פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 452

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, י"ז בשבט התשע"ז (13 בפברואר 2017), שעה 12:18
סדר היום
ישיבת פרידה מפרופסור שלמה מור יוסף, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי הפורש
נכחו
חברי הוועדה: אלי אלאלוף – היו"ר

עבדאללה אבו מערוף

ישראל אייכלר

מירב בן ארי

אילן גילאון

שולי מועלם-רפאלי

מיכאל מלכיאלי

נורית קורן
חברי הכנסת
קארין אלהרר

תמר זנדברג

דב חנין

עליזה לביא

מיקי לוי

אורלי לוי אבקסיס

אורי מקלב

רחל עזריה

מיקי רוזנטל
מוזמנים
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ

פרופ' שלמה מור יוסף
לימור לוריא

-
-

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי
מנהלת אגף נכויות, המוסד לביטוח לאומי

אסנת כהן
דני פיטוסי


-

מנהלת אגף נפגעי פעולות איבה, המוסד לביטוח לאומי
המוסד לביטוח לאומי

חגי לוין - סמנכ"ל תכנון ותקצוב, משרד הכלכלה והתעשייה

נעמי רייש - יועצת השר ומנהלת חום רגולציה וחקיקה, משרד הכלכלה והתעשייה

פיני קבלו - סמנכ"ל רווחה, מרכז השלטון המקומי

גיא שמחי - הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות, ההסתדרות החדשה

שמוליק מזרחי - הסתדרות הגמלאים

פרופ' אליעזר רחמילביץ - ההסתדרות הרפואית בישראל

ענת קאופמן - עו"ד, לשכת עורכי הדין

רומי הוניג - עו"ד, לשכת עורכי הדין
ולרי זילכה - בית איזי שפירא, רכזת פורום ארגונים והורים למען ילדים עם צרכים מיוחדים

הניה מרמורשטיין - מנהלת מעונות, עמותת על"ה

אייבי מוזס - מ"מ יו"ר ארגון נפגעי פעולות איבה

רות פרמינגר - ארגון נפגעי פעולות איבה

יהודה דורון - מנכ"ל ארגון נכי הפוליו

חיה קינן - ארגון נכי הפוליו

מרגלית גבאי - ארגון נכי הפוליו

ששון חבר - ארגון נכי הפוליו

אשר רוכברגר - עמותת נכה לא חצי בנאדם

מידד גיסין - יו"ר צב"י, צרכני בריאות ישראל

אבנר עורקבי - יו"ר אהב"ה, ארגון הנכים המיוחד בישראל

נעמי מורביה - יו"ר מטה מאבק הנכים

מאיר זוארץ
מומו דהאן


-

ארגון הפעולה של הנכים
מטה מאבק הנכים

דורון רז - איגוד נותני שירותי סיעוד בישראל

ששון עוזר - עמותת אילה
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

ישיבת פרידה מפרופסור שלמה מור יוסף, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי הפורש
היו"ר אלי אלאלוף
היום ה-13 בפברואר 2017, י"ז בשבט התשע"ז, השעה 12:18 ואנחנו אמורים לקיים ישיבת פרידה מחבר, יותר נכון מאח, פרופסור שלמה מור יוסף, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי. אני חייב להגיד שבחיים לא חלמתי שאנחנו נגיע למעמד כזה, הוא ואני.

אני חייב להתחיל בגילוי אישי כי לא יכול להיות אחרת. את שלמה אני מכיר מזה עשרים שנים כשהוא בא להפוך את מערכת הבריאות של באר שבע לבית חולים סורוקה. מאז דרכינו לא נפרדו. אני לא חושב שברמה מקצועית לפחות, שום דבר שעשה מאז ושום דבר שעשיתי אני מאז, היו הרבה דברים גם לו וגם לי, אבל במיוחד לו, לא נעשו ללא התייעצות בינינו. זה רק מעיד על רמת החברות. גם אם נאלצתי לפעמים כאן בישיבות להיות פורמליסט, כל הזמן אני מרגיש שעם שלמה זאת התייעצויות, בנייה משותפת של דברים לטובת האוכלוסיות הכי נזקקות למדינה ושהכי נזקקות לשירות, לחום ולתנאים הטובים ביותר.

שלמה, אחרי שהיה הסגן בבית החולים הדסה ובבאר שבע, הייתי בפגישה הזאת, זה היה בוקר בבאר שבע ובארצות הברית לילה, אז הודיעו לו שיחזור להדסה כמנכ"ל בית החולים והוא עשה זאת בצורה מדהימה מעל עשר שנים. כשהוא עזב, ניסיתי לשדל אותו למשהו אחר אבל לא הצלחתי. אז הוא הגיע לביטוח לאומי ואני מודה שמאוד לחצתי עליו שיסכים לכך. עכשיו שהוא עוזב, אני מקווה למצוא, לא באותו רמה, פרטנר ברמה המדהימה של שלמה. שלמה הוא איש מקצוע בכל תחום שהוא היה, ביוזמות ובדרכו השקטה והמאוד רצינית ומאוד מסודרת. אני לא חושב שהיו כל כך הרבה שינויים בחוקים של הביטוח הלאומי מאשר בתקופה ששנינו עמדנו כל אחד בתפקידו.

לשלמה יש רגישות אישית ומי שעוד לא מכיר אותה, היא פשוט לא ניתנת לתיאור במלים הפשוטות שלי. הוא חבר שאף פעם לא עסוק. זה פשוט מדהים. אפשר להתקשר אליו ואם לא תוך עשר דקות, תוך דקה הוא חוזר ועוזר, ועוזר לאנשים הפשוטים. אני אף פעם לא ביקשתי ממנו עזרה חס וחלילה, לא אישית ולא לאנשי מעמד אלא ביקשתי ממנו עזרה רק לאנשים שאנחנו חייבים ללמוד לשרת אותם.

מבחינה מקצועית עשינו דברים. יהיה דוח אבל הכול נעשה ברגישות אנושית מדהימה. גם עת דיברנו על הפנסיה לעצמאים, גם עת דיברנו על המצוקות, גם בדוח העוני לא היה דבר שלא הלכתי לשלמה ושאלתי איך עושים ומה עושים. זה היה קל לעשות את זה כי ידעתי איזה תשובות טובות ינחו את העשייה שעשיתי ואכן אני אומר לך, שלמה, אין לנו ברירה אלא לכאוב את העזיבה שלך. הלוואי שנהיה בהמשך באותה רמה.

המוסד לביטוח לאומי הוא מוסד הכרחי להתמודדות חברתית של המדינה אבל הוא זקוק להרבה רפורמות ואני מקווה שמי שמחליף אותך יהיה מסוגל לבלוע את כל הרפורמות הנדרשות. קצב הרפורמות, הסגנון, התשובות שניתנו היום בביטוח הלאומי בזכות הרגישות האישית של שלמה, זה פשוט לא יאומן. בוודאי אנחנו נדע להעריך את זה עם הזמן.

אני חייב להגיד שליד כל החוקים, אחד הדברים שמאוד אהבתי באופן אישי והרגשנו היה שיפור השירות בביטוח הלאומי. זה עוד לא טוב, שלמה אומר את זה ולא אני, אבל זה כבר משהו אחר לגמרי לעומת מה שהיה לפני חמש שנים. הביטוח הלאומי לא יוציא את העולם מהעוני, את העניים מהעוני, אבל הוא כלי חשוב מאוד בניתוחים שהוא הגיש והציג כדי שנבין שההתמודדות בעוני היא חובת חברה והיא לא באחריות העניים בלבד. גם להם יש אחריות אבל החברה והממשלה. אני חייב להגיד שהמצב הוא לא הכי טוב בתחום הזה. התקציבים אינם מספיקים המשאבים שעומדים היום לרשות המלחמה בעוני אינם מספיקים. דיברתי על זה בכל הרמות, ודאי אצל שר האוצר ואצל ראש הממשלה באופן אישי. לשלמה כעובד מדינה היה האומץ גם לכתוב את זה. לנו הנבחרים יותר קל, אבל לו להגיד את זה, ולעשות כדי לתקן, זה דורש ממנו אומץ לב בלתי רגיל.

שלמה פשוט לא מוותר. לא מה שהיה לפני עשרים שנים, זה מה שיהיה אינשאללה עוד מאה שנים ואני בטוח שכל אחד כאן יגיד רק דברים מדהימים כי זה מה שמגיע לך.

אני אשמח אם חברי הכנסת יתייחסו, אבל נעשה פינג פונג. היות ויש לנו זמן מוגבל, תמיד הזמן לדברים הטובים הוא מוגבל, אני מבקש מכל אחד להתחשב ולומר את הדברים בקיצור.

השר הפתיע והבטיח שהוא יבוא.
מירב בן ארי (כולנו)
תודה רבה אדוני היושב ראש. אני התייצבתי ראשונה כי אני חייבת ללכת אבל היה לי חשוב להגיע לכאן ולהשמיע מאחר ואני כאן פחות משנתיים, אבל בתקופה שזכינו לעבוד ביחד, באמת חשוב היה לי לבוא ולומר את שבחך בפניך. בזכותך הצלחתי להעביר את החוק של מענק לימודים שהגדיל את מענק הלימודים במקום מכיתה א' עד ח', מכיתה ט' עד י"ב. זה החוק הראשון שלי והחוק הכי חשוב מבחינתי. זה לא משנה היכן אני אהיה בעוד שנה או בעוד שנתיים, אנחנו ממשיכים לדאוג גם לחד הורית ולהבטחת הכנסה כך שיקבלו את מענק הלימודים. הכול בזכותך. כמובן שהייתי צריכה לגייס את הכסף, אבל בסוף אתך ועם הצוות שלך עשינו באמת מהפכה והיה חשוב לי לבוא ולציין את זה.

אני רוצה לומר עוד משהו. קודם כל, כל מה שאמר יושב ראש הוועדה אלי אלאלוף, כמובן הכול נכון. אני רוצה גם לשבח אותך על עוד משהו. מנהל טוב נבחן בסוף בדרגת השטח ואנשי הביצוע שלו. זכיתי להכיר כמה מהמנהלים שלך ברשויות, כמובן את עופר מתל אביב אתו אני בעבודה שוטפת אבל גם אחרים. לדעתי אחת התכונות החשובות בעיני היא שגם המנהלים של הסניפים בביטוח לאומי הם באמת מהחזון שלך הלכו וקידמו את הסניפים. אנחנו רואים את זה גם בהנגשה, גם באינטרנט אבל גם כשאתה מגיע לסניף. אני הלכתי לעשות סיורים בסניפים ובאמת נחשפתי איך זה יורד מרמת המנהל עד לרמה של אותה מזכירה שמטפלת. בעיני זו נקודה מאוד חשובה שצריך לציין.

מילה אחת אחרונה כי באמת בשתי דקות אי אפשר להגיד הכול בפניך. אני גם רוצה לציין את אורי קנדל שהיה אתך וחשוב לומר שהיה אתנו וליווה אותנו בכל התהליך. כמובן את אלעד שנכנס והחליף אותו בצורה טובה אבל חשוב לומר מילה טובה על אורי. אמר היושב ראש שאתה כל כך זמין ונגיש, אבל זה חלק מזה שגם העוזר שלך כל כך אתך.

הסיוע שלך לכל הנושא של חד הוריות, שזה נושא שהוא בנפשי, מאוד מאוד עזר, התמיכה שלך, הראייה לגבי העניין של הקיזוז של מזונות הילדים, לאורך כל הדרך התבטאת בצורה מאוד ברורה בעניין הזה וחשוב לי לפרגן לך. כמובן אני רוצה לאחל לך המון הצלחה בהמשך הדרך. תודה רבה.
אילן גילאון (מרצ)
לא הייתי מאמין שאני אתרגש מפרידה ממנכ"ל בכלל או ממנכ"ל הביטוח הלאומי בפרט. אותך פגשתי בפעם הראשונה עת באת אלי לחדר כדי שנדבר על העניינים. אני מודה שהייתה אהבה ממבט ראשון משום שבפעם הראשונה הבנתי שלך יש את הסיכוי להוציא את הביטוח הלאומי מן הארון, שאחרי כל כך הרבה שנים הוא לא ידע את זהותו המינית, אם הוא ביטוח או מס. אתה היית מאה אחוזים ביטוח. זאת התחושה שנתת. הבנתי שלפני יושב בן אדם שהוא קרוץ מן החומרים האלה. להפעיל כרטיס אשראי זה דבר מאוד בסיסי, לדעת לבכות בלי בצל בכיס זה דבר שני, לדעת לקבל החלטות זה דבר שלישי והאוריינטציה שלך כל כולה הייתה של בן אדם נגיש. אני עוסק הרבה שנים בנגישות ונגיש זה קודם כל שם תואר לאדם. לא שם עצם אלא שם תואר לאדם. זה היה לך יותר מכל דבר אחר באוריינטציה שלך.

לתקן מצב, לתקן מוסד, לתקן דבר, לתקן מדינה, זה הרבה יותר קשה מאשר לייסד אותה כי זה כל כך הרבה שנים של עיקום שאתה צריך ליישר והתחלת לעשות את זה ונתת בנו – יושב כאן דני פיטוסי ולימור, כל האנשים שסביבך שחיו גם לפניך במוסד וגם האוריינטציה שלהם השתנתה ובזה באמת אני ראיתי את החשיבות שלך, במנהיגות הזאת.

חבל לי מאוד שאתה הולך. אני תמיד שמח שיש רופא בסביבה, זה תמיד נוח לי אבל יש גם עוד אופציות. אנחנו נדבר על זה אחר כך.
מירב בן ארי (כולנו)
הוא רופא נשים.
אילן גילאון (מרצ)
אני מוכן להיבדק אצלו. אין לי בעיה. אני הבאתי לך משהו קטן שהכנתי כי אני חושב שזה ראוי. זה נעשה מוורדים. כשאתה גומר את הצנצנת, תחזיר אותה ואני עושה לך שוב. כל זמן שאני חי, אתה מסודר עם הריבה. תודה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני אתחיל בזה שאני ממש עצובה וכועסת על המהלך הזה. גם בעבודות הקודמות שלי עבדתי עם המוסד לביטוח לאומי ולכן ידעתי ואני יודעת מאוד להעריך את השינוי המשמעותי העמוק שהנחלת. זאת הייתה פעם ראשונה ששמעתי מנכ"ל שאומר: אנחנו לא מושלמים, אנחנו צריכים לדעת לתקן. הוא לא רק אמר אלא גם עשה. השולחנות העגולים, המפגשים המקצועיים. כחברת כנסת לא הכרתי מנכ"ל ביטוח לאומי אחר ואני חושבת שבעניין הזה זכיתי.

אני כבר יודעת להגיד שאנחנו לא נמצא עוד מנכ"ל כמוך. אני יודעת להגיד את זה כי ראיתי כמה לפניך. בעיני זאת טעות והחמצה כי באמת המוסד לביטוח לאומי עלה על פסים שחייבים להמשיך באותה הדרך. אי אפשר לסטות מהדרך הזאת.

מאז אתה בתפקיד אני שיניתי פאזה לגבי מה זה המוסד לביטוח לאומי. אמר את זה אילן בצורה הכי טובה אבל אם פעם הייתי הקטגורית הקשה ביותר, היום בהרבה מאוד מקומות הפכתי להיות הסניגורית. אמרתי, רגע, אתם לא מבינים, הם כן עושים, אני רואה.

קודם כל, ברכות על כל מה שהצלחת לחולל ועשית. הרבה הצלחה בדרך החדשה. מגיע לך. עבדת מאוד קשה בשנים הללו. אני מאחלת לנו שיבוא מישהו דומה. לפחות דומה. תודה רבה, רבה, רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני אחרוג מהרגלי ואני אתחיל בחברות הכנסת ואחר כך חברי הכנסת.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני רוצה להחזיר גם אותי וגם את פרופסור מור יוסף ולספר כאן בוועדה שכמו שאתה התחלת, אדוני, גם אני מכירה את שלמה את היה מנהל בית חולים סורוקה. אני אחות אחראית במחלקת ילדים, מחלקת הילדים הכי עמוסה במדינת ישראל.
היו"ר אלי אלאלוף
תחזרי עכשיו. היא שונה לגמרי.
שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי)
אני יודעת. בזכותך. פרופסור מור יוסף בא להיות מנהל סורוקה ובחורף הקשה של 1997, שלא משנה מה תגידו, עדיין חורף הכי קשה של השירות המטאורולוגי בחמישים השנים האחרונות, פרופסור מור יוסף פותח אתי כל בוקר בשעה 6:55 במחלקת ילדים ואומר לי: אנשים אני לא יכול להביא לך בשלב הזה, אבל כל דבר אחר שהמחלקה צריכה, תקבלו מהנהלת בית החולים.

אנחנו מציינים עכשיו, פרופסור מור יוסף, עשרים שנים לאסון המסוקים, ממש בימים אלה, ואני רוצה ממש להודות לך על כך שהיית קרן אור גדולה בלילה החשוך ההוא ושהנחית כמנהל בית חולים את כל הנהלת בית חולים סורוקה שאתם לוקחים אחריות עלי ועל הבנות שלי. כשהגעתי לכאן, היית אחד האנשים שנתנו לי כאן את תחושת הבית, חברי הכנסת והשרים שעבדו אתי ביחד על החוק ויושבת כאן חברתי אורלי וחברי אילן שראו אז ורואים עד היום יחד עם כל מי שיושב כאן אנשים כבני אדם ואת העידוד שקיבלתי ממך במאבק הזה.

הפגישה הראשונה שעשיתי כחברת כנסת לפני ארבע שנים הייתה עם פרופסור מור יוסף. באתי אליו ואמרתי לו שהתיקון הטוב הזה שעשינו בשביל אלמנות צה"ל חייב להתקדם לאלמנות ואלמנים בכלל. לצערי אני והוא עדיין לא הצלחנו בזה אבל אני חושבת שהצלחנו בהרבה דברים אחרים, שהביטוח הלאומי לקח יותר ויותר אחריות לשינוי עליו דיברו קודמיי. לשינוי, לראייה המוחלטת של אנשים כבני אדם שלמים, להבנה שילד שחולה בסרטן הוא לא לבד בעולם, מבוגר שאובד למשפחה שלו הוא קודם כל אובדן ולתוך זה נכנסים הדברים.

השינוי הזה הביא גם שיפור מאוד גדול בקשר של אנשי המוסד עם הציבור אותו הוא משרת, הקשבה בלתי פוסקת לדברים שעלו בבית הזה ודרכך אני רוצה לומר - כמו קארין וכמו אילן - תודה גדולה למנהלים בביטוח הלאומי, על הנגישות הבלתי פוסקת שלנו כחברי כנסת. בסוף אנחנו לא באים בשם עצמנו אלא אנחנו באים בשם ציבור רחב. אנחנו ממשיכים ביחד אתם, עם הרוח הזאת שאתה הבאת ושתמשיך בעזרת השם אצל אנשים שיבואו אחריך כי לביטוח הלאומי יש משמעות גדולה בציבוריות הישראלית ואיך תראה כאן החברה, ובעיקר בעיקר בשאלת הערבות ההדדית.

אני מאחלת לך שתביא את האור והטוב הזה שלך למקומות אחרים ושמה שעשית בביטוח הלאומי יישאר שם כהשראה רוחנית גדולה לכל מי שיבוא אחריך בעזרת השם.
אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש, אלי אלאלוף, אני רוצה להודות לך על שנתת לנו חברי הכנסת היום הזדמנות לבוא ולהתייחס. אנחנו, כמו שבדרך כלל מבקר את אותם פקידים, את אותם מנהלי תכניות שלפעמים לא הם יצרו או שלא הם הובילו, ולפעמים גם כאשר יש ניגוד בהשקפות עולם, אנחנו זכינו וראינו גם מנהלים שבאים ומגנים בחירוף נפש על תכניות שאין בינן לבין ביטוח לאומי דבר וחצי דבר. את המנגינה הזאת אתה שינית. אתה באת אלינו ונתת לנו כלים, דווקא בגלל שבידיך היה המידע. הנגשת אותו לא רק לציבור הרחב אלא גם לנו, לחברי הכנסת, עת גזרות כלכליות היו בפתח. אנחנו נעזרנו בנתונים האלה ואנשים כאן לא יודעים כמה עיזים הוצאנו מתוך תקציבים בעקבות אותם כלים שניפקתם לנו.

השיח המתנצל או לא מתנצל, המתגונן, שהיה נהוג בביטוח הלאומי עבור כל דבר שהיית שואל או מבקש לשנות, קודם כל נדמה היה שהם שומרים על הקופה ואין זה משנה אם לשם כך היא נועדה או למשהו אחר. הערכים לא היו בפרונט. הערכים שהם בעצם אותה רשת ביטחון לימים קשים, אולי הרשת הבסיסית ביותר שבן אדם שמשלם כל החיים שלו והנה, נפלה עליו איזושהי טרגדיה והוא היה צריך להילחם, וזה היה המונח, מול הביטוח הלאומי. זה היה שגור בפי כל.

את זה אתה שינית. אנחנו ראינו איך אתה הזדעזעת לא פחות מאתנו בגין אי מיצוי זכויות וכאשר באו חברות מסחריות ועשו מזה ביזנס, באת ואמרת שאנחנו בעצמנו צריכים להנגיש את זה מכיסנו ועל ידינו ועל ידי האנשים שלנו כדי שלא יחתכו בבשר החי של מה שכבר הצליחו להשיג.

אנחנו כל כך מודים לך על כך. אין לי אלא אולי לחזור שוב ושוב על מה שאמר חברי חבר הכנסת אילן גילאון שהעברנו לא מעט מאבקים עוד טרם כניסתך לתפקיד והיה לנו קצת יותר קל כי קיבלנו את האוזן שדיברה יותר על ביטוח ועל סיעוד ופחות על מס. אני שמחה שהיית בצד הנכון. אני מקווה מאוד שאת הלפיד הזה יהיה מי שיישא בהמשך בגאווה ושאנחנו לא נרגיש החמצה גדולה כי היום אנחנו קצת חוששים מהבא בתור.

כל כך כיף לי לראות אותך ואת אלי אלאלוף בראש השולחן והלוואי ובהמשך באמת יהיו לכם עוד צמתים והזדמנויות להביא את הרגישות הזו שהיא בעצם צדק חברתי.
רחל עזריה (כולנו)
אני ארשה לעצמי, אני לא אדבר על הדברים בהם נתקלתי עת עבדתי עם הביטוח הלאומי ואיך כחברת כנסת צעירה נדהמתי מהמהירות ומהגישה. מגיעים, כולם בחדר, מיד אפשר לדון, לסגור דברים ולהתקדם הלאה. אני לא אדבר על זה אבל אני חושבת שאתה היית מוביל, אולי גם באיזשהו אופן בטח בהקשר של הביטוח הלאומי נחשון לפני המחנה בהבנה שהאתגר שעומד היום לפתחנו הוא הנושא של צמצום פערים. אני חושבת שהחברה הישראלית, יש לנו איזו תופעה מאוד מעניינת של חלוקה בין אנשים שאומרים שהכול בלתי אפשרי לבין אלה שיודעים שגם הבלתי אפשרי הוא אפשרי. לכל דור בחברה שלנו יש אתגר ואני חושבת שהאתגר של הדור שלנו הוא אתגר של צמצום פערים ולאפשר לכולם את ההזדמנות השווה. אני חושבת שבמובן הזה לא רק שהיית מאלה שאמרו שהבלתי אפשרי הוא אפשרי, אלא היית נחשון לפני המחנה ואפשר לראות איך החדר הזה מלא באנשים שידעו שמי שיהיה שותף למהלך כזה, זה אתה, במיוחד בשבתך כמנכ"ל הביטוח הלאומי היכולת לעשות מהפכה גדולה.

אני חושבת שעוד הרבה מאוד שנים הרבה מאוד אנשים יודו לך, בין אם ידעו שזה אתה ובין אם פשוט ידעו שהמציאות השתנתה לטובתם. על זה תודה גדולה.
היו"ר אלי אלאלוף
תרשו לי לתת את רשות הדיבור למומו.
מומו דהאן
שלום לכולם. אני רוצה להגיד לך שלושה דברים שתיקח אתך. אתה המנכ"ל הראשון של ביטוח לאומי שהיה אפשר לקרוא לו שליימה והוא עונה. אתה המנכ"ל הראשון של ביטוח לאומי שקצבת הניידות שלנו הלכה בגלל הישיבות בכל הארץ איך לייעל את המערכת והגענו אליהן. אתה המנכ"ל הראשון שזוכה בפרידה שלך שיהיו כאן מעורבים כל החברים שלוחמים למען זכויות הנכים שבאו להגיד לך תודה.

אתה עמדת מול תופת של תקשורת שתקפה אותך בלי רחם. לקחת על עצמך קיטבג ישן אבל אתה הזכרת לי סרט שראינו על אשת הברזל, המנהיגה של אנגליה מרגרט תאצ'ר שלא פחדה והכניסה את היד לאן שצריך וזעזעה את המערכות.
קריאה
היא לקחה את זה לכיוון אחר.
מומו דהאן
שלמה, אני רוצה להגיד לך משהו. יש כאן פספוס אחד והוא שהמשפחה לא כאן כדי שתשמע את הדברים שבאמת מגיעים לך. אתה יודע מה? לא כל אחד שעוזב תפקיד זוכה לזה.
אילן גילאון (מרצ)
אנחנו נבוא אליך הביתה ונגיד להם את זה. אל תדאג.
מומו דהאן
לא כל אחד שעוזב תפקיד במקום הזה מקבל את המלים הטובות האלה. בשנים האחרונות אנחנו מובילים רעיון, מיזם חברתי שכולכם יודעים, תחנת רדיו חברתית וכאן זה המקום להגיד תודה לביטוח לאומי, תודה לשלמה שעמד בראש האנשים שהדלת שלהם פתוחה. באמת, הייתה לנו דלת פתוחה ובאנו עם המיזם הזה וביום הראשון שנכנסת לתפקיד עשינו לך כתבה בעיתון שלנו, במגזין "הארגון", ואתה אמרת שאתה נכנס לדבר אבל אתה הולך לעבוד שם קשה. אתה באמת עבדת, שלמה. עשית כאן מהפכה רצינית, העלית את הרף של ביטוח לאומי.

אני דווקא רוצה להגיד לקארין חברה שלי שאני מאמין שאחרי שלמה יבוא טוב. אי אפשר ללכת אחורה. מה שהיה עם הנושא של הנכים פעם בשנת 2000, היום אי אפשר ללכת עם ציבור הנכים אחורה. שלמה הרים את הרף למקום גבוה שאנחנו נדאג שמי שלא יכול להגיע לאף הזה, אנחנו נעזור לו. יש לנו עגלות ואנחנו יכולים להרים את הכיסא גבוה. נעזור לו להרים אותו גבוה לרף הזה כי אי אפשר ללכת אחורנית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני מאחלת לעצמי שאני טועה.
מומו דהאן
בעזרת השם. שלמה, תרשה לי כחבר. המון פעמים ביקשו ממני מהתקשורת לבוא ולתקוף את ביטוח לאומי ואמרתי לא, אנחנו לא שם, יש שינוי במוסד הזה. אני רוצה להגיד לך בשמי ובשם הארגון שאני עומד בראשו, חבריי, אחיותיי וכל הציבור הזה שבאמת נהנה מהיום הראשון שאתה הגעת, תודה. אל תעזוב אותנו. אנחנו רוצים אותך אפילו כאן בפוליטיקה. שייקחו אותך מפלגות טובות שחורטות על דגלן נושא חברתי והיכן שאתה תהיה, אפילו שאני לא מזוהה פוליטית ויודעים זאת כאן כולם, אני אעשה את הכול שאתה תצליח. תודה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה לך שלמה על כל הדברים הרבים שעשית. בכל ההיבטים האישיים אני מצטרף לדברים החמים שאמרו עליך חבריי. אבל אני רוצה לומר משהו בהיבט אחר. אתה השארת לנו מתנה נוספת וזה הרעיון שנתת בימים האחרונים שהוא מבטא דבר נוסף, הוא מבטא השקפת עולם כוללת והשקפת עולם שמבטאת גם את הניסיון והידע שצברת.
שלמה מור יוסף
היא כתובה כאן ומהיום היא תהיה באתר האינטרנט.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
יפה מאוד.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
לא לכולם יש את האומץ להגיד את זה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
בדיוק. אבל היא מבטאת גם את התבונה האישית והמקום הערכי. אני אומר את הדברים מכיוון שחלק גדול מהדברים שאתה אמרת לצערי הם לא דברים שהם מקובלים על כולם. לצערי הגדול אתה עבדת עם ממשלה שלא בכל הדברים שאתה באת ברעיון הזה משדרת באותו כיוון. דווקא לכן אני חושב שהדברים הם כל כך חשובים.

אני מאוד מודאג עם העזיבה שלך, לא רק בהיבט האישי אלא באמת בהיבט המערכתי. אני מאחל לכולנו שרבים יקראו את מה שכתבת ואתה כותב ויעלה לאתר ושלא רק יקראו אלא ייקחו את הדברים האלה כתכנית עבודה למה שאנחנו צריכים לעשות ביחד בשנים הקרובות. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תודה. פרופסור רחמילביץ.
אליעזר רחמילביץ
אני מייצג כאן את ההסתדרות הרפואית וכשראיתי בסדר היום של הוועדה שיש ישיבת פרידה לידידי, חברי, תלמידי שלמה מור יוסף, אמרתי שזאת הזדמנות ושמחתי. אני מכיר את שלמה מאז הוא היה סטודנט. הוא היה בין תלמידיי. אחר כך נפגשנו הרבה פעמים. בזמנו, כשהייתי יועץ בבית חולים סורוקה והייתי נוסע לשם פעם בשבוע, שלמה היה בא לקחת אותי והיו לנו שיחות שבועיות על הרבה נושאים במשך תקופה ארוכה. אחר כך, בזמן שהוא היה מנכ"ל הדסה, הוא היה גם המנהל שלי וגם הייתה לי הזכות לעבוד לצדו בהרבה שלבים בתקופה זו. בשנים האחרונות אנחנו חברים בפרלמנט מיתולוגי ירושלמי שהיושב ראש שלו הוא חבר כנסת לשעבר יחזקאל זכאי והנשיא היה הנשיא המיתולוגי יצחק נבון זכרונו לברכה. שלמה הוא אחד החברים בפרלמנט זה וגם אני, כשאני יכול. כך שאני מכיר ורואה בשלמה באמת ממש חבר.

מה שאמרת קודם כבוד היושב ראש, זה נכון מאוד. אין דבר כזה ששלמה לא עונה. שלמה זמין תמיד. דיברתם על האישיות שלו ואני כל כך שמחתי לשמוע את כל המחמאות שהוא קיבל מכם ואני חושב שהן מגיעות לו במאה אחוזים. אני אומר שלי יש זכות גדולה ולציבור הרופאים יש זכות גדולה שיש להם נציג שהגיע לעמדה כה בכירה כמו שלמה. אני רק יכול לברך אותך קודם כל בבריאות ושזאת לא המילה האחרונה שנשמע לגביך וכי עוד נכונו לך דברים.
מיקי רוזנטל (המחנה הציוני)
שלמה, דיברו הרבה בשבחך. באמת אתה רופא מצוין, היית מנכ"ל מצוין של הביטוח הלאומי ואין על כך עוררין, אבל יש מעט מאוד אנשים שהם גם מנכ"לים טובים, גם רופאים טובים וגם בני אדם. השילוב הזה הוא השילוב המנצח. לכן אני מאוד מבקש ממך שתמשיך לשרת את הציבור כי אתה פנינה נדירה בנוף הציבורי שלנו. אתה גם איש מקצוע וגם בן אדם וזה באמת נדיר.

למרות שלא האמנת שאנחנו מסוגלים כאן בכנסת לעשות דברים, הוכחנו לך שאפשר גם לעשות כאן שינויים. אני חושב שבעזרתך עשינו את אחד השינויים המהותיים ביותר בשנים האחרונות בחוק הביטוח הלאומי שעשה הרבה מאוד טוב להרבה מאוד אנשים וחסך להם אלפי שקלים ועשרות אלפי שקלים, ולא נרחיב על כך.

אני מאחל לך בריאות טובה ואני מאחל לך שתמשיך לתרום לציבוריות הישראלית כי היא ממש זקוקה לך.
גיא שמחי
אני מאוד עצוב על העזיבה שלך. אני רוצה לציין את היותך אדם קשוב. אתה עומד בראש מערכת כל כך גדולה וכל כך משפיעה אבל יודע להקשיב לאחרון האדם. לא הייתה פעם אחת – וזה כל כך נכון – שלא ענית לטלפון או לא חזרת ומדהים היה לראות כמה שיתפת אותנו, את האנשים עם מוגבלות, בתוך קבלת ההחלטות. לא ישבת שם למעלה וקיבלת בשבילנו החלטות אלא כל החלטה קריטית וכל צומת קריטית, היית מזמן אותנו ביחד, מה שגם נתן לנו הזדמנות לראשונה לשבת ביחד ולדבר כי גם האוכלוסיות שלנו לא ידעו תמיד לדבר. אבל אצלך בחדר, באולם הכי גדול שהיה אפשר כדי להכניס את כולם, יכולנו לדבר בינינו וזה היה משהו חדש.

כמנכ"ל המרכז לעיוור עבדנו על הפרה מאוד בוטה של השר"ם כלפי אוכלוסיית העיוורים. אצלך זה התחיל על ידי הקמה של ועדה בראשות פרופסור בן-יהודה שהחליטה בהכרה שלך שצריך לשנות כאן משהו והיא החליטה לשנות את המבחן ואז כמובן אחר כך עם יאיר לפיד שסיים את הנושא הזה ונעשה תיקון אדיר של עוולה של 35 שנים לציבור אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה.

מבחינתי עזיבתך היא הפסד גדול שלך כאדם לנו ולקהילות כי לא נוכל לדבר אתך, להקשיב לך, לשמוע אותך ולהיות אצלך כדי לדבר ביחד. אני מקווה מאוד שיהיו לנו עוד מפגשים בכובע אחר כדי שתוכל להמשיך ולעשות את הדברים המדהימים שעשית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
יש כאן קריאה גורפת: אל תלך.
עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת)
אם עוד יש אפשרות לעשות איזושהי פרסה – תלוי בך, תלוי בממשלה – זה היה הטוב ביותר והדבר הנכון.

לא הכרתי אותך קודם לכן. אני באתי לכנסת ואחד הדברים שאנחנו עושים כאן בוועדה ובכלל הוא העניין החברתי שהוא החשוב ביותר וחשוב לי אישית. יש פתגם בערבית שאומר שאם לא ניסית את הבן אדם, אתה לא מכיר אותו. אנחנו ניסינו אותך והכרנו אותך וחבל שאתה עוזב ולא הספקנו ליהנות מהעשייה שלך. הפכת את המוסד לביטוח לאומי והוא אכן המוסד לביטוח לאומי כפי שצריך להיות. אני מקווה שאכן המוסד כך ימשיך בהנהלה החדשה וכי אתה תנווט במידת האפשר להמשך העשייה הזאת. תודה רבה. נקווה שאכן עוד ניפגש ויהיה לנו משהו משותף לעשייה החברתית ולצדק שכולנו שואפים אליו. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
ברוך הבא אדוני השר.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
ברשות כבוד השר וברשות המנכ"ל הפורש, אני רוצה לומר לך אדוני פרופסור מור יוסף שאני חדש כאן במשכן. נכנסתי לכאן לפני שלושה חודשים והגעתי כמו אדם חדש עם הרבה רצון לשנות הרבה דברים. לא תמיד מודעים למגבלת הכוח. פניתי אליך כחבר כנסת חדש עם מספר בקשות, אליך ולמנכ"לים נוספים. אני רוצה לומר לך שהופתעתי מאוד - ואני כל כך מתחבר לדברים שנאמרו קודם ולא אחזור עליהם שוב – מהיעילות ו מהזמינות המיידית.

ברשותך, אני רוצה גם להזכיר את אחד מהצוות שלך, את אלעד זכות. שלחתי אליך מכתב והוא הגיע במיוחד כדי לפגוש אותי, ישב אצלי בחדר, דן אתי ביחד בסוגיה וקידם אותה בצורה מהירה מאוד.

אני רוצה לאחל לביטוח הלאומי שייקחו את הרף הגבוה שאתה הצבת ומשם ייקחו אותו קדימה עד כמה שאפשר. לך באופן אישי, הרבה הצלחה בהמשך הדרך.
אייבי מוזס
אני ממלא מקום יושב ראש ארגון נפגעי פעולות האיבה. אני חושב שזה האדם הנכון במקום הנכון בחמש השנים האחרונות, עם כל הפיגועים הכי קשים במדינה שלנו, עמד בראש הפירמידה, אני לא יודע אם הוא אדם או שהוא מלאך שירד אלינו בחמש השנים האלה וחבל שהוא עוזב.

אני אסביר לנוכחים כאן מה הם הפיגועים שלנו. יש משפחות שלמות שנכחדו. יש יתומים משני הורים. יש ילדים קטנים בלי גפיים. זאת אמנם קבוצה קטנה של אנשים, אנחנו מעט, כמה אלפים בודדים, אבל הצרות והקושי של האנשים גדולים. לטפל בקבוצה כזאת של אנשים, אני באמת לא מאחל לאף אחד שלא יכול לטפל להיות שם. העזרה שקיבלנו אנחנו כארגון מהמנכ"ל ומהעובדים שלו בביטוח לאומי, לא קיים באף מוסד בארץ. לטפל במשפחה קטנה שאיבדה את ההורים, ילדים קטנים יתומים, אין את זה באף ארגון אחר. לבקש משלמה שאנחנו צריכים עזרה ממקום כזה וכזה, תמיד הדלת פתוחה. שלמה בעצמו אח שכול, אשתו גם נפגעת פעולות איבה ואיבדה את אבא שלה ותמיד הוא היה מדבר אתנו בגובה העיניים. אני עוד לא ראיתי אדם פשוט מדהים. הוא יושב אתך והוא מדבר אתך בגובה העיניים. הוא מכיר את הבעיה כי הוא בעצמו עבר את זה.

אני לא יודע למה אתה עוזב. אני יכול לתת לך כרטיס אדום ולא להוציא אותך. אדוני השר, באמת. תאריך לו את תקופת הכהונה שלו.

אני בטוח שתצליח במקום אחר כמו שהצלחת אצלנו ואני לא אעזוב אותך. אני אנדנד לך. יהיו לי בעיות, אני ארים לך טלפון. תודה לך.
נעמי מורביה
אשריך. לא הגעת למצב שאתה צריך לכרות לעצמך אוזן כדי שיעריכו את העבודות שלך ואת מה שאתה עושה.

אני כבר מקנאה במקום הבא אליו אתה הולך ואני לא יודעת לאן אתה הולך.
שלמה מור יוסף
גם אני לא.
מיקי לוי (יש עתיד)
גילוי נאות. שלמה ואני חברים. כל מה שאני אגיד, אל תחשדו בי, זה מהלב עצמו. אני אדבר חצי בגוף שלישי. בין התפקידים הרבים שעשה שלמה במהלך חייו, בעיקר דבר מרכזי אחד – התרומה לחברה במדינת ישראל. הוא היה בקלות יכול להפנות את הכישורים שלו לעסקים ולביזנס ולעשות לביתו אבל הוא בחר לתרום לאורך כל הדרך שלו לטובת החברה בישראל. בכישוריו כי רבים, הייתי אומר שהוא הטביע את חותמו בכל תפקיד ובעיקר בביטוח הלאומי, שינוי תדמיתו ודרכו של המוסד. מדינת ישראל חייבת לך תודה ענקית על התרומה הזאת.

אחד מחבריי חברי הכנסת אמר שחבל שהמשפחה לא מגיעה. מכיוון שאני מכיר את המשפחה ואת האישה והדיון בשידור, אני אוריד את זה על דיסק ואעביר לרעייתו.

המשך דרך מוצלחת מכל הלב.
היו"ר אלי אלאלוף
מי שמכיר את שלמה יודע שהוא לא היה מביא את המשפחה.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
אני כיושב ראש הוועדה לפניות הציבור, ראיתי על סדר היום נושא שלא צריך חקיקה ולא צריך הצבעות אלא פשוט לבוא ולברך את פרופסור שלמה מור יוסף. באתי כי אמרתי שאני צריך להיות כאן. אני מכיר את פרופסור מור יוסף עוד עת היה מנכ"ל הדסה אבל משום מה במקום לקרוא לו פרופסור מור יוסף, מנכ"ל הדסה, מנכ"ל הביטוח הלאומי, קוראים לו שלמה. זה אומר את הכול.

בתקופתך הצלחת ליישם הרבה דברים. הדברים בהם אנחנו טיפלנו זאת הקצבה לילדים עם נכות קשה ובכלל כל נושא הילדים הנכים. תמי דהייתה לנו דלת פתוחה אצלך.

בשם הוועדה כולה אני רוצה לציין את עוזרתך הנאמנה הגברת אריאלה ליאור שענתה ביעילות ובמהירות לכל הפניות של הוועדה. גם הצוות הנוכחי, הגברת לימור לוריא, מנהלת אגף נכויות במוסד לביטוח לאומי. בכלל, הנגשת הביטוח הלאומי לציבור, זה אתה פרופסור מור יוסף.

אני רוצה לומר משהו יותר כללי, אדוני היושב ראש. תמיד אמרו בביטוח לאומי שזה החוק כי חוקי הביטוח הלאומי הם מאוד נוקשים. אמרו שזה החוק ואין מה לעשות. אתה ידעת או אתה לימדת אותנו במעשיך שהכבדת הבירוקרטיה היא אם כל עוול והקלת הבירוקרטיה היא יישום החוק. זה יישום החוק וזה ביצוע הסדר האזרחי הטוב. עלה בי רעיון, אני לא יודע אם זה נכון מבחינה הלכתית או האם לזה התכוונו כאשר אמרו טוב שלא רופאים לגיהינום, אבל יכול להיות שלפעמים בגיהינום צריך רופאים טובים. אני הייתי אומר טוב שברופאים לביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי היה גיהינום גדול בשביל האנשים שהיו צריכים אותו והוא הפך אותו לגן עדן. אני לא רוצה לומר שהכול כבר מתוקן, אבל קידמת את הביטוח הלאומי מגוף שאי אפשר להזיז בו כלום למקום שעונה מיד על מכתבים. לא רק לכם הוא ענה על המכתבים אלא גם לפונים שלנו והוא ענה אישית, פרופסור מור יוסף חתום על המכתבים עליהם יכולה לענות גם המזכירה.

לכן אני רוצה לברך אותך. כמו שנאמר, אילן אילן במה אברך אותך, שכל הנטיעות שנוטעים ממך יהיו כמותך. בכל מקום בו תלך, תצליח. מי יבוא במקומך, ילמד ממך ומדרכיך. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
אני ממש מתנצל. אני יודע שיש הרבה שרוצים לדבר. אני הייתי מוכן לתת לכולם, אבל יש לוח זמנים.
ולרי זילכה
תודה. אני מבית איזי שפירא, פורום הארגונים וההורים למען ילדים עם מוגבלות. אני חושבת שיש לי פריבילגיה להיות מאחרוני הדוברים כי אני באה כאן בשם הילדים עם המוגבלות אבל יש כאן באמת איזשהו קונצנזוס לגבי כלל האוכלוסייה וזה מראה שבאמת הקשב שלך הוא לא רק לאוכלוסייה ספציפית אלא לכל הצרכים שנמצאים על השולחן.

אני רוצה להגיד שלנו יש פריבילגיה באמת לעבוד עם מטה יוצא מן הכלל שמטפל בנושא של ילדים עם מוגבלות אבל באמת הרוח והנגישות וההנהגה שלך מאפשרת לדברים לקרות. אני בתפקיד שלי קרוב לשמונה-תשע שנים והשינויים שנעשו במהלך השנים ושהולכים ונעשים כל הזמן הם פשוט יוצאים מן הכלל וכמו שנאמר, מתחשבים לא רק בילדים אלא בהסתכלות המשפחתית. אני רוצה מאוד מאוד לברך אותך על השינוי ולהגיד תודה רבה.
יהודה דורון
אני רוצה להגיד שפגשתי אדם מיוחד, אדם ששומע את הנכים, יושב אתנו, מקשיב לבעיות שלנו ואם עולה איזה רעיון שצריך לבצע אותו, הוא קורא לנו לחדר. לפעמים היו לנו מאבקים קשים והתנצחויות אבל בסופו של דבר שלמה ראה את מכלול ציבור הנכים בישראל ותמיד ניסה לגשר ולראות שכולם נענים.

אני רוצה להגיד לו תודה רבה בשם ציבור הנכים ואני רוצה להעניק לך את השי בשם ארגון הנכים. תודה.
היו"ר אלי אלאלוף
אדוני השר, בבקשה.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים חיים כץ
מפגש שני בסדרה וכנראה שזה לא המפגש האחרון כי השבוע יהיה לנו עוד מפגש פרידה משלמה. במפגש הראשון הצגנו לו מקאמה שמציינת אותו ומסגרנו את זה במסגרת של זהב. אמרתי שזה בן אדם עשוי מזהב. היחס שלו, ההתייחסות שלו, הנגיעה שלו באנשים היא עם לב גדול. כל דבר טוב מגיע לסיומו ושלמה כפי שאני מכיר לא הולך לעשות לביתו אלא הוא הולך לעשות למגזר הציבורי. אולי הוא לא יודע מה הוא הולך לעשות, אבל אנחנו משערים לאן הוא הולך. גם בפורום הזה תודה רבה לך על כל מה שעשית לביטוח הלאומי, לאזרחים הנזקקים ואשרי המדינה שיש לה אנשים שבאים ונותנים את ליבם כמוך. תודה רבה.

באנו עכשיו מכנס, פיילוט חדש, במקום לתת חבילות מזון לאנשים שיעמדו ויצטלמו, יקבלו תלוש מזון כדי שיוכלו לקנות מה שהם רוצים חוץ מאלכוהול וסיגריות. זה פיילוט של 55 מיליון שקלים על 10,800 משפחות ב-37 ערים בהן מתגוררים ערבים, יהודים, חרדים, נוצרים, דרוזים, מגוון של האוכלוסייה ולכן איחרתי כי אחרת הייתי בא לכאן בהתחלה והייתי נותן לך בראש, אם היית מסכים.
אילן גילאון (מרצ)
שאלתי רק אם זה מצופה זהב או זהב.
היו"ר אלי אלאלוף
היות והשר היה קצר כי הוא חוסך לדיון השלישי שלו בנושא, אני יכול לאפשר לכמה חברים להתייחס.
עליזה לביא (יש עתיד)
תודה אדוני היושב ראש. גם אני באתי כדי להודות ולברך את פרופסור מור יוסף על העבודה הרבה. אני רוצה רק להוסיף במשפט אחד. תודה אדוני היושב ראש על האפשרות. אני משמשת כיושבת ראש ועדת המשנה למיגור תופעת הסחר בנשים וזנות. ישבנו עם פרופסור מור יוסף כדי לראות איך אנחנו מקדמים את הרעיון שיסייע לנשים משוקמות מזנות כזכאיות לקצבת נכות נפשית, לראות איך אפשר לתמוך ולסייע ואיך אפשר לעשות את זה גם באותן מסגרות תעסוקה כדי לתת להן את היכולת לרכוש מקצוע או הכשרה מקצועית כזו או אחרת. אני מאוד שמחה שנקבעה ישיבת המשך ואני מקווה מאוד שהאני מאמין שלך ימשיך ויהדהד. אדוני השר, אני יודעת שהנושא הזה של האוכלוסיות המוחלשות ביותר בחברה קרובות ללבך והנושא הזה של סל שיקום לנשים שנמצאות בזנות, זאת לא בחירה. הן לא בחרו להיות שם. אלה הסיפורים היותר קשים, החצר האחורית של החברה בישראל וכחברה מוסרית אנחנו חייבים לבוא ולראות איך אנחנו עושים את זה.
היו"ר אלי אלאלוף
בדרך כלל לא הולכים לביטוח הלאומי עם עורך דין אבל כאן אני חייב להגיד שההתנהגות של לשכת עורכי הדין בוועדה שלנו היא תמיד אצילית. הישיבות הראשונות עם הלשכה היו עם צעקות אבל אני חושב שהיום אנחנו מבינים טוב יותר את התפקיד, האחד של השני. אני באמת אשמח לשמוע את עורכת הדין ענת קאופמן בשם לשכת עורכי הדין.
ענת קאופמן
אני רציתי לציין את חג פורים שאנחנו עומדים בפתחו. מעבר לכל הסיפורים של רעשנים וכולי, אנחנו זוכרים וצריכים לזכור דבר מאוד חשוב והוא שיתוף פעולה פורה והכרחי בין אסתר ומרדכי שהביא לנס הגדול. אני חושבת שהמסר הזה חשוב ויפה גם בעניין שלנו למעמד הזה בו אנחנו נפרדים מפרופסור שלמה מור יוסף, כיוון שאסתר ומרדכי לימדו אותנו כי שיתופי פעולה שנעשים במקומות אסטרטגיים ובנקודות רלוונטיות יכולים להניב פירות יפים, פוריים ויעילים וזה החזון שלנו למצב שצריך לשרור בין הלשכה לבין הביטוח הלאומי. שני הגופים האלה יכולים להביא לתוצאות יפות מאוד ולהסב הרבה נחת לאזרחים בנפרד אבל יחד כוחנו מתעצם פי כמה.

חלק משיתופי הפעולה שהם חדשים, פורצי דרך כגון שימוש באמצעים טכנולוגיים, חיבור למחשב, ממשק עורכי דין, חקיקה עדכנית ועוד. אני יכולה לומר שהביטוח הלאומי, בעזרתו של פרופסור מור יוסף וראש לשכת עורכי הדין אפי נווה, באמת אנחנו רואים היום ניצנים של שיתוף פעולה מהסוג הזה שאנחנו שואפים אליו ואנחנו חושבים שצריך להמשיך הלאה ולטפח את שיתוף הפעולה הזה ואת המהפכה הזו שהיא לטובת האזרחים ולטובת הביטוח הלאומי.

אני חושבת שאנשים רבים כבר חשים את השינויים המבורכים שנולדו משיתוף הפעולה הזה וזאת למעשה המטרה העליונה שלנו, להרבות טוב במיוחד לאלה שזקוקים לנו.

נגישות וידידותיות זו, זאת מהפכה שפרופסור מור יוסף בהחלט קידם ודחף ויש להמשיך מתוך הבנה שככל שהמוסד יעשה מצדו מאמץ אמיתי לעזור, כך הערך שלו בעיני הציבור יתעצב.

אני רוצה לאחל לך מתוך תפילת שחרית של שבת, שכל מי שעוסקים בצורכי ציבור באמונה, הקדוש ברוך הוא ישלם שכרם, יסיר מהם כל מחלה וירפא בכל גופם וישלח ברכה והצלחה בכל מעשי ידיהם. אמן.
היו"ר אלי אלאלוף
שלמה, בבקשה.
שלמה מור יוסף
אדוני השר, אדוני היושב ראש, חברי הכנסת שטרחו ובאו וחבריי מסביב לשולחן ובאמת כל אחד שיושב כאן היה אצלי במשרד, הייתי אצלו בשטח, עשינו הרבה מאוד דברים ביחד ובהרבה דברים לא הצלחנו.

מה שאני יכול להגיד זה שניסיתי לפתוח את הלב של הביטוח הלאומי. אני רוצה להגיד כאן תודה לעובדי הביטוח הלאומי, למנהלים שבאו לוועדות הכנסת, לעורכי הדין שבאו לוועדות הכנסת ולעובדים בשטח שהלכו יחד אתי במהלך הזה. הם עברו את השינוי. אני באתי, הם היו שם, כדי שמישהו יעבור שינוי, הוא צריך הכרה פנימית שהוא צריך את השינוי. עובדי הביטוח הלאומי הלכו אתי יד ביד ובאמת במאמץ גדול שחלקו בא ממני, חלקו בא מהשרים שהנחו אותי במהלך הדרך – אם זה משה כחלון או מאיר כהן או השר חיים כץ – ואם אלה יושבי ראש הוועדה כאן, בהתחלה חבר הכנסת חיים כץ ואחר כך חבר הכנסת אלי אלאלוף, עם כל המעורבים, כל אחד בתחומו.

יש כאן הרבה מאוד אנשים שהתקיפו את הביטוח הלאומי לאורך הרבה שנים וכולל בתקופה האחרונה, וזה בסדר. אבל יש כאן הרבה מאוד אנשים שמבינים עכשיו יותר טוב את הביטוח הלאומי ומה שיותר חשוב, בביטוח הלאומי יש הרבה יותר אנשים שתופסים את התפקיד שלנו בצורה קצת שונה וזה נאמר כאן מסביב לשולחן וזה היה היעד המרכזי, לשמש מוסד של צדק ולא של צדקה ולתת לאזרחים את מה שהמדינה צריכה לתת להם. לא את מה שהמדינה עושה טובה לתת להם. כתפיסה. אני חושב שהתפיסה הזאת מאפיינת את המהלכים שנעשו בביטוח הלאומי ואני חושב שאנחנו נמצאים עכשיו במצב שמכאן אפשר להתקדם קדימה. אני משוכנע שמי שייכנס לתפקיד, ואני מקווה במהרה אדוני השר, זה אחד הדברים החשובים – ואני יודע שלא הכול תלוי בך – אבל חשוב מאוד שייכנס מישהו לתפקיד וימשיך את התנופה וייתן לה את המאפיינים שלו ואת הצביון שלו.

היה לי מאוד מרגש שיושב ראש הוועדה בחר להיפרד ממני בצורה הזאת ולא רק בצורה אישית אצלו בחדר. אני באמת נרגש מאוד מהנוכחות הכול כך נרחבת, גם של חברי הכנסת ואני מכיר את הנוכחויות השונות, אבל גם של כל החברים שעבדנו והתווכחנו וחלק השגנו וחלק לא השגנו, אבל הכול היה מתוך כבוד והערכה הדדית האחד לשני, גם ברגעים הקשים של המחלוקות ושל ויכוחים.

הדרך היא עוד ארוכה. אני נתתי לשר רשימה של נושאים שאני חושב שצריך לקדם. אני כתבתי אותם באיזושהי חוברת שאני אשים אותה באתר האינטרנט וכמובן שאני אתן אותה לשר ולמנכ"ל שיחליף אותי. אני בהחלט רואה בישיבה הזאת את השלב הבא להתפתחות של המוסד לביטוח לאומי ואני מודה לכם מקרב לב ובהרבה התרגשות. תודה רבה.
היו"ר אלי אלאלוף
תרשו לי לציין את חברות הכנסת תמר זנדברג ונורית קורן שלא הספיקו לדבר ואני מתנצל.

אני מודה לכולכם על שדהייתם כאן.

הישיבה ננעלה בשעה 13:16.

קוד המקור של הנתונים