פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 1

מישיבת הוועדה מיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן

יום רביעי, י"ב בשבט התשע"ז (08 בפברואר 2017), שעה 10:00
סדר היום
המלצת ועדת הכנסת לבחירת יושבת-ראש לוועדה המיוחדת.
נכחו
חברי הוועדה: נורית קורן – היו"ר

יואב קיש – יו"ר ועדת הכנסת

ישראל אייכלר

יואב בן צור

יהודה גליק

שולי מועלם-רפאלי

מיכל רוזין
חברי הכנסת
דוד ביטן

שרן השכל

תמר זנדברג
מוזמנים
השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל

יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין

מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ

מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ

גנז המדינה, ארכיון המדינה - יעקב לזוביק

ראש עיריית ראש העין - שלום בן משה

ראש מועצת בית דגן - רמי תנעמי

רכז לשכת השרה לאזרחים ותיקים, משרד לשוויון חברתי - דרור אופן

ראש עיריית ראש העין לשעבר - יגאל יוסף

עיתונאית - רינה מצליח

עיתונאי, חוקר בעניין ילדי תימן - אבנר פרחי

יו"ר האגודה לטיפוח חברה ותרבות – מורשת יהודי תימן - יגאל בן שלום

נשיא הפדרציה העולמית למען יהדות תימן - משה נחום

חוקר פרשת ילדי תימן - רמי צוברי

חבר הוועדה הציבורית לגילוי ילדי תימן - הלל שמריהו

מוזמן - אליהו יצחק

מוזמן - בצלאל פנחס

מוזמן - רחמים עדן

מוזמן - ניסים עוג'ר
מנהל/ת הוועדה
אתי בן יוסף
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון

המלצת ועדת הכנסת לבחירת יושבת ראש לוועדה המיוחדת.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
בוקר טוב. שלום לכולם. אני פותח את הישיבה. אנחנו נספר לחברים פה, למי שלא מכיר, שוועדת הכנסת היא הוועדה שקובעת הקמת ועדות חדשות – ביטן, זה מפריע.
נורית קורן (הליכוד)
הוא מתראיין עכשיו.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
אז שייצא החוצה להתראיין.
דוד ביטן (הליכוד)
כן. חוק המואזין. לא רוצים להוריד אותו.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
תגיד להם שאתה תיתן להם אוכל צמחוני, שייזהרו. תבוא עם הכובע והחלוק ותעשה להם אוכל טבעוני.
אתי בן יוסף
מה שעושה הכובע.
נורית קורן (הליכוד)
יואב, בוא נחתור תחתיו, ניקח לו את יו"ר הקואליציה.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
לא, לא.
נורית קורן (הליכוד)
הוא נהיה אייקון כבר.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
חברים, ועדת הכנסת היא זו שקובעת הקמת ועדות חדשות. בעקבות העבודה המשמעותית שנעשתה גם בכנסת הזו וגם בממשלה בהובלתה של חברת הכנסת נורית קורן וגם השר צחי הנגבי ובאישור ראש הממשלה כמובן, ראינו כולנו את ההתקדמות העצומה שנעשתה בכל הפרשה של היעלמות ילדי תימן, מזרח והבלקן.

אני חושב שזה כבוד לכנסת הזו שאנחנו מתכנסים היום ובעצם הכינוס הראשון של הוועדה הזו, המיוחדת, שתדון בנושא הזה.

אני רוצה לברך את כל חברי הוועדה וגם כמובן את יושבת-ראש הוועדה המיועדת, חברת הכנסת נורית קורן.

סדר הדברים, התחלתי להגיד לחברים, ועדת הכנסת היא זו שממליצה. כבר הוחלט בוועדה על ההקמה של הוועדה המיוחדת הזו, הגיעה למליאה אתמול, נדמה לי, כשאני הייתי במילואים. לא בטיסה. לא הייתי בטיסה ללנדון, הייתי במילואים.
דוד ביטן (הליכוד)
אבל אמרת לי שאתה לא טס יותר.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
מבצעי. אני ממשיך לטוס אימונים. לא מבצעי. הפסקתי - - -
דוד ביטן (הליכוד)
למה שלא תשים אותי נווט במטוס?
נורית קורן (הליכוד)
רעיון לא רע, ביטן.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
דוד, יש לי בעיה אחת: זה מטוס חד-מושבי. אני לא רואה את שנינו נכנסים שם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
רציתי להגיד שקצת יהיה קשה.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
אתמול המליאה הצביעה בעד הקמת הוועדה ובעצם אנחנו פה עושים את הכינוס הראשון של הוועדה. אני יכול לחזור לטובת החברים שיראו במה מדובר ומה הדברים שהוועדה תדון בהם.

הוועדה המיוחדת תדון בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן – נקרא להלן "הפרשה" – ובעניינים אלה, ראשית, פיקוח על יישום החלטת הממשלה שכותרתה: חשיפת חומרי ועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדים מבין עולי תימן בשנים 1948 עד 1954;

פיקוח על פעילות הממשלה להגיע לחקר האמת בפרשה; מסמכים המצויים בארכיון המדינה בנושא הפרשה.

רינה שלום, תנו גם לרינה מקום. בואי רינה, בואי שבי אתנו. צרפו אותה, בבקשה. תביאו עוד כיסא לפה.
דוד ביטן (הליכוד)
רינה, לקחת חלק בהקמת הוועדה הזו.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
אני חוזר למי שהגיע עכשיו, חברים. אני חוזר על המנדט של הוועדה. הוועדה גם תדון בריכוז תלונות של משפחות הקשורות לפרשה; היא תדון בנושא מאגר DNA שעניינו התאמה בין קרובי משפחה לפרשה; איתור קברים בהתאם לאמור בפרוטוקולים של ועדת החקירה הממלכתית.

גם אם נצטרך ונוביל חקיקה בנושא, אז הוועדה תדון בחקיקה. יש עניין בכנסת, אני יכול לעדכן אתכם, יכול להיות שתהיה חקיקה בנושא גנטי, שהיא כבר ממילא שייכת לוועדת המדע והטכנולוגיה, ואז היא תדון שם. אבל הכנסת הזו, אני חושב שהיא מאוד-מאוד ערנית לנושא הזה, ולראייה הקמת הוועדה הזאת. בוועדה יש 16 חברים מכל סיעות הבית. חלקם נמצאים אתנו.

אני רוצה להודות לאנשים שעשו עבודה מאוד משמעותית בעניין הזה. ראשית, חברת הכנסת נורית קורן. אני חושב שרואים את ההשקעה הגדולה שעשית ויש מאמץ עצום שהביא כבר לתוצאות שהרבה אנשים מרגישים. אני לא יכול להגיד שזה פתרון סופי כי בשביל זה יש לנו את הוועדה.
נורית קורן (הליכוד)
לא להשתמש במילה פתרון סופי.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
נכון. פתרון. זה לא סוף הדרך יש עוד הרבה עשייה.
נורית קורן (הליכוד)
זה הנדבך הראשון.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
הנדבך הראשון, אני חושב, היה החלטת הממשלה ואחרי זה היה מהלך של צחי הנגבי ועכשיו, המהלך הזה מתווסף כדי להוריד את המועקה הקשה הזו. קשה לתאר ולשוות כמה כוחות נפש – אנשים סבלו במשך שנים כל כך רבות בעניין הזה.

