ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 26/02/2017

סיור וישיבת וועדה בנושא: פניות ציבור בנושא נהלי הבידוק למתפללים בכניסות לכותל

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 94

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום ראשון, ל' בשבט התשע"ז (26 בפברואר 2017), שעה 11:00
סדר היום
סיור וישיבת וועדה בנושא: פניות ציבור בנושא נהלי הבידוק למתפללים בכניסות לכותל
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר

מנחם אליעזר מוזס
מוזמנים
דורון תורג'מן - מפקד מרחב דוד בירושלים, המשרד לבטחון פנים

יובל ראובן - מפקד היחידה למקומות הקדושים, המשרד לבטחון פנים

גיא גלבוע - מפקד תחנת הכותל, המשרד לבטחון פנים

הרב שמואל רבינוביץ - רב הכותל והמקומות הקדושים, המשרד לשירותי דת

מורן יונה - מנהלת תחום תח"צ ירושלים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אופיר יחזקאל - מנהל תנועה ירושלים, חברת אגד
מנהל/ת הוועדה
שלומית אבינוח-קואולמן
רישום פרלמנטרי
ס.ל.,חבר המתרגמים
סיור וישיבת וועדה בנושא
פניות ציבור בנושא נהלי הבידוק למתפללים בכניסות לכותל

(בסיור)
דורון תורג'מן
בוקר טוב. באנו לראות את השערים. אני הבנתי שמטרת המפגש הזה שאנחנו מתייחסים לשני נושאים, האחד זה נושא השילוט האלקטרוני בשבת והנושא השני זה הבידוק בכניסות.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, שילוט אלקטרוני זה כל ימות השבוע. יש פה בעיה שמטעים את הציבור, השלט מראה שהאוטובוס עולה או לא עולה ואף פעם זה לא תואם. זה נושא שני. הנושא הראשון זה מה שאמרת, העניין של הבידוק בשבת. יש לנו שתי הלכות ברורות, אל"ף, חייבים לבדוק כל אדם, פיקוח נפש דוחה הכול, הלכה שנייה שאפשר וצריך לעשות את זה באופן שלא יגרום לאדם לחלל שבת. אנחנו צריכים למצוא את הדרך.
דורון תורג'מן
בואו נלך לראות את הכניסה.
הרב שמואל רבינוביץ
- - - עובד אלקטרונית, כמו שאתם רואים, וכך זה קורה בשבת. במקרה כזה ביום חול, זה חילול שבת, דאורייתא, מחלוקת, מי שעובר פה. אם זה יפעל בשבת, אין על זה דעה אחת שמקלה, זה מצפצף, עושה, אין שום בעיה. לגבי בשבת זה עובר, כמו תיקון שבת, כמו במעלית, מפה לכאן. הוא שוקל פה את כמות המתכת שאדם עובר בו. זה שינוי זרם. כאשר אדם - - - כשיש לך מתכת במשקל הוא מגדיל את שינוי הזרם ומשפיע. אם הוא עובר עד הקו האדום אין שום בעיה, יכול להיות לו - - - יכול להיות לו שטריימל, יכול להיות לו שעון, יכול להיות לו - - - מה שאתה רוצה להיות לו, ואם זה עבר את הפס האדום יש חשש שיש לו סכין, אקדח וכו' וכו', ככה זה עובד. זה פחות או יותר הרעיון.

- - - חתמו לפני הרבה מאוד שנים - - - הרב נויברט, הרב נבנצאל ורב משה שטרנבוך. רב משה שטרנבוך אמר, יהודי שרוצה להחמיר יוריד את המתכת פה, יעבור בלי מתכת, אז אין שום זרם.
היו"ר ישראל אייכלר
הם מבקשים באמת לשים את ה - - -
הרב שמואל רבינוביץ
מי שרוצה. אבל מינימלי. אתה רוצה להחמיר תוריד את השעון. עכשיו יש מחלוקת גדולה בנושא של שינוי זרם. מחלוקת בין הרב שלמה זלמן לבין הרב אלישיב. על דעת רב שלמה זלמן אין דבר כזה שאין שינוי זרם - - - המזגן עובד על שינוי זרם. כמות האנשים משפיעה, מאוורר משפיע. אין דבר כזה בלי שינוי זרם.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
המים.
הרב שמואל רבינוביץ
הוא מדבר על מדידת המים. הרב אלישיב אומר, שלוש דעות, הוא מביא בשם הרב - - - אומר הרב אלישיב - - - בשינוי זרם. ראיתי אצלו, לדעתו - - - מותר. חלק אומרים - - - ששינוי זרם - - - והרב עובדיה אומר יש מותר ויש אסור, אשר על כן - - - שמי שרוצה יכול להוריד את המתכת ולהיכנס פנימה. הוא ביקש לברר לפני כן האם שינוי זרם הוא כזה שאדם לא נמצא ב - - - התברר על ידי מכון צומת ש - - - עד כאן, זה הסיפור לגבי הנושא הזה.

עכשיו, ישנם אנשים שלא מכירים את - - - לא להיבדק בשבת דרך המכשיר. הם מבקשים לעבור. בשלושה השבועות האחרונים יש פה כל שבת בלגן גדול. עד כאן, זה פחות או יותר - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הידני לא עושה - - -
הרב שמואל רבינוביץ
אין ידני. אין היום מכשיר ידני, יש איזה שהוא פתרון ש - - - שאני בודק אותו. הוא בא ואומר, על אותו רעיון שיש - - - אבל כאן עובר האדם ונכנס, הוא נכנס, אז הוא רוצה להחמיר על עצמו, זה משהו אחר. פה האדם הוא פסיבי, הוא נבדק, הוא לא נוגע, בודקים אותו מבחוץ, שזה כמובן אפשר להקל.
היו"ר ישראל אייכלר
בשדות התעופה בעולם יש משהו ידני, אמרו לי שזה עולה 1,500 שקל, שעוברים ורואים - - -
קריאה
אני לא מכיר אמצעי כזה כיום.
היו"ר ישראל אייכלר
בכל העולם.
הרב שמואל רבינוביץ
יש. הבדיקה הידנית הזאת אסורה מדאורייתא כי השומר, המאבטח, הוא יהודי ולו אסור לעשות. הפיתוח הוא פיתוח של משהו אחר לגמרי. אותו רעיון של הבדיקה הידנית, שהיא מותרת, היא פועלת על פי שינוי זרם, היא פועלת על פי אותו רעיון, אבל אתה, גם אם אתה רוצה להחמיר עם עצמך, אתה פסיבי. פה אתה אקטיבי.
היו"ר ישראל אייכלר
אז איך לשים את המכשיר הזה? כמה אמור לעלות דבר - - -
הרב שמואל רבינוביץ
תעזוב כסף. זאת לא הבעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
זה משהו ידני, שהוא פסיבי ואין שום בעיה. אני שואל שאלה אחרת, אדם שיש לו קוצב לב, מה עושים איתו?
דורון תורג'מן
קודם כל כפי שפתחת בדבריך, כל אדם שמגיע לכותל נדרש בבידוק.
היו"ר ישראל אייכלר
זה ברור.
דורון תורג'מן
נכון שאנחנו רוצים לתת קשב לכל אדם בהתאם לדתו וההלכות שבהן הוא מאמין ורוצה לקיים ובהתאם, כאשר האדם, לא נוח לו שעון השבת עם ההיבט המגנטי אנחנו עוברים לבידוק ידני. בידוק ידני, אין לאף אחד בעיה. העניין הוא שהיות שהרבה אנשים, כנראה בעקבות הפרסומים, החליטו שהם מבקשים ללכת על בידוק ידני אנחנו נדרשים לבידוק הידני שלעתים קצת מעכב את הליך הכניסה וגם לא תמיד נוח. היה ויהיה אמצעי שניתן ולא מחלל ולא פוגע בהלכה, כפי שציינתם, נשמח להשתמש בו. לכן אני חושב שזה הפתרון.
הרב שמואל רבינוביץ
יש פה עוד בעיה. בשער הזה יש בעיה. מה שקורה זה שלדעת המשטרה במקומות אחרים, בשלושת השערים האחרים יש גם מקום לכניסה נוספת.
דורון תורג'מן
כן, מה שמציין הרב, שיש שערים, כמו השער הזה, שלא ניתן לעשות בו בידוק ידני ולכן ביקשנו מהרב שיעדכן את הציבור שניתן להגיע משערים אחרים בהם יש לך ספח שמאפשר תנועה לא תחת מגנומטר, כמו השער שנמצא במדרגות.
קריאה
מה הסיבה שאי אפשר לעשות בידוק ידני פה?
דורון תורג'מן
כי זה שער חירום רכב ולא ניתן להציב פה אנשים וקשר.
היו"ר ישראל אייכלר
מה עושים עם בן אדם עם קוצב לב?
דורון תורג'מן
אתה משוחח עם הבן אדם, אתה מתשאל אותו, האם יש חשד, כן או לא, ואז אתה מסיר חשד.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה לא עושה ידני משהו?
דורון תורג'מן
אפשר לעשות ידני בהתאם לרמת החשד שעולה בפני המאבטח.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר גמור.

לגבי השילוט, זה אמנם נוגע לאלפי אלפי אנשים, אבל אחד שמודיעים לו שיש שילוט למעלה אז השילוט מטעה. למה? הוא אומר שהאוטובוס הבא עולה ולמעשה האוטובוס לא עולה, בגלל שמישהו החליט שם לא להעלות אותו והעירייה, שמפעילה את השלט, לא מעדכנת. זה שייך לאגד. נהגים מגיעים, עושים את הרבע שעה חופש בתחנה, לא מעלים אנשים, אנשים מחכים, בינתיים למטה נוסעים אוטובוסים ו - - -
אופיר יחזקאל
מי ששולט בנושא השילוט זה השוטר שעומד בכניסה.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה יודע מה, אולי את העניין של השילוט נעשה בדיון בפנים, כי זה לא שייך לסיור. נתמקד בעניין הביטחוני.

