבית. שוכחים אותו ברכב.
קריאה
גם בבתי מלון יש גלאי נפח.
עינת סגל
רק שנייה, אנחנו המלצנו - - -
קריאה
ובבית הוא לא יכול למות.
עינת סגל
מעבר לחוק העונשין, אני רוצה לגמור את המשפט לגבי חוק העונשין.
גלית גלעד
בבית הם מתים הרבה, אבל לא מזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברה, ככה אין פרוטוקול.
גלית גלעד
יש שם גם דברים נוראים, של נפל מהחלון וכו'.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם שם אנחנו מטפלים.
עינת סגל
תאמיני לי שאני חיה את זה כל יום. זה בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם שם אנחנו מטפלים, עינת. בואי לא נברח. אל תיקחי על עצמך את כל העולם. קחי על עצמך רק את המרחב של הרכב.
עינת סגל
רגע, אני לא רוצה לברוח משם. בסדר, שנייה רגע. אז אנחנו המלצנו לקבוע חוק, סליחה, תקנה בתוך תקנות התעבורה, על אי השארת ילד ברכב. יש את זה בעולם. אסור להשאיר אותו ללא השגחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש את זה כבר היום.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
נו, באמת.
עינת סגל
אין את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש. בטח, בהזנחה. בכל מקום. אם השארת ילד ללא השגחה - - -
עינת סגל
זה חוק העונשין. אני אומרת נוריד את זה לרמה של תקנה. לרמה שמדברת ספציפית על רכב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יופי, ו-?
לילי פוקמונסקי
זה לא רלבנטי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יופי, וזה אותו דבר.
קריאה
זה לא רלבנטי. - - - - הנחייה חדשה, הוא קובע כי בכלל אין להעמיד לדין. ההנחיה הזאת היא לא רלבנטית. אין לה הרתעה. מה שמרתיע שהילד שלך ימות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, שנייה רגע. אין להעמיד לדין במקרה שהילד מת.
קריאה
בדיוק. זה מה שאני אומרת, היא חושבת שזה מה שירתיע הורים? הילד שלהם מת. הם לא רוצים לשכוח אותו.
עינת סגל
ברור, זה לאחר מעשה, אבל אני אומרת שברגע שיהיה דבר כזה אולי זה - - -
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
רק רגע, שאלה. פרסמם קול קורא?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ממש לא. לא, החוק הזה שאומר לך לא לדבר בטלפונים עוזר, נכון? אני מסתובבת, אני חיה על הכביש. אני רואה את כל אלה שגם ה-3,000 שקלים בחוק מאד מאד מרתיעים אותם.
עינת סגל
אז למה שם אנחנו לא עושים?
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
פרסמתם קול קורא?
עינת סגל
איזה חיישן.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
פרסמתם קול קורא?
עינת סגל
הקול הקורא כבר גובש, הוא קיים - - -
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
מה את אומרת?
עינת סגל
תוקצב. רגע, למה אתה - - -
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
לא, אנחנו מדברים וכבר עבר קיץ, עבר חורף והקול הקורא מתוקצב. אני לא מבין איך אתם עובדים.
עינת סגל
אבל אתם צריכים להבין, סליחה.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
זה באמת מקומם. לנגד עיני זה הילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, אוקיי, עינת. חבר הכנסת מקלב - - -
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
אנחנו נפגשנו עם ההורים. למה המנכ"לית לא נמצאת בכזה דיון? מה הזלזול גם בדיון הזה? יש כאן חיי אדם.
עינת סגל
אף אחד לא מזלזל.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
אם הייתה שומעת את ההורים. את מדברת על עונשים.
עינת סגל
אף אחד לא מזלזל.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
על מודעות. תשמעי את ההורים מדברים, הורים אחראים, הורים עם הרבה מודעות, עם פחד, ומהפחד הזה של - - -
עינת סגל
אני מנסה לחשוב איך להעלות את המודעות בצורה כזאת ספציפית - - -
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
אל תחשבי. זה לא התפקיד שלך להעלות את המודעות.
עינת סגל
אוקיי.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
לא, משרד החינוך עושה את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת מקלב, שנייה. גם אנחנו בתוך הסערה של הדיון - - -
עינת סגל
אני מסתכלת קצת יותר רחב.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
ממש לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, בואו נאפשר רגע לעינת לסיים. גם לא כל המשרד, היא בסופו של דבר מייצגת את המשרד. מי שיש לו אחראיות על הסיפור הזה זה השר והמנכ"ל. בוא נגיד את הדברים ולא רק הפקידות שנשלחת לכאן.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
ודאי שלא, זאת הבעיה. לכן שאלתי איפה המנכ"ל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אי אפשר גם להפיל הכל על הכתפיים שלה.
עינת סגל
אין לי בעיה. אני נציגת משרד התחבורה ואני לוקחת על עצמי - - -
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
המנכ"לית הייתה צריכה להיות פה. זה זלזול גם בדיון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. בואי תסיימי.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
זה זלזול. זה מראה את הגישה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת מקלב, לא מתאים לך.
עינת סגל
זה פשוט לא נעים, ההתייחסות שלך.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
מדברים על חיי אדם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עינת, בואי.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
אני לא מסתכל לא על-. אני מסתכל על התינוקות, על ההורים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברים.
עינת סגל
גם אני מסתכלת על זה, תאמין לי וגם לי יש ילדים.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
זה מה שאני מסתכל. אם הייתם מסתכלים. לא חשוב. זה לא אומר שום דבר. אני בטוח שאיכפת לך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת מקלב, בואו נעשה את זה מסודר. אתה רוצה לסכם? בוא תסכם את הדברים שלך.
אורי מקלב (יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה)
לא, אני לא רוצה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אה, זהו? עינת, בואי תסיימי את הדברים.
עינת סגל
אני רוצה לסיים. כרגע הוא הכריע לא לחייב, אבל עם זאת אמרנו בואו נבדוק את הנושא האם אני יכולה להצמיד - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מתי יוצא הקול הקורא?
עינת סגל
רגע. להצמיד את זה לכיסא בטיחות. לא לרכב, אלא לכיסא הבטיחות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין, אבל זה מה שדיברנו גם בפעם הקודמת. לא חידשנו פה כלום.
קריאה
הדבר הכי חכם זה להצמיד את זה לכיסא.
עינת סגל
אין היום. זה לא קיים. זה העניין. אנחנו רוצים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מתי יוצא הקול הקורא? אמר חבר הכנסת מקלב – עבר קיץ, עבר חורף.
עינת סגל
הקול הקורא מבחינתי יכול לצאת עכשיו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נו, אז למה הוא לא יצא?
עינת סגל
כי אין מי שיענה לו. אין מי שעומד - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאיפה את יודעת? שגרי אותו החוצה.
עינת סגל
נשגר אותו החוצה, בבקשה, אבל את תראי שאף אחד לא עונה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אני רוצה, באמת, אני רוצה לדעת שכל מה שאפשר אנחנו עושים. אם כל דבר בחיים אנחנו נגיד לא נעשה כי לא יהיה לזה מענה או לא יהיו לזה תוצאות, אז אנחנו לא נעשה שום דבר.
עינת סגל
אפשר לעשות ולראות מה יהיו התוצאות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מבקשת - - -
עינת סגל
אני פשוט רק מנסה להיות גם אפקטיבית ואם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
להיות אפקטיבי זה להכין קול קורא, לתקצב אותו לא לשגר אותו בגלל שלא נקבל עליו מענה?
עינת סגל
סליחה, אין בעיה לשגר אותו, אבל שוב, לא קיים בשוק הדבר הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בעיני זה לא רציני.
עינת סגל
זמן התגובה של המעבדה לבדוק את הדברים, גם יש לו את הזמן שלו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא משנה, ייקח שנה? צריך להתחיל מתי שהוא? צריך להתחיל מתי שהוא. אנחנו לא בנינו את העולם ביום.
עינת סגל
אולי צריך רק לכוון אותו לכיסאות בטיחות אבל לא לרכב. לא למערכות ברכב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין. אבל זה מה שדיברנו.
קריאה
לדעתי זה חכם יותר, כי גם מישהו שלוקח ילד, לוקח אותו עם הכיסא לאוטו אחר. בכל מקום.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל זה מה שדיברנו פה בפעם הקודמת. מי זה הבחור שהיה בדיון הקודם? שכחתי את השם שלו. שי. שי היה כאן. זה בדיוק מה שאמרנו. לא חידשנו עכשיו בחדר הזה ומי שיקרא את הפרוטוקול יראה שזה בדיוק מה שאמרנו, שזה יכול להיות מוצמד לכיסא בטיחות. ואז שאלו ואם יש כמה כיסאות בטיחות ואם יש כמה - - -
עינת סגל
אין בעיה, לכל כיסא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיבי, זה בדיוק הסיפור. בואו נצא בקול קורא, עינת. את אמרת פרקטיות, בואי, אני רוצה להיות פרקטית. בואו נשגר את הקול הקורא הזה. אנחנו נבקש עזרים שמותקנים, כמו שאת אומרת, נמקד אותו בכיסאות בטיחות. אנחנו נבדוק את התקנים, לראות שאנחנו לא מחמירים מדי, כדי שאנחנו נאפשר לכמה שיותר יצרנים להשתלב בתוך הסיפור הזה. אנחנו נפיץ את הקול הקורא לא באיזה עיתון צדדי במשבצת קטנה, עם אותיות קטנות, אלא אנחנו נעשה את זה באותיות של קידוש לבנה, כדי שכולם יראו; וגם את זה, אגב, אנחנו נוכל להרוויח את זה כחלק מההסברה, כי אנשים יראו שאנחנו על הסיפור הזה.

את אמרת היום, בסדר, אז לא היום, אבל גם אם זה ייצא ביום שלישי אחרי פורים, דיינו. בסדר? תודה רבה עינת.

גלית, בטרם.
גלית גלעד
עינת, אני גלית מבטרם. אנחנו היינו שותפים לפורום שחשב - - -
עינת סגל
עם אביטל.
גלית גלעד
עם אביטל, נכון. תשמעי, שבעה ילדים מתו ולא ברכב הסעות לא בהילכדות. וזה מגמת עלייה. אנחנו צריכים לתפוס את המגמה הזאת ולעצור אותה. אתם במשרד התחבורה יש עליכם כל כך הרבה. אנחנו מבינים את זה. אי אפשר לפתור את הסוגיה הזאת תוך חודש חודשיים ולעבור כמה ספקים, כמה אנשים, יזמים שעונים. צריך אורך רוח לדבר הזה. אנחנו 21 שנים מטפלים בבטיחות ילדים ויודעים כמה זה קשה. זה שינוי תרבות, עינת. בואי, אנחנו איתכם.

גם משרד הבריאות עכשיו נכנס לנושא של בטיחות ילדים. צריך להבין שבטיחות ילדים זה לא דבר שאפשר להבין אותו. יש פה גם נתון של טכנולוגיה וגם נתון של פסיכולוגיה. חוק העונשין לא יפתור את הבעיה. יש פה בעיה הרבה יותר מהותית. בואו תתנו לזה קצת יותר אורך רוח. הקול הקורא הזה יוכל להיות מופץ על ידי כל השותפים בשולחן הזה. אנחנו נגיע. אלינו מגיעים, מתפקדים על הדלת כל כך הרבה ספקים. יש לנו קשר עם כל הארגונים הבין לאומיים. בארצות הברית את יודעת כמה ילדים נשכחים והם מטפלים בבעיה ובסוגיה. נזמין אותם לשולחן.
עינת סגל
ומה עשו שם?
גלית גלעד
אני אבוא אלייך ואני אתן לך את כל הפתרונות.
עינת סגל
יש לי את ה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם אני אגב מקבלת ערימות של פניות ומטעמים אתיים אני לא נפגשת עם אף אחד ולא מקדמת אף אחד, אבל אני אומרת שהשוק מוצף.
גלית גלעד
אבל עינת, העניין הוא שבמדינת ישראל יש לפעמים סוגי היפגעות שהם קצת שונים מחו"ל. שימי לב לנושא של אופניים חשמליים. אין לזה אח ורע בעולם. לכן אנחנו צריכים להיות יצירתיים וצריך לקחת עוד קצת זמן.

