ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 08/02/2017

תקנות ניירות ערך בעניין ביטול דוחות רבעוניים: 1. תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים)(תיקון מס'), התשע"ו-2016 2. תקנות ניירות ערך (פרטי התשקיף וטיוטת התשקיף – מבנה וצורה)(תיקון מס'), התשע"ו-2016

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 642

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, י"ב בשבט התשע"ז (08 בפברואר 2017), שעה 10:30
סדר היום
תקנות ניירות ערך בעניין ביטול דוחות רבעוניים: 1. תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים)(תיקון מס'), התשע"ו-2016.

2. תקנות ניירות ערך (פרטי התשקיף וטיוטת התשקיף – מבנה וצורה)(תיקון מס'), התשע"ו-2016
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

עודד פורר – ממלא מקום היו"ר

איתן ברושי

יצחק וקנין

מכלוף מיקי זוהר

מיקי לוי

מנחם אליעזר מוזס
מוזמנים
סגנית מנהל מח' השקעות, רשות לניירות ערך, משרד האוצר - שרה קנדלר

עו"ד בכירה ביחידת החקיקה, רשות לניירות ערך, משרד האוצר - אורית שרייבר

מנהל מערך גילוי, רשות לניירות ערך, משרד האוצר - אילן ציוני

ראש צוות מחלקת תאגידים, רשות לניירות ערך, משרד האוצר - אלי דניאל

רפרנט במחלקת תאגידים, רשות לניירות ערך, משרד האוצר - דוד טרגין

מתמחה בייעוץ משפטי, רשות לניירות ערך, משרד האוצר - רועי רנץ

רפרנטית במחלקת תאגידים, רשות לניירות ערך, משרד האוצר - ענבל גאון

רפרנט במחלקת תאגידים, רשות לניירות ערך, משרד האוצר - איתן גדון

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות - אילן פלטו

יועמ"ש-איגוד החברות הציבוריות - ענת פילצר סומך

עו"ד, איגוד הבנקים בישראל - ליבנת פישר

התאחדות התעשיינים - מתן אברמוביץ
ייעוץ משפטי
אייל לב ארי
מנהל/ת הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
רמי בן שמעון
תקנות ניירות ערך בעניין ביטול דוחות רבעוניים
1. תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים)(תיקון מס'), התשע"ו-2016.

2. תקנות ניירות ערך (פרטי התשקיף וטיוטת התשקיף – מבנה וצורה)(תיקון מס'), התשע"ו-2016
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לסעיף הבא בסדר-היום: תקנות ניירות ערך בעניין ביטול דוחות רבעוניים: תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים)(תיקון מס'), התשע"ו-2016; תקנות ניירות ערך (פרטי התשקיף וטיוטת התשקיף – מבנה וצורה)(תיקון מס'), התשע"ו-2016. מי מציג את התקנות?
שרה קנדלר
אני אציג את התקנות. אנחנו מביאים היום לאישור הוועדה תיקון תקנות שמטרתו מתן הקלות לתאגידים מדווחים קטנים בנוגע לפרסום של דוחות רבעוניים. זה במסגרת ההקלות שאנחנו ממשיכים להביא לפה ואנחנו כבר מביאים בשנתיים האחרונות.

לפי המצב המשפטי כיום, כל התאגידים המדווחים צריכים להגיש דוח תקופתי שנתי וכן 3 דוחות תקופתיים רבעוניים. אנחנו יוצרים פה מדרג ברגולציה ואומרים שחברות קטנות, תאגיד קטן שמוגדר כתאגיד ששווי המניות בבורסה נמוך מ-300 מילון שקלים, לא יצטרך להגיש 4 פעמים השנה אלא רק פעמיים בשנה. זאת אומרת, אנחנו מוותרים על הרבעונים הראשון והשלישי.
מיקי לוי (יש עתיד)
לפי מה נקבע המספר?
שרה קנדלר
הקלות לחברות קטנות כבר עשינו בוועדה לפני כשנה וחצי, נדמה לי. אז קבענו את המבחן. עכשיו אנחנו פשוט מוסיפים עוד הקלה לאותן חברות שכבר הגדרנו כחברה קטנה בתקנות בתיקון קודם שעשינו.
אייל לב ארי
תסבירי מהי קטנה.
שרה קנדלר
אמרתי. שווי המניות פחות מ-300 מיליון שקלים. מספרית, נכון לרגע זה, ההקלה הזאת תחול על 178 חברות מתוך 525 חברות שנסחרות בבורסה. אנחנו הולכים בדרך שבה אנחנו רואים שרגולטורים של ניירות ערך עושים בכל העולם. הם עושים דיפרנציאציה בין סוגי החברות ומנסים להקל עם הקטנות.

אנחנו חושבים שהדוח הרבעוני הוא חשוב. אנחנו לא באים ואומרים שהמידע בדוח הוא לא חשוב. הוא מאוד חשוב, לכן אנחנו לא מציעים את ההקלה הזאת על כל החברות. אנחנו עשינו שיקולי עלות-תועלת בחברות קטונת, ששם אנחנו חושבים שהעלות היא מאוד גדולה יחסית לשווי שלה, יחסית למסחר שלה בבורסה.

