ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 20/02/2017

חוק ניירות ערך (תיקון מס' 63), התשע"ז-2017

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 649

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ"ד בשבט התשע"ז (20 בפברואר 2017), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק ניירות ערך (תיקון מס' 60) (שינוי מבנה הבורסה), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

מנואל טרכטנברג

רחל עזריה

רועי פולקמן
חברי הכנסת
אמיר אוחנה

שרן השכל

יוליה מלינובסקי

איילת נחמיאס ורבין
מוזמנים
מנכ"ל משרד האוצר - שי באב"ד

יועצת למנכ"ל משרד האוצר - נירית איבי

עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר - עמיהוד שמלצר

עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר - ברוך לוברט

מנהלת מחלקת שוק ההון, משרד האוצר - ענת פייער

יו"ר הרשות לניירות ערך, משרד האוצר - שמואל האוזר

מנהל מחלקת בורסה וזירות מסחר, הרשות לניירות ערך, משרד האוצר - יצחק שורקי

יועצת משפטית, הרשות לניירות ערך, משרד האוצר - שרה קנדלר

סגן מנהל מחלקת פיקוח על הבורסה, הרשות לניירות ערך, משרד האוצר - אורלי קורן

עו"ד ביחידת החקיקה, רשות לניירות ערך, משרד האוצר - אביטל קרופניק

מתמחה, רשות לניירות ערך, משרד האוצר - רועי רנץ

יועץ בכיר ליו"ר, רשות לניירות ערך, משרד האוצר - אופיר איל

עו"ד, מחלקת יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - צליל סלמון

עוזרת ליועמ"ש, בנק ישראל - חן פליישר

יחידת האסדרה, בנק ישראל - דורית דבורה מרקוביץ'

מנהל קשרי חוץ, איגוד הבנקים בישראל - טיבי רבינוביץ

עו"ד, איגוד הבנקים בישראל - אייל דותן

עו"ד, איגוד הבנקים בישראל - לבנת קופרשטיין דאש

יועמ"ש, איגוד החברות הציבוריות, מלכ"ר - ענת פילצר סומך

עו"ד, מנהלת מחלקה, התנועה לאיכות השלטון, מלכ"ר - נילי אבן חן

ד"ר, מומחית לרגולציה, אקדמיה - הדר ז'בוטינסקי

נציג ארגון קנ"ף, מלכ"ר - ששון עוזר

מנכ"ל ארגון נכי הפוליו בישראל, ארגוני נכים - דורון יהודה

שדלן/ית (קונטקטי בע"מ), מייצג/ת את הבנק הבינלאומי - קרן ברק

שדלן/ית (גלעד יחסי ממשל ולובינג), מייצג/ת את הבורסה לניירות ערך בתל-אביב בע"מ - עמית אבנר

שדלן/ית (מאיר אסרף משרד עו"ד), מייצג/ת את ועד עובדי הבורסה לניירות ערך - מאיר אסרף

שדלן/ית (פוליסי בע"מ), אינו/ה מייצג/ת לקוחות בדיון זה (לקוחות קבועים נוספים שנושא הישיבה נוגע אליהם באופן ישיר: איגוד הבנקים, בנק הפועלים) - טל אלוביץ

שדלן/ית - חניתה חפץ

שדלן/ית (קונטקטי בע"מ), מייצג/ת את הבנק הבינלאומי - גילי ברנר

שדלן/ית (מאיר אסרף משרד עו"ד), מייצג/ת את ועד עובדי הבורסה לניירות ערך - מתן צדיק
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

אייל לב ארי
רכזת בכירה בוועדה
ליאת קרפטי
רישום פרלמנטרי
אושרה עצידה

הצעת חוק ניירות ערך (תיקון מס' 60) (שינוי מבנה הבורסה), התשע"ו-2016
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. אנחנו מתחילים בהצעת חוק ניירות ערך (שינוי מבנה הבורסה)(תיקון מס' 60). אני עובר להצבעות, אלא אם כן אתה רוצה לדבר.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אני אדבר בקצרה וד"ר ז'בוטינסקי שהיא מומחית לרגולציה תשלים.

אדוני, אני קצת מודאג מהמהלך המתגבש, בעיקר ביחס לבעלות של הבנקים על הבורסה, ואסביר. באופן עקרוני, כך בעולם, הבורסה אמורה להוות אלטרנטיבה לבנקים. רוצה בעל חברה רוצה לגייס כסף לחברה, למפעל, ולכל דבר אחר, יש לו שתי אלטרנטיבות: אחת, ללכת לבנק ולבקש הלוואה. השנייה, ללכת לבורסה ולגייס מהציבור.

אם הבנקים שולטים על הבורסה, ובוודאי הרווחים הגדולים שלהם מהאלטרנטיבה הראשונה, אז הם יעלו את העמלות על הבורסה או את היכולת לגייס כספים או את הבירוקרטיה שנלווית להליך ההנפקה, וכך נמצא את עצמנו שלבנקים אין תחרות.

אדוני, בעולם ידוע שהיכן שהבנקים חזקים אז הבורסה חלשה, והיכן שהבורסה חזקה הבנקים חלשים. יש איזה מאזן, יש איזון, בין השניים. פה ,לצערי, אדוני, לפי מה שמסתמן, אנחנו פוגעים בתחרות, פוגעים ביכולת של הבורסה להיות תחרותית. כולנו רוצים בכך שהבורסה תהיה קלה יותר, נוחה יותר, לתפעול ושחברות יבואו להנפיק בבורסה, בוודא חברות ישראליות ולא לחו"ל.

ד"ר הדר ז'בוטינסקי היא מומחית לרגולציה ואני אשמח אם תאפשר לה.
היו"ר משה גפני
אני אאפשר לה, אבל בקצרה. ד"ר הדר ז'בוטינסקי, בבקשה.
הדר ז'בוטינסקי
תודה רבה, כבוד הרב. שלום לכולם. אני דוקטור למשפט וכלכלה, אני פוסט דוקטורנטית בפקולטה למשפטים בירושלים. באתי גם מהפרקטיקה. הייתי בעבר ראש תחום רגולציה של בנק לאומי, ועבדתי אחרי זה ב-HSBC אז אני מכירה גם את הפרקטיקה.

מעבר למה שחבר הכנסת אמיר אוחנה אמר שזה נכון, שבעולם הולכים לכיוון של הפרדה בין בעלות לחברות כי אז מי שהבעלים - ואגב, בעולם הבעלים בדרך כלל זה חברות טכנולוגיות גדולות שיש להן פלטפורמה לנהל בורסה, הם הבעלים, והחברים הם הבורסות והבנקים וכל הברוקרים בשוק ההון - ואז לבעלים יש באמת אינטרס להכניס עוד חברי בורסה ולייצר תחרות בין חברי הבורסה שקיימים בבורסה.

אבל מעבר לעובדה הזו אני רוצה להגיד לכם, חברי הכנסת היקרים, שהבורסה כיום ונכסי הבורסה שייכים לציבור, זה נכסים של המדינה. אני לא מכירה עוד חברה ציבורית או פרטית בשוק שלגביה כתוב בחוק ניירות ערך ששר האוצר רשאי להחליט מה ייעשה בנכסיה בפירוק או שאפשר להגביל את חלוקת הרווחים שלה לבעלים בחוק עד שלא תוקם בורסה נוספת. בעצם מדובר פה על נכסי ציבור שלוקחים אותם ומחלקים אותם במתנה לגופים הכי חזקים במשק ומשמרים פה את המונופול שלהם. זה לא הגיוני. גם אם תגידו: בסדר, בהקמה של הבורסה הקימו את ארבעה הבנקים ושני ברוקרים וכנראה שמו איזשהו סכום על הקמת הבורסה, הם צריכים לקבל את ההשקעה שלהם בחזרה, אין חולק, פלוס תשואה יפה. אבל היום חברים, בבורסה 22 חברי בורסה. זאת אומרת, גם מי שלא שם כסף מקבל במתנה נכס שהוא נכס תשתיתי שיש בו רווחים כלואים שכיום לפי מאזן הבורסה עומדים על חצי מיליארד ואחרי הנפקה כנראה יגיעו ל-2 מיליארד. רק תחשבו מה אתם יכולים לעשות בחינוך, בבריאות ובתקצוב לעניים ולאנשים שהכי צריכים את הכסף הזה עם 2 מיליארד שקלים.
היו"ר משה גפני
ולכן, מה את מציעה?
הדר ז'בוטינסקי
אני מציעה שיירשם בחוק הזה שמי שהוא חבר בורסה לא יכול להיות בעלים - צריך להוסיף בהגדרה: בעלים - מי שאינו מחזיק מניות בבורסה ואינו חבר בה - ושרוב הסעיפים בסעיף 40 שיתבטלו, ובמקום זה שייכתב שהבורסה תימכר במכרז ושהנכסים שכלואים בה יעברו לקופת המדינה. זה לא ייתכן שהגופים הכי חזקים במשק יקבלו במתנה נכסים של הציבור, שהציבור מימן אותם, אגב.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
אמיר אוחנה (הליכוד)
אני רק אציין, אדוני, שהגשתי הסתייגות ברוח הדברים הללו.
היו"ר משה גפני
בסדר, תודה. שרן השכל, בבקשה.
שרן השכל (הליכוד)
קודם כל, אני רוצה להצטרף לדבריהם של חבריי אמיר אוחנה והדר ז'בוטינסקי. בדיוק ניסינו לדבר על זה גם עם מנכ"ל האוצר. באמת גם אני הוספתי הסתייגות יחד עם אמיר אוחנה ואנחנו מבקשים שהן יירשמו. הן נוגעות לבעלות הצולבת הזו - שהחברים לא יוכלו להיות גם הבעלים של הבורסה ושיבחרו או זה או זה. מדינת ישראל היא מדינה קטנה בשביל שיהיו פה כמה בורסות או כדי שתהיה תחרות. לכן, אנחנו צריכים לוודא שהאחת שיש לנו פועלת כמו שצריך, שהיא מהווה תחרות, אם זה לבנקים או לגופי מימון אחרים. אני בטוחה שזה מה שהאוצר רוצה. האוצר כל השנתיים האחרונות עובד רק על זה, על יצירת תחרות בשוק הבנקים. כמו למשל, ההפרדה בין כרטיסי האשראי לבין הבנקים. זה בדיוק אותו דבר. לכן, יש צורך הכרחי להפריד. מי שרוצה להיות בעלים - שישלם על הבעלות הזו, ומי שרוצה להיות חבר – שיהיה חבר. זה לא מועדון סגור, וצריך גם שם ליצור עוד תחרות ולהכניס עוד אנשים.

לכן, אני מבקשת מהייעוץ המשפטי שגם כן יירשמו ההסתייגויות שלי ושל אמיר יחד לנושא הזה בקשר לבעלות הצולבת, ולבקש לדון בזה.
שי באב"ד
אני רוצה להתייחס שניה. המצב היום הוא שאתה יכול להיות גם בעלים וגם חבר. זה המצב הנוכחי, ולכן אתה יכול להחזיק 10%, 12% או 15%, ואתה יכול להיות גם חבר.
שרן השכל (הליכוד)
אבל הבעלים היום הם המדינה, לא?
שי באב"ד
לא, הבעלים היום הם לא המדינה. היום הבעלים הם הבנקים ב-70% ובתי השקעות.
שרן השכל (הליכוד)
הם בעצם החברים.
שי באב"ד
לא, הם הבעלים. אין הפרדה. ההפרדה שהחוק מייצר אומרת שאם אתה רוצה להיות חבר אתה לא יכול להיות בעל עניין בבורסה. זאת אומרת, אתה לא יכול להחזיק מעל 5% שזה בעל עניין. אתה יכול להחזיק עד 4.99, וזה בדיוק ההפרדה שנועדה לעשות לעומת המצב כיום. במצב כיום אתה יכול להיות בעלים וחבר, ולהחזיק גם בבעלים. אין הגבלה להחזיק עם 30% היום, אין הגבלה. היום אחרי החוק הם יחד במקסימום יוכלו להיות 35%. זה המקסימום אחרי שנעביר את החקיקה. כיום הם על 70%, והיום הם גם בעלי עניין.
נילי אבן חן
הם לא 70%. מה פתאום?
שי באב"ד
היום 60 וכמה? כמה הם היום?
נילי אבן חן
היום הם שבעה מתוך 22.
שמואל האוזר
היום הם מחזיקים 70% בהון לפי מה שהם - - -
נילי אבן חן
אל תטעו, אחרי הרפורמה. הם לא מחזיקים 70%.
שמואל האוזר
היום הם מחזיקים לפי החלוקה 71% בהון, בדיוק מה שהם מחזיקים. מה שיהיה למחרת עם קבלת החוק, מורדמות להם זכויות ההצבעה וההון בכל מה שמעל 5%. זאת אומרת, זה יורד ל-35% - 36%.
שרן השכל (הליכוד)
כל 22 החברים היום בבורסה ביחד לא יחזיקו יותר מ-30%?
שי באב"ד
לא, הבנקים.
היו"ר משה גפני
גברתי, בקצרה.
נילי אבן חן
המצב היום שהבנקים הם 7 מתוך 22. רק אחרי שהרפורמה תעבור ב-day one יהיה להם 70% שהם צריכים לרדת מהם. אבל זה לא נכון להגיד שהיום יש להם 70%, אין להם. היום במצב החוקי היום אין להם מניות בכלל כיוון שלבורסה אין מניות.
שמואל האוזר
זה לא נכון.
היו"ר משה גפני
שמוליק, אני מבקש.

זהו, יש לך עוד משהו?
נילי אבן חן
לא.
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים לדבר הזה. אנחנו מנהלים כאן הרבה מאוד דיונים שעות ארוכות, ופתאום הכול מתחיל מחדש. כל הדברים האלה עלו. המציאות הזו שמישהו בא ומפעיל את חברי הכנסת שבאים חדש לעניין הזה, אני מכבד את זה. אבל אני מבקש להעלות את זה למליאה, לא להביא את זה לוועדה. אם להביא את זה לוועדה אז אני אבקש לגייס את הקואליציה שיצביעו נגד. ואם לא יבואו להצביע, אני לא מצביע על החוק. מה זה הדבר הזה? אנחנו מדברים על זה כל הזמן. הנושא עלה, ניתנו תשובות. אז אני לא אומר, במליאה פתוח להביא את זה ולשכנע את האנשים ואני כבר לא בעל הבית. אבל כאן לא יכול להיות דבר כזה. כל רגע מגיע משהו אחר?

אני מבקש לדעת, שי, לגבי הנושא של המיסוי על הבורסה. אני העליתי את העניין הזה שאת המס יסף צריך לבטל. אם רוצים לחזק את הבורסה צריך להוריד את המס הזה.
שי באב"ד
יש לנו הצעה אחרת ואסביר למה מס היסף הוא בעייתי. היום מס היסף הוא - - - בצורה רוחבית כמדיניות ממשלה. פעם אחת, לצמצם את הפערים. מדובר רק על אנשים שמרוויחים מעל 640,000 שקל ומעלה.
היו"ר משה גפני
רגע, אולי אני אסביר כדי שלא ייצא שכאילו אני דואג לעשירים ואתה לא. תן לי רגע להסביר.

אנחנו עוסקים בנושא שינוי מבנה הבורסה. בבורסה מתנהלים בעיקר אנשים עשירים, אנשים עניים לא מתנהלים בבורסה. עליהם אנחנו דנים. אנחנו חוששים שמצבה של הבורסה בישראל הולך ונעשה רע. אני לא רוצה להגיד קריסה. לכן, אתם - הממשלה - הגשתם את החוק הזה של שינוי מבנה הבורסה. היעד הוא חיזוק הבורסה.

לבוא ולהגיד שמס יסף ניתן רק לאנשים עשירים - זה נכון. אני הבאתי את זה והצבענו על זה. כולנו תמכנו בעניין הזה שהבאתם. בבורסה אנחנו מדברים על האנשים האלה . אם יהיה כאן מיסוי נוסף ומסים בסדר גודל שעליהם אנחנו מדברים, האנשים האלה יעברו את תל-אביב וילכו למקומות אחרים: לאירופה, לארצות הברית, ולמקומות אחרים. הורדת מס היסף במקרה של הבורסה תתרום לעניין הזה שהבורסה לא תיפול.
שי באב"ד
אדוני הסביר מצוין ואני אסביר איפה הבעיה הקטנה שיש פה. אנחנו כמדיניות לא יכולים לעשות הפרדה בין מס יסף על שוק העבודה לבין מס יסף על שוק ההון. כי מה אנחנו נגיד? ואני מקבל את כל הטענות של אדוני שאומר שזה של העשירים, והעשירים בכל מקרה נמצאים בבורסה. אבל מה אני בא אז ואומר כמדיניות ממשלה? מי שמייצר את ההון שלו עבודה, יש לו תעשייה, יש לו מפעלים, הוא ישלם מס יסף למרות שהוא עשיר. אני רוצה שהוא ישקיע בתעשייה בישראל ושהוא יעודד את העבודה ואת המפעלים. הוא ישלם מס יסף, אבל אותו אחד שמשקיע את הכספים שלו בבורסה, ובעצם סתם משקיע בהון ולא מייצר מקומות עבודה בהכרח ולא מייצר תעשייה או לא מייצר יצוא, הוא לא. את ההפרדה הזו מאוד מאוד מאוד קשה לנו לעשות גם ברמת מדיניות כי אנחנו חושבים שזה לא נכון. אם כבר היינו מתחילים בפטור זה לא בפטור ממס יסף על שוק ההון אלא זה על שוק העבודה כי זה השוק היצרני יותר – פעם אחת. פעם שנייה – אנחנו לא יודעים לעשות דיפרנציאציה בין שני השווקים האלה. כשמדובר במס יסף אנחנו שמים את אותה מדיניות.

אבל אני לא אשיב את אדוני ריק ולא אבוא ריקם ואני אגיד מה כן אנחנו מציעים שכן יכול להיות ספציפי ואין לו השלכות רוחב. אנחנו מציעים את שלושת הדברים הבאים: פעם ראשונה - היום בבורסה מי שצריך להגיש דוח זה כל אחד שסוחר מלמעלה מ-800,000 שקל. זאת אומרת, מעל 800,000 שקל אתה צריך להגיש דוח שנתי. לאותם עשירים הדבר הזה מרחיק אותם מהבורסה כי אף אחד לא כל כך רוצה להגיש את הדוח השנתי הזה, לא רוצה להיכנס להגשת הדוחות. אנחנו יחד עם מנהל רשות המסים נעלה את הסכום הזה ל-2.5 מיליון ועל ידי זה ניתן הקלה משמעותית.
היו"ר משה גפני
כל הזמן דוחות ודוחות ומקוונים.
שי באב"ד
לא, אז אנחנו נוריד את הדוח - זה העניין. היום הוא צריך להגיש דוח על מעל 800,000. נעלה את זה ל-2.5 מיליון.

פעם שנייה - היום הוצאות הנפקה רק לתעשייה מוכרות לצורכי מס. אם אתה לא חברה תעשייתית, חברה הונית או חברה פיננסית, הוצאות ההנפקה שלך לא מוכרות. לפעמים הוצאות ההנפקה יכולות להגיע לבין 3%, 4%, ולפעמים גם יותר, ל-7%, מסך ההנפקה. גם כאן נוציא חוזר שיגיד לכלל החברות במשק הוצאות ההנפקה יהיו מנוכות לצורכי מס. זאת אומרת, יהיה אפשר להכיר בהם לצורכי מס.
היו"ר משה גפני
מה זה "חוזר"? זה לא בחוק.
שי באב"ד
לא. לדעתי, זה צריך - - -
נירית איבי
אנחנו מתחיי- - , זה צו שעה.
היו"ר משה גפני
אני מציע שאת החוזר הזה תוציאו יחד עם הפטקא.
שי באב"ד
הנושא של הוצאות - אני לא בטוח שזה חוזר או חקיקה. אני צריך לבדוק את זה. אני לא בטוח שזה לא חקיקה.
נירית איבי
זה חוזר, זה צו שעה.
שי באב"ד
הנושא השלישי זה כל הנושא של האכיפה המינהלית שזה כבר שרת המשפטים הודיעה בממשלה, וגם לזה נפעל, לייצר מצב שבו ניתן יהיה לבטח, לייצר ביטוח פרטי, לכל הנושא של אכיפה מינהלית.
קריאה
שיפוי גם באכיפה מינהלית?
נירית איבי
אנחנו נבחן את זה. משרד המשפטים צריך לתת לזה תשובות.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי את השאלה.
קריאה
השאלה אם - - -
היו"ר משה גפני
אבל לא הרשיתי לך לשאול. אני לא בשאלות, אני עדיין ב"עבדים היינו". שאלות תשאלו ב"מה נשתנה". אני רוצה להוריד את מס היסף.
שי באב"ד
אדוני היושב-ראש, אנחנו נותנים הקלות שהן ספציפיות לבורסה שאין להן השלכות רוחב שמקלות על אותו קהל.
היו"ר משה גפני
אבל אתה עושה את זה רק על הבורסה.
שי באב"ד
לא, אני לא יכול. אם אני עושה את זה רק על הבורסה אני ואומר לכל אותם תעשיינים ולכל שוק העבודה: תקשיבו, אני לא מעודד עבודה, אני מעודד הון. זה בכלל שאלת מדיניות של ממשלה. אותו עשיר שיכול להיות לו תעשייה מאוד גדולה, בתעשייה הוא ישלם מס יסף. שם הוא יבוא ויגיד לי: אני מייצר מקומות עבודה, אני מייצר ייצוא למדינת ישראל, אני מגדיל את התל"ג, אבל אני משלם מס יסף. אבל אותו אחד שמשחק בבורסה ומרוויח במקרה, במזל, הוא לא צריך לשלם מס יסף. זה אמירה מאוד קשה. זה מדיניות שאנחנו לא יכולים לשדר. אם אנחנו רוצים לעשות דיון על הפחתת מס יסף גורפת, זה דיון בפני עצמו.
היו"ר משה גפני
לא, לא.
שי באב"ד
לא, לא, אני אומר. יכול לעשות כזה דיון, אבל זה דיון בפני עצמו. אבל לעשות את הדיפרנציאציה בין שוק העבודה לבין שוק ההון ועם מס היסף, זה משהו מאוד מאוד בעייתי. זה גם נוגד את הרציונל. אין לנו גם הצדקה לבוא ברמת המדיניות של המשרד ולהסביר למה על הבורסה אנחנו מוכנים להקל, אבל על אותו עשיר שיכול בפעם השנייה להחזיק תעשייה או להחזיק בשוק העבודה, שם הוא כן צריך לשלם מס יסף. זה מאוד בעייתי. לכן, אני אומר שאנחנו באנו עם ההקלות.
היו"ר משה גפני
בסדר, להקלות אין להן משמעות.
שי באב"ד
למה אין להם משמעות?
היו"ר משה גפני
אנשים אוהבים להיפגש עם משה אשר, למה לא לדבר?
שי באב"ד
אבל ההכרה לצורכי מס של הוצאות הנפקה, העלאת דוח שנתי ל-2.5 מיליון, והנושא של אכיפה מינהלית, אני חושב שיגיד לך גם שמוליק, שלושת הנושאים האלה הם מאוד מקלים על אותם אנשים שרוצים לסחור בבורסה שהיום הדברים האלה הם בירוקרטיה שמקשה עליהם.
היו"ר משה גפני
אייל, ביקשנו להוריד את הנושא של שר האוצר מארבעה מקומות. מה עם זה?
אייל לב ארי
ביקשת שנשב עם משרד האוצר אחרי הדיון הקודם. מדובר בהגדרה "נותן היתר".

לגבי היתר החזקה - ביקשת שנעשה גם התאמות דומות ככל האפשר לרשות שוק ההון. בנושא של נותן ההיתר היתה הסכמה שהשר יורד.
שי באב"ד
מי הסכים שהשר יורד?
קריאה
אני, אני.
אייל לב ארי
אם אני אומר, זו היתה הסכמה עם משרד האוצר, אדוני המנכ"ל.
היו"ר משה גפני
לא חשוב, אפשר לחזור מההסכמות.
אייל לב ארי
לכן, יש תיקון מקביל בסעיף 45ז רבתי - - -
שי באב"ד
לעניין היתר החזקה – בסדר. אבל לעניין היתר שליטה – אין הסכמה. זה נכון?
קריאה
- - -
שי באב"ד
אה, בסדר. אז אנחנו בסדר.
היו"ר משה גפני
אני ביקשתי, היה נראה לי לא שוויוני ולא מידתי. אנחנו עשינו חוק של רשות שוק ההון לפני זמן קצר, לא ארוך. באגף שוק ההון נקבעו הכללים מה האגף מוסמך לעשות ומה הוא לא מוסמך. ביקשתי שכאן יהיה אותו דבר. מדובר על הרשות לניירות ערך ויש לה את הסמכות כמו באגף שוק ההון, לעצור דברים, להביע עמדה. לכן, לא צריך את שר האוצר. זה גם נראה לא טוב.
שי באב"ד
אדוני, רק עם הסתייגות אחת לזה. בניגוד לזה שחברות ביטוח אין רק אחת בישראל, ויש מספר, בפלטפורמה של בורסה כרגע יש רק אחת בישראל.
היו"ר משה גפני
אז להיפך, אז מה אתה רוצה להגיד בזה? שהגוף המקצועי לא יהיה זה שאחראי? מי אתה רוצה שיהיה?
שי באב"ד
לא, הגוף המקצועי הוא בוודאי שהוא אחראי. אבל כמו שעשינו בנושא של ועדת שטרום שעברה שנתנו סמכויות לשר האוצר בנושא התחרות למרות שבנק ישראל הוא הגוף האמון ברמה המקצועית, גם כאן כדי להקל על הרשות לפעמים מהלחץ המאוד מאוד גדול - - -
היו"ר משה גפני
מה, למשל? תן לי דוגמה, לא הבנתי.
שי באב"ד
מחר יופעלו לחצים, ירצו לתת, למרות שעל היתר שליטה, אני מבין, שיש הסכמה, אז אין - - -
היו"ר משה גפני
עוד אין הסכמה על כלום. מבחינתי, אין הסכמה על שום דבר.
נירית איבי
הסכמנו שלא להסכים על היתר שליטה.
היו"ר משה גפני
כן. לא, אבל אם מדברים על הכול יחד, אז מדברים על הכול יחד. אם מדברים על נקודה פה ונקודה שם, אתם בסוף לוקחים הכול.
שי באב"ד
לא, אנחנו לא לוקחים הכול.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לדעת מקצועית מה שונה הרשות לניירות ערך מאגף שוק ההון.
נירית איבי
אנחנו רואים את הבורסה כתשתית לאומית חיונית במדינת ישראל. אין שום תשתית דומה, וגם המסלקה לצורך העניין שאנחנו ברשות שוק ההון סולקים מידע, פה אנחנו סולקים כסף. יש פה הבדל מהותי גם על ההשלכות הרוחב שיש על אזרחי מדינת ישראל. אם, למשל, והיה ואנחנו רואים שהבנקים, שיש פה חשש כבד מאוד מצד גם חברי הכנסת וגם הנוכחים פה, שהם פועלים ביחד או שהם עושים איזושהי פעילות שהיא מעלה חסמי כניסה, אנחנו רוצים ששר האוצר יסתכל לא רק על היבטי היציבות של רשות שוק ההון כמו הרשות לניירות ערך, וכמו המפקח על הבנקים, דרך אגב, צריך להסתכל על רמת היציבות. פה בגלל שיש פה את אלמנט המסלקה, אנחנו רוצים שיהיה פה כמו במפקח על הבנקים את התחרות, ששר האוצר יבחן ויראה.
היו"ר משה גפני
תחרות במה?
נירית איבי
תחרות בין חברי הבורסה. אני חושבת שהרשות לניירות ערך מסתכלת על יציבות המסלקה, ובצדק, כמו שהמפקח על הבנקים מסתכל על יציבות המערכת הפיננסית.
אייל לב ארי
לא רק, אמורים לשקול את שני השיקולים.
נירית איבי
ראוי, גם הבנקים ראוי.
שי באב"ד
ראוי, אבל בפועל מה שקורה בבנקים, וזה בסדר כי ככה זה צריך להיות, זה שבנק ישראל בראש וראשונה אמון על היציבות הפיננסית, וכך הוא רואה את הדברים, ומשרד האוצר הוא זה שאמון יותר על התחרות במשק, וכך הוא רואה את הדברים. אנחנו לא סותרים האחד את השני, אנחנו יוצרים השלמה אחד עם השני. כך היה גם בוועדת שטרום.
אייל לב ארי
- - - יש רגולטור אחד והוא אמור לשקול - - -
שי באב"ד
אבל זה לא קורה בפועל, מה לעשות?
היו"ר משה גפני
רק שאלה. מה שאתם אומרים זה הלכה כמעט למשה מסיני, זה ברור.
שי באב"ד
כמעט. אלה ואלה דברי אלוהים חיים.
היו"ר משה גפני
כמעט, יש לי רק כמה שאלות פה ושם. הרשות לניירות ערך היא גוף מקצועי ואנחנו מדברים על תחרות בבורסה ששר האוצר הוא איש פוליטי. מה לו ולעניין הזה?
שי באב"ד
ראשית, כשמדובר על שר האוצר לא מדובר על איש פוליטי.
היו"ר משה גפני
אלא על מי מדובר?
שי באב"ד
מדובר כמובן על משרד האוצר, כמו שאתה יודע.
היו"ר משה גפני
משרד האוצר לא פוליטי – לא משנה. אבל תראו מה שאתם עושים. אתם לוקחים את הגוף שנקרא הרשות לניירות ערך, ואתם פשוט הופכים אותו - - - כלום.
שי באב"ד
עשינו אותו דבר עם המפקח על הבנקים.
היו"ר משה גפני
זה לא אותו דבר - - -
שי באב"ד
רק במקום שמשיקולי תחרות, וזה היה השיקולים, נראה שנוצר מצב שבו התחרות יכולה להיפגע ולהימנע, לשר האוצר תהיה היכולת להתערב. במקרים האחרים שר האוצר לא מתערב. ככה גם ברפורמה שעשינו בבנקים וככה ביתר המקרים. אנחנו חס וחלילה לא הולכים לפגוע בסמכויות של - - -
היו"ר משה גפני
אבל זה כן פוגע.
שי באב"ד
לא, זה לא פוגע בסמכויות שלו. זה בא ואומר שבמקום שבו שר האוצר ראה ומצא שאינטרס התחרות יכול להיפגע, הוא יכול להפעיל את השיקולים האלה. הגוף המקצועי ביותר - - -
היו"ר משה גפני
איך התחרות יכולה להיפגע? יושב שם גוף מקצועי עם אנשי מקצוע שהתפקיד שלהם שתהיה תחרות ושיהיה כל הדבר הזה.

כן, בבקשה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אתם מדברים על סעיף 45ז, כן?
היו"ר משה גפני
זה דוגמה, ויש שישה כאלה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
פה כתוב: "לא יחזיק אדם חמישה אחוזים..., שר האוצר רשאי מטעמים מיוחדים לקבוע תנאים נוספים למתן היתרים כאמור.".
אייל לב ארי
זה דומה למה שקיים היום בסעיף של היתר ההחזקה ברשות שוק ההון. בהיתר שליטה אין דברים דומים, למיטב זכרוני.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
מה שמדאיג אותי זה טעמים מיוחדים בלא שיש כל התייחסות למה זה טעמים מיוחדים, אלא אם כן יש במקום אחר. הדבר השני, שזה ללא אפשרות פיקוח, נניח, מצד ועדת הכספים. כלומר, אני בעד שיהיה איזשהו פתח להתערבות, אבל לא יכול להיות open end. אתה יודע, טעמים מיוחדים זה אמורפי.
שי באב"ד
אין לי בעיה, להיפך. אין לי בעיה שהשר יתערב באישור ועדת כספים כדי שהוועדה גם כן תוכל לראות את השיקולים המיוחדים.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
ואז צריך לפרט את זה.
נירית איבי
אבל בכל מקום שזה בכחול. על-פי הכחול איפה שהשר יתערב, גם ועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי. הוא דיבר על מקרה אחד. תקרא עוד פעם את השישה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אני קראתי עכשיו את סעיף 45ז שיש כאן אלמנט מאוד מאוד ברור - - -
היו"ר משה גפני
תקרא את השישה.
אייל לב ארי
בהגדרה "נותן ההיתר" - בכחול זה הרשות בהסכמת שר האוצר לגבי היתר החזקה.

לגבי היתר שליטה - זה שר האוצר לאחר התייעצות עם הרשות.

בסעיף 45א בתנאים למתן רישיון בורסה זה שר האוצר רשאי לאחר התייעצות עם הרשות.

הנושא הבא גם כן תנאים ברישיון בורסה - זה כרגע בכחול: שר האוצר רשאי בהתייעצות עם הרשות.

ביטול רישיון בורסה או התלייתו - גם שר האוצר בהתייעצות עם הרשות.

45ז - גם נושא של החזקה, היתר שנתנה הרשות בהסכמת שר האוצר, זה בכחול.

יש לנו עוד מקום אחרון וזה הנושא של 50א, נושא המסלקה: שר האוצר רשאי לאחר התייעצות עם הרשות להעניק רישיון מסלקה לחברה שמתקיימים בה תנאים אלה.
היו"ר משה גפני
רגע, הם לא מקשיבים. הם מתייעצים. מה עם כל השישה?
נירית איבי
כל השישה.
היו"ר משה גפני
מה כל השישה?
שי באב"ד
אישור שר האוצר באישור הוועדה.
אייל לב ארי
זה לא קיים ברשות שוק ההון, אדוני. יש כאן פגיעה בעצמאות הרשות לניירות ערך אפילו בהשוואה לרשות שוק ההון. כפי שהוסבר לאדוני, רצו להעלות את העצמאות של רשות שוק ההון, אבל לא ביד השנייה להפחית מהעצמאות של הרשות לניירות ערך.
שי באב"ד
יש לך בעיה עם זה?
היו"ר משה גפני
לא לו יש בעיה, לי יש בעיה. הוא - מה יש לו בעיה? אני המחוקק, הוא לא המחוקק.
שי באב"ד
אבל הוא הרשות שאתה פה דואג שיש פה בעיה.
היו"ר משה גפני
אני לא דואג לרשות, אני דואג לזה שתהיה חקיקה תקינה. מה זה? זה נראה כאילו אתם את הגוף המקצועי לא רוצים פה.
שי באב"ד
לא, זה לא נכון.
היו"ר משה גפני
אתם רוצים שר האוצר, אתם מוכנים ועדת הכספים, וזה מאוד מחמיא לי. אבל זה לא נכון.
אייל לב ארי
- - - כל המקומות - - - הרשות, מופיע שר האוצר. מה שלא מופיע ברשות שוק ההון, מופיע אולי צ'ופצ'יקון קטן בנושא של תנאים מיוחדים - - -
שי באב"ד
יש פשרה. כל מה שקשור למסלקה ולתנאי הרישיון שזה מהות התחרות, שם באישור של האוצר. ביתר הדברים אין לנו בעיה שזה יחזור לרשות.
היו"ר משה גפני
אני לא שואל אותך, אתה לא צד בעניין. אייל, מה אתה אומר?
שי באב"ד
בסדר?
היו"ר משה גפני
תיכף, רגע.
שי באב"ד
באנו לפשרות, אנחנו באים בטוב היום. אדוני היושב-ראש, לא באים לריב.
היו"ר משה גפני
בשבוע שעבר אני הייתי מפא"יניק, עכשיו אתה נהיה מפא"יניק.
שי באב"ד
יש לנו אחרי זה פגישה חשובה מאוד עם שר האוצר. אני מכין את אדוני שיהיה רך.
היו"ר משה גפני
דווקא אני לא הבעיה שם, שם אני נחמד דווקא.
שי באב"ד
כן? אז הבעיה השנייה מטופלת גם.
אייל לב ארי
הוסיפו, אז אני מבקש גם אם אפשר גם הודעה לוועדה. שר האוצר לאחר התייעצות עם הרשות, בהודעה לוועדה, להעניק רישיון מסלקה.
היו"ר משה גפני
זה כלום.
שי באב"ד
אין בעיה.
נירית איבי
אין בעיה, הודעה.
שרה קנדלר
אייל, ב-50א רבתי?
אייל לב ארי
כן. בשאר הדברים נשארת רק הרשות.
נירית איבי
לא. בשאר הדברים המסלקה והרישיון נשאר כמו הכחול.
היו"ר משה גפני
איזה רישיון?
אייל לב ארי
לא, אנחנו הבנו פשרה רק על המסלקה.
נירית איבי
לא, לא.
שי באב"ד
לא, אמרתי רישיון ומסלקה.
היו"ר משה גפני
לא אמרתם כך, אבל לא חשוב. אבל אתם יכולים לחזור בכם, זה בסדר?
שי באב"ד
אמרתי לפני רגע. אמרתי רישיון ומסלקה. אני אומנם לא - - -, אבל אני עדיין שולט במה אני אומר.
נירית איבי
זה מה שהוא אמר. הוא אמר רישיון ומסלקה – רישיון ומסלקה.
שי באב"ד
ביתר הדברים אפשר - - -, היתר ההחזקה, היתר השליטה, ומה עוד יורד? היה עוד משהו שירד.
נירית איבי
ואת ה-45ז של פרופ' טרכטנברג.
אייל לב ארי
בואו נלך עכשיו דבר דבר איפה הוא נמצא ואיפה לא.
שי באב"ד
אוקי. לעניין היתר החזקה – יורד. לעניין היתר השליטה – יורד.
היו"ר משה גפני
מה יורד?
שי באב"ד
שר אוצר.
היו"ר משה גפני
יורד.
שי באב"ד
כן, הולכים כמו שהיו"ר רוצה.
היו"ר משה גפני
שלא תבינו אותי לא נכון, אני לא נגד שר האוצר ואני לא בעד הרשות לניירות ערך. אני בעד חקיקה מקצועית ותקינה ונורמלית.
שי באב"ד
אני יודע. לכן, אנחנו מתקנים כדי שאדוני היושב-ראש יהיה מרוצה מהחקיקה.
היו"ר משה גפני
פתאום לוקחים גופים מקצועיים ומעבירים את זה לגוף פוליטי. אומנם שר האוצר יש לו את האנשים שלו, אבל על זה נאמר בגמרא: "ערבא ערבא צריך". הערב שלך צריך עוד ערב. אבל זה התפקיד של הרשות לניירות ערך.
שי באב"ד
נכון, אבל "ערבא ערבא צריך" בדיוק בגלל זה שאגף התקציבים, למשל, יהיה ערב לתחרות של הרשות לניירות ערך.
היו"ר משה גפני
בסדר, אגף התקציבים יהיה ערב לתחרות של הרשות לניירות ערך. אומנם אנחנו מתקרבים לחודש אדר, אבל עוד אין זמן לצחוק. אגף התקציבים יהיה אחראי על הרשות לניירות ערך, על התחרות.
נירית איבי
45א - תנאים ושיקולים למתן רישיון בורסה, זה נשאר. אני בעמוד 4.
שי באב"ד
זה נשאר.
אייל לב ארי
למה צריך להישאר?
נירית איבי
עוד פעם, כל דבר שהוא ניתן למתן רישיון בורסה, אנחנו רואים את זה כחסם כניסה. אנחנו רוצים לפתוח עוד בורסות בישראל.
אייל לב ארי
אבל זה שיקולים של רגולציה לגמרי, פרופר רגולציה.
שי באב"ד
זה לא רק שיקולים של זה, זה שיקולים תחרותיים ביותר. אם מחר אני רוצה שתיכנס פה בורסה של נאסד"ק לישראל, הבורסה לסייבר בבאר-שבע, ואני סתם זורק, זה לא רק שיקולי רגולציה. זה שיקולי תחרות, זה שיקולים מהותיים, זה שיקולי משק. אני חושב ששר האוצר כן יכול להתערב אם הוא רואה שכן יש חסמים.
אייל לב ארי
אם אני זוכר נכון בחוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות כל הנושא של שקילת שיקולי ריכוזיות כלל משקית ושיקולי תחרותיות ענפית בהקצאת זכויות, הושאר בידיהם של הרגולטורים בלבד. השרים עצמם לא מופיעים שם בתור גורם מחליט או גורם - - - . מופיע לי שם רק המאסדרים בעת שקילת השיקולים, אם אני זוכר נכון.
שי באב"ד
לא. אני זוכר שבכל מקום שהיה חסמים מרכזיים אפשרנו לשר האוצר להתערב.
אייל לב ארי
אם אני זוכר נכון, בחוק לקידום התחרות, צמצום הריכוזיות, לא מופיע שם שר האוצר מבחינת שקילת השיקולים האלה. זה שיקולים פרופר של הרגולטור.
שי באב"ד
שוב, מתן רישיון לבורסה חדשה בישראל זה לא שיקול רגולטורי רק - זה לא. זה גם שיקול תחרותי, מה לעשות? זה שיקול משקי.
אייל לב ארי
בסדר. בין היתר, שימו לב, לתיקון העקיף בסעיף 38, תיקון חוק לקידום התחרות, צמצום הריכוזיות, בדיוק התוספת לעניין אותם תחומים שלגביהם צריכים להישקל שיקולי ריכוזיות כלל משקית ותחרות ענפית, שם לא מופיע השר. שם מופיעים, מבחינת הגורמים המקצועיים ששוקלים את זה, זה הרגולטורים בלבד.
שי באב"ד
ידידי, פה במתן הרישיון אני לא מוכן לוותר.
נירית איבי
גם ביטול רישיון - אותו דבר.
אייל לב ארי
זה יוצר גם אנומליה מבחינת גורמים אחרים שלגביהם ניתנת - - -
שי באב"ד
זה לא אנומליה. יש היום בורסה אחת במדינת ישראל.
אייל לב ארי
זה אנומליה לעומת הבנקים, וזו אנומליה לעומת מבטחים וחברות מנהלות.
שי באב"ד
לא, אבל זה לא אותו דבר. כמה חברות מבטחות יש לך היום? כמה בורסות יש לך היום בישראל? זה לא אותו דבר. השיקול התחרותי פה הוא הרבה הרבה יותר חזק מאשר קיים היום בחברות מבטחות.
אייל לב ארי
אם אתם מדברים על חברות ביטוח, על חברות מנהלות, ההשפעה שלהן כבנקים והשפעה שלהן מבחינת הציבור היא הגדולה לאין שיעור.
היו"ר משה גפני
בשלוש שאתם מבקשים יצטרכו אישור ועדת כספים כמו שאמרתם קודם. מנו, אתה עוקב אחרי?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
כן, וזה בסדר.
שי באב"ד
מקובל.
אייל לב ארי
בואו נעשה את זה מסודר, בואו נעבור דבר דבר. נותן ההיתר - ירד.
היו"ר משה גפני
מבחינת הרשות זה בסדר?
שמואל האוזר
כן.
אייל לב ארי
45א - - -
נירית איבי
45א - זה נשאר אותו דבר, באישור הוועדה.
אייל לב ארי
באישור הוועדה.
היו"ר משה גפני
באישור הוועדה. בסדר, אמרנו: שלוש, שלוש.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
כן.
היו"ר משה גפני
אז לא צריך להקריא. זה בסדר.
נירית איבי
תנאים לרישיון – אין בעיה, באישור הוועדה.
אייל לב ארי
נשאר שר האוצר?
נירית איבי
נשאר שר האוצר באישור הוועדה. ביטול רישיון בורסה או התלייתו - נשאר שר האוצר באישור הוועדה.
שגית אפיק
שלוש, שלוש. זה השלוש והיתר בלי שר האוצר.
נירית איבי
לא, לא - מסלקה. זה לא קשור למסלקה, זה הרישיון. היתר שליטה - אין בעיה, כמו שכתוב היום.
שגית אפיק
השר ירד.
נירית איבי
השר ירד. כל עניין המסלקה זה באישור שר האוצר, מה שסגרנו.
שגית אפיק
זאת אומרת, שאת מורידה רק אחד.
נירית איבי
למה? הורדתי גם את היתר החזקה ושליטה בהגדרות.
אייל לב ארי
זה משליך גם על היתר ההחזקה והשליטה בסעיף המהותי.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי. ירדנו עכשיו?
שמואל האוזר
היתר החזקה לא, היתר שליטה.
נירית איבי
לא. חברים, תקשיבו. יש - - -
שי באב"ד
בשניהם אין.
שמואל האוזר
בהיתר החזקה זה - - -
שי באב"ד
גם בהיתר שליטה ירד.
נירית איבי
היתר שליטה והיתר החזקה - -
שי באב"ד
יהיה הרשות.
נירית איבי
- - יהיה הרשות, וסעיף 45ז. רישיון ומסלקה הם פשוט מחולקים להרבה. יש סעיף לתנאים לרישיון, יש תנאים - - -
שגית אפיק
זאת אומרת, זה יצא ארבע פעמים נשאר שר האוצר, פעמיים הוא ירד.
שי באב"ד
אבל הכנסנו את הוועדה.
היו"ר משה גפני
אבל היה שלוש שלוש.
שגית אפיק
היא הוסיפה עוד אחד.
שי באב"ד
היא לא הוסיפה, זה נשאר.
נירית איבי
לא, אני לא הוספתי. פשוט יש שני סעיפים לרישיון.
היו"ר משה גפני
בכל הכבוד, הכחול מבחינתנו לא קיים.
שי באב"ד
כל מה שקשור לרישיון במסלקה נשאר. מה שלא יורד והמה שנשאר הוא באישור ועדת כספים - זה הכול, ואנחנו - - - אישור ועדת כספים - - - של טרכטנברג.
נירית איבי
בדיוק, מה שקשור לרישיון ומסלקה.
היו"ר משה גפני
לא, השלישי צריך להוריד.
שי באב"ד
אין לי. אבל זה ברישיון, מה?
היו"ר משה גפני
רישיון, רישיון גם - - -
שגית אפיק
אבל למה אתם צריכים ביטול רישיון? למה השר צריך לעסוק בזה? זה נושא סופר מקצועי, זה לא נושא - - -
היו"ר משה גפני
למה צריך את זה?
שי באב"ד
סליחה, זה לא מצמצם תחרות אם אני מבטל עכשיו רישיון למי שיכול לעסוק בבורסה ועכשיו אני סוגר לו אותה?
היו"ר משה גפני
ומה נראה לך? שמה תעשה הרשות?
שי באב"ד
אני לא אמרתי שהרשות לא תהיה בסדר. גם המפקח על הבנקים הוא בסדר. אני רק אומר - - -
היו"ר משה גפני
עוד הפעם המפקח על הבנקים. תגיד אגף שוק ההון, שם יש אלף חברות ביטוח.
שי באב"ד
יפה, וכמה בורסות יש?
היו"ר משה גפני
אחד.
שי באב"ד
יפה. לכן השיקול התחרותי פה הוא הרבה יותר משמעותי. נו, מה לעשות?
היו"ר משה גפני
באמת זה המצב כאשר יש כל כך הרבה חברות ביטוח?
שי באב"ד
איפה יש יותר תחרות? כשיש אחד או כשיש עשרים?
היו"ר משה גפני
כשיש עשרים.
שי באב"ד
יפה. אז אם יש עשרים חברות ביטוח ויש רק בורסה אחת, איפה אין תחרות?
היו"ר משה גפני
בסדר. מה אבל - - -?
שגית אפיק
בביטול רישיון, אדוני היושב-ראש, אי-אפשר לבוא עם זה לאישור הוועדה. זה הופך אותנו - - - , זה לא רציני. אני חושבת שגם השר לא מתאים לביטול רישיון, ומאותה סיבה גם הוועדה לא מתאימה לביטול רישיון. פשוט לא מתאים. אי-אפשר, יבואו אליך עם ביטול רישיון ספציפי. זה - - -
היו"ר משה גפני
שי, ביטול רישיון.
שי באב"ד
אדוני היושב-ראש, בסדר.
נירית איבי
ביטול רישיון אנחנו נותנים, אבל את כל הסעיפים על המסלקה.
היו"ר משה גפני
ביטול רישיון, אומרת היועצת המשפטית, לא מתאים לא ועדה ולא שר.
נירית איבי
בסדר, אין בעיה. מקבלים את חוות דעתה של היועצת. אבל רק שיהיה ברור שכל תנאי המסלקה נשארים באישור שר האוצר.
אייל לב ארי
"סעיף (א2) שר האוצר רשאי לאחר התייעצות או אישור באישור ועדת הכספים של הכנסת להעניק רישיון מסלקה לחברה שמתקיימים לגביה שניים אלה...", – זה על (א2), שם מופיע השר.
נירית איבי
אני בעמוד 18 ב-(3)?
אייל לב ארי
נכון, מספר (3). אז זה (א2) – שם מופיע השר.
היו"ר משה גפני
בסדר?
שי באב"ד
ואידך זיל גמור.
היו"ר משה גפני
מה עם מס היסף?
שי באב"ד
שוק העבודה ישתנה אם אנחנו נשאל את זה בעוד חמש דקות?
היו"ר משה גפני
בסדר, אני נכנע לשי באב"ד.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
לא, אל תגיד - - -
שי באב"ד
אדוני היושב-ראש, אתה לא נכנע אף פעם.
היו"ר משה גפני
אייל ושגית, אני מבקש להניח הצעת חוק פרטית ואני אבקש להחתים את החברים שירצו לחתום על זה. אני מבקש שלא תתנגדו. אנחנו לא אוהבים לריב עם - - -
שי באב"ד
רגע, אבל אם אתה רוצה להניח הצעת חוק כזו, תניח כללית. אל תעשה לי רק לשוק ההון.
היו"ר משה גפני
רק על בורסה.
שי באב"ד
לא, אבל אז אתה שובר את המדיניות. אתה רוצה להניח, - - -
קריאה
ההבחנה בין המיסוי של שני הסקטורים קיימת ממילא. מס רווח הון ומס הכנסה הם לא באותם שיעורים. אני לא מבינה את הטיעון הזה באמת.
שי באב"ד
נכון, אבל הרי מס יסף נועד רק אם לוקחים את כל ההון שלך והוא מעל 640 - - -. בעיניי זה לא משנה אם אתה שם את זה בתעשייה יצרנית או בבורסה.
היו"ר משה גפני
שי, מה עוד אתה רוצה? אתה רוצה שאני גם אכנע וגם שאתה זה?
שי באב"ד
לא, חס וחלילה. אדוני לא נכנע לי לעולם.
היו"ר משה גפני
נו, בסדר. אני חושב אתה טועה בעניין הזה. אני חושב שהעמדה הזו לא נכונה. יש פעמים שהמדינה מקבלת החלטה בגלל מצבה של הבורסה, ואני לא חסיד של הבורסה. אני אף פעם לא הייתי בבורסה, אני יודע שמדובר על אנשים עשירים. אבל אתם באתם עם תוכנית של שינוי מבנה הבורסה מכיוון שמצבה של הבורסה במדינת ישראל הוא מצב קשה, ואנחנו רוצים להעלות אותה חזרה.

בסדר, אני אניח הצעת חוק.
שי באב"ד
אני מציע שתציע. נראה איך עושים ככה שלא - - -. אין לי בעיה עם ההפחתה, יש לי בעיה עם השלכת הרוחב. נראה איך מונעים אותה.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני אניח הצעת חוק.

הוגשו כאן הסתייגויות וההסתייגויות האלה גם הוגשו קודם. אני בכל מקרה אצביע על ההסתייגויות האלה. הן יעלו למליאה אם הן לא יאושרו כאן. זה כבר היה כאן בהצבעות וההסתייגויות האלה יהיו במליאה. מי בעד ההסתייגויות? ירים את ידו. מי נגד?
אייל לב ארי
רק אקריא אותן. ההסתייגויות הן של חברי הכנסת שרן השכל ואמיר אוחנה, מה שהוצג קודם. ההסתייגויות הן זהות: אחרי סעיף 1(4) יבוא סעיף 1(4) א', זה בעצם ההגדרה: "בעלים של בורסה - מי שמחזיק מניות בבורסה ואינו חבר בה".
היו"ר משה גפני
נצביע. מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – מיעוט

נגד – רוב

נמנעים – אין

ההסתייגות לסעיף 1 של חברי הכנסת שרן השכל ואמיר אוחנה לא נתקבלה.
היו"ר משה גפני
לא התקבלה, עולה למליאה.

הלאה.
אייל לב ארי
ההסתייגות השנייה זה סעיפים 40 (ג), (ד), (י"ב), (י"ח), (י"ט), (כ"א), יימחקו, ובמקומם יבוא סעיף 40ג': הבורסה בתל אביב תגבש מכרז ובו יוצעו למכירה הזכויות בבורסה. הזוכה במכרז יהפוך לבעלים של הבורסה. הרווחים הכלואים שיוותרו בקופת הבורסה יועברו לקופת האוצר.
היו"ר משה גפני
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – מיעוט

נגד – רוב

נמנעים – אין

ההסתייגות לסעיף 40 של חברי הכנסת שרן השכל ואמיר אוחנה לא התקבלה.
היו"ר משה גפני
ההסתייגות לא התקבלה.

אני מצביע על החוק.
אייל לב ארי
רגע, יש לנו כמה תיקונים: הראשון הוא בעמוד 14, סעיף 45יז - נושא החובה של פרסום עמלות מסחר וסליקה. בסוף סעיף קטן (א) הבורסה שצריכה לפרסם באתר האינטרנט שלה את העמלות שגובים חברי המסלקה וכדו', שזה יהיה בפורמט בר השוואה.
נירית איבי
לא רק את עמלות חברי המסלקה, אלא העמלות שהם גובים מהציבור.
שרה קנדלר
יש הגדרה בסעיף.
נירית איבי
בסדר, רק שזה יהיה ברור.
אייל לב ארי
- - - ובכלל זה עמלות מסחר ועמלות סליקה וכל שינוי שלהן. אני לא משנה את הנוסח. אני רק בקיצור בא ואומר מה הסעיף אומר ומה התוספת.

סעיף קטן (ג) נושא הדיווח לוועדה. הוועדה החליטה שהמפקח על הבנקים ידווח לוועדה אחת לשנה על גובה העמלות שנגבות לפי סעיף זה. העניין הוא שיש גם חברי בורסה שאינם בנקים, ולגביהם המפקח על הבנקים אין לו סמכות. קיבלנו הערה מבנק ישראל. חשבנו שנכון שיהיה באמת גורם מדווח אחד לוועדה, לא שניים. לא המפקח על הבנקים או הבורסה. כיוון שכל המידע מגיע לבורסה נכון אם כך שהבורסה תגיש את הדיווח היא לוועדת הכספים לגבי העמלות שנגבות ו- - -
נירית איבי
כיוון שמי שמפקח על העמלות הוא בנק ישראל, אני חושבת שראוי שבדיווח ישתתף בדיון בנק ישראל כי אחרת הדיון לא יהיה אפקטיבי אם תרצו להפחית אותו. גם ההשוואה צריכה להיות השוואה בין-לאומית כי אחרת אם לא תדעו - - -
היו"ר משה גפני
היא צודקת.
אייל לב ארי
יש לי מה לומר לגבי ההשוואה הבין-לאומית. אבל לגבי ההשתתפות - יש הבדל בין ההשתתפות לבין הדיווח.
אייל דותן
בבורסה יש חברים שהם לא בנקים.
נירית איבי
יש חברים שאינם בנקים. אין בעיה, אני רק אומרת שאתם מפוקחים.
אייל דותן
הדיווח יהיה רק על עמלות שהבנקים גובים?
נירית איבי
לא, לא.
היו"ר משה גפני
רגע, מי הדובר?
אייל דותן
מאיגוד הבנקים. חברי הבורסה זה לא רק בנקים. יש חברי בורסה שהם לא בנקים. צריך גורם שהוא לא ספציפי רק לבנקים. אני לא מבין למה צריך להתמקח כאן רק - - -
נירית איבי
אתה צודק במיליון אחוז, רק ההבדל בינך לבין הבנקים זה שאתה מפוקח והם לא. אני רק אומרת שאם לוועדה יהיו איזשהן תלונות או בקשות ראוי שהמפקח על הבנקים יהיה נוכח בישיבה.
אייל דותן
- - - את המפקח, אני בטוח שהוא יגיע.
חן פליישר
זה ברור שאם המפקחת על הבנקים תוזמן, היא תגיע.
נירית איבי
בסדר, אז זה נאמר בשבילם. יו"ר הוועדה, אני חושבת שראוי שיהיה אישור המפקח על הבנקים, גם על מהימנות הפרטים שקיבל הבורסה ועל פרסום. זה כן ייתן גושפנקא יותר רצינית לדיווח.
שגית אפיק
חן, את רוצה לענות על זה?
חן פליישר
ההנחה שלי היא שהדיווח של כל חברי הבורסה לבורסה הוא דיווח אמין. לכן, אנחנו בסך הכול הערנו הערה שעל מנת שיהיה בפני הוועדה את כל המידע באופן גורף ובאופן אחיד גם. זאת אומרת, הדיווח יהיה אחיד לכל חברי הבורסה. אז נכון שהבורסה היא זו שממילא מקבלת את הדיווחים והיא גם תדווח לוועדת הכספים. כמובן שאם הפיקוח על הבנקים יוזמן - - -
היו"ר משה גפני
אבל אז טוען אייל שיהיו שני דיווחים: יהיה דיווח של הבורסה ו - - -
חן פליישר
הטענה שלנו זה שבסעיף הספציפי הזה הכול צריך להיות מרוכז דרך הבורסה והיא תביא את המידע באופן אחיד על כל חברי הבורסה בפני ועדת הכספים.
נירית איבי
אדוני היושב-ראש, אני רק חושבת שראוי שבנק ישראל ייתן את אישורו לדיווח.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זה נכון.
היו"ר משה גפני
אבל היא אומרת שהיא מדווחת.
שגית אפיק
אבל היא מבנק ישראל והיא לא - - -
נירית איבי
אז היא לא רוצה לתת את האישור? זה עניין אחר, זה בעיה אחרת.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
המידע על העמלות שגובים הבנקים צריך לקבל את הגושפנקא של המפקח על הבנקים. ואז מי שמעביר את זה זו יכולה להיות הבורסה. אבל לא יכול להיות שהמפקח על הבנקים לא אשרר את המידע שמועבר.
נירית איבי
אני חייבת לומר גם שהמפקחת לא התנגדה לזה בוועדה לגבי הבנקים.

שרה קנדלר

כן, אבל רק לגבי הבנקים.
נירית איבי
מדברים על הבנקים עכשיו.
נילי אבן חן
זה גם מידע שאין לבורסה?
קריאה
לא, הבורסה מקבלת את זה בדיווח.
נילי אבן חן
- - - של הבנקים מול הלקוחות, זה מידע שאין לבורסה.
היו"ר משה גפני
לא קיבלת רשות דיבור, עם כל הכבוד. מה, את משרד המשפטים? משרד האוצר? בנקים? מה את? את נכנסת באמצע.

מנו, בבקשה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
ראוי שהבורסה תדווח לכאן באופן אחיד על כל העמלות. אבל את המידע שנוגע לעמלות שהבנקים גובים, הבורסה צריכה לקבל את האשרור של המפקח על הבנקים על אמינות הנתונים, נקודה.
היו"ר משה גפני
בסדר. אפשר לנסח את זה? בסדר, אנחנו נצביע על זה ואייל ינסח את זה כפי שאמרת.

טיבי רבינוביץ

ומה לגבי החברים האחרים שמדווחים? גם הם יקבלו אשרור של המפקח שלהם?
נירית איבי
אין להם פיקוח על עמלות.
היו"ר משה גפני
דרך אגב, הגיע הזמן שהאחרים גם כן יהפכו להיות משרד ממשלתי כי הכול מתפקד ככה בסדר. הגיע הזמן.
חן פליישר
רק להבהיר את החובה שרוצים להוסיף. לאשרר באיזה מובן?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
אמינות המידע.
חן פליישר
כלומר, הבנקים יצטרכו לדווח גם לבורסה? אנחנו ניזונים בגדול מהדיווחים, אלא אם כן יש סיבה לבדוק אותם. אם זה אותו דיווח שפשוט נשלח פעם אלינו ופעם לבורסה, אז רק השאלה היא - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
ההבדל הוא שלמפקח על הבנקים יש מעמד חוקי מול הבנקים באשר למידע שמועבר למפקח. לכן, אם המפקח אומר: אישרתי את המידע הזה, זה המידע שאני מחשיב אותו לאמין, מבחינתנו, זה בסדר גמור.
היו"ר משה גפני
חן, חבר הכנסת טרכטנברג צודק וגם את צודקת. אני לא יודע מי ישלם פה את דמי התיווך, אבל גם את צודקת. אבל את הגוף הכי אמין הקיים במדינת ישראל - - -
שי באב"ד
אה, אדוני היושב-ראש.
היו"ר משה גפני
אני חוזר בי, לא לרשום את זה בפרוטוקול.
שי באב"ד
תתחיל הפוך - לעניין ככה וככה.
היו"ר משה גפני
זה מה שהלכתי להגיד. אבל כך למדתי בכולל - קודם להגיד את החיובי. המציאות היא שבסופו של דבר אם אנחנו רוצים לדעת את המידע הזה שעליו דיבר חבר הכנסת טרכטנברג, הגוף שצריך להגיד את זה זה בנק ישראל. זה נכון, אין גוף אחר. זה נכון שאת אומרת שמה שאני מקבלת, אני מקבלת מהבנקים. אני לא יודעת להגיד במאה אחוז.

לא מבקשים ממך את המאה אחוז. הלוואי והיינו מגיעים למאה אחוז. מבקשים ממך את מה שאת יודעת ואת הכי יודעת, אין מישהו אחר שיודע יותר ממך, שתגידי את זה - זה מה שהוא אומר.
חן פליישר
כי החשש שם שהדיווחים יהיו לא אמינים לבורסה? אני שואלת.
היו"ר משה גפני
כן, כן. אנחנו רוצים לדעת.
חן פליישר
אז כדאי שגם יתר חברי הבורסה - - -
היו"ר משה גפני
נרשם בפרוטוקול שאין לכם בבנק ישראל את היכולת להגיע למאה אחוז אמינות, וזה בסדר בעניין הזה. זה לא בסדר בדברים אחרים. אבל בעניין הזה זה בסדר, ואת זה אנחנו מכניסים בחוק. נכון, מנו?
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
בסדר גמור.
היו"ר משה גפני
אוקי, הלאה.
אייל לב ארי
הנקודה הבאה היא בעמוד 33 תיקון של סעיף 51 לגבי הדוחות. אני מקריא את מה שהוחלט בוועדה בסעיף קטן (ג) לגבי תיקון סעיף 51: " במקום המילים "ולפי הפרטים" יבוא "לפי הפרטים ובדרך" ובסופו יבוא: הבורסה תמסור לרשות דוחות כספיים לא יאוחר משלושה חודשים מתום שנת הכספים. הרשות רשאית לקבוע הוראות לעניין פרסומן לציבור של דוחות לפי סעיף קטן זה.".

בסעיף קטן (ד) בנושא המשקיף: "בסופו יבוא: אם סבר יושב-ראש הרשות שהבורסה מתנהלת באופן שפוגע בעניינו של ציבור המשקיעים.".
היו"ר משה גפני
זה השוואה בין-לאומית. למה בעייתי? אני חושב שזה טוב, למה לא?
אייל לב ארי
אסביר למה. נכון, זה נשמט ואני אסביר. נושא ההשוואה הבין-לאומית היא נקודה שעלתה גם בדיונים הקודמים. השאלה אם הדבר הזה הוא גם מבחינת הבורסה או המפקח על הבנקים ישים. אם בורסות אחרות מחוץ לישראל מנהלות כזה מעקב אז הם יוכלו לעקוב את זה באופן מרוכז מכתובת אחת. אבל אם בורסות בחו"ל לא עוקבות אחרי עמלות של חברי בורסה ויצטרך בעצם המפקח על הבנקים או הבורסה ללכת לכל חברי הבורסה של בורסה בחו"ל, גם לקבל ממנה עמלות וגם השוואה - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זה לא הכוונה. אפשר לנסח את זה אחרת. אפשר להגיד אמות מידה בין-לאומיים או משהו כזה.
היו"ר משה גפני
תנסח את זה.
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
הרי זה ברור שכל בורסה מתנהלת אחרת בעולם. יש שונות. הנקודה היא שאם קנה המידה הוא רק פנימי בתוך מדינת ישראל אין לך עם מי להשוות. אין לך קנה מידה בגלל שיש בורסה אחת. לכן, אתה חייב איזשהו קנה מידה חיצוני. זה לא אומר שאתה צריך לאסוף על כל אחד מהם, אבל זה יכריח את מי שבא ומדווח להגיד: הנה, כך וכך קורה בעולם. אנחנו חלק מה-OECD וזה גם כללים מחייבים. אמרתי - אמות מידה.
היו"ר משה גפני
בסדר.
אייל לב ארי
לגבי הסעיף של המשקיף - רק תיקון קטן של נוסח. הוועדה החליטה שיהיה משקיף אם סבר יושב-ראש הרשות שהבורסה מתנהלת באופן שפוגע בעניינו של ציבור המשקיעים. זה פשוט שינוי נוסח לעומת היתר.

סעיף 40, ואצלי זה עמוד 38, סעיף קטן (ד). יש כאן שלוש תוספות ואחת התפרסמה לאחר פרסום הנוסח: לא הוגשה בקשה לבית משפט בתוך התקופה האמורה - זאת אומרת, תוך התקופה של הארבעה חודשים שחברי הבורסה צריכים להגיש בקשה להסדר לבית המשפט - לא הוגשה בקשה לבית המשפט בתקופה האמורה בסעיף קטן (ג), ואני אוסיף לבקשת הרשות, או שלא אושרה בקשה כאמור בידי בית המשפט בתוך חודשיים נוספים, ואז אנחנו עוברים לפסקה (1), רשאי יושב-ראש הרשות למנות מומחה.
היו"ר משה גפני
כל זה הוסכם?
שרה קנדלר
כן, זה מה ששאלת בבוקר.
שגית אפיק
כן. זה דברים שנכנסו בישיבה הקודמת בעקבות - - -
מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני)
זה בסדר, כן. זה - שאלתי.
אייל לב ארי
סעיף קטן (יג) לגבי ירידת ההחזקות של חברי הבורסה, עשינו - - -: שרכש אותו חבר בורסה. זה היה בפעמים הקודמות.

סעיף (כא) בעמוד 42, וזה הסוף - בעקבות הדיון האחרון נושא הדיווחים של הרשות לניירות ערך לגבי התקדמות השינוי המבני בבורסה: בתקופה של ארבע שנים מיום התחילה ידווח יושב-ראש הרשות לניירות ערך לוועדת הכספים של הכנסת פעם בשנה, על יישומו של חוק זה, - -
היו"ר משה גפני
זה מה שביקש מיקי לוי.
אייל לב ארי
גם חבר הכנסת טרכטנברג.
היו"ר משה גפני
כן, נכון – הדיווח.

- - לרבות לעניין הסדר הקצאת המניות לפי סעיפים קטנים (ג) או (ד), שיעור החזקת המניות בידי מי שהם חברי הבורסה ערב תחילתו של חוק זה לאחר הסדר כאמור האם נדרש שיעור החזקה נמוך יותר מ-5% בידי אותם חברי בורסה, הצטרפות חברים חדשים לבורסה, והאם העמלות הנגבות על ידי חברי הבורסה פחתו לעומת העמלות שנגבו ערב יום התחילה ושנגבו לעומת תקופת הדיווח הקודמת, ככל שהיתה.
היו"ר משה גפני
אוקי. אני רק מבקש שתכינו הצעת חוק לגבי הנושא של מס היסף עם ההסבר שנתתי פה. אני מבקש מחברי הוועדה - מי שירצה לחתום על זה. אני חושב שזה לא נכון, זה לא אותו מס יסף שאנחנו מדברים. הבורסה זה משהו אחר. אני מוצא את עצמי במצב מאוד לא נוח שאני כאילו דואג לעשירים.
שי באב"ד
לא, אדוני. זה לא המצב, אתה דואג לבורסה וגם אנחנו משתתפים בדאגתך, רק - - -
היו"ר משה גפני
אני דואג גם לאלה שהם עניים. אם הבורסה בתל-אביב תיפול כולם ייפגעו מזה. בסופו של דבר, ייפגעו מזה גם השכבות החלשות כלכלית.
שי באב"ד
אדוני, בוא נמצא את הדברים שניתן הקלות לבורסה שאין להם השלכות רוחב.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני לא יודע. צריך אומץ לעמוד מול הציבור ולהגיד: זה משהו אחר.
שי באב"ד
שהחיינו אפשר לברך?
היו"ר משה גפני
לא, כי יש לנו עוד הרבה דברים היום.

הצעת חוק ניירות ערך (תיקון מס' 60) (שינוי מבנה הבורסה), התשע"ז-2017, מי בעד אישור הצעת החוק? ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – פה אחד

הצעת חוק ניירות ערך (תיקון מס' 60) (שינוי מבנה הבורסה), התשע"ז-2017, אושרה.
היו"ר משה גפני
הצעת החוק אושרה פה אחד.
קריאות
בשעה טובה, ישר כוח.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:15.

קוד המקור של הנתונים