אני מתחייבת בשם בטרם, אנחנו שותפים אתכם, בואו לא נרים ידיים. זה ברור שלא רק זה.
עינת סגל
חס וחלילה.
קריאה
לבוא ולהגיד שלא תהיה תקינה זה להרים ידיים. או בלי שאפילו הוצאתם קול קורא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, הנה, אבל השורה התחתונה. לא, לא, אני לא חוזרת אחורה. השורה התחתונה, אנחנו סיכמנו עם עינת שיוצא קול קורא.
עינת סגל
רגע, אני רק רוצה להוסיף משהו, שאולי כן כדאי לעשות, כי זה יכול אולי כן לפתור את הבעיה וזה לא בסמכותי. זה הנושא של התקן הזה, שאני חושבת ש - - -
גלית גלעד
רביזיה. לעשות רביזיה.
עינת סגל
התקן שהוא די חדש גם, ה-6400 הזה. אני חושבת שהוא מאד מאד מחמיר.
גלית גלעד
כן. יפעת, אפשר לכתוב מכתב למנכ"ל.
עינת סגל
וזו הסיבה. כי אם עכשיו היה משהו שהוא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש פה נציג של מכון התקנים?
גלית גלעד
יפעת, זה מאד מקובל לעשות רביזיה בתקנים, כשרואים שהם לא מתאימים למציאות. להחזיר את זה לוועדת מומחים. אנחנו יושבים איתם. מאד מקובל.
עינת סגל
כי זה מה שתוקע את הדברים. כי אם הוא לא היה כזה מחמיר, אז ברור שהיו לי גם יותר פונים ומציעים גם להסעות תלמידים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מה שהצעתי. כשיוצאים לקול קורא וכשבודקים גם איך אנחנו פחות מחמירים עם ה - - -
גלית גלעד
מאד מקובל לעשות רביזיה. זה הליך תקינתי מובהק. רעיון מצוין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
עינת סגל
לא הרמנו ידיים, כן? אנחנו אתכם שם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואת זה אנחנו דורשים בעצם ממכון התקנים.
גלית גלעד
פני לשלום ואני אומרת לך – בואי לא נעזוב את זה.
קריאה
אחת הבעיות שניגשים לבעיות כמו מכון התקנים, הולכים על האידיאל, לא על הריאלי. צריך להיות ריאלי. לבוא, אוקיי, עדיף לי פשרה מאשר להיגרר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, הבנו את הרעיון. זה חלק מהדברים שאנחנו נדרוש. אנחנו נפעל עם מי שצריך. אני גם אהיה על זה באופן אישי, כדי שגם הקול הקורא יהיה אפקטיבי. אבל זה לא אומר שאנחנו משהים את הקול הקורא. בסדר גמור. תודה רבה עינת ותודה רבה גלית.

לילי, מה עניינים?
לילי פוקמונסקי
בסדר.
קריאה
למה קודם לילי ולא קודם המשרד?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי אני רוצה רגע את המקום הקשה שהיה לפרק ואחר כך אנחנו ניתן בכבוד למשרד. אני מבינה שאת מחליפה את סימה.

לילי, אנחנו שנה שעברה אמנם היינו באמת בעין הסערה עם כל הסיפור של הגננות. הבנו כולנו וגם הגננות בעצמן, באיזה שהוא שלב באו ואמרו תקשיבו, שלא תחשבו שכל המערכת היא כזו, אנחנו כן רוצים להירתם, אנחנו כן רוצים לעזור ואנחנו חוזרים לסיפור של ההתראה בפני הורים כשעה מתחילת שעת הפעילות. אני יודעת שבהרבה מאד מקומות זה עבד. הייתה גם היערכות לפני פתיחת שנת הלימודים. המשרד גם יספר על זה.