אגב, סליחה ששכחתי, עוד מבחן מעבר למבחן של ה-300 מיליון, זה גם שהם לא נסחרים במדדים העיקריים בבורסה. לכן, אם אתה לוקח את כל המדדים האלה ביחד ורואה שבאמת מדובר על חברות שהן קטנות, אז מבחינת העלות שלהן, זו עלות גבוהה ורצינית והיא מכבידה על הפעילות היומיומית שלהן. מצד שני, התועלת למשקיעים היא יחסית קטנה בגלל השווי שלהן, בגלל המסחר הנמוך - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כמה מהמשקיעים מחזיקים בחברות כאלה מכלל המשקיעים בבורסה?
קריאה
פחות מאחוז.
שרה קנדלר
פחות מאחוז?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זאת אומרת, שההטבה הזו רק לחלק מאוד-מאוד קטן. למה לא - - -
שרה קנדלר
נכון.
קריאה
178 חברות. זאת אומרת, מבחינת החברות, אם אתה מסתכל על מספר החברות בבורסה - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
מתוך 500 זה הרבה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה בסדר. זה נכון שמתוך 500 זה הרבה, אבל אנחנו יודעים כמה חברות יש בבורסה שבקושי נסחרות בכלל, שאין לזה משמעות. חלקן גם או שיימחקו או - - -
שרה קנדלר
בסדר. אבל אותן 178 חברות - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
ה-178 האלה , האם הן נסחרות או כמה מהן נסחרות. זו השאלה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה מה שאמרתי - - -
שרה קנדלר
כולן רשומות למסחר.
אלי דניאל
- - - מחזורי מסחר מאוד נמוכים: 2,000 שקלים, 10,000 שקלים. זה לא - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מברך על התקנות. הן טובות, הן נכונות. אני בעד ואני אומר את זה בגדול. המטרה של התקנה היא לגרום לבורסה - - -
היו"ר משה גפני
הרב וולפסון מארצות הברית. בוא שב, אורח שלי. ברוך הבא.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
המטרה של התקנות היא להחיות את הבורסה. חלק ממה שאנחנו עושים פה בוועדה זה הרצון להחזיר – אני חושש שדווקא הצמצום הזה, התועלת שלו תהיה ממש מינורית לעומת אם יעשו את זה קצת יותר רחב. לעשות את המהלך הזה – אני לא יודע להגיד לכם באיזה מדרג – קצת יותר רחב כדי שבאמת יהיה באחזקות הציבור חברה שהיא באמת רלוונטית. חברה שהציבור לא מחזיק בה ולא סוחר בה, כנראה שהיא לא כל-כך מעניינת וזה לא סוג החברות שאנחנו רוצים למשוך לבורסה.

אני רוצה למשוך לבורסה חברה גדולה. אני רוצה למשוך לבורסה חברת ענק שעכשיו חושבת שהיא תנפיק בבורסה בתל אביב או בבורסה אחרת. אם בבורסה אחרת הוא מדווח פעמיים בשנה, ויש לנו מספיק רגולציה, בלי ענין הרע, הרי זה חלק מהעניין, אנחנו רוצים להפחית את הרגולציה, אז בואו נפחית אותה.
אלי דניאל
לחברות גדולות זה לא שיקול עבורן מהדוח הראשון או השלישי. מבחינתן זו עלות שולית. קח חברות - - -
היו"ר משה גפני
שם ותפקיד לפרוטוקול.
יצחק וקנין (ש"ס)
לדעתי זה לעג לרש מה שאתם עושים. זה לעג לרש ממש. אני אסביר למה. אם זה אחוז אחד מכל הפעילות של הבורסה, אז מה זה בכלל? זו עבודה בעיניים.

(היו"ר עודד פורר, 10:40)
שרה קנדלר
לא אחוז אחד מהפעילות בבורסה.
יצחק וקנין (ש"ס)
זה אחוז אחד - - - של כל האחזקות - - -
שרה קנדלר
מאחזקות הציבור אמרנו.
יצחק וקנין (ש"ס)
אחוז אחד מכל האחזקות - - -
שרה קנדלר
זה חל על 180 חברות מתוך 525. מבחינת החברה - - -
יצחק וקנין (ש"ס)
לדעתי, אני לא מכיר את החברות, אבל לדעתי אם תבדקו, חלק מהחברות הן בכלל לא קיימות כמטע, אפשר להגיד. זאת אומרת, אין להן פעילות. זאת המציאות שאתם אומרים לנו בעצמכם.
היו"ר משה גפני
רק שניה. פלטו, בבקשה.
אילן פלטו
קודם כל, אנחנו כמובן מברכים את הרשות שהביאה את ההקלה הזאת לפה אחרי שנתיים שזה מחכה ו-5 שנים מאז שהעלינו את הנושא הזה בפעם הראשונה. זו הקלה חשובה וכמו שנאמר, גם בעולם הולכים בכיוון הזה, באירופה. לא קורה שום דבר ואנחנו רואים שהחברות עובדות בסדר.

אני רוצה להתייחס לנקודה של ההרחבה. גם השימוש במושג "חברה קטנה" על-פי התקנות לא היה בדיוק כי חברה קטנה על פי התקנות כולל גם חברות אג"ח - - -
שרה קנדלר
עוד לא הגעתי אפילו בהצגה לזה.
אילן פלטו
ואותן החלטתן גם להוציא. אז זה כבר לא שימוש בתקנה המקורית, זה כבר תיקון שלה. אבל מעבר לזה, כמו שנאמר, אנחנו חושבים שמה שחשוב זה מה החזקות הציבור, כמה הציבור מחזיק. לא מה שווי השוק של החברה.

אם חברה, נניח, שווה 700 מיליון אבל רק 200 מיליון הציבור מחזיק ושאר ה-500 מיליון נמצא אצל בעל השליטה, אני מניח שאף אחד פה סביב השולחן הזה, כולל רשות ניירות הערך וכולל חברי הכנסת, לא דואג כמה בעל השליטה יודע או לא יודע בחברה. לא דואגים. דואגים הרי לציבור, לא דואגים לבעל השליטה – הוא יודע מה קורה בחברה.

לכן, מה שרלוונטי באמת זה החזקות הציבור ולא שווי השוק. מבחינת שווי שוק, כפי שנאמר, מדובר בפחות מאחוז אחד בהחזקות הציבור. אם הייתם הולכים אפילו על 300 מיליון לפי אחזקות ציבור ולא לפי שווי שוק, אז כבר היינו מתקדמים התקדמות יפה.

גם הבורסה המליצה ללכת לפי מדד "תל-אביב 100" בזמנו, מדד "תל-אביב 125" היום. זו המלצה של הבורסה שנכתבה בצורה מפורשת. אם היינו הולכים לפי המדד, זה היה טוב בכמה דברים. קודם כל, זה היה באמת מרחיב ליותר חברות ועושה את זה יותר אפקטיבי. שנית, גם מבחינת הציבור הוא היה יודע שחברה שנסחרת ב"תל-אביב 125" כולם מכירים, כולם יודעים, זה מדד ידוע, נמצא בשוק, היא מדווחת 4 פעמים בשנה. חברה שלא נמצאת במדד מדווח פעמיים בשנה.

זה גם היה טוב מבחינת החברות כי ברגע שאתה עולה למדד הזה, זה נותן לך הרבה פעילות והרבה מסחר, אז אתה יכול לסבול גל את המעבר הזה ל-4 דוחות לעומת שני דוחות. לכן, אני חושב שזה היה נותן פתרון טוב גם מבחינת התכולה ונכון גם מבחינת הציבור שהיה יודע.

אני לא חושב שהיה נגרם שום נזק. היום, חברת "טבע", החברה הכי גדולה בבורסה, מדווחת באופן עקרוני על פי החוק רק פעם בשנה.
היו"ר עודד פורר
היא לא דוגמה טובה היום, נראה לי.
אילן פלטו
גם חברת "טבע" במצב הנוכחי היא עדיין חברה שמרוויחה הרבה כסף.
מיקי לוי (יש עתיד)
מה אתם אומרים על ההצעה של אילן על ההרחבה?
שרה קנדלר
זה לא עניין טכני - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
זה בסדר. אנחנו אתכם - - -
שרה קנדלר
ישבנו אתם הרבה. עשינו שולחן עגול לא רק אתם - -
מיקי לוי (יש עתיד)
ההצעה שלך הייתה על השולחן?
שרה קנדלר
- - ושמענו את הבורסה ושמענו אותם. אני גם רוצה להגיד ששמענו הרבה התנגדויות. זה לא קונצנזוס בכלל. זאת אומרת, המתנגדים לא הגיעו היום כי הם הבינו שלא קיבלנו את ההתנגדות, אבל הרבה אנשים מאוד התנגדו לזה: אנליסטים, רואי חשבון. אנשים שנסמכים - - -
קריאה
שחרדים לפרנסתם.
שרה קנדלר
לא. גופים מוסדיים שנסמכים - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
לרואי חשבון יש אינטרס.
שרה קנדלר
גופים מוסדיים שנסמכים על הדוחות חשבו שאנחנו פוגעים בהם באפשרות לנתח את אותן חברות. זאת אומרת, אין פה איזה קונצנזוס שצריך להוריד את הדוח הרבעוני ובואו נרחיב את זה. אנחנו ממש לא שם. אנחנו במקום של להקל על חברות שזיהינו שהן באמת החברות הקטנות, שם אנחנו חושבים שבאיזון העלות-תועלת, אנחנו לא פוגעים יותר מדי, לא במשקיעים, לא בגופים - - -
אייל לב ארי
מה קורה בבורסות בעולם?
שרה קנדלר
זה משתנה. אולי אלי יכול להסביר.
אלי דניאל
אני ראש צוות ועורך דין במחלקת תאגידים. בבורסות בעולם אפשר לעשות חלוקה. אם אנחנו נלך למשל לאירופה ואנגליה, שם מקובל לעשות חצי-שנתי. בארצות הברית, חברות מקומיות, ה-domestic, עושות 4 רבעונים; חברות שהן foreign privity כמו "טבע" למשל, שהולכת לארצות הברית, מבחינת חובה היא נדרשת פעם בשנה.

כלל החברות מתכנסות מבחינת דרישות השוק ומפרסמות press releasing ברבעונים כי המשקיעים רוצים לקבל את המידע הזה.
היו"ר עודד פורר
אז למה לא ללכת לאותו מודל פה?
אלי דניאל
בחנו גם את העניין של המודל של ה-press release אבל בסופו של דבר גם במודל הזה, החיסכון בעלויות יהיה מאוד מצומצם לחברות קטנו. נפגשנו עם לא מעט חברות קטנו שאמרו: תשמע, אם נעשה press release, אני עדיין צריך ללכת לרואה חשבון כשדי שיבדוק את הדוחות כי אני לא רוצה לטעות בהם כי אחרת תגידו לי שפרסמתי פרט מטעה.
היו"ר עודד פורר
מה שאתה אומר זה שכל הבורסות בעולם הולכות לכיוון של דיווח חצי-שנתי - - -
שרה קנדלר
לא.
היו"ר עודד פורר
באירופה ובאנגליה יש דיווח חצי-שנתי.
אלי דניאל
באירופה ובאנגליה זה חצי-שנתי. אבל לצורך העניין, בארצות הברית יש דיווח של 4 פעמים בשנה לחברות המקומיות. יש עוד בורסות בעולם שמדווחות 4 פעמים בשנה. זאת אומרת, אתה יכול למצוא בעיקר או פעמיים – חצי-שנתי ושנתי - - -
היו"ר עודד פורר
אז בוא תן את ההבדלים. אני לא משווה את השוק שלנו לשוק האמריקאי, מה לעשות, אנחנו - - - גם מבחינת מיסוי חברות, באמריקה הוא הקבה יותר אגרסיבי ממה שהוא בישראל. לא סתם, כי אני רוצה למשוך אותם לפה. לארצות הברית יש את היתרונות שלה שהם שונים מהיתרונות שלנו. כשאני מנסה להפחית את הרגולציה, אני מנסה לראות את המקומות האחרים בעולם שאנחנו - - -
שרה קנדלר
גם ההקלה לחברות קטנות, זה עכשיו הטרנד שראינו ברגולציה העולמית. מה שנקרא s'SME - - -
היו"ר עודד פורר
לפי מה שאתם אומרים, יכול להיות שאני טועה, אם אני מבין נכון, בבורסות באירופה ובאנגליה, ההקלה היא לכולם?
שרה קנדלר
כן. מאז ומעולם. זו לא הקלה.
קריאה
אז למה אנחנו לא הולכים לכיוון הזה?
שרה קנדלר
כי אצלנו מאז ומעולם מדווחים 4 פעמים - - -
קריאה
זה לא טיעון.
היו"ר עודד פורר
את כיועצת משפטית יודעת שאם אני קובע קריטריונים - - -
שרה קנדלר
שאלת אם הלכו לכיוון - - -
היו"ר עודד פורר
כשאני קובע קריטריונים לתמיכות, אני לא יכול לקבוע בקריטריון – אני יכול, אבל זה לא כל-כך – אם קיבלת פעם, תקבל גם עכשיו, הרי זה לא - - -
שרה קנדלר
שאלת אם באירופה הולכים לכיוון ההקלה הזאת - - -
היו"ר עודד פורר
כך אירופה נוגהת אצל כולם. אז למה אנחנו לא עושים כמו אירופה?
אילן ציוני
אני רוצה לומר שבמונחי חיסכון לחברות, זה ממש לא אחוז אחד. זה הרבה יותר כי צריך להסתכל על חיסכון פר חברה כפול 179 חברות. זה דבר ראשון. זאת הזווית שהסתכלנו עליה. דבר שני, יש לנו ניסיון יחסית מר עם כל מה שקשור לחברות שהנפיקו אגרות חוב. יש קבוצה מאוד גדולה של חברות שהנפיקו אגרות חוב שהחלטנו לא להחיל עליה את ההקלה.

