ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/03/2017

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: טיפול המדינה בריבוי תאונות הדרכים בכביש 66 - ישיבת מעקב שנייה

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 220

מישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

יום שלישי, ט' באדר התשע"ז (07 במרץ 2017), שעה 9:00
סדר היום
בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: טיפול המדינה בריבוי תאונות הדרכים בכביש 66 - ישיבת מעקב שנייה
נכחו
חברי הוועדה: קארין אלהרר – היו"ר

איל בן ראובן

איתן ברושי
חברי הכנסת
מיכל בירן

יוסף ג'בארין

מרב מיכאלי

רויטל סויד

נחמן שי
מוזמנים
צחי סעד - מנהל החטיבה לביקורת תחומי כלכלה ותשתיות לאומיות, משרד מבקר המדינה

מרסלו בז - מנהל אגף ב', החטיבה לביקורת תחומי כלכלה ותשתיות לאומיות, משרד מבקר המדינה

דן בנטל - מנהל אגף ביקורת בריאות, משרד מבקר המדינה

מיטל הומינר - מנהלת תחום תקציבי פיתוח, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

מירב רפאלי - מנהלת תחום חקיקה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה

אלי מורגנשטרן - רפרנט תחבורה, אגף תקציבים, משרד האוצר

עדי זלדס - רמ"ד מחקר, אגף התנועה, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

מריה כהן אתגר - מהנדסת ראשית, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

יצחק עייש - מ"מ מנהל אגף בטיחות, חברה ממשלתית "נתיבי ישראל"

שאקר נחלה - מהנדס התנועה הראשי, חברה ממשלתית "נתיבי ישראל"

איציק חולבסקי - ראש המועצה האזורית מגידו

מאהר אגבאריה - סגן ראש המועצה המקומית מעלה עירון

מוחמד מחאג'נה - מהנדס המועצה המקומית מעלה עירון

יהודה פינסקר - מזכיר מושב היוגב

דן קדרון - "נכים למען נכים", "תנו יד לחרש"

לוטם בכר - שדלן/ית (חברת גלעד)

מנחם-צבי כץ - שדלן/ית (כהן רימון כהן)
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מנהל/ת הוועדה
חנה פריידין
רישום פרלמנטרי
ר.ל., חבר תרגומים

בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא: טיפול המדינה בריבוי תאונות הדרכים בכביש 66 - ישיבת מעקב שנייה
היו"ר קארין אלהרר
בוקר טוב לכולם. אני מתכבדת לפתוח את ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה, מתנצלת על הקול הלא מוצלח. היום ה-7 במרץ 2017, ט' באדר התשע"ז. נושא הדיון הבוקר: בקשה לחוות דעת מבקר המדינה בנושא טיפול המדינה בריבוי תאונות דרכים בכביש 66 – ישיבת מעקב שנייה. בוקר טוב לצוות מבקר המדינה, חברי כנסת, מבוקרים ואורחים. כאמור, דיון שלישי שלנו מאז יולי האחרון. אני רוצה שוב לומר תודה ליוזמים של הדיון, חבר הכנסת פריג', חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין, איציק שמולי, איתן ברושי ואיל בן ראובן.

דיברנו על הנתונים הקשים. בדיון הראשון ניסינו להבין ממשרד התחבורה האם אפשר להכניס את הכביש לתכנית החומש. לא קיבלנו תשובות עד לדיון השני. בדיון השני תכנית החומש נסגרה ונחתמה ואז ניסינו לברר פתרון לדברים קונקרטיים. לגבי פניות שמאלה שהשר התחייב להסדיר ואנחנו ביקשנו, נאמר על ידי נציגת משרד התחבורה שתוך חודשיים מהדיון הראשון יסיימו את המיפוי של כל הפניות, תהיה החלטה איזה פניות משפרים ואיזה לא. עברו חודש וחצי, אני מקווה לשמוע מהמשרד שעוד שבועיים יוצאים לדרך, יהיו דחפורים ונתקן. לגבי מפרדה קשיחה בין מגידו לג'נין, נאמר שב-21 בינואר תהיה פגישה שבה תתקבל החלטה. ביקשנו מ"נתיבי ישראל" לעדכן אותנו מה קרה בעקבות הפגישה ולא קיבלנו עדכון. מזל שיש דיון, נשמע את התשובה היום. תאורה, בעניין הזה נחשפנו לקטסטרופה גמורה. ישבו נציגי הרשויות הרלבנטיות עם השר, הוא התחייב להן ומשרד האוצר אגף תקציבים לא הכיר, לא קיבל פנייה מ"נתיבי ישראל". אם זה לא חלם אז אני לא יודעת מה כן. חוסר התקשורת בין המשרדים עולה בחיי אדם והגיע הזמן לטפל בזה.

אני מודה שהייתי רוצה לקיים דיון היום בנושאים אחרים שעל שולחן הוועדה, אבל אמרתי שאנחנו נקיים עוד דיונים עד שנקבל תשובות ראויות ולכן הדיון הבוקר כאן. אני חושבת שללא דיחוי נוסף נעבור לתשובות עצמן. עורך הדין סעד, אתה רוצה אולי? בבקשה.
צחי סעד
בוקר טוב. קודם כל מילה טובה לוועדה על זה שהיא נחושה להמשיך לטפל בנושא תאונות הדרכים בכלל וגם בנושא של הכביש הספציפי הזה. אני מזכיר שהדיון הראשון היה פה ביולי 2016 וזה כבר יותר משמונה חודשים מאז הדיון הראשון בנושא הכביש הספציפי הזה.

שתי נקודות שאני חושב שכדאי להתייחס אליהן בדיון של היום. אחת, אין עוררין על המסוכנות של הכביש ועל הצורך לטפל בו ולהקטין את מספר הנפגעים בו. הכביש לא הצליח להיכנס לתכנית הרב שנתית לשדרוג הכבישים - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה זה נקרא "לא הצליח"? הוא ניסה ולא הצליח? מישהו לא נתן לו להיכנס, כדאי להגיד.
צחי סעד
משרד התחבורה הציג לנו שהוא לא הצליח להיכנס, הוא לא עמד מספיק בקריטריונים הנדרשים ובדיון שהיה בוועדה הזאת, לפני, נדמה לי, כשבועיים, בנושא תאונות הדרכים, שהשתתפה בו מנכ"לית משרד התחבורה, ניתן היה להבין שמשרד התחבורה לא מעוניין בשדרוג הכביש, בין היתר בגלל שיש לו תכניות לגבי הסבת התנועה המרכזית שנעשית בו היום, בעיקר תנועת משאיות ורכבים כבדים, למקומות אחרים. הייתי מאוד שמח אם תוצג לנו התכנית החליפית הזאת שאמורה להפחית את העומס הזה על הכביש, שזה חלק מהתחליף שמשרד התחבורה הציע לשדרוג הכביש עצמו.

לגבי הטיפול במוקדי הסיכון הנקודתיים בכביש, דיברנו כבר בדיון הקודם שלאור המסוכנות הגבוהה של הכביש ולאור זה שהוא היה 'מועמד בכיר' להיכנס לתכנית ולא צלחה דרכו, ראוי לבנות מסלול מהיר לטיפול במוקדי הסיכון הנקודתיים בכביש הזה ולא להתייחס אליהם כאל מוקדי סיכון אם אפשר לקרוא לזה רגילים בכבישים אחרים או בכבישים שהם פחות מסוכנים. אלו שתי נקודות שאני חושב שכדאי להתייחס אליהן גם היום.
היו"ר קארין אלהרר
בהחלט. תודה רבה.
איציק חולבסקי
אני יכול?
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה, אדוני.
איציק חולבסקי
קודם כל, חברת הכנסת קארין אלהרר, יושבת ראש הוועדה, אני מודה לך על העלאת הנושא בפעם השלישית בתשעה החודשים האחרונים ותודה לחברי הכנסת איל בן ראובן ואיתן ברושי.

אני רוצה לעשות איזה יישור קו של תמונת מצב. כיוון שאני מלווה ומוביל את המאבק על הכביש אז אני יודע מה נאמר ומה סוכם. אני מתפלא, אולי מתפלא, אולי לא מתפלא, שכל סיכום שנעשה נשחק ועכשיו כבר שואלים מה סוכם. בפגישה שלי עם שר התחבורה ישראל כץ ועם מנכ"ל "נתיבי ישראל" ניסים פרץ, ב-5 לספטמבר, בלשכת שר התחבורה בתל אביב, סוכמו שלושה דברים. האחד, "נתיבי ישראל" מבצעים תכנון מפורט של הכביש ברמה ש"נתיבי ישראל" רוצים לשדרג אותו לשני מסלולים לכל כיוון, ארבעה מסלולים, זה דבר אחד שסוכם. דבר שני שסוכם זה טיפול מיידי בכל הכניסות והיציאות מהיישובים, שזה קיבוץ מגידו, מושב מדרך עוז, קיבוץ משמר העמק, מושב היוגב וקיבוץ הזורע. חמש כניסות. זה מה שסוכם. והדבר השלישי, שמול קיבוץ משמר העמק, קטע שאורכו שני ק"מ, משרד התחבורה, קשה לו לממן את הקטע הזה, אז במימון של משרד הכלכלה, בגלל הקרבה למפעל "תמה" שצריך להתפתח, שמוכר 2 מיליארד שקל בשנה ומייצא אותם, שהקטע הזה יוזז גם כן, בטווח מיידי. בעקבות זה ובעקבות הישיבה האחרונה בוצע סיור בכביש לפני שבוע ויומיים ביום ראשון שעבר.
היו"ר קארין אלהרר
עם מי?
איציק חולבסקי
עם עוזר של ניסים פרץ, גונן סער, ועם מנהל פרויקטים בכיר בחברה, אני לא זוכר את שמו, יחד אתי ועם מהנדס החברה. עברנו צומת צומת וסוכם עקרונית, עוד לא מעשית, עקרונית, מה צריך להיות, כיכר או רמזור בכל מקום. מה שעכשיו צריך זה להכניס את זה מהר לתכניות ולבצע.

אני מזכיר לך, חברת הכנסת אלהרר, שאמרת בישיבה שאת רוצה שבישיבה הזו יהיה פה שר התחבורה. לא שר התחבורה ולא מנכ"לית, אני לא יודע מי כן, אבל זה לא מכובד כלפי ועדת ביקורת המדינה שלא יושבים פה היום ישראל כץ וניסים פרץ, שהיו שותפים לסיכום מ-5 לספטמבר. ואז כל אחד יכול בדרגים יותר נמוכים לשחוק או להגיד שהם לא יודעים מה סוכם ולא יודעים כמה סוכם, למה וכמה. אני ממש מצר על זה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה רבה. חבר הכנסת ברושי.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה לומר שהעומס רק הולך וגדל. העומס על הכבישים הצרים והכבישים שיוצרים את החיבור בין הכבישים שמתחזקים ומשתפרים, הופך אותם ליותר מסוכנים. אחד הפתרונות זה נוכחות יותר גדולה של משטרה במקומות כאלה. את זה אנחנו לא רואים. אם היו באים ואומרים: אוקיי, אנחנו מקצים כוח אדם של המשטרה ואומרים להם, "אתם אחראים מפה ועד פה", נוכחות משטרתית צריכה להיות יותר גדולה.

בי"ת, מה שאתה אמרת, על העניין ש"לא הצליחה" להיכנס לתכנית, זה היה הקרב הגדול לפני תקופה ארוכה, שראש המועצה מנהל את המאבק. השאלה הגדולה הייתה מה יהיה בתכנית החומש. בעצם, הדיונים פה הם במידה מסוימת בדיעבד, אחרי שלא הצליח, כמו שאתה קורא לזה, הכביש, מה זה לא הצליח? שמישהו החליט שהוא לא ייכנס לתכנית החומש. אם לא מכניסים לתכנית החומש גם לא מתכננים. כלומר התכנון המפורט, שהוא עולה הרבה כסף, הוא בתנאי שאתה בתכנית חומש.
איציק חולבסקי
ישראל כץ אמר, "אני ממשיך לתכנן".
איתן ברושי (המחנה הציוני)
תבדוק, אני בכל זאת אומר מה העקרונות. תכנית החומש מחייבת את כל מה שמתחייב ממנה. כשאתה לא בתכנית החומש אתה ילד חוץ, מה שקוראים בתנועה הקיבוצית, אתה בחוץ, וזה לא הדבר הנכון. לכן אני חושב שצריך להתרכז כרגע באלטרנטיבות. למשל, נוכחות משטרתית. למשל, דובר על כמה דברים בכניסות ליישובים. תראו, אלה דברים שאפשר לעשות אותם מעכשיו לעכשיו. כדי לעשות מעגל תנועה, עם כל הכבוד, לא צריך תכנית חומש, זה גם לא סיפור תכנוני גדול. הכביש קיים, היישובים קיימים, השוליים ידועים ואני בטוח שאפשר גם להפקיע כמה מטרים אם צריך. לכן אני חושב שצריך להפוך פה את הדיון, צריך ללחוץ על הדברים הגדולים, אבל צריך להתחיל לטפל בכמה דברים שימנעו את הנפגעים הבאים.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. משרד התחבורה. מי עונה לי? קודם כל, ביקשנו שהשר יגיע, מה קרה?
מיטל הומינר
הבנתי שהייתה שיחה מלשכת השר אליכם.
חנה פריידין
כך אמרו לנו, שהיה סיכום שהם לא יגיעו ויגיעו רק הגורמים המקצועיים.
היו"ר קארין אלהרר
איתי לא דיברו.
מיטל הומינר
אמרו שדיברו עם הלשכה שלכם.
קריאה
אמרו שהשר דיבר איתך.
היו"ר קארין אלהרר
השר דיבר איתי?
קריאה
כך אמרו לנו.
היו"ר קארין אלהרר
זה מעניין. יכול להיות שחלמתי בלילה, אבל לא.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
- - - מיאיר לפיד לחלום חלומות על שר התחבורה, זה לא יכול להיות.
היו"ר קארין אלהרר
ברושי, אפילו לך זה מתחת לרמה. פניות שמאלה.
מיטל הומינר
במסגרת הפניות שמאלה, כפי שהובטח בעבר, תטופל התאורה בצמתים. אני רוצה לתת פה לאגף המקצוע בחברת "נתיבי ישראל" לתת עדכון.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, אז אם כבר "נתיבי ישראל", מה קרה לתשובה אחרי הפגישה ב-21 בינואר, בנושא המפרדה בין מגידו לג'נין? אתה לא יודע.
יצחק עייש
בנושא הזה אין לי שום ידיעה, אני לא יודע גם מאיפה - - -
היו"ר קארין אלהרר
אתה היית בדיון הקודם?
יצחק עייש
לא, לא הייתי בדיון הקודם.
היו"ר קארין אלהרר
מי היה בדיון הקודם? מר פרץ, אתה זוכר את הדיון הקודם?
יצחק עייש
אני יצחק עייש. אני זוכר את הדיון הקודם. אנחנו קיימנו ועדה שבה עלה הנושא הזה. הנושא הזה צריך להידון בוועדה שתתכנס, בוועדה הבין משרדית.
היו"ר קארין אלהרר
מה היה ב-21 לינואר?
יצחק עייש
ב-21 בינואר לא התקיימה ישיבה, הישיבה הזאת התקיימה בתחילת פברואר. העלינו את הנושא הזה כהמלצת ממונים לכלול את זה במסגרת מוקדי סיכון. הנושא נבחן, אם הוא יעמוד בקריטריונים הוועדה תחליט להכניס אותו בדיון הבא.
היו"ר קארין אלהרר
תראה, אני לא יודעת אם אתם מנסים לבלבל אותי, אבל אתם מצליחים. היה דיון?
יצחק עייש
היה דיון.
היו"ר קארין אלהרר
הנושא עלה?
יצחק עייש
הנושא עלה. אני העליתי את הנושא.
היו"ר קארין אלהרר
חשבתם לעדכן אותנו או לא?
יצחק עייש
אנחנו מעדכנים עכשיו.
היו"ר קארין אלהרר
למה? ביקשתי מיד אחרי הדיון, זה גם בסיכום הדיון של הוועדה שנשלח אליכם. מה, סתם אני כורתת עצים?
יצחק עייש
אני הגבתי לדיון. דיבר איתי נציג משרד התחבורה ואני אמרתי לו שהנושא עלה בוועדה וצריך להידון שוב, אחרי שיבדקו את הקריטריונים. את התשובה הזאת אני כן נתתי.
היו"ר קארין אלהרר
למי נתת אותה?
יצחק עייש
לנציג משרד התחבורה שהתקשר אליי ושאל אותי, כי הוא היה צריך לתת לכם תשובות.
חנה פריידין
הייתם בנפרד בסיכום, שאתם צריכים להעביר אלינו ולא העברתם.
יצחק עייש
אני כן העברתי התייחסות.
חנה פריידין
בנפרד, לא לוועדה.
היו"ר קארין אלהרר
אתה העברת בנפרד גם התייחסות לוועדה?
יצחק עייש
לוועדה הזאת לא, אני העברתי למשרד התחבורה.
שאקר נחלה
אני רוצה להגיד כמה דברים, בבקשה.
היו"ר קארין אלהרר
שם ותפקיד, אדוני.
שאקר נחלה
שמי שאקר נחלה ואני מהנדס התנועה הראשי של החברה, חברת "נתיבי ישראל". הקטע שקרו בו רוב התאונות הקטלניות זה הקטע שבין מגידו עד התשבי. במהלך השנים האחרונות בקטע הזה בוצעו מספר פרויקטים של התקנת מפרדה בנויה, נעשו פרויקטים בקטע של מגידו היוגב, מדרך עוז, משמר העמק ושמורת הטבע הזורע. בוצעה שם מפרדה כדי למנוע תאונות חזיתיות כי רוב - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה לגבי בין מגידו לג'נין?
שאקר נחלה
הוא דיבר על זה, אני רוצה לדבר - - -
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה שתדבר גם על זה.
שאקר נחלה
בקטע הזה לי לא ידוע על תאונות שהצדיקו להכניס את הקטע הזה ב"מוקדי סיכון".
היו"ר קארין אלהרר
אז התשובה שלכם היא שלא יהיה?
שאקר נחלה
תרשי לי שנייה, מתקציב מוקדי סיכון זה לא יהיה.
היו"ר קארין אלהרר
אני רק שואלת.
שאקר נחלה
אז אני מסביר ואומר, מתקציב של מוקדי סיכון על בסיס תאונות של 2015 זה לא יהיה. במידה ועל בסיס שנת 2016 ייבחנו התאונות ונמצא לנכון להכניס את זה וזה יעמוד בקריטריונים, נכלול את זה במוקדי סיכון.
היו"ר קארין אלהרר
מה אתם מחכים למצוא אם זה נכון או לא נכון? מה צריך לקרות? תגיד לי.
שאקר נחלה
אני מסביר. תקציב של מוקד סיכון הוא מוגבל ונקבעו לו קריטריונים. הקריטריונים מתבססים על בסיס תאונות דרכים שאירעו בקטעים האלה במהלך שלוש השנים האחרונות. על בסיס תאונות 15'-13' התאונות שאירעו שם לא הצדיקו לכלול את זה במוקדי סיכון.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אנחנו ב-17'.
שאקר נחלה
בסדר, אבל אנחנו מקבלים את הנתונים של כל שנה בחודש מאי אחרי, לא מקבלים את הנתונים און ליין.
איציק חולבסקי
שאקר, באוגוסט האחרון נהרגו שם שלושה אנשים.
מיטל הומינר
אני רוצה שנייה להסביר.
היו"ר קארין אלהרר
גבירתי, את לא ברשות דיבור.
שאקר נחלה
רק להשלים בבקשה כמה דברים ואחר כך תשאלו את השאלות. בוצעו שם פרויקטים של מפרדה קשיחה כמעט ב-60% מכל הקטע שם.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני היה בדיון ב-21?
שאקר נחלה
לא הייתי, אבל שאלת והוא ענה לך, תני לי רק להשלים את מה שאני יודע, מה אנחנו עושים. השנה אנחנו עושים הסדרי תנועה בצומת הזורע כולל תאורה, השנה. אתם יכולים לרשום את זה. אנחנו לא השלמנו עדיין את העבודה בצומת הכניסה למשמר העמק. אנחנו נעשה את זה השנה, נשלים את העבודות. תכניות אושרו על ידי משרד התחבורה רק השבוע ואנחנו נבצע אותן. במסגרת התקציב שעומד לרשותנו, ממקור של הכלכלה, אנחנו מבצעים הסטה של תוואי 66 כולל הסדרת צומת כניסה חדש למשמר העמק. השנה אנחנו מסיימים - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל למה אתה לא עונה לי על השאלות?
שאקר נחלה
אני לא שמעתי שאלה שלא עניתי עליה. ביקשתי להגיד את דבריי.
נחמן שי (המחנה הציוני)
השאלות מאוד בהירות וברורות.
היו"ר קארין אלהרר
שאלה ברורה, מה צריך לקרות, תן לי את הקריטריון שלך, מה צריך לקרות כדי שתשכילו להפריד בכביש בין מגידו לג'נין? נהרגו שלושה אנשים. זה מספיק?
שאקר נחלה
אני הבנתי את השאלה, אני אענה לך. יש ועדה משותפת למשרד התחבורה, משטרת ישראל, הרשות הלאומית ו"נתיבי ישראל", שבוחנת כל שנה, על בסיס תאונות שהיו, את הקטעים ואת הצמתים שעומדים במסגרת מוקדי הסיכון. הקריטריונים של מוקדי סיכון קובעים שאם בשלושת השנים האחרונות אירעו שמונה תאונות דרכים הפרויקט נכלל במוקד סיכון, בתנאי שהיו בשנה האחרונה שתי תאונות. בקטעי דרכים כנ"ל, אותו קריטריון, כאשר היום אנחנו מפעילים מערכת של ניהול בטיחות שנקראת מנ"ת שבאמצעותה אנחנו מדרגים את כל הצמתים וכל הקטעים במדינה וקובעים תעדוף לפי חומרת התאונה, נפח התאונה ונפחים חזויים.
היו"ר קארין אלהרר
אז כרגע זה לא עומד בקריטריון?
שאקר נחלה
אני עונה. על בסיס הנתונים של השנים 13'-15' הקטע הזה לא עומד בקריטריונים של מוקדי סיכון.
היו"ר קארין אלהרר
אתם לא מתכוונים לעשות מפרדה?
שאקר נחלה
אם הוא לא ייכנס למוקדי סיכון לא נוכל למצוא לו תקציב - - -
היו"ר קארין אלהרר
תאונות עם הרוגים, כן או לא?
שאקר נחלה
לא קשור להרוגים.
היו"ר קארין אלהרר
רק תאונות?
שאקר נחלה
לא, סליחה, תאונות עם נפגעים. לא תאונת פח ולא כל תאונה נכנסת לקריטריונים. מה לעשות, אלה הקריטריונים.
מריה כהן אתגר
חומרת התאונה נלקחת בחשבון.
היו"ר קארין אלהרר
מתי מחליטים לגבי דברים שקרו ב-2016?
שאקר נחלה
מחליטים עליהם באמצע שנת 2017, מפני שאת הנתונים אנחנו מקבלים מהלמ"ס רק באמצע שנת 2017.
היו"ר קארין אלהרר
לא קיבלתם נתונים מהלמ"ס?
שאקר נחלה
עדיין לא. אנחנו מקבלים מהלמ"ס נתונים של שנה לפני באמצע השנה שאחריה.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, משטרה זה לא מספק?
שאקר נחלה
המשטרה מספקת ללמ"ס, הלמ"ס מרכז את כל הנתונים במדינה ופולט את הנתונים האלה באמצע השנה שאחרי.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, רק תחדד. בחצי שנה הקרובה לא תהיה החלטה.
שאקר נחלה
בחצי שנה הקרובה לא תהיה החלטה. אם זה מתקציב מוקדי סיכון לא תהיה החלטה.
היו"ר קארין אלהרר
ואם זה לא מתקציב מוקדי סיכון?
שאקר נחלה
אז זה כבר תקציבים אחרים שאני לא יודע מאיפה להביא אותם.
היו"ר קארין אלהרר
משרד התחבורה, למה אתם צריכים לחכות לתקציב מוקדי סיכון?
מיטל הומינר
התקציב לטיפול בתאונות דרכים מתוקצב אצלנו על ידי סל מוקדי סיכון וזה המקור היחיד שבו אני יכולה לטפל טיפול מונע לתאונות דרכים, זה התקציב היחיד שמסוכם בינינו לבין משרד האוצר.
היו"ר קארין אלהרר
אתם לא מבינים את הקושי בכביש הספציפי?
מיטל הומינר
אנחנו מאוד מבינים את הקושי, אך יחד עם זאת, אנחנו חייבים להסביר שאנחנו חייבים להתבסס על נתוני הלמ"ס. אנחנו לא יכולים להתבסס רק על נתוני המשטרה כי נתוני המשטרה הם חסרים. זאת אומרת אם הייתה תאונה עם פצוע ולמחרת הוא נהרג בבית החולים אז מבחינת נתוני המשטרה הוא נשאר עדיין פצוע, הוא לא נחשב הרוג ומבחינת הלמ"ס - - -
היו"ר קארין אלהרר
אבל פה הוא כבר הרוג.
מיטל הומינר
אני מבינה - - -
היו"ר קארין אלהרר
הוא לא יקום לתחיה.
מיטל הומינר
אני מבינה את מה שאת אומרת, אבל אני צריכה לקבל את הנתונים המקצועיים. כל עוד אני לא מקבלת את הנתונים המקצועיים אני לא יכולה לעשות את העבודה המקצועית.
היו"ר קארין אלהרר
לא, יעשו לי התקף לב היום.
נחמן שי (המחנה הציוני)
לא, אני מבקש - - -
שאקר נחלה
אני עדיין לא מבין מה הבעיה. אתם יכולים להבין את זה, זה כל כך פשוט.
היו"ר קארין אלהרר
תקשיבו שנייה. אני מבינה את השיקול שפצוע יכול למות, כשמישהו מת אין אחרי זה שום דבר, הוא נשאר מת. היו שלושה הרוגים ב-2016. לא צריך ניתוח, לא צריך השלמת נתונים. שלושה הרוגים. זה אומר לכם משהו?
שאקר נחלה
סליחה, אני - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, במקטע קצר שלושה הרוגים. זה לא עושה לכם איזו קריאת השכמה?
שאקר נחלה
מה זה "מקטע הקצר"? הקטע ממגידו עד ג'נין הוא קטע של קילומטרים, הוא לא קטע קצר.
היו"ר קארין אלהרר
כמה כל הכביש?
שאקר נחלה
כל הכביש מצפון לדרום אני לא יודע, זה עשרות קילומטרים.
מיטל הומינר
17 קילומטרים ממגידו עד התשבי.
שאקר נחלה
ממגידו עד ג'נין, אני לא יודע כמה, אבל זה - - -
קריאה
זה 31, אז זה - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
עוד 15 ק"מ בערך.
שאקר נחלה
זה לא צומת או קטע של קילומטר שאנחנו יכולים לטפל בזה, זה לא קרה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
לפי הזמן שאנחנו מטפלים כאילו זה כביש ארצי, מדן ועד אילת.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני מגיע עכשיו מאזור מבשרת, אין מטר בלי דחפור או בלי טרקטור, או בלי עובדים, אין מטר, כל הדרך. אם המשרד רוצה לתת מאמץ אני רואה שהוא נותן אותו. אני אומר לך, אין מטר, כל הדרך, ממעלה החמישה עד ירושלים. שלא לדבר על כאן, שהם בונים, באיזה קצב בונים. הכביש הזה, אתם החלטתם להפוך אותו לסמל ובגלל זה אנחנו הופכים אותו - - -
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אין שם מספיק מתפקדים לליכוד. אם זה היה ביהודה ושומרון זה היה כבר גמור מזמן.
נחמן שי (המחנה הציוני)
פעם ראשונה שאני שומע על מערכת חדשה שמתקצבת כך או מתקצבת אחרת, למרות שהעובדות מדברות באופן אמיתי על כך שהכביש הזה הוא כביש אדום, כביש עם נפגעים רבים, כביש שהציבור שיושב לידו לא יכול ליהנות ממנו. להיפך, הוא נמצא שם בסכנת נפשות ואתם אדישים. אני סקרן לדעת מאיפה כוחות הנפש שלכם.
שאקר נחלה
אני מופתע מהדברים שאתה אומר מפני שאנחנו מדי שנה עושים 30 פרויקטים בממוצע לטיפול במוקדי סיכון. איפה שאנחנו עבדנו במוקדי סיכון הורדנו עד 40% מתאונות הדרכים.
נחמן שי (המחנה הציוני)
את מה הורדתם?
שאקר נחלה
עד 40% במקומות שעבדנו - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
במקומות שעבדתם, כי תאונות הדרכים עולות.
שאקר נחלה
לידיעתכם, אנחנו עושים 30 פרויקטים בשנה, על בסיס קריטריונים שנקבעו, לא על ידי הליכוד - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה אתם רוצים, פרס? זו העבודה שלכם.
שאקר נחלה
בסדר - - - אני מעדכן אותו, 30 פרויקטים בשנה הם לא מעט, חוץ מפרויקטי הפיתוח. 200 מיליון שקל שנתיים - - -
היו"ר קארין אלהרר
תראו, אני אגיד לך מה הרושם שאני מקבלת, שאתם מערבבים אותנו כאן עם כל מיני ועדות. אמרתם ב-21, ידעתם מראש שאין נתונים, אז למה אמרתם שב-21 תתקבל החלטה?
יצחק עייש
אנחנו לא אמרנו שב-21 תתקבל החלטה.
היו"ר קארין אלהרר
להקריא לך את הפרוטוקול?
יצחק עייש
כן, אני מוכן שתקריאי את הפרוטוקול. אני אמרתי שב-21 הנושא הזה יעלה לדיון. אני לא אמרתי שתהיה החלטה ב-21. אלה הדברים שאמרתי.
היו"ר קארין אלהרר
זה ממש לא נכון.
יצחק עייש
אני זוכר מה שאמרתי.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אני אקריא לך. ברגע שאני אמצא את המיקום הספציפי בפרוטוקול אני אקריא לך את הדברים. תקשיב, זה ממש מביך. אתם חוזרים עוד פעם ועוד פעם על אותה נקודה.
שאקר נחלה
אני חושב שהייתי מספיק ברור הפעם.
היו"ר קארין אלהרר
לא, אני מצטערת, זה לא ברור לי.
שאקר נחלה
מה את רוצה שאני אסביר לך? תגידי איזה נתון את רוצה, אני אתן לך אותו.
היו"ר קארין אלהרר
אני רוצה לדעת, איזו החלטה כן נתקבלה ב-21?
שאקר נחלה
הוא אמר לך שהישיבה ב-21 לא התקיימה. היא התקיימה בתחילת פברואר.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, תחילת פברואר.
יצחק עייש
התקיימה בתחילת פברואר ואני חוזר שוב על מה שאמרתיף הנושא עלה ומכיוון שהתאונה הזו קרתה - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה כן נתקבל בפברואר?
יצחק עייש
אני מסביר. אם גבירתי תיתן לי, את פשוט נכנסת לי בתוך הדברים אז אני לא יכול להשלים משפט. אני אמרתי שבתחילת פברואר זה עלה ומכיוון שהתאונה שהתרחשה שם קרתה באוגוסט 2016 אז זה עולה לדיון בוועדה שתתקיים לגבי התאונות שקרו בשנת 2016 וזה יהיה באמצע שנת 2017, אחרי שנקבל את כל נתוני הלמ"ס ותהיה לנו תמונת מצב ברורה.
היו"ר קארין אלהרר
מר עייש, איזה החלטות כן נתקבלו בפברואר?
יצחק עייש
מה שקשור ל-2015 התקבלו בפברואר.
היו"ר קארין אלהרר
משהו שקשור לכביש הזה?
יצחק עייש
לא , בכביש הזה לא, גברתי, מכיוון שיש ארבעה מוקדי סיכון.
שאקר נחלה
אם תרצי נעביר לך את הסיכום, אין לנו שום בעיה.
היו"ר קארין אלהרר
הייתי מצפה שתעבירו אותו מיד אחרי, כי זה מה שביקשתי, אבל צריך לחכות לעוד דיון.
שאקר נחלה
אני רוצה להגיד כמה דברים חשובים לראשי המועצות שיושבים פה. כאילו הפתרון התנועתי או הבטיחותי בצמתים זה להציב כיכר או רמזור. מי אמר את זה? יש קריטריונים להתקנת רמזורים, כי רמזור, אם הוא לא מותקן על פי הקריטריונים ועל פי ההצדקים שנקבעו בהנחיות, הוא הופך ל - - - הוא הופך למפגע, הוא לא מטפל בבעיה הבטיחותית. ההמצאה השנייה היא מעגל תנועה, מעגל תנועה הוא טוב, אני לא אומר שהוא לא טוב, אבל משטר התנועה במעגל תנועה, סליחה על הביטוי, הוא דופק את התנועה הראשית, הוא בא על חשבון התנועה המשנית. לכן, יש הסדרים אחרים. אפשר לבנות איי תנועה, אפשר לבנות משולשים, אפשר להכווין את הכול באמצעות - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדרבא ואדרבא.
שאקר נחלה
יופי, מצוין, אז אני רוצה להגיד לכם שרוב הצמתים בקטע ממגידו עד התשבי טופלו באמצעות מדרכות, משולשים, מפרדות, תאורה.
איציק חולבסקי
זה קשקוש, זה קשקוש, זה קשקוש. נמאס לי לשמוע את הסיפורים שלך, שאקר.
שאקר נחלה
זה שאתם רוצים שיהיו שם מעגלי תנועה ורמזורים זו בעיה שלכם.
איציק חולבסקי
שאקר, המפרדות בטון האלו יוצרות תאונות. אני יכול - - -
שאקר נחלה
אני מדבר על הצומת, בצומת אין מפרדות.
איציק חולבסקי
הצמתים הם בעייתיים. כל כניסה ויציאה מיישוב על כביש 66 זו סכנת נפשות, זו רולטה רוסית. אתה לא יודע על מה אתה מדבר, לא עשיתם - - -
שאקר נחלה
אם אני לא יודע על מה אתה מדבר כשאתה לא - - -מה אתה מדבר.
איציק חולבסקי
אני אדאג לפרק את כל המפרדות האלו. אתם עושים צחוק.
שאקר נחלה
אתה תדאג לפרק את מה שיש לך ביישוב - - -
איציק חולבסקי
אתם עושים צחוק מעבודה. אתם שוחקים את הסיכומים, אתם לא מכירים את הכביש. אתה לא יודע מה, יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה, לא במשרד התחבורה ולא ב"נתיבי ישראל".
שאקר נחלה
מה שאתה אומר עכשיו זה רק סיסמאות. אני מדבר עניינית, אני מדבר מקצועית ועניינית.
איציק חולבסקי
אתה לא מדבר מקצועית.
שאקר נחלה
רק מקצועית ועניינית - - -
איציק חולבסקי
רק לא מקצועית.
היו"ר קארין אלהרר
סליחה, סליחה, תודה. לגבי הפניות שמאלה, מיטל, כמה פניות שמאלה מתוכננות מאז הדיון האחרון?
שאקר נחלה
אני יכול לענות?
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה.
שאקר נחלה
אנחנו ב"נתיבי ישראל" חרשנו את כל מערכת הדרכים שבתחום אחריותנו במדינה, מדובר על 8,000 ק"מ כבישים. איתרנו את כל הצמתים שהם לא מאובזרים, קבענו פרוגרמות לטיפול בכל הצמתים. מדובר על כ-700 ומשהו צמתים, שנכללו בכל הפניות שמאלה. קבענו קריטריונים לתעדוף, איך מתעדפים, מה בא על פני מה. עומד לרשותנו תקציב של 200 מיליון שקל משנת 2017 או 2018, אם אני לא טועה, כדי להתחיל לטפל בפניות שמאלה. אנחנו התחלנו עם ה-100 הראשונים. מתוך ה-100 הראשונים כבר דירגנו 33, הם מוקמו בחלק העליון של הרשימה. אנחנו התחלנו לטפל בהם ואנחנו עובדים על זה יום יום. לא נרפה עד שנמצא פתרונות, אבל מה לעשות, כביש 66, אף צומת ב-66 לא נכלל ב-100 הראשונים. זה מה שאני יכול להגיד לכם.
היו"ר קארין אלהרר
מיטל, אני רק מזכירה לך - - -
מיטל הומינר
יש לי תיקון קטן. כחלק מהנחיות ישיבת השר ביחד עם מנכ"לית משרד התחבורה, שדיברת עליה, שנערכה בחודש ספטמבר סוכם כי במסגרת הסל תטופל התאורה בכביש 66.
איציק חולבסקי
התאורה? הכניסות ליישובים.
מיטל הומינר
התאורה בצמתים, בכניסות ליישובים על כביש 66.
איציק חולבסקי
גם הכניסה. יש תאורה בכניסות. הטיפול בכניסות ליישובים הוא לא בתאורה אלא בכניסות, אם אין תאורה אז גם תאורה.
מיטל הומינר
זה מה שסוכם במסגרת הנחיית השר.
איציק חולבסקי
את לא יודעת מה סוכם, אתם שוחקים את מה שסוכם. הייתי יחד עם איתן כבל, ניסים פרץ ושר התחבורה ואני - - -
היו"ר קארין אלהרר
תאורה זה משהו אחר מפניות שמאלה.
איציק חולבסקי
אני אכנס את כולם - - -
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, רק שנייה, בבקשה. מר עייש, אני מפנה אותך לעמוד 32 לפרוטוקול הדיון הקודם, מיום 16 בינואר ואתה אומר כך לגבי הוועדה: "מתכנסת פעמיים שנה וגם לפי הצורך. אני כבר יכול להגיד לכם, ב-21 בינואר אנחנו נתכנס. אני חבר בוועדה הזו. ב-21 בינואר נציג "נתיבי ישראל" יביא את המלצתו לקטע ממגידו לג'נין, יש לנו המלצה לבנות הפרדה קשיחה והוועדה תדון בכך". חבר הכנסת ג'בארין שואל אותך "יש סיכוי שההמלצה תתהפך?" אתה עונה לו, "בדרך כלל ההמלצות שלנו מתקבלות".
יצחק עייש
כן, אני אמרתי המלצה, הייתה המלצה ואמרו לי בוועדה שמכיוון שאנחנו דנים בתאונות שהתרחשו עד 2016, אנחנו נדון בזה באמצע 2017, כשנקבל את כל נתוני הלמ"ס. זה מה שאמרתי כרגע. זה עלה בוועדה. אמרו לי, "אנחנו דוחים את זה לאחר שנקבל את נתוני הלמ"ס". אני אמרתי שאני אעלה את זה לוועדה והעליתי את זה.
קריאה
מישהו הבין את התשובה? אני לא הבנתי.
היו"ר קארין אלהרר
ידענו בעצם שלא תהיה תשובה. חבר הכנסת בן ראובן, בבקשה.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
תראו, אני מודה שקורה פה מבחינתי משהו מוזר בדיון הזה. אני אגיד לכם למה מוזר. מוזר לי, דווקא בגלל העבודה עם משרד התחבורה ועם נת"י בניסיון שלי לפחות בתקופה האחרונה. אני אומר מוזר כי יש סיכום של שר התחבורה באשר למה שעושים וממה שנשמע פה הסיכום הזה פשוט לא מקויָם. הוא גם לא מקויָם וגם חמור מכך, אם אני מבין נכון, יש בכלל חילוקי דעות על מה שהשר סיכם. זה חמור שבעתיים, כי כמו שאני יודע מניסיוני עם ישראל כץ בתקופה האחרונה, סיכום זה סיכום, ובוודאי עם ניסים פרץ, עם נת"י, סיכום זה סיכום ועומדים בדברים. לכן אני מודה שיש פה משהו שאנחנו צריכים באיזושהי צורה לדון עם המחליטים, עם מקבלי ההחלטות, אלה שהחליטו ולבדוק איתם - - -
היו"ר קארין אלהרר
מה זה יעזור? יבואו האנשים שצריכים לבצע וכל אחד עושה שבת לעצמו.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
אנחנו כרגע במצב נתון שיש כרגע דיון פה בכלל על אם צריך או לא צריך, שאת הדבר הזה לפחות, בתחושה שלי מהדיונים שעשינו בעבר, את זה כבר עברנו מזמן. אנחנו פה באיזו מן רגרסיה לאחור. לכן אני חושב שצריכה לצאת פה החלטה חד משמעית, שבתוך זמן מאוד קצר, נת"י, ואני מדבר על ניסים ושר התחבורה, נא להבהיר ולהגיד, רבותיי, כביש 66, יש בו תאונות דרכים. לא יודע כמה, אתם מדברים מהפן המקצועי, ראיתי כבר את הפן המקצועי הזה בנקודות כאלו ואחרות, אני אומר לכם, אנחנו לא אנשי מקצוע, אבל אנחנו יודעים מהו כביש מסוכן וכביש 66, בעיקר ביציאה מהיישובים שם, אני נוסע שם בלי סוף ביישובים האלה, היציאות מהיישובים האלה הן סכנת נפשות, הן סכנת נפשות. כל יציאה כזו עם שיירות שעומדות, ובבוקר לבית הספר כשעומדים ומתחילים לצפצף וכולם בלחץ. זה כביש מסוכן עם משאיות ועובדה, התוצאות מראות את זה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל יש תוצאות.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
יש תוצאות, כמה שזה נשמע נורא בעניין הזה. לכן, מה שאני מבקש, שתוך שבועות, ששר התחבורה וניסים פרץ יבואו עם תכנית לביצוע מיידי, עם כסף, עם מימוש. ואני אומר לכם, כמו שאני מכיר את המשרד הזה, ברגע שהשר מסכם נסים יוצא לדרך ותוך זמן קצר הטרקטורים עובדים. זה מה שקורה עד היום ולכן אמרתי שזה מוזר לי מה שקורה פה וצריך מיד לתקן את זה.
היו"ר קארין אלהרר
אני רק רוצה להקריא לכם, נציגי משרד התחבורה, אוצר ו"נתיבי ישראל", ציטוט של השר, השר שלכם, ישב כאן בדיון אחר, על מעברי חציה בבסיסי צה"ל, הוא אמר את הדברים הבאים, אני רק מקריאה, "אני קבעתי לתכנית החומש הבאה של חברת "נתיבי ישראל", שהיא הזרוע המרכזית, שמתחילה בשנת 2017, אבל מכינים כבר עכשיו", זה היה ב-2016, "אמרתי שאני מבטל את החלוקה המלאכותית בין מה שמיועד למוקדי סיכון, זה דבר מאוד מסוכן וזה הפניות שמאלה. מרגע שאתה מרחיב את הכבישים ביישובים הקטנים שאין להם רמזור לצאת שמאלה ולהיכנס שמאלה, אני עומד שם עם נהג מקצועי ולוקח לנו 20 דקות. מה עושה הצעיר והמבוגר, המבוגרת והאחרים? גם אם לא היו בינתיים תאונות זה דבר קטלני. אני הנחיתי כבר לפני שנים לגבש תכנית של 500 מקומות", לא 100, 500 "הנחיתי אותם בסיכום הסופי הרב שנתי, שכל מוקד סיכון שמאתרים אותו מבצעים אותו. אם יש כך וכך מיליארדים אז קודם כל למוקדי הסיכון. כל מה שהופך למוקד סיכון תוך כדי חמש השנים האלה, מטפלים. כל הפניות שמאלה מקדמים את התכנון ומבצעים אותו. קודם כל דברים שהם בטיחות נטו. מתקציב של 15 מיליארד קודם כל הדברים האלה. אני לא מודד את זה בכסף, אני מודד את זה בעיקרון. כל פנייה שמאלה".