אני רוצה לוודא שרגע לפני שאנחנו נכנסים לקיץ, אנחנו יודעים שאלה החודשים הקריטיים. אנחנו לא מדברים על תקופה ארוכה מאד, בטח לא עבור הגנים. בואי תגידי לי איך אתם מציפים את זה מחדש ומגייסים את הגננות.
לילי פוקמונסקי
אני מניחה שהמשרד יוציא עוד פעם הוראות הפעלה, כמו שעשו לפני פתיחת שנת הלימודים. בסוף שנת הלימודים כל גננת עושה מפגשי הורים והם יציגו את הנושא, תזכורת והבהרות נוספות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יופי. נפגשנו, הבהרנו, כולם הבינו? שתו קפה, אכלו עוגה. הלכו הביתה.
לילי פוקמונסקי
בוודאי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה קורה בבוקר, כשאנחנו רואים ששני ילדים לא הגיעו לגן, כשעה מפתיחת שנת הלימודים. מרימים טלפון – כן או לא? אגב, אני יודעת שהיה סידור בחלק מהגנים שעד שעה מסוימת ההורים צריכים להתקשר ומשעה מסוימת, אם ההורים לא התקשרו, אז הגננת מתקשרת.
לילי פוקמונסקי
היה גם פיילוט עם איזו שהיא מערכת במספר גני ילדים, שקיבלתי גם תוצאות שהיה מאד מוצלח, עם איזה טאבלט שהיה בכניסה לגן. אני מקווה. העלות היא מינימאלית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילי, הגננות יירתמו לעשות טלפונים למקרה קצה?
לילי פוקמונסקי
הגננות לא תעשנה טלפונים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא ירימו טלפונים? תהיה חקיקה.
לילי פוקמונסקי
בואי לא נתחיל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אנחנו לא מתחילים, אנחנו מסיימים.
לילי פוקמונסקי
כי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיבי, אני הייתי בגנים - - -
לילי פוקמונסקי
יפעת, יפעת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גננות מטלפנות באמצע היום, מקיימות שיחות טלפון.
לילי פוקמונסקי
אז - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה רגע, לילי. שנייה רגע. בואו נעצור כי אנחנו לא נעשה את כל הדיון שהיה מהתחלה.
לילי פוקמונסקי
רגע, רגע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תקשיבו, גננות ומטפלות - - -
קריאה
אבל היינו בדבר הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, נכון. אני חשבתי שאנחנו אחרי, אבל אני כנראה בן אדם אופטימי מיסודי וכנראה שאני אפילו אופטימית מדי. גננות מטלפנות במהלך היום, שולחות SMS במהלך היום, יוצאות להפסקה במהלך היום. שותות בחוץ, כי אסור להן לשתות שתייה חמה ליד הילדים במהלך היום. יש הפסקות. אני מדברת עם הגננות. תאמיני לי, כל החודשים האלה, כל הזמן.
לילי פוקמונסקי
לא בין שמונה ל-. לא, לא. סליחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שאלתי שאלה. הגננות יירתמו לסיפור? אני רוצה ל - - -
לילי פוקמונסקי
הגננות לא תקבלה אישור לצלצל להורים לבדוק איפה הילד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. אני אפנה בריש גלי לכל הגננות במדינת ישראל. אני רוצה לראות את התגובות שלהן - מי מוכנה להירתם. אני לא רוצה הערות ביניים. אני רוצה לשמוע מהגננות, כי את יודעת מה, זה לא הלך הרוח בקרב הגננות.
לילי פוקמונסקי
סליחה, בואי, את אמרת גננות מצלצלות. מרצונן הטוב והמקצועי ולא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אנחנו מצילים ילדים מרצוננו הטוב?
לילי פוקמונסקי
לא, אני לא אתן לחקיקה. אם את תעשי חקיקה על זה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא רוצה לעשות חקיקה. אני רוצה שאתם תעשו את זה מרצונכם הטוב, כחלק מרשת ביטחון.
לילי פוקמונסקי
אני לא חייבת לדרוש.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילי - - -
לילי פוקמונסקי
סליחה, בואי, לא, לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, עזבי. אני סיימתי פה את השיח. אני לא רוצה לנהל את הוויכוח הזה, אני אגיד לך למה. את יודעת למה? כי השיח הזה עושה עוול, עושה עוול לקבוצה ענקית של גננות, שנמצאות איתנו, ששלחו אלי. אני לא הצלחתי לעקוב אחרי כל מה שאני קיבלתי בשביל להבין שהרבה גננות כן נמצאות שם. אין עליהן אחריות פלילית, אין עליהן שום אחריות מוסרית, חברתית, הכל. יש להן חובה - - -
לילי פוקמונסקי
אז למה צריך להעלות לדיון?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה צריך? כי אנחנו רוצים - - -
לילי פוקמונסקי
כי אם גננת עושה את זה מרצונה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אל תתפסי לחקיקה, יקירתי שם בצד, כי אני אמרתי - - -
רות ברק
אני?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, את אמרת למה צריך חקיקה. את רוצה לשמוע את דעתי?
מאיר אסרף
לא, אבל אנחנו בעד חקיקה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה רגע.
לילי פוקמונסקי
אני בעד חקיקה שההורים ייקחו אחריות גם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילי, את עושה עוול לגננות.
לילי פוקמונסקי
לא, אני לא עושה עוול לגננות, אני מייצגת אותן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נבדוק את זה בעוד שעתיים בדיוק. אני אוציא הודעה. אני רוצה לשמוע את הגננות של מדינת ישראל מה דעתן. אם הן מוכנות להירתם בלי אחריות - - -
לילי פוקמונסקי
יושבת כאן גננת, בבקשה ממך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה. אני כבר הייתי בסרט הזה שנה שעברה.
לילי פוקמונסקי
גם אני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יופי, אז עכשיו אני רוצה לומר לך. אתם שואלים למה צריך חקיקה? הנה, אני אומרת לכם וזה לפרוטוקול: לא צריך חקיקה. לא צריך חקיקה.
לילי פוקמונסקי
אז למה את מדברת על זה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אגיד לך למה אני מדברת על זה. כי זה יכול להיעשות בלי חקיקה. זה יכול להיעשות כחלק משגרה של גן במעונות ששם יש מצוקה מאד מאד גדולה. בהרבה מאד מהמעונות עשו את זה.
לילי פוקמונסקי
אני לא מדברת על המעונות.
קריאה
אנחנו לא אחראים על המעונות וגיל צעיר זה המעונות, אז שהם ייקחו אחריות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה רגע, הגילאים הם יותר צעירים. זה הסיפור? שהם ייקחו אחריות? רגע, אז מה את אומרת? אני רוצה לתרגם את מה שאת אומרת. האחריות היא אצל ההורים, מבחינתנו אם שכחו את הילד בעיה שלהם, שימות. זה מה שאת אומרת.
שרה דורות
לא, ממש לא.
לילי פוקמונסקי
לא, לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז תסבירי לי את זה במילים אחרות.
שרה דורות
גם אנחנו הורים. גם אני סבתא, אז מה, אז אני זורקת את זה על אחרים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תתרגמי לי את זה.
שרה דורות
אני לוקחת את האחריות עלי, גם כהורים וגם כסבתא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא רוצה לפגוע בך ואני לא רוצה לומר משהו שאת לא מתכוונת. אני רוצה שתגידי לי את זה במילים אחרות. אז מה המשמעות של זה?
שרה דורות
את מדברת אלי?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן. מה המשמעות של גננת לא תרים טלפון? אחריות של ההורים הסיפור הזה.
שרה דורות
את אמרת שיש גננות שעושות, אוקיי. מי שמחליטה, אנחנו לא אומרים לאף אחת לא, אבל חוק לא יהיה וחובה לא תהיה. זה הכל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין חוק. מה הבעיה שלכם לחייב? על מי אתם מגנים בדיוק?
שרה דורות
על עצמנו. כי אנחנו לא ניקח אחריות כזאת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את לא לוקחת אחריות, אבל את מוכנה לסייע?
שרה דורות
חברת הכנסת, אני גננת בפועל ואני לא אקח אחריות שאני לא יכולה למלא אותה עד תום וזה לא - - -
קריאה
זה - - -
שרה דורות
רגע, תתני לי לסיים. ביום שאני לא נמצאת בגן, מי ייקח על זה אחריות? ביום שאני מגיעה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש צוותים שם.
שרה דורות
רגע, תתני לי לסיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אחליט מתי את מסיים, זה פעם אחת. פעם שנייה, אני לא ביקשתי ממך לקחת אחריות ויש חוץ ממך, עם כל הכבוד, עוד צוות שלם בגן עם - - -
שרה דורות
איזה צוות? של עוד סייעת?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין צוות? הילדים נשארים לבד?
לילי פוקמונסקי
לפעמים גם אין סייעת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סייעת נשארת לבד?
לילי פוקמונסקי
ו - - - ולהחליף חיתולים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הסייעת נשארת לבד?
שרה דורות
הסייעת ואני נמצאות בגן, 35 ילדים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה עושה הסייעת כשאת נמצאת ב - - -
שרה דורות
היא משחקת עם הילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, לא, כשאת נמצאת עכשיו במפגש - - -
לילי פוקמונסקי
היא יושבת ושותה קפה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה עושה הסייעת? היא לא יכולה להרים טלפון לשני הורים?
שרה דורות
סליחה דקה. יש אירועים בגן, בוקר שילד חולה, ילד רץ, בורחים מהגן, אנחנו שומעים אירועים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ממש סיפור מלחמה. מסכנים ההורים שצריכים לשים את הילדים בגנים שלכם אם הילד בורח החוצה - - -
לילי פוקמונסקי
אוי ואבוי לך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רץ, נופל, נפגע, נו, באמת.
לילי פוקמונסקי
את יודעת מה?
שרה דורות
ילד מגיע לגן בוכה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היינו בשיח הזה. היינו בשיח הזה.
שרה דורות
אז אני לא מבינה למה אנחנו עושות את השיח הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתן עושות עוול.
קריאה
מתי גננת תהיה גננת פדגוגית? היא מנהלת את כל העולם חוץ מפדגוגיה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתן עושות עוול.
לילי פוקמונסקי
לא. עוול את עושה כשאת יוצאת נגד הגננות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילי, אני לא יוצאת נגד הגננות. אני לא יוצאת נגד הגננות.
מאיר אסרף
אז תחוקקו חוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה, אני מבקשת בלי קריאות ביניים. אני רוצה להגיד לכם משהו.
מאיר אסרף
חוק שגם יגן על הגננות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא יוצאת נגד הגננות והשיח שיש פה הוא זה שיוצר עוול כלפי הגננות, שחשוב להן להירתם, שהן רוצות להיות חלק מזה. אם את תראי ילד שנפצע מחוץ לגן והוא לא הילד שלך, הוא לא ילד של הגן שלך, את תצאי לתת לו עזרה?
לילי פוקמונסקי
היא תצא ותרים אותו, כן, כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה? אבל יש לך 35 ילדים שמטפסים על סולם, נופלים, בולעים חרוזים, שותים גואש והשד יודע מה. אבל את תצאי לעזור להם, נכון?
לילי פוקמונסקי
תגידי, מה את רוצה מגן הילדים? מה קרה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא מבינה את השיח.
קריאה
יין.
לילי פוקמונסקי
באמת, את יודעת מה? אין לך מושג מה קורה בגני הילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מציעה לך לחזור בך מהאמירה הזו. יש לי מושג מה קורה.
לילי פוקמונסקי
למה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני אגיד לך למה ואני מבקשת להפסיק את המלחמה הזו. אני אגיד לך למה, כי אני מבקרת בהרבה מאד גנים. הגנים הרבה יותר רגועים - - -
לילי פוקמונסקי
את מבקרת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הגנים הרבה יותר רגועים ממה שאתם מציגים. גם כשאני מגיעה, הגננות מתפנות ללוות אותי ולספר לי מה יש בגן.
לילי פוקמונסקי
אני הצגתי גן לא רגוע?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואף ילד, תודה לאל, לא נפצע.
לילי פוקמונסקי
אני הצגתי גן לא רגוע?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן.
לילי פוקמונסקי
את טועה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את רוצה שאנחנו נחזיר? אפשר להחזיר חזרה אחורה, להראות להם בלייב את מה שנאמר כאן.
לילי פוקמונסקי
את טועה. אני לא אמרתי שהגן לא רגוע.
קריאה
אני יכולה לומר הכל מהתחלה.
לילי פוקמונסקי
גן מעולה, לא קורה כלום. הכל שקט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הבנתי לילי. אנחנו נחליט - - -
לילי פוקמונסקי
רק חסר אחר כך, ההורה שהולך ומתלונן על הגננת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, ולפעמים זה גם בצדק. אנחנו נחזור גם לזה.
לילי פוקמונסקי
כן, ראינו - - - איזה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נחזור - - -
קריאה
בכנסת - - - והכל בסדר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני עוצרת פה את הדיון הזה. אני אחזור אליו. אני מוכרחה לומר גם לפרוטוקול שאני ממש, אבל ממש מאוכזבת גם מהנימה וגם מהשיח. אני פגשתי גננות ואני חייבת לעשות לפחות איתן את החסד ואני קיבלתי מאות פניות מגננות, כולל פניות ציבוריות ופומביות של גננות שרוצות להיות חלק מרשת הביטחון הזו. הם יודעים שזה לא בחקיקה. אני הסכמתי שאנחנו לא נדבר בכלל לא על חוזר מנכ"ל ולא על שום דבר שיגרום להן באיזה שהוא מקום לחשוש שמא יש עליהן אחריות פלילית או כל אחריות אחרת. אבל הן רוצות להיות חלק מרשת הביטחון, מתוקף היותן נשות חינוך - - -
לילי פוקמונסקי
מי אמר שלא?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואני רוצה לעשות איתן את החסד הזה ואני יודעת שבקריאה שלי ובפנייה שלי אליהן, הן תעשנה את זה ואנחנו נעשה את זה דרך משרד החינוך ואני רוצה שאתן, אם יש לכן התנגדות, תצאו בפומבי ותגידו – אנחנו הגננות לא מוכנות לקחת אחריות, לא מוכנות לסייע, סליחה, לא לקחת אחריות - - -
לילי פוקמונסקי
את מזייפת את דברי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה, תגידי אותם.
לילי פוקמונסקי
סליחה, אני בדיון - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילי, תגידי את זה בצורה אחרת. הנה, אני מרשה לך.
לילי פוקמונסקי
בדיון האחרון אמרתי שאנחנו נרתמות להיות רשת ביטחון, סליחה, בהסברה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם תמליצו - - - אני לא צריכה אתכם בהסברה. הנה, זה כמו משרד התחבורה. לא צריכה אתכם רק בשביל זה. אני רוצה שאם ילד לא מגיע בבוקר לגן ואתם רואים שיש משהו חריג, שזה ילד שבכל בוקר מגיע בשמונה ופתאום הוא לא נמצא, שאתם תרימו את הטלפון ותבדקו איפה הוא. זה מה שביקשתי. כמה ילדים כאלה קורים? כמה?
לילי פוקמונסקי
סליחה, ולמה ההורים - - - בואי, בואי, תראי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
למה? כי אם הילד נשכח ברכב, ההורה לא ירים לך טלפון, כי הוא נשכח ברכב.
לילי פוקמונסקי
אבל יש עזר טכנולוגי פשוט, שהוא מצלצל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נדבר גם עליו. נדבר גם עליו.
לילי פוקמונסקי
אוקיי, בסדר. אני לא מוכנה לקבל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נדבר גם עליו.
לילי פוקמונסקי
את האמירות שלך בדרך שאני פוגעת בגננות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תגידי אותן. תגידי אותן בצורה אחרת.
לילי פוקמונסקי
אני לא פוגעת בגננות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תגידי את זה בצורה אחרת.
לילי פוקמונסקי
הגננות נרתמות לכל דבר והן לא צריכות אותך - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גננת תרים טלפון לילד שלא הגיע?
לילי פוקמונסקי
סליחה, והן לא צריכות אותך כדי לדעת מה הן עושות או לא עושות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני יודעת מה הן עושות. גם הן יודעות. אני שאלתי אותך שאלה פשוטה, הגננות מוכנות להיות רשת ביטחון ולהתקשר לילדים שלא הגיעו?
שרה דורות
לא.
לילי פוקמונסקי
לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. נקודה. מספיק. למה? כי האחריות על מי?
לילי פוקמונסקי
גננת אין לה זמן. היא צריכה לקבל עוד ילדים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, מאה אחוז. אנחנו נבדוק את זה.
שרה דורות
אתם שוכחים שזה 35 ילדים עם צרכים מיוחדים. מה קרה לכם?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
משרד החינוך. סיימתי את הסוגיה הזו. אתן צודקות.
שרה דורות
מה, הגננת היא סופר וומן?
לילי פוקמונסקי
אז אנחנו יכולות ללכת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתן צודקות. אנחנו נבדוק את הסיפור הזה.
שרה דורות
מה קרה? אני רק שומעת שכולם מדברים, אבל אף אחד מפה עוד לא אמר קודם כל ההורים. קודם כל לוודא, וגם יש זוגות, למה אחד לא שואל את השני? גם אני שואלת את הבת שלי כל בוקר - הכל בסדר? הילדים הגיעו לגן?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נבדוק את זה.
שרה דורות
למה כולם פטורים מאחריות, רק הגננת?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם לא. זה לא כולם פטורים מאחריות. תפסיקו כבר להיות במקום הזה. לפני רגע ניהלנו שיח קשה עם משרד התחבורה.
שרה דורות
זה הפוך, האחריות היא על כולם. אז אם משרד התחבורה לא מוכן לקחת אחריות?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל משרד התחבורה יוצא וכן עושה את התהליך.
שרה דורות
אני רוצה לומר לך שהגן, באופן שוטף, אני יכולה לקחת את האחריות הזאת, אבל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא ביקשתי שתיקחי אחריות. ביקשתי שתסייעי.
שרה דורות
לא משנה מה ההגדרה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה משנה. כי אתם אחר כך נתפסים לזה.
מאיר אסרף
אפשר?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא. אתה לא מפריע לה.
שרה דורות
הגן, או כל מוסד חינוכי, זה לא משרד. זה משהו מאד דינאמי. כל אירוע, וזה יכול לקרות, בקרים כאלה, בקרים אחרים. ילדים שזקוקים לך יותר. האמא פתאום חולה, לא יודעת מה, שלא נדע, והילדה נמרחת כל היום ואני רצה אחריה וזה לא עובד לפי שעון שוויצרי. אני רוצה להיות פנויה לדבר הזה. ברגע ש - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
והילד שנשכח ברכב? שימות. נתפנה אליו אחר כך.
רות ברק
לא, לילדים שבתוך הגן.
לילי פוקמונסקי
לא, אלה שבאו לגן. אלה שהגיעו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז אלה שלא יגיעו לגן – שימותו?
לילי פוקמונסקי
אוי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי זה מה שאת אומרת. אני יודעת שאני מרגיזה אותך, כי אני מנסה להבין, לילי, מאיפה הנסיגה הזאת. תלכו לראות ה - - -
רות ברק
כי מה שקורה לפני חמישה לשמונה לא באחריות הגננת. נקודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא מעניין את הגננת?
רות ברק
זה לא באחריותה. היא צריכה להתעסק עם הילדים בגן, לא ברחוב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא מעניין. מה זה קשור עכשיו לאחריות? שאלתי אם את - - -
לילי פוקמונסקי
על איזו נסיגה את מדברת?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איך קוראים לה? רותי, יש לי שאלה. אני תיכף אענה לך, לילי. אני רוצה לשאול אותך משהו, בסדר? אבל תעני לי ברגוע, אני אדבר איתך ברגוע.
רות ברק
אוקיי, אני מורידה לחץ.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה עד חמישה לשמונה זה לא באחריות הגננת, בסדר?
רות ברק
לא בבוקר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע. בסדר, שנייה. לא באחריות הגננת, נכון? הילד שנפל שם מחוץ לגן והוא שייך לגן אחר - - -
רות ברק
אני ארוץ ואני אקח אותו אלי לגן. גם לקחתי הביתה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שאלתי אותך. אבל הוא גם לא באחריות הגננת ומה?
רות ברק
אבל אני אענה את זה מרצוני, אף אחד לא יכריח אותי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז למה אתם לא תעשו מרצונכם? אף אחד לא ביקש להכריח אתכם.
רות ברק
אף אחד לא אמר שמרצונן הן לא רוצות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל זה מה שאתם אמרתם. אנחנו מתווכחות פה כבר שעה על זה.
רות ברק
ברגע שההורים יידעו שזו אחריות שלי, הם יסירו עוד יותר אחריות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל זו לא אחריות שלך. מה, צריך לנגן ולשיר את זה אלף פעם? שאלתי אתכן אם מרצונכן הטוב אתן מוכנות להוות רשת ביטחון במשימה ובהירתמות של כל מי שיושב כאן סביב השולחן. זה מה ששאלנו. זה לא אחריות שלכן וזה לא כלום.
רות ברק
בהסברה אמרנו שכן. בהרצאות כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתן מוכנות להירתם?
רות ברק
בציורים כן. כל הדברים האלה – ברצון, אבל לא מעבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה. מאה אחוז, תודה רבה.
לילי פוקמונסקי
למה את חוזרת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה.
לילי פוקמונסקי
למה את מביאה אותנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
משרד החינוך.
לילי פוקמונסקי
רגע, את מביאה אותנו חזרה לקיץ שנה שעברה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילי, אנחנו סיימנו את הקיץ כשאתן אמרתן אנחנו נרתם - - -
לילי פוקמונסקי
למה, לא נרתמנו? נרתמנו. גם עכשיו אנחנו נרתמות בדרך שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילי, אני רוצה להגיד משהו והכל מתועד. תודה לאל, בכנסת הכל מתועד.
לילי פוקמונסקי
תודה לאל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו סיימנו את הדיונים בקיץ האחרון כשאתן אמרתן – אנחנו נירתם, כל עוד-. רגע, בסדר?
לילי פוקמונסקי
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חקיקה כבר סיכמנו מתחילת הדרך שאנחנו לא הולכים. חוזר מנכ"ל אמרתן מבהיל את הגננות, אמרנו לא הולכים. להוציא מנשר, כל מה שאולי יכול להיות לו היבט פלילי, אמרנו אנחנו לא הולכים על זה. אבל אתן ישבתן ואמרתן – אנחנו נהיה כאן פעם אחת כדי להסביר להורים רגע לפני פתיחת שנת הלימודים. אנחנו נדבר עם ההורים. כל גן ידבר עם ההורים על הנוהל של הבוקר של הגן, עד איזו שעה - - -
לילי פוקמונסקי
עשו את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, לילי. עד איזו שעה ההורים מתקשרים ורק אם אחרי השעה הזו יש הורה שלא התקשר, אז אנחנו נרים טלפון. אנחנו נעשה את זה באופן פרטני, כך שאם יש ילד שקבוע מגיע בעשר בבוקר, אז לא נרים אליו טלפון בשמונה וחצי. אבל אם יש ילדים שאנחנו רגילים בשגרה שהם מגיעים בזמן מסוים ואנחנו רואים שהם לא הגיעו, אנחנו נרים טלפון. כל זה, כל הדברים האלה מתועדים.
לילי פוקמונסקי
אבל כל זה נעשה. נעשה. אז מה את רוצה עכשיו?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז יש לי שאלה פשוטה. אני אגיד לך מה, למה לא אמרת מתחילת הדיון שאתם מוכנים לעשות את זה?
שרה דורות
אבל זה מה שאנחנו עושות.
לילי פוקמונסקי
אבל כל הדברים האלה נעשו, למה את - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את אמרת שהם לא ירימו טלפון.
שרה דורות
לא, אז את לא הבנת אותי.
רות ברק
זה לא מחייב אותן. אם יהיה להן את הזמן ואת הרגע הן תעשנה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני פספסתי משהו? את אמרת שהם לא מוכנים לעשות את זה.
רות ברק
את יודעת מה זה בין שמונה לתשע?
לילי פוקמונסקי
אבל כל הדברים, רגע - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש לי שאלה, אתן מוכנות למה שסגרתן בקיץ האחרון? מה שאמרתי עכשיו?
לילי פוקמונסקי
אבל כל הדברים האלה נעשים.
שרה דורות
אנחנו עושות את זה.
לילי פוקמונסקי
מה הבעיה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז על מה היה הוויכוח פה בחצי השעה האחרונה?
מאיר אסרף
על הטלת חובה משפטית, גברתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין חובה משפטית. כבר דיברנו על זה. זה בכלל לא על השולחן, אז אני לא מבינה בכלל מה השיח. והם יודעים שאין חובה משפטית. לילי, אני רוצה לדעת עכשיו באמת - - -
שרה דורות
אבל מרצונן הן עושות את זה. אני עושה את זה.
קריאה
הרי זה היה הסיכום, שלא תהיה אחריות פלילית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, נציגת משרד החינוך, אורה, בבקשה. בינתיים נרגע קצת. תחשבו על הדברים, אנחנו נעבור. בבקשה, אורה.
אורה גולדהירש
אני רוצה להגיד משהו. אני תוהה למה אני לא יכולה לתאר את מהלך העניינים שקרו עד עכשיו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את צודקת.
אורה גולדהירש
אולי זה היה מונע את כל הסערה הזאת, שאין לה שום מקום כאן לדעתי. קודם כל, בדיון הראשון של הוועדה הוחלט שכן נפנה לכלל הגננות בארץ לפני תחילת שנת הלימודים. ואכן, הייתה פעולה, אפילו מעבר למה שהתחייבנו ותארנו כאן, כי יועצות של הגנים שוחחו עם גננות, קצת שמעו מה שאת שמעת מהן, הדים על התחושות שלהן, על החרדות שלהן כלפי מה עלול לקרות לילדים שלא הגיעו לגן.