(היו"ר משה גפני, 10:50)

למחזיקי אגרות חוב יש רגישות גדולה יותר למידע על מצב פיננסי של חברות ואנחנו חשבנו לעשות את זה במדרג מסוים וקודם כל להתחיל מקבוצת החברות שהנפיקו מניות. אמרנו שנשקול, ואת זה גם אילן מכיר, בעתיד להרחיב את ההקלה הזאת לקבוצה נוספת.

אבל להתחיל מיד עם הקלה, לעבור ממודל שהוא המודל האמריקאי ישר למודל חצי-שנתי בלי שיש לנו ניסיון שנצבר, זה לדעתנו מעבר חד מדי. אבל זה נמצא אצלנו באג'נדה.
מיקי לוי (יש עתיד)
חצי שנה עם המלצות חדשות, זה בא בחשבון? אל תיקחו אותנו לשנים עכשיו.
שרה קנדלר
אבל לא חצי שנה. זה לא מספיק. זה לא זמן - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
- - - כמה זמן. אילן, שנייה, בבקשה.
שרה קנדלר
נצטרך לבחון את זה. שנתיים, שלוש. תקופה משמעותית. אי-אפשר - -
מיקי לוי (יש עתיד)
הרגתם אותנו. אתה יודע, כאן ישכחו - -
שרה קנדלר
- - מה זה חצי שנה?
מיקי לוי (יש עתיד)
- - מה רצו.
שרה קנדלר
אף אחד לא ישכח.
מיקי לוי (יש עתיד)
שנה.
שרה קנדלר
אילן יזכיר לכם.
מיקי לוי (יש עתיד)
- - - שנה.
אילן פלטו
אני רוצה להעיר שדיברתי עם לשכת רואי החשבון, הם לא מתנגדים. הם לא מתנגדים גם להקלה הזאת. הזכירו פה שני חיתוכים שצריך להבין אותם. הם דיברו על חברות אג"ח ואני שדיברתי בכלל על הגודל קודם כל.

יש פה שני חיתוכים. אני שדיברתי על בחינת חיתוך הגודל, אם היינו הולכים למדד "תל-אביב 125" אני חושב שהיינו עושים עבודה ולא גורמים נזק למשקיעים. גם עכשיו לא מדובר עדיין באחוז גבוה. גם אם הולכים ל"תל-אביב 125", מבחינת החזקות ציבור מדובר על סדר גודל של 16% רק. 84% עדיין יהיו במשטר דיווח של 4 פעמים בשנה מבחינת שווי שוק.

אז קודם כל, לגבי שווי שוק – אני עדיין לא מתווכח לגבי אג"ח – לגבי שווי שוק, חברות גודל, אני חושב שאפשר ללכת לזה. לגבי חברות אג"ח, יכול להיות שיש פה רגישות בגלל שזה אג"ח, למרות שאני אומר לכם שגם בחברות אג"ח קטנות עד 200 מיליון עדיין אפשר ללכת.
מיקי לוי (יש עתיד)
בסוף נשלח אתכם - - - יחד.
היו"ר משה גפני
בבקשה, אם אפשר בקצרה.
ליבנת פישר
אני חייבת לציין שאנחנו הערנו לרשות ניירות ערך שגם הרפורמה הזאת בעייתית מבחינת המערכת הבנקאית. אני לא אכנס עכשיו מבחינת המוסדיים. יש כאן בעייתיות של גופים שנותנים אשראי. אנחנו לא מתייחסים רק כהקלה ורק לתועלת הציבור. גם החברות האלה זקוקות לאשראי ואנחנו כמעמידי אשראי, הדוח הרבעוני – וגם רשות ניירות ערך יודעת את המשמעות – כמה הוא חשוב לחברות. אז להרחיב עוד יותר את הרפורמה כשכבר 158 חברות נכנסות בה, אני חושבת שזה בעייתי - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אז מה קורה בבנקים באירופה?
ליבנת פישר
אני חייבת להגיד שגם היום יש לנו - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הבנקים באירופה לא נותנים אשראי?
היו"ר משה גפני
עודד, אנחנו לא נספיק לאשר את זה.
ליבנת פישר
- - - אני אומרת שכיום, גם לנו יש הוראות של הפיקוח על הבנקים שאנחנו חייבים דוחות כספיים.
היו"ר משה גפני
בסדר. עודד.
ליבנת פישר
אני חושבת שבכלל - - -
היו"ר משה גפני
מאה אחוז. הבנו. הבנתי.

בבקשה, אתה רוצה להתייחס? בחצי משפט.
אילן פלטו
הבנקים יעדיפו, ככה יבואו אליהם. במקום לעשות אג"ח יבואו אליהם. אז לא יהיה להם אג"ח. אני לא חושב שזה מה שאנחנו רוצים, לדחוף את החברות לכיוון הבנקים, שייקחו הלוואות בבנקים ולא באג"ח.
היו"ר משה גפני
תודה. תודה.
אילן פלטו
בררתי במחלקות אשראי של הבנקים, הם לא - - -
היו"ר משה גפני
הבנתי. היא העלתה את העניין הזה, אתה השבת.
ליבנת פישר
הצענו הצעה שהרשות קיבלה בהתחלה על ה-press release, מה שהם הציעו עכשיו. אנחנו חושבים שאם כבר עושים מדרג - - - אז לאט-לאט. נבקש שהרשות תאשר שהחברות האלה יתנו דוח - - - רבעוני.
היו"ר משה גפני
תשובה.
שרה קנדלר
שקלנו את הנושא הזה של ה-press release והדגשנו שבדיוק - - -
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

היות ואנחנו מצמצמים את המועדים, ביקשתי שהתשקיף יפורסם בעיתון יומי אחד.
שרה קנדלר
הדוח הזה החצי-שנתי?
היו"ר משה גפני
כן.
שרה קנדלר
כדי שהציבור ייחשף - - -
היו"ר משה גפני
מבטלים לגמרי את הקשר עם הציבור.
שרה קנדלר
שהדוח החצי-שנתי ולא הרבעוני - - -
קריאה
אבל היום בעידן האינטרנט, לינקים - - -
היו"ר משה גפני
כן, אבל מה זה לינק? יש הרבה שלא משתמשים.
קריאה
אתה יודע כמה זה עולה - - -
אילן פלטו
אלה עלויות - - -
היו"ר משה גפני
אחת לחצי שנה.
קריאה
זה 150 עמודים לדוח.
מיקי לוי (יש עתיד)
אי-אפשר - - -
אילן פלטו
היום זה כל-כך להיכנס באתר של הבורסה - - -
היו"ר משה גפני
לא, לא. אני לא מבקש את כל הדוח. אני מבקש רק תמצית. יכול להיות חצי עמוד.
שרה קנדלר
כמו שהבנקים עושים?
היו"ר משה גפני
כן.
מיקי לוי (יש עתיד)
זה עלול להטעות אפילו.
אילן פלטו
כבוד היושב-ראש, העלות של זה והנזק, בסוף עוד יצטערו - - - זה עולה - - - היום בלינק אחד אתה נכנס באתר של הבורסה ומגיע לדוח.
מיקי לוי (יש עתיד)
אילן, אני עוזר לך. זה עלול להטעות כי זה לא נותן את כל ההיקפים עצמם.
היו"ר משה גפני
יש אנשים שלא נכנסים לאינטרנט.
מיקי לוי (יש עתיד)
נכון, אדוני. אתה צודק. יש אנשים של א נכנסים לאינטרנט - - -
אילן פלטו
הם כנראה גם לא משקיעים - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
- - - אין להם החזקות או שאין להם - - -
ענת פילצר סומך
אז התיקים שלהם מנוהלים בבתי השקעות ובגופים מוסדיים.
מיקי לוי (יש עתיד)
נכון. הכי פשוט היום.
היו"ר משה גפני
תקריאו את התקנות.
שרה קנדלר
תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים)(תיקון מס'), התשע"ז-2017.
היו"ר משה גפני
את צריכה להקריא את זה עכשיו בשיא המהירות.
שרה קנדלר
"תיקון תקנה 1 1. בתקנה 1 לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידים), התש"ל-1970 (להלן – התקנות העיקריות) –

(1) בהגדרת "דוחות מאוחדים", "דוחות כספיים", "חברה כלולה", "חברת כרטיסי אשראי", "חברה מוחזקת", "כללי חשבונאות מקובלים בארצות הברית", "מנפיק חוץ", "תקני ביקורת אמריקניים", "כללי החשבונאות המקובלים", "רואה החשבון המבקר" ו"תקנים בין-לאומיים בביקורת" – במקום "כהגדרתם בדוחות כספיים" יבוא "כהגדרתם בתקנות דוחות כספיים";

(2) בהגדרת "בקרה פנימית על הגילוי" –

(א) אחרי "מידע שהתאגיד נדרש לגלות בדוחות" יבוא "עתיים";

(ב) המילים "לעניין זה, "דוחות" – דוח תקופתי כמשמעותו בפרק ב' או דוח רבעוני, כמשמעותו בפרק ד'" – יימחקו;

(3) אחרי הגדרת "דוח שנתי על הבקרה הפנימית" יבוא:

""דוחות עתיים" – דוח חצי שנתי כמשמעותו בתקנה 5ד(5), דוח תקופתי כמשמעותו בפרק ב' או דוח רבעוני כמשמעותו בפרק ד', לפי העניין;

(4) בסופה יבוא:

"תקופת דיווח" – רבעון , חצי שנה או שנת דיווח, לפי העניין;".

תיקון תקנה 2 2. בתקנה 2 לתקנות העיקריות –

(1) בתקנת משנה (ג1), במקום "לחוק דוחות עיתיים" יבוא "לחוק";

(2) בתקנת משנה (ה1) –

(א) המילים "תקופת הדיווח האחרונה שבשלה" – יימחקו;

(ב) במקום "יגיש דוחות עתיים, תהיה תקופת הדיווח העוקבת" יבוא "יגיש דוח עיתי לרבעון העוקב";

(3) תקנת משנה (ז) – בטלה.

תיקון תקנה 5ג 3. בתקנה 5ג(א) לתקנות העיקריות –

(1) פסקה (2) בטלה;

(2) בסופה יבוא:

"(4) ניירות הערך שלו אינם נסחרים בבורסה.".

תיקון תקנה 5ד 4. בתקנה 5ד לתקנות העיקריות –

(1) במקום תקנת משנה (א) יבוא:

"(א) תאגיד קטן ידווח לפי תקנה זו כולה או חלקה לפי בחירתו;";

(2) בתקנה משנה (ב) –

(1) פסקה (3) בטלה;

(2) אחרי פסקה (4) יבוא:

"(5) לעניין חובת הגשת דוח רבעוני של תאגיד שהציבור לא מחזיק תעודות התחייבות שהנפיק –

(א) במקום דוח רבעוני יגיש התאגיד דוח חצי שנתי ובו הפרטים הנדרשים לפי פרק ד' לתקופה של חצי שנה המסתיימת ביום האחרון של החודש השישי ויחולו לעניין זה תקנות 39 עד 49 לפי העניין; לעניין תקנות 39- 49 "יום הדוח" – היום האחרון ברבעון השני.

(ב) אלא אם כן נאמר אחרת, בכל מקום שבו נדרש לפי תקנות אלה מידע בפילוח רבעוני, ייתן התאגיד את המידע בפילוח חצי שנתי בשינויים המחויבים;

(ג) אם דוחות של התאגיד מובאים בדוחות של תאגיד אחר, על התאגיד האחר להביא את הדוחות לפי דין החל לגביו ויחולו הוראות אלה:

(1) אם התאגיד הוא חברה נערבת, לא תחול תקנה 19(ז)(1) לתקנות דוחות כספיים;

(2) אם התאגיד הוא חברה כלולה, לא תחול תקנה 23(יא) לתקנות דוחות כספיים;

(ד) בתקנה 4(א1), במקום "בשלוש תקופות הדיווח" יקראו "בתקופת הדיווח העוקבת" ואחרי "הדוחות התקופתיים" יקראו "החצי שנתיים";

(ה) בתקנה 9א(א1), במקום "של שלושה חודשים" יקראו "של שישה חודשים", במקום "בתוך 90 ימים" יקראו "בתוך 180 ימים" ובמקום "הדוח הרבעוני" ייקראו "הדוח החצי שנתי";

(ו) בתקנה 38ב –

(1) בתקנת משנה (א), במקום "של שלושה חודשים" יקראו "של שישה חודשים";

(2) בתקנת משנה (א1), במקום "של שלושה חודשים" יקראו "של שישה חודשים" ובמקום "בתוך 90 ימים" יקראו "בתוך 180 ימים";

(ז) בתקנה 56 לתקנות פרטי תשקיף –

(1) בתקנת משנה (א), במקום "בתקנות משנה (ב), (ג) או (ד) לפי העניין" יקראו "בתקנת משנה (ג)";

(2) בתקנת משנה (ג), במקום "שלושת החודשים" יקראו "ששת החודשים".

תיקון תקנה 5ה 5. בתקנה 5ה לתקנות העיקריות –

(1) בתקנת משנה (א) –

(א) בפסקה (2) –

(1) המילים "תחילת דיווח או" – יימחקו;

(2) המילים "ליישם או" – יימחקו;

(3) במקום "תחילת יישומן או סיומן" יבוא "הפסקת יישומן";

(ב) אחריה יבוא:

"(א1) על תאגיד שהחליט לא לדווח לפי תקנה 5ד כולה או חלקה, יחולו ההוראות החלות על תאגיד שאינו תאגיד קטן, כולן או חלקן לפי העניין, והוא לא יהיה רשאי לדווח לפי התקנה האמורה, כולה או חלקה לפי העניין, באותה שנת דיווח";

(2) בתקנת משנה (ב) –

(א) במקום "לדווח לפי תקנה 5ד" יבוא "שלא לדווח לפי תקנה 5ד כולה או חלקה";

(ב) אחרי "מהוראות התקנה האמורה בחר" יבוא "שלא";

(ג) במקום "תקופתי ודוח רבעוני שבהם" יבוא "עיתי שבו".

(3) אחרי תקנת משנה (ג) יבוא –

"(ג1) הנפיק תאגיד שדיווח בהתאם להוראות תקנה 5ד(ב)(5) תעודות התחייבות לציבור, יהיה רשאי להמשיך לדווח בהתאם לתקנה האמורה לתקופות הדיווח שיסתיימו בתוך שנים עשר חודשים ממועד הנפקת תעודות ההתחייבות לציבור".".
אייל בן ארי
תסבירי את התוספת הזאת.
שרה קנדלר
זה נועד לתת גרייס של שנה להמשך דיווח במתכונת החצי-שנתית לתאגיד שפתאום הנפיק אג"ח, כדי שיוכל להמשיך חצי-שנתי לפני שהוא עובר לרבעוני. לתת לו עוד גרייס.
אייל בן ארי
אם השווי שלו עולה?
שרה קנדלר
לא, לא. הוא הנפיק אגרות חוב. בגלל הנפקת האג"ח.
אייל בן ארי
הבנתי.
שרה קנדלר
"תיקון תקנה 9ב 6. בתקנה 9ב לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (ב), בפסקה (4), במקום "אותו רבעון" יבוא "תקופת הדיווח האחרונה".

תיקון תקנה 10 7. בתקנה 10 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (ב) –

(1) בפסקה (3), במקום "בכל אחד מהרבעונים בשנת הדיווח ובפרט ברבעון הרביעי" יבוא "בכל אחת מתקופות הדיווח בשנת הדיווח ובפרט בתקופת הדיווח האחרונה";

(2) במקום פסקה (7) יבוא:

"(7) בהתקיים אחד מאלה, יובאו פרטים בדבר חשיפה לסיכוני שוק ודרכי ניהולם כמפורט בתוספת השנייה:

(א) בדוחותיו הכספיים של התאגיד הוצג מגזר בר דיווח שהוא מגזר פעילות פיננסי; לעניין זה, "מגזר בר דיווח" כמשמעותו בכללי החשבונאות המקובלים;

(ב) לתאגיד קיימת פעילות פיננסית מהותית; לעניין זה, יראו תאגיד כתאגיד שקיימת לו פעילות פיננסית מהותית בהתקיים אחד מאלה:

(1) סך כל שווי הנכסים הפיננסיים של התאגיד שמדידתם העוקבת היא לפי שווי הוגן, הוא חמישים אחוזים לפחות מההון של התאגיד ועשרה אחוזים מסך כל הנכסים של התאגיד, בערכים מוחלטים, והכל לפי הדוחות המאוחדים של התאגיד;

(2) סך כל שווי ההתחייבויות הפיננסיות של התאגיד שמדידתם העוקבת היא לפי שווי הוגן, הוא חמישים אחוזים לפחות מההון של התאגיד ועשרה אחוזים מסך כל הנכסים של התאגיד, בערכים מוחלטים, והכול לפי הדוחות המאוחדים של התאגיד; בתקנה זו, "מדידתם העוקבת" כמשמעותו בכללי החשבונאות המקובלים;

(3) תוצאות ניתוח הרגישות לאחד או יותר מסיכוני השוק שאליהם חשוף התאגיד בסוף תקופת הדיווח, המבוצע לפי כללי החשבונאות המקובלים, מהווה חמישים אחוזים לפחות מההון של התאגיד ועשרה אחוזים מסך כל הנכסים של התאגיד, בערכים מוחלטים, והכול לפי הדוחות המאוחדים של התאגיד;";

תיקון תקנה 33 8. בתקנה 33 לתקנות העיקריות, בסופה יבוא:

"(ט) יושב ראש הרשות או מי שהוא הסמיכו לכך בכתב, רשאי לפטור תאגיד מסוים מתקנה זו כולה או חלקה וכן להתנות את הפטור האמור בתנאים, אם שוכנע כי יש לעשות כן בנסיבות הענין.".

תיקון תקנה 34 9. בתקנה 34 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (ה), במקום "הרבעוני או הדוח התקופתי" יבוא "העיתי".

תיקון תקנה 36ד 10. בתקנה 36ד(ג) לתקנות העיקריות, בתחילה יבוא "התקבלה החלטה כאמור בתקנת משנה (ב)".

תיקון תקנה 38ב 11. בתקנה 38ב לתקנות העיקריות –

(1) בתקנת משנה (א), במקום "בתקופת הרבעון" יבוא "בתקופת הדוח" ובמקום "הדוח הרבעוני" יבוא "הדוח העיתי";

(2) בתקנת משנה (א1) במקום "או במסגרת הדוח התקופתי או הרבעוני" יבוא "במסגרת הדוח העיתי".

תיקון תקנה 39 12. בתקנה 39(א) לתקנות העיקריות, במקום "דוח רבעוני" יבוא "דוח עיתי" ובמקום "שהדוח הרבעוני" יבוא "שהדוח העיתי".

תיקון תקנה 40 13. בתקנה 40 לתקנות העיקריות, במקום תקנת משנה (ד) יבוא:

"(ד) דוח על הרווח הכולל, דוח על השינויים בהון ודוח על תזרימי המזומנים יובאו לתקופת הדיווח שהסתיימה ולתקופה המצטברת מתחילת שנת הדיווח".

תיקון תקנה 48 14. בתקנה 48 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (ג), בפסקה (7), במקום "ביחס לחשיפה" יבוא "ביחס לחשיפת תאגיד אשר מתקיים לגביו אחד התנאים הקבועים בתקנה 10(ב)(7)".

תיקון תקנה 49 15. בתקנה 49 לתקנות העיקריות –

(1) בתקנת משנה (א) –

(א) במקום "נתונים בדוח הרבעוני" יבוא "נתונים בדוח העיתי";

(ב) במקום "המהותית מאוד לדוח הרבעוני" יבוא "המהותית מאוד לדוח העיתי";

(2) בתקנת משנה (ב), במקום "מעודכנת לדוח הרבעוני" יבוא "מעודכנת לדוח העיתי".

תיקון תקנה 53 16. בתקנה 53(ב) לתקנות העיקריות, בפסקה (4), במקום "הדוח הרבעוני" יבוא "הדוח העיתי";

תיקון התוספת החמישית 17. לתוספת החמישית לתקנות העיקריות, בפרט 2(2)(ו) במקום "הרבעוניים" יבוא "העיתיים";

תחילה 18. תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן.".
ליבנת פישר
אנחנו סבורים שלתקנה (1) ו-(2) צריך להרחיב את התחולה, כפי שביקשנו, גם לחברות אג"ח, לפחות כהגדרתן ב"תאגיד קטן", וגם למדד "תל-אביב 125", כפי שאילן פרט.
היו"ר משה גפני
מה את מבקשת?
ליבנת פישר
אני מבקשת להחיל את זה, לתת זמן היערכות. יש אשראי שניתן, אי-אפשר תוך 30 יום שהחברות לא יקבלו את הדוח הרבעוני. גם מבחינת החברות עצמן זה יותר נכון שבן באות לקבל - - -
היו"ר משה גפני
מה אתם מבקשים?
ליבנת פישר
רבעון ראשון של 2018. יש הסכמים - - -
היו"ר משה גפני
קודם לענות לה ואחרי זה לענות לה.
ליבנת פישר
אתם מבינים? נתנה - - -
היו"ר משה גפני
הבנו, הבנו.
שרה קנדלר
להם כבר ענינו שאנחנו לא סבורים שנכון להחיל את זה על כלל החברות אלא רק על החברות הקטנות שאינן מנפיקות אג"ח. לגבי התחילה, היינו רוצים לתת הקלה כבר ברבעון הראשון של 2018.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הם נותנים אשראי לחברה פרטית ששווה חצי מיליארד שקל. היא נותנת רק דוח שנתי. היא לא נותנת לכם לא דוח רבעוני, לא דוח - - -
ליבנת פישר
אבל הבנק נערך מראש לסיכונים. כרגע, החברות התחייבו לתת קובננטים - - -
היו"ר משה גפני
תודה.
קריאות
- - -
היו"ר משה גפני
אני לא מסכים לדיון הזה. העלית את הנושא, אני מודה לך על כך. הרשות נתנה תשובה. אנחנו מקבלים את העמדה שלהם. מה לעשות? זו תמונת המצב.

מבקש חבר הכנסת מיקי לוי ואני מצטרף אליו וגם עודד פורר שהרשות תגיע לוועדת הכספים כעבור שנה כדי לתת דיווח מה - - -
שרה קנדלר
תוך כדי הקראה דילגתי על משהו חשוב. רק להראות לכם שאנחנו עושים את זה.
היו"ר משה גפני
מה?
שרה קנדלר
אחד הדברים שעשינו בתיקונים האלה זה שלפני שנה וחצי כשעשינו את ההקלות לחברות קטנות, עשינו הקלה על דוח סיכוני שוק לחברות קטנות. אחד הדברים שהקראתי פה זה שהרחבנו את זה מהניסיון שלנו לכלל החברות עכשיו. זאת אומרת, אנחנו כן עושים את זה. כשראינו שזה עובד, אז באמת עכשיו הרחנו את זה.
קריאה
זה לא אותו דבר.
שרה קנדלר
בסדר. אנחנו נבחן את זה ונראה.
היו"ר משה גפני
אז אנחנו מסכמים גם לגבי הנושא הזה שאתם תגיעו כעבור שנה. אני מבקש להביא להצבעה את התקנות האלה. מי בעד אישור התקנות, ירים את ידו, עם הנושא של הדיווח כעבור שנה. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד אישור התקנות – פה אחד

תקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים )(תיקון מס'), התשע"ז-2017, נתקבלו.
היו"ר משה גפני
התקנות אושרו.

אני מגיש רביזיה ליום אחד. אני רוצה את הדיון הזה לגבי העיתון יחד אתם. קיבלתי פניות לגבי העניין הזה. אם אכן נשאר בעמדה הזאת שלא לפרסם – אני אסיר את הרביזיה והתקנות אושרו.
ענת פילצר סומך
אדוני היו"ר, אפשר הערה אחת לפרוטוקול? רק יצוין שהדיון בחלוף שנה יהיה לצורך בחינת הרחבת - - -
היו"ר משה גפני
לא.
קריאה
בחינת ההרחבה. למה לא?
היו"ר משה גפני
אני מודיע לפרוטוקול שאנחנו נדון על זה כעבור שנה. הם יביאו את הנתונים, ואם אכן יתברר שצריך לצמצם או להרחיב, אנחנו נעשה את זה.
שרה קנדלר
תקנות ניירות ערך (פרטי התשקיף וטיוטת התשקיף – מבנה וצורה).
היו"ר משה גפני
אני לא הולך לקבוע עכשיו מסמרות לגבי העניין זה. נראה.
שרה קנדלר
הסט הנוסף הוא רק בעצם להתאים - - -
היו"ר משה גפני
זה לא סט, זה עמוד.
שרה קנדלר
זה עמוד. זה פשוט להתאים את תקנות פרטי תשקיף לשינוי הזה שעשינו עכשיו בתקנות דוחות תקופתיים ומיידיים ועוד תיקון בנושא דוח אירועים.
היו"ר משה גפני
על זה גם יש לכם הערות?
ענת פילצר סומך
לא.
שרה קנדלר
"תיקון תקנה 1 1. בתקנה 1 לתקנות ניירות ערך (פרטי התשקיף וטיוטת התשקיף – מבנה וצורה), התשכ"ט-1969 )להלן – התקנות העיקריות) במקום הגדרת "דוחות כספיים ביניים" יבוא: "דוחות כספיים ביניים", "דוחות עתיים" – כהגדרתם בתקנות דוחות תקופתיים ומיידיים;".

תיקון תקנה 44 2. בתקנה 44(א1) לתקנות העיקריות, במקום "הרבעוניים" יבוא "העיתיים" ובמקום "שפורסמה יבוא "שפורסמו".

תיקון תקנה 56א 3. בתקנה 56א לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (ב) יבוא:

(ב1) דוח האירועים יחתם, בשם התאגיד, בידי יושב-ראש הדירקטוריון, המנהל הכללי או מי שממלא בתאגיד תפקיד כאמור אף אם תוארו שונה, לרבות ממלא מקומו של המנהל הכללי בהעדרו, ונושא המשרה הבכיר ביותר בתחום הכספים, או בידי דירקטור שהדירקטוריון הסמיך במקום כל אחד מאלה לצורך חתימה על דוח האירועים, ויחולו הוראות תקנה 5 לתקנות דוחות תקופתיים ומיידיים; הוראות תקנת משנה זו לא יחולו על דוח אירועים של חברה כלולה או חברה נערבת שאינן תאגיד מדווח, שצורפו לדוחות התאגיד.".
אייל בן ארי
למה הייתם צריכים - - -
שרה קנדלר
אנחנו מדברים פה על חתימה על דוח אירועים. כרגע - - -
אייל בן ארי
זה לא קיים עכשיו. כרגע זה לא קיים.
שרה קנדלר
זה לא קיים כי יש לקונה. לא כתוב מי צריך לחתום. בעצם, אותם אנשים שחותמים כבר היום, רצינו שזה יהיה כתוב בתקנה כשי שלא תהיה מחלוקת.
אייל בן ארי
בסדר.
שרה קנדלר
"תיקון תקנה 60ב 4. בתקנה 60ב לתקנות העיקריות –

(1) בתקנת משנה (א) –

(א) במקום "בדוח הרבעוני" יבוא "בדוח העתי";

(ב) במקום "או בדוח הרבעוני" יבוא "או בדוח העתי";

(2) בתקנת משנה (ב) במקום "במסגרת הדוח התקופתי או הדוח הרבעוני" יבוא "במסגרת הדוח העתי האחרון".

תחילה 5. תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן.".
היו"ר משה גפני
זהו?
שרה קנדלר
כן.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור התקנות, ירים את ידו. מי נגד? אין. מי נמנע?

הצבעה

בעד התקנות – פה אחד

תקנות ניירות ערך (פרטי התשקיף וטיוטת התשקיף – מבנה וצורה)(תיקון מס'), התשע"ו-2016, נתקבלו.
היו"ר משה גפני
התקנות אושרו.

אני מודה לכם. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:05.

קוד המקור של הנתונים