השר שלכם. ישב כאן בוועדה. לא יודעת, הוא הוזה? הוא לא יודע על מה הוא מדבר? דיברתם איתו על זה?
מיטל הומינר
זה גם מה שסוכם בסיכום התקציבי. במסגרת הסיכום התקציבי בינינו לבין האוצר אכן סוכם שיש 600 מיליון שקל בחומש, 120 מיליון שקל בשנה עבור סל פניות שמאלה וכן 230 מיליון שקל בשנה עבור מוקדי סיכון. שני אלה - - -
היו"ר קארין אלהרר
כמה מוקדי סיכון?
מיטל הומינר
בסביבות 30 מוקדי סיכון בשנה.
היו"ר קארין אלהרר
הוא דיבר על 500.
מיטל הומינר
30 בשנה. מה 500? מוקדי סיכון או פניות שמאלה? מוקדי סיכון יוצאים כ-30 בשנה.
היו"ר קארין אלהרר
הוא דיבר על 500 מקומות שהוא אמר - - -
מיטל הומינר
500 פניות שמאלה, לא מוקדי סיכון, ועל זה דיברנו. נחלה בדיוק הסביר שהם עכשיו מיפו את כל הארץ, הם הגיעו למעל 700 פניות שמאלה. אנחנו מדרגים אותן כדי לדעת מה יבוצע קודם. זה מבוצע בימים אלה. לפני הדיון הקודם לא היה לי אפילו את מספר הצמתים, לפני חודש וחצי, עכשיו יש לי - - -
היו"ר קארין אלהרר
מזל שהיה דיון.
מיטל הומינר
לא, כמו שהסברנו, לוקח זמן לגבש את התכנית. התכנית התחילה מ-1.1.2017. אנחנו היום בחודש מרץ. בחודש מרץ גיבשנו את הכול, גם פניות שמאלה וגם מה מתוכנן ומהי ההמלצה המקצועית של חברת "נתיבי ישראל" לביצוע, כדי לשפר את הצמתים האלה ועכשיו אנחנו רוצים להתחיל ביצוע בחלקם.