נעשו דיונים עם ההורים. גננות ערכו דיונים בתחילת שנה עם הורים. העלו למודעות. דיברו על המוכנות שלהן להיות לעזר בהרבה מובנים ולאו דווקא בהרמת טלפונים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז באיזה אופן עוד? תסבירי לנו איך אנחנו יכולים למנוע את המקרה בבוקר של הילד שנשכח, אם לא בהרמת טלפון? אם יש לך פתרון יצירתי, אני הכי אשמח.
אורה גולדהירש
לא, אנחנו לקחנו את זה קצת רחב יותר. בקשר עם ההורים יש הרבה מאד ממדים, שאנחנו כאנשי חינוך צריכים לקחת בחשבון. למשל, לצאת מהבית באיזו שהיא אנדרלמוסיה של כעס וריצה וחרדה מאיחור של אבא לעבודה או של אמא לעבודה, זה אחד הדברים שאנחנו יודעים שאפשר לעזור להורים גם למתן, להרגיע. יש שם דברים שהם מעגלים יותר רחבים, שכן צריך לקחת אחריות גם עליהם. כשזה בקשר שלנו - של הגננות ושל אנשי החינוך עם ההורים - הוא מאד משמעותי.

מעבר לזה, כל מה שדובר פה על המעורבות של גננות, מעבר לאחריות, לא הייתה גננת שאמרה שכשיש לה איזו שהיא דאגה מהסוג הזה, היא תימנע ותגיד שזאת בעיה של ההורים ולא שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה מה שנאמר פה לפני כן.
לילי פוקמונסקי
לא נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילי, את מכירה אותי כבר וגם את הגמישות שלי. אני מוכנה לעשות ריסט על כל הפרוטוקול. אני אדרוש שיהיה ואני מרשה לכן לתקן את האמירה שהייתה פה.
לילי פוקמונסקי
אני לא צריכה לתקן מה שאמרתי לך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, רגע, אבל אחר כך. בבקשה, אורה.
לילי פוקמונסקי
סליחה אורה.
אורה גולדהירש
אני מרכזת באגף לחינוך קדם יסודי יחידה לטיפול בפרט באוכלוסיות בעלות צרכים ייחודיים ובעקבות הישיבות שהיו כאן, גם ניהלתי דיאלוגים עם הרבה מאד אנשי חינוך, ויש לי כן להגיד באמת ממקום של אנשים שמאד מעורבים ומעוניינים להוביל מהלכים חינוכיים ואנושיים כמובן, שלא שמעתי עמדה של גננות, של כעס מזה שמצפים מהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם אני לא שמעתי. אני מודה.
אורה גולדהירש
הכעס הוא באיזו שהיא עמדה של חוסר אמון בהן, שהן רוצות את טובת הילד, שהן רוצות את טובת המשפחה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
להיפך. את יודעת למה אני גועשת פה? אני יודעת למה אני גועשת בפנים? בגלל שאני כל כך מאמינה בהן. בגלל שאני יודעת שככל שזה תלוי בהן, לא ברצונן הטוב, בנשמה הענקית שיש להן, הן תעשנה את זה. הן עושות את זה בלי טובות ובלי בקשה לא שלי ולא של אף אחד.
לילי פוקמונסקי
אז למה את - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי? לבוא ולהגיד גננות עסוקות - - -
רות ברק
מה יהיה אם הגננת תשכח? ברח לה. מה יהיה? מי יתלונן?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הגן הוא סיפור מלחמה.
רות ברק
אנחנו הרי בעם הזה, אנחנו יודעים איפה ההורים. על כל דבר מתלוננים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוי, באמת.
רות ברק
הרימה יד. היא צעקה עליו. הוא הרביץ. ישר לבית המשפט, אני רוצה לגמור את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אין פה בית משפט. אורה מדברת. רותי, אני אתן לך לסיים.
רות ברק
אני רוצה לסיים אחרי זה.
אורה גולדהירש
אני רוצה לסיים ולהגיד שכשאנחנו מדברים על אוכלוסיית הגננות ואנחנו כמשרד, כאגף, נותנים בהן אמון וכן מובילים אותן לידיעה שגם אנחנו לא מצפים מהן למה שהן לא יכולות, ויש מצבי חיים שהן באמת לא תוכלנה להרים טלפון באותו רגע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הסייעת לא יכולה להרים? מישהו מצוות הגן לא יכול להרים טלפון?
אורה גולדהירש
יכול להיות שכן ויכול להיות שלא.
קריאה
יש 35 ילדים.
רות ברק
היא פותחת את השער, היא סוגרת את השער.
לילי פוקמונסקי
לא, לא, אבל היא הייתה בגן. היא הייתה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני הייתי לילי, כן. אני גם מכירה את הגנים מקרוב.
לילי פוקמונסקי
אני עבדתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נו, ו-?
לילי פוקמונסקי
יש הבדל.
אורה גולדהירש
שוב, אנחנו אמרנו שאין לה אחריות לא פלילית ולא אחריות לעשות זאת. יש לה כן מעורבות ורצון למנוע אסונות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש המלצה לגננות להרים טלפון שעה מפתיחת יום הלימודים, במקרים שהן מזהות שילדים שרגילים להיות שם לא נמצאים שם?
אורה גולדהירש
יש העלאה למודעות של הגננת. קודם כל לשים לב מי לא הגיע לכאן. להבין מה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הבנתי. אתם הרמתן לי אתגר גדול, באמת. אני אעשה אותו.
קריאה
כשהוא לא בא, מה הבעיה להתקשר?
רות ברק
תבוא יום אחד לגן ותמצא את הזמן. אני אתן לך את כל ההזדמנויות. תבוא לגן.
קריאה
אני גם הייתי בגן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שנייה, אני אחזור אליכן. אל תדאגו. אנחנו נשכנע אתכן בסוף.
לילי פוקמונסקי
יש הבדל.
אורה גולדהירש
רוב הגננות בעצמן מודעות ועושות את זה ויעשו את זה. מה שאנחנו רצינו להוביל הלאה, זה באמת לאיזה שהוא דיאלוג עם ההורים ולשותפות כזאת באחריות, שחלק מהגנים גם ביקשו מהורים שכשילד לא מגיע לגן בגלל מחלה, שההורים יודיעו.
קריאה
ומודיעים?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חלק כן וחלק לא. גם ההורים לא אחראים. בואו, אנחנו לא מסירים אחריות מההורים. לא מסירים אחריות. אמרנו את זה בריש גלי אז, אני אומרת את זה גם עכשיו ואם צריך אני גם אכתוב את זה פה בענק. אנחנו לא מסירים אחריות מההורים, אבל זה לא אומר שאם ההורה לא אחראי, אז הילד שלו צריך למות בגלל שאנחנו אומרים זה אחריות שלהם. זה הסיפור הגדול.
אורה גולדהירש
אז האחריות כמו שאנחנו רואים אותה, היא אחריות משותפת ועל כך אנחנו עובדים. ומעבר למה שעשינו לפני תחילת שנה, למרות שכבר היינו בעיצומו של החורף, יחד עם ארגון בטרם יש מספיק הוראות והנחיות לבטיחות בכל מיני מובנים, נשלח ב-14 בדצמבר – ואני אתן לכם גם את המסמך הזה – לכל הגנים בארץ מסמך שמדבר על הימנעות מתאונות חורף של חימום בבית, של תאונות ברחוב.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אורה, אני מכירה את זה.
אורה גולדהירש
ובכלל זה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מכירה את כל הפעילות הבאמת מרשימה שעושה המשרד בנושא של בטיחות ילדים, אבל זה לא הסיפור. הסיפור פה היום – אנחנו פה על שכחת ילדים בקיץ ואני רוצה למקד את הדיון. הגננות קיבלו מנשר שבו ממליצים להן לפעול בצורה כזו או אחרת, חוץ מהסברה ושיח עם ההורים?
אורה גולדהירש
כן. בתוך המסמך הזה מבקשים לחזור ולרענן את נהלי הבטיחות ונקיטת אמצעים לשמירה על הילדים בהבאתם לגן ובהחזרתם, כשאנחנו מפנים את זה גם לגננות וגם להורים במקביל. זאת אומרת מה שאנחנו רוצים לנצל בתוך המערכת החינוכית זה את הדיאלוג, השותפות והאחריות.

אחרי חופשת הפסח אנחנו נכנסים למהלך נוסף של יועצות שייפגשו שוב עם גננות לצורך ריענון ואיזו שהיא חבירה לנושא הזה, שיכלול שוב את העיסוק בשאלה האם הן מרגישות שהן רוצות להיות שותפות למהלך שאת מתארת. האם הן מרגישות שהן יכולות ואיפה יש להן איזה שהוא חשש שלא. ויש חשש שלא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב.
אורה גולדהירש
עדיין, כמו שאת אומרת, אנחנו לא מדברים על מחויבות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני יכולה לדבר בשום כולן ואני מרשה לכל אנשי החינוך, לכל אותם עשרות או מאות אלפי אנשי חינוך שאם מישהו מהם חושב שאני טועה, אז שיגיד לי, אבל אני בטוחה שכל אחד מהם רוצה להיות שותף לרשת הביטחון הזאת. כל אחד מהן.
מאיר אסרף
אבל תגני עליהם. תגני עליהם גברתי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני מגנה עליהם.
מאיר אסרף
לא. צריך לחוקק חוק שישמור עליהם, כי את מבקשת פה להטיל עליהם אחריות לילדים שלא נמצאים בגן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תגיד לי, אתה היית איתנו כל הדיון. כמה פעמים אמרתי? אתה עורך דין, נכון?
מאיר אסרף
כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כמה פעמים אמרתי לאורך הדיון אנחנו לא מטילים עליהם שום אחריות?
מאיר אסרף
אבל זה לא מספיק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, זה מספיק. אני רוצה רגע להגיד לך משהו ואני רוצה להגיד את זה גם ללילי. מה שאני לא אמרתי לגננות, כי זה בכלל לא הסיפור, אני העזתי להגיד למשרד ממשלתי ואני העזתי להגיד לנו, כמערכת ממשלתית – החיים של הילדים הם על הראש שלנו.
מאיר אסרף
אני מסכים. אני מסכים לזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אמרתי את זה. לא, אתה לא חייב להסכים. אני לא צריכה שאתה תסכים.
מאיר אסרף
אני מסכים לזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואני אמרתי את זה גם על משרד התחבורה, שאם שר התחבורה אומר אני לא שותף בסיפור הזה, החיים של הילדים על הראש שלו, מה שאני חס וחלילה לא אמרתי לרגע לגבי הגננות. אבל אני באה מעולם החינוך. אני יודעת מי נמצא שם במקום הזה. אני יודעת מי הולך לשם. שכר גדול אין שם ותנאים מי יודע מה אין שם, אוקיי? באים לשם כי יש שם נשמה, בסדר?

לכן אני אומרת שהמקום הכי טבעי שיסייע כרשת ביטחון, בלי אחריות פלילית, בלי אחריות משפטית, בלי שום אחריות שהיא, אלא רק כשותף, הן אלה שנמצאות שם ואני רואה בהן שותפות. וכל מי שאומר אחרת חוטא להן. וכל מי שאומר זה לא שלהן, זה לא אחריות שלהן, זה לא מעניין אותן, חוטא להן ובגלל זה נורא נורא קשה לי עם השיח שהיה פה ואני כן רוצה לרכך אותו.
רות ברק
לא הקשבת לי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני הקשבתי לך לכל מילה, תאמיני לי.
מאיר אסרף
אני מהנהן בהסכמה. אני רק רוצה להגיד שאני מהנהן בהסכמה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני רוצה להגיד לך שהשיח שהסתיים בסוף הקיץ האחרון היה שיח אחר. היה שיח הרבה יותר רך. היה שיח הרבה יותר גמיש. יותר מגויס. אנחנו אמרנו שאנחנו נבוא לגננות, אנחנו נבקש מהן במקרים חריגים, ואני אפילו מניתי את שלושת הדברים האלה. סימן שלא רק הקשבתי היום, גם הקשבתי אז ואני זוכרת טוב מה נאמר.

אנחנו סידרנו את זה בצורה מודולארית כדי שאנחנו נאפשר גם להורים לקחת אחריות באופן אמיתי, אבל גם במקרים שההורים לא לקחו אחריות, אז אנחנו לא נגיד דפוקים, שהילדים שלהם ישלמו, אלא מה לעשות, אנחנו נעשה הכל כדי להציל את הילדים האלה וזה סוכם ככה ומה שאני התפלאתי זה שאנחנו לא חזרנו לסיכום הזה. שאנחנו נבוא לגננות ואנחנו נגיד - - -
רות ברק
השגנו בהסברה. השגנו דברים על הסברה כמו שנאמר פה ואני רוצה להוסיף משהו. יש לנו את אבואב עכשיו במשרד החינוך, בואו נפעיל אותו ובואו-. את לא מקשיבה לי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אני מקשיבה.
רות ברק
אני אומרת, יש לנו היום את אבואב, מלך הנושא של בטיחות בדרכים. אפשר לעשות את זה יחד ולתת את כל התוכן הזה להורים, להעביר את זה ישירות אליהם דרך הגננות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. לא צריך להעביר את האחריות על ההורים. האחריות היא קודם כל של ההורים. אני לא צריכה להעביר אליהם את האחריות. אני רוצה לעזור במקרים שההורים כושלים, בדיוק כמו שהורים שפוגעים בילדים שלהם, אז הרווחה מתערבת וכשיש מקרים קיצוניים אז גם מוציאים אותם משם. אנחנו לא אומרים זו בעיה של ההורים, כי ההורים צריכים לקחת אחריות. באותה מידה אנחנו כמערכת החינוך, שעוזרת במעגלים רחבים, שהורים לא יודעים לנהל את הבוקר וזה. לא יודעים לנהל את הבוקר – אנחנו נעזור להם, אבל שכחו את הילד ברכב, אנחנו לא - - -
לילי פוקמונסקי
מי לא יודע לנהל את הבוקר, סליחה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ההורים, ההורים. לא הגננות.
לילי פוקמונסקי
תראי, כל מה שאורה הציגה, שאלה היו ההנחיות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר לילי. אני רוצה לעבור לנושא הטכנולוגי.
לילי פוקמונסקי
לא, לא, שנייה. אנחנו בשיתוף פעולה מלא עם משרד החינוך. הגננות התבקשנו גם על ידי וגם על ידי מנהלת האגף ונתנו, הסכמנו ושתפנו פעולה ולא הייתה - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שמה? שבמקרה שיש ילד שלא הגיע באופן חריג לגן, יורם טלפון ולא כי זו אחריות. בזה הסכמתן? בזה הסכמתן אז, היום אתן מסכימות?
לילי פוקמונסקי
זה לא מה שאורה הציגה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, בסדר, אז אני לא צריכה שתתרגמו לי את מה שאורה הציגה. אני שמעתי ואני הבנתי.
לילי פוקמונסקי
לא, אורה לא דיברה על טלפון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חברת הכנסת יעל פארן, בבקשה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תודה. אני הגעתי באיחור לדיון בגלל שכמובן יש הרבה דיונים במקביל וחקיקה חשובה. תראו, אני באמת מרגישה כאן ואני מזדהה איתך יושבת הראש, יפעת, שאתם יודעים, היו כמה כינוסים סמוך למקרים מאד מאד כואבים ועצובים של ילדים שנשכחו ברכב והלכו לעולמם והרוח הייתה שונה. ואני חושבת ויש לי ילדה בגן, שזאת לא בקשה מוגזמת לראות במקרה של 30 ילדים, אם שניים לא הגיעו, להרים טלפון. זאת לא בקשה מוגזמת, עד שעה מסוימת. זאת לא בקשה מוגזמת.

זה לא מטיל אחריות משפטית, זה הגדלת ראש, אבל כן ציפייה שיגדילו את הראש הזה ואולי אפילו זה צריך לבוא בחוזר מנכ"ל.
שרה דורות
אפשר גם להשכיב אותו.
לילי פוקמונסקי
כן, גם סיפור בלילה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני רוצה להעלות הנושא. אנחנו לקראת פסח ותראו איך מזג האוויר מתחמם. אנחנו במשבר אקלים והתחממות גלובאלית. זה רק יהיה יותר גרוע, אל דאגה והסיפור שמתחיל כבר ממאי, כבר מאפריל להיום חם. ילדים, חס וחלילה, שיישכחו ברכב גם באפריל, גם קייטנות, אפילו קייטנות פסח, שמופעלות על ידי גורמים פרטיים. אנחנו צריכים להגיע לכולם ולעורר אותם. זה לא רק משרד החינוך, זה גם הגורמים הפרטיים.

אני לא יודעת איך. זה אתגר הרבה יותר גדול. ושלא לדבר על הגנים הפרטיים. אני זוכרת שהיו כאן גם בדיונים קודמים נציגים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש פה נציגים שלהם. אגב, דווקא הם הכי בתוך הסיפור הזה, הכי נרתמו, הם פיתחו גם איזו שהיא אפליקציה. זאת אומרת הם הכי מיינדד לכל העניין הזה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
גם מעונות ויצ"ו, נעמ"ת ואמונה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שלום, לא ראיתי אותך. הם הכי מיינדד לסיפור הזה. אנחנו תיכף ניתן לקרן לדבר. אני לפני כן - - -
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
הם גם הכי קטנים וגם הכי פגיעים, ברור.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אותך אני אשאיר לסוף. אני חייבת לצאת מפה עם קצת אוויר ועם תחושה חיובית, אז אנחנו ננסה לפצח רגע את כל הדברים האחרים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אז אני גם אשמח. אנחנו מתחילים עכשיו את הדיון הטכנולוגי. הייתה הרי החלטה של משרד התחבורה לחייב ברכבים. כמובן שזה לוקח זמן, אבל איך עושים את זה עכשיו?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אנחנו קיימנו את כל תחילת הדיון סביב הנושא הזה. אוקיי, תודה רבה חברת הכנסת יעל פארן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תודה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
חבר הכנסת מסעוד גנאים ואחר כך ישראל דיגיטאלית. הם כבר נמצאים פה?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
זה כבר הדיון השלישי או הרביעי או החמישי? אני לא יודע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
החמישי או השישי, כן. אנחנו כבר הרבה דיונים בנושא.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני חושב שהכלל שצריך להנחות את כולנו זה לא לחשוב על ועדת החקירה הבאה. אני אמרתי את זה לפני כמה דיונים, שלצערי הרב יש לנו תרבות פוליטית קולקלת, הרסנית, שכל אחד בעל אחריות מסוימת רק חושב על ועדת החקירה הבאה, על האשמה, על בית המשפט ולא חושב על הדבר החשוב מאד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שהיא לא רלבנטית פה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
ברור שכל הגורמים צריכים לקחת את האחריות בעניין הכל כך חשוב. אין יותר חשוב מהילדים שלנו. אין כל כך טרגי מאשר לשכוח את הבן שלך וחלילה הוא ימות. אין יותר טרגי מזה. אז על כולם לקחת אחריות, לשאת באחריות. קצת. קצת אחריות.

נכון בקשר לגננות, אני גם לא אומר שזה צריך להיות בחוק, אנחנו מבינים את זה, אנחנו יודעים את זה, אבל להרים טלפון אם ילד לא בא לגן, מה הבעיה? לא מתוך חוק. לא. מתוך האחריות שנובעת ממך.
שרה דורות
לא מתוך חוק.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אחריות על חיי הבן שאני מלמד אותו בשביל שבסוף - - -
שרה דורות
לא, אם זה לא מתוך חוק, רק סצנה קטנה. אני גננת ופועל ותאמין לי שאני אחראית ויש עלי 30 שנות עבודה. נניח שמחר בבוקר אני מגיעה - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אין לך דחף פנימי, לא כי מישהו הכריח אותך.
שרה דורות
יש לי, הכל בסדר. תיכף אני אסביר מה אני עושה בפועל.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
דחף פנימי – אני רוצה להיות רגועה למה הילד הזה, שאני מלמדת, אני כל יום רואה אותו, לא בא.
שרה דורות
תן לי לסיים, שנייה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
ואני אומר את גם מתוך היותי איש חינוך. אני הייתי מורה גם.
שרה דורות
שנייה. הגעתי לגן, היו אירועים כאלה ואחרים, נכנסה מפקחת בבוקר, עשינו המון המון דברים, אספתי את הילדים, השעה תשע וחצי. אבא שלו שם אותו בשבע בבוקר, בשבע וחצי בשמש. בתשע וחצי אני מסתכלת והוא לא נמצא. עד שהתארגנתי עם הילדים הרמתי את הטלפון רבע לעשר, הוא כבר לא בחיים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא משנה, אבל את התרעת ומצאו אותו. אז רגע, אז אם הוא כבר מת, אז שיישאר גם עד אחת בצהריים?
שרה דורות
רגע, שנייה. את לא הבנת אותי. דקה, תתני לי רגע אחד. אתם הוצאתם הנחיה, אינני יודעת, משרד החינוך, משרד הזה, אני הגננת הקטנה, אוקיי?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא הוצאנו כלום עוד.
שרה דורות
דקה.
לילי פוקמונסקי
את לא קטנה כגננת.
שרה דורות
נניח. וזה קרה חלילה. אין משפט. מישהו יהיה - - -
רות ברק
איזה מצפון היא הולכת כל החיים שלה אחר כך?
שרה דורות
למי אני אפנה?
רות ברק
באחריותה כל החיים יהיה לה פה. למה?
שרה דורות
הייתה המלצה, רק המלצה, שאני ארים טלפון ולא הרמתי אותו חצי שעה קודם.
קריאה
המצוי יהיה בכל מקרה.
קרן איוס
שעה זה יותר מדי זמן, שעה.
קריאה
הילד ייגמר בשעה.
רות ברק
את צודק, אבל גם 30 ילדים אצלי בגן יכולים להרוג אחד את השני בבוקר.
שרה דורות
30 שנה, גננת מצטיינת, אני אפרוש. אחרי אירוע כזה אני - - -
רות ברק
למה אף משרד לא לוקח אחריות? רק אנחנו כל הזמן.
שרה דורות
שנייה, אני אפרוש. איך אני אפרוש? עם הראש באדמה. למה?
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
סליחה, את מביאה את הדוגמא - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את בכלל לא צריכה להיות במקום הזה.
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
אני מביא לך דוגמא אחרת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
להיפך. את צריכה להיות בדיוק במקום שבזכות הטלפון שלך - - -
מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
את הצלת את החיים שלו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנשים ניגשו לשם בעשר ולא כשהוא כבר איבד צורה ונמס עד אחת בצהריים. זו המחשבה שצריכה להיות.
שרה דורות
אבל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, כי זו לא אחריות שלך.
שרה דורות
הבנתי, אם הייתי - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את לא הבנת. כי אם היית מבינה, אז את לא היית מבינה ככה. זו לא אחריות שלך וכנראה שאם צריך לכתוב לכם את זה הפוך, למעלה, למטה, אתן לא מבינות את זה.
שרה דורות
רגע. 100 פעם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זו לא אחריות שלכם, זה סיוע שלכם.
שרה דורות
100 פעם הצלתי את הילד והרמתי את הטלפון, בפעם האחת הזו שלא הרמתי את הטלפון - - -
רות ברק
או שלא היית בגן.
שרה דורות
הראש שלי פנוי באמצע - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוי, נו, באמת.
שרה דורות
טוב, בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוי, נו, באמת, באמת, באמת. לאן לקחתן את זה? עכשיו אתן יוצרות דמגוגיה כדי להסביר למה אתן לא בתמונה.
לילי פוקמונסקי
בסדר, בסדר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עזבי, קיבלתי. אני לא ממשיכה לנהל את הוויכוח.
לילי פוקמונסקי
הבנו את הדרך. הבנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו קיימנו שיח עם ישראל דיגיטאלית שזה ממש לא בסדר שהם לא פה ואני רוצה שבסיכום של הדברים ייכתב למשרד ברמה של, באמת, אני לא יודעת - - -
קריאה
יכול להיות שהם לא הוזמנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, ואם הם הוזמנו ולא הגיעו, אז אני מבקשת שזה ייכתב.
רות ברק
שביום שבת היא גם תרים את הטלפון, כשנסעו לטלפון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוי, נו באמת, בואו עכשיו נהיה ציניים.
רות ברק
כי דברים קורים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בואי נהיה ציניים.
רות ברק
גם ביום שישי זה קרה אחר הצהריים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
באמת, זה מוסיף גם הרבה רצינות לשיח. ישראל דיגיטאלית יחד עם משרד החינוך ויחד עם משרד הבריאות, אנחנו בנוסף לכל המהלך הזה במערכת החינוך, כי אנחנו רואים בעניין גם הרבה מעבר לסיפור של שכחת ילדים, במעקב אחר נוכחות של ילדים בתוך המערכת, רוצים לצאת לאיזה שהוא מהלך של התקנת עזרים טכנולוגיים בתוך הגנים והמעונות, כשהרעיון שזה בעצם יסייע. זה גם ישחרר קצת מהצוות, למרות שאני אומרת לכם בגילוי לב, גם במקרה הזה יש את הגננות הנשמות, שיראו שהילדים לא הגיעו וגם כשהם יודעים שהמערכת התקשרה להורים הם יתקשרו וירימו טלפון.
רות ברק
כן, הגננות של גילה קליין.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
סליחה, לא הגננות של גילה קליין. הגננות שיש להן נשמה ונמצאות עם נשמה בתוך המערכת - - -
לילי פוקמונסקי
כן, כן, כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ירימו טלפון ויבדקו בדיוק איפה הילד נמצא ואם הילד חולה ואם צריך משהו וכו'. אבל אני שמה את זה בצד. אנחנו מכניסים טכנולוגיה כי אנחנו חושבים שחשוב לעקוב גם אחר ההיעדרויות של הילדים בכלל וזה בהחלט יכול לסייע גם בלוגיסטיקה של הבוקר וכו'.

