ישיבת ועדה של הכנסת ה-20 מתאריך 07/02/2017

פעילות המשטרה לאכיפת חוק צער בעלי חיים

פרוטוקול

 
הכנסת העשרים

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 348

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, י"א בשבט התשע"ז (07 בפברואר 2017), שעה 9:05
סדר היום
פעילות המשטרה לאכיפת חוק צער בעלי חיים, במסגרת יום ציון בעלי החיים
נכחו
חברי הוועדה: שרן השכל – מ"מ היו"ר

איציק שמולי – מ"מ היו"ר

עבדאללה אבו מערוף

יעל גרמן

תמר זנדברג
חברי הכנסת
דב חנין

יעל כהן פארן
מוזמנים
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל

רואי קליגר - מנהל יחידת האכיפה, הפיצו"ח, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ד"ר דגנית בן דב - ממונה ע"פ חוק צער בעלי חיים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ד"ר אילת שמואלי גולדין - משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ד"ר שרה וייל - רופאה וטרינרית, הלשכה הווטרינרית גליל מערבי, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

גלי דוידסון - ראש אגף בעלי חיים, המשרד להגנת הסביבה

אורלי שגב - עוזרת לראש אגף בעלי חיים, המשרד להגנת הסביבה

רפ"ק טובי בן שלום - קמ"ד חקירות, אח"מ, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ אבי שושן - רמ"ד הגנת הסביבה, המשרד לביטחון פנים

טל בר-און מורלי - יועצת השר לביטחון פנים

עירית ענבר אייזינגר - עו"ד, פרקליטות המדינה, משרד המשפטים

הגר סלקטר - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אבי אלקיים - מפמ"ר מדעי החקלאות, משרד החינוך

ליאת פלד חיים - מרכזת תחום מניעת אלימות בבעלי חיים, משרד החינוך

רומן זינגר - מומחה לבריאות הציבור הווטרינרית ומנהל מחלקה בעיריית באר שבע, מרכז השלטון המקומי

ואדים איסקוביץ - מנהל מחלקה וטרינרית באר טוביה, מרכז שלטון מקומי

ד"ר אסף בריל - מנהל השירות הווטרינרי, עיריית ירושלים

ד"ר צבי גלין - מנהל המחלקה הווטרינרית, תל אביב, ארגון הווטרינרים ברשויות המקומיות

יעל ארקין
שגיב לוי


-

מנכ"לית עמותת תנו לחיות לחיות
עו"ד, היועץ המשפטי, תנו לחיות לחיות

יוסי וולפסון - עו"ד, עמותת תנו לחיות לחיות

נטע יגר - עו"ד, המחלקה המשפטית, עמותת תנו לחיות לחיות

דנה שבת - עמותת תנו לחיות לחיות

נועה זליבנסקי - עמותת תנו לחיות לחיות

אלה אבין - מזכ"ל ארגון נוח, ארגון הגג של העמותות למען בעלי חיים

אמיר דקל - יו"ר עמותת פתח תקווה אוהבת חיות

ציון בן שושן - סיירת ירוקה, תל אביב

אהוד פלג - עו"ד, יו"ר הוועדה להגנת זכויות בעלי חיים, לשכת עורכי הדין
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר המתרגמים

פעילות המשטרה לאכיפת חוק צער בעלי חיים
היו"ר שרן השכל
בוקר טוב לכל הנוכחים. אני שמחה מאוד לפתוח את יום בעלי החיים בכנסת יחד עם חבריי ראשי השדולה למען בעלי חיים, חברתי יעל כהן פארן, איציק שמולי, יעל גרמן ודב חנין שכבר שנים פעיל גם בתחום הזה.

התכנסנו כאן היום כדי לפתוח את הדיון הראשון עם חוק צער בעלי חיים, לדון בנושא האכיפה. יש לנו שאלות רבות בנושא הזה. אני יודעת שהתקיימו כבר כמה דיונים בנושא הזה אבל עד שנת 2016 היו אמורים כבר להכניס לפועל את התקנות שנותנות את הסמכות של האכיפה לעוד גורמים נוספים ולא רק ליחידת הפיצו"ח אלא גם אם זה לגורמים במשרד להגנת הסביבה ואם זה לשירות הפיקוח הווטרינרי.

בפועל אנחנו לא קיבלנו כל תגובות או ידיעה על כך שיש עוד גורמים נוספים שצריכים לאכוף את החוק הזה וזה יוצר כשל נורא בכל העניין הזה של הגנה על בעלי החיים. למה? כי מה שמונע את ההתעללות בבעלי החיים, הרבה פעמים זאת האכיפה וההרתעה. זאת אומרת, כשאדם שומע שמישהו קיבל קנס מאוד גבוה על התעללות או מאסר, זה מה שמונע את המקרה הבא, את ההתעללות. הפרסומים על הדבר הזה מונעים זאת. מה שקורה בפועל זה שאף אחד לא אוכף את זה בשטח. אנחנו רואים מקרים נוראיים שגם כשאנחנו כחברי כנסת מקבלים את המקרים האלה אלינו ואנחנו מנסים לקבל עליהם תשובות, לוקח הרבה מאוד זמן להשיב. אף אחד לא יודע בידי מי הסמכות הזאת.

אני מבינה שיש איזושהי ועדה משותפת של משטרת ישראל יחד עם משרד החקלאות, צוות שמונה שמטרתו גיבוש נוהל מחייב להגברת התיאום ושיתוף הפעולה בין כלל הגורמים העוסקים בפיקוח ואכיפת תחום צער בעלי חיים. מה זאת אומרת? צריך לחלק את האכיפה ולדעת מה המשטרה אמורה לאכוף, מה משרד החקלאות אמור לאכוף ולעשות טיפה סדר כי כל פעם מישהו אחר מטיל את האחריות על הגורם השני. אנחנו רוצים לקבל גם על זה הרבה מאוד תשובות.

אני רוצה שאולי נצא מהוועדה הזאת עם כמה דברים קונקרטיים שנוכל לבוא ולהגיד הנה, התקדמנו. אני יודעת שגם בשנה שעברה התקיים דיון על אותו הדבר וכל פעם אנחנו מקבלים את התשובות שכבר שמענו, שצריך להגדיל את כוח האדם, שצריך למנות עוד ועדות או לבדוק את הנושאים האלו. די. היה כבר זמן רב מאוד שבו הייתם צריכים להכניס לתוקף הרבה מאוד מהדברים שכבר דיברנו עליהם שנים ואנחנו רוצים לדעת היכן זה עומד ואם לא, בכלים שברשותנו נוכל לוודא שזה באמת יתבצע בתקופה הקרובה.

אני אתן קודם כל את זכות הדיבור לחבריי חברי הכנסת ואז נתחיל באמת בדיון. נשמע כמה מהארגונים ואז אני רוצה לקבל תשובות מהמשרדים.

נמצא כאן נציג המשרד לביטחון פנים והמשטרה?
טובי בן שלום
כן.
היו"ר שרן השכל
משרד האוצר? לא. המשרד להגנת הסביבה? כן. משרד מבקר המדינה? לא.
יעל גרמן (יש עתיד)
משרד החקלאות צריך להיות כאן.
היו"ר שרן השכל
כן. פרקליטות המדינה?
עירית נבר אייזינגר
כן.
היו"ר שרן השכל
משרד החקלאות?
רוברט אילטוב (ישראל ביתנו)
כן.
אבי אלקיים
גם משרד החינוך.
היו"ר שרן השכל
בבקשה, דב, אתה מוזמן להתחיל.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
תודה רבה גברתי. ברכות לך ולחבריי וחברותיי בראשות השדולה.
יעל גרמן (יש עתיד)
אתה כאילו יושב ראש אתנו.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אבל אני נהנה להיות חבר בשדולה שאתם עומדים בראשה וללכת אחריכם. אני מרגיש טוב כשאתן מובילות את זה. אני מעריך מאוד את העבודה של השדולה הזו ואני מקווה שהיום הזה בכנסת יהיה יום אפקטיבי ויעיל.

במובן מסוים אנחנו מתחילים באחת הסוגיות הכי קשות. אני חייב לומר את הדברים בצורה גלויה בדיון הזה. יש לי תחושה מאוד קשה בכל הנושא של האכיפה בסוגיה של התייחסות לבעלי חיים. חברי חבר הכנסת איציק שמולי, חברותיי, שלושתן, מעלות בכנסת לא מעט פעמים – גם לי יוצא מדי פעם – תמונות מזעזעות, סיפורים מזעזעים, עדויות קשות על דברים איומים ונוראים. אנחנו מסביב לשולחן הזה יודעים שאם דברים, אפילו לא עד כדי כך חמורים וקיצוניים אלא קצת פחות חמורים וקיצוניים, היו מתפרסמים ביחס לבני אדם, בטוח שאנשים היו יושבים בבתי סוהר והיו מקבלים עונשים חמורים. משום מה כאשר מדובר בהתעללות בבעלי חיים, הדברים עדיין זוכים להתייחסות אחרת והדבר הזה מאוד מאוד מרגיז ומאוד מאוד מקומם. אמרת גברתי יושבת הראש ובצדק שאנחנו חייבים לייצר כאן איזשהו סוג של הרתעה, אנחנו חייבים לייצר כאן איזשהו סוג של מסר לציבור. יש קו אדום ואנחנו לא נאפשר כחברה לעבור אותו. אנחנו לא נאפשר כחברה לעבור אותו.

אבל כאשר מתפרסמים תחקירים קשים פעם אחר פעם ולא קורה אחריהם שום דבר, אף בן אדם לא יושב בכלא, אף בן אדם לא משלם את המחיר, האכיפה, גם אם היא קיימת, אף פעם לא מגיעה למי שנמצא בפסגת הפירמידה ובעצם אחראי על פרוצדורה לא צודקת, לא אפשרית, לא מוסרית ולא אנושית, המסר הוא שאנחנו מאפשרים לדברים האלה לעבור.

בוקר טוב אדוני שר החקלאות.
היו"ר שרן השכל
באמת תודה רבה לשר החקלאות אורי אריאל שמצטרף אלינו לדיון. תודה.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
לכן הבקשה שלי מכולנו היושבים מסביב לשולחן הזה היא לעשות את המאמץ ולשנות את הגישה. להבין שעבירות נגד בעלי חיים, שהתעללות בבעלי חיים היא משהו שהחברה לא מתכוונת להמשיך לאפשר. יש איסורים פליליים ואנחנו מתכוונים לממש אותם. יש אחריות על מי שמוביל התנהגות שפוגעת בבעלי חיים ואנחנו מתכוונים להגיע אליו ולדרוש ממנו לשלם את המחיר. זה צריך להיות המסר של הדיון הזה. תודה רבה.
היו"ר שרן השכל
תודה. אני אשמח לעדכן את כבוד השר. אנחנו דנים בכל הנושא הזה של פיקוח ואכיפה של חוק צער בעלי חיים שהיו אמורים למנות מטעם משרד החקלאות עוד פקחים בשנת 2016 ואנחנו בעצם רוצים לעקוב ולראות היכן זה עומד כדי לאכוף את החוק הזה וליצור הרתעה כנגד אנשים שמתעללים בבעלי חיים.

אני אתן לך את זכות הדיבור.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
תודה רבה. בוקר טוב ליושבת ראש הוועדה, לחבריי חברי הכנסת, לכל האורחים. אני צריך לצאת כי אתם קבעתם דיונים בכמה ועדות ואני מנסה להגיע לכולן. אני כבר מתנצל שלא אוכל להיות אתכם במליאה אחר הצהרים כי אני בסיור חשוב אצל הבדואים בדרום, דבר שאני לא יכול לדחות.
דב חנין (הרשימה המשותפת)
אני מקווה שלפחות תמצאו פתרונות ולא רק הריסות.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
כן. אנחנו מוצאים ונמצא.

לענייננו. אני חוזר ואומר את הדברים הידועים. צער בעלי חיים מתחיל אצלי, אצלנו, אצל כולנו אני חושב מהתורה. יש לנו הרבה מצוות שקשורות לזה וברוך השם, אני מברך אותך ואת שאר חברי השדולה – יעל גרמן, איציק שמולי, יעל כהן פארן, דב חנין ונוספים – שעוסקים בזה באמת ביום יום ואני חושב שזאת לא הפרזה. אני חושב שגם יש תוצאות. נכון שאנחנו רוצים יותר, אבל אנחנו מתקדמים. לא מספיק טוב, אבל אני חושב שבכוחות משותפים נעשה את זה. זה נכון שאם נצליח שגם פקחים עירוניים יוכלו לקבל הסמכה מאתנו, ממי שצריך, ממי שנקבע, ויהיו שותפים לעניין, ודאי נרבה את היכולת להביא לדברים יותר טובים בחברה הישראלית. אנחנו בהחלט נכונים לבדוק את זה בכיוון חיובי, לראות את כל המשמעויות של ההסמכה. בדרך כלל הבעיה אחר כך היא מי מגיש את התביעה ומי הולך לתת עדות כי רק להגיש תלונה, זה קל. אחרי כן יש הרבה עבודה סביב כל תיק וכל עניין אבל הכיוון הוא חיובי ואנחנו נשמח לדבר על זה ביחד ולבחון את זה ביחד.

תודה רבה על כל מה שאתם עושים.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה. אנחנו נמשיך עם יושבי ראש השדולה. חברת הכנסת יעל כהן פארן.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תודה רבה. באמת תודה לך שרן יושבת ראש הדיון על קיום הדיון הזה. אני יודעת שזה לא טריביאלי, שעל הנושא הזה כבר היה דיון אחד בשנה האחרונה והיום הזה, יום בעלי החיים, זה לא טריביאלי שאנחנו מקיימים שוב את הדיון הזה. אני באמת מצטרפת לדברים שאמרת קודם. אני מאוד מקווה שכאן היום נראה התקדמות.

יש שישה מפקחים ייעודיים לחוק צער בעלי חיים. שישה ממפקחי הפיצו"ח, אדוני השר, הם המפקחים שהוגדרו ייעודיים לאכיפת חוק צער בעלי חיים. אני לא יודעת, בעיני זה פשוט זלזול בחוק.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
לא. כל השאר, גם הם יכולים לפקח. ייעודיים, זה מטעה בהקשר הזה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אנחנו יודעים שאין כל כך הרבה מפקחי פיצו"ח ויש להם הרבה מאוד עבודה בתחום החקלאות. כמה מפקחים יש? 34? 35? זה המספר?
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
לא. ביחידת הפיצו"ח יש לנו כתשעים אנשים. לא כולם בשטח. אני מסכים שצריך לתגבר. לא מדובר בשישה מפקחים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
שישה שהוגדרו כייעודיים. החוק נחקק ב-1994, חוק מאוד מתקדם לשנת 1994. אנחנו 22 שנים אחרי ועדיין אנחנו רואים תת פיקוח. הנושא הזה הוא הבסיס. אנחנו הרי שומעים ורואים והיום הזה עוסק בעוד סוגיות, אבל ההתעללות בבעלי חיים, עצם זה שהיא עוד קיימת, זה כתם שחור על החברה. אני רואה את זה ככתם שחור על החברה. אלה דברים שעולים כמעט כל שבוע-שבועיים, עולה משהו חדש בתקשורת ואלה רק הדברים שמגיעים לאמצעי התקשורת. אנחנו יודעים שזאת תופעה חברתית ואנחנו צריכים להיאבק בה.

אחת הדרכים להיאבק בה היא כמובן הסברה וחינוך אבל הדרך אולי הכי מיידית היא למנוע ולאכוף. כשאין אכיפה וכשאין פקחים וכשיש אי אכיפה ותת אכיפה, הדברים נראים כמו שהם נראים וזה פשוט עצוב. המציאות היא קשה.

אני קוראת כאן גם לשמוע מהמשטרה על אמצעי האכיפה שלה והאם השוטרים מקבלים הדרכות בנושא. האם שוטר מבין שכשהוא רואה ילד מכה חתול, הוא צריך לעשות עם זה משהו? האם זה בכלל בתודעה. הרי שוטרים פרוסים בכל רחבי הארץ. איך אנחנו מביאים לכך שגם המפקחים העירוניים – וזה נמצא כבר על השולחן ועדיין אני לא רואה איך זה מתקדם כי העיריות צריכות לרצות את זה. הן גם יכולות לקבל מכך קנסות נאים. המפקחים יכולים לתת קנסות ודוחות כמו שהם נותנים לרכבים שחונים במקום אסור. זאת הכנסה. הלוואי שלא תהיה הכנסה, אבל כאן זה מתחיל. אנחנו נראה עשרות ומאות פקחים בכל רחבי הארץ שמודעים לחוק הזה ומודעים לכך שאחריותם היא לאכוף אותו.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אני נפגשתי אתמול עם יושב ראש מרכז השלטון המקומי, ראש עיריית מודיעין חיים ביבס, בניסיון לעשות שיתוף פעולה בעניין. אדרבה. זה כוח מאוד גדול, השלטון המקומי. גם חיים ביבס בעצמו, יש לו יכולות משלו. תלחצו גם שם. לא במקומנו, זה לא להוריד לחץ מאתנו, אלא גם שלכם.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
לכך הדיון נועד. אני מקווה שיש כאן נציגים של השלטון המקומי.

אני רוצה להעלות עוד סוגיה. יש נושא של התעללות באנשים שאכפת להם מחתולים ואכפת להם מבעלי חיים והם מאכילים חתולים אבל יש גורמים בחברה שחושבים שהם לא בסדר ופשוט מתנכלים להם. אני חושבת שיש כאן משהו שממש מתעלמים ממנו. אני שומעת עדויות וסיפורים.
קריאה
לרבות שוטרים. בעיקר שוטרים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
כן. שוטרים לא מתייחסים לנושא הזה. אני לא אגיד שהם מתנכלים אבל הם לא אוכפים את אי ההתנכלות וזה פשוט נורא לשמוע ומשהו שצריך לטפל בו.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה. אני אומר מילה אחת לפני חבר הכנסת איציק שמולי. בשנת 2016 הייתה איזושהי התחייבות שלא קרתה אבל נשמח לראות באמת את משרד החקלאות מכשיר אולי את הפקחים העירוניים לכך שהם יוכלו לאכוף את הסמכות של חוק צער בעלי חיים.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
זה לא עניין טכני אלא זה עניין שצריך לסכם אותו יחד עם משרד המשפטים. סמכויות פקחים עירוניים, הן לא עניין טכני של לגמור עם חיים ביבס וזה יהיה בסדר. אנחנו צריכים לעשות ישיבה. אני אתאם את זה עם חיים ביבס, עם משרד המשפטים, ונשב ביחד כולנו במקום כל פעם לרוץ למישהו אחר. נשב יחד אתכם וננסה להביא את זה לידי האפשרות להסמכה ואז נסמיך. אנחנו רוצים להסמיך. אנחנו רוצים להוסיף כוח.
היו"ר שרן השכל
מצוין. אנחנו מאוד נשמח.

חבר הכנסת איציק שמולי, בבקשה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
תודה רבה גברתי יושבת הראש ותודה אדוני השר. חבריי וחברותיי חברי הכנסת השותפים להובלת השדולה והשגרירים של בעלי החיים בכלל בכנסת, גם אלו שהם לא בשדולה. אני חושב שזה הדיון החשוב ביותר שאנחנו נקיים כאן היום בכנסת מכיוון שהגירעון המשמעותי ביותר בעיני בתחום הזה של מניעת צער בעלי חיים הוא בתחום האכיפה. זה לא שבתחומים אחרים כמו חינוך וחקיקה אין לנו עוד מה לעשות, אבל התסכול הגדול ביותר שלי באופן אישי, וגם של – אני חושב – הארגונים והפעילים למען בעלי חיים, הוא נעוץ בנקודה הזאת של ההתמודדות של הרשויות מול התופעה הנוראית הזאת.

כדי לא לדבר סתם דיבורים ריקים, אני אומר לכם שבסוף, למרות שהפרקליטות והמשטרה הם לא בית חרושת לכתבי אישום, זה נותן איזושהי אינדיקציה. מתשובה לשאילתה שאני קיבלתי מהשר לביטחון פנים על נתוני 2015 כדוגמה, 22 אחוזים מהתיקים נסגרים מחוסר עניין לציבור. עשרים אחוזים מהתיקים נסגרים מחוסר ראיות. זאת אומרת, אין ספק שזה נמצא ממש ממש נמוך בסדרי העדיפויות של הרשויות, אם בכלל זה נמצא שם. אבל אני לא בא בטענות לשוטרים. השוטרים הם לא הבעיה. מי שקובע את המדיניות זו הממשלה, זה השר לביטחון פנים ואני מצפה מהשר הזה, שהוא היה שגריר נאמן של בעלי החיים בכנסת בהיותו חבר כנסת, ואני מאמין שהוא עדיין כזה לשנות את סדרי העדיפויות במקרה הזה.
היו"ר שרן השכל
גם בהיותו שר.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
גם בהיותו שר.

המקרים הם כל כך רבים. על בסיס שבועי או אפילו יומי אנחנו מקבלים דיווחים בקבוצות ה-ווטסאפ של הפעילים. רק כמה דוגמאות: תושב טייבה שצבע את החתול שלו בוורוד. נהג מוכשר שקשר את הכלב שלו לעגלת סופר והתחיל לעלות בכביש 443. שלא לדבר על מה שקורה ב-ל"ג בעמר. לא חסרים מקרים והארגונים כאן יגידו שזאת אפילו לא אלפית ממה שקרה בשנה האחרונה. יש המון מקרים עם פרטים שונים. מה שלא משתנה לעולם, זה חוסר הצדק. כמו שאמר כבוד השופט חשין זכרונו לברכה, חסרי הישע לא יודעים לזהות רוע וגם לא יודעים להתגונן מפניו. מי שאמור לעמוד, להציב חומה גבוהה בין חסרי הישע, גם אלו שהולכים על שניים וגם אלו שהולכים על ארבע, לבין הפוגע, אלה הרשויות.

אני חושב שהרשויות לא מבצעות את עבודתן כהלכה במקרה הזה. במקרה של המשטרה, אני סבור שזה נמצא בתחתית סדרי העדיפויות. במקרה של משרד החקלאות, יש נכונות אבל אני חושב שיש עוד הרבה מאוד מה לעשות גם מבחינת התקינה וגם מבחינת הנחישות לטפל בתופעה.

אני אומר לך כבוד השר, ראשית, אני שמח על ההצעה שאתה העלית כאן. אני חושב שזאת הצעה טובה. מה שאני חושש ממנו זה שאני מרגיש שבחודשים האחרונים יש איזושהי נקודה של תסכול מתמשך, מכיוון שיש הרבה נכונות, הרבה רצון, הרבה מוטיבציה אבל אנחנו לא מצליחים להבקיע בתחום הזה. אנחנו לא מצליחים להבקיע ואנחנו רוצים להבקיע יחד עם הממשלה, יחד עם המשטרה, יחד עם כולם, באמת להתחיל להסתער על התחום הזה של הגברת האכיפה ולשים אותו בראש סדרי העדיפויות של המשרדים. בעיני זה חמור אם חברה יכולה להשלים עם זה שחבורת נערים לוקחת גור חתולים וזורקת אותו כסוג של שעשוע ב-ל"ג בעמר למדורה וכדי להגביר את הסבל גם עוטפים אותו בנייר אלומיניום. אז מה, לא ברור לחברה שאחרי כמה שנים הם לא יירתעו מלפגוע גם בבני אדם?

לכן אני חושב שהנתונים מדברים בעד עצמם. הרגשות והתחושות של הארגונים מדברות בעד עצמן והגיע הזמן למעשים. זו השורה התחתונה. תודה.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה חבר הכנסת איציק שמולי. חברת הכנסת יעל גרמן, בבקשה.
יעל גרמן (יש עתיד)
בוקר טוב. אני מרגישה פשוט חגיגה. אני מרגישה חגיגה מפני שאני מאמינה שכל מי שיושב כאן סביב השולחן, גם המשטרה שאנחנו חושבים שהיא לא כל כך מודעת אבל כולנו באמת מרגישים פשוט חובה לשמור על בעלי החיים כי בסופו של דבר גם האדם החלש ביותר, אם הוא זקן או נכה או אם הוא ילד, בעל החיים תלוי בו. גם קשיש, גם נכה, גם ילד יכול להעניק המון אהבה לבעל חיים ובעל החיים גם מחזיר אהבה בחזרה. אני חושבת שזה משותף לכולנו ואולי אחת הדוגמאות היא שאנחנו יושבים כאן, קואליציה – שתי מפלגות, אופוזיציה – שלוש מפלגות, ואני בטוחה שיש עוד הרבה מאוד כאן בבית הזה שכולם עוסקים בכך. אני יודעת שבבית הזה יש רוב לכל החוקים. כל הבית הזה כולו בעד בעלי החיים. אין לי ספק שלכל החוקים שאנחנו מעלים יש רוב. חבל לדאבוני שהם עוצרים בממשלה ולא תמיד עוברים.

לגופו של עניין. אני חושבת שהגיע הזמן, אדוני השר, שתיושם החלטת הממשלה מיום 13 בדצמבר 2015 על פיה אתה היית צריך להסמיך עוד בשנת 2016 מפקחים. אני מחכה לזה. אני מחכה שפשוט החלטות ממשלה תיושמנה. זה דבר אלמנטרי.

בנוסף אני מאוד בעד, אני חושבת שפקחי הרשויות הם עוד עיניים ורגליים ואוזניים וממילא הם נמצאים ברחוב.
שר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל
אני מקווה שתהיה להם סמכות לחתום על תלונה.
יעל גרמן (יש עתיד)
הם צריכים את הסמכות. כרגע אין להם אותה. צריך להסמיך אותם אבל זה יהיה מכפיל ומשלש ובאמת יביא לידי כך שניתן יהיה לאכוף. אני חושבת שיש עוד הרבה בעיות חוץ מהאכיפה ואנחנו נטפל בהן ונדבר בהן בהמשך היום בוועדות השונות, אבל אין ספק שאם יאכפו את החוק, אנחנו נעשה צעד קדימה. שיהיה לנו בהצלחה ביום הזה.

עוד דבר אחד. תודה מקרב לב למי שבאמת עושה את המלאכה ביום יום וזה אתם, הארגונים.
קריאה
כולם. גם אנשי משרד החקלאות.
יעל גרמן (יש עתיד)
נכון.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה כבוד השר אורי אריאל. אם זה בסדר מבחינתכם, אנחנו נשמע את משרד החקלאות כדי שיגיב על דברים שנאמרו ואז נמשיך עם תגובות של חברי כנסת, נשמע עוד משרד ואז נגיע לארגונים.
אהוד פלג
גברתי, אולי שמשרד החקלאות יגיב גם על השאלה שהעברתי כרגע.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה. אני לא צריכה עזרה בניהול הוועדה הזו, אבל תודה על ההצעה. אני מבקשת ממשרד החקלאות להגיב קצת לדברים בנוגע לתקנים או להסמכות שהיו אמורות להגיע בשנת 2016 לגורמים נוספים עבור אכיפה של חוק צער בעלי חיים.
רואי קליגר
אני מנהל יחידת האכיפה במשרד החקלאות. לגבי הנושא של ההסמכה של הרשותיים, השר ענה על זה.
היו"ר שרן השכל
של הרשויות המקומיות? הוא אמר שהוא יטפל בזה. לפי החלטת הממשלה הייתם אמורים לטפל בזה כבר בשנת 2016. למה זה לא קרה עד עכשיו?
רואי קליגר
הוא בכבודו ובעצמו התייחס לזה. מעבר למה שהוא התייחס, אני לא יכול להוסיף על זה.
היו"ר שרן השכל
אם כן, אין לזה סיבה.
רואי קליגר
אני לא יודע. אני לא מגיב על זה. אני רק רוצה להתייחס בצורה הכי רצינית לנושא של האכיפה שזה חזר פעם ועוד פעם שאין אכיפה ואין אכיפה ועל פי החלטת הממשלה יש שישה אוכפים. קודם כל, יש כאן עיוות וזה לא נכון. מה לא נכון? יש שישה אנשים, שישה מפקחים אצלי ביחידה, שניים בכל מרחב, שלושה מרחבים ברמה הארצית, שהם רפרנטים לתחום צער בעלי חיים.

לנגד עיני, באמתחתי, הבאתי את הנתונים של 2016. טופלו 682 תלונות מתוכן 117 תיקים משפטיים הוגשו למחלקה המשפטית. אני מעריך שאנשים כאן מספיק מבינים ש-שישה אנשים לא יכולים לעשות את זה. לאן אני רוצה להגיע? כל העובדות והעובדים שלנו מוסמכים על פי חוק צער בעלי חיים. נכון שיחידת האכיפה של משרד החקלאות עוסקת במגוון רב מאוד של אכיפה אבל אני רוצה להודיע כאן בצורה הכי רצינית שיכולה להיות, כי אני חווה את זה יום יום ושעה שעה, שיש מדיניות במשרד על פי שר ומנכ"ל, בנושא של צער בעלי חיים, טיפול צער בעלי חיים, אכיפת חוק צער בעלי חיים. קידום תקנות הוא בסדר קדימות עליון אצלנו במשרד וזה בא לידי ביטוי בנתונים שהצגתי עתה ולא בכדי. אני יכול להגיד בגאווה גדולה, יושב כאן חבר הכנסת איציק שמולי, אני אוחז כאן סיכום כהרגלי. אני מסכם את הדברים כדי שישרתו אותי. ישבנו בראשותו של חבר הכנסת איציק שמולי ב-28 ביוני שנה שעברה ואחד הדברים שאני העדתי שחסר לי, לא הלנתי ולא ייללתי, לא על חוסר כוח אדם ולא על חוסר בסמכויות, אני לא חושב שזה המקום. אבל מה שכן אמרתי זה שבנושא של כלבים מסוכנים, יש לנו בעיה אבל גם זה אני מניח שאנחנו נוכל להשלים.

מה שכן אמרתי הוא שאנחנו, לאור טענות של ארגון תנו לחיות לחיות, שחלקן היו נכונות, אני הצהרתי כאן בוועדה שאנחנו נקיים פגישה ואנחנו נראה איך נגשר על פני הדברים וכך עשיתי יחד עם חבריי יעל ארקין, עם עורך דין יוסי וולפסון ועם שגיב לוי, ואני מצפה שגם הם ייתנו תגובה לדברים שאני אומר כך שלא יישמע רק צד אחד.

דבר נוסף שאני חייב להתוודות ולומר. לא הכול ורוד ולא הכול מושלם. יחד עם זאת גם הפער הוא גדול מאוד בין מה שחברות וחברי הכנסת הציגו כאן וזה לא הוגן כי בנתונים כאלה של טיפול ב-682 פניות, 117 תיקים משפטיים, זה לא עניין של מה בכך. אנחנו מטפלים מול עבריינים. זה לא דבר פשוט.
תמר זנדברג (מרצ)
כמה כתבי אישום וכמה הרשעות?
רואי קליגר
אני מדבר על 117 כתבי אישום.
היו"ר שרן השכל
מתוך 682.
רואי קליגר
682 תלונות, מתוכן 117 תיקים משפטיים.
תמר זנדברג (מרצ)
כמה כתבי אישום וכמה הרשעות?
רואי קליגר
אני לא יודע את הנתון הזה אבל אני אשמח להשלים אותו. למה שפת הגוף הזאת? אי אפשר לבטל את זה כך.
היו"ר שרן השכל
תמר, אני מבקשת לתת לו לדבר.
תמר זנדברג (מרצ)
גם את יודעת שאכיפה, יש תלונה, יש פתיחת תיק, יש כתב אישום ויש הרשעה ויש גם אחר כך מימוש הקנס אם היה. זה כל התהליך. כמה תלונות, זה לא תלוי בכם. זה הציבור מגיש. כמה תיקים פתחתם אבל מה נעשה עם זה? את הדברים הכי חשובים, שזאת עבודת האכיפה - - -
רואי קליגר
בעיני הכול חשוב. זאת שרשרת. זה לענות לציבור 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, שגם את זה תגברנו. גם זה דבר חשוב.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל אתה מבין שבלי נתונים על העבודה שלכם, אין לנו שום דרך להעריך אותה.
רואי קליגר
נכון. ההרתעה באה לידי ביטוי בענישה. זה נכון מאוד.
תמר זנדברג (מרצ)
כמה כתבי אישום הוגשו, כמה הרשעות היו וכמה קנסות נגבו, דווקא את הנתונים האלה שהם לב העבודה שלכם, את זה אין לך.
היו"ר שרן השכל
תמר, אני מעריכה את ההערה הזאת, היא הערה נכונה ואנחנו רוצים לשמוע עליה תשובה, אבל תני לו לסיים את דבריו ואחרי כך זכות הדיבור היא שלך.
תמר זנדברג (מרצ)
בבקשה. אני באתי לשמוע.
רואי קליגר
דבר נוסף. אני חייב להעיד שיש בינינו לבין המשטרה תיאום מושלם. יש בינינו נוהל.
היו"ר שרן השכל
יצא נוהל? אנחנו לא עודכנו ולא שמענו על מה הנוהל או מה יצא מתוך הוועדה הזאת. אנחנו נשמח לקבל איזושהי אינפורמציה לגבי זה.
רואי קליגר
יושב כאן חברי הטוב אבי שושן מהמשטרה, ראש מדור צער בעלי חיים, ויש בינינו תיאום מושלם ואנחנו עובדים על פי הגדרות ופעולות מאוד מאוד ברורות לגבי מה הם עושים ומה אנחנו עושים ואיזו הדדיות יש בינינו כדי לעשות יותר.
היו"ר שרן השכל
יש מסמך בו כתוב היכן גבולות הגזרה והכול?
רואי קליגר
בהחלט כן.
היו"ר שרן השכל
תוכל בבקשה להעביר אותו אלינו כדי שנוכל לעיין בו?
רואי קליגר
בסדר.

דבר נוסף שחשוב לי מאוד לומר. אנחנו משתפרים ומשתדלים מאוד לשפר עוד יותר ועוד יותר את כל הנושא של העברת המידע מול הארגונים. זאת אומרת, אם פעם אחת הארגונים או נציגים או בכלל הציבור מעבירים מידע או ממקדים אותנו על דבר עבירה, זכות הציבור לדעת. אני מודה ומתוודה שלי קצת היה קשה עם העניין הזה אבל בסופו של דבר אנחנו מגבשים כעת נוהל. באנו בדברים עם הארגונים. בסך הכול אני מרגיש שהיום יש הרבה יותר התקרבות, הרבה יותר מידע קולח ברמה של התלונה התקבלה, נפתח תיק חקירה או לא היו ראיות לדבר תיק חקירה, כך שבסופו של דבר תהיה מוטיבציה כי אני מבין את זה מצוין.
היו"ר שרן השכל
אני מבינה מה אתה אומר ואני אומר לך מה הבעיה שלי. מה לעשות, יש הרבה מאוד תלונות. אני ראיתי תלונות שרק כשהן הגיעו אלי, אני קיבלתי מכם תשובה על התלונה הזאת. אני יודעת מאנשים שבאו וניסו במשך זמן רב לקבל טיפה יחס מכם והם לא קיבלו אותו עד שהם עירבו איזשהו חבר כנסת.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אם אני יכול לחדד. אחת הבעיות היא שלפעמים מרימים טלפון – זה קרה גם לי באופן אישי, לא השנה הזאת אלא ב-2015 – לדווח על זה, אומרים לך את המשפט הבא: תגיד, יש לך ראיות? צילמת? מצפים שאנשים יסתובבו עם איזו מצלמה ניידת, עם עורך דין צמוד כדי שהם כבר יעשו את כל העבודה לרשויות, יגבשו את תיק הראיות.

אני מצפה שנוהל העבודה יהיה כזה ואם הוא כזה, תגיד לנו, שמתקבלת קריאה, מתקבלת תלונה בעניין של התעללות בבעלי חיים, לצאת לשטח ולא להתחיל לשאול את הבן אדם בטלפון אם יש לו תיעוד לדבר הזה, האם הוא צילם, הם יש עדים וכולי.
היו"ר שרן השכל
אני מסכימה לחלוטין עם איציק. עם כל מה שהוא אומר, אתה יודע מה? אני לא באה אליך בטענות. אתה צריך להביא את ההוכחות האלו כי אתה לא נמצא בשטח. יש לך בסך הכול כמה פקחים שמסוגלים לטפל בזה ואתה צריך שיהיה לך מידע כדי לפתוח תיק פלילי. יש לך מעט מאוד כוח אדם בשביל לענות לכל הפניות האלה. מה אתם צריכים? אתם באים ואתם אומרים לנו שאתם צריכים עוד כוח אדם ביחידת פיצו"ח. הרי יחידת פיצו"ח לא מטפלת רק בנושא של בעלי חיים. אם זה היה זה, מצבנו היה טוב. יש לכם עוד הרבה מאוד עבירות חקלאיות, עבירות מים, ביוב. לא חסרה עבודה ביחידת הפיצו"ח. אני מבינה שיש לכם עבודה אדירה שמוטלת על הכתפיים שלכם אבל מה, באה הממשלה, אומרת שאנחנו מבינים את זה, כוח אדם כנראה שלא ייתנו לכם, אז הנה החלטת ממשלה מ-2016. תנו, תעשו קורס למשטרה הירוקה במשרד להגנת הסביבה, תעשו להם יום השתלמות והנה יש לכם עוד כמה מאות פקחים במשטרה הירוקה. פקחים עירוניים, עוד אלפי עובדים שיעבדו בשבילכם. אפילו תעשו נוהל. קחו אתם את התלונות, תעבירו אלינו את הראיות, ואנחנו כבר נטפל בזה ואז אתה מצמצם את כוח האדם כדי שיצטרך לך להיות מינימום כוח בכוח האדם הזה. זה מה שהחלטתם, זה מה שהעברתם בהחלטת ממשלה ולמה זה לא נכנס לפועל? אני לא מבינה את זה.
רואי קליגר
לגבי המשטרה הירוקה, זאת פעם ראשונה שאני שומע את זה. אנחנו ביחסי עבודה יוצאים מן הכלל אתם. בסדר, גם זאת אפשרות ואני לא פוסל אותה.
היו"ר שרן השכל
אני מתנצלת כי אני צריכה לצאת לשלוש דקות. איציק ימלא את מקומי.

(היו"ר איציק שמולי)
רואי קליגר
אני חוזר בחזרה לחבר הכנסת שמולי. קודם כל, השתפרנו. טוב שאמרת שזה נכון ל-2015 אבל גם צריך להבין שבסופו של דבר אותה מוקדנית שיושבת כעת במוקד ומקבלת את התלונה, היא מנסה לעשות את התלונה בצורה הכי נהירה וברורה לאוכף שהוא בדרך. היא מכווינה את אותו מתלונן.
היו"ר איציק שמולי
אבל השאלה אם זה צריך להיות תנאי ליציאה לשטח.
רואי קליגר
לא. אני מזמין אותך לעשות בדיקה. דרך אגב, אני מודה ומתוודה, קבענו להיפגש אצלנו ואני עושה את זה באופן חגיגי עכשיו וכל מי שירצה, אנחנו נתאם את זה כי בסופו של דבר זה לא צלח אבל אפשר לבדוק את המוקד שלנו. אפשר להתקשר ולראות שהשתפרנו מאז. אחד הדברים שחשוב לי לומר הוא שבדיונים האלה, מדיון לדיון, אנחנו גם משתפרים.
היו"ר איציק שמולי
נכון.
רואי קליגר
אני לא אומר שאנחנו מושלמים. אף פעם לא אמרתי את זה, לא אני ולא החברות והחברים שלנו. רק דבר אחד שאני חושב שאמרתי אותו בחצי משפט ולא השלמתי. שמחתי שהכרתי כאן את טל, העוזרת של השר לביטחון פנים. כאן יש לנו פער אחד בנושא של טיפול בכל מה שקשור בעולם הסייבר ודיברנו על זה גם בדיון אצלך, אם אתה זוכר, וקצת כעסת עלי בעניין הזה שאין לנו יכולת. אנחנו מאוד מאוד גאים לומר שיש לנו יכולת אכיפה ואנחנו מקצועיים וכולי אבל יש לנו פער מסוים באמצעים. יכולת סייבר אין לנו ולא מעט, בלשון המעטה, של תלונות שאנחנו מקבלים, שבאתר אינטרנט התפרסם מידע כזה וכזה. בסוף צריך להגיע לזה שפרסם את זה. לי היום אין את היכולת הזאת. למשטרה יש. אני מצפה כעת לבוא אתם בדברים ולראות איך אני אוכל לקבל את השירות הזה.
היו"ר איציק שמולי
תודה. תמר זנדברג, את רוצה להתייחס?
תמר זנדברג (מרצ)
אני אשמח לשמוע את המשטרה. אני מצטרפת לכל מה שנאמר כאן לגבי החשיבות. רציתי גם לתת ברכות לכולכם, לכיסאות שנותרו ריקים, אבל הפרוטוקול זוכר. גם אני צריכה ללכת עוד מעט לחוק אחר. טוב שיש פרוטוקול והוא שומע. באמת ברכות לך איציק ולכל ראשות וראשי השדולה ולכל הארגונים שיזמו את היום הזה וממשיכים להוביל את הנושא מדי יום.

אני חושבת בתחום הזה שנדבר ונגיד כמה זה נורא להתעלל בחתול וכמה זה קשה, זה לא מה שנעשה אלא אנחנו באמת צריכים לראות מעשים. אנחנו נשמח לראות, אם תוכל להעביר לוועדה, את הנתונים שביקשנו לגבי כתבי אישום והרשעות.
רואי קליגר
תוך כדי הדברים אני אוכל לומר.
תמר זנדברג (מרצ)
מצוין. נהיה כאן ונשמח לשמוע. אנחנו באמת רוצים לראות שינוי סדר עדיפויות שמתבטא במעשים.
היו"ר איציק שמולי
נציג המשטרה. בבקשה.
אבי שושן
אני ראש מדור הגנת הסביבה במשטרה.
היו"ר איציק שמולי
יש לך מצגת?
אבי שושן
כן.
תמר זנדברג (מרצ)
במשטרה זכויות בעלי חיים כן נמצאות תחת הגנת הסביבה. זה שיפור יחסית לממשלה.
טובי בן שלום
זו חוליה מקשרת בין המשרד להגנת הסביבה לבין משטרת ישראל. אלה שוטרים שמועסקים באמצעות המשרד להגנת הסביבה. הם כמובן שוטרים לכל דבר ועניין.
תמר זנדברג (מרצ)
בסדר גמור. אני פשוט אומרת שיש לנו בין היתר ויכוח על העברת סמכויות של חוק צער בעלי חיים למשרד להגנת הסביבה. אני אומרת שהמשטרה ביצעה את המעבר הזה וטוב שכך.
היו"ר איציק שמולי
אני מקווה שהמפכ"ל מגביל אתכם במספר השקופיות למצגת.
אבי שושן
השקופית מאוד קצרה ומתומצתת.

המשטרה אוכפת את עבירות התעללות בבעלי חיים מכוח סעיף 2 לעבירת ההתעללות בהתאם לחלוקת האחריות, כפי שנקבע בוועדה הבין-משרדית. דיברנו כאן לגבי הנוהל בין הגופים וכולי. אני יכול לומר שיש תיאום גם מול משרד החקלאות, גם מול רשות הטבע והגנים, גם תיאום וגם שיתוף פעולה. יש תיקים בהם אנחנו גם מנהלים חקירות משותפות ואחר כך גם תביעות משותפות. אם כן, זה בא לידי ביטוי. אנחנו יודעים מה אנחנו עושים ומה הם עושים.

משטרת ישראל כן רואה חשיבות רבה בטיפול בעבירות לפי החוק הזה. יש לנו קצין מטה לעבירות צער בעלי חיים. שמעון הוא קמ"ט צער בעלי חיים והוא מרכז את הטיפול בתחום הזה לרבות בקרה על תיקי חקירה ועילות סגירה. זאת אומרת, באופן רנדומלי הוא עובר על תיקי החקירה, גם תיקים שנסגרים, לראות למה הם נסגרו, מאיזו סיבה והאם יש עוד פעולות שאפשר לעשות.

(היו"ר שרן השכל)
אבי שושן
במדור יש לנו תובעת שמרכזת את התביעה ברוב תיקי צער בעלי חיים שמטופלים על ידי המשטרה. לא כל התיקים עוברים דרכנו אבל רוב התיקים כן מגיעים אלינו. התובעת הזאת היא מאוד לוחמנית ומאוד דעתנית ובסוף אני גם אציג לכם חלק מהתוצאות של הטיפול שלה בתיקים.

בשנתיים האחרונות אנחנו עדים למגמה של מעצרים עד תום הליכים והחמרה בפסקי דין שמתקבלים בתיקים האלה. יש מאסרים. יש מאסרים בפועל, יש מאסרים על תנאי, קנסות, ואני אציג את זה בהמשך.
תמר זנדברג (מרצ)
יש לך נתונים?
אבי שושן
אני אציג דוגמאות בולטות.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל יש לך נתונים?
אבי שושן
נתונים, כן.
כתמר זנדברג (מרצ)
מה כתבי אישום, כמה מאסרים, כמה קנסות.
אבי שושן
כמה מאסרים, לא, אבל מבחינת פירוט תיקים בשלוש השנים האחרונות, אנחנו רואים שלפי חוק צער בעלי חיים נפתחו בממוצע בסביבות 400 תיקים ועוד מאתיים תיקים בממוצע לפי סעיף 451 לחוק העונשין שזה הריגה או היזק לבעל חיים. אנחנו מדברים על משהו בסביבות עשרה אחוזים כתבי אישום בתיקים האלה.
תמר זנדברג (מרצ)
כחמישים מתוך 615 מקרים.
אבי שושן
מבחינת גזרי דין בולטים מהשנתיים האחרונות. יש לנו תיק של בעיטה בכלבה עם שלוש רגליים, כלבה נכה. הנאשם סטודנט ללא רישום פלילי, ללא עבר קודם, קיבל חודשיים מאסר בפועל, שלושה חודשים מאסר על תנאי, קנס בסך 6,000 שקלים והתחייבות לא לעבור עבירה נוספת.

דקירת כלב באמצעות סכין – 13 חודשים מאסר בפועל, שישה חודשים מאסר על תנאי.
קריאה
זה היה תוך כדי הפעלת מאסר על תנאי.
אבי שושן
נכון. פסק הדין הזה הוגש לערעור במחוזי והמחוזי תיקף את פסק הדין הזה.

התאכזרות לארנבון, חיתוך אוזניים. אני לא יודע אם נחשפתם לסרטון שהוא סרטון נורא. עד כדי כך נורא שהתובעת שלנו שהיא מאוד מנוסה, היה לה קשה לראות את הסרטון הזה ואני הייתי צריך לראות אותו ולומר לה. הבן אדם קיבל תשעה חודשי מאסר בפועל.
אהוד פלג
כמה אתם ביקשתם?
אבי שושן
אני לא זוכר כרגע.
אהוד פלג
העונש הוא שלוש שנים והמשרד הציע להעלות אותו לחמש שנים ומקבלים על דברים מזוויעים כאלה חודשים?
אבי שושן
אנחנו לא בית משפט.
אהוד פלג
כן, אבל כמה אתם מבקשים?
טובי בן שלום
מבקשים את המקסימום.
אבי שושן
אנחנו לא בחקירה.
היו"ר שרן השכל
נכון.
אהוד פלג
האם יש דרישה למיצוי מקסימום הענישה?
אבי שושן
יש דרישה.
היו"ר שרן השכל
בואו ניתן לו להשלים את הנתונים. יותר מעניין אותנו האם אתם יודעים בכמה מכתבי האישום האלה היו הרשעות. לא שזה נתון שלכם, אבל פשוט לסבר את האוזן.
אבי שושן
אין לי כרגע את הנתון הזה.

התעללות באתון באמצעות קרש, שבעה חודשים מאסר בפועל. התעללות בכלבת פיקינז שהטיחו אותה ברצפה, משכו אותה, חנקו אותה. היה שם מעצר עד תום ההליכים שזה דבר תקדימי וזה לא דבר שקורה בעבירות צער בעלי חיים. בדרך כלל שופטים לא נותנים את זה אבל כאן ביקשנו וקיבלנו מעצר עד תום הליכים ובסוף הוא גם קיבל שבעה חודשים מאסר בפועל.
שגיב לוי
מה עם ערעורים על קלות העונש?
תמר זנדברג (מרצ)
ערעורים של מי?
אהוד פלג
שהסתיימו בביטול מוחלט.
שגיב לוי
אם רואים שבית משפט שלום החליט לא משהו ואנחנו מחליטים לערער.
אבי שושן
יש לנו מקרה אחד בו ביקשנו לערער. זה נמצא אצל הפרקליטות.
שגיב לוי
רק מקרה אחד.
היו"ר שרן השכל
אני מבקשת לשמור על שקט בוועדה. בואו ניתן לו להציג. לדעתי זה נציג ראשון שממש הגיע עם נתונים. בואו נתייחס אליהם כפי שהם.
אבי שושן
הייתי ממליץ לכם להשוות את זה לעבירות אחרות ולראות איזה פסקי דין מקבלים שם. אני חושב שיש כאן מגמה. אנחנו כן רואים מגמה בשנתיים האחרונות שבתי המשפט כן מקבלים את הדרישות שלנו.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אני חושב שאתה לא צריך להסביר את בתי המשפט. זס=ה לא התפקיד שלך. עזוב.
היו"ר שרן השכל
כן. בואו ניתן לו להציג את הדברים.
אבי שושן
אני חושב שבסך הכול הנתונים האלה מראים שהדברים האלה כן מקבלים אצלנו עדיפות. אנחנו מקבלים את התלונות האלה, אם זו יוזמה של התחנות, אם זו יוזמה של הארגונים שמעבירים אלינו, אם אלה גופים אחרים כמו משרד החקלאות לצורך העניין שמעביר אלינו עבירות שהן על פי החלוקה לא בתחום האחריות שלהם אלא בתחום אחריותנו ומעבירים אלינו להמשך טיפול. הדברים האלה קורים כל הזמן.

בהיבט של המודעות, אני יכול לומר שאנחנו מדריכים בקורס קצינים, אנחנו מדריכים בקורסי השיטור העירוני את יחידות השיטור העירוני גם בנושא צער בעלי חיים. זה עניין של מודעות שלדעתי הולכת ומחלחלת. כמו שהיא מחלחלת בציבור הרחב, היא מחלחלת גם בתוך המשטרה. אנחנו רואים עלייה במודעות של השוטרים לנושא הזה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
יש לי שתי שאלות קצרות. אבי, ברשותך, אני לא בטוח שיש לך את הנתון כאן, אבל אני מתעניין דווקא בתיקים הסגורים. כמה זה שכיח שנסגרים עדיין מחוסר עניין לציבור ולמה זה קורה? אני ראיתי בעבירות מסוג אחר של תקיפה אלימה נגד קשישים להבדיל, השר הוציא הנחיה שאין יותר מדיניות כזאת של חוסר עניין לציבור. השאלה האם זה עדיין קורה בעבירות של התעללות בבעלי חיים.

השאלה השנייה. בשנה האחרונה אני באופן אישי, ואני יודע שזאת תופעה שהולכת וגדלה גם באופן רחב, העניין הזה של גניבות כלבים לצורכי קרבות. בדרך כלל, אני לא רוצה לדבר בהכללות אבל לפעמים מדובר בבני מיעוטים, לא תמיד, שגונבים כלבים מהחצרות, מכניסים אותם לאיזה כפר ואז אתה מקבל איזה טלפון של הבעלים שהם בהיסטריה ובוכים ואומרים שהם לא יכולים להיכנס לכפר. בעוונותיי, אני בשנה הראשונה כחבר כנסת, אני לא יודע אם הקפדתי על החוק אבל נכנסתי בעצמי לתוך כפר כאן בירושלים כדי לחלץ כלבים. כחבר כנסת, כי המשטרה אמרה שאין לה את היכולת לעשות את זה. השאלה אם אתם מכירים את התופעה ומה אתם עושים בנדון.
אבי שושן
לגבי תופעת קרבות הכלבים. זה משהו שנעשה במידור מאוד מאוד קשה. זאת אומרת, הרבה פעמים אנחנו מקבלים מידעים אבל נורא קשה לנו להגיע אליהם. היו מקרים שתפסנו כלבים שחשדנו שהם טופחו לטובת העניין.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
השאלה אם יש לכם מדיניות תקיפה. האם אתם עשיתם בשנה האחרונה, האם אמרתם שיש מבצע ונכנסים לשכונה כזאת וכזאת, לכפר כזה וכזה לעשות חיפוש. אני מניח שתמצא שם גם נשק וכל מיני דברים.
אבי שושן
אי אפשר להיכנס לעשות חיפוש אם אין לנו מידע על העניין הזה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
אבל יש מידע.
קריאה
מה עם יחידת הסייבר שלכם?
היו"ר שרן השכל
אני מבקשת לא להתפרץ. אני רוצה לאפשר לארגונים לשאול שאלות. גם הארגונים רוצים להגיב ואני רוצה שמשרד החקלאות והמשטרה ייתנו להם תשובות ויש עוד כמה משרדים שלא דיברו.

זכות הדיבור לתנו לחיות לחיות. יש לכם שתי דקות כי אני רוצה לשמוע גם את משרד המשפטים.
נטע יגר
אני מהמחלקה המשפטית של תנו לחיות לחיות. אנחנו נמצאים היום בדיון על יישום חקיקה לעומת דיונים אחרים בהם אנחנו בעצם מבקשים לעשות תיקונים לחוק. כאן ממש המחוקק ישב על המדוכה, יצר פרוצדורות להסמיך מפקחים וזה מה שאנחנו בעצם רוצים שיצא מכאן היום.

אני אעשה קצת סדר. מה זה בעצם מפקח צער בעלי חיים. כדי לאכוף את חוק צער בעלי חיים באופן יעיל, צריך שני סוגי סמכויות. סמכות אחת שהיא מפקח צער בעלי חיים, שזאת בעצם אפשרות לחקור, לגבות עדות, להחרים את בעל החיים אם מתעללים בו, והסמכות השנייה היא סמכות להטיל קנסות, ממש כמו דוח חניה, כדי שבאמת תהיה הרתעה יעילה כלפי הציבור.

הפרוצדורות האלה כמו שאמרתי קבועות בחוק. הן פשוט דורשות הסכמה. זה מינוי של שר החקלאות ואת זה אין לנו. משרד החקלאות עוד מימיה של השרה דאז אורית נוקד מסרב להסמיך מפקחים מחוץ למשרד החקלאות וכפועל יוצא מזה פשוט אין אכיפה. המפקחים היחידים ששמעתם עליהם היום, אלה המפקחים ביחידת הפיצו"ח והם היחידים שמחזיקים בשני סוגי הסמכויות האלה, מפקח צב"ח וסמכות להטיל קנסות. הם היחידים בכל הארץ.

הנושא של הדיון היום הוא לא כמה מפקחי הפיצו"ח מוצלחים ועושים את עבודתם נאמנה. בכל הכבוד, גם אם המפקחים של הפיצו"ח במשרד החקלאות היו סופר דופר של מפקחים, עם הכי הרבה מוטיבציה ומקצועיות, מה שאין להם, יש היום אך ורק שישה מפקחים ייעודיים לתחום צער בעלי חיים. שישה מפקחים על כל הארץ. הנושא של הדיון היום בעינינו הוא הרחבה של האכיפה. הצעד החשוב ביותר שאפשר לעשות בעזרתו שינוי אדיר למען בעלי החיים הוא הסמכה של מפקחים ברשויות המקומיות. יש משהו כמו 260 רשויות מקומיות בארץ. זה יביא למאות ואלפי מפקחים, עיניים ואוזניים לחוק צער בעלי חיים בכל מקום.

אפשר לומר שגם למשטרה יש פריסה ארצית וגם מתפקידה לאכוף את חוק צער בעלי חיים כמו כל חוק אבל אנחנו שומעים מהציבור שהיא לא מכירה את חוק צער בעלי חיים וזה מביש.

שמענו כאן שמנסים להעלות את המודעות. אנחנו חושבים שזה מתקדם מאוד מאוד לאט ושנדמה שעוד חזון למועד. הצעד הנכון, הפשוט, היעיל הוא להסמיך מפקחים בכל הרשויות המקומיות ובעיקר במחלקות הווטרינריות בכל רשות כי הם מחזיקים, בניגוד לשוטרים, בידע מקצועי. הם יודעים איך לאכוף את התקנות מה שבעצם שוטרים לא יכולים. דמיינו מפקחים בכל הארץ. בניגוד לפיצו"ח הכסף שמגיע מהקנסות האלה הולך לקופת הרשות המקומית ממפקחים שהם בעצם רשותיים. כך שיש אינטרס גם לרשויות המקומיות, ואנחנו בעצם משיגים את ההתרעה שאנחנו מבקשים להשיג, הרתעה בכיס.

אני רוצה להצביע על אבסורד מסוים שיש. על פי חוק נושק לחוק צער בעלי חיים, חוק הסדרת הפיקוח על כלבים, הוא גם מאפשר להטיל קנסות בנושא הזה. שם כן ניתנה ההסכמה של השר. נוצר מצב שיש בעצם מפקח בשטח, לדוגמה דוקטור אסף בריל, הווטרינר הרשותי של ירושלים, הוא מהיחידים שקיבלו הסמכות מפקח צב"ח, לא קנסות, רק מפקח צב"ח בארץ. ירושלים ובאר שבע. הוא יכול כיום על פי החוק להטיל קנס על בעלים שאין לו רישיון לכלב שלו. הוא לא יכול להטיל קנסות על הבעלים שהוא מתעלל בכלב שלו. זה האבסורד.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה. שמענו גם מהשר שיש בעיה מבחינת משרד המשפטים. אנחנו נשמח לשמוע את העמדה של משרד המשפטים ומה אתם עושים בנדון.
עירית ענבר אייזינגר
בוקר טוב. אני אחראית בפרקליטות המדינה על אכיפת חוק צער בעלי חיים. אני מרכזת את הוועדה שדיברתם עליה בתחילת הישיבה לפי החלטה 833.
היו"ר שרן השכל
הבנו שיש מסקנות.
עירית ענבר אייזינגר
יש לנו טיוטה של חלוקה. בחודש הבא תתקיים הישיבה המסכמת. החלוקה הברורה תצא גם לציבור כדי שגם הציבור ידע בדיוק בנושא מסוים למי הוא פונה. אנחנו בפרקליטות מנסים לעשות את עבודת המטה כדי גם לחלק את הסמכויות וגם לשפר את העבודה בממשקים בין הרשויות השונות, כולל ויכוחי תקציבים ושמענו על כך בדיון שהתקיים כאן בשנה שעברה.

רציתי לומר עוד מילה לגבי פרויקט מסר שלנו בשיתוף משרד החקלאות. פרקליטים של משרד המשפטים לקראת ל"ג בעמר מגיעים לבתי ספר כדי להרצות על חוק צער בעלי חיים ולמנוע את התופעות המזעזעות שאנחנו שומעים עליהן כל שנה ב-ל"ג בעמר. הפרויקט נעשה בשיתוף עם יחידת שפ"י במשרד החינוך.

אני רוצה לומר לחבר הכנסת שמולי שהנושא הזה של קרבות כלבים שמערב גניבת כלבים והתעללות בהם בנושא קרבות כלבים נמצא בתכנית העבודה שלנו על סדר היום. אני אישית גרה בקריית טבעון וכל יום אנחנו מקבלים תלונות ופניות של אזרחים על כלבים שנגנבים וחלקם אנחנו יודעים לאן מגיעים. אנחנו ננסה השנה לעשות עבודה משותפת עם משרד החקלאות, עם יחידת הפיצו"ח, ועם המשטרה כדי לנסות לראות איך אנחנו משפרים את הנושא הזה.
איציק שמולי (המחנה הציוני)
יש לך רעיון מה ניתן לעשות מול השופטים? כלומר, אני זוכר שבזמנו הייתה איזושהי סדנה או משהו שעשו בעניין של הטרדות מיניות ובעקבות המודעות היתרה גם עלתה בפועל הענישה ובאמת כמו שאמר אהוד פלג, השופטים עלו יותר גבוה בפסיקה שלהם ברף הענישה. השאלה היא האם ניתן לעשות מהלך דומה, לדעתך, יחד עם מנכ"לית משרד המשפטים מול מי שיושבים על כס השיפוט?
עירית ענבר אייזינגר
אנחנו מנסים לעשות את זה בכל רמות האכיפה, גם במכללה לשוטרים, גם בתחנות עצמן. אני עוברת בתחנות עצמן ואני יכולה לומר שבאחד המקרים, אחרי שהרציתי לשוטרים – כי גם אני מקבלת את הפניות מהאזרחים על היחס של השוטרים – ביקש ממני אחד הקצינים להיות לקוח סמוי, להתקשר לתחנה ולראות. זה עבר בהצלחה אחרי ההרצאה. אם כן, אני גם עוברת בתחנות המשטרה וגם לגבי השופטים, אנחנו מנסים להיכנס למכון להשתלמויות שופטים. אמר אבי בצדק שנורית התובעת הצליחה להשיג פסקי דין הגם שהם רחוקים ממה שאנחנו רוצים להיות אתם, הם באמת החמרה בענישה אבל לא תמיד כי לפעמים אנחנו הולכים צעד קדימה ואחר כך בערעור אנחנו חוזרים אחורה. היה לנו את זה גם השנה. אנחנו מנסים לעשות את זה.
היו"ר שרן השכל
האם יש איזושהי מניעה משפטית ממשרד החקלאות להעביר את הסמכויות האלה לרשויות עירוניות?
עירית ענבר אייזינגר
זה לא התחום שלי. זה תחום של ייעוץ וחקיקה. אנחנו נשב על זה ביחד. הרעיון הוא כמובן שיהיו כמה שיותר אבל זה עניין של סמכויות וזה שייך לייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.
היו"ר שרן השכל
אני אתן את זכות הדיבור לדגנית שרצתה לומר כמה מלים בנוגע לשירותים הווטרינריים ולאחר מכן ללשכת עורכי הדין.
דגנית בן דב
לגבי הסמכה של עובדי ציבור אחרים, קרי, עובדי רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה אחרים. אין בעיה להסמיך. ההסמכה כרוכה ברשימה של תנאים כאשר הראשון בהם הוא קורס. קורס שעבר את האישורים של המשרד לביטחון פנים, קורס שנמשך שבעה ימים. אותם כמה רופאים וטרינרים רשותיים שהוזכרו כאן קודם עברו קורס כזה בשנת 2010, ארבעים וטרינרים עברו את הקורס ורק בחמש רשויות סיימו את ההסמכה.
היו"ר שרן השכל
הם יכולים לאחר מכן גם לתת קנסות?
דגנית בן דב
לגבי הקנסות, זה הליך אחר ואכן ההליך הזה כרגע נמצא בבירור מול משרד המשפטים, איך אפשר להסמיך אותם. נכון שהם הוסמכו לעניין החוק להסדרת הפיקוח אבל העמדה המשפטית של משרד המשפטים לגבי הטלת קנסות השתנתה מאז והנושא הזה נמצא בבירור.

לגבי קורס הסמכה. אנחנו עשינו אצלנו שלושה מחזורים של קורסי הסמכה מחודשת לכל הרופאים הווטרינריים בשירותים הווטרינריים ומפקחי הפיצו"ח בגלל השינויים הגדולים שהיו בחוק צער בעלי חיים בשנתיים האחרונות. אנחנו מאוד מעוניינים לשלב רופאים וטרינריים רשותיים במחזורים הבאים. אנחנו מעכבים את המחזור הבא כי כדי לשלב אותם אנחנו צריכים הסכמה של שר הפנים. כמו שהזכיר שר החקלאות בתחילת הדיון, הוא פנה בעבר פעמיים בכתב, מספר פעמים בעל פה, ולא קיבלנו תשובה כזאת. קריאה שתצא מכאן, תבורך.
היו"ר שרן השכל
בסדר גמור. לשכת עורכי הדין ולאחר מכן המשרד להגנת הסביבה.
אהוד פלג
תודה גברתי. יושב ראש הוועדה לזכויות בעלי חיים בלשכת עורכי הדין. אנחנו מכירים את הביטוי באין דיין, אין דין. אני אוסיף עליו ואומר שבלית פיקוח, אין דיין. הנושאים של ההתעללות בבעלי חיים לא מגיעים למקומות שצריכים להגיע כדי להפעיל את ההרתעה שמערכת שלמה נתנה עליה את הדעת ובעמל רב הצליחה בכל זאת להעביר כמה הוראות חשובות שהיו יכולות לצמצם את הבעיה בהיקפים עצומים.

אני אזכיר שחוק צער בעלי חיים, 1994, כבר הרבה מאוד זמן עבר, החמיר את הענישה מחודש לשלוש שנים. לא ניתן מעולם למיטב ידיעתי עונש של שלוש שנות מאסר וראינו כאן את ההתעללויות הזוועתיות שישנן. מה שמעניין אותי, וזה לפורום הזה, כי השאלות הבאות צריכות באמת להישאל בקרב סמינר שופטים, זה מה דורשת המשטרה או מה דורשים התובעים על מקרים כאלה. האם יש הנחיה לדרוש את הרף המקסימלי של הענישה? כי אם לא, אז כאן צריך לעשות את השינוי.

הדבר הבא הוא הטענה המתמדת שאנחנו שומעים של היעדר תקנים, היעדר משאבים. אנחנו מוסיפים על זה היעדר קשב והיעדר זמינות. כאן אנחנו באים גם לעזור. קודם כל, חסרים כאן הנציגים של המשרדים שמקצים את התקציבים לדברים כאלה ואני חושב שהעובדה שהם לא מצאו לנכון להגיע, היא מדברת בעד עצמה.
היו"ר שרן השכל
נכון.
אהוד פלג
לא צריך לפטור אותם מהעניין הזה ואנחנו קוראים לבית הזה לזמן אותם בדיוק לדיונים האלה.

מה שהארגונים יכולים לעשות, הם יכולים להעמיד את האנשים שלהם, והם כבר עושים עבודת קודש ימים כלילות. ישנה עמותה שנקראת משמר בעלי חיים שהקים אותה דורון ברנר והוא קיבץ עשרות מתנדבים שהיו מוכנים להתגייס למשטרה במתכונת של משמר אזרחי ולסייע למשטרה שאף פעם אין לה מספיק אנשים כדי להתפנות למשימות האלה. המשטרה מכשילה פעם אחר פעם את הדברים. לא מזמן הייתה ישיבה עם רואי קליגר שהייתה חיובית בעניין הזה. רואי הביע הסכמה להיעזר במתנדבים אבל הדברים נתקעים.
רואי קליגר
לא. לא נתקעים.
אהוד פלג
הדברים נגררים בצינורות הבירוקרטיים משפטיים וכולי צריך לחלץ את זה משם.

הדבר האחרון גברתי. השבוע משרד החקלאות סיכל יוזמת חקיקה של השדולה ושל לשכת עורכי הדין להטלת פיקוח אפקטיבי על ידי התעשייה עצמה של מוצרים מן החי בכך שהייתה קושרת את האחריות שלהם למקרי התעללות שנעשים תוך כדי גידול בעלי החיים. אני מבקש כאן הסבר מדוע משרד החקלאות שיודע להצהיר את ההצהרות היפות ביותר שם רגליים למשהו שלא היה עולה לו אגורה והיה מאפשר פיקוח הרבה יותר משמעותי והרבה יותר אפקטיבי נגד ההתעללויות האלה שראינו בתחקירים על אדום אדום ועל אחרים. תודה.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה. המשרד להגנת הסביבה יגיב ויספר קצת על הפעילות שלו.
גלי דוידסון
במסגרת הפעילות של המשרד להגנת הסביבה לנו אין סמכויות, לא סמכויות פיקוח ולא סמכויות אכיפה על פי חוק צער בעלי חיים. ביקשנו. היו דיונים בין המשרדים וזה לא צלח.

מה אנחנו כן עושים במסגרת המשרד להגנת הסביבה. קודם כל, אנחנו פועלים עם מדור משטרתי שאבי שושן עומד בראשו. בנוסף, אנחנו פועלים במספר מישורים כדי לשפר את התחום של רווחת בעלי החיים, בכלל כך אנחנו תומכים בעמותות שבפועל מחזיקות את בעלי החיים, מבצעות פעילות חינוכית ענפה להפצת התורה של רווחת בעלי החיים, מעקרות ומסרסות. בקיצור, באמת עושות את הפעילות בשטח שנוגעת לרווחת בעלי החיים. יש לנו כאן גם את הנציגים של שפ"י במשרד החינוך שאנחנו לאורך כל השנה עובדים אתם, מתקצבים תכנית חינוכית שמופעלת במאות בתי ספר בשנה, פעילות מאוד יפה שרק הולכת וצוברת תאוצה וביקוש. במסגרת אותה תכנית הייתה גם את הפעילות עם הפרקליטים להרצאות לפני ל"ג בעמר, עוד יוזמות שמתבצעות במסגרת אותה תכנית מאוד אפקטיבית.
היו"ר שרן השכל
האם מגיעים למשטרה הירוקה שלכם פניות בנוגע להתעללות בבעלי חיים? אתם מטפלים בהן?
גלי דוידסון
יש לנו מוקד סביבה. למוקד הסביבה מגיע מגוון תלונות שמנותבות בהתאם לצורך. למשל, בנוגע לחילוץ והצלה של בעלי חיים, זה מנותב אלי ואני עובדת עם מחלצים. בגלל שאין לנו סמכויות פיקוח ואכיפה על פי חוק צער בעלי חיים, אותו מוקד מפנה לגורמים הרלוונטיים את הטיפול ברגע שיש צורך באכיפה, אם זה למשטרת ישראל באמצעות המדור, או למשרד החקלאות בהתאם לצורך.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה לכם. רשות הדיבור לדוקטור אסף בריל.
אסף בריל
אני מנהל את השירות הווטרינרי של עיריית ירושלים. כמו שנאמר כאן, אין עבודה בלי סמכויות. גם בלי אמצעים, אבל אמצעים זו בעיה יותר קשה של תקנים. לגבי סמכויות, מתן סמכויות לעובדי הרשויות המקומיות, לי במחלקה יש 16 פקחים ותשעה רופאים. 25 אנשים. פלוס זה שיש לנו בעירייה שיטור עירוני עם עוד כמאה שוטרים שהם עיניים ואוזניים לצורך הדברים האלה.

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת פנה לשר החקלאות על פי בקשתי וביקש ממנו הסמכה לנושא של קנסות מינהליים על סמך חוק צער בעלי חיים. לפי כל המידע המשפטי שיש לנו גם בעירייה וגם מגורמים נוספים, וכמו שאמרה דוקטור דגנית בן דב, אין מניעה משפטית אלא זה עניין של החלטה של מדיניות של המשרד שאותה צריך לשנות.
היו"ר שרן השכל
של איזה משרד?
אסף בריל
משרד החקלאות. צריך להבין על מה אנחנו מדברים. הציג כאן אבי שושן אירועים קשים שמגיעים לבתי משפט על התעללויות. הקנסות המינהליים הם בדיוק לעבירות שהשוטר יסגור את זה מחוסר עניין לציבור. לכלב אין מלונה מספיק גדולה, הכלב קשור עם שרשרת קצרה. אלה תלונות שייסגרו ברמה של משטרה כי באמת הם לא יכולים להתעסק עם זה. מצד שני, נכון להיום האפשרות היחידה שיש לווטרינר רשותי הוא לבטל את הרישיון של בעל הכלב, לקחת את הכלב לכלבייה ואז מה? איך תמצא לו בית? קנס מינהלי זה אמצעי אפקטיבי מצוין. כשבן אדם מקבל קנס בסך אלף ואלפיים שקלים על כך שהוא צריך להאריך את הרצועה ממטר וחצי לחמישה מטרים, הוא ילך להום סנטר ויקנה רצועה יותר ארוכה. כיום אין לנו את הכלים ואלה הכלים ואנחנו ידיים ועיניים של הרגולטורים, של המשטרה ושל משרד החקלאות. כמו שנאמר כאן, יש מאתיים ומשהו רשויות מקומיות וזה אומר אלפי פקחים שיכולים לעשות את העבודה וכשיהיו להם האמצעים, אפשר לבוא אליהם בטענות למה הם לא עושים את העבודה. נכון להיום, כשאין להם את האמצעים, קצת קשה לבוא אליהם בטענות למה הם לא עושים את העבודה. תודה.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה לך. זה בהמשך לשאלה ששאלנו את משרד המשפטים. אני רשמתי שנרצה מהם תשובות בישיבת מעקב.
שגיב לוי
גברתי יושבת הראש, תודה רבה. שלום לכולם. אני רוצה להתייחס לשתי נקודות קטנות כאשר הראשונה נוגעת למחלקת הפיצו"ח. מחלקת הפיצו"ח מהפגישה האחרונה שלנו – היינו כאן לפני שנה והיינו לפני חצי שנה אצל איציק שמולי – השתפרה בעיקר בממשק העבודה.
היו"ר שרן השכל
תציג את עצמך.
שגיב לוי
אני היועץ המשפטי של תנו לחיות לחיות. אני מטפל בכל הנושא של צער בעלי חיים. הממשק עם רואי והאנשים שלו השתפר מאוד מאוד ואני חייב לציין את זה.

לגבי משטרת ישראל. חבר'ה, יש בעיה אמיתית במשטרה ואתם חייבים לעמוד מול המראה ולהודות בכך. אם תחנה סוגרת, תוך ארבע דקות סוגרים תיק בהיעדר אשמה. כלומר, אין סעיף בחוק שאומר שאסור להרביץ לחתולים. שלוש דקות על השעון.
עירית ענבר אייזינגר
זה היה עניין של הרעלה.
שגיב לוי
נכון. סליחה. אין סעיף בחוק שאוסר הרעלה של בעלי חיים. להגיד לי שאדון קדוש עובר רנדומלית על התיקים, בואו נעמוד מול המראה ונודה. לא באמת אכפת למישהו במשטרת ישראל בתחנות מבעלי החיים. פשוט לא אכפת.

תקנה 182(א), תקנות תעבורה, זה לא קשור לתחום הזה אבל התקנה עוסקת בעגלה עם סוס. אלטע זאכן. העיתונים יצאו לפני שנתיים בכותרות ענק: תם עידן האלטע זאכן. את החוק הזה העביר שר התחבורה ושרת החקלאות דאז. משטרת ישראל לא אוכפת את התקנה. אף שוטר בארץ לא יודע שיש תקנה כזאת והיא קיימת כבר שנתיים.
קריאה
כי אין עבירת קנס כזאת.
שגיב לוי
למה? זה לא מעניין כאן. תדאגו שזה יבוצע. לא קבעו עבירה מינהלית, תקבעו עבירה מינהלית.
אבי שושן
צריכים להתקין שם עבירת קנס.
היו"ר שרן השכל
הרופא הווטרינרי של תל אביב-יפו, נשמח לשמוע גם ממך על האתגרים.
צבי גלין
שלום לכולם. אני וטרינר העיר תל אביב-יפו. יש כאן הרבה אנשים מסביב לשולחן הזה עם המון רצון טוב. כולם. עמותות, גופים ממשלתיים וכך הלאה אבל יש בעיה אחת והיא שאין איגום משאבים. כל אחד עושה קצת, שזה מעט. אין כוח. מה שצריך לעשות זה לקבוע איזשהו גוף שיאגם את כל הסמכויות ואת כל האמצעים. למשרד להגנת הסביבה יש קצת, למשרד החקלאות יש מעט, המשטרה עם כל העיסוקים הרחבים שיש לה לא מסוגלת להגיע לרזולוציה של התקנות של הסוסים וכך הלאה. צריך שיהיה גוף אחד שיאגם את כולם, ירכז את כולם. אם אתם יודעים, אני רואה שנמצאים כאן גופי אכיפה שאני מכיר, במשרד החקלאות יש ממונה על חוק צער בעלי חיים, במשרד להגנת הסביבה, במשטרה, בכל עירייה ועירייה, כל אחד עושה את הדברים שלו. כמו שאמר דוקטור בריל, אנחנו לא מקבלים אפילו סמכויות מינימליות.
היו"ר שרן השכל
אתה עשית את הקורס של משרד החקלאות?
צבי גלין
לא. לא הגענו לזה. אי אפשר לעשות את זה. אנחנו עומדים בתור.
היו"ר שרן השכל
מה זאת אומרת אי אפשר לעשות את זה?
צבי גלין
אנחנו ביקשנו את כל הפקחים של עיריית תל אביב ויש לנו סיירת ירוקה, ונמצא כאן מנהל הסיירת הירוקה, ויש לנו מאות פקחים ושוטרים עירוניים וכך הלאה שיכולים להיות מוסמכים. פנינו למשרד החקלאות ואמרו לנו, לא, כרגע אנחנו פותחים קורס רק למפקחים של הפיצו"ח שמבחינתי עושים עבודה מצוינת, אבל אני אומר שכל אחד עושה עבודה וצריך להיות וירטואוז בין כל הקבוצות.
היו"ר שרן השכל
ציון, כמה פקחים יש לך בתל אביב?
ציון בן שושן
היום יש לי ארבעים פקחים. ביניהם עשיתי קורס לשלושה פקחים במשרד החקלאות ואני רוצה להגיד לכם שאי אפשר לעשות. כמו שהוא אמר, יש תור ארוך.
היו"ר שרן השכל
משרד החקלאות ומשרד המשפטים, יש לכם כאן תוספת של כוח אדם של יחידת פיצו"ח, ארבעים פקחים שיכולים לענות לטלפונים, שיכולים לתת קנסות, שיכולים לאכוף את חוק צער בעלי חיים. תנצלו את זה.
צבי גלין
יש חיילים אבל אין להם סמכויות.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אנחנו שומעים שיש שלושה שכבר עברו. זאת אומרת שאין מניעה משפטית וזה אפשרי.
צבי גלין
עשו כמעט כמו אוניברסיטה שאלה שמעבירים את הקורס, מסוגלים להסמיך רק עשרה.
היו"ר שרן השכל
ואלה שני אנשים.
צבי גלין
מה הבעיה להסמיך מאה מדריכים?
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
יש כאן צוואר בקבוק שצריך לפתוח אותו.
היו"ר שרן השכל
אנחנו נצטרך לסכם.
אלה אבין
שלום ובוקר לכולם. אני מזכ"ל ארגון נח, ארגון הגג של העמותות למען בעלי חיים בישראל. אני רוצה לדבר על חוסר התפקוד של המשטרה וזו האמת שצריך לשים אותה על השולחן. המשטרה לרוב לא מתייחסת לנושאים של תלונות על התעללות בבעלי חיים, על תלונות נגד התעללות באנשים שמטפלים בבעלי החיים ואנחנו נתקלים בזה הרבה וזה רק חלק מאוד מאוד קטן שמגיע אלי מאנשים שיש להם את הפייסבוק, יש להם את הטלפון שלי ויש להם אמצעים אחרים. יש המון אנשים שאין להם את האמצעים האחרים כי הם שייכים לשכבות המוחלשות, לקשישים, לעולים חדשים, אלה שלא יודעים טוב עברית, לא יודעים למי לפנות. הם חיים בפחד יום יומי מהבריונים. המשטרה לא עושה כלום. המשטרה מתעלמת.

אני רק רוצה להביא לכם דוגמה אחת שהיא דוגמה זועקת לשמים שלא טופלה ולא קיבלה התייחסות גם בלשכה של השר גלעד ארדן. גם שם לצערי הרב היא לא קיבלה כל התייחסות. זה נושא של קריית שמונה. אחת התחנות האטומות, המזלזלות שיש בישראל. הייתה שם לא מזמן, לפני כמה חודשים, הרעלה המונית של חתולים ברחוב עולי הגרדום. כלב של בית גם הורעל. אחד השכנים פיזר שם נקניקיות. היו שלושה חשודים. התיק הזה נסגר והוא בעצם הסתכם רק בתשאול. אך ורק בתשאול של אותם שלושת חשודים.
היו"ר שרן השכל
זה חמור. יותר מזה. אלי הייתה פנייה של מישהי שמאכילה חתולים גם בקריית שמונה שאחד השכנים התעלל בה ואנחנו היינו צריכים לפנות ארבע פעמים למשטרה ולמשרד לביטחון פנים כדי לקבל איזשהו מענה להגן עליה מפני התעללות של מישהו אחר. היא הולכת ומאכילה חתולים ומישהו אחר בא ומתעלל בה על כך שהיא מאכילה אותם.
אלה אבין
זה קורה המון.
שגיב לוי
לרוב השוטר אומר לה שהיא לא בסדר.
היו"ר שרן השכל
אני אשמח לקבל תגובה מהמשטרה.
אלה אבין
משפט לסיכום. גם אותה מאכילה ספציפית, אלה היו חתולים שהיא טיפלה בהם והם הורעלו, היא הותקפה פיזית בפנים, היא קיבלה מכה, טראומה מאוד קשה בפנים. עד עכשיו, עברו כמעט שלושה חודשים, החשודים לא תוחקרו כמו שצריך.
קריאה
בית שמש, אותו סיפור.
אלה אבין
גם בית שמש. אלה התחנות שבמיוחד בפריפריה, תחנות המשטרה לא מתפקדות. אני פונה לוועדת הפנים, בבקשה, תדרשו תשובות, תזמנו אותם. אני פונה לוועדת הפנים לדרוש מהם דין וחשבון, גם מהשר ארדן שלא מתייחס בצורה עניינית.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה שהעלית את זה. אני באמת אתן למשטרה שתי דקות כדי להתייחס כי זה משהו שעולה.
טובי בן שלום
אני חושבת שזה מקרה פרטי, מקרה ספציפי. זה דבר שצריך לבחון אותו באופן ספציפי.
היו"ר שרן השכל
אתם מכירים את המקרים האלה בקריית שמונה כי אני קיבלתי מקרים אחרים מאותו מקום לגבי תחנת המשטרה.
טובי בן שלום
בדרך כלל זה מלווה בסכסוכי שכנים.
אלה אבין
אז מה? זאת סיבה לתקוף בן אדם פיזית ולהרעיל חתולים? זה סכסוך שכנים? זאת סיבה לאלימות.
טובי בן שלום
אמרתי משהו שהצדיק ביצוע עבירה של תקיפה?
אלה אבין
כך זה נשמע.
היו"ר שרן השכל
אני מבקשת לא לענות לה. אני מבקשת לשמור על הסדר ולתת לענות בכבוד.
טובי בן שלום
אני בהחלט חושבת שתמיד יש מה להשתפר ויהיה נאיבי להגיד אחרת. יחד עם זאת, אני בהחלט רואה מגמת שיפור וכן חשוב לי להגיד באופן כללי לגבי הטיפול של התחנות, של היחידות החוקרות. יש בהחלט עלייה בערנות לנושא הזה, בקשב הארגוני לנושא הזה. זה נושא שכן לוקחים אותו ברצינות. מאוד פופולרי ומאוד פופוליסטי לבוא ולנגח ולהגיד דברים כפי שנאמרו.
היו"ר שרן השכל
השוטרים מקבלים הכשרה?
טובי בן שלום
אני יכולה להגיד שיש גם דברים אופרטיביים שאנחנו עושים כדי גם לטייב את תהליכי העבודה, לא רק ברמה הפופוליסטית אלא גם ברמה המעשית. אם זה למשל להכניס למעגל המורשים לעיון בתיק, אפילו בדרגת מטה, את הגורמים המנחים שיושבים במשרד, את התובעת למשל או את המומחה שלהם קדוש שיכול לבחון גם את התיקים ולתת הנחיות, לא רק כשהתיק נסגר לעשות בקרה אלא גם בזמן אמת, לתת מענה, להגיב גם לדברים שאתם לפעמים מעלים, שגופים שונים מעלים, ולתת טיפול מיטבי.

אני צריכה להדגיש שבאמת המשטרה מטפלת בעבירות החמורות יותר, באלימות, ואני רוצה להתחבר לדברים של נטע. היא בהחלט צודקת שמנגנוני אכיפה פליליים, צריך לשמור אותם למקרים החמורים, אתם להגיע לבית המשפט ואתם למצות את כל ההליכים ואתם לדרוש את הענישה המחמירה. זה באמת נעשה. גם אם אנשים מקלים ראש, אני חושבת שיש כאן הישגים יפים כפי שאבי הציג.

עצם העובדה שברמה הטכנית מישהו יכול להיכנס, המומחים של מדור הגנת הסביבה ואני יכולים לעיין בתיקים, לתת הנחיות און ליין ולטייב את תהליכי העבודה, זה נושא מאוד חשוב. כבר כמה שנים אנחנו עושים את זה כדי לשפר את תהליך העבודה בחקירה פלילית בעבירות מסוג זה.

אנחנו גם עובדים בצמוד עם עירין. אני לא מדברת רק על השותפות שלנו בצוות הבין משרדי שהוקם בעקבות החלטת הממשלה כדי גם לטייב את תהליכי העבודה הבין ארגוניים. אני חושבת שיש הרבה מאוד מופעים, ואתם הקשבתם לחלקם, וביטויים לחשיבות של כלל גורמי האכיפה, ואני אדבר רק על עצמי, על המשטרה, שמייחסים לנושא הזה.

אני רפרנטית מטעם החקירות, אני מלווה תחנות, אני גורם שמתאם, מקבלת לפעמים פניות מארגון נח, מארגונים אחרים, וכן יש קשב. יש רפרנטים שמטפלים בנושא הזה, אני, קדוש, יש ראש מדור שמטפל בזה. גם בהכשרות שהזכירו כאן. גם כשעלינו על איזושהי בעיה נקודתית, הזמנו את עירין לתחנה ספציפית שראינו שצריך שם לטייב את תהליכי העבודה והיא הגיעה ועשתה הכשרה לחוקרים במקום. אלה דברים שלוקחים זמן. הם מתקדמים. אנחנו עושים את המיטב
שגיב לוי
דיברתי עם .... אין לה הרבה זמן.
טובי בן שלום
אני מזכירה לכם שזה נושא שמקבל עדיפות, מקבל מקום, מקבל במה ומקבל קשב למרות כל הדברים שנאמרו כאן, למרות שיש לנו תיקי אונס.
היו"ר שרן השכל
אני מבקשת לא להתפרץ. תודה רבה.
טובי בן שלום
כל אחד היה רוצה לראות עולם אוטופי אבל לא תמיד בתי המשפט הם הכתובת הנכונה. פגיעה באמצעות קנסות היא בטור הנדסי יותר אפקטיבית.
קריאה
לא ביקשתי קנסות.
טובי בן שלום
רבותיי, אנחנו מדינת חוק. אנחנו עובדים לפי ראיות.
אלה אבין
היא הציגה את הראיות האלה.
היו"ר שרן השכל
אני מבקשת. תודה רבה.
אמיר דקל
אני נמצא כאן בכמה כובעים. אני יושב ראש פתח תקווה אוהבת חיות, אני גם מכיר את כל המקרים שדוברו כאן ולצערי אני יודע שהם נכונים כי אני יחד עם אלה בוועד המנהל של נח. חוץ מזה, שזה הכובע שבו אני כאן, אני יושב ראש ארצי של מיזם מאה. מיזם מאה הוא מיזם שהוא גשר בין הציבור – זה מודל אחר, מודל שמזה שנה, מאז הוא קיים, הניסיון שלנו עם המשטרה הוא אחר. אנחנו מדברים כאן על מקרים באמת פליליים, מקרים בהם יש ראיות ובכל המקרים האלה אנחנו עובדים מול המשטרה ומקבלים הרבה סיוע. מיזם מאה, יש בו כיום קרוב למאה מתנדבים, כולם או קציני משטרה בדימוס ששירתו בתחנות האלה, או עורכי דין מהסקטור הציבורי. מיזם מאה בנוי על ליווי של הציבור בהגשת התלונה, מלמד את הציבור מה המשטרה צריכה כדי שהיא תוכל באמת לעשות את עבודתה. אני רוצה לציין שיש הרבה דברים שהעמותות לא מכירות אבל אנחנו כן כי אנחנו מאוד עמוק בשטח. בהרבה מאוד מקרים התלונות הן תלונות שווא או תלונות שמביאים עדויות או ראיות לא קבילות שלא מאפשרות לשוטר לעשות את עבודתו.

כל המקרים שאנחנו פנינו, קיבלנו היענות יפה. יש כמה מקרים באמת בפריפריה שלא הצלחנו להגיע לתוצאות. בדרך כלל זה היה כי לא היו ראיות מספיקות. הניסיון שלנו עם המשטרה הוא שיש שיפור עצום בעבודה מול האזרחים בנושאים האלה בשנה האחרונה וזה במגמת עלייה.

אם כן, קודם כל, כן להגיד מילה טובה על המשטרה. עוזרים לנו, אנחנו מקבלים את הסיוע. יש בורות עצומה בציבור לגבי איך להגיש תלונה ואיך לעבוד. לכן ברוב מקרים המשטרה מקבלת חומר שהיא לא יכולה להמשיך אתו הלאה.
קריאה
שתבקש השלמות.
אמיר דקל
נכון. צריך גם לתדרך את הציבור וזה גם תפקיד שלנו כעמותות.
אלה אבין
הציבור לא אמור להחליף את המשטרה.
אמיר דקל
לא. הציבור לא אמור להחליף את המשטרה אבל הציבור אמור לדעת איך להגיש תלונה ואיך להתנהל כאזרח מול המשטרה. כמו שהציבור לא מקבל חינוך בארץ לדעת בכלל מה קורה בבורסה, בשביל הרבה אנשים זאת קופסה שחורה, והציבור לומד הרבה אבל לא אזרחות. האזרחות הוא ספר כזה דק והאזרחות זה מה שנועד להכשיר את האזרח, את התלמיד כשהוא מבוגר, מול מי לעבוד ואיך נראית המדינה. באותה מידה הציבור לא יודע לעבוד מול המשטרה. בזה שגיב עוזר לאנשים בתנו לחיות לחיות ובזה מיזם מאה עוזר לאנשים מול התחנות.

לגבי קריית שמונה. באמת לא קיבלנו שם כל כך שיתוף פעולה. יש מקרים כאלה אבל הם הולכים ומתמעטים. בדרך כלל העובדה שהאנשים שלנו שפונים הם מאותם ישובים והם אנשי משטרה לשעבר, הם יודעים בדיוק איך לעבוד על הנושאים ואיך להכין את התיק.
שגיב לוי
אתה צריך פרוטקציה במשטרה כדי שידברו אתך.
אמיר דקל
לא. אתה צריך בן אדם שיכין תיק.
היו"ר שרן השכל
אנחנו לא נפתח את הדיון הזה עכשיו. תודה רבה.
אמיר דקל
צריך שיהיה מישהו שיכין את התיק נכון.
צבי גלין
למשטרת ישראל יש המון רצון טוב אבל אני חושב שהשוטרים לא מקבלים, למיטב הבנתי, בבית ספר לשוטרים קורס. אני מגיע ובעבר המשרד להגנת הסביבה היה מארגן לסיירים, לאנשי מודיעין, ליס"מ, למשטרת התנועה השתלמויות. אחרי ההשתלמויות האלה היה לנו היזון חוזר נהדר, שיתוף פעולה נהדר מהשוטרים. השוטרים לא מכירים בכלל את הנושא, למיטב הבנתי. תבדקו. אם אני טועה, אני מתנצל. אני אומר, תבדקו. אני אומר לכם, אני עשיתי את כל המפגשים האלה עם השוטרים, אנשי מודיעין, אנשי תנועה, אנשי סיור בירושלים, בתל אביב, ואחרי כן היה אפקט נהדר. יש כאן כל כך הרבה אנשים עם רצון טוב, תקראו להם כדי שיעבירו את החומר הזה לשוטרים. לא יכול להיות מצב ששוטר בבית שמש לא ידע מה שיודע שוטר בתל אביב.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה. האם יש בבית ספר לשוטרים הכשרה על חוק צער בעלי חיים?
טובי בן שלום
זה משולב במסגרת מערך הדברים הכלליים. עירית הייתה באחת מההכשרות שלנו. זה נושא שהוא מוטמע בהליך השוטף של ההסמכות שלנו.
אסף בריל
רוב העבירות הן לא עבירות שהמשטרה צריכה להתעסק בהן. אלה עבירות ואני לא אומר שהן שוליות.
היו"ר שרן השכל
נכון אבל המשטרה עדיין צריכה את הידע הבסיסי בחוק צער בעלי חיים על מנת לדעת לכוון את האזרחים לאן ללכת.
אסף בריל
נכון אבל מרוב יער הם לא יראו את העצים.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה. אנחנו צריכים להגיע לסיום.

חברת הכנסת יעל כהן פארן, בבקשה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
תודה רבה. אני מברכת על הדיון הזה. תשמעו, יש בעיה. אני שמעתי את דבריך טובי בן שלום. גם את מודה שיש מקום לשיפור וזאת דרך אחרת ויפה לומר שיש בעיה. ברור. אנחנו עובדים על זה כל יום. מנסים. לפחות אני. שמענו כאן הרבה מאוד ביקורת, תלונות והתמרמרות, בואו נראה איך יוצאים מכאן עם משהו חיובי.

אני מציעה לפתוח איזשהו ערוץ תקשורת ישיר לעמותות. אני לא יודעת אם לשגיב למשל ולתנו לחיות לחיות יש.
טובי בן שלום
הוא קיים.
שגיב לוי
לא קיים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
אני לא יודעת. אני יכולה להגיד לך שאני חברה בקבוצת ווטסאפ, כמעט אחת הקבוצות הכי פעילות וכל הזמן יש התרעות על התעללויות ובעיות ופונים אלינו כדי שאנחנו כחברי כנסת נפנה למשטרה. אין קשב. אני מצטערת לומר. צריך לייצר את הקשר הזה. הציג כאן אמיר את ההצעה. לא הכרתי את המיזם אבל הוא נשמע משהו חיובי.
אמיר דקל
לסייע לאזרח להגיש את התלונה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
קשר בין האזרח למשטרה. אני מציעה לראות איך בונים גשר כזה שישפר את המצב כי אנחנו רואים שהמצב הוא קשה. באמת קשה. יש התעללות וזה לפתחכם. זה גם לפתחם של מפקחים ופקחים אחרים, משרד החקלאות והרשויות העירוניות. חייבים להרחיב את זה.

אני שמחה שהשר אריאל אמר שהוא רוצה לקדם את זה ואני אוודא מולו שזה קורה. זה באמת לפתחכם להקים את הקשר הזה. הם נמצאים כאן, בואו דברו אתם, בואו נדבר ונראה איך בונים את זה. תודה.
היו"ר שרן השכל
תודה. תודה רבה לכולם. יושבים כאן מסביב לשולחן הרבה מאוד אנשים שטובת בעלי החיים לנגד עיניהם, בראשם ובליבם. אנחנו מודים לכולכם, גם לעובדי המשרדים, גם לארגונים למען בעלי החיים, גם לעובדי העיריות, גם ללשכת עורכי הדין וכמובן להרבה אנשים שפועלים בכנסת ושבאמת יום יום מתעסקים עם הנושא הזה לשמירה על בעלי חיים. אנחנו מבינים שזה נמצא מול לעיניהם. תודה.

עכשיו בואו ניקח את זה שלב הלאה. בואו נראה איך אנחנו מתקדמים מכאן כי אנחנו מבינים שיש כמה בעיות. אני רשמתי לי כמה דברים כדי שנוכל לסכם את זה, כדי לראות איך אנחנו מקדמים את זה.

הדבר הראשון הוא באמת פגישה שהשר אמר שהוא יקיים ממש בקרוב. אנחנו מבקשים שהוא ייפגש לא רק עם משרד המשפטים אלא גם עם משרד הפנים, שאנחנו מבינים שיש כאן חסם שלא מאפשר להם להכשיר את הפקחים עצמם. שהם ישבו, כל הגורמים שצריך כמו משרד החקלאות עם משרד המשפטים ם משרד הפנים. אני אשמח שגם המשרד להגנת הסביבה ישלח לשם נציג כי אנחנו מבינים שחלק מהתלונות בסופו של דבר מגיעות אליכם ויכול להיות שאתם יכולים גם לסייע, במיוחד אם ילכו להכשיר את כל המשטרה הירוקה כדי לאכוף את זה. תשבו לראות איך בעצם אפשר להכשיר משטרה ירוקה, פקחים עירוניים, השירותים הווטרינריים על מנת לא רק לאכוף את החוק ולבוא ולומר שהנה יש כאן פגיעה אלא גם לתת קנסות. אנחנו מבינים שקנסות, זה מה שמרתיע.

אנחנו נשמח ששני נציגים מארגונים למען זכויות בעלי החיים יגיעו גם הם, אם יש את האפשרות הזאת.

אני רוצה שנקיים דיון נוסף תוך חודש-חודש וחצי ואני מאמינה שזה מספיק זמן כדי שנוכל להתעדכן איך זה מתקדם הלאה כדי שנוכל לפקח ולבקר, כדי שזה באמת יקרה ולא ייווצר מצב שבעוד שנה ניפגש ועוד הפעם כל הדברים האלה יעלו ולא קרה כלום.

אני מבקשת שני מסמכים לעיון. הראשון, ממשרד המשפטים שאמר שיש לו כבר מסמך ביחד עם המשטרה, והשני, המסמך מהוועדה המשותפת של משרד המשפטים שבעצם מכוון את גבולות הגזרה, על מנת שנדע מי אמור לאכוף מה. זה יעשה קצת סדר בכל העניינים האלה.

כמובן לקיים פגישה בעוד כחודש-חודש וחצי על מנת לעקוב אחר כל מה שאני עוברת עליו עכשיו.

אני מבקשת פנייה למשרד הפנים כדי להבין קודם כל מדוע הם לא הגיעו לישיבת הוועדה, מדוע הם לא חוזרים לשר, אם נשלחו מכתבים אליהם או פניות או בקשות, איך זה יכול להיות שהדבר הזה לא נענה. אם יש צורך, שהם יגיעו למפגש הבא כאן כדי לענות מדוע הם מסרבים – אם זה באמת הם – להכשיר את הפקחים העירוניים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
זה ממש ביזיון שמשרד הפנים לא הגיע לישיבת הוועדה.
היו"ר שרן השכל
בנוסף לכך, פנייה למשרד האוצר שהיה אמור גם הוא להגיע לכאן כדי להסביר איפה הוא מתקצב את כל הפעילות הזו ולמה יש חוסר בנושא.

יש לי כאן שתי פניות למשטרה. הראשונה היא לנסות למצוא מקום בבית הספר לשוטרים כאשר יש הכשרה, להביא מישהו מטעם משרד המשפטים או לחילופין מישהו מהארגונים כדי להעביר יום עיון קבוע שיהיה לשוטרים. אם יש תלונות או פניות רבות שמגיעות מתחנת משטרה אחת ספציפית, באמת לקיים יום עיון.

הבקשה השנייה היא לבוא ולבחון את תחנת משטרת קריית שמונה. אולי להעביר קורס הכשרה, קורס עיון לכל השוטרים בתחנה כדי לראות מה קורה שם כי לא רק הארגונים אומרים את הדברים אלא גם אני אישית קיבלתי פניות וגם חברי כנסת אחרים קיבלו פניות ספציפית לגבי התחנה הזאת. צריך לראות אם אין שם איזושהי בעיה ממוקדת. אני יודעת שאתם תוכלו לפתור את זה.

משהו אחד שאולי מחוץ לקופסה שעלה תוך כדי הדברים. אני חושבת שזה משהו שניתן לחשוב עליו. אולי אפילו אפליקציה בטלפון. אני יודעת שלפעמים אתם מקבלים תלונות דרך הפייסבוק. לפתח איזושהי אפליקציה יחד עם ארגוני בעלי החיים שבעצם מנתבת את התלונה. זאת אומרת, האם התלונה על פי גבולות הגזרה צריכה להגיע למשטרה או למשרד החקלאות או למשרד להגנת הסביבה או לכל מקום אחר. אני יודעת שצריך חינוך ולומר לאזרח היכן להתלונן, איך להתלונן, איזה ראיות לאסוף אבל אולי זה איזשהו משהו שאפשר לפתח על מנת להקל.
אבי שושן
מי יפתח את האפליקציה?
היו"ר שרן השכל
אני מבינה שיש חלק מהארגונים האזרחיים שכבר עשו דברים דומים כאלה. אולי תרימו את הכפפה. אתם יודעים שאתם מקבלים הרבה מאוד טלפונים, רובם אומרים שזה לא עניין שלנו אלא של משרד החקלאות, או שמשרד החקלאות אומר שזה לא עניין שלו אלא של המשרד להגנת הסביבה, או שהמשרד להגנת הסביבה אומר שזה לא עניין שלו אלא של המשטרה. אולי זה יכול לנתב את הפונים כדי לייעל את זה.
טובי בן שלום
אנחנו לא מומחים באפליקציות. אנחנו אוכפים עבירות פליליות והנתח שלנו הוא בעבירות פליליות חמורות.
היו"ר שרן השכל
נכון, אתם צריכים לטפל בנושא הפלילי.
אבי שושן
צריך לזכור שאנחנו לא הגורם שאמון על החוק הזה. אנחנו אחראים על חלק מאוד מצומצם, על עבירת ההתעללות.
היו"ר שרן השכל
אני מבקשת שבישיבה שתתקיים עם השר לדון בזה כי אם משרד החקלאות מעביר את האחריות למשטרה ואז המשטרה אומרת שזה של משרד החקלאות - - -
אבי שושן
לנו מאוד ברור במה אנחנו מטפלים.
היו"ר שרן השכל
אני מבינה שיש כאן איזשהו כשל ויכול להיות שזה באמת בגלל שהסמכויות הן מפוזרות. זו הבעיה. לכן גם האזרחים, כאשר אזרח בא ורואה משהו איום שמתבצע, בראש שלו אוטומטית הוא יודע שהמשטרה חייבת לטפל בזה כי זאת עבירה, אבל אז המשטרה תבוא ותגיד לו שזה משרד החקלאות שאמור לטפל בזה.
קריאה
אין לי למי לפנות.
אמיר דקל
מיזם מאה יסייע למשטרה בזה. נעבוד אתם ביחד.
טובי בן שלום
פקודת המשטרה 14-01-01 מחייבת אותנו לקבל כל תלונה, גם אם מישהו רוצה להתלונן על הירח שהוא לא לטעמו. עדיין חובתה של המשטרה לקבל כל תלונה באשר היא. אנחנו בוודאי לא מעבירים אותו על פי הפקודות לגורם אחר. רק לדייק ולהגיד שעל אף האמור לעיל, ברגע שאנחנו מקבלים איזושהי תלונה, אנחנו מנתבים אותה. יש לנו את השכל הארגוני ואת ממשקי העבודה ואת יחסי העבודה. אחד הדברים שעירין הזכירה הוא, אנחנו מעגנים אותו כרגע והיא הזכירה את זה ואת גם ביקשת את זה שזה יגיע לוועדה הזאת, זה באמת לעגן את חלוקת העבודה. לנו חלוקת העבודה ברורה ואנחנו יודעים איך להתנהל. כשמגיעה תלונה, אנחנו מטפלים בה. אנחנו יודעים מה לעשות. אם זה נועד להגיע למשרד החקלאות, יודעים איך להעביר את זה למשרד החקלאות. יש לנו ממשקי עבודה אתם. לנו זה לא זר. אני חושבת שזה לא יהיה רלוונטי לחנך את האזרח דווקא ספציפית בחוק הזה. בואו חנכו אותם גם על התעללות בילדים. אין לזה סוף. כלומר, התפקיד שלנו כמשטרה הוא לאכוף עבירות פליליות נגד אנשים שחשודים בביצוע עבירה פלילית לפי סעיף 2 של התעללות והתאכזרות לבעלי חיים. חלוקת העבודה היא מאוד מאוד ברורה.
היו"ר שרן השכל
כשאנחנו שומעים שהרבה מאוד מהתלונות האלה נסגרות בגלל חוסר עניין לציבור, אין ראיות וכולי, זה מקשה על האזרח. אם חמש פעמים אמרו לי נסגר, לא מטפל, אני כבר לא אתקשר למשטרה עוד הפעם כדי להתלונן על דבר כזה.
טובי בן שלום
אלה שני דברים שונים.
היו"ר שרן השכל
צריך לראות איך אנחנו משפרים את זה.
טובי בן שלום
אני מסכימה מאוד עם מה שאמרת ולכן גם ההכשרה שהזכרת באמת נעשית. אנחנו משלבים את הנושא של צער בעלי חיים במערך ההכשרות הכלליות של חקירה, בין היתר משום שזאת עבירה.
היו"ר שרן השכל
אבל בבית ספר לשוטרים יש יום עיון שעוסק בבעלי חיים?
טובי בן שלום
יש מערך.
קריאה
שעה.
אבי שושן
זאת לא שעה. עם כל הכבוד, אתה לא מומחה למה שקורה בבית הספר לשוטרים.
היו"ר שרן השכל
תסבירו לנו. זה מה שאנחנו שואלים.
צבי גלין
אנחנו כאזרחים רואים את התוצאה. המשטרה היא גם שלנו. אנחנו אוהבים את המשטרה ולא פוגעים בה. אנחנו חושבים איך אפשר כאנשים מהצד לתת הערה בונה.
ציון בן שושן
אני רוצה לתקן אותך. יש לי שיתוף מלא עם מרחב ירקון, יפתח, שכונות, עם כולם.
אבי שושן
נהדר. זה עדיין לא נותן לך את הסמכות להתבטא כך.
היו"ר שרן השכל
אנחנו שואלים.
טובי בן שלום
אנחנו בהחלט מברכים על שיתוף הפעולה שיש. אני רוצה להגיד את זה, אלה לא מלים ריקות. אנחנו מברכים על שיתוף הפעולה שיש לנו גם עם משרד המשפטים. עם כל הצער שבדבר, גם כשאנחנו מקבלים תלונות על מעשים חמורים, זה לא משמח אותי לקבל דבר כזה אבל אני כן מברכת על זה כי כשזה מגיע לידיי, אני באמת משתדלת לתת לזה את הדגש הראוי, את הטיפול הראוי, בשים לב לזה שיש אזרח בצד השני, יש חשוד בצד השני, יש לו זכויות בצד השני ויש לי בית משפט שאני צריכה לעמוד בו עם הראיות האלה. אנחנו עושים את האיזונים באופן ממלכתי על הכול. אני כן מברכת מאוד על שיתוף הפעולה. אנחנו לא עוינים דיווחים כאלה, אלה דיווחים מבורכים שנדע עליהם כדי לטפל בהם.

הייתי רוצה שהכול יהיה מושלם אבל שום דבר לא מושלם אף פעם וצריך לחיות עם אי שלמות אבל אנחנו ממשיכים לשאוף לעשות את הטוב ביותר.

לגבי הכשרות, יש לנו את עירין ואנחנו בהחלט מטרידים אותה גם כשיש בעיה נקודתית.
היו"ר שרן השכל
אבל לא בנושא נקודתי אלא בשגרה, איזה הכשרה אתם נותנים לשוטרים וכמה?
טובי בן שלום
בואי נתחיל מעצם העובדה של להכיר את החוק, לדעת להטמיע אותו. אני מדברת על חוקרים שנכנסים לארגון. יש להם הרבה חוקים.
היו"ר שרן השכל
אלה רק חוקרים? אלה לא כלל השוטרים?
עירית ענבר אייזינגר
לא. אלה גם תובעים. אני הרציתי גם לתובעים.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
שוטר סיור מקבל איזושהי הכוונה?
טובי בן שלום
הסייר לא חוקר תיק. יש חלוקת עבודה.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
השאלה אם הוא מבין שהוא צריך להתערב.
היו"ר שרן השכל
זה העניין.
יעל כהן-פארן (המחנה הציוני)
השאלה אם במכללה לשוטרים ניתן משהו על זה. זאת השאלה.
היו"ר שרן השכל
מה ניתן במכללה לשוטרים? ניתן יום עיון? ניתנת שעת עיון?
טובי בן שלום
אם את שואלת אותי על המשך, אני באמת חושבת שזה עניין לאנשים שעוסקים במקצוע ויודעים מה פרק הזמן הסביר הנדרש כדי להטמיע נושא. אני יודעת שבנוסף להכשרה, אנחנו כן עם היד על הדופק, בין היתר בגלל שאנחנו נמצאים בצוות עבודה בין משרדי ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם האנשים האלה. זה קיים.
היו"ר שרן השכל
אנחנו מבינים שיש איזשהו כשל מסוים.
טובי בן שלום
למה?
היו"ר שרן השכל
יש שוטרים שמגיעים לתחנות והם לא מכירים את החוק. אנחנו מבינים שיש שם בעיה. אנחנו מבינים שאתם מנסים לתקן את זה אבל אנחנו מבינים שיש כאן את הבעיה הזו ולכן אנחנו חושבים שאולי יש צורך לכל שוטר שעובר הכשרת שיטור בבית הספר לשוטרים שיעבור איזשהו שיעור עיון בנוגע לחוק צער בעלי חיים.
טובי בן שלום
אני מסכימה לכל מילה, שצריך בהחלט להטמיע ולהכניס את הנושא הזה ולהעלות אותו לסדר כמה שיותר וזה נעשה. גם במקרים הנקודתיים שהועלו כאן, הם ייבדקו וזה יהיה.
היו"ר שרן השכל
אני רוצה להוסיף לדיון של הדיון בקשה שבדיון הבא המשטרה תגיע אלינו עם נתונים ותאמר לנו את מי היא מכשירה וכמה זמן ניתנת ההכשרה הזאת. לבחון האם יש צורך לקיים איזשהו יום עיון בנוגע לצער בעלי חיים במסגרת הקורס להכשרת שוטרים הכללי בבית הספר לשוטרים ולא רק לאנשים מסוימים.
טובי בן שלום
הייתי מאוד מבקשת שנושאים כמו משך הכשרה, תוכן הכשרה, נשאיר לאנשי המקצוע.
היו"ר שרן השכל
ביקשתי שתבואו ותציגו את זה בפנינו. כדי שאנחנו להבין את הבעיה, אנחנו צריכים לקבל נתונים עליה ולהבין אותה לעומק.

אתם לא מצליחים לתת לי תשובה מדויקת על הנושא הזה. אנחנו מבינים שיש כאן כשל כי אם אני עכשיו מתקשרת למשטרה, לא כל השוטרים מכירים את החוק ומבינים מה הם צריכים לעשות. זה יוצר מצב שלא מתבצעת נגיד אכיפה או לא נפתחים תיקים או דברים כאלה דבר שגורם לתסכול ולא רק בקרב הפעילים של בעלי החיים אלא בקרב אזרחים רבים במדינת ישראל שאכפת להם מהנושא הזה, שהם אחר כך פשוט לא הולכים ופונים למשטרה. בואו נראה בעבודה משותפת איך אנחנו פותרים את זה כך שגם לשוטרים, שכמו שיש להם ידע בסיסי בחקיקה ובעבירות, יהיה גם בנושא הזה של צער בעלי חיים כי הוא חשוב לנו. כי לנו חשוב לשים את הדגש על זה.
טובי בן שלום
אני רושמת להמשיך להטמיע.
היו"ר שרן השכל
בהכשרה הכללית. מצוין.
נטע יגר
אני חייבת להגיד שאני לא מקבלת את הדברים של גברתי מהמשטרה. אתם לא אוכפים אך ורק את 2(א) לחוק צער בעלי חיים אלא אתם אוכפים גם את התקנות שלו ואין שום בעיה ששוטר תנועה יוריד משאית שמובילה עגלים, משאית שמובילה עופות ויבדוק את התקנות של צער בעלי חיים באותה משאית. תעשו את הממשק הזה. תנו לו את הידע.
היו"ר שרן השכל
תודה. אנחנו ניפגש. נעשה נוספת בעוד כחודש-חודש וחצי על מנת לעקוב אחר כל הדברים הללו כולל ההכשרה של השוטרים.

תודה רבה לכולכם. תודה רבה שהגעתם. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:48.

קוד המקור של הנתונים