(בישיבה)
היו"ר ישראל אייכלר
מה שדיברנו בעיקרון, כל אדם שנכנס לכותל המערבי חייב לעבור בידוק, נקודה. זה מוסכם ומקובל, פיקוח נפש זה דבר ראשון. דבר שני, עצם הפרסום של המכשלות פה, אני לא יודע את הצנזורה הצבאית, כי זה בעצם מזמין לומר 'הנה, יש פה אפשרות לפרצה'. דבר כזה צריך לעשות במסגרת סגורה ולא בפרסום. מותר לפרסם שיש פרצה, אבל לא לפרט, מדריך למחבל איך להגיע. ודבר שלישי שצריך למצוא פתרון, כמו שאמרת.

כתבתי גם לשר המשטרה וגם ל - - - יש פה שני חלקים. יש פה את העניין הטכני הבטיחותי, יש פה עניין, מחדל חמור ביותר, שאין דבר כזה בעולם שמפרסמים ואומרים הנה, תבואו, פה יש אפשרות לפגע. זה לא יאומן. אז אם היה רצון כאילו למנוע את הפיגועים, אז גם, לא עושים את זה בשום טלוויזיה, בשום מקום בעולם, בפרט שיש פה עניינים נוספים שלא שייכים לעניין הזה. אז אני רוצה לבקש לשמוע את הפתרון שאתם מציעים.
דורון תורג'מן
אם אתה מתייחס לציבור הדתי שמפריע לו הנושא של המגנומטר, אם הוא חשמלי או מגנטי, אנחנו מציעים פתרון ידני וזה לצורך העניין גם מכביד על האנשים שמגיעים ולעתים גם יוצר עומסים מסוימים. אני ביקשתי מכבוד הרב שיפנה אותם לשערים שניתן, שיש מסוע שאתה יכול להיכנס, אבל זה לגבי הציבור הדתי ואנחנו גמישים לכל פתרון שיקל עליהם. ככה עשינו גם עם המצלמות ועם כל דבר שיכול להקל, אנחנו שמחים שהכותל מלא.

לגבי הציר הביטחוני. אמרת את מה שאמרת בפתיח, אני לא אתייחס, אני לא ארחיב, זה ברור, אבל אני כן אומר שיש ועדה בכנסת, בראשותו של דודי אמסלם, שבוחנת את נושא הכותל, שהרי כל מפקד שנכנס פה לתפקיד, גם אני, ביום הראשון מבין שיש פה בעיה אבטחתית בהתאם לרמה שקיימת היום. יש היבטים פיזיים, שהרב מטפל בהם, כגון קרוסלות, שתוכל רק לצאת ולא להיכנס מאותה נקודה, שזה אמור להיות מטופל בימים הקרובים, אבל יש גם היבטים של רמה, כשאתה משלם איקס אתה מקבל איקס, כשאתה רוצה רמה יותר, היא צריכה להיות אחרת, מה גם שהעלה מפקד המחוז את הנושא של מי יהיה מערך האבטחה, שהרי יש ניגוד עניינים ברגע שמשטרה מפעילה חברת אבטחה. אז זה נושא שמתקיים בוועדת הפנים, בראשותו של חבר הכנסת דודי אמסלם, ואני לא חושב שזה נושא הדיון.

לגבי השילוט, נמצא פה נציג אגד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, דודי אמסלם הוא יושב ראש ועדת הפנים והוא ממונה על המשטרה והייתי חבר בוועדת הפנים וזה מובן מאליו. אני באתי לפה בגלל פניות שקיבלנו מהציבור על העניין של הבידוק. אז מה שאמרת, אם הבנתי נכון, שברגע שיש איזה שהוא פתרון ביטחוני וחוקי אז - - -
הרב שמואל רבינוביץ
בוא ננסה לחדד את זה. אחת, כמו שכולם הסכימו פה, אי אפשר להקל בנושא ביטחון. פיקוח נפש, כמו שאמרת, דוחה כל התורה כולה. הדבר השני, צריך לזכור שלחלק גדול מפוסקי ההלכה השערים הללו שהם פותחו לפני שנים וקיימים בכל בתי החולים בישראל, במערת המכפלה, הם שערים שאפשר לעבור בהם. כל מי שפותח ברז מים בשבת עושה אותה מלאכה כמו שמי שעובר בשער. מי שמחמיר על עצמו ויש לו מכל מים ששואב את המים לפני שבת ועובר ובשבת לא משתמש בברז מים, הוא צודק, מבחינתו אסור לו לעבור פה בשבת. אבל רוב מניין ובניין של היהדות החרדית משתמשים בברז מים בשבת, למרות שמודדים לו חברת הגיחון את המים, כך שהנושא הזה בואר על ידי פוסקי הלכה שהם חוצים מחנות, חוגים ועדות. זה צריך להבהיר דבר ראשון, שמי שעובר בשער הזה איננו מחלל שבת והפיתוח הזה הוא פיתוח כשר לכל הדעות.

עכשיו לגבי במקרים שאדם רוצה להחמיר על עצמו. אחת, המשטרה מבהירה שמי רוצה להחמיר על עצמו יכול לבקש בדיקה ידנית, אלא מה? שזו כמות גדולה מאוד וזה אורך קצת זמן. הוא רוצה להחמיר על עצמו הוא צריך לדעת להתאזר בסבלנות, לא להתפרץ, לחכות, וצריך שלמאבטחים תהיה גם הרגישות של הדבר הזה, מדובר בפיקים מסוימים, לפני תפילת הנץ בבוקר, לפני תפילת - - - במהלך תפילת קבלת שבת, כשצריך אולי לשים בשלב הזה קצינים שישימו יותר לב. אני, בליל שבת, בשלוש השבתות האחרונות יצאתי מהכותל, הייתה מהומה, הייתי צריך להרגיע. כשהיה קצין זה עבר יותר טוב, כשהמאבטחים לבד הם נכנסים ללחץ, הם יוצרים מתח ואני מבין גם את המאבטחים. זאת אומרת אני אומר את התשובה, אני מבין את המאבטחים, למאבטח אין שיקול דעת, לקצין יש שיקול דעת. מאבטח הולך, אצלו שחור או לבן וכך צריך להיות.

לגבי הפתרון הנוסף שיש. אנחנו בודקים את זה, לנסות ולרכוש למשטרה את המגלים הידניים האלה, שיפעלו על אותו רעיון של השערים, ההבדל ביניהם ובין השערים האלה שכשאדם נכנס לשער הוא עושה את הפעולה הפיזית, וכאשר בודקים אותו המאבטח עושה את הפעולה הפיזית. המאבטח גם לא מחלל שבת, ודאי שהמאבטח יכול לפסוק כמו דעתו של ר' שלמה זלמן אוירבך ולהגיד שזה בסדר.

הדבר הנוסף, חן הראה את זה גם לכם ונחדד אותו, שכשאדם עובר עם מפתחות ועם אבזם ועם משקפיים, הוא לא בא עם שטריימל, שיש שם יותר מתכת, או עטרה, אלא רק עם שלושת הדברים האלה, אין שום השפעה על השער, זה כמו שהוא הולך חלק. אז במקרה כזה, אפילו לאלה שרוצים להחמיר על עצמם שיש שינוי זרם, פה הם לא צריכים להחמיר. מה שפרסם הרב אפרתי, ביום שלישי שעבר, ב'יתד נאמן'. עד כאן.
היו"ר ישראל אייכלר
בכוונה אני לא רוצה לשאול את השאלות הטכניות. אם אני בא בטענה לערוץ 2 אני לא רוצה לפתוח פה מה ההבדל בין סכין למפתח, אז אני משאיר את זה בשבילכם.