יש מספר מערכות, אגב, שחלקן אפילו חינמיות ואני יודעת שיש גנים בחלק מהיישובים שכבר הכניסו את זה לתוך הגנים והמערכות מסייעות, אז אם אתן באמת רוצות, רותי – אני פונה אלייך – אם אתן באמת רוצות להיות חלק מהסיפור הזה ואתן מבינות את הקושי של הגננות ויש לכן את התפיסה שלכן, אני לא מתווכחת, כי זה לא ישנה הוויכוח הזה עוד – ניהלנו אותו חצי שעה. אפשר גם לפנות לפתרונות כאלה ולנסות להכניס לתוך הגנים עזרים טכנולוגיים שיסייעו בידי הצוותים את המלאכה הזו. יש פתרונות שאנחנו ננסה, שהם יותר ממוסדים ועליהם אנחנו נלך, כי גם יש פה עניין של תקצוב ואנחנו מוכנים כמדינה לסבסד את זה. ויש פתרונות חינמיים שיכולים לסייע, לפחות בשלב הביניים.

אני אתן לקרן לדבר. קרן היא מהגנים הפרטיים. הם כן הרימו את הכפפה כבר בשנה שעברה, אפילו פיתחו משהו בעצמם, משתמשים בזה בתוך הגנים ולא לוקחים אחריות משפטית, אבל הם נרתמו מכל הנשמה להיות רשת ביטחון.

קרן, בבקשה, תספרי מה אתם עושים.
קרן איוס
לגמרי. אפילו לטובת הקולגות שלי ממשרד החינוך, אז אני רוצה להגיד לגננת, כגננת אל גננת. אני גננת ביום יום, יש לי גן ילדים ואני חובשת גם את כובע האחריות המקצועית כעורכת דין. אני רוצה להגיד לכם שאנחנו באים בגישה קצת אחרת, על אף שרף הסיכון אצלנו גבוה יותר מאצלכם. אנחנו מטפלים בילדים מגיל לידה עד שלוש, שסטטיסטית המקרים קורים שם.
קריאה
נכון, נכון.
קרן איוס
ועדיין, אנחנו החלטנו שאנחנו מסתגלים למצב חדש. עם כל הגלובליזציה ועם כל השינוי המערכתי באנרגיה של הורות, ילדים, קריירה, בית, גן וכו', אנחנו החלטנו שאנחנו מסתגלים למצב חדש, שההורים הם מוסחי דעת ושאנחנו מוכנים לבוא ולהושיט יד ולסגל בתוך הגנים האלה הרגלים חדשים. לא מהמקום של חלילה אחריות פלילית, משפטית, מחויבות, לא יודעת מה, אלא ממקום שאנחנו מוכנים לעשות את השינוי הזה, אפילו שינוי בתפיסה ולו בשביל להציל ילד אחד.

והיה וגם אצלי בגן אני הרמתי טלפון, נניח לילד בשעה תשע וחצי בבוקר וכבר היה חותם על המוגמר, את יודעת משהו? באותו לילה אני לא אלך לישון טוב, אבל אולי תהיה לי את הנחמה פורתא, שאם היה בידי אפילו שהילד יצא בשמונה וחצי מהבית ולא בשבע וחצי מהבית, אולי עשיתי את שלי. אז אני לא הולכת למקום שיתלו את הראש שלי בחוצות העיר ומוכנה להיתלות בחוצות העיר ובלבד שאני אציל נפש אחת קטנה כזאת.
לילי פוקמונסקי
ולא יהיו לך ייסורי מצפון אם עשית את זה באיזה דיליי?
קרן איוס
יהיו לי גם ככה. לילי, אם ילד בגן - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ואם לא התקשרת ואת יודעת שהילד מת בדרך לגן, אז לא יהיו ייסורי מצפון.
לילי פוקמונסקי
לא, לא, לא על זה אנחנו מדברות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אה, לא יהיו? על זה אנחנו מדברות, על ילד שנשכח.
לילי פוקמונסקי
כל הזמן יש ייסורי מצפון.
קרן איוס
אני רוצה להגיד שהכלים לעבודה הם באמת בתוך ארגז הכלים שלנו. אנחנו כבר באמת בדיון מתקדם. אני באתי לפה כבר פרקטית, לאחר מעשה, כאילו שיצאנו בקיץ עם שיעורי בית. אני לא חושבת שהדברים נאמרים בעלמא. אני חושבת שכל מי שיושב פה מסביב לשולחן חזר עם תובנו, עם מסקנות ועם יכולת להמשך עבודה.

אנחנו הגשנו את האפליקציה שלנו למשרד החינוך. ישבנו עם סימה. היא קיבלה אישור והכרה ויש לנו את זה כתוב. הגננות שלנו מקבלות הדרכה ובכנס ל"ג בעומר שלנו יעמדו אנשים מתוך המערכת על הבמה ויסבירו לגננות למה זה כדאי להן, ולא למה זה בחובה שלהן.

אז אני חושבת שאם נצא למערך הסברה כולל ונאסוף את כל מי שיושב פה בשולחן וגם מחוץ לשולחן, אנחנו נצליח לצמצם באחוזים את המקום הזה שילדים נמצאים במתחם סיכון גדול. היום לשני ההורים יש רכבים. היום תיכוניסטים מסיעים. היום להורים קשה, עושים קאר-פול, אמא אחת אוספת שניים-שלושה ילדים. תעשו טובה, אל תיכנסו לפינות האלה של לא אנחנו, לא אלינו. אנחנו מערך חינוכי, אנחנו לא ישבנו פה עכשיו לספור מניות של מישהו.

זה ממש חורה לי. אני אומרת לך את האמת. הגעתי בסוף הדיון, אבל אני מרגישה באוויר את מה שקרה פה לפני ואני באמת מקווה, את יודעת מה, שנתחיל שניים, נתחיל שלושה, נתחיל ארבעה, אנחנו נהיה שם לגמרי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
קרן, תודה רבה. את אומרת שהדברים נמצאים בידיים של סימה ובעצם הם ישימים, זאת אומרת אפשר להפעיל את זה אד-הוק.
קרן איוס
האפליקציה שלנו קיבלה הכרה. אנחנו הכנסנו אותה לגנים. אני מאמינה שאם משרד החינוך נתן לזה הכרה, השלב הבא זה שזה ייכנס גם לגנים שלהם, בעל כורחם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילי, אתם מוכנים להירתם למהלך של הכנסת האפליקציה, לעודד את הגננות?
לילי פוקמונסקי
זה לא תלוי בגננת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
משרד החינוך – אם סימה נתנה, אז - - -
לילי פוקמונסקי
זה מהלך עירוני, בוודאי.
קריאה
השאלה אם נתנגד? אז לא נתנגד למהלך כזה.
לילי פוקמונסקי
ברור. למה את חושבת שעל כל דבר אנחנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא חושבת כלום. אני שואלת. אני לא חשבתי שום דבר. אני אפילו שאלתי בנימה שואלת ולא מתריסה. אני גם יודעת להתריס ולהיות צינית, אבל זה היה ככה.
לילי פוקמונסקי
הרי סגרנו, סיכמנו שאם יהיה עזר טכנולוגי, הגננת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
רגע, חכי לשאלה הבאה שלי.
לילי פוקמונסקי
ההורים הם אלה שצריך, שצריכים - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עדיין הגננת מחוץ לתחום? רגע, יש לי שאלה ברורה עכשיו. את אמרת את המשפט, לא אני. הגננת לא חלק ממערך הסיוע? עכשיו אני שואלת אותך באמת, חוץ מההסברה כלפי ההורים.
לילי פוקמונסקי
אם יהיה איזה שהוא עזר טכנולוגי, אמרתי קודם, נתתי, אפשרתי לעשות פיילוט בגנים. אני מניחה שזה צריך להיות בערך אותו דבר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילי, אתם תצאו ל - - -
לילי פוקמונסקי
זה היה מוצלח מאד. מאד מאד מוצלח. אין לי בעיה שיהיו עזרים טכנולוגיים בגנים.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילי, אני רוצה לשאול אותך עכשיו משהו.
רות ברק
כוח אדם שיש בגנים פרטיים, הלוואי עלינו. לפעמים גם - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוי, באמת.
רות ברק
אל תגידי לי אוי. את יודעת, תשמעי כשאת את הסייעת ההיא מניידים בכל מקום. אצלם בגנים הפרטיים על כל חמישה ילדים יש בן אדם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שמעתי.
רות ברק
לנו יש 35, לפעמים אחת לבד. אל תשווי אותנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש אחת לבד? יש גנים שיש רק אחת?
רות ברק
כן. רק השבוע קרה שלא הייתה אף אחת והכניסו לגננת אחרת עוד 30 - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה אף אחת?
רות ברק
כן, מה שאני אומרת לך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
היו ילדים לבד בגן?
ות ברק
לא, השכנה לקחה וקיבלה על זה שימוע, כי ילד ברח לה, הוא לא מכיר אותה והיא לא מכירה אותו.
מאיר אסרף
בסדר, אבל זה מקרה קיצון. אנחנו מנסים לפתור את זה.
רות ברק
לא, אז אני אומרת אל תשימו עלינו מה שגן פרטי יכול לעשות.
מאיר אסרף
אנחנו מנסים להגן על עובדי ההוראה וגם להיות רשת ביטחון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש פה נציג של הסתדרות המורים שמוכן להציג?
קריאה
כן גברתי.
מאיר אסרף
אנחנו כולנו נציגים של הסתדרות המורים. אני פשוט שייך ללשכת הקשר של המחלקה המשפטית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי יש לי פה אמירה שהסתדרות המורים כן מוכנה להתגייס ולסייע.
לילי פוקמונסקי
אבל אני הסתדרות המורים ואני אמרתי שאני מוכנה להתגייס לכל דבר.
מאיר אסרף
נכון. גם נכון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את מוכנה לצאת בקריאה לגננות, גם כשיש עזרים טכנולוגיים? תהיי איתי שנייה, אל תתפרצי, בסדר? אנחנו ננהל את זה רגוע. שלא תגידי שאמרתי משהו שאת לא רוצה, בסדר? ואני יודעת שיש שאלה שאת תתעצבני בסוף, אבל תנסי רגע ברגוע.

אני מבינה שעזרים טכנולוגיים, אין בעיה, אנחנו כולנו מסכימים. אבל למרות שיהיו עזרים טכנולוגיים, שאנחנו ניתן את כל הקביים והכלים שצריך. את עדיין מוכנה לצאת בקריאה לגננות, לצוות, לא לגננות. אנחנו כל הזמן אומרים גננות, גננות, כי זו התפיסה של הגן, אבל זה הצוות החינוכי. זה לא משנה לי אם הסייעת עושה את זה, בת השירות או הגננת.
רות ברק
היא לא תיתן להם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
והאחריות היא לא על הגננת. מספיק. בואו, אני אצעק את זה שכל הכנסת תשמע: אין אחריות על הגננת. היא רק חלק מהתהליך שעוזר לנו. עוזר לנו, בסדר? האם אתם מוכנים לצאת בקריאה לצוותים החינוכיים בתוך הגנים, שבמידה ורואים שילד לא הגיע, שיפקחו עיניים ויראו שבמידה וילד לא הגיע, והעזר כן פעל, לא עזר, שיבדקו את העזר וזה, יידעו את ההורים?
לילי פוקמונסקי
את יכולה להבין שהגננות עושות זאת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תעני לי – כן או לא?
לילי פוקמונסקי
בלי ש- - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז למה התווכחת איתי שעה? למה את לא יכולה להגיד לי כן?
רות ברק
למה כולם יושבים פה נקיים ורק עלינו מפילים את הכל. יש פה מיליון משרדים.
מאיר אסרף
גברתי, הבעיה הייתה בלפרוט את רשת הביטחון לפעולות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הפעולה היא שפקחתי עיניים, ראיתי שילד לא הגיע ויש לי עזר טכנולוגי ואני מסתכלת על העזר ואני רואה – לא משנה אם הוא תקין, או לא תקין, מה שיש שם – האם ליידע את הצוות שיעשו טלפון לגבי ילד שלא מגיע.
מאיר אסרף
האמירה החד משמעית והברורה שנאמר כאן גם, היא שהגננות והצוות החינוכי בכלל יעשו כל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אל תמרח אותי. תגיד לי כן או לא.
מאיר אסרף
שלאל ידם כדי לסייע למנוע מצבים כאלה. בכל דרך.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יידעו את ההורים בשיחת טלפון. כן או לא?
מאיר אסרף
זה יוצר חובה.
רות ברק
צריך לקבוע סטנדרט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא יוצר חובה.
מאיר אסרף
זה כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתה משפטן?
מאיר אסרף
אז כן, אז כן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
איזה חובה זה יוצר אם אני אומרת, כשאני יוצאת מהבית ואני אומרת לילדים שלי או לא משנה, למי ששומר עליהם, או שתיקחו את זה למקום יותר מחויב, מה שתרצו, איזו דוגמא, ואני אומרת להם תקשיבו, חברים, שימו עין שהגז לא דולק ואם הוא דולק תכבו אותו. הפלתי עליהם חובה משפטית?
מאיר אסרף
אבל אמרתי כן, גברתי. אמרתי כן. השאלה לא רלבנטית כי אמרתי כן. אמרתי כן.
מירי כהן
אז תעבירו את המסר בצורה ברורה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לילי, אתם מוכנים להעביר את המסר? אנחנו נסייע לכם בעזרים טכנולוגיים. אתם מוכנים להעביר את המסר לגננות שיידעו את ההורים במידה וילד באופן חריג לא מגיע?
לילי פוקמונסקי
מה שהמשרד יעביר, אני אקבל מה שהמשרד יעביר.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן? אורה, אתם תעבירו את המסר?
אורה גולדהירש
אנחנו לא רק נעביר, אנחנו העברנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
לא, אתם תעבירו את המסר שהצוותים החינוכיים יפקחו בעיקר בחודשי הקיץ, יפקחו עיניים ויידעו הורים שהילד שלהם לא הגיע?
אורה גולדהירש
האופן שאת מתארת אותו הוא הנחיה, הוא לא איזו שהיא קבלת שותפות ורצון טוב של גננות. אנחנו לא פה ממקום של הנחיה אלא באמת במקום, כמו שאת אמרת, של דיאלוג עם הגננות - - -
שרה דורות
אתה לא יכול להסכים לזה. יתלו אותנו.
מאיר אסרף
שנייה, לא יתלו אתכם.
שרה דורות
יתלו אותנו.
אורה גולדהירש
והרצון הטוב שלהן והיכולת שלהן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה לא הנחיה, זאת קריאה, זאת המלצה.
אורה גולדהירש
הנחיה לא יכולה לתת. המלצה יצאה.
מירי כהן
זה לא חוזר מנכ"ל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בחייכם. להוציא הנחיות של משמונה עד שמונה ורבע הם ישחקו בפאזל ומשמונה ורבע עד שמונה ועשרים הם ישחקו בזה, זה כן, אבל להגיד לצוותים תפקחו עיניים - - -
לילי פוקמונסקי
לא, אלה לא הנחיות של המשרד. לא, לא.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני יודעת, אני מכירה את ההנחיות של מה עושים בגן. אני יכולה להביא לך את החוזר. תאמיני לי, אני מכירה ויודעת. אני יכולה להביא לך את סדר היום בעל פה. אוקיי?
לילי פוקמונסקי
סדר היום הוא גמיש.
אורה גולדהירש
אנחנו בהכשרת לבבות עשינו את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מה זה הכשרת לבבות?
אורה גולדהירש
הכשרת לבבות זה שאנחנו קיימנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אורה, למה אנחנו נזהרים כל הזמן? אני גם, מוצאת את עצמי מתפתלת, אז שזה לא יהיה חוזר, שזה לא יהיה הנחיה.
אורה גולדהירש
נזהרים כדי לא להנחות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שזה לא יהיה קריאה. שזה יהיה המלצה.
מאיר אסרף
נכון, נכון, צריך לחוקק. נחוקק הגנה לעובדי ההוראה ואז נפתור את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כאילו, מה אני צריכה לבקש בשביל שהגננות, שהן גם ככה איתנו, שיהיו איתנו ברמה הממוסדת, שתצא קריאה מאלה שהם מסתכלים עליהם והם סומכים עליהם ויגידו להם תקשיבו, בואו נירתם למהלך. משרד הבריאות גם נרתם, אין לו אחריות פלילית. ומשרד התחבורה, הם היחידים שאמרנו שזה על הראש שלהם, אבל אנחנו אומרים את זה רק כדי להאיץ, לא כי באמת אני חושבת.

כולנו נרתמים. בואו תירתמו, תפקחו עיניים. אתם רואים שילד לא מגיע באופן חריג, שמישהו ירים טלפון.
רות ברק
אנחנו נרתמנו.
לילי פוקמונסקי
נרתמנו כבר.
רות ברק
אני רותמת את אבואב גם אלינו.
קריאה
אגב, משפטית הפרוטוקול מחייב.
רות ברק
בסדר, אבל למה צריך להיות - - -
מאיר אסרף
לא, הוא לא מחייב. כשתהיה תביעת נזיקין הוא לא יחייב אף אחד. צריך לחוקק חוק.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בבקשה, המועצה לשלום הילד, כרמית, את רוצה גם לדבר? אז אני אתן. ממש בשתי דקות אתם, ואני הבטחתי לך גם את רשות הדיבור.
קריאה
עוד מעט מסתיים הדיון.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אל תדאג. אני מחליטה מתי הוא מסתיים. בבקשה.
עדי חן
עורכת דין עדי חן, נציגת לשכת עורכי הדין. ראשית אני חייבת לפתוח את הדברים. אף אחד לא מטיל אחריות. מבוקש פה לשנות סטנדרט, לעלות בסטנדרט וזה רק לטובת כולנו, גם לטובתכם. לא ברור לי מאיפה ההתנגדות וזה ממש ממש חורה.
מאיר אסרף
אתם תצטרפו להצעת חוק שתגן על עובדי ההוראה? כי אם כן זה יקל על כל המערכת פה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אל תערבב לי עכשיו. אתה יושב פה - - -
מאיר אסרף
למה לא?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי מה עכשיו אתה מקשקש לי על להגן על עובדי ההוראה? ברור שאנחנו נגן על עובדי ההוראה. אני בגופי אגן על עובדי הוראה, שמגיע להם שיגנו עליהם, אגב. ואת כל אלה - זו הזדמנות להגיד בדיון הזה, אפרופו כל השיח בזמן האחרון – את כל אלה שלא מגיע להם להגן עליהם, שכן סוררים בתוך המערכת, בבעיטה הייתי מעיפה החוצה. אתה יודע למה? כי הם פוגעים לא רק בילדים, הם פוגעים גם באותם אנשי חינוך שעושים עבודת קודש. כי אחר כך אומרים כל המערכת נראית ככה.

אז אני רוצה לשאול אותך האם אתה תעזור לי לבעוט בעובד הוראה שלא ראוי להיות עובד הוראה? תגיד כן.
מאיר אסרף
הסתדרות המורים אמרה כן. לא אני, הנציג השכיר.
לילי פוקמונסקי
את זה אני עושה.
רות ברק
אנחנו מוציאים אותם בעצמנו.
מאיר אסרף
הסתדרות המורים ענתה לך.
רות ברק
מי שלא בסדר אנחנו מוציאים אותו, אבל להבדיל - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני שמחה. זהו.
מאיר אסרף
יש פה הסכמה סביב השולחן, זה פשוט נושא שהוא בוער גם בנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני שמחה. על כל היתר, בגופי אני אגן, תאמין לי.
רות ברק
אבל את יודעת מה, אם העלית את זה אני רוצה להזכיר לך את הדיון שהיה עם הגננת הזאת, שישבנו פה עם האמא. היא זוכתה. אף אחד לא מדבר על זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש הרבה שזוכו והם לא צריכים - - -
רות ברק
אבל אף אחד לא מעלה את זה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
ויש גם הרבה תיקים שנסגרו ומי שפגע שם צריך לשלם.
רות ברק
ואף אחד לא אמר שהגננת לא עשתה את זה. היא נשארה עם התיק הזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא יודעת מה היה שם. אני לא שופטת.
רות ברק
היא מחוץ לעבודה. היא בטיפול.
שרה דורות
מי שמך? אם היא זוכתה ואת אומרת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני לא דיברתי - - -
שרה דורות
את יודעת מה?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
את מוכנה להירגע?
שרה דורות
אני לא רוצה שתגני עלי לא בגופך ולא בלא יודעת מה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כי אני לא דיברתי על הגננת הזו, וכן, אני אגיד את זה פה ואומרים את זה בכל מקום. יש הרבה מאד אנשים שפוגעים, ואני לא מדברת על הגננת הספציפית הזו, ובואו נפסיק לטמון את הראש שלנו בחול.
שרה דורות
אז יגיעו אליהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש מספיק אנשים שפוגעים בילדים שלנו ונמצאים חופשיים שם בחוץ, כי הפרקליטות סוגרת תיקים, כי העדות לא מספיק בשלה, כי 1,001 סיבות. כי אפשר לאנוס את הילדים שלנו, וזה ולא הגננות עושות, אז את יכולה להיות רגועה שאני לא מדברת על הגננת הזו.

אז לבוא במקרה הזה, הרגיש הזה, שאני שנתיים צוללת בתוך החומר הזה מול הפרקליטות ובתי המשפט ולהגיד לי בן אדם זוכה, אז אני אומרת לך, באמת בניקיון כפיים וניקיון לב, לא מרשים אותי כל פעם כשמזכים אותם. אז במקרה שלה יכול להיות שנעשה לה עוול, ואני אומרת לך עדיין, אני מוכנה להיכנס לעובי הקורה בכל מקרה שיש, ואם יש מישהו שטפלו בו האשמת שווא, אני מוכנה להגן בגופי. אבל אני אומרת לך שיש הרבה אחרים ואני מכירה אותם מקרוב, עם ראיות ועם הקלטות, שנמצאות שם בחוץ וזה המלחמה שלי מול מערכת המשפט, לא מולכם. ובכל איפה שיהיה צריך להגן עליכם אני אגן עליכם, בדיוק כמו שאני מגנה על הילדים, כי אני חלק מכם.

אז את יכולה להיות רגועה ואין לי שום דבר. אני לא יודעת מי זו הגננת הזו. אני אפילו לא זוכרת בדיוק על איזה סיפור אתם מדברים, אז זה לא כלפיה, זה באופן כללי. ואני שמחה שהייתה לי הזדמנות לזעוק את הזעקה הזו בשם הילדים, ילדים שאני נמצאת איתם בקשר כל יום ואני מכירה את המצוקות שלהם והלוואי שהמערכת שלנו הייתה יכולה להתגייס כדי להציל אותם. ואני מצטערת גם שהתפרצתי ככה.
עדי חן
דבר נוסף, שעה זה יותר מדי. יותר מדי. כל מטפל במגן דוד אדום, כל חובש מהדרגה הכי פשוטה יגיד ששעה בשמש, בחום של הרכב זה יותר מדי. צריך לצמצם את זה ל-30 או 40 דקות מקסימום. זאת העמדה שלי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב, אבל זו כבר לא שליטה שלנו. אנחנו צריכים, כשאנחנו מדברים על רשת ביטחון, אנחנו לא יכולים לאמוד את זה מתמטית. אנחנו מנסים.
עדי חן
מתי שהילד יצא מהבית.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כן, אנחנו לא יודעים מתי הם יוצאים מהבית. אנחנו לא מכירים את סדר היום של כל אחד. אנחנו צריכים לקבוע שעה סבירה, וכן, אנחנו יודעים שבחלק מהמקרים אולי אנחנו לא נציל אותם כי הם כבר שעתיים שם, אבל לפחות אנחנו דאגנו שהילד הזה יימצא אחרי שעתיים ולא אחרי שמונה שעות, כשהוא כבר מאבד את כל הצלם.
עדי חן
זה נכון. אני חשבתי על אמצעים טכנולוגיים שמשדרים לאפוטרופוסים, כי לפעמים רק הורה אחד הוא אפוטרופוס.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה בדיוק מה שעושה האפליקציה.
עדי חן
לגבי משרד התחבורה, אנחנו בעמדה שכן צריך להתקין תקנות שמחייבות כל רכב שיש לו בוסטר, שיש לו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, אנחנו כבר אחרי זה. תעשו טובה, אנחנו בסוף הדיון, אז רק אם יש משהו להוסיף.
עדי חן
רק אתמול למשל שוחחתי עם מישהו שמתעסק בטכנולוגיה מהטכניון והוא דיבר איתי על משהו שלא ידעתי. בבתי מלון יש גלאי נפח, שאמור בכל חדר - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה חלק מכל הפיתוחים.
מירי כהן
זו אחת הטכנולוגיות. זו אחת מהצעות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
יש הרבה מאד פיתוחים. הסיפור הוא, כמו שאמר פה משרד התחבורה, ואנחנו נעזור למשרד התחבורה ולפצח גם את זה. העניין של התקן, שהוא מאד מאד מחמיר. אז אנחנו נדרוש ממשרד הכלכלה וממכון התקנים שיעשו רביזיה בתקן, שיהפכו אותו למשהו שהוא ריאלי, כדי שאנחנו גם נוכל בסופו של דבר להשתמש בו.
עדי חן
עדי, אולי רק לתקופת הרצה, כדי שאנחנו לא נוריד את הסטנדרט שלנו ולא נוריד את מדד האיכות שלנו.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי.
עדי חן
לתקופת הרצה מסוימת, לשנה, כדי לאפשר לאחרים לפתח טכנולוגיות ברמה יותר גבוהה.
מירי כהן
תמיד אפשר לשנות תקן. זה בסדר.
עדי חן
את התקן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, תודה רבה. שוקי, ממש בשני משפטים, כי אתם כבר מסודרים מבחינתנו. יש לכם מערכת.
שוקי שדה
בשני משפטים. זו בדיוק הבעיה, שאתם חושבים שאנחנו מסודרים וזה חמור מאד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אז מה קרה?
שוקי שדה
גילוי נאות, אני איש משרד התחבורה לשעבר הרבה שנים ובעניין הזה אגף הרכב עושה עבודה מצוינת. רק ישנם מספר דברים. לגבי הנושא של הבעיות הטכנולוגיות שישנן, מכון התקנים נתן איזה שהוא פרק מאד גבוה לגבי ההבהרה של החומר הזה באגף התקנים, והתוצאה היא שיש היום מונופול לחברה אחת, לאיתוראן בלבד, שהיא מבצעת את העבודה והמצב הזה הוא חמור מאד.

יש הרבה פעולות בשטח. יש הרבה מכשור שנמצא בשטח, שאנחנו יכולים להכניס באוטובוסים ואין אפשרות להכניס אותם בגלל שאי אפשר לעבור איתם טסט. אתה בא למכון רישוי, אתה לא עובר איתם טסט והתוצאה היא שאתה צריך ללכת רק לאיתוראן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אבל אם יש מערכות שמשרד התחבורה קבע אותן בתקן - - -
עינת סגל
זה לא של משרד התחבורה. זה של איתוראן. על המפתחים.
שוקי שדה
כן, אני מדבר כרגע על איתוראן.
עינת סגל
גם אנחנו לא רוצים לראות רק אחד. זה מונופול מבחינתי.
שוקי שדה
איתוראן עושה מה שהוא רוצה, באיזה פעולות. לפעמים אין זמן ויש זמן והאוטו צריך לעבור טסט. בקיצור, בעיה רצינית מאד שאנחנו - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני כן רוצה לחדד את זה. אני לא מבינה.
שוקי שדה
אני מדבר על 15,000 כלי רכב. זה לא צחוק.
עינת סגל
זה עוד פעם באותו סיפור של התקן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הסיפור של התקנה שאתם דיברתם עליה. יש תקנה, יש עזר מסוים, נכון?
שוקי שדה
עזר אחד, זהו.
עינת סגל
חברה אחת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, שנייה. כאשר העזר הזה - - -
עינת סגל
שאושרה. חברה אחת שאושרה כעומדת בתקינה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי, כאשר העזר הזה הותקן ברכב, הוא לא מפריע לו לעבור טסט, להיפך. הוא יעבור טסט בזכות זה שהוא מתוקן.
עינת סגל
לא, אבל אם אין לו את זה אז הוא לא יעבור טסט.
שוקי שדה
אם אין לו את זה הוא לא יעבור טסט.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
נכון, אבל זה הסיפור, נו.
שוקי שדה
אבל אני אומר שיש מונופול על העניין הזה, כי יש רק חברה אחת.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, אז אנחנו צריכים לשבור אותו.
שוקי שדה
אנחנו בעד הכל, אבל אנחנו לא יכולים לתת - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נשבור את המונופול וזה לא מוריד מהאחריות שלנו להתקין את זה ברכבי ההסעות, כדי להציל את הילדים.
שוקי שדה
קודם כל לא אמרתי על אחריות. אחריות – אנחנו לוקחים את האחריות, אין לנו בעיה עם זה. יש לנו בעיה אחרת. יש לנו בעיה עם הנושא שזה מונופול במדינה הזאת, ואנחנו נלחמים נגד מונופול.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
גם אני נגד מונופול וגם הקבוצה שאיתה אני נמצאת.
שוקי שדה
נו, אז מה התוצאה? נתנו פתרון לגורם אחד ופתחו בעיה לגורם שני.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו נדבר עם משרד התחבורה. עדיין אנחנו נתקין את זה. כל עוד זה העזר היחידי שקיים בשוק אנחנו נעשה את זה כדי להגן על הילדים.
שוקי שדה
אוקיי, אז אם ככה אז אולי שהמדינה תשתתף ברמת הביצוע.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אנחנו דורשים את זה להגן על הילדים.
שוקי שדה
אין לנו בעיה להגן. למה מערכת הרגולציה לא תשתתף ברמת הביצוע?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
הנושא ייבדק. אני לא מתחייבת לשום דבר. הנושא ייבדק לעומק.
עינת סגל
קודם כל זו הוצאה חד פעמית, זה לא כזה נורא - - -
שוקי שדה
לא משנה.
עינת סגל
לארגון ההסעות, לצי הרכב.
שוקי שדה
אין בעיה.
עינת סגל
ואני רק יכולה לעדכן שאנחנו כן פועלים באמת כדי להרחיב את מעגל היצרנים שעונים לתקן.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מצוין.
עינת סגל
יש לי כבר אחד בקנה. יצליח, לא יצליח, זה משהו אחר, אבל אני מעודדת אותו בכל מקום.
שוקי שדה
אולי צריך להוריד את התקן. התקן הוא גבוה.
עינת סגל
זה מה שאמרתי, נכון. גם לרכבי הסעות, לא רק לרכב פרטי.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מאה אחוז. כן, כן, ברור. אני אשמח לקבל סטאטוס, לפחות אחת לשלושה חודשים, כדי לראות שזה אמת קורה ואם לא, נצטרך להפעיל לחץ כדי שבאמת לא יהיה מדובר כאן במונופול.
עינת סגל
הבעיה היא שאחד באפריל זה מחר ויש לנו רק אחד.
עדי חן
לעודד גם את הנוער, בבקשה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
בסדר, אבל כרגע הם מחויבים.
עדי חן
את הנוער. יש לנו גם מוחות - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כרגע הם מחויבים.
עינת סגל
רגע, עוד משהו לעדכן, אם כבר היא הזכירה לעודד את הנוער. יש עכשיו צוות היגוי במסגרת התכנית הלאומית לתחבורה חכמה ובטיחותית יותר במניעת תאונות ומניעת שימוש ב - - -
היו"ר יפעת שאשא ביטון
זה קשור לשכחת ילדים?
עינת סגל
יש צוות שמעודד וגם מתגמל על כל מיני פתרונות שבעצם מונעים אסונות, נקרא לזה לצורך העניין, אסונות טרגיים. ייצא קול קורא ואם יעלה גם משהו כזה, אנחנו בשמחה, וזה לא משנה לנו אם זה נוער מפתח או מישהו מחו"ל.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
תודה רבה עינת. אנחנו נעקוב כדי לוודא שאין פה מונופול.
עדי חן
אנחנו מעצמת מוחות. מעצמת סטרטאפ.
עינת סגל
ואנחנו משתמשים בזה.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
כרמית ואני נועלת את הדיון.
כרמית פולק כהן
טוב, באמת נאמרו פה כבר כל הדברים, אבל אני חושבת שאחד הדברים החשובים ביותר הוא אולי שהאחריות היא גם של ושל ושל. כאילו השיח, הטרמינולוגיה צריכה להשתנות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אני כבר רואה איך אני אומרת לבת שלי – קחי אחריות על המעשים שלך, לא אחריות פלילית. זה באמת לא מהמקום הזה, אבל זה בשביל להוריד קצת את המתח.
כרמית פולק כהן
באמת, זה נכון. אני מרגישה שהטרמינולוגיה של כולנו צריכה להשתנות, כי בסוף כולנו ביחד.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אתם צריכים להפסיק לפחד. אנחנו לא מחפשים אף אחד. צריך להפסיק לפחד.
כרמית פולק כהן
זה בסוף כולנו ביחד בידיים שלובות. אני כן מרגישה שהסיפא של הדברים של משרד התחבורה הוא כל כך הרבה יותר מעודד מהרישא של הדברים שלו, שאני קצת אמרתי אוקיי, הם בעצם אומרים לי אני לא בעניין. תעלו מודעות, האחריות של ההורים וכו'.

מבחינתי הסיפא של הדברים שלכם היא מאד מעודדת ואני באמת חושבת שאתם הגוף שצריך לתכלל את האחריות של כולנו, כי בסוף זה קורה אצלכם. במגרש הביתי שלכם. לצערנו, כן.

אני שמחה על הסיפא של הדברים ואני מקווה באמת, שוב, שלא נבוא לפה עוד חצי שנה ונשמע עוד פעם שצריך להתקין עזרים בכיסאות בטיחות, אלא הם כבר יהיו שם.
קריאה
כולנו יד אחת. כולי תקווה שזה יזוז.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
אוקיי. קודם כל תודה רבה לכולכם על דיון לא פשוט. תמיד הדיון בנושא הזה הוא לא פשוט, כי הנושא כשלעצמו הוא מאד מאד קשה רגשית ואני לא מתכחשת לעובדה שזה מפחיד. כולנו בסוף בסוף מפחדים שזה יהיה על הראש שלנו, אבל זה לא אומר שאנחנו יכולים לברוח מהמקום שבו אנחנו לא נשים יד. במיוחד מי שאני רואה אותם באמת כשותפים אמיתיים ובגלל שאני כל כך מאמינה בהם בתוך הסיפור הזה, וזה מערכת החינוך וכמובן גם המעונות.

אנחנו לא יצא לי לשמוע את משרד הרווחה מפאת קוצר הזמן, אבל גם שם אנחנו ננהל את אותו שיח באותה מגמה שהייתה בשנה הקודמת.

אני אומר כמה המלצות ואחר כך אני אנסה לסכם יחד אתכם את מה שאנחנו מוציאים מכאן, כדי שאף אחד לא יגיד שהוועדה הוציאה משהו שלא התכוונתם.

ראשית אנחנו נתחיל עם משרד התחבורה. אנחנו נבקש רביזיה בתקן 6400 ממשרד הכלכלה וממכון התקנים. זה נמצא במשרד הכלכלה, כדי להקל ולאפשר ליותר יזמים להיכנס לשוק וכדי להאיץ את התהליך של התקנת תקנה שתחייב עזרים טכנולוגיים בכיסאות בטיחות.
עינת סגל
עזרי התראה בכיסאות בטיחות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
עזרי התראה בכיסאות בטיחות. אתם מוזמנים לתקן אותי כדי שהדברים יהיו מדויקים. משרד התחבורה מתחייב להוציא קול קורא בשבוע הקרוב באופן בולט, שיהווה גם חלק מתהליך ההסברה.

הוועדה קיים דיון. אנחנו מאד מאד - - -
עינת סגל
רק לכתוב שהוא מוכוון לכיסאות בטיחות.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
מוכוון לכיסאות בטיחות, כן. הוועדה תקיים דיון. אנחנו נעשה את הכל כדי שזה יהיה לפני הפגרה ואנחנו נכנסים לקיץ, אז כדי להרוויח את הזמן. אנחנו נקרא לכל מי שיש לו עזרים טכנולוגים ואחרים, יוזמות, רעיונות וכו', כדי שיבואו ויציגו את זה כאן, כדי שאנחנו נוכל בעצם להביא את זה לידיעת הציבור ולאפשר להורים באופן וולונטרי, עד שתהיה תקנה, לרכוש עזרים כאלה, שנוגעים לבטיחות ולהתראה ברכב. זה לגבי הנושא של רכבים.

לגבי משרד החינוך, אז ראשית אני מבקשת לקדם את כל הנושא של האפליקציה או כל עזר אחר שאתם תבחרו. אני לא נכנסת למשרד החינוך, לשיקולים מה נכון לכם בתוך הגנים – כן או לא, אבל בהחלט להתקין עזרים שיסייעו לגננות ולצוות להתריע בפני הורים שהילדים שלהם לא הגיעו.

אנחנו נמשיך את התהליך שהתחלנו עם משרד הבריאות, משרד החינוך וישראל דיגיטאלית, להתקנה של עזרים באופן ממוסד, על פי תקן, כדי שזה יוכל להיכנס בהמשך.

אני רוצה שכן ייכתב בסיכום שאני כן מאמינה בצוותים החינוכיים שנמצאים בתוך הגנים ומתוך המקום הזה אני מבקשת שתצא קריאה, או שתמצאו את הדרך להכשיר את הלבבות או שתקראו לזה איך שאתם רוצים. באמת, מצדי תחליטו על נוסח, תעבירו אותו אלי, כדי שאנחנו נכניס את זה מדויק, שהצוותים יפקחו עיניים. זה לא חייבת להיות הגננת. שהצוותים יפקחו עיניים ויידעו הורים במקרים חריגים שבהם הילדים לא מגיעים.

למה אני אומרת מקרים חריגים? כמו שהסברתי מקודם – לא כל ילד שלא, ואנחנו יודעים גם שאין הרבה ילדים שלא מגיעים, במיוחד בקיץ. זה לא תקופת החורף שהרבה חולים. בתקופת הקיץ לא מגיעים שניים, שלושה ילדים. אם זה ילד שאנחנו יודעים שכרגיל מגיע רק בעשר בבוקר, לא נרים לו טלפון בשמונה וחצי תשע. אבל אם יש ילדים שאנחנו רגילים לראות אותם בשעה מסוימת ופתאום הם לא מגיעים וההורים שלהם, מה לעשות, שלא באשמת הילדים הם לא אנשים אחראים, לא הרימו טלפון, אז שהגננות, שהצוות יידע את ההורים.

בלי אחריות פלילית. בלי שום אחריות משפטית. רק ממקום של רצון טוב. בסדר? ממקום של השתתפות ברשת הביטחון הזאת.

אם יש לכם הגדרה אחרת לקריאה לזה, אתם מוזמנים להעביר אלינו.

לילי, את מקבלת הסיכום הזה?
לילי פוקמונסקי
מה, מה לקבל?
היו"ר יפעת שאשא ביטון
שתחיי איתו בשלום אבל. זה יצא ממני, לא ממך. את בסדר. אני אצא הרעה פה, אבל הכל בסדר.
לילי פוקמונסקי
בסדר כל הזמן.
מאיר אסרף
עושה את עבודתה נאמנה. את מגינה על האינטרס שלהם.
היו"ר יפעת שאשא ביטון
טוב. שתהיו לי בריאים רק. תעשו טוב, גם כשאתם עוברים ליד רכבים, למרות שאין לכם שום אחריות על זה, תפקחו עיניים. אני אומרת לכם, כל ילד שנציל.

הישיבה ננעלה בשעה 11:15.

קוד המקור של הנתונים