נורית הבטיחה שהיא תטפל בזה עוד לפני שהיא הייתה חברת כנסת. אני זוכר את זה. אני והיא היינו בכנס פעילים של הליכוד, חלק מהחברים נמצאים פה – אז היא אמרה שהיא לוקחת את זה כמשימה. אני שמח לראות. אפשר גם לפרגן כשחבר כנסת מרים משהו ומוביל אותו ורואים גם תוצאות.

אני רוצה להודות גם לרינה מצליח. אני חושב שיש פה שילוב, שילוב נכון וחכם של תקשורת וחקיקה והכנסת והמוסד הזה. זה רק מראה כמה כוח יש כשהדברים האלה הולכים יחד. זה נכון שתפקידה של התקשורת זה לבקר, גם את הממשלה וגם את הכנסת, וזה מצוין וכך נכון וראוי שיהיה.

אבל גם פה יש דוגמה למהלך משותף שהצליח בצורה מרשימה ויש לכם עוד להמשיך עשייה בעניין הזה.

לפני שנגיד את הברכות, הברכות יהיו אחר כך, אנחנו נעבור רגע להצבעה על הקמת הוועדה. אני אקריא את ההודעה ואז מצביעים עליה.

בהתאם להוראת סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת, הוועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. ועדת הכנסת ממליצה בפני הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן, לבחור בחברת הכנסת נורית קורן לכהן כיושבת-ראש הוועדה.

חברי הכנסת של הוועדה יכולים להצביע, ואם מישהו מהסיעה לא נמצא – אז יכול להחליף אותו חבר כנסת אחר.

מי בעד, שירים את ידו.

הצבעה

בעד הצעת ועדת הכנסת – פה אחד

הצעת ועדת הכנסת לבחור בחברת הכנסת נורית קורן כיושבת-ראש הוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן, נתקבלה.
יואב קיש (יו"ר ועדת הכנסת)
פה אחד. ההחלטה התקבלה.

אני מפנה לך עכשיו את הכיסא. בבקשה.

(מחיאות כפיים)
היו"ר נורית קורן
אני מתכבדת לפתוח את הישיבה הראשונה בוועדה המיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן, ואני רוצה לומר שהחיינו. לא האמנתי שאני אגיע לזה, למרות כל המאבקים שלי.

זה יום היסטורי היום. לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, גם ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, וגם חברי הכנסת והכנסת, מכירים בפרשת ילדי תימן, מזרח ובלקן – אנחנו צריכים לומר כל הזמן מזרח ובלקן כי זה כולל את כל העדות ולא רק תימנים. רובם תימנים אבל זה כולל את כל העדות.

זה פצע מדמם בלב החברה הישראלית. כאן לראשונה, היום ב-2017, המדינה לוקחת אחריות על עוול היסטורי שנעשה במשך עשרות שנים ומאשרים את הקמת הוועדה המיוחדת הזאת בראשותי, מתוך הבנה שישנו ציבור שלם שמחכה לתשובות.

הקמת הוועדה היא צעד דרמטי ומשמעותי, היא חלק במאבק שאני מובילה למען חקר האמת בפרשה מיום היבחרי. יואב הזכיר כאן – אני הספקתי לשכוח את זה – שאפילו במהלך הפריימריז אני אמרתי שאני אעשה את זה אם אבחר. הנה, הבטחתי ועשיתי.

מתחילת כהונתי פעלתי להסיר את החיסיון על הפרוטוקולים וגם על המסמכים של ועדות החקירה השונות יחד עם עמותת "אחים וקיימים". רתמתי את ראש הממשלה, את השר צחי הנגבי, את יושב-ראש הכנסת, את יושב-ראש הקואליציה וחברי כנסת נוספים שהשפיעו.

השדולה – הקמתי שדולה לפני שהגענו לוועדה – הגיעה להישגים. ההישג הראשון שאמרנו, הנדבך הראשון, זה הסרת החיסיון על הפרוטוקולים, הקמת המאגר הגנטי בשיתוף חברת My Heritage שהביא לפריצת דרך ואיחד את הבן המאומץ יהודה קנטור ובני משפחתו ביולוגיים. אני מקווה מאוד שבאמצעות הוועדה אנחנו נצליח לאחד עוד ולעשות מפגשים מאוד מרגשים ולאחד בין בן מאומץ למשפחה. אני אמשיך במסגרת הוועדה להגיש הצעות חוק ודיונים אשר יקדמו את חקר האמת בפרשה.

עוד קודם לפעולה שלי, יש כאן את כל העמותות ויושבים כאן מסביב לשולחן חברי כל העמותות שפעלו. צריך לציין את משה נחום, את אבנר פרחי, את עורך דין רמי צוברי ועוד אנשים רבים וטובים. יש כאן גם את יגאל בן שלום שדואג למורשת יהדות תימן. כל האנשים שפעלו יושבים היום מסביב לשולחן. מעמותת עמרם לא הגיעו כי שלומי חתוקה נמצא בחו"ל.

אני רוצה לומר לכם שזאת הוועדה וזה המקום שבו קולכם יישמע. אני לוקחת את כל מה שעשיתם, כי אם לא הייתם פועלים – לא היה על מה להסתמך היום. לכן, כל הפעילות של העמותות חשובה ביותר וזה המקום שכולם יתכנסו בו בתוך הוועדה לפעול ביחד.

אני רוצה לברך גם את הגנז, את יעקב לזוביק, שפעל במהירות ברגע שדיברתי אתו וברגע שהייתה החלטה רק למנות את השר צחי הנגבי, הוא פעל לסרוק את החומרים ויש לו ולאנשים שלו אוזן קשבת. גם מה שלא נפתח, אני מקווה שבשיתוף פעולה הכול יפתח לעין הציבור.

בסופו של דבר אנחנו נמצא אם יש קברים, והוועדה סימנה שיש קברים, למצוא את הקברים ואת הנפטרים ולתת למשפחות מקום שיוכלו לבוא לבכות. וגם לנסות למצוא את המאומצים על ידי פתיחת תיקי אימוץ. פה יהיה מסלול ארוך, אבל אני מקווה שאנחנו נגיע.

אני רוצה להודות לך רינה שנתת רוח גבית לכל המאבק הזה ונרתמת ולקחת אותו בצורה אישית, בדרך כלל זה לא קורה. בעקבותייך התגייסה כל התקשורת. זה רק מראה כמה אנחנו צריכים לפעול לפעמים יחד עם התקשורת כדי להביא לחשיפה של דברים אפלים שהיו בעבר וגם לעשות דברים טובים. זה הדבר החשוב ביותר ואני מודה לך.

אני מודה גם לך מנכ"ל הכנסת, אני מודה גם ליולי. ותודה לירדנה, תודה רבה למזכירת הכנסת. אני מודה לכולכם.

נפתח את הדיון ומי שרוצה לדבר, אני אשמח. אני אתן קודם לחברי הכנסת כי אתם בטח רוצים ללכת.
היו"ר יואב קיש
לי יש בעיה, אני מחליף את רחל עזריה, אז ניפרד. תודה רבה, שיהיה בהצלחה.
היו"ר נורית קורן
תודה רבה. תודה.

אולי ניתן ליושב-ראש הקואליציה שאשתו תימניה.
יהודה גליק (הליכוד)
מי שאשתו תמניה, אוכל טוב.
דוד ביטן (הליכוד)
בגלל זה אתה חושב?

קודם כל, אני מאחל לך הצלחה בתפקידה.
היו"ר נורית קורן
תודה, אדוני.
דוד ביטן (הליכוד)
אני מקווה שהוועדה תוכל לעשות מה שוועדות אחרות לא עשו. היו המון ועדות אבל הנושא לא נפתר ולא קודם כמו שחשבו שיקודם. אני בטוח שהכנסת תוכל לעשות את העבודה יחד עם התקשורת. בדרך כלל אני מדבר נגד התקשורת – לפעמים, לא בדרך כלל – אבל הפעם באמת התקשורת סוף-סוף לא התעסקה בנתניהו ובליכוד אלא התעסקה בדברים יותר חשובים.

עשית עבודה שגרמה לנושא לחזור לתודעה הציבורית כי אחרי הקמת הוועדות זה תמיד יורד. בזכת הפעילות שלך וגם של חברת הכנסת כמובן, הנושא חזר לסדר היום. יש לנו פה 9 חודשים של עבודה מאומצת. ברור שאם נצטרך להוסיף, אנחנו נוסיף זמן. אבל בכוונה צמצמנו את מסגרת הזמן כדי שהעבודה תהיה מאסיבית, עניינית.

אני רוצה שהממשלה תשתף פעולה וכל חברי הכנסת. זה עניין של כולנו, אין פה אופוזיציה או קואליציה. בהצלחה במה שאתם צריכים לעשות.
היו"ר נורית קורן
תודה.
רינה מצליח
אני חושבת שמי שצריך להגיד לו תודה באופן מיוחד, בהמשך לחלוקת המחמאות, זה לראש הממשלה. הוא באמת הרים את הכפפה. לו הוא לא היה מרים את הכפפה, אז אני עד היום הייתי משדרת והם היו פונים לבג"ץ, כי באמת היה קייס והיה צריך לפתוח את הפרוטוקולים.

מהרגע שהוא התגייס למען העניין אז הכול רץ וכולם נרתמו, כולל הגנז. אני חייבת להגיד שעד היום, כל פעם שאני צריכה עזרה משם, אני מקבלת את מלוא העזרה והתמיכה. וכמובן, מחברת הכנסת נורית קורן שהתחילה עוד קודם.

אבל אני מקווה – וזה המשפט שמאוד חשוב לי להגיד – כמו שראש הממשלה עשה את הצעד הראשון הזה, המשמעותי, שבעקבותיו כל ההתייחסות לפרשה הזאת בציבור השתנתה, שהוא ילך אתנו גם את כברת הדרך הבאה כדי שנגיע, אולי עוד בקדנציה הזאת, גם אם היא תהיה יותר קצרה ממה שאנחנו אולי מתכננים - - -
דוד ביטן (הליכוד)
לא, לא.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
פה כבר עברת - - -
נורית קורן (הליכוד)
זה האיזון. זה האיזון.
דוד ביטן (הליכוד)
רבותי, הם לא מסוגלים. לא מסוגלים.
רינה מצליח
זה היה בשביל לבדוק - - -
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
לשמור על ערנות.
רינה מצליח
בדיוק, לבדוק ערנות, כי היו יותר מדי מחמאות, אז חשבתי שאולי ביטן נרדם.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
היום לא שבת, יש לומר.
רינה מצליח
בקיצור, אני באמת מקווה שזה לא ייקח הרבה זמן – זה מה שהתכוונתי להגיד – וגם אם לא יהיו לנו את כל התשובות, יהיה לנו את המרפא לכאב הגדול של הפרשה הזאת. יכול להיות שלא יהיו לנו את כל התשובות, אבל יכול להיות שתהיה לנו את התרופה וזה יהיה מספיק טוב עבור כל הלבבות השבורים של המשפחות השבורות ושל הילדים שמסתובבים בעולם ואולי אפילו ולא יודעים שהם נלקחו מהוריהם ושם בכלל מאומצים.
דוד ביטן (הליכוד)
כל הכבוד.
היו"ר נורית קורן
כן, תודה רינה.

צריך להגיד שהוועדה הזאת קמה, וזאת ועדה שונה לגמרי. כי הוועדות שהיו קודם היו ועדות טיוח, לא היו ועדות שבאו באמת לחקר האמת. כאן זו הפעם הראשונה שזה בתוך הכנסת ולא מחוץ לכנסת.
דוד ביטן (הליכוד)
צריך גם להגיד שמינינו את הוועדה ומינינו את נורית קורן למרות שלא הגיעה להצביע על התקציב, בגלל שמדובר בנושא ציבורי ממדרגה ראשונה - -
קריאה
זה בזכות שלא באה.
דוד ביטן (הליכוד)
לא בזכות.

- - ולא רצינו לערבב מין בשאינו מינו. תודה רבה.
היו"ר נורית קורן
זו הייתה המחאה הקטנה שלי. תודה, דוד.

חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי.
מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ
בשעה טובה.
היו"ר נורית קורן
תודה, ירדנה.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אנחנו צריכים להצביע בעוד ועדה, אז אני אגיד את הדברים החשובים בקצרה.
יהודה גליק (הליכוד)
מינוי של שתי נשים.
היו"ר נורית קורן
אתה רואה? בעוד שתי ועדות יושבות-ראש.
יהודה גליק (הליכוד)
מאוד פמיניסטי.
מיכל רוזין (מרצ)
רוצים יותר שרות.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני חושבת שהיום נפל דבר בהיסטוריה של מדינת ישראל כחברה: זה עבר מלהיות עניין פרטי של המשפחות שכואבות ומדממות את הכאב הזה 68 שנים, לעניין של כלל החברה הישראלית. גם מי שברור לחלוטין שבמשפחתו הפרטית זה לא קרה, מתגייס, כי ברור לחלוטין שיסוד מוסד בחברה הישראלית הוא ערבות הדדית. הערבות ההדדית הזאת מחייב אותנו לגילוי האמת באופן מקסימלי.

אני מצטרפת לדברים של רינה מתוך ידיעה שכנראה לא נצליח ברבות השנים שחלפו, לקבל את כל התשובות. אבל אני חושבת שההבנה שמחלחלת בהקמת הוועדה היום בזכות הפעילות הבלתי פוסקת שלך, של רינה ושל אנשים נוספים שהתגייסו, של הממשלה שהתגייסה בראשות ראש הממשלה, שרת המשפטים שתמכה בזה – אומרת דבר עקרוני: מדינת ישראל מסוגלת היום מתוך חוזק לפתוח את הפצע המדמם הזה ולהביא מזור ומרפא לכאב של משפחות רבות שאנחנו מחויבים להן.

גם הורים שהלכו לעולמן השאירו את הצוואה הזאת לילדים שלהם, לנו כשליחי הציבור שלהם. מדינת ישראל מחויבת לכל אחד ואחד מאזרחי המדינה לגילוי האמת בפרשה הכאובה הזאת, ובעזרת השם למציאה אמתית של היכולת של כל אחד פרטי להתחבר חזרה למשפחה שלו מתוך ההבנה שהמקום הנכון לכל ילד, גם בחלוף 68 שנים, הוא בחיק המשפחה הביולוגית שלו.
היו"ר נורית קורן
תודה.

תודה, אדוני היושב-ראש שהצטרפת אלינו.

אני רוצה לשחרר את חברת הכנסת מיכל רוזין כי הן צריכות להצביע על הוועדה הבאה. בבקשה.
מיכל רוזין (מרצ)
אני אקצר. יש לי 3 נקודות קצרות, חשובות. קודם כל, ברכות. אני יודעת שכולם כבר אמרו, אבל אני רוצה להצטרף לברוכות, גם לראש הממשלה, גם ליושב-ראש הקואליציה שלמרות העניינים השכלת - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אנחנו פה מצלמים את העסק הזה? אני לא מבין.
היו"ר נורית קורן
ברור. בשידור ישיר.
דוד ביטן (הליכוד)
שיהיה לי בארכיון.
מיכל רוזין (מרצ)
- - - לחברת הכנסת קורן שלקחה את זה כדגל והובילה. כל הכבוד לך. רינה, זה לא פשוט, למרות שאנחנו באות מתחקיר מאוד קשה בנושא של בתי האבות הסיעודיים והמצב המזעזע שם. זה קל מאוד לחשוף דברים – לכאורה לחשוף, כי כולנו יודעים מה קורה – אבל קשה מאוד לעלות מחדש מהאוב ולשחזר דברים. אנחנו חיים במדינה שבה כל רגע יש חדשות ודברים חדשים קשים, ובכל זאת לא וותר על המקום הזה.

אני רוצה להגיד משהו בזכות פרוצדורות. לפעמים אנחנו מתעקשים ויושב-ראש הכנסת יודע. אנחנו מתעקשים על תקנון, מתעקשים על פרוצדורות. יש משמעות להקמת ועדה בכנסת מול שדולה. יש לזה מקום יותר חשוב, יותר משמעותי, גם מבחינת המשאבים וגם מבחינת המקום, הכבוד והיכולת לבחון על אמת את הדברים.

גם לעניין של משאבים חייב להיות מקום. אם המדינה לא תחליט שהיא משקיעה משאבים, למשל, לבדוק קברים וכדומה, בסוף זה מסתכם בכסף וצריך משאבים לזה. אי-אפשר רק שנדבר פה ונקבל החלטות מאוד חשובות. צריכים להיות משאבים לצדן.

לנושא העקרוני והוא הכי חשוב. בסופו של דבר, כמו שאמרתי, הגענו מהדיון הקשה על בתי אבות סיעודיים. רוב הילדים האלה שאנחנו מדברים עליהן הם ילדים שהיום כבר זקנים, מבוגרים. המדינה לא רק היום לא מתייחסת למבוגרים שלה ולזקנים שלה בכבוד. אבל חלק מהעניין הוא גם להתייחס בכבוד גם לטראומות היסטוריות, גם לאי-צדק משווע שקרה פה שאותו צריך לחשוף ובו צריך לטפל.

כי טראומות לא נעלמות ופצע מדמם לא נסגר רק כי חלפו השנים. הדברים האלה קיימים וצריך לתת להם את המקום. אני גאה להיות נציגת מרצ בוועדה הזאת ואני מקווה שנעשה עבודה חשובה וטובה.
היו"ר נורית קורן
תודה. אני מודה לך על ההערה.

אני רוצה להוסיף פה גם תודה לשר האוצר כי כשאני פניתי אליו הוא אמר שכל תקציב שיידרש – יינתן. אני רק צריכה לדאוג איך עושים את זה כדי שהוועדה תדאג גם לפתוח קברים וגם - - - את מאגר ה-DNA, את הכול על מנת להביא לחקר האמת. תודה.

אדוני היושב-ראש, בבקשה.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
תודה. קודם כל, אני בוודאי מצטרף לכל הברכות ואני ממשיך את הדברים של חברת הכנסת רוזין על הפרוצדורות. אני חושב שעצם העובדה, ויושב-ראש הקואליציה - - -
דוד ביטן (הליכוד)
אני בעד פרוצדורות כל עוד הן לטובתי.
יושב-ראש הכנסת יולי יואל אדלשטיין
יושב-ראש הקואליציה יודע שאני בעד פרוצדורות גם כשהן לא לטובתי, ולכן הוא סבל מזה יחד עם חברת הכנסת נורית קורן לא מעט כי אני סבור שיש יותר מדי ועדות בכנסת ואין צורך להקים ועדות נוספות.

אבל בסופו של דבר, אני חושב שעל כך דיברו כולם. גם שר האוצר לא אוהב לתת תקציבים, גם אני לא אוהב להקים ועדות. יש כל מיני דברים שנסוגו במקרה הזה. אני חושב שכולנו סבורים שהנושא הזה, למרות שכפי שנאמר, היה מדובר בתינוקות וילדים ועכשיו מדובר באנשים שהם לפחות מבוגרים אם לא קשישים – למרות כל זה יש תחושה של מצב חירום.

לכן, אני חושב שכך הוועדה הזאת צריכה לפעול כי לפעמים קורה בכנסת שאנשים מתאהבים בפרוצדורה, במובן האחר של המילה, והיו לנו כבר ועדות שהיה דחוף להקים אותן והתקיימו שתיים-שלוש כנסות כי איך לפזר עכשיו?

אני חושב שנורית, כפי שאנחנו מכירים אותך ומכירים את היחס שלך לנושא, את תפעלי כאן באמת במתכונת חירום. גם המנכ"ל שנמצא כאן, גם מזכירת הכנסת שנמצאת כאן, אנחנו נדע לעמיד את כל המשאבים הדרושים לוועדה הזאת. אתם לא במקום הממשלה, אתם לא תבצעו דברים שהרשות המבצעת צריכה לעשות, אבל אם תפעלו נכון, נדע גם להביא את הרשות המבצעת לעשות כל מה שנדרש ממנה.

אני חושב שהצדק כאן צריך לצאת לאור והדברים מובנים מאליהם וכולם יודעים לכאורה, אבל הם צריכים גם לפעמים להיאמר, זה רק יעשה את המדינה שלנו ואת החברה שלנו שטובות יותר.

בהצלחה רבה לך ולכל חברי הוועדה.
היו"ר נורית קורן
תודה, אדוני היושב-ראש. אני מאוד מודה לך. זה היה באמת מעשה אמיץ. למרות הנחישות שלך לא לפתוח עוד ועדה, אני לא הרפיתי. אני חושבת שכמו שאתה אומר, הוועדה הזאת יש לה טווח עבודה מאוד רחב, היא לא תהיה ככל הוועדות בכנסת כי זו ועדה ממש שונה, היא עוסקת בעבר וצריכה להביא את כל המסמכים.

אני אשמח לכל סיוע שהכנסת תעמיד לרשותי. תודה רבה על שיתוף הפעולה, גם של המנכ"ל וגם שלך. באמת תודה רבה, אני ממש מודה לכולם. תודה.
דוד ביטן (הליכוד)
תודה.
מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ
בהצלחה.
היו"ר נורית קורן
אנחנו עוד ממשיכים לשבת פה. חברי הכנסת אמורים לצאת. אני קודם כל אתן רשות דיבור ליושב-ראש מועצת בית דגן, רמי תנעמי, בבקשה.
רמי תנעמי
אני רוצה לברך את חברת הכנסת נורית קורן שהתחילה פה איזשהו מהלך. אני דווקא מציג את הנושא לא מהבחינה הפוליטית אלא דווקא מהבחינה האישית. אני רוצה להגיד לכם שאצלי במשפחה דודה נעלמה. הדוד שלי, אח של אבא שלי, שהיה אתה בבית יתומים במחנה עין שמר, היה בן 7-6. אתם יכולים לראות ב"יוטיוב" את "עד שאמצאנה" – סרטון שהפיקה בת אחי.

