ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 02/02/2017

חוק להסדר ההימורים בספורט (תיקון מס' 10), התשע"ז-2017, דיון בלבד.

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 103

מישיבת הוועדה המיוחדת לדיון בהצ"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הצ"ח התכנון והבניה (הוראת שעה) ובהצ"ח שירותים פיננסיים חוץ מוסדיים

יום חמישי, ו' בשבט התשע"ז (02 בפברואר 2017), שעה 11:00
סדר היום
פרק י"א (הגבלת שוק ההימורים) כולו, למעט סעיף 171(7) (העברת כספים למדינה), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 2017 ו-2018), התשע"ז-2016 (מ/1083)
נכחו
חברי הוועדה: רועי פולקמן – מ"מ היו"ר
מוזמנים
מנכ"ל משרד התרבות והספורט

יוסי שרעבי

מנהל אגף בכיר תקציבים ותכנון, משרד התרבות והספורט - גיא אטיאס

יועצת משפטית, משרד התרבות והספורט - הדס פרבר

מרכז המועצה למניעת אלימות בספורט, משרד התרבות והספורט - ניצן בן נתן

רכז תקציב תרבות וספורט, משרד האוצר - איתי טמקין

עו"ד, משרד האוצר - אסתי פלדמן

רפרנט מאקרו באג"ת, משרד האוצר - תמיר כהן

יועצת למנכ"ל משרד האוצר - נירית איבי

משרד האוצר - אלישבע מזי"א

מפקחת ארצית, משרד הרווחה - חנה אמסלם

ק' תו"ל והדרכה אכיפה כלכלית, המשרד לביטחון הפנים - אריאל גד סעד

יו"ר מפעל הפיס - עוזי דיין

רמ"ט יו"ר מפעל הפיס - דוד אושר

מנכ"ל המועצה להסדר ההימורים בספורט - יצחק לארי

סמנכ"ל תפעול, המועצה להסדר ההימורים בספורט - אהרון יונה

יועמ"ש המועצה להסדר ההימורים בספורט - יאיר שילה

דירקטור, המועצה להסדר ההימורים בספורט - מעוז טל

המועצה הלאומית לספורט - אריק קפלן

משרד המשפטים - עדנה הראל

זכיין, המועצה להסדר ההימורים בספורט - חיים טל

זכיין, מפעל הפיס - אביעד בן שטרית

זכיין מפעל הפיס - שחר מועלם

זכיין מפעל הפיס - דרור רחמים

זכיין, מפעל הפיס - אייל בן שטרית

זכיין, מטה מאבק זכייני פיס - יהונתן ברקאי

זכיין, מטה מאבק זכייני פיס - שרון מגירה

זכיין, המועצה להסדר ההימורים בספורט - משה רפאל שרחו

זכיין, המועצה להסדר ההימורים בספורט - יניב לוי

זכיין - יעקב גנם

שדלן/ית (גורן עמיר יועצים בע"מ), מייצג/ת את עמותת גדולים מהחיים - יהושע שלמה זוהר

מוזמן - שמעון יוזן
ייעוץ משפטי
ורד קירו-זילברמן
מנהל/ת הוועדה
אריאלה מלכה
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק

פרק י"א (הגבלת שוק ההימורים) כולו, למעט סעיף 171(7) (העברת כספים למדינה), מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות 2017 ו-2018), התשע"ז- 2016 (מ/1083)
היו"ר רועי פולקמן
חברים, בוקר טוב. אני מתנצל על העיכוב הקל, אנחנו בדרך כלל מתחילים בזמן. אנחנו מחכים לדפוס, שיביא את הנוסחים האחרונים שאמורים להגיע. אתמול עוד היו דיונים ארוכים, הרבה שעות של דיונים בתוך הצוותים הממשלתיים כדי לסכם את כל הסיכומים הסופיים.

אגיד רגע מה הציפייה מהישיבה היום. מה שקורה היום זה ככה: אנחנו היום עוברים על נוסח סופי. כלומר, אנחנו גומרים את ההקראה, ועובדים על נוסחים סופיים בכל הגזרות, כדי שמה שיישאר ביום שני זה הצבעה על הסתייגויות והצבעה על סעיפי החוק. זו התוכנית ליום שני – הצבעה ומסיימים. במקביל לסיכומים ולנוסחים שיוצגו כאן תיכף בכל הנושאים, אני חושב שבכולם הגענו לסיכומים, יש את הסוגיה המשמעותית האחרונה הגדולה שנשארה, שהיא מחוץ לניסוחי החוק, זו סוגיית הזכיינים. הם עשו כאן יום ארוך אתמול, נפגשו גם אתי, גם עם חברי כנסת נוספים.

ואני אומר גם לנציגי הזכיינים שנמצאים, אז קודם כול בוקר טוב, שוחחתי גם עם חבר הכנסת ביטן, שישבתם אתו אתמול בערב, היינו מתואמים ודיברנו אחרי הישיבה שלכם. אתמול הצגנו לכם את קווי המסגרת לסיכומים האפשריים. יש שם חלקים שהם קיימים anyway ויש חלקים שהם מותני הסמכות. יהיו הסכמות, אפשר יהיה להביא אותם; לא יהיו הסכמות, לא נביא אותם. אבל אני שוב אומר, אנחנו מחכים לקבל מכם שגבולות הגזרה של הדברים שהוצאו - - -
אריאלה מלכה
יושב-ראש הוועדה, סליחה, הנוסח פה.
היו"ר רועי פולקמן
כן, כן, מיד נתייחס.

ולכן מה שאנחנו מחכים, מבחינתי, כמו שאתם מבינים, ביום שני מצביעים על החוק ומסיימים את הסאגה, הצד החוקי. אפשר עוד יהיה לנהל דיונים אתכם גם אחרי, אבל את הצד של החוק אנחנו מסיימים ביום שני. ואני לרשותכם, ככל שיידרש. ישבתם אתמול, שמעתם את גבולות הגזרה, גם ממני, גם מיו"ר הקואליציה. אלה פחות או יותר תחומי ההסכמות. ואני לרשותכם. תגידו איפה אנחנו עומדים, לאן תרצו שנגיע, ונשתדל לעשות את המקסימום כדי להביא מתווה של הסכמות אתכם. אם לא, ביום שני תוצג לוועדה הצעת הבסיס שהצענו לכם, ועל פיה נתקדם ביום שני. אז בעצם הכדור אצלכם, זה מה שאני אומר כאן. אנחנו בהחלט בכוונה להביא את המקסימום האפשרי עבורכם, כדי שהפגיעה תהיה מינימלית.

לגבי זכיינים שביקשו לדבר – אין לי בעיה. אתם רוצים אולי בתחילת הישיבה להגיד?
חיים טל
אני רוצה שהוא ידבר לפני. חשוב לי שתשמעו אותו.
היו"ר רועי פולקמן
לא, אבל, חיים, מכיוון שאנחנו כבר ממש בפרטים של הסיכומים, דיבורים כלליים – אין להם תועלת, חיים.
חיים טל
יש להם תועלת להשפעה של ההצבעה על העמלות.
היו"ר רועי פולקמן
מכיוון שישבתם בשיחה ארוכה על העמלות אתמול עם יו"ר הקואליציה, והוא שוחח אתי, אתם יודעים גם שם מה גבולות ההסכמה. אמרתי לכם את זה, ואני אומר כאן גם לפרוטוקול: מה שיש בחוק יהיה ויעבור. זאת אומרת, מוצרים שייצאו ייצאו, שינויים בעמלות יהיו. יש גבולות להסכמות, שאפשר לעשות תיקונים כאלה, תיקונים אחרים, תיקוני זמנים, מוצרים. אתם יודעים בדיוק איפה הדברים שנמצאים על השולחן נמצאים.

לכן בתוך גבולות ההסכמות האלה, אמר לכם את זה אתמול מפורשות יו"ר הקואליציה, לא פותחים את הנוסחים של החוק. את מה שאנחנו מוכנים להגיע אתכם להקלות ולהסכמות, אנחנו לרשותכם. אמר לכם את זה גם אתמול יו"ר הקואליציה, אמרתי לכם את זה אתמול בבוקר. אז להגיד דיבורים כלליים, אני חושב שקצת חבל, אנחנו כבר לא שם. ישבנו הרבה שעות, גם אתמול, אתי, אחרים.

לכן אם יש לכם הצעות אופרטיביות שאתם רוצים לדייק בהם וכו', אשמח לשמוע, אבל לתת עוד פעם דיבורים על המצב, וכמה זה בעייתי וכו' – דיברנו, אנחנו כבר לא שם. אני חושב שאנחנו כבר לא שם, גם ברמת האמון בינינו. אני יודע, ישבנו, למדתי, קראתי, שלחתם לי ניירות, קראתי אותם. אנחנו באמת מבינים את האירוע, אנחנו לא נגד שום דבר שאתם אומרים. רק עדיין, השינויים שיש כאן, הם נמצאים.

אז בוא תתקרב למיקרופון, תגידו מה אתם רוצים, ואתן לכם כמה דקות להתייחס. בבקשה, חיים, מי שאתה רוצה ידבר, אני רק מציע שנהיה פרגמטיים ולא עוד פעם הצהרות כלליות.
אביעד בן שטרית
בוקר טוב לכולם, אביעד בן שטרית. רועי, אומנם באמת ישבנו אתמול וקיבלנו ממך באמת נכונות לבוא ולהתדיין על הדברים. אני יכול להגיד שבגדול הרבה דובר שמה, ואין לנו בעצם איזשהם החלטות גמורות, כפי שאמרת. אז בגלל שאנחנו גם כן מייצגים קבוצה מאוד גדולה של אנשים, נצטרך באמת להתכנס לאיזשהו משהו שאנחנו יודעים שהוא סגור, ונוכל להציע אותו לכל הקבוצה הגדולה, שכולם יתרשמו ויידעו לתת לנו את התשובות מהשטח. אז לכן נצטרך עוד להתקדם בנושא הזה.
היו"ר רועי פולקמן
בסדר גמור. לכל הדברים שדיברנו אתכם אנחנו עשינו את שיעורי הבית אצלנו, כולל הדיבור אתמול עם מנכ"ל הטוטו על סוגיית המוצרים החדשים והעדיפות, אנחנו עוד בודקים, אמרתי לכם, את סוגיית הדחייה המסוימת של השינויים ב-Keno – אמרתי לכם, עוד אין לנו על זה סיכומים סופיים – עם התיקון המסוים בפיצוי. כל הדברים שדיברנו עליהם נמצאים על השולחן, אנחנו עושים עבודה מהצד שלנו. אבל אמרתי, הם מותנים בהסכמות. זאת אומרת, יש דברים שהם ה-base, זה לא שלא יהיה פיצוי anyway, אבל הוא הבסיס שאותו קיבלתם. שאר הדברים מותנים בהגעה להסכמות אתנו, וסיכום הדבר הזה בוועדה ביום שני.
אביעד בן שטרית
נשמח להתרכז באמת בנושא של העמלות, שזה כולל את כולם, ולנסות בעיקר שמה להגיע להסכמות, שאתה אומר זה הנושא פה בעיקר בוועדה, וגם אנחנו - - -
היו"ר רועי פולקמן
ברור. כן, למרות שלא רק.
אביעד בן שטרית
שבשאר הדברים נוכל אולי - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא, האירוע הגדול שמותנה בהסכמות מבחינתי, ועליו אני עוד במאמצים גדולים מול מנכ"ל האוצר ושר האוצר זה ה"גרייס" בשינוי במתווה ה-Keno.
אביעד בן שטרית
זה נושא מאוד חשוב לנו, שהוא די יכול לבוא ולשנות את פני הדברים.
היו"ר רועי פולקמן
זה לא רק העמלות, דיברנו על זה. לגבי העמלות – גם פה, מה שדיבר אתי אתמול דוד ביטן היה גם שם לייצר איזשהו מרווח מסוים בהחלה של הדבר הזה. ואמרתי שנבחן את זה. שוחחנו היום עם הצוות האוצרי על העניין. גם זה אפשרי.
אביעד בן שטרית
זהו. אז נשמח באמת לדעת שהדברים האלו - - -
היו"ר רועי פולקמן
הכול נבדק. אבל כמו שאמרתי, זה מותנה באמירה שזו המסגרת, ונגיע לסיכום עד יום שני. כן, חיים, תגיד כמה מילים.
חיים טל
כן, אבל יש הבדל בין העמלות לבין הנושא של הפיצוי של ה-Keno ושל - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא, אבל הכול חבילה אחת.
חיים טל
זו לא חבילה אחת, כי במכונות וב"חישגד" האלקטרוני וב-Keno זה 200 אנשים שנפגעים, ובעמלות זה 900 ומשהו זכיינים שנפגעים.
היו"ר רועי פולקמן
הכול ידוע. הכול. מבחינת הוועדה זה חבילה.
חיים טל
זו לא חבילה. זה שזה חבילה מבחינת הוועדה זה נחמד – פה זה 200 אנשים.
היו"ר רועי פולקמן
הבנתי.
חיים טל
ופה זה גורף ל-900, שזה כבר 35%-30% מכלל הזכיינים בארץ, שזה לא כולל זכייני הטוטו.
היו"ר רועי פולקמן
אז ברשותך אגיד למה זה חצי מדויק מה שאתה אומר. כיוון שאותם 200 זו אותה קבוצה שנפגעת באופן מיוחד בגלל ההוצאה של מוצרים, שזה מרוצי הסוסים והמכונות. הרבה מאוד מהקבוצה האחרת נפגעת הרבה פחות. אנחנו מכירים את הנתונים, והתיקון בעמלות לאנשים שיש להם מוצרים אחרים, או בוודאי דוכנים שבכלל מוחרגים מהעמלות. ולכן הקבוצה הגדולה – למה הרבה מאוד מההתעסקות שלנו זה בקבוצת ה-200? כי לרוב הזכיינים הפגיעה היא מאוד קטנה. ואם הפגיעה היא 4%-3% - - -
חיים טל
זו הטעות.
היו"ר רועי פולקמן
לא, זו לא הטעות, חיים.
יעקב גנם
זה טעות, אתם נותנים פה הרגשה ש-5% הולכים להיפגע רק.
יהונתן ברקאי
זה נכון להיום, רועי. זה נכון להיום.
היו"ר רועי פולקמן
נכון להיום?
יהונתן ברקאי
נכון להיום. אנחנו מערך שיווקי. בן-אדם רוצה להרוויח יותר, הוא ימכור יותר והוא ייפגע יותר. אז אל תגיד. זה נכון להיום.
היו"ר רועי פולקמן
אנחנו מדברים על נכון להיום, בוודאי.
יהונתן ברקאי
סליחה, ההיתר הוא לחמש שנים, אנחנו מסתכלים חמש שנים קדימה.
היו"ר רועי פולקמן
אה, בסדר.
יהונתן ברקאי
לא, אתה אומר לי: אה, בסדר. החוק הזה יעבור חמש שנים קדימה.
היו"ר רועי פולקמן
שוב, נכון לשנת 2016, רוב הזכיינים, הכנסתם לא תיפגע. חברים, בואו לא נסמא כאן את עיני הוועדה.
יהונתן ברקאי
הייתי אתמול עם חברי הכנסת, גם עם יגאל גואטה וגם עם יוסף ג'בארין וגם עם מרב מיכאלי, התרוצצנו פה. יש הסתייגות של מרב מיכאלי, שנשלחה לכלל חברי הכנסת, אנחנו דבקים בהסתייגות הזאת. מלבד זאת, ביטן דיבר אתך, ואתה יודע בדיוק על מה הוא דיבר אתך, ואני מבקש שתועלה הצעה מדויק לפי מה שחבר הכנסת ביטן דיבר אתך.
יעקב גנם
מה שדיברנו אתך ועם ביטן לא רשום פה.
יהונתן ברקאי
לא רשום פה.

דבר נוסף, אנחנו חייבים לשבת שוב עם מנכ"ל האוצר. ואני מבקש ממך להגיד למנכ"ל האוצר שיישב אתנו שוב, ויישב אתנו כמו שצריך, ולא ידחק אותנו לפינה.

עוד דבר, בעניין של הטענה כביכול של האוצר, מי שפה מייצג את האוצר, שלא היה משא ומתן, ואנחנו כביכול היינו אמורים להבין ב-11 באוגוסט שזוהי אקסיומה, ההחלטה היא אקסיומה – יש לנו הסתייגות אדירה בנושא הזה, כי גם ב-18 בדצמבר התנהל משא ומתן, אם זה על ה-Keno או אם זה על העמלות או אם זה על המכונות – כנראה שעל המכונות לא, אבל היה משא ומתן. היה משא ומתן או לא היה משא ומתן בין ה-11 באוגוסט ל-31 בדצמבר? שאלה לאוצר.
איתי טמקין
לא בנושא המכונות. בנושא המכונות לא היה.
יהונתן ברקאי
רגע, היה משא ומתן? היה משא ומתן?
יעקב גנם
בנושא ה-Keno היה?
איתי טמקין
- - -
יעקב גנם
איך בנושא ה- Keno לא היה, אם בהיתר החדש אתה מוריד לו את כמות ההגרלות?
היו"ר רועי פולקמן
חברים, חברים, דיונים כאלה אנחנו לא עושים כאן.
יהונתן ברקאי
היה משא ומתן או לא היה משא ומתן?
איתי טמקין
לא היה משא ומתן.
יהונתן ברקאי
בכלל?
איתי טמקין
בנושא ה- Keno והמכונות לא היה משא ומתן.
יהונתן ברקאי
גם לא ב-Keno? גם לא ב-Keno? אני חושב שאתה לא דובר אמת, איתי. גם לא ב-Keno?
היו"ר רועי פולקמן
טוב, חברים, חברים.
יהונתן ברקאי
רגע, שנייה, רועי. היה במכונות?
איתי טמקין
זה לא משא ומתן. צריך להבין את ההבדל פה. זה לא משא ומתן שמתנהל בין שני גופים. יש פה רגולטור שמוציא צו על מפעל הפיס. הרגולטור כמשרד אוצר יכול להחליט אם הוא מקשיב או לא מקשיב להערות מפעל הפיס. זה לא משא ומתן, צריך להבדיל בין שני התהליכים האלה. זה לא שאני צריך פה את הסכמת מפעל הפיס בתהליך אתו למשהו.

בנושא המכונות – החלטה חד-צדדית של שר האוצר. הוא הבהיר אותה לכל - - - של מפעל הפיס, שבנושא הזה לא יתבצעו שום הוראות מעבר. בנושא של ה- Keno מפעל הפיס העלה מספר הצעות, לא בתהליך של משא ומתן. שר האוצר בסופו של דבר, או מי מטעמו, החליט לקחת את אחת ההצעות של מפעל הפיס שהועלו, ולא את ההצעה המקורית שלו.
יעקב גנם
אז זה סותר את ה-11 באוגוסט. זה סותר, כי ב-11 באוגוסט אמרת - - -
קריאה
זה סותר את העניין שלא היה משא ומתן.
היו"ר רועי פולקמן
טוב, חברים, עד כאן. חיים, בבקשה, משפט ונתקדם.
חיים טל
אני רוצה להגיד משהו לגבי כל החבילה שדיברת עליה. צריך לקחת בחשבון שהחבילה הזאת, בעיתוי של הבג"ץ, זה סוג של אמצעי לחץ עלינו, זה ראו מקרה עמונה, מה קרה עם המתווה של הממשלה לגבי ההסדר. צריך באמת לעשות את ההפרדה לעמלות, כי אלה שתי אופרות אחרות. האופרה של העמלות זו אופרה, כמו שאיתי אמר, שפוגעת בכולנו. ולא רק שהיא פוגעת בכולנו, הנתון שאתה מחזיק של 5% זה נתון לא מדויק. יש פה את אנשי מפעל הפיס, שיש להם דוחות מבוססים, על כמה זכיינים ייפגעו.
יהונתן ברקאי
הדוחות האלה יועברו בהמשך.
חיים טל
לחיצה על המחשב אומרת כמה זכיינים יעברו את ה-140,000, וייפגעו כתוצאה מהרפורמה. והמספר מתקרב ל-1,000 זכיינים, ועוד 1,000 משפחות שאנחנו מעסיקים. אז תדייקו בפרטים ואל תיתנו מצג מטעה. המצג הזה של - - -
היו"ר רועי פולקמן
חיים, הבנתי. בוא נסכם את העניין הזה, ואני נותן לך, עוזי, להגיד כמה מילים. תראו, חברים, ההצעה, שיש בה הרבה מאוד מרכיבים שונים מהתוכנית המקורית שבאו לקראתכם, בוודאי שהם עסקת חבילה. כי אם הדיון יהיה: בוא נסגור רק את העמלות, ומה שנקרא אחר כך נריב על כל השאר – מצוין, אז מבחינתנו כל שאר הדברים יורדים מהשולחן. כל הצ'ופרים האחרים שעליהם דיברנו יורדים מהשולחן. זו החלטה שלכם.
יהונתן ברקאי
תיצמד להסתייגות של חברת הכנסת מרב מיכאלי.
היו"ר רועי פולקמן
קודם כול, עם כל הכבוד, ההסתייגות של חברת הכנסת מרב מיכאלי - - -
יהונתן ברקאי
יש לה כבוד.
היו"ר רועי פולקמן
יש כבוד, והכול בסדר ויהיה בסדר. הוועדה – מה היא תעשה או לא תעשה עם הסתייגות זה דבר אחד. אני רוצה לציין, ואני לא מחדש לך, אני מניח שאתה מכיר קצת את המערכת הפוליטית, יש קואליציה, יש אופוזיציה, והוועדה הזאת לא עובדת בהכרח לפי הסתייגויות של חברי אופוזיציה.
יהונתן ברקאי
ברור, ברור.
היו"ר רועי פולקמן
ולכן, דיברתי עם חברת הכנסת מיכאלי, אמרנו, ואמרתי את זה לכל חברי הוועדה שהיו מעורבים בדיונים, יש לנו את כל הכוונה לבוא לקראתכם, אבל עד גבולות מסוימים. כשאת הגבולות האלה מגדירה הממשלה בתיאום עם הוועדה.
יונתן ברקאי
הגבולות גם שלי וגם שלך הם שונים.
היו"ר רועי פולקמן
מאה אחוז. אתה תקבל את ההחלטות שלך, ואנחנו נקבל את ההחלטות שלנו. ואנסה לשכנע את חברי הכנסת.
יהונתן ברקאי
ואני גם אנסה לשכנע את חברי הכנסת.
היו"ר רועי פולקמן
זה איכשהו נשמע כאילו אתה - - -
יהונתן ברקאי
לא, באמת אני אומר.
היו"ר רועי פולקמן
אני לא מנהל אתך משא ומתן. אז אני מציע לך את הדרך שבה הדברים מתנהלים. הצעתי לכם גם בחדרי. אם הכיוון יהיה מה שנקרא Showdown בצהרי היום – מאה אחוז. אני חושב שלהרבה מאוד מהדברים שאתם צריכים הצענו הצעות. אני אומר לכם בצורה מאוד ברורה, שאם הדברים לא יגיעו להסכמות הם ירדו מהשולחן. אני אומר לכם את זה בצורה חד-משמעית. לגיטימי שתגידו: לא מעניין אותנו. אני חושב שאתם טועים, כי אני חושב שה"שפילים" לשינויים הם ידועים לכם, גבולות ההסכמה ברורים.
יהונתן ברקאי
גבולות ההסכמה שלך.
היו"ר רועי פולקמן
אם עוד פעם אחת תתפרץ – לא, זה גם לא גבולות ההסכמה שלי, זה גבולות ההסכמה שמקובלים על רוב הזכיינים. בוא, אתה לא ממש מייצג אותם. ועוד פעם אחת תתפרץ לדברי, גם תצא מהחדר.
ולכן אני אומר
אלה גבולות ההסכמה, יש לכם זמן עד יום שני להגיד לנו לאן אתם רוצים שנתקדם. את שאר העבודה הפוליטית תשאירו לנו הפוליטיקאים לעשות, זה אנחנו נעשה. מר דיין, בבקשה.
עוזי דיין
כפי שנאמר, גם פה אנחנו לא חלק מהחקיקה הזאת, אבל היא משפיעה עלינו. כפי שנאמר על-ידי האוצר, ההיתר הוא סיפור אחר, אבל הדברים האלה צריכים, בעיקר לגבי הזכיינים, איכשהו להתחבר.

אני רוצה להדגיש רק שיידעו: אנחנו לא חלק לא מהדיבורים, לא מהמשא ומתן של הזכיינים עם הפוליטיקאים, ולא מהדין ודברים עם האוצר. ובסוף צריך לקחת את זה בחשבון, כי אי-אפשר להתחייב על דברים שהדירקטוריון שלנו לא יאשר. והדבר העיקרי שיהיה אכפת לו, אני כבר אומר, שיהיה דין אחד לכל הזכיינים. זאת אומרת, זאת תהיה הבעיה העיקרית שלו.

דבר שני, אני מבין שברגע שזה יוצא מפה זה הולך לקריאה שנייה ושלישית. אז אנחנו, עוד אין לנו היתר. כשיהיה לנו היתר, וישימו את מה שכתוב כאן אחד ליד השני, אז כבר ברור עכשיו שיש דברים שאין בהם התאמות. נאמר כאן בקול ברור שגם יכולות לא להיות התאמות. זאת אומרת, שלא מתחייבים להתאמות ולא בהכרח.

אבל צריך לחשוב על חלק מהדברים, אני מציע על שני דברים לחשוב: קודם כול, אני חושב שכדאי לעשות איזושהי אמירה, שלפחות ההיתר ישתדל להיות תואם לדברים שנאמרו כאן. יש כאן דברים מהעמלות, דרך הפריסה של נקודות המכירה – דבר שלא נדון כאן בכלל, ובהיתר הוא נדון מאוד – וכלה בפרסום וברגולציה העתידית שאמורה להיות. אני מציע שהצעת החוק כן תתייחס לזה באיזושהי צורה. וזהו. ממילא אתם - - -
היו"ר רועי פולקמן
אוקיי, תודה. נירית, רוצה להתייחס מהזווית של מנכ"ל האוצר?
נירית איבי
נתייחס ונאמר את הדבר הבא: בעמלות אנחנו אמרנו באופן מאוד מאוד פשוט, שתהיה התאמה מושלמת בין העמלות שמשולמות על-ידי מפעל הפיס לבין העמלות שמופעלות על-ידי הטוטו. בכל שאר הדברים שדנו, גם בתוך ההיתר של מפעל הפיס, יש סעיף של התאמה לרגולציה, שגם הוא מוסכם עם בעלי המניות של מפעל הפיס, וגם הוא ייכנס להיתר וישונה במידת הצורך.

אני כבר אומרת: מפעל הפיס יודע ומכיר, אנחנו עמלים בימים האלה על ההיתר עם הנסחות של משרד האוצר, ואנחנו מביאים לכדי סיום את ההיתר. ואנחנו מקווים שעד קריאה שנייה ושלישית, כשיעלה החוק, גם ההיתר יפורסם, וכך כל אי הוודאות תפוג.
היו"ר רועי פולקמן
והדברים שדורשים תיאום יתואמו.

אוקי, אז אני מבקש עכשיו מורד, היועצת המשפטית של הוועדה, שתנחה אותנו מבחינת הקראה, כי אנחנו רוצים לעבור על כל סעיפי החוק, כל השינויים, ולהקריא אותם, ולראות אם יש עוד סוגיות שדורשות תיקונים בנוסח. אז מונח לפניכם הנוסח האחרון. כאמור, זה אותו נוסח שהופץ לוועדה, עם תיקוני ניסוחים שהגיעו אליהם בימים האחרונים. בבקשה.
ורד קירו-זילברמן
אז רק אקדים ואומר, שבימים האחרונים, ובעיקר מאז הישיבה האחרונה, התקיימו דיונים אינטנסיביים אצלי, אצל הייעוץ המשפטי של הכנסת, עם משרדי הממשלה, עם הטוטו, והערות הושמעו, הועלו, כשהיו הסכמות גם הוטמעו. לצורך היעילות של הדיון, היות שכל החוק הוקרא, אבקש מהאוצר - -
היו"ר רועי פולקמן
לא כל החוק, יש לנו איזה כמה סעיפים שלא הוקראו.
ורד קירו-זילברמן
לא, הבסיס של החוק, למעט מה שאגיד כרגע.

- - אבקש להקריא את השינויים בלבד, שמסומנים ב"עקוב אחרי שינויים". ואת הסעיפים שלא הוקראו, היות שלא הוסכמו בפעם שעברה, שזה סעיף 6 שמדבר על חובת דיווח והגשת דוחות, סעיף 11 שמדבר על הוצאות הפרסום, ולמעשה מסעיף 17, ואני מתכוונת לנוסח הקיים, 17 ועד הסוף, שזה התחילה, התחולה, הוראת שעה, ואת התיקון העקיף לחוק הספורט.
יצחק לארי
ונוכל להעיר הערות?
היו"ר רועי פולקמן
ברור.
ורד קירו-זילברמן
לתיקונים, כן.
היו"ר רועי פולקמן
בבקשה. אסתי, את מקריאה?
אסתי פלדמן
כן.
היו"ר רועי פולקמן
אז בבקשה.
אסתי פלדמן
בסעיף 1א הוספנו מספר הגדרות.

הראשונה זה ""אגודת ספורט" – כהגדרתה בחוק הספורט;".

"הוצאות פרסום" – הסרנו את הוצאות השיווק, כי אנחנו מתייחסים לזה בסעיף האופרטיבי. ואת המילה "הנעשים", כי הגדרנו הסכמים עם גופי ספורט.

""הסכמים עם גופי ספורט" – הסכמים בין המועצה לבין גוף ספורט, לרבות הסכמים כאמור שגם כלל אגודות הספורט בליגה מסוימת צד להם, למעט הסכמים הנעשים עם גוף ספורט לעניין קבלת סכום מיתרת ההכנסות המיועדות לחלוקה לפי סעיף 9;".

""הצעת התקציב" – הצעת התקציב כאמור בסעיף 7(ב);".

ב"יתרת ההכנסות" – הכנסנו בעקבות הערה של המועצה את הרזרבה להתייקרויות.
היו"ר רועי פולקמן
רגע, איזשהם הערות לפרק ההגדרות? יאיר, יש לכם עוד הערות על העניין הזה?
יאיר שילה
לא.
היו"ר רועי פולקמן
מאה אחוז. אפשר להתקדם בפרק ההגדרות.
אסתי פלדמן
לגבי ועדת הביקורת בסעיף 5א(ג)(5), גם בעקבות הערות המועצה, הוספנו תפקידים לוועדת הביקורת: "תדון בדוחות ביקורת על גופי הספורט ועל אגודות ספורט, בהיבטים הנוגעים לתמיכת המועצה בפעילותם;".

כאן להבנתי יש איזשהו תיקון נוסח.
הדס פרבר
רשמת אותו, לא?
אסתי פלדמן
לא, אבל אני מתייחסת למה שחברי הכנסת רואים.
עדנה הראל
את רוצה להסביר, הדס?
הדס פרבר
יש מספר סוגי גופים שנתמכים על-ידי המועצה להסדר הימורים. הכוונה היא שדוחות הביקורת על הגופים הנתמכים ייבדקו על-ידי ועדת הביקורת. צריך פה עוד קצת לשפר את הנוסח, כדי שיהיה ברור שמדובר פה בכלל הגופים הנתמכים.
עדנה הראל
רק בשני רכיבים, אם אפשר, כי גם קיבלתי הערה בינתיים מאצלנו. וגם שהגופים זה לא רק גופי הספורט ואגודות הספורט, אלא כמו שאת אומרת, כל הגופים הנתמכים לפי סעיף 9, בהיבטים שנוגעים לתמיכת המועצה בפעילותם. וצריך לציין שהמועצה, ככל שהמועצה מתנה את קבלת התמיכה בביקורת, כי אין סמכות בחוק לדרישה הזאת.
הדס פרבר
אבל יש - - -
עדנה הראל
מנהלי תמיכות. אז ככל שהמועצה מתנה.
הדס פרבר
עדנה, זה goes without saying, שגוף שתומך יכול לבקר. מצטערת.
עדנה הראל
בסדר. נבדוק את הצורך להבהיר.
הדס פרבר
סמכות עזר, אני - - -
עדנה הראל
של הממשלה כן, של תאגיד סטטוטורי - - -
הדס פרבר
עדנה, אני לא רוצה שזה יהיה כתוב, כי מחר מישהו יגיד: כל עוד לא תיקנתם את החוק - - -
עדנה הראל
נוודא.
ורד קירו-זילברמן
הדס, שנייה, אני רוצה להבהיר, שככל שהדבר מוסכם ויש איזה אי בהירות בנוסח, הוועדה יכולה להסמיך את הצוות המשפטי, ונשב ונטייב את הנוסח, כפי שההסכמה. מה שחשוב פה זה באמת העיקרון.
עדנה הראל
העיקרון הוא הביקורת שעושה המועצה כתנאי לתמיכה בכל הגופים שהיא תומכת בהם.
היו"ר רועי פולקמן
ברור. ולכן, אם התיקון הוא רק נוסחי, אז באמת הצוות המשפטי ידייק את זה אחר כך.
אריק קפלן
העלינו פעם שעברה, שתהיה אפשרות שנציג ספורט ישב בוועדת הביקורת.
היו"ר רועי פולקמן
כן, היה על זה דיון, וזה לא מקובל. וזה הנוסח שאושר על-ידי הוועדה.
אריק קפלן
יכולים להגיש הסתייגויות ביום שני לעניין?
ורד קירו-זילברמן
גופים לא יכולים. מי שיכול להגיש הסתייגויות זה שר או חבר כנסת.
היו"ר רועי פולקמן
קודם כול, ודאי שחברי כנסת יכולים להגיש.
ורד קירו-זילברמן
אה, חברי כנסת כן. רק לא הגופים.
היו"ר רועי פולקמן
בוודאי. רק אני אומר: מכיוון שהיו הסכמות על העניין הזה עם המועצה, אני מציע לשקול, אריק. כי היו הסכמות עם המועצה.
אריק קפלן
אנחנו לא כפופים למועצה.
היו"ר רועי פולקמן
הבנתי, מאה אחוז. בסדר גמור. אז זה לגבי סעיף 5. בבקשה. אסתי, סעיף 7.
אסתי פלדמן
בפסקה (7) כתבנו, בעקבות הערת המועצה: "תפקח על ביצוע החלטות המועצה". עכשיו לעדנה יש הערה שהגיעה הרגע.
עדנה הראל
כן, אני מצטערת, זו הערה שהגיעה הרגע, פשוט בלוח הזמנים הזה. מבחינה משפטית הפיקוח על ביצוע החלטות המועצה נעשה על-ידי הדירקטוריון על עבודת המנכ"ל. המנכ"ל הוא זה שמבצע את החלטות המועצה. ולכן יש קושי להגיד שזה תפקיד של ועדת ביקורת, ולכאורה היא הופכת להיות זרוע של הדירקטוריון, בעוד שהיא אמורה להיות בלתי תלויה ולעשות ביקורת.

אז יש פה איזשהו קושי. יש היבטים של ביקורת שכלולים ממילא בהקשר הזה בליקויים בניהול המועצה, שזה סעיף 1. לכן גם כתבנו בהערה אתמול בלילה, שככל שאפשר להתייחס לזה זה בתוך 1. במחשבה חוזרת אנחנו מבקשים לא להתייחס לזה בכלל.
יצחק לארי
אין בעיה להוריד את זה בכלל.
היו"ר רועי פולקמן
אז זה אומר למחוק את פסקה (7)?
עדנה הראל
למחוק.
אסתי פלדמן
פסקה (7) תימחק.
היו"ר רועי פולקמן
פסקה (7) נמחקה.
אסתי פלדמן
הפסקה הבאה גם נמחקה, בעקבות הערות המועצה. בהתאם לכך התאמנו את המשך הסעיף, נמחקה הגדרת "רבעון".
יאיר שילה
רק שאלה להבהיר, מה עמדת משרד המשפטים ביחס לאישור עסקאות?
עדנה הראל
אני חושבת שהמקבילה של אישור עסקאות מחוק החברות מבחינת משרד המשפטים היא מקבילה מתאימה בהתנהלות של המועצה.
יאיר שילה
כי אני לא ראיתי את זה בנוסח החוק.
עדנה הראל
נכון, אין את זה בנוסח החוק.
אסתי פלדמן
כי אנחנו התנגדנו.
יאיר שילה
אוקיי, אז זה תריבו ביניכם, אני לא - - -
אסתי פלדמן
אני ממש לא צריך לריב עם עדנה. היא לא מתנגדת, אבל היא לא ביקשה להכניס את זה.
עדנה הראל
ביקשתי להכניס את זה. לא הבנתי למה אתם מתנגדים, אבל אני לא חושבת שזה הכרח להכניס את זה. זה לא הכרח משפטי להכניס את זה. אני חושבת שיכולה להיות הצדקה, אבל זה לא הכרח משפטי. ואם האוצר מתנגד, אז אנחנו לא עומדים על זה כתנאי.
היו"ר רועי פולקמן
אוקיי, בואו נתקדם. תיקון בסעיף (ז).
גיא אטיאס
אנחנו גם מתנגדים.
עדנה הראל
בסדר. אף אחד לא - - - שאלו מה עמדתי, אז אני אומרת: בחברה מקובל - - -
היו"ר רועי פולקמן
כן, בואו נתקדם.
אסתי פלדמן
בסעיף 4 לחוק – אקריא את התיקון לסעיף 6, שזה הוספת סעיף קטן (ה).
היו"ר רועי פולקמן
רגע, יש תיקון בעמוד 4, פסקה (ז). זה תיקון חדש שלא הוקרא? "ועדת הביקורת תמסור דין וחשבון למועצה ולשרים" - - -
אסתי פלדמן
לא, זה תיקון, במקום ה' – ל'. ואת ה"רבעון" אמרנו.
היו"ר רועי פולקמן
אה, נכון. מאה אחוז. בבקשה.
אסתי פלדמן
(ה) המועצה תקבע את הכישורים המקצועיים הנדרשים מסגן מנהל כללי לענייני כספים התואמים את פעילות המועצה, ותאשר את מינויו של סגן המנהל הכללי לענייני כספים שימנה מנהל המועצה, בהתאם לכישורים שנקבעו.".

זה גם סעיף שדיברנו עליו אתמול. הוא הוכנס לבקשת משרד המשפטים. להבנתי יש הסכמה לגביו? מעולה, נתקדם.
עדנה הראל
רק אסביר את בקשת משרד המשפטים, שיהיה בכל זאת לפרוטוקול.
גיא אטיאס
זה מה שלא הוקרא. הסתייגנו גם בפעם הקודמת.
יוסי שרעבי
מתי הסוגיה הזאת תעלה?
היו"ר רועי פולקמן
רגע, עכשיו. אתה מדבר על תיקון סעיף 6 – כאילו סעיף 4?
יוסי שרעבי
כן. לא, פשוט ראיתי שאתם מדלגים על זה.
היו"ר רועי פולקמן
ממש לא מדלגים על זה, עכשיו הגענו לזה.
איתי טמקין
אין קשר בין הסעיף הזה לבין - - - לא להגיד סתם דברים.
גיא אטיאס
עכשיו מקריאים מה שלא הוקרא.
היו"ר רועי פולקמן
אז דבר, יוסי, מה הסוגיה? שנייה, עדנה.
יוסי שרעבי
אמרתי, ואני חוזר ואומר, שאנחנו מתנגדים ואנחנו מבקשים להסיר את סעיף 4 – תיקון סעיף 6: המועצה תמנה באישור השרים - - -
היו"ר רועי פולקמן
אה, אתה מדבר על (ד), על תקופת הכהונה של המנהל.
אסתי פלדמן
על (ג), (ד), מה שהוקרא.
יוסי שרעבי
כן, אני מדבר על (ג) ו-(ד) – תקופת כהונתו של המנהל תהיה חמש שנים וכן הלאה.
הדס פרבר
(ג) זה המצב הקיים היום, רק שהיום זה בתקנות, אבל בסדר.
היו"ר רועי פולקמן
כן, זה ידוע. זה ברור, הנושא של הורדת הסעיף הזה. לגבי סעיף (ה)?
עדנה הראל
בסדר, אבל לסמנכ"ל כספים, אני רוצה רק להסביר, כי אמרו דרישת משרד המשפטים. אז בכל זאת לפרוטוקול, שיהיה ברור, כפי שהוסבר גם אתמול בפגישה: מכיוון שמתווסף כאן פרק לעניין דוחות כספיים, שתיכף נדון בו בצורה מפורטת, הדוחות הכספיים המפורטים ברמה המבוקשת, שנובע מהתפיסה שהמועצה היא גוף שמנהל פעילות עסקית וכספית רחבה מאוד, ולכן נדרש שסטנדרט הדיווח שלו יהיה גבוה מהמקובל לגבי תאגידים ציבוריים, מביא אתו צורך והסדרה של בעלי התפקידים שמקבלים את ההחלטות לגבי הדיווחים הכספיים, ומאשרים אותם, לוקחים עליהם אחריות, ואחד מהם זה סמנכ"ל כספים. בהמשך גם רואה חשבון - - -
היו"ר רועי פולקמן
ברור. סעיף (ה), אסתי, אז הקראת אותו עכשיו?
אסתי פלדמן
כן.
היו"ר רועי פולקמן
אוקיי, אז בבקשה. עוד הערות לסעיף הזה? כי זה נדון אתמול בהרחבה.
עדנה הראל
עוד דבר אחד לפרוטוקול. אמרנו: זה לא מחייב החלפה של גורם מכהן, זה חשוב להגיד גם לפרוטוקול. זה מתייחס להליכי המינוי לכשיהיה מינוי.
גיא אטיאס
אין שום כוונה כזאת.
היו"ר רועי פולקמן
ברור.
איתי טמקין
שלא ישתמע כאילו יש שם אישי מאחורי זה.
אסתי פלדמן
הוספת סעיף 6א

5.

אחרי סעיף 6 יבוא:

"רואה חשבון מבקר

6א.

המועצה תמנה רואה חשבון מבקר למועצה שיבקר את הדוחות הכספיים של המועצה ויחווה דעתו עליהם.

רואה החשבון המבקר שתמנה המועצה יהיה בעל ניסיון משמעותי בביקורת דוחות כספיים של גופים בעלי היקף פעילות שאינו נופל מזה של המועצה.

רואה החשבון המבקר יתמנה לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים; סך תקופות הכהונה של רואה החשבון המבקר לא יעלו על 6 שנים רצופות;

המועצה רשאית, באישור השרים, להפסיק את כהונתו של רואה החשבון המבקר אם שוכנעה, שרואה החשבון פעל בניגוד לחובתו כרואה חשבון;

רואה החשבון המבקר יהיה בלתי תלוי במועצה, בין במישרין ובין בעקיפין.

רואה החשבון המבקר רשאי לעיין בכל עת בכל מסמכי המועצה הדרושים לו לשם מילוי תפקידו ולקבל הסברים לגביהם.

רואה החשבון המבקר רשאי להשתתף בכל ישיבת המועצה או ועדה מוועדותיה הדנה בדוחות הכספיים שלגביהם ביצע פעולות ביקורת וכן בישיבת מועצה הדנה באישור דוחות כספיים או בישיבת מועצה המתכנסת לפי סעיף קטן (ט); המועצה תודיע לרואה החשבון המבקר על המקום והמועד שבו תתכנס ישיבת המועצה.

נודע לרואה החשבון המבקר אגב פעולת הביקורת, על ליקויים מהותיים בבקרה החשבונאית של המועצה, ידווח על כך ליושב ראש המועצה.

הודיע רואה החשבון המבקר על ליקויים כאמור בסעיף קטן (ח), יזמן יושב ראש המועצה, בלא דיחוי, ישיבת מועצה לדיון בנושאים שהובאו לידיעתו, בהשתתפות רואה החשבון המבקר.

רואה החשבון המבקר אחראי כלפי המועצה לאמור בחוות דעתו לגבי הדוחות הכספיים.
היו"ר רועי פולקמן
טוב. כאמור, היה על זה הרבה מאוד שיחות. כן, בבקשה, אריק.
אריק קפלן
שאלה: כשאמרו שתי תקופות של שלוש שנים, זה משהו שנהוג בכל החברות?
עדנה הראל
כן, נהוג להגביל כהונה. לא בהכרח שתי תקופות של שלוש שנים, אלא להגביל כהונה של רואה חשבון. לא ליותר מזה, אגב.
אריק קפלן
לא, לכן שאלתי. זה המקסימום? יש מקומות אחרים שזה פעמיים חמש שנים למשל?
אסתי פלדמן
אנחנו מצאנו שש. מצאנו שש, חושבים שזה סביר.
עדנה הראל
לא, ההמלצה שלנו לגבי - - -
איתי טמקין
באמת כאילו מעניין אותי, כי אולי נוכל לעשות התאמות לסעיף. בסעיף של ועדת הביקורת שדיברנו קודם, בוודאי מובנת הפוזיציה בדיון של המועצה הלאומית לספורט. איך הנושא הזה קשור למועצה הלאומית לספורט?
אריק קפלן
כמי שישב בטוטו 20 שנה ומכיר איך זה נעשה, פשוט - - -
איתי טמקין
אה, הבנתי, בפוזיציה הזאת.
היו"ר רועי פולקמן
לא, רק אגיד, אריק, אחד הדברים שעלו בדיונים המקצועיים זה שמדובר בגוף ייחודי בשונה מחברות ציבוריות, כיוון שמדובר בחברה שהיא מעין גוף של המדינה ומגלגל מיליארדים. והיו כל מיני עניינים עם רמת הביקורת והפיקוח על הגוף הזה. ולכן יש כאן כל מיני. זה עלה אתמול, גם הנושא של רואה החשבון וגם על סמנכ"ל הכספים. כלומר, נדרש כאן בחוק הזה משנה זהירות, מדובר בכספים של המדינה.
אריק קפלן
אני חס וחלילה לא מתווכח. רק שאלתי, האם זה מה שנהוג או עשו משהו ספציפי למועצה?
עדנה הראל
אז אני מבקשת לענות. אין הסדרים רוחביים מהסוג הזה לגבי תאגידים ציבוריים, מכיוון שהתאגיד הציבורי הזה הוא יוצא דופן. הקבלנו את זה למקובלות. ולכן גם יש פה הערות של הרגע האחרון, כי התייעצנו עם המומחים להסדרים בחברות ציבוריות. בחברות ציבוריות הסטנדרט איננו של קיבעון אלא של בחינה חוזרת של מינוי רואה החשבון המבקר, כי הוא לא מועסק, הוא התקשרות חיצונית, שצריכה להבטיח את אי התלות ואת ההתחשבות הזאת. לכן דווקא פה יש איזשהו משהו שהוא יותר אפילו מהמקובל בחברות ציבוריות.
היו"ר רועי פולקמן
טוב. עוד הערות? יאיר, יש לכם הערות לסעיף הזה?
יאיר שילה
לא.
היו"ר רועי פולקמן
אוקיי. בבקשה, בוא נתקדם.
אסתי פלדמן
סעיף 6, אקרא את כולו, כי כולו לא הוקרא פעם קודמת. זה תיקון סעיף 7.

תיקון סעיף 7

6.

בסעיף 7-

בסעיף קטן (ב), אחרי "צורת עריכתו" יבוא "לרבות הפרטים שייכללו בו ודרך הצגתם";

מדובר בהוראות לגבי הצעת התקציב שתגיש המועצה.

אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:

"(ד) המועצה תגיש לשרים הודעות ודוחות כמפורט להלן –

יכול להיות שיצטרכו לעשות כאן תיקון כי יש תיקון בהמשך.

דוחות כספיים שנתיים שיהיו מלאים ומבוקרים בידי רואה החשבון המבקר של המועצה ולפי עקרונות חשבונאיים וכללי הדיווח המקובלים, כפי שיורו השרים בתקנות;

דוחות כספיים תקופתיים סקורים, הודעות, דיווחים ודוחות שנתיים, תקופתיים ומיידיים, כפי שיורו השרים בתקנות;

(ה) מנהל המועצה, סגן המנהל הכללי לענייני כספים, יושב ראש המועצה וחבר מועצה נוסף שהמועצה תסמיך לכך, יחתמו על הדוחות הכספיים השנתיים של המועצה; הגורמים האמורים יצרפו לדוחות הכספיים השנתיים טופס הצהרה חתום על ידם, בנוסח הקבוע בתוספת הראשונה;

(ו) השרים יקבעו הוראות בדבר אופן הגשת הדיווחים או ההודעות לפי סעיף זה, לרבות פרסומם לציבור, מתכנתם, תכנם, מידת פירוטם לרבות הביאורים הנוספים שיש לצרף אליהם, וכן מועדי עריכתם והגשתם של דיווחים והודעות כאמור וכן הוראות בדבר פרסום הדוחות הכספיים לציבור.
היו"ר רועי פולקמן
כן, בבקשה. הערות?
עדנה הראל
כן, לי יש הערה לסעיף (ו). סעיף (ו) הוא במסגרת החלפת ניסוחים בלילה, בהמשך להסכמות של אתמול שנדונו גם אצלך, לא משקף לדעתנו את ההסכמה באופן מספיק טוב, אין ויכוח על המהות. הנוסח צריך לבטא, שהשרים יקבעו הוראות בדבר אופן הגשת הדיווחים שאינם דוחות כספיים, כי הסמכות שיש להם לא נוגעת לדוחות כספיים, אמרנו במפורש: דוחות כספיים יהיו לפי תקינה סדורה.
היו"ר רועי פולקמן
ברור. המסר הזה היה מאוד ברור אתמול, רק את אומרת שכתוב "הגשת הדיווחים" – את אומרת שאינם דוחות כספיים?
עדנה הראל
כן.
היו"ר רועי פולקמן
בסדר. מקובל, אסתי?
אסתי פלדמן
לא. אנחנו חושבים שזה ברור מהנוסח. שאלה אולי לנסחות, אבל סעיף (ד) אומר דוחות כספיים.
היו"ר רועי פולקמן
רגע, אם העניין העקרוני מקובל - - -
עדנה הראל
העניין העקרוני מקובל, אני מבינה. אני רוצה לשמוע את זה מהאוצר, שהשרים לא ייתנו הוראות כלשהן לעניין הדוחות הכספיים.
אסתי פלדמן
אין כוונה כזאת. כך נאמר. אסביר. בסעיף (ד)(1) ו(2) כתוב "דוחות כספיים" ב-(1), ב-(2) כתוב: דוחות כספיים, הודעות, דיווחים ודוחות שנתיים – וברור שדיווחים - - -
ורד קירו-זילברמן
אסתי, ככל שהמהות מסוכמת, אז נפתור את זה - - -
היו"ר רועי פולקמן
בסדר. אם זה עניין ניסוחי, והמהות מקובלת, אז אנחנו יכולים להתקדם.
אסתי פלדמן
אין שום בעיה. נשאיר את זה לוועדה ולנסחות.
היו"ר רועי פולקמן
עוד הערות? אחלה. בוא נתקדם.
אסתי פלדמן
בסעיף 7 עשינו תיקוני נוסח, זה סעיף העמלות: במקום 8א הפנינו לסעיף קטן (א); בפסקאות השונות, "לא כולל סכום השווה למס ערך מוסף" – כתבנו את זה למעלה: " לא כולל תשלום שרשאית המועצה לשלם בגובה סכום השווה למס ערך מוסף".
היו"ר רועי פולקמן
טוב. אני רק רוצה לציין, ואיתי, אמרנו שנדבר על זה - - -
איתי טמקין
שנייה, כדי להקריא משהו מתוך הנוסח הקיים – רועי, אני מקדים את שאלתך.
היו"ר רועי פולקמן
בבקשה.
איתי טמקין
מה שרשום פה זה שבעצם המועצה רשאית לשלם - - - ואז: הכוללים עמלת מכירה או כל תשלום אחר לבעל התחנה והמחושבים ביחס למחזור המכירות השנתי. כאילו מראש כל הסעיף הזה מוגדר, שהוא מוגבל רק לדברים שמחושבים ביחס למחזור המכירות השנתי, לשאלתך לגבי תשלום פיקס כלשהו.
היו"ר רועי פולקמן
כן, זה מתייחס להערה של חבר הכנסת שמולי לגבי סוגיית הפיקס. מה שאמרנו, שאנחנו רוצים לייצר תמריץ וגם אפשרות לפיס ולטוטו לעבוד מול זכיינים, במתכונת שמדברת על תשלום קבוע ותשלום עמלות. והסעיף זה אמור להגדיר את זה בצורה מפורשת. זאת אומרת, שאנחנו אומרים, הפיס יכול להגיד: יהיו לנו הסדר שבו מודל העמלות פה משתנה, אבל גם אנחנו יכולים לעבוד עם תשלום פיקס לזכיינים. זו מהות ההצעה, היה על זה דיבורים בגרסאות הראשונות.
עדנה הראל
היה. זה היה קיים בהצעת החוק - - -
היו"ר רועי פולקמן
כן, בנוסח הכחול. וזה נאמר כאן בדיון הקודם על-ידי חבר הכנסת שמולי.
יצחק לארי
אנחנו יכולים לשלם בנוסף לעמלות גם עוד תשלום פיקס?
היו"ר רועי פולקמן
כן.
איתי טמקין
כן. שלא קשור למכירות.
יצחק לארי
בנוסף?
איתי טמקין
בנוסף, כן.
עדנה הראל
כן, ולכן צריך להבהיר את זה בנוסח.
יאיר שילה
זה ממש לא כתוב.
ורד קירו-זילברמן
כי הורידו את זה.
קריאה
לפי איזה מפתח אבל זה יהיה?
יאיר שילה
כי עכשיו כתוב: סך כל התשלומים שתשלם המועצה - - -
איתי טמקין
המשולמים – תמשיך לקרוא את המשפט, ואז תראה איך זה מתבהר.
עדנה הראל
לא, הכוללים עמלה. אלה הכוללים עמלה לא יעלו על - - -
יצחק לארי
לכאורה אשלם עמלות, לשיטתך, פי שתיים ממה ששילמתי - - -
איתי טמקין
זה לא עמלה, זה לא עמלה.
קריאה
לא כאחוז - - -
היו"ר רועי פולקמן
רגע, חברים. שנייה, לארי.
איתי טמקין
כל עוד זה לא מחושב - - -
היו"ר רועי פולקמן
איתי, תן רגע לעדנה לענות, כי זו נקודה חשובה.
שרון מגירה
איך ייקבע המפתח אבל?
היו"ר רועי פולקמן
איתי, תקשיב שנייה. באווירה החברית אתמול בערב זה היה טוב. עכשיו, שנייה, תן רגע לעדנה לענות.
עדנה הראל
הסעיף הנוכחי מתייחס לתשלומים לשלם, כשהם כוללים עמלה המתייחסת להיקף מכירות, או תשלום אחר המחושב ביחס למחזור מכירות.
חיים טל
אפשר לתת דוגמה?
היו"ר רועי פולקמן
חיים, האירוע כאן הוא אירוע מאוד משמעותי, כי הוא אומר את הדבר הבא: מכיוון שאמרנו שאנחנו רוצים בהדרגה לצמצם את התגמול שאתם מקבלים מעמלות ולעבור לפיקס, זה גם עלה לדיון שלכם על ההוצאות וכו' וכו'. ולכן יוכל הפיס ויוכל הטוטו להגיד שבעל התחנה יקבל 5,000 שקל בחודש, בלי קשר להיקף המכירות שלו, כי יש לו גודל מסוים של תחנה וכל דבר אחר, בהתאם למודלים עסקיים שיקבעו הפיס והטוטו.
עוזי דיין
זה לא הפיס והטוטו, זה הטוטו.
היו"ר רועי פולקמן
למה?
עוזי דיין
כי זה החוק הטוטו, זה לא חוק - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא, לא, זה יותאם - - -
עוזי דיין
אני לא מתנגד לזה. אני אפילו בעד זה.
היו"ר רועי פולקמן
לא, לא, ממש לא, מר דיין.
עוזי דיין
לא יהיה כתוב פה שזה גם הפיס.
היו"ר רועי פולקמן
אני מסביר. נירית אמרה קודם בשם מנכ"ל האוצר, שבסעיף העמלות – ותקני אותי נירית אם אני טועה – בסעיף העמלות תהיה התאמה להיתר. ולכן גם בפיס המודל שמאפשר fix price. ולכן הטענה. וזה גם אומר משהו, חיים, לכל ההתייחסות שלכם לעניין העמלות. חלק מהמלצות דוח הראל היו שאנחנו רוצים לראות שהתגמול לזכיינים מתחיל להיות מגוון ועובד על פיקס ועל עמלות. ולכן אותו דיון שאמרתם: ניפגע ועמלות וכו', הכיוון ילך לזה שיהיה פיקס. ועכשיו הכנסנו את התיקון הזה - - -
חיים טל
זה יהיה אחיד או שזה יהיה או זה או זה?
היו"ר רועי פולקמן
לא, גם וגם. החוק מאפשר גם עמלה וגם פיקס.
שרון מגירה
רגע, אבל מי יכול להגן עלינו פה בעניין הזה? זה סעיף כללי, צריך להגן עלינו פה.
היו"ר רועי פולקמן
רגע, זה להתקשרויות. צריך להבין, יש מגבלה ל-micromanagement, שזה התנהלות עסקית, כמו עד היום, שתיעשה על-ידי הפיס והטוטו.
יעקב גנם
כן, אבל עוזי פעם קודמת אמר שהעמלות יישארו - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא, לא, שנייה. כן.
עוזי דיין
אתה מדבר יותר ממני, וזו בעיה. עזוב את זה.

תשמע, תבדקו אתם טוב טוב את הסיפור, כי אני, על הגבלים עסקיים אסור לי לתאם אתו. אסור שתצא תוצאה שאנחנו נותנים משהו שאנחנו מחליטים, והם נותנים משהו שהם מחליטים.
עדנה הראל
אבל גם היום זה כך.
עוזי דיין
צריך את התיאום הזה לראות מבחינה משפטית מה בדיוק קורה: האם צריך להגיד את זה - - - חוק?
עדנה הראל
לא, לא.
עוזי דיין
האם צריך שאתם תסכמו את זה באיזושהי צורה? אני בסך הכול מעלה את הבעיה, שלא ליצור ציפיות, שלא ייצא מצב שהם נותנים אחרת ואנחנו אחרת.
אסתי פלדמן
אגב, גם היום העמלות הן גג.
עוזי דיין
כן, אבל אסור לנו לתאם ואסור לנו - - -
יצחק לארי
שיהיה ברור. לא ליצור ציפיות אצל הזכיינים. מודל ההוצאות שלנו בהמשך לא מאפשר לנו לתת אפילו שקל נוסף מעבר לזה. לגבי הטוטו.
היו"ר רועי פולקמן
מעבר למה?
יצחק לארי
מעבר לעמלות האלה.
היו"ר רועי פולקמן
לא, אבל יכול להיות שהשינוי יהיה בין עמלות לפיקס.
יצחק לארי
יכול להיות - - -
קריאה
אין בעיה. הסעיף הזה לא מחייב - - -
יצחק לארי
אני רוצה לא ליצור ציפיות - - - לא נוכל לשלם מעבר לזה.
היו"ר רועי פולקמן
ברור, לארי. בבקשה, איתי.
יצחק לארי
אולי הפיס יוכל, אנחנו לא.
היו"ר רועי פולקמן
איציק, בסדר, ברור.
עדנה הראל
אני בכל זאת רוצה עוד רגע להוסיף משהו.
היו"ר רועי פולקמן
עדנה, שנייה.
איתי טמקין
מה שמנכ"ל הטוטו אמר כרגע משקף את העמדה הממשלתית, גם את הכוונה הממשלתית מאחורי הסעיף הזה. וגם אני חושב שבהצעה הממשלתית זה מה שהוגש.
עדנה הראל
זה לא נכון, איתי. אקריא לך את הסעיף.
איתי טמקין
עדנה, אני מבקש להגיד משפט עד הסוף. ואם אחרי זה יש הערות, אז בוודאי אפשר להעיר על מה שאני אומר. הסעיף הממשלתי, והכוונה שלנו – לפחות כאוצר, אסייג את דברי, שיהיה ברור, וגם שהזכיינים שנמצאים כאן בחדר לא יושלו – הטוטו כרגע במודל ההוצאות שלו, לצורך העניין, וגם הפיס, יש לו מודל שמגביל את ההוצאות שלו, הוגבלו בצורה כזאת, שאת סך התשלומים המועברים לזכיינים לא תהיה אפשרות להגדיל.

מה שכן, ולזה אתה מתכוון, היושב-ראש, בעתיד המועצה תוכל להגיד שהיא נותנת פחות עמלות, ומחליפה את מודל העמלות שלה בתמהיל שמשלב יותר פיקס ופחות עמלות, תחת זה שיש מגבלה מסוימת. אנחנו לא מגבילים פה. וכדי לא ליצור דבר כזה, שאם בעתיד, למועצה תהיה - - -
יעקב גנם
את תעשה את זה מתי שזה יקרה, תיגע בעמלות. אתה אומר: בעתיד אקבל כסף על העמלות בצורה אחרת, אבל כרגע בוא ניקח לך מהעמלות.
היו"ר רועי פולקמן
לא, לא. תיכף אסביר למה זה לא מה שאתה – רגע, עדנה, בבקשה.
עדנה הראל
כמה דברים. קודם כול, הצעת החוק הממשלתית, ואתם גם יכולים לראות את הצעת המחליטים וגם את הצעת החוק הממשלתית, מפרידה בין שני מונחים: סך התשלומים שתשלם המועצה למי שהוא בעל תחנה – ועמדנו על זה, פשוט, איתי, ככל הנראה, אולי אתה לא זוכר – סך התשלומים שישלמו לעומת סך העמלות שמותר לשלם.

ולכן סך העמלות שונה מסך התשלומים. סך התשלומים היה מוגבל בארבע פעמים השכר הממוצע במשק, בעוד שסך העמלות היה חישוב שהוא חישוב שלא חייב לעלות בקנה אחד עם סך התשלומים שמשלמים. לכן היו שני מונחים בהצעת החוק הממשלתית.

בנוסח שיש כאן היום בפנינו, שגם תוקן בהתאמה להסכמות שהיו עם מפעל הפיס במהלך ההתדיינות על ההיתר, ירד עניין המגבלה על סך התשלומים. אבל לא נאמרה אמירה שעמלות הן סך התשלומים שמותר לשלם, אלא עמלות מוגבלות ב-7% וכו' וכו'. אין פה אמירה שאומרת, ואת זה גם אסתי הבהירה לפרוטוקול גם בישיבה הקודמת, אין פה אמירה שאומרת שאי-אפשר לשלם יותר.

עכשיו, ברור שרצוי לא להגדיל הוצאות, והמטרה של ההצעה פה זה לא להגדיל מעל ומעבר להוצאות, ואפשר לעבור מעמלות למודל אחר, להישאר בתוך הגג, יש כל מיני אופציות. וברור שמוגבלות ההוצאות של המועצה ומוגבלות ההוצאות של הפיס. אז יכול היות שזה יהיה משחק בתוך הסכום הזה, בלי להגדיל אותו.
עוזי דיין
אנחנו מבינים את זה כפי שאת אמרת. זה לא מוגבל בתוך הסכום. אפשר להוסיף.
קריאה
נכון, לא באופן של עמלה, אלא באופן של פיקס.
עדנה הראל
עכשיו, מהבחינה המשפטית - - -
יצחק לארי
כן, אבל מודל הוצאות מעקר את זה מתוכן - - -
עוזי דיין
לא אצלי, לא אצלי.
היו"ר רועי פולקמן
לא בפיס. בבקשה, גיא.
אסתי פלדמן
- - - ביחס למחזור. תקרא את ההמשך.
אהרון יונה
לא, אבל אתם יוצרים פה אפליה מובנית בין הפיס - - -
עדנה הראל
לא.
עוזי דיין
בכל סעיף יש אפליה. בוקר טוב.
עדנה הראל
למה יש אפליה?
עוזי דיין
זה חקיקה וזה היתר.
היו"ר רועי פולקמן
רגע, עוזי. בבקשה, כן.
גיא אטיאס
אם הפיס יחליט מחר לתת 5,000 שקל לכל תחנה, לצורך העניין, הוא יכול בגלל שהוא לא מוגבל בסעיף הרווח למטה.
איתי טמקין
הוא מוגבל בסעיף ההוצאות שלו בדיוק באותה צורה שאתם מוגבלים. משתמע מזה בדיוק אותו דבר. יש לו סעיף הוצאות שמגביל את ההוצאות שלו כאחוז מהמחזור.
עוזי דיין
הוא צודק. אבל בעיקרון הוא צודק.
איתי טמקין
במה הוא צודק?
עוזי דיין
כי אני יכול בתוך ההוצאות לשחק.
איתי טמקין
גם הוא יכול בתוך ההוצאות לשחק.
גיא אטיאס
אבל, איתי, אם זה לא בדיוק אותה הגבלה של הוצאות זה לא נכון.
היו"ר רועי פולקמן
רגע, חברים. שנייה, איתי.
איתי טמקין
תעשה פחות פרסום - - -
היו"ר רועי פולקמן
גיא, תבהיר את הזווית מבחינתך.
איתי טמקין
את הפרסום של הסוסים להעביר לשם - - -
עוזי דיין
זאת נקודה חשובה אבל לא עקרונית, כי בכל סעיף - - -
היו"ר רועי פולקמן
הבנתי. חברים. כן, גיא.
איתי טמקין
- - - זה אותו דבר.
גיא אטיאס
כבוד היושב-ראש, אם ההערה של איתי תיכנס לנוסח, אז אין לנו שום ואין לנו התנגדות, ובלבד שברור שגובה ההוצאה בנושא עמלות היא תרומה, ואפשר לשחק ביניהן בין פיקס לבין אחוזים. אם זה גם וגם, אז יש פה בעיה מול מודל ההוצאות של המועצה להסדר ההימורים, ולכן אנחנו כמשרד נמצאים כאן בבעיה, ואנחנו רוצים להבין לאן זה הולך.
היו"ר רועי פולקמן
כלומר, אתה גם מפרש את זה, שלפיס תהיה אפשרות לשלם יותר? זה האירוע שאתה מתייחס אליו?
גיא אטיאס
אם עמדת איתי מתקבלת, אז אין לנו - - -
אסתי פלדמן
עמדת איתי עולה מהנוסח. לא צריך לשנות את הנוסח.
גיא אטיאס
אז אין בעיה.
עוזי דיין
לא, לא, לא, זה שני דברים שונים. מה שעדנה אמרה ומה שאיתי אומר זה שונה. אנחנו, אני כבר אומר, בעד מה שיותר גמיש - - -
אסתי פלדמן
הם זהים. עדנה ואיתי אומרים את אותו הדבר, וזה מה שעולה מהנוסח. יש כאן - - - של הגבלת עמלות, ואינו גורע מהיכולת לשלם סכום פיקס. זה אנחנו אומרים כל הממשלה.
היו"ר רועי פולקמן
טוב, הבנתי, אסתי. ההגדרה שאני מבין, ותקנו אותי אם אני טועה, זה שבגלל שיש מגבלת הוצאה גם בפיס וגם בטוטו, אז האמירה שאותו bulk שיכול גם הפיס וגם הטוטו לשלם לזכיינים, זה סכום מוגבל, יש לו הגבלה גם בפיס וגם בטוטו. מה האמירה שהחוק מנסה, ואם זו המהות שאנחנו רוצים להגיע אליה, שאת הסכום שמותר לשלם לזכיינים אפשר בשתי צורות: בפיקס ובעמלות.
גיא אטיאס
או בשילוב ביניהן.
היו"ר רועי פולקמן
או גם וגם, או שילוב ביניהן.
איתי טמקין
רועי, יכול להיות שזה יצא - - -
עוזי דיין
לא צריך להגיע למקסימום בכל נקודה.
היו"ר רועי פולקמן
לא, רגע, ואפשר להגיע למקסימום.
שרון מגירה
אפשר רגע הבהרה?
היו"ר רועי פולקמן
כן, בבקשה. רגע, מה לא ברור לכם?
שרון מגירה
כשאתם מדברים על סכום פיקס, סכום פיקס כאחוז מההכנסה או שהוא סכום פיקס?
היו"ר רועי פולקמן
לא. סכום פיקס, שיכול למשל מחר יחליט הטוטו או הפיס, שביחס לגודל התחנה יש גודל הוצאות, והוא יגיד: אני לתחנה עד 100 מ' משלם בחודש – כי דיברתם על זה, על ההוצאות. לגיטימי. יכול שמחר הפיס יגיד – עכשיו, למה אנחנו רוצים את זה?
שרון מגירה
רגע, אם יגדלו ההכנסות הרבה יותר, בעיקרון אם היינו רק במודל של עמלות היינו צריכים לקבל יותר. אבל אם אתם מגבילים אותם בסכום ההוצאה שלהם בעמלות כסכום פיקס ולא כאחוז מההכנסה, אז זה בעיה.
היו"ר רועי פולקמן
לא, לא, אתה מתבלבל. העמלות זה המודל. אתה מרוויח יותר, תקבל יותר עמלות. זה לא קשור. ויש הגבלה באחוזים – תייצר יותר מחזור, תקבל יותר עמלות. זה קיים בחוק, אין פה בעיה עם זה.
שרון מגירה
אה, אז זה מה ששאלתי - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא, לא, לא. חוץ מזה, אפשר יהיה לשם פיקס, כי אנחנו רוצים לייצר פחות תלות בהישרדות או רווחים של התחנות ביחס רק לכמה הן מוכרות. זה כל הרציונל שיצא מוועדת הראל. כן, הערה.
אביעד בן שטרית
השאלה אבל אם הסכום פיקס ייכנס לאותו תחשיב של העמלות.
היו"ר רועי פולקמן
לא. התשובה היא לא. זה נפרד.
אביעד בן שטרית
לצורך העניין, יש פה גבייה ראשונה של 1.680 מיליון. אם לצורך העניין 100,000 שקל ישולם כסכום פיקס, האם הוא יופחת מתוך - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא, זה נפרד. אני מסביר, אביעד.
אביעד בן שטרית
אז זאת אומרת שבנוסף.
היו"ר רועי פולקמן
זה נפרד. מה שהמגבלה היא מגבלת ההוצאה הכללית.
אביעד בן שטרית
אני מבין. ולכן אני מנסה לשאול שאלה תקציבית: מנסים להגיד לנו מהאוצר שהפגיעה תהיה ב-7%-5%, סכום שמסתכם בסדר גודל של 28-22 מיליון שקל נכון להיום, סכום קטן ומגוחך יחסית לכל מה שמתנהל פה בשולחן. למה לעשות את כל המהפכה הזאת – אחת, אם בנושא התקציבים אנחנו לא משיגים פה דבר? שתיים, אנחנו הופכים את השטח בלי לדעת לאיפה אנחנו הולכים. למה לא ניתן לחבורה הנפלאה הזאת למצוא מודל נכון, ובינתיים להשאיר את מודל העמלות כפי שהוא?
היו"ר רועי פולקמן
לא, אביעד, לזה התכוונתי בבוקר בטחינת מים.
אביעד בן שטרית
זה לא טחינת מים - -
היו"ר רועי פולקמן
אסביר למה זה טחינת מים.
אביעד בן שטרית
- - כי אנחנו רואים פשוט מאוד שאין פה שום כיוון שהוא ברור.
היו"ר רועי פולקמן
אביעד, לא, לא. אחד, יש פה כיוון - - -
אביעד בן שטרית
אם הדברים יהיו ברורים, נוכל גם כן לבוא ולהחליט.
היו"ר רועי פולקמן
אביעד, עד כאן. עד כאן. תודה, תודה, תודה. בוא נתקדם. הערות על הדיוק על הנוסח?
חיים טל
רק שאלה משפטית לעניין הסכום פיקס. אין פה בעיה של כניסה לתחום של עובד-מעסיק?
אביעד בן שטרית
זאת אומרת, יש המון שאלות פה שהן לא ברורות.
היו"ר רועי פולקמן
שאלות ספציפיות – נענה עליהן. עדנה, יש פה אירוע כזה?
עדנה הראל
אני לא רואה שום עניין של יחסי עובד-מעביד. אם בהתקשרות זכיינית, אתה אומר: ההתקשרות הזכיינית שלי עובדת בצורה שיש בה - - -
חיים טל
לא, כי אני עובד היום מול המשווק. איך אני עושה את זה מול המפעל?
עדנה הראל
אתה עובד מול המשווק כי הזיכיון שלך הוא מול מפעל הפיס.
היו"ר רועי פולקמן
חלק מהזיכיון יהיה שנגיד יחליט הפיס שביחס לחנות עד 100 מ' משלמים 5,000 שקל בחודש. אין פה שום בעיה.
עדנה הראל
עכשיו, אני רק רוצה לחזור רגע לשתי נקודות: אחת, הרציונל היה שהזכיין, כשהוא עובד מול קונה ההימורים, לא יראה את קונה ההימורים כמי שמזכה אותו פר עמלה.
היו"ר רועי פולקמן
ברור.
עדנה הראל
ולכן יש פה עניין ערכי.
היו"ר רועי פולקמן
ברור לגמרי. אביעד מבין את זה.
עדנה הראל
שתיים, מה שהבהרת היטב, צריך שהנוסח ישקף את זה, ששיקול הדעת לשחק בתוך הרכיבים הוא שיקול דעת עסקי של הגופים. אני לא רואה שום סיבה - - - ביניהם, אני מתנצלת. זה שיקול דעת עסקי - - -
היו"ר רועי פולקמן
אני רוצה להבין, גיא ואיתי. המהות – אני חושב שאנחנו מבינים אותה. השאלה אם יש פה פער במהות שדורש תיקון או אי הבנה.
איתי טמקין
לשיטתנו, הנוסח הזה, הנוסח כמו שהוא כרגע, עם הסעיף שהסברתי אותו בהתחלה, משקף את כל ההסכמות ואת כל ההבנות, ואתו, להבנתנו, אפשר להתקדם קדימה. לא רואים שנדרש צורך בנוסח הזה.
היו"ר רועי פולקמן
גיא, מה אתה אומר? טוב, דברו ביניכם דקה. בוא, דבר שנייה ונתקדם.
עוזי דיין
זה נכון בתנאי שמה שנירית אמרה, זאת אומרת שההיתר בעניין הזה - - -
היו"ר רועי פולקמן
כן, הבנתי. יתואם. זה נאמר שוב ושוב.
יצחק לארי
לא, למעט העובדה שלא תהיה אפליה.
היו"ר רועי פולקמן
נירית, אנחנו יכולים לסמוך עלייך?
נירית איבי
במאה אחוז.
היו"ר רועי פולקמן
בסדר. כן.
יצחק לארי
אנחנו מוכנים אפליה רק לטובת הטוטו, כדי לכסות על הפערים.
עוזי דיין
תהיה אפליה מתקנת.
יניב לוי
שלום, שמי יניב, זכיין מפעל הפיס. בדיוק כמו שאמרת, עורכת-דין עדנה הראל, ברגע שייווצר מצב העמלות כרגע, לפי המתכונת שאתם רוצים, נראה את הלקוח ככסף, לצורך הדוגמה. ואם זה יקרה, אז ברגע שאגיע למדרגת המס של הטוטו, אתחיל למכור לוטו. ככה. ואז ארוויח את ה-7% ולא את ה-4.5% בטוטו.
עדנה הראל
לא, לא, זה יהיה אותו דבר.
יעקב גנם
זה לא יהיה אותו דבר, כי כרגע יש לי סכום מכירות - - -
היו"ר רועי פולקמן
הוא אומר: אגוון בין שני המוצרים כדי להיות בשתי המדרגות. בסדר, מה הבעיה עם זה?
יניב לוי
אז זה אי שוויוניות.
היו"ר רועי פולקמן
לא, מה הבעיה עם זה?
יעקב גנם
כן, אבל עד עכשיו לא דחפנו מכירות, אתם לוקחים אותנו לדחוף מכירות. אתם דואגים לאזרח המהמר? אני לא מבין את זה, באמת.
היו"ר רועי פולקמן
מה שיניב אומר זה שמכיוון שיש כאן מדרגה - - -
יעקב גנם
אני מבין את יניב. אני עובד. יש לי גם עסק.
היו"ר רועי פולקמן
לא, אז תמכור גם טוטו וגם פיס.
יעקב גנם
כן, אבל עד היום לא דחפנו. אתם הולכים לגרום לנו - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא - - -
יעקב גנם
אל תגיד לי לא. אתה אומר לא, אתה מדבר בשמי.
יניב לוי
אעבור למדרגת מס אחרת.
היו"ר רועי פולקמן
לא, לא, אני מדבר בשם הוועדה - - -
יעקב גנם
אתה מודע לזה שיש לי לקוחות שאני היום לא נותן להם להמר בעסק שלי, כי אני דואג להם? והיום לא אדאג לאף אחד, אדאג לכיס הפרטי שלי.
היו"ר רועי פולקמן
ברור.
יעקב גנם
זה לא הקצפת, זה הלחם.
היו"ר רועי פולקמן
הנושא - - - תודה רבה.
יעקב גנם
אתם רוצים לקחת לי את הלחם.
היו"ר רועי פולקמן
תודה רבה.
יעקב גנם
סבבה.
היו"ר רועי פולקמן
הלאה. בסדר, תודה, יניב. כן, עוזי, רצית להגיד משהו על זה? לא, הלאה. אוקיי, חברים, אז אנחנו מתקדמים. בבקשה, בואו נתקדם.
יאיר שילה
רק להסיר ספק, הפרשנות המוסמכת המוסכמת על כולם זה שמותר לי לשלם דברים שהם לא על בסיס מחזור בנוסף - - -
איתי טמקין
לא תמריצים ולא דברים כאלה.
גיא אטיאס
לא בנוסף - - -
יאיר שילה
לא, אז זהו, אני יודע שיש פה אי הבנה.
איתי טמקין
הנוסח מנוסח בלשון נוסף. מה שאמר קודם מנכ"ל הטוטו זה שמגבלת ההוצאות הכללית שלך בעצם דה פקטו לא מאפשרת לעשות - - -
יצחק לארי
כן, אבל לכאורה, אם היא כן תאפשר, ואקח דברים אחרים, אז היא כן מאפשרת.
היו"ר רועי פולקמן
כן, כן, כן.
איתי טמקין
התשובה היא כן.
היו"ר רועי פולקמן
יאיר, כן, זה הסוגיה. טוב, הלאה. צריך, אסתי, להמשיך לקרוא את התיקונים?
יצחק לארי
אם אני מצליח להתכנס בתוך - - -
איתי טמקין
אם אתה מוריד - - -
אסתי פלדמן
תיקונים טכניים בסעיף - - -
היו"ר רועי פולקמן
איתי, הנושא מוצה, תודה. אסתי, בבקשה.
אסתי פלדמן
בסעיף 8א1, של הגבלת פרסומות, הוספנו: אישור ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת לשינוי התוספת השנייה, שבה קבועות השעות האסורות לפרסום.
היו"ר רועי פולקמן
כן. ואני מציין שזו נקודה שלא סיכמנו, היא מופיעה אצלי מהדיון אתמול, על סוגיית שידורי הספורט.
אסתי פלדמן
כן, ההחרגה של שידורים.
היו"ר רועי פולקמן
שהיא סוגיה שעלתה, אנחנו יודעים אותה, והיא תיסגר עד יום שני. יוסי, בסדר? אני מציין את הנקודה הזאת, היא עלתה.
יוסי שרעבי
היא קריטית.
היו"ר רועי פולקמן
ידוע.
אסתי פלדמן
בסעיף 10 נעשו הבהרות לבקשת המועצה, שבהן - - -
היו"ר רועי פולקמן
רגע. יאיר, הערות על הסעיף של הפרסומות.
יאיר שילה
לא, לא. סעיף 10 להצעת החוק את מדברת?
אסתי פלדמן
10 להצעת החוק – סעיף8ג. בסעיף 8ג הבהרנו שכל האמור הוא ביחס למה שמגישה המועצה במסגרת הצעת התקציב שלה. כלומר, השיעורים הללו יוצגו במסגרת הצעת התקציב.
יאיר שילה
יש פה שתי הערות, אחת ניסוחית.
אסתי פלדמן
שנייה, אסיים.
יאיר שילה
כן, כן, סליחה, חשבתי שסיימת.
אסתי פלדמן
בהמשך מחקנו את ההתייחסות של אישור מראש או בכתב מאת השרים, כי מרגע שזה בהצעת התקציב זה מקבל אישור של ועדת הכספים ושל השרים.

בפסקה (1) הבהרנו שזה במסגרת הצעת התקציב. גם (2) אפשרנו, הן במסגרת הצעת התקציב או במהלך שנת הכספים. במהלך שנת הכספים יהיה לאחר אישור מראש או בכתב מאת השרים לעשות את ה-shifting של העד 3%, בין יתרת הכנסות לבין תשלומים לזוכים.

וכן, אופציית גמישות נוספת בפסקה (3), שזה במהלך שנת כספים, לאחר אישור מראש או בכתב מאת השרים לעשות שימוש מסוים מתוך סך הכספים לציבור לצורך הוצאה חריגה שלא הייתה צפויה ומתוכננת בעת אישור הצעת התקציב – את זה לא הגבלנו בסכום אלא זה יהיה כפוף לאישור השרים, בהתאם להצעת המועצה.

ולגבי סעיף קטן (ד), בעמוד 11 למעלה: השרים יקבעו את השיעורים של סך הכספים לציבור עבור תכנית הימורים חדשה כהגדרתה בסעיף 8ד – גם זה לבקשת המועצה, ככל שתהיה תוכנית הימורים חדשה, איזה שיעורים יחולו עליה?
ורד קירו-זילברמן
אסתי, שנייה. לדייק מבחינת התיקון, ב-(ג)(1) שיניתם מ-64.5% ל-64%?
היו"ר רועי פולקמן
הורדתם את החצי אחוז – נכון, אסתי?
אסתי פלדמן
כן, נכון, סליחה.
היו"ר רועי פולקמן
זו נקודה חשובה. אני שואל עכשיו קודם כול את לארי: האם שוחחת עם יו"ר הטוטו?
יצחק לארי
כן, שוחחתי אתו.
היו"ר רועי פולקמן
האם הוא רגוע?
יצחק לארי
הוא, עוד פעם, היה מעדיף שזה לא יהיה בהצעת החוק. אבל אני והיועץ המשפטי שוחחנו אתו, דעתו נחה מהנוסח, כפי שהבנו אותו והקראנו לו. בגלל זה חשוב תיכף לשמוע את יאיר.
היו"ר רועי פולקמן
בסדר גמור. מיד, עוזי. עוד הערות, יאיר, לגבי הסעיף הזה, אחרי הדיון הארוך שהתקיים כדי לנסח אותו?
יאיר שילה
יש הערות ברמת הניסוח - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא ברמת המהות?
יאיר שילה
לא, רגע, יש גם ברמת המהות.
היו"ר רועי פולקמן
בבקשה.
יאיר שילה
יש הערות ברמת הניסוח, שאני לא מפרט, אני רק אומר אותן, כי אני מבקש להיות בצוות שאחר כך ינסח.
היו"ר רועי פולקמן
ידייק את הנסחות.
יאיר שילה
בדיוק.

יש עדיין ויכוח, אני מבין שלא נסגר, יתקן אותי אהרון, על הנושא של האחוזים, בעיקר ב - - -
איתי טמקין
במדרגה הספציפית של חצי אחוז.
יאיר שילה
בסדר. חשוב לדעת שיש ויכוח.
איתי טמקין
חצי אחוז או שירד או שיעלה, תלוי בקובץ אקסל.
יוסי שרעבי
יש מנגנון שדיברנו, איך מלבנים את זה.
יצחק לארי
לא, צריך להיסגר היום. היום הוא חייב להיסגר.
יוסי שרעבי
ישבתם כבר? בעקבות הסיכום אתמול ישבתם?
איתי טמקין
לא. אני מחכה לקובץ אקסל.
יוסי שרעבי
אז צריך לשבת על קובץ האקסל, לסגור את זה.
איתי טמקין
חצי אחוז או יעלה או ירד. נראה מה כתוב בקובץ אקסל.
אהרון יונה
אבל צריך להגיד את זה לפרוטוקול.
היו"ר רועי פולקמן
לא, הסוגיה הזאת רשומה גם אצלי מאתמול. מתי יעבור אותו קובץ שדיברתם עליו?
אהרון יונה
היום זה ייפתר, אחרי הישיבה הזאת.
קריאה
הוא פה עם כל החומרים.
היו"ר רועי פולקמן
טוב, אז היום. רק תעדכנו אותי.
איתי טמקין
ממתינים. תודה.
היו"ר רועי פולקמן
טוב, בסדר.
עדנה הראל
לי יש הערה אחת, שגם מהדברים שנסגרו אתמול, סעיף (ד), שהשרים יקבעו את השיעורים של סך הכספים לציבור עבור תכנית הימורים חדשה כהגדרתה ב-8ד – אמרנו שזה ייקבע בתקנות שקובעות את תוכנית ההימורים לפי 8ד, והנוסח לא מבהיר את זה. העברתי נוסח אחר, אני חושבת שהוא מבהיר את זה יותר טוב, ואני מבקשת שהוא יוטמע.
אהרון יונה
גם קבענו שזה - - - כיחידה נפרדת.
יאיר שילה
הנוסח שעדנה העבירה, גם לטעמנו, הוא יותר מוצלח. הוא לא מייתר את האישור של השרים, כי ממילא השרים מאשרים את התקנות, אבל גם לנו טוב שזה יהיה בתוך פרסום קובץ התקנות, גלוי לכל - - -
איתי טמקין
הערה שלך היא כמו ההערה של עדנה, נכון?
עדנה הראל
כן, כן, כן.
איתי טמקין
מאה אחוז. איזה עוד הערות יש?
היו"ר רועי פולקמן
יוסי, יש לך הערה לעניין הזה?
יוסי שרעבי
זה התיקון לניסוח בעקבות אתמול, נכון?
עדנה הראל
כן, אבל זה לא הנוסח בדיוק כמו שסוכם. להבנתי הוא לא משקף מספיק טוב את זה שזה יהיה במסגרת התקנות שקובעות את תוכנית ההימורים. אותן תקנות.
יוסי שרעבי
בסדר. אני רואה שבמהות זה – בסדר, ההערה שלי הייתה אתמול, אני רואה שכן זה שונה. מבינים מהניסוח ש-1.75 כולל את ה-52 ואת ה-46 ביחד. בסדר. ועם ההערה - - -
אסתי פלדמן
אנחנו עוד לא שם.
איתי טמקין
- - - בתוכנית חדשה.
עדנה הראל
בתוכנית החדשה. אגיד עוד דבר: בסעיף שכתבתי כתבתי שזה על אף האמור בסעיף הזה.
קריאה
- - -
עדנה הראל
אני רוצה רק להבהיר: בנוסח שהעברתי כתבתי שזה על אף האמור, כי בעצם כל הרעיון הוא להחריג מההוראות של הסעיף את ההתנהלות הכספית של התוכנית החדשה, נכון? אז צריך להגיד: על אף האמור.
קריאה
יכול להיות שזה יהיה אותם שיעורים.
עדנה הראל
מאה אחוז. אבל זה יכול שזה יהיה על אף האמור?
גיא אטיאס
למה שלא תעשי את זה בהתקנת תקנות, את כל הנושא הזה?
עדנה הראל
כי אני צריכה שתהיה לי סמכות להחריג את זה מהתקציב הכולל. צריך שהנוסח יבטא את זה, את מה שרציתם אתמול.
גיא אטיאס
נכון.
היו"ר רועי פולקמן
רגע, שאלה: עצם העניין הזה של אישור השרים על התוכניות החדשות וכו' – אין מחלוקת?
קריאה
לא. נבהיר - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא, בסדר. אז יש לנו בעיה חוץ מניסוחית? גיא.
עדנה הראל
- - - צריך לדחות את הנוסח שלי בלי להסביר את זה.
קריאה
- - - לדחות את הנוסח שלך.
גיא אטיאס
לא, לא, אבל אנחנו מסכימים.
עדנה הראל
אני חושבת שזה שונה. זה לא הנוסח. זה מאפשר לכאורה לקבוע את זה בתקנות נפרדות. דיברנו על זה שזה יהיה באותן התקנות. ואני חושבת שחשוב שזה יהיה ברור לפרוטוקול.
ורד קירו-זילברמן
זה הוסכם אתמול בדיון, נכון? בישיבה. ככל שיש הבנה והסכמה, נשנה את - - -
היו"ר רועי פולקמן
יש לך בעיה עם זה, יוסי? אז בואו נאמץ את הנוסח. גיא, למה להתעקש על זה? אם ההסכמה מוסכמת - - - שזה ידויק בנוסח?
קריאה
בוא נתקדם ונסגור.
יוסי שרעבי
גיא, איזה קושי יש כאן?
עדנה הראל
אני לא יודעת, שיסביר. שיגיבו בזמן אמת. תסביר מה זה מפריע לך שזה יהיה בתוך אותן תקנות שקובעות את התוכנית.
גיא אטיאס
לי?
עדנה הראל
אה, ככה אומרים, שלך זה אכפת.
הדס פרבר
עדנה, את התקנות שקובעות את התוכנית, אנחנו לא רוצים - - -
גיא אטיאס
אמרנו שזה יהיה בהתקנת תקנות.
עדנה הראל
אבל זה כן, זה חלק מאותו עניין. כשאתה מביא את התוכנית, אתה מאשר אותם בוועדת כספים.
קריאה
אין פה בעיה.
יוסי שרעבי
אין בעיה עם זה. אני לא מצליח להבין.
היו"ר רועי פולקמן
נו, אז, חברים. אז, גיא, יש כאן - - -
גיא אטיאס
אז זה מה שרשמתי. לי אין בעיה שזה יהיה בהתקנת תקנות.
הדס פרבר
למה זה צריך להיות - - -
קריאה
אז הוא אמר: לא אותן תקנות.
עדנה הראל
כן אותן תקנות.
קריאה
אבל היא רוצה שזה יהיה באותן תקנות.
עדנה הראל
דיברנו על זה שזה יהיה באותן תקנות. אסביר מדוע שזה יהיה באותן תקנות.
היו"ר רועי פולקמן
חברים, גיא, זה לא לעניין לפתוח את זה עכשיו. דיברנו על זה ארוכות, למה לפתוח את זה?
עדנה הראל
זה צריך להיות באותן תקנות.
היו"ר רועי פולקמן
כן, דובר שזה יהיה בתקנות - - -
עדנה הראל
אסביר גם לפרוטוקול. דובר שזה יהיה באותן תקנות, כדי שיהיה דיון משותף עם סוג התוכנית, מידת ההתמכרות שיש בה, ולמה הסיבה שמבוקש שינוי החזר אחר. ולכן דובר שבמפורש יהיה דיון משותף - -
היו"ר רועי פולקמן
ברור. זה אל"ף-בי"ת. ברור.
עדנה הראל
- - תחת הפיקוח הפרלמנטרי של אותו פיקוח פרלמנטרי.
היו"ר רועי פולקמן
זה אותו דבר, גיא. באמת אין כאן מה – בקיצור, זה יהיה הנוסח. להבהיר את הנוסח, שזו המהות שלו באופן מדויק. ובוא נתקדם. זה מקובל עליך, יוסי? מצוין. זה סגור, חברים, לא פותחים את זה.
יאיר שילה
הערה מהותית לסעיף הזה. בסעיף (ג)(1), לפי דעתי, אתמול דובר על זה שיהיה כתוב 60% ולא 64%.
איתי טמקין
איפה?
היו"ר רועי פולקמן
נכון, נכון, אמרנו 60.
יוסי שרעבי
כל הכבוד.
איתי טמקין
אם כולם זוכרים אחרת, כנראה - - -
היו"ר רועי פולקמן
כן, כן, אמרנו 60, צודק.
איתי טמקין
מודה ועוזב ירוחם.
קריאה
גם אתה זוכר.
יוסי שרעבי
היה דיון לא קצר על ה-60% הזה.
היו"ר רועי פולקמן
כן, יתוקן, יתוקן. 60%. בבקשה, סעיף 11. רגע, הערות, עוזי? לעניין הפרסום?
עוזי דיין
לעניין הפרסום, אני רק מבקש, שמה שנירית אמרה לגבי התאמות, הוא כולל גם את הסעיף הזה, בהקבלת התאמות נדרשות.
היו"ר רועי פולקמן
נירית, בקרוב נביא אקדח ותנ"ך, ותישבעי כאן מדי סעיף, כדי שהדברים יהיו ברורים, שלא תהיה אפליה בין הטוטו לפיס.
איתי טמקין
איזה סעיף דיברת עכשיו?
עוזי דיין
הגבלות פרסום.
איתי טמקין
עוד לא הגענו לפרסום.
נירית איבי
אה, היא עדיין לא הקריאה את הפרסום?
איתי טמקין
לא, לא הגענו לפרסום עדיין.
נירית איבי
היא לא הקריאה עדיין את הפרסום.
עוזי דיין
למה? הוא מופיע לפני זה.
נירית איבי
לא, רק שנייה, היא עדיין לא הקריאה אותו לוועדה.
אסתי פלדמן
יאללה, סעיף 11. אחרי סעיף 8ג יבוא 8ד.
איתי טמקין
לאהרון מהטוטו יש הערה. אהרון, תן את ההערה, בבקשה.
אהרון יונה
שבנושא שמכינים את התקציב לא צריך אישור מהשרים בכתב ומראש, כי הם מאשרים את זה במסגרת - - -
עוזי דיין
היא אמרה את זה.
אסתי פלדמן
אמרנו את זה. הבהרנו את זה בנוסח, אמרנו את זה לפרוטוקול.
יצחק לארי
לא, אבל לא רשום פה את זה.
אהרון יונה
הורדתם את זה למעלה, לא הורדתם את זה למטה.
איתי טמקין
יש לו בעיה עם (ב).
היו"ר רועי פולקמן
אבל נמחק, נמחק.
אסתי פלדמן
לא, מה שאפשרנו - - -
עדנה הראל
לא נמחק, זה נמצא בהמשך.
יצחק לארי
כשאת רושמת: הצעת התקציב, בכל מקרה, בהצעת התקציב זה אוטומטית.
אהרון יונה
בהצעת התקציב זה אוטומטית, רק במהלך שנה זה באישור השרים.
יצחק לארי
גם במהלך זה דרך אגב - - -
איתי טמקין
לא, במהלך השנה זה באישור השרים יהיה.
אסתי פלדמן
אז זה בדיוק מה שכתוב. ב-(2) כתוב: או במסגרת הצעת התקציב, או במהלך שנת כספים לאחר אישור מראש ובכתב מאת השרים. אז כל תיקון במהלך שנת התקציב - - -
יצחק לארי
יאיר אחרי זה ינסח. בסדר. זה נוסח, אוקיי.
איתי טמקין
יאיר יעביר נוסח.
יצחק לארי
ינסח יחד אתכם, יעביר נוסח.
היו"ר רועי פולקמן
הלאה, חברים. סעיף הפרסום, בבקשה.
אסתי פלדמן
"הוצאות שיווק ופרסום

8ד.

הוצאות הפרסום של המועצה בשנה, לא יעלו על 52 מיליון שקלים חדשים או על שיעור של 1.75% ממחזור המועצה באותה שנה בניכוי הסכום הקבוע בסעיף קטן (ב), לפי הגבוה ביניהם, ובלבד שסך הוצאות הפרסום האמורות לא יעלו על 60 מיליון שקלים חדשים בשנה;

הסכמים עם גופי ספורט יכללו הוצאות שיווק ותפעול בלבד; סך הוצאות המועצה בגין הסכמים כאמור לא יעלו על 46 מיליון שקלים חדשים בשנה בלבד.

על אף האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), המועצה תהא רשאית, להעביר סכום של עד 2 מיליון שקלים חדשים בין הוצאות הפרסום כאמור בסעיף קטן (א) לבין הסכמים עם גופי ספורט כאמור בסעיף קטן (ב), ולהיפך.

עמד מחזור המועצה על לא יותר מ-1,500 מיליון שקלים חדשים, יראו בסכומים ובשיעורים האמורים בסעיפים קטנים (א) ו-(ב) כאילו היו נמוכים בשיעור של 50%.

על אף האמור בסעיף קטן (א), הוצאות פרסום של המועצה להשקת תכנית הימורים חדשה, לא יבואו בגדר המגבלה האמורה, ובלבד שיתמלאו תנאים אלה:

שיעור הוצאות הפרסום לפי סעיף קטן זה יובאו לאישור השרים מראש ובכתב;

תקופת הפרסום בהתאם לסעיף קטן זה לא תעלה על 18 חודשים;
איתי טמקין
קראנו את זה קודם. יוסי, לא עשו שינויים - - -
אסתי פלדמן
לא קראנו את זה פעם קודמת.
היו"ר רועי פולקמן
לא, לא קראנו.
אסתי פלדמן
שיעור הוצאות הפרסום לפי סעיף קטן זה לא יעלה על 3 מיליון שקלים חדשים במצטבר.

בסעיף זה, "תכנית הימורים חדשה"- תכנית הימורים שלא הייתה קיימת קודם לכן, או כל חידוש של תכנית הימורים קיימת או סוג נוסף של תכנית הימורים קיימת שלא היה קיים קודם לכן.
היו"ר רועי פולקמן
כן, חברים, הערות לסעיף הפרסום. ואני כבר אומר, מר דיין, אמרה נירית קודם, יהיו התאמות.
נירית איבי
ורגע, אחדד: אמרה נירית קודם, אני, שמה שסוכם עם בעלי המניות של מפעל הפיס, בהיתר מפעל הפיס, כך יהיה. מפעל הפיס מכיר את ההיתר, מפעל הפיס נתן הערות להיתר, הלשכה המשפטית של מפעל הפיס יודעת את ההיתר.
עוזי דיין
זה לא מה שאמרת קודם.
נירית איבי
זה מתואם.
עוזי דיין
היה ברור שזה יותאם לפי מה שנאמר.
נירית איבי
לטוב ולרע.
עוזי דיין
עכשיו את אומרת שלא.
נירית איבי
בסעיף בהיתר

אלו הגבלות יהיו

הן לא יהיו

בפרסום עד כמה שאני זוכרת
היו"ר רועי פולקמן
לא. עוד פעם אני חוזרת ואומרת: בסעיף בהיתר כתוב במפורש אלו הגבלות יהיו ואלו הגבלות שחסרות לא יהיו. בפרסום, עד כמה שאני זוכרת, אם זכרוני אינו מטעה אותי, כתוב: בהתאמות נדרשות.
היו"ר רועי פולקמן
האמת, חברים, שזה לא באמת רלוונטי לתהליך החקיקה. זה דיון ביניכם על ההיתר. אני אומר: יש דברים שדיברנו עליהם שקשורים להיתר שלא קשורים, למשל אותו סיפור על הגבלה על פרסום על מבני חינוך, שהיה לי מאוד חשוב. זה לא קשור לטוטו באופן ישיר.
עוזי דיין
אל תטעו, לפחות את עצמנו, בלהסביר: נאמר שתהיה התאמה. מה שהיא אומרת זה שלא תהיה התאמה. זה מה שהיא אומרת עכשיו.
נירית איבי
אני לא אומרת שלא תהיה התאמה.
היו"ר רועי פולקמן
לא, יכול להיות שלא תהיה התאמה מלאה. אמרת את זה קודם.
עוזי דיין
- - - לא סוכם ההיתר, אז אני לא יודע להגיד את זה. אני לא יודע מה כתוב שם.
נירית איבי
אני לא אומרת שלא תהיה התאמה. אתה יודע מה כתוב. יש התאמה גם לעניין הפרסום.
ביצחק לארי
יש התאמה בינך לבין משרד הספורט על תספורת חדשה, יוסי שרעבי – תספורת חדשה.
היו"ר רועי פולקמן
טוב, בבקשה. הערות שלכם. יוסי, הסעיף הזה מסכם את ההסכמות מבחינתכם?
יוסי שרעבי
אני חושב שהוא משקף את ההסכמות מאתמול.
היו"ר רועי פולקמן
יופי, מצוין. עוד הערות? יאיר? יאללה, בא לציון גואל, סעיף הפרסום התקדמנו. בבקשה.
אסתי פלדמן
אני קופצת לסעיף 13 – תוספת קטנה שהוקראה פעם קודמת והוכנסה.

תיקון סעיף 9א

13.

בסעיף 9א -

בסעיף קטן (ב), בסופו יבוא "ו-(א1)".

זה לגבי הכספים החונים, והעובדה שהמדינה תחזיר את הכספים הללו.

בסעיף 14 אקריא רק את התיקונים. סעיף קטן (ה) אקריא את כל הסעיף.

(ה) טרם תשלום זכייה למחזיק בקבלת ההשתתפות מזכה, אשר סכום הזכייה לפיה עולה על הסכום הקבוע לפי פסקה (ב)(2), תיבדק התאמה בין זהות המחזיק לבין זהות מי שהונפקה לו קבלת ההשתתפות כאמור, באמצעות בדיקה של התאמת תוצאת קידוד פרטי המשתתף המופיעים על גבי קבלת ההשתתפות, לפרטיו של המחזיק המקודדים בקבלת ההשתתפות, בהתאם לתעודת הזהות, הדרכון או תעודת המסע של המחזיק, לפי העניין.

בסעיף קטן (ו): האמור בו הופך להיות פסקה (1), ומתווסף משהו שאין לכם בנוסח, אקריא אותו. זה בהתאם להסכמות שהיו אתמול בין המועצה למשרד המשפטים.

(2) על אף האמור בפסקה (1) רשאית המועצה לגבש נהלים, באישור שר המשפטים, לנסיבות שבהן התאפשר תשלום זכייה במקרה של אי התאמה כאמור בסעיף קטן (ה).

בסיפה של פסקה (1) בסעיף קטן (ז) נמחק "ובלבד שאם סכום הזכייה נמוך מ-10,000 שקלים חדשים, ניתן לשלמו במזומן". מתווספת פסקה (3).

(3) על אף האמור בפסקאות (1) ו- (2) אם סכום הזכייה נמוך מ-10,000 שקלים חדשים, רשאית המועצה לשלמו במזומן.

(ח) הוראות סעיפים קטנים (ה)-(ז) יחולו גם לעניין פדיון חלק מכרטיס השתתפות שהוא צירוף הימורים נפרד, בהתאם לסכום הזכייה שמבוקש לפדותה, ובלבד ששאר חלקי כרטיס ההשתתפות עדיין אינם עומדים לפדיון והזכייה לגביהם טרם נקבעה.

בסעיף קטן (ט) – האמור בו הופך להיות סעיף קטן (א), ומתווסף סעיף קטן (ב).

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (ה), אין בהוראות סעיף זה כדי למנוע תשלום למי שהתקבל ערעורו ביחס לצדקת ניחושו, או שנתקבל פסק דין חלוט המחייב את המועצה בתשלום בגין קבלת השתתפות שבידו, וכן למי שניחושו היה זהה לניחושם של אלה, והכל אף אם נמחקו כבר תוצאות קידוד פרטיו של המחזיק בקבלת ההשתתפות.

בסעיף קטן (י) – את זה אין לכם בנוסח – המילים "ובכלל זה, לקבוע נסיבות שבהן יתאפשר תשלום זכייה במקרה של אי התאמה כאמור בסעיף קטן (ו)" יימחקו.

זהו סעיף הלבנת הון.
היו"ר רועי פולקמן
טוב. הערות לסעיף הזה?
נירית איבי
לפרוטוקול, אם כבר אני בהתאמות, אז לפרוטוקול אני רוצה לומר, שגם פה תעשנה התאמות רבות בכרטיס ה"חישגד" של מפעל הפיס, ניתן פרק זמן להיערכות. אבל יהיו פה התאמות בין הטוטו למפעל הפיס, אנחנו לא רוצים לפגוע באף אחד מהגופים האלה.
עדנה הראל
רק להבהיר עוד עניין: הסמכות שבה הוקרא שהתווספה כסמכות באישור שרת המשפטים הייתה ממילא גלומה בסעיף י(1) כסמכות של שר האוצר בהתייעצות עם שר המשפטים ושר התרבות והספורט, ועניינה ספציפית מה שנקרא בעגה של מפעל הפיס "נוהל תמי לב". זה הנוהל שמאפשר תשלום למי שלמרות הזיהוי של תעודת הזהות שלו הוא לא במאה אחוז, יש אפשרות להשתכנע שהייתה טעות בהקלדת הנתונים.

ולכן כדי לייעל ולזרז את האפשרות ש"נוהל תמי לב" ייקבע בהקדם, המרנו את ההסדר שהוצע פה בהסדר שבו המועצה מציעה את הנוהל. והוא כפוף לאישור שרת המשפטים, מכיוון שהוא עוסק בהלבנת הון ופטורים מהלבנת הון. גם הנוהל של מפעל הפיס בפועל היה כפוף לאישור של משרד המשפטים במקור.
היו"ר רועי פולקמן
טוב.
אריאל גד סעד
שאלה קטנה לגבי התשלום במזומן של ה-10,000 שקל. האם זה מצריך זיהוי או לא מצריך זיהוי? כי זה לא ברור מהסעיף.
עדנה הראל
לא, לא מצריך זיהוי. הבהרנו, ואני מקווה שנקרא את זה עוד פעם, אבל לדעתי זה ברור: (ז)(3) אומר שסכום זכייה הנמוך מ-10,000 שקלים חדשים, רשאית המועצה לשלמו במזומן. וזה על אף האמור ב-(1) ו-(2), קרי זה גם לגבי משחקים טעוני זיהוי לכתחילה וגם משחקים שאינם טעוני זיהוי לכתחילה. בשני המקרים, כאשר זה 10,000 שקלים, אפשר לשלם במזומן.
אריאל גד סעד
ללא השוואה לקידוד שהיה קודם.
עדנה הראל
בלי קשר לללא השוואה. ללא השוואה מוסדר במקום אחר. ללא השוואה לקידוד נמצא בפסקה (ה): טרם תשלום הזכייה למחזיק בקבלת ההשתתפות, אשר סכום הזכייה לפיה עולה על הסכום הקבוע לפי פסקה (ב)(2). לא על 10,000 שקלים, אלא על הסכום שייקבע כסכום לעניין עצם הזיהוי, שזה יהיה בין 5,000 ל-30,000, כפי שייקבע בצו שייקבע. וזה אותו הסדר כמו - - -
היו"ר רועי פולקמן
הערה שלך, נציג המשטרה? זה בסדר? הובהר מבחינתך?
אריאל גד סעד
הובהר.
קריאה
מה קורה מעל 10,000 שקל?
עדנה הראל
מעל 10,000 שקל משלמים בצ'ק או בהעברה בנקאית.
קריאה
בצ'ק של מי? של בעל התחנה?
עדנה הראל
לא, לא בעל התחנה משלם את זה.
שחר מועלם
רגע, אז בעל התחנה, עד איזה סכום יכול לשלם?
עדנה הראל
עד 10,000 שקל.
נירית איבי
רגע, בואו נסדר. גם היום לא כל בעלי התחנות יכולים לשלם סכום של 10,000 שקלים. יש תחנות שיכולים, יש תחנות שלא יכולים, יש שמה איזשהו מדרג. בואו נעשה סדר.
יצחק לארי
לא, זה לגבי הפיס, מה שאת אומרת.
נירית איבי
אני מדברת לגבי הפיס. פיס, פיס, אני מדברת על הפיס.
משה רפאל שרחו
יש תחנות שמאושרות עד 50,000 שקל.
נירית איבי
נכון. ויש תחנות שמאושרות עד 50,000 שקל. המצב החדש שעדנה מתארת הוא שלא יהיה תחנות שיאושרו לשלם 50,000 שקל מזומן. למה? כי יש כל מיני אספקטים של הלבנת הון שבגללם אנחנו חושבים שצריך לעשות את זה.

אבל מה שיקרה, אם זה 10,100, לצורך העניין, ייקחו צ'ק, הצ'ק הזה אופרטיבית צריך להיקבע או מהמשווק או ממפעל הפיס, או ללכת ולפדות את הזכייה, כמו שנעשה היום, במפעל הפיס.
חיים טל
לא בנקודת המכירה.
נירית איבי
לא בנקודת המכירה מול הזכיין. בעצם הגבלנו את כמות המזומנים - - -
יצחק לארי
אבל לטוטו אין משווקים אזוריים.
נירית איבי
אז מהטוטו עצמו.
יצחק לארי
תושב קרית-שמונה יצטרך לבוא בשביל 10,100 שקל לפתח-תקווה. תושב אילת יצטרך לבוא בשביל 10,100 מאילת לפתח-תקווה.
עדנה הראל
או שתעשו לו העברה בנקאית או שתמצאו הסדר שלישי. יש העברה באמצעות הדואר. אני יכולה להציע לכם כל מיני הצעות עסקיות, אם אתם רוצים לדבר אחר כך, מי שנמצא פה - - -
היו"ר רועי פולקמן
לארי, אבל גם בסוף אתה חותך את זה איפשהו. אם זה יהיה 11,000, אז 11,100 זה יקרה.
יצחק לארי
נכון, היום זה רק מתשלום המס, מעל 50,000 שקל הוא חייב לבוא - - -
נירית איבי
יש פה חשיבה, יש פה משטרה, יש פה הרשות להלבנת הון.
היו"ר רועי פולקמן
נעשתה כאן עבודה על הלבנת הון. תצטרכו למצוא מנגנון שמאפשר את התשלום הזה.
יצחק לארי
אין לנו משווקים אזוריים.
עדנה הראל
תמצאו הסדרים אחרים: העברה בנקאית.
היו"ר רועי פולקמן
הטענה היא שזה לא יכול להיעשות על-ידי הזכיין.
שחר מועלם
זכייה ב-10,000 שקל יכולה לקרות כל שעתיים.
היו"ר רועי פולקמן
בסדר.
שחר מועלם
אז כל שעתיים ישלחו אותו לפתח-תקווה? הזוי.
עדנה הראל
ימצאו הסדר מתאים אחר. לא חייבים לשלוח אותו לפתח-תקווה.
משה רפאל שרחו
סליחה, אני רוצה להגיד בבקשה דבר אחר.
היו"ר רועי פולקמן
בבקשה. כן, מי, אדוני?
משה רפאל שרחו
שרחו משה מטבריה.
היו"ר רועי פולקמן
ברוך הבא.
משה רפאל שרחו
אני זכיין משנת 90'. בגלל שאני נכה אז אני עובד עם כל המשפחה בעסק שלי. עכשיו, אני רוצה להגיד דבר אחד מהשטח, מה שקורה. פשוט בן-אדם שזוכה ב-10,000 שקל, שאתם מדברים עליו, הוא לא רוצה צ'ק. אגיד לך גם למה? הוא אומר: אם אתה נותן לי צ'ק, אני הולך לבנק, הצ'ק הזה נבלע לי.
היו"ר רועי פולקמן
ברור.
משה רפאל שרחו
לא כולם יש להם חשבון של מינוס - - -
היו"ר רועי פולקמן
רגע, אבל כתוב מזומן.
עדנה הראל
מזומן עד 10,000.
היו"ר רועי פולקמן
נו, עד 10,000.
משה רפאל שרחו
פשוט 10,000 אז זה לא טוב. 10,100 אתה מטרטר את הלקוח. אם יש לו 10,000 שקל זכייה, אז אנחנו נותנים לו את הזכייה הזאת במזומן, כמו שהוא רוצה. אבל אם זה 50-49 אלף שקל, אנחנו שולחים אותו למפיץ או למפעל הפיס.
היו"ר רועי פולקמן
ברור.
משה רפאל שרחו
אז זה לא טוב.
עדנה הראל
גם כך יש עכשיו הצעת חוק שעברה קריאה ראשונה, שמגבילה את השימוש במזומן מעל 10,000 שקל. אז ממילא זה לא רק הלבנת הון בהקשר של פיס.
היו"ר רועי פולקמן
אגיד אבל גם משהו עקרוני.
משה רפאל שרחו
מעל 10,000 שקל כל בן-אדם - - -
היו"ר רועי פולקמן
אז ברשותך אגיד עוד אמירה עקרונית על כל השיח הזה על ההימורים. אותו בן-אדם, שהסוגיה, שאם הוא מקבל עכשיו 15,000 שקל, הוא מקבל את זה כצ'ק, זה ייבלע לו במינוס או בעיקול, לא בטוח שזה הבן-אדם שאנחנו רוצים שיבוא להמר אצלך.
שחר מועלם
הוא יהמר בכל מקרה.
היו"ר רועי פולקמן
יכול להיות. אבל ההימורים הם פעילות פנאי, זה לא קצבה.
ולכן, אתה יודע, אנחנו אומרים
כן, עד 10,000 שקל מזומן. ואם אתה חושב שתקבל 15,000 שקל, זה יגרום לאותו בן-אדם לחשוב פעמיים אם הוא רוצה להמר – וואלה, הרווחנו עוד רווח.
שחר מועלם
הוא יפצל את הטפסים.
היו"ר רועי פולקמן
יכול להיות. אני לא נכנס כרגע למה בן-אדם יעשה, אבל השיקול שהצ'ק ייבלע לו ובגלל זה הוא לא יהמר, אני חייב לומר לך: זה לא הדבר שעומד לנגד עינינו בשיקולי החקיקה כאן לסעיף הזה.
נירית איבי
רגע, לשאלתו של חיים, הוא שאל שאלה חכמה. חשובה גם. האם 10,000 שקל חייב אמצעי זיהוי? התשובה היא לא. אמצעי הזיהוי נקבע על-ידי פוטנציאל הזכייה שיש לאותו משחק. ייתכן שבאותו משחק, שיש למשל את הבורסה במפעל הפיס, הכרטיס גירוד, יש פוטנציאל זכייה גבוה, ואם הוא ירוויח 10,000 שקל הוא יצטרך לבוא עם הזיהוי, עם הכרטיס זיהוי.
יעקב גנם
אבל כרטיס "חישגד" לא מוכרים לפי תעודת זהות.
נירית איבי
אבל לא היית פה, בדיוק יצאתם, אבל הסברתי שתהיה הגבלה רגולטורית, וניתן זמן היערכות למפעל הפיס גם בעניין הלבנת ההון.
אהרון יונה
הוא צריך אמצעי זיהוי, אבל הוא לא צריך השוואה מול הכרטיס.
היו"ר רועי פולקמן
עד 10,000 – נכון.
נירית איבי
נכון.
היו"ר רועי פולקמן
טוב, חברים, ברור. עוד הערות לסעיף הזה של הלבנת הון או שהדברים מוצו? יאללה, בואו נתקדם. אסתי, בבקשה.
אסתי פלדמן
אקרא את התוספת הראשונה, זה לסעיף 7(ה). מדובר בטופס הצהרה, שבעלי התפקידים שמנויים באותו סעיף צריכים לחתום עליו יחד עם החתימה על הדוחות הכספיים. אז זה:

הצהרת ________ (בעל התפקיד)
____________ (שם החותם) מצהיר כי
בחנתי את הדוח הכספי השנתי של המועצה (להלן – הדוח) לשנת ______;
לפי ידיעתי, הדוח והמידע הכספי האחר הכלול בדוח אינם כוללים כל מצג לא נכון של עובדה מהותית ולא חסר בהם מצג של עובדה מהותית הנחוץ כדי שהמצגים שנכללו בהם, לאור הנסיבות שבהן נכללו אותם מצגים, לא יהיו מטעים בהתייחס לתקופת הדוח;
לפי ידיעתי, הדוח ומידע כספי אחר הכלול בדוח משקפים באופן נאות, מכל הבחינות המהותיות, את המצב הכספי, תוצאות הפעולות ותזרימי המזומנים של המועצה לתאריכים ולתקופות שאליהם מתייחס הדוח;
גיליתי לרואה החשבון המבקר של המועצה, לחברי המועצה ולוועדת הביקורת של המועצה את כל המידע והמסמכים הרלוונטיים לביצוע תפקידם באופן מלא, ביחס לדוח.תאריך _________________
חתימה שם ותפקיד
תוספת שנייה, כאמור, הן השעות האסורות לפרסום בהתאם לסעיף 8א1.

הוראות המעבר – אקרא את כל הסעיפים מעכשיו, כי לא קראנו.

הוראות מעבר לעניין סעיפים 8א ו-8ב

16.

בתקופה שמיום ז' בתמוז התשע"ז (1 ביולי 2017) עד יום י"ג בטבת התשע"ח (31 בדצמבר 2017) יקראו את סעיף 8א לחוק כך שאחרי סעיף קטן (ב) שבו, יבוא:

"(ג) סך כל התשלומים שתשלם המועצה בשנה למי שרשאי למכור זכות להשתתף בתכנית הימורים בהתאם לסעיף קטן (א) (להלן – בעל תחנה), הכוללים עמלת מכירה או כל תשלום אחר לבעל התחנה והמחושבים ביחס למחזור המכירות של מוצרי המועצה הנמכרים באמצעות בעל התחנה (להלן – מחזור בעל התחנה), יעמדו על שיעורים אלה לא כולל תשלום שרשאית המועצה לשלם בגובה סכום השווה למס ערך מוסף:

על כל שקל חדש מ-2,040,000 השקלים החדשים הראשונים של מחזור בעל התחנה – לא יותר מ-7%;

על כל שקל חדש מסכום העולה על 2,040,000 שקלים חדשים של מחזור בעל התחנה, אך לא יותר מ-3,240,000 שקלים חדשים – לא יותר מ-6%;

על כל שקל חדש מסכום העולה על 3,240,000 שקלים חדשים של מחזור בעל התחנה – לא יותר מ-5.5%."

מדובר בהוראת מעבר, כאמור.

בתקופה שמיום תחילתו של חוק זה עד יום י"ט באב התשע"ח (31 ביולי 2018) יקראו את סעיף 8ב לחוק כך שבמקום סעיף קטן (ה) שבו יבוא:

"(ה) שר האוצר רשאי לבטל תכנית הימורים של מפעיל זר, מטעמים של טובת הציבור, לאחר שנתן הזדמנות למועצה ולמפעיל הזר להשמיע את טענותיהם; ככל שיהיו עלויות לביטול התכנית כאמור, יתוקצבו סכומים אלו בתכנית נפרדת כמשמעותה בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985.".

זה סעיף שנכנס בתוך סעיף ביטול מרוצי הסוסים עד לביטולו.
עדנה הראל
בתוך סעיף מרוצי הסוסים עד לביטולו.
חיים טל
מתי ביטולו?
אסתי פלדמן
ביטולו ב-1 באוגוסט 2018. בינתיים יש סמכות, בהתאם לסעיף הזה, לשר לבטל את תוכנית ההימורים - - -
יעקב גנם
זה לא נוגד את ההחלטה של ה-11 באוגוסט? החליטו שהסוסים וה"חישגד" אלקטרוני ייצאו, נכון?
אסתי פלדמן
נכון. אז מבחינה משפטית יש כאן שתי מתודות: קודם כול, הסעיף בטל ב-1 באוגוסט ב-2018. ועד לביטולו של הסעיף, שר האוצר רשאי לבטל את אותה תוכנית הימורים.
יעקב גנם
אז כרגע זה ממשיך לעבוד? הסוסים כרגע ממשיכים לעבוד?
אסתי פלדמן
כאשר בפועל הם ימשיכו לעבוד עד להחלטה - - -
יעקב גנם
אני שואל שאלה פשוטה: כרגע הסוסים ממשיכים לעבוד עד ה-1 באוגוסט - - -
אסתי פלדמן
לא.
יעקב גנם
למה לא?
אסתי פלדמן
עד להחלטה של שר האוצר בעניין.
יעקב גנם
אבל אמרתם שמה-1 בינואר 2017 הסוסים וה"חישגד" האלקטרוני לא יעבדו.
אסתי פלדמן
אמרתי לך שחילקנו את זה - - -
יעקב גנם
אני שואל שאלה אחרת שקשורה לנושא מאוד פשוט: ה"חישגד" האלקטרוני והסוסים וה-Keno היו אמורים להפסיק לעבוד ב-1 בינואר 2017. הסוסים עדיין עובדים?
אסתי פלדמן
עד להחלטה של שר האוצר בעניין.
יעקב גנם
עובדים או לא עובדים?
אסתי פלדמן
כן, עד להחלטה של שר האוצר בעניין.
היו"ר רועי פולקמן
נירית, הסוסים עובדים עד ההחלטה. כרגע הם עדיין עובדים.
אסתי פלדמן
נכון.
היו"ר רועי פולקמן
וגם ה-Keno.
אביעד בן שטרית
לא, ה-Keno לא עובד.
היו"ר רועי פולקמן
אה, ה-Keno לא, נכון.
נירית איבי
ה-Keno לא עובד מה-1 בינואר. הפסקנו את ה-Keno כמו שהפסקנו גם את מכונות המזל. כמו שאסתי אמרה, ההחלטה היא שהסוסים יעבוד עד להחלטת שר האוצר. זה מה שהנוסח כרגע מראה.
שרון מגירה
איפה הדאגה לציבור פה?
נירית איבי
מה זאת אומרת?
שרון מגירה
דאגתם שציבור המהמרים יפסיק להמר, אז בגלל זה היה כל כך דחוף להוריד את - - - אז למה זה בסדר, כי זה דורש פיצוי כספי?
נירית איבי
סליחה.
היו"ר רועי פולקמן
לא, אין צורך לענות על זה. עם כל הכבוד, אנחנו לא צריכים לתת לך דין וחשבון על שיקול הדעת איך אנחנו מנסחים את האמירה. האמירה העקרונית נאמרה בצורה ברורה, שמכונות המזל ומרוצי הסוסים יופסקו. מה הפרוצדורה? אם זה יופסק עוד שבוע, עוד חודש, מחרתיים, זה לא הדיון כאן כרגע. יופסקו – אמר את זה שר האוצר, התיקון ייעשה גם ב-Keno. ותהיה בחינה של מוצרים ממכרים נוספים בתחום ההימורים החוקיים. זאת אמירת המדיניות. איך מיישמים אותה? באיזו פרוצדורה משפטית? באיזה תאריך? עם כל הכבוד, יש לזה שיקולים חוזיים ואחרים.
שרון מגירה
נכון, זו הייתה הטענה בבג"ץ, שחייב להוריד בשביל שלום הציבור.
היו"ר רועי פולקמן
נכון.
שרון מגירה
אז יש פה סתירה קצת.
היו"ר רועי פולקמן
לא. האם זה יבוטל בעוד שבוע, בעוד עשרה ימים, בעוד חודש? עם כל הכבוד, זה לא דיון בפורום הזה. נאמרה אמירת מדיניות ברורה: מרוצי הסוסים במדינת ישראל יבוטלו. זה מסוכם עם שרת הספורט. האם זה יבוטל עוד חודש, עוד שלושה שבועות, עוד חודשיים? זה דיון טכני, שאיננו ממין הדיון כאן כרגע. אסתי, תמשיכי, בבקשה.
אסתי פלדמן
סעיף 17 – תחילת תחולה ותקנות ראשונות. נמחק סעיף קטן (א).
גיא אטיאס
רגע, הוראות המעבר, יש לנו הערה.
קריאות
- - -
היו"ר רועי פולקמן
רגע, שנייה, אסתי. די, חברים, סליחה, אם תרצו להגיד משהו לוועדה, ניתן לכם לדבר, רק בלי צעקות ובלי התפרצויות. כן, גיא, הערות שלכם לסעיף 16.
גיא אטיאס
לגבי הוראות המעבר, אתמול היינו בדיון, לגבי הוראות מעבר 2017, כל הנושא של הפחת וכל סוגיית הסוסים, נצטרך לתת לזה מענה, ואמרנו שנכניס את זה בהוראת המעבר.
היו"ר רועי פולקמן
שוב, לא הבנתי.
גיא אטיאס
לפחת. הפחת על כל נושא הסוסים.
יצחק לארי
כל ההוצאות החד פעמיות בגין הסגירה לא ייכללו במגבלות.
איתי טמקין
בסדר. מאה אחוז.
היו"ר רועי פולקמן
שנייה, אני רוצה אבל לסגור היום ניסוחים.
איתי טמקין
אסביר.
היו"ר רועי פולקמן
איך זה בא לידי ביטוי? בוא נדייק את זה, כי אני לא רוצה יותר להתעסק בסעיף הזה.
איתי טמקין
אסביר. כמה דברים: יש סעיף בסופו של דבר שמחריג הוצאות שאינן צפויות ומתוכננות מהמודל באופן כללי. ככל שיש הוצאה שאינה צפויה ומתוכננת, הם יכולים לבוא לשרים, והשרים יאשרו להם. מובן שכל דבר שקשור לסוסים, בטח בעת אישור התקציב עכשיו, הוא יהיה לא צפוי ומתוכנן, אי-אפשר להעריך אם תהיה הוצאה בכלל בגין ההוצאה הזה. אם תהיה הוצאה, ברור, וגם נאמר, שהדבר הזה לא יהיה חלק מהמודל. נאמר הדבר הזה.
היו"ר רועי פולקמן
שנייה, זה דורש תיקון בנוסח?
איתי טמקין
לא. לשיטתנו זה לא דורש תיקון בנוסח.
אהרון יונה
כן. אגיד לך למה: כי הנוסח אומר 0.5%.
איתי טמקין
לא, אבל יש סעיף נוסף, מעבר ל-0.5%. סעיף (3) מדבר על הוצאות שאינן צפויות ומתוכננות בעת אישור התקציב. ועל הסעיף הזה אין מגבלה תקציבית. אם תהיה הוצאה שלא צפויה ומתוכנתת באישור התקציב לגבי - - -
יאיר שילה
היא כן.
איתי טמקין
היא לא צפויה ומתוכננת. יש תביעה, אתה יודע כמה מזה יקבלו בתביעה? לא.
יאיר שילה
אני לא יודע כמה הם יקבלו בתביעה, אבל אני יודע כבר היום שאת ה-0.6 אני רוצה להפריש בתקציב. גם בתקציבים שהבאתי קודם, אני רוצה להפריש אותם.
תמיר כהן
יאיר, קודם כול, כל חודש שעובר, הדבר הזה הולך ומתמעט. עכשיו, היה והחצי אחוז לא יספיק, זאת אומרת אתה מדבר נגיד ויש את - - - הבדל, אז סעיף (3) תופס את זה, כי בעת הצעת תקציב זה לא היה ידוע. אז ההפרש של ה-0.1% היה ויהיה - - -
יאיר שילה
עוד שבוע ביום שני אנחנו גומרים את החוק. ב-12 בפברואר המועצה מאשרת תקציב ומעבירה אותו לשרים.
תמיר כהן
הסוסים נפסקו?
יאיר שילה
לא.
איתי טמקין
רועי, בסעיף הזה אנחנו מבקשים לשבת עם המועצה. עד יום שני נגיע עם נוסח המוסכם לגבי הדבר הזה.
היו"ר רועי פולקמן
זה אומר שזה לא סגור.
איתי טמקין
נגיע עד יום שני. אנחנו חושבים שהנוסח מספיק, אתם חושבים שלא, מבקשים לשבת אתכם היום וביום ראשון, לנסות להגיע עד יום שני מסוכם לגבי הדבר הזה, בסדר?
היו"ר רועי פולקמן
בסדר, עד שני ב-11:00 אתם צריכים להביא נוסח סופי לעניין הזה, תיקון סופי. הלאה, סעיף 17.
אסתי פלדמן
(ב) תחילתו של סעיף 8א(ג) לחוק כנוסחו בסעיף 7 לחוק זה, ביום ז' בתמוז התשע"ז (1 ביולי 2017).

זה סעיף העמלות. הוא נכנס לתוקף ב-1 ביולי 2017, ואז יש הוראת מעבר, כפי שקראתי אותה קודם.

(ג) תחילתו של סעיף 9 לחוק זה ביום כ' באב התשע"ח (1 באוגוסט 2018).

זה ביטול סעיף 8ב, שהוא ביטול מרוצי הסוסים.

(ד) תחילתו של סעיף 10ב לחוק כנוסחו בסעיף 14 לחוק זה ביום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018).

זה סעיף הלבנת הון, שניתן זמן התארגנות.

(ה) הוראות סעיף 8א(ג) לחוק כנוסחן בסעיף 7 לחוק זה יחולו על כל הסכם שייחתם ביום תחילתו של אותו סעיף בהתאם לחוק זה ואילך וכן על הארכת הסכם ומימוש זכות ברירה בהסכם שיבוצעו ביום תחילתו של אותו סעיף בהתאם לחוק זה, ואילך.

מדובר על סעיף העמלות, שוב, שיחול על כל הסכם חדש.

(ו) הוראות סעיף 8ג(ב)(1) לחוק כנוסחן בסעיף 10 לחוק זה, יחולו על דינים שעניינם הסדרת פעילות הימורים חוקיים שתחילתם ביום תחילתו של חוק זה ואילך.

כאן מדובר על החרגה של הוצאות ההסדרה. אז אנחנו מבהירים מהן בדיוק הוצאות ההסדרה האלה.

(ז) מינוי רואה חשבון מבקר ראשון, בהתאם לסעיף 6א לחוק כנוסחו בסעיף 5 לחוק זה, יעשה בתוך 120 ימים מתחילתו של חוק זה.

הייתה התלבטות, האם זה נדרש? החלטנו להכניס.

(ח) תקנות ראשונות לפי סעיפים 7(ב) ו-7(ו) לחוק כנוסחן בסעיף 6 לחוק זה יותקנו בתוך 60 יום ממועד תחילתו של חוק זה.

זה לגבי תקנות השר לגבי הצעת התקציב ולגבי הדוחות והדיווחים שיוגשו.

(ט) תקנות ראשונות לפי סעיף 8א1(ג) לחוק, כנוסחן בסעיף 8 לחוק זה, יותקנו בתוך 60 יום ממועד תחילתו של חוק זה.

מדובר על הסעיף של הפרסומות, שבהן כאמור הסמכנו את שלושת השרים להתקין תקנות בנוגע להגבלה נוספת של פרסומות.

הוראת שעה

18.

על אף האמור בהוראות לפי סעיף 7(ב) לחוק, הצעת התקציב לשנת 2017 הכוללת את הפרטים האמורים בסעיף 8ג לחוק בלבד, בהתאם להוראות לפי סעיף 7(ב) לחוק כנוסחו בסעיף 6 לחוק זה, תוגש לאישור השרים, בתוך 30 יום ממועד התקנת תקנות לפי אותו סעיף.

מדובר בהוראה שאומרת שהצעת התקציב לשנת 2017, על אף שהוגשה כבר, תוגש בשנית רק ביחס למודל, בתוך 30 יום ממועד התקנת התקנות.
הדס פרבר
לא, לא, לא. לא מחכים לתקנות בשביל להגיש תקציב ל-2017.
גיא אטיאס
לא, התקציב זה מיידי, אחרת הגופים קורסים.
הדס פרבר
תוגש באישור השרים – תמחקי את בתוך - - -
היו"ר רועי פולקמן
האירוע של בתוך 30 יום ממועד התקנות זה בעיה. מה, הם לא יגישו תקציב עד שיהיו התקנות?
קריאה
אבל הם הגישו כבר.
הדס פרבר
התקנות האלה, תסלחו לי, לא יהיו תוך 60 יום.
היו"ר רועי פולקמן
לא, גם זה הגיוני, וגם מה יהיה? מה, הם לא יגישו תקציב? זה לא הגיוני.
אסתי פלדמן
לא, ל-17' הם כבר הגישו תקציב.
גיא אטיאס
הם יגישו עוד הפעם - - - ביחס למודל.
הדס פרבר
לא מחכים לתקנות.
גיא אטיאס
לא נחכה לתקנות. הם יגישו - - -
אסתי פלדמן
אז נוריד את התקנות.
גיא אטיאס
אחרת אין תקציב.
אסתי פלדמן
זה יהיה בתוך 30 מתחילתו של חוק זה.
קריאה
ב-12 יש לכם תקציב בכל מקרה. נו מה, אכפת לי מה כתוב פה?
אסתי פלדמן
בסדר?

תיקון חוק הספורט בסעיף 19: בחוק הספורט, התשמ"ח-1988 - - -
היו"ר רועי פולקמן
רגע, מחקתם את זה או לא?
אסתי פלדמן
כן.
היו"ר רועי פולקמן
את ה-30 יום האלה מוחקים?
אסתי פלדמן
לא 30 יום. 30 יום ממועד תחילתו של חוק זה, ולא ממועד התקנת תקנות.
היו"ר רועי פולקמן
מצוין.
יאיר שילה
רגע, לפני שאת עוברת לתיקון חוק הספורט, על הוראות המעבר יש שני נושאים. נושא אחד זה הנושא של עמלות בעלי התחנות. יש הוראה אחת שאומרת בסעיף קטן (ב), ושהולכת אחרי זה להוראת המעבר, אם אני מבין נכון, שבעצם אני צריך לעבוד לפי הוראות העמלות ב-1 ביולי.
אסתי פלדמן
נכון, על כל הסכם חדש.
יאיר שילה
על כל הסכם חדש.
אסתי פלדמן
או מימוש זכות ברירה.
יאיר שילה
כן, כן, הסכם חדש, לרבות הארכות וכו'. זאת אומרת, שאם יש לי מישהו שאני חותם אתו הסכם רק עוד שנתיים, זה לא חל עליו.
אסתי פלדמן
מה זאת אומרת? ברור שזה חל עליו.
עדנה הראל
זה יחול עליו בעוד שנתיים.
יאיר שילה
זה יחול עליו עוד שנתיים? זה הכוונה?
אסתי פלדמן
נכון.
יאיר שילה
בסדר.
חיים טל
רק שאבין את הסעיף הזה.
יעקב גנם
אפשר להסביר את הסעיף של העמלות יותר?
אביעד בן שטרית
אם אפשר, יש פה חוסר בהירות לגבי הדברים בנושא העמלות, אשמח לאיזושהי הבהרה.
היו"ר רועי פולקמן
בבקשה, שאל.
אביעד בן שטרית
בנוגע לשני דברים. בעמוד 7, כשמדובר בעמלות - - -
יצחק לארי
שנייה, הוא לא סיים. דקה.
היו"ר רועי פולקמן
מיד.
יאיר שילה
יש לי הצעה. אחד הדברים שהחוק עושה זה לוקח את מה שנקרא סעיף מטרות אחרות שעד היום הטוטו היה קובע את אמות המידה לנושא הזה, ומעביר את זה למועצה הלאומית. עכשיו, חוק הפרשנות אומר, שברגע שנוטלים סמכות ממישהו, אז גם אמות המידה שהוא קבע קודם בטלות.
הדס פרבר
לא, לא נכון. יאיר, מה שנעשה כדין, לפי החוק הקודם, ממשיך לחול עד שיתוקן לפי החוק החדש.
עדנה הראל
רגע, אבל הוא אומר משהו אחר, נדמה לי.
יאיר שילה
אני חושב שמה שנכון יהיה לעשות זה להגיד שתחילת התוקף של מעבר המקל יהיה ברגע שהמועצה הלאומית קובעת את אמות המידה, כדי שלא יהיה לי עכשיו פרק זמן של שנתיים - - -
היו"ר רועי פולקמן
מה הבעיה עם זה? זה נראה לי בסדר. מה הבעיה עם זה?
הדס פרבר
לא אכפת לי - - -
היו"ר רועי פולקמן
אוקיי. בסדר.
עדנה הראל
מה יהיו אמות המידה שחלות - - - שהם לא יימנעו - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא, לא, לא. מה שחל היום - - -
עדנה הראל
אז הוא צריך לכתוב את זה.
היו"ר רועי פולקמן
בסדר.
גיא אטיאס
לא, מה שחל היום ממשיך לחול עד - - -
היו"ר רועי פולקמן
בסדר, גיא.
יצחק לארי
- - - שלא יהיה שיתוק.
היו"ר רועי פולקמן
יאיר, מקובל. ההצעה של יאיר מקובלת.
הדס פרבר
עשיתם - - - אתם יודעים שזאת העמדה.
הדס פרבר
אבל כבר היינו בסרט הזה.
היו"ר רועי פולקמן
גיא, ההצעה של יאיר מקובלת, אני מבקש שזה יוכנס לנוסח, שעד העברת המקל, מה שקיים היום תקף. יאיר, תנסחו את זה. המהות של העניין, שעד העברת המקל, הנהלים של עכשיו הם הקובעים עד אמות המידה שייקבעו על-ידי המועצה. זה מה שקובע.
עדנה הראל
סליחה רגע, מה שגיא מציע, אני לא יודעת אם זה על דעת גם הדס, שאמות המידה שקבעה המועצה, שהיו בתוקף ערב תחילתו של חוק זה, ייראו כאמות המידה.
היו"ר רועי פולקמן
כן, כן.
עדנה הראל
לא ימשיכו לחול, אלא ייראו כאמות המידה שקבעה המועצה עם תחילתו של חוק זה. אני לא בטוחה שזה יותר טוב, אבל זו אותה תוצאה משפטית ככה או ככה.
היו"ר רועי פולקמן
בסדר, חברים, אפשר להתווכח על האלגנטיות של הניסוח. מקובל, חברים.
עדנה הראל
התוצאה המשפטית היא שיהיו אותן אמות מידה.
היו"ר רועי פולקמן
מובן.
אריק קפלן
שלא יהיה לנו ואקום.
היו"ר רועי פולקמן
ברור, חברים. יאיר, הובן. על אלגנטיות החקיקה תדברו אחר כך על קפה. כן, אביעד, בבקשה.
אביעד בן שטרית
בנושא העמלות, בשתי נקודות יש פה איזשהו חוסר בהירות בין עמוד 7 לבין עמוד 19.
היו"ר רועי פולקמן
בבקשה, תסביר.
אביעד בן שטרית
הסעיף הגבוה, המדרגה הגבוהה – בשני אופנים: אחד בסכום, ושניים באחוז. זאת אומרת בעמוד 7 אנחנו רואים שעל כל שקל חדש מסכום העולה על 3,420,000. ובעמוד 19 זה 3,240,000. נשמח להבהרה מה מהסכומים האלה נכונים. זה אחד. שתיים האחוז פה הוא 4.5 ובעמוד 19 על המדרגה הגבוהה רשום 5.5.
אסתי פלדמן
הם לא אמורים להיות זהים, העמודים. מה שב-19 זו הוראת מעבר. היא תחול כל זמן שקבענו שהיא חלה. כלומר, עד ליום 31 בדצמבר 2017, אתה מתעלם ממה שכתוב קודם, ואתה קורא את הסעיף הזה.
אביעד בן שטרית
איזה מהם, אם אפשר? מה שרשום בעמוד 7?
אסתי פלדמן
19.
אביעד בן שטרית
זאת אומרת, מה שיהיה עד 31 בדצמבר זה מה שרשום בעמוד 19, ולאחר מכן אנחנו חוזרים - - -
אסתי פלדמן
נכון.
יצחק לארי
בדיוק. הוראת מעבר פשוט ב-19. הפגיעה היא הרבה יותר נמוכה.
חיים טל
אפשר שאלה לאוצר?
היו"ר רועי פולקמן
חברים, רגע. עוד משהו לסוגיה הזאת? זה הבהיר לך?
אביעד בן שטרית
לא, פשוט סוגיית הסכומים, גם לא הבנתי אם זה טעות או - - -
היו"ר רועי פולקמן
לא, מאה אחוז. שאלה טובה, וזה הובהר היטב.
אביעד בן שטרית
לא, פה פשוט זה 3.240 - - -
היו"ר רועי פולקמן
רגע, עוד שאלה. כן.
יניב לוי
אם אני כרגע זכיין, שעד יולי 2017 מכרתי עכשיו בסדר גודל של 700,000, והגעתי כבר למדרגה האחרונה, לצורך הדוגמה. מאותו רגע, מיולי 2017, אתחיל לקבל 4.5%?
אסתי פלדמן
זה לפי מתי ההסכם שלך התחיל ונגמר.
יניב לוי
השנה.
אסתי פלדמן
לא, מתי ההסכם שלך עם המועצה.
נירית איבי
אתה מפעל הפיס או המועצה או גם וגם?
יניב לוי
גם וגם.
נירית איבי
רוצה לענות?
אסתי פלדמן
לא, אז אני אומרת: העמלות שתקבל מהטוטו בהתאם לחוק הזה, יהיו לפי ההסכם שלך. כלומר, מתי שייחתם אתך הסכם, מאותו רגע ואילך, יחולו עליך ההסדרים החדשים.
יניב לוי
ועכשיו כשאני עצמאי, אז כל השנה – מי מוריד לי את העמלה הזאת? כלומר, הלוטו והטוטו צריכים למשוך לי כל פעם 7, וכשאגיע למדרגה הם ייתנו לי 4.5?
היו"ר רועי פולקמן
כן, כן.
אביעד בן שטרית
אנחנו מנסים לשאול ברמת הפרקטיקה. פשוט אנחנו מעבירים חיובים - - -
אסתי פלדמן
אבל אלה שאלות יותר למועצה, מבחינת איך יעבדו ההסכמים שלכם.
יעקב גנם
אבל אתמול דיברנו על מחירים אחרים, אם אני לא טועה.
היו"ר רועי פולקמן
לא, היו הרבה דיבורים. יש כל מיני דברים שאפשר לדבר עליהם.
אביעד בן שטרית
ברמת הפרקטיקה יש פה איזושהי בעיה.
יעקב גנם
כן, אבל ביטן דיבר אתך אתמול בערב, וכל מה שמדובר פה לא - - -
היו"ר רועי פולקמן
בוודאי, גם לא ייכנס בשום צורה שום דבר עד שיוסכם. הסיכום שלי עם ביטן, ששום דבר אתכם לא מקובל, עד שאתם תגידו שאתם מוכנים לקבל את ההבנות - - -
יעקב גנם
אלה שני דברים שונים לגמרי, בין ה-200 תחנות לבין ה-1,000 תחנות.
היו"ר רועי פולקמן
יקירי, אגיד את זה בפעם האחרונה היום: הדבר הזה לא יקרה. עד שלא תגיעו אתנו להבנות כלליות לא יהיה תיקונים בהסכמות. שוחחתי על כך עם דוד ביטן וכך סיכמנו. ולכן, אמרתי לכם, נגיע להבנות, נכניס את כל ההבנות למתווה ונסכם עליו. כן, חיים, משפט.
חיים טל
כרגע למעשה כל אלה שחתומים על הסכם עם הטוטו או עם מפעל הפיס, נשארים על המתכונת של 7%, אם הבנתי נכון.
היו"ר רועי פולקמן
עד יולי.
חיים טל
לא עד יולי.
קריאה
עד שהם חותמים הסכם חדש.
היו"ר רועי פולקמן
אה, עד חידוש ההסכם.
תמיר כהן
נגיד במפעל הפיס ההסכם יתחדש כל 30 יום יכולים - - -
היו"ר רועי פולקמן
יכולים או חייבים?
תמיר כהן
יש אופציית חידוש, ואז - - -
היו"ר רועי פולקמן
ואז אתה אומר שמפעל הפיס יחדש את ההסכמים. אז הוא אומר שבגלל שמפעל הפיס לכאורה כל חודש יכול לחדש הסכם, ברגע שהחוק הזה עובר הוא יחדש בהתאם לחוק.
חיים טל
ושאלה שנייה: אפשר לקבל מהאוצר מספר – מספר – כמה כסף ייכנס לקופת המדינה מהרפורמה של העמלות ב-2017, וכמה ייכנס למדינה כסף ב-2018? מין תחזית כזאת?
היו"ר רועי פולקמן
אני מציע, מכיוון שזה נאמר, אז תגידו את ההערכות הכלליות שלכם, אמרתם את זה בדיונים.
תמיר כהן
נעביר על הכול - - -
היו"ר רועי פולקמן
טוב, בסדר.
חיים טל
שזה גם ייכנס לסעיף הזה?
היו"ר רועי פולקמן
לא, מה צפי ההכנסות הוא לא חלק מהחקיקה.
קריאה
אין סיבה שזה יהיה בנוסח.
היו"ר רועי פולקמן
בסדר. בבקשה, שאלה.
יהונתן ברקאי
שאלה לאוצר: אם אנחנו מוציאים את הסוסים מחר, האם אנחנו לא זכאים לפיצוי עד 18'?
תמיר כהן
עכשיו אנחנו לא בדיונים על הזיכויים.
יהונתן ברקאי
אני שואל שאלה כללית.
תמיר כהן
אז אני אומר: כל הזמן מתנהלים דיונים. נמשיך לנהל אותם עד שנגיע להסכמה.
יעקב גנם
שי באב"ד אמר לך את זה. אם הוא היה עוצר את ההיתר באמצע הדרך, יכולת לקבל את ההפרש. אז אם הם יעצרו את ההסכם של הסוסים באמצע הדרך, תקבל את ההפרש.
יהונתן ברקאי
נכון.
נירית איבי
זה לא נאמר - - -
יעקב גנם
שי אמר. שי באב"ד - - -
נירית איבי
זה לא נאמר בפרוטוקול. אתה לא בדיוק מדייק באיך שזה נאמר.
יעקב גנם
אז בוא נבדוק את הפרוטוקול.
נירית איבי
אז עוד פעם אני אומרת: אם ושר האוצר יחליט בתאריך מסוים להפסיק את הסוסים, נשב ונדון ונראה אם יש צורך לפיצוי, ומה הוא יהיה. כמו שאנחנו יושבים עם החברה האנגלית ורואים ובוחנים את הדברים, נשב ונבחן את הדברים. בינתיים לא נתקלתם אף פעם בדלת סגורה במשרד האוצר.
יהונתן ברקאי
מה שאמרת זה נכון, הדלת פתוחה. אבל צריך ליידע את חברי הכנסת שהכסף הזה הולך לצאת.
נירית איבי
חברי הכנסת שמעו את הכול.
יהונתן ברקאי
אוקיי.
היו"ר רועי פולקמן
בסדר. אוקיי, בואי תסיימי את סעיף - - -
אסתי פלדמן
(ב) בסעיף 17י(3), אחרי "אמות מידה לתמיכה" יבוא "בתשתיות יסוד ובמטרות אחרות בספורט לפי סעיף 9(ב1) לחוק המועצה להסדר ההימורים בספורט".
היו"ר רועי פולקמן
את (א) הקראת?
אסתי פלדמן
כן.
היו"ר רועי פולקמן
אוקיי. הערות לזה? יאיר, הערות לסעיף הזה? אוקיי. אז קודם כול, תודה.

יש לי עוד שתי נקודות. אני רוצה גם לפנות גם לנציגי המשרדים הנוגעים שהגיעו, מי שנמצא כאן, גם משרד הרווחה, המפקחת הארצית לטיפול בהתמכרויות חנה אמסלם. אז גם לשאול אותך וגם את המשרד לביטחון הפנים, את אריאל גד סער, אם יש לכם עוד מה להוסיף.

אני אלייך רוצה, חנה, כיוון שעלתה סוגיה כללית בנושא מענה לטיפול במכורים, איך אתם רואים את זה? מה נדרש? האם נדרש כאן עוד התייחסות לעניין?
חנה אמסלם
נדרש ונדרש הרבה, כי כמו שאמרתי באחת הישיבות, הפרופיל של המכור המהמר שונה מכל מכור אחר. הוא מאוד קשה לאיתור, הוא נתפס בעיני עצמו ובעיני החברה כאדם נורמטיבי, מרביתם מתפקדים, עד שהוא נפגע – המשפחה, תפקוד וכו', הם מעטים מאוד. אנשים לא פונים כמהמרים. אני יכולה לתת נתונים ממש מהשנה האחרונה, שבסך הכול, כמו שאמרתי, במשרד הרווחה, פחות מ-1,000 אנשים טופלו. אנשים פה בשטח יגידו לנו שיש – לא יודעת כמה - - -
אביעד בן שטרית
157 אנשים טופלו. פנו כ-700 איש. זה לפי הנתונים שלכם.
חנה אמסלם
לפי הנתונים פנו לקו חם, לעמותת "אפשר", 312. יש עדיין יחידות של רשויות שהן לא בנתונים שלך שפנו.

מה שאני רוצה להגיד זה שבשנת 2017 יש ארבע תוכניות בשטח להרחיב את האיתור והטיפול בהם, להקים יחידות איתור ברשויות; ללכת לשטח ולחפש אותם, כי אין ברירה אחרת, הם לא באים אלינו; להכשיר עובדים, כי זה לא קיים, לדעת לאבחן ולטפל במהמרים, מה שנקרא התנהגות התמכרותית, שהימורים זה רק אחד מהם. ולכן אני אומרת: אם כבר דנים באיזשהם חוקים והסדרים, צריך לתת את הדעת על כל סוגי ההתנהגויות הממכרות ולא רק הימורים.

יש עוד דבר, שמהמרים לא מוכרים בביטוח לאומי כזכאים להבטחת הכנסה, להבדיל ממכורים אחרים. ולכן הם לא יכולים להשתלב במסגרות טיפוליות שלנו אלא במימון עצמי. אני מקווה שנצליח איכשהו לפתור את הסוגיות האלה.
אביעד בן שטרית
נשמח לקחת חלק בכל נושא הרווחה. ונשמח גם כן שזה יהיה בשיתוף פעולה אתנו, בשביל לזהות באמת את אותו מקרה קיצון - - - אנחנו יושבים כאן היום.
היו"ר רועי פולקמן
אמירה חשובה. נירית.
נירית איבי
אני רוצה להגיד עוד אמירה חשובה לפרוטוקול: הבוקר שוחחתי גם עם מנכ"ל משרד האוצר. יחד עם משרד, בשיתוף עם משרד המשפטים והרווחה והזכיינים, נקים איזשהו שולחן עגול, נעשה איזושהי תוכנית, לראות איך אנחנו עוזרים לאותם אנשים. וזה גם בהמשך להצעתה של חברת הכנסת מיכאלי, לראות איך אנחנו משקמים את אותם האנשים. משרד הבריאות – יש להם תוכנית - - -
אריאלה מלכה
בריאות או רווחה? נירית, סליחה.
נירית איבי
גם וגם. גם בריאות וגם רווחה. גם משרד הבריאות, אחרי שיחה עם מנכ"ל משרד הבריאות, יש להם תוכנית שדורשת השקעה. נעשה שולחן עגול.
היו"ר רועי פולקמן
תודה. חברים, נירית ואיתי, תראו, אני אומר לכם: זה לא יספק את הוועדה ליום שני. יצטרך להיות כסף על השולחן בדיונים ביום שני.
יהונתן ברקאי
חבר הכנסת יגאל גואטה דרש 10 מיליון.
היו"ר רועי פולקמן
לא, הוא יכול להציע הרבה דברים.
יהונתן ברקאי
לא, אני סתם מעלה - - -
היו"ר רועי פולקמן
מאה אחוז, אני מאוד מודה לך, אולי נצרף אותך לדיוני הוועדה באופן קבוע. אבל זה לא משנה מה חבר הכנסת גואטה הציע.
יהונתן ברקאי
אביעד יותר טוב ממני.
היו"ר רועי פולקמן
אבל יש שני דברים. זה לא מספק. הצעה אחת עלתה, לטפל באותה הצעת ממשלה של 20 מיליון ולתקן אותה, הצעת הממשלה שכבר דובר עליה. ויכול להיות שצריך יהיה להוסיף את נושא הטיפול במכורים בתוך אותה החלטת ממשלה.

שתיים, אני מעלה כאן עוד סוגיה, ויכול להיות שאפשר יהיה להגדיר כבר בהצעת החוק הזאת את נושא הפרסום או איזשהו חלק מהפרסום שצריך ללכת לנושא של טיפול במכורים.
נירית איבי
אני חייבת לומר: במפעל הפיס, 3.5% מתקציב הפרסום הולך לפרסום הסברתי לנישה מאוד מאוד ברורה - - -
היו"ר רועי פולקמן
אז אני מבקש מהטוטו – לארי, מכיוון שאמרת שאתה גם פתוח לדיון הזה, והסכום שהטוטו מוציא בכלל על טיפול במכורים הוא מאוד מאוד קטן, יכול להיות שבתוך אותו דיון על פרסום, שזה בתוך אותן עוגות, אותן מסגרות, אבל להגיד שכן נחשוב על איזשהו נתח שכן ילך לפרסום, כדי ליידע את האפשרות - - -
נירית איבי
פרסום הסברתי.
היו"ר רועי פולקמן
פרסום הסברתי, אם תרצו. אני כן אומר שליום שני, ואני אומר את זה כאן בעיקר לצוות האוצר, וגם אני מבקש מהטוטו, נצטרך להביא משהו שהוא מעבר לאמירה: יוקם שולחן עגול במשרד האוצר. עם זה לא נצליח להעביר כאן את הדברים, גם על דעתי.
נירית איבי
יו"ר הוועדה, אין ספק. תראה, נבוא עם מספר ריאלי שיכול לבוא לכדי מימוש.
היו"ר רועי פולקמן
מאה אחוז. עלא כיפאק.
נירית איבי
כי אנחנו גם יודעים שמשרדי הממשלה, לפעמים אתה מקצה כסף והוא לא מגיע לידי מימוש.
היו"ר רועי פולקמן
בסדר גמור. כן, אריאל, בבקשה, התייחסות שלך.
אריאל גד סעד
אני שמח שהוועדה נתנה את דעתה למניעת הלבנת הון באמצעות קניית זכיות והורדת רף הזיהוי, תוך צמצום השימוש במזומן. אני סבור שהמשטרה תצטרך לתת יותר את דעתה למניעת הימורים לא חוקיים, ואני יודע שיש כוונה להקים יחידה שתתמקד בנושא, בסיוע משרד האוצר. וגם נצטרך כנראה לתקן קצת חקיקה, כדי שנוכל להתמודד טוב יותר עם תופעת ההימורים הלא חוקיים.
היו"ר רועי פולקמן
טוב.
שרון מגירה
אני רוצה להוסיף ולומר לגבי ההימורים הבלתי חוקיים, אנחנו רואים את זה בשטח דה-פקטו. ועוד לא עבר חודש מאז הורדת השלטר ל-Keno וה-EIL. זה גדל וזה מתפשט בכל מקום.
חיים טל
חגיגה בין-לאומית
שרון מגירה
חגיגה. זה פשוט חגיגה. ושמה זה לא משחקים באחריות, זה נותנים יד חופשית - - -
היו"ר רועי פולקמן
ברור. הערה חשובה, וצריך לטפל בזה באכיפה, בוודאי. כן, משפט.
יניב לוי
שאלה אחרונה לאיתי: מה קורה עם זכיינים שמרוויחים מעל 15% בדוכנים? הם שאלו אותי מה קורה לגביהם.
קריאה
15,000.
יניב לוי
15,000.
קריאה
הבוטקה.
איתי טמקין
אם מפעל הפיס - - - אז יש שתי מדרגות. בכל ההכנסה של עד 15,000 שקל לא נוגעים בכלל.
יניב לוי
מה הלאה?
איתי טמקין
ומעל 15,000 יש מדרגה שפוחתת. מתחת ל-7 – הסכום המדויק של המדרגה אני חושב נקבע על או 6.5 או 6, על המדרגה הנוספת.
יעקב גנם
מי, זה רק לבוטקה? אז רגע, הבוטקה מרוויח יותר כסף, ייפגע ב-6.5 - - -
חיים טל
ואין לו הוצאות.
יעקב גנם
ובעליה התחנות, שיש להם שכירות וארנונה וחשמל והוצאות נלוות, יגיעו ל-4.5%.
היו"ר רועי פולקמן
נתייחס לזה. כן, יוסי, יש לך - - -
יעקב גנם
אז תתייחס, זה חשוב, כי זה הפרנסה שלנו.
היו"ר רועי פולקמן
מובן. אנחנו לחלוטין, כמו שאתם יודעים, אתם יושבים פה בדיונים, מדברים. הדברים ברורים, חברים. יוסי, יש לך עוד הערות לחוק או שמבחינתכם אנחנו סגורים?
יוסי שרעבי
צריך לסגור את הפערים - - -
היו"ר רועי פולקמן
אני מציין. כמובן יש את הסוגיות הברורות, שעליהן דיברנו והם ייסגרו עד יום שני. גם על סוגיית משרדי הספורט, שעליה דיברנו, וגם על סוגיית המנכ"ל. אלה שתי הסוגיות העקרוניות, להבנתי, האחרונות שנשארו.
יוסי שרעבי
והחצי אחוז.
היו"ר רועי פולקמן
והחצי אחוז. אלה שלוש הסוגיות שנשארו?
גיא אטיאס
והוראות המעבר.
היו"ר רועי פולקמן
הם מצוינים. ברור. חוץ משלוש הסוגיות האלה, שצריכות להסתכם עד יום שני, אנחנו מסוכמים.
גיא אטיאס
והוראות המעבר.
היו"ר רועי פולקמן
כן, והוראות המעבר.
יוסי שרעבי
ואני אומר את זה לפרוטוקול, למרות שזה לא מהחקיקה, גם ההסדר מהצד על ה-43 מיליון.
היו"ר רועי פולקמן
טוב, אז תראו, מה שאני רק מבקש זה ככה. אז קודם כול, תודה, אני רוצה להודות לאנשי המקצוע ולאנשי המועצה ולאנשי הטוטו, וכמובן לאנשי משרדי הממשלה, כי באמת בימים האחרונים היה מאמץ גדול להגיע לנוסח. המטרה, כמו שאמרנו, להגיע ביום שני לסיים בהצבעות.

אני רוצה כן לבקש, איתי, נירית – אלישבע, ברוכה הבאה גם לצוות שי באב"ד – אני מבקש שיתקיים עוד שיח מול הזכיינים לפני יום שני. אני רוצה שיונח על השולחן, כי לדעתי זה לא מספיק ברור להם, גם המתווה שעובד מול הפיס, כי הם רואים פה את החוק, וככל הנראה יש גם שינויים, דברים אחרים שחלים על הפיס, שהם לא בדיוק המדרגות האלה.
איתי טמקין
נושא העמלות זה המדרגות האלה. בנושא העמלות אין שינוי.
היו"ר רועי פולקמן
אז מה זה מה שאמרת על ה-6.5, על הבוטקה?
איתי טמקין
לא, זה רק ה"בוטקאים", זה לא האנשים שנמצאים פה.
יעקב גנם
אבל מה, זה אפליה בין זכיינים. אני לא מבין את זה. איפה ההיגיון שבן-אדם שעומד על זכות - - -
היו"ר רועי פולקמן
די, די, די, בסדר. הבנתי.
אביעד בן שטרית
רועי, אפשר להסביר לך - - -
יעקב גנם
הבנת. מה עושים עם זה?
היו"ר רועי פולקמן
הבנתי. חברים, הבנתי. הנושא ברור.
אביעד בן שטרית
אנחנו פשוטי מייצגים פה גם את כלל הזכיינים, חוץ מהבעיה האישית שלנו.
היו"ר רועי פולקמן
ברור, חברים. אבל אני אומר שוב, ואני אומר את מה שאמרתי בהתחלה: יש עוד לא מעט מרכיבים של היכולת להגיע להבנות. אבל גבולות הגזרה ברורים, הם נוסח החוק הזה.
אביעד בן שטרית
אנחנו רק רוצים להבין אותם. אנחנו לא חולקים, אנחנו רוצים להבין אותם.
היו"ר רועי פולקמן
אני מבין. אבל גבולות הגזרה שעליהם דיברנו, שחלק מהם - - -
יעקב גנם
הבנו את הגבולות. אני רוצה להבין, יש פה מידע חדש שהיום נודע לנו, שהולכת להיות אפליה בין זכייני בוטקה לבין בעלי תחנות.
היו"ר רועי פולקמן
זה לא לכל סכום.
יעקב גנם
כל סכום. מעל 15,000 ירד לו ל-6 ב-6.5%. ואני מגיע ל-4.5%.
היו"ר רועי פולקמן
זה באמת חדש - - -
יניב לוי
שהן שונות מהמדרגות - - -
אביעד בן שטרית
זה פשוט לא מתיישב עם השכל הישר.
היו"ר רועי פולקמן
למה גם הם מעל הכנסה, אם הם מרוויחים 700,000, למה זה לא סתם - - -
איתי טמקין
- - -
יעקב גנם
איתי, לא שומעים.
איתי טמקין
האמירה שנאמרה, ובאנו עם מודל יותר - - -
היו"ר רועי פולקמן
רגע, כי בדיונים אמרתם אמירה ברורה, שאנחנו לא רוצים לפגוע במי שמרוויח עד 10,000 שקל. וזה נשמע לי הגיוני. ולכן העמלות שלו – אנחנו לא נוגעים לו בעמלות, כי מי שמרוויח מעט, אנחנו לא רוצים לגעת לו אפילו לא בשבריר אחוז בירידה. אבל מה קורה אם הוא מרוויח 50,000 שקל?
איתי טמקין
שני דברים לגבי הדבר הזה. כי באנו, גם בנושא של מה שנקרא "בוטקאים" וגם בנושא של התחנות עם אותו מודל. במשא ומתן מול הפיס, הפיס שם את האוכלוסייה הזאת כאוכלוסייה שיש יותר בעיה לפגוע בה, באוכלוסייה של ה"בוטקאים", בהיבט של אין להם עוד אלטרנטיבה אחרת, אין להם חנות, אין להם שטח, אין להם כלום, יש להם רק את הדבר הזה.
אביעד בן שטרית
סליחה, אבל גם לנו אין.
היו"ר רועי פולקמן
רגע, רגע, לא להתפרץ.
דרור רחמים
אתם ביקשתם להוציא את הכול.
היו"ר רועי פולקמן
בסדר, לא להתפרץ.
דרור רחמים
אתם ביקשתם את הכול.
היו"ר רועי פולקמן
חברים, לא להתפרץ. כן, אוקיי.
איתי טמקין
אולי יש מקום לבוא ולבחון, אני אומר, אם הנתונים של - - - הנתונים שמסרו פה, מקום להחמיר - - -
היו"ר רועי פולקמן
להשוות, אתה אומר. להשוות תנאים, לא להחמיר.
איתי טמקין
להחמיר את המודל גם לגבי ה"בוטקאים".
אביעד בן שטרית
אפשר לאזן בין הדברים.
היו"ר רועי פולקמן
הבנתי.
יעקב גנם
אם אני מוכר רק לוטו וטוטו, שגם אוכל לעבוד עם ה-6% ו-6.5%.
היו"ר רועי פולקמן
לא, לא, ההבדל הוא, ואתמול גם שוחחתי על זה, ביקשתי ממנכ"ל הטוטו, אפרופו מוצרים חדשים, היתרון הוא שלכם אפשר להכניס מוצרים חדשים.
יעקב גנם
גם אם עכשיו יש לך בוטקה, ואתה מקבל מוצר חדש של הפיס, גם תקבל אותו.
קריאה
כולם מקבלים אותו.
קריאה
אתה לא יכול למכור - - -
איתי טמקין
נעשה סדר שנייה.
יעקב גנם
אני גם לא מוכר הכול, אני תחנה.
איתי טמקין
כולם יושבים פה, למעט זכיין אחד.
יעקב גנם
מה זה משנים? אני לא רוצה, אני רוצה לעבוד באותו תחום.
היו"ר רועי פולקמן
לא, לא, לא, זה לא עובד ככה. אתה לא יכול לנהל איתה את הדיון מעל המיקרופונים של הוועדה. לא, לא, איתי, בסדר, הובנה הסוגיה הזאת, אכן זה נראה כמו טעם לפגם. הבנתי את ההגבלה הזאת, הכרתי אותה, בהגבלה של סכום לאלה שמרוויחים מעט. אבל אם אתה אומר: זה בלי תקרה, ויכולים להיות מקומות שיש בבוטקה שתרוויח עשרות אלפים, אז למה באמת אתה מפלה אותם לרעה? והדיון שכאן יש פיצוציה וכאן אין פיצוציה, נשמע לי טיעון קצת חלש. בסדר, אני לא אומר. לא יודע. לא יודע, אבל הבנתי.
אביעד בן שטרית
רגע, רועי, צריך להבין, שאין לנו פיצוציה.
היו"ר רועי פולקמן
בסדר. למרות שאני רוצה להגיד לכם משהו אחד: בסוף המטרה שלכם היא לשפר את מצבכם.
יעקב גנם
המטרה שלנו היא להמשיך להתפרנס. זו המטרה שלנו.
היו"ר רועי פולקמן
לא, רגע, בסדר. אבל לפגוע בזכיינים שיש להם – הרי בסוף מה אתה מרוויח? נגיד שמה שיקרה זה שנחמיר את המצב - - -
יעקב גנם
לא, אל תחמיר, תשווה. אם זה היה בסדר לבוטקה, תשווה.
היו"ר רועי פולקמן
לא, לא, ברור שזה לא רלוונטי.
יעקב גנם
למה? בשבילו עד עכשיו זה היה בסדר.
היו"ר רועי פולקמן
טוב, חברים.
יעקב גנם
כי אני נתתי את ההערה, אז אתה רוצה לפגוע בהם יותר? העליתי פה רעיון לפגוע בהם יותר?
היו"ר רועי פולקמן
חברים, מוצה.

אני מבקש שביום ראשון – לא יום ראשון, נראה, או שני בבוקר, עם צריך, נדבר עוד לפני זה. אנחנו פתוחים להתדיינות הזאת, כדי להגיע לאיזשהו מתווה מוסכם. ואנחנו לרשותכם בעניין הזה. אנחנו רוצים להגיע למקסימום הבנות עד יום שני. כן.
אביעד בן שטרית
הערה אחת קטנה. אני רוצה שפשוט תבינו ותבדילו. אותן חנויות, מתחמי פיס PLACE, הכוונה הייתה לייצר בהן איזשהו סטנדרט כזה, ואכן הוא הוחל. במקומות שלנו לא הייתה כניסה של ילדים מתחת לגיל 18. זה אחד.
היו"ר רועי פולקמן
ברור.
אביעד בן שטרית
שתיים, החנויות היו נטו הימורים בלבד, על מנת להבדיל אותנו משאר הדברים, כדי שלא יהיו בלבול בין הקיוסקים וזה.
שרון מגירה
הכשרה מיוחדת.
אביעד בן שטרית
שלוש, קיבלנו אישור מיוחד ממשטרת ישראל, זה לא קורה בשום ענף, בשביל שנוכל לבוא ולהפעיל. וארבע, רישיון מיוחד, סעיף 76, כדי להפעיל תחנה שכזאת. זאת אומרת, צריך פה הסדרה, באמת להבין, וזה עשינו במשך 12 שנה.
היו"ר רועי פולקמן
ברור. אתה אומר: המאפיינים הייחודיים של - - -
אביעד בן שטרית
המאפיינים הייחודיים שלנו לא הגיעו סתם, גם מתוך דאגה לציבור הלקוחות, על מנת שנוכל להשתלט על זה כראוי.
היו"ר רועי פולקמן
מובן לגמרי. חברים, תודה. נתכנס ביום שני בשעה 11:00 בבוקר להצבעות.

תודה רבה. שיהיה סוף-שבוע נעים לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים