ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 14/03/2017

אכיפת עבירות תנועה באמצעות מצלמות (א-3) ומיזם שומרי הדרך של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 5

מישיבת ועדת המשנה של ועדת הכלכלה

לבטיחות בדרכים

יום שלישי, ט"ז באדר התשע"ז (14 במרץ 2017), שעה 8:40
סדר היום
אכיפת עבירות תנועה באמצעות מצלמות (א-3) ומיזם שומרי הדרך של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
מוזמנים
סמנכ"ל פנים, תכנון ופיתוח, משרד ראש הממשלה - דן להב

ראש אגף התנועה, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - דורון ידיד

ראש מחלקת תביעות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - שרית פיליפסון

יועמ"ש, בטחון פנים - יואל הדר

דובר למגזר דתי חרדי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - שבתאי גרברצ'יק

רמ"ד א-3 ומכשור אכיפה, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - נועם בגינסקי

אגף תכנון ותקצוב, המשרד לביטחון פנים - ירון אבטליון

סגן היועמ"ש, המשרד לביטחון פנים - אריאל סיזל

ראש מדור תחבורה, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים - אלברט אסרף

רפרנט בטחון פנים ותעשיות צבאיות באג"ת, משרד האוצר - עמיחי דוד

עו"ד-יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - יפעת רווה

עו"ד-מח' יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים - מיכל אברהם

שומרי הדרך, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - יאיר נתיב

עו"ד, הנהלת בתי המשפט - חלי ברכה

דוברת מכון התקנים, משרד התמ"ת - ורד אורן

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה - גיורא רום

יועמ"ש- הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה - עמי רוטמן

"שומרי דרך", הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה - יאיר נתיב

מנהלת מידע ומחקר, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה - סבטלנה צ'אצ'שווילי בולוטין

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה - רחל טבת ויזל

מנכ"ל מכון התקנים - פנחס שחר

עו"ד, יועץ משפטי, מכון התקנים - יורם סמואל

מנהלת תקשורת וקשרי חוץ, מכון התקנים - ורד אורן

לשכת עורכי הדין - תומר גונן

ממונת חקיקה, לשכת עו"ד - אוריין לביא

עורכת דין, משרד עורכי דין תומר גונן - שירלי הרננדס

עורך דין לתעבורה - דן בלנקין

בוחן תאונות ראשי, חברת "אגד" - פרדי הרשקוביץ

ארגון חברות הליסינג - נמרוד הגלילי

יו"ר עמותה "חיים בדרך נכונה" - מרדכי פדר

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את אגד, מכון התקנים הישראלי - יהושע שלמה זוהר
רכזת תחום פרלמנטרי בכירה
דיקלה טקו
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון

אכיפת עבירות תנועה באמצעות מצלמות (א-3) ומיזם שומרי הדרך של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
היו"ר יעקב אשר
בוקר טוב לכולם. פורים שמח על מה שהיה. אנחנו מתכנסים שוב, הוועדה לבטיחות בדרכים, ועדת המשנה של ועדת הכלכלה. כמו שהטחנו, לא נעצור ונמשיך להיות הגורם המתריע, המכוון, הממקד, ככל שיש לנו את הסמכויות שלנו כנבחרי ציבור. הנושא הזה של תאונות הדרכים לא ירד מסדר יומנו עד שנצליח לפחות למגר, אני לא שייך דבר כזה, אבל להמעיט ככל האפשר את מספר הנפגעים בתאונות דרכים.

בפתח הישיבה אני רוצה להתייחס להצהרות שאנו שומעים כבר ממוצאי שבת על כך שיש עלייה גדולה בהכנסות המדינה. אם מדברים על מע"מ – למה את מחייך גיורא? צריכים להיות עדכניים, אדוני –אני קורא מעל במה זו לשר התחבורה, ששמעתי שגם דיבר על זה, התחלנו לשמוע הצעות מה עושים עם הכסף.

אני בהחלט תומך בהורדת מס, אני בהחלט תומך בטיפול בקשישים ובדברים חשובים, אני חושב שיש מקום לכל דבר. אבל יש דבר אחד שעומד לפני הכול, החיי, קדושת החיים. אם אנחנו יודעים שיש מגפה שהיא בידנו, אם יש מגפה אבל אפשר להמעיט את מספר ההרוגים – אנחנו כל פעם מדברים על ההרוגים. אנחנו שוכחים שיש גם פצועים, אנשים שחייהם השתנו לגמרי ויש הרבה מאוד כאלה.

אני קורא לשר האוצר להקציב סכום – דיברנו באחת הוועדות, אני לא יודע אם זה 300 מיליון או 350 מיליון שקל, לפחות בהשקעה הראשונית – אבל להקציב סכום נכבד לתוספת ניידות מאוישות על כבישי ישראל.

אנחנו נדבר היום על כלים טכנולוגיים מכפילי כוח, ממקדי סיכונים, ממוקדים יותר בעבירות תנועה. אני חושב שהטכנולוגיה, אם נשקיע בה, היא יכולה להיות לעזר גדול מאוד בעבודה הבסיסית שצריכה להיעשות.

אבל יש דבר אחד שלא נתחמק ממנו בשום צורה שהיא: כמות הניידות המאוישות שנמצאת היום במדינת ישראל על כבישי ישראל היא קטסטרופלית מבחינת הכמות שלה. היא לא מגיעה אפילו ל-50% מהצורך בה.

אנחנו יודעים ודיברנו על זה כבר בפעמים הקודמות, שצריך לפחות בין 300 ל-400 ניידות מאוישות בכבישי ישראל. מה שיש היום, אחרי מאמץ גדול משנה שעברה, יתקנו מאגף התנועה, משהו כמו 120 ניידות מאוישות.
דורון ידיד
228 ביממה.
היו"ר יעקב אשר
כשאתה אומר יממה - - -
דורון ידיד
מהבוקר לכל היממה.
היו"ר יעקב אשר
זאת אומרת 24 שעות. 220?
דורון ידיד
228.
היו"ר יעקב אשר
אחרי שהורדנו את הבלאי?
דורון ידיד
נכון. זה מה שיש בשטח.
היו"ר יעקב אשר
אז אני שמח לשמוע שיש 220. הנתונים שבידי היו קצת אחרים. אני מוד מקווה שאתה צודק. אבל איך שלא יהיה, צריך תוספת. לקחת את התקופה הזאת, ומעבר לדברים החשובים שהולכים לעשות עם הכסף, להקדיש עוד סכום עבור לפחות עוד 100 ניידות מאוישות נוספות ברחבי הארץ. זה גורם הרתעתי מספר אחד. כולנו יודעים את זה בינינו לבין עצמנו. מי שנהג יודע את זה. אנחנו מתייחסים לניידת שמסתובבת, אנחנו רואים את הניידות – אנחנו מתנהגים בצורה יותר נכונה על הכביש. לכל אחד יש את הקטע שהוא צריך לקבל את התזכורת שיש עין פקוחה.

לכן אני בתחילת דברי קורא לשר האוצר, קורא לשר התחבורה לעמוד על כך. שר התחבורה עושה מאמצים אדירים בנושא תשתיות, הופך את המדינה. עוד השקעה קטנה שיהא פרומיל מהפרויקטים הענקיים שהוא מוביל תביא לתוספת של הרתעה בכבישים.

אני קורא שוב לשר האוצר, לממשלת ישראל, להנהלת הקואליציה, להתאחד סביב זה, קואליציה ואופוזיציה, ולנסות לבלום את המגיפה הזאת של תאונות הדרכים.

נמקד את הדיון עכשיו בנושא המצלמות וכלים טכנולוגיים נוספים. המצלמות, לפי הניסיון שלנו, האם הן עזרו? האם באותם מקומות ששמו אותן הן באמת אפקטיביות? האם קיים חוסר גדול של המצלמות האלה? האם בסופו של יום הקיבולת של הדוחות שיבואו מאותן מצלמות, אם תהיה תוספת, המשטרה יודעת להתמודד איתה? הנהלת בתי המשפט? האם בתי המשפט יודעים להתמודד עם התוספת? ננסה למצוא את הנקודות האלה, את החסמים הללו.

ניגע גם נגיעה קלה בפרויקט שכבר הוצג פה בצורה כזו או אחרת, מיזם "שומרי הדרך" של הרשות הלאומית. המיזם הזה חשוב ומעניין, הוא נותן פריסה מסוימת, אבל הוא יכול להיות תוספת בלבד, הוא יכול להיות התבלין של העבודה עצמה. הוא לא העבודה עצמה.

אני מאוד אוהב מנהיגות אזרחית, אני מאוד אוהב שאזרחים לוקחים על עצמם לפקח ולעזור לרשויות האכיפה למיניהן, אבל לא במקום מה שאנחנו צריכים לעשות. זה לא במקום מה שהממשלה צריכה לעשות.

אני מציע לכל משרדי הממשלה לא לקחת את המיזם הנחמד הזה של שומרי הדר, שהוא חשוב מאוד, ולהפוך אותו למה שנקרא תירוץ טוב למה לא לעשות את העבודה שהם מחויבים לה.

נתחיל את הדיון עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ונקבל סקירה של המצב בעולם בנושא של אכיפה באמצעות מצלמות, כמובן עם מבט למה שיש אצלנו ולחדד את ההמלצות שלכם, הרשות הלאומית, ולצורך כך נבקש מד"ר סבטלנה, מנהלת חטיבת המחקר והמידע ברשות, לתת לנו מידע על מה שקורה בעולם, מה הלקחים שהופקו שם. האם אנחנו נמצאים במקום טוב מבחינת סוג המצלמות והשיטה?

בואו נמקד ואחר כך נתמקד בנקודות. תודה.
סבטלנה צ'אצאשווילי בולוטין
אני מנהלת חטיבת המידע והמחק ברשות. לפני שאתחיל בסקירה קצרה בנוגע למצלמות לאכיפת מהירות, חשוב להדגיש 4 נקודות מרכזיות, מבוססות מחקר. הנקודה הראשונה, אנו יודעים שמהירות הנסיעה קשורה בקשר מובהק וחיובי לסיכוי להִפָּגְעוּת. כלומר, ככול שהמהירות תעלה כך הגם הסיכוי לפגיעה עולה.

יתרה מזאת. חשוב מאוד להדגיש גם את העובדה שקיים קשר מובהק בין מהירות הנסיעה לבין חומרת הפגיעה, כפי שהדגשת בתחילת דבריך, לדבר לא רק על הרוגים אלא גם לדבר על פצועים קשה.

הנקודה השנייה שאנחנו רוצים להדגיש היא חשיבות סוג הדרך. כפי שאנחנו יודעים, מרבית התאונות, קטלניות וחמורות, נגרמות – ואני מדגישה את המילה נגרמות כי לא מדובר בגזירה מלמעלה ולכן אנחנו יכולים לשות את המצב – בכבישים בינעירוניים.

הנקודה השלישי. אנחנו צריכים לשים לב, וזה חשוב מאוד לדיון שלנו, שהאטה דרמטית או האצה דרמטית, גם הן מגדילות את הסיכוי להיפגעות. לנקודה זו אני עוד אתייחס.
נקודה אחרונה
התראת אמת. הספרות מדגישה שקיים קשר – כשאנחנו מדברים על התראת אמת חשוב לשים לב לשני מרכיבים: המרכיב הראשון, שקיפות ונראות. אנחנו רואים במחקרים כשמדברים על מצלמות בעולם, שצריך לומר איפה המצלמות ממוקמות. האמת, כיום גם אם לא נגיד, ממילא ידעו, וחבל לבזבז על זה זמן. נקודה נוספת קריטית היא השילוב עם ענישה. גם לנקודה זו אני אחזור בהמשך בסוף דברי.

עכשיו נעבור לדיון בנוגע לסוגי המצלמות בעולם וזו המטרה של הדברים שלנו כרגע. אנחנו יכולים למיין את המצלמות לאכיפת המהירות לארבעה סוגים. שלושת הסוגים הראשונים שאני כרגע אדגיש, שהן מצלמות קבועות, מצלמות דמה או מצלמה ניידת, אקדחי לייזר, יש להן מכנה משותף מאוד ברור: הן מודדות את המהירות בנקודת זמן.
היו"ר יעקב אשר
לקרוא למצלמה הזאת "ניידת", זה לא כל-כך נכון כי הן ניידות ממקום למקום, אבל בזמן הפעילות שלהן - - -
סבטלנה צ'אצאשווילי בולוטין
מבחינת המושג, נכון. מבחינת המושג בעולם אנחנו מדברים על מצלמה שהיא ניידת, יחד עם זאת ברור. העיקרון הוא שהיא מודדת מהירות - - -
היו"ר יעקב אשר
השאלה שמתחייבת מכאן – אני קצת אפריע לך באמצע, אבל זה בסדר – האם יש גם סוגי מצלמות מסוג כזה שמורכבות על ניידת ולא צריך לעצור והשוטר צריך לצאת החוצה ולעמוד ולכוון. השאלה אם קיים דבר כזה?
סבטלנה צ'אצאשווילי בולוטין
אני אתייחס לזה. הנקודה הקריטית בהקשר הזה, כפי שאמרנו, מצלמות קבועות אנחנו יכולים לראות בשבדיה, באירלנד, בשוויץ.

אם אנחנו מדברים על מצלמות דמה, נראה בשכיחות גבוהה בפינלנד, בבלגיה. אם נדבר על מצלמות ניידות, יש באירלנד ובדנמרק. במרבית המחקרים אנחנו רואים נקודת מצב שזה מוריד מהירות ואחר כך מוריד סיכוי להִפָּגְעוּת.

נקודה נוספת, זה נושא לא חדש לגמרי, יש מצלמות שנקראות מצלמות מקטע או קטע. באנגלית יש לנו מספר מושגים לאותו דבר. אני אתן לכם מושג אחד: average speed enforcementאו אפשר גם לומר, כמו שדיברנו point to point. יש עוד מספר מושגים שמדברים על אותו דבר.

הרעיון הוא די פשוט. מאחר וזה יושם כבר משנת 2000 בחלק רב של המדינות, הדוגמה הקלאסית היא הולנד, אנגליה, אוסטרליה, אוסטריה – הסיפור הוא די פשוט, שימו לב, בנושא של מקטע מצלמים את כניסת הרכב, את הזמן שהמכונית נכנסת לקטע ואז אנחנו יודעים בדיוק את הזמן שהרכב נכנס.

מאחר ואנחנו יודעים את אורך הקטע, מצלמה שנייה מצלמת את היציאה. לכן, אם אני יודעת את רואך הקטע, אני יודעת אני יודעת את הזמן הטריוויאלי ביותר, לא צריך פה 5 יחידות במתמטיקה, אנחנו מקבלים את המהירות הממוצעת.

לכן, כשמיישמים את זה היום והמחקרים ניסוי את זה וניסו את זה לאורך זמן – לא בדקו בשנה אחת אלא בדקו לאורך 5 שנים – אנחנו רואים שהמצלמות לאכיפת המהירות הממוצעת הן קודם כל מורידות את המהירות, אבל לא רק מורידות מהירות, הן משפיעות ומקטינות את הסיכוי להיפגעות.

במחקרים באנגליה, במחקר האחרון שפורסם באחד מכתבי העת היוקרתיים בתחום התחבורה משנת 2016 הוביל - - - אנחנו רואים שהירידה בסיכוי להִפָּגְעוּת בתאונות הקשות, החמורות, מגיעה ל-50% אבל גם אם לא נגיע ל-50, נגיע לטווחים אחרים שנעים בין 30 ל-50 אחוז. זה מה שאומרת הספרות באוסטרליה, באוסטריה ובאנגליה וגם בהולנד.

אם כך, נקודה נוספת. זה לא רק מוריד את הסיכוי להִפָּגְעוּת באחוזים דרמטיים, מאחר וזה מצלם את זמן הכניסה וזמן היציאה מהדרך, אין לנו פה השפעה של נהיגת "הקנגורו" , כמו שאנחנו יודעים, אלא גורמת לנהיגה חלקה כי אין צורך להאט או להאיץ בעקבות המצלמה וזו נקודה קריטית, כמו שהסברתי בתחילת דברי.

נקודה נוספת שהספרות מדגישה בנוגע למצלמות לאכיפת המהירות הממוצעת היא שקיימת תמיכת הציבור בנושא כי מאחר ואין תרבות נהיגה של קנגורו, אנחנו רואים שהזרימה בכביש יותר חלקה. נקודה נוספת שאנחנו צריכים לחבר לנושא של קיימות. מאחר ואין האטה דרמטית או האצה דרמטית, אנחנו רואים הפחתה של הגזים הרעילים.

לסיכום הדברים הללו, אכן מצלמות המהירות משפיעות על הורדת הסיכוי להִפָּגְעוּת. יחד עם זאת, העולם כיום הולך למצלמות מקטע ולכן זה אחד הדברים שיו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גיורא רום, יסכם בסוף, ידגיש בהמלצות.

הנקודה הרביעית שאני רוצה לציין היא הנושא של תרבות בנושא של התרעת אמת. אם אנחנו רוצים ליישם את הטכנולוגיות החדשות, חשוב לשים לב להקשר התרבותי. בחלק מהמדינות נושא הענישה הוא פחות רלוונטי, אבל בחלק מהמדינות הוא נושא קריטי. אנחנו יודעים את ההקשר התרבותי שלנו במדינת ישראל וצריך לשים לב לכך. תודה רבה לכם.
היו"ר יעקב אשר
אני מבין שהיום אין אצלנו מצלמות קטע.
דורון ידיד
אין.
היו"ר יעקב אשר
נתייחס לזה בהמשך.

גיורא, אתה רוצה לדבר עכשיו או לאחר מכן?
גיורא רום
רוצה להקשיב.
היו"ר יעקב אשר
אני חושב שנפתח עם ניצב דורון ידיד, ראש אגף התנועה, שנמצא כמה חודשים בתפקידו, אבל אני מוכרח לומר ולא בגלל שאתה נמצא כאן, שיש הרבה מאוד יוזמות והרבה מאוד דברים בגבולות הגזרה שאתה יכול לעשות בתוך המערכת החוקית. למה לתת יותר דחיפה, על איזה נקודות של עבירות להתמקד יותר וכולי.

עשית כמה וכמה שינויים. נשמח גם לשמוע קצת בגדול על ההשפעות שלהם, אבל באמת למקד יותר את הדיון היום בנושא של הכלים הטכנולוגיים. כלים טכנולוגיים, אמנם הם יקרים, אבל לא כמו לעשות כביש חדש בקטע מסוים. זה אפילו לא כמו 100 ניידות מאוישות, שאני מקווה שיתווספו בעקבות השפע הכלכלי של מדינת ישראל.

אלה דברים שהם סבירים מבחינה תקציבית. השאלה אם הולכים על הטופ של הטופ או אם הולכים על הדבר הנכון ועוד שאלה אחת שמטרידה אותי – אם אנחנו הולכים לתהליך כזה גם בנוגע למצלמות המקטע, האם לא היה כדאי לעשות פיילוט באזור מסוים?

כשיש לך מספר מועט מאוד של כלים ואתה מפזר אותם בכל הארץ, אז כל מקום הופך להיות בלי השפעה גדולה. יכול להיות שאם ניכנס להשקעה – חסרים לי פה ממשרד ראש הממשלה. מלשכת המנכ"ל היו אמורים להיות כאן נציגים. אתה נמצא כאן. למה אתה נחבא אל הכלים?
דן להב
באתי להקשיב.
היו"ר יעקב אשר
כן. אז קודם כל, אני בטוח שאתה מקשיב. יכול להיות שנבקש גם את התייחסותך. יושב-ראש ועדת הכלכלה, איתן כבל, ואנוכי היינו בפגישה אצל מר אלי גרונר עם הצוות שלו. יש צוות של מנכ"לים שיושב ומכין תכנית שהמסקנות שלה יהפכו להחלטת מחליטים של הממשלה – אני כבר מדבר במקומך, אני מתחיל להיות דובר לשכת רוה"מ – אני מאוד מקווה שהדברים האלה ייעשו. אני גם מבין ששמעת את דרישתי לתוספת של 100 ניידות בעקבות השפע הכלכלי מהכנסות המדינה.

באותו דיון הבנתי שהולכים לתת הרבה יותר משאבים ממה שניתנו עד היום לנושאים הטכנולוגיים. לכן, הדיון הזה מבחינתי הוא מאוד חשוב. בבקשה, ניצב דורון ידיד.
דורון ידיד
בוקר טוב. לעניין הכפלת הניידות, אפתח בזה. השר לביטחון פנים התחייב להכפיל עד סוף השנה את מספר הניידות. אפשר לומר שההתחייבות שלו תצא לפועל ועד סוף השנה אכן יוכפלו מספר ניידות השוטרים. 230-228 ניידות ביממה כוללות מתנדבים. כשנוריד את מספר ניידות המתנדבים, נישאר עם 70 ניידות פחות ביממה ואת המספר הזה השר לביטחון פנים התחייב להכפיל, ויש פעולות של השר יחד עם - - -
היו"ר יעקב אשר
היה 140-130 שהיו לי - - - המתנדבים זה הפרויקט עם הסטודנטים?
דורון ידיד
כן. הם יוכפלו. אנחנו כבר רואים פעולות שקשורות לתקנונים וכדומה, שמרביתן פורסמו. אפשר לומה שההתחייבות של השר תצא אל הפועל. זה לעניין ההכפלה.

לעניין האכיפה באופן כללי. כמו שאמרת, הגדלנו את האכיפה שלנו ב-47% לתקופה המקבילה אשתקד. היום בבוקר פורסם נתון ב"ידיעות אחרונות" על עלייה באכיפה כנגד עבירות שקשורות לסלולר. הכפלנו ב-90% מתחילת השנה וגם בסוף השנה שעברה ביחס לתקופה המקבילה בעבירות סלולר.

האכיפה שלנו ממוקדת כנגד עבירות מסכנות חיים ובריונות. לא תמיד הבריונים מעורבים בתאונות דרכים, אבל הם גורמים לתאונות דרכים והם משפיעים על תרבות הנהיגה. שינינו את ששיטת העבודה שלנו. אנחנו פורסים, כמו שנתת את הדוגמה במצלמות, את הניידות שלנו בקטעים מצומצמים בכורח גדול, במגוון פעולות אכיפה, גם גלויות, גם סמויות, גם עם אמצעים, גם עם משקפות, גם עם מצלמות. עם כל מיני אמצעים שמשמשים לפעילות - - -
היו"ר יעקב אשר
לאורך זמן אתם באזור מסוים?
דורון ידיד
כן. לאורך זמן באזור מסוים.
היו"ר יעקב אשר
מתי תוכלו לקבל אינפורמציה?
דורון ידיד
ברגע שירדו גם התאונות וגם העבירות. בינתיים העבירות לא יורדות אלא רק עולות. אם האכיפה שלנו תרד אותו אזור, נבין שהאזרחים הבינו שבקטע הזה יש פעילות מוגברת. עדיין אנחנו לא מרגישים את זה. אנחנו נמצאים באותם אזורים כבר 4 חודשים באותם צירים ואין לנו ירידה באכיפה, יש עלייה באכיפה. שינוי של תרבות נהיגה לא קורה בשלושה חודשים, ייקח קצת יותר זמן. אנחנו מעריכים שבסופו של דבר יהיה שינוי. אפשר לומר ש-93% מהדוחות שלנו מתבצעים ונאכפים באותם צירי מיקוד. ה-7% זה בדרך לצירי המיקוד, זה לא פיזור וזה בסדר גמור.

לעניין מכשור אכיפה. למכשור אכיפה יש אפקט הרתעתי. מבחינתנו, מפגש שוטר-אזרח זה האפקט ההרתעתי המצוין ביותר. הדוח במקום עם אפקט הרתעתי מצוין הרבה יותר מהזמנה לבית משפט. למכשור אכיפה יש אפקט הרתעתי לאור העובדה שאנחנו לא יכולים בכל מקום בכל זמן וגם אנחנו אומרים שעבור תרבות נהיגה לא צריך לראות ניידת כל מטר.

אתה צריך לנסוע ולנהוג על-פי חוקי התעבורה גם אם לא תראה ניידת. מכשור האכיפה והפעילות הגלויה והסמויה שפיתחנו בחודשים האחרונים משפיעה. נגענו ב-25,000 אזרחים יותר בעבירות מסכנות חיים וזה ישפיע לאורך זמן על תרבות הנהיגה. גם המינון הנכון של פרויקט "שומרי הדרך" – וצריך לשמור עליו – הוא לא תחליף לשוטרים ואנחנו גם לא רוצים שכל אזרח יהיה כי אנחנו לא מסוגלים לקלוט כמות גדולה יותר של דוחות.

זה לא לקבל את הפרטים ולשחזר את הדוח. זה לקבל את הפרטים, להזמין את הנהג. ואם בעל הרכב לא נהג – לאתר את הנהג. זו פרוצדורה לא פשוטה.
היו"ר יעקב אשר
כל התוספת שדיברת עליה עכשיו מבחינת האכיפה, כרגע נעשית באותם אמצעים קיימים.
דורון ידיד
עם אותם שוטרים ואותם אמצעים. יש לך פה נקודות להשוואה - - -
היו"ר יעקב אשר
הבנתי. זאת אומרת, אם היו לך אמצעים נלווים, אלקטרונים כאלה ואחרים, בלוני מצלמות. דברים מהסוג הזה. איזושהי התקפה סייברית מבחינה מסוימת על כבישי ישראל, אז היית יכול להיות הרבה יותר אפקטיבי, לכאורה.
דורון ידיד
גם בלוני תצפית יהיו לנו בקרוב עם מצלמות ויהיו אמצעים נוספים - - -
היו"ר יעקב אשר
אולי נפרט את זה?
דורון ידיד
נפרט כשייכנסו כי יש פה אמצעים שהתכלית שלהם גם ליצור הרתעה ואז אתה לא צריך לראות ניידת כל קילומטר או כל 10 קילומטרים. המטרה היא ליצור הרתעה והציבור צריך להבין שהוא צריך לנהוג כשורה ולאו דווקא אם הוא רואה ניידת.

יש פה אמצעים שאנחנו כרגע בוחנים אותם עם כמה חברות בארץ וסופם ליצור הרתעה. אנחנו מבצעים אכיפה ממגוון כלי רכב משטרתיים, כולל מג"ב, כולל צמודים קטנים, כולל תצפיות, כולל הפעלה של אמצעים שקשורים לתחום הפלילי והפח"עי במג"ב שלקחנו אותם אלינו ומשתמשים בהם אצלנו. תצפיות מגשרים לתוך כלי רכב. יש פעילות רבה וענפה, לא נדבר עליה כאן כרגע, המטר שלה ליצור הרתעה.

לעניין א-3. הפרויקט הזה מדבר על 300 מצלמות עם 1,200 עמדות שחלקן פעילות וחלקן דמה. המטרה היא ליצור כביש אלקטרוני. זה אומר בדיוק כמו שאמרת: זה לא מצלמה כאן, מצלמה שם אלא ליצור כביש שהאפקט הזה שהיא קרא לו "קנגורו" לא יהיה קיים. זאת אומרת, הנהג יודע שהוא נכנס לקטע הזה, הקטע הזה מצולם, הוא לא יודע מה דמה ומה אמת והוא אמור לנהוג לאורך כל הדרך בצורה נכונה ועל פי חוקי התעבורה. אבל המצלמות הללו, הפרויקט הזה כרגע פועל בשליש מכוחו ובוחנים אותו - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל המצלמות שעובדות היום, עדיין לא עובדות במקטע.
דורון ידיד
לא. בפריסה הן היו על-פי מוקדי תאונות הדרכים לפי נתונים שגובשו - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל אין קשר ביניהן. אין מקטע.
דורון ידיד
אין את המהירות היחסית, המהירות הממוצעת הזו.
היו"ר יעקב אשר
האם נמצא היום הנושא הזה - - -
דורון ידיד
אני אתייחס לזה כשאתייחס לעתיד. אני מתייחס כרגע להווה. המצלמות פרוסות היום בצירים שנקבעו בתחילת הדרך על-ידי אגף התנועה בניתוח תאונות דרכים. בהמשך הדרך הייתה ועדה ציבורית בראשות השופט קמא שקבעה פרוצדורה להצבת מצלמות עם השפעה על תקציבים, על נזק וכדומה. כרגע, אלה השיקולים שלנו בהצבת המצלמות הנוספות.

לבחון את הפרויקט הזה ולומר שהוא נכשל, זה קצת מוקם מדי כי הפרויקט הזה לא הושלם. לקחת חצי רכב מפס הייצור ולהוציא אותו החוצה ולומר שהוא לא עומד ולא ממש את הייעוד שלו - - -
היו"ר יעקב אשר
אילו חלקים לא הושלמו?
דורון ידיד
לא הושם כי יש בסך הכול 100 מצלמות מתוך ה-300 מצלמות. יש קרוב - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה אומר מהר ואנחנו לא קציני משטרה. אנחנו אנשים פחות - - -
דורון ידיד
לא, יותר. יש 100 מצלמות. הפרויקט מדבר על 300 מצלמות. הוא תוקצב בשלב ראשון ל-100 מצלמות - - -
היו"ר יעקב אשר
באיזו שנה התחיל הפרויקט הזה?
דורון ידיד
ב-2005. ב-2008 הוא מומש.
היו"ר יעקב אשר
זאת אומרת, היעד היה 300 מצלמות ברחבי הארץ, והיום אנחנו נמצאים עם 100 פועלות?
דורון ידיד
עם 100 מצלמות פועלות וזה מה שתוקצב בשלב הראשון. לטעמנו צריך להשלים את התקציב לעוד 200 נוספות ולעוד 1,200 עמדות נוספות. גם להציב את העמדות, אגב, זה לא סיפור קל, זו הרתמות של כלל הרשויות כי זה הליך רישוי, תשתיות וכדומה ולא כולם מקלים עלינו. כאן המקום לקרוא לכל מי שמתבקש - - -
היו"ר יעקב אשר
אי-אפשר לעשות ותמ"ל לזה?
דורון ידיד
לא משהו שניסינו. לטעמי, לא הצלחנו. אבל בהחלט צריך פה איזה נוהל מקוצר.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש מהרשות הלאומית לבחון בשיתוף פעולה עם המשטרה את הנוהל הזה של היתרים. אני מתאר לעצמי שהרשויות משגעות אותם. כשהם רוצים להגיע עם איזשהו עמוד אחד, אתה צריך להוציא היתר כאילו אתה הולך לבנות עכשיו איזה מגדל.

אני רוצה באמת איזשהו דוח, כמה זמן לוקח לאשר מנקודה - - -
דורון ידיד
אנחנו נעשה את זה, הנתונים אצלנו. אנחנו נעשה את זה בשיתוף עם הרשות - - -
היו"ר יעקב אשר
אם יש צורך בשינוי חקיקה – כי יש מתקנים שהם אינם מחייבים היתר בנייה, הם מחייבים רק הרשאה שמקצרת באופן משמעותי את הזמן. אני מבקש לקבל דוח כזה כדי לדעת אם צריך לטפל בעניין הזה מבחינה של חקיקה כזו או אחרת או הקלה בחקיקה.
דורון ידיד
כל המצלמות אוכפות במהירויות ריאליות, דוחות של 250 או 750. החל מהחודשיים האחרונים יש עלייה של 48% בכלל האכיפה במצלמות האלו. בסך הכול זה יוצר איזשהו עומס על בתי המשפט. עומס שיתאזן עם השינוי המבורך של צו עבירות הקנס שייכנס לתוקף ב-23 בחודש - - -
היו"ר יעקב אשר
שעבר בוועדה לפני חודשיים בערך.
דורון ידיד
כן. בסוף החודש הוא אמרו להיכנס לתוקף, אחרי שפורסם ברשומות. זה אומר שתהיה הקלה בבתי המשפט באותן הזמנות לדין שייכנסו לקטגוריה של הדוחות של 1,500 שקל. זה בהחלט ייצור הרתעה. בסך הכול, מהנתונים שלנו ומנתוני ביניים, יש לנו ירידה של 4% באותם צירים שבהם הוצבו המצלמות. אם אנחנו מנתחים מצלמות ספציפיות, אז יש ירידה גדולה יותר בתאונות הדרכים.
היו"ר יעקב אשר
כאשר נמצאת מצלמה בכביש מסוים והיא עובדת כמובן, רואים ירידה משמעותית.
דורון ידיד
כן, רואים ירידה. אבל בואו ניקח את כולנו הנהגים: בכל מקום שאנחנו רואים את העמוד הכתום הזה, מי מאתנו לא מוריד את הרגל מהגז גם אם הוא נוהג במהירות המותרת? אז עכשיו נדמיין שיש לנו רצף כזה של עמודים ואנחנו לא יודעים, כאזרחים, היכן המצלמות והיכן עמודי דמה, מי מאתנו לא מוריד את הרגל מהגז? באופן טבעי זה משפר את תרבות הנהיגה.

מבחינת אכיפה, יש לנו את הממל"ז ויש לנו עוד מכשור נייד בכלי הרכב. אנחנו לא מכירים מצלמות מהירות תוך כדי תנועה. אנחנו מכירים מכשור אכיפה תוך כדי תנועה, ויש לנו אותו, שהוא מזהה גם מלפנים וגם מאחור.

זאת אומרת, שכשאתה יושב בניידת, אתה יודע אם הרכב שמתקרב מאחוריך נוסע במהירות חריגה או הרכב שאתה נוסע אחריו או הרכב שמגיע מולך. זה מכשור אכיפה שקיים אצלנו ואנחנו עובדים אתו וגם הממל"ז הידוע.
היו"ר יעקב אשר
המכשור הזה מייצר - - -
דורון ידיד
בוודאי. אחד האמצעים הטובים ביותר והאפקטיביים ביותר שיש לנו כי הוא מותקן גם ברכבים גלויים וגם בסמויים. מרחוק קשה לזהות את הניידת אם היא לא מפעילה את הכחולים. המכשור הזה מותקן גם בכלי רכב גלויים וגם בסמויים והוא מצוין. הממל"ז הידוע הוא גם מכשור שיוצר הרתעה. השוטר עומד בצדי הדרך ומפעיל את הממל"ז.
היו"ר יעקב אשר
אם אנחנו עושים איזשהו סיכום של מצלמות פעילות, אתה מדבר על 100 מצלמות פעילות. פעילות מבחינתך, זה שיש את העמוד וזה נמצא או שיש הרבה מצלמות עם עמודים שהם - - -
דורון ידיד
לא, לא. מצלמות פעילות זה 100 מצלמות פעילות ועוד פועלת לניוד לעוד 26 עמודים נוספים ועוד 18 דמה. זאת אומרת, מצלמות פעילות שעובדות ומצלמות.
היו"ר יעקב אשר
והממל"ז? כמה יש כאלה לרשותך?
דורון ידיד
יש לנו מספיק. יש לנו עשרות. וכלל שאנחנו - - -
היו"ר יעקב אשר
רק חסרים לך שוטרים בשביל זה.
דורון ידיד
כן. ואתה רואה, גם עם הקיימים עלינו בעשרות אחוזים באכיפה ממוקדת. יש לנו את המכשור בכלי הרכב שאמרתי. מבחינת המהירות הממוצעת, המהירות היחסית שנאמר פה, אלה אמצי אכיפה שבחנו אותם, היינו שמחים מאוד שהאמצעי הזה ייכנס. הוא באמת ישפיע על תרבות הנהיגה.

בעבר היו לנו מצלמות בכלי הרכב שעומדים בצדי הדרך ומצלמים את מי שעובר מעל המהירות המותרת. המכשור הזה שהיה לנו ירד מהמדף וסיים את התקופה שלו. כרגע אנחנו בוחנים מכשור כזה וזה אומר שהרכב שלנו צריך לעמוד בצדי הדרך ולצלם.

איתרנו מכשור נוסף שבדומה למצלמת הרכב, אנחנו מעמידים אותו בצדי הרכב, באותו מקום בו החלטנו לאכוף - - -
היו"ר יעקב אשר
אוכפת מהירות?
דורון ידיד
למהירות, כן. אתרנו מכשור כזה. כרגע אנחנו בתחילת תהליך הכנסתו. זה תהליך די ארוך, אבל בסופו של דבר אנחנו מאמינים שנצליח. זה מכשור שקל לנו יותר להכניס והוא יחסית זול יותר. המכשור של מהירות ממוצעת הוא מכשור יקר יותר, הוא מצריך לרשת צירים לאורכם, מתחילת קטע ועד יציאה מקטע, במצלמות לבדיקת המהירות היחסית.
היו"ר יעקב אשר
זה אומר שתי מצלמות למקטע ולא יותר. אתה לא צריך - - -
דורון ידיד
בוא ניקח את כביש 6. אם בכביש 6 יש קרוב ל-18 גשרים שמצלמים שם לחיוב, אז אתה צריך להכפיל כי הם מצלמים רק בכניסה לקטע. כאן אתה צריך את הכניסה ואת היציאה. עכשיו בוא נדמיין את כביש 4 או כביש 2 ונראה כמה מצלמות אנחנו צריכים. זה סיפור ועלויות תקציביות שאין בכוחנו כמשטרת ישראל לעמוד בהם. אבל המכשור האחר שדיברתי עליו, אנחנו נהיה מסוגלים לקלוט אותו לקדם ולקם אותו.
היו"ר יעקב אשר
לגבי מערך של א-3, אותה מצלמה סטנדרטית. זו ההגדרה של השיטה או שיש במצלמות א-3 סוגים חדשים? אתם יודעים, מ-2006 עד היום הטכנולוגיה עפה ורצה. השאלה האם היום אתם מחויבים על אותם סוגי מכשור או שאתם יכולים לעשות שינוי תוך כדי תנועה, אם זה מכרז קיים שאתה אמור לקבל את אותה מצלמה שקיבלת לפני שנים?
דורון ידיד
המכרז עד 2024, אבל המצלמות שיש היום בשוק עובדות על אותו עקרון ויהיה קל לנו יותר לעבוד איתן. יכול להיות שאותן מצלמות יהיו מכוילות - - -
היו"ר יעקב אשר
השאלה אם יש לך מרווח בעניין הזה? האם כשיוצאת מצלמה חדשה שהיא תחת השם א-3, אתה אמור לקבל מהחברה את הסוג המתקדם ביותר או שאנחנו עדיין תקועים עם 2007, 2011?
דורון ידיד
כרגע אנחנו עומדים במקסימום מצלמות. ברגע שיהיה תקציב ונדרוש מצלמות, מטבע הדברים נלך למצלמה המתקדמת ביותר בשוק ואותה אנחנו נקבל. אין לנו תקצוב - - -
היו"ר יעקב אשר
ב-2017 היה לכם תקצוב לנושא?
דורון ידיד
יש לנו רק לתחזוקה. אין לנו לתוספות. התקצוב מבחינת המדינה עמד על ה-100 מצלמות שכרגע קיימות ולא על ה-200 הנוספות. הפרויקט בכללותו דיבר על 300 מצלמות.
היו"ר יעקב אשר
אתם שומעים אותי בשורה האחרונה, משרד ראש הממשלה? אני חושב שפרויקט שהולך כל-כך הרבה שנים, שדיבר על 300 מצלמות והצלחנו אחרי למעלה מ-10 שנים להגיע ל-100 ולעמוד במקום, אני חושב שחייבים לקחת את זה בחשבון.

תחשבו כמה קילומטרים של כבישים נוספו מאז. ה-100 של אז היה רק שליש מכל הפרויקט. אני לא שר האוצר ואני יודע שדברים שרואים מכאן לא רואים משם, אבל השקעה בפרויקט כזה היא אל"ף-בי"ת שצריך לעשות אותו. לא יכול להיות שיעמוד במקום.

אני מבין ש-100 המצלמות האלה מלוות אותנו כבר כמה שנים טובות, נכון? מ-2012 אין גידול טבעי למצלמות הללו.
דורון ידיד
בתקצוב.
היו"ר יעקב אשר
הן לא מתוקצבות. לא מתוקצב גידול כדי להגיע ל-300. אני אומר לכם שאני קצת מופתע. לא נחשפתי לזה בצורה הזאת. אתם חייבים, גם משרד הבט"פ ביחד עם האוצר – נמצא פה נציג של האוצר?
עמיחי דוד
כן.
היו"ר יעקב אשר
אתה יכול להצטרף לשולחן. כשאתם בורחים זה לא טוב. האם בתכניות של המשרד לביטחון פנים או בתקציב המשטרה הייתה עצירה של זה? זה לא היה אמור להיות פרויקט שהיה צריך להגיע כבר מזמן ל-300 ואז לראות אולי להגביר את זה יותר?
עמיחי דוד
לא הייתה עצירה של הפרויקט הזה.
היו"ר יעקב אשר
יש עצירה אבל אתה אומר שזה לא - - -
עמיחי דוד
במסגרת תקציב 2018-2017 המשטרה קיבלה תוספות משמעותיות. בסדרי העדיפויות שלה היא פשוט בחרה מה לתעדף. נכון לרגע זה היא העדיפה לתת עוד שוטרים לאגף התנועה ועוד ניידות אבל לא למצלמות.
דורון ידיד
מצלמות מתקציב אחר. עבור המצלמות התקציב שליש מהמשטרה, שליש תחבורה ושליש אוצר. התקצוב הזה לא בא למצלמות.
עמיחי דוד
לפי מה שאני מכיר - - -
היו"ר יעקב אשר
זאת התשובה הסטנדרטית של האוצר שאומר – אתה מקבל עכשיו על הראש גם בשביל החברים שלך, לא רק אתה אישית – אבל התשובה הזאת, במקרה הזה, היא לא נכונה. כשאתה אומר: אני מאשר תקציב - - -
עמיחי דוד
אני מכיר שב-2014 דווקא ניתן לזה, היה איזשהו סיכום - - - 40 מצלמות - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל אם אני מבין נכון יש פה תקציב ייעודי – 40 המצלמות האלה הגיעו ל-100.
נועם בגינסקי
וזה תקצוב חוץ משטרתי. זה לא מתקציב המשטרה. זה תוקצב על-ידי האוצר.
היו"ר יעקב אשר
זאת אומרת שהמשטרה גם משתתפת פה אבל בשליש.
נועם בגינסקי
תציב הרכש תוקצב על-ידי האוצר.
דורון ידיד
מה שנאמר פה לגבי התקציב שניתן, זה תקציב שדיברתי עליו קודם, שהשר לביטחון פנים פעל נמרצות להעלות את מספר הניידות וזה במסגרת ההתחייבות שלו שהוא עומד בה להכפיל את מספר הניידות. זה לא תקציב שניתן למשטרה לשיקול דעתה ללחימה בתאונות הדרכים. התקציב של המצלמות הוא תקציב אחר, נפרד. הוא בעלויות גבוהות יותר - - -
היו"ר יעקב אשר
- - - שואל למה אין תכנית מוסדרת של עלייה כל שנה במספר כדי להגיע לפחות ל-300 ההיסטורי הזה שהוא גם כבר היסטוריה?
עמיחי דוד
במסגרת דיוני התקציב המשטרה הציגה לנו את סדרי העדיפויות שלה. היא קיבלה תוספת תקציבית משמעותית - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל יש דברים שהם לא קשורים לסדרי עדיפויות או לא כי זה תקציב חיצוני, נקרא לזה, זה לא בתוך התקציב השוטף שלהם. אבל אתם יודעים להתערב הרבה מאוד גם בשיקולים של משרדים, כי אם יבוא משרד ויגיד לך על נושא מסוים שהוא מפסיק משהו, יש הרבה פעמים שאגף התקציבים יש לו מה לומר גם בעניין הזה. ואיך אומרים, לא זורקים את הארוחות החמות לקשישים ומבטלים אותן כדי שאחר כך הם יבואו.

אבל לא יכול להיות, שיש פרויקט של 300 מצלמות, שהחשיבות שלו היא קריטית לגבי האכיפה ולגבי ההרתעה והוא עומד קפוא. אפילו 10 מצלמות לא הוספתם במשך כמה שנים.
עמיחי דוד
מההכרות שלי, התקציב לא הוקפא באופן חד-צדדי. אני לא מכיר שהיה תקציב ומשרד האוצר הפחית את הצד שלו.
היו"ר יעקב אשר
יש לך מושג כמה זה תוספת של 100 מצלמות? מה העלות? יש למישהו מושג?
דורון ידיד
20 מיליון בערך.
היו"ר יעקב אשר
20 מיליון בהשקעה? ואחר כך השוטף. השוטף הוא לא 20 מיליון.
עמיחי דוד
המשטרה קיבלה תוספת של מיליארד שקלים במהלך תקציב 2018-2017.
היו"ר יעקב אשר
כן. אבל כשאתה אומר משטרה, אתה מדבר גם על תופעת הסכינים, אתה מדבר על מזרח ירושלים, אתה מדבר על בעיות כאלה ואחרות.
עמיחי דוד
כי היא קובעת ביחד עם המשרד לביטחון פנים וביחד - - -
היו"ר יעקב אשר
כן. אבל יש דברים שאני מצפה גם מהמשטרה. אני לא אומר שהם לא בעסק.
דורון ידיד
הפרויקט הזה הוא לא פרויקט של המשטרה. הוא פרויקט של הממשלה, של המדינה. כל משרד: ביטחון פנים, אוצר ותחבורה – אמורים לתרום שליש מהתקציב - - -
היו"ר יעקב אשר
אני הולך לריב אתו על השליש שלו. איפה השליש של משרד האוצר ושל משרד התחבורה לעניין הזה?
עמיחי דוד
אני לא מכיר - - - יש דיוני תקציב שבמסגרתם מוצגים לנו סדרי עדיפויות ובהתאם זה מתוקצב.
היו"ר יעקב אשר
זו שערורייה. אם לא היינו מעלים אותו עכשיו על השולחן, יכול היה להישאר ככה עוד הרבה מאוד זמן. זה לא מקובל עלי. אני מבקש שתעשה את שיעורי הבית בעניין ותיתן לוועדה דיווח על הפרויקט הזה.

כמו שאומרים נציגי המשטרה, אם הוא פרויקט חיצוני שממומן שליש, שליש, שליש – אני רוצה לדעת מה קורה בכל משרד, כולל משרד האוצר, למה ב-6-5 שנים האחרונות לא שמו לזה כסף ומה אתם מתכוונים לעשות ב-2017 כדי לתקן את זה עוד ב-2017.

אם אתה רוצה לדעת איך עושים את זה תוך כדי התקציב, אתה מוזמן לדיוני ועדת הכספים לראות שיש דבר כזה. ואם תצטרך פרוטקציה שם, זה יושב-ראש המפלגה שלי ואני אשתדל לעזור לך. הופתעתי לגמרי מעניין הזה. פשוט, הפרויקט עומד במקום.

מדובר פה על חיי אדם. לא מדובר פה על דברים אחרים. לא על לוקסוס ולא על איכות חיים אלא על החיים עצמם. תמשיך בסקירה שלך.
דורון ידיד
אנחנו בוחנים מצלמות וציוד מכשור נוסף - - -
היו"ר יעקב אשר
כשאתה מדבר על ציוד נוסף מעבר ל-300 או שזה בתוך?
דורון ידיד
מעבר ל-300, פרויקטים שלנו. כמו שיש לנו את מד מהירות לייזר, הממל"ז. כמו שיש לנו את ה"דבורה" שנמצאת על הניידות שתיארתי קודם איך עובדים איתה. כמו שיש לנו ממל"ז כל זה יחד עם אכיפה מתוגברת ועם מימוש הבטחת השר להכפלת מספר הניידות, שזה קורה בפועל, פורסמו תקנים, הוקצו ניידות. עכשיו יש הליך גיוס מואץ של שוטרים לאגף התנועה. הנושא מתועדף גם על-ידי המפכ"ל בהתאם להנחיית השר.
היו"ר יעקב אשר
זה במסגרת ההכפלה שדובר עליה קודם, שהיא עדיין לא מספיקה.
דורון ידיד
העברתי לך פה את נתוני האכיפה - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה רוצה לתת את הנקודות - - -
דורון ידיד
התייחסתי לזה. יש לנו עלייה של 47% בכלל האכיפה. 94% עלייה בעבירות פלאפון. 80% ממוצע בשכרות. כל זה אכיפה ידנית. 75% אכיפה ידנית על מהירות ללא א-3. במצלמות א-3 יש לנו עלייה של 48% בדוחות. יש פה פעילות ממוקדת בעבירות מסכנות חיים ובריונות. נוגעים ביותר נהגים, נוגעים באמצעים מרתיעים, גם גלויים וגם סמויים. זה חלק מהשינוי בתרבות הנהיגה, לצד הסברה ולצד כלל הפעילויות.

בינואר-פברואר נרשמו 19,000 דוחות במצלמות א-3. ב-2016 נרשמו 19,000 דוחות במצלמות א-3. ב-2017 זה 36,000 דוחות.
היו"ר יעקב אשר
כמה ב-2016?
דורון ידיד
19,000. ב-2017 נרשמו 36,000. העלייה המשמעותית זה בגלל השינוי במדיניות. זאת אומרת, במימוש של המצלמות. בגלל עומס בבתי משפט המצלמות אכפו במהירויות גבוהות יותר, לא ריאליות. כיום כל המהירויות הן ריאליות ולכן התוצאות הן אלו. בסופו של דבר, מכלול הפעולות האלה יכול להשפיע, להבנתנו - - -
היו"ר יעקב אשר
שנוכל לבחון אותם יותר בסוף השנה.
דורון ידיד
גם את הפעילות שלנו.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה בשלב זה. אמרתי גם בתחילת דברי שזיהיתי עם כניסתך לתפקיד רצון להשתמש בכלים הקיימים. זאת אומרת, לטייב אותם, להשתמש יותר בכוח אדם ולחשוב גם יצירתית על סוגים שונים של אכיפה. צריך להמשיך בזה. אבל לדעתי חייבת לבוא גם תוספת רצינית מאוד בנושא הכלים, כמו שדיברנו, גם ניידות וגם אמצעים אלקטרוניים.

דן להב, סמנכ"ל במשרד ראש הממשלה, אולי בכל זאת נשמע אם יש לך להעיר על הדברים שנאמרו כאן? אולי כיוונים?
דן להב
- - -
היו"ר יעקב אשר
טוב. אז מתי נוכל לקבל איזשהו כיוון של זמן להחלטות הללו?
דן להב
- - - מאוד קרובה. נקווה שבשבועיים הקרובים - - -
היו"ר יעקב אשר
הדברים שנאמרו כאן לא חדשים לך, אחרי העבודה שעשיתם, אני מקווה.
דן להב
- - -
היו"ר יעקב אשר
אם תצטרך עזרה במסקנות, אני כבר יכול להגיד לך שאני חושב שחייב להיות שינוי דרמטי בנושא הזה של השימוש בטכנולוגיות. אבל אני מכבד את הבקשה שלך לא לדבר ואני יוצא מנקודת הנחה שאתה לא רוצה לדבר על דברים שאתה עוד לא בטוח בהם במאה אחוז ואנחנו נחכה לסיום מסקנות הצוות שמוביל אותו מנכ"ל משרד ראש הממשלה ושאתה אחת הזרועות המרכזיות שלו.

אני חוזר שוב על ההצהרה שלכם – אני ממש מתחיל להיות דובר משרד ראש הממשלה – שהולך להיות תגבור משמעותי בכלים הטכנולוגיים. אני לא מדבר כרגע על הניידות שאני מקווה שיהיו גם כן. אבל הולכים לשים דגש על הגברה ועל כלים טכנולוגיים נוספים – אמת דיברתי?
דן להב
- - - ככל הנראה. - - - הליך כשתהיה תמונה מלאה אנחנו נתעדף - - -
היו"ר יעקב אשר
נציגת הנהלת בתי המשפט, עורכת הדין חלי ברכה, נמצאת? שלום. קודם כל, האם אתם גם באותה תוספת אכיפה שדיבר עליה ראש אגף התנועה? הם יש לזה השפעה אצלכם? האם אתם מרגישים השפעה? איך אתם רואים את החסמים שעלולים לקרות או לא ומה צריך לעשות אם באמת יוגבר הנושא של המצלמות ושל האכיפה מהסוג הזה? האם אתם יודעים להתמודד עם זה? קודם אמרה סבטלנה שזה קשור מאוד לתרבות, ויש מדינות שעצם זה שתפסו את האדם, זה כבר מרתיע אותו והוא חוזר בתשובה. ויש מדינות שאם תפסו אותו אבל עדיין הוא עוד לא ראה את גזר הדין ולא חש אותו – הפער הזה ששי בין העבירה לבין סוף - - -
חלי ברכה
אני מהלשכה המשפטית בהנהלת בתי המשפט. כמו כולם, גם אנחנו לקחנו חלק בדיוני הוועדה בכל מה שקשור בבלימת הקטל בדרכים. אנחנו גם עובדים בשיתוף פעולה מלא ובאופן שוטף עם משטרה ישראל. רק לפני כשלושה שבועות הייתה ישיבה של מנהל בתי המשפט עם ראש את"ן, במסגרתה גם נקבע שתיקבע ישיבה נוספת בעוד כשלושה חודשים.

אני אתן סקירה קלה, בעיקר בנוגע לעניין של הפקק שנוצר בבתי המשפט. זה היה בעיקר סביב מצלמות א-3. בתי המשפט יודעים לקלוט בכל שבוע כ-80 תיקים חדשים לשופט. בנוסף לזה, מובאים בפני השופטים גם תיקים דחופים, תיקים מיוחדים.
היו"ר יעקב אשר
בתחילת שנה זו הייתה צריכה להיות תוספת של 6 שופטים.
חלי ברכה
אני אסקור הכול. בתי המשפט יודעים לקלוט כ-80 תיקים חדשים מדי שבוע לשופט. בנוסף לזה יש גם תיקים בעלי דחיפות מיוחדת שנכנסים לתוך המערכת, תיקי מעצרים ובקשות מיוחדות. זה מה ששופט יודע לעשות בשבוע.

בהתאם לסיכומים עם משטרת ישראל, כפי שציינתי, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה, המשטרה מתעדפת את התיקים וזה מה שהיא מביאה בפנינו: כ-80 תיקים לשופט בשבוע. הכמות הזו של התיקים מאפשרת לבתי המשפט לתעבורה לטפל באופן ראוי בתיקים. באופן שנתי זה יוצא משהו כמו 90-80 אלף תיקי תעבורה בשנה.

המנגנון הזה מאפשר לנו לעבוד כך שאנחנו לא מייצרים פיגורים וזמן טיפול ממוצע, ככה מנתונים שבדקנו, מרגע הגשת כתב האישום, אני אחמיר - - -
היו"ר יעקב אשר
לא מרגע הגשת כתב האישום. מרגע שאדם מקבל את הדוח.
דורון ידיד
תלוי באיזה בית משפט . יש לנו בתי משפט שהמועדים כבר תפוסים עד סוף 2017. יש בתי משפט שזה 3 חודשים. זה תלוי בעומס.
חלי ברכה
נכון. יש בתי משפט יותר עמוסים ויש פחות. אני מדברת על ממוצע ארצי – אני כאן מייצגת את כולם. אני יודעת לתת נתונים על מה שקורה מהרגע שמוגש כתב אישום. מה שקרה מהרגע שבוצעה העבירה ועד שהוגש כתב אישום, זה תלוי כמובן בתביעה המשטרתית.
דורון ידיד
יש לנו בתי משפט במרכז הארץ שהם עמוסים מאוד. אזרח מקבל דוח הזמנה לדין, אם ב-א-3 אם במפגש עם השוטר, יש כאלו שמועד ההזמנה לדין הוא בעוד שלושה חודשים ויש כאלו שמועד ההזמנה לדין הוא בסוף 2017 ועוד מעט נתחיל לקבל מועדים לתחילת 2019.

אין ספק שיש עומס בבתי משפט שצריך לקבל פתרון. עם כל השיתוף פעולה בינינו, ויש, ומעבר לפגישה לפני שלושה שבועות, שוחחנו עם מנהל בתי המשפט עוד מספר פעמים. יש פה שיתוף פעולה פורה איתם, עם הרשות - - -
היו"ר יעקב אשר
היה אמור לקום צוות משותף. הוקם או שרק היו פגישות?
חלי ברכה
אני אדבר גם על הצוות הזה. אסיים ואגיד שזה ממוצע ארצי. נכון מה שאומר ראש את"ן, בהחלט יש שונות בין המחוזות. יש מחוזות עמוסים יותר, מחוזות עמוסים פחות. אבל הממוצע הארצי עומד על משהו כמו 5 חודשים מרגע הגשת כתב האישום לבית המשפט ועד למתן גזר דין.

זה תוך כדי שאנחנו עומדים במה שנקרא "קלירנס חיובי". זאת אומרת, שבשנה או בחודש, יותר תיקים נסגרים מאשר תיקים נפתחים. אנחנו מקפידים כל הזמן לעמוד על היחס הזה שמאפשר לקצר את זמני הטיפול.

כפי שציינת בתחילת הדברים, לאחרונה, אחרי מאמצים רבים, אושרה תוספת של 6 תקנים של שופטי תעבורה בפריסה ארצית - - -
היו"ר יעקב אשר
התקנים האלה התקבלו במחוזות שבהם הפקקים גדולים יותר?
חלי ברכה
כמובן שמנתבים את זה בהתאם לצורך, אין ספק כאן בכלל. אני אומר שלא התקבלו עדיין כל התקנים. התקנים אמורים להתקבל בשנים 2018-2017. בבדיקה ארונה שקיימתי לפני כשבוע נמסר לי - - -
היו"ר יעקב אשר
מול מי? מול האוצר?
חלי ברכה
לא. אצלנו בתוך המערכת בדקתי כמה תקנים כבר התקבלו. התקבלו שניים. אמורים להתקבל עוד שניים בשנה הזו, בשנת 2017. בשנת 2018 אמורים לקבל עוד שניים. בסך הכול 6 כפי שציינת. התקנים האלה נועדו לתת מענה בעיקר לעומס שנוצר עקב המערכת של א-3.

לשאלתך לעניין הצוות שאמור היה להיות מוקם בהתאם למסקנות של הדוח של הוועדה. אני מבינה שעל זה דיברת, נכון?
היו"ר יעקב אשר
כן.
חלי ברכה
הצוות, לא הנהלת בתי המשפט הייתה צריכה להקים אותו. למיטב זכרוני, מי שהיה צריך להקים את הצוות זה משרד המשפטים בשיתוף משרד האוצר, והיו אמורים להיות שותפים בו אגף התנועה של המשטרה והנהלת בתי המשפט.

למיטב ידיעתי, צוות כזה לא הוקם. ככל שהוא יוקם, כמובן שנשתף פעולה, כמובן שניקח בו חלק. באופן כללי אנחנו משתדלים לעבוד בשיתוף פעולה עם כל גורם.
היו"ר יעקב אשר
מה התחזית שלכם לגבי אותו חוק שהולך להיכנס, אותן תקנות שהולכות להיכנס בחודש הקרוב? כמה זה אמור - - -
דורון ידיד
יש לנו את הנתונים. 22,000 דוחות פחות. אבל כשאנחנו מדברים על שינוי במדיניות האכיפה, אנחנו מדברים על עלייה של עוד כ-18,000 דוחות. למעשה, יהיה לנו פער של בין 2,000 ל-3,000 דוחות, ככה שיתאפשר לנו לטפל בעבירות חמורות יותר כי שינינו את המדיניות.

הנתונים מתייחסים בהשוואה ל-2016, זה כ-22,000 פחות. כשאנחנו משנים ומדברים על שינוי מדיניות האכיפה עם העלייה המשמעותית ב-א-3 - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה מגביר את זה כאן ומוריד בצד השני, אז אתה מגיע - - -
דורון ידיד
- - - ולא לשכוח שבאמצע - - -
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל באיזון הזה אנחנו כבר היום בפקק, אז צריך - - -
דורון ידיד
בסדר, אבל עדיין יהיו פחות. לא לשכוח שבאמצע זה לא דוחות שהולכים לאיבוד, אלה דוחות של החמרה בברירת משפט - - -
היו"ר יעקב אשר
יש עוד הליכי תקנות או חקיקה שנמצאים בצנרת כרגע מהסוג הזה שיכולים להוריד את העומס של העבירות הפשוטות יותר או הבינוניות ולהגביר את - - -
דורון ידיד
יש את תיקון 112 שנמצא פה.
היו"ר יעקב אשר
בוועדת הכלכלה?
דורון ידיד
כן. המון זמן.
קריאה
יש דיון ב-19. דיון של 5 שעות שיו"ר הוועדה קבע.
חלי ברכה
כל התכלית של תיקון 112 היא לייעל את כל המערכת, בין היתר גם את מערכת בתי המשפט.
היו"ר יעקב אשר
יש הסכמות כבר בין משרדי הממשלה או שהולך להיות קרב בוועדה? קרב רב?
שרית פליפסון
95 אחוז הסכמות - - -
היו"ר יעקב אשר
זה קצת. את יודעת מה זה 5% קרב של משרדי ממשלה? כשאיתן מגיע קצת על צד שמאל זה בכלל יתחיל לרוץ. אבל זה נמצא והתקדמתם? נקבע דיון, אתה אומר.
חלי ברכה
רק אומר עוד משפט, ברשותך.
היו"ר יעקב אשר
ככל שאנחנו נוריד את העומס מכם בעבירות הפחות חמורות - - -
דורון ידיד
כמו שנעשה - - -
היו"ר יעקב אשר
אנחנו מגיעים למשהו הגיוני. אני פונה לאוצר, האם אפשר לבדוק ולראות, בשיתוף כמובן, להקדים את אותם תקנים של 2018-2017. לעשות מאמץ להקדים אותם.
עמיחי דוד
עד כמה שאני יודע הם תוקצבו בבסיס.
היו"ר יעקב אשר
הם תוקצבו בבסיס. בפועל כרגע יש 2. אני מבקש לעשות בדיקה מול הנהלת בתי המשפט. תראו אופה החסם שלכם. אולי אפילו אם ייצא מכתב להקדים את הגיוס של אותם 6 שופטים לצורך העניין הזה. אנחנו חייבים לעשות מאמץ מרוכז. אני מתחיל להרגיש כמו החמות שכל הזמן גוערת, אבל חברים, אני מאמין גדול מאוד במאמץ מרוכז שמגיע מכמה כיוונים.

זה שהגיע ראש את"ן חדש ונותן רוח חדשה פנימה, זה שאולי בעזרת השם נוכל להכניס עוד כלים טכנולוגיים שאני מאוד מחכה לאותה הצעת מחליטים של הממשלה ואני מאוד מנומס עם משרד ראש הממשלה היום מתוך תקווה שנוכל לשבח אותם בסוף התהליך.

אבל אם נעבוד בכל הזרועות האלה ביחד, נוכל לעשות שינוי כבר עכשיו. אלה שינויים שיכולים לקרות כשתוקפים אותם מכמה כיוונים. אני מבקש את הבדיקה שלכם לראות אם אפשר להקדים את איוש השופטים.

משפט סיום של הנהלת בתי המשפט.
חלי ברכה
אני אגיד את המובן מאליו, אבל לפעמים גם המובן מאליו צריך להיאמר. אנחנו עובדים כאן בכלים שלובים וכולם מבינים שהייתה תקלה סביב מצלמות א-3, וצריך לזכור שכאשר מתגברים חוליה אחת בשרשרת האכיפה, צריך לתגבר את כל שרשרת האכיפה אחרת נוצר פקק.
היו"ר יעקב אשר
הוא אשר אמרתי. תודה רבה לך.

משטרת ישראל, עוד כמה מילים?
שרית פליפסון
אני ראש מחלקת תביעות תעבורה. רציתי להזכיר שהוועדה למינוי שופטים תתכנס בחודש מרץ, ואם באמת יהיה את המאמץ המשותף של כולם – הנהלת בתי המשפט נמצאים כאן – אז אולי אפשר יהיה למנות שני שופטי שלום ולהקצות גם אותם כשופטי תעבורה ולא רק עוד שניים נוספים. ככה נוכל - - -
היו"ר יעקב אשר
אפשר לבדוק את זה ולדווח לנו? תודה.

לפני שנעבור להמשך, נשמע כמה מילים ממך, גיורא. לא סיכום, אבל איך אתה רואה את הדברים ומה אתה חושב שצריך למקד בתחומים האלה שדיברנו עליהם? אני אגיע לכולם, למרות שלחצו אותנו פתאום מוועדת הכנסת.
גיורא רום
אני מצטרף לחלוטין להערה שלך בדבר הגדלת תקציב, אפילו אם מדובר בהגדלה חד-פעמית ושזה לא יכנס לבסיס התקציב, שזה מה שהאוצר הכי מפחד ממנו.

שנית, למצלמות יש חשיבות בלתי רגילה בניהול הכבישים. בניהול בכלל וגם באכיפת הציות לחוק. לדעתי, מה שקרה עם א-3 זה שהם סובלים ממה שסובלות הרבה מערכות שמקימים אותן מתחת למסה הקריטית שלהן.

א-3 לא הגיעה למסה הקריטית. בישראל יש 20 מצלמות לכל מיליון תושבים. שני שליש מהן מצלמות אמתיות ושליש מצלמות דמה. בשבדיה יש 135 מצלמות לכל מיליון תושבים; באירלנד יש 107; בשוויץ יש 93. בשבדיה עוד הוסיפו ב-2016. זאת אומרת א-3 סבלה מתחת למסה הקריטית. מי שמכיר את מבדקי הקצונה, אם נותנים לך קרש של 3 מטרים כדי לעבור תעלה של 4 מטרים – אתה לא עובר.

דבר נוסף, זה ישמע לכם קצת משונה. אם אני הייתי המשטרה, הייתי מחפש דרך באמצעות אנשי ההסברה שלי לגרום לקהל לאהוב את מצלמות המהירות מכיוון שלא רק אני נוסע וכאילו סובר ממצלמת המהירות, אלא גם הבת שלי נוהגת ומישהו אחר ושלישי ורביעי. בעצם אנחנו צריכים כאזרחים לאהוב את מצלמות המהירות ולא לכעוס עליהן, שזה המצב היום.

את זה, אני חושב, שצריך להוביל המשרד לביטחון פנים או המשטרה, כל מה שקשור לעולם ההסברה ויחסי הציבור. מערך המצלמות בא בביל לשמור על האזרחים ולא בשביל להציק להם.

הדבר האחרון הוא עמדת הרשות באשר למצלמות הקטע. בסוף אנחנו מחפשים את האנשים שנוסעים באופן רציף במהירויות משוגעות, לא במעבר חד-פעמי בירידה מירושלים ליריחו או משהו כזה, אלא כאלה שנוסעים בנגב ממשאבי שדה לצומת הנגב, או מצומת אחיהוד לכרמיאל וכן הלאה.

אני חושב שאלה האנשים שהם הכי מדאיגים והדרך לאתר אותם היא באמצעות מצלמות הקטע. פה דווקא אפשר להתחיל בפיילוט ולעשות את זה גם מעוד סיבה – זה מחזיר אותי למה שאמרתי קודם עלה ההסברה – אנחנו מעוניינים כולנו לשדר לציבור שאנחנו מביאים אתנו גישות חדשות, טכנולוגיות חדשות, דברים שאנחנו יכולים להסביר אותם.

זה יהיה מאוד לטובת המשטרה, כך אני סבור, אם המשטרה תציג שהיא באה עם גישות טכנולוגיות חדשות שתכליתן להגן על האזרח. כי הרי תכלית המשטרה היא להגן על האזרחים שומרי החוק שנוסעים על הכבישים.
היו"ר יעקב אשר
ההמלצה שלך לעבור לאותן מצלמות - - -
גיורא רום
אני חושב שצריך להשיג עוד חבילה של כסף. אני הייתי הולך על מצלמות קטע במקומות שהם קטעים די ברורים, מוגדרים: תל שקת-נבטים וכן הלאה. כל מיני קטעים כאלה - - -
היו"ר יעקב אשר
אפילו כפיילוט שווה לקחת מקום אחד. לכשיהיה כסף וצריך להיות כסף כי אם יתברר שבאמת האוצר ומשרד התחבורה היו צריכים להפריש שליש לנושא המצלמות במשך 6 שנים, תעשה חשבון כמה אתם חייבים לנו למצלמות הללו. אני מדבר ברצינות, אני לא מדבר בצחוק. אני הולך לעקוב אחרי זה ולעשות מה שאני יכול לעשות בכוחי.
גיורא רום
בשורה התחתונה, עמדת הרשות היא שצריך להוסיף מצלמות באופן משמעותי וצריך – זאת המלצה שלי – לשנות את הגישה של האזרחים למצלמות, לגרום לאזרחים לראות במצלמות אמצעי להגנה על האזרחים. אני לא רוצה להפליג בדברי ולהגיד שזו "כיפת ברזל" של הכבישים, אבל במידה מסוימת זה מגן על אלה שנוסעים.
היו"ר יעקב אשר
נכון. חד-משמעית. אהבתי את האנלוגיה, לא בגלל הכיפה דווקא אלא בגלל "כיפת ברזל". אמצעים טכנולוגיים היום הם חלק מתקדם מאוד בזרוע הביצוע והאכיפה, לא יעזור כלום. יכול להיות שיתברר שאם תהיה הרבה טכנולוגיה – הרי מה קורה פה במדינה? ניידות מאוישות לא נותנים, טכנולוגיה לא נותנים וכלום, בואו ניתן לחיים לזרום או חללה לפצועים לזרום – יכול להיות שנגיע למצב שבו השקעה רצינית בטכנולוגיה תחסוך לנו כוח אדם של שוטרים. יכול מאוד להיות.
דורון ידיד
אני רוצה לומר ששוטרים נתנו. אמרתי כבר פעמיים שהשר הקצה ונתן וזה עומד - - -
היו"ר יעקב אשר
אני יודע. גם השר אמר לי בשיחה שהייתה לנו שהוא היה רוצה הרבה יותר. דובר על 400-300 ניידות? אנחנו מדברים כרגע על 220 בסוף - - -
דורון ידיד
לא, לא. הוא מכפיל את ניידות השוטרים ומימש את ההבטחה שלו. כרגע זה אצלנו בגיוסים. דבר שני, עניין האכיפה האלקטרונית לא חונה רק אצלנו. לעניין ההסברה, גיורא, הפרויקט הוא לא רק משטרתי, הוא של האוצר, התחבורה וכולם. בהחלט נשב יחד ונמצא רעיון להסברה.
היו"ר יעקב אשר
הוא דיבר על הקונספט. יש לכם גם כלי הסברה.
דורון ידיד
נשב יחד ונבנה משהו משותף.
היו"ר יעקב אשר
בכלל חשוב שתשבו יחד.
גיורא רום
- - - לגרום להם להתהפך לגמרי - - -
היו"ר יעקב אשר
גיורא, אתה צודק. אני חייב לסיים את הסבב. עורך הדין תומר גונן, מלשכת עורכי הדין. יש לך משהו עם מצלמות האבטחה. אתה מדבר כרגע בשם לשכת עורכי הדין?
תומר גונן
אני מייצג את עמדת לשכת עורכי הדין. המטרה של לשכת עורכי הדין, וזה נכתב בנייר העמדה שלנו, זה להירתם להורדת הקטל בדרכים. שלא תהיה פה אי-הבנה. אני גם יכול לברך את ניצב ידיד - - - אני כאזרח, גם עורך דין אבל גם אזרח, רואים הרבה יותר ניידות בכבישים וכשמגיע אז מגיע.

יחד עם זאת, במסגרת התיק הזה שבחן את המצלמות היו כשלים מכאן ועד הודעה חדשה. דבר ראשון, חשוב לציין שהמערכת הזאת שהיא מבוססת גלאים מגנטיים הופסק ייצורה בשנת 2005. זאת אומרת, מדינת ישראל היום מפעילה טכנולוגיה שהפסיקו לייצר אותה בשנת 2005.

אין היום בעולם ייצור סדרתי, ככל שאנחנו מכירים את הנושא, של הטמנת גלאים מתחת לכבישים מהסיבה שזה דורש המון התעסקות, כמו שאמר ניצב ידיד, של אישורים וחפירות. הופסק לייצר אותו, זאת אומרת, אנחנו קצת תמהים איך מביאים טכנולוגיה כזאת, זה כמו לקנות היום מטוס ריסוס לחיל האוויר.
היו"ר יעקב אשר
אתה מדבר מצלמות א-3?
תומר גונן
א-3 מבוססת על הפעלה של גלאים מגנטיים - - -
היו"ר יעקב אשר
גם היום? גם בדגמים של 2017-2016?
תומר גונן
גם היום. חברת "גאטסו" הפסיקה את הייצור, היא עברה לשיטות אחרות, כבר בשנת 2005.
דורון ידיד
בסדר, זה לא פוגע ביעילות של המצלמות הקיימות.
היו"ר יעקב אשר
לא קשור שזה פוגע. אני שואל אם יגיע עכשיו כסף ויהיה רכש – אנחנו הולכים על אותו סוג?
דורון ידיד
לא. הולכים על משודרג. מה שאנחנו קונים היום ומלר זה לא אותו דבר. הולכים על דיגיטליות משתדרגות - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה אומר ש-100 הקיימות היום הן מהסוג הזה. בסדר, הן קיימות. אנחנו לא מוסיפים עוד אחת, אז אתה לא רוצה שנוריד את הקיימות, נכון?
תומר גונן
בתחילת הדרך המערכת הזאת עברה אישור של מכון התקנים, ועד כמה שהדבר הזה תמוה, בחוות הדעת של מכון התקנים נאמר שנערכו 500 ניסויים למערכת הזו בהולנד. אני חייב להגיד שזו כבר עובדה, איש מכון התקנים, בלשון המעטה, לא אמר אמת כי לא נערך אפילו ניסוי אחד למערכת הזאת.
היו"ר יעקב אשר
נמצאים פה ממכון התקנים?
תומר גונן
לא נערך שום ניסוי ועל זה הועברה הודעה לבית המשפט. זאת אומרת, בישראל יש היום מערכת שדה-פקטו לא העבירו אותה ניסויים כמו שכתוב בתו התקן. דבר נוסף, אני חושב כמו שאתה אמרת וכמו שגיורא אומר, כל העולם עובר היום למצלמות - - -
היו"ר יעקב אשר
כשאתה מדבר על זה שלא העבירו את התקן, אתה יודע, האויב של הטוב הוא הטוב ביותר ותמיד נמצא איזושהי בעיה כזו או אחרת. אבל אדם שתפסו אתו על 130, אז מה, הוא נסע 80 והמצלמה עפה לה ל-130?
תומר גונן
אנחנו מייצגים את האזרחים - - -
היו"ר יעקב אשר
זה טוב שאתה מייצג את האזרחים, השאלה רק אם אתה לא מייצג איזו תופעה שהיא בסופו של דבר פוגעת במה שהתחלת אתו, שאנחנו כולנו רוצים לעמוד - - -
תומר גונן
- - - אני מזמין אותך לבוא אתי היום בערב לקורס נהיגה מונעת. כמות הסבתות שיושבות שם, שהעבירו עליהן את הדוחות כי אתה אמת לא יודע מי נהג באוטו, היא עצומה. ולכן, האם באמת זה יוצר הרתעה? לדעתנו לא.
דורון ידיד
השאלה מה זה קשור לגלאים ולמצלמות?
תומר גונן
אני מדבר על הקונספט. בכל מקום בעולם שאתה תגיע אליו, ואני מניח שטיילת בעולם, קודם כל תראה שילוט ענק שהקטע הזה מצולם. כאן, במדינת ישראל, יש איזה דף A4 עם ציור של מצלמה לפני המצלמה ולא יודעים מי נהג ברכב. כשתיסע בגרמניה, יהיה צילום פנים שלך והמערכת תהיה מבוססת רחקת לגמרי מבחינה טכנולוגית ואז לא תהיה מחלוקת וכנראה גם תהיה הרתעה. כל העולם היום הולך לכיוונים אחרים לגמרי ואנחנו ממשיכים עם משהו שלמעשה יצא כבר מהמדף.

מעבר לכך, מי שמנהל היום את המצלמות זה הזכיין. הזכיין אחראי לכול. משטרת ישראל חתמה אתו על חוזה עתק של 335 מיליון ₪, תחזוקה ל-10 שנים. במסגרת התיק התברר, למשל, שנפתחה תלונה על זיוף בדיקות הכשירות של המצלמה. יש מספר תלונה משנת 2014. לא יאמן, שני מעורבים, והתיק עדיין בחקירה כבר 4 שנים ואנחנו לא באמת יודעים מה עושה הזכיין, לא יודעים את זה.

לכן, כל שיטת ההפעלה כאן, לדעתנו, היא בעייתית מאוד. אנחנו סבורים, ואני גם חושב שהציבור מאוד מתקשה, איך אמר גיורא? שונא את המצלמות. אני סבור וכל אזרח כאן שמי שמגיע למצלמה, מוריד את הרגל מהגז, כמו שאמר ניצב ידיד, וימשיך במהירות על למצלמה הבאה.
היו"ר יעקב אשר
ברגע שהם יאהבו את המצלמות, אתה תאבד פרנסה.
נועם בגינסקי
מי אוהב את הממל"ז, מי אוהב את מכשור האכיפה האחר, כבוד היושב-ראש? אף אחד לא אוהב את זה.
תומר גונן
הפתרון היחידי שאנחנו רואים כלשכת עורכי הדין זה הוספת ניידות כפי שממשלת ישראל התחייבה בשנת 2005. הסלוגן היחידי שצריך לעמוד פה על השולחן הוא: אין ניידות – יש תאונות. אין שום דרך אחרת ואני יכול לחזור על מה שאמר ניצב בן חמו בשנת 2009 - - -
היו"ר יעקב אשר
אני מקווה שאתה לא מערב את שני התחומים.
תומר גונן
ממש לא.
היו"ר יעקב אשר
מצד אחד אתה מאוד רוצה ודואג לזה. יכול להיות שהניידות, זה כבר שוטר מול נהג, ואז אלה תיקים אחרים בבתי משפט. לנו יש כרגע את א-3, זה היסטורית. לצערי הרב לא הוספו. אני בטוח שאם יוספו, יוספו חדשים ואמצעים מתוחכמים יותר. אבל זה עדיין לא אומר שמה שקיים היום הוא לא נכון. יש בעיות כאלה ואחרות בקונספט.

אני רוצה לשמוע את תגובת מכון התקנים ואחר כך משטרה. בבקשה.
יורם סמואל
אני עורך דין שמייצג את מכון התקנים בנושא הזה. נמצא על-ידי המנכ"ל, פנחס שחר. הואיל והטיעון הוא משפטי, אז אנחנו רוצים גם להשיב בצורה משפטית.
היו"ר יעקב אשר
אבל בקצרה. בקליפת אגוז, כמו שאתם אומרים, עורכי הדין.
יורם סמואל
בוודאי. זה לא חדש שכל פעם שיש מערכת אכיפה אוטומטית, מנסים סניגורים לבוא לבתי המשפט ולמצוא בהם פגמים.
היו"ר יעקב אשר
עזוב. אל תכנס עכשיו לזה. אני רוצה לדעת האם המצלמות הקיימות היום במדינת ישראל הן מדויקות מספיק בשביל עבירות מסוג כזה.
יורם סמואל
אנחנו וידאנו שהמצלמות האלה מתאימות לתקן שהוכן במיוחד לכבוד המערכת הזאת של א-3. נתנו למערכת היתר לסמן אותה בתו תקן. אנחנו מפקחים על כל עמדה ועמדה, שום עמדה לא נכנסת לשימוש בלי להיבדק על-ידי מכון התקנים. מכון התקנים מכייל אותה באופן שוטף, מכון התקנים מפקח על תחזוקה, מכון התקנים גם מפקח על מערכת אבטחת המידע שהיא חלק מהמערכת.

לגבי הנושא של עדכון המערכת, לפי בדיקה עדכנית, עד עכשיו היו 25 שינויים במערכת מאז שהיא קיבלה את ההיתר. אנחנו מדברים על 2011, היו 25 פניות לתיקונים או לשינויים במערכת שנעשו, נבדקו ואושרו.

במשפט שמנהל עורך הדין גונן כרגע בבית משפט לתעבורה בעכו, נכון, הייתה טעות של עד שהוא עובד מכון התקנים שבא לשם כעד מומחה מטעם התביעה. לא שלא בוצעו 500 הבדיקות שנזכרות בתקן. 500 הבדיקות שנזכרו בתקן, לפי דעתנו, בוצעו.

הן בוצעו בתקופה שקדמה לאותה תעודת בדיקה והן אושרו על-ידי המעבדה בהולנד שביצעה את הבדיקה. אנחנו מכינים לדברים האלה תשובה. הוגשה על-ידי עורך הדין גונן תובענה ייצוגית. אני מבין שחלק מההופעה שלו זה חלק מהכנת התובענה הייצוגית הזאת. אנחנו ניתן תשובה מאוד מסודרת, גם למשטרה וגם לבית המשפט.
היו"ר יעקב אשר
בשורה התחתונה, אתה אומר שהמצלמת תקינות ומשקפות בהחלט את התקן שהיה מדובר בזמנו ונותנות את המבט הנכון.
יורם סמואל
הן מתאימות לתקן שקיים. הוא בינתיים הוחלף, אגב. תקן מ-2005 עבר רביזיה כללית ב-2015, אז הוא לא מיושן אלא ממש חדיש.
היו"ר יעקב אשר
כן, ניצב ידיד.
דורון ידיד
בגרמניה 17; בקנדה, בנוסף לטכנולוגיות אחרות, עובדות עם הטכנולוגיה הזו. זה שהטכנולוגיה ישנה או חלקה ישנה, זה לא אומר שהיא לא אמינה. היה את הספק הזה עם הדוח שמכון התקנים, כפי שעלה בעדות של העד שלהם בבית המשפט. אנחנו בודקים את עצמנו ובודקים את מכשור האכיפה שלנו, את כלל מכשור האכיפה שלנו וגם את המצלמות שהן באחריותנו.

אפשר לומר שבחודש האחרון, בשבועיים האחרונים, ביצענו בלילות 617 בדיקות במהירויות שונות של המצלמות. סגרנו קטעי כביש ובדקנו את המהימנות של המצלמה – כי עלה פה כן מכון התקנים, לא מכון התקנים – מעל 95% סטיות של בין 2 ל-3 קמ"ש, שזה עומד בסטנדרטים שלנו כיוון שכל מהירות האכיפה שאנחנו - - -
היו"ר יעקב אשר
אין מצב שמישהו נסע 80 ויצא לו 130.
דורון ידיד
אנחנו מראש מורידים 5 קמ"ש. במעמד רישום הדוח אנחנו מראש מורידם 5 קמ"ש, כך שזה עומד בסטנדרטים.
יורם סמואל
עוד משפט אחד.
היו"ר יעקב אשר
אחרון.
יורם סמואל
המערכות האלה של חברת "גאטסו" ההולנדית עובדות ב-20 מדינות בעולם שכוללות את ארצות הברית, הממלכה המאוחדת, שוויץ, צרפת, אוסטריה, את הולנד ואת אוסטרליה וגם את ישראל.
תומר גונן
למה אתה מטעה?
היו"ר יעקב אשר
סליחה. בבית המשפט תעשו את זה.

אני רוצה לסכם את החלק הזה מבחינתנו. זה שיש רק 100 מצלמות זה רע מאוד אבל זה שהן תואמות, כנראה שזה נכון. אני חושב שבכל טכנולוגיה שלא תהיה, אדוני העורך דין מלשכת עורכי הדין, כל טכנולוגיה שלא תהיה, לדעתי, ינסו לתקוף אותה בצורה כזו או אחרת ותמיד יימצאו אלה שהתפרנסו מהטכנולוגיה הזאת שיתקפו וגם מהשנייה. אני יוצא מנקודת הנחה שגם מה שאמר ניצב דורון ידיד, בדקו את זה גם פיזית.

אני מתנצל מראש שלא נוכל להספיק לדבר על פרויקט "שומרי הדרך" לצערי הרב, הזכרנו אותו. כי אנחנו חייבים לסיים, יש פה ועדה טעונה מאוד אחרינו. אם אחמד טיבי הגיע לפה עכשיו, זה לא בגלל היושב-ראש אלא בגלל הוועדה. זה משהו אחר.

אני מבקש סליחה מאלה שלא ידברו, אבל יש אחד שלא דיבר בפעמים הקודמות, נמרוד הגלילי. יש משהו דחוף לגבי העניין הזה?
נמרוד הגלילי
אני מייצג את חברות הליסינג. בסך הכול, חברות הליסינג מקדמות כל פעילות לבטיחות בדרכים ומבצעות אמצעים טכנולוגיים. הבעיה שעל כל דוח תנועה שמגיע אלינו או כל דוח אחר, אנחנו מבצעים הסבה, אלא שבדוחות תנועה חמורים שמצולמים בגלל עבירות תנועה חמורות, אין אפשרות לבצע את ההסבה. יש איזושהי התקדמות לאחרונה, אבל כתוצאה מכך מגיעים לבית משפט - - -
היו"ר יעקב אשר
החסם הזה הוא מול המשטרה או מול - - -
דורון ידיד
לא. שיתוף פעולה שלכם אתנו - - -
היו"ר יעקב אשר
אז אני מבקש לחדש את שיתוף הפעולה הזה.

אני מסכם את הדיון ואומר במילים אחרות את מה שאמרנו פה בהתחלה. לשכת סמנכ"ל משרד ראש הממשלה, יש צורך דחוף בהוספת ניידות נוספות כפי שדיברנו בכל הישיבות, כפי שעלה מהדוח של ועדת הכלכלה, הדוח הממצה, לפחות עוד מעבר להכפלה שנעשתה בשנת 2017. אני קורא לשר האוצר להקציב את הסכום זה.

דבר נוסף, לא יכול להיות, אני בהלם מהנתון הזה שפרויקט שהולך כבר למעלה מ-10 שנים, שהיה אמור להגיע ל-300 מצלמות, הגי ל-100 ועומד במקום. לא יכול להיות שיהיה דבר כזה. אני קורא למשרד האוצר, שבינתיים יצא ופינה את מקומו, משרד התחבורה – נמצא כאן בחזרה ממשרד האוצר.

גיורא, אני רוצה לבקש ממך בקשה נוספת. לא רק להיות המומחה שנותן לנו את המיקוד, אלא גם להיות המתריע בשער. אני חושב שזה חלק מהתפקיד שלכם, לתת לנו דיווח אחת לחודש או אחת לחודשיים, האם יש התקדמות בדברים האלה שדנו בהם, האם יש התקדמות בביצוע שלהם.

אני נותן לך תפקיד. אני יודע שהוא לא תפקיד – אבל דיברנו על קואליציה שבעצם אתם צריכים לנהל לטובת הציבור, שהיא קואליציית המאבק בתאונות הדרכים. אתם צריכים להיות גם המתריע בשער בעניין הזה.

אני מודיע לכם כן, אנחנו נקיים גם בפגרה דיונים. אנחנו נדנד לכם, ננג'ס לכם, נשגע אתכם, עד שאנחנו נתחיל לראות ירידה בכמות תאונות הדרכים. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:00.

קוד המקור של הנתונים