גם את הדודה שלי וגם מצד האימא שלה יש סיפור של היעלמות. סרטון מרגש. הדוד שלי, אח של אבא שלי, מחפש את אחותו למעלה מ-50 שנה, 60 שנה. אני חושב, נורית, שצריך לקחת את זה מהר מהסיבה הפשוטה – בכוונה אני מציג את הפן האישי – הדוד שלי היום בן 85, אם יתגלה משהו, אני אשמח מאוד שהוא יידע משהו פה, ולא אחרי שהוא ילך לעולמו.
היו"ר נורית קורן
נכון.
רמי תנעמי
הנושא הזה כואב לנו. כואב לנו ברמה האישית לכל אחד ואחד. כולנו מרגישים את זה כשזה באמת קרוב אלינו יותר ואני מרגיש את זה קרוב אלינו יותר מעבר לפן המדיני שיש פה, אני אקרא לזה ככה.

אני שמח שהתגייסו לטובת הנושא הזה, כולל העיתונות. יישר כוח על הנושא של ההצטרפות למאבק הזה, כי בלי עיתונות, עם כל הכבוד לנו - - - כשהדברים נחשפים לאור השמש פתאום מבינים כמה צריך לעשות.

אני מאחל לכולנו שנצליח לקדם את הנושא הזה. שהדור שהולך לעולמו, יקבלו לפחות תשובות לחלק מהשאלות שיש להם. תודה רבה.
היו"ר נורית קורן
תודה רבה.

כן, יגאל יוסף, לשעבר ראש עיריית ראש העין, בבקשה. תדברו קצר כי אני רוצה לתת לכולם לדבר, בסדר?
יגאל יוסף
בשבילי זה רגע מרגש מאוד שהגענו לנקודה כזאת. זה שיא של הפעילות של חיפוש ילדי תימן. כל הכבות לנורית ולכל מי ששותף, לראש הממשלה וכמובן לרינה מצליח. אם רינה לא הייתה, זה לא היה מצליח. וזה מצליח.

אבל כולנו פה משוכנעים שנעלמו ילדים, אף אחד לא חושב אחרת. אני חושב שצריך להגיש שהמדינה צריכה לקחת כבר אחריות. כל מה שייעשה – צריך להיעשות, לבדוק הכול. אבל כולנו יודעים את האמת. אנחנו דורשים שתהיה לקיחת אחריות על-ידי הממשלה, שתגיע הכרזה כזאת. המשמעויות שלה יקבלו ביטוי אחר כך, אבל קודם כל שתגיע הכרזה כזאת.
היו"ר נורית קורן
אני מאמינה שברגע שיהיו מסקנות מדיון אחד או שניים וברגע שאנחנו נתחיל לפעול כוועדה, זה יבוא אחר כך. אבל אני אומרת לך, עצם הקמת הוועדה מראה שלוקחים אחריות ויודעים שצריך לחשוף את האמת. זה נדבך חשוב ביותר.

ד"ר משה נחום, בבקשה.
משה נחום
אני מברך אותך על כל הצעדים שעשית כי אם אין לזה פרסום – אין לזה גם מוטיבציה, אין לזה גשר, אין לזה עוצמה. אני מודה היום, לאחר 20 שנה שהגשתי את הבג"ץ להקמת ועדת חקירה ממלכתית, הגברת הנפלאה רינה מצליח רצתה לראיין אותי, אבל אני הייתי כל-כך כעוס ומתוח, אמרתי: אני מצטער, לא באתי להצגה יומית. אני מתנצל היום בפניך.

אם אנחנו באמת רוצים להצליח, אסור לנו לבזבז זמן על ניירות ומסמכים שהם ברובם מזויפים. ועדות החקירה כולן שיקרו בעזות מצח. כתבתי את זה בספר הזה, וזה עורר את כל המדינה. זה הגיע לכנסת ולממשלה. אמרתי שילדי תימן, מזרח ובלקן עברו קטסטרופה, אבל ילדי תימן לא נחטפו רק ב-48'.

ביקרתי בעדן, ראיתי בארכיון הבריטי ש-650 ילדים יצאו מתימן עם 97 נשים נשואות ואלמנות. וכשהגיעו ההורים והקרובים לארץ, אמרו להם שהאונייה טבעה. זה לא יכול להימשך, השקרים האלה. אלפי ילדים נעלמו.

סיפרתי בספר סיפור טראגי. ילד בן 12.5 קובר את אמו, הוא ואביו לבד בלי לוויה. כשאביו פתח את התכריכים הוא ראה שאין עיניים ואין חלקים פנימיים ואין ילדה בבטן – היא הייתה בחודש ה-9 להריונה – לקחו אותה מהמטבח כשהכינה ארוחת צהריים. קוראים לבחור רחמים דוד. הוא רואיין על-ידי יהודית יחזקאלי ב"7 ימים".

ראיינו 10 גברים שלקחו מהם את הנשים. מה שהציק להם בחייהם זה שהם נאלצו לחתום על שקר שהם לא היו נשואים לפני כן. בשבילם, הרבנות עשתה פשע נורא והם לא יכלו לסלוח לעצמם ששיקרו כדי להינשא שנית. יש הרבה טרגדיות בנושא הזה של יהודי תימן.

כשהוא הלך להתלונן במשטרה, הכו אותו והפכו אותו לנכה. והוא נכה עד היום. 100% נכה. ואם הוא לא היה הולך לביטוח לאומי ועושה קטסטרופה, לא היו מרימים לו אפילו את הקצבה החודשית.

יש הרבה דברים, גברתי, שתצטרכי להתמודד אתם והם מאוד כואבים. אני רוצה לומר זאת ברגע זה, אם פנינו באמת לפתרון הבעיה – כשאבי המנוח הלך כשגנבו לו את הספרים, כשאיבד ילד במלחמת השחרור, כשלקחו את בת אחותי, כששדדו מאתנו כתבי-יד עתיקים, זהב, כסף, תכשיטים.

היינו משפחה עשירה אבל גדלתי בתוך משפחה ענייה מרודה. על זה אני מבכה את כל הקטסטרופה של אלפי משפחות עברו.
היו"ר נורית קורן
ד"ר משה נחום, אנחנו נתחיל בדברים לפי הסדר, לאט-לאט. אנחנו נקבע את סדרי העבודה. אני אתייעץ עם כולכם, גם חברי הכנסת, ונראה איך אנחנו צועדים.

חבר הכנסת יואב בן צור, בבקשה.
יואב בן צור (ש"ס)
תודה רבה. שוב ברכות. זה יום מאוד מיוחד גם למי שהוא בן העדה וגם למי שהוא לא בן העדה, גם ליהודי המזרח והבלקן. רק שלשום קבלתי בקשה מבחור צעיר שדודו נעלם ב-49' והם לא יודעים כלום. הוא קרוי על שמו. כשמבקשים לקבל פרטים עליו, כתוב: משרד ראש הממשלה. בסדר, אנחנו נגיע למשרד ראש הממשלה כדי לנסות לבדוק מה עלה בגורלו של אותו דוד.

בכל מקרה, אני חושב שהקמת הוועדה עצמה, יש לה את היכולת להגיע לחקר האמת. חכמנו, זיכרונם לברכה, אמרו: אין שמחה כהתרת הספיקות. כשאדם נמצא בספק, הוא לא שקט, לא רגוע. הוא לא יכול להגיד: הנה, זה עכשיו כאן. גם אם אדם חי וגם אם אדם מת, גם אם הוא מקבל את הבשורה של מת – אז הוא יודע שאתרו. כואב לו, אבל הותר לו ספק. כשהותר לו ספק, אדם מוצא יותר שלווה.

כשלא הותר לו הספק, כמו סבתי שהלכה לעולמה בלי לדעת מה עלה בגורל בנה ונכדתה, אז הספק הזה קשה. אנחנו מקווים שעבור הדור הזה והדור הבא ובשביל מי שעוד נמצא, נצליח להגיע כמה שיותר לחקר האמת. אנחנו סומכים על יכולותייך, יושבת-ראש הוועדה, אין לנו ספק שתעשי.
היו"ר נורית קורן
תודה.
יואב בן צור (ש"ס)
לך, רינה, אני רוצה לומר שהמעשה שעשית באמת חיזק את הממשלה כי זו ועדה של זכויות. כשיש זכויות, אז כדי שהוועדה תגמור את תפקידה, עד אז הממשלה בטח לא תיפול. אז יש לך חלק בהמשך קיום השלטון. תודה.
רינה מצליח
אני מצטרפת לאיחול הזה.
היו"ר נורית קורן
תודה רבה, חבר הכנסת יואב בן צור.

חבר הכנסת ישראל אייכלר, בבקשה. אחר כך אני אתן לך, יהודה, את זכות הדיבור.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני לא רוצה לקחת זמן מהאנשים שלמענם הוקמה הוועדה. אני רוצה רק לברך את חברת הכנסת נורית קורן ולהסביר למה אני כאשכנזי ביקשתי להיות חבר הוועדה הזאת.
היו"ר נורית קורן
אתה לא אשכנזי. אתה עושה גם דברים אחרים ומדבר. הוא לא חטוף. הוא לא חטוף, אבל הוא היה שכן של הרבה תימנים.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
על העניין של החטוף, נספר לכם פעם בהזדמנות אחרת מהו ילד חטוף. לא רק את הגוף חוטפים, חוטפים גם נשמות וזה סיפור אחר, חמור לא פחות.
היו"ר נורית קורן
זה יותר גרוע.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
החשיבות של הוועדה הזאת לא רק לחקור את האמת למען האמת. קודם כל, עדיף מאוחר מאשר לעולם לא. אבל חשוב שיידעו שיש צדק בעולם. סיפרת על 650 ילדים שאמרו שהאונייה שלהם טבעה. זה היה בעבר. היום אני רוצה שכל אדם יידע שכשהוא עושה עוול – יש דין ויש דיין. היום זה נראה שהוא מצליח ושהוא יכול ושיש לו כוח ואף אחד לא יכול לדבר. יבוא יום חשבון.

גם אם הוא חושב שהוא עושה דבר טוב למען העם - - - ולכן המסקנות של הוועדה שלך הן לא רק על ההיסטוריה והעבר אלא גם על ההווה ועל עתיד טוב יותר לכולנו. תודה רבה.
היו"ר נורית קורן
ברור. תודה רבה.
משה נחום
- - -
היו"ר נורית קורן
ד"ר משה נחום, ב-11:00 אני צריכה לסגור את הוועדה. אנחנו נדבר עוד הרבה ויהיו לנו עוד הרבה דיונים. אני רק רוצה ברכות.

חבר הכנסת יהודה גליק ואז אתה, ד"ר יגאל בן שלום. בבקשה.
יהודה גליק (הליכוד)
אחרי שברכו את רינה ואת ראש הממשלה ואת שר האוצר ואת יושב-ראש הכנסת, את המנכ"ל והמזכירה. נורית, הוועדה הזאת היום קיימת בזכות מאבק עיקש שלך.
היו"ר נורית קורן
תודה.
יהודה גליק (הליכוד)
נורית, נחשבת חברת כנסת כזאת שקטה, ממושמעת, ופתאום ניהלת פה מאבק נחוש ולא משנה מה שדוד ביטן יגיד.
היו"ר נורית קורן
תודה רבה.
יהודה גליק (הליכוד)
הוועדה הזאת הוקמה בגלל המאבק העיקש והבלתי מתפשר שלך ולכן, קודם כל, הברכות מגיעות לך.

(מחיאות כפיים)
היו"ר נורית קורן
אני ממש מעריכה את זה.
יהודה גליק (הליכוד)
לא תמיד יושב-ראש וועדה בכנסת מתאים לתפקיד כי יש בזה הסכמות קואליציוניות. במקרה הזה, זה האיש הנכון ואכפת לו - -
קריאה
אישה, אישה.
יהודה גליק (הליכוד)
- - והוא יושב בדיוק בתפקיד המתאים ולכן אני בטוח שתעשי את העבודה כמו שצריך.
היו"ר נורית קורן
תודה. בעזרת חברי הכנסת שיהיו חברים בוועדה והעמותות שיסייעו.
יהודה גליק (הליכוד)
שתי נקודות - - - אני חייב לומר שהנקודה המשמעותית, בנוסף למה שאמר פה חבר הכנסת אייכלר בצדק, הראינו פה שמדינה שמודה שהיא עשתה שגיאה, שהיא פשעה, היא לא מדינה חלשה יותר אלא היא מדינה חזקה יותר.
קריאה
היא עוד לא מודה.
יהודה גליק (הליכוד)
היא תודה, היא תודה. אל תדאג, היא תודה.

הנקודה הנוספת. אני, כפי שאתם יכולים לנחש, אני לא תאום זהה של נורית, למרות שאח שלה היה מטפל שלי במשך תקופה – זה סוד משפחתי שלנו – כשהייתי בתהליכי שיקום.
היו"ר נורית קורן
הוא אכל מרק תימני.
יהודה גליק (הליכוד)
אכלתי מרק תימני – זו הייתה התוספת - - -

אני אזרח מהשורה, לא הכרתי ואין לי קרובים שנחטפו, ברוך השם, וקניתי אפילו את מה שהתקשורת מכרה לי במשך כמה שנים שהרב עוזי משולם הוא טיפוס הזוי ועשו דמוניזציה לנושא וכולי.

אבל אני מוכרח לספר סיפור של חוויה אישית קטנה. יש בכנסת פה "פרסה" איפה שחברי הכנסת עוברים. יש ם אישה אחת שמכינה קפה, קוראים לה ציונה. ממולה יש מסך, אבל היא כל הזמן מכינה קפה ושוקו לכל חברי הכנסת והיא אף פעם לא מעניין אותה כל הפוליטיקה שהח"כים מדברים, יש מסך מול הפרצוף שלה.

כשאת עלית במליאה לדבר על הנושא, ראיתי שכמו במטה קסם היא עזבה הכול והמוח שלה היה קפוא לכל מילה שאמרת.

פתאום קלטתי עד כמה הנושא שנגעת בו הוא כל-כך נוגע באנשים, ואני אומר לך שוב כאזרח ישראלי מהשורה, לא הייתי מודע עד כמה. ולכן גם הנושא נכון, גם האדם נכון וגם המאבק - - - בעזרת השם, ביום כזה שאנחנו מכתירים שני יושבי-ראש, שתי נשים, וגם נקודת ציון יפה וחשובה לכנסת. תודה.

(מחיאות כפיים)
היו"ר נורית קורן
תודה, יהודה.

ד"ר יגאל בן שלום. אני ממש מבקשת לקצר כדי לתת לעוד אנשים.
יגאל בן שלום
לפעמים יש רגעים היסטוריים שחולפים על פנינו. פה היה רגע היסטורי שגם נורית ידעה לאחוז ברגע הזה ולמנף וגם רינה. האגודה לטיפוח חברה ותרבות עושה הרבה מפגשים. בשבוע הבא יהיה מפגש בבאר שבע יחד עם נורית קורן. מדהים שמגיעים הרבה אנשים ואתם רואים את ההתרגשות שלהם, את האמונה שלהם שהנה עוד מעט.

לא לשכוח את אחינו שהם לא תימנים. אתמול, כשהודעתי על מפגש בבאר שבע, התקשרה אלי בחורה מרוקאית ואומרת לי: יש לי אחות שחטפו אותה, גם אני יכולה לבוא למפגש?
היו"ר נורית קורן
בוודאי ובוודאי.
יגאל בן שלום
זאת אומרת שאנחנו חייבים לציין שזה משהו לאומי, ממלכתי, של כולם. יישר כוח. כל העמותות יסייעו לך בעבודה הקדושה הזאת. תודה.
היו"ר נורית קורן
תודה.

אדוני ראש עיריית ראש העין, שלום בן משה. אחר כך נעבור לעורך הדין רמי צוברי ולד"ר הלל שמריהו. ממש כל אחד דקה. בבקשה.
שלום בן משה
אני מצטער, היינו בפקק של שעה שלמה.
היו"ר נורית קורן
אני יודעת.
שלום בן משה
כיוון שראש העין הייתה המוקד של מה שנעשה – מוקד הפשע, נקרא לזה – אז אנחנו נמצאים בזה. אני מצטרף לרגע ההיסטורי. אנחנו עכשיו יודעים מה קרה, אנחנו לא יודעים איך קרה, ולכן הוועדה צריכה לחקור את השיטה.
היו"ר נורית קורן
נכון.
שלום בן משה
לא כדי למצוא את האשמים – כי חלק מהם כבר מתו, אבל אם חוקרים את השיטה באופן יסודי, אפשר להתחקות ואפשר להגיע להישגים כמו למצוא אנשים ואיך זה נעשה ומי היה שותף וכדומה. לחקור את השיטה כי ברור שהייתה שיטה מסודרת. תודה רבה.
היו"ר נורית קורן
תודה רבה.

עורך דין רמי צוברי, בבקשה.
רמי צוברי
כמובן שאני מצטרף לברכות כפי ששמענו אותן, לחברת הכנסת נורית קורן. אין ספק שעברנו כברת דרך וזאת תפנית בעלילה. ואם זאת תפנית בעלילה, איך אנחנו מרוויחים מקסימום להגיע לתוצאות אותן אנחנו רוצים.

כמובן, סיפרתי לך, חברת הכנסת נורית קורן, שאני מתלבט אם ראויה לקום דווקא ועדה פרלמנטרית או דווקא ועדת חקירה ממלכתית משלימה שאמורה להשלים את המהלך המשפטי שנגדע באיבו. כך לדעתי.

אבל משהיה סיכוי לוועדה הזאת, העדפתי את הוועדה הזאת כמובן בראשותך מאשר ועדת חקירה ממלכתית משלימה.

אם כן, מהן הבעיות? הבעיות שבדרך הן חקיקה, תיקוני חקיקה, מאגר גנטי, פתיחת קברים. הדבר החשוב מכל, כפי שנרמז פה, נשיאה באחריות של המדינה ופיצוי הולם. בוודאי שכל עוד המדינה לא נושאת באחריות, לא מגלה אחריות למעשיה בקליטת העלייה הזו – יש בעיה.

אני מצטרף גם כן למה שאמר ראש העיר, בן משה. אני חושב זה יהיה גם חלק מתוצאות של הוועדה הפרלמנטרית הזו: הסקת מסקנות בהעדר ועדת חקירה ממלכתית משפטית, אני מצפה מהוועדה הזאת שתסיק מסקנות מחומר החקירה והיא יכולה להסיק מסקנות ציבוריות.
היו"ר נורית קורן
תודה, עורך דין רמי צוברי.
רמי צוברי
לסיום, אני סבור שראוי לשלב את נציגי המשפחות במסגרת הפעילות.
היו"ר נורית קורן
שמעת שאמרתי כמה וכמה פעמים. כולם יוזמנו. לכל מי שירצה הדלת פתוחה. כל מי שרוצה להשתתף מגיע. אני אשב עם כולם, נתווה דרך פעולה. אלה הדברים החשובים, כי אם אתם לא תהיו שותפים, לא נוכל למצות את הכול.

אני מודה לך, השרה גילה גמליאל וגם לך חברת הכנסת שרן השכל. בבקשה, גילה.
השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל
ראשית, אני רוצה לברך את חברת הכנסת נורית קורן על הנחישות, על ההתמדה, על המלחמה – היא פשוט נלחמה לאורך כל הדרך על עצם הקמת הוועדה, על הטיפול בנושא, על העלאת הנושא לסדר-היום בישיבת הממשלה. אני באמת מוקירה אותך על הפעילות שלך.
היו"ר נורית קורן
תודה רבה.
השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל
זה דבר מאוד מבורך. כל הנושא של הסיפור עבר תמיד ליד, ואת באמת הרמת את הכפפה ולך מגיעות כל התשבחות בעניין הזה.

רינה, אני חייבת לומר שזה באמת לא מובן מאליו. מה שאת עשית, בדיוק נתת את האפשרות עבור הציבור הרחב ועבור כל מי שמקבלים את ההחלטות, להיחשף לאמת הכואבת שלא ממש קיבלה את ביטויה לאורך כל השנים. אני חושבת שביחד, השילוב הזה, היה שילוב מאוד מנצח ואני באתי לכאן על מנת להוקיר אותך על הפעילות שלך.
רינה מצליח
תודה.
השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל
בישיבת הממשלה התקדמנו, אבל אין ספק שהוועדה הזו היא זו שתיתן את המענה האמתי ותדאג להתקדמות הנושא והצפת כל הצרכים הנוספים על מנת שזה לא ירד מסדר-היום. אני רוצה לברך אותך על כך. באתי רק לשם זה.
רינה מצליח
אני מודה לך.
השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל
כמו שתמיד אני לימינך בישיבות הממשלה ולאורך כל הדרך, אז אני כאן עבורך גם בנושא הזה.
היו"ר נורית קורן
תודה.

חברת הכנסת שרן השכל בבקשה. אני ממש מתנצלת, יש לנו עוד שבע דקות.
שרן השכל (הליכוד)
אני אומר כמה מילים. רק רציתי לבוא כדי לחזק. כדי להראות שאנחנו באמת עומדים פה יחד לצדך אחרי מאבק מאוד ממושך היה לך מול לחצים אדירים שבאמת נלחמת בהם כדי לחשוף סודות אפלים שרצו שיישארו במגירה גנוזים.

את פשוט לא הרפית והמשכת הלאה. אני מורידה בפניך את הכובע. היה לי חשוב לבוא כדי להראות שאנחנו פה לצדך ואנחנו מאוד מעריכים את כל מה שעשית. עשית עבודה חשובה מאוד ומדהימה שתיזכר לדורות רבים.
היו"ר נורית קורן
תודה. תודה שרן.

אבנר פרחי, בבקשה. אבל ממש קצר כדי שנוכל לשמוע עוד מישהו.
אבנר פרחי
היום יום ברכות אז גם אני מצטרף לברכה. אני ידוע, עם עוד עמותות, שהתנגדנו מלכתחילה לרעיון הזה של הקמת ועדת חקירה נוספת כי נמאס לנו כבר להיות נחקרים 70 שנה. בגלל שהשתנה הסטטוס ככלי עבודה ולא כוועדת חקירה, בגלל זה אנחנו פה ומברכים על הפתיחה הזאת.
היו"ר נורית קורן
תודה.
אבנר פרחי
אני חושב שבסופו של דבר ועדת חקירה פרלמנטרית, אם היא לא תהיה מנוצלת יחד עם העמותות, אז היא תהיה בעינינו ועדה ממסדית כמו כל ועדה פרלמנטרית שהייתה פה כי בסופו של דבר העמותות הן החיילים בשטח ואנחנו 20 שנה מחזיקים את הנושא הזה מעל פני המים ולולא העבודה שלנו, אני בטוח שגם היום הזה לא היה מבורך ככה בצורה כזאת.

אנחנו חושבים שמעבר להקמת ועדת בדיקה פרלמנטרית, חברי הכנסת היו אמורים להשתמש בזכות שלהם כמחוקקים כדי לשנות את החוקים שמפריעים לנו - - -
היו"ר נורית קורן
בסדר. אנחנו פועלים, אבנר.
אבנר פרחי
אנחנו עומדים ומחזיקים את הדגל עדיין, נורית, גם כשזו ועדת חקירה שאנחנו שותפים בה - - -
קריאה
היא אמרה - - -
רמי צוברי
לארבעה דברים. א', להכרה. אנחנו יודעים - - -
היו"ר נורית קורן
בסדר, אבנר היום זה יותר ברכות.
אבנר פרחי
תני דקה.

איתור – אני חושב שאם לא נפתח את הגנזכים של "ויצו" ואת תיקי האימוץ, לא נגיע למצב - - -
היו"ר נורית קורן
ברור, ברור.
אבנר פרחי
פיצוי – היום אנחנו שמים את הדברים האלה על השולחן. פיצוי. ודבר נוסף – הנצחה.
היו"ר נורית קורן
הנצחה חשובה ביותר.
אבנר פרחי
אני חושב שכל ראש עיר פה, במיוחד תימני, צריך לקרוא רחוב "ילדי תימן" כמו שבחדרה אני הצלחתי להעביר - - -
היו"ר נורית קורן
כל הכבוד. באמת כל הכבוד.
אבנר פרחי
הדבר הנוסף – הבעיה הזאת היא לא בעיה של מפלגה אחת מסוימת וזה לא נכון לומר שרק מפא"י לקחו את הילדים האלה. לכן, כשישבנו עם בוז'י הרצוג וגם הוא רצה להעביר חוק של הנצחה אתנו והוא הגיש את ההצעה, הייתה פה התנגדות. אני חושב שהנצחה של פרשת ילדי תימן זה - - -
היו"ר נורית קורן
בסדר. אנחנו נדבר על זה. אנחנו נדבר על הצעת החוק הזאת, אנחנו נדבר על כל הצעות החוק.

בבקשה, ד"ר הלל שמריהו.
הלל שמריהו
ראשית, ביקש ממני הרב רצון ערוסי - - -
היו"ר נורית קורן
כן. צריך להגיד שהוא לא כול היה להגיע.
הלל שמריהו
- - - היות וקיבלתי על עצמי להסיע אותו. יש לו היום פגישה עם ראש העיר על תקציב המועצה הדתית שם ולכן הוא לא נמצא.

ברכות לך כי את עקשנית, ואני כחבר ועדה לשעבר, לולא עקשנותך, קשה לי להאמין שפה-אחד כל חברי הסיעות בכנסת נתנו לך את הכובע הראוי לך, מצד אחד. מצד שני, נדמה לי שזה פרק מאלף בתולדות מדינת ישראל. איך אפשר ממיתה – קבר, תפקידו לקפד חיים, הנה אנחנו רואים: חייתני מירדי בור, אומר בעל "תהילים". הבורות האלה שהיו קבורים, פתאום קמים לתחייה. חזון אחרית הימים. ואין הולם יותר מאשר את שתחיי את הוועדה ואנו נעמוד לרשותך.
היו"ר נורית קורן
תודה רבה, ד"ר הלל שמריהו.

בבקשה.
אליהו יצחק
כבוד היושבת-ראש, מזל טוב לרגע שהגעת אליו.
היו"ר נורית קורן
תודה.
אליהו יצחק
בבית הזה הרבה עברו מים. אני מכיר את הפרשה מקטנות והייתי מחובר לכבוד מורנו ורבנו, הרב עוזי משולם זצ"ל. כנראה שכל מי שהיה בבית הזה לא הצליח להביא את הפרשה הזאת סביב שולחן עגול כמו כל ועדה. אישה יש לה בינה, והקדוש ברוך הוא נתן לך את הבינה הזאת להביא את הכול לשולחן העגול הזה.
היו"ר נורית קורן
תודה.
אליהו יצחק
בפרשה הזאת אנחנו אומרים את "שירת הים". בסוף השירה כתוב: ותען להם מרים. אז, ותען להם נורית על כל מה שקורה מסביב.
היו"ר נורית קורן
בעזרת השם.
אליהו יצחק
שירו לה' שיר חדש בזכות מורנו ורבנו, הרב עוזי משולם, שחייבים להזכיר אותו כאן. אני מאמין וסמוך ובטוח שהוא למעלה מקפץ ומרקד על שזה הגיע למעמד כזה בכנסת ישראל. תודה.
היו"ר נורית קורן
תודה, תודה.

אני מתנצלת בפני כולם, יש לי בדיוק דקה כדי לנעול.

אני רוצה להודות לכולם שהגיעו בבוקר הזה ונתקעו בפקקים. הוועדה תתחיל לפעול עד שאני אארגן את הלשכה ואת כל מה שצריך. אני אודיע לכולם. אנחנו נעשה פגישה ראשונית, נדון בנושאים שאנחנו נעלה. אני ארצה גם לשמוע מכם מה אתם חושבים ומה נתחיל בדיון הראשון ונקבע את הדיונים ונקבע פגישות וכל מה שצריך. אני מודה לכולכם. אני מודה עוד פעם לכל העמותות. כל העמותות ייקחו חלק בזה ואני מקווה שנביא לציון גואל, בעזרת השם.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים