פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 641

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, י"ב בשבט התשע"ז (08 בפברואר 2017), שעה 9:42
סדר היום
מצבה של העיר נצרת עילית ודרכי הסיוע לה, הצעתו של ח"כ יואב קיש
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר

איתן ברושי

יצחק וקנין

אחמד טיבי

מיקי לוי

מנחם אליעזר מוזס

בצלאל סמוטריץ

עודד פורר

יואב קיש
חברי הכנסת
ישראל אייכלר

ענת ברקו

עאידה תומא סלימאן
מוזמנים
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל

סימה חמו - סגנית מנהל מחוז גליל, משרד הבינוי והשיכון

נדב יפלח - מהנדס בקרה, מחוז בליל, משרד הבינוי והשיכון

דוד שמחוני
אסף גרינוולד


-

סגן הממונה על המחוז, משרד הכלכלה והתעשייה
הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה, משרד הכלכלה והתעשייה

ד"ר שרי פייר - מנהלת תחום בכיר לחינוך, משרד העלייה והקליטה

דוד בן שושן - מנהל תחום תקצוב, משרד הפנים

איסר דובדבני - ממונה אזורי חיפה, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים

פיליפ פארן - מנהל אגף תשתיות עירוניות, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רונן פלוט - ראש עיריית נצרת עילית

אלכס גדלקין - מ"מ ראש עיריית נצרת עילית

מיכאל כהן - עו"ד, חבר עיריית נצרת עילית

עירית שחר - חברת מועצת עיריית נצרת עילית

סרגיי זלוטניק - מנהל מינהלת פארק תעשייה ציפורית, נצרת עילית

אורלי בן שמאי - שדלן/ית
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

מצבה של העיר נצרת עילית ודרכי הסיוע לה, הצעתו של ח"כ יואב קיש
היו"ר משה גפני
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. אני מקדם בברכה את ראש עיריית נצרת עילית רונן פלוט ואת שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל שמכבד אתנו בנוכחותו.

על פי בקשת חבר הכנסת יואב קיש שעומד בראש שדולת הכנסת לנושא העיר נצרת עילית סיכמנו לקיים דיון מיוחד על העיר הזאת. רבים מחברי הוועדה ביקשו את זה וגם אני. אנחנו סבורים שהכנסת צריכה לתת את דעתה כדי לסייע בפתרון לעיר הזאת שזקוקה לכך ותכף נרחיב בעניין הזה.

אני קודם כל נותן את רשות הדיבור לחבר הכנסת יואב קיש, יושב ראש השדולה למען נצרת עילית, יוזם הדין. בבקשה.
יואב קיש (הליכוד)
תודה. בוקר טוב כבוד היושב ראש, חברים, ראש העיר רונן ידידי, השר אורי אריאל וחברים נוספים שנמצאים בשדולה למען נצרת עילית.

אני ביקשתי לקיים את הדיון הזה גם בעקבות שיחות שהיו לי עם ראש העיר. אני רוצה להגיד בכמה מלים. ראשית, נשמע מראש העיר שהוא המקום הכי טוב לשמוע. כולנו מכירים ומעריכים את המשמעות האסטרטגית של העיר נצרת עילית לכל הגליל. אני רק רוצה לחדד ולומר שזו עיר עם הרבה מאוד קשיים. היא צריכה להתמודד בשלב ראשון בהיותה עיר מעורבת, בשלב שני מגוון מסוים באוכלוסייה שלעתים בגלל קיצוניות מייצר אותי איזה מצב ממוצע שאולי סביר נגיד אבל בגלל הפערים יש שכבה מאוד גדולה של אנשים שם שזקוקה לתמיכה וחיזוק, בתקציבים של רווחה ותקציבים נוספים. למעשה ראש העיר מתמודד עם סיטואציה מאוד מאוד בעייתית שאני חושב שלא מקבל מספיק גיבוי הממשלה לצרכים של העיר בגלל המורכבות של העיר ובגלל החשיבות של העיר. בגלל השילוב של הדברים האלה, אני חושב שטוב שנענית, יושב ראש הוועדה, לשים את זה על השולחן.

אני חושב ומבקש שאת הדיון הזה נסיים בהחלטה שקוראת לממשלה לצאת בהצעת מחליטים או באיזשהו מהלך מאוד משמעותי לחזק את נצרת עילית בתקציבים מהמשרדים השונים. אני שמח שהשר אורי אריאל נמצא אתנו כאן ונשמח לשמוע גם את דעתו ואיך הוא חושב שנכון גם פרקטית לקדם את זה. אני חושב שזה המקום ממנו תצא הקריאה הזאת.

אני נאלץ עוד עשר דקות לצאת לוועדת הכנסת אבל מאוד חשוב לי ואני מאוד מעריך את ההיענות המהירה.
היו"ר משה גפני
תחזור לקראת ההחלטה.
יואב קיש (הליכוד)
כן. אני אחזור. תודה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אדוני היושב ראש, אדוני ראש העיר, אנשים נוספים. אני מדבר גם כשכן. כידוע עמק יזרעאל ונצרת עילית הם שכנים קרובים. אני חושב שיש בעיה עם הממשלה כשהיא צריכה לתת סיוע למקום כמו נצרת עילית. הממשלה בנתה לה כל כך הרבה חישוקים והגנות כדי לא להוציא כסף. לא פעם הייתי אומר לאוצר שהם נותנים אגוזים למי שאין שיניים. יש כבר ערימת תירוצים מוכנה למה לא לעשות.
היו"ר משה גפני
למה אתה מתחיל בזה? תתחיל בברכות.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כי אתה רוצה לקצר. את הברכות ברכתי. מחר אני מבקר בנצרת עילית ואני רוצה להיות תכליתי. הממשלה מומחית לתת אגוזים למי שאין שיניים והיא בנתה לה הגנות שאם היא לא תיתן להם, תיתן לנצרת השנייה, תיתן לפה ותיתן לשם. אני יכול להגיד שגם בחלק מהמובנים האזור הרחב נהנה מנצרת עילית, למשל בנושאים של אזורי עדיפות ומחירי קרקעות. הבעיה העיקרית היא תעסוקה. אין תעסוקה בצפון. אני חושב שהמפעל האחרון שהוקם שם היה בתקופת אהוד ברק, אז הקימו את טאוור במגדל העמק. מאז הממשלה לא הקימה כל מפעל באזורים האלה. אורי, תן לי, אני יודע את זה לפחות כמוך. אני גר שם. אין לי התלבטויות כשאני מדבר על האזור הזה. אני נאמן לאזור הזה. אין שם תעסוקה מסודרת והיו שם מפעלים של תעשייה צבאית ומפעלים של רכב שלא הצלחנו להציל אותם, והייתי מעורב בזה וגם אתה.

הדבר המרכזי היא היכולת להתפרנס בכבוד ברמת הכנסה גבוהה. מי שמרוויח, יכול גם לשלם מסים וגם יכול להתקדם. לכן יש עכשיו תכנית לצפון ונצרת עילית היא חלק מהצפון. את הצפון מגדירים לא כל יום. יש קו רוחב וממנו זה צפון. תמיד אמרתי שהצפון לא מתחיל במטולה אלא הוא מתחיל בעפולה. השאלה היא למה מתייחסים, לבעיה הדמוגרפית הוא היכן שיש גדר. דווקא לפעמים היכן שיש גדר, המקום יותר חזק מאשר מקומות בהם אין גדר מבחינת מימוש הריבונות.

לכן השאלה של נצרת עילית היא שאלה של נצרת ושל האזור. נצרת היא הבירה של האזור, שם מוסדות השלטון, בית המשפט, משרדי הממשלה. הממשלה לא טיפלה בנצרת, אדוני היושב ראש, כי היא לא טיפלה בכל האזור. אם האזור לא מטופל, גם נצרת לא מטופלת והפוך, אם נצרת תטופל, זה משפיע על כל האזור.

אני לא רוצה לקחת גרם מתשומת הלב לנצרת עילית. לכן לפי דעתי עם ראש העיר החדש – ואני קורא את המקומונים ואני פוגש אנשים – נצרת עילית כבר נראית אחרת ולא רק בניקיון ולא רק בהתייעלות אלא גם באווירה וברוח. יש רוח אחרת בנצרת עילית ואת הרוח הזאת הביא רונן. עכשיו השאלה אם למפרשים האלה תהיה רוח שאנחנו נעזור להם או שהספינה הזאת תשקע במצולות ים. הרוח קיימת, המפרשים נמתחו, הספינה שטה, הכיוון ידוע ועכשיו יש או אין ממשלה בישראל?

כאן נבחנת הוועדה. או שזה יהיה דיון סרק או שהתוצאה תהיה טיפול נקודתי. המונח הזה טיפול נקודתי הוא פותר חלק מהבעיות של איך נותנים לזה ולא לזה והממשלה צריכה להחליט על טיפול נקודתי בנצרת עילית והתכנית צריכה להיות חלק מתכנית כי יש שם כסף של הסיוע לגליל. תודה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. השר אורי אריאל. אני מודה לך על השתתפותך בדיון הזה. זה מאוד חשוב ונותן לזה גם רוח גבית.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
תודה יושב ראש הוועדה. תודה לראש העיר וחבריי חברי הכנסת ובראשם יואב קיש. לפי דעתי אחרי שהעברת את חוק ההסדרה, נצרת עילית, אני לא רוצה להגיד קטן, כי המשימה גדולה אבל זה קטן עליך.
יואב קיש (הליכוד)
אני מתמודד רק עם משימות גדולות.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
בעיני זו המשימה וזה האתגר בצפון הארץ. לדרום יש סיפורים אחרים שלא ניכנס אליהם. אין אתגר דומה לו בצפון לפי עניות דעתי ואני אומר בזהירות שקצת אני מכיר, אמנם לא כמו מי שגר שם אבל קצת אני מכיר.

אני בעיקר רוצה להגיד מה אני חושב שצריך לעשות כי דיון זה טוב, זה לא נותן לזה להישכח בתהום הנשייה וכשמדברים זה חשוב ואני מכבד את זה. אבל בסוף המבחן שלנו הוא אם הבקענו גול ולא אם כדררנו. כדררנו, טוב, אבל בסוף צריך להכניס גולים.

אחד, ולפי דעתי זה בשל וזה אחרי עשור, זאת ההחלטה להעברת מש"א לאזור תעשייה ציפורית. ראש העיר ואחרים מטפלים בכביש שיהיה וברכבת הקלה. אלה דברים שקורים וצריך לזרז אותם. דרך אגב, לא צריכים להיות שקטים אלא תמיד לזרז כי אפשר בכך לחסוך חצי שנה וזה חשוב מאוד. אבל אלה דברים שקורים. אני, ככל שאני יכול, מסייע בזה אבל אני לא רוצה לדבר כרגע על זה אלא על דברים נוספים שנותנים תקווה ונותנים אור בקצה המנהרה.

מש"א, יש החלטה נקרא לה סופית כי היו דיונים והיו בדיקות, יש החלטה סופית, כך התפרסם, של שר הביטחון אביגדור ליברמן להעביר. זה דבר ענק. אלה כ-3,000 מקומות עבודה רק למשרתי צה"ל כי זה מפעל ביטחוני. סביב ה-3,000 האלה יש עוד כ-3,000-4,000 עובדים להסעדה, להסעות וכולי וכמובן חלק מהאנשים יעברו לגור באזור. כשאני אומר אזור, זה לאו דווקא נצרת עילית. הם יעברו לאזור.
היו"ר משה גפני
איפה זה עומד.
קריאה
ההחלטה התקבלה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כדאי ששר האוצר יקבל החלטה. אני יודע איך זה היה בנגב. עד היום לא עשו את מה שאמרו.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
תודה על כל העזרה. בכל אופן, אני מציע שאתה תזמן דיון, לא חייב בפורום הוועדה אלא בפורום עליו אתה תחליט, תזמין את האוצר, את הביטחון ואת ראש העיר ואולי צריך עוד אחד או שניים כמו הממונה על המחוז במשרד כי יש כאן היבטים שונים שצריך לראות ותעשה על זה דיון ותכניס את זה אצלם למעקב.
רונן פלוט
אני מצטער מאוד. השר מאוד צודק בנקודה הזאת.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
למה אתה מצטער?
רונן פלוט
מה שקורה זה שיש איזשהו פער בין האוצר לבין הביטחון בשלושה מיליארד שקלים. זה מה שאני שומע. יכול להיות שמה שהשר מציע יכול לפתור את הבעיה.
היו"ר משה גפני
אנחנו נדבר על זה. נראה איך לעשות.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אני מכיר את העובדות ואני קובע שזה אפשרי. משרד הביטחון מעמיס על זה העמסות. לא משנה.
היו"ר משה גפני
זאת הצעה אחת שלך.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
יש לך מספיק ניסיון מה ממש הכרח אמיתי ומה הם מתחילים להעמיס בהזדמנות הזאת ותוך כדי זה הביטחון מבקש עוד כמה דברים.

הדבר השני הוא המחליטים הנקודתיים, נצרת עילית. חתמו כאן, גם אני חתמתי, לפני ארבעה-חמישה חודשים על החלטה. צריך להביא את זה לידי מימוש כי שוב, עם זה לא הולכים לאכול. אלה כדרורים. חתמו שמונים חברי כנסת, זה יפה, בסדר, אבל זה לא מביא כסף לעירייה וזה לא נותן לגזבר אפשרות לעבוד.

אני חושב שאנחנו יכולים לעשות את זה, אני ודאי מוכן להיות אחד מהשרים שמגיש את זה למרות שתרומת המשרד היא לא מי יודע מה לעיר, אין לנו כאן איזה כלים מיוחדים. אפשר פה ושם דברים קטנים ולשם כך לא צריך את המחליטים ואני מוכן לזרז את זה. לפי מיטב ידיעתי, גם כאן אני חושב שצריך שאתה תיקח את האוצר עם הוועדה או בלי הוועדה אתה תחליט איך לעשות את זה, ותראה איך ומה מביאים. ירושלים חשובה, היא הולכת לקבל הרבה כסף, מצוין, זה לא קשור. אני אומר לכם עוד פעם שבצפון נצרת עילית תהיה עיר, בדרום יש דברים אחרים. ראיתי שהשר אלי כהן מטפל יפה בדרום, בציר דימונה-ירוחם-ערד, הציר המזרחי. כדי לתת תשובות, תכינו תכנית כי אני חושב שאלי כהן יחד עם שר האוצר יכולים לעשות דברים.

אני הייתי מתרכז בשני הדברים האלה מעבר לדברים השוטפים. יש כל הזמן דברים שצריך לעזור לעירייה, לראש העיר, לתושבים. אני מסכם, האחד הוא מש"א, שזה מגה פרויקט, זה עוגן, הרבה שמות יש לדברים האלה, והדבר השני הוא הטיפול הנקודתי שייתן דחיפה מכל הכיוונים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה כבוד השר. חבר הכנסת מיקי לוי.
מיקי לוי (יש עתיד)
בוקר טוב אדוני ראש העיר, אדוני השר. קודם כל, ההגעה שלך לנצרת היא מתוך שליחות. ישבת כאן בכיסא נוחות, מנכ"ל הכנסת, אז שאפו ענק. אני עוקב כי ראיתי שגם השבוע או בשבוע שעבר שילחת לחופשי את החברה שניקתה את העיר ונתת לפנסיונרים, לעניי עירך, להרוויח עוד כמה וכמה שקלים כדי שהם לא ייפלו על כתפי הרווחה. זה מעשה אציל. אני אומר לך שזה מתוך שליחות ואני מצדיע לך על העניין הזה.

דווקא השליחות הזו שלך צריכה לעורר אותנו כחברי כנסת. אני לא אחזור על מה שאמרו כאן. אני חייל לטובת העניין וכל מה שנצטרך לעשות מהכיסא הזה, האוצר צריך לבוא אליך אדוני עם סדרת העברות בנושא ארנונה ואם לא יעזרו לנצרת עילית, לא יעברו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הוא התחיל לדפוק אותם קודם בעיר עולים. ליתר ביטחון, כדי לעזור להם, דפקו אותם בעיר עולים. תבין את הממשלה הזאת. הדבר הראשון שהיא עושה, היא פגעה בו בעיר עולים. שמע שר החקלאות מה עושה הממשלה שלך. דבר ראשון הורידו לו עשרה מיליון שקלים.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
סוף סוף הממשלה עושה משהו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה הוא אומר אחרי שפינו את עמונה. הורידו לו עשרה מיליון שקלים. עיר עולים. שערורייה. עוד לא נו לדה ממשלה כזאת.
מיקי לוי (יש עתיד)
פשוט שאפו, אנחנו כאן לרשותך בכל מה שאתה צריך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. עודד פורר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תודה אדוני. ראשית אני חייב להצטרף לדברים שאמר קודם שר החקלאות בהקשר של הנושא האסטרטגי של מש"א. חשוב שהוועדה תיכנס לעניין הזה. אי אפשר להוביל למצב שבסוף בגלל משרד האוצר איזשהו תהליך עוד פעם נעצר בגלל כל מיני מחלוקות כי גם זה משהו שקצת קשה להסביר לפעמים לפקידי האוצר. המשמעות של העברת מש"א היא הרבה יותר מהעלויות שהם מתחילים לחשב אותן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
הם מפנים שטחים באזורי ביקוש. הם מרוויחים. הראש שלהם לא מכיר חשבונות כאלה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא רק פינוי השטחים באזורי ביקוש אלא מה שזה יעשה לנצרת עילית, מה שזה יעשה שם לרווחה, מה שזה יעשה לתעסוקה שם, מה שזה יעשה ליכולת של העיר הזו להתפתח. זה עניין אסטרטגי שהרבה יותר חשוב מכל מיני העברות תקציביות כאלה או אחרות וחשוב שהוועדה כן תיתן את דעתה ותדחוף את הממשלה לביצוע של העניין הזה כמו שצריך.

הדבר השני. עיר בה 48 אחוזים מהתושבים מקבלים טיפול ברווחה ו-45 אחוזים מהתושבים מקבלים הנחות בארנונה, לא יכולה לשרוד בלי סיוע מהמדינה. המדינה לא יכולה ביד ימין להגיד לרשויות אתם תתנו הנחות בארנונה בתנאים כאלה ואחרים ואתם תתנו טיפול רווחה בתנאים כאלה ואחרים ותשתתפו גם ב-25 אחוזים בהשתתפות של המצ'ינג ברווחה ובחינוך. וביד שמאל, כשיש עיר עם כאלה נתונים, ואלה נתונים חריגים, לא נתונים שאתה יכול למצוא אותם בעוד מקומות, היא לא תיתן סיוע, היא חייבת לתת סיוע ישיר כמענה נקודתי לעניין הטיפול ברווחה.

לעניין עיר עולים אותו העלית כאן. היושב ראש יודע איזה מאבק נוהל כאן על נושא עיר העולים. אני חושב שלא דמיינו שיהיה על זה כזה מאבק. נצרת עילית קיבלה את חלקה בחזרה בעניין הזה והיא צריכה לקבל את הסיוע לא כעיר עולים ולא בכל מיני פטנטים. כשיש נתונים כאלה, צריך לתת תמיכה ישירה ברווחה ובא לציון גואל.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יש מישהו מבין האורחים שמבקש להתייחס?
עירית שחר
כן. חברת מועצת נצרת עילית. אני רוצה להגיד לכם שאנחנו שמחנו מאוד לקבל את רונן אלינו וקיבלנו אותו בשמחה גדולה אבל ללא העזרה שלכם גם הוא לבד לא יכול. אתם צריכים להבין שנצרת עילית היא מקום בעייתי, אזור בעייתי, עם אוכלוסייה לא פשוטה ורונן עושה שם פשוט נפלאות מהמעט שיש לו אבל זה לא מספיק. אתם צריכים להבין שאנחנו יושבים בגליל והגליל הולך ומתמעט. הצעירים עוזבים וכדי שראש העיר יצליח, הוא חייב תמיכה שלכם.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אריאל יוצר לא הביע?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
למה שיגיע?
היו"ר משה גפני
הוא היה צריך להגיע לדברים אחרים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לדברים אחרים שחשובים להם, הם יגיעו. זה כנראה לא חשוב.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה בדיוק רוצה רונן?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כסף.
היו"ר משה גפני
מי נמצא ממשרדי הממשלה?
דוד בן שושן
בוקר טוב. משרד הפנים, מנהל תחום תקצוב. החל משנת 2014 אנחנו נמצאים בדיונים מול העירייה שפנתה אלינו בנוגע לחובות שבעיקרן נבעו מההתקשרות עם חברה כלכלית לבניית הקאונטרי. מדובר כאן על היקפים די משמעותיים. ניהלנו דיונים במשך תקופה די ארוכה. עם הכניסה של רונן לתפקיד, לאחר תקופה מסוימת, הצלחנו להגיע למתווה מסוים. המשמעות של המתווה הזה היא בעצם מתן מענה לגודל בעיה של בערך 52 מיליון שקלים כאשר בפועל העירייה תידרש לקחת הלוואה של כ-38 מיליון שקלים. בנוסף רונן הציע להסדיר את הנושא הזה של כוח אדם בעירייה ולטפל בנושא הזה בצורה מבנית. המשמעות של זה היא עוד 15 מיליון שקלים. זה חוץ מהצרכים הגדולים של הפיתוח שיש בעיר שבעצם לא ניתן להם מענה ישיר.
יצחק וקנין (ש"ס)
15 מיליון שקלים הם לצורך פיצויי פיטורים?
דוד בן שושן
זה המקסימום למסגרת של ההסדרה של נושא כוח אדם בעירייה.
יצחק וקנין (ש"ס)
המשמעות היא שזה כרוך בהוצאת עובדים. זאת הכוונה.
דוד בן שושן
בהוצאת עובדים. כן. אנחנו מדברים על סדר גודל של בערך 53 מיליון שקלים. אני אומר שוב, ללא הצרכים הגדולים של הפיתוח.
היו"ר משה גפני
מה זה מדברים? מה פירוש המילה הזאת?
דוד בן שושן
אני אומר שניתן אישור להיקף של 53 מיליון שקלים.
היו"ר משה גפני
יש אישור?
דוד בן שושן
כן. גובש מתווה שמדבר גם על הנושא הזה של עד כ-15 מיליון שקלים לנושא העובדים, ההוצאה של העובדים, ועוד כ-38 מיליון שקלים לנושא הזה של גירעונות העבר של הרשות.

אני חייב לציין שהרשות מתקדמת בצורה יפה בנושא הזה של המתווה וגם בנושא הזה של העובדים אנחנו נמצאים בתהליכים סופיים של הוצאה של שלב א' של הנושא.
יצחק וקנין (ש"ס)
ההלוואה של ה-38 מיליון שקלים, לכמה שנים היא? הם צריכים לפרוע אותה. זה לא מענק.
דוד בן שושן
חלק ניכר מזה כבר בוצע, לפחות כחצי מהסכום. בדרך כלל אנחנו נותנים הלוואה ל-15 שנים. זה מה שהבנקים נותנים.
יצחק וקנין (ש"ס)
צריך להחזיר את ההלוואה. זה לא מענק.
דוד בן שושן
זה בדגש, מעבר לצרכים שבסיור ראינו, הצרכים הפיתוחיים של העיר שהעיר נדרשת להשתתף בנושא הזה של המצ'ינג שלה בכל מיני פרויקטים שהיא מבצעת לפיתוח.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
נשקלה אפשרות של הורדת המצ'ינג בפרויקטים לפיתוח?
דוד בן שושן
אני אומר שההחלטה הזאת של המצ'ינג, זה בעצם תלוי במשרדים המממנים.
היו"ר משה גפני
לא נרד לרזולוציות האלה.
יצחק וקנין (ש"ס)
היה דיון עם שר האוצר, השר ליברמן והשר דרעי. הושר דרעי ציין את נצרת בצורה קצת מדאיגה ואמר: שמע, אני לא מאמין מה שראיתי מבחינת מבני הציבור בעיר הזאת. הכול ישן נושן. הוא אמר שהוא היה במקומות אחרים – שמעתי אותו במפורש ליד שר האוצר וליד השר ליברמן, זה היה דיון בנושא הגליל – והוא ציין את נצרת עילית בצורה מאוד שלילית מבחינת המצב הפיזי של העיר. זה לא מספיק שאנחנו נותנים כאן הלוואה אלא צריך לתת מענק כדי להרים את העיר. בלי זה אני לא חושב שיהיה פתרון.
היו"ר משה גפני
תודה. משרד הבינוי.
סימה חמו
שלום. סגנית מנהל מחוז הגליל. משרד הבינוי, מחוז הגליל עובד בשיתוף פעולה מלא עם ראש העיר, עם הצוותים שלו, עם התושבים שמאכלסים את שכונת הר יונה ג'. אני באתי ספציפית לגבי בקשה להר יונה ג'. אנחנו מאוד מאוד רוצים לקדם את השכונה מבחינת האכלוס שלה ומבחינת מוסדות הציבור בעיר. אם לא יהיו מוסדות ציבור בשכונה, השכונה לא תאוכלס. התושבים לא יגיעו לשם ובמיוחד התושבים המיוחדים, אוכלוסייה חרדית, שבלי מוסדות ציבור שמתאימים לה, הם לא יגיעו למקום. אני אתן לכם מספר נתונים.
היו"ר משה גפני
מה לגבי מוסדות הציבור בעיר כולה?
סימה חמו
בעיר כולה, כמו שאמר חבר הכנסת וקנין, מוסדות ציבור הם במצב פיזי מאוד לקוי ומאוד ירוד. בשיווק של הר יונה ג' הם מקבלים ישן מול חדש. הם יקבלו תקציבים של ישן מול חדש כדי לשפץ את מוסדות הציבור בישוב.
היו"ר משה גפני
משרד השיכון נותן תקציב מיוחד לנושא של מוסדות הציבור בנצרת עילית?
סימה חמו
לא. אני באתי במיוחד לבקש שבהחלטת הממשלה יהיה תקציב תוספתי גם למוסדות ציבור וגם לישוב הוותיק. אם התקציב התוספתי הזה ייפול על משרד השיכון, על התקציב של משרד השיכון, כמו שאנחנו יודעים זה לא יהיה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
כי הממשלה קבעה 18 מיליארד שקלים. מה אתם באים אלינו? יש ממשלה, היא קבעה 18 מיליארד שקלים, חלקו את זה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה אתה רוצה ממנה?
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אני רוצה שיבוא השר שלה. עכשיו הוא יושב בוועדה אחרת שאני צריך ללכת לשם. מה הסיפורים האלה? אתם באים אלינו? יש ממשלה, תנהלו את המדינה. אתם באים אלינו?
קריאה
למה אתה צועק עליה? תצעק על השר שלה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
מה זה לצעוק? יש ממשלה, קיבלתם החלטה על 18 מיליארד שקלים. כמה הולך לנצרת עילית?
היו"ר משה גפני
שאלה טובה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
אנחנו קופה ב' שלכם?
היו"ר משה גפני
סימה, תודה רבה.

משרד החינוך.
קריאה
לא הגיעו.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
משרד הכלכלה והתעשייה נמצא? ספר כמה זמן ייקח להעביר.
אסף גרינוולד
משרד הכלכלה והתעשייה, הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה, מרכז ההשקעות לשעבר. במסגרת התכניות שיש לנו ברשות, נתנו מענקים בהיקף של שלושים מיליון שקלים לנצרת ולנצרת עילית בשנים 2011 עד 2016. בסך הכול תוספת.
היו"ר משה גפני
זאת לא תכנית חיים שכאלה. אני נורא מצטער. לספר את מה שמשרד הכלכלה עשה ב-2011 עד 2016, לא רלוונטי מבחינתנו. יש מצוקה בנצרת עילית. מצוקה. החברים אמרו כאן גם את הסיבות לכך. יש לכם במשרד הכלכלה תכנית כדי לסייע לנצרת עילית?
אסף גרינוולד
אדוני היושב, ראש במסגרת החוק אנחנו לא ממוקדים בישוב אלא אנחנו הולכים לפי אזורי פיתוח. כל פנייה שמגיעה אלינו, אנחנו מתייחסים אליה.
היו"ר משה גפני
המפעל הביטחוני עליו מדובר, אתם מעורבים בו?
קריאה
בקרקע.
אסף גרינוולד
היו מגעים כאלו ואחרים אבל אני לא חושב שהונחה בקשה על השולחן.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
זה לא אקטואלי. על זה נאמר הרוצה לשקר ירחיק עדותו. המקורות אומרים כך. אלה הכול דיבורים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מודה לך. משרד הקליטה.
שרי פייר
אני מנהלת תחום בכיר לחינוך במשרד הקליטה. משרד העלייה והקליטה מכיר ומוקיר את פועלה של נצרת עילית למען העולים. נכון לסוף דצמבר 2016 אנחנו מדברים על 18,590 עולים בנצרת עילית שמהווים כ-37 אחוזים מכלל התושבים. בשנת 2016 הרשות קיבלה במסגרת תקציבים לרשויות כ-850 אלף שקלים מהמשרד. השנה אנחנו לפני חלוקה ובימים אלה אנחנו מחלקים.
היו"ר משה גפני
את יודעת כמה עולה לקלוט עולה?
ענת ברקו (הליכוד)
זאת טיפה בים.
שרי פייר
אין ספק שלקלוט עולה זה הרבה מעבר לזה. אנחנו פועלים בהתאם לתבחינים אחידים.

אני רוצה להעיר עוד דבר. אתה דיברת על מצוקה. אנחנו מפעילים במסגרת התכניות בנצרת עילית תכנית מחוברים לקהילה שהיא פועלת להחזרת בני נוער מתגודדים לקהילה ואני חושבת שזה מאוד משמעותי.
היו"ר משה גפני
תבורכו על מה שאתם עושים, אבל זה לא עוזר למה שאנחנו דנים עכשיו. זה חשוב מאוד מה שאתם עושים.

משרד הרווחה.
איסר דובדבני
משרד העבודה והרווחה. ממונה אזורי בהכשרה מקצועית בצפון. בנושא הכשרות מקצועיות, מה שאנחנו עשינו בשנים האחרונות זה סדר גודל של 300 תלמידים לשנה, בערך כשניים וחצי מיליון שקלים לשנה. מבחינתנו זה בעבודה השוטפת.

חוץ מזה אנחנו עושים כמה פעולות נקודתיות כאשר באחת מהן אנחנו שותפים לפעילות מול הר יונה כדי לקדם את הפעילות בנושא של ההכשרות המקצועיות במידה ואנחנו נדע מה המאפיינים והצרכים. אנחנו עובדים יחד עם הסוכנות היהודית ועם משרד הקליטה בפעולות שכבר עשינו ואנחנו נערכים גם בחודש הבא להביא עולים חדשים, ללמד אותם את האולפן בהכשרה מקצועית.
היו"ר משה גפני
אין אצלכם איזו תכנית מיוחדת לנצרת עילית.
איסר דובדבני
אני אומר שהפעילות הזאת של העולים החדשים, זה לצורך שיפור.
היו"ר משה גפני
כן, אבל את זה המשרד עושה גם בכל מקום אחר.
איסר דובדבני
נכון.
היו"ר משה גפני
תודה. תבורכו על הפעילות שלכם. גם לא עוזר לנו לדיון הזה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
בינתיים מה ששמעת כאן, זה רק מגדיל את ההוצאות. כל תושב חדש עולה פי שניים או פי שלוש.
היו"ר משה גפני
הם עושים את עבודתם צריך לברך אותם על העבודה. נקודה. זה לא פותר את הבעיה. שום דבר ממה שנאמר עד עכשיו לא פותר את הבעיה.
איתן ברושי (המחנה הציוני)
על זה נאמר תבן ניתן לעבדיך ולבנים אומרים לנו עשו.
היו"ר משה גפני
יפה. משרד התחבורה.
פיליפ פארן
ראש אגף תשתיות עירוניות.
היו"ר משה גפני
יש משהו מיוחד בנצרת עילית?
פיליפ פארן
אנחנו בקשר רציף עם הרשות. לאחרונה הפקידות המקצועית כולה באה לעירייה והציגה את התכניות השנתיות והרב-שנתיות. יש הרבה תכניות לחבר את העיר לסביבה, אם זה באמצעות הרכבת הקלה, אם זה באחזקת התשתיות הבין-עירוניות שגובלות ברשות וגם אם זה טיפול במוקדי סיכון של בטיחות בשיתוף עם הפקידות המקצועית ברשות המקומית.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
בוקר טוב. אני מתנצל. שעה לקח לי מהבית עד כאן, מצומת בר אילן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מצטרף לתלונה של חבר הכנסת מוזס.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
נורא ואיום.
היו"ר משה גפני
משרד האוצר לא הגיע. ראש העיר, בבקשה.
רונן פלוט
בוקר טוב לכולם. אם לא הייתי יודע באיזו עיר מדובר כאן, הייתי בטוח שאנחנו מדברים לפחות על הרצליה או רמת גן או חולון, עיר שהיא בסדר כי כל משרד יקום עכשיו ויגיד מה הוא עושה, ובאמת אין לי טענות לאף משרד. זה מה שיש לו, זה מה שתוכנן ועם זה הוא רוצה לעבוד.

הדיון כאן הוא אחר לגמרי. יש ישוב בגליל שנמצא בסכנה, ואני אומר לכם בסכנת קריסה. לכן גם קמתי ועזבתי את הכנסת והלכתי לאתגר. הייתי בטוח שכשאני הולך לאתגר כזה גדול, תקום הממשלה ותעזור לי בכל מה שאפשר לעשות. אין לי טענות כלפי משרד כלשהו, באמת אין לי טענות וכל משרד עושה החל ממשרד הפנים ונותנים את הגב עד כמה שאפשר. זה אמור לגבי כל המשרדים – שיכון, תחבורה, כלכלה, כולם.

אני אתן לכם דוגמה מהבוקר. לפני כשנה, אני עוד לא הייתי בעירייה, התבקשה העירייה לבנות שלושה מעונות יום בהר יונה ג'. אז נאמר לנו על ידי משרד הרווחה או הכלכלה שנקבל 600 אלף שקלים לתכנון. לקחו 600 אלף שקלים לתכנון, עשו תכנון והבוקר אני מקבל טלפון ואומרים לי ששלושה מעונות יום לא יהיו השנה. מתי יהיו? אף אחד לא יודע. נזרקו 600 אלף שקלים לתכנון, מעונות יום לא יהיו.
היו"ר משה גפני
מה הסיבה?
רונן פלוט
אין סיבה. החליטו על ישובים אחרים. אין סיבה. זה בדיוק מה שאני אומר כאן. אני אומר דבר פשוט. משרד השיכון היה יכול להזרים הרבה מאוד כסף אבל הם בצדק אומרים שמה שיש לנו, יש לנו קריטריונים והם פועלים על פי הקריטריונים. אני הייתי מנכ"ל בשלושה משרדי ממשלה ואני יודע מה זה קריטריונים ואני יודע מה זה קול קורא. הם פועלים בדיוק בקריטריונים ואני לא יכול לעשות דבר.

אני רוצה להזכיר לחברי הכנסת שבשנת 1948, עת הוקם הישוב, בן גוריון אז אמר שנצרת עילית חייבת טיפול נקודתי. אמר וזה נשאר על הנייר ושום דבר לא זז. זה באמת חבל.

היום אני אומר דבר פשוט. אם רוצים לראות איך הפירמידה הזאת נופלת, תתחילו מהעיר שלי. אני אעמוד מהצד ואני אמחא כפיים לממשלת ישראל שהיא מאוד עסוקה בעמונה ובדברים אחרים שהם דברים חשובים ואין לי כל ספק בכך, אבל חברים, נצרת עילית היא לא פחות חשובה מעמונה. ממש לא. מי שחושב שהוא שם יעשה סדר ואצלנו הוא ירוקן את הכול, הוא טועה. הישוב יקרוס ולא יהיה ישוב. אז מה? מה נגיד? אז תבוא עיריית נצרת, תשים דגל אחד על שני ישובים ואנחנו עם הישוב שלנו סיימנו.

אני רוצה לומר שאני ביחסים מאוד טובים עם עיריית נצרת ואני ביחסים טובים עם האוכלוסייה הערבית ואצלי אין אוכלוסייה ערבית ויהודית אלא עם כולם אני בסדר. אני ראש העיר של כולם. אבל מה שקורה כאן זה פשוט אי אפשר להאמין, איך ממשלת ישראל מתייחסת לעיר הזאת. אמר חבר הכנסת עודד פורר והביא נתונים מאוד נכונים. חמישים אחוזים מתושבי העיר רשומים ברווחה. חברים, תפנימו. חמישים אחוזים מהתושבים ברווחה. אנחנו סוציו אקונומי חמש, אבל איך מורכב חמש? האוכלוסייה הערבית שהיא באמת טובה, משכילה, אנשים עצמאיים עם משרדי כוח אדם, משרדי עורכי דין, רופאים, ממש אוכלוסייה טובה, היא באה לישוב כדי שיהיו לה חיים טובים ואנחנו שומרים שיקבלו אותה. הם בסוציו אקונומי, אם אתם שואלים אותי, תשע. ממש אנשים מבוססים וטובים שבאו לישוב. מצד שני יש אוכלוסייה אחרת של עולים חדשים שמהווים חמישים אחוזים מתושבי העיר. אלה נוסעים במרצדסים ואלה נוסעים באוטובוסים ואין להם כסף. וחס וחלילה, אין לי שום דבר נגד.
ענת ברקו (הליכוד)
יש לך עיר שהופכת להיות מוסד גריאטרי כי כמעט עשרים אחוזים מהאוכלוסייה זו אוכלוסייה מזדקנת. אם לא יהיה פתרון מערכתי, זאת הבעיה.
רונן פלוט
את צודקת במיליון אחוזים. איש לא מתייחס לזה. יתרה מזה, 48 אחוזים מקבלים פטור מארנונה. אני רוצה לשאול שאלה פשוטה. הביאו בזמנו עולים, הצעירים עזבו, המבוגרים נשארו. עכשיו יש דבר חדש, מגיעים חרדים ואני מברך על כל איש חרדי שמגיע לעיר. אני ראש העיר של החרדים. תתפלאו לשמוע. יש הרבה אומרים לא. אני צעקתי והכרזתי בכל מקום תביאו כמה שיותר אבל גם שם, באוכלוסייה הזאת, יש בעיות.
ענת ברקו (הליכוד)
עוני.
רונן פלוט
יש בעיות קשות. אני לא רוצה להביא חרדים כדי שיהיה בכי, שישבו ויבכו. איש לא הכין להם תשתית כלשהי. זרקו אותם במקום. יש לי איש נפלא שעושה הרבה דברים טובים, ברלין, והוא מאותה שכונה ואני מברך אותו על שמצא לנכון להגיע, הביאו מאה משפחות וזרקו אותן שם בלי שום דבר, בלי בית כנסת, בלי מקווה, בלי גן, בלי בית ספר. שום דבר. האם זאת מדיניות של ממשלה?

בא האוצר יחד עם משרד השיכון ורוצים שאנחנו נבנה שכונה חרדית? עיריית נצרת עילית שאני קיבלתי אותה עם שבעים מיליון שקלים גירעון, אני מסוגל לעשות צעד מסוים? משרד הפנים ייתן לי? הוא ייתן לי שאני אקח חמישה-שישה מיליון שקלים ושאני אבנה משהו? מחר הוא עוצר לי את זה, ובצדק. אני יודע שבזמנו כאשר בנו את שכונת עלמה, שר השיכון היה אריאל שרון והוא בנה. משרד השיכון בנה אבל לא באו ואמרו לנו לבנות. אני לא מסוגל לבנות.

לפי דעתי הדיון הזה, ואני מברך את יושב ראש ועדת הכספים חבר הכנסת גפני שמצא לנכון לקיים אותו. הוא זיהה שיש בעיה מאוד קשה בעיר ואני מברך אותו על הדיון. חברים, היה אצלי ראש הממשלה ב-1 בספטמבר פתיחת שנת הלימודים והוא אמר לי שהוא אתי. טיפול נקודתי, הוא אתי. מאז אני מדבר עם המנכ"ל שלו לקיר. המנכ"ל שלי מעביר לעוזר והעוזר מעביר לעוזר ומעוזר לעוזר ושום דבר לא זז. שום דבר. עוד קריטריונים כאלה וקריטריונים כאלה ואני מרוב קריטריונים כבר לא יודע מה הם רוצים ממני. אני כל הזמן עובד על זה. יושב כאן ממלא מקום ראש העיר אלכס גדלקין שלקח טיוטה וכל יום הוא מקבל טבלאות וזה לא נגמר. זה פשוט לא נגמר.

אני אומר דבר אחד. אם תהיה קריסה בנצרת עילית, אני מזהיר כאן את ממשלת ישראל וגם את חברי הכנסת. זה מתחיל מנצרת עילית וזה ילך לכל הגליל. תחשבו מה עושים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

עודד פורר, אני מבקש שחברי הכנסת שידברו עכשיו, ידברו ממש בקצרה. אני צריך לסיים את הדיון. אנחנו לא נסיים את הנושא היום.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני אדבר בקצרה. אם אדוני יודע, בשבת יש שבת שירה.
היו"ר משה גפני
כן. בטח.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
שירה עושים כשנגמר משהו. התחתנת, עשית משהו, שרים שירה. אבל בפרשת שירה כתוב "אז ישיר". למה כתוב "אז ישיר"? כי אומרים שראו שם לא רק על מה שהיה, על יציאת מצרים אלא על מה שיהיה. באו לכאן משרדי ממשלה והם אומרים לנו תשירו על מה שהיה. הבאנו, נתנו להם את זה, עשינו להם את זה, כל אחד מספר לי מה התכניות שלו. כדי שאנחנו נוכל לשיר על העתיד של נצרת עילית, צריכה להיות החלטת ממשלה ובהחלטת הממשלה אני חושב שהכי פשוט הוא לקבוע שנצרת עילית פטורה ממצ'ינג בפרויקטים שלה כולל בתשלומי הרווחה והחינוך. לא שיקטינו את התקציב, זאת אומרת שייתנו להם את התקציב בלי המצ'ינג. ייתנו להם מאה אחוזים תקציב. הרעה החולה הזו שמדינת ישראל נותנת פרויקט למישהו שבקושי יש לו מה לאכול, ואומרת לו שאם לא תביא לי עכשיו 25 אחוזים מהפרויקט הזה שנתתי לך, אין לך פרויקט בכלל. מאה אחוזים מימון, זה צריך להיות בהחלטת הממשלה. זה יצליח להוציא את העגלה הזאת מהבוץ ואז נשיר.
היו"ר משה גפני
תודה. חבר הכנסת מוזס. אם אפשר בקצרה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
ממש בקצרה. אני מתחבר לכל מילה של ראש העיר הנבחר החדש המצוין. אני חושב שכמנכ"ל הכנסת היית יכול להשיג הישגים יותר גדולים לנצרת עילית.
היו"ר משה גפני
לא, אל תגיד את זה.
מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה)
אני לא רוצה לרפות את ידיך. אני רוצה להתחבר לדבריך. 600 משפחות עומדות לאכלס בתוך שנתיים את נצרת עילית בקריה החרדית. רק חסידות בעלז לבד, תוך חצי שנה, 120 משפחות מגיעות לשם. 105 משפחות כבר גרות שם. אין גן ילדים, אין מעון, אין בית ספר, אין שום דבר. בוא תראה, זוועות, באיזה דירות מאולתרות לומדים ילדים קטנים. בואו תראו. זה זועק לשמיים. הייתי שם. כואב הלב לראות את הילדים האלה. שישים ילדים בחדר בגודל החדר הזה. זה נורא ואיום. לקחו דירות ואלתרו. זה לא תקני. אדוני היושב ראש, זה לא תקני, זה לא חוקי ואני לא יודע איפה יושב משרד החינוך ואיפה משרד הכלכלה עם המעונות. כשאני בא עם הנתון הזה, אומרים לי שנלך לפריפריה אבל אין פריפריה. אלה שטויות כל הדברים האלה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חברת הכנסת ברקו.
ענת ברקו (הליכוד)
אדוני היושב ראש, אתה יודע שאני לא חברה בוועדת הכספים אבל מצאתי לנכון להגיע כיוון שבאמת הנושא חשוב.

אני אתחיל עם משהו חיובי שלמרות כל הקשיים והנטל הכלכלי הכבד ואחוז האנשים המבוגרים בעיר הזאת ואחוז החד הוריות, מערכת החינוך היא מערכת חינוך טובה וזה ייאמר לזכותכם.

הביטחון שלנו, הגליל, לגליל יש משמעות הרת גורל מבחינת מדינת ישראל. היום צריך לדעתי למקד הרבה מאוד משאבים ולהזרים למקום כמו נצרת עילית כדי לחזק את העיר וגם לאפשר אולי דיור, כשאנחנו אומרים דיור בר השגה, גם לצעירים ולמשוך אותם למקום. גם היי-טק, כמו המרכזים שעשו ביוקנעם ובאזור של חיפה, אפשר לעשות את זה גם שם. אין שום סיבה לא לעשות זאת. הרבה מאוד אנשים עוזבים את הגליל דווקא בגלל שאין להם את המקומות האלה.

אני רוצה לחזק את ראש העיר רונן ותודה על כל פועלך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. הרב אייכלר.
ישראל אייכלר (יהדות התורה)
משפט. אני ראיתי את רונן וכולנו ראינו אותו כמנכ"ל הכנסת, האיש הכי רגוע, מדבר שקט, קר וענייני ומזיז דברים. שמעתי היום את רונן מדבר מליבו, זועק את זעקת הגליל כולו, את זעקת נצרת עילית, את זעקת הזוגות הצעירים והוא עשה את זה באופן הכי אמיתי וכן שאנחנו יכולים רק להסכים אתו אבל חייבים לעשות משהו.

אדוני יושב ראש ועדת הכספים, יכול להיות שלשם כך אתה עכשיו יושב ראש ועדת הכספים. לא לסמוך על החלטת ממשלה ששוב הפקידים לא יבצעו אותה. ועדת הכספים צריכה להתנות לפי הכלים שיש לכם את הסיוע לנצרת עילית. בכל התכניות של הצלת ישובים, ואתה עושה הרבה להצלת ישובים בגליל, בצפון, בדרום, נצרת עילית היא גם יעד לזוגות צעירים, גם יעד לאומי, גם יעד כלכלי ורונן חייב לקבל תמיכה. כשיבוא בפעם הבאה, אני רוצה לראות אותו באותה צורה בה היה מדבר כמנכ"ל הכנסת.
היו"ר משה גפני
תודה. בצלאל, משפט.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אני רוצה לעורר עוד זווית שבעיני היא אחד המכשולים הגדולים ביותר. עיריית נצרת עשתה עבודה גדולה ויש הצעת מחליטים כבר מוכנה וכתובה לטיפול נקודתי אבל היא תקועה, הרבה לפני כסף, בגלל עגל הזהב שקוראים לו שוויון. כל הקריטריונים בדמוקרטיה. יצרנו מדינה שלא יודעת לגלות גמישות במילימטר. הרי ברור שנצרת עילית היא עיר אחרת מכל הערים במדינת ישראל, מרוב הערים במדינת ישראל, והיא מתמודדת עם אתגרים שלא מתמודדות אתם ערים אחרות. המשפטנים שהשתלטו כאן על 0המדינה לא יודעים לעשות את זה. הם חיים במגירות – קריטריונים, שוויון ואין שום הבדל. מדינה נורמלית הייתה אומרת, עם כל הכבוד - - -
היו"ר משה גפני
ולכן אתה מציע שנתגבר על זה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אנחנו עובדים על התכנית הזאת כבר למעלה משנתיים, רונן מכיר את זה עת היה מנכ"ל הכנסת כי דיברנו על זה. משרד המשפטים היום תוקע את זה ואומר שהוא לא יכול לתת החלטה רק לגבי נצרת עילית. שוויון. הכול ייפול ויקרוס, העיקר שערך השוויון יישמר.
היו"ר משה גפני
תודה. אני חייב לעבור לדיון הבא ואני רוצה לסכם את הדיון הזה. אנחנו לא מסיימים את הדיון. יש שני דברים שעומדים כאן על סדר היום כאשר האחד הוא נושא של מפעל מש"א. אני מבקש לזמן ישיבה אצלי עם מנכ"ל משרד הביטחון, מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל משרד הפנים יחד עם ראש העיר. יש החלטה, המפעל צריך לעבור.
קריאה
אני מבקש להזמין גם אותי.
היו"ר משה גפני
אלה האנשים שצריכים להזמין אותם לדיון ואנחנו נראה איך אנחנו מתקדמים עם העניין הזה.

האמת היא שהייתי צריך לתת גם לאלכס גדלקין לדבר.
אלכס גדלקין
הכול בסדר.
היו"ר משה גפני
אני מבקש דבר אחד. אני הולך לראש הממשלה ואני מבקש ממנו טיפול נקודתי לנצרת עילית. האמת היא שלפני הישיבה לא הייתי כל כך משוכנע אבל רונן שכנע אותי עם הנתונים של העולים החדשים ושל כל מה שנלווה לעניין הזה. אני יכול לתת על זה עכשיו הרצאה של שעתיים, גם לצורך טיפול נקודתי, אבל אני רוצה מכם נייר. לא יודע מי אצלך יכין את זה.
רונן פלוט
היום.
היו"ר משה גפני
שיכין את זה מסודר וייתן לי את זה. אני הולך עם זה לראש הממשלה ואני אבקש לקבל החלטה. עם היועצים המשפטיים, אני אסתדר. זאת החלטה מדינית והמדיניות בעניין הזה היא מאוד ברורה. מאוד מאוד. מדובר על ישוב בלב הגליל, בלב המקום שבו אנחנו רוצים כולנו שמשם יתפתח. העיר היא עיר ישנה, היא עיר שהמבנים שלה ישנים, הגירעון הוא גדול, העולים החדשים מהווים כמעט מחצית מהאוכלוסייה. אני דווקא לא מדבר על החרדים. החרדים, זה בסדר, זאת ההפליה שיש כלפיהם בכל הארץ וזה לא מאופיין דווקא לנצרת עילית.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
אם אתה רוצה, אפשר גם בהצעת המחליטים.
היו"ר משה גפני
הם יכינו את הנייר. מה שהם יכינו בנייר, כפי שרונן תיאר את זה כאן בישיבה.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יש לו הצעה מוכנה.
היו"ר משה גפני
בסדר.
בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי)
יש לו כבר הצעת מחליטים.
היו"ר משה גפני
אבל אני צריך נייר ללכת אתו לראש הממשלה. אני אלך אתו ואני אבקש לקבל החלטה בממשלה על טיפול נקודתי בנצרת עילית.

אני מצטער על כך שלא היה כאן נציג משרד האוצר. כשיהיו פניות של משרד האוצר, אני אהיה עסוק מאוד ואני לא אהיה כאן. מבחינתי נצרת עילית היא עיר חשובה. יש להם דיונים במקומות אחרים ואין מי שיבוא? בסדר. גם לי אין מי שיחליף אותי. האמת היא שיש לי ממלא מקום אבל הוא בדיוק באותו זמן במירון. מתי שמשרד האוצר ירצה לבוא, לא יהיה כאן מישהו.

הסיכום בסדר. נכון?
רונן פלוט
מקבל.
היו"ר משה גפני
אני רק רוצה לומר לכם שאני מכיר את נצרת עילית הרבה שנים. אני הייתי שם הרבה מאוד פעמים. אני אומר לכם שהאמת היא שאת מה שאני אומר עכשיו, הייתי צריך לעשות בוועדה חסויה. מאז רונן שם, העיר מתפתחת באמת. הוא מחזיק את העיר כמו שצריך. זאת אומרת, גם התושבים מרגישים את זה, גם הנבחרים מרגישים את זה. העיר מתפתחת. אין ויכוח על העניין הזה. אני מבקש שזה לא יצא החוצה כי אז יגידו לי מה אני דורש בכלל. מה זה מה אתה דורש? בסוף הוא ייפול. גם הוא בשר ודם. הוא לא יוכל לעמוד במטלות האלה, אם המצב ימשיך כפי שהוא. יבוא משרד הפנים עם תכנית ישנה, עם הרבה כסף, כל המשרדים יבואו עם הדברים האלה, רק משרד האוצר לא בא עם שום דבר.

רבותיי, אדוני ראש העיר, אני מודה לך. יש לך תמיכה מקיר לקיר בוועדה וגם בכנסת. אנחנו נבצע את הדברים האלה ונמשיך.

הישיבה ננעלה בשעה 10:33.

קוד המקור של הנתונים