בבקשה, הרב מוזס.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני דווקא רוצה להתמקד בדרך של שער שכם. אני מכיר הרבה שבאים דרך שער שכם, יוצאים משער שכם ונכנסים בשער שכם, ושם, כפי שהבנתם מהרב, אין פתרון ידני כרגע. ככה הבנתם מהמשטרה גם.
דורון תורג'מן
הבעיה בשער שבו נכחנו, שזה בואך שער שכם, בגלל המבנה הפיזי של השער, שכניסה מחייבת אותך לעבור את שער המגנום אנחנו ביקשנו שיעלו שמאלה ואז ייכנסו בכניסה של מדרגות עץ. המדרגות, שם יש אפשרות. המדרגות שיוצאות לכיוון רחוב השלשלת.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
למה שיילכו? הם נמצאים למטה - - -
דורון תורג'מן
אז הם עושים שמאלה - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
ללכת לרחוב הגיא, לעלות - - -
דורון תורג'מן
לא, פשוט מאוד, בכניסה שעמדנו עכשיו, אם אתה פונה שמאלה יש מדרגות, אתה ממש עושה 20 מטר ופונה שמאלה לכניסה העליונה של הכותל, הכניסה מרחוב השלשלת.
היו"ר ישראל אייכלר
כשהוא יוצא מפה אתה מתכוון?
דורון תורג'מן
כשהוא נכנס.
היו"ר ישראל אייכלר
כשהוא נכנס אז הוא לוקח ימינה?
דורון תורג'מן
כן. ביציאה אין בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
ימינה, לא שמאלה. אני זוכר את זה מהשנים שעוד הלכנו בעיר העתיקה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
היום אתה לא הולך?
היו"ר ישראל אייכלר
לא.
הרב שמואל רבינוביץ
אני רוצה לומר, דורון, השאלה אם אין פתרון לפחות בלילות שבת, ששם זה כנראה הדבר הזה, לפתור את הבעיה הזאת לא בשעת היציאה אלא קודם, שאין הרבה אנשים שיוצאים.
דורון תורג'מן
אבל אתה צריך להכפיל את מערך האבטחה. אתה מסיט - - -
הרב שמואל רבינוביץ
תגיד לי כמה זה עולה לך עוד אבטחה.
דורון תורג'מן
לא עולה לי, אני לא משלם כסף לאבטחה, אני מאבטח בעצמי מה שאני צריך .
הרב שמואל רבינוביץ
מה זקוק, אנחנו נדאג ל - - -
דורון תורג'מן
היות שמדובר, תראו, ישבתי עם רבנים על נושא המצלמות, אנחנו קשובים ברמה הכי גבוהה שיש ורוצים שהם יבואו וירגישו בנוח. יחד עם זאת, השער שבו נמצאנו הוא שער חירום. אם עכשיו אמבולנס צריך להיכנס, כבאית, זה השער, אני לא יכול עכשיו לווסת אותו למצב של עוד בידוק רגלי. אז הם הולכים 20 מטר ונכנסים. התוואי של השטח הוא תוואי קיים, הוא לא תוואי שאתה יכול לשנות אותו. אם אני צריך לשנות את הפתיחה המהירה הזו ל - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
ומי יסביר לציבור שצריכים לעלות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אפשר לשים שלט.
דורון תורג'מן
כן, גם כבוד יסביר להם.
הרב שמואל רבינוביץ
מי שרוצה בידוק ידני יילך לשם.
היו"ר ישראל אייכלר
זה 20 מטר?
דורון תורג'מן
20 מטר, 30.
הרב שמואל רבינוביץ
מי שרוצה בידוק ידני, שיעלה לכניסה ו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אני רואה שאתם ממהרים אז אני רוצה לעבור לעניין האוטובוסים. אדוני המפקד, אני רואה שאתה ממהר אני רוצה לעבור לעניין האוטובוסים, למרות שזה לא פיקוח נפש, אבל זה יורד לנפשם של קשישים וזקנים וילדים. אולי אתה תספר מה קורה עם האוטובוסים האלה. אתה זוכר בוועדה שנלחמנו הרבה זמן כדי שיהיה שילוט בכותל, כי אנשים זקנים רצו למעלה, למטה, למעלה, למטה, נורא ואיום, עד שברוך ה' נעשה השלט, שלומית המנהלת יודעת, זה לקח חצי שנה רק לחבר חוט. יש כבר שלט, אבל הציבור טוען שהשלט מטעה.
שלומית אבינוח-קואולמן
אין התאמה.
היו"ר ישראל אייכלר
אין התאמה בין השלט לבין העליות. מה אתה יודע על כך?
אופיר יחזקאל
בסופו של דבר מי שאחראי על השלט זה אחד השוטרים שנמצא - - -
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
במשמרת?
אופיר יחזקאל
יכול מאוד להיות שמצב של חוסר סנכרון בין שני השוטרים, בין השוטר הימ"מ שעומד למטה לבין השוטר למעלה. יש חוסר סנכרון.
היו"ר ישראל אייכלר
אין להם הוקי טוקי?
אופיר יחזקאל
לאגד אין שליטה על מה רשום בשלט.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת אתה אומר ככה, אותו שוטר שאומר 'לא לעלות' צריך לדווח לשוטר למעלה לעדכן את השלט. ככה פשוט.
אופיר יחזקאל
כן. נהג האוטובוס נשמע להוראות השוטרים.
גיא גלבוע
אני, ברשותכם, רוצה לתקן. מי שקובע אם האוטובוס יעלה או לא יעלה זה סדרן של אגד שנמצא בשער האשפות. העת היחידה שמשטרת ישראל מונעת עלייה של אוטובוסים לכיכר גורן זה בשני מצבים, האחד, שיש קהל רב על הכביש, כלומר פיזור של ברכת כוהנים או השבעה של צנחנים, ואז אין אפשרות לאף רכב לעבור שם. זה מצב אחד. המצב השני זה כשיש שלושה אוטובוסים רגילים או שני אוטובוסים דו מפרקיים שחונים בכיכר ואז אין מקום פיזי לאוטובוס נוסף לעלות. אלו הדברים היחידים שהמשטרה לא מאפשרת עלייה. מי שמתזמן זה פקח של אגד שנמצא בשער האשפות. הכפתור שנמצא אצלנו, כל עוד אנחנו מכירים ויודעים שהאוטובוסים לא עולים, זאת אומרת אנחנו החלטנו שהם לא עולים, אנחנו לוחצים כל הכפתור ובתחנה מופיע שהאיסוף מתבצע ממעלה השלום. כשמחזירים לשגרה לוחצים על הכפתור והקהל יודע, לפי השלט, שהאיסוף מתבצע בתחנת האוטובוס.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה הכפתור הזה נמצא?
גיא גלבוע
אצלנו בעמדה של השומר בשער.
היו"ר ישראל אייכלר
השער הפנימי?
קריאה
לא בשער האשפות, בשער למעלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז מה שצריך, שכשהפקח אומר לא לעלות, שהשוטר יגיד לזה שלמעלה - - -
גיא גלבוע
אם מגיע האוטובוס והפקח מכוון אותו למעלה השוטר לא רואה את זה כי הוא נמצא בכיכר גורן, והשוטר של משמר הגבול הוא שוטר אבטחה ולא שוטר תנועה. אז אם הפקח יבוא ויגיד לו 'תודיע למעלה', אז הוא לא יגיד לו 'לא, זה עולה לי בשתי קלוריות לעשות את זה', אז הוא יודיע ואז אנחנו נדע מהכפתור, הוא ילחץ עליו.
היו"ר ישראל אייכלר
אתם יכולים להסדיר את זה שזה יהיה?
דורון תורג'מן
אנחנו ניתן לו רק לתקן, אם הוא רוצה לתקן ואז אני אתייחס.
אופיר יחזקאל
אני רוצה לתקן. אין בינינו ויכוח קודם כל. אין פקח. יש סוקר של משרד התחבורה ויש שוטר מג"ב שנמצאים שם. פקח לא נמצא שם, אלא אם כן יש אירוע חריג פה בכותל, אז נמצא שם פקח.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אפשר לבקש מכם שהפקח שלכם - - -
אופיר יחזקאל
אין פקח.
היו"ר ישראל אייכלר
ברגע שהוא נמצא ובאירועים שהוא נמצא - - -
אופיר יחזקאל
ברגע שהוא נמצא הוא יודע לעשות את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
- - - שהוא ייגש בבקשה לשוטר ויגיד לו 'תודיע לשנות את השלט', אחרת הוא לא עושה שינוי.
שלומית אבינוח-קואולמן
אבל רוב הזמן, הוא אומר, שאין פקח.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לסגור את המקרה שבו יש פקח ולא שוטר מחליט. ברוב המקרים השוטר מחליט, אבל לפעמים יש שפקח מחליט. כך הבנתי ממך.
דורון תורג'מן
ציין מפקד הכותל, ברשותך, את שני המצבים בהם אנחנו מונעים. האחד, עומס בכיכר שלא יכול להכיל אוטובוס נוסף, שתיים, מצב שיש המון שיורד ואז זה מסכן, אלה שני המצבים בלבד.
היו"ר ישראל אייכלר
ואז השוטר מחליט.
דורון תורג'מן
מבחינתי, כל אוטובוס שנדרש לעלות ברוך הבא, כל אדם שרוצה לעלות על אוטובוס אני אשמח שהוא יעלה על אוטובוס למעלה ולא למטה. יש לנו מכשירי קשר, אנחנו יודעים לדבר בינינו, ההחלטה האם האוטובוס עולה או לא היא של אגד, למעט שני המקרים שהגדרתי.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה רוב המקרים.
דורון תורג'מן
לא, לא, לא. יש בעיה לעלות? אין בעיה לעלות, יחליט הנהג שהוא עולה, יודיע לשוטר, יגיד לו 'אני עולה', הוא ילחץ על הכפתור, מה הבעיה?
שלומית אבינוח-קואולמן
אבל השאלה, אני אחדד, בתלונות, מה שאנשים אמרו, שאין התאמה. מי אחראי על השילוט, מי אחראי ל - - -
היו"ר ישראל אייכלר
הנה, עכשיו קיבלנו תשובות, המשטרה לוחצת, אבל הפקח במקרה - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
לא, אבל המשטרה לוחצת כשמודיעים שלא, אבל כשאין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אבל במקרה שיש פקח?
שלומית אבינוח-קואולמן
ברוב הפעמים אין פקחים.
דורון תורג'מן
חבר'ה, אני מרגע זה מפסיק את הלחיצה על הכפתור, אני מזמין את אגד לעמוד שם וללחוץ מתי שהם רוצים.
קריאה
או משרד התחבורה.
דורון תורג'מן
או משרד התחבורה. כי בזמן שהמשטרה הסכימה לתת את השירות הזה התחייבו אגד להציב אדם שיטפל בזה. אני לא מצפה משוטר שאחראי על ציר ביטחוני להתחיל להתעסק בהעלאה והורדה של שלט. אני מזמין את אגד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
טוב שמשרד התחבורה פה.
דורון תורג'מן
- - - ואת משרד התחבורה לשים פה אנשים שרק ירימו ויורידו בהתאמה מדויקת. אני לא מתעסק בזה יותר.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
יש לי שאלה אחרת, מר גלבוע, מפקד הכותל, אני בשבוע שעבר במקרה הייתי כאן ביום כמו עכשיו, רגוע, זה נקרא יום רגוע, נכון? ובגלל פקק, שהיה בשער שכם משהו, אז הגיעו אחר כך חמישה אוטובוסים יחד. זאת אומרת לא צריך להיות יום של ברכת כוהנים ודברים כאלה, זה יכול לקרות באמצע פתאום, בגלל איזה פקק בצד השני של העיר העתיקה ואז - - -
גיא גלבוע
או לחלופין שנהג של אגד מחכה, עושה את המנוחה שלו בכיכר ואז האוטובוס מגיע ריק, נשאר ריק, עומד ריק ואוטובוס מלא לא יכול לעבור.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
ואז אלה שחיכו בתחנות באו והתנפלו עליי, 'אתה יוצא כמו מלך'. ניגשתי לנהג, ביקשתי ממנו, 'תיכנס', 'אני לא נכנס, אני לא נכנס'.
היו"ר ישראל אייכלר
לאיפה? למעלה?
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
כן, 'אני לא נכנס', אמרתי לו 'מה זאת אומרת? אתה צריך להיכנס'.
היו"ר ישראל אייכלר
למה הוא לא נכנס?
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
הוא לא נכנס כי אין - - -
היו"ר ישראל אייכלר
זה שעושים פה הפסקות זה כבר חוסם את ה - - -
אופיר יחזקאל
צמצמנו את ההפסקות, את רוב ההפסקות הם עושים בצד השני ולא פה.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה בצד השני?
אופיר יחזקאל
באומה, איפה שיוצא האוטובוס. צמצמנו ולכן אין פה הרבה הפסקות.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל למה שיהיה בכלל?
אופיר יחזקאל
לפעמים כשיש סגירה כזו או אחרת או כשיש עומס, הם מדביקים אוטובוסים אחד לשני ונוצר עומס. אותו נהג, זה או שהוא יעשה את הסיבוב, במקום לעשות הפסקה פה הוא יצטרך לעשות את כל הסיבוב ואז הוא מאחר לנסיעה הבאה שלו. זה מה שקורה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש מצב שהנהגים סוגרים את המכוניות, אנשים עומדים - - -
אופיר יחזקאל
אין מצב שיורדים ו - - -
קריאה
כמה זמן זה הפסקה?
היו"ר ישראל אייכלר
לפעמים רבע שעה.
אופיר יחזקאל
לא, הורדנו את זמן ההפסקות.
היו"ר ישראל אייכלר
לפי הפניות שקיבלנו זה רבע שעה, הוא חוסם את הכביש.
אופיר יחזקאל
אבל עוד פעם, כבוד הרב, אם יש פקק הכי קטן בכניסה, בסולטן סולימן, אוטובוס אחרי אוטובוס מדביק אחד את השני ואז נוצר, סתם דוגמה, חמישה אוטובוסים. חמישה האוטובוסים האלה, זה או שהנהג נוסע ריק, לבצע עוד לופ כדי להיכנס לפה ואז הוא לא יוצא.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לי הצעה.
דורון תורג'מן
אדוני חבר הכנסת, כבוד הרב, אתה מסכם את ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני רוצה להציע משהו לפני הסיכום. אני רוצה להציע לך משהו, שהמשטרה תיקח סמכות ואף פקח לא יכול לקבוע אם להיכנס או להיכנס בלי לשאול את השוטר. ואז ברגע שהוא שואל את השוטר, הוא אומר 'אני רוצה - - - כי אני לא יכול', אז השוטר מודיע לשני ואז יש לך שליטה, אתה לא תלוי בפקח.
דורון תורג'מן
כן, אבל הם לא ייכנסו בכלל. קודם כל פקח לא קיים, למעט באירועים מאוד חריגים. הוא לא קיים, זה שמענו - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אז זה בשליטה שלך, אז מה הבעיה?
דורון תורג'מן
אבל אנחנו מצפים משוטר - - - קודם כל אני אומר בוא ניקח שבוע ימים מהיום, נבחן את האירועים, יבוא נציג של משרד התחבורה, יחבור למפקד הכותל, יחבור לאגד, בוא נעשה טסט קייס, בוא נלמד את הבעיות, יש הפסקות, אין הפסקות, מה המשך של ההפסקות, כמה פעמים ביום יש לי את הפקק הזה. בוא נלמד שבוע ונקבל החלטות. כי כרגע יש פקח, אין פקח, שוטר, אני מצפה ממנו שיהיה סדרן אוטובוסים? נלמד וניתן את הפתרון הטוב ביותר. הוא הכי מנוסה, כי הוא הכי הרבה נמצא פה, הוא מפקד בכיר, אז הוא פחות נמצא פה, בואו נראה באמת מה קורה, קבוצה קטנה, שלך, נציג של הקרן ונדאג לאנשים.
היו"ר ישראל אייכלר
מספיק לי נציג של משרד התחבורה. אתם מוכנים לשלוח לפה נציג לשבוע, כמו שאמר המפקד?
מורן יונה
יש כאן סוקרים שנמצאים פה. קודם כל חשוב לי להגיד משהו. אני מאוד מעריכה את העבודה שהמשטרה עושה, זה ממש לא מובן מאליו, כל העניין הזה של העדכון של השלט, צריך להזכיר שבהתחלה, כשהשלט הזה הוצב, שזה היה לפני אלול-תשרי, תחילת שנה, הכול עבד כמו שצריך. יכול להיות שאגד צריכים גם לתגבר את הנוכחות שלהם מבחינת פקחים. אם יש כאן עניין שהמשטרה מתפעלת את זה וצריך גם עוד עזרה של אגד אז תוציאו לכאן עוד פקח. וכמו שאתה אומר, אנחנו באמת נעשה עוד שבוע אחד של בחינה, במקביל אני כינסתי צוות שיבחן בכלל את כל הנושא הזה של הכותל ואולי אפשר למצוא עוד פתרונות. בשלט הזה הושקעו משאבים רבים, רק להתקין אותו פה לקח כל כך הרבה זמן, עד שנפתח תיק תשתיות בעירייה לקח הרבה זמן. אתה מכיר את כל ה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
בטח.
מורן יונה
מאז שחשבו על השלט ועד שבאמת התקינו אותו. הייתה כאן מחשבה רבה, יכול להיות שיש כאן עוד כמה דברים שצריך לטייב, שצריך לעשות השלמות אחרונות ונעשה את זה, אין בעיה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מה שמציע המפקד, אני מקבל את זה ומאמץ את זה. אני רוצה שפקח של משרד התחבורה, בנפרד מאגד או במשותף עם אגד, שבוע ימים משרד התחבורה יישב עם המפקד של הכותל - - -
דורון תורג'מן
כל היום.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, משימה של שבוע וירשום את כל האירועים שהיו ואז הוא מביא לך דוח, או למי שממונה עליכם, ויגידו 'זה וזה מה שצריך לתקן'. מקובל?
מורן יונה
אני אבדוק אם אני יכולה להוציא פקח מטעמנו, אבל בכל מקרה אני אנסה להשיג - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תנסי, כמובן, אנחנו כולנו - - -
מורן יונה
גם עשינו סקר על המקום הזה ובעקבות הסקר - - -
דורון תורג'מן
אני מבטיח לך, אדוני חבר הכנסת וכבוד הרב, אנחנו נעשה הכול על מנת לסייע ולפעול בתיאום, אבל אנחנו מצפים פה מהמשטרה שתעשה משהו שהוא לא בתחום אחריותה.
היו"ר ישראל אייכלר
היא ממילא עשתה את זה.
דורון תורג'מן
נכון, אבל אם אני ארגיש שאין פה את הקשר המתאים מטעם משרד התחבורה ומטעם אגד, אני פשוט אפסיק את השירות הזה. וחבל, אנשים שהם מבוגרים, רוצים סיוע והם לא מקבלים אותו. חבל.
היו"ר ישראל אייכלר
לכן אני כן רוצה שזה יהיה. אני מקבל את הצעתך ששבוע ימים יעשו משהו משותף כדי שנדע במה מדובר ומתי. בטח זה פיקים, מה שקורה לפנות בוקר, מתי באים הקשישים והנשים, או בערב, אתם תבדקו את זה, אנחנו נקבל מכם את התשובות ובעזרת ה' אנחנו נוכל - - - אני גם רוצה שתהיו שותפים לטסט הזה.
אופיר יחזקאל
אני רוצה לציין שהמשטרה ואגד עובדים בשיתוף פעולה מלא כל ימות השנה.
היו"ר ישראל אייכלר
גם סידרנו לכם חניון שם, יש לכם חניה, קיבלתם.
מורן יונה
כן, זה גם היה חלק מהתהליך.
היו"ר ישראל אייכלר
אז שם שינוחו בשלום הנהגים ולא יעלו לשער לנוח פה.
אופיר יחזקאל
לנוח, אף אחד לא ינוח.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני מדבר על הפסקה. שיעשו שם את ההפסקה ולא פה.
אופיר יחזקאל
אין מצב שהם יעשו פה את ההפסקה.
דורון תורג'מן
התקדמנו, אם הם לא עושים פה הפסקות זו כבר התקדמות.
אופיר יחזקאל
אין מצב שהם עושים.
מורן יונה
שזה גם חלק מסקר שעשינו. עשינו סקר, רצינו לבדוק כמה זמן האוטובוסים מחכים כאן כדי לווסת את לוח הזמנים שלהם.
היו"ר ישראל אייכלר
שלומית, יש לך סיכומים של הדיון, או מה שדיברנו זה מה שסוכם ובעזרת ה' - - -
שלומית אבינוח-קואולמן
שבוע ימים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
כן, יהיה - - -
קריאה
הנושא של השערים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
השערים, סגרנו את העניין של השערים. יש בעיה נוספת ששייכת לא למשטרה ולא לזה, אלא למשרד התחבורה. פנינו הרבה פעמים שיהיו קווי לילה מהכותל המערבי בלילות עד הבוקר, כמו שיש בכל רחבי הארץ.
אופיר יחזקאל
יש קו של אגד תעבורה שעובר מפה, 264.
מורן יונה
לא מהכותל. הוא משער יפו. יש קווים שיוצאים משער יפו.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אנחנו מבקשים ממשרד התחבורה לחזור לרעיון הזה. ואני רוצה להודות לכולכם שבאתם. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים