ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 21/02/2017

ועדת המשותפת חו"ב ופנים לדיון בהארכת תוקף חוק האזרחות והכניסה לישראל

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 2

מישיבת הוועדה המשותפת חו"ב ופנים לדיון בהארכת תוקף חוק האזרחות והכניסה לישראל

יום שלישי, כ"ה בשבט התשע"ז (21 בפברואר 2017), שעה 13:00
סדר היום
ועדת המשותפת חו"ב ופנים לדיון בהארכת תוקף חוק האזרחות והכניסה לישראל
נכחו
חברי הוועדה: אברהם דיכטר – היו"ר

רוברט אילטוב
חברי הכנסת
רוברט אילטוב

מרב מיכאלי
מוזמנים
נעמה פלאי - עו"ד, רשות האוכלוסין וההגירה, משרד הפנים

חגית ויס - מנהלת לשכה, רשות האוכלוסין במזרח ירושלים

עמוס טוויטו - רע"ן תיאום אזרחי וביטחוני, משרד הביטחון

שמואל לרמן - קמ"ד נוער אח"מ, המשרד לביטחון פנים

אביטל שטרנברג - ראש תחום מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

א' - יועמ"ש, משרד ראש הממשלה

בנימין אחסתריבה - עו"ד בארגון להגנת הפרט

עדי לוסטיגמן - עו"ד בארגון להגנת הפרט

טל חסין - עו"ד בארגון להגנת הפרט

נג'יב זאיד - עו"ד

אחמד עאשור - תושב ירושלים
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהל/ת הוועדה
שמואל לטקו
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח

הוועדה המשותפת חו"ב ופנים לדיון בהארכת תוקף חוק האזרחות והכניסה לישראל
היו"ר אברהם דיכטר
שלום לכולם. כפי שסיכמנו בדיון הקודם, לפני חצי שנה פלוס נדמה לי, סיכמנו לעשות דיון מעקב אחרי הדברים שעלו בפעם הקודמת, בדיון להארכת תוקפו של חוק האזרחות והכניסה לישראל. למרות שלא הגיע הזמן לדון בזה, הוועדה יכולה להרשות לעצמה והיא מרשה לעצמה לעשות דיוני מעקב תוך כדי התקופה, וזה מה שאנחנו עושים עכשיו.

אני מזכיר לגופים או בכלל למשתתפים, שבפעם הקודמת עסקנו בנושא של שתי קבוצות האוכלוסין שעלו בדיון כאוכלוסיות שהן פגיעות יותר. הקבוצה הראשונה זה הגילאים הצעירים של 14-18, מה שנקרא קטינים מבחינתנו, והקבוצה השנייה של מבוגרים, זקנים. אני לא יודע, פעם הייתי נזהר מלומר – התבגרנו קצת, אנחנו קצת נזהרים בגילאים היום אבל לא תחמנו את זה בשנים, למיטב זכרוני, אבל כולנו מבינים את הצורך לדון בכתבים האלה ולהבין איך – נדמה לי שגם היתה אמירה, אני לא יודע אם התחייבות אבל אמירה שהנושא הזה נמצא בבחינה, הן נושא הקטינים והן נושא המבוגרים מאוד, ואנחנו נרצה היום לשמוע את המהלכים שנעשו על ידי הגופים. מי פותח ראשון? משרדי הממשלה יציגו תחילה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אפשר אדוני היושב ראש?
היו"ר אברהם דיכטר
כן, בוודאי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תודה אדוני היושב ראש. אני הייתי בוועדה הקודמת שהיתה פה בנושא הזה, ואז הוחלט על הארכת הוראת השעה. מאז גם אנחנו שמענו וגם במהלך הישיבה הושמעו גם נציגי הממשלה ומשרד הפנים על כך שהתשובה שלהם לבג"ץ, שר הפנים החליט להיעתר לבקשות איחוד המשפחה של כ-2,100 משפחות שהגישו בקשות לאיחוד משפחות, בתנאי שהם עונים על קריטריונים ושהם הגישו את הבקשות שלהם לפני תחולת החוק המקורי, שזה 2003. מאז באמת, אדוני היושב ראש, אתה לא יודע כמה בקשות וכמה טלפונים וכמה בירורים וכמה פניות בנושא הזה, ואני וחברי, חבר הכנסת אחמד טיבי אפילו ערכנו ביקור במשרד הפנים בירושלים המזרחית ונפגשנו גם עם המנהלת שנמצאת כאן, שבאמת נתנה לנו פירוט על המצב אבל עד עכשיו, למרות בקשות שלנו, לא קיבלנו את הרשימה למרות שאמרו שזו לא רשימה סודית או חסויה, של ה-2,100 משפחות האלה, כדי שנדע מי אלה אבל גם הבנו שבסופו של יום, זה לא כאילו איחוד משפחות ושהם יקבלו תושב קבע אלא הם יקבלו – איך אמרתם?
חגית ויס
היתר שהייה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה ארעי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תודה ארעי. ולכן, חשוב באמת, זו ההזדמנות ולכן באתי, על מנת לשאול וביקשתי את רשות הדיבור לפני נציגי הממשלה, שיבהירו את הנקודות האלה, שכולם מחכים לשמוע את ההבהרות האלה. בעניין ביטוח בריאות, גם נושא שהעלינו, אני חושב שהנושא הזה, שמענו שנפתר. היום הם יכולים להיות מבוטחים בביטוח בריאות אבל מבקשים מהם סכומים של 8,000 ו-10,000 שקל - -
בנימין אחסתריבה
יותר...
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יותר אפילו? אז כאילו אליה וקוץ בה. מצד אחד פתרו את זה אבל מצד שני, באו והציבו סכומים באמת בשמיים, וזה כמובן העמדה העקרונית שלנו היתה והיא עדין, שאנחנו חושבים שהחוק הזה הוא חוק לא דמוקרטי, אפילו חוק גזעני. אנחנו נגד החוק הזה אבל לפחות אם אנחנו מדברים ועסקינן בישיבת מעקב בנושאים האלה, אז חשוב מאוד שנבהיר את העמדות וגם נשמע את הארגונים, שהם באמת מטפלים והם בקשר ישיר עם המשפחות באופן יומיומי, שנשמע באמת מה קורה בפועל, בשטח, איזה תלונות ואיזה מכשולים יש בדרך. תודה רבה על קיום הדיון.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. אנחנו מתחילים עם משרד הפנים. בבקשה.
נעמה פלאי
אני מהלשכה המשפטית של רשות האוכלוסין וההגירה. אנחנו לא בשלב הסקירה של החוק, דיברנו כבר על זה. אנחנו ניכנס לשתי הסוגיות שעליהן דיברנו: אז לצורך ההבהרה, כשאנחנו מדברים על אוכלוסיית הילדים, אני רוצה רגע להסתכל על כל המכלול ואז להגיע לאוכלוסיית הילדים מגיל 14-18. נוצר הרושם בוועדה הקודמת שלא נעשתה אבחנה וכל סוגיית הילדים נדונה כמקשה אחת. אז חשוב להדגיש שילד שנולד לתושב קבע או נתחיל מילד שנולד לאזרח: ילד שנולד לאזרח, גם אם בן הזוג נשוי לתושב אזור, הילד הוא אזרח מלידה. אנחנו שמים את האוכלוסייה הזאת של הילדים בצד.

ילד שנולד לתושב קבע, ויום אחרי שהוא נולד, יומיים אחרי שהוא נולד, חמש שנים אחרי שהוא נולד, בשנים הראשונות לחייו פונה לרשות האוכלוסין ומבקש לרשום את ילדו, הילד שלו יקבל, לפי הסוגיה שתיבדק ולפי הנתונים שנמצאים, מעמד ארעי או תושבות קבע. זה גם אוכלוסייה שאנחנו מדברים עליה. גם הוראת השעה דיברה על זה שילדים עד גיל 14, הילדים יקבלו רישיון לישיבת ארעי והם משודרגים אחר כך לקבע, בין אם הם מקבלים מיד את תושבות הקבע ובין אם הם מקבלים קודם כל רישיון ישיבת ארעי, שכמו שכבר נדון נותן את כל הזכויות הסוציאליות - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה בן זוג תושב קבע?
נעמה פלאי
בן זוג תושב קבע וילד אזרח. בגילאים של עד גיל 14, כל עוד פנית לפני גיל 14. אנחנו מדברים שהמצב הנכון, כשהמשפחה מתגוררת בישראל והילד נולד אתמול, אם הם יפנו לרשות האוכלוסין וההגירה, הילד שנולד בישראל לא חי באזור, הילד הזה, אחרי הוכחת מרכז חיים, אחרי שהוכח שהם חיים בישראל, יקבל קבע. המצבים המסוימים האחרים הוא יקבל א5, שזה התושבות הארעית ולאחר מכן קבע.

על מה אנחנו מדברים, האוכלוסייה של ה-14-18? אנחנו מדברים על ילדים שלא נעשתה פנייה בעניינים עד שהם הגיעו לגיל 14. 14 שנים מתוך החיים שלהם הם גרו באזור. ברוב המקרים הם נולדו באזור, הם רשומים באזור, הם התגוררו באזור ולכן לא בכדי לא נעשה פנייה עד שהם הגיעו לגיל 14,15,16,17, לא פנו למשרד הפנים ולא ביקשו לתת להם מעמד. משהם פנו מעל גיל 14 לרשות האוכלוסין, לפי הוראת השעה באמת הדבר המקסימלי שניתן לתת להם זה היתרי מת"ק, וזה מתבסס על הנושא הביטחוני של הוראת השעה בכלל כי הוראת השעה היא חוק ביטחוני ואז, רק במצבים האלה הם יקבלו בעצם היתרי מת"ק. כשמסתכלים על איך הוראת השעה מנוסחת, מדברים על קטינים ולכן היא מגיעה מגיל 18. לכאורה, היה צריך להגיד להם: בבקשה, עכשיו כשאתה בגיר, אתה לא אמור להיות פה. תחזור למקום מגוריך ששם חיית את מרבית חייך. אנחנו לא אומרים את זה. אנחנו ממשיכים לתת להם את היתרי המת"ק האלה גם כשהם בגירים. הם ממשיכים לקבל היתרי מת"ק ולשהות פה, בישראל. הם לא משודרגים.
היו"ר אברהם דיכטר
במה מתונה מתן היתר המת"ק?
נעמה פלאי
במרכז חיים בישראל והיעדר מניעות פליליות וביטחוניות.
היו"ר אברהם דיכטר
זאת אומרת, הוא בעצם נשאר, יכול להישאר עד יומו האחרון בגיל 120? אני כבר חוסך לכם את המתח. אנחנו נעבור למשרדי הממשלה. זאת אומרת, הוא יכול לחיות עד גיל 120 על היתרי מת"ק?
נעמה פלאי
כן. עכשיו, על מה אנחנו מדברים - -
היו"ר אברהם דיכטר
מה האזרחות שיש לו כן?
קריאות
איזו אזרחות? אין לו אזרחות.
היו"ר אברהם דיכטר
לא, יש לו אזרחות של איזו שהיא ישות, רשות פלסטינית, מדינה אחרת?
נעמה פלאי
לא, מרביתם או כולם הם תושבי אזור, הם רשומים באזור.
היו"ר אברהם דיכטר
זאת אומרת, הם אזרחים של הרשות הפלסטינית.
נעמה פלאי
לא כולם אדוני, מרביתם. מרביתם ויש כאלה שלא.
היו"ר אברהם דיכטר
אוקי. נעמה, בואי נעשה רגע את הסדר בקצב שלנו, של חברי הכנסת, הוא טיפה יותר איטי. סליחה רוברט אם פגעתי בך, אני מדבר בשמי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אותי אתה לא סופר, רק את אילטוב יעני?
היו"ר אברהם דיכטר
הבקיאות שלך בפרטים היא כזאת שהיא לא יכולה להיות איטית אבל אני אומר עניינית: אמרת שרובם רשומים כאזרחים של הרשות הפלסטיני.
נעמה פלאי
כן.
היו"ר אברהם דיכטר
המיעוט שלא רשום - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איפה רשומים, אני לא מבין? הילדים האלה רשומים?
נעמה פלאי
במרשם האוכלוסין הפלסטיני. הם הגיעו משם, מרביתם נולדו שם, גרו שם.
עדי לוסטיגמן
יש מספרים למה זה "מרביתם". אנחנו יודעים רק על - - -
נעמה פלאי
שניה אחת.
היו"ר אברהם דיכטר
תנו לנעמה להסביר את הקו עד הסוף. בבקשה.
נעמה פלאי
אני אומרת: אנחנו מדברים פה על ילדים שעד הגיעם לגיל 14 לא פנו לרשות האוכלוסין ולא ביקשו לקבל פה מעמד בישראל. אם הם היו פונים לפני גיל 14, בקשתם היתה נבדקת בהתאם להוראות שחלות על ילדים מעל גיל 14 והם היו מקבלים תושבות ארעית, מעמד של א5.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כמה אנשים כאלה יש?
נעמה פלאי
כשאנחנו ניסינו לקראת הדיון בוועדה למצוא נתונים, אנחנו הגענו למספר של 485. אני מדברת, שימו לב, על 485 תושבי אזור שנמצאים פה בהיתרי מת"ק, שפנו בעניינם כשהם היו בגילאי 14-18. זאת אומרת, אני לוקחת ממועד החלטת הממשלה, מ-2002, 2003, מהמועד הזה עד היום, במשך 15 שנה, מדובר ב-485 ילדים שהיום חלקם כבר בגירים. היום הכי ותיקים בבקשות שהוגשו הם היום בני 29-30 כי אז הם היו בני 14 פלוס, אם אנחנו מדברים על הגילאים. אנחנו מדברים על פחות מ-500 לא ילדים, אני לא מדברת עכשיו על קטינים בגילאי 14-18, אני מדברת על כאלה שהגישו עבורם בקשות כשהם היו מעל גיל 14 ועד גיל 18, וקיבלו היתרי מת"ק.

מה שאומר, שאנחנו עושים ממוצעים – בדיון הקודם לא אהבו את נושא הממוצעים אבל כ-30 ילדים בשנה, זה המספרים שאנחנו מצאנו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
סליחה, כשילד כזה מגיע לגיל 18, מה הוא מקבל? איזו תעודת זהוי?
נעמה פלאי
הוא לא מקבל. בהתאם להוראות החוק היו אמורים להגיד לו: אתה עכשיו בגיר ואתה לא אמור לקבל אבל אנחנו מאריכים את אותו היתר שניתן לו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הוא ממשיך לחיות רק על היתרי מת"ק?
נעמה פלאי
כן, הוא מקבל היתרי מת"ק.
היו"ר אברהם דיכטר
אני רוצה רגע לחזור לשאלה שלי כי לא קיבלתי תשובה: הבנתי שרוב הילדים שבגרו והם רשומים ברשות הפלסטינית ממשיכים לקבל היתרי מת"ק עד גיל 120.
נעמה פלאי
אנחנו לא נמצאים ב-120. הכי גדולים שם זה הילדים בני ה-30.
היו"ר אברהם דיכטר
ימשיכו לקבל עד 120 אלא אם תהיה התפתחות אחרת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
באיזה גילאים? 30?
נעמה פלאי
אם אתה לוקח מהמועד של 2002,2003 את הכי קטנים שהגישו, 14 שנה - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בגיל 25,26, הוא מתחתן, מה נהיה אתו? אם הוא מתחתן עם מישהי ממזרח ירושלים?
בנימין אחסתריבה
אז יאלצו אותו לשלם עוד פעם כסף - - -
נעמה פלאי
אם הוא מגיש בקשה לאיחוד משפחות עם מי?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הוא מתחתן.
נעמה פלאי
הוא מתחתן עם תושבת ירושלים?
חגית ויס
ממשיכים להעניק לו היתרים כי מצב החיים שלו לכאורה לא משתנה, אנחנו ממשיכים להעניק לו היתרים, וזה בעצם עוקף את הוראת השעה במובן מסוים. אם הוא מתחתן עם תושב אזור אז אנחנו מפסיגים לו את ההיתרים. זה הכלל.
עדי לוסטיגמן
הוא לא יכול לקבל איחוד משפחות למשל, אפילו שהוא גדל כאן מגיל 14?
חגית ויס
הוא תושב אזור.
היו"ר אברהם דיכטר
שניה, לא קיבלתי תשובה למה שאני רוצה לשאול: המיעוט, לפי מה שאת אמרת, מיעוט הקטינים שבגרו שלא רשומים במרשם האוכלוסין של הרשות הפלסטינית וממשיכים לקבל היתרי מת"ק, באיזה היקף מדובר?
עדי לוסטיגמן
- - -
נעמה פלאי
לפי מה שנאמר פה ממנהלת הלשכה ממזרח ירושלים, זה בדרך כלל ירדנים שמקבלים - -
בנימין אחסתריבה
זה לא ירדנים.
נעמה פלאי
זה המקרים - -
עדי לוסטיגמן
נאמרים פה דברים לא נכונים פשוט.
היו"ר אברהם דיכטר
זאת אומרת, השאלה שלי מכוונת האם יש מצב שבסופו של דבר, כשאנחנו מנפים את אלה שהם אזרחי הרשות הפלסטינית ומנפים את אלה שנושאים – דרכון ירדני מבחינתי זה ירדני, אזרח ירדני - -
בנימין אחסתריבה
לא, סוג ב'...
היו"ר אברהם דיכטר
אני אומר מבחינתי, אחרי זה תגיד מבחינתך. מי שנושא דרכון ירדני הוא ירדני, ומי שרשום במרשם האוכלוסין של הרשות הוא פלסטיני תושב הרשות. אני שואל: בסוף, כשאנחנו מנפים את הקבוצה השנייה, האם נשארת קבוצה שהיא חסרת זהות, חסרת מעמד לאומי כלשהו, וכל מה שיש לה להתהדר בו זה היתרי מת"ק?
חגית ויס
היתרי מת"ק, ככלל, יכול לקבל רק מי שמחזיק במספר זהות של האזור. אז מי שאין לו מעמד או שהוא ירדני, הוא לא יכול לקבל היתר מת"ק. אז המושג הזה "היתר מת"ק", נשאיר אותו רק למי שמחזיק במספר זהות פלסטיני, בסדר?
היו"ר אברהם דיכטר
מי שנושא דרכון?
חגית ויס
נקרא להם מחוסרי מעמד, בסדר? זו הקבוצה שאתה מכוון אליה, מחוסר מעמד. מחוסר מעמד כזה, מי שיכול ומצליח להוציא דרכון ירדני, שיש כאלה שהולכים לרשויות בירדן ומנפיקים לעצמם דרכונים ירדנים, מקבלים את ההיתר מסוג ב - אשראי ביקור ועבודה, ב1, על הדרכון הירדני שלהם. יש מקרים, אולי מקרה אחד שעולה בזיכרוני עכשיו, שלא הצליחו להוציא דרכון ירדני, ואז פתרנו את הבעיה

בטופס כזה, שהענקנו את היתר השהייה על גבי הטופס הזה. זה המענה שהצלחנו לתת - -
היו"ר אברהם דיכטר
הענקנו למי?
חגית ויס
לאותם ילדים.
היו"ר אברהם דיכטר
לא בשם. מה הזהות שלו? הוא לא ירדני, הוא לא פלסטיני - -
חגית ויס
הוא במעמד שלא הצליח להוציא דרכון ירדני, בסדר? יש כאלה שכן מצליחים להוציא מרשויות הירדנים דרכון ירדני, ואז אנחנו נותנים את האשרה לדרכון הירדני.
היו"ר אברהם דיכטר
אני מקשה ושואל שוב כי אני חושב שזה חשוב לנו להבין: אנחנו מעניקים היתר שהייה למי? מבחינת הזהות, לא מבחינת השם. מהו? הוא תושב העולם? מה הסטטוס שלו?
עדי לוסטיגמן
הוא לא תושב שום מקום בעולם, הוא על הירח.
חגית ויס
אנחנו אומרים שהוא זר.
היו"ר אברהם דיכטר
זר זה מישהו שבא ממדינה מסוימת, להבנתי. זר זה מישהו שאין לו שום דבר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
עב"מ.
חגית ויס
אנחנו, מבחינתנו, יודעים מה זה זר ואנחנו יודעים מה זה מי שחלה עליו הוראת השעה. הוראת השעה חלה על מי שמחזיק במספר זהות באזור או על מי שהתגורר באזור, גם אם אין לו מספר זהות באזור. אז יכול להיות שאתה מתכוון לאותם אלה שנפלו בהגדרה הזאת של מי שלא מחזיק במספר זהות באזור ונמצא שהתגורר באזור, ואז הוראת השעה חלה עליו. לכן, אנחנו מוצאים פתרון באיך לתת לו את האשרה. אז לתת לו או דרכון ירדני, אם הוא מחזיק ברשותו ואם לא, אז מוצאים את הטופס הזה ששמים את האשרה על ה - -
היו"ר אברהם דיכטר
שהוא חליף לרישום האוכלוסין שאין לו?
חגית ויס
הוא חליף למסמך נשיאה שאין לו, לדרכון שאין לו בעצם.
עידו בן יצחק
ולאותו אדם אין אזרחות כל שהיא בעצם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אין לו, הוא חסר אזרחות.
חגית ויס
אין לו ישראלית.
עידו בן יצחק
לא, בכלל.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אין לו גם פלסטינית. אין לו כלום.
נעמה פלאי
הוראת השעה מגדירה אנשים, גם מי שלא רשום באזור אלא מתגורר שם. זה מה שחשוב להדגיש, שהוראת השעה חלה עליו אבל שוב, אנחנו לא מדברים על מרבית המקרים.
היו"ר אברהם דיכטר
אז זה מה שחגית אמרה, שאם הוא לא רשום באזור אבל הוא גר באזור, אז הוא נושא מעמד פורמלי מבחינת משרד הפנים של תושב האזור. אני צודק בהבהרה?
חגית ויס
מבחינת החוק.
היו"ר אברהם דיכטר
אוקי. רצית לשאול משהו, אוסאמה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, זה בסדר.
נעמה פלאי
זו ההתייחסות שלנו לגבי הילדים האלה ששוב, אנחנו מזכירים שזה לא הילדים שחלו פה, בישראל אלא חיו במשך 14 שנים באזור, התגוררו שם, חיו וגדלו שם ומגיעים מעל לגיל 14.

נעבור לאוכלוסיית המבוגרים?
היו"ר אברהם דיכטר
כן.
נעמה פלאי
אנחנו לקחנו את הנושא הזה ופילחנו את הגיל מעל גיל 65, ולא מצאנו תושבי אזור מעל – זאת אומרת, לא מצאנו אנשים שהם מעל גיל 65 שיש להם מספר זהות או שהיה להם, והם מחזיקים בהיתר מת"ק. אין אוכלוסייה כזאת, זה יצא אוכלוסייה ריקה. כששוב, אנחנו חושבים שככל הנראה האנשים האלה נמצאים ב-א5, וזה נובע גם מזה שהבקשות הוגשו לפני מועד החלטת הממשלה, וכבר אז הם קיבלו א5 או שזה בא לפתרון סביב השדרוגים ששר הפנים עשה בהחלטה האחרונה שהוא קיבל, עם ההקלה של מי שהגיש בקשה לפני 2003 ומשודרג ל-א5. אנחנו לא איתרנו אנשים כאלה.
קריאה
יש המון אנשים כאלה.
נעמה פלאי
תעבירו לנו ונראה.
עדי לוסטיגמן
אתם מוכנים להתחייב כשאנשים יגיעו לגיל הזה, הם יוכלו לקבל תושבות ארעית?
נעמה פלאי
אנחנו לא מוכנים להתחייב פה בכלום. הנושא הזה לא נדון מעבר למה - -
היו"ר אברהם דיכטר
זה לא שוק שאנחנו עכשיו סוגרים פה עסקות.
נעמה פלאי
לא, אני אומרת שגם אם אין אנשים בגיל הזה, אז - - - יכול להיות שעוד כמה שנים - -
היו"ר אברהם דיכטר
אומרים משרד הפנים שהם לא איתרו בבקשה שלנו לגבי מבוגרים, לא אותרו אנשים. לכם יש אתורים, שמות ומספרי תעודת זהות? אני אומר את זה כסיכום ביניים: תעבירו את זה למשרד הפנים. משרד הפנים יתייחסו לנושא הזה. על בסיס ההתייחסות ההדדית שלהם ושלכם, נוכל להחליט איך אנחנו, כוועדה, ממשיכים לטפל בזה.
עדי לוסטיגמן
אדוני אבל זאת לא היתה השאלה. השאלה היתה אם יש הצדקה ביטחונית בגילאים מסוימים, עם המניעות שהם עכשיו 25-35, חייבות להישאר כמות שהן או שאפשר לצמצם את הפגיעה ואת ההיקף של החוק, והאם יש הצדקה ביטחונית לעניין הזה. השאלה היא לכמות של האנשים, שוב אנחנו - -
היו"ר אברהם דיכטר
משרד הפנים לא נותן הצדקה ביטחונית. יש פה גופי ביטחון שיתנו את ההצדקה הביטחונית, תכף נגיע אליהם. אני אומר ברמה הפרוצדורלית הרשמית – משרד הפנים הפעילו את המחשב, לא נתן להם שמות. המחשב שלכם נותן שמות?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בעניין הזה תעבירו את הרשימה - -
היו"ר אברהם דיכטר
תנסו לחבר את הדברים, ואז אנחנו, כוועדה נוכל להתייחס. כרגע אנחנו חובצים מים.
נעמה פלאי
גם לשאלה שלה, יכול להיות שעוד כמה שנים יהיו אנשים, אנשים מתבגרים אבל אנחנו לא יודעים להגיד כאן מה יהיה ואם יהיו החלטות נוספות אבל הדברים האלה יידונו.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. מי נמצא פה ממשרד הבריאות?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אין? אז תכף נשמע מכם מה בעיה. בעניין הרשימה, אדוני היושב ראש, ה-2,100, איפה זה עומד, כמה קיבלו?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
2,100 זה המכסה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, מי שהגיש בקשות עד 2003 ועומד בקריטריונים, נכון?
נעמה פלאי
בהתאם להחלטת שר הפנים להקלות שניתנו, אז נתקבלה החלטת שר הפנים שכל מי שהגיש בקשה עד שנת 2003 ועומד בתנאים שנקבעו, שהוא קיבל היתרים, אין מניעות פליליות וביטחוניות, ישודרג לתושבי ארעית, ל-א5. מהנתונים שאנחנו בדקנו, המספרים טיפה שונים. זה 2020 בקשות - -
היו"ר אברהם דיכטר
מ-2003.
נעמה פלאי
- - עד סוף 2003, מתוכן 1,124 – זה נתונים שנכונים לסוף ינואר השנה. 1,124 מוזמנים שודרגו כבר. 49 מוזמנים לא שודרגו בעקבות סירוב של משטרת ישראל או גורמי הביטחון. 87 מוזמנים לא שודרגו מאחר שלא עמדו בקריטריונים שנקבעו בהחלטת השר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כמה? כמה?
נעמה פלאי
49 בגלל סירוב ביטחוני או פלילי. 87 לא שודרגו מכיוון - -
היו"ר אברהם דיכטר
אפשר בקצב יותר איטי? אני ייחסתי יכולות יותר גבוהות...
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מאיזה סיבה?
נעמה פלאי
87 שלא שודרגו מאחר שלא עמדו בקריטריונים שנקבעו בהחלטת השר. ויש 760 בקשות שעדין מטופלות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בעניין הזה, מה היה המצב קודם. אמרת שהוראת השעה, החלטת שר הפנים, לשדרג אותם ל-א5. נגיד אותה קבוצה, 1,124, מה היו מקבלים קודם?
חגית ויס
מת"קים. היתרי שהייה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ועכשיו הם מקבלים א5. זאת אומרת, כל כמה זמן צריך - -
חגית ויס
כל שנתיים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
עכשיו, פנו אלי מקרים מתוך ה-49, שיש להם בעיה במשטרה, לא סירוב ביטחוני. היה להם איזה שהוא תיק במשטרה, גם את זה אתם פוסלים?
חגית ויס
מניעות פליליות, החלטת השר אומרת שמי שקיבל - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יש פה תיק פתוח. אפילו עוד אין כתב אישום, אין הרשעה.
חגית ויס
החלטת השר נסמכת על זה שאדם הגיש את הבקשה שלו עד שנת 2003. לאורך כל השנים הוא קיבל היתרי מת"ק ולא היתה מניעה פלילית או ביטחונית במהלך כל התקופה. ועל סמך הנתונים האלה אפשר לשדרג אותו למעמד א5, כי הוא לכאורה לא מהווה סיכון כזה או אחר.

המקרים האלה, שיש מניעות ביטחוניות או פליליות לאורך השנים, זה אנשים שחלק גדול מהזמן הזה, שעבר מאז שהם הגישו את הבקשה, היתה התנגדות של משטרת ישראל או של גורמי הביטחון לתת להם היתר - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אם היתה מניעה ביטחונית אז הוא לא היה מקבל היתרים בכלל. אם היתה מניעה ביטחונית, הוא לא היה מקבל היתרים במשך כל התקופה הזאת. אנחנו מדברים על תושבים שקיבלו כל השנים האלה אישורי מת"ק. בוודאי שאישורי מת"ק, אז הם עברו את כל ההליך של הבידוק הביטחוני. אני מדבר על מישהו שנפתח לו תיק פלילי, אפילו עוד אין הרשעה. למה אתם מסרבים להם?
חגית ויס
במקרים שבהם נפתח תיק והבקשה התעכבה או סורבה בגלל הליך פלילי כזה או אחר ואחר כך, בבירור שנעשה הוחלט לאשר על אף ההגבלה הפלילית או הביטחונית, במקרים כאלה אנחנו לא נתחשב בהגבלה הזאת לצורך השדרוג אבל - -
בנימין אחסתריבה
זה לא נכון. יש לנו החלטות שקיבלנו בדיוק על הדברים האלה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שיש לו תיק ישר דוחים, נכון? בלי לבדוק מה זה התיק.
חגית ויס
אם בן אדם הורשע בדין, בסדר?
היו"ר אברהם דיכטר
חבר'ה, רשות הדיבור לחגית. תסיימי את הטיעון ואחרי זה חבר הכנסת ישאל. בבקשה.
חגית ויס
תראו, כל ההחלטות בעניינים האלה של מניעות ביטחוניות ופליליות נבדקות כל מקרה לגופו. יכול להיות שיש מקרים, ואתם מוזמנים להפנות אותם אלינו, אנחנו נבחן אותם שוב אבל באופן עקרוני, ככלל, תיקים שבהם – אם בן אדם כן הורשע, עבר עבירה, ואחר כך נדון עניינו והוחלט כן לאשר לו, אז יכול להיות שזה ייפול במקרים שלא נשדרג אותו כי היו דברים בגו' והמניעה היתה עניינית ואין ויכוח עליה. אז במקרים האלה הם לא יענו על גדרי החלטת השר. אבל במקרים אחרים למשל, שבהם הסתבר שהמניעה הפלילית לא מספיק חזקה או לא מספיק נכונה או שגורמי הביטחון חוזרים בהם מההמלצה לדחות את הבקשה, במקרים האלה אנחנו לא - -
עדי לוסטיגמן
למה זה קשור לעניין פלילי? החוק הזה הוא מסיבות ביטחוניות. אנחנו מדברים על משהו פלילי שהיה בעבר. ברור שאם יש משהו פלילי בהווה אז זה משפיע אבל איזה שהוא משהו פלילי, גם אם זאת הרשעה שהיתה בעבר שהיא לא בתחום הביטחוני, איך היא קשורה לחוק הזה בכלל?
נעמה פלאי
הרעיון זה שהוא במשך כל השנים האלה היה בהיתרי שהייה והוא נבדק על ידי רשות האוכלוסין במהלך השנים. חלוף השנים שהוא נמצא בהליך וכל שנה היה נבדק, זאת הסיבה שאנחנו מוכנים לשדרג אותו. הבסיס לאחמ"ש – איחוד משפחות במקור שלו, איחוד משפחות ניתן למי שאין בעניינו מניעה פלילית או ביטחונית, בלי קשר להוראת השעה. זה נכון שאם היתה לו מניעה פלילית נכונה שלא איפשרה לו לקבל היתרי שהייה בישראל, שזה נכון לגבי כל הליך של איחוד משפחות, אנחנו לא משדרגים אותו, לא בהקשר הביטחוניות של הוראת השעה אלא בהקשר הזה שאין לי את השנים האלה שבהן הוא שהה בישראל תקופה ממושכת כבר בהיתרי שהייה, ואני אומרת את האדם הזה אני מוכנה להעביר למסלול של א5. זה הבסיס לדברים.
טל חסין
זאת אומרת שאם מלכתחילה היתה איזו שהיא מניעה פלילית, כי הוא נהג שיכור, עישן ג'וינט, לא יודעת, נפתח לו רישום פלילי, מניעה פלילית כזאת מינורית, הוא לא המשיך לקבל את ההיתרים אז כי היתה מניעה פלילית - - אני מהאגודה לזכויות האזרח. זאת אומרת, היום זה יעמוד לו לרועץ, גם אם זה מלפני 200 שנה, גם אם לא הוגש נגדו כתב אישום, גם אם התיק נסגר לפני מיליון שנה.
נעמה פלאי
אני אומרת שכל מקרה נבדק לגופו ואנחנו מסתכלים מה היתה המניעה, ואם יש מקרים שאתם סבורים שזה לא היה נכון תפנו, ואנחנו נבדוק אותם אבל אם יש מצב שבו המניעה היתה מניעה נכונה ובמשך שנים מסוימות הבן אדם לא שהה פה בישראל בהיתרי שהייה, הוא לא ייכנס להחלטת שר הפנים לשדרוגים.
טל חסין
מה זה מניעה נכונה?
נעמה פלאי
שוב, זה כל מקרה שנבדק לגופו בהקשרים של איזו עבירה היתה, האם הוא הורשע, האם הוא לא הורשע, האם זה משהו משמעותי, האם זה משהו קטן, האם במשטרת ישראל גורמי הביטחון חזרו בהם? הכל זה שיקולים שאני חושבת שזה לא נכון להיכנס פה למקרים. תעבירו ונסתכל ונבדוק.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
חגית ונעמה, מה המספר? אז אמרתם מספר, סך כל הבקשות היו כמה?
עדי לוסטיגמן
12,500. זה מה שנרשם בפרוטוקול הקודם.
נעמה פלאי
המספר הכללי היה 12,500. הצגנו - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה כל הבקשות שהוגשו?
נעמה פלאי
זה אנשים שנמצאים פה בהיתרי שהייה או ב-א5. מתוכם - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
זה מה שאוסאמה שואל, כמה בקשות הוגשו ולא כמה קיבלו אישורים?
נעמה פלאי
אני חושבת שהצגנו את הנתון הזה, אין לי אותו כאן. בקשות שמוגשות בכלל?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן.
חגית ויס
בסך הכל בכל הארץ?
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
כן.
חגית ויס
אני אחפש כאן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תבדקי לנו בבקשה.
נעמה פלאי
הנתון שאנחנו הצגנו לגבי אנשים ששוהים פה, בישראל, בהיתרי שהייה ובתושבות ארעית, והמספר היה 12,500 כשמתוכם מעל 9,000 בהיתרי מת"ק ו-2,500 בתושבות ארעית א5 כששוב, המספרים האלה הם נכונים למה שהצגנו בוועדה הקודמת. אין לנו נתונים לעכשיו, אנחנו נאסוף אותם לקראת ההערכה הבאה. המספרים האלה ישתנו בעקבות החלטת השר כי כבר אנחנו הצגנו את זה שמעל ל-1,000 אנשים כבר משודרגים ל-א5 בעקבות החלטת השר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ואני מבקש תשובה לגבי ביטוח בריאות.
היו"ר אברהם דיכטר
אין לנו כאן נציג של בריאות, אני לא יודע בדיוק איפה התקלה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה חשוב מאוד אדוני היושב ראש, העניין הזה של הבריאות כי אנחנו כביכול פתרנו את זה אבל פנו אלי, ואני מניח גם לעמותות והארגונים, פנו הרבה אנשים שאפילו לא מוכנים לפרוס את התשלומים. תאר לעצמך משפחה קשת יום, ואנחנו מדברים, אדוני, על יום העוני שמציינים אותו היום בכנסת. נכון שזה לא קשור לוועדת החוץ והביטחון אבל אני חושב - -
היו"ר אברהם דיכטר
הכל קשור לוועדת החוץ והביטחון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז אני אומר שצריכים להיות פה, אם רוצים לפתור את זה והאנשים מוכנים לשלם, אתה לא יכול להגיד להם שכתנאי לקבלת ביטוח רפואי עכשיו תבוא ותשלם 10,000 שקל. צריך גם להתחשב, לפרוס את זה ואני מבקש תשובה ממשרד הבריאות.
היו"ר אברהם דיכטר
הבעיה היא כרגע בעיה טכנית של הוועדה. נציג משרד הבריאות הוזמן ושלח הודעה שהם לא רואים שהם רלוונטיים. כנראה שבטעות שחררו אותם. אנחנו נדאג – הבקשה שלך נכונה. אנחנו נדאג לקבל תשובה כתובה. והיה והיא תהיה תשובה מרצה, נסתפק בה. לא תהיה מרצה, ניפגש פה פעם נוספת, זו תהיה הפעם השלישית שאתה מגיע לוועדה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, לפני יוני.
היו"ר אברהם דיכטר
סיכמתם, חגית? תוספות?
חגית ויס
אני מנסה למצוא את המספר.
היו"ר אברהם דיכטר
זהו. מספר הפנים סיימת. בבקשה, צה"ל.
עמוס טוויטו
שלום. אני ממתפ"ש – מתאם פעולות הממשלה בשטחים. לפי חוק האזרחות והכניסה לישראל, מי שמחליט על מתן מעמד והנפקת היתר שהייה בישראל זה שר הפנים. במידה והחליט שר הפנים לנפק היתר שהייה, מה שאנחנו קוראים היתר מת"ק, אנחנו בפועל מנפיקים את ההיתר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מי קובע מניעה ביטחונית? אתם או - -
עמוס טוויטו
השב"כ, המשטרה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה אתם. אתה מייצג אותם פה?
עמוס טוויטו
לא, זה השב"כ.
היו"ר אברהם דיכטר
מערכת הביטחון, בבקשה.
א'
שלום, אני יועץ משפטי, שב"כ. אנחנו בימים אלה מגבשים את העמדה הכללית המקצועית של שב"כ לגבי הוראת השעה בכלל. במסגרת זו אנחנו גם בוחנים ונבחן את הנושא של קבוצות הגילאים המסוימים שעליהם מדובר. אנחנו מקבלים את הנתונים הרלוונטיים ממשרד הפנים, ואני כבר מציע שאם יהיו נתונים נוספים שמגיעים אליכם אז שנקבל גם אותם כדי שנוכל להתייחס אליהם בהתאם לפילוחים. העמדה המקצועית בימים אלה מגובשת והיא תובא באופן שלם במסגרת הדיונים להארכת הוראת השעה. כרגע עוד אין עמדה שנסגרה.
היו"ר אברהם דיכטר
זאת אומרת מתפ"ש, למעשה אתם גוף מבצע לצורך העניין?
עמוס טוויטו
כן.
היו"ר אברהם דיכטר
אין לכם שום "סיי" בנושא של כן עומד בקריטריונים, לא עומד בקריטריונים. אומרים לכם: תנפיקו, אתם מנפיקים. לא אומרים לכם תנפיקו, אתם לא מנפיקים. זו המשמעות?
עמוס טוויטו
כן.
היו"ר אברהם דיכטר
הכדור חוזר אליכם. אני רוצה להבין, אין לנו פה נציג משטרה אז אני רוצה - -
קריאות
יש, יש.
היו"ר אברהם דיכטר
סליחה, אני רגיל להסתכל ימינה. בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תסתכל פעם שמאלה...
שמואל לרמן
אני מחטיבת החקירות. ככלל, אנחנו זומנו לפה, אני נציג חטיבת החקירות, אנחנו לא עוסקים בנושא הזה של הנפקת האישורים. אם יעלו שאלות ספציפיות לגבי – צריך להפנות את זה לגורמים הנכונים במשטרה.
היו"ר אברהם דיכטר
לא הבנתי. בסופו של דבר, משרד הפנים ניזונים מנתונים של שב"כ, משטרת ישראל וזהו זה. אין גורם שלישי, נכון?
נעמה פלאי
לא.
היו"ר אברהם דיכטר
והם מקבלים את ההחלטה לומר למתפ"ש – "גו" או "נו גו". אני מתאר את התהליך נכון עד כאן? אז אנחנו רוצים להבין איפה אתם במשחק הזה.
שמואל לרמן
אז אני אומר, אני לא הנציג הנכון לענות על זה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל כשיש מניעה פלילית אומרים פה, ו-49 אנשים נדחו מניעה ביטחונית ופלילית, אתם קשורים? אתם מעבירים חומר? איך זה?
שמואל לרמן
אני לא רוצה לדבר. שוב, אני לא בקי בנושא.
היו"ר אברהם דיכטר
לצורך העניין, תרשה לי לסכם כבר כאן: משטרת ישראל לא שלחה נציג לדיון הזה.
שמואל לרמן
נכון.
היו"ר אברהם דיכטר
זו המשמעות מבחינתי. אני מצר על כך מאוד. זו לא תקלה שלנו, במקרה הזה זו תקלה של משטרת ישראל. הדיון ידוע, נושאי הדיון ידועים ואני מעריך מאוד את העובדה שבאת לכאן אבל היא לא רלוונטית. שלחו את האינסטלטור לבעיית חשמל. אני מצטער מאוד. סליחה על הפגיעה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כשיש מניעה ביטחונית, וראינו מקרים של מניעה ביטחונית, מה האדם יכול או איך הוא יכול לפעול נגד שאומרים מניעה ביטחונית? למי הוא יכול לפנות בהשגה לברר את העניין? למי?
נעמה פלאי
ברגע שמתקבלת ברשות האוכלוסין וההגירה עמדה מגורמי הביטחון, שהם ממליצים לסרב את הבקשה על בסיס מידע ביטחוני, יוצא מכתב לאנשים שבו מבהירים להם שנשקלת האפשרות לסרב את הבקשה מטעמים ביטחוניים. מה שניתן לפרט, מפורט מבחינת מידע גלוי שגורמי הביטחון מאפשרים לכתוב. ניתנת להם אפשרות להגיב בכתב וגם אפשרות לשימוע בעל-פה, ככל שהם כבר בתוך ההליך. אחרי שנעשה שימוע - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לעניין המניעה.
נעמה פלאי
- - לעניין המניעה. ולאחר מכן מתקבלת החלטה. שוב, בהתייעצות חוזרת עם גורמי הביטחון - -
היו"ר אברהם דיכטר
כמה זמן עומד לרשותו של הפונה?
קריאות
30 יום.
היו"ר אברהם דיכטר
ובתוך 30 יום הוא צריך לערער על הבקשה?
נעמה פלאי
עוד לא התקבלה ההחלטה.
היו"ר אברהם דיכטר
לערער על האזהרה - -
חגית ויס
להשמיע את טענותיו.
נעמה פלאי
קשר למידע - -
עדי לוסטיגמן
מידע שלא נמסר לו.
נעמה פלאי
- - מידע בכתב, אפשרות לשימוע בעל-פה ככל שמדובר במי שכבר מצוי בתוך ההליך, ואז מתקבלת החלטה.
בנימין אחסתריבה
יש מקרים שאתה מוזמן - - -
א'
ולאחר ההחלטה פתוחה הדרך.
נעמה פלאי
ולאחר מכן יש אפשרות להגיש עררים.
טל חסין
זה ברור, כי כולם מצוידים בעורכי דין פרטיים שרצים איתם להגיש עררים.
היו"ר אברהם דיכטר
רגע, זו התשובה. בבקשה התייחסויות נוספות.
בנימין אחסתריבה
אני מהמוקד להגנת הפרט. אני רוצה דווקא להתחיל במה שנאמר בדיון הקודם כי נראה לי שזו נקודת פתיחה נכונה: נציג שב"כ בדיון הקודם, מה שעלה מהדברים שלו, שקבוצת הילדים, שזו הקבוצה הראשונה שגם דיברנו עליה היום, אין לפי הנתונים ששב"כ הציג בדיון הקודם, שום ילד שקיבל באופן ישיר היתר במסגרת הליך לאיחוד משפחות או א5, שהיה מעורב בפיגועים, נדמה לי לכל אורך השנים, מ-2001 עד 2016. זאת נקודה ראשונה. ולכן, אני חושב שחשוב מאוד לדון בקבוצת הילדים הזאת. מה שעלה בדיון הקודם, שהחשש של גורמי הביטחון זה מדור שני. זאת אומרת, אם יש הורים שקיבלו אחמ"ש ולהם יום אחד ייוולד ילד, הילדים האלה, בהם יש אולי קבוצות שהיו מעורבות במעשי טרור אבל זאת לא הקבוצה שלגביה נחקקה הוראת השעה.

עכשיו, לגבי מה שנאמר פה היום: אני רוצה להבהיר שהקבוצה של הילדים שנשאלה לגבי מה יש להם. יש להם מעמד? אזרחות באיזה מקום בעולם? באמת אין להם שום מעמד. הם מסתובבים ביד עם "צטעלה". זהו. יש לנו כמה מקרים שאנחנו מטפלים, שהחבר'ה האומללים האלה מסתובבים ברחוב ומדי פעם עוצרים אותם אנשי ביטחון. זה יכול להיות מג"ב, זה יכול להיות שוטר. כל אדם שיושב פה בחדר, שלא מכיר את הנייר, לא היה מבין מה הוא רואה למול עיניו. מעכבים אותם. זה פשוט התעללות לשמה.

עכשיו, אלה שמחזיקים דרכון ירדני, חשוב להבהיר: ירדן מנפיקה דרכונים לחלק מתושבי ירושלים המזרחית. זה קשור להיסטוריה של כל מה שקרה פה, ויש הבדל גדול בין שני סוגי דרכונים: יש דרכון עם מספר לאומי ירדני, שזה אזרחים ירדניים לכל דבר ועניין, ויש דרכונים ללא מספר לאומי ירדני, שזה תושבי ירושלים המזרחית. הם לא אזרחים ירדניים. כל מה שהם מקבלים מירדן זה מסמך נשיאה שעוזר להם אחרי שהם יוצאים מאלנבי להמשיך בדרכם בעולם ולהסתובב באופן נורמלי.
קריאה
תעודת מעבר לזרים.
היו"ר אברהם דיכטר
אני רוצה להבין בהקשר הזה ממשרד הפנים: כשאדם נושא דרכון ירדני עם מספר, בלי מספר, מה המשמעות החוקית במישור הבינלאומי? זה אומר שמה? שהוא תושב ירדן במעמד כל שהוא או שהוא תייר עולם?
חגית ויס
באופן כללי אנחנו לא יודעים להגיד או לספר לוועדה על מדיניות הכניסה של הירדנים אבל מהניסיון אנחנו למדים שהירדנים מנפיקים דרכונים ירדנים לצורך מעבר או תנועה, גם אם הם לא מכירים באדם כאזרח ירדני פר-אקסלנס, הם מנפיקים דרכונים ירדניים לאנשים כדי לצאת מירדן, להיכנס לירדן.
היו"ר אברהם דיכטר
זו התוצאה. אני שואל מה המשמעות מבחינת משרד הפנים.
חגית ויס
אם אדם כזה מגיע עם דרכון ירדני, אני לא הולכת לבדוק אם הוא אזרח ירדני שיכול להצביע בבחירות או לא. אם החלטתי שהוא עונה על התנאים שהוגדרו במדינת ישראל לקבלת מעמד אז את האשרה אני אתן לו על הדרכון שהוא יציג בפני, גם אם הוא לא אזרח ירדני במלוא מובן המילה או בין אם לא – זה חסר חשיבות מבחינתי.
היו"ר אברהם דיכטר
בהיסטוריה הקצרה שלי, אני לא מכיר דרכון. מכיר תעודת מסע וזהו זה. עכשיו אני שואל פה האם יש הילך שלישי. מה זה דרכון שהוא לא בדיוק?
חגית ויס
לירדנים יש דרכונים שהמספרים שלהם, אפשר לזהות אותם לפי האותיות שרשומות ליד המספר בדרכון והם מסווגים את האוכלוסייה שלהם לפי סוגים שונים, שאני לא יודעת להגיד אותם.
היו"ר אברהם דיכטר
אבל זו אוכלוסייה שלהם?
חגית ויס
זו אוכלוסייה שאו שהיא אזרחים ירדניים או שזה פליטים פלסטינים או כל מיני...
היו"ר אברהם דיכטר
מה המחויבות של ירדן או מה נתפסת כמחויבות ביניכם, כמשרד הפנים, בין מי שנושא דרכון כזה לבין הזיהוי שלו, זיהוי השיוך התושבי שלו.
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
יש לנו בכלל מספרים של אותם אנשים? כמה כאלה יש?
חגית ויס
אין לנו מספרים – מספרים מבחינת מה? של הסיווגים של הדרכונים הירדניים?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כמה אנשים מסתובבים פה עם דרכון ירדני בירושלים?
חגית ויס
יש לנו מכלל המוזמנים באיחוד משפחות, יש אחוז מסוים שהוא ירדני. אם הרוב הוא פלסטינים עם מספרי זהות באזור, החלק הבא זה באמת ירדנים. להגיד לך יחסיות? אולי 80% זה פלסטינים ואולי 10% זה ירדנים ואחרים.
היו"ר אברהם דיכטר
למה משרד הפנים לא נותן לחסרי שיוך טריטוריאלי, אמרת שנותנים את זה על דף נייר, את היתר מת"ק?
חגית ויס
כי זה פתרונות לפעמים שאין לך ברירה ואתה צריך למצוא לאנשים. זה לא רק פלסטינים, זה כל מיני זרים שנקלעו לכאן והוחלט לתת להם משהו, לתת להם מעמד או אשרת שהייה ורוצים למצוא פתרון, ובמקרים האלה הפתרון שיש זה לתת להם את האשרה על הנייר הזה.
היו"ר אברהם דיכטר
מה הוא יכול לעשות עם הנייר הזה?
חגית ויס
הוא יכול לשהות פה באופן חוקי.
היו"ר אברהם דיכטר
פרט לשהייה פה באופן חוקי? הוא רוצה לצאת על בסיס הנייר הזה לאן שהוא.
עדי לוסטיגמן
הוא לא יכול.
חגית ויס
הוא יכול להירשם באזור ולקבל מספר זהות באזור ולהיות תושב אזור.
בנימין אחסתריבה
לא, הוא לא יכול.
היו"ר אברהם דיכטר
זה הם צריכים להסכים. זה בהסכמה שלהם אבל ברגע שאנחנו נתנו לו היתר מת"ק על נייר ישראלי בעצם קיבלנו אותו בישראל. לאן הוא יכול ללכת עם הנייר הזה?
חגית ויס
ניסינו למצוא לו איזה שהוא מענה לשהות שלו כאן.
נעמה פלאי
מישהו שעומד בהגדרות של הוראת השעה, שלפיה אי אפשר לתת לו יותר מזה. זאת אומרת, אנחנו מדברים על מישהו שגר, שהתגורר באזור, שההגדרות של הוראת השעה חלות עליו לפיכך הוא תושב אזור, אפילו שהוא לא רשום שם, וזה ההגדרות שמופיעות בהוראת השעה עצמה. תושב אזור זה מי שרשום וגם מי שהתגורר.
היו"ר אברהם דיכטר
אני רוצה להבין נעמה, בקצב שלי. מבחינת מדינת ישראל האיש הוא תושב האזור, גם אם לא רשום כתושב האזור.
נעמה פלאי
זאת ההגדרה של הוראת השעה.
היו"ר אברהם דיכטר
אוקי.
עדי לוסטיגמן
זה חלק מהבעייתיות שעליה רצינו - - -
היו"ר אברהם דיכטר
הבנתי.
בנימין אחסתריבה
כזה בחור או בחורה לא יכולים לעשות שום דבר בחיים, לא לומר לנסוע אבל הם רוצים להתקדם, ללמוד מקצוע, לעשות רישיון נהיגה, אף אחד לא יכול רק במקרים סופר חריגים דרך ועדה הומניטרית. שום דבר, הם כלואים. אפילו הנייר עצמו, לאיש כוחות הביטחון הישראלי, שוטר, חייל, מי שיציץ בנייר כזה לא יבין מה הוא רואה מול עיניו. אני בטוח שגם חלק מפקידי משרד הפנים לא יודעים.
היו"ר אברהם דיכטר
מה שאומרות חגית ונעמה שזו בעיה של הרשות הפלסטינית, לא של מדינת ישראל.
עדי לוסטיגמן
לא, לא. אנחנו מדברים על אנשים שלא שייכים לרשות הפלסטינית.
היו"ר אברהם דיכטר
אני אומר כרגע מה הן אומרות בתרגום שלי. אם אני מבין נכון, הן אומרות: הוא לא ישראלי, הוא לא תושב ישראל. יש לו היתר שהייה לזמן מוגבל. הוא תושב הרשות הפלסטינית, וכדי לפתור את בעיותיו, לנסוע, להוציא רישיון נהיגה וכולי, הוא נדרש להירשם ברשות הפלסטינית, זו המחויבות שלהם. זו ההבנה שלי. היא נכונה? עכשיו תענו בבקשה.
עדי לוסטיגמן
אנחנו מדברים על ילדים של ירושלמים, רק למקד את הדיון.
נעמה פלאי
שלא פנו עד גיל 14,15,16,17 ו-18.
בנימין אחסתריבה
אין פה סיכומים מול הרשו הפלסטינית. הרשות הפלסטינית, אין כזה דבר רישום מאוחר. גם אם ההורים עשו טעות ולא פעלו בזמן ובמקום, מענישים פה אדם שלא חטא, כל חייו יישאר עם ה"צטעלה" הזה כי אף אחד גם לא מבין, גם פקידים בתוך משרד הפנים לא יודעים מה זה. אני, בפעם הראשונה כשנתקלתי - -
נעמה פלאי
זה מקרים בודדים ועל זה לא היה הדיון.
בנימין אחסתריבה
זה 485 איש בסך הכל בבעיה. זה לא הרבה.
נעמה פלאי
485 לא כי הם בהיתרי מת"ק ורשומים באזור. מדברים מתוך המספר, ולא המספר של מחוסרי המעמד.
קריאות
- - -
נעמה פלאי
485 זה עלי היתרי מת"ק שמרביתם או כולם רשומים באזור. הדיון עכשיו נעשה על מקרים בודדים - -
היו"ר אברהם דיכטר
שבכמה מסתכם מספרים בודדים?
חגית ויס
אין לנו אבל אני זוכרת מקרה אחד או שניים כאלה.
היו"ר אברהם דיכטר
הבנתי. אנחנו כבר דנים שעה באחד או שניים.
חגית ויס
אולי 30 פרסונות - -
בנימין אחסתריבה
לזה מצטרפים כל מיני אנשים שנמצאים במזרח ירושלים. יש עוד קבוצות שמתחברות אליהם.
נעמה פלאי
וחשוב לציין פה גם את הוועדה ההומניטרית שהוקמה במסגרת הוראת השעה, שממליצה לשר הפנים על מתן מעמד לישראל במקרים הומניטריים מיוחדים.
בנימין אחסתריבה
והיא גם נותנת רק נייר בדרך כלל למרות שיש לה את האפשרות על פי חוק לתת תעודת זהות במקרים שצריך. אלה מקרים שזועקים, צריך לתת להם מעמד יותר גבוה.
היו"ר אברהם דיכטר
לא, אבל הוועדה מחליטה על פי שיקוליה. היא לא מחליטה על פי מה שאני אומר או אתה אומר.
בנימין אחסתריבה
כן אבל בחוק הוראת השעה ניתנה לוועדה הסמכות לתת גם תעודת זהות א5 למקרים - -
היו"ר אברהם דיכטר
זו זכות, לא החובה. זה הבדל משמעותי לענייננו.
בנימין אחסתריבה
אבל יותר מפעם אחת, מבית המשפט העליון הובהר לוועדה שיש לה את הסמכות להתגמש ולהרחיב לתת ליותר אנשים ליהנות מהאפשרויות שמונחות בפניה.
היו"ר אברהם דיכטר
לו זה היה "קליר קאט", אני מניח שבית המשפט העליון היה אומר, היה מורה לשר הפנים לתת. אני מניח, זה הגיוני.
בנימין אחסתריבה
אנחנו עוברים תיק, תיק - -
היו"ר אברהם דיכטר
יכול להיות. מה שאני מתחיל ככה להבין בסוף, שאנחנו מנפים את האוכלוסיות הלא רלוונטיות לדיון, אנחנו מגיעים לבודדים.
בנימין אחסתריבה
לא, השאלה לגבי כל ה-485.
היו"ר אברהם דיכטר
לא, לא. אנחנו לא אוכלים את אותו אוכל פעמיים. ה-485 שהם תושבי האזור של הרשות הפלסטינית הסבירו בדיוק נעמה וחגית במה מדובר. ה-485 זו קבוצה אחת. הבודדים שאתה דיברת עליהם, שהם "סטייטלס" לצורך העניין ומסתובבים עם הנייר - -
עדי לוסטיגמן
אני לא יודעת אם הם בודדים כי אין להם נתונים. אנחנו אומרים שאנחנו מכירים 30. זה יכול להיות בין 30 ל-200 כי אנחנו לא מכירים את כל - -
היו"ר אברהם דיכטר
אתם אומרים 30 והם אומרים 2 אז זה מן הסתם בין המספר הזה למספר הזה. אני לא יודע אם זה יותר קרוב לשניים או ל-30 - -
עדי לוסטיגמן
אם אף אחד לא ספר אז אי אפשר לדעת, אולי זה גם - -
בנימין אחסתריבה
אני רוצה רגע לחזור גם לקבוצה השנייה. עוד פעם, העניין שעומד בבסיס הוראת השעה הוא תכלית ביטחונית. בדיון הקודם נאמר שאם הדור הראשון שקיבל היתר במסגרת הליכי איחוד משפחות לא היתה שום בעיה. הם לא חלק מהקבוצה שמעורבת בפיגועים או משהו דומה חלילה, ולכן לא ברור למה ילד מגיל 14 שונה מילד בגיל 13. למה לילד כזה, גם אם הוריו חטאו ולא הגישו בזמן, שזה לא תמיד הסיבה, למה ילד כזה לא אמור לקבל זכויות סוציאליות. תמשיך ותבחן אותו מדי שנה או מדי שנתיים, יש לך עדין את האפשרות לבדוק אם יש בעיה ביטחונית או פלילית אבל למה להרוס את כל חייו? למה לא לאפשר לו להחזיק תעודה - -
היו"ר אברהם דיכטר
אני מוכן להעביר את רשות הדיבור למשרד הפנים אבל נדמה לי שהם אמור איזה ארבע פעמים לקראת הדיון שהוא תושב האזור.
עדי לוסטיגמן
על זה בדיוק אנחנו מדברים, הוא בהליך איחוד משפחות והשאלה היא למה - -
היו"ר אברהם דיכטר
לא, זו סוגיה אחרת. הסטטוס שלו, אם אני מבין נכון, הוא תושב הרשות הפלסטינית. זה הטיעון שלכם, זה הנימוק שלכם.
בנימין אחסתריבה
אבל גם תושב גרמני - -
נעמה פלאי
אם חלה עליו הוראת השעה, שבבסיסה היא ביטחונית והיא עושה אבחנה בין ילדים עד גיל 14, ומגילאי 14 עד 18.
בנימין אחסתריבה
והשאלה היא למה? גם אזרח גרמני שמגיע לארץ במסגרת איחוד משפחות, נכון, הוא אזרח גרמני ועדין יכול להחזיק תעודה ארעית במסגרת הליך של איחוד משפחות.
קריאה
הוא מקבל אזרחות.
בנימין אחסתריבה
אז לגבי העניין הביטחוני, אז שוב אני אומר: מסתבר מהדיון הקודם שאין איתם בעיה ביטחונית.
היו"ר אברהם דיכטר
אנחנו שמענו כאן את היועץ המשפטי - -
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
- - - זה היה בנוכחותך.
בנימין אחסתריבה
זה מופיע בפרוטוקול והפרוטוקול פה, אפשר לקרוא מתוכו. בשאלה הזאת אין שום בעיה, והשאלה למה לא לצמצם את הפגיעה אם זה אפשרי? זה לגבי ילדים.
היו"ר אברהם דיכטר
תראה, אנחנו עוסקים בדיון מעקב ורוצים לבדוק ולוודא שדברים שדיברנו עליהם בדיון הקודם אכן טופלו או מטופלים. אם אני מבין נכון את היועמ"ש של השב"כ, אתם נמצאים עכשיו בבחינה של – מה זה אומר? אתה יכול לפרט מה זה הבחינה הזו? השאלה שנשאלה כאן על ידי החבר בנימין.
א'
אנחנו כרגע בבחינה של הצורך הביטחוני בהמשך הוראת השעה, והעמדה שלנו לצורך העניין לקראת פקיעת התוקף וההארכה, תיקוף של הצורך הביטחוני, ובמסגרת זה אנחנו עושים ונעשה בהתאם לנתונים שנקבל לבחינה של קבוצות הגילאים שמדובר עליהם, 14 עד 18, שזה קבוצת הגיל וגילאי 50+, 60+, באמת האם יש צורך ביטחוני, כן או לא. ההתייחסות לזה תינתן במסגרת ההתייחסות הכוללת כי ההתייחסות הקודמת שניתנה היתה מאוד כוללנית.
היו"ר אברהם דיכטר
נכון לעכשיו, מה שהבנו ממשרד הפנים, שאין להם במחסנית שמות של בוגרים של מבוגרים מאוד.
עדי לוסטיגמן
מעל 65 היא אמרה אם אני לא טועה.
א'
לכן אמרתי שאם - -
היו"ר אברהם דיכטר
אם יהיו שמות ואז זה יעבור הלאה. אני אומר שכרגע ההתייחסות שלך עוסקת בקבוצה של הקטינים, 14-18.
א'
אנחנו אמורים לקבל את הנתונים של 14-18 ממשרד הפנים בימים הקרובים מן הסתם, כי זה כבר אצלם, ואז אנחנו נוכל גם לפלח אותם אצלנו ולהתייחס, וגם להתייחס לתמונת המודיעין שקיימת היום, למעורבות של קטינים, לא קטינים, אחמ"ש וקטינים בכלל בטרור, שזו מעורבות שקיימת שאנחנו מזהים אותה.
טל חסין
מה זאת אומרת "קטינים בכלל"?
א'
קטינים באזור, ובהתייחס לתמונת המודיעין הקיימת ובהתייחס למצב הביטחוני הקיים ובהתייחס למעורבות של האוכלוסייה הרלוונטית הזאת בטרור, כן או לא, ננתח ונגבש עמדה. היא לא עוד לא גובשה ולכן אני לא רוצה לציין אותה פה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
אדוני, ברשותך, אני מתנצלת ואני חייבת ללכת. לשמחתי אתם כולכם מוזמנות ומוזמנים ליום זכויות הקהילה הגבוהה, זה ממש פה מעבר לכביש.

אני רוצה לבקש מהשב"כ – אני רוצה להגיד, אדוני, שנקיים בחודשים הבאים דיון לקראת - -
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כן או לא הארכה.
מרב מיכאלי (המחנה הציוני)
בדיוק. בשנה שעברה עשינו את הדיון הזה מאוחר מדי כי היה כבר ממש רגע לפני שהיינו חייבים להאריך את תוקף הצו. משום שהשנה אני יודעת שנעשה את זה בזמן, אז אני ממש מפצירה בשב"כ ובכל מי שרלוונטי, להביא המלצות לשינוי. זאת אומרת, שנוכל בהסכמה להכין את העילות, שבני ובנות האדם שיוכלו לקבל רשות להיכנס למדינת ישראל כמו שצריך.
טל חסין
לחיות בה כמו שצריך.
עידו בן יצחק
אני רק אעיר, חברת הכנסת מיכאלי, שבמסגרת הפרוצדורה של צו, הסמכות היחידה היא כן או לא להאריך את הצו. עדכונים כאלה ואחרים בחוק, זה דורש הליך חקיקה מלא של שלוש קריאות.
טל חסין
אז זאת שאלה נוספת - -
היו"ר אברהם דיכטר
תשלים את דבריך.
עדי לוסטיגמן
אנחנו רוצים להבין למה לא מתקיים כאן הליך חקיקה. לאורך כל השנים החוק הזה הוארך בצו בלי הליך חקיקה שאפשר לבחון אם יש צורך בשינויים. זאת אומרת, מאז שהסתיימו הבג"צים.
נעמה פלאי
לא נכון, היו תיקוני חקיקה.
עדי לוסטיגמן
מאז שהסתיימו הבג"צים היו תיקוני חקיקה? - - -
נעמה פלאי
היו תיקוני חקיקה בשנת 2005 ובשנת 2007. היו הקלות שניתנו במסגרת שיקול הדעת הכללי. היו שני פסקי דין חוקתיים.
טל חסין
כן אבל אין אח ורע להליך הזה שהוראת שעה מוארכת שוב ושוב בלי דיונים, בלי קריאה ראשונה, שנייה ושלישית. בלי תזכירי חוק. זו לא הוראת שעה, זה מצב ששורר פה מאז 2003. הגיע הזמן להתייחס אל זה ככזה.
היו"ר אברהם דיכטר
יש לא מעט דברים דומים שמתנהלים בהוראות השעה או מה שנקרא הפקודה – מה זה היה? על חוק הטרור שעבר. בילינו עשרות שנים, יש לנו דוגמאות. אני לא אומר שהן בהכרח דוגמאות טובות אבל דוגמאות יש למכביר. מעבר לכך, כדי לעסוק בחקיקה, צריך מחוקק תורן שיביא חקיקה. שתהיה חקיקה, מן הסתם יש הליך מסודר, כולנו מכירים את ההליך הזה. אני לא זוכר בקנה, תקן אותי אם אני טועה, איזה שהוא הליך חקיקה או הצעת חוק שנמצאת בשלב כזה או אחר.
בנימין אחסתריבה
אז מה המהות של הדיון עכשיו?
טל חסין
כן, אז מה מהותה של הוועדה? אז יעלו פה כל מיני דברים שאתה חושב שצריך - -
בנימין אחסתריבה
סיעור מוחות?
היו"ר אברהם דיכטר
תראו, אתם לא חייבים להגיע לדיון. הדיון הזה הוא דיון מעקב אחרי דברים שדרשנו מהמשרדים, משרד הפנים וגופי הביטחון. דרשנו להעמיק בהם בהמשך לדיון הארכת הצו שהיה ביוני.
עדי לוסטיגמן
ואם יש דברים בעייתיים?
היו"ר אברהם דיכטר
נדמה לי שהיום קיבלנו תשובות חלקיות, מרצות יותר, מרצות פחות. אני לא יכול לומר ש - -
עדי לוסטיגמן
השב"כ הגיע בלי נתונים, המשטרה לא שלחה נציג. איזה תשובות קיבלנו? שיש 485 קטינים זאת התשובה? לא קיבלנו שום תשובה לגוף העניין לגבי למה צריך את המגבלות האלה?
נעמה פלאי
אני חושבת שניתנו תשובות לכל השאלות.
היו"ר אברהם דיכטר
אני חושב שאנחנו די מתורגלים בזה שאנחנו מקבלים תשובות, חלק מרצות אותנו וחלק לא מרצות אותנו בכל תחום. היום לא קיבלנו תשובה לאחת משלושת הנקודות שהעלינו בגלל תקלה ונפתור אותה מול משרד הבריאות. לא קיבלנו התייחסות משטרה כי לא נשלח נציג רלוונטי מהמשטרה. זו תקלה של המשטרה, נטפל בה מולם.
עדי לוסטיגמן
השב"כ הגיע בלי נתונים אדוני.
היו"ר אברהם דיכטר
קיבלנו נתונים כוועדה. יכול להיות שכאזרחים לא קיבלתם את הנתונים שרציתם. אנחנו, כוועדה, קיבלנו סדרה של נתונים, קיבלנו סדרה של הבנות. זה דיון מעקב לקראת הדיון שיהיה בסוף יוני - -
עדי לוסטיגמן
שהוא יהיה הארכה אוטומטית.
היו"ר אברהם דיכטר
אנחנו, הוועדה, אני כרגע נשארתי גם לבד אז - -
עדי לוסטיגמן
זה אומר הרבה...
היו"ר אברהם דיכטר
אני לא יודע כמה פעמים יוצא לכם להיות בכנסת אבל לבד זה לא בודד, כן? אבל לעצם העניין – אני אומר לעצמי שאם אין איזה הערות קונקרטיות - -
בנימין אחסתריבה
אני רוצה רק לסיים את הדברים: לגבי המבוגרים עוד דבר אחד ואני מסיים – להראות פשוט עד כמה כל ההתנהלות מולם היא אבסורדית. נקבו פה ב-65, אני חושב שאפשר מגיל יותר צעיר. שוב, גם פה חשוב כל שנה לבדוק אם אפשר לצמצם יותר.

אני מחזיק פה סטטוס הרשעות של כניסת פלסטיני מישראל. יושב פה נציג המתפ"ש שמכיר את זה בטוח, כולם מכירים כנראה. שם מופיע שגברים מעל 55 ונשים מעל גיל 50 שהם תושבי שטחים שגרים שם, לא באיחוד משפחות, יכולים מהגילאים האלה להיכנס לישראל בלי היתר בכלל.

עכשיו, אם לגבי תושבים בפועל שם זה לא מתחייב ולא עושים להם את המוות - -
עדי לוסטיגמן
לא עושים להם כלום, לא בודקים אותם.
בנימין אחסתריבה
- - קל וחומר נכון למבוגרים שגרים פה וכבר בדקו אותם עשרות שנים. זה לא הגיוני. אין הלימה בין ההתנהלות - -
היו"ר אברהם דיכטר
שמע, אנחנו רואים הבדל בקיבוע סטטוס. אני חושב שזה הגיוני לשמוע ממשרד הפנים, שהוא הגורם המוסמך לקבע סטטוס של תושב בישראל, האם הוא הופך להיות תושב קבע, אזרח. זו פרוצדורה מאוד ברורה ומאוד תחומה במדינת ישראל בידיו של משרד הפנים.
בנימין אחסתריבה
ברור שיש הבדל בין מי שבא לבקר לבין מי - -
נעמה פלאי
זה אולי משפט שאני הייתי צריכה להגיד ולא אתה אבל שימו לב להבדל בין מי שנכנס לפה - - - ויוצא מפה באותו יום וחוזר לביתו באזור לבין מישהו שישהה פה עם תעודת זהות ישראלית שמאפשרת לו מעבר במחסומים, שמאפשרת לו ניוד, שמאפשרת לו הרבה דברים שהם עניינים ביטחוניים.
בנימין אחסתריבה
כן אבל שוב - -
היו"ר אברהם דיכטר
אני לא יודע אם זה יעלה מן הסתם בדיונים שיהיו בין שב"כ למשרד הפנים ובין שב"כ, מתפ"ש ומשטרת ישראל ומשרד הפנים. עברנו שנה לא רגילה בירושלים. אני מניח שחלק מהדברים ישפיעו לכאן וחלק מהדברים ישפיעו לכאן. אני מניח שזה חלק – אם אני עושה קצת הרחבה למה שנאמר כאן בצמצום על ידי היועמ"ש של השירות.
בנימין אחסתריבה
אז שוב, מהקבוצת אוכלוסייה הזאת, זאת בדיוק השאלה שאנחנו רוצים להעלות, ואנחנו חושבים שצריך לחשוב עליה טוב, טוב לפני שמאריכים שוב, האם בקבוצות אוכלוסייה מסוימות, האם יימצא, ולדעתנו זה מה שיקרה, שמעל גיל מסוים, 50 או 55, לא נתקלים במקרים שאנשים היו – ומדברים על אנשים שהיו כבר באיחוד משפחות שנים, אין שום סיבה לא לתת להם תעודות זהות ארעיות.
היו"ר אברהם דיכטר
תראה, החלטה גורפת היא החלטה של דרג מדיני, היא לא החלטה של ועדת כנסת כמו שאתה יודע, אלא אם זה בא בחקיקה. אני לא מכיר החלטה גורפת שעומדת בקנה, ואני לא מכיר החלטה גורפת שעומדת בממשלה.
נעמה פלאי
היתה החלטה של שר הפנים לעניין מי שהגיש לפני סוף שנת 2003.
היו"ר אברהם דיכטר
לעצם העניין של מבוגרים או מבוגרים מאוד אז אני אומר שוב: אנחנו חוזרים לפער בנתונים הבסיסי שדובר כאן בהתחלה, שהוא נע בין אפס ברישומים אצלכם לבין - -
בנימין אחסתריבה
ממש לא. יש המון אנשים - -
היו"ר אברהם דיכטר
תראה, אני לא יודע לגשר בין העמדה הממוחשבת, סליחה, אם אני אומר את זה לגבי משרד הפנים, שהיא לוחצת ויוצא לה אפס לבין - -
חגית ויס
גם אנחנו לא האמנו...
היו"ר אברהם דיכטר
- - לבין מה שאתם אומרים. אבל בשביל לגשר - -
נעמה פלאי
הסיפור מהדיון הקודם, אנחנו לקחנו - -
היו"ר אברהם דיכטר
רגע נעמה, סליחה, זו תכליתו של דיון מעקב. זו דוגמה קלאסית למה שאתה מסוגל להציף בדיון מעקב, שהוא הרבה יותר אפקטיבי מאשר להציף אותו בדיון שצריך לקבל החלטה בהצבעה. אתם טוענים שיש שמות שמשרד הפנים לא מכיר. רק אחד יכול להיות צודק כמובן. אז אתם תעבירו את זה - -
בנימין אחסתריבה
לצורך העניין, אם מדובר במספרים בודדים אז שוב, אני לא מבין, גם לגבי ילדים זה ניתן וגם לגבי מבוגרים, אז אני בכלל לא מבין מה הבעיה. לא מדובר בהשלכות רוחב, אין שום בעיה לפתור. אתם מדברים הרי על מקרים בודדים של אומללים.
נעמה פלאי
מדברים על הוראת שעה שיש לה בסיס ביטחוני, אז ניתן לגורמי הביטחון להידרש לנושא הזה ונראה איך מתקדמים.
היו"ר אברהם דיכטר
הערה אחרונה בבקשה.
עדי לוסטיגמן
אני עדין לא דיברתי. אני רוצה לומר קודם כל שאנחנו הגענו כאן, לדיון, אם אדוני זוכר בתום הדיון הקודם אדוני אמר שאחרי חצי שנה יתקיים דיון מעקב נוסף שבו יתייחסו לנקודות האלה. באמת גם בזימון דובר מראש על איזה נושאים מדובר אבל כמו שאמרתי קודם, הגיעה המשטרה ולא שלחה נציג עם איזה שהן תשובות ענייניות. השב"כ אמר שעדין אין נתונים ולא מסר שום נתונים. לכן אנחנו נשארים עם אותם נתונים שהיו בדיון הקודם, שהיה לא לפני זמן רב, ושבו נאמר לנו במפורש, בצורה הברורה ביותר שיכולה להיות שילדים שקיבלו היתרים דרך איחוד משפחות או ילדים שקיבלו תושבות ארעית דרך איחוד משפחות, אין שום נתון ביטחוני לגביהם.

עכשיו, החוק הזה מחתים אוכלוסייה שלמה וקובע מניעה גורפת, זה אנשים שכן נבדקים אינדיבידואלית אבל אומרים: אתם לא יכולים לקבל מעמד יותר גבוה כי הבדיקה לא מספיק גבוהה כדי לעמוד בסיכונים שיקרו אם יהיה לכם את המעמד היותר גבוה. אנחנו רואים שאין שום נתון שעומד מאחורי זה.

היו שני בג"צים מרכזיים בעניין הזה, גם הבג"צ בעניין עדאלה וגם בעניין גלאון שהיה לפני חמש שנים, דובר על זה שהעניין הזה, החוק הזה הוא לשעה לא סתם. החוק הזה הוא לשעה כיוון שיש בו בעיה חוקתית. יש הבנה שיש אתו קושי ושצריך לבדוק כל שנה כדי לראות אם יש סיבה בכלל להמשיך אותו, ואם יש סיבה להמשיך אותו בהיקף הנוכחי שקיים עכשיו. אנחנו רואים שלאורך השנים, חוץ מאשר כאשר בג"ץ העיר הערות וליווה את העניין הזה, לא באמת נעשתה בדיקה כזאת, וגם עכשיו אדוני אמר שאמנם נעשות ישיבות הערכה, שאנחנו מאוד מעריכים את זה אבל אין שום אפשרות לתיקונים. בעצם זה רק לפני הארכה שתהיה שוב אוטומטית כמו שהיתה בפעם הקודמת, למרות שאין שום נתון ביטחוני שמצדיק את המצב הזה.

לגבי בדיקה של אנשים מבוגרים – חברותי כאן אמרו שאין להן נתונים לגבי אנשים מעל גיל 65. אני לא יודעת לפי מה החוק הזה צריך לראות על איזו קבוצת אנשים הפגיעה חייבת לחול, ואם אין שום נתון ביטחוני לגבי אנשים מגיל 45 או מגיל 50, שהם גם לא אנשים מאד צעירים וגם אחרי 15 שנה שבהן הם מגיעים למשרד הפנים עם ערמות של מסמכים ומקבלים איזה שהוא היתר צבאי נחות שלא מקנה להם זכויות סוציאליות ושלא מאפשר להם אפילו לנהוג. לא מאפשר להם אלמנטים בסיסיים שאדם בחברה מודרנית, שהוא חי בה ומשתקע בה ומגדל משפחה זקוק להם, צריך לבדוק אם הם צריכים אותם. למה החתך הוא מגיל 65? מה עם אנשים בני 50? הם אנשים צעירים. הם אנשים שאם מישהו כאן גר מגיל 25 עד 40, 15 שנה, והוא כל שנה נבדק והוא נקי מרבב - -
נעמה פלאי
מסוף 2003 ניתן לו מענה. את שוכחת את החלטת השר האחרונה שנתנה לו מענה. ואם אנחנו כבר מדברים על בית המשפט העליון - -
היו"ר אברהם דיכטר
אני אתן לה לסיים ואז את תתייחסי. בבקשה.
עדי לוסטיגמן
גם אם הוא הגיש בשנת 2007 והוא כבר 10 שנים עם היתרים והוא לא הגיש לפני 2003 ולא משדרגים אותו אבל הוא 10 שנים כל שנה נבדק, ויש לו פה ילדים ומשפחה, ואם מדברים על האוכלוסייה של ירושלים המזרחית, אנחנו יודעים שהם אוכלוסייה ענייה ביותר בארץ, לא רק בהשוואה לירושלים. הנתונים הם באמת מחרידים. זה אנשים קשי יום שצריכים להידפק על דלתות משרד הפנים, להתמודד עם בירוקרטיה באמת בלתי אפשרית, והכי חמור מזה באמת להיות במצב נחות. נחות לעומת בני המשפחה שלהם. יש כאן את אחמד, זה ילד כזה. חברותי דיברו פה קודם על כך שילדים מגיל 14 זה ילדים שהם תושבי שטחים, שגרו כל הזמן בשטחים ופנו רק בגיל 14. זה לחלוטין לא נכון. במקרה של אחמד, הוא נולד בירושלים, והוא גר בירושלים רוב חייו עוד לפני גיל 14. ואמא שלו, עד שנת 94 היתה מדיניות מפלה שלא הרשתה לאמא להגיש איחוד משפחות, והיא לא יכלה לפנות עבור אבא שלו ולהשתקע כאן כי היתה מדיניות של משרד הפנים שלא אפשרה את זה. ואחר כך בשנת 97 היא פנתה ולא נענתה הרבה זמן, ואחר כך הסתבר שציפו ממנה להיות כאן בצורה חוקית עוד לפני אישור הבקשה, ובגלל שהיא לא עשתה את זה אז סירבו לה. בכל אופן הוא פנה ופנה ופנה לאורך השנים, עד שבסופו של דבר הפנייה שאליה התייחסו שהוא היה מעט מעל גיל 14. היום הוא בן 26, כבר שנים ארוכות עם היתרים. 10 שנים נמצא כאן עם היתרי שהייה. הוא לא מצליח להתקדם בעבודה, הוא לא יכול לנהוג, זה מקשה עליו למצוא בת זוג כי כמובן שנשים צעירות מעדיפות מישהו מבוסס, מישהו שיש לו אוטו. זה דברים אלמנטריים אבל אלה החיים עצמם. זה החיים של אנשים. אני אשמח אם אפשר יהיה לשמוע את אחמד, שהוא יספר כי הוא הגיע לכאן באופן מיוחד - -
היו"ר אברהם דיכטר
לא, לא. הוועדה הזו היא לא מחליפה את משרד הפנים בטיפול הפרטני - -
עדי לוסטיגמן
ודאי, אבל חשוב שהוועדה תתרשם.
היו"ר אברהם דיכטר
שמעתי אותך ברוב קשב. אני מבקש אם יש לך משהו לשלים בקצרה כי אנחנו עוברים לשמוע את עמדת משרד הפנים. אנחנו לא פותרים פה בעיות פרסונליות, לא של אחמד ולא של אף אחד אחר.
עדי לוסטיגמן
אף אחד לא בא לכאן כדי שיפתרו את הבעיה הפרסונלית שלו, אני חושבת שהוא כבר די נואש מהעניין הזה. הוא בא לכאן כי בסופו של דבר זה בני אדם.
היו"ר אברהם דיכטר
אני מבקש להתייחס לנושא הכללי.
עדי לוסטיגמן
אני אתייחס התייחסות נוספת: נאמר כאן מעל גיל 18, יכולנו להגיד להם לחזור לשטחים אבל אנחנו ברוב נחמדותנו מאפשרים להם להמשיך להיות כאן.

אני רוצה לומר - -
נעמה פלאי
זה הוראת השעה אומרת.
עדי לוסטיגמן
אבל אנחנו מדברים על הוראת השעה. הוראת השעה היא לשעה. היא לא אמורה היתה להיות הוראת השעות והחיים, כל החיים. היא אמורה להיות היתה הוראה זמנית לבדוק אם יש בה נחיצות רק מסיבות ביטחוניות. ולכן, הוראת השעה היא לא אמורה להיות איזה שהוא מצב סטטי שאנחנו אמורים להתייחס אליו כעובדה מוגמרת אלא דבר שצריך לשקול לגבי הנחיצות שלו. בדיוק בגלל זה אנחנו נמצאים כאן. ואם הוראת השעה לא מתאימה לשעה הנוכחית אז צריך לחשוב עליה מחדש.

עכשיו, לגבי ילדים מעל גיל 18 – קודם כל, המדינה גם הבהירה בפני בג"ץ שהילדים האלה יכולים להמשיך להיות כאן. דבר שני, כל בן אדם אחר שהוא תושב של מדינה, של הולנד, של גרמניה, של אנגליה, ואנחנו בדקנו את זה, אם הוא מגיע לפני גיל 18 ורואים שהוא שייך לאותה מדינה והוא לא זר, הוא לא מהגר, הוא מכאן. אמא של אחמד היא כאן מדורי דורות. המשפחה שלו נמצאת בירושלים הרבה לפני שהמשפחה שלי והמשפחה של רוב הנוכחים כאן, אני מניחה, היו בירושלים. אדם כזה שמגיע והילד שלו הוא קטין מתחת לגיל 18, הילד שלו קודם כל מקבל אזרחות. הוא לא נשאר עם ההיתר ובטח לא לוקחים ממנו בגיל 18. זאת אומרת, האופן שבו הציגו את זה כאילו נותנים להישאר אחרי גיל 18 - -
היו"ר אברהם דיכטר
אני מבקש לקצר כי אני רוצה לשמוע תשובה ולסכם את הדברים. אם את יכולה ממש שורה תחתונה.
עדי לוסטיגמן
אז השורה התחתונה היא שאנשים שמתייחסים אליהם כתושבי שטחים, מתייחסים אליהם כך כי הם גרו איזו תקופה מסוימת על קו התפר באבו-דיס כי לא הרשו להם לקבל איחוד משפחות או מסיבות כאלה ואחרות. נכון להיום יש הרבה אנשים, הרי עד גיל 35 אסור לגברים לבקש איחוד משפחות. אז אישה, רק להבין את הכרוניקה של העניין הזה – אישה שנישאת לתושב שטחים, אישה ירושלמית או אישה שהוא אזרחית ישראלית, היא לא יכולה לגור אתו כאן. היא נאלצת לגור עם הילדים שלה עד שבן הזוג מגיע לגיל 35. ואז, בגלל שהיא נאלצה לגור על קו התפר, אפילו אם הילדים למדו בירושלים ונולדו בירושלים או בישראל, אומרים להם: אתם תושבי שטחים כי גרתם בשטחים. אז הילדים הקטנים שגרו רק מהסיבה הזאת שלא נתנו לאבא שלהם לקבל פה איחוד משפחות, הם הפכו להיות תושבי שטחים כל חייהם, שנה אחרי שנה והיד נטויה, ועל זה אנחנו מדברים. אולי גם עוד 30 ו-40 שנה הם יצטרכו להמשיך להיות רק עם היתרים במצב נחות, במצב שמופלה. האחים של אחמד הם תושבי ישראל. הוא מפולה מכל בני המשפחה שלו במצב נחות מהם, ועל זה רצינו שמוע תשובות, ועל זה לא קיבלנו ולו תשובה אחת. התשובה המספרית של כמה יש זו לא תשובה מספקת. התשובה היא למה צריך שימשיך להיות, לא תשובה כמה אנשים נפגעים מזה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה.
נעמה פלאי
אם דיברו על העתירות בבית המשפט העליון אז קודם כל, היו שתי עתירות בבית המשפט העליון שניתנו פסקי דין בשנת 2006 ובשנת 2012. שתי העתירות נדחו ונקבע שהחוק הזה הוא חוקתי על קוצו של יוד. בהרכבים מורחבים העתירות נדחו ונקבע שהן חוקתיות. ורק לאחרונה בית המשפט העליון, וחברי יספרו גם כי הם היו שם העותרים, הוגשו עתירות חדשות ובית המשפט העליון אמר מפי הנשיאה שלא חלף מספיק זמן כדי לדון שוב בשאלת החוקתיות, ואמר שניתנו מענים על ידי שר הפנים בהיבטים שונים וביניהם החלטת השדרוג למי ששוהה פה משנת 2003. אז נחזור שוב ונגיד שאנשים שוהים פה שנים רבות ולא נותנים להם יותר מ-א5. הרבה מהאנשים האלה קיבלו מענה באמצעות החלטת השר על ההקלות.
עדי לוסטיגמן
אדוני, רק כדי לדייק כי אנחנו היינו אתמול בדיון בבית המשפט העליון, שם נאמר מפי הנשיאה שצריך לראות מה קורה בהארכה הבאה. ולאחר ההארכה הבאה צריך לראות אם העניין הוא חוקתי או לא. זה מה שהיא אמרה מכיוון שההארכה הבאה היא קרובה, וחבל שהדברים נאמרו.
נג'יב זאיד
אפשר רק הערה?
היו"ר אברהם דיכטר
מי אדוני?
נג'יב זאיד
אני עורך דין ומטפל בתיקים כאלה המון זמן, והיה לי פסק דין לפני שלוש שנים – פסק דין מאי דג'אני, בית המשפט העליון התייחס לראשונה לעניין הצורך בעיון מחדש במצב החקיקתי, במציאת פתרון חקיקתי לבעיה החוקתית, ומאז 2013 פסק הדין של מאי דג'אני, משרד הפנים לא התייחס לעניין הזה. גם הכנסת לא התייחסה לעניין הזה. שם דובר על שנתיים של פרק זמן כדי לראות מה יהיה עם המצב של החקיקה, ולאחר שעברו שנתיים, הגשתי עתירה חוקתית שהצטרפו אליה חבריי מהמוקד להגנת הפרט ועורכת הדין עדי לוסטיגמן, ורק אז למרבה הפלא המדינה התעוררה והתחילו לחשוב על מציאת פתרון, שבעקבותיו באה ההחלטה של שר הפנים. השאלה עכשיו מה יהיה? כפי שחברי אמרו היה דיון בבג"ץ, ואנחנו כולנו עומדים וצופים מה יהיה לקראת ההארכה הבאה? השאלה אם יהיה דיון עקרוני ומציאת פתרון לבעיה החוקתית או שהחוק יוארך עוד פעם ככה בצורה אוטומטית, ללא התייחסות להערות בית המשפט בפסק דין דג'אני.

לכן, אני אומר שצוינו פה שני פסקי דין של בג"ץ, רק יש פסיקה של בית המשפט בענין דג'אני ועניינים אחרים שעלו בהם הערות של צורך לתקן את המצב בחקיקה. לכן, אני ביקשתי להעיר שזה לא מדויק לספר על שני פסקי דין ולהתעלם מההערות של בית המשפט שהיו לאחרונה.
היו"ר אברהם דיכטר
תודה רבה. אנחנו את התשובה המסכמת נדע בדיון על ההארכה. עד אז אני מניח שיסתיימו הדיונים בין היועמ"ש של שב"כ לבין משרד הפנים. אם יהיה צורך לעשות דיון מקדים לפני הדיון בהארכת הצו אנחנו נקיים דיון מקדים אם יהיה צורך מעבר למה שאני שומע כרגע - -
עדי לוסטיגמן
אדוני, הנציגה של עדאלה לא דיברה.
היו"ר אברהם דיכטר
שמענו אתכם ברוב קשב ואנחנו לקראת סיכום דיון, אני מבקש לא להפריע. אם יהיה צורך אנחנו נעשה דיון נוסף. בכל מקרה, הדיון יהיה בדיון הארכה במועד כדי להחליט האם מאריכים או לא מאריכים או איזה התליות יקבעו אז. אני לא מציע לתת ציונים, לא לבית המשפט העליון על ההחלטות שלו ולא לכנסת על ההחלטות שלה. לא פה זה תהליך אוטומטי ושם זה תהליך לוגי, ולא פה זה תהליך לוגי ושם זה תהליך אוטומטי. כל רשות תעשה את עבודתה נאמנה, ועם ישראל חי. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:20.

קוד המקור של הנתונים