לגבי כביש 66 פה אני עונה ספציפית. יש באחד הצמתים, נחלה, אתה רוצה לפרט איזה צומת הולך להיות מטופל השנה?
שאקר נחלה
הזורע.
מיטל הומינר
צומת הזורע הולך להיות מטופל השנה, כל הצומת.
היו"ר קארין אלהרר
מתי?
שאקר נחלה
השנה. עד סוף 2017 אנחנו נסיים את זה.
מיטל הומינר
באיזה חודש מתחילים, נחלה, אתה יודע להגיד?
שאקר נחלה
לא יודע אבל מתחילים, עד סוף 2017 זה יהיה גמור.
איציק חולבסקי
אבל הזורע הוא אחד מכל החמישה.
שאקר נחלה
בסדר, אנחנו מדברים על אחד - - -
איציק חולבסקי
תכנית חומש על צמתים שכל אחד ייקח - - -
שאקר נחלה
רק עכשיו אתה אמרת שהצמתים מוסדרים, שתאורה קיימת.
איציק חולבסקי
לא מוסדרים. תאורה.
שאקר נחלה
לא מוסדרים במתכונת שאתה רוצה.
היו"ר קארין אלהרר
רגע, פניות שמאלה הן לא תאורה.
שאקר נחלה
שנייה, תרשו לי שנייה. שוב פעם, האדון רוצה - - -
איציק חולבסקי
לא "אדון", אבל זה סיכום עם שר התחבורה. עזוב "אדון", סיכום עם שר התחבורה.
שאקר נחלה
אני לא יודע, אני אומר את הדברים שלך. אני חוזר ואומר, מקצועית, הרמזור הוא לא הפתרון, לפעמים הכיכר היא לא הפתרון, הפתרון הוא אחר.
איציק חולבסקי
אז קח פתרון ותבצע אותו.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אז למה זה היה הסיכום עם השר שלך?
שאקר נחלה
זה בוצע. תל מגידו לא בוצע?
איציק חולבסקי
מה זה תל מגידו?
שאקר נחלה
הכניסה לתל מגידו.
איציק חולבסקי
קיבוץ מגידו, לא בוצע, לא מוסדר.
שאקר נחלה
מה לא מוסדר? מוסדר. מה זה "לא מוסדר"?
איציק חולבסקי
הייתי עם האנשים של "נתיבי ישראל" לפני שבוע, בכל רגע שעומדים בצומת יש כמעט תאונה. הצומת לא מוסדר.
שאקר נחלה
מה זה קשור? הצומת מוסדר.
איציק חולבסקי
אתה לא יודע על מה אתה מדבר. חד משמעית, אתה לא יודע על מה אתה מדבר. תל מגידו לא שייך, זו כניסה פנימית בכלל, זה לא שייך.
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת נחמן שי.
נחמן שי (המחנה הציוני)
אני יודע שלפעמים ועדות כנסת מרגישות מתוסכלות, כי המשאבים לא אצלנו, הם בידי הממשלה ודבר דומה צריך לומר על מבקר המדינה, שעושה עבודה מצוינת, לא רק בעניין הזה, גם בעניינים אחרים, ויום אחרי שהוא מגיש את הדוחות שלו הרוח נושאת אותם על עבר האופק והם נעלמים. בסוף האיש שמחזיק את הכסף הוא בעל הבית כנראה, אבל זה לא נגמר בזה ואנחנו לא נפסיק ללחוץ עליכם כדי שתטפלו טיפול ענייני ורציני בעניין הזה כמו בעניינים אחרים. תאונות הדרכים, אגב, עולות כל זמן. אני מבין שכשאתם מטפלים הן יורדות. זו הוכחה בדיוק למה שאנחנו אומרים. תטפלו ותאונות הדרכים תרדנה. בזמן שאתם מטפלים באיטיות כל כך גדולה, עוד ועוד אנשים נהרגים על הכבישים, הלוא זה ברור. את החיים שלהם אף פעם אי אפשר יהיה להחזיר. אנחנו לוחצים עליכם, למה לחכות ל-2017? אני לא מבין. עכשיו אנחנו במרץ, אז אתם מתחילים לתת לנו הסברים ל-2017. כמה אנשים לא יהיו ב-2017 כדי ליהנות מהכביש שאתם משפרים אותו?

לכן אנחנו דורשים מכם. אני אומר את זה לא לבד, אנחנו באים הנה, אני לא זוכר הרבה נושאים שהכנסת מטפלת בהם בכל כך הרבה אינטנסיביות ושקארין לקחה את זה על עצמה בכל כל הרבה עניין והתרגשות. אני מבקש שתשמרי על בריאותך, אפרופו, זה יותר חשוב לי, אפילו מהכביש, אני אומר לך את זה, חבל לי שאת - - - ולכן אנחנו דורשים מכם ותעבירו את זה לשר. השר נמנע מלהופיע בישיבות האלו, אוקיי, תדרשו ממנו שבאותם חריצות ומרץ שהוא מפגין במקומות אחרים, יפעל כאן. הכביש הזה פחות אטרקטיבי, הוא אפור, הוא לא משדר איזו פריצת דרך, אבל הוא כביש חשוב, נוסעים עליו אנשים והם ראויים לביטחון מרבי בזמן שהם נוסעים עליו. תודה רבה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. הגיעה נציגת המשטרה.
עדי זלדס
הודיעו לי שבעשר וחצי הדיון, זו הייתה טעות אצלנו.
היו"ר קארין אלהרר
אנחנו הודענו למשרד שזה בתשע, אבל בסדר, טוב שהצטרפת אלינו. אני רוצה לשאול אותך, מאז חודש יולי 2016, כמה תאונות התרחשו בכביש 66?
עדי זלדס
אין לי פה את ההפרדה לחודשים, אבל אני יכולה להגיד שסך הכול היו ב-2016 28 תאונות, מהן אחת קטלנית, שתיים קשות ו-25 קלות. סך הכול 86 נפגעים, 79 מהם קל, 3 הרוגים ו-4 פצועים קשה. זה היה ב-2016. ב-2017 נכון לעכשיו - - -
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
זה בקטע של ה-17 ק"מ בין תשבי לבין מגידו.
עדי זלדס
כביש 66, כן, כן. הקטע הבעייתי. בין הק"מ ה-16 ל-34 בסוף.
היו"ר קארין אלהרר
כמה ב-2016?
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
86 תאונות.
היו"ר קארין אלהרר
כמה ב-17'?
עדי זלדס
86 נפגעים, לא תאונות.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
מה עוד צריך?
עדי זלדס
ב-2017 אין לנו קטלניות וקשות, יש לנו שתי קלות עד עכשיו. אני מוכרחה להגיד גם שהנתונים, אם אני משווה אותם לשנים קודמות, הם פחות או יותר אותם נתונים, אפילו אפשר להגיד שיש ירידה ביחס ל-2015.
היו"ר קארין אלהרר
תודה, גבירתי. חבר הכנסת יוסוף ג'בארין.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב. האמת היא שאני שותף לדברים שאמר איל, יש לי תחושה מוזרה. כמה פעמים צריך לשבת ולדבר על הנושאים הללו, ועוד פעם להזכיר את הנתונים? האמת היא, עם כל הכבוד לנציגי משרד התחבורה, זה קצת מבזה את הכנסת.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
קצת, אבל ממש רק טיפה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תשמעו, אני ברשימה המשותפת, לא יכול - - - אתם תגידו משהו חריף יותר. אני אומר את זה בשיא הרצינות. אני אגב, גילוי נאות, אני תושב ואדי ערה ואני כמעט כל יום משתמש ב-66 ואני חש על בשרי את הצורך הזה ואת הסיכונים שיש. אני גם מכיר את הקרבנות שם. ביקרתי בבתי האבל באזור. אני מכיר גם את הצד הערבי, גם את הצד היהודי מבחינת הצרכים ואני תוהה מה אפשר לעשות, מה אפשר עוד לדבר. אתם יודעים מה? אפילו מתוך כבוד לוועדה הזו הייתם צריכים להתקדם עוד יותר, גם אם אתם לא משוכנעים שאנחנו צודקים. מה, הזמן שלכם כל כך פנוי כדי לבוא כל פעם לכאן כדי לשמוע את השיחות שלנו?

בדיון האחרון גבירתי היושבת ראש, גילינו גם שהולכים לפתוח ולהפעיל מחדש את המחסום, המחסום לגדה המערבית. אני לא יודע אם מבקר המדינה ידע את זה קודם לכן. זה הופיע אצלכם? ידעתם שזה הולך לקרות? המצב רק יחמיר מהבחינה זו כי יש עוד עומס משמעותי ורציני שיתווסף.

אתם מדברים על צומת הזורע אבל מה עם הצומת בזלאפה ובסאלם, שהיא לא פחות מסוכנת ולא פחות תושבים שם? עד היום מחכים לאותה הפרדה פיזית באמצע, עד היום התושבים לא מבינים למה אנחנו לא מצליחים לעשות את זה. האמת היא, אני רוצה להגיד לכם, יש לנו תחושות קשות כחברי כנסת, כי אם אנחנו מייצגים תושבים, ערבים ויהודים, ואנחנו רואים שאנחנו לא מסוגלים אפילו לשים איזושהי הפרדה פיזית של כמה קילומטרים, אז מה אנחנו עושים בכנסת? כמה פעמים ראש מועצת מגידו מגיע, האם זה כבר דיון רביעי שלך? לא חבל על הזמן של כולנו?
איציק חולבסקי
בוועדות אחרות עוד - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כן אבל פה, אני אומר על העניין הזה. הדבר האחרון, תאמינו לי, השר מקדם תדמית של בולדוזר, של עשייה ושל פיתוח. חברי נחמן שי אומר שאולי הנוף שם לא כל כך טוב, אבל דווקא הנוף מקסים. תמונה עם הרקע שם של עמק יזרעאל, מה הוא צריך יותר מזה? זה כבר החמישייה הראשונה בליכוד עם תמונה כזו. אני מדבר בציניות, אבל הצרכים שם כבר ידועים ואני מקווה שנוכל להתקדם עוד קצת עם קו הפרדה פיזי, תאורה, שוליים, דברים מרכזיים שהשר עצמו הבטיח. לא אני הבטחתי, השר הבטיח. תודה.
היו"ר קארין אלהרר
חברת הכנסת מיכאלי.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
את יודעת, קורה לי יותר מדי פעמים בכנסת שאני מרגישה שאין מה להגיד, חבריי אמרו דברים חשובים וחכמים ואני מרגישה מגוחך לחזור אחריהם. זה לא שאני אחזור עליהם בישיבה הזו אלא שאני אחזור עליהם באינספור ישיבות, בוועדה הזו ובוועדות אחרות, בוועדת הכלכלה לא פעם ולא פעמיים. חברי איציק חולבסקי, אני רק חושבת, כראש מועצה, כמה זמן אתה מבזבז על הכביש הזה, במקום דברים אחרים שיכולת לעשות לרווחת התושבות והתושבים באזור? זה ממש שיא התסכול והחלמאות גם. אחר כך נזדעזע מתאונות הדרכים, מאובדן ימי עבודה, מהאובדן הכלכלי למשק - - -
היו"ר קארין אלהרר
נגיד אוי, אוי, אוי, אחר כך.
היו"ר קארין אלהרר
נצקצק ביחד. גבירתי, אני לא יודעת מה להגיד לך. זו הוועדה שאת עומדת בראשה, בהצלחה רבה מבחינתך, מבחינת העבודה שאת עושה, אבל מבחינת האפקט שאנחנו צריכות לייצר בוועדה הזו ובוועדות אחרות בכנסת, שהן לא מצייתות באופן ישיר להוראות הממשלה הזאת, זה מעיד על מצב הדמוקרטיה הרעוע והירוד שלנו. הכביש הזה הוא אנדרטה למצב המשילות המחפיר - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
נעשה headstart.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן, אולי נעשה headstart.
היו"ר קארין אלהרר
שידברו איתי אחר כך על משילות.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה רעיון טוב, headstart לכביש, נחמן. זו תהיה הצלחה מסחררת.
איציק חולבסקי
קארין, נמצאים פה אנשי המועצה המקומית מעלה עירון.
היו"ר קארין אלהרר
אני אתן להם, אבל קודם כל חברת הכנסת בירן.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שקמו בשש בבוקר כדי להיות כאן.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני מוכנה להמתין ולשמוע.
היו"ר קארין אלהרר
אוקיי, בבקשה.
מאהר אגבאריה
את האמת, מהפגישה הזו, מהרבע שעה שישבתי כאן אני מרגיש ומבין, התחלתי להבין, חברי כנסת כמה הם סובלים - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
אנחנו מוכנים לחיות עם זה, אבל לא - - -
מאהר אגבאריה
רבע שעה, יש עוד גופים מקצועיים שתלויים בחברי כנסת ובהחלטות של השרים שלא מיישמים אותן בשטח. אנחנו מייצגים ציבור. אני גם תושב, אני גם אזרח שעובר שם ואני חי שם. כביש 66 וכביש 65 הם כבישים חיוניים למדינת ישראל, בנוסף למחסום סאלם שגם הולך להיפתח ואנחנו במשא ומתן, המועצה המקומית מעלה עירון והמועצה האזורית מגידו, לפתוח את הציר ההוא והמחסום, שייתן מענה לאנשי הצפון שיוכלו להגיע לשטחים. אני נמצא ביישוב זלאפה, יש לנו צומת מסוכן מאוד, והחברים ממשרד התחבורה ו"נתיבי ישראל" קיבלו הנחיה לעשות לנו אספלט מכניסה לכביש 66 עד לכניסה לזלאפה, זה כביש שנקרא כביש ללא אבא ויש לו תקציב גם בתכנית 922 שצריכים לתת לנו מענה, אז דווקא הלכו על הקטע שלא צריך לעשות בו אספלט, עשו אותו ועזבו את החלק המסוכן. כאן המהנדס יתייחס לנקודה זו.

יש עוד נקודה, מחיפה לגבול ירדן, כל יום נוסעות בו הרבה משאיות, זה ציר חשוב. לא יודע אם שמת לב, העלית את הנקודה הזו, כל התנועה מנמל חיפה לירדן עושה לנו פקק גדול מאוד ועושה לנו תסכול, חוץ מהסכנות של הכביש וההפרדה שעשו אותה, לפי דעתי, היא לא מוצדקת, ההפרדה לא עונה על הדרישות, זה גם לוקח לי רבע שעה עד שאני מגיע מתל מגידו לצומת מגידו, כל יום.

אנחנו מקווים, דרך הוועדה הזו ודרך חברי הכנסת, ותודה לחברים שאנחנו עובדים איתם, גם ראש המועצה של מגידו, לקדם את הנושאים, לא רק לדבר. אנחנו מייצגים ציבור, אנחנו רוצים שירות טוב, רוצים לתת מענה ולצמצם את כמות ההרוגים. אם דיברתְ על שני הרוגים ב-2016 ואולי שכחת שבזלאפה לבד היו עוד ארבעה הרוגים. תודה לכם.
היו"ר קארין אלהרר
בבקשה, אדוני.
מוחמד מחאג'נה
מוחמד, מהנדס מועצה מקומית מעלה עירון. מעלה עירון בנויה מחמישה כפרים, שלושה כפרים יושבים על כביש 65 וסאלם-זלאפה הם על כביש 66.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כמה תושבים בסאלם-זלאפה?
מאהר אגבאריה
6,000 בערך. ביחד.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כמה מגידו?
איציק חולבסקי
מגידו 12,000 תושבים.
מאהר אגבאריה
זלאפה וסאלם הם כפרים בקצה של 66, בדיוק על הקו הירוק, ליד ג'נין. זו לא הפעם הראשונה לא בשנת 2016 שנהרגו אנשים שם. אם זכור לי טוב, בשנת 2015 או 14' נהרגה מורה שהיא מלמדת בזלאפה, היא לא תושבת שם. הכביש הזה הוא כביש ישר, אבל אין שדה ראיה, הוא לא פתוח, בגלל הטופוגרפיה של הכביש לא רואים את הצד השני.
איציק חולבסקי
מה המרחק מצומת זלאפה לצומת מגידו, 4 ק"מ?
מאהר אגבאריה
3,700.
איציק חולבסקי
זה הקטע שצריך לעשות מפרדה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
זה מה שביקשנו.
איציק חולבסקי
3.5 ק"מ מפרדה עד הכניסה לזלאפה.
מוחמד מחאג'נה
בצומת הזה יש כניסה ימינה לזלאפה אבל היציאה היא יציאה שמאלה והיא יציאה מסוכנת. התחלתי לדבר על שדה ראייה, אין שדה ראייה בכלל בכביש הזה בגלל הטופוגרפיה הקשה של הכביש. וצעירים, אנחנו יודעים מהם צעירים, אם הוא עוקף הוא עוקף בקו לבן, זה לא מרתיע אותו, הוא לא מפחד, יש לו אוטו שנוסע מהר. אני גם רוצה להזכיר, דיברנו הרבה פעמים על צומת המשך לפני כמה שנים, מתי התקינו רמזור? דיברנו ואחרי ההרוג האחרון הותקן רמזור. אנחנו לא רוצים עוד הרוג בשביל שיעשו מפרדה. אנחנו עוד פעם מבקשים. אני רוצה להזכיר, אנשי משרד התחבורה, אני לא רוצה לבוא בפעם הבאה ולהגיד לכם שיש עוד הרוג. המצב שם מסוכן מאוד, אני נוסע כל יום למועצה משם, אני הכי זהיר בעולם, כמעט אני בעצמי נהרגתי כי מישהו עקף, ואין שוליים, לכביש אין שוליים. בכלל אין שוליים לברוח אליהם. זה קטע, כמו שאמר חברי, ראש מועצת מגידו, זה לא קטע גדול. זה לא קטע גדול, צריך להתחיל משם, לעשות את המפרדה ולהסדיר הכניסות משמאל. תודה רבה.
היו"ר קארין אלהרר
תודה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
סגן ראש המועצה ממשפחת אגבאריה, לפי הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, זו המשפחה הכי גדולה בישראל, נכון?
מאהר אגבאריה
25,000 נפשות.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
תעשו לכם הפגנה פעם אחת וזהו, רק המשפחה.
היו"ר קארין אלהרר
המשפחה לבד היא מנדט. חברת הכנסת בירן ואחריה אני רוצה שאלה למיטל.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
אני רוצה לדבר קצת על תכניות חומש. יש דברים שזה הגיוני לפרוס אותם, כשמתקינים מזגנים בכיתות, למשל. יש כל מיני דברים שלגביהם זה הגיוני. בונים אגף חדש לכנסת, כל מיני דברים שהגיוני שפורסים אותם לאורך שנים, שנה אחת מתקנים את השטיחים, שנה אחרת את המזגנים, הכול בסדר, אבל יש שני דברים שבעיניי אי אפשר לעשות להם תכניות חומש. אחד זה חינוך, כי אי אפשר לדחות את זה, הילדים שעכשיו נכנסו לכיתה א', אם לא תטפל בהם בכיתה א' זה לא יעזור שתיזכר אחרי עשר שנים ותחזיר את המשאבים שחסרים. הדבר השני הוא הכי מובהק והוא חיי אדם. אי אפשר להחזיר את זה אחר כך בדיליי. אי אפשר, לא יהיה שום תחליף ושום פיצוי למשפחות שיאבדו את יקיריהם ושום הסבר של תכנית חומש.

יש הבדל. גם הפקקים מעצבנים ויש מלא בעיות בתחבורה שלא קשורות רק לחיי אדם, הכול מעצבן, אני באמת לא יודעת מה נעשה פה עוד עשר שנים ואיך אפשר יהיה לזוז במדינה זו, אבל חיי אדם צריכים להגיע בעדיפות ראשונה לפני הכול. במצב כזה, כשהכול כבר נאמר, הכול כבר ידוע, אני גם לא מבינה, אני מבינה שיש סיכום עם השר, עם כל הכבוד, השר מחליט. בסוף זו מדינה דמוקרטית, יש דרג פוליטי, הדרג המקצועי אמור לבצע את זה. את הוויכוחים המקצועיים שלכם הייתם אמורים לעשות קודם, לעשות אותם מול השר ולהגיד לו על מה הוא יכול להתחייב ועל מה הוא לא יכול להתחייב. אם השר התחייב אני מצפה מממשלת ישראל למלא את ההתחייבות הזאת.
היו"ר קארין אלהרר
תודה. מיטל, לגבי פתיחת המחסום. בדיון הקודם שאלתי אותך על העניין, אמרת שאת לא יודעת לענות לי תשובה ספציפית, את אמרת לי, "אני לא יודעת מתי זה יהיה, אני צריכה לברר מול "נתיבי ישראל", אני אעדכן אתכם ספציפית על מעבר הגבול, אני לא יודעת". האם את יודעת היום?
מיטל הומינר
ביררתי את זה מול המשרד, כל הנושא של פתיחת מעבר הגבול הוא מול משרד הביטחון, אין לנו שליטה על זה. זאת אומרת אם משרד הביטחון מחליט שהוא שם או לא שם מעבר גבול - - -
היו"ר קארין אלהרר
את זה אני הבנתי, השאלה היא איך אתם נערכים לעניין.
מיטל הומינר
מבחינת מה?
היו"ר קארין אלהרר
מבחינת העומס שיהיה בכביש ואולי כתוצאה מכך גידול במספר הנוסעים ותאונות הדרכים גם יחד, איך אתם נערכים לזה?
מיטל הומינר
אנחנו בוחנים את זה. בדרך כלל, לאחר פתיחת המחסום אנחנו בודקים מה קורה - - -
היו"ר קארין אלהרר
נחכה שיהיו עוד תאונות ואז נכניס אותן לסטטיסטיקה ואז יהיה קל לעשות תכנית.
מיטל הומינר
למה המחסום גורם לתאונות? לא כל כך הבנתי.
היו"ר קארין אלהרר
הרגע הסברתי. הכביש מסוכן, יהיו עוד נוסעים, פועל יוצא, בלי להיות גאונה, כנראה שיהיו יותר תאונות.
מיטל הומינר
לא כל כך הבנתי למה יהיה עוד עומס. מספר הנוסעים לא אמור להשתנות עם או בלי מחסום.
מאהר אגבאריה
מה פתאום?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מה פתאום, כשיש מחסום?
מאהר אגבאריה
כל אנשי הצפון נוסעים לג'נין עכשיו דרך עפולה.
מיטל הומינר
כל אנשי הצבא?
מאהר אגבאריה
כל אנשי הצפון באים לג'נין ולשטחים דרך עפולה, נצרת-עפולה. אם פותחים דרך סאלם כולם באים ל-66, כולם, כמו שהיה לפני האינתיפאדה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
למה את אומרת שהעומס לא ישתנה? בוודאי שזה ישתנה.
מיטל הומינר
אני מנסה להבין למה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
כי ברגע שיש מחסום הרבה אנשים ישתמשו בדרך הכניסה לגדה.
היו"ר קארין אלהרר
מר עייש, מיטל היא רכזת תקציבים, אתה איש מקצוע, מבין בכבישים. האם אתה סבור שפתיחת המחסום תביא ליותר משתמשים בכביש?
שאקר נחלה
ברור. אני אענה במקומו. בוודאי, ולא רק רכבים אלא גם רכבים כבדים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
נכון.
שאקר נחלה
כמות המשאיות תעלה כשנפתח את המחסום, זה ברור.
היו"ר קארין אלהרר
יפה, איך אתם נערכים?
שאקר נחלה
למה אנחנו כאילו מופתעים?
היו"ר קארין אלהרר
אתם מופתעים.
שאקר נחלה
סליחה, אנחנו פועלים לפי תכניות עבודה. אנחנו לא קמים בבוקר, פותחים מחסום או לא פותחים מחסום. יש לנו תכנית עבודה מסודרת ואנחנו פועלים על פיה. 30 פרויקטים של מוקדי סיכון אנחנו עושים בשנה, זה לא מעט. תבינו, זה המון. זה 200 ומשהו מיליון שקל שהולכים רק על גורמי סיכון וזה טיפול נקודתי בצמתים. יוצאים לשטח, קובעים פרוגרמות, מנהלי פרויקטים, קבלנים, זו עבודה לא פשוטה, אני לא שמעתי אפילו מילה טובה, אני מופתע. אתם רואים דחפורים ועובדים בכבישים ואף אחד פה לא אמר מילה טובה על מה שאנחנו עושים.
קריאה
זו עבודה שהייתם צריכים לעשות לפני הרבה שנים.
איציק חולבסקי
אנחנו מדברים על כביש מסוים, נחלה, לא מדברים על כל העבודה.
שאקר נחלה
לא משנה, מה שאנחנו עושים בכבישים.
איציק חולבסקי
לא, מדברים על כביש 66. הנושא הוא כביש 66.
היו"ר קארין אלהרר
תגיד לי, יש לי שאלה, זה לא התפקיד שלכם?
שאקר נחלה
זה התפקיד שלנו במסגרת התקציב שעומד לרשותנו.
היו"ר קארין אלהרר
אז מה אתם רוצים - - -
שאקר נחלה
מי שמאשר את תקציב המדינה זה לא אנחנו.
היו"ר קארין אלהרר
אין בעיה, אבל השר שלכם, הוא זה שמבקש תקציבים, הוא מקבל גם תקציבים גדולים. אני לא אמרתי שאתם לא עושים כלום בשום מקום, לעניין הכביש הזה ההתנהלות היא מחפירה. עכשיו תגיד לי, אתה חושב שעשוי להיות ריבוי תאונות דרכים בעקבות פתיחת המחסום?
שאקר נחלה
אני רוצה לחלוק קצת על מה שאמרת. אני אומר לך שאנחנו בשלוש ארבע שנים האחרונות עשינו מפרדה קשיחה, ממגידו עד התשבי, כמעט בכל הקטע. זה לא שלא עשינו כלום. בישיבה האחרונה עלה הקטע הדרומי יותר, ממגידו דרומה. אני אומר לכם, זה נכלל אצלנו בבדיקה, זה לא עומד בקריטריונים. מה לעשות? אין לנו את הלוקסוס לעבוד במניעה. אנחנו לא עובדים במניעה. אני לא חושב שיש פה מישהו בישיבה שלא היה לו איזה מישהו שנהרג בתאונת דרכים. גם לי היו, גם לכולנו היו, גם לנו כואב. האם זה אומר שאנחנו לא עובדים? מה לעשות, אנחנו עובדים על פי שיטת עבודה, יש תכנית עבודה שאנחנו פועלים על פיה. אם תצליחו לעשות שינוי, בבקשה, אני חושב שהשר עומד בכל מה שהוא אומרף לפחות בנושא של מוקדי סיכון.
היו"ר קארין אלהרר
טוב, אני מבינה שאין תשובה הגיונית, אני לא אקבל. חברת הכנסת רויטל סויד, בבקשה.
רויטל סויד (המחנה הציוני)
זו לא פעם ראשונה שאנחנו מדברים על כביש מספר 66, זה לא הקרבן הראשון וזה לא הנפגע הראשון. אני מבינה מה אתה אומר, אדוני, אני מבינה שאתם עובדים בכל הארץ ואני מבינה שאתם בונים ואני מבינה שאתם משפרים, אבל עם כל הכבוד, זה לא מקדם ולא מסייע, בטח לא לראש המועצה, בטח לא לאנשים שנוסעים שם, לאנשים שנפגעים שם, לאנשים שעומדים בסיכון, אז אין מה לעשות עם תשובה כמו זו שאתה נותן.

השאלה היא כזו, למה דוח מבקר מתייחס לעניין הזה כבר לפני מספר שנים ועדיין לא נעשה שום דבר? למה עדיין אנשים נפגעים? למה אנחנו צריכים לקיים דיון אחרי דיון ושום דבר לא נעשה? לדבר הזה צריך למצוא פתרון. זה שאתם בונים במקומות אחרים לא עוזר לנו, מה לעשות? לא עוזר לאנשים ולא עוזר לאנשים שאחר כך צריכים להיות נכים כל החיים שלהם, אם הם בכלל נשארו בחיים. זה לא עוזר. לכן הדיון הזה פה הוא דיון מאוד חשוב. אני מברכת אותך, גברתי יושבת ראש הוועדה, על קיומו של הדיון, אבל חייב להימצא פתרון לכביש 66. לא יכול להיות שאנחנו נמצא פה יושב ראש מועצה שמגיע דיון אחרי דיון ופעם אחרי פעם, במקום להתעסק בעניינים של המועצה, נמצא פה על כביש שמסכן חיים.

אני קוראת לך, גבירתי יושבת הראש, להוציא החלטה של הוועדה בנושא יישום הטיפול בכביש. גם אתם צריכים לשבת ולעשות סדרי עדיפות אצלכם במשרד, זה לא ייתכן כך.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
זו הבעיה. יש סדר עדיפות, זה פשוט לא שם.
איציק חולבסקי
יש סיכום עם שר התחבורה ועם מנכ"ל "נתיבי ישראל", פשוט שוחקים אותו, ממסמסים אותו וחלק לא מכירים אותו. אני רוצה גם להציע, לסיכום ברוח הדברים של - - -
היו"ר קארין אלהרר
רגע, אדוני, אני עוד לא מסכמת. לגבי תאורה, בדיון הקודם, מיטל, אני מצטטת את דברייך, "אני פשוט לא רואה את זה בסיכום, גם לא ביררתי את זה לפני, אני אברר עוד פעם עם לשכת השר. אם זה מה שסוכם אני אעביר את ההנחיה ל"נתיבי ישראל". כרגע, על פי הסיכום אני לא רואה התייחסות לתאורה". קצת אחר כך אמרת, "אני מבטיחה לברר ואתן לך תשובה עוד היום".
מיטל הומינר
אני אשמח להתייחס.
היו"ר קארין אלהרר
תשובה באותו היום לא קיבלתי.
מיטל הומינר
באותו היום קרן טרנר, מנכ"לית משרד התחבורה, לא ענתה לי ישירות כששאלתי. היא ענתה לי מאוחר יותר וזו גם ההתייחסות ששלחנו אליכם בחודש פברואר. אנחנו, משרד התחבורה, שלחנו התייחסות לגבי כביש 66 וגם בתחילת חודש מרץ שלחנו התייחסות. בנוסף, קרן התייחסה לזה גם בוועדה שהייתה לפני שלושה שבועות פה, בוועדה לביקורת המדינה.

לגבי התאורה, קרן הנחתה את חברת "נתיבי ישראל", בהתאם לסיכום שהיה עם השר, לטיפול בצמתים ואני מקריאה, מסבירים כאן על סל פניות שמאלה "במסגרת תכנית זו יטופלו הצמתים לאורך כביש 66, לרבות הסדרת התאורה בצמתים". זה מה שהתחייבנו, העברנו את ההנחיה גם ל"נתיבי ישראל".
היו"ר קארין אלהרר
"נתיבי ישראל" מכירים?
מיטל הומינר
"נתיבי ישראל" מכירים את ההנחיה. הוצאתי את ההנחיה, אני הוצאתי אותה בכתב.
היו"ר קארין אלהרר
מתי זה מתחיל לעבוד?
מיטל הומינר
אמרנו, אחד הצמתים כבר יטופל עוד השנה במסגרת צומת הזורע, צומת הזורע יטופל עוד השנה ולגבי שאר הצמתים אין לי בעיה לעדכן בכתב כמו שעדכנתי פה מיד עם סיום הדיון.
היו"ר קארין אלהרר
לא הבנתי. תאורה בצומת אחד השנה?
מיטל הומינר
לא תאורה, כל הסדרת הצומת. כל הסדרת צומת הזורע תבוצע השנה. בנוסף, התאורה שהתחייבנו לבצע תבוצע עוד השנה.
היו"ר קארין אלהרר
עוד השנה, כל מוקדי התאורה, עד סוף 17' נראה תאורה לאורך כל הכביש?
מיטל הומינר
לא לאורך כל הכביש אלא בצמתים, כפי שהוסכם בין השר לבין מנכ"לית משרד התחבורה, כפי שגם העברנו לכם במסמך.
היו"ר קארין אלהרר
זו ההתחייבות שהייתה?
איציק חולבסקי
לא, ההתחייבות היא לטפל מיידית בכל הצמתים. חמישה צמתים, קיבוץ מגידו, היוגב, מדרך עוז, משמר העמק, הזורע. זה לא כל שנה צומת, אלא חמישה צמתים במקביל. זה לא השקעות גדולות לעומת מה שאתם עושים ואני מברך על מה שאתם עושים בכל הארץ. זה peanuts וזה סיכום עם מנכ"ל "נתיבי ישראל" ניסים פרץ, שבשבוע הבא אני נפגש איתו ועם שר התחבורה. אי אפשר לשחוק את זה בצורה סיסטמתית כמו שאתם עושים את זה.

אני אומר לך שהכול מתחיל מזה ששר התחבורה וניסים פרץ לא יושבים פה ומסתכלים לי בעיניים, לגבי מה שהם סיכמו אתי ב-5 לספטמבר. אם צריך אני אסגור את הכביש ואם צריך אני אשבש את העבודה במשרד התחבורה ואם צריך אני אעשה עוד הרבה דברים, אבל לא ייתכן שכל פעם ישלחו לפה פקידים זוטרים שלא מכירים - - - בישיבה אחת הם לא מכירים מה סוכם, בישיבה שנייה הם לא מבינים ובישיבה שלישית הם שוחקים ובישיבה רביעית - - -
היו"ר קארין אלהרר
מר חולבסקי, שמע, אני מבינה, באמת אני מבינה, אחרת לא הייתי ממשיכה לקיים דיונים בעניין. אני מבינה את המקום שאתה נמצא בו ואתה צודק שזה לא תקין, אבל לעלוב בעובדי ציבור - - -
איציק חולבסקי
למה?
נחמן שי (המחנה הציוני)
אמרת זוטרים.
איציק חולבסקי
בסדר, מי שבכיר - - -
נחמן שי (המחנה הציוני)
תתקן, תתקן.
היו"ר קארין אלהרר
הם לא זוטרים.
קריאה
התשובות זוטרות.
היו"ר קארין אלהרר
התשובות זוטרות, צודק.
מיטל הומינר
מה שחסר זה מי שיודע על הסיכומים שהיו עם השר.
היו"ר קארין אלהרר
בסדר, אבל הם עושים את העבודה שלהם. יכול להיות שאלו ההנחיות שהם קיבלו ויכול להיות שלא, אני רק אומרת, הם עושים את העבודה שלהם כפי שהם עושים. יכול להיות שזה לא מה שאנחנו מסכימים איתם ואדוני רואה שאנחנו לא מסכימים איתם, אבל הם לא זוטרים.
איציק חולבסקי
אני חוזר בי.
שאקר נחלה
לעצם הפתרון עצמו, אני שוב פעם רוצה להמשיך, הפתרון שמקובל עליו ועל השר אולי הוא לא הפתרון שמקובל על אנשי המקצוע, תבינו.
היו"ר קארין אלהרר
אבל, אדוני - - -
מיכל בירן (המחנה הציוני)
השר שלך אמור להגיד להם תשובות אחרי שהוא התייעץ עם הדרג המקצועי. זו לא בעיה שלנו.
היו"ר קארין אלהרר
אדוני, אתה מבין את הקושי כשיושב ראש רשות בפגישה אחד על אחד עם שר התחבורה והשר מתחייב בפניו למשהו, הוא בטוח שזהו, מבחינתו העניין נסגר ואז הוא מגיע לדיונים בוועדה ואומרים לו, "רגע, שומע? לא בדיוק". אתה מבין את הקושי.
שאקר נחלה
מבין את הקושי.
היו"ר קארין אלהרר
צריך להבין גם אותו.
שאקר נחלה
אבל השאלה מה אנו עושים בסוף.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אתה תגיד לנו.
שאקר נחלה
אנחנו בסוף נעשה את הפתרון הנכון, לא הפתרון שמקובל על מנכ"ל או - - - אנחנו נעשה את הפתרון הנכון מבחינה מקצועית, אם לא נעשה את הפתרון ההנדסי הנכון זה לא יביא תועלת.
היו"ר קארין אלהרר
אבל אדוני מבין - - -
שאקר נחלה
אני רק רוצה להזכיר לך, גברת, שכל הכביש שם מוצף בעתיקות ובארכיאולוגיה - - -
איציק חולבסקי
הוא לא מוצף, יש קטע קטן בתל מגידו, זה לא נכון.
שאקר נחלה
התחלנו לעבוד ב"יוגב" לפני כמה שנים והופסקה העבודה כי גילו שם עתיקות. שם הכביש היה מוצף בעתיקות, אז רק לידיעתכם.
איציק חולבסקי
בקצב הטיפול שלכם הכביש יהיה עתיק.
היו"ר קארין אלהרר
תקשיב, אדוני, אני רוצה להגיד לך, תשמע. במדינה שהיא דמוקרטיה, כמו שישראל מתיימרת להיות, כששר נותן החלטה היא אמורה להיות מבוצעת, אני לא יודעת איך לספר לכם את זה. יכול להיות שהוא היה צריך להתייעץ איתכם קודם והוא לא עשה את זה, אני לא יודעת, אבל בסוף השר אמור לקבל החלטה. שואל סגן מנהלת הוועדה, אמרת לשר שההבטחה שלו לא טובה?
שאקר נחלה
לא, אמרתי לדרג המקצועי שאחראי עליי.
איל בן ראובן (המחנה הציוני)
חברים, בואו.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
חסרה פה איזו חוליה מקשרת. מה שחולבסקי אמר, שוב, לא משנה אם התיאורים, אולי הוא לא היה צריך להגיד אותם, אבל חסרה פה חוליה מקשרת.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
בין השר לבינם.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
כן, בסוף בין הדרג הפוליטי שנותן את ההבטחות לבין הדרג המקצועי. שוב, אל תעשו שקר בנפשכם, אבל איפשהו הדבר הזה צריך להיסגר, לא כאן. השר לא צריך להתחייב על דברים שהדרג המקצועי שלו חושב שהם לא מועילים ואנחנו לא צריכים להיות בדיון הזה.
שאקר נחלה
את זה את אומרת לי, אני לא ראיתי דבר כזה.
איציק חולבסקי
יש התחייבות כתובה. השר לא אמר חמישה רמזורים - - -
שאקר נחלה
יש סיכום כתוב?
איציק חולבסקי
יש סיכום כזה. השר אמר, "יטופלו כל הכניסות והיציאות מהיישובים". זהו.
שאקר נחלה
חלק מהן כבר מטופלות.
איציק חולבסקי
לא.
שאקר נחלה
בוודאי, זה - - -
איציק חולבסקי
לא, לא, לא, עובדה שנציגים של "נתיבי ישראל" היו איתי לפני שבוע במטרה לבדוק יחד עם נציגי היישובים מה צריך לעשות ולא טופל שום דבר. יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה.
שאקר נחלה
אתה מעלה דברים שאני לא מכיר אותם, לא היו - - -
איציק חולבסקי
אני אעלה את זה מול נסים פרץ בשבוע הבא, יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל.
שאקר נחלה
- - - כדי להביא את זה בפני הוועדה גם.
היו"ר קארין אלהרר
יש לך פה?
איציק חולבסקי
לדעתי, את חייבת לדרוש ששר התחבורה ומנכ"ל "נתיבי ישראל" יהיו פה מיד אחרי פסח - - -
היו"ר קארין אלהרר
מר חולבסקי, יש לך פה משהו כתוב? הבטחה של השר?
מיטל הומינר
לי יש את סיכום הדיון.
איציק חולבסקי
למשרד התחבורה יש יכולת לסכם איתי ולהוציא סיכום כתוב שהסיכום הכתוב שוחק את מה שנאמר בעל פה ואחרי זה על הכתוב מתפלפלים עוד שנה עד שמתחילים להזיז עפרון מצד ימין לשמאל.
היו"ר קארין אלהרר
אתה רוצה הערת סיכום לפני שאני מסכמת?
איציק חולבסקי
אני אומר שהועדה תחטא לתפקידה אם היא לא תדרוש ותעמוד על זה ששר התחבורה ומנכ"ל "נתיבי ישראל", יהיו פה מיד אחרי חידוש דיוני הכנסת בחודש מאי, ויתנו לוח זמנים ברור לביצוע, מה שסוכם בספטמבר ביני לבין שניהם.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
האם אפשר לשאול לגבי קו ההפרדה הפיזי בחלק שנותר בין מגידו - - -
איציק חולבסקי
3.5 ק"מ בלבד.
שאקר נחלה
כדי להקים מפרדה קשיחה, חייבים להרחיב את הכביש - - -
קריאה
למה? יש קטע - - -
איציק חולבסקי
מה פתאום - - -
שאקר נחלה
מה פתאום? אתה לא איש מקצוע. אי אפשר לשים מפרדה קשיחה שמחייבת רוחב מינימלי של 2.40 מ' בלי להרחיב את הכביש ואם השול לא תקני אז צריך להרחיב גם את השול, אז זה הופך לפרויקט גדול, זה לא נושא נקודתית, תקים מפרדה קשיחה ותלך הביתה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אתה אומר שאין מספיק רוחב?
שאקר נחלה
אני לא אמרתי שאין, אני אמרתי שקודם כל זה לא עבר במוקדי סיכון- - -
איציק חולבסקי
בכל הקטעים האחרים הרחבת את הכביש?
שאקר נחלה
זה לא עבר במוקדי סיכון ואם יהיה - - -
איציק חולבסקי
שאקר, בשאר הקטעים הרחבת?
שאקר נחלה
בוודאי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא, מצומת מגידו לא הייתה הרחבה.
איציק חולבסקי
- - - לא הרחבת ס"מ.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אתה חי בשלום עם עצמך כשאתה משאיר את הקטע הזה של 3.5 ק"מ, זה רק שלושה הרוגים היו לפני כן?
איציק חולבסקי
באוגוסט.
שאקר נחלה
הייתה תאונה אחת עם שלושה הרוגים. שלושה הרוגים, קיבלנו שלושה הרוגים. שלושה הרוגים היו, אבל בכיוון - - - תרשה לי שנייה, הרוגים יש, מה לעשות, בכל הכבישים במדינה. אנחנו בסך הכול אחראים על התשתית. בתאונות בדרכים אין סוגיה רק של תשתית, יש סוגיה של חינוך. אנחנו אחראים על התשתית ובמידה ויש תאונה אנחנו חייבים לעשות - - - להקים תכנית סלחנית, שהכבישים שלנו יהיו סלחנים. הבעיה שרוב התאונות, אם תקראו את הדוחות של המשטרה בעקבות כל תאונה קטלנית, אז הן בגלל הגורם האנושי, זה לא בגלל התשתית, כי אם הנהג היה נוהג לפי תקנות התעבורה, לפי תנאי הדרך והסביבה, אז ייתכן שהתאונות היו נמנעות. אתם נטפלים לאנשים שעובדים, שאחראים על התשתית - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל אתם שמתם מפרדה, לא? אתם שמתם מפרדה לאורך כל הכביש - - -
שאקר נחלה
לא שמנו לאורך כל הכביש. בקטעים שמנו. בין מגידו לתשבי, לא בכל הכביש.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
נשאר לכם ממגידו למושב.
שאקר נחלה
רוב התאונות החזיתיות הקטלניות היו בקטע הזה, ממגידו עד התשבי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
דווקא לא, הן היו ליד - - -
שאקר נחלה
הייתה תאונה אחת קטלנית ב-2016, ממגידו דרומה, תאונה אחת קטלנית, אבל בחלק הצפוני היו הרבה תאונות קטלניות, אם אני לא טועה, בשלוש או ארבע שנים- ושם אנחנו עובדים. אנחנו שקלנו בוועדה למוקדי סיכון אם לשים מפרדה גם בחלק הזה והרעיון - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא שקלתם, הייתה המלצה.
שאקר נחלה
הייתה המלצה שנבדקה ונפסלה כי היא לא עומדת בקריטריונים. פעם עשירית שאני אומר את זה היום.
היו"ר קארין אלהרר
הנקודה הובהרה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אז הם ילכו לבג"ץ? מה הם יעשו? יחסמו את הכביש? יחסמו את הכביש.
היו"ר קארין אלהרר
חבר הכנסת ג'בארין.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אלה לא איומים, למה אלה איומים?
שאקר נחלה
אלה איומים, כשאתה אומר לי, אני הולך לחסום את הכביש" אז אתה מאיים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני מאיים?
שאקר נחלה
אתה אומר את זה בוועדה - - -
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא אמרתי אלימות, אמרתי חסימת כביש.
שאקר נחלה
חסימת כביש זה גם - - - תקבל אישור מהמשטרה, ייתנו לך לחסום.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
הם יתנו, למה לא יתנו? את אילון חסמנו בהפגנה, למה לא לחסום - - -
היו"ר קארין אלהרר
יוסוף, די, אין לי קול יותר, חאלס. אני מסכמת את הדיון. מעטות הפעמים שאני speechless לגמרי, הבאתם אותי לשם. בדיון הקודם לא שמעתי שהשר אמר דברים שאין בהם שום דבר מקצועי. זה צץ היום, נושא חדש. לא מצליחה להבין את זה.
שאקר נחלה
אני לא ראיתי משהו כתוב, גבירתי. על הפתרון ההנדסי בצמתים לא שמעתי שום מקום כתוב, מה לעשות? הוא רוצה - - -
איציק חולבסקי
תדבר עם המנכ"ל שלך, פשוט מאוד, דבר עם המנכ"ל שלך.
שאקר נחלה
משהו כתוב אין. גם - - -
היו"ר קארין אלהרר
למה אתם מפריעים לי?
איציק חולבסקי
דבר עם המנכ"ל שלך. פה בישיבה - - -
שאקר נחלה
אני מדבר על הפתרון ההנדסי.
איציק חולבסקי
שאקר, כל ישיבה מגיע מישהו אחר וכל פעם הוא לא יודע מה סוכם ומה כתוב ומה לא כתוב.
מיכל בירן (המחנה הציוני)
מה עושים עם זה?
מאהר אגבאריה
הפרוטוקול עכשיו יוצא - - -
היו"ר קארין אלהרר
תראו, אנחנו כל הזמן חוזרים לאותם דברים. זה דיון שלישי והוא כאילו הדיון הראשון. לא מבינה את זה. מקבלים ממשרד התחבורה ומ"נתיבי ישראל" תשובות סותרות, המנכ"לית אומרת משהו, השר אומר משהו, "נתיבי ישראל" אומרים, "סליחה, אני הגורם המקצועי, אני חושב אחרת". אני לא מצליחה להבין.

משרד התחבורה, תוך שבועיים, אבל תעבירו, איזה פניות שמאלה יש בכביש ומהו הסטטוס של כל אחת מהן? האם היא תסודר ואם כן מהו לוח הזמנים? אם היא לא תסודר, מהי הסיבה? אני רוצה גם מבחינת תאורה, לוח זמנים מסודר. תנסו לא עד סוף 17', זה עוד הרבה מאוד חודשים.

בחודש מאי ייערך כאן דיון, עם מנכ"לית משרד התחבורה והשר. די, הסבלנות שלי פקעה. לא מבינה איך קרה הדבר הזה שהשר חשב שפטרתי אותו מדיון. השיחה היחידה שהייתה לי איתו במליאה הייתה מורת רוחי כשהוא הצביע נגד חוק שלי, אבל משם ללא להגיע לדיון זה משהו אחר לגמרי. אני בטוחה שהייתה אי הבנה. אני מבקשת שגם תגיעו אתם.
איציק חולבסקי
וגם לגבי הקטע מזלאפה. צריך התייחסות.
היו"ר קארין אלהרר
על הכול.
מאהר אגבאריה
לא, שם זה מובן מאליו, מצומת מגידו עד התשבי. אנחנו אומרים משהו אחר, ממחסום סאלם עד צומת מגידו. גם יש שם יישובים ערבים ויהודים.
איציק חולבסקי
אז אין לו בעיה, 3.5 ק"מ מפרדה.
מאהר אגבאריה
גם צומת מסוכן. אם אפשר לכתוב את זה בפרוטוקול.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
התייחסות לכל כביש 66 לרבות הקטע בין מגידו ל - - -
היו"ר קארין אלהרר
מר חולמסקי, אני מבקשת, אם תוכל בתוך שבוע להעביר לוועדה את רשימת הדברים שהשר התחייב לך בצורה מסודרת. תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:20.

קוד המקור של הנתונים